Sunday, November 29, 2009

OF Animals, Animalistic Humans And Moonlighting Maids

A Kadir Jasin

[ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

MIGRANT RIGTHS, a website dedicated to raising awareness on the plight of migrant and expatriate workers in the Middle East went to town to report that a Malaysian Chinese woman and a former flight attendant, Yim Pek Ha, 40, who repeatedly scalded her Indonesian maid Nirmala Bonat with hot iron, had been jailed by a Kuala Lumpur court for 18 years.

Thanks to the animalistic behaviour of a handful of ugly Malaysians, their law-abiding countrymen and women have to suffer, and the country's image smeared.

Indonesia has stopped allowing its citizens to go to Malaysia as maids. Those who suffer most are the Malay/Muslim households who traditionally depend on maids from Indonesia for religious and cultural reasons.

But we are not alone in hosting humans with animal instinct, bearing in mind that some animals are capable of humanlike compassion. Over in China, the authorities a few days ago executed two men for abducting and selling 15 children, many of whom were taken as babies or toddlers and have not yet been reunited with their parents, state media said.

The official Xinhua News Agency reported that Hu Minghua, 55, and Su Binde, 27, were executed on the order of the Supreme People's Court.

Hu was convicted of kidnapping and selling nine children from April 1999 to Oct. 2005. Five of the children, all boys now aged from 3 to 6, have been returned to their families, while the parents of the remaining ones have not been found.

Su was convicted of abducting six children between Sept. 2005 and July 2006. The police rescued five of the children while a sixth remains missing.

Child trafficking is big problem in China, where traditional preference for male heirs and a restrictive one-child policy has driven a thriving market in baby boys, who fetch a considerably higher price than girls.

In the UK, a religious education teacher who had sex with one of her 15-year-old students after seducing him on Facebook has been jailed for 32 months.

Madeleine Martin, 39, a mother of two teenaged girls, had sex with the boy in the back of her car in a country park, at a shopping centre and inside her family home in Knutsford, Cheshire, UK.

Judge Jonathan Geak of the Manchester Crown Court also ordered her to be put in the Sex Offenders Register. The court was told that she fell for the boy after she was assigned to help him with his difficulties with schoolwork last year.

She soon began giving him gifts, including a mobile phone, and contacting him on Facebook.

In Ireland, Roman Catholic Church leaders spent decades sheltering child-abusing priests from the law and most fellow clerics turned a blind eye, an investigation ordered by Ireland's government concluded.

Dublin Archbishop Diarmuid Martin, who handed over more than 60,000 previously secret church files to the three-year investigation, said he felt deep shame and sorrow for how previous archbishops presided over endemic child abuse - yet claimed afterward not to understand the gravity of their sins.

In Bangladesh, a court jailed two men for severely beating a pregnant crocodile at an Islamic shrine. Judge Abdus Salam Khan convicted the men of torturing the crocodile and sentenced them to two years in jail with hard labor.

In Australia, a kangaroo startled by a man walking his dog attacked the pair, pinning the pet underwater and slashing the owner in the abdomen with its hind legs. Chris Rickard was in stable condition after the attack, which ended when the 49-year-old elbowed the kangaroo in the throat.

Also in Australia, the state of Northern Territory plans to round up about 6,000 wild camels with helicopters and gun them down after they overran a small town in the Outback in search of water, trampling fences, smashing tanks and contaminating supplies.

Again in China, the police raided a store, which is licensed to sell flowers, birds, fish and worms and stopped 800 cats from ending up on the dining table. The storeowner had for the last six months been catching stray cats or stealing them from owners for sale to restaurants throughout the country.

Also on the subject of foreign maids in Malaysia – a raid last weekend by the Immigration Department on a disco in Bukit Bintang found a handful of off-duty Filipino maids working "overtime" as guests relations officers (GROs) aka bargirls.

17 comments:

airkita.my said...

yea it really sad, this kind of susceptible people has tarnish our country's images and bring a lot of troubles to many, directly or indirectly...

Roti Planta said...

Dato',
Yim Pek Ha dalam proses rayuan di mahkamah. Jika kes dia berjaya dibebaskan hasil putar alam oleh peguam beliau maka ianya akan memberi message yang lebih buruk kepada negara.

Proses temuduga mengambil pembantu rumah bukan sahaja pada calon pembantu rumah tetapi juga bakal majikan. Bakal majikan juga perlu sihat akal fikiran daripada sifat kebinatangan, perhambaan dan kebencian kepada melayu-muslim (islam phobia).

Pegawai kementerian perlu buat panggian telefon kepada pembantu rumah setiap bulan dan jangan mengharapkan hanya kepada ejen untuk menjaga mereka. Ada dikalangan ejen adalah 'pedagang hamba'. Jadi mereka tidak peduli penderaan keatas pembantu rumah.

Sebaik-baiknya pembantu rumah muslim hanya untuk majikan muslim. Bagi majikan India, ambil pembantu Tamil SriLanka/India dan majikan Cina dari China. Ramai GRO China yang datang adalah pencari kerja di Malaysia tetapi tertipu oleh pedagang seks. Wanita MCA bantah kerana mahu imej bahawa Cina adalah majikan dan Melayu adalah pekerja.

Bye/Roti Planta

saji said...

Salam Dato'

Dengan cerita Dato' kali ini mengenai apa yamg bangsa keturunan Cina tempatan dan di luar sana boleh buat di Malaysia dan di negara lain yang tak semua bangsa2 lain boleh buat termasuk bangsa keturunan Melayu kita, saya tidak nampak mengapa DEB/NEP tidak perlu diteruskan sampai bila2.

Anonymous said...

DAKJ,

Talk about abusive...I was in Ikano Power Centre last week in one of the cafe when a small dog which was put inside a bag started barking. What was disgusting was, the grandmother started beating the poor dog to make it quiet. It was shoocking, because in the first place, animals especially dogs should not brought into cafe. Secondly being predominantly muslim country and the restaurant displaying halal poster, the dog should have not be brought into the cafe eating area either. Thirdly it is the oldest person in the group that is showing bad example of beating up the dog.....

I am a malay muslim and being was having a meeting with my chinese malaysian acquaintance and both of us agree it is so awful to see the ugly Malaysians rearing its head in public. Just imagine the poor dog being beaten up without audience?

The chinese family left when all the patrons started looking at them with I am sure ugly looks....including myself.

Keturunan Jebat

pakbelalang said...

Saya rasa untuk mengelak perkara seperti ini berlaku bakal majikan mesti menjalani "pemeriksaan saikologi" sebelum mereka layak mengambil pembantu rumah.

Siasat latar belakang bakal majikan dari segi perwatakan mereka serta seisi keluarga mereka.

Jika didapati ada unsur-unsur ganas dari tingkah laku dan peribadi mereka maka tidak layaklah mereka mengambil pembantu rumah.

Mungkin juga jiran mereka dapat memberi maklumat yang sahih tentang sejauh mana ketenteraman suasana dirumah jirannya yang ingin mengambil pembantu rumah.

"Random checking" sepatutnya dibuat untuk menemuduga pembantu rumah oleh pihak penguatkuasa supaya mereka dalam keadaan selesa, selamat dan tidak dianiaya.

Roti Planta said...

Dato'
Apakah reaksi kita nanti bila mereka mula mendera pembantu rumah Melayu-Muslim-Malaysia?

KarpalSing berjaya menjadikan watak wira seorang pencuri kereta mewah yang membunuh diri, perompak yang ditembak polis, saksi rasuah yang membunuh diri dan lain2 sampah masyarakat. Jadi bilakah KarpalSing nak mebuat silapmata dengan menukar sifat binatang Yim Pek Ha seorang ibu yang penyayang?

Bye/Roti Planta

raja2u said...

YBhg Dato'

Assalamualaikum. Tidak adakah jalan menjadikan pengambilan pembantu rumah dari negara lain ini sebagai tidak releven dinegara kita.Mungkin kalau kita dapat meluangkan masa bagi memikirkan bagaimana mengatasi masalah ini ianya dapat dikurangkan kalau pun tidak dihapuskan sama sekali.

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq,

"An American monkey,after getting drunk on a brandy,would never touch it again,and thus is much wiser than most men." - Charles Darwin.

Dato Meor said...

Dato .

Membaca cerita yang Dato tulis membuat kan saya amat takut sekali.Bagaimana pula dengan cerita Maid yang curi barang majikan,yang mendera anak kechil yang ia jaga dan yang seduce the boss(saorang Menteri) bila isterinya tiada di rumah.

Di Indonesia,Ketua KPA ,Ansari di tahan dan kerana terliat denga kes pembunohan kerana cita tiga segi dengan keddy golf.

Di Kelap Tropicana,tempay Dato tinggal,kelab golfnya ramai kedi Indonesia yang comel2.Ramai kawan2 saya tang dah pencen suka main golf di siti kerana layanan istimiwa keddy tadi.

Apa nak buat Dato.Dunia ini di perentah oleh Iblis.

saji said...

Sdr Roti Planta dan pakbelalang

Dari sudut konsep dan ciri pengurusan dan organisasi moden (K&CP&OM)yang saya bincangkan sebelum ini, apa yang sdr Roti Planta dan sdr pakbelalang cadangkan seperti dipetik di bawah bagi mengatasi masalah pembantu rumah warga asing diinaya majikan atau sebaliknya merupakan contoh apa yang dipanggil ciri TATA CARA aspek teknikal K&CP&OM.



Cadangan Roti Planta:

1. Proses temuduga mengambil pembantu rumah bukan sahaja pada calon pembantu rumah tetapi juga bakal majikan.

2. Bakal majikan juga perlu sihat akal fikiran daripada sifat kebinatangan, perhambaan dan kebencian kepada melayu-muslim (islam phobia).

3. Pegawai kementerian perlu buat panggian telefon kepada pembantu rumah setiap bulan dan jangan mengharapkan hanya kepada ejen untuk menjaga mereka. Ada dikalangan ejen adalah 'pedagang hamba'. Jadi mereka tidak peduli penderaan keatas pembantu rumah.

4. Sebaik-baiknya pembantu rumah muslim hanya untuk majikan muslim. Bagi majikan India, ambil pembantu Tamil SriLanka/India dan majikan Cina dari China."

Cadangan pakbelalang:

1. Bakal majikan mesti menjalani "pemeriksaan saikologi" sebelum mereka layak mengambil pembantu rumah.

2. Siasat latar belakang bakal majikan dari segi perwatakan mereka serta seisi keluarga mereka.
Jika didapati ada unsur-unsur ganas dari tingkah laku dan peribadi mereka maka tidak layaklah mereka mengambil pembantu rumah.Mungkin juga jiran mereka dapat memberi maklumat yang sahih tentang sejauh mana ketenteraman suasana dirumah jirannya yang ingin mengambil pembantu rumah.

3. "Random checking" sepatutnya dibuat untuk menemuduga pembantu rumah oleh pihak penguatkuasa supaya mereka dalam keadaan selesa, selamat dan tidak dianiaya.

Di mana,antara fungsi ciri TATA CARA aspek teknikal K&CP&OM ialah sebagai mekanisme /alat yang diperlukan oleh kumpulan penjawat awam untuk menterjemahkan Dasar Awam kepada realiti set objektif yang disasarkan oleh pihak Pembuat Dasar, yang dalam konteks perbincangan ini, membabitkan Dasar Membawa Masuk Pembantu Rumah Warga Asing.

Ia tidak dibicangkan dalam Dasar Awam dan bukan tanggungjawab pihak Pembuat Dasar menyediakannya dan memastikanya Dasar Awam yang digubalnya sentiasa berkesan atau tidak menimbulkan isu lain.

Tetapi dipertanggungjawabkan kepada pihak berwajib kumpulan pelaksana Dasar Awam terbabit iaitu Kementerian Sumber Manusia untuk bukan sahaja menyediakannya, malah perlu mereka perbaikinya dari semasa ke semasa, atas sebab cabaran dan kekangan yang berbeza2 yang meliputi permaslahan baru.


Sekadar bertanya, ada kemungkinankah pihak berwajib Kementerian berkenaan terlepas pandang tidak menyediakan TATA CARA sedemikian? Atau, jika ada, mereka tidak memperbaikinya dari semasa ke semasa seperti yang dikehendaki oleh K&CP&OM tersebut yang menyebabkan masalah pembantu rumah warga asing terus berlaku?

Ab Razak Hj Ahmad said...

Sebut pasal ejen, bukan sahaja ejen pembantu rumah tapi ejen kemasukan pekerja asing yang lain juga perlu disiasat dan ditapis. Banyak pekerja mcm dari Bangladesh yang berhabis sakan serta bergolok bergadai bayar kat ejen tapi datang Malaysia last-last duduk bawah jambatan sebab kena tipu...

Berbalik pada kes pembantu rumah (takde pengalaman hire maid) kenapa bila maid lari, majikan yang kena denda and bayar levi. Ada rakan yang bergolok bergadai utk hire maid bukan sorang dua tapi up to 5 maids sebab maid asyik lari je.. hu hu hu .. memang sadis.

Anonymous said...

Datuk,
Money makes the world goes round, now there's always prone to low morality when it comes to money matter. With a lot of money, they think they are now big shot and can do as they like. We must more emphasis on civic & morality education to the young Malaysians. Some conservatism is good. Also if the political leaders are the ones all bribe to reach to the top, what this tell of morality?

Some steps, I would suggest in school we have Moral 1 & Moral 2 (advance Morals). In this advance Moral 2 are field works like doing clean up public utilities toilets/beach/drains, visiting old folks caring for elderly, help painting & restore traditional heritage buildings, share in taking care of class pet for 1 day like responsible for feeding or cleaning the dirty pet bowl etc to build more conservative & moral values to young Malaysians. All students are to participates to obtain 70% marks, where 30% is a subjective answer to advance moral questions.

From,
Ming

Noor Abby said...

Salam Namaste Dato.
Im the best majikan. I guess. Cos my Indon maid semunya sayangkan saya. Barangkali Sarawakian lebih berperikemanusiaan terhadap indon maid...

ZURICH AL Qaaf said...

salam tok

zainal di madinah.
salam untuk bonda tok di malaysia
"saya tertarik dengan keluhan bonda saya di kota mekkah.."APA NAK JADI DENGAN UMAT ISLAM..DI DUNIA NI..DATANG KE MEKKAH MEMBUANG SAMPAH DAN TIDAK MENJAGA KEBERSIHAN LANSUNG"

Sambil dia berdoa moga ALLAH swt memberi mereka pentunjuk

salam

mns2121 said...

Salam Dato,

1. sudah sampai masanya kerajaan menetapkan pembantu rumah muslim untuk majikan muslim sahaja.. dan sebaliknya. terlalu banyak permasaalahan yg berlaku cuma yg diketahui umum kurang 5%.

2. semua pihak tahu jika pembantu rumah muslim dan majikan bukan muslim, kurang 10% yang mengamalkan kehidupan muslim. yg lebihnya sama seperti majikan, antara suka atau tidak.

3. pembantu rumah warga china utk majikan china amat wajar. alasan mengelakkan suami mempunyai hubungan sulit dgn pembantu rumah amat lucu. saya rasa 90% isteri majikan china tidak tahu atau malu menerima hakikat yg suami mereka sememangnya ada affair.. walaupun ada atau tiada pembantu rumah warga china. ini satu budaya.

4. status pembantu rumah wajar dinaiktarafkan.. terutama pembantu rumah tempatan. mempopularkan bidang kerja yg tidak glamer ini tidaklah sesukar mana. hanya perlu pendekatan baru dan lebih realistik.

5. contohnya dgn gaji minima rm800 sebulan, epf dan perkeso, cuti mingguan.. rasanya kebergantungan kepada pembantu rumah asing boleh dikurangkan. soalnya sanggup atau tidak majikan kita?

Jaja said...

Cadangan pembantu rumah tempatan adalah paling tepat.
Unsur pendapatan penggangur.
Tempat tinggal yang berasingan. Perlindungan dan insentif yang berpatutan.
Penyesuaian ras.
Boleh dijadikan sebagai karier baru.
Bidang tugasan perlu dikaji.

Anonymous said...

AKJ:
Those who suffer most are the Malay/Muslim households who traditionally depend on maids from Indonesia for religious and cultural reasons. [Racist]

Roti Planta:
Wanita MCA bantah kerana mahu imej bahawa Cina adalah majikan dan Melayu adalah pekerja. [Racist]

Saji:
Dengan cerita Dato' kali ini mengenai apa yamg bangsa keturunan Cina tempatan dan di luar sana boleh buat di Malaysia dan di negara lain yang tak semua bangsa2 lain boleh buat termasuk bangsa keturunan Melayu kita, saya tidak nampak mengapa DEB/NEP tidak perlu diteruskan sampai bila2.

Hentikan komen rakus & rasis. Tepuk dada tanya diri - "bolehkah komen sedemikian membaikan umat manusia?"

Malaysia

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).