Friday, July 23, 2010

No Case Or Lack Of Witnesses?

A Kadir Jasin
[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

[UPDATE] -- PUTRAJAYA, July 29 – Dr Ling Liong Sik was charged in court here today for his role in the scandal hit Port Klang Free Zone (PKFZ) project.


The prosecution of Dr Ling comes as a huge shock and is expected to have repercussions for MCA as he is still considered a kingmaker in the party.

The prosecution team is led by the Attorney General Abdul Ghani Pattail, Deputy Public Prosector Tun Majid Tun Hamzah and DPP Manoj Kurup.

Ling will be represented by Datuk R R Sethu.

[Original Post]


THREE high-profile politicians were yesterday cleared by the Malaysian Anti-Corruption Commission of graft allegations, the New Straits Times reported today.

The paper quoted the MACC Operations Review Panel (PPO) as saying that it had closed the files on Health Minister Liow Tiong Lai, former transport minister Ong Tee Keat and the Selangor Menteri Besar, Abdul Khalid Ibrahim.

PPO head Hadenan Abdul Jalil said the commission found no evidence of any wrongdoing by the three politicians. But in the following paragraph, the paper quoted Hadenan as saying as the lack of witnesses one of the reasons why the investigations against the three were closed.

I know Hadenan (Tan Sri) for a long time. He’s a fine civil servant. I have no bone to pick with him.

But I am puzzled because, on the one hand he said, “the commission found no evidence of any wrongdoing by the three politicians” while on the other he said, “the lack of witnesses one of the reasons why the investigations against the three were closed.”

So, which is which – the investigations against them were closed because the commission found no evidence of any wrongdoing or because the commission could not find sufficient witnesses to make cases against them?

Hadenan was further quoted as admitting, “there is still the perception among the public that the MACC is slow in investigating high-profile cases.”

“This is a misunderstanding as it takes time to probe and there are also other factors to consider,” he said at the panel’s second quarterly review at the MACC Academy in Jalan Duta, Kuala Lumpur.

Can we blame the public for forming such perception?

It bothers me, when government and opposition leaders were simultaneously investigated, and months later investigations against them were simultaneously discontinued, purportedly for the lack of evidence.

Ong was alleged to have accepted an RM10-million donation from a government contractor who is also the leader of Barisan Nasional's backbenchers in Parliament, Tiong King Sing. Tiong was the CEO of Kuala Dimensi Sdn Bhd, a key contractor of the problematic Port Klang Free Zone project.

Liow was alleged to have received a motor vehicle worth RM574,884 as a birthday gift from a Heath Ministry contractor.

Abdul Khalid was alleged to have used state funds to donate 46 heads of cattle for the Qurban in 2008.

Ong, Tiong and Abdul Khalid are not the only important politicians to get out of the hook. In recent months, investigations against many big names of both the BN and PR had come to naught. Even those who were taken to court had the cases against them unceremoniously thrown out for poor prosecution.

As I have stated in the posting of June 20 under the headline “Acquittals Of Corruption Cases Bad For MACC”, unless the MACC and the AG’s Chamber are able to get a higher conviction rate, the public should not be blamed if they once against lose confidence in the two key agencies that are in the forefront in the fight against corruption.

We can only demand that Hadenan and the MACC make good the threat to charge the witnesses with perjury if they retracted their statements.

The NST quoted Hadenan as saying: “As such, lack of evidence and hostile witnesses have jeopardised investigations. Despite numerous warnings to witnesses not to turn hostile or perjure themselves, it is still a problem in many cases.

“Either stick to your original statement or be charged with perjury.”

To borrow the phrase made famous during the era of Abdullah Ahmad Badawi, please “walk the talk.”

66 comments:

ab said...

Salam Dato,


Subjek ni MEMBOSANKAN !!.



Selalunya yang dituduh yang `aggresive', ni katanya `witnesses'
yang tak bekerjasama....apa punya cerita ni??....


MACC AKAN DICAP A RUBBERSTAMP agency until a law to protect witness/es atau INCENTIVE macam kat jabatan kastam....dapat 10% dari jumlah harta yang disabibkan.....BAYAR CASH DATO',FAST PAYMENT,NOT TAXABLE etc...



KALAU disenaraikan orang besaq yang `takdak kes' lepas macam ni, akan,lagi `lemas' dan sakit hati nanti....


KALAU SUASAH ELOK IKUT MACAM NEGERI CINA...a brief `trial' lepas tu tembak kepala....


ATAU macam kat Saudi...potong tangan atau pancung kepala dikhalayak ramai.....


Abu Bakar Ab Rahman

pakbelalang said...

I think there are a lot of weaknesses in the MACC outfit. These shortcomings must be addressed fast particularly in terms of professional manpower.

As long as MACC lacks professional people to investigate corruption cases we can expect a lot more cases of high profile being thrown out for lack of evidence beyond reasonable doubt.

Anyway, MACC should continue execute its responsibility without fear and favour. This is very basic which MACC must not allow to have the public losing confidence.

I am setting a KPI for MACC to achieve a ranking index of not more than 20 in a year's time compared with the current ranking of 56 for our country. This figure of 20 is realistic and achievable benchmark.

kluangman said...

Ketiga tiga kes ini menjadi satu isu besar pada masa itu kini tiba2 menjadi begitu kerdil, tawar dan langsung tiada kes dan ketiadaan saksi.

Jika kita mengambilkira penjelasan PPO, nyata kes2 berkenaan lebih kepada propaganda dan agenda politik memburukkan satu pihak lain sahaja oleh musuh masing2 tetapi memberi kesan yang besar kepada rakyat dari segi persepsi terhadap badan tersebut dan kerajaan keseluruhannya.

Untuk menyelamatkan keadaan dan meminimakannya di masa akan datang, tindakan tegas perlu di ambil ke atas pengadu atau pencetus isu ini. Mereka tidak boleh sewenang wenangnya membuat tuduhan hingga menimbulkan kekecohan rakyat dan kemudian 'lepas tangan'.

Nordin said...

If you have a dumb and limbless fellows running the MACC, what do you expect?

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato'dgn.izin,

Ini adalah 'kelemahan melampau SPRM'.Ianya merosakkan harapan,keyakinan dan kepercayaan rakyat kepada SPRM untuk menghapuskan perbuatan rasuah di negara kita.

Nampaknya kelemahan Pendakwa Raya dlm. menyediakan pendakwaan terpalit juga kepada SPRM.

Saya berpendapat SPRM sepatutnya meneruskan juga pendakwaan kepada ketiga-tiga mereka dan biarlah mahkamah yg.menentukan akan sabitannya.Kalau tidak rakyat akan mengandaikan, termasuk saya, keputusan ini sengaja dibuat-buat tanpa alasan yg.kukuh.

Diharap SPRM menilai kelemahan diri dan binalah kekuatan untuk menjadi satu badan yang dihormati dan disegani.

Salam hormat,

Lat Juno.

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato’

Selamat menyambut RAMADHAN AL-MUBARAK.

2 hari lepas, saya jumpa kawan, rancang nak main badminton. Dia baru main 3 hari sebelum tu, partner beliau meninggal masa main…..tak sempat sambut Ramadhan!

Tulisan Dato’ “Acquittals Of Corruption Cases Bad For MACC”, “kurang sambutan” para pembahas, mengapa?

Padahal, inilah penyakit politik dan pentadbiran yang sudah terlalu berakar umbi begitu lama. Syabas Dato’, teruskan serangan ke atas korupsi politik dan pentadbiran Negeri/Negara, samada BN atau PR, siapa saja, yang mereka ini sebenarnya SAMPAH DAN BEBAN KEPADA RAKYAT.

Tulisan Dato’ kali ini AMAT TEPAT dengan Firman Allah swt dalam Surah An-Nisa’.

Semuanya dijelas dengan sejelas-jelasnya peranan Penegak Keadilan, Saksi, dan Saksi yang Engkar. Juga Hakim yang memutar belitkan kata-kata.

“Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar PENEGAK KEADILAN, MENJADI SAKSI KERANA ALLAH biar pun terhadap dirimu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabatmu.

Jika ia kaya atau pun miskin, maka Allah lebih tahu kemaslahatannya. Maka janganlah kamu mengikuti hawa nafsu karena ingin menyimpang dari kebenaran.

Dan jika kamu MEMUTAR BALIKKAN (KATA-KATA) atau ENGGAN MENJADI SAKSI , maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui segala apa yang kamu kerjaan”.(An-Nisa 135)

Sehubungan dengan itu, Hadith Nabi s.a.w ada menyebut, "Hakim ada 3 macam, 2 dalam neraka 1 di syurga. Adapun yang dalam neraka ialah Hakim yang jahil dan menghukum dengan kejahilan & Hakim yang berilmu tetapi menghukum tidak dengan ilmu (khianat ilmu). Dan Hakim yang dalam syurga ialah yang berilmu serta menghukum menurut panduan ilmu..."

Berpeganglah kepada amaran Rasulullah SAW : [44 / 12 ) ]

(Manusia akan menghadapi tibanya tahun-tahun yang banyak penipuan. Dipercayai pembohong, di bohongi orang yang benar, diberi amanah kepada pengkhianat, dikhianati orang yang amanah, orang yang bebal membuat kenyataan. Apabila ditanya bagaimana keadaannya).

Itulah sebabnya, jihad paling akbar adalah berkata benar di hadapan pemimpin yang zalim.

Anonymous said...

Datuk,
Saya ingin tahu apakah asas yang digunakan untuk menentukan sama ada sesuatu tajuk dalam blog Datuk itu dibuat dalam Bahasa Malaysia atau Inggeris?

Umpamanya, adakah keputusan itu dibuat di bawah paras sedar atau tidak?

Maafkan saya kerana terkeluar daripada tajuk asal, lalu bersikap cerewet tak bertempat untuk seketika.

Terima kasih.

mat royan

Anonymous said...

Salam,

Bila ada laporan kepada SPRM, tentu pelapor ade 'bukti' atas tuduhan itu. Tak gitu ?

Bila SPRM pulak kata, 'tiada kes atau kes tutup' tentu Rakyat akan berkata 'yg mana satu betul nih, pelapor ke atau SPRM'. Yg menang adalah mereka yg dikatakan melakukan rasuah.

Boleh tak rakyat mengetahui segala sisatan yg telah dilakukan oleh SPRM terhadap yg dikatakan melakukan rasuah?

Jika laporan siasatan ini tak boleh Rakyat tahu, maka Rakyat boleh andaikan SPRM tu tak telus !

Rakyat juga boleh andaikan, ade suara yg mengarah supaya SPRM mengambil tindakan melepaskan kes !

Entahlah, terlalu banyak kes-kes high-profile ni yg 'terlepas' dari hukuman !

Nani PJ

Anonymous said...

Dari BPR menjadi MACC, skop tugas dan kuasa telah pun diperluaskan.

Agak DAKJ, ada lagi yang kurang tak?

Fed Up

Anonymous said...

Dato

Tidak ada kes kureng kerja.Hujung bulan gaji masuk.Makan gaji kerja gomen.La ni ramai berebut rebut nak kerja dengan kerajaer!

.....wawa

amoker said...

Datuk,
What you written here is not even in the top 5 list of out local MSM. They are more interested in UMNO PAS marriage, sand, water & civil servant. Seemed that they know that it should be kept quiet so that MACC/government looks good.

Anonymous said...

Datuk,

Saya dah kata, kita rakyat sebenarnya kena kencing kiri kanan dengan orang politik tak kira dari kerajaan mahupun dari pembangkang.

Pembesar-pembesar politik ni semua dah buat "deal" sesama mereka. Masing-masing boleh "kawtim" agar antara mereka tak dak sapa pun yang akan masuk jel. Setakat berarak, tunjuk perasaan, maki hamun, sepak terajang tu cuma lakonan politik sahaja. Bila betul-betul kes dah bawak ke mahkamah ataupun ke sisatan polis atau pencegah rasuah, pasti akan ada "deal" untuk selesaikan kes tu di belakang tabir.

Yang akan nampak BODO tentulah pihak polis dan SPRM. Dan kita rakyat pula jadi bahlol bergadoh sama sendiri walhal masing-masing kena kencing dengan pembesar politik masing-masing.


-sinbad-

cucu dato merah said...

salam dato..

Saya masih lagi ingat bila ketua pengarah baru MACC kata, kita boleh hantar kertas siasatan kepada peguam negara untuk dilakukan pendakwaan tetapi setengah daripadanya pendakwaan tidak dapat dilakukan dengan alasan kerana bukti tak kukuh..

Kalaulah setiap kali kertas siasatan dihantar dihantar kepada peguam negara untuk pendakwaan dan setiap kali juga ditolak dengan alasan yang sama..apa yang boleh dilakukan oleh MACC

Cruzeiro said...

Isn't this a case of "Dumb & Dumber" now ....

alunbm said...

Dato'

Dimanakah silapnya
dimanakah kelemahannya
atau
ada kuasa dan tangan ghaib
dibelakang semua ini
yang orang biasa tidak akan nampak
untuk menentukan sesuatu keputusan.

Tak mustahil peluang seperti ini akan diekplotasikan sepenuh nya oleh mereka-mereka yang mahukan
peti besi sentisa penuh dan menambah bilangan peti besi seberapa yang boleh.
Tak gitu Dato....

Ab Razak Hj Ahmad said...

Quote by Fed Up...

[Dari BPR menjadi MACC, skop tugas dan kuasa telah pun diperluaskan.

Agak DAKJ, ada lagi yang kurang tak?]

Memang ada yang kurang kat MACC....

- Kurang akal
- Kurang cerdik
- Kurang otak...

saji said...

Salam Dato'

Benar tamadun dan ilmuan Islam mencipta ilmu sains dan teknologi itu dan ini yang dikagumi masyarakat Barat. Tetapi, ia hanya asas ilmu sains dan teknologi yang akhirnya dimoden dan dimajukan oleh para ilmuan Barat yang seadanyanya yang mewakili tamadun Barat.

Benar parti UMNO mengkaji dan mencipta badan itu dan ini demi mencegah amalan rasuah dan memenjarakan pesalah rasuah di negara ini. Tetapi, yang akan memastikan badan rasuah negara bertanggungjawab dan berkesan tidak semestinya parti yang sama, iaitu UMNO.

Malah ada pengkaji Barat sendiri yang mengatakan sistem ekonomi Islam yang bakal menyelesaikan sistem ekonomi kapitalis Barat sekarang.

saji said...

Sdr Fed Up dan pakbelalang

"Dari BPR menjadi MACC, skop tugas dan kuasa telah pun diperluaskan."

Mengubah nama 'badan' atau rebranding, membesarkan saiz, skop tugas dan kuasa 'badan' merupakan pendekatan kemanusaiaan yang sinonim dengan golongan kemanusiaan seperti sdr menyelesaikan isu msyarakat dan negara seperti korapsi dan kronisme yang belanjanya besar tetapi kesannya sedikit.

Menyuntik sistem dan tatacara baru merupakan pendekatan teknikal yang sinonim dengan golongan profesional teknikal menyelesaikan isu masyarakat dan negara yang belanjanya kecil tetapi kesanya besar!

jebat said...

Cucu Dato' Merah,

Kalau semua kertas siasatan ditolak oleh PN maka MACC ptut siasat PN. Atau MACC Letak Jwatan. Suruh PN siasat sendiri kes rasuah yang di lapurkan.

Sebagai rakyat kami sudah MUAK dengan telatah MACC dan PN. Seterusnya kami MUAK dengan kerjaan yang seolaholah 'main sandiwara' dalam hal ini.

Kami merasa "CUKUPLAH SETAKAT ITU" sandiwara ahli politik kita.

INGAT !! Mahkamah Allah tidak memerlukan MACC dan PN.

Zabri Mokhtar said...

Salam Dato dan semua,
Dato kata...
It bothers me, when government and opposition.......
Setuju dengan Dato ...
Saya juga Jemu dan mual dengan MACC ni.. gaji mereka dapat ..buang duit rakyat lagii.
Beribu2 aduan dibuat di MACC ..habuk dan hampeh jee
Ikhlas.,

abdullahngah said...

Ong was alleged to have accepted an RM10-million donation from a government contractor who is also the leader of Barisan Nasional's backbenchers in Parliament, Tiong King Sing. Tiong was the CEO of Kuala Dimensi Sdn Bhd, a key contractor of the problematic Port Klang Free Zone project.

ini memang jelas ada bukti dan ada kes. malangnya tidak boleh bertindak, kerana kemungkinan ada pihak lain yang terbabit.nahas nanti.

Oleh itu, kenalah tutup kes dan fail mungkin tidak dibakar, kerana Tan Sri Khalid Menteri Besar selangor akan dungkit semula.

Dimana letaknya keras dan tegas yang dakwa oleh SPRM dan disokong Datuk Seri Mohd Najib Razak.

SPRM dah kena harimau tetapi bimbang dengan dengan tindakan harimau lain. nanti diterkam jadi macam lembu.

Sebab itu hendak tembak difikir banyak kali entah berentah.Dari menembaknya lebih lepas sahaja. tutup kes habis cerita.

mereka kena gajah, sebab itu mereka tidak takut. Yang paling bimbang mereka hendak berkawan dengan gajah tetapi tidak kenal gajah.

Orgkpgdoha said...

MACC buat alasan saja kerana tidak cukup bukti atau saksi tidak mahu kerjasama. MACC kena buang semua kes ini kerana 2 kes melibatkan org kuat BN berbanding dgn 1 org PKR kerana derma lembu korban kepada org kampung. Ini telah terbukti lama, kalau nak buang kes org BN maka kena la buang kes org PKR untuk nampak adil walaupun org kedua-kedua mereka nampak salah.

Ini lah tanda tanda BN nak merudum dalam PRU-13 nanti. Ingat-ingat lah buatlah kerja kerana rakyat dan keadilan.

BN atau PKR kalau salah tetap salah.

Anonymous said...

Cucu Dato Merah,

Nak tahu kualiti Peguam Negara, tengok saja rekod pembelaan boss mereka pada isu Pulau Batu Putih.

Tapi ini andaian saya saja. Andaian mudah. Rasanya ramai akan setuju cara andaian ini.

Fed Up

Anonymous said...

Terlupa pulak satu hal lagi.

Ingat tak ADUN Perak yang mengaku terima sedekah seks dalam video, pun masih boleh terlepas selepas pergi mahkamah.

Itu lah piawai kita.

Fed Up

pakbelalang said...

Give MACC a chance. It is easier said than done to nab high profile corruption cases. I still have confidence in MACC.Even if we were to get rid of them and appoint a new set of people to run the commission the situation is likely to be the same.

As I said earlier in my posting MACC needs to look into the human resource within its outfit. I think this is the area MACC is lacking.It has to look into the quality of the investgating officers who are involved in the corruption cases.

If the officers need further training to improve their professionalism then by all means send them overseas to countries which are already known to have good system like in Singapore, New Zealand or Denmark.

OrangUlu said...

Salam Dato',

Siapa lantik Ketua Pengarah MACC? KPN? Peguam Negara? Dan Jawatan-jawatan penting dalam negara? Semuanya Kerajaan BN. Kalau mereka tak boleh bantu BN, siapa lagi? Jadi tugas mereka ini menurut orang kampung seperti kami menjadi pemangkin dan 'imbangan' kestabilan politik dan menjaga periuk nasi ahli-ahli politik sekarang. Bukan untuk keadilan sepertimana yang dilaung-laungkan.Ada tak ada kes semuanya boleh diuruskan asalkan ada fulus dan kuasa. Yang jadi mentadak mentadu adalah orang-orang seperti kita. Terutama orang-orang kampung yang kais pagi makan pagi. Nama sahaja rakyat didahulukan (barang naik, rakyat kena dulu)itu semua kata-kata bombastik dan retorik yang memuak lagi menjijikkan. Tiap kali pemimpin naik, ada saja perkataan-perkataan retorik dimainkan dan dinyayikan. Berjuta wang rakyat dihabiskan untuk rebranding tetapi perlaksanaannya?

Sebenarnya keberkesanan perlaksanaan undang-undang itu hanya terletak kepada 'ketelusan' dan kejujuran perlaksanaannya.

Persepsi cukup banyak sekarang. Dato, boleh tak kalau MACC itu sendiri menwujudkan saksi-saksi yang lemah (dengan sengaja kerana ada tangan-tangan ghaib dibelakangnya?)dan akhirnya menyalahkan saksi-saksi kerana tidak jujur. Saksi-saksi belot ini pula dalam undang-undang Malaysia 'tadak hal'. Tak akan didakwa. Itu sebab undang-undang di Malaysia senang-senang sangat orang memfitnah dan menjadi saksi songsang atau upahan. Malah kes-kes dadah pun boleh dibuang oleh mahkamah macam sampah. Itu tak cerita lagi hakim-hakim mahkamah yang memberi keputusan 'lawak' macam drama. Bak kata orang Indonesia, bisa diatur.

dan kajang said...

Assalamualaikum Dato',

1. Well, it's the prerogetive of MACC to prosecute or not to prosecute a person. In these 3 cases, the MACC decided not to prosecute them. They are the judge for these 3 cases. The question now asked is whether they really have discharge their discretionary power consciously or unconsciously when they decided to drop the cases.

2. They can give thousands of reasons or excuses for dropping the charges, but the question here again is whether we, the layman can accept their wise decision. It's easier to say then do. The goverment have repeatedly been saying that there is no diffirent between the big fish and the small fish when come to corruption. For the big fish, they say they will use the big bait and rod and/but for the small fish they need to use only a small bait with no rod.

3. But now it seems that it's easier to catch small fish because they are not wise, not cunning and sometimes stupid. Whereas for the big fish, they are smart, cunning and of course POWERFUL. Sometimes they are more powerful than the law itself.

4. Though the 3 dropout cases are from the goverment's and opposition's candidates, but I am very sure the advantages is on the opposition to manipulate the issue. Let's wait and see.

5. I really don't understand the current policy of MACC. Previously, what I used to understand is that the former ACA (Anti Corruption Agency)normally will never give a "clear certificate" even though they lacks of evidence. The file will be remained open until one day they might discover new evidence or new turning point to proceed with case and to prosecute the person. This will make the person to be more aware and be more conscious against his wrong actions.

5. Now it seems that the 3 VIPs will proudly walk as "clean" persons. How nice to be a politician and VIP.

saji said...

Salam pembalas

SPRM: Takde kes atau takde saksi

KirA2 20 tahun dahulu, semasa saya berkerja dengan FELCRA pernah dipanggil oleh pegawai penyiasat BPR dijadikan 'saksi' kepada satu 'kes' seorang Jurutera FELCRA yang melulus dan membayar pembayaran progress kerja kontraktor bagi item kerja tiang bangunan setingkat yang diubah daripada binaan insitu rc concrete kepada tiang kayu tanpa potongan harga, kerana kos membina tiang kayu lebih murah.

Saya memberikan kerja sama kepada pegawai penyiasat BPR tersebut hingga beliau berpuas hati.Namun desakan saya siapa yang membuat lapuran 'kes' tersebut tidak dijawabnya.

Malah saya tidak diberi tahu hasil siasatannya. Yang saya tahu, Jurutera terbabit meninggalkan FELCRA beberapa bulan kemudian, tanpa dakwaan.

Namun, hingga kini masih tertanya2mengapa saya yang dijadikan 'saksi'?

Ab Razak Hj Ahmad said...

Kes Adun Perak yang mengaku dengan bangga terima rasuah seks boleh lepas dan kes Linggam boleh lepas.... memang itu standard SOP PN dan MACC kot.... Doctrin Stare Desicis..

pakbelalang said...

Non-Muslim clubs in schools won’t be closed: DPM
By SIRA HABIBU and SARBAN SINGH


KUALA LUMPUR: Education Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin gave an assurance that non-Muslim societies that had been in operations before year 2000 in schools would not be shut down.

“You can take my word for it,’’ he said.

Muhyiddin said the ministry did not issue any directive to close down such clubs.

comment:

Biarkan mereka nak tubuhkan club ugama mereka masing-masing asalkan mereka jangan cuba hendak mempengaruhi ajaran ugama mereka kepada penganut ugama lain.

Apa masaalahnya? Tidak ada. Apa yang kita tidak habis-habis mencurigai ugama lain.

Ugama kita, ugama kita. Ugama dia, ugama dia.

Be broad minded and accept the fact that we are living in a multi-religious and multi-cultural society. We cannot restrict them from doing good deeds to their followers.

Tok Kemuning said...

Corruption is only committed by a regular guy on the street. Not by politician like them.

It is about time for the MACC to be placed under the Parliment directly reporting to the Agung not to the Prime Minister.

Lees burden to the Prime Minister but would become an equal responsibility of our elected MP.

End of the story.

pakbelalang said...

‘No evidence sand mine has harmed wetlands’: Consultant
By SHAUN HO


PUTRAJAYA: There is no evidence that the sand mine operated by Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) in Olak Lempit, Kuala Langat has harmed the Paya Indah Wetlands, said an environmental consultant.

“We have not found proof that the mine has impacted the wetlands,” Geetha P. Kumaran, director of Environ Enhance Sdn Bhd told a press conference here Saturday.

She said monthly reports from on-site monitoring at the mine also did not show any proof that two other aspects of the wetland’s health - its water level and wildlife - have been affected.

Environ Enhance was engaged by the state to carry out an Environmental Management Plan (EMP) on the site.

However, she said she could not guarantee the mine would not pose a threat to the environment in the future, but said monitoring was continuously done as conditions were constantly changing.

“If monitoring finds adverse affects, reviews will be made and measures will be taken to counter them,” Geetha said.

Among the additional measures that could be done are installing silt traps and filters to protect surrounding bodies of water.

She also said that they would be looking to extend the current 30m buffer between the edge of the mine pit and the boundary of the wetland to 50m.

The conference was held at a hotel here after a media site visit to the Olak Lempit sand mine arranged by KSSB.

comment:

I am no expert but I think she talked nonsense. Is she really a qualified environmental consultant? If she is then I think she is "blind" !!!

To say that there is no impact on the environment is bullshit. You don't need an expert to prove her wrong.

Her presentation was probably trying to cover up Khalid's backside for the blunder he had done. It was just a "damage control" exercise, acting on behalf of the state government.

pakbelalang said...

S’poreans fume over fuel ruling
By DESIREE TRESA GASPER and BRENDAN VIVE SUPPIAH
newsdesk@thestar.com.my


JOHOR BARU: Singaporeans are complaining that a ruling banning foreign-registered vehicles from filling up with RON 95 petrol is unfair to them.

They are also confused about

whether they are totally prohibited from buying petrol in Malaysia.

comment:

There you are!! All the confusions. I bet you there will be another round of "flip flop" decision on this issue.

That's how Malaysian ministers make their decision making process. Flip flop !! Not surprise at all!!

A KADIR JASIN said...

Pembahas Pakbelanang,

Sebagai HUKUM dan AMALAN, saya tidak sentuk komen pembahas. Saya sama ada siar seperti dihantar ATAU saya tak siar (delete).

Saya delete komen Pakbelalang yang Pakbelalang maksudkan.

The rule is, I either publish the comments as sent or I do not publish at all.

Terima kasih.

pakbelalang said...

Dato',

I take note. OK no problem.

saji said...

Sdr OrangUlu

"Siapa lantik Ketua Pengarah MACC? KPN? Peguam Negara? Dan Jawatan-jawatan penting dalam negara? Semuanya Kerajaan BN. Kalau mereka tak boleh bantu BN, siapa lagi? Jadi tugas mereka ini menurut orang kampung seperti kami menjadi pemangkin dan 'imbangan' kestabilan politik dan menjaga periuk nasi ahli-ahli politik sekarang. Bukan untuk keadilan sepertimana yang dilaung-laungkan.Ada tak ada kes semuanya boleh diuruskan asalkan ada fulus dan kuasa. Yang jadi mentadak mentadu adalah orang-orang seperti kita. Terutama orang-orang kampung yang kais pagi makan pagi. perkataan-perkataan retorik dimainkan dan dinyayikan. Berjuta wang rakyat dihabiskan untuk rebranding tetapi perlaksanaannya?

Sebenarnya keberkesanan perlaksanaan undang-undang itu hanya terletak kepada 'ketelusan' dan kejujuran perlaksanaannya.

Persepsi cukup banyak sekarang. Dato, boleh tak kalau MACC itu sendiri menwujudkan saksi-saksi yang lemah (dengan sengaja kerana ada tangan-tangan ghaib dibelakangnya?)dan akhirnya menyalahkan saksi-saksi kerana tidak jujur. Saksi-saksi belot ini pula dalam undang-undang Malaysia 'tadak hal'. Tak akan didakwa. Itu sebab undang-undang di Malaysia senang-senang sangat orang memfitnah dan menjadi saksi songsang atau upahan."

Komen:

Berapa kali saya dah cakap, sistem2 Barat yang meliputi sistem kepolisian, mencegah rasuah, pendakwaan dan kehakiman hanya sesuai dan berkesan jika ianya dilaksanakan dinegara2 yang rekod persepsi rasuahnya rendah seperti Singapura atau rata2 rakyatnya mengamalkan budaya hidup murni seperti amanah dan bertanggungjawab atau berintergriti.

P/s; Kalau tak tahu/ nak tahu kedudukan persepsi indeks rasuah Malaysia baca komen sdr pak belalang sebelum ini.

saji said...

Sdr pakbelalang 2:54am


"PUTRAJAYA: There is no evidence that the sand mine operated by Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) in Olak Lempit, Kuala Langat has harmed the Paya Indah Wetlands, said an environmental consultant.

“We have not found proof that the mine has impacted the wetlands,” Geetha P. Kumaran, director of Environ Enhance Sdn Bhd told a press conference here Saturday.

She said monthly reports from on-site monitoring at the mine also did not show any proof that two other aspects of the wetland’s health - its water level and wildlife - have been affected.

Environ Enhance was engaged by the state to carry out an Environmental Management Plan (EMP) on the site.

However, she said she could not guarantee the mine would not pose a threat to the environment in the future, but said monitoring was continuously done as conditions were constantly changing.

“If monitoring finds adverse affects, reviews will be made and measures will be taken to counter them,” Geetha said.

Among the additional measures that could be done are installing silt traps and filters to protect surrounding bodies of water.

She also said that they would be looking to extend the current 30m buffer between the edge of the mine pit and the boundary of the wetland to 50m.

The conference was held at a hotel here after a media site visit to the Olak Lempit sand mine arranged by KSSB.

comment (by pakbelalang):

I am no expert but I think she talked nonsense. Is she really a qualified environmental consultant? If she is then I think she is "blind" !!!

To say that there is no impact on the environment is bullshit. You don't need an expert to prove her wrong.

Her presentation was probably trying to cover up Khalid's backside for the blunder he had done. It was just a "damage control" exercise, acting on behalf of the state government."

Komen saya (saji):

1. Saya lama teribat dengan projek pembangunan Putrajaya yang terkenal dengan tasik besar buatan manusianya dan ketat pengurusan alam sekitarnya itu, di samping menghadari seminar alam sekitar anjuran Perbadanan Putrajaya.

2. Mengenai komen sdr di atas izinkan saya mengacukan pertanyaan berikut;

2.1 Pernahkah kerjaan negeri UMNO/BN Selangor sebelum ini (sebelum ditumbangkan oleh PR) melantik enviromental consultantnya bagi memantau aktiviti penghusaha mengorek pasir secara kecilan atau besaran seperti yang dilakukan oleh kerajaan negeri PR Selangor sekarang iaitu membabitkan perlantikan Environ Enhance Sdn Bhd?

2.2 Jika ADA, tolong berikan nama syarikat enviromental consultant yang pernah dilantik oleh kerajaan negeri UMNO/BN Selangor?

2.2 Jika TIADA, anggaplah usaha kerajaan negeri PR Selangor yang melantik enviromental consultant terbabit sekarang sebagai satu permulaan dan pembaharuan mengatasi kelemahan penjagaan alam sekitar kerajaan negeri UMNO/BN sebelum ini yang sdr, khasnya dan orang UMNO/BN, amnya kena puji dan berterima kasih.

3. Apapun, jika masih ada kelemahan atau ruang yang perlu diperbaiki oleh pihak kerajaan negeri PR sekarang yang saya nampak ialah, keperluan mendesak membuat perlantikan firma enviromental checker consultant bagi memantau KSSB, Environ Enhance Sdn Bhd dan kesemua pengusaha mengorek pasir terbabit yang diperakui mempunyai kelayakan dan kemampuan berikut;

a) Lebih 15 tahun mempunyai pengalaman terlibat dalam kerja enviromental management consultancy atau berkaitan,dan

b) Mempunyai sekurangnya dua orang penyelidik dalaman atau associate penyelidik dengan universiti tempatan dalam bidang alam sekitar dan geologi masing2 yang terlibat melakukan penyelidikan tersebut tidak kurang daripada 15 tahun, di samping kerap memberi seminar mengenainya dan menulis dijurnal antarabangsa berkaitan.

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato dan Pak Belalang yang dihormati.

Saudara Pak Belalang,

Saya fikir mereka dalam BPR/MACC adalah orang yang berilmu, cukup professional kelayakan mereka.

Akan tetapi, dalam apa jua bidang, pekerjaan, tugas, amanah, dan tanggungjawab, pokok pangkalnya adalah "Iman dan Taqwa".

Ada sijil Masters, PhD, tapi tanpa "Iman dan Taqwa",tak kemana, bahkan mereka ini boleh jadi "menuhankan diri" di atas mukabumi.

Hakim, kalau menghukum berdasarkan hawa nafsu bukan berdasarkan ilmu kehakimannya, jadi KUFUR ILMU. Kerana Ilmu didada itu tidak disertai Taqwa.

Doktor Swasta, membuat pembedahan yang tidak sepatutnya dibedah kerana hawa nafsu duitan, juga kufur ilmu kerana amal tidak disertai taqwa.

Kontraktor yang sepatutnya menanam cerucuk besi sedalam 200kali, tapi hanya tanam 100kaki dalam juga kufur ilmu.

INI KERANA dalam bidang masing-masing, mereka lebih tahu lebih berilmu, DAN MEREKA yang BUKAN dalam bidang tersebut, hanya ikut saja sebab tak berilmu dalam bidang itu.....serah dan ikut kata pakar orang yang arif dalam bidang tertentu!

Tapi, kalau pakar yang arif menipu kita (kerana kita tidak berilmu), kita sampai bila-bila tertipu dan tak tahu KECUALI atas kehendak ALlah swt yang menyingkap KEBENARANNYA!

pakbelalang said...

Could our leaders match with the following leaders who had plundered such huge amount of state funds? Unbelievable!!

Estimates of Funds Allegedly Embezzled by Head of Government

Mohamed Suharto
President of Indonesia, 1967-98
US $ 15 to 35 billion

Ferdinand Marcos
President of Philippines, 1972-86 US $ 5 to 10 billion

Mobutu Sese Seko,
President of Zaire, 1965-97
US $ 5 billion

Sani Abacha
President of Nigeria, 1993-98
US $ 2 to 5 billion

Slobodan Milosevic
President of Serbia/Yugoslavia, 1989-2000
US $ 1 billion

Jean-Claude Duvalier
President of Haiti, 1971-86
US $ 300 to 800 million

Alberto Fujimori
President of Peru, 1990-2000
US $ 600 million

pakbelalang said...

Sdra Saji & langit biru,

Ulasan dan pandangan sdra-sdra saya ambil nota.

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato' dan
Pak Belalang yang dihormati.

Pak Belalang bertanya,

"Could our leaders match with the following leaders who had plundered such huge amount of state funds?"

Pemimpin dan Penguasa sedemikian PASTINYA wujud di atas mukabumi, kerana Al-Quran sendiri pun telah memberi contoh yang nyata.

"Dan (juga) Qarun, Firaun dan Haman. Dan sesungguhnya telah datang kepada mereka Musa dengan (membawa bukti-bukti) keterangan-keterangan yang nyata. Akan tetapi mereka berlaku sombong di (muka) bumi, dan tiadalah mereka orang-orang yang luput (dari kehancuran itu)". (Al-Ankabut 39)

Inilah amalan “Persekutuan Paling Kotor” antara 3 jenis manusia yang berkuasa yang diikuti manusia hingga ke hari ini.

1. Pemimpin/Penguasa yang sewenang-wenangnya menggunakan KUASA untuk menguasai manusia dan dijadikan mereka sebagai "hamba-hambanya", yang tercermin pada diri FIR’AUN.

2. Politikus Penjilat yang takabbur, banggakan kecerdikan,kelicikan dan pengalamannya dalam “mengabdikan” diri kepada pemimpin taghut, mempengaruhi kekuasaan taghut untuk menundukkan rakyat jelata, yang tercermin pada diri HAMAN.

3. Kapitalis Feudalistik yang bersekutu dengan penguasa zalim, mendukung penguasa dengan hadiah-hadiah yang besar dengan tujuan agar beliau memperolehi keuntungan berlipat ganda yang tercermin pada diri QARUN.

“Persekutuan Paling Kotor” iaitu Pemimpin/Penguasa, Politikus Penjilat,Kapitalis Feudalistik, wujud dalam mana-mana Kepimpinan Negara yang berada didalam Lingkaran Sekularisme, menolak hukum-hukum ciptaan Allah swt untuk manusia, sebaliknya taat dan patuh kepada hukum-hukum jahiliyyah ciptaan manusia kuffar ( Yahudi dan Nasrani), kononnya untuk kesejahteraan manusia!

Hanya Iman dan Taqwa, mampu mencegah diri dari mengikuti “persekutuan fir’aun,Haman, dan Qarun”.

Bagaimana dengan “istana” doktor gigi bekas MB Selangor??

affendi hussain said...

Salam Dato',

1) Lack of witnesses may lead to lack of evidences, like depriving fuel for combustion in justice technicalities.. the game of the court is all about superseding "beyond reasonable doubt"..in reality the prosecutor is the actual 'defendant'!

2) Main problem with mortal justice - too dependent on mortal for serving the proof against the accused..witness might risk end up falling down from a high rise building..immortality -definitely flip everything upside down about justice coz resistance to truth would be totally futile..(wait for alam barzakh when all mortal are granted immortality in the other world!)

3) Problem with digital evidences- Modern technology can corrupt its authenticity and integrity..

4) irrelevancies of evidences rule out to favor corrupted invisible hand - putting a whole years of effort into a drain in just a few seconds..

So..before talking from high horse of morality..try putting yourselves inside the law enforcer shoes.. too much assumption without reality basis may deteriorate ones own brain integrity a.k.a uttering verbal rubbish like irritating sound of a donkey..

Mortal justice in dilemma..

("/)

tebing tinggi said...

Keputusan sissatan SPRM sudah menjadi sesuatu yang bolih dijangkakan. Rasanya dah menjadi SOP 'standart opration procedure' kapada SPRM.
Adakah SPRM ini benar-benae satu srohanjaya yang bolih dipertangongjawabkan?.

saji said...

Salam langitbiru

"Saya fikir mereka dalam BPR/MACC adalah orang yang berilmu, cukup professional kelayakan mereka.

Akan tetapi, dalam apa jua bidang, pekerjaan, tugas, amanah, dan tanggungjawab, pokok pangkalnya adalah "Iman dan Taqwa"."

Komen:

1.Iman dan akhlak mewakili komponen akedah ajaran Islam.

2. Amanah, bertanggunjawab dan profesional dsb mewakili komponen akhlak ajaran Islam?

3. Bagaimana dengan komponen syariah ajaran Islam?

4. Bagaimana pula kedudukan para hakim, pendakwa, pencegah rasuah, polis di Barat yang kelihatan benar2 menggunakan ilmunya masing2,profesional, amanah dan bertanggungjawab dalam menjalankan tugasnya untuk dikaitkan dengan hujah Islam sdr di atas?

raja2u said...

YBhg Dato'

Assalamualaikum ,

Satu tajuk yang sangat hangat. Sekurang-kurangnya dengan Dato' mengemukakan masalah ini membuat rakyat berfikir apa sebenarnya yang sedang berlaku di dalam negara yang tercinta ini.Pihak SPRM diberitakan akan mengambil tindakan untuk memperbaiki keadaan untuk meyakinkan rakyat atas kewibawaan organisasi tersebut.

Adalah tidak benar SPRM tidak mempunyai pegawai-pegawai terlatih.Hanya kadang-kadang peraturan yang ada menjadi mereka terikat ,umpamanya mereka perlu medapat lampu hijau dari Peguam Negara sebelum dapat mendakwa dimahkamah. Begitu juga dikhabarkan bahawa Peguam Negara perlu mendapat kelulusan pihak atasan sebelum dapat mengambil tindakan keatas pihak-pihak tertentu.

Perkara ini akan terus berlaku kerana ianya undang-undang buatan manusia dimana lazimnya ada perenggan-perenggan pengecualian. Kita perlu bersabar dan memberi ingat dari masa kemasa dengan harapan keadilan yang saksama akan wujud dinegara yang tercinta ini disuatu hari , Insyaallah.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision.
Petaling Jaya

Anonymous said...

Salam Dato'

One way to reduce what peoples see as a new trend i.e. conducting press conference to reveal findings such as "No Case/Lack Of Witnesses" is by allowing each party on both sides of the divide to elect their own investigation team. Party A would have team A to investigate on Party B; while party B would have its own team (team B) to investigate on party A. This is just a suggestion that would make everybody happy.

Kah-Kah-Kah

Anonymous said...

Tok Kadir,

Boleh dak sapa-sapa di sini bagi bukti dengan petik laporan media yang Perdana Menteri bercakap pasal memerangi rasuah. Saya dok cari dan dok fikir tapi tak jumpa.

Yang saya tau, Jabatan Perdana Menteri pegang banyak duit pembangunan. Siapa pegang duit, dialah pegang kuasa.

Kamjat Penang

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

1. RM10 million is a huge sum of money. Mudah sangat bagi MACC untuk memastikan kasahihan dan kesahan berlakunya rasuah atau tidak. Hendak seribu daya; tak hendak seribu dalih.

2.And so was the price of the vehicle amounting to over half a million Ringgit; tak susah pun untuk menentukan status 'kerasuahan' yang terlibat,kalau MACC betu-betul 'buat kerja'.

3. Memang sudah sah Perbendaharaan Kerajaan Selangor mengorbankan sejumlah wang untuk membeli sebanyak empat puluh enam ekor lembu qurban untuk diagih-agihkan dagingnya kepada umat Islam sempena Hari Raya Qurban 2008.
Lihat peraturan dan undang-undang sama ada 'perbelanjaan' sedemikian dikategorikan sebagai rasuah ataupun tidak.
Wassalam.

orangkedah said...

Salam Datuk,

SPRM..? alahai....,

SPRM hanya alat parti pemerintah peringkat pusat, mereka saja yang menentukan siapa yang salah atau siapa yang tidak.

Ambil saja contoh mudah yang terjadi di depan mata. Di Kedah semasa pentadbiran kerajaan Umno/BN, hasil balak yang mampu dipungut oleh kerajaan negeri ketika itu hanyalah sekitar RM5juta ke RM8juta saja setiap tahun. Sebab ketika itu sehektar hutan balak, kontraktor hanya perlu bayar antara RM500 ke RM1000sahaja.

SPRM tak pernah pun ada inisiatif nak siasat.

Sekarang dalam zaman bukan Umno/BN memerintah, Ustaz Azizan berjaya tingkatkan pendapatan hasil komoditi itu sehingga RM35juta ke RM40juta setahun. Pentadbiran PR tetapkan konsesi balak secara open tender, menjadikan perolehan setiap hektar sehingga RM16,000 ke RM19,000 masuk ke kantung kerajaan negeri.

Pelik tapi benar. Perolehan yang tinggi sekarang ini telah menggamit SPRM untuk datang menggeledah pejabat MB kerana kononnya ada lapuran berlaku penyelewengan.

Semua pakat ada otak. Lu pikiaqlah sendiri.

Mustapha Ong said...

Salam Datuk AKJ,

In the words of J.V. Langmead, I quote:"Because men are everywhere corruptible and always corrupted, no man or group of men can be trusted with too much power and indeed with no power at all which is not balanced or checked by the power of other men."

Datuk, I agree to disagree that MACC is yet to reform itself within the commission in order to gain public confidence. MACC should be revamped and only prominent people, including the current and past respected opposition members should be appointed to the Commission.

MACC should be inclusive and should not be the voice of the ruling government in power. MACC should be an independent entity and entrusted with the power to investigate and prosecute, without any executive influence or through the prosecution power of the Attorney-General.

MACC is now being besieged by thousand of cases involving, top politicians, senior corporate and public officials including members of the administration and the opposition parties. People are curious and following the investigations of high profiled corruption cases that involved prominent figures, including some former and present ministers and other VVIPs. Even our former and current prime ministers, deputy PMs and senior ministers are not spared.

Corruptions come in different forms and subject to official definition and also the magnitude of the cases. Corruption cases should not be dismissed simply because of lack of evidence or witnesses, which will impede the prosecution process. All corruption cases should be prosecuted by special courts set up by MACC, so that the legal advocacy will be met in the court of law. The Court should be legally empowered to decide whether the accused person/persons should be prosecuted or dismissed on legitimate grounds.

Having said that, let us be objective in our common agenda to reduce or minimise corruptions, although no country can claim to have zero corruption. We have often heard that so and so are corrupted and yet they are being appointed or reappointed as ministers, deputy ministers, members of Commission as well heads of GLCs, etc. Some are appointed based on meritocracy, while others are appointed for political reasons.

I agree to disagree that tainted politicians and retired senior government officials should not be appointed to the administration. However, where do we draw a line, if you think that all those who are on the wanted list for corruptions should be investigated and face prosecution? Logically, we cannot prosecute everyone who are being accused of corruptions, otherwise the government will collapse, and Malaysia will enter into the Guinness Book of World Record as the most "corrupted country."

We should think out of the box and be fair to the government under the leadership of prime minister Najib, who is now committed to reform the administration and walk the talk under his 1Malaysia initiative.

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato’ dan Saudara Saji yang dihormati,

Terimakasih Saudara Saji.

Saya tak tahu bagaimana nak menjawab soalan Saudara Saji. Bagi saya, “Iman Dan Taqwa” itu sudah merangkumi KESEMPURNAAN ISLAM-Pokok dan Cabang-cabangnya.

Al-Quran banyak menyeru kepada, “WAHAI ORANG-ORANG YANG BERIMAN……….SUPAYA KAMU BERTAQWA”.

Contohnya Ayat 183 Al-Baqarah, menyeru orang yang beriman berpuasa supaya beroleh taqwa.

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa”.(Al-Baqarah 183)

Al-Quran tidak menyeru, “Wahai orang-orang Islam….” TAPI menyeru, “Wahai orang-orang yang beriman”.

SEBAB, ORANG ISLAM dengan ORANG ISLAM YANG BERIMAN itu tidak sama!

Bukankah puasa orang-orang yang beriman dan bertaqwa itu dijanjikan Syurga?

Sebab, orang-orang yang beriman dan bertaqwa akan berusaha sedaya upaya mengikuti Akhlak Rasulullah saw, Sunnahnya, bukan sahaja dalam cara beribadat, bahkan segala gerak geri dalam kehidupannya bermula buka mata di awal pagi hingga memejam mata di malam hari, TERMASUKLAH dalam bidang pekerjaan.

Soal kedudukan para hakim, pendakwa, pencegah rasuah, polis di Barat yang kelihatan benar2 menggunakan ilmunya masing2,profesional, amanah dan bertanggungjawab dalam menjalankan tugasnya.

RAHMAN ALLAH SWT adalah untuk semua makhluk-Nya, tanpa mengira mereka beriman atau tidak beriman kepada Allah swt.

RAHIM ALLAH SWT adalah khusus untuk Orang-orang yang beriman dan bertaqwa.

langitbiru said...

Saya ingin berkongsi cerita rakyat, bukan dari cerita rakyat Melayu Nusantara, tapi dari Tanah Arab.

Diceritakan, seorang Ahli Kitab Yahudi mencabar ulama-ulama Islam untuk berdebat tentang Agama. Maka, datanglah berduyun-duyun semua manusia, baik Islam, Yahudi, Nasrani mahu mendengar perdebatan tersebut. Ramailah Ulama Islam berkumpul. Mengenali Ahli Kitab yang tinggi ilmunya, tiada Ulama yang mahu tampil ke hadapan.
Muncullah Pengembala Kambing menyelinap dan menyusup masuk dicelah orang ramai menyahut cabaran Ahli Kitab Yahudi. Semua orang tergamam, termasuklah Ahli Kitab. Berkata Pengembala, saya menyahut cabaran Tuan.

Ahli Kitab Yahudi merenung tajam Pemuda tersebut. Berkata Yahudi, Ulama kamu yang berserban berjubah tak berani berdebat dengan saya, apakah kamu berani? Pengembala menjawab, Iman dan Taqwa bukan terletak kepada serban dan jubah, tetapi kepada seketul daging, HATI.
Yahudi terkejut mendengar jawapan Pemuda, dan beliau segera maklum Pemuda ini mahu berdebat mengenai Iman dan Taqwa. Yahudi masih merenung tajam Pengembala yang nampak tenang, dan yakin. Yahudi sudah merasai Aura keimanan Pegembala tersebut. Berkata Yahudi, “baiklah” dan perkenalkan seorang pembantu. Siapa pembantu kamu? Pengembala menjawab, cukuplah budak pengembala ini sebagai pembantu saya. Yahudi semakin terkejut.

Melalui kedua-dua pembantu masing-masing, mereka bersetuju debat guna Isyarat. Maka bermulalah.

Yahudi dengan tenang menunjukkan SATU JARI. Dengan cepat Pengembala menunjukkan 2 JARI. Yahudi tunjukkan 5 JARI, Pengembala tunjukkan 6 JARI. Yahudi termenung seketika dan berfikir-fikir. Kemudian Yahudi membuat bentuk bulatan dengan kedua tangannya. Pengembala dengan pantas menunjukkan genggaman penumbuk tangan kanannya. Yahudi lantas mengangkat tongkat menjulang ke langit. Sepantas itu juga Pengembala memegang erat tongkatnya mencacakkan kebumi. Yahudi mencacakkan tongkatnya ke bumi, Pengembala menjulangkan tongkatnya ke langit.

Akhirnya, Yahudi bersalam dengan Pemuda sambil mengucapkan dua kalimah shahadah.

langitbiru said...

Orang ramai terpinga-pinga dengan gelagat dua manusia tersebut.

Bertanyalah Ulama Islam kepada Pembantu Yahudi tadi apa maksud isyarat-isyarat tersebut. Begini katanya:

Yahudi mengajak berimankan kepada Allah yang SATU.

Pengembala kata, tak cukup beriman kepada Allah sahaja, wajib juga beriman kepada Rasulullah saw (2 JARI).

Yahudi berkata marilah kita tunaikan 5 rukun Islam, Pengembala berkata, tak cukup menunaikan 5 rukun Islam tanpa disertai 6 rukun Iman.

Yahudi berkata, marilah kita amalkan (masuk) Islam secara seluruhnya(bulatan), Pengembala menjawab tidak cukup masuk Islam seluruhnya tanpa disertai Jihad(penumbuk),

Yahudi berkata tuhan aku Tuhan segala Kerajaan Langit(menjulang tongkat ke langit),

Pengembala menjawab Tuhan aku bukan sahaja tuhan Segala Kerajaan Langit tapi juga Tuhan Segala Kerajaan Bumi(mencacak tongkat kebumi),

Yahudi menyeru kepada AMAL MAARUF,

Pengembala menjawab, SEBAB ITULAH kamu DILAKNATI ALLAH swt kerana kamu meninggalkan NAHI MUNGKAR.

Kerana takut dilaknati Allah swt, yahudi masuk Islam.

Budak Pembantu pengembala tidak mendengar hujah pembantu Yahudi, dan terus balik ke kampungnya menceritakan apa yang berlaku kpd penduduk kampong. Katanya:

Yahudi minta seekor kibas yang gemuk, pengembala bagi 2 ekor.

Yahudi minta 5 ekor, pengembala bagi 6 ekor.

Yahudi minta semua(bulatan), Pengembala marah tunjuk penumbuk.

Yahudi jerit kamu bakhil,pengembala kata ini hak aku.

Yahudi kata tak jadi bincang, pengembala kata kamu boleh blah!

sujini said...

Scribe

Saya rujuk komen Scribe dalam ruang INSIGHT, Joceline Tan,The STAR, 25 Julai 2010.
Saya suka dan sokong.

Teruskan cakap yang betul lagi ikhlas.

Anonymous said...

orangkedah,

Baguslah tu. Pilihan raya akan datang pilihlah PAS semula. Pilihan anda.

Walau apa pun orang lain kata saya tetap pilih UMNO !!

UMNO pejuang bangsa Melayu. Pemimpin yang bangsat dalam UMNO mesti dicantas dan dilanyak hingga kelubang cacin. Tak ada UMNO, tak ada Melayu.

United MALAY National Organization (UMNO)ialah parti orang Melayu. Tumbang atau naiknya parti UMNO bergantung kepada orang Melayu sendiri. Kalau UMNO hanyut, hanyutlah Melayu.Habis cerita. Terkuburlah UMNO selama-lamanya. Sejarah UMNO pun berakhirlah!!

Masuklah DAP, PKR dan PAS untuk memperjuangkan hak orang Melayu!! Selamat Melayu!!Jangan pula harapan memuncak untuk mencapai gunung tapi akhirnya kelubuk juga!! Barulah Wak Mustarjo kata COBAAN! COBAAN! COBAAN!! Tapi anak daranya dah dikebas penyamun tarbus!!


- aboi-

Anonymous said...

No matter the charge is on BN or PAKATAN leaders. Siapa yang makan chili dialah yang merasa pedas. GOD knows what is actually going on !

DAP supporter

Anonymous said...

Salam DAKJ serta para komentar.

Saudara Aboi.

Maaf jika terkasar bahasa pada semua.

" UMNO pejuang bangsa Melayu. Pemimpin yang bangsat dalam UMNO mesti dicantas dan dilanyak hingga kelubang cacin. Tak ada UMNO, tak ada Melayu.

United MALAY National Organization (UMNO)ialah parti orang Melayu. Tumbang atau naiknya parti UMNO bergantung kepada orang Melayu sendiri. Kalau UMNO hanyut, hanyutlah Melayu.Habis cerita. Terkuburlah UMNO selama-lamanya. Sejarah UMNO pun berakhirlah!!"

Komen saya.. mcm mana saudara kata UMNO parti orang Melayu? Nama UMNO tu sendiri pun guna Bahasa Ingeris?

BAHASA melambangkan BANGSA.. dan BANGSA MELAYU SEHARUSNYA DIANGKAT KETAHAP YANG TINGGI BAGI MENDARJATKAN JATIDIRI SESEORANG.. Jika bahasa PENJAJAH masih di agungkan.. apa erti komen saudara yang UMNO itu adalah pemangkin bangsa Melayu?

UMNO masih hanyut dalam angan-angan dah semestinya akan terus TERHANYUT.

1280-K Taman Malik

schenker78 said...

bagi lembu korban pakai duit kerajaan salah ker??

Salah ikut undang2 apa?? Civil ker Syariah??

Kalau 1400 tahun dahulu, kerajaan Islam di Timur Tengah sedekah korban pakai duit swasta ker???

Kadir jasin ...awak ini otak ada ok ker...??

Kalau hal lain sebut ok lah....Ini yang berkaitan dgn agama pun UMNO dan MACC menyibuk buat apa ?

Jangan sampai Moslem semua naik angin....Tak ada kes pun kalau menteri besar UMNO sedekah lembu korban selama ini.

Cukup lah rembat duit berbillion2 ringgit. Jalan lah kamu semua. Kami dah meluat.

Tukar perangai sikit lah. SakMongkol, Aspan alias dan Ku Li dah buka mata. Kamu bila lagi ? Cukuplah duit dan jawatan tu.

Insaf lah sikit.

affendi hussain said...

Kalau nak nampak baik bg lembu korban guna duit kerajaan negeri sekalipun, hutang dgn BankIslam RM66.67juta tu bayarlah balik..

bukan saman kembali BankIslam pasal jual saham yg dibiayai oleh dananya sebab anda liat bayar..

Biasalah..yg kotor hina dina dlm UMNO kalau masuk pembangkang terus jadi suci murni..Najib patut sertai PKR/PAS, nescaya PKR/PAS/DAP tak kutuk dia lagi..hahaha..

Itulah politaik Malaysia..mengata dulang paku serpih..

KUALA LUMPUR, 21 Ogos (Bernama) -- Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim diarah oleh Mahkamah Tinggi di sini membayar RM66.67 juta kepada Bank Islam Malaysia bagi pinjaman beliau untuk membeli saham Guthrie pada tahun 2001 ketika beliau menjadi ketua pegawai eksekutif syarikat itu.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Rohana Yusuf yang membuat keputusan itu dalam kamar bagaimanapun membenarkan permohonan Khalid untuk menangguhkan pembayaran sementara menunggu permohonan rasmi pada 16 Sept.

KUALA LUMPUR — Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menangguhkan perbicaraan kes Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, yang menyaman Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) yang didakwa menjual saham Guthrie Berhad beliau secara salah, pada Isnin ini.

Hakim Datuk Rohana Yusuf membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan peguam Malik Imtiaz Sarwar, yang mewakili Abdul Khalid, untuk meneliti kesemua dokumen yang telah diserahkan oleh pihak bank pada Jumaat lalu.

Malik berkata, beliau baru sahaja dilantik menggantikan M. Thomas Philip yang mewakili Abdul Khalid sebelum ini, setelah Philip dimasukkan ke hospital akibat demam denggi.

Hari ini sepatutnya bermula perbicaraan kes yang melibatkan dua saman — satu oleh Abdul Khalid terhadap bank itu dan satu lagi ialah saman balas bank berkenaan terhadap Menteri Besar Selangor itu.

Abdul Khalid menyaman BIMB pada 18 Mei 2007 kerana mendakwa bank itu telah melakukan kesalahan melupuskan saham beliau dalam Guthrie yang diperoleh menerusi pinjaman Al-Bai Bithaman Ajil (BBA) pada 30 April 2001. - Bernama


("/)

affendi hussain said...

Kalau nak nampak baik bg lembu korban guna duit kerajaan negeri sekalipun, hutang dgn BankIslam RM66.67juta tu bayarlah balik..

bukan saman kembali BankIslam pasal jual saham yg dibiayai oleh dananya sebab anda liat bayar..

Biasalah..yg kotor hina dina dlm UMNO kalau masuk pembangkang terus jadi suci murni..Najib patut sertai PKR/PAS, nescaya PKR/PAS/DAP tak kutuk dia lagi..hahaha..

Itulah politaik Malaysia..mengata dulang paku serpih..

KUALA LUMPUR, 21 Ogos (Bernama) -- Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim diarah oleh Mahkamah Tinggi di sini membayar RM66.67 juta kepada Bank Islam Malaysia bagi pinjaman beliau untuk membeli saham Guthrie pada tahun 2001 ketika beliau menjadi ketua pegawai eksekutif syarikat itu.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Rohana Yusuf yang membuat keputusan itu dalam kamar bagaimanapun membenarkan permohonan Khalid untuk menangguhkan pembayaran sementara menunggu permohonan rasmi pada 16 Sept.

KUALA LUMPUR — Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menangguhkan perbicaraan kes Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, yang menyaman Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) yang didakwa menjual saham Guthrie Berhad beliau secara salah, pada Isnin ini.

Hakim Datuk Rohana Yusuf membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan peguam Malik Imtiaz Sarwar, yang mewakili Abdul Khalid, untuk meneliti kesemua dokumen yang telah diserahkan oleh pihak bank pada Jumaat lalu.

Malik berkata, beliau baru sahaja dilantik menggantikan M. Thomas Philip yang mewakili Abdul Khalid sebelum ini, setelah Philip dimasukkan ke hospital akibat demam denggi.

Hari ini sepatutnya bermula perbicaraan kes yang melibatkan dua saman — satu oleh Abdul Khalid terhadap bank itu dan satu lagi ialah saman balas bank berkenaan terhadap Menteri Besar Selangor itu.

Abdul Khalid menyaman BIMB pada 18 Mei 2007 kerana mendakwa bank itu telah melakukan kesalahan melupuskan saham beliau dalam Guthrie yang diperoleh menerusi pinjaman Al-Bai Bithaman Ajil (BBA) pada 30 April 2001. - Bernama


("/)

A KADIR JASIN said...

Sdr Affendi Hussain,

Bolehkah buat korban guna duit orang lain?

Saya pun buat korban, tapi guna duit sendiri.

Korban ni individu buat atau korporat/kerajaan buat?

Terima kasih.

schenker78 said...

ye ker kerajaan Pakatan selangor atau agensi kerajaan selangor tak boleh buat Korban???

Habis apa yang Najib buat rumah terbuka Hari Raya pakai duit dari kocek dia ker, duit UMNO ker, duit kerajaan persekutuan ker atau duit Vincent Tan???

Rumah Terbuka Tahun Baru Cina, Deepavali, Krismas semua pakai duit siapa??? Aku x faham la otak UMNO ni dgn MACC...????

Yang Najib pi rasuah kat Sibu buat apa?? 'Lu tolong Gua, Gua tolong sama lu"

Si Mahathir bail out anak dia pakai duit Petronas bukan rasuah ker???? Dia bail out MAS pada harga saham RM8 padahal harga pasaran MAS masa tu dah lebih separuh jatuh merudum...tak rasuah ker ini??

Kadir, awak buat petisyen siasatan diRaja untuk menyiasat betul ke tidak Mahathir mufliskan RM100billion lebih duit pembayar cukai.....Jangan mengarut sangat pasal Korban Haji....

Kuman diseberang nampak, gajah disebelah buat bodoh2 jer x nampak .....

saji said...

Salam Dato'

"Bolehkah buat korban guna duit orang lain?

Saya pun buat korban, tapi guna duit sendiri.

Korban ni individu buat atau korporat/kerajaan buat?"

Saya cuba jawab.

1. Korban kena guna duit sendiri.Macam mana dengan duit orang lain? Hukum al Wakalah atau Melayunya Wakil-mewakil adalah penyelesaiannya.

2. Wakil2 rakyat, MB2 dan pak2 menteri yang guna duit kerajaan atau korporat untuk melakukan korban kena pasang niat semasa upacara penyerahan lembu2 korban kepada penduduk kawasan DUN/Parlimen terbabit masing2 berbunyi:

Aku sebagai wakil rakyat ......../MB/Menteri MEWAKILI pihak Kerajaan Pusat/Negeri ........./syarikat.......... koporat menyerahkan ......... ekor lembu ini (tunjuk/peganag lembu korban) kepada ketua kampung, tok imam dsb sebagai pihak yang MEWAKILI penduduk terbabit untuk dikorbankan pada Hari Raya Korban tahun ini.

Anonymous said...

Setahu saya, amalan bagi sedekah lembu untuk korban tu ramai yang amalkan.

Setakat ini kalau tak silap yang pegang rekod sedekah lembu korban dalam politik adalah Pak Lah.

Yang tertulis, MB Selangor tak disabit dalam tuduhan menyalahgunakan kuasa walaupun asalnya Pengarah MACC awal-awal lagi isytihar MB Selangor salah dalam sidang media.

Nak hakimkan Khalid Ibrahim saya tak reti. Yang saya tahu, peratusan kegagalan MACC amat tinggi.

Itu pun nasib baik banyak aduan ke MACC yang belum dibuka failnya macam aduan terhadap Khir Toyo tu. Jika tidak peratusannya tentu lagi tinggi.

Fed Up

saji said...

Salam Dato'

PM,DSNTR bercuti, TPM, TSMY kena jaga: Memang betul susah Dato' nak tangkap JERUNG2 BN ini.Apatah lagi nak disembelih nanti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

affendi hussain said...

Salam Dato' AKJ,

Sefaham saya ni yg tak alim mana dibanding mcm pak2 syeikh kita disini, kalau ikut hukum Islam, mana boleh buat KORBAN pakai duit orang...itu nama mengorbankan & bakal terkorban integriti..

Dlm Islam, kalau niat nak buat korban kena lah keluar duit sendiri..lillahi taala..kalo versi yg lain taktau lah tok guru mana ajaq..

Yg bekorban itu mesti dari aset kita..bukan aset milik org lain..kalau nak kategori korban lah..

kalau nak kata guna hujah WAKIL, awat MB ka atau pegawai2 dia tak mai tanya kami atau buat borang banci kpd yg bayaq cukai tanah, cukai pintu apa jua cukai wal hasil.. boleh tak guna duit cukai hangpa buat korban?

Kalau duit kerajaan negeri diguna, itu bukan korban.. ia dipanggil JAMUAN rakyat..a.k.a KENDURI!

Kalau ada pakai hukum lain, atau faham cara lain semata2 kerana matlamat menghalalkan cara nak sokong si MB Selangor kira dia lagi terer lah.. kalo lagu tu awat depa marah pulak kt kerajaan BN yg buat korban duit cukai kita besar-besaran masa PRK..cth kenyang org2 kampung dpt lembu2 'korban'..

...2 wrong do not make a right..2x5..Politaik kaki 5 Malaysia memang badut.

wasalam

("/)

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).