Wednesday, May 07, 2008

Dr M: Anwar Mungkin Berjaya

A Kadir Jasin

[PERINGATAN: Komen menggunakan pengenalan anonymous sahaja tidak akan dilayan. Sila gunakanlah nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

ISU 1

BEKAS Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, hari ini menyatakan kebimbangan bahawa ketua defacto Pakatan Rakyat Anwar Ibrahim mungkin berjaya menumbangkan kerajaan Barisan Nasional melalui lompatan Ahli Parlimen BN.

Menjawab pertanyaan wartawan di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya, Dr Mahathir berkata kemungkinan itu tidak dapat ditolak lagi.

Sekiranya ini berlaku ia bukan kerana kekuatan Anwar tetapi lebih disebabkan oleh kelemahan kerajaan BN yang bersikap seolah-olah tidak ada apa yang mengancam sedang berlaku dan memandang sepi protes pengundi.

Anwar yang juga penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah mendakwa secara terbuka bahawa pihaknya mempunyai cukup sokongan Ahli Parlimen BN untuk membentuk kerajaan pusat selewat-lewatnya pada Hari Malaysia 16 September ini.

Kata Dr Mahathir jika Anwar mampu membuat janji dan memberi ganjaran yang cukup menarik, dia tidak terperanjat kita cukup ramai Ahli Parlimen BN, khasnya dari negeri-negeri bukan Semenanjung, yang tergerak untuk menyeberang ke pihak Pakatan Rakyat.

“Kalau mereka cukup yakin bahawa penyertaan mereka akan membolehkan Pakatan Rakyat membentuk kerajaan dan mereka mendapat kedudukan, mereka akan berpaling tadah,” katanya.

Dr Mahathir berkata sebelum ini usaha menarik Ahli Parlimen BN menyertai pembangkang tidak berkesan kerana pembangkang tidak kuat, tetapi sekarang mereka mempunyai bilangan yang cukup besar dan meyakinkan di Parlimen.

Mengenai pergolakan dalam Umno, Dr Mahathir berkata: "Ia tidak lagi demokratik. Saya ingin menyatakan di sini dan saya tidak tahu jika ia akan melukakan perasaan sesiapa. Saya ingin menemui Najib. Dia kata dia akan datang menemui saya.

“Tapi katanya dia perlu mendapatkan kebenaran Perdana Menteri terlebih dulu. Nampaknya dia tidak mendapat kebenaran. Sampai hari ini pun dia belum menemui saya.”

Ditanya oleh pemberita, Dr Mahathir berkata sebaik saja keputusan Pilihan Raya Umum ke-12 diketahui, dia cuba mengadakan pertemuan dengan Timbalan Perdana Menteri untuk membincangkan perkara itu.

"Saya bimbang dengan apa yang sedang berlaku kepada Umno, " tegasnya.

ISU 2:

Raja Petra Terus Buat Kejutan

[Oleh sebab isu ini membabitkan kes mahkamah, maka saya tidak akan menyiarkan sebarang ulasan yang mengandungi unsur-unsur yang boleh ditakrifkan sebagai menghina mahkamah dan subjudice.]

[UPDATE, 8 Mei]The Star Online melaporkan yang Raja Petra dijangka dibebaskan esok (Jumaat) setelah isterinya membayar ikat jamin. Sebelum itu, Raja Petra bersetuju mengikat jamin seperti yang dikenakan oleh Mahkamah Sesyen Petaling Jaya.

[Sambungan Posting Asal] -- TUDUHAN menghasut ke atas Ketua Laman Web Malaysia Today, Raja Petra Raja Kamaruddin, di Mahkamah Sesyen Petaling Jaya semalam akan menghidupkan kembali minat umum terhadap perbicaraan kes pembunuhan warganegara Mongolia, Antantya Shaariibuu.

Perbicaraan tertuduh Azilah Hadri, Sirul Azhar Umar dan Abdul Razak Abdullah Baginda yang masuk hari ke-108 semalam telah tidak begitu menarik minat lagi. Akhbar-akhbar arus perdana pun sudah tidak menyiarkannya secara besar-besaran lagi.

Tetapi dengan tuduhan menghasut berasingan ke atas Raja Petra dan blogger Syed Akhbar Ali, kes Altantuya akan kembali menjadi fokus.

Raja Petra dituduh mengaitkan Mohd Najib Abdul Razak dan isterinya Rosmah Mansor dengan pembunuhan Altantuya Oktober lalu dalam rencana berjudul “Let’s send the Altantuya murderers to hell” (ayuh kita hantar pembunuh-pembunuh Altantuya ke neraka) dalam “posting” 25 April lalu.

Syed Akhbar Ali pula didakwa berasaskan ulasan yang disiarkan di dalam laman web yang sama pada 5 Jun tahun lalu. Mengapa pihak polis dan Pejabat Peguam Negara mengambil masa yang begitu lama sebelum mendakwa Syed Akhbar Ali pasti menjadi tanda tanya.

Raja Petra membuat “political statement” yang cukup hebat dan sensasi dengan enggan membayar ikat jamin RM5,000 dan menolak tawaran daripada mana-mana pihak untuk menjaminnya.

Dengan memilih untuk tinggal di penjara (Sungai Buloh) sehingga perbicaraan bermula 6 Oktober ini, beliau seolah-olah mengatakan yang beliau begitu yakin dan komited dengan dakwaannya sehingga beliau sanggup meringkuk dalam penjara.

Dalam bahasa yang lain, Raja Petra berkata “saya tidak akan ke mana-mana. Saya akan berada dalam penjara sehingga 6 Oktober apabila saya akan menggunakan kekebalan mahkamah untuk mempertahankan diri saya.”

Hari ini, beliau dilaporkan enggan menemui sesiapa pun termasuk isterinya Marina Lee Abdullah. Marina memberitahu laman berita bebas Malaysiakini bahawa dia dimaklumkan oleh pegawai penjara yang suaminya enggan menemui sesiapa manakala pihak polis pula memberitahunya yang Raja Petra nampaknya sedang mogok lapar.

"Polis memberitahu saya yang dia enggan makan,” tambah Marina.

Tuduhan ke atas Raja Petra dan Syed Akhar Ali juga akan sekali lagi menguji integriti penyiasatan polis dan pendakwaan Pejabat Peguam Negara yang sebelum ini tewas dalam beberapa kes besar dan sensasi.

Serentak itu ia juga akan memperluaskan minat dan kesedaran khalayak mengenai media baru, khasnya laman berita Internet dan blog.

80 comments:

. said...

Dato,

Saya hanya ingin mengulas isu pertama. Dato menulis, "Sekiranya ini berlaku ia bukan kerana kekuatan Anwar tetapi lebih disebabkan oleh kelemahan kerajaan BN yang bersikap seolah-olah tidak ada apa yang mengancam sedang berlaku dan memandang sepi protes pengundi."

Inilah yang sering diucapkan oleh pemimpin BN -- pembangkang tak kuat, kita yang lemah. Kalau kita lemah, ertinya pembangkang kuat. Kuat dan lemah adalah sesuatu yang relatif. Ungkapan sedemikian menunjukkan seolah-olah kita masih belum mahu menerima kekuatan yang ada pada orang lain.

Saya lebih suka menyebut bahawa pembangkang adalah kuat, maka BN harus meningkatkan kekuatannya bagi menyaingi kekuatan pembangkang. Itu baru pendekatan yang betul.

http://www.nobisha.blogspot.com

Anonymous said...

Salam Dato',
Pada hemat saya AAB&Co. memang anti-climax - baru saja bercakap pasal nak reform judiciary secara bersungguh2, sekarang dah mula nak flex legal muscle kerajaan pemerintah pulak on issue yang patut diberi perhatian dari dulu lagi - "crisis management" kerajaan pemerintah nampak agak lembab. Ini sekali lagi menunjukkan sindrom kapal tak ada kepten (mungkin on auto pilot lagi? Atau kepten 'delegate' pada SIL?). Apa hal Zaid Ibrahim bisu seribu bahasa?

samurai melayu said...

Salam Dak,

Just back from a visit to Chedet.com
Sorry, since May 1st, The Scribe has dropped to No. 2 on the Billboard coz AFHITS on Chedet was like a Tunami;
Chetdet.com- 267000 hits ( 1 week )
The Scribe- 167000 (since feb, 06 )

After listening to Tun remarks on the PROBABILITY of wind of change, perhaps views posted in your page
earlier by Samurai may prevail!
Same wavelength with the Shogun? oh!no, NOT at all close, what more to his visions and wisdom!
And mind you, for the past one week
I have posted about 10 comments in his Web and now totally exhausted!
I always felt that I am a young oldman at 56. I said young coz at 55 life has just begun before reaching the next station. Old! when Im compared to a 82 years old SUPERTUN. Wonder where
the good Doctor gets the stamina?

This is a story that took placed sometime between 1999/2000

Soon after DSAI well publicised court verdict, the good doctor went to New York on a mission to woo back investors.
The entourage were mainly senior officials of the govt and perhaps selected few corporate men.

The only time he slept was on board
the aircraft. Once landed, he's off
for meetings;
Breakfast
Brunch
Lunch
Tea
High tea
Dinner
Supper
the tour of New York apparently went on for one week
Upon returning home, he was already at his desk at 8 am the next day!

The story was narrated by one of the entourage member whose job was to carry files which the doctor least referred to. Almost all questions barraged on him were answered of the cuffs!
This officer took the day off due to jetlag and he was only 45 years old!
Quoting this officer " Aiya,I am 45 and he is about 74, shame lah"

That's the man whom the critcs and detractors (including you then) were very critical of!

In 1996, DSAI refused to acknowledge my request to get someone recite the Puisi " TUTUR PENGHARGAAN BANGSA during the Perhimpunan and subsequently both your goodself and Johan Jaafar failed to print it too!

Sorry saudara, JJ and U were both on the list together with the group of 6 I called 6 JAHANAM!

Beg to forgive and forget.

ali allah ditta said...

Dulu Mahathir kata Anwar is a gonna & can never be PM. Hari ini orang tua ini sudah tukar nada pula,
katanya, "Sekiranya ini berlaku ia bukan kerana kekuatan Anwar tetapi lebih disebabkan oleh kelemahan kerajaan BN yang bersikap seolah-olah tidak ada apa yang mengancam sedang berlaku dan memandang sepi protes pengundi."

Saya nak menarik perhatian kepada kata-kata Dr.Toh Kin Woon,bekas exco BN semasa gomen Dr.Koh Tsu Khoon dulu yang berbunyi,"To all these must be added the charisma of Dato Seri Anwar Ibrahim, the de facto leader of the combined Opposition. Wherever he went, he charmed thousands with his oratorical skills. His consistency in calling for the abolition of the New Economic Policy won a lot of support from among the non-Malays, without at the same time alienating the Malays. Overall, the election machinery of all the opposition parties was run efficiently and smoothly."

Sebenarnya UMNO taklah kalah teruk seperti mana yang dikatakan Mahathir,tetapi komponen2 BN lain yang kena godam teruk. Di kawasan majoriti Melayu UMNO masih menang tapi majoritinya kecil. Di kawasan di mana komposisi pengundi adalah berbilang kaum PKR jadi juara. Why?
Kerana rakyat tak kira Melayu,Cina & India sudah lagi tidak mengundi ikut kaum,ini satu trend baru & mereka tidak termakan hasutan UMNO tentang kehilangan kuasa Melayu,
terlondehnya ketuanan Melayu yang masih diagung2kan oleh Mahathir dan ramai pemimpin2 UMNO kini.Wilayah Persekutuan KL adalah contoh yang terbaik dimana kelas menengah Melayu menolak propaganda UMNO itu dan bersama2 pembangkang menolak calon2 BN dan di Setiawangsa kalau tak kerana undi pos,Zulhasnan pun akan hanjut bersama. Trend inilah yang membimbangkan UMNO.Mahathir juga harus ingat bangsa asing telah kalih kerana mereka tak puas hati dengan UMNO.

Anwar was at the right time & right
place for all these to happen.Jadi kalau Mahathir fikir kekalahan UMNO/BN itu bukan disebabkan Anwar,mungkin Mahathir masih lagi menunggu bila lembu-lembu boleh terbang.

cheers.

Milshah said...

Kata-kata Tun perlu diambil sirius oleh semua pihak. Semoga Allah selamatkan kami semua.

Anonymous said...

Anwar is still close to Sabah leaders, after all, he was the one who introduced UMNO there. Still, he has close friends. However, it is also peninsular Malaysia MPs who want to move as well.

Anonymous said...

Well, read this The Malaysian Insider story and you will see where Sabah and Sarawak are headed in the coming days, weeks or months.


KUALA LUMPUR, May 7 — History, well political history anyway, was made in Parliament today when a Barisan Nasional MP said for the first time that there was nothing wrong with BN MPs crossing over to the Opposition side.

Datuk Anifah Aman (BN-Kimanis) was speaking on the motion of thanks for the Royal Address. "If there is no more space in the existing bungalow house (BN), what is the harm in them moving to a smaller house (terrace house)?"

This was greeted with cheers from the Opposition side and nods from Sabah backbenchers. The apt analogy was his answer to Minister in the Prime Minister's Department Datuk Ahmad Zahid Hamidi’s (BN-Bagan Datok) question to him about whether Sabah backbenchers were tempted to cross over to the Opposition.

"Is this not the act of a desperado? Why would 140 members occupying bungalows want to move to smaller terrace houses?" he had asked Datuk Anifah Aman earlier. However, Datuk Anifah’s answer floored him as well as the BN backbenchers from the peninsula.

"I am not saying I am crossing over. There may be a handful who may want to move. This matter of crossing over is not a serious matter. What is serious is the fact that millions in the five states in Malaysia who crossed over to the Opposition," he said to much laughter from the Opposition.

Datuk Anifah was one of two Sabah BN MPs who turned down positions of deputy ministers in the present Cabinet. He is also the brother of the Sabah Chief Minister Datuk Musa Aman.

Datuk Puad Zarkashi (BN-Batu Pahat) then asked Anifah if he would support an anti-hopping law. Immediately, Datuk Anifah replied that he was against any law that prevents members from crossing over or changing parties.

"That would be like a police state. What is the point of persisting with leaders who have deviated from the right path? Do we stick with them? What good is a leader if the people are no longer with him?" he asked.

Anifah then spoke about the high price of blind loyalty to leaders and how the people would have to pay for this."What is the use of being loyal to leaders and in the process sacrifice our people’s future?”

To a question from Datuk Ghapur Salleh (BN-Kalabakan), who lamented the poor infrastructure facilities in Sabah, Anifah answered that independence is meaningless if people cannot even enjoy clean running water and their children had to walk to school.

Datuk Abdul Rahman Dahlan (BN-Kota Belud) then continued with the bungalow analogy and asked if Sabah backbenchers would stay if improvements were made to the bungalows. "Would there be motivation not to move if more rooms are added to the bungalows and if a timetable is set for these improvements?"

Anifah said the solution was a little bit more complex than just the adding of rooms."We are in the same bungalow but we don't enjoy the same privileges. We are not only treated like stepchildren but now we are treated contemptuously with talk that we are going to defect.

"What is the use of additional rooms in the bungalow if we are forced to sleep near the toilet," he said to more cheers. He added that the thing the government needed to work on was the prevention of Sabah from falling into the hands of the Opposition.

Datuk Ibrahim Ali (Independent) also weighed in: "Sabah parties have been changing sides at a whim. Even here, Umno people move about. Many PKR people are former Umno people.Why do people always associate me with this and call me katak? (frog)" Ibrahim asked to much laughter.

Anifah answered that he did not know if this was a good or bad thing for Ibrahim but "I don't have experience in this matter. There are many teachers here who can teach you how to lompat (jump). There are some from the Opposition too.”


http://www.themalaysianinsider.com/mni/crossover-talk-makes-its-way-to-parliament-participants-find-it-amusing.html

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Dato'.
Kemungkinan ada di mana2 , dan dari kemungkinan2 inilah kedua2 Anwar dan Raja Petra Kamaruddin akan berjaya . Doa dari rakyat yang bersimpati dengan mereka akan dimakbulkan Allh , insyaallah.

SUKSES BISA DICAPAI.
NOTHING IS IMPOSSIBBLE.

Anonymous said...

Salam Datuk AKJ

RPK berjuang dan berkorban bukan lah untuk menjadi PM, kemewahan dan kemegahan

RPK berjuang dan berkorban untuk justice dan kepentingan rakyat di samping menghapuskan korupsi dan menyalah gunakan kuasa

Ini lah pengorbanan yang telus drpd RPK yang patut di contohi oleh para perjuangan pemimpin2 yang ada


Specially for RPK

If you do not give up the crowds
you won't find your way to Oneness.
If you do not drop your self
you won't find your true worth.
If you do not offer all you
have to the Beloved,
you will live this life free of that
pain which makes it worth living.

Let sorrowful longing dwell in your heart,
never give up, never losing hope.
The Beloved says, "The broken ones are My darlings."
Crush your heart, be broken.

Anonymous said...

Datuk,

Saya tak suka jika DSAI menjadi PM tetapi jika itu telah termaktub maka jadilah dia. Semoga beliau akan dapat membawa, menjaga serta membela Malaysia, Melayu dan rakyat seumumnya kearah yang lebih baik.

Salam.

p/s Saya rasa mungkin ada calon yang yang lebih baik dan tak kurang popularnya sdr 'diktator' Su-kj.

Anonymous said...

The Scribe,

The Negarawan Bernama
(yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman?)

Mahathir Tells BN Government To Take Anwar's Threat Seriously

PUTRAJAYA, May 7 (Bernama) -- Former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad has asked the Barisan Nasional (BN) federal government to take the threat made by Parti Keadilan Rakyat (PKR) de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim seriously in that Pakatan Rakyat will form the next federal government in the near future as it had convinced more than 30 BN Members of Parliament to cross over to the opposition front or Pakatan Rakyat...Asked if this was his greatest fear, he replied that if the cross over were to take place, then Malaysia would experience "a lot of conflicts".

"We see the response of the Malays, for example. They have come up with a list of demands for this and that in response to the demands made by the others. They think that the solution is to abandon this concept of democracy, that they should go back to the feudal style of government.

"There is already talk among them...I don't know how serious it is but the fact that it is being actually voiced (out) is very disturbing," Dr Mahathir said.


Asked if there was a possibility of anarchy in the country, he said: "Probably, but not great anarchy but certainly instability where the government of the day would not be active in attending to the progress of the country."
...


Nota:

Demographics are important.
Najib WILL MISS the boat: Isu 2

raja2u said...

Raja2u

YBhg Dato' . Sungguh menarik sekali apa yang sedang berlaku.Bermula dengan keputusan yang tidak diduga pada PRU12 dan sekarang ini pula TDM sendiri tidak menafikan bahawa DSAI ada peluang untuk menjadi PM.Ini saya rasa akan membimbangkan mereka-mereka yang telah siang-siang lagi "write off DSAI".

Pada saya kita tidak perlu bimbang siapa sahaja yang akan menjadi PM kerana ianya berkaitan dengan takdir . Allah berkuasa menaikkan atau menjatuhkan seseorang itu. Kita telah melihat kekuatan jentera kempin , perundangan dan kewangan tidak dapat mempertahankan kuasa seseorang itu. Yang penting kita bersangka baik antara satu dengan lain. Kita perlu menerima perubahan. Bagi 50 tahun yang kedua ini kita telah melihat bijak pandai kita tidak lagi menyerahkan usaha mempertahankan hak orang Melayu kepada parti-parti politik. Mereka menubuhkan kompulan yang akan bergerak untuk memantau terhakis atau tidaknya kedudukan Melayu Islam dan akan mebuat desakkan sewajarnya.

Saya berdoa agar kita mengambil berat untuk berfikir secara strategik sebelum membuat sesuatu. Kita misti tahu bukan sahaja kekuatan kita tetapi juga kelemahan kita. Seperti yang saya pernah katakan kedudukan kita berkaitan dengan jumlah kerusi yang kita ada di parlimen banyak sekali. Yang perlu kita perkukuhkan persaudaraan kita dan sentiasa bersedia bersatu padu bila-bila kita diperlukan berbuat demikian dengan tidak mengambil kira parti politik yang kita sertai.

Raja Abdul Rahman Dain
Petaling Jaya

NFH said...

Salam Dato,

Isu 1
Ini sungguh merunsingkan rakyat. Bak kata Pak Lah, 'Anwar is PM in waiting'. Tapi yang lebih membimbangkan ialah kenyataan ini datangnya dari Dr Mahathir yang walaupun nampak letih tapi menggagahi juga dirinya untuk membuat kenyataan akhbar siang tadi
Satu perkara yang menarik di sini ialah media arus perdana bagaikan tidak dapat dibendung lagi dari menyiarkan apa yang dibimbangi Dr Mahathir itu. Adakah ini tandanya media lebih terbuka? Atau sememangnya saat cemas sedang berlaku di Malaysia?

Isu 2
Ini sememangnya menarik. Pihak pembangkang menggunakan apa sahaja cara untuk menggugut kerajaan yang lemah. Maka, isu Najib yang sepatutnya mengganti Pak Lah sekarang dipopularkan.

Kesimpulannya, kedaulatan raja-raja telah pun tergugat. Kerajaan bagaikan hidup segan mati tak mahu. Malaysia jatuh ke tangan Anwar adalah malapetaka. Najib semakin tidak sehebat disangka. Jadi siapa?

Anonymous said...

Dato,

Anwar Ibrahim selepas menjadi Perdana Menteri Malaysia ke 7 membawa mesej keamanan ke PBB.
Tian Chua menjadi Perdana Menteri Malaysia ke 8.
Pak Lah menjadi penasihat Persatuan Melayu Perth.
Raja Petra mengasaskan Persatuan Holomedia Melayu di Pattani.
Kelantan memperolehi autonomi membentuk negeri Islam.
Khairy memiliki bank di Hong Kong.
Malaysia menjadi negara maju menggantikan Jepun di Asia kerana Dasar Ekonomi Efisien.
Selamat Datang ke Tahun 2020.

mn said...

A.kum Datuk,

1. Sebentar tadi saya menonton juga buletin utama TV3.

2. Saya lihat Tun Mahathir dah nampak tua sangat! Mata dia dah tak larat nak buka makin kuyu dan suaranya kedengaran seperti dah penat-penat. Kesian saya lihat dia.

3. Tapi apa boleh buat, saya pun dah tak bermaya juga sekarang ini,
sebab pergi sana beras habis...pergi sini beras habis akhirnya letih free yang dapat.

4. Saya percaya bukan mustahil ada MP dari BN lompat ke PR. Itu sebab
saya minta kalau boleh selepas 6 bulan berada dalam PR, kemudian lompatlah balik mari ke BN. Jadi adil kepada semua pihak, masing-masing dapat memerintah dan masing-masing yang berhajat nak jadi PM akan tercapai baik PR atau BN.
-----------------------------------

ISU-2:

1. 'Ayuh kita hantar pembunuh-pembunuh Altantuya ke neraka'?

2. Saya takut nanti dengan orang yang tukang tulis itu sekali akan ikut masuk neraka.

3. Inilah apabila politik itu dipisahkan dari Agama, maka itulah akibatnya bila nafsu menguasai politik. Sepatutnya agama itu yang perlu menguasai politik.

http://www.penyokong-kj.blogspot.com

Anonymous said...

isu 1

kalau betul anwar boleh menarik mp bn menyertai pr dan seterusnya membentuk kerajaan persekutuan yang baru. siapa akan jadi pm? kalau anwar hendak jadi pm dia kena bertanding sebagai mp. adakah segala rekod dan cerita lama beliau akan dibongkar? adakah beliau berani bertanding? adakah pas bersedia untuk menerima anwar sebagai pm?
betul kata tun bukan pr kuat tetapi bn lemah. parti komponen nampaknya saling menuding jari dan tikam belakang.
kesimpulannya, dalam politik semuanya mungkin.

isu 2
kalau tulisan rpk dimt benar dia kena buktikan di mahkamah dan kalau tulisannya tidak benar dia kena jawab di mahkamah. undang-undang tetap undang-undang. kalau tak suka undang-undang kena tukar undang-undang. nak tukar undang-undang ada caranya bukan dengan langgar undang-undang. undang-undang dunia adalah undang-undang manusia. tidak semua orang suka dan akan kata adil. kalau berpihak kepadanya dia kata adil kalau tidak dia kata tidak adil. sedangkan undang-undang ALLAH ada yang kata tak adil. inikan pula undang-undang manusia. orang yang mempunyai kepentingan akan cuba mengeksploitasikan isu ini sepenuhnya.
kesimpulannya, matlamat dan tujuan mungkin baik tetapi kalau cara menyalahi undang-undang ia tidak menjadikannya betul dari sudut undang-undang.

D_Dollah said...

Datuk,

RPK adalah blogger yang dihormati ramai kerana gaya penulisannya yang berani. Tidak kurang juga, ada yang membenci beliau serta menganggap tulisan beliau semua sebagai fitnah dan tohmahan semata-mata. Tapi, RPK telah bertahun-tahun menulis banyak rencana yang lebih sensasi dari rencana Altantuya ini. Kenapakah beliau tidak disabitkan dengan OSA, ISA atau Akta Hasutan sebelum ini? Adakah rencana yang ditulis RPK tersebut terlalu hampir dengan kebenaran, sehingga menyebabkan mereka yang berada di tampuk kekuasaan merasa bahang yang amat sangat?

Pendedahan RPK dalam artikelnya di MT mengaitkan Pak Lah, KJ dan IGP adalah lebih 'merosakkan' jika dibandingkan artikel Altantuya ini. Siap dengan salinan laporan polis dan sebagainya. Kenapa tidak diambil tindakan?

Adakah semua ini berkemungkinan ada kaitan dengan sokongan terbuka Pak Lah kepada Najib. Atau, tarik balik sokongan oleh Tun Dr. Mahathir? Sabotaj Ku Li kepada Najib? Pemilihan Agung UMNO?

Apapun kemungkinan diatas, RPK tidak sesuai dihukum menggunakan Akta Hasutan. Gunakan saluran undang-undang yang lain. Mungkin selama ini artikel beliau tidak tersasar jauh dari kebenaran menyebabkan butang panik ditekan?

Quantum Metal Consultant said...

TDM nampaknya tidak kekeringan peluru dari hari ke hari, dalam seiap sidang akbar pasti ada berita sensasi yang membuatkan Paklah atau Najib tidak senang duduk, mendiamkan diri seperti dahulu sudah tidak lagi sesuai dan relevan malah memudaratkan. Diam mungkin ditafsir betul (seperti kata Lim Kheng Yaik).

Manjawab juga semestinya bijaksana kerana peluru yang dilontar oleh TDM bukan peluru kapur tetapi peluru yang siap dengan 'jerangkap samar'. Jika tersalah jawab, jawapan makan tuan.

Menjawsab bukan sahaja untuk TDM tetapi menjawab untuk memberi penjelasan, kepuasan dan keyakinan ahli UMNO. Najib cuba diperlihatkan seperti bacul. Paklah diperlihatkan tidak demokratik dan takut.

Tembakan kidal TDM tepat kena di dada mangsa, bukan satu tapi dua atau tiga..

Atui Dtabasan said...

Salam dato,

Isu pertama mengenai berkemungkinan DSAI menjadi PM tidak boleh ditolak sewenangnya. Kalau kerajaan sudah tidak boleh membendung kemahuan pihak minoriti dengan menyatakan secara terbuka kemahuan mereka termasuk juga dalam perkara-perkara yang melibatkan meritokrasi dan sebarang sekatan mengenai kebebasan, ana percaya perkara yang serupa juga akan diminta oleh penyokong kerajaan sendiri. Rakan-rakan dari Sabah dan Serawak yang selama ini memerhati bagaimana berjayanya pihak minoriti ini mendesak kerajaan mungkin akan bertindak.

Mereka juga terutamanya Sabah mungkin mulai sedar bahawa selama ini negeri mereka sudah cukup lama diabaikan, dari segi pembangunan sahaja mereka sudah tertinggal kira-kira 10 tahun di belakang. belum lagi mengambil kira faktor kemiskinan.

Melihat kepada kelemahan yang ada pada kerajaan ditambah lagi dengan janji-janji daripada DSAI pasti ada antara mereka yang mulai mencongak langkah dan beralih arah. Dalam parlimen sendiri kita sudah nampak bagaimana MP dari Sabah sudah mula menyuarakan ketidak-puasan mereka.

Dalam politik, Negeri Di Bawah bayu sudah terkenal dengan keunikannya, bila-bila masa sahaja mereka boleh beralih arah, menikam dari belakang dan parti politik bersaing sesama sendiri biarpun sama-sama dalam BN. Parti-parti yang pernah memerintah juga tidak pernah bangun semula selepas disingkirkan dan kebanyakkan daripadanya sudah tinggal nama.

Isu kedua pula ana fikir RPK perlu bertanggungjawab terhadap apa yang diperjuangkannya. Ini juga merupakan peluang baginya untuk lebih menonjol dan memantapkan institusinya. Tapi ana percaya biar apa pun keputusannya nanti RPK tetap akan berjaya. Kalau bersalah sekalipun pihak minoriti pasti akan menghentam semula kredibiliti kehakiman kita.

Anonymous said...

Dear Kadir.

saya baru balik majelis tahlil di rumah Tan Sri Naza.Hadzir sama ia lah Tun Khalil dan Tun Mahathir.Yang menarek saya pada majelis itu ialah ceramah pendek Imam sabelum majelis tahlil.Ia menganalisa tepsir surah Al Mulk.Ia becerita soal mati dan hidup.Ia berkata semua kita akan mati pada bila bila masa,oleh itu mari lah kita guna masa yang ada ini untok banyak meminta ampun kapada Allah akan kesalahan2 kita dan mestilah kita perbanyakkan berbuat kebajikan.Kita perlu mengelak untok menyakiti orang lain ,membuat fitnah,menganyia orang yang lemah dan jangan dersikap takbur.

Ucapan yang pendek dan rengkas itu amat memberi kesan yang mendalam kapada hadirin termasok saya.
Salam.

A KADIR JASIN said...

Sdr Samurai,

Terima kasih atas dua komen sdr yang terbaru di dua posting terbaru saya.

First, it's a honour to be left behind by Blogger Chedet. How can we compare ourselves to him.

Second, there's no need for you (whoever you're) to seek my forgiveness for damning as one of the "Enam Jahanam".

As a writer I am used to being called names and I have been called many names indeed.

If I was afraid of being called names, I would have stopped writing a long time ago.

I most certainly would not have started this blog. As a blogger, I've received and published many uncomplimentary remarks about myself.

Sdr Ahmad, in part, said: "Anwar is still close to Sabah leaders, after all, he was the one who introduced UMNO there."

No, Anwar did not introduce Umno to Sabah. It was Dr Mahathir. I was there when Dr Mahathir announced the coming of Umno to Sabah in the presence of Tun Datu Mustapha.

What is true is Anwar was given a free hand by Dr Mahathir to run Sabah Umno until his expulsion in 1998.

Thank you to all participants.

Anonymous said...

Dear Kadir.

Saya amat tertarik dengan ucapan Anifah di Parliment.Apa yang di uchapkan oleh Anafiah itu merupakan reality yang akan berlaku.

Buat pertama kali nya UMNO terpaksa bergantong kapada Sabah dan Serawak untok ia terus membentok kerajaan.Najib membuat kenyataan Sabah merupakan Fixed Deposit kapada BN.Yang menyedeh kan Pak Lah tidak dapat membaca isyarat ini.Menteri dari Sabah di suroh jaga Museium dan Kaji cuaca.

Saya tahu Anafiah memberitahu Khairi dan Najib yang you make Sabah leader look like a fool because your father inlaw is bloodyfool.

Kadir.Too late fot BN dan UMNO to please Sabah Leader.Ucapan Anafian itu penoh dengan makna.Mereka akan membentok satu Pakatan semua Party di Sabah yang terdiri saramai 25 MP dari UMNO,Berjaya,SUPP,LDP,Pasok.Mereka iniakan menyertai Pakatan Raayat sabagai coalation partner.

Saya tahu rakyat Sabah akan meyokong mereka.Sabah akan mendapat 20% wang minyak.Jawatan ketua menteri akan di rotate samula di antara kaum2 di Sabah.Jawatan Pegawai Persekutuan akan di hapuskan dan yang pentingnya raayat Sabah akan dapat memebebaskan diri dari di jajah oleh Kuala Lumpur(UMNO).

Ucapan Yong Teck Lee semasa perasmian mesyuarat SUPP merupakan blueprint yang mereka akan lakukan.Tidak lah terperanjat bila Jefri Ketingan wakil Keadilan di Sabah menyokong ucapan itu.

Jadi saya tidak lah terkejut dengan kenyetaan Mahathir itu.

Pokoknya Pak Lah must go as UMNO dan BN leader jika kita hendak menyelamatkan mala pertaka ini.

A KADIR JASIN said...

Sdr Dato' Salleh Keruak,

Janji yang dibuat oleh Anwar kepada Sabah itu sangat menarik.

Royalti petroleum sebanyak 20 peratus dan pemutaran semula jawatan KM boleh dilaksanakan jika Anwar/Pakatan Rakyat memerintah.

Petronas adalah di bawah kuasa eksklusif Perdana Menteri. Dengan itu PM boleh arah Petronas mengkaji semula Perjanjian Perkongsian Pengeluaran (Production Sharing Agreement).

Kalau ini berlaku dengan Sabah, Sarawak juga pasti berminat. Mereka juga tentunya sedang memerhatikan apa yang sedang berlansung.

Kita tentu masih ingat apa yang berlaku kepada BN di Sabah beberapa hari sebelum pengundian pilihan raya umum 1990!

Terima kasih.

Anonymous said...

Salam buat sdraku DAKJ,

Terlebih dahulu terima kasih boss untuk memberi luangan kepada saya.aku merasa amat sedih disebabkan ada kuncu2 TDM yang sengaja menyekatkan kebebasan aku untuk terus bersuara dengan ihsan blog Chedet itu, maka tak dapat aku berterus terang dengan ikon negara yang AKU MASIH AMAT HORMATI dan masih diagung-agungkan seketika ini. Tun dijangkakan akan terus bersuara, disebabkan politik adalah dalam daging and darah Tun dan sekarang pula mengubah sebagai seorang Blooger yang terhormat serta terbijak. Siapa punya ilham yang menentukan landasan berpolitik Tun melalui lamanweb, yang pernah dipersoalkan oleh Tun sendiri pada ketika pemerintahan belian selaku PM dan MKDN?

Tetapi hari ini biarlah aku terus terang agar peranan aku yang sebenarnya untuk menegakkan keadilan berpolitik tanpa sempadan akan dapat diteruskan sama ada di luar parliamen mahupun dimana-mana termasuklah sebagai pengundi di sungai buluh seperti yang dinikmati oleh YM Raja Petra Kamaruddin pada ketika ini.Allah Maha Mengetahui dan aku bukan penghianat bangsa dan jauh daripada membeluti perjuangan aku didalam UMNO sekian lama nya sejak tahun enam puluhan.Maafkan aku sdra KJ bukan aku nak ambil kesempatan untuk membela diri aku yang kerdir ini.Aku tak dapat apa-apa pun daripada manusia yang memerintah negeri tanah Melayu ini.Saya bukan seorang kroni mahupun kaki mengampu tapi hormat tetap hormat mengikut adat resam orang Melayu kita.Mungkin ada yang mempertikai pendapat saya dengan berbagai tombahan dan ajekan nama2 binatang dan sebagainya. Aku redha demi bangsa dan agama aku. InsyaAllah perjuangan aku masih jauh nun disana dan hanya masa yang akan menentukan keadilan yang aku masih menuntut.Siapa makan cili padi ianya akan merasa pedas nya melalui kuasa Allah swt. Aku tahu, engkau tahu, sipolan-polan semua pun tahu tetapi hanya "membisu" untuk melontarkan fitnah terhadap aku dan seisi keluarga aku sejak akhir tahun 1998sehinggalah sekarang.

Hari ini RPK telah direhatkan dan ada kemungkinan besar ramai lagi yang akan disenaraikan untuk mengadakan "parliament kedua di Sungai Buluh".MP2 tiada gaji tapi makan dan tidur percuma atas dana rakyat, duit aku dan duit rakyat.Pada aku, penangkapan RPK mahupun lain-lain celeb politik amatlah bodoh sekali.Buang duit dan buat masa aje. Kes Altantuya yang masih diperbicarakan sekarang adalah melalui proses perundangan dan kehakiman.SOAL NYA KENAPA PIHAK KEHAKIMAN SENYAP DAN ENGGAN BERSUARA PADA MASA DAN KEADAAN YANG SEPATUTNYA!!!. KATAKAN LAH BENAR KITA SEDANG MEREVOLUSIKAN PROSES, IDENTITI DAN TRANSPARENCI KEADILAN NEGARA INI, HARUS TIDAK TAKUT BERSUARA MENGIKUT PERUNTUKAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA. BADAN KEADILAN ATAU MAHKAMAH ITU AGUNG KE TIDAK???(DON'T INSULT OUR AGONG IN SUCH AN UNCONSTITUTIONAL MANNER)

AKU KE SESSI PARLIAMEN, KITA HANYA BIJAK MENGHENTAM PIHAK2 (MASIH DIKATAKAN PEMBANGKANG)TERTENTU MELALUI BAHASA2 YANG AMAT MEMALUKAN.KEBANYAKAN KANDUNGAN HUJAH2 YANG TIDAK MEMBINA, SEMUA NYA KOTOR DAN BERNAJIS.DALAM KES RPK, MENTERI YANG BERKHIDMAT ZAID IB. TAK ADA KOMEN PUN. APA INI SDRA MUNGKIN KITA SAMA-SAMA TELAH SILAP MENGUNDI.KESAL SEKALI DENGAN AMALAN BERPOLITIK CARA KUNO DAN TIADA HEMAH TANPA SEBARANG BAHAN2 INTELLACTUAL DALAM PERBAHASAN MEREKA.MALU U, MAU I MALU BN DAN MALULAH NEGARA MALAYSIA YANG TERCINTA.

TEGORAN INI SECARA UMUM DAN BUKAN ATAS LANDASAN BAU POLITIK KIRI ATAU KANAN TETAPI TENGGAH UNTUK RAKYAT YANG HAK BERSUARA, TAK PAYAHLAH BERTANDING NAK MEREBUT JADI WAKIL RAKYAT YANG HANYA MEROSAKKAN AKHLAK DAN KEPERIBADIAN MANUSIA YANG BERIMAN! SEGELINTIR MEREKA BERLAGGAK SOMBONG, KECUT, TERPESONG DAN TERPAKSA BERJALAN BERATSEBELAH!

samurai melayu said...

Salam Dak,

Beg to apologise for my uninvited response to your WEB readers in defense of the SHOGUN.
Allow me sir to share some moments with the readers especially 'ali allah ditta'

There was a man, a lonely man who talks to himself and move around in circle like a moron.
People close to him gave him titles,
not Datuk or Tan Sri but Tin Kosong(talks a loud),Born Loser( asyik kena tipu for being too trusting),donkey (for his ego), budhist(went on vegetables diet for 2 years) and munafik( coz he said he is not afraid of Allah swt but begs for HIS ENDLESS LOVE as in HIS kalimah "Bismillahirrohmanirrohim")

In 1996,
3 days after the UMNO president announced during his key address that his no. 2 man will succeed him, the moron said DSAI will never be the PM ( asked Yassin Salleh for the reasons, if he still remembers)
One of the BERJAYA GROUP director said;' boss dont go around saying that, difficult la BERJAYA later to get govt project, when Anuar be PM'

In 1999/2000
Dr. M was bombarded from all corners,
1.Splinter groups left to form Parti Keadilan(Reformasi)
2.G15 Summit, Al Gore praised the Reformasi demonstrators as Malaysian Heroes.
3. 10,000 PAS members incld. ulama and followers did a 'solat hajat' in kota baru seeking the Wrath of Allah on the Mahafiraun
4. The currencies crisis ( Soros Conspiracy)
5. The Commonwealth Games, Bk Jalil

The moron delivered a note to Dr. M stating that Ayahanda, you are on the right track and Allah will give
us protection and success!
In the end,item 1-4 above failed to achieve their objectives;
Al Gore lost in the US presidential race
The Wrath turned into Blessings
Soros failed to devalue the Ringgit
Reformasi failed to create chaos to
forced Dr. M out of office
And instead, Malaysia was acknowledged as the Best organised C'wealth Games ever held.

And instead, the biggest Blessings of all, BN won the PRU 10 with more than 2/3rd majority!
2008
On 21-2-2008, again the empty vessel (tin kosong) talked a lot and said Khir Toyo 'javanese' govt will fall, if the vessle can ship(sweep?) in. Khir Toyo practically dropped all non-jawa incumbents.
Friends on both sides of the longkang made jokes on the moron and 'gila ke dia ni?' was the words of the day.
Ask Dk Mokhtar Dahalan and his men what they think of the Moron?
DSAI aides were feeling guilty for not being able to expedite the campaign strategies designed for the onslaught 3 days before elections coz PKR do not have such budget and campaign volunteers were hard to find.
Yang Mahakuasa kasih dan sayang kepada mereka yang teraniaya, maka di 'kun faya kun' NYA keputusan yang mengatasi dalil akal manusia.
Iktibar nya;
Manusia merancang, Allah juga yang menentukan (Kun faya Kun)

Adalah dimaklumkan, DSAI bukan lagi
DSAI yang termakan puji dan riak seperti dulu.

'Yang tersurat pada seseorang itu boleh dilihat dan dinilai,tetapi yang tersiratnya hanya Allah yang Maha Mengetahui'

Hargai lah pengorbanan Ayahanda Tun, apatah lagi beliau sangat lebih tua dari kita.

Alfatihah, Amin.

A KADIR JASIN said...

Sdr Samurai,

Thank you for your thoughts. We were there -- mesmerised by Anwar. And if he has changed, well and good. I am sure he'll be guided by the Almighty.

Thank you for your P&C note. I am sorry if I have offended you in any way.

Sdr Haji Mustapha Ong, terima kasih atas ulasan Sdr mengenai kualiti perdebatan di Dewan Rakyat yang masih tidak memuaskan.

Saya yakin dan berharap keadaan akan berubah. Sebenarnya ramai Ahli Parlimen kita orang cerdik dan berpelajaran.

Tapi mungkin media massa terlalu suka menyiarkan aspek negatif.

Kalau ada siaran langsung sepanjang masa barulah kita boleh membuat kesimpulan yang lebih terperinci.

Terima kasih.

samdol@blogspot.com said...

apa apa pun kita kena berdasarkan fakta bukan emosi

Razlan said...

Datuk Kadir,

Sekiranya tawaran yang dibuat oleh PKR setakan wang ringgit, saya percaya merek tidak akan melompat parti.

Saya percaya, sekiranya ianya berlaku, tawaran sudah pastinya berupa kuasa, jawatan menteri, royalti dan lain-lain yang tidak dapat dipenuhi oleh BN.

Kerajaan kita sekiranya bijak, sudah pastinya akan membuat rombakan kabinet, ianya bagi memberi laluan kepada calon-calon sabah dan serawak untuk menunduki Jawatan Menteri.

Kerajaan sepatutnya menaikkan royalti bagi kerajaan negeri luar semenanjung bagi tujuan pembanggunan.

Banyank yang sepatutnya kita sudah mengambil tindakan sekarang. Tetapi kita lebih suka mengambil sikap TUNGU DAN LIHAT.

Tapi kalau lambat, lepas ni kita lihat je la bagaimana bangsa lain merobek harta nenek moyang kita!

Anonymous said...

Ahli Parlimen BN lompat parti disebabkan kelemahan pemimpin atasan sendiri ... terlalu dengar ckp org lain sehingga ketepikan org lain walhal mereka satu parti.

Raja Petra ada prinsip yang perlu kita belajar….beliau tidak takut akan segala ugutan daripada pihak kerajaan ….. dia sudah biasa dengan mahkamah …. dengan kes ngan mike tyson … kes dengan UUM ….. beliau bijak dalam caturan permainan politik mainan kerajaan …. beliau tidak mahu bayar ikat jamin …. beliau sanggup dibicara …. ini pejuang yang perlu kita ikuti dan pelajari …. ingat rakan2 …. terbukti satu lagi kekejaman yang dilakukan oleh kerajaan untuk rakyat …. Raja Petra menggeluarkan pandangan untuk percepatan kes ini … ini melibatkan pembunuhan kejam ….. yang melibatkan maruah negara ….. yang melibatkan mainan politik ….. jadi marilah rakan-rakan sekalian berdoa agar Raja Petra akan memenangi kes ini …..

Bebaskan Raja Petra …. Saksikan pictures pada malam semalam yang sempat aku snap di Penjara Sungai Buloh dalam blog aku….. Disebalik perjuanganmu tersirat keikhlasanmu ……. Ya Allah Kaula Maha Besar, Selamatkanlah Raja Petra dari segala ketidakdilan dan kekejaman ini, Berikanlah Raja Petra keteguhan dan kesebaran iman beliau dalam ujianMu ini Amin ….
Rakan2
Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
bagi komen setiap artikel yang saya tulis. …

abdrahim kassim said...

Dato',

"Betapa berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul".

Tun Mahathir boleh bercakap apa sahaja yang dirasakan tidak kena dihatinya. Sedangkan apa yang diperkatakannya itu sebenarnya orang lain dah lama pun bercakap.

Tetapi bagi Pak Lah, dia yang kena berdepan dengan semua permasalahan yang timbul sekarang ini, sedangkan apa yang sedang berlaku pada hari ini, sebahagian besarnya adalah akibat dari tindakan Tun Mahathir semasa pemerentahannya.

Soal kemungkinan MP dari Sabah dan Sarawak akan lompat ke Pakatan Rakyat, Pak Lah lebih tahu dari Tun Mahathir,kerana dia yang telah berbincang dengan MP-MP itu selepas PRU 12 yang lepas.

Tapi tak kan Pak Lah nak bagi tahu media, kalau benar pun MP sabah itu nak lompat Pakatan Rakyat.

Sebagai Perdana Menteri dan Pengerusi BN, beliau terpaksa memikirkan tindakan terbaik yang perlu diambil bagi mengelakkan tumbangnya kerajaan BN.

Jadi kemungkinan MP Sabah dan Sarawak lompat Pakatan Rakyat dan tumbangkan BN, mungkin boleh berlaku tapi pencapaian dari segi politik terutama Anwar, tidak berapa baik, kerana beliau akan mewarisi kerajaan yang tidak kukuh iaitu tidak ada 2/3 majoriti.

Bagi Pak Lah pula kalau senario ini berlaku, ianya bukan sahaja kehilangan jawatan PM, tetapi yang paling memalukan, ianya akan kekal dalam sejarah negara sebagai PM yang diturunkan melalui undi tidak percaya.

Untuk mengelakkan berlaku perkara sedemikian, kemunginan membawa masuk semula Anwar ke dalam UMNO dan menamakannya sebagai penggantinya adalah berkemungkinan besar.

Dengan teori ini Anwar akan menjadi PM dalam masa yang terdekat dan membawa PKR masuk menjadi komponan BN.

Sekira PKR diterima sebagai komponan BN, kerajaan BN akan mendapat kuasa 2/3 di parlimen dan negeri-negeri, Kedah, Perak dan Selangor akan kembali di bawah kerajaan Barisan Nasional.

Anwar akan jadi Perdana Menteri seperti mana yang dikehandaki rakyat, dan Pak Lah pula menjadi seorang Perdana Menteri yang berjaya menyelamatkan UMNO dan kerajaan BN, yang hampir runtuh akibat pemerintahan buruk Tun Mahathir.

PAS dan DAP gigit jari lah. Dato' Najib kalau nasib baik, bolehlah lagi jadi orang nombor dua.

abd rahim kassim

Berita dari gunung said...

Dr Mahathir mempunyai sebab yang kuat untuk mengatakan bahawa Perdana Menteri kini kelihatan sangat lemah untuk terus memimpin UMNO dan BN.

PM kini disebut terlalu tunduk dengan Singapura, dan dulu Anwar terlalu tunduk dengan Amerika.

Selain Anwar terlalu rakus, satu huraian sangat-sangat diperlukan kenapa Anwar sangat bahaya untuk negara.

Kalau tidak, rakyat akan terbuai dengan ucapan sakti dan berapi Anwar.

Terima kasih.

wanzaim said...

Salam Dato AKJ,

Berkenaan dgn isu pertama, pada pandangan saya, Tun Dr M telah memulakan langkah utk berperang ... dan saya teruja utk tengok hasilnya .....

Isu kedua pula pada saya ada dua benda kat RPK ni .. satu RPK yang begitu berani...satu lagi RPK yang penuh dgn ketakburan ....

p/s: Dato akan berada di JB 17 Mei nie utk forum anjuran mykmu.net kan ???? Isshhh ... nk kena usahakan utk pegi gak nie ...

Anonymous said...

The Scribe,

Nyalaan Cintakan Negara
(one world, one dream): semua nak masuk syurga)

Isu 1

Chinese team takes Olympic torch to top of Mount Everest
By ANITA CHANG,
Associated Press Writer

BEIJING - A Chinese mountaineering team took the Olympic flame to the top of the world Thursday, a spectacular feat dreamed up to underscore China's ambitions for the Beijing games. The Mount Everest climbers could be heard struggling for breath in a live television broadcast as five torchbearers each shuffled a few feet before passing on the flame to the next person. A colorful Tibetan prayer flag lined the path and fluttered in the wind.

The final torchbearer, a Tibetan woman named Cering Wangmo, stood silently on the peak with her torch while other team members unfurled small Chinese and Olympic flags. They then clustered together, cheering "We made it," and "Beijing welcomes you."

"One World, One Dream," team captain Nyima Cering yelled as his torch was lit, repeating the slogan for the Beijing Olympics. "We have lit the torch on top of the world," another climber said.

The 19-member team, dressed in red parkas emblazoned with Olympic logos, broke camp at 27,390 feet before dawn and reached the summit of the 29,035-foot mountain a little more than six hours later.

The stop at the top of Everest was meant to be the highlight of the Beijing Olympics torch relay. China has billed the Beijing Olympics as a glorious showcase of its rapid development from impoverished agrarian nation to industrial powerhouse.

But the Everest relay has been criticized from the outset because of China's often harsh rule over Tibet — where the mountain is located — and it drew even more intense scrutiny after Tibetans across western China erupted in anti-government protests in March...

Nota:

No Need For Law To Protect Whistleblowers

Petra is a smart man
listen to the wife
before you lose her
and there is nothing left
to fight for.

She's not there!!!!
Englebert sang not
for no one told me


Isu 2

PM arah UMNO buat laporan polis terhadap Karpal
08/05/2008

KUALA LUMPUR 8 Mei – UMNO hari ini membuat laporan polis terhadap Pengerusi DAP, Karpal Singh ekoran kenyataannya mempersoal bidang kuasa Sultan Perak mempunyai ecenderungan menghasut dan menimbulkan kemarahan orang Melayu.

Laporan itu telah dibuat oleh Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul di sini petang ini selepas diarahkan oleh Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.’...

Verbal clashes over role of Sultan

KUALA LUMPUR (May 7, 2008): Backbenchers continued to attack DAP chairman Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) in Parliament today over the latter's remarks on the Perka(sic) Sultan's alleged interference in the reappointment of the state Islamic Religious Department director Datuk Jamry Suri.

They accused Karpal Singh of committing treason while Karpal and Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah) called for Point-of-Order in Rule 36(10) which disallowed the MPs from using words like treason. They asked Deputy Speaker Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar to order Razali Ibrahim (BN-Muar) to withdraw his statement.

After two rounds of heated verbal exchanges, Wan Junaidi said: "Stop the exchanges. My decision is final."

"If you’re not happy, file for a motion," he told Razali.

At this juncture former Deputy Education Minister Datuk Noh Omar stood up to give the house a lesson in Bahasa Malaysia.

"Treason is pengkhianat but derhaka (what Razali alleged against Karpal Singh) is not treason.

"We must understand these things. Sometimes Malaysians, don’t understand the language," he added.

Following a clarification by Karpal Singh that he had only questioned the action of royalty last week, Razali said he had brought up the issue in the house as well as outside and reiterated that the Sultan was the head of religious matters in a state and should have been sought for permission before any transfers were done.

Nota:

OKU

Orang Kurang Upaya di Parlimen
- ada alaupun berkerusi roda
OKU yang ini selalu
'right on que'.

Apatah kata si-jiran-jiran?
Ada precedent...
pernah ditampar menang bicara

Anonymous said...

The Scribe,

Ralat: Isu 1
(May 7, 2008: Putrajaya Former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad today said that he had wanted to meet Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak after the general election but they had not met until today. "I would like to say here, that just after the election (on March 8) I wanted to see Najib...I wanted to go and see him. He said he would come and see me but first he had to get the permission from the PM. Apparently, he did not get permission, so until now he has not seen me," he told reporters here after delivering a keynote address on "National Sovereignty" at the Seventh Perdana Discourse Series at the Perdana Leadership Foundation, Putrajaya. On April 20, Dr Mahathir called Najib a coward but the Deputy Prime Minister retorted the next day that he was not. Dr Mahathir said he wanted to meet Najib to talk about current affairs as he was concerned about what was happening in Umno. "Maybe that might poison his mind but I must say this because initally I thought it was not right to reveal this to the public but things are getting very serious right now. "People are not allowed to talk. I understand Ku Li (Tengku Razaleigh Hamzah), when he goes around to meet Umno branch leaders, Umno members are told not to attend," he claimed. "What kind of party is that when you are only allowed to hear from one source? he asked. Dr Mahathir also said that Umno divisions should be allowed to hold their extraordinary general meetings (EGMs) as without the meetings, they could not change the 30 per cent rule on nominations required for contesting the president's post.)


(hey
have you seen
the most beautiful girl...
hey
won't you tell her
I did it my way...)

samurai melayu said...

Salam DAK,

Terima kasih kembali.
Note : the 6 Jahanam do not include
yourgoodself and JJ

Lanjur kepada komentar 'abdrahim';

Pandangan anda banyak kebenaran nya
tapi,
bagaimana nak di biarkan PM kita buat keputusan!
Sebelum PRU 12, semua lapuran2 dari cawangan2 risikan kerajaan pun depa tidak hiraukan dan sebelum anda menyoal mana saya tahu,Datuk yang bertanggung jawab yang menyatakan.
Tak kurang juga sahabat2 pemerhati
politik menasihati nya tentang keadaan diluar sana.

Masalah nya dengan PM kita ni, dia dengar cakap mereka yang mempunyai agenda lain.'Pelesit pelesit( ambil cakap pak sanusi) tu sibuk rancang strategi untuk Perhimpunan UMNO. Tu pasai kita nampak ramai wakil2 rakyat yang tak sebulu digugurkan dan memandang BN dapat 'landslide victory' pada PRU 11, depa ni temasuk PM kita anggap enteng PRU 12. Kasihan Najib. Ini lah padahnya bila gagal meneliti lapuran rasmi dan tidak dengar cakap mereka yang tidak berkepentingan.

We saw it coming but the few decision makers were not listening.
Do we think they ever learned, Doubt It!
Wish we cud blame the great Dr. M but there's very little ground to do so.
How can we blamed the very person who have given us the progress and fame to the nation and made us Malaysians walk tall the world over with our heads held high.

Kami telah menjelajah banyak negara
dan bila kita kata dari Malaysia, hanya kata kata pujian sahaja yang
kedengaran dari the man on the street.Orang arab pula kata, kalu Dr. M pemimpin mereka, duania arab akan kuat dan aman.
Tapi orang macam BUSH and BLAIR,menyampah kat CheDet kot?

Kalu ditakdirkan salji turun diSabah dan diS'wak, dan PR ambil alih kuasa, jangan bimbang sangat, Anuar yang dulu riak kini sudah insaf( bak kata orang putih " A Sad but Wiser man now")
dan pak lah yang dulu pernah minum teh tarik dengan kami diBangsar, berlainan pula sifat nya sekarang, penin kepala kita dibuat nya.

Jika ditakdirkan pula Karpal ke dalam atas issue Sultan mungkin pak Lah kena teman dia.
Penin lagi kepala kita

Ku sangka panas hingga kepetang
rupanya salji turun ditengah hari.

Anonymous said...

Dato'

Pak Lah, DS Najib, Tun M, DS Anwar, Ku Li, RPK semuanya melayu. Pada saya ini semua bukanlah berkaitan bangsa tetapi siapa. Kalau melayu khianat melayu, kita nak harapkan siapa? Kita hidup hari ini akan menjadi seperti ini jika dipimpin oleh pemimpin hari ini. Siapa yang dah berpuas hati dgn hari ini dia akan meneruskan kepimpinan hari ini, dan sesiapa yang kurang berpuas hati dia berharap kepada perubahan kepimpinan. Oleh itu, jelaslah hari ini ramai yang kurang berpuas hati dengan kehidupan hari ini.

Bagi golongan pertengahan dan ke bawah, mereka semuanya bukanlah golongan pemalas. Ada dikalangan mereka melakukan lebih daripada satu pekerjaan. Tetapi setiap akhir bulan, semua yang dicari habis dibelanjakan kerana tuntutan kos sara hidup. Kenapa perlu bekerja sehingga setengah mati jika sekadar untuk membayar kos hidup, lebih-lebih lagi kakitangan kerajaan. Sesuatu perlu dilakukan. Dalam kelemasan ini, ada pembawa maklumat menyebarkan bahawa peningkatan kos ini disebabkan oleh ketidakcekapan kerajaan menguruskan ekonomi. Maka untuk menguruskan dengan lebih baik, calon yang difikir berkelayakan harus dicari. Sayangnya calon yang baik berada dalam parti yang kurang baik. Sekali lagi terpaksa berfikir. Calon yang hampir sedikit dengan baik disekat dan ditutup mulut. Yang betul-betul baik dah lama dicantas dan dipancung dari muda lagi. INILAH NASIB MELAYU...

Anonymous said...

Salam dato.
saya tertarik isu pertama yg menceritakan berkaitan dengan gerakan DSAI untuk menubuhkan kerajaan persekutuan. Persoalan yang bermain difikiran saya adalah :-
1. adakah kerajaan yang akan ditubuhkan nanti sebuah kerajaan yang dihormati memandangkan ianya ditubuhkan berdasarkan ahli-ahli parlimen yang berpaling tadah. tidakkah kita terfikir bahawa ahli-ahli parlimen yang lompat parti itu boleh berpaling tadah daripada Malaysia?.
2. Jika Pakatan Rakyat berkuasa...adakah Orang Melayu yang akan berkuasa?? ataupun kuasa orang Melayu akan hilang?.

Saya berpendapat bahawa walau apapun yang mungkin berlaku..saya tidak sanggup untuk melihat bumi Malaysia ini berkecai disebabkan perbalahan diantara kita.

suhaimi

Anonymous said...

Kalau Anwar Ibrahim nak jadi PM atau setakat MP atau adun sekalipun, pada saya perkara penting ialah tidakkah beliau perlu bersumpah dengan sebenar-benarnya dia tidak melakukan apa yang dituduh pada beliau sebelum ini.Saya tak puas hati cara beliau bersumpah di ?Masjid negara satu ketika dulu-seperti sumpah yang berselindung/kabur bunyinya(rujuk-youtube). Ada sesiapa perasan? Takkan kita nak terima pemimpin yang meragukan. Tuduhan terhadap beliau berat.Walau beliau banyak penyokong, tidak semesti beliau benar/tidak benar.Kebanyakan yang menyokong adalah golongan muda yang 'mengikut perasaan'. Ada sesiapa ada mendengar beliau bersumpah dengan jelas? Bukankah itu perlu untuk membebaskan dari perasangka. Maaf, saya hanya ingin kepastian.

Anonymous said...

Sdra DKJ,

Thanks a million for your clarifications on my posting which I truly appreciate.

Today,let me quote not from the Holy AL-Quran alone, but also from my favorite "stories for toastmasters and speakers: Politics: the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly, and applying the wrong remedies.(Groucho
Mark) and The first wisdom of politics is strength (David Ben-Gurion)"

I am not in a state of denial that DSAI cannot be the next PM.We both had some small talks during last Raya open house @ Bukit Segambut, and agreed that it will be fruitless for him to rejoin UMNO even if he feels that some of us still bend to his political stunts.Now that he has succeeded to create a strong political platform through Pakatan Rakyat, his chances to vide for the post as next PM may not be too soon, and depending on the rakyat,including UMNO and BN whether he is to be trusted to lead this blessed nation.

Having said that, on the other part, it is not the rakyat's final say that anwar will lead or stay put where he is today, but the work of the Divine, ie. Allah swt. Yes, only Allah swt can punish us for our past and present sins, if only we repent on endless nights. anwar has also to pass a few hurdles, including the fitnah against me that he had condoned on the Washington sagagate! I'll wait until the day when my ilham comes and insya-Allah will see them in court,afterall we all believe that there is no permanent enemies in politics. so to all my critics, please reserve your comments.though I may not have the RM to fight justice, it's always the Divine that will pave the way if we can justify our actions and deeds truthfully without malice. RPK's case is a clear signal and believe it or not the people's small contributions are still pouring into his coffer to be used in his defense.

On Najib and Rosmah, I appeal that only those who really know the real episodes can post their open comments, otherwise just gag their mouths as not everyone can be an instant hero and lucky fellow like RPK.To me RPK's information intelligence may not be 100% truth, Malaysia-Today is a news porter with very powerful radar screen and they pick up all sensational news from their global networking.

It is not for the government or Najib to politicise the Altantuya's case, but it's the Judiciary that will punish those responsible and send them to Sungai Buluh not HELL.We are human beings created by God to do other things in life,but we do not have the Divine power to do and say the darndest things on his behalf!

Political leaders always change their characters overnight, once they have achieved absolute power to rule this nation. Our past PMs were never perfect in the eyes of rakyat, but they changed their political approach and songs upon assuming office of the PM.So Najib ke,Anwar ke, Muhyiddin ke mahupun Raja Nazrin ke, should be acceptable as a matter of choice with widsom, but the rakyat will have the final say so that Allah swt can decide for us. "Kita hanya merancang, Allah swt yang akan menentukan segala-segala nya".

HE alone will change the destiny of this nation, if we want to change ourselves in the first instant. Good luck to all hopeful Malaysians to be the next PM, when Pak Lah steps down from power sooner or later. Let's hope PL hears the majority voice of the rakyat himself and not too dependent on his UMNO and govenment advisors to plan his final exit. Surely Najib will continue to compromise in order to preserve unity and political sanity. Always, remember that the incumbent government has an upper hand to rule by all means, but let us pray that history will not repeat by itself. (TST).

Anonymous said...

Dato',

Ini pendapat pweribadi saya.

Senario apa yang disebut Negarawan dan politikus veteran Tun Dr. Mahathir Mohamad itu samada:

1. Memang benar ancaman (clear and present danger) bahawa sejumlah MP BN akan 'melompat' dan memberikan sokongan kepada Anwar Ibrahim dan/atau Pakatan Rakyat, sekaligus Kerajaan Perskutuan Malaysia bukan lagi diterajui UMNO

atau

2. Ianya sebagai sebahagian proses memberikan tekanan (psyche) agar PM 'Flip-Flop' Abdullah Ahmad Badawi melekan jawatan dan berundur, agar berlaku 'Peralihan Kuasa' dengan segera dan UMNO kembali diyakini dan seterusnya mendapat sokongan, terutama orang Melayu

Setahu saya, Anwar bukan jenis manusia yang mempunyai kesabaran yang tinggi. Kalau benar Anwar dan/atau Pakatan Rakyat mempunyai sokongan begitu kuat dan padu dari sejumlah MP BN untuk 'melompat', maka opsyen ini telah direalisasikan serta merta dan mendapat kuasa segera, tanpa menunggu lagi.

Lihat bagaimana Mantan MB Selangor dan Exco di'halau' keluo kediaman rasmi mereka beberapa jam setelah BN tumbang dinegeri paling ramai penduduk itu.

Bagaimana pendapat peribadi Dato', sebagai penganalisa politik yang cukup berpengalaman dan mempunyai jaringan meluas?

Anonymous said...

Dato'
Hm.. perkembangan yang sedikit sebanyak akan mengucar kacirkan suasana politik di negara Malaysia..

Betul tu.. sebenarnya web Raja Petra dipromosi secara tidak langsung oleh media... Ntahlah.. tak pandai hal2 politik nie

Zool
http://www.ligakampung.com/blog

abdrahim kassim said...

Salam buat Dato,

Tidak jumpa Dato di Raju jumpa di blog jadilah...saya dah lama tidak ke sana.

Buat Samurai,

Cerita tentang kedegilan Pak Lah tak mahu dengar nasihat orang, teringat saya leteran arwah ayah saya kalau saya degil.

Ayah saya kata, "kalau tak mahu dengar cakap orang tua, kalau tak patah ringkat".

Apa yang berlaku dalam UMNO sekarang, adalah "bahana" (bahasa orang kampung saya) tidak mahu dengar cakap orang lah.

Nasib baiklah UMNO ringkat sahaja lepas PRU 12 dan masih boleh berjalan walaupun tempang.

Tapi kalau Pak Lah masih degil lagi rasanya UMNO akan patah (tumbang).

samurai melayu said...

Salam Dak,

Before May 1st, The Scribe is THE No. 1 Blogger I visit but now it dropped to No. 2.

I find Tuan Hj Mustapha Ong notes interesting.
Nampak orangnya ada Ilmu dan berpengetahuan
Any relation to Abdul Rahim Ong ?

Perhaps he cud enlighten us the powers in the branches of the Govt
that are protected by the special guards ( know what I mean ?)
Syed Hamid tak boleh buka mulut!
Nanti kena teman RPK.

Whoever the force may be, The Bee Gees song titled 'DON'T FORGET TO REMEMBER'
Tanahnya adalah Tanah Melayu
Rajanya adalah Raja Melayu
Agamanya adalah ugama Islam
Rakyat nya adalah majmuk

Dengarnya, sekarang ramai kawan nak trade-in Bintang depan kereta mereka, betul ke?

KJ 1, KJ 2, KJ 3, bagaimana?
Kempen dah tamat dan dah pun tawan hati orang Rembau, khasnya gadis2 melayu disana.
Nak juga beli kereta bersejarah tu, asalkan harganya mampu.
Nanti bila KJ jadi PM, boleh le anak saya megah pandu keliling kampung dan kata kat orang kampung, dulu kereta saya guna masa kempen kat Rembau, masa tu saya pula cerita kat ahli kubur.

Anonymous said...

laporan utusan malaysia kata melayu marah. saya tak nampak pun melayu marah. biasa saja. mana-mana pergi pun biasa saja. orang melayu tak marah pun. kalau nak tengok macam mana orang marah pergi bukit mahkota cheras. sanggup buat apa saja. orang melayu sekarang tak sanggup buat apa saja. tapi dah ada yang sanggup buat apa saja untuk menumbangkan kerajaan persekutuan.
melayu sebenarnya tiada pemimpin. yang ada pemimpin umno, pemimpin pas, pemimpin persatuan. pemimpin-pemimpin ini hanya banyak bercakap saja. pemimpin persatuan contohnya, selalu juga buat kongres/persidangan tetapi tiada tindakan berterusan. kalau tak percaya kita tengok apa akan berlaku selepas persidangan di johor bahru baru-baru ini. satu kemungkinan besar yang akan berlaku ialah perebutan kuasa.

kristal

Anonymous said...

seorang pemimpin anggota komponen bn dalam satu laporan akhbar hari ini mempersoalkan mengenai penggunaan perkataan 'ketuanan melayu' kerana kononnya lawan perkataan tuan ialah hamba.

realitinya orang melayu tidak pernah menjadi tuan di tanah melayu ini. dengan itu tidak ada orang lain yang menjadi hamba. tetapi sebenarnya orang melayu yang menjadi hamba (pekerja) kepada tuan punya perniagaan. siapa tuan punya perniagaan itu? orang melayu adalah bangsa yang terlalu bertolak ansur, sehingga sanggup berkongsi tanah airnya dengan sesiapa pun. malahan menjualnya pun sanggup.

sebenarnya orang melayu hanya mahu memastikan mereka tidak merempat di tanah air nenek moyang mereka.

kristal

samurai melayu said...

Salam Dak,

Hard to believe Chedet.com blocked
comments Tuan Haji yang saya anggap berilmu dan berpengetahuan tu.

From his comments earlier in your blog, saw nothing milicious or defaming about his comments.
Mungkin ada yang tersirat yang kita tak nampak.
Wallahu..

Anonymous said...

Sdra Scribe,

Di Parlimen dan dikalangan Ahli Parlimen, kemungkinan MPs keluar BN dan masuk PR jadi bahan bualan. Mereka juga sedar kemungkinan ini berlaku. Dihujung isu ini, MP akan membuat keputusan yang wajar bagi diri mereka dan rakyat yang mengundi. Kalau isu kepimpinan dalam BN/Umno tidak diselesaikan dengan segara, ini akan berlaku. MP BN/Umno mahukan pemimpin yang tegas dan berani membuat keputusan, dan yang memihak kepada rakyat dan bukan kepada diri mereka dan famili saja.

KAWAN

samurai melayu said...

Salam Dak,

Dok tunggu pandangan datuk tentang
kenyataan Karpal pasai hal kat Perak tu?
dan bagaimana kah berakhir nya?

Dok pikiak juga, apakan jadi kat PM kita kalu ada orang buat lapuran polis tentang kenyataan beliau pasai Trengganu dan Perlis?

maiden test case of the Judiciary Reforms championed by Pak Lah himself and seconded by Karpal and comrades. he! he!
Sahabat saya, Ku Nan pun kena pikiak juga lah.
PENIN LAGI KEPALA RAKYAT.
Bar Council pula kebelakangan ni,
dah kena penyakit pemimpin2 BN iaitu DUMB Syndrome.

A KADIR JASIN said...

Sdr Samurai,

Pandangan saya adalah seperti yang saya ulas dan disiarkan dalam blog Sdr Rocky's Bru berbunyi:

"Sdr Rocky's Bru,

Having charged webmaster RPK and blogger Syed Akhbar Ali with sedition for allegedly making remarks affecting politicians and civil servants, it's awkward for the AG not to charge a politician, Karpal Singh, for allegedly making seditious statements concerning the Rulers.

Justice, we are often told, must not only be done but must be seen to be done.

On the other hand, we must remind all the parties concerned to respect the division of power among the Legislative, the Judiciary, the Executive and above all the Rulers.

Thank you."

Terima Kasih.

Anonymous said...

Salam semua,
Nasib baik Karpal Singh duduk kat Malaysia yg purata rakyat kurang extreme, tidak spt di India atau Pakistan. Kalau tidak nasib dia akan jadi spt Benazir Bhutto atau Indra Gandhi.

Saya bimbang jika politik extremist dimainkan oleh ahli politik sendiri, lama-kelamaan senjata makan tuan & negara jadi huru-hara. So Karpal Singh and the gang whoever you are, think about it, don't lead our country to the dark side.

Anonymous said...

Dear Kadir.


Saya tak nampak perbuatan melompat party,jika berlaku,merupakan satu perbuatan yang immoral.

Yang akan melompat sacara besaran ada lah MP dari Sabah dan Serawak.MP yang akan menukar nakoda itu akan melomopat satelah mereka mendapat desakan yang kuat dari grassroot.Kesemua MP dari Sabah dan Serawak akan bejumpa dengan pengundi2 dan ahli2 nya di setiap bahagian.Jika mereka ini mendesak supaya MP menukar nakoda mereka akan menurutnya.

Dengan tawaran yang menarek dari Pakatan Rayaat kapada Sabah dan Serawak,terutamanya berhubong dengan royalty minyak,saya tidak nampak perkara ini tak akan terjadi.

Pak Lah memanag tahu ,tapi ia meseh tidor.Nasib UMNO.Apa nak buat.

PRAY,IT WORKS. joe's blog said...

Let us NOT waver. Let us ALL, one way or another, push forward together. The March 8 election was a ray of light for all malaysians. This ray of light must be broadened until ALL malaysians is free of the greed of those in power. Greedy politicians must be kick out of the malaysian power structure.

Anonymous said...

Dato'
Kalau DSAI jadi PM kerana ada YB yang lompat parti, negara tidak akan stabil.
Kepada DSAI harap bersabar sehingga PRU ke-13.

Anonymous said...

Dato'KJ,
The root of the cause, WHO actually introduce(planted) the late Antaltuya to our Government in the firstplace?

Is it actually her that died or somebody else?

miniclubman

Pemuda Pelapis said...

Salam sejahtera,

Isu 1:
Saya melihat kenyataan DS Anwar yang diulas oleh Tun Dr Mahathir itu tidak lebih sebagai "gimik politik" sahaja untuk mewujudkan "suasana gabra" atau "ketidaktentuan" walaupun menurut Tun ianya tidak mustahil terjadi setelah diperhalusi semula oleh beliau.

Sudah tentulah ada sebabnya kenapa Tun menyatakan begitu kerana untuk menyedarkan barisan kepimpinan BN yang masih memandang remeh dan seolah-olah tidak ambil peduli secara serius untuk diberikan perhatian.

Walau bagaimanapun, percayalah dan yakinlah bahawasanya, Tun masih lagi seorang "Negarawan Terbilang" yang tidak boleh dinafikan dan ulasan beliau itu menzahirkan rasa "kebertanggungjawaban" beliau terhadap negara masih tebal. Jawapannya sudah ada pada Tun kerana saya menaruh keyakinan yang amat tinggi keadaan yang disebutkan Tun tentang impian DS Anwar itu tidak akan mampu menjadi realiti.

Sungguhpun Pak Lah yang masih memimpin namun Tun tidak hanya akan duduk diam berpeluk tubuh dengan selesa kerana pengaruh Tun masih kuat untuk merencanakan sesuatu bagi mengatasinya daripada berlaku. Kekuatan Tun dilihat lebih kuat dan bertenaga jika dibandingkan dengan Pak Lah yang masih menjadi PM kita.

Kesimpulan saya secara peribadinya, percayalah bahawa usaha DS Anwar itu tidak akan menjadi realiti sama sekali dan janganlah merasa terlalu gusar atau khuatir.

Kita arif dan tahu bahawa politik itu kotor dan sudah semestinya lah penasihat PKR itu akan berusaha dengan apa cara pun untuk mencapai matlamatnya.

Serangan psikologi dan provokasi adalah mainan biasa politik yang mana kita harus berwaspada sahaja dan tidak semestinya duduk berdiam diri tanpa usaha. Kita kena kaji balik kenapa soal ini amat dibimbangi?

Jawapannya kerana kerajaan yang ada pada hari ini amat lemah maka pembangkang berperanan menyerang kerajaan secara begini untuk mewujudkan suasana tidak tentu hala. Itu sahaja yang sebenarnya.

Apa pun sebagai penutup isu 1 ini, saya amat yakin dan percaya serta berani memberi jaminan, ianya tidak akan berlaku walau dengan apa cara sekalipun. Hanya tunggu dan lihat benar atau salah jaminan yang saya berikan di sini. Pendirian saya kuat mengatakan ianya tidak akan terjadi.

Isu 2:
Ini tidak banyak saya mahu komen cuma sekadar nak menyatakan bahawa kejutan demi kejutan ini hanyalah diibaratkan sebagai kejutan bodoh yang tiada halatuju sahaja.

Saya kaji kenyataan dan rencana si hamba Allah ini tiada fakta-fakta yang kukuh untuk menyokong si penulis artikel itu sendiri, maka sebab itulah menjerat leher beliau sendiri. Jika benar mahu menjadi "Super Hero" pun bukanlah begini caranya. Ini tidak bermaksud satu kecaman tetapi mengajak semua orang berfikir secara adil.

Saya pernah menatap gambar DS Najib yang dikatakan duduk semeja dengan mendiang Altantuya Shaaribuu dan Abd Razak Baginda yang di"edit" oleh puak PKR (Tian Chua kalau tidak silap saya), adalah jelas gambar rekaan yang diubahsuai.

Jika benar marah sangat dan mahu mengenakan orang pun, biarlah "profesional" sikit. Jangan jadi seperti kanak-kanak tadika. Pada saya, ini semua sebagai satu permainan pun ada juga tapi sebenarnya lebih kepada "publisiti murahan" untuk meraih populariti semata-mata.

Sekian, wassalam!

PEMUDA PELAPIS

Note: Sorry bro RPK, I've to be very sincere and honest to myself.

Anonymous said...

Assalamu'alaikum.

Sdra AKJ.

Saya ingin mengimbas kembali dan lihat muka saya yang kedut ini berhadapan dengan cermin yg menjadi ukuran peribadian saya selaku seorang insan yg kerdil.

Terima kasih Tok dan juga Tok Samurai.Maaf,sekiranya ada yang tak kenal saya, biarlah begitu dan tunggulah blog saya yang sedang diisikan dengan bekalan saya melalui rencana2 yang akan saya siarkan untuk tatapan sekelian.

Pada pagi sabtu ini, saya ingin membincang tajuk hangat, iaitu:
Dr.M:Anwar boleh ke jadi PM.

Insya-Allah bolehlah sekiranya cita-cita Anwar dianugerahkan Allah swt.akan tetapi seandainya, seandainya Anwar menerima azab daripada Allah swt, maka sebagai seorang insan yg beriman, harus kita percaya kepada Qadar dan Qadak.

Satu lagi sebagai seorang yang kuat beriman mengikut akidah Islam, kita harus mengakui pada hari ini, banyak OKB (Orang Kaya Berkaya-raya dan berduit)BERTAQWA BERHADAPAN DENGAN KEBESARAN ALLAH SWT.DENGAN MUKA DUA.

Justeru, kita pindalah tajuk perbahasan kita: Mustapha Ong:Tak mungkin Anwar jadi PM. Tentu ramai di nun sana sini bersetuju dengan saya mahupun memprotes, biarpun saya bukan seorang berbangsa Arab.(Syed & Company).Yalah saya bukan Rasul tetapi saya ikhlas dan jujur berjuang dan berkorban untuk bangsa dan negara saya, itulah yag menjadi pegangan hidup saya selama ini.

Tanyalahlah apakah sumbangan saya terhadap saya di KLN sehingga saya dipaksa menerima pingat A.M.N.BUKAN ATAS KEHENDAK SAYA TETAPI MUNGKIN SATU2 DARIPADA PENGANUGERAHAN ALLAH SWT.DENGAR ADA TENTANGAN TETAPI KUASA ALLAH SWT TELAH MURAH HATI DAN MUNGKIN MENYAYANGI UMMAH NYA.KONONNYA SAYA DIPERLUKAN BERTUKAR BALIK KE KUALA LUMPUR PADA SEPTEMBER 1998 UNTUK MEMBANTU URUSAN 'KOMANWEL GAMES".SAYA WAJIB BERPENCEN PADA NOVEMBER 1998.KUASA PM KE KUASA FM KE TETAPI PADA KHEMAH SAYA ITULAH KEBESARAN ALLAH SWT.

Lagi2 siapa yang makan cilli padi diaLAH akan merasa penas dan hangat di bawah dan di atas! Walawallam.Disini takpayahlah saya tuduh-menuduh dengan jari yang berilmu dan pengalaman itu dan biarlah kita solat sunat hajat dan tahajudd banyak2.

Kata Pak Lah saya berjuang untuk bangsa,bukan untuk cari kemewahaan dan kekayaan wang ringgit.benar ke, bohong ke bukan ukuran nya dan Allah swt aje menjatuhkan hukum Nya di padang Massey nantu apabila dunia khiamat, walawallam!

Hei suadara2 sepejuangan saya, tanya Pak Lah yang pernah berkata dengan saya: AWAK FIKIR SENANG KE NAK JADI PM. TENGUK FAIL2 DIATAS MEJA SAYA MUS. BEGITU JUGA BOSS MENTOR SAYA TOK MAT PERNAH BERKATA: YOU THINK YOU WANT TO BECOME A MINISTER, LOOK......Memanglah Tok sayakan pernah bertolak menjadi seorang calun di PRU kecil pada apabila UMNO dihidupkan semula. Melayu Mudah Lupa.

Hari ini Anwar berkuasa untuk membetulkan bangsa2 yang lain, yang jua mempunyai HAK UNTUK MENGURUSKAN KEKAYAAN DAN PEMBANGUNAN NEGARA MALAYSIA YANG TERCINTA INI.Sebaliknya pengaruh bangsa kita merosot dan jauh ketinggalan.Kerajaan BN dihinakan atas kekalahan yang begitu teruk dan memalukan.

INGAT SAUDARA KU, MCA hanya menolong kita sekali aje untuk kembalikan pujuk kepimpinan yang berkuasa politik Melayu di UMNO dan BN. Kali ini keadaan berbezalah,sungguh nya sahabat kita Tee Kiat hendak membuka pintu MCA kepada orang2 Melayu dan India mengikut teori politik Perikatan.

Jadi MCA kenalah tukar nama mahupun diIslamkan, kerana takkan MALAYSIAN CHINESE ASSOCIATION DAPAT DITERIMA OLEH SEMUA AHLI2. MCA ITU BUKAN SEPERTI NGO2 YANG LAIN. UMNO ITU BOLEH DIJENAMAKAN SEMULA: UNITED MALAYSIAN NATIONAL ORGANIZATION.

HARAPLAH PRESIDEN, TIMBALAN PRESIDEN DAN SEMUA AHLI2 MKT MENGAMBIL IKHTIBAR, BUKAN SETAKAT SOKONG KENYATAAN ONG TEE KIAT ITU.HIDUP BN HIDUPLAH BANGSA DAN HIDUP MALAYSIA YANG KU CINTA.DUNIA DAN AKHIRAT. TAK PERLU SEBUT AYAT2 SUCI DAN KALIMAH ALLAH, SEBAB ANTARA KITA ADA YANG BUKAN ISLAM.

Saya rasa cukuplah setakat ini, nanti geliran saya pula dimasukkan ke sungai buluh untuk berehat: tolonglah saya nak beribadah dan masuk syuga BUKAN NERAKA.PADA MASA YANG TERDEKAT INI MACAM2 MIMPI ADA DAN SELALU HILANG BARANG2 SESUNGGUHNYA KERETA WAJA BURUK ITU BERUNCI. ANEH BIN HAIRAN.WALAWALLAM.

Anonymous said...

Dato'
Saya rasa sekiranya benar DSAI dapat menumbangkan BN melalui YB Sabah yang tukar parti, 'kejayaan' ini tidak boleh dibanggakan.
Harap DSAI bersabar sehingga PRU 13 supaya kerajaan yang dapat dibentuk benar-benar kukuh dan diperolehi secara anak jantan.
Sekian.

abdrahim kassim said...

Dato',
Tiap kali saya buka blog Dato' ni ada saja benda yang saya nak tulis.

Sebab tu orang kata kalau berkawan dengan pencuri, lama-lama kita jadi pencuri. Bila kita berdamping dengan penulis rasa-rasanya boleh jadi penulis lah...ha..ha..ha...

Saudara Samurai,

Menyentuh soal Karpal ni, betul seperti mana kata Menteri Besar Kelantan, Dato' Nik Aziz.

Kata beliau, raja-raja dan sultan ini seperti ibu bapa kita. Mereka mesti dihormati. Kalau tak hormat derhaka namanya.

Bila Karpal kritik raja, UMNO "mengadu" kat raja yang Karpal telah hina raja dan suruh hukum Karpal.

Kalau UMNO yang kritik raja, pihak-pihak pembangkang ni pulak cuba bela dan "mengadu" kat raja, apa yang UMNO telah buat.

Jadi mereka ini tak ubah macam budak-budak kecil yang akan mengadu pada emak bapa mereka bila salah seorang buat salah.

Oleh kerana perangai mereka itu macam kanak-kanak, dan raja-raja pula dianggap seperti ibu bapa, maka wajarlah Karpal memohon maaf kalau tidak mahu jadi anak derhaka.

abd rahim kassim

Rafidi said...

Ada masalah kah melompat parti? Jika ADR BN lompat parti ke PR seramai 30, PR ada kelebihan 2 ADR. Selepas seminggu, 3 ADR PR lompat ke BN. BN memerintah semula. Tak kan setiap minggu tukar kerajaan. Jadi PRU pun terpaksa dibuat. Dah bersediakah semua parti-parti politik ni. Dalaman UMNO masih huru-hara, MIC, MCA dan Gerakan dalam terpinga-pinga. Keperluan rakyat seperti peningkatan kos sara hidup dan bekalan beras masih belum menemui formula, Berkerajaan barulah nampaknya kita. Semua pihak buatlah persediaan dan kukuhkan kelengkapan. Khalayak tidak perlu lagi pada janji, buat dulu kemudian kemudian hebahkan lihat kita telah buat bukan kita akan buat. PR ada kerajaan, BN juga ada kerajaan. Jadi realisasikan apa yang ada itu sebagai model kebaikan. Biar rakyat yang membuat keputusan. Rakyat akan mendapat nikmat kerajaan juga akan dapat penyokong yang tulin. Tak gitu?

Money4Free said...

dato,

saya cukup pelik sepelik peliknya dengan sikap kebanyakan ahli2 UMNO.
mereka amat menentang keras sekali walau siapa pun yang cuba hendak menjadi PM Malaysia.
seakan akan telah menjadi wajib, jika hendak menjadi PM, mesti dari UMNO.perlembagaan mana pula ni?

saya amat yakin, jika DSAI didalam UMNO, tiada siapa pun yang akan mempertikai hasrat beliau, dan jika AAB di luar UMNO, nescaya bercawat la beliau dikerjakan orang UMNO.

kenapa boleh jadi begini? adakah UMNO parti dari langit dan perlembagaan UMNO merupakan wahyu TUHAN yang tidak boleh ditentang oleh orang orang melayu?

hentikan lah fahaman sempit jika hendak berpolitik di era global ini.

saya melihat melayu umno kini seakan akan menyamai orang orang israel yang mengeksklusifkan agama yahudi untuk orang orang israel sahaja.mungkin itu sebab agaknya agama yahudi tidak berkembang walau pun yahudi merupakan ugama tua dari semua agama yg ada di dunia ini.

saya tidak dapat membayangkan jika Islam diturunkan melalui kaum melayu malaysia ini.mungkin islam hanya akan ujud di malaysia sahaja, kerana sikap orang melayu yang kian menjadi haprak kini.

Anonymous said...

Amboi Dato', sombongnya Salleh Said Keruak tu. Saya minta izin ambil tulisan dia untuk berbincang dengan my family.

Anonymous said...

Kata dulang paku yang serpih
Mengata orang...2 x 5 sama lah tu

Banyak lagi perkara penting yang belum di selesaikan
Sana sini puhun ma'af, tapi hanya di bibir

Masing2 hendak bertegang urat, tiada manafa'at, malah rakyat tertawakan dek lakunan sandiwara politik yang kian menuju kepada kehancuran.

Buang sifat keangkuhan kita, oppose ego kita, barulah kita dapat berfikir dengan realistik untuk maju kehadapan

Sematkan perkataan "humility" di dalam hati kita dan berusaha memperbaiki jati diri dan bersungguh2 dan telus dengan melaksanakan humility terhadap segala makhluk di dalam kehidupan harian kita.

Humility is equivalent to submission to Allah. We should abandon all selfishness and pride in our human power, and stand humbled, meek, and submissive as servants of Allah above all else.

Indeed, the sin of Iblis (Satan) was his arrogant refusal to humble himself to the will of Allah. He believed himself of elevated status - better than any other creation - and he continues to whisper to us, encouraging our pride, arrogance, love of wealth and status.

We must always remember that we are nothing - we have nothing - except what Allah blesses us with. We can do nothing of our own power.

In English, the word "humility" comes from the Latin root word which means "ground." Humility, or being humble, means that one is modest, submissive and respectful, not proud and arrogant.

You lower yourself to the ground, not elevate yourself above others. In prayer, Muslims prostrate themselves to the ground, acknowledging human beings' lowliness and humility before the Lord of the Worlds.

Anonymous said...

Tuan Haji Mustapha Ong,
Atau adakah UMNO perlu mengubah dasar perjuangan untuk membuka keahliannya kepada yang beragama Islam tidak kira Islam azali, saudara baru? Tidak lupa juga mereka yang berstatus bumiputera? (bukan islam)

Bagaimana kedudukan Tuan Haji, adakah mempunyai parti? Adakah UMNO memainkan peranan untuk membantu dan membela golongan muallaf? Yang pasti mereka hanya syok sendiri dengan puak-puak yang rapat sesama mereka.

miniclubman

Ajeem said...

salam dato,

saya berpendapat bahawa ada pro dan kontra isu sama ada anwar bakal menjadi PM dalam masa terdekat atau tidak.apa yang rakyat inginkan adalah kesejahteraan hidup dalam pelbagai aspek.jika anwar mampu berbuat demikian tidak ada masalahnya.suatu ketika dahulu berlaku kejadian 'lompat parti' di sabah menyebabkan kerajaan yang memerintah pada ketika itu telah tumbang.namun tidak ada pun 'malapetaka besar' disebabkan 'lompat parti' tersebut.

dalam politik,adalah menjadi perkara biasa jika hal seperti ini berlaku.saya memang tak setuju dengan DR M ni yang menyatakan negara akan jahanam jika anwar menjadi PM.semakin hari beliau semakin goyah dan tidak berpendirian kukuh.sebelum PRU12 beliau dengan yakin mahu najib menjadi PM tetapi selepas itu beliau mengubah pendirian.

terlalu banyak persoalan mengapa beliau begitu 'takut' anwar akan menjadi PM.jangan lupa bahawa beliau pernah memerintah selama 22 tahun.umum mengetahui bahawa terlalu banyak 'kejahatan' yang beliau lakukan walaupun membawa kemajuan kepada negara.apa pun,secara peribadi saya lebih tertarik karisma yang ditonjolkan oleh anwar berbanding mahathir.masing-masing mempunyai kelebihan dan kelemahan.

isu 2:
saya juga mengkagumi apa yang raja petra lakukan.jarang kita menjumpai penulis seperti ini.tidak hairan jika ramai penulis yang menjadikan beliau sebagai idola.

http://egimbb.blogspot.com

Anonymous said...

Yg Bhg Dato'

Saya berpendapat bahawa sesiapa jua yang akan memerintah negara ini akan hanya bertahan satu atau dua penggal sahaja, baik di kalangan BN ataupun PR. Tidak perlulah kita semua bimbang dan zaman pemerintahan yang terlalu lama sebagaimana 22 tahun di bawah Tun Mahathir sudah berlalu.

Janganlah kita semua terlalu terikut dengan cara pemikiran Tun Mahathir dan beliau tidaklah sempurna sangat dan apajua pendapat dan pandangan Tun Mahathir bolehlah kita dengar sahaja. Yang baik dipakai dan yang tidak elok itu kita bakul sampahkan.... kata-kata ini juga sering diungkap oleh Tun semasa beliau memerintah dulu dan saya hanya meminjam kata-katanya sahaja.

Untuk Samurai dan Hj Mustafa Ong,

Janganlah menceritakan dan menonjolkan hal-hal peribadi secara berlebihan...tak manislah nampaknya! Kami ingin membaca pandangan dan ulasan yang berkualiti dan bukan pengalaman peribadi tuan-tuan.

Untuk para penyokong Raja Petra,

Sang Raja ini terus mengelirukan orang ramai. Cubalah baca pemikiran beliau....dia langsung tidak percaya terhadap sistem undang-undang negara ini tetapi pada masa yang sama mengsyorkan agar sistem yang beliau tidak percaya ini menjatuhkan hukuman dan menghumbankan pesalah-pesalah ke neraka jahanam. Sang Raja ini yang kononnya mempelopori RULE OF LAW THROUGH PUBLIC OPINION nampak berserabut pemikiramnya......apa yang hendak diperjuangkannya pun kita tidak tahu.

Wallahua'lam

Rakan20G

Bourne said...

Datuk,

jgn lupa anwar - kahiri pairing. Tak interest datuk ke teori ni.

Anonymous said...

The Scribe

Economics 2014
(supply side labor)

Malaysia May No Longer Give Oil Subsidy By 2014
By Mohd Nasir Yusoff
May 10, 2008 22:32 PM

JAKARTA, May 10 (Bernama) -- Malaysia may no longer afford to provide price subsidy for fuel when it becomes a net importer of oil in 2014, said former Malaysian prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad.

He said that in the present situation, Malaysia was more fortunate than Indonesia as the Malaysian population was 10 times smaller and the country's fuel consumption was much less compared to Indonesia which had to import oil as its domestic consumption had exceeded production.

"Although Malaysia's oil production is much smaller than Indonesia's, we are able to export 250,000 barrels per day and when its price increases, the government is still able to provide subsidy," Dr Mahathir, who is also Petronas advisor, told reporters here Saturday.

Dr Mahathir is here to attend and deliver a speech at the convocation of the Pancasila University.

When asked by local journalists on his view regarding the current increase in the world oil price, he said when domestic oil consumption had exceeded production, the government would not be able to utilise income derived from the increase in the oil price to provide subsidy to the people.

This would become a major problem to the country, he said, adding that there was a need to look for alternatives such as the use of manpower, which was abundant in Indonesia, which could be enhanced in terms of capacity and productivity to yield better income and reduce the consumption of imported goods.
-- BERNAMA

Nota:

Sekiranya dia berjaya sebagai perdana menteri bagaimana ai mencorak ekonomi negara menghadapi persoalan 'the need to look for alternative' dan berjaya mengatasinya? YB Permatang Pauh pula apa katanya?
(just play with the figures and guide information dissemination: as in ex Gratia info: sweep it under the carpet: korek, korek, korek?)

abdrahim kassim said...

Dato',
(minta laluan sikit untuk komen pemuda pelapis)

Saudara pemuda pelapis,

Pandangan anda "sebijik" seperti jawapan pemimpin BN sebelum PRU12.

Bila ditanya wartawan,apakah Anwar mampu dapat 60 kerusi parlimen dalam PRU 12.

Pemimpin BN kata, "Anwar mimpi disiang hari".

Bila keputusan PRU keluar, PKR dapat 82 kerusi parlimen, 6 negeri BN termasuk wilayah persekutuan lesap.

Bukan Anwar yang mimpi disiang hari tapi UMNO alami mimpi ngeri (pinjam kata-kata Dato')

Tak kan pemuda pelapis nak ulang jawapan yang sama bila dah tengok perkara macam ini berlaku.

Kalau pemuda pelapis ini pemuda UMNOlah, dan bagai jawapan yang macam ini, alamat "ruyuplah" (bahasa orang tempat Dato KJ) UMNO.

Soal Raja Petra, bukan gambar Antantuya dan Datuk Najib isu besarnya, tapi keberanian dan istiqamahnya dalam menyatakan ketidakadilan yang dilakukan oleh kerajaan yang harus dilihat.

abd rahim kassim

Anonymous said...

Salam Datuk

Kalau kita perhatikan, apa kah tujuan 9 polis reports against Karpal Singh oleh BN Umno.

Ia, Karpal Singh dispute over kuasa Istana itu adalah salah, tapi tak kanlah sampai 9 polis reports drpd Umno

Manakala AAB mahu AG mempercepatkan tuduhan sedition charges terhadap Karpal Singh (OKU).
Tidak kah perbuatan di atas itu adalah keterlaluan?

Ingatlah dan takut akan Allah sebelum kita membuat sesuatu, walau pun Karpal bukan beragama Islam, tetapi dia juga adalah seorang insan makhluk Allah. Tunjkkan lah kepada mereka nilai2 ajaran Islam ynag tinggi yang berkeperimanusiaan.

Mana sifat humility yang di tuntut oleh ajaran Islam yang patut mereka amalkan, kalau mereka (pemimpin dan ahli2 Umno) tidak contohi terlebih dahulu?

Kelakuan2 pemimpin2 dan ahli2 Umno yang negative telah menjadi perbualan (hot topic)di warong2, cafe dan di mana2 sahaja.

Macam manakah umat Islam hendak menerangkan dan mempertahankan ajaran Islam kepada kepada rakan2 yang bukan Islam apabila pemimpn2 dan ahli2 Umno berkelakuan sedemikian?

Mereka telah berlumba2 untuk menjatuhkan parti lawan
berlumba2 untuk mengampu
berlumba2 untuk menindas antara satu sama lain di dalam parti
berlumba2 untuk mendapat pangkat dengan cepat
berlumba2 untuk hidup kemewahan dengan rumah bungalow, kereta besar dan lain2 lagi.

Tetapi mereka tidak berlumba2 mempertabatkan ajaran2 dan nilai2 Islam yang tinggi dan juga sifat2 budi bahasa Melayu yang dengan sopan santun.

Mereka tidak berlumba2 untuk menolong rakyat yang masih dalam hidup kemiskinan, terutama masa sekarang, harga barang keperluan harian melambung tinggi.

Mereka tidak menunjukkan kasih sayang terhadap rakyat tidak kira apa bangsa

Mereka hidup bersenang lenang manakala rakyat hidup melarat dalam kemiskinan

Macam manalah rakyat hendak menyokong BN Umno kalau keadaan dan kelakuan2 pemimpin2 dan ahli2umno ini berterusan.

Tengoklah cara2 penyampaian berita di kaca TV dan juga percakapan2 pemimpin2 yang mana rakyat telah meluat mendengar nya.

Mereka begitu bongkak tatkala memberi ucapan dan selalu mengecil ngecilkan seiapa sahaja yang mereka anggap musuh mereka

Dengan tingkah laku sedemikian, tidak secara langusng, mereka telah menunjukkan negative image terhadap ajaran Islam dan juga adab sopan Bangsa Melayu.

Buang ego kita untuk kesejahteraan diri, agama, bangsa dan rakyat jelata.

samurai melayu said...

Salam hujung minggu Dak,

Hope you had a wonderful weekend with the family.
My beloved wife and I had mee curry(quite delicious) kat D Utama. Datuk ada gi kat Starbuck ke hari ni?

Kepada Sdr and/or sdri 'Anonymous' dan semua pengunjung The Scibe dan Datuk blogger,

Kami dengan rendah diri mohon ampun dan maaf jika keluhan2 peribadi kami di sangkakan memuji diri kerna bagi kami segala puji pujian hanya
ditujukan kepada Allah swt dan juga segala kejayaan adalah hak Allah swt yang menentukan ( Kun Faya Kun)
Yang kami doakan (idamkan) adalah kasih sayang NYA yang tiada sempadan dan
bila kami menemui titik terakhir kami (mati),mohon kami di terima sebagai Hamba NYA.

Kami yang masih bernafsu ini tidak
lepas dari kesilapan (dosa),
sekali lagi, kami mohon maaf atas
sifat yang ditafsirkan sebagai menonjol diri yang tidak disengajakan.

Alfatihah, Amin.

Pemuda Pelapis said...

Salam,

(mohon diberi laluan untuk komen balas kepada saudara Abdrahim)

Saudara Abdrahim,

Perkara yang dibincangkan adalah persoalan semasa dan bukan ucapan pemimpin BN sebelum PRU12.

Kenyataan saya adalah kenyataan saya yang berdasarkan kebijaksanaan Tun Dr Mahathir Mohamad dan saya tidak mengulas kenyataan bodoh pemimpin lain BN sebelum PRU12 sebagaimana yang saudara faham.

Janganlah jauh sangat pergi "konar baring" sampai 360 degree. Past is past. Sekarang kita cerita topik semasa yang ada kena-mengena. Bercakaplah ikut perkembangan semasa. Nak mengenakan pun, bacalah ayat sampai faham betul-betul. Kalau tak faham, jangan komen ikut emosi.

Kalau saudaralah menjadi wakil rakyat dengan cara macam ni, rasanya "lagi ranap" negara. Hanya suka pada komen yang menepati diri sendiri tanpa mahu mengambilkira pandangan orang lain. Saya cuma bercakap apa yang saya tahu daripada maklumat berasas dan tidak bercakap apa yang saya tidak tahu.

Jika benar sehingga 16 September 2008 ini percakapan Anwar itu tidak menjadi realiti, apakah saudara Abdrahim sudi menghadiahkan apa-apa penghargaan buat saya? Jadi janganlah tergolong dalam bangsa yang mudah melatah sepertimana sebilangan besar kaum-kaum munafik pembangkang yang suka mencari salah orang lain daripada melaksanakan tanggungjawab.

Soal RPK pula, sungguh pun mahu menyatakan ketidakpuasan hati terhadap kerajaan yang tidak adil membicarakan kes Alyantuya, perlulah ditunjukkan bantahan secara berhemah dan bukan secara "hentam kromo" menulis artikel yang berbunyi tuduhan tanpa bukti yang sahih. Saya juga marah dengan kerajaan yang tidak adil tetapi saya tidak membangkang atau menyokong membuta-tuli.

Kalau begitulah cara yang saudara sokong, secara tidak langsung saya dapat menilai "mentaliti" saudara di tahap yang mana pada ketika ini.

Saya pernah menulis dan komen di mana-mana pun dengan menyebut puak-puak pembangkang baik pemimpin atau penyokong, mereka jenis manusia yang tidak rasional di dalam membahaskan sesuatu isu kerana banyak bukti mereka tidak sedia ditegur dan tidak mahu mengakui kekhilafan diri selain menuding jari semata-mata.

Maaf saudara, sila cari artikel dan semua komen saya di mana-mana khususnya di MyKMU dan di blog-blog pemimpin. Baca semuanya dan nilaikan sendiri puak mana lebih rasional apabila berdebat.

Pembangkang semuanya merasa betul dan tidak boleh disentuh tetapi perihal ornag lain mereka boleh sentuh. Sudah tiba masanya melayu macam saudara perlu berubah sikap kepada lebih rasional dan jangan merasa hanya diri kita sahaja hebat untuk menjadi wira.

Saya tidak marah apa pun percanggahan pendapat atau wa'imah menerima kecaman sekalipun, sekurang-kurangnya saya berpeluang mendengar pandangan orang lain dan mampu menilai diri sendiri daripada terus beranggapan konon kita sahaja yang lebih hebat daripada orang lain.

Bersikap terbuka itu lebih baik daripada berfikiran sempit.

Wassalam!

Anonymous said...

APA SALAHNYA KALAU RANCANGAN ANWAR BERJAYA?
MAHATHIR DAH LUPA SEMUA MASALAH YG PAK LAH TANGGUNG SKRG BERPUNCA DARI ZAMAN 22 TAHUN MALAYSIA DI BAWAH MAHATHIR?
ZAMAN MAHATHIR ZAMAN PEMBANGUNAN PESAT TAPI JUGA ZAMAN PENCABULAN SISTEM KEHAKIMAN, ZAMAN KRONISME, NEPOTISME, RASUAH SANGAT SUBUR

KALAU ANWAR JADI PM YG LEBIH BAGUS, WHY NOT....APA GUNA PM MASIH UMNO TAPI MASIH DI TAKUK LAMA

PEMIMPIN NAIK SEBAB RAKYAT, KALAU RAKYAT DITINDAS HIDUP MERANA ETC, APA GUNANYA MASIH PERTAHANKAN PEMIMPIN BERKENAAN?

MUAK DAH BACA MEDIA ARUS PERDANA BODEK KERAJAAN. KALAU ARTIKEL TU FITNAH, LET IT BE. DOSA FITNAH BUKAN NAJIB, ROSMAH TANGGUNG KALAU FITNAH. BIARLAH MEDIA ARUS PERDANA BODEK KERAJAAN SKRG HINGGA KEMPEN PRU AKAN DATANG, BIAR KERAJAAN DISOGOK DGN BODEKKAN. BIAR KERAJAAN LUPA PADA RAKYAT.....PRU AKAN DTG, RAKYAT LUPA PD KERAJAAN PULA

samurai melayu said...

salam Dak,

Kalau niat baik sesaorang itu mendatangkan fitnah kepada orang lain, lebih baik berundur dari kelompok tersebut dan gi duduk berkhalwat dan berastaga banyak2.

Hakikat nya,
Hanya mereka yang minum kopi tahu akan rasa kopi itu!

Wassalam mualaikum.

Anonymous said...

Salam buat DKJ,

I was looking forward to meet up with you again @ UMNO Day celebration PWTC yesterday morning. Mana hang sdra kita pi?

Nothing thing new at the UMNO anniversary do, apart from having enjoyed the good food hospitality on the courtesy of UMNO HQ.The crowd wasn't there but banyak ragam puak ahli2 UMNO yang masih lagi beranggan2 dalam dunia politik mereka.Ada terdapat pemimpin2 kanan bertaraf Menteri yang berlaggak, ada juga yang telah menyedari diri dan nampak risau dan moody.

I had an interesting encounter with TS Abdullah Ahmad,who was with Ku-Li in the loo.(Jangan salah fahamlah).I didn't know that he no longer reads the wordly news but changed over to absorb himself in the teachings of the AL-Quran and the Hadiths.

Alhamdulillah, lesser omong2 kosong dan tidak menyakiti hati orang.I pray that more past UMNO leaders will read and understand the Holy Book, so that they will change their hypocratic outlook in this life. Material riches, political might and status will not guarantee their passage to syuga.

Sorry that I had to digress a bit from your sribe today.I thought you would be interested in my little update.Amongst the top UMNO guns and warlords, Muyhiddin was interesting though the press didn't catch up with him as no press interview was aired.

I supposed there are many out there who are still digesting his one-on-one interview with Paul Garbriel (Star 11May). Interesting developments in the pipeline and can't wait until the wrapping up of all the UMNO divisional meetings in October, before the PAU in early December.

Thank you for the surprising comments from one Mr/Miss/Madam Anonymous blogger with reference to my posting.It's politically sensitive to me, to those who do not know me and my early days in politics with Perikatan and subsequently in UMNO dan UMNO(Baru).Well, I am 100% legally UMNO Member No.01059465 approved by MKT.I hope this clarification will satisfy he/she who had shown concern about my UMNO status.

Original membership only specified Malays and Bumiputras who are Muslim as provided under the constitution. It was changed along the line in the late 80s or early 90s, whereby the original religious qualification for UMNO membership was amended to accommodate new UMNO Bumiputra members from Sabah and Sarawak for political reasons and justification.

Having said that, this new political strategy is not discrimination, though perhaps UMNO membership should be confined to the Malays and bumiputras who are muslims only.Maybe Allah has lost His patient and shown His displeasure from end of 1998 until now, believe it or not!

How can non muslim UMNO members "menghayati" ayat2 suci, tahlil, solat sunat hajat????This is not about Malay politics in UMNO but it's contrary to our islamic teachings. Is there some smart alex or UMNO mullahs who would like to respond and enlighten us so that we will not move away from our akidah and kiblat!!!!

Datuk, I think you should comment on the latest news that 16 UMNO members will cross over to Pakatan Rakyat.We should know by this wednesday as claimed by the BG Nazri, who was interviewed. If I were in his shoes, I'll not respond and suggest that President and Deputy President should respond to this latest "budaya crossover episode from Sabah".

No surprise lah, as there are many "frogging politicians" in Sabah as the system perpetuates this hopping strategy. It's politically legal and there is nothing unethical about this so please don't try to regulate by trying to introduce new laws. If we do, there will be more political confusion and open up to the human right activists.

Anonymous said...

Tuan Haji Mustapha Ong,
Terima kasih atas kejelasan kedudukan keahlian UMNO yang berubah dari era 80'an lagi rupanya. Baru kami tau. Islam telah menjadi syaratnya. Alhamdulillah Tuan Haji ahli UMNO rupanya. Tiada isu maknanya sekiranya seorang saudara baru memohon menjadi ahli UMNO. Tapi sekiranya saudara baru itu kembali ke agama lama, bagaimana pendirian UMNO? Sudutnya saudara baru itu berbeza kedudukan dengan taraf Bumiputera (termasuk Portugis, Suku Kaum Sabah)

miniclubman

anakbuah said...

Salam Dato' dan Sdr/i semua,

Saya agak lambat mengulas tajuk Dato' kali ini kerana terlalu asyik memikirkan kemungkinan2 yg terlalu byk. TDM kata dulu DSAI tidak layak menjadi PM atas alasan2 peribadi dan "misteri", baru2 ini beliau berkata mungkin berjaya pula. Tidaklah memeningkan sangat berbanding kes Altantuya (w/pun kita dihidangkan dgn perkara2 teknikal dan konspirasi) kerana sebagai seorang "believer", walau apa yg kita harapkan dan cuba manipulasikan, "ultimatum"-nya "Kun-Faya-Kun"Nya.

Saya perhatikan ada diantara kita yg terlalu obsess samada dgn kata-kata "keramat" TDM maupun ucapan2 berapi DSAI. Bagi saya, apa yg terjadi hari ini adalah sebahagian rencana TDM sejak puluhan tahun beliau menjadi PM. Beliau dilihat sedang memperbetulkan kesan-kesan "rencana2" tersebut. Ya, ada kata2 TDM yg perlu diambil perhatian tetapi politik M'sia bukan semuanya terletak ditangan beliau. Saya belum dpt bayangkan apa reaksi kita sekiranya beliau akhirnya berkata nanti, "hanya DSAI paling layak menjadi PM"?! Adakah ada yg mengatakan beliau sudah nyanyuk?

Kepada negeri2 di Borneo, saya berasa perkembangan sekarang amat menarik tetapi merbahaya bagi suasana politik negara. W/pun "crossover" itu legit dan ianya bukan kali pertama, akibat drpd kuasa berpindah tangan dgn cara ini masih tidak dapat dijangkakan. Dan w/pun permintaan2 tersebut tidak mustahil dipenuhi, bagaimana sekiranya kerajaan PAS juga meminta dikeluarkan minyak dr bumi Kelantan untuk mendapatkan royalti yg sama? Juga atas nama pembangunan dan membasmi kemiskinan? Menteri Besar T'ganu sendiri sudah meminta BN mengembalikan semula royalti hasil petroleum kepada kerajaan T'ganu baru2 ini.

Akhir sekali, berkenaan RPK, adakah sampai ada yg "sanggup ke neraka" (dihumban ke dalam penjara) baru kerajaan memandang serius ketidakpuashatian masyarakat terhadap ketelusan kerajaan dan tindakan eksekutif mencampuri/mempengaruhi institusi kehakiman? Seperti M'sia ini tidak berpelembagaan! Puncanya nampak langsung tidak diperdulikan - masih lagi menyalahkan pihak2 lain drpd memikirkan kelemahan diri/parti dan kerajaan sendiri.

anakbuah.blogspot.com

Nota: Saya berpendapat Petronas atau apa juga syarikat prasarana negara seperti pengurusan sumber air dan tenaga TIDAK SEPATUTNYA eksklusif ditangan PM pada bila2 masa. Ianya terlalu terdedah kepada eksploitasi politik sedangkan sumber air/tenaga/petroleum ini terlalu strategik kepada kepentingan rakyat dan negara. Elok sekiranya diletakkan dibawah kuasa Parlimen agar lebih "kredible" dan hasilnya dinikmati secara lebih adil dan saksama, bukan untuk kepentingan individu atau pihak2 tertentu. Barulah negeri2 Semenanjung Tanah Melayu dan sebahagian Borneo dinamakan MALAYSIA. Bunyinya terlalu idealkah?

Anonymous said...

Salam,

Saya masih tidak nampak Anwar boleh memimpin.

Kita masih tidak ada pemimpin yang bole memimpin...

Yang kita mengharap tak dapat diharap dan yang kita berharap jangan la terlalu mengharap...

A politics played by a small boys..

Athlone

Anonymous said...

Salam buat sdr DKJ,

Izinkan saya membalas teguran daripada beberapa blogger yang telah mengkritik tulisan saya yang mungkin tidak menenangkan setengah pihak bloggers.

Pada pendapat saya KJ's Scribe adalah diantara satu2 daripada weblog yang serderhana dan terbuka. "It is one of the more matured weblog that sieved through all the postings with care and intelligence.No four letter words and no hitting below the belt. No personal vendetta allowed".

Cerita peribadi itu hanya sampingan untuk menyelidkan hal2 yang serius. itu tidak salahkan? Semua bloggers adalah hak masing2 dan bebas bersuara. Hak muklak hanya ada pada tuan yang empunya weblog.

Back to more serious issues.UMNO perlu berubah dan tidak akan relevan sekira nya ada setengah warlord yang menentang mati2 atas cadangan agar UMNO harus direvolusikan mengikut keadaan dan suasana politik pada hari ini.UMNO perlu merangka semula Perlembagaan parti pada PAU akan datang disember ini.UMNO tiada pilihan lain melainkan membuka keahlian kepada semua rakyat Malaysia tidak kira bangsa dan agama.

UMNO akan ditukar kepada "UNITED MALAYSIAN NATIONAL ORGANIZATION".UMNO kini pun bukan parti Melayu mahupun Islam. Ahli2 yang bukan beragama Islam dan tidak mengambil bahagian dalan aktiviti yang berusur fitrah Islam. Kadang2 kita ahli2 yang beragama Islam merasa hairan bahawa terpaksa bersubahat dengan "member2 kaffir".Maaf seandainya kenyataan ini telah menyingung perasaan hatibudi ahli2 UMNO dari Sabah dan Sarawak.

Pakatan Rakyat dibawah kepimpinan Anwar Ibrahim amat merbahaya dan telah mula menggugut kedudukan kuasa politik orang Melayu dan juga mereka berani mengkritik institusi Raja-Raja Melayu secara terbuka. Sifat berpolitik secara "gila kuasa" akan menghapuskan ketuanan Melayu yang telah salah ditafsirkan.

Ketuanan Melayu tidak bermaksud orang2 Melayu adalah lebih istimewa daripada bangsa2 yang lain. Kita ada Perlembagaan dan kita juga ada undang2 dan peraturan pentadbiran.Jika di peringat pentadbiran tidak betul, pihak Kerajaan akan membetulkan kelemahan yang tidak disenangi oleh bangsa yang lain. Itu lah keadilan yang ada pada Kerajaan BN selama ini.

Polisi Kerajaan kita adalah baik dan adil, tetapi kadang2 implimentasi nya lemah dan bermasaalah.Maka, Kerajaan perlu menubuhkan satu badan memantau di bawah PMO atau KSN agar segala masaaalah dan isu sensitif dapat dikesan dengan segera dan diperbetulkan.

Akhir nya saya berharap bahawa kedua-dua pemimpin2 UMNO dan Pakatan Rakyat sedar bahawa hak orang2 Melayu telah mula dicabar secara terbuka. Akhir nya orang Melayu akan hilang kuasa politik itu yang masih ada.

Apakah perjuang orang2 Melayu hanya berdiam diri, apabila ramai orang2 Cina mula menyertai parti DAP dan PKR? Mari kita renung sebentar dan cari jawapan nya untuk kembalikan maruah orang2 Melayu.

Anonymous said...

Pada pemerhatian saya la Dato', kekalahan BN kali ini adalah kerana Kerajaan telah menutup "Swiss Cash". Ini benar- kerana ramai anak-anak melabur dalam swiss cash ini dan boleh menghantar wang itu kekampong dan ramai juga janda-janda di kampong-kampong yang joint swiss cash ini termasuklah juga orang tua-tua yang dah tak berkuasa sangat nak kerja. So, bila kerajaan tutup saja swiss cash ini, para pelabur jadi marah dan bertekat untuk tidak mengundi BN dalam PRU 12 lalu. Jangan jump kepada conclution untuk menafikannya. Fikirkan dulu. Ramai rakyat yang melabur dalam swiss cash tuuuu, yang duit mereka di 'freeze' konon nya tu mempunyai senjata ditangan pada PRU 12 dan menterjemahkan nya di kertas undi. Tak percaya!!!!, kita lihat lah di PRU 13 nanti,(lagi 4 tahun) rakyat akan menterjemahkan nya lagi untuk kali ke 2 dan di situ barulah kita "yaaaaaaaaaaaaaaaaa llllllaaaaaaaaa".

am_yus said...

Assalammulaikum/Salam sejahtera

BIarlah tulisan ini datang pula dari seorang yang bukan ahli politik atau ahli mana2 parti di malaysia ini. Kita akui keperluan untuk mempunyai parti, kerana amalan demokrasi memerlukannya, takkanlah parti bebas akan menubuhkan kerajaan, celaru jadinya. Ramai yang menyuarakan tentang kecelaruan politik masa kini, kecelaruan dipihak UMNO dan BN sebenarnya, hinggakan kita(aku sebenarnya, sebab ada pelajar IPTA yang aku tanya tak pedulikannya sebab sibuk final exam) merasakan kerajaan yang ada kini nampak bergoyang (yang bergoyang belum tentu rebah). Tapi aku tak kisah sangat itu semua, kerana aku orang melayu dan hidup dibumi melayu yang memandang tinggi adat melayu yang tidak bercanggah dengan Islam. Aku risau bila MELAYU bertelagah, mereka lupa memasang strategi atau tak nampak strategi orang lain. Bila UMNO(Watak utama di satu pihak) dan PKR(watak utama dipihak yang lain, aku nampak melayu disini sebab ketuanya adalah ANWAR). Tak kisahlah siapa yang menang, lepas itu mereka letih....maka semasa dan selepas itu ada pihak lain yang memerhati dan meneliti akan menghulurkan apa yang perlu dituruti. Hasilnya nanti, aku risau melayu akan semakin tersepit, bukan kerana kita ditindas, tetapi kerana kelogikan untuk bersaing secara sama rata, kita pasti kalah, aku ulangi , jika bersaing digaris yang sama dengan kaedah yang sama , melayu pasti kalah, bukan pandang rendah kepada melayu. Tetapi kerana aku dan kawan2 aku adalah melayu, kami kenal melayu, kita terlalu istimewa terlalu baik untuk bersaing dengan orang lain. Sebab itu kita lebih selesa tinggal di tanah melayu yang telah di malaysiakan. Kalau melayu berada di perantauan, melayu akan pulang ke tanah melayu, kerana kita melayu. Sebab itu bila berada di bandar, disebalik kemajuan yang ada, hati Melayu ini menangis kerana mencari melayu. Jangan mendabik melayu di kampung, aku juga tak jumpa melayu tulen dikampung,... tapi percayalah halatuju yang ada kini akan melenyapkan melayu....Melayu yang aku maksudkan disini adalah MElayu Islam tulen, yang mana sebut melayu yang praktiknya adalah Islam, itu yang aku maksudkan....

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).