Sunday, January 31, 2010

The Way The Cookie Crumbles

A Kadir Jasin

[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

[UPDATE, Feb. 12] -- The Malaysian Insider reports that the PKR MP, Zahrain Hashim, today announced that he is quitting the party, making him the first federal lawmaker from Pakatan Rakyat (PR) to turn independent.

He told reporters he is beginning to have doubts on Datuk Seri Anwar Ibrahim’s leadership, citing the actions of Penang Chief Minister Lim Guan Eng whom he described as a “chauvinist, dictator and communist-minded”.

There have been rumours swirling that several PKR MPs would quit before the Chinese Lunar New Year which is on Sunday.

“In the name of God, I would like to announce my resignation from PKR,” said Zahrain adding that he will remain as an independent in Parliamen

[UPDATE, Feb. 7] -- PKR has decided to haul up Nibong Tebal MP Tan Tee Beng for his strident criticism of Penang chief minister Lim Guan Eng last week — making him the fourth party leader to face its disciplinary board for various offences.

Tan joins Kulim Bandar Baharu MP Zulkifli Noordin, Bayan Baru MP Zahrain Mohd Hashim and party supreme council member Mohd Zaid Ibrahim to be referred to the board in the past 10 days.

[Original Post]

IT’S bad luck. The PKR supreme leader, Anwar Ibrahim, could do away with political headache as he faces his sodomy trial.

But it was not to be. While the Zulkifli vs Khalid issue is still simmering and no action has been taken against the Kulim-Bandar Baru PKR MP, a new battle has started.

(Pas had taken action against its Shah Alam MP by suspending him for six months as the Shah Alam divisional head and member of its political bureau for quarrelling with Selangor Pas Commissioner Dr Hassan Ali. Dr Hassan was given a warning.)

The looming PKR-DAP battle pitches the party’s Penang former chief, the Bayan Lepas MP, Zahrain Mohd Hashim, against the DAP Chief Minister, Lim Guan Eng.

The Malaysian Insider news portal reported on Jan. 30 that the Penang DAP was baying for Zahrain’s blood and would reveal that personal issues were behind him calling the Chief Minister dictator, a chauvinist and communist-minded.

Meanwhile, the Malaysiakini writer, Terence Netto in an analysis entitled “Fissures Fester in PKR”, wrote in: “That's the way the cookie crumbles.

“This is what is being touted about PKR in the wake ofthe continued insolence of Zulkifli Nordin and the attacks on Lim Guan Eng by the party's MP for Bayan Baru, Zahrain Mohd. Hashim.

“The antics of a pyromaniac were followed by the reaction-baiting broadsides of the party's former Penang chief.

“There is the scent of mutiny in the salvoes let loose by Zahrain in recent days at the Penang Chief Minister and DAP secretary general.”He is upset with Anwar Ibrahim but apparently can't bring himself to train his guns on the PKR supremo. It appears Guan Eng would do nicely as vicarious substitute.”

Malaysian Insider reported that several top DAP leaders are expected to detail the reasons behind Zahrain ratcheting his simmering feud with Lim.

One of the alleged reasons cited by the news portal was Lim’s last year decision to implement an open tender for the maintenance of the state-owned Bukit Jambul Golf and Country Club of which Zahrain is the president.

“Zahrain has provoked the DAP without just cause and some leaders will make public his motivations,” a senior DAP leader told The Malaysian Insider.

Meanwhile the news portal reported today (Jan 31) that three PKR MPs, including Zahrain, have denied speculation that they are crossing over to rivals Barisan Nasional (BN).

The other two are Merbok MP Rashid Din from Kedah and Indera Mahkota MP Azan Ismail, who just quit as deputy chief of Pahang PKR. Both confirmed they would attend a special PKR supreme council meeting this morning to be chaired by Anwar.

Penang Deputy Chief Minister I and the new PKR state chief, Dr Mansor Othman, had confirmed to The Malaysian Insider on Jan. 30 that three or four PKR MPs wanted to leave the party, but declined to give details.

Preempting the defections and in an attempt to deflect the blame from the party, PKR’s newly appointed elections director Fuziah Salleh was quoted by Malaysian Insider as saying that the MPs were considering defecting to the BN due to their failure to perform and the fear of being dropped from contesting in the next general elections.

The PKR Kuantan MP revealed that the party had been assessing the performance and effectiveness of its elected representatives, sparking fear and pushing some of them to consider their future options.

Anwar himself, according to a Malaysian Insider report, presented another version of the story. Today (Jan 31) he claimed in Petaling Jaya that there were attempt to get his lawmakers to abandon the party by Chinese New Year and attributing it to the Prime Minister, Mohd Najib Abdul Razak.

Well, if that is indeed the case, Anwar is having the table turned on him. A case of “pulang paku buah keras.” It is recalled at in Sept 2008 Anwar claimed that he would topple the government by Sept 16 (the Malaysian Day) with the help of defecting BN MPs.

The beleaguered Pakatan Rakyat defacto leader, according to the Malaysian Insider report, alleged that several MPs, including Indera Mahkota’s Azan Ismail and Balik Pulau’s Yusmadi Yusof had have been contacted by a Parti Cinta Malaysia official Huan Cheng Guan and the Malaysian Ambassador to the United States, Jamaluddin Jarjis, who urged them to leave PKR.

The deeper malice, however, may lie with Anwar himself. He could be sending the wrong signals to his party people and his Pakatan partners.

Anwar is known to be telling different people different versions of the same story to please and appease them and get their support. Upon comparing notes, they would know that they had been let up the garden path.

But to be fair, Anwar could not possibly attend to all party matters and solve all the petty quarrels among the PKR’s ambitious leaders given his upcoming trial and his frequent trips abroad.

Thus far, however, the DAP appears to be gaining the upper hand. Anwar today declared his support for Guan Eng and sending the latter’s critics to be party disciplinary committee.

Anwar told the Press that Zahrain would join the Zulkifli and Mohd Zaid Ibrahim in facing the disciplinary committee.

He said Mohd Zaid who criticised party leadership for not taking immediate action against Zulkifli, would have to explain himself.

And to borrow the concluding remark by Malaysiakini’s Netto, “Like they say, that's the way the cookie crumbles.”


zainal abidin awang kechik said...

Tok.. sejak akhir ni tok punya penulisan boleh di buat sebuah BUKU UNTUK RUJUKAN MASA DEPAN POLITIK MALAYSIA..

saya syorkan TAJUK NYA.

mangkin hebat tok menulis makin hura hara politik tanah air.. zaid ibrahim pun dah kena buang dari PKR,dulu guan eng kata zaib ibrahim hebat ada prinsip,la ni zaid ibrahim nak jadi SUPERMAN.

salam untuk bonda tok tercinta.

Anonymous said...

Wow ! DAKJ akhir-akhir ini minat betul nak analisa masalah PR.

Sebijik macam trend MSM.

Fed Up

anakbukitgantang said...

Dear Datuk,

a loose coalition of ideology contrast parties cannot survive long

They conspired to topple the government of The day..they gave ut promisse so good to be true....and they fail to deliver

Sometimes it is better to win an inch of a battel stage by stage rather than to win a war ...for when PR is trusted in the POWER that be, the inexperience in administration and racist chauvanist animal instict in them show!

May be it is high time for the so called Rakyat of Malaysia be reminded WHY New Economic Policy and its counterpart National Economic Policy is implemented by the far sighted BN leaders - TO DISTRIBUTE THE WEALTH CAKE EQUALLY

BTW I met you and Datok Rosnah Majid in Ipoh during your paper presentation-

Tinta Hitam said...


Pada saya sebagai penyokong PR.Insiden yang berlaku adalah proses pembersihan sebenarnya.Kalau betul Najib berjaya memikat mereka yang berkenaan.Alhamdulillah.PR rugi sekarang tetapi untung dimasa akan datang.Kami sepatutnya berterima kasih kerana UMNO telah membantu membersihkan PR.Tapi UMNO dapat apa?

A few parliemant seat perhap.But thats all.UMNO itself is rakes with scandals and corrupt leaders.It ill afford to have more of similar people.So they want to add more problems? Well the moves is good for us.We will have field days proving to the people that UMNO is more corrupt day by day.

What about disciplinary actions taken on Khalid Samad and Hassan Ali? On the other hand it show that the party leaderships will not hesitated to take disciplinary actions on "errant members".However it also show that the PAS leaderships are still not open minded enough to accept criticsm.

They know Caliph Omar accept all criticsm even from a sword wielding young man.So can we say that the phrase "easy said than done" could be use for them.I believes those ustazs have to learn more .keh keh keh....

lleekh said...

Salam Dato, After reading your previous declaration that you are Malay, I was a little curious and took a good look at your self written profile. Its a bit odd as there is no mention that you are Malay, aint it?

pakbelalang said...

Kalau dah bertelagah sesama sendiri, macam mana nak mentadbir negara. Akhirnya nanti negara hancur. Jadi negara HP6 dan haprak!!Seperti tikus memperbaiki labu dan yang kejar tak dapat, yang dikendong tercecir!!

Anonymous said...

Bila isu dalam kain PR, media sentiasa mensensasikannya termasuklah blog-blog yang mengampu UMNO dan BN, tapi bila 'tokak' dalam BN atau UMNO semua dok simpan bawah karpet.
Isu PR yang disensasikan tak sehebat 'tokak' dalam BN seperti PKFZ, Stadium runtuh, enjin hilang, double track, KJ,dan ada lebih dari 1001 tokak yang boleh di senaraikan.
Masalah wujud dimana-mana dan kita sebagai khalifah diatas mukabumi kena bijak menyelesaikannya, bukan menambahkan huru hara lagi.
Setiap penyelesaiaan kepada masalah akan mematangkan kepimpinan samada BN atau PR.
Isu-isu yang di pamerkan oleh PKR , DAP dan PAS akan terjadi dimana-mana samada dalam keluarga, masyarakat dan organisasi , lebih-lebih lagi PR merupakan 'mutaah' yang diwujudkan selepas PRU 12.
PR akan menangguk diair keruh bila BN ada masalah dan BN juga melakukan perkara yang sama bila PR alami masalah.
Perbuatan ' membeli' MP BN atau MP PR adalah perbuatan tak bermaruah dan MP yang melakukan etika lompat juga tidak mempunyai maruah.

Anak Bota/Parit

kluangman said...

Orang Melayu memerlukan sebuah parti baru untuk memperjuangkan Melayu dan Islam.

UMNO dan PAS ibarat kereta lama walau di 'overhaul' sekalipun, prestasinya tidak akan kembali kepada objektif asal penubuhan mereka kerana banyak 'spare part' yang diganti bukan lagi ori.

Najib bukan Tun Abdul Razak, Muhyiddin bukan Dato Onn, Hishammudin bukan Tun Husien Onn dan Mukhriz bukan Tun Mahathir.

Malah kereta baru seperti PKR sekalipun, awal awal lagi enjinnya sudah terbakar di awal perjalanan akibat pelicir dan palam pencucuhnys yang salah tempat.

Kerana kesuntukan masa penubuhan parti baru, alternatifnya pengundi Melayu dengan kerjasama NGO seperti PERKASA harus menjadi 'tekanan' kepada PAS dan UMNO untuk kembali kepada asal.

pakbelalang said...

I think Zaid is a jinx. Wherever he jumps to another place the situation becomes gloomy and havoc.

Masa jadi menteri kabinet dia buat Pak Lah macam "lembu" diikat dengan tali. Apa dia cakap pasal hal judciary semua Pak Lah ikut. Akhirnya dia sendiri lingkup.

Dia ni seolah-olah kemana dia pergi macam jadi "makhluk perosak".

Dulu dengan UMNO dan sekarang dengan PKR pulak.

Tak payah main politik lagilah. Jadi je lah full time loyar!!


Sdr langit biru dan pembahas sekalian, pohon lebih berhati-hati dan rasional.

Saya tahu ramai di sini berparti, sama ada kerajaan atau pembangkang -- BN atau PR.

Tetapi fakta kenalah betul. Jangan tulis kromo saja kerana sifat amarah dan benci.

Sdr langit biru, saya tidak akan tampalkan komen sdr mengenai YB Zaharin. Banyak fakta tidak betul.

1. Dia tidak sertai Umno semula;

2. Dia tidak dipecat daripada PKR.

Tolong jangan "emo" sangat sampai tak betul fakta atau putar belit cerita.

Terima kasih.

Anonymous said...

Dato' salam,

Ustaz Mustaffa Ali S/U Agong Pas kata Pas tak akan keluar barisan.

Nak keluar macam mana tok, depa ni bukan menikah lagi. Kalu belum menikah, mana boleh nain keluar,keluar.

Depa ni baru apply kapada ROS nak ijab qabul tok. Tak lulus lagi pun. Syarat tak cukup kot.

Depa la ni baru bersekedudukan tok. Macam di negeri orang putih trial marriage. Macam orang berahilah tok, ada masa bergaduh pasai cemburu.

Pondok Chegar

tamingsari said...

Asalamu`alaikum Dato,
Sad to see the beginning of the end of pakatan rakyat . The rocket,the moon and the actually a coalition of misfits . A marriage of convenience with evil intent against each other.
They not only lack the experience to run a goverment, they are also unable to maintain their own backyards. The only quality worth mentioning is their ablility to oppose. Hence they oppose even each other.
Rakyat sudah bosan dengan Anwar.
Ahli Parlimen,Adun dan ahli biasa PKR dah meluat dengan karenahnya.
Trying to cover a bad lie with a good bluff time and again. One political illusion after another trying to make good his credibility
and itegrity in the eyes of his believers. The' promised 'land can only be delivered by a prophet not
a magician. Say yes to BN.

Anonymous said...

Salam Datuk AKJ,

Anwar Ibrahim goes on trial tomorrow. He had used all avenues and technicalities to get off the hook and to portray the courts as unfair, unjust and indecissive, but had so far failed. He hopes to get off through technicalities.

But I think the Malaysian justice system and courts are fairer than the American justice although Anwar seems to think otherwise as he sought the help of his backers in America.

I America people are already condemned to die before they are even tried. This report is from Reuters.

WASHINGTON, Jan 31 — Accused Sept 11 plotter Khalid Sheikh Mohammed will be tried and convicted and is likely to be executed, White House spokesman Robert Gibbs said today.

Interviewed on CNN’s “State of the Union,” show, Gibbs said: “Khalid Sheikh Mohammed is going to meet justice and he’s going to meet his maker. He will be brought to justice and he’s likely to be executed for the heinous crimes he committed.”

Gibbs did not confirm reports that the Obama administration has begun looking for places other than the heart of New York City to prosecute self-professed mastermind Mohammed and four accused co-conspirators in the face of fierce criticism tied to security and costs.

I think Datuk all the Pakatan parties, especially the DAP, are unsure of their future that is why they are looking for a possible replacement for Anwar should the worse happens. So you are right that Anwar has too many thing in his hands and his mind to run the PKR effectively.

It is well known that the DAP will not stay in the PR if it is not led by someone from PKR. DAP will not accept Pas leadership and voce-versa. So the hope is in PKR and so I heard the DAP is in favur of Zaid Ibrahim and that is why Zaid is given the job to register the PR officially. But now PKR is in uncertainty and Zaid is facing displinary trial by the PKR. So PR may end up without a leader and may break up sooner or later and the DAP will go on its way, which is the best.


saji said...

Salam Dato'

Jika PKR takdirkan dibubarkan, Anwar akan kata kepada media, apa yang diperjuangkan oleh parti tersebut hingga mengubah landskap politik negara pasca PRU 12 dan apa yang terkandung dalam Dasar Ekonomi Malaysia PR sudah dan sedang dilaksanakan oleh UMNO/BN.

Anonymous said...

Melayu mudah lupa.........siapa DAP.

Mat Sabun

Anonymous said...


Saya berpendapat dan mungkin juga ramai rakyat Malaysia mengidamkan politik yang berbentuk rational. Rasional maksud saya pendebatan dari segi socio-ekonomi, pembangunan negara, badget dan banyak lagi sesama ahli politik untuk kebaikan negara. Malangnya "headline" sekarang lebih memamparkan tuduh-menuduh yang bersifat peribadi , pulau memulau, syak wasanka. Mungkin baik untuk penjualan surat-khabar tapi saya ragu itu adalah baik untuk negara kita bergerak kehadapan.

Mungkin harapan ini berpotensi menjadi kenyataan selepas negara kita musnah seperti terjadi di Palestine dan Bosnia ataupun sesuatu malapetaka besar seperti trjadi di Haiti. Itu pun kalau kita masih berkemampuan untuk memperbaiki negara selepas kemusnahan. Harap di jauhkan oleh Allah swt.

Sayangkan Negara

OKJ said...

Hairan Hairan ye Dato’

Saya setuju dengan Dato’ tak melayan komen dari kaki penipu dan pemfitnah. Dengan bertopengkan Islam, TAPI cakap menipu, kuat tuduh tanpa bukti macam setan dan kuat fitnah pulak tu. To’ Guru tak ajar ke menipu ni berdosa. Berlagak ‘perasan pandai’ agama tapi bila di ‘test’ sikit oleh Tuan Professor pun dah lingkup.

Satu lagi, hormat sikitlah tuan rumah. Kalau nak menipu, memfitnah dan menuduh ala ala setan, hantarlah komen dekat blogger yg sejiwa. Bersepah sepah, Cuma tak ramai yg stop sekejap untuk membaca selain dari syok sesama sendiri. Jangalah merosakkan blog orang lain.

Apa salahnya sebagai seorang Islam kita lebih bertanggungjawab, cakap yg benar-benar sahaja, tidak berdusta, tidak fitnah, tidak menuduh, banyakkan sifat bersyukur dan berprasangka baik terhadap sesama Islam.

Dan terakhir, kalau dulu kata parti yg mana mempermainkan Kalimah Allah akan dilaknati dan dapat balasannya serta berkubur secepat mungkin. So sekarang, agak-agaknya parti mana yg dah nak berkubur, dalam resah gelisah dari atas sampai bawah dan sedang dilaknati? Tepuk dada tanya selera. Sendiri tanya, sendiri jawab la sekarang. Sekian TQ.

p/s: Wah!!! tahniah Dato’ sebab nampaknya kawan-kawan Dato’ kalau dulu pembesar pencen tapi sekarang Menteri-menteri dan Menteri besar pulak.

Richard Salang said...


There are many types of cookies.Famous Amos,Dennis Cookie,American cookies.

PKR cookies is anew creation.It need a lot of testing and experiment before we have a perfect cookies.

UMNO and BN are an old cookies and only enjoy by an old generation.If they didnot do any adjustment to the receipe,you can say goodbye to the cookies.

pakbelalang said...

Saya adalah seangkatan dengan Zaid dan Ibrahim Ali semasa diITM pada tahun 70han dahulu.Saya menuntut diITM dan bukanlah seorang pemimpin pelajar. Ketika itu Zaid dan Ibrahim Ali adalah pemimpin pelajar yang aktif pada zaman Tan Sri Arshad (Pak Arshad) menjadi Pengarah ITM. Saya dapat bezakan perwatakan Ibrahim dengan Zaid semasa diITM sebagai pemimpin pelajar. Hingga kini perwatakan mereka tidak berubah.

Ibrahim Ali adalah seorang yang approachable dan berjiwa rakyat. Tapi Zaid berjiwa elitist dan impressionist.

Jadi dalam hal politik masa kini saya rasa Ibrahim Ali lebih berjaya daripada Zaid sungguhpun Ibrahim mempunyai trademarknya melompat sana sini.

Zaid akan terus gagal dalam career politiknya kerana perwatakan elitist dan "snobbishnya". Dia tidak akan menyerlah dalam PKR dan saya rasa kalaupun Anwar memberikan dia ruang yang lebeh dari pemimpin PKR yang lain untuk memimpin PKR, Zaid tidak akan berjaya. Masa akan menentukan bahawa dia akan terus tercecir dalam PKR.

Itulah pandangan saya terhadap Zaid.

looes74 said...

Kadir Jasin,
Aiyaa....What about Tengku Razaleigh defying UMNO's stand? Haphazard reveal of missing jet engine? KJ? Plus many many more
Honestly, I am pretty tired of this propagandist message. However, one is for sure. One prominent malay politician across the causeway has once said. Why bother about us if we are down rotten? Or it's something else.

Kadir Jasin,
I got to admire the stength of UMNO.Being able to TIPU THE PEOPLE ESPECIALLY MELAYU FOR 50 OVER YEARS & counting
So happy tipuing man

langit biru said...

Salam Dato'AKJ.

Saya ambil perhatian peringatan Dato'. Terimakasih.

Sebagaimana Dato', saya juga amat menitik beratkan etika menulis,rasional, kredibiliti, integriti dan berhemah.

Sebagaimana Dato', adakalanya kita menulis dengan mode santai, happy, and mildly sarcasm.

Semua cara dan teknik penulisan yang Dato'sendiri jauh lebih arif, perlu untuk menyampaikan maklumat supaya lebih berkesan.

Saya hormati hak dan keputusan Dato' untuk siar atau tidak siar posting saya. Itu 100% Dato' punya.

Saya menulis mengenai YB Zaharin itu dalam nada humour mode dan santai. Bahasa saya simple saja, tidak melambangkan sifat amarah dan benci, atau sangat "emo".

Saya yakin, tulisan saya masih dalam database Dato'.

2 fakta yang Dato' kata tak betul mengenai YB Zaharin.

1. Dia tidak sertai Umno semula;
Dan saya tidak pun menulis dia menyertai UMNO. Yang saya tulis, kalau UMNO nak pakai dia, ambillah. Macam Brahim, UMNO Kelantan usung dia sana sini, guna pakai dia, ambillah.

2. Dia tidak dipecat daripada PKR.
Dan saya tidak pun menulis dia dipecat dari PKR. Yang saya tulis, dia dipecat dari kepimpinan PKR Negeri. Beliau sebelum ini, adalah Pengerusi PKR Pulau Pinang, digantikan dengan Dr.Mansor.

Jelas, saya tidak putar belit cerita.

Walaubagaimanapun, itu hak Dato'. Saya cuma pertahankan yang saya tulis, dan Dato' membuat kesimpulan yang kurang tepat.


mtgbertam said...


Laaaa...dato' boleh tidoq lena bila puak BN tibai duit berbelion dlm PKFZ, dlm pelbagai projek2 rekaan. Tapi dato' tak senang hati hanya dgn pergeseran dalaman sebuah parti politik yg disahkan oleh perlembagaan??

Ada yg tak kena kot pada dato' ni? Demam ka?

saji said...

Salam pakbelalang

Sdr kata, "Ibrahim Ali adalah seorang yang approachable dan berjiwa rakyat. Tapi Zaid berjiwa elitist dan impressionist.

Jadi dalam hal politik masa kini saya rasa Ibrahim Ali lebih berjaya daripada Zaid sungguhpun Ibrahim mempunyai trademarknya melompat sana sini.

Zaid akan terus gagal dalam career politiknya kerana perwatakan elitist dan "snobbishnya". Dia tidak akan menyerlah dalam PKR dan saya rasa kalaupun Anwar memberikan dia ruang yang lebeh dari pemimpin PKR yang lain untuk memimpin PKR, Zaid tidak akan berjaya. Masa akan menentukan bahawa dia akan terus tercecir dalam PKR.

Itulah pandangan saya terhadap Zaid."

Kalau dalam komen sdr sebelum ini sdr mendesak kalangan yang tidak setuju dengan apa yang PM,DSN sedang dan akan buat terhadap orang Melayu supaya beri peluang dulu kepada DSN, mengapa sdr tak beri peluang kepada Zaid juga?

Bukankah orang Melayu kuat dengan sikap tolak ansurnya seperti banyak diperkatakan oleh puak penyokong UMNO dalam blog ini terhadap bukan Melayu,khasnya?

Atau, kerana Zaid orang Melayu dengan kerana watak elitisnya dan snobbishnya itu, lantaran sdr tidak boleh tolok ansur denganya sedikitpun?

Anonymous said...


apa maksud 'liwat'?

minah ronggeng.

p/s: saja nak tahu sebab masa kes pertama, terpampang pengertian liwat disemua akhbar kumpulan NST diterajui oleh Dato'!

Anonymous said...

harap semua pihak (ADUN dan MP)yang tak berpuas hati dengan kepimpinan PR berambus masuk UMNO...

UMNO memang suka orang macam korang...lagi cepat UMNO kena transform kepada tong sampah!


Anonymous said...

pondok chegar cakap:

Ustaz Mustaffa Ali S/U Agong Pas kata Pas tak akan keluar barisan.

Nak keluar macam mana tok, depa ni bukan menikah lagi. Kalu belum menikah, mana boleh nain keluar,keluar.

SEJAK bila UMNO bernikah dengan PPP, MCA, MIC, Gerakan, SUPP dsbnya?

ada sijil nikah ka?

semalam pengerusi BN Perak, Mr Zambry kata UMNO (bukan BN) boleh menang 34 kerusi kalau DUN Perak dibubarkan..

pelik betul.. bila UMNO cerai dari BN? (kalau pun mereka pernah bernikah)

pondok tanjung

langit biru said...

Saudara PakBelalang yang dihormati,

Analisa saudara kepada Brahim dan Zaid berdasarkan cara tingkahlaku,perangai dan pemikiran mereka semasa di ITM saya fikir ada relevannya. Bahkan kalau saudara pergi lebih awal di zaman persekolahan menengah pun ada relevannya.

Hakikatnya, cara manusia berfikir dan bertindakbalas banyak dipengaruhi oleh pengalaman mereka semasa usia peringkat awal. Bukan sahaja Brahim dan Zaid, rakan-rakan saudara yang lain mungkin tak jauh beza dari dulu…..hinggakan kita boleh membaca,mengjangka apa tindakan mereka selepas sesuatu perkara…..termasuk pakbelalang!

pengkaji said...


Saya tidak berparti dan saya dari itu saya boleh membaca semua blog- pro BN dan PR ( tapi yang reliable dan ada contact dgn inside informer sahaja )tanpa rasa emosi.

Sebagai manusia yang rasional
( tidak emosional ) amat perlu saya membaca kesemuanya untuk lebih memahami isu tersebut sebelum membuat sebarang andaian peribadi apatah lagi untuk berdebat dengan rakan rakan.

Malangnya sikap orang KITA yang malas membuat kajian / baca lebih sedikit dan hanya suka membaca apa yang ingin mereka lihat sahaja menjadikan mereka menjadi emosional bila membuat komen atau berdebat.

sepatutnya jika ada point yang ingin mereka utarakan keatas ulasan blogger, biar lah berdebat secara rasional - dengan fakta, logik dan cadangan

Mungkin "sikap malas mengkaji dan berusaha serta mahu sesuatu di capai secara cepat dan senang" masih menebal di kalangan orang KITA.

Apa pun saya mengucap terima kasih kepada semua blogger yang berkredibiliti atas ulasan dan berita yang di lontarkan.

Sekurang kurangnya maklumat yang saya dapat tidak lah one sided.

affendi hussain said...

Salam semua,

Kpd yang dah salah fakta dan terlebih emosi mengatasi rasional diri tu belajarlah "take charge" kesalahan diri, mengaku & minta maaf..kurangkan ego sikit..

bukan buat2 taktau mcm takdak apa2 yg org tua tegur pun tak jalan..hmm.. ntahlah..

kita kan bangsa bermaruah..itu belum masuk bab islam lagi..

kalau sifat islam yg dicanang tu pun tak di "honour" apatah lg jatidiri bangsa yg dah pun dok membusuk dlm tong sampah..

Your own integrity is at stake with this kind of attitude.

p/s: ni mesti dah terikut cara ajaran silap mak bapak dulu2..anak terhantuk meja, meja yg tak bernyawa & tak bersalah tu pakat2 dipukul & disalahkan.. sampai besaq pun terikut cara lagu tu.. tu yg semua org lain buat tak kena belaka, dia saja betul tak salah lansung..



langit biru said...

Salam Dato’ AKJ,

Bagaimana ekonomi negara sekarang Dato’?

Ramai ketua Jabatan-jabatan kerajaan bersungut budget tak ada, peruntukan sana sini kena potong, hatta untuk keperluan asas jabatan pun tak ada duit. Apa dah jadi!

Apa dah jadi?

Petronas pun jadi hari ini dalam sejarah, merudum!

Apa dah jadi! Saya katakan adalah mustahil kerugian Petronas ini dikaitkan dengan ketidakcekapan pengurusan Petronas oleh Keluarga Merican. Merican ini telah berkhidmat dengan penuh tanggungjawab dan cemerlang. Petronas merudum kerana tangan-tangan ghaib yang menyedut keluar keuntungan Petronas.

Apa ini?

Apa dah jadi?

Selepas Petronas sebagai penyumbang GLC no 1 negara, no 2 nya Felda juga “merudum”. Perjuangan peneroka-peneroka Felda Kemahang 3, Tanah Merah, Kelantan, akhirnya berakhir dengan kejayaan. Mahkamah Tinggi, yang kemudiannya Mahkamah Persekutuan, akhirnya memihak kepada peneroka Felda.

354 orang Peneroka Felda Kemahang 3 di Tanah Merah, Kelantan mengemukakan saman itu terhadap Felda pada 2002 dengan setiap seorang menuntut antara RM20,000 hingga RM30,000 sebagai ganti rugi umum selepas mendakwa Felda telah menurunkan mutu buah kelapa sawit mereka dari 1996 hingga 2002 mengakibatkan mereka rugi.

Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) perlu membayar RM11 juta sebagai ganti rugi kepada 354 peneroka Felda berhubung bayaran bagi buah kelapa sawit selepas Mahkamah Persekutuan menolak rayuan Felda.

Ketua Hakim Negara Tun Zaki Azmi dan Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Zulkefli Ahmad Makinudin dan Datuk Gopal Sri Ram sebulat suara menolak permohonan Felda untuk kebenaran mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kota Bharu yang mengarahkan Felda membayar ganti rugi terhadap semua peneroka.

Apa yang mengharukan, 354 orang peneroka telah berjuang selama enam tahun untuk mendapatkan keadilan, dan dalam tempoh itu seramai 53 peneroka telah pun meninggal dunia sebelum sempat menerima wang ganti rugi.

PUTRAJAYA, 8 Jan 2009(Bernama) -- Mahkamah Rayuan di sini hari ini diberitahu seramai 354 peneroka Kemahang Tiga, Tanah Merah, Kelantan, telah diugut akan diusir dari tanah penempatan oleh Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) jika mereka cuba mendedahkan konspirasi penipuan urus niaga jualan kelapa sawit.

Peguam Yusfarizal Yusof memberitahu mahkamah, agensi itu bukan sahaja enggan mengambil tindakan terhadap laporan peneroka berhubung penipuan itu, malah mereka diancam akan dikenakan tindakan disiplin dan diugut diusir keluar dari rancangan skim kelompok Felda jika membuat sebarang tindakan yang boleh merosakkan nama agensi terbabit.

Seterusnya Yusfarizal memberitahu pada 1 Nov 2002, satu perjumpaan telah diadakan di Pusat Kegiatan Ummah Felda, Kemahang yang dihadiri Pengerusi Felda Kemahang Tiga dan Datuk Mustapa Mohamed, ketika itu Ahli Parlimen kawasan Jeli, serta peneroka-peneroka yang kemudian menerima satu lagi ugutan dibuang dari rancangan skim kelompok FELDA jika masih meneruskan kes itu di mahkamah.

Apa peranan Datuk Mustapha Mohamed di sini Dato’?

Khabarnya, Peneroka Tanah Rancangan Felda yang lain juga akan membuat tuntutan yang sama ke atas Felda. Dengan merujuk kepada Kes Felda Kemahang 3, Felda sudah tentu mula gelisah dan menggelabah.

Felda senak perut, UMNO pun senak perut!

Apa dah jadi?

Anonymous said...

DAKJ mungkin merasa isu-isu berikut sudah basi:

3.harga barang naik,
4.penjualan saham dalam GLC seperti Syabas dan PLUS,
5.bajet makan sekolah berasrama separuh penuh yang turun dari RM3 ke RM1,
6.kipas kelas disekolah hanya dibuka selepas pukul 9 disebabkan bajet
7.penangguhan bio-diesel,
8.laporan Audit Negara, tiada tindakan kawalan dalaman walaupun sehingga kini
9.Over spending terhadap projek landasan berkembar
10.siasatan MACC terhadap unit pelaburan MIC
11.ISu kelemahan sekuriti semasa kehilangan enjin kapal terbang
12.Kesan pakej ekonomi 1,2 dan 3 termasuk penggunaan dana EPF
13.Malaysia ketinggalan dalam pengurusan rezab negara, tidak seperti trend kebanyakan negara dunia kini yang meninggikan rezab dalam bentuk emas selain mengurangkan rizab dalam bentuk USD
14.Penolakan PEMUDA UMNO terhadap ketuanya sendiri
15.Tiada satupun dari banyak-banyak keruntuhan di Terengganu yang sudah punya kesimpulan
16.Dan lain-lain

Bagaimana pula isu berikut?

1.Zambry mula merujuk UMNO dan bukan BN dalam kemungkinan senario pilihanraya negeri Perak.

2.Kem Liow Tiong Lai pula nak boikot semua aktiviti melibatkan Presiden MCA.

3.Perletakan jawatan Dato' Nasir Safar

Ketiga-tiganya fresh news.

Fed Up

saji said...

Sdr keluangman

UMNO dan PAS ibarat kereta lama walau di 'overhaul' sekalipun, prestasinya tidak akan kembali kepada objektif asal penubuhan mereka kerana banyak 'spare part' yang diganti bukan lagi ori.

Teknik sinektiks cara analogi langsung merupakan cara yang diperkenalkan oleh pakar dasar awam Barat bagi menganalisis/merangka sesuatu masalah dasar awam untuk dikesan puncanya bagi mencari jalan penyelesaiannya. Di mana, dalam dasar perundangan Islam, ia dipanggil kaedah qias.

Sdr dianggap cuba menggunakan teknik sinektiks cara analogi langsung dalam menganalisis masalah yang sedang dihadapi oleh UMNO dan PAS sebagai parti yang gagal memperjuangkan kepentingan dan kemaslahatan orang Melayu dan agama Islam.

Sdr, saya bukan sahaja sering menggunakan teknik tersebut dalam menganalisis/merangka isu/masalah tempatan, bahkan telah menggunakannya untuk menganalisis/merangka masalah UMNO tersebut.

Bezanya, saya menganalisis/merangka masalah UMNO tersebut dari sudut konservasi bangunan bersejarah dan menganalogikan UMNO sebagai tangki air besi awam seusia UMNO yang telah berkarat dengan injab bebolanya sesekali tidak berfungsi, seperti mana yang saya tulis dalam akhbar Mingguan Wasilah bertajuk: Bina segera tata cara pemuliharan UMNO.

ali ahmad said...


Semua parti dalam kem pembangkang sekarang sebenarnya punya hala tuju serta matlamat yang berlainan.....

.....cuma rakyat marhein yang sokong mereka ni aje yang tolol......ikut sedap rasa aje....

......pi bacalah perlembangaan parti-parti tu.....buatlah bandingan...

...baru buat keputusan..... ni semua penyokong mereka terjerit-jerit macam badut....

...masuk pulak PCM....

....sikit bunyi macam Party Communist of Malaya......

..apa cerita ni... mungkin ada pihak cuba menepis kebenaran dan hakikat sejarah Tanah Melayu....

....bahawa ada ketika dulu satu parti cuba menegak idelogi komunis di sini......

...dia tukar jadi Parti Cinta Malaysia....

......Pendaftar Petubuhan sudah buta ka.......

......benda-benda sensitif ni kenalah jaga-jaga, bukan ikut suka aje...siapa-siapa nak buka parti terima terus asalkan kertas kerja ikut skema.....

..this is a place called M.....

Anonymous said...

Salam Dato'

Terbuktilah sekarang....semua parti politik di Malaysia ni yg dah berusia 50 tahun lebih atau yg baru 2-3 tahun ditubuhkan, macam tiada pendirian kukuh.Tak faham lagi arah tuju parti...pada parti yang baru tu tak pe la juga,ni bila tengok kebanyakan ahli UMNO yang dah punya lama ditubuhkan buat saya sedih!Oh Malaysia ku!Oh bangsaku!

Malik Klang....

MANTOL said...

Datuk Nasir Sapar dipaksa oleh MIC, MCA supaya letak jawatan. Laporan polis akan dibuat terhadap Datuk Nasir Sapar.

Knowing Datuk Nasir Sapar, I can say only this.

This is what the Malays get when they give the political power to the Indians and Chinese without merit. Every election year, more Malay seats were given to Indian and Chinese for the sake of unity.

Looking back over 400 years under Portugese, Dutch, British and Japan; Tanah Melayu is Tanah Melayu and never a Chinese or an Indian become a YB.

A sad day indeed.


pakbelalang said...

Saji & langit biru,

I hear you.


Sdr langit biru, antara lain menulis: "Apa dah jadi! Saya katakan adalah mustahil kerugian Petronas ini dikaitkan dengan ketidakcekapan pengurusan Petronas oleh Keluarga Merican. Merican ini telah berkhidmat dengan penuh tanggungjawab dan cemerlang. Petronas merudum kerana tangan-tangan ghaib yang menyedut keluar keuntungan Petronas."

1. Saya tidak terbaca berita mengatakan Petronas mengalami kerugian.

2. Yang saya baca, keuntungan Petronas jatuh akibat kejatuhan harga minyak mentah.

3. Mengenai saman terhadap Felda, ia telah diputuskan oleh Mahkamah. Saya tidak mahu ulas lagi kecuali sekali lagi kerajaan/perbadanannya kalah di Mahkamah.

Terima kasih.

langit biru said...

Salam Dato' AKJ

Saya merujuk kepada satu artikel yang bukan baru tapi tidak lama dalam "The Edge" bertarikh 14 Dis 2009.Written by Sharon Tan

Anwar's motion on Petronas' revenue plunge rejected

KUALA LUMPUR: Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim's motion to debate the plunge of Petroliam Nasional Bhd's (Petronas) half-year revenue was rejected by Dewan Rakyat today.

Deputy Speaker Datuk Dr Wan Junaidi Jaafar rejected it on the ground that it was not an urgent issue to warrant a debate in the House although it was a specific matter and of public importance.

Anwar in his motion said Petronas had revealed in its financial report of a serious dip in its revenue, by RM58 billion, in the first half of its fiscal year to Sept 30, 2009 (1HFY10) from a year earlier.

"In Budget 2010, the government depends on more than 40% of its revenue from Petronas tax and dividend. Taking this into consideration, the budget debated by the House now is no longer suitable and needs to be modified," Anwar said.

"The financial report derailed the country's economy, finance and the 2010 budget.

"It does not only involve a fall in revenue but also tax, dividend, current and future investments, the situation of domestic and foreign carbon reserves and government strategies in drafting future economy."

In rejecting the motion, Wan Junaidi said the government had taken those matters into accounts when drafting Budget 2010 and that Petronas had also given its word that it would be able to make payments to the government.

Saya merujuk "plunge" itu merudum.

Bagi saya, "merudum" RM58 billion itu satu kerugian.

Mungkin bagi Dato' AKJ, keuntungan jatuh RM58 billion,tidak rugi.

Apapun, yang menarik perhatian saya, mengapa MP BN tak nak debate perkara ni di Parlimen?


saji said...

Sdr mtgbertam

Mohon laluan untuk mengulas komen Sdr mtgbertam berikut:

Laaaa...dato' boleh tidoq lena bila puak BN tibai duit berbelion dlm PKFZ, dlm pelbagai projek2 rekaan. Tapi dato' tak senang hati hanya dgn pergeseran dalaman sebuah parti politik yg disahkan oleh perlembagaan??

Apa yang saya tahu mengenai blog Dato' ini, beliau akan hanya mengemukakan pandangan bagi isu2 yang beliau faham dan mempunyai fakta2 yang menyokongnya yang beliau perlu dedahkan. Dan, jika sdr pengikut tetap blog, beliau, sama ada sdr sedari atau tidak, mengilirkan satu demi satu antara isu pembangkang/PR dengan isu kerajaan/BN.

Namun beliau tetap memberikan peluang kepada pembalas2 mencetuskan dan membahaskan isu2 yang sebaliknya, termasuk isu PKFZ, yang secara kebetulan, saya pembalas yang banyak membahaskannya tanpa respon yang saya harapkan sebagai seorang pengkaji permasalahan projek kerajaan dari sudut kontrak pembinaan Barat dan Islam.

OKJ said...

Salam DAKJ

Maaf cakap ye

From my observation, I think one or two of your commentator had a personality disorder. To be specific, he had a paranoid personality disorder. To be more specific, the diagnosis probably will be the paranoid personality disorder subtype fanatic narcissistic features.

Some of the features in this diagnosis are preoccupied with paranoid, suspicious, unjustified doubt, grudges, mistrust, perceives attack and bla bla bla……

My free advice, please go to the nearest psychiatrist clinic (Pakar sakit jiwa) for further investigations and management. Although the treatment will be difficult since it involves the personality, but it is good to try. TQ.

Anonymous said...


Dulu masa April 2008 ada satu cookie yang crumble.
Sekarang kata lagi satu cookie crumble.
Ini bau macam "Makal Sakti" punya kuasa.

Mexican wave.

saji said...

Sdr ali ahmad

Sdr berkata, "Semua parti dalam kem pembangkang sekarang sebenarnya punya hala tuju serta matlamat yang berlainan....."

Saya setuju.

Tetapi, kat mana parti dalam kem kerajaan sekarang yang tidak berlainan?

Atau, jika sdr anggap BANYAK persamaannya dalam kem kerajaan, di manakah persamaannya yang tidak ada di kem pembangkang?

Juga, sebagai umat Islam, di mana persamaan yang ada dalam tamadun Islam di zaman kegemilangannya dulu antara kurun ke -6 hingga ke-10, walaupun umatnya berlainan mazhab, puak dan keturunan?

cucu_tok_selampit said...

Apa dah jadi! Saya katakan adalah mustahil kerugian Petronas ini dikaitkan dengan ketidakcekapan pengurusan Petronas oleh Keluarga Merican. Merican ini telah berkhidmat dengan penuh tanggungjawab dan cemerlang. Petronas merudum kerana tangan-tangan ghaib yang menyedut keluar keuntungan Petronas.

langit biru ni cakap belit laa datuk, merudum pun dia kata 'rugi', macam political master dia - anwar ibrahim. orang macam ni datuk tak payah siar komen dia, buat pening kepala pembaca lain sahaja.

Anonymous said...

Untuk pengetahuan Langit Biru, harga purata crude oil pada 2007 sekitar USD 60++ setong. Pada 2008, harga purata crude oil sekitar USD 50++ setong. Kalau tak silap. Saya ingat-ingat lupa.

Pointnya dari segi harga purata tahunan, harga tak turun seteruk turunnya untung Petronas.

Tu yang pelik tu. Tambah pula pada 2008, Petronas ada bagi peruntukan royalti khas (tambahan) kepada kerajaan persekutuan.

Kenapa la tak dibincangkan di parlimen ye?

Fed Up

saji said...

Sdr langit biru

Sdr kata, "Saya merujuk "plunge" itu merudum.

Bagi saya, "merudum" RM58 billion itu satu kerugian.

Mungkin bagi Dato' AKJ, keuntungan jatuh RM58 billion,tidak rugi."

Rugi/tak untung jika inflow cost atau wang masuk ke account syarikat kurang daripada outflow cost syarikat atau perbelanjaan opersai syarikat melebihi pendapatannya. Boleh sdr dapatkan maklumat ini, kerana ia maklumat penting yang perlu dirujuk? Yang saya tahu, kilang gas metane Petronas di Labuan selalu shut down dan trus rugi!

affendi hussain said...

Hallo sedara-sedara yg berkenaan tu..

Main campak saja ker menu nak makan tu kat sini..

Kalau dah pandai bijak laksana tolonglah The Scribe masak..

Bagilah link & fakta2.. bolehlah kita merasa nasik goreng Pendang..

Ini main order jer apa nak makan, siap mau di suap lagi..tau marah pulak bila org tak masak ikut selera dia..dah lah bahan-bahan masak tak tolong cari..

Yg ada hanya cakap kosong berdegar-degar..isinya hampas..hopeless & no substance..mcm tin kosong berisi sebijik batu..bisingnya bila dikocak bukan main kuat..

Org macam ni layak biar mati kebuloq jer Dato'..

Menyemak saja..ada ka takdak ka sama saja..buat semak minda je..tau harap org buat dan salahkan apa yg org dah buat..diri sendiri apa pun tak buat..

Setuju mcm Sdr OKJ cakap.. depa ni memang perlu jumpa pakar sakit jiwa..


abdullahngah said...

Orang PKR asalnya orang UMNO. memang orang UMNO manusia "kebendaan" yang bak kata perpatah "belot" yang akan pulang ke lumpur juga akhirnya.

Maklum sahajalah manusia "kebendaan" itulah perangainya yang barangkali tidak asing lagi bagi kita semua.

Kita tunggu dan lihat apa akan terjadi pada parti itu nanti. Mungkin akan lebih parah jika memerintah negara.

Mereka memang tidak tahan sabar, kerana bisikan syaitan menjadi jadi sehingga sudah masuk ke dalam saluran darah.

Ini belum kenyang lagi. Kerana syaitan sangat suka dengan orang yang makan terlalu banyak.

Syaitan sangat suka pada manusia yang perutnya buncit kerana senang masukkan jarum agar sakit hati berlaku dan terus berlaku.

Tidak hairan jika orang PKR serang menyerang sesama sendiri, kerana mereka redha syaitan memimpin mereka.

saji said...

Sdr abdullahngah

Orang PKR asalnya orang UMNO. memang orang UMNO manusia "kebendaan" yang bak kata perpatah "belot" yang akan pulang ke lumpur juga akhirnya.

Saya setuju, cuma nak tambah untuk bezakan antara manusia kebendaan atau matrialistik dengan kapitalis di negara ini yang kedua2nnya digolongkan sebagai di bawah pemikiran hendonisme itu.

Manusia kapitalis lebih baik daripada manusia kebendaan yang di negara ini, pada saya, sinonim dengan orang Cina, kerana walaupun mereka merahih keuntungan peribadi atau kumpulanya dengan apa jua cara atau tidak kira halal-haram, tetapi ada unsur-unsur persaingan, kerja kuat dsb yang meningkatkan produktiviti.

Manakala manusia kebendaan yang sdr kaitkan dengan orang UMNO dan PKR itu adalah sebaliknya, iaitu mereka meraih keuntungan peribadi atau kumpulannya dengan apa jua cara atau tidak kira halal-haram, tetapi tidak ada unsur-unsur meningkatkan produktiviti.

Anonymous said...


I guess it is really tough to run a blog especially when one of your reader expect you to have a telepathic ability in knowing what exactly he really means even though he had wrote something that refer to a complete different things.

Jiwa kacau ... hahaha


langit biru said...

Salam Dato’ AKJ,

Keuntungan Jatuh RM58 Billion, dari segi peratusnya jatuh 37.5%, bagi saya rakyat biasa ni terlalu banyak. Kalau mentaliti peniaga Cina, keuntungan jatuh banyak dah dikira rugi, walaupun hakikatnya masih lagi untung!

Pokok pangkalnya, mengapa jatuh sebegitu banyak? Apabila Dato’ menjawab, “Yang saya baca, keuntungan Petronas jatuh akibat kejatuhan harga minyak mentah,” saya fikir itu hanyalah satu kenyataan umum kerajaan. Bagi generasi belia (khususnya) yang berilmu, berfikir, profesional, kenyataan umum sebegini gagal meyakinkan majoriti mereka.

Kerajaan perlu membentangkan “relevant facts and figures” bagaimana kejatuhan ini berlaku.

Apabila kerajaan mencanangkan ketelusan dan keterbukaan, kerajaan perlu mengotakan apa yang dikata, maka rakyat berhak tahu perkara yang benar bagaimana kejatuhan keuntungan ini berlaku dengan begitu banyak.

Apabila pembangkang mencabar perkara ini di Parlimen, bagi kerajaan yang beramanah dan bertanggung jawab, sepatutnya perlu berani menyahut cabaran tersebut memandangkan ini adalah hak rakyat, dan kepentingan rakyat. Kegagalan berbuat demikian memperlihatkan seolah-olah kerajaan menyembunyikan fakta-fakta yang sebenar!

Royalti minyak Kelantan tu bagi lah….rakyat Kelantan pun rakyat 1Malaysia jugak, 95% Melayu Islam, satu kaum satu agama, tak jatuhpun keuntungan revenue Kerajaan Persekutuan dengan bagi royalti 5% sahaja kepada rakyat Kelantan.

……….100% sokong Ku Li.


langit biru said...

Setuju dengan Saudara Abdullahngah dan Saudara Saji.

Democritus, ahli philosophi yang memperkenalkan hedonism, iaitu pemikiran dimana hanya keseronokan semata-mata yang penting dalam kehidupan. Apa jua jalan dan cara, yang paling penting keseronokan tercapai. Hidup hanya nak berseronok-seronok sahaja.

Ini juga salah satu ciri utama Masyarakat Sekular (secular society). Masyarakat Sekular pula lahir daripada Kerajaan/Negara Sekular (secular state), yang memisahkan agama dengan pemerintahan, memisahkan Gereja dengan Pemerintahan pada asalnya, dan dipraktikkan oleh kaum munafik yang memisahkan Islam dengan Pemerintahan.

Semuanya berkait rapat yang akhirnya berpaksi kepada Pemikiran Machiavelli, yang menghalalkan segala jalan, penipuan, tipudaya dalam mencapai matlamat.

Semua pemikiran ism-ism ini adalah bertentangan dengan Syariat Islam.

affendi hussain said...

Salam DAKJ..

Susah tok..susah kalau org tak faham apa benda yg dia sendiri cerita..depa ni HASIL (revenue) dgn UNTUNG (profit) pun keliru tak reti beza. Lagi mau cakap tunjuk 'terror'? kalau tak, tak keluaqlah istilah "keuntungan revenue".. Hybrid ka?

Meh kak kongsi sikit pemahaman saya dlm Prinsip Akaun masa ambik SPM 18thn dulu..cikgu baguih..sampai la saya ingat w/pun bukan bidang akaun.


Apa yg sebelah kiri semua 'debit', yg kanan 'kredit' , senang ingat. Persamaan ni penting utk buat 'Balance Sheet'. Duit takkan hilang dalam akaun..cuma kat mana dia akan berakhir dalam entiti-entiti persamaan di atas saja. Kalau tak auditor tarak kerja.

Nak nilai prestasi kewangan sykt kita kena tengok Balance Sheet dia..situ ada info ASET & LIABILITI..secara prinsip sykt yg ada value 'Aset - Liabiliti' positif adalah sykt yg boleh hidup & dinamik tanpa perlu bantuan "Life Support Unit". Lagi satu org tengok ROR (Return on Revenue)..i.e pulangan dari hasil. Kena ambik tau lah kalau nak main saham atau unit amanah.

Meh kita sama2 analisa Laporan Kewangan Petronas 2009
. Mana dia "keuntungan jatuh RM58billion" depa tu? Cerita "half baked" ka?

2009:/ 264.2b / 52.5b / 388.1b
2008:/ 223.1b / 61.1b / 339.3b
2007:/ 184.1b / 46.4b / 294.6b
(figure in RM billion)
- Hasil (revenue) bertambah tiap2 tahun..bagus! Sykt pandai cari hasil..Petronas bukan hanya cucuk straw sedut ayaq kotak mcm depa dok kata utk peleceh org Melayu. Petronas is the 8th most profitable company in the world
.. No. 8 dunia tu..dia ada "upstream & downstraem business"..
- Hasil (revenue) naik 18.4% ttp keuntungan lepas cukai turun 13.9%..tgk item EBITDA (hasil sebelum faedah, cukai, susutnilai dll.).. lebih kurang sama je dgn thn 2008.. yg membuatkan keuntungan Petronas turun pd 2009 adalah kutipan cukai, faedah dikenakan mungkin lebih..itu saja. Kerajaan perlu duit..
- Kita tengok pulak pertambahan ASET - 14.4%..perbelanjaan beli aset bagus..aset adalah entiti yg hasilkan 'revenue'. Setahu saya Petronas ada beli kepentingan utama dlm sykt minyak pelincir URANIA di Eropah. Jadi lepas ni produk pelincir Petronas boleh pasar di Eropah dgn mudah dibawah brand tu sebab dah "established"..tak payah "re-engineered" ..jauh lebih senang dari nak promosi brand baru di tempat baru..bijak! Ttp harap jgn jadi mcm cerita Proton dgn Agusta 1Euro tu..
- Lagi satu tengok "reserve replacement ratio"..apa dia tu? hah..inilah yg nak ukur survival sykt petroleum..reserve/production ratio..kalau bawah 1.0 maksudnya dia keluar lebih dari reserve gantian..maka sedut lama2 akan kering..kalau 1.8x tu maksudnya dia dah jumpa telaga baru! (dalam atau luar negara)..Petronas memang bagus..Nisbah hutang dgn aset 11% je. Harap Tok Najib jgn bagi pelingkup, ni benda hasil zaman bapak dia sendiri..kebanggaan Melayu.

Depa ni faham ka tak berniaga minyak ni? Ka setakat pandai juai minyak? Kalau nak untung bersih banyak, boleh saja..takyah melabur dlm aset..tapi perniagaan akan jd statik la, tiada dinamik & berkembang.. mcm pokok tak dibagi baja, mcm mana nak keluar hasil banyak.?
Jadi kalau Mahathir kata Anwar boleh bg lingkup Selangor, saya setuju..sama lah mcm LKS yg protes buat jambatan Penang, KLIA, PLUS dia jugak guna..

Kalau tentera 'oompa loompa' depa ni kawal ekonomi negara alamatnya lagi lingkup mcm tikus membaiki labu..dah la fakta tak betul, lg mau temberang kuat. Udah2 le tu..


Anonymous said...

Kawan-kawan sekalian,

Revenue tu bukan keuntungan la.
Revenue tu dalam bahasa melayunya, "Jualan" atau "Hasil".

Keuntungan dalam bahasa Inggerisnya pula ialah "Profit". Keuntungan boleh dibahagi kepada dua iaitu keuntungan kasar (Gross Profit) dan keuntungan bersih (Net Profit)

Secara ringkasnya; Keuntungan kasar ini datang dari "Jualan" tolak "Kos Jualan". Dan apabila keuntungan kasar ini ditolak pula dengan segala perbelanjaan lain, maka akan jadilah Keuntungan Bersih.

Hasil kerajaan adalah daripada cukai terhadap keuntungan bersih ini.

Maknanya walaupun "Jualan" boleh merundum sebanyak RM58 billion, itu tidak bermakna keuntungan juga boleh turun sebanyak jumlah yang sama. Ini kerana "Jualan" yang merundum akan menyebabkan "Kos Jualan" turut ikut merundum sama.

Contohnya. Kalau jualan Petronas merundum sebanyak RM58 billion dan Kos jualannya juga turut merundum sebanyak RM58 billion, maka keuntungan kasarnya tidak terjejas malah masih lagi sama seperti tahun sebelumnya.

Jadi, kalau kita nak lihat impak sebenar terhadap hasil kerajaan, kita perlulah lihat pada keuntungan bersih syarikat. Tak wajar kita hanya lihat pada jumlah hasil jualan. Dan tambah tak wajar kalau kita hanya buat pernilaian hanya berdasarkan kepada perbandingan diantara laporan separuh tahun syarikat.

Minta maaf cakap la. Anwar Ibrahim tu bodoh ekonomi. Itu sebab masa jadi Menteri Kewangan dulu, negara sendiri pun nyaris nak kena jual. Jadi, bab ekonomi ni, jangan ikut cakap Anwar Ibrahim, OK.


langit biru said...

Salam Dato' AKJ,

Salam Saudara Affendi Hussain
Salam Saudara Sinbad
Salam Saudara OKJ
Salam Saudara cucu-tok-selampit

Saya tumpang gembira atas kejayaan saudara-saudara Belia Melayu Profesional yang progresif,inovatif dan dinamik.

Saya membaca tulisan anda....

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).