Thursday, July 06, 2006

Melayu Bersengketa Siapa Untung?


A Kadir Jasin


MENYAMBUNG
perbahasan mengenai buruk dan baik perselisihan pendapat antara pentadbiran sekarang dengan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, elok sekiranya kita mendalami kesannya kepada rakyat jelata.

Dan apabila kita menyebut rakyat jelata, kita tidak dapat lari daripada realiti bahawa majoriti rakyat Malaysia adalah orang Melayu dan Bumiputera.

Walaupun perselisihan pendapat ini sudah menjadi isu nasional, namun dari aspek politik ia nampaknya terhad kepada politik Melayu. Ini ada baik dan buruknya.

Sehingga kini, pembabitan kaum-kaum lain agak terhad. Kecuali seorang dua pemimpin politik bukan Melayu yang bersuara dengan agak lantang, yang lain nampaknya teragak-agak untuk bersuara secara terbuka.

Selain kebimbangan bahawa penyertaan mereka yang aktif dan terbuka mungkin mengeruhkan lagi suasana, orang bukan Melayu mungkin berasa bahawa lebih baik jika isu ini diselesaikan oleh orang Melayu sebagai kelompok dominan politik negara.

Lagipun, kebanyakan punca kritikan Dr Mahathir terhadap kerajaan lebih mirip kepada orang Melayu. Misalnya, raja-raja AP yang mendapat permit mengimport kereta adalah Melayu, kontraktor jambatan bengkok dan landasan kereta api kembar yang dibatalkan adalah Melayu dan majoriti pekerja Proton adalah Melayu.

Ini tidak bermakna bahawa orang bukan Bumiputera tidak mendapat faedah daripada projek-projek yang dibangkitkan oleh Dr Mahathir itu. Raja-raja AP mungkin Melayu, tetapi banyak daripada pengimport dan pengedar kenderaan yang menggunakan permit itu adalah bukan Melayu.

Begitu juga dengan jambatan bengkok dan landasan kembar. Walaupun kontraktor yang terjejas adalah Bumiputera, namun jika projek-projek ini dilaksanakan, pembekal utamanya adalah bukan Bumiputera iaitu mereka yang mengeluarkan simen, besi waja dan bahan-bahan binaan lain.

Seperkara yang jarang diperkatakan ialah hakikat bahawa orang bukan Melayu, khasnya kaum Cina, telah berjaya mewujudkan struktur ekonomi mereka sendiri. Disebabkan itu, mereka tidak terlalu bergantung kepada sektor ekonomi awam untuk terus maju.

Di pihak lain pula, orang Melayu dan kaum-kaum Bumiputera lain yang banyak bergantung pada sektor ekonomi awam untuk mendapatkan pekerjaan dan peluang perniagaan kurang rasional di dalam penghujahan mereka.

Mereka mungkin lantang bersuara tetapi hujah-hujah mereka kurang berisi kerana mereka tidak faham implikasi isu-isu yang Dr Mahathir dibangkitkan terhadap kebajikan mereka dan negara.

Dari awal lagi -- bermula dengan media massa arus perdana milik kerajaan dan parti (Umno) -- isu-isu ini dipolitikkan bagi menggambarkan Dr Mahathir sebagai mantan Perdana Menteri yang mungkir janji dan suka campur tangan dalam urusan kerajaan.

Maka mereka pun ke hulu dan ke hilir mencari sesiapa sahaja yang sanggup membelasah Dr Mahathir, termasuk orang yang antikerajaan dan anti-Umno, dalam percubaan mereka melenyapkan suara beliau.

Soal fakta, maruah dan kewajaran tidak penting kerana mereka tahu majoriti pembaca dan penonton tidak faham atau kurang arif mengenai isu-isu yang Dr Mahathir dipertikaikan. Malah mereka sendiri pun kurang memahaminya.

Suasana ini, kalau gagal ditangani, akan memburukkan lagi kedudukan ekonomi orang Melayu dan tidak mustahil menyebabkan aset-aset negara terjatuh ke tangan orang lain, termasuk orang asing.

Ambil Proton sebagai contoh. Daripada laporan media massa arus perdana yang memetik kenyataan-kenyataan rasmi, projek kereta nasional itu seolah-olah sangat tenat sehingga terpaksa menjual pelaburan walaupun rugi besar.

Tetapi di masa yang sama dan secara diam-diam, syarikat pelaburan induk milik kerajaan Singapura, Temasik, telah membeli saham-sahamnya. Kalau Proton tidak berdaya maju, mengapakah Temasik melabur di dalamnya.

Hakikatnya, pembabitan Temasik dan syarikat-syarikat awam dan swasta Singapura di Malaysia tidak terhad kepada Proton sahaja.

Banyak aset Malaysia sejak akhir-akhir ini telah dibeli oleh pelabur-pelabur Singapura. Malah ada yang sudah menjadi pemilik majoriti seperti ke atas Pantai Holdings Berhad.

Sebabnya, inilah waktu terbaik bagi pelabur-pelabur asing membeli aset-aset korporat dan nasional Malaysia kerana nilai saham syarikat-syarikat Malaysia yang disenaraikan di Bursa Malaysia berada di paras yang rendah berbanding Singapura, China, India, Singapura dan banyak lagi negara.

Jadi dalam kita membahaskan buruk dan baik kritikan Dr Mahathir terhadap beberapa tindakan kerajaan yang ada sekarang, eloklah kita mengkaji dan memahami di manakah negara kita sebenarnya berada dan ke manakah arah yang akan kita tuju.

Kita perlu faham mengapakah media massa Singapura yang seratus peratus dimiliki kerajaan tiba-tiba begitu hebat menyiarkan kritikan-kritikan terhadap Dr Mahathir yang disiarkan oleh akhbar-akhbar Malaysia.

Jawapannya mudah sahaja – Singapura mengiktiraf Dr Mahathir sebagai nasionalis ekonomi (economic nationalist) Asia yang terulung. Dr Mahathir mungkin satu-satunya pemikir ekonomi berbangsa Melayu yang setanding dengan pemikir-pemikir ekonomi Asia yang lain, termasuk Lee Kuan Yew.

Di bawah kepemimpinan beliau selama 22 tahun, Malaysia mara daripada negara pertanian kepada negara yang cukup luas dan pelbagai asas ekonominya.

Negara kita kini mempunyai aset-aset nasional dan korporat yang sangat menarik yang menjadi idaman pelabur asing, khasnya Singapura. Republik pulau itu sentiasa menganggap Malaysia sebagai pedalaman ekonominya (economic hinterland).

Hakikat ini mungkin tidak disedari atau diakui oleh majoriti orang Melayu kerana mereka kurang arif dalam hal ekonomi dan perniagaan.

Tetapi kepada pelabur Singapura dan pelabur asing yang lain, aset-aset Malaysia adalah ibarat perawan cantik yang menunggu dilamar.

39 comments:

Anonymous said...

The fact that non malay not commenting on the dispute is not due to the ignorance but the fact that we have been well reminded by the Malay leaders not to comment or interfere. We do not want the incident of example, when Nazri reminded the whole Malaysian that the word 'Amok' comes from Bahasa Melayu.

However rest assured, the non Malays is watching closely because put it this way, this is a Malaysian problem. We have as much stake as the Malays to lose out if such problem remains unsolved.

Anonymous said...

Sebagai seorang akauntan dan sebahagian hayat hidup dihabiskan di zaman Tun , saya belajar berniaga dan berurusan dengan semua bangsa dan nasionaliti. Yang saya tahu ialah Tun menjadikan saya berani ( malaysia boleh ) dan menjumpai peluang perniagaan tersembunyi pada bahagian yang mungkin dikatakan tidak synergy oleh orang lain. Saya mendapat penghormatan dari bangsa lain oleh apa yang telah Tun perturunkan. sehingga saya tidak memerlukan keahlian umno sebaliknya darah dan daging saya telah diumnokan oleh semangat Tun.

Melayu Lama said...

It is true that the implications of the cancellation of Dr.M's projects would be detrimental to the well being of the Malays in particular, given our infant state of economic independance when it comes to government projects as opposed to our local Chinese who are many steps ahead.

Bearing in mind however, that the successful Chinese businessmen too received some form of handouts when they started, a select group at least. Big names like Tan & Tan and YTL were given assistance in many instances either at the beginning stages or even after evolving into large conglomerates. There is nothing wrong with a bit of help. Getting help is not so much an issue as how one uses the help.

With that in mind, we ask Pak Lah why he has become so heavy handed and remaining adamant to shelve the assistance meant for those in need. Like it or not, our economy is sluggishly moving at the pace of a snail and the Bumiputras that Pak Lah represents, in his capacity as UMNO President, are calling upon him to give assistance. It is not something impossible to do. His predecessor Dr.M did so during the economic crisis of the late 90's providing a push factor by stimulating a troubled economy at that time. Imagine, it was harder for Dr.M given the political division among the Malays during the height of the crisis. Yet the old man pulled through and brought us to where are today, proud to call ourselves MALAYSIANS.

Pak Lah should study the implications brought about by his ability to open our doors to our neighbors. The neighbor in question, Singapore, has never been a great fan of the Malay agenda. Opening the doors to them and allowing them to take possession of what is rightfully ours, like the reconstruction our side of the Causeway as well as allowing them to own large stakes in our state owned corporations like Proton and TM, will eventually erode any form of Malay, and importantly Malaysian, supremacy that UMNO claims to be fighting for all there years.

He should also study the implications brought about by proposed projects like the KL-Singapore bullet train. What socio-economic impact does it bring to Malaysians and the Malays he represents. The bullet train will more likely than not be more advantageous to the Singaporeans than it would be for us. More of them come here for the weekend than we do going there. No doubt they will bring the Sing Dollar here to spend but why cater for just a niche? His home state of Penang, would probably benefit from a bullet train service as it is a popular tourist destination bringing in more than just the Sing Dollar. Not to mention the transportation of goods within the country and to our own ports. Why to Singapore? It appears that links with Singapore is Pak Lah's administration's main concern there days even if comes at the expense of our own country.

Pak Lah should seriously consider the implications thoroughly before being so open to our investment and control hungry neighbors. Also, he should take the opportunity to answer, in addition to Dr.M's 4 questions, the 22 questions raised by The Edge as well. After all, it's his administration now. Everyone can play the blame game (especially when orchestrated by the likes of the K's with Singapore's help no doubt) but it's a more a question of action rather than words. As seen in his other endeavours like the Police Inquiry Commission, to name one, Pak Lah's way is half way. He found the source of the problems but not the solution. Calling the old man names will not distract people from Pak Lah's own shortcomings. People aren't stupid and can compare between two leaders.

As I've mentioned before, he must answer justly for the country to move on. He might not be answering, perhaps, because he knows (for a change) what he's doing is wrong. What the effects of his actions does to his country and his people. Anyway, running away won't solve the problem. He may not want to face Dr.M and up, the people, now but he will have to eventually as his mandate is running out and so too is time before the next general election is due.

Pak Lah, be a man (or as your henchman Nazri termed "Anak Jantan" so rudely to Dr.M) and just answer Dr.M truthfully.

shar101 said...

As a malay, my only advice to my brethren will be - To develop business acumen and successful strategies, learn from every source available.

If you read and practise management guides written by caucasians, does it make you less malay. Tell me how many MBA/PHD courses are written in our language. And you can forget about subjects on sciences and new technologies. By the time it get's tranlated into malay, the future has arrived for others.

Similarly, learning from the chinese. You can approach them with 'guarded optimism' or 'enthusiastic pessimism' but you must make that first step on your own. You will find that their work ethics will blend with our cultural heritage.

Perhaps, this was what TDM was lamenting about when he uttered the words "Melayu mudah lupa". Sounds harsh and hurtful, doesn't it. Well, it's going to hurt even more when you don't have the means to keep your heritage and share it with others.

Anonymous said...

Dato'
Tahniah.

Sekarang baru tulisan Dato' menjurus ke arah yang lebih wajar dalam mengupas isu pertelingkahan TM dan Pak Lah. Dari tulisan pertama tentang isu ini yang Dato' kemukakan, saya dah berikan komen awal menjurus kearah soal orang Melayu. Selepas itu kebetulan baharulah ada Supreme Council UMNO bersidang untuk bincang isu pertelagahan TM -Pak Lah ini.

Apabila isu ini timbul orang Melayu masih lagi memikirkan keuntungan politik pribadi dan puak. Maka timbullah orang saperti Nazri tu! Ini belum lagi kita mengambil kira Melayu di luar UMNO. Nampaknya orang kita berpolitik sungguh-sungguh, bukan hanya sebagai wadah untuk aktif dalam proses bernegara. Alangkah bagusnya kalau Melayu mempunyai sikap yang sama dalam beragama (menjaga keimanannya).

Pemikir Melayu dan NGO Melayu pada ketika ini mesti menggembelingkan buah fikiran bagaimana isu ini dan juga status quo politik orang Melayu dirobah. Cetuskan sesuatu umpamanya Raja mempunyai kuasa veto mengatasi politik orang Melayu. Ataupun satu badan NGO yang sangat berpengaruh ditubuh oleh Raja untuk mengawal politik Melayu supaya tidak merugikan bangsa tuan tanah ini. Namakan ia Lembaga Adat Melayu ataun apa-apapun. Kalau boleh mungkin, kaum tuan tanah ini diperuntukkan di dalam perlembagaan hanya boleh diwakili oleh satu parti politik sahaja. Tidak lebih daripada satu.

Coba pembaca fikir-fikirkan!

Unknown said...

Sudah letih menulis pendapat dan pandangan pada zaman bebalisme ini.

Tahniah kerana datuk masih berjuang.

Tapi bercakap dengan orang bebal semacam Beballah ini tidak boleh berlembut dan berkias sangat Datuk.

Anonymous said...

Datuk dengan izin,

Saudara Frankie the Dr Mahathir-Pak Lah dispute IS a Malaysian Problem. Allow me to share this posting from blogger Cuit Sikit QUOTE;
Titled :Jangan Biadap Zahid - kata Pelajar Baru UM

"Adakah wajar Datuk bercakap memperkecilkan seorang pemimpin yang telah menyumbangkan jasa bakti selama 22 tahun untuk negara ini?" tanya seorang mahasiswa baru Universiti Malaya dari etnik Cina kepada Zahid Hamidi.

Pertanyaan demikian muncul setelah Zahid menyalahgunakan ucapan beliau kepada mahasiswa baru universiti Malaya untuk memberi bayangan seolah-olah Tun Dr. Mahathir agak pelupa dan lemah ingatan setelah berusia lebih 80 tahun.

Zahid yang tergamam dengan pertanyaan tersebut hanya mampu menyeru supaya semua pihak memberi sokongan kepada kepimpinan hari ini.

RETROSPEKTIF

Pada 5 Julai 2006, 8.00 malam, Datuk Zahid Hamidi, Timbalan Menteri Penerangan, menyampaikan ucapan kepada para pelajar baru Universiti Malaya. Pada siangnya sudah terdapat tanda-tanda keadaan hangat dalam kampus universiti Malaya yang masih bercuti (sekarang ini Minggu Haluan Siswa) kecuali pelajar baru sesi ini.

Dua kain rentang dibentangkan di atas fly over menuju pintu masuk Universiti Malaya berhampiran bangunan Telekom lama. Kain rentang bertulis, "Terima Kasih Tun Dr. Mahathir, Perjuangan Mu Memang Belum Selesai, Universiti Malaya Menyokong Mu" bukan sahaja mengejutkan orang ramai yang lalu malah pentadbiran Universiti Malaya. UNQUOTE.

All I can say is that I salute this MALLAYSIAN who posed the question to that ungrateful Malay Timbalan Menteri.

Saudara Melayu Lama, I believe that you have put great thoughts in your latest postings I feel you dude. With Singapore joining the fray by reprinting the 22 TAK GUNA PUNYA questions from the EDGE in their papers, I think it is high time that the powers that be in UMNO do something, take the que from that brave Malaysian Chinese Student.

Pak Lah’s non answer to Dr Mahathir four pertinent questions but his waging an aggressive proxy campaign to deconstruct and demonise Dr Mahathir will backfire soon enough on UMNO, the Malays in particular and our Nation.

PM Pak Lah with all due respect ENOUGH IS ENOUGH, this insanity must stop and it must stop now. The buck stops at the PM’s table.

Anonymous said...

Why vilify a hero? Because heroes are an inspiration to his people. Small kids grow up wanting to be like him, as powerful and as determined as a hero is. There is only two reasons for a hero to be vilified. One a new hero wants to take the place of the old hero. Two, someone's wants to destory a hero so that the people can continue being slaves. So that they can't find the will to be better than they are. It's the second proposition that is the scariest. Especially when you put into perspective that the shields and monuments erected by the hero to protect his nation are slowly stripped. When a long standing voice of dissent against the giants is silenced and vilified it ensures no one will be inspired to be another voice of dissent, or another thorn on the giants thigh.

When assets that have engineering and scientific value are sold, only to be replaced with an agricultural agenda. What are we to become? A slave country that supplies food to the developed countries or a country that can compete by using technology on par with the rest of the world.

Anonymous said...

Any Asian leader worth his salt should know what Singapore is. It’s a fair weather friend. Remember the 1997 speculative attack on Southeast Asian currencies?
When countries like Thailand, Indonesia and Malaysia fought hard to avert the collapse of their currencies, Singapore happily joined the speculators to make a few additional bucks at the perils of its neighbours.
When Malaysia extended modest financial help to its affected neighbours, Singapore extracted every single cent of it. It even encouraged Malaysians to bring the ringgit to Singapore.
While Mahathir talked about neighbours enriching each other through mutually beneficial collaboration, Singapore went out of its way to impoverish its neighbours.
When Indonesian collapsed, billions of US dollars of Indonesian money flowed into Singapore. Then Singapore companies went on a shopping spree buying up Indonesian assets with Indonesian money at fire sale prices.
Malaysia is next on Singapore’s list. While on the one hand its leaders will befriend Malaysia leaders, on the other its intelligent services and propaganda machinery will undermine the Malaysian economy so that Singapore companies can buy valuable Malaysian assets at fire sale prices.

sinbad said...

Dato,

Kalau kita baca buku sejarah Tanah Melayu, kita mesti tertanya-tanya, kenapalah Raja-raja Melayu zaman dahulu bodoh sangat sehingga sanggup bergaduh sesama mereka hingga tergadai tanahair sendiri. Apa yang berlaku sekarang mungkin ada persamaan dengan apa yang telah berlaku dahulu. Dan jika kita amati secara teliti, kita akan menyedari bahawa bukan faktor "kebodohan" yang menjadi punca tanahair kita tergadai.

Saya percaya kedua-dua pemimpin yang kita hormati ini bukanlah bodoh. Cumanya mungkin ada sedikit faktor malas dan suka buat kerja dengan mudah. Akibatnya, banyak masalah tidak diteliti secara terperinci dan diserah bulat-bulat pada si Kitol dan si Kassim Pantalun untuk diselesaikan. Minta maaf cakap, ini typical government servant mentality. Suka buat kerja rileks walaupun tanggungjawab yang dipikul itu berat dan perlu dibuat secara ala hamba abdi. Satu lagi sindrom government servant mentality ini ialah tak sanggup nak mengakui "ketidakupayaan diri". Imej dan status-quo perlu dikekalkan. Tidak ada atau mungkin hanya sedikit usaha untuk meningkatkan keupayaan diri. Akibatnya, bantuan dari si Kitol dan si Kassim Pantalun-lah yang sering jadi tagihan.

Dato,

Sepanjang 22 tahun Tun Dr Mahathir menerajui negara, tidak ada sedikit pun sindrom government servant mentality ini yang saya nampak ada padanya!


-----------------------

Dikala pertanyaan demi pertanyaan mengenai isu-isu tertentu dituju kepada TDM ataupun pada kepimpinan Pak Lah, saya percaya semua persoalan itu akan mudah dijawab andai ada keIKHLASan di dalam hati kedua-dua pemimpin berkenaan ketika mereka membuat keputusan-keputusan tersebut. Tun Dr Mahathir nampak gayanya tidak mempunyai banyak masalah dalam menjawab persoalan-persoalan yang dibangkitkan, cumanya Pak Lah ni sahaja nampak sedikit liat. Oleh itu, saya tidak boleh terlepas dalam mempertikaikan keIKHLASan hati Pak Lah dalam membuat keputusan dan memimpin negara.

-------------------------

Agak menarik apabila di dalam tulisan beliau minggu lepas, Datuk K mengambil satu "pendapat" dari sahabat beliau di Credit Suisse First Boston (CSFB). Apa tidaknya, CSFB adalah syarikat pelaburan asing pertama diberi "Dealer's License" untuk menjalankan aktiviti pelaburan saham di Malaysia. Dan CSFB juga adalah penasihat kewangan Proton Holdings Berhad dalam penjualan saham MV Agusta kepada Gevi SpA tempoh hari.

Mungkin secara kebetulan.

Anonymous said...

[Ini termasuk pengambilalihan Pantai Holdings Bhd. oleh syarikat Singapura, Parkway Holdings; pembelian sebahagian kepentingan Proton Holdings Bhd. oleh GSIC; pemilikan ekuiti Telekom Malaysia Bhd. (TM) dan Malaysian Plantations Bhd. oleh Temasek Holdings dan pemilikan saham-saham pelabuhan tempatan, Westports, oleh pengendali pelabuhan Singapura, PSA, melalui Hutchison Ports Holdings.]
sumber - www.utusan.com.my - 20060707

di atas kesedaran sederhana ini, saya mengambil keputusan untuk berhenti kerja dari syarikat A bulan lepas kerana ia telah pun dibeli oleh Temasek pada bulan sebelumnya. saya orang kecil, hanya mampu protes dengan cara ini. duit dimana-mana boleh cari.

saya nampak dan fikir, orang besar jauh nun di atas sana lebih gemar "keeping their ass tight"

Warisan
Anak Kecil Main Api
Terbakar Hatinya Yang Sepi
Airmata Darah Bercampur Keringat
Bumi Dipijak Milik Orang

Nenek Moyang Kaya Raya
Tergadai Seluruh Harta Benda
Akibat Sengketa Sesamalah Kita
Cinta Lenyap Di Arus Zaman

Indahnya Bumi Kita Ini
Warisan Berkurun Lamanya
Hasil Mengalir Ke Tangan Yang Lain
Pribumi Merintih Sendiri

Masa Depan Sungguh Kelam
Kan Lenyap Peristiwa Semalam
Tertutuplah Hati Terkunci Mati
Maruah Peribadi Dah Hilang

Kini Kita Cuma Tinggal Kuasa
Yang Akan Menentukan Bangsa
Bersatulah Hati Bersama Berbakti
Pulih Kembali Harga Diri

Kita Sudah Tiada Masa
Majulah Dengan Gagah Perkasa
Jangan Lalai Teruskan Usaha
Melayu Kan Gagah Di Nusantara

-qolansuatun

bertique said...

bukan kecil 'taruhan' dari sengketa ini .. maruah, identiti dan ekonomi jadi taruhan .. bila mana org sekeliling menepuk, dan bersorak .. kita di gelanggang bertumbuk dan berlawan. menang jadi arang, kalah jadi abu ... mungkinkah kampung akan tergadai?

anak kecil main api
terbakar hatinya yg sepi
air mata darah, bercampur keringat
bumi dipijak milik orang ...
rangkap dari lagu warisan

Anonymous said...

There is a moral disease that is spreading like the bird flu.

There are people who believe in this:

• To make money, you must not show any mercy
• To achieve victory, power or monopoly, there is no room for sentiment. You must behave as though you have no families, no relatives and no friends

I call these people “demons”. They expect other people to conform or to cooperate with them. If you don’t, they will seek to punish you. How? They will identify someone within your organization whom they can “tempt & trap”, and convert that person into a demon. When this is done, they will begin to sabotage the organization.

If the sinister operation is discovered, they use their escape strategy. They have access to the government machinery that is used to shut you up. They approach you with a “settlement” that leads to a cover-up. If you accept, you will be safe; if you reject, you will be sorry.

They are confident that no one will help you. How come? People who can help you are afraid to do so because they have tasted the carrot of corruption, no matter how small a bite. How can they help you without hurting themselves?

When my family was offered a “settlement” my mother rejected it and said, “This is morally wrong. This is against the interest of our country.”

Her own flesh and blood pleaded, “Save me! Save me!” My mother’s response: “I blame myself for not teaching you moral strength. You and I must be brave to face the punishment so that God will not forsake the future generations of our family.”

To the rest of the stricken family she said, “If we cooperate with the demons, we will forever lose our rights to speak up for justice, human rights, world peace and humanity.”

Anonymous said...

Kepada Datuk Zahid dan kepada perayu sokongan kepada kerajaan.

Hakikatnya Memang kita menyokong kerajaan pada hari ini.
Tidak ada pemberontakan bawah tanah yang menggunakan kekerasan bagi menjatuhkan kerajaan.Tidak ada .
Tidak ada Bom dan senjata digunakan. Tidak ada Demonstrasi seperti di Siam apabila PMnya menjual Saham milik kelkuarga kepada Temasik.
tetapi apakah sokongan kerajaan hari ini kepada rakyat? Dengan menaikkan harga minyak? Dengan menjual kepentingan Rakyat kepada negara jiran melalui penjualan saham-saham strategik?
Kita sokong kerajaan. Tetapi dalam masa yang sama kita tak mahu sokongan yang akhirnya membawa rebah!
-makangaji

A KADIR JASIN said...

luncai nyanyok,

You made some very interesting obsarvations about Khairy Jamaluddin.

I take note of your comment regarding his days at UW College in Singapore and his time at Oxford.

But you have to substantiate your allegations. One way is to produce those anti-Hak Istimewa Melayu and the NEP articles that he had supposedly written while at Oxford.

I am confused because not too long ago Khairy co-produced a booklet with Mukhriz Mahathir supporting the NEP and he spoke at last Umno Youth Assembly in support of an NEP-type policy.

Thank you.

Anonymous said...

Datuk masih di Bahrain atau negara ArabKah?
isteri saya sekarang bekerja menjadi "hamba" di Arab Saudi.Saya relakan dia pergi sebab kami ada anak-anak yang minta rezeki.Inilah pengorbanan kami untuk negara.Pergi menghambakan diri dinegeri orang kerana mencari rezeki.Dinegeri sendiri bukan tak boleh.Tetapi cukup makan anak bini. Anak ada enam orang. Semuanya sedang belajar. Tak ada biasiswa macam dulu-dulu lagi.Negeri orang Memang gajinya besar berbanding dengan dinegeri sendiri. Tetapi untuk mendapat rezeki lebih ini anak-anak saya terpaksa merelakan ibunya pergi. Ada anak orang Melayu lain yang dapat berjuta AP free berjoli setiap hari.Anak beranak kami menahan sebak mendengar Ibunya kena maki di luar negeri.
Banyak Wang dalam negara sekarang mengalir keluar negeri,Restoran mamak tu, silalah Datuk perhati,pekerjanya Kumpul duit 24jam dalam sehari, siapakah yang memiliki? Isteri saya pula seperti semut hitam srikandi,membawa wang sekelumit kedalam negeri hasil titik peloh sendiri. Itu sebab apabila kepentinngan negara dijual ke luar negeri kami sungguh sakit hati.
-makangaji

Anonymous said...

Tiger Woods.

Wah...nampaknya it is now "Open Season". Tapi untuk siapa?
Kalau di Amerika, pada masa masa tertentu ada open season untuk itik air, ada open season untuk rusa dan macam-macam lagi binatang yang di jadikan buruan bagi mereka yang suka memburu. Kalau di UK, ada masa masa tertentu bagi memburu sang lamri, juga itik dan sebagainya.
Di Australia sekarang ni open season dah di isytiharkan ke atas Cane Toad, sejenis kodok yang pada mulanya di perkenalkan ke benua itu untuk mengawal pembiakan sejenis kumbang tetapi sekarang dah terlampau besar jumlahnya hinggakan menjejaskan permbiakan kodok-kodok jenis lain. Cane Toad ini juga adalah spesis kodok yang beracun dan amat berbahaya bagi haiwan peliharaan seperti anjing dan kucing.
Beberapa dekad yang lalu Australia juga mengisytiharkan open season terhadap kangaroo, kerana walaupun sejenis binatang yang comel, kangaroo adalah perosak utama bagi ladang-ladang di benua itu. Begitu juga lah nasib yang di hadapi Dingo, sejenis anjing liar di Australia...sehingga hampir pupus spesis jenis ini di kerjakan manusia.
Di Kedah juga rasanya ada open season khas untuk cencorot yang juga adalah makhluk perosak utama di sawah sawah padi. Datuk Kadir mesti tahu ini sebab walaupun jasadnya berdiri tegak di kawasan ekslusif Tropicana, hatinya masih lagi di bendang.
Di Kuala Lumpur pun ada open season sekarang ni. Tapi open season di isytiharkan oleh siapa, dan keatas siapa, masih belum berapa jelas.
Juga, open season di Kuala Lumpur ni rumit sedikit sebab yang di buru pun mempunyai kederat untuk melawan. Jadi open season yang ini berkemungkinan berakhir dengan peperangan terbuka.
Yang jelas buat masa sekarang, pihak penyokong Abdullah terlebih dahulu mengisytiharkan open season keatas Mahathir. Semalam senapang gajah Abdullah membedik ke arah Mahathir. Mungkinkah sambil membedik, si penembak berteriak: "Nah, ambik kau!". Pelurunya Tajuddin Ramli dan kes pembelian saham MAS.
Tapi hingga kini belum lah di ketahui samada peluru itu mengenai sasarannya. Yang kita semua sedia maklum sejak dari berpuluh tahun dahulu ia lah Mahathir bukan lah sang lamri, atau dingo. Beliau jauh lebih cekap dari itu.
Seperkara lagi yang patut di amati ia lah kadang kadang semasa berburu, jika tidak berhati-hati, risiko tertembak rakan sendiri sentiasa ada. Naib Presiden Amerika, Dick Cheney sendiri pun pernah tertembak rakan berburu beliau.
Jangan pihak Abdullah tertembak rakan sendiri sudah lah, atau lebih buruk lagi….tertembak kaki sendiri. Itu lebih sakit….dan mungkin sedikit memalukan


Tiger Woods.

Anonymous said...

Datuk,

There’s an article written by RPK in MT entitled “The Real Concept of Islam Hadhari: halal gambling”. It scares me like hell, especially upon reading the comment from Jessi_71! Maybe Datuk can tell something about the detention of triad kingpin Dato’ Tee Yam. It was in 2004!

Regards
Hantu Gigi Jarang

shar101 said...

In the midst of dangerous times with dangerous minds lurking around us, it was surprising that a significant piece of good news passed unnoticed.

I am referring to Idris Jala's announcement in the Business Times yesterday that MAS managed to turn a small profit of RM7 million in March'06 within six months since his appointment as managing director.

I, particularly, liked how he handled questions regarding his original business turnaround plan being 'watered down' by the government, giving MAS and Airasia the trunk and non-trunk routes respectively. In my mind, his reply was both clear and diplomatic. Time will tell whether 'two national champions' can be achieved since the route sharing will only commence on 1st August.

Perhaps, some of our esteemed ministers can learn something from him but an article placed on page 41 in the business section may not be considered 'front page' material.

Budakboy said...

Dato'

We can have the NEP reincarnated several times but the result will be the same everytime, the objectives will not be achieved and the non-Bumis (except for the chosen few) will be angrier (sorry could not find a more suitable word).

Firstly, UMNO leaders have been preaching meritocracy as if it is a new religion that must be embraced wholeheartedly. What they fail to do is to, first and foremost, practice meritocracy among the Malays.

Another reason why I think failure would be unavoidable is because we seem to have forgotten the other aspect of the original NEP, i.e. the eradication of poverty irrespective of race. There are poor Malays as there are poor Chinese as there are poor Indians.

UMNO has also not been fair to the Malays. They have a highly effective secret business school somewhere that teaches selected members how to succeed in business in the shortest possible time but do not share it with the rest. How else can we explain ADUNs and MPs who were teachers, civil servants, etc. when they first started out but manage to build successful "businesses" and live like billionaires after only one or two terms?

Anonymous said...

Dear Dato',
Petikan ini diambil melalui News media Tuft-Fletcher, ditulis oleh kawan baiknya sendiri,Phar Kim Beng:

'His views are just as deeply influenced by the Singapore success story, especially the achievements of the People's Action Party (PAP). He has been among those helping to strengthen relations between Umno Youth and the PAP youth wing.'

'Yet, if Malaysia is to take a turn towards greater economic growth, his views are almost inevitable. For one, he believes the 'subsidy mentality' that has plagued the Malay mindset is a bane, especially in an age of globalisation.'

'According to this mindset - exemplified by the National Economic Policy that began in 1970 - every Malay is entitled to every form of government support, from securing places at the local university to getting fertiliser, from receiving a scholarship to go abroad to getting a discount on homes and property.'

Having received a top-notch education without the help of the Malaysian government, indeed only by virtue of what his mother, Datin Rahmah Abdul Hamid, was able to provide, he went through life by a different route.

He believes the privileges and benefits that have helped the advancement of the Malay cause since 1970 must eventually cease. The goal, he says, is to prevent Malays from relying on government crutches all the time. These are views which can be traced to his writings in Ethos, a magazine he co-founded at Oxford with several progressive Malaysians.

About the booklet that he co- produced in supporting the NEP..
I can say satu cth :Orang bermuka-muka..

The old saying said..Dalam menunduk dia menyonggeng..

Anonymous said...

Melayu Cina kena berjaga-jaga
India dan Punjabi pun macam tu juga
Pasai bukan semua kita kaya raya
Buleh lari ke Ostrolia dan Amerika

Ramai kita la ni papa kedana
Zaman hadhari lagi teruk merana
Menega kecik entah ke mana
Harga naik bertimpa-timpa

Pak Lah kata nak belen bajet
Bagi subsidi kerja merepek
Dia suruh Melayu Cina berdikari
Tapi anak menantu, dia tulung mati-mati

Duit subsidi tu dari sapa?
Bukankah cukai rakyat jelata?
Yang dia dok kedekut tu pasai apa?
Gaji dia pun hasil letih lelah kita.

Ni lah bala dengar oxford-Cambridge
Cakap hebat mulut sampai berbuih
Kunun nak telus macam orang putih
Kerajaan cekap terbilang dan terpilih

Tapi itu cakap mulut
Duit negara depa bolot
Hidup rakyat terus merosot
Semua janji habis dibelot.

Rakyat disuruh jimat cermat
Change your lifestyle pesan azimat
Belanja berhemat arahan keramat
Macam-macam harga naik apa nak buat

Tapi depa belanja berjuta-juta tak pa
Renovate rumah jelajah dunia
Rakyat minta subsidi depa kata tak kena
Takut-takut IMF turunkan rating kita.

Melayu Cina kena jaga-jaga
Kadazan dan Iban pun macam tu juga
Bukan semu kita kaya raya
Boleh lari ke Ostrolia dan Kanada.

Melayu kaya duit berjuta
Ada rumah di merata dunia
Cina kaya dia beli semua
La ni kereta api depa dok ura-ura.

Menteri bercuti di luar negara
YTL layan baik tak terkira
Sampai lupa negeri ditimpa bala
Menteri tak balik sampai lama.

YTL ni cukuplah hebat
Banyak Menteri jadi sahabat
Dia beli harta Melayu sapa tak sekat
Dia buat IPP kita yang melarat.

Wahai Melayu, Cina dan India
Murut dan Iban rakyat Malaysia
Apa nak jadi masa depan kita
Bila kerajaan buat tak macam kata?


Konon ada Menteri pi Singapura
Sambut hari jadi macam raja-raja
Vintage wine sajian utama
Tari-menari tak payah cerita.

Mat Tunjuang Enterprise berhenti sat
Kena pi cari makan bela suku dan sakat
Menteri kita pun belanja depa hebat
Jadi kenalah kita kerja kuat-kuat.

Anonymous said...

“People do not take it seriously because they understand it was only the dissatisfaction of a former leader,” Kata Syed Hamid dalam The Star.
"People take it seriously because they understand.Take it Seriously, not only because the dissatisfacion of former leader but allso the dissatisfaction of former Voter" Kata kami.

Melayu Bersengketa Siapa Untung?
1.It depend on whos The maker of a conflict.
In most cases conflict arise because both side want a conflict to arise. As in the animal kingdom, the purpose of this sort of conflict is to establish a general dominance over the other party. the young lion must challenge the old lion. The sea lion must show who is master to other sea lion that threatens the beach harem.In the pack of wolves or monkeys the leader must constantly show that he is still the leader. So we tend to regard conflict as a way of establishing supremacy.It clear to me TM not the maker of a conflict. Tm has no reason to search supremacy in UMNO.He is ordinary member.
2. It depend on The partys who enjoying the conflict.
Prolongation of confict (AAB Vs TM) may be in the interest of one or even both parties.It may be a matter of creating an external enemy in order to create internal unity.Reactive thinking of conflict is more attractive to idiot politicians because it is less risky than the initiative thinking required in peace.
3. Orang melayu juga yang Untung.
It is perfectly posible for AAB and TDM to go into conflict with no intention of forcing a victory. The may be a range of other objectives.What may be desired is a compromise or permanent stand-off, let say permanent stand-off from demonising former leader.
The conflic may be the only practical means of energising the party UMNO system and getting something done.So what is required is Action not victory.
May be for TDM the purpose of this conflict is not to achieve final victory but to inch things forward for the betterment of Bangsa Melayu.
-makangaji

sinbad said...

Pada Mat Tunjang Enterprise,

Hang punya seloka memang lawak la. Boleh pecah perut bila baca. Paling lawak aku rasa bab "kuda" itu hari memang betui klasik. Sampai skrg aku boleh tergelak lagi. Haha ...

Oleh sebab hang suka buat seloka, ini aku pun nak try la juga buat joke sikit. Tapi aku tak pandai buat pantun. Aku bagi hang satu teka teki sahaja ...

Kawan-kawan lain pun boleh cuba jawab teka-teki aku ni. OK.

Teka-tekinya bunyi macam ni;

Dalam punya ramai-ramai orang nama start dengan "K" ni, kenapa nama "Khairy" jugak yg orang Melayu paling sakit hati dan menyampah"?

1. Dato Kadir Jasin
2. Dato Kalimullah Hassan
3. Dato Khalid Mohd Jiwa
4. Encik Khairy Jamaluddin
5. Dato Kamaluddin Abdullah
6. Dato Khalid Ibrahim
7. Dato Seri Khir Toyo
8. Dato Khalid Nordin


haha ... mudah saja kan teka teki aku ni.

aku bagi 3 hari 3 malam untuk Mat Tunjang dan kawan-kawan cari jawapan. Cukup 3 hari aku bagi jawapan. OK.

Anonymous said...

which malay people would benefit from the Tun-PM arguement?
nobody.

middle man for the dispute?
no need.

who can help Tun?
the beyond thinking people.

is our independence and economy in jeopardy?
near and very slow with some people being sacrifice.

any wild counter attack on Tun?
a lot of lies. some which true.

is Malaysia is losing millions in RM?
i do think so worst than what they claim on Tun.

is dato najib trying to calm the air?
yes but the condition is otherwise.

if any of PM supporters read this, Tun wont bend and break together with his supporters.

but theres no point of going after Tun, hes no longer in power.

i wonder how would anyone call Tun senile like zahid hamidi?
Tun is an avid reader and he knows this.

dato anwar calling for economy focus than Tun-PM dispute?
what a comical!

im suprised for the UM support banner for Tun. hopefully student who read this would not get carried away with politics.

happy to read readers comment!

Anonymous said...

Tuan Sinbab orang berbudi
Seloka aku hang kata gelikan hati
Jadi aku jawab hang punya teka-teki
Harap-harap hang terhibur sekali lagi.

A Kadir Jasin reporter saja
Dok blogging bukan buleh apa
Orang baca naik semangat sat saja
Lepas tu baliklah macam biasa.

Kalimullah bin Masheerul Hassan
Macam mana dia naik kita tak perasan
Reporter campur dengan usahawan
Laporan yang dia tulis jadi tak ketahuan.

Puji Perdana Menteri bukan main sakan
You’re my master, the lord of the sun
Pak Lah seronok rasa dialah nombor one
Kali disayangi macam his very own son.

Dato’ Khalid Jiwa budak utara
Wajah handsome pandai berasmara
Tu lah pasai Siti Nurhaliza syok kat dia
Hang dan aku dok ternganga-nganga .

Khairi Jamaluddin pandai tak terperi
Umur 40 dia nak jadi Perdana Menteri
Jalan mudah kenalah diteroka dan dicari
Menikahlah dia dengan anak Pak Lah Badawi.

Kamaluddin bin Abdullah kaya raya
Scomi Bhd nama jentera korporat dia
Rakan kongsi dah disumbat ke penjara
Selamatlah dia daripada segala angkara.

Khalid Ibrahim dah hilang Guthrie
Dia punya marah tidaklah terperi
Dia saman sana dia saman sini
Kepada PKR dia jadi bendahari.

Mat Khir Toyo doktor gigi
Khabar cerita kawan baik Khairy
Depa la ni dok berkonspirasi
Nak kuasai Umno dan perintah negeri.

Dulu KJ serang Toyo pasai Bukit Cerakah
Dia kata alam sekitar habis jahanam dah
Bapak mentua pun masuk sama mencelah
Toyo kena tengking, Toyo kena marah.

Toyo bukan orang tak cerdik
Dia pun tahu KJ boleh dibodek
Dia kata mai kita sama-sama naik
You scratch my back I scratch your back.

Khalid Nordin anak didik Shahrir Samad
Pasai tu dia cakap cukup smart
Nak jadi MB Johor itulah matlamat
Tapi buat masa ni belumlah dapat.

Cukuplah dulu pantun seloka
Melayu orang putih campur sini sana
Minta ampun kepada Dewan Bahasa
Bukan nak caci bahasa ibunda.

Jadi Melayu kena cakap orang putih
Takut-takut orang ingat kita tak canggih
Pasai Melayu la ni mesti semua bulih
Kalu tidak negeri kita semua habih.

Mat Tunjang Enterprise ada kerja
Demi bangsa negara dan agama
Gaji Menteri kena dibayar juga
Rumah depa pun kita yang belanja.

Jadi Sinbad aku harap hang setuju
Jawapan aku kepada soalan hang tu
Pasai macam-macam K yang kita tahu
Ada yang ok ada yang macam hantu.

Anonymous said...

Dear Sir,
As a leading young leader in this country said a while back, "I'm not interested in malay politics but in national politics" strikes me as hilarious. All these intelligent quips learnt no doubt by observing some of the more distasteful elements of spin doctoring from the media gurus in the west can only elevate the state of what Tony Benn once said as the "entertainment of politics". Perhaps as the media stranglehold on public perception becomes increasingly dominant one can only hope that the tradition of ethics in the journalistic enterprise is not conveniently put aside. To give credence to such a statement (as put by yonder aspiring politician) is of course, absurd. But in these days of superficial images, one worries that the balance between form and content - such a critical issue - in the maintenance of an effective democracy - is not forgotten. Those honourable souls who have suggested that the current PM and his so called administration ought to be able to deal with TM's criticisms is correct in making those demands. However, a major concern is the fact that the current political malaise in the country is partly to be blamed on the public's inability (for various reasons) to engage in democratic politics in way which would ensure over reliance on individual leaders are lessened. When political parties no longer offer a clear definition of their stances, and when ideological politics becomes irrelevant (by ideology I do not mean necessarily one ought to be on the left or right), democracy is in danger of becoming purely a contest of popularity. The substance of ideas become redundant, and ideas, good or bad, and the public capacity to engage with them are a required staple for any democracy - without which as Daniel Bell reminds us, can only lead to "mob politics".

Anonymous said...

From 80's Singapore ST are head by Singapore secret police.They send a woman intelligence agent as a correpondent in Jakarta.They put another woman agent Irene Ho in ST.Are Malaysianstupid enough to aware that they also send a Malaysia as their agent? You can find him in NST.
They use him to pre emptive strike against any unfavour news about singapore..It's one of their phsycology war.

Anonymous said...

Lawak sungguh negara kita
Macam-macam cerita ada
Hati susah pun jadi gembira
Harga barang naik macam tak rasa.

Menteri bawak kereta macam jemuan
Langgar peraturan polis pun saman
Denda beribu depan buat-buat tak perasan
Bila jadi berita baru cari alasan.

Bila orang mati di jalan raya
Pak Lah pun rasa amat duka cita
Dia suruh polis kerja lebih masa
Yang dok buat salah menteri dia.

Pak Lah kata buat watch tower
Dreba tengok depa gelak ketawa
Pasai polis di atas tower tak ada
Yang habis duit rakyat jelata.

Mat Zahid Hamidi menanglah komidi
Dia ingat buleh guna budak-budak universiti
Buka cerita kutuk bekas Perdana Menteri
Budak-budak tanya nak jawab tak reti.

Dia ni betui-betui kaya raya
Dulu sokong Anwar tidak terkira
Mahathir tanya: hang duit berapa ada?
Dia lempar Anwar macam pesakit kusta.

Dulu dia sokong Anwar tekan Pak Lah
Anwarlah bos, Anwarlah Ayatullah
Tapi la ni junjung Pak Lah lah
Pasai takut semua rahsia terdedah.

Nik Azit kata Dr Mahathir orang bijak
Orang Pas dengan dia kena berjinak-jinak
Dia ni bukan kecik-kecik anak
Pengalaman dia sangatlah banyak.

Hadi kata dosa Mahathir akan diampunkan
Kalau dengan parti Pas dia berkawan
Tapi nampaknya yang ini angan-angan
Mahathir masuk Pas bukan kemungkinan.

Ali Rastam menang kaki peran
La ni dok ajar orang Negeri Kelantan
Supaya majlis Dr Mahathir dibatalkan
Maklumlah dia ni budak suruhan.

Mai pula cerita Menteri sokan
Nak buat pusat latihan bukan main sakan
Di dalam negeri memang tak makan
Dia nak buat noo, dekat Landan.

Pak lah kata kena jimat cermat
Balanced budget adalah matlamat
Nak buat pusat di Landan kerja laknat
Dok kira nak perabih duit rakyat.

Buat MyTeam cukup la
Yang tu depa buat di Malaysia
Telekom Malaysia jadi sponsor
Khairy Jamaluddin dapat nama.

kepada Nazri Aziz nak ucap hari jadi
Dia ni bukan calang-calang menteri
Kalau lambat sikit jangan kecik hati
Lebih baik lambat dari buat tak peduli.

Betui ka birthday party di luar negara
Khabarnya meriah tidaklah terkira
Makan dan MINUM semua ada
Semua yang mai sangatlah gembira.

Wain dan Curut kaki merapu
Cerita ni dialah yang bagi tau
Khabar berlaku sebulan dua lalu
Di sebuah night club kelas satu.

Minta ampun berjuta-juta
Mat Tunjang Enterprise dok cerita
Buat mengubat hati yang lara
Dok ingat nasib bangsa dan negara.

Tok nenek kita ada berkata
Kalau sayang berpada-pada
Rasa benci elok tiada
Baru hidup aman sentosa.

sinbad said...

wah ... mat tunjang,

aku punya soalan teka-teki pun hang boleh buat spin ka? hebat betul. Hang ni jelmaan "Wahid Kasran" ka?

Oleh sebab hang dah "inspire" aku untuk berpantun, jadi aku bagi jawapan teka-teki aku ni pun dalam bentuk pantun jugak la. Harap semuanya boleh faham.

----------

Tunggang kuda cari baulu,
Baulu dijual anak menantu,
Bila "K" dah takdak kat nama tu,
Sebut bahasa omputeh, kan ke jadi "berbulu"?

sinbad said...

Dato,

Apabila isu IPP, BNM dan MAS digunapakai oleh pihak-pihak tertentu untuk kepentingan politik, saya melihat persengketaan orang Melayu sekarang ni bukan sekadar Tun Dr.M lwn Pak Lah atau Anwar lwn Tun Dr.M lagi, malah turut ternampak tanda-tanda Pak Lah (atau Khairy Jamaluddin) lwn Anwar. Ini kerana isu IPP dan "forex BNM" itu turut membuka pekung di dada Anwar. Saya rasa, seboleh bolehnya Anwar ingin melenyapkan terus isu "forex BNM" itu, kerana ia banyak menjejaskan nama baiknya, tetapi dengan tiba-tiba "titik hitam" itu diungkit kembali dan agak mengejutkan apabila orang yg mengungkit itu bukanya musuh no 1 beliau iaitu Tun DrM tetapi PakLah (atau Khairy)?

Akibat dari itu, Anwar seakan ingin membalas balik apabila beliau membuat kenyataan mengesa supaya PakLah menjawab sendiri tuduhan/soalan yg ditanya oleh Tun DrM. dan jangan hanya berdiam diri.

Wah ... amat menarik sekali perkembangan terbaru ini Datuk. Politik orang Melayu ini sudah jadi macam WWE (World Wrestling). Pertelingkahan bersegi-segi. Tak tahu siapa kawan.

Tetapi kalau difikirkan semula, tiada apa yang menariknya melihat aksi "royal rumble" ini. Survival orang Melayu jadi pertaruhan. Banyak masa terbuang dengan berkelahi. Wawasan orang Melayu entah apa nak jadi.

Dahulu Tanah Melayu pernah dijajah akibat pemimpin2 Melayu sering bertelagah sesama sendiri. Sekarang ... ia mungkin akan terjadi kembali.

Anonymous said...

Datuk,

Tiap-tiap kali Melayu bergaduh, Melayulah yang rugi. Jika perbalahan hari ini tidak segera ditangani, kesannya akan lebih teruk. Di masa yang lalu, Melayu dapat meneruskan usahanya kerana kerajaan dan parti memerintah diterajui oleh pemimpin yang tegas, tahu apa hendak dibuat, bertindak dengan pengetahuan yang luas dan mendalam, dan memerintah dengan cekap dan berani.

Hari ini, keadaan jauh berbeza. Kewibawaan kerajaan dipersoalkan. Penjelasan kerajaan tentang isu nasional tidak meyakinkan rakyat seperti penjualan ekuiti dalam syarikat strategik kepada Singapura; pembabitan besar-besaran ahli keluarga pemerintah dalam bisnes; dan isu yg paling panas sekali - siapa sebenarnya yang menerajui kerajaan?

Kemelut hari ini juga sedikit sebanyak berpunca dari sikap pengamal media yang tidak profesional, mentah dan bukan berpusat kepada agenda nasional. Sesetengah pengamal media bermain politik sempit dan mengapi-apikan keadaan.

Saya tidak nampak keaadan akan pulih dalam masa terdekat. Tun Dr Mahathir akan cuba digambarkan oleh media sebagai orang tua yang nyanyuk, mudah lupa dan pengacau. Perdana Menteri pula akan digambarkan sebagai pemimpin yang waras, diasak oleh Boss lamanya sebagai pemimpin yang lembek dan tidak berupaya memimpin kerajaan.

Apapun Datuk, hari ini sudah ada media asing yang mempunyai persepsi bahawa kerajaan hari ini lembab dan tidak berkesan.

Kita tunggu dan lihat bila media asing akan mengadili pemimpin lama dan baru. Dalam keadaan pemimpin Melayu berbalah sesama sendiri, ramai orang luar akan menangguk di air yang keruh. Jika keadaan ini berterusan, kesannya akan bertambah buruk.

Anonymous said...

Datuk, saya kurang bersetuju dengan peringatan MJbond yang takut orang luar menangguk di air keroh.
Ini kerana keadaan sungai UMNO sekarang tak memerlukan orang luar atau orang dalam untuk menunggu air keroh baru nak menangguk. Dalam jernihlah sebenarnya senang untuk menangguk: Di air jernih orang boleh tau ada ikan kecik beracun atau ikan besar tak ada harga, ada biawak hidup atau ada naga, ada taik kuning atau ada udang galah.
jadi, menangguk di air keroh tu kelakuan yang berisiko.Tidak cerdik.
Spin surat khabar atau demonising terhadap TM hanyalah menjadikan politik UMNO menjadi jernih sehingga memudahkan tangguk digunakan oleh anasir tertentu.
-makangaji.

Anonymous said...

Dear Dato'

As many have pointed out, the issue is no longer limited do differing of opinions of two leaders. It has now turned out to be one of national interest and Malay political future. Unfortunately other than expressions of anger and frustrations by a few in the public blogs, the ordinary citizen is not involved in discussing and formulating solutions to the problems. The reasons for this is clear, there is really nothing much the ordinary citizen can do. He does not get the full picture because the news are doctored. His elected representative does not give any attention to him because the ordinary citizen will not be the one in the PWTC hall voting for VP, MT or Ketua Bahagian.

Really... Isn't there something the ordinary citizen can do without taking that big risk of waiting another 2 years for a general election? Do we really want to take a chance for more of national Assets to fall into Singapore hands? And our economic problems to grow bigger?

Kind regards





LMD

Budakboy said...

Dato',

I share LMD's concerns as I'm sure many others do. It is very frustrating to see all these shenanigans being played out so blatantly.

We are fortunate Malaysians are not in the habit of taking to the streets to seek redress. However, everything has a limit and I do sincerely hope we do not have to resort to street democracy.

Anonymous said...

Datuk,
Dari pandangan saya, rakyat biasa yang berbangsa Melayu, yang mau tidak mau, terpaksa mengakui perlu bersama dalam setiap perkara yang berhubungkait dengan kepentingan bangsa Melayu. Saya melihat kepimpinan Melayu sekarang baik dalam politik atau ekonomi berada dalam tahap rencat, lembab dan kepimpinan biasa sahaja.
Jauh untuk mencapai tahap intelek, professional dan lebih jauh lagi untuk mencapai kepimpinan yang Ideal.
Pak Menteri kita walaupun statusnya dalam masyarakat adalah tinggi tetapi dari segi kualiti, mungkin tak laku untuk dilelong di e-lelong atau di e-bay.
Tun Mahathir sendiri mengatakan “ Tak ada kualiti” bila merujuk kepada kualiti bekas menteri kabinetnya.
Bukan sahaja TDM, kita mempnyai hak untuk memberi nilaian dan piawai sendiri-sendiri mengenai kepimpinan Melayu sekarang.

Bagi memudahkan saudara-saudara membuat sekil penilaian keatas pemimpin Melayu kini saya perturunkan ilmu yang saya dapati dari guru politik saya yang menerangkan bahawa:




•Pemimpin yang tidak mempu-nyai kelayakan, kemampuan, kecekapan, dan kemahiranuntuk memimpin anggota kelompok. Dia hanya memegang jawatan sebagai ketua, tetapi segala keputusan aktiviti dan pelaksanaan sesuatu perkara diserahkan bulat-bulat kepada orang bawahannya. Pemimpin rencat bukan tidak mahu menunjukkan gaya kepimpinan dinamik terhadap anggota kelompok, tetapi dia tidak berkemampuan untuk bekerjasama dalam memandu orang bawahannya menuju matlamat yang dicita-citakan adalah Kepemimpinan yang rencat.

•Pemimpin yang mengutama-kan kepentingan peribadi daripada kepentingan tugas, mengabaikan tanggungjawab kepada Tuhan dan persekitaran (manusia dan bukan manusia), mengikut etika kerja ciptaan sendiri yang lemah dalam aspek akhlak, saintifik, dan tek-nologi, serta menjalankan tugas semata-mata kerana gan-jaran kebendaan adalah Kepemimpinan lembap.

•Pemimpin yang mempunyai ke-mahiran menyelesaikan masalah, membuat keputusan, cekap mengurus, dan mempunyai kebolehan intelek yang seder-hana. Kadangkala mereka mengutamakan kepentingan diri daripada kepentingan tugas. Dalam kebanyakan keadaan, mereka belum berjaya mengimbangi tuntutan kebendaan dengan tuntutan kerohanian adalah Kepemimpinan biasa.

•Pemimpin intelek terdiri dari¬pada pemimpin yang mempunyai kemahiran menyelesaikan masalah, membuat keputusan, cekap mengurus, dan mem¬punyai kebolehan intelek yang tinggi. Mereka menguasai pengetahuan aqliyyah dan naqliyyah dengan agak baik. Na-mun begitu, penghayatan mereka dalam bidang ilmu naq¬liyyah adalah agak sederhana. Pada umumnya, gaya ke¬pimpinan mereka banyak dipengaruhi oleh ilmu aqliyyah adalah Kepemimpinan intelek.

•Pemimpin profesional ter¬diri daripada pemimpin intelek yang berusaha memahami ajaran agama secara meluas dan mendalam serta berusaha dengan gigih untuk melaksanakan ajaran itu dalam kehi-dupan seharian, termasuk dalam mencorakkan gaya kepimpinan. Mereka sentiasa berusaha meneroka jalan untuk menyepadukan tuntutan kebendaan dengan tuntutan kerohanian. Pemimpin profesional sangat menghargai masa, gigih dalam melaksanakan tugas yang mencabar, menganggap tugas memimpin sebagai satu ibadat, berlaku adil dalam semuatindakan, berperibadi mulia, beradab setiap masa, cintakan ilmu yang bermanfaat, selalu mempunyai inisiatif sendiri, dan mempunyai pandangan jauh,adalah Kepemimpinan professional.

•Pemimpin yang mendapat bimbingan terus daripada Tuhan dalam bentuk wahyu, hidayah, dan ilham. Kepemimpinan ini bersifat unggul dan menjadi model bagi semua kepemimpinan yang lain. ,adalah epemimpinan ideal.Dan mengikut guru saya kepimpinan ini hanya sesuai untuk Rasul.


Datuk,
Setelah membuat sedikit analisis, sedikit sintesis menngenai kepimpinan Melayu sekarang, khususnya UMNO saya berpendapat hanya TDM mempunyai taraf kepimpinan Melayu Professional.


-Makangaji.

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato',

Maybe the following pantun will sum up all that has been done by the current AAB's administration:

Mula-mula angan nak capai cemerlang
Tak puas hati nak lagi gemilang
Lah tu nak pulak sampai terbilang
Rupa-rupanya semuanya TEMBERANG!

Anonymous said...

Having had 22 years of managing M'sia , one MUST NOT not simply ignore Tun's concern over M'sia's present state of economy. He was the main architect & contractor to M'sia rapid development. DSAB & his cabinets MUST NOT SIMPLY sit on their laurels. I am all for reformation... BUT FOR THE BETTERMENT OF MALAYSIA - FIZ

Anonymous said...

Jangan negara dijajah kembali sudah... Nak kata camna pasal melayu modah lopa dan selalu terlopa, kemungkinan modah lopa... terpulanglah pada bangsa melayu tu sendiri ingin maju atau ingin menjadi meLAYU sepanjang zaman... fikir²kanlah... Jangan jadi barua bangsa asing sudah...

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).