Friday, February 20, 2009

Not Quite The World of Suzie Wong

A Kadir Jasin

[ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

IN the 1957 Richard Mason’s novel, The World of Suzie Wong, the hero, a budding English painter named Robert Lomax, fell in love with a young Hong Kong woman, Suzie Wong, and despite trials and tribulations, lived happily ever after.

I remember only scantily the movie adaptation of the novel that starred William Holden and Nancy Kwan. As a blue-blooded Hollywood movie should be, William Holden was not a budding English painter but an American architect turned artist.

Whether Lomax was an English painter or an American architect, he found his muse in Suzie Wong and immortalised her in his paintings.

Fast forward 52 years and changed the location from Imperial Hong Kong’s Wanchai District, to a modern metropolis in Malaysia and transformed the bargirl Suzie Wong into the State Assemblywoman Elizabeth Wong and we have a totally different plot.



The tears of a troubled politician

Suzie Wong was a youthful Chinese prostitute in British Hong Kong. Lomax was a Westerner in quest of the exotic East. And a beautiful painting of an exquisite flower of the Orient was more likely to make than break an aspiring artist.

The tragedy of Suzie Wong’s life in the flesh trade was more than offset by the fact that she spawned jealousy and rivalry among her many suitors and, in the process, found love, fame and immortality.

(Until today, Amazon.com and other online shopping websites still charge upward of US$10 (RM36) for the movie version of Suzie Wong’s world.)



William Holden & Nancy Kwan in the movie

Elizabeth Wong has nothing in common with her imaginary namesake. She does not look like Nancy Kwan, who played Suzie Wong, and her now estranged and disappeared allegedly Malay beau, I imagine, may not look like William Holden. Beauty is, after all, is in the eye of the beholder.



Rose Chan The Stripper


She’s not a sex worker (to be politically correct and gender sensitive). On the contrary is champion of gender equality and sex-free tourism.

Rightly so because our Ms Wong is an elected representative of the rakyat, a Yang Berhormat, a Right Honorable. And she represents a supposedly the most morally upright political party in the country.

So, it’s only natural that some people were dumb struck while others were flabbergasted and confounded when news broke out in the tabloids and the blogs that sartorially inappropriate pictures of Ms Wong have been found floating in the cyberspace.

Since then too, some bloggers and blog debaters have resorted to calling her Liz Wong and the PKR de facto chief Anwar Ibrahim called her Eli.

I hope that has nothing to do with the fact that the better known Liz, i.e. Liz Hurley, the English super model and actress, has a generous collection of sartorially deficient photos on the net.

I will not attempt to make any legal, moral, religious or political judgment on this incident.

Suffice to say that enough had been said by people and parties with higher moral, religious and political authority like Pas and the Minister in-charge of Parliamentary Affairs, Mohd Nazri Aziz.
For now at least, being associated with a bukit (hill) is a jinx of sort for the PKR. We have had its Assemblyman for Bukit Selambau (Kedah) resigning in mysterious circumstances and, like all troubled politicians these days, went missing.

Now we have Ms Wong’s sartorially deficient pictures hounding the Bukit Lanjan Assemblywoman. She had offered (repeat offered) to resign both her Exco post and her bukit seat.

I won’t call the death of the Pas Bukit Gantang MP, Roslan Shahrom, a jinx. Death is death irrespective of whom it chooses to visit.

For now, we are not sure if a few poorly shot sartorially deficient pictures of an Assemblywoman will send us up another slippery hill now that hillside development is once again allowed by the government.

So much for the “no more hillside development” promises and the crocodile tears when slopes came tumbling down and killing a few people in Ulu Klang recently. The area affected is in the Pakatan Rakyat country.

And who dare say that this county is not built on rock-and-roll, bukit and gunung, lembah and lurah?

89 comments:

ryzul akustike said...

Salam

Terdapat 2 isu pokok yang mendasari isu gambar bogel Elizabeth Wong. Pertama isu penyebaran gambar bogel tersebut yang pastinya tidak ada sesiapa yang berfikiran waras dan bermoral akan merestui perkara tersebut.

Kedua, kehadiran lelaki dalam rumah seorang wanita berstatus bujang yang tidur dalam keadaan terlanjang pastinya mencetuskan persoalan moral dan nilai yang besar.
saya nak ulas isu pertama dahulu,iaitu isu penyebaran gambar , dewasa kini dengan adanya teknologi terkini ruang privasi seseorang dah makin kecil. tambahan pula dengan gaya hidup masakini dan unsur unsur liberarisasi barat. ya mungkin (perlu disahkan dahulu oleh siasatan polis) eli terlibat dengan kehidupan pribadi yang tak bermoral, tapi itu bukan hak pihak-pihak tertentu untuk membuat penyebaran gambar-gambar pribadi beliau.dan ini kalau dari segi ajaran Islamnya pun salah, mencari-cari rahsia dan keburukan orang lain.

Dari Abi Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Awasilah diri kamu daripada berjahat sangka kerana jahat sangka itu sebohong-bohong cakap dan janganlah juga kamu mengintip rahsia-rahsia orang, jangan mencari berita buruk, jangan berhasad dengki, jangan bermasam muka dan jangan bermarah-marahan, sebaliknya jadikanlah semua itu saudara-mara.” (Hadith Rasulullah s.a.w)

saya menukilkan hadis ini bukanlah nak membela eli (yang mungkin salah dari segi moral) tapi mengingatkan secara umum bahawa mengcungkil-cungkil rahasia dan keaiban orang lain itu adalah perbuatan keji(juga perbuatan tidak bermoral)

ok lah isu kedua“Kedua, kehadiran lelaki dalam rumah seorang wanita berstatus bujang yang tidur dalam keadaan terlanjang pastinya mencetuskan persoalan moral dan nilai yang besar.”
sememangnya aspek moral dan tuntutan agama kini melihatkan eli seorang yang rendah moral(tertakluk kepada siasatan polis) . dan sebagai pemimpin beliau seharusnya menjaga intergriti dan moralnya (kalau pun beliau tidak beragama) supaya sentiasa bersih dan terpuji.oleh yang demikian tindakan beliau dengan meletakkan jawatan sebagai exco dan adun adalah tepat, masyarakat dinegara kita tidak akan dapat menerima seorang pemimpin yang rendah moralnya. dan kehadiran seorang lelaki didalam rumahnya ketika itu juga menimbulkan persoalan besar.apa pun sekiranya gambar itu ditangkap secara curi-curi atau eli berjaya membuktikan bahawa dia tidak langsung menyedari kehadran lelaki itu maka ini semua hanyalah fitnah semata, apa pun biar perundangan menentukan.

PKR sebagai party politik bukanlah satu badan yang nak halal kan atau haramkan sesuatu.saya telah membaca kebanyakan kenyataan pemimpin PKR berhubng isu ini , tiada siapa pun pun kata ok kepada persoalan yang berkisar isu sex sebelum kahwin tiada siapa halalkan sex sebelum kahwin. saya nak lontarkan dua isu di sini

1. Di dalam undang-undang (kecuali undang-undang syariah) ada ke katakan seks sebelum kahwin (suka sama suka) adalah kesalahan.(saya bukan seorang yang liberal tapi inilah fakta undang-undang di negara kita ini).

2. Dari segi moral dan agama ya perbuatan eli ni (jika benar tertakluk kepada siasatan polis) sememangnya tidak baik dari segi moral dan tidak baik dan berdosa dari segi agama.

Jadinya ada dua keadaan, walau pun eli secara moralnya dikatakan tidak baik (jangan lupa dia bukan Islam) tetapi secara undang-undang dia tak bersalah (jangan lupa dia bukan islam).

Eli pasti akan kekal dengan melepaskan jawatannya walaupun PKR minta dia bercuti, kenapa PKR minta dia bercuti , supaya dia bertenang dan untuk meredakan isu ,sebab isu utama yang sepatutnya di beri penekanan ialah isu penyebaran gambarnya. Cuba bayangkan gambar kita ketika sedang mandi pakai seluar kecik atau pun tak pakai langsung didalam bilik air tiba-tiba berada dalam internet apa perasaan kita itu . Kita nak fikir pasal moral dulu ke atau fikir pasal “siapa yang menyebarkan”.Itu yang saya rasa eli tengan fikir sekarang ni.

http://ryzulosman.blogspot.com/

PALOI BIN MULAU said...

Dato,

Sebagai pemimpin yang dilantik, fakor kepimpinan yang effektif dan personaliti bersih yang sepatutnya yang menjadi teras, dan itu lah juga yang menjadi salah satu faktor pengundi dalam membuat pilihan.

Dan ciri di atas inilah antara faktor mengapa terdapat perubahan kehendak pengundi dalam PRU12.

TETAPI, Politik HANYALAH persepsi dan harapan.

Jika kenyataan dan pengakuan sudah jelas, maka sudah tidak wajar lagi seseorang itu menjadi wakli / calon apatah pemimpin masyarakat.

Contoh yang tidak baik akan menjadi bahan bualan masyarakat dan rujukan kaum muda yang sentiasa mencari alasan bagi menghalalkan apajua pendapat mereka.


Jadi memang benarlah bahawa politik itu tidak lebih dari persepsi, khayalan dan harapan

- sepertimana penonton menonton filem. Asal jangan terlampau taksub dengan aksi dan dialog hero dan heroinnya sudah lah.

a.z said...

Alahai Dato dan pembaca sekalian...buat apa pi dok korek cerita bilik tidur orang? Bukannya boleh jana ekonomi nak bagi 200,000 rakyat Malaysia yang telah dibuang kerja atau akan dibuang kerja sekarang dan tak lama lagi. Sedara saya sorang sampai terpaksa memberi seorang dari 5 orang anaknya kepada orang lain sebab tak mampu menyara hidup lagi setelah dibuang kerja. Itu bukan krisis ka?! Baik Dato buat artikel tentang bagaimana pakej stimulus RM 7 billion yang akan diumumkan kelak dapat diagihkan sebaik mungkin. You have a readership that encompasses the old and the young, the powerful and the not so powerful, I hate to see that is wasted.

mirzan007 said...

siapa kata eli tidak bermoral.. bukankah gambar diambil dari luar rumah.. yg paling mushkil kenapa eli pulak yg digambarkan sebagai pesalah dan bukan yg ambil gambar tersebut.. masalah skrg media lebih suka menyampaikan maklumat yg panas utk kepentingan tertentu... seperti biasa pembaca lebih suka berfantasi daripada mengetahui fakta yg sebenar

p/s- zan pun pernah tido pakai sexy tak bising pun

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

amat dukacita cerita pelacur hong kong dikaitkan atau menjadi rujukkan post dato!!moral atau tidak sekarang ini di malayISA hanya munafik hipokrik umno bn boleh terjemahkan mengikut lidah dan nafsu mereka sahaja

ybew seorg exyb yg berkaliber, turun padang, mesra rakyat, tidak rasuah, prinsip hidup yg tinggi banyak meninggalkan kesan yg mendalam dihati rakyat, lihat sahaja gerak kerja beliau di trajedi bkt antarabangsa, saya kesal dgn hebahan bugil dan telanjang,sedangkan gambarnya 99% lengkap berpakaian!!! laporan media yg tidak beretika seperti biasa melapor mengikut telunjuk sang berkuasa

sifu dato sendiri mengakui semua ini bermotifkan politik, politik singkat bn, singkat hanya untuk pemilihan tertinggi nanti,selepas semua impian sang gila kuasa tercapai maka bermacam2 kerosakan akan berlaku satu persatu

kita akan melihat KERAjaan haram perak akan terbubar dan akan tercatatlah sejarah hitam......

p/s: apakah selangor akan menjadi seperti perak, mangsa sang gila kuasa berfikiran singkat????

HAMBA ALLAH

fital said...

Senario politik yang melanda negara malaysia sekarang ini amat tidak menyenangkan sekali.
Pergolakan politik tanah air bagaikan tiada redanya mencabar kewarasan akal dan norma hidup.

Belumpun pegeseran politik di Perak mencapai penyelesaiannaya kita dikejutkan pula oleh isu gambar bogel YB Elizibeth Wong. Yang cukup panas dan mencemaskan pemimpin PKR.

Memang tak dapat dinafikan bahawa soal tidur dalam keadaan bogel itu adalah hak privacy Elli.Memang tak salah sebab beliau tidur dalam bilik beliau sendirian.Penyebar yang menyebarkanan gambar bogel beliau itulah yang salah dan tak bermoral. Kenapa harus diletakkan kesalahan tersebut kepada Elli. Melainkanlah gambar tersebut menunjukkan beliau sedang melakukkan sex dengan seseorang.

Mengenai kehadiran teman lelaki beliau dalam bilek tersebut sudah kah dibuktikan kerana ia masih dalm sisiatan polis lagi. Biarlah pihak polis menyelesaikan penyiasatannya.

Yang menjadi persoalannya ialah apakah benar Elli bersekedudukan tanpa nikah dengan lelaki tersebut. Jika benar, ia merupakan satu perbuatan yang bukan sahaja menyalahi agama tetapi juga menyalahi nilai moral dan budaya masyarakat kita. Jika benar maka adalah wajar YB Elizabeth Wong melepaskan jawatan Exco dan kerusi Adun Bukit Lanjan.Nasi sudah menjadi bubur maka mahu tak mahu PKR dan PR amnya terpaksalah menerima palitnya.

Sekiranya kerusi Bukit Lanjan tersebut terpkasa dikosongkan juga maka satu lagi pilihan raya kecil terpaksa diadakan.Pemimpin pemimpin politik baik dari BN mahupun PR nampaknya terpaksalah turun bukit naik bukit.Menariknya ketiga-tiga bukit ini seolah olah mewakili tiga kaum ia itu Bukit Gantang milik Melayu (PAS/UMNO), Bukit Selambau milik India (PKR/MIC) dan Bukit Lanjan pastinya milik China (PKR/MCA)

Begitlah menariknya lanskap politk Malaysia berbukit dan berlurah, sakit dan parah.

M.SEPIAL said...

Salam Dakj,

Sekarang telah terbukti tiga (3) bukit telah menghadapi masaalah dan ditimpa musibah. Cuma peristiwa itu berbeza keadaan dan sebab.Mungkin kebetulan nya , yang sama dari kalangan PR.

2. Apakah ini untuk khalayak mempelajari nya dan mengambil iktibar?. Natijah nya, kuasa itu adalah tak kemana dan sementara sifat nya. Allah yang maha berkuasa dan penentu segalanya. Hukum karma telah berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku.

3. Bab kata pepatah, air yang tenag jangan disangka tak ada buaya. Curiga asas waspada. penjatuh adalah orang yang rapat dengan kita. Semakin moden dan maju semakin susah nak percaya rakan dan taulan. Musuh boleh di ketahui.Itu lah dia nya.


TK

sawit futures trader said...

Salam Dato',

You take your time elaborating on Suzie Wong, a brief mentioning of Liz Hurley and on both occasion, pointing out that they have not so much in common with Elizabeth Wong.

All those on Elizabeth Wong, short as they are, old news that we all had read before.

I'm lost here. What is your point, Dato'?

Sorry Dato', this time around, your article gives a feel of something from a tabloid.

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

moraliti-karpal ssingh dah cakap, anwar ibrahim mempunyai masalah moraliti...

Limanov said...

Tahniah dato, nampaknya dah pandai insert gambar dlm posting dato.

Anonymous said...

Salam,

Kecewa pada undang2 dan Intergriti SPRM dalam mengatasi isu rasuah,walau beratus kes rasuah telah dilaporkan terhadap BN namun satu pun tidak di siasat ...hilang dan hancurnya intergriti....

Rosman(Rakyat tak berparti)

syauqi_x said...

pak kadir,

"So much for the “no more hillside development” promises and the crocodile tears when slopes came tumbling down and killing a few people in Ulu Klang recently. The area affected is in the Pakatan Rakyat country"

that's a cheap shot...

the houses were there long before pakatan took over the state...

i guess your conscience would want to agree with me, but since they are pakatan, wth...

i sincerely hope the person who certified those houses to be built on slopes in the first place is now living happily dunia dan akhirat...

ab said...

Salam dato,

Yang do pi tangkap gambaq orang bogel tu buat apa,,,,? kalau tangkap gambaq pakai cantik-cantik
untuk tunjuk kat mak mertua/ bakal mertua kan bagus?..

Perbuatan mengaibkan orang tu pun berdosa dan salah juga nama nya, tak kiralah dizaman mana pun, zaman kuno ka,zaman IT ka, semuanya tetap salah...moral ka,undang-undang ka,ugama ka.sama saja tetap tak betui.

Kalau ramai orang dok buat aktibiti tangkap gambaq kat Bukit Tunku dan `Bukit'Damansara tu entah lagi teruk tak?

Kacau betui ni....

Tapi sapa pun tak komen gambaq dolah yang nampak laihq sangat dan layu sungguh tu dah ni...

Adakah hukum tak bolih `resign' cepat sikit ? semakin hari negara ni nampak macam tak memerlukan PM dan DP punnn...semua berjalan macam `on outo mode'.

Barangkali kena `cuba' macam kat belgium? atauwa denmark?, tak ada PM pun dah lama dah..tapi OK, still
running kata orang putih..


Abu Bakar Ab Rahman

manletih said...

Blogger ryzul akustike said...

Dari Abi Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Awasilah diri kamu daripada berjahat sangka kerana jahat sangka itu sebohong-bohong cakap dan janganlah juga kamu mengintip rahsia-rahsia orang, jangan mencari berita buruk, jangan berhasad dengki, jangan bermasam muka dan jangan bermarah-marahan, sebaliknya jadikanlah semua itu saudara-mara.” (Hadith Rasulullah s.a.w)"

Print n ask your reps from PR to practice it coz UMNO has said it so many times and yet they (PR reps n their worshipers) don't want to listen. I don't have to give examples. Do I?

*manletih*

OKJ said...

Salam DAKJ

Izinkan saya. Today, I’m going to talk about PRIORITY
I’ll give a scenario to make it clear. A patient who had multiple medical problems comes to the hospital with a complaint of chest pain. In order to save patient’s life, the doctor has to list down all the problems and starts to manage him accordingly. The patient might die if the doctor missed the problems or the management priority is incorrect.
Back to the YB Eli’s case, everyone agree that both parties are wrong, the one who disperse the picture is wrong and YB herself is also not right maaa. At least our diagnosis is correct.
YB Eli is not an ordinary people. She is a very important person (VIP) in Selangor (Selangor EXCO member). The expectation on her should be higher and she shouldn’t have any scandal especially like this.
It is excellent to know everything. It is good and acceptable if you know what you don’t know but it is very bad if you don’t know what you don’t know but act like you know everything.

Anonymous said...

Sounds like a 'diplomatic' comment on a bridge over troubled water.

However diplomatic it may sound, it still would be interesting to see what other sleeping partners, especially PAS, would say about a Muslim and non-Muslim being in close proximity. Of course it will be brushed off as 'a personal matter', because birds of the same feathers usually flock together. Karpal Singh may be right about Hudud Laws indeed, because if Hudud were imposed, how will this case be addressed?

Can you imagine if it was Rafidah Aziz in the picture? Will she be spared the flaks?

So that brings us to the hilly issues that are as old as the hills.

It appears an uphill task for Anwar and gang as after climbing one hill, there are more hills ahead. He's trying to climb them all at once, instead of climbing them one by one.

The feng shui and karma experts will probably offer one advise..... Come down from the hill, because when on top, you are looking down on others.

So, Anwar should take heed. He moved from Bukit Damansara to Bukit Segambut. From one hill to another and there are many more hills to come his way.

A GOOD MAN DOES NOTHING.

ehbeewa,bst.trg. said...

Dato,

Maaf kata, saya rasa lebih baik penulisan dato selepas pada ini akan memberi tumpuan kepada topik-topik politik yang agak membina para pengundi, daripada bicara hal eli,zamry,osman atau siva, dll

Kita berkemungkinan akan mendapat pandangan-pandangan yang lebih berfaedah jika topik-topik seperti

i)Rakyat susah jumpa YB sbb selalu ke luar kawasan, negeri atau negara (kadangkala atas urusan peribadi)tapi guna kemudahan gomen.

ii)Kalu jadi menteri atau exco akan bawa balik projek ke kawasan masing-masing sahaja

iii)Lebih percaya orang-orang baru/luar daripada penyokong d kawasan sendiri

iv)Setengah tu ISTERI yg bukan YB tu lebih berkuasa

v)Jika YB baru naik rancangan atau perangangan YB dulu akan hilang begitu saja

vi)Masih lagi amal prinsip kalu ada ahli yang cakap banyak sikit akan d potong nama

vii) Masih ramai lagi YB yang beri sokongan kpd invidu/syarikat yang sama (mungkin ada kepentingan)

viii) Dalam banyak hal ahli-ahli politik yang lebih berkuasa daripada pegawai-pegawai kerajaan!!

etc,dll cadangan ini dilemparkan dengan harapan 'so that we can lead our bloggers' kepada perbincangan yang agak menyeluruh tentang kehendak-kehendak pengundi.

Walaubagaimanapun ruangan ini hak dato! Wassalam

Nik said...

Dato'

Good that you have not decided to give any form of judgement on the morality of the event and the perpetrator/s.
Despite disclaimers from Najib, the timing of the event and the exploitation of the fotos by her enemies (wonder who they are??) as well as Toyo's bayings is of no help to BN.
But we must not underestimate the effect on the silent majority both Non Malays and Malays alike. Silent majorities tend to favour underdogs and the mistreated alike....

Anonymous said...

Salam,

Dato' yg meluluskan perumahan di lereng2 bukit bukan nya PKR, PKR tak sampai setahun memerintah dgn adil.

Yg selama hari ni bagi kelulusan adalah kerajaan UMNO dulu..khir toyo, dan yg sewaktu-rakus dengan nya, yg meluluskan projek lereng bukit like sejak azali lagi..ciss!!

You conveniently & intentionally and on purpose trying to leave that important fact out and pointing fingers indirectly or directly to PKR...PKR TAK SAMPAI SETAHUN JAGUNG LAGI...memerintah..camna salahkan PKR pulak pasal pembangunan lereng bukit....

With all due respect, some ppl tend to be senile when they are actually not...(i said some ppl..general statement.)


Cedi

- not a member of any political parties but my intelligent is being insulted by so called journalist.

..panas..panas..nk gi wudhuk kejap

abdullahngah said...

Dari segi prinsip memang tindakan Eli meletakkan jawatan Exco dan ADUN itu suatu yang sangat baik, malah menghendakan begitu.

Tapi malangnya ada orang islam yang masih tidak berprinsip. Bukan tidak berprinsip malah tidak ada intergriti langsung.

Eli walaupun bukan seorang islam, tetapi tindakannya selaras dengan kehendak islam.

Jika ada sesiapa yang tidak mahu Eli letak jawatan yang disandang maka mereka itu bukan seorang yang ada intergeriti, meskipun mereka bergelar "ulama" atau "tok guru".

Jahat orang yang menceroboh bilik tidur adalah isu lain yang jelas buruk dan dosa besar dalam Islam.

Tetapi menyokong orang yang moralnya buruk adalah dosa besar.

Kita kena lihat bagaimana Saidina Umar melaksanakan hudud keatas anak lelakinya yang berzina sampai mati.

Kita juga kena lihat Rasulullah SAW yang berkata kepada Fatimah anaknya dengan kata hatta fatimah anak ku yang mencuri pasti akan dipotong tangannya.

Jadi bila ada orang mahu membela dan menghalang Eli letak jawatan, maka mereka jelas tidak ikut Islam yang diajar oleh Rasulullah SAW.

Saya tidak faham mengapa mesti kekalkan Eli sebagai ADUN Bukit Lanjan, sedangkan moralnya rendah.

Orang yang moral rendah memang tidak layak menjadi pemimpin, kerana pemimpin fungsinya ialah untuk membimbing rakyat kearah lebih bermoral.

Dari segi pribadi memang tidak ada benda yang salah. Berzinapun tidak salah berjudipun tidak salah makan ribapun tak salah. Makan rasuah pun tak salah. berbogel pun tidak salah, lihat filem lucah pun tidak salah, tetapi agama sahaja yang buat perkara tadi salah.

Hawa Nafsu tidak pernah mengatakan yang salah itu salah. Cuma agama sahaja yang mengatakan benda itu salah. benda itu haram. Tapi halal haram tidak ada bagi Eli.

Saya tidak kata Eli salah, kerana dia bukan seorang beragama islam, tetapi dari segi konsepsi kepimpinan ia jelas tidak bagus, kerana moralnya nilai buruk oleh rakyat Islam yang mengundinya.

Mungkin pengundi agama lain tidak menganggap prilaku bogel tidak salah. Lebih lebih lagi berada didalam bilik.Cuma Islam sahaja yang tidak membenarkan umatnya berada didalam keadaan bogel. jika mereka beriman dan bertakwa.

Orang bukan islam tidak terikat dengan agama Islam maka boleh buat apa yang mereka suka.

Itu tidak dianggap salah, tetapi ada benda lain yang tersirat yang barangkali akan muncul tersebar selepas ini.

Yang tersirat mungkin akan jadi tersurat dan yang tersurat sudah pun jadi isu di diketahui umum dihubungkait dengan moral yang membuat Eli menulis surat untuk letak jawatan EXCO dan ADUN.

Saya tabik dengan tindakan itu. Dan wajar diambil pengajaran oleh ADUN yang beragama islam, terutama sekali ADUN Cangkit Jering dan ADUN Behrang yang walaupun mereka berdua belum dijatuhkan hukuman oleh mahkamah, tetapi masing masing mempunyai moral yang tercalar.Lebih lebih lagi mereka berdua beragama Islam.Mahu tidak mahu wajib menjaga agama yang mereka anuti.

Kalau orang bukan islam boleh mematuhi etika kepimpinan, masakan orang Islam terus menerus engkar dan engkar itu jalan ke neraka jahnam.

pak mat tempe said...

Salam Hurmat Dato',

Apa pun alasannya beliau adalah seorang pemimpin kepada masyarakat dan terutama masyarakat timur yang masih tidak boleh menerima keadaan ini. Mungkin perkara biasa dibarat tetapi tidak disini..
Kalau dikirakan ramai lagi yang lebih teruk perangai mereka tetapi dia bukan pemimpin tak siapa peduli. Itu sebab menjadi pemimpin ukuran standard moral yang dikehendaki adalah tinggi dari orang yang dipimpin. Sepatutnya beliau tidak berkawan dengan orang yang tak tentu asal usulnya. Jaga standard dalam pergaulan.
Macamana beliau hendak menghadapi pengundinya atau orang ramai. sebagai wanita sudah tentu tersangat malu untuk berhadapan dan menjalankan tugas sebagai Exco atau ADUN. Mengundur diri adalah penyelesaian terbaik. Wassallam

A KADIR JASIN said...

Pembahas dan pembaca dihormati,

1. Saya faham ramai daripada Sdra ad Sdri adalah penyokong tegar PR;

2. Saya faham ramai daripada Sdra dan Sdri pembenci tegar BN;

3. Itu pilihan dan itu hak Sdra dan Sdri;

4. Malangnya dalam Sdra dan Sdri mengutuk musuh politik Sdra dan Sdri, dan menuduh mereka dengan pelbagai keburukan, saya amat sedih kerana ada di kalangan Sdra dan Sdri yang tidak dapat mengawal emosi;

5. Kalau kita tidak mahu anak cucu kita bahasakan diri mereka "aku" dan kita "engkau" atau "hang", kita janganlah guna bahasa yang keras dan kasar seperti itu dalam blog ini;

6. Apa salahnya kita guna bahasa yang baik, yang sopan dan berhemah. Kita boleh sinis dan sarkastik. Tapi tak perlulah maki hamun dan guna bahasa jalanan.

7. Saya terpaksa tidak siarkan komen seumpana itu.

Terima kasih.

Madam Curi said...

Dear Datuk AKJ,

Yes no foul language please. Our kids are reading what we write.

While our politicians get on with their game the silent majority will ensure the smooth running of the country.

Anonymous said...

Datuk,

A friend of mine once said, "In politic, there's no morality right or wrong. You are only consider to be morally wrong when you get caught in the act".


-sinbad-

A KADIR JASIN said...

1. Sdr Cedi, kalau dasar dan program BN tak bagus, kenapa PR nak tiru? I thought we want something better from PR;

2. Sdr Limanov, pasal masuk gambar tu member bantu. Tapi gambar biasa sajalah;

3. Sdr Sawit Futures Trader, this not a tabloid style. Please read it again and this time in between the lines (not legs);

4. Sdr AZ, say dah banyak tulis fasal ekonomi. Sila baca posting mengenai Pakej Ransangan Ekonomi.

Terima kasih.

Anonymous said...

Dato' Kadir,

Siapa hipokrit atau sudah berubah jadi hipokrit dalam hal YB Wong ini? Ingat lagi skandal kahwin anak raja diam-diam dan tak declare duit di Australia oleh Mat Taib?

Mat Taib member Team Wawasan Anwar. Tapi bila Mat Taib kena dedah, raja murka dan kena tanggap pula di Australia Anwar tak pertahan dia. Pasal apa?

Pasal Dr Mahathir kata Mat Taib kena berhenti dulu sampai semua kes dia selesai. Anwar tak sokong kawan dia Mat Taib bukan kerana moral atau skandal. Tapi Anwar tak bela Mat Taib pasal Dr Mahathir kata Mat Taib kena berhenti dulu. Antara Mahathir dengan Mat Taib, Anwar pilih Mahathir.

Lagi satu, kalau mereka benarkan Elizabeth Wong letak jawatan atas dasar moral, conscience dan tanggungjawab kerana kes gambar bogel ini, apa nak jadi dengan Adun dan MP PKR yang sedang dituduh di mahkamah atau yang ada isu moral yang jelas?

Kita tabik kepada Wong kalau dia sungguh berhenti. Arumugam di Bkt Selambau tu pun dah berhenti kerana isu peribadi juga. Mereka ini ada maruah dan ada perasaan malu. Saya tabik.

Pasal kereta dan lembu korban Khalid Ibrahim. Kalau orang yang kenal dengan Khalid macam saya masa di PNB bila dia orang kesayangan Tun Ismail, akan tahu siapa dia ini sebenarnya. Apa pun alasan pasal kereta dan lembu Khalid ini, kalau tidak ikut peraturan kewangan dan langgar tatacara pentadbiran negara tetap salah. It's called technical offense. Macam kes salah guna kuasa (rasuah) Anwar juga.

Inilah Dato' bahana orang yang bermain dengan isu moral, korupsi dan transparensi untuk tujuan politik sehingga lupa yang orang ramai tahu mereka sebetulnya hipokrit dan munafiqin.

Orang lama PNB

Anonymous said...

Salam Dato',

Inilah kerja orang yang dah takde kerja.
Masa dia jadi MB dulu, ada kakitangan dia yang dianugerahkan penyapu. Sekarang ni,nak rebut jawatan Ketua Pemuda parti dia, dia mensensasikan gambar peribadi orang lain.
Merugikan minda dan masa kita je berbahas tentang isu ini. Biarkanlah dia merapu keseorangan.


Anak Bayan.

Indigo said...

Scribe,

Dgn izin.

(sartorially untitled)
(savory satyrs and satires sizzling)

I do not know what you are on about,
to be honest

mahathir said it is just gutter
politics and did nik aziz said
something - malu malaikat
does it matter

as neither could i understand
the world of anyone even as you
as life is a comedy of errors
or a tragedy of righteousness

a master scholar and a busy fellow

Are You Okay, Prince
(while i like what the sultan did)

HANAN 2
By Dr. Mahathir Mohamad

on February 19, 2009 7:01 PM | Permalink | Comments (177) | TrackBacks (0)

Dear Hanan,

1. I think I cannot convince you on anything simply because your perception of things is not based on logic or reason but merely on your strong belief that you are always right, even if the whole world says you are wrong.

2. Jews have lived with Muslims in Muslim countries for centuries without any serious problem.

3. On the other hand in Europe, Jews were persecuted. Every now and again there would be pogroms when the Europeans would massacre Jews. The Holocaust did not happen in Muslim countries. Muslims may discriminate against Jews but did not massacre them.


4. But now you are fighting the largely Muslim Palestinians. It cannot be because of religious differences or the killing of Jews living among them. It must be because you have taken their land and expelled them from their homeland. It is therefore not a religious war. But of course as you seek sympathisers from among the non-Muslims, the Palestinians seek sympathisers among the Muslims. That still does not make the war a religious war.

5. Whether you speak Hebrew or not is not relevant. Lots of people who are not English speak English. They don't belong to England. For centuries you could speak Hebrew but remained Germans, British, French, Russians etc.

6. Lots of Jews cannot speak Hebrew but they are still Jews. Merely being able to speak Hebrew does not entitle you to claim Palestine.

7. The Jews had lived in Europe for centuries. They identify themselves with their domicile. They fought the wars of these countries often against other Jews living in enemy countries.

8. These countries are their homeland. So why should they take Palestinian land to make their own country? They could take any of the European countries as their own country. The United States of America should offer one of its states as Israel.

9. As to history, the Malays had occupied a lot of land in Southeast Asia since time immemorial. Today much of our land has become part of neighbouring countries, having been conquered or because of treaties entered into by the British. We should really go to war to regain our land especially as there are Malays living there.

10. But we want to live in peace with our neighbours. So we accept the borders drawn by the colonialists.

11. You may say it is a joke to believe the Philistines are the forebears of the Palestinians. But what may be a joke to you is a serious belief of much of the non-Jewish world.

12. We did not have a Jewish representative at our conference. But I am sure when you have a conference in Israel you did not have Muslim representatives either.

13. I can sympathise over the killings of the Jews. But show me pictures of total destruction of Israeli towns and villages. Show me the effect of the primitive Hamas rockets on the Israeli people. Compare them with the effects of your bombs, rockets, shells, chemical weapons you used on the Gazans. When did Hamas blockade you and starve Israeli people and deprive them of medical attention. Did Hamas build a wall to separate Israelis from other Israelis including from family members? Did Hamas build settlements in Israel?

14. This idea of out-terrorising the terrorists, of massive retaliation on a scale that horrifies the whole world will not work.

15. Our people who went to Gaza were amazed at the attitude of the people there. Even after the deaths of so many of them, the deaths of their children and babies; even after their towns have been flattened, their schools and hospitals destroyed, they show no fear. Every one of them expects to die at any time because of your attacks but they would never surrender. When asked they simply said it is their land and they would defend it to the last. Even an Arab Christian priest was determined to stay on in Gaza. Those of their children who survive will prepare themselves to defend their land like their parents. Your attacks fail to terrify them or to force them to submit. You only succeed in instilling greater hatred of Israel and the Israelis.

16. When it was pointed out to them that they are no match for the Israeli forces and their weapons of mass destruction, when it was pointed out that their rockets were primitive and cannot compare with the destructiveness of Israeli rockets, they were not disheartened. The Israeli attacks simply strengthened their resolve to go on fighting. The Israeli idea to out-terrorise them has not worked and I believe it would not work.

17. Your arguments simply confirm my belief that the Jews have the same degree of hatred for the Palestinians, despite the fact that you suffer less than them.

18. The war has degenerated into a feud between Palestinians and Israelis. The Palestinians know they cannot win the war but that simply heightened their hatred for Israelis. They will nevertheless try to kill Jews, even if that will intensify Jewish hatred for the Palestinians. And you will retaliate with many times greater ferocity because you cannot force them to their knees. Their resistance simply increase your anger and hatred of them.

19. We have come to an impasse. If Israel is bent on occupying Palestinian land, on building Jewish settlements, on building Berlin walls and on sanctions and blockade, the Palestinians will continue their futile attacks. Arabs will die, maybe 10 for every one Jew. But with the hatred for Jews which they harbour, that is a worthwhile sacrifice. And Jews will kill more Arabs to express their hatred. And so it will go on as it had gone for 60 years, as it will go on for another 60 years or more.

20. Dear Hanan, tell your Government to compromise.



sementara di bumi melayu
sultan perak raja melayu
dirgahayu tuanku

adakah in cukup bahan bukti
saperti yang akan dineracakan
segala amalan dan berbicara segala saksi

terima kasih beras tujuh butir
bismillah dan selawat baginda rasul

kemudian kunyah dan telan

(tertibnya - niat di mana?)



kepada allah berserah


terima kasih mahaguru penglipurlara

Indigo said...

is seventy million a good enough figure for the 'repairs done' courtersy of the federal government good enough to pacify
the drying tears, scribe?

if you are talking about morals
i am no devil to stop you from doing it.

how much is 208 plus 7 plus ???
no mega projeks?

(tak cukup lubang kot):
i am more worried about my economicsthan about having to think about najib or abdullah.
where is tun dr mahathir?

terima kasih for your satire sweet
as sweet as the sweetest shiraz

sawit futures trader said...

Salam Dato',

You said;
"3. Sdr Sawit Futures Trader, this not a tabloid style. Please read it again and this time in between the lines (not legs);"

Those two words in the bracket indicate that you are having too much fun over a serious matter!

Did you had this much fun over the issues of Nasya Aziz, Chua Soi Lek and Datin Paduka Norhayati Onn?

Who am I to say that your article is of tabloid material? Well, as a reader, sure feels like it.

A GOOD MAN DOES NOTHING said,
"Karpal Singh may be right about Hudud Laws indeed, because if Hudud were imposed, how will this case be addressed?"

For a million time, please be sure of your facts before commenting on issues like religion.

I am wondering wether you are a muslim or not.

Hudud law is specifically on seven offences only and close proximity is not one of them.

PLEASE BE CLEAR ON THIS.

TiCO said...

Dear Dato Kadir

Bagi orang lama seperti saya, Suzie Wong dan dunianya membawa makna yang mendalam terutamanya dari segi moral. Lalu mana-mana kawan atau kenalan perempuan yang bernama Wong akan diusik dengan panggilan Suzie Wong. Namun demikian tidak pula bermaksud untuk mengaitkan kawan atau kenalan itu dengan keperibadian Suzie Wong yang sebenarnya.

Sewaktu membuat carian Elizebeth Wong dalam net, saya banyak temui Suzie Wong. Jadi pada saya adalah tidak keterlaluan dan memadai bagi Dato untuk menyebut Suzie Wong dalam membicarakan YB Elizebeth Wong ( kerana literatur ini ditulis dalam bahasa Inggeris ) walaupun antara kedua mereka ini hanya kebetulan mempunyai nama yang sama tanpa apa-apa pautan lain.

Sesetengah pembahas pula memanggil YB Elizebeth Wong dengan panggilan Eli. Panggilan manja dan manis. Panggilan ini pula mengingatkan saya siri Dallas. Ms Eli dalam siri Dallas ialah seorang ibu yang bersopan santun. Walaupun kehidupannya yang kaya raya namun terus mengamalkan sikap sopan santun dan menyangi anak-anak, Jr dan Booby. Tugas dan tanggungjawab Ms Eli ini ialah untuk membentuk keperibadian anak dan menantu. Ms Eli tidak pernah terlibat atau campur tangan apa lagi membuat keputusan mengenai urusan perniagaan suaminya. Cerita ini juga hanya ingatan dari nama saja dan tidak ada pautan dengan YB Elizebeth (Eli) Wong.

Kasihan jugak dengan YB ini. Ada orang edar gambar masa dia tidur. Saya lebih suka mengandaikan bahawa gambar itu diambil dengan kamera automatik yang dipasang sendiri oleh YB.

Seorang ahli politik di US ( tak ingat ahli congres atau senator) dikatakan bermoral rendah kerana bermain SMS dengan seorang remaja. Alahai, apa salahnya kan? Main SMS saja, bukan buat apa pun.
Begitulah dunia kepimpinan. Semuanya mendesak kepada keunggulan.

Kalau tidak silap, Bukit Lanjan ialah sebuah kawasan berhampiran Damansara. Damansara pula memang sebuah penempatan golongan elit.
Ramai pengundi di Bukit Lanjan mendengar siaran Asyik FM dengan Slogan LAIN DARI YANG LAIN. Saya pun suka dengar Asyik FM. Lagu-lagu Lagu-lagu berima 60-an.

ps. Teringat Seorang lagi Suzie. Suzie Quatro dengan gitarnya.

OKJ said...

Salam DAKJ

Dato’ , Saya hendak mengadu sikit hari ini. Diluah mati mak, ditelan mati pak.

Nak sokong PR, belum apa-apa dah sibuk tentang kandang babi. Bukan satu tapi dua negeri. Harap harap tak diikuti oleh negeri lain nanti.
Nak sokong kerajaan, macam macam perkara terjadi.
Bila tengok TV hari ni sakit hati. LCCT Labu orang tak suka, nak diluluskan juga, ?Mungkin sebagai hadiah persaraan nanti.
Harga minyak melambung tinggi, bila turun sikit sekali, barang naik berkali kali, diharap mintak Pak menteri berhenti. Seluruh rakyat Malaysia tahu beliau bekerja kuat , tetapi PRIORITYnya salah sekali.
Menteri Cikgu juga begitu. PPMSI orang marah,dia buat buat tak tahu. Meja bulat sampai lima tapi keputusan masih tak diterima-terima
Orang tak suka talipinggang belakang, sebok nak diluluskan juga. Katanya Malaysia Negara maju bukan Negara ketiga
Ialah Dato’, Dato minum kopi di kopitiam , saya minum kopi di bancuh sendiri. Kawan saya orang biasa, Kawan Dato’ pak menteri.
TAPI nasib baiklah ada blog Dato’ bolehlah saya tumpang sekaki, kalau tak, nak mengadu kat sapalah lagi.

A KADIR JASIN said...

Sdr OKJ,

Tak betul tu. Saya tidak berkawan dengan Pak Menter. Semua urusan rasmi atau terserempak di kedai kopi.

Banyak kawan saya orang biasa. Pendatang dari Jawa, kawan-kawan seangkatan yang semuanya sudab pencen sebab semua kerja dengan kerajaan.

Saya ramai anak angkat di sekolah dan IPT. Tolong duit poket dari duit poket. Tapi tak tahu macam mana masa depan sebab perniagaan dan pelaburan merosot teruk.

Betullah kopitiam mahal sikit. Kopitiam ini milik pasangan Melayu. Mereka ada ampat atau lima cawangan. Selesa sikit dan mudah guna komputer untuk menulis dan buat blog.

Kegemaran saya kedai kopi India dan Cina. Di Kelana Jaya roti canai dan nasi lemak daun pisangnya sedap. Harga pun berpatutan. Tempat pekerja kilang pergi. Tapi kena pakai 3g untuk surfing.

Kesilapan Kerajaan ialah tersega-gesa naikkan harga minyak bila harga minyak mentah melambung.

Sekarang harga turun. Tapi pengeluar dan peniaga tidak mudah turunkan harga runcit walaupun kos pengeluaran turun, apatah lagi bila kompeni kerajaan macam TNB pun naikkan harga juga.

Saya setuju, Shahrir Samad tak menyerlah. Jadi jurucakap BN dalam Parlimen lagi bagus.

Terima kasih.

apa sudah jadi? said...

Look at the sequence of statements made in btw 24 hours.

Most striking puzzle is, if you have "done no wrong" and "broke no law", why do you offer to resign and the next day departed to unknown destination?

Is this how PR works? (Not long ago when police report was made against Anwar Ibrahim on Saiful case, he ran away and hides in Turkey Embassy, kononnya security reason)


A) Press Release: 16 Feb 2009

"I am a victim in this incident"

"I will in the meantime continue to carry out my task of serving the people of Selangor faithfully"


B) PRESS RELEASE
17 Feb 2009

"I have done nothing wrong"

"I have broken no law"

"...in the interest of my party, I have decided to offer my resignation as a Selangor State Exco Member as well as the State Assemblywoman for Bukit Lanjan"


link here:-

http://elizabethwong.wordpress.com/

Hamba Allah said...


sawit futures trader said...

I am wondering wether you are a muslim or not.



Tak payah layan mamat ni datuk, dia ni rasa dia je yang betul. Saya rasa dia ni taraf 'Wali' kot datuk, sebab tu dia boleh 'feel' datuk ni muslim atau tidak.

samurai melayu said...

SALAM DAK
IZINKAN,

LOOKS LIKE THIS 'SATIRE' OF YOURS ATTRACTED A FULL RANGE OF 'MISSILES' FROM READERS/BLOGGERS BUT WE KNOW YOU HAVE THE AMMO TO RESPONSE.
WE TOO FELT THAT THE SCIBE ON 'ELI WONG' IS OF LITTLE IMPORTANCE AND IMPACT ON THE MALAYSIAN POLITICAL LANDSCAPE BUT ITS ENLIGHTING FOOD FOR THOTS FOR THE WEEKEND.

ARE'NT YOU ATTENDING OUR SAHABAT, DATUK PROF. ZAINAL'S INVITE IN SHAH ALAM?

HAVE A PLEASANT WEEKEND TO ALL THE SCRIBE READERS.

ALFATIHAH, AMIN.

kluangman said...

Biji sawait dah jatuh harga mampu membuatkan tradersnya kepanasan dan hilang rasional, berhati hati !!! hangin satu badan.

kontraktorwibawa.blogspot.com said...

Tuan,

Setiap kali berita kejutan politik diletuskan dek pemain-pemainnya, saya terbayangkan kecukupan barang keperluan dapur di rumah.

Saya teringatkan jiran yang entah makan entahkan tidak, terkenangkan masa depan anak-anak saya yang tak dapat lagi di rancang seperti sebelumnya.

Malah, setiap malam tidur saya tak lena kerana banyak penjenayah berkeliaran akibat pihak polis disibukkan dengan isu-isu sensasi demi memuaskan serakah pemain politik.

Tidak berapa lama lagi saya akan dihidangkan pula dengan hiruk pikuk tiga buah bukit di dalam tiga buah negeri. Maka makin bertambahlah kebimbangan saya.

Tiga bukit itu pasti menentukan suka atau muak nya rakyat dengan politik. Lihat saje peratusan keluar mengundi / undi rosak nanti.

Tiga bukit itu juga yang akan menentukan di mana pilihan sebenar rakyat terbanyak antara retorik Ketuanan Melayu atau retorik Ketuanan Rakyat.

AtasPagar said...

Datuk, tolong ulas pula prestasi SPRM setakat ini. Nampak sangat menyebelahi kerajan sahaja dan tidak telus. Kita semua berharap agar SPRM lebih transparent & tidak menyebelahi mana-mana pihak.

fuzzniq said...

i dun inderstand this topic.??

Anonymous said...

hi kadir,

theway u present the facts, i hope u will be punished by your god.

rgds,
Yeang

Hampas said...

Salam Dato,

Apa persamaan dan perbezaan gambar (A)ELI tidur dalam rumah dan gambar (B)Paklah tidur dalam dewan?

1) A dalam private home dan B kat public.

2) Kedua-dua gambar diambil tanpa kebenaran tuan punya diri A dan B.

3) Kedua-dua A dan B) tak sedar diri masa itu (tidur)

4) A tak berbaju dan B lengkap berbaju seluar

5) A nie bujang dan B ni duda ( dah kawin lain dah)

6) Ikut undang-undang Malaysia A tak buat salah apa-apa, B pon tak salah

7) Ikut undang-undang syariah A pon tak boleh nak sabitkan kerana bukan islam sementara B tak buat salah apa-apa (Ni gambar tidur - bukan gambar pegang-pegang Dato Michell Yeoh)

7) Dari segi pendidikan moral A memang tak bermoral bila buat mende tu diluar perkahwinan, manakala B juga tidak bermoral kerana tak menghormati majlis.

8) Gambar-gambar A disebar oleh MSM manakala gambar-gambar B oleh bloggers.

Anonymous said...

Salam AKJ, ini adalah komen pertama saya d blog Dato' dan saya bukan penyokong mana mana parti . Pada pendapat saya memang wajar YB Eli meletak jawatan. Melihat kpd politik sekarang yg selalunya penyokong PR akan terlalu emosional krn prejudis kpd BN. Gambar YB Eli di ambil didlm rumah (masih blm d sahkan) jd yg ambil gambar dan sebarkan mungkin org yg rapat (masih menanti siasatan polis) jd bg saya kenapa pula nak salahkan BN ke ataupun kata DSAI konspirasi. Dulu saya menyokong mereka ni tapi melihat kpd perkembangan semasa PR ni rasa mereka ni tak ada dosa krn akan mengatakan konspirasi. Tuan Guru yg saya hormatipun cakap dah mula merapu krn mementingkan politik. Sepatutnya dptkan maklumat yg betul sebelum komen. Pada pandangan saya semua ini berlaku krn pemilihan calun PKR d buat tanpa penapisan yg teliti sehingga photographer pun blh jd MP. Inilah hasilnya kalau calun tidak d tapis terlebih dahulu dan akan menjadi 'Harapan Baru' rakyat Malaysia (moral).

shahbukit said...

Commercial break..

MACC

“Malaysian Agency for Car and Cows"

Anonymous said...

Salam Dato

Lurking here as always and deficient as I am, I am too dumbfounded to offer any legal, moral, religious or political judgment as to "where are the good guys"

Tolong teropong sikit kot nampak ada tunas yang halus

~ Dak Din

clean said...

The Star Online
Sunday February 22, 2009
Zambry: 'Please accept me as MB'

Kesian "MB for all" kita nie.

Does he know that many ppl in UMNO is also against 'lompat parti'?

Can he prove to the ppl that the "frogs" can be accepted by the ppl?

Can we see the 4 frogs return to their constituents and welcomed by an overwhelming 11,000 ppl?
(the BOTA guy was welcomed by 10,000 ppl when he joined PK, of course without FRU and police escorts and 'bas hantu')

Where are the 4 frogs? The ppl need you! Come and serve us!

U need police escort to go for friday prayers? Where is this MACC? Any abuse of power?

Zambry need to prove it, no need to beg the ppl.

here again the winning formula:

Tajol Rosli;
Rubbish was collected every 2 days in a market in Ipoh

Ir Nizar;
Rubbish was collected every day, 2 times

Zambry;
have a phd, create the winning formula and decide. Take action to win the ppls heart & mind back!

rocky said...

dakj,

out of topic but you did write about sharir samad. the man is disappointing. he seems want to jack up prices all the time in believe of free market. well that is good but in our case it has to be done slowly for oil. The prudent way is when prices go down. But hell they rush to increase it by 72%. serious damage. Ok that was that.

Now prices have come down, the believer in free market doesn't want to reduce it.What kind of free market does he believe in? he gave the most stupid excuse..something like it is bad to reduce prices at one go. Now we are the one of the few if not the only oil producing company taxing its people on fuel.

There seems to be reluctant to reduce price of fuel. Maybe is all the UMNOPutras who own petrol stations who are now very quiet. Just tell us your budget is bust thus you need money and taxing fuel is easiest. be honest and humble and spare us stupidity and we have a few ministers who are not that smart.

and lately he wanted to raise the price of sugar. again cos market prices are up. then today we read Ron97 is going up. So here we go again, prices always go up by Sharir but not down when the world market prices are down. Who the hell does he think he works for....and pays his salary.

i hope datuk can write about it. I'm very angry with Sharir. a big disappointment.Screwed all of us big time and the economy cos he just couldn't wait and want to show he is believer in free market..well only when prices are up

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Kepada Hamba Allah yang beri komen berikut;

"sawit futures trader said..."

"I am wondering wether you are a muslim or not."

"Tak payah layan mamat ni datuk, dia ni rasa dia je yang betul. Saya rasa dia ni taraf 'Wali' kot datuk, sebab tu dia boleh 'feel' datuk ni muslim atau tidak."

Buat pengetahuan Hamba Allah, "A GOOD MAN DOES NOTHING" adalah nama samaran salah seorang pengomen dan bukan merujuk kepada DAKJ.

Terima kasih sebab beri pahala free.

p/s saya tidak pasti Kluangman merujuk kepada perkara yang sama atau tidak, tapi saya ucapkan terima kasih juga untuk anda.

Mak Lodeh said...

Dato Kadir.

Is Elizabeth Wong equal to Rose Chan.I am sure you know Rose Chan well especially if you come from North.I think Rose Chan story is better than Suzie Wong.

Why dont you run a story on Tongkag Yard in Alor Star,what it famous for.In Penang you have kampong Musang,In Kuala Lumpur you have Jalan Hj Taib,Jalan Alor,or Jalan Imbi.

clean said...

Malaysiakini
Perak tussle: Umno seeks QC's opinion
Feb 22, 09 6:47am

A senior constitutional lawyer left KL yesterday for London to engage the services of a QC on behalf of Umno to advise the party on a host of questions that is roiling debate in the country.

Akhirnya terpaksa 'melutut' kpd pihak British. Dah tak dak orang lagi dlm UMNO gamaknya.

UMNO ptt akur yang 51 pemerintahan BN hanya melahirkan jaguh kampung shj.

Ptt 'Pedra Branca' pon hilang!

Indigo said...

Scribe,

did you actually read this one?

sawit futures trader said...
Salam Dato',

Kepada Hamba Allah yang beri komen berikut;

"sawit futures trader said..."

"I am wondering wether you are a muslim or not."

"Tak payah layan mamat ni datuk, dia ni rasa dia je yang betul. Saya rasa dia ni taraf 'Wali' kot datuk, sebab tu dia boleh 'feel' datuk ni muslim atau tidak."

Buat pengetahuan Hamba Allah, "A GOOD MAN DOES NOTHING" adalah nama samaran salah seorang pengomen dan bukan merujuk kepada DAKJ.

Terima kasih sebab beri pahala free.

p/s saya tidak pasti Kluangman merujuk kepada perkara yang sama atau tidak, tapi saya ucapkan terima kasih juga untuk anda.
1:48 PM



siapa disebelah pintu depan
bersyarah melolong melalak
- mo-raa-li-ti!!!

siapa disebelah pintu belakang
tersenyum melangkah tip-toeing
- probable profitability!!!

(scribe on astro:
kecil kecil si-yoda
kecik kecik cili padi:
are you running a nut house
of a blog, scribe?)

-WADAH- said...

Hipokrasi hipokrit

Saya secara jujur pun terperangkap dengan permainan politik BN DAN PR. Nampaknya kedua-duanya saling menerbitkan isu sehinggakan sepertinya tidak ada perkara lain yang lebih bermanfaat kepada RAKYAT yang hendak diutarakan. BN sudah mengguling kerajaan Perak.

Tetapi Ir Nizar tak nak pula mengalah - sekarang ini speaker pula campur tangan gantung ADUN & Exco BN, lepas itu skandal di Kedah, tup-tup skandal di S'gor.

Bebalik kepada kesimpulan asal pasca 8 Mac 2008 (dah nak setahun dah ni!!!!), BN tak geti-geti nak uruskan kekalahan dan PR tak geti-geti nak uruskan kemenangan. Sudahnya, berpuluh ribu pekerja warganegara/bukan warganegara kena berhenti sebab kemelesetan ekonomi pun masih tak pula kita hendak bincangkan; dalam blog, atau menjadi topik "hujah" tv9 atau mana-mana media mainstreem. Sama sahaja BN dan PR. GILA KUASA.

Dan yang paling melucukan, tak sangka pula dengan ketenangan yang biasanya melingkungi oleh pihak PR, mereka begitu gelabah tak tentu pasal sampaikan rumah MB pun susah nak lepaskan. (terkini, pada hari ini barulah dikosongkan). Punyalah pentingnya rumah tu kepada bekas MB!?

Sebagai wakil rakyat, kita kena terima bahawa perkara-perkara sebegini (rakaman bogel, adegan seks dsb) boleh berlaku. Tapi kalau perkara tersebut berlaku kepada Miss Nobody, siapa yang peduli? Silap-silap rakaman tu jadi VCD lucah pula jual kat kedai pirate. Sebab gambar itu gambar YB lah yang menyebabkan ia sensasi dan bebaur politik (walhal boleh aja sebenarnya kalau ex-boyfren tak puas hati sebab break-up pastu siarkan kat internet foto bogel - logik apa) Saya dengar ramai yang mengaitkan Khir Toyo dengan perkara ini. Namun, bukti tak dikemukakan, macam mana nak tuduh beliau?

Dalam apa-apa kes pun perlu ada apa yang dikatakan sebagai motif. Apa sebenarnya motif kes gambar bogel ni? Macam kes Chua Soi Lek,apa motifnya? Macam kes Linggam, apa motif Burne? Pernah orang tanya dia? Tak pernah. Sedangkan kalau dalam satu kes bunuh pun, kalau saksi cukup, bukti cukup, tetapi motif tak boleh establish, macam mana nak sabit kesalahan?

Sudahnya, saya cadangkan sangat kita bincang isu yang betul-betul membantu rakyat; soal hilang pekerjaan; cuba kita buat satu perbincangan yang benar-benar membina. Ada dikalangan kita yang sebenarnya hidup selesa; sebab itu dia tak rasa susah; sebab tu, la ni pun masih cerita politik tak habis sudah. Tetapi, bagi golongan yang 'kais pagi makan petang, dapat gaji bayar hutang' tu apa cerita?

Moga kita dilindungi daripada kamera sniper yang menjijikkan.

Anonymous said...

Dear Datuk AKJ,

You are very witty....read in between the lines not in between the ....And the comment on lurahs and bukit...hmmm pun intended I guess.

Hilarious is the theme of this posting. Good post in turbulent political times. We need the humour very much. Will definitely get your book when I get back.

Dorothy commenting from cold and snowy Toronto.

hampas said...

Dalam isu sebegini ada dua fakta yang amat jelas

1) Rakyat memang akan memangkah wakil parti lain atau calon bebas (selain BN) jika ada pilihanraya.
Walaupon yang dicalonkan itu lipas atau tapir.

2) PR terutama PKR menengahkan calon yang diragui latarbelakang mereka.
Walaupon sesetengahnya bagus tetapi mereka itu mendatangkan liabiliti kepada pakatan rakyat.
Namun ini terhasil apabila dipengaruhi oleh fakta nombor 1.

xan said...

apa pasai kita nak habeh masa nak bincang pasai pelacur or wakil rakyat yg nak tidoq telanjang. Apa kata kita bincang pasai projek projek kerajaan yang boleh kita tumpang sekaki. Aku pasti 'Eli', 'Liz' atau apa apa lagi yang depa nak pangge.. dia pun ada nafsu .. dan bujang . Yang orang kawasan dia dok lantik dia jadi jadi wakil rakyat pasai apa ??.. kalau depa dah tau perangai dia yang mcm tuu suka tidoq depan camera.
laa ni cuba pikiaq ..salah sapa ?.. salah orang yang ambik gambaq kaa atau salah orang orang yang mengundi dia jadi wakil rakyat depa ?. habaq mai sini ..

xan said...

Mak Lodeh kata " Rosa Chan is better than Suzie Wong.". Hang tau mana ni ?. pernah pi situ kaa ? Better dari segi mana?, dari segi apa?. kalau prostitute tu mana mana pun sama dari apa segi pun.
kalau dulu cikgu math dok habaq.
Rose Chan = prostitute
Suzie = prostitute.
jadi Rose Chan = Suzie ikut kaedah mathematic.

A KADIR JASIN said...

mak lodeh, among other things, said: "Is Elizabeth Wong equal to Rose Chan.I am sure you know Rose Chan well especially if you come from North.I think Rose Chan story is better than Suzie Wong."

Rose Chan had long died. But when she was alive, she never pretended to be what she was not.

She was proud being a professional strip tease dancer.

She stole from nobody. She did not preach to anybody and nobody elected her.

The audience paid to see her performed.

Thank you.

Pak Lang said...

Mak Lodeh,

Mungkin Mak Lodeh dah lupa satu tempat yang lebih hebat dari Lorong Hj. Taib dan tempat-tempat lain di KL yang Mak Lodeh katakan tu.

Tempat itu diberi nama Belakang Mati. Kenapa di panggil Belakang Mati tak tahulah saya. Pakar sejarah KL perlu buat kajian. Kalau tak salah saya lokasinya di kawasan Jalan Masjid India sekarang. Bila Belakang Mati dimusnahkan akhir 60an "peniaga-peniaga" berhijrah ke Lorong Hj. Taib.

dinturtle said...

Salam Dato',

Adakah mereka yang mendesak Eli letak jawatan itu benar2 jujur dengan alasan moral ? atau kerana beliau wakil rakyat PR ? MORAL itu agak luas, bukan saja hal2 'lucah' atau bersekedudukan saja.

Moral dari segi rasuah ? Memanglah sukar mencari bukti bila sebut rasuah tapi kalau keadaan yang ternyata mencurigakan terpampang, tidakkah itu cukup untuk satu siasatan dijalankan ? contoh seorang pemimpin berbelanja besar, menghambur wang untuk kerjaya politiknya, sedangkan gajinya sebagai wakil rakyat tidak mampu menampung perbelanjaan sebegitu mewah, tidakkah itu sudah cukup untuk satu siasatan dijalankan keatasnya?

Maksud saya, walaupun saya tidak setuju dengan perlakuan Eli, saya LEBIH benci dengan keadaan moral para pemimpin yang hipokrit, bergelumang dengan rasuah dan menggunakan kedudukan untuk kepentingan diri. Kesalahan mereka ini LEBIH besar !

OKJ said...

Salam DAKJ

Baca suratkhabar pagini, rasa senang hati dan macam dihargai. LCCT Labu Dato' Najib kata tak jadi.macam itulah pemimpin sejati.Buat keputusan tepat sekali.
Wah!!! Blog Dato' ni bukan calang calang rupanaya.
TQ Dato'

anak parit said...

Salam Dato',
Kalau nak cakap pasal moral, akhlak dan perkara seumpama dengannya, BN/UMNO bukanlah platform yang sesuai kerana mereka juga mempunyai tingkah laku yang terlalu banyak sejarah dari pembunuhan, perzinaan, rasuah, penipu, pembohong, perogol bersiri dan berbagai dosa lain lagi. Memang mereka manusia yang tidak sunyi membuat kesilapan dan kesalahan tetapi bila mereka cakap tak serupa bikin, rakyat meluat, menyampah dan mual dengan tingkah laku mereka.
Para pemimpin tertinggi UMNO khasnya menggunakan agensi kerajaan seperti PDRM, SPRM, peguam negara dan kehakiman untuk menekan musuh politik mereka supaya "tutup mulut" dan "mengaibkan diri".
52 tahun merdeka, kita dapat lihat, BN/UMNO semakin takut kepada kejatuhan mereka sebab banyak sejarah hitam yang belum terjawab oleh mereka jika sejarah tersebut di rungkai semula.
52 tahun memerintah menyebabkan bebal mereka semakin tebal dan umpama pepatah moden "belajar bertingkat-tingkat tapi bodoh berlapis-lapis" dan "pandai tak boleh diikut dan bo0doh tak boleh diajar".
Isu penderhakaan pada raja-raja, siapa yang mulakan? Memang UMNO mudah lupa.
Sekiranya PR yang memerintah 50 tahun pula, perkara yang sama juga akan berlaku, pengkhianatan, pembunuhan dan berbagai perkara juga akan dilakukan oleh pemimpin mereka , sebab mereka juga manusia yang tak akan lari dari kesilapan dan dosa.
Pengundi perlu bijak memilih dengan memberikan "check and balance " kerusi DUN dan MP pada BN dan PR supaya ada pihak yang memeriksa seandainya pihak yang lain memerintah.
Menyokong secara membuta tuli dan taksub kepada satu-satu parti serta pemimpin hanya akan merosakkan negara, pemimpin yang baik perlu lah kita akui kebaikannya dan pemimpin yang kejam dan zalim perlu kita tentang kejahatannya.
Pemimpin perlu nampak baik pada zahir dan perilakunya dan pemimpin yang boleh dipersoal perilakunya perlulah ditolak secara total supaya pemimpin itu dikeluarkan dari senarai pemimpin yang ada.

Anak-Parit

mfbakar said...

Datuk,

I am a little confused because TV3 and RTI1 seemed contradictory when they referred to YB Elizabeth Wong's photographs as 'nude' and 'semi-nude'. Which one is which?

anak parit said...

Salam Dato',

Sorry off topic,
Untuk sesiapa yang ingin mengetahui sejarah kerajaan Negeri Perak.Sejarah yang berlaku selepas pilihanraya umum Ogos 1974. Ketika itu PM adalah Tun Abdul Razak Hussein (TARH) telah mengemukakan Ghazali Jawi(GJ)(bapa Tajol Rosli)untuk diperkenankan menjadi MB Perak. Sultan Idris Shah II (SIS II). SIS II telah enggan memberi perkenan kerana GJ telah ditangkap atas tuduhan rasuah sewaktu pertama kali menjadi MB Perak pada tahun 1960.
Perlantikan MB Perak tertangguh lebih sebulan hingga pada bulan Sept 1974. PM TARH melantik Ishak Tadin(IT) menjadi perunding untuk selesaikan krisis antara istana dengan GJ.
IT telah memujuk SISII dengan mengatakan bahawa PM TARH memohon SIS II melantik juga GJ sebagai MB dengan bersyarat iaitu lantikan bertempoh hanya 2 tahun sahaja. Selepas tempoh itu Sultan boleh melantik ADUN lain sebagai MB. Akhirnya GJ mengangkat sumpah sebagai MB pada 4 September 1974.
Dua hari selepas majlis angkat sumpah, SIS II telah memanggil Mokhtar Petah (MP) mengadap baginda di Istana Tambun, Ipoh. MP memaklumkan SIS II bahawa tiada termaktub dalam Perlembagaan yang Sultan boleh melantik seorang MB untuk tempoh dua tahun sahaja.
Apabila maklum akan hal tersebut, SIS II amat kesal dengan perlantikan yang telah dibuat. MP memohon agar SIS II bersabar utk mengelakkan berlaku krisi antara parti politik yang memerintah iaitu UMNO dengan Istana. Baginda bersetuju walaupun sangat terkilan kerana UMNO telah memperdaya baginda dengan janji yang tidak mungkin ditunaikan.
Setelah berlalu tempoh dua tahun, GJ tidak mahu berundur dari jawatan MB. Sultan telah membangkitkan janji PM TARH melalui Ishak tadin mengenai tempoh dua sahaja sepatutnya Ghazali Jawi menjadi MB.
GJ dan pemimpin UMNO Perak telah menyanggah titah SIS II dengan berkata " Tidak ada dalam perlembagaan Negeri Perak bahawa Sultan boleh melantik seseorang ADUN sebagai MB selama dua tahun sahaja."
Pemuda UMNO juga berkeras dengan pendirian:
"Sultan Perak mempunyai hak memberi perkenan melantik seseorang memegang jawatan MB, tetapi setelah diperkenankan perlentikan itu, Sultan tidak ada hak mengikut Perlembagaan Negeri untuk memecat atau memerintah MB supaya meletakkan jawatan."
"Hak utk memecat atau memerintahkan seseorang berhenti dari MB, adalah hak Presiden UMNO."
Krisi istana dan MB berlarutan sehingga tahun 1977. Sepanjang tempoh tersebut UMNO Perak berpecah kepada kumpulan bekas MB Kamarudin Mat Isa dan kumpulan GJ.
Oleh kerana tidak dapat berbuat apa -apa lagi untuk menyingkirkan MB, maka SIS II telah bernazar selagi GJ tidak meletak jawatan,SIS II akan terus menyimpan janggut, jambang dan misai serta tidak akan menandatangani sebarang surat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri. SIS II tidak akan bekerjasama dengan MB dan Exco selama dua tahun.
Ghazali Jawi hanya melepaskan jawatannya pada tahun 1977 atas kehendak PM pada waktu itu Tun Hussein Onn. selepas itu SIS II telah melantik haji Wan Mohamed bin Hj Wan Teh sebagai MB Perak yang baru.

Begitulah kisah "derhaka" UMNO pada Sultan Idris Shah II.

Anak_Parit

Hamba Allah said...


sawit futures trader said...
Salam Dato',

Kepada Hamba Allah yang beri komen berikut;

"sawit futures trader said..."

"I am wondering wether you are a muslim or not."

"Tak payah layan mamat ni datuk, dia ni rasa dia je yang betul. Saya rasa dia ni taraf 'Wali' kot datuk, sebab tu dia boleh 'feel' datuk ni muslim atau tidak."

Buat pengetahuan Hamba Allah, "A GOOD MAN DOES NOTHING" adalah nama samaran salah seorang pengomen dan bukan merujuk kepada DAKJ.


Terima kasih sebab beri pahala free.




Allah Taala sahaja tentukan siapa dapat pahala atau tidak. Bukan malaikat, bukan 'wali', bukan peniaga hadapan sawit.

Harap umat islam jelas tentang perkara ini.

Mohd Affendi said...

Salam semua...

apahal lari jauh sgt sampai ke cherita perempuan sundalan, Rose Chan, penari kaberet pertunjukan rimau etc...?

Stick to the topic, lah..apple to apple..orange to orange..not some species crossover..

The moral of the story ..:

#1- Your past time can always haunt you and become a weapon against u..worst if u are a politician or some big shot..

#2- Do self profile assessment first before simply trigger happy pointing fingers to others especially in politics as if u are a saint..

#3 - I you cannot stand yourself being dirty or play dirty, refrain yourself from politics.. flying kite is one good activity.

#4 - Remember fundamental of Physics the Newton 3rd Laws of Motion learned in form 4 & 5 - FOR EVERY ACTION, THERE IS AN EQUAL & OPPOSITE REACTION..

mari..mari kita tengok siapa yang kena...!

sekian,
(",)

Anonymous said...

Dato'

Saya berpihak kepada teguran Sawit Future Traders yang ditujukan kepada Dato.

Setiap khutubah Jumaat selalu diingatkan "Wahai orang beriman, janganlah kamu mati melainkan mati dalam islam"

Kata ustaz2, orang islam walaupun dalam IC kata Islam tapi tak semestinya mati dalam islam. Aqidah untuk umat ini berpagi-pagi islam dan berpetang-petang kufur. Kufur itu menurut bahasa 'Kata Buat' dan pembuatnya disebut 'Kafir'.

Contoh.

'Baca' ialah kata-buat dan 'Pembaca' adalah orang yang melakukannya.

Dalam islam rukun iman kalau tolak satu tinggal kosong bukan tinggal lima

contoh: 6 - 1 = Kufur = Kafir.

Jadi pendapat Sawit Future Traders adalah sahih.

Angkat Syahadah semula. InsyaAllah selamat.


- Anthony Russel-

samurai melayu said...

SALAM DAK
IZINKAN
Mak Lodeh said...
Dato Kadir.

Is Elizabeth Wong equal to Rose Chan.I am sure you know Rose Chan well especially if you come from North.I think Rose Chan story is better than Suzie Wong.
MAK LODEH, BOTH ELI AND SUZIE WONG IS NOWHERE CLOSE TO THE 'LODEH' OF ROSE CHAN.
SHE WAS KNOWN NOT ONLY TO WHO'S WHO IN THE MALAYAN/MALAYSIAN SOCIETY BUT EVEN THE 'MAN ON THE STREET' KNEW HER NAME THEN.
AND AMONGST THE ARDENT 'FANS WERE ARCHITECTS OF THE NATION AND SASTERAWAN2 NEGARA!

PERHAPS MOST OF THE 'DISTINGUISHED GENTLEMEN' STILL RECALL THE 'BOTAK HEAD' JOKE ON ROSE CHAN..HE HE

LAUGHTER IS STILL THE BEST MEDICINE!

Shah said...

Half-clothed or naked while sleeping in your own house, that's your choice. But being an Exco and ADUN, it would be quite embarassing if people smile knowingly in front of you and talk behind your back.Having pre marital sex at home (if it happens)is another thing. Muslims of course do not accept it. Non Muslims? I do not know. May not be acceptable among the older generation but acceptable among the younger set. Even if it is acceptable people still may smile knowingly in front of you and talk talk behind your back.So resignation seems to be the best option.

A KADIR JASIN said...

Nampaknya ramai pembaca kurang arif atau faham dengan penulisan satira (satire).

Melayu dolo-dolo kata kiasan, sindiran, perli, candek.....gurau-gurau.

Kalau saya tulis secara serius pun ada juga orang tak suka dan marah.

Terima kasih.

clean said...

"Nampaknya ramai pembaca kurang arif atau faham dengan penulisan satira (satire)."

Ramai jugak yang faham, dan 'sue' penulis satira tersebut kat mahkamah.

Ingat lagi Sabri Zain kena sue dgn Ummi Hafilda? Semuanya 'angkara' satira laa...hehehe.

Anak wayang said...

Hi Kadir.

Saya ingat kesah Rose Chan perlu di bukukan.Dia bukan pelacor tapi kerjanya ialah menghiburkan orang pada waktu itu.Dan banyak orang terhibur dengannya terutamanya penoreh getah,Penjaja kechil,driver taxi dan wartawan2.

Apa bezanya Rose Chan dengan pemimpin politik sekarang.Dengan Anwar,Karpal Singh,Tun Mahathir ,Pak Lah dan Najib.Mereka juga menghiburkan ramai orang dengan tingkah laku mereka.Kalau tidak hidup ini boring>.

Nik said...

Dato,

Nampaknya tak ramai lihat atau baca tentang "world of Suzie Wong"...terutama generasi baru (even baby boomers pun ada yang belum tengok wayang world of Suzie Wong). Yang diaorang faham cuma Rose Chan sebab mungkin telah melibati diri sebagai penonton Rose Chan....(genersi baru lagi lah tak tahu tentang Rose Chan!!).

Nasib Baik Dato' tak bangkit Cerita Anna Karinana olih Leon Tolstoy atau Cerita yang sama miripnya olih Dostoyevsky....

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato', semoga dato berada dlm sihat wal'afiat. Ya mmg benar bahawa artikal dato byk yg tersirat disebaliknya. Hanya mereka yg benar2 faham akan maksudnya, maka faham lah mereka ttg apa yg dato ingin sampaikan. ada beberapa soalan yg ingin saya ajukan kpd dato. dan saya mengharapkan satu jawapan yg ikhlas, jujur dan tiada prejudis. Insyaallah.
1. senario politk diperak. adakah najib bertindak terlalu gopoh?
2. setujukah dato kalau saya katakan bahawan BN/Umno akan menerima tamparan hebat (kekalahan) dlm pilihanraya umum akan dtg?
3. bagaimanakah kekuatan PR (selain perak) akan menempuh rintangan ini.
4. PKR adalah serpihan umno (kebanyakannya). Adakah mereka ini akan terbawa2 dgn prinsip bn/umno?

Sekian saja dato'
Wassalam
BOS GAURUS

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Kepada Anak_Parit,

Memang saya ada tanyakan pengesahan kisah Sultan Idris Shah vs Ghazali Jawi sebelum ini (dalam artikel DAKJ yang lain).

Terima Kaseh.

Kepada DAKJ,

Berkenaan satira atau tidak, macam saya kata sebelum ini, not your teh si kosong. Atau biasanya orang kata, not your cup of tea.

Buat Anthony Russel,

Saya tidak tahu apa yang saya tulis sehingga ada yang buat kesimpulan yang saya telah mengulas tentang islam dan kufur sehingga sejauh itu.

Sila baca semula komen dari A GOOD MAN DOES NOTHING yang menyentuh tentang khalwat dan hudud. Dari komen beliau, saya tidak dapat memastikan samada beliau muslim atau tidak. Maka saya lontarkan pernyataan samada A GOOD MAN DOES NOTHING ini islam atau tidak.

Khalwat bukan dalam kategori kesalahan dibawah hukum hudud.

Jika A GOOD MAN DOES NOTHING seorang islam, beliau wajib belajar lebih mendalam terutama apabila hudud telah pun dijadikan isu politik.

Jika A GOOD MAN DOES NOTHING bukan seorang islam, kita umat islam wajib membetulkan fahaman beliau.

Sehingga kini A GOOD MAN DOES NOTHING tidak memberi maklumbalas. Malangnya, entah kenapa ada orang lain pula yang melompat dan melatah (sangka buruk).

Walau bagaimanapun terima kasih keatas input sdr.

OKJ said...

Salam DAKJ

YB Ir Nizar dah meradang. Semua orang habis ditendang. Kalau dulu menipu berdosa, sekarang menipu harus namanaya, nasib baik tak dikata mungkin dapat pahala kalau kerajaan Perak dibentuk semula. Kalau dulu To’ Guru dan ulama tak boleh dicaci takut akidah terpesong, tapi sekarang mufti pun telah dimaki dan katanya ulama bukannya maa’sum. Kalau sebelum PR12 dulu disuruh menyerang calon secara peribadi, sekarang moral bukan lagi kriteria yang dikehendaki. (Melayu bukan pelupa) Kalau dulu disuruh bubarkan DUN Perak untuk pilihanraya walaupun pakai banyak duit, tapi di Selangor jangan dibubarkan kerana membazir duit. Kalau dulu raja mestilah melayu, tapi sekarang India pun boleh jadi raja seperti dikatakan beberapa hari lalu (Melayu masih ingat)

Ialah, dulu lain sekarang lain. Dulu nak menegakkan undang undang Islam, sekarang berkawan dengan DAP yang terang-terang menentang Islam. (Kan ibu ayah berpesan, jangan salah memilih kawan) Dulu orang Islam lebih tinggi darjatnya, lepas berkawan dengan PKR, alih-alih dikatakan semua manusia sama saja.(Lihat akhbar UM harini)
Ialah ! DULU LAIN SEKARANG LAIN.

Shah said...

Dear DAKJ,
Something to cheer up the day. In Sarawak, at one time there was a town called Nonok. Taib Mahmud was very embarassed with the name, so he changed it to Asajaya.(Very nice and very modern).However he forgot about another town whioh is very close to Nonok. The town is Batang I (wrongly spelled Batang Ai - but same pronunciation nonetheless). TQ

manletih said...

Dato',

Orang lain terpulang. Sebagaimana yang pernah saya katakan, majoriti kita mempunyai tahap kefahaman yang masih memerlukan didikan.

Saya amat menghargai dan mengagumi tulisan Dato'. Apatah lagi yang olahannya sebegini.

Cuma sebelum ejaan perkataan 'quite' dibetulkan, tajuknya agak mengelirukan.

*manletih*

Puyot said...

Tok,

Lain padang lain belalang, lain orang lain ragam. Tok tulis satira ka, malah sarkastik sekalipun, bergantung pada mood pembaca sebenarnya. Kalau pembaca tengah marah, bila baca tulisan yang berkias-kias, depa takkan paham. Bukan senang nak bagi pemahaman pada manusia ni tok.

Sebab tu lah HUDUD payah sangat terutamanya yang ngaku Muslim nak terima. Macam2 alasan depa bagi. Islam tu syumul yakni lengkap elok. Contoh: bank2 saudagar cina dan antarabangsa pun dah mula pakai sistem Perbankan Islam, tapi bab Islam yang lain takmau nak terima. Tu makna kata ambil separuh, buang separuh. Sistem perbankan Islam takkan syumul kalau sistem asas Islam tu kita tak terima-guna secara keseluruhannya.

Dan dalam Islam ada beza antara Muslim dan Mukmin. Ramai yang solat sampai hitam dahi2, dan pergi haji tiap2 tahun tapi Allah SWT campak balik sbb ibadah tu tadak kualiti.

A KADIR JASIN said...

Sdr (Anon) Bos Gaurus, bertanya:

1. senario politk diperak. adakah najib bertindak terlalu gopoh?

Jawapan saya: Awal-awal lagi saya katakan orang yang lompat/keluar parti tidak bermaruah. Saya gesa mereka kosongkan kerusi. Jadi bagi saya soal gopoh tak timbul. BN tak sepatutnya bersekongkol dengan orang ini.

2. setujukah dato kalau saya katakan bahawan BN/Umno akan menerima tamparan hebat (kekalahan) dlm pilihanraya umum akan dtg?

Jawapan saya: Tidak. Sebaliknya ia mungkin bertambah kuat kalau ia membuat perubahan, melantik hanya pembesar yang berwibawa dan boleh memimpin dan dan berjaya memulihkan ekonomi.

3. bagaimanakah kekuatan PR (selain perak) akan menempuh rintangan ini.

Jawapan saya: Lompat parti oleh YB PR (PKR dan DAP), kes rasuah dan dakwaan salah guna kuasa oleh pembesar dan bekas pembesar PR, khasnya PKR, akan mempengaruhi pendapat pemilih. Apatah lagi selama ini PR mencemuh BN dan menampilkan dirinya sebagai alternatif yang lebih baik kepada BN.

4. PKR adalah serpihan umno (kebanyakannya). Adakah mereka ini akan terbawa2 dgn prinsip bn/umno?

Jawapan saya: Walaupun mereka mengutuk Umno, tetapi mereka mirip menggunakan taktik Umno.

PKR perlu mengimbangi taktik dan tuntutan kelompok yang datang dari Umno dengan bukan Umno khasnya golongan liberal dan profesional Cina, NGO dan penyokong pertubuhan haram Hindraf. Komponen Melayu dalam PKR nampaknya tidak sepadu dahulu lagi.

Sdr Manletih, terima kasih. Saya kadang-kadang suka tulis dalam bentuk satira, kiasan dan jenaka.

Terima kasih.

affendi hussain said...

Salam Dato' & para pengomel Islam..

1) Satira politik? Nak lebih 'kick' rasanya Prof. Emeritus Shahnon Ahmad adalah sifu :)

2) Islam? Fahami dulu apa dia asas Islam..fahami apa dia perkara Rukun Islam sebelum masing2 yg berhujah dgn versi masing2.

3) 13 rukun dlm solat, tak cukup satu kira dah habis..tu belum lagi yg hal2 sunatnya..kalo tak buat sunat yg kelaziman pun dah ada yg melenting & tegur kita lebih2 mcm kita ni teruk sgt..itulah lumrah org Melayu ..semua pandai2 belaka & rasa apa yg dia buat adalah terbaik lebih baik dari org lain.

4) Yg tu solat..Yg 5 Rukun Islam lain boleh pula ambil mudah.. Zakat? 'optional' utk yg berkemampuan..haji pun sama..sapa punya 'ruling' daa? Allah s.w.t bagi 'waiver' ka??

5) Kalo semua org rasa dirinya tak mampu keluar zakat & berusaha nak keluar zakat..siapa yg nak keluar zakat? bagaimana ekonomi ummah? ada pelepasan 'rukun'?

6) Kalo zakat pun 'optional'..usah sembang bab2 mcm perbankan Islam & hudud lah..itu pun dijamin majoriti yg masih keliru perbezaan antara bankislam & baitulmal ..kalo tak tiadalah yg tuduh perbankan Islam macam2..(org 'Islam' tu..org bukan Islam tak pun lebih2 mcm yg lebih 'Islam' ni yg duit pun tarak..air liur je lebih.)

7) Umat Islam sepatutnya umat terbaik? Kenapa masih tak baik2? Kenapa masih melarat? Apakah Allah s.w.t berbohong?
Jawapannya: tanya diri kita sendiri..siapa bohong siapa..lihat isi perjanjian, siapa yg tak ikut perjanjian? tak ikut betul2 maka tak dapatlah..kesimpulan mudah.

8) Siapa yg kena disuap & makan suap? yg tak cacat diberi tongkat?

9) Semua diatas adalah dilema umum Melayu yg mengaku muslim...sudah layakkah mengaku muslim pejuang penentang kebatilan dunia kearah yg lebih baik?

10) Kalo tak tolong diri sendiri macam mana nak mampu tolong orang lain..refer surat Ar-Raad ayat 11.
Inilah dilema majoriti org Melayu yg mengaku muslim..


Wallahualam.. harap2 sudah2 ler tu bedebat2 hal2 Islam di blog Dato' ni..kita cherita Suzie dah ler..kalo dah lorat sgt sampai tak boleh kendur2 gak , jom pekena teh si kosong dgn capati..tak pun roti nan kosong..sedap & rendah lemak.

(",)

Anonymous said...

Sawit Future Traders seems to be rather proficient in religious matters and believes everything Islam is good for everybody.

Yes, I am confused with hudud and khalwat. Can you enlighten me with my ignorance on the matter, in a simplistic, easy to understand language?

Khalwat, in my opinion is being together or in close proximity between a male and female of the Muslim faith. But what would be the outcome when there is inter-racial confinement? I surely could do with an international answer on this.

One does not have to be a Muslim or non-Muslim to ask, and if you care to explain this bias hudud and khalwat issue, please feel free to do so. It will surely do the world some justice with your learned explanations, and hopefully, solve all prevailing problems, like magic.

Service over.

A GOOD MAN DOES NOTHING.

SemangatMelayuBaru_81 said...

Salam buat semua.

'Kematangan Politik'. Selalu kita dengarnya kebelakangan ini. Ditujukan kepada kita semua rakyat malaysia kerana menukar pola politik negara. Bagi saya ianya tidak tepat langsung.

Kita orang melayu rata-rata kurang membaca, mengetahui sejarah tambah lagi menilai sesuatu perkara atau membuat keputusan berdasarkan sejarah. Kita tahu tongkat ali bagus kerana sejarah, ilmu yang diturunkan dari nenek moyang. Jadi, kerana pengetahuan dan pengalaman orang dulu-dulu lah kita senang dan mudah sekarang. Tidak kiralah ianya diturunkan secara lisan atau penulisan. Tetapi dalam hal-hal politik amnya politik hari ini sandaran kepada sejarah agak rumit. Tetapi tidaklah serumit mana pun. Apa yang penting KEBENARAN harus diutamakan dan diselit pulak dengan babak-babak sejarah kita dulu nah mesti keputusan kita dalam menentukan pola politik hari ini mesti tepat kalau tidak pun hampir tepat.

Kalau kita benar-benar matang, kita sepatutnya menilai sesuatu atas kebenaran yang bersandarkan kepada sejarah dan juga bukti. Seperti kes NAJIB vs ANWAR atau BUNUH(altantuya) vs LIWAT(Saiful). Sekarang ni ada 3 ketagori dalam hal ni. Pertama, orang percaya anuar. Kedua , orang percaya najib. Ketiga, orang yang keliru yang ambil keputusan tak nak ambil tahu Wallahualam sapa yang betul. Pandai-pandailah lah kita mengaitkannya dengan sejarah dan bukti. KALAU SALAH SATU DARI KES DIATAS ADALAH FITNAH UNTUK MENUTUP KES SEBALIKNYA,mana satu kes yang betul? Inilah yang menguji kematangan kita. INILAH KEMATANGAN YANG SEBENARNYA. Kalu BN kalah sebab kes NAJIB Apakah kita dah matang. Sebenarnya tiada polemik lain selain dari membenci BN dan pemimpin-pemimpin BN. Isu ekonomi, rasuah, pendidikan dan yang lain-lain lagi adalah isu pinggiran.

Itu saja pndangan saya dalam blog ini.

Sekian terima kasih.

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Tumpang sekejap saya nak jawab komen sdr A GOOD MAN DOES NOTHING.

Dear A GOOD MAN DOES NOTHING, I cannot help it if you do not like to read.

Your question was already answered within my original reply to you.

There are certain crimes that come under civil law while others under criminal law.

Ahmad was caught drinking and driving.

Ahmad will be charge in a syariah court for drinking while his offence of driving under the influence of alcohol will be charge under criminal law.

Offences that are subject to hudud law are definite and specific. With that in mind, khalwat is NOT one of those offence subject to hudud law.

As simple as that. What is there not to understand?

Genuine curiosity? Plenty of material around to read. If you don't have a friend who is well verse in hudud, just google.

I will not educate you on this. Judging from your writing, I am in the opinion that you will not take my word as it is. So feel free to read any material you deem credible.

New question : Inter-racial confinement. Only muslim will be judge by hudud law. So the same offence by a muslim and a non muslim will be judge by two different law.

Where is the issue? What is so different with the current practice of laws?

When Ahmad and Meena caught by the JAIS (Jabatan Agama Islam Selangor) for khalwat. Actually JAIS is catching Ahmad. Meena just happen to be there.

Ahmad will be the only person charged in a syariah court.

Why don't we move to my (or your) blog for a good discussion on this issue.

Just make sure you actually knew (at least) what are the offences that are subject to hudud law.

Anonymous said...

Dear Sawit Futures Trader,

Thank you for your explanation but I certainly do not wish to be tried by a court if you were the trial judge.

If your explanation about Ahmad and Meena is anything to go by, then there will be two sets of laws for the same crime.

What if three people were involved from three different faiths? Three sets of law?

I am sorry, but please forward your shallow explanations to Karpal Singh as I sign off on this issue to prevent escalating emotions on a subject either you or I am competent with.

A GOOD MAN DOES NOTHING.

zainal syukri said...

Bagaimana PR mengambil kesempatan keatas pergolakan BN (chua soi lek), mcm itu la jugak BN akan buat kepada PR...mmg betul dato cakap, penghantar komen2 banyak yang pro pembangkang...pemimpin pembangkang dah ajar mereka bahawa didunia ini parti yang paling suci,tidak menindas orang,berkebajikan,berintegriti adalah PR(Perasan Rakyat).Lompat parti pun ada yg halal n haram.

Saya dah agak dengan PR ni, bercakap sangat senang tentang isu moral ++, tetapi kalau dah kena batang hidung sendiri...apa mau buat?
ceramah la tiap2 malam buat penjelasan...lebih baik sembahyang doakan palestin atau doakan allah murahkan rezeki rakyat Malaysia.

Azrin "Aliff Archuleta" Aziz said...

Assalamualaikum

Saya rasa jika YB Elizabeth tidak bersalah, dia tidak harus menawarkan diri untuk meletakkan jawatan kerana kes ini belum di selesaikan dan kita belum tahu siapakah dalang disebalik menyebaran gambar-gambar bogel itu dan siapa yang mengambil gambar-gambar tersebut. Tapi kita tidak boleh menghalang keputusan YB Elizabeth jika dia hendak meletakkan jawatannya. Tapi buat masa ini, kita semua harus menyokong bukan menghina YB Elizabeth kerana kita tidak tahu lagi cerita yang sebenarnya. Saya nasihatkan kepada semua rakyat Malaysia supaya jangan dahulu menghukum seseorang tanpa mengetahui cerita yang sebenarnya. Kita cuma boleh tunggu dan lihat sahaja.

mut said...

Kejadian tanah runtuh Bukit Anatrabangsa baru-baru ini memang benar telah terjadi dalam kawasan PR. Tetapi kelulusan dan pembinaan projek tersebut tentulah telah berlaku ketika BN memerintah.

Nampaknya tragedi ni sinonim dengan tangan-tangan BN, walaupun ramai yang tak nampak.....

ayor lemuju said...

Nowhere in your article did you mention about the legendary Rose Chan, except for the picture. How do you make the connection? Well I think Rose Chan was made famous by her sexuality, Elizabeth Wong - infamous.

A KADIR JASIN said...

Sdr Ayor Lemuju,

Thank you. You're right. I did not mention Rose Chan in my posting.

I posted her pucture when a debater mentioned about her.

But I had written about her before.

Thank you.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).