Monday, July 06, 2009

Wajarkah Korbankan DEB Kerana Undi Minoriti?

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

TERIMA kasih kepada pembahas dan pembaca yang menghayati puisi mudah saya dalam posting lalu. Saya tidak pandai bermadah dan berbahasa tinggi dan indah. Itulah yang mampu saya luahkan untuk melepaskan sebak di dada dan berkongsi rasa.

Terima kasih kepada yang turut berpuisi dan berpantun seloka. Khazanah bahasa ini jangan kita lupa. Madah pujangga dan tunjuk ajar pendeta jangan dipersia-senda.

Ekoran daripada reaksi yang membina kepada posting itu, izinkan saya meneruskan perbincangan mengenai Dasar Ekonomi Baru atau saki bakinya yang nampaknya amat tidak disenangi oleh sesetengah pihak. Mohon maaf jika tampalan kali ini lebih panjang daripada biasa.

Saya hendak mulakan dengan bertanya: Selama 30 tahun Dasar Ekonomi Baru berkuat kuasa, adakah ia menyekat perkembangan ekonomi negara?

Jawabnya tidak. Malah kerana pelaksanaan matlamat-matlamat dan program-program DEBlah, ekonomi Malaysia berkembang pesat.

Keluaran Dalam Negara Kasar (GDP) meningkat daripada RM12 bilion pada tahun 1970 kepada RM120 bilion 1995 dan RM357.9 bilion 2007, menjadikan ekonomi Malaysia ke-29 terbesar di dunia.

Adakah ia menyekat kemajuan kaum-kaum bukan Bumiputera dan membantutkan kemasukan modal asing seperti yang didakwa oleh begitu banyak pihak sehingga membuatkan sesetengah pembesar Umno berasa bersalah dan defensif?

Pun tidak. Kadar kemiskinan dikurangkan dan pendapatan semua kaum meningkat. Tetapi pendapatan kaum-kaum bukan Bumiputera, khasnya Cina meningkat dengan lebih pantas kerana mereka menguasai dunia perdagangan dan profesionalisme.

Jurang Miskin-Kaya Meluas

Malah jurang pendapatan antara yang miskin dan kaya menjadi luas semula sejak beberapa tahun kebelakangan ini apabila kemunculan kegiatan baru ekonomi seperti perkhidmatan (services) dan teknologi maklumat dan telekomunikasi (ICT) lebih menguntungkan sesetengah kaum dan golongan pekerja.

Laporan Rancangan Pembangunan Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHDP) tahun 2004 mendapati 10 peratus rakyat Malaysia yang paling kaya menguasai 38.4 peratus daripada pendapatan ekonomi berbanding 10 peratus paling miskin menguasai hanya 1.7 peratus.

Kita semua tahu siapa dan kaum mana paling kaya di Malaysia dan siapa pula yang paling miskin di negara kita ini. Malah jurang antara yang kaya dengan yang miskin dalam kaum yang sama turut meningkat.

Bumiputera tidak mencapai matlamat 30 peratus pemilikan kekayaan korporat. Mengikut perangkaan rasmi, pada tahun 2006, pemilikan Bumiputera pada nilai pasaran dalam syarikat-syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia dianggarkan RM88.4 bilion atau 15.1 peratus.

Tetapi bukan Bumiputera yang berupa 34 peratus daripada warganegara memiliki RM251.1 bilion (42.8 peratus) manakala pemodal asing memiliki RM234.7 bilion (40 peratus).

Majoriti aset Bumiputera dipegang oleh institusi amanah dan beberapa kerat ahli perniagaan Melayu yang berjaya.

Lebih Buruk Tanpa DEB

Hatta pada nisbah yang rendah dan berat sebelah ini pun, kita boleh berkata DEB telah berhasil mengurangkan kemiskinan dan ketidakseimbangan kaum.

Misalnya, apabila DEB dilancarkan pada tahun 1971, pemilikan korporat Bumiputera dianggarkan hanya dua peratus.

Jadi apalah salahnya kita meneruskan pelaksanaan sesetengah matlamat dan kaedah DEB yang baik dan berkesan itu?

Mengapakah sesetengah orang Melayu dan parti-parti politik Melayu begitu takut untuk mempertahankan sesuatu yang terbukti baik dan menguntungkan semua kaum?

Kalau ada perkara yang hendak ditentang dan dikritik dalam dasar itu adalah kegagalan mencapai sepenuhnya matlamat membasmi kemiskinan dan 30 peratus pemilikan Bumiputera.

Dalam apa bentuk sekalipun, matlamat membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum dan menambah ekuiti Bumiputera wajib diteruskan.

Tetapi dasar-dasar berkaitan pemilikan ekuiti bukan Bumiputera boleh diliberalisasikan kerana mereka bukan sahaja sudah mencapai matlamat itu malah atas dasar meritokrasi sudah boleh bersaing dengan orang asing.

Inilah masanya bagi badan-badan amanah dan tabung-tabung pelaburan rasmi, termasuk Ekuiti Nasional Berhad yang baru ditubuhkan, menambah modal dalam syarikat-syarikat bukan Bumiputera dan asing yang berdaya maju kerana harga saham di Bursa Saham berada pada paras yang menarik.

DEB Punca Bukan Melayu Tolak BN?

Apakah pengundi bukan Melayu menolak Umno dan Barisan Nasional pada pilihan raya umum tahun lalu kerana DEB?

Kalau begitu, kenapa mereka sokong BN sebelum ini, khasnya pada tahun 2004?

DEB hanyalah alasan! Mereka menolak Umno dan BN kerana imej BN yang tidak baik dan kerana mungkir janji. Banyak janji dan ikrar era Abdullah Ahmad Badawi seperti keterbukaan, kebebasan dan liberalisasi tidak dilaksanakan seperti difahami oleh pengundi.

Selain merakamkan protes, pengundi bukan Melayu tahu bahawa dengan menghukum BN mereka boleh membuat tuntutan baru.

Dilema Umno dan BN adalah memastikan agar tolak-ansur dengan bukan Melayu ini tidak akan menambahkan kemarahan orang Melayu dan memastikan orang bukan Melayu mengundi BN.

Yang dikhuatiri adalah apa yang disebut oleh ungkapan Inggeris iaitu pengundi bukan Melayu mungkin “have the cake and eat it at the same time.” Dalam erti kata yang lain, mereka terima apa yang diberi, tetapi tetap tidak mengundi BN.

Ada Bumiputera Tak Sedar Untung Nasib

Bumiputera yang menolak DEB atau berasa bersalah mendapat bantuan DEB sebenarnya tidak kenang budi dan tidak sedar diri.

Apatah lagi kalau mereka membuta tuli bercakap mengenai meritokrasi dan liberalisasi yang mereka sendiri tidak faham implikasinya.

Kalau tidak kerana sekolah asrama penuh, MRSM, biasiswa dan pinjaman pelajaran, adakah mampu bilangan profesional Bumiputera dinaikkan ke tahap sekarang?

Pada tahun 1970, ada hanya 6.8 peratus akauntan adalah Bumiputera, 4.3 peratus arkitek, 3.7 peratus doktor dan 7.3 peratus jurutera. Yang agak banyak adalah doktor haiwan (40 peratus) sebab pada waktu itu Melayu pelihara haiwan. Tetapi pada tahun lalu, 24.5 peratus akauntan adalah Bumiputera, arkitek 38.2 peratus, doktor 52.9 peratus dan jurutera 52.4 peratus.

Apakah Melayu dan Bumiputera profesional ini boleh berada di mana mereka sekarang jika bergantung nasib semata-mata kepada pembiayaan ibu bapa mereka yang mengerjakan bendang, dusun dan huma untuk mendapat pelajaran tinggi?

Sekalipun mereka sudah berdikari dan tidak perlu tongkat lagi, tetapi ingatlah banyak lagi orang Melayu, Iban, Kadazan dan Orang Asli yang miskin dan melarat.

Dan bagi setiap rumah besar yang doktor atau jurutera Melayu miliki, orang Cina miliki lebih banyak dan lebih besar.

Jangan berbangga sangat dengan aset-aset Permodalan Nasional Berhad, Tabung Haji, Felda dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera. Hari ini semakin banyak kawasan bandar seperti Seri Kembangan, Petaling Street dan Bukit Bintang, hampir-hampir tidak ada penyertaan Bumiputera malah India pun hampir-hampir tidak ada.

Jadi, apakah yang buruk sangat dengan DEB sehingga begitu ramai orang, termasuk orang Melayu, berasa ia merugikan dan wajib dihapuskan?

Meritokrasi Bila Tembolok Terisi

Orang bukan Melayu dan sesetengah orang Melayu kini asyik bercakap mengenai keadilan sosial dan meritokrasi.

Bukankah kerana keadilan sosial dan meritokrasi di bawah DEB maka begitu ramai orang bukan Melayu mampu ke universiti-universiti ternama di dunia atas pembiayaan sendiri mengatasi bilangan Bumiputera yang dibiayai oleh Kerajaan?

Mengapakah apabila Kerajaan memberi biasiswa atau bantuan kepada Bumiputera, ia dituduh memberi tongkat, tetapi apabila bukan Bumiputera mendapat hak yang sama, ia dikatakan hak dan meritokrasi?

Apabila Bumiputera berjaya dalam perniagaan dia dituduh kroni. Tetapi apabila korporat Cina dan India menjadi raksasa kerana kontrak, francais dan lesen kerajaan ia dikatakan meritokrasi?

Siapa yang memegang monopoli gula sampai hari ini atau menjadi kaya raya kerana lesen judi, lesen TV satelit, lesen IPP dan kontrak berbilion ringgit membina hospital, kereta api laju dan sekolah?

Dan berapa kerat tahu atau masih ingat bagaimana Tun Abdul Razak Hussein terpaksa “menyelamatkan” Malayan Banking pada tahun 1965 apabila pengasasnya, mendiang Khoo Teck Puat, disingkirkan atas tuduhan melencongkan wang bank itu kepada syarikat persendiriannya di Singapura?

Begitulah juga dengan pengambilan oleh IPTA. Apabila keutamaan diberikan kepada Bumiputera, bukan Melayu merungut. Tetapi apabila Kerajaan membenarkan penubuhan IPTS yang majoriti pelajarnya bukan Melayu, tiada siapa pun mengucapkan terima kasih atau bersungut?

Hari ini, ada 20 Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) yang tersenarai dalam laman web rasmi Kementerian Pengajian Tinggi, tidak termasuk 24 politeknik. Bilangan IPT swasta yang disenaraikan berjumlah 450 – ya, 450.

Dengan pengambilan bukan Bumiputera yang semakin ramai ke IPTA dan kemasukan ke IPTS yang terus dimonopoli oleh bukan Bumiputera, adalah tidak mustahil dalam masa yang singkat pengajian di IPT akan didominasi oleh bukan Bumiputera.

Soal pokoknya adakah situasi berat sebelah yang memihak kepada kaum-kaum minoriti ini menyokong pemulihan Umno dan pembentukan 1Malaysia yang sejahtera, aman dan makmur?

Sudah lupa yang sejahtera, aman dan makmur itu adalah cogan kata manifesto BN tahun lalu?

Dan apakah sudah dikaji dan difahami implikasi sistem biasiswa dua tingkat (two-tier) kepada nisbah kemasukan dan prestasi pelajar Bumiputera dan bukan Bumiputera ke IPT?

Sumbangan bukan Bumiputera Tidak Dinafikan

Tiada siapa yang menafikan bahawa bukan Bumiputera juga menyumbang kepada perkembangan dan kematangan ekonomi negara, tetapi ia berasaskan kepada prinsip keuntungan.

Mereka menyumbang kepada perkembangan ekonomi kerana suasana politik yang stabil sejak 1969 membolehkan mereka meraih keuntungan yang besar daripada apa yang mereka laburkan.

It is not altruism -- bukan sumbangan percuma yang tidak mengharapkan sebarang alasan!

Mari kita hadapi realiti. Selain Singapura yang berupa negara kecil dan majoriti penduduknya Cina, tidak ada tempat lain di dunia di mana orang Cina mempunyai kuasa politik yang begitu luas serta memonopoli ekonomi selain daripada di bumi Malaysia ini.

Tetapi, pilihan raya demi pilihan raya membuktikan bahawa yang menjadi tonggak BN adalah orang Melayu dan Bumiputera lain.

Malah majoriti calon bukan Melayu BN yang menang pilihan raya menang di kawasan majoriti Melayu.

Tetapi akibat kelemahan Umno, orang bukan Melayu bulat-bulat menolak BN pada pilihan raya 2008 manakala ramai orang Melayu memihak kepada Pas.

Perimbangan kuasa antara Umno dan Pas sudah berubah. Tidak mustahil Pas akan menjadi parti utama Melayu yang terpaksa berpakat dengan parti-parti bukan Melayu untuk memerintah.

Itulah yang akan terjadi apabila peranan Umno sebagai parti induk politik Malaysia tidak dapat dipulihkan lagi.

Dan harapan memulihkan Umno sehingga boleh diterima kembali oleh majoriti orang Melayu dan dihormati oleh bukan Melayu tidak akan berjaya jika kepemimpinannya terus dicurigai dan dipertikaikan.

Tindakan tidak menyingkirkan anasir-anasir rasuah daripada kepemimpinan Umno, malah melantik mereka semula, tidak membantu proses pemulihan Umno.

Ironinya, masyarakat perniagaan yang didominasi oleh bukan Melayu boleh hidup makmur sama ada dalam suasana bebas rasuah atau penuh rasuah!

Apabila orang Umno sendiri mendapati sukar mempertahankan parti mereka, adalah sukar bagi Umno mendapat sokongan orang lain, terutamanya sokongan bukan Melayu. Orang bukan Melayu mempunyai banyak pilihan.

Kesimpulannya, janganlah sewenang-wenangnya ditolak kebaikan DEB semata-mata untuk memancing undi atau kerana ia tidak berjaya sepenuhnya.

Itu bukan salah DEB. Itu adalah pengkhianatan oleh pelaksana yang dangkal, lemah, malas dan korup.

Terima kasih.

156 comments:

AJAI62 said...

Salam Dato'

Setuju sangat dengan posting Dato'tentang DEB. Saya pun pelik kenapa dasar ni nak di politikan oleh orang Melayu sendiri yang terutamanya yang telah menjadi kaya raya melalui DEB itu sendiri, ada yang sudah menjadi pemimpin terutama yang selalu membangkang segala dasar yang dibuat oleh kerajaan demi pembangunan rakyat dan negara...Kalau DEB dikorbankan apa pula jaminan kerajaan untuk kepentingan dan kemajuan anak cucu kita di masa hadapan. Takan mereka terpaksa merempat dibumi sendiri..Lemahnya Melayu bila ketuanan Melayu itu sendiri di persendakan...

SUARA RAKYAT said...

Salam Dato, kepimpinan Umno telah membuat keputusan dan tindakan yang belum teruji kejayaanya. Saya takut, tindakan kepimpinan Umno sekarang akan menjadi mendengar guruh di langit air bersih di tempayan di tumpahkan. Benar kata Dato, apapun usaha yang dilakukan oleh pemimpin Umno, tetap sahaja bukan melayu tidak akan berfihak kepada Umno kerana mereka mempunyai terlalu banyak pilihan!!. Melayu dan bumiputera, terhad pilihannya. Pemimpin Umno tahu ini, akan tetapi pilihan yang sedikit itu pula yang dikorbankan, demi mengejar.. sesuatu yang belum pasti.

Ekeng A/L Etong said...

Datuk!

Seorang kawan saya, (orang kuat UMNO kerana ada jawatan di peringkat UMNO Bahagian) selalu berkata pada saya bahawa Pemimpin UMNO tidak telus dan takut untuk berterus-terang dengan rakan-rakan dalam BN. Katanya, salahkah jika mereka diberitahu secara berhemah akan hak-hak Melayu dan had-had untuk orang bukan Melayu?

Kalau di dalam Mesyuarat-Mesyuarat BN hal ini diperingatkan selalu seperti Tok Bilal mengingatkan makmum akan kesalahan bercakap-cakap ketika Khatib membaca khutbah, nescaya akan berwaspadalah mereka jika mau bercakap-cakap.

Tapi pemimpin UMNO takut untuk berterus-terang dengan mereka. Seperti kata Datuk, mereka takut kehilangan pengaruh dalam politik.
Inilah yang menyebabkan timbul desakan dan tuntutan melampau dari orang bukan sehingga menafikan hak istimewa orang Melayu.

Saya yakin, jika mereka diberi kefahaman secukupnya, termasuk mengerti akan sejarah bangsa dan negara, bangsa-bangsa lain akan hidup bahagia dan sejahtera di negera Melayu ini iaitu MALAY - SIA!

antz said...

dato,
Ini bukan kisah DEB atau tidak..ini soal integriti untuk melaksanakan sesuatu 'scheme' atau 'poliy'.

Saya tidak jangka dengan adanya DEB yang sedia ada dapat menjadikan Bumiputera keluar dari lingkaran musibah yang saya rasa semua tahu..

Telah diingatkan bahawa DEB ini untuk semua..
tetapi yang selama ini yang penat berlari sendirian ialah siapa..?
yang disuap nasi dan dibuai itu semakin hari semakin di tepian..
mengelamun sepanjang masa hari..sehingga entah saya tidak tahu sampai bila..

jadi hendak salahkan siapa..diri sendiri atau orang lain??

Rosli Basiran said...

Salam buat Dato' AKJ,

Saya adalah hasil DEB.

Tanpa DEB, mungkin saya terperosok di celah-celah pokok getah yang bukan saya tuannya hari-hari.

Tapi, ramai pemimpin Melayu, apa parti pun sudah buta hati, lupa diri.....

Kalau setakat pusing-pusing kat Chow Kit 1-2 jam itu hari, boleh dapat selesaikan ke masalah orang Kampung Baru! Unit khas Kg Baru DBKL yang pengerusinya ada yang sudah pergi menemuiNYA pun masih tidak dapat buat apa-apa sampai ke hari ini.

Satu hari nanti mungkin kita tergadai negeri....lebih teruk tergadai anak bini!!!!

bungaraya said...

Kita sangat memahami apa yang Datuk maksudkan didalam tajuk penulisan Datuk kali ini. Namun yang nyata ia masih tidak lari dari soal kebimbangan kita kepada dasar dan tuju hala kerajaan dibawah Datuk Seri Najib ketika itu. Bagaimanapun Datuk, saya sangat yakin, yang dikastakan melayu, islam dan Tanah Melayu itu masih tidak akan dilupakan oleh pemimpin agung itu. DSNTR sedar bahawa kenaikannya dan nawaitu perjuangannya adalah untuk agama, bangsa dan negaranya. Namun itu semua mungkin akan berkubur dalam tempuh yang dekat ini jika yang minrotiti dientengkan saja.

Mista Blogga said...

Assalamualaikum Dato'

malang sungguh ramai orang, terutamanya orang orang muda Melayu, tidak sedar perkara ini, atau buat buat tidak sedar, atau terlalu di suap dengan agenda politik sempit PKR.

isu sekarang ni adalah bagaimana nak menyatukan orang orang Melayu supaya masyarakat minoriti tidak naik kepala, malah berbaik baik dengan orang Melayu, seperti mana keadaan di bawah Tun Mahathir.

pakbelalang said...

Untuk pendekkan cerita orang Melayu mesti bersatu untuk memperjuangkan hak mereka. Selagi kita tak bersatu maka kekuatan kita dianggap sebagai lemah dan mereka senang mendesak segala apa yang mereka fikirkan sebagai tidak adil dari kaca mata mereka. Mereka tahu "we are in a weak position and desperately in need of support". We can't afford to continue to be disunited. Believe me it will be disasterous for our Malay society.

Sebenarnya yang menyebabkan kita berpecah adalah akibat dari hasutan "the few Malay elite" yang tak sedar diri seperti Khalid Ibrahim dan Nizar yang baru
merasai nikmat kehidupan yang selesa hasil dari DEB. Mereka inilah yang kononnya mengatakan bahawa DEB tidak berjaya kerana kerajaan korup dan hanya memberikan keistemewaan kepada segelintir Melayu sahaja yang dianggap sebagai "kroni" UMNO.
Saya kurang setuju dengan tohmahan sedemikian.

Sebagai contoh dikampong saya, kalau dibandingkan 30 puloh tahun dulu ramai orang kampong keadaannya daif tetapi apabila diberi tekanan tentang pentingnya anak-anak mereka mendapatkan pelajaran tinggi maka kini saya lihat keadaan keluarga mereka sudah berubah corak. Mereka telah dapat keluar dari "poverty line". Anak-anak mereka ada yang telah berjaya dan dapat menolong keluarga mereka meningkatkan keselesaan hidup mereka. Ada setengah dari anak-anak mereka telah mencapai kedudukan yang paling tinggi dalam masyarakat atas kejayaan mereka mendapt pelajaran tinggi hasil dari DEB untuk memberi peluang kepada mereka belajar keperingkat yang tertinggi sekali.

Saya sungguh berbangga bahawa anak-anak yang sebaya dan sekampong dengan saya ramai yang telah berjaya menjadi professionals. Saya tahu dikampong saya sedikit sebanyak adalah hasil usaha sumbangan bapa saya sebagai penghulu kampong selalu menasihati anak buahnya supaya memberi tumpuan lebeh tentang pelajaran anak-anak mereka. Bapa saya galakan anak-anak mereka sekolah "orang putih" hinggakan dikampong saya didirikan sekolah orang putih. Tak payah belajar di bandar. Kayoh basikal saja dah sampai sekolah "orang putih". Petangnya pergi sekolah ugama. Setengah dari mereka ini sudah pun boleh dianggap "the few Malay elite" dan ada yang dapat kawin dengan "anak orang putih" (kah, kah, kah) hasil dari DEB. Tapi malangnya segelintir dari mereka ada juga yang dah lupa diri dan bodoh sombong. Mereka inilah yang diumpamakan seperti kata orang putih "biting the fingers that feed you".

BERSATULAH KITA !!

Unknown said...

Dato',

Saya bersetuju dengan Dato menegnai DEB yang mmg banyak membantu orang Melayu dari segi ekonomi tetapi saya merasakan tidak perlu korbankan DEB tetapi mengubah DEB mengikut keadaan semasa. Ia perlu diubah segi perlaksanaan mengikut keadaan semasa dalam meningkatkan ekonomi Melayu dan bukannya mementingkan kapitalisme dan pemimpin yang korup. Minta maaf jika ada yang salah.

Sekian

jab sp said...

Dato,
Ungkapan mula saya ialah:Politik penuh dengan dendam dan kebencian.Manusia politik terdiri daripada manusia manusia yang menipu diri sendiri.Sebagai ahli PAS dan berpengalaman bergaul dengan pelbagai peringkat manusia politik samaada UMNO(25 tahun bersamanya)PAS(1998-)atau PKR(MEMBANTU menubuh parti ini di peringkat Bahagian tetapi tidak pernah menjadi ahli)saya tau berapa banyak manusia politik sebenarnya berkata TIDAK pada YA,dan berkata YA pada TIDAK. Ini semua kerana dendam dan kebencian politik.Bukan sedikit ahli PAS,PKR(Melayu)melihat kebaikan DEB tetapi ulasan Dato memperincikan semuanya ini.Sewaktu mulut berkata hapuskan DEB,hati pula berkata bagaimana bangsa aku akan bersaing dengan bangsa selain Melayu yang ternyata amat kuat perpaduan mereka,amat kuat kuasa ekonomi mereka.Sewaktu menidak dan melenting bila ujud Pepaduan Melayu,sewaktu yang sama mengeluh apa akan terjadi jika Melayu tidak bersatu.Terbaca naluri Hadi dan Nasarudin amat murni,tetapi kedegilan wajar diperlihatkan.
Ahli UMNO pula membisu apabila pemimpin atasan UMNO mahu mengadai segala galanya.Membisu bukan makna setuju,tapi jika bersuara akan ujud sindiran berbisa dari parti pesaing yang tidak pernah mahu melihat manusia dalam parti yang sama ujud pendapat berbeda.
Adalah diharap kebencian dan dendam ini di minimakan dan Perpaduan Melayu sebagai benteng DEB tidak di noktahkan.

Nusantara said...

Memang kita tidak dapat menafikan bahawa daya saing Bumiputra masih jauh lebih lemah berbanding dengan kaum lain, apakah hal ini boleh berlaku? Pernahkah kita benar-benar berfikir panjang lebar, mengapa daya saing Bumiputra masih jauh ketinggalan selepas hampir 40 tahun DEB diperkenalkan?

Jika unsur-unsur DEB masih dikekalkan, apakah pada masa yang akan datang, Bumiputra masih ketinggalan berbanding dengan kaum lain? Malah jurang ketinggalan ini mungking terus diperluaskan, sampai satu tahap yang tidak dapat diselamatkan. Persoalan yang harus kita khuatiri sekarang ialah bagaimana Melayu boleh memperolehi daya saing? Melalui pelbagai perisai perlindungan? Terus meletakkan Melayu dalam 'green house' yang didirikan oleh dasar-dasar kerajaan? Ataupun..... mewujubkan Melayu yang mampu merempuhi pelbagai saingan hidup melalui prinsip 'survival for the fittest'?

Inilah yang harus dijadikan pokok pembahasan masyarakat kita.

Hujah-hujah Datuk mengenai sumbangan bukan Bumiputra, saya mempertikai. Datuk berhujah, "It is not altruism." Apa yang dibincangkan Datuk hanya tertakluk kepada dunia korporat, yang semamangnya tergolong kepada sebeberapa orang sahaja. Bagaimana pula dengan si Ah Chong, si Ah Beng, si Ah Kow, si Muthu, si Chandran, si Siva...... mereka yang ada di jalanan..... mereka tidak menguasai ekonomi negara kita, tetapi mereka juga bertungkus lumus seperti rakyat Malaysia yang lain, mencari nafkah hidup setiap hari dan menyumbang titik peluh mereka kepada tanah air mereka, iaitu Malaysia. Memang memadai kalau kita sama-ratakan sumbangan mereka dengan kaum Bumiputra yang lain.

Sekian, salam daripada saya.

Tuan Khemah said...

Dato-para dibawah inilah(dari catatan Dato) yang perlu berada dalam susunan paling atas perkara perkara yang perlu di senaraikan olih UMNO jika UMNO mahu dipulihkan dan bolih diteima semula olih masyarakat Malaysia:

Tindakan tidak menyingkirkan anasir-anasir rasuah daripada kepemimpinan Umno, malah melantik mereka semula, tidak membantu proses pemulihan Umno

Mereka inilah yang sebenarnya yang mahu DEB dimansuhkan kerana mereka telah dapat apa yang mereka mahukan melalui DEB .

azreen said...

kita dan pemimpin kita terlalu bermurah hati..tapi nasib anak cucu kita?

Khairul Annuar said...

Assalamualaikum Dato',

Saya anak DEB. Orang tua saya menetap di setinggan KL, adik beradik yang ramai. Atas dasar DEB, saya berjaya keluar negeri, belajar dan menjawat jawatan yang baik. Alhamdulillah nasib keluarga juga berjaya berubah atas dasar DEB. Maka benar, DEB ada rahmat pada yang memerlukan.

Tetapi semasa saya belajar, anak menteri besar satu negeri juga belajar atas biasiswa kerajaan. Anak anak menteri dan orang orang yang kaya raya juga belajar atas biasiswa kerajaan. Anak anak pandai golongan kaya perlukah dibantu dengan DEB? Golongan rakyat Malaysia yang susah dari segenap kaum tak perlukah dibantu kerana mereka bukan Melayu/Islam?

Lagipun saya muak dengan alasan DEB untuk membantu bumiputra. Atas alasan pemilikan ekuiti, maka keluarlah puak puak melayu seperti Tajudin Ali et al. Rata rata menjadi proksi kepada ahli politik. Orang melayu yang susah terus dijadikan alasan untuk meneruskan DEB. Sedangkan orang orang ini hanya dilayan dan digula gulakan waktu ada pilihanraya (rujuk Manik Urai).

Yang menjadi persoalan BUKAN DEB, tapi perlaksanaan. Yang menjadi kebencian bukan pada DEB - tapi pada golongan yang temboloknya bengkak dengan harta, tapi masih menerima manafaat DEB.

Melayu selalu dimomokkan dengan penguasaan harta oleh bukan Melayu. Lagu Warisan UMNO menanam fikiran bahawa kuasalah tembok terakhir orang Melayu dibumi Malaysia ini. Lansung berebut rebut semua mahu menjadi pemimpin. Tapi yang menjadi dalang dalang politik juga taukeh taukeh yang bukan Melayu. Alang kepalang mahu menang Ketua Bahagian, duit pelaburan tak cukup - maka ditaja orang lain. Esok dah berkuasa, hidung dicucuk orang. Hina bila jadi pemimpin Melayu begini.

Saya pernah berbincang dengan naib ketua UMNO bahagian KL. Katanya, dengan cara UMNO berebut kuasa dengan politik wang, Melayu akan hancur. Bila ditanya kenapa dia masih terlibat, katanya 'esok kalau Melayu dah hancur sekurang kurangnya aku ada harta'.

DEB, pada niatnya amat baik. Tapi pada perlaksanaannya, kebocoran menjadi punca kebencian. Dan atas nama keadilan untuk semua, setiap rakyat Malaysia yang layak untuk dibantu mesti dibantu tanpa mengira kaum, dan golongan yang tidak layak mendapat rahmat DEB tapi masih mahu harus disingkirkan.

Nama Samaran: Melayu Baru

Man Ysf said...

Dulu bila UMNO menerima pukulan yang teruk pd 1999, persempadan semula dilakukan sehingga ada org mendakwa ianya adalah satu usaha 'Gerrymandering' untuk mengekang kuasa PAS (who are malays). Sama ada dakwaan betul atau tidak, kaw. majoriti melayu seperti K'tan dan Tganu tidak menyaksikan penambahan kaw. p'raya manakala kaw. yang bertambah ialah kaw. bukan melayu. Dlm kes DEB ini seakan benda yg sama juga berlaku di mana atas justifikasi melayu sudah tak perlukan DEB (marah nyamuk kelambu dibakar), DEB dibongkar sebegitu rupa sehingga jaminan kuasa melayu di dalam ekonomi itu kelihatan samar-samar. Tidak bolehkah pemimpin kita mempunyai tekad dan iltizam dengan apa yang diperjuangkan? No matter how odd the situation is tak boleh kah kita berdiri tegak menegaskan hak kita?? Kenapa kita perlu 'bend' sebegitu rupa. Kalau dah hilang bargaining power sangat baiklah UMNO umum saja joint dgan PAS. Kalau malu, belakon la kononnya keluar UMNO jadi wakil bebas pastu align dengan PAS. Sekurang2 dok gaduh sama melayu dari terpaksa relent kepada permintaan bukan melayu yang jeopardize hak2 melayu (Biasiswa, quota civil servant etc). Apa pimpinan mahu sebenarnya?? Kuasa atau Kelangsungan bangsa melayu?

ab said...

Salam Dato,

SAYA SALAHKAN PEMIMPIN MELAYU 100%....

Kenapa MCA,MIC,GERAKAN,PAS, dll MENERIMA DEB tahun 70an dulu...kalau tak setuju lebih baik dari mula lagi....

WITH HINDSIGHT,mereka semua TAKUT terkorban ditetak parang dan sebagainya.Kalau berani menentang sudah tentu bolih, sebab masa itu ada lagi Ching Peng dan geng, kenapa tak lawan,...sebab meraka TAKUT hilang segalanya..


Sekarang ini PEMIMPIN MELAYU yang takut pula! tak bolih begini unless your are corrupted in your heads...


KALAU dimansuhkan DEB, dah gostan balik segalanya 40 tahun,BUKAN KEMAJUAN namaya ni.....

SEBENARNYA NEGARA BARAT LEBIH SUKA
kehancuran malaysia ditahun 70an lagi...DEB pula yang menghalang kehancuran negara ini.

TETAPI pemimpin melayu sekarang anak cucu orang melayu 70an
dan anak pemimpin tahun 70an ini pula ramai-ramai hapuskan DEB, buruk betul perangai dan tindakan ini.....where only bastards can do better.

KALAU malaysia ini rumah melayu macam dulu-dulu, pemimpin-pemimpin melayu seronoh tebang tiang rumah setaip tahun dan sekarang tengah bertungkus lumus menebang tiang seri rumah,dan masing-masing bersuka hati di BAWAH RUMAH ITU...
MATI SEMUANYA TERTINDIH dan RUMAH ITU RUNTUH sekali!!!!.

WAHAI PEMIMPIN-PEMIMPIN MELAYU, ketahui lah kamu semua BAHAWA ANALISA EKONOMI/ analisis pakar ekonomi tak betul lebih banyak dari betul, TETAPI bukan sama seperti TINDAKAN TUAN-TUAN
semua mendengar guruh dilangit, ayer ditempayan dicurangkan...

SAYA HANYA NAMPAK TUAN-TUAN DIPANAH PETIR DAN TEMPAYANG PUNAH SEMUANYA!!!!.

RECESSION is a process, not an event!! a process of intrinsic correction of the excesses of economic handlers..be it a country or many countries. MAY BE it is god
punishment for the greeds and cheats.


Came on, see the real life..!DEB and MALAYS are not THE CAUSE OF RECESSION,the malays are one race that is VERY HIGHLY ADAPTABLE AND SUCEPTIBLE TO CHANGES,KEEN FOR BETTER LIVING and are hard working! and NEVER CONTRADICT/CONFRONT DEVELOPMENT if it for the benefit of the race.


DO NOT SELL OUR SOUL,OUR DIGNITY, OUR LAND, OUR OPPORTUNITIES,OUR DECENDANTS RIGHTS....four a few millions ringgits of personal gain!!!!.


Abu Bakar Ab Rahman

lhakim said...

dato'

org melayu selalu lupa bila berada di atas..ditampuk kuasa..leka mengejar pelbagai benda..sekali sekala cuba la pandang ke bawah..

pakbelalang said...

100 hari dah menjelma. Ya, KPI untuk Najib. Well, so far he is in the right track. He is brave enough to design a new approach to solve problems especially policies that are affecting the performance of the Malays economically. I think he is thinking outside to box.

To say that he is sacrificing the DEB is NOT correct.I am sure he has different strategy to achieve better results. We simply cannot draw into conclusion that he is withdrawing the " 30% mentality policy". The "30% mentality policy" is outdated as far as I am concerned. It is a disease like "selsema babi". Finally, the Malays will be "DEAD".

There are so many ways to achieve the desired results to uplift the economy of the Malays without sticking strictly to the 30% policy. We need to "liberalise" it to achieve more than 30%. That should be the goal.

abah38 said...

Inilah cara UMNO berterima kasih kepada orang Melayu kerana mengundi BN dan kepada orang bukan Melayu kerana tidak mengundi BN. Fikiran sudah terbalik: mereka yang tidak mengundi dibelai dengan harapan akan mengundi dan mereka yang mengundi dihukum. Apa yang telah diberikan ditarik balik. Apa pengajarannya? Jangan undi mereka: nanti mereka akan sedar. Mengapa ini berlaku? Mereka yang membuat dasar sudah bersiap sedia untuk tiga generasi. Pilihanraya akan datang pasti lebih menarik. Apa gunanya pengundi Melayu setia kepada BN? Lebih banyak Melayu mengundi BN, lebih banyak hak dan peruntukan mereka ditarik balik. Sebaliknya lebih banyak bukan Melayu tidak mengundi Bn, lebih banyak gula-gula dihulur kepada mereka.

Anonymous said...

Dulu Melayu tak banyak duit, yang berniaga sendiripun tak ramai lagi, nak main saham jauh sekali, yang berniaga seantero dunia lagi susah nak cari. Kalau yang belajar sampai universiti boleh dikira dengan jari.
Yang bangsa satu lagi sifat clannishnya satu hal, kalau bab makan langsung tak pandang kanan dan kiri, semua sapu halal haram tak ada dalam vocabulary. Kau engkau, aku aku memang dah bergenerasi mungkin dah jadi DNA dalam diri.
13 Mei hari tragedi maka terpaksa ada DEB. Melayu yang ada potensi dihantar sekolah asrama belajar berdikari. Kalau kat rumah tak cukup serba serbi kat sekolah asrama semua diberi. Yang cerdik dihantar belajar universiti tak kurang yang belajar oversea. Yang nak berniaga kecil-kecilan nak kursus semua kerajaan boleh beri cuma bayar yuran itupun dah disubsidi. Eh modal pinjampun lama-lama boleh jadi modal free. Nak apa lagi?
Tak lama orang Melayu makin pandai dah sama pandai dengan orang lain dek kerana DEB. Hari ini ada yang tak mau cerita berniaga kecik sendiri-sendiri. Hari ini cerita kontrak, cerita AP. Kalau dulu berlonggok kat kedai kopi hari ini sembangpun kat hotel lobby. Cerita tak ada lain bila nak tukar kereta bila nak tambah isteri. Takpun cerita bila nak main golf entah kat Bandung ke atau kat Bali. Yang belum sampai dok tengok pasang niat esok sampai masa aku pulak punya rezeki. Yang penting sekarang ini kena pasang kaki bukan tambah ilmu belajar pakai duit sendiri. Macam itulah jadinya orang Melayu punya mentaliti.
Tapi walau kocek dah berisi, hari ini orang Melayu yang dah senang ini berebut-rebut nak hantar anak ke sekolah asrama walaupun duit tuisyen mampu bayar sendiri. Siap pakai kabel maka anak orang kampung ramai gigit jari. Orang kampung memang sediakala susah makin bertambah susah. Kalau dah macam ini macam mana anak orang susah nak masuk universiti. Sudahnya esok anak orang senang sahaja yang ramai-ramai belajar tinggi. Anak orang susah kalau setakat result lebih kurang janganlah nak mimpi. Itu dulu zaman 70an, 80an sekarang dah tak ada lagi.
Memang kalau ditarik DEB orang Melayu tak mustahil akan merempat di tanah sendiri. Yalah kalau dah kekurangan serba serbi. Tapi Melayu mana tak ada pulak yang nak diselidiki. Kengkadang nampak macam Melayu yang bijak pandai yang dah bergaji selesa yang ada networking dapat kontrak sana-sini yang bukan main berapi-api. Maksud asal DEB dibuat untuk orang Melayu yang susah serba serbi yang banyaknya kat kampung termasuklah sekarang ini orang Melayu bandar yang duduk kat rumah pangsa anak-anak duduk bilik kongsi-kongsi. Tidak! Yang dah senang inipun nak sapu juga atas nama hak pribumi. Lepas itu kita ramai-ramai hairan kenapa yang merempit ramai dari bangsa sendiri.
Agaknya sebab itu ada yang kata kontrak awam bukan sahaja untuk bumi malah sebaiknya dibuat ‘direct nego’ cerita sesame sendiri. Patutnya untuk masa kritikal ini macam dah jadi lumrah setiap hari. Kosnya nanti boleh adjust belakang hari. Takut esok runtuh bumbung sekolah kena anak sendiri. Kalau YB tolong rekomen hari ini esok masa pemilihan parti bolehlah kawan kontraktor tolong tengok berapa fund boleh beri. Ini zaman beli undi. Kalau dah kontrak awampun nak dibuka untuk semua atas nama meritokrasi dan transparency macam mana kontraktor Melayu nak hidup makanya susahlah nak tolong YB nanti. Jangankan bumbung makmal, bumbung stadiumpun boleh runtuh kalau terus macam ini. Kalau langsung tak ada anak Melayu boleh survive sendiri patutnya kita semua malu kat Tun Razak, Tun Dr Ismail sebab dah banyak advantage diberi. Ini bukan cerita 20 tahun, siap dapat extended time lagi. Tun Mahathir agaknya sedih dalam hati tapi diapun dah tak tau nak kata apa lagi.
Tapi orang Melayu kalau cakap macam ini nanti dikata tidak kenang budi dan tak sedar diri. Bukankah asalnya dulupun dapat manfaat DEB. Jadinya Dato’ saya duduk diam-diam buat hal sendiri. Esok lusa kalau ada peluang untuk anak sendiri ambik jugalah dah orang beri. Setakat untuk anak saya dua, tiga orang takkan sampai anak orang lain boleh rugi. Hakikatnya manusia memang cara fikirnya begini.
Fazilis

eha said...

DEB may be appropriate then but not necessary going forward. Even our friendly neighbor has dismantle policies that impede business and investment growth. They established a level playing field for all to participate and compete. If we do not change and come out with relevant and effective macro policies we may fall behind. Remember, what ever we have, be it commodities (timber, oil palm, petrol, rubber, minerals), land, labors etc. etc. Indonesia has 10X more. For investors, why invest in Malaysia?, why not Indonesia instead! Singapore! Vietnam!

sniper said...

Tok,

Lembik juga Najib Tun Razak ni macam Dollah, penat je belajar kat UK dan jadi ahli politik sejak berumur 25 tahun.

suruh dia baca buku ni.

1.Chiang Kai Shek - The china he lost
2.Pu Yi from emperor to citizen
3.Autobiografi Mao Tze Tong

tengok camana bangsa depa sendiri menzalimi rakyat sendiri. Tu yang sampai berjuta lari ke Malaya sehelai sepinggang.

Depa bukannya datang sebab rela, tapi terpaksa oleh sebab keadaan yang di bikin oleh bangsa mereka sendiri dan juga sedikit dari orang Jepun.

Kalau Dato KJ atau Najib tak de buku ni, saya boleh kasi pinjam.

Anonymous said...

Datuk and Tukang-tukang komen yg budiman,

Ini bukan soal DEB yg kita bimbangi, dasar boleh diubah mengikut kesesuaian semasa tanpa menghilangkan terus hak org Melayu...tetapi ini soal pemimpin-pemimpin politik dari UMNO yg tak habis-habis gila kuasa hingga tak sanggup untuk hilang kuasa dan sanggup melakukan apa saja asalkan dpt terus berkuasa.

KUASA !! Datuk...KUASA !! Itu yg menjadi matlamat Pimpinan-pemimpin UMNO hingga sanggup menfitnah sesama sendiri dan menindas org Melayu di Kelantan dan T'ganu (di zaman TDM hingga kini) just because the Malays in K'tan & T'ganu sokong PAS. Walhal 98% rakyat di situ adalah Org Melayu.

Pokoknya bila UMNO kuat deme bongkak dan lakukan rasuah terang-terangan...hingga hidup bermewah-mewah spt kes yg terbaru rumah Mahligai Khir Toyo di Shah Alam kos RM24mil...itu baru dua penggal jadi MB...Nik Aziz dah tiga penggal jadi MB tapi hidup simple life mcm tuh juga.

Bila org Melayu dah mula tolak UMNO maka org Melayu dikatakan berpecah dan DEB mahu dihapuskan...mcm-mcm alasan Utusan Malaysia dan Berita Harian putar belit demi nak kembalikan sokongan rakyat kpd UMNO...sedih saya tgk cara Editor kedua-dua akhbar ini membodek Boss mereka.

Datuk dan Rakan-Rakan Blog,
Satu cara shj utk UMNO kembali kuat iaitu...semua Pemimpin-Pemimpin yg sedia ada skrg termasuk Pimpinan Bhg/Cawangan, Ahli-Ahli MT, Ketua/Naib Ketua/Exco Pemuda, Wanita, Putera dan Puteri, Naib Presiden, Timbalan Presiden dan Presiden RESIGN secara terhormat dan beri laluan kpd Pimpinan Baru UMNO yg boleh duduk semeja dgn Pimpinan PAS dan PKR untuk bersatu bagi mengukuhkan kedudukan Politik Melayu/Islam. Mereka-mereka ini perlu terus berihat dan jangan lagi muncul "menggangu" perjalanan Politik Malaysia...lagi semua dah kaya-raya dah...cukuplah tuh..duit bukan boleh bawa ke kubur pun.

Pimpinan baru UMNO yg bebas rasuah dan good image, PAS dan PKR pasti akan dpt mengembalikan keyakinan org Melayu dan Bukan Melayu secara total..kalau tak 100% pun tapi saya yakin 70% akan kembali kpd BN or satu Pakatan baru. DAP kita boleh sisihkan secara perlahan-lahan krn tak semua Org Cina dan India sukakan DAP nih...DAP ini dpt sokongan krn MCA, Gerakan dan MIC pun sama mcm UMNO baru gak...Ada ramai org Cina dan India kat luar sana yg lebih cenderung kpd PKR krn mereka sedar yg mereka itu minoriti dah tak kisah kalau dipimpin oleh org Melayu asalkan org Melayu yg boleh di percayai dan adil; tidak spt Pemimpin-pemimpin UMNO yg ada skrg nih.

Jika Pemimpin-pemimpin UMNO ini masih lagi tidak sedar dan mahu terus berkuasa...maka 100% saya yakin yg BN akan tewas di Semanjung dan cuma berharap kerusi dari Sabah dan Sarawak jer pd GE13 nanti...itupun kerana org Sabah & Sarawak masih lagi tidak mendapat info alternative yg cukup kuat spt org di Semenanjung...samada BN akan berkuasa lagi after 2013..kita lihat jer lah nanti Datuk..jgn sampai tu dah baru nak sedar tak tahu lah...

Sometime I'm just wonder, what is in their (these UMNO leaders) head? Do they think that the rakyat respect them still or they just got a wrong info from their org-org kuat who surrounded them everyday and giving them such a wrong perception? Mcm Khir Toyo, Zahid Hamidi, Adnan Yaakob, Zambry Kadeer, KJ, Azeez Mamak, Reezal Mamak, Mukhriz, Sharizat, Muhyidin, Hisamudin, Taib Mahmud, or even Najib himself...don't they realised that the rakyat dah MUAK TGK MUKA-MUKA DEME NIH !!..Aduhai tak malu betul !!

rgds/Ir Fariz Salleh

__kucinklongkank__ said...

Menumpukan isu pada DEB memang perlu.Tidak dinafikan dasar ini membantu rakyat umum secara amnya.Dan sesetengah pokok dasar ini menekankan pembelaan kpd umat Melayu.Saya sendiri orang Melayu dan rasa tidak siuman jika dasar yg membawa faedah kpd semua ini ditentang.Namun dr pemahaman sy,pembangkang2 yg terdiri dari orang Melayu sendiri(yg didakwa ramai menjadi profesional hasil dari DEB itu sendiri)bukan menentang dasar ini.Cuma menentang pelaksanaannya shj yg penuh kronisme dan nepotisme.Perlu diingat bhw jika tiada dasar ini pun profesional2 Melayu skrg tetap wujud kerana satu perkara yg paling penting dalam pemerintahan kerajaan ialah tanggungjawab.Dalam Islam sendiri tidak menekankan pembangunan bertapakkan kaum/bangsa kerana manusia itu diukur dgn indikator iman dan taqwa.Bukan bangsa.Bukan Melayu.Bukan Cina.Bukan India.Bukan kaum yg lain2.Jadi tidak timbul persoalan DEB itu dasar yg sgt berfungsi atau tidak.Dasar itu atau dasar ini hanyalah 'guideline' pelaksanaan tanggugjawab kerajaan yg dilantik supaya memudahkan kerja mereka.Berbalik kpd tanggungjawab,ia satu kewajipan pemerintah.Biasiswa,amanah saham dan macam2 lg tetap perlu dilaksanakan pemerintah ke atas semua rakyat tidak kira bangsa selagi menjadi warganegara Malaysia.Yang dipersoal sekarang ialah ketidaktelusan dan kebobrokan pelaksanaan apa2 pun dasar yg diwujudkan dan bukan dasar itu sendiri dipertikai.

Anonymous said...

Salam Dato
Saya rasa DS Najib nih byk sgt slacking dia pada permulaan pemerintahannya. Menyedihkan ialah ada byk keputusannya yang melibatkan kepentingan Melayu terkikis dan prosesnya irreversible.
Byk rumours mengenai silap perhitungan beliau tentang MECD sedangkan disitulah bantuan untuk bumiputra dicurahkan.

Benarlah kata Dato, untuk mendapat undi minoriti, nasib dan masa depan Melayu dipertaruhkan.

Kadang2 terfikir kita,siapakan close confidente dan thinktank Najib nih. Apakah semasa BN sedang nazak maka semua disekeliling beliau menjual Melayu untuk mengumpul kekayaan selagi masih sempat. Atau adakah semua ini strategi Najib untuk membina kekuatan Melayu (sic!) Atau adakah Najib inherit a fractured BN yang memerlukan pengorbanan bangsa sendiri untuk UMNO terus relevan- tapi relevan UMNO untuk siapa sekiranya ini yang dilakukan.

Ramai bolgger UMNO sendiri sudah tidak lagi mempertahankan UMNO dalam banyak keputusan Najib. Adakah pemimpin UMNO peringkat akar umbi mampu menjawab persoalan2 rakyat? Adakah pimpinan tertinggi UMNO sudah tidak lagi turun ke akar umbi untuk membuat sebarang keputusan getir?

Entahlah Dato, saya pon tak paham dah hala tuju Najib dan 1Malaysianya Bila Churchill kata Never has, in the history of mankind, so many,owe so much to so few dalam Battle of Britain, Najib is doing the reverse. Never has, so few gain so much over so many.
Otoote

Anonymous said...

Dato,

Walaupun saya kesal Najib hapuskan kebanyakan item dalam NEP tu, tapi sekarang saya berpendapat, hidup harus jua diteruskan.

Yang penting, kita orang melayu yg berjaya janganlah lupa pada orang melayu yg kurang bernasib baik. Kalau ada duit lebih, bayarlah zakat. Kalau free, berilah pertolongan. Kalau tak mampu, paling tidakpun, berilah nasihat berguna.

Di zaman teknologi serba canggih sekarang, saya rasa kita tak boleh samakan melayu sebelum zaman Mei'69 dengan melayu sekarang.

Dahulu melayu banyak dikampung, maklumat pula hanya bersandarkan pada suratkabar. Suratkabar pula menberi maklumat berita semalam, Zaman sekarang, internet memberi maklumat semasa.

Saya berpendapat, walaupun NEP dihapuskan secara beransur-ansur, isyaallah orang melayu boleh bersaing dengan bangsa lain. Dulu saya berfikiran sebaliknya. Walaupun begitu, saya masih berharap MARA tetap dikekalkan.

Saya percaya Melayu sekarang jauh bezanya dengan melayu dahulu. Majoriti Melayu sekarang lebih dahagakan kemajuan dan kejayaan.

Orang melayu tak boleh harapkan UMNO sebagai pembela mereka. UMNO hanyalah parti politik yg macam lalang. Berubah ikut keadaan semasa tak kira haluan itu positif atau negatif.

Orang melayu kena percaya pada diri sendiri sahaja.

Sekian terima kasih
Orang Jauh

Greenbottle said...

saya ni buta ekonomi...jadi maaf lah kalau komen saya ni bodoh sikit... saya hairan mengapa umno macam MERAJUK... macam kata "dah nak sangat, nah ambik nih semua wahai bukan melayu... dan kamu yang melayu ni dah berasa kuat sangat , nak sama rata sangat...dan tak reti bersyukur ...nah...rasakan apa yang apa kamu minta!"

saya fikir ni kerja bodoh...saya tak pernah dengar bukan melayu mintak buang hak/keistemewaan melayu...yang mereka mintak ialah bagi kepada mereka jugak apa hak mereka..jangan sebab nak bela melayu bukan melayu di tinggalkan...itu saja...

grow the cake and give the shares to others too... but why take from pak mat to give to ah chong? ni kerja bangang ni...

warongkopi56 said...

Assalamua'laikum Datuk,

Saya memanjat kesyukuran kehadrat Allah swt yang telah memberi hidayahnya kepada Datuk untuk memantapkan harapan saya dalam usaha menyedarkan orang melayu betapa ketinggalannya kita dalam dunia serba bersaing ini.

Disebabkan oleh ketinggalan inilah dapat kita lihat bilangan yang agak besar juga orang melayu, yang ingin duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan kaum kaum lain yang lebih maju dan kaya terpaksa "kow tow" (bukan kompromi} dalam kebanyakan
prinsip dan hakikat hidup.Tak kurang juga yang telah pun menjual maruah dan agama dan tak kira dari parti mana tetapi ORANG MELAYU.

wasalam

www.warongkopi56.blogspot.com

mtgbertam said...

Salam dato',

Saya tak nak ulas pasal DEB. Yang saya ingat DEB inilah yg mati2 di pertahankan oleh UMNO, dan NGO2 sealiran spt Prowaris, Pesaka, VC UiTM, dan pelbagai lagi yg sering dimuatkan dalam berita TV dan akhbar bila ada `usikan' daripada PR berkenaan DEB.

Malangnya, bila ia sendiri di kuburkan oleh pimpinan utama parti Melayu sendiri, senyap sunyi suara2tersebut.

Jgn jadi mcm PPSMI, bila presiden UMNO kata buattttt, semua yaaaaaa. Sekarang apa jadi??

Dlm 5 tahun akan datang, kesan liberalisasi najib akan di kutuk anak cucu spt PPSMI juga.

INDIGO said...

Pak Kadir,

I was here -

Hindraf puts heritage in socio-political context(Monday, 06 July 2009 11:31)

and then I got here:

Khir in a pickle over palatial mansion

and then I had a great laugh re-reading your posting.

Wajarkah? LOL: what a pickle in a jar.

Itu bukan salah DEB. Itu adalah pengkhianatan oleh pelaksana yang dangkal, lemah, malas dan korup

Thank you for the laughs, Pak Kadir.

(I have always been for the underground tunnel in the north of the island instead of the 2nd bridge at Batu Kawan but all was tied up under the SOUTHGATE plan by RIAB Holding - integral planning)

Anonymous said...

"Itu bukan salah DEB. Itu adalah pengkhianatan oleh pelaksana yang dangkal, lemah, malas dan korup"

Betul tu Datuk...! Tabik spring...! Selagi bayangan pengkhianat tu masih ada, selagi itu UMNO akan ditolak ketepi...

Datuk cuba-cuba la luangkan masa datanglah ke Kampung Pandan Dalam dekat Ampang Selangor, lihat berapa banyak tanah (tanah2 lot), yang dibolot/dikaut oleh bekas pemimpin2 UMNO dahulu... kini disewakan kepada pendatang asing...

Bos! Bangi
Selangor...

Abdullah AR said...

Dato'

DEB telah tamat pelaksanaan pada 1990. Oleh itu, adakah DEB masih relevan untuk dibincangkan?

Mohon jawapan tentang sebab Dato' masih membincangkan DEB seolah-olah DEB baru saja ditamatkan.

Terima kasih

A KADIR JASIN said...

Sdr Abdullah AR, antara lain, menulis:

"DEB telah tamat pelaksanaan pada 1990. Oleh itu, adakah DEB masih relevan untuk dibincangkan?"

1. Benar DEB tamat pada akhir tahun 1999;

2. Tetapi matlamat membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat diteruskan;

3. DEB digantikan oleh Dasar Pembangunan Nasional dan kemudian oleh Dasar Pembangunan Wawasan;

4. Jadi bila kita menyebut DEB, kita merujuk kepada matlamat-matlamat DEB yang masih diteruskan;

5. Inilah yang hendak dipertahankan agar bukan sahaja kita boleh membanteras dan membasmi kemiskinan, tetapi menyusun semula masyarakat supaya kaum-kaum di Malaysia tidak lagi dikaitkan dengan kegiatan ekonomi mereka;

6. Elok kalau semua memcuba membaca balik dokumen DEB.

Terima kasih.

Anonymous said...

We used to say it is wiser to teach a man how to fish and not feed the man the fish so he can survive on his own. Have we ever walked the talk? We are the one who create the situation now because we keep blaming the government that we are not given enough fish whereas by right we should always demand the government to teach us how to fish. The consequences of the former had let some opportunist politician who abuse the system to enrich themselves rather than thinking of the way to raise the people competiveness.

It is sad that we still argue whether DEB is still relevant whereas we know clearly that any policy must be fine tuned from time to time and never there is a policy that best fit all the time. We need a good policy regardless of the title but it has to be executed in fair and transparent way which will benefit all and prevent any one from abusing it.

What we need in the policy is ensure everyone has equal playing field to compete rather than just give out the champion to someone without the need to compete. It is just like in sport, the best will win the medal but everyone is given chances to compete fairly. We cannot ask others to stop training and wait for us to catch up. Instead we need to put more efforts and work harder. Government can only help to ensure we have the same training facility as others but the end of day, if we fail, then we have only ourselves to be blamed.

As far as policy is concern, it should not be about majority or minority, it is about who need it. I hope all good thinking Malaysian should start thinking about the future of Malaysia regardless of races and remove the mental block that we just want to be the "Jagor Kampung" whereas under globalization, people only recognize you if you can compete internationally.

Juk KL

FG1008760 - 0122231890 (ikhlas.fg1008760@gmail.com) said...

DARI DULU SAMPAI SEKARANG DEB PATUT DIKEKALKAN- DEB ITU LAH ADALAH ACUAN PEMBANGUNAN MALAYSIA-RAHSIA KEPADA SLOGAN AMAN DAN MAKMUR

Buyong said...

Sudah banyak kali saya lontarkan pendapat saya disini tentang punca hilangnya sokongan rakyat pada Umno.

Pembesar hilang arah lalu diserahkan segala harta yang ada pada puak minoriti dengan harapan membeli sokongan berbisa puak2 ini.

Sebabnya hanya satu, tiada siapa -melayu atau bukan melayu atau mana makhluk dibumi ini yang suka dikaitkan dengan parti yang kelihatan lemah, penakut, tak bermaruah, pembodek dll. Umno selaku tonggak kerajaan sudah baynak kali melakukan ini di zaman dollah badawi.

Antaranya tunduk pada singapura, tunduk pada puak2 durjana di dalam kerajaan yang tamak haloba -habis harta kerajaan dikikisnya seperti ECM libra, Pantai hospital dll, membunuh anak2 sendiri-macam penjualan MV agusta proton, menikam negarawan sendiri kerana sifat ego dan sombong dan mcm2 lagi.

Oleh itu, mulakanlah dengan sesuatu yang mampu membangkitkan rasa patriotik kita semula. Mulakanlah dengan pembinaan jambatan bengkok......diikuti dengan pengukuhan jenama Proton- ubah dasar automotive negara kepada yang lebih menguntung dan patriotik....dan lain2.

Nescaya sokongan akan kembali.
DEB dan isu bumiputra langsung bukan penyebabnya. Ia cuma dijadikan jerat untuk mereka yang leka.
Ternyata Najib telah mula termakan jerat tersebut.

Nordin said...

Dato.

Tulisan yang menarik Kali ni.Dato telahpun mengungkapkan menafaat dan masalah pelaksanaannya juga dengan baik sekali. Cuma apabila masa pelaksanaan yang panjang melebihi satu generasi maksud dan tujuan bagi sesetengah orang sudah berbeza.

Bagi pengasas Tun Razak, DEB maksudnya memperkasakan rakyat melayu terbanyak, sudah pastilah yang ketika itu seperti yang Dato telah ungkapkan. Tetapi bagi generasi selepasnya, seperti Dato Najib Tun Razak, Hishamudin Tun Husin,Mukhrij Mahathir dan mereka yang seangkatan dengannya DEB bermaksud bermakna menggemokkan poket sendiri dahulu. Yang melayu lain ini hanya ibarat bidak buah catur. Bila kepalanya sudah busuk, badan dan ekor akan cepat menjadi busuk.

Polisi bagaimana baik sekalipun,jika pelaksananya teruk tidak akan memberi manafaat. Maksudnya, tujuan polisi itu tidak akan kesampaian.Kita boleh kekalkan DEB, tetapi kita kena ingat, berbaloikan pelaburan yang dibuat dengan pelaksana yang ada seperti sekarang?

A KADIR JASIN said...

Sdr Pakbelalang,

I am afraid you're caught in the box.

The Malays are being modest and reasonable when they demand the 30-per cent promised to them.

Why 30 per cent?

It should be according the the demography.

So why shouldn't the Bumiputeras demand for 60 per cent of the wealth?

I think too many well educated and well-to-do Malaysians (like Pakbelalang)are indifferent to the suffering of the poor.

Thank you.

Anonymous said...

bila sederek rumah kedai siap di Subang Jaya, satu kedai guting India hindu, dua kedai makan India Muslim dan semua kedai Cina. Mrelayu buka payong hujung jual nasi lemak.Begitu juga di Meru.

~pemborong payong nasi lemak

Anonymous said...

Tak wajar. Tetapi kenapa anggota Umno membisu? Bukankah mereka menjaga dan memperjuangkan kepentingan Melayu?

Hamid

el-Barokhas said...

Orang Melayu memang bermurah hati kerana memilih jalan mudah. Pulau Pinang, Singapura, Batu Puteh adalah ikon-ikon kemurahan hati itu. Kampung Buah Pala saya jangka akan menjadi satu lagi ikon pemberian hak kepada yang tidak berhak. Dan kita lihatlah bagaimna Kerajaan Negeri Perak menangani kes pemberian tanah milik kekal yang diilhamkan oleh bekas Menteri Besar Nizar kepada mereka yang menumpang sementara di atas tanah TOL(Lesen Tumpangan Sementara).

Di Malaysia ini undang-undang, hatta Perlembagaan, tidak mempunyai makna lagi kerana memberi laluan kepada political expediency yang dienakkan sajiannya dengan slogan-slogan yang lunak - yang terbaru,
1Malaysia yang intipatinya entah siapa yang tahu.

Keris memang dah lama terhunus tetapi sayang telah menjadi artifak museum.

HonestRon said...

Dato'

The intellectual dishonesty of your piece is appalling. Any objective commentary on the success of the Malaysian economy in the last 30 years will likely conclude that GDP growth has been achieved DESPITE the implementation of the NEP.

That said, from my perspective as a non-Bumi Malaysian (my grandparents were born in China), the goals of the NEP, as articulated in the original policy document, being the promotion of social harmony through the alleviation of poverty, is something I can wholeheartedly subscribe to.

The problems are threefold - firstly, the abuse of the NEP to reinforce the feudal system of UMNO/BN politics, secondly, the perpetuation and entrenchment of the racial divides in Malaysia, and thirdly, the complacency the 'special rights' has bred into large segments of my Malay brethren who then find themselves competing in the global economy on our behalf.

It is time for a new government (shorn of corruption), and a new NEP which seeks to breach the divide between the haves and the have-nots. Surely we can have one that will help the poor be they in the kampongs, the rubber estates, ex-NT settlements or longhouses?

Surely Dato', you can appreciate this? That challenges generally make a person stronger and it is in the interests of all Malay-Malaysians, indeed all Malaysians, that Malay-Malaysians are made stronger so we can face the world together?

One final word to those who are proud of the Malay race and their 'superior' attributes - it strikes me that you are afraid to put this to the test by competing on a level-playing field. The old arguments of Chinese-protectionism are no longer valid in this new globalised era, so, what's the score? Empty talk and cowardice, I put it to you.

Go on, take up the challenge. Again, I'm happy for my tax money to continue funding a proper, real and 'muhibbah' NEP, just not this one.

matrasad said...

Salam Dato',

I'm afraid you are confusing correlation with causation.

You are merely showing a correlation of policies, which is undermined by the rapid growth experienced by Malaysia even before 1970.

In short, there might be a correlation, but this DOES NOT NECESSARILY prove causation.

cheers

matrasad said...

As an addendum, the 30% goal WILL NOT help the poor, a sentiment you accuse Pakbelalang of harbouring.

There is no guarantee that the 30% will be distributed in a manner that reduces the rich-poor gap.

Furthermore, it isn't even a broad enough measure of wealth, neither does it have a strong relation to quality of life.

The problem with many, I daresay including you Dato', is that many know the figures but do not understand the underlying relationships.

There is little relation between Bumiputera policies to growth. The same could have been achieved without them, so long as Malaysia executed its heavy public-private cooperation. After all, this economic policies is directly inspired by the previous Asian tigers and Germany, who implemented their policies without the need for racial preferences.

And there is no relationship between the 30% goal and general wealth either. This fact is highlighted by the poverty evident in a country that controls 25% of the global economy, the United States.

We can continue to shoot off figures, but unless a direct causal relationship is shown out of correlation, we will continue to make uninformed decisions.

I say this with all due respect.

Anonymous said...

Pak Kadir, who stop the malay to be rich,cemerlang dan gemilang. The fact is very simple....,"USAHA" or "WORK HARD" this is the open secret of sucess. with the DEB this country is bastardised and this is the reality. Peratus pro yg kita ada tu pro haprak, tengkok la gejala rasuah ahli pro yg kadir habak tu, bukan macam dulu, walaupun sikit tapi berquality dan bertaraf antarabangsa. Kadir you know something...."YOU PAY NUTS..., YOU GOT MONKEYS" the reality is if Malay does not expose to compete till end of the world they'll forever been cheated and live in their ignorance. I bet we can create fine persons like Tun Salleh but not Mat Indon's who build's castles at the expense of M'sian Malays.

zain said...

Why you all sound so racist??
We just want a fair playing field Malay, Chinese, Indian etc.

Enough of UMNO racist

rozana said...

DEB serupa dgn bajet tahunan atau pakej rangsangan ekonomi, atas kertas objektifnya kemas dan cantik, tapi perlaksanaannya buruk kerana dipengaruhi nafsu mereka yang berkuasa. Inilah yang nampak busuk dan hodoh. Contohnya, yang tak layak pun dapat biasiswa kerana anak Tan Sri, Dato, etc. Hilang satu kouta anak penarik beca, penoreh getah. Begitu juga kes melibatkan projek,pembekalan dan malah jawatan dlm sektor awam & GLC. DEB tidak perlu dibuang, orang malaun yang patut dibuang.

pakbelalang said...

Dato' AJK,

Don't you think that fixing 30% quota for the Malays is bad? I am of the opinion this policy is affecting the dignity of our bangsa. It reflects as if that the Malays are only capable of achieving 30% of whatever they do. That is why in my earlier comment I suggested we should do away with this policy and liberalise it to ensure that the Malays get better deal. Surely, the Malays can do better than the 30% quota across the board. Why should we sacrifice the balance of 70% to others when as a bangsa yang bermaruah with the same brain as others we should be at par with them. It is a matter of getting the right economic model to move the Malays forward.

Talking about being indifferent to the suffering of the poor, I think I am better qualified than most of the wakil rakyat to understand the suffering of the poor, if you really know my background.

With regard to myself being well-to-do, I will only acknowledge your claim if I have a Jaguar with a 2 digit number plate and enjoying my breakfast at Killiney Cafe Uptown D Utama with my laptop. kah, kah, kah. Just joking, Dato' !!

Basree Rakijan said...

Orang Melayu memang tak tau dek untung! Bila dah ada tak pandai nak jaga. Nanti bila dah terlepas menyesal tak guna. Singapura dah jalan dah. Batu putih dah tenggelam dah. Lepas ni Batu putih, putih mata pulak... Pandai-pandai kamu ler ahli politik!

Anonymous said...

DEB memang bukan buruk sangat. Tetapi UMNO yang memburukkannya. Selain dari bidang pendidikan, bidang perolehan harta tidak berapa berhasil kerana kroni sapu Bumiputra biasa dapat hampas saja. Lihat apa kata Najib saham dari RM50 billion lebih sekarang cuma tinggal RM 2 billion didalam pasaran saham.

Mereka yang mendapat bantuan pendidikan melalui DEB belum sempat berkecimpung didalam mengumpul harta dan perniagaan. DEB bermula pada 1970an. Keluaran pertama DEB mungkin dalam penghujung 1970an dan mereka ramai diikat untuk bekerja selama 10 tahun dalam sektor kerajaan. Bila mereka bekerja mereka mula berhutang beli rumah dan seterusnya tidak berani berkecimpung dalam perniagaan sebagai hasrat untuk menambah harta Bumiputra. Ada yang berani pun setelah mencapai umur 50 tahun dan dijamin mendapat pencen.

Ada yang muda-muda sekarang didalam perniagaan adalah dikalangan mereka yang keluar pada 1980an dimana mereka dilepaskan kerana kerajaan sudah tidak ada kerja. Itu pun bukan mudah untuk mereka masuk sektor swasta jadi ada yang memberanikan diri berhutang daan memulakan perniagaan. Mereka ini ada yang berjaya tetapi jumlahnya kecil.
Bumiputra yang kaya dan memiliki harta adalah mereka yang mempunyai connection. Yang tidak ada connection jangan harap nak dapat peluang berniaga secara telus.

Jangan terkejut ramai Bumiputra takut untuk berniaga terutama dibidang pembinaan dan perbekalan kerana takut kepada amalan rasuah yang terlalu ketara. Mereka lebih rela makan gaji atau berniaga pasar malam lebih-lebih lagi Bumiputra yang berpendidikan Islam dan takutkan Allah.

Setelah 50 tahun apa yang perlu kerajaan buat ialah kurangkan rasuah supaya ramai Bumiputra dan bukan Bumiputra dapat bertanding secara sihat.

Written by zackeye, July 06, 2009

Mohd Hafiz Safwan said...

Something to ponder...Nice one Dato'!!!!!!!!!!!!!!!!

numero_uno said...

Salam dato'

Tumpang senyum tgk pak belalang..
dari segi riak penulisan sudah kutahu siapa dia pak belalang..yang penting rakyat bawahan yang akan menentukan kuasa najib diPRU akan dtg.

adiosss...

pakbelalang said...

Dr Mahathir Not Happy With Liberalisation Policy

PUTRAJAYA, July 6 (Bernama) -- Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad has admitted he is not too happy with the liberalisation policy introduced by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak as he feels it will erode bumiputera interests.

He said while the New Economic Policy would not in any way hamper Malaysia's development vis-a-vis other developing countries, the liberalisation process would stifle the progress of bumiputeras in the country.

"The fact is that the bumiputera quota has not been met, while that of non-bumiputeras has been increasing, and the new policy introduced will only worsen the situation," he said when asked to comment on Najib's administration which will reach 100 days on July 11.



comment:

This is something that Najib ought to look into. He has to do a lot of explanation to ensure that whatever new economic model he introduces does not erode the economic status of the bumiputras. In fact the new model should specify clearly what are the best alternatives he has in mind to enhance further the economic well being of the bumiputras. If he falters in this sensitive issue then I feel sorry for Najib. Politically in no time he will become a lame duck Prime Minister.

KHAIRUL-DEAN said...

Scribe,

There are so many ways to achieve the desired results to uplift the economy of the Malays without sticking strictly to the 30% policy. We need to "liberalise" it to achieve more than 30%. That should be the goal.

I think too many well educated and well-to-do Malaysians (like Pakbelalang)are indifferent to the suffering of the poor.

subhanallah, Pak Kadir, THANK YOU.
Have a great life and michael jackson-mikhail and i, we will know where to find you.

(the fountain)

raja2u said...

YBhg Dato' dan Pembahas/ Peyumbang pendapat mengenai penghakisan DEB

Assalamualaikum,

Saya percaya apa yang Dato' tulis merangkumi semua aspek bersabit dengan DEB. Saya juga percaya pihak kerajaan membaca dan meneliti recana ini dan besar kemungkinan tidak tahu macam mana untuk respon kepada kelohan rakyat yang merasakan DEB masih relevant.

Supaya tindakan dapat diambil pihak kerajaan dan isu ini tidak seharusnya hilang begitu sahaja saya cadangkan rencana ini serta ulasan-ulasan setuju/tidak setuju pemblog ditapis dan dikemukakan kepada MT UMNO selaku penjaga kepentingan orang Melayu untuk tidakan sewajarnya.

Mungkin ada orang yang merasakan ini suatu perkara janggal kerana belum pernah dilakukan pemblog lain. Kita perlu kreatif dengan menggunakan sepenohnya kemudahan yang sedia ada untuk kebaikan rakyat , ugama dan negara.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain.

Petaling Jaya

Anonymous said...

my comments on your comments

u said: "The Malays are being modest and reasonable when they demand the 30-per cent promised to them."

i say: reasonable? promised to them? by who? unilaterally? i didnt promise anything to 'them'. i say let the hardworking malays earn their keeps; not spoon-feed. the deb under umno style is effed-up. umnoputras are the ones benefitting. dont you give me examples of 'successful malays' as example of deb. these are 'takers', they are not 'contributors'. so for eternity they will have to live with that tag of being a rent-seeker and a parasite. demand... my foot! the ordinary malay folks did not demand to be spoon-fed. they demand an level-playing field. and sadly, umno did not provide them this. what umno did, all these 50 years or so, was to lull ordinary malay folks into a sense of complacency and we see the tragic results today...

u said: "Why 30 per cent?
It should be according the the demography.
So why shouldn't the Bumiputeras demand for 60 per cent of the wealth?"

i say: this is another stupid statement. that means in another 100 years or so, there will be no place for other malaysians to cari makan here in their own country tanah tumpah darahnya sendiri. that's bcos by that time malays will make up of over 95% of the population. the ordinary malay folks are being slowly mind-poisoned by leeches like you; and the sad thing is that they have not woke up - apart from those brave malay(sians) during march08.

u said: "I think too many well educated and well-to-do Malaysians (like Pakbelalang)are indifferent to the suffering of the poor."

i say: u want play one-upmanship about being poor? have any of u umno goons (dont pretend u are not one) lifted so much as a finger to help those aborigines in sabah and sarawak still living in the pendalaman ( i mean really really pendalaman - not merely kampungs; but deep inside the jungles ). what chances do (did) they have? who went (and is still going) in to help them? non-governmental organisations, that's who! not umno. not mca. not mic. malays, however poor, can only complain about not being able to afford higher education or the latest camry. these orang asli (they are bumiputras - the real mccoys - much more than the malays) have been effed by their own people; the same type of people u lamented about being educated and lupa daratan. i am talking about the likes of those bn-political parties in sabah and sarawak. their elected reps. these are the ones keeping these poor orang asli from waking up to reality - day by day as their rightful place and rights and share of the country's wealth is being robbed and raped by their own people and the barisan nasional (read: umno).

u said:"Thank you."

i say: no thanks.

4RAKYAT

saji said...

Walaupun parti politik yang memerintah Amerika Syarikat sering berubah dari semasa ke semasa di antara Republican dengan Democrat, tetapi kedua2nya tetap mempertahankan dasar luar negaranya terhadap negara Islam dan umat Islam serta dasar luarnya mengenai kewujudan negara Israel dengan sasaran matlamat yang sama juga iaitu memecahkan umat Arab dan Islam di seluruh dunia sekali gus.

Yang membezakan di antara kedua2nya ialah aspek teknikal dasar tersebut yang meliputi tatacara pelaksanaannya. Dimana, Republican lebih keras tatacara pelaksanaannya terhadap umat Islam, nagara Islam dan Palastin berbanding dengan Democrat.

Berdasarkan analogi di atas, salahkah orang Melayu bangkit mempertahankan dasar dan matlamat DEB yang belum tercapi itu jika hal yang serupa dilakukan oleh kerajaan AS yang terkenal dengan perjuangan hak asasi dan demokarasi itu?

Dan, tidakkah wajar jika diperkatakan bahawa bukan dasar dan matalamat DEB yang belum tercapai itu tidak baik, yang tidak baik ialah kelemahan tatacara pelaksanaannya yang dipertanggungjawabkan kepada agensi-agensi pelaksana?

Kenapa tidaknya,purata 85% projek kerajaan diali-babakan atau ditiriskan kepada kaum bukan Melayu, meskipun langkah2 berikut sudah lama diambil:

1. Pembayaran wang pendahuluan 25%

2. Pembayaran 75% penyerahan bahan dan kelengkapan binaan di tapak

3. Penghapusan bon pelaksanaan.

4. Menyenaraihitamkan kontraktor Melayu dan nama pengarah2nya yang megali-babakan projek.

5. Mewujudkan pelbagai badan pemantau di peringkat agensi pelaksana dan kerajaan pusat.

6. MengISOkan kontraktor kelas A.

Kenapa agaknya kesemua langkah di atas gagal meghentikan gejala ali-baba tersebut?

Apa yang saya tahu, ramai yang mengatakan soal sikap dan integriti.

Jawapan saya ialah, penggunaan mekanisama pelaksanaan/perolehan projek dalam bentuk kontrak pembinaan ciptaan Barat yang dinamakan Price-in-advance yang terkenal dengan sistem kontrak bnetuk Lump Sum, Bills of Quantities, Turnkey dan Design and Build atau maksud Islamnya kontrak pembinaan al-Istisnaa' atau Melayunya kontrak pembinaan Tempahan.

Saya sengaja berikan maksud Islamnya di atas supaya para ulamak amnya dan mufti khasnya akan bersetuju dengan saya bahawa kontrak pembinaan al-Istisnaa tidak diharuskan penggunaannya berdasarkan kaedah ijtihad Masalih Mursalah imam mazhab Hanbali, Maliki dan mazhab kita Shafie' atas alasan ia bukan kontrak tetapi tanggungjawab melunaskan amanah oleh tukang/kontraktor dan penghasilannya yang tidak tetap atau pasti melibatkan aspek kualiti, kos dan tempoh siap atau penyerahan.

Maknanya, penggunaan al-Istisnaa' sebagai kontrak pembinaan oleh agensi2 pelaksana selama ini menggunakan kaedah ijtihad imam mazhab Hanafi yang dinamakan Istihasan yang mengharuskannya.

Apakah agaknya jalan penyelesaiannya yang diijtihadkan oleh imam Hanbali, Maliki dan Shafie'

pakbelalang said...

URUMQI, China (AP) — Riots and street battles killed at least 140 people in China's western Xinjiang province and injured 828 others in the deadliest ethnic unrest to hit the region in decades. Officials said Monday the death toll was expected to rise.

comment:

Do we want this to happen in our country? Certainly not. So is the ONE MALAYSIA slogan relevent? Certainly yes.

Anonymous said...

Yang dihormati, DAKJ

DEB adalah tentang ekonomi. Ekonomi adalah tidak lain tidak bukan berkaitan dengan pitis dan fulus -- pitis masuk dan pitis yang keluar.

Sudahlah pitis yang masuk ke poket mereka yang memakai baju Melayu adalah secara relatifnya sedikit (ciput) tetapi dalam banyak keadaan pitis itu pula kalau dibelanjakan tidak mengalir ke dalam poket Tok Tam, Dolah, Semah atau pun Minah.

Kalau pitis yang yang keluar tadi masuk ke kedai Tok Tam, Dolah, Semah atau Minah maka setidak-tidaknya ia boleh juga dipusing-pusingkan. Dapat juga Tok Tam dan rakannya membeli baju Melayu atau baju kurung terutama daripada para tukang jahit yang juga menyarung baju Melayu atau baju kurung.

Namun, keadaan yang ideal seperti di atas tidak mudah menjelma dalam realiti seharian disebabkan berbagai faktor yang tidak perlu disenaraikan di sini. Tak tahulah di mana salah dan silapnya.

Sedar atau tidak, tidak sedikit fulus dari poket si pemakai baju Melayu telah membantu memajukan entiti ekonomi golongan seperti pemberi pinjaman fulus haram, penganjur judi tikam haram, pengedar dadah haram, pemilik kedai permainan video haram, perniagaan haram 'ibu ayam' dan banyak lagi.

Pengaliran fulus kepada golongan ini adalah sehala sifatnya. Ia seolah-olah pergi tetapi tidak kembali. Ia seolah-olah hilang terus daripada genggaman dan peredaran golongan yang memakai baju Melayu dan baju kebaya.

Hakikatnya ceti haram, penganjur judi haram, pengedar dadah, pemilik premis permainan video haram dan ibu-ibu ayam dan banyak lagi adalah lebih rela pitis mereka disimpan sebagai 'fulus haram' daripada membelanjakannya di enterpris Tam dan rakan-rakan.

ANAK BAPAK

A KADIR JASIN said...

My dearest Pakbelalang,

Since you know so much about me, including my nine-year old Jaguar (which if you care to check the Motor Trader is worth almost nothing)and my computer at Kopitiam, and even what I eat and drink, why don't you be a gentleman and a dignified, brave, transparent 1 Malaysian and reveal your true indentity?

If you are ashamed of the 30-per cent Bumiputera quota because to you it lowers their dignity, why don't you walk-the-talk by being dignified -- let's show me and the readers of this blog who you are.

At least Sdr Mustapha Ong is open about his identity and his politics.

It's just not fair that here I am at kopitiam with my laptop and my aged Jaguar being blasted day in and day out for expressing my views and here you are, in this very same space, hiding behind a pseudonym.

Tuan boleh ungkit dan boleh dedahkan kepada dunia siapa saya. Tetapi kalau Tuan terus baling batu, kayu dan najis kepada saya sambil Tuan bersembunyi di dalam belukar, itu bukan anak Melayu namanya.

Kenapa kita terlalu takut untuk dikenali?

Apakah 1Malaysia tidak menjamin hak dan kebebasan kita?

Let's be fair Pakbelalang. If you are of my generation, we were taught akhlak and civic at school.

I am not seeking your apology. I am pleading for your fairness as a Malay -- assuming you are a Malay.

Terima kasih.

INDIGO said...

Pak Kadir,

Police restore order in western China; 156 killed

By WILLIAM FOREMAN, Associated Press Writer William Foreman, Associated Press Writer – 27 mins ago

URUMQI, China – Chanting "Strike down the criminals," hundreds of paramilitary police with shields, rifles and clubs took control of the streets Monday in the capital of western China's Muslim region, a day after the deadliest ethnic violence in decades.

State media said at least 156 people were killed in the unrest, which did not bode well for China's efforts to mollify long-simmering ethnic tensions between the minority Uighur people and the ethnic Han Chinese in Xinjiang — a sprawling region three times the size of Texas that shares borders with Pakistan, Afghanistan and other Central Asian countries.

If it is in the west, it is al-qaeeda, if it is in communist china, it is ethnic tensions, if in islamic countries it is sectarians violence.

Something must rally be wrong with us muslims - could it be that we love the Al-Qur'an too much, Pak Kadir? But we have been the colonies of the non-muslim for a long, long time, haven't we, Pak Kadir - macam hamba pecacai 'depa'.

Anonymous said...

Datuk,

Di kg saya datuk pada tahun 1970an ada dalam 20 kedai. Dua tiga kedai roncit Melayu, kedai makan kling Islam (masa tu kita gula Kling), kedai gunting kling (hindu) dan yang lain kedai apek (Cina).

Sekarang adala lebih 100 kedai. Ada dua buah kedai kedai Melayu dan sebuah Kedai mamak. Lain semua Cina, lagi besar. Ada dua buah kedai emas dan tiga kedai jual motosikal.

Ini kg Melayu Tok. Wakil Rakyat Pas. DO tentulah Melayu. Kerja orang Melayu tanam padi dan getah dan makan gaji. Habis duit belanja di kedai Cina. Tak cukup utang lagi. Along tak ada tapi hutang macam along ikut sistem padi kunca dan pajak gadai.

Banyak Cina adalah Cina baru. Cina asal dah mati atau pindah ke tempat lain. Jadi siapa kata DEB sekat Cina? Pasal Melayu yang dapat sikit tulah Cina jadi kaya raya.

Orang Kampung

Mustapha Ong said...

Salam Datuk KJ,

Janganlah kita cepat melenting,tetapi harus tunggu dan lihat sejauh mana kesan nya liberalisasi ekonomi kepada orang Melayu dan bumiputra.Pada pendapat pendekatan yang diambil oleh PM adalah berani dan yang terbaik untuk menjaga kepentingan orang Melayu, tanpa sebarang tekanan daripada bangsa yang lain.

Mengikut kefahaman saya Kerajaan tidak korbankan DEB kerana undi minoriti. Sebalik nya melalui langkah untuk mengliberalisasikan ekonomi akan memberi lonjakan kepada pertumbuhan ekonomi yang lebih kukuh dalam era globalisasi yang juga akan memberi impak ekonomi kepada negara keseluruhan nya.

Sesungguh nya kita masih belum mencapai tahap equiti 30%untuk orang Melayu dan bumiputra selama ini,yang hanya sekitar kurang daripada 16%. Kerajaan perlu mengadakan keadah baru yang lebih seimbang melalui proses liberalisasi ekonomi dengan lebih adil dan saksama. Kita tidak seharus menyalahkan orang lain, jika hanya segelintir orang Melayu dan bumiputra yang telah mendapat munafaat atas "perhubungan atau kamcheng dengan UMNO warlords"untuk mendapat segala kemudahan termasuk pinjaman kewangan.

Inilah budaya Melayu yang berpuak-puak yang merosakan penyatuan bangsa sendiri dari segi pembangunan ekonomi bumiputra.Ini adalah kenyataan yang perlu kita insaf dan semoga perangai demikian dapat dihapuskan.

InsyaAllah dengan tertubuh nya syarikat Equiti Nasional Berhad (Equinas) Kerajaan harap akan dapat menyaimbangkan pengagihan sektur pencapaian tahap ekonomi diperantaraan orang Melayu dan bumiputra dengan lebih adil dan saksama.

Baru-baru ini Ketua Wanita UMNO ada menyatakan bahawa bukan mudah orang Melayu dan bumiputra dapat pinjaman kewangan yang sepatutnya diutamakan oleh ajensi yang berkenaan, tanpa sebarang kesulitan yang berbagai. Jika orang Melayu tidak jujur membantu bangsa nya sendiri kerana mempunyai "kepentingan yang tersirat dan tersurat",siapa lagi dan jangan menyalahkan bangsa lain.

abdullahngah said...

Buat apa apa pun, hatta DEB perlu dikekalkan kerana berupaya dan berjaya melahirkan beberapa kerat konporat melayu, selagi perdana menteri yang dilantik beperangai gemarkan kepada kecantikan dan berbangga dengan kecantikan pasti akan menenui kegagalan juga akhirnya.

Gemar kepada kecantikan merupakan sipat yang didurung oleh hawa nafsu, demikian juga berbangga dengan kecantikan.Itulah dia syaitan yang menguasai fikiran.Lebih lebih lagisyaitan syaitan yang memimpin mereka.

Sipat dan sikap ini dimiliki oleh semua perdana menteri, termasuk Datuk Seri Mohd Najib Razak yang diamanah memerintah negara hari ini.

sipat dan sikap ini membuat apa sahaja boleh berlaku terhadap orang melayu. Sikap ini membuat perdana menteri benci dengan orang Melayu dan utamakan orang lain, kerana tidak mendapat faedah jika tolong orang melayu dan adalah lebih baik tolong orang lain sepertimana yang dilakukan sekarang.

Perdana menteri sekarang sungguh berbangga dengan bangunan tinggi 50 tingkat. Bukan setakat itu sahaja malah mereka mahu supaya ibu negara dipenuh dengan bangunan yang mencakar langit tanpa melihat apakah isinya.

Bina banguna tinggi dan cantik bukan tidak boleh tetapi apakah isinya nanti. Apa guna cawan yang cantik kalau isinya racun. Tidak dinafikan racun juga penting kepada manusia tetapi racun yang menjadi isi pada cawan inilah yang berlaku dengan DEB.

Perdana menteri kita sudah ada 2 kaedah untuk pacu negara. 2 kaedah itu tidak lain dan tidak bukan bersumberkan cantik dan bangga yang mungkin boleh membuat melayu hilang didunia atau akan mengalami nasib yang sama sepertimana di Singapura sekarang.

Bayangkan kita yang utamakan kecantikan. Sudah tentu kita memerlukan seorang isteri yang cantik iaitu sedap mata memandang, tanpa fikir sakitnya hati.Pada hal kecantikan yang dimilki itu adalah kecantikan palsu.

Inilah akibatnya jika kita mempunyai perdana menteri jenis ini. Lebih lebih lagi tiada siapa yang berani membantah, malah kebanyakan orang dibawahnya mencium tangan tanda hormat yang membuat tuan punya badan berbangga kerana sudah diberi lampu hijau untuk melakukan sesuatu kehendak hawa nafsu.

Atas sebab itu berapa buah sahaja bangunan tinggi jadi milik melayu di Kuala Lumpur, kerana orang yang terajui negara mahu kepada kecantikan dan berbangga dengannya.

Awas. Inilah punca segala galanya. Usaha buatlah apa apa selagi perdana menteri jenis gila pada kecantikan dan berbangga dengan yang tinggi masih diberi kepercayaan memerintah.

malaysiaboleh said...

Dato,

Saya ingin tegas kan di sini bahawa kejayaan kaum bukan bumi-putra di Malaysia pada hari ini adalah hasil titik peluh mereka sendiri, mereka bukan dapat bantuan apa-apa dari kerajaan seperti mana kawan-kawan mereka dari kaum bumi-putra.

Jadi saya rasa kaum bumiputra tidak sepatutnya cemburu atau dengki dengan kejayaan mereka, apa yang penting sekarang ialah kaum bumi-putra harus belajar rahsia kejayaan dari kawan-kawan mereka yang berjaya dan bukan hanya dengan bergantung kepada DEB semata-mata kerana kalau begitu lah keinginan kaum bumi-putra maka sampai bila-bila pun kaum bumi-putra tak berjaya.

Saya tidak percaya dengan hanya memberi kemudahan dan bantuan semata-mata untuk melihat mereka berjaya dengan sendiri akan berbuah hasil.

Hari ini kita dapat lihat ramai lulusan Universiti dari kaum bumi-putra yang tak dapat pekerjaan, kenapa boleh berlaku sedemikian ? Jawapannya mudah sahaja iaitu tidak ada kualiti kerana terlampau senang kemasukkan mereka di univeristi di negara kita.

Lain pulak bagi kaum bukan bumi-putra, mereka yang terpilih adalah antara yang terbaik dan baru dapat dipilih masuk. Andai kata anda adalah majikan, yang mana anda akan ambil sebagai pekerja syarikat anda ?

Saya bukan kata kaum bumiputra yang dipilih masuk universiti adalah bodoh-bodoh belaka tetapi peratusannya adalah terlalu kecil sangat untuk yang betul-betul bijak.

Kalau Kerajaan Malaysia betul-betul nak majukan negara kita maka yang terbaik atau bijak harus diutamakan tanpa mengira kaum supaya harta negara kita adalah terdiri dari yang terbaik.

Saya bukan nak puji sangat Singapora tetapi apa nak dikata itu adalah kenyataan, kerajaan Singapora pergi ke seluruh dunia untuk mencari pelajar-pelajar yang pintar tanpa mengira keturunan dan agama mereka untuk di beri biasiwa pelajaran.


Sebaik sahaja habis belajar, mereka harus bekerja di Singapora untuk beberapa tahun, itu lah hasil kejayaan Singapora. Kita terpaksa menjaga anak-anak kita dari darja satu sampai tingkatan lima iaitu selama 11 tahun tetapi Singapora cuma ambil alih selama berapa tahun sahaja lepas itu selepas mereka sudah sedia dengan ilmu untuk digunakan Kerajaan Singapora lah yang akan menggunakan mereka habis-habisan.

Orang melayu lambat maju adalah disebabkan bantuan yang diberi tetapi tidak ada tujuan atau arah tuju yang diketahui mereka. Akibatnya mereka cuma menerima semata-mata sahaja tanpa penduli apa kah sumbangannya kepada negara.


Kaum bukan bumi-putra sudah mula buat rancangan untuk anak-anak mereka sejak hari pertama dilahirkan, mereka tidak buang masa. Mereka berikan cara hidup yang berkualiti dan banyak masa dihabiskan untuk mendidik anak-anak mereka, anak-anak mereka tidak dibiarkan merayau di bandar-bandar pada waktu tengah malam.

Setiap masa digunakan dengan penuh faedah, itu lah hasil kejayaan mereka, jadi kaum bumi-putra tidak patut cemburu kerana kalau anda semua boleh buat seperti mana yang saya katakan tadi anda semua juga akan berjaya bersama-sama akhirnya.

Kejayaan kaum bukan bumi-putra bukan sahaj di Malaysia tetapi di seluruh dunia iaitu negara-negara lain di dunia ini tetapi negara-negara lain tidak pernah cemburu kerana mereka juga sama maju. Ayah saya pernah katakan kepada saya bahawa jikalau kawa-kawan anda kuat cemburu maka anda harus jauhkan diri anda darinya kerana orang itu tak akan maju, apa sangat yang nak cemburu sangat katanya kerana orang lain boleh buat maka kita pun boleh buat.

Apabila kita dapat belajar dari mereka yang sudah maju maka kita pun sama-sama dapat duduk sama rendah dan diri sama tinggi dengan dia.

Orang yang kuat cemburu adalah orang yang tak mahu maju ke hadapan, cuma mahukan kejayaan cepat dan mudah. Apabila Tsunami melanda baru lah mereka kelam kabut kerana asasnya tidak kuat dan mudah jatuh.

A KADIR JASIN said...

Sdr Abdullahngah, antara lain, menulis:

"Gemar kepada kecantikan merupakan sipat yang didurung oleh hawa nafsu, demikian juga berbangga dengan kecantikan.Itulah dia syaitan yang menguasai fikiran.Lebih lebih lagisyaitan syaitan yang memimpin mereka."

Saya teringat kepada puisi penyair Kahlil Gibran mengenai kecantikan yang berbunyi seperti berikut:-


On Beauty
Kahlil Gibran

Where shall you seek beauty, and how shall you find her unless she herself be your way and your guide?
And how shall you speak of her except she be the weaver of your speech?

The aggrieved and the injured say, "Beauty is kind and gentle.
Like a young mother half-shy of her own glory she walks among us."
And the passionate say, "Nay, beauty is a thing of might and dread.
Like the tempest she shakes the earth beneath us and the sky above us."

The tired and the weary say, "Beauty is of soft whisperings. She speaks in our spirit.
Her voice yields to our silences like a faint light that quivers in fear of the shadow."
But the restless say, "We have heard her shouting among the mountains,
And with her cries came the sound of hoofs, and the beating of wings and the roaring of lions."

At night the watchmen of the city say, "Beauty shall rise with the dawn from the east."
And at noontide the toilers and the wayfarers say,
"We have seen her leaning over the earth from the windows of the sunset."

In winter say the snow-bound, "She shall come with the spring leaping upon the hills."
And in the summer heat the reapers say,
"We have seen her dancing with the autumn leaves,
and we saw a drift of snow in her hair."
All these things have you said of beauty,
Yet in truth you spoke not of her but of needs unsatisfied,
And beauty is not a need but an ecstasy.
It is not a mouth thirsting nor an empty hand stretched forth,
But rather a heart enflamed and a soul enchanted.

It is not the image you would see nor the song you would hear,
But rather an image you see though you close your eyes and a song you hear though you shut your ears.
It is not the sap within the furrowed bark, nor a wing attached to a claw,
But rather a garden for ever in bloom and a flock of angels for ever in flight.

People of Orphalese, beauty is life when life unveils her holy face.
But you are life and you are the veil.
Beauty is eternity gazing at itself in a mirror.
But you are eternity and you are the mirror.

Terima kasih.

firdausf said...

Salam Dato'

Harap nukilan Dato' kali ini boleh diterjemah ke Bahasa Inggeris supaya mudah saya panjangkan kepada golongan teknokrat melayu yg lain yang tergolong di bawah kategori 'tak kenang budi'.

:)

sujini said...

Salam Hormat Datuk Hj A Kadir,

Saya ucapkan syabas kepada Datuk yang terus
bersifat memanggil , " A Spade A Spade".
(Datuk boleh tolong beri peribahasa Melayu yang bermaksud demikian, otak saya dah berkarat sikit).

Perdebatan semakin hangat tetapi biarlah dianggap serius. Hak istimewa orang Melayu tidak boleh diperlekehkan atau semata-mata sebagai satu debat untuk mengisi masa yang terluang.

Kalau tidak silap saya DEB diujudkan selepas
terjadinya Peristiwa 13 Mei.

Apa penyebab sebenar 13 Mei?
Pertama-tamanya , jurang ekonomi antara Melayu dan bukan Melayu telah meluas( seperti di para 1 tulisan Datuk).

Keduanya melibatkan identiti , integriti dan hak istimewa orang Melayu.

Saya rasa semua sudah tahu matlamat DEB.
DEB juga adalah satu bentuk pengangkutan ( a means of transport ) untuk sampai ke destinasi kita iaitu Perkara 153 dalam Perlembagaan Persekutuan.

Didalam Perkara 153 , pada asasnya Yang Di-Pertuan Agong adalah penjaga hak istimewa orang- orang Melayu dan anak Bumi di Malaysia di samping tidak meminggirkan hak kaum lain.

Selepas tempoh DEB dikatakan tamat, maka timbulah isu , meritokrasi pada mulanya. Meritokrasi ini hangat didebat semasa era pentadbiran Tun Dr Mahathir.

Maka ekoran daripada itu, IPTS tumbuh melata , biasiswa JPA hanya berdasarkan kepada meritokrasi, PTPTN pun wujud dan ada pula meminta IPTA di buka kepada anak bukan Melayu.

Pemimpin Melayu sentiasa bersifat tolak ansur.
Mereka lupakah Perkara 153; para 8(a) yang menyatakan walau pun bilangan tempat di IPTA tidak dapat menampung kemasukan semua pelajar tetapi adalah menjadi tanggongjawab Yang Di-Pertuan Agong untuk memastikan keutamaan diberi dahulu kepada anak Melayu /Bumi berdasarkan kelayakan mereka masing-masing?

Semasa era Tun Abdullah, beliau memberi peluang kepada keterbukaan, ketelusan dan liberalisasi. Tetapi liberalisasi beliau bukan untuk semua kaum tetapi kepada sanak saudaranya. Prinsip keterbukaan dan ketelusannya membawa padah kepada partinya sendiri dan juga hak orang Melayu.

Kaum Cina marah kepada pentadbiran Tun Abdullah kerana projek-projek mega ditangguhkan dan projek-projek sederhana , termasuklah lesen teksi mewah jatuh ke tangan keluarga.

Sekarang ini kita dikaburi dengan konsep 1Malaysia.
Sehingga saat ini, saya masih tidak faham apa matlamat PM mengenainya.
Secara mata kasar, saya rasa 1Malaysia menghapuskan identiti, hak istimewa Melayu, itu saja.

Sebenarnya banyak lagi para-para yang menyentuh hak istimewa orang Melayu dan Bumi yang telah termaktub didalam Perkara 153.
Apakah pemimpin-pemimpin dan cendikiawan-cendikiawan Melayu terlepas pandang atau buat-buat tak pandang?

Oleh itu saya dengan hati yang luhur lagi ikhlas memohon Datuk dan bijak pandai Melayu sekarang ini untuk memperjuangkan hak istimewa Melayu/Bumi , bukan untuk tembolok kita sendiri tetapi untuk masyarakat kita pada 10,20 dan 30 tahun lagi. Ambilah tindakan undang-undang kalau perlu sebelum terlambat.

Terima Kasih.

A KADIR JASIN said...

Sdr Firdausf, menulis:

"Harap nukilan Dato' kali ini boleh diterjemah ke Bahasa Inggeris supaya mudah saya panjangkan kepada golongan teknokrat melayu yg lain yang tergolong di bawah kategori 'tak kenang budi'.

Tidak perlu. Kalau masih ada rakyat Malaysia yang tidak faham bahasa Melayu, mereka tidak layak jadi rakyat Malaysia. Saya tidak perlu tunduk kepada orang sedemikian!

Terima kasih.

INDIGO said...

Scribe,

Two Sad News - Part 2
(the race to the bottom and the dinar mas)

As for Ekuinas,...Please read his text in full:

Lagi Pembaharuan dalam Ekonomi
Tuesday, 30 June 2009


KEYNOTE ADDRESS BY YAB DATO’ SRI MOHD NAJIB TUN ABDUL RAZAK
PRIME MINISTER OF MALAYSIA
AT INVEST MALAYSIA 2009, SHANGRI-LA HOTEL, KUALA LUMPUR
JUNE 30, 2009


YB Tan Sri Nor Mohamed Yackop, Minister of EPU
YB Dato Sri Husni Hanadzlah, Minister of Finance II
Y.Bhg Tun Mohd Dzaiddin, Chairman of Bursa Malaysia
Y.Bhg Tan Sri Zarinah Anwar, Chairman of Securities Commission
Y.Bhg Tan Sri Azman Mokhtar, Managing Director of Khazanah Nasional
Y.Bhg Dato Sri Nazir Razak, Chief Executive Officer of CIMB
Tan Sri-Tan Sri, Dato-Dato,
Distinguished guests, Ladies & Gentlemen.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh, salam sejahtera and a very good morning...

3. We meet today in a very challenging environment. The world has experienced unprecedented displacements and distortions to the global financial order. The Global Financial Crisis has had severe ramifications on once revered financial institutions, led to tremendous wealth destruction and questioned the wisdom that has driven conventional thinking in finance. But what's more damaging has been the economic cost that this financial crisis has had across the world beyond the epicenter of the financial crisis.

4. There are clearly many lessons to be learnt and reforms that will need to be put in place. Markets must be subject to stronger oversight and there must be no hesitation in making difficult policy decisions when we see early signs of excesses and irrationality start appearing on the horizon
. Governance arrangements and risk management standards at the level of banks and financial firms must be strengthened. Regulation of Over The Counter (OTC) markets and some loosely regulated firms must be commensurate with the impact and role they have in today’s financial markets. Sales practices and unfettered risk taking must be subject to adequate oversight...Ladies and Gentlemen, 7. The larger challenge before us lies not in addressing the short-term vulnerabilities and dislocations but over the long-term national competitiveness.

In the last three decades, we have made great strides in poverty eradication, enhancing the living standards of Malaysians, developing world class infrastructure and providing respectable economic growth. We have become a successful middle-income economy. But we cannot and will not be caught in the middle income country trap. We need to make the shift to a high income economy or we risk losing growth momentum in our economies and vibrancy in our markets. The challenge of managing such a major transition is not easy and has been made more considerable by the weakness in the global financial architecture and intensifying competitive pressures arising from dramatic changes in the global economy...I have set in motion, efforts to formulate a new economic model, which will be base on innovation, creativity and high value, to lift us into the ranks of a high income nation within the decade.

Scribe,
Please can you explain to me how all this Ekuinas and helping Bumiputras attain bigger market share help achieve the old 'unliberated post 13th May Malay Hustle aka DEB aka DPW' objectives in a post SubPrima Meltdown of 'Wall Street's - with all these still fresh is Ekuinas the answer to that long term competitiveness?

I am happy Najib is willing to play David; but is the Isralite God YWH with him or the illegal jewish settlers or with the resurgency of the bankrupted but bailed out banks of the 'free market'?

Bro Pak Kadir, can you spare me a thot?

Danke Erg, de Heer Pak Kadir.

Anonymous said...

Datuk and esteemed commentators, this extract is the proof that the Chinese benefited from Umno rule.

"Immigrant Trading Origins in the Early 20th Century

PPB's history paralleled the rise of the Kuok family in Malaysia through the 20th century. In 1909, Kuok Keng Kang immigrated to then-British controlled Malaysia from his home in China's Fujian province. Kuok began trading rice, sugar, and flour, and formed his own company, Tong Seng & Co. Kuok's business flourished, despite his inability to speak English. Yet from the start, Kuok had taken care to build strong ties with the Malay community--which, although the majority population, were soon to be overshadowed economically by the ethnic Chinese population there.

Like most of the country's Chinese immigrants, Kuok placed a high value on education, sending his three sons, Robert, Philip, and William, to study overseas. Robert, born in 1927, was sent to Raffles, in nearby Singapore. The outbreak of World War II cut short Robert Kuok's education, however. Nonetheless, at school, Robert Kuok had become friends with Tun Abdul Razak and Tun Hussein Onn, both of whom later became Malaysian prime ministers. Another classmate was Lee Kuan Yew, who became the first prime minister of Singapore after its independence.

Returning home, Robert Kuok joined Mitsubishi, which, among other trading activities, had gained a monopoly on rice imports. The younger Kuok became fluent in Japanese and rose to become head of the rice import operation, while the elder Kuok received a license to act as a wholesaler. Following the war, the Kuoks began supplying foodstuffs to the Japanese prisoner of war camp in the province, which led in turn to the Kuok family gaining control of the wholesale market for essential foodstuffs in their South Johore region.

Kuok Keng Kang died in 1948. Robert Kuok and brother Philip, together with other members of the family, went into business together, forming Kuok Brothers Sdn Bhd. (The third brother, William Kuok, had joined the Malaysian Communist Party and was killed by the British in 1952.) After Philip Kuok turned to politics, Robert Kuok became the force behind the family business--starting the career that was to make him one of Asia's most respected and admired businessmen. -- From PPB Group of Companies Profile.

Ex-banker

samurai melayu said...

SALAM DAK
IZIKAN,
...
Jawabnya tidak. Malah kerana pelaksanaan matlamat-matlamat dan program-program DEBlah, ekonomi Malaysia berkembang pesat.

MALAH TIDAK KEDENGARAN LAGI ISTILAH
TOWKAY CINA, MELAYU BODOH DAN KELING ESTET LAGI.
HAPUSKAN DEB AKAN HANYA MELUASKAN KEMBALI JURANG PERKAUMAN YANG KAYA DAN MISKIN DAN AKAN WUJUD ISTILAH2 YANG TERSEBUT ALAF BARU.

WAJARKAH KORBANKAN DEB KERANA UNDI MINORITI?
NGANGA MULUT NGELENG KEPALA..FIKIR!

ALFATIHAH, AMIN.

pakbelalang said...

FOR YOUR OWN EYES ONLY

Sorry Dato' if my remark hurt your feeling. I am just expressing my opinion without malice against you.

Yes, I think you must be surprised that I know you. Of course, everybody knows you well, Dato'.

It so happened that I had an office along the Killiney Cafe and my wife and I sometimes had our breakfast there. Both of us recognise you and your wife by sight only. We know what car you are driving simply because we happened to see you parking your car in front of the cafe.I did acknowledge you once at the cafe by giving a broad smile and you acknowledged my gesture. That's all. Our office is no more there.

To really know who I am I think biarlah ianya dijadikan sebagai rahsia. I am just an ordinary retired person who has no special interest even in politics.

Kalau Dato' tersinggong dengan tulisan saya harap maaf. Tidak ada niat untuk menghina atau menjatuhkan maruah Dato'.

Frankly Dato' I am not a well-to-do person as what you assume me to be.

Anonymous said...

Dato,

1. kebanyakan bukan melayu seperti saya sokong dasar DEB. Pasal peratusan dan perangkaannya, itu adjustable lah mengikut keadaan. Tak ada siapa yang mahu melihat rakyat senegara hidup serba daif atau merempat. Bila saya ke Terengganu bercuti, saya sedih melihat kehidupan nelayan melayu di sana, pada hal Terengganu negeri terkaya di Malaysia. Terfikir, apa rancangan UMNO selama ini untuk nelayan yang serba kekurangan?

2. Yang dipertikaikan ialah perlaksanaannya, sehingga ianya digelar Dasar Ekonomi UMNO. Kalau nak bagi projek dan kontrak kat orang UMNO pun, bagilah. Tapi projek yang dah dapat tu, buat lah elok-elok. Yang bangunan separuh siap ranap, itu yang buat rakyat marah dengan UMNO. Yang jual kontrak nak makan atas angin pun ramai, tapi UMNO buat dek aje.

3. Isu kronisma pun, bukannya dibawa oleh bukan melayu. Orang UMNO sendiri canang cerita ini pada tahun 1997, semasa kemuncak Anwar vs Mahathir. Ingat lagi tak siapa orang tu?

4. Yang diminta oleh bukan melayu pula, tidak sama sekali menghakis hak melayu. Bukan melayu tak lah sebodoh itu, itu suicidal namanya. Hal-hal seperti rumah sembelihan babi, itu hal yang boleh diselesaikan. Banyak lagi kawasan terpencil di Kedah yang boleh dijadikan rumah sembelihan, Kedah banyak lagi hutan. Tapi isu ini telah pun diolah sebagai isu melayu vs bukan melayu.

5. Ada banyak agensi kerajaan, skim, geran, dana, bank, macam-macam untuk tolong usahawan melayu. Kalau matlamatnya gagal mencapai sasaran, buat lah kajian, rombak apa yang patut, adakan KPI, buat pemantauan, dan singkir sajalah siapa yang tak mahu, atau tak mampu buat kerja untuk meningkatkan tahap ekonomi kaumnya sendiri.

6. Biasiswa yang diminta oleh bukan melayu pun hanyalah untuk golongan top scorer, straight As students. Bila tempat terhad di IPTA, mereka berubah ke IPTS. Di IPTS ada ramai anak golongan sederhana, bukan semua anak towkay.
Anak towkay ada kat overseas.

Saya harap isu DEB, liberalisasi, keterbukaan sektor-sektor ekonomi tertentu tidak dikaitkan dengan undi bukan melayu. Ahli politik dari parti yang buat kerja untuk rakyat, pasti akan dapat undi.

Bukan melayu tidak mahu persengketa atau berkonflik dengan sesiapa, sebab tak ada faedah pun. Bukan semua orang India setuju cara Hindraf, bukan semua Cina setuju cara DAP; seperti juga bukan semua melayu setuju cara UMNO/PKR/PAS.

Salam,
Peniaga Kecil

manletih said...

Siapa beri berjuta kerakyatan kepada pendatang? Bukankah pada masa itu kita tahu dari negara mana mereka datang?

Kenapa tidak beri peluang kepada Melayu untuk mempertahankan hak bangsanya?

Sudah tiba masanya pemimpin lain mengambil-alih jawatan Presiden UMNO dari kuda tunggangan aka cipuppet.

*manletih*

ps KENAPA MESTI PRESIDEN UMNO jadi PM? Kata 1Malaysia. Kata meritokrasi. Mulakan dasar meritokrasi dengan jawatan PM. Ada berani?

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

kenapa perlu dikaitkan dgn minoriti, sikap perkauman perlu dikikis bersih...

deb atau kuota bumi telah memakan diri, berpuluh tahun umno mendukung dasar ini....kegagalan dasar ini merekalah patut bertanggungjawab, secara tak langsung deb / kuota bumi ini membantu minoriti kerana semua hak disapu atas nama deb/bumi oleh umno kemudian digadai/dijual kpd minoriti....masih mahu deb/kuota bumi?????hak2 bumi perlu berlandaskan perlembagaan dan undang2 yg termaktub

p/s : kenapa lambat hendak keluarkan kpi? bukankah CM berjanji selepas 100hari!!!

HAMBA ALLAH

samurai melayu said...

SALAM DAK
IZINKAN,

KAMI SEIRING SEJALAN DENGAN SDR. KAMI PAKBELALANG..
WE SHUD GET RID OF THE 30% STIGMA BUT NOT THE ULTIMATE OBJECTIVE OF THE NEP TO ERADICATE POVERTY AND FAIRER DISTRIBUTION OF WEALTH AMONGST THE VARIOUS STRATA OF THE SOCIETY.

THE NEP HAD LAID THE FOUNDATIONS FOR A MORE EQUITABLE ECONOMIC AND SOCIAL STATUS OF THE RAKYAT AND NOW ITS UP TO THE LEADERS TO REALISE THE WAWASAN 2020 DREAM TOWARDS AND ONE AND JUST MALAYSIAN SOCIETY.

ALFATIHAH, AMIN.

thegreatteadrinkerdownsouth said...

Salaam, Dato'

It is indeed sad that you keep on playing the same tune over and over, in spite of the fact that it's "sell by" date has long expired.

It is also sad that you seem to have chosen (wilfully or otherwise) to ignore the hard economic facts in the aftermath of the global financial crisis.

I suppose that you can't be blamed when an eminent thinker like Tun Dr Mahathir seems to operating with the same mindset.

Let me ask you bluntly, Dato' - what are the alternatives for Malaysia? How will it compete with the likes of China, India and Vietnam (or even the Philippines and Indonesia) in the race to attract foreign direct and portfolio investments? What unique attributes or factors can Malaysia offer to ensure a strong ringgit and the continued availability of good jobs in the manufacturing and services sectors?

Size of the domestic market? Tax rates? World class well-maintained infrastructure? A national education system that is geared towards the needs of local SMEs and foreign MNCs? An efficient and investor-friendly bureaucracy? In any of these areas, Malaysia's competitors in the region have more compelling stories to tell.

The NEP (or whatever you want to call it) will not, for instance, convince the likes of, say, Microsoft to commit to significant investments in Malaysia.

Consider a recent report which quoted Ralph Boyce (President, Boeing South-east Asia) as saying that "Boeing is just one of more than 7,000 foreign multinationals and some 10,000 foreign-owned SMEs which have established regional operations in Singapore. The winning combination of a strategic geographical location, competitive workforce, strong business ecosystem, well-developed infrastructure and forward-looking economic policies have made it (Singapore) a natural home for foreign businesses operating across the region....."(Singapore Business Times, June 27-28, 2009).

Let's hear it from you, Dato'. Why didn't these "7,000 foreign multinationals and some 10,000 foreign-owned SMEs) set up their regional operations in Malaysia? Surely, it's not that a difficult question to answer, is it?

Let me conclude this post with 2 quotes. The first is by Singapore Law Minister K. Shanmugam in commenting on affirmative action. When asked if he stood by remarks he made in 2003 on the issue of affirmative action, he replied Yes. He went on to say: "I wasn't asking for affirmative action, as such. What I said was, we have a principle of meritocracy and within that, we should try to create icons of meritocracy. Icons in the Malay community who would then be beacons of hope for the rest of the community to move up quickly."

The second is a letter written by a Singaporean Malay, Muhammad Aidil Zulkifli, that was published in the Forum page of the Singapore Straits Times July 7.

(The full text of Mr Muhammad Aidil Zulkifli's letter can be read online at the Forum Online section of the Singapore Straits Times website - www.straitstimes.com)

Care to comment on the above, Dato'?

Orgkpgdoha said...

Salam Datuk AKJ

Hasil DEB timbul ramai usahan Melayu ..Tun Daim,Tajuddin Ramli,Halim Saad,Nadzri,Khalid,Aminshah dan ramai lagi hingga tak terkira.Apa salahnya teruskan saja DEB. Kenapa hukuman harus kepada DEB yang diilhamkan oleh Bapak PM kita.

Dasar DEB dapat membantu kaum bukan bumiputra juga. Malah mereka mendapat lebih dari itu..Kalau dilihat dari segenap sudut..semua perniagaan telah di kawal oleh kaum Bukan bumiputra. Kaum bumiputra akan mendapat habuang dari bumiputra juga..Malah ada kaum Bumiputra bagi terus Syarikat Klas F mentadbir turus..

Dasar ini tak seharusnya di pertikaikan oleh bukan bumiputra. Biar saja ia menjadi dasar Negara untuk kebaikan bumiputra..

"Sekian hasil didik DEB"

irfandina said...

salam Dato...

tahniah dengan artikel yg berani dan telus seperti ini...saya merayu kepada Dato agar terus menulis tentang perkara-perkara seperti ini kerana nampaknya kepimpinan tertinggi negara sudah menjadi semakin tunduk kepada desakan pihak-pihak yg berkepentingan...

semoga Dato akan terus dilimpahi rahmat dan diberi kekuatan dalam meneruskan legasi ketuanan melayu di bumi tercinta ini.

melayuBARU said...

Salam Dato'

Dari kacamata seorang pelajar seperti saya, sedih melihat apa yang terjadi sekarang.

kalau zaman Dato atau bapa saya berani2 juga masuk berniaga, zaman saya..nak mencuba pun mungkin sudah tiada daya.

saya sokong bahagian terakhir. pelaksana sendiri yang tidak mahu membantu
gembira melihat anak melayu terus di ratah haknya satu persatu

pegawai gred 1 yang bertugas di Putrajaya pun akan pandang serong pelajar melayu yg meminta biasiswa walaupun yang memohon dengan semua nya A1

di peringkat lebih rendah, majlis2 daerah sibuk menghambat peniaga2 kecil melayu
tp sekrang bila bkn melayu berkuasa di perak, tidak pernah saya lihat bukan melayu berlari menolak jualan kerana di kejar penguasa.

melayu oh melayu...akan terus meLAYU

Ryzal72 said...

Assalamualaikum Pak Kadir,
Saya fikir PM kita tidak mempunyai punaisihat yang peka, sensitif dan faham tentang sesuatu polisi. Baranngkali kehendak politik mengatasi kepentingan rakyat...eer..maaf...quo vadis kerajaan terbalik yea.!Mungkin PM memerlukan punaisihat daripada University terkemuka. Apa-apapun, KERAJAAN KITA NAK POPULAR, PM KITA PUN NAK POPULAR MAKA INILAH JALANNYA. Saya bukan penyokong pembangkang...tapi jika begini cara urus orang-orang kita dengan laungan retorik, HAK BUMI AKAN TERJAGA alamatnya....tiadakata lagi yg boleh disuarakan. Alfatihah UMNO.
Ikhlas.

saji said...

Sdr malaysiaboleh,

Betulke kejayaan kaum bumiputra hari ini hasil dari titik peluh diri sendiri atau tanpa bantuan rakan bumiputra?

Saya boleh setuju dengan aktiviti ekonomi yang tiada kaitan dengan kerajaan seperti pelacuran, rumah urut, judi haram, bela babi secara haram dsb. Tapi tidak setuju dengan aktiviti ekonomi yang ada kaitan dengan kerajaan yang antaranya seperti berikut:

1.Merasuah pegawai kerajaan untuk menyelesaikan masalah perniagaan.

2.Berpakat dengan kontraktor Melayu
untuk mengali-babakan kontrak kerajaan.

A KADIR JASIN said...

Sdr Pakbelalang,

1. You criticized me and I published your criticism.

2. I responded to it.

3. Now you sent me a reply and an apology but "for my eyes only."

4. Do you think that's fair?

5. Why should I not post your reply?

6. I wasn't seeking an apology from you.

7. So why don't you allow me to publish your response? It's a fair one.

8. I will keep your P&C response with the hope that you change your mind.

Sdr MelayuBaru,

Allahyarham ayah saya berniaga kedai runcit, berniaga getah dan daging.

Masalahnya modal dan monopoli. Melayu kurang modal manakala bekalan pula dimonopoli oleh pembekal Cina, jadi harga di kedai Melayu lebih mahal daripada di kedai Cina.

Sdr Peniaga Kecil, antara lain berkata:

"Hal-hal seperti rumah sembelihan babi, itu hal yang boleh diselesaikan."

Boleh, tetapi sengaja tak mahu. Kalau mahu, buatlah di kawasan Cina atau kampung Cina, tetapi mengapa Pendang?

Pendang tu kawasan Melayu. MP dan Adunnya Pas. Banyak pondok dan madrasah di situ.

Buatlah di kawasan DAP atau PKR bukan Islam macam Bukit Selambau yang banyak ladang getah dan kelapa sawit.

Orang yang mencadangkan Pendang itu sengaja tidak mahu kes itu selesai.

Terima kasih.

pakbelalang said...

O K as you wish Dato'. You get my consent. I think my conscience is clear that I have no intention to criticize you personally. I am just clarifying my status with yours as you claim that I am well-to-do and being indifferent of the poor.

Anonymous said...

Kalu pihak cerdik pandai dan celik Ekonomi yang ade dalam UMNO diam saje,bermaana:

1.UMNO tidak berubah dan tidak mahu berubah kerana ahli UMNO yang ade jawatan dan kepentingan tidak akan bantah.
2.UMNO akan di lihat sebagai menjaga kepentigan peribadi UMNO dan bukan pejuang hak orang Melayu dan Bumiputra.
3.Pihak pati lawan dan pembangkang dapat kerja nya dipermudahkan kerana kalu ade PRU dan PRK mu,kemungkinan 2008 di ulang dan lebih teruk lagi perbedzaan undi.
4.Aliran wang asing akan bertambah masuk DAN JUGA keluar mengakibat kan kadar pertukaran wang asing menjadi tak terkawal.
kesian UMNO.
changkat lobak
arjuna waspada.

Anonymous said...

Dato,

Tentang isu rumah sembelihan babi di Kedah yang saya tulis sebelum ini:

Itulah yang saya maksudkan, bukan semua orang bukan melayu setuju cara DAP. Bila DAP cadangkan Pendang, satu kawasan Melayu, memang tepat MB Datuk Seri Azizan tak luluskan. Memang tepat MP Kulim suruh DAP keluar PR kalau minta yang bukan-bukan. Cadangan DAP itu cadangan cari pasal, bukan cadangan selesaikan masalah. Orang yang tak mahu dan tak tahu selesaikan masalah tak patut dilayan.

Itulah yang saya katakan, banyak lagi kawasan terpencil di Kedah yang boleh diguna sebagai kawasan sembelihan.

Peniaga Kecil

bulan said...

One does not need to be a scholar to see and tell, as soon as Tun Dr Mahatir left office whatever vision he had for the good of Malaysia and all Malaysians was shredded to pieces by his successor and company. Ironically, the successor is not a Chinese or an Indian.
Next, we see the liberation of the New Economic Policy. The NEP has nothing to do with the world recession and in no way, will it retard the economic progress of Malaysia.
The NEP was implemented by Tun to give the Malays a head-start, since all along they had been mentally suppressed by the British. Leaders, prior to the Tun, had tried, if ever but superficially to solve this Malay dilemma. The NEP is there to solve the Malay predicament at grass-root level and needless to say, it will take some while before it can reach maturity.
Ironically, the person who is going to abolish the NEP is a successor of one who belittled and wrecked all the Tun’s policies. On his own, I do not think a Malay leader would be that naive to trample and demolish the opportunity to be given to his kind, as well as, the good of all Malaysians, irrespective of colour and creed.
What had been done and will be done by the Tun’s successors, at best is beyond logic and indeed suspicious, as well as, uncalled for. After the Tun’s era, honesty and intelligence are events of the past. It appears most politicians are now trying to fathom the depth of their own pockets first, instead of the interest of the Malays (Bumi putra), in particular and the Chinese, as well as, Indians, in general. Only

Unknown said...

1. di Amerika Syarikat, "land of equal opportunity" - 1% teratas meguasi 19% kekayaan dan membayar 25% cukai pendapatan. dasar kapitalist mmg akan membuat perbezaan kekayaan.

2. di malaysia, ada 10 juta pekerja tempatan tapi hanya 1 juta bayar cukai. bole di katakan 1% teratas membayar bahagian terbesar. adakah mereka mempunya hak yg lebih kerana memberi pengorbanan yg lebih besar?

3. ramai peniaga bumiputera gunakan quota 30% dlm syarikat tersenarai di Bursa malaysia utk buat duit atas again. mereka beli murah lepas tuh terus jual. syarikat terpaksa "maintain" 30% quota pada harga rendah, lepas tuh peniaga bumi jual balik, untung atas angin. ya, byk syarikat tak nak senarai kat sini pasal isu ini.

4. sikap tamak sebenarnya baik kalu kena tempatnya. tamak utk memiliki ilmu, kekayaan dan kekuasaan membawa kemajuaan. tapi kena tempat kepada masyarakat, bangsa dan negara. itu gunanya agama.

5. kepelbagaian kaum di malaysia adalah aset yg paling berharga di negara ini. lebih berharga drp semua minyak di bawah laut. tapi saya fikir semua kaum kena jadi satu bangsa, barulah aset ini bole di pakai.

6. DEB ada kegunaannya. tanpa DEB melayu tak kan maju. tapi sampai bila nak pakai DEB ni? adakah kita nak mengulangi kesilapan tamadun lalu di mana kita terlalu taksub utk menlindungi "hak" kita sampai kita lupa utk menguasi ilmu supaya kita terus bole kuasi hak kita?

Anonymous said...

Salam Dato',

Dato bertanya wajarkah korbankan DEB kerana undi minoriti? Saya jawab, tidak wajar sama sekali. Kerana apa? Segala sebab musabab DEB diwujudkan masih ada sekarang ini. Dimana-mana negara di dunia ini jika kaum majoritinya terpinggir tanpa usaha membetulkanya pasti akan berkesudahan dengan porak peranda. Yahudi dibunuh beramai-ramai di Jerman masa WW2 pun fasal dimana-mana sudut jalan hanya kedai Yahudi yang angkuh memonopoli.

Dimana-mana di Malaysia ini kita nampak Melayu terpinggir. Jangan sebut medan niaga kelas tinggi macam LOT 10, Low Yatt, Sungai Wang, Mid Valley dan berpuluh2 lagi tempat semacamnya seluruh negara, hatta kat tempat terceruk majoriti Melayu macam Parit Yaani (Batu Pahat Johor) atau Air Bemban (Johor Bahru) pun Melayu terpinggir. Memang Melayu ramai kat Mid Valley apatah lagi kat Parit Yaani tapi sebagai pembeli sahaja.

Hakikatnya Melayu kaum majoriti di Malaysia ini masih terpinggir, jenis Melayu yang tak terpinggir masa ini ialah para pemimpin UMNO dari peringkat bahagian ke peringkat pusat. Ya sekarang mereka selesa tapi apabila sampai cucu cicit mereka pasti akan terpinggir juga apabila kuasa tempat berpaut telah tiada. Kekayaan yang dimiliki bukannya fundamental tapi superficial dengan segala macam liability dan leverage walaupun mencecah juta RM (Ada yg mencecah ratus juta RM beb!).

Waktu saya sekolah rendah dulu pernah terbaca petikan kata-kata Bismark lebihkurang maksudnya begini "Orang kristian akan maju jika meningalkan agamanya tapi orang Islam akan mundur jika tinggalkan agamanya". Dulu saya tak faham dan rasa pelik akan maksud kata-kata itu.

Sekitar tahun 1987 pernah saya terbaca artikel "Paradise postponed" dalam majallah The Economists. Dalam mukaddimah artikel itu si penulis merakamkan pendapat Mahathir mengenai kelamahan orang Melayu, iaitu orang Melayu jadi lemah kerana tidak tahu berorganisasi. Orang Melayu terlalu bergantung kepada pemimpinnya bukan kepada organisasinya. Dimumpamakan kalau panglima perangnya mati secara otomatik orang Melayu mengaku kalah. Orang Melayu serah bulat-bulat nasib mereka kepada ketua. Psychae ini cukup kuat dalam jiwa Melayu.

Dalam blog Dato' ini pun ramai yang mengharap TDM kembali mengemudi UMNO kerana psychae yang sama. Bahawa selama 22 tahun TDM memegang tampuk UMNO beliau gagal menjadikan Melayu bangsa yang bijak berorganisasi telah dilupakan. Bahawa Melaka jatuh ke tangan penjajah adalah kerana in-fighting di kalangan pembesar Melayu yang bergelumang dengan skandal tidak dijadikan iktibar. Kalau Melayu bijak berorganisasi UMNO tak dipenuhi dengan parasit rasuah. Satu hakikat yang pahit ialah UMNO terlalu parah dengan rasuah sehingga menjadi lemah seperti kayu yang dimakan anai-anai.

Mengapa pemimpin UMNO (baca DSNTR) takut dengan minoriti? Takut hilang undi mereka (baca takut hilang kuasa). Biar tergadai bangsa asal tembolok sendiri kenyang atau lebih teruk lagi, biar kampung tergadai asal menang sorak. Saya pernah tulis sebelum ini; jangan salahkan DSNTR kerana kita bangsa Melayu yang pilih dia jadi PM. Jangan salahkan PAS atau Melayu PKR kerana mereka sebenarnya menyediakan alternatif kepada Melayu untuk halatuju dan semangat yang baru. Saya dah lama kecewa dengan UMNO sejak Anwar jadi TPM dulu lagi. Budaya memuja memuji pemimpin ala zaman Sultan Melaka sungguh meloyakan.

Dato' saya boleh kena serangan sakit jantung jika tak berhenti kat sini.

Yaghfirullahu lana walakum.

Pah Hj JB

Anonymous said...

Salam Dato',

Terbaca sajak Khalil Gibran yg Dato' muatkan, maka izinkan saya memuatkan satu lagi terjemahan sajak Gibran yang saya sedut lama dulu dari site peminat puisi Indonesia. Judul terjemahannya,Bangsa Kasihan.

BANGSA KASIHAN
( Kahalil Gibran )

Kasihan bangsa
yang memakai pakaian yang tidak ditenunnya
memakan roti dari gandum yang tidak
dituainya
dan meminum anggur yang tidak diperasnya

Kasihan bangsa
yang menjadikan orang bodoh menjadi
pahlawan
menganggap penindasan penjajah sebagai
hadiah

Kasihan bangsa
yang meremehkan nafsu dalam mimpi-mimpinya ketika tidur
sementara menyerah padanya ketika bangun

Kasihan bangsa
yang tidak pernah angkat suara kecuali jika sedang berjalan di atas kuburan
tidak sesumbar kecuali di runtuhan
dan tidak memberontak kecuali ketika lehernya sudah berada di antara pedang
dan landasan

Kasihan bangsa
yang negarawannya serigala
ahli falsafahnya karung nasi
dan senimannya tukang tambal dan tukang
tiru

Kasihan bangsa
yang menyambut penguasa barunya dengan
trompet kehormatan namun melepasnya dengan cacian
hanya untuk menyambut penguasa baru lain trompet lagi

Kasihan bangsa
yang orang sucinya dungu menghitung tahun-tahun berlalu
dan orang kuatnya masih dalam gendongan

Pak Hj JB

Anak Parit Buntar said...

Salam Dato'

Kalau DEB ditujukan kepada rakyat Malaysia yang miskin dan bukannya mengikut warna kulit, bukankah ia lebih berkesan untuk merapatkan jurang ekonomi di antara rakyat yang kaya dan miskin? Bukan semua Bumiputera miskin dan bukan semua kaum Cina kaya. Contohnya, Khir Toyo mampu memiliki istana bernilai berjuta-juta ringgit, banyak jiran di kampung saya hanya penjaja di tepi jalan.

Patutkah diskaun 5% diberikan kepada golongan Bumiputera yang kaya? Siapakah yang betul-betul menikmati keistimewaan ini? Bumiputera yang membeli rumah bernilai berjuta-juta atau Bumiputera di kampung yang hanya mampu membeli rumah bernilai berpuluh ribu?

DEB gagal kerana golongan Bumiputera yang kaya pandai memanipulasi keistimewaan yang diberikan kepada semua Bumiputera. Saya percaya 90% keistimewaan hanya memanfaatkan 2% Bumiputera dan golongan ini akan memastikan mereka terus minikmati keistimewaan ini. Inikan lumrah manusia?

Saya perpendapat Bumiputera tidak dapat mencapai matlamat 30% pemilikan kekayaan korporat kerana ramai ingin cepat kaya sehinggakan meng-AliBaba-kan saham mereka yang biasanya 'diberikan'. Mereka tidak menghayati pemilikan mereka kerana tidak terlibat dalam proses memajukan perniagaan. Sebaliknya, masyarakat Cina yang biasanya memulakan perniagaan sendiri lebih cenderung untuk memegang kepada saham/pemilikan mereka kerana mereka telah berusaha kuat untuk memajukan perniagaan mereka.

Pada pendapat saya, orang yang menggadaikan nasib Bumiputera adalah Bumiputera sendiri.

INDIGO said...

Scribe,

Untuk Listening Pleasure Anda
(beauty and the beast: the bear and obama)

"i'm afraid your father will be upset when he gets back"

Black Or White
(Michael Joseph Mikhail Jackson)

I took my baby
On a saturday bang
Boy is that girl with you
Yes were one and the same

Now I believe in miracles
And a miracle
Has happened tonight

But, if
Youre thinkin
About my baby
It dont matter if youre
Black or white

They print my message
In the saturday sun
I had to tell them
I aint second to none

And I told about equality
An its true
Either youre wrong
Or youre right

But, if
Youre thinkin
About my baby
It dont matter if youre
Black or white

I am tired of this devil
I am tired of this stuff
I am tired of this business
Sew when the
Going gets rough
I aint scared of
Your brother
I aint scared of no sheets
I aint scare of nobody
Girl when the
Goin gets mean

(l. t. b. rap performance)
Protection
For gangs, clubs
And nations
Causing grief in
Human relations
Its a turf war
On a global scale
Id rather hear both sides
Of the tale
See, its not about races
Just places
Faces
Where your blood
Comes from
Is where your space is
Ive seen the bright
Get duller
Im not going to spend
My life being a color

(michael)
Dont tell me you agree with me
When I saw you kicking dirt in my eye


But, if
Youre thinkin about my baby
It dont matter if youre black or white

I said if
Youre thinkin of
Being my baby
It dont matter if youre black or white

I said if
Youre thinkin of
Being my brother
It dont matter if youre
Black or white

Ooh, ooh
Yea, yea, yea now
Ooh, ooh
Yea, yea, yea now

Its black, its white
Its tough for you
To get by
Its black , its white, whoo

Its black, its white
Its tough for you
To get by
Its black , its white, whoo

(August 29th, 1958 - June 25th, 2009)

Nota:

Janganlah marah-marah sangat pada Pak Kadir: putus urat tengkok nanti kacau kami pula - no more The Scribe A Kadir Jasin.
(would Boris Yeltsin have continued what would have happened to Russia, Pak Kadir?)

mm said...

melayu muslim mesti bersatu

Orang Ipoh said...

Assalamualaikum Dato,

Tajuk yg Dato AKJ tulis amat nearik dan sy hanya sempat baca suku shj komen dr pengunjung blog ini.

Sy bersyukur kehadrat Illahi krn diberi peluang utk memajukan diri diwaktu sy tak mempunyai peluang. Hanya Allah shj yg sy amat berterimakasih dgn kekuatan dan semangat akhirnya berjaya mendapat ijazah w/pun ambil masa yg pjg dan pinjaman belajar dah habis.

DEB, hmmm , saya rasa dasar ini baik cuma pihak-pihak yang berkepentingan menggunakan kuasa yang ada untuk mengaut laba. Sebab itu ada org cakap "Kalau nak senang/kaya masuk Umno". Ada Dato' dengar pepatah ini.
Saya suka dengan ulasan sdr Khairul Anuar. Sepatutnya pemimpin Melayu Umno perlu dari awal lagi merangka dan merancang ekonomi bangsa sendiri. ini tidak ada peluang habis dikebasnya.
Apa jadi dgn peranan UDA (Urban Development Authority) yg suatu masa dahulu matlamat utk menyediakan ruang-ruang perniagaan dibandar-bandar, skrg ?
Nak tanya sikit pada Dato', betul ke Paremba tu dulu dibawah UDA?

Jadi sifat tamak inilah yg menyebabkan orang Melayu jadi begini.
2 bulan lepas, saya ada berbual dengan kawan yg yg buat kerja servis mesin yg dlm masa sama mempunyai syarikat kecil utk "backup". Pengalaman dia ditipu oleh bangsa sendiri menyedarkan saya dan kebanyakan dari golongan muda. Disuruh buat kertas kerja lah, present dan lain-lain. Apabila kertas kerja itu nampak ada potensi, ditukar nama kepada syarikat lain yang "dia" ada kepentingan.
Saya skrg sedang dan insya-Allah hendak menggerakkan ekonomi kelompok kami bersama dgn Pas/PKR walaupun kecil-kecilan. Sebab kami tahu bantuan memang sukar dan kalau ada pun terlalu perlahan.
Sesetengah jabatan kerajaan mensyaratkan dapat pengesahan Ketua Umno lah, penghulu lah dan macam2 lagi. Bosan.
Kisah penjaja kecil nak dapat lesen kereta tarik pun payah ini kan pula nak dapat tender besar.
Kisah seorg rakan saya sewaktu susah pd tahun 80-an berniaga kecil-kecilan, selalu kena kompoun majlis tapi pada kaum lain tidak pula diambil tindakan yg sama. Mengapa?... Kisah dia susah hinggakan terpaksa beri susu anak guna susu cair (bukan susu berformula).
Apa yg kami lihat pemimpin Umno tidak ambil peduli dengan nasib orang Melayu. "Pandai-pandailah korang nak hidup"

Lihat kes kg Melayu Plentong Tengah, mana org Umno?. Kalau nak cerita banyak kepincangan dia Dato'.
Jadi kesimpulannya Umno hanya untuk golongan yang berkuasa, berpengaruh, kaya dan golongan bangsawan.
Kami golongan rakyat mahrain cuma boleh tengok shj mereka mengumpul kekayaan yg akan menjadi bahan bakar di dalam Neraka jika tidak digunakan dengan betul dan ambil hak orang lain.

Ulasan Khairul Anuar
"Lagu Warisan UMNO menanam fikiran bahawa kuasalah tembok terakhir orang Melayu dibumi Malaysia ini. Lansung berebut rebut semua mahu menjadi pemimpin. Tapi yang menjadi dalang dalang politik juga taukeh taukeh yang bukan Melayu. Alang kepalang mahu menang Ketua Bahagian, duit pelaburan tak cukup - maka ditaja orang lain. Esok dah berkuasa, hidung dicucuk orang. Hina bila jadi pemimpin Melayu begini."


Wasalam,
Orang Ipoh

Tok Kemuning said...

Inilah jadinya apabila kita melantik pemimpin dikalangan yang tidak mengikut peraturan.

Sehinggakan apa yang telah tercatat dalam perlembagaan Reid pun tidak mahu dipatuhi.

Tidak ada seorang pun dikalangan pemimpin UMNO kini yang berani berkata TIDAK kepada permintaaan dan mempertahankan hak yang ada dalam perlembagaan Reid.

Pemimpin UMNO yang telah ditolak Rakyat pun dilantik semula apatah lagi hendak mempertahankan hak orang melayu...jauh sekali.

JANGANLAH jadi bakal Perdana Menteri dari UMNO yang terakhir memerintah Malaysia.

Oleh itu kepada semua menteri menteri UMNO IKUTLAH PERATURAN JANGAN IKUT PERASAAN.

Anonymous said...

Dato'

Pakbelalang says;

"I am of the opinion this policy is affecting the dignity of our bangsa. It reflects as if that the Malays are only capable of achieving 30% of whatever they do."

Pakbelalang...Tak payah lah nak cakap tentang mendapa 70%....Yang berpuluh tahun Pemerintah "berusaha" orang Melayu belum juga sampai tahap 30%. Kenapa?
1. Kerana dibidang Swasta tiada Level Playing Field... Banyak bidang perniagaan dimonopoli oleh bangsa lain!
2. Cara kerajaan mengimplementasi policy untuk menolong orang Melayu.

Sekarang kita nak membuat bukan Melayu lebeh kuat dengan cara memberi mereka lebih peluang...

Pakbelalang, bukan semua orang Melayu dapat jadi Pegawai Kerajaan macam anda dan keluarga anda...



Joe Black

sang kancil said...

salam datuk.

sebenarnya kebimbangan datuk tentang nasib orang melayu amat tepat. saya rasa kebimbangan ini dikongsi oleh ramai lagi mereka yang prihatin terhadap bangsanya. tidak guna kita menyalak bukit kerana tanpa kuasa kita hanyalah anjing kurap. saya cadangkan kita gerakkan satu organisasi yang benar2 suaranya dapat di dengar oleh mereka di atas sana. dan saya cadangkan Datuk memulakannya. insyallah kami para bloger akan menyokongnya

bulan said...

Further to my comment which was kindly posted at 8.45pm, it was an oversight on my part to stop at the word ‘Only’. It should read thus:
Only time will tell, to bury off the NEP is to disadvantage the poor Malays in the villages, who do not enjoy the facilities made available to those living in cities or big towns. Via the NEP, we saw Malay scholars in the fields of science and technology, though this success does not come overnight. Rome is not built in a day.
Despite the good results of the NEP, if it has to be called-off, indeed it sounds rather fishy. Unlike other peoples have clans to help their own kind the Malays do not enjoy this facility, at all. As for the Malays, the moment they become rich and powerful, self-interest prevails and they forget about the well-being of their own kind.
In the history of Malaysia, only one leader and just a few patriotic datuks show willingness to take care and to address Malay poverty and not just rhetoric talks. As a result of which, these particular Malays are not popular amongst leaders who speak a different language. In the olden days, Romans and Greek politicians gave priority to the well-being of their citizens. The same principle is not applied by most leaders today and as a result of which, we see corruption aplenty in many first-world countries. Just take a look at the activities of the politicians in Great Britain today. They rip-off tax-payers money, as though the wealth of the country belongs to them. Little wonder, there are many who would like to become politicians, today. One way to become rich in most third-world countries is to join politics. However it is hoped, Malaysia and her politicians do not fall under this category.

A KADIR JASIN said...

Sdr Joe Black,

1. Kalau tidak kerana perkhidmatan awam, polis, tentera, GLC dan beberapa kerat usahawan Melayu yang berjaya, Bumiputera akan menganggur dan merempat;

2. Yang dapat kerja hanyalah pekerja bawahan macam operator pengeluaran, pemandu dan pengawal keselamatan;

3. Kalau ada pun yang dapat jawatan profesional dalam sektor swasta adalah anak ahli politik, putera dan puteri Raja dan anak orang kenamaan;

4. Layari laman-laman web syarikat swasta bukan Bumiputera -- berapa ramai Bumiputera yang pegang jawatan penting?

5. Tanpa syarat-syarat ala DEB, gunatenaga Bumiputera oleh korporat bukan Bumiputera akan merudum;

6. Mereka akan guna alasan meritokrasi untuk mengutamakan kaum-kaum tertentu;

7. Kalau kerajaan mahu Bumiputera terus mendapat pekerjaan dan kemahiran profesional, ia wajib memperluaskan kegiatan badan-badan amanah seperti PNB, GLC dan tabung-tabung pelaburan seperti Equinas; dan

8. Buka buku ValueCap supaya kita boleh tengok banyak mana keuntungan yang sudah dibuatnya.

Terima kasih.

pakbelalang said...

Joe Black,

Just to clarify I was never a pegawai kerajaan from the day I left my education. I was working in private company until my retirement. Both my two children are also working in private sector.

With regard to 30% quota, let us assume that di takdirkan Allah the bumiputras manage to fulfill the quota, where do we go next? Do we we have to stop at that? Or do we have to start all over again to demand for higher quota? My argument of this quota system is why must we fix the quota. It is our country and we have the right to claim 100% which is of course a very a ideal situation. So that should be our target and the government must have the strategy to acheive it. Yes, it can be achieved provided the Malays and the goverment have the right practical formula.
So this is actually what I want to
present and don't be misconstrued that I reject the 30% quota system.Politically, long term I think the best strategy is to have "flexi-quota system" so that there will be no chance for others to say that " Look the bumiputras have achieved the 30%, you cannot touch my balance of 70%".

saji said...

Salam Dato'

Dalam artikal saya yang disiarkan di Mingguan Wasilah bertajuk; "Bina segera tatacara pemuliharaan UMNO", saya analogikan kedudukan UMNO pascaPRU 12 yang ditolak oleh kaum Cina, India dan juga Melayu sebagai TANGKI AIR BESI AWAM YANG SEDANG MENGALAMI PROSES KEKARATAN YANG TERUK DENGAN INJAB BEBEOLANYA KADANG-KADANG TIDAK BERFUNGSI KERANA TIDAK DISELENGGARA DENGAN BAIK SETIAP KALI PRESIDENNYA HENDAK DITUKAR.

Dimana walaupun ramai yang mencadangkan supaya ia digantikan sahaja dengan TANGKI AIR BARU JENIS STAINLESS, saya sebaliknya mencadangkan supaya TANGKI AIR UMNO itu dipulih dan dipelihara atau dikonservasikan mengikut darjah intervensi yang sesuai yang ditetapkan dalam bidang konservasi bangunan bersejarah, atas alasan ia merupakan sebuah parti yang telah banyak berjasa kepada negara dan orang Melayu khasnya.

Sehingga komen ini ditulis, saya lihat UMNO sedang dalam proses melakukan kerja pemuliharaan atau konservasi tangki airnya itu yang meliputi tindakan pihak pengurusan UMNO menggantikan injab bebolanya itu (maksudnya menggantikan presiden UMNO) dan sedang menempah tangki air stainless steel baru yang saiznya 25mm lebih kecil daripada ukuaran bahagian dalam tangki air UMNO sedia ada seperti yang saya terangkan dalam artikal tersebut (maksudnya mengatasi kelemahan parti UMNO lain seperti gejala politik wang).

Entah macam mana, sedang pengurusan UMNO malakukan proses pemuliharaan tersebut, timbul pula masalah pelaksanaan dan pencapaian DEB ciptaan UMNO itu yang saya analogikan sebagai KEBOCORAN PAIP BEKAL UTAMA UNTUK BEKALAN KE KAWASAN PENEMPATAN ORANG MELAYU, KHASNYA YANG MELIPUTI AIR VALVENYA.

Semerah Padi said...

Salam Dato',

Minta izin lalu untuk saya paparkan komen yang saya majukan di blog bigdogdotcom yang saya rasa ada kena mengenanya juga dgn artikel saudara sajikan kali ini.

Komen bermula dengan isu PPSMI (yg akan diputuskan oleh kabinet sebentar lagi), tetapi maksud komen adalah menjurus kepada isu "MERTABAT".

Terimakasih. Ini komen saya:-
Saudara,

Komen ini bukanlah untuk PPSMI. Cuma ingin mengambil contoh darinya serta menghormati tajuk PPSMI yang Sdr. muatkan kali ini. Ianya lebih menjuruskan kepada soal "MERTABAT". Walau apa pun tentang PPSMI ini, keputusan akan dibuat oleh kabinet dlm sejam dua lagi.

Saya bersetuju dengan PPSMI. Suasana di bandar boleh dikatakan tidak ada masalah besar untuk menggunakan Bahasa Inggeris (BI). Mungkin masalahnya ialah pada Bahasa Kebangsaan (BM) yang rasanya telah tidak begitu perkasa lagi utk digunakan dlm pembelajaran Sains & Matematik (S&M) dewasa ini. Bagaimana pula di kampung? Telahan saya, agaknya mereka mempunyai masalah untuk menggunakan BI untuk belajar & mengajar S&M. BM agaknya tidak menjadi masalah kepada mereka, tetapi BM tidak berupaya untuk mengejar perkembangan yang berlaku dlm S&M ketika ini. Kenapa begini jadinya? Adakah ianya isu "MERTABAT?"

Pada suatu waktu dahulu, org Jepun, Rusia, Korea dsb memerlukan ilmu yang ada pada org lain. Apa yang mereka buat? Agaknya seperti org Malaysia juga. Kita belajar BI untuk menimba ilmu S&M. Bahkan, 1000 tahun dulu, org Eropah menimba ilmu S&M dari org Arab. Adakah org Arab dulu mengajar S&M kpg org Eropah ini dlm BI? Rasanya tidak, British tidak mengajar ilmu S&M kpd kita dlm BM.

Tapi sekarang, jika kita lihat bahan-bahan rujukan S&M di negara Jepun, Korea, Rusia dsb. Cukupkah bahan-bahan rujukan tersebut dlm bahasa kebangsaan masing-masing di negeri masing-masing? Saya rasa lebih dari cukup. Adakah buku-buku rujukan di negara-negara Eropah sekarang ini kebanyakan dalam bahasa Arab? Saya rasa tidak. Tapi lihat pula di Malaysia ini, bagaimana pula keadaannya? Kita kelam kabut utk belajar & mengajar S&M dlm bahasa kebangsaan sendiri. Kenapa? Kenapa tidak kita jadi mcm org Jepun, Rusia, Korea dsb yg pada suatu ketika, mcm kita juga, yakni perlu menimba ilmu org lain untuk dibawa balik ilmu itu ke bumi sendiri. Jepun membawa balik ilmu dlm BI itu dlm bahasa Jepun dinegara mereka, tapi kita? Soalnya di mana sekarang ini? Soal Bahasa Inggeris ataupun soal Memertabatkan bahasa sendiri? Bagaimana pula kalau 1000 tahun lagi bahasa teknologi beralih kepada bahasa Rusia, sepertimana beralihnya Bahasa Arab kepada Bahasa Inggeris sekarang ini. Adakah keadaan ini akan berulang lagi buat generasi kita nanti, kalaulah generasi Melayu masih ada lagi waktu itu?

Semerah Padi said...

(Bahagian 2)

Jawi sudahkan dimandikan dan sedang dikapankan. Tunggu masa utk dikuburkan serta ditalkinkan. BM buat masa ni, saya rasa lebih hampir kepada "Hidup segan, mati tak mahu". Ini soal "Bahasa" yang TIDAK DIMERTABATKAN oleh anak bangsa sendiri. Salah siapa kalau bukan kita sendiri? Hakta, PM sekalipun, sekiranya beliau seolah-olah menerima "Bahasa Chinese" menjadi ciri "Negara Malaysia", (lihat bahasa yg PM sendiri guna di blognya), kenapa tidak Bahasa Tamil? Iban? Kadazan? saya pun ingin menuntut supaya loghat Kelantan diguna pakai di blog PM itu sendiri! Kenapa PM sendiri tidak MERTABATKAN bahasa Kebangsaan? Kita ada Bahasa Kedua, bagi mereka yang tak faham bahasa Kebangsaan. Orang asing yang membaca blognya, tak mengapalah. Tapi apakah alasannya bagi yang mendabik dirinya sebagai seorang warga negara, tapi bahasa kebangsaan pun tidak tau bertutur? Kenapa pula nak marah kalau digelar "PENDATANG?"

Maksud komen bukan tertuju kpd PPSMI, tapi tertuju kepada soal "MERTABAT". Kita sudah lihat apa telah jadi sekarang ini bila Bahaasa Kebangsaan tidak dimertabatkan oleh kita sendiri, dari rakyat bawahan sampailah ke PM sendiri. Amat sukalah kaum pendatang mengambil kesempatan menengahkan bahasa yang asing di negara ini.

"Bahasa Kebangsaan", telah tidak dimertabatkan. Cakap saja, bikinnya tidak. Apa lagi yang kita terlepas pandang? Hak orang Melayu? Hak kaum Bumiputera? Asal usul negara ini? Dasar Liberalisasi yang agaknya lebih bersifat apologist?

Ini soal Melayu & Bumiputera. Orang lain jangan masuk campur. Orang Malaysia sekira mahu memberikan pendapat membina bagi mencapai perpaduan yang utuh di antara kaum Melayu, Bumiputera dan Warga Negara yang lain, dipersilakan. Guna Bahasa Kebangsaan kita. Sekiranya terpaksa, gunalah Bahasa Kedua kita. Orang cina, india sila jangan masuk campur dan berhentilah buat onar di negara ini. Jangan sampai Melayu mengamuk!

Semerah Padi said...

(Bahagian 3)

Kebelakangan ini, nampaknya Melayu semakin dipinggirkan. Hak-Hak mereka yang telah sekian lama termaktub dihakis satu demi satu. Oleh siapa? Gula-gula diberikan kepada bangsa asing yang mengaku bangsa Malaysia, tapi menjunjung negara nenek moyang masing-masing. Kenapa? Kerana untuk satu undi politik di DUN dan Parlimen?

Dalam kalangan orang Melayu sendiri, hanya kulit nampak Melayu. Tapi hakikatnya, agak setaraf dengan pengkhianat bangsa & negara. Kekayaan negara dipukul habis menyumbat hawa nafsu sendiri, nasib bangsa tidak dipedulikan asalkan dapat melahap sekarang juga. Apa yang UMNO buat untuk org yang sebegini? Kekalkan ditempat-tempat tertentu supaya pelahap-pelahap ini terus melahap?

Yang membantu bangsa asing "menakluk" bumi Tanah Melayu ini pun sama. Pengkhianat!!! Sesama bangsa dikeji dicerca. Cina komunis dijulang, berlaku kurang ajar yang kerterlaluan di depan Raja! Apa yang PAS buat? Mana dia Melayu PKR?

Kalau beginilah keadaan UMNO, Pas & Melayu PKR - ingin saya cadangkan supaya para blogger pula lah bertanding atas tiket bebas, tak payah parti. Saya nak undi berdasarkan calon itu sendiri pula, bukan lagi parti. Kalau ada yang benar-benar ingin membela negara Malaysia (utk org Malaysia, bukan org cina, india dll), maka saya akan beri undi kpd calon itu tak kira parti mana sekalipun dia, kalau dia bukan parti bebas.

Nak harapkan BN? MCA, MIC, Gerakan dok asyik hentam orang Melayu & Bumiputera sampai UMNO hilang kote! Nak harapkan Pemuda UMNO? Jgn buat lawaklah, dulu bolehlah ada juga nampak taringnya, sekarang lebih tahi dari gigi!

Nak harapkan PR? DAP tak habis-habis dengan agenda cinanya. PAS hilang semutar entah kemana macam org mabuk! PKR? lebih bersandiwara dari waras!

Ironinya, Melayu & Bumiputera adalah penduduk asal dan majoriti. Bangsa Malaysia mestilah berasaskan bangsa Melayu & Bumiputera. Tetapi oleh kerana satu undi politik, pemegang amanah negara sanggup memporak perandakan kekayaan negara, bersikap apologist hinggakan lahir mini cina, mini india di negara ini.

Kita yang dah keras berkepala batu ni, sudah tidak ada harapan. Terpaksa mengharungi keadaan ini. Tapi, wajarkah kita membiarkan keadaan yang sama berlaku kepada generasi yang akan datang?

Melentur buluh biar dari rebungnya. Muhyiddin Yassin & Najib Razak patut mengambil perhatian serius. Betulkan sistem pendidikan negara. Mertabatkan ciri-ciri negara Malaysia (bukan negara asing). Mertabatkan Bahasa Kebangsaan. Terapkan semangat patriotik sejak dari bangku sekolah lagi.

Mari, ramai-ramai kita sign petition ni, desak kerajaan supaya bertindak segera. Sign petition di
di sini

Jangan sampai kita lebih senang jadi orang asing di negara asing daripada menjadi orang asing di bumi sendiri!

"Bumi Ini Dulunya Bernama Tanah Melayu"

Semerah Padi

Shah said...

Dear DAKJ,
Kalau kita kaji pasaran bagi pelbagai produk dan perkhidmatan, sebahagian besar daripada pembeli/penggunanya adalah orang-orang Melayu.Motosikal,kereta kecil,perkakas rumah, pakaian, makanan dan minuman, gunting rambut,dan sebagainya. Tetapi bila masuk bab suppliernya kenapa tak ramai orang Melayu? Mengapa tak banyak kedai gunting rambut Melayu, kedai servis kenderaan Melayu, kedai tailor melayu, kedai perkakas rumah Melayu dan sebagai dan sebagainya?. DEB yang kemudian di'embedded'kan dasarnya dalam dasar-dasar ekonomi yang terkemudian sudah mencapai 38 tahun pelaksanaannya. Tetapi kenapa masih gagal mengujudkan ramai usahawan Melayu dalam bidang-bidang itu, umpamanya.Kalau kita tengok orang China, tanpa bantuan kerajaanpun melambak-lambak workshop, kedai makan, kedai jahit dll yang berkembang dengan cepat dan banyak.Apa dah jadi? Berapa lama rakyat Malaysia bukan bumi boleh mendiamkan diri membiarkan hasil kerajaan yang mereka sumbang dengan banyak itu terus meng sabsidikan polisi yang terus-terusan masih tak dapat mencapai sasarannya?.Apalagi jika sabsidi itu diseleweng untuk mengenyangkan perut elit UMNO?
Mengenai Pak Belalang ni, dulu lagi saya dah perli dan tempelak.Orang macam ini macam burung kasawari, bontotnya di luar, kepalanya dalam tanah.Dia hanya mengambil tetapi tak mahu memberi. Blognya sendiri dah bungkus, takde siapa nak lawat. Terus tumpang blog Dato, macam parasit tanpa malu dan segan, dan dengan eksyennya melontarkan ulasan yang tidak diminta terhadap apa-apa yang berlaku di tanah air dan luar negara, macamlah dia itu penganalisis politik dan ekonomi yang hebat! Tetapi bila Dato minta identitinya , dia menjadi dayus dan pengecut macam punai budak kecil selepas berendam dalam sungai di pagi hari.
Saya adalah bekas seorang pegawai PTD dan pernah berkhidmat di pelbagai kementerian dan agensi kerajaan.Saya tidak menjadi ahli mana mana parti politik. Hanyasanya saya melihat tiap-tiap isu dari sudut dan perspektif Islami. Yang benar tetap benar, yang batil tetap batil. Sebagai contoh, TERLALU menekankan kepentingan bangsa lebih dari yang lain, sudah menghampiri bab assobiyyah yang tak masuk sebahagian yang diajar oleh Nabi Mohammad. As simple as that.

mohdainul said...

Salam.

Saya tertarik dengan topik yang diperbincangkan. Seperti mana yang diulas oleh Dato', orang Melayu secara amnya tidak pernah irihati dengan kemajuan yang dicapai oleh kaum lain di Malaysia khasnya kaum Cina. Namun begitu, sejak akhir-akhir terlalu banyak konsesi dan 'goodies' yang diberikan oleh PM Najib kepada kaum Cina.

Lihat apa yang terjadi sekarang. Ekuiti 30 peratus bumiputra di dalam syarikat-syarikat yang hendak disenaraikan di Bursa Kuala Lumpur tidak lagi relevan. Saya amat curiga dengan PM Najib dan atas nasihat siapakah yang menyebabkan beliau berani membuat dasar sedemikian. Kalau tidak silap saya pada tahun 2004 saya ada terbaca artikel di dalam akhbar 'The Edge' yang mengurai ucapan adik PM Najib, CEO CIMB - Nazir Razak yang menyatakan dasar 30 peratus ekuiti bumiputra di dalam syarikat-syarikat yang hendak disenarai di Bursa Kuala Lumpur tidak lagi relevan. Kenyataan ini dipetik pada masa PM Najib masih lagi TPM dan dibuat oleh adik bongsunya yang merupakan tokoh perbankan yang tersohor sekarang. Tetapi, adakah adik PM Najib itu sedar yang bagaimana beliau boleh memperolehi kedudukan yang sedemikian? Adakah adik PM Najib sedar yang jika tidak kerana dasar DEB kerajaan mahukah syarikat yang dikuasai oleh kaum Cina seperti Gemtech Resources Berhad mengambil beliau sebagai pemegang saham? Begitu juga dengan syarikat GP Ocean Bhd yang mana adik-beradik PM Najib seperti Ahmad Johari, Nizam dan Nazir menjadi pemegang saham yang berkepentingan? Mahukah syarikat-syarikat yang saya sebutkan itu tadi memberi peluang kepada mereka jika tidak kerana dasar DEB kerajaan?

affendi hussain said...

DEB dicipta untuk menstabilkan fabrik sosial negara ini yang telah celaru akibat dasar pecah & perintah oleh British..

Dasar yang bagus jika betul perlaksanaannya..merapatkan jurang kemiskinan yg sudah tentu membawa byk kebaikan kpd semua pihak...dalam ekonomi pihak yg 'supply' takkan jadi kaya jika tiada 'demand' jika pembeli semua miskin..ia sebenarnya bermanfaat utk semua jika tidak dilihat dari persepsi sempit..

DEB berkisar dalam domain ekonomi..apabila berlaku kegawatan & masalah, ruang domain akan menyempit dan semua pihak didalamnya akan rasa tertekan..parah apabila masih ada puak2 yg nak menyapu sisa2 yg ada diruang yg terhad itu..itulah punca DEB menjadi pertikaian skrg.. Punca utama..pemimpin yg lemah membawa halatuju ekonomi negara.. dulu kek besar, semua merasa...skrg mengecil.. semua org lapar..org bengang bila tgk puak tertentu masih selera besar w/pun zaman gawat ambil semua smp org lain pun tiada apa yg tinggal..

Yang jadi masalah apabila DEB ditumpukan kpd puak2 tertentu didalam 'Lords of the Ring'...

Dato' AKJ..i'm not part of the Ring.. i do not enjoy so much of these previleges compared to these Lords of the Ring..I do not have scholarship or easy Universities enrollment..i cannot dream and wake up to be an instant millionaire on the next morning like some do.. but i'm grateful to JPA loan . it had changed my life..i owed to DEB & the people who created it in the past, not the UMNO current leaders..

But at least after GE12 we know that these Lords already know how to bow to people in which previously they never bother at all...but the sad part is that they only bow to the people who prefer to put them 6 feet under and take everything for themselves ...the Lords' head only act like stepping stones..

p/s - Kuman seberang laut boleh nampak..gajah yg korang tunggang selama ni dah lupa sebab tak nampak asyik teropong kuman..Hoi, gajah besar..mana boleh bg umbut pisang je..kera dlm hutan pun dpt susu korang punya layan..skrg lu pikir lah sendiri..gajah naik minyak susah..lagi korang cadang naik harga minyak bln 9 ni..

Well done pemimpin agung UMNO..!

A KADIR JASIN said...

I WONDER WHY!

So many good comments, for and against this subject, are sent without names -- real or pseudo -- hence cannot be published.

I wonder why?

It's ok to call me names. Some calles me racist and I still published their comments.

Are these people afraid that the Big Brothers are tracking and monitoring them?

I don't know. But I am sad that I cannot publish their anonymous comments.

Thank you.

eh bee wa said...

Salam Dato'
Dah lama tak buat apa-apa komen dalam laman ini tapi bila terbaca hal DEB ni 'angin mula naik'. Pda hemah saya pimpinan UMNO yang selama ini jadi tunjang pemerintahan negara kini sudah tidak ada PRINSIP BERJUANG UNTUK BANGSA & NEGARA. Sikit saja kena 'gertak' semua prinsip yang sepstutnya jadi hak 'native' dikorbankan asalkan dapat jadi tuan, jadi ketua, jadi buat wang,jadi ada nama, keluar muka tv, paper dan sebagainya.
Semua kenyataan dato kemukakan adalah BENAR seperti benarnya kata-kata dalam talkin orang baca atas kubur.Tetapi gitulah pemimpin 'UMNO of the day'.Ingat-ingat sekali nak beri salam pun rasa loya, tetapi bila ingatkan kita ni Islam sejuk pula rasanya.
Pada hemah saya DUN Manek Urai akan akan jadi hak PAS juga wlpun banyak bekal dibawa oleh pembesar-pembesar UMNO. Wslm

dan kajang said...

As'kum Dato',

1. Kerajaan melalui TPM telah memutuskan supaya PPSMI dimansuhkan mulai 2012. Saya amat tidak bersetuju dengan keputusan itu.

2. Pada pandangan saya keputusan itu adalah keputusan politik semata-mata dan bukan berdasarkan kajian akedemik. Bagi Kerajaan keputusan itu dibuat semata-mata untuk meraih sokongan untuk pilihan raya nanti. Bagi pihak yang menentangnya pula, khususnya orang2 dewasa yang tidak pandai Bahasa Inggeris, ia adalah untuk menutup kebodohan mereka. Dan bagi mereka yang mengaku "perjuang Bahasa" ia adalah untuk menutup kegagalan mereka yang sehingga kini tidak mampu menterjemah istilah Sains dan Metamatik ke dalam Bahasa Melayu.

3. Saya tidak percaya yang pengajaran kedua mata pelajaran itu dalam Bahas Inggeris akan menyebabkan anak2 kita tidak lagi fasih dalam Bahasa Melayu. Mempelajari Bahasa dan belajar ilmu Matematik dan Sains adalah dua perkara yang berbeza. Apa yang pasti ialah mutu pelajaran dan ilmu sains dan metamatik anak kita akan berada ditahap yang rendah berbanding dengan negara maju lain.

4. Bagaimana pun saya tidak fikir orang2 politik kita akan ambil kisah apa yang akan berlaku kepada anak2 kita di masa akan datang. Mereka hanya pentingkan political survivor mereka sekarang sahaja. Oleh itu Kerajaan tidak perlulah tunggu sampai tahun 2012 untuk mansuh PPSMI. Kenapa tidak dimansuhkan esok sahaja.

5. TAHNIAH diucapkan kepada ahli2politik kita yang berjaya memusnahkan masa depan anak2 kita dan Takziah kepada bakal2 saintis kita yang hanya layak menjadi saintis kampung sahaja.

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

Allow me to give some response for comments made by Mr thegreatteadrinkerdownsouth.

Sir,

May be you are non-Malay, but to Malay people like me whom strongly believe in the spirit of the DEB, there must never be a “sell by” date to the noble principle of that policy. To me, despite the expiration of the official duration and implementation of DEB, the spirit of it must fires on. This is what they say as ‘perjuangan belum selesai’.

Of course there are many weaknesses in the context of DEB’s implementation, but by virtue of knowledge and wisdom benefited by millions of Malays, especially its political and business leaders, from this policy; it is absolutely ridiculous to simplistically blaming the spirit of DEB for the failure of Malay community or the country’s economic development.

I cannot stop you for adoring whatever economic success and what not that our little neighbor down south has achieved. But, to equate our DEB and affirmative actions as if they were the main culprit to Malaysia’s failure in coping up with our little neighbor’s achievement, is totally deluded premonition. There are hundreds of reasons ranges from geographic, economic, socio-politic and etc that play major roles to that. Why blame DEB alone?

You also mentioned about FDI and asked about the alternatives. Well, FDI itself has two categories – inward and outward. Simplistically put, if we cannot compete to attract inward FDI, we should go for outward FDI. Why cannot we do that? After all, as you said, those neighboring countries of ours are offering attractive packages. Why must we jump bandwagon like the rest to provide incentives for foreign MNCs in our home countries whereas we can nurture and develop our own MNCs to venture abroad?

Yes, I agree that we still need inward FDI for our future development and etc, but the question is why must we blame DEB for our lackluster effort in promoting it? Why single-handedly focus on the 30% equity as the preclusion factor by foreign MNCs to come here?

It really baffles me as to why we fail to see the importance of political sovereignty in our obsession to pursuit economic development?

Thank you.

Azman Mohd Isa

Anonymous said...

Datuk

Proses menyusun semula sesuatu masyarakat itu memerlukan masa yang lama. Ia tidak boleh dinilai melalui tempoh kalendar tahunan tetapi perlu dinilai dari tempoh generasi masyarakat itu sendiri.

DEB bermula dalam tahun 1970. Bermakna ia telah 39 tahun berlangsung. Dari sudut generasi, ia hanya mewakili 1 generasi keturunan sahaja. Satu generasi keturunan tidak cukup untuk memberi gambaran bahawa DEB itu berjaya atau gagal dalam menyusun semula masyarakat.

Generasi pertama Melayu DEB yang kini rata-rata berumur dalam lingkungan 40-60an, lahir tanpa ada cukup bimbingan dikalangan ibubapa mereka yang tidak berpendidikan tinggi. Rata-rata ibubapa mereka adalah dikalangan petani, nelayan, penoreh getah, pekebun dan kerani jabatan kerajaan. Namun begitu, masih ramai yang mampu berjaya dalam kerjaya dan bidang yang diceburi.

Kini. Generasi kedua Melayu DEB yang terdiri daripada anak dan cucu generasi pertama tadi sedang menempuh dugaan kehidupan. Tapi, kali ini, mereka mendapat bimbingan yang lebih sempurna daripada ibubapa mereka yang terdiri dari golongan profesional dan berpendidikan tinggi. Peluang generasi kedua DEB untuk menjadi lebih maju dan berjaya adalah lebih tinggi.

Didikan dan pengaruh ibubapa adalah sangat penting untuk kemajuan seseorang insan dan masyarakat keseluruhannya.

Berilah peluang untuk DEB hidup lebih lama; mungkin untuk satu atau dua generasi lagi bagi kita benar-benar dapat melihat bentuk kejayaannya.

Lihatlah DEB ini dari sudut bilangan anak Bumiputera yang mendapat peluang pendidikan tinggi, biasiswa, peluang pekerjaan dan pinjaman perniagaan. Jangan hanya lihat DEB dari sudut projek berbillion-billion yang diraih orang-orang politik.

Kita beri label UMNOputera. Siapa ini UMNOputera? Hanya orang-orang UMNO sahaja kah yang mendapat projek juta-jutaan ini?

Kalau begitu apa pula halnya dengan kisah abang-abang Anwar Ibrahim? Khalid Ibrahim, Azmin Ali, Zaid Ibrahim, Nizar Jamaluddin, Hassan Ali, Kamaruddin Jaafar dan lain-lain lagi.

Ada diantara mereka-mereka ini pun pernah dapat projek kerajaan juga. Mengapa mereka ini tidak digelar UMNOputera?

Jangan dikecamukkan DEB ini dengan permainan politik. Lihat dari sudut yang lebih besar.


-sinbad-

mustafa ht said...

salam dato.dah lama saya tak mengulas. dah naik malas. tapi tak sebut pun rasa macam tak mau jadi rakyat yg perihatin.dalam semua posting saya selalu saya katakan kekalutan melayu masa kini diasaskan
oleh UMNO terutama sejak TunM. bila DSNajib nak naik ramailah yg menaruh harapan dan menghentam PakLah. sekarang apa dah jadi.mana pejuang bangsa:tajuddin rahman,puad zarkasi,ibrahim ali etc. tak bersuara.hanya bersuara menghentam pembangkang melayu.asyik
asyik mengugut;jangan cabar melayu.nak cabar macam mana lagi.umno lah yg meruntuhkan melayu.cukup dgn korupsi,kronisma,
bodekisma dan ampunisma nya.

Anonymous said...

Yg Bhg Datuk,

Saya >100% setuju kepada tulisan dan pendapat Datuk.

Cuma mereka yang terlibat dalam gejala rasuah dan tidak ikhlas sentiasa ada dan terus wujud duduk dalam sistem pemerintahan negara baik dalam zaman Tun Mahathir, Pak Lah dan Najib. Bukanlah isu yang sangat baru untuk ditonjolkan.

DEB adalah dasar yang baik dan terbukti berkesan kepada hanya kepada segolongan dan kumpulan yang dapat pengagihan dalam bentuk saham dan projek khas.

Tengoklah senaraiyang diberikan oleh Tun dalam kekecohan pemilihan UMNO dulu, nama-nama anak PM, sahabat menetri dan golongan yang hanya eklusif sahaja dapat kurniaan saham dan kontrak. Apalah yang hendak dipertikaiakan sangat, sememangnya itulah salah satu cara yang menggagalkan DEB oleh tangan-tangan orang politik sendiri.

Pertimbangan yang sangat penting adalah perlaksanaannya, janganlah menindas dan berlaku tidak adil.

Wallahu'alam.

Rakan20G



Nampak tulisan Datuk

THe Honey Trader said...

Well said and nicely put, Sdr Sinbad - SYABAS!

Anonymous said...

Dear Datuk,
DEB for poor is better then DEB for race. Is the poor not Malaysian citizen? Only race color is Malaysian citizen? If you rich, high income of course no need DEB as certified can survive already. Everybody satisfied. Policy of DEB is actually policy of capitalism that's why rich getting richer, poor getting poorer. Don't blame communism, in this world we need some communism about social responsibilty, too much communist havoc, too much capitalist also havoc....moderation and balance. Again nothing wrong with DEB, just some word or mission statement fine tune only....DEB can better target the root cause.

regards,
Cruel World

Rosli Basiran said...

Salam buat Dato' AKJ,

Topik Dato' kali ini memang membuka pekung, sifat-sifat buruk, kelemahan orang Melayu.

Sifat bodoh sombong!
Sifat kurang ajar!
Sifat tidak hormat orang tua!
Sifat tidak hormat sesama manusia!
Sifat lontar batu sembunyi tangan!
Sifat lagak ayam sabung tapi tak ada taji!
Sifat "koro"!
macam-macam lagi.......

Ramli Sarip syair,"Aku menulis bukan kerna nama....."

Inilah hakikatnya orang Melayu, nyanyi ikut seronok aje....tidak pernah nak teliti apa yang si Ramli Sarip dok melalak-melalak ni...

abdullahngah said...

saya sedih apabila ada pembahas kita mengatakan orang china tidak dibantu.

begitu jahilnya orang beranggapan demikian.

Orang china sebenar mendapat bantuan bank bank china seluruh dunia.

Sebab itu mereka yang miskin tiba tiba jadi kayaraya.

Ada diantara yang kerja angkut tahi boleh jadi kaya segera .

Puncanya mendapat bantuan china dan bank bank china untuk menopoli ekonomi.

China benar benar kaya tapi melayu kaya hutang bank.

Yang kaya perdana menteri timbalan perdana menteri, menteri menteri dan timbalan timbalan menteri.

Kalau di negeri menteri besar, EXCO Exco wakil wakil rakyat.

Noor Azam ada tulis rencana dalam majalah Dewan masyarakat mengenai bantuan yang diperolehi orang china di malaysia

Anonymous said...

Dato

sinbab kata:

Kalau begitu apa pula halnya dengan kisah abang-abang Anwar Ibrahim? Khalid Ibrahim, Azmin Ali, Zaid Ibrahim, Nizar Jamaluddin, Hassan Ali, Kamaruddin Jaafar dan lain-lain lagi.

------------------------------

Depa ni dapat projek kerajaan semasa masih dalam UMNO/UMNO(Baru).Masa depa-depa ni bergelar UMNOPUTRA. alasan ini adalah alasan setengah masak.

Lainlah jika ada pemimpin-pemimpin PAS atau DAP semasa masih dan sedang berada parti masing-masing mendapat projek berbillion-billion macam UMNOPUTRA. Adake tak ada?


Bagi sesiapa yang terlibat dengan dunia pembinaan samada sebagai kontraktor atau pembekal atau profesional, mereka amat tahu bagaimana projek-projek diagih-agih kepada pemimpin-pemimpin UMNO/UMNO(Baru).

Dalam dunia ini, ia adalah rahsia yang semua orang tahu.


bat8

Man Memali said...

Datuk cuba menegakkan benang basah. UMNO telah lama mengecewakan orang Melayu. Kini cuba mengalih pandangan masyarakat Melayu bahawa tiada orang lain yang mampu membantu Melayu kecuali UMNO . Pegedah. Puak haprak ni mudah lupa.
Memang Melayu mudah lupa bagaimana UMNO hanya mewujudkan UMNO-PUTRA. Hingga kini UMNO terus DZALIM tidak memberi hak kepada Melayu lain tidak menjadi ahli UMNO.
Kerajaan Negeri Pakatan terus dianak-tirikan . Projek-projek wang negara diagihkan melalui pejabat UMNO Bahagian tidak melalui Pejabat Daerah dan hanya kepada orang yang sanggup menjadi ahli UMNO sahaja. Contoh rumah "Mesra Rakyat".

UMNO dah tebiat. Tak malu terhegeh-hegeh hidong lepek pipi mancong ajak berkerjasama. Patut lah UMNO terus merosot Komponen BN pun nak lari dah. UMNO golongan "desperados".

akbajalil said...

Salam Dato'
Salah peminpin Melayu juga kerana terlalu memanjakan sebilangan anak bangsa Melayu dengan harta dan kekayaan. Jika harta dan kekayaan itu yang dikejar tanpa ada harga dan maruah dalam diri maka berlakulah apa yang berlaku kepada anak bangsa Melayu hari ini. Semuanya mahu kaya cepat, lantas menghalalkan apa sahaja cara demi kelangsungan ketuanan Melayu. Melayu jenis ini lebih mementingkan diri dan keluarga sendiri. Mereka sering lupa diri dan amanah yang junjung.
Kenapa orang Melayu jenis ini mahu kaya cepat?
Fikir-fikirkanlah...

saji said...

Sdr Dato' AKJ, Pakbelalang and Joe Black.

In town and country planning, a good planning is an open -ended palnning. So, if we apply it to our NEP, the 30% bumiputra quota is only a guideline figure.

waribangsarbaru said...

Salam Dato'

Telah terbukti sebahagian besar rakyat jelata, orang Melayu yang serba celik khususnya pada hari ini adalah hasil daripada DEB. Jadi wajib lah template kejayaan ini dipertahankan dan diteruskan.

Tetapi adakah orang Melayu sudah cukup bersedia untuk dianjakan to next level berbincang mengenai nadi hidup masa depannya ke dalam satu bentuk yang baru dengan secara terbuka dan rasional?

pakbelalang said...

Wajarkah Korbankan DEB?

Saya berpendapat wajar DEB dihapuskan dan digantikan dengan Dasar Liberalisasi Baru. Ini bermakna dasar 30% dilupuskan terus untuk bumiputra. DLB diberi penekanan yang maximum tanpa had untuk bumiputra dan tidak terikat dengan quota 30%.

Segala hak untuk bumiputra tidak ada sekatan terutama sekali tentang hak bumiputra untuk mendapatkan pendidikan tinggi, perumahan, pekerjaan dan lain-lain aktiviti ekonomi.

Umpamanya kalau 5000 penuntut bumiputra layak belajar ke luar negeri jangan seorang pun tercicir tidak mendapat peluang belajar ke luar negeri. Priority is for bumiputra first. No such thing as having 30% or 60% quota for bumiputra.

This idea of mine may sound stupid or ridiculous but I think this is the right way to close the gap between the bumiputras and the non-bumiputra to get the desired results.

The DEB is a failure and we need a new aggresive policy and strategy that could realise our dream as a dignified bumiputra. We are NOT a pariah race to be satisfied with 30% "hand out" !! Yes even though some may say that I am a dreamer but harping on the 30% for bumiputra is really sickening. We are NOT "beggars" living in our own country struggling to get only peanuts.Give ALL whatever is due for us and NOT 30% for sure.

pakbelalang said...

Manoraharan was, however, unhappy to see his comrade, assembly Speaker Teng Chang Khim (DAP-Sungai Pinang), wearing the songkok at the sitting.

He told reporters that although he knew that Teng had to wear the songkok in his official capacity, he was not happy with the wearing of songkok because non-Malays were not given bumiputera status.

He said that if Prime Minister Datuk Seri Najib Razak was serious about the concept of 1Malaysia, he should consider giving the non-Malays bumiputera status.

Bumiputera status should be granted to non-Malays born after the independence of this country, he added.

comment:

This statement is "kurang ajar". It is seditious. The government should not allow this "small creature" to behave so arrogant. Dah naik tocang !!

OKJ said...

Salam DAKJ

Isu DEB

Tahniah Dato’ kerana posting ni dapat sambutan menggalakkan. Dan komen-komen juga panjang-panjang sampai letih nak baca. Saya pun nak tumpang sekaki tapi pendek je supaya tak jemu dibaca.

Dari komen ramai pembahas, ramai yg takut bila DEB dilonggarkan dan kuota dikurangkan. TAPI bila cakap mengenai parti masing masing bukan main lagi nak bagi kesaksamaan setiap bangsa di Malaysia. HINDRAF pun diperjuangkan, ladang BABI dekat selangor pun nak jadi jagoh, keluarkan kenyataan dasar DEB tak diperlukan atau mengkayakan kroni, parti kononnya Islam dan dia saja yg Islam, bagi tanah sesuka hati, berguling atas jalan sebab nak nak pertahankan kerajaan boneka, raja pun tak dihormati, keputusan mahkamah jika menang di sokong, kalau tak dicaci, sesama Islam dikeji, kafir laknatullah dipuji, komunis pun dikatakan pejuang, To’ Guru keluarkan fatwa yg merapu rapu pun setuju.

Jika kita lihat pembangkang, terang terang negeri Penang dan Selangor sendiri nak bubarkan terus DEB dan wujudkan dasar meritrokasi. CEO syarikat kerajaan negeri pun mula-mula dulu nak bagi kat orang lain kononnya nak ikut meritrokasi. ‘Sex bebas’ pun makcik makcik tua dengan tak malunya sokong lagi. Masuk TV pulak tu. MBnya pula tak benarkan letak jawatan sebab tidak terbukti bersalah lagi.Tapi sebab taksub punya pasal kat pemimpin, tak apa.

Di Kedah pula, baru satu isu dengan DAP dah ketar lutut, kena beri penjelasan atas bawah, pagi petang, siang malam. Jumpa orang ni jumpa orang tu, Tak boleh lelap mata. Itu baru satu isu dan isu yg memang nyata KURANG AJAR tapi tak boleh nak handle. Buat jelah rumah sembelih dekat kampung orang kafir, bukannya susah sangat sebab mereka yg makan !!! atau takut ke ??? Kesian dia.

Di Perak pula dulu, orang puasa sunat untuk dapat rahmat, ini puasa sunat sebab nak ikut sama DAP mogok lapar. Nak kelentong pun sikit sikit cukuplah. Wakil Rakyat Islam lebih ramai tapi sanggup ikut telunjuk kafir sampai tanah pun diberi ikut suka. Turun naik court sebab nak tentang MB yg dilantik oleh sultan sendiri. Bak kata cerita P Ramlee; ingatkan anak menantu rupanya anak HANTU.

Di Kelantan pula, kalau IC bukan -03- (anak negeri), sampai sudah tak boleh beli tanah ke rumah ke. Kalau nak beli juga kena pastikan tiada anak negeri yg berminat dan surat dari DO. Tapi bila cakap je, Islam itu adil untuk semua, Islam adalah bersaudara, kesamarataan dan kesaksamaan. Yelah, adil ke dia je bolehlah. Cakap berbelit belit lebih daripada ular. Sekian TQ.

Pak Lang said...

Datuk,

Saya bersetuju sangat dengan pandangan Datuk tentang "Korbankan DEB Kerana Undi Minoriti?". Persoalannya apa akan terjadi setelah DEB dikorbankan sedangkan tidak juga mendapat undi minoriti. Bukankah cerita Pak Malang berulang lagi!. Perkara seumpama ini telahpun terjadi.

Dulu masa British menjajah Tanah Melayu dasar yang digunakannya ialah "pecah dan perintah" dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan pemerintahan dan hubungan tiga kaum terbesar di Tanah Melayu.

Tapi kebelakangan ini terdapat usaha-usaha memecah-belahkan orang-orang Melayu oleh parti-parti pembangkan (bukan Melayu dan Melayu). Mereka ini dulu lain sekarang lain. Masa dalam UMNO juga ada kroni sendiri. Tapi bila dah keluar UMNO lain pula ceritanya. Ramai yang kaya raya.

Maka dipecah-belahkanlah orang-orang Melayu ini melalui satu istilah keramat "UMNOputera". Kumpulan ini termasuk orang-orang Melayu yang tiba-tiba jadi benci pada UMNO meskipun pernah menerima nikmat DEB mengutuk UMNOputera dan mendabik dada sebagai wira anti kronisma, nepotisma, rasuah dan sebagainya.

Tapi sedarkah yang istilah ini bertujuan memecah-belahkan orang-orang Melayu. Kenapa tidak pula dicanangkan "MCAputera", "MICputera" atau "Gerakanputera"?.

Ada juga orang Melayu yang konon-kononnya tidak sukakan DEB.Malahan tidak senang bila pembahas di blog ini asyik-asyik cakap fasal Melayu. Tapi tidak pula dengar mereka membuat kenyataan mengenai isu-isu berkaitan umat islam di dunia.

Nasib baik ada dikalangan orang tua-tua Melayu yang cukup bijak (mungkin setakat sekolah atap) mereka/mencipta cerita Pak Malang dan Si Luncai Dengan Labu-labunya. Sekurang-kurangnya cerita-cerita seumpam ini boleh dijadikan bahan untuk mengenali diri oleh orang-orang Melayu yang semakin lemas tanpa mengira fahaman politik mereka.

Anonymous said...

Salam Datuk,

Terima kasih untuk tulisan yang membuka mata ini. Saya pasti membaca dan mencernanya lebih lanjut lagi.

Saya sangat setuju tentang pentingnya peranan DEB dalam mengekalkan keseimbangan ekonomi antara kaum seperti yang Datuk tulis.

Kaum Cina terutamanya adalah kaum yang mengaut banyak keuntungan berdasarkan dasar ini dan juga layanan kerajaan terhadap mereka. Saya juga setuju tidak ada yang "altruistic" tentang kaum ini. Kalau mereka yang memegang kuasa Melayu tidak akan merasa seperti mana mereka merasa sekarang.

Walaubagaimanapun saya tidak percaya bahawa sasaran 30% itu boleh dicapai dalam masa 50 tahun sekalipun. Saya ingat lagi pada tahun 1970 Dr M menulis: untuk satu langkah ke hadapan yang dibuat oleh Melayu, orang Cina akan melangkah 10 langkah ke hadapan. Ini benar berdasarkan kekayaan dan modal yang mereka ada lama sebelum itu dan juga monopoli yang mereka pegang dan tidak tergugat sehingga kini. Dan pada masa DEB digubal tidak dijangkakan perkembangan baru di bidang teknologi yang akan menyebabkan jurang antara kaum yang lebih luas.

Kalau ada Melayu yang rasa defensif sangat tentang DEB ini, bolehkah Datuk mengulas sikit tentang "affirmative action" , "positive discrimination" dari sudut keadilan sosial.

Anonymous said...

Dato'

Pakbelalang Says;

"Ini bermakna dasar 30% dilupuskan terus untuk bumiputra. DLB diberi penekanan yang maximum tanpa had untuk bumiputra dan tidak terikat dengan quota 30%.
Segala hak untuk bumiputra tidak ada sekatan terutama sekali tentang hak bumiputra untuk mendapatkan pendidikan tinggi, perumahan, pekerjaan dan lain-lain aktiviti ekonomi."

Pakbelalang, Sejak Bila Bumiputra Tiada Hak atas semua yang anda sebut diatas. Hak Ada Tetapi Kemampuan Tak Ada....
Nampaknya Pakbelalang tak dapat bezakan diantara HAK dan KEMAMPUAN.....

Yang kita semua bincang panjang Lebar disini adalah tentang Ketiadaan Kemampuan Bumiputra ... Jadi Kalau Kerajaan tidak tolong mana akan lebih menurun lah mutu hidup Bumiputra dan akan menjadi hamba di negara sendiri....Harap Pakbelalang Faham.

Yang Patut Kerajaan Mengliberalisasi adalah Monopoli Monopoli Sector Sector diBawah Control Bukan Bumiputra.... Ini Liberalisasi yang Patut di utamakan...Juga Diskriminasi mengambil pekerja bumiputra di syarikat bukan bumiputra...

Jika Pakbelalang mengaku dia berada di Bidang Swasta dan tidak tahu menahu tentang hal hal ini mungkin dia adalah nominee/ proxy yang dipakai bukan bumiputra... Jadi tak susah lah bagi dia dan tak faham lah dia akan masaalah bumiputra di bidang swasta.....


Joe Black

Sapphire said...

Salam Dato'

Saya kagum dengan penulisan Dato'. I had been an ardent follower of your wrting and thoughts on many issues. Tak ramai orang yang memiliki kemahiran dan keberanian Dato'.
Saya dah lama dah rasa terkilan dengan tindak tanduk anak anak Tun Razak ni , Najib dan adiknya Nazir. Beza bapak dan anak anak beliau macam langit dan bumi. When Nazir commented a few years ago that NEP was no longer relevant I just hoped then that it would not be translated into reality. Now it has happened......the teaser job was done by the brother first to prepare for the later onslaughtbyn the big brother.
Hai apo nak kato'. nasib orang Melayu....
Nazir has done a lot of damage to the development of Bumiputra bankers - an agenda of the Bumiputra Econnmic Congress. If anybody really care just look at the organiation structure of CIMB The Who is Who there - Sad but true, he only believes in the ability of the non Bumiputras. The good performers of the ex BBMB staff were just ignored - they had no choice but to leave or to take the VSS while those who stayed on did not get a good deal either be it under the previous Bank of Commerce of which Nazir is also a strongman or CIMB which is under hir direct control.
On the national front a bigger irreversible damage is unfolding. This time under the stewardship of Najib.Keluhan demi keluhan diluahkan - Kenapalah bangsa Melayu dikhianati olih orang Melayu sendiri.Who is listening I wonder.
Not many understand his 1 Malaysia concept. Many are blurred - try conduct a survey just ask Malaysians what do they understand by the 1Malaysia - there will undoubtedly be many different answers and some will just say 'Tak Tahu" If indeed you like the number 1 just like Obama's 1America. a long term practical plan that has a good chance of success of the 1 Malaysia must first be intituted. I feel Malaysia has to be like other countries before even adopting or aping what they are doing.Of course this has to start with a single education system like what other countries are having. If the country continues to have three different types of schools,one can only continue to wish for 1 Malaysia sampai kucing bertanduk pun tak kan tercapai. 1Malaysia should be about the hearts and souls of the people, strong understanding of each other - this can only be nurtured while young. I have many close Non Bumi friends. We cycled to schooltogeter, played games together, visit each other even until today. Nothing can separate us - such is the strong feeling that we have among us. As long as Malaysia continues to hang on to the existing outdated three school system ,don't ever dream of having a 1Malaysia. It can only exist in Najib's dreams - keep on dreaming....
...Unless his dreams are different .. - to take one group's rights and pass them on to another group whch he can count on for his political survival. He knows that he can do it to the Malays but he knows he cannot do the same thing to the nonbumis. Together, they will fight to the end no matter wheter thay are from MCA, Gerakan or DAP. They have a strong sense of survival and fight for their own race -see how racial they are - they can put aside their political ideologies and differneces for their common cause. Just look at the recent incident. They can even find the stamina to fight against the abolition of an illegal abattior that has been in existence for 30 years Imagine how they will go up in arms if somthng major like their rights being taken away from them. Yang sedihnya kepimpinan UMNO sekarang tidak ada wawasan untuk membangunkan bangsa sendiri tetapi sibuk menjaga poket sendiri. Saya sangat menghormati pemimpin pemimpin UMNO dulu yang berkerja keras untuk membangunkan bangsa.The present leadership is busy doing th eopposite.

Anonymous said...

Mr. Azman Mohd Isa,

An inward FDI by a foreign company in this country can create several hundred jobs directly. Besides, it provides business opportunities for other service providers, such as transport operators, legal and secretarial, canteen operators, insurance agents, raw material and packaging suppliers, etc. That is why every country is looking for FDI.

Your point about outward FDI is quite interesting. Perhaps you could elobrate more as to how an outward FDI in a foreign country by a Malaysian MNC could help create jobs in Malaysia.

Thanks,

Vinse

Anonymous said...

Dato

Dalam banyak-banyak usaha untuk orang melayu dibawah DEB, hanya usaha dibidang pendidikan sahaja yang mencapai kejayaan yang cemerlang.

Dalam bidang-bidang lain kejayaan terutamanya dibidang ekonomi tidak berjaya. bidang ekonomi jika diurus sebagaimana matlamat asal pasti membuahkan hasil yang lebih baik dari apa yang dicapai sekarang.

Perlaksanaan dibidang ekonomi banyak yang tak kena. Peluang ekonomi yang baik-baik semua kena sapu dengan ahli-ahli politik dan kroni-kroni mereka. Hatta permit teksi pun depa sapu.

Ahli politik bukan ahli perniagaan yang tulin. Kedua profesion ini adalah profesyen 24 jam sehari.

Kalau sebagai polician buat kerja sambil lewa, alamat bungkuslah. Begitu juga sebagai ahli perniagaan.

Bila orang politik jadi ahli perniagaan dengan mengaut peluang perniagaan atau projek selalunya mereka akan menyerahkan kepada orang lain menguruskan. Dalam banyak keadaan mereka berkongsi dengan kaum bukan melayu yang memang mempunyai duit dan pengalaman perniagaan.

Paling malang ahli politik itu hanya jadi front bagi kaum lain. Dia ambil duit sahaja.

Sebenarnya kita ada ramai usahawan-usahawan tulin teapi kerana mereka tidak rapat atau bukan kroni, mereka tidak kemana. Segala peluang dan bantuan untuk golongan ini semua kena sapu. Ini hakikat yang kita semua tahu.

Sebenarnya jika perlaksanaan DEB selama 38 tahun ini dibuat dengan betul dan ikhlas, saya rasa tentu akan wujud ramai usahawan-usahawan yang berjaya dan boleh bersaing dengan kaum bukan melayu dinegara ini.

Tapi apakan daya, atas dasar DEB, atas dasar kek untuk orang melayu, pemimpin-pemimpin politik kita menyapu bersih peluang-peluang tersebut dan hanya beri sisa-sisa yang mereka tak hendak kepada usahawan-usahawan kita.

bat8

Anonymous said...

YBhg Datuk

Saya terpanggil untuk memberi komentar pada tampalan YBhg. Datuk kali ini.

Ini kerana, saya adalah produk SBP (Sekolah Berasrama Penuh-dulu di Kuala Lumpur, kini sudah berpindah ke Putrajaya) dan juga produk IPTA termurah di dunia (ITM).

Pada hemat saya, orang Melayu kini sudah haru-biru.... ayam berak kapur, cacing kepanasan... dek kerana terlalu mengikut telunjuk golongan minoriti yang inginkan kebebasan kononnya.

Sehinggakan, masa depan anak bangsa sendiri digadaikan.... sebagai contoh, penukaran dasar pengajaran Bahasa Inggeris pada subjek Matematik dan Sains di Sekolah, kini diubah, gara-gara dicucuk golongan tertentu yang tidak mahu Bangsa Melayu menguasai Bahasa Lingua Franca dunia itu.

Saya menggunakan Bahasa Inggeris ketika menuntut di ITM. Tapi ia tidak menjadikan saya sebagai Orang putih pun. Ia juga tidak mengubah budaya Melayu saya, pertuturan saya, malah adab Melayu saya. Dengan pengajaran Bahasa Inggeris pada kedua-dua subjek itu, kebanyakkan sekolah Kebangsaan (majoritinya anak melayu) akan menyebabkan orang Melayu boleh menguasai bahasa antarabangsa itu.

Ini memang menakutkan sebilangan orang yang mahu mengekalkan status quo mereka sebagai penutur atau pengguna bahasa Inggeris terulung sejak sekian lama, sekaligus menjejaskan monopoli mereka terhadap kepakaran dalam bidang ilmu dan ekonomi di negara ini.

Saya mencadangkan supaya kita mengkaji niat golongan tertentu apabila ia menyuarakan pandangan. Janganlah kerana tidak mahu mengecilkan hati mereka, maka masa depan anak bangsa tergadai. Apa yang sudah berlaku, janganlah diratapi, tetapi kita mesti berusaha untuk memulihkannya.

Saya juga ingin berpesan kepada pengamal media terutama 'gate keeper' yang baru dilantik di media-media arus perdana. Janganlah anda selesa dengan ampu-ampuan, puji-pujian dan penghormatan yang diberi, sehingga anda terlupa misi memajukan bangsa yang tergalas di bahu anda kini.

Kini adalah masa untuk anda mengotakan apa yang dikata dan memajukan Bangsa Melayu sekaligus menjadikan Malaysia ini lebih kompetitif diantara kaum. Ini sudah tentu akan menjadikan Malaysia sebuah negara yang makmur, aman dan dami seperti yang diimpikan kita semua.

Sekian YBhg. Datuk.

JONLABUYABEDABEDU

thegreatteadrinkerdownsouth said...

Salaam, Dato' (Part 1)

Please allow me to reply to Sdr Azman Mohd Isa 4:56 PM.

It is sad that you seem to wilfully misunderstand or ignore the hard facts about competitiveness and global economic realities.

The bottom line is that no one outside of Malaysia owes Malaysia a living. Malaysia has to make a convincing case for attracting both domestic and foreign investments.

I refer to the commentary "A delicate balancing act" by Tan Sri Dr Wan Aziz Wan Abdullah (secretary-general of the Treasury, Ministry of Finance) that was published in 'TheEdgeMalaysia' business weekly July 6.

He wrote:

"The objective of the government's fiscal policy is to promote sustainable growth, improve economic resilience as well as ensure equitable distribution of the nation's wealth. Over the medium to long term, government spending supports capacity expansion, improves productivity and enhances the public delivery system....

"....The goverment is mindful that running a sustained fiscal deficit and accumulating debts are detrimental to long-term macroeconomic stability....

"....Efforts are being intensified to diversify sources of growth, enhance the revenue base and reduce dependence on oil-related revenue....

"...THE GOVERNMENT HAS ADOPTED PRO-BUSINESS POLICIES, CONTINUES TO ENHANCE THE PUBLIC SECTOR DELIVERY SYSTEM AND LIBERALISE SUBSECTORS OF THE ECONOMY TO ATTRACT MORE PRIVATE INVESTMENT....

"...WE ARE ALSO ENHANCING THE PROFESSIONALISM AND QUALITY OF THE CIVIL SERVICE TO IMPROVE ITS EFFICIENCY AND RATIONALISING AND STREAMLINING THE DELIVERY OF SUBSIDIES.....

"...POLICIES, REGULATIONS AND MEASURES WILL BE CONSTANTLY REASSESSED TO SUIT THE CHANGING REQUIREMENTS OF BUSINESS AND THE MACROECONOMIC ENVIRONMENT. THE RECENT ANNOUNCEMENT OF THE DEREGULATION OF FOREIGN INVESTMENT COMMITTEE (FIC) GUIDELINES...BODES WELL FOR MALAYSIA AS AN ATTRACTIVE PLACE FOR LONG-TERM INVESTORS....

"...AS THE PRIVATE SECTOR RE-EMERGES AS THE ENGINE OF GROWTH, THE GOVERNMENT WILL CONTINUE TO STRENGTHEN THE INSTITUTIONAL FRAMEWORK, THE PUBLIC SECTOR DELIVERY SYSTEM AND INFRASTRUCTURE FOR A MORE INVESTOR-FRIENDLY ENVIRONMENT....."

(above emphases mine)

It seems to me that the top civil servant in the Treasury is concerned about matters such as liberalising subsectors of the economy to attract more private investors, changing policies to suit the requirements of business and the macroeconomic environment and making Malaysia an attractive place for long-term investors.

Now, why is that?

pakbelalang said...

PAS answers Umno’s challenge


KUALA KRAI: PAS has taken up Kelantan Umno’s “invitation” to hold a ceramah (public address) to prove that all is well within the Opposition party and its alliance partners.

comment:

PAS dan UMNO tak payahlah nak cabar mencabar. Yang penting PAS dan UMNO patut meyakinkan pengundi apa parti mereka telah buat selama ini untuk meningkatkan taraf hidup rakyat.

Sebutkan projek-projek yang PAS telah berjaya laksanakan di Kelantan dan telah mendatangkan hasil untuk kesejehteraan rakyat.

Tak ada guna nak cabar tentang hal dalaman parti masing masing. Tak ada faedahnya. Itu hanyalah taktik nak cuba mengalih perhatian kepada benda yang tak produktif. Perkara yang melalaikan untuk menutup kelemahan masing-masing terutamanya PAS yang telah memerentah Kelantan bertahun lamanya. Apa perubahan yang PAS telah lakukan di negeri Kelantan.

Public debate adalah satu strategi untuk menghiburkan pengundi sahaja.

manletih said...

"Shah 2:16 PM said...(pengguna Melayu)..Tetapi bila masuk bab suppliernya kenapa tak ramai orang Melayu? ... "

Jawapannya saudara jawab sendiri di komen saudara...

" .... Saya adalah bekas seorang pegawai PTD dan pernah berkhidmat di pelbagai kementerian dan agensi kerajaan.Saya tidak menjadi ahli mana mana parti politik.... "

Majoriti Melayu pandai, kerja kerajaan, tidak berpolitik, malah ramai yang benci politik. Tanpa politik, Melayu jenis ini dengan egonya menganggap Melayu tidak pandai berniaga sebab rata2 tidak ada modal yang cukup apatah lagi tiada pengalaman berniaga dari datuk, ibu dan ayah. Tambahan pula Melayu tidak pandai merasuah.

Saya dah lalui pengalaman berniaga tanpa bantuan kerajaah. Lepas keluar universiti, nak mula berniaga pun dah dicemuh oleh pegawai MARA. Saya belum merasa pun dasar yang menolong usahawan Melayu. Nampaknya, tak merasa terus.

Mcm u ckp. As simple as that.

*manletih*

ps. NurJazlan anak tok mat bukan main hentam Dr M dan yang seangkatan dgnnya kerana menentang pemansuhan kuota dan dasar liberalisasi baru. Baca di malaysianinsider. Kalau bukan kerana bapak dia, jadi apa agaknya si gemuk Jazlan tu. Ewahh muda2 dah ada pangkat Dato dan jadi ketua bahagian ganti bapak dia. Entah apalah jasa dia.

pakbelalang said...

Joe Black kata....

Hak Ada Tetapi Kemampuan Tak Ada....
Nampaknya Pakbelalang tak dapat bezakan diantara HAK dan KEMAMPUAN.....

comment:
Saya kurang setuju dengan pendapat diatas.

Apa sebabnya kita ada HAK tapi tak mampu? Pada kiraan saya kita mampu tapi kita dan pemimpin kita maseh lagi "buta, pekak dan bisu". Kita maseh lagi meraba-raba dalam kegelapan. Sum mun buk mum um yun fahum laa yar jiuun.

Jika HAK ada tapi tak mampu, mesti ada yang tak kena pada diri kita. Sebabnya ialah KITA !! Kita menguasai hak tapi malangnya kita tak mampu !! Kita memanglah bangsa lemah. Nak salahkan siapa? Sampai kiamat pun kita tak akan capai 30% matalamat yang di "angan-angankan". Jadi 30% tak ada makna langsung!!Hanya khayalan Pak Pandir dan Mat Jenin.

Anonymous said...

Dato..

Sangat setuju. Saya mohon izin untuk print artikel dato ini dan edarkan kepada kawan2 pemuda umno... terima kasih..

pakbelalang said...

Talking about Nazir, Najib's brother, I hope he is not behaving like KJ. If he does, I am sure Najib's head will be chopped just a matter of time only. The first person who will start the ball rolling to "shoot" him is of course none other than chedet. Believe me he will fall flat like Humpty Dumpty. Najib jangan cuba nak buat controversy yang akan menjejaskan kredibilitinya. Dia kena jaga dua orang yang penting dalam keluarganya supaya jangan melalut. No 1 Rosmah. No 2 Nazir !!

pakbelalang said...

The survey showed that 76% of Malays were satisfied with Najib’s performance while the level of support among Chinese and Indians was 48% and 74% respectively.

comment:
The Chinese want Lee Kuan Yew to be the Prime Minister of Malaysia, if given the chance. So Najib don;t ever get support from the Chinese above the 50% mark. No hope even if Najib throws all the 30% quota to the Chinese. They will never be happy. That's their "hidden" attitude.

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

apa nak jadi dgn negaraku ini?? ada pemimpin, pemimpin sombong!!
bekas pemimpin pun tak nak mengaku silap!!!
pemimpin baru, angguk2 geleng2!!!
rm4.5 billion sudah hangus!!!
anak cucu menjadi mangsa,
mak bapak terpinga2!!!
h1n1 sudah merebak!!!

p/s : macam haram *****

HAMBA ALLAH

pakbelalang said...

Azmin calls for reshuffle of Selangor state exco
By WANI MUTHIAH


SHAH ALAM: Bukit Antarabangsa assemblyman Azmin Ali shocked the Selangor legislative assembly Thursday by calling for a reshuffle of the exco members.

“Maybe its time for the Mentri Besar to consider an exco reshuffle for the people to be served better,” he said.

Later in the evening after the proceedings ended, Azmin told a press conference he had put forward the suggestion to Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim due to the many complaints he had received from the people.

“I suggested to the Mentri Besar to reexamine the performance of the exco members as they play important roles in realising the states policies,” he said.

Azmin said there were several inadequacies in the manner certain things were carried out in the state.

comment:

Kah,kah,kah !! What do you expect from a greenhorn Pakatan Rakyat government. They are groping to govern the state of Selangor. Their only business until now is to find fault of the previous government but they themselves do not have concrete ideas how to move forward to be better administrator of the state to serve the rakyat.

As I said earlier Khalid is not an intelligent person to be a Menteri Besar. His qualification is more of a junior investment analyst in a small investment company.

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

Mohon izin untuk balas komen-komen Sdr Vinse dan Thegreattedrinkerdownsouth.

Mr Vinse,

I’m not against FDI. I was responding to our friend thegreatteadrinkerdownsouth about alternatives that he was asking. His argument was mainly comparing our south little neighbour’s policies (meritocracy and what not) against our “sell by” date DEB.

I agree with your points where FDI will bring many benefits, spin-off and multiplier effects to host countries. But, in the Malaysian context, the main contribution of FDI had only been in terms of job creation. Despite it helped Malaysia to achieve a full employment status and producing many products with substantial local content, Malaysia was not truly regarded as producing Malaysian brands (Tun Dr M, 2004).

Interestingly, with its dynamics worked its effects over the years, the resulting high educational level and high standard of living have created a scenario whereby local people are seeking high-wage jobs. This has generally made FDI into Malaysia benefiting foreign-unskilled workers.

Further, most of Malaysia’s inward FDI came from domestic financing and/or retained earnings. So, the inward FDI quantum was actually smaller than perceived.

Also, inward FDIs into this country brought low backward and forward linkages and technology transfer was not as expected. Many of inward FDIs also were categorized as having lower down in the value chain + largely dependent on cheap labor.

Because of all the above, Malaysia was quite selective in approving inward FDI started in the year 2003. The country was looking for the right kind of Greenfield FDIs projects unlike those approved previously.

Nevertheless, with the leadership of our government changed hands twice in 5 years’ span, the earlier policy seemed to change as well. What really baffles me is the liberation of Bumiputra’s 30% equity as the main incentive to attract FDIs. What’s that got to do with anything of the above mentioned scenarios?

I wonder whether this 30% issue has been blown up out of proportions?

Mr Vinse, you also asked of how outward FDI would help to create jobs in Malaysia. First of all, any corporation that venturing into FDI must be of a strong and big one – MNCs for example. They must have HQs in home country with several offices abroad. Don’t you think that by virtue of them investing outwardly they would not be able to create any jobs for local people on top of creating expatriates for our own people for foreign assignments?

Don’t you think that OFDI would benefit local people too? Look around town at those local MNCs – how many thousands of jobs have they created despite only handful of them? Imagine if their numbers multiply…

Our domestic market is small and given the strong external balance of payment, high domestic savings, rising cost of labor (in relation to our neighbors) plus all the attractive packages offered by host countries, why cannot we look into outward FDI as one of the alternatives?

Mr thegreatteadrinkerdownsouth,

I cannot understand why you said that “no one outside Malaysia owes Malaysia a living”? I am not saying that we should go outside the country and beg. What I was saying is to look into other alternatives (of which you were asking) such as OFDI instead of limiting our options to IFDI only. We are not going to steal other people’s money, we are going abroad to invest.

Let me ask you a question -- why the government is “putting the blame” on the DEB’s 30% policy (of which you share the tune) by introducing liberalization policy as if foreign MNCs are really capable in times of economic/financial hardship like this?

And, why are you emphasizing on the government to put up more efforts to attract FDI where you yourself are skeptical by saying that our regional neighbors are more capable?


Mohon maaf Datuk.

Thank you

Azman Mohd Isa

pakbelalang said...

Abdullah Supports Govt Move To Revert To BM




KUALA LUMPUR, July 9 (Bernama) -- Former prime minister Tun Abdullah Ahmad Badawi agrees with the government decision to abolish the teaching and learning of science and mathematics in English effective 2012 in national schools.

Abdullah said the information he received on the efficacy of the policy showed that it had failed its purpose.

comment:

Why it had failed because Pak Lah was sleeping all along together with Hishamuddin for not giving full attention on the the infrastructure requirement to make it a success. Shame on you, Pak Lah !! There is no point of getting the information about its failure when you are no more the Prime Minister. It doesn't help at all.Definitely, you are to be blamed directly for its failure.

pakbelalang said...

Mahathir: Vital To Know Nation's History Before Choosing Leaders




KUALA LUMPUR, July 9 (Bernama) -- It is vital for us to know about the history of the nation especially when we are exercising our right to choose who will lead the country, said former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad.


comment:

Yes, you are right Tun M but unfortunately you made the wrong choice of leader to be your successor. A very expensive mistake indeed!! A "sleeping beauty" leader for almost six years!!

pakbelalang said...

PPSMI Abolition Saves Govt RM40mil Annually

KUALA LUMPUR, July 9 (Bernama) -- The abolition of the teaching and learning of Science and Mathematics in English (PPSMI) effective 2012 will save the government RM40mil annually.

Deputy Education Minister Dr Puad Zarkashi said this was recouped from the allowance given to the teachers asked to teach the three subjects to students.

comment:

Come on. Is this one of the reasons for abondoning the PPMSI. What a shame!! So it looks like the govt. is more concerned about the monetory aspect rather than taking into consideration of the benefits derive from PPMSI.

mohdainul said...

Assalamualaikum Dato',

Belum lagi reda dengan kita dikejutkan oleh pengumuman PM mengenai dasar liberalisasi ekonomi dan langkah-langkah affirmatifnya, sekarang TPM pula mengumumkan pengajaran Sains dan Matematik di dalam Bahasa Inggeris akan dimansuhkan secara berperingkat-peringkat.

Baru saja PM mengumumkan yang kita harus bersedia di dalam menghadapi era globalisasi dan sebagaimana yang kita maklum, globalisasi ini didukung oleh negara-negara barat seperti AS dan Kesatuan Eropah. Bahasa rasmi pertuturan mereka adalah Bahasa Inggeris dan Perancis. Pusat pembelajaran sains dan teknikal serta bahan-bahan ilmiah kebanyakannya di tulis didalam Bahasa Inggeris, Perancis dan Jerman.

Kalau kita mahu menyediakan generasi akan datang untuk bersaing dengan bangsa-bangsa asing di dalam era globalisasi, maka penguasaan Bahasa Inggeris adalah penting jika tidak Bahasa Perancis dan Jerman. Namun bahasa ibunda kita tetap penting di dalam perbualan dan kehidupan harian anak-anak dan generasi kita. Maka persoalan timbul - mengapa kerajaan begitu terdesak untuk mengkaji semula perlaksanaan PPSMI?

Dengan izin, saya ingin menceritakan pengalaman saya bercampur gaul dengan anak-anak di dalam keluarga elit di Malaysia dari kalangan orang Melayu. Kalau kita selidik dari segi persekolahan mereka anak-anak golongan elit ini termasuk anak-anak menteri sekarang kebanyakannya di hantar belajar di sekolah-sekolah swasta seperti Alice Smith, Sekolah Cempaka, ISKL dan ada juga yang belajar di luar negara terutama di UK dan mereka ada yang tidak mengambil SPM dan STPM tetapi 'O' Level dan 'A' Level. Kenapa golongan elit ini menghantar anak-anak mereka ke sekolah swasta dan ke luar negara yang bahasa pengantar adalah Bahasa Inggeris? Sebab mereka tahu pentingnya Bahasa Inggeris apabila anak-anak mereka ini mahu mendapat pekerjaan yang baik serta diserap ke dalam sektor korperat yang menjanjikan pekerjaan dengan pendapatan yang lumayan.

Kalau Dato' mempunyai masa, sila Dato' buat penyelidikan ke atas sebuah sekolah bernama 'Oundle School' di England dan cuba semak pelajar-pelajar dari Malaysia yang pernah belajar di sana terutama pelajar Melayu. Lihat nama-nama mereka dan di mana mereka sekarang. Salah seorang adik PM Najib pun pernah belajar di sana.

Soalnya sekarang - kenapa BN perlu tunduk kepada tekanan dan desakan golongan terutama di dalam isu PPSMI? Adakah ini satu motif yang didokongi oleh orang-orang di dalam UMNO sendiri yang tidak mahu melihat ramai anak-anak Melayu menjadi maju dan berdaya saing dan mampu menggugat kedudukan mereka di dalam arena politik dan perniagaan. Agaknya mereka telah melihat bagaimana cerdik-pandai Melayu yang terdiri di kalangan professional seperti Dr, Jurutera, Akauntan dan Pensyarah yang banyak menyertai parti pembangkang seperti PAS dan PKR yang pada satu ketika mereka ini mendapat biasiswa dan bantuan kerajaan dan bangun memberontak. Adakah tokoh-tokoh dalam UMNO risau apabila golongan Melayu yang pandai dan fasih menguasai Bahasa Inggeris dapat mengugat kedudukan mereka? Untuk menyelamatkan kedudukan mereka, maka mereka menentukan yang hanya sebilangan golongan Melayu elit saja yang perlu dibantu dan yang lain hanya akan menjadi Pak Turut dan terus menyokong UMNO dan BN.

Saya berharap Dato' dapat membuat satu pengundian secara online seperti yang dibuat oleh Tun Dr Mahathir dan kita lihat apa pendapat golongan majoriti Melayu yang diam ini. Kita lihat samada mereka menyokong atau tidak langkah kerajaan.

Sekian Dato' dan semoga Dato' terus mengekalkan blog ini dan dapat juga orang-orang seperti saya menyatakan pendapat dan pendirian tentang isu-isu semasa.

Salam.

pakbelalang said...

Malay Rulers Not Mere Symbols, Says Selangor Sultan




SHAH ALAM, July 8 (Bernama) -- Sultan Sharafuddin Idris Shah of Selangor Wednesday reminded all quarters especially elected representatives in the state not to view Malays rulers as mere symbols whose role were limited to just opening official events.

He said they had an important role to play especially in safeguarding Malay privileges, the status of Bahasa Malaysia, Islam and the welfare of the other races in the country.


comment:

Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku !!

A timely gentle reminder.

pakbelalang said...

Hishammuddin Saddened By Comment About Police




KUALA KRAI, July 9 (Bernama) -- Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein said on Thursday it was heartbreaking to hear some quarters likening the policemen deployed to ensure a smooth by-election in Manik Urai to the American soldiers stationed in Iraq prior to the war there.

"The camps for our police personnel have been likened to the American military camps in Iraq. This may be a joke but it is heartbreaking to hear such talk. We do not want them to be thankful but at least they should be well-mannered," he said.

Hishammuddin reminded all quarters against making wild accusations against the police who worked hard to maintain peace and security during the by-election.


comment:

We also would like Hisham not to mess around with his new Ministry just like what he did to his former Ministry of Education. He left the ministry all in a mess. What happens now to PPMSI? All kelam kabut !!

pakbelalang said...

Galas Assemblyman Diagnosed With Cancer




KOTA BAHARU, July 9 (Bernama) -- The Pas assemblyman for Galas in Gua Musang, Che Hashim Sulaima, 45, has been diagnosed with stomach cancer.

Kelantan Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat said he had contacted Che Hashim yesterday to ask about the assemblyman's condition.

comment:

Hopefully he will recover !!

thegreatteadrinkerdownsouth said...

Salaam, Dato' (Part 2)

Mr Azman is at it again! He has either totally misunderstood my arguments or has understood them and is wilfully ignoring their underlying logic.

My first point: the top civil servant in the Treasury has reiterated the need to liberalise the economy and attract more private investment. Note that he said "private investment". He did not differentiate between FDI and domestic private investments.

Second point: Malaysia has had 50+ years of independence. Whose fault is it that the country has not moved up the "value chain" in attracting high-tech investments and getting MNCs to set up shop here to do things other than basic labour-intensive manufacturing?

Third point: the UNCTAD World Investment Report 2008 has listed Malaysia's inward FDI and outward FDI for 2007 at US8.4 billion and US$10.9 billion respectively. The corresponding figures for Singapore are US$24.1 billion (inward FDI) and US$12.3 billion (outward FDI). The figures for S E Asia, in total, are US$60.5 billion (inward FDI) and US$33.4 billion (outward FDI).

Now, unless someone can find fault with UNCTAD's methodology of computing FDI, simple math shows that, in 2007, Singapore attracted close to 40 per cent of S E Asia's inward FDI and accounted for about 37 per cent of the region's outward FDI. Not bad for a city-state with a population of less than 5 million people! That is one of the reasons why I have a sneaking admiration for Singapore - the country tends to get things right more often than it gets things wrong.

Fourth point: UNCTAD's World Investment Report 2008 ranks economies by the Inward FDI Performance Index for the period 2005-2007. Hong Kong is ranked 1st (with a score of 8.652), Singapore is ranked 7th (with a score of 5.394) and Malaysia is ranked 71st (with a score of 1.377). According to the UNCTAD website, the Inward FDI Performance Index "ranks countries by the FDI they receive relative to their economic size. It is the ratio of a country's share in global FDI inflows to its share in global GDP".

What it all boils down to is that Malaysia is not doing that great a job attracting inward FDI. And the FDI that is coming in is not doing much to move the country up the "value added" chain.

No matter how you fudge it, statistics don't lie.

The point that I would like to reiterate is that without coherent, well thought-out and consistently applied policies, Malaysia is not going to be able to attract the type and quantum of FDI that it needs to create good and well-paying jobs for the increasing numbers of educated young Malaysians. Malaysian SMEs, PLCs (public listed companies) and GLCs are not going to be able absorb all the trained and qualified young Malaysians being churned out by the polytechnics, public universities and private universities in the country. Which leaves the civil service, the police and the armed forces as the "employers of last resort". Is that what you wish to see for the Malaysian economy come 2020?

thegreatteadrinkerdownsouth said...

Salaam, Dato' (Part 3)

Please allow me to continue my reply to Mr Azman.

Sir, I draw your attention to the World Economic Forum (WEF) Global Enabling Trade Report 2009 which ranks 121 economies according to their openness to trade.

The top 10 rankings are: Singapore, Hong Kong, Switzerland, Denmark, Sweden, Canada, Norway, Finland, Austria and the Netherlands.

Malaysia is ranked 28th out of the 121 economies surveyed by the WEF in the preparation of this report.

You will no doubt agree with me that trade is the lifeblood of Malaysia and that Malaysia is one of the most trade-dependent economies in the world (comparing total trade against GDP). So it should be self-evident that Malaysia should do everything possible to facilitate trade openness. It is in the country's self-interest to do so.

If you dig into the details of the WEF Global Enabling Trade Report 2009, you will find that the WEF uses 4 broad factors - market access, border administration, transport and communications infrastructure and business environment - in its methodology. Each factor is further broken down into several subfactors (such as customs procedures, road congestion and infocomm infrastructure).

Malaysia is ranked 32nd for market access, 33rd for border administration, 29th for transport and communications infrastructure and 33rd for business environment (out of 121 economies). For Singapore, the rankings are 2nd for market access, 1st for border administration, 3rd for transport and communications infrastructure and 3rd for business environment. See the differences between Malaysia and Singapore.

What I am saying is that Malaysia has had 50+ years since independence to get its act together. Inward FDI is a crucial component of the Malaysian economy - the government itself has acknowledged this unchallenged fact.

The PM is trying, against well-entrenched opposition, to get some long-overdue reforms in place, so that the country's competitiveness can be increased. That includes inward FDI and increased trade - which is good for the country's fiscal position, currency strength and, most important, providing a beacon of hope for young Malaysians that if they study hard and educate themselves to the best of their abilities, there will be good jobs readily available for them.

A simple enough conclusion, right? What say you, Dato'?

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

Mohon untuk balas komen Sdr thegreatteadrinker. In yang terkahir untuk topic kali ini.

Sir,

I’d like to add one point that may escaped your attention -- the net benefits of FDI do not accrue automatically to host countries and their magnitude differs according to host country and context.

As you are well aware, since independent, Malaysia was more interested in attracting labor-intensive FDIs while Singapore focused on capital-intensive ones. These two different contexts resulted entirely different outcomes.

I cannot blame our government for that because in those days our country not only needed to provide jobs to our people but to tap the abundant resources as well. Unlike Singapore, which is blessed by God given strategic location and deep harbor, Malaysia’s tasks to develop the country were far heavier and difficult judging from the geological size, number of citizens and etc.

I think, it is absolutely unfair to accuse the government of not putting its act together despite its 50+ years experience, simply because our neighbor achieved good ranking, as far as FDI’s context is concerned.

If that argument is valid, what should we say about countries like Switzerland, Denmark, Sweden, Canada, Norway, Finland, Austria and the Netherlands, because they too have more than 50+ years of experience? Why didn’t they achieve better ranking than Singapore?

I think, you too are willfully missing the logics.

Whilst I agree with all the facts that you presented, I would suggest for you to look beyond them and most importantly, look at what our country has achieved.

Of course there are many more things that Malaysia can do, and to relate it to the current government policy of which seems to “sidelining” the Bumiputra’s interest, perhaps I too would tend to seeing greener grass outside of our fence.

Anyhow, it’s been a nice discourse with you.

Thank you.

Azman Mohd Isa

INDIGO said...

Scribe,

Modus Operandi Et Mens Rea
(we shall jump without looking?)

How do you rate corruption in this country of ours - not too much on civil service competency if not loyalty?

How do you rate the 'honesty' of Wall Street and their tolerence to Muslim economics and finance?

USDollar: in god we trust
Dinar Emas: in gold we trust

Terima Kasih

langit biru said...

Dato'

DEB di tolak bukan kerana objektif dan dasar DEB, tetapi kerana ejen yang melakssanakannya ( UMNO DAN BN) samada tak tahu, atau buat-buat tak tahu dek kerana kerakusan nafsu meletakkan objektif dan dasar DEB di bawah telapak kaki, tu lah kesimpulan terbaik.

Dan saya amat yakin, Dato' sendiri amat kenal siapa bapak haruan yang sanggup menelan anak sendiri dalam UMNO_BN.

Rasuah pemimpin BN punca DEB berkubur, bukan kerana dia itu DEB!!!

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).