Friday, August 29, 2008

Politik Semasa, Islam dan Kelangsungan Malaysia

A Kadir Jasin

[TOLONG JANGAN BUANG MASA ANDA. ULASAN ANONYMOUS TIDAK AKAN DISIARKAN. SILA BACA BETUL-BETUL PERINGATAN BERIKUT. Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakanlah nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

ANWAR Ibrahim sudah menang besar dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh 26 Ogos lalu. Sudah angkat sumpah jadi Ahli Dewan Rakyat. Dan sudah dipilih Ketua Pembangkang.

Abdullah Ahmad Badawi pun sudah beri reaksi. Macam biasa, tidak ada apa-apa berlaku dalam dunia “damai abadi” Perdana Menteri.

Akhbar arus perdana milik Umno, Utusan Malaysia memetik beliau sebagai berkata kekuatan Barisan Nasional (BN) di semua peringkat tidak sekali-kali terjejas ekoran kemenangan Anwar.

Dan satu-satunya pemimpin Umno yang tidak diserang penyakit “koro”, Tengku Razaleigh Hamzah dilaporkan oleh portal berita bebas Malaysiakini sebagai berkata negara akan terus parah jika Abdullah terus memerintah.

Katanya Abdullah “tidak mempunyai kewibawaan minimum untuk mentadbirkan negara hari ke hari apatah lagi memimpin Malaysia ke arah yang betul di dalam dunia yang kompleks ini.”

Jadi, dengan izin, dalam posting kali ini, saya hendak bercakap perkara yang lain sikit -- mengenai betapa “mudahnya” menjadi orang Islam di Malaysia.

Kerana mudah itulah agaknya ramai orang Islam Malaysia tidak banyak berfikir sebaliknya asyik bertelagah dan bertelingkah.

Ada orang kata, orang Islam Malaysia adalah Muslim pseudo, Muslim kelahiran dan Muslim perlembagaan bukan Muslim kerana akidah, ilmu dan amalan.

Apa tidaknya, akidah orang Islam dipertahankan oleh Perlembagaan. Islam adalah agama Persekutuan Malaysia. Kalau Melayu agamanya wajib Islam. Agama-agama lain tidak boleh disebarkan di kalangan orang Islam.

Simbol Islam di merata tempat --- masjid indah, surau, madrasah, tudung, ketayap, serban dan makanan halal. Tak pakai jam pun tak apa. Lima kali sehari azan akan berkumandang mengingatkan mengenai masa.

Tetapi di mana saya berada ketika membuat posting ini, suara azan digantikan dengan bunyi loceng gereja. Loceng gereja berbunyi empat kali setiap jam.

Sekali dong pada suku jam. Dua kali dong pada setengah jam. Tiga kali dong pada tiga suku jam. Diikuti oleh waktu sebenar. Kalau pukul satu, sekalilah dongnya dan kalau jam 12 tengah hara atau malam, 12 kalilah dongnya.

Sebagai orang Islam Malaysia, kita akan serta merta mendapati rupa-rupanya “lebih susah” jadi orang Islam di tempat seperti ini.

Ambil contoh waktu solat. Pada 28 Ogos, Subuh masuk jam 4.47 pagi dan habis 6.39 pagi. Zuhur jam 1.27 petang, Asar 5.12, Magrib 8.13 malam dan Isyak 9.59 malam.

Taklah banyak sangat bezanya dengan di Malaysia. Tapi pada 1 Ogos lalu, Subuh jam 3.49 pagi dan Isyak 11.05 malam. Bayangkan hendak tunggu hingga jam 11 malam untuk menunaikan Isyak, pasti ramai yang tertidur!

Berpuasa pula tidak sama waktunya. Kalau jatuh musim panas, maka panjanglah waktunya – daripada jam 4 pagi hingga 9.45 malam. Tapi kalau musim sejuk, pendeklah waktunya – daripada jam 6 atau 6.30 pagi hingga 4.00 atau 4.30 petang.

Sesiapa yang berpuasa sunat pada 1 Ogos lalu, akan berpuasa daripada jam 6.03 pagi hingga 8.59 malam.

(Terfikir oleh saya kalau seseorang Muslim itu mengamalkan disiplin Islam, dia tidak akan lewat atau gagal menunaikan temu janji sebab menepati masa dan janji sudah menjadi amalan melalui solat dan berpuasa.)

Bagi kita yang mengembara, nampak susahlah tetapi bagi umat Islam di negara ini, mereka mungkin sudah biasa. Sebagai kumpulan minoriti, mereka terpaksa mengalami banyak kesukaran dan ujian yang kita di Malaysia tidak tahu dan tidak ambil peduli.

Bukan mudah nak makan kalau terlalu taasub dengan halal dan haram. Mana ada dapur halal (halal kitchen) atau kedai makan halal macam di Malaysia.

Kalau pun ada restoran halal, kita kena berjalan atau berkenderaan berbatu-batu mencarinya. Dan harganya tentulah lebih mahal daripada kedai makanan biasa. Begitu jugalah kalau nak cari daging halal yang umumnya diimport dari Brazil.

Brazil? Ya, Brazil. Brazil, sebuah negara Kristian adalah antara negara pengeksport daging dan ayam halal yang terbesar di dunia. Hatta negara-negara Arab pun mengimport ayam dan daging dari negara Amerika Selatan itu.

Kita di Malaysia heboh bercakap mengenai “halal hub.” Tetapi adakah kita tahu yang Negeri Thai mengeluarkan lebih banyak makanan halal untuk eksport – termasuk ke negara kita sendiri?

Di negara yang saya berada sekarang terletak ibu pejabat syarikat Nestle. Syarikat Nestle adalah antara pengilang makanan halal terbesar di dunia.

Orang bukan Islam tahu nilai ekonomi label halal, tapi peniaga makanan Islam di Malaysia jarang sangat gunakan logo halal. Jadi bila orang Arab nak cari makanan halal di Malaysia mereka pergi ke restoran Cina yang bersijil halal atau ke McDonald dan KFC.

Kalau difikir-fikirkan, umat Islam Malaysia sepatutnya menjadi Muslim yang unggul dalam segala aspek. Tetapi kerana terlalu dilindungi, ramai daripada Muslim Malaysia menjadi Muslim pseudo dan menghabiskan masa dan tenaga membahaskan isu remeh-temeh.

Boleh jadi kerana akidah kita tidak diuji dan orang agama lain tidak dibenar mempropagandakan agama mereka kepada umat Islam maka orang Islam Malaysia menjadi alpa, cetek dan besar kepala.

Apatah lagi apabila pembesar-pembesar politik Muslim sendiri menunjukkan contoh yang buruk seperti lewat datang kerja, lewat ke majlis dan mungkir janji untuk hadir di sesuatu majlis.

Tak cukup dengan itu mereka bersumpah sana sini dengan menggunakan nama Allah dan mengamalkan amalan songsang.

Agaknya kerana itu jugalah tidak ramai orang Islam Malaysia yang berminat dan tidak berani bergaul dengan orang bukan Islam. Apatah lagi berbincang dan berbahas mempertahankan hak Islam.

Sedangkan orang bukan Islam dari negara-negara maju begitu kagum apabila mereka melawat Malaysia. Mereka kagum dengan tahap kemajuan negara kita. Mereka kagum melihat wanita Islam yang bertudung tetapi memandu kereta Mercedes dan BMW. Mereka kagum berunding dengan eksekutif wanita Islam yang pakar dan pintar.

Tetapi kalau kita biarkan ketidakhaluan pemerintahan sekarang berterusan, bukan sahaja kelangsungan negara kita Malaysia akan terancam malah kesucian Islam akan ternoda.

Seperti kita maklum, sudah pun wujud percubaan untuk menguji kesabaran dan keazaman umat Islam Malaysia secara tersurat dan tersirat.

Selamat menyambut Hari Ulang Tahun Kemerdekaan dan selamat puasa Ramadan.

63 comments:

Anonymous said...

Datuk,
I may digress a bit, as I would like to comment on the recent strengthening of the opposition in the Malaysian political arena.TQ.

No fear Malaysians. Changes are painful at the transition gates, but rewards await.

The shift in the current political weighing scale is towards equilibrium, after being lopsided for a very long-long time. We may had the stability, but rots in the inside.

Strength in political power weakens the powerless. After half a decade in power, BN may have had some startling records of achievement, growth with equity, twin tower, multi-ethnic axis politics, preserving order despite diversity and adversity and many more. Good records but bad politics.

The methods chosen to save the country from 1997 debacle reflected the rots of the system. The bail-outs, the political cronisms that persists till today and feeding the rich few on the shoulders of the poor are becoming unbearable. Not mentioning the ugly plot of political drama broadcasted with vividness into the innocent souls of the public. Enough is the word to stop these miseries.

Hence, the voice of discontent uttered by the rakyat as manifested in the recent election in the country and Permatang Pauh.

It shocks alright. But a stronger opposition may prove better democracy. Because:

(i)BN gets the experience to be an opposition in some states. This reversal role of BN makes them better in the future.It has now both perspectives in their arms.
(ii)Stronger opposition creates better competition. Check and balance greases frictions and stabilising power inequities.
iii)Under a dual political system, it is the rakyat rules, and not political masters with big batons or money.
(iv)The axis of politics is realpolitik rather than the interest of selected few.
(v)History shows ethnic politics are never sustainable.

While managing change is tough, but it is even tougher to avoid change. The world is changing from the climate to the perspective of things. Lets empower the rakyat with better democracy for equitable society.

Salam Mesra Datok.

Sitamaya, Sri Setia

mohdpaizal said...

sokong 100% orang malaysia mengamalkan islam tiga suku, hanya untuk bab nikah kahwin, perayaan dan yang berkenan dihati saja.

Roti Planta said...

Dato'

Betapa nikmatnya menjadi Muslim, betapa nikmatnya Iman dan betapa nikmatnya syurga Allah namun tidak dihargai dan digunakan oleh majoriti orang Islam. Digunakan? Ya, kerana status Islam kita adalah cukup istimewa. Antaranya kita boleh guna/makan yang halal sahaja menyebabkan kita boleh menjual kepada semua manusia (Muslim atau NonMuslim) sedangkan mereka hanya boleh menjual NonHalal kepada NonMuslim sahaja. Bukankah luas pasaran ekonomi kita?. Kita mempunyai Quran sebagai panduan hidup (ad-din) manakala mereka terpaksa memikir, mengubah, memperbaiki sepanjang masa panduan hidup/undang2 yang mereka cipta malah berbeza bagi setiap negara/bangsa. 'Buku Panduan' hidup kita adalah seragam untuk semua Muslim. Bukankah itu memudahkan untuk kita bersatu dan bersependapat? tapi... Ahli politik muslim kita... ohhh.

Nikmatnya Islam amat luas, namun untuk lebih lanjut silalah berguru di Masjid/Surau/Madrasah/Musalla yang paling jauh hanya 500m dari tempat kita. (takut Dato marah terlalu panjang menulis disini )

Nikmatnya negaraku Malaysia kepada bukan Melayu (Cina, India, Kadazan, Dusun, dsb) adalah Melayu adalah bangsa yang cukup bertolak ansur, minta apa sahaja Melayu akan bagi, Melayu malas berniaga, Melayu suka duduk menunggu sahaja (tunggu bantuan, subsidi, projek dsb), Melayu suka bertelagah dan berpuak-puak. Kalau tak berpuak antara negeri mereka berpuak antara parti. Bukankah 'peluang' bagi bangsa lain? Peluang meminta dan mendesak apa sahaja walaupun 'menyakitkan' hati orang Melayu. Kalau Melayu A tak bagi kamu sokong melayu B, kalau Melayu B tak bagi kamu naikkan Melayu C!....akhirnya kamu sambar dan kami hambar!


Bye/Roti Planta

Kak Teh said...

Kepada Dato sekeluarga, selamat menyambut Ramadan, daripada kami sekeluarga di London.

abdul rahim said...

Salam Dato'. Tepat sekali pandangan dan anilisis Dato'. Orang Melayu yang bergama Islam ambil for granted, makanan mereka halal tanpa meletakkan logo halal.

Bagi orang Islam di Malaysia, oklah, mereka tahulah menilaikan. Tapi bagi orang Islam luar pastinya mereka mencari kedai yang ada logo halal, walhal yang empunya kedai dan tukang masak pun bukan Islam.

Sepatutnya logo halal hanya dibeirkan kepada pengusaha Islam.

Wai said...

Ya! memang ada kebenaran apa yang Dato katakan, saya merasa sedih dan kecewa apabila melihat/mendengar saudara2 saya berbangasa Melayu, beragama Islam sering kafir mengkafirkan semasa sendiri dan secara terang terang cuba menjatuhkan saudara seagama.

Sungguhpun saya bukan orang Melayu dan bukan beragama Islam, saya merasa sangat perkara sebegini tidak patut berlaku, apatah lagi sesuka hati menggunakan nama Tuhan.

Saya melihat sumpah sumpah yang menggunakan nama Tuhan seolah olah satu permainan politik.
Setiap kali berlaku sesuatu, maka sumpahlah jalan untuk melarikan diri.

lutfi said...

Assalamualaikum Datuk.
Sejak kemerdekaan, saya lihat, orang Melayu terlalu bergantung kepada orang dan parti politik. Orang dan parti politik, saya rasa, dalam memperjuangkan sesuatu, harus bersikap pragmatik. Dalam hal ini, saya lihat, kebanyakan tokoh dan parti politik Melayu, khasnya UMNO telah gagal memperjuangkan orang Melayu dan hak-hak mereka. Akibatnya, ramai masyarakat Melayu, khasnya golongan pertengahan berasa kecewa lalu mengekspresikan kemarahan dan kekecewaan mereka dalam pelbagai bentuk, dan kemuncaknya pada PRU ke-12.
Namun, apa yang dilakukan oleh pengundi golongan pertengahan Melayu hanyalah menukar undi, bukannya menukar pemikiran. Mereka terus bergantung kepada tokoh dan parti politik. Tidak ada satu perubahan sikap yang fundamental. Jadi, suatu masa nanti, apabila mereka kecewa terhadap sesuatu tokoh dan parti politik, maka mereka akan mencari tokoh politik dan parti politik yang seterusnya. Maka, kitaran politik bodoh ini akan terus berlangsung, dan kos lepasnya sangat besar, kerana mereka mempertaruhkan nasib agama dan bangsa mereka sendiri.
Kerana itu, saya merasakan cara dan pemikiran sebegini patut diubah. Golongan pertengahan Melayu harus menjadi penjana, khasnya mewujudkan satu cara berpolitik yang baru. Dalam erti kata yang lain, mereka harus mencontohi masyarakat Cina yang mempunyai struktur politik yang lebih meyakinkan, iaitu dengan menggunakan persatuan (huatuan). Keberkesanan cara politik orang Cina, khasnya peranan yang dimainkan oleh persatuan mereka, telah terbukti. Yang terbaru, saya melihat reaksi sesetengah pemimpin MCA terhadap ketuanan Melayu, merupakan pendekatan yang terpaksa diambil oleh mereka untuk mengambilo hati kepimpinan huatuan Cina dan masyarakat Cina sendiri, seperti juga yang pernah berlaku sebelum ini. Dalam sruktur sosial dan politik masyarakat Cina, kita lihat, parti politik dan pemimpin politik bergantung kepada masyarakat Cina, dan pemikiran dan kuasa masyarakat Cina dibentuk oleh Huatuan. Tentunya, hal ini dijana oleh keyakinan mereka terhadap sikap proaktif huatuan dalam mendahulukan kepentingan masyarakat Cina.
Oleh sebab itu, saya melihat, orang Melayu harus meniru, melakukan adaptasi, dan memperbaharui cara ini. Golongan pertengahan harus melakukan pembaharuan, dan menunjukkan satu role model kepada masyarakat Melayu yang lain. Mereka harus membuktikan, bahawa persatuan dan NGO Melayu seharusnya memainkan peranan yang lebih. Mereka harus membuktikan bahawa persatuan lebih dapat diharapkan daripada parti dan tokoh politik, yang sering kali bersikap pragmatik.
Saya rasa, hal ini tidak mustahil. Jika tidak, jika cara berpolitik konvensional Melayu diteruskan, maka, nasib dan survival masyarakat Melayu, akan menjadi kabur.
Salam

blowdwhistle said...

salam datuk

sya kurang pasti tentang fakta2 datuk... tapi ia membuatkan saya termenung

sudah 51 tahun kita merdeka... raja kita muslim, pemimpin kita muslim, kakitangan awam majoritinya muslim dan penduduknya juga 60%++ adalah muslim

ke mana kita sebenarnya datuk nak di bawa oleh UMNO baru....UMNO lama mungkin halatujunya jelas...

terserah pada rakyat kalau sempat undi PRU-13....ubahlah(kalau 16 september tak jadi ubah)

kepadaNYA kita berserah

Anonymous said...

Tongkat Ali

Umat islam di Malaysia lemah kerana sistem. Semua disuap kedalam mulut. Terkenanag arwah datuk, datang dari Tanah Jawa berbekalkan semangat dan tenaga. Tiada bantuan dari penjajah tetapi berjaya meneroka hutan belentara. Menegakkan panji islam tidak pernah gentar untuk bersaing dengan bangsa lain. Berjaya memertabatkan keturunannya di Tanah Melayu. MERDEKA..MERDEKA..MERDEKA - Anuar

rocky said...

Pak Lah is out of touch with reality. As long as he is PM and can remain PM, he doesn't care of what is happening in the country nor the progress. he seems to worry about himself and his family.

BN will be out soon...I pray for that.

Anonymous said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Artikel kali ini agak menarik kerana memberi perspektif lain dari kebiasaan mengenai keadaan politik sekarang. Ia memaparkan bertapa senang menjadi pseudo Muslim.

Seperti kenalan dari Mesir pernah berkata "The spirit of Islam is rising very rapidly in the West. In the East, only the form is rising very rapidly. The spirit is actually dying!"

Saya bertanya maksud kenalan tersebut.

Beliau berkata "Di Timur seperti Malaysia, banyak masjid serta tempat-tempat bersangkutpaut dengan Islam dibangunkan. Tetapi penggunaan tempat-tempat ini amat terhad sekali. Masjid-masjid hanya penuh untuk solat Jumaat dan satu-dua majlis lain. Selepas itu, kosong! Sementara di Barat, masjid serta tempat-tempat beribadat lain amat berkurangan. Walaupun begitu, semakin ramai orang "kembali" (revert atau istilah yang selalu kita gunakan adalah "masuk" atau "convert") kepada ajaran Islam. Dan apabila mereka telah "kembali" kepada Islam, mereka tidak takut atau segan untuk mengikuti tatasusila serta rukun-rukun Islam. Bagi kalangan wanita mereka menutup aurat seperti dikehendaki olih Islam. Bila tiba masa sembahyang, mereka akan bersolat dimerata tempat yang bersih tanpa mengira pandangan orang lain."

Saya setuju dengan pendapat Sdr. yang Islam kita di Malaysia ini adalah "Islam mengikut perlembagaan". Dan olih kerana dalam perlembagaan mengatakan hak orang Islam (iaitu Melayu mengikut kelahiran - Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu) adalah lebih dari yang lain maka kita dengan tidak sedar menyamakannya dengan hukum Islam. Padahal dalam Islam, hak semua kaum adalah sama jikalau seseorang itu Muslim.

Selain dari itu, Islam mementingkan keadilan. Hak bukan Muslim adalah terjamin jikalau mereka (si-kafir) tidak menentang Islam.

Ada dikalangan kita amat beremosi apabila mendengar kisah mualaf meninggal dan dikebumikan mengikut agama lama simati. Kenapa patut kita begitu beremosi padahal semasa hidup, kita tidak pernah pun memastikan (atau ambil berat) tentang "ke-Islaman" saudara yang mati itu? Masa kenduri tahlil tak pernah nak ajak, kenduri doa selamat tak pernah ajark, tak pernah ajak ke Masjid dan sebagainya. Malah kebanyakkan orang Melayu amat suka menyinggir saudara/saudari Mualaf. Tengok bukan "muka Melayu" masuk masjid dah pandang serong!

Tidak terlintas untuk mengajar kearah Islam semasa hidup buat apa buat bising masa dia dah mati?

Pemimpin kita sekarang kebanyakkan mereka adalah munafik. Malah dikalangan kita pun, ramai yang munafik! Islam adalah untuk manusia sejagat dan bukan untuk kaum Melayu sahaja.

Jika saya seorang Iban (atau Cina/Penan/Kelabit/Mulu/orang Asli dsb) tetapi dah "kembali" kepada Islam, mengapa harus saya "di-anak-tiri-kan" olih saudara se-Islam yang dilahir sebagai bangsa Melayu? Mengapa bila saya hidup saya dipinggir dan bila saya mati baru kecoh nak kebumikan sebagai seorang Muslim?

Pada saya ini adalah sifat-sifat pseudo-Muslim yang sejati. Di Malaysia, terlalu ramai pseudo-Muslim dikalangan Muslimin dan Muslimat!

Sekian.
Dari Borneo ke Minang

WAK SAPU said...

Pak Kadir,

Apa kata sempena bulan posa nie kita lupakan sejenak bab politik.

Mari kita bincang tentang

1) Bagaimana nak mendekatkan diri dengan Allah s.w.t.

2) Bagaimana nak mempertaut semula umat Islam yang sedang bercakaran sesama sendiri

3) Bagaimana kita sebagai pihak ketiga mendamaikan semula rakyat berbagai keturunan dan bangsa di Malaysia

4) Bagaimana kita nak memperkuatkan lagi bajet yang dibentang oleh PM (bukan bajet Pak Lah kerana yang merancang bajet ialah kerajaan) untuk memastikan negara dan rakyat mendapat manfaat.

5) Bagaimana kita nak pastikan bulan Ramadan ini fitnah tidak bermaharaja lela.

Sekian Terima Kasih.

adyseptember said...

Saudara A.Kadir pendapat yg dberikn.bg sy amatlah sempit spt: "Bayangkan hendak tunggu hingga jam 11 malam untuk menunaikan Isyak, pasti ramai yang tertidur! "
Masa kita tentu tak sama,jd kena la ikut masa dsana bkn samakan d msia.Islam itu mudah,mgikut budaya,bangsa & tempat.Cuma org melayu nih malas.
benarla dmsia,yg peliknya makan halal Org kafir cop je.. logo Halal terus boleh mkn tanpa was2. bg sy itu kesilapanya.Saya harap Saudara membicarakan tentang Islam terus diancam serta berkenaan Freemason,IFC & DSAI.TQ

nasionalis said...

Dato

Blog saya tidak dapat pick-up title posting Dato' dalam Blog List Update.

Kalau boleh, bolehkah tuliskan tajuk tulisan Dato dalam kotak berlabel Title: semasa posting?

Kalau tak boleh, tak mengapa.

Terima kasih.

OfficeBoyTingkat4 said...

Benar sekali pendapat Datuk tentang kualiti iman penganut Islam di Malaysia ini.

Keampuhan keimanan kita tidak pernah diuji.Kita ibarat bayi, bila nyamuk mengigit pun ada orang yang tolong tamparkan nyamuk tersebut.Kerja kita hanya merengek minta susu dan tido sahaja.

Saya selalu melayari dan terlibat didlm beberapa perbibcangan didalam
forum Indonesia :http://kaskus.us/.

Lihat cara hujh dan fakta penganut Islam di Indonesia mempertahankan Islam dari diserang.

Ada juga forumer dari Malaysia terlibat, tetapi lebih kepada provokasi bersifat kebangsaan.

Inilah agaknya kualiti orang Malaysia.

Hj. Kamaruddin Taib said...

Dato',

Meskipun Dato' berpendapat bahawa Tengku Razaleigh adalah "satu-satunya pemimpin Umno yang tidak diserang penyakit “koro”", ini tidak semestinya.

Tengku Razaleigh sendiri pun ada tujuan peribadi tertentu.

Antara sebab beliau mahu Abdullah Ahmad Badawi meletak jawatan adalah berikut:

(i) Mahu: iaitu mahu dan bercita-cita memegang jawatan perdana menteri Malaysia.

(ii) Takut: iaitu, takut sekiranya Barisan Nasional dan UMNO hilang kuasa, beliau akan hilang fungsi dan kedudukan sebagai seorang ahli politik berpengaruh di gelanggang politik negara.

Kalau benar Tengku Razaleigh ingin membawa "perubahan" sebenar kepada UMNO dan BN, kenapa tidak ada sepatah pun perkataan mengenai jenis atau tabii perubahan yang ingin beliau laksanakan?

Ingat, perubahan pemimpin sahaja tidak akan mengubah dasar sebuah sistem yang cacat atau lemah. Kalau orientasi perjuangan, falsafah dan matlamat UMNO dan BN sendiri tetap sama dan diteruskan, walau diletakkan Nelson Mandela sekali pun sebagai pemimpin UMNO tidak ada gunanya.

Inilah hakikat yang harus diterima oleh UMNO, yang masih dengan kedegilan luarbiasanya tidak mahu menerima hakikat ini, termasuklah Tengku Razaleigh yang hanya menggunakan propaganda "mahukan perubahan [tetapi perubahan pemimpin, bukan meng-'overhaul' sistem itu sendiri]".

Maka kalau nak cakap Tengku Razaleigh ni "satu-satunya pemimpin yang tidak ada koro", tidak tepat juga.

MUHAMMAD AZLI SHUKRI said...

kita tidak pernah nak insaf akan semua hal ini..

Abi Ayyub said...

Memamng betul datuk, ini adalah situasi sebenarnya di Malaysia. Bila kata Islam itu Melayu, sedangkan yang HAQ seperti yang diajarkan oleh Rasulullah SAW tidak diamalkan.

Selagi itu perangainya orang melayu, sampai bilapun sama ajelah.

Ingatlah, semua yang melayu itu tidak semesti nya Islam dan ramai dari yang bukan melayu, cina, india, american, japanese dan dari kaum, bangsa, dan negara lain lebih mengamalkan Islam yang berpandu AL Quran dan Al Hadith.

Di Malaysia kita ada Islam Hadhari kot.

Tayadih Maysia said...

Salam datuk,

sebuah makalah yang bagus dan banyak berisi pengajaran!

aofuad said...

Dear Dato,
There is a song by Mydin the singer from up north that goes like this:
"Dalam dunia hantu, mana ada manausia, tetapi dalam dunia manausia ada macam macam hantu".
In a similar manner, as much as Muslims makes up the majority here, it is sad that the attributes of a Muslim is not being potrayed as such, such as discipline in timings and keeping up at appointments.
The Malay Muslims are born Muslims and as such has taken themselves for granted. Whereas those non Muslims who converted or reverted as it is termed now, has more reasons to become Muslims, by choice.
Actually, the born Malay Muslims were not given a choice...
On a lighter note, somebody says that "If your father is poor, it is fated-no choice!!! but if your father in law is poor, then you are a fool!!!
Selamat berpuasa.

Indigo said...

Just Show Me Where The Money Is
(or i will bash your head in)

Same to you, Scribe - I swear.

Liberalpseudojustintimemuslim, that is me, Scribe; therefore one must ask Anwar the Madani to enquire the Hadharian Abdullah his beliefs, intentions and acts - the method islamic employed by the hadharian and his kabilah as a model muslim must be found in these glorious times hadhari.

Mahathir is a muslim fundamentalist - whatever that is; as it will be contested and put to test when one say - "I think Ayatullah-Rohullah Imam Khomeni(rip)was a better muslim than DrMahathir; but just as good a leader for the Iranian as Mahathir is for the Malays and Malaysia.

Therefore, Scribe and to all my fellowMuslimsbrethrens:

Salam Merdeka serta selamat berpuasa, berbuka, bersahur sebulan Ramadhan dan berzakat fitrah. Maaf Zahir Batin - enjoy the glorious Ramadhan! Amin

ain said...

Selamat menyambut Ramadhan al Mubarak Dato'
Ungkapan Islam Melayu sebagai Islam keturunan dan perlembagaan hampir tepat. Kita dapat lihat kualiti amalan orang Melayu Islam pada amnya tidak meningkat. Contoh paling mudah adalah cara dan bacaan dalam solat waktu. Pada kebanyakan orang Melayu amalan solatnya tidak ada refomasi. Solat ketika umur 12 tahun tidak ada bezanya dengan solat ketika 50 tahun. Cuba kita renungkan berapa ramai orang yang BERANI menjadi imam solat maghrib, isyak dan subuh pada hal kita lakukan amalan tersebut setiap hari sepanjang umur kita? Jika pada usia setengah abad pun kita tidak BERANI menjadi imam solat waktu menunjukkan peningkatan amalan kita tidak ada!!!!!!!
Benarlah ungkapan itu Islam Melayu kerana keturunan dan perlembagaan

azlan said...

Hanya ketegasan dan keberanian yang dapat mempertahankan kedudukan Islam. Kalau teragak-agak buat keputusan,nak jaga hati orang lain dan pada masa yang sama sanggupkan korbankan kepentingan Islam, JANGAN JADI PEMIMPIN. Inilah realiti kehidupan dalam masyarakat majmuk yang penuh dengan sorong tariknya.

Hartini Omar said...

salam dato',

islam di malaysia hanya mesjid yang indah dan bumbung yg berkubah

nak meng'islam'kan sesuatu, maka bubuhlah nama arab. jom heboh, ganti saja dengan perkampungan hadhari. islam lah dia

itulah jadi bila kita mengislamkan sesuatu sesuka hati. dan tinggallah islam pada rakyat malaysia hanya ber bin dan binti.. dan solat jumaat serta hari raya aidilfitri..

p/s: selamat berpuasa dato'

Malek said...

dato'

thanks for providing this article. you have proven that you are at a higher stature than the rest of us.

i'm sad that many malaysian, muslim and non-muslim alike are so in their comfort zone that we always b*tch on the small stuff, instead of things like really matters, like inter-racial integration, rule of law, small government, creating a level playing field for everybody, press freedom, economic freedom

once again, thanks for this little reminder note.

Anonymous said...

Well said Dato'.
Selamat Menyambut Ramadhan al Mubarak.

adrayy

amoker said...

I just think the Halal hub is again, going nowhere. And the Halal certification seemed to be more on money making than what it is intended to be, to provide assurance on religious consumption. For a restaurant in hotel, it can cost up to RM100K just to get that logo. Rubbish.

apanama said...

An excellent 'eye opener' Datuk. This is also the dilemma of the non-Malay Muslims in Malaysia.

Because Malay=Islam and Islam=Malay in the minds of a big majority of Malaysians, the true essence of the religion is buried by the antics of the Malays.

This is not about being racial, but what we are experiencing today is a result of a single race hijacking the universal religion.

I have personally heard and witnessed how a certain Malay Muslim from the higher strata of the society avoided a group of Chinese-Muslims at an 'Islamic' function.

TheMalay gentleman, in his 30s, whispered something like 'sometimes these Mualafs still eat the forbidden stuff'..i dont trust them'.

But little did the 'super Muslim' realise that the Chinese group at the function were actually from the Mulsim region of mainland China, where Islam flourished almost a thousand years before it touched our shores.

I suppose this is just one of the many shortcomings that have grown into huge problems for the society and Muslims in particular.

p/s organisations like Abim, which sometimes operate like a Sect within the Malay community have also contributed towards this malady.

donmny said...

TUAN

1. rasanya satu 'revolusi' keatas orang melayu islam perlu dilakukan yang meliputi segala segi aspek kehidupan.

2. kita mengajar orang kita merangkak, bangsa lain telah berjalan. kita berjalan, bangsa lain telah berlari.

3. sekiranya beginilah caranya sampai bilapun negara bangsa yang diidamkan tidak akan berjaya.

4. revolusi yang dimaksudkan meliputi segala hal. seperti yang dilakukan bangsa jepun dulu yang mengubah corak pemakanan rakyatnya (sekadar contah).perkara ini pernah diperhalusi dr mahathir dan ungku aziz, tetapi dipandang sepi.

5. kenapa harus adanya dasar yang berlumba antara kaum dinegara kita. alagkah lebih baik kalau semua kaum ini diintegrasikan. contohnya satu keluarga melayu mempunyai keluarga angkat dari bangsa cina, india dan sebagainya. melaluinya proses membangsakan bangsa malaysia lebih ikhlas daripada yang diamalkan sekarang.

6. cerdik pandai dalam negara harus memikirkannya secara serius.

7. kalaulau perkara ini tidak diperhalusi, merdeka tahun ke 100 nanti pun kita masih bercakap tentang perkara yang sama.

sukj said...

Datuk,

1. Saya tak berapa nak kusyu' baca tulisan Datuk kali ni.

2. Sebab Datuk tak bagi tau la ni Datuk ada tang mana?

3. Bagi tau la Datuk, senang sikit saya nak faham.

eddy said...

Salam Dato' dan Pembahas-pembahas sekelian. Selamat Menyambut bulan Ramadhan dan Hari Merdeka. I know how it feels to fast during Ramadan in a foreign country so good luck Dato’ and have lots of patience, banyak lagi dugaan mata selain daripada mencari tempat untuk berbuka puasa di negara asing.

Actually finally it is good that Anwar is back in parliament and besides making Parliament more lively, Anwar who has for the last 4 years has been going around in Malaysia and all over the world giving speeches to a passive and adoring/fanatical crowd of supporters and never challenged, will now be in our Parliament where his every words and actions will be checked, dissected and rebutted.

However, Anwar should just forget about the change of Government on 16th September as it will never happen, UMNO will make a huge hole to bury any BN MP with the slightest suspicion of crossing over. By default Anwar is also now the supposedly PM in waiting who must now form a shadow cabinet to show that he really means business and does have an alternative vision of a purportedly just and freer Malaysia not just a mere politician who only talks but does not walk the talk.

Let’s see what Anwar is really made of with the supposedly equal partners in Pakatan Rakyat comprising of:

1. DAP - Which is secularist in nature dominated by the Lim family with few token leaders from the Chinese, Indian and Malay community.
2. PAS - Islamic Party dominated by Malays with the aim of forming a Government based on Islamic principles.
3. PKR -Dominated by Anwar and his family with some Malay leaders and token leaders from the Chinese and Indian community whose main aim was to free Anwar from jail and now to put Anwar as Prime Minister.

So who is going to be the Shadow TPM, Home and Finance Minister Etc.? I see Anwar having headaches and stomach aches trying to piece together 3 very diverse political groups which are supposedly equal with different ideologies and interests, in trying to form a credible shadow cabinet that is accepted by the majority Malays and other citizens of Malaysia. I am not convinced Anwar will succeed but for Anwar now, the proof is in the pudding.

As for the UMNO president, what can we all say and I give up on Abdullah already. Ku Li had strongly condemned him by saying that “Abdullah does not have the minimal credibility needed to run the country day by day, let alone to take it in the new directions we need to go in a complex world. He may not have the credibility needed to keep the country together” and Tun Mahathir said “Abdullah tidak ada telinga untuk dengar dan tidak ada mata untuk melihat”. It is now up to Ku Li, Najib, Muhyiddin, Rais and other responsible and unselfish UMNO leaders who must now know what is good for the country, race and religion.

uhang kinchai said...

Salam Dato,

Betapa “mudahnya” menjadi orang Islam di Malaysia.

Komen Dato memang bagus dibuat analisa serta renungan oleh Pemimpin2 UMNO yg telah memerentah buat sekian lama di bumi Malaysia yg diberkati Allah ini.

Pandangan saya memang agak sama dgn Dato. Buat sekian lama saya mencari2 jawapan yg hakiki kenapa umat Islam di Malaysia masih lagi didalam keadaan kelam kabut sedangkan Malaysia boleh dianggap bumi yg bertuah kurniaan Allah.

Kenapa M’sia dikatakan bumi yg Bertuah? Selain dari contoh2 yg telah Dato nyatakan, cuba kita ambil contoh tentang faktor2 lain misalnya “faktor minyak”. Minyak tidak terdapat di Asia Timur kecuali di Indonesia, Brunei selain Malaysia. Memang Allah telah beri “BONUS” kepada negara Islam dirantau ini selain minyak dinegara2 Islam di Asia Barat.

Kepada semua cendiakawan Islam, para Ulama2 (Khasnya Ulama UMNO) tolong lah sama2 mencari consensus demi kesejahteraan umat. Jangan asyik berceramah sana sini membodek demi untuk pangkat dan poket.

Saya dapati banyak Ulama sekarang yg pandu kereta Mercedes & berperut buncit. Ingatlah pesan Allah bahawa “Allah tidak menyukai orang2 alim yg berperut buncit”

Salam..

Srikandi said...

Salam Dato Kadir,


Walaupun nasihat Tengku Razaleigh itu adalah agar pucuk pimpinan ditukar, tapi saya setuju gak dengan Hj. Kamaruddin Taib di atas....... main tukar tukar duduk kerusi perdana menteri apo gunanya kalau yang dasarnya tak berubah-ubah Dato?

abdrahim kassim said...

Datuk,

Apa yang berlaku kepada umat Islam hari ini adalah hasil dari perencanaan penjajah barat yang pernah menjajah negara kita dahulu.

Posting Datuk yang lepas ada menyentuh, memasuki sekolah orang putih tidak menjadikan seseorang itu Kristian.

Sememangnya British pun tidak merancang untuk mengkristiankan orang-orang Melayu tetapi mereka berusaha bersunguh-sungguh supaya orang-orang Melayu memandang tinggi peradaban barat dan memandang lekeh pada Islam.

Gladstone, Perdana Menteri British pernah memegang Quraan di dalam parlimen British dan meminta supaya orang-orang Islam dijauhkan dari kitab tersebut sekiranya mereka mahu mengalahkan orang-orang Islam.

Akhirnya sehingga hari ini orang-orang Melayu masih mengagungkan pendidikan barat dan memandang sepi pendidikan Islam.

Anak-anak yang cerdik dan pintar dimasukkan ke sekolah-sekolah Inggris dan paling kurang ke sekolah Melayu. Tetapi anak-anak yang agak lembap dan lemah dimasukkan ke sekolah agama.

Bagi murid-murid yang dikatogrikan lembap dan lemah tadi bila mereka berjaya meneruskan pengajian mereka keperingkat lebih tinggi, mereka sekarang ini telah menjadi peneraju bagi jabatan-jabatan yang berkaitan dengan Islam.

Kalau sejak dari kecil lagi mereka ini memang telah dikenal pasti lembap dan lemah daya pemikirannya, jadi apalah yang boleh kita harapkan pembaharuan atau perubahan tentang Islam dari kalangan mereka ini.

Untuk merobah keadaan ini, kita mesti menghantar anak-anak kita yang pintar dan cerdik ke sekolah-sekolah aliran agama atau pemikiran anak-anak ini mesti di Islamkan menurut prspektif Islam yang sebenar.

Itupun akan mengambil masa sekurang-kurangnya 30 tahun untuk membetulkan keadaan yang telah rosak ini.

rozzdabozz said...

Datuk,

Saya berasa insaf dengan penulisan Datuk kali ini. Sangat sesuai menyambut ketibaan Ramadhan.

Muga-muga keimanan kita terus terjaga agar Islam di dalam diri setiap muslim terus terpelihara.

Wherever you may be Datuk, I hope you are blessed with good health.

cheers..

Faizal Riduan said...

Saya cuba teka ya.

Rasanya Dato' berada di New Zealand.

Jika betul, Dato' kena belikan hadian untuk saya.

Betul apa yang Dato' tulis. Saya juga merasakan kita sebagai umat Islam bukan kerana akidah dan iman kita tetapi lebih kerana kita lahir dengan ber-makbapak-kan umat Islam. Kita lahir dengan MyKad pintar dengan agama wajib Islam.

Kini kita perlu mentafsir kembali di mana Islam kita berada, adakah sekadar tertinggal di dalam surau atau masjid?

a.z said...

I think it will take a long time to reverse the mindset of the pseudo muslim malay. People like you who was educated at English schools are getting older and the young are thought at schools (esp. rural areas) to treat other races suspiciously. I am only 33 schooled in Sekolah Kebangsaan in a small village in Junjong, Kulim but I could see how different my nephews at secondary schools are treating/calling Malaysian of different race and religion these days.

alfakir1 said...

Penyakit syndrom yang melanda pada kebanyakkan orang2 Melayu Islam di Malaysia

The Ailments of the Heart

The ailments of the heart are, in many ways and from many different points of view, more harmful, dangerous, repugnant, and hideous than those of the body. Most harmful and dangerous is the fact that the ailments of the heart affect a man's religion (which is his capital for happiness in this world and the next) and that they damage his Hereafter, which is the life of permanence and eternity.

Physical illness, on the other hand, harms a man's worldly life, which is ephemeral and quick to end, and harms his body, which is a target for afflictions and rapid destruction. Furthermore, physical illness may be of great benefit to one's religion and to one's future life, for God has made great rewards and numerous immediate and delayed benefits as the consequences of illness, as is evident from many Quranic verses and hadiths.

The ailments of the heart cannot be perceived by the senses and yield no painful physical symptoms; they are thus hidden and difficult to recognize and study. People have come to pay little heed to them; no longer do they seek to treat and cure them.

Such people are, as Imam al-Ghazali said,

like a man who has no mirror but who is disfigured by leprosy, and who, when informed about his affliction by another person, will probably not believe him.

Furthermore, the heedless perceive as remote the torments and punishments in the Hereafter awaiting those whose hearts are diseased.

They may even have doubts about their very existence - may God protect us....

or they may deceive themselves with false hopes and illusions about God, promising themselves that they will be forgiven and saved without having to work for this, and thus arouse in themselves the expectation that they will end up safe and secure.

Because of these and similar attitudes, the ailments of the heart remain veiled even though they are overpowering. The heedless make light of them, and people no longer look for remedies, to the extent that some may be well aware of one or more diseases in their hearts yet remain unperturbed.

By contrast, when they feel or are informed of a disease in their bodies, they grow most concerned, aggrieved, and keen to have it treated, and go to the very limits of their resources to do so.

The reason behind this is as we have just said: diseases of the heart cannot be observed by the senses.
They yield no physical pain, and the punishments they entail are not in evidence here and now, since they mainly occur only after death - in the Afterlife.

The heedless think of death as remote and regard what follows it is as even more distant. Were they only to employ their intelligence and seek certitude they would know that.....

The ailments of the heart are many.

One of the most dangerous and harmful is to harbour doubts about religion - may God protect us!

Others include weakness of faith in God, His Messenger, and the Hereafter; compromising one's religion to please people; arrogance towards God's creatures; greed, avarice, envy, and rancour; deceiving other Muslims; loving the world and being preoccupied with it; harbouring long hopes and forgetting death, thus being heedless of the Afterlife and neglecting to work for it; and so on.

It is incumbent upon any man of intelligence who is zealous for his religion and for his safety in the Hereafter to be eager to learn the ailments hidden in his heart, to strive to identify them, and to begin to treat them before death suddenly overtakes him and he returns to his Lord to meet Him with an unsound heart, lest he be one of the losers and perish along with all those who will perish.

The heart's ailments are identified by recognizing the outward signs which indicate their existence. These are numerous, and the most evident are laziness with respect to acts of obedience, sluggishness in good works, greed for the world's pleasures and passions, eagerness for worldly prosperity, yearning to continue to abide in the world for a long time, and other similar attributes of the heedless and of those who turn away from God the Exalted.

When one detects these signs of the heart's sickness one must strive to treat it.

The shortest and most effective way is to search for a learned person who is a Gnostic and a scholar, one of the "people of hearts and secrets."

Should he fail to find one, let him take counsel from a virtuous brother.

clean said...

sukj..

ibu pejabat nestle => switzerland.

Datuk dok pekena NESCAFE tarik kat sana..

zila said...

Kadangkala saya meluat dengan budaya hipokrit disini. Ahli politik bercakap mengenai betapa beruntungnya rakyat diberi macam-macam, tetapi mereka lupa yang diberi itu hak rakyat juga. Orang lelaki bercakap kononnya dengan penuh moral tetapi kemudian merogol anak sendiri. Orang perempuan yang bertudung mengutuk perempuan yang tidak bertudung sebagai unIslamic, tetapi Internet dipenuhi dengan clip lucah gadis-gadis Melayu yang bertudung. Orang-orang Islam menjerit pada forum Bar Council dan menentang konsert artis, tetapi diam apabila anak-anak Melayu berpelukan dan beromen di tempat-tempat awam. Pendidikan bermula di rumah. Islam dan Melayu bukan hanya pada ketuanan atau pada nama atau pada masjid yang besar, tetapi pada 'substance'nya. Iman bukan pada pakaian, tetapi pada hati. Islam bukan pada lambangnya, tetapi pada ketaqwaan umatnya. Merdeka bukan pada sambutannya, tetapi pada pemahaman erti kemerdekaan itu sendiri.

Ibrahim bin Said said...

Dato' yang dirahmati Allah.
Kerajaan dan Pembangkang patut sedar masa telah TERLALU banyak digunakan untuk menghentam sesama mereka.
Cukuplah tu. Kalau diibaratkan KERAJAAN itu sebuah PROTON SAGA, barisan PEMBANGKANG adalah BEREKnya. Tanpa berek, proton saga dalam bahaya. Tumpukan tugas pada tugas masing2 iaitu amanah yang rakyat berikan. DSAI sudah cukup menerima berbagai2 dalam masa 10 tahun ini ("macam2 ada") dari lawan. Ayuh! Jalankan proton saga kita dengan berek yang cukup baik. InsyaALLAH Malaysia (penumpang) akan selamat.
Semoga pengisian Ramadhan tahun ini adalah yang terbaik dalam hidup kita. Dalam kejauhan di rantau orang, masih ingat juga Dato' pada tanahair. Selamat kembali ke tanahair, Dato'!

abe MIE said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

1. BAJET RAKYAT DAN BERKEBAJIKAN.

2. KAWAN SUKA DUKA

3. SABAH DAN SARAWAK DAPAT PERUNTUKAN LEBIH.

4. KITA DENGAR PULA APA MASALAH PEMBANGKANG. aNWAR KRITIK pasal gementar Pak Lah. Tak ada apa yang dia hendak cakap. Benda buruk aje.

5.banyak subsidi, kenaikan gaji, orang susah dibantu dan banyak elaun termasuk untuk nelayan.

KITA MAHUKAN SEMUA FREE, PERCUMA. TAK PAYAH BUAT KERJA. biar bangla dan nepal kerja kita lihat sahaja, tapi hendak pakai kereta dan rumah besar....angan-angan Mat Jenin.

nawawidahalan said...

Islam sebagai satu cara hidup tidak memerlukan seseorang yang benar-benar berilmu, beriman dan bertaqwa kepada jawatan rasmi! Seseorang yang benar-benar faham, yakin, mengamalkan dan memperjuangkan Allah sebagai Tuhan dan Islam sebagai syariat Tuhan dengan sendirinya tidak akan mampu berkompromi dengan mana-mana sistem kerajaan yang tidak bertunjangkan Iman dan Islam!

http://nawawidahalan.blogspot.com/

Anonymous said...

Salam Pengembaraan,

Apabila si Muslim itu mengembara dengan minda dan hati yang terbuka, dia akan bertemu pengetahuan. Apabila dia berguru pula dengan hati yang ikhlas dan minda yanag sedia menerima pembetulan, maka dia akan menemui kedamaian yang abadi. Islam tidak susah. Yang menyusahkan Islam ialah penganutnya yang buta hati dan tuli telinganya. Di Malaysia, ramai yang menaik-tarafkan diri mereka ke peringkat Imam tanpa menyedari tanggungjawabnya yang sepenuh. Yang terkini ialah Imam Hadhari. Moga2 hati kepala Imam ini dibukan seluas-luasnya dalam Ramadhan yang mendatang agar dia boleh berbakti dengan jujur, ikhlas dan penuh keinsafan.

KAWAN

Ahmad A Talib said...

Sdra,

Setiap pemimpin Islam di tanahair kita berpendapat merekalah yang paling layak memimpin negara. Baik Pak Lah, Najib, Ku Li. Itu baru mereka yang datang dari Umno. Belum lagi kita lihat dalam parti lain. Mengapa tidak Pak Lah, Najib, Ku Li dan sesiapa juga yang berminat menawarkan diri untuk dicalonkan secara terbuka dan relakan ahli2 memilih mereka. Let's settle this once and for all. Why don't we just have an open contest and may the best man wins. As for their leadership qualities, or the lack of it, let the members decide. After all, today's perception of Umno's top leaders are less than complimentary. Permatang Pauh was proof of that.

PAHIT MANIS

Mr. Padedoh said...

Salam Datuk,

Sebenarnya saya terkilan kerana saya anggap Datuk setanding saya dalam hal membaca political situation. Buat masa ini, ramai yang menganggap bahawa UMNO telah menekan 'self destruct' button berkali kali sebelum dan selepas PRU 12. Sebenarnya, UMNO tidak berbuat apa apa - pada mulanya ada desakan di peringkat akar umbi untuk berbuat sesuatu iaitu menggantikan pimpinan AAB dengan NTR. Yang lain adalah hasil daripada tiga 'player' yang boleh difahami melalui Game Theory.

Game Theory ini adalah cabang matematik yang dapat digunakan untuk menganalisis sesebuah situasi. Situasi sekarang adalah macam ini
Ada 4 pemain
Pemain 1 - AAB, Menantu dan Geng dia
Pemain 2 - Najib dan Geng dia
Pemain 3 - Anwar
Pemain 4 - Puak Sabah
Pemain 5 - Puak UMNO yang cuba membaca dan memihak kepada parti yang akan menang.

Disini oleh kerana peranan saya sebagai Mr. Ji orang politik, saya mendedahkan dengan panjang lebar strategi Pemain 1 di www.padedoh.wordpess.com dalam tajuk 'Take Care Brader' atau simpulannya T.C.B yang bermaksud Tanam, Cantas dan Bayar.

Komen Datuk amat dialu - alukan.

awangsulungmerahmenyala said...

salam sejahtera,
ini adalah entri dari DAKJ yang paling terbaik dari yang terbaik semenjak dato mula berbloging.
namun saya berasa kesal dan berdukacita dengan rakan serta anak murid dato yang juga seorang blogger yang saya lihat semakin cemperaaa dan bersikap `loi`habis korooo...lah kira.
salam ramadan untuk dato.

Anak Tiri. said...

Dear Kadir.

Saudara sekarang berada di Switzland,pergi tengok cucu.Alangkah amannya tinggal di situ.Tidak ada ganguan fikiran.Tidak ada Islam Hadhari,masing masing jaga diri dan keluarga di sisi.

Kadir,hari ini Pak Lah baru sahaja mengemukakan budget 2009.Adoh! kadir,jika diteruskan budgen ini setiap tahun,Malaysia akan benkrup.Mana nak cari duit untok mrnampong budget deficit yang besar.Apa akan jadi kapada Malaysia jikalau harga minyak dan minyak kelapa sawit jatoh.

Orang yang membuat budget ini memang tak ada otah,boros dan tak faham basic economic issue.Kadar inflasi akan naik,ringgit akan jatoh nilai.

sacara rengkasnya syarikat yang akan menekmati dari budgen ini ia lah SCOMI.3 billion di peruntokan untok membeli Bus dan Coach keretaapi.Scomi merupakan pembekal utama.

Selamat maju jaya syarikat anak beranak.Salam.

Bung Karno said...

Datuk AKJ,

Percubaan untuk menguji kesabaran dan keazaman umat Islam Malaysia kini disebabkan 'bantuan', cara sedar atau tidak, daripada orang Islam yang menjadi rakan kongsi musuh Islam.

Gejala Islam liberal yang diilhamkan Barat dan dipromosi melalui berbagai 'ism' juga akan menular sedikit demi sedikit. Bukan sahaja persamarataan jantina, malahan amalan perlakuan juga sedang dipromosi.

Tico said...

YBhg Datuk.
Kali pertama saya dengar istilah pseudo Islam. Dalam botani ada pesudo stem, contohnya batang pisang. Nampak saja macam batang tapi sebenarnya ianya adalah daun. Dalam sosial ada pseudo event, yang banyak sekarang ini, iaitu sesuatu yang tidak wujud tetapi direkacipta kweujudanya. Sejak ada jawatan media strategist sekarang ini.

Posting Datuk kali ini agak lain macam dan saya takut menjadi kontroversi. ( Orang penakut tiada tempat di sini) Kerana ianya dibuat di dalam satu posting yang pendik. dalam keterbatasan ruang kita mungkin tidak dapat menjelaskan sepenuhnya pemikiran kita. Dan pemikiran kita akan disalahertikan. Mungkin akan menjadi kontroversi seperti terjadi pada Pak Kasim Ahmad.

Pseudo Islam seperti yang Datuk tulis boleh difahami sebagai munafik. Sudah tentunya menyentuh hati ramai orang. Dan mungkin menimbulkan kemarahan.

Bak kata MUfti Wilayah, kalau nak buat komen yang berat berat kena rujuk. Soal soal berat seperti ini saya ambil keputusan untuk mendengar dan memahami.

Cuma saya nak beri reaksi kepada perenggan 2 posting Datuk

...Abdullah Ahmad Badawi pun sudah beri reaksi. Macam biasa, tidak ada apa-apa berlaku dalam dunia “damai abadi” Perdana Menteri

Untuk itu saya dengan izin mohon sematkan chorus lagu WARISAN nyanmian Sudirman pada ruang ini.

chorus lagu WARISAN dengan sedikit komen

Andai ku terbuang tak diterima
Andai aku disingkirkan

( Apa nak buat. Dah ramai sangat yang minta undur. Undurlah dulu. Nak buat comeback pun masih ada masa)

Kemana harusku bawakan
Kemana harusku semaikan cinta ini
(bolehlah beri tumpuan kepada isteri dan keluarga)

Betapa
Dibumi ini ku melangkah
Keutara selatan timur dan barat
Ku jejaki
(tak ramai ada orang yang turut.. kesian)

Aku
Bukanlah seorang perwira
Gagah menjunjung senjata
(saya setuju tu)
Namun hati rela berjuang
Walau dengan cara sendiri
(ikutlah cara yang dikehendaki ramai)
Demi cinta ini
(betul kita sama sama mencinta negara kita)

Selamat menyambut Hari Kemerdekaan

Tico

Sang Rajuna said...

Salam,

Walaupun Tengku Razaleigh mengatakan Malaysia akan terus parah di bawah pentadbiran Abdullah, dan Abdullah tidak mempunyai "kewibawaan yang minimum" untuk terus memerintah, tapi sebagai tokoh lama, saya pun tidak melihat beliau akan mampu membuat apa-apa perubahan, jika beliau mengambil alih kuasa.

Kalau tidak salah, beliau masih lagi "berjuang" berasaskan konsep lama,seperti "ketuanan Melayu", "hak istimewa orang Melayu", "DEB" dan sebagainya.

Konsep-konsep lama itu tidak akan membawa kita ke mana=mana, atau paling baik pun, tidak akan mampu membawa kita lebih maju daripada apa yang dapat dicapai oleh kerajaan UMNO/BN sekarang.

Buat masa ini mungkin lebih baik jika kita memerhatikan apa yang mungkin dapat dilakukan oleh Anwar yang telah muncul semula dengan "politik baru" yang ingin diperjuangkannya, berasaskan konsep "ketuanan rakyat" , "agenda ekonomi nasional" dan lain-lain lagi.

Fajar sudah menyinsing. Mungkin kita boleh meletakkan "harapan baru" kepada Anwar.

Abu Muhammad el-Merbawiy said...

Salam Merdeka Dato' AKJ,

Senang melihat dan membaca catitan dato' yang sangat berterus terang pada kiriman (masukan) kali ini di bawah tajuk "Politk Semasa, Islam dan Kelangsungan Malaysia".

Kadang-kadang terfikir juga, disebabkan terlalu dikawal, umat Islam tidak kreatif, berdaya tahan dan memiliki daya juang hebat sehinggalah semuanya perlu dipertahankan oleh " an establishment". Tambahan pula pihak berwajib seolah-olah mahu Umat Islam Malaysia selamanya bergantung sepenuhnya dengan KERAJAAN - tidak berdaya meneroka dimensi PERIBADI ATAU JATI DIRI UMAT INI, untuk melangkah gagah menghadapi cabaran dan persaingan dengan KEWIBAWAAN SENDIRI DAN KEKUATAN KEAGAMAAN ISLAM INI.

Menjelang sambutan hari merdeka esok, saya mengharapkan umat Islam Malaysia PERLU BERUSAHA KERAS DALAM MENENTUKAN HALA TUJU POLITIK SEMASA YANG LEBIH DINAMIK, ISLAM DAPAT DIPERTAHANKAN DAN MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK (BANGSA), DAN WUJUD KELANGSUNGAN MALAYSIA BENAR-BENAR MERDEKA MINDA, CITA-CITA DAN PERJUANGAN UNTUK SUATU BANGSA KUAT, MULIA DAN DIHURMATI.

Salam sambutan kemerdekaan dengan HARAPAN BARU UNTUKMU MALAYSIA.

Wassalam

Arau

PERLIS DARUS SUNNAH

alfakir1 said...

Salam Dato'

Majority of us are simply ignorance of Islam.

Pride, Arrogance, Boastfulness are the chronic disease.

It is man’s consideration of himself with the eye of self-glorification and self-importance and his consideration of others with the eye of contempt. The result as regards the tongue is that he says, ‘I.. I..’; as accursed Iblis said, ‘I am better than he; Thou hast created me of fire, but him Thou hast created of clay’ (38:77). The fruit of it in society is self-exaltation and self-advancement and the endeavour to be foremost in discussions and resentment when what one says is contradicted.

The arrogant man is he who, when he gives advice, mortifies, but, when he receives it, is rude. Every one who considers himself better than one of the creatures of God most high is arrogant.

Indeed, you ought to realize that the good man is he who is good in God’s sight in the mansion of eternity; and that is something unknown to man, postponed to the End.

Your belief that you are better than others is sheer ignorance. Rather you ought not to look at anyone without considering that he is better than you and superior to you.

The Veils of Light and Darkness

Submitted by dicryptor on Mon, 2005-10-31 21:59.Spirituality

Allah says: Whoever is blind in this world, he will be blind in the hereafter. (Sura Bani Isra'il, 72) It is not the blindness of the eyes in one's head but the blindness of the eyes of one's heart that will prevent one from seeing the light of the Hereafter. As Allah says: For surely it is not their eyes that are blind, but their hearts which are in their breasts. (Sura Hajj, 46)

The only cause of the heart becoming blind is heedlessness, which makes one forget Allah and one's function, one's purpose, one's promise to Him, while one is in this world.

The principal cause of heedlessness is ignorance of the reality of the divine laws and orders. What keeps one in this stage of ignorance is a darkness that completely covers one from the outside and fully invades one's inner being. Some of the properties of this darkness are arrogance, pride, envy, miserliness, vengeance, lying, gossiping, backbiting and so many other hateful traits. It is these traits that reduce the best creation of Allah to the lowest of the low.

To rid oneself of these evils one has to cleanse and shine the mirror of the heart. This cleansing is done by acquiring knowledge, by acting upon this knowledge, by effort and valour, fighting against one's ego within and without oneself, by ridding oneself of one's multiplicity of being, by achieving unity. This struggle will continue until the heart becomes alive with the light of unity - and with that light of unity, the eye of the clean heart will see the reality of Allah's attributes around and in it.

Only then will you remember the true home from which you come. Then you will have the yearning and longing to return to the true home, and when the time comes, with the help of the Most Compassionate, that spirit which is pure in you will go to join Him.

When the attributes of darkness lift, light takes it place, and the one with the eye of the soul sees. He recognizes what he sees with the light of the Names of divine attributes. Then he himself is flooded by light and becomes light. These lights are still veils hiding the light of the divine Essence, but the time comes when they too are drawn back, leaving only the light of the divine Essence itself.

The heart has two eyes, one lesser, the other greater. With the lesser eye one may be able to see the manifestations of Allah's attributes and Names. This vision continues all through one's spiritual evolution. The greater eye sees only that which is rendered visible by the light of unity and oneness. Only when one comes to the regions of Allah's intimacy does it see, in the ultimate realm of the manifestation of Allah's Essence, the unity of the Absolute.

In order to reach these levels on this earth in this life you must cleanse yourself from your worldly attributes, which are egoistic and egotistical. The distance you must travel in your ascent towards these levels depends on the distance that you have put yourself and the low desires of your flesh and your ego.

Your attainment of the goal you wish for is not like a material thing's arriving at a material place. Neither is it like knowledge leading one thing to a thing that becomes known, nor like reason obtaining that which is rational, nor like the imagination joining with that which it fancies. The goal that you wish to attain is the realization of your emptiness of all else except the Essence of Allah. This attainment is a becoming. There is no distance, nor closeness nor farness, nor reaching, nor measure, nor direction, nor dimension.

He is All-glorious, all praise is due to Him, He is the Most Merciful. He becomes visible in what He hides from you. He manifests Himself as He puts veils between Himself and you. His being known is hidden in His not being known.

If any of you reach that light which is suggested in this book while you are here in this world, try to balance your book of deeds. It is only under light that you can see what you have done, what you are doing; do your accounting, make it balance. You will have to read your book in front of your Lord on the day of Last Judgment. That is final. You will not then have the chance to balance it. If you do that here, while you have the time, you will be of those who are saved. Otherwise pain and disaster is your lot in this world and the Hereafter. This life will end. There is the pain of the grave, there is the day of Last Judgment, there is the balance that will weigh the smallest sin and the tiniest of good deeds. Then there is the test of that bridge, thinner than a hair and sharper than a sword, at the end of which is the Garden, under which is Fire and so much hardship, and for so long, when this short life ends.

-Shaykh 'Abdul Qadir al-Jilani, The Secret of Secrets (Sirr al-Asrar)

Anonymous said...

Salam DKJ.
Tulisan Dato' 'menggamit ribuan pembaca'termasuk saya yang kerdil ini.Meskipun 'orang kecil'saya juga mempunyai rasa kasih ,sayang, dan cintakan agama dan negara saya.
Pandangan dato' tentang islam keturunan dan perlembagaan ada benarnya dan boleh diterima.
Masih terlalu ramai Islam keturunan,Islamnya tiada kualiti ilmu,amal,dan iman.Salahkah jika ada pendapat mengatakan ini semua menggambarkan kelemahan pemimpin,dasar kerajaan,pelaksanaan dan penguatkusaan? Hujah mereka,50 tahun berkuasa tapi masih terlalu rendah dan kecil pencapaiannya.
Sebagai rakyat yang lahir beberapa tahun saja selepas merdeka,saya berpendapat kerajaan telah gagal berfungsi dengan baik dan tidak fokus terhadap memartabatkan Islam dipersada yang selayaknya.Pemimpin BN/UMNO yang sedang berkuasa tidak layak lagi meneruskan kepimpinan negara, Ia perlu diganti oleh kompolan lain yang lebih komited dasar dan matlamat perjuangannya terhadap Islam.Jika diperhatikan dari sudut pemimpinnya kelihatan mereka dalam amalan harian dan acara rasmi menampakkan keislamannya.Ada kesungguhan dalam melaksanaan Islam dari sudut ilmu,amal,dan iman.
Apakah pandangan Dato'?
afja02.

Anonymous said...

Salam Dato'

Musuh sebenar umat Islam dan mukmin bukasnnya freemason atau yg sejenis dgnnya tapi musuh sebenar kita (manusia) ialah syaitan (rujuk surah Yasiin). Nafsu adalah sahabat syaitan sedangkan Islam mengajak manusia menundukkan nafsunya. Nabi Muhammad SAW pernah menyebut bahawa perang melawan nafsu itu lebih besar dpd perang melawan kuffar. Tak payah ada rancangan freemason pun anak2 nabi adam berbunuhan sama sendiri. Apabila "perjuangan" kita bukan kerana Allah maka syaitan pun ada bahagiannya disitu. Jiwa2 kita telah mula kosong dgn roh agama tapi mula dipenuhi dgn isian yg lagho. Nafsu mengajar kita utk memberikan nama2 yg muluk2 kpd yg lagho tu walaupun hakikaktnya tetap lagho. Kembalilah kpd Islam jika jika mahu berjaya didunia dan akhirat..itu janji Allah.
Pak Hj JB

Nostradamus said...

Aku menangis pada Hari Merdeka.
(I am Crying on Merdeka (Independence) Day.)

1. Aku menangis kerana rakyat Malaysia telah hilang kegembiraan dan perasaan terhadap masa hadapan negara yang diimpiankan dan tidak seperti semasa Allahyarham Tunku Abdul Rahman melaungkan “Merdeka!”.

(I cry because Malaysians have lost the joy and hope of a future Malaysia as wished for unlike the times when the late Tunku Abdul Rahman shouted "Merdeka". )

2. Aku menanggis memikirkan ada rakyat Malaysia sendiri yang bercakap, berfikir dan bertindak memecahbelahkan rakyat dengan penuh perasaan perkauman dan keagamaan masing-masing tampa ada perasaan kebangsaan dan kesahabatan.

(I cry thinking of some Malaysians who talk, think and act to divide the citizens with their own racists and religious thoughts without a care for nationalism and friendships.)

3. Aku menangis memikirkan ada rakyat Malaysia yang lebih mementingkan sendiri dari negara apabila timbul isu-isu parti, jawatan, habuan, kuasa, kawan, kesahabatan dan keadilan.

(I cry thinking of some Malaysians who care more of themselves rather than the Nation when it comes to issues of party, posts, rewards, power, friends, relationship and fairness.)

4. Aku menangis memikirkan ada rakyat dan keluarga mereka yang masih belum mendapat keadilan sewaktu dipenjarakan, ditindas, dirompak, diugut, didiskriminasikan dan tidak juga dibenarkan bersuara.

(I cry thinking of some citizens and their families who have not obtain justice while being imprisoned, oppressed, robbed, threatened, discriminated and not even allowed the freedom of speech.)

5. Aku menangis memirkirkan ada rakyat Malaysia yang masih hidup Kias Pagi, Makan Pagi; Kias Petang Makan Petang walaupun Malaysia sudah 50 tahun merdeka.

(I cry thinking there are still Malaysians who still live from Hand to Mouth everyday, even though Malaysia has already achieved 50 years of Independence.)

Posted at http://patek1472.wordpress.com

Anak Temasek said...

I like the term coined by Datuk, "pseudo Muslim".

Personally, I feel Malay Muslims generally tend to be Muslims by birth. Therefore, many Malays take their religion for granted.

In other words, the nature of being a Muslim for the Malays are basically by:

1) Carrying a Muslim name, or at least an Arabic-sounding name, with a "Bin" (son of) or "Binti"
(daughter of) in between.

2) Wearing a tudung for the ladies, but without looking after the other parts of the "aurat", like a tudung gal wearing tight-fitting jeans and body-hugging, low-neck t-shirts

3) Without a clue of the words and implication of their daily prayers, as if just going through motion.

4) Fasting has become a one-month long festival where Malay Muslims tend to eat more than they usually do, not surprising since just look at the extent of the ramadhan bazaar all across the country enticing the fasting audience.

5) Misusing the words derived from the holy Qur'an, to facilitate inclination towards the supernatural world - just analyse the lines from the so-called "bomohs" when in their mantras and "jampi"

Meanwhile in the academic world, Malays tend to over-use the idea of "Islamization of knowledge". Meaning that:

1) Knowledge in itself divided into "secular knowldge" versus "Islamic knowldge". Therefore hard sciences are pitted against so-called "Islamic science", and social sciences pitted against social theories based on the likes of Ibn Khaldun and Malik Bennabi etc.

2) A country should be runned as a so-called "Islamic state".

3) The entertainment industry to provide space for "Islamic music" in terms of contemporary nasyid.

All in all, the process of Islamization of knowledge is as if an act of shoving Islam upon the throats of the masses whether they like it or not.

For far too long, a significant portion of the Malay Muslim community has forgotten of how Islam should manifest:

1) The dignity of mankind, regardless of color, geography and gender.

2) The promise of peace for all mankind.

3) The appreciation for all kinds of knowledge, with the ultimate end of acknowledging the greatness of God (Allah).

Muhammad Nadim Adam

Anonymous said...

Salam Dato',

Aduh... pedihnya ku rasa post Dato' kali ni. Terasa pada diri sendiri. Habis anak pinak tak diberi ponteng sekolah tapi beri ponteng KAFA atas sebab2 peribadi. Tak hairanlah berpuluh tahun TG Nik Aziz mentarbiahkan rakyat Kelantan agar celik agama. Sampai hari ini beliau masih lagi istiqamah.
Marilah sama-sama kita berubah dan mentarbiah keluarga kita dan masyarakat kita dengan Islam yang sejati. Selamat berpuasa. Semoga Ramadan kita kali ini lebih baik dari sebelumnya.Amin.

Ainur68

Indigo said...

Scribe,

Bisnes Ada Bagus
(muram aje muka pak lebai tu)

salam merdeka!
(apakah yang dimaksudkan dengan
Kelangsungan Malaysia?)

Selamat Berpuasa Ramadhan
(parliament is business as usual?)

Merdeka!
(hamba allah keluar neraka
tetapi belum masuk syurga)

abumunzir al-jerluni said...

salam! saya sangat bersetuju dengan En. A. Kadir, Umat Islam di Malaysia sudah tingga merasa mulia dengan nikmat Islam yang dikurniakan Allah kepada kita. Mungkin sebab utamanya adalah pemerintah, bagaimana rakyat nak amalkan ajaran Islam yang sebenar sedangkan para pemimpin mengabaikannya. Usahkan nak menyatakan Islam adalah yang terbaik, nak ngaku Islam pun ada yang dah tak nak. Islam sudah tidak lagi sinonim dengan Melayu. Fikir-fikirkanlah!

Srikandi said...

dato...... menurut rencana ni, DAP tu bukan anti melayu atau anti Islam. apa pendapat dato'? kekadang saya pun konfius....

http://paksako.blogspot.com/2008/08/tunku-abdul-aziz-is-vice-chairman-of.html

yin said...

Salam,

Saya tak dapat tidak bersetuju dgn "Mudahnya menjadi Islam di Malaysia".Tak pernah saya rasa terkesan menjadi Muslim tp di sini,ia adalah satu identiti yg paling berharga utk saya.Di sini saya hadir ceramah ttg Islam yg pertama dlm hidup saya.Perasaan ingin tahu dan ambil berat ttg Islam lebih membuak2 drpd semasa di Malaysia.Saya mengaku dulu saya "take things for granted".Saya bersyukur pd Allah krn diberi peluang utk ke sini dan dibukakan hati utk lebih kenal agamaNya.

Ramadan Mubarak.


Manchester

Fadzlina Nawi said...

Since I am experiencing it now. I concur with your opinion..

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).