Saturday, July 31, 2010

Umat Islam Malaysia Jangan Leka

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]


AMAT elok kita berbahas mengenai perpaduan umat Islam di negara kita kerana tanpa perpaduan, umat Islam tidak akan mampu bertahan.

Sekarang mungkin mudah kita mengamalkan Islam. Jika dibandingkan dengan banyak negara Islam, kita di Malaysia cukup bernasib baik.

Tetapi janganlah kita sekali-kali menganggap keselesaan itu datang bergolek dan akan kekal selama-lamanya.

Percubaan mengawal kebebasan umat Islam Malaysia dan menguji akidah mereka sudah pun berlaku cuma tidak secara terbuka atau dihebohkan.

Misalnya sudah ada masjid dan surau di kawasan bercampur yang “terpaksa” merendahkan bunyi azan. Cadangan membina masjid dan surau di kawasan seperti itu semakin dipersoalkan. Kini, penggunaan kalimah Allah di seluruh pelosok negara turut dituntut oleh Kristian Roman Katolik.

Umat Islam Malaysia Bertuah

Sebenarnya, sebagai umat Islam, kita di Malaysia amat bertuah. Hatta kedudukan negara kita di segi geografi pun membantu. Waktu solat dan berpuasa hampir tidak berubah. Kalau berganjak pun, beberapa minit sahaja.

Adakah terfikir oleh kita untuk bangun Subuh jam 3.46 pagi kerana jam 6.02 pagi habis waktu atau tunggu hingga jam 11.09 malam untuk menunaikan sembahyang isyak?

Di mana saya berada sekarang di Eropah, itulah kedudukannya. Masuk zuhur 1.33 petang dan Asar 5.37. Kini musim panas, jadi siang hari panjang. Maka sebab itulah jam 9.02 malam baru Magrib. Kalau puasa pun macam itu – dari jam 6 pagi hingga 9 malam.

Tetapi, alhamdulillah Islam tidak tercorot macam dulu lagi walaupun terus tercabar. Masa saya awal-awal menjelajah dunia menjalankan tugas bermula tahun 1970an, kesedaran mengenai Islam amat terhad.

Kalau bukan dalam kapal terbang negara Islam, tidak ada makanan halal. Hari ini naiklah kapal terbang milik siapa pun, kecuali dari tempat terpencil, kita boleh pesan “Muslim meal” (makanan Islam).

Kebetulan, kesedaran mengenai Islam di kalangan syarikat penerbangan khasnya dan negara-negara bukan Islam bermula sekitar pertengahan tahun 1970an.

Ia dicetuskan oleh sekatan pengeluaran minyak oleh Pertubuhan Negara-Negara Pengeluar Petroliam Arab (OAPEC) pada bulan Oktober, 1973 sebagai membantah perbuatan Amerika menggantikan senjata tentera Israel yang musnah dalam perang “Yum Kippur”.

Pada mulanya tentera negara Zionis tewas dan wilayah Palestin dirampas tentera Arab. Tetapi apabila senjata mereka yang musnah diganti oleh Amerika, tentera Zionis menyerang balas dan menakluki banyak wilayah Arab.

Tindakan OAPEC menyekat bekalan hingga Mac, 1974 itu menyebabkan harga minyak naik 70 peratus dan mengancam kemelesetan ekonomi global. Dengan serta merta Amerika bertindak memerintahkan Israel berundur dari wilayah Mesir yang ditaklukinya. (Pada waktu itu, minyak mentah berharga tidak sampai AS$3 satu tong.)

Negara Islam Tidak Lagi Bersatu

Sejak itu, negara-negara Arab tidak lagi bersatu menghadapi Israel dan harapan mendapatkan balik bumi Palestin secara ketenteraan sudah tidak wujud lagi. Amerika dan sekutunya tidak akan membenarkan kemungkinan itu berlaku. Apatah lagi, banyak sekutu Amerika hari ini adalah negara-negara Arab.

Jadi, kita di Malaysia janganlah seronok sangat berpolitik dan berpolemik hingga apa yang kita kendung berciciran dan apa yang kita kejar tak dapat. Jangan lupa, tak sampai 60 peratus penduduk Malaysia adalah Islam.

Di negara tempat saya berada ini (untuk melawat cucu – tiga orang), pada bulan November tahun lalu mereka mengadakan pungutan suara dan berjaya mendapat sokongan mengharamkan pembinaan menara di masjid-masjid.

Gerakan anti orang Islam semakin menjadi-jadi di Eropah berpunca daripada kebimbangan meningkatnya bilangan penduduk Islam di benua ini. Ia adalah reaksi politik Judeo-Christian Eropah (termasuk Amerika) terhadap Islam sejak zaman berzaman.

Inilah akibatnya apabila orang Islam tidak ada kuasa dan menjadi kelompok minoriti. Walaupun mereka hidup secara aman dan menyumbang kepada negara mereka menetap, hak mereka tetap dikawal dan dihadkan.

Berbaik Tapi Ada Had

Tetapi kita di Malaysia tidak tegah penganut agama lain membina tempat ibadat hingga ada yang melampau-lampau membina tempat ibadat tanpa kebenaran dan secara haram.

Jadi ingatlah, jangan kerana gilakan kuasa, tak kira kuasa politik atau ekonomi, kita memperjudikan hak dan kedudukan kita sebagai orang Islam.

Jangan kita jadi macam umat Islam di banyak negara Islam yang sudah dicucuk hidungnya oleh imperialis ekonomi dan ketenteraan Barat, atau diperkotak-katikkan oleh Muslim liberal yang mengamalkan konsep kebebasan Judeo-Christian Eropah.

121 comments:

Anonymous said...

DAKJ, Salaam

DALAM arena politik Malaysia, ramai ahli politik Melayu dalam semua parti dididik dibawah sistem yang dikuasai oleh budaya Judeo-Christrian, sama ada mereka peguam macam Zaid Ibrahim PKR atau political scientist umpama Khairy Jamaluddin.

Majoriti Melayu dalam PKR adalah WOLs atau western oriented liberals, termasuk Anwar walaupun beliau bertopengkan Islam. Ini adalah realiti politik Melayu-Islam. Lihatlah betapa taksub Anwar cultivate persahabatan dengan kelumpuk kuasa Yahudi dan Nasrani di Amerika dan Eropah.

Jadi Datuk, tak kira siapa berkuasa, qiblat politik mereka tatap London dan Washington, fine wine dan curut Cohiba dan Davidoff. Ini DAP faham sebab itu DAP ada pilihan tertentu di kalangan politikus Melayu. Misalnya Zaid sebagai pengganti kepada Anwar.

Saya lebih setuju kalau soal perpaduan Islam ini tidak diteruskan oleh Pas atau Umno. Islam bukan monopoli Pas atau Umno. Islam milik dan tanggungjawab kita semua. Mungkin kaum ulama bukan parti ambil baik agenda Islam ini dari Pas dan Umno.
Saya rasa para Mufti boleh mainkan peranan menyatupadukan umat Islam Malaysia. InsyaAllah.

Zoel

jebat said...

Dato' Kadir,
Salam sejahtera,

Setuju benar pendapat dato' kita umat islam negara ini sepatut nya bersatu menjaga kepentingan Islam sebelum ianya lebur hancur menjadi debu. Malang nya pemimpin Islam di negara ini berbagai ragam nya. Yang ada yang bergelar ULAMAK mengenakan berbagai syarat bila diajak bersatu,tetapi dengan bukan Islam syarat itu TENDANG KE LONGKANG .

Yang ada pula bercakap mengnai Ialam beriya iya benar, tepi hukum Islam tolak ketepi. Keluarga sendiri pun tak jaga. Menutup aurat (yang paling mudaah) pun tak buat.

Jadi macam mana umat Islam nak ikut.

KEPIMPINAN MELALUI TAULADAN.

GURU KENCING BERDIRI MURID KENCING BERLARI....

saji said...

Salam Dato'

Bagi saya, perpaduan umat Islam di negara ini dan di nagara umat Islam lain akan hanya berlaku jika keseluruhan ajaran Islam mereka fahami dan amalkan yang mencakupi komponen akedah, akhlak dan syariah. Bukan tebuk2 seperti sekarang, khasnya komponen syariahnya.

Anonymous said...

Kesimpulannya, adalah silap besar apabila UMNO dulu menendang PAS keluar dari BN.

Itu pun PAS masih lagi terbuka; jika nak bersatu parti, syaratnya UMNO kena lebih berfokus kepada perjuangan islam.

Masalahnya, UMNO kata politik dan ugama perlu dipisahkan. Pada masa yang sama UMNO setuju yang Islam itu agama yang syumul.

Fed Up

abdullahngah said...

Peperangan yang berlaku antara islam dan kafir berpuluh kali itu berlaku atas nama "hidayah".

Maknanya perang itu adalah disyariatkan oleh Allah sebagai wajib dan ada ayat Al Quran sebagai khusus.

itulah yang membuat "mukmin" menang dalam peperangan hatta 250,000 orang musuh lawan 3,000 orang mukmin.

Perpaduan juga syariat. Ada ayat Al Quran khusus supaya umat Islam jangan berpecahbelah dan hendaklah bersatu padu agar ia kukuh.

Jika perang namanya "hidayah" maka perpaduan juga pasti ada namanya.

Mungkin setakat hari ini perpaduan umat Islam tiada sebarang nama khusus sebab itu umat Islam sering berpecahbalah satu sama lain.

Kerjasama antara UMNO dan PAS dulu bukan atas nama hidayah, sebab itu ia tidak panjang usianya.

Sebab itu untuk menyatukan umat Islam di negara kita sangat sukar. Lebih lebih lagi tiada keikhlasan satu sama lain.

Mungkin antara mereka ssudah lama dicucuk hidung oleh penjajah atas nama pecah perintah.

Yang paling celika sekali pemimpin yang mengaku beragama Islam, tetapi kometmen Islam entah dimana.

Arak yang diharamkan dilesenkan, judi yang diharamkan dilesenkan.

Inilah punca umat islam tidak boleh bersatu. Kalau bersatu pun hanya bersifat sementara saja. Tidak lebih daripada itu.

Kedua, Islam UMNO berbeza dengan islam PAS. Perbezaan inilah yang membuat mereka terus berpecahbelah, sedangkan mereka tahu berpecah itu punca umat islam lemah.

Hakikatnya, kekuatan islam bukan duduk pada perpaduan saja. Ia duduk pada kualiti iman dan takwa miskipun sedikit.

Buat apa banyak kalau macam "buih" Demikian juga bersatu bukan atas nama hidayah.

Bersatu tapi boleh dicucuk hidungnya macam kedudukan umat Islam diseluruh dunia sekarang.

Kesilapan besar duduk pada para pemimpin yang telah diberi amanah oleh rakyat. Mereka mengaku Islam tetapi tidak mahu undang undang Islam ditegakkan.

Mereka tahu undang undang Islam mampu menyelesaikan permasalahan masyarakat diatas muka bumi Allah ini, tetapi mereka tidak yakin.

Yang paling pokok sekali para pemimpin Islam takut hendak merealisasikan undang undang Islam di negara mereka.

Di negara kita pernah seorang pakar undang undang islam yang bergelar profesor berkata undang undang yang sedia ada sudah cukup baik jika dilaksanakan secara adil.

fikir fikirlah punca umat islam tiodak boleh bersatu. Macam mana hendak bersatu, kerana masing masing tiada hidayah.

Macam mana hendak bersatu, satu pihak pilih "neraka" dan satu pihak lagi pilih "syurga".

Mereka bukan leka, tetapi tiada hidayah kerana begitu lama memutuskan hubungannya dengan Allah.

Mohd Faizal said...

Sebenarnya Datuk 'kami' sebagai anak muda yang mengundi pembangkang pada PRU12 dahulu bukan pun suka sangat kepada pembangkang. Kami kebanyakan generasi selepas merdeka dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga UMNO.
Tapi selepas pendedahan demi pendedahan dibuat, dan tindakan pemerintah yang membelakangi rakyat terbanyak, kami tiada pilihan.

Gesaan supaya pemimpin berubah sikap dan berubah ideologi tidak diambil peduli. Maka kami akan terus menyokong pembangkang untuk PRU akan datang.

Soal bersatu ini, kami yakin hanya mainan UMNO untuk terus kekal berkuasa. Tidak ada keikhlasan yang ditunjukkan oleh pemimpin BN untuk bersatu dan menjunjung keagungan Islam.

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq,

Kacau bilau ni punca dia pasai semua Melayu terlebih pandai hasil DEB.Byk pembesaq PAS,PKR dan UMNO belajaq 'obasi'.

Telioq teringat juicy roast beef,fish and chips ikan kod tapi bila pekena daging Pendang rebus dgn bawang punya la syok sampai kembung tak boleh mangkit.

Nak ikut mat saleh,SISTEM DUA PARTI
konon.Cuma jiwa tetap Melayu.Sapa
menang tangkap habih yang kalah.Nak
tiru mat saleh ni punca bala.

Malaysia ni elok ada pemerintah Melayu kuku besi,Baru stabil takda kacau bilau.Senang la nak cari makan.

PAS atau UMNO tak kesah yg penting lebih 2/3.

tk

pakbelalang said...

Cerita tentang perpaduan umat Islam tidak akan kemana kerana orang Melayu dah mudah lupa asal usul mereka.

Sikap mereka telah berubah kerana selama 50 tahun merdeka latar belakang mereka dari segi socio-ekonomi dah berubah dan keperluan hidup mereka pun turut berubah.

Pemikiran orang Melayu antara sama sendiri dah tak sealiran jiwa lagi.Mereka sudah menjadi "too individualistic" dan mementingkan diri sendiri lebeh diutamakan dari kepentingan bangsa dan agama.

Harapan untuk perpaduan orang Islam diMalaysia tidak akan terkabul jika sekiranya mereka bersikap seperti diatas kecuali apabila sudah berlaku kepala mereka dihentak kedinding. Barulah nanti mereka akan terkapai-kapai mencari "perlindungan" untuk menyelamatkan bangsa dan agama mereka.

Buat ketika ini kita lihat masing-masing mengambil sikap "siapa yang kuat" antara kita.

Kesimpulan akhirnya nanti semua akan "melopong". Yang dikejar tak dapat yang dikendong tercecir. Maka bersuara lantanglah mereka dengan slogan "HIDUP MELAYU" !!! MELAYU TAKKAN HILANG DIDUNIA!! kah, kah, kah. Dah terlambat. Nasi dah jadi bubur maka terngangalah mulut orang Melayu "tercopong-copong" untuk menyelamatkan diri dari ditenggelamkan.

LibangLibu said...

Tuan Kadir,

Saya rasa artikel tuan ini tergantung. Tidak menjurus kepada makna sebenarnya.

Mungkin dapat tuan huraikannya sekali lagi dilain posting.

abd rahim said...

Y.Bhg. Dato'

Tulisan Dato' mengenai perpaduan Melayu Islam sangat menyentuh perasaan saya kerana saya sangat bimbang malapetaka yang sedang kita cipta sendiri sekarang ini akibat dari perpecahan orang Melayu dan Islam dalam kelompok UMNO dan PAS. Saya tidak sentuh PKR kerana Parti tersebut hanya bersifat sementara bagi menampong bekas ahli UMNO yang telah hilang platform untuk berpoltik.

2. Permimpin PAS sekarang bagitu sombong dengan keyakinan untuk menewaskan UMNO dan mengambil aleh Putrajaya selepas PR 13. Manakala pemimpin UMNO samada sibuk dengan pengukuhan kuasa yang sedia ada atau sibuk melayan kehendak dan tuntutan kroni mereka. UMNO masih yakin untuk terus berkuasa selepas PR 13. Kedua-dua pihak terpaksa membuat konsesi yang banyak kepada rakan poltik mereka samada DAP atau MCA serta MIC. Akhirnya orang Melayu AKAN HILANG banyak kepentingan yang dijamin dalam Perlembagaan Negara. DAP akan terus mendesak supaya hak keistemewaan Melayu dikaji semula mengikut selera dan kehendak mereka. Orang Melayu telah lupa sejarah lenyapnya kepentingan poltik dan hak orang Melayu di Singapura dibawah kuasa PAP. Selepas merdeka orang Melayu dilantik sebagai Preseden tetapi sekarang sudah tidak lagi kedengaran suara Melayu dalam Kabinet Singapura.

3. UMNO dan PAS perlu segera duduk semeja melupakan perbedaan fahaman politik masing-masing dan bersuara kearah perpaduan demi masa depan orang Melayu di negara tercinta ini. Orang Cina dan India harus sedar bahawa negara ini hanya boleh stabil dan aman sekiranya masyarakat pribumi yang kebetulanya merupakan majoriti berada ditempat yang sewajarnya saperti yang telah kita nikmati bersama selepas negra Merdeka sehingga kini.

4. Semoga tulisan Dato' dibaca oleh pemimpin UMNO dan PAS.

Yang Iklas,

Rahim

Donosepataharam said...

Salam Datuk,

Mlalaysia akan berhadapan dengan situasi yang sama seperti di Timur Tengah jika kita tidak mengambil iktibar dari apa yang berlaku kepada orang Islam di sana kerana orang Arab leka, sombong dan enggan bersatu (dulu, sekarang dan munkin selama lamanya).

Yahudi Malaysia, kita semua tahu warna dia orang ni (kuning, hitam), dah mula tunjuk taring. Ekonomy Malaysia dia orang dah control tapi kita masih leka. Orang kita masih bercakar sesama sendiri over nothings.

Kalau nak selamat jangan percaya dengan lakunan yang mereka sedang mainkan. Tengok apa jadi dengan Singapura. Agaknya Tan Siew Sin dengan Lee Kuan Yew dah berpakat belakang kita supaya Cina dapat Singapura dengan percuma dari Tengku.

Kita akan lihat kuasa Melayu dihakis pilihanraya akan datang. Melayu akan berpecah dan Yahudi Malaysia akan control semua bandar di Malaysia.

Saya bukan Nostradamus. Saya cuma lihat situasi yang sama developing macam di Middle East dimana 100 Arab tak mampu kalahkan sorang Yahudi.

Saya rasa Datuk munkin agree dengan pandangan saya. Your comments appreciated.

OKJ said...

Salam DAKJ

Apa yg Dato’ kata tu memang betul. Bila jauh berjalan, banyaklah sikit pengalaman. Kita di Malaysia ni, ramai yg tak pernah bersyukur sebab tak pernah tengok kesusahan umat Islam di negara lain.

Anjing-anjing dah jadi perkara biasa dibawa kemana-mana termasuk dalam shopping complex dan dalam public transport. Dahlah tu, kencing dan berak anjing mereka pun merata-rata sampai hancing bau satu bandar.(Itupun negara mereka sejuk).

Masjid memang susah nak jumpa. Nak sembahyang dekat airport pun payah. Kencing dan berak pun pakai kesat-kesat je, beristinjaklah katakan. Makanan halal ‘mak datok’ memang susah nak cari. Kalau ada pun Doner Kebab. Itupun 10 Euro (RM 50) sekali makan.

Kalau pergi ke Australia lagi kurang ajar. Semua orang kena melalui Anjing ‘detector dog’ untuk dihidu setiap orang dan bagasinya. Makanan akan dirampas dan alasannya ialah “Food product from Malaysia is not good.”. Celaka sungguh. Lepas tu, nak cari makanan halal di supermarket mereka bukan senang dan mahal pulak tu. Tapi product mereka di supermarket kita berlambak-lambak. Inilah dia keadilan dikaca mata mereka.

Akhir kata, “Matta fair” rasanya bulan Oktober ni. Sesiapa yg tak pernah keluar dari Malaysia, sila-silalah melihat dunia luar. Barulah kita akan rasa lebih bersyukur berada di bumi bertuah ini. Saya cadangkan pergi ke UK dulu sebab lebih “Muslim friendly”. Sekian TQ.

Anonymous said...

Umat Islam negara kita memang leka dan cuai. Sudah terlewat untuk menegur dan membetulkannya.
Rukun yang lima (Kecuali Haji)susah nak tunaikan terutama solat, puasa dan zakat. Tak tahulah saya berapa peratus sahaja yang mengaku Islam di negara ini yang solat lima waktu. Ada yang solat sekali seminggu(solat jumaat) macam kristian pergi gereja, ada yang solat 1 atau 2 kali setahun(waktu raya) dan ada yang tak solat langsung (Tunggu mati orang solatkan).
Hukum asas yang lain terutamanya aurat dipandang hina dan tidak diikut. Tengok sajalah para atlit, berapa orang sahaja yang menutup aurat. Sukan lebih penting dari agama.
Kalau masa saya kecik dulu, perempuan yang tidak memakai tudung dianggap sakai, sekarang dianggap biasa. Orang Islam tak solat, tak puasa dah jadi adat. Tak salah kata2 seorang mufti suatu masa dahulu bahawa ramai melayu di malaysia murtad.
Dalam Islam tak kira parti mana pun, yang penting rukun dan hukum kena ikut.
Masakini kita tak dapat menjaga tepi kain orang lain dari segi agama, oleh itu kita sama2 jaga keluarga sendiri. Pastikan kita dan keluarga solat lima waktu, menutup aurat dan menjaga tingkahlaku dan batas pergaulan.
Nak harapkan mufti saja tak cukup, mufti sekadar boleh nasihat, tapi tak ada kuasa untuk melaksanakannya. Kepimpinan Islam baik kerajaan/pembangkang/NGO perlu menunjukkan teladan sebagai penganut Islam yang baik kepada rakyat. Bukannya menurut kemahuan syaitan dan hawa nafsu.
Allah tidak merubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu yang berusaha merubah nasibnya. Jadilah insan yang lebih baik, janganlah malas berbuat pahala tetapi rajin buat maksiat.

Yang benar dan yang batil tak dapat disatukan. Jika ajaran Islam diamalkan sebaiknya oleh semua penganut Islam di negara ini, barulah boleh bersatu sebagaimana para sahabat Nabi S.A.W. dan kerajaan Islam yang unggul pada masa dahulu. Jika tidak, tunggu sahaja musuh datang memancung kita.

~Peace

Anonymous said...

Salam Dato' dan tetamu,

Simbol bintang membentuk bulatan dan di atasnya ditulis perkataan @%^$* Shine adalah hasil tangan teokrat.

Simbol itu bersinar-sinar atas kepala surat rasmi negeri pengeluar silika terbesar. Apa tujuannya? Siapa punya idea? Siapa bla, bla?

Ini menampakkan bagaimana, sekularisme yang dijaja oleh pihak tertentu adalah retorik semata-mata.

Nampaknya, pada satu segi mereka cakap tidak serupa bikin. Suruh orang hindar tetapi mereka dekati. Mereka sebenarnya teokratik.

Pada segi lain, meskipun mereka tidak banyak celoteh tetapi celoteh mereka berisi bukan kosong. Dan mereka praktikkan apa yang mereka celotehkan.

Kah-Kah-Kah

Mustapha Ong said...

Salam Datuk AKJ,

Pada pendapat saya, yang sebenar nya orang Melayu sahaja leka dan bukan umat Islam. Kenapa kita harus menyalahkan agama Islam yang tidak membezakan perantaraan sesuatu bangsa yang berlainan budaya?

Islam tidak dapat menyatupadukkan umat nya sekiranya bangsa itu leka. Banyak negara-negara Islam di bawah persatuan OIC yang majoriti nya beragama Islam masih lagi berada dalam keadaan huru-hara tanpa mencapai kemajuan dan keamanan.

Begitu juga di Malaysia, orang Melayu adalah majoriti nya Islam, tetapi berlandasankan kepada idealogi politik yang berbeza.Orang Melayu dalam UMNO, PAS dan PKR yang beragama Islam dengan mengamalkan idealogi politik yang sama telahpun gagal menyatupadukan perjuangan bangsa sendiri.

Hari ini kita banyak bercakap fasal perpaduan bangsa Melayu untuk mengekalkan kuasa kepimpinan politik orang Melayu yang semakin mencabar sehingga kita merasa terancam oleh bangsa-bangsa yang lain. Pada hakikat nya, jika kita gagal untuk mencapai perpaduan dibawah semangat perjuangan UMNO, bagaimana kita nak memperjuangkan hak dan nasib bangsa Melayu melalui pergabungan dan kerjasama dengan PAS?.

Orang melayu akan terus lemah sekira nya mereka menolak sifat persaingan dan lebih suka hidup sebagai satu bangsa yang takut kehilangan hak keistimewaan dan mengamalkan mentaliti subsidi.

Orang Melayu akan kehilangan kuasa sekira nya kita gagal untuk mmenyatupadukan bangsa kita sebagai umat Islam yang mempunyai integriti yang tinggi serta dihormati oleh semua rakyat Malaysia yang berlainan bangsa dan agama.

Anonymous said...

Datuk YM,

Saya cukup dukacita lihat sikap majoriti pendebat blog Datuk ini. Biar apapun Datuk bentang tentang perpaduan Islam, mereka ini masih terikat dan taksub kepada pegangan kepartian mereka yakni Pas, Umno atau PKR.

Mereka mahu perpaduan Islam, tetapi mereka lebih percaya kepada apa yang parti mereka hurai tentang perpaduan. Maknanya bukan perpaduan yang diajarkan oleh Allah dan Rasulnya, tetapi oleh pati-parti mereka.

Inilah tanda orang munafik yang pura-pura pandai dan berilmu, tetapi cakap dan praktik mereka berlainan sekali,hatta tentang perpaduan ummah.

Malang sungguh kita umat Islam di Malaysia.

Profesor Pencen,
Bangi.

Unknown said...

pakcik,

mungkin pakcik boleh tulis ttg sejarah islam bani umayyah dan abbasiah. kita dapat belajar dr sejarah mereka. bagaimana mereka "bersatu" dan "berpadu" dalam politik tapi dalam masa yg sama ilmu duniawi dan islam tetap berkembang dgn pesat. mungkin pakcik dapat huraikan bagaimana tamadun islam mula jatuh bila umat islam di sana mula "berpecah".

saya harap pakcik dapat menulis ttg sejarah islam ini sbb ramai umat islam di malaysia tak belajar sangat sejarah islam ini. mereka cuma membaca sejarah islam moden yg bersatu melawan israel saja.

Anonymous said...

Datuk,
Wacana Datuk agak berlainan kali ini kerana tidak menggunakan perkataan "Melayu" ataupun nama-nama parti politik walau sepatah pun berbanding isu-isu berkaitan perpaduan yang telah Datuk sedikit-sebanyak terbitkan sebelum ini.

Saya pasti Datuk telah teliti dalam-dalam, di bawah paras sedar, kepada siapakah wacana ini ditujukan.

Tajuk kali ini ialah mengenai perpaduan orang Islam, iaitu satu tajuk yang agak berlainan sekali daripada perpaduan Melayu yang sering kita dengar. Sedia maklum, nukilan Datuk amat sekata dengan tajuk yang hendak diketengahkan.

Kenapakah agaknya tumpuan perpaduan kali ini telah bertukar wajah? Tidak pernah saya membaca tulisan dalam nada yang sekata ini di mana-mana pun. Adakah ini bermakna perpaduan Melayu sekarang "a hopeless case"?

Nampaknya Datuk lebih prihatin daripada sesetengah Mufti dan orang-orang Islam bukan-dari-golongan Mufti/Ulamak yang terang-terang mengutamakan perpaduan Melayu daripada Islam.

Lebih teruk lagi apabila tujuan perpaduan itu kadangkala dicampur-adukkan: sat Melayu, sat Islam. Amat susah untuk saya mengenepikan keikhlasan yang kurang sebagai punca.

Bukankah keadaan campur-aduk itu terpampar, dibawah paras tidak sedar, lalu mencerminkan kandungan sanubari seseorang itu yang sebenar?

A slip of the tongue is a slip of the mind?

Salam.

mat royan

Anonymous said...

Salam Dato dan semua,
Selamat beristirihat di Eropah dan selamat pulang kembali ke Tanah air.
Dato, bila pulang?
ikhlas,

raja2u said...

Assalamualaikum YBhg Dato' dan Pembahas-pembahas yang di hormati.

Terlebih dahulu saya mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan yang sungguh berkat. Memang tepat sekali Dato' membentangkan isu perpaduan umat Islam dan mudah-mudahan Allah akan memberi kita jalan keluar dari masalah perpecahan yang bukan sahaja berlaku di Malaysia tetapi juga diseluruh negara-negara Islam.

Agak mencemaskan apabila melihat ramai pembahas seolah-olah sudah berputus asa bersabit dengan perpaduan ini. Janganlah begitu kerana kuasa politik masih dalam tangan orang Melayu Islam , hanya ianya terletak dalam tangan pelbagai parti politik.Marilah kita berdoa semoga mereka mendapat hidayah dari Allah bagaimana hendak menyempurna amanah yang mereka pegang sebaik mungkin.

Kita hendaklah masuk Islam keseluruhannya. Allah sudah memberitahu bahawa Islam terbahgi kepada 73 kelompok dan hanya satu yang benar.Namun begitu Allah telah memerintahkan kita bersatu. Siapa yang benar atau salah hanya Allah yang mengetahui dan akan menghukumnya kelak.Dalam hal ini nampaknya ada pihak yang berani menghukum Islam yang dianutinya sahaja yang benar. Yang penting kita mencari titik pertemuan dan bukan yang bercanggah.

Marilah kita niatkan dibulan Ramadhan ini dan seterus mengadakan program jom kemasjid agar dibuka Allah pintu hati kita akan berbaik-baik sesama Islam.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya

dan kajang said...

Assalamualikum Dato',

1. Memang betul kata Tun M bahawa Melayu mudah lupa. Dulu semasa PRU 10 pada tahun 1999, walaupun bilangan Kerusi BN/Umno berkurangan sedikit, namun keadaan orang Melayu dan Islam tidak seteruk sekarang. Ini kerana perjuangan Umno masih berteraskan kepada perjuangan Melayu Islam dan Pas pula berjuang menegakkan Islam Melayu. Walau pun dua parti ini berlainan pendekatan perjuangan mereka tapi matlamatnya tetap sama. Jadi parti-parti lain samada MCA,Gerakan,MIC,DAP dll tidak begitu berani bercakap pun soal Islam dan Melayu. Mereka tahu Umno dan Pas akan menentang mereka habisan walaupun dengan cara berbeza.

2. Tapi apabila PRU 11 pada tahun 2004, yangmana BN/Umno memenangi lebih banyak kerusi di Parlimen dan DUN, maka Umno/BN telah mula lupa daratan. Perjuagan Umno untuk Melayu dan Islam telah menjadi longlai. Pemimpin Umno dah menjadi bongkak. Jadi rakyat mula meluat dan telah menyampaikan mesej "meluat" ini semasa PRU 12.

3. Semasa PRU 12 pula Pas dah mula mengenepikan sedikit perjuangan bagi menegak Islam mereka dengan berpakat pula dengan DAP yang terang2 menentang konsep negara Islam dan PKR yang lebih sekular umpama lalang demi untuk memenangi PRU 12. Pas tidak malu2 lagi mendapat bantuan penyokong DAP untuk menang dalam PRU 12. Pas dah banyak terhutang budi kepada DAP dan PKR. Jadi Pas tidak berani sangat bercakap tentang Islam dan Melayu.

4. Umno pula selepas PRU 12 cuba menarik balik sokongan pengundi Cina dan India. Berbagai janji dan pemberian diberi kepada kaum Cina dan India. Orang Melayu rasa terpinggir dan kecil hati. Sebaliknya orang Cina dan India mula naik tocang. Jadi kalau Umno dan Pas masih tidak sedar juga trend ini maka dalam PRU 13 nanti tidak hairan kalau calon Umno/Pas akan jadi minoriti di Parlimen dan DUN yang terpaksa mengharapkan sokongan parti lain untuk bercakap.

5. Sekarang ini nampaknya kedua-dua parti Umno dan Pas masing2 dengan ego politik mereka. Tidak mahu duduk semeja untuk berbincang pun soal perpaduan. Kalau tak mahu berbincang pun tak apalah. Nak buat macam mana depa yang berasa mereka berkuasa.

6. Tapi demi untuk menyelamatkan bangsa Melayu dan Islam maka marilah kita merayu dan berdoa semoga kedua parti ini berbalik kepada perjuangan semasa PRU 10 dulu. Umno dengan perjuangan Melayu Islamnya dan Pas pula dengan Islam Melayunya. Biarlah tidak duduk semeja, tapi matlamat perjuangan hendaklah satu dan sama iaitu untuk Islam dan Melayu. Umno dan Pas hendaklah saling menyokong satu sama lain apabila soal Islam dan Melayu. Jangan ada kompromi langsung soal ini. Percayalah jika ini landasan perjuangan mereka maka sudah tentu kaum lain tidak akan berani memperkecilkan bangsa Melayu dan Agama Islam kita.

Pak Lang said...

Datuk Kadir,

Ada antara pembahas yang mendakwa kerajaan sekarang gagal melaksanakan undang-undang islam. Lantaran itu saya cadangkan undilah PR di pilihanraya ke 13 nanti. Mungkin PR dapat laksanakan apa yang gagal dilakukan oleh BN/UMNO.

mtgbertam said...

Ramai pemimpin yg takdak ilmu dok tafsirkan ayat quran, `Allah tidak akan merubah nasib kaum itu melainkan kaum itu yg merubah sendiri'.

Ini fahaman yg boleh membawa kepada gelincir aqidah.

Dlm ayat quran tsb, ada disebut (dlm arab, maa bi anfusihim). Merubah yg Allah maksudkan ialah merubah apa yg ada dalam hati, iaitu HATI.

Hati letaknya Iman. Iman kena dijaga dan disuburkan. Hati yg sempurna dgn Iman barulah akan mendapat apa yg Allah sebutkan dalam ayat tsb.

ab said...

Salam Dato,


Dato tengah bersantai kat tepi tasik zurich ka ?..selamat melawat cucu cucu.



HAKIKATNYA kat malaysia sekarang
islam dah `taknyata' dalam kehidupan orang melayu terbanyak......


HAKIKATNYA orang melayu malaysia kini semakin `tribal' didalam kehidupan, kepercayaan dan tingkahlaku.....


HAKIKATNYA islam dan melayu,dua perkara berbeza sudah menjadi SUNGGUH MENGELIRUKAN orang melayu.....



HAKIKAT TERBESAR IALAH....orang melayu biasa TIDAK LAGI DAPAT BUAT KEPUTUSAN SENDIRI GUNA AQAL DAN FIKIRAN.......terbanyak ikut perut dan perasaan.




HAKIKAT TERTINGGI ialah the ultimate FACT THAT THE MALAY LEADERS at all levels, irrespective of UMNO,PAS,PKR, DO NOT WANT, WILL NOT ALLOW, AND EVEN ALLOWING THE HOPE FOR uniting the MALAYS....!



HAKIKATNYA.....a united malays is equal to destruction of all self interests of leaders at all levels in UMNO,PAS and PKR..!!.


THE PROBLEMS ARE .....leaders in UMNO,PAS and PKR at all levels...they are the problem,they are the origin of the problem and they are not trained,not brained enough,and never want to be in the SOLUTION planet.



THEY WILL NEVER ALLOW THE UNITY OF MALAY!...period.



THE SOLUTIONS ARE ISLAM AND THE MAJORITY MALAYS IN THE STREET......



SO FAR THE LEADERS ARE INSISTING AND PERSISTENT AND CONSISTENT IN THEIR various ways of MAINTAINING
THE MALAYS IN THE STREET to be in the problem sphere, and insist the people to stay in the sphere and WILL NOT ALLOW the malays to travel beyond the sphere.......



THE SOLUTION IS so obivious and yet
IS NOT ALLOWED TO HAPPEN, perhaps until the destruction of malays in malaysia politic and economy is total and completely irrepar-able......



THE OBVIOUS future happening is revival of malays, IF, i say IF
it can happen, which is very unlikely based on the happenings over the last 400-500 years ,and worse over the last 50+ years of malays INCREASING DISUNITY...via CIVIL DISORDER in this nation.



WHAT A PITY ON MELAYU!, my race, asian brown skin people without a real plan of the future destiny of the race....


WHERE ARE the malays professors of sociology,antrophology,social sciences etc??...you all suppose to spark and generate the ideas!.TELL US WHY MOST OF THE extinct races in the world, or nearly extinct races are colored skin, not WHITE OR YELLOW??



REMEMBER that nobody will shed a tear,sending us aid,sending us flotilia and etc, and likely will not even allow asylum for us, if MALAYS are chased away from malaysian border in the future!.


Abu Bakar Ab Rahman

saji said...

Sdr ORANGUTAN PENANG

Anatara lain sdr berkata, "Malaysia ni elok ada pemerintah Melayu kuku besi,Baru stabil takda kacau bilau.Senang la nak cari makan.

PAS atau UMNO tak kesah yg penting lebih 2/3."

Saya boleh setuju jika pemerintah Melayu kuku besi yang diadakan itu melaksanakan keseluruhan ajaran Islam.

saji said...

Ssr Zoel

"Saya lebih setuju kalau soal perpaduan Islam ini tidak diteruskan oleh Pas atau Umno. Islam bukan monopoli Pas atau Umno. Islam milik dan tanggungjawab kita semua. Mungkin kaum ulama bukan parti ambil baik agenda Islam ini dari Pas dan Umno.
Saya rasa para Mufti boleh mainkan peranan menyatupadukan umat Islam Malaysia. InsyaAllah."

Komen:

Mengapa tidak digabungkan tenaga fikir Melayu Islam yang mewakili golongan ulama, kemanusiaan dan profesional teknikal?

Mufti Penchen said...

Dato.

Umat Islam di malaysia di abad ke 20 ini menghadapi banyak cabaran sekali dan jika kita tidak hati hati ia akan menjadi time bomb yang boleh meletup pada bila2 masa.

Diabad ke 20 ini kita dapati internet telah mengesuai kehidupan kita dan bagi anak2 kita yang membaca bermacam berita di intenet mengenai tapsiran ugama Ialam,mereka bagitu confuse sekali terutamanya bila mereka tidak mempunyai latar belakang yang kuat dalam ugama Islam.

Saya amat terkejut sekali bila anak saya mengajukan banyak soalan mengenai Islam yang sukar bagi saya untok meyakinkan nya.

Fahaman Shiah menular bagitu kuat sekali dan ramai anak muda kita mula mempersoalkan yang fahaman Sunnah tidak betul.bagitu juga dengan golongan anti hadith yang secara terang menperkechilkan Rasuallah dan sahabatnya.

Soalnya adakan Jakim,majelis Ugama Islam dan mufti bersedia untok menghadapi semua ini.Jawabnya tidak.Saya amat bimbang.

Ajaran Ugama Islam yang di ajar kapadsa anak kita di sekolah perlu di rombak samula.Untaz dan ustazah perlu di lateh samula untok menghadapi cabaran ini.Jika ustaz dan ustazah berdepan dengan golongan anti hadith,golongan Shiah,mereka sudah tentu kalah dalam perdebatan ini.Apa yang mereka belajar dan tahu tidak beruapaya menangkis hujah mereka.

Saya hanya berharap pemimpin Pas dan UMNO jangan lah asek bertelagah sahaja dalam politik.Cabaran yang di hadapi oleh umat Islam Malaysia sekarang ini memerlukan kedua2 parti politik ini bersatu.Jika tidak umat Islam di malaysia akan hanchor.

Juga kita perlu hati2 sekarang ini golongan kristian bagitu aktive sekali menyebar dakwaah dan mahu menjatohkan kerajaan Islam malaysia kerana mereka berasa mereka akan dapat banyak kebebasan di bawah pakatan Raayat.gerakan mereka bagitu kuat sekali di Sabah dan serawak yang merupakan safe deposit bagi kerajaan BN.

Salam.Enjoy your holiday in Swissland.

pakbelalang said...

The difference between Chinese businessmen and Malay businesmen is that the Malay businessmen "tak pandai jual air lior!!"

Why Khazanah officers have more confidence dealing with Chinese businessmen? Maybe they can deliver and keep to their promise or there are side dealings which the officers are more comfortable dealing with the Chinese businessmen than the Malay businessmen.

Why Khazanah or Ministry of trade officers are unable to approach potential investors directly instead of relying on third party "wheeler dealers"? This could be a reflection of incompentency on the part of Khazanah and MITI officers.

Where is the transparency and integrity?

A book written by Amy Chua "WORLD ON FIRE" has some of the answers.

Below website has relevance to my above comment:

http://www.malaysia-chronicle.com/2010/07/blog-post_2678.html

A KADIR JASIN said...

Pembahas Mufti Pencen,

Kita dah berada dalam abad ke-21. Mungkin Sdr tersilap taip.

Terima Kasih.

abdullahngah said...

mufti penchen,

kata mufti penchen "Juga kita perlu hati2 sekarang ini golongan kristian bagitu aktive sekali menyebar dakwaah dan mahu menjatohkan kerajaan Islam malaysia kerana mereka berasa mereka akan dapat banyak kebebasan di bawah pakatan Raayat.gerakan mereka bagitu kuat sekali di Sabah dan serawak yang merupakan safe deposit bagi kerajaan BN."

Apabila saya baca kata kata itu, jelas sekali mufti penchen ini seorang yang telah dicucuk hidungnya.

Siapa yang cucuk hidungnya, mungkin mufti penchen dah sedia maklum.

Yang hairannya, sudah penchen masih juga dicucuk hidung lagi.

mengapa tidak? adakah patut mufti penchen mengatakan negara malaysia adalah negara islam.

Hendak kata negara ini negara orang Islam pun "status quonya" tidak demikian. Apatah lagi melabelkan negara ini negara Islam.

Kita boleh terima negara ini negara orang Islam yang menjadi perdana menteri dan timbalan perdana menteri.

sangat tidak munasabah hendak kita sebut negara ini diterajui orang islam, kerana kebanyakannya sudah lama dicucuk hidungnya.Lebih lebih lagi dasarnya sangat bertentangan dengan islam tulin.

Bagaimana boleh kita sebut ia sebuah negara islam?

Inilah punca umat islam jadi lemah, kerana peranan mufti mengelirukan masyarakat.

samad_kadir said...


Faizal said...
Sebenarnya Datuk 'kami' sebagai anak muda yang mengundi pembangkang pada PRU12 dahulu bukan pun suka sangat kepada pembangkang. Kami kebanyakan generasi selepas merdeka dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga UMNO.


Bukan 'pendedahan' cek oii, ni namanya 'hasutan'. Banyak orang muda yang sememangnya kurang makan garam dan berdarah panas cepat termakan hasutan.

setiap isu itu tentunya ada penjelasan - prosedur ka, atau perkara yang terlepas pandang ka, hal sensitif yang tertakluk kepada undang-undang kaa, ataupun memang juga ada elemen yang kurang sihat di dalam kalangan pembuat keputusan.

tapi, bila isu ini diputar-belit oleh pihak yang satu lagi tuu, maka nampaklah hanya benda yang tak elok sahaja daripada benda-benda yang elok.

tapi, bangsa melayu yang kononnya Islam ni, depa lebih suka duduk di kedai kopi dan buat ulasan tentang orang lain (terutamanya pemimpin kerajaan laa) seolah-olah sampai depa kenal shampoo dan sabun cap apa yang orang ni pakai. tapi, yang sebenarnya hanya kenal berdasarkan dengar-cakap ataupun baca surat khabar yang prejudis.

orang melayu ni tak ada kerja lain selain dengki. itu laa, nama saja belajar tinggi-tinggi, kerja syarikat besar-besar, tapi akal pemikiran tu tak ke mana. tu namanya cerdik, tapi bukan bijaksana.

melayu punya kerja, takdak lain dan takdak bukan - nak tengok siapa lebih islam - sapa pakai serban, boh kayu sugi dalam poket dia, simpan janggut panjang sikit, yang tu kita panggil dia ustaz.



bila tengok yang muda-muda, balik kampung pangkah undi, habis diterbalikkan pemimpin yang berjasa pada mak-ayah depa.

sebab tuu, orang kampung tau menghargai pemimpin, mereka ni kebanyakannya orang lama, kalau ikut statistik tuu, bukan kata melayu saja, cina kampung pun tau menghargai sumbangan pemimpin. sebab tuu, banyak pemimpin lama yang menang sipi-sipi tuu, diselamatkan oleh orang-orang lama.


cerita muzakarah di antara PAS dan UMNO ni cerita lama dah, banyak orang dok lupa atau sengaja buat lupa, zaman mahathir dulu ada beberapa kali - tu yang dilaporkan berita laa, yang tak dilapor toksah kira laa, tapi pakat tak menjadi saja, yang peliknya depa dok kata UMNO la ni yang terhegeh-hegeh nak cium tangan PAS, ni pun main cakap saja.

sebab tu dulu, seorang pemimpin parti pakai serban dan ketayap('tak eloklah sebut nama, tapi saja nak bagi petunjuk juga laa, kena jaga aib sesama Islam') lepas habis muzakarah, nak pi sembahyang jemaah pulak, masa sapa nak jadi imam, kawan kita dari parti pakai serban dan ketayap ni gelut-gelut lari ke depan nak jadi imam, takpa laa, sapa tak larang, orang islam jugak, muzakarah pun dah habis, lepas tu dia balik tempat dia, pi bagi ceramah pulak, cerita habis pasal insiden ni - katanya dia buat macam tu sebab imam dari parti songkok tak layak jadi imam, sebab tu dia lari ke depan supaya sembahyang jemaah tu sah.

cerita ni tuan-tuan, memang betul-betul berlaku, rujuklah arkib surat khabar lama-lama, dua-dua belah pihak. pokok pangkalnya, bukan parti mana yang buat salah, tapi sikap individu itu sendiri yang buat kerja tak pernah ikhlas.

memang betul laa kata datuk, orang melayu ni kalau tak berhati-hati, esok tanah depa pun sedekah buat tokong, atas nama keadilan sejagat.

farulg said...

Dato'

When I learned about Islam, we were taught that Islam is like a jewel to be shared with the non-muslims. As much as I respect your other articles, I feel that what you wrote here feels like "Islam is for us muslims only" which is completely wrong.

Anonymous said...

OKJ,

Berapa ramai yang mampu ke luar negara macam kamu?

Jika sekadar mampu menyara diri dan keluarga pada zaman gawat ekonomi ini, adakah maknanya buah fikiran kami ini sekadar dibawah tempurung?

Tiada sesiapakah yang nak komen tentang sekolah untuk ibu mengandung cadangan Ali Rustam tu?

Oh ya! Ali Rustam tu dah lama jadi Ketua Menteri, tentu dah banyak kali ke luar negara......

Bagaimana pula isu seluruh kabinet yang ditipu oleh sorang ahli menterinya? Jika bukan LEKA (seperti dalam tajuk artikel ini), apa pula istilahnya?

Tidakkah itu semua hasil dari budaya "pengisytiharan harta menteri hanya untuk PM saja"?

OKJ harus sedar, kebanyakan orang melayu Malaysia tidak ada peluang untuk melancung ke luar negara.

Namun kami tidak berpura-pura nampak gajah diseberang; sekadar mengulas semut yang ada dikaki sendiri saja.

DAKJ sering ke luar negara. Kita tahu melalui penulisannya. Tapi masalah sawah padi dikampung, dia ambil tahu.

Ini barulah jenis orang yang tahu meletak harga diri pada tempatnya.

MATTA Fair konon!

Ada yang kata "slip of the tongue is a slip of the mind".

Pada pendapat saya, begitulah OKJ bila menulis komennya.

Fed Up

saji said...

Sdr Mufti Penchen

"Saya amat terkejut sekali bila anak saya mengajukan banyak soalan mengenai Islam yang sukar bagi saya untok meyakinkan nya."

Boleh sdr beri beberapa contoh soalan berkenaan?

saji said...

Sdr Pak Lang

"Ada antara pembahas yang mendakwa kerajaan sekarang gagal melaksanakan undang-undang islam. Lantaran itu saya cadangkan undilah PR di pilihanraya ke 13 nanti. Mungkin PR dapat laksanakan apa yang gagal dilakukan oleh BN/UMNO."

Komen:

Saya cuma yakin PR dapat laksanakan undang2 Islam sekirnya mereka kemukakan Pelan Induk/Master Plan pelaksanaannya dari sekarang, 2010 hingga tahun 2050 misalnya, setidak-tidaknya. Jika tidak, ia hanya retorika.

Anonymous said...

Pak Lang, saya setuju dengan dengan Pak Lang. Bila PR memang PRU ke-13 ni, Tok Guru Haji Lim Kit Siang akan laksanakan hukum dan negara Islam.

Tok Guru Hj LKS akan langkah Karpal Singh yang duduk atas kerosi roda. Tok Guru LKS tak tunggu Karpal jadi mayat nak langkah. Dia langkah Karpal hidup-hidup.

Masa tu Saji dengan Langitbiru boleh jadi penasihat Tok Guru LKS.

Hangpa ni mamai la. DAP nak tubuh negara Islam dengan Pas? Saya ingat PKR pun tak setuju. Depa ni selera lain sikit.

Kamjat Penang

saji said...

Sdr ab

Sdr antara lain berkata, "HAKIKATNYA islam dan melayu,dua perkara berbeza sudah menjadi SUNGGUH MENGELIRUKAN orang melayu....."

Mungkin penjelasansaya berikut tak lagi mengelirukan orang Melayu.

1. Islam agama universal/sejagat dalam erti kata ajaranya yang mencakupi komponen akedah,akhlak dan syariah sesuai untuk semua bangsa, keadaan,tempat dan masa atau zaman atau era termasuk era globalisasi yang mencabar sekarang.

2. Melayu cuma rumpun bangsa yang nilai budaya dan pencapaian tamadunnya bersifat lokal atau tidak universal yang tidak ada bezanya dengan bangsa2 lain seperti Cina dan India.

3.Memperjuangkan masa depan Islam lebih mudah berbanding dengan memperjuagkan bangsa Melayu berdasarkan dua hujah di atas. Malah mereka yang keterlaluan memperjuagkan masa depan bangsa Melayu akan terjabak kekancah perkauman yang ditolak di era globalisasi ini.

pakbelalang said...

Despite Lackluster Performance, Kenyan MPs Demand Extravagant Pay Raise

In the midst of a contentious campaign period leading up to an August 4 constitutional referendum, members of Kenya’s Parliament (MPs) have voted to award themselves a pay raise of almost 25 percent, an increase that places them among the highest-paid legislators in the world. MP salaries will rise to 1,091,000 shillings ($12,841) a month, an amount considerably higher than many of their European counterparts—lawmakers in the United Kingdom, for example, are paid $8,445 a month. Even more dramatic is the discrepancy between the MPs and those they represent. A majority of Kenyans live in dire poverty, and the proposed increase would set MP income at fully 240 times Kenyan GDP per capita.

comment:

Wakil Rakyat kita macam mana? Tak ada ke hajat untuk naik gaji seperti di Kenya untuk mencapai negara "high income" seperti yang diwarwarkan oleh Perdana Menteri kita?

sujini said...

Scribe

Saya tak sabar menunggu program Bicara Negarawan pada 6 Ogos ini di TV1.Difahamkan Scribe adalah salah seorang panel dalam menemubual Tun Dr Mahathir.

Insya ALLAH saya akan tunggu di depan TV.
Adakah soalan-soalan panel akan ditapis dulu?
Hmmm...

nasir said...

UMNO kalah MELAYU berpecah .

Ini adalah MITOS yang akan hancur tak lama lagi . Sudah2 lah buat pencinta UMNO . Dah 52 tahun selesa dengan tampuk pemerintahan namun tak pernah berjaya menyatupadukan rakyat..maka itulah tanda kegagalan.

Rakyat sekarang bukan lagi boleh ditipu2 dengang MITOS yang kuno ini. Hakikatnya UMNO kalah PEMBESAR bangkarap . Itu yang ditakutkan sangat.

Rakyat dah jelas dengan sikap2 pemimpin yang hanya tahu menjaga perut mereka dan anak bini mereka. Cari sahaja dalam internet maka boleh nampak betapa mewahnya anak bini mereka . Anak2 berpesta sana sini berkepit lelaki perempuan . Dalam masa yang sama mereka mencangan kepada rakyat bawahan UBAHLAH GAYA HIDUP ?

Dato ; semua negara semua bangsa bersyukur dengan negara mereka. Kurniaan ALlah sama rata . Ada yang Allah lebih dan ada yang ALlah kurangkan . Tapi yang herannya Dato .. kenapa penghijrahan profesional kita ke luar negara RAMAI JUGAK ?

A KADIR JASIN said...

Pembahas Sujini, antara lain, berkata:

'Saya tak sabar menunggu program Bicara Negarawan pada 6 Ogos ini di TV1.Difahamkan Scribe adalah salah seorang panel dalam menemubual Tun Dr Mahathir."

Sama ada saya tidak tahu hal di atas atau nyanyuk sikit.

Pada tarikh itu saya masih di luar negara.

Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

Pembahas Pakbelalang,

Janganlah sindir, nanti mereka minta naik gaji baru penyesal kita.

Ketika Krisis ekonomi pertengahan 1980an, Menteri Kabinet dan pegawai kanan kerajaan buat potongan gaji sukarela.

Masa saya di NSTP pun pegawai kanan pernah buat potongan saji sukarela untuk meringankan beban syarikat.

Terima kasih.

saji said...

Sdr Kamjat penang

"Masa tu Saji dengan Langitbiru boleh jadi penasihat Tok Guru LKS. "

Insyallah awal2 saya akan menasihati Tok Guru LKS bagaimana mengurus projek cara Islam

Anonymous said...

Datuk

Ramai orang Melayu di Malaysia ni hipokrit dan hanya pandai salahkan orang lain. Tak mahu mengaku salah diri sendiri dan "in denial" sepanjang masa. Mereka tuntut orang muslim lain agar praktik perfect Islam tapi diri mereka sendiri hanya praktik perfect Islam bila depan orang ramai sahaja. Bila bersendirian, mereka pun ada yang mengelat atau curi tulang dalam mengamalkan tuntutan Islam.

Ada yang tuntut agar kerajaan buat hukum Islam macam zaman Nabi. Tapi pada masa yang sama mereka mahu hak dan kuota tertentu untuk orang Melayu dan Bumiputera. Mereka buat-buat lupa pula masa zaman Nabi dulu, mana ada hak dan kuota istimewa untuk bangsa Arab. Dan mereka juga buat-buat lupa bila hak dan kuota istimewa ini juga membelakangkan saudara seagama mereka dari kalangan orang Cina atau orang India yang masuk Islam. Tapi mereka tak peduli semua itu. Sebabnya mereka hanya ikut hukum Islam bila dapat faedah darinya tapi kalau hukum Islam itu tak beri faedah pada mereka, mereka akan buat-buat lupa malah akan "divert" isu dan salahkan orang lain dalam isu-isu yang lain pula.

Bila kita cakap pada mereka Islam menyeru umatnya bekerja kuat dan bekerjasama agar menjadi kuat dan boleh bersaing dengan orang lain, mereka rata-ratanya bersetuju. Tapi hanya bersetuju di mulut sahajalah. Di hati tetap malas dan tak habis-habis mengharapkan subsidi dan pertolongan. Bila tak dapat subsidi dan pertolongan, mulalah mereka nak salahkan orang lain dan buat tuduhan dan fitnah. Mengata orang itu, orang ini rasuahlah, pilih kasihlah, kronilah dan macam-macam. Tapi kalau diri mereka sendiri yang dapat habuan, langsung hilang isu-isu rasuah, pilih kasih dan kroni tu.

Tok,

Ada orang India yang jadi gangster dan samseng sebab tak dapat peluang belajar tinggi dan tak dapat pinjaman untuk berniaga. Mereka pandang serong pada hak dan kuota Melayu ni. Ada yang kata ini semua Islam la yang ajar ni.

Tengok tu Tok. Tak pasal-pasal Islam yang dapat nama buruk sebab sifat ramai orang Melayu yang ketagih subsidi dan kuota. Macammana la orang bukan Islam nak tertarik pada Islam kalau orang Melayu tak habis-habis bagi gambaran tak betul pasal Islam kepada orang bukan Islam tu. Sepatutnya kita orang Islam tunjuk tauladan yang elok. Kita kena tunjuk bahawa Islam itu adil dan menjaga kebajikan semua orang tidak kira Islam atau bukan Islam. Umatnya cemerlang dan berjaya sebab cintakan ilmu, bekerja kuat dan saling bekerjasama.

Ini tidak. Bila kita suruh orang Melayu kerja kuat-kuat, raih peluang mana yang ada sebab hak dan kuota tu hanya sementara, depa ramai yang malas dan leka. Dalam benak mereka, mereka anggap hak dan kuota ni kekal sampai kiamat. Ikut Islam ka, tak ikut Islam ka, itu belakang kira. Janji, kalau depa yang dapat merasa, itu semua OK saja tapi kalau depa tak dapat merasa, mulalah depa kata perlaksanaan tak betui la, itu la, ini la. Macam-macam.

Macam mana nak jadi negara Islam macam ni Tok kalau orang Melayu tu sendiri ramai yang hipokrit dan asyik nak salahkan orang lain saja?

Itu belum bukak cerita pasal Melayu yang kuat dengki, busuk hati dengan bangsa sendiri. Yang dah berjaya tapi tak sedar diri dan lupa diri pun ramai juga.


(Mat Ali Kodiang)

Tinta Hitam said...

Datuk,
Umat Islam Malaysia sudah pun terleka.Dilekakan oleh UMNO selama 52 thn.Perhatikan gejala rasuah dikalangan melayu UMNO ni.Keruntuhan moral dikalangan remaja yg semakin parah.Semuanya tidak diambil peduli oleh pimpinan UMNO.Ekonomi Malaysia semakin merudum.

Pada saya tajuk artikel datuk tu sepatutnya 'UMAT ISLAM MALAYSIA JANGAN LEKA DITIPU OLEH UMNO LAGI"

Anonymous said...

Kamjat Penang,

Itu semua sindiran. Nak menyindir memang kena imaginasi tinggi.

Faktanya perlaksanaan hukum Hudud di Kelantan tempohari dihalang siap dengan ugutan darurat lagi.

Jika dari dulu UMNO tidak takut-takutkan bukan islam dengan sup tangan dan sebagainya, tentu sekarang ini pemahaman bukan islam tentang agama kita tentunya lebih baik.

Sekali lagi saya katakan ini bukan sindiran tetapi FAKTA.

Pak Belalang, kalau depa nak naik gaji saya pun tak tahulah. Itu hari baru dapat tambahan elaun, seorang RM500,000.

Fed Up

alunbm said...

Sungguh lucu sekali saudara OKJ cadangkan orang supaya melancung kekota London.Mak oiii golongan yang mana mampu melancung ke kota London.

Agak agak Okj orang orang biasa ni mampu ka pi sana.kalau ada duit takat lima ke sepuloh ribu cukup ka.Nilai ringgit malaysia dengan English pound mana lebih besar!.
Kalau ditukar duit kita ke pound berapa pound saja yang kita dapat. silap hari bulan sampai airport dihantar balik keMalaysia sebab bawak duit tak cukop.Lain la kalau nak pi Golok tak banyak masalah.

Orang melayu kata duit sebanyak tu lebih baik pi mekah itu lebih afdal.
Lain lah kalau guna duit haram tak pa la boleh pi london sebab tentu tau jugak tak boleh guna duit haram pi Mekah.

P/s: Ada sorang mak datin tu orang kata kota London Paris New York adalah tempat dia pi Shopping.

Kita shopping kat tesco di malaysia aje lah bukan tesco kat peranchis.
kah kah kah.

Anonymous said...

Salam Dato' dan Pembahas,

Kalau kebijakan dan kegeniusan dijadikan ukuran, Yahudi jauh lebih bijak dan genius dari lain-lain kafir. Tetapi nampaknya kebijakan dan kegeniusan saja tidak cukup untuk membantu Yahudi dalam menyelesaikan masalah komunikasi dan perkongsian hidup dengan orang Palestin.

Kalau agama jadi sandaran, Yahudi lebih faham agama Islam berbanding kefahaman lain-lain kafir terhadap Islam. Tetapi kefahaman itu (kefahaman terhadap Islam) tidak cukup untuk membuatkan mereka (yahudi) menghormati kesucian Baitulmaqdis dan hak asasi ke atas kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza.

Kalau ekonomi jadi perbandingan, Yahudi jauh lebih kaya berbanding lain-lain kafir. Tetapi kekayaan saja tidak otomatik menjadikan mereka puak yang akan memakmurkan jiran mereka (Palestin). Dengan kekayaan itu mereka boleh bina penempatan berbumbung konkrit walhal jiran mereka kebanyakannya tinggal di kawasan lapang berbumbungkan langit.

Dengan ciri-ciri yang sedemikian itu -- kebijakan, kekayaan dan kefahaman tentang Islam -- nampaknya orang Islam di Palestin masih tidak mendapat hak dan layanan yang sepatutnya dari Israel. Oleh itu, apakah yang boleh diharapkan dari lain-lain kafir yang kurang bijak, kurang kaya dan kurang faham tentang Islam?

Kalau penganut agama Samawi (Israel) masih tidak sensitif dan berlaku mesra dengan jiran-jirannya maka apakah orang Islam di lain-lain penjuru dunia akan mendapat layanan yang lebih mesra dari apa yang dihulurkan oleh Yahudi?

Jadinya orang Islam perlu membuat penilaian realistik terhadap mana-mana individu atau pihak bukan Islam apabila membabitkan soal anutan dan survival bangsa. Tidak salah berharap tetapi jangan terlalu mengharap.

Bayangkan kalau Yahudi sebagai umat yang boleh diyakini dalam konteks agama, hinggakan sembelihan mereka halal dimakan, tetapi apabila berdepan soal survival dan kepentingan duniawi, mereka tetap bersikap 'jaga periuk nasi sendiri', kiasu dan rasis!

Lalu, apakah kita yakin ada pihak lain (selain Yahudi) yang akan membuang topeng kiasu, rasis dan cauvinis hingga layak dijadikan pohon rendang tempat berteduh dan dahan jati tempat berpaut? Fikir-fikirkan wahai mukmin!

ANDIKARYA MAYA

makbudak said...

Salam dato'

Saya sering merasa kesian dgn ustaz2 atau ulamak yg sering keluar tv, mcm rancangan "tanyalah ustaz", "halaqah", "forum perdana", "al kuliah" dan pelbagai program bercorak keugamaan yg berusaha utk menyampaikan dakwah kepada umat Islam di negara ini.

begitu juga dgn beberapa penerbitan majalah bercorak keugamaan. mereka2 ini berusaha utk melawan dgn beribu jenis serangan ke atas iman dan akhlak umat Islam yg kdg2 bukan saja dibawa oleh dari barat, malah disebarkan sendiri oleh umat Islam.

Cuba kita nisbahkan berapa peratus program2 berbentuk keugamaan berbanding dgn program2 hiburan yg melekakan, seram, hantu atau tahyul. apatah lagi dgn majalah2 hiburan atau rancangan tv yg tak segan2 utk menyiarkan program2, rencana2 atau gambar2 lucah dan separa lucah. masalahnya, program2 keugamaan balik2 pun org2 atau penonton2 yg sama jugak yg menonton, mcmana dakwah nak sampai pd golongan2 sasaran?

ibubapa sekarang ni, amat sukar sekali nak berdepan dgn segala mcm cabaran mendidik anak. kita didik dia dgn baik dari lahir, beri nama yg naik, didik dgn ilmu ugama dsbnya, tapi bila mereka keluar rumah, mereka berdepan dgn pelbagai cabaran dan situasi yg berbeza sekali dgn apa yg mereka dapat di rumah atau belajar di sekolah.

tengok tv, tengok majalah2 di kedai, tengok gelagat kawan2, malah guru atau masyarakat sekeliling. apatah lagi kalau duduk di asrama. pengaruh ni semua kadang2 membuat anak2 kita merasa keliru dgn didikan yg diberi oleh ibu bapa, dan ilmu yg mereka terima dari guru.

sebenarnya kita semua berperanan dlm membentuk anak2 dan masyarakat kita. ibubapa, didiklah anak2 dgn sempurna, guru2 curahkanlah ilmu dgn ikhlas, jiran tetangga, masayarakat, tegurlah kalau nampak anak2 muda yg terbiar atau melakukan kesalahan, alim ulamak, dekati masyarakat dgn penuh hikmah dan kasih sayang, pemimpin negara pula tunaikan amanah dan tanggungjawab dgn jujur dan ikhlas, tunjukkan tauladan yg baik, kawal segala mcm bentuk hiburan samada di tv, media2 massa, di premis2 perniagaan, laksanakan undang2 yg ALLAH perintah. setuju tak kalau saya kata kalau ini semua berjalan dgn baik, InsyaALLAH negara ini akan aman, maju dan yg pentingnya diberkati ALLAH.

pakbelalang said...

Malaysion tycoons spend £1.8 million on champagne in St Tropez


Paris Hilton was seen partying in St. Tropez, France with Malaysian mystery businessman man Jho Low (Taek Jho Low a.k.a. Low Taek Jho, son of property developer and businessman Danny Low) and his brother Zhen Low (Low Taek Sin).

comment:

I wonder who will be the next Malaysian tycoons who dare to take up the challenge like the two brothers to have a party with other well known world celibrities?

This time around I think Malaysian tycoons might compete for Angelina Jolie to have super extraordinary lavish party just like the one organised by the two brothers.

They might even up the bill for the party to 3 million pounds !!!

Guo caya sama lu !!!kah, kah, kah !!!

makbudak said...

Salam Dato',

Pada saya, masalah umat islam sekarang ni, bukan kerana takde ilmu, tapi iman sudah jadi senipis bawang. bila iman lemah, ilmu tinggi mana pun, masih terjebak dgn rasuah, judi, songlap duet, pecah amanah dan seribu satu mcm lagi jenayah dan dosa.

ingat org2 Islam yg tak solat tu tak tahu hukum ka? org yg buka aurat tak tau ke dosa buka aurat, org yg songlap duet tak tahu ke hukum haram? tu sebab berlakunya jenayah kolar puteh, bukan kerana mereka tak ada ilmu, tapi iman yg kurang.

apatah lagi dari kalangan ulamak'. kenapa ada ulama yg digelar syaitan bisu? sebab bukan mereka takde ilmu, ilmu mereka, masyaALLAH... hebat, tapi iman? imanlah yg kurang. lebih cinta dunia dari takut dgn ALLAH. merasa hebat dgn kealiman sendiri, rasa org lain banyak dosa, aku ulamak, ego, hasad, dengki, ujub, ria' dan mcm2 lagi penyakit hati.

selagi kita menyangka pelbagai jenis jenayah ini hanya boleh dihapus atau dikurang melalui hukuman, sampai bila pun masalah jenayah umat Islam tak boleh nak selesai. kita kena cegah, kena rawat punca penyakit. bukan setakat bagi ubat saja, atau bedah buang saja.

CANAI IMAN! itulah arwah tok guru saya pesan. bila iman sudah dicanai, bergabung dgn ilmu, timbul rasa takut pd Pencipta, maka walau org tak nampak, tetap tak berani buat dosa. mcm org puasa, org tak nampak, tapi kenapa kita tak nak makan? sebab kita puasa kerana ALLAH. bukan kerana manusia. begitulah dgn dosa2 yg lain, ada peluang rasuah ke, peluang ponteng kerja ke, curi tulang ke, bawak balik kertas A4 pejabat ke, songlap duit ke, curang ke, fitnah, mengumpat atau apa2 kelakuan yg salah, tetap kita tak berani nak buat sebab takut pd ALLAH.

begitu juga dgn segala penyakit hati, kalau kita benar2 beriman, maka takdelah kita asyik bersangka buruk, ego, ria' ujub semua tu sebab kita tak boleh nak sorok apa yg ada dlm hati kita dr pengetahuan ALLAH. bukannya kita semua tak tahu, tapi sifat manusia biasa memang mudah leka dan lalai.

marilah kita semua sama2 lakukan perubahan dari dalam diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara. siapa yg ada kuasa, tunaikanlah tanggungjawab anda dgn jujur dan takut akan hisabnya esok di padang mahsyar. Contoh mcm Dato' dulu menjadi bos suratkhabar, pasti Dato' akan ditanya apa yg tersiar dlm suratkhabar tersebut. dan kita sebagai ibubapa pun, pasti akan ditanya tentang anak2 kita, harta kita ke mana kita belanjakan, apa sumbangan kita dlm menyebarkan islam dll. dah bersediakah kita dgn jawapan yg dapat menyelamatkan kita dari terhumban dlm neraka ALLAH?

Wallahu a'lam.

makbudak said...

Salam Dato',

Pada saya, masalah umat islam sekarang ni, bukan kerana takde ilmu, tapi iman sudah jadi senipis bawang. bila iman lemah, ilmu tinggi mana pun, masih terjebak dgn rasuah, judi, songlap duet, pecah amanah dan seribu satu mcm lagi jenayah dan dosa.

ingat org2 Islam yg tak solat tu tak tahu hukum ka? org yg buka aurat tak tau ke dosa buka aurat, org yg songlap duet tak tahu ke hukum haram? tu sebab berlakunya jenayah kolar puteh, bukan kerana mereka tak ada ilmu, tapi iman yg kurang.

begitu juga kenapa ada ulama yg digelar syaitan bisu? sebab bukan mereka takde ilmu, tapi iman yg kurang. lebih cinta dunia dari takut dgn ALLAH. merasa hebat dgn kealiman sendiri, rasa org lain banyak dosa, aku ulamak, ego, hasad, dengki, ujub, ria' dan mcm2 lagi penyakit hati.

selagi kita menyangka pelbagai jenis jenayah ini hanya boleh dihapus atau dikurang melalui hukuman, sampai bila pun masalah jenayah umat Islam tak boleh nak selesai. kita kena cegah, kena rawat punca penyakit. bukan setakat bagi ubat saja, atau bedah buang saja.

CANAI IMAN! itulah arwah tok guru saya pesan. bila iman sudah dicanai, bergabung dgn ilmu, timbul rasa takut pd Pencipta, maka walau org tak nampak, tetap tak berani buat dosa. mcm org puasa, org tak nampak, tapi kenapa kita tak nak makan? sebab kita puasa kerana ALLAH. bukan kerana manusia. begitulah dgn dosa2 yg lain, ada peluang rasuah ke, peluang ponteng kerja ke, curi tulang ke, bawak balik kertas A4 pejabat ke, songlap duit ke, curang ke, fitnah, mengumpat atau apa2 kelakuan yg salah, tetap kita tak berani nak buat sebab takut pd ALLAH.

begitu juga dgn segala penyakit hati, kalau kita benar2 beriman, maka takdelah kita asyik bersangka buruk, ego, ria' ujub semua tu sebab kita tak boleh nak sorok apa yg ada dlm hati kita dr pengetahuan ALLAH.

marilah kita semua sama2 lakukan perubahan dari dalam diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara. siapa yg ada kuasa, tunaikanlah tanggungjawab anda dgn jujur dan takut akan hisabnya esok di padang mahsyar. Contoh mcm Dato' dulu menjadi bos suratkhabar, pasti Dato' akan ditanya apa yg tersiar dlm suratkhabar tersebut. dan, kita sebagai ibubapa akan ditanya tentang anak2 kita, harta kita ke mana kita belanjakan, apa sumbangan kita dlm menyebarkan islam dll. sudahkah kita bersedia dgn jawapan yg dpt menyelamatkan kita dari terhumban dalam neraka?

Wallahu a'lam.

MalaysianKita said...

Assalamualaikum Dato’

Agak “mengejutkan” bila kali ini Dato’ berbicara soal Perpaduan Umat Islam Malaysia.

Selalunya, komentar Dato’ banyak menjurus kepada Perpaduan Melayu Malaysia, sejak UMNOBN “kalah” di Semenanjung Malaysia dalam PRU 12.

Dan selepas UMNOBN menang besar dalam PRU 11, 2004, tiada sesiapa pun dalam UMNO dan penyokong UMNO, termasuklah Mufti-Mufti, Pensyarah Universiti dan cerdik pandai Melayu bercakap soal Perpaduan Melayu, AMAT JAUH SEKALI untuk bercakap Perpaduan Umat Islam Malaysia.

Saya tidak pasti, apakah tujuan Dato’ berdiskusi Soal Perpaduan Umat Islam Malaysia ini juga untuk menjurus kepada Diskusi Perpaduan Melayu!

Apapun, dalam kehidupan harian Melayu Islam Malaysia hari ini, tiada menunjukkan tanda-tanda mereka berpecah, bersengketa.

Kita lihat di pasar-pasar pada hujung minggu, ramai Melayu Islam berkunjung bersembang sesama mereka dan dgn peniaga.

Di Pasaraya Giant, Carrefour,Jusco,Tesco dll ramai anak-anak remaja, anak-anak muda, para belia dan warga saluran 1,2 berkunjung, termasuklah meninggalkan Solah Jumaat dengan berasa aman sentosa.

Di Sekolah-sekolah, masing-masing berpusu-pusu hantar anak-anak tiada apa-apa masalah, termasuklah sembahyang jemaah di Masjid-masjid, tiada menampakkan melayu islam berpecah-belah, bersengketa.

MalaysianKita said...

Maknanya, majority Melayu Islam sudah muak, menyampah, meluat dengan permainan politik kepartian.

Maknanya, Melayu Islam bukan berpecah dan bersengketa.

Yang berpecah dan bersengketa adalah PAS dan UMNO.

Tapi sengketa mereka bukan selepas PRU 12 baru-baru ini TAPI sejak awal kemerdekaan lagi.

DAN setiap tahun Perhimpunan Agong UMNO, PAS menjadi sasaran, kecaman, bahkan bahan lawak jenaka baik dari Presiden UMNO hinggalah kepada semua pembahas perwakilan.

Mereka tidak membincangkan “prestasi atau halatuju UMNO” dalam Perhimpunan agong mereka,sebaliknya lebih suka menghentam PAS.

Parti Perikatan “kalah” 1969.

Tun Razak menaiki kapal terbang ke Kota Bharu merayu Dato Asri mari kita bersatu HATI. Nik Aziz Ketua Pemuda PAS Pusat pada masa tersebut adalah penyokong kuat Dato’ Asri dan penyokong utama saranan Tun Razak bersatu DEMI MELAYU ISLAM.

1974, UMNO semakin gagah dan kuat.

PAS DITENDANG, DIPECAT KELUAR.

Tapi UMNO mendendangkan PAS tarik diri-satu pembohongan paling besar dalam Sejarah perpaduan PAS-UMNO, HABIS MADU SEPAH DIBUANG!!!

MalaysianKita said...

UMNO kahwin dengan jelitawan muda, comel lote, kaya raya (Gerakan) dengan menceraikan talak tiga bini tua (PAS), yang banyak membantu di kala susah dan miskin dulunya.

Inilah HAKIKAT sengketa PAS-UMNO.

Hari ini, UMNO amat bimbang kerusi majority pengundi Melayu 60% atau lebih, jatuh ke tangan PAS.

UMNO tak bimbang perikatannya (MCA, MIC, PPP etc) kalah dalam PRU13 akan datang asalkan UMNO menang semua kerusi yang ditandinginya.

HAKIKAT hari ini, PAS sebenarnya menjadi penghalang dan pencabar terkuat UMNO.

Seperti kata Najib kepada ahli UMNO,

“BERUBAH ATAU REBAH”.

Imbasan pengertian kepada kata-kata Mahathir,

”UMNO SUDAH BUSUK HINGGA KE USUS”.

HAKIKATNYA, UMNO diberi mandat menjaga AGAMA ISLAM selama lebih 50 tahun,

semakin leka dengan kuasa dan kekayaan,

semakin biasa dengan rasuah dan riba,

semakin lali dengan arak dan judi,

TIBA-TIBA bangun terhoyong-hayang laksana mabuk todi dengan hipokritnya menyeru kepada Islam.

Sedangkan lebih 50tahun inilah lebih ramai murtad, buang anak menjadi-jadi, penagih dadah semakin ramai pusat serenti semakin pesat, anak saman bapa, ibu saman anak , pengkid ada,street girls street boys menjadi-jadi, bohsia bohjan pun ada.

Semua ini lantaran hukum Allah swt dipersendakan UMNO,

NAHI MUNGKAR DITINGGALKAN!

………..apakah UMNO benar-benar menjaga AGAMA ISLAM??

OKJ said...

Salam DAKJ

Realiti dan Fantasi

Maaf cakaplah tapi maksud sebenar yg saya nak cakapkan ialah Islam (sekarang) bukan saja dipandang hina tapi tak dipandang langsung di dunia luar sana tu. Selepas 11 September, Islam langsung dianggap sebagai pengganas. Selagi tak ‘experience’ dengan mata kepala sendiri, selagi itulah kita tak tahu hati budi kafir laknatullah terhadap Islam. Betapa celaka & kurang ajarnya mereka.

Masalah orang Islam sekarang adalah hidup di dalam dunia fantasi. Bila bercerita je, masih teringatkan semasa zaman kegemilangan Islam dulu. Bila diceritakan realiti sebenar muslim di negara lain sekarang, pencerita pulak yg diperlekehkan. Cubalah beristiqamah dan fikir secara rasional & matang.Walaupun hadis mengatakan berkasih-kasihan sesama muslim tapi apa dah terjadi di bumi kita? Siapakah yg menghasut anak-anak muda kita sehingga mereka sekarang lebih percayakan kafir laknatullah dari sesama Islam?

Memang betul, kalau naik Boeing 777 atau Boeing 747, penumpang ‘Melayu Islam Malaysia’ boleh dikira dengan jari je. Sebagai strategi baru, cadangan saya kepada kerajaan adalah, apa salahnya diadakan discount bumiputra ke atas tiket-tiket tersebut supaya dapat dibuka banyak mata, dibangun dari tidur serta lebih berpijak dibumi yg nyata. Cukup-cukuplah hidup di alam fantasi dan angan-angan mat jenin.

Dan terakhir, Selamat bercuti dan bertemu cucu-cucu Dato’. Rasanya di Eropah sekarang pukul 8.00 pagi (dekat Malaysia pukul 2 petang) dan suhu musim panas mereka masih sejuk ala-ala malam di Cameron Highland 18C. Sekian TQ.

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Selagi UMNO tidak memperlihatkan keazaman politiknya yang sungguh-sungguh untuk meletakkan Islam pada mercu martabatnya yang tertinggi, jangan sesiapa berharap PAS akan bersekongkol dengan UMNO. Satu contoh amalan kecil tetapi besar ertinya yang amat mudah dan amat ringan untuk dilaksanakan ialah amalan berpakainan menutup aurat.

Mengapa degil sangat wanita dan puteri UMNO untuk mematuhi peraturan berpakaian yang telah ditentukan oleh Allah SWT? Ataukah mereka begitu jahil sehingga tidak tahu bahawa menutup aurat itu wajib?

Mengapa dayus sangat suami mereka membiarkan mereka mendedahkan aurat?
Mengapa para suami tidak malu dan tidak takut kepada Allah SWT?

Mengapa Mufti Perak membisu dalam perkara wajib yang menjadi amanah kepadanya? Ke mana menghilangnya 40 orang ulama muda?

Kalau Karpal Singh seolah-olah sudah boleh menerima hukum hudud Islam, takkan DS Mohd.Najib Tun Razak tidak berani memaksa isterinya menerima peraturan Allah; dan kalau DS Rosmah Mansur berpakaian menutup aurat, tidak mustahil semua wanita UMNO dan Puteri UMNO juga akan berbuat demikian. Barulah nanti, mereka akan dikenali sebagai 'wanita Muslimat UMNO dan puteri Muslimat UMNO'.

Wassalam.

ORANGUTAN PENANG said...

Pak Belalang,

"The difference between Chinese businessmen and Malay businesmen is that the Malay businessmen "tak pandai jual air lior!!"

Nak tambah sikit, Peniaga Melayu nak huloq pun segan pasai ketayap tak lekang,Depa pulak dengan Cina tak malu ambik.

"SAP SAP SUEY MAA"

tk

ajijrt said...

A'kum Datok,

t/q for sharing an idea. kalaula majaroti yang memahami kepentingan muafakat umat melayu, sudah tentu kita akan gah didunia sejak dahulu lagi. Tp kepentingan politik mengatasi segala-galanya

pakbelalang said...

Malaysian set to be major stakeholder at Sheffield United
By JOSHUA FOONG
joshuafoong@thestar.com.my


KUALA LUMPUR: A Malaysian businessman is emerging as a key stakeholder of Sheffield United, one of Britain’s oldest football clubs.


Comment:

Congratulations to Malaysian tycoon whoever he is!!

Kalau boleh buat party belaja sampai 1.8 pound kerana nak jemput Paris Hilton, membeli klab bola Inggeris tidak menjadi hal!!

Malaysia Boleh !! Syabas !!

A KADIR JASIN said...

Pembahas PAKBELALANG,

Jadi belalanglah kita. Tauke kita jadi kaya raya kerana Malaysia, tapi labur untung di luar negara.

Akhirnya umat Islam jadi si Luncai. Kekayaan negara dikaut dan dibawa keluar oleh tauke-tauke ini.

Cuba fikir berapa banyak kekayaan negara dimiliki oleh orang Islam?

Dan berapa banyak pula tauke-tauke ini sumbang kepada sukan negara?

Terima kasih.

pakbelalang said...

Tak tahulah Dato' sama ada duit yang dilabur diluar negara itu adalah duit hasil dari sumber yang "halal". Mungkin ada muslihat untuk melencongkan "duit atas angin" supaya selamat?? Satu tanda tanya yang hanya pihak kerajaan sahaja yang boleh tentukan.

World Cup pun dah selesai!!

Anonymous said...

OKJ,

Skrip tukar tapi plotnya masih sama.

Adakah dengan menjelajah dunia baru kita tahu apa pandangan dunia pada Islam?

Sekali lagi anda meletakkan sindrom "katak bawah tempurung" pada khalayak umum umat islam di Malaysia.

Atas dasar kesedaran realiti itulah (bukan fantasi) maka "keislaman" UMNO dan PAS ditimbang dan disukat.

OKJ mungkin tidak nampak realiti ini tetapi sesungguhnya lebih ramai yang memandang UMNO sebagai bukan memperjuangkan islam.

Sila juga rujuk petikan ini;

“Apabila kami mengesyorkan bahawa PAS ingin bekerjasama dengan Jabatan Agama Islam Wilayah selepas program itu, ketua pengarah berkata kami boleh membuat permohonan, tetapi menyedari implikasi politik dengan respons beliau, beliau berkata beiau kena kaji dengan mendalam sebab PAS bukan menguasai kerajaan,” katanya.

Petikan dari http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pas-dakwa-umno-salah-guna-masjid-di-ibu-negara/

Malahan, sebenarnya nak satukan ummah, tidak semestinya melalui elemen penyatuan parti.

Jika OKJ masih bertegas bahawa HANYA dengan penyatuan UMNO dan PAS barulah umat Islam dapat bersatu, maka jelas lah bahawa OKJ sebenarnya yang berfantasi.

Siapa yang menghasut anak-anak kita? Jadi siapa yang menarik balik bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat?

Siapa pula yang memomokkan perlaksanaan hukum hudud?

OKJ pandai pakai istilah istiqamah tapi tahu ke maknanya? Bukan sekadar fikir dengan rasional dan matang sahaja.

Tak perlulah diskaun tiket kapal terbang (kecuali untuk buat Haji). Belum sampai begitu kebulur dengan realiti dunia.

Cukup sekadar pulangkan balik subsidi sekadar yang patut, pun sudah memadai.

Fed Up

MalaysianKita said...

Dato' Kadir

Tauke tauke ni "diberi tongkat" oleh pemimpin Negara!! tak gitu?

Tongkat itu kononnya untuk Melayu, berdegar-degar masuk kampung cerita pasal bagi tongkat kepada Melayu, TAPI yang benar-benar dapat Tongkat Rotan Besar adalah Tauke-tauke tu. Melayu kampung dapat tongkat batang lidi je!!

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DATUK AKJ
Izinkan,

Bagi kami pula majoriti umat Islam Malaysia tidak leka menunaikan perintah ALLAH SWT dan suruhan RASULULLAH SAW meningkatkan KEIMANAN hamba diri mereka menuju PERPADUAN ummah..yang leka adalah orang Melayu/Islam yang berpolitik untuk kepuasan NAFSU jasad mereka menuju PERPECAHAN bangsa Melayu!

PERMOHONAN NAFSU BERTITIK DIALAM FANA'
PERMOHONAN IMAN BERTITIK DIALAM KEKAL.

Wallahualam.

ALFATIHAH, AMIN.

Ms antz said...

Salam dato,
Islam adalah agama universal yang berprinsip keadilan dan kesucian untuk umat manusia tidak kira warna kulit.
Di dalam sunnah nabi,telah tercatat nabi kita yang teramat mulia menolak ketuanan di atas sesuatu bangsa,doa beliau kpd allah saw ditolak agar umat islam berpegang hanya pada satu aliran.beliau pernah bersabda pada akhir zaman adanya 73 aliran dlm islam.cuma satu aliran sahaja akan masuk surga dan bilangannya sedikit sahaja.
Di kitab al-quran,telah dicatat sebagai pengajaran untuk umat manusia tentang kaum-kaum yang menentang dan bongkak telah dihapuskan oleh allah s.w.t.yang paling menonjol adalah bangsa bani israel yang mempunyai 12 suku,hanya sedikit sahaja daripada mereka beragama islam.tetapi menurut kitab,bangsa bani israel adalah istimewa.
Sesiapa yang bersolat 5 waktu dan menghayati surah al fatihah dan al ikhlas mungkin akan faham catatan saya diatas.fitnah kini telah tersebar luas di bumi m,sia dan hari-hari saya berdoa semoga saya bukanlah antara golongan-golongan musyrik dan munafik.
Allah adalah tuan bagi segala benda di bumi dan langit dan akan berkuasa pada hari pembalasan.
Melihat kpd senario kini dan apabila difikirkan kembali saya bergetar.

Satu Melayu said...

nape kte asyik sembooyan kat semua jgn leka
adalh lebih baik kte mengajak jom same2 berdoa..
ape kate jom skrg gak 24jam kte berdoa utk kesejahteraan serta dijauhkan dr kelekaan buat diri ini dan smue umat seluruh malaysia amin


http://sa-melayu.blogspot.com/

pakbelalang said...

Additional 5,000 MACC officers to speed up clearing cases
By SARBAN SINGH
newsdesk@thestar.com.my


PORT DICKSON: The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) is set to get more bite after getting the Government’s nod to hire an additional 5,000 officers.

MACC deputy chief commissioner (operations) Datuk Shukri Abdull said the officers would be recruited in stages over the next five years.

“About half the number will be doing investigation work. On average, these officers will handle between five and 10 cases each per year,” he said.

comment:

Yes, I had commented earlier that MACC is lacking professional manpower. Now hopefully MACC could do their job more efficiently without fear and favour. It is not only the numbers are important but the quality of investigation work must also be upgraded. MACC should equip the new recruit with good training programme.

There is a good course on corruption which MACC should consider sending its newly recruit staff. I manage to find this website:

http://www.u4.no/training/onlineinfo.cfm

Zainal Ariffin Ashari said...

Salam Datuk,

'Faithful believers are to each other as the bricks of a wall, supporting and reinforcing each other.' So saying, the prophet Muhammad PBUH clapsed his hands by interlocking his fingers. (Al-Bukhari)

ORANGUTAN PENANG said...

Tinta Hitam,

"Pada saya tajuk artikel datuk tu sepatutnya 'UMAT ISLAM MALAYSIA JANGAN LEKA DITIPU OLEH UMNO LAGI"

Jangan biarkan diri Tuan termasuk golongan TIPAH TERTIPU..RUGI..ambik kesempatan yang ada ,sapu apa depa bagi.Kalu nak tunggu Pakatan ,silap silap kita dah jadi arwah.

DUNIA TAK DAPAT AKHIRAT BELUM TENTU

Apa pun saya hormati pendirian Tuan yang amat konsisten.

TK

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DATUK AKJ
Izinkan,

Ms antz said...
Salam dato,
Islam adalah agama universal yang berprinsip keadilan dan kesucian untuk umat manusia tidak kira warna kulit...
Sesiapa yang bersolat 5 waktu dan menghayati surah al fatihah dan al ikhlas mungkin akan faham catatan saya diatas.

Bagi hamba yang serba kekurangan ini pula akan sentiasa bersyukur dan redha menerima 'Qadho dan kadak' dari Allah s.w.t.
Segala yang tersurat dan tersirat adalah 'Kun faya kun' NYA..Amin

Semoga amalan sdr. dan umat Nabi Muhammad s.a.w. dirahmati dan disinari dengan Zat Sempurna dan Zat Kasih Sayang Allah s.w.t Yang Maha Pengasih dan Penyayang..

ALFATIHAH, AMIN.

MalaysianKita said...

"Jangan kita jadi macam umat Islam di banyak negara Islam yang sudah dicucuk hidungnya oleh imperialis ekonomi dan ketenteraan Barat, atau diperkotak-katikkan oleh Muslim liberal yang mengamalkan konsep kebebasan Judeo-Christian Eropah".

Pemimpin Negara UMNOBN tak termasuk dalam kategori ini ke Dato'?

Sister-In-Islam (SIS) tu Muslim Liberal ke apa Dato'? Pengasasnya dan Pengerusinya sampai sekarang tak pakai tudung, tak nak kahwin katanya tak sanggup jadi hamba kepada lelaki!

Hampir semua Puteri-Puteri Ex-PM and PM sokong kuat SIS!

Jerung Imperialis Ekonomi Malaysia hampir semuanya dibolot orang CINA kroni UMNOBN.

UMNO terutamanya bagi mereka TONGKAT, DEPA cucuk hidung pembesar UMNO!

....."BERUBAH ATAU REBAH".....!!!

DAh lama UMNO rebah ke pangkuan Imperialis Ekonomi Cina ni...!!!

..."BUSUK SAMPAI KE USUS"......

Kalau laksana ikan di pasar-pasar yang membusuk sampai ke usus, tak dak sapa dah nak beli ikan ni....tunggu masa dicampak buang je...!!!

Atau'

Saudara Kamjat Penang sanggup beli dan masak, makan saya tak tahu lah!!!

makbudak said...

Salam dato',

nak tambah sikit lagi....

bagi saya, kebanyakan media2 sekarang adalah salah satu punca perpecahan antara umat Islam skrg. baik suratkhabar, baik tv, baik radio...bukan setakat antara ahli2 politik atau rakyat yg berbeza pendapat politik, tapi contoh antara sesama artis pun mereka selalu jadi batu apinya.

jumpa dgn org ni, ckp... org tu ckp awak mcm tu mcm ni, jumpa pulak org satu lagi,... org tu ckp awak mcm ni mcm tu, tu bukan mcm batu api ke Dato'? akhirnya dua2 pihak bertelagah, berdendam, saling benci membenci, tuduh menuduh lantas menimbulkan permusuhan. sedangkan niatnya mungkin saja nak melariskan suratkhabar berbanding dakwaannya yg kunun nakkan penjelasan. itu belum cerita lagi cerita yg diputarbelit. org awam yg baca tambah lagi sebar menyebar cerita, tambah lagi segala garam, asam belacan semua nak bagi sedap cerita. benda yg asalnya merupakan "AGAKNYA" akhirnya jadi kesah benar...

samalah juga dlm kes2 yg berlaku pd parti2 politik kat malaysia ni. malah lebih teruk lagi sebab media sekarang cenderung utk menyiarkan pandangan pihak yg disokongnya saja. kalau nak siarpun ucapan balas pihak yg satu lagi, diputarnya (twist) sehingga balik2 kawan yg lagi satu tu jugaklah yg nampak salah.

tu semua bukan punca perpecahan ke Dato'?

affendi hussain said...

Salam Ramadhan Al-Mubarak 1413H yg bakal datang..

Tak lama dah Dato' nak siang panjang kat sana..masuk equinox bln Sept ni normal balik la tempoh siang & malamnya..bukan panas mengeletik smp 34degC pun kat sana..

Nak bicara atau debat pasal perpaduan Islam ini elok buat masa Ramadhan..

kurang sikit puak2 politik ni caci maki antara satu sama lain..berak sama2 busuk tapi cakapnya Nauzubillah..
mcm la cirit depa bau minyak attar..

Kelakar habis cerita Tok Guru LKS melangkah Kapal hidup2..

Hakikatnya, ceritalah alkisah hikayat mambang laut tanah haprak apa jadah pun.. nak laksana sesuatu hukum baru di M'sia, Perlembagaan Persekutuan mestilah dipinda dgn MAJORITI 2/3!

Kalau dah pecah belah apa mau mimpi lagi, apa cerita ambil pistol tembak kaki sendiri??

Cerita maksiat, judi ,riba , zina, anak luar nikah hari2..apakah itu semata-mata salah pemerintah selama utk ukuran 50thn ini..jika begitu apa cerita pula di negeri al-Mekah punya serambi..konon contoh tersohor seantero negeri..dah sempurna ka hujung rambut sampai hujung kaki?? Pernah tengok ka statistik sbg bukti..hakikatnya semua semata retorik politik basi..Negeri Tok Guru sendiri masih haru biru, mcm mana nak tawan Tanjung Rhu hingga ke Langkawi?

kita pakat2 kena tunggu Imam Mahdi datang laa...sebelum tu dah tentu dah kena penangan siDAJAL durjana..

wasalam..

("/)

mad said...

hahaha
maaf datuk saya ketawa dulu
hahaha

bukan saya ketawakan tulisan datuk tapi tajuk akbar harian sarawak 'the borneo post' yang membawa tajuk di muka hadapannya hari ini - "Dr. Chan: Help SUPP and we will help you."

ingat lagi kata-kata pm semasa prk sibu tempoh hari - you help me, i help you
hahaha

maaf sekali lagi datuk saya keluar tajuk

ibrahim yahaya said...

Tok,

Selamat bercuti dan beristirehat.

Apapun, program Bicara Negarawan yang turut menampilkan Tok akan disiarkan di TV1 pada 6 Ogos ini.

RTM telah membuat promo yang menampilkan gambar Tok sedang berucap mengenai Tun Dr Mahathir.

Doa semuanya selamat.

pakbelalang said...

Dato' AKJ,

TUDM Cari Tapak Baru Ganti Pangkalan Sungai Besi

KUALA LUMPUR: Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sedang mengenal pasti beberapa lokasi di sekitar Lembah Klang untuk dijadikan pangkalan baru bagi menggantikan pangkalan sedia ada di Sungai Besi.

comment:

Apa sebenarnya Najib nak buat tanah pangkalan udara Sg. Besi tu.

Apa agenda Najib? Adakah ia akan mendatangkan faedah kepada rakyat jika digunakan untuk tujuan commercial. Siapa yang untung besar? Siapa agaknya crony yang akan menjalankan pembangunan kawasan tersebut?

Glomac? Naza? MRCB? MK Land? Sime Darby? UEM?

A KADIR JASIN said...

Pembahas Ibrahim Yahaya dan Sujini,

Minta maaf, bila Sdr Tiger sebut mengenai bicara tokoh/negarawan, baru saya ingat.

Kalau tak silap program tu dibuat di UUM, Sintok dan RTM membuat rakaman.

Terima kasih.

Anonymous said...

Tuan Langitbiru,

Gua respect lu. Lu betul-betul pekat Pas/PR punya. Gua ok punya kaki. Semua gua boleh kawan. AI pun geng kamjat negeri gua juga. Selalu kena nasi kandar dekat Masjid Kapitan Keling.

Pasal Islam liberal Judeo-Christian, kalau hang tak faham pasal Tok Guru sebut Yahudi-Nasrani, aku rasa Zaid Ibrahim tu contoh yang amal gaya hidup macam tu. Islam sebelah, kerja mungkar sebelah lagi.

Dulu Umno hangit sampai saman Nik Aziz kerana lulus Hukum Hudud. La ni sokong Nik Aziz jadi ketua Pakatan Rakyat. Sebab la ni Nik Aziz pun dah sejuk pasal Hukum Hudud dan Daulah Islamiah. Seronok kawan dengan Tok Guru Haji Lim Kit Siang.

Kamjat Penang

Anonymous said...

DAKJ, Salaam.

1. The Muslim unity is broken by partisan politics of Pas and Umno using the religion.

2. Malays make up more than 90% of Muslims in Malaysia. They are members and supporters of Umno and Pas.

3. Malay unity is now divided further by the 1Malaysia concept, which has gained support among the non-Malays.

4. The more the Chinese and Indians support 1Malaysia, the more suspicious the Malays will become.

5. Najib is more keen on the unity of the Malaysians that the unity of the Muslim ummah.

6. The non-Malays, especially in the BN, see 1MALAYSIA as the mirror image of Malaysian Malaysia of the DAP. That's why more Chinese now support the DAP and are abandoning the BN, which Najib does not know.

Ex-Banker

Anonymous said...

Pak Belalang,

Soal yang lebih utama, bagi saya, adalah pemaju baru sudah dilantik, penghuni lama belum pun bertapak.

Ini kita bincang tentang pengkalan bagi TUDM, bukannya nak pindahkan setinggan ataupun gerai haram.

Seolah-olah TUDM kena pindah cara rela-paksa.

Affendi Hussain,

Pernah ke sesiapa termasuk MBnya yang kata konon Kelantan tu sempurna? Saya tak pernah dengar pulak.

Slogan dan istilah untuk menggalak, mendidik dan mendorong tu ada tapi bermegah-megah dengan keislamannya, itu tak ujud.

Fed Up

The One said...

Salam Datuk,

Saya kira Datuk pada ketika ini berada di Switzerland (memandangkan Datuk memperkatakan isu berkenaan pembantahan pembinaan menara di masjid-masjid)? Di bandar mana tu Datuk? Kalau di bahagian Jerman, saya ingin jemput Datuk ke rumah saya tidak jauh dari Zurich. Kami di sini ada sekelompok kecil warganegara Malaysia berkerja dengan sebuah syarikat French / Swiss.

Berkenaan pembantahan pembinaan menara masjid tu pihak kerajaan Switzerland sebenarnya mengambil langkah yg tak sepatutnya dengan menanganinya di peringkat nasional. Ramai orang Swiss pun yg tidak bersetuju dgn tindakan tersebut. Ianya dibahaskan di peringkat "canton", bermakna ianya sepatutnya dirumuskan dan diimplementasikan di peringkat yg sama. Namum demikian, pada pandangan saya, ianya bukan perkara yg begitu penting. Yg paling penting, masjid masih boleh di bina - menara itu "secondary".

Berkenaan situasi di Malaysia, ianya berbalik kepada kebijaksanaan yg memerintah / berkuasa ... yg mana kita agak ketandusan.

Anonymous said...

Kamjat Penang,

AI tu siapa? Anwar Ibrahim ke Ahmad Ismail?

Nanti bila kena nasi kandar dekat Masjid Kapitan Keling, tolong tanya Ahmad Ismail; betul ke statement ni:

"He told reporters that the decision not to recontest the post was to help MCA and Gerakan regain Chinese support, in remarks which acknowledged the damage to Barisan Nasional (BN) his remarks had caused."

Saja nak tahu, dia dah tukar pendapat ke pasal istilah "pendatang"?

Kalau betul, memang seronok kawan dengan Pendekar AI.

Fed Up

Anonymous said...

Selepas berbaik dengan APCO dari Amerika... kini UMNO cuba berbaik dengan CPC majikan PKM Parti Komunis Malaya

Nampaknya Ching Peng ada peluang pulang ke Negara ini.... dan boleh jadi Ahli kelab penyokong UMNO.

Perkasa dan Persatuan Bekas Tentera dan bekas Komando !! nanpaknya setuju sangat dengan urusan pemuda UMNO!!!.

Sewaktu darurat dahulu ramai tentera terkorban tertapi kini UMNO bersekutu dengan majikan PKM?

minah ronggeng

saji said...

Sdr Ex-Banker

5. Najib is more keen on the unity of the Malaysians that the unity of the Muslim ummah.

6. The non-Malays, especially in the BN, see 1MALAYSIA as the mirror image of Malaysian Malaysia of the DAP. That's why more Chinese now support the DAP and are abandoning the BN, which Najib does not know.

Komen:

1. Orang politik gergaji dua mata atau bahasa kesatnya lidah bercabang.

2. Satu mata gergaji/cabang lidah kata, "unity of the Malaysians." Satu lagi mata gergaji/cabang lidah kata, "the unity of the Muslim ummah."

saji said...

Sdr pakbelalang 7:13pm

1."Apa sebenarnya Najib nak buat tanah pangkalan udara Sg. Besi tu."

Agaknya New Township Gateway to the South

2. "Apa agenda Najib?"

Agenda Rosmahla

3. "Adakah ia akan mendatangkan faedah kepada rakyat jika digunakan untuk tujuan commercial."

Sedikit sebanyak tentu ada faedah kepada rakyat.


4. "Siapa yang untung besar?"

Tentunya golongan pemaju kapitalis yang sukakan projek mega.


5. "Siapa agaknya crony yang akan menjalankan pembangunan kawasan tersebut? Glomac? Naza? MRCB? MK Land? Sime Darby? UEM?"

Mengapa nak tau?

pakbelalang said...

The One,


Walaupun pemimpin atau pemerintah bijaksana tapi rakyatnya tidak bijaksana, hasilnya pun jadi tak kemana. Haprak dan HP6 !!

Ada perkara-perkara yang telah bijak dilakukan oleh pihak pemerintah tapi akhirnya jadi controversi kerana telah diputarbelitkan oleh pihak tertentu kerana kepentingan politik mereka.

sujini said...

Scribe

Jadi saya tak salahlah.
Sdra Tiger tu nama gelaran Datuk Ibrahim,ya?

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak bersama anak menantu dan cucu.
Waktu saya menaip ini , waktu Malaysia pukul 12:55 tgh hari ,hari Jumaat.
Wassalam.

A KADIR JASIN said...

Minta maaf, saya dimaklumkan program TV1 yang dimaksudkan itu adalah hasil rakaman TV1 wacana yang membabitkan tiga orang pembincang dan lebih 50 penuntut cemerlang IPTA dan IPTS.

Saya salah seorang pembincang. Yang Lain Tan Sri Sanusi Junid dan Tan Sri Khalid Abdullah.

Program ini dibuat di Genting Awana.

Terima kasih.

MalaysianKita said...

Tuan Kamjat Penang,

Saya sekali sekala aje pekena Nasi Kandar dekat Masjid Kapitan Keling bila ada kawan-kawan berkumpul. Memang sedap! Kalau ikut nafsu makan nak pekena 2-3 pinggang!! Dato Kadir boleh cuba.

Lu Gua sama je, boleh kawan semua orang. Kawan-kawan Gua ramai UMNO/PKR/PAS. Kalau perangai yang buruk tu, tak kira mana parti, sama je, mentaliti Melayu “bodoh tak boleh diajar, cerdik tak boleh ditumpang”. Tapi itu tak ramai, segelintir saja!

Hang dah faham Islam Liberal Judeo-Christian bagus lah, Alhamdulillah. Maknanya kita perlu bincang dari segi asas, dasar, dan matlamat. Bukan dari segi siapa-siapa. Kalau nak cakap siapa-siapa, takkan habis punya, Seorang manusia serbamanika akal dan perangai. Contohnya, nak tulis pasal baik Mahathir pun boleh 5-6 buah buku. Nak tulis pasal tak baik dia pun boleh 5-6 buah buku. Cuma saya Nampak, acuan UMNO/PKR tu sama, “kiblatnya” London dan Washington jugak. Di Terengganu contohnya, dah berapa orang Mat Salleh dapat title Dato’ Seri, dan Dato’? Terpesona sangatlah mereka ni dengan Mat Salleh! Kalau Kadir Jasin dapat Dato’ Seri Gua tak heran lah!

Hang nak condem PAS ke, PKR ke, itu hang punya pasal. TAPI KALAU HANG condem Hukum HUDUD DAN KISAS yang termaktub dalam Al-Quran, apa hukumnya?

Jangan pulak berselindung dengan alasan, “ Oh, aku tentang HUKUM HUDUD DAN KISAS PAS, bukannya Al-Quran”. Kalau UMNO tak nak yang PAS gubal, kononnya DARI PAS, BUKAN DARI AL-QURAN, pasai apa UMNO tak gubal sendiri? Bukankah ramai ulama-ulama, cerdik pandai agama, Mufti-mufti, dan sarjana Islam di Universiti kita yang mampu mengerah tenaga dan fikiran untuk gubal Hudud dan Kisas?

Satu soalan nak tanya hang, Pasai apa UMNO tolak laksanakan Hudud Dan Kisas? Sebab Tok Guru Haji Samy Vellu tak setuju? Atau Tok Guru Haji Al-Mabrur Chua Soi Lek tak setuju? Sebab Tok Guru Haji Murugiah tak setuju? Depa ni MUFTI BESAR NEGARA ke yang UMNO setuju sangat ikut depa?

hang_nadim2 said...

Salam Datuk,

Kalau anak rosak kita salahkan ibu bapa,
Kalau murid-murid rosak kita salahkan guru,
Kalau rakyat rosak kita hendak salahkan siapa?
Cuba renung-renung dan fikir-fikirkan.

Sekian Terima Kasih,
Harap Maaf

pakbelalang said...

Sdra Saji,

Sdra tanya mengapa saya nak tau.

Kalau kerajaan amalkan ketulusan (transparency) rakyat seharusnya diberi jawapan melalui sumber yang sahih. Kalau tidak nanti akan timbul berbagai persoalan dan andaian yang boleh mencacatkan credibility kerajaan.

Terdahulu saya telah membuat komen mencadangkan bahwa pembangunan yang terbaik sekali untuk menyelesaikan masalah warga bandarraya K L yang tidak memeliki rumah sendiri ialah dengan memajukan seluruh kawasan pangkalan udara Sg. Besi tersebut dengan membina kompleks perumahan kos sederhana yang terbesar dan tersusun lengkap dengan segala kemudahan seperti sekolah, masjid, dewan serbaguna dll.

Saya kira kawasan tersebut boleh menampong 100 blok 10-tingkat apartment.

Barulah boleh kita iktiraf slogan Najib One Malaysia dan "rakyat didahulukan" benar-benar bererti!!

A KADIR JASIN said...

Sdra The One yang dimuliakan,

Terima kasih atas ingatan dan jemputan Sdr.

Saya mungkin kesuntukan masa. Pulang ke Malaysia sebelum puasa.

Namun saya ucapkan selamat maju jaya kepada Sdra dan warganegara Malaysia di sini.

Terima kasih.

MalaysianKita said...

Assalamualaikum Pak Belalang yang dihormati,

Satu cadangan pembangunan Pengkalan Udara sg besi yang amat baik.

TAPI, adakah idea sebegini akan terlintas di kotak fikiran pemimpin UMNOBN yang mulutnya berkata Demi Islam, tapi hatinya "berkiblat" ke arah lain?.

Jauh panggang dari api!

azhar said...

salam dakj

orang melayu dan seluruh rakyat malaysia perlukan sesuatu sebagai pelajaran.barulah boleh bersatu.

generasi muda belum belajar dan merasainya lagi.generasi tua sudah belajar dan merasainya.mereka telah faham apa itu kesusahan/kesengsaran/permusuhan/dijajah dan apakah itu kesenangan/aman damai,kestabilan/merdeka

peminpin yang tegas dan berani telah lenyap di malaysia

kesenangan dan kemakmuran yang ada serta malas membaca sejarah telah menjauhkan pelajaran tersebut dari generasi sekarang.

mungkin generasi muda dan peminpin yang ada sekarang akan mendapat pelajaran tersebut pada pilihanraya akan datang.

sama-sama kita tunggu dan lihat

affendi hussain said...

Salam Dato',

Saja saya memasang pukat, disangkakan anak haruan tapi keli longkang yg terlekat buat umpan berdebat..

Fed up..

Tuah ayam nampak dikaki,
Ilmu & akhlak Islam nampak di lisan dan amali,
Orang yg rasa tak sempurna selalunya akan muhasabah diri,
Diamnya berisi bila berhujah penuh integriti,
Jauh sekali nak mengutuk mencaci,
atau sekadar nak cari salah menunding jari,
Lainlah yg rasa dirinya dah Islam mithali..

Org pekat PAS mcm anda takkan tak baca harakahdaily?
Itukan PAS empunya lidah rasmi?
Org lain tulis pun kalau siar itu tandanya mengakui & merestui,
Apa cerita kutuk habis Melaka punya menteri?
Tak cukup diborong masuk bakul BN UMNO segala perihal pemerintahan muda mudi,
Walhal masalah sosial yg masing2 pun ada kat rumah sendiri..
Empunya negeri pun masih buntu mencari & melaksana solusi,
Walhal kuasa dlm genggaman sendiri,
Itu belum cerita gaya bahasa hinaan kpd seorang Mufti,
Hanya kerana berbicara mengajak berpadu bangsa sendiri,
Yang mengaku minum arak & ex-kroni lompat seberang pun disanjung mcm suci..
sama lah mcm si anwar yg nak diimam jd perdana menteri,
yg berzina terkangkang kaki pun di bela si jula juli..

err.. cerita bankislam kita bila nak sambung lagi?
kabetulan teringat sbb ada yg sebut riba & judi..


("/)

pakbelalang said...

Dengar khabar Dato' Najib bercuti. Eloklah tu "to refect what he has achieved so far leading the country".

Jangan pulak apabila balik bercuti kedengaran suara sumbang mengatakan Najib membawa pulang berbakul-bakul barangan shopping penuh sarat satu kapal terbang!!

Ted Torrence said...

Latok,

Kalau mahu orang refer dari RSS, sila put this "WARNING" at the bottom or as your "signature" (learn how to do this, it's not that difficult ... TQ

*A Kadir Jasin* [Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sil...

Anonymous said...

Affendi Husssain,

Nak saya senaraikan jugak ke hal UMNO? Nak bawa perbincangan ini kemana?

Saya ni jahil sebab tak sekolah tinggi tapi pada saya nampak macam saudara nak tukar topik pulak!

Jika saya tak betul, tunjukkan kat mana yang tak betulnya. Beri hujah. Bukan dengan tukar topik.

Bukan saya tak pernah mengaku salah. Tak caya tanya DAKJ, dalam blog ini bukan sekali saya mengaku salah.

Saya orang pekat PAS? Saya tak tahu pun. Kempen untuk undi pemimpin dan bukan parti tu, adalah.

Banyak yang saudara tak tahu pasal saya, jadi cukup lah dengan saudara mengandaikan saya itu dan ini.

p/s Sila rujuk media (mana-mana media) minggu lepas, kenapa Bank Muamalat nak cari alternatif menggantikan Bai Bithaman Ajil. Dalam artikel itu sendiri, pihak bank mengaku Bai Bithamin Ajil adalah pakej yang amat kontroversi.

Fed Up

schenker78 said...

Kadir Jasin,

Kamu asyik bangkitkan isu penggunaan 'Allah' oleh Kristian Katholik.

Kamu harus sedar orang Cina dan India yang Christian di Semenanjung tidak menggunakan nya....

Orang bumiputera Sabah dan Sarawak semenjak beratus tahun sudah menggunakan Allah sebagai tuhan dalam kitab mereka.

Orang Melayu harus menghormati Orang bumiputera Sabah Sarawak. Jangan sampai satu hari nanti meraka mula membenci orang Melayu dan Tanah Melayu. 2 negeri ini bergabung dengan Tanah Melayu membentuk Malaysia.

Jangan sampai hal Spore 1965 berulang kembali. Kesabaran Bumiputera Borneo ada had nya jugak. Mereka x berhutang dengan orang melayu Malaysia ataupun UMNO.

Silap haribulan Pakistani UMNO, Musa Aman akan ditendang keluar sekali dengan Melanau Taib itu.....

UMNO bernasib baik kerana kebanyakan Bumiputera Sabah Sarawak masih jahil, kurang pendidikan dan kurang tahu hak. Tapi jangan harap ia akan kekal selama2 nya begitu....

saji said...

Salam Sdr Fed Up

"p/s Sila rujuk media (mana-mana media) minggu lepas, kenapa Bank Muamalat nak cari alternatif menggantikan Bai Bithaman Ajil. Dalam artikel itu sendiri, pihak bank mengaku Bai Bithamin Ajil adalah pakej yang amat kontroversi."

Saya cuba jawab berikut:


Berdasarkan isu yang sdr timbulkan sebelum ini, alternatif kepada konsep pembiayaan mendapatkan harta al-Bai Bithaman Ajil ialah konsep penggunaan harta yang dinamakan sebagai al-Bai al-Ta'jiri yang merupakan kaedah lanjutan kepada konsep sewaan al-Ijarah tetapi ditambah dengan peruntukan bahawa pemilik harta iaitu pihak bank bersetuju menjualkan harta sewaan itu kepada penyewa pada harga yang dipersetujui bersama. Di samping harga jualan itu pula adalah harga yang telah mengambil kira bayaran sewa yang telah dibuat oleh penyewa sebelumnya.

affendi hussain said...

"Banyak yang saudara tak tahu pasal saya, jadi cukup lah dengan saudara mengandaikan saya itu dan ini.

- Begitulah seadanya kita berdua wahai saudara..cuma saya nak ingatkan diri kita semua ni mcm hukum fizik Newtonian - "for every action there is equal & opposite reaction.." kalau semua org politik faham & hayati yg ini..baguslah..

"Nak saya senaraikan jugak ke hal UMNO?"

-Boleh juga, tak salah..dah tentu lebih banyak..seingat saya sejak awal blog The Scribe, lebih byk saya mengutuk UMNO dari saya mengutuk PAS..

"Nak bawa perbincangan ini kemana?

- Tentulah perpaduan Melayu yg berkongsi akidah, tanah dan masalah yg sama...tetapi terpecah kerana permainan politik..ibarat perjuangan Rasulullah s.a.w yg menyatukan seluruh bangsa Arab menjadi umat terbaik membawa Islam menawan separuh dunia. Bangsa sendiri belum tertawan bagaimana mimpi menawan Ah Chong & Mutusamy?

Bai bithamin wal ajil BBA (belian tertangguh)..terima kasih sdr saji yg sudi menjawab & berkongsi pengetahuan selama ini..

Sdr fed up faham yg mana dikatakan kontroversi itu?? Sedap kan sekadar menyebutnya perkataan bombastik itu menjadi fenomena sensasi? itulah politik namanya.

Itu ijmak ulama..yg kontroversi ada hujah yg tak kontroversi pun ada hujah masing2 yg tak boleh disangkal..ttp mereka berlapang hati kerana ia tidak melibatkan perkara2 pokok mcm akidah atau tauhid..

Konsep yg semua ulama dpt terima adalah Ijarah (lease/sewa) kemudian pindah milik..BBA & Ijarah-wal-iqtina perlaksanaan fizikal sama cuma dari segi aqad yg ada kontroversi..

Sekurang-kurangnya ulama' fiqh muamalat bersepakat memperbaiki mencari kesempurnaan aplikasi kewangan Islam dan bukan hanya mencari salah siapa di zaman silam dan menemplak org yg salah di platform akidah yg sama..

p/s: Utk pengetahuan sdr fed up, 70% pelanggan Bank Rakyat adalah bukan Islam..boleh baca info di majalah Solusi bulan lepas.. Jadi di manakah yg mengaku pendekar2 Islam tu menyorok?? Sudah tentu dlm lubang politaik.. pastilah tiada yg wangi keluar dari nafas2 mereka bila berbicara soal perbankan islam.

wallahualam

("/)

affendi hussain said...

"Banyak yang saudara tak tahu pasal saya, jadi cukup lah dengan saudara mengandaikan saya itu dan ini.

- Begitulah seadanya kita berdua wahai saudara..cuma saya nak ingatkan diri kita semua ni mcm hukum fizik Newtonian - "for every action there is equal & opposite reaction.." kalau semua org politik faham & hayati yg ini..baguslah..

"Nak saya senaraikan jugak ke hal UMNO?"

-Boleh juga, tak salah..dah tentu lebih banyak..seingat saya sejak awal blog The Scribe, lebih byk saya mengutuk UMNO dari saya mengutuk PAS..

"Nak bawa perbincangan ini kemana?

- Tentulah perpaduan Melayu yg berkongsi akidah, tanah dan masalah yg sama...tetapi terpecah kerana permainan politik..ibarat perjuangan Rasulullah s.a.w yg menyatukan seluruh bangsa Arab menjadi umat terbaik membawa Islam menawan separuh dunia. Bangsa sendiri belum tertawan bagaimana mimpi menawan Ah Chong & Mutusamy?

Bai bithamin wal ajil BBA (belian tertangguh)..terima kasih sdr saji yg sudi menjawab & berkongsi pengetahuan selama ini..

Sdr fed up faham yg mana dikatakan kontroversi itu?? Sedap kan sekadar menyebutnya perkataan bombastik itu menjadi fenomena sensasi? itulah politik namanya.

Itu ijmak ulama..yg kontroversi ada hujah yg tak kontroversi pun ada hujah masing2 yg tak boleh disangkal..ttp mereka berlapang hati kerana ia tidak melibatkan perkara2 pokok mcm akidah atau tauhid..

Konsep yg semua ulama dpt terima adalah Ijarah (lease/sewa) kemudian pindah milik..BBA & Ijarah-wal-iqtina perlaksanaan fizikal sama cuma dari segi aqad yg ada kontroversi..

Sekurang-kurangnya ulama' fiqh muamalat bersepakat memperbaiki mencari kesempurnaan aplikasi kewangan Islam dan bukan hanya mencari salah siapa di zaman silam dan menemplak org yg salah di platform akidah yg sama..

p/s: Utk pengetahuan sdr fed up, 70% pelanggan Bank Rakyat adalah bukan Islam..boleh baca info di majalah Solusi bulan lepas.. Jadi di manakah yg mengaku pendekar2 Islam tu menyorok?? Sudah tentu dlm lubang politaik.. pastilah tiada yg wangi keluar dari nafas2 mereka bila berbicara soal perbankan islam.

wallahualam

("/)

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DATUK AKJ
Izinkan,

Schenker78 said,
Kadir Jasin,
...
Orang Melayu harus menghormati Orang bumiputera Sabah Sarawak...

Soal menghormati bangsa atau kaum bukan isunya tetapi soal KEPERCAYAAN..

Orang Bumiputera Sabah/Sarawak tidak jahil..yang jahil adalah pentadbiran gereja yang biadab, yang berniat mempersendakan agama yang maha suci ALLAH iaitu Ugama ISLAM.

Allah swt mengharamkan umat Islam meminum arak, memakan babi, berjudi dan berzina ( perbuatan2 yg terkutuk dalam Ugama Islam)
Adakah pengharaman tersebut terdapat dalam agama KAFIRIN?

Kenyataan kami yang seringkas nya ini diharapkan cukup untuk orang 'jahil' seperti sdr. memahami kenapa diharamkan penggunaan kalimah Allah oleh gulungan kafirin.

Dan sdr. telah menunjukkan peradaban jahiliah dengan berkelakuan biadab terhadap tuan rumah Blog ini.

ALFATIHAH, AMIN.

schenker78 said...

samurai melayu,

jangan memperlekehkan bumiputera sabah sarawak. awak orang semenanjung tak ada hak campur tangan dalam hal hal perundangan, agama etc di negeri2 ini.

Itu adalah janji tanah melayu dalam Perjanjian 20 perkara....Ini special right negeri2 Borneo. Jangan angkuh. Satu hari nanti, pasal orang2 macam kamu, Sabah dan Sarawak akan tiada lagi. Saya harap ia tidak berlaku mcm singapura.

Awak kena ingat, Sabah dan Sarawak tidak berhutang dengan UMNO mahupun orang melayu. Jangan hisap habis miskinkan lagi penduduk asalnya dengan hasil minyak, gas dan elektrik Bakun dibalun habis orang2 semenanjung....

Anonymous said...

Affendi Hussain,

Jadi kita berdua tidak begitu mengenali. Tak perlu tanggapan awal yang lebih kepada andaian sebenarnya. Saya sekadar menyanggah andaian sdra yang saya ini pekat PAS.

Dalam hujah, saya gemar menulis fakta dari media Pro BN bila menyebut kisah negatif BN dan begitu juga sebaliknya. Maka sepatutnya tiada "grey area".

Jika saudara nak terus dengan kaedah "senarai" teruskanlah. Itu bukan saya. Senarai seperti yang sdra guna itu banyak "grey area".

Not on my plate.

Nak bawa perbincangan kepada isu perpaduan ummah? Bawa lah. Jika saya tertarik saya akan menyusul. Jika tidak, saya sekadar berdiam.

Perbincangan yang tiada batas perincian isu selalunya akan menjadi perbincangan yang jarang hasil konklusinya.

Saya selalu kata saya mengaji tak tinggi. Ini memang benar. Maka saya sekadar beri pendapat berasaskan pengalaman saya yang "terkena".

Saya tidak pertikaikan fatwa dan hujah ulamak. Saya pertikaikan perlaksanaan dan pemantauan (sila rujuk komen terdahulu jika mahu).

Ukuran saya senang saja. Di Bank Islam dan Bank Muamalat, dua-duanya ada BBA. Tapi perincian perjanjian BBA antara kedua-duanya amat berbeza.

Tidak berkait dengan konsep BBA itu sendiri bukan? Tapi berkait dengan polisi dalaman bank itu sendiri, bukan?

Memandangkan sdra begitu akademik dalam hal ini, saya nak tanya satu soalan, bertujuan mengisi ilmu di dada.

Adakah inflation rate of money itu konsep yang ada dalam islam?

Kaitannya dalam perbankan islam;

Jika jawapannya, kos pinjaman (bagi peminjam) islamik dan konvensional secara mudahnya adalah hampir sama.

Jika jawapannya tidak, bukankah bermakna (bagi peminjam) kos pinjaman islamik sepatutnya lebih murah berbanding pinjaman konvensional?

Adakah pinjaman islamik mempunyai elemen kos yang tidak terdapat pada pinjaman konvensional?

Kos bagi peminjam bagi pajak gadai islam jelas lebih murah berbanding pajak gadai konvensional. Saya musykil kenapa ia tidak selari bila berbincang tentang pinjaman.

Fed Up

A KADIR JASIN said...

Pembahas Schenker78 antara lain menulis:

"Kadir Jasin

Kamu asyik bangkitkan isu penggunaan 'Allah' oleh Kristian Katholik.

Kamu harus sedar orang Cina dan India yang Christian di Semenanjung tidak menggunakan nya....

Orang bumiputera Sabah dan Sarawak semenjak beratus tahun sudah menggunakan Allah sebagai tuhan dalam kitab mereka."

1. Kalau permbahas Schenker78 membaca tulisan saya bertul-betul, saya tidak pernah membantah orang Kristian Sarawak dan Sabah guna istilah "Allah".;

2. Saya akui "Allah' digunakan dalam Kitab Injil bahasa Melayu oleh Kristian Sabah dan Sarawak sekian lama;

3. Saya hanya berkata saya tidak setuju kalimah Allah diperluaskan penggunaannya di Semenanjung (Tanah Melayu).

Terima kasih.

schenker78 said...

kalau penggunaan itu dihadkan kepada Bumiputera Borneo, saya setuju dgn Pak Kadir, namun UMNO khususnya tetap mempolitikkan isu ini dan menghuruharakan negara.

Bagus lah otak UMNO dan Perkasa ni, orang gila2 dah bakar pun gereja dan surau...semua pun melayu yg buat termasuk yang bakar surau....malu lah sikit....

Basuh la otak bagus2, jangan taksub dgn mana2 pemimpin politik, ada sikap boleh berfikir sendiri, pakai logik, jangan jadi gila....dunia semakin ke hadapan tetapi malaysia mundur ke belakang.... Indonesia semakin maju....anak2 dari negara ini nak bekerja di Indonesia plk nanti???

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DATUK AKJ
Izinkan,

Schenker78 said,

UMNO bernasib baik kerana kebanyakan Bumiputera Sabah Sarawak masih jahil, kurang pendidikan dan kurang tahu hak....

Samuraimelayu said,
Orang Bumiputera Sabah/Sarawak tidak jahil..yang jahil adalah pentadbiran gereja yang biadab,....

Sdr. Schenker78 terlupa ketepikan cermin muka ketika menunding jari...masih jahil gamaknya.

ALFATIHAH, AMIN.

affendi hussain said...

Saudara fed up,

Jika begitu soalannya adalah lebih baik sdr fahami perbezaan antara pinjaman & pembiayaan..

money inflation? itu dah masuk soal mikroekonomi..wang itu sendiri item ribawi..tahu apa itu & bagaimana derivatif kpd hukum riba..?

Jelas drpd soalan & kenyataan sdr, perbezaan pinjaman & pembiayaan dari segi modus operandi keduanya jelas tidak difahami..jika ditanya beza insuran & takaful dah tentu sama saja persepsinya bg org mcm sdr..

takkan nak diulas panjang lebar seolah nak mengajar 3 hukum asas Fizik Newton di sini..

sila rujuk perbincangan saya sebelum ini & sumber link rujukan. Ini rumah Tok Kadiaq..takkan tetamu yg nk lebih sudu dari kuah..

tunggu disuap untuk makan saja kah..? mcm seseorg yg saya kenal disini juga..two of a kind..

its already on your plate..
not mine of course..so do a favour & help yourself then only you know to appreciate the ilmu.

sekian

wasalam

("/)

Anonymous said...

Wau! Beza pinjaman dan pembiayaan la pulak!

Malas nak cari ilmu sendiri la pulak!

Numpang rumah orang la pulak!

"Itu ijmak ulama..yg kontroversi ada hujah yg tak kontroversi pun ada hujah masing2 yg tak boleh disangkal..ttp mereka berlapang hati kerana ia tidak melibatkan perkara2 pokok mcm akidah atau tauhid.."

Ni ayat siapa?

Pandai sebut akidah dan tauhid tapi tak perlu beri jelas macam tulis buku fizik...konon.

Orang pergi bank, berapa ramai yang kata dia nak buat pinjaman. Berapa ramai pula yang kata dia nak cari pembiayaan.

Dan saya minta bandingkan perbankan islam dan perbankan konvensional, bukan perbankan islam dengan pajak gadai islam.

Saya tanya hanya khusus tentang money inflation saja ke? Malah dalam hal mmoney inflation, bukan suruh terangkan, cuma nak pengesahan , diguna atau tidak dalam perbankan islam. Itu saja, apa yg kompleksnya?

Hanya perlu jawab ya atau tidak.

Apa kos meminjam bagi peminjam, selain bayaran pokok dan caj pengurusan? Apa yang kompleks sangat dengan soalan itu?

Senaraikan saja.

Bandingkan kos meminjam (bagi peminjam) antara perbankan islam dan perbankan konvensional. Apa yang kompleks sangat?

Senarai dan banding saja.

Sibuk kata orang lain nak makan bersuap, yang ajak sambung cerita perbankan islam Malaysia tu siapa?

Dah la gitu, orang cerita pasal amalan, dia cerita pasal teori. Elok la tu. Siap berkokok lagi.

Memang suka tukar topik. Mungkin itu sifat arkitek yang tidak pernah bancuh simen atau jurutera yang tak pernah tukar minyak hitam.

Tahu setakat yang dibaca. Nak terang macam mana nak guna dalam amali, sikit pun tak reti.

Apatah lagi pada orang yang tak sekolah tinggi. Macam saya.

Fed Up

affendi hussain said...

fed up,

sebelum nak melenting tak tentu hala..

untuk makluman dalam islam, kalau dah nama PINJAMAN, haram ambil walau satu sen pun pertambahan dan tak di govern oleh tempoh masa..

PEMBIAYAAN adalah satu bentuk perniagaan..

Ada paham? Baguslah kalau mengaku tak sekolah tinggi tetapi tak payah lah nak kritik benda yg diri sendiri tak tahu dan tak paham dari mula..

siapa yg mula mengkritik tak tentu hala perbankan islam di sini tu kalau bukan saudara? Bicara sdr itu sendiri menjadi fitnah kpd perbankan Islam..

konsep mudah ini pun tak faham2 apa nak cerita panjang lebar lagi..mcm nak cerita rupa gajah kat sami buta..

Knowledge is power, silent is golden, ignorance is bliss..

Make your choice..

The last one i think suit u well..kalau tak reti & paham redha aje lah benda yg panel syariah dah lulus..tak suka tak payah ambil & tanggung sendiri lah..pilihan ditangan sendiri, tak payah nak kecoh2 & melenting mcm perempuan datang bulan..

wasalam

("/)

affendi hussain said...

Salam Dato' AKJ..

Sepotong ayat Allah s.w.t utk renungan kita bersama moga mendapat keberkatan Ramadhan..

"Mengapa kamu tidak mahu memakan (binatang-binatang yang halal) yang disebut nama Allah ketika menyembelihnya, padahal sesungguhnya Allah telah menjelaskan kepada kamu apa yang diharamkan-Nya atasmu, kecuali apa yang terpaksa kamu memakannya. Dan sesungguhnya kebanyakan (dari manusia) benar-benar hendak menyesatkan (orang lain) dengan hawa nafsu mereka tanpa pengetahuan. Sesungguhnya Tuhanmu, Dia-lah yang lebih mengetahui orang-orang yang melampaui batas."
(Al-An'am, 6:119)

p/s: Halal & haram bukan pada makanan saja..

wasalam

(",)

schenker78 said...

affendi hussein,

apa maksud 'salam 1 malaysia' yang kamu sebut tu???

aku x faham maksud lahhhhh benda tu...

menyampah aku tgk no 1 ni....
buang duit jer bikin poster2 ni....

salam sejahtera dah x bole sebut??

affendi hussain said...

schenker78,

Kalau secara literasi Bahasa Melayu "salam 1 Malaysia" bermaksud salam kepada setiap satu org di Malaysia..

"1" tetap = "satu".. sama ada diwakili simbol angka atau perkataan..
dan "Malaysia" tetap Malaysia, bukan negara India atau China.

kalau yg tak faham atau faham cara lain, itu sama ada dia:-

1) minda prejudis kepada sesuatu fahaman politik (buat apa rakyat biasa nak ambil pusing slogan org2 politik..ia hanya lisan semata tanpa rekod pernah/mungkin terlaksana..)

2) terlalu kompleks berfikir hingga menyerabutkan diri sendiri seperti persoalan "mana yg wujud dulu telur atau ayam?"

3) tak faham bahasa Melayu w/pun dah lama hidup, belajar disekolah & bermasyarakat dgn org majoriti Melayu..

itu saja yg saya dpt luangkan utk soalan mcm ni..sekian.

("/)

schenker78 said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Affendi hussain,

Ya, betul. Saya tak sekolah tinggi.

Saudara belajar ugama sampai mana?

Bila saya cerita pengalaman pinjam dari Bank Islam, saudara kata saya fitnah; adakah saudara tuduh saya penipu?

Nak tanya soalan orang bodoh yang tak sekolah tinggi; panel syariah mana yang maksum tu? Sampai langsung tak boleh nak usul soalan.

"Knowledge is power, silent is golden, ignorance is bliss.."

Saya kata, orang yang tak sekolah tinggi macam saya tak akan dapat apa-apa jika terus diam bila tak faham. Silap-silap kena tipu ada lah.

Dan yang kata saya bodoh sebab banyak cakap dan bertanya maka orang itu adalah seorang yang riak dan sombong.

Adakah saudara seorang yang riak dan sombong sebab soalan saya yang lepas tak satu pun yang berjawab.

(Beza pinjaman dan pembiayaan bukan soalan saya)

Jika disebabkan saya tidak guna istilah pembiayaan masa merujuk kepada produk perbankan islam lalu saudara tidak faham soalan saya, nyatalah saudara bukan mahu tukar topik tapi saya yang jahil tak pandai bertanya.

Jadi harap dapat saudara Affendi Hussain yang cerdik pandai tolong jawab soalan yang saya dah ubah suai ini (walaupun ketiga-tiganya adalah soalan pada skop yang sama).

1.Sila sahkan (ya atau tidak) samada perbankan islam ada mengamalkan kaedah pengiraan money inflation semasa menawarkan produk Bai Bithamin Ajil.

2.Selain jumlah biaya yang perlu dibayar balik oleh pelanggan (yang dibiayai) apabila pembelian hartanya dibiayai oleh sebuah bank yang mengamalkan perbankan islam, adakah lain-lain kos yang perlu ditanggung oleh pelanggan berkenaan?

3.Apabila dibandingkan, antara pembiayaan pembelian rumah secara perbankan islam dan pinjaman perumahan secara perbankan konvensional, dari segi jumlah total yang perlu dibayar kepada bank adalah hampir sama. Apa sebabnya?

Jangan risau, jika 3 soalan ini masih lagi tidak dijawab, saya akan memilih jalan silence is golden.

Fed Up

affendi hussain said...

1) Technically, No such thing as a term "money inflation"..its either "money" or "inflation" on its own..money do not inflate but can be speculate..its the price of the material that escalate, causing the purchasing power to depreciate. its all time domain based & govern by supply-demand forces mechanism..understand?

2) Inilah masalah org yg tak faham beza pembiayaan dgn pinjaman..lg mau terus hidup sombong takdak lansung sekelumit usaha nak cari ilmu..apa salahnya taip di ruangan 'cari' perkataan di zaharuddin.net "pembiayaan & pinjaman" 'search' artikel berkenaan.

Dlm pembiayaan, hartanah itu adalah milik bank sebelum dipindah milik..dah dikira sekali hasil bank(ibarat kadar sewa) untuk 20thn kehadapan sebelum dipindah milik..apa ingat anda seorg saja yg berhak dpt untung bila harga hartanah naik 20thn lagi?
Inilah masalah org yg tak faham fundamental sistem kewangan Islam.
Islam menjaga hak pembeli & penjual..bukan satu pihak saja..ada paham? Jika mahu yg sebaliknya ada institusi Islam dipanggil baitulmal..kalau dah mampu membebel guna laptop & broadband takkan layak nk pertimbang rumah kos rendah pula kan?

3)Hampir sama tetapi tidak sama melainkan yg melihat aqalnya buta. Harga perbankan Islam adalah tetap (ada siling) manakala perbankan konvensional angkasa lepas adalah silingnya apabila kadar BLR di naikkan..apa yg samanya..? ada paham?

Org dah bgtau sebelum ni...perbankan Islam kadarnya mahal ketika ini adalah kerana org tak sekolah tinggi yg mengaku bodoh tetapi sgt sombong mcm sdr tidak menyokongnya..ibarat mini market..bagaimana nak jadi hypermarket jika terus menerus org yg konon Islam tetapi tak sokong perniagaan Islam?

Lagi satu yg tuduh zalim perbankan Islam..konon susah nak lulus duit nak dipinjam..apa ingat depa main hentam taram? Pendapatan dikira peratus mampu bukan sampai paras timbul tenggelam, kalau dilulus juga itu jauh lebih zalim kepada peminjam, lainlah konvensional..sukanya kalau dapat lelong si dungu sampai tinggal seluar dalam..

ahlan wa sahlan ya wasallam..

p/s: huh..memang letih Dato'..bukan taknak jawab tetapi letih..letih lagi bila bln puasa ni melayan kerenah yg meletihkan..

("/)

wallahualam

affendi hussain said...
This comment has been removed by the author.
affendi hussain said...
This comment has been removed by the author.
affendi hussain said...

Nak tambah sikit,

Untuk no.2 pasal untung tiada had, sila fahamkan hadis ini:

"Sesungguhnya Nabi SAW memberi 'Urwah satu dinar untuk membeli seekor kambing, maka (atas kebijaksanaannya) dapat dibelinya dua ekor kambing, lalu dijualnya seekor dengan harga satu dinar, lalu ia datang bertemu Nabi membawa satu dinar dan seekor kambing, maka Nabi terus mendoakannya dalam jualannya, yang jika ia membeli tanah sekalipun pasti ia akan mendapat untung" ( Riwayat Al-Bukhari, no 3642 )

Islam tidak meletakkan had keuntungan kerana dlm bahagian rezeki yg halal itu telah ada peruntukan yg wajib kembali kpd sistem ekonomi ummah a.k.a ZAKAT..mengapa perlu diletak had kpd perkara Rukun selagi mana 'syariah complied'?? ada faham?

no.3,
Kebanyakan melayau (melayu jiwa/minda kacau) hanya nampak kadar % INTEREST, tetapi buta kos2 terselindung dlm pinjaman konvensional seperti denda lewat bayar yg akan diaccumulate dgn harga prinsipal dicaj interest utk bayaran balik..nampak bezanya?

Itulah RIBA wahai aqal yg buta..Non-muslim pun nampak kelebihan perbankan islam (PI) walau berbeza akidah kerana ilmu ekonomi..apa pula cerita melayau?? ada nampak bezanya?

Dari segi matematik, pembiayaan islam menggunakan formula janjang ARITHMETIC.. = prinsipal + (%untung x prinsipal x tempoh bayar)

manakala konvensional menggunakan pengiraan janjang GEOMETRI..formula pun pening & kompleks..cth: formula pinjaman PTPTN ini

hampir sama? tak nampak bezanya??
dalam PI "what you see is what you pay"..konvensional..belum tahu lagi..masih tak nampak bezanya??

Perjuangan menegak sistem ekonomi Islam ini adalah satu bentuk JIHAD..jihad menuntut pengorbanan harta & nyawa..melayau yg selalunya kuat berkokok pejuang Islam lazimnya takut berkorban harta..nyawa?? jauh panggang dari api..sembang saja kuat..

Firman Allah:
"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman. Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba), maka ketahuilah, bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu. Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba), maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya". (Al-Baqarah,2: 278-279)

Based on the above verses..truly it is a war..so jihad it is, the only thing no bloodshed or weapons involves..the battle field is in the financial domain..

its either you with this jihad or join the other side..no two way about it.."ish a'zizan, aw mut syahidan" (live glory, or die syahid!)

the choice is yours, but be it the later choice, refrain yourselves from calling me and other muslim your "saudara"..Nauzubillah.

kalau kail panjang sejengkal tak perlu lah heret cerita status maksum org beraqal, kelak kepala sendiri bakal dipunggal..

wasallam

("/)

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).