Wednesday, September 01, 2010

Of Bedbugs, Kudis Buta And Killer Microbes

A Kadir Jasin

[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

THERE’S a saying, what goes around comes around. Now it’s the turn of the United States of America to feel being on the receiving end – being the victim.

Having imposed its hegemony on the Third World, especially the Muslim nations, in the post-Cold War period, the US is now being invaded not by the Muslim terrorists, but by a more sinister enemy – the bedbugs.

In the latest bug story, the Associated Press reported from Columbus, Ohio that a resurgence of bedbugs across the U.S. is having homeowners and apartment dwellers taking desperate measures to eradicate the tenacious bloodsuckers, with some relying on dangerous outdoor pesticides and fly-by-night exterminators.

Like the US soldiers and the Pentagon warmongers using drone and cluster bombs on civilians in Iraq and Afghanistan to flush out the “enemies”, the American house owners and dwellers are resorting to dangerous chemicals and pesticides to rid themselves of the bugs.

The problem, according to the AP report, has become so bad that the Environmental Protection Agency this month warned against the indoor use of chemicals meant for the outside. The agency also warned of an increase in pest control companies and others making "unrealistic promises of effectiveness or low cost."

Well, being a product of the time gone by, I am all too familiar with bedbugs. They were the curse. They sucked your blood when you were asleep and emitted foul smell if you squashed them.

Once, they even took a ride with me – crawling on my spanking white long-sleeved shirt -- when I was riding the iconic Majlis Bandaraya Pulau Pinang bus to work back in 1969.

I was then staying at a cheap hotel in Jalan Datuk Keramat, across the road from the police station, with a dear Bernama friend, Nik Mohammed Omar. Other long-term guests included two Punjabi men, a young Chinese couple, whose intimacy was a noisy affair, and a Malay cabaret dancer and her young son.

The attacks started almost as soon as we moved in. First it was bearable. Being young and pooped after a long day at the office, we could still sleep pretty soundly. But when the attacks became unbearable, we moved to the newly completed Kampung Melayu flat in Jalan Air Itam.

We made a big mistake. We did not rid ourselves and our clothe of the blood-sucking bugs. They followed us. Now we had not only the blood sucking bugs to contend with, but we also the nightly screaming of the womenfolk, whose hysteria was blamed on an old woman accused of dabbling in black magic with the collusion of a pelesit – an evil spirit.

According to Malay folklore, a pelesit loves to suck human blood and would manifest itself as a grasshopper. In my younger days, the standing instruction was to whack the “belalang pelesit” – a type of nocturnal grasshopper that frequently entered the house – to pulp.

Until this day, I believe that the women became hysterical because they were not used to living in high-rise cramped quarters. They were mostly local residents who were “forced” to move to the flat in the aftermath of the May 13 racial riots, when squatters and shanties were demolished to make way for council flats.

While the Malays were haunted by the pelesit and their womenfolk suffered occasional hysteria, the Chinese at the nearby Riffle Range flats were jumping off the building with frightening regularity.

One beaten twice shy. So when I was being transferred to Alor Star in 1970, I took the precaution not to bring the bugs with me. I boiled all my clothes and doused my suite case with hot water. I filled four bowls with water and placed a Coca Cola bottle in each of them, and then placed my suite case on them. Yahoo, I arrived in Alor Star sans the bug. Since then, I saw the bugs only once -- in a rural home in Perak. I had planned to spend the night there. But on seeing my mortal enemies, I beat a hasty retreat.

The bedbugs now infesting the American homes, on a scale unseen in more than a half-century, have become largely resistant to common pesticides, according to the AP. As a result, some homeowners and exterminators are turning to more hazardous chemicals that can harm the central nervous system, irritate the skin and eyes or even cause cancer.

Ohio authorities, struggling against widespread infestations in Cincinnati, Columbus, Dayton and other cities, are pleading with EPA to approve the indoor use of the pesticide propoxur, which the agency considers a probable carcinogen and banned for in-home use in 2007. About 25 other states are supporting Ohio's request for an emergency exemption. EPA rejected the request in June.

The bugs are no where near being exterminated, but in their desperation the Americans are self-destructing. Authorities around the country have blamed house fires on people misusing all sorts of highly flammable garden and lawn chemicals to fight the bugs.

It does not surprise me if, at some point of time, some xenophobic Americans, will blame Osama Ben Ladin, the Taliban or some sinister Muslim organisations for unleashing the cimex lectularius on them.

But here in Malaysia, as we celebrated our 53 Merdeka anniversary yesterday, the bed bugs are still lurking somewhere and more microbes, which at one time were killing people by the hundreds, are making a vengeful comeback as manifested by the deadly Melioidosis and Leptospirosis outbreak in Pahang not too long ago.

Unless our health authorities are vigilant and we maintain our hygiene, common afflictions like scabies (kudis buta) and intestinal worms, will come back to haunt us. In my days, the highly contagious kudis buta, which is caused by mite (kutu) sarcoptes scabiei, was so common that no boys and girls were without scabs (parut) the size of a five- or 10-sen coins.

And in the worst case of worm infection, you were left with skin and bones, your stomach bloated (perut boroi) and you literally vomited live worms. Those were the hard days when you were not sure when or if the next meal would come.

70 comments:

OKJ said...

Dear DAKJ

Thank you for sharing your experience with us. Your blog is like Astro. “Macam-macam ada”. When I was in Sydney recently, I experienced the same problems. The weather was quite chill outside. So, I decided to cover my body with few layers of blanket and quilt cover. I slept well on that night hugging another pillow because they didn’t provide a bolster. When I woke up early in the morning, I felt itchiness and discomfort on both legs, especially at the right shin and left hamstring. It became very itchy and I can see few rashes over that particular area. Luckily, there was no petechiae rash, and I did not die because of the bloodshed. After applying local topical application, which contains the mild potent steroid, the rash and itchiness disappeared. Thank you.

abd rahim said...

Y.Bhg Dato'
Dato' ingat tak zaman sebelum dan diawal tahun kita merdeka betapa miskin orang Melayu dikampong-kampong pendalaman saperti kampong saya di Baling dan mungkin juga termasuk persekitaran kampong Dato' di dairah Pendang. Penyakit cacing kerawit yang bila buang air besar keluar cacing hidup-hidup sebesar jari kelingking. Kebanyakan murid sekolah perut borai dan tak pakai kasut kerana kemiskinan.Kebanyakan rumah beratap rumbia berdinding buloh manakala yang ada duit sikit rumah mereka berdinding papan beratap zing.
2. Kesian keadaan orang Melayu pada masa itu. Orang Cina menjalankan perniagaan membekalkan keperluan orang Melayu dan mereka tinggal dalam rumah kedai dipekan -pekan kecil dan kalau pun dikampong mereka dah buat rumah daripada batu dan simen.

3. Bersempena hari merdeka ni, kita patut insaf kepada apa yang Kerajaan yang diterajui oleh UMNO telah banyak bawa perubahan kepada orang Melayu.

4. Itulah nikmat kemerdekaan dan sepatutnya untuk tempoh lima puloh tahun kehadapan kita akan mencapai tahap yang lebih maju saperti negara barat. Tetapi melihat kepada senario poltik semasa, saya nampak kepada kita kearah kehancuran. Saya khuatir kita akan menolak kemajuan kita kebelakang kerana ada kumpulan yang taksub kepada kepercayaan masing-masing. UMNO diasak sebagitu hebat sehingga hampir lemas. PAS taksub kepada keyakinan yang dia boleh rampas Putrajaya dan sanggup menggadai perjuangan asal mereka sehingga menghalalkan seorang betina kafir tak bertudung mencemarkan tempat suci masjid.

5.Mengapa puak-puak Melayu ni lupa yang kita baru sahaja keluar dari kemikinan. Masih ramai diantara kita yang kalau diselak betis ada bekas kudis buta waktu kecil-kecil dulu.

5. Kita berpakat bersatu la demi masa depan Negara. Tok Guru Nik Aziz tu ubahlah pendirian yang lebih baik bekerjasama dengan orang UMNO dari berkerjasama dengan orang DAP. Kita nak kejar kemajuan supaya dapat dirapatkan jurang kita dengan masyarakat moden di negara barat tetapi kekal berpegang kepada ugama suci kita. Kalau kita berpecah, tidak siapa yang untung. Dah 20 tahun Nik Aziz jadi MB Kelantan, tidak banyak pun yang dia boleh buat untuk islam di Kelantan. Lebih baik dia berpakat dengan UMNO supaya sama-sama dibangunkan Negara dan menjadi contoh terbaik didunia. Sebenarnya lebih ramai ulama dalam UMNO berbanding dengan PAS. Mengapa Nik Azik dok rasa dia saja yang betul. Pengikut PAS pun kenalah terima hakikat yang Nik Aziz adalah ahli poltik bukan ulama semata-mata. Pemimpin UMNO juga harus beri ruang kepada PAS untuk memberi sumbangan kepada pembangunan negara dan sama-sama bertekad untuk menolak rasuah, pilih kasih dan menghapuskan kronisma.

6. Semoga semangat kemerdekaan ini membawa kepada tekad untuk berkerjasama demi masa depan orang melayu di negara ini.

Salam Kemerdekaan,
Rahim.

Anonymous said...

Ybhg Datuk,

Bab pijat ini AS ketinggalan . Kami di kampung sudah lalui malapetaka ini pada tahun 60-an. Sekarang masalah pijat dah selesai. Ambil masa lebih 15 tahun untuk selesai masalah pijat.

Memang susah nak kawal pijat. Pijat beranak pinak di celah lantai rumah. Di celah dinding, dibucu kelambu, di pelipat kain.

Bangun tengah malam suluh pijat perkara biasa bagi keluarga kami. Dah picit wajib cium.

Agaknya kalau ada spray aerosol masa itu mungkin mudah sikit.

Harap-harap janganlah ada lagi wabak pijat. Serik sungguh. Seksa sungguh.

Melayu Lama

langitbiru said...

Raja Namrud mati dek seekor nyamuk!
Abrahah dan tentera bergajahnya mati dek burung-burung Ababil!

Mungkin Amerika juga diserang "tentera" Allah swt.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang dihormati.

Dalam lebih sedikit seminggu lagi Insyaallah kita akan merayakan Hari Raya Aidil Fitri. Semoga Hari Raya kali ini lebih meriah dari tahun lepas.

Tepat sekali Dato' mengalih tajuk perbincangan dari sesuatu yang jika dibincangkan hingga hari kiamat pun tidak akan selesai kepada tajuk dimana kita tidak boleh menuduh kepada sesiapa melainkan diri kita sendiri jika ianya berlaku pada diri kita.

Tajuk berkaitan sistem pemerintahan dan ekonomi tidak akan selesai jika kita tidak menghadkannya kepada agenda Melayu dan bukannya agenda parti politik yang didukong.Jika kita ikhlas kita akan bersatu hati memikirkan apa yang harus dibuat bagi membela nasib bangsa.

Kejayaan kita menghapuskan penyakit kutu dan cacing adalah kerana kesungguhan kita memeranginya habis-habisan dengan tidak mengambil kira warna kulit dan kedudukan.Begitu juga jika kita mempunyai keazaman yang kuat segala masalah anak bangsa dapat diatasi dalam masa singkat, Insyaallah.

Marilah kita berlapang dada dan menghadapi masa depan dengan penoh harapan. Perbezaan pendapat adalah perkara biasa. Yang penting kita memberi yang terbaik dan Insyaallah kebenaran akan mengatasi pembohongan.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

Anonymous said...

Saya berasal dari Kg Melayu, tapi tinggal di rumah deret (rumah murah)di depan flat Kg Melayu. Saya masih ingat kisah pelesit yang dikatakan dipelihara oleh seorang bomoh wanita. Mangsanya yang paling kerap ialah seorang jiran saya, seorang "mami" berusia lewat 40'han ketika itu (lewat tahun 1960'han). Saban petang menghampiri maghrib, mami ini akan meraung tidak sedarkan diri dan akan berjalan dari rumahnya (rumah murah Kg Melayu) ke arah flat Kg Melayu, sejauh kira kira 300 meter. Kalau nak dikatakan itu disebabkan tekanan hidup kerana berpindah rumah, saya hairan juga kerana mami itu telah tinggal di rumah murah sejak 3 tahun tanpa apa apa masalah. Masalah dihinggapi pelesit ini menimpa kampung kami hanya setelah flat Kg Melayu didiami 3 tahun kemudian.

Datuk pernah kembali smeula ke Flat Kg Melayu? Kalau datang, jangan ketinggalan makan nasi kandar Kg Melayu di kedai kopi ditingakat bawah flat itu.

sri hartamas

Pegawai Khalwat said...

Datuk, ada orang cakap pijat ni boleh dihalau menggunakan daun durian belanda dan juga beberapa jenis daun lain.

Entahlah. Dah cuba bubuh, waktu belajar dulu. Hasilnya sama jugak.

Akhirnya kami kena cari pijat secara manual. Celah tilam, celah bantal, celah kayu katil.

Adakalanya sebesar sekenit.

ab said...

Salam dato,



Semacam saja tulisan Dato kali ni?.....



Saya lebih bimbang `kutu kutu orang'.....depa ni chemicalproof.



1.Perlembagaan----dah jelas ramai kutu kutu orang nak gigit buang
yang mereka tak suka.....NAK BUANG
YANG MELIBATKAN ORANG LAIN PUNYA!..yang dia punya tak nak gigit buang pulak! (gigit la bab kerayaatan automatik tuu!)....kutu kutu orang untuk 30-40% nak gigit gran hak 66% punya.



2.Pemimpin melayu.... kutu kutu yang sikit dok gigit pemimpin melayu.....makin ramai pemimpin melayu dah kema racun kutu kutu ni,DAH RAMAI PEMIMPIN MELAYU sekarang pikiaq,makan,tidoq, cakap,tulis dan buat macam kutu kutu ni!... cuma nama dan ugama saja belum tukaq lagi...



3.`Kesatuan melayu'... kutu kutu ni dah berjaya pecahkan melayu,

LAA NI FUNGSI MEMECAHKAN melayu sedang di buat bersungguh sungguh olih MELAYU,, kutu kutu tu tuang racun sekali sekala untuk tambah racun....selain tu kutu kutu ni bolih herbinate sat..


4.Perniagaan melayu berkembang maju.....NI MITOS ka FANTASI?
Kalu semak jumlah utang melayu, saya pikiaq dah sampai 30% equity
negara la ni!!!....tapi utang tu bukan melayu punya,milik orang lain laa!.


5.Melayu umuq 20-40 tahun... hampa ni ada masadepan ka kat malaysia ni?.... bolih bayaq utang PTPTN tak,bolih bayaq income tax tak,bolih beli kereta duit sendiri tak? bolih belanja kahwin sendiri tak? bolih beli rumah sendiri tak? bolih bagi makan bini tak? bolih tanggung anak anak tak?....

KALAU BOLIH JAWAP YA kepada semua soalan tu, tahniah laa... Kalau tak, elok hampa bungkus pakaian pi cari rezeki kat negara lain la kut, BERHIJRAH UNTUK KEBAIKAN...dah lumayan nanti mai balik kat sini OK?..


6.Melayu umuq 60 tahun ketas.... tuan tuan macam mana?. Masa ni sepatutnya relax,main dengan cucu cicit,tumpukan untuk amalan ke akhirat...TAPI BOLIH KA??..yang saya dok tenguk, kena kerja lagi,sakit demam kena tanguung sendiri(bayaq sendiri),kena tanggung anak kat universiti/kolej, tanggung anak beli kereta,beli rumah anak,jaga cucu,tanggung makan pakai anak,menantu, cucu dll.....BANYAK MANA MASA TINGGAI untuk beramal untuk keakhirat?...... susah jugak la no kalau dah tua jadi macam ni.


7.Universiti dan kolej....

Kalu campuq yang kerajaan punya dengan swasta punya dalam negara, dan dibahagikan penuntut ikut melayu,cina ,tamil dll...ADA LA YANG MATI TERJEGEY...kerana sangat yang melayu sikt di semua tempat tempat tersebut!..TOK SAH CERITA bab bisiswa, sebab nanti takdan sebut dua kalimah syahadat dah mati......


8. NANTI ADA LA kutu kutu nak buat hai ambik tanah wakap dan tanah kubuq dan harta harta warisan yang banyak tak dituntut waris waris lagi tu.....

Wahai kutu kutu orang, kenapa hampa tak insaf?


Abu Bakar Ab Rahman

abdullahngah said...

Kutu busuk yang menyerang rakyat dan kerajaan Amerika Syarikat adalah tentera Allah yang dijanjikan untuk membalas kerja kerja mungkar selama ini.

Allah berjanji akan membalas apa sahaja kerja jahat yang dilakukan oleh umat manusia diatas muka bumi ini.

Ingatlah seekor nyamuk boleh membunuh seorang yang mengaku tuhan.

Dan tunggulah masa dan ketika Amerika syarikat yang menjadi ketua pengganas dunia dihancurkan dengan hancur hancurnya.

Ahmad sudin said...

Dato Kadir.

Kudis Buta itu apa,yang saya tahu hanya lah Cina Buta.

Anonymous said...

Tak sangka pula negara yang kaya dengan kreativiti, inovasi dan teknologi tidak mampu menggunakan aset berkenaan untuk mencipta produk yang mampu menahan diri mereka dari serangan bedbugs!

Apa pun inilah peluang untuk negara pengeluar getah terbesar di dunia untuk menggunakan kepakaran dan teknologi yang ada bagi mencipta tilam yang mengandungi 4 nilai dalam satu 1: Empuk, selamat, sihat, bebas gangguan kutu/parasit penghisap darah.

Hik-Hik-Hik

Hj Rosly A Rahman said...

Salaam Dato, bagaimana nak menghapuskan terus pijat dalam bilik kami yang didiami olih saya, isteri dan cucu saya yang berusia 3 tahun. Harap dato memperincikan " 4 bowls of water and 2 bottles of Coca Cola.

langitbiru said...

Gunung Kinabalu "meletup",memuntahkan lahar panasnya ke kaki gunung. Tapi Najib masih boleh tidur lena.....!

Allahyarham Ustaz Fadhil Noor, bekas Presiden Pas pernah berkata, "Umur Parti Politik/Ideologi selain dari Islam takkan "hidup" lebih dari 70 tahun".

UMNO(BN) dah umur 64 tahun! Sempat lagikah berkuasa hingga umur 70 tahun ?

pakbelalang said...

Dato' AKJ,

Some one e-mail this article to me.

How Come Asking Someone To Go Home Is A Racist Remark?


By Angelia Sinyang
The non-Malays went berserk when they heard how the Principal in Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Rahman Putra, Kulai, Johor insulted their children, by asking the Chinese to go back to China and the Indians of wearing dog-chains.
I am not a racist, though I admit that I started to doubt that now. I personally don’t agree with racist remarks from anybody especially coming from a teacher. But with the racist sentiment filling up the air uncontrollably, lately, I understand fully, how this teacher has come to this point.
A teacher wouldn’t be uttering such words without a good reason. Something must have triggered the words and I believe, she was provoked into saying it just like what the DAP and MCA is doing to the government, UMNO and the Malays lately.
We are already choking, and it looks like nothing could be said or done could purify the air for now.
I do believe that the ‘dog-chain’ thing is too much. The Principal should apologize on that and if action is to be taken, then be it.
But, I didn’t know that coming from China is something insulting. Asking someone to go home is not at all a racist remark.
Especially when the Chinese made it clear how proud they are to be Chinese from China . They look up upon Mao Tze Tung and all the great warriors of China and never share the same proudness towards our Hang Tuah, Tunku Abdul Rahman, Mat Kilau and other Malaysian heroes just because these Malaysian heroes are not of Chinese ethnic.
The Chinese despise Malaysia , Malays, our Kings, our language and everything, so why the hell don’t they go back to China ? It is just natural for the Principle to tell their kids to go back to China , where their hearts and souls belong.
Only in Malaysia , we see people go crazy, stomping their feet, insisting that they are Malaysians but at the same time don’t want anything to do with Malaysia .
Only in Malaysia , we see people who insist that they are Malaysians but couldn’t even speak Bahasa Malaysia .
Only in Malaysia , we see people who want to be treated equally as the original settlers but cunningly try to re-write the Malaysian’s history and constitution.
Only in Malaysia , we see people who claim to be Malaysians but cannot even sing the National Anthem!
Only in Malaysia , we see people who fight for equality but insist on going to vernacular schools.
No other multi-racial country in the world would tolerate vernacular schools except Malaysia .

sambung......

pakbelalang said...

Only in Malaysia , we see people who fight for equality but insist on going to vernacular schools.
No other multi-racial country in the world would tolerate vernacular schools except Malaysia .
No other multi-racial country in the world would give equal privilege, rights or acknowledgment on the importance of other culture and language to be taught and nurtured among the youngsters.
Only in Malaysia we see minority own 81% of the economic cake and it is still ain’t enough.
Only Malaysian Chinese would ask for Namewee to be forgiven and look up upon the person and even set up a fan club.
And only Malaysia , would forgive someone like Namewee.
The fact that Malaysia has come this far and that the Malaysian Chinese have achieved so much doesn’t seem important anymore.
Of course there are few Chinese students who didn’t get scholarships despite being poor, but there are Malay and Bumiputra students with the same fate too. The problem lies in the implementation of the system, not the race. We have to stop looking at things from the race point of view.
In order to do that, maybe the Chinese first need to look at it from the non-Chinese point of view: what if you didn’t get promoted even when you have proven to be the best employee just because the Chinese management wants only Chinese to hold top posts?
Or you did not get the job even when the interviewer admitted that you are the best candidate, and tell you to your face that they can’t hire you because you are not a Chinese?
Only Malaysian Chinese can hire a new, dumb guy to become your boss, rather than promoting you to the post because the new, dumb guy is a Chinese and you’re not.
Only Malaysian Chinese who want to hold top posts in government sectors but will never ever open top posts for other races in the private sectors dominated by them.
Only in Malaysian Chinese we see a clear practice of double standard and bias when questioning about the positions and employment opportunities in government sectors as compared to private sectors.
Only in Malaysian Chinese, we see zero tolerance, total greed and unlimited hatred.
Only in Malaysian Chinese we see that greed, intolerance, hatred and double standards are acceptable values.
So, how do the Malaysian Chinese interpret equality, actually?
How do the Malaysian Chinese prove that they deserve to be treated as Bumiputras or even call themselves Malaysians?
Could I get a straight, simple answer to these simple questions?

pakbelalang said...

Dato' AKJ,

Some one e-mail this article to me.

How Come Asking Someone To Go Home Is A Racist Remark?


By Angelia Sinyang
The non-Malays went berserk when they heard how the Principal in Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Rahman Putra, Kulai, Johor insulted their children, by asking the Chinese to go back to China and the Indians of wearing dog-chains.
I am not a racist, though I admit that I started to doubt that now. I personally don’t agree with racist remarks from anybody especially coming from a teacher. But with the racist sentiment filling up the air uncontrollably, lately, I understand fully, how this teacher has come to this point.
A teacher wouldn’t be uttering such words without a good reason. Something must have triggered the words and I believe, she was provoked into saying it just like what the DAP and MCA is doing to the government, UMNO and the Malays lately.
We are already choking, and it looks like nothing could be said or done could purify the air for now.
I do believe that the ‘dog-chain’ thing is too much. The Principal should apologize on that and if action is to be taken, then be it.
But, I didn’t know that coming from China is something insulting. Asking someone to go home is not at all a racist remark.
Especially when the Chinese made it clear how proud they are to be Chinese from China . They look up upon Mao Tze Tung and all the great warriors of China and never share the same proudness towards our Hang Tuah, Tunku Abdul Rahman, Mat Kilau and other Malaysian heroes just because these Malaysian heroes are not of Chinese ethnic.
The Chinese despise Malaysia , Malays, our Kings, our language and everything, so why the hell don’t they go back to China ? It is just natural for the Principle to tell their kids to go back to China , where their hearts and souls belong.

sambung......

pakbelalang said...

Only in Malaysia , we see people who fight for equality but insist on going to vernacular schools.
No other multi-racial country in the world would tolerate vernacular schools except Malaysia .
No other multi-racial country in the world would give equal privilege, rights or acknowledgment on the importance of other culture and language to be taught and nurtured among the youngsters.
Only in Malaysia we see minority own 81% of the economic cake and it is still ain’t enough.
Only Malaysian Chinese would ask for Namewee to be forgiven and look up upon the person and even set up a fan club.
And only Malaysia , would forgive someone like Namewee.
The fact that Malaysia has come this far and that the Malaysian Chinese have achieved so much doesn’t seem important anymore.
Of course there are few Chinese students who didn’t get scholarships despite being poor, but there are Malay and Bumiputra students with the same fate too. The problem lies in the implementation of the system, not the race. We have to stop looking at things from the race point of view.
In order to do that, maybe the Chinese first need to look at it from the non-Chinese point of view: what if you didn’t get promoted even when you have proven to be the best employee just because the Chinese management wants only Chinese to hold top posts?
Or you did not get the job even when the interviewer admitted that you are the best candidate, and tell you to your face that they can’t hire you because you are not a Chinese?
Only Malaysian Chinese can hire a new, dumb guy to become your boss, rather than promoting you to the post because the new, dumb guy is a Chinese and you’re not.
Only Malaysian Chinese who want to hold top posts in government sectors but will never ever open top posts for other races in the private sectors dominated by them.
Only in Malaysian Chinese we see a clear practice of double standard and bias when questioning about the positions and employment opportunities in government sectors as compared to private sectors.
Only in Malaysian Chinese, we see zero tolerance, total greed and unlimited hatred.
Only in Malaysian Chinese we see that greed, intolerance, hatred and double standards are acceptable values.
So, how do the Malaysian Chinese interpret equality, actually?
How do the Malaysian Chinese prove that they deserve to be treated as Bumiputras or even call themselves Malaysians?

Anonymous said...

langit biru,

How I wish to support PAS but I don't think PAS is the best alternative at this moment. I am not convinced with PAS leadership but PAS principles and struggles are indeed very ideal.

Until PAS leadership show their quality and outlook of high standard I will stick to UMNO. Presently,UMNO leadership is slightly in a better position than PAS even though I have to admit that some of UMNO leaders have commited sinful act. But generally for the past 50 years UMNO have shown to be able to deliver its commitment in uplifting the welfare of the rakyat. I cannot deny this fact. That is the truth.

"Level-headed Melayu"

Drebar Lori said...

It always made my day when I read your entry. At one time we experienced this kind of bedbugs attack in our country too. Not only the bedbugs but also bugs that live on our children's heads and suck blood. Apart from that the worms attack on our children especially the kampung children but I remembered that we have one kind of syrup that we used to kill these worms. The syrup name is Ridto, red liquid. I still remember when I was 7 years old mum gave me the syrup at night and next morning when I go toilet...huhhh...many worms came out.
Anyhow, back to the bugs that attacked America definately 'What goes around come around' for them. Look what they have done in Palestine when they allowed Israel to use White Phosporus during the war.
In Vietnam war they were using Agent Orange sprayed all over the Vietnam jungles. All the trees became bald as all leaves fall as soon as they were sprayed by agent orange. Their reason was to prevent Viet Cong from hiding in the jungle. But the side effects from this Agent Orange was disaster. Apart from deadly cancerous effect, many children were born defects, the clear sign was the children were born with split lips.

langitbiru said...

"Saya lebih bimbang `kutu kutu orang'.....depa ni chemicalproof".
Abu Bakar Ab Rahman

....depa ni PERUT CENGEI!

langitbiru said...

" I am not convinced with PAS leadership but PAS principles and struggles are indeed very ideal".

"Level-headed Melayu"

Terimakasih Sdr "Level-headed Melayu".

Yang penting, Sdr sedar dan arif perjuangan ke arah sebuah Negara Islam.

Sebagaimana hujah saya yang lepas, UMNO tak perlu masuk PAS, PAS tak perlu masuk UMNO. YANG AMAT perlu, UMNO kembali ke landasan ISLAM, secara automatik MELAYU-ISLAM bersatupadu.

PAS tak minta ribuan billion ringgit, 3-4 blok minyak, atau apa jua habuan, HANYA PAS minta UMNO kembali ke pangkal jalan, landasan ISlam.

Kita tengok Arab Saudi, Kepimpinan Pemerintahan dikuasai Keluarga As-Saud pada masa yang sama hal ehwal agama termasuk perundangan Islam dikawalselia ditadbir oleh kumpulan Wahhabi. Satu gabungan ideal, As-Saud mahir memerintah, Wahhabi mahir hukum hakam agama.

UMNO dan PAS jika bekerjasama berganding bahu, masing-masing mempunyai kemahiran/kepakaran/kekuatan tersendiri SEBENARNYA juga satu gabungan ideal.

MALANGNYA, UMNO menolak melaksanakan hukum-hukum Islam dalam bidang perundangan Negara, perkara yang diperjuangkan PAS.

BUKANKAH amat mudah teori perpaduan Melayu-Islam? Iaitu UMNO melaksanakan apa yang diperjuangkan oleh PAS sedekad lamanya.

RUGI apa kalau UMNO laksanakannya?

YANG kita nak hukum, bukan orang yang baik-baik, TAPI orang yang melakukan kemungkaran/kemaksiatan/kesalahan.

Undang-undang sekarang sebagai contoh, Mat rempit ditahan polis di sekatan jalanraya didapati bawa HEROIN sebesar KOTAK MANCIS, sabit kesalahan gantung mati mandatori. Adakah ini tidak zalim?

Dr Yusuff Al-Qaradawi sendiri mengalu-alukan 2 atau 3 Jemaah Islam atau Parti Politik (dalam fahaman demokrasi)dalam sesebuah negara, kerana masing-masing mempunyai kemahiran/kepakaran tersendiri(lihat perbincangan saya lepas).

SEMUANYA TERSERAH KPD UMNO. NAK BERSATU, WAJIB ATAS DASAR ISLAM,WAJIB LAKSANAKAN HUKUM-HUKUM ISLAM.

Selagi UMNO menafikan perkara ini, selagi itulah PAS "berkerat rotan" dengan UMNO.

LOGIK AKAL KITALAH, kalau Kepimpinan Negara milik Melayu-Islam, negara itu sendiri majoritinya Melayu-Islam yang sekaligus penduduk asal Negara, mengapa kita mengenepikan hukum-hukum Islam?

Kalau bukan kita Umat Islam merealisasikan hukum-hukum Islam, kita nak harapkan kepada siapa lagi?

ting tong guy said...

Dear Dato'

On the same note to your posting, still vividly remember during summer 92. We were spending our holidays working at the farm in the outback north of Queensland, Australia.

At the outback, the notorious insects are the kings of the day due to the extreme hot weather and environment. And the people there are so laidback bunch who do not even bother to pronounce properly..so they would call 'nyamuk' or mosquitoes as 'f*****g mossies!'. And the mossies bites can be very annoying too!!! Their numbers!!...Subhanallah!

pakbelalang said...

Inciting hatred among races will hamper country's growth: DPM
By DHARMENDER SINGH


PUTRAJAYA: The Government's socio-economic development programmes will not succeed if there are parties consistently inciting anger and hatred among the races, said Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin.

He said Malaysia's formula for success since independence had been the various communities' strong cooperation and willingness to work hand-in-hand, and this had to be maintained for the country to continue to develop and prosper.

comment:

Siapa yang mulakannya dan siapa kepalanya.

Tangkap kepalanya dan sumbat dalam tahanan ISA.

Perkara ini menjadi berluasa adalah kerana kepentingan politik untk meraih sokongan.

Playing racial card is the best way to get instant support and popularity at the expense of peace and harmony among the people of different races.

If it is not checked it the situation will become like a time bomb. Make no mistake about it.

We still never learn the May 13 incident !!! It was REAL !!!

Anonymous said...

Langit biru cakap:

"Kalau bukan kita Umat Islam merealisasikan hukum-hukum Islam, kita nak harapkan kepada siapa lagi?"

Komentar saya ialah:

Hai! bukankah DAP dan PKR yang digembar-gemburkan bakal dijadikan kroni untuk bersama memikul cita-cita Pas dalam perkara itu? Apa jadi?

Dan kalau tidak silap komentar 'bukan mukmin' di laman pembangkang bukan main lagi mahu membantu Pas merealisasikan impian berkenaan, terutama apabila mendengar guruh di langit - Langit Putrajaya.

Jadinya apakah komentar bukan mukmin itu sekadar memancing Pas atau Pas saja yang hidung tidak mancung? Atau Pas sudah tidak relevan pada pandangan mata mereka?

Hik-Hik-Hik

OKJ said...

Salam DAKJ

Abdullah B. Ubai versi Malaysia

Setelah dua tahun lebih memerintah, mungkin kita boleh menjawab beberapa soalan.
1. YB yg baca surah AURA dulu, dah dapat hidayah dan dah masuk Islam ke? Atau sekurang kurangnya dah bersunat ke?
2. Penyokong yg bermimpi jumpa Rasullullah juga dah memeluk Islam ke?
3. Agak-agaknya dah berapa ramai kafir laknatullah dah masuk Islam setakat ni dibawah sinar al-ala Islam Pakatan Rakyat?
4. Yg berbahagia Dato’ Nakaei yg dikecam satu masa dulu meninggalkan wadah perjuangan lama sebab masuk UMNO dan mengetuai YADIM. Sekarang, tuaianya telah melimpah ruah yg mana, berapa ramai saudara baru telah didaftarkan. Tahniah Dato’ Nakaei. Semoga sentiasa diberkati Allah dan dipermudahkan jalan yg lurus ke pintu syurga.
5. Mula-mula kata kafir laknatullah tak paham tentang hudud, tapi sekarang kata tak jadi (eh silap), nak tangguh dulu hudud pulak bila menang.
6. Sama macam kilang arak di Shah Alam, memang pandai putar alam puak ni.
7. Dalil-dalil Al Quran dan Hadith dah diputar belit untuk menyelamatkan rakan sekutu kafir laknatullah sehingga perbuatan bidaah & syirik nak dihalalkan. (Contoh akan diberikan jika diminta dengan rela hati)
8. Akhirnya, pembesar mereka mengaku bahawa tujuan utama adalah untuk menjatuhkan Barisan Nasional pada PRU yg akan datang. Hudud buat masa ni bukannya keutamaan, iaitu versi yg berbeza bila nak kafirkanUMNO dulu.
9. Kesimpulannya, inilah hukum ala-ala Idzhar iaitu lagi terang, jelas dan nyata bagi kaum Abdullah B. Ubai.
10. Yg kesiannya, adalah pengikut tegar mereka yg bila berhujah akan sentiasa mengingatkan orang lain tentang bangunnya manusia dan hisab di akhirat bersama pemimpin masing-masing.

Bak kata Tun Dr Mahathir, parti dan pemimpinnya yg tiada prinsip, tiada kejujuran dan kepandaian, MEMANG tidak layak memerintah negara Malaysia. Ya Allah, jauhkanlah kami Rakyat Malaysia dari diperintah oleh golongan berpewatakan Abdullah B. Ubai. Hisab dan campakkan mereka di tempat yg engkau sediakan diakhirat nanti. Amin. Sekian TQ.

Lincoln out Lanai said...

Dato. selain benda yang ada masa dulu yang saya ingat pada diri sendiri ialah telinga menanah.Meleleh keluar melaLUI lubang telinga.Kawan pun lari.Cikgu jalan jauh-jauh kerana busuk.Yang tak lari cuma kedua ibu bapa dan msisi dihospital bila kita jumpa dia.Begitulah cerita zaman dulu ramai budak-budak telinga menanah.Sekarang penyakit telinga menenah dah tak ada.Cuma yang penyakit telinga badak.Ramai yg dah jadi telinga badak.Pemimpin tak perihatin orang bawah.Orang bawah tak makan nasihat orang atas.Ulamak pun telinga badak juga.Gila undi dan kuasa serta jawatan negara sanggup jual agama.Itulah ulamak politik.Tak kiralah umno ke ,Pas ke PKR ke.Ramai telinga menanah yang hampir sama dengan telinga badak.

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Tajuk posting Datuk pada kali ini mengingatkan saya akan sejenis ulat yang dipanggil 'ulat tahi'. Bagi ulat ini, hanya tahi yang menjadi kegemarannya. Mas jemput, jalamas, nasi beriani, semuanya ditolaknya. Tahi juga yang diterpanya.

Demikian juga kita manusia. Kebanyakan manusia sebenarnya berperangai seperti ulat tahi. Tanpa sedar agaknya, mereka memilih yang hitam daripada yang putih, yang kotor daripada yang bersih, yang jahat daripada yang baik, yang zalim daripada yang adil dan seumpamanya.

To "Level Headed Melayu", let me say that PAS is beyond compare with any other political party in Malaysia. PAS is the ONLY Islamic Political Party in the country. This means PAS is not an alternative to UMNO; and of course, vice versa.

Sekiranya, sesiapa yang yakin bahawa dasar dan perjuangan PAS itu ideal, maka tidak ada sebab seseorang itu tidak bersama-sama dengan PAS dalam jihadnya menuju keredhaan Allah SWT;
kecualilah imannya tidak penuh tepu setepu-tepunya terhadap Allah SWT.

Mengapa tidak yakin dengan kepimpinan PAS kini? Bagi saya, saya jauh lebih yakin dari segi apa sekalipun, kepada pemimpin-pemimpin PAS yang komited berkobar-kobar untuk menjunjung tinggi akan Titah Perintah Allah SWT daripada pemimpin-pemimpin UMNO yang lebih mengutamakan dunia daripada akhirat.

Sebenarnya, rakyat tidak perlu terhutang budi kepada kerajaan. Kerajaanlah yang sepatutnya terhutang budi kepada rakyat yang memilih kerajaan. Setelah menjadi kerajaan, takkan nak duduk goyang kaki sahaja. Amanah dan tangggungjawab serta kewajipan wajib dilaksanakan. Oleh sebab itu, kerajaan wajar dikutuk apabila gagal melaksanakan satu 'perkara' kecil sahaja; tetapi kerajaan tidak perlu dipuji kerana berjaya melaksanakan 'perkara' besar pun, kerana pelaksanaan itu amanah dan tanggungjawab yang wajib.

Wassalam. Tolong maafkan saya.

A KADIR JASIN said...

Para pembahas dan pembaca dihormati,

Hendak berkongsi kegembiraan. Kadang-kadang, benda yang kecil itulah yang membuat kita paling gembira.

Malam tadi, malam saya tidak semena-mena menjadi cukup bermakna dan istimewa.

Ketita menunggu waktu temujanji di Muzium Islam Antarangsa, saya ternampak seekor keluang (flying fox) terbang di celah bangunan.

Keluang di tengah kota raya Kuala Lumpur? Ya, keluang. Kalau kelawar tidak menghairankan kerana masih banyak. Tetapi ini keluang.

Itulah baiknya kalau kita kekalkan bandar raya kita hijau dan ditanam dengan pokok-pokok yang mengeluarkan buah yang digemari haiwan kecil dan besar.

Terima kasih.

Anonymous said...

Salam, ketika kami kecil dulu pon banyak pijat2 menyorok dan menghisap darah kami seperti vampire. Memang payah nak bunuh mereka. Akhir sekali bapa kami keluarkan katil double decker ada dua buah(adik-beradik ramai, ada yang tidor dibawah) masak air panas dan siram katil tu, termasok sekali yang katil single. Tilam2 kami buang, alhamdulillah tiada lagi pijat2 sampai lah ni.
Rumah kami ada 6 pokok ceri. Seronok tengok burung2 datang landing makan buah2nya. Ada resident tupai2 yang lepak kat pokok ceri kami dan ada beberapa bulan pada tahun lepas ada sekor berok jantan sekali makan buah2 ceri. Ni dah lama berok tu tidak datang, rasa dah kena balon ngan orang asli yang tinggal disini. Lagi seronok bila petang sbb banyak burung2 merbok bulu warna kehijaun terbang kekawasan rumah kami.
ml

langitbiru said...

Langit biru cakap:

"Kalau bukan kita Umat Islam merealisasikan hukum-hukum Islam, kita nak harapkan kepada siapa lagi?"

Komentar saya ialah:

Hai! bukankah DAP dan PKR yang digembar-gemburkan bakal dijadikan kroni untuk bersama memikul cita-cita Pas dalam perkara itu? Apa jadi?

Hik-Hik-Hik

SEBAB PAS dah ajak UMNO laksanakan HuKum-hukum Islam sejak awal penubuhan UMNO lagi!

UMNO yang mendakwa dirinya Islam,memperjuangkan Islam TAPI berterusan menolak hukum Islam, BAHKAN mempermain-mainkan Hukum Islam.

Umur UMNO dah 64 tahun dah, Merdeka pun dah 53 tahun dah, TETAPI tak pernah insaf, terus menerus menolak Hukum Allah swt.

Kalau orang yang mengaku Islam tetapi menolak hukum-hukum ALlah, mempermain-mainkan hukum-hukum Allah, nak dipanggil apa?

Abdullah bin Ubai versi Malaysia?

Tolong perjelaskan 2 ayat ini,

Ya ayyuha allatheena amanoo kutiba AAalaykumu alssiyamu.....(Al-Baqarah 183)

Ya ayyuha allatheena amanoo kutiba AAalaykumu alqisasu ......(Al-Baqarah 178)

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa......

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu qishaash......

kutiba=diwajibkan
siyam=puasa
qisas=hukum kisas

KAMU BERIMAN DENGAN AYAT MEWAJIBKAN PUASA, KAMU MENOLAK UNTUK BERIMAN DENGAN AYAT MEWAJIBKAN KISAS, NAK JADI APA DENGAN PUASA KAMU?

TOLONG JELASKAN MENGAPA UMNO MENOLAK LAKSANAKAN HUKUM KISAS,HUKUM HUDUD YANG TERDAPAT DALAM AL-QURAN DAN AL-HADIS.

TOLONG BAWAKAN SATU AYAT AL-QURAN ATAU SATU HADIS BUKHARI-MUSLIM BAGI MENYOKONG TINDAKAN UMNO TOLAK KISAS DAN HUDUD.

ADA PAHAM? HIK-HIK-HIK?

Kalau UMNO laksanakan kisas dan hudud 64 tahun dulu atau 53 tahun dulu , PAS takkan wujud.

Kalau UMNO laksanakan kisas dan hudud, PAS takkan gabung dengan DAP.

ADA PAHAM HIK-HIK-HIK?

Pak Lang said...

Datuk Kadir,

Ada pihak-pihak mengatakan berbagai penyakit yang telah lama pupus di Malaysia tetapi akhir-akhir ini timbul kembali ekoran banjiran warga asing baik halal atau haram. Saya rasa ada kebenarannya juga. Sebahagian besar buruh-buruh asing, pelajar asing, penyangak dan penipu datang-nya dari negara-negara dunia ketiga yang perkhidmatan kesihatan jauh ketinggalan di belakang Malaysia. Negara-negara ini gah dengan berbagai penyakit berjangkit termasuk AIDs, Malaria, demam kuning, Batuk Kering, Untot, Hepatitis dan berbagai jenis kudis termasuk kudis buta.

Ketika memasuki Malaysia mereka menujukkan bukti yang mereka menjalani pemeriksaan doktor dan semuanya ok. Tapi sebenarnya mereka tidak menjalani pemeriksaan menyeluruh. Suap doktor yang juga hidup melarat dan doktor akan keluarkan surat pengesahan. Lalu kita termasuk majikan dan universiti serta kolej dengan senang hati menerima mereka. Kita pun bangga universiti dan kolej-kolej di Malaysia ramai pelajar asing. Itu yang masuk cara halal, kalau masuk cara haram bagaimana nak check.

Sebelum puasa saya pergi ke sebuah restoran di Putrajaya untuk minum petang. Ketika membuat pesanan saya lihat tangan pekerja Indonesia yang mengambil pesanan saya penuh dengan kudis (saya syaki kudis buta). Saya naik jijik dan cepat-cepat batalkan pesanan dan terus keluar. Tapi saya lihat ramai pelanggan-pelanggan di restoren tersebut sebahagian besarnya Melayu sedang makan dengan enak dan berborak. Tidakkah mereka melihat tangan pekerja yang mengambil pesanan mereka atau mereka buat tak peduli. Sayang, sikap seumpama ini nampaknya sudah menjadi lumrah dalam masyarakat Melayu.

Anonymous said...

Y.Bhg Dato,

Walau pun Amerika pada masa sekarang tak disegani ramai oleh kerana kesengsaraan didunia Islam, saya selalu pikir dan percaya kalau tidak penglibatan Amerika pada masa perang dunia kedua selepas Pearl Harbour diletupi bom Jepun, tanah air yang dikasihi kita, memang dijajahi kaum Jepun sehingga sekarang dan akibatnya adalah padah betul. Jadi saya disini berterima kasih kepada pihak Amerika keatas Ketuanan mereka pada masa Perang Dunia Kedua.Terima Kasih.

Ishak

pakbelalang said...

DAP tolak KLIA2, mahu dinamakan sempena Tunku
Humayun Kabir | Sep 3, 10 6:59pm
DAP mahu kerajaan persekutuan menamakan Terminal Penerbangan Tambang Murah yang baru dinamakan sebagai Lapangan Terbang Antarabangsa Tunku Abdul Rahman (TARIA).

http://www.malaysiakini.com/news/141900


comment:

We should maintain as Kuala Lumpur International Airport. We should give international exposure to our city rather than giving exposure to our dead leader. No economic value!!

Yang dah mati adalah tinggal hanya urusan dia dengan Allah sahaja!!

Anonymous said...

Langit biru kata:

"Kalau UMNO laksanakan kisas dan hudud 64 tahun dulu atau 53 tahun dulu , PAS takkan wujud."

Komen saya:

Saya tidak berminat untuk berhujah bagi pihak UMNO kerana saya bukan ahli parti itu. Saya berminat terhadap Pas kerana dialah satu-satunya parti yang menggunakan label Islam dalam negara ini.

Saya berminat dengan Pas kerana merekalah satu-satunya parti yang berada di depan dalam isu negara Islam total meskipun dalam perlembagaan mereka tidak termaktub yang itu.

Berbalik pada kenyataan saudara di atas apakah ianya betul? Yakni, misalnya kalau ada sebuah parti telah menyempurnakan 'hajat politik' saudara maka saudara tidak akan lagi berusaha sendiri untuk mendapatkan hajat yang sama?

OK, saudara tak perlu berikan jawapan tetapi halusi kenapa saya katakan yang saudara pasti akan buka parti baru meskipun sudah ada parti yang telah menyempurnakan hajat politik saudara.

Maksudnya begini. Islam adalah agama yang sempurna. Ia telah disampaikan dan disempurnakan kefahamannya oleh seorang manusia (nabi) yang sempurna (maksum).

Kalau itulah kenyataannya berhubung agama Islam dan penyampainya yang asal, maka sepatutnya manusia selepas itu ikut saja apa yang ada (yang telah cukup sempurna). Apakah itu realitinya? Tidakkan?

Ini menunjukkan meskipun seseorang itu telah melakukan yang terbaik bagi sesuatu perkara berbekalkan kemampuan dan suasana persekitaran yang ada, tetapi akan tetap ada seseorang yang lain yang tidak berasa puas hati dan berasakan yang dirinya mampu melakukan lebih baik dari itu.

Kalaulah kemampuan orang itu diragui dan kalau dia tidak berpijak atas persekitaran yang nyata maka kita akan anggap orang itu sebagai Mat Jenin. Tetapi kalau betul dia mampu dan faktor persekitaran pula sah berpihak kepadanya maka kita tidak akan teragak-agak untuk mengucapkan selamat maju jaya!

Hik-Hik-Hik

Anonymous said...

Langit biru kata:

Umur UMNO dah 64 tahun dah, Merdeka pun dah 53 tahun dah, TETAPI tak pernah insaf, terus menerus menolak Hukum Allah swt.

Kalau orang yang mengaku Islam tetapi menolak hukum-hukum ALlah, mempermain-mainkan hukum-hukum Allah, nak dipanggil apa?



Inilah masalah kita orang Melayu. Hanya asyik pandai menyalahkan orang lain. Tidak mahu langsung lihat kelemahan dan kesalahan diri sendiri.

Saudara Langit biru ni faham sejarah atau tidak?

Sejak Tanah Melayu dijajah dalam tahun 1511, kita orang Melayu dan umat Islam telah kehilangan penguasaan mutlak kuasa pemerintahan negara ini. Kita terpaksa berkongsi kuasa dengan orang bukan Melayu sebagai satu syarat untuk bebas merdeka dari tangan penjajah Inggeris. Perjanjian ini termaktub dalam Perlembagaan negara.

Ada sesetengah pihak yang menyalahkan UMNO kerana bersetuju menerima Perlembagaan "kafir" ini. Bagi mereka, Perlembagaan yang tidak mengikut Al-Quran dan As-Sunnah secara total itu adalah haram dan bertentangan dengan Islam.

Tetapi persoalannya sekarang, jika UMNO menolak Perlembagaan ini, adakah Tanah Melayu mampu memperolehi kemerdekaan pada waktu itu? Sudah tentu tidak, bukan. Bagi saya, buat permulaan, lebih elok berkongsi kuasa dari TIDAK ADA kuasa langsung!

Kalau ikut "stail" Langit biru yang hanya pandai salahkan orang lain ini, saya syorkan saudara jangan berhenti setakat salahkan UMNO sahaja. Langit biru kenalah juga salahkan kerabat Raja-raja Melayu yang bergadoh sesama sendiri hingga ada yang panggil "kuasa luar" untuk masuk campur dan merampas tanahair kita dulu. Dan jangan lupa salahkan Sultan Mahmud yang kalah perang dengan Portugis hingga hilang Melaka, dan peranan si Kitol dan Raja Mendalair yang jadi tukang hasut dan tali barut bangsanya sendiri.


Azmir
Kg BAru

Anonymous said...

Lebih 400 tahun Tanah Melayu dijajah, pihak penjajah telah berjaya melemahkan jati diri dan moral orang-orang Melayu. Pegangan orang Melayu kepada Islam juga ada yang goyah dan longgar. Kita tidak mampu hendak buat apa-apa kerana kuasa eksekutif tidak berada ditangan kita.

Namun selepas merdeka, usaha meningkatkan jati diri dan ekonomi orang Melayu dipertingkatkan. Usaha menerapkan nilai-nilai Islam juga dijalankan.

Masalah bagi sesetengah pihak seperti saudara Langit biru ini ialah dia mahu perkara ini dilaksanakan secara mengejut tanpa tunggu-tunggu lagi. Cakap memang lah senang. Tapi harap cakap sajalah. Salahkan orang ini. Salahkan orang itu. Tapi diri sendiri habuk pun tak buat apa-apa!

Saudara Langit biru ni sedar ke tidak bahawa perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang memberi kelebihan tertentu kepada orang2 Melayu itu sendiri adalah tidak selaras dengan Islam.

Mana tidaknya. Orang Melayu Islam, Bumiputera Sabah, Sarawak yang beragama Kristian dapat kuota khas untuk belajar di MRSM, UiTM, mendapat biasiswa dan lain-lain tetapi orang Cina, India yang masuk Islam tidak dapat hak yang sama.

Mengapa saudara Langit biru tidak mahu syorkan agar undang-undang sebegini pun dimansuhkan. Mungkin sebab ianya memberi kelebihan dan kemudahan kepada saudara, maka saudara tidak mahu membangkitkannya. Walaupun ianya bertentangan dengan Islam?

Jangan jadi hipokrit lah saudara. Kalau benarlah saudara berjuang demi Islam, maka apa2 perkara yang saudara nikmati yang tidak selari dengan Islam ini, saudara wajiblah juga menolaknya. Jangan hanya lihat salah orang lain saja tapi lihatlah juga salah diri sendiri.

Nilailah sendiri usaha-usaha menerapkan nilai Islam dalam pentadbiran negara. Perlaksanaan hukum jenayah Islam misalnya. Nilai sendiri dari segi pembangunan infra nya. Pembangunan modal insannya. Dulu berapa banyak hakim syariah, mahkamah syariah yang kita ada. Sekarang berapa banyak. Dulu berapa banyak institusi pengajian ISlam yang kita ada? Sekarang berapa banyak? Jangan kata semua ini orang PAS sahaja yang buat. Orang UMNO tak buat apa2. Yang saya tahu di Kelantan tu, satu masjid pun PAS tak buat walaupun dah perintah dekat 20 tahun!

Nak membangunkan negara bukan semudah kata sahaja. Mesti ada perancangan dan perlaksanaan terancang. Seperti nak buat rumah. Kalau piling tak kuat, kena ribut sikit, boleh roboh.

Di Malaysia ini. Kita sudah buat perjanjian dengan orang bukan Melayu/Islam untuk berkongsi kuasa. Mana boleh, kita sewenang-wenangnya mungkir janji dan buat Perlembagaan baru walaupun ianya berlandaskan Islam. Suka atau tidak, kita kena terima hakikat bahawa orang bukan Melayu/Islam di negara kita ini ada hak dan kuasa untuk menentukan bentuk pentadbiran negara. Ini hakikatnya.

Cakap memang mudah saudara Langit biru. Nak cop orang lain sebagai kafir pun mudah. Tapi, jangan lihat salah orang lain sahaja. Salah diri sendiri pun kena tengok juga. Barulah kita jadi rendah diri dan tidak bongkak sangat.


Azmir
Kg Baru

putera gunung jerai said...

kita disini nak kongsi pengalaman Dato Kadir mengnai kisah-kisah lalu yang tak lah silam sangat untok mengembalikan segala daya ingatan kita.Bukan pasai politik UMNO/PAS.Bagi aku kedua parti ini serupa saja.UMNO pun dah jual Melayu banyak juga.PAS pun dah gadai Islam tak kurang juga.UMNO dulu ok dan alright.PAS dulu pun tulen dan Islamik.Hari ini UMNO dengan retoriknya .PAS dengan gelojohnya.Perbandingan PAS/UMNO dulu dengan hari ini bahaya dan akan menghancurkan melayu/Islam itu sendiri.Banyak benang basah telah ditegakkan dengan kecangihan tekonolgi moden.Kudis buta moden telah menyelinap dikulit orang UMNO/PAS yg hilang hala tuju sebenar.Wallahhualam

azahar said...

Dato'

An incident with bed bugs that I can never forget happened to me when I was in UPM.

For the past few days I found bed bugs crawling up my belly and more than once I caught them sucking blood in broad daylight.

So one day I stopped and searched my belongings for the source or the hideout of the creature.

Finally I found it! It was in the buckle head of my belt. There were hundreds of them, eggs including, hiding comfortably in between the leather and the metal buckle head of my belt.

I kept on squashing them all that evening....

OKJ said...

Salam DAKJ

PARROT

Dakwah Rasullullah dilakukan secara sistematik dan mengikut keutamaan (priority). Di Mekah, ianya dibahagikan kepada tiga fasa iaitu secara jihad dakwah, kemudian secara terang terangan dan fasa terakhir sebelum berhijrah adalah dakwah di luar mekah. Selepas 13 tahun berdakwah di Mekah, barulah baginda berhijrah ke Madinah pula.

Di Madinah juga, terdapat tiga fasa dijalankan oleh rasulullah iaitu fasa pertamanya adalah membentuk masyarakat Madinah baru, diikuti kepada fasa kedua yg juga dinamakan era baru dan fasa terakhir iaitu semasa kegemilangan islam sebelum wafatnya rasullullah.

Kalau kita perhatikan, fasa-fasa di Mekah, keutamaanya adalah untuk menyebarkan Islam. Itu pun dijalankan peringkat demi peringkat. Keutamaan (priority) fasa pertama di Madinah pula adalah menyatu-padukan umat Islam dikalangan mujahirin dan ansarin. Kemudian, baginda begitu berhati-hati terhadap kaum musyrikin, kaum yahudi dan puak munafik yg secara luarannya berpura-pura mendekati Islam tetapi sebenarnya merekalah musuh Islam yg utama. Rasulullah juga mensyariatkan Islam dalam segala urusan kehidupan bagi menarik lebih ramai kafir keluar dari kegelapan.

Kesimpulannya, masalah dengan segelintir pemimpin Islam sekarang dan pengikut taksubnya adalah dahlah tidak mempunai ilmu yg mendalam tapi bercakap macam PARROT - ikutje apa orang lain cakap. Betul ke tak betul ke, belakang kira. Lepastu, tak tahu erti keutamaan (priority) walaupun dah dicakap berkali-kali. Tak tahu siapa musuh dalam selimut, beza antara syariat dan hudud dan sebagainya. Kena kencing dah berpuluh-puluh kali pun masih buat-buat tak nampak. Akhirnya ikutje dan tunduk kehendak kafir laknatullah tapi macam biasa salahkan orang lain. Sekian TQ.

OKJ said...

Salam DAKJ (maaf terkeluar tajuk komen sebelum ni)

Bercakap tentang species haiwan liar ni, saya juga ada beberapa pengalaman. Masa kecik-kecik, semasa melalui lorong antara semak belukar, saya pernah terserempak mata bertentang mata dengan ular tedung. Takut betul rasanya. Saya juga pernah nampak musang meniti atas atap rumah. Besar jugak musang rupanya. Juga pernah ternampak burung hantu bertenggek atas pokok kelapa yg mati terkena petir. Seronok dan takut pun ada.

Lepas tu beberapa tahun yg lalu, saya pernah ternampak beberapa ikan yu yg besar menyambar semasa bercuti di Gem Island sebelah Pulau Kapas. Masa itu saya dan anak-anak sedang buang sisa makanan ke dalam laut dari atas bilik penginapan, terkejut dibuatnya sebab sedang asyik tengok ikan kecil-kecil makan tiba-tiba bapak jaws (mungkin species yu bodoh kot) yg meloncat keluar. Lagi satu semasa snorkeling dekat Pulau Redang (bawah jeti taman tema laut), ternampak ikan kerapu ‘mak datok’ besarnya. Saya juga pernah mengejar penyu sambil berenang di Pulau Perhentian dan Di Pulau Redang. Memang laju ia berenang.

Yg menakjubnya, ia boleh tahan nafas sampai 20 minit sekali tarik nafas. Kita orang Asia Tenggara ni, nak tahan nafas seminit pun tercungap-cungap. Macam mana nak menang jadi juara FIFA world cup. Sebab itulah saya tak berasa kecil hati sangat pasukan kita tak pernah-pernah sampai ke pusingan final piala dunia ni. Yg lainnya, saya tengok dekat zoo dan dekat Safari Big Five tapi tak teruja sangat. Cuma jip yg kami naiki dikejar oleh badak sumbu, betul-betul dekat dengan gajah dan dikejar sekali lagi oleh kerbau afrika. Seronok jugak. Sekian TQ.

saji said...

Sdr HikHikHik dan langitbiru yang dihormati

"Maksudnya begini. Islam adalah agama yang sempurna. Ia telah disampaikan dan disempurnakan kefahamannya oleh seorang manusia (nabi) yang sempurna (maksum).

Kalau itulah kenyataannya berhubung agama Islam dan penyampainya yang asal, maka sepatutnya manusia selepas itu ikut saja apa yang ada (yang telah cukup sempurna). Apakah itu realitinya? Tidakkan?"

Komen:

Yang sampurna seperti sdr berdua bincangkan ialah komponen ajaran Islam akedah, akhlak dan syariah yang sudah disepakati tidak boleh diijtihadkan lagi, atau, dari sudut perundangan Islam, perkara2 atau isu2 baru atau zaman moden yang tiada dalil yang jelas dalam al Quran, Hadis, Ijamak dan qias yang harus diijtihadkan yang tiada terbabas dari maksud 5 tujuan syarak mencakupi bidang muamalat, munakahat dan jenayah menggunakan kaedah Masalih Mursalah bagi mazhab Hanbali, Maliki dan Shafie dan kaedah Istihsan bagi mazhab Hanafi

Syed Jamal. said...

Dato.
Keluamg itu binatang apa,burong ke sebab ia boleh terbang.Yang saya tahu Keluamh itu nama bandar di Johore.

Di musieum Islam itu kita jumpa macam Dato.Kawan saya pergi berjogging di tempat itu.Sawaktu is berjalan ka Lake garden ia ternampak landak menyerbangi jalan.

Kawan saya juga selalu ka situ di waktu malam,dia kata di situ banyak musang.

Tapi yang saya hairan kenapa di situ tiada ada saokor pun monyet dan ayam hutan.

Di Pendang 30 tahun dahulu,disawah banyak burong ayam ayam,kadi dian,wak wak ,panglin dan bangau.Sekarang kemana perginya burong itu.Tidak terlintas kah Dato kita ambil initiative untok membiakkan samula burong ini.Yang hairannya samasa saya bermain golg di gold coast Australian,terlalu banyak burong2 ini,di padang golf.

saji said...

Sdr pakbelalang

Sekadar bertanya,mengapa agakanya isu perkauman/racist akhir2ini timbul?

saji said...

Salam Dato'

Mungkin saya orang yang belum pernah pegang dan digigit pijat Dato'

A KADIR JASIN said...

Sdr Syed jamal,

1. Di Lake Garden ada kera. Belah pagi dan petang mereka keluar tepi jalan tunggu pelawat bagi makan.

2. Sekarang banyak haiwan dan mergastua yang dulu hanya ada dalam hutan, belukar dan dalam kampung ada dalam pekan.

3. Di sekitar rumah saya ada tupai, biawak, bermacam jenis burung, ular tedung, ular daun dan sekali sekala separang dua burung enggang. Saya tanam banyak pokok palma yang berbuah. Bila masak, burung datang makan. Saya juga ada bird feed untuk burung macam pipit, ciak, ruak-rauk (wak-wak), merbuk dan tekukur.

3. Betul, dulu di Pendang banyak burung ayam-ayam, ruak-ruak dan sintar. Tapi bilah habis belukar dan paya dipugar buat bendang, dan guna pula racun serangga, burung-burung ini mati atau tak membiak.

4. Tapi sekarang dah mula ada balik dalam bendang dan di tepi-tepi sungai. Burung bangau (cattle egrets) dan puchong dah banyak balik, Alhamdulillah.

5. Yang salah kita. Kita tak hargai alam ciptaan Allah. Kita tamak dan kita musnahkan semua.

6. Kita yang terima bala. Sekarang tikus banyak dalam sawah bebab kita bunuh ular dan tembak burung hantu. Kita yang bodoh sekarang kita takut tikus sampai kita tak berani sebuh nama tikus. Kita kata "orang malam."

7. Keluang dalam lima atau enam kali ganda lebih besar garipada kelawar. Ia makan buah. Dulu di Pendang banyak. Tapi kita tembak jual kepada Cina. Keluang dan kelawar adalah agen pendebungaan.

Terima kasih.

Zabri Mokhtar said...

Assalamualaikum.....Dato dan semua,
Sempena minggu terakhir ramadhan dan menjelangnya syawal pada jumaat ini. Saya ingi mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir Bathin kepada Dato sekeluarga dan semua titipan minda/pembahas.
Walaupun kita berbeza ideologi atau pendapat tetapi apabila berkaitan yang hak/asas bersatulah kita seperti parti2 MCA dan Gerakan akan bersatu dengan parti DAP apabila memperjuangkan kepentingan mereka.
wasalam..
ikhlas,

pakbelalang said...

Sdra Saji,

Jawapannya ialah ada setengah kaum merasa suara mereka dah mula semakin kuat dan setengah kaum pula merasakan kuasa politik mereka dah mula tergugat.

Bagi orang politik memainkan isu perkauman adalah yang paling senang sekali untuk mencapai cita-cita untuk meraih sokongan, baik mereka dari parti lawan atau pembangkang.

Yang banyak memainkan peranan mengapi-apikan isu perkauman ialah bloggers.

Bloggerslah yang banyak buat timbulkan isu perkauman. Ada setengah bloggers jadi full time "mercenary". Mereka boleh menggugat keselamatan negara. Merekalah orang pertama yang akan melarikan diri untuk berlindung apabila keadaan kucar-kacir berlaku. Itulah the power of internet. The pen is mightier than the sword!! Sama ada negara kita akan maju jaya atau menuju kepada kehancuran terpulanglah kepada rakyat menentukannya. Isu perkauman ini jika tidak ditangani dengan cekap lambat laun ianya akan pasti membawa bencana. Believe me !!!!

affendi hussain said...

Salam Dato',

Even how hard you had tried to stray away from politic..it will always be a futile attempt since that realm have such a very intense gravitational pulling..see, all come back to square-one!

Being the sole superpower and a modern hi-tech hi-income nation, USA is yet to solve this petty bug issue at home.. what a shame.. remember how Allah s.w.t taught Namrud a hard lesson with mosquitoes..

this coming 1st of Syawal, just like the case of Bendara radical group in our neighboring country, a group of extremist Christian threaten to burn our holy Al-Quran at the "zero-ground" ex-WTC site in the Big Apple..

It's a real global challenge Muslims need to face nowadays and also for the future..what awaits ahead is unpredictable..Here in Malaysia we're lucky to be a majority, imagine being otherwise..with the current political obsession , it would not take long too to be like one at home the moment the majority dissolve into various minor units..the later already started to show effect post GE12.

p/s: Sdr Azmir, Kg. Baru, pembetulan fakta, '1511' bukanlah tarikh keramat Portugis menjajah Tanah Melayu..mereka hanya mampu bertahan & berlindung didalam Kota A.Farmosa Hilir Melaka..Negeri2 awal dijajah mutlak British adalah Perak, Pahang, Selangor, N9 & Pulau Pinang..

Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu & Johor masih merdeka dgn Sultan berkuasa mutlak sehinggalah dikuasai British pada awal abad ke-20..tak sampai 100thn pun! sbb itu jatidiri melayu2 di negeri2 ini amat berbeza dgn negeri2 yg awal terjajah..
bila membaca sejarah kita kena fikir dari pelbagai sumber..bukan hanya telan bulat2..

Salam Aidilfitri 1431H.
wasalam

("/)

langitbiru said...

“Dakwah Rasullullah dilakukan secara sistematik dan mengikut keutamaan (priority)”.

Dakwah UMNO kepada muslimin muslimat Malaysia macammana? Sistematik macammana? Mengikut keutamaan macammana?

Selepas 64 tahun umur UMNO atau 53 tahun Merdeka, pegangan tauhid dan akidah (merujuk kepada usaha Dakwah UMNO yang sistematik dan mengikut keutamaan) Umat Islam Malaysia semakin baik ke semakin punah ranah?

Abang rogol adik, bapa haruan makan anak, ibu lacur anak gadis, rempit bohsia. Dadah no 1, sekolah remaja hamil luar nikah bla bla bla tak tertulis disini!!!! Yang Mufti Pasir Berdengung kata 250,000 Melayu Islam murtad tu apa? Atau Sdr OKJ kata Mufti tu penipu? Jangan Sdr OKJ membela UMNO hingga terkena “denial syndrome”! Bukak lah mata tu luas-luas, pandang dengan mata hati, baca HARIAN METRO macam-macam ada!!! So, Dakwah UMNO cemerlang,gemilang,terbilang!!! Dakwah ala Abdullah bin Ubai?

UMNO Nak rujuk Sirah Mekah & Madinah? Dulu kata nak cari ilmu Al-Ghazali- As-Syafei! Kalau gitu kenapa tak nak rujuk kepada Piagam Muhammad saw atau Piagam Madinah?.

Yang sangat-sangat TAKSUB adalah SDR OKJ kpd Pemimpin UMNO dan Najib.

“Tak tahu siapa musuh dalam selimut, beza antara syariat dan hudud dan sebagainya”.

Musuh dalam selimut ni dah lama dah kita kenal……wujud 64 tahun dulu lagi dah!

“……beza antara syariat dan hudud…..”

Boleh Sdr OKJ yang sangat mendalam ilmu agama jelaskan beza syariat dan hudud? Sangat menarik bunyinya!!!

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Saya ingin menasihati langitbiru agar langitbiru tidak perlu membuang masa melayan mereka yang belum menerima hidayah daripada Allah SWT. Hidayah merupakan nur anugerah Allah yang istimewa yang dipancarkan ke hati insan yang terpilih. Bukan semua orang berupaya menerima hidayah daripada Allah SWT.

Lebih baik kita berdoa sahaja ke hadrat Allah SWT, semoga mereka lambat laun akan 'terhidayah dengan kebenaran'; dan jauh sekali daripada menjadi ulat tahi. Mudah-mudahan Allah SWT memakbulkan doa kita.

Wassalam. Maafkan saya.

Anonymous said...

Nik Aziz Pertahan Kenyataannya Bukan Islam Boleh Masuk Masjid
KOTA BARU: Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata pihak yang mempersoalkan kenyataannya yang orang bukan Islam boleh masuk ke dalam masjid, sebagai mahu mempolitikkan isu berkenaan.

"Kenapa isu membenarkan bukan Islam masuk rumah ibadah agama Islam diperbesarkan-besarkan, sedangkan orang bukan Islam yang membina dan membuat mimbar masjid tidak dipersoalkan" katanya.

komen:

Nik Aziz ni cakap berbelit macam ular. Yang dipertikaikan ialah orang bukan Islam masuk dalam mesjid dan bagi ceramah dan jamaah mendengar ceramah orang bukan Islam dengan mulut melopong. Itu persoalannya.

Kalau tak betul, tak betul-lah. Jangan cakap belit-belit. Nak jadi Tok Guru, jadi Tok Guru betul-betul. Jangan jadi Tok Guru ada kepentingan diri sendiri dan politik. Itu bukan Tok Guru namanya tapi "TOKTOK" !!!

Frankly, I never have high respect for this Tok Guru. I don't consider him as a real Islamic scholar but just like sekolah pondok scholar. Itulah pandangan peribadi saya. Maaflah kalau keterlauan kata. Mungkin orang lain berpandangan tinggi terhadap Tok Guru ini tapi saya tidak termasuk golongan orang yang terlalu taksub terhadap seseorang. Ianya akan merosakkan kebijaksanaan kita berfikir.

Mat Zero

abdullahngah said...

saji,

Ijtihad di benarkan atas cukup kelayakannya.

Tapi kena ingat, setelah tiada pada Al Quran dan hadis.

Quran lengkap selengkapnya tiada sebarang kekurangan.

Hadis mungkin bercampur aduk kerana ada yang palsu.

Puncanya ialah berlaku perslisihan faham, kerana salah faham dan tak faham.

Ada ulamak yang kata politik tak bercampur dengan agama sedangkan agama dan politik tidak boleh pisahkan dari manusia yang ada agama.

Mungkin mereka ambil ajaran kafir dan Ali Abdul Razif yang mendapat upahan yahudi untuk melemahkan umat Islam.

Allah telah menyatakan al quran itu tiada sebarang kekurangan. Makna sempurna.

Tapi malang ada yang lebih bijak daripada Allah dan Rasulullah SAW lantas berkata, Allah kata kafir ada yang berkata belum jadi kafir Rasulullah SAW tak turut Aurat tak bau cium syurga ada yang kata boleh kerana Allah mahu pengampun dan pengasih.

Yang paling aneh sekali ada sesetengah mengajar, orang kafir tidak boleh kata dia kafir, kan masuk Islam kan.

Ada pula yang berkata agama sama saja, termasuk agama Islam sama dengan agama lain.

Macam mana boleh jadi begitu, sedangkan Allah nyatakan manusia terbahagi kepada dua, kafir dan islam.

Allah menyatakan mencari agama selain daripada agama Islam tidak diterima, Macam mana boleh kata agama sama saja.

ijtihad kah itu?

langitbiru said...

Sdr Azmir Kg Baru,

Terimakasih,

Saya ingat Sdr hanya "sekadar bertanya", rupanya cuba menduga!! Dan memberi "ceramah"!

Sdr amat arif Sejarah Melayu? Apa hujah Dato Onn, Burhanudin Helmi, Ahmad Boestaman ketika British bagi syarat-syarat kemerdekaan? Apakah hujah mereka terbukti benar pada hari ini atau jauh terpesong?

Kalau Tunku Abd Rahman tak terima syarat-syarat, British takkan bagi kemerdekaan? Apakah situasi penjajahan dunia pada masa tersebut?

Itu bab sejarah, bagaimana anda faham dan bagaimana saya faham mungkin tak sama, mungkin sumber rujukan bacaan tak sama!

TAPI sumber yang terkandung dalam Al-Quran sama takkan berubah hingga hari kiamat. Sekali lagi mungkin cara pemahaman Al-Quran anda dan saya tak sama, walaupun membaca mengkaji ayat-ayat yang sama. Itu satu lumrah.

Akan tetapi, dengan mengambil kira 400 tahun kita dijajah sebagai alasan kita tidak bersedia mengubah sistem pentadbiran negara ke arah Sistem Daulah Islam, adalah satu pemikiran yang terkebelakang. Tok nenek moyang kita 400 tahun dulu dah meninggal lama dah, tinggal KITA yang menentukan halatuju negara kita hari ini. Jangan kelemahan kita melaksanakan sesuatu yang "baru" ini disandarkan kepada kegagalan tok nennek moyang kita dulu kala. itu tak betui, sangat-sangat tak betui!!! Macammana kita nak maju kalau dok sandarkan hal-hal yang lepas!

Ambil diri saudaralah, kalau kedua ibubapa sdr kurang berjaya, apakah sdr nak menyalahkan mereka tentang nasib sdr pada hari ini?

Bukan nak ubah cara tergesa-gesa. Apa jua perkara, buat cara tergesa-gesa, hasilnya banyak cacat cela! Soalnya, apakah UMNO ADA NIAT DAN INISIATIF KE ARAH mewujudkan SISTEM DAULAH ISLAM?? Apakah apa yang UMNO buat hari ini UNTUK MENYEDIAKAN PEMBETUKAN SEBUAH NEGARA ISLAM?

Soal DEB, saya dah jelaskan pendirian saya sebelum ini. Namun INI pertama KALI saya dengar ada ORANG KATA DEB itu tidak selaras dengan Islam!!! Wow....amat menarik!

Anonymous said...

Sports Toto brings gifts to children at hospital and welfare homes - The Star


In conjunction with the coming Hari Raya celebrations, Sports Toto reached out to about 300 people on separate occasions to spread the festive cheer.

An entourage of Sports Toto staff made a goodwill visit to the paediatric wards of Hospital Tengku Ampuan Rahimah in Klang and Hospital Sungai Buloh recently.

They had a light-hearted moment mingling with about 150 children in both hospitals and handed duit raya and gift packs to them. The children were visibly brightened up by the surprises despite being unwell.


Festive cheer: A group photo of all the invited guests with their goodies.

Thereafter, a breaking of fast was held in collaboration with Bukit Kiara Equestrian & Country Resort for about 150 underprivileged children and single mothers from Persatuan Anak-Anak Yatim Dan Ibu Tunggal Kg. Medan, PJ and Pertubuhan Rumah Anak Yatim Miskin Daerah Kuala Langat, Banting.



NOTA:
takkan la duit zakat kita dah habis sampai syarikat judi kena bagi sumbangan...

minah ronggeng

dan kajang said...

Assalamualaikum Dato',

1. Saya bersetuju dengan "ABD. Rahim" bahawa TG Nik Aziz dan Pas patutlah sekarang ini muhasabah diri dan bertolak ansur sikit demi untuk perpaduan Melayu perpaduan umat Islam.

2. TG Nik Aziz memanglah bijak orangnya dan seorang pemimpin Islam yang terbaik setakat ini. Namun sebijak mana pun, beliau tetap ada kelemahannya. Beliau bukan selalunya betul. Malah "fatwanya" pun kadang2 tidak selalu tepat dan kadangkala mengelirukan kita. Mungkin ia ada kepentingan politik peribadi dan partinya.

3. Begitu juga dengan PM DS Najib. Beliaupun tidak kurang bijaknya. Dan sebagai pemimpin nombor satu Malaysia beliau pasti mempunyai banyak ekses dari kalangan penasihat "think tanknya" (termasik kalangan cendiakawan Islam) dalam membuat sebarang keputusannya. Di samping itu, sebagai manusia, beliau juga ada kelemahan dan kekuranganya.

4. Hakikatnya sekarang ialah sehebat mana sekali pun kepimpinan TG Nik Aziz, beliau dan ahli Pas harus menerima bahawa BN adalah parti yang memerintah dan Umno pula sebagai parti Melayu dan Islam adalah parti dorminan dan mempunyai bilangan kerusi yang terbanyak samada di DUN atau Parlimen. Oleh itu samada kita (orang Melayu dan Islam) suka atau tidak, hendaklah menyokong PM Najib sebagi pemimpin kita. Kalau kita tidak sokong beliau, maka siapa lagi yang harus berbuat demikian.

4. Jadi apa kata kalau kita semua sokong kedua pemimpin dan parti (Umno dan Pas) terkuat ini bergabung tenaga dan otak untuk sama-sama bantu menguatkan ummah Melayu dan Islam. Kalau yang terkurang boleh diketepikan atau diperbaiki dan yang terbaik pula disatukan untuk menjadi ia bertambah baik lagi. Ketepikan ego. Dengan itu kita percaya kepimpinan Islam di negara ini akan menjadi lebih baik dan tidak mudah digugat oleh mana kaum..

Anonymous said...

Dengan izin Dato' Pemblog,

Yangretibase said...

"Saya ingin menasihati langitbiru agar langitbiru tidak perlu membuang masa melayan mereka yang belum menerima hidayah daripada Allah SWT."

Komen Ana:

Sikap sebeginilah yang membuatkan Islam terus berpecah iaitu sikap menghasut kawan agar tidak berkawan dengan pihak lawan meskipun sesama agama. Kalau saranan itu datang dari lubuk hati yang suci maka pahalalah yang akan diperolehi tetapi kalau saranan itu digerakkan oleh sanubari yang dilumuri perasaan hasad, dengki dan remuk hati (iaitu hasutan) maka dosalah balasannya.

Adalah lebih jelek apabila yang menghasut itu adalah disebabkan oleh ketidakupayaannya dalam memberikan hujah balas terhadap persoalan yang dibangkitkan oleh para mukmin yang lain bukan disebabkan oleh larangan dari Tuhannya tetapi disebabkan individu itu tidak memiliki bukan saja ilmu ukhrawi mencukupi malah lebih dari itu ialah ketandusan ilmu duniawi.

Justeru, kalaulah sesama saudara seagama, mereka (golongan yang mengaku mendapat hidayah) tidak mempunyai cukup 'modal dan tenaga' untuk menepis, mempertahankan atau mematahkan hujah yang dilontarkan oleh pembahas mukmin (berlawanan ideologi) maka tidak hairanlah dalam isu agama bawaan Pas, kalau rakan Pas iaitu DAP dan PKR (iaitu golongan yang diminta agar dipanjatkan hidayah oleh khatib Pas) telah tanpa teragak-agak memandang ke arah Pas dengan satu mata tertutup.

ATAS PAGAR

saji said...

Salam sdr abdullahngah

1.Terima kasih kerana memberi perhatian komen sya berkenaan.

2."Tapi malang ada yang lebih bijak daripada Allah dan Rasulullah SAW lantas berkata, Allah kata kafir ada yang berkata belum jadi kafir Rasulullah SAW tak turut Aurat tak bau cium syurga ada yang kata boleh kerana Allah mahu pengampun dan pengasih.

Yang paling aneh sekali ada sesetengah mengajar, orang kafir tidak boleh kata dia kafir, kan masuk Islam kan.

Ada pula yang berkata agama sama saja, termasuk agama Islam sama dengan agama lain.

Macam mana boleh jadi begitu, sedangkan Allah nyatakan manusia terbahagi kepada dua, kafir dan islam.

Allah menyatakan mencari agama selain daripada agama Islam tidak diterima, Macam mana boleh kata agama sama saja.

ijtihad kah itu?"

Komen:

Ijtihad atau tidak, sdr kena check dulu mereka2 yang sdr kata itu berkelayakan melakukan ijtihad atau tidak atau golongan mujtahid. Dan penting juga pastikan kaedah ijtihad yang digunakannya iaitu Masalih Mursalah atau Istihsan seperti yang saya jelaskan sebelum ini.

saji said...

Salam dan kajanag

"Jadi apa kata kalau kita semua sokong kedua pemimpin dan parti (Umno dan Pas) terkuat ini bergabung tenaga dan otak untuk sama-sama bantu menguatkan ummah Melayu dan Islam. Kalau yang terkurang boleh diketepikan atau diperbaiki dan yang terbaik pula disatukan untuk menjadi ia bertambah baik lagi. Ketepikan ego. Dengan itu kita percaya kepimpinan Islam di negara ini akan menjadi lebih baik dan tidak mudah digugat oleh mana kaum."

Komen:

Di mana ego atau ego2nya TGNA dan DSNTR atau UMNO dan PAS yang sdr bertegas ianya perlu sama2 diketepikan? Jasa masing2 terhadap orang Melayu dan Islam ? Dasar perjuangan masing? Kekuatan penyokong masing2? Keputusan PRU 12? Siapa yang lebih memperjuangkan Islam? Siapa yang terdesak merahih sokongan orang Melayu dalam menghadapi PRU 13? Atau lain2 yang saya tak boleh fikirkan?

Anonymous said...

Affendi Hussein wrote:

p/s: Sdr Azmir, Kg. Baru, pembetulan fakta, '1511' bukanlah tarikh keramat Portugis menjajah Tanah Melayu..mereka hanya mampu bertahan & berlindung didalam Kota A.Farmosa Hilir Melaka..Negeri2 awal dijajah mutlak British adalah Perak, Pahang, Selangor, N9 & Pulau Pinang..

Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu & Johor masih merdeka dgn Sultan berkuasa mutlak sehinggalah dikuasai British pada awal abad ke-20..tak sampai 100thn pun! sbb itu jatidiri melayu2 di negeri2 ini amat berbeza dgn negeri2 yg awal terjajah..
bila membaca sejarah kita kena fikir dari pelbagai sumber..bukan hanya telan bulat2..



Thank you for correcting me. It should be 1824 @ Perjanjian British - Belanda i/o 1511. Please accept my sincere apology. It seems that my eagerness had failed me yet again. But still, 1824 to 1957 (minus the Japanese); that was about 128 years. It surely is a long enough time to have a damning effect on the morale and self confidence of the Malay people. Don't you think so?


Azmir
Kg. Baru

Anonymous said...

Datuk AKJ,

Nampaknya blog Datuk ni dah jadi forum agama. Masing-masing nak tunjuk handal tentang hal agama.

Kadang-kadang geli hati juga membaca hujah-hujah yang diketengahkan oleh mereka. Beria-ia untuk mempertahankan hujah-hujah mereka.

Syabas!! Tapi kadang-kadang hujah-hujah mereka lari dari topik asal kerana terlampau ghairah dengan kiasan-kiasan agama.

Saya cadangkan Dato' buka satu lagi blog untuk mereka yang hendak bincangkan hal-hal agama dengan mendalam lagi supaya blog Datuk yang ada sekarang tidak kacau bilau macam rojak jadinya.


Mat Zero.

Anonymous said...

langit biru,

Marilah kita salahkan Tunku Abdul Rahman kerana berunding dengan British untuk memerdekakan Tanah Melayu. Marilah kita salahkan Raja-raja Melayu kerana bersetuju menerima Perlembagaan Reid sebagai Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu. Marilah kita sama-sama menyalahkan majoriti rakyat Tanah Melayu yang menyokong usaha Tunku dan Raja-raja Melayu pada ketika itu.

Soalnya. Adakah menyalahkan mereka2 ini dapat merubah apa2?

Salahkan orang ini. Salahkan orang itu. Buat andaian ini. Buat andaian itu. Menolak hakikat kejadian. Mengandaikan yang terbaik pada perkara yang tidak pernah terjadi. Jangan buang masa lah encik.

Kita tak tahu apa akan jadi pada Tanah Melayu andai Tunku menolak kemerdekaan dalam tahun 1957 itu. Entah2 Tanah Melayu jadi macam Indonesia. Siapa tahu? Dengan konsep panca sila nya yang langsung tidak ada elemen agama. Lagi teruk!

Hello saudara.

Kita kena fikir keadaan sekarang lah. Tidak kiralah samada kita suka atau tidak, kita kena terima hakikat bahawa orang2 bukan Melayu dan bukan Islam itu ada hak untuk menentukan hala tuju dan corak pentadbiran negara kita ini.

Hak mereka ini mereka terjemahkan melalui proses pilihanraya. Itu satu hakikat.

Kita tidak boleh sewenang-wenangnya pinda Perlembagaan negara tanpa mendapat persetujuan 2/3 majoriti kerusi di Parlimen. Dan mereka2 ini (bukan Melayu/Islam) turut mewakili majoriti 2/3 itu.

Masalah sosial, masalah masyarakat. Tak kan nak salahkan UMNO. Ini merepek. Ada pemimpin PAS di Kedah, anak jadi penagih dadah, tak kan salah UMNO juga kot? Kalau benci sangat pada UMNO pun, janganlah buat tuduhan mengarut begini. Nampak sangat hilang akalnya. Saya ni bukannya 100% sokong UMNO pun, tapi berpada-padalah nak kondem orang. Buruk sangat. Kata memperjuangkan Islam.

Seperti saya katakan dulu. Masalah kita orang Melayu, suka menyalahkan orang lain kecuali diri kita sendiri. Kita tuntut orang lain jadi "perfect" Islam. Tapi bila diri kita sendiri tidak perfect, kita buat2 bodoh pula. Malah mencari alasan dan helah untuk menghalalkan cara kita itu.


Azmir
Kg. Baru

Anonymous said...

Saudara tuntut kerajaan amalkan Daulah Islamiah tapi saya pertikaikan DEB itu sendiri tidak mengikut Daulah Islamiah. Macam mana pulak tu?

Kita bercakap mengenai Islam sebagai satu cara hidup yang terbaik bagi umat manusia. Disini saya buat check-list apa tuntutan Islam kepada kita agar kita boleh menjadi satu umat yang terbaik.

1. Rajin dan tekun berusaha - YA
2. Mencintai dan menuntut ilmu - YA
3. Jujur, Bersih, Amanah - YA
4. Bekerjasama, Bantu membantu - YA
5. Berjimat cermat, besederhana -YA
6. Bertanggungjawab - YA
7. dan lain-lain nilai positif - YA

Kalau kita amalkan tuntutan Islam ini, sudah pasti kita akan berjaya dan mampu bersaing dengan bangsa dan agama yang lain. Islam tidak pernah pula mengajar umatnya mewujudkan satu sistem yang memberi kelebihan tertentu pada seseorang hanya berdasarkan pada ras bangsa dan kaumnya sahaja. Carilah dalam kitab mana pun. Tak akan jumpa punya. Yang selalu saudara akan jumpa ialah Islam menuntut umatnya berusaha gigih untuk berjaya agar boleh bersaing dengan bangsa2 dan agama2 yang lain.

Saudara perlu sedar bahawa DEB pada dasarnya tidaklah "perfect" ikut cara Islam. Tetapi dek disebabkan faktor sejarah, morale dan self confidence orang-orang Melayu yang teruk dikikis penjajah dulu, maka DEB dilihat terpaksa dilakukan untuk menyelamatkan orang Melayu daripada diratah oleh bukan Melayu. Ini kes darurat la brader. Bukan kes perfection anymore.

Persoalannya sekarang. Kalau saudara tak sempat2 lagi nak mendaulahkan undang-undang Islam di Malaysia ini, kenapa saudara tak mahu pula menolak DEB? Saudara ni kan ke Mr.Perfect? DEB ni tidak perfect ikut Islam sedara. Itu sedara sendiri mau ingat lah. Jangan sebab DEB ini banyak bagi peluang, bagi faedah, bagi kelebihan kepada saudara, maka ia dikira OK. Dikira Islamik. Tapi kalau Perlembagaan negara yang saudara lihat tidak ada apa2 "direct benefit" kepada diri sendiri, langsung saudara kata ia tidak ikut Islam. Ini hipokrit saudara.

Azmir
Kg. Baru

Anonymous said...

Kenapa saya kata DEB ini "not perfectly" Islamic?

Cuba fikirkan. Kita dijadikan dimuka bumi ini ialah untuk menjadi khalifah. Tanggungjawab kita ialah untuk membimbing sesama manusia dan membuktikan bahawa Islam sebagai satu cara hidup itulah jalan yang terbaik bagi seluruh umat manusia.

Kita wajib membuktikan kepada semua bahawa dengan cara hidup Islam inilah, kita boleh bersaing malah akan lebih berjaya dari orang yang bukan Islam.

Masalah di Malaysia sekarang ini, ialah ramai orang bukan Melayu/Islam yang membuat andaian bahawa mereka dianak tirikan. Peluang pembelajaran, peluang ekonomi tidak diberikan sama rata. Semuanya atas sebab "hak Melayu/hak bumiputera" yang ditafsirkan dalam DEB. Andaian mereka ini sedikit sebanyak memberi gambaran buruk terhadap Islam. Ramai dari mereka menganggap bahawa Islam bersifat perkauman dan meniriskan hak mereka untuk mendapat peluang pembelajaran dan peluang ekonomi.

Jadi, bagaimana kita nak jadi khalifah di muka bumi andai kita sendiri memberi contoh yang tidak baik kepada orang bukan Islam?

Orang suruh kita rajin belajar tapi kita malas belajar. Kita dapat SPM gred 2 boleh masuk U tapi anak orang bukan Melayu belajar dapat SPM gred 1 tak boleh masuk U. Orang bagi pinjaman MARA pada kita dengan faedah rendah 5%. Kita guna buat joli dan langsung tak mahu bayar hutang. Orang bukan Melayu terpaksa pinjam dari bank dengan faedah 8-9%. Kalau tak bayar, nama kena blacklist. Silap haribulan harta kena sita. Nak salahkan siapa semua ini? Salah UMNO juga ke?

Tolong. Tolong lah. Buangkanlah sikap suka tuduh menuduh ini. Tidak memberi faedah hanya mendatangkan iri dan benci di hati sahaja.

Saya bukanlah anti DEB atau apa pun. Bagi saya kita tidak boleh menganggap DEB ini hak kita sampai bila-bila. Kalau orang Melayu yang benar2 susah itu, pakailah DEB tapi yang dah berjaya dan kaya-raya tu, silalah secara sukarela “reject” nya dan bagi pada orang Melayu/Bumiputera lain yang memerlukan. Lagi cepat kita boleh keluar dari belenggu DEB ini maka lagi dekatlah pendekatan kita kepada Islam dan orang bukan Islam tidaklah boleh buat tuduhan bahawa Islam itu menggalakkan diskriminasi. Persoalan cepat ini banyak bergantung kepada fokus kita orang Melayu. Sekarang ini focus kita sudah lari. Kita banyak berkelahi sesama sendiri. Tuduh menuduh. Musuh memusuhi.

Sepatutnya kita melipat gandakan usaha kita agar boleh bersaing dengan bangsa/agama lain. Mulakan dengan diri kita sendiri. Selalu tanya diri kita sendiri, apa sumbangan dan apakah daya usaha kita untuk memartabatkan agama dan bangsa.

Sesetengah orang tu memang seronok kalau dapat tuduh orang itu, orang ini. Cakap tak dapat hidayah lah, itulah, inilah. Bab orang lain semuanya dia expect mesti perfect Islam. Tapi bila diri sendiri yang terkena. Buat2 tak nampak pula. Janganlah begitu. Saya percaya kedua-dua PAS dan UMNO ada elemen perjuangan yang murni untuk orang Melayu dan Islam. Cuma kita perlu lihat pada yang positif dan tidak terlalu bertelagah tentang yang negatif.

Azmir
Kg. Baru

abdullahngah said...

saudara saji.

Anda berkata , Ijtihad atau tidak, sdr kena check dulu mereka2 yang sdr kata itu berkelayakan melakukan ijtihad atau tidak atau golongan mujtahid. Dan penting juga pastikan kaedah ijtihad yang digunakannya iaitu Masalih Mursalah atau Istihsan seperti yang saya jelaskan sebelum ini.

Ijtihad 1.ialah kajian atau penyelidikan untuk mengetahui sesuatu dengan sedalam dalamnya, terutama hal agama, usaha. 2 Ijtihad ialaha pendapat, tafsiran,

berijtihad ialah mengkaji dan memberi tafsiran mengikut fikiran sendiri

Bagi saya itu adalah ijtihad pendapat dan tafsiran kalangan manusia yang diberi kuasa, terutama sekali kalangan ulamak, bijak pandai Islam serta ustaz ustazah yang ikut menyebarkan pendapat dan tafsiran yang dibuat.

Imam Shafie berpegang dengan qiyas sebagai sumber terakhir. Baginya qiyas sama dengan ijtihad, kerana beliau tidak beramal dengan saluran saluran lain dalam ijtihad seperti ihtihsan atau al-masoleh al- mursalah.

langitbiru said...

Sdr Azmir Kg Baru,

Nampaknya Sdr setuju dengan saya, jangan nak salahkan tok nenek moyang dulu kala keadaan kita hari ini, DAN halatuju serta masa depan kita.

Siapa yang menyeru menyalahkan tok nenek moyang kita 400 tahun dulu? Sdr kan?

Saya tidak menyalahkan tok nenek moyang dulu kala, TIADA GUNANYA, dah qada' dan qadar nya begitu, yang lepas, lepaslah, guna ambil pedoman dan pengajaran dari pengalamannya untuk masa kini dan masa depan. Setuju?

YANG SAYA SALAHKAN adalah orang yang berkuasa, masih hidup sekarang yang masih berpegang kepada perkara turun temurun yang bertentangan dengan Islam.

Abu Bakar As-Siddiq pernah berkata,
"sekiranya unta kehilangan talinya, nescaya akan aku jumpai hukumnya dalam Al-Quran".

ITU SIFAT KHALIFAH ISLAM. Berbanding dengan Khalifah UMNO, judi berleluasa,pelacuran tumbuh seperti cendawan, lesen-lesen judi diluluskan berleluasa, buang bayi terus meningkat dsb.

Kalau unta kehilangan talinya Abu BAkar boleh jumpa hukumnya dalam Al-Quran, apakah Khalifah UMNO tak menjumpai hukumnya dalam Al-Quran bayi dijumpai mati dalam longkang!!!

Daulah Islam adalah Daulah yang memberi petunjuk kpd rakyatnya. ILMU PENDIDIKAN amat penting. PENDIDIKAN kena seimbang macam dacing biru antara ilmu agama,rohani dengan ilmu fardhu kifayah. Taklah jadi jenayah kolar puteh, ilmu fardhu kifayah tinggi, moral akhlak buruk kerana longgarnya iman, taqwa entah kemana! Kalau pemimpin tidak menyediakan prasarana yang baik dan seimbang antara kedua-dua ilmu tersebut, maka jadilah macam sekarang. Pada mesyuarat nazir-nazir perguruan 2-3 tahun lepas, guru-guru didedahkan satu berita seorang murid perempuan bersama 4 murid lelaki tingkatan 4 sedang berzina dalam kelas dicekup guru-guru dengan pengawas sekolah!!!

Kena tengok skala lebih besarlah saudara, jangan tengok anak tok imam ditangkap nak salahlan UMNO!!!

Lepas ILMU, Tarbiah, HUKUM PENCEGAHAN juga WAJIB! HUKUM ni ada semua dalam Quran, kata BERIMAN dengan Quran, kenapa UMNO tak ada niat dan inisiatif nak laksanakannya?

Dasar Pendidikan ILMU, dan Dasar Perundangan ni sapa yang bertanggung jawab KALAU BUKAN PEMIMPIN YG BERKUASA?

Faham tak ayat "AMAR MAARUF NAHI MUNGKAR" ni ditujukan khusus untuk siapa? Untuk orang awam ibubapa, atau untuk pemimpin?

Soal DEB, dah banyak kali dah Dato' AKJ ulas disini, hang terlepas kapai aku nak buat macammana!!

Hemmm, kalau nak banding Melayu dapat SPM 2, Cina dapat 1, masuk U bagi dekat Melayu tak bagi dekat Cina, DIKIRA PADA PANDANGAN SDR TAK ISLAM, itu you punya pasal lah. Kalau tengok satu ranting macam tu sampai bila takkan selesai masalah. TENGOKLAH SECARA LEBIH LUAS, SKALA LEBIH BESAR, dari kacamata seorang pemimipin untuk KEADILAN MASYARAKAT BESAR. Bukan soal ranting hoii!!! Tindakan hari ini kena tengok natijah kedepan macammana!

OK Lah. Esok raya, maaf zahir batin.

langitbiru said...

Sdr Azmir Kg Baru,

Nampaknya Sdr setuju dengan saya, jangan nak salahkan tok nenek moyang dulu kala keadaan kita hari ini, DAN halatuju serta masa depan kita.

Siapa yang menyeru menyalahkan tok nenek moyang kita 400 tahun dulu? Sdr kan?

Saya tidak menyalahkan tok nenek moyang dulu kala, TIADA GUNANYA, dah qada' dan qadar nya begitu, yang lepas, lepaslah, guna ambil pedoman dan pengajaran dari pengalamannya untuk masa kini dan masa depan. Setuju?

YANG SAYA SALAHKAN adalah orang yang berkuasa, masih hidup sekarang yang masih berpegang kepada perkara turun temurun yang bertentangan dengan Islam.

Abu Bakar As-Siddiq pernah berkata,
"sekiranya unta kehilangan talinya, nescaya akan aku jumpai hukumnya dalam Al-Quran".

ITU SIFAT KHALIFAH ISLAM. Berbanding dengan Khalifah UMNO, judi berleluasa,pelacuran tumbuh seperti cendawan, lesen-lesen judi diluluskan berleluasa, buang bayi terus meningkat dsb.

Kalau unta kehilangan talinya Abu BAkar boleh jumpa hukumnya dalam Al-Quran, apakah Khalifah UMNO tak menjumpai hukumnya dalam Al-Quran bayi dijumpai mati dalam longkang!!!

Daulah Islam adalah Daulah yang memberi petunjuk kpd rakyatnya. ILMU PENDIDIKAN amat penting. PENDIDIKAN kena seimbang macam dacing biru antara ilmu agama,rohani dengan ilmu fardhu kifayah. Taklah jadi jenayah kolar puteh, ilmu fardhu kifayah tinggi, moral akhlak buruk kerana longgarnya iman, taqwa entah kemana! Kalau pemimpin tidak menyediakan prasarana yang baik dan seimbang antara kedua-dua ilmu tersebut, maka jadilah macam sekarang. Pada mesyuarat nazir-nazir perguruan 2-3 tahun lepas, guru-guru didedahkan satu berita seorang murid perempuan bersama 4 murid lelaki tingkatan 4 sedang berzina dalam kelas dicekup guru-guru dengan pengawas sekolah!!!

Kena tengok skala lebih besarlah saudara, jangan tengok anak tok imam ditangkap nak salahlan UMNO!!!

Lepas ILMU, Tarbiah, HUKUM PENCEGAHAN juga WAJIB! HUKUM ni ada semua dalam Quran, kata BERIMAN dengan Quran, kenapa UMNO tak ada niat dan inisiatif nak laksanakannya?

Dasar Pendidikan ILMU, dan Dasar Perundangan ni sapa yang bertanggung jawab KALAU BUKAN PEMIMPIN YG BERKUASA?

Faham tak ayat "AMAR MAARUF NAHI MUNGKAR" ni ditujukan khusus untuk siapa? Untuk orang awam ibubapa, atau untuk pemimpin?

Soal DEB, dah banyak kali dah Dato' AKJ ulas disini, hang terlepas kapai aku nak buat macammana!!

Hemmm, kalau nak banding Melayu dapat SPM 2, Cina dapat 1, masuk U bagi dekat Melayu tak bagi dekat Cina, DIKIRA PADA PANDANGAN SDR TAK ISLAM, itu you punya pasal lah. Kalau tengok satu ranting macam tu sampai bila takkan selesai masalah. TENGOKLAH SECARA LEBIH LUAS, SKALA LEBIH BESAR, dari kacamata seorang pemimipin untuk KEADILAN MASYARAKAT BESAR. Bukan soal ranting hoii!!! Tindakan hari ini kena tengok natijah kedepan macammana!

OK Lah. Esok raya, maaf zahir batin.

langitbiru said...

“Masalah sosial, masalah masyarakat. Tak kan nak salahkan UMNO. Ini merepek”.
(Azmir kg Baru)

Definisi Negara tu apa? Masyarakat tu entiti Negara ke entiti bijih timah dalam perut bumi? Kalau masalah sosial,masalah masyarakat, tiada kena mengena dengan Negara dan Kepimpinan Negara, habis tu siapa nak selesaikan? Sang Rimau di belantara ke?

Konsep Daulah Islam sebenarnya cukup luas, bukan sesempit apa yang difahamkan oleh pemimpin UMNO dan pengikutnya.

Sebelum ini, saya ada memaparkan pendapat Sarjana Barat tentang Daulah Islam. Mari kita tengok Sarjana dan Ilmuan Islam tentang Daulah Islam.

“Allah telah mewajibkan amar ma’ruf nahi mungkar, yang tidak boleh berjalan secara sempurna kecuali dengan menggunakan KEKUATAN DAN KEPIMPINAN”.
Daulah Islam adalah Daulah berasaskan akidah dan pemikiran. Tugas Daulah paling mendalam dan paling besar adalah mengajar dan mendidik Umat berdasarkan ajaran dan prinsip-prinsip Islam, menciptakan iklim yang baik agar akidah Islam,pemikiran dan ajaran-ajarannya beralih kea lam nyata yang boleh dirasakan dapat menjadi teladan bagi setiap orang yang mencari petunjuk dan menjadi hujah bagi setiap orang yang sudah berjalan di atas petunjuk”
(Dr Yusuf Al-Qaradawi: Fiqah Daulah dalam perspektif Al-Quran & Sunnah)

“Dunia adalah ladang Akhirat. Agama tidak akan sempurna kecuali dengan dunia. KEKUASAAN dan AGAMA adalah anak kembar. AGAMA merupakan DASAR dan Sultan(kekuasaan) merupakan Penjaga. Sesuatu yang tidak memiliki dasar pasti akan binasa dan sesuatu yang tidak memiliki penjaga akan mudah sirna. Kekuasaan dan penerapan tidak akan sempurna kecuali dengan adanya Sultan” (Al-Imam Al-Ghazali: Ihya ulumuddin, 1/71).

“Keharusan semua orang untuk memikul tugas sesuai dengan pandangan Syariat demi untuk kemaslahatan Ukhrawi dan Duniawi yang nyata. Kerana semua keadaan dunia di sisi Pembuat Syariat mesti kembali kepada kemaslahatan ukhrawi, jadi pada hakikatnya ini merupakan PERWAKILAN atas nama Pemegang Syariat untuk menjaga Agama dan penataan dunia” (Definasi Khilafah:Muqaddimah, Ibnu Khaldun, 2/518)

“Sesungguhnya Allah mengutus kami untuk mengeluarkan manusia dari penyembahan terhadap manusia kepada penyembahan terhadap Allah semata-mata, dan kesempitan dunia kepada keselesaannya, dan kezaliman macam-macam agama kepada keadilan Islam”. (Kata-kata Rab’y bin Amir di hadapan Pemimpin Parsi, Rustum)

Saya tak nak ulas, kamu yang bijakpandai fikirlah sendiri.

langitbiru said...

DEB dan Islam.

Cukuplah saya sandarkan kepada catatan ini:

“Daulah Islam adalah Daulah berasaskan akidah dan pemikiran.” (Dr Yusuf Al-Qaradawi)

“Sesungguhnya Allah memberi ilham kepada Penguasa, apa yang tidak Dia berikan kepada Al-Quran” (Uthman Bin Affan, dipetik dari Dr Yusuf Al-Qaradawi dalam bukunya Fiqah Daulah)

Minda pemimpin kena tinggi, minda mampu melihat natijahnya 10-20 tahun akan datang. Lulus lesen judi bola hari ini contohnya, apa kesan jangkamasa panjang?

langitbiru said...

Tengku Adnan Tengku Mansor kata jangan taksub kpd pemimpin(merujuk kpd Anwar dalam UMNO), tapi kena taksub kepada Parti.

Wahai Setiausaha Parti Keramat Kononnya, kedua-dua tu tak boleh taksub, baik kpd pemimpin baik kpd parti, apa lagi parti yang tidak mahu laksanakan syariat Islam!

abdullahngah said...

Profesor Datuk Dr Ismail Ibrahim berkata, tak boleh taksub kepada parti.

Manakala Setiausaha Agung Umno pula berkata, taksub pada pemimpin memang tak boleh, tapi boleh taksub pada parti.

mereka berbeza pendapat dalam memperkatakan taksub.

Ada sesetengah mengatakan taksub itu suatu yang sangat baik baik kepada pemimpin ke parti ke.

Saya setuju, kerana taksub itu ialah taatsetia. Kan taat setia pada pemimpin itu baik malahan digalakkan oleh Islam selagi pemimpin itu baik.

Taat setia pada parti juga baik, selagi parti itu tidak langgar perintah Allah dan tak wajib taat setia kepada pemimpin yang jahat dan parti yang menyeleweng.

Taatsetia pada Allah Rasulullah SAW hukum wajib. Sesiapa yang tak taat setia kepada Allah Rasulullah SAW rosak akidah dan terbatal syahadatnya.

Apabila terbatal syahadatnya nerakalah tempat dan balasannya.

Kita kena ingat kunci syurga dan neraka ialah syahadat. Sesiapa yang boleh mengucap syhadat syurgalah balasannya manakala yang tak dapat mengucap kedua kalimah syahadat maka nerakalah balasannya.

oleh itu taksub (taatsetia)adalah sebaik baik pegangan yang digalakan oleh Islam sepertimana yang dinyatakan oleh Quran hendak kamu taat kepada Allah dan Rasulullah SAW.

Yang salahnya taatsetia kepada manusia yang melakukan kemungkaran,hatta ibubapa sekalipun.

SELAMAT HARIRAYA AIDIL FITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).