Wednesday, June 02, 2010

Kekalkan Kg Baru Milik Eksklusif Melayu

A Kadir Jasin


[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

SAYA harap cakap-cakap hendak memperuntukkan atau membenarkan bukan Melayu memiliki 40 peratus hartanah dalam pelan pembangunan semula Kampung Baru adalah silap lapor oleh media massa atau lepas cakap politikus bermulut besar.

Tetapi kalau betul, ia adalah satu perbuatan yang akan memburukkan lagi imej Umno dan menambah keresahan orang Melayu.

Keadilan hanya boleh dilakukan jika kerajaan serentak membangunkan semula kawasan Cina Jalan Petaling dan kawasan India Brickfields dan menawarkan 40 hingga 60 peratus pemilikan kepada Bumiputera.

Kalau betul Umno hendak bertolak-ansur lagi dengan memberikan 40 peratus Kampung Baru moden kepada Cina dan India, maka wajarlah MCA dan MIC menyokong memperuntukkan 40 hingga 60 peratus Petaling Street dan Brickfields kepada Bumiputera.

Sekiranya tidak, kekalkanlah Kampung Baru sebagai kawasan eksklusif Melayu seperti diasaskan oleh British pada tahun 1899 atas kehendak Sultan Selangor waktu itu, Sultan Alauddin Sulaiman Shah Raja Muda Musa.

Menurut laporan akhbar The Malay Mail pada 17 Februari lalu, Almarhum bertindak ke atas rayuan ketua-ketua kampung Melayu sekitar Kuala Lumpur yang merungut tanah orang Melayu diambil alih oleh pelombong dan pedagang Cina dan Inggeris.

Hasilnya, British mewujudkan Kampung Baru sebagai Malay Agricultural Settlement atau Penempatan Pertanian Melayu apabila Sultan Alauddin Sulaiman Shah bersetuju memperuntukkan sekeping tanah di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur. Kampung Baru seperti yang ada pada hari ini meliputi kawasan seluas 223 ekar.

Kampung Baru seelok-eloknya dikekalkan sebagai kampung Melayu tradisional dan dinaikkan taraf sebagai kawasan pelancongan kelas dunia seperti yang dilakukan dengan perkampungan Portugis di Melaka.

Dengan cara ini, adalah lebih mudah membuat pembangunan fisikal dan menaikkan nilai ekonomi Kampung Baru tanpa menjejaskan pemilikan oleh orang Melayu.

Ingatlah, apabila bekas kerajaan Pakatan Rakyat Perak memberikan garan tetap kepada kampung-kampung baru di negeri itu, ia tidak mensyaratkan ianya dibuka kepada orang Melayu.

Jadi tidak perlulah pembesar Umno hendak peningkan kepala menyerahkan atau membuka 40 peratus Kampung Baru kepada Cina, India dan bukan Bumiputera lain.

Mereka dah ada lebih daripada cukup di Petaling Street, Brickfields, Jalan Bukit Bintang, KLCC, Pavillion, Lot 10, Times Square, Starhill dan Mid Valley. Berapa kerat Melayu memiliki dan menduduki hartanah di kawasan-kawasan ini?

Hatta di KLCC milik Petronas itu pun peniaga Melayu terpelanting kerana sawa yang tinggi melangit. Yang tinggal boleh kira dengan jari. Itu pun siapa pula di belakang mereka?

Jadi cukuplah Umno cuba mengambil hati orang bukan Melayu. Yang lebih penting sekarang, Umno kena jaga hati orang Melayu dan pujuk orang Melayu yang merajuk pada pilihan raya umum lalu, takut-takut undi bukan Melayu yang dikejar tak dapat undi Melayu yang kendong berciciran.

Kalau saya silap saya mohon maaf dan saya bersedia dikutuk.

118 comments:

MalaysianKita said...

AMAT SETUJU DGN DATO' KALI INI.

KEKALKAN KG BARU MILIK EKSLUSIF MELAYU

Abdullah Ngah said...

Kampung Baru bukan 40 peratus akan diberi kepada bukan Melayu, malahan 10 peratus sahaja yang dikekalkan untuk orang Melayu.

Mengapa tidak? orang Melayu tidak mampu membeli bangunan yang berharga puluhan juta nanti.

Pembangunan yang dlaksanakan nanti ialah secara pemgambilan balik hartanah kampung baru dan dimajukan oleh UDA konon.

Bayaran pampasan yang diperlehi oleh tanah dan bangunan yang diperolehi berjumlah sepuluh juta katakan.

dan Bangunan yang dibina nanti satu unit 8 atau 10 tingkat sudah tentu harganya lebih mahal.

Oleh itu orang Melayu hanya dapat membeli satu unit sahaja sedangkan hartanah yang diambil balik itu dapat dibina 10 unit.

manakala 9 unit pasti akan dibeli oleh orang bukan Melayu sepertimana yang telah, sedang dan kan berlaku di Kuala Lumpur.

Siapakah pemilik bangunan tinggi dan besar di Kuala Lumpur dan bandar bandaraya di seluruh negara sekarang. sudah tentu orang china yang menguasai ekonomi.

Bukan setakat dapat menguasa ekonomi negara dek jahatnya para pemimpin Melayu yang telah diberi amanah, malahan kuasa politik melayu sudah sekian lama terhakis.

Cuma perdana menteri dan timbalan perdana menteri sahaja yang dipegang oleh orang melayu.

Ini menunjukkan kuasa politik sudah berada ditangan orang bukan Melayu dengan arti kata mengikut terlunjuk orang bukan Melayu yang barangkali tidak lama lagi negara ini turut tergadai.

Ada yang sedeh dengan apa yang berlaku di palestin, tetapi bagaimana pula dengan apa yang berlaku dinegara ini yang barangkali tidak lama lagi orang Melayu yang dikatakan tak akan hilang dunia akan menjadi pelarian di negara sendiri.

saya sangat setuju dengan kata Dato bahawa apa yang dikakukan oleh para pemimpin Melayu selama ini jelas tidak berlaku adil dan zalim terhadap orang melayu.

uop said...

Saya sokong kampung baru dikekalkan 100% kepada melayu dan bukannya dibincang berapa peratus patut diberi kepada bukan melayu. Saya rasa Datuk Ibrahim Ali tersalah hitung, sepatutnya dia berjuang untuk mengekalkan 100% kampung baru untuk melayu, bukannya berdebat berapa peratus patut diberi kepada bukan melayu. Ayuh Datuk Ibrahim Ali, teruslah berjuang untuk kekalkan 100% kampung baru untuk melayu. Saya semakin yakin kepada PERKASA dari UMNO didalam membela kepentingan orang melayu.

Hj Munawir said...

Dato Kadir.

saya tidak setuju dengan pendapat dato.Kenapa takut dengan Cina untok menjadi rakan kongsi membangun Kampong Baru.Tampa penglibatan kaum Cina susah kita hendak menjadi bandar kosmopolitan.

Dato Lihat apa jadi dengan komplek MARA yang di penohi 100% peniaga Cina.Hidup segan mati tak mahu.Bandingkan Pertama Komplek yang di bagunkan oleh UDA tapi ramai kedai2 Cina di dalam nya dengan Bangunan MARA yang bersebelahan dengan nya.Mana lebeh maju.Sudah tentu Pertama Kompolek.

Bangsa Cina mempunyai modal dan Wang.Bangsa Melayu hanya mempunyai semangat dan emosi.Najib saorang yang pratical.Dia tahu tampa Cina ekonomi Malaysia akan malap.Soalnya kita menti pandai.Kita mesti jadikan Cina kuda tungangan kita dan bukan sabaleknya.

Percubaan untok membangunkan Kampong Baru sudah di mulai sejak Mahathir menjadi PM.telalu banyak kerenah orang di situ sampai dia pun Give up.Saya ingat sampai kiamat pun Kampong Baru tak akan maju.

Saya juga tidak percaya ada Cina yang mahu melibatkan diri dengan Pembangunan Kg Baru.mereka maseh marah kerana di Kg Baru lah mulanya peristiwa 13 Mei.Jikalau DAP memerentah dia akan jadikan kampong baru saperti Kg Gelam di Singapura.

Roti Planta said...

Dato',
Bila melihat urusniaga pelik atau luar normal macam ini, saya hanya berfikir 'berapa Menteri dapat?'. Kalau tak dapat apa-apa maka dia bodoh atau tak tahu berniaga.

Menteri Melayu yang membuat urusniaga yang menguntungkan diri tetapi merugikan orang Melayu ini perlu dikecam dan dinyahkan. Sejarah banyak melihat 'barua-barua asing' seperti inilah yang menghilangkan harta, tanah dan tahta Melayu dahulu. Semoga tidak berulang lagi.

Cina mengundi pembangkang bukannya nak macam-macam tetapi kita asyik dok fikir nak beri macam-macam untuk memujuk mereka. Semalam kuata Timbalan Menteri pun bertambah.

Bye/Roti Planta

changkatlobak said...

sependapat dengan Dato'

Quantum Metal Consultant said...

Dato' masih belum penat lagi ke 'membebel' dengan puak UMNO ni..

Membangunkan Kampong Baru adalah peluang sekali seumur hidup, macam terjumpa lombong emas, macam terjumpa hutan dara balak yang dah matang, macam beli kapal selam tiga empat biji, macam serah sebuah dua tiga buah pulau, macam serah dua tiga blok kawasan minyak...

Peluang sekali seumur hidup ini penuh dengan agenda..soal Melayu, soal bangsa..itu boleh dikalis dengan 'berlapik bahasa'.

Menteri dah bagi bayangan, maksudnya agenda dah separuh jalan, kalau kena sergah, cakap je 'belum muktamad'..lepas tu buat buat lupa..agenda jalan terus, kalau tak ada bantahan atau ramai yang termakan cakap, agenda diteruskan, kalau masih ada yang sergah, cakap je belum muktmad, masih dalam kajian...

Flip flop era Paklah sekarang ni dah ditukar kepada versi baru 'belum muktamad' era Najib.

alunbm said...

Kalau dari awal sudah ada niat nak memperbodohkan dan nak menipu orang melayu oleh segelintir manusia yang rakus baik hentikan lah tak payah dibuat pembangunan.
Itu lebih baik.....

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq

'Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.'-SUN TZU

Patut la Melayu dah tak percaya UMNO.

TK

Anonymous said...

Cukup kita mengira perancangan ekonomi yang semakin terbalik,dalam kebimbangan kurangnya kuasa ekonomi melayu dan pemilikan melayu.Kita gadaikan satu lagi harta Melayu yang masih berbaki.

Jika kerajaan jelas membuktikan mereka gagal.

Awas undi yang masih tinggal.

Bukit Jambui

Ahmad Nawawi Yaakob said...

Atas nama pembangunan, orang Melayu telah hilang terlalu banyak aset tetap seperti ini. Kekal sampai kiamat, orang Melayu dikikis harta asal/warisan mereka. Berapa banyak tanah Melayu di tepi jalan bertukar tangan kepada pihak lain, berapa banyak pula ladang dan kilang menjadi milik kekal abadi bangsa berkenaan.

Kenapa pula KITA bermurah hati mahu menyerahkan 40% harta kita kepada pihak lain, sedangkan pernahkan pihak lain bermurah hati menawarkan habuan mereka kepada kita?

sujini said...

Scribe

Terima kasih banyak-banyak kepada The Scribe, kerana meluangkan masa dan tenaga membuat tampalan yang berjudul "Kekalkan Kg Baru Milik Eksklusif Melayu."

Kalau Scribe nak tahu saya dan keluarga saya ada satu hartanah di Kg Baru.Tanah tersebut dibeli oleh datuk saya(bapa kepada ibu)dan telah mendirikan sebuah rumah pada tahun 1930.Datuk,nenek, ibu dan bapa saya semua sudah jadi arwah.

Sekarang ini sekatan-sekatan kepentingan keatas tanah kami adalah hartanah ini tidak boleh ditukarmilik(tranffered to)atau diduduki oleh orang bukan Melayu.

Makanya sebab itulah masalah hendak membangunkan hartanah di Kg Baru ini melainkan ditukarkan status tanah tersebut.

Perkara status tanah ini tidak menjadi masalah kepada kerajaan kerana memang kerja mereka membuat "divine intervention."

Masalah kedua , dan diluar kuasa kerajaan adalah tanah sekeping, tapi tuan punyanya ramai.

Ketiganya tuan tanah tidak berkemampuan nak buat pinjaman bank untuk mendirikan bangunan ala KLCC.

Saya rasa itu saja masalah untuk membangunkan tanah Kg Baru ini.

Namun sekiranya tuan punya tanah memberi restu kepada kerajaan membuat"divine intervention" dan justeru itu tanah Kg. Baru pun dibangunkan.Bagaimanakah kesudahannya?

Saya bertanya lagi, mana ada anak Kg. Baru yang mampu membeli hartanah yang telah dibangunkan kalau harganya macam satu apartment di Pavillion atau di belakang KLCC tu?
Munkin Azman Hashim boleh belilah sebab dia pun anak Kg.Baru.
Atau munkin ada 2,3 lagi anak Kg Baru yang dah jadi jutawan yang saya tidak tahu, mampu membelinya.

Kalau nak kata YTL memang boleh beli. Kalau Temasik Holdings pun boleh beli.
Lama-lama nisbah 60:40 itu akan menjadi 80 bukan Melayu 20 Melayu.Kalau tak percaya tengoklah nanti.

Hatta kalau DBKL nak jual tanah kepunyaannya di Chow Kit atau di Jalan Raja Bot tu lantaklah.
Kalau kerajaan nak jual tanah KTMB kepada Singapura lantaklah.
Laut dalam penuh dengan minyak diserahkan kepada Brunei pun lantaklah.

Tapi saya minta janganlah sampai Kg. Baru pun nak dijual kepada orang luar.
Saya anak jati Kg.Baru, saya tidak mengizinkannya.

Inilah yang saya katakan dalam komen saya yang lepas.
Kerajaan Najib amat menggerunkan.

Munkin kita kena beri peluang kepada "lelaki yang menjerit serigala" buat kenyataannya.

Terima kasih.

johan said...

sokong Datuk.

sri tribuana said...

Salam Datuk

Dalam soal mempertahankan Melayu kita tidak perlu minta maaf, walaupun kpd pemerintah. Mana2 pemerintahpun.

azreen said...

betul tu..

tapi kenapa umno aka pakember pada hari ini tidak peduli dgn nsb bangsa yg makin hari makin layu dan lesu..

siapa lagi yg boleh kita percaya setelah makin byk hak kita diberi sewenang-wenangnya demi meraih undi dan sokongan si pendatang

Tasbih Alam said...

Salam

saya dalam misi membina hubungan dengan blogger seperti saudara..

saya sebelum ni terlalu sibuk membina blog akan tetapi tidak membina rangkaian blog . Kini saya akan mengunjungi dan cuba memberi komen di blog hebat seperti blog saudara ini.

harap kita dapat berbalas kunjungan sesama kita dan menghormati pendirian dan pandangan each other.

harap tulisan kita lebih tajam dari pena.

http://tasbih-alam.blogspot.com

paktam said...

Kampung Baru

1-Saya hairan, kemana perginya cerdik pandai Melayu zaman ini seperti mereka yang terdahuhu seperti Tan Sri Mohar dan sebaginya. Adakah mereka ini telah tidak diberi tempat oleh ahli UMNO dan pegawai kerajaan kini, atau yang ada cerdik pandai sekarang lebih mementingkan diri?...Atau cerdik-cerdik pandai Melayu telah berhijrah ke luar negara? Atau kombinasi di atas?

2-Pembangunan dan Pasaran: Jika ingin membangun sesuatu tempat maka perlu ada pasaran. Pasaran bukan berbentuk penukaran entiti semata-mata, tetapi boleh berbentuk penyewaan seperti penggunaan kaedah REIT. Dengan kaedah ini pelaburan dari luar negara seperti Timur Tengah boleh memain peranan.

GLC semestinya perlu kepada ruang pejabat dan ini ialah satu daripada pasaran untuk pembangunan Kampung Baru. Dengan cara ini faktor bukan Melayu tidak relevan lagi. Seterusnya, perlu tidak digalakkan GLC membina bangunan mencakar langit mereka sendiri, selagi kawasan-kawasan seperti ini tidak dimajukan. Bukankan tujuan sebenar GLC ialah untuk meyumbang kepada kepentingan raayat? Ini bermakna, selain mendirikan rumah kediaman yang baru untuk pemilik hak di Kampung Baru, bahkan bangunan-bangunan komersial juga boleh dibena untuk mendatang hasil kepada pemilik hak Kampung Baru.

3-Seterusnya, TH properties, anak syarikat Tabung Haji terus tidak menunaikan misi dan visi Tabung Haji. Mereka sepatutnya menghadkan atau mengutamakan hasil pembangunan mereka kepada ahli-ahli Tabung Haji sahaja, dan keuntungan yang tinggi menjadi tujuan sampingan.

4-Foundation: Satu masalah pembangunan kampung baru ialah hukum faraid apabila pemilik asalnya meninggal dunia dan harta dibahagi-bahagikan. Ini boleh diselesaikan dengan penggunaan kaedah 'foundation', dimana waris mendapat hasil dari 'foundation' ini. Cara sebagini perlu dibincangkan dengan mereka yang berilmu tetang agama terutama yang khusus kepada ilmu faraid.

Di atas adalah sedikit pandangan penulis, dan jika tidak praktikal harap maaf. Sebaliknya, perkara-perkara seperti ini perlu difikirkan, selain mencari pasaran secara senang, iatu penglibatan bukan Melayu.

jebat said...

Salam Dato'

Saya setuju dengan pendapat Dato'. Tapi sya tak yakin menteri berkenaan atau PM sekalipun berani berbuat demikian. Bila berhadapan denga hal Brickfield mereka katakan "ini semangat BN' kita tak kacau kaum lain. Bila berdepan masalah KAMPUNG BARU mereka kata itu lah 1MALAYSIA.

OTAK BERGELIGA - OTAK PENIPU - 25% !!!

Anonymous said...

Datuk AKJ,

Betul cakap Datuk, sudah terlebih-lebih pemimpin Melayu bertolak ansur dengan non bumiputera. Saya tidak suka cakap kotor, tapi tindakan ini bak kata macam yang dalam ---- pun hendak diserahkan kepada mereka!

Saya bukan anti memberi peluang yang secukupnya kepada non bumiputera. Sama ada kita suka atau tidak, mereka ada hak sebagai warganegara Malaysia. Tapi cukup-cukuplah. Fikirkan juga nasib orang Melayu. Sekadar beberapa contoh yang Datuk berikan, mereka telah mempunyai lebih daripada mencukupi dibandingkan dengan orang Melayu dan bumiputera yang lain!

Contoh bunga bahasa yang Datuk berikan cukup tepat! Jangan yang dikejar tidak dapat dan yang dikendung berciciran. Keputusan pilihan raya Sibu dan beberapa pilihan raya lain telah membuktikan yang dikejar tidak dapat!

Orang Melayu bukan buta mata dan hati. Pada saya lagi memedih dan merobek hati kalau pemimpin Melayu sendiri tidak kesah akan kebajikan dan untung nasib orang Melayu dibandingkan kalau perkara sama dilakukan oleh pemimpin bukan Melayu. Saya sendiri penyokong tegar UMNO/BN tidak mengundi buat pertama kali dalam hidup pada pilihan raya 2008! Semangat baru hendak pulih bila DSN menjadi PM. Tetapi dengan perkembangan terkini, rasanya ngak mengundi lagilah pilahan raya 1213. Ingat pemimpin Melayu jangan samapai yang dikendung berciciran!

Warga Setia

Anonymous said...

Saya setuju cakap Datuk. Samaada Najib ni memang bahalul atau penasihat2nya yg bahalul.
Inilah bahananya memilih pemimpin melalui keturunan. Najib bukan nak menambah tapi menghakis hak Melayu.
Orang Melayu bukan punyai keistimewaan tapi HAK dlm negara ini.Itu pun Najib tak tahu bezakan.
Nampaknya dlm era Najib org bukan Melayu ada HAK tapi org Melayu hanya ada keistimewaan.
HAK itu mutlak dan keistimewaan itu sementara.
Dalam isu bangsa,dari dahulu lagi saya tidak pernah yakin pada Najib.
Beza Najib dgn Abdullah Badawi hanya pada rupa dan nama.
Orang Melayu perlu menjadi biadab sebelum Wilayah Iskandar menjadi saperti West Bank dan org Melayu menjadi saperti org Palestin.

Mat Sabun.

vinnan said...

Mengambil hati apa? Tanah kampung Baru orabg bukan Melayu tak mahu dan tak heran. Rasia betul awak ini putarbelitkan keputusan Najib untuk curi tanah Melayu sebagai abgkara orang bukan Melayu.

Anonymous said...

Salam DAKJ dan para komentar semua.

Pembangunan sesuatu tempat haruslah bertepatan dengan kehendak semasa di lokasi tersebut, akan tetapi pembahagian quota 40/60 kepada non-bumi adalah merupakan justifikasi yang amat kurang bijak oleh pihak kerajaan. Banyak faktor harus di ambil kira termasuk sensitiviti masyarakan setempat. Menurut laporan The Star, 100% penduduk Kg Baru mahukan pembangunan, tetapi apakah konsep pembangunan yang diharapkan? Mega mall lagi ataupun yang seperti di nyatakan oleh DAKJ, sekadar satu pusat pelancongan yang diurus dengan sistematik.

Pandangan saya agak menghala tuju kearah pandangan DAKJ yang dengan adanya pembangunan pusat pelancongan, ini dapat mendatangkan dana kepada penduduk setempat.. walau tidak menjadi "Jutawan Segera", akan tetapi warisan kita akan tetap ada di tengah-tengah metropolitan KL.

Saya terbaca satu artikel oleh Ar. Ahamd Najib Ariffin yang mengatakan "Today educated people all over the world have realised that local heritage and culture are
very important aspects of human and urban development. Cities around the world are
criticised for becoming the same-looking concrete jungles with energy-guzzling and
densely packed high-rises, apart from just a few landmarks that differentiate some cities." Jika satu hari nanti terpupus sudah warisan Melayu di tanah air kita.. barulah menyesal. Beliau juga mewawancara pelancong dari Itali dan menurut pelancong itu "No one is completely against development or new buildings, but tourism activity, for
both domestic and foreign visitors, is acknowledged worldwide as a much more
sustainable long-term economic development potential for local people rather than
re-development and displacement.
Quote from Italian tourists on why they want to visit a place like Kampung Baru:
“Cerchiamo la vita locale, la patrimonia, la storia, l’architettura charatteristica:-
mostrateci questi, poi anche delle cose e cucine particolari…” We’re looking for the
local lifestyle, the heritage, the history, the characteristic architecture:- show us these,
then also local products and cuisines... Kampung Baru already has these. Don’t destroy
the proverbial goose that lays the golden eggs...." Fikir-fikirkan-lah..

1280-K Taman Malik

Razlan said...

Salam Dato,

Benar dan sememangnya kita perlu pertahankan Tanah Orang Melayu yang tinggal sekankang kera di Kualau Lumpur ini.

Pemuda Seputeh pada tahun lepas telah membawa usul mendesak kerajaan menentukan DEMOGRAFI orang-orang Melayu

Dan sekiranya usul-usul ini dikaji dan didengar insyallah kita tidak akan menlakukan kesilapan didalam perancangan pembangunan orang-orang Melayu khususnya.

(http://razlans.blogspot.com/2009/07/mesyuarat-pemuda-bahagian-2009.html)

bodoh.pandai said...

1. Kalau Dato tak sudi orang Cina Malaysia dan India Malaysia milik hartanah dalam Kg Melayu, orang putih dari overseas boleh tak?

2. kalau tak boleh pun, so Dato candang Kerajaan yang invest ke? So nak pindah milik hartanah ke kerajaan lak?
3. Kalau orang melayu je yang boleh milik hartanah dan sebagainye, camne nak letak muka pulak bila nak mintak orang cina dan india pi membeli di kedai kedai disana?
4. By the way, tak de halangan kalau orang melayu nak milik hartanah di mana mana tempat di malaysia, bukit Bintang ke, Midvalley ke etc. Asal , boleh bayar harga pasaran , beli le.

Tapi orang melayu yang dah kaya raya lebih minat beli hartanah di Perth , London etc??

Anonymous said...

Saya amat bersetuju dengan pendapat Datuk supaya Kampung Baru dikekalkan sebagaimana sekarang ini. Sebenarnya walaupun kawasan ini merupakan penempatan Melayu, kaum-kaum lain boleh datang dan bergaul dengan orang Melayu di sini. Cukuplah dengan begitu banyak kawasan yang kita buka kepada kaum asing. Kalau setakat tujuan untuk tipu Melayu, saya rasa tidak perlu pembangunan Kampung Baru dilakukan. Biarlah ia menjadi satu tinggalan sejarah yang amat bernilai untuk anak cucu kita.


Salahuddin

pakbelalang said...

Kampong Baru area should build a twin tower equivalent to Petronas Twin Tower to reflect "Ketuanan Melayu". Lets make the twin tower as a symbol to move forward in our struggle to become a race with full of dignity. Yes, we can do it. It is not omong-omong kosong. It is a challenge for the Malay community to be positive by mobilising all their resources to make it a reality.

Kampong Baru is exclusively for the Malays and only the Malays should be involved in whatever things to be developed there. Period.

I hope the govt. is conscious about the sensitivity of the Malay community as far as Kampong Baru is concerned and don't ever try to manipulate the minds of the Malays by deviating from its original objective of turning Kampong Baru into a world class commercial hub "EXCLUSIVELY" for the Malays.

Anonymous said...

Assalamualaikom datuk, saya dan kesemua adik-beradik (10 orang) dilahirkan di kg baru. Kebanyakan orang2 (ori) kg baru, tidak mahu tidak rela tanah kami dibeli oleh orang bukan melayu Islam. Walaupon memang sudah ada orang2 bukan melayu meniaga seperti repair kereta atau kereta terpakai di jln raja muda dekat dengan Maybank, depan dulunya tempat tinggal dtk harun. Kami jelek sebenarnya datok, manusia melayu ini yang beri laluan kepada orang bukan melayu berniaga disini. Punya ketagihkan wang. Orang2 Indon pon sudah terlalu ramai di kgbr, orang paki dan bangla. Kalau ada orang2 melayu Islam yang kaya raya ingin naikkan kpg kami, kami dengan besar hati beri laluan. Tetapi ye datuk berapa ramai sangat orang2 melayu Islam yang millionare di Msia?
ml

MalaysianKita said...

Nasib Tanah Rizab Melayu Kg.Baru akan jadi sama seperti Tanah di Tanjung Pagar.....kalau UMNO "berkuasa" sepenuhnya ke atas tanah tersebut, DAH LAMA TERGADAI!!!

Dato'

Berapa banyak/luas Tanah Rizab Melayu di bandar dan pinggir bandar yang masih kekal???

Kedah dan Pulau Pinang, langsung dah tak ada!!!

Kerja Sapa Tok?

Kalau di Pulau Pinang, "Tuan Tanah" (Exco Tanah) adalah Timbalan Ketua Menteri, semua adalah dari Melayu(UMNO).

So, sapa yang dok gadai Tanah Melayu???

Ahmad Busu Jantan said...

salam 1 malaysia,

saya menyokong penuh kouta pembagunan kg baru.Menteri wilayah ialah seorang yang genius,walaupun tidak dicalonkan dlm pru 12,dapat juga menjadi menteri..idea kouta 40-60 sememangnya bagus untuk seluruh 1malaysia.

pm najib juga sepatutnya menyegerakan projek ini...projek ini boleh dijadikan manifesto BN umno menguasai parlimen titiwangsa dalam pru 13 nnti..

ahmad_77johor said...

ahmad neutral.
Saya mula tertarik dengan Datuk , selepas melihat Datuk berhujah dengan Fuad Abd Rahman dan Tan Sri Sabaruddin di rancangan Hujah may lalu. Ulasan Datuk diatas amat saya setujui.
Sekiranya Kg Baru diserahkan kepada 40 % sahaja melayu , nescaya saya percaya peratusan itu akan terus menurun tahun demi tahun seterusnya. Dan saya begitu yakin , ramai melayu yang akan menjadi lebih marah kepada BN/ UMNO pada PRU yang akan datang

-thethinker- said...

Jutawan Melayu sendiri pun tak sudi bangunkan Kg Baru , nak sembang apa lagi ?

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Saya bersangkaan, Hj Munawir dan Haji Munawar ialah orang yang sama. Dia memperlekeh-lekeh dan menghina-hina orang Melayu dalam komennya yang terdiri daripada lima hujah dalam lima perenggan.

Ingin saya menjawab hujah demi hujahnya:

1. Mengapa mesti menjadikan Kg. Baru bandar kosmopolitan kalau sampai tahap meminta sedekah daripada orang Cina? Apa perlunya bandar kosmopolitan sangat?

2. Tak relevan membanding-bandingkan Kompleks Mara dengan Kompleks Pertama.

3. Alhamdulillah. Syukurlah. Orang Melayu mempunyai semangat Islam dan emosi Islam; bukan semangat Yahudi dan emosi zionis laknatullah macam Haji Munawar yang berpihak dan menyebelahi Yahudi.

4. Sampai kiamat Kg. Baru tak maju? Apa makna maju? Maju mengikut konsep Yahudi laknatullah itukah yang anda ingini?

5. Wahai Hj Munawir, orang Cina lagilah mengidam akan Kg. Baru tu, sekurang-kurangnya untuk membalas dendam. Namun begitu, saya lebih percaya kepada DAP daripada MCA atau Gerakan.

Dan saya lebih percaya kepada orang China daripada Hj. Munawir, atau Haji Munawar yang tergamak bersekongkol dengan Yahudi laknatullah.

Wassalam.

JohorMali said...

Dato’ AKJ

Isu pembangunan Kg Baru akan merupakan satu permasaalah yang bukan senang untuk di rungkai.

Bagi para NASIONALIS: Jangan sekali kali Kg Baru jatuh ketangan bukan Melayu

Bagi KARYAWAN ( Ingeniur, Arkitek, Planner dsb) : Ini suatu peluang keemasan .

Bagi KONTREKTOR DAN SUPPLIER – Ali, Ali dan Baba , dan Ali Baba : Juga
peluang keemasan dan spillover effect boleh jana ekonomi Negara.

Bagi EKONOMIS DAN BANKER : Untuk pulangan lumayan, high density and high end value perlu. Konsep open market tidak dapat di ketepikan.

Bagi POLITICIANS : Yang sedang pegang teraju (bapak bapak Menteri) cuba bantu selesaikan masaalah dengan memberi pelbagai janji, cadangan dan peruntukan. Manakala yang tak pegang teraju, ini peluang baik untuk memperleceh dan memperlekehkan apa jua cadangan dan janji Pak Pak Menteri ( tanpa memberi viable alternatives).

Bagi PEMILIK :
(a) Tunggal: No problem. Bank nak kasi advance pun senang. Nak buat buat bangunan 1 tingkat atau 100 tingkat, sendiri decide.-Billionaires in the making
(b) Multi Owners – yang ada nama di Geran (Registered owners) – Pun senang jika mereka satu kepala- Millionaires in the making
(c) Multi Owners – yang belum di daftar atau difaraidkan dari zaman ngoyang hingga ke cicit, ini masaalah besar.berkurun kurun lah turun naik mahkamah- menghitung buah durian tak gugur gugur.

Bagi SKEPTIKS – saperti saya dan mungkin pembaca sekalian , telan air liyur ajelah.

Tinta Hitam said...

Datuk,

Bila DS Mohd Nizar bekas MB Perak memberi geran kepada kampung kampung Cina yg telah diduduki oleh org Cina lebih dari setengah abad,UMNO punya ala menjadikan ini isu secara besar besaran.Sedangkan tanah tersebut adalah tanah hutan semasa British dibuka didalam Rancangan Brigg utk mengekang pengaruh komunis.

Sekarang teran terang tanah melayu diKL pulak tanpa sebab yg wajar hendak diberikan oleh UMNO kepada bukan melayu atas sebab sebab utk membangunkan Kg Baru.

Saya bial mendengar rancangan UMNO utk membangunkan Kg Baru dulu hait saya dah mula syak.Ada lah planning yag akan dibuat utk memastikan poket msg msg berisi.Mereka bukannya nak bangunkan sgt Kg Baru tu utk penduduk pennduduk Melayu tetapi lebih utk diri sendiri dan kroni kroni mereka.

Saya bersetuju dgn pendapat Datuk mengemukakan persoalan ada ke MCA dan MIC akan bersetuju org melayu dapat 40% kawasan Brickfield,Petaling Street dan BUkit Bintang jika dibangunkan?

Persoalannya tiada jalan lainkah utk tidak mengabaikan kepentingan melayu? Saya nak tanya pd 60 % org org melayu yg masih setia menyokong UMNO" Adakah tuan/pun semua tak nampak permainan lidah bercabang pemimpin pemimpin UMNO ini?".Perlukah bila segala galanya terlambat baru nak beralih arah?

azman said...

Assalamualaikum pak Kadir

Bersetuju dan sewajarnya begitu..tetapi orang Melayu disitu nampaknya agak daif, dan bagaimana kah cara lain untuk menaik taraf mereka?.Bukan kita tak tahu masyarakat kita ni kalau 1 bangsa aja yang dok kat sana kuranglah bangsa lain nak masuk berniaga dan nak duduk.

Anonymous said...

Dato

1. Setuju dengan pendapa Dato. Jika kita perhatikan tentang projek-projek kerajaan sejak dari zaman TDM lagi - atas kertas nampak 200% perfect.

2. Bila dilaksana selalu menyimpang 360 darjah. Macam-maacam masaalah timbul sehingga objektif yang cantik hancur lebur. Tengah-tengah berjalan, boleh buat koner baring. Gelaap matalah, ada orang menjadi tamak lah, macam-macam. Tengok je apa jadi dengan cyberjaya, MSC dll.

3. Dalam kes kg baru ni- dah sah 40% tu jadi hak mutlak bukan melayu. yang baki 60% peratus hak mutlak orang melayu, pun akan dimanipulasi menjadi milek orag juga.Itu stail malaysia boleh!

bat8

ab said...

Salam Dato,



PASAI APA PM tak minta Tabung Haji,Felda,PNB,LTAT,RISDA,Koperasi guru,GPMS, persatuan kontraktor bumiputra dsb BERSAMA MEMAJUKAN KG BARU ni??...Kekalkn 100% milik MELAYU ......sewa la kat sapa pun bolih untuk perniagaan,tapi hakmiliknya tetap melayu ....


KALAU MACAM TU saya setuju, kalau TORAK 60-40% ni, MUKADIMAH dan 0-100 akan berlaku..)0% melayu akhirnya dengan putaq sana sini....


PASAI APA semua rancangan PM TAKAT NI MACAM JUAI MELAYU idup idup''?


YANG dok brainstorming KAT LAB DIA TU berapa umuq depa?,hingus dah kering ka belum?, pernah berniaga ka belum?,pernah kecundang dalam perniagaan ka belum?pendapatan bulanan dibawah atau diatas 1500 ringgit?....ain' saya depa ni macam nak kapoq melayu ni.....

Abu Bakar Ab Rahman

Ab Razak Hj Ahmad said...

Buat apa kecoh dengan pembangunan yang belum muktamad lagi..... (dialog popular Najib bila kena sergah - belum dimuktamadkan lagi..)... cuba lihat Suria KLCC, milik siapa tu.... Vincent Tan ke...??? atau YTL...?? berapa kedai/ store Melayu Bumiputera...???? Dulu ada 2 tiga kerat tapi dah kena halau....

Suria KLCC bukan milik Petronas/ Khazanah ke...???? Belum pergi Mid Vally, Sunway atau Pavilion.... berapa banyak kedai Melayu/ Bumiputera..??

Anonymous said...

Salam Dato',

Sokong 100%.

Status tanah pertanian / perumahan dan status rezab Melayu sahaja yg boleh mempastikan tanah Kg Baru KL tidak tergadai (sekurang-kurang diatas kertas suratan hakmilik simpanan di pejabat tanah galian). Rasanya dah ada yg tergadai atau terpajak tapi cara pintu belakang guna side agreement w/o approval from PTG.

Masalah pembangunan Kg Baru KL memang kompleks. Status pemilikan tanah yang rencam. Keinginan pemilik tanah yang pelbagai, keinginan Orang Melayu yang pelbagai dan kemampuan kewangan pemilik tanah dan orang Melayu yang relatif rendah berbanding bukan Melayu.

Mudah untuk meneka kehendak orang Melayu. Hendaknya Kg Baru dibangunkan secanggih-cangihnya, setiap tuan tanah ditempatkan kediaman ala kondo mewah lengkap dengan kolam renang, spa dan pusat riadah dan rekreasi DAN setiap bulan menerima pendapatan tetap mungkin RM 5000 atau lebih. Tak payah ambil pot macamana semua duit boleh datang, macamana nak attract orang berniaga dan menyewa di pusat bisnes yang dibangunkan. Lebihkurang macam kat felda sekarang ni...Kenapalah datuk nenek saya dulu tak menjadi orang Kg Baru yer..

Terlalu banyak bukti orang Melayu tak mampu nak sewa premis bisnes yg secanggih KLCC. Rasanya nak sewa lot kat Low Yatt pun belum tentu lagi mampu.Tak payah sebutlah nak membelinya kalau lot-lot bisnes tu dijual.

Orang Melayu masih bertatih dalam bisnes dan perniagaan berbanding Cina yang sudah berlari. Kalau dibina pusat dagang yg canggih pasti tak mampu Melayu nak ambil bahagian. Habis hebat Melayu ikut serta berniaga melalui sistem francais spt perniagaan kasut Bata, Nike dsb. Maka kerajaan UMNO/BN dan Dewan Perniagaan Melayu patut usahakan supaya lebih banyak jenis perniagaan francais diwujudkan dengan harapan dari bertatih kita boleh berjalan.

Pusat bisnes yg menghadkan penyertaan golongan bisnes Cina pasti tidak akan jadi sehebat dan semeriah Mid Valley, Low Yatt atau Sogo. Malah banyak shopping complex yg Cina bebas berniaga pun dah ditutup sekarang. Kat JB ni Plaza Skudai dah lama ditutup, Skudai Parade pun nampak macam semakin sejuk, Best World (kini Danga Mall) pun macam tutup aje. Kemayan City (projek zaman Muhyiddin dulu) terbengkalai tak sempat ada apa-apa perniagaan, malahan Waterfront City (buahtangan Muhyiddin juga) pun tutup. Kompleks Kotaraya kebanggaan Johor Corp pun dah sejuk tak spt tahun-tahun awal pembukaannya. Kat Desaru, resort Le Cemara dah lama tutup, tak fasal-fasal pembeli kena bayar ansuran pinjaman bank tapi hasil tarak.

Apa ni yg Pak Hj JB merepek kan?

Bukan apa, contoh-contoh projek besar tu semuanya nampak menarik masa peringkat perancangan tapi bila dah berjalan tak menjadi spt yg dirancangkan. Oleh kerana pembangunan memerlukan modal, yakni pinjaman bank dengan hartanah sebagai cagaran, maka apabila gagal hutang tak terbayar dan tanah pun tergadai. Bila jong pecah yu pun kenyang.

Walhasil, bangunkanlah Kg Baru KL sepadan dengan kemampuan Melayu disitu.

Semoga maju jaya pemduduk Kg Baru KL.

Pak Hj JB

Anonymous said...

sahabat semua itulah tanda kebodohan orang melayu, sahabat semua tengoklah history channel diastro, pasti sahabat semua dapat lihat bagaimana terjadinya singapura,sebelum merdeka dan selepas merdeka. ingat cina singapura menghantar bantuan untuk tanah besar pabila jepun menyerang mereka pada tahun 1937.ingat betapa patriotiknya bangsa cina pabila mempertahankan bahasa dan tulisan ibunda mereka, tetapi itu tidak pada bangsa melayu sebab melayu telah jadi malaysia, sebab itu dipanggil bahasa malaysia dan sekolah kebangsaan(sepatutnya jenis kebangsaan melayu).

sampai ada anak melayu cakap dia nampak bodoh bila bercakap dalam bahasa melayu.


keturunan indonesia
gombak@banjar

saji said...

Salam Dato'

Saya terlibat dengan kajian semula pelan tempatan/local plan bandaraya Kuala Lumpur kira2 4 tahun lalu melibatkan juruperunding India, Cina, Melayu dan Mat Saleh. Tetapi tidak melibatkan Kg Baru yang diserahkan kepada kumpulan juruprunding lain Melayu yang berkerjasama dengan pensyarah2 berkaitan UiTM.

Tidak sukar untuk memikirkan mengapa kerajaan tidak membenarkan juruperunding bukan Melayu terlibat dengan kajian semula pelan tempatan Kg Baru tersebut. Pokoknya mengapa ianya dirahsiakan hingga kini?

saji said...

Salam Dato'

Biasanya kalau pemaju Cina majukan tanah milik orang lain mereka akan bagi semula komponen pembangunan yang dibangunkan seperti rumah kepada tuan tanah sekitar 30% atau pada kadar nisbah 7:3. Tetapi, dalam kes Kg Baru, saya hiran kadar nisbahnya menjadi 6:4.
Tambah hairan Kg Baru kawasan stratigik dan ada kemudahan LRT pula. Kalau saya kata nisbah sebenarnya ialah 6:3:1 dan nisbah :1 itu sebenarnya direzabkan untuk orang politik UMNO/broker2 UMNO, apa agaknya reaksi tuan2 tanah Kg Baru?

joe said...

Datuk,
Kalaulah saya diberi kuasa ajaib untuk membangunkan Kg Baru, mula2 saya akan pastikan Kg Baru dipunyai sepenuhnya oleh orang yang berbangsa Melayu dan beragama Islam.
Kg Baru akan mempunyai ciri2 rekabentuk kemelayuan sepenuhnya.
Kg Baru akan mempunyai satu bandar seperti Orchad Road Singapura atau Ginza Tokyo. Ada kawasan perbankan dan kewangan Antarabangsa. Ada kawasan perumahan bertaraf condominium. Ada taman riadah moden. Ada kompleks perniagaan dan membelibelah.
Saya akan paksa semua GLC untuk sama2 membangunkan Kg Baru.
Saya rasa dengan cara ini sajalah Kg Baru akan betul2 membangun dan dihormati oleh semua rakyat Malaysia.
Angan2 aje. Hehehe......

Anonymous said...

salam, yg luah cadangan pun bukan melayu tulen, memang sentimen melayu kurang.

UMNO dalam bahaya skrg sebb banyak dalam parti yang mamak mengaku melayu,yang sepatutnya india pun mengaku melayu, tapi yang cina tak boleh mengaku melayu (sebb warisan perjuangan membenci cina) habih aku yang melayu tulen ni mana nak letak.haahaha

aku rasa sepatutnya nisbah 40 : 60 untuk semua pembangunan di kg baru tuan tanah 40% pemaju 60% daripada 100% melayu @ orang islam.

tanggapan kolot mengatakan org melayu tak boleh maju.mesti boleh kalau semua mengubah mentaliti pemikiran kepada berani memulakan sesuatu.bangsa lain pun bukannya pandai sgt tapi sebb mereka berani ambil risiko dan mencuba. kalau salah betulkan.

KG BARU UNTUK ORG MELAYU @ ORANG ISLAM SAHAJA SBB BUKIT BINTANG DAH BANYAK PUSAT HIBURAN.hshaha

generasi bundle

Mona said...

Pembangunan Kg Baru bukan sesuatu yg mudah. Kalau mudah, sudah lama Tun M jalankan.

Pokoknya, apa yg penduduk Kg Baru mahu? Nak jadi millionaire segera ATAU nak kekalkan hak tanah?
Mungkin saya tersilap, tapi tidak mungkin mereka boleh jadi millionaire segera DAN kekalkan hak tanah.

Even if PNB or LTH want to take over, there must be a clear cut return of the investments of at least 10-15% Kalau tak, pencarum LTH & PNB akan marah, kenapa mesti kita subsidise Kg Baru?

Persoalannya, boleh ke nak dapat return sebanyak itu tanpa "buyers" from non-Malays (either downright purchase or rental income)?

Saya juga kurang bersetuju jika Kerajaan berbelanja berlebih2an kepada Kg Baru unless ada economic benefit yg nyata. Kata Kerajaan dah takde duit.. that's why nak remove most subsidies.. Jadi jika savings from removal of subsidies partly go to Kg Baru, it is not fair to the rest of Malaysians.

Kesimpulannya, jika Melayu nak kekalkan hak di Kg Baru, saya rasa status quo lagi bagus.

mad said...

kampung baru harus dikekalkan dengan keadaan sedia ada di tengah bandaraya kuala lumpur sebagai salah satu mercu tanda kl itu sendiri, juga sebagai tinggalan sejarah yg perlu dipertahankan. lebih kurang seperti 'central park' di tengah kota metropolitan new york.
new york ada central park, kita ada kampung baru

Anonymous said...

Salam

Sebenarnya pun kalau dihitung tak semua pemilik tanah di Kg Baru tu akan jadi jutawan bila dapat pampasan nanti. Katakan satu lot dapat RM 8 juta..sekarang ni ada lot-lot yang mempunyai 20 penama atau lebih dlm satu geran. Paling kurang RM 400 ribu je lepas dibahagi. Tahun 2010 ni apa la sgt RM 400 ribu. Kalau salah guna beli kereta mewah sebuah...tinggal berapa sgt bakinya? Nak suruh melabur dengan membeli lot-lot yang dah dibangunkan? Mentaliti melayu...tgk sekeliling la. Apa jadi dgn yang dah bergelar jutawan di Felda LB Johnson? Felda Bukit Cherakah? Kebanyakannya ghairah bila melihat atau dpt wang byk secara tiba-tiba.
Ya..memang jika kita melihat pemandangan Kg. Baru dari tingkat atas Bank Pembangunan atau Menara DBKL 2 (mungkin ada yg pernah melihat juga dari Bgn UniKL), ia cukup tidak indah.Tapi jika perancangan yang betul diberikan dan sedikit peruntukan dikeluarkan untuk menjadikan ia kampung tradisi yang indah di tgh K. Lumpur tak salah rasanya.Cuma itulah...tanah Kg Baru tu tinggi nilainya lagi-lagi setelah dibangunkan menjadi pusat perniagaan dan kondominium mewah.Tak hairan lah ramai yang gelap mata...tgk kat atas kertas cadangan pun dah kagum dan ghairah dgn RM yang bakal diperolehi!

Malik Klang

anakbuah said...

Salam,

Sedih bila dengar kita org Melayu kena fight utk kekalkan harta milik sendiri. Entah apa lg yg tinggal pd org Melayu. Yg ada sikit2 ni pun nak digadaikan. Yg lebih teruk, oleh bangsa sendiri.

Saya bukan anti pembangunan. Kalau betul caranya, tak ada siapa yg menghalang. Kenapa hendak di beri 40% kepada bukan Melayu? Kadang2 betul juga kata sebahagian di blog ni, pembangunan di tempat2 lain ada kuota utk org Melayu? Rasanya kalau ada pun, tak sepenuh hati - nak cukupkan syarat penawaran shj.

Saya lebih setuju jika Kg Baru dinaiktarafkan, diperbaharui infrastrukturnya dan diperkenalkan sebagai warisan negara tanpa menggadaikan status pemilikannya.

Rasanya di dlm kepala pemimpin2 kita ni, "sambil kita berkuasa ni, apa lagi yg kita boleh gadaikan?"

zainal mohd jais said...

Dato', pejuang tulen macam kita hanya mampu sebak dada, selain menulis di blog, bercakap sikit di seminar.
Tiba-tiba semakin banyak tali yg menjerut leher Melayu, meletakkan Melayu di atas bara api yg marak menggila.
Dato' mungkin tahu. kami rakyat marhain tak tau Tuk, tangan tangan ghaib siapakah yg memainkan menggerakkan segala catur itu.
Kita hanya mampu berdoa agar tangan-tangan itu segera diberi petunjuk dan digerakkan hatinya oleh Tuhan ....kembali ke pangkal jalan.....sebelum Melayu hangus terbakar, tulang pun tak tinggal..semua jadi debu berterbangan...

Quantum Metal Consultant said...

Secara spontan, saya berfikirkan bahawa pembangunan Kg Baru mestilah dibangunkan secara tradisi, berperancangan melangkau puluhan tahun (10 fasa mungkin) dan paling penting ianya dibangunkan secara unik,teliti, berperingkat, lain dari yang lain dan muncul sebagai satu lagi tanda mercu negara, khususnya melambangkan kebangkitan dan keunggulan Melayu dan islam di Malaysia.

KLIA, Menara Petronas Berkembar, Putrajaya adalah antara 'pembangunan' yang dibangunkan bukan semata mata dimaju dan dibangunkan tetapi dibangunkan secara pemikiran yang berwawasan, unik, canggih hingga mampu menjadi satu tarikan dunia. Tentunya ia bukan idea Mahathir seorang tetapi satu gabungan pemikiran yang diterajui Mahathir.

Apakah Najib dan para pemikirnya, para juaknya, para pembodeknya dan para kabinetnya mempunyai pemikiran yang sebegini ideal untuk membangunkan Kg Baru.

Pembangunan Kg Baru tidak harus menjurus hanya sekadar bangunan bertingkat tersergam seperti yang terdapat sekarang di persekitaran Lembah Kelang, ia tidak harus dibangunkan sekadar mahu dibangunkan dengan cepat hingga 'terfikir' untuk di agih kepada bangsa lain atas perasaan orang Melayu tidak mempunyai kuasa beli dan kuasa memajukan.

Alangkah hina dan korupnya pemikiran sedemikian!!

Kenapa terburu buru membangun dan meng-agihkan, sekadar kerana mengejar komisyen atau terkejar projek untuk kroni. nyatakanlah dengan jelas dan terang. Tak perlu berselindung???

Kg. Baru wajar dibangunkan secara 'hijau', kekal dan bertradisi tetapi mempunyai nilai komersial yang amat tinggi, yang tidak akan terdapat di mana mana dunia.

Islam mesti menjadi teras kepada pembangunan di mana seluruh kekayaan, keajaiban dunia Islam dapat dikumpulkan dan berpusat di Kg Baru baik dari segi siasah, ilmu, ekonomi dan sosial.

Kg. Baru wajar digarap bersama dengan duduk semeja semua ilmuan dan pemimpin Melayu dan Islam dalam dan luar negara tanpa mengenal perbezaan perjuangan politik sengal dan remeh.

Pembangunan Kg Baru wajar terhasil dengan jaya di dunia pemikiran akitek Islam dan Pemimpin Malaysia yang mempunyai jiwa yang bersih untuk bangsa dan ugamanya, bukannya di tangan pemimpin yang gopoh.

Apakah Malaysia memilikinya? Siapa?

bendera merah said...

Datuk,

Kita satu kapal Datuk..idup Kampungku

mosea said...

Sampai bila negara kita harus jaga hati orang Melayu yang kian hari kian kelihatan mereka tidak boleh hidup berdikari. Berdikari dari tongkat-tongkat emas dan suapan dari kerajaan. 41 sudah berlalu dan masih ada pemimpin Melayu yang berucap seperti negara kami baru merdeka. Dato sendiri telah mengatakan bahawa orang Melayu gagal berniaga di KLCC dan sebagainya kerana harga sewa yang tinggi melangit. Apa jaminan bahawa mereka akan berjaya di Kampung Baru jika harga sewa meningkat disebabkan oleh pembangunan. Apakah Dato ingin Melayu terus berniaga pisang goreng, ais tebu dan minyak lintah di gerai-gerai Kampung Baru? Dato harus memberi atau cuba mendapatkan fakta terperinci dari kerajaan di dalm rancangan pembangunan Kampung Baru sebelum mengata-gata seperti ini. Apakah Dato tidak mahu Kampung Baru maju seperti Lot 10, Bintang Walk dan sebagainya? Apakah Dato mahu Kampung Baru sebegini rupa pabila tahun 2035?

Bangkitlah wahai orang Melayu! Bangkitlah dari mimpi subsidi dan belajar berdaya-saing tanpa suapan dari jari-jari kerajaan. Cara Melayu diasuh oleh kerajaan Malaysia sama sperti seseorang ibu atau ayah yang terus memberi kewangan pada anaknya untuk tanggungan belanja bulanan yang sudah berumur 42 tahun.

abdullahngah said...

orang Melayu memang gemar mencari jalan mudah untuk jadi kayaraya.

Contohnya mereka mudah percaya dengan skim cepat kaya, termasuk bermain saham yang tidak tahu kepala dan ekornya.

Oleh itu tidak hairan jika tanah milik melayu di seluruh pelusuk negara hilang begitu sahaja.

Macam apa yang berlaku pada kampung Baru yang akan dibangunkan dengan nisbah yang tidak adil.

sama Adil ke zalim ke itu bukan soal pokok bagi orang Melayu terutama sekali para pemimpin UMNO yang memang tersohor gemar kumpul harta setelah diberi amanah.

Harta menjadi fokus utama, maka orang melayu yang memang telah ditanam dengan prinsip mahu cepat jadi kaya akan bertindak apa sahaja hatta ditipu dan kena tipu sekalipun.

kayaraya fakus utama, maka soal hilang status qua dan survival Melayu tidak timbul langsung asalkan "aku jadi kayaraya".

Ryzal72 said...

Assalamualaikum Pak Kadiq dan semua,
Menurut PC awal/pertama isu bagi isu ini...Nong Chik ada menyatakan bahawa PADA DASARNYA KABINET SUDAHPUN BERSETUJU. Apa maknanya tu...itu maksudnya, pemerintah 1Malaysia kita sudah ada niat. Cuma bila org Melayu mempersoalkan...maka dibuat divertion kpd...BELUM MUKTAMAD! Is it look likes flip flop?. I dnt know...whtever it is...saya sokong Datuk. KG baru tidak boleh dibuat nilaian dengan sebegitu mudah...40%. Fuhh, takut kita mendengarnya!

alunbm said...

Saya bersetuju dengan Yangretibase 10:03pm yang Haji Munawir dan Haji Munawar adalah orang yang sama.

Sayang seribu kali sayang
seorang haji penyokong kuat
orang yahudi!!!!

CikPanda said...

Salam Dato'

Saya bersetuju dengan dato utk kekalkan Kg Baru milik eksklusif Melayu. Segala fakta dan pandangan yang dato sampaikan diharapkan dapat membuka mata semua orang Kg Baru dan orang Melayu mengenai isu ini.

Dahulu saya bersekolah di Kg Baru,pendek kata saya membesar di kawasan ini, mempunyai ramai kenalan yang menetap di sana dan sehingga kini atau selama mana saya hidup saya masih lagi dekat dengan Kg Baru. Sudah semestinya emosi dan rasa ketidakpuasan hati sekiranya perkara yang dicadangkan oleh kerajaan menjadi kenyataan.

Dato, walaupun saya bekerja sebagai penjawat awam yang sepatutnya menyokong dasar-dasar kerajaan tetapi saya merasa terkilan kerana peruntukan 60-40 itu adalah satu tawaran yang sangat tidak wajar.

Adalah lebih baik kerajaan meningkatkan imej Kg Baru tanpa perlu menawarkan peluang pembangunan yang mewah tetapi pemilikan kawasan itu kekal kepada orang Melayu dan Bumiputera.

Anonymous said...

Tok Wan Kadir,

Kesimpulan nya UMNO tidah boleh lagi diharapkan untuk mempertahankan kg baru. This is evident with so many kg2 around KL and in Klang valleys especially, that were once inhabited by Malay folks had vanished over the years with all these concrete jungles in place and forever expanding. e.g; kota kemuning shah alam, danau kota setapak, villages surrounding sentul etc. This is why melayu living in urban areas are so not into UMNO, let alone perkasa, big time.

Trinora,
The X-gen.

Anonymous said...

Datuk, Salaam.

1. Tanah KTM di Spore dah dikongsi 40 pc dng Temasik.

2. IDR nak dijual exclusive kepada Spore.

3.Kg Baru nak diberti 40pc kepada Cina dan India.

4. Hari-hari Kerajaan dan eksekutif Melayu kena main dengan Cina tempatan dan Cina negeri China.

5. SC dan Bursa Malaysia gila senaraikan syarikat negeri China yang China sendiri tidak mahu dan Spore tolak.

6. Tengok macam mana kita dah kena tipu dengan Kenmark dari negeri China. Bila kompeni bankrupt, director China cabut balik negeri China, sakit konon. 400 pekerja terkapa-kapa.

7. Padan muka pelabor Malaysia yang bercaya dengan China. SC dan Bursa half past six, kena songlap oleh China.

8. Itupun dok nak bagi juga konon depa pandai meniaga. Meniaga pandai tapi songlap lagi pandai.

9. Habislah Melayu kena jual.

Kamjat Penang

Badr said...

Salam DAKJ dan pembahas semua,

Sama seperti pembahas melayu yg lain, saya 100% setuju dengan pandangan DAKJ. Saya semakin pelik bila melihat gelagat dan fe'el politik pemimpin umno/melayu sekarang. Sepanjang masa dan dalam semua isu, yang mereka konsistent adalah dalam hal "bertolak ansur" saja - "depa tolak kita beransur". Sedangkan dalam hal dan isu-isu lain (sama ada yang kritikal, sensitif atau sebaliknya), pemimpin umno/melayu selalu saja "tunggang terbalik" dan flip flop, tidak konsistent, tidak tegas dan very very appologetic.

Agaknya cadangan kuota milikan 60:40 ini dibuat bertujuan untuk mengelak daripada "keherotan ekonomi" yg akan berlaku jika Kg Baru dimajukan 100% untuk melayu! Pemimpin umno/melayu sangat takut kepada benda-benda yang herot dan berkedut. Sebab itu salah satu agenda GTP adalah untuk menghapuskan/menarik balik subsidi supaya ekonomi negara tidak herot!!

Saya harap pemimpin umno/melayu akan mendapat ilham dan idea yang lain mengenai cara mana mereka boleh mengelak dan merawat keherotan ekonomi negara SELAIN dari secara konsistent meneruskan sikap "depa tolak kita beransur". Kalau selama ini ada ramai tokoh umno dan isteri tokoh-tokoh umno menggunakan botox untuk merawat keherotan dan kedutan wajah mereka, maka pemimpin umno/melayu patut bersama-sama fikirkan apakah ada formula lain yang mampu gantikan formula "depa tolak kita beransur" yang telah turun temurun digunakan oleh pemimpin umno/melayu dalam mengubati keherotan ekonomi dan politik negara kita.

Nazir Azhari 017-6878129 said...

Jawapannya adalah 100% MELAYU. MARA, UDA, PKNS, Petronas, Proton, TNB, TM, malah banyak lagi konglomorat MELAYu boleh membangunkan semula Kampung Baru Kuala Lumpur.

Kepada Hj Munawir, Bangunan MARA di sebelah kompleks Pertama sekarang sudah maju. Sila-sila singgah. Belum lagi naik Putra Mall disebelah bekas tapak bangunan Mara lama. Sejak Persidangan Pegawai-pegawai MARA 2004 lagi, pegawai-pegawai muda di dalam MARA berusaha membangunkan usahawan Melayu agar setanding dengan usahawan bangsa lain.

Percayalah dan Yakin kepada Bangsa SENDIRI. Yang mustahil pasti DAPAT.

Paksooyon said...

Dato'

Apa lagi yang nak ditinggalkan kpd MeLAYU yang akan terus terkulai di persada. Dalam kabinet ramai orang Malaysia Timur. Rombakan baru ini pun hanya satu nama Melayu.

Nak menang, BN mesti ikhlas.Bukan gadai hak Melayu. WHAT COMES FROM THE LIPS GOES TO THE EARS... WHAT COMES FROM THE HEART GOES TO THE HEART.

Anonymous said...

Dalam tuan-tuan membincangkan perkara ini, tuan-tuan harus ingat bahawa pemilik tanah kg baru serta pewaris-pewaris milikan bukannya bodoh. kami bergenerasi duduk di bandaraya ini dan bercampur dengan berbagai jenis manusia sejak dari zaman tadika lagi. ramai antara kami professional, dan bagi golongan peniaga dan lainnya pula, pengalaman mereka mungkin lebih daripada ramai tukang komen dalam blog ini. kami sedar akan semua risiko dan kemungkinan yang boleh terjadi. kami telah belajar dari ksilapan-kesilapan golongan orang-orang tua kami, baik yang terlalu tamak mahupun yang terlalu sentimental. sesungguhnya golongan muda kampung baru kebanyakannya ingin memilih jalan tengah antara pembangunan dan juga pengekalan hakmilik tanah kpd orang melayu asal kg baru.

tetapi membaca komen tuan-tuan bagi saya tuan-tuan terlalu 'patronizing' atau 'condescending', seolah-olah kami ni bodoh boleh dicucuk hidung begitu sahaja. tidak ada siapa yang boleh membagitau kami supaya buat ini buat itu, baik Menteri, baik PM baik MAS sekalipun!

apapun saya secara peribadi berterimakasih kpd PM, Pak Menteri Raja Nong Chik, Datuk Bandar, KSU yang muncul di kaca tv malam tadi dan menerangkan lebih jelas tentang apa yang dibentangkan. kami berterimakasih atas keberanian mereka yg cuba menyelesaikan isu ini yang dah 40 tahun tidak dapat diselesaikan, sehingga bila DYMM mencemar duli turun ke sini dan menyeru dibangunkan sekalipun pentadbiran sebelum ini berat kaki untuk berbuat apa-apa.

kami faham bahawa semua masih di peringkat perbincangan, dan kami terima kata-kata KSU serta juga Datuk Amin dan Menteri yang tujuan mereka hanyalah menolong kami. Fahamlah bahawa kebanyakan org lama disini akan sentiasa cynical terhadap orang politik terutamanya, sbb kami duduk di sini kami taulah kerenah dan perangai orang politik ini. tapi kami bersangka baik dengan PM Najib, Raja Nong Chik, Datuk bandar dan kebanyakan kepimpinan kementerian wilayah dan dbkl sekarang.

di samping itu saya ingin menyatakan kekesalan peribadi dan ramai di sini yang tidak langsung mahu terlibat dengan orang politik, akan kata-kata wakil rakyat titiwangsa dalam blognya yang menuduh kami kaki judi. ingin saja saya mengeluarkan perkataan maki hamun tapi tak mau lah ganggu blog Dato' Kadir ini yang merupakan tempat perbincangan yang beradap. tuan-tuan boleh saja lawat blog beliau itu pun jika belum dipadamkan. Kalau DrLoLo marahkan menteri kenapa kami yang kena? Sungguh tak sesuai datang dari wakil rakyat kami sendiri, perempuan pula, dari parti yang guna nama Islam pula tu.

Apapun teruskan perbincangan. Mohon maaf jika ada yang terasa. terimakasih datuk kerana beri laluan.

umar said...

Tuan,
The chinese never asked for an inch of land in Kg.Baru. So why now Najib proposing to include them 40% ?
On the otherhand, Kg.Kerinci and Pantai Dalam has lost its Malay identity after the Mid Valley development. Now YTL has massive development around Angkasapuri.Once developed, the malay population would be moved to low cost flats.New name for pantai Dalam is Bangsar South.

Jangan samakan kita dengan Bumi Palestin. Yahudi rampas tanah Tebing Barat dan terus bina penempatan baru. Natijahnya orang Palestin jadi pelarian. walhal, diMalaysia tidak begitu. Orang Melayu tak pernah dirampas tanahnya oleh bukan-melayu.Mereka jual dengan sukarela kerana rakus dengan duit.Pemimpin Melayu lah dalang . Kesihan tengok anak muda Melayu kerja sebagai GRO,Waiter, cashier di karaoke bar , massage centre, pub, club yang activiti nya bukan halal. Melayu dah hilang jati diri !Sering kita tengok ada serbuan dibuat dipusat-pusat ini diTV, tetapi keesokan harinya pusat itu beroperasi seperti biasa.Maklumlah siapa berkuasa !

A KADIR JASIN said...

Sdra/Sdri pembahas dan pembaca dihormati,

Salah satu model pembangunan Kg Baru yang boleh difikirkan ialah melalui penubuhan Yayasan Amanah (Trust Foundation).

Yayasan ini boleh dimodali oleh pemilik tanah Kg Baru dengan "memodalkan" tanah milik mereka dan disokong oleh pemodal korporat Melayu seperti PNB, LTAT dan Tabung Haji.

Dengan itu, masalah pemilikan hartanah Kg Baru jatuh ke tangan bukan Melayu dapat dielakkan.

Kegunaan ekonomi bagaimanapun boleh dibuka kepada semua kaum dan kepada orang asing asalkan pemilikan Melayu terjamin.

Saya tidak menyebut pembabitan GLC kerana GLC bukan agansi Melayu, tetapi milik semua rakyat Malaysia. Saya hanya menyebut agensi amanah Melayu/Bumiputera seperti PNB, LTAT dan Tabung Haji.

Seperkara lagi, PNB,LTAT dan Tahung Haji mempunyai jutaan pelabur dan pencarum Melayu/Islam yang boleh dibantu jika mereka mahu membeli hartanah yang dimajukan di Kg Baru.

Terima kasih.

Unknown said...

salam tok kadir

saya fikir sampai kesudah x jadi apa dengan kg. baru tu nanti..x caya tengok la (kalau panjang umur insyaallah)

fadzli @ mayc

affendi hussain said...

Betul mcm cadangan Dato'

Tak kisah siapa yg nak menyewa atau memaju asalkan pegangan ekuiti Kg. Baru tetap milik org Melayu..elok dlm yayasan sebab bukan semua org melayu jenis beriman & ingat diri bila bab duit..pasti dijualnya kpd bangsa asing kalau ada peluang..anak dara sendiri pun dia boleh sapu sesetengah tu..

Lihat saja negara mcm UAE, Qatar, Oman etc.. kerajaanya jaga pribuminya dgn memberi pemilikan hartanah..org luar tak boleh beli, tetapi hanya boleh menyewa..sewa apartment sana dlm USD6,000 sebulan..

sebab tu depa boleh melancong beli belah suka hati sebab tiap2 bulan duit masyuk..semua org ada harta..rumah, suite pejabat, apartment etc.

kita kat Malaysia jamban pun kalau tahinya emas akan dijual hatta kpd Singapura..zaman mamak..zaman pak syeikh kuyu hinggalah zaman keturunan raja makasar.. 2x5, 5+5, 10x1-0.. sama saja.. yg beza hanya kata2..bukan yg nyata..

Akhir sekali, Cina boleh saja tanya kat org Melayu..lu apa bising2 ketuanan keris lu ka..lu punya tanah melayu ka..lu sendiri tanah pun tarak cakap saja bising..apa punya nasib lu manyak cilaka..manyak kesian..apa lagi lu punya UMNO , Perkasa mau celita?

p/s: PAS pun jgn dok senyum..hangpa tu pun jurulelong "in the making".. cuma tak tau teruk takat mana lagi nk di banding dgn UMNO sbb belum dpt kuasa..PKR tak usah cerita..barang "reject" UMNO sah2 yg paling teruk..

("/)

Anonymous said...

Salam Dt AKJ,
Saya amat bersetuju dgn tulisan datuk.Kalau pemilik secerdik Marina Yusof bolih terkulai layu dalam menpertahankan Pembangunan hartatanahnya "Menara Marinara" yg terletak disebelah Kg Baru tu, apalah sangat kekuatan yg ada pada pemilik2 hartatanah di Kg Baru itu.Bukan meperkecilkan kekuatan mereka tetapi tidak semua pemilik tanah di Kg Baru skrg mempunyai kekuatan sprt Tansri Azman,Ahmad Shah safuan,Tansri Wan Azmi dan warisan klrga Naza.
Kita tak mahu hanya diperingkat awal pemilik hanya gah di atas kertas dan selepas itu harta menjadi milik Bank kerana tidak mampu menbayarnya.
"Bekas Penyewa rumah Hj Safuan(ayah Mad Shah)di Jln Hj Mahadi dan Flat Dt Aziz/Tansri Aisah Ghani di Jln Daud ditahun-tahun 70han"

mad said...

saudara megat saya tak nampak pun dr lo lo kata penduduk kg baru kaki judi dalam blog beliau. saya petik satu perenggan yg mungkin tulisan yg saudara maksudkan itu :

"Saya sangat bimbang pemilikan Melayu Islam Kg Baru akan terus tergadai oleh mereka yang tidak ikhlas, tidak jujur, tidak amanah kerana tidak takutkan Tuhan. Saya difahamkan ada sebahagian KECIL yang bercakap berdegar-degar tadi adalah kaki judi dan memang menunggu peluang untuk mendapat keuntungan segera dari Projek Pembangunan Kg Baru."

utk membaca tulisan penuh dr lo lo >> http://docpearl.blogspot.com/2010/05/menteri-wp-halang-wakil-rakyat.html

nasir said...

Dato` :

Tiba2 dato kaitkan peruntukan KG BARU 40% utk bukan melayu dengan Pemberian geran tanah kepada bukan Melayu di Perak . Apa kaitannya ?
--------------------------------
Ingatlah, apabila bekas kerajaan Pakatan Rakyat Perak memberikan garan tetap kepada kampung-kampung baru di negeri itu, ia tidak mensyaratkan ianya dibuka kepada orang Melayu.
---------------------------------

Di Perak pemberian geran tanah kepada tapak rumah mereka yang mana dah berpuluh tahun mereka bermasutatin di situ . Bukannya buat projek pembangunan di situ . Bezakan DATO antara nak buat pembangunan dan memberi geran tanah bagi tapak rumah jauh bezanya. Apakah DATO masih terikut stail Utusan lagi nak mengona sesuatu isu agar dapa menunjukkan kesalahan pihak kita dan memburukkan lagi pihak lawan dlm masa yang sama .

Patutnya samakan dengan Penang di mana tanah rezab melayu semasa pemerintahan UMNO + Gerakan + Mca telah diperkosa dan dibuka kepada bukan melayu . Akibatnya rumah2 yang didirikan di Penang harganya mencecah jutaan ringgit . Jadi siapa Melayunya yg mampu beli ? Melainkan akhirnya dipenuhi dengan Cina2 . Maka terhalaulah melayu ke pinggiran bukit . Bahkan sebelum Penang jatuh ke tangan PR dah ada ura2 kjaan BN ketika itu untuk memajukan balik pulau !! dan untuk memastikan balik pulau tinggi nilainya maka akan dibuka kepada bukan melayu . Sekali lagi atas alasan hartanah akan menjadi tinggi dan melayu akan dapat nilai yang tinggi untuk tanah2 mereka ... Hakikatnya itulah kezaliman BN menghancurkan tanah rezab untuk wang..wang..wang.

Mengapa Dato tak ulas Tanjung Tokong ? Siapakah yang meluluskan pembangunan mewah di Tanjung Tokong ? membina kediaman berharga jutaan ringgit juga . Siapa yang luluskan dato ? adakah kjaan PR atau BN ? jadi siapa yang menggadai sebenarnya . BN atau PR ?
Itu belum lagi dibilang wang dilaburkan untuk Sekolah Cina ?

1 - 18 + 3 = 21 juta .. baru 2 kali pilihanraya

2 - 3 timb. menteri Melayu digugurkan dan digantikan dengan bukan melayu . Siapa yang buat macamtu dato ?

3 - Lesen Gula untuk KUOK siapa yang bagi ? Akhirnya gula dimonopoli oleh 1 syarikat .

Siapa gadai hak melayu .. 52 tahun memerintah melayu semakin menipis ? siapa punya kerja nie .. walhal PR baru nak 2 tahun saja memerintah.

Anonymous said...

Datuk,
Dpn't worry, you are truly right. Najib sedang gali kubur untuk dirinya dan juga UMNO. Heran betul kenapa pangkat tinggi-tinggi, tapi bodoh melantun-lantun diorang ni. Dah banyak kali dia fumble dan nak cover balik dengan mengatakan hanya cadangan saja...keh keh keh.
BILLY

Anonymous said...

Dato' Kalau dah terlepas dari tangan kita, mati hidup semula pun kita tak akan dapat merampasnya kembali.
Akhirya melayu akan menjadi pendatang asing di bumi yang dulu di kenali Tanah Melayu.

Anak Parit/Bota

Anonymous said...

Sorry Tok, I digress a little from your main theme. I like kg baru because of its many warung makan.

I miss the nasi lemak kukus antarabangsa with lauk perut and kerang. Once I was there one night splurging on the nasi, I saw a big fat rodent running across a retaining wall. Ever since that day, I could not help myself ever more so craving and indulging myself with the sumptuous meal, rather than splurging on T-bone steaks in a fancy restaurant.

anakbuah said...

Salam Dato',

>Kegunaan ekonomi bagaimanapun boleh dibuka kepada semua kaum dan kepada orang asing asalkan pemilikan Melayu terjamin.

# Saya setuju. Pembabitan mereka perlu utk sama2 memajukan Kg Baru. Yg hairannya nanti ada org Melayu yg beli brg atau servis dr bukan Melayu w/pun ada kedai/servis yg dikendalikan oleh org Melayu.

Anonymous said...

Datuk AKJ,

As oldtime colleague and co-worker, I am appalled that this discussion is totally unprodyctive, unfair and one-sided. Whatever happens to the Malaysia camaraderie we used to enjoy in our early days in Bernama? Why are we being subjected to racism like never before -- as bad if not worse than pre-May 13.

Why targetted the Chinese and Indians? Did they demand Najib to surrender 40 per cent of Kg Baru redevelopment?

It was Najib, a Malay who made the offer. Blame him and spare the Chinese. We are a trading race. We trade whenever and wherever there's opportunity. You know that. We were in the Business Desk together.

Just think for a moment, maybe it was the Umno leaders like Najib who are so eager to make concessions to the non-Malays without being asked. It was Najib who wanted our votes and not us wanting a share of Kg Baru.

So unfair for you and your debaters to drag us into this issue.

KC Choi

Yangretibase said...

Assalamualaikum Datuk,

KC Choi does'nt have to be so sad or so angry over the issue. As far as I can see, not even a single debater is blaming the Chinese.

However, it is obvious that we are very angry with the Malay PM and UMNO President yang tidak berhati perut.

Sorry. Thanks.

MalaysianKita said...

Kesimpulannya Dato', majoriti pembahas yang terdiri daripada pelbagai latarbelakang (dalam blog Dato') setuju dengan Dato'.

Bolehlah "The Scribe" hantar "memorandum" kpd PM mewakili suara pembahas di sini.

Setuju dengan Saudara Affendi Hussain,

"Lihat saja negara mcm UAE, Qatar, Oman etc.. kerajaanya jaga pribuminya dgn memberi pemilikan hartanah..org luar tak boleh beli, tetapi hanya boleh menyewa..sewa apartment sana dlm USD6,000 sebulan.."


Di Malaysia BolehLand, dah lah tanah sekangkang kera, BOLEH PULAK KABINET UMNOBN, buat promosi "MALAYSIA MY SECOND HOME".

Natijahnya, semua kawasan-kawasan strategik perniagaan, pelancungan DIMILIKI OLEH orang luar!!!!

Lebih cantiknya, KEBANYAKAN TANAH-TANAH TERSEBUT adalah Tanah Rizab Melayu!!!!! Akhirnya, Melayu cuma tengok puteh mata terkebil-kebil "tanah aku dulu tu" yang sudah tersergam indah rumah-rumah besar, bangunan hebat-hebat, HANYA MAMPU LIHAT!!!

Di Negara Arab, semua syarikat perniagaan "WAJIB" ada rakyat tempatan sebagai salah seorang Pengarah Syarikat.....depa makan gaji BUTA! Tapi, itulah baru betul nama KETUANAN!

Nampaknya, kita kena buat DASAR PANDANG KE TIMUR TENGAH ARAB, bukan ke Timur!!!

OOOPPPPSSSSsss......

Bagaimana pandangan Dato' pasal ROMBAKAN KABINET NAJIB?

mad said...

saya setuju dengan kc choi, tak de pun kita dengar kaum cina mendesak kerajaan meminta 40% pembangunan kg baru. tak adil lah kita membahas seolah2 mereka ini mendesak kerajaan meminta bahagian mereka. mungkin yang mendesak secara berbisik ke telinga najib org yg sama yg baru mendapat lesen judi baru-baru ini tak? cuma pandangan saya yg curiga

Anonymous said...

Salam Datuk,

Saya bersetuju dengan pandangan Datuk dlm isu ini. Sayang sekali ramai pemimpin Melayu sekarang ini yang sudah hilang kecerdikan dan kewarasan berfikir secara kritikal dan analitikal.

Walau apa pun yang diperkatakan, orang Melayu (pemimpin k'jaan) sebenarnya telah menghantar 'wrong message' kepada kaum-kaum lain, terutamanya kaum Cina:-"without your help, we Malays can't survive...and without your presence our land/property won't sell".....

Apakah ini mesej yang hendak k'jaan/ pemimpin Melayu sampaikan kepada mereka?

Bagi saya ianya sama seperti seorang isteri mengadu kepada kawan sepejabatnya (lelaki) bahawa dia tidak pernah puas setiap kali 'bersama' dgn suaminya...

Kalau anda ditempat lelaki itu, adakah anda begitu 'naive' untuk tidak memahami mesej tersebut? ..fikirkanlah...

Jimizul

-thethinker- said...

ikut kata langit biru : depa makan gaji BUTA! Tapi, itulah baru betul nama KETUANAN! ..
nah itulah mentaliti melayu , laa ni Datuk paham kan mengapa melayu terbelakang... bukan pasal kaum lain , pasal nak sangat gaji buta.

hJ munawar said...

Datok kadir

Cadangan Dato untok menubohkan Yayasan Amanah untok membangun Kg Baru merupakan satu Idea yang datangnya dari Pak pandir.Orang ini mempunyai fikiran yang sempit dan rendah diri.Ia takuk bayang 2sendiri.

Di Malaysia pembangunan projek tampa penglibatan kaum cina projek itu akan gagal,baik dari segi marketing mau pun image.

Mid Velly
development.Tanah itu milek bandar raya dan jika 50% kawasan perniagaan di berikan kapada bumuputra ianya akan gagal.

Orang Melayu hanya pandai politik,mengenai business dia kena belajar dari Cina.Dato punya perniagaan Berita Publishing hidup segan mati tidak mahu.Cuba jual 40% saham kapada Cina dan bagi dia manage perniagaan itu tentu akan maju.Lihak surat khabar Sun dan STAR bertapa majunya di bandingkan dengan NST dan Utusan.Ini kerana yang mengiklankan di surat khabar ialah syrikat2 Cina.

Jidi jika Kampong Baru hendak di kekalkan 100% Melayu lebeh baik kita tubohkan Yayasan Malay Resevation.sama saperti iNDIAN RESEVATION DI USA ATAU kAMPONG GLAM DISINGAPURA.

Saya amat kasehan nasib Orang Melayu.Saya ingat jikalau hendak maju Orang Melayu perlu cross bread dengan orang orang Yahudi baru lah mereka ini akan dapat satu generasi yang pandai dan pintar.Mungkin ramai orang akan marah saya tapi ini satu reality dan ini lah yang di galakkan oleh Lee Kuan Yew di Singapura.

MegaPena said...

Saya menyokong pendapat Dato' 100%. Disini saya merujuk sikap orang Melayu yg menjual rumah mereka yg dibeli atas quota orang Melalyu kpd bukan Melayu disekitar kawasan Taman Ehsan, Kepong, Selangor. Allahyarham Dato' Harun Idris Bekas Menteri Besar Selangor membangunkan taman-taman perumahan tersebut dikawasan2 yg asal majoritinya orang China dgn tujuan utk mensaimbang taburan sukubangsa. Tetapi apa yg dikesalkan selepas 30 tahu berlalu, banyak rumah-rumah quota orang Melayu dijual dan kini dimiliki oleh orang China.

Orgkpgdoha said...

Salam Dato AKJ.

Orang melayu boleh menyalak saja lah mengenai tanah Kg Baru. Kalau Kerajaan UMNO nak juga, dia pasti pujuk orang melayu KG. Baru sbb semuanya ada untung mereka terutama orang Politik.

Org Kpg Baru kalau nak kaya sekarang elok la jual jer la tanah tu...Dapat milion2 pergi enjoy lepas tu cucu cicit anda semuanya akan merana dan merempat di tanah sendiri.

apa punya UMNO......

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato',

Saya amat bersetuju dgn cadangan Dato' Kekalkan Kg Baru Milik Eksklusive Melayu.Persoalannya dalam keadaan bagaimana? Seperti sekarang? Dinaiktaraf dengan pembinaan bangunan2 baru atau dibangunkan sebagai sebuah bandar yang lengkap dengan segala keperluan?
Siapa yang mampu membangunkannya? PNB,TH,LTAT dll.Mereka perlukan pulangan untuk pemegang saham mereka? Adakah cukup dengan mengutip sewa tanpa menjualnya? Kalau dijual siapa pembeli nanti,tentunya bukan pelabur Melayu. Orang Melayu jarang yang kaya raya.Pelabur sekim cepat kaya ramailah.
Saya yakin kebanyakan pembahas cerdik2 belaka cuma yang ditakuti ,Cakap je berdegar-degar tahi lekat dicelah gelegar.Harap2 tidak begitu.

Saya cabar anda semua memberikan idea yang baik bagaimana Kg Baru perlu dibangunkan JANGAN duk syok memaki hamun pemimpin terutama PM dan memburuk-burukkan UMNO je.Sedarlah apa
yang anda ada dan jadi sekarang ialah dalam era pemerintahan UMNO /BN.Jangan jadi kacang panjang pulak,lupakan kulit.

Salam hormat,
Lat Juno

dan kajang said...

Assalamualikum Dato',

1. Berita hari, YB. Sen. Datuk Raja Nong Chik, Menteri bertanggungjawab mengeluar kenyataan bahawa 40% milik tanah eksklusif Melayu di Kg. Baru akan diperuntuk kepada kaum lain, bahawa media tersalah tafsir kenyataan. Katanya pula Kerajaan tidak bercadang menjual walau seinci pun tanah di Kg. Baru.

2. Kita pun tak faham Bapak Menteri sekarang. Hari kata lain, esok kata lain pula, 360 degree turning. Macam nak test market sahaja. Kalau rakyat diam maka diteruskan rancangan bodoh tu. Tapi kalau rakyat bising, dia putar kenyataan. Mana boleh macam ni. Rakyat bukan bodoh sangat.

3. Saya rasa cukuplah PM Najib nak jaga hati orang Cina dan India. Mereka ni bukan tahu berterima kasih dan balas budi. Tengok sahaja keputusan PRK Hulu Selangor dan Sibu. Berbagai bantuan diberi dan dijanjikan kepada kaum Cina dan India. Akhirnya mereka tetap undi pembangkang.

4. Tengok pula MIC. Masa PRK Hulu Selangor, orang Melayu dan Umno mati-matian sokong calon MIC hingga menang. Tuk-tuk bila dia tersepit angkara ahli-ahlinya sendiri yang dah meluat dengan pucuk pimpinannya, disuruh anaknya tuduh Umno cuba menjatuhnya. Kata orang putih "If we have friends like these (MCA & MIC) who needs enemies." Buat baik berpada-pada kepada mereka ini.

5. Yang pentingnya ialah PM Najib hendaklah menjaga hati orang Melayu. Apatah lagi orang Melayu Kg. Baru yang mana tempat mula berlakunya turning point kebangkitan bangsa Melayu sebagai kaum bermaruah pada 13 Mei 1969.

A KADIR JASIN said...

Berikut laporan Bernama yang memetik Menteri Wilayah:

KUALA LUMPUR, June 4 — Not a single square inch of land in the redevelopment of the Kampung Baru Malay settlement in the city will be sold to non-Malays, said Federal Territories and Urban Wellbeing Minister Raja Datuk Nong Chik Raja Zainal Abidin.

“As I had explained, the 60:40 ratio for property ownership in the area was only a proposal by the government and did not mean the existing land there would be sold to non-Malays or foreign investors based on that ratio,” he said in a statement today.

He said this ratio would only be used if the area was redeveloped with skyscrapers conditional upon the consent of landowners in Kampung Baru.

He added that not a single landowner there would be sidelined in the redevelopment of Kampung Baru and that when they gained ownership of the new properties, they would have the liberty to sell or enter into equity ownership of their properties.

“We have also not taken a decision whether the new properties will be sold, rented or leased out to non-Malays or foreign companies.

“The ratio proposal was actually aimed at ensuring that the redevelopment of Kampung Baru could be participated by foreign giants, specifically for hotels, hypermarkets, banks and the like,” he said.

He said if the landowners did not agree with the proposed ratio, the government was willing to discuss the matter further so that a win-win situation could be reached for all parties. — Bernama

Meminjam ungkapan Pelawak Nabil: "Lu fikirlah sendiri!"

Anonymous said...

Dato'
Saya pun dah lama war-warkan, bhw kerajaan DS Najib ni terlebih tumpuan kepada bukan melayu sehingga seolah2 undi Melayu dah gerenti 100%... JANGAN.... Janji pakatan rakyat terlampau manis untuk mereka tolak, jadi amat bodohlah bukan melayu kalaau tak sokong mereka.. PR bolih janji bulan dan bintang dan perkara yang di luar akal pemikiran sebab dia tahu cara itu saja yang dapat tarik undi.. BN jangan terikut2 cara tu hingga menimbulkan kegelisahan orang2 Melayu.. BN mesti bela melayu, pujuk melayu agar bersatu, yang saya nampak dah ada kecenderongan orang2 melayu mencurigai arah tuju Pas dan Keadilan.. Ini peluang kita,,, jangan lupa tu..

Sam 2010

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Masih mengelirukan saya atau memang saya tak faham, apa makna dan maksudnya kenyataan menteri berkenaan:

"We have also not taken a decision whether the new properties will be sold, rented or leased out to non-Malays or foreign companies."

Would somebody be kind enough to explain, please?

Wassalam.

p.s: Saya fikir, Datuk tak payah layan sangat manusia yang berkiblatkan Zionis Yahudi laknaqtullah.

mad said...

hujah hj munawar sungguh baik, tapi di akhir tulisan dia mengatakan jika melayu hendak maju mestilah 'cross bred' dgn yahudi. kali kedua dalam post ini dia mengaitkan yahudi. mungkinkah hj munawar seorang agen yahudi atau salah seorang pekerja di pejabat apco.

mengenai kenyataan datuk raja nong chik pula, ia merupakan damage control versi apco.
"only a proposal", dan akhir2 ini sering kedengaran "belum muktamad", "masih dalam perbincangan" dari pihak kerajaan tentang isu yg membangkitkan kemarahan rakyat.
mungkin tak lama lagi kita akan dengar pula "i didn't say that" atau "opocot"

MalaysianKita said...

thethinker said,

"ikut kata langit biru : depa makan gaji BUTA! Tapi, itulah baru betul nama KETUANAN! ..
nah itulah mentaliti melayu , laa ni Datuk paham kan mengapa melayu terbelakang... bukan pasal kaum lain , pasal nak sangat gaji buta.

1:33 PM

Setuju sangat dengan thethinker, bahkan sebelum ini pun kerap saya tulis, pembesar-pembesar dan pemuka-pemuka MelayuUMNO ramai yang jadi pengarah syarikat-syarikat besar baik milik GLC atau milik cina, TAPI HANYA SEKADAR NAMA saja......sleeping director SAJA ,
MAKAN GAJI buta!

Bahkan sanggup jadi pengarah melibatkan judi dan arak!!!
MAKAN GAJI BUTA!

Ada juga orang cina yang pandai-pandai, ambil pembesar-pembesar dan pemuka-pemuka ni sbg pengarah, dan oleh sebab itu boleh declare syarikat sebagai syarikat BUMIPUTERA!!!! Pembesar Pemuka ni tukang melobi projek-projek kerajaan!!!........mesti dapat punya, banyak masyuuukkk!!!

Berbeza dengan Arab, mereka jadi pengarah nak pastikan duit syarikat tu "tak mengalir keluar" dari negara sewenang-wenangnya!!! Jaga kepentingan "ketuanan" negara!
Tak lah macam syarikat gergasi cina di Malaysia!!!!

saji said...

Sdr mad

saya setuju dengan kc choi, tak de pun kita dengar kaum cina mendesak kerajaan meminta 40% pembangunan kg baru. tak adil lah kita membahas seolah2 mereka ini mendesak kerajaan meminta bahagian mereka.

Komen:

Tentunya kumpulan terdesak meminta pertolangan daripada kumpulan yang tidak terdesak!

Adakah pemilik tanah kampung baru kumpulan terdasak? Tidak, tidak, tidak!

Kumpulan pemimpin UMNO inner group DSN sekarang kumpulan yang sebenarnya terdesak?

Terdesak untuk menunjuk2kan kepada orang Melayu bahawa mereka mampu mengatasi masalah memajukan Kg Baru berbanding dengan kumpulan kumpulan pemimpin UMNO sebelum ini.

Terdesak untuk mengompol harta dengan cara mudah.

Terdesak kerana Kg Baru termasuk Kelab Sultan Sulaiman khasnya jatuh ketangan PAS/PR

saji said...

Yang Berbahagia Tuan hJ Muanwar

Orang Melayu hanya pandai politik,mengenai business dia kena
belajar dari Cina.

Dato punya perniagaan Berita Publishing hidup segan mati tidak mahu.Cuba jual 40% saham kapada Cina dan bagi dia manage perniagaan itu tentu akan maju.Lihak surat khabar Sun dan STAR bertapa majunya di bandingkan dengan NST dan Utusan.Ini kerana yang mengiklankan di surat khabar ialah syrikat2 Cina

Komen:

1. Bukankah orang Cina juga pandai berpolitik?

2. Saya sudah lama belajar cara orang Cina bisnes. Tetapi sebahagian daripadanya ialah kelicikannya minipu yang saya tak boleh ikut.

3. Tak cukup dengan 40% saham NST dan Utusan dijual kepada orang Cina. Atasi masalah orang Melayu yang tak suka membaca seperti orang Cina, di samping UMNO benarkan NST dan Utusan ikut Sinar, SUN dan STAR caci kerajaan UMNO

saji said...

Sdr mosea

Dato sendiri telah mengatakan bahawa orang Melayu gagal berniaga di KLCC dan sebagainya kerana harga sewa yang tinggi melangit. Apa jaminan bahawa mereka akan berjaya di Kampung Baru jika harga sewa meningkat disebabkan oleh pembangunan.

Komen:

Antara sebab harga sewa di KLCC tinggi melangit ialah;

Pertama, kerana harga tanah semasa untuk memajukan projek menara berkembar dulu telah ditinggikan/inflatekan sendiri oleh kroni pemimpin UMNO Dr M di tahap yang tak masuk akal.

Kedua, pembiayaan kos projek tersebut yang berteraskan riba'

Ketiga, penggunaan sistem kontrak pembinaan jenis Price-in-advance atau maksud Islamnya al-Istisna'/ Tempahan yang tidak diharuskan oleh ijtihad mashab imam Hanbali, Maliki dan mazhab kita Shafie'

Keempat, satu projek yang tidak berdaya maju/vibal kerana dek kos tanah diatas,khasnya yang dipaksa oleh Dr M di majukan juga, demi nama dan cita2 politiknya.

Kini ianya seperti cuba ditiru oleh DSN dan keroninya dalam usahanya memajukan Kg Baru tetapi mendapat tentangan orang Melayu dalam blog ini, khasnya.

Anonymous said...

Kita mempunyai berjuta-berjuta lelaki Melayu beragama Islam di negara ini. Tapi mengapa seorang yang tak bijak kita lantik jadi PM? Takkanlah dalam berjuta-juta lelaki Melayu tersebut dialah yang paling layak? Saya masih piss off dengan tindakan meramaikan Menteri dan Timbalan Menteri dari kalangan bukan Melayu. Dan juga banyaknya penyenaraian syarikat dari negara Cina di Bursa. Wahai lelaki-lelaki Melayu di Malaysia, janganlah hanya berlepas tangan. Do something.

- Tak mau PM bodoh -

saji said...

Sdr Lat Juno

Saya cabar anda semua memberikan idea yang baik bagaimana Kg Baru perlu dibangunkan JANGAN duk syok memaki hamun pemimpin terutama PM dan memburuk-burukkan UMNO je.

Komen:

Bagaimana jika saya cadangan penggunan TOTAL ISLAMIC PROJECT MAMANGEMANT SYSTEM bagi memajukan Kg Baru yang bebas daripada unsur2 yang ditegah oleh Syarak yang meliputi unsur riba, konsep jual-bina al-Istinaa', garar/ketidakpastian, spekulasi, monopoli, tender tertutup dan direct nego, penggunaan kontrak pembinaan jenis al-Istisna'/Tempahan atau maksud Baratnya Price-in-advance, di samping menekankan konsep jual beli produk pembangunan yang berteraskan sewaan al-Ijarah sahaja.

Abdullah Aus said...

Datok, isu Kampung Baru satu bukti jelas yang UMNO pengkhianat bangsa Melayu.. Bukti jelas siapa pengkhianat sebenarnya.. UMNO lah pengkhianat bangsa Melayu..

Lihat di Kelantan selama bertahun2 PAS perintah.. ada tak mana-mana kampung di sana yang tergadai?

Lihat apabila Pakatan memerintah Selangor.. ada tak mana-mana kampung tradisi melayu yang tergadai?

tp di bawah pemerintahan UMNO.. beratus kampung Melayu tergadai..

Ingat kes Kampung Haji Abdullah Hukum?

UMNO penkhianat.. jelas

NO MORE MY VOTE for UMNO

Hj Munawar said...

Dato Kadir.

Jika di baca semua hujah yang di tulis dalam isi ini kita dapat membuat kesimpulan akan menteliti orang Melayu.Mereka terlalu emosi dan suka berpolitik.

Soal Pembaqngunan Kg baru bukan lah satu isu yang besah yang perlu di Gah macam dunia hendak Kiamat.

Orang Melayu perlu memikir ka hadapan dan perlu berhemah tinggi.


Sekali lagi saya ingi katakan di dalam kontek pembangunan di malaysia,tampa penglibatan Orang2 Cina susah satu2 projek itu Maju.Ini satu reality.Kenapa hendak marah macam orang Gila.

ITM gagal untok melahirkan pemimpin perniagaan yang gagah dan berani kerana 100% penuntutnya orang Melayu.Tidak ada interaksi dengan Orang Cina oleh itu kita tidak tahu bagaimana mereka berfikir.Bagitu juga dengan UKM.

Kegagalan KLCC untok membantu orang Melayu salah siapa.Mileknya Petronas yang mempunyai President dan Penasehatnya orang Melayu.

Tun mahathir sabelum menjadi PM merupakan Ultra Melayu tapi b ula ia menjadi PM ramai orang Cina dan India saperti YTL,Vinvent Tan Ananda Krisnan di tolongnya sampai menjADI bILLIONAIR.pERNIAGA mELAYU saperti Tajuddin,halim Saat,Amin Shah mulanya mereka ini di tolong kemudian bila mereka menghadapi kesusahan waktu ekonomi krisis,mereka ini dibiarkan mati.Salah siapa.

Robert Kouk hanya lah merupakan saorang perniaga biasa.Tengku Abdul Rahman memberikan kapadanya hak moniopoli untok menimport dan menjual gula.Belu gula 20 sen dia jual kapada kita 1.20 sen.Sudah tentu dia dengan cepat menjadi kaya raya.

Berlaku peristiwa 13 May,semua orang bersemangat untok menolong melayu sahingga makan kicap pun mensti buatan melayu.UDA di tubohkan untok membantu Melayu,SEDC di tubohkan untok membantu melayu,Pernas di tubohkan untok membantu Melayu.Semuanya hangat2 tahi Ayam.Salepas 30 tahun semuanya di jual.

Orang2 CINA mengikut kajian merupakan YAJUK dan MAJUK yang di bicarakan dalam surah Al Kaf dan di sahkan oleh hadith sahih Nabi.Bagaimana hendak melawan mereka.Sudah tak tedaya untok melawan mereka.aMERIKA YANG GAGAH DAN KAYA PUN KALAH DENGAN cINA.Hanya Allah sahaja yang dapat menghancorkan mereka.

Hari Kiaman dan dekat.Mengikut hadith sahih orang yahudi akan menjadi bagitu kuat dari segi politik dan ekonomi.hanya Imam Mahadi sahaja yang dapat mengalahkan mereka.

saya takut Orang melayu akan jadi yang di kejar tak dapat dan yang di kendong berciciran.Kita hendak mengejar pembangunan wang sanpai ibadat pun kita lupa.Bila mati semua masok neraka.

Salution jangka pendek jika henmdak berjaya Orang Melayu perlu berkahwin denganorang Cina dan Yahudi.Bila akan kita keluar tentu pandai macam mereka.Baru kita boleh melawan mereka.Apa idea ini tidak betulkah.ini lah yang di galakkan oleh Lee Kuan Yew.

Waktu dia mula berpisah dengan malaysia,Singapura bagitu lemah dari segi ekonomi dan kententeraan.Dia MENGUNAKAN KHIDMAT PAKAR YAHUDI.Sekarang dia lebeh kuat dari kita.Dia juga galakkan kawin cross breed.Bapa pandai,emak pandai jadi anaknya tentu lebeh pandai.

Kenapa idea saya di marahi oleh pembahah sahgingga meminta saya di laknati Allah.Apa salah kah kita kawin dengan yahudi dan Cina.Kita orang Islam bila dia kawin isteri kita mesti masok Islam.Kita bukan sahaj memperbanyakkan umat Islam tapi anak kita juga akan pandai saperti Orang yahudi dan Cina.

ab said...

Salam Dato,


Bolih tak majukan Kg Baru ni macam ni:-?


1.Hakmilik tanah melayuitu status quo sampai kiamat.


2.TH ka,PNB ka LTATka, Kooperasi ka, FELDA KA, dll mulai dengan projek sekian sekian..PASTIKAN kos maximum,kalau kurang lagi bagus.


3.THE TOTAL COST IS BROKEN DOWN to a number of shares...tak kira la berapa pun...


4.RENTERs/TENANTs bolih beli unit-unit projek itu ikut bilangan saham....BOLIH JUAL HAK MILIK
jenis ini BILA-BILA ......SECONDARY RENTAL/LEASE ATAUPUN TERTIARY RENTAL/LEASE PUN BOLIH, BUAT REITS BASED ON THE SHARES PUN BOLIH......


5.THE DEVELOPER USES OTHER ASSESTS KAT TEMPAT LAIN sebagai colateral
hutang bank.KALU BANYAK SHARES DEVELOPER PUNYA..maknya kena besar projeknya...sebahagian saham developer ini bolih jadi colateral juga....



6.ALL ALONG, HAK MILIK TANAH TAK PERLU DITUKAR DAN kena ada acts/bils/bylaws baru untuk tujuan ini.....



SAYA FIKIR MESTI ADA profesor profesor kat UIA,UM,UKM,UITM dll mesti bolih buat a complete draft megenai perkara ini..

MACAMANA?...


KURUNG MEREKA KAT PENTHOUSE tabung haji,bagi makan minum,tempat tidoq,tutup handphone,takda surat khabaq,takda TV, takda gangguan dari putrajaya....maybe 2-3 minggu siaplaa...kalau tak siap KURUNG BALIK DEPA SAMPAI SIAP!!!.


KALAU model ni berjaya..bolik digua pakai untuk projek lain di tempat lain......


DATO...sampai laa ni ada tak orang tanya macam mana bangunan UMNO kat
KL tu dibuat...sampai sekarang dok kekal lagi,tak kena juai juga pasai apa?....GET THE BRAIN BEHIND
this...mana tau model tu bolih dipakai?.


THERE IS A WAY TO GET OUT OF THIS MESS.... tu pun kalau mau,kalau tak mau...kg baru jadi macam sekitar Dhaka kat Bangladesh atau Yanggon di Myanmar!!..lagi teruk bolih pijak tahi dan hidu bau ayaq kencing sepanjang masa!!!


Abu Bakar Ab Rahman

ab said...

sambungan....


TUAN TANAH DAPAT DIVIDEN,bonus etc dari deeloper...sepanjang masa turun temurun!....

workout laa banyak manan dan macam mana..


Tak baguih ka kalau macam ni?


Abu Bakar Ab Rahman

sujini said...

Scribe

Saya rujuk ulasan Scribe mengenai penubuhan satu Yayasan Amanah dimana pemegangnya adalah penduduk Kg. Baru dengan bermodalkan tanah-tanah mereka.

Cadangan ini telah dinyatakan oleh PM Najib.
Saya rasa boleh diterima.
Tetapi (there's always a but) PNB sekarang ini, bukan lagi pemegang amanah orang bumi saja.Bukan- bumi juga sudah boleh beli Amanah Saham PNB.

Apa kata bukan-bumi nanti kalau pulangan pelaburan tidak seberapa kerana pemilik tanah mempunyai masalah nak beli balik hartanah yang telah dibangunkan dan ini memberi kesan kepada dividen dan bonus kepada pemegang saham PNB terutama bukan-bumi.

Selain PNB, rasanya nama LTAT tidak timbul dalam cadangan Menteri Jambu Raja Nong Chik, tapi Tabung Haji ada.
Ada satu nama syarikat GLC beliau sebut tapi saya tidak ingat namanya.

Saya rasa YM Raja Nong Chik kena buat beberapa perundingan lagi dengan pemilik tanah sebelum membuat kenyataan yang hanya akan memudaratkan Parti Pemerintah Melayu dan pemimpin no.1.

Sekarang ini yang bersuara selepas cadangan beliau diutarakan ialah Datuk Ibrahim Ali. Tapi Datuk Ibrahim Ali hanya menyoalkan nisbah 60:40 tapi bukan atas dasar hendak menjual kepada bukan bumi atau pihak asing.

Scribe, tolong nasihatkan Moron-Moron dalam kabinet bersama dengan Ketua Moron sekali bahawa jangan asyik nak acah kesabaran orang Melayu saja.Takut ada parang melayang diwaktu malam lagi nanti.

Syafalis, syafalis. Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

Pembahas Sujini, antara lain, meminta saya memberi nasihat kepada para pembesar pemerintah negara. Dari semasa ke semasa, pembahas lain pun membuat cadangan yang serupa.

1. Tanggapan saya rapat dan akrab dengan para pembesar pemerintah negara adalah tidak benar. Saya kenal mereka dan mereka mungkin kenal saya. Tetapi akrab dan rapat mungkin tidak tepat;

2. Lagipun, bukan dasar saya menjadi ibarat hidung tak mancung pipi tersorong-sorong;

3. Kalau para pembesar pemerintah dan pembangkang hendak dengar nasihat, pendapat dan rintihan kita, mereka bacalah apa yang kita bahaskan di sini;

4. Kalau mereka sibuk dan tidak ada masa, mungkin pegawai dan pesuruh mereka boleh baca dan sampaikan kepada mereka;

5. Tetapi kalau mereka tak peduli, tidak ada apa yang kita boleh buat sehinggalah datang pilihan raya (kecil atau umum) bagi kita menghantar mesej kepada mereka. Pada waktu itu, mungkin terlewat.

Terima kasih.

saji said...

Sdr Hj Munawar

Salution jangka pendek jika henmdak berjaya Orang Melayu perlu berkahwin denganorang Cina dan Yahudi.Bila akan kita keluar tentu pandai macam mereka.Baru kita boleh melawan mereka.Apa idea ini tidak betulkah.ini lah yang di galakkan oleh Lee Kuan Yew.

Komen:
Bagaimana dengan kes lelaki buta kawin perempuan buta, keluar anak semuanya celik2 belaka?

Hj Munawar said...

Dato Kadir.

Hari in berita besar di Mesir.Saorang Mesir yang berkahwin dengan perempuan yahudi telah di lucutkan kerayatannya oleh mahkamah Mesir kerana takut ia akan membahayakan keselamatan Mesir.

Kawan saya berkata orang Mesir is a Jocker.Kita lihat di GAZA.Isreal membuat blokade di laut dan sempadan GAZA dengan Isreal.Mesir juga membuat Blokade di Rafa sempadannya dengan GAZA.Apa ini.Husniu Mubarak orang Islam,Mesir orang Islam.Kenapa kita patut marah Isreal sahaja.Bagaimana dengan Mesir.

Pembangunan kampong Baru.Saya ingat samopai kiamat ia tidak akan di bangunkan.Kerenah orang Melayu banyak sangai.

S M salim pendudok asal KG baru.Saya amat gemar lagu nya" Apa nak Jadi."

saji said...

Salam Dato'

CADANGAN PEMABNGUNAN SEMULA KG BARU SECARA KOMPREHENSIF

1. Jenis pembangunan: Pembangunan campuran yang mengandungi komponen dan zon pembangunan utama a)komersil b)perumahan dan c) kawasan hijau dan rekereasi dengan nisbah keggunaan tanah a) komersil 25% b) perumahan 40% c) kawasan hijau dan rekereasi 10% dan kawasan jalan 25%

2. Kedudukan 3 komponen/zon di atas adalah seperti berikut:

a) Komponen dan zon komersil diletakkan di kawasan sekitar Stesen LRT serta keseluruhan sepanjang kawasan sempadan river frontage atau menjadi sebahagian daripada pembagunan Setesen LRT Kg Baru.

b)Komponen dan zon perumahan diletakkan di sepanjang Jln Raja Abdullah dan Jln Raja Muda.

c) Komponen dan zon hijau dan rekereasi diletakkan di kawasan di antara dua zon di atas atau sebagai zon pemisah.

3) Sebuah jalan masuk utama dicadang di bina daripada Jln Raja Abdullah yang membelah zon perumahan, komersial dan zon hijau dan rekereasi masing2 di atas dan menuju ke bangunan Setesen LRT Kg Baru

4) Daya Tarikan

Di samping mengemukakan pelan susunatur pembnagunan semula yang jelas dari segi zoning dan penyesuaian dengan keadaan pembangunan dan persekitaran sedia ada seperti kewujudan Setesen LRT dan river frontage,khasnya cadangan pembanguanan semula Kg Baru ini akan disediakan dengan daya tarikan2 berikut:

a) Kawasan komersil akan mempunyai sebuah bangunan komersil pencakar langit lengkap dengan kawasan bangunan perniagaan yang luas dipersekitarannya yang ditutupi dengan bumbung kaca.

b) Pengekalan Masjid Kg Baru

c) Kompleks perniagaan di sepanjang river frontage.

Nota:

Saya terpaksa mengemukakan cadangan pembangunan semula Kg Baru di atas supaya kita (orang Melayu) tidak terlalu berkhayal dalam membahaskan isu pembangunan ini.

raja2u said...

YBhg Dato'

Assalamualaikum. Memang panas tajuk ini.Kita sepatutnya tidak risau kerana janji Allah "disebalik tiap-tiap kesukaran ada kebaikan." Kita bersyukur kerana YAB PM terbuka melontar cadangan beliau untuk kita fikirkan bersama dan tidak senyap-senyap melalukukan sesuatu dimana apabila kita sedar ianya sudah terlambat.Projek membangun KLCC umpamanya telah dimulakan dengan menyatakan Kerajaan berhasrat menutup padang lumba kuda yang terdapat disitu dimana rakyat telah memberi sokongan kerana beranggapan Kerajaan akan mengurangkan judi. Rupa-rupanya dengan senyap-senyap ianya berpindah kekawasan baru di Seri Kembangan. Hati rakyat disejukkan pula dengan mengatakan pembangunan KLCC adalah untuk faedah rakyat termasuk orang Melayu dengan memberi beberapa unjuran perniagaan yang mengutungkan. Orang Melayu berasa bangga kerana pembangunan dibiayai PETRONAS yang sudah tentu orang Melayu akan mendapat layanan yang istimewa kerana ianya projek Kerajaan. Malangnya mungkin telah berlaku penyelewangan dimana orang Melayu telah mendapati mereka tidak mampu berniaga disitu kerana sewanya mahal.Sudah pasti kita tidak mahu ini berlaku di Kampong Baru.

Mungkin fakta hendak menyerahkan 40% equiti pembanguan kepada bukan bumiputera adalah kerana pemilik bertindeh di Kampong Baru ramai dan ada sebahagian dari tuan punya tanah hendak menjualnya dengan harga yang tinggi.Ini akan hanya berlaku jika ada penyertaan pelabur bukan bumputra termasuk pelaburan luar negara. Alhamdulillah melalui blog ini ramai pembahas berpendapat tidak wajar hakmilik Kampong Baru diserahkan kepada bukan bumiputra dan Kerajaan sudah pun mengambil ingatan mengenai isu tersebut.

Saya berpendapat mungkin Hj Munawar tidak mengambil kira ingatan Allah bahawa pihak Yahudi hanya berminat untuk kita mengikuti cara mereka.Mahkamah Mesir telah meminta seorang rakyat Mesir menceraikan isteri keturunan Yahudi kerana mensyaki isteri tersebut mengancam keselamatan Mesir.Tidak heranlah kita mengapa Kerajaan Mesir pada masa ini berkerjasama dengan Israel menutup sempadannya dengan Palistin . Ini mungkin kerana terdapatnya wanita-wanita Israel rapat dengan pegawai dan Pemimpin Mesir dan telah mempengaruhi mereka dalam menjalankan tugas. Pendapat Lee Kuan Yew bahawa seorang yang bijak apabila berkahwin dengan orang yang bijak akan menghasilkan anak bijak (yang dipersetujui Hj Munawar) nyata tidak benar kerana telah lapurkan anak Lee Kuan Yew yang berkahwin dengan orang yang bijak telah melahirkan anak yang tidak sempurna yang menyebabkan ibu kanak-kanak tersebut membunuh diri. Kita jangan lupa Nabi Sulaiman sendiri telah melahirkan anak yang tidak sempurna kerana tidak menyatakan Insyaallah.Kita akan selamat jika kita menjadikan Al-Quran sebagai panduan hidup kita dan tidak bergantung dengan logik kita sahaja.

Saya percaya sepenohnya bahawa kita adalah sebaik-baik kejadian dengan itu tiada sebab kita kurang cerdik berbanding bangsa lain.Sebagai contoh sebelum tahun 1970 orang Melayu dikatakan kurang kecekapanya dan tidak mampu menjalankan tugas berunsur teknikal.Pada masa tersebut saya dan dua orang Melayu lagi dari 65 orang yang dikatakan layak menjalankan tugas kawalan terafik udara. Begitu juga tidak ramai orang Melayu sebagai juruterbang kerana dicantas semasa menjalankan latihan. Apabila Dasar Ekonomi Baru diwujudkan maka barulah orang Melayu mendapat peluang mengisi jawatan-jawatan teknikal kerana terhapusnya galangan-galangan yang diwujudkan pihak-pihak yang berkepentingan bagi menggagalkan orang Melayu dari berjaya.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

aboudiabydoo said...

Salam semua,

Alhamdulillah ramai yang melontarkan buah fikiran ttg isu ini. Tapi ramai juga yang melontar kecaman tanpa ada usul yang positif. Tidak boleh lah begitu.

Kenapa Kg Baharu masih ada di situ dengan keadaannya yg sedemikan? Adakah sebab org kg baharu sendiri yg tak mau? Tidak juga. Sudah banyak tanah yang bertukar milik, dan permohonan supaya dibangunkan pun sudah lama sehingga Sultan Selangor pun pernah diminta turun untuk bagi support supaya ia dibangunkan. Tapi masih lagi takde apa-apa. Masa Mahathir beliau punyalah kuat, tapi Kg baharu masih tidak dibangunkan. Kenapa?

Sebabnya terlalu banyak masalah kat sana. Dan selain masalah milikan tanah, masalah satu lagi ialah wujudnya ketidakseimbangan antara keinginan mengekalkan tanah 100% melayu dengan keinginan mendapatkan laba yang tinggi dari nilai tanah.

Maka oleh sebab itulah, Tun Mahathir tak berani nak usik dan bekas Menteri Datuk Zulhasnan berapa tahun jadi Menteri pun tak nak usik.

Jadi apabila akhirnya PM Najib menyahut permintaan org Kg Baharu untuk bangunkan kampung mereka, mereka patut memberikan kerjasama sepenuhnya termasuk melontarkan idea, berbincang, berbincang dan terus berbincang. Bila Kerajaan lontarkan idea 60:40, kerajaan sudah kata ini proposal yg tujuannya nak naikkan harga tanah pemilik sendiri - maka berbincanglah mengapa ia tak sesuai dan sebagainya.

Tak perlu mengutuk seolah-olah diri kita ini perancang bandar yang paling hebat di dunia. Kaedah perbincangan ini memang pendekatan Raja Nong Chik sejak beliau naik Menteri - Lihat isu Pembaikpulihan Puduraya, Flat 4 Tingkat Kerinchi, Pembangunan Brickfields, Pembangunan Pasar Pudu, isu Penjaja Keramat Mall dan lain-lain. Berbincang, melontar idea secara timbal-balik bukan flip-flop. Sebaliknya inilah intipati maksud rakyat didahulukan, iaitu suara rakyat menjadi penentu pelaksanaan sesuatu projek terutama bila ia melibatkan mereka secara langsung.

Para pembaca sepatutnya menyokong usaha murni Kerajaan, di samping memberi teguran dan cadangan.

ali ahmad said...

Salam Dato' AKJ,

Jabatan menjaga Kg Baru ni di bawah Kementerian Wilayah Persekutuan dah berpuluh tahun wujud...

...tapi, berpuluh tahun juga tidak dapat selesaikan perkara Kg Baru ini..

....apa orang Kg Baru persoalkan adalah mengapa harga tanah dia orang jauh, terlalu juah lebih rendah dari jirannya, KLCC yang sepelaung aje jaraknya....

..kerajaan sampai hari ini masih belum DAPAT JAWAB!!!!!....


.....bukan orang Kg Baru tidak mahu pembangunan...tapi, bila nak cagar tanah, nak buat bangunan BANYAK ITU INI....

...orang Kg Baru pun lupa juga...tanah ini Malay Settlement...VALUE dia berapa?


.....susah-susah Kem. Wilayah Persekutuan, mohon aje jadi Tapak Warisan UNESCO.......habis cerita.FULL STOP.

affendi hussain said...

Salution jangka pendek jika henmdak berjaya Orang Melayu perlu berkahwin denganorang Cina dan Yahudi.Bila akan kita keluar tentu pandai macam mereka.Baru kita boleh melawan mereka.Apa idea ini tidak betulkah.ini lah yang di galakkan oleh Lee Kuan Yew.

Baik kawin dgn mongolia atau mancu atau keturunan jurchen wanita mix turki/hui di Xinjiang..lebih byk variasi genetik lebih byk potensi..cina di sini dah guna 90& potensi baru setakat tu saja pencapaian..tu pun survival ala kongsi gelap..buat apa ambil keturunan "reject" dari negara asal..

apa Lee Kuan Yew bising2..keturunan dia sendiri akan pupus di Singapura kerana org Cina sana tak reti membiak hanya sibuk cari wang utk mati di tempat fengshui baik2.. akhirnya terpaksa import lagi pendatang masuk..kasihan..

UKM ramai Cina..terutama bidang perubatan..agaknya haji celup ni dok kat tongsan lagi gamaknya..cina yg mengaji UKM semua fasih bahasa Melayu..

pak haji celup ni sah2 bukan melayu..englih pun hancus..salution (solution)..mau 'salute' melayu your're welcome.. eja 'besar' jd 'besah'..jauh tu 'r' dan 'h' di keyboard.

kerajaan dok bagi subsidi gula, si Robert Kuok juga kaya..buat apa subsidi..kencing manis tambah belanja perubatan negara saja..si cina tu curah duit di Hongkong buat rumah di Repulse Bay yg sekaki tanah harga HKD 25k (RM12,000 per sq. ft.)..tu lah penerima tongkat terbesar di negara ini..

Org2 Melayu terutama di Kelate mari kito pakat2 kure ambik gulo..
buat gapo dok mengayo cino..
("/)

NegaraKu said...

Salam bahagia kepada semua,

Saya seorang bangsa Cina. Berikut adalah pandangan saya, kalau ada kesalahan, minta ampun dan sila betulkan.

Saya amat setuju dengan pandangan-pandangan bahawa bangsa Melayu memang semakin kurang memperolehi hartanah di kawasan-kawasan yang pesat dibangunkan. Akan tetapi kita perlu tanya bahawa:

Adakah semua banga Cina kaya-raya? Adakah semua hartanah ini dimiliki oleh segelintir billionaire/multi-millionaire, atau kebanyakan bangsa Cina?

Kebanyakan orang Cina perlu berusaha bersungguh-sungguh untuk mencari pendapatan supaya dapat menyara diri dan keluarga. Pelan Pembangunan Ekonomi negara tidak memihak kepada orang Cina.

Dengan berada dalam situasi yang tidak memihak kepada bangsa Cina, mengapa pula bangsa Cina yang semakin maju?

Apakah yang sebenarnya telah belaku? Mengapa akhirnya kebanyakan kekayaan di negara ini jatuh ke dalam saku SEBILANGAN KECIL orang (tak kira Melayu, Cina atau India)? Dan siapakah mereka?

Apakah PUNCA sebenar kepada nasib semua bangsa Malaysia sekarang
?

Pada pandangan saya, ia bukan disebabkan oleh mana-mana kaum, tetapi disebabkan oleh sebilangan orang yang tamak dan sanggup membuat apa sahaja untuk merangut kekayaan untuk diri-sendiri tanpa menghiraukan kepentingan rakyat negara ini.

Maka, saya meminta supaya jangan menyalahkan kebanyakan bangsa Cina yang bekerja-keras untuk mencari rezeki dalam situasi yang tidak sebenarnya memihak kepada mereka.

Salahkan mereka yang telah menyalahkuasakan dan yang sanggup menjualkan kepentingan rakyat dan bangsa sendiri untuk memuaskan ketamakan diri sendiri.

Terima kasih kerana membaca.

Yang benar,
Bangsa Malaysia.

saji said...

Sdr NegaraKu

Sdr tanya, Apakah yang sebenarnya telah belaku? Mengapa akhirnya kebanyakan kekayaan di negara ini jatuh ke dalam saku SEBILANGAN KECIL orang (tak kira Melayu, Cina atau India)? Dan siapakah mereka?

Apakah PUNCA sebenar kepada nasib semua bangsa Malaysia sekarang
?

Jawapan saya:


Puncanya ialah alaysia mengamalkan sistem ekonomi dan sistem politik kapitalis, yang antaranya, menekankan pemonopolian kuasa ekonomi dan politik untuk golongan tertentu.

saji said...

Sdr Aboudiabydoo

"Sebabnya terlalu banyak masalah kat sana (Kg Baru). Dan selain masalah milikan tanah, masalah satu lagi ialah wujudnya ketidakseimbangan antara keinginan mengekalkan tanah 100% melayu dengan keinginan mendapatkan laba yang tinggi dari nilai tanah."

Betulke ada tuan tanah Kg Baru
yang meletakkan harga tanahnya RM 4,000 sekaki persegi? Kalau 1 ekar tanah bersamaan 43,560 kaki persegi sudah berpa harganya?

adikara said...

di dlm kekalutan melontar komen, pernah terlintas tak kemungkinan ini akan membawa kpd menjunamnya harga pasaran hartanah kpd kg baru disebabkan oleh keterlaluan permasalah-permasalah yg tdk memungkinkan kpd kebangunan pembangunan kwsn strategik ini.

blh jadi pesimistik tapi apa sj dpt berlaku di dlm dunia ygb tlh disamaratakan oleh era globilisasi. komentar kita nampaknya seolah ianya sdg meragut jejak utk kita lebih ke belakang dr ke depan.

w/bagaimanapun perkara-perkara yg dimajukan sudah tentu membuka mata pemerintah. tak kan lah mereka ini sebebal itu... tolong percayalah kepimpinan yg ada. wallahualam.

MalaysianKita said...

Susah sangatkah Dato' nak bangunkan Kg Baru?

Saya tak fikir susah.....kalau nak seribu daya!

Mungkin boleh bagi kpd Sime Darby bangunkan Kg Baru! Kita tengok Bukit Jelutong Shah Alam, cukup hebat dibangunkan oleh SD. Atau, I&P sebagaimana bangunkan Alam Impian Shah Alam.

Apapun, saya tak fikir nak bangunkan Kg BAru, kawasan strategik tengah-tengah Bandaraya KL sesuatu yang susah!!

Anonymous said...

Salam Dato dan Semua,
Cadangan dari saya secara peribadi mengenai pembangunan ekslusif Melayu Kb Baru:

1)Projek Kebangsaan Melayu....

2)PEMBANGUNAN KG BARU hendaklah mengunakan konsep "HABU"- Highest And Best Use. Perunding/Pemaju/ pemilik hendaklah mengunakan "HABU". Selepas "FS","GDV","MV",
"GDC","DCF","CBD","IRR" dll.

2)Penubuhan Yayasan Amanah seperti cadangan Dato.

3)CADANGAN PEMABNGUNAN SEMULA KG BARU SECARA KOMPREHENSIF seperti Cadangan En Saji.

4)Seluruh unit2 komerseal/shopping compleks tidak dijual hanya disewakan/dipajakan.
Senarai contoh shopping kompleks yg tidak dijual hanya disewakan tetapi berjaya:
1)KLCC 2)Sunway Piramid 3)Plaza Imbi 4)Mid valley 5)Pavillion dll

5)Penubuhan " Management Company" bolehlah kita ambil/minta nasihat dari LTAT/Bousted yg berjaya menguruskan The Curve dan dari syarikat lain2 dalam dan luar negara.

6)Penubuhan REITs .

7)Oleh Kerana Kerajaan pimpinan UMNO/BN boleh memberikan:-

1)Singapore di bagi pada Lim Kuen Yew yg berasal dari Perak.
2)Dua blok minyak bernilai 320 billion RM 320,000,000,000.00 dibagi pada brunei
3)Pulau batu putih dibagi pada singapura
4)Tanjung Pagar dibagi pada Singapura
5)Tanah TLDM dibagi pada Singapura
6)IDR di Johor dibahagi pada Singapura
7)Pulau Pisang dibahagai pada Singapura?
8)Tanah Milik DBKL dibagi pada tokey2 Cina tiada penempatan/pemilikan Melayu didalam Bangunan Mid Valley tersebut. Orang Melayu berniaga/tinggal duduk/tepi/dalam longkang besar bersebelahan Mid valley.
9)Tanah Milik Sekolah di Bukit bintang dibahagi kepada Tokey Cina tiada penempatan/pemilikan/ perniagaan Melayu didalam Bangunan Pavillion.
10)Penjara Sentul dibahagikan kepada tokey cina
11)Tanah/tapak pasar besar MBJB dibagikan kepada tokey cina . City center points tiada Melayu berniaga disitu sedangkan disitulah ramainya usahawan2 melayu berniaga dahulu.
12)PKFZ dibagi pada "Tokey Politik" rugi sebanyak 12 billion.
13)Cina yg tak mengundi UMNO/BN dapat duit berjuta-juta Melayu dianaktirikan.
14)MCA boleh menuntu 1 billion untuk sekolah2 Cina.
15)Banyak lah Dato tak tertulis saya..

Maka saya sebangai salah seorang Melayu. Menuntut Kerajaan dibawah pimpinan UMNO/BN memberikan pada Yayasan 200 billion bagi merialisasikan. Pembangunan Eksklusif Melayu ini agar menjadi satu Mercu Tanda Pembakar Semangat Pada Anak-anak Bangsa Seluruh Zaman. Bahawa Bangsa Melayu Mampu Melakukannya.
*Seperti China yg mempunyai Tembok China yg mengangkat/memberikan bangsa cina satu semangat tinggi/juang sepanjang zaman*
ikhlas,

aboudiabydoo said...

Kepada Negaraku,

Anda mengatakan,

"Kebanyakan orang Cina perlu berusaha bersungguh-sungguh untuk mencari pendapatan supaya dapat menyara diri dan keluarga. Pelan Pembangunan Ekonomi negara tidak memihak kepada orang Cina.

Dengan berada dalam situasi yang tidak memihak kepada bangsa Cina, mengapa pula bangsa Cina yang semakin maju? "

dan

"Maka, saya meminta supaya jangan menyalahkan kebanyakan bangsa Cina yang bekerja-keras untuk mencari rezeki dalam situasi yang tidak sebenarnya memihak kepada mereka."

Mungkin anda tidak terlibat secara langsung dalam bisnes, saya tidak tahu. Tetapi tanyalah para peniaga Melayu, ramai di antara mereka yang bisnes mereka disabotaj bukan sahaja oleh peniaga-peniaga Cina tetapi oleh pemegang-pemegang jawatan berbangsa Cina, atas tujuan apa tak tahu lah.

Semalam saya masuk meeting melibatkan pembekal-pembekal barangan kepada hypermarkets, berbagai cerita sabotaj dikeluarkan, dengan tujuan utama nya supaya bila gagal product dan delivery disalahkan, sdgkan punca utamanya berbagai karenah dan sabotaj yg TIDAK dikenakan pada pembekal Cina.

Begitu juga ttg kes-kes melibatkan pembekalan bahan binaan. Kes2 terlalu banyak dan terlalu lama berlalu, tanya saja lah pada mana-mana kontraktor melayu.

Beberapa tahun lepas sahabat saya melibatkan diri dalam bidang pembekalan ikan dari Thailand. Mak oi, begitu hebat sabotaj yg dikenakan sampai kawan saya masuk jel di Siam.

Dengan kata lain, disebabkan ekonomi di Malaysia sudah dikuasai etnik Cina sejak zaman org Melayu belum pandai berniaga, resistance to entry sangat tinggi dari orang-orang Cina.

Dan sekarang kalau encik negaraku nak tahu, di Penang keadaan sangat parah dan terdapat ketidakseimbangan yg nyata dalam layanan kerajaan Negeri terhadap orang2 Melayu berbanding Cina. Ini laporan penjawat2 awam yg bertugas di sana.

Jadi mungkin en negaraku tak tahu keadaan sebenarnya, orang Cina bukanlah se'innocent' yg encik negaraku sangka.

kalau bukan lah sebab kerajaan malaysia ni memang secara sedar menjaga kepentingan Melayu, tak tau lah kat mana ekonomi orang melayu malaysia pada masa ini.

saji said...

Sdr Zabri Mokhtar

1. Terima kasih kerana memberi perhatian terhadap idea lima minit saya membangunkan semula Kg Baru secara komprehensif itu.

2. Saya boleh bersetuju dengan apa yang sdr jelaskan mengenai cadangan pembangunan ekslusif Kg Baru itu jika cadangan tambahan saya berikut sdr terima.

Kawasan hijau dan rekereasi 10% dan kawasan jalan 25% diserah, dimaju dan diselenggara oleh pihak DBKL dengan kawasan hijau dan rekreasi dijadikan sebagai taman awam seperti Taman Titiwangsa berdekatan di tahap menjadi daya tarikan tambahan.

Anonymous said...

Apelah korang bising Cina Melayu India..

Kalau dah UMNO dia nampak hanya Just Duit.

-ORang Kampong -

Melayu Daif said...

Buatlah apa benda nak buat pun asalkan JANGAN SESEKALI DISENTUH PEGANGAN MELAYU DI KG BARU !!!!!!!!!

Dengar ke tak ni ?

Apa benda yg ada dalam kepala kau pun aku tak tau tapi apabila berlaku sesuatu kau akan cuci tangan dan najis kau orang lain tolong bereskan.

Anonymous said...

Tak tau lah saya, pening fikir kan tentang orang Melayu. Kesian pun ada, tengok Dato, saya jatuh kesian kepada diri saya sendiri.

Katakan Melayu mempunyai banyak sifat baik seperti kata banyak orang, lemah lembut, baik perkataan,cakap berlapik, tidak mahu menjatuh kan air muka orang, kalau orang buat jahat sampai lubang dicarinya. Semua ini boleh kalau ikut kan falasapah sudah ada sebuat tembuk besar Tanah Melayu, seperti tembok besor Cina lah di utara tu, supaya orang Siam tidak serang orang Melayu zaman dulu kala.

Tak da pun, tembuk apa? , rumah pun tak da yang baik baik, apa yang ada ya?. Boleh percaya ke kita pada orang Melayu, katakan pandai pandai sangat, tetapi benda ini pun menjadi susah payah.

Bila kita hendak tukar personality orang melayu ni dato? hingga semua hilang ke?

Itu bukan menukar tetapi ditukar Dato.

Bila kita cakap macam ini, dia orang kata kita ini Sitanggang, tetapi hendak tidak tahu hendak buat benda yang baik kepada semua orang.

Asik ciplak orang nya ada lah.

Itu lah melayu, kampung sendiri pun nak tergadai.

Sorry dato, saya amat emosi ni sebab terkena hidung saya sendiri. Hey, tak tau lah, lima enam tahun lagi, hilang lah kuasa Melayu.

Hey, menyesal sungguh menjadi Melayu. Semua tak leh buat.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).