Monday, June 07, 2010

Isu Sime Darby: Hukum Seorang, Hukum Semua

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

URA-URA Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BBCBN) hendak mendesak kerajaan agar tidak lagi melantik pesara sektor awam menganggotai lembaga pengarah syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) ada baik dan buruknya.

Laporan media massa mengatakan cadangan itu diuar-uarkan (bukan war-war) berikutan kerugian besar yang dialami dua GLC iaitu Sime Darby Berhad dan Pos Malaysia Berhad.

Timbalan Pengerusi Kelab, Bung Moktar Radin, memberitahu portal berita The Malaysian Insider dia akan membangkitkan perkara itu dalam sidang Dewan Rakyat yang bermula hari ini.

“Kalau mereka tidak berminat (menerajui syarikat-syarikat besar) jangan paksa mereka memegang jawatan pengarah khususnya di syarikat-syarikat besar dan ternama macam Sime Darby,” kata Ahli Parlimen Kinabatangan, Sabah, itu.

Sebarang usaha untuk mendalami kefahaman mengenai kerugian atau prestasi buruk GLC, khasnya oleh Parlimen, adalah dialu-alukan. Malah ia satu kewajipan.

Namun adalah tidak adil dan tidak tepat menyalahkan ahli lembaga pengarah (ALP) yang terdiri daripada bekas pegawai kerajaan sahaja. Tindak-tanduk pengurusan pun wajib didalami juga.

Kita ambil contoh Sime Darby (SD). Ia sudah beberapa kali mengalami masalah yang menyebabkan kerugian berbilion ringgit. Mungkin ramai sudah lupa kemuflisan Sime Bank dan kerugian besar SD pada akhir tahun 1990an.

Sebenarnya kali ini SD tidak rugi. Malaj bagi separuh pertama tahun ini ia mencatatkan RM1.113 bilion keuntungan. Yang rugi lebih RM1 bilion itu adalah operasi minyak dan gas di Teluk Parsi dan pembinaan penjana elektrik hidro Bakun.

Kerugian operasi ini menjadi isu sensasi kerana SD baru sahaja menelan dua syarikat Permodalan Nasional Berhad (PNB) yang lain iaitu Golden Hope dan Guthrie Corporation.

Apabila penggabungan ini diilhamkan ketika pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi dan didalangi oleh CIMB Bank atas nama Synergy Drive Sdn Bhd. pada tahun 2007, ramai yang menantangnya, termasuk PNB walaupun secara diam-diam.

Sebelum penggabungan, ketiga-tiga syarikat perladangan PNB itu beroperasi dengan menguntungkan walaupun ramai ALPnya terdiri daripada pesara awam, termasuk Pengerusi PNB, Ahmad Sarji Abdul Hamid.

Tetapi apabila SD siap digabungkan dan diuar-uarkan sebagai syarikat perladangan kepada sawit terbesar di dunia, bekas Timbalan Perdana Menteri, Musa Hitam, dilantik pengerusi dengan Ahmad Sarji sebagai timbalan.

Bukan Musa sahaja yang menjadi pengerusi atau ALP GLC. Ramai lagi ahli politik, sama ada yang bersara atau masih cergas, menjadi pengerusi dan ALP GLC. Jadi jangan salahkan ALP yang terdiri daripada pesara awam sahaja.

Malah ada ALP yang terdiri daripada orang politik sangat teruk. Ada ketua dan timbalan ketua bahagian yang tak tahu apa-apa pun (clueless) mengenai perniagaan dilantik untuk dapat elaun. Jadi Bung Mokthar wajib juga bahaskan peranan ALP yang terdiri daripada orang politik.

Khusus mengenai SD, saya lebih cenderung menganggapnya sebagai syarikat amanah Bumiputera dan bukan GLC. GLC milik semua rakyat Malaysia tetapi agensi amanah seperti PNB adalah milik Bumiputera.

Saya kata begitu kerana majoriti saham SD dipegang oleh Skim Amanah Saham Bumiputera dan PNB. PNB adalah agensi amanah Bumiputera.

Mengenai pelantikan menjadi APP ini, kita kena juga tanya, siapa yang lantik mereka kalau bukan kerajaan sendiri? Akibatnya, jadilah mereka pengarah bebas yang tidak bebas.

Pada satu masa dulu, SD mempunyai apa yang dipanggil International Board of Directors atau Lembaga Pengarah Antarabangsa yang terdiri daripada orang kenamaan Asia dan dunia.

Saya pernah beberapa kali dijemput oleh Pengerusi SD waktu itu, Allahyarham Tun Dr Ismail Mohd Ali, untuk makan tengah hari bersama mereka. Salah seorang yang saya masih ingat adalah Sir David Li Kwok-po yang kini berupa pengerusi dan ketua eksekutif Bank of East Asia, Hong Kong.

Jadi, dalam hal SD ini adalah tidak patut menyalahkan dan menghukum seorang sahaja iaitu ketua pegawai eksekutif, Ahmad Zubir Murshid.

Keseluruhan ALP dan pengurusan kanan yang membantu Ahmad Zubir wajib dipertanggungjawabkan. Begitu juga juruaudit luar jika mereka gagal membuat catatan (qualification) dalam audit tahunan mereka.

55 comments:

Anonymous said...

Dato'
Memalukan orang Melayu sahaja kerana yang terlibat Melayu dan rasa nya betul lah yang ramai Bumiputra yang tertidas mengutuk mereka yang dilantik tidak menepati keperluan kerana kroni tetapi rata rata kumpulan mediocre. Saya mula mempercayai nya sekarang dan merasakan yang meneraju jabatan kerajaan sekarang juga pun ramai dari golongan mediocre.
Naik meluat.....!!! AMelayu13.

Hj Munawir said...

dato kadir.

Saya amat menarek sekali untok membahaskan isu Sime darby ini.

Pemegang saham utama Sime darby ia lah PNB yang menjual amanah saham kapada Orang melayu tapi dalam hal pengurusan PNB tidak mencamporinya.hanya di wakili dalam Lembaga Pengarah itu pun sabagai Timbalan pengerusi.

Pada tahun 1997,Sime DARBY di Paksa membeli UMBC bank dengan harga lebeh 800 juta demi untok menyelamatkan UMBC jatoh katangan Cina.(Menteri Melayu yang meluluskan penjualan UMBC kapada CINA dan sekarang kita meminta Sime darby membeli balek dari Cina.Si Cina itu mendapat untong berseh hampir 500 juta.Lihat bagaimana bodohnya pemimpin Melayu.)

Sime darby tidak ada pengalaman dalam banking.Ia merupakan plantation co.UMBC(Sime bank) hancor punah dan terpaksa di tutop di ambil aleh oleh bank lain.Sime Darby rugi 700 juta.

Pengarah dan ekesutive Sime Darby suka main Golf.Jika kita pergi ka KLGCC setiap hari kita dapat lihat Pengarah dan executive bermain Golf.Mereka membeli padang Golf di KLGCC dari lam Chang Singapora dengan harga 250 juta,Yang pelek nya tanah itu milek kerajaan.Ia di beri dengan bayaran yang murah kapada lam Chang untok membangunkan padang Golf.Ini berlaku kerana pada masa itu kita mempunyai saorang Timbalan Perdana Menteri yang gila main golf.

tahun lepas Sime darby membelanja sabanyak 200 juta lagi untok membena samula padan Golf itu.Ini bermaana Sime darby telah membelanjakan hampir 450 juta ringgit kerana ramai Lembaga Pengarahnya dan executive nya suka Golf.

Pada tahun lepas Sime darby juga telah di minta oleh Pak menteri kita untok membeli Asset Rumania Holding yang di mileki oleh tabong haji dengan
harga 550 juta ringgit.Jita Sime darby tidak membeli asset itu Tabong haji akan mengalami kerugian hampir 200 juta ringgit.Asset itu merupakan tanah di telok Rumania yang di gunakan untok terminal oil and gas.

Yang menareknya asset mulanya di mileki oleh danaharta.Danaharta menjual asset itu hanya 90 juta.Waktu itu Sime darby hendak membeli harta itu dari danaharta tapi ada saorang menteri kita meminta asset itu di jual kapada Rumania Holding.

Dato ini bukan fitnah,semuanya ada di dalam announcement yang di buat di BSKL.

Semalam Dr mahathir kata ia sudah tahu yang Sime darby akan mengalami kerugian besar tiga tahun dahulu dan lembaga pengarah nya hanya sedar baru ini.Kita tahu Tun mahathir hendak menyindir Tun Musa Hitam.Tun Musa Hitam di lantek menjadi Pengerusi Sime darby samasa pak lah menjadi PM.Mungkin untok membalas budi Tun Musa.Dengar khabar sunggoh pun ia hanya Pengerusi Biasa tapi Tun Musa di bayar allowance yang besar.

kerugian Sime darby diu bakum dan Di Qatar berlaku sabelum Musa menjadi Chairmannya dan sabelum lembaga pengarah Sekarang mennjadi pengaram.

Sudah tepat sekali lah Zubir di npersalahkan kerana ia nya merupakan Chief executive samasa kejadian itu berlaku.

Apa yang saya hendak nyata kan di sini ialah kenapa Sime darby yang di mileki ole pemegang saham Amanah PNB menjadi mangsa kerangkusan orang politik dan Pak menteri.saya binbang jikan Sime Darby terus mengalami kerugian maka ia tidak akan dapat menbayar dividen untok Amanah saham PNB.Ini bermaana orang Melayu akan mula menjual amanah saham PNB.Harga nya akan mula jatoh.Amanah saham PNB akan jadi saperti amanah saham yang di miliki oleh Kerajaan negeri yang rugi terok.

PNB dan Amanah Saham nasional yang di uruskan oleh PNB merupakan ATOMIC BOMB yang menunggu masa untok meletup.

Untok pengetahuan Dato Malayan Banking satu lagi Syarikat Milek PNB telah di paksa untok menbeli sabuah bank diIndonesia Bank BII dengan harga yang paling tinggi.Malayan banking terpaksa membelanjakan hanpir 7 billion ringgit.Sebab itu kita dapati sahamam Malayan banking telah jatoh dari 16 ringgit ka tahap sekarang hanya 7.50 sen sahaja.

Selama maju jaya bangsa Ku.

jebat said...

Salam Dato',

Saya setuju pendapat Dato' "JANGAN HUKUM SEORANG SAHAJA - kesalahan itu patut di-pikul oleh semua ahli lembaga pengarah.

Lantiklah orang yang benar benar berkebolehan menjalanan tugas. Janan lantik bekas penjawat awam kerana mengenangkan jasa mereka yang lalu.

Muga ada kesedaran

Berbahlah kearah kemajuan !!

Quantum Metal Consultant said...

Mungkin ini satu 'rompakan' yang dihalalkan oleh undang2.

"Hit and run" dan isu ini akan teralpa dan terlupa begitu sahaja seperti kes2 sebelum ini apabila ada isu2 baru.

Kita kan suka polemik dan politik, bersembang dan buat gempaq, lebih banyak bercakap dari buat kerja.

Sekadar dapat nama buruk sehari dua dalam media, hilang jawatan apalah sangat kalau dalam akaun bank boleh makan sampai 7 keturunan.

zainal abidin awang kechik said...

Malayu di hujung senja tok.. Najib sibuk dengan 1malayisa nya..yang menarik bila rugi tiada siapa yang nak mengaku..

Salam dari sentosa

Ryzal72 said...

Assalamualaikum Datuk,
Kesimpulan mudah yg dapat saya katakan ialah Pak Musa telah membuat strategy Forward defense dalam usaha untuk menutup kelemahannya dalam menguruskan dan memimpin SD. Barangkali dia masih dok mimpi yang dia di zaman Pak Lah, zaman yang penuh dengan Silent Elegance...DIA SILAP!. So, jika bermaruah, jgn tunggu apa-apa lagi semua yg besar n besar kepala tu faham2 sahajalah...apa yg perlu dibuat. Jika tak faham lagi....suka saya nyatakan....BERHENTILAH dgn gaya Silent Elegance...kan senang!

Anonymous said...

Dato

MACC mesti korek hingga ke lubang cacing.Siapa yang makan cili dia lah yang merasa pedas!


....wawa

Ahmad Nawawi Yaakob said...

Biasanya kes seperti ini, malah dalam banyak kes, seekor kambing hitam akan dikorbankan. Setelah itu yang lain boleh bernafas lega. Cukup seekor!

Anonymous said...

CIMB yang di ketuai oleh salah seorang anak-anak Tun Razak tidak berperanan memberi tambah nilai kepada syarikat milik Bumiputera. Salah satu musabab utama ialah CEO ini di kelilingi bangsa asing. Kalau ada pun Bumiputera di situ adalah anak-anak golongan elit. Mereka ini boleh menyesuaikan diri , bukan dari segi prestasi kerja tetapi bersosial di starbuck dan kelab2. Juga tidak ramai Bumiputera yang dapat kekal disitu kerana Head of Human Resources nya pula hanya Bumiputera pada nama. Kebencian nya terhadap kaum Bumiputera 'is legendary' - tanya sesipa saja pekerja Bumiputera di sana! Dari itu berjaga2 lah bila CIMB memberi khidmat nasihat kepada syarikat Bumiputera atau yang hendak di ambil aleh oleh Bumiputera. Benar musuh Bumiputera adalah bangsa nya juga dan kesempatan/kelemahan ini diambil oleh bangsa pendatang china dan india

Melayu Nusantara

abdullahngah said...

Mana ada GLC untung setakat hari ini, Jika ada sila senarai nama syarikat berkenaan.

Semasa saya menjawat kerajaan tidak lama dahulu tidak ada sebuah syarikat milik kerajaan GLC boleh buat untung.

Pendek kata semua GLC di negara ini mengalamani kerugian besar yang tidak dapat dinafikan.

Mengapa jadi begitu? kerana GLC ini merupakan pusat orang UMNO kumpul harta.

GLC adalah merupakan tempat orang UMNO baham duit kerajaan secara mudah.

Usah dalam GLC malahan dalam kerajaan sendiri pun merupakan pusat untuk orang UMNO kerekah duit rakyat.

Bayangkan satu jalan sepanjang 5.6 kilometer kosnya RM 204 juta dan sebuah jambatan yang kosnya RM200 juta.

Seorang pengukur bahan yang berkhidmat dengan JKR berkata, harga sebenar jalan itu hanya RM80 juta sahaja.

manakala jambatan yang kosnya RM 200 juta itu harga sebenar hanya RM 30 juta sahaja paling mahal pun RM 50 juta.

pakbelalang said...

I think the cause of this blunder is because Sime Darby had failed to identify the right person at the right place.Period.

The present set of Sime Darby Board members do not reflect having "globalised business mentality". They don't have the charisma to project themselves as directors of a conglomerate like Sime Darby. They behave as if they are the directors of "Koperasi Jual Belacan" !!( Sorry, for making such ridiculous comparison).

When I was with Sime Darby Group, the board members were very aristocratic and charismatic. Personally,they were rather conservative people in their outlook and applying a typical British-style management ethics. People like Tun Ismail, Tunku Ahmad and few others were really committed and focus in their capacity as directors. No "monkey business" when dealing with them!!

Anak Ascot said...

Datuk,

Dalam apa jua pertubuhan,jika berlaku kepincangan serious,orang pertama mesti keluar ialah ketuanya.Ini kerana sebarang
keputusan besar perlu mendapat kelulusannya.Dalam isu Sime Darby,CEOlah yang menyakinkan ahli2 lembaga pengarah projek2 hendak dilaburnya. Tambahan pula kebanyakan ahhl2lembaga pengarah,termasuk pengerusinya menjadi pengarah banyak syarikat lain.Oleh kerana hampir kesemua mereka sudah tua (mungkin ada mengalami darah tinggi,kencing manis, atau perut sentiasa memulas),jadi keupayaan menumpukan perhatian semasa nesayuarat tidak sepenuhnya, terutama melibatkan ratusan helai kertas,terutama projek2 raksasa. Ada yang mahu mesyuarat cepat habis kerana ada mesyuarat di syarikat lain yang perlu dihadiri.Mungkin ada yang tertidur. Disidang parlimen pun kita sering melihat dikaca TV YB2 tidur.

Adalah tidak lojik orang2 kanan Sime Darby juga perlu meletakkan jawatan.Ini kerana kata pemutus adalah di tangan CEO.Datuk sendiri pasti arif dalam perkara ini.

Perlu diingat,CEO baru seharunya perlu mendapat maklumamat terperinci apa yang berlaku daripada pegawai2 tinggi yang ada. Terpeluanglah kepada beliau menyusun semula kedudukan pegawai-pegawai berkenaan atau mengambil tindakan sewajarnya jika ada yang terlibat secara langsung. natijahnya.

Anonymous said...

Salam...

Yang saya masih tertanya-tanya sampai sekarang ni, budaya kita di Malaysia. Terlalu byk perlibatan org politik dalam sesuatu GLC atau Pertubuhan Sukan. Timbul masalah bila individu politik yg dilantik tidak tahu atau berminat sangat untuk memajukan sepenuhnya GLC atau badan-badan sukan yang melibatkan mereka. Tak tahulah mereka bersetuju pada awalnya disebabkan faktor apa. Elaun sahaja atau memang benar-benar ingin sumbangkan idea dan pengalaman!Kenapa tidak dilantik individu-individu profesional dan berpengalaman lama dalam sesuatu bidang yang terbabit sahaja? Bukannya apa kalau bila terjadi perkara yg tak diingini begini nak salahkan ahli-ahli politik yg terlibat pun mcm tak kena gaya. Mereka-mereka ni pun ada yg datang dari 'background'atau tiada pengalaman lama dlm bidang berkaitan.....tapi org dah offer atau lantik. Terima je la...cuba apa salahnya. Elaun pun ada. Rugi...kerajaan boleh 'inject' untuk recover.

Malik Klang

MalaysianKita said...

Assalamualaikum Dato',

Rumusan saya, YB-YB UMNO yang pelahap dan rakus MAHUKAN jawatan pengarah-pengarah dalam GLC,WALAUPUN TIADA ILMU, TIADA KELAYAKAN.....HANYA MAHU MAKAN GAJI BUTA!!!

2-3 kali saya sentuh pasal MAKAN GAJI BUTA pemuka-pemuka pembesar-pembesar UMNO dalam syarikat-syarikat samada GLC atau Cina.

Saya juga tekankan dalam syarikat Cina, mereka tiada apa-apa kuasa, sekadar nama, semata-mata MAKAN GAJI BUTA. Dengan nama mereka, syarikat Cina itu dikategorikan disenaraikan sebagai syarikat BUMIPUTERA. Ini Alibaba lebih canggih!

Dalam GLC, mereka ada kuasa, TAPI tak ada ILMU. Pun sebab NAK MAKAN GAJI BUTA!

Seperti kata Dato'

"Malah ada ALP yang terdiri daripada orang politik sangat teruk. Ada ketua dan timbalan ketua bahagian yang tak tahu apa-apa pun (clueless) mengenai perniagaan dilantik untuk dapat elaun".

Dato'

Kita kenai sapa Ketua, Timbalan Ketua, dan saf UMNO Bahagian. Dari segi akedemik,kelulusan, HABOK TAK ADA. Lulus SPM,SRP ada lah....! Dapat jawatan tu SEBAB POLITIK WANG, merasuah para perwakilan.Jadi tak heranlah la ni, Bahagian UMNO (luar bandar) dikuasai oleh majoritinya kontraktor-kontraktor kelas F, YANG NAIK RAKIT (DITAJA OLEH) bersama pemimpin atasan!

Maka tak heran jugalah mereka ini jadi YB-YB, seterusnya EXCO NEGERI, atau hatta menteri-menteri sekalipun, tujuannya DUIT,DUIT,DUIT!!! Semua jadi halal asalkan duit masyuk!!!

Campurtangan UMNO dalam GLC bukan cerita baru, dah berkurun dah!

Seperti kata Dato',

"Mengenai pelantikan menjadi APP ini, kita kena juga tanya, siapa yang lantik mereka kalau bukan kerajaan sendiri? Akibatnya, jadilah mereka pengarah bebas yang tidak bebas".

Mereka yang dilantik ini adalah PROFESSIONAL-PROFESSIONAL dari kakitangan kerajaan. Dilantik berasaskan merit,kelayakan,kelulusan, ilmu, dan rekod perkhidmatam cemerlang. MALANGNYA, fikiran professional ini TIDAK BEBAS, asyik kena ikut telunjuk orang-orang politik UMNO!!! BAHKAN perlu diingat juga, BANYAK PERKARA yang bertentangan dengan prosedur, hatta akta-akta tertentu dek kerana "dipaksa" ikut cara orang politik UMNO! Ini bukan cerita baru.....dah lama.

Depa yang dok lulus akta di Parlimen, Depa jugak yang dok pijak-pijak akta-akta tersebut!!!!

Pendek kata, kalau ikut cadangan BBCBN, LAGI CEPAT HANCUR NEGARA!

INGAT, BLOK MINYAK L,M ITU JUGA KERANA FIKIRAN SEMPIT POLITIK UMNO!!!!!JUAL NEGARA!

MAKA tepatlah maksud hadis, apabila sesuatu perkara diserahkan kepada bukan ahlinya, tunggulah kemusnahannya!

"SOKONG MEMBAWA REBAH"

"SOKONG UMNO,MELAYU REBAH"

Masam Manis said...

Salam Dato,

Artikel Dato adalah sesuatu yang boleh di umpamakan sebagai "Dah Terang Bersuloh Pula" iaitu dari harapan rakyat kepada Kerajaan. Lagipun itu memang dituntut dari sudut Responsible Corporate Governance.

Persoalan pokok ialah berapa ramai rakyat yakin Kerajaan dapat memenuhi inpirasi Rakyat setelah lama mengharap perubahan dan pembaharuan?

TIndakan terbaru ialah melantik beberapa ahli politik dan pesara kerajaan menerajui kedutaan luar negeri. Cerita lain tapi banyak persamaan.

Anonymous said...

Datuk,

Zaman Sime Bank dulu hanya CEO sahaja kena pecat dan kemudian ditutuduh dimahkamah. Satahu saya CEO tidak boleh membuat keputusan yg melibatkan amoun melebihi RM1juta tetapi persetujuan BOD adalah diperlukan.

Kali ini biarlah kesemua BOD Sime Group mengaku bersalah. Kalau mereka ada ... (orang puteh kata ball).

Nani Cheras.

ab said...

Salam dato,



Ni pengalaman mengikuti `untung-rugi' syarikat-syarikat kerajaan negeri.....kalau dalam 10 adalaa 1 yang untung sekejap,rugi kerap...
yang lain tu kutip buku 555 setiap tahun.....


Hampir kesemua syarikat syarikat kerajaan negeri dijadikan landasan untuk guna ` budget allocations' dari kerajaan negeri atau kerajaan pusat untuk diberikan kepada orang orang pilihan....


Pengurus peringkat atasan adalah dari `orang-orang pilihan' bukan orang-orang pandai/berjaya dalam perniagaan....



TUJUAN UTAMA IALAH untuk adakan `routes' to justify bolih bayaq elaun ni elaun tu dan elaun tambahan tinggi-tinggi katakan 100-200 ribu ringgit setahun, walaupun syarikat tu buat hutang dan kutip keruggian dan BERTAMBAH TENAT setiap tahun.....


SENIOR CIVIL SERVANTS dibayar elaun elaun tinggi ni supaya `DOK SENGAP', celik mata pi pukoi bola golf,penat sikit pi dok klub minum lebih kurang,sakit badan ada tukang picit,boring lagi pi klub lain karaoke ka,picit adan ka atau apa apa pun, boring lagi buat `working trip/business visits' dengan anak bini kat mana-mana PARIS ka, NEW YORK ka, Jakarta ka,Bangkok ka ....booking semua olih syarikat syarikat tu,hantar bil lebihan lain lain kat syarikat tu juga.......


DALAM BAHASA MUDAH.....A PERPERTUAL SCHEMES OF BAILING OUT THE DEAD COMPANIES,RUN BY THE BUSINESS ZOOMBIES (aqal dan takdak kebolihan meniaga).....


YANG DATO' cerita kat GLC tu nampak sikit sangat,tu pun sebab public-listed companies....



KALAU LA ADA ORANG BUAT STUDY KEATAS SEMUA syarikat syarikat kerajaan negeri, entah berapa bilion duit hangus setaip tahun dan dikategorikan sebagai `ADMINISTRATION EXPENDITURES, INVESMENT EXPENSES,ENUMERATION' dan lain-lain perbendaharaan kata yang `glamour'.......




WIN WIN FOR ALLS....KMs/MBs happy, MENTERIs happy,MANAGEMENTs happy,
Ketua-ketua Parti peringkat BAHaGIAN/CAWANGAN happy, KERAJAAN happy......auditors kenyang dan happy.

TAPI ADAKAH INI harus berterusan........???


Cadangan saya untuk kebaikan negeri dan negara:-


1.KALAU KERAJAAN TAK BERNIAGA TAK BOLIH KA?..kerajaan adalah untuk mentadbir negeri/negara.

TAK TAU LA kalau dalam perlembagaan negara ni kerajaan itu untuk berniaga juga.


2.AMBIL LA graduate baru keluaq universiti/kolej dibidang perniagaan yang berkaitan,biaq depa mula dari situ..kalau bagus,keep them,kalau tak bagus,fire them....


3.CIVIL servant yang dah pencen tu dok la kat rumah,kalau nak berniaga buka syarikat sendiri...kalau untung bagus untuk sendiri,kalau asyik rugi saja.....bolih masuk kolej atau universiti belajaq bidang perniagaan tertentu, kalau malas,pi main cucu..tak susahkan rakyat lain....lagi pun mereka dah berkhidmat untuk rakyat dah lama dah pun.


3.TAK PAYAH ambil kakitangan kerajaan yang pencen tu untuk jadi
pengurus syarikat perniagaan...tak jadi kebayakannya, dah tak ingat bilangan nya dah ramai sangat.


Abu Bakar Ab Rahman

raja2u said...

Assalamualaikum,

Saya bersetuju dengan Dato' kita tidak boleh gopoh membuat keputusan siapa yang bolih dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah sesebuah syarikat dan siapa yang tidak bolih. Yang penting adalah kepakaran yang ada pada seseorang itu dan kewibawaannya.

Seseorang yang dilantik itu hendaklah kerana keperluan sesebuah syarikat dan bukannya sebagai imbuhan (reward ) kepadanya semata-mata. Ia juga misti mempunyai masa untuk memberi perkhidmatan kepada syarikat tersebut dan bukan atas "popularity"nya dimana ia sudah memikul banyak jawatan lain.

Raja Abdul rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

pakbelalang said...

Armed forces to get three support ships for RM2.2bil


SINGAPORE: The Malaysian Armed Forces will be acquiring three multi-role support ships (MRSS) worth RM2.2bil to provide faster humanitarian aid and disaster relief.

comment:

Why the need to aquire support ships worth RM2.2 billion? What is the rational to spend that huge sum of money? I think this idea of Minister of Defence is illogical and crazy!!

anakbuah said...

Dato',

Dlm byk kes sebelum ni pun, org kita ni cepat sgt melatah dan membuat kesimpulan yg tergesa2. Mudahnya berpikiran singkat dan dangkal. Sebelum menjatuhkan hukuman, cubalah kaji secara objektif dan critikal dahulu, bukan emosi melulu dgn menampakkan kebodohan sendiri. Hairannya, yg selalu melulu ni org Melayu - Melayu, melulu.

Anonymous said...

DATO'

1. Aneh sungguh kalau syarikat yang rugi itu milik sesuatu bangsa makanya politikus yang tidak sama bangsa tidak pula ingin ambil peduli.

2. Sememangnya, kerugian adalah perkara biasa dalam perniagaan. Cumanya apabila berlaku kerugian, langkah-langkah yang membawa kepada kerugian sepatutnya boleh ditelusuri.

3. Kalau kerugian yang dialami sukar dijejaki asal mulanya kerana maklumat tidak mencukupi atau hilang begitu saja, ia akan mengundang spekulasi dan syak wasangka - mengotorkan badan yang selama ini dilihat bersih.

4. Kini, menyorok 'kekotoran' di bawah tikar mengkuang sudah menjadi amalan rutin dan ia dilakukan baik dalam kalangan mereka yang kuat menyokong pembangkang atau bukan pembangkang.

5. Amalan ini sepatunya boleh dikurangkan kalau semua pihak mahukan melakukannya. Masalahnya satu pihak yang sepatutnya memainkan peranan membetulkan kesilapan pihak yang satu lagi telah tidak memainkan peranan itu.

6. Apa yang berlaku ialah kalau si A buat kekotoran, tetapi sorokkan kekotoran bawah tikar mengkuang dan kalau si B juga membuat kekotoran ia juga akan meyorokkan kekotoran bawah tikar.

Justeru dalam konteks politik lokal, ungkapan kalau A buat kenapa aku tak boleh buat benda yang sama akhirnya akan membuatkan si A dan si B sama-sama 2x5 tercemar.

ATAS PAGAR

A KADIR JASIN said...

Pembahas Abdullahngah, antara lain berkata: "Mana ada GLC untung setakat hari ini, Jika ada sila senarai nama syarikat berkenaan."

Saya petik laporan berikut:

"16/03/2009
Tenaga Nasional Bhd was the most profitable government-linked company (GLC) under Khazanah Nasional's management in 2008 with a profit of RM2.594bil.

Deputy Finance Minister Datuk Kong Cho Ha said Bumiputra Commerce Holdings Bhd was the second most profitable at RM1.952bil for the same fiscal year.

Replying to Datuk Baharum Mohamed (BN - Sekijang), he said they were two of the eight Khanazah-managed GLCs that made profits in 2008.

The rest were Telekom Malaysia Bhd (RM791.9mil), TM International Bhd (RM497.98), Malaysia Airports Holdings Bhd (RM305.2mil), Malaysia Airline System Bhd (RM244.31), Proton Holdings Bhd (RM184.55mil) and UEM World Bhd (RM80.37mil).

To a supplementary question from Baharum, Kong said the Government was satisfied with the perfomance of the GLCs' respective management and staff and disagreed with Baharum's allegations that they were unsupportive of the Government.

"I disagree with the statement that the CEOs of the GLCs do not support the Government.

"They have carried out their duties and responsibility as expected of them to maintain the companies' performance.

"In their work, they have also held corporate social responsibility programmes for the public," he said.

- The Star -"

Anonymous said...

Datuk AKj, Salaam.

The flip-flop goes on, as bad or maybe worse than the Sleeping PM's era. Not just with GLCs also with the whole gamut of business including the private sector. Who is telling the truth and who is lying through the teeth.

Read this report about the football pool betting from our new flip-flop PM.

KUALA LUMPUR, June 7 — The Finance Ministry today denied awarding a sports betting licence to tycoon Tan Sri Vincent Tan's Ascot Sports Sdn Bhd despite earlier reports that the company will accept wagers for next season's English Premier League.

In a written reply in Parliament by Finance Minister Datuk Seri Najib Razak, who is also Prime Minister, to questions from four MPs, the ministry said the government has not yet concluded its discussions and terms regarding the legalisation of sports betting.

“The government has yet to issue a licence to Ascot Sports Sdn Bhd for bookie operations in Malaysia.

“The government has also not concluded discussions on the terms and conditions for licensing to Ascot Sports for bookie operations in Malaysia,” the statement said “The government has also not concluded discussions on the terms and conditions for licensing to Ascot Sports for bookie operations in Malaysia,” the statement said.

The ministry also said it was still open to feedback from various parties.

PKR Batu MP PKR Chua Tian Chang asked if it was the government or Tan (picture) who has been misleading the public.

“This reply is very shocking because for the past one week, Vincent speaks as if he has the licence. So who is misleading the public?” he told reporters during a press conference in Parliament.

In a bid to quell a growing uproar over the sports betting licence, Tan said over the weekend that he will donate the entire RM525 million from the sale of the stake to charity.

The money is proceeds from the 70 per cent stake in Ascot Sports that is being sold to his listed Berjaya Corp Berhad.

However, Pakatan Rakyat (PR) leaders have scoffed at Tan’s gesture to donate the RM525 million profit from selling part of his sports betting company and justification for legalising that business.

Berjaya Corp reported that the government had last month re-issued the licence to Tan after the original licence was cancelled by the previous Abdullah administration. The tycoon’s son — Datuk Robin Tan Yeong Ching — will retain his 30 per cent stake in the company.

Vincent Tan had first obtained the licence in 1987 but had “asked the government to take it back” when the venture was unsuccessful. But he has now obtained the right to get the licence back and was exercising it.

So who is lying, our government or Vincent Tan?

If Vincent lied, the SC and Bursa malaysia must take action on him for giving false information to shareholders and investors.

If we can be lied to on lesen judi, what guarantee that we will not be lied to also on Sime and other fiascos.

Ex-Banker

asyMok_Aambo said...

pi mai pi mai tang tu juga...

Anonymous said...

Salam DAKJ serta para komentar semua.

Pertama sekali saya tidak dapat tidak amat bersetuju dengan kenyataan Raja2u, Malik Kelang,Jebat serta Hj Munawir yg telah mengupas isu dalaman SD ini.

Pendapat saya " Corporate Governance" yang baik harus menjadi ukur aras bagi menentukan pencapaian sesuatu GLC, Korperat ataupun Sdn Bhd. Penglibatan bekas penjawat awam yang berwibawa boleh dianggap satu "plus factor" dengan cadangan juga pandangan serta "guide line" yg bernas dimana ini dapat mengurangkan "risk factor" di dalam sesuatu pelaburan dengan pengalaman yg sedia ada. Sesuatu "input" dari mereka walaupun negative akan membolehkan kita sebagai CEO/Management Staff dapat membuat "Weight & Balance" terhadap sesuatu projek.

Akan tetapi saya amat tidak bersetuju dengan pembabitan Politikus-politus yang "blank in mind" untuk menjawat sebarang posisi didalam ALP tidak kira GLC, Korperat atau apa saja bentuk peniagaan kerana dengan adanya mereka, ianya sebagai "Political Show off" kepada syarikat tersebut bg menunjukkan bahawa syarikat terbabit mempunyai "back door access" ataupun "political influence" kepada sesuatu parti politik yang pemerintah bg membuat orang percaya bahawa dengan adanya mereka, sesuatu projek dapat dilaksanakan dengan rantaian politik dan bukan mengikut kredibiliti syarikat tersebut.

SD juga saya rasa terjerat dengan Synergy Drive yang saya kira ini adalah cetusan idea dari PM dahulu (the sleepy hallow) yang menerima bulat-bulat idea para penasihat beliau tanpa membuat analisa risiko lansung. Akan tetapi Zubir terpaksa mengikut arus perdana kerana terpaksa.. (siapa nak lawan big boss).

Saya setuju bahawa seluruh ALP SD harus mengambil tanggung jawab atas kerugian tersebut termasuk Pengerusi serta "Audit Committee".

Ini akan menunjukkan bahawa ALP SD bertindak dengan telus dan berwibawa dan jangan menyalahkan satu pihak sahaja kerana walaupun CEO yang menyakinkan ALP bahawa sesuatu projek itu baik, tak kan ALP tidak boleh membuat Analisa Risiko terhadap cadangan tersebut dan memberi keputusan sama ada setuju atau tidak. Kalau ALP mengiyakan setiap projek yang dicadangkan.. makna nya semua ALP itu tidur.. mcm PM dulu la pulak.

Sekian.

1280-K Taman Malik

Anonymous said...

Kepada Atas Pagar.

Saya setuju dengan pendangan tuan.

Apa kata kita cadang GLC buat business carpet saja.. senang nak sapu bawah carpet.

1280-K Taman Malik

Anonymous said...

dear dato'

Msia up to untill today still a developing country despite a resource-rich country got reasons one.

1. Lack of talented Malays in the corporate scene, but nonetheless, becos of pride of being majority race, a bumi mediocre manager is 'put up' there to head the Company.

Malays are generally lazy, (my observation) with the tongkat of DEB, and rights embedded in the bumi first system. There is a valid reason to be lazy. Becos all are given for, and taking, and taking are bumis divine right.

I.e I know shits bout business but yet I sit on the Board GLC, leading the Company.

2. Lack of wisdom in our Malay leaders. Majority are looking for short term gain, and really not much of them are smart.

3. Lack of nationalism, no regrets in raping the country's coffers, selfish, ego, proud.

4. Majority msian are not well travelled and do not know how others have overtaken us.

5. A third world country like msia deserve a third rate leaders, to continue to stay 3rd world.

Sad

Anonymous said...

To Ex Banker.

My perception is both are lying.

Govt is trying to test the Rakyat Acceptance of the Sport Pool while VT has the GREEN LIGHT from MOF (now pending lah kot sebab banyak bantahan)..

Flip-flop is a norm if the Govt wants to "Play Safe" (mcm nama condom la pula)...

1280-K Taman Malik

Anonymous said...

Kepada Nani Cheras.

Rasa saya "balls" mereka dah di hantar ke South Africa untuk World Cup.. so now, none of them have the "ball", btw, agreed with you that CEO have certain limitation to conclude the project proposal unless the BOD gave the GREEN LIGHT. So BOD are the final decision maker and should take the responsibility.

Rgds.

1280-K Taman Malik

Quantum Metal Consultant said...

Nak senang, nak mudah, apa sahaja yang buruk berlaku dalam Malaysia dan dunia ini salahkan 'Mahathir' sahaja.

Kerajaan Selamat.
Pembangkang Makin Kuat.

Puas lah hati semua agaknya.

Yangretibase said...

Assalamualaikum Datuk,

Berbangsa Melayukah Hj palsu itu? Dia berbohong dan dia menipu kalau dia mendakwa dia Melayu. Melayu apa namanya, kalau bahasa Melayunya lebih dahsyat dariapada keling mabuk todi yang sedang membebel.

Namun, memang benar dia berotak zionis Yahudi laknatullah; menyokong 100% tindakan keganasan regim Israel dan tambahan pula tergamak dia mengecap pejuang Hamas sebagai pengganas.

Hanya orang munafiq yang menyokong Israel.

pakbelalang said...

Kalau kita mengimbas kembali terfikir juga bagaimana keadaan negara akan berlaku jika Tun Musa Hitam ditakdirkan menjadi Perdana Menteri. Bagaimana akan terjadi kepada kewangan negara???

Beliau sebagai Pengurusi Lembaga Pengarah syarikat yang terunggul telah gagal membawa Sime Darby ketahap yang boleh dibanggakan.

Beliau diumpamakan sebagai nakhoda bahtera emas telah tersasar jauh arahan yang hendak ditujunya hampir hendak tenggelam bahtera yang telah dibina 100 tahun lamanya.

Sungguh malang sekali kepada Tun Musa yang dianggap sebagai "negarawan terulung" telah tidak berjaya menjadi nakhoda yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

Mungkin Tun Musa tidak sesuai dalam bidang korporat dan saya rasa Tun Musa patut berundur.

Saya rasa beliau patut menumpukan perhatian dalam bidang yang beliau "excel" iaitu bidang hal ehwal antarabangsa.

Anonymous said...

DAKJ,

Saya dah muak dengan "abuse" yang berleluasa di GLC. Mungkin sudah tiba masanya...untuk bala menimpa umat yang bernama Melayu.

Bersihkan sekali lalu seperti Allah SWT buat masa zaman Nabi Nuh baru sedar kut?

Allah SWT masih sayang lagi sebab ada lagi di antara kita yang Melayu masih lagi sincerely cinta dengan Allah SWT yang bala tak turun.

About time to stand up and take a stand and be heard....Enough!

Yang SD setakat wang ringgit. Kalau GLC Chairman atau BOD politikus siap pakai manpower kerah turun padang pergi berkempen.....

Memang nak kalah the next GE lah jawabnya...walau pun PKR not much better....We need new alternative leadership and dismantle our existing regime....

Keturunan Jebat

Anonymous said...

Depa ni buat perhabiskan beras aje, Datuk.

Bila nak komen tentang lesen judi, Datuk?

Bukan main sikit punya isu. Beratus bilion RM, entah-entah dah menjangkau trilion.

Kita makan duit haram, maka bumbung stadium pun haram, anak haram dan entah apa lagi yang haram. Kita masih nak rationalise ke, Datuk?

Saya adalah pembayar cukai pendapatan yang taat setia tanpa miss, Datuk.

mat royan.

Non-partisan said...

Kluangman,

Yang tak sudah-sudah menyalak dan menyalahkan TDM ialah blogger Aspan Alias. He (Aspan) is just a grumpy old man. He is just sick.

Kalaupun TDM begitu bersalah, bagaimana BN di bawahnya boleh menang setiap Pilihanraya Umum dengan tidak kurang dua-pertiga majoriti di parlimen.

Kemenangan besar AAB dalam Pilihanraya Umum 2004 bukan kerana semata-mata faktor AAB. Tetapi faktor yang lebih signifikan ialah keadaan persekitran negara yang begitu positif, stabil dan mantap dari segi ekonomi, politik, keselamatan dll.yang dipersediakan TDM. Yang tak akan bersetuju dengan kenyataan ini hanyalah orang seperti Aspan dan WJK.

Keadaan negara hanya menjadi haru-biru dan 'topsy-turvy' serta rakyat khususnya kaum bukan Melayu mula hilang kepercayaan terhadap BN pada era pemerintahan AAB sebagaimana terbukti dlm Pilihanraya Umum 2008.

Sekarang terserahlah kepada DSNTR untuk memperbaiki keadaan jika berhasrat hendak memenangi pilihanraya akan datang dan terus berkuasa di negara ini.

Pelajari dan ambillah iktibar daripada kejayaan-kejayaan besar TDM menerajui negara sehingga dihormati masyarakat antarabangsa khususnya negara Islam.

Also,what DSNTR really needs NOW are solid intelligence on what's happening on the ground from highly reliable sources NOT from those around him who more often than not have their own political and personal agenda. Then only he can map out the party's strategies EFFECTIVELY and EFFICIENTLY to face the next GE.

As regards Aspan and those possesing similar traits, they are nothing but pebbles in your shoes.

Hj Munawir said...

Dato Kadir.

Kegagalan Sime darby dan ada lah kerana kelemahan dari segi pengurusannya.Malangnya mereka ini semua nya bangsa Melayu.

Sudah sampai masanya kita melihat jiran kita Singapura begaimana Syarikat Milek kerajaan di uruskan oleh kumpulan pengurusan yang cekap,dan kebanyakannya Top Banker dan Investment Manager dari New York atau Europe.Mereka ini merupakan Yahudi yang pandai dah geliga.

Saranan saya sudah sampai masa nya GLC kita dan Syarikat saperti Sime Darby mengunakan keparan orang Yahudi untok mengurus syarikat ini.

pakbelalang said...

Saya rasa tidak ada penyelewengan berlaku di pihak pengurusan Sime Darby. Kemungkinan besar kerugian ini berlaku atas sebab tidak cekapnya pengurusan Sime Darby yang diketuai oleh Zubir. Malangnya pihak Lembaga Pengarah Sime Darby lambat untuk mengesan dan bertindak segera keatas kelemahan Zubir mengendalikan pengurusan dan operasi Sime Darby.

Zubir yang maseh mentah dalam pengurusan Kumpulan Sime Darby belum bersedia untuk memegang jawatan CEO.

tok kirana said...

salam,

Saya sangat2 bersetuju dengan tindakan SPRm untuk buka fail bagi kes kerugian Sime Darby ni. Memang pelik sebab sebelum ni sume nyer untung..
to be fair, semua lembaga pengarah perlu dipecat dan lantik ahli baru yg betol2 bole wat kerja dengan telus dan jujur.

saji said...

Salam Dato'

CEO sebuah GLC sudah beberapa bulan digantung oleh Chairman YB UMNO yang tidak sehaluan dengannya

borneo menggugat said...

dato'

bolehkah pembesar tahu apa yang sedang dibincangkan di sini ni dato', kalau boleh kan elok dato'.

Saya merasa semua tulisan di sini sudah cukup untuk menyelesaikan masalah yang sedang dihadapi semua glc dan syarikat milik kerajaan negeri sekarang

Tapi syaratnya mahukah kerajaan/umno menerima kenyataan ini ?, saya merasa eloklah kita kalahkan saja umno/bn di peti undi dalam pru 13 akan datang, daripada membuang-buang air liur bercakap dengan mereka yang BODOH SOMBONG TU

SABAH TERLALU JAUH TERCICIR

Anonymous said...

Dear Dato,
UMNO is in serious needs for smart politicians, not a flip flop, cowards, back stabbers and Mr.Yes Men and tukang kebun as party leaders and treasurers.....
BILLY

Tinta Hitam said...

Datuk,

Adalah perkara biasa di Malaysia ni mencari kambing hitam apabila sesuatu perkara itu tidak dapt disorok lagi.

Isu ini jelas sebagai tambahan terhadap bukti bukti lain bahawa UMNO tidak lagi berkebolehan mememerintah negara ini.

Rakyat telah kerugian banyak perkara.Akhirnya rakyat juga yang akan terpaksa menanggung beban ini.Mungkin kah agaknya satu lagi khazanah negara akan terjual?

Pak Mat Tempe said...

Salam Dato',

Sudah jemu kita rakyat biasa dipaparkan dengan berita2 GLC dan syarikat bumiputra rugi dan tidak ada penyelesaian yang tuntas dibuat setakat ini bermula dgn Maminco, BMF bla.bla PKFZ, terkini SD dan banyak lagi kalau nak sebut.

Nanti kalau kita buat perbandingan dengan pengurusan ekonomi seperti singapura kita puji baik orang melayu marah. Kalau disebut syarikat Cina yang sentiasa untung orang melayu marah juga. So apa pilihan kita. Siapa yang buat polisi dan siapa yang berkuasa melantik ALP/CEO di GLC kalau bukan pemimpin melayu. Sistem yang salah ke orangnya yang salah atau kita tunggu rakyat kata enough, pls stop . Kuasa rakyat atas kesedarannya akan mengubahnya samalah kita tunggu.

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq,

Tun Musa mesti letak jawatan.

Dia pun dah kena penyakit 'elegance silence'

Dia pun dah tertidoq cukup lena kalu tak tau duit banyak tu akan hancus.

Sepandai pandai tupai melompat,akhirnya tersungkoq juga.

tk

mad said...

kes sd ni sume lakonan saja. sebenarnya pelahap-pelahap memang sudah tahu mereka akan tercicir pada pru13 nanti, jadi semua berlumba-lumba kaut harta yg ada dalam sd. tinggal 2 tahun saja lagi nak berkuasa, inilah saja peluang kumpul harta banyak-banyak sebelum lari keluar negara dan jadi rakyat negara asing. sebab tulah sd kerugian, negara dijangka bangkrap tak lama lagi bla bla bla. pendapat saya saja.

mad said...

tuan haji munawir/munawar, saya ada cadangan yg lebih baik. bagaimana kalau tuan haji ambil seorang yahudi menjadi menantu tuan haji agar cucu-cucu tuan haji nanti bergeliga otak dan pintar putar belit macam yahudi juga. sekarang pun sudah ada pejabat syarikat yahudi di ibu negara, mungkin di situ tuan haji boleh mencari seorang calon menantu yahudi yang sesuai utk anak perempuan tuan haji.

saji said...

Sdr Pak Mat Tempe

Nanti kalau kita buat perbandingan dengan pengurusan ekonomi seperti singapura kita puji baik orang melayu marah. Kalau disebut syarikat Cina yang sentiasa untung orang melayu marah juga. So apa pilihan kita. Siapa yang buat polisi dan siapa yang berkuasa melantik ALP/CEO di GLC kalau bukan pemimpin melayu. Sistem yang salah ke orangnya yang salah atau kita tunggu rakyat kata enough, pls stop . Kuasa rakyat atas kesedarannya akan mengubahnya samalah kita tunggu.

Komen:

Dalam pada saya membuat kajian mengenai pembentukan sistem pengurusan projek Islam dengan USM(sudah dibincangkan sebelum ini), saya, pada penghujung bulan Mei lalu, dipelawa oleh seorang rakan yang berkerja disebuah anak syarikat GLC sebagai site agent untuk projek pembinaan barunya di Lembah Kelang bernilai RM 4juta dengan mengenakan syarat projek boleh disiapkan sebelum Hari Raya Puasa dan kualitinya diterima oleh pemilik projek yang merupakan 'abang' dalam susunan syarikat GLC tersbut.

Saya menerima pelawaan tersebut dengan memberikan beberapa syarat, yang antaranya, seperti berikut:
a) Bayaran kepada syarikat subkontrator total sub dibuat setiap dua minggu
b) Syarikat subkontraktor total sub perlu serahkan semua senarai sub-subkontraktornya dalam masa 2 minggu yang jika gagal saya diberi pilihan untuk melantik subkontraktor lain untuk menggantikannya.
c) Kesanggupan syarikat subkontraktor total menerima arahan dan sistem pengurusan projek secara cepat atau fast track yang saya tetapkan.

Saya tidak akan menceritakan mengenai perkembangan projek tersebut. Yang saya ingin ceritakan ialah yang ada kaitan dengan apa yang ditanya oleh sdr Pak Mat Tempe di atas.

Pengalaman sebulan terlibat dengan projek berkenaan dapat saya kesan bahawa ketua dan kakitangan anak syarikat GLC berkenaan mempunyai beberapa kelemahan dalam melaksanakan projek2nya, yang antaranya, terlalu bergantung dan percaya kepada kemampuan syarikat subkontraktor total sub tersebut yang saya anggap antara faktor semua projek yang dilaksanakannya sebelum ini bermaslah!

Namun, sebagai pengkaji, saya tidak menyalahkan ketua dan kakitangan anak syarikat GLC tersebut dengan kelemahan2nya itu.

Yang saya salahkan ialah Barat yang mencipta sistem kontrak pembinaan yang bukan sahaja menggalakan budaya kapitalis dalam industri pembinaan tempatan termasuk mengali-baba atau total sub-letting kontrak dan penipuan kualiti,malah menggalakan consultants menekan kontraktor, menggalakan consultants membuat kerja lebih kurang dan menggalakan kronisme.

mad said...

maaf datuk saya keluar tajuk,

berita mengejutkan bahawa sejak 1998 kapal kargo israel telah berlabuh di pengkalan negara dan disedari serta di pantau pihak kerajaan. malah kerajaan sendiri menyarankan agar kapal-kapal ini tidak mengibarkan bendera israel apabila berada di perairan malaysia, sebaliknya mengibarkan bendera negara asing.

saya bukan pakar undang-undang laut antarabangsa, namun saya pasti tindakan mengibarkan bendera negara asing di laut adalah satu kesalahan besar. lihat saja contoh baru-baru ini apabila agen mossad didapati menggunakan paspot palsu negara lain dalam insiden pembunuhan agen hamas, mahmoud al-mabhouh di dubai. kecaman keras diambil oleh negara-negara yg dipalsukan paspot ini kepada israel.

itu belum lagi masuk bab kapal yg berlabuh di pengkalan laut malaysia. saya pasti ini satu skandal yang memalukan negara.

baca di sini> http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/conditional-port-access-for-israeli-flagged-ships-says-kong/

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato',minta izin.

borneomenggugat kata,...saya merasa eloklah kita kalahkan saja UMNO/BN di peti undi PRU 13...

BN kalah nak digantikan dengan PR ke? Adakah saudara fikir apabila PR memerintah,Keadilan Raayat ada suara, PAS ada suara ? Maaflah,semuanya akan bisu dikawal oleh DAP.

DAP yang akan memerintah.Tak ada lagi saksama, diganti dengan samarata.Kalau anda seorang bumiputra, fikirlah secara rasional bukan ikut emosi, masa depan anak cucu kita. Terutama kita yang hidup dalam kelompok orang miskin.Jangan duk ikut yang yang kayaraya,yang berpendapatan RM30,000.00 sebulan.Mereka sudah senang lenang.Siapa yang memerintah pun mereka tak kisah.Seperti Cina di bandar.Mereka bersorak riang kerana PKR dan PAS menyokong mereka.Ada yang sanggup baring atas jalan raya, yang sanggup berdemonstrasi jalanan dan ada yang sanggup memburukkan agama Islam.Lagi cepatlah mereka mencapai cita-cita.

Kalau Malaysia dijadikan republik pun mereka tak kisah.Mereka tak perlu sultan, tak perlu 152,153 dll.bahkan mereka akan pinda perlembagaan sesuai dgn keperluan mereka.Mereka ialah kacang, selalu lupakan kulit apabila dah cukup 'matang'.

Ingatlah kesan pilihan anda akan dipikul oleh anak,cucu, piut kita nanti.

Saya akan mempertahankan UMNO/BN habis-habisan di PRU 13, IsyAllah.

Salam hormat,

Lat Juno

Hanez said...

Salam Datuk Kadir yang dirindui,

Saya cuba cari masa untuk duduk, baca dan fahami tampalan Datuk yang ini. Dah lama tak komen kat blog Datuk ni rasa rindu yang membara.

Saya rasa sayang memikirkan dana berbilion ringgit dibazirkan begitu sahaja dek kerana agenda-agenda sulit peribadi dan tidak bertanggungjawab mereka yang memegang jawatan dan kedudukan. Makin dibongkar makin sesak dada dibuatnya. Sampai bilalah agaknya umat Melayu akan terus biarkan mereka berleluasa macam ni.

When we empower misfits to power and position, this is what happen. We have only ourselves to blame.

Tak pa Datuk, jangan pening-peningkan kepala. Jom kita relax sebentar. You and I, kita masih punya masa. Jom kita minum dulu. Green tea untuk saya. Teh si kosong untuk Datuk ?

Anonymous said...

Non-partisan 12.52pm,

Cerita pasal blog Aspan Alias. Memang benar dia ni memang tak habis-habis menyalak bukan sahaja menyalahkan Tun M tapi Najib dan Rais Yatim juga jadi mangsa dia. Itulah kerja dia menulis asyik menghentam Tun M dan Najib. DIA SYOK SENDIRI SAHAJA. Kalau kita baca orang yang komen dalam blog dia semuanya sama setuju apa yang dikatakannya sebab komen yang tidak berpihak kepadanya jangan harap dia keluarkan.

Kadang-kadang tulisannya kebudak-budakan. Dia masih lagi mengharapkan Tengku Razaleigh akan jadi Perdana Menteri.Dia masih lagi mimpinkan bahawa satu hari nanti Tengku Razaleigh akan jadi Perdana Menteri.

-budak hitam-

Pokiok said...

Salam Pak Kadir,

Ala Sime Darby rugi 1.6 billion setahun aje. Kalu digandakan 50 kali bersamaan dgn 80 billion (katakan selama 50 tahun). Para pengampu menyalak dan terus terlalak suruh peneraju turun, resign dan seumpamanya.

Kenapa tidak melalak dengan nada yang sama supaya para peneraju 1Malaysia yang mempunyai hutang tertunggak sebanyak 300-400 billion (selama 50 tahun terajui Malaysia) turun, dan resign secara suka rela dan seumpamanya.

Sekian,

Pokiok

Anonymous said...

Salam Dato',

Tak ada benda baru yang saya tambah kat blog Dato' ni..cuma nak register kan pendapat saya saja.

Untuk kesekian kalinya, GLC yg diterajui orang Melayu mengalami kerugian berbilion RM. Makin susutlah nilai pelaburan orang Melayu dalam PNB, maka makin kecil peratus pegangan harta orang Melayu dalam negara ini.

Saya tak pasti apakah yang berikut ini intipati daripada hadis atau apa.."jika sesuatu urusan itu tidak diberikan kepada ahlinya, maka tunggu sahajalah kebinasaannya." Dari dulu lagi saya amat hairan bagaimana adik PM Najib diberikan kedudukan yg begitu besar dalam kancah GLC negara.

Apa yang melanda kebanyakan GLC kita adalah disebabkan terlalu banyak campurtangan pembesar politik. Dan saya mempunyai kefahaman yang sama seperti apa yang dituliskan oleh sdr ab (2.25 PM). Satu hal yang menyedihkan tapi tak akan berubah dulu, kini dan selamanya selagi UMNO masih begitu.

Sayang sekali kerana sistem politik Melayu hari ini gagal menyerahkan tanggungjawab menjaga kepentingan Melayu kepada anak bangsa yang paling layak (dari aspek keahlian/kepakaran, akhlak, dan kebijaksanaan).

Tampalan Dato' kali ini memang sekuens yg baik dan tepat sekali kepada tampalan sebelum ini, iaitu tentang Kg Baru KL. Kalaulah benar-benar menjadi kenyataan projek memajukan Kg Baru pada skala mega maka kita sudah boleh jangkakan kesudahannya...lenyapnya sebuah kampung Melayu terbesar di KL sebelum sempat merayakan ulangtahun ke-100 nya sebagaimnana SD akan lenyap kelak (bertukar tangan) jika terus menerus rugi berbilion RM.


Pak HJ JB

al-Din-amin said...

Musang hitam berbulu ayam, the elegant pretender, the killer of Memali must do the honorable thing, commit harakiri like the Japanese or at least quit SD. He is a thorn in the neck. His melodrama in the shadows of Malaysian politics ends here.

Ahmad Sarji was once the DO of Rembau according to my history teacher. He was bragging to the latter about a 2,000 ringgit wrist watch then! It must be in the 60s. He is still a superman holding many top posts. I envy his stamina and time management.

Recycle leaders are everywhere in the GLCs. They feel safe there warming up their balls on loads of money and dare not make bold steps to innovate. Once a while they get exposed when something went wrong. And only then the public knows whos who in the board.

FELDA was a hot topic during the Hulu Selangor by-election. Its chairman is a recycled leader. So is Rahim Thamby Chik in Felcra. Now a megalomaniac has put Felda, Felcra, Risda in a conglomerate just like SD, Golden Hope and Guthrie. Let's see who's the chairman. Another recycled, displaced, elegant retiree?

Siti Mardhiah said...

Qualified opinion ka, uish, selish malaikat 44. Boleh jatuh harga saham. Yang banyak pegang plak tu KWSP, PNB.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).