Friday, March 27, 2009

Tidak Semua Dalam Saf Orang Yang Insaf

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

[MUTAKHIR – 28 Mac] 1. PERDANA Menteri akan mengadap Yang Di-Pertuan Agong 2 April ini untuk memaklumkan peletakan jawatannya dan menyerahkan kuasa kepada Mohd Njib Abdul Razak. Demikian beliau memberitahu Perhimpunan Agung Umno hari ini.

2. Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan akan menyertai semula Umno pada satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak. Beliau menghadiri sesi penggulungan Perhimpunan Agung Umno petang tadi.

3. Mohd Najib memberitahu sidang, Perlembagaan Umno akan dipinda untuk menjadikan pemilihan lebih demokratik dan bersih dengan menghapuskan sistem kuota dan mengadakan persidangan bahagian serentak di seluruh negara.

[Posting Asal]

ADAKAH Presiden baru Umno, Mohd Najib Abdul Razak, memperoleh saf (barisan) kepemimpinan yang ampuh dan padu, setia, berintegriti, berkebolehan lagi dedikasi seperti yang dirayukannya?

Pada mulanya, harapan beliau mendapat saf sedemikian nampak begitu pudar. Ramai bimbang dan tidak kurang pula yang begitu hampa.

Dalam masa lebih sedikit 24 jam mereka dikejutkan oleh berita kemenangan besar pesalah politik wang Khairy Jamaluddin sebagai Ketua Pemuda Umno.

Seperti mencurah air ke atas daun keladi, 304 perwakilan Pemuda memekakkan telinga dan menolak suara hati akar umbi dengan mengundi menantu Abdullah Ahmad Badawi itu.

Ramai masih tidak boleh menerima hakikat bahawa seorang yang didapati bersalah dan diberi amaran oleh Lembaga Disiplin Umno kerana menggunakan wang sebagai sogokan telah dipilih dengan undi yang begitu besar.

Akibat daripada itu, wujud kebimbangan bahawa aliran yang sama akan berlaku dalam pemilihan Majlis Tertinggi. Kebimbangan utama adalah Muhyiddin Yassin mungkin tewas di tangan Muhammad Muhammad Taib.

Alhamdulillah, ini tidak terjadi. Muhyiddin mengalahkan Muhd Taib dengan majoriti besar.

Keputusan pertandingan Naib Presiden adalah seperti dijangkakan – Ahmad Zahid Hamidi yang setia kepada siapa saja yang berkuasa, Hishammuddin Hussein, sepupu Mohd Najib, dan Shafie Apdal, wakil terkanan Sabah, menang.

Ahli biasa Majlis Tertinggi menampilkan kepelbagaian watak -- daripada yang kental integriti dan pemikiran seperti Mustapha Mohamed, Puad Zarkashi dan Saifuddin Abdullah kepada “street fighters” seperti Noh Omar, Tajuddin Abdul Rahman dan Bung Mokhtar.

Pada saat-saat Umno diasak daripada pelbagai hala dan kedudukan orang Melayu dipertikai dan dipersendakan, para “street fighters” ini mempunyai peranan besar.

Kemenangan mereka mencerminkan kemunculan sentimen yang lebih radikal di kalangan perwakilan akibat cabaran terhadap hak dan keistimewaan orang Melayu sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Manakala kegagalan Menteri Besar, kecuali Ketua Menteri Sabah, Musa Aman, memenangi kerusi MT menandakan berakhirnya era gemilang “Kelab Menteri Besar.”

Yang memeranjatkan ialah bekas Menteri Besar Kedah, Mahadzir Khalid, yang negerinya jatuh kepada Pas masih dipilih. Dia dilihat sebagai antara pengikut setia Abdullah dan rakan akrab Khairy.

Kegagalan calon-calon wanita, kecuali Dr Norraesah Mohamad, memenangi kerusi MT mencetuskan kebimbangan mengenai cauvinisme kaum lelaki di dalam Umno.

Ini sangat berbahaya kerana Wanita dan Puteri memainkan peranan penting sebagai merayu sokongan.

Mohd Najib perlu memikirkan hal ini apabila melantik lima ahli tambahan dan mengisi jawatan-jawatan penting parti, termasuk di Ibu Pejabat Umno yang kini dilihat sebagai amat lemah.

Ibu Pejabat Umno perlu “dioverhaul” dan pelantikan lebih ramai penjawat utama Wanita dan Puteri dapat membantu proses pemulihan dan pemantapannya.

Kemenangan beberapa watak tertentu memberi gambaran wujudnya unsur kem yang mengaitkan mereka dengan Abdullah dan Khairy.

Ini sekali gus memberi kredibiliti kepada laporan media massa bahawa Abdullah memberi jaminan kepada Anwar Ibrahim dalam “pertemuan” mereka di Hulu Langat 10 Mac lalu yang dia (Abdullah) mempunyai pengikut setia yang akan mengawal Mohd Najib.

Pemenang seperti Mohd Zain Mohamed, Ismail Sabri Yaakob, Shaziman Mansor, Mahadzir Khalid, Awang Adik Husin, Abdul Azeez Abdul Rahim, Idris Jusoh dan Hamzah Zaunuddin dilihat sebagai cukup akrab dengan Abdullah, tetapi tidak semestinya dengan Khairy.

Saya sengaja menyebut peranan Khairy kerana dia sendiri pernah berkata dia mahu menjadi Perdana Menteri menjelang usia 40 tahun.

Namun ini tidak bermakna mereka akan meletakkan agenda peribadi Khairy atau mana-mana kelompok dalam Umno di atas agenda parti. Mereka pun tahu siapa bos sekarang.

Seperkara lagi yang sangat mendesak untuk pertimbangan Mohd Najib adalah mewujudkan dikotomi (pemisahan) antara Umno sebagai parti induk pemerintahan dengan Umno sebagai parti orang Melayu.

Dalam konteks ini, peranan “street fighters” dan pemikir Umno perlu dipisah dan dibezakan daripada peranan mereka dalam kerajaan. Wajib ada kumpulan pendesak yang efektif dalam Umno.

Dan adalah kesilapan besar jika Mohd Najib tunduk kepada tekanan dan memberikan jawatan kepada pesalah-pesalah rasuah/politik wang kerana ini akan mencemarkan imej Umno di mata ahli, penyokong dan rakyat jelata keseluruhannya.

Dan mereka mungkin mendera Umno dengan lebih teruk pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Secara kebetulan, khutbah Jumaat Masjid Negara hari ini menyeru kepemimpinan negara menolok pengamal rasuah dan pengamal politik Wang dalam pemerintahan.

Ramai pembesar Umno yang menghadiri perhimpunan agung bersolat Jumaat di situ. Kalau mereka tidak tertidur atau mengelamun, mereka pasti mendapat mesej itu!

Nota kaki: Shahrir Abdul Samad menyerahkan surat peletakan jawatan sebagai Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna setelah gagal dipilih semula sebagai ahli MT.

127 comments:

Anonymous said...

Salam Datuk,

Adakah kemenangan KJ sbg package sebelum DSAAB menyerahkan jawatan PM kpd DSN.

Anonymous said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Saya tidak terkejut tetapi amat kecewa dengan pemilihan Ketua Pemuda baru.

Persoalan saya:
(1) Adakah para perwakilan (khasnya Pemuda) tidak sedar akan sentimen negatif terhadap Ketua Pemuda yang baru mereka pilih?
(2) Adakah poket sendiri lebih penting dari UMNO?
(3) Adakah rasuah amalan hidup mereka?

Banyak lagi persoalan yang berkaitan bolih diketengahkan. Tetapi yang penting adalah mesaj yang diberi olih Pemuda UMNO kepada dunia luar dengan pemilihan ketua baru mereka.

"Kami sokong pesalah politik wang asalkan kocek kami berisi..."

Yang memilukan ialah pemuda-pemuda inilah barisan pemimpin dikemudian hari.

Hanya ada satu cara untuk membendung perkara ini dari menjadi lebih parah!

Tolak UMNO...!

Rakyat mesti tolak UMNO jika para perwakilan Pemuda UMNO sendiri tidak bermaruah dengan memilih pesalah politik wang...!!!

Mana keinsafan UMNO? Mana...?

Sekian.
Dari Borneo ke Minang

p/s: Kalau Ketua Pemuda UMNO merangkap pesalah politik wang dilantik ke Kabinet, Najib berkemungkinan besar akan jadi Presiden UMNO yang pertama yang menjadi pembangkang...

Anonymous said...

Salam Dato',

What about the imam?

Hakimah

Anonymous said...

Nasib baik boleh tidur lena malam tadi bila TS Muhyiddin memang, malam sebelumnya hampir tidak lena tidur memikirkan kemenangan KJ dan kekalahan Mukhriz.... walaupun saya boikot BN dgn tidak mengundi pada PRU 12 tapi perasaan untuk kembali menyokong BN sudah ada namun saya kecewa dgn sebahagian keputusan yg dibuat perwakilan.

Asri Kharafi

samurai melayu said...

SALAM DAK
IZINKAN,
WALAUPUN KESEMUA SEKALI PUN YANG DALAM SAF ADALAH MEREKA YANG 'IN'SAF DIBELAKANG IMAM BARU NYA, NAMUN KAMI TIDAK AKAN MEMBENARKAN ANAK CUCU KAMI BERIMAMKAN 'KORAP JAHIL' YANG RIAK DAN BONGKAK.

'SAYA ARAH PARA WAKIL PEMUDA KEPERHIMPUNAN..SAYA BUKAN DITAKTOR'

ITU BELUM SEHARI DITABALKAN KETUA PEMUDA, BAGAIMANA AGAKNYA KEANGKUHAN NYA BILA BERASA PENGARUHNYA MENINGKAT SUATU HARI NANTI?

TERINGAT KAMI ALKISAH KEANGKUHAN TIM. PRESIDEN UMNO DIPERHIMPUNAN TAHUN 1996.

ALFATIHAH, AMIN.

Najib Milatu said...

Mohd Najib Abdul Razak sebenarnya boleh mengemukakan alasan mudah untuk tidak melantik pesalah rasuah Khairy Jamaluddin ke jawatan dalam kabinet.

Katakan sahaja kepada Khairy Jamaluddin,

"UMNO kini sedang menghadapi cabaran besar dalam menarik sokongan golongan muda. Sahutlah cabaran saya, raih semula sokongan golongan muda. Sebagai Ketua Pemuda UMNO, inilah kerja yang jauh lebih besar dan bernilai kepada UMNO. Kerja ini sebenarnya lebih bernilai dari kerja sebagai seorang menteri. Saya juga tidak mahu kerja sebagai menteri, sekiranya saya berikan, akan menghalang dan membebankan tugas meraih sokongan golongan muda."

Memandangkan Khairy Jamaluddin seorang muda yang sangat pandai, bersemangat lagi pula seorang yang sayang teramat sangat kepada UMNO, saya percaya beliau tidak akan menolak atau memandang sepi permintaan Mohd Najib Abdul Razak yang dinyatakan secara seperti di atas.

Sofian said...

Dato,
UMNO ketika ini ibarat seorang pemuda yang khayal dengan "Syabu", mereka masih berada di awang-awangan sedangkan yang sudah berada di alam cyber. Bagi saya tidak kelihatan sebarang perubahan di dalam UMNO ketika ini, ini jelas di dalam ucapan-ucapan ketika perhimpunan agung yang terbaru ini. Politik wang akan berterusan menjadi amalan,fitnah memfitnah akan terus berlaku. UMNO yang kononnya memperjuangkan "Melayu" dan "Institusi Raja" akan terus menghangcurkannya.

amoker said...

Good stuff datuk. I did wish Shahrir Majid can continue. Yeah, i dun like his image for the petrol issue but at least he is working hard. There are quite a few ministers and assistant who blended into the background.

mut said...

Benar tajuk posting ini.

Bermula dengan Najib, bukan orang lain. (Tapi pastikan media mencanang bahawa orang LAIN yang tak insaf!)

The fish rots from the head. Adakah dia nak berhadapan dengan "skeletons in his closet" atau dia akan "diamkan" pengkritik dia dengan apa cara sekalipun?

Harapkan pagar....

UMNO tahun ni tak ada beza dengan UMNO tahun lain. Wayang tinggal wayang, pembaharuan dan pembaikan tidak akan berlaku.

Anonymous said...

dato,
Rasanya komen yang saya coretkan PERIHAL PERWAKILAN UMNO pada tulisan yang lepas BETULKAN? Ada telinga tak dengar & ada mata tak nampak. YANG PASTI NAMPAK IALAH BENDA SEBELUM DAN SESUDAH BOS MENANG PEMILIHAN...wslm

Anonymous said...

Saya terkilan Datuk Mukhriz "tak diberi peluang" untuk menjawat jawatan Ketua Pemuda. Khairy adalah pesalah politik wang. Bukan kita pertikaikan kewibawaannya. Ada yang tak kena ker?

Aiman

Anonymous said...

Scribe,

Merayu Undi
(bagus betul tajuk karya anda, pak kadir)

street fighters! - baru bagus
seorang lebam mata kiri
seorang lebam mata kanan
ada yang patah gigi dan tulang

street fighters! - yang satu
di sini dan di situ
ke sinen dan ke sinon
ada yang tiada bermaya lagi
ada yang telah pergi
kelu lidah mereka

street fighters! - dan banyaklah lagi
berbaris-baris bangsa melayu menunggu berjumpa doktor
dan mengambil ubat

dan bila misi bertanya
katakan - saya
street fighter!

dalam dikotomi sama
tetapi tak serupa saperti
tidak semua dalam saf orang yang insaf

Azroy said...

salam Dato'..memang tgk imam masjid negara hari nih memang bersemangat nak bagi khutbah, masa temuabual sebelum khutbah beliau menyatakan sangat bagus tajuk khutbah dan memang tepat...

kadang kadang tuh kalo orang nak tukar warna kotak tuh kene duduk kat dalam kotak tuh duduk kat tengah dalam kotak pastuh mula mewarna kerana orang kat dalam kotak tuh memang tak boleh berfikir keluar kotak, dan paling penting kotak tuh pun dah nak roboh tetapi semua masih nak duduk berdiam diri, atau kotak tuh tengah bertukar warna??

saya kat tepi kotak tu..takda sape pun ajak masuk kotak tuh, pergi kotak lain, tapi dah malas nak main kotak pasal dah dewasa..

Azroy

Anonymous said...

assalamualaikum wbt....

ramai menulis..
- apa salah khairy menang?
- berilah khairy peluang untuk menunjukkan kemampuan
etc etc

saya kata....

- kemenangan khairy byk anomalinya...

a. bukti UMNO masih tolerate kepada perasuah...

b. hari ini perasuah,mungkin esok seorang pembunuh, pencuri, penyamun diampunkan dan dipilih sbg pemimpin

c.bukti reformasi, perubahan dan apa saja slogan kemegahan UMNO hanyalah taik ayam, taik kucing..memalukan..

d.UMNO tak lagi mewakili bangsa melayu dan agama Islam. DUN EVER SAY demi bangsa, agama dan negara...shame on u!!!

e.kemenangan khairy akan menambah modal pihak lawan.dis time, UMNO deserved to...bad choice!!

f. untuk menang ketua pemuda, beliau amalkan politik wang (dan diampunkan)...cuba bayangkan apa beliau sanggup buat utk menjadi PM (nauzubillah)

g. UMNO semakin jao dari suara rakyat, semakin jao dari akar umbi rakyat....

h. Khairy tiada hak utk menegur siapa2 yg ingin mengamalkan rasuah (kecil atau besar).

-tak semua bijak pandai itu baik dan tak semua org yang bijak berdebat itu cerdik-

kesimpulan:
kemenangan khairy menyakitkan hati kami org melayu.
Sikap org2 khairy yg mati2an pertahan khairy menjengkelkan kami.
Sikap elit UMNO atas dosa khairy seolah2 menghina kami..

wassalam

-antipolitikwang-

Anak DEB said...

Dato',

304 orang perwakilan Pemuda Umno yg mengundi pesalah politik wang tu memang 'HAMPEH'.

Kalau macam inilah pimpinan Pemuda Umno yang ada, maka gelaplah masa depan Umno sebagai parti keramat. Kami, rakyat biasa, memang teramat kecewa dengan pilihan mereka.

Anonymous said...

Salam DAKJ

Sebenarnya saya telah memberi cadangan didalam pantun kiasan. Tapi takpalah, mungkin kadang kadang lebih baik ‘straight to the point’. Ada 5 langkah semuanya.

Langkah pertama ialah untuk menyatu padukan UMNO dulu dengan
1. Paling penting, jangan lagi memalukan sesiapa
2. hilangkan tanggapan team Pak Lah, KJ dan sesiapa
3. tarik lebih ramai golongan muda, ulama dan professional, ketengahkan idea mereka, minat mereka dan kecenderungan mereka
4. wujudkan kumpulan pemikir; minta TUN sebagai penasihat
5. Mainkan sentimen kemelayuaan, anak kecil main api, contohnya Singapore

Langkah kedua adalah dapat mengatur semula kabinet
1. pilih penasihat yang berkelayakan, jauhkan ABC, kroni
2. Menteri dikalangan pemenang PAU kerana mereka ramai pengikut
3. penggabungan kementerian, tiada overlap (eg. Pelajaran termasuk universiti, penerangan termasuk komunikasi dan multimedia, dll)
4. isu utama diutamankan, isu kontroversi dikemudiankan
5. setiap keputusan akan ada yang menentang, bertindak adil
6. adil adalah meletakkan sesuatu di tempatnya
7. jangan sesekali menegakkan benang yang basah, terlalu susah, nanti jadi cerita bawang putih dan bawang merah

Langkah seterusnya akan di’post’kan kemudian.

Quantum Metal Consultant said...

Pemenang seperti Mohd Zain Mohamed, Ismail Sabri Yaakob, Shaziman Mansor, Mahadzir Khalid, Awang Adik Husin, Abdul Azeez Abdul Rahim, Idris Jusoh dan Hamzah Zaunuddin dilihat sebagai cukup akrab dengan Abdullah, tetapi tidak semestinya dengan Khairy.

Ulasan Dato' itu seperti tidak mahir dalam politik atau Dato' sengaja bergurau.

Bukankah barisan itu nanti yang akan paling kedepan bersalaman dan mencium tangan Najib... Seperti kata Mat Taib, jika dia terpilih sebagai Timbalan Presiden dialah orang yang perlu dihadapi oleh sesiapa sahaja yang berani memperlekehkan Najib...sayang seribu kali sayang, panglima yang begitu gagah dan garang telah kecundang....jadi barisan di atas apalah sangat jika dibandingkan dengan Mat Taib.

Mereka tentu rela ber kubu kan badan demi menyeleamatkan Najib dilanggar todak.

Jika dilihat kepada Mahathir yang mencengkam 22 tahun, di manakah kroninya? selepas bersara...dan Abdullah tidak terkecuali.

abdrahim kassim said...

Datuk,
Apakah kemenangan Khairy juga ada unsur-unsur rasuah di dalamnya kerana seseoraang mahukan jawatan PM berjalan secara selesa?

Unknown said...

sangat memalukan apabila Pemuda UMNO akan dipimpin oleh perasuah. Kerajaan bersungguh-sungguh nak menghapuskan rasuah tetapi sekarang dah terbukti sang perasuah pun dah ada dalam parti UMNO itu sendiri.
Ironi bukan?

zainal abidin awang kechik said...

UMNO ni terlupa.."bahawa soalan UMAT malayu banyak yang belum terjawab...

BUKIT GANTANG...kitu tunggu dan lihat..

salam untuk tok sekeluarga

"SAF di bina untuk kita beribadat kepada yang MAHA KUASA.."

DOSA MEREKA BELUM SELESAI LAGI

Anonymous said...

Semoga Allah merahmati Datuk,

Dalam sebuah kereta, ada lima penumpang,mereka makan gaji dengan kerajaan,Berkululusan sekurang-kurangnya diploma,Berumur bawah 30 tahun.saya membuat survey secara mudah, antara PM Abdullah dengan Najib, siapa yang mereka suka dan pileh.Kelima-lima mereka menjawab: Mereka suka Pak lah.
Soalan saya kepada diri sendiri bodoh kah mereka ini?
-makan gaji.

Pak Lang Rembau said...

Dato' AKJ,

Muhyiddin terpilih."Alhamdulillah" kata Dato' AKJ. Saya pun turut urut dada - lega!

Rata-rata pemilihan yang dibuat oleh perwakilan UMNO nampaknya jauh lebih baik daripada pemilihan perwakilan pemuda UMNO. Perwakilan Pemuda UMNO macam budak diberi aiskrim, disuruh menyanyi dia menyanyi disuruh menari dia menari. Kadang-kadang kita pun keliru takrif Pemuda UMNO ini orang yang umur berapa tahun haaa?
Selain Khairy, adalah menjadi adat bagi Najib untuk mendapat barisan yang kurang sempurna, pasti ada cacat celanya di sana sini. Kelompok-kelompok penyokong setia Pak Lah masih ada dan kalau Najib pandai berperanan mereka boleh dijinakkan.
Tetapi, dalam barisan kabinet nanti Najib tidak ada alasan untuk memilih yang cacat cela ini kerena pemilihan ahli kabinet adalah 100 peratus hak dirinya. Jika salah pilih Najib kena tanggung sendiri. Kabinet baru Najib akan jadi kayu pengukur sama ada rakyat menerimanya atau tidak. Kabinet akan berkhidmat untuk rakyat keseluruhannya dan bukan hanya untuk ahli UMNO. Khabarnya orang-orang Pakatan Rakyat sedang beriya-iya benar berdoa agar Khairy terpilih jadi Menteri!

Anonymous said...

Dato',
Kalau dalam satu kampung mesti ada seorang dua yang jahat tapi sejahat mana sekali pun akan jadi baik kalau ketua kampung dan majoriti penduduk orang yang baik. Jadi saf Umno akan okay kalau majoriti orang yang baik dalam Umno.

Persoalanya kalau ketua kampung macam 'Bentayan dalam Sri Mersing' apa akan jadi dengan 'Pak Malau'.

Bye/Roti Planta

Anonymous said...

Seolah2nya cuma KJ di UMNO adalah perasuah. Yang lainnya, bersih macam kain putih. Adakah ini suatu kenyataan yang benar atau kemungkinan ramai komen di blog ini memang nak menafikan bahawa keseluruhannya UMNO tidak ada rasuah. Jangan cuma salahkan orang muda agar perasuah lain yang telah dipilih direstui.

Unknown said...

Dato'

Sememangnya ada kemungkinan tindakan tidak adil olih Jawatankuasa Disciplin membenar Khairy bertanding...Tetapi kita perlu lihat dari segi keseluruhan.

Kemungkinan parti telah merangka masterplan untuk bakal bakal PM masa depan, i.e.:

Najib.>Hishamuddin.>Khairy.>Mukhriz

Cuma anak anak dan menantu PM sahaja berhak menjadi PM...
Orang Melayu tak payah lah bising bising .....terima sajalah dengan akur masterplan untuk masa depan orang Melayu. Kepada Dr M dan Mukhriz Tunggu saja giliran...
Kan Rosmah dah cakap..ini giliran Najib....Terima sajalah

Anonymous said...

Salam Datuk,
Keputusan jawatan tertinggi umno mlm tadi adalah mengikut skrip yg ditulis berdasarkan trend pencalonan peringkat bahagian dan tidak mengejutkan. ini kerana majoriti perwakilan terdiri drp orang2 tua yg mewakili saluran 1 dlm PRU dan pendirian mereka memang boleh dibaca dan dijangkakan.sebaliknya pengundi saluran 3 trendnya berbeza dan itulah realitinya, keputusan ketua pemuda terhasil sedemikian.Berilah peluang utk KJ membuktikan pemilihannya adalah tepat mengikut trend terkini.

Hakikatnya pengundi saluran 1 makin lama makin berkurang disebabkan faktor umur sementara pengundi saluran 3 akan bertambah. saya berharap umno akan terus jumud dgn pemikiran saluran 1 dan tak perlu berubah dan seterusnya kalah dlm PRU 13.

Anonymous said...

Dear Dato AKJ,

Great that Muhyiddin won. Last night many were able to sleep again especially me. I must add the likes of Saifuddin Abdullah is also a much welcome sight to people like me. As for Ketua Jalanan, well put him on the road to unite the pemuda. If you need to give him a miniterial post let him become the new minister for the rempits.

Dorothy Hodgkins

Anonymous said...

Dato'

Good piece of writing. You called a spade, a spade. Ada bloggers yang sudah mula memuji-muja KJ. Winds of change rupa-rupanya melanda juga dunia blog.

Saya harap Najib dan barisannya dapat menumpukan perhatian terhadap masalah ekonomi pula sekarang. Tetapi dapatkah mereka lakukan selagi belum selesai pilihanraya 3 bukit?

Melati

Anonymous said...

Datuk,

Good to know that some names like Tok Pa, Saifudin Abdulah, Fuad Zakashi and Idris Jusoh are chosen by the delegates. They are the thinkers that will revive umno. I hope DS Najib will appoint Tok Pa to become MOF II, considering his excellent background in economy.DONT waste his capabilities to in charge of agriculture. Saifudin shall be made the new education minister as he has vast experience in educational field and understand education very well.he is fresh face as well.Hope that no cabinet post for our new youth chief.

Delegasi Rakyat

Anonymous said...

Salam Datuk.
Saya berpendapat walau dalam mana-mana keadaan pun, dalam mana-mana organaisasi bukan semua yang elok-elok, dalam setandan pisan mungkin ada satu dua yang tidak elok.Seperti juga parti lain sama sahaja..ada malaikat, ada setan ada jin ada iblis, ada orang.Itu kena akur.
Kita kadang-kadang rasa diri kita pula yang paling pandai..orang lain tak pandai..semua suruh ikut pilihan dia..Sya berpendapat apabila didalam sistem demokrasi apabila majoriti memilih maka kita kena akur..jangan kita anggap tukang pilih itu bodoh..semua kena rasuah..sebenarnya calon cuma ada 2 mata..pemilih ada banyak mata..hormati kebijaksanan orang lain.Sebelum pemilihan saya juga ada pilihan sendiri..tetapi bila orang lain menang..saya akur dan menyokong...Saya perhatikan apabila kemenangan diumumkan tak ada lawan yang hendak ucap tahniah...mereka ini tak profesional....

Lee said...

saya kecewa.. org yang pernah menghina Agung pun dapat naik ke MT petanda banyak wang royalti dari pantai timur masuk poket pewakiland dari pantai timur.. tak habis makan sanak sedara apa lagi penyokong2 mereka ini.. terkedu lah Mat Said yang masih berjiwa rakyat.. tahun ini puasa entah dapat entah tidak lagi air zam2 dan kurma dari mekah sekotak setiap rumah.... belum pernah lagi ada MB pantai timur yang memberi sedekah ini.. tapi orang2 UMNO tetap memilih orang yg berpoket tebal seperti si Deris Jusuh yang pada pandangan semua isi rakyat kurang ajar.. baguslah macam tu.. para perwakilan umno sekarang ini tak kira gender lebih memilih isi poket mereka dari permintaan akar umbi untuk berubah... knapa? kerana para perwakilan ini adalah terdiri dari otak udang semuanya!!

kesian pak sharir tak lama dalam kabinet... !!

Bourne said...

ELOK SANGAT LAH SHAHRIR LETAK JAWATAN SEKURANG KURANGNYA GULA YG DIKATAKAN HENDAK NAIK HARGA TAK JADI NAIK .... JADI TAK KAYA SANGAT LAH ROBERT KUOK YG PUNYA ANAK ALA ALA "SONG SISTERS" TAK MENJADI TU.

KJ PATUT MELIHAT DENGAN JELAS SENTIMEN PARA PERWAKILAN DAN KALAU LAH DIRI BELIAU ADA SEDIKIT RASA INSAF DAN MALU DIRI....

SILALAH LETAK JAWATAN YANG DISANDANG SECARA HURMAT. MEMANG DAH JELAS MAJORITI PERWAKILAN TIDAK MENYUKAI ELIAU DAN JUGA AHLI AHLI EXCO PEMUDA YANG KORUP YANG BERBILANG PROFESSION TU. ADA DARI MEREKA BEKAS PENYAMUN DAN PENCURI PUN.......

TENUNGKAN LAH........

SALAM

Anonymous said...

Salam Datuk,
Bagi mereka yang ada pekerjaan yang berduit bolih lar buat komen orang tu begitu orang ni begini. Bagi saya orang yg dah tak bekerja oku lagi selagi mereka yang diberi kuasa amanah itu beramanah,berfatanah tidak resuah meringankan beban hidup rakyat meningkatkan lagi taraf hidup akan ku sokong dan dukung selagi ada nyawa tetapi nak berkuasa menggunakan jalan yang salah,menyusahkan kebanyakan orang memalukan orang, berkospirasi sampai mampus jadi sumpah seranah seluruh keluargaku.Manu tahu lepas ni harga barang dikawal dengan baik tarif api/air diturunkan macam-macam subsidi dibekalkan untuk rakyat berbagai-bagai kemudahan di salurkan pada rakyat kita lihat sajelah....mudah-mudahan amin ya rabbal alamin

Anonymous said...

Datuk,

Mat Taib dapat 37% undi. KJ dapat 38% undi. Tak banyak bezanya tu. Cumanya KJ lebih nasib baik menang sebab bertembung 3 penjuru.

Kalau Ali Rustam bertanding itu hari, saya rasa nasib Muhyiddin akan jadi sama macam Mukhriz.

Sebenarnya Datuk, pola pemilihan perwakilan Pemuda ini tidak banyak bezanya dengan perwakilan utama. Majoriti perwakilan Pemuda iaitu sebanyak 62% masih menolak Khairy! Dalam 10 orang, 6 orang tak pilih Khairy. Banyak tu! Kalau dalam Pilihanraya Umum, Khairy masih tak boleh tubuh kerajaan!

Setahu sayalah Datuk, inilah kali pertama dalam sejarah Pemuda UMNO, Ketua yang dipilih itu GAGAL memperolehi MAJORITI sokongan perwakilan. Dari zaman Hussein Onn, Jaafar Albar, Suhaimi, Anwar, Najib, Zahid, Hishamuddin tak pernah berlaku akan perkara ini.


-sinbad-

Anonymous said...

assalamualaikum...

ummno kini

bukan lagi ujung tombak bangsa...
lebih merupakan tradisi keluarga...
anak, menantu, cucu dia yg punya..
walau otak tiada di kepala...
kami bangsa yg kecewa...

melayu tetap melayu...
lupa cerita dulu2..
400 tahun dok tunggu2...
lupa derita dulu2...
bila idop cukup ubi kayu...

UMNO kini...
cukup utk ditunggang
semuanya soal wang,wang dan wang..
walau salah dan dosa terang2...
dosa pahala tunggang langgang...

UMNO...
mana agama, mana bangsa....
nafsu adalah segala adalah semua..
last last habuk apa pon tadaa..

UMNO bukan lagi milik bangsa ini..
tapi ini parti anak dan bini..
cukuplah sudah kami sakit ati..
tiba masa kami undur diri...

Pada Allah kami berserah...
Yg Maha Pengasih lg Maha Penyayang..
Ampunkan segala salah silap kami...
terimalah amalan kami...

wassalam


antipolitikwang

Anonymous said...

Salam Tuan Rumah,

Saya begitu musykil dengan cadangan bekas Presiden parti, Abdullah Ahmad Badawi, supaya dihadkan tempoh seseorang itu memegang jawatan didalam parti yang secara langsung menghadkan seseorang itu memegang jawatan didalam kerajaan.

Dengan adanya menantu bekas Presiden itu yang bercita-cita tinggi untuk menerajui parti dan kerajaan sebagai Perdana Menteri termuda Malaysia, tidakkah timbul syak wasangka yang cadangan tersebut dibuat untuk memudahkan menantu bekas Presiden itu supaya lebih cepat mencapai cita-citanya? Dengan adanya syarat seperti itu, tidakkah ia memudahkan KJ untuk melangkah dan menolak muka-muka yang lebih kanan darinya didalam parti atas alasan had tempoh memegang jawatan?

Selepas 5 tahun setengah dibawah seorang Presiden parti dan Perdana Menteri yang, saya rasa, kurang ikhlas terhadap rakyat yang dipimpinnya, saya tidak sedikit pun berasa terkejut sekiranya cadangan itu dibuat untuk memudahkan hidup and cita-cita menantunya.

Dari hukuman Lembaga Disiplin parti, pengiraan semula undi berkali-kali untuk pemilihan Ketua Pemuda hinggalah ke cadangan barunya itu, saya tidak syak lagi bahawa Pak Lah masih cuba untuk memperalatkan parti dan rakyat semata-mata untuk memenuhi nafsu ahli keluarganya yang bercita-cita tinggi itu.

Mudah-mudahan, Najib tidak membuat kesilapan besar dengan melantik KJ untuk memegang mana-mana jawatan penting didalam kerajaan samada sebagai ahli Kabinet (Menteri ataupun Timbalan Menteri) mahupun sebagai Pengerusi mana-mana Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC). Parah Umno nanti. Ingat, Umno sendiri yang melebelkan KJ sebagai pesalah politik wang bukannya pihak pembangkang. Kalau dilantik kejawatan didalam kerajaan ataupun di GLC, ramai dikalangan kita yang akan hilang kepercayaan terhadap Umno dan usaha-usaha untuk membaik-pulih parti juga akan diperlekehkan oleh puak pembangkang. Ibaratkan memberi peluru kepada pihak lawan untuk orang menembak kita sendiri.

Ini peluang terakhir Najib dan Umno untuk memenangi semula hati dan kepercayaan rakyat. Tersilap langkah, tiada peluang lagi untuk berpatah balik. Fikir-fikirkanlah.

Salam.

mekyam said...

salam tok scribe,

you said, "Ini sekali gus memberi kredibiliti kepada laporan media massa bahawa Abdullah memberi jaminan kepada Anwar Ibrahim dalam “pertemuan” mereka di Hulu Langat 10 Mac lalu yang dia (Abdullah) mempunyai pengikut setia yang akan mengawal Mohd Najib".

back in november, it was already obvious the PM and his coterie would not relinquish power so easily, esp considering their 2 terms of dubious governance.

to borrow from tolkien's famous lines...

four months to cover all tracks, four months to keep his people in the stacks, four months a spanner in the works put, and in the chaos all his wrongdoings to become moot.

all the best to the new PM and DPM!

Anonymous said...

Salam Dato',
Seperti biasa analisis Dato' lain dari yang lain, jadi sudah pasti ada yang tak selesa dengan ulasan Dato' itu.
Yang pastinya, perwakilan memileh kj yang memang sah terbabit dengan politik wang, dan memberi undi kedua terbanyak pada kt, yang menggadai Selangor dan masih kelam kabut dengan berbagai2 pertuduhan.... dan hanya berdaya memberi tempat tercorot pada mukhriz.
Ini bagi saya mencerminkan dengan jelas tahap akhlak dan keprihatinan perwakilan dengan hasrat akar umbi. Sah bagi saya yang perwakilan UNMO memang tidak ada "kemaluan" sepertimana kata Karpal Singh. Dan sekarang nampaknya UMNO diterajui oleh mereka2 yang tak ada "kemaluan". Mungkin kj & pengikut2 nya boleh bersorak riuh sekampung, tapi kejap lagi "kampung" (UMNO) akan tergadai... saya percaya rakyat/akar umbi akan memberi penangan yang tak mungkin boleh dilupa oleh UMNO dalam pilehanraya kecil April nanti... dan juga dalam PRU13 nanti... kalau najib tidak merobah saf nya, dia mugkin kena cari kerja lain selepas PRU13...

Anonymous said...

salam Dato',

saya berpendapat bahawa tiada satupun calon yang menang mahu pun yang kalah terdiri daripada pemimpin2 yang bagus..

kebanyakkannya mempunyai banyak 'baggage' termasuklah presiden sendiri...

keputusan perwakilan tidak membawa apa-apa erti..bagi saya..UMNO perlu merombak sepenuhnya dengan mengkaji semula kedudukan jumlah ahli yang didakwa sebanyak 3.4 juta...samada benar atau tidak..

kedua ia perlu menampilkan muka-muka baru di setiap peringkat dari cawangan,bahagian,MT dll...

ketiga ia perlu menukarkan namanya kepada PEKEMBAR...kerana jelas nama UMNO itu membawa persepsi buruk terhadap masyarakat

keempat ia perlu meletakkan perjuangan ISLAM sebagai terasnya...kerana ISLAM itu lebih tinggi daripada kedudukan bangsa...

dan macam2 lagi yang perlu dibuat..kerana bagi saya penukaran kepimpinan tidak membawa apa-apa selagi sistem dan dasar sesebuah parti itu tidak berubah

PENGUNDI ATAS PAGAR

ajip said...

sudah lah datuk

tak payah dengki dengan orang lain

seperti kata datuk sakmongkol

orang seperti datuk mempunyai otak sebesar otak lalat

hinggap pada tahi yang busuk (shit- spt kata shahnon ahmad)

Anonymous said...

Datuk,

Apabila KJ menang banyak persoalan timbul tentang keputusan Lembaga Disiplin yang hanya memberi amaran kepada KJ dan dibenarkan bertanding. Tentu ramai yang mempunyai syak wasangka.

Elok juga baca komen Tun Mahathir dalam blognya (juga disiarkan oleh Malaysiakini) mengenai perkara ini.

Anonymous said...

Komen dari bapa mertua tentang kemenangan anak menantu membuktikan yang kita agak kurang tepat dalam menganalisa tahap kebebalan sebenar tuan empunya diri.

pakbelalang said...

Khairy's Victory Due To Hardwork, Says Abdullah

KUALA LUMPUR, March 27 (Bernama) -- Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said he is happy with Khairy Jamaluddin's election as the new Umno Youth chief, saying the Rembau member of Parliament had worked hard for the victory.

"He (Khairy) worked very hard, he really worked very hard, that is the truth, I know... because when I went to see my grandchildren and asked Nori (Abdullah's daughter) where is Khairy, she said he had gone campaigning and meeting the Umno Youth.

"So I said, he must be working very hard and she herself agreed that he did work hard... everyday going around.

"I think he deserves it after working so hard," he told reporters on the sidelines of the 2008 Umno General Assembly, at the Putra World Trade Centre here, Friday.

comment:

he,he,he, kah, kah, kah !! Who is saying?

Dear father-in-law of KJ,

Are you very sure he was working very hard?

Maybe you are right. But I am not too sure whether all his effort deserves a win at all, knowing very well he had just been found guilty of wrong doing by the UMNO Disciplinary Committee for being involved in corrupt practice. Why don't you highlight about this heinous act done by your pampered son-in-law. What a disgrace!

Anyway, Pak Lah, you are gone !!Gone forever leaving behind your legacy of making UMNO tattered and disarrayed attributed partly to your son-in-law's doing and your weak leadership quality.

uhang kinchai said...

Salam Dato,

Sebenarnya UMNO ketandusan tokoh dan bagi saya tiada seorang pun diantara mereka yg mempunyai pekej lengkap bagi mengisi jawatan Ketua Pemuda UMNO.

Khairy - Perpelajaran, bijak, & aggressive tapi malang rasuah...

Khir - Mempunyai banyak idea2 baru tapi selalu merapu, gelojoh & berselera besar; org kat S'gor gelar 10 Million Dollarman (Commission)

Mukhriz - Nothing wrong with this man so far... tapi org takut beliau adalah bayangan Tun Mahathir. Rakyat tak mau pisang berbuah 2x.

UMNO memang terlalu sukar untuk reform kerana gejala2 negative yg telah menular buat sekian lama telah menjadi darah daging.

Memang agaknya Allah telah merancang & menentukan bahawa UMNO bukan lagi wadah bagi orang2 Melayu untuk bergantung hidup...

Saya tertarik dgn satu hadith yang menyebut bahawa di saat akhir zaman kelak Islam tidak lagi dipunyai/ kuasai oleh orang2 Arab kerana mungkin pada ketika itu orang2 Arab begitu sibuk dengan kemewahan hidup, sering bermusuhan sesama sendiri, kaki sex, rasuah & lain2.

Wallahuallam.

imah said...

Salam Dato'

Saya hanya nak ulas mengenai Ketua Pemuda dan sangat berharap Dato' sudi memberi komen.

Apa beza antara pemilihan Ketua Pemuda tahun ini dengan pemilihan Naib Presiden tahun 1981?

Harap Dato' tidak menghampakan saya.

D'Rimba said...

Yang amat pasti hampir seluruh yang menang adalah penyokong tegar dasar PPSMI. Amatlah sudahpun berubah ahli sekalian. Tahniah teramat sangat.

pakbelalang said...

Khairi tidak boleh di jadkan apa-apa pun.

Dia betul-betul dah tidak di terima oleh rakyat. Ke mana dia pergi dia akan di boo.

Pembangkang akan terus gunakan si Khairi ini sebagai "punching bag" di mana sahaja ada pilihan raya kecil.

Khairi tidak boleh bersama-sama berkempen. Percayalah BN akan gagal jika Khairi bersama-sama turut berkempen.

Khairi bukan "asset" kepada UMNO malahan telah menjadi beban kepada barisan baru Najib.

Khairi akan mencacatkan barisan pimpinan Najib jika dia turut sama menempil.

Saya rasa jika Mukhriz di ketengahkan bersama barisan Najib mungkin rakyat akan menerima dia dengan hati terbuka kerana ada elemen rakyat bersimpati dengannya kerana kegagalannya dilantik menjadi Ketua Pemuda.

Sebenarnya ahli-ahli akar umbi memang mengharapkan Mukhriz dilantik sebagai Ketua Pemuda tapi malangnya perwakilan yang tidak amanah telah menafikan kemenagan kepada Mukhriz, semuanya bahana "politik wang" yang dilakukan oleh KJ. Ini telah terbukti dengan keputusan Lembaga Disiplin yang telah menjatuhkan hukuman terhadapnya.

alo said...

Diharap KJ akan dapat membawa dato anwar ibrahim masuk kedalam umno..jika ini berlaku sy percaya pru13 nnti suma negeri yang jatuh ke tangan pembangkang akan kembali kepada barisan nasional.percaya la!

tiada apa yang mustahil dlm politik jika ada iltizam dan kesepakatan utk menjayakannya.

mnorizzuan@gmail.com-facebook

pakbelalang said...

PM not revealing power transition date yet
BERNAMA

KUALA LUMPUR, Fri:

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi continues to keep everyone guessing on the date he will hand over the post of prime minister to Datuk Seri Najib Tun Razak under the power transition plan agreed to by both of them.

At a news conference during the ongoing Umno General Assembly 2008 here, a cheerful Abdullah said he would announce the date when he wished to do so.

"You do not have to ask me that (the date for the transition of power). I will let you know," he said.


comment:

Don't waste time lah, Pak Lah. The party is over. We have work to do and are looking forward for Najib and his new team to start cracking their heads to keep the economy going. We simply do not want you to hang around anymore. The rakyat want to see the government under the leadership of Najib to move forward as quick as possible before the economy becomes from bad to worse. Please be responsible enough to confirm the date of your departure. The game is over and we are tired of this kind of childish way of playing delay tactic.
Nobody gains. Do you realise that investors are waiting at our doorstep for too long and it costs money to them for not making decisions.In business uncertainty costs money, Pak Lah.

Anonymous said...

Datok
saya musykil tidak ada seorang pun agamawan menang dal PAU ini.adakah ini juga petanda umno makin jsuh dengan akar tradisi orang melayu iaitu agama.pelik perangai perwakilan kali ini.kalau setakat orang agama dilantik ia tidak mencerminkan jiwa besar umno terhadap islam.nama2 yang Datok berkenan (sprt Bung Muhkhtar )dan menang itu belum terbukti dan hanya tukang jerit di parlimen saja.diluar belum tentu.mengenai Khairy,ramai yang tak puashati.kalau betul nak buang Khairy kenapa Mukhriz dan Khir toyo tak kompromi dan lawan Khairy seorang lawan seorang.Khairy menang bukan kerana politik wang tapi 'ketegag' Mukhriz dan Khir Toyo.apa pun tahniah pada yang menang.sekian.zmy

OKJ said...

Sambungan dari semalam

Langkah ketiga adalah memastikan setiap fitnah dapat ditangkas secepatnya
1. dibawah selolaan kementerian peneranagan, komunikasi dan multimedia (pentingnya penggabungan kementerian)
2. mesti lebih peka kepada perkembangan semasa, akhbar lawan, internet malah SMS atau surat layang sekalipun; setiapnya adakan jawatankuasa
3. patahkan setiap serangan lawan, hebahkan melalui TV, radio, Internet dan juga secara surat layang, SMS, MMS, E-Mail, Blog, Youtube, Metacafe
4. Jika fitnah cari hingga ke lubang cacing (Macam kes isu derhaka), saman semaximum mungkin sampai bankrupt
5. Jika mencaci ISLAM, perlembagaaan, rukun negara atau negaraku, tangkap dan masuk jail
6. tujuannya menghapuskan delusian dikalangan masyarakat kita

Langkah keempat ialah mengucar-kacirkan pihak lawan
1. Cari siapa sebenarnya dalang (sebenarnya dah tahu), percepatkan proses mahkamah dan hukumannya (jangan tangguh)
2. Selepas cari ketua, cari pula pengikut tegarnya, brainwash berkali-kali sehingga sedar, kalau tak jalan juga sabitkan kesalahan fitnah atau mengelak tax atau setidaknya merokok dikawasan larangan
3. dedahkan keburukan lawan, kelemahan lawan dan kesalahan pihak lawan (ini saya rasa tak susah dan dah diterangkan dahulu)
4. Saman sampai bankrupt (macam kat Singapore)
5. Gunakan segala kemudahan termasuk segala akta yang sedia dipakai

Langkah kelima akan menyusul. TQ

UMNO LAMA said...

Salam Datuk,

Elok jugalah KJ ada dalam barisan Majlis Tertinggi UMNO. Hanya Jauhari yang mengenal Manikam. Hanya Penyamun yang kenal Penyamun! Ini bukannya masalah peribadi, ini adalah persoalan politik. Mana ada manusia 'perfect' dalam politik. Semua ada pernah melalui detik suka dan duka.KJ akan menanggung sendiri apa yang telah di buatnya pada masa lalu, biar masa menghakimi beliau. Jika beliau bersalah, beliau tidak akan terlepas.
Peranan KJ adalah sebagai pemerhati kepada kumpulan yang kalah dalam pertandingan MT yang lalu, ini adalah takdir yang di tetapkan oleh Allah s.w.t. Dia pun manusia macam kita, kadang kala 'excited' juga ,maklum la orang muda. Seandainya semua menyokong pucuk kepimpinan maka tidak adalah manusia yg berani menegur nanti ataupun segala yang bakal di buat nanti di anggap betul semuanya. Ini bahaya kepada parti dan negara.
Jika sekarang ramai yg menolak kemenangan Khairy Jamaludin kerana ia di anggap perasuah, apakah ini akan menghantui beliau selama lamanya? Biar dia sendiri yang menjawab persoalan itu. Jika benar dia perasuah, beliau akan rasa bersalah dan mungkin akan mengubah sikapnya yang buruk selama ini. Ini adalah dunia. Nothing impossible.
Saya takut KJ bakal di jadikan 'tong sampah' oleh UMNO. Segala kemudaratan dan kelemahan dalam UMNO di masa hadapan ini akan di letakkan kesalahan kepada KJ. Jika BN kalah mana mana pilihanraya terutama sekali Bukit Gantang, maka faktor Khairy akan di terima pakai sebagai punca kekalahan UMNO . Ini amat tidak adil untuk menghukum beliau dengan hukuman yang seberat itu.
Jika ahli UMNO hanya memfokuskan KJ sahaja pada masa kini, kita jangan lupa bahawa permasalahan rasuah ini berlaku di mana mana jua. Apakah pemimpin yang menang dalam MT baru baru ini di anggap bersih dan bukan perasuah? Bermula dari pucuk hingga ke bawah, adakah mereka ini bersih? Saya amat yakin dan percaya mereka mungkin lebih teruk dari KJ cuma mereka lebih pandai berlakon dengan watak baik dan sebagainya untuk menutup pekung mereka.
Marilah kita biarkan kepimpinan yang berjaya memenangi MT baru baru ini meneruskan kerja masing masing dengan lancar dan berkesan. Walaupun mereka telah berjaya melepasi tapisan pertama, kita jangan risau sebab banyak lagi tapisan yang terpaksa dilalui mereka nanti. Akhirnya rakyat jugalah yang bakal membuat keputusan dan keputusan dari rakyat itu tidak semestinya betul!
Jika kita masih tidak berpuashati, jalan yang terbaik ialah kita sama sama turun ke gelanggang untuk bertarung dalam kancah dan arena politik negara. Jadilah pejuang dan pemimpin yang menyuarakan kebenaran. Adakah kita sanggup berkorban ?

A KADIR JASIN said...

Sdr Imah,

Naib Presiden atau Ketua Pamuda?

Kalau Ketua Pemuda, ia bukan 1981 tetapi 1982 apabila Anwar cabar Haji Suhaimi.

Anwar menang dengan kelebihan 10 undi.

Terima kasih.

Siti Khadijah said...

Dear Datuk AKJ,

For the three by-elections it would be prudent for UMNO to keep Khairy at bay. Put forward Mukhriz who is very much liked by the masses.

Yangretibase said...

Assalamualaikum Datuk,
Ikrar Mohd.Najib untuk membersihkan UMNO wajib dilaksanakan dan dibuktikan dari hari pertama beliau menjadi Presiden UMNO.
Oleh sebab itu, beliau wajib mengeNYAHkan serta merta Khairy Jamaluddin daripada kedudukannya sebagai Ketua Pemuda UMNO kerana dia sudah sah didapati bersalah melakukan jenayah rasuah hingga membawa kepada kemenangannya.
Saya bimbang dan saya takut, kalaulah rasuah itu haram hukumnya pada sisi Islam, maka kemenangannya itu tidak mustahil merupakan kemenangan haram juga dan tidak mustahil pula jawatan Ketua Pemuda UMNO itu juga menjadi haram . Lebih dahsyat lagi sekiranya badan pertubuhan atau pergerakan Pemuda UMNO Malaysia itu sendiri menjadi satu pertubuhan haram!

Anonymous said...

ketua pemuda
1. adakah, kemenangan ini dipengaruhi oleh mantan ketua pemuda yg lps, yang telah menaikkannya sebagai naib ketua pemuda?
2. adakah, maksud "hutang yang belum selesai" dan arahan kepada semua pewakilan supaya mengundi mantannya pada pengundian naib presiden sejurus selepas diumumkan sebagai ketua adalah menyokong kenyataan (1)?
3. adakah, apa yang ditafsirkan oleh ahli diperingkat bawah semasa mesyuarat bahagian mampu berubah apabila perwakilan datang ke perhimpunan?


apapun, pada datuk najib, sabarlah.




pemuda kecewa

R.A.R said...

Pasal Datuk Norraesah, kami yang orang Penang ni tau dia bukan yang jenis grassroot type. Dia lebih kepada korporat/elit dan sering-kali dianggap tokoh ekonomi.

Sebab tu dalam pilihanraya umum lepas dia kalah. Kalau tak suka kopi, jangan cakap depan orang kampung. Kalau nak beli rumah, jangan cakap 600 ribu murah. Kalau nak kempen, jangan bawak konvoi kereta besar dan mat motor buat bising. Rakyat sensitif sikit.

Tanya kepada Wanita UMNO pusat apa sumbangan dia. Banyak juga, dari segi idea lah.

Tak tahulah nak kata dia bawak suara wanita dalam MT atau tak. Sebelum pemilihan UMNO, orang tanya dia sokong Shahrizat ke Rafidah, dia taknak jawab. Play safe.

Tapi, nampaknya wanita yang suka membahasakan diri sebagai Kak Chah (atau Auntie Chah kepada anak-anak Pak Lah dan memanggil Pak Lah affetionately sebagai Abang Lah kerana khabarnya ada hubungan keluarga) ni telah bertukar kem. Penyokongnya telah declare Datuk Norraesah sebagai 'saf Najib'.

Begitulah cepatnya manusia berubah, seumpama angin bertiup yang bertukar arah.

Politik ialah satu permainan yang pelik. Tak semestinya kita tak perform, kita layak.

Lagi satu, money talks (ni statement general, bukan merujuk kepada mana-mana individu). Kalau siapa-siapa nak kenakan mereka yang menang dalam MT tu memang senang sangat. Boleh kata 99% pakai duit. Kalau tak percaya, suruh angkat sumpah tiap-tiap sorang.

Good thing jugak Pilihanraya Umum lepas BN kalah banyak, kalau menang jugak, habis lah golongan-golongan tertentu yang diendorse oleh orang-orang tertentu ambil-alih negara.

Pemilihan UMNO biasanya tidak mencerminkan sentimen on the ground. Sebab tu orang yang perform pun boleh kalah jugak.

Unknown said...

Datuk,

Yang Tewas dan Yang Bersalah antara Pilihan Perwakilan UMNO di PAU ke -59.

Simpati kepada Mukhriz. Orang yang mula-mula mendesak PM bersara secara terbuka akhirnya dapat tempat tercorot.

www.duniacacamarba.blogspot.com

dan kajang said...

As'kum Dato',

1. Pada umumnya kita lihat komposisi pemilihan dalam MT,khususnnya jawatan Timbalan Presiden dan Naib2 Presiden parti adalah menepati hasrat dan kehendak Presiden baru, DS Najib dan rakyat jelata.

2. Cuma bagi beberapa muka dalam ahli MT agak tidak menepati kehendak rakyat jelata.Penglibatan mereka ini dalam tampuk kepimpinan Umno sudah tidak boleh diterima lagi oleh rakyat.Ini menunjukkan perwakilan masih tidak boleh membaca kehendak akar umbi parti dan rakyat jelata.Ini cukup bahaya kerana ia akan akhirnya merosakan parti dan akan hilang kepercayaan ahli akar umbi dan rakyat terhadap kepimpinan Umno.Rakyat agak musykil tentang pemilihan mereka,khususnya penyokong2 kuat Pak Lah dalm MT.

3. Yang lebih teruk lagi ialah pemilihan Khairy yang penuh dengan kontroversi.Saya percaya isu ini akan terus dibincang dan dipertikaikan selagi tiada tindakan pembetulan diambil.Saya ada berbincang dengan beberapa rakan saya diluar Umno dan yang berketurunan India dan Cina mengenai isu ini.Rata2 mereka juga hairan tentang mengapa perwakilan Pemuda sanggup memlilih Khairy yang didapati bersalah kerana politik wang.

4. Jelas sekarang Umno kehilangan satu isu penting untuk dipertahankan iaitu isu pemimpin yang rasuah.Isu ini bukan sahaja tidak boleh dicakapkan oleh kepimpinan baru Umno tapi mereka juga tidak boleh mempertahan diri jika Umno dituduh dipimpin oleh pemimpin yang rasuah.Gelaran pemimpin Pemuda yang rasuah ini bukan direka oleh pihak pembangkang tapi adalah diputuskan sendiri oleh Jawatankuasa Displin Umno.Yang lebih teruk lagi ialah bakal2 pemimpin masa depan Umno (Pemuda) sendiri merestui rasuah.Ini akan menyebabkan orang2 muda akan hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Umno.

5. Oleh itu demi menyelamatkan masa depan Umno dan negara maka adalah lebih baik mana2 pihak membuat laporan resmi kepada SPRM untuk mengambil tindakan pendakwaan terhadap peraruah ini yang terang2 didapati bersalah oleh Umno sendiri.Jangan ada double standard.

Anonymous said...

Salam Dato,

Punca masalah rasuah adalah dari jiwa. Jiwa yang bersih, adalah dari hati yang bersih.

Eloklah kalau diakhir persidangan UMNO hari ini mereka beramai-ramai menyanykan lagu ini agar bersih hati naluri mereka :

Lagu : Obat Ati
Nyanyian : Opick

Obat hati ada lima perkaranya
Yang pertama baca Quran dan maknanya
Yang kedua sholat malam dirikanlah
Yang ketiga berkumpullah dengan orang sholeh
Yang keempat perbanyaklah berpuasa
Yang kelima dzikir malam perbanyaklah

Salahsatunya siapa bisa menjalani
Moga-moga Gusti Allah mencukupi

http://www.youtube.com/watch?v=UHJrCO1t1KA

Anak Bayan

Rosli Basiran said...

Salam Buat Dato AKJ,

Baru lah saya perasan, Dato punya nama pendek sikit-sikit macam KJ. K dan J masih ada, tapi mungkin KJ yang satu itu tidak lama lagi dapat tambahan D ka, DS ka, seperti yang di kejar-kejar ramai orang di negara kita.

Ironinya KJ yang dibebaskan secara bersyarat oleh Jawatankuasa Disiplin UMNO atas amalan rasuah sudah menjadi Ketua Pemuda UMNO.

Jadi, inikah kehendak akar umbi? Yang pergi mengundi bukan akar umbi, tetapi perwakilan sahaja. Wakil mungkin cuma 3 orang setiap bahagian sedangkan ahli bahagian mencapai angka ratusan orang. Mungkin inilah amalan demokrasi cara Malaysia yang selama ini kita bangga-banggakan.

Keputusan ini sama sekali tidak akan membantu BN dalam pilihanraya kecil yang akan datang. Percayalah kes merampas kuasa di Perak serta penerimaan pesalah laku rasuah, jenayah dalam kepimpinan UMNO tidak sama sekali membantu BN.

Saya bukan pemuja Dr M, tetapi kenyataan beliau perlunya pembersihan dalam UMNO sama sekali tidak berlaku dalam Perhimpunan Agung UMNO (PAU kata bloggers yang lain) kali ini.

Maka tidak hairan jika BN akan terus kena PAU satu demi satu kerusinya. Dan tidak hairan juga jika kata hati rakyat akan terus membadai BN pada PRU akan datang hingga semuanya kena PAU.

Harapan kami rakyat jelata, moga Negara Malaysia tidak terus didatangi musibah.

Non-partisan said...

Satu analisis yang tajam dan amat meyakinkan.

Diharapkan kalaupun DSN tidak berkesempatan membacanya ia dapat dibawa ke pengetahuannya oleh para penasihat profesionalnya. Ini boleh dijadikan panduan untuk merancang pelan tindakan jangka pendek dan jangka panjang.

Janganlah menang sorak tetapi kampung tergadai.

azlishukri said...

nampaknya, kita masih tidak insaf. Pemuda UMNO masih buta mata hatinya. apa2 pun najib harus melantik mukhriz bagi mengangotai MT

tok janggut said...

Salam semua,

Seharusnya kita tidak perlu mempertikaikan lagi kememnangan calon dalam pemilihan yang lepas.

Yang perlu ialah kita tengok sejauh mana calon yang menang ini bertanggungjawab mengubah diri menjadi pemimpin yang terbaik. UMNO tak perlu diubah.

Klau kita nak puaskan hati semua rakyat atau akar umbi adalah sesuatu yang amat mustahil. Oleh itu calon yang menang adalah calon yang dipilih oleh perwakilan yang diwakili oleh akar umbi. Jangan kerana kita tak puas hati dek kerana peristiwa lampau, maka kita mengatakan orang ini tak bagus, orang ini bagus dan sebagainya.

Ubah diri kita kita sebelum kita nak mengubah diri orang lain.

mad said...

benar kata datuk malam tadi di tv1 bahawa lembaga disiplin umno mengamalkan double standard. sekarang barulah datuk tahu bagaimana perasaan jutaan rakyat terhadap salah satu sikap buruk umno ini yg terbawa-bawa ke institusi kerajaan khasnya polis, kehakiman, spr dll.

inilah antara punca besar kenapa rakyat khasnya golongan muda menjauhkan diri dari umno.

emm datok, malam tadi saya lihat datok bercakap dgn mata sesekali memandang ke sisi kamera. apakah ada orang di sebelah tu yg memberi isyarat agar datuk tidak bercakap mengkritik lebih-lebih? hehe

Unknown said...

Salam Datuk,

Datuk Shaffie telah memberi ucapan yg sungguh bagus sekali, plg baik diantara 3 naib. Datuk Shaffief utk timbalan president yg seterusnya

Unknown said...

Salam Datuk,

Datuk Shaffie telah memberi ucapan yg sungguh bagus sekali, plg baik diantara 3 naib. Datuk Shaffief utk timbalan president yg seterusnya

ab said...

Salam dato,

ENOUGH TALKING.
PARTIALY ACTED ON.

NOW PEOPLES AWATING FOR ACTIOM...

THE REAL ACTION of the new team and a new cabinet?.

This is DO OR DIE situation.

Saya harap UMNO kekal dan kuat,kalau tidak habis lah masa depan anak cucu saya dan anak cucu ramai lagi melayu di negara ini.

Abu Bakar Ab rahman

samagreen said...

Salam DAKJ

304 perwakilan telah menunjukkan ‘bodoh sombong’ mereka dengan memperkecilkan amaran Lembaga Disiplin dan teguran bakal Presiden, kerana anggapan mereka rasuah, derma dan sedekah adalah sama!!

304 perwakilan (mungkin) inginkan keunikan dalam barisan kepimpinan Pemuda dengan menangkis pengaruh TDM. Atas kemungkinan ini, parti pembangkang pastinya akan tumpang gembira.

304 perwakilan Pemuda telah terlupa meletakkan UMNO dalam keadaan yang selesa menjelang tiga pilihanraya, kerana memberi ruang kepada pembangkang merasa lebih gembira mendakwa UMNO sebagai ‘Perasuah Bangsa’!!

OKJ said...

Langkah kelima di‘post’ lebih cepat sempena penutupan PAU.

Langkah kelima adalah memakmurkan Malaysia
1. ISLAM – memakmurkan lagi Islam di Malaysia, murahkan pakej umrah, tambahkan qouta haji, signboard ayat Al Quran dan hadith,
2. memartabatkan ulama dan Mufti, ikut nasihat, polis pengiring, setiap isu diminta pendapat dan siarkan dalam berita utama
3. Hukum Islam, Undang undang Islam. Bubarkan mahkamah sivil, laksana perlahan lahan supaya tiada yang perasan.
4. EKONOMI - wujudkan peluang pekerjaan yang banyak, tingkatkan pelaburan, pelbagaikan sumber ekonomi, tingkatkan produktiviti, kurangkan birokrasi. Naikkan sedikit cukai corporat dan individu. Syarikat yang untung diambil semula seperti TNB, Petronas, Sime Darby,Telekomunikasi
5. hapuskan miskin tegar, bagi bantuan dalam bentuk pekerjaan (beri pancing bukan ikan)
6. SOCIAL – adakan sekolah satu aliran untuk semua, tutup sekolah Cina, India, Melayu, Satukan kepada sekolah wawasan, Matapelajaran SOSIAL CONTRACT diwajibkan. Tak lulus tak dapat kerja di Malaysia.
7. SAINS & TEKNOLOGI – tambahkan peruntukan setiap universiti, berikan ganjaran yang setimpal dengan kelayakan dan penyelidikannya, guru dan penyarah mesti dipandang mulia – kereta sekurang kurangnya cc 2.0A atau setara, banyakkan penyelidikan dan IRPA Grant. Pelajar cemerlang ditaja biasiswa, diberi frontpage dan dihantar ke kem bina semangat supaya tak lupa diri.
8. KESIHATAN – Perbanyakkan tertiary hospital. Lengkapkan kemudahan secondary hospital. Naikkan gaji Dr supaya tak lari dan benarkan Locum (seperti di UK). Pesakit diberi dua pilihan, pergi swasta kalau nak cepat (bagi sedikit subsidi)
9. KETENTERAAN – penyelidikan, buat senjata sendiri pula, hantar ahli sains dan professor ke luar negara, minta bantuan dari negara pakar eg Rusia atau terutama pecahan dari WARSAR dulu (Negara NATO takkan baginya). Ingat ambil teknologi bukannya ideologi. Teroka teknologi nukleaar kemudian barulah teknologi angkasa bukan sebaliknya.
10. HUBUNGAN ANTARABANGSA – banyakkan kawan bukan lawan, menyatu padukan negara Islam, menolong negara lemah tetapi kaya sumber asliya.
11. HIBURAN- Cari pakar, keluarkan cerita setaraf Hollywood bukannya Malaywood. Setidak tidaknya sama taraf dengan Tan Sri P.Ramlie.Banyakkan persaingan uji bakat supaya dapat penyanyi dan pelakon berkualiti. Kalau tak ada juga, ambil dari Indonesia kerana hasil seninya.
12. SUKAN- Concentrate kepada sukan yang dikuasai Malayisa dan bertaraf dunia, badminton, hoki, squash, bowling, sepak takraw. Yang lain kurangkan budjet sebab tak ke mana ataupun pilih yang terbaik dijadikan warganegara. Baru nampak berkualiti.

Sorry Dato’. Panjang sangat pula cadangan. Sebenarnya nak ulas lagi tapi cukuplah. Insyallah lepas PAU ni pendek- pendek saja.

Sempena PAU, ramai yang teruja termasuk pembahas blog dan juga saya. Dengan penutupan PAU kali ini, saya ingin mengambil kesempatan meminta ampun dan maaf jika penulisan saya terkasar bahasa, ada yang terasa, ada yang terkena tempiasnya. Semuanya secara tak sengaja, tak ditujukan kepada sesiapa dan hanyalah kebetulan semata-mata. Saya juga berterima kasih jika ada yang sudi mendengarnya. Thanks to Dato’ Kadir kerana sudi menyiarkannya. Carik-carik bulu ayam lama lama bercantum juga. Sekian dari saya.Bersatulah UMAT MELAYU semua. Ingatlah asal usul kita.Dari OKJ (Orang kampong je). TQ.

Mas said...

Dato
Saya tahu stail pemuda UMNO. Mereka hanya tahu menjeritkan HIDUP UMNO! Terutama apabila ada pembahas yang boleh bercakap berdegar-degar dan berapi-api tanpa isi yang bernas. Meraka akan teruja dan menjerit gembira sambil bersorak HIDUP UMNO!. Tetapi apabila disuruh mereka berhujah secara bernas, mereka akan kelu dan tergagap-gagap sebab amat kosong pemikiran dan pendidikan mereka. Justeru apabila KJ berucap, mereka akan terkedu dan terlopong melihat kepetahan KJ, yang tidak ada pada mereka. Mereka ingat apabila berhujah berdegar-degar itulah pemimpin yang baik apatah lagi boleh berbahas daalam bahasa Inggeris dengan slanga America yang stail. Inilah pemuda Melayu sekarang. Sebab itu KJ dipilih sebagai pemimpin mereka sebab dengan mudah KJ menggula-gulakan mereka. Apatah lagi digula-gulakan dengan duit dan janji projek kontrak kecil-kecil buat lanskap!. Mereka ingat KJ kalau tidak menjadi menantu PM akan masuk UMNO? Haram! Mesti dia menjadi ahli PKR yang mengutuk kerajaan. Kalau KJ pemimpin pemuda yang rasuah, bongkak, opportunis dan tamak, pemuda Melayu pula langsung tak ada harga diri, begitu murah dan bangang!

pakbelalang said...

Now finally UMNO is united again.

The only problem which is bothering the grassroot members now is how to treat KJ the new Ketua Pemuda who managed to get only 38% of the total votes cast and who was found gulity of wrong doing by Disciplinary Committee.

He is now pain in the ass as far as UMNO is concerned.

It looks like he might just continue playing "money politics" within the Pemuda excos in order to make the exco members rally behind him and to exert his authority as an "absolute" Ketua Pemuda.

So in the final analysis you will see the whole bunch of Pemuda UMNO exco members will behave just like their boss, corrupted lot of the first order.

Rosak, rosak, rosak !!

Against The Wind said...

Salam Datuk,

Saya berdoa Lembaga Displin akan bertemu bukti bahwa KJ mengamalkan poliik wang di dalam kempen nya.

Sememangnya 304 perwakilan pemuda yang mengundi KJ adalah mereka2 yang buta hati buta perut dan buta mata dan telinga yang dah tersumbat. Mereka gagal to have the feel of rakyat kebanyakan. Hendak mengatakan mereka2 ini bodoh mungkin kurang tepat kerana most of them use Blackberry, tapi itu lah yang boleh di simpulkan mungkin "Pandai tak boleh di ikut, Bodoh tak boleh di ajar" itu yang tepat.

Hanya dengan cara itu kemahuan sebenar akar umbi yang mencalonkan mukhriz terbanyak dapat di penuhi. Mudah mudahan Najib has the political will to make things right in this issue.

Even if Pemuda end up not having Ketua cuma Pemangku itu adalah lebih mudah bagi jentera pilihanraya UMNO and BN malah lebih baik untuk masa hadapan UMNO.

Soal giving face to Pak Lah tidak timbul as due recognition to him will always be given.

Anonymous said...

tok scribe

Saya rasa kalau semua org umno boleh mengundi utk pemilihan ketua pemuda, saya pasti KJ ni antara yang hilang wang pertaruhan.. memang tak rami pun yang suke... cuma 304 perwakilan pemuda yang dah kena tuba dgn gula gula KJ yang buat dia menang... dan saya sedih sebab yang saya dengar sebahagian besar daripada perwakilan yang pilih KJ ni adalah perwakilan Sabah... tak tau lah betul ke tak... betul ke?? mana plak boleh tak betul, saya sendiri pernah terserempak dengan dua perwakilan yang baru habis minum kopi di kedai kopi di suatu masa 2 minggu sebelum pemilihan... dia org baru minum dengan diaorg punya ketua pemuda... saya tanya KJ ke Mukhriz pada pemilihan nanti.. diorg pun dengan pastinye kate KJ,.. saya tanya sebab ape?.. dia boleh jawab "sebab ketua aku dah suruh undi"... "sebab ketua aku dah kena BOM" dia kata... tgk lah sikap perwakilan ni tok.. dia punya Ketua BAHLOL, dia pun ikut jadi TOLOL... ini lah golongan pelapis yang nak mewarisi tampuk pemimpin negara suatu masa nanti... tapi bagi golongan opportunis... ini bukan kira BAHLOL atau TOLOL... ini dia kate utk jaga periuk nasi dia... utk survival politik... maka dengan itu lah sampai bila bila UMNO ni jadi parti Org Org BAHLOL dan TOLOL... dipenuhi dengan org org BAHLOL dan TOLOL... kalau la die kate KJ tu boleh bawa pembaharuan atau boleh perjuangkan nasib org melayu tak pe lah juga tok... boleh lah juga saya terima, w'pun saya ni kurang minat dgn KJ... tapi ini dia kata sebab KJ bagi gula2 yg baik punya... di Sabah ni tok situasi dah lain... mentang mentang antara penyumbang kerusi terbanyak utk UMNO pada PRU yg lalu, Sabah dianggap penting(baru skarang).. jadiknye mcm2 la peruntukan yg dijanjikan... patutnye dah dianggap penting ni boleh lah pemimpin UMNO kat sini ni yang boleh push utk pembaharuan yang berfaedah utk UMNO... tak payah tunggu kena bom atau rasuah.. ini lain pulak... makin mudah dikuda kudakan... sampai nak pilih pemimpin negara pun diorg buta... tapi kata mereka tak apa.. asalkan mereka boleh beli honda dengan gula gula yang buat mereka alpa... kirim salam tikus dengan semua mereka ini...

JIMI MEMBARA

Anonymous said...

Assalamualaikum Datuk..

Rasuah dalam UMNO belum berakhir..seorang teman saya yang ke PAU baru2 ni, dapat RM160 walaupun dia bukan perwakilan..

kata yang memberi tu, "orang dah bagi, amik jerla.."

alahai UMNO..

-TengokDariLuar-

Anonymous said...

Dato', I was at the PWTC listening to Dato' Najib talking about his economic rescue plans and balancing the Macro and Micro aspects.

I don't think I want to teach Najib how to run the government bacause I think he knows how bad the economy is getting.

I don’t think Najib needs my advice. But still I want to say something about his cabinet. I Don't want him to have MOF2.

Pak Lah has MOF2 and he left everything to him, and see what we are in now. In Utusan the MOF2 was reported to have said "tak sangka" about the recession of our economy. MOF can't afford this "tak sangka" answer as it involves the lives of the people.

I was still in the bank when the post of MOF2 was created by Tun Dr Mahathir at the request of Tun Daim when he was the Finance Minister at the height of Asian financial crisis.

Daim was too busy planning and to implementing policies to take the country out of the crisis. He did not want to travel to World Bank, IMF, ADB, and IDB board meetings and requested Mustafa Mohd to be made MOF2 although he was holding another portfolio.

Daim was also Minister of Special Function to implement NEAC’s action plan. Tun M wanted him to implement these recommendations. But after Daim retired, there was no longer any MOF2 or Minister in the PM Dept. with special function.

EPU was traditionally under PM. EPU is very important and always under PM to plan and implement the economy of the country. Pak Lah does not understand this so he left the task to Nor Mohd Yaacop. So, Najib should do away with MOF2 post and take back the EPU. It is a waste of money to have MOF2.

Ex-Banker

Ab Razak Hj Ahmad said...

OK lah, KJ menang. Apa kata kalau Khir Toyo yang menang. Mahu mogok lapar saya selama seminggu.

Anonymous said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera Dato' A. Kadir Jasin dan sekalian warga,

Saya terpanggil untuk memberi sepatah dua kata berbentuk positif dalam blog Dato' A. Kadir Jasin di sini. Setelah kali terakhir saya memasuki dan melayari laman internet dengan hanya bertujuan menulis komen dalam blog ini di samping menjenguk blog Ahirudin Atan dan Dato' Ruhanie Ahmad, sekali lagi saya memasuki dan melayari laman internet dengan satu-satunya tujuan untuk menulis komentar dalam blog ini sahaja di samping menjenguk blog Dato' Ruhanie Ahmad.

Disebabkan pendaftaran keahlian saya dalam UMNO secara online masih belum mendapat sebarang respons, saya tidak mahu memberi sebarang komen berkaitan keputusan pemilihan UMNO kerana tidak mahu disalahtafsirkan.

Saya berharap kita semua menghayati titah nasihat Tuanku Sultan Kedah agar golongan intelek dan kerajaan Pusat dan negeri-negeri berganding bahu.

Saya memang ikhlas dan jujur untuk berganding bahu dengan kerajaan-kerajaan di Malaysia walaupun bukan dalam golongan intelek.

Disebabkan saya kini mengalami keuzuran kesihatan penyakit gout, saya cuba sedaya saya dalam kekurangan ini.

Berkaitan topik di atas, dalam pandangan saya, terpulanglah kepada orang ramai untuk memberikan peluang kepada saf tertinggi UMNO ini menunjukkan keinsafan tanpa paksaan, ugutan dan segala elemen negatif.


Tulus ikhlas,

Hakimi bin Abdul Jabar
Batu Pahat, Johor.

Juraimi Zainal said...

tunggu jer la 3 PRK ni untuk menentukan sejauh mana saf2 itu diterima rakyat atau tidak....

pakbelalang said...

The first thing Azeez will contribute his "productive" idea in the Mesyuarat MT is by suggesting to get all the new members of MT including Najib and Mahyuddin to fly to the North Pole and do the parachute jumping 7 kali untuk "buang swei" just like what he did to the Mat Rempits.

That's the quality of Azeez as ahli Majlis Tertinggi UMNO.

Lepas tu dia akan "bodek" menteri untuk dapatkan AP.

Betul tak,Dato'? kah,kah,kah !!!

Anonymous said...

Dato AKJ,

Saya akhir-akhir ini bertambah lilau dan lalut atau bahasa suku saya (Tidong) lipau.

Hasilnya saya nukilkan seperti bawah :

Y= YAKIN
A= AKAN
K= KALAHKAN
U= ULAMA2
B= BELOT

U= UNTUK
T= TOLONG
O= ORANG2
N= NAJIB


YAKUB UTON

Anonymous said...

Dalam Malaysia ni..ada dua golongan Melayu jahanam. Pengundi BN Rembau yang kurang otak dan 304 orang pemuda perasuah bodoh di PWTC baru-baru ni! Ada sapa-sapa nak jawab kenapa mereka ni dipanggil Melayu jahanam?

Hantu Gigi Jarang Raub

pakbelalang said...

Tengku Adnan: Lack Of Umno Flags Part Of Concept Change

By Azril Annuar

KUALA LUMPUR, March 28 (Bernama) -- The lack of Umno flags during the Umno General Assembly was part of the changes Umno is instituting in the party, Umno secretary-general Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor said.

He told Bernama at the end of the five-day assembly that this year's concept was different from previous assemblies to reflect the party's transformation.

"There are actually many flags around. Just look around you. The delegates were complaining because they did not understand the change of concept that we're making this year," said Tengku Adnan.

Several delegates had complained that there were hardly Umno flags in this year's assembly.


comment:

Alahai,Dato'. Inikah qualiti perwakilan yang menghadiri persidangan UMNO. Nampak benar macam IQ mereka rendah. Perkara remeh macam ni pun dibangkitkan. Adakah mengibarkan beratus bendera UMNO akan meningkatkan image UMNO yang dah setengah "kojol"?

Patutlah apabila nama-nama pemimpin yang diistiharkan menang didapati ada yang patut layak menang tapi tak menang dan yang tak layak menang tapi menang. Rupanya ada Bahagian yang menghantar perwakilan yang haprak dan HP6 tidak dapat membezakan yang mana kaca dan yang mana intan diantara pemimpin yang bertanding.

Mereka mungkin datang dengan satu niat sahaja iaitu hendak "PAU" pemimpin-pemimpin yang bertanding supaya mereka balik dari persidangan poket berkepuk-kepuk penuh dengan "WANG EMAS DINAR".Dapatlah belanja sakan!!

TiCO said...

YBhg Dato Kadir

Ali Rustam dilarang bertanding kerana amal politik wang.

Khairy Jamaludin diberi amaran kerana amalan yang sama.

Semua orang persoalkan tindakan ini.

Biasanya kita dengar orang yang menerima rasuah sahaja ditangkap dan dibicarakan. Ramai yang terjadi kepada penjawat awam. Ada pegawai kerajaan yang kena penjara kerana rasuah. Begitu juga ramai anggota polis, JPJ, kastam (sekadar menyebut beberapa contoh) yang dibuang kerja kerana menerima rasuah.

Kali ini kita dengar pula cerita orang yang memberi rasuah pula kena hukum. Kalau ada orang yang memberi rasuah tentu ada yang menerima rasuah.

Kalau orang yang memberi rasuah boleh dikesan tentu juga orang yang menerima rasuah juga mudah dikesan. Undang-undang menetapkan bahawa orang yang memberi rasuah dan menerima rasuah adalah sama hukumannya.

Siapa di antara perwakilan UMNO yang menerima rasuah? Mengapa orang yang menerima rasuah ini tidak dihukum. Sepatutnya orang yang menerima rasuah ini pun perlu digantung dari menyertai Mesyuarat Agung UMNO ini.

Mungkin menyedari keganjilan seperti inilah UMNO tidak menggunakan istilah RASUAH sebaliknya menggunakan istilah POLITIK WANG.

Inilah namanya Undang-undang biri-biri. Pilih bulu.

Sekian.

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Clinicalman said...


OKJ said...
Langkah kelima di‘post’ lebih cepat sempena penutupan PAU.

8. KESIHATAN – Perbanyakkan tertiary hospital. Lengkapkan kemudahan secondary hospital. Naikkan gaji Dr supaya tak lari dan benarkan Locum (seperti di UK). Pesakit diberi dua pilihan, pergi swasta kalau nak cepat (bagi sedikit subsidi)



Bang, jangan main cakap je nak itu nak ini. Selidik lah dulu situasi kat negara kita.

Nak buat tertiari hospital, gi website Kementerian Kesihatan. Tiap-tiap tahun naikkan 2 billion. Tahun lepas aje dah 14 billion. Tahun ni dah tentu naik lagi. Nak buat hospital lagi banyak, alamat bungkus le kerajaan. Kementerian Kesihatan punya long-term planning dah boleh consider on-the-right-track (walaupun kena juga touch-up here and there).

Banyak dah general-hospitals, sekarang diorang planning untuk komuniti hospitals. Yang ni patient volume tak terhingga banyaknya. Queue pun sampai 8 bulan - 9 bulan.

Yang tertiari care macam Hospital Sungai Buloh boleh kata dah in place. Tapi tau sajalah nak maintain hospital bukan macam maintain kereta. Kita punya healthcare policy pun dikira paling bagus (even better than US). Mana ada pergi hospital bayar RM1 je. Itu pun rakyat dok maki-hamun doktor-doktor kerajaan. Kesian diorang ni.

Lagi satu, pasal nak naikkan gaji pun, masalah jugak bagi kerajaan. Melainkan rakyat sanggup tanggung terima kerajaan kurangkan subsidi, barulah kerajaan boleh naikkan gaji doktor-doktor ni, supaya diorang tak lari ke swasta.

Bukan apa, cakap senang laa, diorang tak patriotik lah, mata-duitan lah. Tapi, kesian woo tengok kerja kat hospital kerajaan. Macam nak pengsan.

Indigo said...

Scribe,

Hero
(the purest of pain)

Dr Mahathir To Rejoin Umno

"I think there is hope for the future," replied Tun Mahathir when asked upon the announcement made by him in rejoining UMNO. He made a surprise appearance at the final day of UMNO 59th General Assembly at PWTC on Saturday. Earlier he wrote in his blog that he would not attend the assembly due to current state of UMNO. Pic: Bernama Team

KUALA LUMPUR, March 28 (Bernama) -- Former prime minister and former Umno president Tun Dr Mahathir Mohamad said today he would rejoin Umno.

He said he would announce the date of his return to the party at a suitable time "after (sorting out) several matters".

"I have to fill up a form. It takes some time. I will let you know later. I am waiting for certain events," he told reporters after attending the Umno General Assembly 2008 at the Putra World Trade Centre (PWTC) here as an observer.

On May 19 last year, at a "ceramah" (talk) in Alor Star, Kedah, Dr Mahathir announced his withdrawal from Umno, saying he had lost confidence in the party.

Dr Mahathir, accompanied by his wife Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, was seen entering the Dewan Merdeka venue of the Umno meeting at 12.30pm when Umno deputy president Tan Sri Muhyiddin Yassin was delivering his winding-up speech.

Both of them were given a rousing welcome by the delegates who stood up to show their appreciation.

Dr Mahathir was seen nodding, as though in agreement, when Muhyiddin expressed the hope of seeing the former prime minister rejoin Umno.

Muhyiddin said Dr Mahathir's presence more or less reflected his recognition of the new Umno leadership line-up, a statement to which the delegates responded with claps.

At the end of the assembly, Dr Mahathir went down to the main stage and exchanged greetings with Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi and the Umno Supreme Council members and then he, Abdullah, Datuk Seri Najib Tun Razak and Muhyiddin together held up their hands.

Asked why he decided to attend the assembly after having decided against doing so earlier, Dr Mahathir said Muhyiddin's election as the deputy president gave him the confidence that the anticipated changes in Umno would take place after all.

"I think there is hope for the future," he said.

Dr Mahathir had stated earlier in his blogsite, CheDet.com, that he would not attend the assembly as he felt that Umno Youth had openly condoned money politics. Meanwhile, Dr Mahathir's third son, Datuk Mukhriz, hoped that his father would return to Umno as soon as possible.

"This is what we have been waiting for. My father has actually promised that on the day Datuk Seri Najib takes over party presidency, he will submit his membership application form.

"This (Najib's presidency) has now become a reality and we are delighted at this new development. However, I've never influenced my father to make the decision," Mukhriz told reporters at the conclusion of the Umno General Assembly today.
-- BERNAMA


Note:

there will be those who by the end of salam will have learnt insaf - the malay dr mahathir way - but it was the umno way - really, scribe.

sekadar menyucap syukur dan
terima kasih pak kadir jasin - well done
alhamdulillah

pakbelalang said...

Khairy's priority to unite Youth

Khairy Jamaluddin says he has to work hard to unite Youth members.


KUALA LUMPUR: "I'm wasting no time to close ranks even with three by-elections coming up. Time is running out. I have to work hard to reunite the Youth," said the Rembau member of parliament, who took over the helms of the movement from Datuk Seri Hishammuddin Hussein after Wednesday's polls.

He expressed the hope that exco members would give him their undivided support.

comment:

Yes, KJ, you can close ranks but the perception of the majority of Pemuda UMNO grassroot members and the rakyat feel that your credibility is questionable. The perception of the rakyat is that UMNO youth is being headed by a bloody corrupted leader.What a disgrace!!

You are a liability to UMNO and I doubt you can achieve anything to project a good image for Pemuda UMNO. Pemuda UMNO is now considered as a "pariah" UMNO youth wing.

Only a moron who has no moral value would respect you as Ketua Pemuda. Your maruah has gone to the drain. Make no mistake about it.

Wherever you go the stigma of being a corrupted leader is always sticking on your forehead and would not be easily erased for sure.

Where is your conscience, KJ? If I were you, I would step down immediately to uphold my dignity.

Respect is to be earned and I don't think you will ever get the respect from UMNO grassroot members, UMNO youth members, the Malays, members of BN parties and the whole rakyat.

All your exco members are directly affected by your immoral behaviour of being a corrupted leader. I just wonder how they are going to face the fact that their leader's credibility is GROUND ZERO.

Your victory is artificial and not absolute. Remember, you won only 38% of the total votes cast. How are you going to lead an organization with 60% of the members rejected you outright as their leader. Not unless you continue to play "dirty tricks" all the way to ensure that your position is intact.

I hope Najib will sideline you or put you in a cold storage so as to prevent UMNO's image from becoming bad to worse. You really have caused serious damage to the party's credibility. It is very UGLY indeed.

pakbelalang said...

Heavy Duty For Khairy

By Syed Azwan Syed Ali

KUALA LUMPUR, March 28 (Bernama) -- Perhaps it is fair to say that the foremost challenge facing Umno Youth after its elections, is changing the negative perception about the movement from within and outside the party.

This definitely includes the negative perception of its leader Khairy Jamaluddin, who was constantly booed by the delegates each time his name was mentioned at the party's general assembly which ended, here, today.

"People think that he won because of money politics. This perception is difficult to avoid," political observer Assoc Prof Dr Ahmad Nidzammuddin Sulaiman told Bernama today.

Many political observers also see this negative perception posing as a bigger challenge for Umno and Barisan Nasional (BN) when they face the opposition in three by-elections simultaneously -- Bukit Gantang in Perak, Bukit Selambau in Kedah and Batang Ai in Sarawak -- on April 7.

Khairy was issued a warning by the Umno Disciplinary Board for breaching the party's code of ethics involving money politics.

Nidzammuddin said what was important now was for Khairy to overcome the negative perception about him.

"Khairy is under tremendous pressure.

Political analysts feel that Khairy needs to really work hard to change the negative perception about him because traditionally, the head of Umno Youth will be appointed as BN Youth chief.

If he doesn't change, Khairy will be just a 'village champion', they say.

-- BERNAMA

comment:

KJ is a goner.I don't think he could ever recover his badly dented credibility.

It is ground zero chance for him to mend his evil deeds politically.

The perception about him being a bad boy or budak hitam has long being in the minds of the rakyat since the day his father-in-law became the Prime Minister. Not only just after he was being found guilty of corrupt practice by the UMNO Disciplinary committee.

It is already being imbibed in the minds of the rakyat he is one the culprits who destroyed UMNO and could not be easily forgiven or be erased in their minds.

He will definitely be just a "JAGOH KAMPONG".He will be snubbed by other youth wings of BN component parties as well as the opposition parties.

If UMNO desperately wants to get back the confidence of the rakyat KJ must not be involved in any political activities at all from now onwards, period.

I would suggest the right course of action for UMNO to deal with KJ's problem is to get him out of sight by sending him to further his studies just like Fairus of PKR.

Then only UMNO will stand a good chance to revive its image without him being around spoiling the whole exercise of changing the party's fate.

Believe me, this is the only option available for Najib to strengthen the party's image in the eyes of rakyat.

Anonymous said...

Dato'

Saya banyak membaca komen-komen penulis di blog Dato' dan lain-lain blog berkenaan KJ. Rata-ratanya, penulis mempunyai persepsi yang negatif terhadap beliau - tidak kira dari penulis-penulis yang lebih condong kepada UMNO atau sebaliknya.

Kalau lah begitu persepsi di alam blog (dan mungkin juga di luar sana), adakah bijak untuk menghantar KJ dan penyokong-penyokong tegarnya untuk merayu undi di tiga bukit bagi pihak BN?

Saya ada membaca semasa zaman pemerintahan dubya Bush dahulu, rakyat Amerika telah amat marah kepada dubya, Dick Cheney dan lain-lain ahli inner circle Presiden kerana telah sengaja menipu mereka dengan dakwaan wujudnya WMD di Iraq. Penipuan ini telah membolehkan dubya untuk melancarkan perang terhadap Iraq.

Apabila rahsia penipuan terbongkar dan setelah ramai askar-askar Amerika terkorban, Dick Cheney adalah antara yang paling dibenci oleh rakyat Amerika. Akibatnya, he was sent into hiding to some "dark basement" sehingga tamat tempuh pemerintahan dubya.

Kalau KJ ini adalah satu liabiliti bagi UMNO/BN, mungkin dia, saperti juga Dick Cheney perlu keep a very low profile dan bukannya berkempen untuk tiga bukit. Itupun kalau BN berminat untuk menaikkan kebarangkalian partinya untuk meraih kemenangan di pilihanraya-pilihanraya itu. Reputasi dan yang terkini, kemenangan KJ sebagai Ketua Pemuda UMNO telah menjadikan KJ a fair game now - more than ever - in any by-elections and elections.

Saya tidak lah sepandai Saudara/i Indigo atau Dato' dalam berpantun atau bergurindam tetapi kes KJ mengingatkan saya kepada nursery rhyme Humpty Dumpty semasa saya di kindy dahulu:

Humpty Dumpty sat on a wall,
Humpty Dumpty had a great fall.
All the King's horses, And all the King's men
Couldn't put Humpty together again!

Tetapi mungkin di Malaysia - "Semua Boleh"?

Melati

Republican Reds said...

Saya rasa ini masanya kita memberikan peluang kepada Najib dan UMNO untuk membuktikan keupayaan mereka.Pilihanraya ke-13 lama lagi(dalam politik),jadi kita boleh menilai bagaimana syaf baru ini,sama ada mereka berintergriti,berkemampuan dan mampu memberikan perubahan yang sebenarnya.Jika ya,kita rakyat boleh memilih diantara dua parti yang baik,jika tidak kita harus melantik PR menjadi kerajaan baru.(change or be change,UMNO is given the chance to change).

Anonymous said...

Saya tidak menyalahkan dan menyokong sesiapa dalam kemenangan khairi...tapi, terdapat unsur kroni aka politik wang dalam pemilihan ini.
-tapi penyokong calon yg kalah tidak perlu terlalu menunjuk perasaan sehinggakan memalukan bangsa & tanah air sendiri..
-sebagai seorang melayu kite mesti ikut resam melayu, jgn jadi seperti di Perak tempoh hari..
-Kaum Melayu sesungguhnya hebat..
HIDUP MELAYU
-wanridzuan-

OKJ said...

Salam DAKJ

(pos yg pendek je seperti dijanjikan)

Semalam saya tengok majlis penutupan PAU 59.Bila nampak Tun masuk, tiba-tiba bersemangat. Bila Pak Lah berucap sedih pula rasanya sampai nak selsema.

Ramai pembahas blog mengutuk YB KJ. Macamnilah, setiap orang bukan maa’sum. Sedangkan nabi memaafkan umatnya (ialah kita bukan nabi). Lagipun pada firasat saya, ramai kaki ‘ABC’ yang mendekati beliau sebenarnya untuk mendekati bapa mertuanya. Bila darah muda, tiada pengalaman, mungkin terbabas sedikit. Biasalah tu orang muda.

KJ bijak orangnya. Kalau tak masakan dapat masuk Oxford University dan bermertuakan PM. Bukan calang-calang tu. Lagipun ‘prediction’nya juga tepat (tak payah ulas kot). Cara bercakapnya pun confident. Kita bagilah peluang kepadanya untuk membersihkan namanya dan menunjukkan kejantanannya dalam pemuda. Insyaallah.

To YB Khairi. Saya nak bagi sedikit nasihat (walaupun tak diminta hehehe….). Pergilah haji tahun ni dan pilihlah seorang ustaz muda terkemuka sebagai teman dan penasihat (Cuba tengok-tengok di UIAM tu). Inysaallah hati akan rasa kelainannya dan persepsi umum juga akan berbeza.
Dari segi kejantanan di dalam PEMUDA, sebagai langkah pembuka, gunakan serampang dua mata. Cabar Ketua Pemuda pembangkang berdebat secara live sebab saya percaya anda boleh melakukannya. Ditolak (pembangkang) takut nampaknya dan disambut juga nahas jadinya. Ialah nak lawan dengan lulusan Oxford University.
Mungkin saya boleh bagi tips-tips yang lain dikemudian hari.
OKlah. Nak solat subuh dulu. Sekian. TQ.

A KADIR JASIN said...

Sdr Okj, antara lain, berkata:

"To YB Khairi. Saya nak bagi sedikit nasihat (walaupun tak diminta hehehe….). Pergilah haji tahun ni dan pilihlah seorang ustaz muda terkemuka sebagai teman dan penasihat (Cuba tengok-tengok di UIAM tu). Inysaallah hati akan rasa kelainannya dan persepsi umum juga akan berbeza.'

Sdr, saya orang tua. Banyak sudah tengok.

Pergi Makkah dan berguru saja belum cukup. Tok Guru pun bila berdepan dengan kuasa dan duit, nafsu dia pun tergugat.

Pada tahun 1991 saya menunaikan Haji. Saya duduk satu bilik 7 orang. Ada Adun, ada pegawai polis, Wak Jawa dan Guru yang kena tipu Pak Man Telo.

Seorang Menteri Besar Umno yang sangat kontroversi, duduk dua orang sebilik.

Pengiringnya tak lain tak bukan Harun Din. Bila dia balik lagi teruk. Sampai sekarang pun duduk cuba juga. Alhamdulillah dia gagal.

Pergi Makkah wajib. Tetapi kalau hati tidak suci, pergilah ke mana pun ia tidak suci juga.

Ramai perasuah dan pengamal politik wang Umno pergi Haji dan Umrah boleh kata setiap tahun. Macam pergi weekly confession! Tapi perangai tak berubah juga, maaf cakap.

Jangan lupa prinsip.

1. KJ didapati persalah amalkan politik wang.

2. Dia didapati bersalah oleh organ Umno sendiri.

3. Dia dibagi amaran (mungkin juga kerana siapa dia?)

4. 304 perwakilan pemuda tidak haraukan keputusan parti dan undi beliau.

5. Undang-undang parti tidak bermakna bagi mereka ini.

Inikah pemuda harapan bangsa?

Terima kasih.

samagreen said...

Salam DAKJ,

304 perwakilan rasa terkejut 'beruk' bila Presiden membuat kenyataan akan membawa bersama dua negarawan ke meja rundingan!!

304 perwakilan rasa lebih tertekan, dan mungkin antaranya rasa bersalah bila TDM menyatakan hasrat kembali ke pangkuan!!

304 perwakilan disarankan putar lagu 'java' (the Atmosphere by Andre Mayorga) utk mencari sedikit ketenangan, kerana cabaran lebih besar (berhadapan dengan ahli-ahli akar umbi) sedang menanti kalian!!

langkah damai said...

- KJ the " special one",

January 10, 1976 - lahir

1998 - habis belajar
( umur - 22 )

1999 - Special Officer - Pak Lah
( umur - 23 )

2001 - kahwin dgn Nori
( umur - 25 )

2003 - Deputy Principal Private Secretary - Pak Lah
( umur - 27 )

2005 - ada RM9.2 Juta ( juta bukan ribu ) beli saham ECM Libra - KJ boleh tulis buku - " How to be Multi Millionaire within 6 years if u close to Prime Minister " - confirmed Book of The Year
( umur - 29 )

2006 - langkah pertama nak bermula dgn Kementerian Belia & Sukan
mulakan MyTeam-TV3
( umur - 30 )

2007 - merge dgn Perak UPB FC - UPB-MyTeam FC , September 2007 terus jadi Vice President - FAM , satu lagi buku KJ boleh tulis " How to be FAM Vice President within 2 Years " , bukan setakat Elyas Omar @ Datuk Basri Akil tak boleh buat , Shebby pun terkedu nak komen, Scolari pun pening taktik yang KJ pakai .
( umur - 31 )

2008 - jadi calon PRU , berbekalkan calon lain yang muda- muda yang dicalonkan nak balance pencalonan KJ + dengan harapan akan sokong KJ
nanti, duo PM - Anak Menantu dimalukan , perancangan KJ nak masuk kabinet terencat.
( umur - 32 )

Mac 2009 - berbekal 304 vote yg tak kisah pasal nasib bangsa Melayu , tapi lagi
setia-kat"Wang" , KJ dijulang sebagai Ketua Pemuda .

April 2009 - Jika Najib serius nak tgk UMNO terus diperkecilkan opposisi , KJ akan dilantik sbg Menteri Belia & Sukan .

rentetan peristiwa sehingga KJ diangkat menjadi PM akan berterusan , menggunakan UMNO sebagi topeng impian KJ akan terlaksana.

ketika ini usia KJ 33 - dalam masa 7 tahun kita sedang menanti seorang Perdana Menteri yang punya rekod rasuah - Lembaga disiplin UMNO yang decide dan pelbagai tingkah laku sumbang , apatah lagi penglibatan dlm FAM yg cuma mahu tunjuk pada umum beliau punya latarbelakang pengurusan sukan yang resultnya hanya memalukan pembangunan sukan bolasepak Malaysia itu sahaja.

KJ boleh - memang boleh...
tahniah Pemuda UMNO kerana berjaya
menjadi antara isi penting untuk KJ merealisasikan impian..

pakbelalang said...

Umno leaders get standing ovations

Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pledges to support Datuk Seri Najib Razak


KUALA LUMPUR: Umno vice-president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi did not allow the delegates to warm their seats for too long throughout his winding-up speech by asking delegates to give standing ovations to Umno leaders.


comment:

I think normally you don't have to ask people to give standing ovations. The act of giving standing ovation comes naturally without being asked to do so.

So it is rather stupid indeed for Ahmad Zahid to do that.

kerul said...

Salam,

KJ je ke? hehehehe tahniah YB KJ,

"Tuan Imam" saf baru tu clean sangat ke? hahaha maaf la ye..saya rasa sangat2 kelakar dengan gelagat org berparti ni... sejak bila bangsa lagi penting dari agama...tapi tu la bila ada kepentingan halal haram tolak tepi.

semoga umno terus "mempertahankan"
org melayu kononnye hahahaha

bytheway... mungkin tanpa umno melayu lebih maju sapa tau..insyaallah

assalamualaikum..

Quantum Metal Consultant said...

Sedang syok makan nasi,
berulam raja,
sambal belacan,
udang dan petai sambal tumis,
ikan haruan bakar berair asam,
temenung sumbat...

tiba tiba terhenti...terlekat tulang..

Begitulah agaknya keadaan UMNO...saf yang sedikit terganggu.

Anonymous said...

salam dato', melihat kepada komen2 yang diberikan saya sebagai RAP (sebagaimana yang dilabelkan oleh mummy rokiah) berpendirian sama dengan pengkomen2 disini yang berpandangan bahawa (i) tiada pilihan yang baik diantara 3 calon ketua pemuda itu , juga (ii) pandangan bahawa khairy menang kerana kt dan mm ketegaq, (iii) pandangan yang mengatakan kt bermasalah dan mm berlatarbelakangkan bapanya orang tak nak pisang berbuah 2 kali, dan (iv) pandangan saya sendiri bahawa mm kalah bukan disebabkan oleh kj tetapi mm ddikalahkan oleh kt. dan soalan apa dan siapa kt itu melalui prestasi yang telah ditunjukkannya di selangor sangat meluatkan khususnya kepada orang selangor.

kesimpulannya, dimana sangatlah kredibiliti calon2 pemuda itu hendak dilaung2kan bersih semua dan suci semuanya. Jika benar pemuda itu bijaksana dan buidman sebagai pemangkin pemimpin tertinggi umno mengapa mm dan kt tidak bersepakat mengalahkan kj dengan mengadakan 1 lawan 1?

Bagi saya, jangan salahkan orang2 penyokong kj tetapi salahkan orang2 penyokong kt yang tamak haloba berselera besar. pemuda umno,, hadapilah kenyataan bahawa anda semua tidak boleh bermyuafakat dalam mencapai maatlamat ditambah dengan tahap pedaya pemikiran yang cetek dan dangkal.


sebagaimana komen salah seorang didalam sini, kesemua struktur dan orang yang memimpin itu patut ditukar dan dirombak juga diganti dengan 99% yang baru. Titik.
____
RAP

FG1008760 - 0122231890 (ikhlas.fg1008760@gmail.com) said...

SAYA SANGAT TERKEJUT MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI DAN HAL EHWAL PENGGUNA TIDAK TERPILIH DAN SANGAT TERKEJUT KJ MENANG.

MENTERI KPDNHEP DAN MENTERI BESAR DARI NEGERI PENYOKONG KUAT BARISAN NASIONAL TIDAK TERPILIH.

SAYA DARI PEDALAMAN BELAGA KAPIT SARAWAK SANGAT MEMUJI MENTERI KPDNHEP KERANA SATU-SATUNYA MENTERI YANG SANGGUP KE LUAR BANDAR KAPIT SARAWAK TIDAK LAIN TIDAK BUKAN UNTUK MEMBANTU RAKYAT DENGAN IDEA YANG BERANI DENGAN PROJEK PENYERAGAMAN HARGA BARANGAN YANG MURAH.

SEPATUTNYA BELIAU TERPILIH KERANA PADA PANDANGAN PENDUDUK LUAR BANDAR USAHA GIGIH BELIAU, BARU NAK MENUNJUKKAN BUNGA-BUNGA KEJAYAAN DALAM MENSTABILKAN HARGA BARANGAN.

TETAPI APA LAH DAYA, USAHA MURNI INI TIDAK DISOKONG OLEH PARA PERWAKILAN. APAPUN SHAHRIR SAMAD DAH CUKUP POPOLAR DI PEDALAMAN. KAMI RINDU KERANA BARU SAHAJA BERKENALAN DAN MERANCANG BERSAMA BELIAU, NAMPAKNYA KUSANGKA PANAS SAMPAI KE PETANG, RUPANYA HUJAN DITENGAHARI.

PUTIH KAPAS BOLEH DINAMPAK, PUTIH HATI DALAM KEADAAN.

TERIMA KASIH.

PAS TULI said...

Tuan Puan,

Cuba layari tvpas.com tengok bagaimana ramainya penyokong PAS dan PR di Taiping. Mana dia KJ dan 304 pemudanya? Mana ? Mana ? Saya dah nampak UMNO dan BN akan hancur! Kepada pemimpin UMNO, cari lah tempat berlindung nanti. Selepas PRU 13 nanti, semuanya akan di bongkar oleh kerajaan baru Malaysia. Insyaallah.

pakbelalang said...

Pulai Umno Division Supports PPSMI

JOHOR BAHARU, March 29 (Bernama) -- The Pulai Umno division does not support the Johor Umno Liaison body's proposal to cancel the Teaching of Mathematics and Science in English (PPSMI), but instead feels the policy should continue.

Division chief Datuk Nur Jazlan Mohamed said the decision was made during an Umno division committee meeting about two weeks ago, well before the Umno general assembly which began on Tuesday.

He said pressure (to cancel PPSMI) from the Johor Umno during the party's general assembly, which ended yesterday, was not a unanimous decision from the 26 Umno divisions in the state.


comment:

Siapa dalang yang menghasut supaya PPMSI dibatalkan?

Saya setuju dengan kenyataan Jazlan dan Bahagian UMNO Pulai.

Yang penting sekarang ialah supaya segala kelemahan dalam PPMSI mesti di beri perhatian segera dan pihak Kementerian mengambil tindakan untuk menyediakan infrastruktur yang berkesan.

Jika perlu peruntukan kewangan yang lebih, ianya mesti dilakukan tanpa lengah-lengah lagi walaupun budget memerlukan berbillion ringgit.

Pembangunan insan adalah lebih terjamin lagi untuk memertabatkan bangsa. Kita mahukan insan yang berilmu tinggi. Inilah modal (harta) yang paling berharga sekali untuk ditinggalkan kepada anak bangsa kita. Mendapatkan harta ilmu adalah yang paling diredhai Allah kerana ilmulah yang akan menentukan kekuatan ummah.

Hishamuddin jika masih kekal menjadi Menteri Pelajaran adalah dinasihatkan supaya membuat sesuatu dasar yang betul, tepat dan berani.

Remember Hisham, you have just been promoted as Vice President and your key performance index is being monitored whether you are really effective as VP or just as HP6 passenger only.

pakbelalang said...

More M'sians Suffer From Hypertension

JOHOR BAHARU, March 29 (Bernama) -- Adult Malaysians generally are unaware they suffer from hypertension...and the statistics keep rising.

comment:

Yes, agreed. Lebih-lebih lagi apabila kita telah dihidangkan oleh perwakilan UMNO dengan kemenangan pemimpin-pemimpin yang haprak, HP6 dan perasuah.

Pengsan dibuatnya, kawan !!

pakbelalang said...

Azalina Lets Najib Decide On Cabinet Post




KUALA LUMPUR, March 29 (Bernama) -- Tourism Minister Datuk Seri Azalina Othman Said, who failed to retain her seat on the Umno Supreme Council, is leaving it to incoming prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak to decide on her position in the new Cabinet.

"It depends on the good offices of the incoming prime minister to make the decision. I leave it to him. I have no problem in accepting his decision," she told reporters here today.



comment:

Well, Azalina, just too bad. I don't think Najib will consider you at all.

Your credibility is questionable.

lawak umno said...

agak pelik, khairy sahaja yg dikatakan menyogok duit..kita nak bertanya adakah takda duit langsung yang dikeluarkan oleh semua calun calun yang bertanding?

setahu aku, diperingkat cawangan lagi, lobi melobby berlaku.

khir toyo, mukhriz tu bersih sangat kah? betul ke khir toyo, mukhriz tak pernah bagi sesen pun kepada yang bakal menyokong mika.

perwakilan bukan bodoh pun, jika dorang dibg duit, belum tentu mika akan memberi undi.

macam pilihanraya juga, rakyat diberi jalan, diberi kain batik,belum tentu parti yang memberi akan menang.

pakbelalang said...

Muslim Converts Join Treasure Hunt On Islamic Knowledge




KUALA LUMPUR, March 29 (Bernama) -- More than 100 people today participated in a road treasure hunt with a difference -- finding answers to clues based on Islamic knowledge.

The participants, all Muslim converts and some among them from abroad, had to find answers to questions on Islamic teachings within a five-kilometre radius of the National Mosque here.

The treasure hunt, carrying the theme "A Drive to Appreciate God's Creations", was organised by the Islamic Outreach-ABIM (Malaysian Islamic Youth Movement) with the cooperation of the National Mosque.

It was flagged off at the mosque by Senior Assistant Director of the mosque's Social Service Unit, Md Ali Sarbini.

Md Ali said the participants had to find answers to questions on Islamic knowledge at every pit stop, for example how many times one has to pray in a day.


comment:

I wonder if there were questions like how many wives can a Muslim marry? What is murtad? List the 5 pillars of Islam?

pakbelalang said...

Proposal To Allow Group A Teachers Join Politics Gets Mixed Response




KUALA LUMPUR, March 29 (Bernama) -- The proposal by Education Minister Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein to allow group A teachers to be involved in politics has met mixed response from various quarters.

Some were all for it while others were against the idea fearing it would affect teaching and students as some teachers might be influenced by the opposition.

comment:

I am not in favour. The tendency for these teachers to neglect their profession is great. We simply cannot compare the situation 30 or 40 years ago where teachers were regarded as true nationalists to fight against the British. But now the social environment is totally different.I am afraid they might focus their involvement in politics for material gains rather than truly wanting to champion the rakyat.Nowadays the perception is that there is a lot of opportunity
to be gained materially, if you are directly involved in politics.

Looking at the background of the present Malay teachers especially in the rural areas I can safely say that they are more inclined to be symphatizer of the opposition parties.

affendi hussain said...

Salam Dato'..

1. Mungkin kena ambil yg positif jugak..usah terlalu meratapi keadaan..waktu sampai seru org nak insaf ni terlalu subjektif..

2. Setiap individu ada dikurniakan kepakaran masing2 sama ada baik atau buruk..

3. Hanya pemimpin yg bijak dapat menggunakan & menghalakan kepakaran individu tersebut ke tempat yg betul..

4. janji objektif tercapai..only end results matter.

5. sebab tu TDM bawa masuk DSAI dlm UMNO..pasal dok kat luar dia buat kacau je kpd UMNO

6.KJ amat sesuai jd ketua pemuda yg memerlukan sifat agresif, opportunis & 'ambitious'..

7.Mukhriz lebih kpd jenis 'thinkbox man'..ada byk idea..mcm bapak dia..elok jd ahli MT..

8. Let other suitable people do the dirty work..kita takmau ada ketua pemuda julang keris lepas tu terhegeh-hegeh kena minta maaf tak semena-mena..maaf atas sebab apa?

9. KJ adalah refleksi cermin Anwar Ibrahim semasa muda..?

p/s: zaman skrg, strategi menang pilihanraya termasuklah juga kaedah memecahkan populasi undi kpd unit2 minoriti dikalangan majoriti itu sendiri..teorinya..majoriti akan jadi unit2 minoriti apabila berpecah..minoriti yg berpecah akan jd unit yg lebih kecil..

keputusan hanya akan ditentukan oleh unit minoriti yg terbesar & paling tidak berpecah..siapa lg kalo bukan 'the so-called kingmakers'..
Tips:taja byk2 calon bebas..

Org politik sibuk nak luruskan saf..nak senang lurus saf & betul kiblat kena ada sejadah sbg garis panduan jika ramai sgt makmum.. bila masuk saf lewat waktu sgt, orang dah lipat simpan habis dah sejadah..jadi, kena main agak2 lah kalo nak lurus..

("/) -tukang lipat sejadah-

TiCO said...

YBhg Dato Kadir

Kekuatan Hang Tuah pada Taming Sari. Kekuatan Pak Sako pada jari. Kekuatan seniwati Normadiah pada watak ibu tiri. Kekuatan mamak pada kari. Kekuatan polis pada gari. Di manakah letaknya kekuatan Khairy?

Kata orang, kalau kita mahu mengalahkan musuh kita perlu tahu tumit Archilesnya. Dimanakah letak kelemahannya. Betul. Inilah yang selalu dibuat orang. Kita juga boleh mengalahkan musuh dengan mengetahui kekuatannya. Betulkan? Tetapi ini jarang dilakukan. Kita jarang buat analisis SWOT terhadap musuh atau pesaing kita. Kita hanya buat analisis SWOT terhadap diri kita sahaja.

Hari ini saya mahu jadi anti populist. Saya mahu menulis sesuatu yang bertentangan dengan pendapat ramai. Saya mahu tulis tentang kehebatan Khairy. Oleh itu , dengan izin, saya pohon ruang yang lebih besar di blog ini.

Kekuatan Khairy pada keyakinan dirinya. Anak diplomat. Ayah Datuk mak pun Datuk. Datuknya pula penghulu terkenal di Rembau. Keyakinan diri semakin tebal apabila menjadi menantu Perdana Menteri,

Khairy seorang anak muda yang pintar. Kata aorang, dia lulusan Oxbridge. Khairy tidak suka itu. Khairy lebih suka dikatakan lulusan Oxford. Walaupun kedua-dua uiversiti ini nampak macam kembar, tetapi Oxford tetap nombor satu dan Cambridge jatuh nombor dua di UK. Khairy tetap mahu dikenali sebagai lulusan universiti nombor satu.

Kekuatannya diperolehi dari ijazahnya. Apa tidaknya, kalau dalam masa 3 atau 4 tahun diiktiraf menguasai 3 bidang utama kehidupan iaitu falsafah, politik dan ekonomi. Apa rasa kita kalau kita ada ijazah kejuruteraan Kimia. Tentu kita juga rasa kita menguasai bidang ini. Itulah analoginya.;

Khairy memang pintar. Dia tahu dia ada kedudukan. Dia tahu dia ada kelulusan. Cuma yang dia belum ada ialah sokongan akar umbi. Lalu dia pun buat jelajah la tour de Langkawi cari pengaruh. Segala lapisan masyarakat Khairy gauli. Jumpa ramai orang. Dia belanja minum kopi. Nak jumpa orang, nak terangkan vision dan mision kita kena pakai duit. Kena belanja orang. Khairy orang yang berpandangan jauh. Dia tidak lokek akan wang ringgit. Ramai orang yang dia belanja. Biasalah tu.

Khairy juga seorang yang bijak. Dia sedar bahawa kekuatan seseorang bukan saja bergantung pada kecerdasan fikiran. Seseorang pemimpin yang ingin berjaya perlu ada soldadu jalanan. Soldadu jalanan yang berperanan menggempur dan menggertak musuh. Bagi tujuan ini , Khairy pilih Mat Moto aka Mat Rempit.

Maka terhimpunlah segala kelengkapan dan keperluan untuk menjadi pemimpin pada diri Khairy. Keyakinan tinggi. Kelulusan pun tinggi. Pengikut ramai dan pembonceng pun ramai.

Kita akan lihat perubahan pada Rembau di bawah Khairy. Orang Negeri Sembilan tentu biasa dengan lawak
ROMBAU PUN DEN TAK SOSEK.

terjemahan langsung.. DI REMBAU PUN SAYA TIDAK SESAT.

Saya ulanglah cerita itu bagi pemahaman pembaca yang belum pernah mendengar lawak ini.

Seorang tua yang tinggal di sebuah kampung di dalam daerah Rembau ingin melawat anaknya di Kuala Lumpur. Tujuannya dihalang oleh isterinya, memandangkan dia pergi bersendirian. Isterinya takut dia suaminya sesat di Kuala Lumpur. Oleh keran dihalang berkali-kali, Orang tua ini jadi bengis lalu menengking isteinya, ROMBAU PUN DEN TAK SOSEK (inikan pula Kuala Lumpur)

Dengan kehebatan Khairy lawak ini akan menjadi kenyataan. Rembau akan membangun mengalahkan Kuala Lumpur.


Hidup Khairy.

Sekian,

OKJ said...

Salam DAKJ

Snippet

1.Saya suka dengar Dato Najib berucap mengenai Kopi Kawe (kalau tak silap). Dia bangun sebelum kita bangun. Katanya lagi jangan dia tidur sebelum kita tidur.

2. Lepas ni bolehlah kita ke dua bukit dan satu batang, menolong kat sana pula setakat yang mana boleh. Boleh Dato’ mulakan dulu. Saya ikut. Kita pastikan yang diatas tak terjadi.sekian, TQ.

A KADIR JASIN said...

Sdr Pakbelalang,

Saya setuju sangat. Ahmad Zahid Hamidi, kata orang putih, knows which side of the bread to butter.

Dia setia kepada yang berkuasa. Eloklah tu.

Saya pun setuju juga. Kita tak faham standing ovation fasal juruacara kita, DJ kita kurang berfikir...mana ada standing ovation yang disuruh atau dipaksakan?

Standing ovation adalah spontan.

Bukan "tolong bagi tepukan bergemuruh kepada .....!"

We are not a thinking race. Sedih!

Terima kasih

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

"PRK bukan petunjuk aspirasi rakyat" belum bertanding dah dibayangi kekalahan!!! kesian kesian, nasib la ko labi >.<

p/s: tindakan tun diPAU seperti membelakangi kenyataannya yg dibuat sehari sebelumnya...FLIP FLOP (",)

HAMBA ALLAH

samurai melayu said...

SALAM DAK
IZINKAN,

...p/s: tindakan tun diPAU seperti membelakangi kenyataannya yg dibuat sehari sebelumnya...FLIP FLOP (",)

SDR. HAMBA ALLAH,

KAMI KATAKAN JIKA AYAHANDA TUN 'FLIP-FLOP' DIA TIDAK MENYUSAHKAN RAKYAT JELATA...

DAN KALAU TAK SILAP AYAHANDA TUN TELAH MENYATAKAN AKAN KEMBALI APABILA PAK LAH TIDAK LAGI PRESIDEN UMNO. MAKANYA BELIAU TIDAK KEPERASMIAN PAU DIMANA PAK LAH MASIH LAGI PRESIDEN DAN HADHIR DIHARI PENGGULUNGAN TATKALA NAJIB DAN MUHYIDDIN TELAH DISAHKAN ORANG NO 1 DAN 2 PARTI UMNO MALAYSIA OLEH PENGERUSI TETAP!

ALFATIHAH, AMIN.

sujini said...

Tuan Haji,
Nak tumpang semangkuk.
Some interesting quotes from the victor and non-victor;

1. New Youth Chief :
a. " I only forked out RM300/- as deposit to contest."(The STAR)

b. To a question about his political future, he said , he had not thought about it as no one had given him a chance and that he had contested without thinking of victory. (The STAR)
c. He said further, " I moderated my expectations and my ambitions. It's all a blessing because I really feel that I basically just came back from the dead. I just want to make sure that I can do something good with the opportunity given to me by God's grace". (The STAR)

- Of course he won by God's grace. It was a "divine" intervention.

2. Datuk Mukhriz : " This defeat is only temporary for me and I will get down to work because now I know I have my followers and supporters whom I cannot disappoint". (The STAR)

3. Datuk Mukhriz , to his supporters, said, "We lost with dignity".(This quote was not reported in any paper).

- Already they are disappointed in him.But I supposed, Allah works in mysterious ways and beyond logic.

I kind of agree with affendi hussain's said... point no.6,7&9.

lawak umno is questioning whether Datuk Mukhriz is clean.
- So far,I can assure you he'clean.I know the person who is close to him.

Now let us see whether the new Youth Chief will really do something good. Lets give him a chance. Who knows,he may make a 180degress turn and repent, as Allah works in mysterious ways.
Amin.

Mika Angel-0 said...

Betul juga kata Sdr Sujini tu, scribe dan bagaimana KJ dapat membuktikan kebolehan dan 'repentace'nya?

Sekarang bukan sahaja BN tetapi PDRM dan SPRM telah pun terbabit dalam komplot menjatuhkan KJ ini pastinya ada yang terfikirnya termakan bujukan keterbukaan keminda tercekik kesimpulan hikmah.

bagaimana KJ dapat membuktikan dia pilihan berani, tepat dan betul - dan dengan kayu ukuran mana masyarakat UMNO dan negara sedia menilainya?

YB Rembau dia telah didapati salah melanggar etika 10.1 (etika UMNO) dan terbabit politik wang tetapi dibolehkan bertanding dan telah menang dengan 304 undi berbanding si254 dan dan YBJerlun 232 undi...

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

kepada samurai

- tuan silap!!mungkin tuan tidak baca chedet blog

- perkara 1 hingga perkara 10 tiada pulak disebut paklah dan jawatan presiden

- hanya rasuah, politik wang, rasuah, politik wang 5X tuan samurai (",)

- mungkin saya kurang membaca tapi saya ada membacanya dengan mata dan hati yg terbuka >.<

HAMBA ALLAH

manletih said...

Dato',

Since independence, how many seats where majority voters are non-Malays and the candidates are Malays. Doesn't matter if the candidates from PAS, DAP, PKR or BN. Do you mind share with us the numbers?

My enquiry mind wants to know. I can't find any but I maybe wrong. I'm tired of the racist calling me racist.

*manletih*

Anonymous said...

Salam Dato"

Tulisan saudara Hamba ALlah,

"mungkin saya kurang membaca tapi saya ada membacanya dengan mata dan hati yg terbuka "


Saya ucapkan tahniah kepada saudara, sekali sekala membaca terus membaca dengan mata dan hati yang terbuka. Mungkin saudara boleh beri petua kerana saya selalu membaca dengan mata dan hati yang tertutup.

berasiam said...

Salam Dato' AKJ

Memang mengecewakan apabila Mukhriz gagal merebut jawatan KP tetapi sedikit terubat apabila gagasan Berani Berubahnya menyelinap ke seluruh denyut nadi Perhimpunan Agung. Lebih manis jika Mukhriz diberikan ruang untuk menyumbang dalam kabinet Perdana Menteri Keenam nanti. Tidak akan cacat UMNO atau kerajaan sekiranya KP tidak terlantik sebagai ahli kabinet, sebagaimana Zahid ketika mengetuai Pemuda tidak lama dahulu.

Penyokong pembangkang di dua bukit yang terlibat PRK bolehlah menaikkan kain rentang mengalu-alukan kedatangan KP UMNO ke kawasan mereka untuk meraih undi. Kalau "beri salah, tak beri kalah" sudah dijadikan modal pada kain rentang pembangkang, aluan untuk KP UMNO sudah tentu memberikan keuntungan yang jauh lebih bernilai dari sudut emosi dan persepsi pengundi.

Sekiranya cadangan DSN mahu mengubah sistem pemilihan dalam UMNO menjadi kenyataan, sewajarnya sistem pengiraan undi juga akan turut diubah. Meletakkan wakil calon pada kedudukan jarak hingga tidak dapat melihat dan mendengar pengiraan bukanlah cara yang demokratik. Yang patut dikira adalah kertas undi secara langsung, bukan garisan-garisan yang dicatat menggantikan kertas undi yang dipangkah. Ringksnya, perubahan cara pemilihan harus meliputi cara pengiraan sekaligus. Jika tidak, yang kuasa yang adalah yang menentukan pemenang.

A KADIR JASIN said...

Sdri Faezah,

1. Seingat saya, dah lama saya tak "delete" atau bakul sampahkan komen pembahas yang saya siarkan;

2. Mengenai ikon tong sampah, ia ada di penghujung semua komen yang disiarkan.

3. Tujuannya adalah bagi membolehkan moderator (pemilik blog) memadamkan komen jika didapati perlu.

4. Mungkin Sdri menghantar komen ke blog lain dan dipadamkan setelah disiarkan.

Terima kasih.

Che Jam said...

Salam Datuk,

Bila Khairy menang Ketua Pemuda saya terus koma.

Bila Dr M muncul saya rasa sangat sebak serentak itu terus sedar dari koma.

Harap-harap lepas ni ada harapan lagi.

Dr M bukan orang suci, tapi dia tiada galang-gantinya.

My thanks to Dr M

Indigo said...

Setelah mengetahui kekuatan antipopulis Sdr Tico, apa pula kelemahan KJ, Scribe?

The achellis tendon:

Anatomy
The Achilles is the tendonous extension of three muscles in the lower leg: gastrocnemius, soleus, and plantaris. In humans, the tendon passes behind the ankle. It is the thickest and strongest tendon in the body. It is about 15 cm long, and begins near the middle of the calf, but receives fleshy fibers on its anterior surface, almost to its lower end. Gradually becoming contracted below, it is inserted into the middle part of the posterior surface of the calcaneus, a bursa being interposed between the tendon and the upper part of this surface. The tendon spreads out somewhat at its lower end, so that its narrowest part is about 4 cm above its insertion. It is covered by the fascia and the integument, and stands out prominently behind the bone; the gap is filled up with areolar and adipose tissue. Along its lateral side, but superficial to it, is the small saphenous vein. The Achilles' muscle reflex tests the integrity of the S1 spinal root.

Nomenclature
The oldest-known written record of the tendon being named for Achilles is in 1693 by the Flemish/Dutch anatomist Philip Verheyen. In his widely used text Corporis Humani Anatomia, Chapter XV, page 328, he described the tendon's location and said that it was commonly called "the cord of Achilles" ("quae vulgo dicitur chorda Achillis").

The name Achilles' heel comes from Greek mythology. Achilles' mother, the goddess Thetis, received a prophecy of her son's death. In order to protect him, she dipped him into the River Styx, which protected his entire body from harm. However, in order to dip him into the river, she needed to grab onto his heel. During the Trojan War, Achilles was struck on his unprotected heel by a poisoned arrow, which killed him.

Because eponyms have no relationship to the subject matter anatomical eponyms are being replaced by descriptive terms. The current terminology for Achilles tendon is calcaneal tendon. However, recently the medical community has decided to revert to the old eponyms and this tendon is, once again, known as the Achilles.


Nota:

London pun den tak sosek! ini kan pula baghdad, kata juru jual kereta proton perdana elektra.

Anonymous said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera Dato' A. Kadir Jasin dan sekalian warga,

Saya terpanggil sekali lagi untuk memberi sepatah dua kata berbentuk positif dalam blog Dato' A. Kadir Jasin di sini. Setelah kali terakhir saya memasuki dan melayari laman internet dengan hanya bertujuan menulis komen dalam blog ini, sekali lagi saya memasuki dan melayari laman internet dengan satu-satunya tujuan untuk menulis komentar dalam blog ini sahaja.

Setelah membaca laporan berita mengenai ulasan komen-komen Khairy Jamaluddin, Khir Toyo dan Mukhriz Mahathir, saya amat bersetuju dengan pandangan mereka semua dan walaupun masih di luar UMNO ingin merakamkan keikhlasan dan kejujuran keinginan saya bersama-sama mereka memperkasakan dan meramaikan penyatuan dan penyertaan orang Melayu dalam UMNO dan mengembalikan sokongan kepada BN demi kesejahteraan negara.

Dalam pandangan saya, Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO yang baru dipilih wajib menonjolkan pelbagai tindakan berbentuk positif untuk merapatkan keakraban dan kemesraan yang terenggang untuk sama-sama menongkah arus bersama mereka dalam UMNO dan golongan seperti saya yang masih di luar UMNO tetapi menyokong kerajaan Malaysia.

Tulus ikhlas,

Hakimi bin Abdul Jabar
Batu Pahat, Johor.

Anonymous said...

Saudara Pak Belalang!

Kenapalah Saudara ini tidak dapat lagi mengikuti sentimen dan pandangan kebanyakan rakyat jelata yang menentang PPMSI.

Itulah sebabnya, kalau kita sibuk sangat cerita kesemua kesalahan orang, nampaknya macam kita seorang yang mempunyai pandangan yang terbaik, akhirnya tulisan sendiri telah menggambarkan yang pemikiran saudara menongkah arus pandangan rakyat jelata.

Ingatlah Pak Belalang, ada lagi kuasa tertinggi yang lebih layak memberikan penilaian ke atas sikap dan akhlak sesaorang iaitu Allah SWT Maha Adil dan Bijaksana dalam mentadbir urusan manusia, bukan Pak Belalang.

Wallahu'alam

Rakan20G

pakbelalang said...

Rakan 20G,

Saya terima teguran anda. Tidak menjadi hal kepada saya. Itu hak saudara. Saya hormatinya. Tapi itulah pandangan saya berkaitan isu PPMSI yng mungkin tidak sealiran dengan pandangan saudara.

So let us agree to disagree and life must go on. This is just a forum to express our opinion. Whatever it is lets see what is the outcome of the govt. decision on this issue.

Saya tidak ada niat untuk mempengaruhi sesiapa. Alangkah baiknya jika kita dapat menghormati pandangan orang lain walaupun ianya tidak sealiran dengan pandangan kita.

ninitalk said...

REEDUCATING UMNO


The most important ingredient in the reform package of UMNO must surely lie in the reeducation and retraining of its cadres and members!

In his address to the Wanita, Youth and Puteri wings, the incoming President Dato’ Seri Najib stressed the need for more courses to be organised for the improvement of UMNO members. In the outgoing President’s address Dato’ Seri Abdullah urged members to initiate change within themselves as much as within the party.

In-house training is a basic programme run by corporate organisations. Multinationals like Shell, Nestle, GE and HP have regular courses and workshops with the aim of empowering their personnel with skills and knowledge to boost the company’s performance. Nearer home, Petronas and the country’s GLCs have in place staff training to create awareness of changing patterns in the marketplace and how to effectively deal with them.

As part of the circuit, local and international gurus are invited as facilitators. Even universities and institutions of learning have adopted corporate organisational structures to run with greater efficacy and efficiency, with on-going programmes to expose academic staff to management and corporate best practice. Image-building and the establishment of a credible corporate/ institutional culture is a key element in these programmes.

The continuous training of key management personnel and heads of departments will filter down to their staff and so the corporate mission, goals and culture will be entrenched and reinforced. Only then can the organisation boast of having the interest of its staff at heart. Only then will they be motivated to give their best performance and loyalty!

UMNO leaders have sat on their responsibilities for far too long. Political rhetoric is no longer an effective tool to bring about the promised change and reform. Too much talk is boringly circular and has been to no avail as the current slide in the party’s performance shows.

In fact, the conflicting views are confusing and potentially destructive! When one leader condemns money politics and another calls for a standing ovation for a member who has been convicted, the delegates at the recent general assembly were left directionless!

What UMNO must implement immediately in all the wings is a structured programme for all levels of the party organisation starting with the EXCO and Supreme Council, the branch and division heads and their committees. Mobilise the best minds in the country’s think tanks, NGOs and academia to work with the top party leadership and come up with a strategic training programme. These facilitators must come from outside of the party’s structure in order for the desired change in UMNO’s culture and thinking to happen.

Among the areas that need immediate attention is ethics and decorum, including the proper use of language for communication and political discourse. This is a course that the Members of Parliament must also be compelled to attend.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).