About Me

My Photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).

Sunday, August 29, 2010

Menuntut Hak Kaum Tidak Semestinya "Racist"

A Kadir Jasin


[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

SAYA tertarik dengan hujah pembahas Affendi Hussain dalam posting berjudul “Apa Salahnya Bunyi Masjid Lantang.” Affendi, antara lain, berkata:

1. Ada yg nampak Perkasa saja tetapi buat2 buta dgn Dong Zong & Hindraf.. itu hipokrit politaik perkauman namanya..


2. Bolanya skrg terserah kpd PAS..di bulan Ramadhan ini Allah s.w.t dah buka hijab tembelang mereka..alasan tidak tahu/kenal Islam tak boleh terima, takkan semuanya UMNO salah..PAS sendiri bukan "new player" dunia politik & dah wujud sebelum merdeka.. tetapi pelik masih bersangka baik dgn pemimpin2 chauvanist bukan islam ini yg terbukti tak berubah w/pun setengah abad..kalau tiba2 berubah itu tandanya ibarat buang tebiat nak mati analoginya..


3. Saya lebih suka PAS dibawah kepimpinan arwah Fadhil Noor yg konsisten & berintegriti tanpa kompromi..tak seperti hari ini..


4. Kalau MCA keluar BN gabung DAP lagi senang kerja menala kita..tak perlu lagi 'honour' segala kuota menteri2 & apa2 peruntukan kpd mereka lg..biar kita tengok brp kerusi yg mereka akan menangi dgn kaum mereka sendiri..


5. PAS & UMNO..walaupun tak bergabung..harap biar jelas dlm bab hukum hakam Islam..biarlah perjuangan itu selari..sama2 akan sampai destinasi..

Reaksi saya, secara ringkasnya, adalah seperti berikut:

1. Walaupun Pas telah wujud sebelum merdeka, tetapi Pas adalah baru/mentah dalam isu perkongsian kuasa dengan bukan Melayu dan bukan Islam. Ketika dalam Barisan Nasional antara 1974 dan 1977, Pas bukan kuasa penentu. Lagipun, waktu itu kepemimpinan Pas di bawah Allahyarham Mohd Asri Muda adalah sederhana dan terbuka;

2. Tradisi kepemimpinan sederhana dan terbuka ini berterusan di zaman Allahyarham Fadzil Noor;

3. Kepemimpinan Pas kini berpecah kepada golongan agama ortodoks yang diketuai oleh Nik Abdul Aziz Nik Mat, golongan agama berideologi diwakili oleh Abdul Hadi Awang dan golongan yang bukan dari aliran agama.

4. Pas bergabung dengan DAP dalam Pakatan Rakyat atas daya usaha Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim. Pas terhutang budi kepada Anwar kerana pemecatannya daripada kerajaan dan Umno pada tahun 1998 menguntungkan Pas. Pas mendapat undi protes dan undi simpati penyokong Anwar dalam pilihan raya umum 1999;

5. Pas dan DAP adalah dua entiti yang sangat berlainan. Pas mengaku berdiri atas landasan Islam seperti dimanifestasikan oleh aspirasi Negara Islam dan pelaksanaan Kanun Jenayah Hudud manakala DAP bersumpah darah mahu menegakkan negara sekular di Malaysia;

6. Manakala Pas terus memberi pelbagai alasan mengenai pendirian DAP berkaitan Negara Islam dan Hukum Hudud, DAP secara terang terangan menolak dengan alasan Negara Islam dan Hukum Hudud bukan agenda PR;

7. Kerana masalah dalamannya sendiri, PKR semakin tidak berdaya menjadi orang tengah bagi leraikan pertikaman lidah antara Pas dan PKR. Akibat peletakan jawatan Ahli Parlimennya, PKR sudah hilang kedudukan sebagai parti induk PR kepada DAP;

8. Sebenarnya, tanpa PKR sebagai pemangkin, hubungan PAS-DAP adalah tidak relevan dan akademik. Pas tidak memerlukan DAP untuk memerintah Kedah dan Kelantan, manakala DAP tidak memerlukan Pas untuk memerintah Pulau Pinang. Tanpa PKR yang kuat, persepakatan Pas dan DAP sukar dipertahankan kerana dasar yang terlalu berlainan;

9. MCA dan DAP tidak akan bergabung kerana komponen MCA akan pupus jika bergabung dengan DAP. Lagipun kewujudan dua parti Cina -- sebuah di pihak BN dan sebuah di pihak PR -- jelas menguntungkan masyarakat Cina. Permainan wayang antara MCA dan DAP memaksa Kerajaan BN dan kerajaan-kerajaan negeri PR melestarikan (mempertahankan) hak kaum Cina.

10. Daripada aspek demografi, pakatan DAP-MCA tidak mungkin memperoleh kerusi yang banyak dalam pilihan raya. Mereka masih memerlukan sokongan orang Melayu. Untuk itu, mereka memerlukan bekerjasama dengan parti Melayu/Islam.

11. Dalam PRU ke-12 tahun 2008, Umno bertanding 117 kerusi Parlimen dan menang 79 (67.52%), MCA bertanding 40 memang 15 (37.5%), Gerakan bertanding 12 memang 2 (16.6%) dan MIC bertanding 9 menang 3 (33.3%). Yang ditolak pengundi adalah parti-parti bukan Melayu BN. Umno berupa parti BN paling berjaya dalam pilihan raya itu.

12. Dengan ketewasan di Pulau Pinang kepada DAP, adalah sukar bagi Gerakan bangun semula. Sengaja diingatkan yang Gerakan, sebagai parti pembangkang, mengalahkan MCA di Pulau Pinang pada tahun 1969 dan memerintah negara itu hingga 2008 (39 tahun). Adalah tidak mustahil pengundi bukan Melayu akan memberi peluang kepada DAP memerintah negeri itu untuk jangka masa yang panjang;

13. Mengenai harapan pembahas Affendi “ Pas dan Umno walaupun tak bergabung, harap biar jelas dalam bab hukum hakam Islam -- biarlah perjuangan itu selari”, saya kurang yakin kerana terdapat anasir-anasir pelampau dan anasir-anasir yang memandang remeh hal agama dan bangsa dalam kedua-dua buah parti itu. Sementara yang lain pula terlalu selesa dan yakin bahawa kedudukan agama Islam dan bangsa Melayu terjamin kerana termaktub dalam Perlembagaan;

14. Baru-baru ini saya terbaca sejarah mengenai Islam di wilayah autonomi Tatarstan di Russia. Menurut cacatan penulis dan pengembara Arab, Ahmad ibni Fadlān, Islam diperkenalkan di wilayah itu pada abad ke-10 iaitu sekitar tahun masihi 922. Negara Islam Tatarstan wujud hingga tahun 1552 apabila ia ditakluki Tsar Ivan IV. Tsar Ivan yang terkenal dengan jolokan “Ivan The Terrible” kerana kekejamannya, memaksa umat Islam memeluk Kristian dan menjelang tahun 1593 habis semua masjid dimusnahkannya. Hanya mulai tahun 1766, Tsarita Catherine II membenarkan masjid didirikan semula.

15. Sementara itu, dalam satu laporan BBC, Tatarstan sedang hebat mempromosikan makanan halal di kalangan 3.8 juta umat Islamnya.

16. Mengenai fokus kepada Perkasa tetapi lupa kepada Dong Zong dan Hindraf, ia adalah petanda kepada sikap apologetik sesetengah pemimpin Melayu yang penakut dan cetek pemikiran. Mereka termakan hujah bahawa sesiapa saja yang mempertahankan hak Melayu adalah “racist” manakala kaum-kaum lain yang mempertahankan hak mereka, itu dianggap hak asasi mereka;

17. Kesimpulannya bila Melayu pertahan atau tuntut hak, dia adalah rasis, tetapi seorang Cina atau India yang pertahan atau tuntut hak bagi kaumnya, tindakannya itu bukan rasis tetapi sah (legitimate).

18. Ceteknya daya artikulasi mereka sehingga ada anak pembesar dan nasionalis Melayu yang dilaporkan memberitahu khalayak Cina yang dia juga pendatang di Tanah Melayu seperti Tan Cheng Lock.

19. Jelaslah orang “Melayu” seperti ini sama ada buta sejarah (atau buta minda) sehingga tidak tahu (atau menafikan) wujudnya Dunia Melayu, Nusantara dan Kepulauan Melayu (the Malay Archipelago).

20. Apa pun, saya mengucapkan selamat menyambut ulang tahun kemerdekaan yang ke-53 pada 31 Ogos dan berharap kita menjadi rakyat Malaysia yang lebih beriman, berilmu dan berbudi.

Friday, August 27, 2010

FACEBOOK: Sekadar Makluman

A Kadir Jasin

SEKADAR hendak maklumkan kepada pengguna Facebook yang membaca blog ini. Terima kasih kerana terus menghantar jemputan menyertai Facebook yang dihantar melalui e-mel saya.


Buat makluman semua, saya telah menutup Facebook saya kerana kesuntukan masa dan kerana saya mengesan adanya tanda-tanda penyalahgunaan laman sosial siber itu.

Terutamanya, tidak terjawab oleh saya pelbagai pertanyaan dan permohonan para “sahabat” dan yang kedua laman Facebook saya mula dibanjiri permohonan derma daripada pelbagai pihak yang seolah-olah membuka Facebook untuk tujuan mencari derma.

Masalahnya, adalah amat sukar membezakan kebajikan (charity) tulen dan berdaftar dengan penipu siber (cyber cheats) yang hari ini berkeliaran di Facebook dan jaringan-jaringan sosial lain.

Jadi, saya mohon maaf sambil mengucapkan terima kasih kepada hampir 1,000 “sahabat” yang menyertai Facebook saya. Mungkin kita boleh terus berhubung melalui blog ini atau di kesempatan lain.

Kalau boleh, saya ingin menasihatkan warga Facebook, khasnya yang muda-muda itu, berhati-hatilah bila menyiarkan gambar atau membuat komen. Takut-takut apa yang disiarkan itu akan disalahgunakan dan menjadi senjata makan tuan.

Hari ini mungkin gurau senda, tetapi satu masa nanti ia mungkin bertukar menjadi rahsia yang boleh mengganggu-gugat ketenteraman dan kebajikan kita.

Terima kasih.

Monday, August 23, 2010

Sime Darby: No Truth In Allegations

A Kadir Jasin

[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

ON Friday, Aug. 20th I sent an e-mail to Dr Tracey Goh at Sime Darby Berhad. I had dealt with her before on matters pertaining to the company. So, when I received an SMS alleging certain improprieties in the company, I sent my query to her.

The following is my e-mail to Dr Goh.

“Dear MS Tracey,

1. Wonder if you are still at Sime. If you are, I have the following queries:

A. Is it true that only three (3) out out 200 shortlisted candidates for SD scholarship are Bumiputeras?

B. Is it true that one Franky Anthony is being appointed SD CEO for Indonesia?

I need response because SMS to that effect had been sent to me by Perkasa.

I may reflect the situation in my blog i.e to confirm or deny the allegations.

Thank you.”

During the weekend I received an SMS from an old colleague from the New Straits Times days, Othman Abu Bakar, who is now the head of communication at Sime Darby, saying that my e-mail to Dr Goh had been referred to him and he would be responding.

Today, Othman sent me the following e-mail (I am publishing it in full and unedited):

“Salam Dato'. As communicated earlier, below are Sime Darby's replies regarding Mr. Franki Anthony and Sime Darby scholarship recipients.

Please contact me if you need further clarifications.

1. On Mr. Franki Anthony

Mr. Franki Anthony was appointed as Acting Executive VP of the Plantation & Agribusiness Division on 13 May 2010. He was appointed Chief Operating Officer of PT Minamas in Indonesia in 2004, and assumed the position of Chief Executive Officer of the Company in 2007.

His appointment as Acting Executive Vice-President of Plantation and Agribusiness Division was the collective decision of the SD Board and has the support of the SD Management based on his vast experience in the plantation industry which spans over 20 years. It was made in the best interests of our shareholders, among them PNB and EPF.

Franki took over from Dato' Azhar Abdul Hamid who was made the Acting President/GCE (APGCE) following changes in the SD top management in mid-May. Dato' Azhar was subsequently made Special Advisor to the APGCE after Dato' Mohd Bakke Salleh was appointed as the APGCE on 15 July 2010. Dato' Azhar has since made known his attention to retire from the Company once his contract expires in November 2010.

Sime Darby would like to state as pure speculation the following allegations:

i.. That Franki is up for confirmation as MD of Sime Darby Plantation during Board meeting to be held on Aug 24 - He continues to be Acting Executive Vice President of the Plantation Division until such time when the Nomination Commitee and the Board find him suitable and qualified to be appointed to the post.

ii. That he practices "non-Malay interest and non-Malaysia interest" - Franki has so far discharged his duties fairly, irrespective of race, during the course of his duty at PT Minamas and in Sime Darby Plantation. Since Franki's appointment as Acting Executive Vice-President of the Plantation and Agribusiness Division, there were no major recruitment nor changes made to to the structure of the Division.

iii. That he plans to appoint a non-Malay and a non-Malaysian for PT Minamas - The appointment of any senior position within the Group, including PT Minamas, is the prerogative of the Sime Darby top management and after a rigorous selection process.

2. On YSD Scholarships

From 1 July 2009 to 27 July 2010, Yayasan Sime Darby awarded the majority of its Malaysian scholarships to Malay students.

The breakdown is as follows:

Malays - 63.46%
Chinese - 25.64%
Indians - 10.90%

Therefore, the claim that Malays received less YSD scholarships than the other races is untrue.”

Since I stated in my e-mail to Dr Goh that I might reflect this communication in my blog, so here it is. Thank you.

Thursday, August 19, 2010

Puasa Zaman Dolu Kala

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anoynymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

PEMBAHAS Langitbiru, dalam salah satu komennya, antara lain, berkata: “Berbanding zaman Pak Lah yang mana Dato' begitu hebat mengkritik kepimpinan Pak Lah, tapi kepimpinan Najib nampak Dato' nak kritik "malu-malu kucing."

Manakala pembahas Sinbad pula, antara lain, berkata: “Sempena Ramadhan ini, saya harap Datuk dapat bercerita sedikit tentang nostalgia berpuasa di zaman "dolu-dolu".

Kepada Saudara Langitbiru, saya memberi tindak balas kepada sesuatu perkara dengan tiga cara. Pertama, saya setuju dengan memuji atau berdian diri. Kedua, saya tidak bersetuju dengan mengkritik atau berdiam diri. Dan ketiga saya berkecuali.

Ada waktunya saya menyatakan sikap berkecuali saya itu secara terbuka dan ada masa saya berdiam diri. Kadang-kadang berdiam diri itu lebih baik.

Ada pembahas yang kata saya rapat dengan kepemimpinan negara. Tak betul kot? Dulu boleh jadilah. Bak kata pepatah, sekali air bah, sekali pasir berubah.

Apa kita nak kata, Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak ada Kabinet, ada Majlis Tertinggi Umno dan Majlis Tertinggi Barisan Nasional, ada Majlis Penasihat Ekonomi Negara (NEAC), ada pembantu biasa dan pembantu khas, ada think-tank, ada kementerian, ada jabatan dan ada agensi yang boleh bagi maklum balas dan nasihat.

Bagi yang lain, termasuklah kita yang berbahas dalam blog ini, sekiranya kita sudah sampai umur mengundi dan sudah mendaftar sebagai pemilih, kita boleh memberikan tindak balas mutakhir (ultimate) kita bila tiba pilihan raya.

Mengenai cerita zaman “dolu-dolu” seperti Saudara Sinbab cadangkan, saya rasa kita semua boleh renung kembali waktu yang sudah berlalu mengikut usia dan pengalaman kita masing-masing.

Yang muda dengan pengalaman berpuasa di kolej atau di luar negara. Yang tua dengan cerita beli air batu berbalut sekam dan habuk kayu pada zaman “dolu kala.”

Yang muda dikejutkan untuk bersahur oleh “alarm” telefon bimbit. Yang tua oleh kokok ayam atau budak-budak mengetuk gendang raya di masjid atau berjalan keliling kampung memukul ketuk atau tok-tok.

Cerita beli air batu ketul cukup menarik. Kalau lambat sampai ke pekan, air batu habis dijual. Kalau tidak dibungkus dengan kemas, air batu cair sebelum sampai ke rumah. Kalau sampai rumah awal, kena bungkus dengan guni untuk cegah cair.

Waktu itu, kita minum sirap perasa ros, sarsi, air sarbat atau ais bandung. Ada orang kata, sarbat itu dipadankan daripada perkataan Perancis “sorbet” (dibunyikan sorbei) atau “sherbert,” sejenis hidangan lepas makan yang diperbuat daripada air gula berperisa buah-buahan.

Boleh jadi betul, sebab mengikut pengistilahan, perkataan “sorbet” dan “sherbert” dipadankan daripada istilah bahasa Turki “serbat” atau bahasa Parsi “sharbat” yang asalnya daripada bahasa Arab “sharbat” yang bermaksud minuman atau jus buah-buahan.

Sekarang tak ada lagi orang jual air batu ketul dan jarang sekali air sarbat dihidangkan. Air batu pula tersedia dalam peti sejuk di rumah.

Selepas sembahyang tarawih ada moreh. Dulu moreh disediakan bergilir-gilir. Kita masak di rumah dan hantar ke masjid atau madrasah. Sumbangan istimewa keluarga saya adalah bihun goreng dengan daging atau udang.

Jabatan Agama tidak pungut zakat fitrah. Jadi kita bagi kepada orang miskin, anak yatim, tok-tok guru, orang catat, tok-tok lebai dan ibu tunggal. Kita bagi beras.

Pada beberapa hari sebelum raya, ramailah oleh miskin (orang susah) berkumpul di masjid dengan karung tepung gandum menanti orang datang bayar fitrah -- segantang beras seorang.

Ada penerima fitrah bawa balik beras untuk dimakan dan ada pula yang jual di kedai Cina untuk dapatkan wang tunai.

Membeli baju dan kasut raya saat paling gembira kerana itulah pakaian baru untuk sepanjang tahun bagi kebanyakan budak-budak kampung. Pakai kasut baru sampai “melecir” tumit. Bila dah tak tahan, kasut naik tuan.

Penghujung puasa paling mencabar dan menggugat iman apabila emak mula membuat kuih raya. Kuih istimewa emak saya adalah bahulu (buah hulu) telur itik yang dibakar dengan sabut kelapa.

Kita kurang lain mercun. Itu permainan budak-budak “ponen”. Budak-budak hero main “meriam kabat” (carbide/karbida). Ada meriam buluh, meriam tanah dan meriam tin. Salah-salah bakar buta mata, putus jari.

Itulah antara cerita bulan puasa saya zaman dulu kala. Nostalgia dan sejarah.

Saturday, August 14, 2010

Apa Salahnya Bunyi Masjid Lantang?

A kadir Jasin

Komen menggunakan pengenalan anoynymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

SETELAH dua minggu tidak menunaikan Jumaat di Masjid Negara kerana berada di luar negara, saya semalam dalam suka dan duka kembali ke rumah ibadat yang ikonik itu.

Saya gembira kerana Iman begitu “commanding” mengimamkan solat. Pembacaan jelas, lancar dan kuat. Bukan apa, sekarang ini banyak cakap-cakap bahawa ada orang bukan Islam tidak senang hati dengan bunyi masjid dan surau yang kuat.

Malah ada orang Islam yang terikut-ikut. Tak tahulah orang lain, tetapi bagi saya, lagi kuat dan lancar suara Iman (melalui pembesar suara) lagi mudah saya mengikut dan menumpukan sepenuh perhatian.

Lagipun, adakah orang Kristian di Switzerland, misalnya, berasa bersalah dan orang bukan Kristian berasa marah apabila loceng gereja berbunyi lantang setiap 15 minit?

Sebaliknya, negara majoriti Kristian itu baru saja mengundi mengharamkan pembinaan menara (minaret) masjid atas alasan menara menjadi simbol “Islamisasi”.

Tetapi kita nak kata apa? Itu negara mereka – sebuah negara yang majoriti rakyatnya beragama Kristian. Samalah dengan orang Amerika yang menentang pembinaan Pusat Islam New York kononnya terlalu dekat dengan tapak World Trade Centre.

Jadi mengapa kita, sebuah negara yang agama rasminya Islam dan majoriti rakyatnya Islam, harus mempersoalkan kelantangan azan, khutbah dan solat di masjid dan surau?

Lagipun, pembeli rumah di kawasan-kawasan perumahan tahu di mana terletaknya masjid – sama ada yang sudah dibina atau dirancang kerana ada dalam pelan induk. Kalau tidak suka bunyi masjid, jangan beli rumah berhampiran dengannya.

Berbalik kepada Masjid Negara, saya terkilan sikit (sikit) dan tertanya-tanya kenapa kerja-kerja pemulihan dan pengubahsuaian perlu dijalankan atau diteruskan pada bulan Ramadan, sehingga mencacatkan keindahan masjid dan keselesaan beribadat?

Adakah semata-mata untuk menyambut Hari Raya Puasa yang ibadat sembahyangnya hanyalah sunat atau akibat perancangan yang tidak mempedulikan keagungan masjid dan keselesaan jemaah?

Saya tidak mahu ulas khutbah yang disampaikan oleh khatib, kecuali menyebut mengenai doa khutbah yang “terlebih” panjang dan (maaf cakap) “kureng” lancar. Bukan apa, saya selalu berasa kalau nak berdoa biar lancar. Lebih baik doa yang pendek tetapi lancar daripada doa panjang yang tersangkut-sangkut.

Namun saya ucap terima kasih kepada semua pihak terbabit yang berniat baik melakukan pemulihan dan pengubahsuaian Masjid Negara. Yang saya persoalkan hanyalah ketepatan masa (timing).

Bukan pihak berkuasa masjid tak tahu yang lebih ramai orang datang mengerjakan solat Jumaat pada bulan Ramadan sebab tak boleh makan tengah hari.

Dan apakah salahnya kita mempromosikan Dinar Islam kalau sistem itu berdaya maju dan berpotensi mengatasi masalah sistem matawang konvensional yang kini terdedah kepada spekulasi dan manipulasi oleh pasaran bebas ciptaan Barat?

Apa-apa pun, saya sekali lagi ucapkan selamat berpuasa kepada pembahas dan pembaca.

Saturday, August 07, 2010

Keajaiban Ilmu, Keistimewaan Pengetahuan

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

PEPATAH berkata, jauh perjalanan luas pengalaman. Lima enam dekad lalu, paling jauh orang Melayu berjalan adalah ke Makkah al-Mukarramah.

Arwah tok (atuk perempuan) dan tok wan (atuk lelaki) saya pergi ke Makkah dengan kapal laut 60 tahun lalu. Pergi balik empat bulan. Makan “roti kapai” dan kalau mati, “dikebumikan” di laut. Masa itu, menurut cerita ibu, saya masih dalam buaian.

Maka ibu mengarang sebuah gurindam untuk mendodoikan saya berbunyi: Lang melayang tak balik-balik, lang menuju ke Pulau Pinang, tok ke Makkah tak balik-balik, air mata kita berlinang-linang.

Ibu dan arwah ayah saya ke Makkah dua kali. Kali pertama dengan kapal laut dan kedua dengan kapal terbang.

Hari ini, ke Makkah perkara biasa bagi orang Islam Malaysia. Malah ramai pergi berulang kali dan ditokok-tambah pula dengan Umrah. Tapi ada juga yang berulang kali buat umrah tapi tak pergi haji.

Menjelang bulan puasa ini, berduyun-duyunlah pergi ke Makkah untuk berpuasa, buat umrah dan beribadat di Masjil al-Haram.

Perjalanan, pengembaraan dan pembacaan adalah jalan ilmu yang sangat berkesan. Bacalah sejarah pengembaraan Ibn Batutta yang nama penuhnya Abu Abdullah Muhammad Ibn Abdullah Al Lawati Al Tanji Ibn Battuta pada abad ke-14 Masihi.

Catatan pengembaraan beliau menjadi ilham dan ikutan pengembara-pengembara Eropah selepas itu.

Sedikit sebanyak, semua kita adalah pengembara, sama ada kita mengembara secara fizikal atau dengan membaca karya-karya yang berguna.

Mengembara Mencari Ilmu

Saya mula mengembara secara serius selepas peperiksaan Higher School Certificate (HSC) pada tahun 1968. Saya dan kawan baik saya, Allahyarham Abdul Razak Lazim, dari Langgar, hitch-hike dari Alor Star hingga ke Batu Pahat, Johor.

Kami tumpang kereta persendirian, lori barang, van surat khabar, lori JKR dan Land Rover Polis. Pendek kata, siapa saja yang bermurah hati berhenti mengambil kami, kami ikut. Kami tidur di ruang luar masjid atau tumpang rumah saudara mara.

Perjalanan balik kami naik kereta api sebab ketika di Batu Pahat kami diserang sekumpulan samseng kampung sehingga saya “mendarat” di hospital dan mendapat jahitan di kepala.

Pada tahun 1971, ketika menjalani kursus amali dengan sebuah akhbar komuniti, The Nelson Evening Mail (NEM) di pekan Nelson, New Zealand, saya menulis sebuah berita mengenai ulang tahun kelahiran pemenang anugerah Nobel, Lord Ernest Rutherford (1871–1937). Ahli fizik yang mempelopori bidang nuklear itu dilahirkan berhampiran Nelson.

Seingat saya, berita Nelson Evening Mail itu turut disiarkan oleh banyak akhbar di New Zealand kerana NEM turut menyalurkan berita itu melalui New Zealand Press Association (NZPA).

Beberapa hari lalu saya membeli sebuah buku bertajuk “The Disappearing Spoon and other true tales of madness, love, and the history of the world from the periodic table of the elements” (adoi panjangnya) oleh Sam Kean (Little, Brown and Company) di kedai buku Orell Fuessli, Zurich.

Oleh sebab buku itu adalah mengenai Carta Periodik, maka saya tidak terkejut menemui Rutherford di dalamnya.

Orang Berilmu Tahu Erti Jahil

Apa yang hendak saya ketengahkan di sini ialah kalau saya tidak mengembara ke New Zealand, tidak membaca dan menulis mengenai Rutherford, saya mungkin tidak berasa apa-apa apabila membaca mengenainya dalam buku itu.

Inilah keunikan dan ketakjuban ilmu dan pengetahuan. Kalau kita tidak mempunyai ilmu dan pengetahuan, kita tidak tahu atau tidak sedar bahawa kita jahil. Sebaliknya, jika kita mempunyai ilmu dan pengetahuan, kita akan sedar betapa jahilnya kita kerana bagi setiap satu perkara yang kita ketahui, banyak lagi yang kita tidak ketahui.

Siang tadi, juruwang di sebuah toko pakaian di Zurich bertanya dari mana asal saya. Saya kata, Malaysia. Dia kata dia berasal dari Albania.

Apabila saya memberitahunya yang saya pernah ke Tirane (atau Tirana), ibu negara Albania, dalam perjalanan ke Kosovo, wajahnya berubah. Dengan nada gembira dia berkata:

“Saya sebenarnya orang Kosovo. Tadi saya menyebut Albania kerana tidak ramai orang tahu mengenai Kosovo. Tetapi tuan pernah ke Kosovo. Saya sangat gembira.”

Rakannya, seorang tukang jahit yang berasal dari Portugal mencelah: “Ah, Malaysia sangat cantik.”

“Anda pernah ke Malaysia?” tanya saya.

“Tidak pernah. Tetapi dari apa yang saya lihat di TV, Malaysia sangat cantik.”

Hmm.. rasa-rasa nak masuk bakul dan angkat sendiri. Tapi tunggu dulu. Rasa-rasanya, Malaysia yang sebenar tidaklah seindah Malaysia di kaca TV. Memang benar, infrastruktur kita kelas Dunia Pertama, tapi pengendalian dan penyelenggaraannya lebih teruk daripada Dunia Ketiga.

Berbalik kepada cerita Kosovo, saya ke negara itu dengan Syed Hamid Albar selepas tamat perang antara orang Islam dan Serbia di wilayah bekas Yugoslavia itu pada pertengahan tahun 1999.

Masa itu Syed Hamid Menteri Luar dan tujuan kami adalah menyampaikan derma pembaca akhbar Kumpulan New Straits Times kepada tiga penerima yang menderita akibat peperangan iaitu sebuah hospital, universiti dan masjid.

Dunia Di Ambang Penjajahan Baru

Kesimpulan cerita saya ialah tidak kira jauh atau dekat, kita wajar mengembara. Ilmu dan pengetahuan ada di mana-mana. Tetapi kita boleh berjalan seribu batu tetapi tidak berasa apa-apa atau kita menjadi lebih keliru.

Syarat untuk mendapat ilmu dan pengetahuan dan tidak menjadi keliru adalah dengan memerhati dan meneliti. Melihat sahaja tidak cukup kerana kita hanya menggunakan satu naluri iaitu mata. Tetapi kalau kita memerhati, kita melihat dengan mata dan hati (fikiran) – kita meneliti dan mendalami.

Sebab itulah, datuk-nenek kita suruh kita “tengok dan perhati.”

Malangnya, hari ini satu dunia melihat tetapi amat sedikit memerhati. Kerana puas hati bertukar SMS, chatting, menonton Akademi Fantasia, American Idols, drama murahan dan gilakan EPL, ramai tidak lagi mengembara dan membaca untuk mencari ilmu dan pengetahuan.

[Tapi saya pun baru-baru ini “chatting” dengan seorang pemuda Australia yang meminta nasihat saya mengenai hasratnya memeluk Islam. Isyak-Allah.]

Akibatnya, dunia hari ini ditakluki dan dijajah oleh penjajahan bentuk baru yang didalangi oleh elit politik dan ekonomi yang menganggap kemanusiaan tidak lebih daripada medan memonopoli kuasa politik dan mengaut keuntungan.

Bukan salah mereka, tetapi salah kemanusiaan yang semakin membelakangi ilmu dan pengetahuan. Hatta yang “ iqra ” al-Quran pun ramai utamakan dengung daripada ajaran, ilmu dan pengetahuan di dalamnya.