Sunday, May 24, 2009

Sekolah, Guru dan Kenangan Masa Lalu

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

JUMAAT lalu saya melawat dua sekolah lama saya – Sekolah Menengah Kebangsaan Saint Michael dan Maktab Sultan Abdul Hamid di Alor Star.

SMK Saint Michael berlainan sekali daripada waktu saya belajar di situ antara tahun 1962 dan 1966. Sebelum itu saya belajar selama tiga tahun di Sekolah Rendah Saint Michael dalam perkarangan yang sama.

Semua bangunan lama daripada kayu dan kapur mortar telah dirobohkan dan diganti bangunan moden empat tingkat daripada konkrit.

Paya nipah dan belukar di belakangnya dikeringkan sebagai tapak. Dulu, pada musim kemarau, sebagai sebahagian daripada kegiatan luar bilik darjah, kami dikerah membersihkan paya dan belukar itu. Waktu itu belum wujud istilah kokurikulum.

Sambil menebas dan membakar, kami mencuri-curi mencari ikan karim (karing) atau ikan pelaga. Burung ruak-ruak dan ayam-ayam pun ada. Sekarang paya dan belukar di sekitar kawasan itu telah ditambak menjadi tapak rumah dan kedai.

Pada waktu saya di situ, Sekolah Saint Michael adalah sekolah bantuan kerajaan (government aided school). Gaji guru dibayar oleh kerajaan tetapi kami masih dikenakan yuran RM15 sebulan. Kini ia sekolah milik kerajaan sepenuhnya.

Saya dapati lorong ke Gereja Saint Michael di Jalan Langgar sudah ditutup dan kawasan sekolah terpisah sepenuhnya daripada rumah ibadat Roman Katolik itu.

Sewaktu saya di Saint Michael, ia masih separuh ditadbir oleh gerakan mubaligh Roman Katolik dan kami dibenarkan masuk ke kawasan gereja untuk rehat dan membaca buku.

Sekolah Saint Michael diasaskan pada tahun 1934 dan majoriti pelajarnya adalah budak-budak Melayu, Cina dan India daripada keluarga miskin yang tidak mendapat keutamaan atau yang rendah pencapaian akademik.

Anak orang kenamaan, kakitangan awam dan profesional umumnya mendapat tempat di Maktab Sultan Abdul Hamid manakala yang perempuan belajar di Sekolah Sultanah Asma. Sekolah perempuan yang sejenis dengan Saint Michael ialah Saint Nicholas Convent.

Murid-murid Saint Michael yang bercita-cita tinggi cemburu dengan murid-murid MSAH manakala murid-murid MSAH pula memandang rendah murid-murid Saint Michael.

Pada zaman penjajah, keutamaan diberikan kepada anak orang kenamaan Melayu, kakitangan perkhidmatan tadbir dan profesional, justeru itu ditubuhkan sekolah eksklusif seperti Maktab Melayu Kuala Kangsar dan MSAH.

Saya ke MSAH pada tahun 1967 untuk meneruskan pelajaran di Tingkatan Enam. Pada tahun itu tidak sampai 10 orang murid Saint Michael berjaya menyambung pelajaran ke Tingkatan Enam. Untuk masuk ke Tingkatan Enam, kita kena lulus Sixth Form Entrance Examination.

MSAH yang berusia 100 tahun masih mengenalkan reka bentuk asalnya. Saya perhatikan ada beberapa buah bangunan baru dan sebahagian atap asal beberapa bangunan telah diganti.

Selainnya masih dalam reka bentuk dan bahan binaan asal yang memberikan sekolah itu suasana kedesaan. Pokok-pokok pukul lima (raintree) di perkarangannya sudah dua atau tiga pemeluk.

Rumah guru besar sudah dirobohkan dan digantikan dengan beberapa buah rumah moden.

Sewaktu saya belajar Tingkatan Enam di sekolah itu pada tahun 1967 dan 1968, rumah itu didiami Mr Joginda Singh Jessy.

Dia adalah Guru Besar kami dan terkenal dengan bukunya bertajuk History of Malaya (1400-1959). Tetapi kami lebih mengenali beliau sebagai Guru Besar yang sangat mengutamakan disiplin dan akhlak.

Setiap hari perbarisan mingguan dia akan berdiri di pintu masuk dewan untuk menentukan misai dan rambut siapa terlalu panjang.

Kami juga mengenalinya kerana dia mempunyai seorang anak gadis yang sangat jelita yang sama-sama Tingkatan Enam dengan kami. Namanya Surinder. Semua budak lelaki Tingkatan Enam kena “penyakit hangau” tetapi tidak seorang pun berani mencurahkan rasa kerana takutkan bapanya.

Tetapi Guru Besar yang paling saya hormati dan terhutang budi adalah Allahyarham Cikgu (Datuk) Shaari Abu Bakar, Guru Besar Sekolah Melayu Pendang dan mendiang Mr Charles Alexander Westwood, Guru Besar Saint Michael.

Cikgu Shaarilah yang dua tahun berturut-turut (1957 dan 1958) membawa saya ke Alor Star dan Simpang Empat untuk mengambil peperiksaan Special Malay Class Entrance Examination.

Hanya dalam percubaan kedua baru saya berjaya. Turut lulus adalah anaknya, Nadzim (Datuk) dan Allahyarham Samsuri Saad, anak tukang gunting dan pelawat sambilan Pendang. Kalau tidak kerana beliau saya mungkin tidak berasa masuk sekolah Inggeris atau ke sekolah menengah.

Mr Westwood yang kami tukar namanya sempena Bulan Bahasa Kebangsaan 1966 menjadi Salleh Iskandar Kayubarat, adalah mentor dan bapa. Kami begitu akrab dengannya sehingga boleh berhutang dan meminjam baru kotnya.

Dia begitu gembira dengan kejayaan sekolah kami dalam pertandingan Bulan Bahasa Kebangsaan dan senang dengan “nama” barunya.

(Pada tahun 1966 saya berjaya mewakili Kedah dalam pidato pelajar peringkat kebangsaan di Balai Budaya, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.)

Apabila beliau membina sebuah rumah kayu di Jalan Telok Wan Jah di Alor Star, beliau menamakannya “Rumah Kayubarat”.

Begitulah komited dan prihatinnya guru pada zaman itu. Namun ini tidak bermakna guru-guru zaman sekarang tidak. Saya mendapati ramai yang cukup komited, prihatin dan bermotivasi.

Pendidik terkenal Amerika, K. Patricia Cross berkata: “The task of the excellent teacher is to stimulate apparently ordinary people to unusual effort. The tough problem is not in identifying winners: it is in making winners out of ordinary people.”

Terima kasih cikgu!

61 comments:

zol dabat said...

assalamualaikum dato'
seperti dato,sya jugak orang kedah
anak klahiran alot staq yg la ni tngah dok mngaji kat jepun
mmbaca post dato mmmbuatkan
sya trasa mcm nak balik kmpong
dan mlawat alma mater kolej sultan abdul hamid walawpon saya hnya d sana shingga pmr
it's good to know that you are also a collegian.......

Roti Planta said...

Dato',
Rasanya Dato' dah post pasal ini beberapa bulan lalu. Tempat jatuh lagikan dikenang inikan pula tempat menentukan hidup masa depan (sekolah).

/Roti Planta

Rosli Basiran said...

Salam buat Dato' AKJ,

terima kasih cikgu.....

kerana dapat saya membaca dan menulis........

....bersama-sama Dato'...

terima kasih.

pakbelalang said...

Tapi sekarang ada setengah Guru Besar yang cuba mengislamkan sekolah kebangsaan menjadi seolah-olah sekolah agama hinggakan ibu bapa bangsa lain tidak berminat untuk hantar anak mereka kesekolah kebangsaan.

Saya perhatikan ada sekolah kebangsaan papan tandanya bertulisan jawi hinggakan didinding bangunan sekolah pun ada tertulis rukun negara dalam tulisan jawi.

Saya rasa banyak sekolah kebangsaan telah di "hijack" oleh Guru Besar yang begitu taksub dengan pegangan agamanya hinggakan tidak memikirkan bahawa disekolah kebangsaan ada mempunyai penuntut berbilang kaum.

Anonymous said...

Dato'

Mudah-mudahan Dato' berada dalam keadaan sihat sejahtera.

Tidak saperti generasi Dato', saya mendapat pendidikan di zaman serba senang. Sepanjang pengajian formal saya (bermula dari Tingkatan Satu) saya mendapat tajaan dan biasiswa kerajaan. Ya, saya adalah antara Melayu yang telah menikmati peluang The NEP.

Bahasa penghantar pada zaman saya adalah Bahasa Malaysia. Tidak saperti segelintir Melayu zaman ini, walaupun bapa saya tidak berpeluang melanjutkan pengajiannya ke peringkat yang lebih tinggi, beliau nampak kepentingan menguasai bahasa ke dua iaitu Bahasa Inggeris. Beliau melanggan The New Straits Times dan Reader's Digest semenjak saya belum pandai membaca lagi. Ini adalah kerana saya mempunyai kakak-kakak yang telah bersekolah ketika itu. Saya amat berterima kasih kepada bapa saya yang berpandangan jauh kerana jikalau tidak kerana usaha dan pengorbanan beliau, kami adik-beradik tidak mungkin berada di mana kami sekarang. Syukur kepada Allah.

But I must admit, I can never write the way your generation can write in English.

Selain dari ibubapa saya, guru-guru saya serta warden asrama saya juga memainkan peranan yang amat penting sepanjang pengajian saya.

Apabila saya membaca di akhbar-akhbar tentang pelajar-pelajar yang maut akibat di buli oleh sekumpulan pelajar-pelajar senior di asrama, timbul perasaan marah dan sebak. Di mana warden asrama ketika itu?

Ketika saya menginap di asrama dahulu, warden saya sentiasa tahu pelajar mana sedang bermasam muka, yang tertinggal solat, yang mendapat surat cinta dari mana-mana peminat, dll. Pelajar-pelajar yang terlibat akan dipanggil dan diberi nasihat atau didenda. Apabila warden amat mengambil berat tentang pelajar-pelajar serta aktiviti-aktiviti pelajar dibawah jagaan beliau "once the lights are down", tidak mungkin personaliti saperti ini tidak mengetahui atau menghidu jika ada pelajar-pelajar yang sedang dibuli atau yang akan dibelasah.

April lepas, saya juga telah kembali ke sekolah dan asrama lama saya. Saya hanya berjaya menemui dua orang guru saya (termasuk warden asrama saya yang telah lumpuh). Sempat saya mengucapkan rasa terima kasih saya kepada mereka dan saya dapat lihat bahawa mereka amat gembira dan terharu apabila ada bekas pelajar mereka bertandang ke rumah hanya untuk mengucapkan terima kasih.

Walaupun ada segelintir Melayu yang memandang rendah NEP tetapi secara peribadi, jika tidak kerana NEP, saya, adik-beradik saya, saudara-mara saya serta sahabat-sahabat saya tidak mungkin dapat menuntut ilmu ke peringkat tinggi samada di dalam atau di luar negera kerana Melayu pada zaman saya rata-ratanya penduduk Felda, penanam padi, penoreh getah, nelayan, pelayan-pelayan di restoren dan hotel-hotel serta kakitangan awam berbanding Si Ah Kau dan Ah Chong yang kukuh kedudukan kewangan mereka atas usaha keras mereka berniaga serta mempunyai persatuan-persatuan saperti Persatuan Hakka, Teow Chu dll yang amat mengambil berat akan kemajuan anak bangsa mereka.

Melati

Anonymous said...

Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

..guru oh guru..
usman awang

nor'aini

TooLBoX said...

Membaca tulisan Datuk kali ini buat saya juga terkenang zaman persekolahan dan guru-guru yang pernah mendidik saya. Hanya Allah swt yang dapat membalas jasa-jasa mereka semua.

Merujuk kepada dua orang guru yang sangat Datuk sanjungi mengingatkan saya kepada ucapan Tun Mahathir pada Majlis Perasmian Hari Guru Kebangsaan tahun 2000; "... 3. Tidak akan berjaya sesiapa memindahkan budaya dan ilmu kepada orang lain jika ianya sendiri tidak memiliki keupayaan yang diperlukan. Mungkin ada guru yang dilahir dengan sifat-sifat keguruan. Tetapi di zaman ini di mana permintaan untuk mendapat pendidikan begitu besar, kita tidak boleh berharap semata-mata kepada bakat keguruan yang semula jadi..."

Pada pandangan saya mereka berdua memang dilahirkan dengan sifat keguruan semulajadi (anugerah Allah swt).

Terima kasih kepada semua cikgu yang pernah mengajar saya dan yang sedang mengajar anak-anak saya sekarang!

Wallahu a'lam

Wan Shamsudin said...

Salam hurmat Dato:

Ya, ketika Dato di Tingkatan 6, Tahun 1967, saya di Tingkatan 1.
Terlalu banyak kenangan di Sekolah tersebut. Saya bersyukur dapat belajar di Kolej Sultan Abdul Hamid.

Saya juga ingat bahawa Guru Besar kita ketika itu, Joginder Singh Jessy selalu saja pakai seluar putih. Trade marknya.Lima tahun saya di Kolej sehingga Tingkatan 5.

Coretan Dato kali ini benar benar membawa saya ke masa silam mengenangkan pengalaman bersama kawan kawan di masa kecil.

Terima kasih Dato.

dan kajang said...

As'kum Dato',

1. Seronok juga Dato' bawa cerita lama, khusunya mengenai SAHC. Saya terpanggil untuk tumpang sekaki dalam perbincangan ini kerana saya juga bekas penuntut Kolej. Cuma saya junior Dato' 2 tahun dimana saya berada di Tingkatan 5 semasa Dato' di Form Six. Saya tidak meneruskan pelajaran ke Form Six kerana tidak lulus "Entrance Exam".

2. Dato' mungkin tidak kenal saya sebab saya tidak famous seperti Dato' masa di Kolej dulu. Tapi semasa zaman itu, Dato' memang terkenal. Kalau tidak silap saya Dato' sama batch dengan Tuan Syed Aswad, our Head Prefect and our School runner. Saya memang admire Dato' dan beberapa lagi pelajar senior yang seangkatan Dato' semasa zaman persekolahan lagi.

3. Saya setuju kata Dato' bahawa HM kita Mr Joginda Singh memang strict dan berdisplin orangnya. Tapi bagi pelajar di Form 5, kami gerun lagi pada Mr. Ajmer Singh, our Library Master. Dia ni kadang2 akan marah dulu dengan matanya yang 'terbeliak' atau akan baling duster (tapi tidak kena pun) pada pelajar sebelum kita tahu sebab2nya. Kelas akan senyap sepi semasa beliau marah itu. Tapi kadang2 alasan dia marah itu pun bukanlah serius sangat. Itulah yang menyebabkan kami gerun padanya. Itulah hebatnya Guru masa dulu.

4. Memang saya miss zaman di Kolej dulu. Jadi apabila Dato' bawa balik cerita SAHC maka ia membuat saya nak balik Alor Staq melawat semula College kita. Thank you Dato' kerana bawa cerita begini.

Anonymous said...

assalamualaikum dato'

oleh kerana kerenah birokrasi, saya dan seorang kawan tak mendapat biasiswa semasa bersekolah kerana kami anak bongsu..alasan yang di beri ialah kami ada ramai abang dan boleh menolong kami..walaupun pelajaran kami boleh dikatakan okey..seorang lagi kawan saya anak sulung mendapat biasiswa, tetapi bila dah dapat biasiswa dia beli basikal BMX yang menjadi kegilaan pada masa itu!! bukan saya dengki dengan kawan saya,,tetapi saya cukup tak puas hati pada panel pemilih yang malas menilai..guru kelas saya pun hairan kenapa kami tak dapat biasiswa..tahun hadapan bila guru kelas hulur borang permohonan biasiswa, saya tak isi, terus buang..
saya tak dapat pergi tuisyen kerana mak hanya mengharap pencen arwah bapa yang tak seberapa..abang2 cuma kerja kampung..dia orang pun tak cukup duit!!
saya masih ingat masa SPM 1990 sayalah satu2nya pelajar yang lewat bayar yuran peperiksaan SPM..sebulan sebelum SPM, walhal yang lain dah bayar pada bulan Januari lagi!!
tetapi saya masih menghargai jasa guru2 yang mengajar saya di Sekolah Tinggi Segamat 1986~1990. Jasa mereka tak dapat saya lupakan..
dalam kelas, saya top dalam matapelajaran Bahasa Inggeris..dan matapelajaran BI ini telah banyak menolong di dalam pekerjaan saya..walaupun saya hanya memegang SPM sahaja.

amranmahligai said...

16 Mei, Selamat Hari Guru,

"Begitulah komited dan prihatinnya guru pada zaman itu. Namun ini tidak bermakna guru-guru zaman sekarang tidak. Saya mendapati ramai yang cukup komited, prihatin dan bermotivasi." Begitulah murninya tanggapan dato' terhadap guru dan profesion perguruan.

Paparan saya berikut pula adalah satu insiden yang dilihat telah mencemarkan profesion perguruan. Semuanya berlaku kerana karenah seorang ahli poltik yang gilakan kuasa. Malangnya sanggup pula pegawai pelajaran dan pentadbir sekolah bersekongkol kerana dijanjikan peluang kenaikan pangkat oleh ahli politik itu.

Kejadian ini berlaku pada tahun 2004. Adalah malang bagi seramai lebih kurang 100 pelajar sekolah dalam tingkatan 4 hingga 6 yang menginap di asrama Sekolah Menengah Hamzah 1 apabila mereka telah dibawa keluar daripada asrama mereka menyertai satu kegiatan yang tidak ada kena mengena dengan pelajaran atau kegiatan ko-kurikulum.

Namun dalam kemurniaan profesion perguruan saya terdapat juga segenlintir pegawai pelajaran dan tenaga pentadbir sekolah yang telah bertindak mencemarkan institusi pendidikan apabila membiarkan diri mereka menjadi alat ahli politik tertentu membenarkan para pelajar sekolah menyertai mesyuarat sebuah parti politik. Pelajar sekolah tersebut diarahkan menyamar sebagai ahli parti dengan di bekalkan kad pengenalan ahli parti milik orang lain yang tidak dapat hadir ke mesyuarat tersebut.

Dua buah bas sekolah telah digunakan bagi membawa pelajar ini ke Jajahan Tanah Merah. Kumpulan pelajar ini terlebih dahulu dikumpul di Sekolah Menengah Dato Mahmud Paduka Raja 2, Tanah Merah. Pada sebelah malam mereka telah dihantar ke cawangan-cawangan UMNO yang akan menjalankan Mesyuarat Agung Tahunan. Tujuan mereka diarahkan menyamar sebagai ahli UMNO ialah untuk memastikan calaon bagi Ketua UMNO Bahagian mendapat pencalonan yang mencukupi.

Lebih malang lagi apabila pelajar tersebut dihantar pulang ke sekolah, mereka tidak dapat memasuki asrama kerana pintu sudah dikunci. Terpaksalah pelajar tersebut merempat di rumah kawan-kawan mereka.Nasib baik tidak berlaku perkara buruk kepada pelajar-pelajar tersebut yang juga terdiri daripada pelajar perempuan.

Sahabat saya telah membuat satu laporan Polis mengenai kejadian ini. Kejadian juga telah dilaporkan kepada Jabatan Pelajaran Kelantan dan juga Kementerian Pelajaran Malaysia.

MENGAPA?
Sehingga ke hari ini pegawai pelajaran dan tenaga pentadbir sekolah yang terlibat dalam kejadian memalukan ini tidak pernah diambil sebarang tindakan.
Malah dikhabar pegawai pelajaran yang terlibat secara langsung dalam hal ini akan dinaikkan pangkat sebagai Pengarah Pelajaran Kelantan tidak lama lagi.

TOLONG JELASKAN!
Kementerian Pelajaran dilahat memberikan perlindungan kepada mereka yang terlibat. Adakah kerana kesalahan mereka berkait dengan UMNO.

Berikut laporan yang pernah disiarkan dalam Malaysiakini Onnline pada Julai 29, 2004.

Kelantan school reports to ministry on Umno scam
Claudia Theophilus Jul 29, 04 7:27pm
A report, prepared by Kelantan SMK Hamzah1 principal Norzilan Ab Ghani, on allegations that Upper Six students of her school had voted in Umno’s branch meetings, has been submitted to the Kelantan Education Department and the Education Ministry.
She confirmed that a report has been sent but declined to go into details when contacted today.
“They (top education officials) already know about
Sila lawati blog saya http://amranmahligai.blogspot.com/ untuk mendapat maklumat lanjut mengenai insiden memalukan ini.

saji said...

Cabaran negara sekarang bukan lagi mencerdikkan budak sekolah yang telah pun pandai dengan membina beribu sekolah asrama penuh, tetapi bagaimana hendak menjadikan budak sekolah yang semengnya tak pandai atau bermasalah di peringkat sekolah rendah lagi kepada rakyat yang berguna dalam semua bidang kehidupan

Anonymous said...

Salam DKJ dan pembaca sekalian

Terima Kasih cikgu kerana mu aku bisa tulis dan baca.Terkenang waktu sekolah rendah saya menaiki motor air @ motorboat untuk ke sekolah.Guru-guru dedikasi inilah yang mengajar saya menulis dan membaca.

Saya diantara tiga rakan sekolah rendah yang terpilih ke Sekolah Rancangan Khas dan diberikan biasiswa. Terima kasih allahyarham cikgu Amirullah yang menghantar saya ke Sekolah Menengah Sulaiman Bentong.Ayah saya orang kampong dan tiada berkereta.

Melalui pembacaan saya, saya tidak terbaca masyarakat Melayu atau pemimpin Melayu mengecam DEB. Apa yang dipertikaikan ialah pelaksanaan DEB hanya untuk segelintir manusia yang berada dalam kelompok pemimpin tertentu sahaja.

Kepada Pakbelalang, anggapan anda dengan menulis jawi pada dinding sekolah menjadikan ia Islam amat jauh dan lari dari pemahaman Islam yang sebenar.Apakah kerana sekolah kita pelbagai kaun dan agama, kita sebagai penganut Islam mesti berubah mengikut mereka yang bukan Islam? Apakah dengan amalan Islam kita akan menjauhkan penganut agama lain dari sekolah kita?

Sama-sama kita fikirkan.

afja02

Anonymous said...

assalamualaikum....


terima kasih cikgu....

jasa seorang guru adalah tidak ternilai...

menjadi seorang guru dalah sangat terpuji dan mulia...

menghormati guru adalah tanggungjawab semua orang...

insyaAllah kalau diizinkan Allah, suatu hari nanti saya akan menjadi seorang guru demi anak bangsa..insyaAllah

terima kasih kepada semua guru saya di soksek bukit mertajam

- soksekian 9802-

mekyam said...

salam tok scribe,

sempena masukan datuk yg sangat menyentuh perasaan ini, izinkan saya berkongsi puisi [pengarang tidak diketahui] yg dipetik drp masukan blog seorang peguam, yg juga seorang ibu tunggal kpd dua org anak, sempena hari guru:

"Whose child is this?" I asked one day
Seeing a little one out at play
"Mine", said the parent with a tender smile
"Mine to keep a little while
To bathe his hands and comb his hair
To tell him what he is to wear
To prepare him that he may always be good
And each day do the things he should"

"Whose child is this?" I asked again
As the door opened and someone came in
"Mine", said the teacher with the same tender smile
"Mine, to keep just for a little while
To teach him how to be gentle and kind
To train and direct his dear little mind
To help him live by every rule
And get the best he can from school"

"Whose child is this?" I ask once more
Just as the little one entered the door
"Ours" said the parent and the teacher as they smiled
And each took the hand of the little child
"Ours to love and train together
Ours this blessed task forever."
http://ahanintheafternoon.blogspot.com/ "Happy Teachers' Day..."

Azmi Ahmad said...

Salam Dato'...

Cheap Matinee wayang dulu-dulu
Panggung Sky di Jalan Putera
Jika dikenang perkara nan lalu
Hendak mengalir si ayer mata

Terima kasih Cikgu...

Anonymous said...

Dato'

Terharu membaca tulisan dato yang masih menghargai jasa guru walaupun dato'dah menjadi orang berjaya.

Namun, tahukah dato' walau bagaimana penting guru dalam aspek pembangunan modal insan di negara kita, profesion keguruan masih ketinggalan berbanding profesion lain di negara kita? walaupun pak menteri saban kali mengumunkan insentif itu dan ini kepada guru tetapi ia masih jauh ketinggalan dari segi peluang kerjaya berbanding profesion lain seperti pegawai tadbir dan diplomatik (PTD)walaupun mempunyai kelulusan yang hampir sama.

Sebagai contoh seorang guru untuk meningkat ke gred 48 mengambil masa 20 tahun, sedangkan PTD dapat mencapainya kurang dari 5 tahun, masih hingusan dalam perkhidmatan awam. Itupun jika dapat gred tersebut malah ramai guru yang pencen dengan gred lebih rendah 44 atau 41.

Malah nasib guru di Malaysia tak sebanding dengan rakan sejawat mereka di Singapura atau Korea selatan.

Betullah guru di Malaysia ibarat lilin, membakar diri.....

Harbijj.

Anonymous said...

In response to Pakbelalang 6.34 p.m.;

I am a non-malay, and a product of a boarding school in the 80s.

I faced lots of prejudice from teachers and students during my 5 years stay from Form 1 till Form
5. We, the very minority non-malay students always flocked together, as we have very few friends. Teachers and fellow students condemned us openly about our cultures, religions, and our roots. I always wanted to leave the school. But in the 80s, there weren't much options for a kampung boy like me. So, i presevered.

I left the school upon completing my Form 5 in 1986, and never return ever since. I never attend school reunion, never keep in touch with former teachers and ex-students, except with my non-malay friends.

When non-malay parents prefer non-sekolah kebangsaan, i understand why. Being there, experienced that.

Anyway, I am always grateful for the govenment for putting me in a premier school. I received good education, no doubt. Just no sense of belonging to my alma mater, that's all.

Bitter, but Grateful

pakbelalang said...

KANGAR, May 24 (Bernama)
Minister in the Prime Minister's Department Datuk Jamil Khir Baharom said the government was considering the possibility of using mosques throughout the country to train soldiers for the territorial army.

The Raja Muda of Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail proposed that each mosque produce four such soldiers each year.

comment:

Is the govt. trying to train Muslim jihadists just like the Taliban.

With due respect to Tuanku Raja Perlis who mooted the idea of producing 4 soldiers in each mosque a year is totally not a good idea at all. I think it is best to make use of the Mosques to produce quality imams or religious scholars rather than producing soldiers.

That's the problem when you have ex-army officer running the country's religious affairs.

Kalau pun nak berfikiran kreatif tolonglah fikirkan apakah implikasinya dan buatlah selidik kaji dulu sebelum membuat kenyataan.

johan5150 said...

apahal datuk?makin takut BN to participate in elections?

johan

Paksooyon said...

Assalamualaikum & tahniah Dato,

You never forget your root.

Al-Fatihah to all Muslim teachers that have left us.

Before I proceed with what I have in mind, allow me to express my heart-felt gratitude to all my former and current teachers. ....I'm tstill learning because "to purse for knowledge starts from cradle ends in the grave".Al-Hadith.

We both have many common denominators namely Malay, Islam, Kedahan, Pre and post Independance Education, Malay Public School, Special Malay Class, Free Scholar in Secondary School ( mine in Sek Sultan Badlishah and again fully sponsored tertiary education in Serdang.)

I am sure Dato' and our contemporaries must have observed that teaching of English now is not as effective as what we had before. My personal observation vide my position as Chairmanship of Parent Teachers Association of my 7 children's schools is follows:

1. With due respect to all English Teachers, most of them do not seem to posses the necessary basic skill to teach and the knowledge of English Language;

2. The present techniques are more suitable for children of English speaking families. Nowadays, they do not start with "Look & Read" as we did. Then 'Oxford English Course" and so and so forth.
3. English does have a specific spelling pattern;'BUT' and 'PUT' do not rhyme. So English must be taught with memorizing spelling (as in Mandarin -memorizing characters). Dictation is thus inevitable.

4. Learning of English Grammer must begin with 'components of a sentence' such as 'Noun and its various components namely common, proper, genders and so on and so forth; so be it "verb and its tenses, adverb & adjectives and what have you.

5. Sentences have its components and thereby we begin to construct sentences after acquiring understanding the aforesaid;

5. Another vital and integral part of learning English is comprehension. Then comes composition , etc;

I fail to observe this in the present Sekolah Rendah or even Secondary. Hence the poor showing.

Dato',

Would you agree that we have to go back to the basics. There are no shortcuts in mastering languages.

I have talked a few MPs requesting them to suggest (in the Parliament) not to compel the children to learn Maths and Science in English. It is best that we revert to Special Malay Class (maybe in different entity)that we enjoyed during our days. Bring the creams from Malay Schools and let them learn the long but assuring methods of learning Science and Mathematics in English. The rest may try later in Remove classes in Secondary School or carry on in the Malay Streams.

Instead of quarreling in Parliament. media and on the street,let us allow those who are not from English speaking families to be at par with their counterparts in the cities.

History has proven this. Do not be over-zealous with languages. Nevertheless, there should not be any compulsion in languages too. DO NOT FORCE THE CHILDREN TO LEARN MATHEMATICS ABD SCIENCES IN ENGLISH, WHEN THE TEACHERS THEMSELVES ARE ILL-EQUIPPED WITH THE PROPER TOOLS AND EQUIPMENT. THE WORST PART IS THE COMPULSION TO TEACH THE SUBJECTS WHEN SCIENCE & MATHEMATICS TEACHERS HAVE NO ACUMEN FOR ENGLISH. IT HAS GONE ONE HAY-WIRE BUT NEVER TOO LATE.

I prefer to encourage (or even compel) the Malay (Muslim) pupils to take up ARAB comprehensively (not half-past sixly), because Muslims who are blind to Al-Quran, may tend to go astray.

PAK BELALANG may beg to differ on this part.

TEACHING IS A NOBLE PROFESSION. BUT DO NOT BE DISCOURAGED.AS-A-MATTER-OF-FACTLY, TEACHERS ARE STUDENTS FOREVER.

Dato'
Jazakkalahu jhairan jaza'. Maaasalamah wa ilalliqa'.

Anonymous said...

I really miss the old days where the standard of education is high. I can safely say the LCE those days are equivalent or even higher compared to the SPM today and MCE and HSC is higher than the University standard. And now that the govt is considering scrapping public exams and made it school based, the standard of education will certainly go to the dogs. What say you Dato'?

- Old is Gold

Guru Yahaya said...

Salam Dato'
Memang profesion guru ini memerlukan pengorbanan yg tinggi serta kemahiran mendidik. Sekarang ini memang ramai yg memohon utk menjadi guru,tetapi bukan sebagai profesion hanya sebagai pilihan terakhir.Eloklah tapisan yang benar2 teliti dilakukan sewaktu pemilihan dibuat.Jika hanya tangkap muat sahaja maka akan terdapat cikgu Shaari dlm filem P Ramlee dan bukan seperti cikgu Shaari dato'.....

A KADIR JASIN said...

Sdr Old Gold and fellow debaters,

1. Do we want a popular or a quality education system?

2. If we want a popular system where everybody gets to go to school and at the end of it receives a certificate of attendance, we must be willing to sacrifice quality;

3. If we want quality education, we need exams. Period.;

4. The whole world is moving towards quality education after realizing that the concept of education for all does not produce quality workforce;

5. I think examinations must be retained. That's the only way for everybody, including parents and taxpayers, to gauge the effectiveness of formal schooling.

Thank you.

A KADIR JASIN said...

Sdri Mekyam, the poem brought me tears. In return, here's a poem on teaching by Kahlil Gibran:

"Then said a teacher, 'Speak to us of Teaching.'

And he said:

No man can reveal to you aught but that which already lies half asleep in the dawning of our knowledge.

The teacher who walks in the shadow of the temple, among his followers, gives not of his wisdom but rather of his faith and his lovingness.

If he is indeed wise he does not bid you enter the house of wisdom, but rather leads you to the threshold of your own mind.

The astronomer may speak to you of his understanding of space, but he cannot give you his understanding.

The musician may sing to you of the rhythm which is in all space, but he cannot give you the ear which arrests the rhythm nor the voice that echoes it.

And he who is versed in the science of numbers can tell of the regions of weight and measure, but he cannot conduct you thither.

For the vision of one man lends not its wings to another man.

And even as each one of you stands alone in God's knowledge, so must each one of you be alone in his knowledge of God and in his understanding of the earth."

hanezam said...

Salam Datuk,

Semasa kecil saya bersekolah rendah bersama-sama dengan anak-anak warga FELDA, walaupun ayah saya bukan seorang peneroka FELDA.

Semasa itu kami tak pernah tahu "tuisyen" itu apa. Tapi cikgu-cikgu saya buat kelas tambahan tak kena bayar masa saya di dalam darjah 5. Lepas sekolah pagi, saya mengaji Quran bermula pukul 2.00. Lepas itu baru pergi kelas tambahan.

Saya agak pencapaian kami agak baik, walaupun sekolah kami hanya sekolah kampung di pedalaman. Ayah dan Emak saya hanya bersekolah setakat Darjah 6, sebab itu mereka sangat pentingkan pendidikan dan beri sepenuh otoriti kepada cikgu-cikgu untuk tangankan dan tangani kami.

Semasa di sekolah menengah berasrama pun saya tidak pernah melalui kelas tuisyen. Tapi kami ada "prep class" petang dan malam. Cikgu ajar betul-betul, semuanya sewaktu kelas.

Sekarang anak kecil kita, baru darjah dua, darjah empat beg sudah sebeban. Kena beli yang ada roda, takut nanti tulang belakang anak patah.

Mungkin pengalaman kita berbeza. Pada era yang berbeza prasarana pun berbeza. Penekanan juga berbeza. Falsafah pendidikan pun mungkin beralih. Namun benih yang baik, jatuh ke laut tetap menjadi pulau. Betul tak, Datuk ?

Terima kasih Cikgu. Biar jadi pulau tak jadi, tapi menjadi naga tidak sekali-kali.

Paksooyon said...

Assalamualaikum Dato',

It goes without saying: QUALITY.

What's the point of having 20 A1s in SPM. A1 in English. can't even write one proper sentence. A1 in Arab Language, but do not perform solat.Buta Al-quran. Anti Jawi or Arab writing.For no apparent reasons, become anti-Islam.

The list may go on and on.

Pak Belalang may wish to add.

Dr. Hashim's JofHappiness said...

Sdra Dato Kadir, Membaca makallah sdra teringat kembali alma mater tersayang saya MSAH. Saya terlebih awal disitu dari 1949 hingga 1956. Teringat kembali rakan2 seasrama saperti TS Ismail Hussin, Kassim Ahmad dan Dato' Shahnon Ahmad. Teringat juga stall kecil masakan mee istimewa yang berdekatan dengan sekolah St Michael dan MSAH - Mee Abu. Sedap sekali mee rebusnya.

ab said...

Salam Dato,

Seorang guru saya bernama `Cik Gu
Mulkan...saya ingat betul sebab
dia menerangkan kepada kami tentang kemungkinan communism mungkin melarat kat seluruh asia tenggrara, masa itu tahun 1969-1970...baru darjah 6!.

Dia cikgu lelaki..tapi terpaksa menerangkan kenapa skirt seorang pelajar perempuan dikelas sya tiba-tiba berdarah!!!!...pelajar itu macam nak pingsan,kami pulak tak tau langsung hal perempuan bolih berdarah tiba-tiba macam itu.... hehehe...mana kami tahu itu darah haid!.


Seorang lagi CIKGU MANSOR, kami panggil LEE VAN CLIEF... beliau guru disiplin sekolah,betul macam hero holywood tersebut. Sesiapa rambut panjang..rotan (bolih pilih rotan kecil atau besar sebab dipejabatnya ada banyak rotan berlainan saiz! dan gunting sekali...tak pakai stokin,rotan ..., keluar sekolah minum cendul dan makan goreng pisang masa kelas prep malam, rotan juga...lucunya ada setahun saya tak silap tahun 1973/74..tiba-tiba ramai murid cukur rambut!!!.. kena rotan juga semuanya kalau saya tak silap sebab tak ada rambut langsung !!!.

Walaubagaimana pun,semasa kami keuniversiti,beliau juga keuniversiti melanjutkan pelajaran hingga PhD disana..di universiti kami tetap menghormati beliau sebagai seorang seorang guru juga.....

Seorang lagi guru kesayangan kami ialah `CIKGU FUAD..mengajar biologi,setiap hari isnin dan rabu..semua murid diminta ketingkap
makmal untuk ramai melihat guru-guru pelatih wanita jogging pagi pakai SKIRT PENDEK, kelas kami kebetulan rendah dari jalan tempat mereka jogging...terbeliak mata semua !!!...

CIKGU TAMBHI SUBAHAN, juga warden kami,dia pernah tangkap rakan saya diasrama satu malam dengan secawan kopi panas masih berasap dibawah selimut dan `tidur'...bila ditanya kenapa dada kopi berasap dalam cawan dipegang nya rakan saya `jadi' terkejut dan jawap dia MIMPI BANCUH KOPI!!!... Cikgu Thambi Subahan ini juga bersama kami sehingga keunuversiti dia buat PHD dan katanya masih lagi menjadi pensyarah!!!

Lagi satu, setiap penggal terakhir tahun kami dibawa keMorib..kursus khas dimana kami diminta berdepan dengan `pensyarah dari jabatan dan kementerian kerajaan' dan kritik, marah,kutuk,puji dan segalanya mengikut kefahaman kami mengenai pensyarah dan jabatan tersebut kalau tak bersetuju kalau tak silap yang jadi `chiefs' kami masa itu ialah Encik Shahul Hamid dan Encik Aziz Shamsuddin (YB Datu Aziz Shamsuddin....).

Seronok semua bolih sampai berdiri atas kerusia atau meja kritik pensyrah dan jabatan kerajaan... ada pensyarah yang kena halau balik pun ada sebab ramai yang marah dan kritik habis kandungan syarahan mereka...

Tak lupa mereka bawa kami untuk makan bersama Tun Razak,Tun Dr Mahadir,Tun Hussein Onn semasa mereka menjadi Perdana Menteri Malaysia...bolih tanya sebarang soalan semasa dimajlis tersebut...no such thing as protokol or sensors!

Bagus kalau masih ada aktiviti begini untuk remaja di Malaysia...

KEPADA SEMUA CIKGU KAMI...tuan-tuan dan puan-puan semua tetap guru kami sehingga akhir hayat kami!!!.

I WOULD BE NOT OF MY PRESENT SELF WITHOUT ALL CIKGUs...kudo and all my praise to this prefession.


Abu Bakar Ab Rahman

A KADIR JASIN said...

Sdr Dr Hashim, waktu saya di St Michael dan MSAH, gerai Mee Abu ada lagi.

Mee rebus dia sedap. Sebelah pagi ada nasi lamak ala Indian Muslim.

Sekarang anak saudara dia ambil alih brand Mee Abu. Cuba kedainya di Jalan Telok Wan Jah.

Terima kasih.

Anonymous said...

Dato'

With your permission.

Dear Bitter, but Grateful,

It was very unfortunate of you to have teachers and fellow students who were not tolerant of your colour, religion and culture.

I too faced the same problem when I was doing my first degree. For your information I am a Malay. During our first year, there were about seven Malay undergraduates and the rest of them were non Malays. Almost all of my lecturers were non Malays.

Like you, I too remember the non Malays hunkering and studying together and sharing reference books, reports, past year exam papers, etc. The Malays were so cut off from them that we didn't even know we had a class monitor throughout those years! I only discovered that recently during our reunion. I also noticed that the lecturers were very pally, pally with them but very formal with us. For example, the non Malays could easily get appointments to see the lecturers but we had to chase and wait like dungus outside their rooms to get an appointment. There was one instance that I cannot forget until today. A non Malay and I were conducting the same experiment and we handed in ONE same shared report. However, the non Malay got the higher grade. Well, go figure!

Like you, I too did not feel any affinity or have fond memories of my lecturers and my former classmates. I enjoyed my university days very much but my enjoyment came from other areas and aspects of campus life.

Recently, the non Malays organized a class reunion and they managed to trace me by googling me. I didn't even respond to their emails because like I said there was no love lost between us. However, due to persistent emails I changed my mind and decided to attend the reunion and well, perhaps I was a teeny weeny bit curious of what have become of them.

I am very glad I went because I discovered that with life experiences and maturity our outlook and attitude do change for the better. In addition, respect has got to be earned and whether one likes it or not, everybody loves a winner.

Racism transcends colour, religion, culture and gender. It happened to you. It happened to me.

I hope you'll attend your next reunion and try to see your former teachers and mates through the eyes of an adult. What have you got to lose? At best, you may discover that you like the adult them and as a result, expand your network. At worst, well...er...just flaunt your hard-earned status and money and rub it in. :-)

Melati

pakbelalang said...

Paksooyon,

No, I have nothing much to add. I have said what I want to say. I reserve my comment on your statement. Anyway, I take note.

Anonymous said...

PAK BELALANG SAID
Tapi sekarang ada setengah Guru Besar yang cuba mengislamkan sekolah kebangsaan menjadi seolah-olah sekolah agama hinggakan ibu bapa bangsa lain tidak berminat untuk hantar anak mereka kesekolah kebangsaan.

Saya perhatikan ada sekolah kebangsaan papan tandanya bertulisan jawi hinggakan didinding bangunan sekolah pun ada tertulis rukun negara dalam tulisan jawi.

Saya rasa banyak sekolah kebangsaan telah di "hijack" oleh Guru Besar yang begitu taksub dengan pegangan agamanya hinggakan tidak memikirkan bahawa disekolah kebangsaan ada mempunyai penuntut berbilang kaum.

FOR THE FIRST TIME I THINK I GOT TO AGREE 100% WITH HIM,THIS IS THE MAIN REASON FOR THE EDUCATION SYSTEM TO GO DOWN THE DRAIN.

JAMMALUDIN HASSAN

nur mohd nidzam said...

Salam Dato,
It was intresting to read your nostalgic post.I could imagine how it would have felt going through all the places that brought past memories running back to you.
The education system in the past was able to produce meritorious malays like you.But the present one I strongly doubt.Thanks to UMNO again,its their policies that produce the current crop.

Now,lets move from nostalgia to Najib's visit to our neighbours.I read something about the talk of a construction of a third straight bridge to be built at eastern side side of JB
I know for a fact that the second bridge that was contructed some 12 years ago is still very under utilised.The toll on both sides are very expensive.A oneway journey to s'pore would cost RM12 on our side and SGD3.70(RM8.80) on the other side.Is it that expensive to maintain that stretch of highway or?The reason that it is being under utilised is that it is unreasonably expensive.
Coming back to the third bridge that they want to propose, is it nessesary?Why speak about a third bridge when the orginal causeway where a straight or crooked bridge was supposed to be constructed is not solved yet.Ask any of the thousands travelling daily and they will tell you that the causeway (as nostalgic as your former schools) needs to be improved or replaced,because it is outdated.A stretch of road built in the 40's cannot be sufficient to serve todays traffic demand.
As Tun DRM has said so many times in the past that it is time to replace the causeway with a bridge,I believe it must be done to our advantage.Once the causeway is removed,water and vessels can easily go through the narrow waterway,that could be a great advantage to JB,it could bring great economical benefits to the country and people.
S'pore in return stand to lose more if this happens,their world class port can directly be affected to our advantage if this happens.This I believe is the reason why s'pore is not so keen to replace the causeway with a bridge,although a bridge will be more beneficial to the people.This is the reason why all the spin in media about a 3rd straight bridge.
We dont need a 3rd bridge,what we need is for the causeway to be replaced with a proper bridge which will benifit the people of both nations and the national interest of our beloved country.
Lets see what DSNajib's priorities are.Lets see if he has what it takes to defend our nations intrest,or is for the sake of investment from s'pore for the iskandar project willing to compromise our national interest.
Dato these is where people like you,our malay brothers with power of the pen in your hands must come handy.this is not a test for DSNajib only but for writers like you too.

Anonymous said...

Salam Dato',

I beg to post in English as I find that there's relevance in doing so as your alma maters are traditionally English schools. Anyway, the English tradition is still maintained in MSAH or SAHC or now better known as KSAH. This is evident in the College Song which is sung on every assembly.

Back in the nineties, I loved to read your Other Thots and I did write a bit once in response to what you wrote in your column. That was in 1994. What you wrote then and now would never fail to strike a chord in me.

I know that you have benefited having studied in English medium schools with the multi-racial setting they offered. You must have lots to say about the present PPSMI issue or the argument whether vernacular schools are indeed a hindrance to greater racial harmony and national integration in this country.

I like the episode you wrote about your grandma allowing Chinese neighbours to come to your kampung to get wild yam plants as fodder for their domesticated khinzirs. And also that you all did not really mind at times when the animals went astray and ventured into your territory. In fact, in the 1960s, it was common to see domesticated khinzirs running freely in places such as Padang Peliang, Titi Akar where there were sizeable Siamese populations, and quite often these animals (the adventurous ones) would cross over to the other side of the road. Such happenings were well tolerated by passers-by. That shows the degree of tolerance exhibited then. So, interestingly, Dato', have we become less tolerant now towards people who are not of our kind?

Pucuk Jangguih

Name: Ho Yock Koon
Email: anoq@hotmail.com

shahimah said...

A'kum Datuk,

I'm sorry this may be out of topic but I would like to hear your comments and opinion over NST's Sunday centrespread on the communism in Malaya.

Rais Yatim was furious by the article which he says glorifying the communism but some people desist by saying what's wrong with us learning about it as it is part of the history and it should not be blacked out from our history books and references.

What say you Datuk?

Anonymous said...

Dato', I agree with you. Quality Education is the key for a developing nation but sad to say our country is doing otherwise. Tun has the vision to change Maths and Science to English to bring up the standard but I'm afraid the authorities might buckle under the political pressure to reverse it. I've notice many countries are moving towards quality education but we seemed to be going backwards. I really hope that our Education Minister will reconsider the scrapping of public exams. We now have a nation of teachers and graduates who have a problem speaking without any grammatical errors. Our Universities those days are amongst the best in the world.. now? Sigh..

- Old Is Gold

pakbelalang said...

Dato' AJK,

I want to pose a question whether having "qiyamul-lail" often practise in most residential schools is good for students?

Below is an extract written by a writer in his book:-

Quote:

"When examinations are due students are often required to attend special prayer sessions late at night. They are given the hope that by participating in such rituals their grades may improve.

Granted praying to God should put anyone in a proper frame of mind, but students who are already burdened with heavy workloads and studies are made physically more tired by staying awake into late night. When they wake up in the morning from insufficient sleep and tiredness it may not help them cope any better with their studies.

The Quran does tell us to stay awake (tahajjud) at night in prayer and reading the Quran but nowhere in the Quran does it tell students to stay awake at night in prayer so that they may get better grades. It would be far more effective if students spent whatever time they had reading their books and then to get sufficient sleep. That will be better to get higher grades."

I tend to agree with the writer's view and I think this programme initiated by school headmasters should be reviewed. It is not productive. Surely, there must be other practical alternatives to motivate the students in their preparation for exams.

Pak Lang said...

Datuk Kadir,

Datuk bernasib baik kerana dapat belajar hingga ke tingkatan 6. Tapi saya dan ribuan anak-anak Melayu yang lainnya yang seangkatan dengan Datuk hanya sempat belajar setakat LCE oleh kerana beberapa sebab. Antaranya kemiskinan ibu bapa. Lulus LCE sudah boleh kerja. Jadi posmen atau masuk tentera dan polis. Tiap-tiap bulan hantar wang pada ayah/emak. RM20-30 sebulan sudah cukup besar.

Ribuan yang memilih masuk tentera termasuk saya sendiri. Tujuan mempertahankan negara dari konfrontasi Soekarno dan kemudiannya gelombang komunis kedua. Ramai yang mati dan cedera.

Kini semuanya dalam kenangan. Tapi hati sakit bila ada orang-orang yang tidak pernah merasa pahit maung hidup sebagai anggota tentera (termasuk S.M.Idris) mendakwa Ching Peng sebagai pejuang kemerdekan. PKM kononnya menentang British.

Kalau betul-betullah PKM dan Ching Peng pejuang kemerdekaan kenapa meneruskan penentangan selepas Malaya mencapai kemerdekaan tahun 1957. Sebenarnya Ching Peng mahu menubuhkan sebuah negara komunis "Republic of Malaya" yang pro Peking (People's Republic of China). Dibawah dasar "samarata" orang-orang Melayulah yang akan menjadi mangsa. Ini termasuklah kehilangan kuasa Raja-Raja Melayu, Hak-hak istimewa orang-orang Melayu dan status sebagai penduduk asal negara ini. Disegi agama tentu taraf agama islam di negara ini akan jadi macam Bosnia (sebelum perang Balkan 92-95) dan beberapa negara di "Central Asia". Pasti ada orang-orang islam/Melayu yang makan nasi dengan vodka atau wine. Masjid akan jadi muzium. Sembahyang jumaat hanya dihadiri oleh orang-orang tua dan pesara. Orang-orang dewasa terpaksa kerja dan tidak ada masa "off" untuk sembahyang. (Di Malaysia hari ini ada antara kakitangan kerajaan/swasta yang menyalah gunakan kemudahan waktu sembahyang (jummat/waktu) termasuk yang tidur dan menjalankan kerja-kerja sendirian).

Paling beruntung ialah orang-orang Cina kerana merekalah yang memonopoli PKM.Beberapa kerat orang-orang Melayu seperti Rashid Mydin, Abdullah CD, Abu Samah dn Shamsiah Fakih, tak lebih seperti melukut ditepi gantang. Sapa kata komunis mengamalkan dasar samarata.

Tapi tepat dengan motto tentera "pantang menyerah sebelum berjuang" ada antara kami yang akhirnya belajar semula dan berjaya menyambung pelajaran hingga ke peringkat universiti.

Kenangan saya semasa disekolah banyak yang pedih dari yang manis.Terasa betapa orang Melayu begitu rendah tarafnya dibandingkan dengan bukan Melayu. Kemiskinan menyebabkan anak-anak Melayu mundur dalam pelajaran dan bukannya kerana bangsa Melayu itu sendiri. Bukanlah kerana Bangsa Melayu satu bangsa yang bodoh dan malas seperti yang sering dilaung-laungkan oleh beberapa pihak di zaman itu (bertujuan untuk menghina dan menjatuhkan semangat Melayu). Alangkah baiknya sekiranya DEB bermula lebih awal misalnya tahun 57 iaitu sebaik sahaja Malaya merdeka.

Bagimanapun tentu anak-anak muda Melayu yang pernah berjuang dalam tentera bangga dengan sumbangan kami meskipun generasi muda Melayu sudah ada yang malu mengaku Melayu. Harap dapat bezakan antara bangsa dan agama. Orang-orang Arab tetap mengaku Arab meskipun mereka beragama islam atau kristian.

Anonymous said...

Salam Dato',

Saban kali tibanya 16 Mei kita raikan guru-guru kita. Saya pernah turut naik pentas menyanyikan lagu "Kami Guru Malaysia" di Muar pada tahun 1976 sempena sambutan Hari Guru peringkat negeri Johor tahun tersebut.

Walau pun kini secara teknikalnya saya bukan guru, tapi saya tahu sangat sukarnya tugas guru jika kita mahu mendidik anak bangsa. Tahun itu saya guru pelatih (Dip Ed) di sebuah sek men di Muar. Antara subjek yang saya ajar ialah Sivik (maknanya, cikgu gantilah tu) kelas Tingktan 5 mengulang (maknanya, pelajar SPM tahun sebelumnya yang gagal pepriksaan datang semula belajar di tingkatan 5.

Kali pertama saya masuk kelas, pelajar perempuan bergaduh dalam kelas, satu senario yang tak terlintas langsung dalam benak saya (sebab saya tak pernah belajar dalam kelas yang bercampur jantina - dari sekolah rendah hinggalah ke universiti). Tapi saya tahu sangat mendamaikan pelajar-pelajar tu; saya mainkan cerita latarbelakang keluarga mereka dan harapan ibu-bapa. Minggu-minggu berikutnya dapatlah saya menyampaikan "ilmu" mengenai ekonomi kepada pelajar-pelajar tu.

Izinkan saya berkomunikasi dengan dua pengunjung blog Dato', iaitu Sdr ab dan Pak Belalang.

Sdr ab, daripada nama-nama guru yang Sdr sebutkan tu nampaknya kita ni sama sekolah iaitu SAS. Cumanya, saya tamat STP di situ sebelum Sdr masuk. Ada seorang cikgu, namanya Cikgu Ismail Taib (abang ipar Cikgu Tamby Subahan). Cikgu Ismail adalah seorang warden dan beliau layan kami sebagai orang dewasa. Kalau ada apa-apa yang tidak puashati beliau ajak berbincang dan frasa yang beliau selalu ucapkan ialah " You mesti consider la...". Setahu saya beliau tidak pernah gunakan kekesaran, fizikal atau kata-kata walaupun beliau seorang guru tae-kwon-do talipinggang hitam.

Cikgu Ismail mengajar kami (tingkatan 5) subjek Ilmu Alam (sekarang ni geografi). Saya meminati dan hargai pendekatan pengajaran beliau. Lazimnya guru Ilmu Alam akan mengajar subjek itu mengikut negara (spt Asia Tenggara dan Amerika Utara)dan memberikan banyak fakta tentang negara berkenaan. Cikgu Ismail mengajar melalui kaedah @ pendekatan bertema, misalnya ciri-ciri penempatan, pekerjaan, pertanian, perlombingan, perhubungan, perkhidmata, dsb. Yang menarik lagi, beliau beri tugasan setiap murid satu jenis perlombongan atau pertanian untuk dicari bahannya dan kemudian menyampaikan "kuliah" kepada kelas sambil diperhatikan oleh beliau. Nampaknya beliau tidak terikat langsung dengan tekanan peperiksaan SPM sepertimana dengan kebanyakan guru hari ini. Hasilnya, kalau tak silap ingatan saya keputusan SPM subjek Ilmu Alam tahun itu paling rendah C4. Saya pasti sangat bahawa standard C4 zaman itu tak sama dengan C4 sekarang.

(ada sambungannya )

Pak Hj JB

Anonymous said...

Salam Dato',

(sambungan kerana lebih 4096 aksara)

Sdr Pak Belalang, ada dua isu yang Sdr bawa. Pertama, Guru Besar (GB) atau Pengetua mengislamkan sekolah. Kedua, amalan qiamulail di sekolah asrama penuh. Untuk yang pertama tu saya agak sukar hendak percaya hal itu benar-benar berlaku. Saya amat pasti bahawa jika ada mana-mana GB atau Pengetua yang lebih-lebih seperti yang Sdr dakwa tu, pegawai dari PPD atau JPN akan menegahnya. Cikgu yang pakai kopiah atau serban pun kena "sound" inikan pula nak jadikan sekolah kerajaan macam SAR. Tapi kalau Sdr boleh beri nama sekolah yang Sdr maksudkan tu elok juga.

Isu kedua, qiamulail di sekolah asrama penuh semasa musim peperiksaan. Saya cenderung untuk menuliskan semula apa yang ada dalam buku Hamka (1001 Soal-soal Hidup) yang saya baca semasa darjah 6 dulu, iaitu "Kita orang Islam harus berfikir dalam lingkungan Islam". Setelah berusaha belajar, menelaah, ulangkaji, latihtubi bukankah lebih baik kita lengkapkan semua itu dengan doa. Qiamulail memberikan suasana berdoa dan bermunajat yang dituntut agama. Saya fikir adalah terlalu naif untuk percaya wujudnya Pengetua SBP membiarkan pelajar-pelajarnya qiamulail setiap malam seolah-olah doa semata-mata tanpa usaha akan menjanjikan kejayaan. Kesemua enam orang anak saya belajar di SBP; tidak pernah ada yang bercerita mereka qiamulail pada malam peperiksaan. Bagaimana pun alangkah eloknya jika Sdr dapat memeberikan nama SBP tu.

Terima kasih Dato'.

Pak Hk JB.

AngelCAT said...

Wondering why there is this continuous perceptions that the National Schools are not in the same league as the vernacular Chinese Schools. if more than 60,000 Malay parents in their quest for better knowledge, prefer to send their young boys and girls to the Chinese Schools for such prolonged period of time, the conclusion is that it can't be a wrong move. If the country can affort to burn billions of our hard-earned money sending hundreds of thousands of our students to the West for Western education, why is there no reciprocal study to understand whether we can incorporate some of the best aspects of vernacular Chinese education system into the National School.

My sincere apologize if members in this forum feel upset if the posted comment is sensitive for a constructive debate

Sokong Kak Min Kunci said...

Salam Dato'
Sila ulas perkara ini,yg diulas oleh Ketua Pembelit...di Malaysian Insider...
Anwar: If I were PM ...KUALA LUMPUR, May 26 — One way he would improve racial ties in Malaysia if he were prime minister, said opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim, would be to stop awarding scholarships to the children of government ministers.

Describing his experience when his eldest daughter Nurul Izzah — now Member of Parliament for Lembah Pantai in Kuala Lumpur — went to university, Anwar said he was told he needn’t pay her fees as she was “automatically” given a scholarship.

But Anwar, who was then deputy prime minister and finance minister, persisted and the university eventually accepted his payment.


“This has to be stopped,” he said of the practice, which has angered families of poor Chinese and Indian students who qualified for assistance but did not receive it.

Speaking at a lunch yesterday organised by the Foreign Correspondents Association of Singapore, Anwar touched on a variety of topics, including racial harmony, Malaysia’s New Economic Policy (NEP) and his long-time political foe, former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad.

SPANA HIDUP said...

A'kum Dato' AKJ,
Bernostaljia memang menyeronokkan. Bukan saja kenangan manis malah keperitan dahulu kini terasa seperti penawar. Apatah lagi ketika kita sudah berada dipuncak kejayaan dan sedang menoleh kebelakang. Tidak salah kita bernostalgia sekurang2nya bagi mengubati kerinduan masa lalu. Apa yang salah ialah menganggap bahawa setiap yang kita lalui dulu itu lebih baik daripada yang dilalui oleh orang sekarang. Sindrom ini tak memberi munafaat kepada sesiapa.

Nik said...

Dato'

pakbelalang saya:

"Granted praying to God should put anyone in a proper frame of mind, but students who are already burdened with heavy workloads and studies are made physically more tired by staying awake into late night. When they wake up in the morning from insufficient sleep and tiredness it may not help them cope any better with their studies."

Those of us without spiritual understanding have little to give aside from trite comment...

Students requires Faith more than hope to cope with the trials and tribulations of examinations....

ab said...

Salam Pak Hj JB,

Betul seperti Pak Hj sebut tersebut, saudara ni senior saya.. .

TETAPI SAYA HERAN betul,masa dulu, dengan pendekatkan polisi pendidikan yang ada, tak ada kisah tak baik sekolah Melayu, sekolah Inggeris,Sekolah Tamil, sekolah Cina,sekolah Agama etc...

TETAPI hampir kesemua ahli politik,pegawai kerajaan dan peniaga swasta berjaya dinegara ini....adalah hasil dari sistem pendidikan sediada(KECUALI YANG SEKOLAH KAT OVERSEA DARI KECIL SAMPAI HABIS universiti)..walaupun tak ada nobel prize winner lagi,tak ada bill gate atau warren buffet lagi....

DAN YANG MENJADI PENERAJU UTAMA POLITIK NEGARA ADALAH GURU-GURU!!
disamping menjadi pendidik..

Jadi,untuk 50-60 tahun dahulu sudah guru menjadi pendidik dan juga peneraju politik negara yang terbesar....TETAPI SEKARANG INI,
SUDAH TERBALIK...guru tak bolih aktif dalam politik dan mesti ikut telunjuk-telunjuk ahli politik,dan telunjuk-telunjuk ini sentiasa berubah setiap beberapa tahun hingga sekarang dah tahu hujung pangkal tujuan pendidikan...

KEPADA PM...YOU MUST ASK THE TEACHERS/ACADEMICIANS ON ISSUES
RELATED TO EDUCATION...JANGAN PAKAI DOK HENTAM IKUT SUKA HATI YOUR CABINET ONLY ,NANTI LINGKUP ANAK BANGSA MELAYU DAN BUKAN MELAYU JUGA!...


ASK THE TEACHERS,ASK THE LECTURES,ASK THE SCHOOLS,ASK THE VCS... YOU WILL NOT LOSE BY ASKING FOR BETTERMENT!.


Abu Bakar Ab Rahman

Jejaka Gurun said...

Salams Dato'.

Kami ada pasukan futsal di KL ni yang memakai jersi "Budak Kolej." Yang menarik, mereka yang berasal dari negeri lain dan tak pernah tengok rupa Kolej di Jalan Langgaq tersebut, turut serta memakai jersi "Budak Kolej'. Kolej merupakan lambang perpaduan (pelbagai kaum termasuk kawan keturunan Thai), serta membuka pagar-pagarnya seluas-luasnya kepada pelajar dari negeri-negeri lain. Kedahasa tidak pernah berbaur kenegerian. Kedahasa membawa konsep muafakat dan accommodative. Kami berusaha mencari mereka yang lahir di Singapura, Kelantan, Selangor dan lain-lain untuk dianugerah jersi Budak Kolej. Sahoca tak marah, sebab kami belum mendaftar. Ha, ada lagi satu insan, Pak Lan, entah mana sekolah dia tak tahu pula saya. Umur 49. Dia pun dah jadi Budak Kolej. Expansive konsep kita ni.

Alumni dan riadah sebegini banyak membawa menfaat; pertama sekali ingatkan kita bahawa semua-nya mendapat Biasiswa 25rgt sehingga Form Lima dan seterusnya 45tgt atau 55rgt di Form Enam. Biasiswa ini merupakan kesinambungan kejayaan Pentadbiran Kerajaan Kedah yang senantiasa mementingkan pendidikan, dari zaman berzaman. Alumni Kolej ini juga mengajak semua kita memahami sejarah Kesultanan Melayu Kedah yang sebenarnya lebih tua dari House of Windsor. Ini membuktikan Raja-Raja Melayu ni semuanya handal; walaupun ada yang tidak dapat belajar di luar negeri tetapi sangat mementingkan ilmu.

Maksud saya melalui Alumni Kolej kita boleh faham dengan lebih tertib makna Ketuanan Melayu. Salah, dan sangat mendukacitakan, siapa dia yang menterjemahkan Ketuanan Melayu sebagai Malay Supremacy. Kalau Wong Tong Poh guru Bahasa Inggeris di Kolej tahu hal ni, pasti dia suruh penterjemah lari 21 pusingan padang Kolej (bola, ragbi, hoki) kemudiannya dikurung pula dalam store room (pastinya berhantu) di Pavillion. Tanya lah Master Wong, Leh Bodo dan sekalian guru bukan Melayu di Kolej. Makna Ketuanan Melayu ialah Malay Empowerment; Keluarga Leh Bodo menetap di Kedah berkurun lamanya. Mereka faham Malay Empowerment ni kuat unsur sejarah; sudah berapa lama Pentadbir Melayu Kedah terpaksa berkongsi kuasa dengan Siam (1943-45), Jepun dan Inggeris walaupun ada kepakaran tempatan yakni Melayu didokong Cina dan India.

Malay Empowerment sehebat gagasan Merdeka.

Mr.KETAM said...

Lari sekejap daripada hal2 politik mungkin boleh kita promotekan Cadanagn dan pendapat saya..

1. Bagaimanakan kita dapat memastikan PUSAT ZAKAT dan BAitulmal dapat berfungsi dgn lebih efektif?

2. Apa kata pemimpin Islam memohon supaya Pusat Zakat supaya membeli sahaja rumah2 flat yg tak terjual utk diberikan kepada golongan asnaf (ibu tunggal dan fakir miskin)

3. Mewujudkan sebuah RUMAH ANAK-ANAK YATIM yg KOMPREHENSIF dan DISATUKAN serta DIWUJUDKAN SATU SEKOLAH KHAS untuk mereka dengan menggunakan WANG ZAKAT dan BAITULMAL.

Saya rasa dengan wujudnya CENTRALIZATION RUMAH ANAK-AnAK YATIM maka kebajikan mereka dapat dibela dengan tersusun.
Tanah boleh pohon daripada kerajaan negeri dan KEWANGAN boleh dapat daripada PUSAT ZAKAT dan BAitulmal.. Kita langsung tak menggunakan DUIT CUKAI yg tak tentu halal haram tetapi adalah duit zakat daripada UMAT ISLAM seluruhnya.. AKADEMI ANAK-ANAK YATIM ini seharusnya di wujudkan di semua negeri dan saya cadangankan denga kapasiti 5000 org.

Bukan kah cadanagn saya ini adalah satu cadangan yg bagus utk di halusi oleh semua pihak?

Jgn hentam dahulu tetapi perhalusi cadanagn saya ini..

Penganut agama lain tidak dapat menafikan perkara ini kerana INI ADLAH DUIT ZAKAT ORG ISLAM

Anonymous said...

Mr Ketam,

Money contributed to Zakat reduces the income tax to be paid directly. On the other hand, money contributed by non-Muslim to charity reduces only taxable income. There is a difference and the system favors Muslim as income tax is use for everyone's benefit (assume no corruption) whereas Zakat is use only for Muslim's well-being.

http://e-malabari.net/finance/reducetax1.htm

Born in Taiping

shahimah said...

Kepada penulis Pak Lang,

Saya dah mula risau yang konsep 1Malaysia ni sudah mula diputar belitkan oleh sesetengah pihak dan cerita kisah nak membawa kembali Chin Peng dan isu communism ini sememangnya menepati pada waktunya.

The issue in NST Sunday Times were not just about imparting knowledge about communism being part of the nation's history, but I dare say, it is politically motivated too.

Bukan hanya yang tersurat tapi yang tersirat... cantik bunyi pepatah ni tapi sedihnya ribuan kaum Melayu masih tak paham-paham lagi.

siakap said...

Datuk,
Saya amat terharu membaca artikel Datuk kali ini. Ini kerana ia menyentuh hati kecil saya kesah yag Datuk ketengahkan itu megingtkan saya satu peristiwa saya dan Mr Joginder pada tahun 1968. I was in form 5 then. Saya miss assemly pagi Ahad kerana sccoter say rosak, saya tunggu dalam bilik darjah sehinga assemly selesai, tetapi malang, seorang prefect lalu dan "tangkap" saya kerana ponteng assemly. Saya dibawa jumpa Mr Joginder dan jelaskan masalah saya dan dia memahami dan maafkan saya. Tetapi malang badan, pada hari itu saya pakai kasut kulit hitam dan dia selak kaki seluar panjang saya dan kasut itu adalah "bettle boots" apa lagi dia capai rotan tanpa banyak soalan 3 das dipukul pada kedua-dua belah kaki saya. Saya terima purnishment itu dengan hati terbuka, tetapi marah saya kepada prefect yang tangkap saya itu , menjadi saya hilang akal pada hari itu, lepasa sekolah saya tunggu dia, di depan perpustakaan, bila dia besua dengan saya, tanpa banyak cakap satu tampar mukanya sehingga dia jatuh.Saya cabar supaya dia laporkan ke HM tetapi pada esok harinya dia bawa bapa saya ke sekolah untuk berjumpa saya untuk menasihati saya bahawa apa yang dia lakukan itu adalah amanah dan tangungjawabnya sebagai seorang prefect. Since then we become a close friend, we shared house in KL and now he is my brother in law.

Tan Sri Rahman Yop. said...

Dato Kadir.

Satu tulisan yang cantek.Sabenarnya sistem pelajaran kita sabelum 1970 amat lah baik.Bahasa Ingeris menjadi bahasa penyatuan bangsa malaya/malaysia.

Kita dapati kebanyakan sekolah2 Ingeris mengeluarkan pemimpin yang tidak chauvanistik dan mempunyai fikiran yang liberal lagi terbuka.

Pada tahun 1970.Rahman Yaakip salaku menteri pelajaran telah menghapuskan semua sekolah aliran Ingeris.Jadi muncullah sekolah2 kebangsaan melayu yang melahirkan pemimpin yang tak tahu berbahasa Inggeris.Salah saorang Pemimpin itu ia lah datok Zahid hamidi,Menteri Pertahanan Kita,yang berasal dari Sekolah Izzuddin.Ipoh.Cuba gambarkan Zaid akan menjadi Perdana Menteri dan dia tidak tahu berbahasa Inggeris dengan faseh.Bolehkan ia beruchap di PBB ,Boleh kah ia berunding dengan President Amerika dan boleh mengeluarkan buah fikirannya dengan jelas.

Tan Sri Kamil bekas supermo Kementerian Luar pernah berkata,kebanyakan pegawai di kementerian Luar tidak faseh berbahasa Inggeris.Bila mereka menghaziri majelis keraayian dengan diplomat lain,mereka tak dapat bergaul dengan diplomat lain dengan baik.mereka mempunyai perasaan inferiority complex.Mereka tak dapat untok berunding dengan rakan2 mereka dari negara lain dengan baik.Cakap broken english.

Jadi ramai lah pemimpin ini di dalam UMNO yang mempunyai fikiran yang sempit tapi beremosi.Ini lah nasib Melayu.

Sekarang satelah pembelajaran bahasa Inggeris dalam subjek science yang di perkenalkan 6 tahun dahulu dan berjalan dengan baik,mereka mahu polisi ini di tarek balek.Sedeh sekali memgenagkan nasib bangsa Melayu yang takut dengan bayang2.

QifA said...

Assalamualaikum.

I have to say that my 3 years spent at KSAH were the best moments of my life. It's not just the joy of studying there, but the sheer thought of knowing that there were generations before us who had been there, and against all odds and obstacles, have become successful people in their lives. I bring my KSAH necktie everywhere i go just to remind myself of my roots.

The same has to be said of other schools as well. It's not the school which makes someone special. It's the hardwork and persistence of dedicated teachers who had sacrifice so much in trying to give the knowledge to their beloved students.

Happy belated teachers day.

PS : To Mr. Anonymous : Is that you Mr. Ho? The English teacher at KSAH?

Mohd Rizman Mat Arip said...

Bila membaca tulisan dato' ini saya pun mula terkenang balik di zaman sekolah dulu di Maktab Sultan Abu Bakar, Johor. Di zaman itu pelajarmya semua lelaki dan kepala masing-masing memang terjal. Tapi kami kuat pada sukan. Tapi di zaman kami masih lagi hormat guru-guru. Bukan macam zaman sekarang ni, guru tegur sikit, terus ke mahkamah. Mak bapak sekarang hanya bulat2 salahkan cikgu. Kesian

samagreen said...

Setakat ni teman masih tak lupa panjangkan juga doa utk guru2 dan sahabathandai, yg telah banyak jasa jadikan teman sorang 'manusia', moga SEMUANYA Allah letakkan dlm golongan orang2 yg beriman dan beramal saleh. Amin.

Trima kasih, cikgu!!

SK Bangsar, KL
SK Connolly, Ipoh
SMA Izzuddin Shah, Ipoh
Kolej Islam, Klang
SM Alam Shah, KL

mekyam said...

masyaAllah tok scribe, that's a beautiful gibran. so profound.

thank u so much!

Puyot said...

Mr Ketam, Pak Belalang mungkin punyai pandangan berlainan. Cuba tanya dia pasai duit zakat.

Zaman sekolah dulu 'manis' sebab tu kenangan. Zaman sekolah sekarang 'pahit' sebab tu realiti. Kita memilih untuk mengingati perkara 'manis' dan 'pahit' masa zaman sekolah dulu. Orang tua memang suka bermemori perkara2 lampau. Yang muda2 ni, nganga.

Untuk Pak Belalang, salahkah GB2 nak mengislamkan sekolah2? Bukannya paksa anak2 murid yang bukan beragama Islam masuk Islam pun. Takkan takut dengan ayat2 Quran dan tulisan jawi? Setahu saya yang takut dengan ayat2 alQuran ni ialah Syaitan dan segala jenis jembalang.

Islam tu syumul yakni perfect. Ubah sikit, terus jadi tak perfect. Macam tambah perkataan Hadhari selepas perkataan Islam itu membuatkan Islam itu tidak perfect.

Pasal solat tahajjud pulak, saya pernah conduct solat tahajjud di sekolah di Taiping masa saya jadi guru sandaran. Alhamdulillah. Penerimaan ibubapa dan murid2 ok. Siap ada penerangan lagi kenapa perlu buat dan apa signifikan solat tahajjud. Pak Belalang nak tau? Buang dulu rasa sangsi dan benci pada amal ibadat, then we can talk.

Saya ada hadiri majlis Ihtifal sekolah saya di Madrasah Idrisiah Kuala Kangsar (tempat orang guling2 depan kereta sultan minta bubar DUN) awal bulan ni. Alhamdulillah, banyak berubah. Dapat jumpa guru2 (tiada istilah bekas guru sebab mereka ni selamanya guru saya sampai mati). Ada yang bertongkat, ada yang masih sihat. Hanya dengan sapaan hormat, mereka ni gembira dek teringatkan memento lama kenakalan anak murid yang la ni dah jadi macam2. Allah jua membalas segala jasa baik guru-guru.

Teddy said...

dato'

terbaca artikel dato ingat pula jasa cikgu wong di kajang high school buat saya. walaupun saya orang melayu, tetapi beliau lebih tekankan pencapaian saya dari murid lain yang juga terdiri dari bangsa cina dan india.

terima kasih cikgu wong! jasamu ku kenang hingga ke akhir hayat.

pakbelalang said...

Puyot,

Itu bukannya pandangan saya. Padangan itu dipetik dari penulis sebuah buku dimana saya telah membacanya tempoh hari. Walaubagaimana pun saya akui bahawa saya sealiran pendapat dengan penulis buku tersebut.

Penulis buku tersebut ada juga menyentuh tentang pelajar Melayu Islam.

Saya ingin petik sambungan pandangan penulis buku tersebut:-

Quote:

" Due to overdose of religious education and an insufficient dose of practical and useful education, young Muslim children cannot think well. Religion has assumed a very large role in education, in the language and in the culture. And since almost everything in religion is painted with an Allowed, Disallowed. Can, Cannot, Permitted, Forbidden, Yes and No label, young people simply cannot think outside this box anymore. The lack of English is also robbing our young of many opportunities in life. If they are faced with any situation which does not fit the standard Yes-N0, Can-Cannot, Allowed-Disallowed, Permitted-Forbidden category they do not know what to do. Muslim children seem to suffer from lack of common sense.

Pound for pound, graduate for graduate, man for man. woman for woman the non Muslims are still pulling ahead of the Muslims in almost every endeavour."

Umno Malaysia said...

Saya masa teringat lagi kenangan sewaktu bersekolah disekitar 80`am. Kenangan manis dimana terdapat program 'susu percuma', program 'penjagaan gigi' dan program 'makanan percuma bagi pelajar miskin'.

Saya rasa pihak umno malaysia harus wujudkan kembali program rakyat seperti ini kerana ini mampu memberi contoh 'kasih sayang' kerajaan kepada rakyat
umno-malaysia.blogspot.com

sherrina said...

Salam,
Ketika bermain dengan Google, terjumpa posting ini. Terlepas pandang agaknya, walhal saya sering membaca blog dato'

Saya rasa dato' satu batch dengan ayah saya agaknya. Syed Aswad.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).