Thursday, July 20, 2006

Masalah "Abdullah Tiada Masalah Dengan Mahathir"

A Kadir Jasin

[Nota: komen yang menggunakan "anonymous" tidak akan dilayan]

BAGI sesiapa juga yang percaya bahawa tiada apa yang mustahil dalam politik, maka kenyataan terbaru Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, bahawa beliau tiada sebarang masalah dengan mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad, tentulah melegakan.

Tetapi kepada yang syak wasangka, skeptis dan sinis, maka mereka tentulah akan membaca antara barisan dan memisahkan antara yang tersurat dengan yang tersirat.

Secara peribadi saya berdoa dan berharap bahawa maksud kenyataan Perdana Menteri itu adalah seperti yang tersurat – “Saya tiada masalah dengan Dr Mahathir” (Utusan Malaysia, 20 Julai).

Kenyataan beliau yang memecah kesunyian – elegent silence, kata mantan Timbalan Perdana Menteri Tun Musa bin Hitam – itu memberikan harapan bahawa sedikit sebanyak kekeruhan yang berlaku mungkin dapat dijernihkan.

Malangnya, dalam politik apa yang tersurat tidak semestinya yang tersurat. Apatah lagi apabila kenyataan Perdana Menteri itu akan interpretasikan dan dihebahkan oleh pelbagai pihak mengikut selera dan kecenderungan masing-masing.

Bagi saya, isunya bukan isu Abdullah dengan Mahathir atau Mahathir dengan Abdullah lagi. Isunya adalah hal-hal pokok yang memisahkan kepemimpinan Mahathir yang sudah berlalu dengan kepemimpinan Abdullah yang sedang berkuat kuasa.

Pokok pangkalnya bermula dengan pembatalan beberapa buah projek besar seperti elektrik hidro Bakun, landasan kereta api berkembar, penjualan aset Proton dan, yang menyebabkan retak menjadi belah, pembatalan projek jambatan bengkok di Selat Teberau di sebelah wilayah Malaysia.

Manakala sesetengah hujah Kerajaan mengenai pembatalan projek-projek ini boleh diterima yang menyebabkan keadaan menjadi keruh adalah kegiatan pemutar-pemutar (spin doctors) di sesetengah pertubuhan media massa arus perdana milik Kerajaan dan Umno.

Mereka inilah yang memutar-belitkan projek besar yang bertujuan mempertingkatkan kapasiti dan kadar pertumbuhan ekonomi negara menjadi projek mega yang kononnya membebankan negara.

Yang menyedihkan dan memalukan adalah sifat talam dua muka pihak-pihak yang turut terbabit menyokong projek-projek ini, khasnya Kabinet, ketika di bawah kepemimpinan Dr Mahathir.

Dalam sekelip mata mereka menyokong pembatalannya dengan mengemukakan pelbagai alasan. Mereka bukan sekadar bersetuju dengan pembatalan projek-projek ini malah turut menyanyi dan menari mengikut rentak dan irama yang digubah oleh pemutar-pemutar media yang disebutkan itu.

Di masa yang sama, umum terus mendengar desas desus projek-projek yang seakan-akan serupa telah atau sedang dicadangkan oleh pihak-pihak yang dianggap akrab dengan pentadbiran sekarang.

Misalnya, manakala projek landasan kereta api kembar yang diberikan kepada Malaysia Mining Corporation (MMC) dibatalkan pada awal pentadbiran Abdullah kini timbul cadangan daripada YTL Corporation untuk melancarkan khidmat kereta api laju antara Kuala Lumpur dan Singapura.

Antara objektif utama projek landasan kembar MMC ialah bagi membolehkan operasi kereta api laju dilancarkan. Tanpa landasan kembar dan sistem semboyan moden, operasi kereta api laju tidak dapat dilaksanakan.

Jadi siapa yang akan menaikkan taraf landasan antara Kuala Lumpur dan Singapura bagi membolehkan YTL melancarkan khidmat kereta api laju itu?

Umum mungkin sudah tahu bahawa MMC adalah syarikat yang dikawal oleh Bumiputera di mana Permodalan Nasional Berhad (PNB) adalah pemegang saham strategik. YTL adalah konglomerat Cina Malaysia yang dikawal oleh keluarga Yeoh Teong Lay.

Apabila projek jambatan bengkok dan kompleks sokongannya, yang sudah lebih 50 peratus siap, dibatalkan pada 12 April atas alasan “menghormati sentimen rakyat” Dr Mahathir mula bersuara.

Dengan sekelip mata usaha dibuat untuk melenyapkan suara beliau daripada media massa arus perdana. Setelah usaha ini gagal kerana Dr Mahathir mula didampingi oleh media Internet dan badan-badan bukan kerajaan (NGO), kempen dilancarkan untuk menggambarkan beliau sebagai pengacau, nyanyuk dan gila talak selepas bersara.

“Post Prime Ministerial Syndrome” (sindrom pasca Perdana Menteri), kata “pakar rujuk” pentadbiran sekarang dan “the darling of the mainstream media” (kekasih pujaan media massa arus perdana), Musa Hitam.

Dan di sini jugalah keadaan menjadi lebih keruh dan banyaklah pihak yang memasang tangguk. Sama ada Abdullah sedar atau tidak dan sama ada disengajakan atau sekadar kebetulan, perbuatan media massa arus perdana menyeret Musa, Anwar Ibrahim dan beberapa orang lagi yang berupa nemesis kepada Dr Mahathir ke dalam gelanggang menyebabkan isu ini menjadi isu politik peribadi.

Siapa tidak tahu kebencian Musa dan Anwar terhadap Dr Mahathir. Bagi mereka, peluang membelasah Dr Mahathir ibarat pucuk dicita ulam mendatang, orang mengantuk disorongkan bantal.

Mungkin ada kebenaran bahawa Abdullah tiada masalah dengan Dr Mahathir, setidak-tidaknya di sudut peribadi. Kalau Dr Mahathir mengatakan dia ada masalah dengan Abdullah, maka dia secara tidak langsung mengatakan yang dia telah tersalah pilih dengan melantik Abdullah penggantinya.

Tetapi daripada reaksi umum, termasuk ejekan ahli-ahli Umno sendiri terhadap Menteri dan ahli Majlis Tertinggi Umno yang cuba memberi penerangan mengenai isu yang dibangkitkan oleh Dr Mahathir, jelas menunjukkan yang Umno dan Kerajaan mempunyai masalah.

Ada orang, di dalam dan luar Umno, Melayu dan bukan Melayu, yang berpendapat atau berasa ada kebenaran pada hujah-hujah Dr Mahathir dan wujud jurang kewibawaan (credibility gap) di dalam cara Kerajaan menangani isu-isu yang dibangkitkan oleh mantan Perdana Menteri itu.

Kesimpulannya, Abdullah mungkin tiada masalah dengan Dr Mahathir dan Dr Mahathir mungkin (saya tekan istilah mungkin) tiada masalah dengan Abdullah, tetapi petunjuk semasa membuktikan tanpa sebarang keraguan bahawa Kerajaan dan Umno mempunyai masalah dengan sekelompok rakyat jelata.

Kelompok ini menyokong Dr Mahathir bukan kerana mereka mahu beliau kembali memimpin, tetapi memihak kepada beliau kerana berpendapat apa yang beliau bangkitkan itu berasas dan cara Kerajaan dan Umno menjawab soalan-soalan beliau tidak meyakinkan.

Dan oleh sebab Abdullah sendiri telah mengerahkan anak buahnya, daripada anggota Kabinet kepada ahli MT Umno dan pemutar media massa arus perdana, untuk menjawab Dr Mahathir, maka isu ini, jika ia berupa masalah, sudah menjadi masalah Kerajaan dan Umno.

Dek kerana Abdullah adalah “ketua kepada segala ketua”, maka jika Kerajaan dan Umno ada masalah dengan Dr Mahathir dan dengan rakyat jelata yang sependapat dengan beliau, masalah itu, pada peringkat mutakhirnya, adalah masalah Abdullah.

39 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato'

Saya amat bersetuju dengan tulisan Dato'. Ingin saya tambah disini, jikalah tiada masaalah bagi Dato' Abdullah, kenapa kini wujud kempen penerangan oleh beberapa menteri dan Ahli MT ke serata ceruk cawangan UMNO bagi menjelaskan isu-isu berkaitan.

Kedua, kenapalah pula sehingga perlu diterbitkan buku penerangan perihal isu terkini. Kalaulah ini bukan masaalah... then, apalah namanya kegiatan ini.

Ketiga, dari percongakkan saya, Kerajaan perlu mengadakan pilihanraya sebelum akhir 2008 (Jika mereka tidak mahu DSAI kembali melibatkan diri dalam kancah politik negara). Dan jika pada congakkan masa, selepas ditolak waktu-waktu kritikal spt. bulan puasa, raya haji, cuti perayaan lain, bulan dimana tutupnya tawaran tender, bulan dimana mulanya pulak tawaran tender, maka para wakil-wakil rakyat dan menteri perlulah sedar isu-isu mana yang hendak diperbetulkan agar mereka dapat bersedia dan menghadapinya. Mereka bakal beroleh masaalah tambahan jika terdapat isu-isu baru yang dibangkitkan kelak oleh TDM. Dan dari tempoh jangkamasa dan waktu yang tidak seberapa, maka, wajarlah mereka ini mencongak siapa pilihan mereka. Jika tidak, Kerajaan Malaysia akan bertambah bermasaalah.

Sekian, itulah pendapat yang ingin saya kongsikan bersama. Sila sekelian congak jangka masa pilihanraya. Terima kasih Dato'

AZMI

Anonymous said...

pada pendapat Dato, Apakah cara terbaik dalam menangani masalah mereka 'berdua' ?dan bagaimana ianya boleh direalisasikan ?

Zainal A. Kasim said...

Bagi saya kenyataan PM itu merupakan satu "kenyataan politik" sahaja. Kalau tak ada masalah, seeloknyalah PM dan Tun Mahathir duduk semeja dan berbincang untuk menyelesaikan segala masalah yang timbul. Dan dalam masa yang sama elok juga soalan-soalan yang dikemukakan dijawab kesemuanya dengan jelas tanpa berselindung khususnya soal AP, Proton dan juga Jambatan Bengkok.

Jawapan dan alasan yang dikemukakan sebelum ini kurang memuaskan atau masih lagi samar-samar.

Anonymous said...

Dato',
I think by now the UMNO leadership is finally aware of the magnitude of the problems that they face, ie. their inability to convince UMNO members as well as the general population on what they are saying.

The misconception here is that the issue has been made as if TDM has problems with the present Government led by AAB. Well, it's beyond that now. It is now the people having problems with the Government and it is up to the Government to explain (easier) and convince (much much more difficult) the people that what the Government is doing now is in the interest of the nation and that the fate and the future of this nation is not in jeopardy because of the Government's actions.

I can't wait to see what happens next when TDM comes back to Malaysia.

The best thing is that the Government own up to their mistakes and shortcomings, and take measures to correct their future actions, so that they are in line with the interest and the continued independence of the sovereignty of our beloved nation. Nevertheless, I must admit that it is almost impossible to happen that way. So, it will be bruising season for all.....

A Voice said...

There is a new website demonising you....looks very pro-khairy.

I hope you know abt it coz I will not publish the address.

Perhaps you better not respond, as it will give them credence.

JaguhKampung said...

"Kelompok ini menyokong Dr Mahathir bukan kerana mereka mahu beliau kembali memimpin, tetapi memihak kepada beliau kerana berpendapat apa yang beliau bangkitkan itu berasas dan cara Kerajaan dan Umno menjawab soalan-soalan beliau tidak meyakinkan."

Exactly.

A KADIR JASIN said...

A Voice, tinkerbell and others,

Thank you for attracting my attention to the said blog. I am used to such allegations and so-called "expose".

I have treated them as part and parcel of the risks and rawards that I must be willing to expect and accept when I become a writer and put my byline to a story.

It's for the same reason that this blog carries my name while many other bloggers have chosen to remain anonymous.

Thank You.

Anonymous said...

Dato'

I agree and gives my thumbs up to you for your courage. Keep it up Dato'. Trust in what is right (I mean the truth) is much felt easier then being console to the wrong (dark & unsure). I'm always and admire of TDM's vision.

Thank you very, very much and again my salute to your bravery and guts.

Wassalam Dato'

Azmi

Anonymous said...

Assalamu'alaikum WW, Dato'.

If I were Dr. Mahathir pun I'd ask AAB on the things brought up. Everything had been discussed, planned, & agreed before; ALL for the BENEFIT of OUR country.

The reasons for "change" according to different times, different requirements, etc. as claimed by AAB & his assistants; are not really valid (probably different "requirements" suits them better!). It's not like another 9/11 had just happened.

Kalau AAB ikhlas, he'd just go to his former boss, TDM, & consult him directly what are his concerns & berbincang dengan SEGERA, dengan positive, & dengan penuh semangat Nasionalisma (sebagai PM, ie. pemimpin NEGARA!).

Disebabkan, AAB seperti asyik mahu menghindari diri, & tidak bersemuka, ia menguatkan lagi dakwaan semua yang mengatakan AAB seperti mahu menyorokkan sesuatu daripada semua rakyat Malaysia...

Saya sangat2 berharap sebagai seseorang dari keturunan "ulama", AAB dapat menunjukkan sikap humble seperti Rasulullah SAW... Bukan sahaja cakap dengan lembut sahaja.
Saya rasa sebenarnya memang tiada masalah untuk dia rasa humble jika dia benar & ikhlas.
WAllahu'alam.

Terima kasih & Wassalam.

Anonymous said...

To Hantu gigi jarang.
Tidak perlu memikirkan seperti rocket saintis utk memahami apa yg di mootkan oleh NST tentang bullet train dr.Singapore to KL.Kawan bukan pakar ekonomi,tapi yang jelas idea ini ditimbulkan dulu oleh mouthpiece of Singapore gov (NST).
Berdekad lamanya Sg bercita-cita utk. mengambil tanah KTM dr.Woodland sehingga ke Tg. Pagar samada melalui jln rundingan atau undang-undang.Tapi gagal. Nilai semasa hartanah KTM di S'pore dikatakan berbillion dollar.Itu sebab LKY tidak dpt melelapkan mata dgn aman.
Yang jelas sesiapa yang membina bullet train itu pastinya menggunakan landasan @ tanah KTM yg sedia ada,selain dr. itu kosnya adalah berganda2 dan tidak produktif.
Itu pointnya. Dengan meletakkan syarikat swasta @ YTL dlm pembidaan projek tersebut dengan automatiknya menyisihkan peranan KTM dlm sistem pengangkutan darat antara dua negara.
Secara tidak langsung dihadiahkan tender pembuatan projek
tersebut.
Ianya boleh dilakukan dengan campurtangan mahkluk-mahkluk yang tidak berkenaan dalam kerajaan.
Dengan meletakkan nama syarikat YTL @ pun SCOMI(yg membida projek monorel penang) tiada lagi nama KTM di Spore. Dan sebagai syarikat swasta,Spore boleh membeli saham bullet train YTL sehingga 49% dgn konsep Win-win Situation..selebihnya adalah history.KTM hangus..
Jika mengikut sejarah KFC,lebih dari 4 kali berpindah tangan. Tidak mustahil jika projek ini dijayakan tanpa berhati-hati thn 2020 tanah landasan berpindah tangan kemulut Naga.
Baru LKY boleh tidur dengan nyenyak dan ambil pencen.
Jika mahu dijayakan juga hanya perlu dr. KL sehingga ke JB sahaja.
Antara JB ke Tg.Pagar gunakan kepala lokomotif dan landasan yg lama sebagai menunjukkan simbol'persahabatan' yang pelik.

Unknown said...

Lebih 5 orang ahli MT dalam Majlis Penerangan UMNO WP tetapi tidak seorang pun yang menjawab soalan mengenai sikap Brendan dan Kalimullah yang diberi kuasa meluas memecah belahkan Abdullah-mahathir.

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato'

Terima kasih dengan post terbaru Dato' yang membawa sedikit harapan.

Tapi saya yang tersirat, dan yang tak diucap lebih memberi gambaran sebenar. Dah jelas pokok-pangkalnya adalah perasaan hasad dan dengki.

Agaknya sekarang puas hati... tengoklah megahnya papan tanda Capital Land di Bukit Pantai! Entah apa lagi aset-aset lain yang telah di tarah dan di guris sedikit-sedikit tanpa Menteri-Menteri UMNO kita sedar?

Jadi saya setuju dengan pendapat Azahari, Datuk Seri Abdullah MUNGKIN tak ada masalah. Tapi rakyat Malaysia terutama orang Melayu dah dilanda masalah. Lagi parah, kita belum tahu berapa besar dan runcing masalah kita. Saya berdoa agar ada jaguh-jaguh dalam pemuda UMNO renung dalam-dalam dan mula korek dengan teliti. Berapa jauh dah tersimpang?

-thethinker- said...

Mengapakah Dato membangkitkan isu pegangan kaum cina dan bumiputra. Ternyata masih tebal semangat ras dikalangan rakyat.sungguh menyedihkan

Anonymous said...

Dato K,

Semua akhbar memuatkan berita bahawa Pak Lah tak ada masaalah dgn Tun Dr M. Alahai! Sedap betul bunyinya. Kalau benar bagai dikata, mengapa sehingga hari ini bermasam muka, bila berjumpa berpaling muka, sembahyang semasjid juga tak bersalaman belaka!

Cakap2 orang politik begitulah bunyinya Dato. Dan orang akhbar arus perdana pun melaung-laungkan ungkapan itu tak henti-henti. Tapi rakyat di bumi Malaysia ni tak sebuta dan sepekak dulu lagi Dato. Kami tahu menilai yang mana intan yang mana permata, yang mana berlian yang mana kaca. Kalau Pak Lah tak ada masaalah dengan Tun Mahathir, buktikan aje! Tak susah nak berbaik-baik dengan sesiapapun. Yang susah ialah nak ikhlas dan jujur. Apa salahnya jika Pak Lah duduk dgn Tun Mahathir dan bincang masalah tanahair seperti kenaikan harga barang, ketiadaan gula, penganguran graduan, pembahagian kontrak yang tak tahu asal usulnya, peranan media dalam memecahbelahkan pemimpin, kehilangan kedaulatan negara, kredibiliti pemimpin nasional yang semakin merosot, sifat biadap sesetengah ahli Kabinet, dan bermacam-macam masalah lagi.

Esok Tun Mahathir akan pulang dari cuti. Apakah Pak Lah akan minum petang atau sarapan pagi dengan Tun Mahathir untuk mencari jalan menangani masalah negara?

Anonymous said...

Assalamualaikum w.t.b Dato'
With permission and due respect, actually I don't really care about Pak Lah or Tun M relationship because...politic are always like that. But interested on the issues brought by Tun M. Hope Dato' or somebody else can advice me on the issues especially on the bridge and the bullet train. After months of thinking...still can't get the answer. Mungkin saya bukan daripada golongan yg berpelajaran tinggi.
1. Kalau tak silap saya cadangan utk mengantikan tambak johor bermula pada tahun 1996. Sudah sepuluh tahun takkan lah seorang pegawai wisma putra ataupon AG tak perasan yg pembinaannya membawa aplikasi undang-undang. Complicated sangat kah undang2 yg berkaitan hingga tidak ada seorang pon cerdik pandai yang dapat tafsirkannya dengan sempurna. Sia-sia saja kerajaan beri biasiswa belajar kat oversea ataupon IPTA dalam jurusan undang2. Mungkin tak ada lepasan Oxford di wisma putra agaknya.Kalau inilah credibility dan quality pegawai wisma macam mana agaknya pegawai2 kat cawangan lain..contohnya pegawai bidang pertahanan dan lain-lain.

2. Adakah projek penang 2nd bridge lebih penting daripada jambatan indah? Kalau ikut pendapat saya yg tak pernah lagi sampai ke Penang...pembinaan jambatan ini akan hanya menyelesaikan masalah trafik di penang hanya utk tempoh kurang dari 5 tahun (mungkin tak menyelesaikan langsong). Alasan saya:- Dengan pembinaan ini jumlah kereta yg masok/keluar ke penang island akan bertambah mengikut tahun (congak orang kampong). Adakah keadaan jalan di dalam pulau itu sendiri dapat menampong jumlah kenderaan yg makin bertambah setiap tahun? Sedangkan di KL dengan jalan yg lebar tidak dapat menampong jumlah kenderaan yg bertambah. Federal highway..sungai besi highway, MRR2, Elite, Kesas semuanya nya sesak pada waktu puncak.

3. Berkenaan dengan bullet train dari S"pore ke KL.. adakah project itu berguna untuk rakyat Malaysia pada hari ini jika dibandingkan dengan landasan berkembar yg dah pon dibatalkan? Pendapat saya.. projek ini akan menggugat pembangunan KLIA kecuali ianya dibina melalui dan singgah ke KLIA. Kerana people know changi airport more than KLIA. Tourist akan gunakan Changi untuk ke Malaysia. Berapa ramai orang Malaysia yg mampu naik bullet train nanti.Contohnya... bullet train dari Osaka ke Tokyo tambangnya lebih kurang RM300 sehala. Dengan kata lain..projek S"pore-KL bullet train ini bukan untuk rakyat malaysia.

Harap Dato' dapat memberi komen atau nasihat kepada saya..orang kampong.

Harap saya dan kita semua dapat menjawap soalan malaikat dalam kubur kelak.."Siapakah Saudara Kamu?" "Umat Islam Seluruhnya Adalah Saudaraku"

Budakboy said...

Dato',

If I'm not mistaken, the so-called bullet train proposed by YTL uses the principle of magnetic levitation. Mag levs do not use wheels and rails.

Todate, the largest commercial operation of "mag lev" train is in Shanghai with a few smaller ones either recently completed or in progress.

To attain speeds upto 500 kph, a totally new route with very gentle curves and very gentle gradients would have to be constructed.

This will involve acquisition of land. We know from past experiences that this will mean large tracts of Malay-owned land. Another minus is mag levs do not carry freight.

The project will most likely be another ERL where YTL was the contractor and Tabung Haji the financier. YTL made its money upfront and is not bothered if the operating company is making losses. In this case, could the EPF be the "Pak Sanggup"?

The proposed service stops/starts at/from J.B. As luncai nyanyok pointed out, the land from Woodlands to Tanjong Pagar will revert to Singapore upon the cessation of rail services, something Singapore have been trying very hard to force KTM to do.

MAS not using Senai as a hub after the domestic routes rationalisation also effectively eliminates airfreight through that airport. That is why the Johor state government is against it.

The non-removal of the causeway means ships will still have to go around Singapore.

I get this uneasy feeling that some of us are doing everything for the benefit of Singapore and at the same time further enriching themselves.

In a more chivalrous era, this would be treated as treason.

Azer Mantessa said...

Dimanakah transparency sedangkan kata2 ahli2 politik masih samar2?

shar101 said...

KTM landbank in Singapore is the prize.

YTL train project is the means to an end (or perhaps several ends).

Singapore has the inherent right to reclaim the landbank without (fair) compensation to KTM or Malaysia, if and when train services to Tg Pagar is stopped for whatever reason.

KTM long-haul cargo freighting via landbridge to Thailand represent 32% of it's activities and is expected to increase when the rail-link to Laos is completed by 2007.(Star report 17th July'06). Ipso facto, this landbridge works in reverse as well i.e. exports from the hinterland will be channeled through Malaysian ports.

Therefore, reviving the double-tracking project in the northern and southern regions makes more economic sense than having a bullet-train which will impact directly onto KTM's operations and the possibility of losing the landbank for peanuts.

Anonymous said...

Assalamu'alaikum WW Dato',

Re: pada perkara yang dibangkitkan oleh [altis], saya berpendapat begini.

Re: bridge's legal issues to S'pura tu - ia memang ada. TETAPI, semenjak dari ia mula kita bincangkan dengan S'pura, hakikatnya, mereka SETUJU 100%; dimana M'sia BOLEH buat apa sahaja pada kawasan kita jika mahu menggantikan tambak itu kepada jambatan.
But hanyalah sehingga antara Mac (13?) & April (12?) yang kerajaan kita TIBA2 menimbulkan isu itu sebagai masalah.

I think the legal issue basically says that, keDUA2 negara MESTI setuju untuk apajua benda yang akan dibuat pada tambak Johor yang sedia ada sekarang. And, over the years, both countries have long agreed on upgrading the causeway where M’sia can do whatever we want on our side, & they on theirs – I believe kesemua perutusan2 Leeky & Gohct kepada TDM (kerajaan Malaysia) menyatakan persetujuan mereka untuk Malaysia membuat apa jua yang kita hendak di kawasan kita di dalam soal2 bridge.

But suddenly in 2006, kerajaan kita boleh pulak mengatakan S’pura mahu Air Space & Pasir sebagai deal untuk membina bridge! – Inilah yang menyebabkan kekeliruan rakyat jelata kerana; Kenapa S’pura boleh pulak nak tambah2 syarat &, Bagaimana pulak kita, M’sia, BOLEH SETUJU mereka buat begitu (tambah2 syarat)???
Walhal, Leeky & Gohct (mewakili kerajaan S’pura) sudah lama kata mereka OK, seperti didalam perutusan2 mereka pada TDM (kerajaan M’sia)... So, mengenai legal issue, ia mungkin boleh ditangkis dengan kesemua surat2 persetujuan Leeky & Gohct itu.

Anyway, saya rasa legal issue itu digunakan untuk MENUTUP “kesilapan” kerajaan sendiri (wAllahu'alam).

Apajuapun, S'pura telah mengambil kesempatan atas kelemahan pendirian pemimpin M'sia sekarang ini & terus "push" beliau (& assistant2) untuk bersetuju meletakkan air space & pasir sebagai syarat TAMBAHAN(?). Sebagai peneraju negara, seseorang itu sepatutnya LEBIH peka, lebih nationalistic, lebih patriotik.

Dengan situasi yang mengecewakan ini, saya tertanya2 samada M'sia tak ada ke intelligence team untuk membuat check & balance pada AAB?? Anyway, as P-R-I-M-E Minister, one should know that National Interest is the basic aim/goal/objective. Matlamat PM (& menteri2) adalah hanya UNTUK negara, dan bukan untuk kepentingan peribadi/keluarga/kawan2/sesiapa.
At that level, seseorang itu mestilah "bekerja" kerana Malaysia... (bukan hanya untuk nyanyi “Keranamu” beramai2 sahaja).

Btw, di dalam area "bekerja" untuk Malaysia ini, saya dapat rasakan & lihat dengan jelas keIkhlasan Tun Dr. Mahathir yang berbakti untuk Malaysia didalam apa jua hubungan 2 hala negara. Juga untuk kemajuan Malaysia, pembangunan negara, visibility, & courage -- & kesemua untuk kepentingan sejagat, samada Melayu, Islam, atau negara2 membangun.
(ie. dari untuk negara kita Malaysia, ke ASEAN, ke South-south nations, ke 3rd World/developing countries, ke dunia negara2 Islam, ke soal2 Palestin, ke soal2 orang yahudi & israel, etc.).

Like [shahran] said, we don’t feel M’sia as “gah” anymore.
I think, for example like in this current situation of israel’s blatant use of weapons, bombing innocent public in Palestine & now Lebanon; TDM sure sudah siang2 lagi balik dari cuti “operate hidung” di Australia & terus sampaikan Perutusan2 TEGAS kepada kesemua World bodies (UN, G8, EU, & whathaveyous) atas nama OIC & NAM a.s.a.p.!... ie. Dia tidak payah tunggu orang2/public/rakyat jelata M'sia untuk cadangkan itu! TDM would have already known that "basic" thing, ie. it's his duty & responsibility, & terus buat! - IKHLAS & no problem.

* Well, dear PM, I sincerely hope you could please show something that’s really clever & sincere, for the sake of OUR country - fast!...
If you can’t handle it, please be man & humble enough to let someone else take over. It’s not a matter of pride.
It’s more than that... – it simply involves one's OWN akhirat kerana ia adalah Amanah yang harus dipikul oleh pemimpin… Dan, sebagai pemimpin N-E-G-A-R-A, pekerjaan itu penuh dengan cabaran & pemimpin harus rasa humble menjalankan tugas dengan bijak & cerdas, hanya DEMI NEGARA kerana Allah SWT.
Wallahu’alam.

Terima kasih banyak & Wassalamu’alaikum W. W..

Anonymous said...

BTW, Re: KL - S'pura bullet train, I agree with [altis].

AND, as a Malaysian, I'd say ONLY UP TO JOHOR. Period.

This is Malaysia's project & even if it's up until Johor, S'pore can also benefit with the flow of tourists, etc. That is, the SAME arguments & justifications on the benefits!..
Issues on trying to woo tourists in M'sia who use the bullet train to go to S'pore, are THEIRS as a "sovereign nation" - ie. totally NOT our concern.

On tanah2 in S'pura - to S'pura, too bad! We can sit on it as long as we want if we want to. Anyway...

Dato', if I may append my input on voting for UMNO "normal" members which I posted in your other article, I'd really appreciate it... Thank you.

=> I believe Govt cannot take normal rakyats (the masses, who have been diligently voting for UMNO &/or BN) for granted anymore.

With ICT, etc. & in this new millennium; I truly believe that it's possible for normal UMNO members to vote for all its Majlis Tertinggi people right up to President.

Current process of naming all the Calons can still continue, but ALL UMNO members can now vote.

Voting centers can be set up at the ALREADY available computers at ALL the Bahagians (it's just a matter of hooking up to a central computer, at Putrajaya/PWTC/wherever). At this day & age, ICT connectivity/networking is really no big deal.

So, the final Calon2 names will be put in the system, & EVERYONE can go & vote at their respective Bahagians selecting their preferred Calons ONLINE.

For example, during UMNO supreme member election day, "normal" UMNO members could also vote on the same day, say from 9am-1pm (doesn't have to be whole day, where, like banks, those who came late/after the closing time, cannot enter the voting center to vote).

Then, barulah semua ahli2 UMNO nampak ketelusannya, keikhlasannya, dan happy & satisfied dapat vote sesiapa yang mereka rasa IKHLAS...

&, MOST IMPORTANTLY, during country's general election day; ahli2 UMNO biasa tidaklah akan mensia2kan vote mereka dengan memilih sesiapa saja yang cuba2 mahu meraih keuntungan dari "kemelut" yang disebabkan oleh Govt. sendiri... - yang sebenarnya boleh sangat dihindarkan dari berlaku & terus berpanjangan - jika mereka benar2 IKHLAS & BENAR.
WAllahu'alam.

Sekian. Terima kasih, Dato'. WassalamWW.

Anonymous said...

Many visitors to this blog have raised some very pertinent and interesting issues. I would like to contribute by raising following brief issues:-

1. The AG was supposed to explain the legal implications of building the crooked bridge. The cabinet gave the impression his opinion bore heavily on its decision to CANCEL the project. The AG has not responded until today. Has he got something to hide? Has his advice been erroneous, misinterpreted or ignored by the Cabinet? His advice must also be declassified!;
2. The YTL “bullet train” poser. Is this the Abdullah-era version of the Mahathir era double tracking that was cancelled by the Abdullah government? Is YTL menangguk di air keruh? Is this another IPP and ERL type of deal that guarantees YTL long-term revenue and steady profit? According to the Star, YTL’s IPP rakes in annual profit of RM400 million for the entire 30-year concession period;
3. Is the bullet train proposal a ploy to direct public attention away the instruction by the government for the TNB to renegotiate terms of the power purchase agreements (PPAs) with IPPs, including YTL’s, which is charging the highest tariffs?
4. Is this YTL’s shrewd way of ensuring its future by proposing another mega privatization project to leverage against the possibility of having to concede to TNB in the upcoming negotiations?
5. The cancelled double tracking was contracted out to MMC, a Bumiputera-controlled company in which PNB is a substantial shareholder. MMC’s winning bid was much cheaper than the bid by the China-India consortium. The project was intended to create a land bridge between Singapore and Thailand, and beyond;
6. MMC’s contract included annual funding of RM300 million for the KTM; and
7. If the government continues to allow its assets and the assets of the GLCs and Bumiputera companies to be sold to others, it will never be able to raise Bumiputera ownership to 30 per cent by the year 2020 as REITERATED the PM when perenting the 9th Malaysia Plan.

Anonymous said...

Mengaku tiada masaalah daslam perhubungan,adalah satu masaalah.Masaalah kadang-kadang timbul kerana adanya perasaan.Tak kira sayang atau benci.Tak kira hormat atau meluat.Mengaku tiada masaalah dalam algebra bermana tidak ada langkah untuk mencari jawapan logikal.Tiada masaalah maknanya tiada tindakan keatas sesuatu perlu dibuat dan dilakukan.Kalau Dato kadir tiada masaalah dengan kesihatan makanya dato akan cenderong merasa tidak perlu berjumpa doktor.
Tiada masaalah? Petunjuk kepada adanya masaalah. Masyaallah!
-makangaji

sinbad said...

PakLah tiada masalah; banyak beri masalah pada orang lain.

Terbaru, apabila pakar spin Pak Lah, iaitu Datuk Kalimullah sendiri dapat masalah besar apabila kenyataan PakLah yg beliau sendiri pergi bertemu dgn Tun Dr. Mahathir di Jepun adalah bercanggah dgn kenyataan Datuk Kalimullah bahawa Tun Dr. Mahathir yg datang berjumpa PakLah (Menurut Datuk Kali, PakLah yg sedang makan, bargegas berhenti makan untuk menyambut Tun? ... haha)

Dato,

Simpati saya pada Datuk Kalimullah ini apabila seluarnya terlondeh dikhalayak ramai. Orang yg melondeh pun bukan orang lain, Pak Lah sendiri.

Pak Lah memang tidak ada masalah. Tetapi orang lain skrg macam2 sudah ada masalah dgn beliau, baik lawan politik mahupun penyokong2 beliau sendiri termasuk Datuk Kalimullah, Datuk Syed Hamid, Datuk Khalid Nordin dan lain-lain.

Hari ini Tun Dr Mahathir sudah pulang menandakan bermulanya pusingan ke2 (hingga masuk bulan Ramadhan). Orang ramai menjangkakan banyak lagi masalah akan timbul tetapi bagi PakLah .... Oh! dia tidak ada sebarang masalah.

Masalah ... masalah ...


Pertanyaan (Datuk, minta jgn disiarkan bahagian ini, terima kasih)

Saya mendapat maklumat yg TNB telah memberi "projek" membekal arang batu pada syarikat yg KJ ada kepentingan. Diberitakan KJ telah membeli 11 buah kapal di Indonesia untuk mengangkut arang batu ini. Minta Datuk menyiasat kebenaran cerita ini.

A KADIR JASIN said...

Sdr Sinbad,

Dengan izin, saya mohon poskan komen Sdr yang terbaru sepenuhnya walaupun Sdr meminta perenggan terakhir dibuang.

Ada dua sebab. Pertama komen-komen kepada blog ini diposkan tanpa suntingan secara total atau tidak diposkan langsung kalau kandungannya dianggap offensive.

Kedua soalan Sdr itu bukan rahsia lagi kalau saya memahaminya dengan betul. Ia tidak membabitkan Khairy tetapi Scomi yang antara pemilik utamanya adalah Kamaluddin Abdullah. Saya siarkan berita daripada Bernama mengenainya. Jadi saya akan poskan komen Sdr. Terima Kasih.

July 06, 2006 20:44 PM
Scomi Marine Secures RM49.12 Mln Contract
KUALA LUMPUR, July 6 (Bernama) -- Scomi Marine Bhd has secured a RM49.12 million contract to transport coal from Australia, Indonesia, China and South Africa for TNB Fuel Services Sdn Bhd.

In a filing to Bursa Malaysia, Scomi Marine said under the contract, the company was required to transport 500,000 metric tonnes of coal per year, subject to 20 percent variation at TNB Fuel's discretion.

The actual contract value would be determined based on the actual load of coal to be transported by the company.

Scomi Marine said that it was required to provide a performance bond in the sum of RM2.456 million, being approximately five percent of the maximum value of the coal to be transported in one year.

-- BERNAMA

Anonymous said...

Goodbye UMNO!


Hantu Gigi Jarang

Anonymous said...

Pak Lah kita sudah bersuara
Bila balik dari negera Australia
Kita seronok dia sihat macam biasa
Tapi pasai Khairy dia bercerita

Ceritalah sikit pasai rakyat jelata
Pasai anak masuk kolej tak ada asrama
Bila dah dapat diploma tak ada kerja
Nak tak nak kena potong getah juga

Pak Lah kata nak mai jumpa kami
Kami dok tunggu kami dok nanti
Dengar-dengar Pak Lah pi luar negeri
Pak Lah balik Najib pulak pi

Kami susah Pak Lah tak peduli
Orang kritik menantu Pak Lah susah hati
Pak Lah pun jawab sepenuh hati
Pasai taasub sangat dengan Khairy

Sayang anak, sayang menantu
Sayang bini, sayang cucu
Tapi jangan sampai naik buntu
Kebajikan rakyat tak ambil tau

Betuilah Khairy bukan penasihat
Tapi dengan dia Pak Lah cukup rapat
Dia ni pulak cakap sangat hebat
Pak Lah dengar tentu sepakat.

Tu lah yang orang dok kata
Khairy ni dia pandai cerita
Pak Lah dengar tentu tergoda
Salah-salah tergadai satu negara.

Tiga Abdul bukan sekadar cerita
Sidek Sigaraga kaya tak terkira
Dia ingat dia cerdik dan bijaksama
Habis-habis menantu jual dia!

Mat Tunjang Enterprise tabik Khairy
Dia punya pandai kita boleh tandingi
Mula-mula dia ambil hati Perdana Menteri
Lepas tua dia menikah dengan Nori.

Jodoh pertemuan di tangan Tuhan
Kita manusia tak boleh tahan
Dia jadi menantu Pak Lah kita relakan
Tapi janganlah pula ambil kesempatan.

Pak Lah Perdana Menteri Malaysia
Bukan bapak mentua Khairy saja
Jangan kerana dia Pak Lah binasa
Kita yang mengundi ini ada kuasa.

Ada bini menteri gila Bollywood
Kepada dia bapak menteri cukup takut
Inilah yang buat Mat Enterprise serabut
Kita yang undi, cakap bini yang dia ikut.

Nori terlepas Siti Nurhaliza tak dapat
Ni yang Mat Enterprise rasa cukup berat
Kalau ikut hati memang dah tak larat
Tapi apa daya, kerja nak kena jugak buat.

Bela anak bini dan suku sakat
Nak bayar cukai, fitrah dan zakat
Menteri kita pun nak dok sihat-sihat
Anak bina depa pun belanja kuat.

Mat Tunjang Enterprise mengundur diri
Ampun dan maaf tidak terperi
Gurindam seloka menghibur hari
Untukmu Malaysia yang kita cintai.

Anonymous said...

Dear Dato,

After three long years, Malaysian political scene has recovered its spices again. Now, people are starting to inquire how the next Malaysian political landscape would be, specifically, how would the next Umno general meeting would be. “Should there a major upheaval at the very top most Umno echelon?” The question is that-“To be challenged or not to be challenge”. There will be no more safe political manoeuvring. No more fence sitters.

The major question is that unless Umno make drastic changes, it will enter into the next general election with a political risk. Everyday from now onwards, Pak Lah will not have an easy ride. His every move will be watched not only by Tun, but also by the general public. Every word uttered by Tun, would cast more doubt towards Pak Lah’s credibility. Once it reaches towards the upcoming UMNO general election, the question in the mind of the delegates is should they stick with the current leader or not. During that time, most delegates would already knew how the grassroots felt about the current administration. In another word, the composition of newly elected delegates would represent the grassroots sentiments, whether supporting or opposing the present Umno leader. If the new delegates failed to reflect the sentiment of the grassroots, in which majority would like leadership change, and yet still proceed with the status quo, then UMNO will probably be charting into a risky territory.

If the rakyat foresee there hasn’t been any major change in the Umno leadership structure, then they would express their dissatisfaction in the next upcoming election. The anticipated pattern of voting would probably be like this. - The Chinese would probably flock back to DAP whenever they felt the economy is not progressing that well. The past staunch UMNO voters would probably split. There are those who would still be voting for UMNO and a significant majority would be staying away from casting their votes. Meanwhile the Malay fence sitters would probably be voting for the opposing parties, i.e. PAS or Keadilan. Only the Indian would be staunchly backing the MIC. But if the economy is getting worse, probably a significant number would cast their vote towards DAP, just to express their dissatisfaction. So during that time, BN would probably be at cross roads trying to cling to their dear life to achieve the two third majorities. The worse scenario is that achieving half of the votes might be a tall order too.

Even now, political pundits are already making their early predictions. Who should the politicians be throwing their weights in order that they make the correct political alignment for the sake of their future political career. At the end of the day, what the rakyat wanted is a Malaysian leader who is willing to sacrifice his life for a nation and to take the responsibility seriously. He must be a special breed of person above the rest and able to use his true wisdom to garner Malaysia toward a successful era. Malaysian in general demand for results and are already fed up with all the rhetoric and empty slogans. They don’t want to feel short change anymore.

A KADIR JASIN said...

drmuzi,
Thank you for your kind words. I will not post your comment on Berita Publishing losing the Mas Going Places contract to Blu Inc.

I don't think I should use this blog to fight my private battle. In business you have to accept ups and downs.

The contract is given to Blu Inc Media, a subsidiary of Blu Inc Malaysia, which a 50-50 joint venture between a Bumiputera (Malaysia) and the magazine arm of Singapore Press Holdings (SPH) Limited, the publisher of Straits Times and the New Paper.

Berita Publishing is a wholly-owned Bumiputera company.

Thank You.

A KADIR JASIN said...

Dear makangaji,

I find your "doa untuk Umno" very interesting. But I do not dare to post it.

You evoked the name of God, the merciful, the compassionate. But being not very knowledgeable in Islam, I dare not post your doa.

It may be the right doa for the occasion said in English. But I have to check with people who are authority on Islam before any further action can be taken.

Still I agree with you that Umno needs a good doa.

Thank You.

Anonymous said...

Datuk,
Jangan terkejut kalau saya katakan bahawa Datuk dapat merasakan 'Power" dalam doa/Jampi
yang saya postkan.Jampi itu adalah Warisan Orang Melayu.Mungkin Tok Guru Nik Aziz tidak bersetuju.Kerana ia sama dengan warisan Mak Yong dan Wayang Kulit.
Datuk ubah suailah dimana mungkin warisan itu supaya ia tidak menyalahi mana-mana hukum.Supaya orang boleh menerima sepertimana lagu Puteri Mayang.
Anggap sebagai Literature.
Jangan terkejut juga kerana Warisan jampi itu ada dirakamkan pada mukasurat 79 dalam buku Malay Poisons and Charm Cures di terbitkan oleh Oxford University .... yang saya beli dan baca semasa berada di Holiday Inn Sarawak tahun 1992 dulu.
-makangaji.

Anonymous said...

Perhatian: EXCO KERAJAAN NEGERI P. PINANG

Pendapat Sdr.Altis tentang "projek penang 2nd bridge" saya sangat setuju. Sudah lama saya berpendapat demikian tetapi tiada saluran atau forum disediakan untuk rakyat memberi pendapat.

Saya tinggal di Penang, masalah kesesakan jalan raya dialami setiap hari ke tempat kerja. Saya ibaratkan Pulau Pinang sebagai sebiji botol dan lubang untuk kenderaan masuk utama ialah jambatan yang sedia ada. Kesanya ialah kesesakan yang amatlah ketara hari ini kerana kereta yang dapat masuk berputar-putar didalam botol itu tiada tanpa arah ke destinasi "beyond the island". Apakah rasional membina dua jambatan untuk hanya masuk ke pulau dan tanpa ada lanjutan perjalanan ke destinasi lain yang dapat menyebarkan kenderaan ke pelbagai tempat?

Bayangkan apabila lebih banyak kereta dipermudahkan untuk masuk ke pulau apabila siapnya jambatan kedua! Saya rasa penyelesaiannya ialah menyediakan sistem LRT atau Monorail yang menghubungkan Seberang Jaya atau Batu Kawan dengan pulau. Dengan cara ini orang akan lebih suka menaiki kenderaan awam apabila datang ke Pulau. Syaratnya di Pulau sendiri juga tersedia pengankutan awam yang cekap.Hari ini sistem bas yang baru diperkemaspun tak kemas!

Harap EXCO-EXCO Penang jangan Pening.

Anonymous said...

I agree with most of the comments here. I myself wish that Pak Lah will step down sooner than later. A good man he might be but he is not the right man to take Malaysia far and beyond. At the same time, looking inside UMNO, I can't really see anybody else either. It is sad to actually acknowledge that fact. I met a Pakistani man recently who likes Malaysia so much that he named his son, Mahathir. For many many years, TDM had aspired greatness and for that I will forever feel grateful to him and pray that Allah will bless him always.

The Eugenist said...

Salamun alaikum Dato'.

Secara ringkasnya, negara kita sekarang diperintah oleh pemimpin yang "ikut apa yang orang buat" dan "buat apa yang orang suruh". Sindrom "pegawai Kerajaan" inilah yang mengakibatkan negara kita menjadi kacau dan huru-hara. Sebagai anak muda yang membesar di zaman Tun Dr. Mahathir memerintah negara, saya dapat melihat perbezaan yang cukup ketara antara keduanya.

Abdullah Badawi hanyalah seorang pegawai kerajaan yang menurut perintah daripada orang sekeliling sahaja. Itulah sebenarnya hakikat yang perlu kita terima.

Manakala Tun Dr. Mahathir memerintah negara mengikut sentimen negara ini tak rela lagi dijajah dan beliau sanggup melakukan apa sahaja asalkan negara ini kekal merdeka dan terus maju dan membangun.

Secara ringkasnya, UMNO sekarang tidak lebih daripada parti kebajikan atau parti charity yang membantu orang Melayu maju dan membangun namun akhirnya ia akan ditinggalkan dan dilupakan.

Dan mungkin ianya satu masa nanti akan menjadi parti yang dipenuhi dengan "pak turut" yang hanya mengikut sahaja.

Hesmel Faznee Faisal.

Anonymous said...

Musang berbulu ayam.
Agak pelik jika diamati petikan dr .berita harian mengenai isu Palestine muka 4 ,22/7.
Dalam mengerakkan demonstrasi anti Israel Timbalan Pengerusi Pemuda BN mengatakan:

"Saya percaya kuasa rakyat dunia boleh menewaskan Israel...kalau bukan senjata dan
kalau bukan peluru,kita gunakan akal."

Hendak berjuang dengan Israel menggunakan akal?Berikan contoh?.Apakah maksud disebalik kenyataan tersebut?
Ada dua maksud disini,Pertama selain untuk menunjukkan kononnya prihatin terhadap
rakyat Palestine dan Lebanon dia sebenarnya tiada idea... Anda masih lagi tidak faham?Gunakan akal...utk. memahaminya.
Maksud yang kedua gunakan akal,gunakan otak dan tubuh badan tanpa apa-apa senjata untuh diratah oleh peluru berpandu Israel. Ianya adalah ibarat menyokong perjuangan seseorang supaya mati katak. Atau lebih tepat jika dikatakan guna otak yang cerdik tanpa senjata supaya mudah bersepai dimamah peluru Israel.

Jika beginilah idea yang kononnya datang dr the best brain in Malaysia maka bergembira
lah proxy Yahudi diselatan tanahair.Idea untuk menewaskan Israel tanpa senjata adalah idea yang terlalu dangkal dan tidak perlu belajar sehingga ke Oxford utk menghuraikannya. Malah pedang para sahabat di zamannya direkacipta dgn seninya dan diibaratkan antara senjata tercanggih diantara pedang-pedang yang lain.Malah mereka bukan saja mempunyai kekuatan rohani tetapi juga military hardware apabila berhadapan dengan musuh.

Jika dilihat dari style dan mimik mukanya yg egoist semasa demonstrasi. Ia lebih kepada
political stunt untuk mewawarkan kepada golongan Islamic dalam Umno dan rakyat
terutamanya yg mudah terpedaya, bahawa dia memperjuangkan Islamic cause. Dalam hal ini media tempatan
dijadikan orang suruhan supaya mengambil the best shot or act utk dipaparkan didlm media elektronik dan akhbar keesokan harinya.
Ianya lebih merupakan bekalan campaignnya untuk hari mendatang apabila ada pemilihan pucuk pimpinan.Atau bahasa mudah 'political stunt'.
Kenapa Nazri tidak menggelarkan mereka bodoh apabila demonstrasi.Bukan ke lembu sudah pulang kekandang. Bukan ke lebih pandai jika hantar si KJ ni ke Lebanon @ Palestine untuk buat humanitarian aids atau lebih baik lagi sama-sama berjuang.

Simboliknya disini, ia lebih merupakan publisiti stunt, opportunist, a way of deception atau tactical move dalam memprojekkan imejnya yang tercalar kerana dicurigai bersekongkol
dengan golongan pro yahudi di Asia dan Antarabangsa.
Atau lebih mudah kenapa tidak dia membawa demonstrasi dan bertempik dihadapan kedutaan Singapore yang merupakan agen tidak rasmi Zionist di Asia Tenggara.
Dengan pergi ke Indonesia dan cuba meraih sokongan dr. pemuda Indonesia dan negara Asia yang lain, kenapa tidak ia memperjuangkan Palestine cause dikampung halaman keduanya diseberang Tambak,sebuah negara yang menyokong AS terhadap penaklukan Iraq secara terang-terangan. Mungkin dia tidak berani untuk memperkecilkan hati sahabat-handai dan mentornya yang mengambil Israel sebagai penasihat ketenteraan.Atau mungkin terhutang body..opps maaf, maksud saya budi dengan pihak disana.

Menyentuh tentang gunakan akal..
Satu yang harus diteliti dan dibimbangi tentang 9MP @ RMK9 budget Pertahanan Negara.Dalam sibuk rakyat menunggu RMK9 berkenaan periuk nasi mereka,pembuat dasar Revolution Military Affairs singapore sibuk menunggu-nunggu budget pertahanan negara.Seperti kera mendapat bunga mereka meraikan peruntukan yg dibuat oleh kerajaan Malaysia untuk pertahanan. Kenapa budget tersebut diturunkan dgn significant dari RM18.6billion kepada RM14.5billion? Siapa yang menentukan penurunan peruntukkan tersebut? Level 4th?Menteri kabinet? Siapa yang bergembira dengan penurunan ini?Lion King?Adakah ini satu kejayaan pihak berkenaan untuk meletakkan Malaysia 5 tahun terkebelakang dalam perolehan military hardware?Adakah TDMalaysia boleh beroperasi dgn efektif dalam suasana harga bahanapi yang tinggi dan kos peralatan yang meningkat naik pada 5 thn akan datang? Adakah perolehan baru negara terhenti setakat 2 Scorpene dan satu skuadron Suk-30MKM disebabkan peruntukkan yg menguncup?Ada sumber yg mengatakan perbelanjaan utk membiayai Scorpene dan Sukhoi termasuk dlm budget RMK9. Itu bermakna actual budget 9MP utk pertahanan adalah kurang dr RM14.5billion yg diperuntukkan..

Dalam keadaan undang2 antarabangsa tidak dipedulikan dan UN hanya sebagai pak turut,
Malaysia perlu sentiasa siap-siaga dari segi pertahanan dan kelengkapan..

Kemajuan Ekonomi yang dinikmati selama ini perlu dipertahankan , jgn sampai pizza menjadi lempeng...

Biarkan,Biarkan si Luncai syok dgn labunya...

Anonymous said...

Dear Dato,

Currently, most Malaysians are transfixed on TDM-AAB issues. All other issues have to take a back seat until TDM-AAB issue reaches to a satisfactory conclusion. How can the rakyat accept the rationalization to build a sports complex in England, in which the 4 key questions haven’t been resolved yet? Answering these 4 paramount questions doesn’t involve spending millions of tax payers’ money. It only requires sincere and straight forward answers and evidence from them. In fact, selling the concept of Islam Hadhari will only fall on deaf ears as the rakyat are already fed up and simply cannot stomach all these “cakap-cakap kosong” or “cakap tak seberapa bikin” attitude anymore. Enough is enough. The rakyat needed the PM to have the courage enough to salvage his reputation first before he embarks into merry-go-round projects or so-called policy.

I am quite perplexed on how AAB reputation has fallen down the grace, in which I once considered himself quite a capable and astute person during his tenure as a foreign minister. Now, what ashamed, he has become a clueless and lame-duck Prime Minister. I used to be an ardent NST reader during the 1990’s and I read quite a number of articles about AAB performance in the international arena, especially representing Malaysian interest in the United Nation, NAM and Asean conference as well as on other bilateral talks. I was quite impressed by his track record and his ability to provide sturdy platform for TDM or ex-PM to give his speech on international issues when he was abroad. Whatever it is, whether AAB managed do it well based on his own merit or due to him surrounded by capable senior offices, that is a secondary matter. But from what I read, he managed to perform his duty well. (I believe Dato would know better as you were heading NST during that time)

I believe no one expected that AAB turn up to be someone who can be so incompetent in his current duty and has fumbled in deciding on a number of important issues. I bet DSAI was also shocked on how ineffective his compatriot has been in heading the current administration.

One of the major reasons might be attributable to his personal life. Since his wife, was diagnosed with cancer and has been warded overseas, he was unable to focus fully on his duty. Not only that; there might be other psychological elements, such as a sense of insecurity or vulnerability beginning to adversely affecting him. I think added with other outside elements, e.g. KJ, Oxford gangs, and Kalimullah, who took opportunity on his vulnerability, at the end of the day his reputation has been tarnished. He is not seen anymore as a clean, perceptive and astute politician. In our past history, I believe Tengku Razaleigh and Tun Hitam was not favoured by Tun Abdul Razak because of their doubtful personal life, in which it is a essential criteria for a Prime Minister candidate to have a clean and stable personal life. Tun Dr Mahathir was chosen compared to other two and also aside from all other his positive traits was because he has a stable family life.

AAB is considered an affectionate type-of-person, who needed to have his significant other to be at his side. Given that AAB doesn’t have his wife anymore to support and console him, it makes his work becomes much harder. It is difficult to imagine, how he can keep on carrying this arduous duty whole heartedly and with a clear mind. I believe sometimes it is unfair to blame all what it happening currently solely to him. Deep down, everyone still believes he is a descent person and willing to work hard for the country.

On the other hand, AAB also needed to understand his own limitations and the constraints that are holding him back from performing his job judiciously.

I believe Tun also realized about AAB limitation. Tun was hoping that AAB would still consult him on certain national issues once Tun retired. Somehow, AAB decided to go on with his own way and eventually, that contributes to his downfall. Not to say that there need to be a Senior Ministerial post established similar to Singapore for Tun to be consulted. Following the tradition of Malay politics, it is advisable sometimes that the apprentice solicit some advice from the mentor, who has proven his success, in order to gain from his wisdom. Even in the American mafia family, the head of the clan, still solicit from their elderly, whenever he is faced with difficult problems. In American politics, nobody would deny that George Bush Jnr would solicit some advice from his father, George Bush Snr, on current foreign policies.

All in all, I hope eventually things would turn up OK in the future. By that, meaning that, Tun would allow AAB to leave the office graciously and history would still mark AAB tenure with certain number of contributions. For the future, hopefully the next PM can learn from this episode to use his power judiciously and follow the previous blueprint on national policies that have been laid out by Tun, in order Malaysia to achieve the vision 2020.

Mohamad Nazmi Zaidi said...

Assalamualaikum Dato',

Lucu kiranya AAB mengatakan bahawa beliau tiada masalah dengan Dr M, di mana ketika ini ramai orang bawahannya bertungkus lumus menjawab soalan-soalan 'head shot' yang diajukan oleh bekas perdana menteri.

nampak sangat ramai sedang cuba 'to save their own asses' dengan menggunakan khidmat rakyat dan media. Semua orang mula hendak bercakap, yang mana ketika dulu ramai di antara mereka memilih untuk berdiam diri.

betul kata orang, turun dari takhta bila oang suka, jangan turun bila rakyat sudah murka.

Dr M yang kelihatan lebih dominan di pandangan mata rakyat akan senang sekali mematahkan akal AAB kerana daya kuasa AAB amat kurang sekali dalam usaha memimpin rakyat malaysia yang kini sudah semakin bijak dalam permainan politik.

Till today, i think Najib lagi banyak buat statement daripada AAB sendiri. itu belum kira Datuk Nazri dan Datuk Said lagi.

A mediacal doctor like Dr M, he says the right thing, the facts that the patients need to hear. Not lies and bulls. Or try to shut down/hide a case without notifications to anyone. And he keeps to the medical policy to guard the patients' records at heart, taking country as the patient and goverments' 'hot notes' as the records. A doctor cannot lie or hide anything from the patient, and thats why Dr M is very open and critical in many of his tasks.

but then, looking at AAB's cabinet now, sigh, we are at stake, and we knew about it since the very first day Dr M said his minds off his head. Something is wrong, very wrong.

we need a total makeover. what say you, Dato'?

Anonymous said...

hani_my_hani dan yung lain-lain, Hangpa mengaji tinggi. Nama hangpa pun hazari (moden). Tapi hangpa tak tau trick orang buat duit. Kena belajar dari orang macam kami yang dok meniaga di kampung.

Betui ka Pak Lah kata projek sukan RM490 juta tu nak dibatai? Betui ka Najib kata terus? Betui ka Azalina kana jalan?

Semua betui. Pak Lah betui. Najib betui. Azalina betui. Yang paling betui, kontrak dah dibagi. Ni la cara buat duit.

Tak percaya tanya KJ. Member dia yang dapat. Member yang sama yang bagi kontrak consultancy kepada ECM Libra.

Tak ada tender pun. Pakai main tolak campur macam tu saja.

Anonymous said...

Tumpang jawab soalan mighty jacksparrow: Apa nak jadi?
Saya dengar seorang bertanya: What do you think Dr Mahathir want?
Saya dengar kawannya menjawab: For Pak Lah to behave like a Prime Minister.
Jack, tell me what Tun means by that.

Anonymous said...

Dear Sir ,

if one were to surmise that :-

1) the discussion on the credibility of the country's top leadership show a trend of continuing divergence ; and

2)that the momentum of of the cross examination (generated by the mainstream vs. alternative channels)has the ability to sustain itself ; and

3)That the volume of momentum will not allow the discussion to focus internally (meaning through mechanism of self regulation by the above mentioned channels);and

4) that regardless of the outcome, the delay in conclusion is ultimately in itself a negative impact on the country.


What would be your opinion if one were to suggest that the freedom of expression on the above subject to be restricted at least until a more legitimate information check-and-balance can be impressed on the public .

also sir, as an addition, how would you gauge the ability of the judiciary or the legislative to face a leadership vacuum in the executive?

Looking forward to your musings sir.Always have ...

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).