Thursday, April 02, 2009

Beban Mohd Najib Amat Berat

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

PADA hari Jumaat 3 April bersamaan 7 Rabiulakhir (1430) kepemimpinan negara bertukar tangan daripada Abdullah Ahmad Badawi kepada Mohd Najib Abdul Razak.

Beberapa tahun lalu, seorang penyokong tegar dan kawan akrab Abdullah memberitahu sebuah seminar di Universiti Malaya bahawa sebagai pengamal tasawuf, dia nampak “nur” Abdullah.

Katanya, sesiapapun yang mengamalkan tasawuf pasti nampak cahaya itu dan sedar bahawa apa sahaja yang berlaku kepada Abdullah atau dilakukannya mempunyai petunjuk dan petanda yang jelas dan istimewa.

Lantas dia menyebut tarikh lahir Abdullah, tarikh pelantikannya sebagai Perdana hatta tarikh kepulangan Datin Seri Endon Mahmood ke rahmatullah sebagai membawa erti bercahaya.

Saya agak terperanjat kerana sepanjang yang saya tahu dan saya difahamkan, seorang pengamal tasawuf selalunya tidak menghebahkan hal itu apatah lagi berbangga dengan pengetahuannya alam ghaib.

Umumnya tasawuf atau sufi difahami sebagai dimensi dalaman atau roh yang tersembunyi, ghaib dan penuh misteri.

Tidak seperti sahabat Abdullah yang mengaku mengamalkan tasawuf itu, saya tidak berani membuat sebarang kesimpulan mengenai sama wujud atau tidak “nur” atau cahaya pada pemilihan tarikh 3 Mac itu.

Yang saya berani kata, doa dan harapan kita semua adalah agar peralihan kuasa itu akan membawa kebaikan. Yang tidak mahu kebaikan berlaku hanyalah penentang tegar Mohd Najib dan kerajaan yang dipimpinnya.

Di Malaysia ini, bukan orang Islam sahaja yang berdoa. Semua rakyat dan penduduk Malaysia yang beragama dan berkepercayaan berdoa.

Saya ingat lagi pada tahun 1971, apabila doa makan sebelum diamalkan secara meluas oleh Muslim di Malaysia, orang Kristian sudah pun mengamalkan lafaz “grace” sebelum makan yang berbunyi lebih kurang begini:

Bless, O Lord, this food for thy use, and make us ever mindful of the wants and needs of others. Amen.”

Waktu itu saya menumpang di rumah seorang paderi Anglican di pekan kecil di New Zealand bernama Levin. Jadi, manakala mereka berdoa atas nama Tuhan mereka, saya berdoa atas nama Allah.

Saya juga pernah menumpang di perkampungan Maori bernama Jerusalem di tebing Sungai Wanganui yang didiami ramai pengikut hippie. Saya ke situ untuk mengenali dan menemu ramah penyair New Zealand yang terkenal James K Baxter.

Jadi kita semua, dalam agama dan kepercayaan masing-masing, sentiasa berdoa agar bumi kita ini terus makmur, aman dan damai.

Dengan suasana ekonomi dunia yang sangat muram dan ramalan ekonomi Malaysia yang negatif, tugas dan tanggungjawab Mohd Najid sangatlah berat.

Tidak seperti Abdullah yang mengambil alih ketika ekonomi teguh dan politik negara stabil, Mohd Najib mewarisi ekonomi yang lemah dan politik yang kucar-kacir.

Kalau Mohd Najib berjaya menstabilkan ekonomi, mengurangkan kesan kemelesetan ke atas rakyat jelata dan mengembalikan kewarasan politik, dia akan dikenang sebagai penyelamat.

Tidak ada Perdana Menteri sebelum ini yang mengambil alih pemerintahan dalam suasana yang serba tidak kena seperti yang akan terbeban di atas bahu Mohd Najib.

Yang pasti adalah setiap gerak-geri, tindak-tanduk dan amalan Mohd Najib akan diteliti, dianalisis dan diadili, khasnya pemilihan anggota Kabinetnya nanti.

Era “kekebalan” Perdana Menteri, anak-bini, menantu, suku sakat, kroni dan orang senegeri sudah berlalu. Turut berlalu adalah era kekuasaan luar bidang dan manipulasi apa yang dikenali sebagai "Budak Tingkat Empat."

115 comments:

ab said...

Salam dato,

PM baru ni betul-betul akan melaui ujian yang sangat berat.

Beliau mesti berusaha untuk meningkat aktiviti jual-beli barangan dan perkhidmatan yang sangat teruk sekarang ini.

Semua orang,kecuali yang benar-benar kaya saja, sudah kembali kekehidupan era 50-60an,tetapi dengan harga barangan dan perkhidmatan yang sudah tinggi...

Saya fkir bolih berjaya usaha tersebut cuma masa yang diperlukan panjang,mungkin samapai 10 tahun lagi ni...

Abu Bakar Ab Rahman

Ahmad Nawawi Yaakob said...

'Budak tingkat empat' masih punyai kedudukan dan pengaruhnya tersendiri..

Unknown said...

ya datuk..memang berat..

tengoklah apa muhyiddin yassin cakap..

source: Malaysian insider..

'Behead' Nizar, Muhyiddin urges voters

berat..berat...dah main 'pancung' pulak dah..UMNO/Malaysia munuju ke era taliban agaknya.

dulu2 PAS yang dan dikaitkan dengan taliban...hmm...

Anonymous said...

Dato', The masses still feel Pak lah should not recommend Najib to replace him. Right? or wrong?
Reasons and justifications are many, well spread out all over the world. True? or False?.
Kata orang Melayu Berani kerana benar dan Takut kerana salah....so what say you Dato'?
Mari lah kita berdoa semoga negara ini di selamatkan dan masih ada alim ulamak yang terus memohon kepada ALLAH semoga negara kita di berkati dan di hindari dari pemimpin yang "suspect" kejujuran nya.
Do not belittle Pak Lah, at least he is brave enough to quit and admit his weaknesses which not many of the present Malay Leaders are willing to do. Since he had resigned, may I suggest that leave him alone and I wonder whether he had done any harm on you Dato'?
Sudah sudah lah mengutuk Pak Lah tu Dato' Banyak banyak lah ber Istighfar... Insaf lah wahai bangsa ku. dh9753

tok janggut said...

Salam Datuk,

Jangan terpengaruh dengan peristiwa silam. Jangan dek kerana peristiwa silam, kita menjadi manusia yang tidak lagi mengenal kebaikan. Jangan dek kerana peristiwa silam juga, kita bertindak menjadi pendendam.

Lupakan peristiwa silam yang telah membelenggu fikiran kita semua. Menyalahkan orang lain tidak dapat mengubah keadaan kepada yang lebih baik.

Lupakanlah kejahatan orang kepada kita tetapi ingatlah kejahatan kita kepada orang lain. Sebaliknya ingatlah kebaikan orang kepada kita dan lupakanlah kebaikan kita kepada orang lain.

alrawa said...

PM Najib mungkin tidak lagi diganggu 'budak tingkat empat' tapi akan dihantui 'orang tua tidak bertongkat'.

Anonymous said...

Salam Dato',

You shd also mention cabaran yang dihadapi Ketua Menteri dan MB Pakatan Rakyat mengambil alih pemerintahan negeri tanpa Kerajaan Persekutuan yg bertindak sbg Godfather. I was especially worried for Kedah, negeri asal Dato'. How are they coping kalau benarlah perangkaan yg mengatakan bahawa sekaya-kaya Selangor, itu hanya 1% dari apa yg ada dlam Khazanah Kerajaan Persekutuan.

-Hakimah-

Rafiz Rahim said...

Abdullah sendiri pengawal tasauf.

Anonymous said...

Yg Bhg Datuk,

"Tidak ada Perdana Menteri sebelum ini yang mengambil alih pemerintahan dalam suasana yang serba tidak kena seperti yang akan terbeban di atas baju Mohd Najib."

Komen-

Ingatlah Datuk bahawa Allahyarham ayahanda beliau, Tun Abdul Razak telah mengambil alih kuasa dalam keadaan yang lebih mencabar lagi daripada apa yang dihadapi oleh anakandanya ketika ini.


"Era “kekebalan” Perdana Menteri, anak-bini, menantu, suku sakat, kroni dan orang senegeri sudah berlalu. Turut berlalu adalah era kekuasaan luar bidang dan manipulasi apa yang dikenalin sebagai "Budak Tingkat Empat."

Komen-

Sama-samalah kita akan lihat sama ada era kekebalan ini akan terus wujud. Walau bagaimanapun, saya amat yakin dan percaya bahawa era kekebalan sebegini akan terus wujud selagi manusia masih mempunyai nafsu yang tidak terkawal.

Aliran "Budak Tingkat Empat" itu dan "Group AIDS" yang bermaharajalela semasa zaman Tun Mahathir adalah sama sahaja statusnya dan telah berfungsi menganggu sistem pentadbiran negara. Didoakan agar aliran ini tidak lagi wujud dan berlaku semasa zaman era pemerintahan Datuk Seri Najib.

Wallahu'alam

Rakan20G

Faisal Azmi said...

Saya setuju dengan pandangan Dato mengenai kesusahan dan kepayahan yang bakal Perdana Menteri Ke-6 tempuhi. Walaubagaimanapun, komen saya disini adalah mengenai beberapa artikel akhbar berbahasa melayu yang sejak dua hari ini telah melaporkan bahawa tindakan Tun Dr. M masih mengkritik Pak Lah adalah tidak patut sama sekali. Ini termasuk komen dari kalangan ahli UMNO dan ahli akademik.

Sebagai ahli UMNO yang tidak berpangkat dan tidak mempunyai hak mengundi secara langsung pemimpim UMNO baru baru ini, saya terkilan dengan komen mereka ini. Ada yang mengatakan Tun Dr. M masih mengkritik disebabkan anaknya D Mukhriz kalah dalam pemilihan baru baru ini. Adakah benar? , "Knowing him (TDM)" tentu sekali tidak.

Pada pandangan saya, adalah lebih baik mantan Presiden UMNO, YBHG Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi meminta maaf terhadap YABhg Tun Dr. Mahathir Mohamad secara terbuka atas kesilapan yang disengajakan atau tidak di masa lampau. Bermula dari kes "squatting", moral polis tercalar, moral kakitangan kerajaan tercalar, maruah melayu dan kesultanan raja melayu tercalar dan sebagainya. Ini termasuk projek yang sedang dijalankan dan dalam perancangan yang dibatalkan oleh Pak Lah. Tiada kesinambungan langsung.

Diharap dengan cara ini sahaja hati dan perasaan Tun. Dr M dapat diubati dan seterusnya dapat menceriakan suasana dan seterusnya dapat membantu atau menasihat YAB Dato Seri Najib untuk menjadikan negara ini sekali lagi sebagai sebuah negara yang di pandang tinggi oleh negara luar.

Saya secara peribadi akan menghormati pemimpin yang meminta maaf secara ikhlas dan mengaku kesilapan yang telah dilakukan dari pemimpin dengan watak "elegant silent".

Contoh keikhlasan yang dimaksudkan ialah semasa Tun Dr. M meminta maaf dihadapan perwakilan UMNO kerana gagal dalam mengubah perangai kaum melayu dan seterusnya mengumumkan perletakan jawatan beliau.

Perasaanku tersentuh dan sebak waktu itu telah menginsafkan daku sehingga ke hari nie.

sujini said...

Datuk Hj. Kadir,

1. Tugas Mohd Najib memang amat berat.
Beliau senasib dengan Obama , dimana Obama
perlu baiki reputasi negaranya US, dan Najib
pula perlu baiki reputasi UMNO dan BN.

2. Tapi yang penting sekali Najib perlu perbaiki
reputasi beliau.

3. Terima kasih kepada nemesis-nemesis (saya
tidak tau apa perkataan yg sesuai dlm BM)
Najib, reputasi beliau sekarang ibarat kain putih
dah terkena kesan degil (kunyit/gincu/arang).

4. Kaum Hawa yg cuci kain dengan tangan atau
mesin basuh mesti tahu betapa susahnya kalau
kain dah terkena kesan-kesan degil ini. Pakai
Clorox pun susah nak hilang. Kenalah guna
petua orang-orang tua kalau ada, atau pun beli
penanggal kotor yang khas untuk
menghilangkannya.

5. Saya ingin tahu, penyokong tegar dan kawan
akrab Abdullah ini adakah orang yang sama yg
jemput beliau dan DS AI makan tengah hari di
Ulu Langat bagi menyambut Maulidur Rasul dulu
tu?

6. Kalau jawapan Datuk Hj adalah bukan kpd
soalan diatas munkin juga sahabat beliau itu
benar.

7. "Nur" Abdullah itu sekarang telah disaput oleh
awan hitam , apabila Nori berkahwin dengan.....
......... ( Datuk, kena censor tak ayat no.7 ni?)

Begitulah ceritanya. Terima kasih.

Puyot said...

Tok,

Pinjam tulisan tok yang ni: "Era “kekebalan” Perdana Menteri, anak-bini, menantu, suku sakat, kroni dan orang senegeri sudah berlalu. Turut berlalu adalah era kekuasaan luar bidang dan manipulasi apa yang dikenalin sebagai "Budak Tingkat Empat."-end

Saya rasa Najib nanti pun akan kebal juga bila dia jadi Perdana Menteri. Setakat la ni, tradisi membuktikannya. Pasal part anakbini tu, rasanya part 'bini' tu amat susah nak dibuat oleh Najib.

Rasanya harapan saya pada PM baru ni dah tadak la tok. Kira 'lost case'. Sebabnya dulu dah harap sampai dapat kemenangan terbesar dalam sejarah. Pembangkang dalam Parlimen ada seketui dua saja. Lepas tu, kena juai dengan anak menantu. Tu tara background dan track record 'bersih' tok. Yang 'baru' ni, belum naik dah macam-macam tok. Tak sanggup dijual berkali-kali. Lainla kalau ada orang yang SUKA dilelong dan dikelentong banyak kali. Muahahaha..

Skrip yang sama, penuturnya sahaja yang berbeza. UMNO nak berubah lagu mana tok? Yang pilih perasuah tu siapa? Perwakilan UMNO sendiri, bukannya parti lawan mahupun anasir luar, tok. Tadak parti lawan yang sogok perwakilan undi pesalah rasuah tok.

Saya bagi contoh: Dr. Rais Yatim. Tak ramai dalam UMNO yang ada spesis macam dia ni. Tapi apa jadi dengan dia? Terpelantin! Apa pun tadak. Jadi calon Naib Presiden pun kalah. Habih tu, nak berubah lagu mana?

UMNO tu sendiri dah jadi lubuk rasuah bila UMNO lama diharamkan. Dan adalah salah bila bercakap bahawa UMNO itu sudah berumur 63 tahun. UMNO lama dah diharamkan tok. Yang tinggai UMNO baru jelmaan CheDet, orang yang mula2 merosakkan UMNO. Lepas tu, tambah pulak si PakLah tumpang tui sama bagi parah. Mai pulak abg Jib, saya rasa macam tikuih baiki labu la tok. Yang parah bertukar menjadi barah. Tu yang saya kata saya takmau dijuai berkali-kali.

Ka gumana?

Ishak said...

Dato Kadir.

Saudara menyebut ahli tassauf kawan baik Pak Lah itu adakah dia itu Ustad Othman Muhamaddy.

keropok lekor said...

Saya seorang pelajar di New Zealand. Adakah pak masih memiliki skrip temuramah dengan James Baxter untuk dikongsikan?

Menarik sekali untuk mengetahui bahawa pak pernah berkunjung ke "Jerusalem". Teringin pulak saya menjejakkan kaki ke situ.

Mustapha Ong said...

Salam Datuk KJ,

Both of us are behind the screen of Malaysian political power play, though we are privilege to walk along the corridor of power during the reign of the past and present prime ministers. Nothing in life comes easy without heavy burden, responsibilities and the guts to work with a clear conscience and with the least baggage.

I recalled that when I returned from New Zealand in early 2005, I had the privilege to pay a courtesy visit to Pak Lah (with the help of Razak) at his KDN Office Putrajaya, when he was also the Home Affairs Minister.Pak Lah commented with his cheeky smile: "Mustapha, you think it's easy to be a PM and also as the sensitive KDN Minister." I responded that "not any Tom, Dick and Harry can be a PM as there is only one post, so Pak Lah thank Allah and don't complain but do your best for your people and the nation."

Well,the rest is history and Pak Lah lasted for 5 years, 5 months and 3 days up to 3April as our 5th prime minister.Coincidentally or otherwise Pak Lah (pak kua number) is No.13, i.e (5+5+3) + 13.I understand that a lot of good and bad things happen to Pak Lah on the numerical sum of 13.

As for Najib, he is a number 11 man in the pak kua numerology order.Believe it or not, the year of 2009 which sums up to No.11 will be Najib's lucky year.If my prediction is right, he may even announce his cabinet line up on the afternoon tuesday 7 April(7+4=11) after closing of the by-elections hours.

On a serious note, like his late father Tun Abdul Razak, who took over the party and government after the May, 1969 political and economic turmoil, Najib is now embarking on his toughest political and leadership journey in this difficult period of our national crisis.

I believe whatever burden and challenges ahead, Najib will survive and succeed in times of crisis.I also understand that he has a credible team of advisers (think tank) unlike the Oxford and the like of the 4th floor boys during Pak Lah's administration).

I am optimistic that One Malaysia under Najib's administration will bring Malaysia to the next level of stability and prosperity before the next PRU in 2013. Having said that, Najib will need to have a strong political will in order to reunite all Malaysians to carry his vision and agenda for the success of the nation.

His biggest challenge apart from reviving the current economic crisis, will be to dispose off all the scandalous lawsuits currently filed against Anwar Ibrahim. Najib can ill afford to flip flop and play to the tune of Anwar, who had created enough instability during Pak Lah's administration, as a result of the partial opposition's victory in the 12th general election.

Once Anwar's pending cases is disposed by the court, either guilty or otherwise, then all of us including Najib and his cabinet members will sleep well to a glory and peaceful morning on the following day.It is hope that if Najib succeeds to change our political approach and government delivery systems on a more equality and fair basis without fear or favour, the people's perception towards the ruling BN government should also change to a positive and reconciliation note.

Roti Planta said...

Dato',
Tindakan Najib mengambil alih jawatan PM bukannya 'tiada beban, batu digalas' tetapi 'ketepikan beban, emas dan intan-berlian nak digalas'.

Jadi usahlah Dato' bimbangkan masalah Najib ni. Cuba pulak kita cari jalan (cadangan) untuk mengatasi masalah anak2 yang tak cukup makan bila bapa diberhentikan kerja manakala ibu surirumah. Mereka ini lebih memerlukan bantuan dan cadangan dari cerdik pandai macam Dato' dan pengunjung blog sekelian.

Bye/Roti Planta

uhang kinchai said...

Salam Dato.

Saya tak kisah sangat kalau si Najib jd PM. Yg saya takut assistant dia Rosmah. Punah kita nnti sbb dengar cerita dia kontrol Najib atas bawah

Anonymous said...

Datuk,

Kita bagi peluang dulu pada Najib. Bukan apa. Jawatan Perdana Menteri ni ada puaka yang boleh buat pemegangnya berubah perangai jadi monster!

Harap-harap Najib dan lingkaran kawan-kawan dan saudara-maranya tidak berubah jadi monster. Kalau tidak, terpaksalah kita jadi ghostbuster sekali lagi.


-sinbad-

Tean said...

Najib terpaksa berhadapan dengan bukan sahaja masalah ekonomi dan politik.

Najib akan menghadapi masalah menghadapi persepsi dunia luar berkaitan dengan kes yang melibatkan kuncu kuncu beliau.

Bayangkan bagaimana Najib akan berhadapan dengan rakyat Perancis yang telah membaca Liberation. Najib juga tidak mungkin akan dapat menjejak kaki ke Mongolia.

Ini bukan masalah yang boleh di ketepikan dengan ISA atau undang undang Negara kita. Ini masalah yang akan sering kali di lapurkan oleh media antarabangsa setiap kali Najib melawat negara luar.

A KADIR JASIN said...

Sdr Keropok Lekor,

Tidak ada kerana ia "course work" untuk pengajian saya di Wellington Polytechnic (sekarang cawangan Messey University).

Ketika di sana, saya gemar mengembara, bekerja dengan akhbar-akhbar kecil dan tinggal dengan keluarga Kiwi.

Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

Sdr Ishak, bukan Ustaz Uthman Muhamaddy. Kalau Ustaz Uthman, saya mungkin lebih yakin.

Kawan yang dimaksudkan itu bukan daripada aliran agama tetapi seorang liberal yang turut terbabit dengan dunia koperat, politik dan akademik.

Terima kasih.

pakbelalang said...

Quote:

"Yang pasti adalah setiap gerak-geri, tindak-tanduk dan amalan Mohd Najib akan diteliti, dianalisis dan diadili, khasnya pemilihan anggota Kabinetnya nanti."

comment:

Bukan hanya Najib sahaja yang dianalisis pergerakannya tetapi elok difikirkan juga wanita yang akan digelar "First Lady".

Hopefully, Rosmah jangan "melatah" dengan membuat sesuatu yang akan menjejaskan kedudukan suaminya dari segi integrity dan credibility suaminya, Najib.

Banyak desas desus yang kurang menyenangkan kedengaran tentang tabiat peribadi Rosmah. Jadi adalah diharapkan Rosmah dapat menyesuaikan dirinya sebagai "First Lady" yang graceful dan elegant tanpa sebarang scandal.

A KADIR JASIN said...

Sdr Tok Janggut,

Wau, wajah Sdra sama dengan Osama. Jaga-jaga nanti kena bom dek US.

Sdr, kalau kita lupa sejarah kita akan sesat.

Kalau kita lupa diri, kita boleh jadi orang keji.

Kalau saya ingat kejatakan orang, saya tak buat blog ini atau saya buat tapi tak layan komen.

Berguni saya kena kutuk Sdra!

Terima kasih.

Unknown said...

Dato'

Era dan dunia sekarang makin menghayati adat resam meritocrasi. Jika dilihat dari segi usaha, Najib tidak layak menjawat jawatan yang diberi kerana dia tidak berusaha dengan bertanding untuk jawatan tersebut.

Adakah dia akan dapat menangani masaalah yang sedang melanda negara sekarang. Sama juga dengan soalannya, adakah seorang anak manja dapat menhadapi masaalah dunia?

Tidak terperanjat jika simanja tersungkur

Roti Planta said...

Dato',

Sdr Faizal Azmi, kalau sekali PakLah kena minta maaf kepada PakMahathir, sepuluh kali PakMahathir kena minta maaf pada PakLah.

Bye/Roti Planta

TiCO said...

YBhg Dato

(Tulisan ini nampak panjang, tetapi yang akhir itu hanyalah lirik lagu Cliff Richard. Goodbye Sam Hello Samantha) )

Insyallah, DS Mohd Najib akan menerima batton daripada DS Abdullah selepas Jumaat esok.

Sebelum itu, kita ucapkan tahniah kepada DS Abdullah kerana berjaya menghabiskan lariannya tanpa jatuh atau terlepas batton UMNO, walaupun keadaan balapan pada masa itu begitu mencabar.

Dalam saat-saat pemergian DS Abdullah, teringat akan novel Anwar Ridhwan, Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman,

Bagi yang belum membaca, kisahnya begini,

Pak Hassan sedang di dalam era kejatuhannya. Dia seorang Penglipurlara- tukang cerita, seorang pencerita kisah-kisah lama dan hikayat terutama dari timur laut di mana di dalam budaya Melayu umum, sudah dalam peredaran untuk pupus . Dunia Melayu sedang dalam peredaran ke arah modenisasi, ke arah penggunaan teknologi barat dan bersikap material. Manusia Melayu sendiri mahukan perubahan, sedangkan Pak Hasan masih berpegang kuat kepada cara lama.

Demikianlah sedikit banyak tentang novel ini. Mungkin dunia ini sudah cukup tua. Banyak peristiwa yang berulang di dalam dunia yang tua ini. Apa pun selamat bersara kepada DS Abdullah.

Selepas Jumaat, batton akan disambut oleh Najib. Najib sedar bahawa semasa giliran Abdullah, pesaing-pesaing lain sudah semakin rapat menghampiri. Pada mulanya pesaing-pesaing ini jauh ketinggalan semasa giliran pelari sebelum Abdullah.

Ramai orang jangka, ramai orang ramal, ramai orang harap, Najib adalah pelari akhir UMNO. Selepas ini, UMNO tidak ada wakil lagi di balapan.

Najib pun bukan kecik anak. Pengalaman lama. Pengetahuan pun luas. Tambahan pulak dengan falsafah, Biar dada melecet, misai jangan tercecah tanah, pasti akan bertambah gempita balapan. Cabaran memang berat menunggu di hadapan.

Teringat lagu masa kecik-kecik

Goodbye Sam hello Samantha
Goodbye Sam hello Samantha
Sam, I'm leavin' the gang
so don't come around for me on Sunday.
Joe, I want you to know
I'll have to skip the game on Monday.
Had a whole lot of fun
but now the time has come
I need the sweet touch of a woman's love.
Goodbye Sam hello Samantha
goodbye Joe hello Joanne.
suddenly need a new kind of company
someone to love me.
Goodbye Sam hello Samantha
goodbye Lou hello Louise.
From today there'll be new games
for me to play
So good luck and goodbye Sam.
Guys you ought-a get wise
there's more to the world than pool and fishin'.
easy ridin' is fine
but look around see what you're missin'.
girls are waitin' in line
and now has come the time
I'm goin' out and I'm gonna get me some.
Goodbye Sam hello Samantha
goodbye Joe hello Joanne.
suddenly need a new kind of company
someone to love me.
Goodbye Sam hello Samantha
goodbye Lou hello Louise.
From today there'll be new games
for me to play
So good luck and goodbye Sam.

Sekian,

Mohamad Rauf said...

Dato,

Beban sabagai pemimpin amatlah berat,bukan sahaja kapada najib tapi kapada Nik Aziz,Tan Sri Khalid,dan lain2 pemimpin negara.

Yang paling ditakutu apabila mereka mati.Meraka akan ditanya kenapa kamu yidak membelanjakan wang zakat kapada orang2 miskin,kenana berlaku zalim kapada orang yang tidak bersalah dan kenapa memakan wang negara.

Pada zaman RasulAllah,cucunya Hussein telah memakan sabiji kurma yang dimiliki oleh Perbendaharaan.Ia terus memasokkan jarinya di dalam mulut Hussein dan mengeluarkan sambil berkata Aku tak mahu kamu masok neraka kerana memakan benda yang bukan milek kita.

najib saorang yang pandai.Dalam politik ia bukan lah orang yang baru,sudah mula berkechimpong hampir 30 tahun.Menjadi timbalan menteri,menjadi Menteri besar dan menjadi Menteri.Jikalau kita menganalisa sejarah politiknya ia bukan lah merupakan orang yang kontrovesi.Ia naik tampa perlu bertanding dengan Ketuanya.Taat setia tidak payah di persoalkan.

saya yakin najib akan dapat menjadi PM yang baik,dengan syarat ia berani mengatakan "NO"kapada permintaan interi yang tersayang,kapada keluarganya dan kapada rakan dan penasehatnya.saya bimbang ia terlau banyak meminta nasehat dari bekas Pemimpin kerajaan dan UMNO saperti Musa Hitam,Daim,Mahathir,

Good Luck

Sha said...

Truthfully, I have high hopes in Najib. At least he managed to give intelligent answers on ways to cushion the country from the effects of global recession. Lets hope its not just another clever talking.

First things first, Najib need to tackle his people before going to the rakyat. He needs to address the severe money politicking and corruption amongst the leaders before ever thinking about giving moral talks to the rakyat.

Again... let's just hope for the best je la..

MAHANOR SALEHA said...

Harapp kembalinya TUn Mahathir dapat membantu memujuk ahli umno untuk sama sama memikul tanggungjawab berat ini...

Berbesza pula di PKR, Anwar nak pikul semua sebab dia nak control semua, ramai dah mula sedar Anwar dulu masih kuat menguasai Anwar sekarang

http://selamba-u.blogspot.com/2009/04/pkr-akui-silap-mencalonkan-manikumar.html

Alamfanacinta said...

Salam Yg Bhg,

Tenang baca tulisan yg bhg.Tidak menimbulkan keraguan dalam penilaian baik dari aspek kerohanian maupun soal duniawi yang penuh pancaroba ini.Bagaimana mengenal manusia tepuk dada tanya selera.Serban sebakul pun belum tentu alimnya kalau di mulut sentisa dengan sumpah seranah caci mencela.
Yg berkot bertali leher juga belum tentu jahilnya kerana amalan itu letaknya di hati bukan di bibir dan yang selekeh dan berselipar pula jangan di sangka gila,siapa sangka ilmu penuh di dada.
Berbalik pada DS Najib.peluang membetulkan kesilapan terbuka luas...Bekas anak PM yang pernah semua insan sanjungi walaupun bukan di era kami namun namanya terpahat di hati..so sama-samalah kita nanti credibility beliau sebagai pengganti...pengaruh tingkat 4 dah pusus tapi timbul pula kuku besi yang menanti..pandai-pandailah membawa diri..bimbang kecundang lagiii...
Al Fatihah buat Allahyarham Tun..

Keylee Daud said...

apa pun sebelum jam 10 pagi,bakal tetap bakal,selepas jam 10 pagi bakal sudah jadi benar....

pakbelalang said...

If I were Najib my first priority as Prime Minister is to continue improve the public transport system. He must continue develop a fully integrated modern public transport system particularly in Klang Valley. Currently,the public transport infrastucture is not up to the mark for a modern city like Kuala Lumpur.Within 5 years the Light Rail Transit System and efficient public bus network must be extended to cater for the convenience of K L-PJ-Shah Alam- Kelang residents. This will definitely reduce traffic congestion, and faster mobility of people at minimum cost thus contributing to a better quality of life.

The rakyat must see that there is real physical development change in order to appreciate whether Najib is a productive Prime Minister.

Secondly, Najib must look at the housing problem facing the rakyat in the urban areas. Some of the existing low cost houses or flats in urban areas are in dilapidated condition which are no more conducive to stay in a modern city. The basic common facilities for the dwellers are lacking like playing fields, community halls, kindergartens, library etc. So when these facilities are not made available for the community living in the low cost flats the end result will be severe social problem for the children of the flat dwellers.
Newly built low cost flats must be upgraded with at least 3 rooms with complete common facilities in order for the family to live in a decent home environment.

Kalau nak difikirkan memang banyak perkara yang mesti dilaksanakan untuk kesejahteraan rakyat terutama sekali keluarga yang duduk di bandar-bandar besar. Tekanan hidup harian mereka begitu mencabar sekali kerana keperluan untuk menyara hidup keluarga memang amatlah mendesak.

URBAN POVERTY IS REAL AND SERIOUS.

Bear in mind that if you were to mingle with this group of poor urban dwellers you will realise that some of them could not even afford to send their children to school and being neglected at home.

Setakat ini sahaja yang mampu saya ketengahkan pandangan peribadi dari suara hati kecil saya. Najib has to reflect and find the best solution to improve the well being of the rakyat.

Janganlah nak fikirkan melancong ke Disneyland bersama keluarga menggunakan duit rakyat sebagaimana yang telah dilakukan oleh Khir Toyo yang tidak sedar diri dan tidak bertanggong jawab, jika cerita ini benar berlaku.

Anonymous said...

Sama ada BN mahu atau tidak, pilihan raya kecil Bukit Gantang akan dilihat sebagai referendum kepada Mohd Najib, terutama terhadap tindakan beliau yang menyebabkan kontroversi dan kekeliruan di Perak sekarang. Lagi pun calon PR Mohd Nizar.

Dalam sebuah demokrasi yang sihat, pilihan rakyat di peti undi seharusnya dihormati. Rakyat Perak telah menolak BN di PRU ke-12. Kerajaan PR sepatutnya diberi peluang untuk berkhidmat.

Kalau PR tidak dapat membawa kemajuan dan kebaikan kepada rakyat Perak, maka bolehlah kita mengundi BN balik bila tiba PRU ke-13. Check and balance antara PR dan BN akan menguntungkan semua rakyat Malaysia. Monopoli sememangnya tidak sihat, baik dalam bidang perniagaan, mahupun dalam arena politik.

Beban Mohd Najib amat berat disebabkan perbuatan dia sendiri.

Born in Taiping

basarudin k.lipis said...

datuk..sudah namanya anak jantan.perahu sudah di air.dayung sudah di tangan.biar pecah haluan.biar karam tenggelam.mempedulikan halangan sama saja dengan kalah sebelum berjuang.ayuh najib.

pakbelalang said...

SUNGAI PETANI, April 2 (Bernama) --Mukhriz said that he was prepared to accept any responsibility given by Najib, who is scheduled taking his oath of office as the new prime minister tomorrow, succeeding Abdullah.

"If he feels that I can contribute, I'm willing to accept any responsibility given to me," he said.

comment:

Lets predict. Will Najib take him as a Minister. Yes, I think he might appoint Mukhriz.
What portfolio? Maybe Minister of Sports.

What about KJ? I don't think so. I think Najib will ask him to put the UMNO Youth in good order first before considering any government position for him.

UMNO Youth is now split into 3 camps. He must get the trust of the whole UMNO Youth members as Ketua Pemuda.

His credibility is badly dented and everybody within the party and also the Malays still are not comfortable with his winning the Ketua Pemuda.

He is being considered a liability to the party. Being booed by most of the delegates in the PWTC hall and in front of his father-in-law reflect how unpopular he is now.

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Dato' kata, "Saya agak terperanjat kerana sepanjang yang saya tahu dan saya difahamkan, seorang pengamal tasawuf selalunya tidak menghebahkan hal itu apatah lagi berbangga dengan pengetahuannya alam ghaib."

Teringat saya, kisah seseorang. Beliau pergi mengerjakan haji dengan seluruh keluarga beliau. Pulangnya dari haji, sesiapa sahaja yang dijumpainya, akan diceritakan bagaimana ibadah haji beliau adalah haji mabrur.

Seperti Dato', saya masa itu juga agak terperanjat dan hairan.

Dato' juga kata, "Yang saya berani kata, doa dan harapan kita semua adalah agar peralihan kuasa itu akan membawa kebaikan. Yang tidak mahu kebaikan berlaku hanyalah penentang tegar Mohd Najib dan kerajaan yang dipimpinnya."

Doa itu lazimnya oleh orang yang berharap. Yang tidak berharap tentunya tidak mendoakan.

Bukan saya doakan yang tidak baik untuk DS Najib, sekadar menyatakan pendirian saya sebelum ini, "execution needed to be seen to be deem as action taken".

Sikap beliau yang hanya mengiakan Pak Lah dahulu menjadikan begitu ramai yang was-was. Secara mudahnya, harap tiada lagi retorik.

Haji Mustapha Ong kata, "Pak Lah commented with his cheeky smile: "Mustapha, you think it's easy to be a PM and also as the sensitive KDN Minister.""

Kawan saya pernah kata, "Ingat senang ke main bola lawan Thailand? Kalau ada kat dalam padang baru tau, senang ke susah...."

Yes, no Tom, Dick and Henry can do the job. But bear in mind, as PM, one is expected to be an able person to carry the title. Nothing less.

Saya pernah terbaca, Tun Razak dulu, menahan sakit dan berpura-pura sihat kerana tidak mahu dipandang lemah sebagi PM. Jika ditegur letih, beliau akan serta-merta bingkas bangun dari kerusi untuk menunjukkan yang beliau masih cergas.

Merujuk kepada komen TDM kepada Pak Lah. Apa salahnya?

Apakah TDM perlu menutup mulut kerana ada tiga PRK minggu depan? Pada saya menjulang-julang (bagi saya secara berlebih-lebih) Pak Lah sejak hari akhir PAU lepas adalah kerja yang tidak menepati aspirasi akar umbi UMNO.

Mengaitkan pandangan TDM dengan kekalahan Mukriz boleh dianggap sebagai cubaan untuk melupakan persoalan kenapa Pak Lah diminta pencen awal.

TDM selalu kata, "call a spade a spade". Bukankah itu sikap beliau dari dulu?

Dan saya setuju dengan kebanyakan komen dalam dua perkara;

1.Tun Razak dahulu menjadi PM dalam keadaan negara yang lebih serius.

2.Pernyataan Dato' berkenaan isu "kekebalan", saya rujuk semula kepada pernyataan saya tadi iaitu "execution needed to be seen to be deem as action taken".

Akhir sekali, seperti kata TDM, penyenaraian kabinet baru nanti adalah peluang terakhir DS Najib dalam membuat reform. Tentunya kerja ini bukan calang-calang.

Anonymous said...

Dato'

Don't know how you can remain so positive & upbeat.

I feel Dollah fatigue after reading about Carcosa and Tun Dollah & Tun Jean at Big Dog & A voice. Hope it's not true. If it is, I just have to throw up - again.

In Malaysian politics, politicians with integrity & principles are next to impossible to find. For far too long we have been swamped with the wolves in sheep skin type of politicians.

Some people seem to have placed lots of hopes on Najib, but I don't know. When I look again at the MT list, it's not really impressive is it? It's not exactly the dream team, huh? Some names just give me the chills.

Melati

syauqi_x said...

Slm Pak Kadir...

Saya tertarik dengan kenyataan Pak Kadir dalam Astro Awani baru-baru ini...

Nampaknya jauh dalam lubuk hati Pak Kadir merasa jugak bersalah dalam hal 'spin-men spin' berita dan maklumat di Malaysia ini!

Macamtulah Pak Kadir, dalam apa yang kita buat pun, biar siapa yang kita sokong, kena selalu muhasabah diri dan biarkan 'hati nurani'@ conscience kita yang berbicara!

Menjadi spin doctor ini kadang-kadang bukanlah sesuatu yang buruk sangat pun, ada berita di spin supaya yang keruh menjadi jernih, tapi yang selalunya satu berita di spin supaya yang buruk nampak baik belaka...

Alastair Campbell mungkin akan ketawa melihat spin doctors di Malaysia beraksi, kerana tidak bijak men spin sesuatu berita sampai selalunya terlihat jelas ianya suatu pembohongan!

Sekian, Terima Kasih

Anonymous said...

Tahniah Perdana Menteri Malaysia ke-6;
Najib Razak

-azienmat-
(03 April '09)

Indigo said...

Scribe,

Jamu Kuat Makjun Cacip Fatimah
(anda ada muntah kuat senseh)

adakah berita ini akan meringankan beban yang amat berat itu, scribe?

G-20 gives $1 trillion to fight global crisis
By JANE WARDELL, AP Business Writer Jane Wardell, Ap Business Writer
1 hr 36 mins ago

LONDON – World leaders pledged $1.1 trillion in loans and guarantees to struggling countries and agreed Thursday to crack down on tax havens and hedge funds — but failed to reach sweeping accord on more stimulus spending to attack the global economic decline.

At the end of a highly anticipated one-day gathering, leaders of the Group of 20 nations said they would upgrade an existing financial forum to serve as an early warning monitor to flag problems in the global financial system.

They did not, however, satisfy U.S. and British calls for new stimulus measures. Nor did European politicians get their goal of a global financial superregulator...

ataukah cerita ini akan membebankan lagi beban yang amat berat itu, scribe?

Beban Mohd Najib Amat Berat
A Kadir Jasin

Yang tidak mahu kebaikan berlaku hanyalah penentang tegar Mohd Najib dan kerajaan yang dipimpinnya...Era “kekebalan” Perdana Menteri, anak-bini, menantu, suku sakat, kroni dan orang senegeri sudah berlalu. Turut berlalu adalah era kekuasaan luar bidang dan manipulasi apa yang dikenalin sebagai "Budak Tingkat Empat."


nota:

1. ada orang lama sakit dadanya masuk ijn banyak kali telah mencabar kekebalan itu dan orang lama ini masih berkeliaran entah-entah di kota london dan sekarang telah dimaklumkan oleh anaknya akan masuk balik partinya.

2. siapakah penentang tegar yang telah dihantu-jemabalangkan itu?

3. siapakah 'shape-shifter' orang melayu yang baru setelah si-madani dan si-hadari?

4. si-faqir kirimkan lagu:

it's amazing how you can speak right to my heart
without saying a word you can light up the dark

(dan jari jemari memainkan
qalbunya - apa yang lebih beratnya
tegak amalan berdiri niat

Yang pasti adalah setiap gerak-geri,
tindak-tanduk dan amalan Mohd Najib
akan diteliti, dianalisis dan
diadili,
khasnya pemilihan anggota Kabinetnya nanti.)

OKJ said...

Salam DAKJ

Kepada YAB Dato’ Seri Najib

Sebagai rakyat Malaysia, saya mengucapkan tahniah di atas perlantikan Dato’ Seri sebagai PM yang baru. Saya berharap Dato’ Seri dapat mentadbir negara dengan jayanya. Saya percaya Dato Seri dapat melakukannya. Sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, saya berharap Dato’ Seri tidak lupa kepada beberapa perkara:-

1. pendekatan PM yang lalu secara berlembut menyebabkan para pembangkang mengambil kesempatan dimana hak melayu, kehormatan raja raja, kedaulatan undang undang dan rukunnegara telah dilanggarnya satu per satu
2. Dato Seri telah dicaci diseluruh pelusuk Malysia oleh pihak pembangkang termasuk DSAI, PAS, DAP dimana seorang ahli parlimen dari DAP telah memalukan Dato’ Seri secara terbuka di dalam parlimen Malaysia tanpa bukti.
3. Tidak sampai beberapa hari Dato’ Seri akan dilantik menjadi PM yang baru, banyak komen dan memorandum yang dihantar dari semua wakil rakyat pembangkang meminta DYMM menangguhkannnya.
4. Dato’ Seri juga hendaklah sentiasa berjaga jaga terutamanya ramai musuh di dalam selimut seperti yang telah berlaku kepada PM yang terdahulu dimana seorang menterinya yang telah dilantik telah memalukannya dan juga semua umat melayu di muka bumi Malaysia

Diharap Dato Seri dapat menggunakan strategi yang telah dilakukan oleh ayahanda Dato Seri dan juga Tun yang terbukti berkesan untuk menyatu padukan orang melayu dan dihormati semula. Diharap Dato’Seri juga dapat mengambil contoh negara jiran yang dapat melenyapkan pakatan pembangkanya dengan sekelip mata sahaja.Negara luar lebih suka jika negara kita porak peranda tetapi mereka hanya akan melabur di Malaysia jika negara kita aman sejahtera.

Saya percaya Dato’ Seri dapat melakukan pertimbangan dengan sebaiknya. Tidak salah jika kita menggunakan segala akal fikiran yang dikurniakan untuk tujuan kebaikan.Bak kata pepatah, buat baik berpada pada. Akhir kata dari saya seorang rakyat biasa, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.

Sekian. TQ.

mantra-indeeptots said...

Salam Datuk

All I can say is, berat mata memandang... berat lagi bahu memikul!

We, Malaysians need only ONE CAPTAIN FOR ONE NATION... Please remind him!

ChengHo said...

Malaysia memerlukan pemimpin yg tegas saperti Najib
Najib perlu melihat kualiti kekuatan Tun M dan LKY sebagai batu asas untuk menjadi PM Malaysia

Anonymous said...

Ybhg Datuk and commentators,

The Malaysiakini reported that 81 unregistered (illegal?) Pakatan Rakyat members of parliament have submitted a petition to King Tuanku Mizan Zainal Abidin to appeal for the postponement of Najib Abdul Razak's appointment as the prime minister.

The petition, which was submitted to the palace yesterday, was signed by Anwar Ibrahim on behalf of PKR, Abdul Hadi Awang for PAS and Lim Kit Siang for DAP.

The Pakatan MPs said the appointment should be put off until an independent commission cleared Najib of any wrongdoings.

1. Datuk, since when Hadi and Kit Siang became Anwar's stooges. Old TV watchers know who the Three Stooges were.

2. I thought Anwar loves to have Najib as PM because he has all the bullets to shoot at the government. Of course he loves the ineffective Abdullah more;

3. I think Anwar and his stooges are worried that Najib may turn out to be stronger and more widely accepted than Abdullah;

4. Anwar also knows Najib knows more of his rahsia, his methods and his dealings in and after Umno than Abdullah;

5. I think Anwar has as much to worry about his own wrongdoing now that he is in the High Court on sodomy charge;

6. Datuk, I know you too know alot about Anwar's dealing. You were after all one of the four stooges used by Anwar for his political and financial dealings and to undermine his boss, Dr Mahathir, although I know you were never loyal to Anwar.

7. I think it's too late for Anwar. Had he bahaved -- politically and privately -- he would not have anything to worry. He would be the PM today, not Abdullah or Najib.

Ex-banker

A KADIR JASIN said...

Melati dan para pembahas,

1. Tak masuk akal nak bagi Carcosa Seri Negara kepada individu;

2. Kalau kita ingat sejarah, Carcosa itu dulu milik British;

3. Bila Anwar jadi Ketua Pemuda Umno dan dengan sokongan Tun Dr Mahathir, pemulangan Carcosa ke pangkuan Malaysia menjadi aganda awal Anwar;

4. Tak tahulah kalau sekarang Anwar sokong Carcosa diberikan kepada individu.

5. Tentang gelaran Tun, itu hak dan budibicara YDA;

6. Boleh jadi kuota Tun banyak lagi kot?

7. Saya pun tak pasti gelaran Tun sekarang ni dibagi kerana pangkat atau jasa kepada negara. Tapi seelok-eloknya biarlah kerana jasa kepada negara.

Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

Mohom kerjasama pembahas.

1. Berhati-hati membuat ulasan yang berkaitan mendiang Altantuya. Ingat kes berkaitaannya sedang dibicarakan di mahkamah dan boleh timbul isu menghina mahkamah;

2. Ingat tuduhan yang tidak berasas boleh menarik tindakan jenayah dan/atau sivil;

3. Saya tidak akan mengambil tanggungjawab ke atas ulasan seperti itu, justeru itu tidak akan menyiarkannya.

Terima kasih.

Iskandar PT said...

Salam Dato,
Sebelum ini DSNTAR berkata bahawa tiada lagi projek mee segera di kawasan PRK, Namun arahan beliau tidak diendahkan oleh "jeneral-jeneral tua BN/UMNO" bila mengumumkan projek berikut:-


Satu lagi projek memenangi hati rakyat Bukit Gantang bila mana Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah yang juga ketua penerangan Umno, Muhammad Muhd Taib mempergunakan peruntukan Kementerian itu bagi mempromosi pakej kahas pemberian rumah percuma sebanyah 154 unit kepada pengundi bertuah.

Rumah berharga RM33,000 sebuah siap dibina pada tahun ini dan dikatakan akan diserahkan kepada golongan Miskin.

Kita masih ingat beberapa projek mee segera yang dilancarkan pada PRK Permatang Pauh dan PRK Kuala Trengganu tahun lalu dan masih gagal ditunaikan oleh BN/UMNO.

Saya pernah menulis tentang perkara ini dalam komen terdahulu bagaimana BN/UMNO terus membuat strategi "bodoh dan bangang".

Pengundi semakin bijak....tetapi pemimpin semakin hilang kebijakkan mereka bila hanya nampak kuasa...

Berubahlah....

Anak_Parit

Unknown said...

Dato'

Banyak pembahas dilaman Dato' mengungkit tentang kekhuatiran mereka terhadap watak isteri Perdana Menteri kita yang baru.
Jangan begitu sekali.....

Sejarah telah mengesahkan bahawa, "Behind every man is a Woman". Begitu juga "Behind every leader is a woman."
Rosmah amat diperlukan olih Najib(maklumlah anak manja)....

Jadi kita harap, jika benar Najib amat memerlukan Rosmah...Kita harap, Rosmah bimbinglah Najib dengan baik.

manletih said...

Dato',

Alhamdulillah. Malaysia mendapat PM yang baru. Marilah kita sama-sama berdoa semoga kepimpinan baru ini akan dapat segera mengambil tindakan terhadap pengkhianat negara yang telah sekian lama dibiarkan merosakkan keharmonian pelbagai kaum yang tersemai di negara ini.

*manletih*

zainal abidin awang kechik said...

MOGA MALAYSIA MENDAPAT BERKAT DARI ALLAH SWT.

TOK MASA MASA YANG MENDATANG PENUH LIKU DAN DURI.
REBAHNYA EKONOMI DUNIA YANG AKAN MENBAWA BAHAYA YANG AMAT DAHSYAT.

SALAM

alitrah said...

salam..

Setiap kali pertukaran pemimpin tahap keyakinan pd setiap golongan masyarakat pastinya wujud kerana ia melibatkan sesuatu perubahan terutama sekali melibatkan negara.

setiap masyarakat pasti mempunyai alasan tersendiri dalam persepsi yang pelbagai didalam kontek kedudukan mereka samada peniaga, ceo korporat atau rakyat di kampung.

Oleh itu mana2 pemimpin pun selagi mereka tahu akan tanggungjawab masing2 disamping penasihat yang baik pastinya akan memberi pembangunan kepada masyarakat dan negara umunya. Itulah yang rakyat inginkan dari pemimpin sebenarnya.

pakbelalang said...

To my grandson,

Please answer 4 objective questions below?

1. Who is the 6th Prime Minister of Malaysia?

a. Karpal Singh
b. Lim Kit Siang
c. Anwar Ibrahim
d. Mohd Najib
e. Nik Aziz

2. When was the date of appointment of the 6th Prime Minister of Malaysia?

a. 16th Sept. 2008
b. 16th Oct. 2008
c. 3rd April 2009
e. 16th Nov. 2008

3. Who is going to be the 7th prime minister of Malaysia?

a. Karpal Singh
b. Lim Kit Siang
c. Anwar Ibrahim
e. Nik Aziz

4. When will be the next 7th Prime Minister be appointed?

a. 16th Sept 2009
b. 16th Sept 2010
c. 16 Sept 2020
d. Before doomsday

Anonymous said...

Salam Datuk AKJ,

Apakah Beban Mohd Najib Amat Berat berbanding tindakannya setelah berkuasa.

Tunggu dan lihat..terutama kepada penentang-penentangnye

Saya amat bimbang pada politik yang dimainkannya sekarang

Minta selilih dan disimpangkan jauh malaikat 44.

Ada mata pandang ada telinga dengar ada mulut lebih baik diam.


Dah bersiap sedia

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

suka atau tidak, sokong atau bantah, PM malayISA ke6 adalah dsn maka lengkaplah teori rahmaN, pertamanya tahniah dsn dan tun lah

rakyat akan menilai dsn bermula dari 3 prk nanti, jelaslah prk ini maha penting dan maha hebat buat dsn.....ayuh pengundi suarakan aspirasi rakyat

ketiganya, saya ingin melihat dsn di persada antarabangsa, imej malayISA amat menyinar dari era tdm lagi bahkan masih menyengat dipentas ekonomi walaupun yang dijemput hadir dipentas2 diforum2 ekonomi adalah ketua pembangkang!! tidak mengapalah sekurang2nya beliau adalah rakyat malayISA

p/s : DSAI ketakutan akan dizalimi oleh hakim corret..corret...coret sekali lagi

HAMBA ALLAH

Anonymous said...

Salam Dato', [dengan izin]

Berbanding INDONESIA, MALAYSIA hanya mempunyai 1/10 dari penduduk INDONESIA yg merupakan negara ISLAM terbesar didunia.

MALAYSIA mempunyai posisinya tersendiri, dan pada satu masa dulu mampu mencorak halatuju yg diberikan pujian sebagai contoh negara membangun didunia.

Pencapaian MALAYSIA kini harus digerakan semula, kerana berbanding negara lain MALAYSIA mempunyai sumber bahan asaa yg cukup berbanding begitu banyak negara lain.

Buat saya Dato', slogan dan laungan "BERANI BERUBAH" harus dijadikan slogan yg harus diabadikan didalam setiap jiwa anak melayu yg lahir sezaman dimana semua yg terjadi berlaku dengan segera - ini lah generasi melayu "mee segera", kerana merekalah yg akann mewarisi tampuk pemerintahan negara bagi membolehkan melayu kekal memerintah suasana dipagi hening menjelang jam 12.00 tengah malam apabila negara menyambut 100tahun kemerdekaan negara pada 31Ogos 2057.

Melayu seperti saya yaini melayu "separuh ubi kayu" sudah agak tersesat jalan, dari warisan TONGKAT WATAN yg diserahkan oleh generasi Melayu "ubi kayu" yg lahir sebelum perang dan telah berkorban memperjuangkan kemerdekaan.

BERANI BERUBAH adalah slogan laungan anak melayu, yg harus diberikan kesedaran, diatas bahu merekalah akan terletak tanggung jawab berat memikul nasib orang melayu kedepan.

BERANI BERUBAH harus mereka jiwai sebagai slogan perang mengatasi segala kemelut yg datang dari luar perbatasan negara dan dari dalam negara menghadapi kesemua pemberontak, penderhaka dan pendatang yg ingin menghakis keistimewaan orang melayu, agama orang melayu dan kesultanan melayu.

BERANI BERUBAH akan menjadi perisai buat mereka mempersediakan diri untuk menghadapi pelbagai cabaran yg akan merupakan ombak-ombak besar yg akan merubah kehadiran orang melayu di kedudukan kuasa politik orang melayu.

Slogan perang ini bukan milik barisan PEMUDA UMNO sekarang yg bergerak dengan seirama dengan slogan perjuangan pribadi "AKU AKAN JADI PM TERMUDA", dan slogan perang BERANI BERUBAH harus menjadi kata dimult setiap anak kecil melayu yg tahu tiada siapa yg akan merubah nasib mereka melainkan mereka sendiri.

Menjelang PRU13, BERANI BERUBAH harus dipakai dalam setiap perbualan dikedai kopi sebagai usaha untuk menaikkan semula martabat orang melayu - yang sudah di panggil "CELAKA" dan "GILA" oleh mereka-mereka yg tidak sedarkan diri tentang kebaikkan orang melayu memberikan mereka hak untuk tinggal di tanah melayu.

BERANI BERUBAH adalah untuk orang Melayu yg sedar kekuasaan politik melayu bukan untuk hadiah kemenangan pribadi pemimpin PKR atau hadiah ketamakakn kuasa ulama sesat PAS yg sanggup melacurkan agama orang melayu.

BERANI BERUBAH harus dijadikan landasan untuk orang melayu bergerak untuk mempertahankan hak mereka yg semakin tiris dan terhakis, mempertahankan agama mereka yg sudah dijual beli oleh mereka yg bergelar ulama sesat dari Kelantan dan BERANI BERUBAH harus menjadi slogan dondang sayang rakyat yg menghibur hati yg terluka dan terkecewa kerana kegagalan anak melayu mengharungi perubahan yg menghakis identiti mereka sebagai melayu.

Kalau dulu MALAYSIA BOLEH, BERANI BERUBAH adalah slogan juang anak melayu untuk menghias pentas dunia, yg orang melayu mampu mencapai apa sekali adanya kerana BERANI BERUBAH.

Menjelang PRU13 - melayu "mee segera" harus mendakap kata-kata BERANI BERUBAH untuk menjernihkan semula pemerintahan disetiap negeri yg orang melayu hilang di PRU12...

BERANI BERUBAH ...adalah buat memelihara azam, cita-cita, hasrat, niat serta segala perencanaan dan perlaksanaan yg telah dimulakan oleh melayu "ubi kayu" dan melayu "separuh ubi kayu" yg harus menyuntik dan membakar semangat anak melayu agar mencintai dan menjaga warisan untuk generasi kehadapan.


BERANI BERUBAH

OrangBaruLahir

Nona Azizah Razali said...

Yang Berbahagia Datuk,

Saya sentiasa melihat kehidupan ini dgn positif, walaupun dalam pancaroba kegawatan ekonomi global sekarang.

Hari ini (Jumaat) saya merasa tidak terlalu positif, terasa ada sebu di dada.

Saya merasa tidak terlalu yakin dgn Perdana Menteri baru kita. Saya faham ianya di luar bidang jangkauan saya, rakyat marhaen ini, untuk berbuat apa2.

Sebagai rakyat saya tetap akan bersungguh-sungguh berkhidmat untuk ugama, negara dan bangsa. Saya akan memastikan profesionalisma dan integriti saya tetap teguh.

Saya akan lebih banyak berdoa dengan rendah diri dan rendah hati kepada Allah subhanahu waTaala, agar mengurniakan rahmat kepada Malaysia tercinta ini.

Anonymous said...

Salam Dato,

Semoga Malaysia akan lebih makmur dibawah kepimpinan Dato Ser Najib Tun Razak.

Kalau dia insaf, maka kita berdirilah didalan safnya, sebaliknya jika dia lalai, maka kita longlaikanlah langkahnya.

P/S: Adui..simpati saya kepada dato kena kutuk berguni-guni. Tak terasa ke beban memikulnya?

Anak Bayan.

Anonymous said...

salam Datuk KJ,

sy adalah seorg yg ingin menjauhkan diri dari sebarang spekulasi bermacam2 ttg pemimpin tak kira pembangkang atau pemerintah. Sb sy sebelum ni adalah seorang yg cukup berminat dgn spekulasi, lalu menjadi ketagih blog yg suka spekulasikan sebarang cerita, akhirnya w/pun tanpa ilmu tasauf pun hati sy menjadi hambar dgn berita2 angin ni, kerana sy sedar segala minat sy pd spekulasi menjadi penyakit dlm hati sy, ibarat barah yg merosakkan sikit demi sedikit segala niat/amalan sy selama ini, yg menjadi kebencian sy pd Pak Lah.

Sy mohon kemaafan pd Pak Lah, bukannya sbb sy melayu yg terperangkap dgn sentimental value, tapi sy pikir apa gunanya membenci/ mengata yg kita tak pasti benar atau pun tak berita yg disampaikan.

Sy mula meneropong kembali nasib kita selama 50 tahun di negara ini, adakah kita sebaik myanmar?( kalu myanmar pun dikatakan baik) atau kita seteruk Switzerland?(kalu swiz itu dikatakan teruk),
tentunya pd saya negara kita takda yg teruk seteruknya malah taklah sebaik-baiknya.

Cumanya kalu kita ingin menjadi seorang yg baik, bapa yg baik, anak yg baik, pekerja yg baik, pesara yg baik tetap ada ganjarannya di negara kita. Ramai rakyat yg tak bersalah dan tak cuba mencari salah sudah bahagia hidupnya dinegara ini.

Masalahnya kita selalu terperangkap ingin menyalahkan org lain bila nasib kita tak sebaik org lain, apa lg dgn ahli politik. Sedang ada seorang penarik beca kat kg sy dulunya hanyalah seorg susah, sekarang dgn usahanya dia menjadi seorang usahawan tanpa menyakiti hidup org lain.

Jadi kenapa negara ini boleh membiarkan seorang penarik beca kat kg sy menjadi berjaya dlm hidupnya, kejamkah sistem negara ini jika dgn usaha individu tanpa ada kaitan dgn sesiapapun pun leh berjaya? Mungkin Datuk boleh jawab soklan sy tu?

wassalam, Melati Jengka.

raja2u said...

YBhg Dato'
Assalamualaikum . Bersyukur kita kepada Allah kerana peralihan kuasa telah berjalan dengan penuh tanggungjawab dimana negara kita berjalan seperti biasa walaupun telah berlaku pertukaran pemimpin diperingkat atas.

Kita perlu yakin "kita merancang Allah menentukan." Mengikut adat Dato' Seri Najib sepatutnya menjadi PM 5 tahun dahulu dimana dikatakan ekonomi negara kukuh.Nampaknya beliau telah di takdirkan mengambil alih kepimpinan negara dimasa keadaan tidak menentu. Beliau perlu memperkukuhkan jati diri dan menerima amanah Allah dengan kesyukuran.Allah menjadikan sesuatu dengan tidak sia-sia. Ada hikmah disebalik tiap-tiap kejadian.Era kepimpinan YAB Dato' Seri (sekarang Tun ) Abdullah Ahmad Badawi telah mendedahkan kita kepada dunia nyata dimana terdapatnya keterbukaan dimana pelbagai isu yang dahulunya ditutup di bawah pelbagai akta dan undang-undang telah dibincangkan dengan meluas dengan kawalan minima.Sekarang kita tahu isi hati pemimpin dan masyarakat dimana tindakan dapat diambil untuk mengatasi sebarang masalah dan tidak memeramnya hingga ianya tiba-tiba meletup dan membawa kerosakan yang sukar hendak diperbaiki.Ada yang menyatakan mantan perdana menteri lemah kerana tidak menggunakan kekerasan untuk mengatasi masalah. Yang pentingnya beliau berjaya mentadbir negara dengan tidak payah menggunakan terlau banyak undang-undang yang mengcengkam kebebasan rakyat.Alhamdulillah BN dan PR sekarang berlumba-lumba untuk memenohi hasrat rakyak.

Dengan lengkapnya istillah RAHMAN maka YAB PM bolihlah berusaha menterjemahkan Rahman sebagai pembentukan kerajaan yang PEMURAH .Ini dengan mengambil ingatan pengelaman yang kita telah tempuhi sejak 52 tahun merdeka.Ingatkan lambang parti perikatan sebagai satu kapal layar dimana tiap-tiap seorang dalamnya perlu memainkan peranan supaya kapal dapat sampai kedestinasinya dan tidak karam ditengah jalan.Sebagai rakyat kita hendaklah melihat kebinet sebagai satu pasukan dan tidak menujukan perhatian kita kepada Perdana Menteri seorang sahaja. Kita bukannya tinggal dalam suasana negara dicengkam olih seorang diktator yang beranggapan hanya dia yang pandai dan hanya dia seorang yang bijak untuk membuat kata putus.Pentadbiran negara dijalankan olih satu pasukan yang mantap untuk memikul aspirasi rakyat yang mengundi mereka.

Dengan mengambil sikap berlapang dada dan tidak terpengaruh dengan pengadu domba saya yakin YAB dapat mengemudi negara ini yang akan membawa kesejahteraan kepada rakyat , Insyaallah.

Raja Abdul Rahman Dain,
Petaling Jaya.

Cucu Haji Junid Kedah said...

Dear Dato;

Najib mengangkat sumpah jawatan hari Jumaat dan Penyerahan tugas jawatan di buat salepas sembahyang Jumat.

Mengikut Dato saya,juga saorang ahli Tassouf,ianya merupakan masa yang paling baik.Ia berkata Najib akan menjadi Perdana Menteri yang baik dan Kerajaan nya akan membawa perubahaan yang baik.Salam

KINAS said...

Salam,

Memang benar DSN mewarisi satu beban besar selepas mengambil alih kepimpinan negara, namun keadaan ini bagai menghidangkan peluang yang luas kepada DSN untuk beliau berdiri sebagai pemimpin yang hebat. Saya tidak melihat wujudnya jalan yang sukar kepada DSN untuk memperbaiki keadaan kecuali di dalam aspek ekonomi negara yang terkesan oleh cuaca ekonmi global. Bagi hal-hal lain selain daripada ekonomi, jalan pemulihannya sebenarnya amat jelas. Punca kegawatan politik sebelum ini pun amat jelas. Bezanya ketika itu DSN tidak mempunyai kuasa untuk menekan butang perubahan. Sekarang DSN telah memiliki kuasa tersebut...InsyaAllah DSN akan menekan butang tersebut dan perubahan akan berlaku.

Rosli Basiran said...

Salam buat Dato' AKJ,

Tahniah buat Dato Seri Najib (DSN)di atas perlantikan beliau sebagai PM Malaysia ke 6. Maka ramailah yang merasa kejayaan tercapai. Kejayaan bukan hanya untuk DSN, tetapi ramai lagi. Lebih-lebih lagi untuk mereka yang terbuka memberi tekanan pelepasan jawatan oleh Datuk Seri Abdullah (DSA).

"menang sorak kampung tergadai"...

Macam Dato' cakap... kita tidak boleh lupakan sejarah kerana ia menjadi pedoman untuk kita di hari depan.

DSA punya ceritanya sendiri.... KJ, budak tingkat 4 dan lain-lain lagi. Tetapi, sejauh mana kebenarannya, tidak dapat dipastikan. Tiada seorang pun tampil buat pengakuan.

PM sebelum DSA juga punya cerita sendiri...... kroni dan lain-lain lagi. Tetapi, dimana kebenarannya.
Dan, tiada siapa pun buat pengakuan.

DSN juga punya cerita tersendiri ketika berada di kementerian-kementerian jagaan beliau. Dan kini DSN adalah PM kita.

Benar, beban dan cabaran DSN amat berat. Mana ada di dalam dunia ini seorang pemimpin negara punyai beban yang ringan.

Hatta, menjadi seorang ayah juga punya beban yang berat. Jangan lagi ayah, jadi anak pun berat tanggung jawab. Apatah lagi PM.

Jangan samakan beban yang kita galas dengan beban yang DSN galas. Cermin diri dan bandingkan.

Harapan kami sebagai rakyat Malaysia adalah DSN dapat melaksanakan tugas dengan baik demi kesejahteraan negara Malaysia yang berbilang bangsa dan budaya. Gunakanlah segala sumber yang sedia ada untuk menjana buah fikiran yang rasional, tindakan yang adil berhemah dan membina keharmonian yang selama ini kita nikmati. Dan moga-moga DSN lebih tegas di dalam keputusannya kerana kita tidak akan dapat memuaskan hati semua orang.

Selagi kita bernafas, selagi itulah sikap tamak haloba bernafsu dan bersarang dalam jiwa.

amoker said...

Well, he wanted the post so much and now he got it. Congratulations, now please do work.

Relatively, it is easier than Obama, Datuk.


Since he became FM, we have 5 months of continous decrease in export.

We still pray for peace and justice to be alive in Malaysia.

This is only my 3rd PM. And from the 3, this is the one i don't trust at all & hence respect. I wonder if others feel the same.

wanzaim said...

Salam Dato,

Kalau saya jadi Dato Najib..
-saya takkan amik pusing pasal ketiga-tiga PRK yang bakal mendatang ... kalau pembangkang nak menang semua pun x pe.. takkan beri kesan langsung pada kerajaan skrg...
- Yg penting skrg Dato Najib kena fokus kepada aspek ekonomi ... Kalau beliau mampu berdepan dengan masalah ekonomi ini dengan cemerlang .. Insya Allah PRU 13 .. BN akan sapu semua kerusi balik ...

p/s : awat MCA nak minta jawatan TPM lak nie Dato.. apa komen Dato ??

pakbelalang said...

Apa nak lagi
gembira tak terperi
Najib dah jadi Perdana Menteri
terkabul sudah mimpi
menunggu hari-hari
Akhirnya Pak Lah dah pun pergi

Najib jangan lupa janji
Perubahan UMNO bila lagi?
kita tak nak tunggu lama lagi
Nanti UMNO jadi basi

Rosmah mesti jaga diri
jangan pulak tak sedar diri
nanti makan diri
Najib pulak kena "gantung diri" !!

Indigo said...

A piece of good news: in italics

April 3, 2009
Op-Ed Columnist
China’s Dollar Trap
By PAUL KRUGMAN

Back in the early stages of the financial crisis, wags joked that our trade with China had turned out to be fair and balanced after all: They sold us poison toys and tainted seafood; we sold them fraudulent securities.

But these days, both sides of that deal are breaking down. On one side, the world’s appetite for Chinese goods has fallen off sharply. China’s exports have plunged in recent months and are now down 26 percent from a year ago. On the other side, the Chinese are evidently getting anxious about those securities.

But China still seems to have unrealistic expectations. And that’s a problem for all of us.

The big news last week was a speech by Zhou Xiaochuan, the governor of China’s central bank, calling for a new “super-sovereign reserve currency.”

The paranoid wing of the Republican Party promptly warned of a dastardly plot to make America give up the dollar. But Mr. Zhou’s speech was actually an admission of weakness. In effect, he was saying that China had driven itself into a dollar trap, and that it can neither get itself out nor change the policies that put it in that trap in the first place.

Some background: In the early years of this decade, China began running large trade surpluses and also began attracting substantial inflows of foreign capital. If China had had a floating exchange rate — like, say, Canada — this would have led to a rise in the value of its currency, which, in turn, would have slowed the growth of China’s exports.

But China chose instead to keep the value of the yuan in terms of the dollar more or less fixed. To do this, it had to buy up dollars as they came flooding in. As the years went by, those trade surpluses just kept growing — and so did China’s hoard of foreign assets.

Now the joke about fraudulent securities was actually unfair. Aside from a late, ill-considered plunge into equities (at the very top of the market), the Chinese mainly accumulated very safe assets, with U.S. Treasury bills“; T-bills, for short — making up a large part of the total. But while T-bills are as safe from default as anything on the planet, they yield a very low rate of return.

Was there a deep strategy behind this vast accumulation of low-yielding assets? Probably not. China acquired its $2 trillion stash — turning the People’s Republic into the T-bills Republic — the same way Britain acquired its empire: in a fit of absence of mind.

And just the other day, it seems, China’s leaders woke up and realized that they had a problem.

The low yield doesn’t seem to bother them much, even now. But they are, apparently, worried about the fact that around 70 percent of those assets are dollar-denominated, so any future fall in the dollar would mean a big capital loss for China. Hence Mr. Zhou’s proposal to move to a new reserve currency along the lines of the S.D.R.’s, or special drawing rights, in which the International Monetary Fund keeps its accounts.

But there’s both less and more here than meets the eye. S.D.R.’s aren’t real money. They’re accounting units whose value is set by a basket of dollars, euros, Japanese yen and British pounds. And there’s nothing to keep China from diversifying its reserves away from the dollar, indeed from holding a reserve basket matching the composition of the S.D.R.’s — nothing, that is, except for the fact that China now owns so many dollars that it can’t sell them off without driving the dollar down and triggering the very capital loss its leaders fear.

So what Mr. Zhou’s proposal actually amounts to is a plea that someone rescue China from the consequences of its own investment mistakes. That’s not going to happen.

And the call for some magical solution to the problem of China’s excess of dollars suggests something else: that China’s leaders haven’t come to grips with the fact that the rules of the game have changed in a fundamental way.

Two years ago, we lived in a world in which China could save much more than it invested and dispose of the excess savings in America. That world is gone.

Yet the day after his new-reserve-currency speech, Mr. Zhou gave another speech in which he seemed to assert that China’s extremely high savings rate is immutable, a result of Confucianism, which values “anti-extravagance.” Meanwhile, “it is not the right time” for the United States to save more. In other words, let’s go on as we were.

That’s also not going to happen.

The bottom line is that China hasn’t yet faced up to the wrenching changes that will be needed to deal with this global crisis. The same could, of course, be said of the Japanese, the Europeans — and us.

And that failure to face up to new realities is the main reason that, despite some glimmers of good news — the G-20 summit accomplished more than I thought it would — this crisis probably still has years to run.


nota bene:

Mohd Najib masih ada lagi empat tahun dan tiga puluh enam hari untuk mengadakan pilihan raya umum, jumlah pengundi baru meningkat dua juta orang, dan kos meminjam semakin mengurang untuk seketika waktu.

Kita menucapkan tahniah kepada Mohd Najib kerana diperkenankan tuanku sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-6.

Pertanyaan kita kepada Scribe ialah berapakah angka pengangguran dalam negara secara keseluruhan yang dianggarkan pada tahun PRU13 diadakan?

Alhamdulillah.

pakbelalang said...

Final decision on the use of English soon
By : Audrey Dermawan

GEORGE TOWN: A final decision on whether to proceed or scrap the use of English in teaching Science and Mathematics will be made soon after the new cabinet line-up has been named.

Admitting that there may be weaknesses in the implementation of the policy at certain levels and that some areas needed to be further strengthened, Hishammuddin said: "This does not mean the policy is wrong or (that) it has failed."

Hishammuddin also said he was not out to gain popularity.

"If I had wanted to be popular, I would have scrapped the policy a long time ago.

"But what concerns me is the future of our children.

"Personally, I do not want to see a complete reversal because there are also strengths in the policy."

He also expressed disappointment that the brouhaha on the use of English in teaching Science and Mathematics was politically motivated, based on emotions and not facts.

"Why didn't these people make noise six years ago when the policy was first implemented?

"After all, we have spent billions training millions of students and more than 40,000 teachers."

commen:

Yes. We will wait what will be the outcome.

Personally, I am in favour the teaching of Science and Mathematics continue to be thought in English language. Whatever option being finally agreed upon by the cabinet, I think the govt. will NOT retract the existing policy. Make no mistake about it !!

I would be very disappointed if the govt. reverse its policy.

Sofian said...

Salam Dato',
Hari yang mulai panas jangan disangka akan ke petang, mungkin hujan di tengah hari. Siapapun jua yang mengambil alih jawatan nombor satu negara pasti berpropaganda akan melakukan sesuatu yang lain dari yang lain walaupun dalam keadaan yang paling mencabar sekarang ini.

Benar, ketika Pak Lah mengambil alih jawatan nombor satu satu ketika dulu, di berada dalam keadaan yang amat selesa untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia yang terbaik sepanjang zaman. Namun dia telah banyak mengecewakan kita. Bagi Najib, saya pasti budak-budak tingkat empat itu akan masih menjalankan peranan mereka. Kita harus ingat bahawa Najib sendiri adalah prodigee kepada mantan perdana menteri yang terdahulu. Saya pasti, beliau akan memainkan peranan beliau juga nanti. Harus diingat, rekod Najib tidak memberangsangkan dengan kes-kes yang ada, peranan isterinya yang berlebihan juga boleh membawa kejatuhannya nanti.

Ibrahim bin Said said...

Saya ucapkan selamat meraikan/merayakan perlantikan ketua negara yang baru kepada Dato'.
Masa mula2 jadi PM dulu TDM mengubah waktu jam dengan menyelaraskan di antara Semenanjung dan Sabah-Sarawak. Hinggakan negara jiran ikut sama mengubah. PM yang baru ni membebaskan tahanan ISA dan penggantungan akhbar parti PAS dan KeADILan (yang baru beberapa hari digantung !!) Legalah hati anak isteri yang terlibat setelah sekian lama terpisah. Benarlah kata2 yang selalu diingatkan kepada kita; TIAP-TIAP KEJADIAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIKNYA. Kekosongan kerusi wakil rakyat dan pilihanraya kecil telah menjurus kepada pembebasan mereka.
Saya berkesempatan menjenguk ke Bukit Selambau tetapi hanya melayari tranungkite.net untuk mengikuti suasana di Bukit Gantang. Nampaknya berita di laman internet lebih mesra rakyat. Kenapa ramai sangat forumer di blog Dato' bernama "anonymous"? Masa budak2 dulu, teringat saya kawan2 selalu kata "woi awat pourNEN sangat; macam geng kat stesen keretapi/Tanjung Benxxxx saja. . . . . . . . . . ." bila ada kawan2 yang tak dapat buat sesuatu yang mudah.

LESONGINDEK said...

Salam DAKJ,

Satu pandangan dan peringatan yang ikhlas. Saya amat berharap perkara ini di ambil peduli oleh Blogger 1malaysia atau penasihatnya. Khalayak memerhati deruan dan hembusan 1malaysia. Syabas DAKJ.

Tok Ma said...

Datuk,

Tugas DS Najib yang paling utama tetapi berat ialah memilih angota kabinetnya. Ianya menjadi berat kalau benar-benar mahu adakan perubahan. Kalau tidak lantik saja sesiapa dari senarai anggota-anggota MT yang dipilih dalam PAU baru-baru ini tanpa mengira samada mereka ada kualiti ataupun tidak. Asalkan popular.

Seelok-eloknya perlantikan kabinet
jangan berpandukan kepada individu-individu yang memenangi pemilihan MT sahaja. Yang kalahpun perlu dipertimbangkan asalkan ada kualiti. Pemilihan anggota-anggota MT baru-baru ini nampaknya dibuat dengan mata dan hati yang tertutup.

Tapi DS Najib jangan sekali-kali mengambil tindakan berdasarkan mahu popular sahaja. Jadikanlah kesilapan masa lalu sebagai sempadan. Janganlah sanggup "telanjang" segala-galanya semata-mata mahu mendapat tepukan gemuruh. Tidak guna kalau menang sorak tapi kampung tergadai.

Nor Zaidi said...

salam Dato'
Sekarang berlaku lagi pertukaran kuasa pemerintahan negara.Kemungkinan akan berlaku juga perubahan dalam cara pentadbiran oleh pemimpin baru kita. Bagaimana pula pandangan Dato' terhadap sistem pendidikan kita, adakah ianya perlu dibuat perubahan atau perlu diberi lebih perhatian supaya gedung penghasilan modal insan kita ini menjadi lebih lebih efektif.
Sekian, harap Dato' dapat beri ulasan.

Unknown said...

Salam Dato,

PM baru tak berapa bermakna dengan namanya yang sudah sangat tercemar. Sampai undang-undang pun macam tak ada integriti.

Tapi sungguhpun begitu jika Najib nak berubah dan kembali kepada Islam yang sejati.

Insya Allah rakyat pasti dapat terima dan menyokongnya.

Kalau nak duduk takuk lama. Rakyat cuma mampu berdoa agar Allah cepat menggantinya seperti apa yang berlaku pada Pak Lah. Banyak doa yang Allah makbulkan pada 03/04/09.

gongagung said...

Nampaknya lengkaplah sudah teori RAHMAN.Saya tak pasti siapa dan bila teori ni dibuat(Dato' tentu lebih tahu) .Tapi yang sah semua PM Malaysia terkandung dalam setiap huruf dalam RAHMAN-mengikut susunannya. Lepas Najib adakah teori ini berguna lagi?

OKJ said...

Salam DAKJ

1.Kawan nak ucapkan tahniahle kepada penduduk Pekan sebab dah dua orang pembesor Malaysia dari Pekan. Wah glamourllah Pekan lepeh ni dengan loghrat -loghrat ‘tak mboh’nya sekali. (Minta maaf kat orang Pekan kalau salah bunyinya)

2.Dato’ Najib telahpun melepaskan kesemua tahanan ISA dan membebaskan Suara Keadilan dan Harakah secara percuma. Alhamdullillah, nampaknya Dato Najib seorang yang pemaaf. Diharap pihak yang berkenaan ambil iktibar supaya tidak lagi memainkan isu sensitive dan fitnah selepas ni.

3.Cuma kawan nak beritahu, nak kencing dalam tandas pun kena bayo 20 sen. INGAT!! Tak dok benda pun yang free sekarang ni. Sekian, TQ

sujini said...

Datuk Hj.Kadir,

Pada pos Datuk seterusnya, boleh tak beri analisa sedikit apa tujuan (angle) DS Najib ni, dengan melepaskan tahanan ISA ( 8 drp Darul Islamiah, 2 drp Hindraf, 3 rakyat asing) dan menarik balik pergantongan s/khabar Harakah dan Keadilan?

Terima kasih.

nizamhameed said...

salam dato'

minta dato ulas tentang teori RAHMAN.
ada kemungkinan teori ini bermula semula selepas DS Najib berundur....?

pakbelalang said...

Anwar to announce ‘major surprise’ tonight, says PKR


SUNGAI PETANI: PKR has announced that a “major surprise” is in store tonight which it claims will determine the outcome of the Bukit Selambau by-election.

comment:

Apa lagi si Anwar ni nak kelentong pengundi Bukit Selambau.

Kelentong sana, kelentong sini. Tapi yang anihnya ada setengah pengikut fanatik Anwar bila Anwar kentut berbau busuk melantong pun depa kata kentut Anwar wangi dan harum.
Begitulah pertimbangan akal manusia apabila mereka dah taksub kepada pemimpin. Kalau pemimpinnya disuruh "cebuk belakang" pun mereka sanggup.

OKJ said...

Salam DAKJ

Minta laluan Dato’ sebab tinggal beberapa hari lagi untuk berkempen di alam cyber

Beberapa sebab kenapa PKR patut ditolak oleh rakyat Malaysia terutama pengundi di atas pagar (Pengundi tegar, tak akan terpengaruh punya)
1. memperjuangkan kesaksamaan hak di antara kaum. Terbaru, sehingga kalimah Allah pun nak digunakan uintuk agama lain. Mufti dan Imam Besar Masjid negara pun menyampah.
2. Chiefnya bemasalah moral dulu kini dan selama-lamanya. Masuk Jail keluar jail. Masih tak insaf. Terbaru takut nak bersumpah dan macam biasa akan bagi berbagai alasan dan dalil TAPI strategi pertamanya adalah cabut lari.
3. pandai cakap tapi tak reti buat kerja. Ingat tahun 1998 dulu. Nasib baik Tun bijak menyelesaikannya kalau tak habislah satu Malaya. Ini sebenarnya yang dikehendaki oleh colonial Inggeris untuk menjadi barua mereka (IMF)
4. cakap berbelit belit, ada yang boleh dan ada yang tak boleh. Lompat katak sekali boleh sekali tak boleh. Untuk ke dia je yang boleh.
5. Pengikutnya juga bermasalah moral. Dengan bergambar bogelnya, boyfriend dalam rumah. Ramai pula makcik-makcik tua yang tak tahu malu menyokong. Makcik makcik, rumah kata pergi dan kubur kata mari. Ingatlah sikit.
6. MB Selangor pula ingin bersedekah tapi pakai duit orang. Duit sendiri sayang. Service kereta sendiri pun nak pakai duit rakyat. Tak tahu malu punya orang.

Kenapa PAS tak patut dijadikan pilihan terutama pengundi atas pagar.
1. Kenyataan terbaru dari pemimpas PAS ialah sokongan orang kafir ke atas mereka lebih ramai. Alhamdulillah, nampaknya perjuangan parti kononnya Islam nampaknya lebih diterima oleh orang kafir dari orang ISLAM. Lain macam je bunyinya Maklumlah suka berkawan dengan syaitan.
2. Pemimpin yang diletakkan tiada keempat-empat sifat wajib pemimpin ISLAM, tak jujur (cakap tak habis, ambil yang sedap je), Tak amanah (pilihan yang kedua yang terkandung dalam perlembagaan dia buat buat tak tahu), tak bijak (mintalah nasihat To’ Guru ke, mufti ke iaini mintalah nasihat dari orang yang tahu bukannya dari orang yang sama sama tak tahu), tak pandai berkata kata (ialah dah ikut cakap orang kafir suruh sembah derhaka, sedangkan Parti orang Islam)
3. Di Kedah pula, sebab nak popuiar kat orang kafir, nak dibuatnya Kandang Babi. Dia tak pikir apa orang ISLAM kata. Mngkin di dalam surveynya dikatakan ramai orang yang makan BABI di sana. Ataupun nak jadi pengeluar daging babi untuk dieksport.
Pikir pikirkan dan renungkanlah dengan mata hati bukan dengan sakit hati. Sekain TQ.

luah fikiran said...

Rakyat perlu memberikan ruuang dan peluang untuk DS Najib melaksanakan tanggungjawabnya. Beliau dan pasukannya berhadapan dengan pelbagai isu besar termasuklah isu persepsi, isu ekonomi, isu bahasa, isu perlembagaan, isu insitusi raja, isu perpaduan dan isu perpaduan. Kita tunggu dan lihat perkembangan seterusnya. Apapun, kita seharusnya mendoakan yang terbaik tanpa mengira siapa dan parti mana yang memerintah!

pakbelalang said...

Ujian pertama Najib ialah untuk memilih barisan kabinet yang mempunyai kewibawaan yang tinggi dan mempunyai peribadi yang berseh murni dan tidak boleh disangsikan oleh rakyat.

Jika terdapat diantara ahli kabinet yang tidak mempunyai rekod yang baik maka itulah tanda mulanya bibit-bibit menuju kepada kehancuran kepimpinan Najib. Percayalah !!

Najib jangan lantik KJ sebagai Menteri kerana persepsi rakyat terhadapnya adalah amat buruk sekali. Najib mesti akur dan terima hakikat ini bahawa KJ bila dilantik akan menimbulkan berbagai reaksi negatif dan akan menjadi beban kepada Najib untuk hendak memulihkan kredibiliti kerajaan BN.

pakbelalang said...

Opposition calls for greater democratic freedom


PETALING JAYA: The Opposition wants the lifting of the three-month ban on PAS’ Harakah and PKR’s Suara Keadilan newsletters by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak to lead to genuine institutional changes.

PKR information chief Tian Chua said the lifting of the ban and the release of 13 Internal Security Act detainees would mean nothing without certain laws being repealed.

He said the new Prime Minister should further show his commitment to freedom of speech by reforming the Printing Presses and Publications Act 1984, the Universities and University Colleges Act 1971 and “other laws that give the Government too much power to curb human rights”.

comment:

What the govt. is doing is right. Prevention is better than cure. The govt. is not curbing human rights. In fact it is safeguarding human rights by protecting the rakyat to be able to live peacefully without any disturbance to their livelihood. Freedom of speech and expression is not a passport to do whatever you like without being responsible to society where you live in.So ISA must not be repealed but it could be adjusted or amended to suit the current political and social environment. Our society is still not fully matured. Until such time when our society is fully "civilised" to a level that is at par with developed countries then only we could consider repeal the ISA. Or else NO WAY !! It will be disastrous if the govt. repeal the ISA.

PEGIDAH said...

Salam,

Buatlah apa pun. Hapuskan ISA pun kalau benci tetap benci. Tak lamalah Najib kalau dok layan orang2 yang tak pernah berterima-kasih pd kerajaan ni.

Nampaknya Najib nak jadi PM dari UMNO yang terakhir. OneMalaysia pun dah takda jiwa bangsa. Bukankah bahasa jiwa bangsa? Blog 1Malaysia.com.my tu majoriti orang boleh faham ke? Majoriti yang pandai baca BI undi BN ke?

Jangan sampai yang dikejar tak dapat. Yang dikendong berciciran.

*PEGIDAH*

Anonymous said...

Salam Dato [dengan izin]

Permasalahan politik masyarakat India adalah tanggungjawab tambahan yang harus dipikul oleh seorang bernama Dato Seri Najib, yg pada masa ini tidak lagi mempercayai komponen-komponen parti masyarakat India seperti MIC, PPP dan IPF.

Masyarakat India pada masa ini lebih mempercayai gerakan militan HINDRAF sebagai gerakan yg mampu membawa harapan buat kemajuan bangsa mereka.

Analisa ringkas kemelut politik kaum India tidak jauh beza dari apa yg berlaku dalam UMNO, yg terpecah kepada PAS dan PKR dimasa dulu. Tetapi analisa yg lebih mendalam adalah penyatuan masyarakat India dibawah satu parti adalah lebih rumit disebabkan oleh sistem sosial yg terbentuk dalam tubuh hiraki masyarakat India - mereka mempunyai sistem kasta walaupun tidak seteruk dizaman terdahulu tapi masih menjadi landasan pergaulan sesama mereka.

Sistem ini menjejaskan langkah penyatuan masyarakat India bukan saja di Malaysia bahkan lebih berat lagi di India. Ini dapat dilihat dari jumlah parti yang mewakili begitu banyak lapisan masyarakat India.

MIC, PPP dan IPF adalah contohnya nyata bahawa masyarakat India tidak mampu bersatu dibawah satu parti, dan bukan hanya sebab kedudukan kasta, orang India juga terdiri dari rumpun bangsa yg berasal dari pelbagai pelusuk dari India yang berpuak-puak.

Dari keputusan PRU12, ternyata masyarakat India memang tidak lagi memberi undi mereka kepada parti-parti India komponen BN, dan masalah ini lah yg menyukarkan kerajaan untuk menyalurkan program khusus membantu masyarakat India, yg membenci pemimpin India dan malah memberi undi mereka kepada parti pembangkang seperti PKR, DAP dan PAS yg tidak langsung mempunyai program langsung untuk membantu orang India. Pemimpin seperti ANWAR IBRAHIM mengambil kesempatan dari kemelut politik masyarakat India dengan seolah-olah menjadi hero bagi masyarakat India.

Saya amat menghargai langkah Dato Seri Najib membebaskan sebahagian dari pemimpin HINDRAF, sebagai langkah awal untuk mengatasi masalah orang India.

Jalan keluar bagi kemelut politik orang India ini adalah dengan cara UMNO harus memikul beban tambahan, sebagai parti yang bertanggung jawab untuk menjaga kesulitan yang dialami oleh orang India, yang hampir sebahagian besar nya berpunca dari masalah hilang kepercayaan terhadap pemimpin mereka. Pemimpin UMNO seperti DS Najib atau Tun Mahathir harus menjadi proksi bagi mengisi kekosoangan ketiadaan pemimpin India yg mampu diberi kepercayaan untuk menjaga nasib orang India. Kemelut ini hasil dari perbuatan mereka sendiri dan juga kesalahan pemimpin mereka menghalang kader pemimpin yg mampu menangani nasib masyarakat mereka.

MIC peringkat awal dipimipin dari kalangan kasta / class yg tinggi yang secara langsung memahami keperluan dan tanggung jawab menjadi pemimpin bangsa. Tapi pada masa sekarang MIC mungkin tidak lagi dipimimpin dari mereka yg dari kasta / class atas yg dilihat menghalang penggantian pemimpin dari kasta / class atas yg mungkin tidak begitu berpuak-puak.

Buat masa ini orang India juga harus menyedari PAS, PKR dan DAP tidak akan mampu mengatasi dan menangani nasib masyarakat India kerana mereka sendiri perlu mengisi tembolok mereka dahulu, dan hanya UMNO yg kuat mampu diberi kerpercayaan untuk mengimbangi nasib kaum India.

Jelas terbukti ANWAR IBRAHIM dan pembangakang, hanya mengambil kesempatan dari kemelut politik kaum India, apabila tidak dapat memenuhi permintaaan masyarkat India di Selangor dan khusus di Bukit Selambau.

Laungan Makkal Sakthi, hanya laungan semangat kosong yg tidak ada pembuktian dari pembangkang, dan kaum India harus sedar dari pilihan yg ada baik menyokong HINDRAF atau pembangkang nasib mereka masih menjadi menjadi tanda tanya dengan pembangkang bukan kerana apa, kerana ketiadaan barisan pemimpin India yg dapat memperjuangkan nasib mereka dan jalur atau ruang seperti yang terdapat dalam BN dan UMNO.

Untuk kebaikkan masyarakat India sendiri, jalan keluar dari kemelut ini adalah melihat kembali siapa yg mereka bisa percaya dan mampu dilantik sebagai pemimpin masyarakat India, UMNO part orang melayu masih berlaku baik dengan memberi ruang dan kesempatan bagi MIC memenuhi tuntutan kaum India di Bukit Selamabu sebagai langkah penyatuan awal politik orang India.

Langkah ini harus disambut baik oleh kesemua pemimpin masyarakat India baik didalam BN maupun diluar BN dan harus dihargai buat merubah persepsi marginalisation atau pengasingan masayarakat India yg berpunca dari keupayaan pemimpin masyarakat India dan perpecahan dalam politik orang India sendiri.

BERANI BERUBAH

OrangBaruLahir

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

salam,

Beban Najib berat,lebih2 lagi Tun M ada di belakangnya....kena king kontrol pula.

Oldman said...


amoker said...

Since he became FM, we have 5 months of continous decrease in export.

We still pray for peace and justice to be alive in Malaysia.

This is only my 3rd PM. And from the 3, this is the one i don't trust at all & hence respect. I wonder if others feel the same.

6:04 PM


If you drive on the road one day and hit a tree, do you still blame Najib? I believe so, because now a lot of people like you just swallow whatever Anwar Ibrahim feed you with.

Your 3rd PM? Boy, sure you got a lot to learn in this life.

pakbelalang said...

Wife Of Hindraf I.S.A. Detainee Thanks Najib

TAIPING, April 4 (Bernama) -- (ISA).

Vuvaneswary expressed her thanks to Najib for the government's decision to release her husband who has been in detention since December 2007.

She said she hoped that the government would also release three other Hindraf leaders - P. Uthayakumar, M. Manoharan and T. Vasanthakumar.

comment:

I suspect Najib would release the rest of the illegal Hindraf leaders and few others if BN wins all the by-elections as a token of appreciation for supporting BN.

So if they want to get their leaders released, they must make sure BN wins all the by-elections.

Najib does not want to prolong the issue and be distracted with his other important national agendas. He wants to close the issue and move forward to concentrate on other issues that need to addressed urgently.

Anonymous said...

Dear Datuk,

I hope Najib brings back some honor to the government and sense of balance to the way we think. I am shocked and ashamed that the honor and dignity in our Royal honorific titles are being so blatantly scandalized.

I don’t intend to be picky, but how can we respect a Tunship given to a recently remarried divorcee just because her new husband happened to the ex-PM.

Why can’t she just be addressed as Toh Puan like other spouses of Tuns. She’s not Tun Dr Siti Hasmah an accomplished medical doctor and voluntary worker in her own right.

What did this “Tun” Jeanne Danker Abdullah do for the country? Allahyarhamah Kak Endon did much more for the ex-PM and the country. How can we cheapen such a grand title by honoring people who don’t deserve it? Have we lost our bearing and have we no of shame?

How can we accept her to be on par with Tun Dr Mahathir, Tun Dr Sit Hasmah, Tun Musa Hitam, Tun Ling Leong Sik dan many more negarawan?

Ex-banker

pakbelalang said...

Rename ISA As Anti-terrorist Act - Chew

KUALA LUMPUR, April 4 (Bernama) -- Wanita MCA today proposed that the Internal Security Act (ISA) be amended and renamed anti-terrorist act to indicate its functions are strictly to curb terrorist activities and not abused on civilians.

Its chief, Datin Paduka Chew Mei Fun, said although the act was still relevant to combat against terrorism, it should never be used flagrantly against civil liberties or civilians.

comment:

What about those extremists like the illegal Hindraf and Jemaah Islamiah groups who harp and instigate racial and religious sentiments that could result our country being in chaotic situation? Do we consider them as terrorists or civil activists? We have to draw the line clearly if we want to change the Act.

To repeal the ISA in order to allow those irresponsible people to be able to freely instigate racial and religious issues to the extent of causing instability to the country is very foolish indeed.
ISA must stay to protect the interest of the rakyat to live in peace and harmony. No two way about it. Prevention is better than cure. We must not forget the May 13 incident. It was very ugly indeed.To say that our new generation of young people are now more open minded is just pure BULLSHITT !!

Dr Nik-On X-Ray said...

Two biggest challenges our new PM is facing now. The first, for sure the internal i.e to correct the perception of Malaysians towards UMNO. UMNO has been tainted with corruption at all levels, this sort of cancerous growth has spread without control. UMNO has been imaged as "materialistic" party - those joining the party with hiddened agendas. "No money no talk" has been the motto of UMNO members (may be not all). The people have seen how UMNO leaders are racing to accumulate wealth that can last several generations. Huge mansions of UMNO leaders are well known every corner of Malaysia. To compare with most of PAS leaders, especially Dato' Nik Abd Aziz Nik Mat, it is like "langit dengan bumi". The people can see this and they always try to make comparison in whatever situation. UMNO leaders must come down to the earth and adopt moderate and humble lifestyle.
Second biggest challenge is to clear his name internationally as the new PM has been claimed or alleged in several newpapers (outside) to be linked with certain cases. This one is very tough. To convince the people outside Malaysia will be very hard.
What I wish is just the peaceful Malaysia...with good racial integration and integrity in all aspect.

pakbelalang said...

13 Not Enough, Says Karpal Of Kamunting Release

PENANG, April 4 (Bernama) -- DAP chairman Karpal Singh has urged the government to release all the people held at the Kamunting Detention Centre under the Internal Security Act (ISA).

"The release of 13 ISA detainees was not enough as there were 62 detainees in Kamunting," he told reporters here today.

Datuk Seri Najib Tun Razak, in his maiden address over television last night as the new prime minister, announced the immediate release of the 13 ISA detainees.

On Najib's promise to review the ISA, Karpal said there was no point to rebuild the Act which should be abolished.

comment:

Inilah Singh is King!

Dah kasi betis nak peha.

Even if there are 1000 detainees but if they are a threat to society they should remain as detainees until doomsday.

pakbelalang said...

Release Of Detainees Boost For BN - Samy Vellu

SUNGAI PETANI, April 4 (Bernama) -- MIC president Datuk Seri S. Samy Vellu today welcomed the release of two Hindu Rights Action Force (Hindraf) leaders held under the Internal Security Act (ISA), and said it would boost the chances for a Barisan Nasional (BN) victory in the Bukit Selambau state by-election in Kedah.

"We are optimistic of winning," he said. The BN has fielded Datuk S. Ganesan of the MIC in the by-election, polling for which is on Tuesday.


comment:

Don't be so confidentlah Samy. Do you realise that you are no more popular among your community. You are pain in the ass to BN party.

pakbelalang said...

Anwar Welcomes Release Of ISA Detainees




SUNGAI PETANI, April 3 (Bernama) -- Parti Keadilan Rakyat (PKR) advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim Friday welcomed the decision by Prime Minister Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak to free 13 people detained under the Internal Security Act (ISA).

"We welcome the move but at same time, want the ISA to be abolished ," he said when speaking at a dinner gathering in Taman Ria here.

comment:

Anwar oh Anwar ! Kenapalah kau ni?
Dulu masa jadi TPM kenapa kau tak cadangkan ISA dihapuskan?

Sekarang dah lain pulak ceritanya.
Mana prinsip kau Nuar?

Ginilah, tunggu je lah 16 Sept. tiap-tiap tahun akan datang, manalah tahu kalau nasib baik dapat jadi PM dan hapuskan lah ISA.

Anonymous said...

Datuk,

Teori RAHMAN telah lengkap dengan terlantiknya Najib sebagai Perdana Menteri. RAHMAN yang merujuk kepada Perdana Menteri pertama iaitu Tunku Abdul Rahman mungkin menandakan lengkapnya fasa pertama kepimpinan negara.

Selepas Najib, kita akan bergerak ke fasa kedua; yang mana teori RAZAK mungkin pula boleh dijadikan ramalan. (merujuk kepada Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak)

Siapakah pemimpin-pemimpin negara yang sesuai atau secocok mengisi teori RAZAK ini pula?

Sama-samalah kita membuat ramalan dan tilikan.

Bagi saya, teori RAZAK mungkin akan merujuk kepada:

1. Razaleigh (Tengku)
2. Anwar Ibrahim
3. Zahid Hamidi
4. Azmin Ali/Ali Rustam/Awang Adek
5. Khairy Jamaluddin


Prospek no. 2 & 5 agak menakutkan saya. Tapi dalam politik Malaysia, manusia boleh berubah dan apa-apa pun boleh terjadi. Hanya Tuhan menentukan.


-sinbad-

Ibrahim bin Said said...

Assalamualaikum Dato'
Hari ni pasangan pengasas MAHA KLINIK di Pekan Melayu sudah kembali ke pangkuan parti untuk kali ke 2 tanpa dibawa balik oleh sesiapa macam dulu oleh Arwah Dato' Harun. Sebelum ini hebat juga penentangan umum terhadap Pengajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris. Selepas kemasukan semula TDM dalam parti (kerajaan (?)) adakah gerakan membantah kaedah pengajaran matapelajaran itu akan berterusan. KITA susah nak bersatu dalam memperjuangkan kepentingan KITA. Tidak seperti ORANG LAIN yang tekun berjuang dari DALAM dan dari LUAR. Contohnya dalam isu bahasa ini nampaknya perjuangan itu tidak menyeluruh dan tersekat2.

pakbelalang said...

Najib Makes Surprise Visit In KL

KUALA LUMPUR, April 4 (Bernama) -- Less than 24 hours after he was appointed prime minister, Datuk Seri Najib Razak made a surprise visit to three areas in the federal capital to meet the people and know their problems.

Clad in casual khaki attire, Najib spent over two hours visiting Petaling Street, also known as KL's Chinatown, the predominantly-Malay area of Vista Angkasa near Kampung Kerinchi, and then Brickfields with its Indian-majority community.

Some in the crowd clapped or waved their hands at Najib, some took photographs while there were those who wasted no time to inform Najib of their problems.

"I was really surprised to see the prime minister coming out of his car here. I am also touched by his presence. I like his approach," said Mohamad Hassan, a resident.

"I want this to be an unofficial and surprise visit. I told Zulhasnan that I did not want a red-carpet welcome with 'bunga manggar'," Najib told the residents.

comment:

Well, kata orang new broom sweeps well.

Anyway, hopefully Najib would be able to gain the confidence of the rakyat with his promise to "berubah", Kalau tak rebah lah!

Zaman pemimpin besar pergi melawat dengan sambutan kompang dan bunga manggar sudah lapuk. Dah out of date. Tidak ada makna lagi. We have to be practical. So Najib must direct all ministers and Menteri Besars to stop this ritual of welcoming leaders.

pakbelalang said...

'One Malaysia' Can Nurture Unity: Gerakan

TAIPING, April 4 (Bernama) -- The 'One Malaysia. People First. Performance Now' concept is a positive one that would build and nurture unity among the various races in the country.

Gerakan president Tan Sri Dr Koh Tsu Koon said his party fully supported the concept to be the slogan of the new administration under the leadership of the sixth premier Datuk Seri Najib Tun Razak.


comment:

Yes, you can have whatever slogans to attract rakyat attention but at the end of the day what will be the results.

We had so many slogans for the past 50 years like Hidup Malaysia, Malaysia Boleh! Cemerlang, Gimilang, Terbilang! Cekap,Berseh dan Amanah dan Berkerja bersama saya bukan berkerja untuk saya!

Tapi apa hasilnya? Mana ukuran kejayaaannya?

pakbelalang said...

No Pressure By Umno Youth For Cabinet Rep - Khairy




REMBAU, April 4 (Bernama) -- Umno Youth will not seek to have any of its representatives in the new Cabinet to be announced by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak soon, Umno Youth chief Khairy Jamaluddin said today.

"The appointment of ministers is the prerogative of the prime minister," he told reporters

comment:

Well, Dato', what does that statement indicate? I think it indicates that KJ is very much aware that he is not "eligible" to be the right candidate to represent UMNO Youth as a minister with all the controversies surrounding his personal credibility, period.

pakbelalang said...

Najib Can Strengthen National Economy - Nor Mohamed

PENANG, April 4 (Bernama) -- Second Finance Minister Tan Sri Nor Mohamed Yakcop is confident that Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak can turn the country's economy stronger and better placed due to his ability to think outside the ordinary.

He said the confidence came after seeing Najib's determination and ability in tackling economic problems since becoming Finance Minister several months ago.


comment:
Ya ke ? Atau nak sedapkan mulut je or nak bodek Najib.

Sebelum Najib, Pak Lah jadi Menteri Kewangan what had you contributed to solve the economic problems of our country. Don't tell me both of you were not able to think out of the ordinary !!
No wonder Pak Lah finally had to step down. It is a blessing, indeed, for Pak Lah to realise that he could not handle the economy well. All kelam kabut !!
So indirectly you are admitting that Pak Lah was hopeless when he was the Finance Minister !!

pakbelalang said...

Nik Aziz Wants Closer Kelantan-Federal Ties




KOTA BAHARU, April 2 (Bernama) - Kelantan Menteri Besar Datuk Nik Aziz Nik Mat hopes that the state government will have closer ties with the federal government after Datuk Seri Najib Tun Razak becomes Prime Minister.

comment:

Dengan seikhlasnya saya cadangkan kepada Nik Aziz supaya PAS bergabunglah dengan BN demi untuk memperkasakan maruah bangsa dan agama. Kita mesti bersatu untuk menghadapi cabaran yang lebeh getir lagi 50 tahun kehadapan.

Berikanlah masa depan anak cucu kita nafas baru untuk mengharungi segala cabaran yang mendatang dan yang memerlukan kekuatan jati diri yang kental. Janganlah biarkan anak cucu kita hidup terombang ambing tanpa tuju arah yang menghalang mereka untuk hidup selesa dunia dan akhirat.

Itulah harapan saya. Tidak ada gunanya kita bercakaran sama sendiri dengan tidak ada penghujungnya. Akhirnya nanti kita terpinggir untuk selamanya dan dihina.

Fikir-fikirkanlah Tok Guru Nik Aziz. Saya rasa apabila larut malam tentunya Tok Guru banyak solat sunat untuk mendoakan supaya kepimpinan Tok Guru diredhai Allah dan dibuka hati Tok Guru membuat sesuatu yang terbaik untuk kesejahteraan ummah.

AngelCat said...

To PakBelalang,

Your neverending condemnation of Pak Lah in every blogs is really getting annoying and sickening to say the least. The man who had since left, had sincerely apologize for his failure despite his best effort. Only when you are in the shoe of Pak Lah, will you feel the pain that he is undergoing.

As much as you have the right to comment freely but we wish to remind you to keep your unsolicited vile and churlish comments within your deranging mind. You are just a mean human being, without a little conscience.

pakbelalang said...

Najib Can Take Country To Greater Heights: NCCIM

JOHOR BAHARU, April 4 (Bernama) -- The National Chamber of Commerce and Industry Malaysia (NCCIM) has welcomed the appointment of Datuk Seri Najib Tun Razak as the sixth prime minister of the country.

The chamber is confident that Najib would be able to discharge his duties which were especially challenging given the global economic situation now.


comment:

Yes, agreed. But he must get the best quality of ministers in his cabinet to help him discharge his duties with full confidence. If he chooses haprak and HP6 ministers with questionable credibility and integrity then he will be in trouble to steer the country forward to greater height. Make no mistake about it. He must get the best pool of technocrats to be his advisors not the one that Pak Lah had in the 4th floor. Those 4th floor "dungus" must be discarded immediately.

PakBelukar said...

To PakBelalang,

Mana pegi lak Slogan "REFORMASI"???
Kenapa diganti "Harapan Baru"???
Mana pegi slogan "Malaysian Malaysia"???
Mana pegi slogan "Negara Islam"???
Mana pegi slogan "Membangun Bersama Islam"???

Mana ukuran kejayaan "slogan" kerajaan BN...??? tepuk dada tanya selera...

Contoh paling mudah adalah... sedara telah dengan berjaya menggunakan internet...!!!! Syabas dan tahniah....

hahahahaha

UTON said...

1. "Kerja yang senang dilaksanakan ialah mengkritik, upah yang sukar diterima ialah dikritik." Yakub Uton

2 Manusia berpelajaran mudah dicari, insan berilmu sukar ditemui." Yakub Uton


3. "Bercakaplah kamu apabila kamu perlu bercakap, bercakaplah kamu apabila kamu diminta untuk bercakap dan mendengarlah kamu kerana semasa kamu mendengar hati kamu sedang bercakap." Yakub Uton


"Whatever you can do, or dream you can, begin in boldness. Boldness has genius, power, and magic in it." Goethe

Bacalah surah al-Baqarah ayat 216


4. "Kadang saya tahu sesuatu itu akan berlaku, dan apabila saya ditanya bagaimana ia berlaku saya pun tidak tahu." Yakub Uton

OKJ said...

Salam DAKJ

Semalam Tun ada berbincang dengan Dato’ Najib selama dua jam katanya. Banyak benda yang dibincangkan nampaknya. Alhamdulillah , nampaknya negara kita akan dapatlah mencapai wawasan 2020 yang nampak malap dan kabur 5 tahun kebelakangan ni.Semua orang tahu, Tun seorang negarwan yang berwawasan jauh.

Mungkin saya boleh bercerita kisah hidup saya.Tahuun 1998 dulu, saya juga terpijak kulit pisang dan tertipu oleh si pengkhianat bangsa. Tiga pilihanraya saya menyokongnya. PRU 10, BN menang, saya tekun mencuba (masih muda). PRU 11, BN menang besar, saya rasa sedih tapi PRU12, BN kalah besar, saya rasa suka.Tapi bila saja KM Penang mengatakan mahu menamatkan dasar DEB di Penang , barulah saya terjaga dari tidur.Mula-mula masih mamai lagi. Tapi bila isu demi isu timbul termasuklah isu Kandang BABI dan kesaksamaan hak yang diwar-warkan, saya rasa ada yang tak kena. Kemuncaknya adalah pengakuan diliwat sekali lagi dan beliau berani bersumpah laknat tetapi tidak oleh si petualang itu. Saya pun buat sedikit penyelidikan dan saya dapati memang tiada pun sumpah laknat yang dilakukan oleh sipetualang itu dimana memang saya mengharapakannya sebab kita semua lebih mempercayai sipetualang itu dari seorang lagi (pada masa tersebut).
Selepas itu malapeteka dan bencana besar menimpa partinya. Isu skandal sex bolehlah dikatakan mengesahkannya. Gambar bogel, boyfriend dan rasuah menjelaskan segala galanya.

Satu ketika dahulu saya memang penyokong PAS tapi nasib baik tak daftar sebagai ahli lagi. Terngiang-ngiang di dalam kepala saya pada tahun 1998 kenyataan To’ Guru lebih rela berkawan dengan syaitan. Masa tu saya rasa apa sahaja yang dikatakan adalah betul. Kemudaian di PRU 12 dimasjid-masjid PAS mengatakan pemimpin adalah Imam dan mestilah bermoral. Saya juga bersetuju dan tidak membantah. Tapi bila pemimpin PAS mengeluarkan kenyataan tidak perlu bagi sipetualang sumpah laknat mencemaskan perasaan saya. Tak lama selepas itu isu bogel timbul. Saya mengharapkan kutukan yang tepat diberi kepada YB tersebut. Tetapi apa yang berlaku adalah mereka mengaitkan dengan BN. ‘Astagfirullahhalazim’. Ini tak boleh jadi kata hati kecil saya. Akhirnya terjadilah krisis di Perak yang dilakukan oleh pemimpin besar PAS yang menderhaka. Bila diteliti secara perundangan, rupa rupanya banyak kesalahan yang beliau lakukan. Puncanya adalah satu sahaja iaitu tidak memberitahu kepada baginda dengan JUJUR kenapa hendak dibubarkan dewan iaitu kerana beliau telah tidak mendapat majority di dalam dewan rakyat Perak. Disebabkan hendak menegakkan benang yang basah, berlakulah berbagai penderhakaan satu per satu seperti didalam cerita bawang putih dan bawang merah. Alhamdullillah, cerita tersebut berakhir dengan kejahatan dikalahkan oleh kebaikan tetapi mengambil masa yang terlalu lama dan penipuan yang berterusan kepada orang ramai.

Begitulah serba sedikit kisah hidup saya ni. Saya rasa ramai lagi yang mempunyai kisah hidap yang seakan-akan serupa dengan saya. Saya rasa ini semua adalah satu petunjuk dari yang maha esa. Saya rasa bersyukur kerana tersesat di dalam hutan sekejap tetapi dapat mencari anak sungai dan kembali ke pangkal jalan. Renung-renungkan dan fikir-fikirkanlah. Sekian TQ.

UTON said...

TEORI RAHMAN

DIAKHIRI OLEH NAJIB

MAKA LAHIRLAH

TEORI LEGASI

DIMULAI JUGA OLEH NAJIB ANAK TUN RAZAK

DISUSULI OLEH HISHAMMUDDIN ANAK TUN HUSSIEN

DIIKUTI MUKHRIZ ANAK TUN DR MAHATHIR

DIWARNAI OLEH KHAIRY JAMALUDIN MENANTU TUN ABDULLAH

DIUNGGULI LEGASI ANAK PEMIMPIN-PEMIMPIN SABAH, SIAPA TAHU ?????


YAKUB UTON

pakbelalang said...

AngelCat,

Don't get me wrong. I condemned him as a leader of his administration. He was responsible for his administration.

However,I have no malice against him as a person. Yes, Pak Lah is Mr Nice indeed. If ever I manage to see him of course I will give him my respect as a person and former Prime Minister of Malaysia.

Melayu Baru said...

Salam datuk,

Pada pandangan saya, banyak pembaca blog ini amat sensitif terhadap satu dua skandal dalam PKR, tetapi tidak kritikal terhadap baruah rasuah dalam UMNO.

Dalam politik, rasuah mempunyai kesan yang jauh lebih mendalam kepada rakyat jika dibandingkan dengan skandal yang melibatkan cara hidup peribadi satu dua pemimpin pembangkang.

Pemimpin BN pun banyak yang ada skandal peribadi, cuma banyak yang tidak terdedah. Banyak juga anak-anak menteri-menteri kita yang belajar di luar negeri minum alkohol, bermaksiat dan segala-galanya. Datuk hanya perlu bertanya kepada pelajar-pelajar luar negeri yang belajar dengan anak-anak menteri kita. Yang paling menyedihkan ialah kehidupan pemimpin BN yang 'extravagant' - rumah besar, kereta besar, memiliki rumah-rumah di London dan bandar-bandar terkemuka yang lain. Kalau bini pergi 'shopping' di luar negeri, perlu berpuluh-puluh van untuk mengangkut hasil pembelian. Gaji sebagai menteri dan MP tidak mampu memberi kehidupan mewah sebegini. Cara hidup yang melampau ini juga tidak mencerminkan kualiti pemimpin yang peka kepada nasib rakyat yang semakin melarat akibat kesan kemelesetan ekonomi.

Pada zaman sekarang, pemimpin UMNO yang ikhlas untuk membantu rakyat sudah hampir terpupus. UMNO telah menjadi jentera kekayaan.

Akhir kata, selagi rasuah tidak diberi perhatian serius, nasib bangsa dan negara pasti akan tergadai. Musuh kita bukan kaum-kaum yang lain, tetapi pemimpin kita yang tamak dan tidak ikhlas.

pakbelalang said...

Ya, OKJ. Itulah hakikat sebenarnya tapi malangnya ada yang masih "pekak, buta dan tuli".

mokhtar said...

Salam Dato',

Ulasan dan pandangan Dato' sangat tepat dan bernas. Saya rasa kita perlukan DS Najib dan teamnya untuk membawa perubahan bukannya TDM dan anak beranaknya. Perlukah DS Najib merujuk atau mengadap sembah kepada TDM untuk membawa pembaharuan atau meneruskan usaha-usaha mewah TDM yang dibengkalaikan oleh TAB. Semoga TDM tidak mencampuri urusan negara lagi.

Melayu Lama said...


Melayu Baru said...
Salam datuk,

Pada pandangan saya, banyak pembaca blog ini amat sensitif terhadap satu dua skandal dalam PKR, tetapi tidak kritikal terhadap baruah rasuah dalam UMNO.


Sekali lagi finger-pointing. Sebab tu lah Melayu sekarang berpecah-belah. Diri sendiri tak nak dicerminkan.

Unknown said...

Salam Dato'

Cabaran DS najib yang paling besar bukanlah cabaran ekonomi atau politik, tetapi cabaran mengendalikan para mantan PM...!

Indigo said...

Scribe,

siapa dapat kalahkan dr mahathir dan anak-anaknya - jagoan dan juara.

something for KJ to think about
and you and I

nancy said...

BERI YB DAN YAB RM2000.OO SEBULAN KEMUDIAN BIAR MEREKA URUS PERBELANJAAN MEREKA BESERTA 4 ORANG TANGGUNGAN.TIGA BERSEKOLAH,ISTERI TAK BERKERJA.JIKA BERJAYA URUSKAN BAJET ITU DENGAN MEMPUNYAI SIMPANAN RM200.00 SEBULAN.WAR2KAN PADA RAKYAT TIP URUS BAJET ITU.ANGGAP LOKASINYA DITAMAN PERUMAHAN KOS RENDAH ALOR SETEAR KEDAH.

Anonymous said...

Salam Dato,

"Dan kalau ada hari-hari tertentu kita buat sepanduk, banting dan sebagainya, tak payahlah gambar menteri atau Perdana Menteri ditonjolkan.

Kita nak tunjukkan yang kita tak penting kepada perkara seperti ini."

Kenyataan ini langsung tak membawa erti. Lihat sajalah akhbar hari ini (18/05/09). Kerajaan Negeri Pahang sanggup membeli ruang akhbar arus perdana (satu muka surat penuh) hanya untuk mengalukan-alukan kepulangan PM dan isteri ke kampung halamannya, Pekan.

Bukankah ini satu pembaziran, dan sebagaiman kita ketahui, kerajaan Negeri Pahang adalah salah satu kerajaan negeri yang kewangannya amat krikital sekali.

Anak Bayan.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).