Monday, June 09, 2008

“Harga Minyak Malaysia Kini Antara Yang Termahal”

A Kadir Jasin

[PERINGATAN: Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakanlah nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

PADA hari Sabtu, 7 Jun, akhbar The Star menyiarkan berita bertajuk “PM: Get true picture of global oil price hikes” (PM: Dapatkan gambaran sebenar mengenai kenaikan global harga minyak.)

Kata Abdullah Ahmad Badawi beliau berharap rakyat jelata memperoleh maklumat yang betul agar dapat memahami apa yang sedang dihadapi negara.

Setiap orang daripada kita, kata Perdana Menteri, mempunyai peranan dan tanggungjawab masing-masing di dalam keadaan yang mencabar ini.

“Dengan itu, marilah kita menghadapi bersama cabaran ini dengan daya tahan demi kebaikan negara dan generasi akan datang.”

Tetapi rata-rata, reaksi rakyat jelata boleh disimpulkan begini -- peranan kerajaan menarik balik subsidi minyak dan menaikkan harga minyak. Tanggungjawab kami adalah menganggung bebannya.

Mengambil ilham daripada seruan Perdana Menteri itu, saya melayari Internet untuk “mendapatkan gambaran sebenar” mengenai kenaikan 41 peratus harga minyak itu.

Sekarang fahamlah saya bahawa akibat kenaikan harga sebanyak 78 sen seliter pada tengah malam Rabu lalu itu, harga petrol kini RM2.70 seliter atau RM10.20 segelen Amerika (US gallon). Dalam Dolar Amerika, ia bersamaan AS$3.12 segelen (AS$0.82 seliter).

(Saya terpaksa mengubah kepada gelen dan Dolar Amerika kerana perangkaan global menggunakan ukuran gelen dan Dolar Amerika. Segelen Amerika bersamaan 3.785 liter. Kadar tukaran adalah RM3.27 kepada satu Dolar Amerika.)

Pada kadar AS$3.12 segelen, harga petrol di Malaysia adalah lebih murah daripada di Amerika Syarikat di mana harganya melepasi AS$4.00 (RM13.08) segelen.

Tetapi kita kena ingat Amerika jauh lebih kaya daripada kita. Mengikut Buku Fakta (Fact Book) Agensi Perisikan Pusat (CIA) Amerika, pendapatan purata berdasarkan pariti kuasa membeli (purchasing power parity) rakyat Amerika adalah AS$46,000 tahun lalu.

Dalam bahasa yang mudah, jika pendapatan dibahagikan sama rata, setiap orang penduduk Amerika mempunyai kuasa membeli bernilai AS$46,000 berbanding kita sebanyak AS$14,400.

Itu pun bukan semua rakyat Malaysia mempunyai kuasa membeli sebanyak AS$14,400. Hanya segelintir sahaja yang mempunyai kuasa membeli sebesar itu.

Majoritinya adalah berpendapatan sederhana dan rendah. Mereka inilah yang paling teruk menderita akibat kenaikan harga barang dan perkhidmatan yang akan dicetuskan oleh kenaikan harga minyak.

Segelen minyak berharga AS$4.00 bagi penduduk Amerika adalah “murah” kerana pendapatan dan kuasa membeli mereka tinggi. Manakala pada kadar AS$3.12 segelen bagi penduduk Malaysia adalah “mahal” kerana pendapatan kita rendah.

Pendapatan penduduk Amerika lebih tiga kali ganda daripada pendapatan penduduk Malaysia. Lagipun Amerika adalah negara pengimport bersih minyak manakala kita adalah negara pengeksport. Maksudnya kita mengeksport lebih banyak minyak mentah daripada mengimport.
Para pembesar kita sering mengatakan harga minyak petrol lebih mahal di Singapura. Betul. Harga segelen petrol di Singapura, mengikut laman web Shell Singapura, adalah sekitar AS$6.28 segelen.

Tetapi pendapatan per kapita PPP penduduk Singapura adalah AS$48,900 atau 3.4 kali ganda lebih tinggi daripada pendapatan per kapita PPP kita. Lagipun Singapura negara kecil, pengangkutan awamnya bagus, tambangnya berpatutan dan Singapura tidak ada setitik minyak pun .

Selain itu mereka ada “pilihan”. Mereka boleh menyeberang ke Johor untuk membeli petrol. Bagi membeli segelen di Malaysia mereka hanya perlu membelanjakan sekitar S$2.63 atau AS$1.92 kerana nilai duit mereka lebih tinggi daripada ringgit Malaysia (RM1 bersamaan 42 sen Singapura.)

Tetapi akibat dasar “flip-flop” kerajaan kita – sekejap tidak boleh dijual kepada orang asing dan sekejap boleh -- penduduk Singapura yang berkali-kali ganda lebih kaya daripada kita menikmati durian runtuh setiap kali mengisi minyak di Malaysia.

Rakyat rasa tertipu dan keliru. Pada 3 Jun Menteri Perdagangan Dalam Negara dan Hal Ehwal Pengguna Shahrir Abdul Samad berkata harga minyak hanya akan naik pada bulan Ogos.

Susah kita hendak faham. Berita ini tersebar satu dunia. Jadi Shahrir cakap karut atau memang harga akan naik hanya pada bulan Ogos tapi entah macam mana bos dia naikkan harga lebih awal.

Jadi saya nak tanyalah sikit. Shahrir tidak hadir mesyuarat Kabinet kah? Tidak masuk akal kalau Kabinet tidak dibawa berunding mengenai keputusan menarik balik subsidi dan menaikkan harga minyak yang sangat berat kesannya kepada rakyat jelata.

Atau (atau) Shahrir cuba memberi amaran bahawa kerajaan akan menaikkan harga minyak sekali lagi Ogos ini?

Satu lagi tabiat buruk sesetengah pembesar kita adalah kecenderungan mereka membandingkan Malaysia dengan negara-nagara yang lebih miskin dan lebih mundur.

Kalau kita hendak banding negara kita dengan negara-negara miskin, tidak perlulah kita bersusah payah hendak menjadi negara maju. Kita jadi sajalah macam negara-negara miskin yang kucar-kacir dan rakyat jelatanya menderita.

Perdana Menteri bercakap mengenai kebajikan generasi akan datang. Apakah prospek mereka jikalau hari ini pun mereka tidak cukup makan, tidak cukup pakai dan tidak cukup persekolahan kerana kos sara hidup dan inflasi yang tidak terkawal?

Jadi itulah lebih kurang kefahaman saya setelah membuat sedikit kajian seperti yang disarankan oleh Perdana Menteri ketika berucap sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara Sabtu lalu.

Kesimpulannya, harga minyak petrol (dan juga diesel) di negara kita kini adalah antara yang termahal di dunia berasaskan pariti kuasa membeli (purchasing power parity).

Ia semestinyalah akan memberi kesan yang luas terhadap kuasa membeli dan inflasi serta prestasi ekonomi keseluruhannya.

161 comments:

Anonymous said...

Datuk Scribe,

Granted that world crude prices have been shooting up partly due to the spooking by the US with its talk of war with Iran and the disasterous effects on its occupation of oil-rich Iraq, the decision by clueless Abdullah the Bedouin to nearly double the price was a bad, unkind call.

Even in the US they don't to that.

According to Reuters, the U.S. average price for a gallon of regular gasoline topped $4 for the first time, a survey issued on Sunday by the travel group AAA showed.

AAA's survey showed a national average price of $4.005 per gallon, up from $3.67 a month ago and $3.10 a year ago.

So you see Datuk even in the US the price increases were more gradual. Abdullah the Bedouin can raise prices gradually, say 20 or 30 cents every few months. But no, he and his political goons, sorry Datuk, have to hit us all the way. This is the price we pay for having a flip-flop government.

But what matters is the Malaysian banks will continue to give "unsatisfied" loans and advances to Scomi for its multi-million oil and gas contracts.

Oil industry is dear to Abdullah the Bedouin heart because his son is an oilman working for Petronas. More money Petronas has for carigali, more contracts for Scomi. Don't you see the connection,Datuk? So,boleh jalan with subsidy.

Ex-Banker

BlueMoon said...

Dato'

Bukan itu sahaja, kerajaan tidak memberikan sumber alternatif bagaimana rakyat dapat menangani kenaikan harga minyak. Secara amnya rakyat Malaysia sedar dan akur bahawa harga minyak akan sentiasa naik. Persoalannya, adakah kerajaan yang ada sekarang bersedia?

Mengajak rakyat untuk bersama-sama dengan kerajaan untuk berjimat cermat dan bersama-sama memikul beban subsidi negara memang mudah, tapi apakah formulanya? Apakah langkah jangka panjang yang bakal di ambil oleh kerajaan untuk mengatasi krisis ini? Tiada. Yang ada hanyalah rheotorik semata-mata, dan seperti yang telah Dato' katakan, sekejap boleh dan sekejap lagi tak boleh. Pemberian rebate atau isentif bukanlah jalan penyelesaian jangka panjang.

Lihat kepada negara Jepun, Korea, Taiwan, Hong Kong dan Singapura. Pemimpin2 di sana berpandangan jauh. Mereka sudahpun menjangkakan bahawa minyak akan menjadi satu masalah yang besar lapan tahun yang lalu. Jadi mereka telah mengambil beberapa langkah seperti memperluaskan sistem pengangkutan awam dan menggalakkan pengeluar automobil untuk mengeluarkan kereta jenis hibrid atau kuasa bateri. Dalam situasi yang ada sekarang, rakyat mereka mempunyai pilihan. Rakyat Malaysia tidak ada!

Ini yang membezakan di antara pemimpin yang berfikiran juah dan pemimpin di dalam kotak.

Mohammad

Zainal A. Kasim said...

Salam Datuk,

Saya amat bersetuju dengan Datuk tentang analisa yang dibuat. Walaupun dari segi angka, memanglah kita antara yang rendah angkanya.

Tetapi dari segi realiti, peratusan kenaikan adalah antara yang tertinggi. Selain daripada perlu membayar minyak dengan harga yang tinggi, rakya juga perlu membayar tol yang tinggi, cukai jalan, cukai pintu, cukai makan, cukai perkhidmatan, levi pendatang asing dan sebagainya.

Dalam masa yang sama, Kerajaan GAGAL membendung kenaikan harga barangan dan perkhidmatan. Dalam akhbar hari-hari kita tengok kenyataan Menteri tentang usaha untuk mengawal. Namun di sebalik secebis berita tentang "kawalan" itu, ada pula 10 atau 15 berita tentang kenaikan harga barangan dan perkhidmatan di dalam muka surat yang sama.

Apabila rakyat marah dan memberontak - adalah menifestasi tentang ketakutan rakyat terhadap masa depan mereka. Apa yang tinggal lagi untuk anak dan cucu sekiranya segala-galanya sudah habis dibelanjakan untuk membiayai kos kehidupan yang semakin tinggi? Nak bercucuk tanam? Di KL ni tanah kubur pun dah tak cukup!! Ini kan pula nak bercucuk tanam.

Dalam masa yang sama, marah rakyat adalah tindak balas terhadap kegagalan Kerajaan membendung kenaikan minyak/harga barang dengan bijak. Walaupun ada tindakan (menarik subsidi?) rakyat tidak nampak apa yang Kerajaan cuba buat dari segi jangka panjang.

http://c-bok.blogspot.com

Ibnu Batutah said...

Menteri dan Perdana Malaysia suka berbohong kepada rakyat!

anakbuah said...

Salam Dato',

Saya berkongsi sentimen yg sama dgn Dato' (atau mungkin juga dgn ramai yg lain di blog ini).

Bagi saya lagi, beban kenaikan minyak yg dipertanggungjawapkan dan dihadiahkan oleh kerajaan kepada kita adalah kesan "bala" kita membiarkan pentadbiran sekarang terus berkuasa dan bermaharaja-lela. Bala membenarkan ianya berlaku terhadap kita dan masyarakat kita. Teriakan dan "salakkan" kita tidak banyak merubah pemimpin2 kita dan pada saya, hanya pangkahan kita (di PRU-13 nanti) sahaja mungkin boleh mengubah senario ini. Adakah kerajaan menunggu (teasing) rakyat keluar di jalan2 raya, seperti yg selalu dituduh terhadap gesaan pembangkang?

Nampaknya kita sedang bermain "mind games" dan kerajaan menanti "bom jangka" rakyat meletup!

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Dato'

Bila rakyat tak cukup makan,kita boleh tengok efeknya dalam masa sebulan lagi :

kesihatan tergugat
masalah sosial/curi/rompak
galak buat dosa
hilang nilai murni
sopan santun terhakis
caring,loving society hilang
Tak jumpa Al-Shafie/Al-ghazali

Last2 sekali nak kentut pun susah.

zulkplyjoharis said...

Salam Dato,

Nampak gayanya selepas ni kena belajar balik makan ubi kayu daripada makan nasi sebab semua barang dah naik. Nasib juga ubi kayu tak naik harga juga kalau tak nak makan apa lagi. Minyak naik semua orang susah dan tenat memikirkan pengurusan wang bukan setakat yang kurang berkemampuan malahan yang kaya juga turut menerima tempias kenaikkan harga minyak yang melamapu dalam negara ini. Kecewa dengan pentadbiran kerajaan sekarang yang bukannya mesra rakyat tapi menjahanamkan rakyat saja.

Anonymous said...

Salam Dato'KJ,
Mungkin tiba masanya kedudukan bangsa Melayu dan tahap pariti kuasa membeli mereka yang realistik digunapakai untuk justifikasi ini. memandangkan kita berbilang kaum, Jabatan Perangkaan Negara perlu huraikan data-data penting ini mengikut ras/bangsa, tahap kekayaan dan tumpuan pendudukan. Adakah yang miskin dan susah itu membentuk 50% dari masyarakat malaysia yang berjumlah 23juta? Adakah kebanyakannya Melayu yang menjadi bangsa peribumi tanah ini? Kita perlu ubah pendekatan kita mengikut acuan kita yang berbilang kaum. Adalah tidak adil kita pukul rata semua untuk menjadikan ukuran.

Semak juga statistik negara pengeluar minyak dunia (negara Islam) untuk dibandingkan. Adakah mereka berlaku adil kepada rakyatnya sebagai pemimpin sebuah negara yang mempunyai hasil minyak?

Biar setiap bangsa tahu kedudukan mereka dimasa kini, buatkan statistik berkenaan dengan minyak seperti yang kita buat dengan isu air di Johor/Singapura dahulu. Rakyat semakin cerdik, bukan macam 20 tahun dahulu. Terangkan sebaik mungkin agar yang di kampung pun dapat diterangkan dengan bahasa yang mudah oleh anak-anak mereka.

Saya rasa Shahrir Kunci ini tidak dapat menyelami kesusahan yang ditanggung rakyat, mungkin disebabkan beliau ialah menantu Raja Gula - Robert Kwok, rakyat yang terkaya di Malaysia No 1. Atau mungkin Pak Lah tidak mempedulikan nasihatnya, BULL DOZE sahaja dengan kezutan-kezutan seram!!!! Horrorlah Pak Lah!!!Dengan kedudukannya sebagai menteri sekiranya banyak komoditi utama yang dipunyai oleh bapa mertua, bincangkanlah untuk membantu demi kabajikan rakyat. Masalahnya profit mengatasi pahala!!! Jadilah anak menantu penasihat yang baik dan contoh serta berjiwa rakyat.Mintalah bantuan Datin untuk bercakap dengan bapa mertua sekiranya bahasa susah sangat nak faham. Mo man tai! Jangan jadi macam anak menantu Pak Lah yang rakus!!!!!!

mie said...

Salam Dato',

pemimpin negara kita (Malaysia) seharusnya lebih bersifat adil dalam membuat keputusan.

Pada hari 3Jun Shahrir berkata minyak akan naik pada bulan Ogos.. tapi... hari ini umum, esok naik.. (kelam kabut semua rakyat jelata).

Dari sini kita dapat lihat tiada persefahaman antara keputusan mereka bersama, seorang kata ini, dan seorang lagi kata itu.

Sekarang, harga barangan lain mula naik, pengangkutan awam yang tidak seberapa baik juga turut naik. Bas-bas ekspress, keperluan harian semakin meningkat kos seharian rakyat.

Apabila Pak Lah umum supaya adanya larangan ke atas Singapura dan Thailand, rakyat mula bersuara, "ya, subsidi kita, kenapa mesti beri pada orang lain". Sekarang, apabila minyak kita naik, larangan tersebut ditarik balik. Minyak yang sekarang ini pun masih lagi ada subsidi, kenapa masih perlu diberi hak ke atas orang luar.

Kerajaan harus peka dalam semua masalah yang ada. Memikirkan balik pembayaran rebet yang diberikan kepada golongan tertentu, dan pembayaran rebet.

Penggunaan MyKad adalah salah satu cara, kerana apa gunanya kad yang secanggih itu, jika tidak digunakan secara menyeluruh.

Terima kasih Dato'.
Saya linkkan pada blog saya, http://muhamadazmi.blogspot.com

Anonymous said...

Salam Dato',

Mengeluh saya ketika mengisi minyak mlm semalam. Sebelum ini hanya RM53 utk full-tank, tapi semalam dah menjadi RM80. Bingung nak fikir budget.

Mcmana nak ubah cara hidup?
Pak menteri semua mewah, elaun pun lumayan..setakat bercakap boleh LAH

Hari ini, yg menjelikkan saya komen Shahir mengenai elaun Menteri. Tidak munasabah?? Atau mungkin takut elaunnya di potong? Beri komen mcm budak sekolah.

Terus terang, saya malu mengaku Abdullah Badawi itu Perdana Menteri Malaysia.

Untuk sekian kali nya, saya ingin mengucapkan tahniah kepada PM Abdullah Badawi kerana berjaya menjadi PM Malaysia yg paling di benci oleh rakyat, dan dihina seluruh dunia(kecuali S'pura)

Jai-USJ

Cucu Tok Selampit said...

Salam Dato',

Nak buat macam mana. Pememrintah kita sendiri fail jurusan ekonomi. Tu yang pergi ambil Pengajian Islam. Dah terlebih belajar tu yang timbul Hadhari tu yang ada had dan ada hari. Depa para menteri tak pa la Dato'. Semua sponsor, ini elaun, sana elaun. Kami ni kais pagi makan pagi. Depa ni mana nak ingat masalah rakyat, janji pokek penuh. Dato' percaya ka orang macam ni nak tolong rakyat?

tajudin said...

Dato,

itu yang saya heran betul. semua pi meeting sama. bila keluar meeting semua cakap bercanggah. sorang kata minyak naik ni khabar angin la, sorang kata Ogos la..

lawak yang menyakitkan hati...

Akmal Hisham Abdul Rahim said...

Salam Dato.

Pak Lah dan seleruh kepimpinan Barisan Nasional pada hemat saya, ingin membalas dendam kepada rakyat yang mengundi Pakatan Rakyat.

Perkara yang membuatkan saya 'sakit hati teramat' kepada Pak Lah apabila dia meminta rakyat supaya tukar cara hidup...

Tengok saja pemimpin-pemimpin politik Malaysia dan pegawai-pegawai kerajaan yang hidup MEWAH bagaikan Namrud, membelanjakan duit rakyat yang banyak!

Bila keputusan untuk menaikan harga minyak dibuat, adakah kerajaan telah melakukan kajian terperinci? Selepas pengumuman, semua kementerian kata kami nak buat kajian...sebelum nak naik minyak takkan tak kaji dulu?

Kita patut tukar kerajaan.....

kuanderas said...

Salam Dato,
mohon ulasan Dato tentang cadangan Anwar Ibrahim yang mahu menurunkan harga minyak serta merta.

Saya bimbang 16 September Malaysia nanti bertukar kerajaan.

Saya selaku ahli UMNO berasa amat malu di bawah kepimpinan Pak Lah.Perkara-perkara seperti :-
1.Kenaikan harga minyak melampau selepas jaminan berlaku pada Ogos ini.
2.Kekalahan Pulau Batu Puteh
3.Gambar tertidur sana sini
4.Gambar dengan Michelle Yeoh
5.Isu MB Terengganu
6.Perlantikan Zaid Ibrahim
7.Tiada rasa hormat pada Tun Dr.M
8.Kehilangan kuota yang banyak dalam JPA untuk anak Melayu
9.Pelbagai lagi yang tak tersenarai

UMNO kini menjadi perlekehan ahli lawan & juga ahli komponen BN.

Sewaktu saya dulu Universiti dahulu, ketika ramai rakan-rakan saya menyokong Anwar Ibrahim & pembangkang, amat senang untuk berhujah dan menjelaskan rasional & tindakan Tun Dr.M

Kini, sukar untuk menjelaskan rasional tindakan-tindakan Pak Lah. Geram sungguh dibuatnya.

Moga peralihan kuasa berlaku dengan cepat!!!!!

Anonymous said...

Salam Dato',
Saya tak faham betul bab PM dan anggota kabinetnya berkata: Akan dan terus menolong rakyat. Tolong ape bendenya!! Saya dah habis kata-kata makian untuk mereka.
Mula-mula potong subsidi, kemudian naikkan harga petrol dan diesel. Kemudian naikkan tarif elektrik pulak. Dua benda inilah ibu atau asas berlakunya kenaikan harga pada segala jenis barang (termasuk keperluan asas) dan perkhidmatan. PM dan kabinetnya tak tahu ke? Atau buat-buat tak tau?!!
Kemudian tu, sibuk pulak nak bagi rebate RM625 dan lain-lain, nak buat penstrukturan semula cukai jalanlah, cukai pendapatanlah, dan entah apa-apa lagi. Daripada buat semua ini, lebih baik bagi subsidi minyak, supaya harga petrol dan diesel tak naik, tarif elektrik tak naik, dan harga barang (termasuk keperluan asas)dan pelbagai perkhidmatan lagi tak naik. Pakcik, Makcik yang menoreh getah, menanam padi, dan menangkap ikan sungai dan yang buat kerja kampung tu dapat jugak menikmatinya. Nampaknya bilangan rakyat termiskin di Malaysia akan bertambah. Yang middle income group pun nampaknya akan terjerumus dalam lower income group, sebab kuasa beli mereka dah menjunam.
Apabila kuasa beli menjunam, dan rakyat mula berjimat cermat, ekonomi tentu akan berputar lembab. Tidakkah ini merupakan satu tanda awal berlakunya kemelesetan ekonomi? Apa pandangan Dato'?
Wassalam

Anonymous said...

Dato,

Apakah Dollah dan menteri nya faham maksud "nilai atau value" setiap sen hasil dari usaha yang di buat oleh setiap manusia.

Kalau mereka faham maksudnya,pasti mereka tak akan bercakap seperti burung kakak tua yang tak tahu maksud apa yang mereka cakap kecuali mereka memang nak berbohong atau dalam bahasa politik "counter critism"

tipulagi said...

Emmm terima kasih atas penerangandan kajian dato. Cuma saya rasa klu difikir secara logik pun rakyat yg sekolah tak tamat darjah 6 pun boleh fikir. Mana mungkin negara pengeluar petroleum mengikut telunjuk negara pengimport penuh petroleu. Pastu harga mahal gila.

Tunggu masa saja la nanti bila statistik menunjukkan malaysia adalah negara paling ramai mempunyai rakyat yang berstatus muflis. Kenapa? Harga minyak naik, of coz barangan n perkhidmatan pun naik. Tapi taraf hidup? Tak naik malah merundum lagi.

Anonymous said...

salam sejahtera,
para pembesar negara antah berantah ini semakin buka mulut semakin menyakiti hati kami.
aku sumpah hangpa semua jadi minyak,aku sumpah hangpa semua jadi minyak,aku sumpah hangpa semua jadi minyak.
mai kita pakat-pakat sumpah depa semua jadi minyak.
wow...

A KADIR JASIN said...

Sdr Kuanderas, antara lain, berkata: "mohon ulasan Dato tentang cadangan Anwar Ibrahim yang mahu menurunkan harga minyak serta merta."

1. Boleh dilakukan, tetapi kena cari sumber gantian untuk menampung kos subsidi;

2. Mungkin perlu menaikkan beberapa jenis cukai, seperti cukai import dan cukai jalan ke atas kereta mewah yang berenjin besar.

Tetapi kalau berjaya, kesan hasil sementara sahaja. Lama kelamaan, import, penjualan dan penggunaan kenderaan enjin besar akan berkurangan;

3. Mengaharamkan atau mengenakan harga khas yang lebih tinggi ke atas pembelian petrol/diesel oleh kenderaan yang tidak berdafter di Malaysia;

4. Saya mahu melihat/mendengar cadangan yang lebih konkrit dan terperinci oleh Anwar dan Pakatannya daripada cakap-cakap kosong sahaja.

Sdr Jai, antara lain berkata: "Mcmana nak ubah cara hidup?
Pak menteri semua mewah, elaun pun lumayan..setakat bercakap boleh LAH."

Tanya mereka apakah mereka akan terus guna pesawat mewah dan berfoya-foya di luar negara atas alasan lawatan rasmi dan lawatan sambil belajar?

Minta Shahrir bentangkan secara terperinci gajian, elaun, kemudahan dan "claim" para pembesar negara.

Sdr Zulkplyjohari, antara lain, menulis: "Nampak gayanya selepas ni kena belajar balik makan ubi kayu daripada makan nasi sebab semua barang dah naik. Nasib juga ubi kayu tak naik harga juga kalau tak nak makan apa lagi."

Apa salah makan ubi kayu. Saya tak berhenti makan ubi kayu dan daun ubi kayu. Ubi rebus dengan kelapa dan guna melaka sedap!

Tapi kalau harga baja naik, racun serangga naik, permintaan naik, pengangkutan naik, harga ubi kayu pun naik juga.

Saya tanam ubi kayu keling rumah. Baru buat pagar batang ubi kayu macam masa di kampung dulu.

Tidak rugi berbakti kepada bumi. Tapi kabarnya ada seorang pembesar yang tebang pokok di keliling kediaman rasmnya untuk buat padang golf mini!

Terima kasih.de

jojo51 said...

Datuk,

Itu baru perbandingan mengenai harga minyak.

Cuba kita bandingkan pula harga kereta. Kalau diMalaysia, seorang siswazah akan dapat gaji RM1,500.00-RM2,000.00 sebulan. Mungkin selepas 3 tahun bekerja dapat RM2,500.00. Harga kereta baru yang murah pun sekitar RM40,000.00. Kena berhutang selama 7/8 tahun. Dinegara barat seperti USA,atau Australia, N. Zealand dll siswazahnya akan dapat gaij sebulan lingkungan USD1,500.00-USD2,000.00. Akan tetapi harga kereta baru termurah sekitar USD7,000. Ambil masa tidak sampai 3 tahun untuk langsai hutang.

Kenapa pula nak bandingkan dengan Singapura. Naik basikal pun boleh keliling pulau dalam masa yang singkat. Ada kereta pun orang-orang singapura simpan kat rumah. Terlalu dekat dengan pejabat. Harga petrol tinggi pun apa dia orang kisah. Masuk segelen boleh tahan berhari-hari.

Kerajaan kita tak jujur. kalau jujur tunjukkan statistik yang terperinci bagi semua negara didunia. Statistik bukan sahaja mengenai harga seliter, tetapi per capita income, harga kereta, net exporter atau net importer minyak, sistem pengangutan awam dsbnya. Ini tidak, maklumat penting disorok dan hanya beri maklumat yang terpilih. Kemudian minta rakyat supaya memahami rasional kenaikan harga petrol yang amat tinggi itu.

Saya yakin jika negara dibawah Tun cara penyelesaiannya akan berbeza serta lebih kreatif tanpa menyusahkan rakyat jelata. Tun punyai idea yang orang lain sendiri tidak dapat fikirkan. Lihat sahaja komen Tun dalam blognya. Pendekatan yang beliau cadangkan itu langsung tak terfikir oleh ahli ekonomi kita mahupun seluruh ahli kabinet. Semua fikir cara tradisional/conventional.

Negara barat memang mahu kita buang semua subsidi supaya ekonomi kita tidak lagi dapat bersaing dengan mereka. Orang-orang bijak kita seperti Pak Lah, Shahrir, Nor Yackop percaya sangat dengan saranan dari IMF dan bank dunia. Mereka malu nak minta pandangan Tun kerana takut dilabel sebagai benak.

Anonymous said...

Salam,

Elaun menteri2 patut kena potong juga, Sbb duit yang bayar elaun menteri tu duit rakyat juga. Rakyat tanggung susah (sbb minyak naik), cakap kita sama2 berjimat cermat, padahal menteri2 tak rasa apa pun sbb dapat elaun itu ini, gaji pun besar. Duit elaun rakyat yang bayar. Tapi rakyat makin kedana.

Bukan nak suruh duit elaun tu boleh tampung kenaikan harga minyak pun, tapi sekadar berat sama di pikul yg ringan sama di jinjing. pak menteri boleh la menikmati harga minyak yang baru bersama2 rakyat jelata ni. Sama2 bayar kat pump station. Sama2 rasa betapa murah harga minyak kita banding dgn negara2 miskin yg lain.

So sekarang ni cam mana Pak Lah? pakai teknik apa ni nak atasi harga minyak? ada plan mesra rakyat tak? Harga minyak ikut harga pasaran dgn 30sen je subsidi? Kalau minyak naik lagi 140 usd setong 160 usd setong? Tak cukup 2.70 la ye kena naik lagi 3 ringgit ke 4 ringgit ke ye tak?

Harga minyak nak turun? skrg ni harga minyak tgh naik. Opec tak nak tingkatkan pegeluaran minyak, dia cakap bekalan sekarang mencukupi, harga sekarang adalah spekulasi, sbb ketegangan asia barat, permintaan tinggi India dan China dan baru2 ni ancaman Isarel nak serang Iran. Tak semena2 harga minyak naik lagi. Betul juga. Masalahnya harga minyak terus naik tak de tanda2 nak turun. Opec pun terus berkeras.

So harga minyak malaysia nak naik lagi la ni. bukan setakat 2.70sen seliter je tak gitu?

Anonymous said...

Salam Dato'

Petikan tulisan Tan Sri Mohamad Nor Yaacob yang telah dikongsi bersama oleh mekyam:

"No other Prime Minister in the world, either in developed or developing countries, employs such a hands-on approach in managing the economy. We can see, therefore, that it was not the exchange control measures per se that saved the country but the man --- Dr. Mahathir Mohamad --- himself."

Soalan yang bermain di fikiran saya " Adakah pemimpin-pemimpin negara menyelesaikan masalah yang sedang kita hadapi mengunakan pendekatan dan mempunyai semangat yang telah ditunjukkan oleh TDM semasa krisis 1997/1998?


Kanta

Anonymous said...

salam,

Elaun menteri2 patut kena potong juga, sbb duit yang bayar elaun menteri tu pun duit rakyat juga. rakyat tanggung susah cakap kita sama2 berjimat cermat, padahal menteri2 tak rasa apa pun sbb dapat elaun itu dan ini, gaji pun besar. Duit elaun rakyat yang bayar. Rakyat makin kedana.

Bukan kata potong duit elaun tu boleh buat bayar subsidi minyak negara. Memanglah tak logik, tapi supaya menteri2 dapat merasa kenaikan harga minyak ni dgn nyata. Berat sama dipikul ringan sama di jinjing. Kata nak sama2 berjimat cermat so rasalah sendiri harga minyak yang lebih rendah berbanding negara2 lain ni, terutama negara2 miskin. Tak bandingkan dgn Negara Brunai ke?

So sekarang ni macam mana Pak Lah? Pakai cara apa nak tangani harga minyak ni? Ada Plan mesra rakyat tak? Harga minyak ikut harga pasaran dgn 30sen je subsidi? Kalau minyak naik lagi 150usd setong? 170 usd setong? mcm mana? tak cukup rasanya dgn rm 2.70 sen seliter mesti kena naik lagi. 3 ringgit ke 4 ringgit ke seliter tak gitu?

Harga minyak nak turun? Skrg ni harga minyak tgh naik. OPEC tak nak tingkatkan pengeluaran minyak sbb dia cakap bekalan minyak dunia mencukupi, harga sekarang adalah harga spekulasi contohnya sbb ketegangan di asia barat, permintaan tinggi negara Cina dgn India, dan yg baru2 ni ancaman Israel nak serang Iran terun harga minyak melonjak naik. Betul juga .. harga spekulasi. tapi masalah nya harga minyak tak turun tapi terus menaik. OPEC pun terus berkeras.

So harga minyak Malaysia nak naik lagi la ni, bukannya setakat 2.70 sen tapi terus manaik tak gitu?

Anonymous said...

Datuk,

Saya terpanggil untuk memberi komen di laman blog datuk ini pertama kali setelah selama ini menjadi pembaca setia setiap artikel yang diterbitkan.

Saya merasa merupakan tanggungjawab saya untuk memberi komen terutama sekali tentang isu kenaikan minyak yang pada hemat saya harus diterima oleh semua.

Kesan utama kenaikan harga minyak adalah kenaikan harga barang-barang yang memang agak mustahil untuk dibendung.

Kerajaan pada firasat saya sudah pun mengetahui tentang corak kenaikan minyak dunia yang bermula pada tahun 2003. Secara mudahnya kerajaan mempunyai tempoh 5 tahun untuk melaksanakan projek -projek atau dasar yang dapat membantu dari segi pengangkutan awam dan juga pengangkutan barang.

Kurang penekanan dalam pelaksanaan jaringan pengangkutan awam yang cekap dan maju sekaligus telah memberi kesannya kini dengan kenaikan harga barang akibat kos pembuatan yang meningkat ditambah pula dengan kos pengangkutan yang naik mendadak.

Kerajaan perlu bertanggungjawab terutama sekali ahli politik yang dilantik oleh rakyat kerana mereka telah gagal dalam perancangan dan juga pelaksanaan segala projek yang dirancang.

Alasan penangguhan projek yang telah dirancang demi untuk menumpukan kepada projek mesra rakyat sudah makin basi kerana kenaikan lepas sebanyak 30 sen yang mana wang yang dijimatkan akan digunakan untuk meningkatkan pengangkutan awam tidak lansung dirasai oleh rakyat.

Anonymous said...

Dato,

hari tue kata orang luar tak boleh beli minyak dalam negara.. sekarang lepas naik 80 sen bleh beli pulak.. sedangkan harga minyak di negara seberang mencecah USD 4.. kita masih lagi duk beri subsidi minyak pada orang asing..

berdosa beri makan beruk dari anak sendiri mati kelaparan..

Da Real Deal said...

Datuk,

Sekarang terbukti bukan PM sahaja yang dituduh Flip-flop, Shahrir pun sudah terikut-ikut jadi flip flop. Itulah dia, lain pengkritik jalanan dan lain apabila sudah menjadi menteri. Seharusnya Shahrir meletakkan jawatan kerana secara terang2 di pusingkan bayangan keputusannya. Kerana seorang menteri yang tidak tahu mengikut saluran kabinet mengeluarkan kenyataan, rakyat terpaksa menderita 2 bulan sebelum waktunya.

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Saya difahamkan (daripada sumber media utama tempatan), selain rakyat, pihak kerajaan juga terjejas pendapatannya dengan kenaikan harga minyak dunia.

Soalnya kenapa ini berlaku? Bukankah kita pengeksport bersih petroleum? Bukankah kita juga pengeksport utama dunia bagi komoditi kelapa sawit?

Kenaikan harga minyak dunia ini telah begitu lama dijangkakan. Malah kenaikan agresif harga minyak dunia ini mula berlaku lebih kurang 5 tahun yang lepas. Merujuk kepada blog Dr. Mahathir, harga minyak dunia pada 2003 adalah USD30 setong dan sekarang harganya adalah USD130 setong.

Pada 28hb Februari 2006, harga petrol tempatan naik 30sen.

PM minta kita semua ubah gaya hidup. Menteri Kewangan II dalam temubual dalam "The Excange" mengusulkan bahawa jumlah subsidi yang ditarik balik itu akan digunakan untuk menaikkan taraf pendidikan dan pengangkutan awam.

Kementerian Pertanian diberi nafas baru dan misi baru. Kajian penggunaan biodiesel dan biofuel dimulakan. Banyak lagi aspek-aspek lain yang dibincang dan diketengahkan bagi mempersiapkan negara dan rakyat menghadapi situasi seperti hari ini pada tahun 2008.

Saya sekadar menyenaraikan mana yang terlintas di fikiran saya sekarang sahaja. Tempohnya adalah dua tahun lebih sejak kenaikan harga 30sen itu.

Namun apa yang dibincang itu hanya jadi minit dalam lapuran sahaja. Usaha dan kajian hanya tinggal sekadar usaha dan kajian semata-mata.

Bayangkanlah :

1.jika negara hari ini menggunakan biofuel dan biodiesel secara meluas, saya berpendapat kos sara hidup kini akan dapat di kekalkan seperti pada tahap 2006 atau mungkin lebih baik.

2.jika kementerian pertanian dapat mencapai objektif misi barunya, ayam, beras dan lain-lain sumber makanan dapat dikurangkan import dengan ketara.

3.lebih ramai yang menggunakan pengangkutan awam yang boleh diharapkan.

4.berbanding dengan penawaran kursus peringkat diploma dan sijil yang begitu meluas dalam bidang vokasional sekarang, mungkin telah dipelbagaikan dengan tambahan kursus sijil dan diploma dalam bidang perakaunan, perkhidmatan kesihatan, pertanian dan lain-lain.

Seperti saya katakan tadi, senarai ini hanya sekadar senarai yang terlintas dalam fikiran saya buat masa ini.

Sejak 28hb Februari 2006, kita telah di kemukakan belanjawan tahunan sebanyak 2 kali. Pelbagai elemen telah diketengah dalam kedua-dua belanjawan tersebut untuk menghadapi situasi dunia seperti ini.

Amat janggal jika kita perhatikan, Dato' Shahrir yang menjadi sasaran, diminta memberi penjelasan sedangkan sukar kita mendapat komen daripada kementerian kewangan atau sekurang-kurangnya Bank Negara. Yang membuat usul dan keputusan bukan beliau. Malah menurut beliau, harga minyak tempatan hanya akan dinaikkan pada bulan Ogos nanti.

Sayang sekali, pada hari ini, kita berada di dalam keadaan tersepit seolah-olah kita tidak pernah bersedia.

Menurut media utama tempatan, kerajaan tersepit dan tiada pilihan. Jika begitulah keadaannya, harap faham, lebih tersepitlah keadaannya kita orang kebanyakan.

Anonymous said...

Kerajaan BN buat rakyat macam anjing,,,,bila minyak nak naik maka keluarlah rakyat keseluruh stesen minyak sampai ader yang kemalangan,,,maut,,,sedih,,hiba,,,

mn said...

A.kum Datuk,

1. Datuk terlupa tulis satu perkara iaitu penduduk negara kita cuma 25 juta orang.

2. Jadi lagi tak munasabah kalau negara pengeluar minyak 650,000 tong sehari tiba2 harga minyak RM2.70 seliter?

3. Datuk tolong beritahu sesiapa yang dah naik minyak, tolong pergi ambil 'mancis api' kat blog saya...free tak kena bayar?

http://sukj.blogspot.com

mantra-indeeptots said...

Dear Datuk

Selama mana rakyat harus dipermainkan kerajaan? Carilah kaedah yang lebih simple untuk rakyat di luar bandar lebih faham.. really.. really pity them..

If you could answer this for me.. Are ministers part of rakyat too?
http://mantra-indeeptots.blogspot.com/

anas mohiddin said...

Salam Datuk,

Saya percaya setiap keputusan yang diumum oleh PM sebenarnya tak ada bincang dalam kabinet.

Apa rasionalnya hari ini stesyen minyak boleh jual minyak kepada kenderaan asing pulak. Bukankah dalam setiap titik minyak itu ada wang sabsidi utk rakyat kita.

Sayang sungguh kerajaan kita kat orang Singapore dan thailand ni.

Kesian orang kampung, kerajaan sepatutnya rangka dulu insentif untuk bantu rakyat sebelum umum kenaikan harga minyak. Ini umum dulu baru nak pikiaq.

Yang sedihnya dasar kerajaan hari berubah setiap hari. Rakyat dah pening kepala. Hidup dalam keadaan tidak aman lagi. Bimbang nasib masa depan, bolehkah pendapatan yang tidak berubah ini akan mampu menampung hidup untuk bulan depan.

Nak tanya sikit kalau minyak dunia naik, minyak petronas tak naik ka ?

Petronas untung berkali ganda disebabkan kenaikan harga minyak tak pernah diumum. Yang umum kos petronas meningkat.

Saya dah tak nampak kerajaan BN mampu menjaga kebajikan rakyat lagi kerana barisan kabinet yang dok ada pun tak boleh pikiaq dah macamana nak cari duit selain dari harap duit petronas tu saja.

Anonymous said...

Dear Dato,

The sudden steep fuel hike by the Pak Lah administration have caught many Malaysian by surprise.Malaysian are force to drive as we do not have an alternative and reliable public transport system to rely on unlike in Singapore.Hence the Rakyat are paying for the incompetency of the BN government.It is ridiculous to compare our fuel prices with non oil exporter contries.

Anonymous said...

Assalammualaikum,

My anonymous name is yorgyb....

Saya rasa kita patut berbangga dan berterima kasih kepada "kera"jaan kerna menaikkan semua harga kerana lepas nie bulehlah kite belajar berjimat cermat.....

Hanya Allah sahajalah yg berhak membalas jasa baik "kera"jaan skang nie...

Terima Kasih "KERA"JAAN..........

Anonymous said...

Salam Dato AKJ,

Dimana-mana di dalam tanahair kita sekarang ini rakyat menyumpah seranah kerajaan disebabkan kenaikan harga petroleum.

Rakyat semakin terhimpit, terbeban dengan kenaikan tersebut dan paling membimbangkan kenaikan tersebut akan menjurus kepada kenaikan indeks jenayah seperti ragut dan indeks pesakit mental disebabkan tekanan melampau nak mencari wang sara hidup.

Kenaikan petroleum akan menyumbang kepada kadar pengangguran dan kadar pengangguran menyumbang kepada salahlaku jenayah. Semuanya ada rantaian.

Kepada kerajaan BN yang 'buta' ini,
lihatlah kesan ekonomi rakyat jelata sebelum menaikkan sesuatu barangan kerana kesannya akan dirasai juga oleh kerajaan itu sendiri apabila produktiviti rakyat akan menurun.

Yang paling pasti kerajaan BN juga akan turun takhta apabila asyik menaikkan harga barangan.

Syabas BN.

Anak_Parit

Unknown said...

jadikann petronas jabatan kerajaan maka tak timbul isu subsidi, saya pun tak faham, kita jual minyak mahal, tapi dok heboh kena bagi sudsidi, brunei tak ada pun heboh-heboh, tak boleh tiru macam brunei urus dia pun minyak ke?

Rockybru said...

Tok Scribe,

Peliknya harga rokok kita amat murah. Compare dengan Spore, sekotak hampir RM25. Kita punya more than half price! Di UK, kalau saya tak silap, harga sekotak rokok lebih RM30.

Prioriti tunggang terbalik, kerajaan kita hari ni.

rocky said...

lato,

I agree with your views and arguments. if I may add is that our car prices are one of the highest in the world as well and thus we are already footing for the subsidy via taxes on cars. Not to mention we are subsidising the AP kings as well so they can get rich, well you know they need all the help they can get while the rakyat need to learn to stand on their own 2 feet. what a fair and prihatin gomen, don't you agree.

I thought Sharir was smart but he is either stupid or we are stupid and to that I can say we are not stupid but he and the the rest of HP6 cabinet think we are.

Time for a change in gomen as far as I'm concerned.

Anonymous said...

Dato, dan semua yg dihormati,

Saya adalah peladang secara kecil-kecilan.

Kenaikan harga minyak yang sebegitu "rakus" membuat saya termenung.
Ladang saya nun jauh di pendalaman dan tidak punya bekalan air paip mahupun bekalan letrik.

Setiap minggu saya harus berada di ladang untuk memastikan kebajikan pekerja terjaga dan kerja-kerja yang ditugaskan lancar.

Saya menggajikan anak-anak tempatan yang dulunya hanya menoreh atau lepak-lepak saja di kampung. Kalau mereka balik kampung setiap raya mereka kata dapatlah beli daging dan pakaian baru untuk ibu bapa mereka.

Bila harga minyak naik begitu mendadak, saya jadi buntu. Kalau dulu kos pergi balik saya seminggu adalah RM100. Skarang ni dah jadi RM140. Kalau dulu kos petrol untuk menjana semua mesin saya sebulan RM200, skarang dah naik jadi RM280. Selain gaji saya sediakan beras, gula dll yang dah pun mahal macam nak beli emas.

Permintaan hasil ladang mulai mengurang kerana orang ramai dah mula berjimat dalam berbelanja. Pendapatan saya semakin ciput. Kos saya semakin meningkat. Saya buntu.

Kalau saya cerita mengenai kenaikan harga barang pada pekerja saya mereka hanya senyum sinis. Mereka kata mereka tak faham atau sengaja tak mahu faham. Apa-apa pun saya fahami apa maksud mereka. Saya akur kebajikan mereka mesti dipentingkan.

Nak ambik pekerja asing lebih mahal kosnya. Upah pekerja asing sekarang ni pun sangat tinggi. Jadi lebih baik saya gajikan anak tempatan yang sudi bekerja dengan saya.

Kos yang tinggi sangat mendesak. Baja naik. Petrol naik. Kos-kos bersangkutan naik. Kalau Ogos nanti kos ini masih naik terpaksa lah saya kembali kepada zaman batu untuk berladang. Potong rumput dengan sabit. Keluarkan hasil menggunakan kereta lembu. Pekerja dan saya makan ubi saja. Dan kalau tiba hari raya tahun ni setakat solat sunat hari raya saja. Tak dapatlah balik kampung kerana melibatkan kos yang tinggi. Mak saya akan rasa sedih dan akan rasa terpinggir kerana anak-anak tak dapat balik kerana dah tak mampu. Institusi keluarga mulai reput.

Secara amnya, kadar kenaikan yang dibuat memang tidak masuk akal langsung. Saya hairan sebegitu ramai ahli ekonomi di Malaysia tidakkah Kerajaan ambil pandangan dari mereka akan reaksi rantai (chain reaction) yang akan berlaku kepada keseluruhan ekonomi di Malaysia?

Tidakkah mereka tahu bahawa kenaikan harga yang begitu besar akan melibatkan keseluruhan kenaikan harga-harga lain yang berpunca dari kenaikan ini?

Tidakkah mereka tahu bahawa pengguna akan menjadi lebih "kedekut" untuk berbelanja?

Akibatnya peniaga mendapat pendapatan yang lebih kecil. Maka keuntungan akan menjadi lebih kecil dan bukankah Kerajaan yang akan rugi kerana cukai juga akan mengecil?

Bila cukai korporat mengecil barangkali Kerajaan akan menaikan semula cukai pendapatan/perkhidmatan maka rakyat juga akan rasa terhimpit.

Apakah kita rakyat yang sangat kecil pendapatannya yang dah tak tahu lagi nak "adjust" cara hidup kita sebelum semuanya naik disuruh "adjust" lagi?

Apakah pelan tindakan Kerajaan menjaga kebajikan rakyat miskin sesudah membuat keputusan yang sangat tidak prihatin ini?

Apakah mengurangkan sabsidi dan menaikan harga minyak menyatakan "our problem is solved".

Bagi saya Kerajaan sebenarnya sudah "ignites more problems". Binatang berbisa yang selalunya pasif akan menyegat bila menghadapi tekanan. "Social crimes" akan mula menular. Rasuah akan menjadi "rampant". Yang kaya akan tetap kaya tetapi yang miskin akan semakin papa.

Kenapa semua menteri yang berkenaan tiada menceritakan pelan tindakan mereka? Bukankah pelan tindakan ini harus diwar-warkan selari dengan keputusan kenaikan harga minyak?

Tidakkah mereka semua faham apa itu pengurusan risiko? (risk management). "When you create a problem u must be able to mitigate them!" Kalau takat suruh orang bersabar atau suruh orang ramai "adjust to changes", mak cik jual nasi lemak pun boleh cakap.

Saya rasa "high time for anybody" yang terasa "to take a good look at themselves and it would not hurt us if you decided to quit. We just don't want to see Malaysia plunged into deeper economic trouble. What done is done". Dengarlah rintihan rakyat. Dengarlah pendapat semua orang sebelum semua orang menganggap kita seorang "idiot".

Maaf kerana sedikit emosional.

Wassalam.

Dari isi hati
Papaithesailormantuttuttt

The Editor said...

Datuk,

Have u ever considered comparing the country's neighbouring rates per liter plus the cost to purchase the cars. Cost of cars in our northern neighbour is much cheaper tho their petrol can be slightly expensive. This has to be seen in a more holistic view ie if u can afford to buy a car, can u not afford to pay for the petrol ;-)

Hartini Omar said...

Dato'
-ini lah jadinya kalau pemimpin asyik nak meniiiipuuuuuuuuuuu je..
-hari ni menipu, esok kembali menipuuu
-sudahnya, rakyat jelata lah yang tertipuuu....

ini munafik namanya.. astaghfirullah... geramnya tak terkata!!

bersabarlah (inna maal usri yusra) "sesungguhnya dalam kesusahan itu ada kesenangan" - sekadar menenangkan hati dan minda yg serabut berkocakan

TakiAki said...

tabik Dato...

bila shahrir kata harga minyak akan naik pada bulan ogos ini, saya cuba untuk tidak berprasangka buruk,tetapi apabila kerajaan mengumumkan larangan jualan minyak kepada warga asing,terbit pola keraguan didalam akal politik yg telah kerajaan semaikan dalam kepala saya.

namun keraguan itu cepat saya matikan dengan alasan keputusan yang di ambil oleh kerajaan ni adalah untuk membela hak warga kita, dan ia sewajarnya di julang tinggi oleh rakyat sampai ke langit ketujuh..

tetapi apabila melihat muka Mak Cik peniaga minyak di sempadan Thailand itu keluar dalam buletin utama beberapa malam berturut-turut minta supaya kerajaan memikirkan semula kaedah tersebut, kerana menurutnya,perniagaan minyaknya merosot teruk, spontan melompat pertanyaan dalam kepala saya. Adakah kerajaan sedang mempertontonkan wayang kulit yang mana Tok Dalangnya adalah Sahrir?

pengumuman Pak Lak tentang kenaikan harga minyak selepas itu menjawab semua retorik kerajaan yg sarat dengan silang kata yg memeningkan kepala dan membuatkan saya rasa nak muntah..

kini sudah terang lagi bersuluh, hanya sedap bau dari rasa.rupanya larangan penjualan kepada warga asing dalam lingkungan 50km dari sempadan? ( sila betulkan saya kalau salah) hanyalah kuda tunggangan bagi mengurangkan subsidi minyak, dimana persoalan kenapa ia tidak dilakukan pada bulan ogos seperti mana yg di uar-uarkan sudah tidak lagi relevan, dengan alasan untuk membela kepentingan para peniaga minyak di sempadan.

saya bersimpati dengan para peniaga minyak kita di sempadan yg di jadikan mangsa sembelihan demi satu upacara politik bagi mengaburi mata fikir rakyat..sekali lagi rakyat diperbodohkan...tapi sebagai seorang anak muda yg sudah menjangkau usia 24 tahun, saya akan simpan ini sebagai kenang-kenangan pada pilihanraya umum yg ke 13 nanti..

selamat mengundi pada PRU ke 13 nanti..

Anonymous said...

Hari ini saya makan di restoran Pelita Nasi Kandar. Nasi lauk ayam goreng dan sayur dan naik RM 0.20. Dulu RM 5.90, sekarang dah RM 6.10. Kenapa agaknya?

Nick Chan Abdullah said...

bukan "harga mahal"

tetapi "harga tinggi"

affendi hussain said...

Salam Dato'& semua pembahas..(ikut gaya TDM..point form :) )

1.Bukan harga minyak saja tertinggi dari segi nisbah PPP...inflasi sebenar pun sama dahsyat..perangkaan Bank Negara tu tak boleh pakai pasai dia selalu sebut
"..inflation rate after ADJUSTMENT.."

2.Segala-galanya tinggi didunia didalam zaman Pak Lah, tetapi menurut 'decending order'...TDM bawa M'sia keluar dari Negara Dunia ke3 ke Negara Membangun..ttp Pak Lah nak kita ubah gaya hidup kembali kpd negara dunia ke3.. . Tak lama lagi penuh balik beca roda 3 di KL.

3. Macam manalah pemimpin versi Islam Hadhari ni yg objektifnya tiada "time frame"..kalo ada pun asyik "revised" atau buat sistem "kejutan", seperti pengumuman harga petrol naik..
Zaman TDM dulu ada "time frame" & jarang ada "elemen kejutan" kpd rakyat kecuali dlm politik sahaja (itu dipanggil renjatan..alah bisa tegal biasa)..
Zaman Pak Lah "time frame" dia adalah apabila dunia kiamat..boleh relax2..tidur2. Kalo bagi lg 100thn pun , percayalah..sama saja.. Dia selalu cakap perkara2 esok pada hari ini (bukan 5 tahun dulu) & selalu berubah-ubah..kalau anda nampak ular, anda nak pukul Tun Mahathir atau Dato' Seri AAB? Pilihan di tangan anda.

4.Jikalau rakyat Malaysia dikatakan patut membayar harga petrol pada harga dunia, sewajarnya juga kita membayar kereta pilihan hati pada kadar harga dunia..bagilah peluang rakyat beli kereta teknologi hybrid pada harga sebenar seperti di US.
Bayar kereta harga sebenar. Bukan harga kereta yg di tag dengan "artificial tax"! boleh tak Lah??

5. Perbelanjaan kerajaan kena kurang Lah....nak meeting/training guna bilik2 kat Putrajaya yg luas tu, berbillion tau nak ubah sejarah tukar ibu negara.. tak payah ke hotel 5 bintang/luar negara lagi Lah..bawa pakar2 tu kesini biar mereka kaji & faham ikut kesesuaian iklim/condition kita..bukan sebaliknya.

6. Menteri2 & wakil2 RAKYAT ,Tak payah gatal nak escort2..Duit moto besar polis & kereta peronda tu rakyat punya cukai..kalo nak juga escort tolak elaun ikut protokol..2 moto RM200..kereta peronda (ikut cc) + motor = RM1,000-2,000.. Amacam?? Ubah gaya hidup? Apahal korang ni hidup mengalahkan BOSS?? (Rakyat)

7. Penggunaan jet rasmi tolak duit gaji perdana menteri..RM 5,000 satu hari..kita kan kena ubah gaya hidup wahai Pak Lah, Shahrir & Najib..??

8.Kita kalo zalim sesama manusia kena mohon ampun daripada diri yg dizalimi itu..itu kalau sorang..kalau dah zalim kat 26juta..maka sendiri mau ingatlah Imam Hadhari..luas padang masyar tu nak cari 26 juta manusia..

9. Kalah Batu Putih kata win-win..? Tak belajar sejarah ker perkataan Melayu "tanahair"?? bukan hilang tanah jer tau..air sekali hilang! Berapa ratus nautika tu? Aduhai...kata org2 tua.."bodoh tak boleh diajar..cerdik tak boleh menumpang..!" Dah diperdajal orang putih 400 tahun kini tergamak nak perdajal bangsa sendiri pula..UMNO Hadhari ??

Akhir kata kalau rasa diri tu pemimpin2 yg hadhari(terkini), terbaik & disayangi rakyat, cubalah datang mengadap kami rakyat marhain tanpa bodyguard2 anda..kita kumpul ramai2 kat Bukit Jalil rakyat marhain jumpa menteri2..

Kalau ada yg bernasib baik tak lumat tubuh badan tu kira luluslah ujian..kalau benjol kena luku dgn 80,000 org sendiri rasalah penangan (kalau 26juta pakat luku kepala lagi teruk, mahu tersembul isi kepala.)

Berani cuba wahai pemimpin2?? Di media koranglah dewa. Pada firasat saya, rasanya Nik Aziz jer kot yg lepas "ujian pemimpin bersama rakyat" mcm ni..

Pemimpin yang baik itu tak semestinya pentadbir yg baik..bezanya satu hanya perlukan bakat semata-mata manakala satu lagi perlukan ilmu. Yang terbaik adalah yg mempunyai kedua-duanya (a real ulil-amri)..yg terburuk adalah yg sebaliknya..

Wasallam
"prepare the guillotine"

Anonymous said...

Datuk,

Just my two cents...

High time the M'sian govt pull out the subsidies! Sampai bila rakyat harus nak hidup on subsidies je... Pls be realistic! You have to chart out your own destiny!Sememangnye rakyat M'sia have to learn to be independent. Malaysians should be thankful that the govt is giving all these subsidies in the 1st place... I feel M'sians been too comfortable and complacent, so when the govt voiced out to pull out the subsidies, people are not happy.

As we know other countries are coping desperately too with the inflation and the rising food, transportation, housing costs... but yet M'sians still want the govt to support them. That's absurd! Macamane negeri nak maju macam nie... and what's left for the future generations if the rakyat themselves don't want to change their mentality?!

As a matter of factly, everything has increased now... so we have to come up with some creative ideas (which is non petrol-reliant)
for a workaround and stop complaining and brood abt it. Firstly I feel investments should be made in:
1) Education sector
2) Up the customer services sector
3) Review those mega projects that the govt is going to embark on and channel those resources where it should GO to
4) Lower the services tax or if possible, abolish them
5) Going green, the best way to start

Currently this is what I can think of... Good Luck M'sians!

Anonymous said...

Saudara Akmal Hisham,

Quote "Perkara yang membuatkan saya 'sakit hati teramat' kepada Pak Lah apabila dia meminta rakyat supaya tukar cara hidup..."

And what's wrong with changing our lifestyle? You won't go papa-kedana or mati kelaparan. And there's nothing so shamful about that either. So we have to be adaptive to the changed situation. Like when you travel to a country where rice is not readily available, do you still want to ask for rice? For survival sake, we still have other options.

Ade orang2 kat kampung di M'sia and other parts of the globe are worst off than us.

FYI, this is not a national issue, this is a GLOBAL issue. Everyone in every nook and corner of the world is feeling the pinch.

Apanama said...

Well explained Datuk, but I don't think the "Flipping Flopper' would understand this.
He seems to be living in the skies ...away from the realities of the Malaysian life today.
I wonder how much longer we would be forced to endure such stupidity from the highest level.

May God Bless Us.

Unknown said...

Salam Datuk,

Saya tak tahu apa malang rakyat malaysia mendapat pemimpin yang sebegini rupa, Rakyat diperlakukan seperti tiada nilai dimata mereka.. apakah mereka lupa yang rakyat yang menaikkan mereka maka rakyat juga mampu menjatuhkan mereka... apakah mereka sudah lupa apa itu AMANAH???

Anonymous said...

Dato

Nampaknya blog Che det.com betul2 meninggalkan debu pada kita yang kat belakang ni....berdesup perginya.

WY said...

dear datuk...

you re wrong.

Developed nations, with higher GDP/income, are simply richer. that doesn't mean the commodity itself is more expensive here. remember, even at rm2.70, it is still subsidized. if you re comparing purchasing power, everything in malaysia is more expensive....including that Mac laptop, ipod, california oranges, china mandarin, etc etc... since percentage of income wise, everything is going to be more expensive.

i hope you would write something with more facts backing it, particularly on a subject as such economics. May i recommend first year economics course?

Regards,
Malaysian

burnmz said...

Ya Allah selamatkan malaysia....

Negara kita kini dipimpin oleh pemimpin yg bangal lagi bengal....

WY said...

ps: i find it amusing, that many politicians, leaders and commentors, love to include one or two facts and economics-term - and start making far fetch conclusion. while oil prices, inflaation and decreasing standard of living ARE emotional issues, let deal with it with rationale and intelligence. The public listens to people like you and Tun Mahathir etc. Oiling the flame, while it's fun, it's detrimental to the actual cause of improving the betterment of this nation.

lastly, the misery we re facing in the petrol station and supermarkets is the economics reality catching up on us, malaysians. we haven't been that productive or hardworking, and our nation economics have been poorly run with wastage to corruption and white-elephant projects. Get real, and get it right.

Anonymous said...

Salam,

Macam-mamcam hal sudah kita lihat sejak tamatnya pilihan raya nie..Segala-galanya naik. Ini tidak dinafikan oleh kerana satu dunia mengalami kenaikan dan pengangguran.

Adakah mekanisme yang dianjurkan oleh kerajaan ini benar-benar 'economical' atau kita saje yang sering mencipta spekulasi atau andaian-andaian yang kita hanya melihat dari sudut logiknya sahaja.

Or since we talking all this pathetic stuff just change to the 'new government'. Lets see if the 'new government' can surely know how to settledown this situation..How long do we have to wait? UNTIL SEPTEMBER?

WHAT A RUBBISH!!!

Abdul Karim Daud
Athlone

burnmz said...

assalamualaikum datuk...

lihat pada kahbar hari ini (9 Jun) iaitu akhbar online.. Media cetak mungkin esok (10 Jun)...
agak kelakar 4 langkah yg dilakukan untuk mengurangkan beban rakyat...
Beriya2 Pak Bedawi ini mungura2kan 4 langkah tersebut.. ingatkan langkah yg betol2 GEMPAK!! rupanya hanya langkah hampeh sahaja....

hahaha geli hati...

1)Elaun keraian PM, TPM, menteri dan timbalan menteri dikurangkan 10 peratus

rakyat x nak tau sangat diorg potong gaji ke x... mereka sudah mempunyai harta yg berjuta2... apalah sangat dengan 10 peratus yg dipotong... langsung xde kesan kepada mereka...

2)Perdana Menteri berkata, kerajaan juga memutuskan cuti anggota Kabinet yang ditanggung kerajaan selama seminggu hanya dalam negara Asean.

Hmmmm... menteri2 kita betul2 seronok jadi menteri,dpt jalan2 satu dunia... xcukup dengan tugas2 rasmi sambil melancong di luar negara.. mereka mesti x heran dengan langkah kedua ini,sebab seperti langkah satu, duit mereka berjuta2, x pyh tunggu cuti pun mereka dah selalu bercuti!!

3)Tiga langkah lain ialah mempercepatkan bayaran rebat tunai mulai Sabtu ini bagi meraka yang membaharui cukai jalan pada April dan Mei,

adoi... budak tingkatan satu pun dah x heran dengan duit 2! bayangkan la setakat RM 625 2 je nak menampong kenaikan barang2 yg dahsyat!!!
klw setakat nak mempercepatkan baik x payah umumkan!! suruh je la menteri pengangkutan bagi tahu! senang!! Langkah yg langsung x efisien!! Apa maknanya dipercepatkan?? kalau lambat pun barang naik jugak, beban bertambah jugak...
bezanya hanyalah sesiapa yg mahu renew road tax (rasanya x mewakili 40 persen pun jumlah pemilik kereta) awal2 ni dapat...
2 je beza, x bawak perubahan langsung!!!

4)menambah kuota fleetcard untuk mengusaha pengangkutan dan menambah baik jaringan sosial.

hai, nie kan menteri2 dah cakap sebelum nie, apa Pak Lah dah nyanyuk ke ape??
tambang bas dah naik pun...dah terlambat...

sekali lagi pak lah tipu rakyat malaysia, ingatkan hebat sangat la 4 langkah yg nak diumumkan hari isnin, rupanya ketua kampung pun boleh buat!!!

langkah tersebut dapat menjimatkan 2 bilion!!
melalui analisis dan pandangan peribadi saya, 2 bilion itu sebenarnya dapat dijimatkan melalui langak 1 dan 2 sahaja... sudah terang lagi bersuluh langkah 3 dan 4 TIDAK LANGSUNG MENJIMATKAN DUIT KERAJAAN (BERDASARKAN PANDANGAN KERAJAAN SENDIRI)
bayangkan langkah ini dibuat sejak 2004,semestinya 8 BILION sudah terselamat!!!

pembaca yg agak setia(sejak minyak naik)...


harap datuk dapat mengupas 4 langkah ini...

Anonymous said...

Sir
Huraian yang diberikan bernas sekali. Kerana dah agak lama tidak tekun mengikuti perbincangan di media arus perdana, saya tertanya-tanya adakah analisis seperti yang Tok Scribe perincikan ada dimuatkan di dada akhbar atau kaca TV supaya rakyat mendapat gambaran yang tepat. Teruskan membuka minda rakyat yang kini sering dibelenggu.
aMiR

Anonymous said...

potong elaun keraian 10% je dah dapat jimat rm2 bilion.hehehe elaun keraian je dah makan rm20 bilion

itu belom masuk elaun2 lain lagi tu.belom masuk gaji lagi...projek,tender...rasuah

patut la samy vellu,rafidah tak nak lepaskan jawatan menteri.kalau boleh nak pegang sampai mati hehehe

zakri

whackthembugger said...

Dear Datuk,

I couldn’t agree more with you that the price of our petrol is extremely high and burdensome to the Rakyat when compared against purchasing power parity of other countries; a more realistic denominator.

A graver concern is the direction of our leadership in dancing directly with the tunes of the US administration ever since PM took over. Being the 17th greatest trading nation in the world with a substantial amount of trade directly with US and most of its trading conducted in USD dominated currency, the country’s fortune is tied to the extreme volatility of the US currency. The Government is considered imprudent if it does not address this source of its predicament rather than telling the rakyat just to tighten their belts and change their lifestyles.

OIL PRICES HAS GONE UP NOT BECAUSE OF DEMAND AND SUPPLY PROBLEMS BUT MORE SO BECAUSE OF EXCESSIVE SPECULATION AND THE DEPRECIATION OF THE USD.

Quote & Unquote below
(http://www.marketwatch.com/news/story/crude-oil-futures-surge-dollar/story.aspx?guid=%7BB3A39E99%2DD68C%2D4872%2DAD8F%2D752CF3735888%7D#comment297925)

Oil prices shot higher by almost $11 a barrel on Friday, scoring their biggest one-day gain in dollar terms as talk about a potential Israeli attack on Iran combined with a slide in the U.S. dollar to send prices to their highest levels on record.

All of those factors helped contribute to oil's latest big surge, "but fear by far is the biggest driver right now," said Kevin Kerr, president of Kerr Trading International.

Pressuring the dollar, the U.S. government reported the unemployment rate in May jumped to 5.5%, the highest since October 2004 and the biggest increase in seasonally adjusted unemployment in 33 years. A weaker greenback tends to boost the price of dollar-denominated commodities, such as oil, as it makes them cheaper for holders of other currencies.

It "looks a lot like a recession to us," wrote Joseph Brusuelas, chief economist for Merk Investments. Employment is one of the main indicators used to judge whether the economy is growing or contracting.

Such problems may not be tackled singly by Malaysia because they are international problems and therefore should be tackled in togetherness with the affected international community. Hence, where’s our local leadership?

The development alternative energy sources and improvement of a more efficient public transportation system will take a long time. The cost of exploration and upgrading of petroleum facilities will continue to be expensive because of the depreciating USD. Such actions and other actions taken by the Government in connection with substantial development/ capital expenditure will be looked with most skepticism or frown because the immediate benefactors are considered the 1st Family and their co-hoots who will be awarded the big contracts; there is no confidence in the leadership.

In the meantime, it looks like under the House of Badawi, our country is on the speediest course to be the next colony of the United States. PM and his yes men has yet to demonstrate their ability to confront or take the bull by the horns, rather they simply follow the norms of the market practices in resolving these strategic issues such as advocated by the IMF and other similar agaencies. Already incompetent, the House of Badawi is so bewildered with the situation that it can’t see the trees from the forest.

Then we have ministers like Shahrir who eagerly propagate the removal of subsidies in reforming our economic system to open market practices. We have a back door defacto law minister who advocates an urgent reform of the judicial system in bringing it up to be the epitome in the world yet misuses the resources of the country to make life difficult for Tun. The weak leadership continuously succumbs to the wishes of the Bar Council and other human rights group threatening the fundamentals and practices of Islam in this country while advocating a reform towards religious tolerances in this country. There are many more reforms being undertaken at the detriment of the existing social contract among the races. All these are bringing our country closer to the designs of Malaysian Malaysia and the Ketuanan Rakyat being the affirmative policy of DSAI based on merits. How I wish it’s so easy for Malays to go into business dominated by the other races where the merit system has not meaning. Thus the very fabric of our society’s structure is being torn apart by the so many reforms.

It is extremely sad to see that the top leadership of the country as well as in the opposition making up of so-called elite Malays being manipulated by the Anglo-American designs in togetherness with the advocates of local human rights groups especially the Malaysian Bar Council and those closely associated with them. The future of our country appears most bleak if we continue to have unscrupulous leaders such as AAB, DSAI & SIL at the helm of our country so closely associated with these foreign designs.

Lastly it’s most sad to-day to hear my daughter complaining that at her school, the cost of a bun with sausage with hot dog has gone up by 50 sen to RM2.00. So we went to a hyper market to buy her ration for 4 days of similar food supposedly at a cheaper price without taking into consideration the extra-cost of mileage.

Yes, the country is doomed and we need to change the present leadership FULL STOP.

Anonymous said...

Scribe,

Saya berharap tuan dapat menukil perbandingan kita dan China, India, Russia dan Jepun.

Bukankah kita anak benua ini disaran bebas dari dihantui jari-jemari hegemoni barat. Rusia belum tentu tenggelam mataharinya.

Maka terlepaslah kita dari bebelan zarina yang manis di mata, terngiang-ngiang dalam kepala.

meria said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Datuk,

Dear Cik/Pn Zarina
Mungkin Zarina tak perasan bahawa langkah yang awak cadangkan telah pun disebut ketika kenaikan minyak sebanyak RM0.30 pada 2006. Masalah perlaksanaannya yang diragui, pembesar lebih suka tunjuk pandai daripada menjadi perlaksana (tiada kemahuan pun mungkin). Salah satu punca kemarahan rakyat yang meluap-luap, rhetorical remark by ministers. By the way jika Zarina adalah seorang pro langkah2 kerajaan, the least you can do is to understand how we feel during this changing time. (How to win friends and influence people by Dale Carnegie). Ramai rakyat setuju DSAAB boleh lakukan lebih baik dari ini. Jadi kami marah tapi dalam masa yang sama sedih.
Salam

Anonymous said...

Scribe,

Kalau Ku Li bertanding
dia jadi Perdana Menteri.

Do you want to put a wager?

dukerobin said...

Syabas dengan hasil kajian Datuk...barulah saya tahu senario ini dengan lebih jelas.

anakbuah said...

Dato' dan Sdr/i semua,

Sdr rocky berkata...."if I may add is that our car prices are one of the highest in the world as well and thus we are already footing for the subsidy via taxes on cars. Not to mention we are subsidising the AP kings as well so they can get rich, well you know they need all the help they can get while the rakyat need to learn to stand on their own 2 feet."

Dan kata Sdr Mohd Affendi...."Jikalau rakyat Malaysia dikatakan patut membayar harga petrol pada harga dunia, sewajarnya juga kita membayar kereta pilihan hati pada kadar harga dunia"

# Berbeza dgn perbandingan harga petroleum, kita tidak perlu sejauh negara maju di Eropah, Amerika atau Jepun utk membandingkan harga kereta. Memandangkan saya di sini dan jumlah penduduk di Australia lebih kurang sama dgn M'sia (sekitar antara 27-30 juta), harga "RRP" permulaan utk kereta bersaiz kecil, 4-pintu dan transmisi manual sudah cukup menunjukkan harga kereta di negara kita "overprice" dan tidak padan dengan harga yg dibayar/dihutangkan - by dollar-to-dollar basis:

Daihatsu Sirion 1.3cc AUD13,250
Honda Jazz 1.3cc AUD15,990
Toyota Yaris 1.3cc AUD16,390
Nissan Micra 1.4cc AUD14,990
Kia Rio LX 1.4cc AUD14,990
Mazda 2 Neo 1.5cc AUD16,500
Proton Savvy 1.5cc AUD13,990
Mitsubishi Colt 1.5cc AUD14,990
Suzuki Swift RE.2 1.5cc AUD16,990
Volkswagen Golf A5 1.6cc AUD25,490
Mini Cooper R56 1.6cc AUD34,700
Audi A3 1.6cc (Auto) AUD37,200
Mercedes-Benz A170 1.7cc AUD37,500
BMW 118i-E87 2.0cc AUD38,900

# Berikut adalah 2 model kereta hybrid yg popular:

Honda Civic 1.3cc (Auto) AUD32,990
Toyota Prius 1.5cc (Auto) AUD37,400

# Saya cuma menyenaraikan sebahagian pengeluar kereta sahaja, tidak termasuk kereta2 yg berjenama seperti Holden atau Ford yg begitu popular di sini. Atau model2 yg dianggap begitu prestige di M'sia seperti Merc C-Class, BMW 3-Series dan Audi A4 sebab berapa ramai sangatlah orang kita yg berkemampuan menyara model-model seperti ini. Dan saya cuma menyenaraikan harga dan bukan penggunaan bahanapi yg tentunya lebih releven dgn "kenaikan minyak" kebanyakan kita di sini.

# Sebagai perbandingan mudah, terakhir saya dapati "RRP" Honda Jazz 1.5cc VTEC di M'sia adalah RM103,780 berbanding AUD22,920 di sini. "Dollar to dollar" (tanpa faktor forex), dengan $100,000 unit matawang, saya boleh membeli Merc-Benz CLK 280 Avantgarde atau BMW X5 E70 di Australia. Kita sebenarnya membayar harga yg terlalu mahal hanya utk kereta kecil seperti Jazz dan kita menjadi bertambah miskin. Harga minyak, barangan harian dan perkhidmatan melambung, sebaliknya kuasa membeli kita menjunam.

Anakbuah Biduanda

p.s.: Hello Cik Zarina...negara sekaya, semaju dan sebebas Amerika itu pun memberikan subsidi yg besar kepada peladang2/penternak2 mereka utk bersaing dgn negara2 pengeluar lain. Subsidi begini menunjukkan kerajaan pemurah kepada rakyat serta pembayar cukai disamping membantu meringankan beban/kesan globalisasi. Kita bukan mengemis sesuatu dengan percuma. Tinggal lagi, itulah harapan dan inspirasi rakyat - kerajaan yg pemurah terhadap rakyat sendiri. Bukan kerajaan yg menjual kereta nasional dgn harga murah di luar negara tetapi menjerut tengkuk pengguna di dalam negara sendiri. Atau bukan kerajaan yg menjual air mentah murah ke seberang selat dan membelinya semula dgn harga yg tinggi....selagi ada bulan dan matahari! Adakah memberikan subsidi secara bijak dan berhemah suatu perkara yg tidak kreatif? Jadi buat apalah selama ini kita "bertuhankan" Amerika yg "kreatif", kaya, maju dan bebas!?

abe MIE 'TERJAH' said...

salam...

semua orang hentam Pak lah...pelbagai persoalan yang logiknya dikemukakan tentang kenaikan harga minyak. pelbagai cadangan dan pendapat.

kita buka mata, kita dilanda masalah kehidupan dan hendak mati sekalipun kita dilanda kekurangan tanah... tak tahu apa nak komen bila baca komen orang....

pkrpasdap.blogspot.com

Anonymous said...

Dato ...

Saya rasa antara orang yg boleh selesaikan masalah negara kita ni, ialah yg di Kamunting tu...

B.S.A. Tahir



-sinbad-

Anonymous said...

Pagi tadi Boss saya,merungut-rungut,dan mengeluarkan perkataan "Hancur! hancur!" apabila merujuk kesan kenaikan harga minyak keatas segala aktiviti jabatan yang melibatkan perjalanan yang menggunakan minyak.
Boss saya ini bukan calang-calang orang. Dia adalah JUSA.
saya sebagai kakitangan bawahan hanya mampu terlopong besar.
-makan gaji.

Anonymous said...

Datuk,

Maaf. Tak tahan dengan komen orang macam zarina.

" High time the M'sian govt pull out the subsidies! Sampai bila rakyat harus nak hidup on subsidies je... "

Maaf. Rakyat KEBANYAKAN hidup kais pagi makan pagi tanpa subsidi. Tidak seperti saudari yang bunyinya macam dah terbiasa dengan hidup org bersubsidi. Tidak ada sistem welfare di Malaysia sebagaimana di USA. I know, I studied there. Yang dapat bantuan ialah GLC dan syarikat2 besar yang ada orang tertentu di dalamnya. Tak payahlah saya nak huraikan satu persatu. Ada pelajaran. Fikir!

"Sememangnye rakyat M'sia have to learn to be independent."

Rakyat KEBANYAKAN memang dah independent. Yang di atas tu saja yg dependent; "bertongkat".

"As we know other countries are coping desperately too with the inflation and the rising food, transportation, housing costs..."

Third world countries like us? No. They riot. High crime rate. Political instability. Nak tunggu hingga rakyat KEBANYAKAN buat macam tu??

And your suggestions? Old news. Invest in education? Well, even student nurse pun bila habis belajar terus ada hutang RM43,000. Kerja belum tentu. MMU? RM70K++. Kalau ikut undang2, lebih separuh graduan boleh diistihar MUFLIS!!

We need jobs for our people. Jobs with appropriate minimum wages. Not just RM400 per month jobs (most factories pay this much. Surprise? Hint: excuse so that local not interested and can hired cheap foreigners).

Please dear. DO NOT BLAME RAKYAT KEBANYAKAN. Blame our current leaders.

Tq

mCrossings said...

Datuk,

Much have been talked about, it's time to move on and seek some new directions.

There are two aspects which personally I would like to see, in order to reduce the impact of rising oil price to the average Malaysian.

Firstly, the manner in which oil is traded in the world market. We need to remove the speculative traders/investors that is pushing the oil price into unrealistic numbers. Weakening dollar is also contributing to the bloated transactions. I'm no expert to elaborate the details, but the following articles, are some pointers.

http://hsgac.senate.gov/public/_files/052008Masters.pdf

http://www.futurefastforward.com/component/content/article/90

Also, Malaysia have good relationship with some of the biggest oil producer, particularly in the Middle East. It will be good if we can explore a new mechanism for oil trade, on mutual terms rather than being determined by speculators.


Secondly, we need to think again about Proton. This will involve in removing some of the policies that we have adopted as a way of adjustment to the current economic situation. It will also mark a turning point to the initial agenda which need rethinking to adapt to the global economic climate. Proton was conceived with the agenda of putting Malaysia in the Engineering and Industrial map, and after 20 years, Proton has reached to a point that it could no longer be seen as a national symbol. Proton has enough foundation to project itself beyond Malaysian boundaries and follow the path of Korean carmakers.
It will need a global partner, and Proton need to review again the partnership proposal with VW. Maybe we can't win all the time, but a strategic global partner is crucial for the survival of automotive industry in Malaysia. Let Proton determine its course as a private entity. Proton has to go global and put aside the national agenda. With the foundation that Proton has laid, I think we have already establish the desired agenda of putting Malaysia as part of automotive global player. We have reached that point where the agenda must change. The government has done its role, and Proton need to seriously look beyond the malaysian borders and start to play with the big boys. At least, Proton must place itself strategically in the near region with its new partner and the strength of its current foundation.

Consequential to this departure for Proton is the drastic reduction of duties for vehicles in Malaysia. Meaning cheaper cars. meaning less money spent on cars, and more on other things. Such as petrol.

Malaysian pay huge amount of money on cars and this amount to a large portion of the average salary. And we don't get much out of the money, lost due to depreciation.

If such direction is to be taken, it has to be done gradually, perhaps proportionate to Proton's global performance with its partner.

The other issue that may arise is the increase in traffic due to the affordability of cars. There are ways to deal with this - controlled access to the city, improvement of mass public transport, regulating car parking provision etc.

Giving away Proton may be painful, but only on the face of pride. Most important and above all, this will reduce the economic pain that the average malaysian has to endure. On the other hand, we could say we have tried, and succeeded to a point that the agenda has to change for the benefit of the public at large.

Global Automotive industry is very competitive and there is no way Proton can survive even under the government protection. When the industry is so competitive, cars have to be built efficiently and cheaper. It is this trend that the government has to think as the threshold between local and foreign might just be too close, for the former to maintain its comfort zone, and for the paying public just to fork out a little bit more, just for the sake of choice.


http://mmcrossings.blogspot.com/

katakbesar said...

dulu, back in Mac 2006
masa harga petrol prices increased by 30 sen
the Malaysian govt had been recorded saying
that the RM 4.4 billion 'surplus' from the subsidy
will be used to lift up the standard and the state
of the current Public Transportation system

hmmmm...
apa dah jadi?
and what's the update?

anyway, pasal our public transportation
was it 'about time' or has been long overdue?

either this or that
just implement it and materialise it!

it has been my long life dream
to see a good public transport system
in my beloved tanahairku

A KADIR JASIN said...

Sdr/Sdr sekalian;

1. Kita boleh menyalahkan spelulator, derivative traders dan sesiapa saja yang menyebabkan harga minyak dunia naik.

Yes, it's a global issue and a global problem.

2. But it's the role of national governments to manage the problem to minimise its effect on their people.

3. Kita pernah mengalami krisis -- minyak dan mata wang -- sebelum ini. Minyak pada tahun 1973 dan awal tahun 1980's. Matawang pada tahun 1997.

Ekonomi kita terjejas teruk. Tetapi yang dipersoalkan ialah pada waktu itu kesan kepada rakyat jelata tidaklah seburuk sekarang.

It goes back to how the government manages the problem. The past, the negative effects on the people had been minimal;

4. Masalah yang lebih teruk ialah bukan harga minyak saja naik.Harga semua barang dan perkhidmatan naik.

5. Saya pelihara ikan sebagai hobi dan untuk makan. Minggu lepas harga RM42 sekampit. Tak boleh beli banyak kononnya bekalan tak ada.

Semalam harga sudah naik kepada RM46 dan boleh beli sebanyak yang suka.

Sebenarnya bekalan tidak pernah putus tapi disembunyikan tunggu waktu dan peluang untuk naikkan harga. Hoarding dan profiteering namanya.

Ini adalah kerana bukan semua barang dikawal harga dan bekalannya.

6. Yang saya bimbang ialah peniaga akan mengambil kesempatan kerana sistem pemantauan dan kawalan lemah.

Saya tak jangka Shahrir atau mana-mana menteri pergi ke kedai-kedai menyiasat sendiri. Kalau pergi pun peniaga kenal muka mereka dan dengan tiba-tiba harga turun dan bekalan ada.

7. Orang yang berada, dia bolehlah tukar lifestyle. Potong 10 peratus elaun boleh jejas lifestyle dia.

Tapi orang kampung dan pekerja biasa, nak tukar macam mana? They don't even have what can be called lifestyle.

8. Kesimpulannya, dalam suasana yang mendesak biginilah RAKYAT JELATA MEMERLUKAN KERAJAAN -- KERAJAAN YANG CEKAP, BERSIMPATI dan MEYAKINKAN!

Mohon janganlah maki hamun dan timbulkan isu yang terlalu peribadi seperti umur bini menteri atau doa supaya orang lekas mati.

Dalam agama mana pun kita mendoakan kesejatheraan dan panjang umur, bukan sebaliknya.

Janganlah biarkan kemarahan kita membuatkan kita hilang akal. Mengucap.

Minta maaf saya tidak menyiarkan komen yang sedemikian.

Terima kasih.

Zaaba Anak Sarawak said...

Sdr. A Kadir Jasin,

A few years ago, I was made to understand that a study on the impact of a shift in the mode of transportation i.e. from private to public. According to an estimation by some economists, a few percentage shift from private to public transportation would "save" the nation to a tune of RM28 billion to RM30 billion. Despite such huge magnitude, no importance was placed on a serious shift towards efficient public transportation.

I know there has been numerous studies and mostly these remained just as another acedemic exercise without any concrete decisions. Why bother initiate such "studies" if no actions are taken?

I think we may have voted the wrong people to form the government.

Today's (10 June 2008) newspaper (The Star) read "Cutting Back". An estimated RM2 billion savings from these cut backs would be channeled to the rakyat. I think it is a good start but certainly not enough! As you allude in your comment on lifestyle, it is the rich and powerful (especially the leaders) that must cut back and not spent the taxpayers' hard earned money at the wimps and fancies.

Thank you.

Anonymous said...

rakyat needs a government that gives rather than milking the country/rakyat dry!

dear PM, ever stopped and think, what tangible goodies have you given to the people since you took office?

syauqie said...

salam Dato'

Memang harga minyak mahal, antara yang termahal. Dengan gaji sekitar RM 3400 sebulan, memang susah. Bila Dato' buat sedikit perbandingan antara kuasa beli kita dengan Singapura, memang kita banyak rugi.

Dasar kerajaan sekejap boleh jual kat rakyat asing, sekejap tak boleh, lepas tu boleh jual pulak.... betul2 huru hara.

Kerajaan memang tak beri apa2 solution kepada rakyat bawahan tentang nak menolong mereka.

Saya setuju kalau subsidi minyak ditarik balik provided kita punya pengangkutan awam bertaraf AAA macam Australia. Tapi la nie, nak guna pengangkutan awam pun menyusahkan.

Saya bukan ahli politik @ pemikir ekonomi, saya harap ada pihak2 yang dapat memberi lebih banyak idea kepada kerajaan tentang bagaimana nak menolong mereka yang dalam golongan yang susah.

Teruskan menulis Dato'.

Wassalam.

Anonymous said...

saya tertarik perdebatan antara zarina dan rakan bloggers yang lain.. ada benarnya kata-kata saudari zarina dalam hal ini... rakyat kita perlulah bersikap adaptive dan reaktif terhadap perubahan global..

walau bagaimanapun, saya juga bersetuju dengan pendapat dato bahawa tahun 1997juga adalah krisis global.. tetapi pemimpin pada waktu itu sangat kreatif dan bijak menangani hingga rakyat tidak terkesan LANGSUNG dari apa yang berlaku secara global..

saya terima jika penarikan subsidi dilakukan dan menyokong tindakan tersebut kerana perbuatan menerima subsidi at the expense of our children future adalah tindakan tidak bertanggung jawab... tetapi saya juga berharap agar kerajaan menyediakan alternatif juga kepada rakyat malaysia...

kini apa yang berlaku tiada langsung alternatif untuk rakyat dan kami tiada pilihan kecuali membeli minyak pada kadar seliter dengan lebih tinggi makin hari...

sedang saya duduk termenung saya terfikir.. alangkah bagusnya jika projek MEGA yang dibenci rakyat seperti Monorail Putrajaya, Landasan Keretapi Berkembar dan Bakun Hidroelektrik berjaya dijayakan.. inilah pentingnya kita mempunyai pemimpin yang mempunyai wawasan... ia membezakan antara pemimpin yang suka tidur dan tidur dan mendodoikan anak menantu!

Anonymous said...

Dato'

Elaun keraian menteri yang dipotong 10% sahaja.. sikit benar.. izinkan saya nyatakan pengiraan di sini..

elaun keraian perdana menteri RM 18, 000.00. tolak 10% = RM 1, 800.00. Beliau masih ada RM RM 16, 200 lagi pada elaun keraian. Tak campur elaun dan gaji lain..

nak tipu pak pandir boleh laa.. kenapa tak potong elaun keraian 100% terus?? macam nie pun nak tipu rakyat lagi ke? ingat kami ni bodoh macam khairy???

Unknown said...

Salam dato'.

Berikut adalah harga-harga petrol seliter di negara pengeluar minyak (OPEC)
IRAN - RM0.29, UAE - RM1.19, Venezuela - RM0.16, Nigeria - RM0.32, Saudi RM0.38, Mesir RM1.03, Kuwait RM0.63, Brunei RM2.03, dan Malaysia yang dipimpin oleh PENIPU RM2.70.

Fikir-fikirkan.

Anonymous said...

salam Dato AKJ & Bloggers sekalian,

Pada hemat saya, kalau kerajaan sekarang menggangap menguruskan negara merupakan lialibiliti & rasa tak sanggup tanggung beban lagi, berhentilah daripada jadi kerajaan. Ini kerana keikhlasan dah tak wujud lagi alam diri pemimpin. kita tak perlukan pemimpin yang begini lagi.

bagilah pada orang lain yang sanggup nak menguruskan negara dan tidak menyalahkan rakyat dengan menganggap sebagai beban.

sistem pentadbiran semakin kacau bilau, kerajaan sedia ada tidak ada keupayaan untuk mentadbir..
rakyat pula dah terlalu MARAH. marah kerana diperbodoh-bodohkan oleh kerajaan. come on lah, negara kita dah 50 tahun merdeka, rakyatnya bijak2 belaka..

Marilah seluruh rakyat Malaysia, kita berdoa supaya hadir seorang pemimpin yang boleh menyelamatkan negara tercinta daripada musnah oleh tindakan manusia yang rakus dan tamak. semoga keajaiban berlaku dan doa kita yang teraniaya ini dimakbulkan

NAZA

painah said...

Tiap hari kita membebel akan kisah minyak dan bahan makanan juga keperluan yg lain.

Otak dah jadi makin bosan dengan topik sebegini ... kerana hati akan tetap sakit dan pokit semakin mengering.

Dato', maki hamun memang bukan budaya segelintir orang Melayu tetapi adakalanya maki hamun itu lebih baik dihamburkan kerana ia mampu membakar dari dalam.

Bagi aku dan famili, tak de ayat dah nak mengambarkan betapa pedihnya hati tiap kali gi isi minyak ke stsyen minyak. Selalunya aku isi minyak kapcai RM5 dah penuh (kalu jarum minyak dah tahap merah) tapi skrng ni walau jarum minyak masih diatas sedikit dari tahap merah dengan RM5 masih akan ada ruang (dlm RM3) utuk memenuhi tangki.

Tolong bagi tahu, saper yg tak panas hati. Saper yg tak maki hamun. Kalu maki itu pun tak dilontarkan dengan suara setidak tidaknya ianya mengelodak dlm hati. Bab mengelodak dan mendidih ini yg paling bahaya.

Pemimpin dipilih untuk membela rakyat tetapi skrng ni lain cerita. Bila berlaku hal sebegini rakyat akan disarankan berjimat cermat. Nak jimat camner lagi. Dah paling jimat la skrng ni, tak kan nak gi kerja jalan kaki atau Makan nasi seminggu sekali.

Jika dato' biasa datang ke Putrajaya tentunya perasan ada sebuah rumah besar (sebelah jambatan) di P16 yg berhampiran dengan Taman Warisan Pertanian .... bila saya melawat putrajaya saya ingatkan di kawasan rumah tu ada funfare atau expo. Lampu mengerlipan, sehingga pokok pun di baluti sinaran lampu yg berwarna warni. Memang nampak meriah. Rupa rupanya rumah itu ialah rumah pak menteri yg baru2 ni (dan sebelumnya) sering mengesa rakyat mengubah gaya hidup, jangan membazir tenaga.

Kenapa hanya rakyat yg perlu berjimat cermat sedangkan pak menteri boleh buat suka suka, apakah kerana mereka mengunakan semua bahan dengan percuma maka boleh buat pembaziran

APa yg aku lihat skrng, nak jadi menteri tak perlu jadi manusia pandai. Sijil tu hanya utk pameran saja, gantung kat dinding pejabat dan catat pada kertas tetapi yg utama punya kepakaran belit sana belit sini. Kalau dulu masa berdiri diluar pagar amat 'outspoken' tapi bila dah jadi menteri bakar semua keperibadian tu. Bila depan pemberita cakap apa saja macam nak membela rakyat tetapi yg sebenarnya hanya retorik.

Jangan lihat rakyat ni mudah di gula gulakan. Jangan marah kalu satu nanti (bila dah tak tertahan)rakyat akan beramai ramai turun ke jalan raya seperti dimasa tragedi Anwar.

Jangan cabar kerana manusia sangup melakukan apa saja bila melihat dapur mereka tak berasap.

S@Y@NGH@SNI said...

dato',
falsafah Pak Lah mahukan rakyat berjimat cermat tu bagus. tapi yang tak bagusnye bila tengok jumlah elaun menteri2 ni. adake patut dari jumlah belas2 ribu potong 10% je. naikkan petrol takpe lagi, tapi tol tak turun jalanraya berlubang sana sini. kenderaan cepat rosak. nak budjet petrol, maintenance lagi. sepatutnya menteri pun buat seperti rakyat biasa juga. keluar belanja sendiri untuk kenderaan, barulah le boleh ajak rakyat bersama2 hadapi dugaan. ini tidak rakyat menanggung seksa, menteri bersukaria. memang tak lama dorang dalam kerajaan. pru12 rakyat mahu kerajaan sedar, pru13 rakyat akan buat kerajaan blah.

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Saya tak dapat nak kesan mana perginya komen Zarina.

Bukan apa Dato'. Zarina kata apa salah kalau tukar lifestyle.

Jadi saya nak tanya kat dia, macammana dia ubah lifestyle dia. Nak belajar jugak macam mana dia ubahsuai cara hidup untuk menghadapi kenaikan kos sara hidup masa kini.

Mungkin saya tak pandai tapi dah jenuh adjust, bajet tak jugak cukup.

Mungkin Zarina boleh bagi contoh. Tapi kena bagi contoh yang Zarina sendiri buat lah baru realistik.

Kalau setakat contoh Zarina pergi luarnegara dan tak order nasi, itu tak realistik.....sekurang-kurang untuk orang belajar tak tinggi macam saya ni....

abdrahim kassim said...

Datuk A.Kadir Jasin,

Semalam PM umumkan elaun dia dan menterinya dipotong 10%.

Kalau potong 100% pun apa maknanya kepada saya dan rakyat yang lain.

Saya tetap bayar harga minyak dengan harga baru yang dinaikkan minggu lepas.

Beras yang saya beli tetap naik. Bulan dulu saya beli RM 22.00 satu kampit, sekarang jadi RM 32.00 sekampit.

Semalam saya tanya Cina kedai, tempat saya beli barang, dia kata semingggu lagi barang-barang keluaran Nestle akan naik lagi.

Kalau macam ini anak kecil saya kena beri minum air beras gorenglah.(untuk ganti teh, kerana teh budak boleh jadi kembung) Nak beli susu sudah tidak mampu lagi.

Dolah jangan cakap apalah, kalau minyak sudah naik semua barang akan naik dan Shahrir pula kalau setakat pandai senduk nasi ke pinggan dia tidak tahu berapa harga beras.

Jadi pengumuman memotong elaun 10% itu hanyalah setakat hendak sedapkah telinga rakyat.

Rakyat tidak dapat faedah apa-apa dari pemotongan itu. Apa yang rakyat tahu harga barang melambung naik tetapi pendapatan tetap macam dulu.

Untuk besuk atau lusa belum tahu lagi mampu atau tidak untuk beli beras dengan pendapatan yang ada.

abdrahim kassim said...

Datuk A.Kadir Jasin,

Semalam PM umumkan elaun dia dan menterinya dipotong 10%.

Kalau potong 100% pun apa maknanya kepada saya dan rakyat yang lain.

Saya tetap bayar harga minyak dengan harga baru yang dinaikkan minggu lepas.

Beras yang saya beli tetap naik. Bulan dulu saya beli RM 22.00 satu kampit, sekarang jadi RM 32.00 sekampit.

Semalam saya tanya Cina kedai, tempat saya beli barang, dia kata semingggu lagi barang-barang keluaran Nestle akan naik lagi.

Kalau macam ini anak kecil saya kena beri minum air beras gorenglah.(untuk ganti teh, kerana teh budak boleh jadi kembung) Nak beli susu sudah tidak mampu lagi.

Dolah jangan cakap apalah, kalau minyak sudah naik semua barang akan naik dan Shahrir pula kalau setakat pandai senduk nasi ke pinggan dia tidak tahu berapa harga beras.

Jadi pengumuman memotong elaun 10% itu hanyalah setakat hendak sedapkah telinga rakyat.

Rakyat tidak dapat faedah apa-apa dari pemotongan itu. Apa yang rakyat tahu harga barang melambung naik tetapi pendapatan tetap macam dulu.

Untuk besuk atau lusa belum tahu lagi mampu atau tidak untuk beli beras dengan pendapatan yang ada.

zaamin said...

Datok,
Dasar Flip-Flop is one of the many symptoms of a weak govt whose ministers have layman's knowledge of how the economic worlds function as well as no grasp of how the businesses are run so that they are all the time ,without exception,held ransom by the business community.Eg.Just by the businessmen saying simply that "when singaporeans are not coming their income will be affected,the minister concerned is already "mengelabah" and changed his mind!We have to be firm.Sacrifice a few(and I am pretty sure with all their previous profits they could certainly ride over the tough time)petrol stations for the sake of saving the millions/billions of ringgit that we have handed over on a silver platter to the foreign vehicles for all these years!
That is what is sooooo sickening about the faint hearted,stupid ministers that are governing us!!!!

affendi hussain said...

Salam Dato AKJ & para pembahas sekalian...
Memang naik minyak kan kalau komen hal2 minyak nih... mai secawan lagi.. :)

1. Bahanapi adalah "1st key of cost multiplying factor" kepada kos2 pengeluaran produk akhir.. Kalau nak beri subsidi makanan lebih baik beri subsidi petroleum..
Ibarat nak cuba tutup lubang2 paip bocor dan harap tiada lagi kebocoran baru berlaku dlm sistem yg usang selepas dibuka paip pada takat "full flow"! . “Pressure control” atau "Damage control"???
Apa rasionalnya wahai Shahrir & Pak Lah? saya ni baru suku abad lebih hidup pun boleh pikiaq! Inilah dia org2 tua dulu cakap....“refer my previous comment..”

2. Kenaikan ketara barangan keperluan harian adalah lebih kepada manipulasi & spekulasi ekonomi yg berpaksikan sistem monopoli yang 'opportunist' terhadap peluang pasaran. Kalau minyak naik 50% pun, lori yg guna RM100 diesel cuma tambah RM50..muatan dibawa tetap sama..Jadi kos sebenar kenaikan terus adalah: kos lama seunit 'muatan' + RM50/jumlah 'muatan' selori. Pasti takkan naik 50% jugak kan?
..bukan yg ditambah kos tayar, maintenance & makan minum pemandu. Alasan untuk matlamat menghalalkan cara.

3. Segala masalah kenaikan harga petroleum & beras dunia ni adalah agenda terselindung kuasa barat utk lumpuhkan ekonomi China & India (pesaing ekonomi Asia dari segi market volume)..
Cuba teka siapa yg tengah nazak skrg & dengki sgt nih? (tentulah USA)..kenapa BERAS je naik harga melampau dikala gandum dah stabil?? US makan gandum ttp dia tanam padi untk eksport.. US nak habiskan reserve minyak dunia sampai lumat (melalui spekulasi & perang) kemudian baru dia teroka reserve dia di Alaska..masa tu ramailah negara yg terlalu bergantung pd bahanapi fossil & import makanan akan "melacurkan" diri kpd US. Saya sangat takut kalau PM akan datang adalah "tukang buka pintu" seperti sejarah Temasik..Eh..Temasik? yg skrg pun apa kurangnya & memang dah TERBUKTI bukan spekulasi lg!

4. Tun Mahathir yg bijak dari negeri petani (se-negerilah kami ni) juga gagal lihat bahawa makanan adalah "power factor" untuk survival negara (malah dominasi negara). Manusia akan menjadi pentingkan diri di kala krisis makanan/peperangan..W/pun kita jadi negara industri ada banyak duit, kita akan mati mengelupur kalo negara pengeluar makanan taknak jual makanan kpd kita atau letak harga "potong kepala"...70juta Tun?? 26juta pun PM skrg dah tak mampu jaga! Dia tau nak tidur saja..

5. Nak kawal penggunaan bahanapi fossil kenalah upgrade & banyakkan pengangkutan awam sedia ada guna elektrik --> “intergrated electrified transportation”, berbanding hanya bergantung harap kpd sistem konvensional IC (internal combustion) engine semata-mata..Kita boleh kawal kos hanya di "power plant" kerana sumber penghasilan elektrik ni pelbagai. Hydro, biomass, solar, kinetik, incinerator, gas, diesel, arang batu malah “fuel-cell”.. TAK LAH MACAM KERETA & BAS KITA YG MENEGUK MINYAK MCM AIR GUNA I.C ENGINE!

6. Perbaiki jaringan Intracity..Sangat2 penting. Bas2 RAPID yg hi-maintenance tu "scrap" aje lah.. (pakai hydromedia transmission, suspension mcm LRT, pekemende ni?- membazir betul, baik bas konvensional mcm Metro & Selangor, senang nak repair)..
Kita tukar sistem bas2 ni dgn sistem tramp yg sama level dgn jalan raya sedia ada (level crossing) mcm kt Europe..(kat sana bas pun guna elektrik- ada pantograph mcm KTM/ERL). Tak payah bazir billion2 infrastruktur buat monorail/LRT/bullet-train baru.."Intergrate" dgn sistem Monorail/LRT/KTM sedia ada sahaja! Yang penting bukan teknologi, estetika atau kapasiti yg dikejar..Tetapi berapa banyak “volume” manusia yg boleh di “transfer” dalam sesuatu masa..itu baru objektif sebenar sistem pengangkutan awam yg dinamik. Apa guna laju2 kalo stesen dekat2? Kalau betullah boleh jadi, kereta2 tu boleh simpan kat rumah tutup dgn kelambu..pakai hujung minggu shj..Kalau fikir benda esok nk buat hari ni sampai kiamatlah tak jadi jawabnya.

7. Kemaskan jaringan Intercity. Ini bukan masalah sangat kerana infrastruktur telah sedia ada seperti lebuhraya PLUS & landasan keretapi telah ada sejak zaman TDM. Tinggal untuk upgrade shj. Cuma projek landasan berkembar Utara-Selatan tu kenalah siap (ketepikan soal hasad dengki politik)..kenapa tangguh2 sampai segala mcm harga barang naik?? Lepas tu sibuk dgn cadangan baru bullettrain KL-S'pore yg orang M'sia entah mampu bayar atau tidak. Utk siapa itu?? Tambang ERL RM35 pun merungut.
Lebih baik perbaiki/naik taraf apa yang sedia ada daripada melakar sesuatu yg baru kalau retilah pasal “cost efficiency”.. Kalau setakat nak buat lebuhraya baru (diversion) tak payahlah..bukan selesai masalah kesesakan..cuma “divert” masalah. Tengok NPE sudahlah..penyangak juga sapu kutip tol..dan kesudahannya: Rakyat terus 'digalak' guna bahanapi yg mahal oleh kerajaan yg tidak bertanggungjawab tanpa sebarang pilihan lain!

8. Mega projek sepatutnnya projek yg ada objektif & hasil output fizikal, serta boleh bawa masuk FDI yg bagi manfaat peluang pekerjaan & perniagaan kpd rakyat.. bukan jenis projek bersifat "conceptual" yg tiada objektif & tiada "time frame" nyata - mcm koridor2 itulah yg lebih membawa masuk penguasaan asing melaba & rakyat bakal berakhir melara..

Ada org cakap “ko ni cakap pandai sangat Fendi, pergilah jadi PM”.. (biasalah tu Melayu..cukup pantang sikit kalau nampak ada org boleh fikir lebih sikit..budaya warisan)
Kalau setakat perlu mohon isi borang nk jd PM dah lama dah saya mohon..masalahnya dunia politik itu yg saya sgt tak mampu..w/pun saya ni bodoh ttp jenis yg masih boleh diajar.

Aduhai Tanahairku yg malang.... “Bodoh tak boleh diajar, cerdik tak boleh menumpang ..Petualangan asing dijulang, tanah serelung tinggal sekangkang..”

Wasallam..

Anonymous said...

saya sokong sgtlah kenyataan datuk nih...
saya ambik cth diri sendiri... ada ka patut krjn nak suruh sya naik public transport yg bila dikira balik sbrnya lagi mahal dari transport sendiri.

lepas tu double masa saya terbuang di jalan raya

gila!

Anonymous said...

blog anda amat membosankan.
pengarangan anda kurang merangsang.

Anonymous said...

Salam Dato


Cik/ Puan Zarina,

There is nothing wrong about changing our lifestyle, if we have one.


Kanta

A KADIR JASIN said...

Sdr/Sdri sekalian,

Harap jangan keliru. Atau memuji dan membelasah membuta tuli.

1. Menjimatkan perbelanjaaan dengan memotong elaun menteri tidak semestinya baik untuk ekonomi. Malah mungkin membuat ekonomi lebih parah.

2. Yang utama bukan penjimatan tetapi cara peruntukan digunakan dan kadar produktivitinya.

3. Kalau kita tidak berbelanja, ekonomi tidak akan berkembang atau tumbuh.

4. Apabila ekonomi tak berkembang dengan kadar yang memuaskan sedangkan harga terus naik, kita mungkin mengalami bencana stagflasi iaitu ekonomi kaku tetapi inflasi naik.

5. Ambil contoh penjimatan elaun. Bila elaun keraian dibelanjakan, mesti ada penyaji makanan yang dapat hasil.

Katakan kontraknya RM500. Kalau tidak ada perbelanjaan keraian itu, si penyaji tak ada pendapatan. Bila dia tidak ada pendapatan, dia tidak boleh berbelanja dan tidak boleh bagi gajian.

Katakan dia belanja RM400 untuk membeli bahan un tuk dimasak dan disaji. Si pembekal akan dapat RM400. Si pembekal itu pula mungkin membelanjakan RM300 daripada jumlah itu.

Jadi antara mereka, sejumlah RM700 sudah dimasukkan ke dalam ekonomi.

Si penyaji dan pembekal bahan makanan mungkin membelanjanan keuntungan yang mereka peroleh yang berjumlah RM200.

Ini menjadikan sumbangan kepada ekonomi RM900 sedangkan peruntukan asal hanyalah RM500.

Inilah cara ekonomi berfungsi dan berkembang. Lagi kerap wang bertukar tangan, lagi pantaslah ekonomi berkembang.

Hatta duit yang digunakan sebagai subsidi itupun membantu pertumbuhan ekonomi sebab orang yang mendapat subsidi itu membelanjakannya.

Terima kasih.

Anonymous said...

Dato' dan para pembahas,

Saya rasa tidak guna kita marah dengan orang macam Zarina. Mereka ini dari golongan elit yang hidup senang. Lahir dengan silver spoon dan dapat biasiswa DEB macam Khairi dan kuncu-kuncunya.

Saya anggap mereka sebagai orang yang rootless. Melayu bukan, Mat Salleh pun bukan. Kalau boleh mereka nak jadi Mat Salleh. Inilah yang ramai hari ini menasihati Abdullah Badawi.

Mereka sokong Islam Hadhari dan free enterprise. Lepas itu mereka pi pekena arak fine wine, vokda dan whisky di cigar club dengan curut RM100 sebatang dan bolot kontrek kerajaan.Kereta mereka pun cermin hitam dan nombor dua angka macam Khairy.

Nak cakap mudahlah. Cuba sekali sekali pergi ke surau atau kedai kopi kampung dengar cerita pak cik dan mak cik yang beli minyak dalam beg plastik macam beli teh tarik bungkus pasal tak cukup duit lagi.

Orang macam Zarina inilah yang antisubsidi sebab mereka dah kaya, dah ada lifestyle dan beli pakaian dari boutique ENC. Persetankan kacang lupa kulit dan kadok naik junjong ini semua.

Ex-banker

takut puchong said...

dulu dengar nak develop bahan bakar dari kepala sawit. hangat2 tahi ayam ke, atau dah berkubur projek tu?

apa salahnya develop tangki ngv supaya jadi kecil dan muat dlm boot kereta drpd yang ada sekarang, makan ruang sangat. lepas tu, semua stesen minyak jual gas sebagai alternatif. kalau murah dan mudah diperoleh, orang akan guna.

gunakanlah RM2bilion yang dijimatkan tu untuk R&D, bukan takat bagi subsidi karut marut yang menyakitkan hati.

khabarnya honda US berbelanja bermilion USD setiap hari untuk R&D. kenapa agaknya?

Anonymous said...

salam semua,

Janganlah semua mudah lupa apa yang berlaku hari ini. Tunjukkanlah kuasa tuan tuan dan puan puan semasa PRU13 nanti;;;

sudin

Quantum Metal Consultant said...

Di blog blog yang lain, kerana kekeringan idea, TDM dipertikaikan sebagai nyanyuk ketika berusia 83 tahun, benarkah, cuba lihat artikel ini:

Mon Jun 9, 11:46 AM ET
A Dutch woman who reached 115 years of age and remained mentally sharp throughout life also had a healthy brain when she died, a new study finds.

The woman's brain showed almost no evidence of Alzheimer's disease. The finding suggests Alzheimer's disease and other forms of dementia are not inevitable, as had been suspected.
"Our observations suggest that, in contrast to general belief, the limits of human cognitive function may extend far beyond the range that is currently enjoyed by most individuals," said lead researcher Gert Holstege, a neuroscientist at the University Medical Center Groningen, in The Netherlands.
The results are detailed in the August issue of the journal Neurobiology of Aging.
At age 82, the Dutch woman made arrangements to donate her body to science after death. She contacted Holstege when she reached age 111, worried that her body was too old to be useful for research or teaching purposes. The neuroscientists reassured her that, contrary to her belief, they were particularly interested due to her age.
"She was very enthusiastic about her being important for science," Holstege and his colleagues write in the journal article.
Neurological and psychological examinations were performed when the centenarian was 112 and 113 years old. The results were essentially normal, with no signs of dementia or problems with memory or attention. Her mental performance was above average for adults aged 60 to 75.
When the woman died at age 115, her body was donated to science. Holstege's team found no signs of narrowing of the arteries, called atherosclerosis, and very few brain abnormalities. In fact, the number of brain cells was similar to that expected in healthy people between 60 and 80 years old.
The woman's brain showed little or no evidence of Alzheimer's disease. The neuroscientists found almost no deposits of so-called beta-amyloid, which are characteristic in Alzheimer's brains. The other abnormalities present, including "neurofibrillary tangles," were very mild, and would not have caused significant mental impairment.
Currently, there are more than 80,000 Americans 100 years of age or older, according to the U.S. Census Bureau. That number is expected to rise to more than 580,000 centenarians by 2040.
A recent study of a man who lived to age 114 found a combination of genes and lifestyle play a role in longevity, though the long-life recipe is far from clear.
As the number of people living to age 100 and beyond continues to increase, the researchers say, deterioration of the brain is not inevitable

mat_terab said...

SEBENARNYA RAKYAT SUDAH LAMA TAHU CUMA PIHAK KERAJAAN SAHAJA YANG TERUS MENERUS CUBA MENPERBODOHKAN RAKYAT....

sujini said...

Salam Datuk,

Saya hanya ada satu soalan kepada
Datuk dan tukang-tukang komen semua.

1. Apa akan jadi kepada ekonomi negara
kita sekiranya pada pemilihan UMNO
Disember ini pemimpin-pemimpin besar
yang sama masih lagi berkuasa?

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Saya merujuk kepada satu artikel Utusan Malaysia Online pada hari ini (bahagian dalam negeri) pada laman web http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0610&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm
bertajuk "4 CARA RINGANKAN BEBAN RAKYAT"

Saya nak buat petikan khusus menjurus kepada kemusykilan saya :

Kerajaan hari ini mengumumkan empat langkah khusus berkuat kuasa serta-merta untuk meringankan beban rakyat dalam menghadapi kenaikan harga minyak selain mengurangkan perbelanjaan awam sehingga RM2 bilion setahun.

Pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat pertama Majlis Membanteras Inflasi di Jabatan Perdana Menteri (JPM) di sini, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, langkah-langkah itu akan diikuti beberapa ikhtiar lain yang akan diumumkan dari semasa ke semasa.

Arahan-arahan bagi mengurangkan perbelanjaan kerajaan meliputi:

Tidak membenarkan penyusunan semula organisasi kementerian, jabatan atau badan berkanun kecuali yang tidak melibatkan pewujudan jawatan baru;

Pengurangan elaun keraian menteri Kabinet sebanyak 10 peratus;
Perjalanan menteri dan pegawai kerajaan ke luar negara dikaji semula, hanya melibatkan persidangan atau mesyuarat antarabangsa yang penting dengan jumlah pegawai yang terhad;

Penggunaan kemudahan hotel hanya untuk persidangan antarabangsa dan semua kursus, latihan dan bengkel anjuran kementerian untuk anggotanya hendaklah dihadkan dan menggunakan kemudahan sedia ada;
Sewa ruang pejabat baru, perpindahan pejabat ke bangunan lain dan ubah suai pejabat sedia ada tidak lagi dibenarkan;
Pembelian aset seperti kereta dan kelengkapan pejabat dikurang atau ditangguhkan terutama yang belum dimuktamadkan;

Pengurangan penganjuran majlis keraian seperti pembukaan pejabat, persidangan dan mesyuarat. Jika dianjur, ia mesti dilakukan secara sederhana; dan

Anggaran perbelanjaan mengurus 2008 dikaji semula termasuk pemotongan 10 peratus ke atas Objek Am 20000 (Perkhidmatan dan Bekalan) dan Objek Am 30000 (Aset).

Menurut Perdana Menteri, pekeliling mengenai arahan pengurangan perbelanjaan itu akan diedarkan ke semua pejabat kerajaan.

Kalau semua ini, apabila dipotong 10% menyumbang kepada penjimatan RM2 bilion, maknanya sekarang amaunnya secara 100% adalah RM20 bilion.

Betul ke ni Dato'? Atau typing error? Rasa macam tak percaya je...Maknanya ada lagi RM18 bilion untuk deme guna.....

Boleh ulas tak Dato'?

cacamerba said...

Dato,

Nak tanya sikit. Mengapa kerajaan bagi balik cash rebate kepada rakyat? Bukankah lebih baik kalau duit tu digunakan untuk subsidi minyak, jadi kenaikan harga minyak tidaklah menjadi terlalu tinggi.

Maaf, saya tak faham ekonomi. Hanya guna logik.

Anonymous said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Saya setuju dengan penjelasan Sdr mengenai stagflasi. Kalau bolih kita hendaklah elakkan stagflasi tu. Yang patut ialah perbelanjaan yang berhemat.

Kalau sesuatu bolih diperolihi dengan harga RM100, mengapa pulak kerajaan mesti bayar sampai RM500. Saya rasa itu bolih dikelaskan sebagai pembaziran serta penyalahgunaan. Kes ini telah di dedahkan olih Akauntan Negara serta diberi liputan meluas olih akhbar untuk beberapa minggu. Tetapi selepas tu, semua senyap. Apa dah jadi? Kita semua seolah-olah "hangat-hangat tahi ayam" saja dalam hal ini. Para ahli politik begitu arif tentang kelemahan ini dan mereka yang bertanggungjawab hanya perlu "tide through the rough period" sahaja. Betul tak?

AJAI62 said...

Salam Datuk,

oleh kerana appt saya batal di saat akhir... saya nk buat komen sikit... jelas sekali PM jenis bodoh sombong... dia tak perlu pegi jauh untuk mendptkan pandangan... cukup sekadar bertemu dengan TDM dan meminta pandangan beliau... rasanya TDM berbesar hati untuk membantu.... asalkan untuk agama, bangsa dan negara.... tapi bukan untuk keluarga... dah begini mungkin aturan Allah untuk kita rakyat msia melihat bagaimana perangai sebenar manusia yang dinamakan ABDULLAH AHMAD BADAWI ini. Selama ini AAB ini dipandang tinggi oleh org msia... kunun seorang yg tinggi pengetahuan agamanya..dari kalangan keluarga ulama' ... tetapi itu bukan jaminan untuk dia menjadi manusia kalau dia tidak berpegang pada ajaran islam sebenarnya.... sampaikan bila dah jadi PM... hadhari diilhamkannya.... msia hancur... rakyat menderita... semuanya gara2 si bngp ni... inilah harga yang rakyat msia bayar untuk mengenali siapa insan bernama AAB dan ahli keluarganya.... saya berharap penderitaan rakyat msia akan berakhir segera....

Anonymous said...

Dato' dan sekelian yang dihormati,

Pengamatan Dato' memang benar sekali.

Dulu Tun M pun pernah rationalize perihal ini.

Stagnating economic activity is foolhardy.


I am speechless!

Adoiiiii...

Papaithesailormantuttuttt

Anonymous said...

Apa kata RTM dan TV3 popularkan balik lagu Pak dolah- "Aku cari damai Abadi"..

Putorkan lagu tu hari-hari....hehe

Dah lama benau tak dengau lagu tu...

samurai melayu said...

Salam Dak
Editor-In-Chief, The Scribe.



UM Selasa 10 Jun, muka surat 2
'Bayaran segera rebat diharap tenteramkan rakyat- Najib'.

Izinkan,

Dari 3 kumpulan rakyat berpendapatan iaitu tinggi, sederhana dan rendah, gulungan mana kah yang paling tinggi nisbah nya.?
Adakah usaha2 Ayahanda Rakyat Tun M untuk meningkatkan taraf pendapatan
anak2 watan lulusan diploma dan juga universiti yang beribu2 jumlahnya itu diturunkan taraf kehidupannya(quality of life) kerna 'value added' kerajaan kepada 'cost of living' mereka?

Though we believed that the so-called subsidy would not make much difference to the middle income group’s monthly budget, what we can't understand is, why the seggregation? Arent they entitled as the rakyat who paid their taxes?

Your editorial please, The Scribe.

Anonymous said...

Scibe,

What do we know about the world of the oil industry.

"Tan Sri Hassan Marican pintar, tetapi simpek kalangnyo"

Anonymous said...

Negara-negara dunia ke-3 harus bersatu untuk mengahadapi neo-imperialisme.

samurai melayu said...

Salam Dak

'Greenlight for civil servants to moonlight'- PM(MM, June 10, page 4)

Another question for your Editorial
Who do you think employers seeking goverment tenders will provide jobs to,if and when required? Unemployed graduates seeking for the jobs or the government officers with a secured monthly remunerations
'moonlighting'?

'Lingampoops' decisions.
My heart goes to adik2 menganggur. Kena terima hakikatnya 'pintu' pekerjaan semakin sempit untuk adik2 sekelian!

Anonymous said...

Datuk,
"1. Menjimatkan perbelanjaaan dengan memotong elaun menteri tidak semestinya baik untuk ekonomi. Malah mungkin membuat ekonomi lebih parah.

5. Ambil contoh penjimatan elaun. Bila elaun keraian dibelanjakan, mesti ada penyaji makanan yang dapat hasil. "

Betul. Tapi pemotongan elaun tidak semestinya duit itu dibekukan. Duit tersebut tetap dibelanjakan. Cuma kuranglah sikit untuk kroni YB yang kebiasaannya sub pada orang lain. Dia untung lebih atas angin joli beli barang import. Yang dapat sub gajikan pekerja asing sebab nak jimat duit. Akhirnya yang dapat pada rakyat kebanyakan ciput je.

Harap2 duit yang dipotong tu ke arah perbelanjaan yang lebih manafaat.

Tq.

asampedas.wordpress.com

Ahmad Nawawi Yaakob said...

Dato'

Semakin lama bertahan, semakin banyak kelemahan setelah 50 tahun berkuasa.. Soalnya, bila lagi dia akan berhenti dan menyerahkan kuasa kepada yang lebih baik, lebih bertanggungjawab. Tiada cara lain ke selain menunggu PRU13 pula?

Betty A. said...

Penat sbnrnyer dgn drama kerajaan Malaysia...hari ni ckp lain..besok ckp lain...adakah itu boleh digelar "penipu"??

Dan kenapa Pak Lah harus "mengajak rakyat sabar & tabah"? kenapa tidak Pak Lah "Mengajak menteri & barisan pemimpin berusaha mengurangkan beban rakyat"?

Kita pilih pemimpin utk memimpin ke arah kesenangan..bukan ke arah kesusahan.

Anonymous said...

Dear Kadir.

Betul kah yang harga minyak di Malaysia Mahal.Di Thailand harga minyak 4 ringgit salitter,Di Singapota hanganya 5 ringgit sa litter,di Turkey harganya 7 ringgit saliter dan di US harganya 8 ringgit saliter.

Kenapa kita nak complain Kadir.Jikalau kita fikir harga minyak membebankan,jangan naik kereta.Kita naik monorail,naik bas atau kalau nak lebeh sihat naik basikal.Minyak itu kepunyaan Petronas.Kalau ia nak jual 3 atau 4 ringgit salitter kita tak bolah complain.Kita tak payah beli.

Minyak bukan lah barang yang perlu.Kita tak akan mati jika kita tak beli minyak.Lebeh baik kita gunakan wang itu untok membeli makanan dan pakaian untok anak2 kita.

Kenapa kita hendak marah.Kita kan hidup dalam negara yang bebas dan mengamal demoktasi.Jikalau kita tidak setuju dengan tindakan Kerajaan tak payah lah kita memileh mereka dalam pilehan raya nanti.

Jika kita pengguna mengambil tindakan memboikot pembelian minyak,meraka akan kerugian yang besar.
Salam.

Anonymous said...

Sdr Kadir.

Saya amat tertarek hati dengan jawapan sdr bagaimana PKR dapat menunaikan janji untok menurunkan harga minyak dalam keadaan sekarang.

Jika Venuzellah boleh menjuak minyak denganharga 16 sen satu liter,saya tak nampak bagaimana kita tidak dapat menjual minyak dengan harga 1.90 sa liter atau lebeh murah dari itu.

Caranya mudah sahaja.Projek projek Koridor yang menelan belanja satu trillion tak payah lah di laksanakan.Projek double traking yang menelan belanja hampir 28 billion tak payah lah di laksanakan.

Saudara merupakan penyokong kuat Tun Mahathir.Ia pun merupak Raja pembazir.Projek twin tower memakan belanya wang Petronas hampir 10 billion.Sstu Pembaziran.Projek PutraJaya memakan belanja hampir 30billion wang Petronas satu pembaziran.Pembangunan Langkawi hampir 2 billion satu pembaziran.

Beli kapal selam,kalau tak bayar commission kapada Razak Baginda kita save 500 juta.Beli Sokoi kalau tak ada commision kapada Adib Adam dan Projek angkasa kita selamatkan hampir 600 juta.

Banyak lagi kalau nak tulis.Kebanyakan kontrek yang di buat cara directed negitiation harga nya mahal hampit 200%.Ini merupakan pembaziran wang Petronas.

Nak maintain Orkestra Petronan belanjanya 4 juta tiap bulan.Petronas dah belanja hampir 500 juta satakat ini.

Sebab itu lah Petronas tak ada duit.Ini tak ytermasok belanja untok membeli Jet Peribadi Pak Lah yang belanja nya hampir 300 juta.

Jawabnya mudah sahaja Kadir.Kalau PKR memerentak ianya hanya perlu mengurangkan pembaziran.Semua raayat akan bahagia.Singapura yang tidak mempunyai apa apa hasil lebeh kaya dari Malaysia.Kerana tiada pembaziran,koropsi dan pandai melabor wang reservenya.

Salam.

Anonymous said...

Scribe,

Dengar-dengar Abdullah Ahmad Badawi bersuaka di Australia nanti - betulkah?

Duit dalam account tu datang dari mana? Pihak berkuasa Australia tak tahu - betulkah?

kl leman said...

Jom buat perubahan sekarang! Kalau nak tunggu PRU13 tu..jenuh wehh, kalau mende dah naik payah nak turun..kene jolok tu..termasuk lah PM kita tu

Anonymous said...

Pecat semua menteri yang ada. habis cerita

http://matboroi.blogspot.com/

Anonymous said...

Ybhg Dato',
Pak Lah dan kabinet dapor telah kehabisan idea....sebab kurang berfikir, sibuk berfikir bagaimana nak jadi keluarga terkaya bila dah tak jadi menteri....itulah agenda utama. Kenapa tidak kerajaan beli semua lebuhraya dan kawal kenaikan tol atau hapuskan tol sama sekali...tak payahlah nak berkoridor sana sini yang untung hanya segelintir kecil....atau kaum kerabat Pak Lah saja.
Helang79

ainas said...

Tok KJ
Ketika anak saya menunjukkan kemerosotan prestasi peperiksaannya, dia akan katakan 'ala bu, kawan saya ada lagi yang lebih teruk keputusannya'. saya tanyakan kepada beliau ada tak kawan yang mencapai keputusan yang lebih baik dan siapa yang dapat markah tertinggi. dia kata ada. Saya selalu mengingatkan anak saya supaya jangan membandingkan pencapaian diri dengan yang lebih lemah. Bandingkan diri dengan kawan yang lebih kuat dan pintar. Dengan itu ia akan menjadi motivasi untuk dia berjaya . membandingkan diri dgn yang lebih lemah akan membuatkan kita juga turut lemah. ia menghalang kemajuan sebenarnya. Dan alhamdulillah ingatan dan nasihat saya diterma oleh anak saya. Sekarang dia aditugaskan oleh guru2nya untuk menarik minat rakannya untuk sama2 belajar. Tak perlu motivasi berbayar berpuluh ringgit, ibubapa mesti main peranan lebih kerana anak kita harta kita.
samalah macam pemimpin. Pemimpin itu ibarat ketua keluarga. Tapi ada juga ketua keluarga yang tak pedulikan anak isteri. ada juga yang haruan makan anak. ada juga yang melacurkan anak isteri untuk kesenangan sendiri. Pendekata kalau ketua keluarga tak pandai mentadbir punahlah rumahtangga. Anak2 jadi kurang ajar kerana terbiar cari hidup sendiri. Kita fikirlah sendiri

Anonymous said...

penasehan ekonomi pkr.

saudara bercakap macam orang tak tahu realiti. Putrajaya sekarang membantu mencekapkan lagi pentadbiran. Tiada traffic jem dan cemerlang dan pembangunan modal insan kakitangan awam. jejaklah kaki ke putrajaya, kami tak perlu jem lagi seperti kerja kat jalan duta dulu... satu kerja pun kadang-kadang takleh nak buat.

kalau projek double railway track dah siap macam apa yang dalam perancangan tun mahathir, tentu kita tak sakit kepala macam mana nak bergerak dari utara ke selatan dalam waktu yang singkat. tapi sebab pak lah banyak sekat, projek tu telah bertambah kos-kos yang tak tentu hala hingga mungkin batal terus. rakyat laa menderita takde alternatif nak guna kenderaan lain melainkan beli minyak harga makin mahal...

kalau takde menara petronas, pelaburan FDI ke malaysia takkan banyak seperti waktu tun mahathir tinggalkan treasury dan kerajaan dulu... sebab tgk negara kita serius dalam pembangunan dan pemodenan lah FDI banyak masuk dan menggalakkan pertumbuhan ekonomi negara...

rasanya saudara nie lah penasihat salahuddin ayub berdebat dengan shahrir semalam.. patutlah gagap benar salahuddin ayub kena tiung dengan shahrir walaupun banyak isu yang boleh dibangkitkan.. macam nie ke penasihat ekonomi PKR?? patutlah lembap!

Cruzeiro said...

Yes Kadir!
About time somebody said something like this - our PPP is pathetic, and the slide started during the time of Mahathir.

Our wages or pathetic, our Unions are impotent and we need Banglas/ Indons/ Viets to run our industries - or else, we are dead!
We are a nation 4th world sweatshops of slaves, slave drivers and Slave owners, with world-class humongous twin-phallic symbols to be proud off!

This current guy with his Financial advisors however, have been saddled with the problem, are clueless and are grossly mismanaging it!

Anonymous said...

Scribe,

The Russian Bear!
(chipping into the pot)

Harga minyak dijangka cecah AS$250 setong
DEAUVILLE, Perancis 10 Jun – Pembekal gas asli terbesar Eropah, Gazprom menjangkakan harga minyak mentah akan naik dua kali ganda sehingga AS$250 (RM815) setong dalam tempoh setahun lagi.

Kenaikan itu diramalkan turut mengakibatkan peningkatan harga gas asli di pasaran.

“Kami menjangkakan harga minyak mentah akan naik sehingga AS$250 (RM815) setong dalam masa beberapa tahun ini,” kata Ketua Eksekutif syarikat milik Rusia itu, Alexei Miller kepada wartawan selepas menghadiri persidangan Kongres Perniagaan Eropah di sini hari ini.

Para pegawai kanan syarikat berkenaan menjangkakan harga minyak akan naik kepada AS$250 setong pada 2009.

Harga gas di Eropah adalah berdasarkan kontrak jangka panjang serta terikat dengan harga minyak mentah.

Kenyataan pegawai Gazprom itu dikeluarkan setelah harga minyak turun kepada AS$133.94 (RM436.6) setong hari ini, berbanding AS$139 (RM444.8) minggu lepas.

Menurut Timbalan Ketua Eksekutif syarikat itu, Alexander Medvedev, kenaikan harga gas akan turut menyebabkan harga minyak mentah melonjak di Eropah.

Gazprom kini merupakan pengeluar gas asli terbesar dunia dengan stok mencecah AS$330 bilion (RM1.07 trilion) dan ia dijangkakan memperluaskan penguasaan pasarannya dengan menjadi sebuah syarikat bernilai AS$1 trilion (RM3.26 trilion) dalam tempoh 10 tahun.
– Reuters


Nota:

They are playing a dangerous game, aren't they, Scribe? Let us ask the Doctor.

Anonymous said...

Here is a good list of gas/petrol prices around the world. Note that our price is at USD 3.12 which more expensive that many oil producing countries!

arzawahiri said...

Datuk,
Sedikit komen saya atas hujah Datuk bahawa pemotongan elaun tidak baik untuk ekonomi. Kata Datuk bahawa elaun keraian itu kalau tak dipotong dan dpt dibelanjakan boleh menguntungkan pihak pengendali restoran dan seterusnya ekonomi negara (multiplier effect)adalah dibuat atas premis yang salah.

Apa-apa elaun samada elaun keraian atau perumahan adalah dikelompok dalam gaji bulanan si menteri atau pegawai kerajaan yg menerimanya. Tidak dikhusus untuk satu2 perbelanjaan. Mereka mempunyai hak untuk tidak membelanja elaun keraian tsb untuk tujuan keraianpun.

Menjadi satu kecenderungan apabila mendapat gaji campur elaun yang besar yang lebihan itu samada disimpan, dilabur atau dibelanjakan utk tujuan-tujuan tertentu. Oleh kerana mereka yg bergaji besar mampu membuat apa saja (dari segi perbelanjaan) maka kerajaan tidak mempunyai kuasa mengawalnya. Mereka blh berbelanja samada di dalam atau di luar negara. Dalam banyak kes mereka yg bergaji lebih selalunya berbelanja diluar. Kalau yg berpendapatan kecil kita jamin 100 peratus sebelum cukup bulan semuanya akan habis dibelanjakan di Malaysia dan membantu ekonomi kita.

Justeru itu memotongan elaun adalah baik untuk kerajaan memastikan ianya tidak tiris keluar. Dan kalau mahu memastikan tirisnya tidak besar maka lebih baik dipotong lebih banyak lagi.

Kita sebenarnya bukan dalam zaman recession untuk menghadkan perbelanjaan samada di luar atau didalam negara. Kita adalah dalam ambang inflation berikutan kenaikan harga minyak dan barang-barang makanan.

Pemberian subsidi adalah salah satu cara terbaik untuk meringankan beban inflasi tersebut. Mengambil dari yang kaya (samada melalui potongan elaun dsb)untuk diagihkan kepada yang miskin melalui subsidi adalah penyelesaian segera yang terbaik tetapi untuk jangka masa pendek sahaja.

Perlu diingat kita bukan berdepan dengan masalah kenaikan harga minyak tetapi sebenarnya berdepan dgn kesan dari kenaikan harga minyak. Tidak ada cara untuk kita menurunkan harga minyak yang semakin melonjak sekarang. Biarlah perkara ini diselesaikan oleh faktor penawaran dan permintaan.

Kerajaan sebenarnya telah mempunyai program2 jangka panjang kearah memajukan ekonomi negara dengan harapan kita tidak lagi dihimpit oleh beban-beban sebegini. Kemajuan sesuatu negara itu bermakna kita dapat menangkis kesan-kesan global contohnya seperti yang dibawa oleh kenaikan harga minyak ini. Tidak bermakna kemajuan kalau kita masih terus terpalit dengan kesan-kesan buruk yang menghantui dunia. Persoalannya kenapa masalah2 sebegini tidak membawa kesan yang ketara kepada kebanyakan negara-negara maju?

Oleh kerana masalah minyak ini dijangka tidak akan dapat diselesaikan dalam tempoh sepuluh atau duapuluh tahun lagi maka adakah kita sanggup berdepan dengan masalah-masalah seperti sekarang ini untuk 10 atau 20 tahun lagi?

Justeru itu penyelesaiannya bukanlah minyak tetapi kelemahan-kelemahan fundamental kita yang tipikal dengan negara-negara membangun.

Anonymous said...

Malangnya, sedang kita perit membayar harga minyak, ada individu (tycoon) yang menjadi kaya-raya dek kerana minyak sehingga baru-baru ini namanya tersenarai di tangga ke-20 dalam senarai di Forbes The Top 40 Richest Malaysians. Company dia juga sedang mengalami peningkatan stock.

Saya rujuk fakta ini di http://stephendoss.blogspot.com/2008/06/look-who-has-made-it-to-malaysias-top.html#links, http://www.forbes.com/2008/05/21/malaysia-richest-billionaires-biz-malaysiarichest08-cx_sm_0521malaysia_intro.html dan http://www.forbes.com/lists/2008/84/biz_malaysiarichest08_Mokhzani-Mahathir_XDC7.html

kakitidur said...

Dato'
Kerajaan BN yang memerintah selama 50 tahun sebenarnya sebuat kerajaan yang korup. Sepatutnya dengan kekayaan yang ada di negara ini yang terdiri dari minyak, kayu kayan, bahan galian dan bahan2 mentah lain, sepatutnya negara ini telah lama menjadi sebuah negara maju seperti Singapura tetapi oleh kerana korupsi dan penyalahan guna kuasa Malaysia bukan saja dilihat sebagai sebuah negara yang lemah tetapi diketagorikan sebagai negara dunia ketiga. Cuba kita lihat jiran kita yang terdekat Singapura yang tiada mempunyai bahan mentah seperti minyak atau kayu kayan tetapi telah menjadi negara maju atas daya usaha pemimpinnya walaupun Lee Kwan Yew dilihat sebagai diktator tetapi telah berjaya membawa kemajuan yang tak terhingga kepada rakyatnya. Dengan syarikat2 kerajaan seperti Temasik telah membawa banyak keuntungan kepada negara itu sehingga dapat memberi dividen kepada setiap rakyatnya pada setiap tahun. Tidak heranlah kalau rakyatnya mempunyai kehidupan yang berkualiti. Malaysia yang sepatutnya lebih kaya dari Singapura dalam ertikata bahan mentahnya tidak dapat mempergunakan sepenuhnya kelebihan itu kerana terlampau banyak penyalahan guna kuasa,kronisma dan rasuah yang menular disetiap cabang pemerintahan walaupun kerajaan ada juga membuat syarikat2 nya sendiri (GLC) tetapi syarikat2 ini tidak ditadbir dengan cekap dan telus sehingga syarikat2 ini bukanlah memakmurkan rakyat tetapi menyusahkan kerana bailout2 yang dibuat. Walaupun alasan kerajaan bahawa Singapura itu kecil dan rakyatnya sedikit berbanding dengan Malaysia tetapi negara yang luas ini penuh dengan kekayaan alam yang diberi oleh Allah dan populasinya tidaklah sebanyak rakyat USA atau England. Di bawah Pak Lah kita makin menjadi teruk lagi kerana kalau dilihat dengan mata kasar Pak Lah bukanlah orang yang memerintah negara ini tetapi hanya sebagai boneka untuk ahli keluarga dan kroninya sahaja. Pak Lah sekarang telah berumur dan tidak memerlukan kekayaan yang melimpah ruah dan dengan pendidikannya dibidang ugama menjadikan dia berilmu tentang halal haram didalam Islam tetapi kerana umurnya dia telah dipergunakan untuk kepentingan orang lain. Jika kita tengok ditelivisyen seolah2 Pak Lah sentiasa tidak tahu apa yang dipercakapkannya. Itulah juga yang terjadi pada Tun Dr Mahathir, pada masa permulaan pemerintahannya adalah amat makmur dan berjaya tetapi selepas 20 tahun dan apabila anak2nya telah membesar mereka telah mempergunakan ayah mereka untuk mengaut kekayaan. Ingat tak Tongkah Holding? Pak Lah mesti ditukar jikalau tidak negara ini akan jatuh dengan lebih teruk lagi dan ditakuti apa yang terjadi dinegara2 seperti di Afrika dan Asia lain yang kucar kacir akan terjadi di Malaysia.

Anonymous said...

penasehan ekonomi PKR,

kalau beginilah penasihat ekonomi kepada PKR...insyaAllah saya tidak akan pangkah PKR pada PRU13 nnt.

Anonymous said...

Dato' Scribe,

by Denholm Barnetson Wed Jun 11, 3:35 PM ET

MADRID (AFP) - Auto plants in Spain were paralysed and Portugal's main airport banned planes from refueling Wednesday as a third day of strikes by thousands of truckers caused heightened chaos and shortages.
ADVERTISEMENT

Truckers in Thailand also threatened to strike next week while their counterparts in South Korea plan to stop work on Friday, as the outrage over soaring fuel prices intensified around the world.

Tens of thousands of truck drivers launched stoppages in France, Portugal and Spain on Monday to demand government help to cope with the rising price of fuel caused by rocketing oil prices, which last week reached almost 140 dollars a barrel.

The protests have paralysed roads, causing huge tailbacks, notably on the French-Spanish border and around major Spanish cities, and left supermarkets short of fresh produce and some petrol stations without supplies. Two strikers were run over by vehicles and killed at picket lines on Tuesday.

Dato' Scribe and friends,

If people in rich developed countries are feeling the pinch and are protesting, why can't our government do something for us instead of taking the easy way out by taking away subsidy and raising prices?

We need a caring government during hard time like now. But our government seems not to care. So what good is having a government that rewards itself and forgets about the people?

Plutoid

affendi hussain said...

Sdr penasehan ekonomi pkr,

1. Tiada kerajaan dalam dunia ini yg tidak berhutang untuk menjana pusingan roda ekonomi negaranya. Negara bukan suatu entiti individu. Ia perlu "bermasyarakat". Individu boleh memilih untuk jadi "kera sumbang" tetapi tidak bagi sebuah negara..negara yg menutup pintu ekonominya akan "stagnant" cth:Myanmar..kita boleh kawan dgn sesiapa shj cuma kena BIJAK & berhati2 supaya tak ditikam belakang.. Itulah ekonomi global.

2. Fikiran kolot yang anggap lebih baik simpan duit di rumah kerana takut duit habis atau dicuri...? duit akan jadi "stagnant" tak bergerak & tak dapat memanipulasi peluang2 yg ada untuk kebaikan. Orang yang ada RM1 ttp belanja RM0.50 takkan jadi kaya pun sampai kiamat. - Air yg bertakung sekalipun pasti akan mengundang pelbagai penyakit..nak kami yg muda2 ni & bakal anak cucu kami semua mati kena "penyakit" ke??

3. Kita bukan hanya nak hidup hari ini sahaja..itu penting diri namanya. Fikirkan generasi akan datang. Kalau semua "stagnant" maka kita akan kembali ke abad 19 sedangkan dunia telah masuk penghujung abad ke-21. Kalau macam niLAH jadinya, nescaya anak cucu kita akan kencing atas kubur kita kerana malu & benci kpd org2 tua yg telah diberi amanah & kuasa ttp krn daif pemikiran & perancangan telah menyusahkan mereka pada hari itu..Ingat..masa tidak dapat diputar kembali..kita hidup hari ini adalah untuk berusaha bagi kebaikan masa hadapan..bukan sebaliknya. Pada firasat saya Imam Hadhari tu tak faham kot intipati Al-Quran surah Al-Asr...

4. Objektif utama perbelanjaan negara sepatutnya adalah 'Dimana?', 'Bagaimana?' & 'Mengapa?'
Bukan hanya -
Berapa?' & 'Apa?' semata-mata.
Kalau kerajaan belanja trillion sekalipun untuk projek ladang & kilang proses pokok jarak yg boleh hasilkan biodiesel, atau penanaman/penternakan makanan secara berteknologi.. adakah itu akan dikira MEMBAZIR? ada belajar Cost Benefit Analysis tak? Tak sama kan "current value" & "future value"..?

5. Adakah menjimatkan duit 28b skrg akan membantu rakyat dikala dunia sudah kekeringan bahanapi fossil di masa hadapan?? Jika ada "electrified double track" kita masih boleh lg gerakkan sektor pengangkutan awam dgn EMU & loco elektrik... Elektrik adalah penggerak dunia masa hadapan dikala dunia telah ketandusan bahanapi fossil..Takkan nak terberak baru fikir nk bina jamban? Jamban pun mahal masa itu..alamatnya kembali menggali lubang spt zaman pra-sejarah & beteraburlah "hasil2" itu sementara tunggu lubang siap digali :)

6. Mengapa perlu "scrap" projek2 yg boleh menyediakan alternatif yg lebih murah untuk masa hadapan.. ??
Ibarat suruh jangan bazir minyak, jangan naik kereta, naik basikal atau jalan kaki 50km sehari ke tmpt kerja ,pengangkutan awam tak perlu "network upgrade", MEMBAZIR...tak begitu? A'a lah.., Bagus juga mcm tu kan, biar yg rasa nk sambung sgt kerja (bos2 gomen) sampai umur 58thn tu sedar sikit..kudrat (+ idea juga) tu dah takde,bg ler kat org2 muda naik..awak tu gaji dah ler tinggi, bil perubatan tinggi dgn sakit PHD, kerja setakat pandai 'delegate' jer..cuti tahunan berkepok2, baik tak payah simpan kan? Membazir duit cukai rakyat jer. Kalau otak begeliga mcm TDM atau Stephen Hawkings boleh le simpan selagi otak masih boleh pakai..saya sanggup tolak atas kerusi roda pegi keja..Yg MEMBAZIR duit cukai ni adalah daripada jenis yg CACAT MINDA..bukan cacat fizikal!

7. Lebih baik minimakan kos pengurusan yg tak perlu jika ada alternatif yg lebih murah (cth: jet rasmi PM, elaun2 tak relevan, kenderaan mewah, percutian mewah , kroni monopoli projek dll.). Kita pun kalau nak beli unit amanah kita akan tengok nilai "management ratio".. Kalau tinggi sgt ratio value, maksudnya unit manager tu tak efisien..belanja pengurusan lebih(gaji/elaun dia + org2 dia) ttp nisbah pulangan pelaburan kurang. W/pun untung RM1 ttp kos "pengurusan" RM0.20..baik lagi unit trust yg untung RM0.50 tetapi kos pengurusan hanya RM0.05 - kerana secara kolektif pengurus unit amanah ini lebih efisien. Kalau rakyat diandaikan sbg "pelabur/shareholder"..baik "melabur" kpd "pengurus unit amanah" yg lebih efisien..bukan sebaliknya!

8. Wahai barisan alternatif yg liberal, adil & telus..Anda semua kata anda barisan "alternatif"..tetapi mengapa berfikiran "konservatif"?? Mengapa tidak ada idea bernas ,selain Petronas untuk menyediakan alternatif kpd rakyat?? Apa beza anda dgn pemikiran lapok UMNO skrg? (mungkin sebab PKR adalah hasil "produk sampingan" UMNO yg tak menjadi - patutlah 'rasa' lebih kurang sama shj. :D ) Anwar PM..? huh..just a typical political champion with no-substance! Baca blog pun dah tahu.

9. Kalau setakat nak bagi nasihat ekonomi dlm skala "short term" sekadar untuk populariti politik, maka nasihat saya, lebih baiklah tak payah PKR memerintah.. Kerana pemikiran "short term" iniLAH kerajaan skrg diambang kejahanaman... Pak Lah ni pun kononnya Raja Penjimat (kalah mana2 PM didunia penjimatannya) dan Walla..!! Anda dah lihat hasilnya??? masih tak nampak atau anda juga adalah "sleeping partner"?

10. Orang-orang dunia politik M'sia sendiri tidak mampu menyediakan alternatif terbaik kpd rakyat..yg saya nampak hanya sibuk dgn agenda terselindung masing2..

Ketam batu yg cuba mengajar ketam bunga yg sedang nyawa2 ikan utk berjalan betul?? Baik campak kedua-dua ke laut..selesai masalah.

...better we (rakyat M'sia) start to
prepare the guillotine
.. mcm dah tak nampak harapan..Demi masa, sesungguhnya kita telah dalam kerugian..segala-galanya dah terlambat skrg hasil bijak pandai pakar2 "pengubah gaya hidup" ini yg baru terjaga tidur.

Anonymous said...

Salam Datuk,

Dengan korupsi berleluasa (yang bukan hanya khabar angin tetapi memang benar berlaku dan diketahui umum) dan cara pemerintahan tidak efisyen yang menyebabakan Malaysia belum bersedia menghadapi era kekurangan sumber tenaga asli spt minyak. Tahun 2014 kita akan menjadi net importer of oil. Itu hanya tinggal 5-6 tahun lagi. Saya hanya dapat membayangka huru hara.

Banyak yang boleh dilakukan utk mengurangkan beban rakyat tetapi disebabkan dua perkara pertama di atas, seluruh rakyat terpaksa menanggung keanaikan harga minyak.

Nyata lagi terang kerajaan ini tidak membela nasib rakyat jelata. Apa yang boleh dibanggakan jika keperluan asas utama rakyat ini tidak dapat dijaga?

Nyata lagi terang kerajaan ini hanya membela nasib segolongan kecil dan melupakan golongan majoriti. Malah bukan terlupa, namun tidak terfikir pun cara nak meningkatkan taraf dan mengurangkan keperitan hidup rakyat.

Di manakah salahnya? adakah dalam sistem pemerintahan yang diamalkan?
Kenapakah yang tidak layak dijadikan pemerintah? Kenapa seluruh rakyat terpaksa menganggung kemewahan para pemerintah? Butakah mereka atau hanya 'tutup sebelah mata' terhadap implikasi perbuatan mereka menggunakan harta negara untuk diri sendiri dan saudara mara? Ternampak muka terasa nak dipijak-pijak sahaja.

Inilah mereka yang tidak takut hari pembalasan dan kematian. Terlalu taksub dan khayal dengan kemewahan duniawi. Tak kisah dilaknat berjuta rakyat. Tak ingat tanggungjawab yang akan ditanya kelak di akirat. Tak takut dengan berjuta yang akan memberikan bukti di mahkamah yang dihakimi Allah SWT.

Terima kasih Datuk, memberi peluang untuk warganegara ini menyuarakan pendapat 2 sen.

Rai

Zaaba Anak Sarawak said...

Sdr. A Kadir Jasin,

I wrote something about possible actions by the government and BNM in my blog on combating inflation and monetary policy.

You may want to have a glance.

Thanks.

anakbuah said...

Salam Dato' dan Sdr/i semua,

Saya tertarik dgn komen Sdr Anakwatan dlm blog TDM yg mengaitkan projek Monorel dan Rapid Penang yg diperolehi Scomi dgn kenaikan harga petroleum selama ini, selepas TDM mendedahkan pembaziran Rapid-KL dgn beribu bas yg tersadai dan tidak digunakan. Saya 'copy-n-paste' keseluruhan komen beliau di bawah ini:

"Y. Bhg Tun,
Sebelum PRU12 lagi, Orang Kampung di Pokok Sena telahpun memperkatakan 'Monorel di Pulau Pinang dan rapid Penang' adalah untuk anak Pak Lah Kamaluddin menerusi Scomi. Saya orang kampung pun tahu, Rapid Penang dan Monorel ini ada kaitan dengan Kenaikan Harga Minyak dan Pengurangan Subsidi Minyak. Pada tahun lepas, selepas Pak Lah mengumumkan kenaikan harga minyak dan menyatakan Subsidi Minyak sebanyak 4 billion akan digunakan untuk 'MEMPERBAIKI' Sistem pengangkutan awam dan lalulintas. Tak lama kemudian, ujudlah Rapid Penang dan Monorel di Pulau Pinang.Mungkinkah wang subsidi ini digunakan untuk membiyaai Rapid KL, Rapid Penang dan Monorel? Yang jelasnya, Pak Lah ada berkata, Pengangkutan awam akan diperbaiki secepat mungkin dan disubsidi dalam pelbagai bentuk.. Sesudah itu, terdedah pula yang mendapat kontrak monorel adalah Scomi. Keluarlah statement di Utusan Malaysia, Rapid Penang akan menambah bas-bas baru dan moden untuk keselesaan rakyat. Dan hari ini, BARULAH TERDEDAH bahawa BAS-BAS ini dibekalkan oleh Scomi yang dimiliki ANAK PAK LAH. Kita jangan terkejut selepas ini mungkin subsidi berbentuk penghapusan / pengurangan duti import keatas bas dan komponen-komponennya, pengurangan cukai, subsidi terus kepada Rapid dan macam-macam lagi atas alasan pengangkutan awam. Dan masa itu Kamaluddin sudah untung BERBILLION ringgit. Dan inilah kenyataannya, bahawa KENAIKAN HARGA MINYAK baru-baru ini (78 sen dan RM1), bukan hanya isu Minyak Global tetapi ujud seolah-olah unsur KONSPIRASI PEMERINTAH DALAM PERDAGANGAN. Di dada akhbar dan TV arus Perdana, PM dan Pak Menteri yang berkaitan, BEGITU ASYIK menyatakan 'PENGANGKUTAN AWAM AKAN DIPERBAIKI UNTUK RAKYAT' kerana ianya adalah salah satu penyelesaian mengurangkan beban rakyat akibat kenaikan Harga Minyak dan Harga Barang. Saya amat bimbang, Isu harga Minyak Global sekadar wayang, Rakyat sebagai 'Kambing Hitam' dan Pengembalanya kamaluddin. Pak Lah adalah Director yang cukup 'berbahaya' untuk rakyat Malaysia!"


Anakbuah Biduanda

p.s.: Daripada tersadai, elok kalau sebahagian bas tersebut "dihadiahkan" kpd penduduk kampung saya di Kuala Pilah-Senaling-Seri Menanti yg langsung tiada perkhidmatan bas sejak sekian lama. Pemandu2 perebet sapu pun ramai yg telah tiada lagi. Ada atau tidak Bandar DiRaja di negeri2 lain yg tiada perkhidmatan bas selain Seri Menanti!? 'Very sickening!'

Anonymous said...

Dato,

Menurut Utusan Malaysia, Pak Lah kata harga minyak tidak akan dinaikkan lagi tahun ini walaupun harganya mencecah USD 200.

Malangnya, saya anak beranak sudah tidak percaya dengan kata-kata Pak Lah lagi.

samurai melayu said...

Salam Dak,
Malam tadi jemput puteri kami kat LCCT balik dari Jakarta ambil alat2 hari bahagia dia.

Antara percakapan awalnya, 'ayah, kenapa menteri kita tipu, kata minyak petrol kita lebih murah dari Indonesia walhal kat sana 6000 rupiah
seliter. Tak sampai pun rm2 duit kita pun? Itupun baru dinaikan harganya?

copied 'Rocky said'
I thought Sharir was smart but he is either stupid or we are stupid and to that I can say we are not stupid but he and the the rest of HP6 cabinet think we are.

Time for a change in gomen as far as I'm concerned.

Still on the invite list,gmail.com
May Allah bless, us Always.

A KADIR JASIN said...

Sdr Samurai Melayu, antara lain, berkata:

"Antara percakapan awalnya, 'ayah, kenapa menteri kita tipu, kata minyak petrol kita lebih murah dari Indonesia walhal kat sana 6000 rupiah
seliter. Tak sampai pun rm2 duit kita pun? Itupun baru dinaikan harganya?"

Sdr, itulah contoh PPP yang saya sebutkan. Murah bagi kita rakyat Melaysia kerana pendapatan kita lebih tinggi daripada pendapatan rakyat Indonesia.

Terima kasih.

Heical said...

Jangan bimbang gaji bayar 2 kali sebulan ,kalau dulu RM1200 sekarang x 2 = 2400.
Kalau lah pengumuman begini Wah Betapa Suka semua orang.
Tapi malang nya jumlah sama bayar saja 2 x .Nak Elak k/tangan berontak akibat dari kenaikan harga minyak .Tapi ini tindakan tidak bijak ,harga barang dah mula naik naikanlah GAJI 30 - 40 %.Baru adil. Penipu mana punya idea ni bayar gaji 2 x .

samurai melayu said...

Salam Dak,

We hope 'Penasehan ekonomi PKR' remained where he is and if ever DSAI becomes the PM and appoints this 'economist' as the Penasihat ekonomi,we dread to think of the consequences..HAYWIRED.

However, if 'ex-banker' would take position as advisor to 'penasehan ekonomi PKR' as economic advisor to PKR govt to advise the advisor to party PKR if ever the party advisor becomes the PM and is advised to appoint 'Penasehan ekonomi PKR' as economic advisor to the government.

What in the name of 'sanity' are we talking about???
DUMB SYNDROME ON THE RISE.

Anonymous said...

Itu pun pemerintah masih membandingkan dengan Singapura yang bukan negara pengeluar. Rakyat tidak bodoh, kita rakyat sudah tahu berapa ringgit malaysia seliter di negara pengeluar minyak.

Ayuh rakan2 sertai perhimpunan protes harga minyak kerana kita sudah GERAMM

Rakan2
Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
bagi komen setiap artikel yang saya tulis. …ada artikel baru

kamalias said...

Paklah kata tahun ni mungkin tak ada kenaikan minyak...entahlah...

cuma terfikir oleh saya kenapa laa harga naik begitu mengejut sepatutnya Ogos tup tup bulan Jun dah naik...agak-agaknya ini perancangan Pak Lah & co kot... mana tahu dengar-dengar bulan september ni PR nak take over...mungkin juga masa tu akan ada pilihanraya ...so kemungkinan jugak masa tu harga diturunkan bukan dinaikkan..tu sebab Pak lah kata tak naik harga minyak tahun ni...nak ambil hati rakyat laa katakan..incase kalau ada pilihanraya...walahualam...

Mika Angel-0 said...

Scribe,

C'wealth Mini Summit Agrees On Reforms For International Institutions

LONDON, June 10 (Bernama) - The Mini Summit of the Commonwealth Heads of Governments here Tuesday unanimously agreed that the two international institutions, the World Bank and the International Monetary Fund (IMF) should undergo reforms.

Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, who represented Malaysia, said that they had unanimously agreed that a new Bretton Woods conference be held to discuss reforms for both institutions.

"The meeting had decided that a sort of reform is necessary through a new conference of the Bretton Woods to discuss changes to the IMF in terms of governance and its roles and (to hear) the views and requirements of the developing countries and the need to create an early warning system before a crisis crops up,
" he told Malaysian journalists after attending the mini summit at the Commonwealth headquarters at Marlborough House, here.

The meeting, which was chaired by British Prime Minister Gordon Brown, was also attended by nine other leaders of the Commonwealth countries namely Guyana President Bharrat Jagdeo, Maldives President Maumoon Gayoom, Mauritius Prime Minister Dr Navinchandra Ramgoolam, Sri Lankan President Mahinda Rajapaksa.

Tanzanian President Jakaya Kikwet, Tonga Prime Minister Dr Feleti Sevele, Trinidad and Tobago Prime Minister Patrick Manning, Ugandan President Yoweri Museveni and Ghanian Vice-President Alhaji Aliu Mahama.

Najib said the reforms in terms of their responsibilities should include the aspects of survelliance on the public and private sectors, hedge fund, private equity fund and so on, as well as their responsibilities in tackling issues arising from these matters.

On the World Bank, he said it could become the financial resource for the development of alternative sources of energy.

The World Bank was formally established on Dec 27, 1945, following the ratification of the Bretton Woods agreement with the main focus on providing loans for the reconstruction of European countries after the World War II.

Meanwhile, IMF was set up in 1944 as an international system to fixed exchange rate, and today, it offers advice to all nations on monetary and fiscal policies, besides helping to support the currency of some developing nations with loans so that the countries can compete in an open market.

Najib said the reforms for both international bodies were crucial as these global institutions, which existed after the Second World War, were no longer capable of tackling global issues which were becoming more serious.

The meeting, themed "Reform of International Institutions", also agreed that reforms should also be instituted on the United Nations by appointing one country representative for the world body as well as all of its agencies in every country to save cost.

The fund could then be used for development programmes in the countries concerned.

He said a pioneer project had already been implemented in Tanzania, and that "the meeting had also resolved that more resources be used to implement country programmes and not to finance the administrative cost of the UN and those of its agencies".

The meeting was also of the opinion that the UN's environmental programmes should be changed and a new agency be set up to promote the overall concept of sustainable development.

He said the UN's environmental programmes at the moment was seen to be of little relevant to the current situation.

Najib said realising that decisions at today's meeting were only among members of the Commonwealth, to achieve the vision, the "Commonwealth countries will have to forge cooperation and alliances with other groups so that they too are able to feel the need to institute changes to global institutions."

"...otherwise the 3F problems -- fuel, food and finance -- will continue to haunt the world and its population," he said.

He said the next steps would be to convince other regional and global alliances -- such as the Group of Eight, Asean and other institutions -- to accept the call for global reform.

"We will play our part to present a common stand," he said.

Answering a question whether the developed nations would be receptive of the suggestions by members of the Commonwealth, Najib said he believed they would agree to the need to institute reforms on the three international institutions.

The only issue would be the nature of change, he said.

"Our stand is that change is necessary, I believe no one will object to that. It's the substance of the change that may become a subject for lengthy discussions," he said.

On the meeting Tuesday, Najib said: "It has been a good beginning. We got the framework and substances to move forward."
-- BERNAMA

Now consider this,

Need For More Islamic Finance Experts

KUALA LUMPUR, June 12 (Bernama) -- The uptrend in the Islamic financial services industry has created a significant demand for Islamic finance professionals, particularly individuals who are well-versed in Syariah as well as equipped with the latest industry practices and knowledge, Higher Education Minister Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin said Thursday.

According to Bank Negara (BNM) projections, by 2010, there would be a need for about 11,600 trained personnel and professionals in Islamic finance, and this figure comprised 31 per cent of the total trained professionals in the banking sector, he said.

He said this when launching the Masters in Islamic Finance programme at the International Centre for Education in Islamic Finance (INCEIF), here.

Currently, there are 3,778 students in areas relating to Islamic banking and Islamic finance in public institutions of higher learning in Malaysia, whereas professionals who had majored in Islamic Finance only total 745 in the market.

"Those are the specialised, working in the sector. Syariah experts as at 2007 figured around 120 in the whole country," he said.

Mohamed Khaled said that though the INCEIF was still new, with just three years of experience, it was believed that the institution could achieve the target of being the national centre of excellence in Islamic fin inance and banking, and in realising the government's aim of becoming an education hub in the region.

Hence, he said, it was hopeful that the INCEIF, as a private institution of higher learning, would able to produce graduates who were well-equipped to pursue their careers not only to meet demand locally but also beyond Malaysia's shores.

Besides this newl Masters in Islamic Finance (MIF) Programme, INCEIF, set up by BNM in 2006, is also offering the Chartered Islamic Finance Professional (CIFP) and the PhD in Islamic Finance programmes.
-- BERNAMA


Nota:

we have the experts?

anakbuah said...

Sdr takutpuchong,

"dulu dengar nak develop bahan bakar dari kepala sawit. hangat2 tahi ayam ke, atau dah berkubur projek tu?

apa salahnya develop tangki ngv supaya jadi kecil dan muat dlm boot kereta drpd yang ada sekarang, makan ruang sangat. lepas tu, semua stesen minyak jual gas sebagai alternatif. kalau murah dan mudah diperoleh, orang akan guna."


# Sebenarnya banyak yg saya boleh perkatakan tentang bahanapi kelapa sawit ini kerana saintis yg mendapat ekses kpd enjin Merc-Benz yg menggunakan minyak sawit tersebut adalah profesor bekas pensyarah saya dan saya hampir terlibat dlm pembangunan enjin tersebut di universiti dahulu. Tetapi cukuplah saya katakan, pada masa itu (90an), negara maupun dunia belum bersedia utk menggunakan sawit sebagai bahanapi dan sehingga sekarang kebanyakan engin pembakaran dalam termaju hanya mampu menerima (mungkin paling banyak) 10-20% shj kandungan bio-fuel dlm campuran petrol. Ini akan ditingkatkan di tahun-tahun akan datang bergantung kpd berapa cepat kita boleh menerima teknologi ini, berapa cepat teknologi ini berkembang dan berapa ekonomik penghasilan bio-fuel tersebut. Pakar alam sekitar telah mula mempersoalkan di mana proses dlm penghasilan etanol (salah satu bahan yg dicampurkan dlm minyak petrol) dikatakan menghasilkan lebih banyak gas hijau berbanding pembakaran bahanapi fosil itu sendiri. Kemajuan pantas dlm teknologi fuel-cell dan elektrik-hybrid kebelakangan ini pula telah meneggelamkan potensi minyak dan enjin berasaskan kelapa sawit akhir2 ini.

# Mengenai NGV pula, saya terlibat sebentar dlm kajian utk merekabentuk tabung silinder NGV yg lebih kecil dan padat/'compact'. Malangnya kami menghadapi kekangan kejuruteraan dan pembuatan (engineering and manufacturing limitation) seperti bahan, ketebalan dan bentuk tabung silinder itu sendiri. Saya yakin pembangunan selinder berdinding nipis ini masih terus dilakukan sehingga sekarang oleh rakan2 lama di Petronas dengan mengetengahkan bahan2 seperti komposit dan aloi termaju.

# Sebenarnya semacam ada konspirasi tentang penggunaan dan pembangunan NGV ini di Malaysia. Mungkin kita perlu bertanya kpd org2 yg di atas Menara KLCC itu yg lebih arif dan tahu mengapa. Mungkin bg Petronas, mengeksport gas asli lebih menguntungkan drpd kegunaan domestik kerana seorang rakan mengatakan penggunaan domestik NGV buat masa ini mengikis keuntungan Petronas. Tidak hairanlah Petronas untung puluhan bilion setiap tahun.

Kpd Sdr MMcrossings,

"Firstly, the manner in which oil is traded in the world market. We need to remove the speculative traders/investors that is pushing the oil price into unrealistic numbers. Weakening dollar is also contributing to the bloated transactions.

Secondly, we need to think again about Proton. This will involve in removing some of the policies that we have adopted as a way of adjustment to the current economic situation. It will also mark a turning point to the initial agenda which need rethinking to adapt to the global economic climate."


# Saya baca 2 kali komen Sdr tentang arah baru krisis minyak ini serta tentang Proton....sekali di sini dan sekali lagi di blog Sdr - saya tidak jumpa satu pun yg saya tidak setuju.

# Saya belum habis membaca buku FutureFastForward tersebut kerana ianya 'jam-packed' dgn informasi dan fakta. Membaca satu bab pun sudah berat kepala. Saya suka membaca tetapi saya belum pernah membaca buku seberat ini. Belum lagi 2 buku Matthias Chang yg lain itu.

# Mengenai Proton, cuba Sdr/i dapatkan dan tonton film The (Avro) Arrow [1997] (BUKAN "Broken Arrow" [1996] John Travolta) dan selami bagaimana Kanada gagal menjadi peneraju bidang aeronautik dan angkasa lepas akibat percaturan politik dalaman dan tekanan/kelicikan Amerika dalam menjahanamkan ikon serta kebanggaan Kanada di tahun2 '56-'57 itu - tahun yg keramat pembebasan Malaya drp cengkaman British (Sudah lebih 50 thn, bayangkan betapa jauh ketinggalannya kita drpd kemajuan negara barat seperti Amerika Utara dan Eropah!).

# Saya secara peribadi rasa negara amat rugi menjual semula syarikat motosikal MV Agusta kerana saya setuju dgn TDM - pengeluar automotif seperti Honda dan Yamaha bermula dgn membuat motosikal. (Tidak ramai yg tahu kedua2 enjin prototype Petronas P98 (kereta) dan GP1 (motosikal) adalah berdasarkan rekabentuk enjin Yamaha. Yamaha pernah menghasilkan supercar OX99-11 suatu masa dahulu. Nampak tak kaitannya?). Menyedari kita telah ketinggalan 50 thn dalam perlumbaan ini, kita tidak perlu "re-invent the wheels" kerana membeli Agusta adalah satu cara terbaik utk memajukan bidang permotoran di negara ini. Bagi pengemar2 sukan permotoran, motosikal Agusta adalah seklasik dan setaraf Ducati dan Aprilia di Itali/Eropah. Cuba tanya dgn org Proton, berapa sebenarnya negara rugi dgn penjualan semula itu? Bayangkan kombinasi Proton/Lotus-VW-Agusta, tidakkah ianya membanggakan? (Dan/atau saya faham sekiranya kita sedang kelemasan dlm crisis minyak skrg!)

Anakbuah Biduanda

Anonymous said...

Pak Lah kata harga minyak takkan naik thn ni!? Sesungguhnya saya tidak percaya lagi kepada Imam Hadhari ini. Sungguh memalukan org Islam...Saya amat berharap Pak Lah akan meletakkan jawatan! Semua org sudah meluat denganmu Pak Lah!

Anonymous said...

Utusan hari ni
Kurangkan cukai pendapatan dikaji

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0613&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_02.htm


kurangkanlah cukai kereta juga wahai gomen yg tak berapa pandai!
oo..lupa...nnt gomen rugi berpuluh billion pulak kan! Kenapa laaa derang ni suka benor mengungkit....untung byk pon rakyat merana jugak!

Abu Muhammad el-Merbawiy said...

Salam Dato' AKJ,

Jelas Pak Lah yang mewakili kerajaan tidak mengambil iktibar dari kenaikan RM0.30 pada tahun lalu (2007)itu telah pun menyentuh dan menyengsarakan tali perut dan urat saraf otak masyarakat. Akibatnya rakyat memberi peringatan tidak mengundi UMNO/BN. Kesannya 5 buah negeri terbalik ke tangan kerajaan PR.

Susah juga ya...Bila dah jadi kaya payah dan sukar untuk MENGGAMBARKAN dan MEMAHAMI penderitaan rakyat jelata. "Chemistery" dan "Psychology" pemimpin dan rakyat sudah tidak sama. Ikat perut bagi rakyat, tapi kemewahan bagi pemerintah. Golongan pemerintah tak pernah mengalami catuan makanan, susu tepung, perbelanjaan duit sekolah anak-anak, menukar menu harian dari kualiti tinggi kepada kualiti rendah, menjual sebahagian aset agar sesuai dengan penyelarasan harga barang dan kepekerluan harian, menunggu masa tutup perniagaan kecil dan besar yang sedang mengalami kegawatan kewangan dan berbagai fenomena kemelaratan menjalar akibat KENAIKAN HARGA MINYAK YANG KETARA.

Kempen pemerintah dengan pelbagai skim yang tidak difahami oleh rakyat, kerana skim-skim tersebut bersifat spekulatif; samada berkesan atau tidak untuk menangani krisis yang terjadi. Kempen naik harga minyak ini saya analogikan seumpama MELEPASKAN TALI ANJING-ANJING GARANG YANG TERKURUNG, (bila subsidi diangakat) MAKA ANJING-ANJING TADI AKAN MENGGANAS TANPA KAWALAN LAGI. (harga-harga barang meningkat dengan alasan sahih..lagi diterima fakta kewangan dan ekonomi).

Oleh itu mengapakah tidak Pak Lah kawal satu PINTU MASALAH SAHAJA, iaitu kekalkan subsidi sekali pun ianya mencecah RM66 bilion. Dia dapat menyelamatkan alasan kenaikan harga barang disebabkan harga minyak kekal. Pak Lah tak perlu mencipta dan mengawal banyak PINTU MASALAH SOSIO-EKONOMI-KEWANGAN rakyat yang melanda rakyat. Cuma lazimnya pasti ada masalah di LUAR KOTAK EKONOMI-KEWANGAN NEGARA yang biasa berlaku memaksa PM bertindak membelasah rakyat dengan SITUASI KENAIKAN HARGA MINYAK.

Maka tunggulah untuk dibelasah balas, jika dengan izin Allah swt, jangan terkejut TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA AKAN BERALIH KEPADA PR MENJELANG OGOS - DISEMBER 2008. Ketika itu jangan persalahkan rakyat lagi. Semak diri sendiri apakah yang para pemimpin telah lakukan kepada rakyat.

MUHASABAH BUAT PARA PEMIMPIN BN

Maaf Dato' dan sahabat-sahabat sekelian jika berkasar sedikit...bunyinya.

Arau


PERLIS DARUS SUNNAH

Anonymous said...

Minta laluan Tok Scribe untuk mengucapkan terima kasih kepada Sdr/i Anakbuah Biduanda atas masukan beliau yang sungguh menarik.

Kupasan yang terperinci serta padat maklumat.

Anonymous said...

PM kakitidoq nampak gaya nya tidak bermesyuarat dengan ahli kabinetnya tetapi almari kabinet menantunya yang suka kapur Malaysia.

Macamana budak macam ni buleh masuk Oxford? Dahlah dari segi PPP minyak kita tinggi, kita membayar kereta secara average 3 kali ganda berbanding Jepun. Wish di Jepun tak sampai RM49k kat sini RM150k anytime walaupun recond.

Di negara asing HK, SG, Uk, USA, Germany macamana transportation menteri-menteri bodoh? DI SG kalau lewat pun bas mereka (masa saya di SG 1991 & 1994 tak sampai setengaah minit, malah jutawan mereka pun ada yang taka beli kereta sebab baik sewa kereta kalu galak nak naik kereta).

Di MY kereta digalakkan supaya rakyat membeli (baru penuh highway, Proton lak walaupun rakyat tahu mereka tak mamapu berdasarkan harga kereta tetapi SISTEM KEWANGAN di'adjust supaya ramai mampu, kalau tidak ramai mampus ataua terpaksa pakai used cars.

Inilah balasan bila si bodoh jadi PM (tak pernah termimpi dan prepare untuk jadi PM pon rasanya)...salah kita la, kan?

Anwar

arzawahiri said...

Datuk Scribe

Saudara Anakbuah Biduanda,

Mengenai bio-fuel ianya bukan alternatif dari segi kos tetapi pilihan kearah mengurangkan CO2 emission sahaja. Bagi kita di Malaysia adalah masih lebih murah menggunakan fossil fuel. Di Barat mereka komited untuk menggunakan campuran biofuel sebanyak 10 peratus menjelang 2010 kerana menyedari mereka adalah penyebab utama kepada kesan rumah hijau.

Malaysia sebagai pengeluar minyak sawit ( salah satu bahan tanaman untuk biofuel) merasa teruja dengan biofuel bukanlah kerana kita bakal menggunakan bahan tersebut tetapi melihat kepada peluang pasaran yang lebih besar untuk eksport minyak sawit ke Barat nanti.

Namun begitu dasar biofuel ada pros and consnya di Barat khususnya di EU. Antaranya kaitannya dengan kenaikan harga bahan makanan. Aktivis alam sekitar juga mendakwa proses pengeluaran biofuel itu sendiri dari penyediaan tanah petanian, pembersihan hutan dsb boleh memburukkan lagi kesan kepada alam sekitar. Kerajaan EU kini mula menimbang semula dasar penggunaan biofuel tersebut. Dalam keadaan itu prospek penggunaan biofuel masih belum lagi menentu dan nampaknya kita terpaksalah resort kepada fossil fuel dahulu.

Mengenai ethanol sebagai campuran petrol, kajian di Jerman mendapati ianya boleh merosakkan enjin kereta-kereta lama terutama kenderaan yang melebihi usia 3 tahun yang mana system enjinnya belum disesuaikan lagi. Oleh kerana di Malaysia rakyat masih banyak menggunakan kereta-kereta yang belum disesuaikan untuk menggunakan ethanol maka dikhuatiri ini boleh memudaratkan kenderaan kita.

Dalam keadaan sekarang nampaknya kita terpaksalah terus menerus mengunakan minyak fosil untuk beberapa tahun yang akan datang kecualilah kita sanggup menggunakan basikal atau kenderaan awam ke tempat kerja. Di kebanyakan negara-negara Barat kenderaan awam mempunyai ruang penyimpanan basikal. Ini bermakna kalau kita mempunyai kemudahan yang serupa rakyat kita boleh menggunakan kedua-duanya kemudahan pengankutan tsb untuk ketempat kerja.

Anonymous said...

kpd Pak Lah,
kami dr org kwsan Bertam, meminta Pak Lah berundur dgn cepat.
kami dah naik muak dgn kerajaan dan pembesar flip-flop.
setiap hari ada saja cadangan2 dan berita buruk kami terima dr Pak Lah.
Sudah la tu...bangunla dr tidur....
cukupla kami merana dgn kenaikan harga minyak skrg ini...
nampaknya rakyat semakin menderita dan kerugian..sedangkan pembesar flip-flop terus bergumbira.
akhir kata, sy nasihatkan Pak Lah mula menggunakan akal dr byk tidur demi rakyat..

anakbuah said...

Sdr arzawahiri,

"Mengenai bio-fuel ianya bukan alternatif dari segi kos tetapi pilihan kearah mengurangkan CO2 emission sahaja. Bagi kita di Malaysia adalah masih lebih murah menggunakan fossil fuel."

# Tidak ada yg salah tentang komen Sdr tetapi apa yg saya cuba tekankan di awal perenggan pertama itu adalah lebih kpd potensi enjin berkuasa campuran minyak kelapa sawit sebagai alternatif kepada enjin konvensional petrol. Biofuel biasa yg saya faham sekarang adalah: petrol + 10% ethanol. Kontra dgn pernyataan Sdr di atas, biofuel Shell E10 unleaded di tempat saya bukan sahaja mengurangkan penghasilan CO2 tetapi juga 'decidedly' lebih murah drpd petrol unleaded biasa. Jadi saya sentiasa mengisi Shell E10 utk kereta saya sebagai alternatif dan saya yakin M'sia lambat-laun akan mengunakannya.

# Saya bukan pakar kimia, tetapi apa yg saya ketahui ethanol lebih mudah diperolehi drpd tumbuhan seperti tebu yg lebih byk kandungan gula berbanding minyak sawit. Apa yg saya kurang faham, mengapa negara2 pengeluar minyak sawit seperti Indonesia menghapuskan hutan mereka (seperti kata pakar alam sekitar) dgn kadar sebesar keluasan S'pura setiap tahun utk digantikan dgn ladang kelapa sawit. Kerana pembakaran hutan inilah yg menyebabkan pakar mula merumuskan proses keseluruhan utk menghasilkan setitik ethanol lebih merosakkan berbanding membakar setitik petrol.

Dato' dan Sdr/i sekelian,

# Utk pengetahuan, semua bas awam di sini menggunakan gas asli sebagai bahan bakar. Agak malang negara secantik M'sia masih menggunakan diesel yg berkarbon tinggi dan kurang effisyen. Dengarnya bas di Putrajaya sahaja menggunakan gas asli. Adakah keputusan ini disengajakan dan mengapa tidak diperluaskan ke kawasan2 lain? Orang Putrajaya sahajakah yg tidak tahan dgn pencemaran udara?

Anakbuah Biduanda

p.s.: Saya boleh faham jika ramai yg tidak berminat membincangkan tentang aspek teknikal begini akibat tekanan kenaikan bahanapi petroleum skrg. Ada rakan yg baru tiba dr M'sia memberi tahu situasi semasa, tidak hairan jika ada org kampung yg dahulunya makan sekali sehari selepas ini kebulur! Bayangkan yg berkeluarga besar (tidak kira di bandaraya atau di luar bandar) seperti menyara 5-10 org anak yg kebanyakannya masih belajar. Tentu payah dan perit - kesian.

anakbuah said...

Sdr mekyam dan Sdr/i semua,

Saya baru sahaja menulis..."Sebenarnya semacam ada konspirasi tentang penggunaan dan pembangunan NGV ini di Malaysia. Mungkin kita perlu bertanya kpd org2 yg di atas Menara KLCC itu yg lebih arif dan tahu mengapa. Mungkin bg Petronas, mengeksport gas asli lebih menguntungkan drpd kegunaan domestik kerana seorang rakan mengatakan penggunaan domestik NGV buat masa ini mengikis keuntungan Petronas."

Dan di Utusan Online hari ini, TDM yg mungkin berada di puncak KLCC menjawap sebahagian persoalan saya itu..."Ada orang mencadangkan supaya kereta bertukar menggunakan gas tanpa mengetahui harga gas sebenarnya lebih mahal daripada minyak. Sebab itu tiada syarikat lain jual gas untuk kereta, cuma Petronas sahaja dan Petronas memang menanggung rugi," katanya.

Kpd TDM saya nak bertanya....bagaimana pula gas seperti NGV boleh lagi mahal drp petrol atau diesel? Saya tahu, kos penyimpanan NGV lebih ketat dan mungkin juga mahal sedikit kerana ianya bertekanan tinggi, tetapi bukankah kandungan gas diperut bumi M'sia bernisbah 2:3 berbanding minyak mentah? Bukankah isipadu begini banyak dan logiknya ia sepatutnya boleh dijual murah utk kegunaan domestik?

Di Australia yg tidak megeluarkan dan mempunyai gas sebanyak ini, harga gas utk kenderaan lebih murah drp biofuel E10 unleaded (petrol bercampuran 10% ethanol yg saya sebut sebelum ini) dan juga diesel (diesel lebih mahal drp petrol di sini).

Juga mengenai kerugian menjual gas, dgn tahap penggunaan yg tidak meluas dan bilangan pam gas yg sedikit sekarang, adakah ianya sampai meluputkan keuntungan Petronas yg berpuluh bilion setahun itu?

Mudahnya, jangan mengelirukan (menipu?) rakyat dgn ayat-ayat "masih paling murah" atau "merugikan Petronas" selagi kita (rakyat) tidak tahu bagaimana perolehan Petronas dibelanjakan atau diboroskan utk sesuatu yg faedahnya tidak sampai dan tidak dirasai oleh rakyat kebanyakan. Rakyat lebih berkira selepas ini.

Anakbuah Biduanda

p.s.#1: Sebagai tambahan kpd posting saya mengenai harga kereta sebelum ini, bayangkan dgn harga sekitar $50,000 unit matawang (tanpa faktor forex), saya di sini sudah boleh "bermewah" dgn 'top of the range' Volkswagen Golf R32 3.2cc 184kW@6300rpm KW / 320Nm @ 2500-3000rpm, berbanding hanya dapat membeli model pemium Perodua Myvi SE ZHS 1.3cc 64 kW@6000rpm / 116 Nm@3200rpm. Apa makna spesifikasi ini? Cuba tanya dgn org yg suka dgn kereta dan sukan permotoran. Source: CarsGuide.com.au dan Perodua.

p.s.#2: Nak bagi tahu dgn Cik Zarina kita, boleh membeli dan memandu VW Golf R32 di M'sia barulah dikatakan ada lifestyle, ye tak?

Anonymous said...

Scribe,

Kepada Anakbuah:

Berapa harga NGV tanpa subsidi - harga pasaran dunia?

1l NGV boleh pergi berapa jauh dengan kereta 1.3l, 1l, motosikal?
(ceteri paribus lebih kurang)

Industri mana pakai banyak NGV?

Yang mana lebih baik digunapakai:
kereta berenjin letrik atau NGV?

Berapa kos pembangunan masyarakat yang menggunakan NGV di Malaysia berbanding tenaga letrik - dalam sektor pengangkutan katakan, bidang militair? atau secara am...

Kalau Petrons harus menjawab persoalan economics sebegini, bagaimana jawaban Petronas nanti?

anakbuah said...

Sdr ahli umno,

Saya kena jawap hati2 soalan2 Sdr sbb nanti org Petronas kata saya curi2 baca "X-files" mereka yg bermacam-macam itu. Apa yg saya beri tahu sebelum ini pun adalah berdasarkan pengetahuan saya yg terhad dan 'valid' pada masa saya memperoleh informasi itu sahaja. B/manapun, saya cuba menjawap seboleh dan seringkas mungkin dan minta siapa2 yg lebih berpengetahuan membetulkan mana2 yg salah dan sila tambah mana2 yg tidak cukup.

Berapa harga NGV tanpa subsidi - harga pasaran dunia?

# Sebelum itu, saya rasa harga setinggi RM2.70/l petrol skrg ini pun mungkin masih harga bersubsidi kerana Utusan semalam melaporkan Rakyat bayar petrol 17 peratus lebih rendah daripada harga sebenar Saya tidak tahu harga pasaran sebenar NGV tetapi saya diberitahu ianya bersubsidi tinggi sehinggakan "semakin ramai menggunakan NGV, semakin kurang keuntungan Petronas". Kuantumnya, saya tidak pasti tetapi buktinya, baca semula sebahagian kenyataan TDM dalam posting saya sebelum ini.

# Kerajaan mungkin cuba melindungi pemandu2 teksi yg merupakan pengguna terbanyak NGV buat masa ini - tidak ada salahnya. Bagi saya pula, kita perlu tahu harga sebenar NGV dan kerajaan perlu menghebahkannya. Apa yg kerajaan buat selama ini ialah cuba berselindung disebalik perkataan "subsidi" utk mewajarkan kenaikan harga hasil petroleum.

1l NGV boleh pergi berapa jauh dengan kereta 1.3l, 1l, motosikal?

# Isipadu NGV di kira menggunakan unit meter padu kerana ianya gas bertekanan tinggi. Dan berapa jauh boleh pergi dgn NGV maupun petrol adalah subjektif bergantung kpd jenis kenderaan, cara pemanduan, keadaan pemandua dan sebagainya. Terakhir yg saya diberitahu adalah, berdasarkan kereta Wira (mungkin 1.5cc, bertransmisi automatik dan 'mix driving condition'), penggunaan NGV boleh menghasilkan jarak bernisbah 3:1 berbanding petrol. Maknanya, kita boleh pergi lebih kurang 3 kali lebih jauh dgn NGV. Bagaimanapun, Petronas tentu ada data yg lebih tepat.

Industri mana pakai banyak NGV?

# Untuk soalan ini, mungkin tidak ramai yg tahu kewujudan Gas Malaysia Sdn Bhd (Website ini juga bagus jika kita mahu mengetahui lebih dekat mengenai gas asli dan LPG). Berdasarkan model perniagaan Gas Malaysia, industri seperti penjanaan tenaga dan pembuatan mungkin pengguna utama gas asli dan LPG manakala selainnya utk kegunaan komersial dan residensi. Pengguna utama NGV secara spesifiknya dan jika dilihat penggunaannya tentulah teksi dan bas.

Yang mana lebih baik digunapakai: kereta berenjin letrik atau NGV?

# "Lebih baik" di sini mempunyai pelbagai maksud bergantung kpd tujuan penggunaan kenderaan. Utk alam sekitar, kedua2nya lebih baik drp petrol dan diesel. Dan dlm jangka masa panjang, jelas (obviously) enjin berkuasa elektrik (bateri, fuelcell, solar dan sebagainya) adalah lebih baik drpd mana2 enjin pembakaran dalam seperti NGV, petrol atau diesel. Tetapi aspek "lebih baik" ini mungkin tidak dikongsi bersama dgn peminat industri permotoran kerana enjin yg "mesra alam" jarang yg berprestasi tinggi. Perasaan "octane rush" buat masa ini belum ada penggantinya, kalau Sdr faham maksud saya.

Berapa kos pembangunan masyarakat yang menggunakan NGV di Malaysia berbanding tenaga letrik - dalam sektor pengangkutan katakan, bidang militair?

# Kalau pun saya faham soalan Sdr ini, saya tiada maklumat dan datanya, maaf.

Kalau Petrons harus menjawab persoalan economics sebegini, bagaimana jawaban Petronas nanti?

# Saya tidak tahu tetapi cuba tanya dgn Khairy, mungkin dia boleh menjawap bagi pihak Petronas sekarang. W/pun mungkin bukan dlm bidang ekonomi, beliau kan graduan Oxford dan orang Rembau tentu mengharap YB mereka "bijak" menjawap soalan2 begini di Parlimen. Sebagai contoh lihat The Star betajuk 'Khairy: Let Petronas’ accounts be made public' hari ini. Pada hemat saya, beliau tidak payah menjadi hero sekarang sebab kita sudah lama dan kering tekak menyarankan supaya akaun Petronas diumumkan. Kerajaan selama ini buat pekak sahaja. Tengoklah kalau2 kerajaan "mendengar" kata Khairy nanti - jangan pula disorok "X-files" yg tidak berguna dan membazir itu dan umumkan yg "cantik" sahaja.

Anakbuah Biduanda

mCrossings said...

anakbuah biduanda,

Jika mengikut faktor forex ; VW R32 actual cost in USD without the usual Msia taxes should be around (+-)USD 35,000 eqv RM 112,000 (based on 3.2 USD). A base 1.6l VW golf should be around RM57,000

Faktor forex mesti dikira, jika tidak bandingan wang seperti rupiah indonesia tidak bermakna.

Purchasing power kita masih rendah. Banyak peratusan gaji dihabiskan utk ansuran kereta dan hartanah.

saya sebelum ini ada memberi pendapat supaya perlindungan Proton dilupuskan, mungkin secara berperingkat, supaya kos pembelian kenderaan dapat dikurangkan supaya ada surplus untuk rakyat berbelanja dan seterusnya sektor ekonomi yang lain. Malaysia sudah sampai kepada satu tahap dimana sektor perindustrian sudah cukup canggih dan mampu mengeluarkan kereta sendiri. Untuk lebih maju, kita perlu meneroka pasaran luar dan berganding dengan syarikat gergasi lain. Kerajaan harus keluarkan kepentingannya. Selagi ada protectionism, selagi itulah proton akan menghadkan pasarannya hanya kepada pasaran tempatan.

This is the next step for proton and it should not keep hiding behind the government shadows.

Proton has set up good infrastructure in Tanjung Malim and we must attract foreign investment here.

Proton is just an idea to spark local automotive / engineering industries. It has done that . We should do away with Proton as a national symbol. You buy a car, and over time it became depreciated and sold for scrap. And we are paying a lot for this.

After all, Proton is not like Malay Reserve Land that need protection for eternity .

Anonymous said...

Scibe,

Terima Kasih kita kepada Sdr Anakbuah: Some NGV Promos(light reading materials)

i. Malaysia - Country Report

ii. NGV's - "Racing Into the Future"
by James L. Cypher

iii. Shanghai Lifts LPG Price as World Fuel Crisis Bites
Posted by Admin
Sun Jun 15 22:06:51 PDT 2008

Shanghai increased the price of liquefied petroleum gas for motor-vehicle use on Sunday to help ease a supply shortage caused by skyrocketing worldwide fuel costs - and to keep some people in business.

The benchmark LPG price for mopeds was raised to 4.7 yuan (68 US cents) per liter from 4.2 yuan, and that for taxis was lifted to 4.7 yuan from 3.6 yuan, according to the Shanghai Price Bureau.

The bureau stressed that retail LPG prices must not exceed these benchmarks.

The rises come as an increasing number of LPG filling stations in the city have temporarily closed or gone out of business.

Even with a government subsidy their businesses have been unprofitable after global oil and LPG prices soared.

City demand for the vehicle-use LPG is mainly met by imports. Prices of the auto gas have not been increased in Shanghai since last November.

Normally, Shanghai's 280,000-odd mopeds need 70 LPG stations to supply them. But since the number of stations has halved since the beginning of this year, long queues are the norm.

Shanghai promoted the use of the auto gas on a large scale at the start of the new millennium as the fuel creates less emissions compared with petrol and diesel.

At its peak, the city had more than 40,000 LPG taxis and 100-plus LPG stations.

However, the number of LPG taxis has declined sharply as drivers become frustrated by the lack of service stations and unsatisfactory engine performance.

Plus, LPG-fueled cars are no longer so economic.

LPG has higher equivalent fuel consumption against gasoline, and Monday's 4.7 yuan-per-liter LPG price is already very close to the 4.77 yuan benchmark of 90-octane gasoline in Shanghai.

There are less than 3,000 LPG cars on Shanghai's roads Monday and the price bureau has pledged subsidies to taxies affected by the latest price increase.

The city has barred the use of gasoline-powered mopeds since 2006, so moped drivers are the most affected by the recent LPG shortage as they have no other choice.

Shanghai has urged stations that can restart services to do so as soon as possible, government spokesman Chen Qiwei said, adding the city government will keep giving subsidies to ensure supply.

To keep giving subsidies will translate into a financial burden of more than 50 million yuan annually for the government. But if it doesn't, it means investments in LPG stations could be wasted as more would close if energy prices go higher.

It is a true Catch-22 situation.

"According to the experience of other nations, the most practical fuels in addition to gasoline and diesel so far are only natural gas and LPG," said Zhao Guotong, a city government adviser.

Experts said that the city should have a clear plan as to what's the answer to its future transport energy while speeding up studying other solutions like hydrogen fuel cells.


Kepada Sdr MM Crossing- "Malaysia sudah sampai kepada satu tahap dimana sektor perindustrian sudah cukup canggih dan mampu mengeluarkan kereta sendiri." - bila lagi (Protonkah, Nazakah, Produakah) enjin kereta buatan kita akan setaraf dengan enjin yang terbaik di seantero dunia?

Lebih elok kita mendalami tenaga nukliar, Scribe. Bukankah itu juga hak kita?

Anonymous said...

Kalau suruh rakyat tukar lifestyle, kenapa kerajaan tak tukar lifestyle sejak dulu. ...Kementerian Sukan Azalina Beli skrew driver pun beratus ringgit . Kementerian Pelancongan Kadir sewa khemah pun berjuta ringgit . Kenapa nak kayakan kroni . Sekarang yang suffer , rakyat . Bukankah Malaysia kaya , kenapa boleh jadi bankrap???

S-a-B-r-I-n-A said...

Assalamualaikum,

Dato kata "Apa salah makan ubi kayu. Saya tak berhenti makan ubi kayu dan daun ubi kayu. Ubi rebus dengan kelapa dan guna melaka sedap!"

Saya setuju sangat. Pucuk ubi, kalau rebus, cicah sambal belacan sudah cukup buka selera saya. Jangan pula ubi kayu rebus.

Tapi masalahnya Dato' dan para pembahas, berapa ramai kita di bandar tinggal di rumah yg ada halaman? Kalau di kampung, lain ceritanya.

Saya dikira bernasib baik. Apartment yg saya sewa, bukanlah bertaraf condo, tapi cukup selesa buat saya. Itupun, balkoni hanya sekangkang kera. Kalau sekadar, serai, pokok cili, daun kari atau apa-apa jenis pokok yg boleh ditanam dalam pasu, oklah lagi. Tapi kalau ubi kayu... mmm.. i doubt it.

Ini saya yg dikira bernasib baik tinggal di apartment yg ada balkoni. Bagaimana dengan orang lain yg terpaksa tinggal di flat, jangan kata balkoni, bilik pun tak mencukupi? Jangan kata nak letak pasu, nak tidur pun terpaksa berhimpit?

p/s: terliur pula bila Dato' becakap pasal ubi kayu. tapi kalau saya nak makan, kena BELI ubi kayu, Dato'. Just wondering, bila pula harga ubi kayu kita akan naik :D

Anonymous said...

Scribe,

You have a wonderful ending.

S-A-B-A-R-I-N-A! kekasih lama!
I pun suka sama ubi kayu...

affendi hussain said...

Salam semua,
harap ada akauntan perbetul kalo saya silap fakta..ttp inilah yg saya faham masa ambil subjek prinsip akaun SPM 12thn dulu w/pun skrg jd org teknikal

1. Status sosial secara kewangan merujuk kpd nilai seseorang dari segi aset bersih (i.e aset nyata ditolak liabiliti)..Ini adalah kreteria diguna pakai utk menentukan senarai org2 terkaya.

2.Aset adalah entiti yg boleh bertambah nilai berkadar dengan masa. Aset ada "real physical value" macam duit, emas, besi, rumah & tanah.

3.Liabiliti adalah entiti yg menelan kos untuk di operasi atau dimiliki berkadar terus dgn masa. Ibarat vakum duit..i.e hutang.

4. Kereta adalah alat untuk bergerak dari satu titik ke satu titik..bukan ukuran aset atau status sosial..

5.Kereta bukan aset. Ia adalah liabiliti kerana nilai bersihnya adalah -ve utk dilupuskan (jual 2nd hand) i.e
Nilai bersih = Nilai jualan (2nd hand) - Jumlah kos minyak - Jumlah kos maintenance - Kos beli.

Kesimpulannya :
- Orang yang memiliki rumah/tanah sendiri adalah org yg meningkat status sosialnya dgn perkembangan masa w/pun tanpa dia sedar.

- Orang yg memiliki kereta besar ttp tak berkadaran dgn kemampuan (lumrah Melayu tipikal ) hakikatnya adalah penanggung2 liabiliti yg jahil ttp merasakan status sosialnya meningkat.

- Kalau ikut teori perakaunan ini orang kampung lebih tinggi status sosial drpd org bandar yg gaya hidup hanya berkiblatkan pemilikan liabiliti (kereta). Lazimnya kereta hebat ttp tinggal di rumah setinggan/sewa? Di tmpt keja saya jurutera naik Kancil..juruteknik naik WAJA atau Proton saga "modified". :)

- Projek Landasan Keretapi elektrik Berkembar Utara-Selatan adalah contoh aset negara. Ia ada "real physical value".

-Kerajaan Pak Lah adalah
LIABILITI kpd rakyat!


- Pak Lah + menantu & konco2 pembodek adalah liabiliti kpd UMNO.

- Perbelanjaan pengurusan yang tinggi tanpa pulangan hasil adalah satu liabiliti.

- Projek bersifat "conceptual" seperti koridor2 berpotensi menjadi liabiliti negara kerana nilai aset sebenar tidak dapat diukur dari segi pemilikan "real physical value".

- Kebanyakan org Melayu silap faham & silap pilih gaya hidup & status sosial

Sdr Ahli UMNO,

Jika loji nuklear yg diinginkan maka saya cadangkan ia dibina di tapak kem Majidee dlm IDR...Yg terbaik adalah di tapak projek Gerbang Perdana yg di skrap...atau mana2 yg boleh cover 50KM radius meliputi hingga Batu Putih. (insurans nyawa negara)..

Apa kata "hero" Malaysia dari Johor: Syed Hamid ? Shahrir Samad..? atau heroinnya Azalina? ..saya dah boleh agak jawapannya..Kalo tanya mereka ini + Imam Hadhari (dibwh pengaruh budak2 tingkat 4 yg berkiblatkan S'pore) ,nescaya cadangan projek loji nuklear akan berpindah ke Perlis atau Terengganu.. Kelantan/Kedah/S'gor/Perak/Penang kan tak boleh- koridor kerajaan PR.

Buat Hishamuddin, inilah baru boleh dikatakan keberanian sejati Saka Bangsa..lebih dari sekadar mencium keris ..Bangsa Jepun pun berani bina reaktor nuklear di Tokyo yg berada didlm zon gempa bumi..apakah org Jepun tidak gentar mati setelah mengalami sejarah Hiroshima & Nagasaki? Negeri kelahiran UMNO bakal di “nuklear” kan oleh pimpinan negara utk memberi tempat kpd warga baru! Hadiah untuk UMNO yg tidak mahu & takut berubah.

anakbuah said...

Honda starts producing next-gen fuel cell car

Honda Motor on Monday began producing a next-generation fuel cell vehicle that it hopes will propel zero-emission cars running on hydrogen closer to the mainstream.

Japanese car makers are in a race to produce fuel-efficient, environmentally friendly vehicles amid soaring prices at the pump, spreading their bets on an array of technology including hybrid, electric and fuel cell cars.

Honda said it would set up the first network of sales dealers in the United States for fuel cell vehicles.

Honda plans to deliver about 200 FCX Clarity fuel cell vehicles on lease in the US and Japan in the first three years of production.

The Japanese car maker already has 35 previous generation fuel cell vehicles on lease contracts, mostly with Japanese and US public institutions. It hopes the new version will have more widespread appeal.

"With the new model, we are shifting our focus to individual customers. This will be a real stepping stone to the consumer market," said a Honda spokesman.

Fuel cell vehicles belch out none of the greenhouse gases blamed for global warming, but their high cost and a lack of hydrogen refuelling stations pose obstacles to mainstream use.

Honda said the new FCX Clarity had a fuel efficiency three times that of modern petrol-powered cars. The four-passenger sedan also has a driving range 30 percent higher than its predecessor.

It is producing the cars at what it describes as "the world's first dedicated fuel cell vehicle manufacturing facility" in this town in Tochigi prefecture north of Tokyo.

The first five FCX Clarity cars will be delivered to celebrities including film producer Ron Yerxa and actress Jamie Lee Curtis.

"It's an especially significant day for American Honda as we plant firm footsteps toward the mainstreaming of fuel cell cars," Honda executive John Mendel said at a ceremony to mark the start of production.

Anakbuah Biduanda

p.s.: Harap2 suatu hari rakyat M'sia boleh "mengecapi" dan menggunakan kereta mesra alam begini.

Anonymous said...

Scribe,

That's so good of Sdr Anakbuah and Sdr Mohd Affendi to update us on the date of the next ubi kayu lovers meeting
(to sabrina...)


Cleaner gas! - cheaper?
and cars and all that man
call transportation - where we going?

eat ubi kayus or
sell them! make money to buy us
a real car!

Electric motor highly systemised
digitally modified and synchronized
computerized top of the line
Proton Perdana Electra - A prototype,
yet... - make it in seven models

and electricity to power a nation of - that is a question of security and self esteem - but
I am a muslim and my intentions are simple - one actually

Ridhwan is my nephew
or shall I show him what his lord
has promised - I am sure
his parents have taught him this -
the rahmat of Ar-Rahmaan.

Would I see a fusion reactor
generator in my life time -

Would the life in the future
be built on fear?

and bloomington sister wrote
the bicyle poem.

hillybillies - i am too but I
will settle for the bedu with
his electric ride - Mahathir knew
him well - cruising down
main street dubai...

right in the middle of a war zone

affendi hussain said...

Salam Dato AKJ,

Terima kasih byk2 kerana menjadi host utk lambakan perkataan2 oleh org mcm saya ni yg TDM label masuk dlm golongan Melayu ke-4. Sebenarnya, bukan 4..tetapi 4(a) – sgt sedikit.Saya tidak begitu liberal & “accomodating” mcm sesetengah org kerana faham sejarah. Org2 mcm saya ibarat Ronin (Samurai tak bertuan). Mungkin kerana kurang yakin dgn Warlord2 dunia politik masakini utk berjuang bersama agenda2 mereka yg masih kabur. Tetapi sokongan kami bakal menjadi tsunami kpd perubahan apabila suatu hari nnt kami betul2 jumpa Warlord yg mampu bawa perubahan sebenar utk kami bernaung sbg samurai.

Sdr Anakbuah,
Good to know more tech people 'in da house'...typical layman do not bother to know. Frankly speaking, I do think a practicing engineers should run this country & they can decide for some "K-handicapped" rakyat what is meant by practical & what is future. ..

1. Engineering isn't about perfect solution; its about doing the best with limited resources. Only people called politicians promised “perfect solution” but deliver nothing to near in actual results.

2. Octane rush? Nitrous boost? These are typical generation of “yuppies breeded” youngsters , over-pamperedly silver spoon by their parents, thought they hardly able to feed themselves independently (a lesson never been taught)...worst we also have “tempurung spoon-fed” among these group.. Passion for burning fuel a.k.a money inferno.. ?? Really pity their future decendents..that will eventually shift down to the bottom of the food chain in a real economic rush... Inilah dia generasi Melayu yg lupa diri tenggelam dgn gaya hidup.

3.The Otto-cyle & Diesel-Cycle engine is not meant for burning smaller molecules of NG . Smaller hydrocarbon molecules also means smaller exothermic energy per mol which result in less power output per litre consumption. It need a larger compression ratio but the available conventional 19th-century originated technology IC engine already at its point of limit.

4. The natural gas is best used with gas turbine technology for optimum efficiency as in Power Plant..In conventional car, the Otto-power plant is coupled direct to either a manual or hydromedia transmission & then down to the drive shaft&wheel hub..More mechanical means less efficiency due to friction. Instead of coupling direct to the transmission, the engine can be coupled to a generator where the electricity generated can be used to run electric motor..Hence, a smaller capacity engine can be facilitate to drive with same amount of power output.You may think this is about a brand new car technology, but actually this technology already exist in early 1920s -Its called Diesel-electric locomotive. Nothing new - they just translate it to a smaller scale & called it - a hybrid car!

5. Talking about composite NGV gas cylinder, 350km/hr train & progressing automotive wow-whoa hi-tech developement is an exhaustive conversation & not sustainable to the average Malaysian income in practical..

6. Anyhow..in practical, its just a matter of trading- off between technology, efficiency & driving fuel cost.. Of course, its all about COST which is the main critical factor. The rakyat should decide on that on their own if they do not wish to be treated like a child as usual. In reality, we cannot change the cards we are dealt, just how we play the hand.


7. We are living in a real time domain where money speaks for everything...Petrol to NGV?: - do it to save it, otherwise just waive the exhaustive verbal unless you can afford to pump for a 8V-cyl SuperCar. After all, NGV is dual mode & can be switch back to Petrol & vise versa. Its better for the Govt. to fund this NGV installation F.O.C to all Malaysian rather than spending the RM625 rebate annually which doesn't really help in the long run actually. Just offer a REAL ALTERNATIVE to diversify the type of fossil fuel option at a one-time cost! Baru boleh dikatakan ubah gaya hidup. Nak UBAH kena ada PILIHAN!

8. The parallel effect of fuel rise has caused chain reaction to all domestic product prices. The economy will shrink particularly since more people will be spending less and corporate & industrial sector will do necessary cost saving measures..That will further results in - kedai2 makanan “bungkus”, less sales for suppliers, wage/overtime cut, less business opportunity (except for cronies backup by govt policies.) etc.

9. Chain-reaction is associated with nuclear. Like nuclear reaction, control measures were facilitated at the terminal not at the end of the reaction. Unlike this PUBLIC LIABILITY Govt that lets the “nuclear explosion” to happen 1st and after that try to do the so-called “damage control”. By right they should do the honour to the Rakyat by performing “seppuku” (a Japanese word) for being useless, blind & deaf to Rakyat grief. (in other words - serving as a HANDICAPPED Govt.)

10. The govt as the National -Reserve caretaker, should improve the intracity network (refer to my previous comments) of the public transportation system in major cities which yield direct benefit to citizen daily activities..But the current PUBLIC LIABILITY politician always talk like Malaysia going to run bankrupt in the next 15yrs despite abundant resources that we have..really??

11. Its not just about the technology or beauty look alone to be the main determining factor to decide whether to opt on LRT/MRT/Monorail projects..the main creteria is the how to maximize the network, & the practicality. Do not forget constraint in terms of infra-cost, land acquisition & access-abilities.

12. IMHO, again we should have tramps system like Europes/USA in cities like KL/PJ/SJ/USJ/Penang to supplement the existing LRT/Monorail/KTM routes. Its more cost effective & practical since it can be facilitated on the existing road level with minimum infra-cost aprts from wider network accessability compared to LRT/Monorails/ballasted track . The bus/taxi shall act as a feeder to this intracity missing link where tramp/LRT/Monorel/Commuter are not accessible. The bus/taxi can be operated using NGV or any alternative fuel in the future.

13. Its better to live & think like a true engineer nowdays to survive. It will help you managed your life technically & financially in a very practical way. After all engineer never promised hope or perfect solution instead they offer practicallity . They quantified risk in terms of “factor of safety” not just "liability" or "no-substance talks" like some people.

14. OR, just opt to sit down & go on whining, blaming & cursing everything under the sun and mourning the dead to wake up or become a phillosopher in order to view how life really works.. As a Muslim, pls do a favour , read Al-Asr & Ar-Raad:11 & try to understand what Allah s.w.t try to tell us all 14 century ago.

Salam perang ubikayu,

-Ronin tanpa tuan & tanpa blog-

anakbuah said...

Salam Dato' dan Sdr/i semua,

Saya rasa isu harga bahapi akan terus releven sehinggalah kerajaan berbuat sesuatu yg drastik dan berkesan - bukannya hanya membuat tindakan2 "damage control", flip-flop dan amat pendek akal (atau dah mati akal?).

Utk dikongsi bersama, saya paste-kan headline akhbar TThe Sydney Morning Herald semalam bertajuk Cut fuel price, say voters, kalaulah kerajaan kita mahu belajar drp negara "maju" dan bukan pengeluar minyak. Atau memilih utk "diajar" oleh pengundi bila2 nanti.

Cut fuel price, say voters

ALMOST 80 per cent of voters want direct Government intervention to cut petrol prices, the latest Herald/Nielsen poll finds.

Among those demanding action, three times as many support a cut in fuel excise, as proposed by the Opposition, than support the Government's FuelWatch price information scheme.

But with skyrocketing petrol prices a global phenomenon, the poll finds that Labor is slightly more trusted than the Coalition to handle the crisis, although most voters are dissatisfied with the job Kevin Rudd has done so far.

Amid riots and strikes over petrol prices in other countries, Saudi Arabia, the world's biggest oil exporter, said that it plans to increase its output next month to its highest ever level.

As it becomes increasingly nervous about the global political and economic effect of high prices, King Abdullah told the United Nations chief, Ban Ki-moon, that they were "abnormally high" and he was willing to do whatever he could to bring them down.

The Treasurer, Wayne Swan, returning yesterday from a Group of Eight finance ministers meeting in Japan, said: "There's no doubt that global inflationary pressures - particularly rising food and oil prices - have become the most significant challenge currently facing the global economy."

Of the 1401 people polled by Nielsen from Thursday to Saturday, 56 per cent were unhappy with the Prime Minister's handling of petrol but 38 per cent said Labor was best suited to handle it, compared with 34 per cent for the Coalition.

Petrol prices have become a key economic factor and the poll finds Labor's economic credibility has grown in Government. Before the election, Labor trailed the Coalition by 29 percentage points on the economy but has now closed the gap to eight points.

Despite dominating domestic politics, petrol prices have yet to inflict significant damage on the Government. The poll shows primary and two-party support for both parties is virtually unchanged since a month ago when the petrol issue flared. Mr Rudd's disapproval rating rose 5 points to 27 per cent and his approval rating slipped 2 percentage points to a still-lofty 67 per cent. The Opposition Leader, Brendan Nelson, who advocated a fuel excise cut of five cents a litre and successfully exploited Labor's internal divisions over FuelWatch, was mildly rewarded. His approval rating rose 4 points to 38 per cent.

The poll finds 78 per cent want the Government to do something about petrol. Of these, two-thirds want fuel excise cut while fewer than a quarter back FuelWatch.

Last week in Japan, Mr Rudd put pressure on oil-producing nations to lift production and accused them of distorting the market by refusing to do so.

The Finance Minister, Lindsay Tanner, criticised petrol subsidies and caps on prices in Asian countries, saying they distorted the market and delayed the development of new technology.

"What we are seeing here … is a once-in-a-lifetime transformation in Asia where hundreds of millions of people are moving up from very basic peasant lifestyles into lifestyles that are much more resource-intensive, like ours."

That benefited Australia by driving the mining boom but also drove up petrol prices, he said. "It is important for Australia to put pressure on these other countries but of course we can't force them to make those changes."

The Opposition agreed fuel subsidies were unsustainable but said Australia had no right to lecture neighbours.

Anakbuah

p.s.: Entah bilalah headline muka hadapan begini akan terpampang di dada akhbar2 dan media arus perdana di Malaysia. Ada yg berani?

Anonymous said...

OO.. betul tu datuk..
Pendapatan per kapita kita tak boleh disamakan dengan negara lain..
Kuasa membeli telah makin kurang..
Sekarang ni peniaga makan pun susah sebab orang dah tak pegi kedai makan luar..
makan nasi pun kurang..
Beras SUper Tempatan tak pernahnya jumpa.. Ntahlah..
Yang susah orang pendapatan rendah dan sederhana cam kami

Anonymous said...

persoalannya bukan kenapa harga minyak mahal, sebab itu dah sedia maklum dengan keadaan pasaran minyak sekarang (tak kiralah sama ada masalahnya spekulasi atau supply/demand). persoalannya, mengapa pendapatan rakyat tidak meningkat supaya lebih dekat dengan pendapatan negara-negara yang taraf kemajuannya boleh disamakan dengan kita, jika tidak pun negara yang lebih maju? yang soalan pertama tu, kadangkala susah kita nak kawal. soalan yang kedua tu bukankan tanggungjawab langsung kerajaan?

-Nuraini

anakbuah said...

Proton keluar kereta NGV Oktober

SHAH ALAM 27 Jun – Proton Holdings Bhd. (Proton) akan mengeluarkan kenderaan berkuasa gas asli (NGV) bagi semua model keluarannya bermula Oktober ini.

Pengarah Urusannya, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata, keputusan itu dibuat bagi membantu mengurangkan beban rakyat ekoran kenaikan harga petrol dan diesel.

Menurutnya, semua model Proton yang dilengkapi dengan kemudahan NGV itu nanti akan dipasang di kilangnya.

Bagaimanapun katanya, harga untuk model yang menggunakan NGV itu belum diputuskan, tetapi ia dijamin lebih rendah daripada yang ditawarkan syarikat lain.

“Kami sudah berbincang dengan kerajaan dua hari lalu dan bersetuju untuk mengeluarkan kereta NGV pertama negara pada Oktober ini.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Kempen Kualiti Kesalahan Sifar Proton di kilang pengeluaran Proton di sini hari ini.

Setakat ini, semua pemilik kenderaan keluaran Proton hanya mempunyai pilihan untuk memasang tangki NGV berdasarkan konsep tenaga yang diperbaharui (RE) dan pengguna tidak mendapat pakej pemasangan lengkap yang lebih murah di kilang.

Syed Zainal Abidin menambah, pemasangan NGV di kilang juga diberi perlindungan oleh Proton selain menawarkan kualiti pemasangan yang lebih baik berbanding syarikat lain.

“Penggunaan NGV sudah diuji di Proton dan kami sentiasa memastikan penggunaannya menepati peraturan, selain dapat memberi kepuasan kepada pelanggan,’’ ujarnya.

Beliau berkata, kenderaan NGV itu nanti akan dijual di semua pusat jualan dengan harga pakej iaitu kos NGV termasuk dalam harga jualan.

Dengan itu katanya, kos untuk pemasangan tangki NGV lebih murah.

“Jika kita memasang tangki NGV di luar, pelanggan perlu membayar lebih dan tidak dapat menikmati pemotongan bayaran pendahuluan selain ia sebahagian daripada harga jual beli kenderaan Proton,’’ ujarnya.

Ketika ditanya mengenai usaha Proton untuk menembusi teknologi enjin hibrid, Syed Zainal Abidin berkata, pihaknya masih menimbang perkara tersebut.

Beliau meminta semua pihak memberi sedikit masa kepada Proton bagi memikirkan mengenai penggunaan teknologi berkenaan memandangkan enjin Lotus telah mempamerkan keupayaan tersendiri.

“Lotus terkenal dengan keupayaan enjinnya. Malah, masih terlalu awal untuk kami memikirkan mengenai penggunaan teknologi hibrid di negara ini,’’ katanya.

Anakbuah

p.s.#1: Tuan Syed Zainal adalah bekas bos yg dikagumi. Dgn sokongan semua pihak, saya yakin dia mampu membawa Proton lebih jauh, (bunyinya seperti iklan Shell; sedikit sensitif - mengapa tidak seperti iklan Petronas, ye tak?).

p.s.#2: Oleh kerana masih mengenai NGV dan Petronas, elok juga saya 'paste'kan sebahagian kenyataan TDM semasa beliau 'dipertikaikan' sebagai penasihat Petronas yg mengukuhkan lagi kenyataan saya sebelum ini (tak tahulah, mengapa TDM kata kuantiti NGV ini terhad pula?)..."The public may have noticed that only Petronas supplies Natural Gas for Vehicle (NGV) for motor vehicles. The amount is also limited. This is because sale of NGV incurs a bigger loss to Petronas as the Government did not reimburse. The other oil companies refuse to sell gas as they would lose money at the price fixed by the Government during my time.

anakbuah said...

NGV di Kelantan: "Jika Petronas berminat, kerajaan negeri sedia beri hak eksklusif" Husam

Jika di Kelantan, kenapa perlu dijemput? Kelantan anak tiri kerajaan persekutuankah? Atau org Kelantan tak layak mengecapi pembangunan seperti negeri2 lain hanya kerana diperintah pembangkang? Bayangkan dan apa kata sekiranya BN yg memerintah?

Apa kata Kelantan jemput syarikat minyak luar negara seperti Shell atau Caltex? Adakah kerajaan akan memberikan kebenaran w/pun Petronas "tidak berminat"?

Kalau begilah gayanya, eloklah Kelantan selamanya dibawah PAS. Rakyat Kelantan bersabar sahajalah sehingga kerajaan pusat akhirnya dikuasai pembangkang nanti - insyaallah.

Anakbuah

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).