Friday, October 09, 2009

Pas dan DAP: Perjuangan lwn Lakonan

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

[NOTA PENTING: Tolong jangan hantar komen menggunakan nama orang lain yang dikenali atau terkenal. Saya mendapat aduan daripada orang ternama yang nama mereka digunakan oleh pembahas. Inilah adalah sikap tidak bertanggungjawab. Terima kasih]

PADA 9 Julai, Malaysiakini menyiarkan tajuk berita “Guan Eng, Nik Aziz Charm Chinese Voters” (Guan Eng, Nik Aziz Mamukau Pengundi Cina). Di mana lagi kalau tidak di Bagan Pinang.

Pada 7 Julai, portal berita yang sama melaporkan yang PAS dan DAP telah “menanam kapak ke dalam bumi” (bury the hatchet) – ertinya sudah berdamai – mengenai kes Selcat.

Mereka juga bersetuju mengelakkan pertikaman lidah secara terbuka yang boleh mengaibkan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.

Sekiranya drama politik PR ini dijadikan siri televisyen ia pasti sama atau lebih hebat daripada The West Wing dan tidak akan ada akhirnya.

Para diplomat dan wartawan asing yang dulunya mendapati politik Malaysia sangat kompleks dan penuh dengan tipu daya kini semakin pening kepala.

Kalau dulu minat mereka terhadap “intrigue” politik ini tertumpu kepada Barisan Nasional, kini perhatian mereka semakin menjurus kepada Pakatan Rakyat.

Satu soalan yang kerap mereka tanya adalah mengenai komitmen Pas terhadap matlamat menubuhkan Negara Islam dan melaksanakan Hukum Hudud.

Yang tersurat dan tersirat

Sebenarnya kita sendiri sukar memisahkan antara yang tersurat dengan yang tersirat dan antara lakonan dengan kesungguhan dalam tindakan parti dan pembesar PR pada akhir-akhir ini.

Ambil contoh pertikaman lidah antara Tok Guru Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan Ahli Parlimen de facto Pas bagi kawasan Pasir Mas, Ibrahim Ali. Atau episod kedua serangan Pesuruhjaya Pas Selangor, Hassan Ali ke atas rakan-rakan Pakatan Rakyat Selangor.

Nik Abdul Aziz menyarankan agar Ibrahim meletakkan jawatan MP atas atasan Ibrahim tidak lagi mendapat restu rakyat jelata. Ibrahim membalas dengan menggesa Tok Guru meletakkan jawatan Menteri Besar Kelantan.

Ketiga-tiga mereka – Nik Abdul Aziz, Ibrahim dan Hassan -- adalah pakar perang saraf dan propaganda. Tetapi yang sah pakar profesional bidang ini adalah Hassan yang berupa seorang motivator. Sebagai motivator Hassan sangat peka mengenai keperluan untuk terus menarik minat dan menaikkan semangat pengikutnya.

Jadi setelah gagal memaksa Menteri Besar PKR, Abdul Khalid Ibrahim melucutkan jawatan Exco Kerajaan Tempatan Ronnie Liu (DAP) dan gagal menyekat penjualan bir oleh kedai-kedai di kawasan majoriti Islam dia membuat episod baru.

Kali ini dia mempertikaikan kewibawaan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Kecekapan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat). Dia mahu wakil bebas dilantik menganggotai jawatankuasa yang kini terdiri daripada pembesar politik PR sahaja.

Tidak menghairankan jika “gimmick” Hassan itu mendapat sokongan luas ahli Pas Selangor yang termakan propagandanya, tetapi ditentang oleh PKR, DAP dan sesetengah anasir dalam Pas sendiri.

Ambil contoh herdikan terhadapnya oleh Ahli Parlimen Pas Shah Alam, Khalid Abdul Samad. Khalid menyuruh Hassan ikut arahan parti atau keluar PR.

Masuk angin keluar asap

Namun seperti kes-kes sebelum ini, selepas bising-bising dan heboh-behoh, kenyataan dibuat mengatakan kes sudah selesai atau akan diselesaikan.

Pada 2 Oktober, Malaysiakini melaporkan Setiausaha Agung Pas, Mustafa Ali sebagai berkata satu pertemuan dua hala antara Pas dan DAP akan diadakan 7 Oktober bagi menyelesaikan perbezaan mengenai pelbagai isu antara dua parti itu.

Pada 7 Julai Malaysiakini melaporkan yang PAS dan DAP telah “bury the hatchet” – ertinya sudah berdamai – mengenai kes Selcat.

Soalnya sampai bilakah lakonan begini akan dipentaskan dan disokong oleh ahli Pas, tetapi berakhir ibarat kata Allahyarham P Ramlee, masuk angin keluar asap?

Nampaknya wayang ini semakin kerap dipentaskan seperti mana berlaku Kedah mengenai isu rumah sembelihan babi dan di Pulau Pinang mengenai pemecatan Timbalan Ketua Menteri oleh PKR.

Banyak pihak sudah mula menyedari masalah dalam PR sehingga memaksa ketua de factonya, Anwar Ibrahim mengaku bahawa ada masalah dalam PR. Katanya di San Francisco baru-baru ini, PR mungkin koyak di tepinya tetapi di tengah ia masih kuat.

Berbalik kepada drama pementasan Hassan, soalnya apakah dia juga menjadi mangsa fenomena semasa iaitu apabila orang Melayu dan orang Islam bersuara mereka dianggap fanatik dan perkauman.

Tetapi apabila orang bangsa dan agama lain bersuara, mereka dihormati kononnya kerana adalah hak mereka menuntut dan mempertahankan hak.

Adakah Hassan diserang begitu rupa kerana tindakannya dianggap mencabar hak orang bukan Melayu dan orang bukan Islam atau kerana kedudukan Pas sebagai rakan kongsi junior dalam Kerajaan PR Selangor?

Kompleks Rendah Diri Pas

Di satu pihak Pas menderita kompleks rendah diri kerana ia mempunyai bilangan Adun paling kecil dalam Kerajaan PR Selangor manakala di pihak lain ia perlu membuktikan kepada penyokongnya yang ia tetap mempertahankan Islam.

Jadi untuk tidak dilihat sebagai sudah kalah, ramai pembesar, propagandis dan penyokong serta media massa pro-Pas mencuba memberi gambaran bahawa isu arak sudah selesai dan memuaskan hati semua pihak.

Mungkin pada fahaman mereka, bersetuju untuk tidak menyelesaikan masalah adalah juga satu bentuk penyelesaian.

Persoalannya, adakah ini bukti bahawa Pas menjadi semakin pragmatis dan longgar dalam hal-hal yang membabitkan Islam atau Pas akan lakukan apa saja untuk berkuasa?

Dalam erti kata yang lain, Pas sudah berhijrah jauh daripada era mengkafirkan Umno kerana bekerjasama dengan bukan Islam kepada era di mana Pas sendiri bersekongkol dengan parti-parti bukan Islam yang terang-terang menolak Dasar Negara Islamnya.

Atau adakah DAP sudah berlembut dan tidak lagi mencabar Pas melangkah mayatnya jika ia mahu mendirikan Negara Islam? Dalam erti kata yang lain, DAP sudah menerima matlamat penubuhan Negara Islam dan pelaksanaan Hukum Hudud ala Pas.

Sama ada disedari atau tidak, pragmatisme Pas ini lambat laun akan menjadikannya serupa dengan Umno. Ini boleh mengaburkan garis pemisah keduaan (duality) politik Melayu/Islam yang selama ini melagakan Pas dan Umno.

Pas Sebagai Parti Sesedap Rasa

Atau adakah mungkin Pas menjadi parti sesedap rasa dan talam dua muka yang boleh berubah-ubah bergantung kepada situasi semasa?

Misalnya Pas Kelantan dan Kedah yang menjadi rakan kongsi induk dalam DUN berbeza daripada Pas Pulau Pinang, Perak dan Selangor di mana ia adalah rakan kongsi junior.

Dalam erti kata lain, Pas bersedia mengubahsuai dasarnya bergantung kepada masa dan tempat ibarat masuk kandang harimau mengaum, masuk kandang kerbau menguak dan masuk kandang kambing membebek.

Ini adalah eksperimen politik yang cukup radikal yang sama ada akan membawa tuah atau celaka kepada parti itu. Ia sama ada berjaya menjinakkan harimau atau menjadi mangsanya.

Ia sama ada menikmati kelazatan susu kerbau atau terpalit lumpur dan najis haiwan itu.

Atau menjadi kambing korban untuk menjinakkan hantu dan puaka politik pelbagai kaum Malaysia – sesuatu yang Umno sudah tahu sejak lebih 50 tahun lalu.

Kesimpulannya, walaupun ada pihak yang mengatakan Hassan sedang bermain wayang manakala yang lain pula percaya dia sedang berjuang atas nama Islam, kesudahan kepada jerit pekik beliau itu akan menentukan sama ada Pas akan lebih diyakini atau kredibilitinya akan dipertikai.

Atau Pas akan menjadi parti personaliti di mana kepemimpinan dan dasar bergantung kepada personaliti yang berkuasa.

Kita sudah lihat bagaimana Pas Kelantan berkisar di sekitar perwatakan Nik Abdul Aziz. Mohd Nizar Jamaluddin cuba melakukan yang sama di Perak. Mungkin inilah juga motivasi dan objektif Hassan di Selangor iaitu menegakkan agenda peribadi dengan bertopengkan perjuangan parti.

110 comments:

Abdul Muiz said...

komen Datuk penuh dengan perasaan prejudis.Isu arak di Selangor bukan melibatkan PAS sahaja tetapi tanggungjawab semua Islam.Saya rasa PAS ikhlas dalam perjuangan Islamnya cuma sejak kebelakangan ini PAS merubah strategi politik.Bagi saya itu perkara baik.Inilah yang rakyat mahukan.Ketelusan dan sikap terbuka.

Anonymous said...

Salam Dato'

Dato'...parti kita ni UMNO ngan rakan rakan dalam BN dah ok sangat ke dato' ? La ni sikit-sikit kita punya keburukan terdedah. Saya rasa kita semua sama je. Yang dah pegang kuasa di Kerajaan Pusat pandai berlakon dan menutup pekung melalui media selama ni. Di negeri-negeri bawah Pakatan pula memang sah haru suasananya.Tengok je la.....

Malik Klang

mack said...

AKUM DATO SEMOGA TETAP DALAM PERLINDUNGAN ALLAH.Hari ini sangat hebat tulisan dato mungkin ada agenda tersembunyi dalam keadaan PRK bagan pinang yang memasuki fasa terakhir kempen tajuk nya pun saya sudah faham PAS dan DAP perjuangan lwn lakonan.Kalau nak kata lakonan BN/UMNO lagi hebat mahupun dari segi lakonan nya juga lawak nya tersangat hebat hingga membuat orang ketawa dan bersedih meleleh air mata.Kenapa dato tidak merujuk masaalah MCA juga MIC yang menghadapi masaalah hebat kenapa pula parti dari PR yang dato serang hingga kepringkat menjatuhkan MORAL para pemimpin mereka apakah ini juga ada agenda yang tersembunyi.Pada saya PR mempunyai satu organisasi yang jika ada pertelingkahan mengambil langkah2 berbincang dan membuat satu rumusan yang akhirnya perdamaian dapat dicapai apakah dato tidak mahu perkara ini berlaku atau pun yang diharapkan PR sentiasa bertelagah?cuba fikirkan nya.Dalam PR semua nya berganding bahu dalam membentuk kerajaan pada hemat mereka tanpa PAS pembentukan kerajaan tak mungkin boleh berlaku begitu juga tanpa DAP atau PKR semua nya memerlukan sokongan antara satu dengan yang lain maka diantara mereka tidak boleh mementingkan parti masing2 yang perlu adalah kerjasama yang kukuh. Klau kain koyak ditepi memang mudah orang melihat tapi kalau koyak ditengah memang orang buat tak tahu tapi bagi saya tetap yakin yang PR selepas ini akan bertambah kukuh dan kekuatan mereka akan terserlah dalam PRU 13 yang akan menjelang tiba.Konsep saya amat mudah kerana majoriti dibawah 60 % UMNO/BN akan kalah jadi ada berapa kerusi yang majoriti melayu saya sebutkan tadi dan pengundi cina mempunyai majoriti di 63 kawasan parlimen. Saya harap bila mengeluarkan pendapat dato semestinya bersikap adil kepada semua tanpa ada berat sebelah. Saya harap dato tidak berkecil hati dengan tulisan saya jika ada yang tak kena saya minta maaf jumpa lagi wslm

Roti Planta said...

Dato',

Saya rasa UMNO yang akan 'masuk angin keluar asap'.

/RotiPlanta

Unknown said...

BN pun masalah, PR pun masalah...kalau PRU diadakan sekarang...disebabkan terlalu banyak kelemahan...saya akan pilih pemimpin teratas yang saya percaya paling baik untuk ekonomi Malaysia...dan nampak gaya pemimpin yang ada sekarang ini paling berwibawa. Cuba dengarlah cakap Guan Eng dan DS Anwar Ibrahim...walaupun niat mereka baik tapi mereka tak berapa faham ekonomi terutamanya tentang betapa perlunya belanjawan defisit. PAS pula memang kita sudah tahu kelemahan mereka dalam hal-ehwal ekonomi. Penyelesaian terbaik bagi saya ialah pemimpin sedia ada dan pembangkang yang sederhana kuat sebagai check and balance.

Quantum Metal Consultant said...

Panjang sungguh ulasan Dato' tetapi kesimpulannya bagi saya ialah sepak terajang itu, atau lakonan itu sebenarnya telah lama di praktikkan oleh UMNO dan komponennya.

Mereka saling 'sapu sampah ke bawah permaidani'.

Tetapi apabila lakonan itu sudah tidak lagi manis atau menjadi masam maka lahirlah kata kata seperti: Samy Sudah No Value, Pengundi bukan tidak suka MIC tetapi mereka benci BN, Setengah Pemimpin UMNO ego dan sombong, MCA dan Gerakan sokong DAP, UMNO Pembuli dan banyak lagi berbalas slogan di antara sesama komponen BN khususnya selepas PRU12.

Di dalam Pakatan Pembangkang, lambat laun, semua yang bernanah dan busuk itu akhirnya akan pecah juga.

Raja Abdul Rahman Dain said...

YBhg Dato'

Assalamualaikum. Memang benar sangat memeningkan mengikuti perkembangan politik tanah air semasa. Dato' nampaknya telah membuat kajian senario politik tanah air yang menyeluruh dan membentangkannya untuk kita analisa. UMNO/BN nampaknya bukan lagi parti eksklusif untuk pilihan rakyat.Namun begitu timbul keraguan samada PR boleh menjadi parti alternatif memandangkan terdapatnya pergolakan dalaman yang masih belum jelas samada ianya betul suatu perjuangan atau hanya lakunan individu tertentu sahaja.Ini memeningkan pihak yang mengharapkan perpecahan benar-benar berlaku.

Pada saya kitalah sebenarnya penentu. Parti politik boleh berubah-ubah kerana matlamat utamanya adalah untuk menang dan dengan itu mendapat kuasa untuk memerintah.Alhamdulillah UMNO/BN sedang berusaha berubah dengan menjadikan "rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan" sebagai hala tuju parti.

Cara untuk sesebuah parti itu terus relevan adalah kebolihan mereka berubah mengikut kehendak semasa.Dalam hal ini PAS telah berjaya menukar imejnya dari sebuah parti yang sempit yang membataskan perjuangannya kepada mengalahkan UMNO di kawasan majoriti Melayu kepada "PAS for all" dengan menggalakkan orang bukan Islam beritraksi dengan mereka .Tak kenal tak cinta. Sekarang orang bukan Islam mula mengetahui apakah sebenarnya Islam dan ini membimbangkan peneraju pemerintahan sekarang yang dalam keadaan tertekan minta orang Melayu bangun untuk menentang orang bukan Islam yang berhujah menggunakan fakta-fakta yang terdapat dalam Al-Qur'an.Sungguh menyulitkan bila disatu pihak YAB Perdana Menteri kita mengwar-warkan Malaysia adalah negara yang paling sesuai untuk membincangkan soal pelbagai agama dan budaya, terdapat Menteri yang menyarankan kawalan kepada seseorang yang hendak berhujah dengan menggunakan fakta terdapat dalam Al-Qur'an.

Cara yang sesuai bagi menghadapi isu ini adalah dengan mengadakan orang yang berpengetahuan ugama memerhatikan setiap pendapat berhubung dengan Al-Qur'an dan dengan segera membetulkan sebarang kesilapan yang berlaku.Adalah tidak wajar menyekat orang mengguna Al-Qur'an untuk berhujah kerana bertentangan dengan suruhan Allah untuk menghebahkan Islam walau dengan sepotong ayat.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain
Petaling Jaya.

besi said...

dato kj...bagi la PAS peluang..
macam kat kedah ok je...? semua bangsa kat sana tak rasa tergugat pun dengan PAS. elok je..

teori hanya umno sahaja yang boleh memerintah negara ini tak leh pakai dah....la nie sapa2 pun leh perintah...PAS pun dah boleh...tak la dulu org2 umno kat kg kata pemimpin2 pas hanya boleh jadi imam ngan tok bilal je, tak leh nak jadi ketua negara atau ketua negeri..

apa2 pun, harap2nya la rakyat akan dapat kualiti pemimpin yg benar2 ikhlas hendak menjadi seorang pemimpin.... tak kisah la UMNO ke PAS....dan lain2.

Anonymous said...

Saya gemar membaca ulasan-ulasan A Kadir Jasin tentang perkembangan politik negara kita. Pendapat yang sederhana dan tidak condong secara ekstrem kepada Umno BN berbanding dengan penulisan Wong Chun Wai dari The Star yang jauh tersasar daripada professionalisme kewartawanan.

Ulasan terbaru ini dapat menambahkan pengetahuan tentang pergolakan dalam Pakatan Rakyat dan uniknya Pas dalam percaturan politik. Amat berisi dari sudut pandangan seorang penulis yang dihormati. Wakil-wakil rakyat DAP khususnya harus membaca pandangan ini secara objektif dalam memahami 'perjuangan' dan 'lakonan' dalam politik Pas.

Kelvin Lim

OKJ said...

Salam DAKJ

Dasar tertutup rapat & Cakap tak serupa bikin lagi dan lagi dan lagi....

Satu tajuk yg menarik. Apa yang boleh dikatakan mengenai PAS adalah cakap tak serupa bikin. Mula-mula kononnya menggalakkan dasar terbuka, sekarang keluar kenyataan perbezaan pendapat jangan diketahui oleh rakyat. DASAR TERTUTUP RAPAT pula. Cakap tak serupa bikin lagi dan lagi dan lagi….. Yang lain lain seperti dasar moral, cakap menipu, berkawan dengan syaitan, tak tahu apa yg tak tahu sehingga ditipu banyak kali pun masih tak mengaku lagi, dan sebagainya; tak payah nak diulang lagi rasanya. Sekian TQ.

OKJ said...

Salam DAKJ

Perihal kaum Khawarij

Saya ada terbaca perihal kaum khawarij. Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

Sesungguhnya akan keluar dari keturunan orang ini satu kaum; yang membaca al-Qur’an, namun tidak melewati kerongkongannya. Mereka membunuh kaum muslimin dan membiarkan para penyembah berhala. Mereka akan keluar dari Islam ini sebagaimana keluarnya anak panah dari buruannya. Jika sekiranya aku menemui mereka, pasti aku bunuh mereka seperti terbunuhnya kaum ‘Aad. (HR. Bukhari Muslim)

Khawarij adalah anjing-anjing neraka. (HR. Ibnu Abi Ashim dalam As Sunnah dan dishahihkan oleh al-Albani dalam Dlilalul Jannah)

Sifat sifat kaum Khawarij ini adalah seperti dibawah ini :-
1.Suka Mencela dan Menganggap Sesat
2.Berprasangka Buruk (Su’udzan).
3.Berlebih Dalam Beribadah
4.Keras Terhadap Kaum Muslimin tetapi memudahkan yg lainnya
5.Sedikitnya Pengetahuan Mereka Tentang Fiqih, Sedikit pengalaman
6.Muda Umurnya dan Berakal Buruk

Mungkin kita boleh berbicara dengan lebih panjang lebar mengenai kaum di atas. Sekian TQ.

Roti Planta said...

Dato',

Jangan sampai orang kata UMNO dan penyokong UMNO macam Dato gila talak bila janda makin cantik, baik dan diterima oleh orang ramai.

Roti Planta

pakbelalang said...

1. Sometimes I just wonder if Pakatan Rakyat were to govern our country how the economic scenerio would be!

2. I think in no time Malaysia would go down into the "longkang" and become a failed state. Make no mistake about it!

3. They are just greenhorn administrators and would be groping where to start.

4. They would continue highlighting the "BLAME GAME" business as an excuse to cover their weakness.

5. The first thing they would do is to quarrel among themselves who would be 1st Deputy Prime Minister, 2nd Deputy PM and 3rd Deputy PM !

6. DAP will insist to introduce its long standing "dream concept" of Malaysian Malaysia and instantly dump the NEP.

7. PAS will propagate its Islamic and Hudud concept.

8. PKR with NO concept at all, except to continue with all the rhetorics brainwashing the naive and gullible rakyat in order to stay in power and be popular.

9. At the end of the day all of them would become political clowns resembling the one acting in the Circus showing their stupid antics.

10. As for us Malaysians, without doubt we would become like "Pak Pandir" !! Yang dikejar entah kemana dan yang dikendong jatoh tergolek masuk longkang !!

11. The only thing Malaysians would say to console themselves is "DAMN IT, WE ARE BEING MADE LIKE STUPID FOOLS" WE HAVE BEEN CHEATED by "penyammun tarbus" yang lagi hebat dari BN"!!

mudz said...

Kenapa UMNO pilih Isa III

Kesetian ibu-bapa aku kepada UMNO hancur berkecai bila Isa dipilih menjadi calon PRK N31 Bagan Pinang walaupun beliau didapati bersalah kerana rasuah.Adakah UMNO ketandusan calon yang berwibawa dan bersih? Berilah peluang kepada pelapis untuk menerajui UMNO.

Pemilihan Isa bermakna UMNO merestui PRK yang paling kotor dalam sejarah.Penipuan, rasuah dalam bentuk wang atau
bukan wang, sogokan akan menjadi modal UMNO untuk menang kali ini.

Sifat jijik UMNO ini sudah sebati sejiwa sukar untuk dikikis bukan lagi bersifat rakyat.

UMNO tidak perlu PAS, DAP atau PKR untuk menamatkan usianya. UMNO akan mati berangan.UMNO dah tenat.

Ibu- bapa aku dulu lantang bersuara memperjuangkan UMNO, tapi sekarang membisu kelu menunggu matinya UMNO.

Aku merayu kepada penduduk Bagan Pinang, demi masa depan UMNO,hanya kekalahan dapat mengembalikan UMNO ke landasan yang betul.

Pastikan UMNO kalah di Bagan Pinang.

Zabil said...

elok juga komen puak-puak pembangkang ni... selalunya diorang ni tak sedar diri, yang dia nampak selalunya BN laa bapak segala kejahatan, padahal mereka ni lupa yang Nik Aziz, Hadi Awang, Hassan Ali, Anwar Ibrahim, Karpal Singh, dan Lim Guan Eng juga manusia biasa dan bukan maksum macam rasul dan nabi.

kita tengok laa datuk geng-geng pkr, pas dan dap ni boleh jaga mulut mereka atau tidak dan menerima hakikat yang mereka juga tidak lari daripada melakukan kesilapan.

biasanya, golongan ni dia akan cari jalan untuk putar balik supaya kesalahan tu dilontar balik pada BN. datuk pun akan di cop sebagai orang yang tak boleh pakai. kita tunggu sahajalah...

Unknown said...

Apapun sandiwara, cerita P.Ramlee dan masuk angin keluar asap yang diceritakan oleh Dato', saya seperti berjuta pengundi biasa yang lain sudah matang dan sudah lama berhijrah dari pengundi atas pagar kepada penyokong setia Pakatan Rakyat.

Sandiwara2 yg diceritakan oleh Dato' itu kepada kami adalah tulus dan sebenarnya lagi mercerminkan kematangan pemimpin2 parti komponen Pakatan Rakyat untuk bersatu, tidak takut memberi pendapat serta memahami perbezaan masing2 agar dapat menubuhkan satu gabungan yang lebih cemerlang dari BN.

Dan kami amat berterimakasih kepada semua media tajaan BN yang tidak jemu2 menceritakan kepincangan parti2 PAS, PKR & DAP kerana kepada kami ia menjadi pemukul kepala yang sangat berkesan untuk mencari kesahihan dan penyelesaian.... Read More

Kami selalu berhubung dan meminta penjelasan dari pemimpin2 PR dan layanan yang kami terima adalah amat berbeza sekali jika dibandingkan dengan pemimpim2 BN yang selalu memberi kata2 hikmat 'kami akan selesaikan masalah ini di pihak atasan', dan apa yang kami cuba masukkan sebelum ini adalah lebih dari angin kepada BN. Malangnya tiada apa yang keluar walau asap sekalipun. Ini lagi menyedihkan dari certia P.Ramlee Dato'.

BN sebaliknya adalah parti yang mementingkan populariti di dalam parti masing2 yang hanya berkisarkan kepentingan untuk mendapat imbuhan dari projek2 mega BN. Bertambah buruk, kekayaan yang dikecapi oleh pemimpin2 BN dan kuncu2nya hasil dari imbuhan projek2 mega tadi menjadikan mereka angkuh dan tidak dapat lagi mendengar rintihan rakyat yang mengundi mereka dahulu. Ini seperti cerita 'Tanggang Derhaka' yang lebih 'heavy drama' dari cerita kelakar P.Ramlee. Sebab itulah Najib menjerit-jerit kepada ahli2 MIC baru2 ini untuk tidak lupa menjadi popular di kalangan rakyat bukan popular di dalam parti sahaja. Jeritan ini pasti berulang di perhimpunan UMNO nanti.

Perbezaan pendapat antara parti2 komponen Pakatan Rakyat adalah sihat dan lebih kepada dasar dan perjuangan parti masing2 dalam membela rakyat berbanding dengan perbalahan di dalam BN yang tidak habis2 mengenai isu pembahagian projek, isu-isu kroni dan politik wang. Kita harus sedar bahawa PR masih di peringkat awal dan jika semua mempunyai sikap 'ya boss' atau ' kami ikut boss' atau ' kami takut boss', PR akan tak ubah menjadi BN yang semakin hari semakin lemah.

Dengan adanya Pakatan Rakyat kami berjaya menjadi lebih berdaya saing dan tidak perlu menjadi pengampu BN untuk mengharapkan projek2 dari kerajaan. Ketulusan beginilah yang diharapkan rakyat dalam menjadikan Malaysia lebih maju dari semalam dan bukannya lebih teruk dari sepuluh tahun yang lalu.

Rakyat mahukan perubahan dari ketidakadilan kerajaan BN dalam hampir kesemua institusi penting negara. BN tidak menunjukkan tanda2 mahu berubah malah memburukkan keadaan dari masa ke semasa. Adalah menjadi "Top Priority" kepada rakyat Malaysia seperti kami yang dahagakan perubahan untuk menggantikan BN dengan PR selagi BN tidak berubah dan jika diizinkan Allah, satu hari nanti PR akan berjaya menumbangkan BN seperti mana tertumbangnya LDP di Jepun setelah 54 tahun memerintah.

ab said...

Salam dato,

Malaysia ini sejak 500-600 tahun hanya ada 4-5 `originals'..

1.Bergaduh sesama melayu,bunuh
sama sendiri...NI CHAMPION betui...

2.Engine campro-

Kenapa laa gomen ni tak biarkan engine campro ni di besarkan untuk trektor,sampan,mesin rumput, generator,motosikal,kapal terbang,helikopter etc....biar injen buatan malaysia ini berkembang dan diubah suai olih ramai yang cerdik pandai,bolih jadi produk utama dimasa hadapan....tak kira kat mana pun asalkan jadi lagi baik
ok dah tu....

3.P Ramlee & Sudirman...tapi macamana nak tambah pendapatan untuk ramai rakyat negara?...kalau cipta videogame tentang mereka?..

4. LAT..karakter kartun ni 100% malaysian!...bolih buat video game,animation,toys, etc..tak da ka yang bolih buat?..


5.DAPUR...semua rumah ada dapur,negara ada gas...TAPI ADA tak yang bolih buat dapur..may be
another `malaysian'...ada tak yang pandai didalam hal ini?.


BAB politicians ni,dah muak dah ..kuat gelembong semuanya,kalau dibenarkan depa akan baca talkin gelembong dan tahlil kelentong bila dah keok!..kalau tuhan ada pun depa kelentong, ini kan pulak manusia...FORGET THESE
DEMENTED,EDENTULOUS,UNHYGENIC DINASOURS...!!!. Ada pun tak menambah,tak ada pun tak rugi...


Abu Bakar Ab Rahman

Cucu said...

Jgn terlalu emosional Datuk, hinggakan rumusan dibina di atas huraian yang merapu-rapu dan rapuh. Ini tidak ubah seperti gelagat politikus-politikus yang Datuk sendiri tidak gemari. Menulislah dengan tenang.

Yangretibase said...

Assalamualaikum Datuk AKJ,
Kalau benar pun PAS mengkafirkan UMNO, hujah dan dalilnya BUKAN kerana UMNO bekerjasama dengan bukan Islam sebagaimana dakwaan Datuk, TETAPI adalah kerana UMNO melanggar dan mengingkari Perintah Allah SWT.

UMNO dengan sengaja tidak berusaha pun untuk tunduk dan patuh kepada Perintah Allah SWT yang disampaikan-Nya melalui al-Quran.
Tolong Datuk amat-amati al-Quran, antaranya
i. Al-Maidah: 44, 45, 47 dan 49.
ii. Ibrahim: 3

Saya berpendapat, PAS sekali-kali TIDAK akan menjadi serupa dengan UMNO, kecuali PAS "murtad".

Wassalam. Tolong maafkan saya.

A KADIR JASIN said...

Sdra/Sdri Pembahas dan pembaca dihormati,

Mohon maaf jika terlambat menyiarkan komen Sdra/Sdri.

Dalam perjalanan.

Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

Sdr Yangretibase,

Saya orang tua. Isu mengkafirkan Umno ini mendahului Amanat Haji Hadi.

Pada pilihan raya 1969, Pas sudah mengkafirkan Umno kerana kerjasama dengan orang kafir (bahasa Pas).

Di Kedah, Pas adakan kempen teriak (menangis)di mana Muslimat Pas akan datang ke rumah penyokong Umno meminta mereka bertaubat sambil sembahyang hajat.

Pada waktu yang sama Pas mahu orang bukan Islam (kafir) dan bukan Melayu "dihambat ke dalam laut."

Saya Waktu itu umur 22 tahun jadi dah boleh faham dan ingat. Majoriti suku sakat saya Pas dari dulu sampai sekarang.

Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

Sdr Mack,

Kalau saya mudah kecil hati atau mahu perasaan saya dijaga, saya tak buatlah blog ini.

Sdra dan para pembahas lain bebas bersetuju atau tidak bersetuju dengan saya.

Saya dak kerap sangat tulis mengenai Umno dan BN. Jadi eloklah sekali sekala buat analisis mengenai PR juga.

Terima kasih.

abdullahngah said...

Telah menjadi bukti sejarah bahawa PAS pada tahun 1978 berada dalam nyawa nyawa ikan.

Mengapa? kerana masuk BN pada tahun 70 an.

Nak naik bukan main seksa. Apabila sudah naik semula kerjasama pula dengan DAP dan PKR.

Sejarahnya hampir sama dengan Ikhwan di mesir dan parti islam di Indonesia.

Status qua ikhwan di Mesir para pemimpinya masuk penjara keluar penjara diperingkat awal perjuangan.

Demikian juga PAS. Ada para pemimpinya masuk penjara keluar penjara dan ditahan di bawah akta ISA.

Malah ada yang dibunuh di Memali, Kedah.

pemimpin Ikhwan juga ada yang dibunuh melalui tali gantang kerana komented dengan perjuangan Islam yang diajar oleh Rasulullah SAW.

Dipertengah dayatahan pejuangan Ikhwan menjadi longgar dan sanggup berkejasama dengan orang bukan Islam.

Demikian juga dengan PAS yang merasa tidak akan dapat memerintah Malaysia jika tidak berkerjsama dengan parti bukan Islam.

Sedangkan Rasulullah SAW telah tunuk contoh yang sangat jelas ketika berkejsama dngan Yahudi waktu menubuhkan kerajaan Islam di Madinah.

Apa yang berlaku? Yahudi khianat dalam kerajaan Islam yang diterajui oleh Rasulullah SAW.

Ikhwan telah cuba kaedah itu, tetapi menerima nasib yang malang. Demikian juga parti islam di Indonesia.

Apa yang terjadi parti islam Indonesia. Sudah nyawa ikan sekarang. Tunggu masa hendak mampus.

Tidak mustahil akan berlaku pada PAS pula.

Kalau masuk BN pada tahun 70an dahulu di murkai oleh Allah sehingga tinggal batu nisan di kelantan.

Apalah sangat dayatahan yang ada pada para pemimpin hari ini, berbanding dengan tokoh tokoh yang memimpin Ikhwan di Mesir.

Oleh itu saya berani kata, PAS akan menerima nasib yang sama sepertimana yang diterima oleh Ikhwan dan parti Islam Indonesia, meskipun PR dapat meerintah Malaysia selepas PRU 13 nanti.

Kalau kerajaan Islam Rasulullah SAW di Madinah di khianati Yahudi tidak mustahil PAS juga akan menjadi mangsanya.

mack said...

AKUM DATO MASIH DIPERANTAUAN LAGI SEMOGA ALLAH AKAN MELINDUNGI DATO DAN SEISI KELUARGA. Terima kasih DATO yang teramat sangat kerana keikhlasan DATO mengeluarkan pendapat berkenaan PR sekurang-kurang nya PR boleh membaiki mana yang tidak betul supaya PR akan tetap menjadi pilihan pengundi pada PRU 13 nanti.Sebagai orang lama yang matang DATO mempunyai pengalaman yang luas dalam pelbagai kategori dari kewartawanan dan politik saya amat menghormati DATO walaupun adakalanya saya tidak setuju dengan beberapa perkara itu adalah lumrah kehidupan tidak semua nya indah dan menarik.PR ini umpama kopi dia tetap pahit tetapi bila sudah dicampur dengan satu sudu gula pasti dia akan berubah menjadi lain rasa nya sudah tidak pahit lagi betulkan DATO begitulah pergolakan yang berlaku ada baik nya untuk mereka mencari jalan keluar supaya masaalah dapat dirungkai secara beradab dan hasilnya seperti diselangor DATO Dr HASSAN ALI mencapai kata sepakat untuk mempertahankan kerajaan RAKYAT dan segala pertelingkahan pada masa depan akan diselesaikan dimeja rundingan satu pukulan KO untuk UMNO/BN.Kegagalan kita ini sebenar nya adalah menangani EMOSI itu sebanya apa yang berlaku semuanya berkisar kepada perasaan tak puas hati bila agak nya hati kita nak puas hanya ALLAH sahaja yang maha mengetahui.Semua manusia ada EMOSI termasuklah DATO dan saya juga mungkin para pemimpin PR tidak terkecuali pemimpin UMNO/BN cuma cara mana menangani EMOSI itu mungkin cara DATO lain cara pemimpin PR pun lain yang penting adalah EMOSI itu bukan satu tekanan kepada kita. DATO juga sebagai orang dari sektor swasta sudah tentu adakalanya EMOSI mengatasi akal dan fikiran namun hakikat nya apakah kita nak korbankan daya berfikir kita itu kerana EMOSI sudah tentu tidak kerana EMOSI datang hanya bersifat sementara sahaja sedangkan akal fikiran kita kena bergerak terus selagi mana kita hidup jadi begitulah juga dengan para pemimpin PR bila EMOSI datang maka seolah-olah macam hilang kawalan tetapi akhirnya akal dan fikiranlah yang menentukan sesuatu tindakan bukan nya EMOSI.Saya mengharapkan kita semua mencambahkan akal fikiran kita ini menjadi yang terbaik agar kita semua dapat mencapai apa yang sepatutnya kita capai dan saya yakin DATO tidak mempunyai agenda yang tersembunyi berkenaan tulisan DATO walaupun kegawatan PRK bagan pinang sedang rancak dengan serangan atara satu dengan yang lain ibarat bola sebiji menjadi rebutan dua pihak yang kalah akhir nya RAKYAT yang menang calun selepas menang menghilangkan diri setiap masa sebok belaka RAKYAT lah yang akan gigit jari. Semoga PRK bagan pinang ini PRK yang benar2 mencari wakil RAKYAT bukan mencari pemusnah RAKYAT. SEKIAN DATO SAYA UCAPKAN TERIMA KASIH KERANA DATO SENTIASA MEMBERI PELUANG KEPADA SAYA UNTUK MENCORETKAN MINDA DILAMAN BLOG DATO SAYA SUDAHI DENGAN UCAPAN TQ JUMPA LAGI. WSLM

Man Ysf said...

Yg Dihormati Dato,
1. PR dilihat bergaduh? Sbb media mainstream mewawarkannya secara besar2an with limited batas.. Bn berantakan tak pecaya pi laman2 web pro umno..yg tu kutuk yg ni yg ni kutuk yg tu cumanya tak dibesarkan di media.

2. Pas berubah wajah? Ya mereka bukan lagi parti totok yg kita kenal dulu2. Kemasukan tokoh2 liberal dari UMNO sama ada agamawan atau tokoh2 ketua bahagian telah me'liberal'kn fikrah Pas .. Bagi saya ini bagus, Bukankah rakyat m'sia tidak sukakan sesuatu yg totok.

3. Pas Dap? A good news material n diversion from BN prob. saya boleh terima if they have difficulties in sngor. Pnang n perak coz they r minority. what will umno do if they are the minority? Single handedly change d rule? Entahle, yg paling kuat saya nampak depa dok bawak kepala lembu ke sana ke mari. Yg kat penang plak posing dok koyak gambar guan eng.

Apapun yes, you have a point. PR is a bit shaky. Adanye figure jenis 'tak sayang mulut', 'greenhorn' memburukkan keadaan. I am defitely disappointed with their behavior pas n dap alike.

So what's d future for us. With scandal-ful umno bn and Pakatan 'sukagaduh' rakyat jgn tekejut jika rakyat akan memilih berdasarkan individu pula (race,religous base or less intimidating base). When d time comes then outcome lagi cacamerba.

Sbb itu marilah kita (terutama melayu/islam) berbaik2 sesama kita kerana jika peristiwa itu berlaku kita boleh sokong menyokong sesama kita dan tidak lagi dok sebok dgan past kesalahan/tuduhan.

Anonymous said...

Dato,
"Bagi lah PAS peluang...macam kat Kedah, ok je?
Teori hanya orang UMNO sahaja yang boleh memerintah negara ini tak boleh pakai dah...la ni sapa2 pun boleh perintah....PAS pun dah boleh..."
Di Alor Star sekarang sampah berlunguk-lungguk depan rumah. Ulat bergenuak-genuak.Kalau dikampung bolehlah bakar dibelakang rumah. Ini rumah dalam taman nak bakar dekat mana?
MB kata tunggu sebulan lagi.

PakChak

Unknown said...

komen balasan datuk mengenai PAS telah ketinggalan zaman.pekara negatif yg datuk sebut pasal PAS walaupun bukan 100% sudah berubah,tetapi jelas telah banyak berubah kepada positif. so please la datuk i like to read yout blog tapi your info on PAS dah outdated.

Anonymous said...

A'kum Dato' A KADIR JASIN,

Itu cerita lama Dato. Orang buat PhD pun, kalau 50 tahun dahulu dah berubah teori dan hyphotesis nyer dah tak boleh pakai lagi sekranag ni. PAS sekarang lain dengan PAS dahulu, macam juga UMNO skrg lain dgn UMNO dahulu (different for the worst).

Cucunda

saji said...

Salam Dato'

Tanpa prasangka, satu kupasan isu percaggahan ideologi parti2 dalam PR yang menarik, mendasar, mendetail dan terkini, tetapi tanpa sebarang cadangan bagaimana percaggahan tersebut boleh diatasi dengan cepat. Dengan setidak-setidaknya memberikan contoh dalam bidang lain, bagaimana percanggahan ideologi sedemikian dapat diatasi dan dimanfaatkan, jika percanggahan ideologi yang sedang dihadapi oleh PR tersebut tiada contohnya ditempat lain untuk dijadikan precedent.

sap said...

hai dato'..
sudah2 la tu..x cukup ke media arus perdana bagi kaw2 kat pas..yg dlm internet ni jd la alternatif plak..kalau semua pun nak ikut propaganda arus perdana...haish..merana...

Anonymous said...

Dato,

Fence sitters don't want politicians to sweep issues under the carpet, just like BN did. We want them to debate issues openly. You hear more issues between PR politicians, because they talk about it in the open, and that's good.

Accept the fact that BN can and will lose power in the next GE. Its about time BN should listen to the fence sitters, instead of listening too much to the UMNO goons.

Windtalker

AL PONTIANI.. said...

Salam Dato'...pada saya pandangan dato terhada apa yang berlaku memang sarat dengan sinikal dan penuh dengan misteri...saya percaya yang dato' sependapat dengan saya bahawa ini bukan pertama kali dan ini bukan yang terakhir berlaku di negara kita...apatah lagi kalau PR memegang tampuk negara pada masa akan datang..

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq,

"A HOUSE DIVIDED AGAINST ITSELF,CAN NEVER STAND" Abraham Lincoln

OH..MENCECE MENCECE MENCECE(jadi penyedap lagu saja kot ayat 'mencece' ni!takda makna)

wanzaim said...

Salam Syawal Dato'...

Bila Dato' "siku" pembesar UMNO, ramai yg disini turut semangat bersama untuk menghentam .. bila pembesar PR Dato' "jentik" ... baru nampak yg suka UMNO dilanyak rupa-rupanya sesumpah ...

p/s: teringat lagu karma chameleon nyanyian Boy George ...

Anak Kelantan said...

Iskandar Zulkarnain said...
"...cuma sejak kebelakangan ini PAS merubah strategi politik.Bagi saya itu perkara baik.Inilah yang rakyat mahukan.Ketelusan dan sikap terbuka."

Ini bukan hipokrit namanya? Jika dahulu UMNO bekerjasama dengan bukan Islam untuk menjamin ketenteraman dan kestabilan negara, PAS menuduh sebagai parti Kafir, tapi hari ini segalanya mungkin. Fatwa PAS rupanya boleh berubah-ubah mengikut musim. Saya lihat UMNO dari dulu hingga kini konsisten prinsip perjuangannya, tak seperti PAS, penuh dengan golongan MUNAFIK, PEMFITNAH dan Tiada prinsip. Kepada ahli PAS, belum terlambat untuk bertaubat. Berhentilah menjadi manusia yang taksub. Ketabsuban memjadi jumud dan minta tertutup, tidak boleh guna akal sendiri. Lihatlah negeri Kota Bharu, kononnya Bandaraya Islam, bandaraya yang paling kotor, memalukan!

Dato Hanapi said...

Dato.

Politik itu merupakan sandiwara.UMNO pun sama,bila dia lemah dia hendak bergabong dengan PAS saperti yang terjadi pada tahun 1974.Bila dia kuat dia terajang PAS keluar.Nik Aziz yang tahu perangai UMNO ini mati2 tak mahu lagi bergabong dengan UMNO.

Sekarang ini yang risau,Orang Melayu telah bosan dengan UMNO kerana pemimpinnya yang corrupt telah menyokong PAS.

Untok maklumat Dato,PAS sekarang dah tidak sama dengan PAS tahun 70 han.Jikalau tidak masakan dia boleh menawan KEDAH,Negeri Dato.Tak masok akal.

Freeman said...

datuk, stop thinking umno and start thinking Malaysian !!!
You have made your millions grovelling at the feet of your political masters. Other younger Malaysians choose to make their money with more pride!! People of the um um tolong orang no no no! are gone...!! We live in hope that the next generation will be have more gumption and be more human

Orang Kedah said...

Salam Dato',

Isu kafir mengkafir tidak wajar dibangkitkan lagi, apatahlagi selepas Umno lari dari berdebat dengan PAS untuk menyelesaikannya.

Semasa isu itu memuncak, Umno cuba menjadi jaguh dengan mengambil kesempatan mencabar PAS berdebat. Mungkin Umno bercadang memukul PAS dengan isu itu, once and for all. Tapi Umno tersilap perhitungan dan diri sendiri yang terpukul.

Tajuk debat ialah "PAS TUDUH UMNO KAFIR". Tajuk itu tidak ilmiah langsung dan berat sebelah. Ramai berpendapat PAS patut tolak tajuk itu atau tarik diri dari berdebat. Tapi kalau PAS tarik diri, maka itulah yang Umno mahukan.

PAS terima tajuk itu supaya debat dapat diteruskan.

Tetapi selepas PAS bersetuju dengan semua peraturan dan syarat yang ditentukan oleh Umno, debat itu terbatal juga. Alasannya, Yang DiPertuan Agong tidak mengizinkan.

Selang tidak berapa lama selepas itu terdedah rakaman video debat olok olok di kalangan ustaz ustaz Umno. Dalam debat olok olok itu penalis sebelah Umno kalah. Bagaimana kalau debat sebenar berlangsung...?

Oleh itu tinggalkanlah isu kafir mengkafir itu, jangan dibangkitkan lagi. Kalau tercetus semula cabaran berdebat dan Umno tidak berani masuk gelanggang, kelak Umno juga yang akan malu.

OKJ said...

Salam DAKJ

Kaum Khawarij ; Nampak saja kuat agama

Baru je saya nak menceritakan tentang kaum khawarij ni, rupa rupannya Ustaz Dr Asri (Bekas mufti Perlis) dah keluarkan artikelnya yang bertajuk ‘Nampak saja kuat agama’ dengan panjang lebar tentangnya dalam paper harini.

Puak Khawarij ini mengangkat slogan: "Tidak ada hukum melainkan hukum Allah". Slogan yang kelihatannya berteraskan al-Quran, tetapi dengan tujuan yang buruk. Kata Saidina Ali bin Abi Talib kepada mereka: "Satu slogan yang benar, tetapi dengan tujuan yang batil". Petikan dari Artikel Ustaz Asri.

Kaum Khawarij ni anggap mereka saja yg betul. Hanya ibadah mereka saja diterima Allah dan akan mencaci orang yg tidak mengikuti pahaman mereka hatta ulama atau mufti sekalipun. Mereka menggelarkan ulama ni sebagai ulama boneka dan sebagainya. Tapi ada pula golongan yg lebih advance lagi iaitu katanya kalau masuk parti ‘dia’ boleh masuk syurga dan boleh tentukan sapa masuk syurga dan neraka. Apeke bahlul ni… Bak kata Darth Vader; “If you are not with me, you are my enemy”

Kaum ni bersifat begitu kritikal dan keras terhadap muslimin yg lain sehingga menuduh muslim yg lain kafir sesuka hati. Pada masa yg sama mereka mempermudahkan orang kafir laknatullah sampai kafir laknatullah mengutuk agama sendiri pun tak apa sebab bagi alasan mereka tak tahu. Lagi satu, boleh jual beli arak ikut permintaan setempat dimana kita semua tahu arak adalah BAPAK segala maksiat. Apeke dajallah mereka ni.

Mereka juga tidak akan berhenti mendatangkan bencana dan mereka berasa senang apabila sesuatu isu dapat menyusahkan orang lain. Contohnya Isu mati dekat SPRM, belum apa-apa dah menuduh bukan bukan, bawa bukti TAPI buktinya surat layang lah, seluar dalam koyak orang lain lah, bahkan cat anti rust pun dikatakan kesan darah.

Mengikut bijak pandai, fenomena khawarij ni akan wujud sampai hari kiamat. Mereka juga disebut sebagai berkedudukan tersangat rendah iaitu seburuk buruk makhluk di dunia dan sebagai anjing anjing di akhirat kelak sehinggakan rasulullah menyuruh membunuh mereka jika bertemu dengan kaum tersebut.

Kesimpulannya, kaum khawarij ni memang satu kaum yang tak guna. Surah Al Imran ayat 118; "Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah Kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya.”

Akhir kata dari saya, sapa makan cili dia rasa pedas. Sekian TQ.

Unknown said...

Asm...Datuk.
Kebetulan ye nada datuk seirng dengan pemimpin-pemimpin UMno khususnya yang sedang berkempen di N31 Bagan Pinang. Bukan tak setuju 100% dengan pandang Datuk tu, tapi nampak gayenya it's too prejucide.Wakeq di Malaysia sapa pun tak dapat menafikan yang Melayu menguasai pemerintahan 100% deperti di Indonesia.Sebab apa? Silap pemimpin-peminpin kita yang dulu-dulu.Terlalu bertolak ansur.Tak seperti di Indonesia. Jadi kini kita kena terima hakikat ini. Perkongsian kuasa memang perlu.Dah la 50 tahun lebih bagi kepada UMno untuk memantapkan kedudukan Melayu. Apa jadi hari ini. Orang Melayu masih golongan yang termiskin di Malaysia.Kedudukan Islam masih jauh dari di martabatkan. Malah orang-orang Islam sendiri makin terhakis keyakinan terhadap Islam yang syumul yang mampu mentadbir seantero alam.Apa Datuk kurang yakin dalam hal ini. Masalahnya sepak terajang politik adalah suatu muslihat. Biasalah apabila kita melalui jalan-jalan yang sempit ,pasti ada yang tersigung,ada yang tersepak. Namun laluan itu harus terus dilalui untuk sampai ke penghujungnya.
kita tak akan dapat mengharapkan suatu yang cukup harmoni akan wujud dalam pakatan.Sedangkan dalam BN sendiri berkocak sana sini. Dalam UMno sendiri dAH jadi macam MIC tahu-tahun 7oan. Sedangkan dalam PAS setakat ini masih wujud golongan-golongan yang ikhlas dalam perjuangan berbanding dengan UMno yang menolak ketepi intergriti dalam perjuangaan. Malah berlaku tindas menindas dan patah mematah. Cak keting di mana-mana.(Kesian Pak Lah sampai tak dak suara langsung). Satu lagi Pak Belalang tu apelah punya karat. Perkayakanlah minda celiklah sikit.

Unknown said...

siarla datuk jangan tak siar

Qaseh Bonda said...

Saya amat setuju dengan komen 'CUCU'...Apapun komen 'The Independent Cow' melambangkan jiwa rakyat biasa yang merdeka...yang berani menulis dengan jiwa...

Dah makin maju minda kita hasil dari diperbodohkan oleh bangsa kita sendiri...

Anggaplah juga kritik itu rezeki...kalau tidak, kita pun munkin tak sedar tentang kelemahan yang ujud. Berlapang dada itu di tuntut..

Dalam mencari keserasian kita akan diuji dan terus diuji hingga akhirnya akan terjalinlah satu hubungan yang padu dan mantap...

Kalau kita cuma ikut telunjuk..jadi pak hangguk..pak sanggup dan pakat2 jadi kuda kayu dan kuda kepang...akhirnya terlerailah ikatan kasih yang rapuh...

Bila hati telah retak!!!

Akan lahirlah muka2 seperti bekas bos TV 3...yang sentiasa di tonjolkan mencium tangan Rosmah...

macam tu ka lelaki sejati yang ada di Bumi Malaysia ini...hancur minda anak2 kalau orang2 macam tu terus meneraju Media Prima..

saji said...

Salam Dato'

Kalau kita kata, pertikaian terbuka di antara para pemimpin parti komponen PR sebagai gimik, wayang, lakonan, drama dsb, tidakkah segala kemudahan IT yang kita gunakan hari ini seperti komputer dan handphone itu asalnya ialah 'lakonan-lakonan' dalam cerita sains fiction dulu?

Maksud saya, mula-mula memanglah cerita dongeng Dato', tetapi bila kita sudah nampak, pegang dan nekmatinya, kita tidak akan kata dongeng lagi Dato'!

pakbelalang said...

Stone And Bottle Throwing On Election Day

PORT DICKSON, Oct 11 (Bernama) -- The voting for the Bagan Pinang state by-election that began on a cool note with a drizzle heated up by a Sunday's afternoon with stone and bottle throwing by opposing parties.

Observation by Bernama found that there were at least two incidents of stone and bottle throwing but the situation was under control with the presence of the police.

comment:

Bilalah rakyat kita nak bertamudun?
Setelah 50 puloh tahun merdeka rakyat kita masih lagi belum mencapai pemikiran klas pertama. Masih jahil lagi tentang berpolitik. Masih dalam kegelapan dan meraba-raba.

Dimana silapnya? Tentunya hasil dari kelemahan sistem pendidikan kita.

Perbuatan yang menjijikan ini biasanya hanya dilakukan oleh bangsa Melayu. Apa sebabnya? Kerana pemimpin politik bangsa Melayu masih lagi bermentaliti haprak dan HP6 apabila berkempen.
Ada setengah dari mereka tidak dapat mengawal diri mereka dari dihasut iblis dan setan dan serupa berperangai mengikut jejak langkah iblis dan setan juga !!

Memalukan !! Sungguh malang sekali bangsa yang bernama MELAYU !!

Md Noor said...

Dato...sebagai seorang berpengalaman dalam mentelaah politik tanah air, sepatutnya PREJUDIS di kesampingkan. Nada Dato' yg penuh prejudis bila menghuraikan masalah POLITIK BARU Malaysia agak MENGEJUTKAN. DI negara-negara maju yang lain JEPUN , AMERIKA , PERANCIS... memberi pendapat yang bertentangan tak semestinya mengambarkan persengketaan. Ahli-ahli Parlimen yang negara yang MAJU dan AMAT MAJU ini kadangkala mengundi pihak lawan apabila dirasakan apa yang di bawa oleh lawannya adalah BAIK dan BENAR . Memang politik Malaysia JUMUD, UMNO yang Dato' kagumi perintah 50++, apa yang dia lakukan. JEPUN.. maju, KOREA maju, SINGAPURA anak kita dulunya MAJU. Malaysia masih lagi bergelut sebagai negara ketiga...ekonomi hancur. Jadi, POLITIK BARU yang dipelopori Pakatan Rakyat ini saya yakin akan diterima oleh rakyat. CUKUPLAH UMNO 50++ memperbodohkan rakyat. Sekarang ni zaman ICT, Zaman Twitter, Zaman Blogs, Zaman Facebook, bukan lagi zaman TV1, Berita Harian , Utusan Malaysia, TV3, TV2 yang dipelopori UMNO ni. Golongan kampungan boleh mereka perbodohkan, tapi macaman dgn golongan muda berilmu?????
Kesimpulannya Dato'
POLITIK baru yang diketengahkan ini adalah merupakan satu pembaharuan di Malaysia. Mungin ada cerca di sana-sini, tapi saya YAKIN ianya akan menguntungkan rakyat.

Anonymous said...

Blogger mudz said...

Aku merayu kepada penduduk Bagan Pinang, demi masa depan UMNO,hanya kekalahan dapat mengembalikan UMNO ke landasan yang betul.

Pastikan UMNO kalah di Bagan Pinang.

-----------------------------------

Pas, PKR dan DAP langsung tidak bercakap tentang menyogok pengundi di BP tetapi hanya kamu dan mereka yang selu dengan kamu yang berasakan yang demikian itu berlaku.

Klau semua orang bercakap bersandarkan persepsi maka inilah jadinya. Awak akan mendoakan kejatuhan untuk individu yang anda persepsikan sebagai itu dan ini walhal persepsi anda itu adalah tidak benar.

Tak usahlah memperkecilkan wibawa pengundi dengan meminta mereka mempercayai perkara yang tidak benar (ia itu untuk waktu ini). Percayalah rakyat sudah cukup matang untuk membezakan antara isu semasa dan isu yang telah berlalu!

Lain kali, sebagai manusia, jangan gunakan perkataan pasti. OK bro.

Antihipokrit

Anonymous said...

Blogger Iskandar Zulkarnain said...

Saya rasa PAS ikhlas dalam perjuangan Islamnya cuma sejak kebelakangan ini PAS merubah strategi politik.Bagi saya itu perkara baik.Inilah yang rakyat mahukan.Ketelusan dan sikap terbuka.

-------------------------------------

Manusia hanya boleh membuat persepsi atas apa yang cuba ditampilkan oleh sesebuah parti. Sudah tentu mereka tidak ada cara untuk mempastikan sama ada parti yang anda katakan itu adalah ikhlas atau sebaliknya. Persepsi anda adalah hak anda dan orang lain juga berhak ke atas persepsi mereka. Apaun setakat ini, hampir 2/3 pengundi di BP nampaknya tidak sependirian dengan saudara. Apa maksudnya?

Antihipokrit

Anonymous said...

dato,
BN menang di bagan pinang. Ia sangat menarik kerana:-

1) adakah bermakna rakyat tidak menyokong laungan mansuhkan ISA?
2) Adakah rakyat tidak tertarik dengan konsep, "pangkah PAS masuk syurga"?
3) adakah rakyat tidak prihatin tentang dakwaan liwat Anwar?
4) Adakah rakyat sudah lupa tentang tumpasnya kerajaan PR di Perak?
5) Adakah bermakna calon yg tidak bersih, maka di reject sepenuhnya oleh rakyat?
6) adakah rakyat tidak tertarik dengan konsep CAT oleh DAP?

Jadi dato', sebenarnya kecenderungan ramai blogger PR yg mengatakan MAJORITI rakyat menyokong isu-isu seperti diatas hanyalah cakap-cakap kosong dan bodoh.

Kita semua tahu kekalahan teruk BN pada PRU lepas adalah kerana ketidakcekapan Pak Lah, bukannya kerana kekuatan PR.

Walaubagaimanapun, saya menaruh harapan BN menjadi parti yang bersih.

yang benar
thesimpson

Anonymous said...

Blogger The Independent Cow said...


Dengan adanya Pakatan Rakyat kami berjaya menjadi lebih berdaya saing dan tidak perlu menjadi pengampu BN untuk mengharapkan projek2 dari kerajaan. Ketulusan beginilah yang diharapkan rakyat dalam menjadikan Malaysia lebih maju dari semalam dan bukannya lebih teruk dari sepuluh tahun yang lalu.


12:11 AM

-----------------------------------

Saya cukup berbangga kalau anda dan rakan-rakan memiliki ciri-ciri daya saing yang tinggi. Apapun saya ingatkan saudara jangan termakan diayah PKR dan DAP. Ya, anda disarankan agar dapat berdikari kerana dengan itu anda tidak perlu bergantung dengan parti yang anda dokong kerana kalau-kalaulah mereka menjadi hamba rakyat (kerajaan) nanti. Tahu apa maksudnya? Ya, anda tak perlu meminta-minta! Cumanya kalau insan yang ada daya saing seperti anda tidak perlu bergantung kepada mereka, siapakah yang akan memonopoli semua projek dari kerajaan PR? Haluskan permainan mereka?

Antihipokrit

pakbelalang said...

Isa thanked the people of Bagan Pinang for the victory, saying it was a win for Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak’s 1Malaysia concept.

"The people of all races have spoken and this is an endorsement of the Prime Minister’s 1Malaysia concept," he told reporters.

"I'm also happy that the Malays, Chinese and Indians are now with Barisan. I hope this will have a domino effect for Barisan in the future," he said.

comment:

It is time for BN to consolidate and take stock of the positive development. A long way to the final journey.

There is always light at the end of the tunnel provided UMNO/BN can clear up all the mess being accumulated all these years. Or else this victory will be just a one off consolation victory to "syok sendiri sahaja"

Roti Planta said...

Dato',
Tun Mahathir silap, KuLi silap dan Dato' lagi silap.... Isa pilihan rakyat, malah pilihan rakyat yang lebih popular daripada ADUN terdahulu. Jadi Najib telah membuat pilihan tepat, rakyat didahulukan,... moral dan integriti diabaikan.

Kita tunggu pula Kasitah Gadam bertanding!

/Roti Planta

Zabil said...

alhamdulillah... menang juga akhirnya BN di Bagan Pinang. semoga ini menjadi turning-point kepada kebangkitan semula BN sebagai pembela rakyat.

terima kasih juga kepada allahyarham azman yang berhormat terdahulu di atas perkhidmatannya, kerana kalau khidmatnya teruk, sudah tentu BN ditolak lagi dalam prk ini.

marilah kita sama-sama menolak mereka yang munafik dalam perjuangan memartabatkan bangsa malaysia!!

saji said...

Sdr abdullahngah

1. Berdasarkan analisis/hipotisis
sdr tersebut, baru saya faham
mengapa UMNO kepingin sangat
melamar PAS kebelakangan
ini, dan mengapa DAKJ dilihat
lebih suka PAS memperjuangkan
negara Islamnya bersama2 UMNO.

2. Persoalan yang ingin ditanya
ialah, mahukah PAS join UMNO
sekali lagi ketika mana UMNO
diandaikan dalam kedudukan
yang tidak berapa selesa pada
PRU ke-13 nanti?

Anonymous said...

Anonymous Roti Planta said...

Dato',

Jadi Najib telah membuat pilihan tepat, rakyat didahulukan,... moral dan integriti diabaikan.

-------------------------------------

Mana ada manusia yang 100% bermoral dan berintegriti? Kalau tak minum arak dia kaki itu dan ini. Kalau tak tumbuk rusuk dia akan gedebik orang itu dan ini. Kalau dia kata orang tak pandai ngaji; tang dia ngumpat sana dan fitnah sini tak pernah pulak dia bermuhasabah diri. Kata nak hapus itu dan ini tetapi apabila dapat kuasa terus terlentuk. Apakah rakyat akan kata itu masih ada bermoral dan berintegriti? Kegagalan memahami aspek ini menjadikan pakatan kepolitikan bersikap sombong, takbur dan tidak berpijak di bumi yang nyata.

Setiap parti bolehlah berbangga dengan moral dan integriti calon mereka tetapi seperti yang disebutkan di atas moral dan integriti bukanlah terhad kepada satu atau dua perlakuan. Menilai moral dan integriti menurut perspektif pakatan sendiri tidak semestinya sama dengan perspektif mereka yang di luar pakatan politik. Lagipun lain padang lain belalang, lain orang lain ragamnya.

Begitu juga dengan para pemilih iaitu mereka juga tidak 100% seperti yang pakatan mahukan. Mengetahui hakikat berkenaan, parti politik tidak perlu menjadi hipokrit dengan mengatakan seolah-olah mereka 100% bermoral dan berintegriti. Ia akhirnya memualkan orang yang mendengarnya. Lambat laun pengundi akan nampak isi amatlah berbeza dengan kulitnya. Lihat saja apa sudah jadi dengan Pak Obama yang menjadi idola pembangkang di negara ini. Belangnya sudah mula tertonjol. Kata nak keluar dari Kota Babylon tetapi sampai ke la ni habukpun tadak. Atas sebab itu dalam program Saturday Night Live perkara itu diungkit. Namun dalam konteks demokrasi, itulah cara yang telah dipersetujui ia itu akur dengan pilihan majoriti. Kalau kemenangan kebetulan berpihak kepada pakatan ia adalah demokrasi dan kalau kebetulan berpihak kepada barisan lawan ia tetp juga dalam konteks demokrasi.

Sebagai penulis dan pengulas, kita juga sama -- tidak 100% benar dan betul! Keh, keh.

Antihipokrit

abdullahngah said...

saudara saji

Tidak mustahil PAS akan join UMNO jika sekiranya kedudukan orang melayu berada nyawa nyawa ikan.

PAS memang tidak tergamak melihat orang Melayu jadi mangsa dalam politik negara yang makjmud ini.

Walau UMNO mendakwa politik PAS ekstrem tapi PAS tidak tergamak melihat orang Melayu hilang taring.

Mengapa saya kata begitu, kerana PAS tidak lama dahulu sanggup menubuhkan kerajaan perpaduan dengan UMNO.

Ingat sahaja 13 Mei. 13 Meilah yang membuat PAS masuk BN. Jadi tidak mustahil UMNO ajak PAS masuk semula BN jika tunjangnya tidak kuat lagi.

Yang malangnya kemenangan UMNO di Bagan Pinang dengan majoriti besar itu jelas rakyat tidak boleh dipisahkan politik rasuah.

Kemenangan UMNO itu rasuahlah puncanya.

Unknown said...

Salam Dato,

Jika PAS mampu berdiri sendiri tanpa sokongan PKR atau DAP, maka dengan sendirinya UMNO & BE END akan cair dan mengalir ke longkang.

PAS sebenarnya mampu berbuat demikian. Peluang mentadbir Kedah dan Kelantan perlu digunakan dengan penuh bijaksana agar kemakmuran dalam kedua-dua negeri tersebut dapat diperlihara dan dipertingkatkan. Tak perlu meminta-minta wang royalti itu dan ini (biarpun mungkin itu benar-benar hak mereka), kerana BN tidak akan beri satu sen pun.

PAS perlu sedar dan bangkit berusaha. Jika tidak, lebih baik bubar saja dan masuk BE END berbondong-bondong.

Izzat said...

Dato KJ,

Dalam Islam ada unjuran supaya "menyuruh yang baik-melarang yang mungkar".

Kalau Hassan Ali memulakan usaha pengharaman Arak dijual - tanggungjawab kita sebagai Muslim menyokong beliau,sekalipun sekiranya usahanya ada motif tertentu.

Sekiranya beliau tidak ikhlas/bertopeng/munafik sekalipun nanti diakhirat Allah saja yang maha membalasnya.

Nampaknya selalu dipertikaikan soal PAS bekerjasama dengan DAP. Pandangan ini bertujuan mempertikaikan tag Islam Pas itu.Tetapi yang saya tidak nampak PAS lari dari menyeru kepada cara hidup kepada yang disuruh Allah - meninggalkan minum arak, mendirikan solat jamaah,menutup aurat dan sebagainya.

Beringat2lah kuasa itu diberi oleh Allah dan ditarik juga oleh Allah.Sekiranya UMNO atau BN rasa mereka layak memerintah bumi Allah dengan syiar Islam dah berjaya melakukankannya maka saya kira semua ahli Pas akan pakat masuk UMNO.

saji said...

Sdr thesimpson,khasnya

Jawapan saya kepada 6 persoalan yang sdr timbulkan itu ialah, pengundi2 kaum Melayu, Cina dan India yang memangkah lambang dacing BN di PRK Bagan Pinag semalam merupakan contoh kumpulan masyarakat setempat, yang atas sebab2 yang tidak perlu dijelaskan, berpegang atau terpaksa berpegang kepada nilai/value yang sama dalam menjaga dan mengatur kehidupannya yang meliputi aktiviti muamalat yang, dalam ilmu konservasi bangunan bersejarah, dipanggil sebagai nilai jenis gunaan/use value yang sinonim dengan ciri2 nilai seperti functional, ekonomi,politik dan etnik.

Manakala pengundi2 yang memangkah lambang bulan PAS, merupakan contoh kumpulan masyarakat setempat dalam kawasan yang sama berkenaan yang berpegang atau terpaksa berpegang kepada jenis nilai yang dipanggil emosi.

mtgbertam said...

Dato prejudice sbb parti PAS belum dapat kuasa memerintah persekutuan, tidak banyak yg dapat dibuat di negeri. Lagipun, tak heran rata-rata penyokong UMNO (atas pelbagai sbb terutama termakan budi projek masyukk atau jadi proksi)kategori umur dato adalah penyokong tegar UMNO. Krisis nilai menyebabkan perpisahan sokongan antara dua parti. Antara melayu atau Islam. Faktor kefahaman mengenai Islam menjadi asas untuk memahami perjuangan Islam. Selain itu, faktor keikhlasan untuk melihat agama diamalkan, bukan sekadar jadikan hiasan.
Semua ini memerlukan hati yg bersih untuk menilai. Justeru jaga hati anda dari terpalit noda. Juga, jgn dok pekena mee & kopi di kedai cina.....

mamai said...

semua parti adalah pelakon untuk kita dan mereka pandai berlakon sehingga kita terlupa.

lakonan UMNO sungguh bergaya terutama dari segi TEKNIKALnya ahahah semua boleh

Lakonan MIC dia ada hero yang tak pernah mati dan kalah walau dah tersungkur

Lokonan MCA hebat sehingga satu dunia boleh tonton

Lakonan PAS untuk memulih imjej

Lokonan PRK untuk meraih air mata dan simpati

Lokonan DAP samseng yang jahat tapi baik hati umpama sekam dalam padi

banyak lagi la lakonon dan saya serta Pak kadir juga turut berlakon....

dan dunia ini pentas kita politik adalah latar belakang kita...cuma cerita lain-lain watak yang saya rupa yang sama. hairabkah kita

mad1 said...

hidup politik baru. katakan tidak pada rasuah

affendi hussain said...

"Di Alor Star sekarang sampah berlunguk-lungguk depan rumah. Ulat bergenuak-genuak.Kalau dikampung bolehlah bakar dibelakang rumah. Ini rumah dalam taman nak bakar dekat mana?
MB kata tunggu sebulan lagi.

PakChak"


Lagu tu lah Pak Chak.. isu ni lah yg saya asyik dengaq dari mulut mak bapak sendiri bila balik kampung..

depa org luaq tu tau dok depan keyboard khayal & syok lebih dgn cap parti depa saja ..mcm la depa tau sgt semua benda..org biasa cuma nampak dlm lingkungan depan mata yg tak sampai 180 darjah..depa nampak sampai 360darjah..

tak kisah lah sapa perintah..tak payah susah2 janji buat benda2 susah yg hangpa tau susah..buat kerja bagi rakyat tak susah sudah lah..sampah pun tak boleh jaga lagu mana?

Kita sama2 Islam & Melayu buat apa nak gaduh2..ilmu , amal, pahala & dosa tu bukan ukuran guna garam, kati, keris, bulan, songkok, lebai atau serban..cuma org bodo saja pikiaq lagu tu dan depa ni tak pupus lagi dok menyesat budak2 berhinguih..

(",)

affendi hussain said...

LINE

PARALLEL LINES MAY NOT MEET EACH OTHER...
------------------
------------------

..but they are heading the SAME WAY..


Lines can be CLOSER
==============

or MERGED together
------------

but maintain their direction, look 'bold' and more significant..

- just like the chinese in Gerakan/DAP/MCA

...but melayu in PAS & UMNO short-circuited each other when their lines meet, coz they had a few low-rated fuse leaders that should long time ago be upgraded..

memang bodo..

Tapi itulah hakikatnya..

Negara Islam itu tanggungjawab kifayah..
Baik ke atas yg lebai dan juga yg kopiah..
Awat serupa kena rasuk iblis ajak berpecah belah?
Masing2 rasa mcm terlebih bagus dan megah?
Alim takbur & riak, kaya pula ego & rasuah..
Perlembagaan Al-Quran & negara Islam apa kejadah?
Kalau Perlembagaan Persekutuan tak boleh diubah?
Majoriti 2/3 Islam bersatu di Parlimen? sampai kiamatlah nak cecah..

p/s: Dato AKJ..saya menyampah jugak dgn org dok debat2 hal2 remeh ideologi cap parti depa guna al-Quran..awal tak debat lagu mana nak jadi umat terbaik dgn tunai 5 Rukun Islam berlandaskan al-Quran..?

First thing first, the rest just follows..
tak heranlah cara depa berhujah emosi mendahului akai..tarak "logic & sense"

lagi sekali pantun penutup..

mantra berangkai
akai sejengkai
cerdik pandai
tak boleh pakai


(",)

MANTOL said...

Salam Dato'

Nampaknya pembahas2 di sini begitu dahagakan pemimpin2 dari kalangan malaikat.

Tunggu hingga kucing bertanduk pun tidak mungkin dapat.

Hahahaha

Maaf. Belen ketawa sebab Isa menang besar masih ada lagi.

/MANTOL/
Bersyukurlah. Undi di tangan anda. Jangan fitnah dijadikan fakta untuk menghukum.

saji said...

Sdr abdullahngah

Terima kasih kerana menjawab persoalan saya tersebut, yang saya pasti, ramai orang Melayu yang mengharapkannya andaian sdr tersebut menjadi kenyataan.

Namun, tidakkah sdr terfikir bahawa, jawapan sdr yang mengandaikan PAS akan join UMNO sekiranya kedudukan orang Melayu pasca PRU KE 13 berada nyawa-nyawa ikan itu, sdr akan dihujani kritikan yang berbunyi, kekalahan teruk PAS di PRK Bagan Pinang semalam merupakan satu LAKONAN politik PAS dengan UMNO yang tahapnya bukan sahaja mengatasi LAKONAN DAP dengan PAS di Selangor dan di Kedah yang dibincangkan dalam blog ini, malah 'bapak kepada segala LAKONAN' politik ?

OKJ said...

Salam DAKJ

Ninja Samurai Vs ZORO ; Fitnah yg terlampau ; Tak Guna punya pemimpin

Tahniah diucapkan kepada Tan Sri Isa dan seluruh jentera Barisan Nasional di Bagan Pinang. Bukan saje menang tapi majoritinya juga jauh lebih besar sehingga di estet-estet pun boleh menang.

Kepada PAS, diharap jangan berputus asa. Menang kalah adat bertanding. TAPI janganlah menyalahkan undi POSlah, SPRlah, polis, askar, marin, FRU, SPRM, pegawai kerajaan, malah pengundi-pengundi pun mungkin akan disalahkan juga.

Sebenarnya kekalahan PAS adalah fitnah yg melampau dari orang besar PAS sendiri yg mengatakan ada ahlinya terkena tetakan pedang samurai siap dengan gambar sekali. Bila diperhati gambar tersebut betul-betul, rupa-rupanya bukanlah pedang samurai sebab baju koyak tapi kulit tak cedera. Hanya seorang saja yg berkemahiran melakukannya iaitu ZORO. So, lain kali kalau nak menipu, kenalah selidik betul betul samada dilakukan oleh ninja samurai ataupun Zoro.

Agak-agaknya berapa kali rotan patut kita kenakan kepada seorang pembesar yg kononnya memperjuangkan Islam tapi menipu dan memfitnah. Inilah menyebabkan Islam dipandang serong oleh masyarakat dunia sekarang. Pemimpin Islam sepatutnya dipercayai apa saja yg keluar dari mulutnya; ini menipu. Kalau ada maruah, letak jawatanlah brother. Islam tak perlukan pemimpin yg macam ni. Tak guna punya pemimpin!!!

Satu lagi, kemenangan sebelum-sebelum ini adalah di kawasan kubu kuat sendiri. Sebab itulah nampak macam bagus je. Bila kawasan lain, padam. Dalam erti kata lain syok sendiri atau angkat bakul sendiri. Tapi bagus juga buat ahli pikir mereka terkedu dan tak cakap besar lagi, atau sekurang kurangnya cakap tak berapa besar dah lepas ni.Sekian TQ.

Anonymous said...

Dengan adanya momentum 6 kemenangan secara berturut-turut; berada di puncak populariti; bahang PRU 13 masih terasa, apakah itu masih tidak dapat membantu Pas untuk mencipta keputusan sedikit lebih baik daripada keputusan sebelum ini?

Persoalannya apa yang tidak kena dan apa yang kurang dipihak PR (Pas) di BP?

1. Tiada sokongan jitu dari kroni.
2. Tersalah perkiraan?
3. Strategi kurang mantap?
4. Tiada isu baru?
5. Chah keting?
6. Denial syndrome?
7. Angkara Go-Balak Rishnan?
8. Lebih promosi, tiada pembeli?
9. Agresif tak bertempat?
10.Tidak dengar cakap tok guru?

ALPASIKU

roti butter said...

Kita boleh tengok komen2 penyokong PAS -"can't hold their anger".

terutamanya Roti Planta....hehehe
Take it easy bro...

PAS parti yang memalukan.
UMNO sejak/lepas Pak Lah parti yang keliru.

BENGAH @ SERLING said...

Perjuangan lawan lakonan
DAP dan Pas aksi gerangan
Susun Dato AKJ berturutan
Cukup serta tarikh nyatakan

Perkara tulis bukan rekaan
Penyokong Pas menafikan
Ikhlas Dato’ AKJ ragukan
Patut terbuka minda amalan

Selama ahli Pas demikian
Pimpinan Pas bersenangan
Berjaya ahlinya dirobotkan
Ahli gagal kesan lakonan

Bagan Pinang ikhtibarkan
Kerusi DUN,BN kekalkan
Bukan menang BN uarkan
Rosot undi Pas kedapatan

Lakonan atasi perjuangan
Begitu bukan Pas rasakan
PRU 13 samalah nantikan
BN atau PRkah dinobatkan

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Baik juga UMNO menang sekali setelah kalah berkali-kali. Rasa terpujuk juga hati PM Najib. Taklah berkecil hati sangat dia.
Kesian jugak dia. Lagipun dia akan berasa teruja untuk mengadakan PRU ke-13 apabila sampai ketikanya. Kalau asyik kalah saja, tidak mustahil Najib akan menangguhkan PRU ke-13 dengan mengisytiharkan darurat nanti.

Maka, kekalahan PAS di Bagan Pinang ini merupakan hikmah yang terselindung. Mungkin PRU ke-13 akan diadakan lebih awal daripada
'jadual' UMNO. Dan, insya-Allah, BN akan kecundang besar dalam PRU ke-13 nanti.
Kesimpulannya: "Apa yang kamu fikir 'baik' bagi kamu sebenarnya 'buruk' bagi kamu; dan apa yang kamu fikir 'buruk' bagi kamu sebenarnya 'baik' bagi kamu.

Anonymous said...

"tapi mereka tak berapa faham ekonomi terutamanya tentang betapa perlunya belanjawan defisit" - Razali Razman.

Boleh ke Encik Razali terangkan tentang keperluan kepada belanjawan defisit?

Cuba tengok rekod perbelanjaan/pendapatan negara sejak Pak Lah jadi PM dulu. Peningkatan belanja lebih laju beberapa kali ganda berbanding dengan yang dapat.

Perlu ke terpaksa?

Kalau dah tahu itu penyakitnya, bukan ke senang ubatnya, kurangkan belanja, tambahkan pendapatan. Dalam kata lain, produktif.

Masalahnya, Menteri Kewangan memanjang dok berharap kepada eksport negara pulih. Sampai bila nak serah leher kat ekonomi macam US? Tengok saja kenyataan MoF bila komen tentang ekonomi melecet.

Tak perasan ke sejak lepas raya, barang berbungkus paket atau tin kebanyakannya naik harga lagi!

Ini KPI dah fail dah.....

Dengar kata COLA pulak nak kena potong, cantik...sakit kat kaki, operate kat tangan.

Tak terfikir ke nak review kontrak yang terlebih nilai, subsidi kat IPP dan yang sewaktu dengannya?

Tak percaya, tunggulah laporan audit negara keluar. Harga skru RM5 satu! Macam biasa.

fedup

Anonymous said...

"Cumanya kalau insan yang ada daya saing seperti anda tidak perlu bergantung kepada mereka, siapakah yang akan memonopoli semua projek dari kerajaan PR?"

"Mana ada manusia yang 100% bermoral dan berintegriti?"

Kedua-dua kenyataan datang dari Antihipokrit.

Kalau buat open tender dan hapuskan direct negotiation, ada monopoli ke?

Kita-kita ni tak ada yang maksum. Semua orang tahu. Jadi KPI tak perlu masukkan kriteria etika dan moral ke?

Siapa yang hipokrit? TDM ke yang hipokrit?

Jika tak tahu, saya tolong bagitahu, awal-awal lagi TDM suruh cari calun bersih. Dan lama dulu lagi TDM dok suruh melayu jangan bertongkat!

Fedup

langit biru said...

OKJ,

Kaum Khawarij ; Nampak saja kuat agama

Kata Saidina Ali bin Abi Talib kepada mereka: "Satu slogan yang benar, tetapi dengan tujuan yang batil".

Kesimpulannya, kaum khawarij ni memang satu kaum yang tak guna.

Surah Al Imran ayat 118; "Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah Kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya.”

APA tujuan dan niat OKJ menulis panjang lebar pasal Khawarij?

Apakah OKJ bermaksud, PAS adalah Khawarij?

Berdasarkan tulisan OKJ, nampaknya OKJ baru saja mendalami sedikit kefahaman mengenai Khawarij.

Apakah OKJ benar-benar faham maksud dan ilmu tafsir kata-kata Saidina Ali?

Cuba perhatikan betul-betul Bahasa Arab kata-kata Saidina Ali. Apakah terjemahan "Satu Slogan" tu betul? Saya amat berminat untuk mengetahui kitab mana yang terjemah kata-kata Saidina Ali itu "Satu Slogan..". kitab tafsir mana yang saudara guna pakai? Harap saudara dapat jelaskan ilmu tafsir kata-kata Saidina Ali tersebut, beserta dengan sejarahnya mengapa Saidina Ali berkata sedemikian.

Ayat 118 Ali Imran. Mengapa Saudara OKJ hanya mengambil pertengahan dalam satu ayat? Mengapa tidak diambil keseluruhan ayat 118? Apakah Saudara benar-benar faham ilmu tarsir keseluruhan ayat 118 Ali Imran? Apakah Saudara menggunakan hujah pertengahan ayat 118 Ali Imran ini berdasarkan TERJEMAHANNYA atau ILMU TAFSIRNYA?

Kalau berdasarkan ILMU TAFSIRNYA, harap saudara jelaskan bila ayat ini diturunkan, dimana diturunkan, keadaan semasa ayat diturunkan, dan sebab-sebab diturunkan.

Al-Hafidh Imaaduudin Abul Fidaa (Ismail bin Katsier) r.a. lebih dikenali sebagai Ibnu Katsier memberi PERINGATAN KERAS kepada umat Islam mentafsir ayat Al-Quran berdasarkan 3 hadis sahih

Adapun menafsirkan dengan dasar pendapat fikiran kerana SUDAH MENGERTI BAHASA ARAB, maka hukumnya HARAM.

Kerana Ibnu Abbas r.a berkata, Nabi s.a.w bersabda,

“Siapa yang MENGERTIKAN ayat Al-Quran hanya dengan pendapatnya atau dengan dasar yang ia tidak mengetahui, maka hendaklah menempatkan dirinya dalam neraka. (HR At-Tirmidzi).

“Siapa yang berpendapat mengenai ayat kitab Allah hanya semata-mata berdasarkan akal fikiran, LALU BERTEPATAN BENAR, maka itupun salah” (HR At-Tirmidzi)

“Siapa yang mengertikan ayat Al-Quran semata-mata dengan pendapatnya, maka ia telah bersalah” (HR Ibnu Jarir)

Mister Potato said...

dalam politik sapa yang kuat, dia lah yang pegang kuasa.....itu aje.

Tak kira lah dalam PR ke atau BN.

Pada depa yang wahid:

1. kedudukan depa
2. periuk nasi keluarga depa
3. kekuatan platform / parti
4 - 9. bla bla bla depa dan parti
10. Keperluan pengundi

jadi penyokong semua tak payah le nak jadi bodoh sangat sampai nak gaduh sesama kita.

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq

Pada saya BN ni macam team bola Malaysia.

Dulu masa zaman Isa Bakar,Mokhtar Dahari,syok.Sampai boleh pi Olimpik

Tapi makin lama makin meluat,rasuah la apa la..Lagi puas hati kalu kalah.Lagi kalah banyak,lagi baguih.Geram punya pasai.Padan muka kita.Pi stadium pun pi sokong lawan.

Cuma dalam hati sapa yang tau,kecewa,marah pasai kalu boleh nak sokong malaysia..takkan nak sokong Singapura,walau kat stadium
jerit gol sampai pecah suara bila singapura menang,marah punya pasai.

Lani bila kadang kadang Malaysia menang,dalam hati sikit sikit,syok jugak walau benci masih membara,sayang masih ada.

BN..TEAM BOLA MALAYSIA..

AKU BENCI TAPI RINDU

langit biru said...

"PERJUANGAN LWN LAKONAN"

Amat menarik tajuk Dato'AKJ kali ini.

Amat menarik juga pemikiran Dato'AKJ kali ini.

Inilah kehebatan wartawan kanan yang disegani.

Wartawan yang hebat kerana gaya dan mutu penulisan yang hebat. Lebih hebat lagi jika isu/isi kandungannya yang hebat.

Wartawan yang hebat juga boleh lahir bilamana perkara yang ditulisnya bukan perkara besar atau hebat TAPI berjaya diperbesarkan dan diperhebatkan.

Wartawan yang hebat juga boleh lahir bilamana perkara yang ditulisnya adalah perkara yang besar dan hebat TAPI berjaya diperkecilkan dan dipencilkan.

Perkara yang diulas disentuh oleh Dato' AKJ bukan perkara baru, perkara lama yang diberi "nafas baru" yang tampak gah dan bergaya.

Adat pertandingan, ada menang ada kalah.

Di perang BAdar, Muslimin menang. Perang seterusnya, di medan Uhud, Musyrikin menang. Dan Abu Sufyan yang memimpin Musyrikin Quraisy menjerit-jerit kpd barisan jihad Muslimin yang mereka menang. Abu Sufyan tahu Nabi Muhammad s.a.w berada didalam sebuah gua di bukit Uhud kerana tercabut gigi dan cedera dileher akibat tetakan pedang musyrikin.

Umar Al-Khattab menyahut teriakan Abu Sufyan, "Ya, memang benar kami kalah, tapi daripada kami yang terbunuh dijanjikan syurga oleh Allah s.w.t, manakala daripada kamu yang terbunuh, dihumban ke neraka jahanam oleh Allah s.w.t. Kita seri satu sama".

Abu Sufyan terkejut mendengar kelantangan Umar berteriak.

PERJUANGAN TETAP PERJUANGAN.
TIADA LAKONAN DALAM PERJUANGAN.TIADA KEKALAHAN DALAM PERJUANGAN.

APA PERJUANGAN UMNO?

Bagi mereka yang mengamalkan politik akal bukan politik Islam, maka di sana ada permainan politik yang didalamnya ada lakonan politik.

Permainan Dan Lakonan Politik inilah yang memberi kemenangan kepada ISA dan Isa di Bagan Pinang.

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

Mohon laluan beri komen dan bertanya kpd Sdr Langit Biru.

Sdr,

Seperti yang Sdr ulaskan, Datuk kita ini begitu hebat membuat liputan tentang sesuatu isu. Demikianlah kepakaran ulasan beliau tentang telatah "perjuangan & lakonan" oleh Pas dan Dap.

Apa yang menarik perhatian saya adalah kiasan yang Sdr berikan mengenai kalah-menang sesuatu pertandingan sehingga Sdr kaitkan kepada peperangan Badar dan Uhud serta perinciannya serba sedikit.

Apa maksud Sdr? Apa kiasannya perang Badar dan Uhud dengan kalah menangnya sesuatu parti politik di negara kita?

Adakah Sdr mengkiaskan bahawa Pas semacam "berperang" dengan Umno?

Atau di dalam konteks contoh perang Badar dan Uhud tersebut, adakah Pas itu dikaitkan sebagai kaum Muslimin dan Umno itu sebagai kaum musyrikin (atau sebaliknya)? Saya kurang faham.

Agak menarik juga jika Sdr menerangkan apakah perjuangan Pas yang sebenar-benarnya daripada mengutarakan nada yang begitu keras bertanya mengenai apakah perjuangan Umno.

Mohon jawaban jika tidak keberatan.

Terima kasih.

Azman Mohd Isa

MANTOL said...

Hebat betul pembahas bernama langit_biru ini memuja PAS. Menyamakan PAS lawan BN macam perang Badar dan Uhud.

Hahaha. langit biru. Langit biru. Patut2lah... Perang Badar dan Uhud ialah perang apa ye??? Bukankah Islam lawan dengan kafir yang memerangi Islam?

Kenapa PAS hanya berani lawan calon Islam dari UMNO?

Kenapa bila DAP terang2 menentang perlaksanaan negara dan hukum Islam, PAS berpeluk sakan dengan pemimpin DAP? Mengapa?

Banyak lagi boleh ungkit. Tapi ialah... Kalau dah suka, air ludah pun dikatakan penawar tok guru.

/MANTOL/
Bersyukurlah. Undi masih ditangan anda.

saji said...

Sdr Fedup

Sdr tanya, kalau buat open tender dan direct negotiationa ada monopolike?

Jawapan saya, selagi pemimpin politik yang menjaga tender, pengendali tender kerajaan dan petender/kontraktor utama di kalangan golongan kapitalis yang meliputi kapitalis Islam, monopoli projek kerajaan oleh kroni politik akan terus berlaku dengan cara memanipulasi sistem tender dan kontrak. Antara cara yang biasa dilakukan ialah seperti berikut:

1. Memilih dan berpakat menggunakan sistem kontrak bentuk Lump Sum atau Bills of Quantities dicampurkan dengan Lump Sum bagi projek melebihi RM 1 Juta, yang mana, atas alasan harga anggaran tender amat sukar dikira dengan tepat oleh petender dalam sistem kontrak bentuk demikian tetapi diketahui oleh pihak pengendali tender dan ahli politik, maklumat harga anggaran tender dibocorkan kepada kontraktor utama kroni, sedangkan ia tidak digalakan oleh pencipta sistem kontrak tersebut.

2. Memilih dan berpakat menggunakan sistem kontrak bentuk Design and Bulid atau Turnkey dengan hanya membocorkan segala maklumat rekabentuk projek yang jelas kepada kontraktor utama kroni bagi penyediaan dekumen tender contractor's proposal.

Yangretibase said...

Assalamualaikum,
Alangkah bertuahnya seorang insan yang bernama Tan Sri Mohd. Isa Abd. Samad. Mencurah-curah datangnya pujian untuknya kerana kemenangannya. Antara kata pujian kepadanya membawa maksud bahawa Mohd. Isa seorang yang: ikhlas, jujur, berjiwa bersih dan luhur, bersikap berlapang dada dan seumpamanya.

Saya pun ingin mengucapkan tahniah juga kepada Tan Sri Mohd. Isa. Saya yakin kemenangannya itu merupakan kemenangan yang bersih.

Sebenarnya, seseorang yang menjadi wakil rakyat kerana kemenangannya dalam satu-satu pilihan raya melalui pembelian undi, maka menjadilah dia wakil rakyat haram.
Dan saya bimbang, parti yang diwakili oleh wakil rakyat haram itu juga menjadi parti haram. Dan sekiranya parti haram itu membentuk kerajaan, maka tidak mustahillah kerajaan yang terbentuk itu menjadi sebuah kerajaan haram.

Wassalam.

Zabil said...


affendi hussain said...
"Di Alor Star sekarang sampah berlunguk-lungguk depan rumah. Ulat bergenuak-genuak.Kalau dikampung bolehlah bakar dibelakang rumah. Ini rumah dalam taman nak bakar dekat mana?
MB kata tunggu sebulan lagi.

PakChak"

Lagu tu lah Pak Chak.. isu ni lah yg saya asyik dengaq dari mulut mak bapak sendiri bila balik kampung..

depa org luaq tu tau dok depan keyboard khayal & syok lebih dgn cap parti depa saja ..mcm la depa tau sgt semua benda..org biasa cuma nampak dlm lingkungan depan mata yg tak sampai 180 darjah..depa nampak sampai 360darjah..

tak kisah lah sapa perintah..tak payah susah2 janji buat benda2 susah yg hangpa tau susah..buat kerja bagi rakyat tak susah sudah lah..sampah pun tak boleh jaga lagu mana?

Kita sama2 Islam & Melayu buat apa nak gaduh2..ilmu , amal, pahala & dosa tu bukan ukuran guna garam, kati, keris, bulan, songkok, lebai atau serban..cuma org bodo saja pikiaq lagu tu dan depa ni tak pupus lagi dok menyesat budak2 berhinguih..

(",)

4:01 PM



Well said brother, memang betul pun, depa ni cakap saja berdegang-degang, especially pengulas pertama 'Iskandar Zulkarnain' tuu, tapi hakikatnya ada kat depan mata, tak nampak lagi tak tau lah...

Anonymous said...

Nik Aziz, Nizar atau Hassan tak rampas bini orang, tak rasuah, tak dikaitkan dengan apa-apa jenayah. Bersih dan kelihatan bersih. Tengok wajah mereka, pun nampak roh bersih. Tak macam yg lain tu, ambil bini orang, rasuah, dan macam-macam lah. Nampak seghabut Dato'.

Din Memali

Anonymous said...

"UMNO & THE GANG" -
PERJUANGAN CIPLAK MOTTO...

datuk dah syok sendiri ka?
tua2 nie bawak2 la musabahah diri, baru ja habis ramadan...

Perak:
Speaker Sivakumar
Speaker 'haram' Ganesan

MB Nizar
MB 'haram' Zambry

PKR: Makkal sakti, peoples power
NAJIB: MAKKAL SAKTI

PKR: Your son is my son
NAJIB: your son is my son (bagan pinang estet)

PAS for all
UMNO for all (NST front page 141009)


well done UMNO! parti cetak rompak..
jom nyanyi lagu "cetak rompak" m nasir ramai2....

minah ronggeng

Anonymous said...

en Yangretibase..

jangan risau...depa (umNO) memang suka yang jenis macam Isa dan yang sewaktu dengannya untuk dijadikan hero malaya..

kat perak pon ada...jamaludin dan osman...dont forget naaa....

minah ronggeng

OKJ said...

Salam DAKJ

Kalau makan, jangan gelojoh, nanti tergigit cili, baru rasa pedas.

Kalau boss sendiri menipu, memfitnah dan berkawan dengan syaitan, manakan akar umbi perangai tak macam tu. Sebenarnya tahu tapi saja buat buat tak tahu kan. Inilah ciri munafiq. Mungkin boleh diberi contoh-contoh lagi supaya benar benar paham.

Khawarij ini memang tak guna. Rasullullah sendiri telah dianggap tidak adil oleh golongan khawarij ini semasa pembahagian harta selepas perang Hunain. Kaum ini juga menyebabkan dua khalifah besar Islam iaitu Khaifah Usman dan Khalifah Ali telah dituduh kafir dan telah dibunuh oleh kaum khawarij ni. Nampak tak sekarang, sedangkan nabi sendiri dan Khalifah-khalifah ulung Islam boleh dikatakan macamtu oleh kaum tersebut, apa lagi yg nak dipercayai dengan mereka ni.

Begitulah juga dengan Khawarij Moden. Mereka mencela dan mencaci ulama, mufti kerana menegur kafir laknaatullah yg tak beriman membaca Al Quran. Majlis fatwa kebangsaan pun diperlekehkan kerana tak ikut pendapat mereka. Pada masa yg sama, mereka mempermudahkan kafir penyembah berhala To Pekong membaca surah aura sampai tak kata apa (walaupun tak beriman, tak paham maksudnya, salah surah, salah bacaan, salah tajwid, dan sebagainya). Mereka juga tak kata apa apabila kafir laknatullah dengan bangganya hendak mempertahankan penzina dan hendak memberi kemudahan kepada anak luar nikah tu. Apeke bahlullah mereka ni. Inilah akibat dari berkawan dengan setan.

Kaum Khawarij dikatakan seburuk buruk makhluk di dunia dan sebagai ANJING ANJING di akhirat kelak. Sekian TQ.

Anonymous said...

UMNO AKAN JAGA KEPENTINGAN SELURUH RAKYAT : NAJIB - mStar

Najib Razak berkata sudah sampai masanya Umno menjadi parti utama yang menjaga kebajikan dan kesejahteraan bukan sahaja orang Melayu dan bumiputera tetapi rakyat Malaysia keseluruhannya.

Perdana Menteri berkata dalam mewakili kepentingan orang Melayu dan bumiputera, Umno hendaklah berubah mengikut keadaan semasa dengan memainkan peranan sebagai parti utama yang turut memelihara kepentingan kaum lain.

KAH KAH KAH…

woit…. BARU LAH BETUL SELAMA INI GEROMBOLAN HANYA JAGA TEMPOLOK ANAK BINI…. kah kah kah..

kah kah kah… SELAMA 50 TAHUN INI GEROMBOLAN HANYA KAYAKAN KRONI….kah kah kah…

kah kah kah… SELAMA 50 TAHUN INI GEROMBOLAN KAYAKAN CUKONG DARI MCA…. kah kah kah..

woit… BARU SEKARANG NAK SEDAR…. kah kah kah…

woit…A BIT TOO LATE MISTER …. kah kah kah…

minah ronggeng

dan kajang said...

Assalamualaikum Datuk,

1. Sebenarnya apa yang sedang berlaku dalam politik Malaysia masakini ialah semua parti berada dalam keadaan maha kalam kabut. Semuanya ada masalah dan krisis dalaman masing2. Tidak kira sama ada di kalangan komponen BN atau PR. Cuma yang agak bezanya ialah cara komponen BN menghadapi krisis mereka agak lebih telus dan tersusun. Sebab itulah masalah BN nampak jelas.

2. Namun oleh kerana BN parti pemerintah maka berbagai pihak termasuk pembangkang dan pihak luar, termasuk negara2 jiran kita telah mengambil kesempatan untuk mengsensasikan lagi isu dan krisis BN agar menunjuk BN sedang menghadapi kehancuran. Tapi pada hakikatnya ia tidaklah seteruk seperti yang digambarkan.

3. Sebenarnya parti2 lain dalam PR menghadapi masalah yang lagi maha kalam kabut. Tapi mereka bijak menyembunyi krisis mereka ke bawah karpet. Mereka ini dah biasa dengan lakonan palsu.Mereka boleh buat muka toya walau seteruk mana masalah mereka. Cara lakonan ini patut dipuji, tapi jangan diikut oleh komponen BN. Mereka terpaksa berlakon bagi menyakinkan penyokong supaya terus menyokong mereka yang kononnya terus bersatu dan mengharapkan rakyat menolak BN yang berkrisis semasa PRU 13 nanti.

4. Lihat sahaja apa yang sedang berlaku di Selangor. Krisis yang sedang dihadapi diantara Pas dan PKR/DAP adalah sangat serius. Ia melibatkan ideologi dan maruah parti. Tapi kerana mereka pandai berlakon maka mereka sanggup "selesaikan" masalah di bawah karpet. Kita tengok lama mana PAS boleh tahan dengan lakonan palsu mereka.

5. Lakonan parti PR ini akan sampai ke kemuncaknya jika mereka menang dalam PRU 13 nanti. Tatkala itu segala sampah sarap di bawah karpet mereka akan meletup. Masing2 akan cuba menjatuh antara satu sama lain menjejar jawatan, kuasa dan menegak ideoloji masing2 yang selama ini mereka pendamkan. Pada masa itu rakyat pula akan jadi maha kalam kabut dan negara akan hancur. Inilah akibat perjuangan secara lakonan palsu dan bukan berjuang secara tulen.

langit biru said...

MANTOL,

Tidak timbul puja memuja kepada manusia atau makhluk, atau kepada parti. Ini boleh membawa kepada syirik.

Kafir Harbi memang memerangi Islam. Tetapi munafiqin juga memerangi Islam. Al-Quran lebih banyak menjelaskan golongan munafik daripada golongan kuffar.

Kenapa PAS hanya berani lawan calon Islam dari UMNO?

Al-Quran merangkumi semua aspek kehidupan sebagai petunjuk yang sempurna kepada sekalian alam. Al-Quran juga boleh di bahagikan kepada beberapa bahagian/bab/kitab seperti Iman, Tauhid Akidah, Ihsan, Munakahat, Muamalat dan lain-lain termasuk Bahagian Siasah dan Hukum.

Bagi muslim dan mukmin, semua terikat kepada semua bahagian di atas, manakala PEMIMPIN ISLAM diletakkan secara langsung dibahunya Bahagian/kitab Siasah dan Hukum.

Di sini PAS dan UMNO berbeza. UMNO langsung menolak Kitab Siasah Dan Hukum dalam Al-Quran.

Bolehkah Saudara Mantol buktikan bahawasanya UMNO/BN melaksanakan Kitab Siasah Dan Hukum dalam Sistem Pemerintahan sekarang?

Inilah sebabnya PAS BERANI lawan calun ISLAM Dari UMNO. Dari segi nama memang Islam tetapi ciri pemerintahan jauh dari islam.


... Kalau dah suka, air ludah pun dikatakan penawar tok guru. sila buktikan mana-mana individu yang mengatakan air ludah penawar tok guru.....sudah tentu saudara tak dapat buktikan semata-mata untuk buat fitnah!

saji said...

Sdr Azman, langit biru dan MANTOL

Saya bukan hendak menyebelah mana2 pihak antara sdr. Tetapi salah satu perkara yang dinasihatkan Prof Yusof al Qaradawi kepada ulamak Islam semasa dalam menjelaskan ajaran Islam dan permasalahan umat Islam di zaman moden ini atau berijtihad (bagi yang mampu) ialah, gunakan kaedah lain yang belum dicuba meskipun ia tidak ditanya, asalkan ia mampu menjelaskan.

Di mana, dalam konteks perbincangan ini, adalah jelas sdr langit biru adalah contoh ulamak Islam semasa yang faham nasihat al Qaradawi tersebut tetapi tidak mampu beralih menggunakannya ( nasihat al Qaradawi tersebut), kerana terus menggunaakan kaedah lama iaitu fakta sejarah Islam yang tersohor itu untuk menjelaskan permaslahan semasa umat Islam tempatan seperti yang sdr bertiga bincangkan itu yang berkisar kepada tajuk PERBEZAAN DI ANTARA SYARIAT ISLAM YANG DIPERJUANGKAN OLEH PARTI PAS DAN UMNO.

Mungkin ada baiknya saya berikan contoh di bawah apa yang dimaksudkan oleh al Qaradawi di atas sebagai kaedah lain itu yang saya akan kaitkan dengan tajuk perbincangan sdr bertiga di atas.

Jika dilihat dari sudut ilmu konservasi bangunan bersejarah (KBB) dan pengalaman ahli KBB mengkonservasikan bangunan bersejarah negara dan kita anggap, pertama, syariat Islam yang di perjuangkan oleh parti UMNO yang seadanya itu sebagai seakan2 melakukan usaha konservasi (dalam erti kata mengambalikan zaman kegemilanagan syariat dan tamudan Islam silam yang telah runtuh itu), dan kedua, menganggap usaha konservasi parti UMNO itu sebagai seakan2 sama dengan tindakan ahli konservasi tempatan melakukan usaha terhadap bangunan lama Central Markat di Pusat Bandar KL yang diubah menjadi bangunan Pasar Seni itu pada dekad 80an, kita boleh melakukan sinektiks untuk bukan sahaja menjelaskan secara analogi bahawa, produk konservasi iaitu Pasar Seni yang dihasilkan oleh parti UMNO itu adalah seakan2 sama dengan syariat Islam yang dikonservasikan oleh parti UMNO itu setakat ini, malah bagaimana secara analoginya parti UMNO mengkonservasikan/memperjuangkan syariat Islam. Bukan begitu?

Maksudnya, kegunaan asal bangunan berkenaan sebagai pasar menjual ikan, daging, sayur dsb ditukar menjadi bangunan yang menjual kraf tangan dsb yang merasionalkan nama asal bangunan sebagai Central Market ditukar menjadi Pasar Seni, elemen2 asal/klasikal luar bangunan melibatkan dinding, tingkap dan pintu atau facade dikekalkan, tetapi elemen2 dalamannya dan bumbung diubah,dan sebagainya.

Yang pasti, perubahan kegunaannya telah disesuaikan dengan pembangunan persekitarannya yang semasa dengannya dan ianya diterima oleh masyarakat tempatan dan antarbangsa.

Sdr langit biru, jika pemimpin PAS dianalogikan sebagai kumpulan ahli konservasi bangunan bersejarah dan usahnya melakukan konservasi terhadap syariat Islam di negara ini dianalogikan sebagai melakukan konservasi terhadap bangunan lama Centarl Market pada dekad 80an, apakah pendekatan konservasi diketengahkan oleh para pemimpin PAS tersebut terhadap bangunan Central Market tetsebut (yang meliputi darjah intrvensi dan struktur nilainya, jika ianya berbeza dengan apa yang telah dilakukan oleh para pemimpin UMNO di atas?

langit biru said...

Azman Mohd Isa,

Terimakasih Saudara Azman.

Sekiranya Saudara seorang Arkitek, Doktor, Jurutera, saudara mesti yakin (berdasarkan ilmu) dengan apa yang saudara lakukan,putuskan kerana natijahnya nanti amat besar, bangunan boleh runtuh,pesakit boleh mati!

Dalam beramal, kita juga mesti yakin dengan ilmu. Contohnya bersentuh kulit suami isteri, batalkah air sembahyang? Ada pendapat ulama mengatakan tak batal berdasarkan tafsiran hadis sahih, ada ulama mengatakan batal berdasarkan juga tafsiran hadis sahih. Maka boleh beramal dengan salah satu pendapat HANYA sekiranya kita tahu hujah-hujah dari sumber ilmu tersebut.

Dalam pemikiran politik, sebagai muslim dan mukmin, jikalau kita meletakkan diri sebagai pejuang menegakkan Islam, kita mesti yakin wadah perjuangan parti mana yang meletakkan Islam sebagai matlamatnya.

Islam agama yang lengkap dan sempurna. Dan kesempurnaan itu merangkumi Sistem Politik dan Pentadbiran Negara. Islam sama sekali tidak boleh dipisahkan dari politik. Jika Islam dipisahkan dari politik, maka Islam akan jadi sama nasibnya dengan agama langit yang lain seperti kristian.

Maka bila kita sebut Jihad, kita diminta mentafsirkan maksud jihad. Jihad maksudnya cukup luas. Sang bapa bekerja sepanjang hari mencari sesuap makanan untuk keluarga juga jihad. Memberi pendidikan kepada anak-anak juga jihad. Berusaha mengembangkan ekonomi, keluarga, masyarakat, dan negara juga jihad.

DAN berjuang menegakkan syariat dan syiar Islam dalam Sistem Pemerintahan didalam sebuah negara yang majoritinya beragama Islam, juga adalah jihad. DAN Kitab Siasah Dan Hukum dalam Al-Quran mewajibkan pemimpin Islam melaksanakan segala ajaran Islam dalam pentadbiran negara.

Inilah perjuangan Pemimpin Islam. Inilah juga perjuangan Politik Islam yang disandarkan kepada bahu mana-mana parti politik Islam. Sekiranya ABIM atau JIM menubuhkan parti politik yang meletakkan matlamatnya Islam, maka parti ini juga parti politik Islam.

Maka Jihad menentang Kemunafikan dan Kemurtadan Sistem Pemerintahan sekular dengan matlamat mewujudkan Sistem Pemerintahan Islam adalah satu jihad yang dipertanggungjawabkan kepada pejuang dan pemimpin Islam.

Ini matlamat Parti Islam. Musuh utama masyarakat Islam hari ini adalah golongan munafik. Golongan ini lah yang melemahkan pemikiran Islam dan berusaha keras secara halu menggagalkan matlamat Islam. SEHINGGAKAN sesetengan orang Islam sendiri tidak sedar mereka terjerumus kepada orang munafik.

Quran menyatakan golongan Munafik dan Kuffar sama-sama dihumban ke neraka jahanam!

Adakah Sdr mengkiaskan bahawa Pas semacam "berperang" dengan Umno?

Benarlah tanggapan saudara bahawa Pas "berperang" "berjihad" dengan UMNO kerana UMNO/BN menolak Kitab Siasah dan Hukum dari Al-Quran.

Kami yakin kami dipihak yang benar sebagaimana yakinnya Arkitek,doktor, jurutera menjalankan tugas berdasarkan ilmu mereka.

Saya tidak menyatakan ahli UMNO, orang UMNO, pejuang UMNO adalah munafik TETAPI sistem yang diperjuangkan dan diamalkan adalah Sistem Kemunafikan/Kemurtadan yang jauh dari syariat dan syiar Islam.

Maka saya bertanya, kita Umat Melayu sebagai Muslim dan Mukmin, yang percaya kepada Rukun Islam Dan Rukun Iman, yang menyatakan dalam solah, "Sesungguhnya SEMBAHYANGKU, IBADAHKU,HIDUPKU DAN MATIKU kerana Allah s.w.t."

"Apakah PERJUANGAN UMNO"?

Mengapakah UMNO tunduk kepada MCA,MIC,PPP dan Komponen BN non-muslim yang lain menolak Kitab Siasah Dan Hukum dari Al-Quran?

Mohon jawaban kepada 2 soalan diatas jika tidak keberatan.

Terima kasih.

mnas61 said...

Alhamdulillah! saya telah menelaah komen Dato' diatas judul "PAS dan DAP : Perjuangan lwn Lakonan". Malang sekali jika kita ini gagal memahami atau mengesan matlamat kehidupan dibumi Allah ini. Tanggungjawab dan amanah yg diberi oleh Allah sebagai manusia yg pertamanya pastilah beriman dan bertaqwa kepadanya, merealiasi ketaqwaan tersebut pastilah menyeru manusia ke arah berbuat baik (dari sudut Amar Ma'aruf) dan mencegah perkara keji dan mungkar. Matlamat sebenar perjuangan PAS gagal dinilai oleh orang seperti Dato' atau kontra-kontra yg lainnya. Kita berhemah baik dengan masyarakat bukan Islam samada mereka itu ada cop (DAP) atau lainnya adalah untuk memahamkan mereka akan kesyumulan Islam itu sendiri tidaklah seperti puak-puak anti PAS yg mengambil tindakan menjauhkan non muslim dari faham Islam sebenar dgn menyembunyikan perkara-perkara yg berkewajipan. Alhamdulillah, saya dan ramai masyarakat Islam mahupun bukan Islam telah mula mendekati PAS kerana cara atau uslub dakwahnya terbukti berkesan, cuma penghalangnya ialah kontra-kontra yg banyak membuat kajian atau tesis hampir 100% pakai otak yg tidak senang dan menjadi penghalang sambil menggunakan pelbagai daya dan helah utk merencat atau melumpuhkan perjuangan tersebut. Sedarlah wahai semua umat Islam, mari kita kembali merujuk dan tunduk kepada kehendak/perintah Allah dalam kalamnya iaitu Al Quran. "Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yg beriman" (Adz-Dzariat: 55). Terima kasih.

Pesara Kerajaan said...

Datuk,

Saya perhatikan Saudara Langit Biru cukup aktif di dalam blog Datuk ini. Dia nampaknya merupakan penyokong Pas yang cukup setia.

Tapi kalau tidak silap saya dia pernah mengaku sebagai pegawai kerajaan. Agaknya masa bila dia menulis komen-komen yang banyak tu. Asalkan jangan diwaktu pejabat dan menggunakan peralatan kerajaan sudahlah.

Lagi satu, kebiasaanya kalau kakitangn awam tidak setuju dengan dasar-dasar "government of the day" jalan terbaik ialah berhenti. Kalau tidak akan berlaku "conflict of interest".

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

Mohon laluan sekali lagi membalas komen Sdr Langit Biru.

Sdr Langit Biru,

Pertama sekali saya ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan Sdr mengenai beberapa soalan saya. Saya hargainya.

Kedua, saya juga bersetuju bahawa ilmu adalah sangat penting di dalam ibadah kita, baik ibadah khusus mahupun ibadah umum. Ada syair Arab mengatakan bahawa beramal tanpa ilmu ibarat debu ditiup angin sahaja amalan tersebut. Tapi, jika kita berilmu, tidur kita pun dikira sebagai ibadah -- dapat pahala.

Ketiga, saya pun bersetuju bahawa konsep jihad itu adalah luas. Namun demikian, saya kurang bersetuju sedikit dengan ungkapan Sdr yang mengatakan bahawa “berusaha mengembangkan ekonomi keluarga, masyarakat dan Negara juga jihad”. Bagi saya, ungkapan ini hanya dikira sebagai ibadah sahaja. Akan tetapi jika ayat tersebut diungkapkan sebagai “berusaha bersungguh-sungguh…” barulah ia boleh dikira/anggap sebagai jihad.

Namun demikian, begitulah luasnya konsep ibadah dan jihad tersebut yang secara langsung menunjukkan bahawa agama Islam itu adalah cantik, sempurna, relevan sepanjang zaman dan lain lain lagi.

Akan tetapi, saya agak keliru apabila Sdr hanya mengaitkan keluasan kedua-dua konsep di atas kepada perjuangan parti Pas sahaja. Adakah perjuangan Umno tidak boleh dikira sebagai ibadah mahupun jihad sedangkan begitu meluas sekali syiar Islam diperkembangkan di negara kita dan agak tinggi juga peningkatan ekonomi rakyat dan negara sejak merdeka?

Tidak bolehkah perjuangan memerdekakan Negara daripada belenggu penjajah kafir pada 1957 dikira sebagai jihad? Ibadah kategori apakah yang kita boleh simpulkan daripada keperitan usaha-usaha “memerdekakan” sekali lagi Negara kita daripada penjajah ekonomi kafir, sebelas tahun lepas? Apakah tidak boleh dianggap sebagai ibadah (mahupun jihad) apabila terdapat usaha-usaha mengangkat maruah rakyat Melayu yang beragama Islam daripada dipandang hina ditanah air sendiri?

Mungkin naïve bunyi ungkapan saya, tetapi berbekalkan sedikit ilmu dan berdasarkan keluasan konsep ibadah dan jihad di atas, saya yakin saya juga di pihak yang benar.

Akan tetapi, saya tidak sekali-kali mengatakan Sdr adalah salah. Cuma saya berpendapat ruang-lingkup hujah Sdr adalah terbatas di sebalik persetujuan Sdr mengatakan konsep ibadah dan jihad itu sendiri adalah luas.

Di dalam pada itu, Sdr juga mengatakan bahawa system politik & pentadbiran Negara tidak boleh dipisahkan daripada agama. Saya pun tiada halangan untuk bersetuju mengenai hal ini.

Persoalannya, adakah perjuangan Umno yang memantapkan faktor ilmu, kekuatan perundangan, kekuatan ekonomi, kesejahteraan rakyat & negara, dsb; sebelum system politik dan pentadbiran Islam dapat dilaksanakan sepenuhnya, tidak boleh dianggap sebagai ibadah?

Atau, adakah dengan hasrat Pas “merevolusikan” system politik & pentadbiran Negara kepada system Islam (dengan membiarkan kelemahan ilmu, perundangan, ekonomi dan ketidaksejahteraan, dsb) boleh dikira sebagai jihad?

Saya tidak mahu memberi komen mengenai soalan Sdr tentang “ketundukan” Umno kepada MCA, MIC, PPP dan komponen non-Muslim BN yang lain kerana saya tidak nampak di dalam aspek apakah “komponen” PR mengikut telunjuk Pas di dalam isu-isu yang melibatkan “revolusi” system politik & pentadbiran Negara di atas.

Mohon jutaan ampun kiranya kata-kata saya menyinggung perasaan.

Terima kasih.

Azman Mohd Isa

Anonymous said...

sdra/sdri saji,

pertama sekali, saya nak betulkan.

saya kata, "Kalau buat open tender dan hapuskan direct negotiation, ada monopoli ke?"

dan bukan, "Sdr tanya, kalau buat open tender dan direct negotiationa ada monopolike?"

Saya tidak pasti bagaimana perkataan "hapuskan" boleh hilang...

elok-eloknya bila nak quote orang, copy dan paste sahaja, jangan EDIT pulak.

dalam sistem open tender yang sebenar, orang lain yang buat specs, orang lain yang buat penilaian dan orang lain yang luluskan.

manakala dalam direct nego, hampir semua proses adalah melibatkan orang yang sama.

fedup

Abdul Muiz said...

Assalamualaikum.
kpd anak kelantan dan Anonymous yg mengulas komen saya.dengar betul-betul.Pemimpin -pemimpin PAS dan ahli-ahlinya hanya manusia biasa.mereka bukan malaikat,nabi atau wali.Mereka juga ada yang melakukan kesalahan,Saya tidak nampak di mana PAS tidak konsisten Islamnya.yang tidak konsisten Islam setahu saya ialah UMNO.Dulu zaman Pak Lah bukan main hebat canag Islam Hadhari,buat macam-macam seminar.Sekarang Pak Lah dah pencen Islam Hadhari pun "pencen " sama.Kalau betul UMNO ikhlas dan konsisten dengan Islam UMNO kena laksanakan Sistem perundangan Islam secara menyeluruh di dalam negara kita.

Pastikan semua Wanita dan Puteri UMNO menutup aurat,pastikan UMNO sedar bahawa politik wang,rasuah,judi,arak,seks bebas adalah satu perbuatan-perbuatan berdosa.Sekarang saya menanti UMNO untuk menjadi parti islam yang didakwa oleh YAB Dato' Najib.

langit biru said...

Saudara Pesara Kerajaan,

Benar, saya bekas kakitangan kerajaan. Dan benar juga saya bekas aktivis UMNO.

Saya bukan lagi kakitangan kerajaan. Saya memilih untuk "bersara" dari kerajaan.

Keluarga saya ramai aktivis politik. Ada yang jadi YB UMNO, ada jadi YB Pas, ada yang jadi Ketua Umno Bhg.

Saudara Pesara Kerajaan tentu sekali amat berterimakasih kepada kerajaan. Saya juga amat berterimakasih kepada kerajaan.

Perkara yang baik, kita sokong dan ucap terimakasih. Perkara yang tak baik, kita perlu tegur.

Kalau si bapak bekas YB UMNO yang banyak berjasa menolong kita, perlu kita ucapkan berbanyak-banyak terimakasih kpdnya, BUKAN kepada anak-anaknya yang berfoya sana sini.

Maka, saya amat berterimakasih kepada pemimpin UMNO dulu yang jelas halatuju memartabatkan Kaum Melayu, membantu Kaum Melayu.

...tapi bukan UMNO hari ini!

Saudara Pesara Kerajaan tentu faham tugas-tugas pegawai kerajaan sebagaimana "SAYA YANG MENURUT PERINTAH".

Betul, kita menurut perintah dari pegawai-pegawai tinggi kita yang BANYAK ILMU, yang memberi khidmat tanpa berbelah bagi kerana ilmu didada, yang naik pangkat juga kerana ilmu pengalamannya.

Tentu sekali saudara kenal seorang dua pembesar yang mungkin satu sekolah dengan saudara dulu kala, dan saudara boleh bertanya, layakkah dia untuk berada disitu?

saji said...

Sdr fedup

Kalau saya menulis di akhbar, saya akan quote betul2 pandangan orang, temasuk yang panjang2. Tetapi, di blog ini, kadang2 saya quote betul2kadang2 tidak. Kerna, saya percaya, kalau quote tak betul pun, akan ada orang yang membetulkannya seperti yang sdr lakukan itu dan saya tidak mengambil hati. Dan, setuju atau tidak, itu cara saya untuk memastikan hujah/komen saya dibalas. Di samping memastikan sama ada orang yang membangkitkan sesuatu isu itu serius dan arif atau tidak dengan apa yang mereka bangkitkan. Yang penting, mesej di sebalik hujah/komen saya bukan sahaja sampai kepada orang yang ditujukan, malah pelayar lain.

Apa pun, saya mohon maaf jika sdr tidak berkenan dengan cara saya di atas.

Merujuk kepada penjelasan sdr mengenai perbezaan di antara sistem open tender yang sebenar dengan direct negotiation tersebut, bagaimana saya katakan bahawa, hujah saya mengenai manipulasi sistem tender dan kontrak berkenaan adalah berdasarkan kepada pengalaman mengurus projek tempatan dan di United Kingdom, realiti dalam pelaksanaan projek kerajaan di negara ini dan kajian untuk mengtasinya, tetapi hujah sdr adalah berdasarkan teori2 dalam buku-buku dan bilik kuliah, dan pengalaman pelaksanaan projek di negara2 maju seperti di United Kingdom yang pemain industri pembinaannya patuh kepada amalan tender dan kontrak yang baik atau sebenar.

orang kedah said...

Salam Dato',

Maaf saya menyibuk lagi.

Saya rasa terpanggil untuk respons kepada komen "Pesara kerajaan", Di mana beliau menyebut bahawa, "Kalau pegawai kerajaan tidak bersetuju dengan dasar kerajaan kena berhentilah.

Kalau nak ikut saranan beliau itu saya rasa ramai jugalah orang orang Umno/BN di Kelantan, Kedah, (Perak?), Pulau Pinang dan Selangor kena berhenti kerja. Apakah ini cerita lawak yang paling lucu abad ini..?

Saya tak pasti samada Pesara Kerajaan serius atau hanya bergurau saja. Kalau beliau serius maka memang kroniklah cara berfikir pesara kerajaan di negara kita ini.

Anonymous said...

Datuk,

Kita janganlah bercakap mengenai Islam hanya jika ia memberi kelebihan pada diri kita sendiri sahaja tetapi kalau ia tidak memberi kelebihan kepada kita, maka kita jadi hipokrit dan berdiam diri.

Islam menuntut umatnya bekerja kuat, tekun, gigih berusaha, menuntut ilmu, bekerjasama, tolong menolong dsbg. Ramai umat Islam di Malaysia ini tidak kira dari UMNO ke, Pas ke, PKR ke GAGAL memenuhi tuntutan Islam ini lalu menyebabkan mereka jadi mundur.

Kerajaan terpaksa menyediakan program dan bantuan khas di bawah "Hak Keistimewaan Orang Melayu" untuk menolong mereka bersaing dengan bangsa lain.

Datuk,

Sekarang ini, ada dikalangan orang Melayu itu sendiri yang menganggap "Hak Keistimewaan Orang Melayu" ini sebagai bersifat Kebangsaan dan Assobiyah serta bertentangan dengan ajaran Islam.

Tapi bila anak mereka sendiri yang dapat biasiswa, dapat masuk MRSM dan universiti awam, tuduhan Assobiyah mereka ini jadi menikus dan hampir-hampir lenyap dari bibir.

Tapi kalau anak orang lain yang dapat, maka berkajang-kajang nas dan hadis mereka akan keluarkan untuk mengutuk orang itu.


-sinbad-

langit biru said...

Terimakasih Saudara Azman Mohd Isa,

Pertama kali izinkan saya jelaskan sedikit mengenai PARTI dan POLITIK. Diantaranya terdapat jurang perbezaan yang mana kadang-kadang ia bertemu kekadang berpisah. Saudara boleh dipanggil POLITIKUS atau PARTISAN dengan segala pengertian terkandung didalamnya, Politikus bolehjadi langsung tiada tergantungan dengan parti politik, Partisan atau aktivis pengikut setia parti yang bolehjadi langsung tidak mengenal politik. Keduanya pula bolehjadi bercantum menjadi POLITIKUS PARTISAN.

Bila kita menyebut politik, sudut mana yang saudara nampak? Kalau dilihat pada tunjangnya adalah ILMU politik, dan yang terdekat di sekelilingnya adalah pandangan tentang keadaan dalaman dan luaran umat tanpa kaitan dengan kepartian, dan hanya dipinggirannya adalah perjalanan permainan politik berdasarkan ideologi kepartian.

Saya bukan lagi partisan aktivis akan tetapi menyokong mana-mana parti yang mendukung wadah politik yang berdasarkan pemikiran politik Islam.

Saudara persoalkan jihad dan ibadah dalan konsep politik. Mungkin saya perlu kupas sedikit konsep jihad.

JIHAD samasekali tidak boleh dipisahkan dari IMAN. JIHAD dan IMAN itu suatu kesatuan yang bergerak bersama-sama tiada boleh terpisah. IMAN bolehlah dihuraikan dengan mendalami 6 rukun Iman.

Jihad dari segi bahasa adalah mencurahkan daya dan tenaga kekuatan bersungguh-sungguh dalam usaha mencapai suatu matlamat.

Jihad terbahagi kepada 2.

1. Jihad Besar/Agung/Nafsu (Al-Jihad Al-Akhbar). Inilah jihad agung iaitu jihad melawan iblissyaitan dan hawa nafsu. Agung kerana kedudukan musuh tiada dapat dilihat dirasa oleh pancaindera sedangkan musuh nampak kita bahkan boleh masuk dalam salur darah kita hingga ke hati. Agung kerana medan perjuangannya teramat luas tidak terbatas, agung kerana masa perjuangannya tiada terhad mulai lahir ke dunia hingga ke saat sakratulmaut, agung kerana hakikatnya jihad melawan diri sendiri yang menjadi asas dan pengawas kepada jihad-jihad yang lain. Agung kerana inilah jihad mentaati Allah swt, tunduk patuh bulat-bulat kepadaNya, menyerah bersujud mengharap KEREDHAAN Allah s.w.t. Kemantapan ketinggian IMAN lah menggerakkan Jihad Agung melaksanakan amal ibadat 5 Rukun Islam, Sembahyang,Puasa,Zakat, dan ibadah Haji dan Umrah.
Dalam erti kata lain, rangkuman IMAN,JIHAD,dan AMAL membuahkan KETAQWAAN.

Inilah TAQWA. Hukum Jihad Agung adalah Fardhu ‘Ain kepada semua umat Islam.

2. Jihad kecil atau Jihad Lahir.
Pembahagian Jihad Kecil ini selalu menimbulkan kekeliruan kepada pendukung Islam dan umat Islam.

Selepas Jihad Agung yang menentang 2 musuh Utama (Iblissyaitan dan Hawa nafsu) yang tidak nampak, Jihad Kecil ini pula menentang musuh nyata yang kita nampak.
Hukumnya bergantung kepada pembahagian Jihad iaitu Fardhu ‘Ain, Fardhu Kifayah dan Sunat.

a. Jihad Dakwah al-Amr bil makruf dan al-nahy ‘anil munkar iaitu jihad menghadapi musuh-musuh Islam daripada dalam masyarakat atau Negara Islam.

b. Jihad menghadapi musuh-musuh Islam diluar masyarakat atau Negara Islam.

Subtansi jihad diatas terbahagi kepada 5:
a. Jihad dengan hati
b. Jihad dengan Lisan dan Kalam
c. Jihad dengan Ilmu
d. Jihad dengan wang dan harta
e. Jihad dengan badan dan nyawa.

langit biru said...

“Jihad dengan Lisan dan Kalam”, dan “Jihad dengan Ilmu” adalah terbuka luas untuk semua muslim dan mukmin. Ia adalah Jihad menyampaikan,menjelaskan dan menerangkan KESEMPURNAAN ISLAM sebagai ADDin dan satu cara hidup. Jihad menyampaikan Ilmu Wahyu, Ilmu Al-quran atau Ilmu kenabian. Jihad yang memerlukan mengemukakan bukti dan hujah atas kebenaran Islam yang merangkumi akidah Islam, akhlak Islam, sistem siasah perundangan Islam sebagai pengawal ketenteraman dan keselamatan masyarakat dan Negara. Jihad inilah jihad yang menghadapi hujah hujah munafik,orintalis, dan kuffar yang mengenegahkan pelbagai kefahaman, ideolofi, teori-teori,pemikiran dan falsafah yang berbagai corak dan aliran yang bertentangan,bercanggahan,penyelewengan,pendustaan dan kekeliruan samada secara langsung atau tidak, atau secara halus hinggakan pendukung Islam sendiri secara tidak sedar mampu terperangkap dan terjerumus ke pihak mereka.
Inilah jihad yang amat susah dan mencabar yang memerlukan kemantapan iman, ilmu dan taqwa yang tinggi bagi menghadapi musuh yang nyata ini. Inilah jihad yang memerlukan KEKUASAAN, kekuatan ketenteraan dan polis pasukan keselamatan bagi menjamin ancaman fizikal dari musuh.

Menyorot kembali Sirah Rasulullah s.a.w, perlu kita perhatikan selama 13 tahun di bumi Mekah, Nabi memberi tarbiyah kepada para sahabat memantapkan Ilmu, Iman, Jihad dan TAQWA. Inilah generasi terbaik umat Islam yang tiada tolok bandingnya dari segi keilmuan, keimanan, semangat jihad, dan KETAQWAAN. Semua perkara dalam kehidupan hanya bersandarkan semata-mata kepada dasar TAQWA.

Maka kita kembali kepada Jihad Pemimpin Islam masakini. Di sana perlu kita faham pula maksud “Ulil Amri” di dalam al-Quran. Ulil Amri inilah pemimpin Islam yang benar-benar BERTAQWA yang hanya meletakkan Quran dan Hadis sebagai panduan KEPIMPINAN bagi mentadbir masyarakat dan Negara. Inilah pemimpin yang NIATNYA tiada lain melainkan menjadi khalifah KERANA ALLAH SWT.

Pemimpin yang diangkat bukan bersandarkan dasar TAQWA, akan menuhankan diri dimukabumi menggunakan kuasa mengikut hawa nafsu mereka maka hancurlah masyarakat dan Negara.

Jadi, mana mungkin Pemimpin Ulil Amri yang memahami benar dasar-dasar TAQWA “merevolusikan” Sistem Politik & Pentadbiran Negara kepada Sistem Pemerinthan Islam yang berdasarkan TAQWA mensia-siakan ummah dan Negara (dengan membiarkan kelemahan ilmu, perundangan, ekonomi dan ketidaksejahteraan, dsb).

Secara ringkasnya, dalam Sistem Kenegaraan, 2 faktor utama menentukan baik buruknya Negara iaitu PEMIMPINNYA dan SISTEMNYA. Dan faktor paling penting menentukan perjalanannya adalah DASAR TAQWA kedua-duanya.

Saya fikir dan harap, penjelasan saya sudah menjawab persoalan saudara. Terpulanglah bagaimana saudara untuk menilai dan mentafsirkannya dalam konteks KEPIMPINAN UMNO BARISAN NASIONAL DAN DASAR-DASARNYA.

Terimakasih.

saji said...

Sdr langit biru

Menggapa sdr tidak menjawab soalan dalam komen saya sebelum ini (saya ulangi di bawah) yang saya acukan di perenggan terakhir.

"Saya bukan hendak menyebelah mana2 pihak antara sdr. Tetapi salah satu perkara yang dinasihatkan Prof Yusof al Qaradawi kepada ulamak Islam semasa dalam menjelaskan ajaran Islam dan permasalahan umat Islam di zaman moden ini atau berijtihad (bagi yang mampu) ialah, gunakan kaedah lain yang belum dicuba meskipun ia tidak ditanya, asalkan ia mampu menjelaskan.

Di mana, dalam konteks perbincangan ini, adalah jelas sdr langit biru adalah contoh ulamak Islam semasa yang faham nasihat al Qaradawi tersebut tetapi tidak mampu beralih menggunakannya ( nasihat al Qaradawi tersebut), kerana terus menggunaakan kaedah lama iaitu fakta sejarah Islam yang tersohor itu untuk menjelaskan permaslahan semasa umat Islam tempatan seperti yang sdr bertiga bincangkan itu yang berkisar kepada tajuk PERBEZAAN DI ANTARA SYARIAT ISLAM YANG DIPERJUANGKAN OLEH PARTI PAS DAN UMNO.

Mungkin ada baiknya saya berikan contoh di bawah apa yang dimaksudkan oleh al Qaradawi di atas sebagai kaedah lain itu yang saya akan kaitkan dengan tajuk perbincangan sdr bertiga di atas.

Jika dilihat dari sudut ilmu konservasi bangunan bersejarah (KBB) dan pengalaman ahli KBB mengkonservasikan bangunan bersejarah negara dan kita anggap, pertama, syariat Islam yang di perjuangkan oleh parti UMNO yang seadanya itu sebagai seakan2 melakukan usaha konservasi (dalam erti kata mengambalikan zaman kegemilanagan syariat dan tamudan Islam silam yang telah runtuh itu), dan kedua, menganggap usaha konservasi parti UMNO itu sebagai seakan2 sama dengan tindakan ahli konservasi tempatan melakukan usaha terhadap bangunan lama Central Markat di Pusat Bandar KL yang diubah menjadi bangunan Pasar Seni itu pada dekad 80an, kita boleh melakukan sinektiks untuk bukan sahaja menjelaskan secara analogi bahawa, produk konservasi iaitu Pasar Seni yang dihasilkan oleh parti UMNO itu adalah seakan2 sama dengan syariat Islam yang dikonservasikan oleh parti UMNO itu setakat ini, malah bagaimana secara analoginya parti UMNO mengkonservasikan/memperjuangkan syariat Islam. Bukan begitu?

Maksudnya, kegunaan asal bangunan berkenaan sebagai pasar menjual ikan, daging, sayur dsb ditukar menjadi bangunan yang menjual kraf tangan dsb yang merasionalkan nama asal bangunan sebagai Central Market ditukar menjadi Pasar Seni, elemen2 asal/klasikal luar bangunan melibatkan dinding, tingkap dan pintu atau facade dikekalkan, tetapi elemen2 dalamannya dan bumbung diubah,dan sebagainya.

Yang pasti, perubahan kegunaannya telah disesuaikan dengan pembangunan persekitarannya yang semasa dengannya dan ianya diterima oleh masyarakat tempatan dan antarbangsa.

Sdr langit biru, jika pemimpin PAS dianalogikan sebagai kumpulan ahli konservasi bangunan bersejarah dan usahnya melakukan konservasi terhadap syariat Islam di negara ini dianalogikan sebagai melakukan konservasi terhadap bangunan lama Centarl Market pada dekad 80an, apakah pendekatan konservasi diketengahkan oleh para pemimpin PAS tersebut terhadap bangunan Central Market tetsebut (yang meliputi darjah intrvensi dan struktur nilainya, jika ianya berbeza dengan apa yang telah dilakukan oleh para pemimpin UMNO di atas?"

Tanpa prasangka;

1. Saudara sedang menyemak adanya nasihat Prof Dr Yusof al Qaradawi tersebut?

2. Kerana penguasaan/ pegkajian agama sdr dalam siasah Islam sahaja? Atau, menguasai ilmu ukhrawi/agama tetapi tidak menguasai ilmu duniawi/ moden yang meliputi ilmu teknikal/sains?

3. Tidak memunyai kenalan/ saudara
yang arif bidang konservasi bangunan bersejarah untuk dirujuk?
Atau, mahukan maklumat tambahan mengenai ilmu konservasi bangunan bersejarah?

langit biru said...

Saudara Saji,
Terimakasih kerana meluangkan masa mengkaji penulisan saya.

Baru-baru ini, saya berkenalan secara tak sengaja dengan seorang sahabat, seorang arkitek yang sedang belajar di peringkat PhD. Beliau sedang mengkaji beberapa bangunan bersejarah di Pulau Pinang, dan bagaimana perlu diubahsuai bangunan bersejarah tersebut DENGAN mengekalkan nilai-nilai sejarah nya yang cukup tinggi dan tak ternilai, yang mampu menjadi satu tujuan pelancungan. Saya berasa cukup kagum ilmu yang beliau ceburi. Perkenalan dan perbualan tamat di situ sahaja kerana beliau kembali ke KL.

Secara jujur, saya tidak tahu ilmu Konservasi Bangunan Bersejarah (KBB). Maka, jika perumpamaan perbandingan saudara menganalogikan pemimpin UMNO/PAS sebagai ahli KBB, dan Syariat Perundangan Islam sebagai Bangunan Central Market, yang mana perlu diberi “KPI” berdasarkan kepada “Darjah Intervensi dan Struktur Nilainya” yang dilakukan oleh pemimpin UMNO/PAS (sebagai ahli KBB), terus terang saya katakan sukar untuk saya memahaminya, kerana saya tiada berilmu dalam bidang ini.

Saya mengambil sedutan kesimpulan saudara, “…perubahan kegunaannya telah disesuaikan dengan pembangunan persekitarannya yang semasa dengannya dan ianya diterima oleh masyarakat tempatan dan antarbangsa”.

Mungkinkah saya boleh mengertikan begini:

Menyesuaikan keadaan masyarakat,negara, dan politik semasa dengan Dasar-Dasar Islam, ATAU, Menyesuaikan Dasar-Dasar Islam dengan keadaan masyarakat,negara, dan politik semasa? Yang mana satu?

Saya juga mengambil kupasan saudara “...salah satu perkara yang dinasihatkan Prof Yusof al Qaradawi kepada ulamak Islam semasa dalam menjelaskan ajaran Islam dan permasalahan umat Islam di zaman moden ini atau berijtihad (bagi yang mampu) ialah, gunakan kaedah lain yang belum dicuba meskipun ia tidak ditanya, asalkan ia mampu menjelaskan”.

Tentu sekali saya bersetuju dengan saudara. Sebagaimana yang kita faham konsep Jihad,“Jihad dengan Lisan dan Kalam”, dan “Jihad dengan Ilmu” yang amat terbuka luas untuk semua muslim dan mukmin dan amat mencabar kerana memerlukan penguasaan ilmu ukhrawi/agama BERSAMA ilmu duniawi/ moden, disamping kemantapan iman dan ketinggian ketaqwaan.

langit biru said...

Inilah bahagian Jihad Dakwah al-Amr bil makruf dan al-nahy ‘anil munkar iaitu jihad menghadapi musuh-musuh Islam daripada dalam masyarakat atau Negara Islam.

Jihad yang memerlukan kita menghadapi hujah hujah munafik,orintalis, dan kuffar yang mengenegahkan pelbagai kefahaman, ideolofi, teori-teori,teologi, budaya pemikiran dan falsafah yang berbagai corak dan aliran YANG MENYERANG Islam secara terang-terangan atau secara sulit dan halus. Maka tentu sekali kita kena memperlengkapkan diri sebaik mungkin.

DAN salah satu “senjata” yang paling ampuh di dalam sebuah negara yang majoritinya rakyatnya beragama Islam dan agama rasmi negara adalah Islam sudah tentunya menguasai KEPIMPINAN NEGARA dapat membantu Jihad Dakwah al-Amr bil makruf dan al-nahy ‘anil munkar.

Sebagaimana saya nyatakan “amat terbuka luas” juga bermaksud boleh pilih pelbagai jalan, cara, dan kaedah bagi mencapai matlamat yang sama. Boleh jadi kaedah lama,kaedah baru, kaedah lateral, vertikal atau horizontal apa saja bagi mencapai satu matlamat. Maka, pendukung-pendukung (Organisasi,Badan Persatuan Pertubuhan, atau Badan Politik Partisan) ini perlu BERLAPANG DADA antara satu sama lain WALAUPUN berbeza jalan,cara,wadah dan kaedah tadi asalkan bersandarkan DASAR-DASAR TAQWA bagi mencapai satu matlamat yang sama.

Taqwa saya boleh istilahkan sebagai “Roh Islam”. Ilmu Ukhrawi tanpa Roh Islam jadilah seperti golongan Ahli Kitab, Orientalis yang amat tinggi kefahamannya terhadap Islam tapi tidak beriman dengannya. Ilmu Duniawi/Moden juga wajib ada padanya Roh Islam sebagaimana Ahli Saintis mengaitkan penemuan Sains sebagai Kejadian Illahi selaras dengan tuntunan Al-Quran. Kedua-dua ilmu ini perlu ada sebagai satu kesatuan bagi menghadapi hujah munafik,orientalis dan kuffar.

Pokok Pangkalnya di sini adalah apakah DASAR-DASAR TAQWA ada dalam pendukung-pendukung-pendukung tadi?

Di sana kita perlu memilih untuk terjun bersama bergabung dengan mana-mana pendukung.

Mohon maaf kiranya jawapan saya tidak menjawab soalan Saudara.
Wallahualam.

langit biru said...

Kewajiban Memerintah Dengan Hukum Allah swt.

“ Sesungguhnya mentadbir sesebuah negara dengan hukum yang disyariatkan oleh Allah swt dan menjadikannya sebagai sumber rujukan hukum perundangan negara ialah satu tuntutan yang diwajibkan oleh Allah swt dan RasulNya. Ia merupakan bukti kepada sifat ‘ubudiyyah dan tanda keyakinan kepada risalah kenabian Nabi Muhammad saw.

Penolakan hukum dan ketetapanNya sama ada seluruh atau sebahagian daripadanya akan berhak menerima azab dan seksaNya. Sehubungan dengan itu, hukum dan ketetapanNya hendaklah dipakai dalam urusan kerajaan dengan rakyat, diamalkan oleh kelompok umat Islam dalam semua keadaan dan ketika dan dijadikan rujukan dalam suasana pertelingkahan umum atau khusus”

Oleh Abdul Aziz Ibn Baz, Mufti Kerajaan Arab Saudi.

Dipetik dari buku SISTEM POLITIK ISLAM: MENURUT PANDANGAN AL-QURAN DAN AL-HADIS DAN PENDAPAT ULAMA SALAF

Penulis Khalid Ali Muhammad Al-Anbariy

Penerbit: Telaga Biru

saji said...

Sdr langit biru

1. Kerana sdr sudah sedikit sebanyak memahmi ilmu KBB yang sdr perolehi melalui rakan arkitek pelajar PHD sdr tersbut, saya percaya, sdr akan lebih faham mengenai ilmu KBB tersebut jika sdr berpeluang membaca buku Conservation of Historical Buildings, yang saya rasa, rakan sdr terebut mampu mendapatkanya dan membantu sdr memahaminya (kalau kesukaran memahaminya sendiri).

2. Percayalah, dengan menganggap intervensi maksud Islamnya berijtihad serta kefahaman ilmu KBB dengan contoh2 produk KBB tersohor tempatan yang berlainan darjah intervensi KBB dan penekanan struktur nilai KBB (akan dihurai di bawah) akan banyak membantu sdr secara perumpamaan/ analogi ( menggunakan teknik sinektiks cara analogi langsung) melakukan dakwah Islamiah dan apa yang sdr tulis mengenai siasah politik Islam dalam konteks realiti politik tempatan yang meliputi keperluan mengesan secara ilmiah (yang meliputi gambaran analogi) yang mudah difahami oleh kebanyakan orang dan bukan Islam atau mampu dipandang dengan mata dan akal atau logik akal/sains dan praktikal mengenai perbezaan syariah Islam yang diperjuangkan oleh parti Melayu PAS dan UMNO masing2.

3. Ini, khasnya,kefahaman mengenai 7 darjah intervensi KBB dan 3 struktur nilai KBB dibawah:

Tujuh darjah intervensi KBB:

a) Pencegahan daripada kemusnahan
(preventition of deterioration)
b) Pemeliharaan keadaan sedia ada ( preventition of existing state)
c) Pengukuhan fabrik (consolidation of fabric)
d) Baik pulih (restoration)
e) Pemulihan (rehabilitation)
f) Pengeluaran semula (reproduction)
g) Pembinaan semula (reconstruction)

Tiga struktur nilai KBB:

i) Nilai Emosi- keajiban,identiti, kesinambungan, keruhanian dan simbolik

ii) Nilai Budaya - dokumenteri, pensejarahan, arkiologi, usia, kepupusan, astetika, simbolik, senibinaan,landskap dan ekologi.

iii) Nilai Fungsi - functional, ekonomi, politik dan etnik.

langit biru said...

Saudara Saji,

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah s.w.t

Berbanyak-banyak terimaksih berkongsi ilmu.

osmand said...

pada fikiran saya terdapat 2 generasi yang lahir dan diawal berdeka dan mereka yang lahir 20 puluh tahun selepas merdeka. cara pemikiran lantas mengujudkan perbezaan yang mat ketara. saya menceritakan pada anak-anak saya tentang bagaimana saya membaca buku menggunakan pelita minyak tanah dan keseronokan membakar kuping-kuping kudis dipelita berkenaan yang menghasil bunyi yang sungguh menarik. mereka tak dapat bayangkan, apatah lagi sekarang gesolin amat susah untuk diperolehi. mungkin kalau ada pun sekadar menerangi dikala tujuh likur. lantas saya berpendapat cukup sukar nak gambarkan kesusahan yang kerajan hadapi bagi membangunkan negara ini kepada generasi muda yang berfikiran terbuka seluas-luasnya. yang nampak keadilan untuk semua, walaupun suatu masa dulu ada rakan yang datang berteduh,menumpang mencari sesuap nasi kerana tanah mereka terbakar, lantas dikosongkan bilik,langsung akhirnya berhak menuntut hak keatas rumah itu.
kemerdekaan perlu dikhabarkan tidak terjadi secara tak sengaja, pembangunan bukanlah jelmaan tongkat sakti DO RE MI semata-mata.
Tak salah menyokong PAS atau UMNO tapi sokongan biarlah berpaksikan bumi yang nyata. biarlah melayu terus berkuasa.

PERENUNG LANGIT said...

Siapa kadir jasin ni?

Tok MA said...

Datuk,

Setuju dengan pendapat Osmand.

Ramai yang meneriak slogan keterbukaan dan meritokrasi. Kalau itulah yang dituntut pasti ianya akan tercapai nanti. Tapi mampukah orang-orang Melayu mengharungi lautan meritokrasi khususnya yang berkaitan dengan pelajaran, ekonomi dan pekerjaan.

Maaf kalau masih berfikiran di zaman batu.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).