Thursday, May 04, 2006

Update 12 Mei

Penyempitan Suara Melayu

Salah satu masalah bangsa Melayu hari ini adalah penyempitan suaranya. Orang Melayu tidak mempunyai banyak saluran bersuara. Orang Melayu masih kurang berpersatuan. Bagi bangsa induk yang berupa kumpulan majoriti di negara ini, bilangan NGO Melayu adalah kecil atau kurang berminat dalam isu-isu semasa.

Bagi NGO Melayu/Bumiputera yang cergas pula, suara dan orientasi mereka kerap dipengaruhi oleh parti-parti politik, khasnya Umno, sehingga hilang suara mereka untuk bersuara secara bebas atau non-partisan.

Kita lihat sahaja bagaimana pemimpin-pemimpin Umno berlumba-lumba merebut jawatan tinggi dalam NGO Melayu seperti GPMS dan persatuan-persatuan belia.

Lain halnya dengan masyarakat Cina dan India. Hatta di kalangan parti-parti Cina dan India dalam Barisan Nasional. Mereka membezakan antara badan politik dan NGO. Mereka sengaja memperbanyakkan saluran bersuara supaya kepentingan kaum mereka boleh dipertahankan dari segala aspek.

Dalam politik masyarakat Cina misalanya, suara NGO sangat hebat. MCA sering merujuk kepada tuntutan mereka sebagai pra-syarat kemenangan MCA dalam pilihan raya. Dalam erti kata yang lain NGO Cina dan India menjadi golongan pendesak -- pressure groups.

Bukan orang Melayu tidak berani bersuara atau tidak tahu bersuara. Umno adalah gabungan puluhan persatuan dan gerakan Melayu. Tetapi suara Melayu kini sering dilenyapkan oleh kawalan ke atas NGO Melayu oleh kalangan politik yang berkepentingan sempit dan oleh media massa araus perdana yang taasub kepada kewalan politik.

Malangnya orang Melayu sendiri terlalu gemarkan kepada pertalian politik sehingga dengan begitu mudah menyerahkan hak dan kuasa mereka kepada kalangan politik dan seterusnya kepada kerajaan. Dengan itu hilanglah kepelbagaian suara Melayu.

Saya tidak tahu sama ada polimik seperti yang berlaku mengenai suara Melayu pada tahun 1996 akan berulang dalam suasana media massa sekarang. Kalau kita ingat, polimik itu berlaku di dalam akhbar Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia zaman Datuk Johan Jaaffar.

Mungkin polimik seperti itu tidak akan berlaku dalam akhbar arus perdana tetapi dalam akhbar-akhbar bebas dan dalam blog seperti yang kita sedang lakukan sekarang.

ECMLibra lwn Avenue [14Mei]

Saya rasa bukan "A Voice" saja bingung mengenai macam nama sebuah syarikat yang lebih kecil dan mempunyai prestasi yang lebih "mediocre" boleh mengambil alih sebuah syarikat yang lebih besar dan kukuh prestasinya.

Tetapi ini bukan perkara luar biasa dalam urusan "merger and takeover" di mana ular air (water snake) menelan ular sawa (phyton) atau anak menelan bapa.

Dalam kes ECMLibra mengambil alih Avenua Capital, jelaslah yang memainkan peranan adalah siapa di belakang firma-firma berkenaan dan faktor "goodwill". Dalam erti kata yang lain, ECMLibra dengan teamnya yang berpengaruh menikmati nilai "goodwill" atau muhibah yang lebih tinggi.

Adil atau tidak adil, bermoral atau tidak bermoral, telus atau tidak telus itu perkara subjektif. Dengan nama-nama seperti Kalimullah Masheerul Hassan, Lim Kian Onn, David Chua dan Khairy Jamaluddin, kehebatan ECMLibra pastinya tidak terlawan oleh Avenue walaupun ia mempunyai pemilikan saham oleh kerajaan.

Siapalah Tan Sri Shamsuri dan Tengku Zafrul berbanding raksasa-raksasa korporat yang memiliki dan mendalangi ECMLibra?

Maka dilema yang dihadapi oleh badan-badan penguatkuasa seperti Suruhanjaya Sekuriti, Bursa Malaysia, Bank Negara, Khazanah Nasional, Kementerian Kewangan dan sebagainya lebih berbentuk moral (baik atau tidak baik) dan bukan undang-undang.

But in this era of openess, we can continue to debate.

Update 10 Mei

Umno 60 Tahun, Nazri lwn Mahathir


A Kadir Jasin

ESOK, tanggal 11 Mei Umno merayakan ulang tahunnya yang ke-60. Sama ada kita ahli Umno atau tidak, sama ada kita menyokong Umno atau tidak, sama ada kita bersetuju dengan kepemimpinan Umno atau tidak dan sama ada kita Melayu, Cina, India, Iban atau Kadazan, kita wajar mengingati saat itu.

Umno bukan parti semua rakyat Melaysia. Itu kita pasti. Tetapi tanpa perjuang Umno mungkin tidak wujud sebuah negara berbilang kaum dan agama yang dikenali sebagai Malaysia hari ini. Tanpa Umno mungkin tidak wujud kontrak sosial seperti yang ada dan menjadi teras perkongsian nasional.

Dan jika orang Melayu kampung 60 tahun lalu berani menyanggah Inggeris, mengapa orang Melayu yang kini terpelajar dan bebas harus takut menegur pemimpin jika mereka tersalah langkat dan tersilap madah?

Kita menghina dan menghampakan pejuang dan pengasas Umno 60 tahun lalu jika kita membiarkan Umno dilarikan oleh segelintir orang kerana kita takut bersuara kerana takut dicaci dicerca dihimpit dan didera.

Jangan kita berani menyergah dan mengherdik pemimpin hanya apabila dia sudah bersara dan tidak lagi berkuasa. Orang Melayu kaya dengan budi bahasa adat dan resamnya. Melayu berani tetapi tidak kurang ajar.

Selamat hari jadi Umno!

[Di bawah adalah posting asal]

TAHNIAH kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz kerana secara berani dan terbuka meminta Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak mencampuri urusan pentadbiran negara.

Utusan Malaysia, 4 Mei memetik beliau sebagai berkata: “Ini adalah harapan saya dan rakan-rakan dalam Kabinet supaya bekas Perdana Menteri itu tidak campur tangan dalam keputusan Kerajaan untuk menghentikan pembinaan jambatan bagi menggantikan Tambak Johor.

“Tindakan beliau seolah-olah memperkecilkan kerajaan yang ada sekarang,'' katanya kepada pemberita di lobi Parlimen.

Isu itu dicetuskan oleh beberapa Ahli Parlimen mewakili penyokong kerajaan dan pembangkang ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan 2005 di Dewan Rakyat.

Mereka meminta penjelasan daripada Jabatan Perdana Menteri berhubung perbalahan yang berlaku antara Dr. Mahathir dan kerajaan mengenai isu itu.

Tahniah kepada Dr Mahathir kerana suaranya tidak sesumbang yang cuba digambarkan oleh sesetengah pihak dan bukan lagi “a voice in the wilderness”. Rintihan beliau mengenai pembatalan projek itu sudah menjadi isu Parlimen.

Walaupun berbagai-bagai percubaan telah dibuat untuk mematahkan dan melenyapkan hujah beliau, Kerajaan, melalui Nazri, akhirnya terpaksa mengakui secara rasmi bahawa suara bekas Perdana Menteri itu ada pendengarnya yang tersendiri.

Dengan membangkitkannya di Parlimen, Ahli-Ahli Parlimen berkenaan telah menjadikan bangkangan Dr Mahathir terhadap pembatalan projek sebagai isu rasmi.

Nazri tidak perlu berasa bersalah dan tidak perlu menegaskan yang beliau tidak mempunyai kepentingan peribadi di dalam membuat kenyataan itu selain mempertahankan pendirian kerajaan.

`Saya bertanggungjawab sepenuhnya atas tindakan menjawab kritikan Dr. Mahathir ini dan meminta segala janjinya semasa bersara dikotakan,'' kata bekas Ketua Pemuda Umno itu.








Namun saya hairan sedikit mengapa Nazri membandingkan Dr Mahathir dengan Tun Abdul Rahman Yaakub apabila beliau berkata yang Dr. Mahathir pernah berjanji tidak akan campur tangan (dalam urusan Kerajaan selepas bersara) “seperti mana dilakukan oleh bekas Ketua Menteri Sarawak, Tun Abdul Rahman Yaakub terhadap Ketua Menteri sekarang.”
Mohamed Nazri berkata beliau tidak mahu Dr Mahathir menjadi seperti apa disifatkannya sebagai `sindrom Tun Rahman'.

Nazri Kata Mahathir Berjasa

Baguslah kalau Nazri menghormati Dr. Mahathir sebagai seorang yang telah banyak berjasa kepada rakyat dan negara. Bukan apa, dalam keghairahan “menobat, memartabat dan mendaulatkan” era baru ini, wujud kecenderungan menafikan segala-gala baik yang berlaku sebelumnya.

Rakyat sokong jika Kerajaan sekarang tidak membina projek raksasa, tugu dan mercu, tetapi mereka tentu ingin tahu apakah perlu Kerajaan membelanjakan belasan juta ringgit memperbaiki dan mengubah suai sebuah kediaman rasmi anggota Kabinet?

Dan apa salahnya Kerajaan membina berpuluh-puluh projek raksasa jika memberi manfaat kepada rakyat dan negara?

Saya hairan dari mana Nazri mendapat tanggapan bahawa Dr Mahathir tidak mahu hujahnya dijawab apabila beliau berkata, “namun itu tidak bermakna beliau (Dr. Mahathir) diberi kuasa untuk mengkritik tanpa mengundang jawapan daripada sesiapa yang mempertikaikan kritikan beliau, terutama sekali hak Kerajaan untuk membela diri.”

Saya rasa inilah tujuan asal Dr Mahathir apabila beliau mempersoalkan keputusan Kerajaan 12 April lalu membatalkan projek tersebut. Beliau mahu Kerajaan memberi penjelasan yang meyakinkan kepada rakyat jelata.

Malah Dr Mahathir perlu berasa gembira bahawa usaha beliau tidak sia-sia. Selain rakyat jelata yang semakin berminat dengan isu itu, Ahli Parlimen Kerajaan dan Pembangkang kini turut berminat. Ini secocok dan selari dengan hasrat Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, menggalakkan lebih banyak perbincangan dan perdebatan dalam masyarakat.

Ditanya adakah selepas ini Dr. Mahathir tidak perlu memberi sebarang pandangan atau kritikan terhadap kerajaan, Nazri berkata, ia adalah hak beliau untuk mengkritik. Tambah Menteri dari Perak itu: “Sekiranya Dr. Mahathir menjawab kritikan saya ini maka saya akan jawab balik. Kita tengok siapa yang letih. Kalau kritikan itu ikhlas dan dibuat secara perbincangan, kita boleh terima, sebaliknya beliau memilih akhbar. Jadi hak saya untuk menjawab dalam akhbar juga,'' jelasnya.

Nak Berdebat Atau Lawan Kuat?

Oh, jadi bukanlah tujuan Nazri mencari kebenaran tapi menguji kuat untuk memastikan siapa yang letih dulu? Kalau lawan berlumba, tak hairanlah jika Dr Mahathir letih dulu. Maklumlah dia sudah 81 tahun dan Nazri akan menjangkau usia 52 tahun pada 15 Mei ini. Tapi ini bukan uji kuat jasmani tapi ini uji kuat mental dan rohani.

Kita mula ujian siapa letih dulu ini dengan hujah Nazri mengenai tuduhan Dr. Mahathir Kabinet hanya berminat untuk menjual pasir (kepada Singapura) adalah satu tuduhan liar dan tidak bertanggungjawab.

Lepas itu kita tunggu Nazri jelaskan mengenai persetujuan-persetujuan antara Malaysia dan Singapura pada zaman Dr Mahathir. Sebagai seorang peguam, Nazri tentulah lebih arif daripada Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri yang bukan peguam, mengenai isu undang-undang yang diuar-uarkan sebagai punca utama projek itu dibatalkan.

Tentang Nazri mahu Dr. Mahathir “mengkritik secara senyap” saya tak tahulah kalau ada “such a thing as criticising in silence”. “Suffering in silence” adalah. Tak tahulah pula saya kalau Nazri seorang pengamal tasawuf dan tarekat yang sudah mencapai tahap kerohanian yang begitu tinggi sehingga boleh mendengar “kritik secara senyap” Dr Mahathir
Or that Dr Mahathir has discovered the art of “silence criticism”. Had anybody “silently” informed Dr Mahathir before the Cabinet dropped the project on April 12?

Yes, Nazri can remind Dr Mahathir of his promise not to interfere in the administration of the country after his retirement. But does making comments amounts to interfering? And, if indeed Dr Mahathir was “wrong on all points” in his comments, why didn’t he explain where the former Prime Minister had gone wrong?

Nazri Says Mahathir Undermines The Government

And how could Dr Mahathir, in exercising his freedom as “the elder statesman” (to borrow Mohamed Nazri’s description), undermine the Government, which he had once been a part of, if the Government has not done anything wrong?

It is good for Mohamed Nazri to be grateful by acknowledging that out of today’s 32 Cabinet ministers, 21 were senior members appointed by Dr Mahathir when he was Prime Minister.

As to whether the Cabinet or the Government is ‘half-past six with no guts’, I think the best judge is neither Nazri nor Dr Mahathir. The people should be making that decision. Then again, one can be a “half-past six” in the past and “not half-past six” now or vice versa.







Real Madrid under captian Hierro and coach Vicente Del Bosque were certainly not a half-past six team. But Hierro and Del Bosque had gone. Real Madrid is not a champion team anymore. It may not be a half-past six team with no guts, but since then it has had six different coaches.

As for Mohamed Nazri assertion that “my Cabinet colleagues and I hope that Tun will keep to his promise when he said that he would not interfere in the government administration when he retired”, I don’t think its hold much credit because many of his colleagues also told Dr Mahathir that they too would retire when he retired. He did, they do not.

It is good of Nazri to acknowledge that as a member of the Cabinet he could not run away from the responsibility to defend the decision of the Cabinet anytime, anywhere. He understands the concept of “constructive trustee”. Thus he is liable to the decision taken during Dr Mahathir’s time because he was already a member.

Opposition Leader Lim Kit Siang has his own point when he labeled Cabinet members as “hypocrites” in accepting the decision to scrap the project because they had unanimously agreed to the bridge project before this.

They were “constructive trustees” to the bridge project. For years they were involved in the project and remained committed to it until last April 12.

Update, May 6

Najib Joins the Bandwagon


As for Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak, it's good that he finally stood up to "challenge" Dr Mahathir's statements.

He has to do so to prove that he is committed to the decision to cancel the project. This is bacause Najib was vehemently defending the project in thePress until the end of March.

On Marc 27, the NST quoted him as saying that the construction of the bridge to replace the Johor Causeway is proceeding on schedule although talks between Malaysia and Singapore are continuing. He said: "There is no postponement. Construction of the bridge is priceeding."

In responding to his former boss, the Deputy Prime Minister said the "termination of the half bridge contract with Gerbang Perdana Sdn Bhd cannot be construed to even indicate that we had surrendered our sovereignty."

I can't recall anybody complaining about the termination of the contract. What the people are saying is, by not building the bridge on our side of the straits because we are afraid of Singapore's objection we are surrendering our sovereignty.

Najib should explain what has happened to those written agreements and pledges Singapore leaders made in these last one decade. After all these documents were published in a Singapore Government publication. They were neither secret nor confidentuial. They were published to build a case against us in the water negotiations.

Now Shahrir is Liberated

Datuk Shahrir Abdul Samad is liberated. His resignation as Chairman of Barisan Nasional Backbenchers Club has been accepted by Najib. It seems that the man, who confessed that he was open to criticism and often criticised others, could not face rejection.

Still I salute him for resigning. It's a noble act. Any leader who ceases to enjoy the support and confidence of his peers should bow out. It should be amply clear to Shahrir that his BN peers are not quite ready for transparency and for a higher level of integrity.

Although the MPs gave the impression that they opposed him because he supported a DAP motion, I think these MPs were afraid of that if the motion was adopted, all of them could in future be referred to the Privilege Committee if wrongdoing was suspected.

Shahrir told the Press that Najib had told him that he should punish himself for going against the party and that he (Shahrir) should stay resigned.

Well, now he does not have to babysit those troublesome MPs anymore, maybe he can spend more time speaking up his mind. It's nice to hear an MP who dares to sing a different tune and dance to different music.

This is freedom.

75 comments:

warrior2 said...

Anda salah faham dengan kenyataan mengundang. Nazri was right.
A cabinet may decides on something but after sometimes may decides differently on the same issue. Nothing strange there!

Anonymous said...

Ke mana perginya kredibiliti Paklah dan kerajaannya kalau terpaksa menggunakan ikon2 seperti Nazri Aziz, Shahril Samad dan seumpamanya untuk menutup mulut TDM? Paklah tak boleh jawab sendiri ke? Atau tau menyindir-nyindir aje?

Kerajaan Paklah ni dah macam sarkas.

drmuzi said...

I think a lot of fear in regards to TUN blasting the present leadership.

they tried their best to counter attack and made the issues like a tiny dot and not important, but the harder they try , the bitter they felt.

TUN is a kind of person that can take critism and infact TUN enjoyed critism. So nazri or shahrir don't have to fear by responding to TUN it will tantamount to an insult.

But they must remember whenever TUN react to it, they should be brave enough to take the brunt.

i remember during the sacking of Anwar, TUn was called so many names, frm MahaZAlim too MahaFiruan.

But he is doesn't give a damn about it, and he face it and survive the insult unscatched.

Anonymous said...

Datuk Nazeri had done his job as instructed by the PM. He will be probably rewarded with a more senior cabinet post than the superfluous post that he now holds in the next reshuffle.

However I am sad to say that Datuk Nazeri's diatribe against Dr. Mahathir does not deserve air time in the Dewan Rakyat. For an experienced politician I must say that he is lost and cannot see the wood for the trees. The quality of his speech is no match for Dr Mahathir strong but constructive criticism of the Government which are based on statement of fact.

What the Government could do is to counter each and every point that Dr Mahathir had stated in his open letters. The best person to do this is the PM himself, and he must do it at the Dewan Rakyat. For now the PM is delegating the job of rebutting Dr. Mahathir through his junior ministers which is rather unconvincing and open up more questions on credibility.

I believe that the PM should come forward and explain his decision for cancellation of the scenic bridge which is a major decision in his watch as PM of Malaysia that will later be judged by history and generations of Malaysians to come.

I am a keen student of history and law and I like many Malaysians are keen to know how is it that Singapore can have extra territorial rights in our half of Selat Teberau. Yes Datuk Nazeri the bridge like what Dr. Mahathir says starts in Malaysia and ends in Malaysia before the boundary with Singapore.

Anonymous said...

Itulah sebabnya saya bersetuju dgn artikel di atas..nazri nak tunjuk sapa kuat atau sapa benar? Kritikan TDM sebagai rakyat yg mempertahankan negara salah ke?. TDM sendiri mengakui dia tiada kuasa so apa yg nak kecoh sampai parlimen pun kecoh?. Jawab saja lah 16 point tu. Peguam negara pun tengah nak siapkan statement nak tangkis hujah TDM..kenapa lama sangat cari point?? Bukankah masa dibatalkan dulu sudah semestinya peguam ada maklumat dihujung jari saja...atau adakah KJ lebih pandai dari peguam negara???

dukperati said...

saya punya perumpamaan, dia ni kalu ambik spm dah lama dapat 9 sebab tak jawab soalan. dahlah jawap merapu, dia salankan org bagi soalan pulak.

kalau dah bertanggungjawab, jawablah semua soalan tun. itu baru bertanggung dan jawab. kalau setakat nak kata kotakan janji sebelum bersara, itu bukan bertanggungjawab..itu namanya nak divert issue. lagi satu boleh ka buktikan bilamasa tun berjanji..dia berkata adalah.

boleh ka dia kata sindrom tun rahman. itu saja ka contoh yg mampu fikir. awat tak bagi contoh masa team a lwn team b thn 87 dulu. itu lagilah duduk sama dlm kerajaan bocor semua maklumat. dan org yg sama jugak pegang kerajaan sekarang. dulu masa mesyuarat kabinet tun, pasal apa tak bangkang habis2 kalau sekarang ni tak betul...maknyanya dulu betul sekarang tak betul..atau bulan 3 dulu betul..bulan 4 tak betul...ataupun betul ikut suka nazri saja..dia rasa betul..betul..tak betul..tak betul..

“Sekiranya Dr. Mahathir menjawab kritikan saya ini maka saya akan jawab balik. Kita tengok siapa yang letih. Kalau kritikan itu ikhlas dan dibuat secara perbincangan, kita boleh terima, sebaliknya beliau memilih akhbar. Jadi hak saya untuk menjawab dalam akhbar juga,''

macamni ka jawapan menteri kanan...siap kata siapa letih...jawab saja 16 points tu..buang masa tun saja nak berdebat dgn menteri kanan ni...baik debat dekat KMU..nst,berita harian,utusan semua ada..bagi dia org point sebijik-sebijik...

boring la layan datok sri ini.

pertanyaan saya yang terakhir..boleh ka senaraikan satu projek datuk seri yang amat berguna untuk orang malaysia ?

atau hanya permit teksi, ombudsman, ketuk ketampi bogel itu saja ka ?

Snooz said...

Agree that Pak Lah should answer back the critism blasted by Tun. But Pak Lah prefers to remain silent (as usual) and with him being overseas, these Ministers berani pulak bersuara.

I mean pleaselah.. Nazeri.. Cakap tu biar melambangkan Menteri sikit.. What's with the 'saya akan balas sampai letih...' Macam samseng kampung...

Anonymous said...

Nazri said Tun Mahathir was wromg on all counts. Well, let's begin with number one..Nazri, where are you?

dukperati said...

shahrir samad...kat tun pandai dia kata..kena batang hidung sendiri..org tak setuju terus resign


Mahathir's views 'don't have to be accepted by all'

Former prime minister Mahathir Mohamad is entitled to express his opinion, like any Malaysian, but he should not expect his views to be accepted by everyone, says Backbenchers Club president Shahrir Samad.

Anonymous said...

i hope tun does not respond to nazri. it would be a waste of his precious time (and a waste of mine since i'd definitely read with glee such a response). i thought people can go only so low. nazri has proven me wrong. some people can go lower than so low.

dignity2u said...

Politik membawa banyak risiko.

1. Kalau kita berjaya dalam politik, kita boleh berubah menjadi bongkak. Kita korbankan nilai kerendahan diri (humility).

2. Kalau politik membawa kekayaan, kita boleh berubah menjadi tamak. Kita korbankan nilai keikhlasan (sincerity).

3. Kalau kekayaan terancam, kita boleh melanggar undang-undang. Kita korbankan nilai kejujuran (honesty).

4. Kalau kedudukan politik tercabar, kita boleh berlidah cabang. Kita korbankan nilai maruah (dignity).

Tun Dr Mahathir berhak membuat komen and kritik. Selepas lebih 20 tahun memimpin kerajaan, beliaulah yang tahu selok belok negara kita. Kalau Tun bersara lebih awal, saya yakin komen and kritik beliau sebagai warga negara biasa (ordinary citizen) dapat membantu rakyat membuka minda.

Mungkin ramai ahli politik termasuk ahli kabinet yang menunggu Tun Dr Mahathir bersara. Sabar mereka menunggu. Sabar mereka membuat acara sendiri.

Kerajaan kini tidak perlu gelisah dan gelentar atas komen and kritik dari mana-mana pihak. Kalau kerajaan mempunyai asas yang kukuh, tidak perlu takut pada ribut taufan.

Maka jangan-jangan sekali mempertahankan kedudukan dengan cara samseng. Jangan-jangan sekali kita mengajar generasi baru kelakuan tidak mengenang budi (ingratitude).

Nell said...

Actually, Nazri reacted due to the fact that people really LISTEN to Mahathir.

Each time Mahathir points out on an issue, the media highlights it. Why? Because the public wants to know what is he talking about and it must be really serious.

The people are mentallyy institutionalised by Mahathirism. It'd take years to recover from that. Till then, the government would just have to cope with it.

drmuzi said...

I believe TUN will finish his unfinished business for the sake of th enation.

The "rakyat" now, is talking all good things of Mahathir era despite all th emistake that he might have, comparing it to the failure of 3 years old AAB adminsitration that keep passing the buck and burden to the rakyat.

Our jobs is to support TUN when the time is right, and i am confident it will come soon , in 2007/2008.

may Allah bless him with good health , energy and razor sharp mind as usual in his journey to unmend the disaster created by AAB administration .

Anonymous said...

Datuk,

Politik Melayu masih kuat dan mungkin akan terus kuat untuk beberapa tahun lagi. Pemimpin-pemimpin Melayu masih akan terus menguasai Parlimen dan kerajaan. Ini adalah kerana orang Melayu masih menjadi kaum majoriti di negara ini.

Namun ini semua tidak akan menjamin kekuatan Melayu untuk kekal lama. Nampaknya terdapat pergerakan-pergerakan bukan politik yang secara halusnya telah melancarkan usaha-usaha untuk melemahkan kekuatan Melayu yang sediada. Pergerakan-pergerakan yang bertopengkan objektif-objektif perniagaan, ekonomi, sosial, pelajaran dan sebagainya telah sebenarnya berjaya menguasai pengubal-pengubal dasar. Malangnya, pergerakan-pergerakan ini banyak diterajui oleh anak-anak Melayu yang merasakan mereka telah cukup mampu untuk bersaing secara langsung. Dengan kelulusan tinggi yang diperolehi hasil dari dasar kerajaan sebelumnya, mereka sekarang cuba memperlihat dan mempertayangkan kelulusan dan kemampuan mereka dengan cara mencemuh dasar-dasar yang sebelum ini telah membantu mereka. Mereka tidak menghiraukankan dan sengaja tidak mahu melihat nasib berjuta-juta orang Melayu lain yang masih terkapai-kapai. Pergerakan-pergerakan ini sebenarnya cuba mengujudkan suasana di mana orang Melayu akan menjadi malu untuk menjadi Melayu kerana Melayu dikaitkan dengan kelemahan, kebodohan, pemalas, rasuah dan lain-lain. Saya pernah mengatakan sebelum ini bertapa akan ujud suasana "tag Melayu" akan menjadi semacam liabiliti di negara sendiri!

Orang-orang seperti inilah yang mengecam Dr.M, yang mereka kaitkan sebagai seorang pemimpin yang tidak berdasarkan meritocracy, seorang pemimpin yang takut bersaing dengan orang luar, yang takutkan globalisasi, yang membunuh demokrasi, free speech dan sebagainya. Dan yang lebih penting, GOLONGAN INI SEBENARNYA MARAHKAN DR.M KERANA MEREKA MERASAKAN BELIAU SEORANG YANG PRO MELAYU. Bagi mereka orang Melayu tidak perlukan sebarang pertolongan untuk berjaya dan maju.

Sebagai contoh, bermacam-macam buku berwarna telah dikeluarkan dan akan dikeluarkan. Secara kasarnya buku-buku ini dilihat amat baik tujuannya. Orang Melayu akan jadi kompetitif dan berjaya sekiranya membaca buku-buku tersebut siang malam. Tapi realitinya, orang Melayu masih lagi dibelengu oleh jalan-jalan kampung tanah merah yang berdebu, anak-anak lepasan sekolah yang menganggur, harga getah dan padi yang murah berbanding dengan kos kehidupan yang semakin meningkat dan sesetenganya masih bergelap dan minum air perigi.

Percayalah, tidak lama lagi Melayu akan menjadi malu untuk menjadi Melayu!

Anonymous said...

Saya hairan jugak isu Jambatan Bengkok ini menimbulkan terlalu banyak pertikaian di Malaysia. Dalam hujah-hujah oleh mereka dari individu pelbagai peringkat dalam negara ini terserlahlah ketololan orang kita dalam menangani isu antara bangsa yang sedang kita hadapi ini.

Orang di Temasek sedang meneliti dan sedang menyediakan langkah-langkah yang proaktif andainya perbincangan disambung semula. Apakah persediaan kita? Temukanlah pihak yang bertelagah dan buatlah rencana kita dengan ikhlas dan bukan untuk keuntungan pribadi contohnya untuk "political comeback" individu tertentu.

Soal negarapun "ampa orang UMNO nak kira kantung sendiri ka?". Mana perginya "DEMI BANGSA, AGAMA, DAN NEGARA?"

Anonymous Tebuan

Anonymous said...

Datuk,

Baru-baru ni (28/4)saya nampak Datuk di LCCT. Datuk nak ke mana tu?

Itu pertama kali saya menggunakan Air Asia dan LCCT. Wah Datuk, pukul 5 pagi LCCT macam Puduraya. Seronok tenguk orang Malaysia berebut untuk tempat duduk di dalam kapalterbang. Masa saya sekolah dulu, saya hanya dapat menyaksikan orang berebut di Bus Stand Pekeling untuk tempat duduk di dalam bas Central nak balik ke Raub. Masa tu Kancil masih di hutan.

Kenapa dan apa sebab agaknya perubahan yang begitu ketara yang dapat dirasakan dan dialami oleh orang Malaysia dalam jangka waktu yang agak singkat ni Datuk? Adakah segala perubahan ini diturunkan dari langit oleh tuhan dengan begitu sahaja? Atau adakah tuhan menurunkan rezeki kerana ada orang yang berjiwa murni, berdoa dan bekerja keras memerah otak tanpa jemu-jemu demi untuk kejayaan bangsa dan negara.

Di sini saya ingin memetik kisah asal-usul Air Asia untuk tatapan semua.

"It was Dr Mahathir who said that he would rather us buy an existing airline than to start a new one. I think Dr Mahathir’s vision was all about turning companies around as opposed to starting new ones. And it was the greatest thing that could ever have happened.." - Tony Fernandes.

Anonymous said...

Nazri should not be so protective of the government on this issue. Even if Tun did not make the comment, someone out there would. Tun and all Malaysians should be left free to comment, criticize or 'blast' whatever they feel is right or wrong. Where is the freedom??? If the current cabinet can't stand the fire... then get out. It's for our Malaysia anyway...

MOHD FIRDAUS said...

nazri aziz hanya tau mengira anggota kabinet sahaja.beliau lupa akan siapa yg "mencipta" mereka.jgn lupa rakyat boleh memberi peringatan kpd sewaktu pilihan raya nanti.TDM amat dihormati kawan dan lawan.harus diingat jika kubu terkuat umno iaitu negeri johor tergugat, maka para pemimpin terpaksa menjilat ludah sendiri dgn kenyataan yg mendakwa rakyat khususnya rakyat johor menyokong keputusan kerajaan."semangat datuk onn semakin tercabar"

A KADIR JASIN said...

Minta maaf kepada drmuzi kerana tak dapat poskan pengemuman anda mengenai Ku Li di Kompleks Islam, JB esok. Tapi daripada apa yang saya tahu, banyak dah tahu mengenai majlis itu.

Maaf juga kepada indigo777. Saya ambil maklum peranan Perdana Menteri sebagai Pengerusi OIC dan imej antarabangsa kita.

Tapi tak eloklah kita sebut soal peribadi seperti kematian dan sebagainya. Saya yakin pemimpin Islam kita cukup beriman untuk tidak menjadikan kematian sebagai alasan tidak bekerja kuat.

drmuzi said...

yes dato' ramai dah tahu mengenai forum di JB esok, ucaptama oleh Ku LI.

yang menarik untuk dilihat adalah kehadiran , Timbalan Ketua Pemuda UMNO JOhor, Syed Hood bersama.

Saya amat ternanti, apakah bentuk ucapannya, toeing the line, neutral or break off the line.

will update you guys later on...

salam...dari JB.

Mustapha Abu Bakar said...

21 Menteri dibawa dari kerajaan Dr Mahathir. Dulu ikut sahaja apa kata Dr. Mahathir dan semua orang lain salah. Sekarang pula ikut sahaja apa kata Dollah Badawi. (Maaf kerana tidak memberi hormat. Ini kerana saya memang tidak menghormati kepimpinan kini.) Pada hemat saya inilah yang dikatakan orang2 yang tidak bertulang belakang. Malangnya ketuanya pun tidak bertulang belaka belakng. Dulu kata kita akan biana jamabatan bengkok walau apa pun. kini jambatan bengkok hendak dijadikan sejarah. Dulu kata tarif letrik tidak akan dinaikkan. Malah Menteri berkenaan kata tarif tidak akan dinaikkan selagi ianya Menteri. Kini ura tersangat kuat, tarif letrik akan dinaikkan pada bulan JUN. YB Dato Shahrir sudah pun "walk the talk" dan diberi penghormatan oleh rakyat. Bila lagi yang lain akan mencontohi YB Dato Shahrir.

jango ang said...

shahrir should be congratulated for sticking by his principles, which are at a premium these days. we need mps of his calibre. by the way, datuk kadir, how about standing for parliament next time around.

Anonymous said...

saya rasa tdm govt dan aab govt,sama je.Berani kah kita ubah kerajaan pada PRU akan datang.Kalau nak maju and walk the talk,cuba tukar kejap, kita tengok macam mana.kalau cakap degar2,takada faedahnya.masing masing ada kepentingan.itu saja.

Anonymous said...

Sdr Mustapha Abu Bakar,

Shahril Samad patut letak jawatan sebagai MP sekali, bukan setakat jawatan dalam BBC..

Anonymous said...

Soal kematian apa ke datok..orang politik dato...dato pun faham istilah politik. Bagi saya politik satu seni yg segalanya berkemungkinan. Apa pun menghormati laman dato..ok lah. Isu disini...kenapa pemimpin kita sekarang nie dah cuba pula mencari alasan bagi pihak singapore? Tak perasan ke dato?. Setiap tuntutan melibatkan dua negara tentu ada loop hole ...tapi adakah kita telah berjuang dgn sebaiknya.?? Dulu pejuang kedaulatan negara berjuang sampai "titisan darah terakhir"...sedangkan kita nak masuk mahkamah pun tak berani. Bukan kah setiap kes mahkamah ada loop hole yg tak berpihak kepada kita dan juga yg berpihak kpd lawan?. Jadi tak cuba bagaimana nak tahu?

Peguam Negara pun masih tidak lagi keluarkan kenyataan teknikal law nya...bukankah kalau begitu lama masa yg diambil untuk mencari loop hole isu ini...bagaimana pula semudahnya Paklah membatalkannya??? Nampak tak datuk??

Anonymous said...

Dato' i read all newspapers and watched tv news consistently for the last two weeks also. I think the time has come for Malaysian to switch to websites, blogers, realiable magazines and books. Reading newspapers now days will only wasting our time, unless we like to read about crime and petty entertainment news. I am always excited to read news and reports in websites where I can see little honesty in the websites.

drmuzi said...

Forum di Kompleks Islam,anjuran Ku LI tidak mendapat sambutan.

Sangat hambar, dewan yang besartetapi, yg datang sangat sedikit.

Forum yg sepatutnya berkisar mengenai hubungan Malaysia Singapura serta isu terkini mengenai jambatan, telah dihijack, apabila 90% dari isu yg diutarakan adalah mengenai Isu pendidikan terutamanya mengenai penggunaan bahasa inggeris sebagai bahasa pengantardi sekolah dan universiti.

Penceramah penceramah yg didatangkan kebanyakaanya pensyarah ilmu bahasa dari universiti tempatan.

Walaubagaimanapun, sedikit mengenai isu jambatan dikupas oleh seoarng penceramah: Professor Mohd Riduan dari Fakulti Sejarah UM.

Singapura dikatakan:
-sebagai antara negara paling kaya didunia
-pada hari ini Singapura turut mendapat sambutan yg hebat di negara negara Teluk
-lawatan Minister Mentor ke negara teluk mendapat layanan yg istimewa berbanding dgnlayanan yg diterima sekarang terutamanya dizaman kepimpinan AAB
-lebih banyak negara Teluk melabur di Spura dari di Malaysia kini,dan tidak nustahil jika Singapura berjaya mengambil alih teraju pembankan ISLAM dari Malaysia

Kesilapan TUnku melepaskan Singapura dari Malaysia?

-satu pertanyaan kepada para peserta
-adakah betul tindakan melepaskan Singapura tanpa apa apa syarat
-seperti memberi Blank Cheque kepada Lee Kuan Yew

Penekanan kepada peribadi kepimpinan yg unggul yg diperlukan Melayu:
-tidak lari dari masalah
-mampu berucap dgn fakta, bukan bercakap seseuka hati seperti di sarkis*gambaran Parlimen hari ini)
-perlu berani mencabar tindakan tindakan yg tidak betul
-perlu mempunyai pakar khas menegnai hal ehwal Singapura

Mengenai Jambatan Indah
-tidak ada sebab bagi pembatalan jambatan indah
-diperlukan akibat kesesakan dan juga faktor ekologi serta ekonomi
-yg menjadi persoalan, kenapa dibatalkan?

adakah tidak bersedia menghadapi Singapura?

adakah yakin implikasi undang2 Singapura berada di pihak yg akan menang?

atau adakah kerana tidak berani utk berlawan, maka menyerah sebelum bertanding merupakan cara terbaik, tidak mengundang apa apa masalah dikemudian hari.

sekian

salam dari JOHOR

Todak Malaya said...

When shahrir samad said he want to quit as BNBB chairman.It's not suprised news in Malaysia politic. He meant that . Maybe, because he have been promised a very good job either in ministry cabinet or in UMNO hierarchy. Shahrir is one of Dollah Team in post-Mahathir era.And Dollah will use him to strengthened his position.Shahrir is another bright and much trust person in his team compare to other ikut resmi lalang atittude

Anonymous said...

Datuk

After the lame duck statement issued by Datuk Najib in defence of the bridge cancellation which apparently is not much different from Datuk Nazeri's diatribe except Datuk Najib delivered it with finesse and decorum; it seems sadly that to many of us, all the UMNO ministers are interested in is their positions in the Cabinet as they are beholden to the PM of the day. What the rakyat sayeth and asketh be damned....

I would humbly suggest that for the next UMNO General Assembly the SINGAPORE pop group AHLI FIQIR be invited to entertain the delegates with their hit song aptly titled and called " Angguk - Angguk, Geleng-Geleng ". Maybe this song can even be the new UMNO anthem, since the new style of leadership seemed to either try to perbodohkan atau melekehkan jasa dan tauladan orang orang veteran UMNO.

The condensed lyrics goes something like this:

angguk2,geleng2,tunduk2 ikut telunjuk
Iya2,saya2, kiri kanan ikut saja

Kita tunduk apabila diketuk;
Biarkan terhantuk tak usah dipujuk;
Relakan dipatuk ingat pesan atuk;
sabar,sabar,sabar,sabar

Tak apa,tak kisah,tak rugi,tak mati,tak ambil peduli;
Berserah dan pasrah biar dada didabik, adat pasang turun naik;
Didera dijajah terus dipenjara;
Jadi hamba jadi kuli diam diri;
Kita tunggu,kita lihat,kita nanti kita perhati;
Jangan merungut biar bertangguh, diam akur kita mesti patuh;
Biar kita lopong biar menganga;
Jangan melawan,jangan membantah,janganlah degil kena ikut perintah;
Kena banyak diam biar apa orang kata ,kita tawa dalam duka;
Kecut takut,kalut,kolot,terkunci mulut,terkatup tertutup;

Sawah sebendang,ladang sebidang,tanah sekangkang,pohon sebatang;
Kerana Wang, semua hilang,hanya tinggal sehelai sepinggang;
Yang Jenin,Yang Lebai,yang pandir,yang luncai;
Yang angannya tinggi,yang dibuai mimpi;
Yang Sawah terjual,maruah tergadai;

Sabar,sabar,sabar,sabar

Anguk2,geleng2 tundud ikut telunjuk - 2x

These are indeed sad times for UMNO....

Anonymous said...

Datuk

About Datuk Shahril. I voted for him during his "KUNCI" days. Is he a man of pinciple? He left UMNO under Dr. Mahathir, became an independent,was in cohort with Semangat 46 then rejoined Umno(baru) under Dr Mahathir.

Please lah Datuk,I am a JB resident and I say that to be qualified as a "man with principle", Datuk Shahril should have stayed independent. A maverick yes, as he just shoots his mouth and create controversial statements. This time he shoots but got his feet injured I think.

He can still be "man with principle" in my book though, i.e after resigning as BBC chairman he should also resign as MP of Johor Bahru for not supporting the scenic bridge that all us JB folks who voted for him wanted.

Mustapha Abu Bakar said...

Sdr anonymous yang mencadangkan agar Dato Shahrir letak jawatan MP - asaya kira tidak perlu Dato Shahrir melrtak jawatan sebab MP sebab ini teepi yang p-erlou meetak jawatan ialah mereka yang berdegar degar menyokong pemebinaan jambatan bengkok, termasuklah Menteri Menteri. Mungkin ada yang akan mengatakan , kalau begitu, lebih drpd 50% MP perlu letak jawatan. Mengapa tidak? Sekiranya mereka semua ini ada maruah, memang patut mereka bertindak demikian. Pilihan raya barulah ita? Mengapa tidak? Sekaligus ianya akan menjadi satu referendum dan mendapat persetujuan rakyat yang abenar benarnya bukan atas tuntutan @ kami telah diberi mandat, maka kami boleh membuat apa sahaja KAMI FIKIR ialah kepentingan rakyat@ TERMASUK MENJUAL MARUAH NEGARA JIKAPERLU. Liahat juga Sdr Tan Sri Zaki Tun Azmi yang meletak jawatan sebagai Ahli Majlis Tindakan Disiplin UMNO cuma sebab skandal peribadinya yang tidak ada kena mengena langsung dengan tugasnya, tetapi untuk mendisiplinkan orangl lain, diri sendiri sepatutnya berdisiplin. SAPERTI DATO SHAHRIR, INILAH CONTOH ORANG YANG BERMARUAH.

Mustapha Abu Bakar said...

Dato,

Saya semakin berminat membaca halaman Dato tetapi warna latar dan warna font yang Dato gunakan agak memyusah kan untuk dibaca. Kalau boleh, harap dapat Dato mengubahsuai supaya jadi lebih terang.

Tenno Miyake said...

Dato',

Saya juga ingin memuji tindakan Shahrir dalam cubaan mempertahankan prinsipnya, walaupun dalam permainan politiknya, boleh dikatakan seorang yang tidak berpendirian yang tetap juga.

Saya masih ingat zaman KUNCI. Saya sangat menghormatinya pada masa itu tapi agak kecewa kemudian apabila beliau menganggotai UMNO semula. Saya sangat berharap agar dia boleh menjadi seorang yang benar2 pejuang masyarakat seperti Lee Lam Thye.

Tapi di sini, saya hanya ingin memberi idea betapa walaupun perbuatan MP Jasin tersebut sangat menyalahi undang2, etika dan norma2 politik dan penggunaaan kuasa, tindakannya itu sebenarnya ada kebaikannya, terutamanya kepada industri perkayuan dan perabot di negara kita.

Saya tidak ingin mempertikaikan undang2, akan tetapi ingin saya ingatkan bahawa industri perabot ada sumbangannya terhadap ekonomi negara. Malaysia telah disenaraikan antara top10 negara pengeksport perabot di dunia.

Di sebalik kecemerlangan Malaysia itu, kita tidak mengetahui bahawa industri ini sedang sakit, di mana saingan semakin hebat disebabkan harga kayu melambung tinggi disebabkan kekurangan bekalan dan permintaan yang amat tinggi, ditambah pula dengan kenaikan bahan api dan bahan2 lain yang menerima kesan.

Perkara2 berikut menyebabkan kurangnya daya saing perabot kita di peringkat antarabangsa berikutan harga yang tinggi.

Banyak pemilik2 kilang perabot yang terpaksa gulung tikar kerana tidak dapat menampung kos pembelian bahan2 mentah. Ramai yang kehilangan pekerjaan, dari pekerja2 'sawmill', pemandu lori pengangkut balak dan sebagainya. Kebanyakannya juga orang2 melayu.

Namun, industri kita masih 'survive' dengan adanya kemasukan kayu2 daripada indonesia yang diseludup masuk atau diimport secara senyap. Inilah rahsia bagaimana mereka ini masih boleh bernafas.

Bayangkan betapa kemasukan kayu2 daripada indonesia ini sangat membantu industri kira. Belum saya sebut tentang kayu bakau lagi. Harga kayu bakau daripada Indon sangat murah. Kemasukan kayu bakau secara haram ke negara kita membolehkan harga rumah2 di negara kita dijual dengan harga yang secara relatifnya masih murah, atau pemaju mengambil keuntungan yang besar.

Memang perkara ini bukan kebolehan kita untuk membincangkan akta2 kemasukan barang2 seludup ini, tetapi, sedikit sebanyak, inflasi dapat dikawal. Syukur juga banyak barang seludup dari Thailand/Taiwan/China yang mengimbangai lambakan barang2 mahal yang terdapat dalam pasaran kita. Boleh juga orang2 kita membeli belah. Walaupun kedengaran agak salah, tapi akuilah bahawa anda tidak akan beli DVD dengan harga RM80 sedangkan boleh dapat cetak rompak punya dengan harga RM7.

Pada saya, perbuatan MP Jasin itu memang menyalahi undang2, tapi dengan perbuatannya itu juga, pekerjaan orang2 tertentu dalam industri perkayuan/perabot (walaupun tauke orang cina tapi pekerja orang melayu tempatan) dapat diselamatkan.

Bayangkan berapa mulut yang dapat disuap.

Anonymous said...

Dato', ramai orang yang frust dengan website you ni sebab, lambat update. I think, kalau Dato' ada masa dan buat kerap sikit, maksudnya current, ramai yang akan masuk. Kalau boleh perbahasan dalam web Dato ni dibuat sebelum news dalam n/papers keluar keesokannya. Yang panjang tu, tak apalah buat beberapa hari sekali. Tapi, yang hari-hari punya kena ada. Pendek-pendek pun dah cukup....Barulah ump...........Contoh, isu Shahrir Dato tak ada pun. Ai Dato' dah lupa ke apa yang pembaca mahukan..walaupun Dato' bukan lagi di surat khabar.

Anonymous said...

Maaf Dato, izinkan saya menjawab Mustapha Abu Bakar sekali lagi,

Shahril Samad bukanlah seorang yang berprinsip. Tetapi beliau adalah seorang yang terburu-buru dan pengampu. Dalam isu jambatan bengkok, kalau sdr Mustapha korek balik cerita lama, dalam jangkamasa projek berkenaan ditangguhkan, sdr akan dapati Shahril ada mencadangkan ia di batalkan terus. Bagaimanapun apabila Paklah mengumumkan projek berkenaan akan diteruskan dan nama jambatan diubah menjadi 'Jambatan Indah' Shahril Samad jugalah yang paling lantang menyuarakan sokongan. Apabila beberapa minggu kemudian Paklah membatalkan projek berkenaan, cuba teka siapa hero yang lantang menyuarakan sokongan? Ya, tidak lain Shahril Samadlah.

Kemudian dalam isu yang sama, Shahril dengan lantang pula mengkritik TDM kerana mempersoalkan keputusan kerajaan membatalkan projek jambatan itu. Antara katanya, TDM perlu sedar bahawa pendapat beliau tidak semestinya diikuti. Ironinya bila pendapat Shahril Samad sendiri (iaitu menyokong usul Lim Kit Siang) tidak diikuti oleh rakan-rakan dalam BN, dia terus merajuk dan meletakkan jawatan. Kononnya atas dasar prinsip. Prinsip apa? Prinsip lalang?

A KADIR JASIN said...

Para pembaca dan pengulas sekelian (sakalian),

Terima kasih atas sambutan dan teguran Saudara dan Saudari sekelian.

Saya akan cuba membuat update yang lebih kerap kepada blog ini apabila keadaan memerlukan dan mengizinkan.

Saya juga akan melihat kalau kita boleh memperbaiki reka bentuk blog ini agar lebih mudah dibaca.

Saya sengaja membiarkan sesebuah rencana yang saya poskan kekal lama sikit sebab saya rasa elok kita membincangkan sesuatu tajuk dengan lebih lama dan lebih mendalam.

Lagipun, posting dalam blog ini agak panjang. Ini disengajakan kerana saya rasa saya perlu membincangkan sesuatu tajuk dengan lebih menyeluruh. Blog ini tidak bertujuan menjadi saluran berita, tetapi sebagai saluran analisis dan perbincangan sesama kita.

Terima Kasih.

Tenno Miyake said...

Dato',

Ada baiknya sesuatu tajuk itu dibiarkan agak lama untuk perbincangan. Jika terlalu kerap pun boleh lost track. Tak sempat nak sembang2 dah tukar topic lain.

Tentang rekabentuk, rasanya dato' boleh pilih template yang simple. Template yang disediakan tak kurang bagusnya.

Saya hanya memberi pendapat. Yang baik dtg dari Allah..

dukperati said...

Shahrir then walked out of the House and told reporters: "This is a matter concerning the integrity of MPs and Parliament. Even though it was an Opposition motion, we should support it for its importance to MPs and the House."


pasai apa si nazri tak kata apa yg dicakap oleh shahrir sebagai memberitahu dia dan segala senior minister dia tidak ada integrity ? sama jugak saya rasa... pasal apa tak ajak shahrir berdebat pasal integrity sampai letih ?

Anonymous said...

Itulah sebabnya saya rasa kelakar kata shahrir tu ada prinsip..mungkin prinsipnya apa yang paklah cakap mesti di sokong walaupun kes bina jambatan tu macam biskut chipsmore. Nak mengutuk orang lain senang lah dato shshrir...tapi tengok kenyataan datuk shshrir pada 13 mac 2006 yg meminta kerjaan memmastikan tiada lagi alasan apapun lagi untuk menunda pembinaan jambatan tersebut walaupun singapore menggugut kita...termasuklah kenyataan dari ahli parlimen lain. saya ambil petikan ini pun dari laman web datuk shshrir dan saya masih simpan.....so ...saya nak tanya datuk shahrir...lalang sekilo berapa datuk???

Soal MP jasin..apa yg dimaksudkan mengganugu pegawai kastam tersebut? Adakah adanya unsur ugutan dsbnya?. Dia hanya merayu dan cuba merayu..kalau tak lulus pun...ada ke pegawai tu kena ugutan. Isu kayu balak tu hanya disebabkan maslah saiz balak. Terlebih sikit tapi MP jasin kata kayu tu dalamnya lubang agak besar...so dia minta mabil kira...itu saja...

Sekarang nie sapa yg teraniaya..MP jasin yg teraniaya sedangkan adakah Lim Kit Siang dan Sahahrir dah buat laporan polis??? so...maknanya ini hanya hal politik...bukan prinsip!!!

Anonymous said...

Continue Dato’.

If he (Shahrir) is sincere enough (and not for some cheap political stunt!), he would have not resigned but work from within. He can slowly and gradually try to educate the important of good moral to the uneducated clowns (Nazri included!) in the Parliament. But no, he chose to keep away from this problem. Is this what we call a leader?

Anonymous said...

Sorry, I continue again:

If he (Shahrir) is so concern about integrity, why waited until the issue was raised by LKS? He should know what level of integrity that surrounds him. He's already within the system. He's part of it. He should be the first one to raise the issue in the Parliment. Not an afterthought! The way I seet it, he was not at all concern about integrity until LKS launched the boat and he tried to ride on it, fearing that he might miss it! What a cheap political stunt!

Anonymous said...

khaidir says:

it is indeed a bad year for our goverment this year. too many bickering and unresolved issues. i hate it when these kinda things happen. it shows the shortcomings of our current goverment.
maybe the gov should appoint a professional spokeperson a.k.a spin master like in the US of A?
anybody has any nomination?
and pls la not that nazri fella.

Anonymous said...

Kalau kerajaan taknak jual pasir, kenapa Syed Hamid datang Johor Bahru beritahu 5 Bahagian UMNO yang pasir itu hasil bumi yang boleh terisi semula selepas di korak berberapa lama maka kita boleh gunakan dia sebagai pendapatan kepada negara jika di jual. Kerajaan cakap lain, menterinya cakap lain, patutlah pemimpin bawahan UMNO dah macam nak gila.

Truth said...

Shahrir Samad is not a team player. He is a singles player who doesn't even like participating in a group tournament. He is out only for his personal glory. I'm sorry Dato if I do not quite agree with you as to his decision as I think he could have done more guiding the misguided Barisan MPs.

But this is vintage Shahrir. A maverick. He isn't quite a man who sticks by his principles. I cannot doubt the evidence of my own eyes.

shhreza said...

TM amat mengetahui selok belok politik negara dan dlm bentuk teknikal.walau beliau pernah membuat silap,namun jika saya mengambil sikap pragmatik,maka beliau dilihat begitu kental dlm soal yg prnah dbangkitkan.cth,proton,mvagusta,bridge.proses penyingkirian pengaruh beliau sudah bermula lama.hingga ketahap menjemput ke majlis perkahwinan pun dipulaukan.namun TM tidak mengambil peduli setakat majlis perkawinan.remeh sgt.

namun,sbg rakyat,suara beliau adalah yg paling berkesan.perjuangan beliau boleh mengegarkan.tidak terlawan kuasa undi rakyat biasa dan suara rakyat biasa.berapa ramai pemimpin yg berani melawan arus kpd yg benar.

tidak perlu refomasi jalanan,perang antara melayu,AAB lemah dari segi pentadbiran.sebagai org baru,ketika berniaga,lebih ramai org umno berada di gerai berbanding yg duduk d dlm dewan untuk mendengar.namun,apa yg patut dibuat bg AAB mendengar bahwa negara dipandu oleh pemuda2 30an?

blog ini sy minati kerana tiada perbincang spt dlm m-today.net yg bersikap sgt kasar dan bias melampau dlm pandangan.bravo to commentors yg mungkin terdiri dari profesional malaysians.

dukperati said...

Allow Us To Vote On Motions Based On Our Conscience, Says Rosli


KUALA LUMPUR, May 8 (Bernama) -- The Barisan Nasional Backbenchers Club (BNBBC) Monday asked the executive to allow members of parliament to vote based on their conscience in any motion moved in Parliament.



mula2 shahrir letak jawatan...najib terima....ahli parlimen pulak hari ni mintak kuasa lebih tak terikat sangat dan nak lantik shahrir lagi....terang2 tak setuju ketua whip punya decision....mt umno pulak lepas bincang terima perletakan jawatan shahrir...letih aku baca..wayang kulit apa dia orang ni nak main...

mana pergi menteri senior yg jaga parlimen tu..benda macam ni tak reti nak handle ka...berkokok saja lebih...patut dia resign..pasai tak reti nak jaga ahli2 parlimen...tu lah lain kali jgn tunjuk cerdik sangat...mulut tu jaga sikit...org tua kena hormat..jgn bila org dah tak ada kuasa macam2 je berani cakap...cakap pun merapu...sorry datuk...geram sikit...

A KADIR JASIN said...

Pardon me for saying, I am afraid some of us are getting a bit too emotional, resulting in our comments being a bit too graphic.

Let's remind ourselves once again of the ground rules. The limit that we should go is to call someone a clown. Even that should be said with style and finesse.

Referring to one's genital should be off limit. In any case, it has never been scientifically proven -- haha -- that one's bravery is dependent on his reproductive organ.

As for drmuzi, I take note of the Umno Youth event he mentioned.

Thank You.

drmuzi said...

Dato' just want some clarification, if you can give, why you are a bit reluctant to publish my writing in reagrds to Kolokium Pemuda UMNO in this blog.

Thank you Dato'

Anonymous said...

Dato',

Apa nak jadi dengan ahli Parlimen dan para menteri kita gamaknya? Semuanya kelakar. Apa yang perlu saya buat Dato'?

Saw Shahrir's reflective mood in today's Page 4 NST. The picture tells everything about him! Maybe he needs another big mirror at home for more self reflection!

Oh mirror, mirror, who's the "dumbest" of them all?

Anonymous said...

Datuk

I wonder if the BN backbenchers understands the principle on how they were elected to parliament.

In Malaysia, particularly in the BN, I understand that these wannabe YBs were selected from a long list of contenders by the PM,Menteri Besars and leaders of the various BN component parties. The final list are then allocated to the various parliamentary and state seats. In the general election the campaign line is to ask the rakyat to vote for the BN candidates and it should not matter who the candidates are.

Please correct me if I am wrong,so once elected to Parliament and State Assembly these BN YBs are therefore beholden to BN and its policies.

As a matter of principle don't you think that it is only right if the individual or group of BN MPs who decided to vote against BN or as they say vote according to their conscience, do the HORMAT thing and resign first as they were not elected as individuals but were elected on the BN ticket.

As an example the so called "man of principle" aka Datuk Shahril MP of JB did not care to listen to the the majority of Johor Bahru folks who wanted the scenic bridge. That is OK for BN. But if he voted for the Opposition motion against BN, then it is only right that he should resign not just as chairman of BBC but also as BN MP of Johor Bahru, don't you think.

To test the above, lets pose a challenge to ALL the BN backbencbenchers who of late were bitten by these alien but wonderful democracy bug called "CONSCIENCE". Resign as BN MPs, go into the By elections as an independent against another BN candidate then and only then you will know whether the rakyat supports you or not.

Anonymous said...

"The Speaker made a mistake. The Opposition leader made a mistake. Those who supported it and those who were against it were also wrong"

"The whole situation was wrong".

No, Shahrir, no body made any mistake except you. You, in trying to do another cheap political stunt, fumbled. And now, you're trying to make a comeback and try to tell everybody that the whole issue was a non-issue. How cheap are you! As for as I'm concerned, you're a non-material!

A KADIR JASIN said...

No more "anonymous" please!

Sdr drmuzi, thank you for your regular participation. I emjoy your comments and I am sure others feel the same way.

But I have not posted your comment on the Umno Youth "roadshow" because there are elements of "biasness" in it. I respect your right. But we are trying to make this blog as non-partisan as possible. I hope Sdr can confine to the bare fact about the seminar, where and when it will be held. I hope you bear with me. Thank You.

Also, I am thinking of discouranging participants of this blog from signing in as "anonymous". This is because it's difficult for me and for others to distinguish one anon from the other.

The best is to use your true identities -- like I do. Apa nak takut. Kalau kita ikhlas dan waras, tak ada sebab kita nak takut. But if that's not possible, please choose a suitable pseudonym.

Thank you

drmuzi said...

Thank Dato' for your clarification.

One question for you, since you are handling this blog, and it seems that your blog did receive quite a lot of attentions for a very short time once it is online, did you ever ben given noticed by someone to go a bit slower or less critical in your comments or others in this blog especially in reagrds to the present issues involving the gov.

Daud EB said...

Datuk

I was Anonymous before this as its more convenient to sent comments to your blog that way i.e just press the "Anonymous tab".

I like your blog as your writings are sincere from the heart and it is constructive. I hope that maybe one day you will return to NST and save it from bieng degenerated further by the likes of Kali and his foreign cronies. NST is now like creating a Malaysian Malaysia environment as what Mr. Lee Kuan Yew tried to introduce in his days before separation from Malaysia.

Further the comments are moderated unlike Malysia-today and others like it where the comments seemed to be conduits of hate against our leaders past and present. It is indeed sad and worrying that some small minded people can be allowed to write those wrong and hurtful remarks.

Thank you for your blog.

A KADIR JASIN said...

Respons kepada A Voice. Terima kasih kerana mengarahkan saya kepada posting kmu. Saya mohon tidak menyiarkannya. Dah banyak orang tahu mengenai kmu. Saya pun baca juga. Lagipun tak eloklah kita guna istilah seperti syarikat yang merompak dan dirompak. Istilah macam tu boleh dianggap memfitnah. Terima kasih.

antbelit04 said...

Datuk! mngambilkira permintaan datuk saya menyatakan nama saya. Apapun datuk sehingga ka hari ini..peguam negara masih tidak mengeluarkan jawapan teknikal law nya...tetapi bagaimana alasan undang-undang boleh dijadikan alasan untuk membatalkan pembinaan jambatan tersebut dengan kadar yg segera?

Istilah perompak dsbnya...saya rasa istilah tidak mencerminkan fitnah.. ianya hanya satu perumpamaan sahaja menjelaskan maksud. Apapun menghormati web datuk saya rasa kita terima.

kes ECM libra saya dah hantar ke semua media dan BNBBC tapi masih sepi datuk....

gadingaluh said...

On Shahrir Samad...the "not to support Opposition in Parlimen" is absurd...what if the issue raised by the Opposition is of public interest...will the 'Don't Support" policy still uphold? What is the meaning of a Parliment then? Is it just a fight against Umno & Opposition or what? Where does rakyat interest come in?This is so sick...

The Interviewer said...

"Jangan kita berani menyergah dan mengherdik pemimpin hanya apabila dia sudah bersara dan tidak lagi berkuasa. Orang Melayu kaya dengan budi bahasa adat dan resamnya. Melayu berani tetapi tidak kurang ajar."

Selepas sepuluh tahun rencana SUARA UMNO, MELAYU DAN KERAJAAN tulisan Datuk yang mencetuskan polemik Melayu Hilang Keberanian itu, bagaimanakah keadaannya sekarang?

Saya tidak nampak ada banyak perubahan, atau tiada perubahan sebenarnya, tentang persoalan-persoalan yang Datuk bangkitkan itu.

Apakah pandangan Datuk selepas sepuluh tahun ini?

Hari ini, ulang tahun ke-60 UMNO, saya kembali membaca buku sususan Bung Karim itu.

Salam.

daud eb said...

Datuk

In the days before Merdeka we have the likes of brave and honourable people notably Dato' Onn and many more unsung UMNO heroes whose patriotism and love of the country is beyond self.

The tradition were carried all the way until Dr. Mahathir retired and passed the baton to our present PM. The present UMNO has a duty of care to recapture the spirit of 60 years ago.

Dato Onn lead the Malays and UMNO against the Malayan Union and took on the British Empire and won. The UMNO of today could not even lift a candle to Singapore's PAP going by the decision to cancel the scenic bridge thus surrendering our rights to build within our own borders.The UMNO of today is being slowly but surely wasted away.

Look at the lessons of History, look at LDP of Japan, Golkar of Indonesia, history has a knack of repeating itself.

If UMNO do not have anybody who is half as brave as Dato Onn or even Dr Mahathir were, who could voice out and advise the UMNO powers that be, I am afraid UMNO will self destruct and go the way of the LDP and Golkar. Only God knows what the future holds, if the present situation persists, the Malays due to our numbers shall still be in power but UMNO may not be able to celebrate its 100th birthday as the ruling party.

Happy 60th birthday UMNO enjoy it while you can and god bless.

A Voice said...

Dato

I believe what Shahrir is doing is dangerous because it will upset the consensual spirit that exist amongst the various races under the leadership of the son-of-soil of the country.

I do not like to believe what is see is really what is happening. MP jaisn maybe like any other Malaysian Businessmens, Malay or CHinese or any race, always hoping they can get away with paying tax. Whether one pay or not, ultimately it falls on government officer to carry out their job.

MP Jasin has been described as "celupar" by many for he has been very vocal in Parliment voicing concerns of the people on issues where Government decision is not recieved well by the people.

I personally know of issues in which he is the few MPS willing to hear people's grievance on a controversial corporate dcision by Government that is detrimental to Government interest, the people and Malay Agenda (current PM claim as his slogan).

I view it as another stiffling exercise under teh so-called openness being claimed by brendan pereira.

What happening to NST lately? You care to share with us?

A KADIR JASIN said...

"The Voice" asked" What's happing to the NST lately? The answer is, I don't know. Do you?

All that I know is, those who bought its shares under ESOS -- employees share option scheme -- before the year 2000 because they loved and trusted the company are suffering.

From the "highs" of RM5 to RM7 a share, the NSTP shares are now being traded on Bursa Malaysia at around RM2.20. Most exercised their ESOS above this price. They are losing.

I won't venture to say anything about its editorial because I am, as far as the current team is concerned, is "a bad person" and I am "full of venom".

These days you can't even speak up against the newspapers that you subscribe to and read.

Manybe this is the true meaning of freedom and openess!

drmuzi said...

TUN speec over the DVD to 100 MALAYS professional...

Open to all for vewing...

Get the DVD...where?

find yourself..kena bersuaha nak dapatkan..

eye opening.
i love the QA session...

It shows that we have lots and lots of...MALAYS who love the country dearly...

salam adri Johor

A KADIR JASIN said...

By the way drmuzi (and other readers) Tun Dr Mahathir's DVD story is covered quite extensively by Malaysiakini. Thank you for alerting me to that.

Anonymous said...

Can someone rip the DVD and create "torrent" so that all of us who doesn't have a clue where to get it also can view it. Let's share it via P2P! Or does the DVD copyrighted? I hope TDM doesn't mind if any of you pirated his DVD.


--
Another Anoymous Reader

drmuzi said...

i strongly agree with Dato' for bloggers to use names/pseudonames, as it is easy to reply and share discussions.

otherwise, it is a bit difficult and confuse, to whose anonymous we are replying.

Dato can you asked Dato Johan Jaafar to invite Tun and AAB as debaters in his DEBAT PERDANA Program.

I think the program really need some lively personalitties to spice it up, otherwise it really really dull and bored.

may be i am asking too much hah :)

would AAB dare in the first place for such showdown or can i summed as such exchange of great minds between them.

shh said...

a man (anonymous malay), was walking towards MOF for a normal meeting, browsing tru documents, after d meeting, one of national auditor (anonymous non-malay) came up to him for a brief chat said "are trying to save the country?" sambil tersengih hairan.. "kita kerja for them, just work for them sajala,btw good luck".

honestly, theres some ppl(profesionals) tried to stop d effort by putting logics but honestly they can do nothing for their effort is naive.

the "org bawah" r just doing their work as they r nothing but to do their duty bound as in contracts.these ppl has family to feed.they r the innocent for their being nature.

the "org berkenaan" is d ppl u cant trust likely.they play their roles to nothing for most ppl are ignorant,while d resistance tru d honest ppl nowhere to be seen.its just being this ppl with power will corupt but power without responsibility is the most corrupt.

im sorry for being too undirective for these person might get a blacklist.these ppl has organization to take care and family choose to pick my writes as fitnah doesnt bother me.
what bother me is my country.

daud eb said...

Datuk

About ECMLibra merger/takeover of Avenue. This will soon turn into a very,very hot issue and may even threathen the credibility of the PM personally if not properly managed(spinned). This time his son in law Khairy is very publicly involved here.(By the way this is public information by virtue of ECMLibra being a public listed company)

Let's get the cat out of the bag. Of the four you mentioned, apparently Kalimullah is also the main man in the New Straits Times and everybody in the know,knows that he is the unofficial image guardian/spinmaster of the present PM, that makes him exceptionally influential don't you think? I don't know about the other two persons you mentioned Datuk, I guess they are there to just fill in the numbers; how lucky can you get?

I am also not a corporate person. That qualifies me to ask a a few not so clever questions;i.e is it logical that a large public listed entity can allow itself to be taken over by a smaller public listed entity, never mind that the smaller entity has as directors the likes of Kalimullah and Khairy?

Shouldn't the Securities Comission question both the Board of Directors of ECM Libra and Avenue on the possible benefits/disadvantage of this event to the minority shareholders or holistically the corporate ethics of the takeover/merger?

The Securities Commission's silence is most DEAFENING. Would it not in future threathen investors confidence(foreign and local fund) in our Bursa Saham for along time to come?

I think that when you are in a position of power/influence or very close to the power that be, the very fine line between wrong moral ethics and abuse of power is very,very,very difficult to distinguish.

I hope that the PM takes some time to examine this unhealthy corporate development, as it affects his standing in the eyes and psyche of the rakyat, coming so soon after the ill advised 30sen rise in fuel price and the cancellation of the scenic bridge and the coming rise in electrical rates. Please Datuk PM, do not say that you don't know or you are not involved.

We the rakyat who are Malays, Chinese and Indians VOTED FOR YOU to be PM and together with the BN to lead and rule the country and we are all for WAWASAN 2020 and the prosperity of MALAYSIA.

P.s Datuk PM,in the last General election WE DID NOT vote for the likes of Kalimullah and Khairy, they should not be allowed to do things at will.

fathi aris omar said...

Datuk, isu yang Datuk bangkitkan saat ini (dan 10 tahun lepas) pernah juga saya suarakan di Harakahdaily.net seperti link berikut:

http://www.harakahdaily.net/article.php?sid=5872 (Mancari Melayu Alternatif, 29 Januari 2004)

Saya kira isu ini harus terus dipanjangkan dan diperdebatkan lagi oleh orang Melayu sendiri ...

Antaranya, dalam artikel saya tersebut, saya mencatatkan:

Sebab-sebab tidak muncul “suara ketiga” orang Melayu boleh dihuraikan dengan panjang lebar. Tetapi yang meresahkan penulis, kelihatan tidak terdapat azam politik di kalangan orang Melayu sendiri – seperti budayawan, ahli akademik, saintis, sasterawan, birokrat, seniman, profesional atau wartawan – untuk membentuk dan membesarkan suara “alternatif” mereka.

Seolah-olahnya mereka tidak nampak (atau takut memikul amanah?) akan muncul gejala-gejala merosakkan daripada dua aliran sedia ada ini.

Orang Melayu tidak mempunyai pilihan yang banyak, tidak seperti kita ke pasar borong dengan segala macam ikan atau sayur, tidak dapat menilai isu-isu dengan lebih bebas dan adil, tidak ada nuansa atau spektrum dalam wacana Melayu.

Ada kecenderungan malah, wacana Melayu dan ke-Melayu-annya berbentuk klise, dangkal dan terbatas – sebahagiannya akibat tekanan politik hegemoni dua arus besar Melayu ini.

Fathi Aris Omar

drmuzi said...

life during TUN M tenureship, were interesting and adventorous.

we won Sipadan and Ligitan.

by crook we occupied layang-layang isle

by our daring bravery and high intellectual we raid London Stock Exchange during the infamous "serangan menyinsing fajar", by doing so, we shock the mat salleh by getting back our price Guthrie and Sime Darby frm the had of penjajah.

we spread our wings buying hectares and hectares of land in Indonesia to cultivate palm oils.

we spread our wings as far as sudan vietnam south africa in the name of oils, now we have 6 billions barels of international reserve at our disposal.

we end up with th etallest twin towers in the world , KLIA, sepang F1 that spurs out tourism industries.

we dare enough to build PLUS on our ow, and now we end up getting contract to build roads in other cuntries of the world.

thhat i sthe time when we are led by adrenaline high TUN DR M .

now, we are lead by wak and passive leadership.

we end up losing 5 % of our GLCs namely Telekom , Proton to Temasek

we let 35% of Pantai to be bought by Temasek which indirectly have share in Avenue and Pos Holdings.

we let our pride down by kow-towing to Singapore by cancelling thebridge.

everyone knows that singapore rejected th ebridge but by some skill negotiations TUN manage to get green light frm Chok Tong for a crooked bridge.

my only hope, we will win Pulau Batu Putih come 2007. Hope Allah bless pak lah, that we can win the case.Otherwise, Pak lAH will be helplessly watching Singapore "tambak" around the islet.

Hope Pak LAh stat frm now to get good lawyer to bring about good case in regards to Batu Putih.

If TUN can wrestle 3 islets in his 22 years of leadership.

Hope pak lah at least can get one for Malaysia....

matjbond said...

Yo beb! Gua mau komen sikit fasal ini Nazri Aziz. Gua tau sangat perangai dia. Lu jangan fikir dia kecik anak! Lu ingat bagaimana Polis dapat tangkap orang gaji dia yang curi barang dan wang dari rumah banglo milik Menteri Kabinet tu? Dia ni dah kenyang beb! Lu ingat dia berjuang untuk agama, bangsa dan tanahair? Lu fikir dalam2 sikit. Gua tertanya2 macam mana Menteri macam dia boleh pungut wang macam tu punya banyak! Ada menteri seperti Mustapha Mohamed yang tak kumpul harta benda dan menagih kekayaaan. Brig Gen Hamid semasa menjadi mentri dulu tak hidup mewah. Duduk di rumah teres di Cheras aje. Nazri lain beb! Dia ni pejuang tulen! Malangnya bukan berjuang untuk rakyat tapi untuk tekaknya saja. Itu fasal boleh kumpul harta yang akhirnya dicuri oleh orang gaji Indonnya.

Ada kawan yang kerja hotel bagi maklumat pada gua semalam. Ini bikin gua ketawa. Ini kena mengena dengan Nazri. Gua punya member di hotel Pu3 Pan Pac di JB bagi tau Nazri dah kencingkan hotel tu! Bila Nazri dapat tahu yang Tun Mahathir menginap di hotel tu, dia terus cancell booking beb!! kahkahkah! Gua ingat dia berani cakap berani tanggung. Rupa2nya dia jenis berani cakap dan kemudian lari setelah mengesat punggung! Dia takut nak bersemuka dengan Boss lamanya! Dia ni jenis hipokrit kelas satu!! Bayangkan bahawa satu masa dulu dia orang kuat Pemuda Umno! Rupa2nya dia ni pengecut!

Apa salahnya Nazri lagak macam gentleman? Kalau berani kritik Tun Mahathir, apa salah bertentang mata, hulur tangan dan bertegur sapa? Kata member gua dari JB beberapa bilik yang ditempah Nazri akhirnya ditempah orang lain. Malu beb! Baru dengar Tun Mahathir menginap di hotel yang sama dah pucat dan langsung tak tunjuk muka. Orang macam ni memang tak boleh harap! Yang menaruh harapan pada dia ialah PakLah. Jangan2 satu hari nanti Nazri akan mainkan Paklah juga.

Anyway, gua ada lagi cerita2 menarik dari JB. Nanti bila gua free, gua sambong cerita. Ini KadirJasin pun satu hal juga, dia mesti ada banyak cerita tentang perayaan Umno di JB tapi gua ingat dia simpan dulu dan kemudian baru komen. Ok beb! Jumpa lagi..

Alam Buana said...

Sebut pasal 'kegarangan' media perdana yang tiada tolok bandingnya masa kini, usahlah kita mimpi. Terkenang saya 'garangnya' WATAN dan UTUSAN dahulu, cukup garang hingga 'dibuang negeri' , penulis pujuk Awang Selamat.Awang Selamat pun dah 'selamat' hari ini, selesa dan senang. Kini pengarang akhbar 'cari makan' menurut telunjuk 'mereka' dan 'saudara mara mereka'.Alam Buana pun tak sempat nak baca paper la ni...

dalamkotak said...

salah sejahtera dato'

memetik isu 'penyempitan suara melayu' saya bersetuju dengan pandangan dato'. kebanyakan suara2 melayu di media massa sudah tertapis. ada baik dan ada buruknya.

melayu, saluran suara yg vibrant hanya umno, yg lain cuma hanya sekadar memeriahkan majlis sahaja. memetik kata-kata dato' kaum india dan cina punya banyak saluran untuk memperjuangkan nasib mereka; sangat bersetuju! dan amat menarik sekali membaca blog seperti jeff ooi atau lim kit siang. tidak pernah saya membaca blog2 bukan melayu yang menghentam atau membuka pekung di dada kelemahan atau isu2 semasa kaum masing2. mungkin ada, tetapi di dalam akhbar bahasa ibunda mereka. maka kita berbangsa melayu ini hanya peka dengan masalah kita sahaja, dan kita tidak tahu perkembangan kaum lain ( dari permasalahan kepada penyelesaian masalah). mungkin kita terlalu lantang bersuara mengenai nasib melayu sehingga kita mempamirkan kekurangan/kelemahan/keburukan orang melayu itu sendiri.

Pujangga said...

Ybhg Dato',

Apa sudah jadi dengan negara kita sejak Pak Lah mengambil alih sebagai Perdana Menteri?Rakyat semakin terseksa. Harga minyak naik sebanyak 5 atau 6 kali, sehingga saya dah tak boleh keep count. Perdana Menteri pula telah berjanji bahawa harga minyak tidak akan naik lagi tahun ini. Tetapi bermakna kah janji ini kalau semua barangan lain naik harga? Semalam kerajaan mengumumkan kenaikan tariff elektrik. Dalam kenyataannya, Menteri berkenaan Datuk Seri Dr Lim Keng Yaik berkata 60 peratus pengguna tidak akan terjejas kerana penggunaan mereka kurang dari RM44 sebulan. Benarkah 60 peratus? Bolehkah kerajaan bagi break down? Jika benar pun, kenaikan tarif yang dikenakan kepada industri-industri akan di "pass on" kepada pengguna kerana harga barangan akan naik melambung. Akhirnya pengguna (termasuk pengguna yang mengunakan letrik kurang dari RM44 sebulan, akan menderita). Ini bermakna, kenyataan Menteri bahawa pengguna yang mengunakan tenaga letrik kurang dari RM44 tidak akan terjejas, langsung tidak masuk akal. Kenapa kerajaan terus melindungi syarikat-syarikat besar seperti YTL Power dan membebankan rakyat biasa? YTL Power juga dikatakan mendapat potongan cukai. Benarkah begitu? Mengapa TNB mesti di paksa membeli tenaga dari pengeluar Tenaga Bebas (IPP)walaupun TNB tidak memerlukan tenaga tersebut. Semenjak Pak Lah mengambil-alih kempimpinan kerajaan, negara kita seperti hilang halatuju, bak kapal tanpa nakhoda. Beban rakyat semakin banyak. Kini kita kembali ke era 30 tahun dahulu, menjadi sebuah negara pertanian. Macamana kita nak membangun sebagai negara pertanian? Banyak ke tanah pertanian kita? Apakah kita nak ikut cara Tan Sri Sanusi Junid dulu dan bercucuk tanam di bumbung setiap bangunan kerajaan di Putrajaya, termasuk Seri Perdana? Apa sudah jadi? Tak lama lagi kita akan dijajah semula. Yang akan menjajah kita ialah Singapura. Negara kecil tapi kaya. Singapura sudah mula membeli syarikat-syarikat kita. Pantai Holdings sudah diambil alih sepenuhnya dan 5 peratus dari Southern Bank sudah jatuh ke tangan Singapura. Perjanjian Perdagangan Bebas yang ditandatangani dengan Jepun baru2 ini pula, berat sebelah dan memihak kepada pihak Jepun. Dibawah perjanjian tersebut, Jepun boleh membawa masuk kereta buatan nya tanpa cukai ke Malaysia. Ini bermakna, kereta Jepun akan menjadi terlalu murah sehingga industri kereta nasional kita akan tenggelam begitu saja. Sebagai balasan, Malaysia pula dibenarkan mengekspot barangan seperti pisang, manggis dan sebagainya ke Jepun. Sungguh lucu! Apakah buah pisang dan manggis di Malaysia cukup untuk di ekspot? Apakah pegawai2 kita yang membuat negotiation perjanjian ini tak nampak perbezaan di antara industri kereta Jepun yang sunggu besar dan industri buah Malaysia yang merupakan industri kampung saja? Paklah, tol, tariff telefon dan air pula bila nak naik? Dan pada 2hb Januari 2007, harga minyak tolonglah naikkan lagi.

dalamkotak said...

maaf dato'.. menyimpang sedikit.


Melayu bersifat rebellion. Demonstrasi terbaru mempamir sikap melayu yang cepat melatah. Antara sifat2 anti establishment.

Anti establishment, tidak kira kerajaan apa yg berkuasa akan di tentang. Tidak kira, PAS atau UMNO, anti establishment akan menentang.

Melayu perlu merapatkan barisan, lihat IFC dan apa kata mereka

A Voice said...

Dato

I beg to differ on your opinion that the Avenue-ECM merger is just another typical corporate exercise whereby:

1. A smaller company swallowed a bigger company.
2. The names from ECM Libra are more celebrated than the former Chairman and CEO of Avenue.

I hope you are not taking a defensive stance because there used to be a small company said to have started with a paid-up capital of RM100,000 that undertook an RM800 million MBO in a not so distant past.

The distinctive difference in that exercise and that of ECM takeover of Avenue is that the small company raised financing to undertake the exercise and everything was done consistent with the "rule of the game".

Yes, since the World Cup is just around the corner, I'll try to relate in a language we will be talking in soon.

The Avenue takeover (that is what it is anyway) was done with "the referee" seemed to take a blind eye to the infringements. Not only that, the "competition organising comittee" seemed to tell the "oppositing team" to also take a blind eye and let the ECM team win by requesting the Avenue team "play without boots" and the "best players removed".

In the "league" of Investment banking, Dato Kalimullah (I would prefer to refer him as Kalimuttu) is no big name. In fact, he is a newspaper man. David Chua and Lee Kian Onn are stockbrokers. KJ, can go around claiming himself as an Investment Banker but how many years as he chalked up in the sports of finance ie stockbroking or fund management or analyst or merchant banking? Again, a few years as cub reporter, assistant principal secretary to politician, Naibketua Pemuda UMNO and his claim of a former job as Fund Manager doesn't even come close to surpass as Management Trainee in Investment Banking.

I have analysed the ECM deals and its no Investment Bnaking but intermediary work with much structuring and deal packaging input. They are no CIMB or Arab Malaysian to be compared to (as the Independent Advise, K&N Kenanga tried to justify the valuation)

The Avenue takeover is not a case of case of moral issue over legal issue on the part of the Authorities ie subjective valuation versus the breaking of any law.

There is a list of improprietaries but I will highlight few.

The fixing of ECM based on the pre-suspension price of RM1.06 is blatant market rigging. In a few days (not over a period of time to
get an average price), ECM shares jumped from the 60-70 sen level and thats more than 30% IN A FEW DAYS.

What about the payment of the transaction by issuing share of Avenue at 66 sen (deep discount to NTA value pers hare of RM1.00 per share)? Isn't that intentionally allowing more shares of Avenue issued to ECM shareholders to raise their percentage in Avenue at the expense of Avenue shaerholders? Wonder, who are the Directors of Avenue (majority are representing Goivernment interest albeit rakyat's interest) playing for? And, who instructed the team to play in that manner?

Unless the eyes of the authorities are blinkered, we the unblinkered cannot put aside the so-called merging of similar business companies companies whereby one has written of some RM270 million goodwill and the other maintain its RM360 million goodwill to justify valuation. Thats a RM630 million GAP! the Minority Shareholders Watchdog Group concurred in the EGM and papers (except conveniently NST).

I can go on and on on the many infringement on the valuations but it woudl not be digestible by the untrained eyes. The spirit of the rules and regulation is as important as the letter.

How could an EGM be attended by interested parties namely ECM management team and specifically their CFO Lim Boon Soon?

How could the major shareholder that is said to initiate the deal be allowed to vote as an Independent Shareholders to give waiver from a Mandatory General Offer? Now, MGO is meant toprotect otehr shareholders from surprises from a sudden fundamental changes in the Company and in this case change in controlling sharehlder. This are clearly stated rules by SC.

I have too many insider informtion from the Directors and professionals who are practising Merchant bankers and officers inside the authorities to not say this deal is about moral issue and no law has been broken.

Well, I am a compulsive traffic offender that believes that the traffic rules only applies when there are traffic police around to enforce. The rules are there and the police is there but MANY rules have been broken under the guise of SC approved. Isn't his a case of the policemen blinding their eyes?

Dato,

This is not about envy or jealousy. Life is not fair, fine. And, I do not care how one make a living or acquire wealth, meaning "how you play the game" but we should respect the rule of the game and play by it.

Lastly, enjoy the World Cup, Dato'. I am rooting for the elusive possibility of a South American to win on European soil. Brazil perhaps?

A Voice

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).