Tuesday, September 14, 2010

Murders Most Foul

A Kadir Jasin

[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

THE SUSPECTED murders of cosmetic entrepreneur Sosilawati Lawiya and three others pits the police against perpetrators who knew how to erase evidence.

These are not your run-of-the-mill criminals. These are violent criminals with murderous intentions.

Burning the bodies of the victims and throwing the ashes into a flowing river or sea were almost certain to erase the “biological” evidence.

Without body tissues, it will be almost impossible for the police forensic unit and doctors to determine if indeed the four were murdered and their bodies burnt. Only traces of blood and personal items tie the gruesome murders to the suspects.

Of course, with several people now in police custody, including two lawyer brothers, the police could count on one or more of them confessing.

But here the investigators must act with utmost caution because for a confession to be admitted in court it must abide by a strict procedure, more so in this case when two “suspended” lawyers are the key suspects.

There cannot be a more sensational and heinous crime to thrust the new Inspector General of Police, Ismail Omar, into the limelight. He either makes the impending court case stick or his reputation and that of the police will go down the drain.

According to a report in the Star report on Sept. 13, the remains of Sosilawati, her driver Kamaruddin Shamsuddin, 44, lawyer Ahmad Kamil Karim, 32, and bank officer Noorhisham Mohammad, 38, were burnt using a “traditional” method. The four were reported missing from Aug. 30.

The newspaper says, their bodies were believed to have been burnt using cow dung and petrol, a highly effective traditional method, which can reduce a human body to ashes in between 30 minutes and an hour.

The newspaper, quoting an unidentified source, says: “The average human body takes from two to three hours to burn completely when in a coffin and placed in the furnace, pre-heated at 1,100°C.

“However, the traditional method, which originates from India, involves placing cow dung on the body and sprinkling some petrol which is then lit.

“A gas released from the burning cow dung increases the intensity of the fire which reduces the body to ash very quickly, often leaving only the femur (thigh bone) and pelvic bone still intact.”

This reminded me of the burning of a body at Hindu cemetery in Perak some months ago when I was forced to take a detour through oil palm plantations when a landslide closed a section of the North-South Highway.

A former New Straits Times Crime Editor told me that open cremation is still carried out by the Malaysian Hindus, saying that in Kuala Lumpur alone there are two open cremation centres.

The media quoted the central CID director, Commissioner Mohd Bakri Zinin, as saying that the two lawyer brothers are the prime suspects.

The police are also probing if the brothers were also responsible for the disappearance of four Indian nationals, one of them was believed to be their business partner.

Mohd Bakri said Sosilawati was the client of the main suspect, said to carry the honorific title “Datuk.” The farm in Banting where the crime took place belongs to the lawyer.

Other than the likelihood of that the quadruple murder might involve other than the two suspects, it was a perfect crime. The perpetrators took pain to ensure that key evidence, which is the bodies of the victims, is erased. The best hope for the investigators is to make the other suspects talk to save their own skin.

In the wider context, it seems that even daily routines involving the so-called honourable people and respectable citizens are no longer safe. Criminals lurk in every corner of our growingly dire existence.

Our last hope is for the police, the prosecutors, the judges, the prison wardens and, finally, the hangmen to take out the murders and other violent criminals from the community of peace-loving people.

Also, let the government of the day, especially its law and order minister, be reminded that its 2008 general election slogan is “sejahtera, aman dan makmur'', which was translated into English as security, peace and prosperity.


Anonymous said...

Murder Most Foul...
Any murders for that matter is foul.
So all murders are foul.
No murderer escapes judgement
Neither does ANY sinner
Indeed mankind needs help...
But God is Just.
Judgement is HIS alone.


r0 said...


I really wish that all Datuk receiver should be going to go to screentest, police check, mentality etc etc. Now, 'regular' datuk can kill, bribe etc etc. I hope all Sultan can see this. To make sure All Datuk will be respect by all Malaysian. Follow Sultan Johor please.

saji said...

Salam Dato'

Malaysia sedang menghadapi krisis kemanusiaan yang teruk.

pakbelalang said...

Nampak gayanya peguam di Malaysia bukan sahaja bijak, berani dan berpengetahuan tentang undang-undang tapi dah sampai keperingkat boleh "bunuh, bakar dan buang"!!

Apa dah jadi kepada manusia seperti ini? Dah tak siuman lagi. Mereka jika disabit kesalahan patut dihukum "bunuh, bakar dan buang" ke dalam lobang tahi!!!


Para pembahas yang dihormati,

1. Walaupun gambar media massa memberi gambaran suspek utama seorang keturunan India, saya minta tolong jangan buat penghakiman. Seseorang itu tidak bersalah sehingga sabit kes;

2. Ini kes jenayah, bukan kes perkauman. Jadi tolong jangan kaitkan dengan kaum atau bangsa. Penjenayah ada dalam semua bangsa;

3. Komen yang menggunakan istilah "keling" bagi merujuk kepada orang India tidak akan disiarkan;

4. Ingat, kalau tidak sabit kesalahan, suspek/tertuduh boleh saman kita semua.

Terima kasih.

abdullahngah said...

Bukti sejarah kejahatan orang kafir dapat digambarkan bahawa Nabi Ibrahim dibakar hidup hidup, tapi tak hangus.

Aoa yang berlaku itu telah diwarisi oleh manusia yang Allah sebut kafir.

Yahudi telah mewarisi kejahatan ini sejak sekian lama, termasuk membunuh nabi Yahya secara mengergaji terbelah dua.

Mabi Zakaria dikerat kepala.lebih menyayat hati lagi di malaysia Datok Mazlan dikerat kerat berbelas keratan.

Tak kira melayu ke china ke India ke apabila syaitan dan iblis memimpin mereka, itulah jadinya.

Taib Wahab said...

These are murderers. Now and hereafter. They are not people. So watch our families, our homes, our communities. Finish them before they finish us. Allah swt ampunkan dosa mereka-mereka yang terbunuh. Amin.

Zabri Mokhtar said...

Salam Dato Dan Semua,
Kejadian pembunuhan ini amat menyedihkan dan mendukacita seluruh rakyat.
Keselamatan/nyawa rakyat bagai dihujung tanduk. Suspek mempunyai rekod yg sama sebelum. Penangkapan suspek seharusnya dapat dilakukan dengan pantas selewatnya dua hari kerna talian hp Dato Susilawati dan talian hp orang lain yang berada disekeliling arwah mudah dijejaki. Begitu juga pengunaan GPS boleh menjejaki hp orang lain berhampiran.
Tempoh melebihi 2 hari menyebabkan mangsa menjadi lemah sekiranya tidak diberi makan dan minum . ini akan memudahkan suspek untuk melakukan apa saja.
Cadangan saya ini juga boleh diguna pakai keatas arwah adik Nurin dll.
Yang mana kita lihat suspek sedang berbual dengan mengunakan hp diatas motor melalui cctv.

Anak Perelih said...

Datuk... dari pembacaan posting blog blog... saya dapati... banyak blogger blogger pro UMNO/Perkasa sedang menjadikan kes ini sebagai isu perkauman.. sila lihat blog papa gomo, taiping mali, pengundi setia sg rapat, dan banyak lagi...

pakbelalang said...

Kong: Links with extremist groups won’t help Barisan

PETALING JAYA: Barisan Nasional will fail to win public support through its association with extremist or xenophobic groups as the coalition needs the mandate from all ethnic groups, said MCA secretary-general Datuk Seri Kong Cho Ha.


Even if BN does not associate itself with extremist groups the public particularly among the Chinese have shown their inclination not to support BN. So it makes no difference. The results of the last election and by-elections indicate a clear trend that particularly the Chinese support for BN is slowly dwindling.

The MCA should direct its energy to convince the Chinese to support BN. What else the Chinese want? They have everything they want in this country. This country is peaceful, stable and prosperous under BN rule for the past 50 years. The Chinese think they can be more comfortable if there is a change in government. They are DEAD WRONG !!! Make no mistake about it. Lets reflect and be realistic in assessing the current political scenario. You may think that there could be greener pasture if there is a change in government but I think it is just a dream which will never materialise. It would only be just a pipedream!!!

People may think that I am a strong BN supporter but based on logic, I personally feel that currently there is no credible alternative to make me feel comfortable for a change in government.

Some people may have different opinion but it is alright for me to have different views.

saji said...

Salam Dato'

"Our last hope is for the police, the prosecutors, the judges, the prison wardens and, finally, the hangmen to take out the murders and other violent criminals from the community of peace-loving people."


Walaupun dalam kontrak pembinaan design and bulid team perunding rekabentuk arkitek, jurtera dsb.dibayar fee/upah oleh kontraktor utama sebagai majikannya mereka dari segi etika profesion masing2 tidak dapat lari daripada tanggungjawab dan amanah memastikan kerja2 pembinaan yang dilakukan oleh majikannya itu mengikut spesifikasi bahan dan pembinaan yang ditetapkan dalam Kontrak piawai.

Bagaimana dengan peguam bela di bawah undang2 Common Law dan Syariah? Boleh sesiapa yang arif mengenainya tolong jelaskan?

Maksud saya, apakah dari segi etika peguam bela bagi kes pembunuhan menghendaki peguam bela yang mengetahui pengakuan pelanggannya/anak guamnya melakukan pembunuhan (dikatakan sebagai rahsia antara mereka berdua itu) mempunyai amanah dan tanggungjawab untuk perlu dilunaskan bagi memastikan anak guam yang diwakilinya itu terlepas daripada hukuman jenayah yang ditetapkan yang telah dilakukannya? Atau, menasihatkan anak guamnya itu mengaku salah di mahkamah?

Alham said...


To anak perelih,

You may ask the the same question to PR's media and supporters, why are they so quick to spin the issues when it comes to death involving their "kind". Only when it benefits their political agenda, then they'll go all out up to a demonstration.

Why are you being sooo judgmental towards the PDRM and BN led gomen.

Pls be more objective and not relate everything to politics.

Bila Melayu bersuara, kita rasis, bila the other races,? it's freedom of speech and human rights ?????

In the end, yes it's not about race, but why PR did not take the same stance as they took during TBH, Kugan or Altantuya's.

ab said...

Salam dato,

Ni macam kat mexico city dah ni......

potong orang kecik kecik ,kambus dalam simen dah buat....

bom orang hingga berkecai dah buat...

bakaq orang sampai hangus dah buat....

bakaq orang dalam longkang dah buat...

bagi anjing makan orang dah buat...

kambuih orang dah buat...

buang orang dalam parit,longkang,laut dah buat....

rebus orang dalam ayer panas belum dengaq lagi....

rebus orang dalam acid belum dengaq lagi....

HUKUMLAH MEREKA seberat berat nya!.

Kalau ikut dulu dulu, orang macam ni kelaq sikit sikit badan dengan pisau, tuang acid sikit,lepas tu buh garam sikit,lepas tu buh cuka getah sikit dan akiaqnya buh petrol sikit kat luka tu dan cucuh api..ulang ulang buat kat semua bahagian badan dalam seminggu ka sebulan ka....TEGUK MACAM MANA DIA RASA!!.

ADA YANG pernah dengaq macam mana bintang tiga `rawat' orang dulu dulu?

Yang kutu kutu orang dok GORENG GORENG orang lagi ramai, ramai yang terpesona kena goreng siang malam dimerata tempat la ni... RAMAI YANG DAH MATI HIDUP. Elok la hampa sedaq diri...buat laa perkara perkara yang baik untuk keluarga,masyarakat dan negara!.

Abu Bakar Ab Rahman

Anonymous said...


Memang kes ini bukan hasil perkauman.
Kes ini sama seperti seribu satu kes bunuh yang berlaku seluruh dunia.
Pada hakikatnya,saya baca disuratkhabar NST hari ini(14/9)mukasurat 9 bahawa sebelum kes ini berlaku, para tertuduh ini telahpun dikiatkan dengan satu kehilangan seorang jutawan dari Chennai India apabila dia datang ke Malaysia baru baru ini, jutawan Tamil ini sekarang mungkin telah jadi mangsa sedemikian.Polis sedang menyiasat ini.
Alangkah sedih kalau rakyat Malaysia menganggap kes ini kes perkauman.
Kami sebetulnya lebih waras dan praktik dari semuanya itu.-- MEOR---

AMJ said...

Saya teringat roommate di hostel sekolah di KL dulu budak India dari Banting, ayahnya pengembala kambing. Juga seorang lagi classmate juga dari Banting.Mereka orang baik,mandi awal pagi,pembersih.

hamdan said...


Soal Pro umno jadikan isu perkauman tidak timbul. Cuma mereka memulangkan paku buah keras atas sikap pembangkang yg selama ini mempolitikkan semua isu.
Tengok saja mahfuz omar yg ikut suka rasa mula membuat pelbagai andaian.

Dalam kes ini, didapati laporan mengatakan peguam tersebut orang kuat DAP dan peguam Hindraf. Bayangkan senario berlaku sebaliknya jika peguam tu orang umno dan yg terbunuh bukan melayu?

Ini yg cuba disampaikan oleh blog2 tersebut. bagi saya....kes ini sama dgn kes2 jenayah lain tanpa mengira kaum seperti juga kes Canny Ong dll.

Cuma sprt saya kata..bila sebelum ini pembangkang sering mempolitikkan semua kejadian bunuh dgn kerajaan maka ini merupakan tindak balas spontan sahaja.

Jadi..lain kali anda jangan memulakan bermain api....kelak membakar semula diri sediri. Tak gitu?

hahn said...

Betul Datuk.

Kes ini adalah masalah peribadi.

Mereka telah mengambil peluang untuk mendpatkan keuntungan dari perjumpaan mereka.

Setiap apa yang kita buat ada risiko walau pun melintas jalan setiap hari untuk pergi kerja.

Mereka telah mengambil risiko.

Sosilawati telah juga mengambil langkah keselematan yang baik dengan ada 3 lelaki bersamanya.

Sekiranya urusan mereka berjaya tentu mereka semua semakin makmur tapi apa yang berlaku sebaliknya.

Biar mahkamah menentukan.

Jangan lah kita emosi umpama orang Indonesia terhadap Manohara.

Masa Manohara seronok orang Indonesia tetap hidup susah dan sengsara tapi bila Manohara susah mereka menambah susah hidup mereka dengan menyebelahi Manohari tanpa usul pereksa.

Ini adalah kes jenayah. Semata mata kes jenayah.

Semuga keadilan di tegakkan.

langitbiru said...

Saya sentiasa yakin dengan kecekapan dan keberanian polis menjalankan tugas.

Dalam kes ini, polis bebas sebebasnya menjalankan tugas, amanah dan tanggungjawab. Tiada tekanan atau campur tangan pihak ketiga. INI yang seharusnya prinsip kepolisan negara.

Maka amatlah diharapkan Ketua Polis Negara yang baru meletakkan prinsip ini ditahap yang tertinggi.

Jenayah pembunuhan ini adalah jenayah tulen, tiada kena mengena dengan warna kulit.

Ramai para blogger UMNO mengaitkannya dengan warna kulit - Kaum India. APa anak dikata!!!

Bagaimanapun, WAJIB juga polis menyiasat bagaimana seorang peguam yang digantung selama setahun dianugerahkan gelaran Dato'.


Kalau nak adakan anugerahpun, elok terhad kpd anugerah Yang Di Pertuan Agong sahaja, dan terhad kepada TAN SRI dan TUN sahaja.

The Phoenix Foundation said...

My simple question, albeit my age, is what happened to the basic conscience & faith & commitment to JUSTICE & THE LAW, that an ADVOCATE & SOLICITOR , has to have.
The LAW allows a lot of "leeway" but murder , oh hell & damnation!
Turns my stomach!

Roti Planta said...

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani

Segala puji bagi Allah, tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam,

Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani,

Yang menguasai pemerintahan hari pembalasan.

Engkaulah sahaja (Ya Allah) yang kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.

Tunjukkan kami kejalan yang lurus, iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka.

Bukan jalan orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula jalan orang-orang yang sesat.

schenker78 said...


awak sudah lupa ker reaksi PR semasa budak Amirul 14thn ditembak mati polis ?? Kalau Pakatan diam ajer, kes sudah tutup....UMNO x bising pun masa itu kecuali KJ.

alunbm said...

Sepandai pandai tupai melompat kadangkala jatuh ketanah jugak.

Begitu jugak sebijak bijak pembunuh akhir akhir akhirnya akan ke tali gantung jugak.

Penjenayah/pembunuh paling sadis

Hidup ini umpama roda senantiasa berputar ada masa diatas dan sekarang adalah masa untuk penjenayah/pembunuh berada dibawah tapak kaki dan menjadi manusia@binatang paling hina pada pandangan manusia lain.

Tuhan maha adil
Dia akan membalas setiap perbuatan manusia kalau tak didunia akan dibalas diakhirat.

Anonymous said...

Sebak hati saya apabila mendengar balu pegawai bank yang dibunuh mengatakan bahawa dia ada (bilangan) anak untuk disara. Mereka semua meninggal sewaktu ramai tanggungan memerlukan saraan mereka.


Melayu Lama.

Tinta Hitam said...


Well,The multiple murders were similar to Altantuya's murder.Murder and try to destroy their bodies.It seem Altantuya murder had set a new trend in Malaysia murder crime.

Lagi satu Datuk,bukan ke kat Malaysia ni kita kena kata seseorang tu bersalah dulu sehingga tertuduh berjaya membuktikan dia tak bersalah.Tak percaya tanya org org UMNO.Semua kata DSAI kaki liwat.Kes liwat 1 gagal,Kes liwat 2 pun semua penyokong UMNO kata DSAI bersalah kerana meliwat.Malahan dlm kempen kempen pilihanraya org org UMNo serting melaungkan perkataan "liwat" dan bahsa bahsa seumpamanya..

Anonymous said...

Pasal apa tidak kedengaran langsung suara dari pemimpin parti pembangkang mengenai kes keji ini.

Benar kata setengah dari pembahas, kalau kes melibatkan "orang dia" bukan main lantang lagi suara mereka.

Mana suara Anwar Ibrahim?
Mana suara Karpal Singh?
Mana suara Lim Kit Siang?
Mana suara Zaid Ibrahim?
Mana suara Nik Aziz?


Mat Zero

Anonymous said...

Salam Dato' Pemblog,

Kes Sosilawati mirip pembunuhan Altantuya


"KUALA LUMPUR, 14 Sept: Wanita Keadilan mengecam pembunuhan kejam terhadap jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya Abdullah Yusof bersama pemandu, pegawai bank dan peguamnya.

"Sebelum ini, katanya negara digemparkan dengan berita kematian ngeri seorang model yang dikenali sebagai Altantuya Shaariibbu beberapa tahun yang lalu yang dibunuh secara kejam dengan letupan bom.

Komen saya:

Selagi ujian DNA belum diperolehi, makanya kes orang hilang (kehilangan Sosilawati dan 3 yang lain) adalah masih berstatuskan 'kes orang hilang' yakni belum disahkan sebagai satu kes kematian. Itulah yang sepatutnya ditanggapi oleh semua orang. Nampaknya itu tidak berlaku dan sudah ada pihak yang mahu mendahului fakta kes bagi menonjolkan diri. Bagi mereka ini (politikawan terutamanya), kes yang mendapat perhatian rakyat terbanyak tidak boleh dibiarkan berlalu tanpa dipimpin sentimennya dan lebih dari itu adalah rugi kalau tidak dijadikan isu dan propaganda politik.

Sepatutnya, kalau kes Sosilawati belum disahkan sebagai yang itu (kes jenayah bunuh) makanya semua pihak termasuk pemimpin haruslah bercakap berlandaskan fakta tetapi bukan membuat berbagai ulasan, kecaman dan andaian berhubung kes berkenaan hanya berlandaskan apa yang difikirkan dan dibayangkan saja. Lebih teruk kalau kes yang belum diputuskan kebenarannya menerusi proses keadilan di mahkamah dijaja iktibarnya seolah-olah ia telah pun diputuskan.

Apapun itulah bezanya rakyat dan politikawan. Rakyat diajak oleh politikawan agar melihat, menilai dan merumuskan sesuatu peristiwa berdasarkan fakta yang benar dan tepat. Politikawanlah yang mengecam dan menyuruh rakyat meboikot saluran media kalau mereka memutarbelitkan fakta kes hingga yang benar jadi salah dan yang salah jadi benar.

Justeru, kalau kes kehilangan Sosilawati dilihat dari sudut itu (berdasarkan fakta benar dan tepat) makanya kalau betullah ia satu kes pembunuhan, ia haruslah ditanggapi sebagai satu kes jenayah kejam dan bukan sebagai lain-lain kes -- 'pembunuhan karakter' dsbnya. Ini bermakna, hanya proses undang-undang jenayah yakni bukan keadilan yang dipersepsikan oleh politikawan yang dapat merungkai dan memberikan jawapan yang terbaik dan yang dapat memuaskan hati semua pihak.

Nampaknya, seperti biasa, politikawan "cakap tidak serupa bikin." Politikawan menggunakan media untuk meluahkan pandangan dan perasaan tetapi dalam masa yang sama mempolemikkan semua perkara seolah-olah mereka mempunyai jawapan bagi semua persoalan dan kemusykilan atas muka bumi ini. Makanya apa yang dapat disimpulkan buat mereka apabila berdepan kes ini ialah:

1. Politikawan akan menggunakan fakta yang separuh benar untuk membuat rumusan seolah-olah fakta yang mereka gunakan adalah 100% benar.

2. Oleh kerana sentiasa ada elemen tersirat maka setiap kali politikawan buka mulut, strategi ini: 'sambil menyelam, minum air' tidak dapat dipisahkan -- sinonim dengan politikawan.

2. Politikawan mahu dilihat seolah-olah prihatin terhadap perkembangan semasa walhal keprihatinan yang dipamerkan itu bukan lahir dari hati yang lurus tetapi dari hati yang dibengkokkan oleh sesuatu tuntutan yang mereka sendiri telah sedia maklum.

3. Dan politikawan secara tidak langsung memberi laluan kepada rakyat untuk menggunakan semaksimum mungkin 'kekebalan' laman maya untuk memutarbelitkan apa saja kes termasuk kes jenayah agar selari dengan sentimen kepartian seolah-olah tidak ada apa-apa perasaan yang mengisi ruang kalbu.


Anak Perelih said...

kalau blogger blogger pro umno/perkasa ni tak jadikan ia isu perkauman... Shahrizat dan senator T murugiah tak keluarkan kenyataan la mintak jangan jadikan kes ni sebagai isu perkauman....

btw... bukankah senator t murugiah kata suspek tu nak join MIC...??? macam mana lak jadi ahli seumur hidup DAP ni...?? siap sponsor sumbangan lagi utk majlis membabitkan senator t murugiah...??

langitbiru said...

Sekali lagi diucapkan setinggi-tinggi tahniah kpd Pasukan Polis. Polis berjaya merungkai misteri ini dalam masa yang singkat, walaupun dah terlambat jadi abu! Berbanding dengan letupan C4 berkecai Altantuya yang mengambil masa berbulan-bulan lamanya menyiasat! Tahniah Polis.

Puad Zarkashi marah portal M.Insider masih dibiarkan beroperasi! Hari ini, Nazri Aziz marah Utusan Malaysia "menyokong" Mahathir, "menyiku" Najib!

"Nazri asks if Utusan wants Dr M to replace Najib" M.Insider.
By Clara Chooi September 15, 2010
“They have no impact in the rural areas and you want to know why. Because those who are leaders of Perkasa are Umno rejects. Umno members who hold posts in the division will not support Perkasa. “Look Perkasa president Datuk Ibrahim Ali himself is a reject. His deputy also lost in an Umno division fight and so did his Youth chief ” Nazri Aziz said.

Penang Umno tells Gerakan to surrender seats to MCA, MIC
By G. Manimaran September 14, 2010
KUALA LUMPUR, Sept 14 — Penang Umno has urged Gerakan to surrender all its contested seats in the state to the MCA and MIC if it has given up hope of wresting Penang from Pakatan Rakyat in the next general election.

Penang Umno deputy chairman Datuk Zainal Abidin Osman told The Malaysian Insider today that Gerakan should immediately notify the Barisan Nasional (BN) alliance if it felt it was no longer capable of facing the election.
Zainal Abidin was responding to Penang Gerakan chairman Datuk Dr Teng Hock Nan’s admission last week that the DAP would continue its rule in Penang for one more term by winning in the coming 13th general election. In his prediction Teng said that BN would only have a chance of winning back Penang which had been ruled by Gerakan since 1969 in the subsequent general election In March.
MCA dan Soi Lek dengan pantas memuji Kepimpinan UMNO menyisih dari PERKASA.

Kesimpulannya, PERKASA kalau sokong UMNO pun akan jadi SOKONG MEMBAWA REBAH. Perkasa, kalau tak sokong UMNOpun akan jadi DURI DALAM DAGING UMNO merebahkan UMNO.

NAMPAKNYA, UMNO dalam DILEMMA amat sangat, "Menyokong Perkasa" diharap boleh raih sokongan Melayu tapi akan hilang sokongan bukan Melayu. "Menentang Perkasa" diharap boleh raih sokongan Bukan Melayu tapi akan hilang sokongan Melayu.

Inilah hakikat hari ini, UMNOBN ibarat "tongkang pecah", bersengketa sesama mereka!

Bukit Larut said...

Kesian betul. Datuk mati-matian memerah otak nak tulis isu pembunuhan yang kejam ini. Tapi ada pembahas yang tak habis-habis nak kaitkan dengan UMNO. Kalau dalam periksa tentu dapat spanner (F) kerana jawapan luar tajuk soalan.

Kesian betul.

Anonymous said...

Dalam siaran TV3 semalam,isteri jutawan Tamil dari Chennai India (yang masih hilang sekarang dan juga disyaki pernah bertembung dengan peguam tersebut), berkata bahawa dia sampai ke Malaysia awal bulan September ini dan juga memberitahu polis tentang peguam tersebut semasa membuat laporan polis Kedua diBanting pada Sept8 ini tentang suaminya yang hilang sejak awal tahun ini apabila suami dia datang keMalaysia untuk berjumpa peguam tersebut.Selama berbulan ini dia masih belum menjumpa suaminya. Laporan polis Pertamanya dibuat diakhir bulan Jan/awal Feb ini diBanting --MEOR--

faroki said...

Dunia akhir jaman, manusia gila pada duit,harta dan sbgnya tanpa berfikir secara waras...

100-8. dan sesungguhnya dia sangat bakhil karena cintanya kepada harta

Sedih kes ini berlaku dalam bulan ramadhan sehingga masuk syawal..Sebagai manusia, sifat geram kepada pembunuh,sedih kepada keluarga mangsa tetap dirasainya...Takziah kepada keluarga mangsa..

100-11. sesungguhnya Tuhan mereka pada hari itu Maha Mengetahui keadaan mereka.

Tahniah pihak POLIS DiRAJA Malaysia kerana menjalankan tugas dengan cepat..

Kepada mereka yang gedebee(bahasa org kalate)...ingat pesan orang tua-tua.."Sepandai-pandai tupai melompat jatuh ke tanah jua akhirnya..!!

Selamat hari raya,

Lembah Kelang

saji said...

Salam Anak Perelih

"Datuk... dari pembacaan posting blog blog... saya dapati... banyak blogger blogger pro UMNO/Perkasa sedang menjadikan kes ini sebagai isu perkauman."


Negara Amerika yang maju mengambil masa lebih kira2 200 tahun untuk mengatasi isu perkaumannya. Apalah usaha kita yang baru setengah abad untuk mengatasinya!

Amerika juga tidak terlepas dari isu2 perkauman yang kita bincangkan sekarang! Antarnya, isu perkauman antara pendatang kulit putih yang datang dulu dengan kulit hitam yang diimpot kemudian oleh kulit putih.

Aina Emir said...

Salam, Datuk

I have not visited your blog for a long time, but I am back to say something about this 'murder most foul' issue.

I am sure this has got nothing to do with racial issue, if anybody ever think so, I'll say that it's utter rubbish!

But my question is...'how can such gangsterism or 'mafia' activity be allowed in a small area like that?' where are the police force of the town? where are all the good citizens of the area? Is it true that nobody suspect nothing? Again... what about other places in this country? are we all very safe? Can gangsters get away with anything in this country?

My theory is that 'people' are being bought! That is why 'gangsterism' sedang bermaharajalela!

saji said...

Sdr Hamdan

"Cuma sprt saya kata..bila sebelum ini pembangkang sering mempolitikkan semua kejadian bunuh dgn kerajaan maka ini merupakan tindak balas spontan sahaja."


Tidakah pihak pembangkang selama ini mempolitikan kejadian2 bunuh yang terlalu lambat diambil tindakan siasat atau lebih kurang siasat atau tidak siasat langsung oleh pihak PDRM dan lama masa yang diambil oleh pihak AG untuk meluluskan kertas sissatan PDRM berkenaan kerana membabitkan kes2 bunuh yang pihak pembangkang mempunyai kepentingan atau hanya kerana melibatkan kes bunuh orang kuat kerjaan UMNO/BN dan anggota PDRM sendiri, khasnya?

Maksudnya, apa perlunya pembangkang 'buat bising' kalau kes bunuh sudah diambil tindakan cepat dan betul oleh pihak PDRM seperti kes bunuh Sosilawati ini!

saji said...

Sdr pakbelalang

Orang Cina buat links dengan extremist groupnya secara senyap2 - macam diam2 ubi. Orang Melayu buat links dengan extremist groupnya buat bising sana sini - macam tongkang pecah! Mana yang lebih berkesan?

affendi hussain said...

Salam Dato'..

ini kes jenayah pembunuhan,

tak perlulah ada pihak bising2 keluar topik perbincangan melalut mcm org mabuk tapai raya..

hakikatnya walau sehebat mana gelaran, sepandai mana ilmu membelit undang2, sehebat mana pengaruh & 'networking, sesamseng mana rasa hebat bongkak diri..kalau tak kebal mati di tali gantung tak guna juga akhirnya..

buat onar bulan Ramadahan, kan cepat dtg pembalasan..yg bangkai dulu2 sembunyi pun dah terungkai..


Anonymous said...

Salam Syawal.

Ada hikmahnya juga kes pembunuhan ini kepada sesetengah pihak agaknya.Dapatlah juga media-media cetak dan elektronik bahan berita baru. Semakin jauh nampaknya isu-isu hangat sebelum ini seperti PKFZ, Felda disaman, kerugian Sime Darby contohnya.Agaknya-agaknya senyap terus kot.Biarlah pihak polis menjalankan siasatan mereka secara profesional untuk kes pembunuhan ni dan diharap pihak media tidak terlalu ghairah menyiarkan berita ini sehingga boleh menyinggung hati sesetengah pihak.Diharap juga dimasa akan datang pihak polis akan terus cekap, berusaha keras dan berjaya menyelesaikan kes-kes pembunuhan yang berprofil tinggi juga yang tidak dengan jayanya.Tahniah buat Ketua Polis Negara yang baru.

Azmi Sek. 9, Shah Alam

pemerhati said...

Salam Dato dan selamat hari raya.

Dalam hal ini saya berpendapat bahawa Allah tidak menyebalahi BN atau PR.

Apa yang Allah mahu tunjukkan adalah kebenaran yang sebenarnya dan perpaduan yang lebih penting. Sedar segera sebelum bencana lebih besar melanda negara yang sejahtera ini hasil mainan orang politik.

Takziah saya pada keluarga mereka.

Anonymous said...

YBhg Datuk,

The poilce failed miserably in this case. Murders after murders were committed by the same suspects, but none was solved.

This reeks of a scandal in the high office of Bukit Aman.

The lady from India lodged TWO police reports about her missing husband. One in February and the other in September. She even pointed out that she last heard from her husband when he was in the company of the prime suspect. But what did the police do?

The police say that there was no body so there was no case? If that is the case, all murderers or aspiring murders can now on just make minced meat of the persons they murder and burn them.

Datuk, my point is this: if the person who went missing was not as high-profiled as Datuk Sosilawati and if the media did not highlight the disappearance, would the police have even investigated it?

So many people connected to the prime suspect went missing and nothing was done!

I am sorry to say this but this is ONE BIG EMBARASSMENT for our police force!

Do you have to wait for dead bodies and eye witnesses before you start an investigation!


OKJ said...

Salam DAKJ

The evolution of cremation.

Talking about cremation, it was introduced by Greeks as early as 1000 BC. Corpses which were killed in a battlefield were incinerated and the ashes were sent to their homeland for ceremonial entombment.

In the Trojan war, after Achilles killed Hector, their god, Zeus forced Achilles to surrender Hector’s body to his father so that he (King of Troy) could cremate his son.
Cremation was also practiced by Roman Empire until the spread of Christianity. Other ancient customs which practiced cremation were India and Bali. It became a legal practice in Britain in 1884.

Today, cremation is a practice, especially in those countries where the piece of land is so expensive or in a corpse that has a dangerous contagious disease to prevent the spread of the disease. And lately, the new indication is to dissolve evidence by professionals, which might be used in court against them by another professional. TQ.

Anonymous said...

Menakutkan bila keluar banyak lagi kes orang hilang dan mati yang terang-terang menjurus ke pada loyar gila ni. Apakah nyawa orang kebanyakkan yang lain tak ada harga berbanding VIP? Mungkin ramai lagi yang tak akan jumpa kubur mereka jika tak kerana kes Dato Sosilawati ini atau mungkin Dato Sosilawati masih hidup kalau kes-kes dulu dapat diselesaikan. Siapa yang bagi Dato kat loyar gila ni?Hmmmm, sapa la nak jawab ni?Mungkin dapat jawab bila kena kat batang hidung sendiri...

Mat Cendana said...

I fully agree with Datuk AKJ, that people shouldn't bring in the racial element here. Despite it being "ala a Hindu rite", and that all of the main suspects are Indians, it is a crime that's motivated purely by money.

Based on suspicions that they were involved in other similar disappearances, it's obvious that race has nothing to do with it. They'd cheat, rob and kill anyone, including their race, if they can extract enough money from their potential victims to make it worth the risk.

Anonymous said...

Salam Datuk,

Seperti kata Datuk semua yg terbabit telah dan akaqn menjalankan kewajipan ereka... polis,warden,AG...hangmen dsbnya. Cuma saya amat2 berharap tuan hakim yg akan membicarakan kes ini akan menjalankan tugas beliau pula dgn sebaik2nya....menjatuhkan HUKUMAN MATI....malu kat negara2 maju yg kononya penuh dgn maksiat dan pembunuhan...tapi kita lupa disana setiap jenayah serius seperti bunuh dan rogol akan dikenakan dgn 'capital punishment', cuma kat M'sia ajer kita biasa baca dlm paper org bunuh...rogol...cuma kena 7-8 tahun penjara....what a bloody joke...to those judges who meted out that judgement..."Shame on You"


Yangretibase said...


Gelaran DATUK atau DATO' tiada nilai lagi kini, nampaknya. Terlalu murah. Macam daun kering berguguran. Bersepah di tepi jalan.

Ada Datuk Pembunuh; ada Datuk perasuah; ada Datuk perompak; ada Datuk penyamun; ada Datuk perogol; ada Datuk penzina; ada Datuk penipu; ada Datuk pelaku maksiat besar dan berat dan pelbagai jenis DATUK laknutallah.

Wajar sekali, anugerah gelaran dan bintang DATUK (termasuk Tan Sri dan Tun) dikurniakan HANYA kepada orang ISLAM MELAYU yang bertaqwa sahaja.



Tok Kadiaq,

"A lie has no leg, but a scandal has wings."

Thomas Fuller

Bloody smelly

Anonymous said...


Memanglah menyenangkan hati, pihak berkuasa akan menyelidik "kes kes orang yang Hilang" dengan lebih terperinci supaya kes kes baru tak timbul kemudian untuk menghantui kita semua.
Majulah Negara Kita.


Anonymous said...

I often think that, our country are often in autopilot mode

safe and security of our citizen are really not dependent to the the police force, they are more of a SPV of the politician

basically we are on our own

I dun feel secure going out alone in KL

We tend to prefer to live in GnG environment

They are always on passive mode, when shit hit the fan, they work for the case. Otherwise, do nothing, let it autopilot.

Crime are best countered with active preventions, precautions, vigilance, but that is just not the modus operandi of our trustworthy force.


saji said...


"Siapa yang bagi Dato kat loyar gila ni?Hmmmm, sapa la nak jawab ni?Mungkin dapat jawab bila kena kat batang hidung sendiri..."

Yang bagi Dato'tu dah tentu sultan2 / YDPN2 kita dsb. Kita kena tanya siapa yang buat surat sokongannya dan siapa yang buat rekomen kepada sultan?

Anonymous said...

Dato' YM,

1. Pada pendapat saya memang benar atau mungkin benar tidak ada unsur rasisme dalah jenayah yang sangat dahsyat ini.

2. Tetapi sabagai pengamal dan pengajar psikologi, saya berpandangan jenayah ini ada ciri ras dan racial profiling dalam erti kata para penjenayah yang disyaki memilih mangsa mengikut perkiraan atau profil bangsa.

3. Misalnya mereka memilih mangsa Melayu tidak Cina atau India tempatan.

4. Mereka memilih Melayu kerana mengikut profil bangsa, orang Melayu boleh dipujuk atau diajak berusan sehingga masuk perangkap mereka.

5. Mereka tidak boleh peralat orang Cina/Tionghua kerana orang Cina lebih sukar dipengaruh lagipun orang Cina lebih kaya dan kerana itu kurang berminat berurusan dengan orang India. Orang Cina tidak perlu kepada orang India untuk membuat bisnis.

6. Mereka juga tidak target orang India tempatan kerana orang India tempatan rata-rata miskin atau kerana mereka merasa simpati.

7. Lagipun orang bangsa mereka sendiri berkemungkinan besar tahu tipu-helah mereka.

8. Sekaligus mereka takut mentarget bangsa mereka sendiri kerana mereka tahu dalam masyarakat India ada kongsi gelap dan ganster yang kejam yang sanggup membunuh.

9. Justeru, kesimpulannya manakala jenayah ini bukan perkauman atau rasis, tetapi penjenayah-penjenayah yang disayaki itu membuat racial-profiling dan memilih mangsa bagsa dari bangsa Melayu.

10. Mangsa India yang mereka disyaki turut bertanggungjawab ke atas kehilangannya juga bukan India Malaysia, tetapi warganegara India yang dikatakan kaya.


Profesor Pencen, Bangi.

Tinta Hitam said...


Cuba kita perhatikan golongan mana yg tidak bertanggungjawab cuba mengapi apikan kes pembunuhan Sosilawati ini kalau bukan bloger blogger pro UMNO? Inilah sikap khianat dan busuk hati mereka sebenarnya.

Perlulah kita berhati hati dgn apa sahaja yg mereka tulis.Sampai isu ini pun mereka nak kaitkan dgn perkauman.

pakbelalang said...

Let media debate and explain sensitive issues, journalists' union urges

KUALA LUMPUR: The Government should allow the media to be more open and free to debate on issues deemed sensitive, so as to give a clear understanding of the issues to all parties concerned, said the National Union of Journalists Malaysia (NUJM).

Its president Norila Daud said NUJM believed that only such a process would help create knowledgeable citizens who could appreciate differences of opinion as an important foundation for the nation to achieve progress after 53 years of independence.

"It is healthier for matters, although regarded and classified as sensitive, be debated and explained in the mainstream media in an ethical manner than allowing the people to act on their own because they are not getting a clear picture or accurate information on these matters.


Even if the media is allowed to be more open and free to debate on issues deemed sensitive the tendency is that they will subtly try to manipulate the sensitive issues to be in line with the wishes of the media owners.

So if the media owners are racists or anti-govt. then you can expect the contents of the news or articles to be always slanted to influence certain group of people and also to serve the needs, objectives and vision of the media owners.

So actually there is no such thing as freedom of the press. There is always be somebody behind the scene controlling the media.

pakbelalang said...

Penganugerahan gelaran Tan Sri dan Datuk adalah hak mutlak duli Sultan dan Governor.Terpulanglah kepada "kebijaksanaan" mereka dalam menganugerahkan gelaran tersebut kepada siapa jua yang difikirkan layak untuk menerimanya.

Rakyat cuma mengharapkan bahawa mereka yang telah dianugerahkan gelaran Datuk atau Tan Sri adalah mereka yang mempunyai peribadi yang "impeccable" dan telah berkhidmat untuk negara dengan cemerlang.

Apalah ertinya jika mereka yang telah dianugerah gelaran tapi berkelakuan seperti iblis dan setan.Tidak jaga maruah diri!Di mana letaknya harga geleran Datuk dan Tan Sri? Satu sen pun tak ada harga !!


Dear All,

Please take note of the following newspaper (The Star) report:

"PETALING JAYA: The “Datuk” lawyer who is the prime suspect in the murder of Datuk Sosilawati Lawiya is believed to have spent RM180,000 to buy the title.

However, police investigations found no record of a datukship being awarded to the lawyer."

Thank you.

OKJ said...

Salam DAKJ

Selamat hari 1Malaysia

Selamat menyambut hari 1 Malaysia 16 Septermber. Alhamdullillah, setelah 2 tahun dari 2008, Malaysia masih lagi diterajui oleh Barisan Nasional. Slogan “We have the numbers” telah menjadi pembohongan yg terang, jelas dan nyata oleh bekas banduan dan juga sekutunya. Dan chiefnya masih lagi turun naik court mempertangguhkan kes meliwatnya. Yg kesiannya adalah pengikut taksubnya saja yg masih lagi percaya walaupun dah berkali-kali dikencing oleh pemimpin mereka sendiri, yg juga selalu mengingatkan orang lain kebangkitan manusia dan dihisab bersama pemimpin mereka.

Keduanya, bila disiasat, rupa-rupanya penyangak itu bukannya Dato’. Tapi gelaran Dato’ telah difitnah macam-macam oleh orang yg mengaku lebih Islam dari orang lain. Sekarang kita boleh fikir sendiri mulut siapakah bila berbahas penuh pendustaan, hatinya penuh kekotoran dan fitnah dah jadi mainan!!! DAN yg tak faham apa maksud ‘OUTLIER’ dalam istilah statistic!!! Inilah juga contoh orang-orang yg memburukkan dan mencemarkan persepsi Islam di mata dunia. Sekali lagi, hatinya penuh dengan hasad dengki, menipu, menuduh dan memfitnah dan syariat Islam bagi dirinya didalam kegelapan. Sekian, tolong maafkan saya. TQ.

p/s: ada beberapa pembahas yg tak faham atau buat-buat tak faham erti ‘outlier’. Kalau ada permintaan, mungkin boleh saya jelaskan dengan lebih lanjut.

Shaharudin said...

"However, police investigations found no record of a datukship being awarded to the lawyer." The Star, 16 September 2010.

My comment; actions should be taken against those "false" datuks. There is no other reason for them to use false "datuks" except to cheat other people.

Anonymous said...


Saya dapati pandangan dari kononnya "professor" terlalu serong pada waktu ini.
Pihak berkuasa masih belum selesai menyiasat kesemua kes kes lain bersangkut peguam terlibat.
Kes kes yang kemunkinan melibatkan warga Malaysia berbilang kaum selain dari jutawan Tamil dari India itu.
Antara cerita lain disuratkhabar ialah peguam tersebut suka ambil kes kes hal tanah yang tidak mahu diambil oleh peguam berwibawa yang lain.......
Jangan kita jadi macam lembu masuk kandang beramai ramai dalam pemikiran kita, pada masa ini.


Zabri Mokhtar said...

Salam Dato dan semua,
Pada pendapat saya akhirnya nanti kedua2 lowyar ini akan bebas dari hukuman bunuh.
Ini kerna mereka tidak melakukan pembunuhn itu.
Kejadian pembunuhan ini sama dengan kejadian pembunuhan pembakaran keatas Pengurus2/Pegawai2 ladang Melayu yang dibunuh dan dibakar didalam kenderaan kalau tak silap saya di Perak atau kedah beberapa tahun lalu dan kesemua suspek2 bebas akhirnya mereka juga keturunan India beragama Hindu.
Jangan kita lupa kejadian rusuhan di Negara India di gujarat dan khasmir beribu2 orang islam dibunuh oleh orang2 hindu.
Persoalan yang mencurigakan?


Tok Kadiaq

Equality is the keyword among politician these days.All with titles
except some DAP's and PKR's.

We are pretty much alike. It's only that our differences are more susceptible to definition than our similarities.

Atleast Karpal and Azmin get it right on this!Are we willing to get rid of these titles?

I doubt it.RM 180K is a bit high la..he he ..


Anonymous said...

"PETALING JAYA: The “Datuk” lawyer who is the prime suspect in the murder of Datuk Sosilawati Lawiya is believed to have spent RM180,000 to buy the title."

Komen saya:

Nampaknya, bukan saja orang biasa boleh tertipu dengan sindiket untuk mendapatkan gelaran "datuk" malah mereka yang ada kaitan dengan bidang perundangan boleh termakan janji-janji yang dijaja oleh sindiket yang sama!

Inilah yang dikatakan hanya kaki spin yang boleh spin lain-lain kaki spin.


affendi hussain said...

Kesian betul. Datuk mati-matian memerah otak nak tulis isu pembunuhan yang kejam ini. Tapi ada pembahas yang tak habis-habis nak kaitkan dengan UMNO. Kalau dalam periksa tentu dapat spanner (F) kerana jawapan luar tajuk soalan.

Kesian betul.

Sdr Bukit Larut,
Begitulah realitinya mereka2 ini..dari kisah pijat pun boleh kait ke politik..
Banyak sangat yg rasa dirinya "Judge Dredd" di sini..

Enforcer, prosecutor, juror & executioner all in one!

Sungguh tipikal..Perasan sungguh mcm bagus..

Pendapat saya: saya rasa kes ni cepat kantoi pasal yg diupah membunuh tu samseng kampung.. RM5,000 shj? tu pun bahagi lg kpd rakan2nya..masuk bilik gelap polis sorang2 dah tentu bersemburlah semua cerita..samseng ni dia cuma berani kalau ramai2 dlm kumpulan dia..jam Rolex arwah pun berani diberi kpd girlfren..tahu ke dia Rolex ada "lifetime warranty" yg boleh dikesan melalui "serial number" segala maklumat ttg pembelian/pemilik? bukan jam cap ayam yg hari2 org beli.

Hari ni dlm suratkhabar kata dah ada 7 laporan polis terhadap peguam tu..kenapa tak siasat sebelum ni? adakah kerana ada unsur2 klasifikasikan sbg "masalah komuniti india oleh PDRM? Bagaimana pula laporan hilang oleh rakyat marhaen yg masih byk misteri?

Yg cepat ni pun pasal ada maklumat Interpol kerana melibatkan usahawan warga India tu ditambah pula samseng ni tersalah anggap kes ni boleh selindung mcm yg dibuat atas org2 biasa dikalangan mereka sebelum ini sedangkan yg dibunuh adalah seorg usahawan melayu bertaraf selibriti..mcm mana nak lindung bangkai gajah?

Takziah kpd semua keluarga mangsa..Qada' & Qadar' Allah soal ajal & maut ini diluar kuasa manusia..biarlah kes ini diselesaikan PDRM & baik kita sibuk hal ehwal hidup kita & kebajikan komuniti Islam..tak lama lg dah nk AidilAdha..




Dear debaters,

1. Several debaters had congratulated the police for speedily cracking this case;

2. I say not speedy enough. Had the police took missing person's reports more seriously and urgently, lives could have been saved;

3. Doing a good job is the job of a good police force. Doing a sloppy job is not what we expect of our law-and-order agencies;

4. I am puzzled and distressed with the revelation by the police of many police reports against the main suspect.

5. Today, The Sun reported that the 41-year-old lawyer arrested in connection with the murders of millionaire Datuk Sosilawati Lawiya and three others has had seven police reports lodged against him since 2005 for cheating and fraud.

6. It quoted the Selangor police chief DCP Datuk Khalid Abu Bakar saying the victims had reported losses totalling about RM7.1 million through undisclosed deals with the lawyer who claimed to be a Datuk.

7. The question is, what has the police done about these reports other than "opening" the files?

8. Given the many allegations of the involvement of wayward policemen and officers in protecting the underworld, the new IGP must launch an internal investigation against policemen and officers handling the reports against the suspect.

9. The public must also make a point of checking with the Bar Council whether the lawyers they are dealing with have valid permits or have been disbarred.

Thank you.

schenker78 said...

okj sebut selamat hari 1malaysia???

bila pulak negara ini tukar nama dari malaysia ke 1malaysia??

Cuti umum ini pertama kali dapat atas hasil desakan Pakatan Rakyat.

Tahun lepas kerajaan negeri Pulau Pinang bagi cuti umum negeri pada 16sept.... so BN naik takut...so dia start bagi tahun ini....memandangkan fix deposit dia nanti naik bengang, berpuluh 2 tahun mintak, UMNO x kasi....

Tangguh kes?? awak baca dulu transkrip mahkamah sodomi 1 dan kes terbaru, kes paling bodoh di dunia. jangan baca utusan dan komen sini, OKJ Bengap.

Kalau PR tak kuat, awak ingat UMNO peduli dengan orang biasa, dia lantak lah, curi berbillion2 dan Barang Naik (BN) lagi.....

monsoon cup 300million setahun ape citer, orang Tganu untung ker??

orang kelantan melayu x dapat tgk hasil royalti pun...

Dahlah 95% dicuri Petronas dari 4 negeri paling miskin, 5% royalti pun dicuri UMNO....100% duit orang kelantan ditipu....

schenker78 said...

Zabri Mokhtar,
"Jangan kita lupa kejadian rusuhan di Negara India di gujarat dan khasmir beribu2 orang islam dibunuh oleh orang2 hindu.
Persoalan yang mencurigakan?"

Awak menimbulkan hal2 Islam dibunuh hindu lagi....

kalau orang bukan Islam cakap mengenai pengganas Al Qaeda bunuh beribu2 di Twin Towers, yang mati jatuh terhempas, yang kena bom di Bali, yang kena bom di London, yang kena bom keretapi di Spain, yang terbunuh dalam serangan kedutaan di Afrika Timur, yang mati di dalam keretapi di Gujarat dibakar hidup2, yang mati ditangan orang Pakistan di Mumbai??

Jangan ungkit benda2 ini kalau diri sendiri x bersih....

Lagipun Kashmir tanah kamu ker? Siapa yang bunuh orang Pakistan Timur sehingga lahir negara Bangladesh pada tahun 1971 (dengan bantuan orang Hindu India)??

Pakistan itu negara aman ker?? negara terrorist....Orang Pakistan bom sesama sendiri awak x nampak?? Sufi, Sunni, Syiah dan Ahmedi saling bom antara satu sama lain...

Tak lupa terrorist Melayu Nordin Mat Top dan Azhari Hussin yang membunuh ramai orang Indonesia....

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato'

Saya dah 2 kali ucap tahniah atas kecekapan dan keberanian Polis dalam menyelesaikan Kes Sosilawati ini.

Akan tetapi, setelah membaca beberapa lapuran akhbar tentang peguam ni, nampak sangat kelemahan Pasukan Polis kita. Sangat-sangat mendukacitakan.

Saya sangat-sangat setuju dengan Dato'(perkara 8)

"8. Given the many allegations of the involvement of wayward policemen and officers in protecting the underworld, the new IGP must launch an internal investigation against policemen and officers handling the reports against the suspect."

Kalau dok tengok filem Hindustan/Tamil lama, Ketua Penjahat "bela" Ketua Polis, dan Ketua Polis "cover" Ketua Penjahat!!!

Cerita-cerita Filem ni pun banyak dibuat berdasarkan pengalaman manusia, bukan imaginasi pengarah filem!!

Soal gelaran Dato', Dato' Seri dll, betuilah Sultan yang anugerah tetapi atas nasihat siapa?

Anugerah pu satu hal, betui ke Anugerah?

Majoriti yang dapat Anugerah adalah orang politik dan orang berniaga. Kedua-dua orang ni, selalunya bukan diAnugerah tetapi "MEMBELI GELARAN"!! Nilai 2xxK-4xxK??

Yang betul-betul terima Anugerah selalunya kakitangan kerajaan, badan-badan kerajaan, yang benar-benar berkhidmat.

anakbuah said...


Kata langitbiru.."Inilah hakikat hari ini, UMNOBN ibarat "tongkang pecah", bersengketa sesama mereka!"

Dulu lagi tongkang Umno/BN ni mula bocor, tapi akhir2 ini dah makin pecah dan nak tenggelam. Kata PR lemah dan tak ada isu tongkang diorang ni pecah jugak.

Hairan org kita ni, kes bunuh mcm ni boleh jadi isu perkauman. Masing2 semua nak cari keuntungan politik termasuk parti pemerintah.

Bagi saya pihak polis sendiri patut buat siasatan dalaman utk siasat kenapa adik-beradik peguam ini boleh bebas sampai sekarang? Polis tak cukup professionalkah? Persoalan rakyat biasa, kenapa bila melibatkan VVIP dan berpangkat baru kes diangkat jadi 'high profile'? Tengok isteri kawan tu kena bunuh depan rumah dan anak kena tikam lagi, sampai sekarang tak selesai! Nampaknya ada pihak dalam polis sendiri tidak serius dgn kes2 'low profile'. Patut pun ada pihak yg mengata polis sendiri yg melindungi penjenayah2 dan pembunuh2 ini. Jangan salahkan rakyat berpesepsi begini sebab itulah hakikatnya. Yang bayar saman, yang kena bayar cukai atau yg dipersalahkan kita rakyat ikan bilis ini. Yang tak mahu bayar saman, yang lari drp bayar cukai dan yg disanjung2 adalah VVIP dan org2 berpangkat. Apa sudah jadi dengan keadilan, keamanan dan undang2? Semakin lama kita merdeka, semakin kita terjerumus dlm krisis.

Tinta Hitam said...


Seorang rakan saya memberitahu saya adiknya hilang beberapa tahun lepas.Lapuran polis dibuat tetapi tiada sebaran perkembangan pun pd kes kes berkgenaan.Seolah olah kes itu dbuka fail lepas itu dibakul sampahkan shj.

Its take a prominent victim for the polices to go all out solving it

raja2u said...


YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.Kunci kepada kesetabilan negara adalah membenarkan tiap-tiap agensi menjalankan tugas mengikut skop kerja mereka. Selepas mendengar rungutan mantan IGP bahawa tugas polis telah menghadapi gangguan dalam menjalankan tugas mereka maka tidak heranlah IGP baru dapat menjalankan apa yang perlu dilakukan dengan tiada apa-apa halangan dan hasilnya apa yang telah dilapurkan.Ini perlu diteruskan. Anggota polis hendaklah ditugaskan mengikut syarat perlantikan mereka.

Kita ingat lagi pada masa dahulu terdapat anggota risikan polis ditempat dimesjid-mesjid memantau apa yang diperkatakan penceramah. Sekarang orang tidak lagi menggunakan masjid untuk membincangkan perkara-perkara yang kontroversi. Mereka menggunakan internet maka sekarang Kerajaan akan menubuhkan satu pasukan pula yang akan menghabiskan masa mereka memantau dan mengangambil tindakan sewajarnya kepada mereka-mereka yang menyampaikan pendapat mereka melalui internet yang mengancam keselamatan negara.Dengan perkembangan terbaru ini maka adalah diharapkan anggota polis risikan akan digunakan sepenohnya untuk membenteras jenayah dan tidak bagi lain perkara.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

OKJ said...

Salam DAKJ

Mr Schenker78.

Buat pengetahuan saudara, di dalam Islam, terdapatnya golongan yg dinamakan kaum munafik. Munafik dari bahasanya adalah orang yg menyembunyikan perkara benar dan dari segi syaraknya pula adalah seseorang yg tidak menzahirkan kekufuran dengan cara menyembunyikan di dalam hati. Allah telah berfirman di dalam Al Quran, surah Al-Nisa’ ayat 145 “Sesungguhnya orang munafik itu akan ditempatkan pada tingkatan yg paling bawah sekali di dalam nereka”. Begitulah kejinya orang-orang munafik di sisi Islam.

Jika Mr Schenker78 berminat, bolehlah bertanya dan mencari dengan lebih lanjut ciri-ciri munafik dan tanda-tandanya sekali. Diharap Mr Schenker78 tergerak hati dan diberikan hidayah untuk mengenal ciri-ciri munafik itu dan seterusnya mengenal Islam dan keindahannya dengan lebih dekat lagi. Moga-moga Mr Schenker78 diberikan ‘nur’ untuk keluar dari kegelapan dan kesesatan. Dengan lidah bersyahadah dan ditasdiqkan dengan hati, lahirlah seorang insan baru sesuci bayi. Insyaallah.

Akhir kata, ingatlah, setiap sesuatu ada penciptanya, begitu juga alam semesta ini. Walau bagaimanapun, sesungguhnya tiada paksaan di dalam Islam. Sekian TQ.

Zabri Mokhtar said...

Salam Dato dan Semua,
Schenker78 - Pedas ke chili yang awak makan tu?
Pepatah mengatakan "siapa makan chili dialah terasa pedasnya".
Pernah ke awak menonton kartun di RTM suatu ketika dulu yang melarang..? jangan monyet.. jangannnn....

Anonymous said...


Pada waktu ini, memang rakyat menunggu process keadilan dimahkamah untuk kes ini.
Sehingga itu lebih baik sesiapa disini tidak buat anggapan anggapan menceritakan apa akan berlaku seterusnya...
Satu lagi perkara disini ialah tidak betul untuk kiatkan kes kes dulu yang lain serta menimbulkan agama suspectnya dan yang lebih meruncing, kejadian kejadian penganut beragama dinegara lain.

Sesiapa yang ceritakan sebegini perlu dihindarkan dari memberi perbincangan mereka disini oleh kerana ia merupakan perbincangan tidak bertanggung jawap dan yang amat dikesali oleh rakyat pragmatik Malaysia.


pakbelalang said...

Sdra langit biru kata....

Soal gelaran Dato', Dato' Seri dll, betuilah Sultan yang anugerah tetapi atas nasihat siapa?


Soalannya adakah duli Tuanku menerima nasihat? Saya rasa anugerah gelaran Datuk negeri adalah 100% hak mutlak duli Tuanku. Menerima nasihat adalah hanya perkataan "formality sahaja".Mungkin senarai nama biasanya sudah ditetapkan oleh duli Tuanku sendiri dan tidak mungkin penasihat berani menolaknya.

Di negeri yang tak mempunyai Sultan yang jadi "RAJA" ialah Ketua Menteri. Ketua Menteri ini lebeh kuat dari Governor. Nasihat mereka kepada Governor biasanya diterima bulat-bulat oleh Governor.
Seperti di Melaka Ketua Menteri dan Governor adalah orang politik. Jadi mereka berdua boleh nasihat-menasihati "dibelakang tabir" siapa sahaja "gelaran" Datuk yang nak "diberi" bukan yang "nak dianugerah" !! Itulah perbebezaanya !!!

schenker78 said...


.. "Moga-moga Mr Schenker78 diberikan ‘nur’ untuk keluar dari kegelapan dan kesesatan. "

Saya sesat ker awak sesat.... saya pun boleh omong benda yang sama....

jangan asyik berceramah dan berdakwah. Awak pi tengok anak2 awak supaya membesar dengan baik, belajar bagus, x campur dgn mat rempit, berdikari, jangan pakai Tongkat Sakti UMNO, maju dalam kehidupan...

Awak pi bangunkan ekonomi 1.3 billion orang yang masih mundur dari segi pemikiran dan ekonomi daripada berdakwah dengan saya...

Saya lebih faham dgn banyak perkara daripada kamu....Awak jangan sesat macam OSAMA, Nordin Mat Top dan Azhari Husin sudah lah..

Anonymous said...

The PDRM does not have to wait for the leaders, be it in BN or PK, to bring up a case before they begin investigations.A murder is a murder. It does not matter if it is committed in custody of the authorities or by gangs.The government and the PDRM must answer the questions. They have built a system that has allowed this to happen. Every one in this country knows of a friend or relative who knows a friend or relative who has been able to get his case thrown out by the PDRM even before the AG has had a look at it. Not that he is any better.

Just the other day I met an old friend of mine form another country. He told me that years of mismanagement in his country has resulted in his government paying one month's pension to him every other month. Are we going to wait till then before we do something about it?

langitbiru said...

Assalamualaikum Pak Belalang,

Saya tak tahulah Pak Belalang, gelaran ni sapa bagi nasihat kpd siapa. Semua ni berlaku dalam Istana. Wallahualam!

Saya tak pernah masuk Istana. Pernah anak saya (yang belajar tadika bersama Putera Mahkota, terima jemputan ke Istana sempena harijadi Putera Mahkota yg masih belajar di tadika), tapi saya tak bawa anak saya pi Istana, sebab tak tahu "protokol"nya macammana! Hebat jugalah Sultan kita ni, hantar anakanda Putera Mahkota belajar tadika bersama rakyat jelata. LAZIMNYA, guru-guru dibawa masuk Istana.

Apapun, gelaran ni bagi saya tak perlu diteruskan.

Rakan saya, Ketua Pemuda UMNO Bahagian, seorang ahli perniagaan, dapat anugerah Dato'. Saya sembang-sembang dengan beliau. Tanya saya, dah banyak mana habis? Spontan jawabnya, 250K!

Itulah Pak Belalang, orang politik orang peniaga perlukan gelaran-gelaran ni, "SUPAYA SAHAMNYA" melambung tinggi!

Bila "kotak" tender dibuka, fail-fail yang berpangkat-pangkat ni duk teratas, yg tak da pangkat, kalau fail disentuh pun dah kira OK!

Gelaran-gelaran ni dah jadi "TOPENG" sebenarnya...

Anonymous said...

Lagi kes keturunan india beragama hindu merogol,menyeksa melakukan sex bertiga bersama2 isteri keatas pembantu rumah warga indonesia beragama islam di Pulau Pinang.
Dan juga beberapa bulan lepas kejadian pembunuhan pembantu rumah di klang juga dilakukan oleh orang india berketurunan hindu.
Hari ini Datuk Mohd Zaman khan mengatakan ramai gengterisme dikalangan mereka.
-Anti Gengterisme

Anonymous said...


Sya rasa sudah tiba masanya supaya kerajaan menubuhkan satu badan special dengan segara untuk melaksanakan program program unik supaya segelintir gologan kaum India yang masih miskin dan tidak dapat peluang untuk belajar dari usia muda serta kurang mendapat tempat untuk berniaga, dapat ditolong supaya mereka tidak akhirnya menjadi gangster gangster dan kemudian menjadi beban kepada kesemua rakyat
Program program ini mesti dikendalikan oleh jabatan PM dan bukan sekali melalui parti politik atau parti NGO yang lain supaya berkesan serta ada report kad untuk PM memantau nya.


10:21 AM


PUTRAJAYA: The Attorney-General has returned investigation papers into the murder of cosmetics millionaire Datuk Sosilawati Lawiya and three others to the police, and asked them to probe the case further.

Tan Sri Abdul Gani Patail has also given several specific instructions to the police on the required probe and follow-up.

The A-G Chambers' prosecution division head Datuk Tun Abd Majid Tun Hamzah, who confirmed that the investigation papers were submitted on Tuesday, said the A-G had also asked the police to investigate other cases said to be linked to the suspects.


1. Penyiasatan polis belum meluaskan Peguam Negara;

2. Peguam Negara kurang yakin pertuduhan yang dibuat berasaskan laporan polis tidak cukup kuat;

3. Peguam Negara beri petunjuk agar kes pembunuhan dahsyat ini lebih kukuh di hadapan pengadilan;

4. Peguam Negara kena mengaku banyak kes jenayah berat dan rasuah yang disiasat polis dan SPRM (MACC) ditolak mahkamah atau gagal dapat pensabitan (convinction);

5. Kalau Peguam Negara dan polis gagal buktikan kes ini tanpa sebarang keraguan, tertuduh mungkin dibebaskan;

6. Jika ini terjadi (barang dijauhkan Allah), imej Jabatan Peguam Negara dan PDRM akan masuk longkang, dan orang ramai akan marah kepada kerajaan.

Terima kasih.

Anonymous said...

asslamualaikum wbt....

1. saya pernah bersembang dengan seorang paspampres (pasukan pengaman presiden) indonesia..katanya, tugas seorang paspampres itu adalah MENCEGAH sebarang insiden dari menimpa presiden. kalau apa2 terjadi, tetap akan dianggap gagal meski presiden hidup bernyawa..

2. saya rasa hal yg sama harus dipeganng dan dipakai polis negara kita. syabas dan tahniah diberikan kalau benar2 dapat mencegah kes jenayah dari terjadi atau paling kurang dapat mengurangkan statistik semua jenis jenayah dari terjadi dari masa ke masa...

3. kalau dah jadi,polis dapat tangkap pelaku jenayah tu..biasa la kot..nothing impressive..dan akan memalukan sangat2 apabila polis gagal untuk menangkap, membawa penjenayah ke MUKA pengadilan...

4. saya rasa sekarang ni gelaran datuk lebih memalukan dari membanggakan...bukan rahsia lagi gelaran ni dapat dijual beli..la ni dah berlambak datuk...dari yg bunuh orang, jual orang, tipu orang, perangai tak serupa orang etc...

5. saya rasa datuk2 lain patut rasa malu seperti kata pepatah 'kerana nila setitik rosak susu sebelanga'..ni dah bukan setitik tapi bertitik2...tapi patutnya lagi malu la yg dok pi jual gelaran tu kan..yg dok senang sgt pi bg kat jemuan2 tu...

6. la ni bukan perompak ja merompak, bukan pembunuh ja yg membunuh...dah banyak white collar join the party nampak gayanya..dan depa ni dah bawak semua kegiatan bermoral ni ke tahap yg lebih menakjubkan..pukul,sembelih,bakar,buang...pergghh...

7. ada akal takda hati..

8. berenti dulu la 1 malaysia bla2...fokus dulu hal2 macam ni..haiih!!


langitbiru said...

Salam Dato'

Dalam kes Datuk Sosilawati Lawiya ni, saya fikir amat susah untuk Polis Dan Peguam Negara nak buktikan kes ni. Dan saya fikir, lebih baik Polis jalankan siasatan lebih terperinci (tidak tergesa-gesa bawa kes ke Mahkamah) supaya tidak membuang masa (kalau kes ditolak sebab bukti tak kukuh).

AMAT RUMIT sebab pertuduh adalah Peguam yang mahir selok belok di Mahkamah, mahir menghilangkan bukti-bukti. Saya fikir Pasukan Polis melakukan yang terbaik dalam kes ini!!

SAYA FIKIR, jika tiada bukti DNA bagi kesemua mangsa bunuh, maka kes ini dibuang. Sebab "MANGSA" gagal dibuktikan kewujudannya. Dan saya fikir, elemen utama adalah bukti DNA keempat-empat mangsa, sebagai bukti wujudnya mangsa.

Ada pengamal undang-undang diluar sana tolong kongsi sedikit ilmu bagi kes sebegini?

makbudak said...

Salam dato'

maaf ye saya yg jahil ni nak tanya. betulke semua pertuduhan akhirnya perlu kelulusan peguam negara seorang? baik pertuduhan oleh polis atau sprm? habis tu bagaimana kalau (KALAU ye, KALAU, bukan tuduh sapa2) yg pegang jawatan peguam negara tu sendiri tak jujur @ amanah, salah guna kuasa, korup, atau memilih2 pertuduhan bagaimana ye dato'? siapa pula yang nak ambil tindakan?

p/s: harap Dato' jgn siarkan komen ini kalau soalan saya ada implikasi undang2. tq


About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).