Friday, October 17, 2008

Posting Khas - Peringatan Raja-Raja Melayu

A Kadir Jasin

[Notis -- Sila lihat posting sebelum ini (di bawah) mengenai Khairy]

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakanlah nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

Versi Yang Dirombak

[MUKADIMAH. Rakyat jelata yang sayangkan negara, menghormati Perlembagaan dan cintakan keamanan, menjunjung kasih kepada Majlis Raja-Raja kerana kepekaan dan keprihatinannya.

Peringatan Majlis Raja-Raja ini amat mendesak dan tepat masanya kerana kepemimpinan politik dilihat sebagai tidak mampu atau tidak berasa perlu menangani isu-isu yang menjurus ke arah perkauman dan cabaran terhadap Perlembagaan serta Kontrak Sosial ini.

Dalam struktur perkongsian kuasa yang memberikan keamanan, kestabilan dan kemakmuran kepada negara kita Malaysia, Raja-Raja Melayu adalah sebahagian daripada komponen utama mekanisme “check-and-balance”.

Raja-Raja berhak menasihati dan mengingatkan cawangan legislatif, eksekutif dan kehakiman.

Justeru itu, peringatan Majlis Raja-Raja agar Perlembagaan, Kontrak Sosial serta segala komponen sokongannya dihormati dan tidak dipertikaikan adalah sangat-sangat dialukan.

Menjunjung kasih. Daulat Tuanku.]

[BERIKUT adalah salinan penuh kenyataan akhbar khas Majlis Raja-Raja yang dikeluarkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah semalam.]

“Kenyataan Akhbar Yang Dikeluarkan Oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Mengenai Peranan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong dan Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja Melayu berhubung dengan hak-hak keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja-raja Melayu, agama Islam, Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut Perlembagan Persekutuan.

“Raja-raja Melayu yang menghadiri Mesyuarat Majlis Raja-Raja telah berunding mengeluarkan kenyataan akhbar khas bersama pada hari ini.

“Raja-raja Melayu mempunyai peranan perlembagaan untuk melindungi keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Raja-raja Melayu, melindungi Agama Islam, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan kepentingan sah kaum-kaum lain di Malaysia.

“Tindakan pihak-pihak tertentu mempertikai dan mempersoalkan perkara-perkara tersebut yang menjadi asas utama pembentukan negara Malaysia dan termasuk dalam Perlembagaan Persekutuan telah menimbulkan kegusaran dan keresahan di kalangan rakyat. Sebagai tindakbalas, beberapa pihak terutama pemimpin-pemimpin Melayu sama ada yang berada dalam kerajaan atau pertubuhan bukan kerajaan dan orang perseorangan telah menyuarakan rasa tidak puas hati dan marah terhadap pihak yang membuat kenyataan dan laporan dan menganjurkan forum-forum berkenaan.

“Antara sebab-sebab yang dikenalpasti berlakunya perkara ini ialah kedangkalan pengetahuan pihak berkenaan terhadap latar belakang sejarah mengapa peruntukan-peruntukan tersebut dimaktubkan dalam Perlembangaan Persekutuan dan pengaruh prinsip-prinsip kesaksamaan dan keadilan yang cuba diimplikasikan di negara ini tanpa berjunjungkan latar belakang sejarah dan keadaan sosial negara ini. Kepentingan politik sempit juga merupakan penyebab berlakunya perkara ini.

“Gejala ini jika tidak ditangani dengan segera boleh menyebabkan negara terjebak dalam kancah perpecahan dan persengketaan antara kaum yang boleh menjejaskan keharmonian dan keamanan yang selama ini telah membawa kemajuan, pembangunan dan kejayaan kepada negara.

“Justeru, adalah perlu Majlis Raja-Raja menegaskan dan memperingatkan semua pihak tentang peruntukan-peruntukan perlembagaan tersebut di samping memberi penekanan tentang jaminan perlindungan hak-hak sah kaum lain. Perlu ditegaskan bahawa setiap peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan telah melalui proses perbincangan, pertimbangan, konsultansi, pengorbanan dan sifat tolak ansur yang sangat tinggi nilainya bagi apa yang telah diperjuangkan, diperbincangkan, dipertimbangkan, dimanfaatkan serta dipersetujui oleh semua pihak yang terlibat, sehingga wujudnya peruntukan-peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan yang dikenali sebagai Kontrak Sosial.

"Kontrak Sosial ini tidak wajar dipertikai dan dipersoalkan lebih-lebih lagi disemak semula atau diubah kerana ia adalah merupakan asas utama pembentukan negara Malaysia. Untuk itu Raja-raja Melayu wajar memperingatkan supaya isu berkaitan Kontrak Sosial tidak sekali-kali cuba diuji dan dicabar.

“Sesungguhnya, angkatan pemimpin di era prakemerdekaan, berfikiran dalam - berpandangan jauh. Raja-raja Melayu telah dibawa bersama semasa rundingan menuntut kemerdekaan. Institusi raja dikekalkan dan dimaktubkan secara perundangan dalam Perlembagaan Malaysia Merdeka. Institusi raja diberikan kemuliaan, ditempatkan di puncak kerajaan, sebagai Ketua Negara dan Ketua Negeri, laksana payung pelindung, menjamin berlakunya kesaksamaan di kalangan warga. Institusi raja berperanan sebagai faktor penyemak dan pengimbang, untuk merungkai sebarang kekusutan, sekiranya berlaku.

“Raja-raja Melayu juga membuat seruan kepada orang Melayu supaya bersatu-padu untuk mempertahankan keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Raja-raja Melayu, melindungi agama Islam, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan kepentingan sah kaum-kaum lain di Malaysia seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Penekanan juga perlu dibuat bahawa agenda ini adalah lebih penting dan utama dari kepentingan politik atau kelompok.

“Kaum bukan Melayu tidak perlu merasa khuatir dan bimbang tentang hak-hak sah mereka kerana hak-hak tersebut telah dijamin mengikut Perlembagaan Persekutuan dan peruntukan-peruntukan yang terkandung dalam Undang-undang Tubuh Negeri-negeri di Malaysia yang termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

“Adalah diharapkan dengan penegasan tersebut, segala kekeliruan berhubung dengan perkara ini di kalangan rakyat jelata dapat dibendung dan suatu suasana yang harmoni, aman dan sikap saling hormat menghormati di kalangan rakyat dapat terus diwujudkan demi menjaga ketenteraman negara.”-- Bernama

[This is the full press statement by the Rulers' Council issued by the Keeper of the Rulers’ Seal, Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah at the end of the 215th Conference of Rulers held at the Istana Maziah in Kuala Terengganu yesterday.]

“Press Statement issued by the Keeper of the Rulers’ Seal on the role of the Yang diPertuan Agong and the Malay Rulers regarding the special privileges, position, eminence or greatness of the Malay Rulers, Islam, Malay as the national language, the special position of the Malays, and genuine interests of the other communities in accordance with the Federal Constitution.

“The Malay Rulers who attended the meeting of the Conference of Rulers conferred on the issuing of this special joint press statement today.

“The Malay Rulers hold the constitutional role to safeguard the special privileges, position, eminence and greatness of the Malay Rulers, safeguard Islam, Malay as the National Language, and the genuine interests of the other communities in Malaysia.

“The actions of certain quarters in disputing and questioning these matters, which formed the primary basis for the formation of Malaysia and are enshrined in the Federal Constitution, had caused provocation and uneasiness among the people. In retaliation, several quarters particularly Malay leaders whether in the government or non-governmental organisations as well as individuals had expressed their dissatisfaction and anger against those who had made the statements and reports and organised the forums.

“Among the reasons identified for these to have occurred is the cursory knowledge of those concerned regarding the historical background as to why these provisions were enshrined in the Federal Constitution and the influence of their attempts to implicate the principles of impartiality and justice without regard for the historical background and social condition of this country. Narrow political interests are also a cause.

“Unless this phenomenon is arrested immediately, it can lead to disunity and racial strife that can undermine the peace and harmony which has all this while brought progress, development and success to the nation.


“As such, it is necessary for the Conference of Rulers to emphasise and remind all quarters of these constitutional provisions besides giving emphasis to the assurance of safeguarding the genuine rights of other communities.

"It has to be emphasised that each provision in the Federal Constitution has undergone the process of discussion, consideration, consultancy, sacrifice and compromise of the highest degree for what has been championed, discussed, considered, benefited from as well as agreed to by all quarters concerned, until the realisation of the provisions in the Federal Constitution which are known as the Social Contract.

"It is not proper to dispute and question this Social Contract and more so to subject it to a review or change because it is the primary basis of the formation of Malaysia. Therefore, it is appropriate for the Malay Rulers to remind that there should never be any attempt ever to test and challenge issues related to the Social Contract.

“Truly, the leaders of the pre-independence era were insightful farsighted. They brought along with them the Malay Rulers for the negotiations to claim independence. The Institution of the Rulers was retained and legally enshrined in the constitution of an independent Malaysia.

"The Institution of the Rulers was accorded eminence, was positioned at the apex of Government, as the head of the country and the states, as a protective umbrella, ensuring impartiality among the citizens. The Institution of Rulers takes on the role of being a check-and-balance factor to untangle complications, if any.

“The Conference of Rulers also calls on the Malays to be united to safeguard the privileges, position, eminence and greatness of the Malay Rulers, safeguard Islam, Malay as the national language, and the genuine interests of the other communities in Malaysia as enshrined in the Federal Constitution.

"It has to be emphasised that this agenda is more important and foremost than political or factional interests.

“Non-Malays should not harbour any apprehension or worry over their genuine rights because these rights are guaranteed under the Federal Constitution and provisions of the state constitutions of Malaysia contained in Article 153 of the Federal Constitution.

“It is hoped that with this emphasis, all confusion among the people regarding these matters can be contained and an atmosphere of peace, harmony and mutual respect can continue to exist among the people for the maintenance of order in the country.” - Bernama

63 comments:

Brahimnyior said...

Betul tu, Dato' KJ,

Saya lihat ada kecenderungan golongan oportunis yang mula mempertikaikan hak Raja-raja Melayu, dan secara tak langsung mempersoalkan hak orang Melayu.

Suasana ini boleh menimbulkan rasa tidak harmoni.

Raja-raja Melayu tetap berperanan menjadi simbol penyatuan bangsa.

Institusi Raja Melayu wajar dihormati, selagi mana Raja Melayu mengambil peduli soal rakyat dan kebajikannya.

Anonymous said...

Dato,

The PMship/Cabinet during the appointment of the Terengganu State Government after the March 08 election should be *credited* for driving up the flares in the newspaper when their choice of MB/Excos were rejected by the Sultan of the Terengganu state who is currently serving as the Head of State of Malaysia

creative

kluangman said...

Ingatan ini pada semua:
Pada kerajaan yang selalu memperkuda dan memperbodohkan rakyat.
Pada pembangkang yang selalu buat kecoh dan mahu melaga lagakan rakyat.
Pada pertubuhan haram supaya jangan berlagak halal.
Pada pemimpin supaya jangan salahguna kuasa dan tamak haloba, menjual pulau atau maruah negara.
Kepada pegawai kerajaan supaya selalu bekerja dengan cemerlang dan bukan asyik nak naikkan gaji.
Kepada pendatang haram atau halal supaya mengikut lunas undang2 negara ini dan jangan suka suka buat negara ini macam mak bapak kau punya tempat.
Kepada semua haiwan, jin dan binatang supaya bersopan santun dan djangan mempengaruhi manusia ikut perangai kau 'orang'
Kepada PM supaya cepat berundur.
Dan akhir sekali 'Daulat Tuanku - Raja Adil Raja Disembah, Raja Zalim, Raja ........'

Anonymous said...

Daulat Tuanku, Daulat Tuanku, Daulat Tuanku.

Anis.

MYblog said...

After reading the conference of rulers full statement, it has brought a kind of an ease to me in comparision to what I read in the Star today.

The Malaysian newspapers are a disgrace and now they have even done it to the rulers by making selective reporting and not stating the gist of what the conference of rulers wants. Even with the statement of the rulers they want to make it look racist, BN has reached its lowest ebb, only way left for them now is OUT.

I always believed and still do that the rulers are fair and want the best for its rakyat. It is the politicians that make race an issue.

Anonymous said...

Saya tak mudah lupa krisis pelantikan MB di Terengganu sedikit masa dahulu. Ada segerombolan yang berhimpun. Tanda protes. Yg mencuri tumpuan, kewujudan kain rentang yang tertulis `Kami nak Idris, natang !' Ayat biadap ini datang dari kelompok mana? Ditujukan pada siapa? Masing-masing tahu. Perjuangkan ketuanan Melayu konon.

- Yg teringat -

Anonymous said...

Aspirasi, Inspirasi dan Implikasi, kearah mana? Siapa? dan mengapa?
Opportunis? Siapa dan Di mana?
Grassroot? Ada ataupun Tiada?
Ingin juga bertanya pada pembesar negara apa peranan mereka.
Datuk pula bagaimana? Just a bystander? Daulat Tuanku!!! dh9753

Alias Mohd Yusof said...

Semua rakyat Malaysia harus menghormati Perlambagaan Negara. Ini adalah satu dari rukun negara.
Rakyat hanya boleh hidup aman dan harmoni jika mereka menjunjung tinggi kepada Perlembagaan Negara.
Perlembagaan adalah peraturan yang telah digubal atas kehendak rakyat.
Perlembagaan hanya boleh dipinda dan ditukar hanya melalui undi dua pertiga di Parlimen.
Tidak perlu kita kita bising-bising diluar untuk mempertikaikan institusi raja-raja Melayu. Sebaliknya kalau kita mahu kita boleh melakukan pindaan kepada institusi raja-raja melayu ini secara sah melalui undi dua pertiga di Parlimen, sekalipun untuk menamatkan sistem beraja itu sendiri.

Vesu said...

Kenyataan memang tepat pada masa. selepas PR mac lalu , pihak istana tidak diberi hormat oleh setengah pihak yang mahukan kepentingan politik mereka didahulukan dengan kepentingan kedaulatan raja. Jelas insiden di Perlis dan Terengganu satu pengajaran kepada semua.begitu juga dengan hak orang Melayu dan Bahasa Melayu - tidak ada pihak yang harus mempersoalkan isu fundamental dengan sewenang-wenangnya.semua kaum di Malaysia harus sedar bahawa cabaran global cukup hebat dan akan melemahkan kita sekiranya rakyat tidak berSATU

Anonymous said...

Peringatan tegas Raja-Raja Melayu mesti di-ikuti dan di-sokongi oleh semua NGO NGO Melayu, parti parti politik Melayu, pelajar pelajar Melayu di-dalam dan juga di-luar negeri,badan badan sosial Melayu dan lain lain lagi.

Sebenar nya Raja-Raja dah faham tentang kelemahan kepimpinan PM sekarang dan mereka rasa perlu mengeluarkan kenyataan khas. Mungkin yang tidak faham adalah PM yang juga menghadiri sidang tersebut. PM sepatut nya sedar bahawa kepimpinan nya yang lemah telah membawa kaum bukan bumiputera berlaku "kurang ajar dan biadab". Apa lagi yang hendak dan boleh di-lakukan oleh PM untuk mengubah keadaan sekarang? Boleh kah PM tidur nyenyak sekira nya beliau benar benar tahu keruntuhan UMNO di-sebabkan beliau?

-blahsudah-

yatim said...

Dear Brahimnyior, your comments reflects the actual thinking of the UMNOputras.
No one in Malaysia quetions the supreme power of the Rulers or the special rights of the malays. What we are quetioning is the balatant side tracking by the UMNOputras in diminishing the basic rights of the non-malays & non-muslims citizen of this country.
It is becoming a trend nowdays, when you question the wrong doings of the UMNO's, they equate it with the rights of malays and rulers. Too bad, even after 51 years of independence, you are not in a position to put forward your points in a more orderly manner.

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Sampai sekarang, isu banner "natang" di Terengganu semasa perlantikan MB baru masih kekal didiamkan. Ada penangkapan tetapi setakat itu sahaja.

Hati-hati kerana anasir "tidak reti bahasa" ini ada dimana-mana. Dalam pembangkang dan juga kerajaan. Dalam bangsa bukan melayu dan juga melayu.

msleepyhead said...

If policies have been carried out fairly and with transparency, there would not be a need for the statement.

The statement itself points to the fact that something is wrong in this country.

The country is basically in Malay hands all this time and they are the ones deciding the direction of the country from housing discounts to scholarships to everything else.

No one is questioning the rights or trying to change the status quo as it is already enshrined in the constitution. What they are challenging is the unclear and shady policies which has led to the current state of things.

antidrM said...

Datuk,

Siapa yang buat kecoh dalam hal ini..siapa?..siapa?

Ada..UMNO..

Ha..UMNO?..Kenapa?

Entah..tak tahu..saje je kot?

Anonymous said...

Menjunjung kasih ke bawah DYMM Raja2 Melayu.

DAULAT TUANKU!


-sinbad-

kijangmas said...

Long Overdue.

I'm very Happy this morning.

To all, reread the Rukunegara. Pledge No. 2: KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA.

Now that our Rajas have spoken, show your kesetiaan as his majesties' Rakyat.

DAULAT TUANKU !

Mankanan said...

Diharap selepas ini jangan ada lagi mana-mana pihak yang cuba menafikan hak keistimewaan Melayu yang dah termaktub dalam Perlembagaan. Dan yang pastinya Anwar Ibrahim dan sekutu-sekutunya pasti gelisah dengan Majlis Raja-raja. Perjuangan beliau bersama Pakatan Rakyat memang untuk menuntut hak kesamarataan semua kaum. Jadi dah terang nyata ia amat bercanggah dengan Perlembagaan yang didukung oleh Majlis Raja-raja. Maka harapan Anwar untuk memerintah negara dengan sokongan Yang Dipertuan Agong dan Majlis Raja-raja, tidak akan menjadi kenyataan..Takziah kepada Pakatan Rakyat...

-WADAH- said...

Tepat Masa Raja Bertitah.

Assalamualaikum semua pembaca yang budiman.

Baru sahaja penulis muat naik artikel mengenai isu perkauman, hari ini (17 Oktober 2008) telah dilaporkan mengenai peringatan Majlis Raja-Raja tentang isu kontrak sosial - yang ada kena mengena dengan kaum juga.

Penulis kira hal ini perlu jelas. Isu kontrak sosial dan perlembagaan bukan satu isu yang boleh dibuat forum terbuka atau perbincangan bebas di kedai kopi. Apabila seseorang itu tidak menghormati perlembagaan, sekaligus menunjukkan seseorang itu tidak menghayati Rukun Negara.

Raja-raja juga merupakan payung kepada kesemua rakyat Malaysia. Tidak boleh dilihat dari perspektif menaungi orang-orang Melayu sahaja. Kita perlu menghormati titah baginda-baginda agar tidak mempersoal kontrak sosial dan perlembagaan. Agak-agak tak suka dan rasa dianaktirikan, silalah gantung kewarganegaraan Malaysia dan jadilah warganegara negara lain.

Pesan penulis agak kasar tetapi itulah hakikatnya. Dalam setiap negara di dunia pun, pasti ada mekanisme tersendiri bagi menjamin kestabilan sosioekonomi negaranya. Mungkin ada tindakan yang dilihak "tidak adil" tetapi bukannya bermaksud kita tidak boleh keluar rumah untuk mencari rezeki. Tak begitu?

Berapa ramai juga orang Melayu yang diberi keistimewaan dalam pelbagai benda yang "sub" kan kelebihan miliknya kepada yang bukan melayu kerana dek kekurangan sumber. Hal ini bukan rahsia.

Pengalaman penulis sendiri dalam peruncitan, andai ada dua kedai runcit di sesebuah kawasan, satu dimiliki Melayu dan satu lagi dimiliki oleh bukan Melayu, ramai orang Melayu yang ada kecenderungan untuk ke kedai Cina atas alasan kedai Melayu jual mahal. Tak gitu.

Apakah kita ultra-melayu pada ketika berpolitik sahaja; atau ketika isu-isu sensitif dibangkitkan, membahaskan hak istimewa orang melayu; rasa begitu kurang selesa dengan ungkitan yang dibuat oleh bukan Melayu terhadap kelebihan orang Melayu; sedangkan amalan kita, kerja seharian kita, muamalat kita kalau disusuri susur galurnya, akhirnya pergi ke kaum lain juga?

Begitu halnya yang bukan melayu? Tak sedarkah bahawa akhirnya orang melayu yang ultra-melayu ini terpaksa juga pergi ke kedai bukan melayu untuk membeli barang, atau mencari kelengkapan, atau membetulkan kenderaan, atau membeli barang mentah.. tak ada pula timbul isu hak dan keistimewaan pada ketika itu?

Umat manusia memang hipokrit. Sentiasa ada pemikiran dikotomi di dalam dirinya sehingga kadang kala apa yang dibahaskan terlalu berbentuk falsafah yang hanya tertulis di kitab-kitab buatan manusia yang belum tentu hujung pangkalnya benar. Manusia bercerita tentang idealisme yang tak jejak di bumi tetapi mengatakan bahawa idea mereka mampu membawa kepada utopia.

Sedarlah, Tuhan ciptakan manusia pelbagai bangsa ada sebabnya. Tak perlulah kita lihat dari perspektif Islam semata-mata, dari segi perspektif umumpun, semua agama dan ajaran mengkehendaki orang membuat baik kepada semua orang tak kira warna kulit. Toleransi, tolak ansur, memberi dan menerima adalah rencah untuk sampai ke tahap ketenangan dalam diri kepada Tuhan yang Esa.

Wassalam

Anonymous said...

bila kerajaan berubah, perlembagaan dan hak kaum masing2 ttp dipertahankan.hanya org2 politik yg akan berubah.minda melayu telah dijajah oleh umno.Daulat tuanku!.

rakyat tak bodoh.

Roti Planta said...

Dato',

Raja2/Sultan bukan hanya untuk orang Melayu tetapi untuk semua bangsa/rakyat Malaysia. Jadi apa yang dititah oleh Majlis Raja2 tersebut mesti dipatuhi oleh semua rakyat. Jika ahli AlMaunah boleh didakwa memdurhaka kepada Yang Dipertuan Agong maka mana2 individu atau kumpulan yang masih bedegil sepatutnya didakwa dibawah tuduhan yang sama. Sebagai negeri2 Melayu mengikut perlembagaan maka semua Raja2/Sultan2 adalah Melayu. Jangan pulak nanti MajlisPeguam nakkan kuota RajaLingam 20%pulak. Mereka akan guna saluran radikal Hindraf untuk membuat tuntutan dan dakwaan yang tidak masuk akal. Kalau dah sampai tahap tu, Langkah segera perlu dilakukan supaya tidak sampai ketahap itu. Kalau Moorty (Hindraf)dan ber Queen kan Mat Salleh, takkan pengikut setia Hindraf tak nak merasa duduk kat Londok kot.

Daulat Tuanku... menunggu Anwar, Tian Chua dan Sivarasah sama2 melaungkan 'Daulat Tuanku'

Bye/ Roti Planta

Pujangga Ilmu said...

En. Kadir,

Dah agak dah kau lekas tulis pasal ni.

Nak tau sebab apa?

Sebab inilah alasan yang akan digunakan untuk mengekalkan kuasa UMNO.

Biasa la kan...

Tun Jeram said...

Salam,

Peringatan Raja-Raja Melayu itu memang wajar dihormati oleh semua pihak. Semoga selepas ini tidak ada pihak tertentu yang mempertikaikan "kontrak sosial" dan perlembagaan negara kita.

Akan tetapi, pada akhirnya, saya fikir hanya kekuatan politik yang dapat mempertahankan perlembagaan negara kita sebagaimana yang ada sekarang.

Sekiranya kekuatan politik orang Melayu begitu merosot atau tidak ada lagi, bagaimanakah kita hendak mempertahankan perlembagaan yang ada sekarang?

Sekiranya "pihak mereka" mempunyai kuasa dua pertiga di Parlimen dan mereka hendak meminda perlembagaan, siapakah yang boleh menghalangnya?

Mungkin ada halangan daripada pihak raja-raja. Akan tetapi, mungkin akan berlaku "krisis perlembagaan" yang kita tidak pasti bagaimana akhirnya?

Kesmpulan saya, kita akan dapat mempertahankan perlembagaan negara kita sekarang selagi kuasa politik kita kuat. Kalau kuasa politik kita lemah, macam-macam kemungkinan boleh berlaku.

Inilah yang harus diingati oleh semua orang Melayu.

Anonymous said...

Zaman beraja sekarang tak sama seperti yang difilemkan dan digambarkan dalam cerita raja-raja melayu zaman dulu.

Tak pasti pulak di mana silapnya. Tak perlulah dinyatakan di sini kerana terlalu ketara perbezaannya. Lagipun kalau ditulis disini pasti dato's tak publish.

Harapan saya agar institusi beraja ni biarlah kekal dan boleh diharap untuk memperjuangkan hak-hak Islam dan orang melayu.

Entah macamana hati saya puas bila ada lagi raja macam perlis dan trengganu yang berpendirian.

Alangkah moleknya kalau raja-raja ini dapat menambahkan imej islam dalam penampilan mereka dari semua aspek. Baru sesuai sebagai ketua agama islam negara.

Raja-raja ni ada RAJA yang Maha Esa yang patut diagungkan. Baru rakyat boleh selasa.

-Raja kapor

Muhammad Azli Shukri said...

saya amat setuju dengan isu ini,dan nasihat raja-raja melayu.

thegreatteadrinkerdownsouth said...

Salaam, Datuk

As I am currently in Singapore (enjoying a public transport system that actually benefits the public!), I have only had the opportunity to read a report on this subject in the Spore Straits Times.

Interestingly, the Spore ST's report ("Rulers: Don't question Malay rights") carried neither an attribution (like that it was taken from The Star) or the names of its Malaysia Bureau staff responsible for writing the report.

(As an aside, the Spore paper also carried an almost full page report "Controversial new Chief Justice) which claimed that Tan Sri Zaki Azmi is to become the next Chief Justice, and that this has been consented to by the Conference of Rulers).

Based on the Spore paper's report, it is difficult to understand exactly what points the Conference of Rulers was trying to make.

- that it was not proper to question the social contract in the country because it was the primary basis for the formation of Malaysia.

- that under the Constitution, the institution of rulers was at the apex, ensuring impartiality among the citizens and as a check-and-balance to untangle "complications". This, if reported correctly, is troubling, because in Malaysia, as a parliamentary democracy and a constitutional monarchy, Parliament is supreme. Ask Tun Dr Mahathir.

- no one should question the role of the Malay rulers, the special position of the Malays and the "genuine interests" of the other communities enshrined in the federal Constitution.

- the rulers sought to reassure the other communities, saying that non-Malays should not harbour "any apprehensions or worry over their genuine rights" because these were guaranteed under the federal Constitution as well as in state charters.

So, Datuk - I ask you. What are the "genuine interests" and "genuine rights" of the non-Malays in Malaysia?

Can a non-Malay Malaysian aspire to become the Prime Minister or a Deputy Prime Minister of Malaysia? Or a Defence Minister or a Home Minister? Or the Inspector-General of Police or the Armed Forces chief?

How does one reconcile the "special position of the Malays" and the "genuine rights" of the non-Malays?

Forgive me, but I am somewhat more enthused by the US, where, in spite of its many faults, an African American (a member of a minority community) can aspire to become the next US President. That, to me, embodies equal opportunity in a nutshell.

I am afraid that the statement by the Conference of Rulers has created more questions than it has clarified matters. Such as equality before the law, for instance. Or how to convince foreign investors that Malaysia offers a level playing field for all who want to do business in Malaysia.

As they say, Datuk - the devil is in the details. And it is in the details where the uncertainties and apprehensions arise.

Sukj said...

Datuk,

1. Raja-raja Melayu bertungkus lumus untuk mempertahankan dan mendaulatkan "Bahasa Melayu, Budaya Melayu, Agama Melayu dan Tanah Air Melayu".

2. Disebaliknya selama ini siapa sebenarnya yang telah "Merosakan B.Melayu, Meruntuhkan Budaya Melayu dan Menggadaikan tanah-tanah Melayu"?

3. Kalau tak tahu jawapannya, saya nak beritahu jawapannya ialah para pemimpin 'UMNO' yang telah menguasai negara 51 tahun.

http://suarasukj.blogspot.com

Anonymous said...

Selain pemimpin parti2 politik, raja2 juga perlu turun padang melihat apa jua cacat cela dalam pentadbiran negara. Raja2 perlu menitikberat bukan sahaja berkenaan perlembagaan negara dan politik semasa, tetapi juga masalah ekonomi dan sosial negara kerana pengaruh raja2 mengatasi pengaruh pemimpin parti politik pada masa ini. Hanya kurang popular dan kurang mengambil tindakan.

Raja dan pemimpin politik adalah dua orang berbeza. Perbezaan terbesar ialah pemimpin politik akan berbuat apa saja untuk mendapat pengaruh politik dan kekayaan termasuk memecah belahkan perpaduan kaum atau menjual negara.

Ada sesetengah ahli politik berpendapat," Apa yang Raja tau pasal pentadbiran? Tambah elaun, diam la depa. Tau habihkan duit rakyat je.Pi melancong London ka, Paris ka."

Kalau diikutkan keadaan semasa, rakyat tidak boleh mengharapkan sepenuhnya kepada ahli2 politik yang semangat nasionalisme mereka semakin terhakis.Justeru itu rakyat mengharapkan raja2 agar berdiri di belakang tabir pentadbiran sebagai orang yang benar2 no 1 dalam negeri dan juga negara untuk keharmonian dan kesejahteraan RAKYAT MALAYSIA!

DAULAT TUANKU

JUNJUNG KASIH

Raja

Tikar mengkuang said...

Daulat Tuanku!

Entah kenapa saya sangat terharu membacanya.

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

animal political dah buat kacau. raja dan sultan dah tak boleh sabar lagi

anakbuah said...

Salam Dato',

Bila saja Umno/BN rasa unsecure, lebih2 lagi akhir2 ini, semua isu sensitif dipalu dan dimainkan. Kecuali mereka2 yg buta hati, kita semua tahu, siapa penderhaka sebenar seperti dlm insiden perlantikan MB Perlis dan T'ganu lepas? Siapa 'NATANG sebenar2nya? Ahli Umno dan bekas MB Umno - biadap!!! Tapi kita tak hairan kebiadapan mereka2 ini didiamkan sahaja. (Pentadbiran PakLah sepatutnya perlu memohon maaf secara terbuka kepada Raja2 Melayu terutama Yang DiPertuan Agong!)

Utusan sebenarnya hipokrit besar apabila menyiarkan Peringatan Raja Melayu. Macam meludah ke langit!

Tegasnya, seperti kata Dato', Perlembagaan, Kontrak Sosial serta segala komponen sokongannya perlu dihormati dan tidak patut dipertikaikan. Saya sependapat dgn Sdr msleepyhead, perkara2/polisi2 yg tidak jelas dan shady/grey areas perlu dikaji, diperkemas dan diperjelaskan terutama yg berkaitan dgn Islam serta mahkamah Syariah. Institusi serta undang2 Syariah perlu dinaiktarafkan dan diperkukuhkan setaraf dgn insitusi2 Sivil. Cabaran memanglah ada tetapi bukankah tugas2 dan tanggungjawap2 itu yg rakyat harapkan drpd menteri2 yg menjadi penggubal polisi? Jadi kalau tidak mampu, sudah tak ada integriti atau lebih sibuk dgn agenda2 peribadi drp kepentingan awam/negara, janganlah dipertahankan jawatan2 dlm kerajaan lagi. Undur dan lepaskanlah sebelum rakyat sendiri yg mengundurkannya nanti.

Peringatan Raja2 Melayu ini amat penting. Mujur kita masih ada insitusi Raja begini. Keharmonian dan kestabilan perlu dijaga dan dipertahankan.

slyderrose said...

Teringat demontrasi umno kat Trengganu dulu... spanduk natang..siapa yg menghina Agung dan Sultan? Apa jadi dengan siasatan polis?. Hai kes berat dan jelas menghina Sultan, tak kan tak ada tindakan langsung??

slyderrose said...

Ingat lagi tak kes Sultan Kelantan beli kereta sport semasa krisis semangat 46 dulu?. Siapa yg menghina Sultan? dan mengurangkan kuasa Sultan-sultan?. Pembangkang ke? Melayu sendiri mudah lupa..apo nak di kato!

anak Minang. said...

Dato Kadir.

Saya setuju dengan Nasehan Raja kita.Long overdue.Tapi kita berharap raja Raja kita kena lah jaga standart sikit.Kalau hutang bank biar lah bayar.Tak payah nak bawa ka mahkamah.malu Besar.

Kalau tak ada duit belagak lak macam tak ada duit.Hairan mana pergi wang yang banyak.Dapat Projek IPP sudah untong hampit 500 juta.kalau boleh beli saham Caffour yang bernilai hampir 50 juta.What is 3.5 million.

Anonymous said...

Kenapa kita selalu ingat orang2 bukan melayu sahaja yg ingin menghapuskan institusi raja2? Tak pernah ke kita terfikir bahawa ada juga dikalangan orang2 melayu yg ingin institusi ini dihapuskan? Yg peliknya ada juga dikalangan orang2ini yg mempunyai "Tengku" di dalam namanya.

Lagipun UMNO sendiri telah menunjukkan kekurangajaran terhadap raja2 terlebih dahulu.

~therocketscientist

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Kepada mereka yang menulis berkenaan isu Maths dan Sains dalam bahasa English.

Yang saya nampak, kebanyakan yang memberi komen bukan datang dari dunia pendidikan.

Kita perlu faham perbezaan antara bahasa pengantara dan bahasa ilmu.

Dahulu, Maths dan Sains diajar menggunakan bahasa pengantara dan bahasa ilmunya di dalam Bahasa Malaysia.

Kini, Maths dan Sains SEPATUTnya diajar menggunakan bahasa pengantara dan bahasa ilmunya di dalam English.

Namun, dikebanyakan sekolah, terutamanya di sekolah bukan kategori A, Maths dan Sains diajar dalam bahasa pengantara Bahasa Malaysia manakala bahasa ilmu yang digunakan adalah kekal di dalam English.

Bukankah dalam UPSR baru-baru ini, para pelajar telah diberi soalan dalam kedua-dua BM dan BI? Padahal mereka ini sepatutnya generasi pertama yang belajar Maths dan Sains sepenuhnya (sejak darjah satu) dalam BI.

Dari sekolah ke universiti, saya perlu melalui penyesuaian dalam bahasa, ironiknya bukan di dalam kelas bahasa tetapi di dalam kelas matematik.

Penyesuaian dalam bahasa pengantara (dari BM ke BI) adalah sukar dan memakan masa (semakin baik bacaan dan lisan BI anda maka makin senang dan pendeklah tempoh penyesuaian).

Manakala penyesuaian bahasa ilmu adalah mudah sahaja.

Anak-anak saya lebih senang diajar sifir dalam bahasa pasar. Kecuali anak ketiga yang mana gurunya mengambil inisiatif menggunakan ritma tertentu semasa mengajar pelajarnya menghafal sifir.

Pada dasarnya:
1.Tidak sukar bagi pelajar menyesuaikan diri dalam aspek bahasa ilmu.
2.Adalah lebih sukar bagi pelajar menyesuaikan diri dalam aspek bahasa pengantara.

Pendek kata, pembelajaran BI yang baik dapat membantu dalam Maths BI dan Sains BI manakala Maths BI dan Sains BI tidak membantu dalam pembelajaran BI.

Kesilapan kerajaan adalah kerana tidak menaikkan mutu pendidikan BI terlebih dahulu. Pencapaian A dalam BI SPM tidak menjamin pencapaian tinggi dalam MUET. (Dato' AKJ sebagai peniaga tentu dapat mengesahkan dari pengalaman beliau menemuduga calun-calun pekerja baru).

Malah telah ada laporan (kalau tidak silap tahun lepas) bagaimana seorang pelajar yang mendapat 14A dalam SPM diberhentikan oleh sebuah universiti di England kerana kelemahan BI nya.

Tambah ketara lagi, semasa perlaksanaan penggunaan BI dalam Maths dan Sains mahu dimulakan, tiada perubahan ketara dalam kurikulum di maktab perguruan. Sama seperti tidak kurikulum khusus IT semasa Sekolah Bestari mahu dilancarkan.

Sama juga tiada program pembangunan yang konstruktif dibuat bagi melatih guru-guru sedia ada dalam perkhidmatan (semasa itu).

Yang banyak di maktab perguruan dan sekolah adalah projek bertaraf test pilot kerana setiap kali Menteri Pelajaran ditukar, setiap kali itulah "ujikaji" baru dimulakan.

Guru-guru pula lebih banyak menghabiskan masa diluar kelas. Kenapa? Sebab Kementerian Pelajaran tolak kerja ke negeri, negeri tolak ke daerah dan daerah tolak kerja ke sekolah. Dan disekolah, guru yang baik sering dihantar keluar melakukan kerja-kerja ini kerana tidak mahu malu depan bos dan pihak atasan.

Tak percaya? Dalam penyediaan spesifikasi kurikulum, penulisan, penilaian kandungan kurikulum, editing, proof reading dan lain-lain proses dalam penerbitan buku serta e-pembelajaran, cuba semak berapa ramai dan berapa kerap guru-guru sekolah dilibatkan.

Itu baru satu sahaja kerja adhoc yang guru dari sekolah kena layan. Banyak lagi jika mahu disenaraikan.

Saya nampak, selepas isu ekonomi, isu pendidikan adalah nombor dua dalam masalah salah tadbir/salah urus.

Mudah-mudahan Timbalan Menteri Pelajaran yang baru ada membaca komen ini (saya tidak mengharap kepada menterinya). Beliau adalah bekas guru, bekas pensyarah maktab perguruan dan bekas pentadbir di pejabat pendidikan. Jika ada yang lebih memahami tentang isu ini, tentulah beliau.

TO thegreatteadrinkerdownsouth,

First of all, if you are not a Malaysian, then don't butt in!

And if you are a Malaysian, I will be frank. And I am assuming you are not a malay.

You asked, "So, Datuk - I ask you. What are the "genuine interests" and "genuine rights" of the non-Malays in Malaysia?"

I do admit, most (aspecially Malay) regard those "special previledge" of Malay are not open for discussion.

I am a malay malaysian myself and I will be there first in your face if you challenge these malay rights as per the constitution.

And I am sad that most people confused the word "discuss" over "challenge".

Due to such attitude and mentality in society around me, I myself are not clear as to what is the actual definitions of "genuine interests" and "genuine rights" either for the Malays or of the non-Malays in Malaysia. (I blame this to constant provocations of certain politicians from both sides of the fences)

Guessing and assuming I can do but facts and prove I don't have.

I do know though that terms of "social contracts", "genuine interests" and "genuine rights" are derived from a compromise between different races.

So I suggest, in your journey to find THAT answer, do commit to the spirit of this compromise made in the time before us.

To complete such compromising spirit, comes faith, patient and an open mind.

And of course, no politics. Just be a plain, good and caring citizen of Malaysia. Just like a boy scout during the school days.

Anonymous said...

Datuk Scribe,

Tumpang lalu untuk bersembang dengan sdr Sawit future traders.

Sdr,

Saya tertarik dengan bahasa dengan hujah sdr. Berisi dan mencuit minda, walaupun tidak semestinya saya bersetuju dengan setiap pendapat yang dilontarkan.Bukankah bersetuju untuk tidak bersetuju itu membuahkan perdebatan yang sihat selagi perdebatan itu tidak bertunjangkan peribadi.

Saya bersetuju dengan kenyataan sdr yang kebanyakan siswazah sekarang lemah berbahasa Inggeris.

Saya terbabit dalam proses pengambilan kakitangan di syarikat tempat saya bekerja. Sudah tentulah dalam proses ini memerlukan kita menemuduga calon.

Aduh, kasihan saya Datuk dan sawit future traders... tapi dalam borang permohonan hampir semua beri markah 5 ke atas dalam tahap pertuturan dan penulisan bahasa.

Tapi bila ditemuduga, apa yang saya dapati ialah:

1. Keyakinan diri mereka sangat tipis.

2. Ini membawa kepada perasaan malu untuk menuturkannya kerana bimbang salah dari segi tatabahasa dan penggunaan perkataan.

3. Ada calon yang langsung tidak boleh menuturkannya dan hampir menitiskan air mata apabila saya paksa juga mereka bercakap walaupun sebaris ayat.

Ibu bapa, khususnya dan masyarakat, amnya memainkan peranan juga dalam menghalang mereka daripada menuturkan bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian.

Ini kerana ada kawan-kawan yang mengejak kita bila kita cakap Inggeris. Ibu bapa pula tidak memberi sokongan dan masyarakat sering menganggap anak-anak yang bercakap Inggeris ini membelakangkan budaya dan bahasa Melayu.

P/S Saya terpanggil untuk mengetahui latar belakang pendidikan, keluarga dan pengalaman profesional sdr sawit future traders...

CT Tanjung Perak

thegreatteadrinkerdownsouth said...

sawit futures trader 2:47 AM

Let me assure you that I am a Malaysian and someone who has gone through the Malaysian education system, albeit in the 60's.

I raised several questions in my post. None of which you have answered. Why?

To cut to the chase - if an African American can aspire to become the US President, then why can't or shouldn't a non-Malay Malaysian aspire to become the PM of Malaysia?

Answer me this first, then answer my other questions?

Or don't you have the 'testicular fortitude' to do so?

Ahmad A Talib said...

Sdra,

Hopefully, everyone hears and understands what our Rulers are saying. They have warned us to tread carefully. They have seen and heard enough to suggest that we are in an environment of potentially great danger.

PAHIT MANIS

eddy said...

Salam Dato',

Just to give a brief comment on Saudara greatteadrinkerdownsouth when he said "Forgive me, but I am somewhat more enthused by the US, where, in spite of its many faults, an African American (a member of a minority community) can aspire to become the next US President. That, to me, embodies equal opportunity in a nutshell"

The US gained independence in 1776 and now is 2008, and you know what Saudara, it took the Americans about TWO HUNDRED AND THIRTY YEARS to finally accept a Presidential Candidate who is coloured, even then, Mr Obama's mother is white and his father is from Africa. He grew up as a white having being taken care of by his mother and later his grandparents on his mother's side.

On the other hand Malaysia has been independent for just FIFTY ONE YEARS and we still have a lot of learning experience to go through together as Malaysians.

I think at this juncture, comparison with America in terms of who can or should not lead in terms of race is not appropriate nor right.

a.z said...

Somewhere in there it says the rulers are the Apex of the goverment. I think this fact has long been forgotten by UMNO leaders except for Tunku Abdul Rahman. Pls read his book "Challengging Times".

With that fact also does it mean that if there are abuses in the governing system then the Rulers should be indifferent to it as long as the Malay rights (whatever that means anymore?) are not questioned?

They should speak up earlier.

And for most people (marhaen like us, not those Bangsawan type, Dato' Dato', Tan Sri- Tan Sri, Datin2), Ruler or No Ruler, it means nothing. At least that's what I think. It's not that they played an active role in helping the Rakyat(well charities aside, but even poorly paid people give charity) in as much as the Rakyat footing their bills via our tax payment.

So, I don't think they speaking up will change anything. Remember who wanted to give Tanah Melayu to the British? Bak kata Ahmad Ismail, this is history!

Alhamdulillah la kalau depa dah sedar!

Btw, remember who was in charged by Tun Dr M of solving the Kelantan Sultan car issue? That's right..

tombak karat said...

DAULAT TUANKU!

Saya berharap supaya isu yang berbentuk perkauman dan mula mempertikaikan kontrak sosial ini dapat dihentikan.Kepada orang bukan Melayu diharap mereka keluar dari mentaliti penafian ini dan menerima fakta sejarah bahawa orang Melayu dari rantau ini adalah pribumi di tanah ini. Mereka tidak boleh menyamakan kedudukan mereka yang hanya datang ke negara ini lebih kurang seratus tahun yang lalu dan ibu bapa malah generasi yang ada sekarang masih berkiblatkan negara asal keturunan mereka. Berapa ramai yang membahaskan isu ini tanah tumpah darah mereka dan tempat mereka menumpahkan taat setia sedangkan bahasa melayu serta pemahaman tentang akar budaya negara ini hancur. Berapa ramai pula yang bercita-cita untuk berhijrah kenegara lain. Bagaimana hendak menjadi perdana menteri sedangkan mereka tidak menganut agama yang menjadi agama rasmi negara serta menggunakan bahasa yang menjadi bahasa rasmi negara dalam kehidupan seharian mereka. Adakah perkara sepenting ini dipertikaikan sedangkan inilah amalan dimana-mana negara dunia dimana kaum majoriti memerintah. Sukarkah fakta ini untuk diterima?

thegreatteadrinkerdownsouth said...

eddy 11:29 AM

Forgive me, but has Barack Obama claimed to be anything other than African American?

And while Malaysia may only have a brief history of 51 years since Independence, the thinking along racial lines seems to be set in stone. Where contemplating the idea of a non-Malay Malaysian Prime Minister is deemed to be akin to sedition, if not treason!

Even in Singapore, which has been independent for a shorter period, journalists have written commentaries about the possibility of a non-Chinese Singaporean becoming the country's Prime Minister. Commentaries that have been published in the leading English language paper in Singapore. Without any rebuttals or objections from the ruling government there.

With all due respect, the Conference of Rulers seem to have missed the point.

Which is that unsympathetic globalisation does not care about special rights, privileges or quotas, no matter how "justified" they seem to be.

And that getting the best man (or woman) for the job is not an unaffordable luxury.

The fact of the matter is that the current global economic and financial turmoil has put a lot of countries either in recession or on the verge of recession.

But recessions will pass eventually, and the US, Europe, India, China and Japan will see an upturn.

And a Malaysia harping on special rights and privileges will be seen to to be increasingly irrelevant by the international powers that be.

I can reiterate ad nauseam all the rankings of international competitiveness and Malaysia's position in these rankings.

Malaysia is only a minute cog in the global economic mechanism. What unique advantages does Malaysia bring to the table that China, India, Vietnam, the Philippines and Indonesia cannot, given time?

Yet the government seems to assume that continued foreign investments into the country are a given. And that foreign talent would want to come to live and work in Malaysia.

Why would foreign investors sink their money into a country where some citizens are deemed to be more "special" than others? Because the country is stable politically and economically? Think again, people. Global FDI statistics don't lie, neither are they subject to manipulation.

Nationalist rhetoric and opportunistic posturings are no substitutes for ensuring the economic progress that would give good jobs to all Malaysians.

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Tumpang rumah Dato' sekali lagi nak jawab komen CT Tanjung Perak.

Jika CT Tanjung Perak biasa membaca komen saya di sini, saya tidak kisah jika ada yang tidak sependapat. Cuma kadang-kadang saya melompat juga bila ada yang "betul tak boleh ditumpang, salah tak boleh di ajar".

Saya sentiasa mengalu-alukan debat yang sihat.

Saya tidak berpendidikan formal dalam pendidikan. Sekadar arwah emak saya cikgu. Isteri saya cikgu. Adik beradik dan sepupu-sepupu (terutama yang perempuan) ramai yang jadi cikgu. Malah keluarga disebelah isteri saya pun sama.

Saya sendiri sekadar pernah jadi guru tuisyen semasa tempoh gawat 1997-1999. Saya juga pernah tinggal di kuarters guru bersama ramai para guru dan pegawai jabatan pendidikan.

Apa yang saya kongsi disini adalah dikutip dari mereka yang mengalami secara first hand.

Saya adalah private trader dalam sawit futures. Oleh itu saya bekerja sendirian didepan live chart dirumah.

Saya tidak ada rakan sekerja maka masyarakat sekeliling adalah kawan "sekerja" saya. Saya tidak dapat berkongsi cerita saya dengan orang lain kerana kerja saya amat berbeza dari norm biasa.

Kerana itu saya jadi pendengar yang baik kepada "rakan-rakan sekerja" dari kalangan jiran-jiran, rakan sejawat isteri dan kaum keluarga.

Kepada thegreatteadrinkerdownsouth,

Kalau dah mengaku orang Malaysia, saya jawab balik dalam Bahasa Malaysia. Tambah pula nampaknya beliau tidak faham penulisan saya. Mungkin English saya kurang baik.

Berkaitan isi Perlembagaan, saya dah kata nak bincang boleh tapi kalau nak cabar jangan sekali-kali.

Saya dah kata saya tak tahu jawapan kepada semua soalan saudara.

Dan saya katakan dalam mencari jawapan tersebut, kita perlu ada sikap kompromi seperti mana sikap kompromi yang diamalkan oleh mereka yang telah bersetuju tentang "social contract" dan sebagainya.

Dan saya juga katakan dalam mengamal sikap kompromi, kita perlu juga ada rasa saling percaya, sikap sabar, minda yang terbuka dan tidak memandang dari sudut politik semata-mata.

Adakah itupun tidak betul?

Saya kira saya sudah cukup berdiplomasi dalam jawapan saya. Malah saya merendah diri dengan mengaku yang saya tidak tahu jawapan kepada soalan saudara.

Malang sekali saudara memulangkan tuba kepada adab sopan saya dengan sindiran "testicular fortitude".

Jika inilah sikap saudara, tidak ujud sikap kompromi yang menjadi tunggak kepada pembentukan perlembagaan Malaysia. Secara langsung saya boleh rumuskan sampai bila-bila pun saudara tidak akan dapat menghayati diri sebagai rakyat Malaysia yang sejati.

Orang seperti saudara akan melabelkan Ahmad Ismail sebagai Malay Extremist. Adakah saudara boleh dilabelkan sebagai Non-Malay Extremist?

Rakyat Malaysia yang sejati adalah Malay Moderate dan Non-Malay Moderate yang boleh berkompromi dan bersikap terbuka antara satu sama lain.

Tico said...

Yang Berbahagia Datuk

Peringatan Raja-Raja Melayu boleh dilihat daripada peristiwa ini.

Hari Khamis lepas kita telah saksikan bagaimana benih-benih politik perkauman yang kita semai tumbuh di sebuah sekolah menengah di Kangar.

Sekumpulan murid perempuan telah menyerang guru di sekolah berkenaan. Peristiwa sedih ini dapat kita saksikan melaui laporan berita TV. Melihat video yang kabur itu dapat kita ketahui bahawa guru dan murid ini adalah daripada kaum yang berlainan.

Jika seorang atau dua orang murid memukul guru di luar sekolah mungkin menjadi perkara yang bukan kuar biasa pada masa ini. Tetapi peristiwa ini terjadi apabila sekumpulan murid, lebih-lebih lagi murid perempuan daripada kelas yang berlainan bergabung tenanga menyerang guru di dalam kawasan sekolah. Peristiwa seperti ini sangat jarang berlaku.

Kita mungkin berkata bahawa peristiwa ini adalah terjadai akibat kenakalan remaja atau mungkin juga keceluparan mulut guru. Kalau inilah puncanya kita masih boleh menarik napas lega.

Tetapi kita takut bahawa kejadian seperti ini adalah akibat langsung daripada permainan politik pada masa sekarang. Politik yang mempertikaikan tentang kaum di Malaysia.

Perisitwa ini mungkin akibat keterbukaan kita membicarakan isu-isu seperti HINDRAF, ketuanan Melayu, atau isu-isu mengenai rakyat pendatang. Isu-isu seperti ini mula subur dalam pemikiran anak-anak. Anak-anak memang kurang daya kawalan perasaan. Oleh itu perisitwa seperti ini mudah tercetus.

Peristiwa di sekolah menengah di Perlis ini perlu kita beri perhatian serius kerana ini adalah tunas daripada benih politik perkauaman yang kita perjuangkan sekarang.

ahmad ahmad said...

Dato Kadir.

Hari ini saya pergi rumah terbuka TS mahayudin.Ramai orang sekalai termasoklah Tun mahathir.Ini merupakan ciri ciri orang UMNO yang akan menang.

Mereka mula sudah tidak pedulu Pak Lah dan keluarga nya.Khairy pun nanpak macam kera sumbang.

Alangkah baiknya kalau Pak Lah hadhir sama tadi.Saya juga tak nampak Dato Kadir.apa dah jadi Dato.Sebok dengan monyet ke.

kluangman said...

Peringatan Majlis Raja2 sepatutnya ditujukan kepada orang Melayu supaya jangan mempertikaikan kontrak sosial seperti yang termaktub dalam perlembagaan.

Jangan panggil mereka pendatang kerana itu hampir dengan perkataan 'natang'.
Kita jangan memperhambakan mereka dengan menggelar diri kita 'ketuanan melayu'.
Jangan menghunus dan mencium keris walaupun untuk 'silat pulut' kerana itu memberi prasangka buruk dan menakutkan.
Kesimpulannya, orang Melayu jangan sebut langsung tentang hak melayu kerana itu 'racist' dan kebebasan harus diberi kepada bukan Melayu untuk meminta atau mengugut di mana perlu kerana itu adalah demokrasi.

Apabila orang bukan melayu dilayan dengan mesra dan baik tentulah negara ini akan aman.

Roti Planta said...

Dato', (maaf kali ini geram sikit)
Kalau Ahmad Ismail nak dilabelkan extremist Melayu kenapa tidak kita labelkan juga ahli Hindraf, Bekas MP Taiping, Presiden Majlis Peguam juga sama taraf Extremis Hindu. Beberapa ahli Gerakan dan seorang dua MCA dan hampir semua DAP sebagai extremist dan bebal kerana masih buta sejarah.
Media dan mereka ini menekan pejuang Melayu kononnya extremist tapi melabelkan extremist mereka sebagai pejuang. Pejuang hotak kamu!. Saya khuatir ahli politik Melayu mula takut kepada mereka ini seperti 'Mat Salleh' takut kepada Yahudi. Kita mula lihat Melayu seperti Zaid Ibra, SIS, Nori AbLah atc dah tak nak jadi kulit sawo matang lagi. Bro Anwar dan koncu2 pun dah mula terikut2 dengan mereka ini.
Betul ke semua 'yang lama datang/bukan pendatang' (maaf) ini boleh melaung Daulat Tuanku, bercakaap bahasa Kebangsaan, menghormati agama rasmi negara dan ingin berkongsi kekayaan dengan bangsa Melayu, menganggap saudara kepada Melayu Malaysia berbanding Cina Singapore.
Maaf kepada rakan2 bukan Melayu saya. Post ini hanya ditujukan kepada extremist yang masih tak reti bahasa yang diputar belit menjadi pejuang oleh extremist sekular.

Bye/Roti Planta

Mohd Affendi said...

Akhirnya.. ketuanan Melayu sebenar telah bersuara..
Kesetiaan kpd Raja & Negara (bukan parti politik) adalah Rukun Negara ke-2..

Justeru kpd org2 Melayu yg konon liberal & byk membebel serta menjadi patogen pemecah belah, cuba ambil point penting majlis Raja-Raja yg mahu org Melayu bersatu..

Ini adalah negara demokrasi..sebarang ketetapan, perlembagaan & undang2 ditentukan oleh kuasa majoriti.. jika yg majoriti suka berpecah (atau rela berpecah atas nama politik) maka sudah tentu dah terjerumus ke domain minoriti.. jgn mimpilah nak pertahan apa jua hak & menagih simpati kalo terus berpecah menjadi suara minoriti..

W/pun berlainan parti..mengapa perlu bertikai atas 'common interest'.. cuba ambil contoh MCA, Gerakan & DAP.. genre muzik mereka tetap sama w/pun dimainkan dari stesen radio berbeza.. Memang bahlul punya Melayu! Memang patut Allah s.w.t bagi merempat kat negara sendiri.. (pls refer Ar-Raad:11)

Buat Melayu bersifat ultra-liberal..yg mahu keadilan mutlak di bumi.. saya cuma ada satu(1)soalan:

APA YANG SEBENARNYA ANDA MAHU UNTUK HIDUP ANDA SENDIRI?
what do you really want for your own life?

Org yang tak tahu apa sebenarnya yg dia mahu untuk hidupnya sendiri cenderung utk hidup ibarat lalang..mempunyai masalah psikologi & mental yg memerlukan bantuan pakar..inferiority complex? puncanya adalah terlalu terdedah kpd virus2 propaganda politik yg menyusutkan kandungan jirim kelabu dlm kepala otak..antara simptom2nya:

1) krisis identiti..
2) konflik personaliti..
3) kecelaruan minda..

anak rela dibiar mati untuk susukan kera..tongkat pusaka dicampak untuk konon bertarung secara adil & mulia tetapi lupa si lawan tiada akan membuang tongkat semambunya yg kelak bakal diguna untuk hayun ke kepala si bahlul..

sama ada terlalu bertoleransi, 'apologatic', bertimbang rasa atau bodoh...inilah dilema Melayu.

Ada baiknya ditekankan kepada yg walaupun hidup separuh abad tetapi masih tidak memahami aplikasi sistem demokrasi sekadar menjadi ayam jantan berkokok senja bercicir najis..

Dalam negara demokrasi, teras bahasa, agama & budaya adalah mengikut rakyat majoriti..
Seperti yg pernah diutara oleh komentar disini..kesnya sama mcm Obama di USA.

Beliau dapat diterima oleh rakyat majoriti US kerana:

1) Beragama majoriti iaitu Kristian - (bukan Islam seperti asal usulnya)

2) Berbahasa majoriti - tiada pula bangga & taksub untuk dgn bahasa ibundanya.

3) Berbudaya majoriti - tiada mengamalkan atau taksub budaya asal usulnya dari Afrika.

Jelas, w/pun berbeza etnik tetapi kerana dapat asimilasi dgn agama, bahasa & budaya majoriti, sesiapa pun dapat diterima oleh masyarakat majoriti. Itu adalah norma-norma masyarakat manusia. Apatah lagi dgn masyarakat Melayu yg tahap toleransinya ternyata amat2 lah tinggi didunia..

Lihat landskap sosial politik Malaysia dan lihat .

Persoalan samaada calon PM selain Melayu dapat diterima dinegara demokrasi seperti Malaysia boleh di fikir sendiri..

Jadi.. kpd Peminum Hebat Jauh di Selatan itu...

"lu fikir la sendiri.."

Untuk para penggemar sentimen retorik org Asli - Org Asli itu adalah bumiputera, haknya sama mcm Melayu dpt diskaun rumah, tanah rizab..malah mcm kalau tanah mereka diambil mereka dpt pampasan..mcm kt area Bukit Cerakah Shah Alam, mereka dpt papasan rumah berharga RM270k satu keluarga.. ada diskriminasi? kes2 terpencil tak payah jd tukang canang..org Melayu pun ramai bermasalah dgn pihak berkuasa..

Kalau mereka terpinggir kerana mahu mengekal cara hidup mereka mengapa Melayu disalahkan? Org Melayu pun banyak yang tak mahu berubah juga..

Jadi, kalau tak faham dapatkan fakta..tak pun tanya org yg tahu sebelum kritik dgn pandangan sempit..kalau tak bunyinya bodoh & menyakit hati..

p/s: Sesuatu bahasa itu akan pupus jika tiada penutur dlm domainnya..Jadi Melayu, jagan jadi bahlul nak pupus bahasa ibunda sendiri.

bahasa hanyalah alat (tool)..Matematik & Sains itu adalah ilmu yg perlu kefahaman..pandai cakap tapi tak reti faham ilmu pun tak guna juga..Tak salah nak cuba guna mcm2 'tools'.. barulah kita akan jd 'versatile'.

Dlm kehidupan ada macam2 'tools' untuk permudah melakukan sesuatu proses atau kerja..

Nak pandai kendali? pandai2 lah mahir sendiri mcm mana cara nak guna.. Hanya melaui latihan & amalan berterusan baru akan dpt kemahiran kendali 'tools'.. tetapi kalo setakat tahu kendali 'tools' tetapi tak faham mcm mana nak 'repair' atau 'troubleshooting' tak guna jugak...ada faham?

Apa sgt dgn English saja..cubalah belajar bahasa2 lain sama..Mandarin, Thai, Jepun, German etc..matlamat kita bukan nk jd 'native speaker' sesuatu bahasa asing utk bersastera..kita hanya mahu belajar bahasa untuk komunikasi & teknikal..hanya utk survival..remeh punya isu Melayu ni suka layan..

Utk org Melayu, cukuplah bahasa Melayu 'native speaker' sbb ia bahasa ibunda anda..tak salah 'diversify' bahasa..sgt bagus... cuma jgn pula jd bahlul lupa diri anggap ckp bahasa ibunda tu nampak bodoh.. Dah lah bodoh..menghina perkara dalam Perlembagaan.. krisis identiti..

(Kepada yg tak faham Bahasa Kebangsaan Malaysia saya hanya simpati, duduk negara mana agaknya..agak2 patut diberi muka ke?)

Bung Karno said...

Sehari selepas Raja-Raja Melayu memberi perinngatan supaya jangan sesiapa mempertikai Kontrak Sosial, MB Selangor, Khalid Ibrahim menyangkal kenyataan Raja-Raja. Raja di pooh,pooh nya.

Seperti kebiasaan, Anwar Ibrahim akan menyokong balaci dia ni.

Siapa yang menggalakkan keruntuhan Dunia Melayu? Kumpulan liberal Islam Melayu yang diketuai oleh Khalid Ibrahim, Anwar Ibrahim dan Zaid Ibrahim.

Campuran kapitalis, sosialis, sondolis, botolis dan iblis.

eddy said...

Salam Dato'

Interesting commentaries here, but again Saudara greatteadrinkerdownsouth my point about Mr Obama is that he has assimiliated successfully into mainstream America which is predominantly white and as such the colour of his skin is of no significance but America took a long and winding 230 years before they could reach to the stage where they are now. In Malaysia we just have to be patient, we probably can get to the stage where America is now in terms of accepting a minority candidate for the highest office in the land but it will take time and much assimiliation between us Malaysians.

I am from Johor actually so if you say that journalist have written about the possibility of a non chinese as Prime Minister and there was no rebuttal from the Singapore Government, well if they are no rebuttals, the simple truth my friend is that probably the Singapore Government controlled by the dominant Chinese population just think the idea as a good joke, good for a laugh and not to be taken seriously. I think you too should not take it too seriously alsolah OK.

As for the global thinghy blah, blah you do not need to be a doomsday soothsayer lah,for the last 51 years Malaysia has emerged as the 16th biggest trading nation on the planet and we have had the Constitution since our independence in 1957. So something must be right, here, somewhere in respect to investors investing in our country and also other countries wanting to trade with us.

Further please do not trivialise the reminder by the Malay Rulers by saying that they have missed the point, please read the Rulers statement very carefully and understand it well my friend as the key to Malaysia's strength, security and prosperity is in the clear understanding and adherence to our Constitution by all Malaysians.

Cheers Saudara.

Anonymous said...

Datuk, I’m on the side of Teadrinker. The time for change has come. A true egalitarian Malaysia is on the horizon. When Anwar Ibrahim becomes the PM and has two-thirds majority I’m sure he’ll amend the Constitution so that any Malaysian of sound mind irrespective of religion, race and gender (inc. transgender) can lead this country.

I know he has the testicular fortitude to cleanse Malaysia of racism and favoritism. After all he was the man who introduced the inculcation of Islamic values (penerapan nilai-nilai Islam) when he as in the government.

Forget the Ketuanan Melayu. There are more Chinese and Indian corporate tuans who employ Malay drivers, bodyguards and give fat tips to the Malay Gro's than the Umnoputras corporate tuans. Economically the Chinese and Indian are the true Tuans.

Pragmatic Malay

Anonymous said...

Salaam Datuk,

Dalam 20-30 tahun ni, pernah ke orang Melayu jadi Ketua Hakim, Ketua Polis, Jenderal askar atau Presiden Singapore?

Kat US tu ada ke Sekolah Jenis Kebangsaan Afrika?

Kat US tu, ada ke orang Afrikan Amerikan yg masih tak fasih berbahasa kebangsaan?

Kat US dan Singapore tu ada Raja Monarki ke?

Ada negeri di US halalkan perkahwinan sejenis dan haramkan poligami. Malaysia perlu ikut ke?

Kenapa ada orang persoal hak Melayu tapi tak persoal hak kerakyatan walhal kedua2nya datang dari timbal balik perjanjian yg sama.

Kenapa ada orang benci sangat dok Malaysia tapi tak mau dok kat negara lain.


@Now everyone can fly

A KADIR JASIN said...

Sdra pembahas Mohd Affendi, minta ringkaskan (pendekkan) sikit komen.

Banyak komen yang saya kena baca. Saya buat blog ini seorang diri.

Sdra Roti, saya boleh rasakan kemarahan Sdra. Tetapi saya minta kepada semua pembahas, berhati-hatilah sikit.

Kita tidak mahu bakar perasaan atau hasut sesiapa.

Tolong. Please.

Terima kasih.

Roti Planta said...

Dato'
Maaf diatas post terdahulu tetapi itulah kebenaran bagi saya.

Saya bukannya katak dibawah tempurung. Banyak dan lama juga melihat negeri orang. Kenapa mereka nimenekan dan mendesak kerajaan secara terpilih sahaja daripada barat. Saya sanggup ber PM kan Lim Kit Siang andainya dia berubah seperti Obama:
1. Beragama rasmi negara atau agama majoriti rakyat
2. Fasih berbahasa kebangsaan (bukan pelat) dan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa utama
3. Menghormati semua Rukun Negara termasuk yang ke2 (dari kes sebelum ini nampaknya belum)
4. Hanya memperjuangkan dan hanya membenarkan kewujudan sekolah kebangsaan bukannya sekolah J
5. Menghormati dengan ikhlas budaya dan agama rakyat majoriti (hajat nak rumah terbuka DAP tapi ada ke?)
6. Buktikan anda, parti anda dan rakan2 anda bukan perkauman terlebih dulu.....

Jika tidak, tunggulah 230 tahun lagi seperti US (tu pun belum confirm lagi), jangan bermimpi sekarang...

Bye / Roti Planta

PM said...

bayangkan melayu sendiri hilang hak di atas negara mereka nanti

http://pemimpinmuda.malayaonline.com/?p=12

Anonymous said...

assalamualaikum...

pujangga ilmu, tulis pakai kepala otak,bukan pakai kepala lutut..ada paham?

awat sampai raja melayu kena cakap..pasainya, kerajaan yang memerintah dah tak mampu..kerajaan dah lemah...

kesimpulan dia dari peringatan raja2 melayu ni adalah..

1. kerajaan kita dah lemah sgt(sangat2)

2. dah makin ramai yang tak paham bahasa atau paham bahasa tapi kurang ajaq..

3. makin ramai yg berani main2kan semangat perpaduan malaysia..( sbb kerajaan dah tak mampu kontrol)

4. golongan 2 dan 3,hangpa ati2..jadi apa2 nanti, hangpa yang kami cari dulu..ada wokey?

p/s..crita utama dari utusan online arini : PM bidas Mahathir

ulasan saya... Tun jao lebih layak (sangat2 jao) untuk bercakap ttg apa pon dari paklah!!

paklah blh tanya, Apa tak eloknya Ali?(ali rustam)..ish3..soklan apa ni?awat tak tanya apa salahnya khairy atau apa salahnya saya? rasanya jao lebih relevan..

dari dok pi backing org lain, baik backing diri paklah n famili dulu..

kenyataan lagi dari paklah: Adalah lebih baik Tun tak cakap langsung pada hari ini...ulasan saya, adalah lebih baik paklah cepat2 berundur..tun cakap ada betul dia, paklah cakap,kami sakit ati...

paklah kena paham pasai apa orang lebih dengaq cakap tun dari dia, pasai apa pilihanraya umum 2008 dia menang teryk, pasai apa sampai raja2 melayu kena cakap, pasai apa dia kena tekan sana sini, pasai apa dia sampai kene janji nk berundur, pasai apa kami semua meluat kaw2 kat kj?...paklah oh paklah...ish2 betul la

-karim-

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Secara faktanya, pada puncak perang US-Vietnam, calun Presiden berkulit hitam yang pertama iaitu Martin Luther King telah dibunuh. Begitu juga orang kuatnya yang berkulit hitam dan beragama islam iaitu Malcolm X telah di tembak mati.

Apa bezanya keadaan US semasa zaman Martin Luther King dan Obama? Pada 60an, rakyatnya belum bersedia manakala kini sudah berubah.

Sila baca buku penulisan Obama. Beliau menekankan (semasa mengulas dasar luar US), perubahan sesebuah negara dari luar telah dibuktikan dalam sejarah hanya akan meningkatkan huru-hara (yang berpanjangan) seperti di Iraq dan beberapa negara Afrika.

Berbeza pula dengan keruntuhan tembok Berlin yang ditunjangi rakyat dari dalam Jerman Barat dan Jerman Timur. Pada awal penggabungan semula, Jerman menghadapi masalah ekonomi yang teruk tetapi kini mereka adalah antara "powerhouse" dalam ekonomi dan politik Eropah.

Jika Malaysia sendiri tidak bersedia dengan perubahan dalam tuntutan orang seperti thegreatteadrinkerdownsouth, melayu pragmatik dan lain-lain, usahlah dipaksa.

Begitu banyak lagi isu-isu asas sosial seperti pendidikan dan kemiskinan yang perlu diselesaikan sebelum kita sampai ke titik itu. Jadi jika perlu menunggu sehingga 230 tahun bagi mengekalkan keamanan dalam negara, apa salahnya?

Satu lagi isu yang menarik sekarang bagi saya adalah UMNO mengaku sebagai tunggal mewakili kaum melayu manakala PAS/PR pula mengatakan UMNO bersikap baling batu sembunyi tangan dengan melayu itu sendiri.

Melayu khususnya menjunjung institusi diRaja. Soalnya, pertelingkahan politik kaum melayu adalah berkenaan siapa pembela kaum melayu yang sebenar. Goyahnya sokongan kepada UMNO dalam PRU12 menunjukkan begitu ramai melayu yang merasa mereka tidak dibela dan diperjuangkan.

Jelas yang mengatakan isu utama semasa kaum melayu adalah masalah antara kaum hanya datang dari ahli politik sahaja.

p/s saya masih tertunggu-tunggu apa yang CT Tanjung Perak tidak setuju dengan pendapat saya. Jika benar saya tidak betul, saya sudi betulkan.

Anonymous said...

Datuk Scribe,

Tumpang lalu lagi untuk bersembang dengan sawit future trader.

sdr,

terima kasih banyak-banyak kerana respons kepada komen saya.

salam perkenalan dan semoga terus berhujah. seronok baca tulisan sdr.

CT Tanjung Perak

Mohd Affendi said...

Salam Dato AKJ,
(seringkas kata... seringkas hidup)

1.Kenyataan hidup memang sgt tak efisien utk diungkap dgn kata2..kalau cakap byk, mau berbuih mulut..tetap penat sebab org tak faham2 juga..kena biar lihat & rasa sendiri baru org akan mula fikir kot. Kalo dah hancur apa nak lihat lg?

2. 'Sosial Contract' itu sebenarnya adalah 'Social Convention' yg diolah daripada peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan (mungkin silap istilah komersial rasanya..dlm Perlembagaan pun tak sebut Kontrak Sosial).

3. Kontrak - perlu ada dokumen bertulis & dimetrai pihak2 perjanjian dan ada saksi. Laku di mana2 mahkamah. Betullah mcm Ungku Aziz cakap, kerana secara teknikal dokumen kontrak sosial itu tak wujud. Mungkin beliau cuba sampaikan sesuatu utk difahami pihak penggubal undang2 yg telah disalah tafsir oleh org2 akal sejengkal.

4. Konvensyen adalah 'set of norms' yg perlu dipatuhi atas dasar 'respect' masyarakat yang mendukungnya.

5. Dlm konvensyen tiada satu bentuk tindakan mutlak dpt diambil jika ada yg pihak yg ingkar untuk menghormati konvensyen itu kerana tiada 'authority' mutlak dikurnia kpd mana2 pihak.

6. Ia seperti Konvensyen Perang Geneva. Jika ada negara yg menyiksa P.O.W (Prisoner of War),secara lojik buat apa layan musuh kat hotel 5 bintang.. Ironiknya, tiada siapa boleh terus ambil tindakan krn prinsip2 Konvensyen Geneva bukanlah perlembagaan sesebuah negara & menjadi akta undang2 nya utk membolehkan tindakan penguatkuasaan atau saman undang2.

7. Kesan utama pelanggaran Konvensyen akan mencetus reaksi masyarakat MAJORITI dunia yg mendokong prinsip2 Konvensen untuk bertindakbalas kpd negara berkenaan dari segi pemulauan, atau menggesa resolusi PBB untuk mengecam malah hingga kpd tindakan ketenteraan utk diambil jika keadaan meruncing.

8. Jika tindakan agresif diambil berpunca drpd. pelanggaran konvensyen, kesannya pasti lebih parah dan ramai akan terjejas dari segi keselamatan & kesan ekonomi global termasuk dikalangan ahli masyarakat yg mencabul konvensyen.

9.Didalam skop masyarakat majmuk negara pula, pelangaran konvensyen sosial oleh pihak tertentu hanya akan mewujudkan pertikaian & akan meletus kpd konflik kerana hilang perasaan 'respect' yg menjadi 'bonding factor' struktur masyarakat itu.

10. Kesimpulannya..perlaksanaan prinsip2 konvensyen itu didokong atas dasar hormat oleh ahli-ahli mesyarakat didalam domain itu sendiri atas semua perkara yg telah dibincang, dirunding dan dipersetujui dan kekal sebagai norma-norma masyarakatnya w/pun pemimpin & generasinya silih berganti.

... Dah abis dah... kpd bijak pandai yg berkenaan.."lu fikir la sendiri.."

Indigo said...

Scribe,

Peninsular Malays And Testy Humbugs
(lagu lunggek lugu wong)

Can most politely we ask our goodfellow Sdr Thegreatteadrinkerdownsouth if it is of any relevance to his inquiry the question of ever a catholic entertaining a thought of being prime minister of great britain; and quite aside but not too far across, the rhetorics of clever singaporean journalists and intelligent writers commenting on topics and subjects that are considered the horrid near impossibility trivials? I am embarassed and would be more so if that would be any wogs game of an old chink evinced as old blair nearly did. My little pinky would be too hurt by it all. I would not allow it at all, my dear Scribe - really.

Alas, the eccentricities of englishmen and mad dogs are but the her majesty the queen's royal cup of tea. Regretably, we are one thank you too short for Sdr Teadrinker for his excellent posturing of a sensitive malay matter: testicular fortitude and rather unbashedly unamerican, indeed. Though that would be a sugar cube too sweet to stir while remembering an old sultan is just but a cold old english sir a twist of a lemon to flavor it all, I must say. Well, we should keep to mind that slaves will be slaves and westernised masters are but emaciated men in the hands of their emancipated little women heading south.

Even so, it is humungously nice to know and see that Sdr Teadrinker is up to jolly old it and even a greater pleasure to know what Teadrinker is really splendidly up to serving his cuppa. Americans prefer their coffee black, if we are to understand the norm there. The smell of it all nonplus, kenyan and arabica.

Marvelous fellow indeed is our Sdr Thegreatteadrinkerdownsouth, don't you think, Scribe. Horribly wonderful cup of tea, Sdr Thegreatteadrinkerdownsouth - well done!

There, there and hear, hear - my wootsie must not show tootsie. Thus, I must cease and decease. We musn't further add to this scottish nuasea. The singaporean would not have any of it and they would be right - regretable so but we do live in this small little world unalone.

Terima Kasih.

skilgannon1066 said...

indigo said 11:01 PM

Although I think I can write in P G Wodeshousian English with the best of them (thanks to an English-medium education in the then Johor English College in JB), I do not understand the arguments (if one could call them that) you have raised in your posting. Perhaps I could call them "rhetorical meanderings".

Be that as it may, I reiterate my stand that as time and tide wait for no man, so does globalisation not wait for the fearful, the unprepared, the wilfully ignorant or the recalcitrant (remember this adjective applied to Tun Dr Mahathir in ages past?).

And no matter the hullabaloo raised over the "social contract" and "special rights and privileges" by all and sundry, I would hazard a guess that all this will be proved to have been irrelevant in the cold, unforgiving eyes of a historical retrospective - say, 20 years from now.

I might mention, in a spirit of nostalgia, the motto of the then Johor English College - "Labore Et Honore" - which many, many English Collegians were proud to acknowledge and live by. Back to basics, eh, old chap? Or is that too "pommy" or "farang" in post-Independence Malaysia? Toodle-oo and pip-pip. It's time for my Pimms and strawberries with cream. And a pot of the best Lapsang Souchong.

Indigo said...

Oddities and Eccentricism
(shall i blame god)

An odd piece of news from Timesonline, perhaps? - this:

October 20, 2008
Europe and US wrestle for control of global markets
(Tom Baldwin in Washington)

President Bush will host an emergency summit of leaders from the major economies to chart a new course for world finance amid signs that Europe and America appear intent on heading in different directions.

A weekend meeting at Camp David with President Sarkozy of France and José Manuel Barroso, the European Commission President, produced a joint statement promising to hold “a series of summits on addressing the challenges facing the global economy”. The first will be held soon after the US elections on November 4, when Mr Bush will still be President. He hopes to put his stamp on policies that will largely be implemented by either Barack Obama or John McCain after one of them is inaugurated on January 20.

Mr Bush said: “As we make the regulatory institutional changes necessary to avoid a repeat of this crisis, it is essential that we preserve the foundations of democratic capitalism — commitment to free markets, free enterprise and free trade.

“We must resist the dangerous temptation of economic isolationism and continue the policies of open markets that have lifted standards of living and helped millions of people escape poverty around the world.” But Mr Sarkozy, who holds the rotating presidency of the European Union, which has a tradition of deeper and stronger intervention in markets, advocated a new form of “regulated capitalism” because there is “no liberty without some regulation and stability”.

(Related Links (an intermesso if you will, ya?)
Credit crunch gives added capital to Marx
Head of IMF embroiled in sex scandal (i love this tid-bit, Scribe!)
Don't force EU's new world order on US)
He urged stiffer regulation of hedge funds and credit-rating companies while also saying that leaders should reconsider the rules governing tax havens such as the Cayman Islands and the relationship between world currencies such as the dollar and euro.

“We must reform capitalism so that the most efficient system ever created doesn’t destroy its own foundations,” he said. Although agreeing with Mr Bush that it would be “wrong — catastrophic — to challenge the foundations of market economics”, he added: “We cannot continue along the same lines, because the same problems will trigger the same disasters.”

Gordon Brown has said that the world’s top 30 banks should be under the supervision of a panel of regulators and wants a revamp of the International Monetary Fund, which was set up at Bretton Woods in 1944 to help struggling economies.

Mr Bush, however, has sought to wrest back control over the reform initiative, with the White House insisting that “the United States has committed to hosting the summit”.

The meetings would involve emerging economic powers previously excluded from similar talks, as well as those that have dominated the global financial system since the Bretton Woods deal. In addition to the G8, leading developing nations such as China, India and Brazil are likely to be invited, along with the likes of Saudi Arabia, South Korea and Australia.

The President-elect — Mr Obama or Mr McCain — will also be asked to attend.

— The French Government has begun an investigation into withdrawals by thieves from President Sarkozy’s personal bank account. The thieves probably “did not know that it was the president’s account”, a source close to the inquiry said. The President’s office confirmed that Mr Sarkozy had filed complaints last month concerning the theft, which reportedly involved only small amounts of money.


skilgannon1066,

Terima kasih kerana sudi menyapa.

Nonetheless, I would rather have a cuppa with Teadrinker, if you don't mind (I must say two great minds think alike sometimes); but since you are kind enough to remind me of my meanderings - merapu loklak kata setengah orang, Scribe - well...let me flow farther done the river some, dude.

Anyway, what do you think of the news from Times? I was thinking if it is about so about globalization and trade; but by then by whose definition, I wonder? Be it Obama or McCain. Didn't they just suspend the FTA signing or something?

Or is it global market domination and comformation of thought and its ideal or its contortion?

I wonder what is meant by shall we have a reformed form capitalism?

Are we into pragmatism, fundamentalism, mahathirism or why some of we Malays - let's keep it that way - aren't more liberal in our thoughts?


Anyway, who the hell care if Iran gets nuke? or the irrelevance of sultans and defenders of the english faith today, tomorrow or twenty years down the road or Ahmad or Muhammad or Ali as PM of singapore, dude.

Pour moi, halalan-toyyibban wal 'amalan solehan - ja zekker, skillje, geen knapje stoffen in mijne babbalen.

Yes, you english is impressive - very impressive, superb! - I am just one anak hantu - and we are into rhetorics, aren't we as much as an independent Malay mind will have it.

The truth is, you are just too smart for me, dude; and I was just having my fun. But anyway, I do appreciate Teadrinker his comments - wonderful - makes you scratch head like hell - that Teadrinker - and massage your brain some. A great Malay mind, I do hope, Scribe. If not, I have known better.

Anyway, dude, Terima Kasih.
(kalau hang tak faham jugak, yappur salam, apa peduli aku; tetapi tak elok kita kata lagu tu kan, Scribe; and Scribe, sihir do exist, don't they? Still, I think the more important issue is whocanbringthethroneofShebatoSolomon, don't you think? Well, I think KJ is a better offer than Mukhriz)

Anonymous said...

Hey

I wanted to share with you a AMAZING site I just came across teaching [url=http://www.kravmagabootcamp.com][b]Krav Maga[/b][/url] like they teach it in the Israeli Army (IDF) If you guys have seen the Tv Show called Fight Quest you would have seen their chief instructor Ran Nakash there featured on their [url=http://www.kravmagabootcamp.com][b]Krav Maga[/b][/url] segment. Anyways, let me know what you think. Is training via the internet something you would do?


cheers

Joe

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).