Sunday, February 17, 2008

Urban Voters Favour Candidates Than Parties

A Kadir Jasin

[When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

IF the outcome Selangor Barisan Nasional’s surveys of the Klang Valley voters is any indication, then the ruling coalition may be facing a new challenge in the urban areas throughout the country – fielding high calibre candidates.

The surveys found that the focus on the personality of candidates is increasing. In another word, voters are more likely to choose the candidates than the party.

Revealing this to reporters in Sekinchan on Friday, Selangor Menteri Besar Dr Mohamad Khir Toyo said the surveys showed that between 50 and 70 per cent of the respondents looked at the personality of the candidate rather than the party when voting.

The state BN chairman said the surveys showed that the mindset of voters had changed, signaling that the Selangor BN has to ensure that its candidates are well qualified and acceptable to the voters.

[Update, Feb. 19]

The 1st Casualty of the Election

The Star newspaper reported that the police have stopped the house-to-house search for missing girl Sharlinie Mohd Nashar due to the general election but will continue if new leads surface.

The 1,100 police personnel involved in the search have been deployed for the election.

OCPD Asst Comm Arjunaidi Mohamed said the task force in charge of the search is still operating and leads are being investigated.

[Continuation of Original Posting]

A Malaysiakini report quoted Dr Mohamad Khir as saying that criteria for choosing candidates in Selangor would include good educational background and good interpersonal skills.

He said a similar trend was detected among Indian voters in the Batu Caves state constituency, adding that Selangor BN would have to propose more than one potential MIC candidate “to gauge their popularity and acceptance.”

But the Selangor BN has more than the personality of its candidates to worry about. A New Straits Times survey of voters in the state last November found that inflation, crime and the influx of illegal immigrants to be at the top of their concern in the general election.

The survey, conducted by the Merdeka Centre, polled 798 respondents between Nov 18 and 24. It was one in a series of polls commissioned by the New Straits Times Press (Malaysia) Berhad to track voter sentiments.

In a more recent survey – conducted among 1,026 randomly picked registered voters between Dec. 14 and Dec. 19 -- the Centre found inflation, crime and ethnic equality as the voters’ principal concern.

The poll was carried out to gauge voters’ perceptions of current issues, the economy and national leadership. With prices rising and supplies missing, mounting crime rate and growing civil disobedience, the BN will be facing a whole new scenario.

If the trend manifests itself at the March 8 polling, the BN could stand to lose more non-Malay votes to the oppositions, mainly the DAP. It may even lose the critical Malay middle class votes, which in the past, tended to favour to side with it, to Pas, Keadilan and even the DAP.

Other than the Klang Valley, urban centres like Georgetown, Ipoh, Butterworth and, to a lesser degree, Malacca and Seremban may exhibit a similar trend.

Fortunately for the BN, the oppositions too are hard pressed to field high calibre candidates given their lackluster performance and internal problem in the past general elections and the lack of coverage in the mainstream media.

The change of heart among the educated and independent-minded urban voters could be due to the series of sex scandals and charges of corruption affecting BN members of Parliament and State Assemblymen in recent months.

41 comments:

Berita dari gunung said...

Dato,

Secara umum itu kriteria yang digunakan untuk menentukan calon. Ada lagi yang tersembunyi. "Calon itu orang siapa?"

Agaknya itulah kriteria pemutus. Sejak bila pula orang memilih musuh untuk berganding?

Tun sekali dua cuba membawa musuh dalam rombongannya. Tun ingin membawa sinar dan realiti. Tetapi wajah musang dalam selimut juga adalah realiti. Tun yang membina tembok dan kelihatan kebal juga sekali dua tercalar oleh kuku musang.

AAB tidak mampu menyimpan musang dalam selimut. Hanya yang cergas dan cerdas mampu berwaspada. Yang sedia mengantuk dan lena dalam selimut pasti dikerjakan oleh musang-musang.

Realitinya; calon mesti orang kita!

A KADIR JASIN said...

Sdr KBGuy, thank you for the note. Yes, I was in the NSTP Group from 1976 to 2000. Thank you.

rocky(original) said...

BN will not put forward the best candidates cos they have so many people to jaga and pay back favours etc.and the best never come up in BN or UMNO cos the best are too dangerous for top leadership. And the BN people are there more for the contracts they can get rather than serving the people.

Yes their list approved by ACA but nowadays that is not the selling point, ACA is a joke.

Mohd Hilmi Ramli said...

Dato'

Agree with ur point,btw i post article might be useful for ur reading "PRU 12: Warkah Buat teman", my message to peers:

PRU 12: WARKAH BUAT TEMAN

Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


Ke hadapan teman- temanku yang dikasihi. Tujuan saya menulis warkah ini adalah untuk berkongsi sesuatu dengan teman, memandangkan Pilihanraya Umum ke 12 akan berlansung tidak lama lagi. Tarikh mengundi telah pun diumumkan. Maka gendang ‘perang’ pilihanraya telah pun bergema.

Seperti biasa, ahli politiklah manusia yang paling sibuk ketika PRU ini. Mereka akan berhempas pulas memastikan kejayaan di tangan mereka. Tetapi, biarlah, itu memang tugas mereka pun. Kita hormati peranan mereka. Saya mahu berkongsi dengan teman- teman ialah, apa pula peranan kita sebagai rakyat biasa?

Dalam pilihanraya, kita sebagai rakyat diberi tanggungjawab untuk mengundi calon pemimpin yang kita percayai akan membawa perubahan yang baik. Akan tetapi saya menyoal teman- teman yang bijaksana, apakah kita selamanya menjadi pengundi yang pasif? Yang sekadar memangkah calon atau parti tanpa berfikiran kritis?

Ah, maafkan saya kerana agak keterlaluan soalnya. Saya sebenarnya menujukan warkah ini kepada teman- teman saya yang masih muda- muda ini, yang dikatakan belia ini. Sebelum itu tidak terlambat saya alukan teman- teman yang baru sahaja layak mendaftar sebagai pengundi PRU ke 12 ini. Sememangnya saat menjadi pengundi ketika di alam kampus adalah pengalaman yang luar biasa sekali.


http://warkah-buat-teman.blogspot.com/

syed said...

10 reasons why I WILL NOT vote the Barisan Nasional this time:

1. Kalimullah Hassan a/l Maseerul Hassan

2. Kalimullah Hassan a/l Maseerul Hassan

3. Kalimullah Hassan a/l Maseerul Hassan

4. Kalimullah Hassan a/l Maseerul Hassan

5, Kalimullah Hassan a/l Maseerul Hassan

6. Khairy Jamaluddin

7. Khairy Jamaluddin

8. Tan Sri Musa Hassan

9. Kamaluddin Abdullah, and;

10. ABBDULLAH AHMAD BADAWI

A KADIR JASIN said...

Sdr Fudzail, terima kasih atas mesej Sdr.

Sama ambil maklum dan saya tersentuh dengan cerita yang disampaikan oleh Sdr Zulkifli Noordin.

Saya tidak menolak kemungkinan rakyat biasa daripada pelbagai kaum di Kulim yang berasa suara mereka tidak sampai ke Parlimen dan DUN selama ini.

Sebagai seorang pengundi yang percayakan sistem demokrasi dan hak individu, saya ucapkan selamat maju jaya kepada semua yang bertanding, termasuk Sdr Zulkifli.

Namun saya mohon maaf kerana tidak dapat menyiarkan komen Sdr.

Saya rasa tidak kena menggunakan blog ini sebagai saluran mendapatkan derma atau sumbangan untuk tujuan politik kepartian -- partisan politics.

Lagi pun, saya menerima banyak permohonan seperti itu daripada pelbagai pihak melalui blog ini dan khidmat SMS.

Terima kasih.

Ketua Krani said...

Yang baiknya kita pilihlah yang elok dan membawa untung, tapi ada kalanya kita tak diberi pilihan. kawasan mengundi saya contohnya saya selalunya diberi pilihan antara BN dan DAP , nak pangkah dalon DAP, dah lah tak kenal, saya pula tak gemar ideologi parti berkenaan. nak pangkah BN, kawan tu macam pereabih beras aje....
untuk negeri pulak BN di tentang oleh PAS...
ini memyebabkan pengundi macam saya perlu memikirkan cara mengagih undi yang terbaik.....

saya bukan selalu mendengar ceramah politik jadi calon yang saya kenal muka hanyalah calon parlimen...
yang lain tu masa musim pilihanraya ajelah nampak muka di poster....mungkin mereka aktif di grassroot tapi tak sampai ke pintu rumah saya...

kalau datuk atau perayap lain, macamana nak pangkah...

fendy_ahmad said...

Salam Buat Semua,

Saya berbangga mengatakan bahawa saya akan keluar mengundi dan berbangga untuk balik ke kampung dan mengundi di Parlimen P140 Segamat, Johor.

Parlimen ini adalah satu daripada 9 yang BN peruntukkan untuk MIC walaupun masyarakat India di sana tidaklah majoriti dan paling maksima pon hanya mampu mencecah 18-20%. Komposisi Cina dan Melayu adalah sama rata.

Saya tidak mempersoalkan prinsip berkongsi kuasa BN ini tetapi cukuplah selama berpuluh tahun (mungkin)... tempat yang sememangnya memebri sokongan PADU kepada BN ini dengan mudahnya calonnya SENTIASA orang luar (malah bukan asalnya dari JOHOR !)... Calon yang tidak pernah tunjuk muka di daerah secara tiba tiba dipilih oleh YB SAMY VELLU untuk diletakkan di situ.....

BN tidak wajar mengambil kesempatan hingga ke tahap itu.....

NOBISHA said...

Dato' KJ,

Saya setuju bahawa faktor calon memainkan peranan penting dalam pilihanraya kali ini. Saya melihat rakyat akan terus memberikan undi kepada Barisan Nasional, tetapi undian itu mungkin bersyarat. Syaratnya ialah BN mesti meletakkan calon yang betul.

YAbhg Tun Dr Mahathir telah menasihatkan agar BN meletakkan calon yang bersih, dan YAB PM juga memberikan komitmen yang sama. Pengundi sekarang agak selektif. Saya percaya BN memahami perkara ini. Sebab itulah kenyataan YAB MB Selangor itu adalah sesuatu yang wajar.

Sekiranya BN meletakkan calon yang betul, saya yakin ia akan mencatatkan kemenangan yang besar. Malah, saya tidak terperanjat sekiranya kemenangan BN kali ini jauh lebih besar dari pilihanraya tahun 2004.

http://www.nobisha.blogspot.com

A KADIR JASIN said...

Sdr Rocky (Original), among other things, said: "Yes their list approved by ACA but nowadays that is not the selling point, ACA is a joke."

I am interested to see one pembesar Umno in Kelantan in particular to see if the BN will put him up as candidate. The ACA is more than familiar with him.

Ramai, termasuk Sdr Ketua Krani, bertanya macam mana nak pangkah.

1. Saya mula mengundi di Ulu Langat pada awal tahun 1970'an. Lepas itu di Sepang dan sekarang di Serdang akibat pindah rumah dan pensempadanan semula kawasan pilihan raya;

2. Di kerusi Parlimen dan DUN saya pernah berdepan dengan pilihan BN (MCA) lwn Pas, BN (Umno) lwn Pas, BN (MIC) lwn Pas dan BN (MCA) lwn DAP;

3. Undi saya rahsia. Tapi saya memilih dengan mengambil kira faktor parti, isu dan calon.

Hanya calon yang baik layak mewakili parti dan hanya calon yang bijak boleh menangani isu.

Jadi saya lihat macam mana seseorang calon berhujah mengenai sesuatu isu. Tanya dia soalan. Jangan dengar cakap dia saja.

Saya lihat latar belakanhnya dan saya lihat perwatakannya;

4. Saya hampir-hampir tidak pernah meminta tolong daripada YB saya selain berharap dia tekun, bersih dan baik budi; dan

5. Sekali saya buat aduan terhadap YB saya kerana dia menggunakan lori JKR untuk tambak kawasan rumahnya. Dia YB turun-temurun. Dari keluarga terkenal. Alhamdulillah dia digugurkan selepas itu.

Jadi terpulanglah kepada Sdr dan Sdri sama ada nak pilih parti, calon atau isu.

Tapi kalau calon teruk, YB teruk, Menteri teruk, MB teruk dan KM teruk, macam mana parti dan kerajaan nak baik kerana parti dan kerajaan dibentuk oleh manusia.

Baik manusia baiklah parti. Baik parti baiklah pemerintahan. Jadi pokok pangkalnya kita memilih manusia.

Terima kasih.

Pengundi Muda said...

Ini PRU yg kedua saya layak mengundi.
Saya mengundi di Dun Bukit Baru & Parlimen Bukit Katil,
Tempat Dato Ali Rustam bertanding dulu,..
seperti PRU yg lepas, saya mengundi melihat ketrampilan, kelayakan akedemik, & kejujuran calon yg bertanding,,
bukan nmpak dacing saya pangkah terus,
nmpak bulan,, saya pangkah terus..


Memandangkan kawasan saya majoriti Melayu, hanya UMNO (BN), PAS, PKR yg akan bertanding.
UMNO bukan UMNO yg dulu,
mementingkan bangsa & agama.
sekarang ini ramai yg dlm UMNO masuk parti kerana hendakkan projek.

DUN & Parlimen saya, tak lah besar mana, jadi kalau mana2 calon yg bertanding yg berasal dari kawasan saya, kemungkinan saya kenal, jadi tak susah saya menilai faktor calon.

sembang-sembang said...

ketua kerani kata "saya selalunya diberi pilihan antara BN dan DAP ,..."
Saya kata, hak mengundi di tangan masing-masing. Ianya pilihan. Seperti juga pilihan untuk mengundi atau tidak mengundi.
Protes lah ramai-ramai supaya calon lebih baik di beri.
Walaupun ini angan-angan kosong untuk menjadi realiti, tetapi hari ini di dunia yang penuh keajaiban, saya yakin apapun boleh jadi.
Tuhan tak pernah suruh kita undi orang yang kita tak suka.

Ketua Krani said...

Terima kasih dato atas nasihat itu..

nampaknya kena pergi lebih banyak ceramah politik lah ye... tok leh asyik habis masa mengadap komputer baca blog....

Kalau tak sampai bila tak kenal calon...

he he

Ali Baba said...

Dato,

Saya menonton berita perdana jam 8 semalam dan semua channel tunjuk Dollah berucap dalam satu majlis bersama sama kaum Cina di Penang.

Siap ada sessi soal jawab lagi untuk majlis ini.

Tapi bagi kaum kaum lain, Dollah bagi ucapan one way communication sahaja, langsung tak bagi peluang untuk orang bersoal jawab.

Apa bezanya kaum kaum lain. Saya harap dato yang arif dalam hal politik ni boleh bagi komen.

Pak Yim said...

Dato,

ini kisah benar mengenai PM kita yang ingin saya kongsi / saya alami waktu melawat Disneyland Anaheim awal 2007.

Saya disebelah meja Pak Arab dari UAE disabuah restoran. Bila melihat isteri saya yang memakai tudung, dia bertanya saya berasal dari mana.

Saya menjawab bahwa kami sekeluarga dari Malaysia. Lalu dia bertanya saya " How's your PM Dr Mahathir ? Hope he's doing well.

Dengan sopan saya menjawab bahwa Dr Mahathir sudah pencen pada tahun 2004 dan PM Malaysia sekarang adalah Abdullah Badawi dan dia juga adalah Presiden OIC.

Pak Arab tu jawab. "Sorry, never heard of him before"

Jawab saya pula mesti ada dalam TV Aljazeera atau CNN sebab PM selalu keluar negara.

Jawab Pak Arab tu lagi." Sorry sheikh, really I never heard of this name before"

Persoalan saya Dato, apakah hasil dari lawatan keluar negara yang selalu Pak Lah pi tu ?

Cybertroopers said...

Dato,

Kala ni sibuklah cyberblooper UMNO bekerja keras melayari dan mengelirukan pembaca pembaca blog dan blog Dato pun saya lihat tak terkecuali. ( seperti yang mereka buat keatas Malaysia Today)

Jadi kita layan sajalah mereka mereka ni dato'. kalau tak nanti lebih ramai pulak penganggur di kalangan Mahasiswa Melayu dan takut nanti ada pulak jadi Mat Rempit atau Minah Gedik yang banyak ditayangkan di youtube.

Ini lah Dato jadinya bila perjuangan bangsa boleh di jual beli dengan senangnya.

Anyhow Dato, keep up the good work sebab kami memerlukan lebih ramai blogger seperti Dato dan lain lain lagi.

dla said...

Dato,
pendapat sayalah, untuk mengundi ni kita perlu lihat APA YG TELAH DIBUAT oleh seseorang calon tu dalam tempoh dia memegang jawatan. Kita perlu cari maklumat tentang kebolehan dia membangunkan kawasannya i.e. mungkin sebelum ni dia bertanding di kawasan lain. Kalau dia bertanding di kawasan yg sama,lebih mudah penilaian kita. Tapi kalau calon itu calon baru, kita lihat pula pada pucuk pimpinannya. Kalau pucuk pimpinannya seperti 'Pagar yg Makan Padi', eloklah lupakan saja kerana mana 'Tumpahnya kuah kalau tudak ke nasi kan?'.
Jujurnya kalau ada calon yg berkempen di pintu depan rumah saya, saya akan minta senarai apa yang telah dia buat untuk bangunkan kawasan saya. Dan kalau dia calon baru, saya akan minta senarai apa yg dia akan buat lengkap dgn jadual pelaksanannya (mungkin dia boleh menipu) supaya senang saya tuntut atau repot bila dia tak melaksanakan janjinya. Kalau dengan sehelai kain batik atau kain pelikat, maaflah.. Bukan mudah untuk mendapat undi saya.
Soryy to say, tapi orang kita mudah sangat terpedaya dengan 'pemberian' seringgit dua ahli-ahli politik yg dahagakan undi.

kristal said...

dato KJ,

kenapa baru-baru ini bekas PM buat kenyataan akan kaji penggunaan bahasa inggeris untuk matematik dan sains dihadapan kaum cina di pulau pinang? kenapa dia tidak kata benda yang sama semasa umno johor desak dikaji semula.

dato KJ,

kenapa bekas PM kata kaum cina banyak menyumbang kepada ekonomi negara? kenapa bekas PM tidak kata kaum melayu banyak menyumbang kepada ekonomi negara?

saudara fendy_ahmad

saya setuju dengan pendapat saudara.

langit biru said...

Ramai calun BN bagus bagus,baik baik dan ramai juga yang kurang bagus, kurang baik.

Berbalik kepada "politik kampung" UMNO,iaitu politik peringkat cawangan dan bahagian, proses pemilihan jawatan-jawatan dalam parti tidak memperlihatkan siapa yang baik, siapa yang berilmu, dan lain-lain. Yang dilihat adalah, apakah calun (pemilihan) itu mampu "beri". Cubalah tanya mana-mana ahli UMNO masakini, bolehkah pemilihan parti tidak menggunakan wang ringgit langsung? Pendek kata, kalau tok imam nak masuk bertanding, kalau tak ada wang ringgit tak payahlah. Kalau professional kerja swasta setakat gaji 5K, 7K pun tak cukup! Di tempat saya, seorang yang jadi proksi kuat ketua bahagian tapi SRP pun tak lulus boleh menang sebagai ketua cawangan dan AJK bahagian mengalahkan pemegang ijazah dan master. Dan mereka yang memegang jawatan di peringkat bahagian inilah akan dipilih dipertimbangkan jadi calun pilihanraya!

Tengok sajalah Tun Dr.M bertanding untuk wakil G7 tahun lepas. Nak dapat antara 7 undi tertinggi pun tak boleh, sebab "melawan arus".

Kalau proses awalnya dah tak betul, bila dah jadi YB pun tentulah tak betul juga. Puluhan ribu ringgit diguna untuk melobi, bila dah menang mesti cari jalan "ambil balik" duit tersebut.

Kalau berdasarkan kekuatan personaliti,keilmuan, saya nampak pakej calun pembangkang jauh lebih baik!

Ketua Krani kata yang BN ni perabih beras...satu lagi DAP. Daripada pilih Melayu perabih beras, tiada moral tinggi, korupsi, buat jatuh maruah bangsa dan agama buat apa!

banjary said...

Kalau sudah tahu makan nasi basi tu akan menyebabkan sakit perut yang kronik dan mungkin menyebabkan ajal, kenapa masih nak makan juga?

rocky(original) said...

akj,

I can guess who is the pembesar in kelantan you are referring to. we shall wait. Again the ACA approval is tak boleh pakai. and I do not see why a govt agency should be used to approve political party candidates. Is that the duty of ACA?The party should do their own work to ensure their people are clean instead using ACA and ACA stamp aka Sirim stamp to say their people are clean.

My vote..well usually I look at the candidate. This time I'll vote for anyone including PAS cos of Pak Lah. He has failed to deliver what he promised and his work rate is bad,coming late for meetings, sleeping at meetings and letting SIL and 4th floor boys run the show. So Pak Lah is all the excuse I need to vote for the opposition this time around.

AnakTemasek said...

Thanks Datuk for bringing up the case for urbanite voters in this coming 12th General Elections (GE).

Indeed, the worryting trend of inflation that leads to a even higher cost of living in the cities, the deteriorating social ills, the ever-present menace of a certain faction of both the legal and illegal immigrants, and the crucial needs of a more proper procedere of town-planning are definitely on the high list of concerns among the Malaysian urbanites.

As for qualification background, I guess it is rather obvious that voters can't possibly choose an election candidate that are just mere "jaguh kedai kopi", without a respected career, as a mark of their capability and also as an indication of their administrative or professional capacity.

But then again, it does not mean that the professional class like medical doctors, lawyers, lecturers and popular public personalities necessarily make quality political leaders.

PAS, for instance will very well know the above fact. PAS lost the state of Terengganu, despite putting up a number of professionals as their candidates during the previous GE campaign.

And without naming names, both in the BN and opposition parties, there are also a significant number of public figures who had carved their own reputation in their own fields before contesting for political office, who to some extent, eventually fell into oblivion. Thus becoming a pale shadow as compared to their more glorious past.

All in all, a decent GE candidate, first and foremost need to win public's appeal via their:
1) Personal charisma
2) Public image
3) Political know-how skills

Shamsul Yunos said...

langit biru saya tak kata calon BN kawasan saya tu melayu tapi BN lah lagi sorang to DAP memang bukan melayu lah

tak kiralah kulit warna apa..

soalan nya kalaupun orang tu baik tapi perjuangan parti tak serasi dengan saya macamana kalau perjuangan parti saya suka tapi calon tak buat kerja macamana?

calon wakil kita betul, tapi sitem kita ada whip.... kalau calon berani lawan whip...aah itu cerita lain...

sembang-sembang said...

Saya diberitahu doktor adalah ahli politik yang terbaik. Doktor ni mesti doktor ubat dan bukan doktor falsafah.
Sebab doktor, by nature and practice, adalah orang yang suka menolong dan they will tell you bluntly how many years do you have to live.
They always do think in good faith.
Tak ada pusing-pusing.
Macam Dr Chua. Walaupun dia sudah kina.
Kalau ada doktor yang bertanding, jom undi. Kalau dia salah, dia nanti mengaku. Tak ada tipu punya.

A KADIR JASIN said...

Sdr, Sdri pembahas dan pelawat sekalian,

Balik kampung.Kunjungi ibu dan ayah.

Musim menuai. Siang panas, malam dingin.

Panas atau dingin bukan masalah.

Perang bendera antara BN dan Pas sudah bermula.

Ini wilayah Pas. Satu-satunya kerusi Parlimen Pas di Kedah.

Thanks to ICT, I am now blogging using Celcom 3G Mobile Internet.

Thank you.

sani said...

wei...rocky (original)...nama SIRIM jgn terpalit sama ye...wa kerja sama SIRIM tau...kalu tak tau SIRIM jgn komen...

pasal nak ngundi sapa...senang je tu...PANGKAH PAS...dari dulu sampai skrg...menang atau kalah...calon PAS sentiasa seorang yg mendahului agama dari politik...tak dak rasuah, skandal sex dsbnya...

AC said...

List approved by ACA...!! What a joke...??? Is there any assurance from BN or political leader that their selected wakil rakyat will be cleaned from corruption and well performed towards next 5 years (1 term) prior to the next PRU...??

Cheap politic gimic....

Red84 said...

Jadinya kalau calon sama kaliber di kawasan anda, anda pilih calon mana? Secara hipotikal, macam mana nak tahu dan kenal kaliber calon - alahai...Mukhriz dan Khairy sebagai contoh.

Orang Langkawai kata Dtk Mukhriz tiada kaliber dan orang Rembau kata Enc Khairy berkaliber; persoalannya siapa calon lawan yang berkaliber?

Khir Toyo ini pun dah pandai - politikus yang berpengalaman dan berkaliber.

Namun orang utan mana yang terkena? Ini yang kena tanya orang Kelantan: nak pakai baju kalis perluru atau tidak?

dasuki_tmc said...

bila dah berakal tahulah memilih mana antara yang baik dengan yang tak baik bila buat perbandingan,
kalau tak tahu nak pilih memang belum berakal waras.
SEBAB SEMUA ORANG TAK MENGAKU BUAT JAHAT DALAM MASA YANG SAMA SEMUA MENGAKU AKULAH YANG PALING BAIK ANTARA KAMU.
CALON TERBAIK BAGI AKU IALAH AKU.

rocky(original) said...

sani,

get a life. I was using sirim as an example. BTW what happen to mat sabu in T'ganu way back...khalwat case...no charges right..but don't say no scandal. there is more to religion than being pious. Unfortunately all people can talk is the good old days when one was supreme...now...way behind..so don't beat the chest to hard cos what people see is now and the future.

BTW SIRIM has lots of catching up to do compared to Sesco. a lot of MNC state SESCO as approved lab but never SIRIM.

Anonymous said...

Datuk scribe,

tumpang lalu. nak jawab sdr sani.

relaks lah bro. jangan cepat melenting. rocky (original) sebut sirim bukan cakap pasal sirim per se, kaitan contoh je...

pas tak ada skandal seks? ehem... i think you and i know who involved :-) as for rasuah, tentulah tak hebat sangat sebab tak banyak kuasa...

datuk,

ya, kita mahu pemimpin berkaliber tapi yang boleh buat kerja itu yang penting. dan paling penting cakap biar serupa bikin...

CT Tanjung Perak

Red84 said...

YBhg The Scribe,

BN Terengganu gugur dua nama besar
20/02/2008 4:46pm

KUALA TERENGGANU 20 Feb. - Barisan Nasional (BN) Terengganu hari ini membuat kejutan apabila menggugurkan dua nama besar iaitu Timbalan Menteri Sumber Manusia yang dikenali sebagai `giant killer', Datuk Abdul Rahman Bakar dan Ketua UMNO Bahagian Dungun, Datuk Dr. Rosli Mat Hassan daripada bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-12, 8 Mac ini.

Pada pengumuman senarai calon yang dibuat oleh Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh di kediamannya di Seri Iman pukul 12.44 tengah hari ini, 14 daripada 40 calon yang dikemukakan adalah muka baru.

Seramai 11 muka baru tersebut...


Nota:

Ramalan bagi prestasi UMNO bagi PRU 12:

i. status quo in Kelantan,

ii. strong comeback for Opposition in Terengganu, Perlis and Kedah,

iii. a DAP sweep in Penang.

YB M Radzi said that BN needs 148 MP seats of the total 222 seats to have a two-third majority in parliament.

It has been quoted here that YB Marang is not a strong probability to stand again to contest. Is this a wise move?

thegreatteadrinkerdownsouth said...

Salaam, Dato

Why the sudden interest in comparing Malaysia and Singapore?

It seems to be the season of fruits - the Prime Minister talked about grapes and apples, and the Menteri Besar of Selangor talked about apples and apples.

All this in the Malaysia-vs-Singapore context?

Do I detect a tinge of inferiority complex here on the part of Malaysians - that no matter how much we achieve, we will always be compared (oftentimes unfavourably) against the super-competitive "little red dot" down south?

And why did the PM talk about Malaysia being ranked the 8th most competitive country in the world, according to an unnamed international survey? That is a signal for almost every blogger out there to start researching the topic of international competitiveness, and Malaysia's comparitive lack of it.

Surely, the PM's high-powered economic advisors could have briefed him differently on the results of such acknowledged rankings of international competitiveness as the World Economic Forum's Global Competitiveness Report, the World Bank's "Ease of Doing Business" Report, the Heritage Foundation's Index of Economic Freedom and IMD's World Competitiveness Yearbook and Malaysia's position in these rankings?

The PM cannot afford to have such slipshod advisors and PR gurus!

Alfred said...

Salam utk Dato'
A lot of truth on yr write up regarding the urban voters. Anyway , I would like to make some prediction on how the voting will go:
1. Majority of Chinese voters will go for the Opposition.(Proven during the past PRU.)
2. The Indian will do the same. Just to prove their point (HINDRAF)
3. The Malays will be devided. The so call educated one will not be interested to vote. (Meluat dengan apa berlaku sekarang dengan gelagat pemimpin Melayu yang rasuah nya to the core). Satu lagi group akan mengundi berdasarkan kapada candidate. Jika sekiranya candidate itu Melayu tetapi dari Opposition mereka akan tetap mengundi calun Melayu itu.( Proven in last few election). Satu lagi gulongan ini ada lah pengundi tradisi. Yang ini akan memilih calun BN walaupun calun itu mempunyai track record yang buruk dan kita pun tidak tahu sebab2 nya. Nak katakan mereka dari gulongan yang senang dan meraih keuntungan dari BN tak juga. Saya diberitahu mereka mungkin terbawa2 dengan slogan UMNO yang berbunyi seperti berikut. Dulu UMNO, Sekarang UMNO dan Selama2nya UMNO.
Cuma kadang2 saya terfikir mereka ini sepatutnya lebih peka dan prihatin dengan keadaan sekarang.
Pada pendapat saya gulongan ini sepatutnya mengubah slogan tersebut dengan ungkapan seperti berikut. DULU BODOH, SEKARANG PUN BODOH DAN SELAMA2 NYA BODOH. Cuba fikir2kan dan saya bercaya ada betul nya.
Lastly, Dear Dato', I must take off my hat for your writing and it is like a 'tonic for the day' after reading your articles.A lot of wisdom. Salam

A KADIR JASIN said...

Thank you Sdr red84. For full report, read Bernama (12th General Election).

Sdr The greatteadrinker downsouth, just after abandoning the Crooked Bridge Project, PM was asked about the future of other outstanding issues with Singapore.

He was quoted as saying that he preferred to harvest the low-hanging fruits first.

well, compared to the thorny durians, apples and grapes are low-hanging enough for any vertically-challenged person to harvest.

The problem is, I don't think either fruit grows in Singapore. What I know for sure is Singapore imports Malaysian bananas and exports them as "Produce of Singapore."

Sdr Alfred, kalau boleh, lain kali janganlah guna perkataan bodoh. Tak cerdik cerries the same meaning but nicer.

Thank you.

Ian said...

Kembali pada isu pilih calon atau parti. Saya tidak faham percaturan Pak Lah kali ni. Contoh, di Baling, Dr Mashitah yg telah mengalahkan Taib Azamuddin pd PRU lepas digantikan dgn calon yg peribadi dan integritinya jelas diragui.

Sdr Red84 pula sebut 'the giant killer' di Terengganu digugurkan. Berbeza dgn Tun Dr. M, baru sepenggal jadi PM, Pak Lah dah sibuk nak naikkan menantu sendiri jadi calon parlimen Rembau. Tak sabar-sabar lagi tu.

Berdasarkan cerapan rambang yg saya buat, 80% kebarangkalian Baling akan jatuh semula ke tangan Taib Azamuddin. Ada sesiapa yg berani bertaruh dgn saya?

leo said...

Its my first election and I don't get to vote (will be in Berlin) - how disappointing..

Nevertheless, I feel that most certainly the opposition has failed to put forth, a concrete / complete manifesto..

Either way it's a lost cause...

leo said...

But I would like to see debates (like those held in US) to see the level of intelligence / proficiency (or lack of) of the nominees..

rakyat said...

sanggupkah rakyat malaysia jual negara yg kita cintai ini kpd mereka yg bersekongkol dgn singapore..

semua dh tahu betapa liciknya menantu paklah si khairy itu..

namun,masih ramai yg tak sedar dan buat2 lupa..

pesanan saya utk org muda dan yg dh lama mkn garam..UNDILAH BARISAN ALTERNATIF..

INGATLAH SETIAP UNDI ANDA ITU MENJADI PENENTU NASIB NEGARA KITA..

mahukah kita jual negara kita kpd khairy dan kuncu-kuncu nya..??

BUKA LAH MATA HATI WAHAI RAKYAT MALAYSIA..

nijetty said...

Salam Dato,

As said by Alfred
"3. The Malays will be devided. The so call educated one will not be interested to vote. (Meluat dengan apa berlaku sekarang dengan gelagat pemimpin Melayu yang rasuah nya to the core). Satu lagi group akan mengundi berdasarkan kapada candidate. Jika sekiranya candidate itu Melayu tetapi dari Opposition mereka akan tetap mengundi calun Melayu itu".

Agree, yes I am one of them. Saya pilih opposition in PRU 2004, dan mungkin juga di PRU 2008, my vote go to the "look" of the candidate.

Anonymous said...

Dato'

Undi itu mungkin rahsia, tapi tak berdosa kan kalau kita bagitau orang pilihan kita...? Saya akan mengundi di Parlimen Shah Alam dan DUN Kota Anggerik. Nuat pertama kali, saya akan menyatakan protes saya melalui peti undi: saya akan mengundi Dato' Aziz Shamsuddin walaupun kononnya UMNO Bahagian akan memulaukan beliau. Mengapa pilih Dato' Aziz...? kerana saya merasakan beliau telah menjalankan tugas beliau sebaik mungkin sebagai seorang wakil rakyat warga emas berbanding dengan wakil rakyat BN lain yang jauh lebih muda dan bertenaga. Imej bersih, peribadi terpuji. tidak sombong dan tidak pilih bulu.

Bagi DUN, keputusan saya belum muktamad - sama ada saya rosakkan undi atau pangkah bulan - ini undi protes pertama saya. Saya harap tidak perlu berulang lagi.

Protes saya terhadap Khir Toyo. Sebgai warga Selangor, saya tidak perlukan seorang model sebagai pemimpin negeri. Tidak kira walau pesek mana pun hidungnya, yang penting beliau adil dan tidak korup. Selangor tidak memerlukan seorang ego-maniac seperti Donald Trump, dan Selangor tidak perlukan seorang pemimpin yang 'kurang ajar' hingga sanggup menggunakan penyapu sebagai hadiah lantaran mengaibkan seorang penjawat awam. Orang Jawa kata itu 'jelodok' namanya. Dan, Selangor bukan milik orang jawa semata-mata....

Saya bukan penyokong PAS dan saya juga bukan ahli UMNO. Saya pernah ditipu dengan ahli PAS (bukan seringgit atau seratus ringgit, tetapi lebih sejuta ringgit, dan saya tidak pernah ditipu oleh ahli UMNO. Jadi kalau ada orang yang mengatakan PAS tu lebih bersih daripada UMNO, saya kurang setuju. Malah orang PAS yang menipu saya tu mempunyai peribadi buruk (bawa anak dara orang tengok wayang walaupun tak pernah bawa anak dan isteri pergi menonton....

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).