Tuesday, July 19, 2011

Tegur Pemimpin Hak Rakyat Jelata


A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

KITA belajar daripada ibu bapa kita. Bernasib baiklah anak-anak yang mempunyai ibu bapa yang sempurna – akal, tubuh badan, kesihatan, iman dan moral. Jadi, benarlah kata pepatah, bapa borek anak rintik. Ke mana tumpah kuah kalau tidak ke nasi.

Saya adalah anak emak dan ayah saya. Salah satu ilmu dan panduan yang ayah saya ajarkan ialah “dengar teguran dan jangan takut menegur.”

Dulu kita jaga tepi kain orang. Apabila di masjid atau surau, kita memang jaga tepi kain orang. Kalau tepi kain orang kena najis dan lumpur atau carik sehingga dedah aurat, kita tegur. Kita tidak mahu najis dan kekotoran seorang jemaah mencacat solat berjemaah.

Kita jaga tepi kain jiran-jiran kerana kita tidak mahu anak-anak mereka jadi budak jahat dan ganggu ketenteraman kampung.

Kita bagi tahu mereka dan kita tegur anak-anak mereka. Mereka tidak marah kepada kita. Silap hari bulan, anak yang diadukan itu yang kena tempeleng. Saya pun pernah ditegur atau, dalam bahasa jalanan hari ini, kena sound, oleh jiran-jiran kerana buat bising, curi buah rumia (kundang) Pak Su Salleh atau kurang sopan di majlis kenduri. Saya terhutang budi kepada mereka kerana menjaga tepi kain keluarga saya.

Hari ini, jaga tepi kain menjadi ungkapan kotor. Silap-silap kena maki atau penumbuk di muka. Dulu kita jaga tepi kain orang demi kebaikan kerana adat berjiran saling tegur-menegur dan ingat-mengingati.

Hasil ajaran itu, saya tidak berasa bersalah menegur, apatah lagi menegur orang yang kita pilih, kita upah dan kita restui untuk memimpin kita.

Sama ada secara sulit atau secara terbuka, secara lisan atau melalui tulisan, saya sentiasa menjaga tepi kain mereka kerana kalau kain mereka penuh najis, bagaimanakah mereka boleh “mengimamkan” kita.

Tidak kira Dr Mahathir Mohamad, Anwar Ibrahim, Daim Zainuddin, Abdullah Ahmad Badawi, Mohd Najib Abdul Razak, Muhammad Muhammad Taib, Abdul Rahim Tamby Chik atau Dr Khir Toyo dan ramai lagi saya tegur.

Saya mulakan dengan “menegur” mereka secara sulit. Seelok-eloknya secara bersemuka kerana saya perlu menjaga air muka mereka. Ada kalanya saya mengutus surat.

Ketika pilihan raya umum 1999 dan selepasnya saya “menegur” pendekatan dan cara kerajaan dan Barisan Nasional menangani isu Anwar.

Saya terpaksa “menegur” kerana selama hampir 16 tahun – sebagai wartawan dan pengarang – antara tugas wajib saya adalah mempromosikan Anwar.

Ketika di puncak kemasyhurannya, Anwar adalah “untouchable” dan “could do no wrong” – tidak boleh dicuit dan tidak mungkin melakukan kesalahan. Segala bisikan saya – seperti bisikan ramai orang lain – ditolak sebagai iri hati dan fitnah.

Apabila saya menulis sebuah pojok mengenai Brutus menikam Julius Caesar dari belakang dalam kolum “Kunta Kinte” Berita Harian, ia diberhentikan serta-merta. Waktu itu, media massa difrancaiskan kepada Anwar. Pengarang lantikan Anwar amat berkuasa.

 Menegur dan Ditegur

Saya “menegur” mengenai beban peribadi pemimpin BN akibat gerak-geri mereka, campur tangan ahli keluarga mereka dan perniagaan anak-anak mereka.

 Selepas PRU 1999, giliran saya pula “disound” kerana “menegur” kaedah kempen iklan BN dan ingkar arahan.  Turut kena “sound” adalah Quek Leng Chan yang ketika itu menguasai kumpulan akhbar Nanyang.

Menjelang pertengahan tahun 2000 saya mendapati saya tidak dapat lagi meneruskan tugas sebagai Ketua Pengarang Kumpulan NSTP tanpa kehilangan saki-baki kredibiliti saya. Maka saya pun meletakkan jawatan. Quek pula menjual kepentingannya dalam Kumpulan Nanyang.

Apabila Anwar berucap kepada badan pemikir swasta Amerika, Council on Foreign Relations di New York ketika Krisis Kewangan Asia sedang memuncak (September, 1998 ), saya berada di situ dan “menegur” beliau.

Saya berkata, walaupun penghujahan beliau mengenai teori “constructive destruction” ciptaan Joseph Schumpeter dalam tesisnya mengenai kapitalisme, sosialisme dan demokrasi pada tahun 1942 mendapat sambutan hangat daripada audiens Amerika, ia mungkin tidak disenangi bosnya di Kuala Lumpur.Ringkasnya, Anwar dan penulis ucapannya menganggap Krisis Kewangan Asia 1997/98 sebagai kemusnahan yang membina.

Kemudian, ketika saya bersama beliau di dalam kamarnya di hotel JW Marriott, Washington DC, Anwar mendapat panggilan daripada kawan akrabnya, Michel Camdessus, yang ketika itu menjadi Pengarah Urusan Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF). Sekali lagi saya “sound” beliau dengan mengatakan yang bosnya di Kuala Lumpur tidak begitu senang hati dengan percubaan campur tangan IMF.

Saya “sound” Abdullah mengenai cara beliau mengawal media massa, Mohd Najib mengenai rumah tangganya (seperti pernah saya katakan, saya kenal Mohd Najib sejak 1977), Muhammad Taib dan Dr Khir Toyo mengenai pengagihan tanah negeri untuk pembangunan dan Abdul Rahim mengenai gaya hidupnya.

Saya mengingatkan Muhammad Taib dan Dr Khir Toyo mengenai pendahulu mereka yang jatuh kerana skandal dan rasuah.

Tegur Bukan Kerana Benci

Saya tegur kerana saya berasa itu tanggungjawab saya. Sebagai wartawan dan pengarang media arus perdana ketika itu, beban mereka adalah beban saya.

Tentulah tidak semua mereka suka saya menegur mereka. Apatah lagi apabila teguran itu menyentuh hal-hal peribadi dan keluarga mereka. Dan kita tentulah tidak popular dengan membuat teguran itu.

Tetapi bagi saya mudah saja, seorang pemimpin yang tidak bersedia ditegur atau tidak mengendahkan teguran lambat-laun akan tersesat jalan, ditolak oleh rakyat jelata dan mungkin juga diheret ke muka pengadilan, lebih-lebih lagilah apabila berlaku pertukaran parti yang memerintah.

Lihatlah apa yang berlaku di Thailand dan Taiwan, dan kini di negara-negara Arab. Lihatlah apa yang terjadi kepada Hosni Mubarak di Mesir dan Zine El Abidine Ben Ali di Tunisia. Atau yang lebih dekat, Suharto di Indonesia.

Pendek kata, pendirian saya mudah saja dan saya kerap mengulanginya. Kita pilih pemimpin melalui pilihan raya. Kita beri mereka kepercayaan. Kita beri mereka upah. Kita bayar cukai. Kita tidak pernah pilih isteri, anak-pinak, suku-sakat dan sahabat-handai mereka.

Kita beri kuasa kepada mereka bukan untuk difrancaiskan kepada kaum keluarga, sahabat-handai dan FOPM.

PS: Mengenai Mohd Najib menjalin perhubungan diplomatik dengan Vetican, saya dapati berita pesanan rungkas The Star yang berbunyi “Najib meets Pope and announces diplomatic ties with the Vetican to help promote values of moderation and harmony” sangat memeranjatkan.

  1. Adakah selama ini kita tidak mempromosi dan mengamalkan  nilai-nilai sederhana dan harmoni?
  2. Apakah Islam, agama rasmi Persekutuan, dan budaya Melayu, teras budaya kebangsaan, tidak menekankan kesederhanaan dan keharmonian;
  3. Apakah kita memerlukan bantuan Vetican untuk mempromosikan nilai-nilai sederhana dan harmoni?; dan
  4. Bukan semua orang Kristian Malaysia berkiblatkan Vetican. Bancian penduduk tahun 2000 menunjukkan ada 9.1 peratus penganut Kristian yang terdiri daripada Anglican, Baptist, Bretheren, Lutheran, Methodist, Presbyterian dan Roman Katolik.
Wallahualam.


216 comments:

1 – 200 of 216   Newer›   Newest»
Raison D'etre said...

Datuk AKJ,
Lama sangat tak post kat sini. Baru2 ni saya habih menyelongkaq kotak2 buku lama, terjumpa your Kunta Kinte compilation and Others Thots. Classic stuff, Datuk. They are very nice reads. Sharp, biting.

Anyway: headline Trip PMNTR ke Vatican dah boleh agak. Memangnya the trip is a PR for PM (heh) sebab tak ada real or even perceived reason for us to hold any out of the ordinary tie with Vatican City.

Saya tak la pulak baca suratkhabar Bahasa Melayu, tapi merasa teringin nak tahu apa kata headline deme pasai trip tersebut.

Mengejutkan? Not really. Could see it coming from a mile away, kata orang putih. Dalam Latin tak sure la pulak.

PS: Datuk ada baca nukilan Kunta Kinte BH yan la ni? And here I thought Kunta Kinte tu proprietary right Datuk. Hmm...

Maaf campur aduk penggunaan bahasa dalam posting saya. Dah terbesa, kata orang Kedah.

anakbuah said...

Salam Dato',

Saya bawa komen di bawah drp posting dato' sebelum ini. Saya dapati ianya dlm konteks yg agak sama:

abdullahngah kata:-

"Oleh itu, barang siapa yang tak mahu dengar dan berasa marah dengan nasihat mereka berjiwa iblis."

komen:-

Betul kata sdra tapi kita mesti lihat diri kita sama ada kita layak menasihati orang lain. Mungkin juga orang yang cuba nak menasihati orang lain jiwanya lebeh terok dari iblis !!

Jadi kita mesti selalu tanya diri kita adakah layak kita menegur dan menasihati orang lain dan adakah jiwa kita bersih tanpa ganguan iblis sebelum menasihati orang lain. Kadakala ada setengah orang cuba nak nasihat orang lain kerana egonya terlalu tinggi kononnya dah layak menugur orang lain. Itu sudah pasti jiwa iblis!!

Don
--------

Dato' pula kata..."Tetapi bagi saya mudah saja, seorang pemimpin yang tidak bersedia ditegur atau tidak mengendahkan teguran lambat-laun akan tersesat jalan, ditolak oleh rakyat jelata dan mungkin juga diheret ke muka pengadilan, lebih-lebih lagilah apabila berlaku pertukaran parti yang memerintah."

# Pada saya kita tidak perlu menjadi nabi baru kita boleh tegur atau nasihat org lain. Walau siapa sekalipun, walau manusia b/mana sekali pun, walau apa pun agama dan pegangan/fahaman politik....fitrah manusia tetap sama - mahu dilayan dgn adil dan saksama, mahu diperlakukan dgn baik, ingin pandangan didengar dan dipertimbangkan, ingin disayangi dan ingin hidup dengan aman dan damai. Apabila sebahagian kita berasa tertipu, dikhianati dan diperlakukan secara kasar dan tidak adil, kerajaan yg dikatakan demokratik dan adil ini sepatutnya mendengar nasihat dan mempertimbangkannya secara jujur dan berhemah. Bila pemimpin2 ini tidak jujur dengan amanah yg diberikan, kita sebagai rakyat ada hak utk menegur dan menasihati. Menafikan hak-hak dan amanah ini bermakna pemimpin dan kerajaan sudah berlaku khianat.

# Sdr Don, literally, saya sebenarnya berjiwa lebih iblis jika saya tidak menegur dan berdiam diri sahaja atas perkara2 yg salah. Pada saya ada patut kita tegur, ada yg patut kita tegah dan ada kalanya, ada yg layak kita kutuk dan sanggah.

awang batuburok said...

Salam Dato,

Terima kasih tak terhingga diatas nasihat dan tulisan yang sangat berguna untuk semua khususnya generasi anak Malaysia dalam abad ke 21 ini.

Saya sangat setuju kita semua perlu bersedia untuk menegur dan ditegur khususnya para pemimpin (kalau dalam solat imam kita)Masaalahnya sekarang ini yang dipilih sebagai imam sekarang ini tidak memahami (bahasa kasarnya -JAHIL)tentang tanggungjawap dan amanah sebagai imam, jadi nya bila di tegur dia buat pekak-badak saja, silap-silap haribulan di makinya makmum yang menegur, rosak habis jamaah (umpama dalam solat berjamaah).

Berdasarkan kapada analogi diatas sistem pemilihan imam perlu di BERSIH kan. Anak imam tua belum tentu layak menggantikan bapaknya sebagai imam...pemilihan pemimpin perlulah berdasarkan kapada "merit"
bukanlah berdasarkan kpd keturunan dan kekayaan yang boleh membeli jawatan (sistem feudal).

Perlu kita ingat makmum abad ke 21 ini sudah ramai yang cerdik dan berilmu, kalau imam tak hiraukan teguran nanti makmum akan "mufaraqah"; kalau imam masih berdegil nak kekal dihadapan jangan sampai mamkum hilang kesabaran dan mereka naik berang dan pakat usung dan humban imam melalui tingkap masjid seumpama yang berlaku kapada Hosni Mubarak dan yg sepertinya....

Sekali lagi terimakasih banyak banyak Dato kerana sudi berkongsi ilmu dan pengalaman.

LIN LIANI said...

Saya teramat setuju dengan komen Datuk mengenai hak rakyat untuk menegur pemimpin, lebih-lebih lagi pemimpin yang hanya mementingkan kuasa dan diri sendiri.

Rasa-rasanya pemimpin BN lebih suka dengar kata-kata yang memuji dan memuja sahaja. Pantang ditegur dan dikeji, sila-silap kena meringkuk dalam penjara walaupun ada kebenarannya.

Datuk kata Datuk dah kenal PM sejak tahun 1977, apalah salahnya tegur dia sekali lagi akan tindak tanduk sejak akhir-akhir ini. PM kita telah dilihat gagal menangani beberapa isu penting dengan bijak, seperti isu BERSIH 2.0 dan terbaru, isu Vetican ini.

Datuk adalah tokoh wartawan yang berpengaruh, jadi harap jangan persia-siakan harapan rakyat. Tegurlah PM ataupun mana-mana pemimpin yang sudah terpesong kehendak rakyat. Jika tidak, rakyat sendiri yang akan jatuhkan mereka.

Ryzal72 said...

Assalamualaikum Ybg. Datuk,
Saya suka akan ayat yang terakhir...PS: Mengenai Mohd Najib menjalin perhubungan diplomatik dengan Vetican, saya dapati berita pesanan rungkas The Star yang berbunyi “Najib meets Pope and announces diplomatic ties with the Vetican to help promote values of moderation and harmony” SANGAT MEMERANJATKAN.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Salam Dear Datuk,

Menumpang jaga tepi kain pelikat orang ...

re: PM's visit to Vatican.

1. Nak tanya kengkawan yang maklum. Siapa-siapa yang menguruskan ziarah PM ke sana tu?

2. Atas jemputan siapa dan urusan apa?

3. Siapa yang sponsor?

4. Siapa-siapa yang bersama rombongan lawatan tersebut? Mungkin juga buat mengajak Vatican mengenal Islam ... mudahan... di bulan yang penuh barakah ini.

Terima kasih

XERONINE

Anonymous said...

salam dato,
saya ucapkan syabas kepada dato' atas keberanian menulis selama ini. tulisan di atas termasuk antara tulisan yang paling berani kerana dato' menceritakan isu dengan agak personal. ia melibatkan diri dato' dalam kish berkenaan.

sebagai pembaca, ulasan dato mengenai keterlibatan dsai dalam perancangan asing meningkatkan lagi kefahaman bagaimana negara pasti akan diletak di bawah telunjuk USA jika dsai menjadi PM.

Sebelum ini, tuduhan mantan PM, Tun Mahathir seakan-seakan rekaan sebab pada waktu itu langsung tidak ada konkrit mengaitkan hal ini.

Saya juga seronok apabila dato' menegur pemimpin BN termasuk PM kerana sungguh tidak ramai pemimpin, menteri dan pegawai tingkat 5 mampu melakukannya. Sesungguhnya saya percaya mesej dato akan sampai. moga2 mereka membukakan mata dan membuang penutup telinga kali ini sebab keadaannya sudah terlalu kritikal. Mungkin sesetengah blog berbangga apabila mereka dapat mendedahkan kepura-puraan blog pembangkang, misalnya dalam soal cincin 24 juta rosmah, tetapi kepada saya itu semua tak perlu, membuang tenaga kerana sepatutnya dari awal lagi isteri PM tak wajar mencampuri urusan PM dan negara.

Saya mengundi BN dan Najib, bukan undi RM (rosmah mansor). Kehadiran rosmah dalam bentuk bukan pengiring biasa kepada pm (dengan segala peranan yang dicipta sendiri oleh beliau) menghilangkan rasa bersungguh jentera Bn dan UMNO untuk buat kerja. Mereka merasakan setelah berhempas pulas memenangkan bn dalam banyak isu, satu peluru yang ditabur oleh pembangkang terhadap rosmah sudah cukup untuk meleraikan semua usaha tersebut. maka kami jentera bn perlu bermula semula dari nol.

Ini mungkin mesej terakhir untuk pm dan isteri melakukan perubahan.

kucalana71@yahoo.com

Anonymous said...

Kita pilih pemimpin melalui pilihan raya. Kita beri mereka kepercayaan. Kita beri mereka upah. Kita bayar cukai. Kita tidak pernah pilih isteri, anak-pinak, suku-sakat dan sahabat-handai mereka.

Tetapi, Dato' PM dipileh oleh UMNO bukan oleh rakyat umum.
-Makan gaji.

pakbelalang said...

Why you are shocked, Datuk? I don't see any good reason for you to be shocked. I think statement made by Najib is just a diplomatic statement. As a guest of the Pope or any other leaders of the world, statements made by visiting guests are normally to portray good relationship between two countries. It is a diplomatic language and sometimes of course there is an element of hypocrisy on both sides when making official statement just to make both leaders comfortable. I think no harm done for Najib to express his stand on moderation and tolerance.

Anonymous said...

XERONINE kata,

Mungkin juga buat mengajak Vatican mengenal Islam ... mudahan... di bulan yang penuh barakah ini.



komen:

Saya suka komen anda. Ya, mudah mudahan Vatican dapat mengenal Islam lebeh dekat lagi. Memang baik pemimpin-pemimpin Islam dapat bertemu dengan pemimpin Vatican seperti Pope. Tidak memudharatkan !! Orang Islam tidak harus memencilkan diri atau terlalu conservative dan menjauhkan diri dari mereka. Berjumpa dengan Pope adalah satu dakwah secara tidak langsung. Pemimpin Islam mesti mendekati orang bukan Islam kepada Islam seperti mana mereka cuba mendekati agama mereka kepada orang Islam.


Don

Anonymous said...

anak buah kata:

"# Sdr Don, literally, saya sebenarnya berjiwa lebih iblis jika saya tidak menegur dan berdiam diri sahaja atas perkara2 yg salah. Pada saya ada patut kita tegur, ada yg patut kita tegah dan ada kalanya, ada yg layak kita kutuk dan sanggah."

komen:

Saya setuju dengan pandangan sdra. Memang patut kita menegur pemimpin tapi teguran itu janganlah dicampur adukkan atau di selitkan dengan unsur-unsur fitnah. Teguran kepada pemimpin mestilah ada kesederhanaannya terutama sekali dalam susunan bahasa dan tidak mengaibkan. Teguran mestilah berlandaskan fakta yang tepat untuk berlaku adil kepada pemimpin yang kita hendak tegur. Itulah asasnya kalau teguran kita hendak dihayati oleh pemimpin dan diambil iktibar supaya disedari oleh mereka. Itulah caranya. Tidak susah. Apabila menegur pemimpin dengan ada niat yang tidak jujur maka teguran itu bolehlah ditakrifkan yang berjiwa iblis atau berhasad dengki.

Don

Anonymous said...

Datuk Sir,

1. Of late, you appeared to be too critical and unforgiving of the YAB PM. Please give the man a chance.

2. Granted that the Vetican does not represent all Christians in Malaysia, having friendly relations with any friendly country or entity is good for Malaysia and Malaysians.

3. What better could our PM do to outdo his predecessors who also visited the Pope than than to establish diplomatic relations with the Holy See.

4. Good has already come out of the PM's brilliant move when a group of 365 Malaysian Christians, including Catholics, have signed a letter addressed to Pope Benedict XVI, complaining about Prime Minister Najib Abdul Razak's crackdown on the July 9 peaceful protest for electoral reforms (Malaysiakini).

5. Denying right to hold peaceful assembly and using brute force are surely not an act of moderation and harmony.

6. I wonder who will be made Najib's Ambassador to the Vetican. Idris Jala is a good candidate. He's a Christian, I am told.

Peaceful Malaysian

IES Agencies said...

Datuk AKJ, saya share posting ini ke facebook saya...

Memang banyak yang terbuku di hati rakyat Malaysia, yang dah tak suka Umno tu apa lah, memang dia tak mahu Umno tersu memgang tampuk pemerintahan jadi dia marah pun tak ngape

tapi yang setia pada parti...berjuta ahli yang terasa sedih dan hiba melihat parti sudah seperti hilang panduan...

Yang penyokong pulak rasa sedih kerana mereka nak menyokong tapi tak nampak perubahan yang berlaku..ada lah perubahan tetapi boleh dikira sedikit sangat...

bila kita marah kat orang yang kita sayang, yang memarah pun rasa sedih dan hiba sebenarnya...

Anonymous said...

As'kum Dato',

1. Saya amat bersetuju dengan Dato' tentang hak rakyat menegur pemimpin. Seperti Dato' ceritakan, Dato' telah banyak menegur pemimpin besar, termasuk Anwar, Najib (mengenai Rosmah),Mohd. Taib dll. Tamabah lagi ada teguran Dato' dibuat secara berdepan. Soalnya adakah mereka ambil pusing teguran2 itu? Apa yang berlaku ke atas pemimpin2 itu adalah kesan dari tindakan mereka sendiri.


2. Kalau kita baca dalam Blog2, banyak sangat teguran yang dilemparkan sama ada kepada pemimpin BN atau PR (termasuklah HJ. Hadi, Nik Aziz, Anwar, Kit Siang dll). Tapi tengok tingkah laku mereka, serupa sahaja. Seolah-olah masuk teliga kiri, keluar teliga kanan ataupun tak masuk teliga langsung.

3. Kalau benar mereka ambil iktibar dari teguran2 yang dilemparkan sudah tentu kepimpinan sekarang adalh cantih dan bersih.

4. Pada hemat saya pemimpin yang ditegur itu mungkin teguran itu tidak sampai kepengetahuan mereka sebab mereka sendiri tak ada masa nak bacanya sendiri. Mungkin pelopor2 mereka telah distort teguran2 itu hingga ia menjadi tidak penting untuk diambil pusing.Tukang lapor dan Penasihat2 inilah yang merosakkan bos mereka.

5. Jadi kita sebagai rakyat, kalau kita fikirkan sesorang pemimpin itu telah terbabas, elok kita tegur. Tidak kira caranya. Samada melalui komen dalam akbar atau melalui Blog2. Sekurangnya apabila kita ditanya kelak di
akhirat tentang apakah peranan kita untuk membetul pemimpin yang terbabas, tulisan kita inilah akan menjadi saksi peranan kita, walaupun kecil.

dan kajang

A KADIR JASIN said...

Sdr Pakbelalang, apakah Sdr bermaksud PM hipokrit dalam kenyataannya? Kalau hipokrit, bukan saja salah tapi menghina Pope, Vetican dan umat Roman Katolik serta membazirkan wang negara.

Jadi Pakbelalang, apa tujuan sebanar PM ke Vetican? Makan angin atau cari peluang shopping di Rom? Barang dijauhkan Allah. Takkan PM cakap suka-suka?

Lin Liani, antara lain, berkata: "Datuk adalah tokoh wartawan yang berpengaruh, jadi harap jangan persia-siakan harapan rakyat. Tegurlah PM ataupun mana-mana pemimpin yang sudah terpesong kehendak rakyat. Jika tidak, rakyat sendiri yang akan jatuhkan mereka."

Bila ada kesempatan, saya mesti tegur dan nasihat. Tapi pemimpin ni, bila kita cakap terang-terang dan tidak bodek, mereka tidak mahu jumpa kita. Saya ni mulut cabul sikit.

Saya minta hadir taklimat JPM mengenai isu kalimah "Allah" pun mereka tak layan. Bukan tak cuba. Lagipun ramai kontemporari dan anak buah saya yang kerja dengan PM dan JPM. Tak mengapa. Tak boleh cakap terus, kita cakap dalam tulisan. Mereka baca Alhamdulillah, mereka tak baca, tugas kita dah terlaksana.

Terima kasih.

pakbelalang said...

kucalana71@yahoo.com,

Mengapa kita harus hiraukan sangat tentang Rosmah. Biarkan dia. Saya rasa dengan latar belakang yang ada pada Rosmah, dia cuba hendak membuat bakti yang lebeh menyerlah lagi demi untuk memperkukuhkan kedudukan Najib dan bukan sebaliknya. Mungkin kandangkala dengan tidak disedarinya dia telah "go overboard" !! Ini Najib mesti beri "guidance kepada Rosmah" apa yang boleh dia sumbang kepada masyarakat sebagai isteri Perdana Menteri. Setakat ini dia telah cuba untuk melonjakkan ideanya dengan kanak-kanak pintar (PERMATA). Itu adalah satu idea yang baik dan patut disokong dengan memberikan input yang bernas kepada Rosmah supaya projeknya akan berjaya. Berilah dia peluang untuk menunjukkan kebolehannya. Yang pentingnya Rosmah jangan salah gunakan kedudukannya sebagai isteri Perdana Menteri untuk kepentingan dirinya.

Kepada Rosmah saya ingin menasihatinya supaya jangan terlalu ghairah menonjolkan dirinya dengan terlalu ingin sangat mendapatkan publicity yang keterlaluan. It will be backfired. Rosmah mesti faham semua perlakuannya diperhatikan oleh rakyat dengan "electronic microscope". So don't spoil it if you still want to maintain your position as "FIRST LADY" !!! It is very critical for her to reflect herself to suit and adjust where necessary to the present political scenario. Don't be ignorant and take things for granted. Not only you but Najib will be disappointed at the end of the day!! A very gentle reminder to my dear Rosmah !!! Nak ikut, ikutlah. Tak nak ikut apa saya kata. I feel sorry for you !!

Slogan Datuk AKJ patut diklankan dibillboard di merata-rata. Ada punch!! Istilah orang Advertising!!

"Tegur Pemimpin Hak Rakyat Jelata"

langitbiru said...

Sepanjang pengalaman Dato dalam 'politik', apakah kepimpinan UMNO boleh ditegur oleh ahli?

Kalau pengalaman saya, kepimpinan UMNO,hanya boleh dipuja dipuji, tegur sikit, terus dilabel 'melawan arus'.

Kalau dah dilabel 'melawan arus' maknanya demam tak kebah-kebah!

pakbelalang said...

Datuk AKJ,

That is what I perceive about Najib's statement. You may have different view.I feel there is a political motive in the visit to Vatican. If you look at the composition of Najib's entourage you certainly will realise that the whole purpose of the visit is more inclined to serve home consumption to pacify certain sector or group of people.

Jasbir said...

Datuk,
Thanks for this. Personally, I think we're facing a crisis of governance; politicians are just using the opportunity to offer themselves as alternatives. With so much talk from so many voices, and desperation setting in, I'm wondering if there is any listening and thinking going on in the Najib administration.

Anonymous said...

Dato'

Kalau tegoq sampai bebuih mulut pun depa buat macam tak dengaq apa patut kita buat?

Kita tegoq pasai harga ayam RM 8.60sekilo, masuk la muka DPM dalam TV3 sat, kata nak control tapi tak cerita pun apa mekanisme depa nak pakai.

Esok bila PM baru Thailand dah rasmi, harga beras pulak naik, keluaq la muka Ismail Sabri dalam TV pulak, cerita sama jugak.

Depa kata rakyat kena jimat cermat, nampak gaya belanja kerajaan macam makin hebat. Semalam berita dah award tender kapal TLDM bilion-bilion, dua tiga minggu lepas kata minta offer eurofighter, jet tercanggih di Eropah.

Macam ni kalu, kita undi had lain la dulu la kot. Baru depa nak dengaq apa nasihat rakyat.

AZ

amoker said...

I like 2 writers in the 80s while in school - A Samad Said and A Kadir Jasin. It is a coincidence that both name starts with "A". Anyway, I am so bangga with Pak Samad when he walked together with us at the rally. I personally think that there are bigger issues than the Vatican to tegur. It is clear as sky that PM will take this as a PR opportunity. I noticed that both TV3 and NTV7 kept the news till the end, yesterday. But betcha that it will be made fanciful in Sabah and Sarawak. Holy or unholy intent, we will see. Certaintly a slap on the face of Pope the way the news is managed.

AnakJatiKL said...

Salam Datuk AKJ,

Saya salah seorang generasi muda yang mungkin ramai katakan berdarah panas, kadang-kala bertindak tanpa fikir panjang dan kadang kala menerima hujah orang lain tanpa usul periksa kesahihan hujah tersebut.

Bila saya baca tulisan Datuk ni, saya tau bahawa kami masih banyak kelemahan, dan di antaranya adalah menerima bulat-bulat apa sahaja tindakan dan keputusan yang ketua kami buat atau putuskan. Tak kiralah parti pemerintah atau pembangkang.

Datuk banyak pengalaman dalam menegur pemimpin-pemimpin kita perihal keputusan dan tindakan mereka, jadi saya harap Datuk dapat mengajar kami budaya menegur ke arah kebaikan ini, dan dgn hrpn ia dapat diterima oleh pemimpin2 kami. Mungkin ini dipandang remeh oleh kebanyakan orang, tapi sebenarnya inilah yang kita terlupa atau kita sudah lama abaikan.

Terima kasih Datuk.

Unknown said...

Datok AKJ, these type of spesies which is so call 'bangsawan' is really a hardcore and noway can anybody try to be smarter than them. There is always be the only way to tell him the wright way ie people's power.

hairulfitri said...

Aslkum DAKJ dan pembahas budiman

Saya memang nak TEGUR banyak perkara

1. Drpd Agong, sultan, perdana menteri, menteri, menteri besar, pegawai daerah sampailah ke kerani, majoriti Melayu.....tapi kenapa dah 54 tahun merdeka majoriti Melayu (termasuk penyokong tegar UMNO) miskin melarat berbanding dgn Cina?

Jawapan : Sebab PAS, DAP dan PKR asyik kacau konsentrasi kerajaan BN sehingga tak dpt memerintah dgn baik.Cina siang malam suka kebas harta Melayu. Bukan pemimpin UMNO

2. Kenapa sampai sekarang hospital kerajaan kita secara umumnya sangat daif dgn pesakit yg terlalu banyak dgn masa menunggu terlalu lama?

Jawapan: Kita punya hospital dah baik dah jika berbanding dgn hospital di Somalia dan Afganistan


3. Kenapa pendatang asing termasuk yg haram terlalu ramai di Malaysia tanpa takut pd polis atau imigresen?

Jawapan: Sebab pengusaha dan kroni kata org Melayu terutamanya malas2 belaka, merempit dan dah banyak masuk asrama gian. Polis pulak terlalau sibuk dgn kes2 berkaitan seksual, fitnah dan berhimpun dan mengambil sikap if I cannot beat them(yg berkuasa memberi kebenaran bawa masuk) I might as well join them......ada jugak masuuuk

4.Kenapa beberapa pihak bermatian2 mempertahankan UMNO walaupun dosa pemimpin UMNO pd org Melayu terlalu besar?

Jawapan: Kalau UMNO KALAH dunia akan kiamat. Kedua Malaysia akan diperintah oleh Cina......Anwar, hj
hadi, semua tu bukan Melayu sebenar. Hanya pemimpin UMNO adalah Melayu sebenar yg berjiwa MelayuAnwar cuma puppet Amerika.Ketiga org lain tak tau memerintah,kecuali pemimpin UMNO. Keempat memang otak ramai Melayu dah kena brainwashed. Kelima ramai penyokong UMNO otak mereka masih baru2 sebab jarang dipakai.....terima bulat2 apa yg mereka dengar drpd TV 3 suku. Bila di tanya kenapa anda percaya. si anu tu liwat......sebab TV kata. Kalau tak ada angin masakan pokok bergoyang

Syabas dakj dan pembahas yg tak jemu2 menegur. Spt pernah saya ucapkan habiskanlah sisa2 hidup kita bertaubat dan memberi kebaikan pd org lain....dlm erti sebenar bukan benar ikut acuan akal cetek kita je. Tak pasti, tanya2lah ustaz.

Hj Munawir said...

Dato Kadir.

Baru2 ini saya ada berjumpa dengan saorang rakan karib saya Puan Mohaini,saorang ahli perniagaan yang berjaya.Saya tahu ia rapat dengan PM Najib.Saya tanya dia you tak pernah tegor najib kah pasal isterinya Rosmah yang suka mencampori pentabiran Kerajaan.

Dia kata"Dah tak larat nak tegur.sampai berbuih mulut,Najib kata leave my wife alone,she alright"

Kadir kata siapa pun tak berani tegur Rosmah dan Najib.Tun Mahathir yang bagitu lantang menegur Pak Lah dah tak berani menegor Najib dan Rosmah.Ada orang kata Mahathir pun dah kena "pukau".

Nampaknya semua orang nak play safe.

Dato saya juga terkejut dengan laporan didalam Star hari ini mengenai lawatan Najib ka Vetikan.Saya tanya kawan juga yang juga saorang kristian Mazhab Protestant.Dia kata najib bodoh,bukan semua kristian di malaysia bermazhab Katolik.

Nasib kau lah Najib.

Tinta Hitam said...

Datuk,

bagi sahabat handai,jiran taulan kit ahanya jaga tepi kain setakat yg boleh shj.Maknanya tka boleh berlebih lebihan.JIka dia buat silap kerosakannya pd kita dan masyarakt adalah minima.Tetapi bayangkan seorang pemimpin negara buat silap atua korup.Bahananya satu negara akan merasa akbiatnya.

Itu sbb bagi pemimpin pemimpin negara mereka perlu diajar melalui pilihanraya.Perlu ingat keputusan pilihanraya pun mereka boleh hijack sp tman yg pemimpin2 UMNO,Suharto,Mubarak dll buat.

Ukt pemimpin sebegini bahasa yg sesuai adalah bahas jalanraya shj.Itu shj pilihan yg ada pd rakyat.Peringatan demi peringatan telah diberi tetapi tidak diambil perduli.Malahan mereka semakin bongkak.Rakyat tiada pilihan lagi..

Dr. Bentara said...

good one Datuk.

Unknown said...

DAKJ, In the 1st place VC is not a country by herself and it is a norm for the non Islamic countrie's leaders to pay a visit to their pope as to acquires blessing. Than what is PM doing there just to import some positive values as if our Islamic etiquettes is out of order. Please go back to the basic and dig the al-Quran and sunnah.

Nair said...

Datuk

A good write up. But don't you think the Malays are the "too-sensitive" type? I grew up with them and I have appraised them enough. Frank S wrote a great deal on the Malay race. Ditegur tak boleh. Terlalu sensitive. They like to be praised but not criticised. If only our leaders listen to the voice of the rakyat this country would become a better place to live in. The Malay psyche cannot be changed easily. The feudal mindset they possess is harming them. With power comes arrogance. We saw that in Anwar then and we this in our present leaders. They will never change until the people change them. But then will this culture change? I feel not.

Regards to you.

Nair,Dr

Anonymous said...

Salam Dato',

Dengan kapasiti Dato sebagai bekas orang kuat NSTP saya fikir setiap tulisan Dato' dibaca oleh penasihat semua orang-orang yg Dato' tegur dan mungkin juga oleh yg Dato' tegur. Jika mereka tak ambil endah itu memang lumrah alam kerana lazimnya orang-orang yg berada dipuncak kuasa atau kemahsyuran amat jarang sekali mereka menginsafi bahawa kuasa atau kemahsyuran yg mereka sedang nikmati itu boleh lenyap, kadang-kadang dengan cara yg paling mereka tak sangka-sangka. Lebih kerap daripda tidak, teguran dianggap sebagai ancaman atau kacau daun sahaja. Tidak jarang juga berlaku, para pembodek dan dedalu disekeliling orang yg ditegur bertindak menyerang yg menegur dengan cara-cara yg diluar norma sehingga menjejaskan reputasi orang yang ditegur. Itulah resam dunia.

Bijak pandai pernah berkata, orang pandai tidak mengulangi kesilapan yg sama dua kali tetapi orang yang pintar belajar daripada kesilapan orang lain. Shah Iran, Suharto, Hosni Mubarak, Saddam Hussein dan terkini Gadaffi semuanya tak terfikir bahawa kekuasaan mereka berakhir secara tragis sedang mereka dikelilingi oleh berlapis-lapis pengampu dan penyokong. Semua yg menegur disumbat dalam penjara atau dibunuh atau paling tidak dimalukan dengan pelbagai istilah "pengkhianat negara, pengkhianat revolusi, pengkhianat bangsa, agen negara asing,..." dan macam-macam tag lagi.

Pentas dunia ini dari dulu sampai sekarang skripnya sama saja..yg berkuasa mahu terus berkuasa walaupun nafas sudah hampir tersekat dihalkum. Kalau kita mampu dan telah pun membuat teguran yg ikhlas demi kebaikan maka itu adalh satu amalan yg baik mudah2an diterima Allah sebagai amal kebajikan. Lepas ini kita tegurla diri sendiri, insya Allah.

Pak Hj JB

ab said...

Salam Dato,



PM la ni dok `breaking up' banyak sangat `institusi' melayu dengan ilusi tranformasi....SAYA KATA LINGKUP dah..



Yang `dpm' pulak depan agong `dedah rambut',depan pope `tutup rambut!...pope `tinggi' sikit kut.


Jangan harap apa apa la..PM comes, PM goes, melayu makin miskin, makin miskin,makin miskin...with 2 PMs in a row....


Next PM , entah la...


Abu Bakar Ab Rahman

Anonymous said...

Datuk AKJ kata:

"Ketika di puncak kemasyhurannya, Anwar adalah “untouchable” dan “could do no wrong” – tidak boleh dicuit dan tidak mungkin melakukan kesalahan."

komen:

Tidak kah kita terfikir macam mana gelagat Anwar jika di takdirkan dia jadi Perdana Menteri?

Kemungkinan besar sejarah akan berulang semula seperti yang Datuk alami atau mungkin lebeh terok lagi. Dia akan sentiasa takut dengan bayang-bayangnya sendiri dan jika dilihat kepada latar belakang perwatakan peribadinya sekarang adalah tidak mustahil dia akan mentadbir secara kuku besi seperti Sukarno atau Marcus. Percayalah !!

Rakyat sudah tahu siapa sebenarnya Anwar Ibrahim! Tak payah nak cerita panjang-panjang!!

Pepatah Inggeris ada sebut " A leopard will never change its spots". Yes, he could do no wrong. To some he is a "saint" !!!!

Ahli Kitab

Asam Pedas said...

Dato
Hanya hendak mengupas mengenai pertemuan PM dengan Pope.

Mungkin DS Najib mengikut mepulupur seperti jejak langkah bapanya melawat China mengatasi AS pada ketika itu. Mana tahu anaknya jadi PM kalau buat melawat keVatican  nanti bolehlah dihadiah gambar bapanya sebagai kenangan

Jadi kalau sudah menjalin hubungan diplomatik Malaysia-Vatican, lawatan negara antara pemimpin pasti berlaku atas dasar norma diplomasi. Sudah tak ada alasan untuk menolak. Cuma apakah perasaan orang terutama Melayu nanti.

Dokumentari "Inside Vatican" mengupas Vatican menpunyai jaringan intelligence luas merangkungi serata dunia. President2 AS sentiasa menjalin hubungan baik atas dasar ini selain dari  sebab politik. Mungkin intelligence sharing terjalin antara dua pihak selain dari keuntungan politik untuk Malaysia.

Sebaiknya keputusan untuk menjalin hubungan dengan Vatican tidak diputuskan dikabinet saja. Tidak akan kabinet menolak terutama kepada PM yang juga Presiden UMNO. Baiknya dapatkan sepakat antara parti politik walaupun lawan seperti Pas Dan NGO seperti Abim. Sekurang2nya suara Melayu/Islam didengar.  PM akan lebih dihormati dan hanya sejarah akan menorbat usaha PM sebagai seorang statesman seperti bapanya.

Nampaknya tapak British Embassy akan dijual dan berpindah untuk menjimat kos. Beberapa negara besar menghadapi krisis ekonomi. Tapi cara pemimpin2 menjalankan urusan I.e. kekerapan keluar negeri, tak ada tanda Malaysia hadapi masalah ekonomi. Cuma rakyat yang kecil saje yang mengeluh barang makanan melambung naik.

Anonymous said...

salam datuk,

saya masih ingat lagi ucapan TDM dalam perhimpunan agong umno. beliau meminta pewakilan menegur, menasihat dan mengkritik. beliau turut memberi contoh keburukan memuji. tapi biasa la manusia yang berada di atas, susah nak terima teguran. la ni pulak, ramai anak muda yang dok pegang jawatan penasihat, takut kehilangan jawatan. kalu saya kat situ pun macam tu juga la kot. lebih takut dunia daripada Allah. mungkin tak dapat hidayah sepenuhnya lagi.

mereka ni kekurangan ilmu dan tiada keinginan belajar daripada orang lama. mungkin mereka beranggapan orang lama tak boleh pakai kot atau out of date. cara belajar berbagai, tapi la ni orang cuba tolak terus orang lama, mereka nak yang baru belaka. mb kedah pun jumpa TDM, berbual, dapat la sikit idea bila jumpa orang lama.

pemimpin yang perlu ditegur semua. bukan bn ajer. pembangkang pun bentuk kerajaan juga. tetap buat salah. jangan ambil hati cukup la. saya pun baru belajar untuk terima teguran. susah nak terima pada awalnya. dok ingat kita je yang betul. lingkup, orang lain yang salah. Moga Allah swt merahmati negara dan kita semua.

matlazy1@yahoo.com

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan pembahas yang saya hormati. Ingat- mengingati adalah suruhan Allah.Amalan ini tergencat di negara kita apabila sebahagian dari kita mementingkan kebebasan membuat apa sahaja yang mereka suka dan tidak mahu menerima teguran.Kita menegur kerana kita sayangkan negara kita.Kesah dua kumpulan orang satu ditingkat atas dek kapal dan satu dalam perut kapal patut menjadi pengajaran pada kita.Bila orang didalam perut kapal memerlukan air mereka tidak mahu menyusahkan orang ditingkat atas dengan meminta air dari mereka. Sebaliknya mereka menebuk dinding kapal untuk mendapatkan air. Jika orang diatas kapal tidak mengambil tahu dan membiarkan orang dibawah berbuat demikian maka kapal itu akan karam dan semuanya akan menderita.

Penyakit yang hinggap pada sebahagian orang Melayu adalah suka memperlekehkan dan ada masanya membuat fitnah terhadap orang Melayu lain yang tidak sehaluan dengan mereka. Kesudahannya semua peringkat orang Melayu dari bawah keatas tidak dihormati orang lagi dan selalu dicaci melalui pelbagai saluran. Yang sedihnya ini sudah menjadi satu amalan dimana kita tidak sensitif lagi bila bangsa kita dicaci terang-terangan. Kita tidak nampak Pemuda UMNO/ PERKASA umpamanya mempertahankan pemimpin NO. 1 negara bila dicerca secara terbuka didalam dan di luar negara.Saya mungkin salah kerana tidak melihat bantahan dibuat olih mana-mana pihak apabila terdapat penujuk perasaan dibuat semasa lawatan YAB PM keluar negara.

Alhamdulillah pekara ini tidak akan berpanjangan. Pada hari Sabtu lepas saya telah menghadiri satu program "Kenali Budaya Jepun" anjuran bersama MyJICA dan Kumpulan Media Karangkraf dimana lebih seratus orang ibubapa dan anak-anak mereka mengambil bahagian.Disitu kelihatan ibubapa muda Melayu berintraksi dengan penuh yakin diri. Anak-anak mereka pula cukup aktif dan berintraksi dengan fasilator-fasilator mereka. Ini memberi keyakinan kepada saya anak muda kita bukanlah lemah dan mudah diperkudakan orang lain seperti yang selalu kita baca ditulis pehak tertentu dalam blog ini.

Cara untuk mengatasi kelemahan kita adalah dengan menurut perintah Allah dalam Surah Al-Anfaal agar kita bersedia dengan segala jenis kekuatan dan kelengkapan yang mengerunkan musuh Allah dan musuh kita.Kita juga perlu berdoa dan berusaha mempertahankan diri , agama , keluarga ,harta dan anak.Hanya dengan demikian kita dapat meningkatkan ekonomi dan jatidiri kita dan tidak menghabiskan masa menabur fitnah kerana hasad dengki sesama kita.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya

Anonymous said...

aku masih ahli umno dari dulu sampai sekarang cuma tak tahu masih diterima atau tidak aku tak tahu tapi dalam hati aku masih sayangkan umno, cuma aku tak bersetuju dengan tindakkan pemimpin tertinggi umno.

mohd paizal

maae said...

Salam Datuk,

1.Saya akui kebenaran tulisan Datuk. Cantik sekali. Cuma sedih nya, ia sudah hilang dari dada-dada muslimin / muslimat melayu ketika ini. Nasihat ibu bapa tidak lagi di pandang murni.Nasihat dari pemimpin jauh sekali, apa lagi ada kesumat dendam di sanubari.

2.Orang berfikiran terbuka akan akur kepada nasihat tak kira muda atau yang tua. Tambahan lagi dari orang-orang tua kaya (bukan harta) bersaksikan pengalaman asam garam hidup. Juga dari golongan yang teruji dan terasuh tuntutan ilmu dan pengalaman nya untuk kebaikan manfaat manusia.

3.Orang jumud akan mendabik dada dengan ilmu nya, yang lupakan asal usul fitrah nya. Orang sombong dan angkuh akan mati dalam konflik jiwa nya sendiri - tiada benar nya dari orang lain. Tiada nasihat berguna dari mereka.

4.Malah menegur dan di tegur selalu membabitkan implikasi kecurangan. Kemungkaran di benarkan, yang benar di selewengkan.Saya setuju dengan kata Datuk, kita sudah terlepas haq kerana sudah melewati nya.Terpulang empunya badan.

5.Nasihat dari orang-orang bijak dan pemimpin akan selalu di terjemah melalui perbuatan. Contoh nya, lihat lah guru-guru kita. Teguran pula kan di sampaikan melalui pertemuan. Terpulang kita untuk menimbang rasional nya, baik buruk nasihat dari perlakuan dan akuan lisan.

6.Pope Vatican juga ada nilai murni nasihat kehidupan. Jika kita sudah menerima "nasihat" Ajaran Islam secukup nya, tidak mengapa kita serlahkan pula tuntutan "hablum minannas" Bertemu dengan nya tidak bermakna tergadai nya akidah kita, jika tiada niat tersirat. Tidak perlu berburuk sangka. Jika sebalik nya, orang seperti saya sangat jauh ilmu nya kerana tidak tahu keadaan sebenar. Mohon di elak fitnah dajjal celaka.

Faham teguran Datuk untuk PM, bukan berniat jahat atau kerana benci. Moga Datuk dapat jelaskan dalam artikel susulan untuk hikmah "ilmu nya" perihal pertemuan PM - Pope vatican ini. Dulu Tun M juga pernah melakukan dan nyata tiada impak negatif terhadap negara dan Islam.

pakbelalang said...

Datuk,

Let be clarify why I made my statement earlier about hypocrisy. I quote:

"It is a diplomatic language and sometimes of course there is an element of hypocrisy on both sides when making official statement just to make both leaders comfortable."

Let me quote you an example, when the President of United States made press statement in front the White House after having discussion with his visiting guest you will sometimes observe that most of the time the statements made in front of the media by both leaders were always showing positive statements but in actual fact during the discussion inside the White House there might be contrasting views but still both leaders try to make it as if the discussions were fruitful. This is what I called " diplomatic hypocrisy". I am not a diplomat but through observation you can know whether the leaders are talking truthfully.

You may not agree with me but it doesn't matter. I am just expressing my view.

"Hamba Tafakkur" said...

Saya fikir pemimpin negara tidak mempunyai kecerdikan samada memimpin rakyat, menguruskan negara maupun diplomasi dengan pihak luar. Puncanya adalah cetek ilmu agama.

Setiap tindakan pemimpin seharusnya mempunyai impak. Contoh PM kita sekarang ini. Saya fikir kalaulah TDM dulu, tentu akan membatalkan lawatan resminya ke London apabila Bersih 2.0 masih panas lagi kerana implikasi dalam negara menjadi imej pembawaan Pemimpin ke luar negara untuk diperlekeh oleh pihak luar. Kenapa harus serah tengkok dan diketawakan dunia?

Apa besarnya untuk berjumpa Pope? Perlu diingat peringatan Allah 1,200 tahun dulu bahawa tidak redho kelompok ini ke atas Umat Islam selagi budaya mereka tidak dituruti. Maknanya, kalau iman seperti kulit kacang, tak perlulah untuk menunjukkan kewibawaan kerana akhirnya dari kelemahan pemimpin tersebut, sampai kenegara dan sampai ke rakyat, habis dimamah mereka tidak ubah seperti makan kacang.

Keutamaan negara adalah Rakyat bukan Pope atau Robert Cameron kerana produktiviti negara masih belum dimaksimalkan sepenuhnya. Yang jelas kelihatan adalah pembaziran duit Rakyat. Ini tidak betul walaupun tidak diketahui orang kampong kerana sifat utama Pemimpin wajib benar dan amanah.

Mungkin orang kampung tidak tahu, tetapi Allah yang maha kuasa amat mendengar dan mengetahui.

Ingatlah apabila kebatilan menguasai kebenaran, apabila penganiayaan menguasai keadilan dan apabila doa manusia mula berleluasa, maka qodar Allah menjadi kuasa. Jangan sampai ini berlaku kerana pasti mereka akan terpaku dan darah menjadi beku.

"Hamba Tafakkur"

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Pemimpin yang "teruk" bukan sekadar ditegur, bahkan wajib disingkir oleh rakyat jelata.

Ya! PM Mohd. Najib wajib disingkir! Tergamak dia pergi menghadap bapak kafir nombor satu dunia! Untuk mendapat syufaat apa? Tidakkah itu merupakan suatu unsur penghinaan yang amat besar terhadap Islam?

Tidak yakinkan dia bahawa 'hanya Islam ialah agama yang benar pada sisi Allah SWT? Alangkan 'kuat dunianya' Jamil Khir Baharom dan Shukor Husain.

Saya nasihatkan Abdullah Mohd. Zain letak jawatan segera sebagai Penasihat Agama kepada PM; tiada peranan nampaknya! Mufti Perak Harussani Zakaria mengapa menikus?

Astaghfirullahal'azim! PM kelima kita, Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai Pengerusi Institut Kefahaman Islam Malaysia masih sesat rupanya. Dia masih berpegang pada Islam hadharinya, padahal Islam hadharinya itu memang sesat lagi menyesatkan.

Sepatutnya Tun Abdullah Badawi dalam kapasitinya sebagai Pengerusi IKIM berperanan menasihati PM Najib supaya tidak memperlihatkan pengiktirafan tingginya terhadap agama lain, namun sebaliknya pula yang berlaku.

Dia pula menambahparahkan penghinaan terhadap Islam apabila dia membuat seruan agar Islam menerima unsur-unsur baik daripada agama-agama lain. (Rizab untuk perbincangan sekiranya ada yang sudi).

Lebih mendukacitakan apabila Ketua Pengarah IKIM juga tidak menolong menyelamatkan Pak Lah. Dia tergamak mewakili Pak Lah dengan menolong membaca teks perasmian seminar oleh Pak Lah di IKIM itu per se.

Atau Ketua Pengarah IKIM juga dua kali lima dengan Pak Lah.

Tolong maafkan saya.
Wassalam.

Anonymous said...

YB Datuk,
Siapa la saya nak memberikan komen kepada post Datuk. Cuma saya terpanggil untuk berkongsi barang sepatah dua pendapat disamping berjinak-jinak dengan wartawan ulung negara tercinta ini. Untung-untung dapatlah sedikit tempiasnya ilmu Datuk bagi saya yang baru merangkak ini.

Maaf Datuk, bagi saya, bangsa kita ini sedari azali memang tidak suka ditegur. Baik dari yang paling tinggi mahupun kepada yang paling cokia. Setiap teguran dianggap peribadi dan penegur dianggap cuba menjatuhkan. Hasilnya hari ini ujudlah bangsa yang suka mendengar apa yang sedap didengar bagi sipenerima dan berkata yang manis belaka demi sesuatu bagi sipemberi.

Kita sudah nazak Datuk! Sukar kita dewasa ini, apabila berbicara apa lagi menegur!

Mustapha Ong said...

Salam saudaraku DAKJ,

After having read part of your posting, it has dawned upon me that you have been too judgmental on the pros and cons of having the public right to criticise our current leaders and the BN government. I certainly share with you that it is not wrong to criticise what we strongly feel that is not appropriate or neither current in the eyes of the people.

However, I would like to digress a little that there are those who had criticised the government without facts and reasons. There is no constructive criticism and whatever they said will not be taken seriously by others. Their comments and criticisms are so shallow and full of lies and camouflaged with nasty, obscene and uncivilised language.

As for PM's diplomatic initiative to establish bilateral ties with the Holy See, I believe most of us had misunderstood the true essence of the government's global scale of international relations. We should not just look at the religious perspective of this timely diplomatic ties with the Vatican.

It is more than what you had perceived although we are entitled to our own opinion. According to Richard C. Hertz, I quote: "Religious truth is not fixed. No religion has a sole priority on truth. All liberal religions have great and abiding principles which are their cornerstones: the brotherhood of man, the fatherhood of God, the perfectability of man, the superiority of reason to superstition, the presence in the universe of certain undergirding laws of justice, goodness, mercy and love which cannot be broken without paying a penalty."

As a former diplomat and previously served in our diplomatic mission in Rome during the early 70s, I support PM's brave and positive approach to establish ties with the Vatican. Our past administration especially during the Mahathir era, the government had explained to the Holy See that Malaysia was not ready to establish a full diplomatic engagement with the Holy See because of our political stand with PLO and abeit the Arab and Middle East crisis of that era almost 10 years ago.

Now that things have changed, it is diplomatic not correct that Malaysia continues to ignore the global existence of the Holy See, where more than 177 countries are having diplomatic ties with Vatican, including Indonesia, Arab, Africa and some Middle Eastern countries.

I believe Malaysia will gain wider recognition and respect from the global community, not only in our role to forge a better relations with the Catholics in particular but also the Christians in general.It's not about economic benefits but also our efforts to bridge the gap between our Islamic brotherhood with the Catholics and Christians.

I believe our matured Muslim community are now more accommodating in the government's effort to engage the Holy See in a more diplomatic way on a win-win situation.The Holy See in their foreign policy has always supported Malaysia's international engagements at the UN forum and it's time that we now demonstrate our goodwill in this new diplomatic channel so that Malaysia's voice will be heard loud and clear.

saji said...

Salam Dakj

Menegur para pemimpin negera yang menimbulkan masalah kepada negara dan rakyat seperti yang Dato' ceritakan itu satu hal.

Menegur para penyokongnya yang pembodek dan fanatik satu hal lain seperti yang ditunjukan oleh sesetengah pembahas dalam blog ini.

org jb juga said...

Datuk AKJ,

nak tanya, dlm ramai2 yg Datuk tegur tu, ada tak yg kelihatannya berubah mengikut nasihat dan pandangan Datuk?

kalau ada, storylah sikit, nak tahu juga sapa pemimpin yg bersedia utk ditegur tu... :)

tq.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Sufian Idrus said...

Datuk,

“Najib meets Pope and announces diplomatic ties with the Vatican to help promote values of moderation and harmony”

Perlukah Najib untuk meyakinkan bahawa Malaysia menekankan nilai-nilai kesederhanaan dan harmoni kepada Pope? Apakah agenda beliau yang sebenarnya? Setahu saya, penganut Kristian Katholik bukanlah kaum majoriti di Malaysia. Adakah hubungan diplomatik dengan Vatican akan membawa perubahan yang baik kepada negara Malaysia? Adakah perhubungan baik dan sokongan baik dari Pope akan membuat Malaysia negara yang dihormati sebagai 'moderate' dan harmoni?

Adakah Najib beranggapan bahawa semua agama itu sama dan tiada bezanya; maka sokongan dari Pope adalah diperlukan oleh rakyat Malaysia yang majoritinya adalah beragama Islam (yang terdiri dari kaum Melayu, dan juga India Muslim, Cina Muslim dan kaum-kaum Muslim yang lain)?

Apakah niat sebenar Najib dan isteri beliau untuk mengembara ribuan batu bagi mengadap seorang Pope?

Adakah beliau bercadang untuk berdakwah dan menerangkan mengenai Islam supaya Pope akan menganut Islam? Jika tidak, apa perlunya seorang Muslim dan pemimpin kepada negara yang majoritinya adalah penganut Islam; yang percaya dan yakin bahawa tiada Tuhan selain Allah, dan tiada ugama lain yang diterima Allah selain Islam?

Jika bukan untuk berdakwah, adakah tujuan Najib bertemu Pope atas urusan urusniaga negara? Adakah Pope itu seorang pemimpin negara dimana Malaysia menjalankan transaksi urusniaga yang tinggi? Jika Malaysia tidak banyak berniaga dengan Vatican, apa perlu membelanjakan wang ringgit rakyat yang tidak membuahkan hasil kepada negara?

Saya amat hairan atas tindak-tanduk Najib sejak dari hari beliau menjadi Perdana Menteri. Beliau amat berbeza dari kelima-lima Perdana Menteri kita yang lalu.

Akhir sekali, adakah beliau dan isteri bangga dapat bertemu dengan Pope dan adakah hati mereka sebenarnya menyanjung Pope itu? Jika tidak, apa perlu ke sana dengan wang negara?

pakbelalang said...

Suffian Idrus kata,

"Saya amat hairan atas tindak-tanduk Najib sejak dari hari beliau menjadi Perdana Menteri. Beliau amat berbeza dari kelima-lima Perdana Menteri kita yang lalu."

komen:

Sebuah negara itu tidak statik dalam segala hal. Ianya sentiasa dinamik. Najib boleh dianggap generasi baru dan pemikirannya tentu berlainan dengan pemikiran zaman ayahandanya kerana suasana landskap politik telah berubah dengan ketara sekali dan memerlukan pendekatan yang jauh beza untuk menyesuaikan keadaan semasa. Kehendak rakyat dah berlainan dari zaman ayanhandanya dan Perdan Menteri sebelumnya.

Pada pandangan saya Najib banyak menggunakan modern management principles dalam pentadbirannya seperti contoh, setiap hasil kerja mesti ada KPInya (key performance Index). Dari sinilah Najib membuat ukuran sama ada segala dasar yang digubalnya mendatangkan prestasi yang berjaya atau tidak. Kalau tidak berjaya, dia boleh cari dimana silapnya dan membuat perubahan sewajarnya.

Hanya satu pandangan peribadi saya.

Sufian Idrus said...

Menurut Datuk,

"Bukan semua orang Kristian Malaysia berkiblatkan Vetican. Bancian penduduk tahun 2000 menunjukkan ada 9.1 peratus penganut Kristian yang terdiri daripada Anglican, Baptist, Bretheren, Lutheran, Methodist, Presbyterian dan Roman Katolik."

Hanya kira-kira 9 peratus dari rakyat Malaysia menganut agama Kristian, dan dari 9 peratus tersebut; hanya kira-kira 30 peratus berfahaman Katholik. Ini bermakna hanya 2.7 peratus dari rakyat Malaysia berfahaman Katholik yang bernaung kepada Pope di Vatican. (Rujukan: Joshua Project)

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

'TEGUR PEMIMPIN HAK RAKYAT JELATA'...hanya kita yang menegur dan ditegur harus lah bersikap iklas, suci, jujur dan benar agar dapat diterima dan diusahakan teguran2 yang MEMBINA demi kemakmuran dan kesejahteraan ummah...ikut IMAN!

Malang nya...ramai antara kita yang bergelar PEMIMPIN berasakan 'prerogative' MENEGUR adalah hak mutlak Yang Amat Berhormat/Yang Berhormat sahaja makanya teguran Rakyat jelata termasuklah individu yang bergelar Yang Amat Berbahagia dan Yang Berbahagia JARANG-JARANG sekali didengari... seperti orang berkahwin empat...ikut NAFSU!

'Antara dua darjat...IMAN ATAU NAFSU'

ALFATIHAH, AMIN
Ps. Teguran tidak perlu dibuat dijalanan...BURUK dari BERUK rupanya.

A KADIR JASIN said...

1. Sdr Mustapha Ong, thank you. Your comment this time around is exceedingly well crafted. Bravo. Not a ghost writer, I hope. Thank you.

2. To the rest, my apologies. Since the blog format was revived by the provider, I sometimes find it hard to read and post your comments;

3. So PLEASE state your identity at the beginning and end of your comments. Also, please keep them short or break them up into separate comments.

Thank you.

saji said...

Sdr samurai Melayu'

Teguran dijalanan seperti ditunjukan oleh demonstrasi BERSIH/ 2 tempuh hari yang sdr kata BURUK dari BERUK rupanya itu, dalam Islam, adakah ia merupakan contoh teguran dengan tangan atau mulut /perkataan atau kedua-duanya?

A KADIR JASIN said...

Sdr Mohd Paizal, saya nak tergus Sdr sikit. Kalau boleh, janganlah bahasakan diri "aku". Kasar bunyinya. Lagi elok bahasakan diri saya, kita atau kami. Mohon maaf.Terima kasih.

Dr Mazlan said...

Dato Kadir.

Dato mengaku banyak memberi nasehak kapada Anwar,apa nasehat yang Dato beri.Kenapa dia tidak mahu dengar Nasehat Dato.

Dato juga telah bertanggong jawab menaikan image Anwar dalam Kerajaan dan UMNO kerana Dato terhutang budi dengan nya.Deagan pertolongan Anwar Dato dapat menjadi pemegang saham Realmild,pemilek NSTP group of Newspaper yang di beli dari Halim Saad.

Saya pun hairan kenapa Anwar lebeh dengan nasehat Ahmad Sebi,bekas Boss dato dalam Berita Harian.Akhirnya Ahmad sebi yang menikam Anwar dari belakang,salepas ia mendapat pertolongan macam2 dari Anwar.

Dato you are not what you are today jika Anwar tidak beri peluang kapada Dato and the Gang untok membeli NSTP.Apa tidak syukor lagi.

Saya tahu Anmad Sebi dan Dollah Kok Lanas amat marah kapada Anwar kerana ia di tinggalkan dalam pembelian NST group.Sebab itu Anwar terpaksa beri kapadaAhmad Sebipeluang untok membeli MUIFinance dari Tan Sri Khoo Key Pheng.

Dato ada memberitahu Dato juga and menasehat Tun Daim,Apa nasehat yang Dato beri kapada nya.Setahu saya Tun Daim tidak pernah dengar Nasehat orang.Dia Naik kerana Mahathir tolong dia tapi akhirnya Mahathir pun dia bantai.

Sebab itu saya berpendapat UMNO ini tidak akan aman dan akan hancor sebab sampai pada masa ini sikap tikam menikam,fitnah dan menjatohkan kawan dalam parti maseh berlaku.Ramai orang melayu sekarang percaya UMNO HANYA MEMPERKUDAKAN MEREKA SAHAJA.Bila dah berkuasa raayat dah lupa.

Berhubongan dengan keputusan Najib untok pergi ka Vetican dan berjumpa dengan Pope dan menjalin hubongan diplomatik,saya percaya ini tidak lah salah.Ia memang mengikut tradisi masa Zaman RasuAllah mula mengembangkan Islam di Mekah.Ramai orang Islam di seksa dan di anayia.RasuAllah membuat keputusan menghantar mereka ka Ehoupia yang pada masa itu mempunyai Raja yang berugama Kristian,untok berlindong.Raja Etophia yang berugama Kristian memberi perlindongan kapada Umat Islam.
Saya ingat Najib pun salepas melancarkan slogan ONE Malaysia juga menghjadapi berbagai dugaan dan fitnah dan ia terpaksa pergi berjumpa pope untok berlindong dengan harapan orang Kristian di malaysia tidak lagi akan menyerangnya.Masaalahnya tidak ramai orang kjristian di Malaysia berugama Kotholik.

Salam

Brahim Nyior said...

Salam Datuk AKJ,

Saya teringat teori R.A.H.M.A.N. Seolah-olah ia semakin benar.

Najib diasak teruk dan BN kelihatannya hilang sokongan golongan profesional.

Lawatan ke Vatican ini, tak saya nampak keperluannya.

Sharom. said...

Dato Kadir.

"AKU " itu mana lah kasar.Orang Kedah dan Penang semua pakai AKU.AKU itu lebeh kommit.Bagi norang Kedah dan Penang bila kita guna perkataan awak dia kata kurang sopan.bagi orang Johor itu bahasa terbaik.

Anonymous said...

Tinta Hitam komen,


"Ukt pemimpin sebegini bahasa yg sesuai adalah bahas jalanraya shj.Itu shj pilihan yg ada pd rakyat.Peringatan demi peringatan telah diberi tetapi tidak diambil perduli.Malahan mereka semakin bongkak.Rakyat tiada pilihan lagi..

komen:

Yang bongkak mungkin sdra je !! Ini dapat dilihat cara sdra komen.
Banyak tohmahan dibuat tanpa asas. Ikut sedap cakap je tapi tak ada substance. Hentam keromo je !!

Don

Anonymous said...

hairulfitri,

komen sdra merapu-rapu. There is only half-truth in your comment. The rest are all rubbish. Boleh diperbaiki lagi teguran anda.

Don

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Sdr. Saji yang kami muliakan,

Tiada langsung niat kami tujukan 'Ps' khas kepada BERSIH 2.0( non-issue bagi kami) tetapi berkisar kepada tajuk 'Tegur Pemimpin...' yang diutarakan Datuk AKJ...
Pendekatan manusiawi bukan haiwan yang dimaksudkan.
Pendekatan sikap/amalan Pesuruh Allah yang diberkati bukan sikap/amalan syaitan yang dilaknati.

Jawapan kami kepada sangkaan yang diterjemahkan oleh sdrku yang berpengetahuan tinggi..panjang akal

Mohon dimaafkan kami yang pendek akal..haha

ALFATIHAH, AMIN

Anonymous said...

mohd paizal,

Sdra telah membuat pilihan terbaik. Pemimpin tertinggi UMNO boleh dihumban jika tidak mampu memimpin orang Melayu tapi jangan humban UMNO.Banyak dikalangan orang Melayu di luar sana lebeh cemerlang lagi dari pemimpin yang ada sekarang. Kita cari mereka dan gantikan yang dah haprak. Datuk AKJ mungkin salah seorang daripada orang Melayu yang berjiwa rakyat yang boleh diketengahkan. Sama ada kita terima atau tidak UMNO adalah parti istana !! UMNO bukannya parti di lahirkan di jalanan.

Don

abdullahngah said...

Memang betul tegur pemimpin itu adalah hak rakyat jelata.

tapi Mana ada rakyat yang berani tegur pemimpin.Dapat RM300 setahun jadi buta, bukan setakat buta mata malah buta hati.

Datuk Kadir jasin sendiri, barangkali pernah tegur pemimpin tapi hanya melalui tulisan saja.

Beliau sahih tak berani tegur pemimpin depan depan atau tulis surat ditujukan kepada perdana menteri dan menteri menteri.

Saya pernah ada pengalaman tegur pemimpin depan depan dan tulis surat.tapi tak percaya apa yang saya cakapkan itu.malah mempertikaikan dengan apa yang katakan itu, mereka langsung tak percaya.

Surat yang saya hantar tak berjawap pun dan teguran secara depan depan dianggap nagetif.

macam juga saya tegur pembahas dalam blog ini.Ada yang menganggap nagetif.

Bukan setakat dianggap nagetif malahan dikata pula saya ini riak dan ego.nak tunjuk pandai.

pada hal saya ikhlas agar kita yang mengaku Islam ini jadi muslim dan makmin.

sampai bila kita nak duduk atas nama umat Islam. nak biar sampai ada umat islam di negara ini yang minum arak pun baca doa.

sepanjang pengalaman saya ketika berdepan dengan pemimpin jelas apa yang kita tegur itu membuat mereka marah dan benci, Malahan kita yang ikhlas ini disingkir atau dipulau.

Atas sebab inilah negara kita jadi macam ini sekarang, kerana semua pemimnpin yang duduk diatas tak akan terima baik akan teguran kita.

Apalagi jika ditegur rakyat. Rakyat tak perlu tegur pemimpin, malah rakyat kena hukum pemimpin yang degil dan keras kepala.

Rakyat mana yang sanggup berbuat demikian sedangkan mereka dah banyak telan umpan memerut.

jika dikaji dengan terperinci, ikan lebih baik perangai berbanding manusia, kerana ikan jika dah kenyang sebaik mana umpan dicampak tak ditelannya bulat bulat.

manusia ditelan bulat bulat hatta negara hampir hampir tergadai.

Inilah membuat para pemimpin bermaharajalela ketika diberi amanah memerintah negara.

Anonymous said...

Saji,

Tidak semestinya pembahas yang tidak sehaluan dengan pemikiran sdra dianggap seorang pembodek.
Tak bolehlah macam gitu, sdra.
Bila seorang itu penyokong kuat UMNO atau PKR atau PAS tak semestinya mereka pembodek. Mereka ada pandangan dan pendirian masing-masing. Seperti saya. Saya adalah penyokong UMNO dan tidak semestinya saya kata penyokong PKR dan PAS pembodek. Itu hak mereka!! Pada diri saya, saya cuba mempertahankan UMNO kerana saya masih percaya kepada UMNO tetapi tidaklah benda yang tak betul dilakukan oleh UMNO saya ikut membabi buta dan jadi fanatik tak tentu arah. Masing-masing ada ruang yang diberikan oleh Datuk AKJ untuk kita berbahas tapi janganlah sampai mencarut.

Don

ab said...

Salam dato,



The successful `stories' or (mega)contributions of PMs of Malaysia so far since 1957:-


PM 1-Tunku Ab Rahman: independence without bloodshed...(sakit hati banyak juga!)


PM-2-Tun Abdul Razak: FELDA and EDUCATION of the Malays( termasuk saya!).

The FELDA and education achieve-ments of the malays in malaysia
over the last 50 years or so is undeniable great successes of this PM...a world record actually!.


PM-3: Tun Hussein ONN- on nothingness.


PM-4: Tun Dr Mahathir.

Undeniable sucesses in building new highways,airports,seaports, islamic finances/banking,new universities...etc


The best achievementof this PM is PREVENTING IMF form whacking/ wallops malaysia and IMF takeover of malaysia economy.



PM-5. TUN ABDULLAH ..


He allows/lets the nation's territory to become smaller under his watch..apa punya ketua ni pun tak tau la!.


This PM causes A GREAT LOSS TO THE NATION- Batu Putih and its neighbour, Pulau Pisang, LIMBANG, sea border and 1 billion barells of oil reserve in the South China Sea, minus other minerals ( common or rare otherwise).



PM-6. Datu Seri Najib.


THIS PM has so many things and busineses to do...bolih ka kalau satu orang siang malam buat macam ni?.


To him,EVERYTHING IS PRIORITY! the administrators,the implimentors, the regulators,the financiers are the SAME peoples/institutions that `servicing' every- damn-things!.


As usual, a jack of all trades eventually loses every trades!

MANA SATU ORANG BOLIH TAU SEMUA PROJEK!!


SETAKAT INI SAYA TAK NAMPAK `tangibles' results lagi diperingkat rakyat biasa! dah hampir separuh 5 tahun dah!.



KALAU `KEDAI RAKYAT' ADA DISEMUA DAERAH DAN MUKIM di seluruh negara nanti baru saya `kira' PM ini berjaya....



Sehingga masa itu..PM ni belum TUNJUKAN apa pun untuk rakyat biasa....



Abu Bakar Ab Rahman

ku_seman said...

Tapi banyak pemimpin kita tak suka ditegur walaupun di depan rakyat mereka bermuka-muka kononnya mereka pemimpin berjiwa rakyat, sedia menerima teguran. Sebenarnya semuanya bohong belaka. Sekarang pula kita belajar moral dari Vatican City. Sebenarnya Datuk, kita kena bersyukur kerana ada Vatican City untuk kita belajar jadi orang bermoral. Marilah kita sama-sama palu kompang meraikan semua ini.

berasiam said...

Salam Datuk AKJ

Saya di antara segelintir pembahas di sini yang pernah memohon jasa baik Datuk supaya memberikan teguran kepada DS Najib selaku Presiden UMNO, tentang pelantikan Penyelaras DUN di Selangor. DS Najib adalah Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor yang amat bergantung kepada DS Noh Omar dalam melaksanakan tugasannya mungkin tidak mengetahui apa yang berlaku di peringkat bawah.

Antara menegur pemimpin UMNO dengan menegur pemerintah, sudah tentu berbeza walaupun tubuhnya adalah sama. DS Najib adalah Presiden UMNO, juga Perdana Menteri Malaysia. Kedua-dua peranan itu berbeza sebenarnya. Ramai di antara kita pun selalu keliru dan tidak menyedari perkara itu. Presiden PAS kata dia menentang UMNO, memang itulah tugas hakikinya sebagai imam parti lawan UMNO. Tetapi apabila dia turun ke jalanraya memakai baju kuning pada 9 Julai 2011, dia sedang melawan pemerintah. Itu dilarang oleh Rasulullah saw. Adakah di antara orang rapatnya yang berani menegur Presiden PAS itu dan mengingatkannya mengenai larangan Rasulullah saw itu?

Saya sedang menunggu DS Najib, selaku Presiden UMNO membuat satu pengumuman penting tentang hala tuju UMNO. Setelah beliau berkunjung ke Vatican sebagai Perdana Menteri, menjadi tetamu Pope, sekembalinya ke Malaysia, beliau boleh membuat pengisytiharan sebagai Presiden UMNO bahawa UMNO berjuang menegakkan Islam, dulu, kini dan selamanya.

Ada berani ke Presiden UMNO buat macam tu, Datuk?

berasiam

Anonymous said...

mohon maaf pada tok kadir, lepas ni saya akan gunakannya.
terima kasih kerana mengingatkan


mohd paizal

Dato Mustapa said...

Dato Kadir.

You kata you close dengan Tun Daim.Cuba You tanya dia kenapa dia membunoh Tan Sri Tajuddin dan Tan Sri Halim sabagai corporate figure samasa ia menjadi Menteri Kewangan kali kedua salepas Anwar di Pecat.Bukah kah kedua mereka ini anak didek nya.

Tajuddin hilang control ka atas Celcom dan Halim hilang empirenya.Celcom di beli oleh Telekom Malaysia dan Kumpulan Renong di beli oleh Khazanah Malaysia.Ini merupakan peristiwa yang sedeh.
Ini tidak terjadi kapada ahli korporat Cina dan India saperti Vincent Tan dan YTL Ananda Krisnan ,Arumugam,Robert Kouk. dan ramai lagi.

saji said...

Sdr Mustapha Ong

"However, I would like to digress a little that there are those who had criticised the government without facts and reasons. There is no constructive criticism and whatever they said will not be taken seriously by others. Their comments and criticisms are so shallow and full of lies and camouflaged with nasty, obscene and uncivilised language."

Komen:

Atas alasan 8 tuntutan BERSIH/ 2.0 saya lihat tidak diambil pusing oleh Kerajaan UMNObn dan sdr pendokong kuatnya, saya ingin tahu yang mana dan di mana 8 tuntutan BERSIH/ 2.0 pada pandangan Kerajaan UMNObn yang sdr kata " without facts and reasons, no constructive criticism, shallow and full of lies"?

saji said...

Sdr Mustapha Ong

"However, I would like to digress a little that there are those who had criticised the government without facts and reasons. There is no constructive criticism and whatever they said will not be taken seriously by others. Their comments and criticisms are so shallow and full of lies and camouflaged with nasty, obscene and uncivilised language."

Komen:

Atas alasan 8 tuntutan BERSIH/ 2.0 saya lihat tidak diambil pusing oleh Kerajaan UMNObn dan sdr pendokong kuatnya, saya ingin tahu yang mana dan di mana 8 tuntutan BERSIH/ 2.0 pada pandangan Kerajaan UMNObn yang sdr kata " without facts and reasons, no constructive criticism, shallow and full of lies"?

langitbiru said...

Musim durian dah nak habis. Dato' dah pekena Durian Musang King Balik Pulau?

Kalau turun Penang,ramai pembahas dari Penang boleh bawa Dato'. Tuan Kamjat,orang utan penang,berasiam dll.

Selamat menunaikan ibadah puasa Ramadhan.

wadironi said...

assallamualaikum Dato'

Sejuta tahniah atas paparan kali ini ..alhamdulillah muga coretan ini membuka mata semua pihak , khususnya orang orang Islam dinegara ini . kemungkinan kejatuhan DS Najib telah dan akan jadi kenyataan ..harapan saya ada sosok pemimpin UMNO yg berani maju kedepan demi menyelamatkan Negara Malaysia .

Situasi sekarang sudah kepenghujungnya ...penyusupan dah tak kenal pimpinan , keterlanjuran DS Najib memang amat memalukan jajaran Islam . Islam itu tegas !! Malang sekali DS Najib dan kroninya telah dibutakan hati . Demokrasi dan liberalisasi yang macamana lagi yang mahu didokong ...jika ketegasan dan kemutlakan ISLAM dikucar kacirkan oleh kepemimpinan tertinggi negara ini . Harapan saya akan ada kebangkitan Ilmuan Islam melontarkan laungan dan mencegah pemikiran yang terpesong , semata mata untuk kekal berkuasa , sedangkan kemuliaan agama Islam dirobek robek tanpa kesudahan.

ISLAM ITU TEGAS ..DS Najib sebaiknya menemui pemimpin pemimpin Islam , meraih penyatuan pemikiran untuk menenggelamkan ideology barat yang memang sejak dulu lagi mahu melenyapkan KETEGASAN dan KEAGUNGAN ISLAM DIDUNIA YG DIKUASAI ORANG ISLAM ///

Saya cadangkan Dato' sendiri bangkit bersama sama teman teman Muslim mempelopori laungan untuk melenyapkan keteledoran mereka . Saya pasti ianya akan mendapat sokongan yang padu ..InsyaAllah//

Ab Razak Hj Ahmad said...

Sorry Dato' off topic sikit.... PM kat Europe, TPM kat Surabaya, YDPA kat Korea.... so who's running our country now...????

Taufiq Mubarak said...

Bolehkah Datuk bercerita lebih lanjut tentang peranan Datuk mempromosikan Anwar Ibrahim ? Tentunya ia adalah suatu bahan yang menarik untuk tatapan para pembaca.

katrina said...

Sharom,

"AKU" diKedah bukan saja kasar, tetapi lebih diguna mereka yang kurang adab dan sopan. Dengan orang tua, secara otomatik dianggap satu perkataan kurang ajar ketahap biadap.

Negeri Kedah Darul Aman adalah sebuah negeri yang tertua di Malaysia dan juga di Nusantara.

Sistem Beraja Negeri Kedah Darul Aman bermula 1200 tahun dahulu, so probably the reasons why we are taught to address others appropriately as a gesture of respect.

Thank you

saji said...

Salam Dakj dan Tuan Hj Munawir

"Kadir berkata siapa pun tak berani tegur Rosmah dan Najib.Tun Mahathir yang bagitu lantang menegur Pak Lah dah tak berani menegor Najib dan Rosmah.Ada orang kata Mahathir pun dah kena "pukau"."

Komen:

Pak Lah, bagi saya, kalau Mahathir tak begitu lantang menegurnya dulu susah sikit nak 'reput'.

Najib ni kalau Mahathir tidak menegurnya pun dia boleh 'reput' sendiri.

Mustapha Ong said...

Dear Sdr Kadir,

We have been blogging and writing for the last decades and you and all my friends know my principle in political issues raised by me or others in the mainstream media or the alternate media in the cyberspace.

I would feel embarrassed as I am not a "paid ghost writers or from my own siblings or the kids in my blog postings for more than 15 years ago." (national service in my own way).

I have stated in my postings that I do not favour those who signed off as "anonymous or some fictitious names and hide under the sarong and skirts." These people have no morality and neither dignity to criticise and condemn others on a "hit and run" basis as well as using obscene words. I do not normally response to such horrible and dirty postings or personal condemnation against me, firstly they do not know me and are neither my friends or enemies. They are craps and do not deserved to be respected by others.I considered them too be a group of public parasites and lacking in journalistic etiquette.

Hoping you are trailing my postings in Malaysia-Chronicle.com, Rocky's bru and at times in Malaysian Insider and Malaysiakini blogs.I write issues from my heart with full responsibility and conscience without fear or favour on matters raised by our leaders from both sides of the political divide.

A KADIR JASIN said...

Sdr Abdullahngah, antara lain, menulis:

"Datuk Kadir jasin sendiri, barangkali pernah tegur pemimpin tapi hanya melalui tulisan saja.

Beliau sahih tak berani tegur pemimpin depan depan atau tulis surat ditujukan kepada perdana menteri dan menteri menteri."

Saya tidaklah mahu cerita semua. Boleh jadi saya tulis dalam memoir saya nanti, InsyaAllah.

1. Saya tulis surat dan jumpa Dr Mahathir sebaik saja beliau jadi PM pada tahun 1981. Saya ingatkan Tun mengenai beberapa watak yang beliau perlu berhati-hati, termasuk Abdullah Ang;

2. Saya jumpa dan sebut mengenai perniagaan salah seorang anaknya yang jadi isue dalam PRU 1999.

3. Itu dua contoh saja. Saya jumpa PM Mohd Najib ketika beliau jadi Menteri Pelajaran, Menteri Pertahanan dan TPM - dalam semua pertemuan itu, salah satu mesejnya ialah kesan campur tangan keluarga kepada kerjaya politik dan pemerintahan.

4. Ketika beliau DPM, saya dan beberapa pengarang Melayu berjumpa beliau untuk merayu agar DEB/matlamat DEB diterus dan diperkuatkan.

5. Kami beritahu beliau Melayu semakin miskin dan daif. Jurang pendapatan seperti diukur melalui Gini Coefficient semakin melebar antara Melayu dengan bukan Melayu.

6. Teguran secara tulisan berbaru saya muatkan dalam majalah Malaysian Business keluaran 16 Julai berkaitan cadangan menjual 33buah GLC oleh Czar Ekonomi, Idris Jala.

7. Saya tegur Dr Khir Toyo, Muhammad Muhammad Taib dan Abdul Rahim Tamby Chik berdepan-depan. Tan Sri Abdul Rahim bawa saksi sekali.

8. Kalau mereka peduli Alhamdulillah. Kalau tidak, tugas saya sudah tertunai. Kalau mereka buat sadin saja, saya tergur dengan tangan di atas kertas undi.
Dalam demokrasi kita boleh tegur dengan tangan.

Terima kasih.

Anonymous said...

Betul kata Datuk Dalam demokrasi kita boleh tegur dengan tangan. Tak payah terlalak, terjerit dan terpekik di jalanan seperti demo BERSIH macam "orang otak mereng". Bodoh punya kerja. Itu bukan demokrasi. Itu demokrasi ala "pondan". Demokrasi nak tunjuk belang. Demokrasi pengecut tapi nak tuunjuk berani apabila beramai-ramai . Demokrasi "kentut taik kucing" kata bahasa jenaka orang Johor.

Negara kita demokrasinya dah cantik dah. Apa nak lagi. Semua orang boleh mengundi dan ada parti yang menang dan ada yang kalah.Dah 50 puluh tahun kita merdeka dan dah 12 kali pilihan raya baru sekarang nak sibuk berdemo kata SPR tak bersihlah dll.

Ini sebenarnya adalah angkara Anwar Ibrahim yang dah terdesak. Tinggalkan Anwar Ibrahim. Dia sebenarnya dah "write off". Terimalah hakikat ini. Dia dah tak boleh pakai lagi. Kita tahu siapa dia sebenarnya. PKR dan Anwar dah hanyut !!! Gunakanlah akal kita sebaiknya. Jangan sokong seorang itu ikut nafsu fanatik dan akal pendek. Anwar Ibrahim politiknya banyak cakap bohong dan siapa yang masih mempercayainya saya rasa simpati kepada mereka kerana terlalu taksub kepadanya. Kesian !!

Don

Anonymous said...

Mustafa Ong.

The world is changing. We have to adjust with the current development especially on latest technologies like the internet.
Nowadays a lot of people don't care about moral especially the politicians. Some politicians are good, some are bad and some are ugly. So you have to accept the fact that these good, bad and ugly politicians are always around us. Likewise some bloggers and ghost writers in the internet. They don't care about moral as long as they want their message to be heard. Some messages are very polite and decent and some are really crude until we feel like "nak muntah". To them the only moral that they have is "apabila mereka nak ke jamban mereka masih teringat lagi hendak tutup pintu" !!!

Tapi diblog Datuk AKJ pembahas-pembahas majoritinya masih siuman lagi. Hanya segelinter sahaja yang kadangkala tersasul dan merapu-rapu! Biasalah tu !!

Don

Anonymous said...

Orang Melayu Islam terlalu sangat takut dengan bayang-bayang sendiri. Banyak songelnya dan kerenahnya. Benda yang remeh temeh yang disibukkannya seperti lawatan Najib berjumpa Pope. Apa yang nak diperbesarkan. Tak ada apa-apa. Pembesar Islam di negara Arab pun bagi penghormatan kat Pope termasuklah pembesar Palestin. Tak ada apa yang hendak digembar gemburkan. Tak habis-habis nak dapatkan political mileage!Ada je yang tak kena. A waste of energy and time. Come man, move forward and look at the brighter side of things.


Don

anak ascot said...

Hanya selepas satu minggu demostrasi jalanan yang dikatakan berjaya, ribuan anak muda "berarak" ke stadium Bukit Jalal.Kali ini bukan mereka dibayar tetapi kena bayar untuk masuk ke stadium. Pelek pula tengok keadaan sebegitu.Kalau menurut lojik tentu mereka takut ke stadium tetapi ini lain pula.

Saya sedang mencari jawapab

Anonymous said...

Abdullahgah kata, sampai bila kita nak duduk atas nama umat Islam. nak biar sampai ada umat islam di negara ini yang minum arak pun baca doa.

komen:

Bukan sahaja yang minum arak pun baca doa ada juga yang lepas meliwat pun jadi imam!!


RABBI

ku_seman said...

Memang baik kalau pemimpin mengambil sikap menerima teguran yang yang dipimpin pula berani menegur. Tapi perkara ini tidak berlaku dalam UMNO. Dalam UMNO banyak burung kakak tua yang akan mengangguk kemudian mengajuk cakap pemimpin kepada rakyat bawahannya. Tradisi menegur pemimpin tak ada dalam UMNO sebab sebahagian besar masuk politik dan pegang jawatan untuk kaut kekayaan. Mereka bukan perjuang, jauh sekali membawa keluh kesah rakyat. Maka pemimpin pun bolehlah buat apa saja sebab barisan pemimpin bawahnya tak berani menegur. Tengoklah dalam isu belajar moral di Vatican City, kita bukan tak ada menteri dalam hal ehwal Islam, tapi apa yang dia buat apabila Vatican City seolah-olah jadi sekolah moral kita? Ini orang agama, orang alimlah kiranya. Tapi apabila masuk politik, agama ke mana alim ke mana. Jadi elok sangatlah kalau Datuk dan para bloggers yang waras menegur pemimpin. Teruskan Datuk. Selepas Datuk tiada di NST barulah saya belajar "membaca" politik dan media arus perdana.

Anonymous said...

“The Bar Council needs to rectify itself first as it is already eligible for registration as a political party. We see that it has strayed from its original objective of looking after the interests of its members,” he said.( The Star July 21, 2011)

comment:

Bar Council mesti ada competitor seperti Majlis Peguam Bumiputra, Majlis Peguam Sharia supaya Bar Council jangan fikir mereka nak jadi HERO dan cuba nak merosakkan pentadbiran kerajaan supaya ikut telunjuk mereka. Bar Council dah banyak mirip kepada pembangkang kerana muslihat kotor mereka untuk nak menombangkan kerajaan BN. Itulah objektif akhirnya dan janganlah nak dinafikan. Ada hantu jembalang di belakang segala gerakan Bar Council yang mengarahkan sesuatu isu untuk kepentingan politik mereka.

Don

Anonymous said...

saudara don, itulah sebab saya sayangkan parti umno ini yang ditubuhkan oleh raja2 kita dan orang2 melayu kita yang bangkit memperjuangkan hak mereka, cuma sejak kebelakanggan ini perjuanggannya lari dari landasan.

dan apa yang paling saya tak boleh terima jurang perbezaan ekonomi diantara melayu dan bukan melayu, kenapa bijak pandai melayu tak melakukan sesuatu, atau dah lakukan sesuatu tetapi dibiarkan berlalu.

cuba baca sejarah negara china, apa yang terjadi kepada pemilik tanah disana.

mohd paizal

Anonymous said...

Datuk,

Minta huraian Datuk mengenai lanskap politik baru yang dikemukakan melalui blog yang dibaca. Harap dapat membaca reaksi Datuk. Terimakasih..

--

Kebanyakan orang tidak sedar lanskap politik Malaysia telah tunggang terbalik 360⁰ dengan 9 Julai 2011.

Tambah malangnya, pemimpin-pemimpin politik serta penasihat-penasihat kininya masih terperangkap dalam hampagas politik lama.

Berikut suatu interbiu dengan seorang pemikir, Cik Ho Aoi Ling yang berpengalaman memantau media sosial baru dengan mendalam sejak dari tahun 2004.

Ho, merakap CEO syarikat The Living Wall Sdn Bhd yang juga merupakan sebuah think tank telah berbesar hati memberikan sedikit petunjuk mengenai pergerakan politik baru Malaysia 2.0.



MM : Apakah signifikan 9 Julai 2011?

HO : Ia melambangkan titik permulaaan landskap politik baru bagi Malaysia. Komponen-komponen dalam sistem pemerintahan koalisi (coalition) ‘consocialision’ ini telah diperbaharui imbangannya. Rakyat kini adalah salah satu ahli komponen dalam Malaysia 2.0.


Petikan di atas dari:
http://masammanis.wordpress.com/2011/07/20/politik-baru-bersih-malaysia-2-0/


~RAKYAT

Anonymous said...

Saji,

Apa yang reput nya? Ada pulak main cakap reput-reput !! Cakap terus terang lah. Kalau reput apa yang reput nya? Barulah betul kita paham.Nak tegur pun mesti ada qualiti dan caranya. Bukan cakap melaghau je atau meraban-raban!! lepas tu nak suruh pemimpin ikut cakap kita je. Belum tentu apa yang kita tegur tu ada substancenya. Kadangkala haprak juga. Macam mana pemimpin nak ikut. Masuk longkanglah pemimpin yang kita tegur!!

Don

Anonymous said...

Datuk,

Ada orang bila tulis,dia tak kira "ghost tak ghost". Kalau dia nak "bantai", dia bantai juga dalam internet. Ikut sedap mulut dia je. Dia tak peduli janji dia nak lepaskan geram.

Orang macam gini jadi "gila babi di buatnya" macam jaga kanak-kanak tak tahu apa yang akan dibuatnya. Unpredictable dia punya mentality!! Kadang-kadang rational dan kadang-kadang merepek-repek dan terpaksa kena tapis. Dalam blog Datuk ada juga orang seperti ini kan, Datuk.

R&R

Anonymous said...

Jika saya layak menegur ... jangan lupa suruhan ALLAH ini 48:29 -

Petikan dari - http://www.alquran-melayu.com/48-al-fat-h/
[29]
Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat muka mereka – dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad, s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Ia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki – dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar.

Saya ulang permulaan ayat itu - [29]
Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam) ... hingga akhir ayat.

Mengapa kini dah terbalik ?
Dimana cerdik-pandai kita ?
Jika ALLAH murka ... semua yg kena !

Ya ALLAH, berikan kami pemimpin yg benar-benar mengikut suruhan MU dan mengikut Nabi MU SAW.

Ya ALLAH, ampuni kami kerana tidak mampu 'sound' pemimpin terdahulu.

Ya ALLAH, pandulah kami dgn keredaan MU.

Org Cheras

Anonymous said...

As'kum Dato'

1. Saya fikir kita kena tegur sikit Ketua Polis Negara yang baru ni. I think the PDRM have done a good job and have successfully curbed the BERSIH demo. So why must they be so apologetic.

2. They have to be professional. If they think they have done the right thing then they don't have to bother what people say. Tak payah nak layan sangat karenah manusia-manusia yang sentiasa mencari kesalahan orang. Buat apa bagi makan sedap2 kepada mereka yang ditangkap. Kesannya ialah mereka tak akan puji makanan yang diberi.

3. Yang lebih teruk lagi ialah mereka yang tidak kena tangkap berasa rugi kerana tak dapat "makan kenduri" PDRM @RM25.00 seorang. Apatah lagi hingga sekarang tidak seorang pun yang kena dakwa. They are now making joke of the demo. Some even say "they would not mind joining the next demo, because they will again be "invited" for the kenduri dan tak kena apa2 charge. Mungkin this time ada kenduri barbeque kambing pula".

4. I think it's high time for somebody or someone like you Dato' to tegur the PDRM supaya don't overdo thing just to please these ungrateful people. Tak payah nak tayang vedeo to proof PDRM are right. Majority of the Rakyat will always support PDRM as long as you keep to your professionalisme. PDRM need to take more care of the majority grateful citizen and not to the ungrateful disloyal citizen.

dan kajang

rahimlpp@yahoo.com said...

Y.Bhg Dato'@ Menegur pemimpin atau siapa sahaja yang memegang amanah bagi pihak orang lain adalah sesuatu yang mulia. Diperingkat paling rendah, Jawatan Kuasa Surau juga perlu ditegur supaya tidak menyalahgunakan kemudahan surau untuk kepentingan peribadi kerana sudah menjadi tabiat semula jadi manusia ingin mengambil kesempatan daripada kedudukan atau kuasa yang ada padanya.
2. Pemimpin yang dipileh secara demokrasi harus bertanggong jawap kepada orang yang memilehnya dan tidak lupa kepada asal usul mengapa dirinya dipileh. Membenarkan anak bini atau kaum keluarga menggunakan kemudahan yang berkaitan dengan jawatan awam yang disandang adalah suatu kesalahan yang tidak boleh dimaafkan.
3. Penyalahan gunaan kemudahan berkaitan jawatan yang disandang bukan sahaja terhad kepada pemimpin poltik. Ramai juga Ketua jabatan atau penjawat awam yang membenarkan kemudahan jabatan saperti kenderaan resmi diguna oleh isteri dan sebagainya. Pebuatan saperti ini harus diberi perhatian oleh Ketua Setiausaha Negara kerana rakyat mahu melihat perkhidmatan awam yang berintgriti tinggi. Terdapat isteri-isteri Ketua Jabatan berlagak lebih daripada suami dan menimbulkan kebencian kepada anggota-anggota lain dalam Jabatan.
4. Pemimpin politik termasuk Menteri- Menteri dan Ketua jabatan harus sedar bahawa keadaan sekarang telah berubah dimana rakyat ingin melihat sabuah Kerajaan yang bersih dan jauh dari segala bentuk penyalahgunaan kuasa. Maklumat dapat disebar dengan cepat dalam dunia siber. Tidak berbaloi untuk melakukan penyelewengan kerana hukoman rakyat sangat berat sebijak mana penyalahgunaan kuasa cuba ditutop. Bangkai gajah akhirnya busok juga.

iklas,
Rahim

raja2u said...

Assalamualailum,

YBhg Dato' dan pembahas yang saya hormati. Allah tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia. Jadi kita sebagai sebaik-baik kejadian janganlah mengsia-sia apa yang kita ada.Kita bersyukur kepada Allah kerana melalui blog ini Dato' telah mengambil risiko yang tinggi dengan membenarkan kita meluahkan pendapat kita walaupun ia kadang-kadang nampak keras. Hikmahnya kepada kita dan pihak yang ditujukan pendapat berkenaan adalah membolehkan mereka mengetahui pandangan dari semua sudut rakyat dan parti politik dan terpulanglah kepada mereka apa tindakan yang mereka mahu ambil.

Kita dan YAB PM sendiri perlu faham bahawa beliau memainkan pelbagai peranan pada sesuatu ketika.Beliau adalah pemimpin parti politik pada sesuatu masa dan sebagai Perdana Menteri Satu Malaysia pada lain ketika.Beliau menjadi Perdana Menteri adalah kerana mendapat penyokong terbanyak dalam parlimen.Sebagai rakyat kita perlu membantu beliau berada dalam landasan yang betul supaya tidak tergelincir.Ini kita lakukan melalui teguran yang berhemah.Tiada faedahnya kita membiarkan beliau membuat satu kesilapan demi satu kesilapan sehingga hilang kretibiliti beliau sebagai PM di luar negara.Jika ini berlaku sukar bagi pengganti beliau untuk memulihkan keadaan dihari kemudian. Yang lebih malang beliau dikaitkan sebagai contoh ke tidak bolehan orang Melayu memimpin.

Kita agak muyskil apa nasihat yang telah diberi pihak perisikan kepada beliau bersabit perhimpunan Bersih. Sekiranya beliau diberitahu bahawa ramai yang berhasrat untuk mengambil bahagian (terutamanya Melayu muda)didalam dan diluar negara ,beliau akan mengambilnya sebagai satu isu rakyat yang perlu dihadapi dengan bersemuka.Alangkah cantiknya jika beliau menghadirkan diri mendengar sungutan rakyat dan kemudiannya menyerahkannya kepada pihak-pihak yang bertanggungjawab untuk mengkajinya dan membuat keputusan sewajarnya.Pepatah kita ada mengatakan "tidak hilang bisa ular yang menyusur dibawah akar".Saya percaya jika itulah yang terjadi beliau akan mendapat penghargaan beribu-ribu rakyat. Sekarang ini tension akan berterusan dengan terdapatnya PDRM mula menyaman orang-orang yang mengambil bahagian dalam perhimpunan itu termasuk mereka-mereka yang disegani dan dihormati rakyat.

Saya berdoa semoga apa-apa yang kita lakukan diredhai Allah dan mendapat RahmatNya.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya

hairulfitri said...

Salam DAKJ

Sdr RABBI.........APA KATA KALAU ADA ORANG TUDUH SDR BERZINA ATAU LIWAT

Cakap jgn ikut sedap je. Senang2 sdr guna perkataan liwat tu. dah terbiasa ke.

Saya rasa org berakhlak baik tak guna perkataan spt " jadi imam lepas liwat ". Jgn menghina manusia lain tambah pulak bila umum tau(yg mau guna akal) bahawa perbicaraannya penuh lawak cuba memperbodoh masyarakat.

hairulfitri

merak KK said...

Aslkun

Nampaknya sdr Don paling banyak bercakap.

Nak tanya kalaulah sdr Don boleh dan berani menegur pemimpin UMNO apa agaknya teguran yg sdr Don akan berikan?

Merak KK

Fireman Sam said...

Salam Dato,
Tegur Pemimpin Hak Rakyat Jelata.

Kerajaan secara langsung atau tidak langsung sudah menyinggung perasaan:

1.Sebahagian Melayu bandar (yang bukan UMNO dan kaum professional)
2.Kaum India (tak termasuk pembodek)
3.Kaum Cina (yang bukan hardcore MCA ataupun kumpulan towkay gergasi. Sokongan Cina di luar bandar sudah 'hapus kira')
4.Masyarakat Kristian
5.Orang Hindu
6.Pemuda Melayu yang dulunya tak kisah
7.Golongan 'online'
8.Orang PAS
9.Kebanyakkan orang di Pulau Pinang (tak termasuk segelintir yang sentiasa keluar dalam berita perdana)
10.Sekerat bumiputera Borneo
11. Ulat-ulat dalam kerajaan, angkatan keselamatan, badan-badan berkanun yang 'anti-establishment'
12.Sebahagian besar pelajar kolej dan universiti tempatan

Cukupkah undi UMNO? Kalau pemimpin tidak ditegur macam mana nak diajar?

Anonymous said...

Datuk AKJ tegur:

Sdr Mohd Paizal, saya nak tergus Sdr sikit. Kalau boleh, janganlah bahasakan diri "aku".

komen:

Benar Datuk. Bahasakan diri kita "aku" dalam penulisan tak manis. Itu bahasa pasar. Dengan kawan-kawan boleh cakap "Aku" dan "Kau". Tapi kadang-kadang tersasul juga bila kita menulis.

Kalau orang Johor dia selalu bahasa diri dia "kawan"!!

Don

Anonymous said...

langit biru,

Nak tegur pemimpin UMNO yang "bebal" senang je. Hantar surat layang dan exposekan kepada orang ramai. Mesti depa mengelabah macam cacing kepanasan. Komen dalam blog juga lagi berkesan.Pakai nama samaran seperti sdra buat. Langit biru memang sedap nama samaran sdra.
Tapi jangan buat fitnahlah !! Nanti kena saman sampai ratus ribu, terus bankrap macam kes Dato' Rais Yatim!!!

Don.

Anonymous said...

Y M Raja Abd Rahman,

Syabas. Satu komen yang sungguh bijak dan penuh "wisdom"!!

Don

Anonymous said...

Abu Bakar Rahman (ab),

Siapa kata Melayu miskin. Melayu tak miskin. Melayu kaya dengan tukang karutnya !!!

R&R

saji said...

Salam Dakj dan pembahas2 yang saya hormati sekelian.

Kira-kira 3 bulan sebelum mantan PM, Pak Lah digantikan dengan DSNajib, saya terpanggil untuk menulis surat kepada beliau menenai Islam Hadharinya yang, pada saya, walaupun berbuih-buih mulut ulamak UMNO menjelaskannya sana-sini saya kata kat Pak Lah kebanyakan rakyat tak faham-faham, hatta di kalangan umat Islam kita sendiri.

Sebabnya saya kata, Islam Hadhari tiada difinisi. Saya berikan difinasinya (Islam Hadhari).

Saya macam tak percaya apabila dalam masa tidak sampai seminggu bukan sahaja surat saya dibalas, malah saya dijemput untuk hadir membincangkannya dengan beberapa pegawai2 beliau.

Malangnya, saya tidak dapat menunaikan jemputan tersebut kerana ada komitment kerja yang lebih penting.

saji said...

Sdr Don

1. Sdr mungkin pendatang baru dalam blog ini dan dengan itu sdr mungkin tidak mengenali saya, apa yang saya komen selama ini dan apa yang saya kerap tulis atau kritik.

2. Bacalah kesemua komen Saji sebelum ini. Sdr akan dapati saya jarang sekali mengkritik para pemimpin Melayu kita, termasuk menggunakan perkataan2 yang tidak sedap didengar seperti yang sdr timbulkan itu.

3. Yang saya kerap kritik ialah pemikiran para pemimpin Melayu kita dan sistem -sistem pentadbiran kerajaan /negara yang, pada saya, pengkritik lain jarang kritik atau tak reti nak kritik dengan cara ilmiah dan membina bersama2 hujah Barat dan Islamnmya sekali gus. Kerana, bagi saya, itu cara saya mengelak membuat fitnah!

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Syabas sdr Ku Seman kerana menyuarakan pendapat yang rasa saya sama dengan ramai orang Melayu lain. Nampaknya pendirian sdr tentang sesuatu isu sentiasa tegas dan berterus terang, sama seperti pandangan yang sering sdr luahkan melalui ruangan kelolaan sdr dalam Mingguan Malaysia.

--SBP

OKJ said...

Salam Dato’

Tegur nasihat vs Tegur perintah

Tegur menegur ni memang elok. Cumanya, niat didalam hati penegur pun kenalah ikhlas jugak. Kita tegur bermakna kita bagi nasihat bukannya perintah, barulah ikhlas namanya. Janganlah pula cakap tegur je, tapi kalau tak ikut, siap nak undi pembangkang. Nampak sangat tak ikhlas tu. Rasanya, tak berapa molekklah kita (sebagai orang lama) mangajar orang-orang muda macam tu.

Satu lagi, sebaik-baiknya kalau nak menegur tu, kenalah juga bagi bukti Janganlah kita main serkap jarang je dan alasannya, dengar gossip & khabar angin. Lepas tu, suruh yg ditegur untuk menafikannya. Tak berapa manislah macam tu.

Akhir kata, Alhamdulillah, nampaknya selepas Bersih tempoh hari, saya nampak komen-komen berunsur tuduhan liar, kafir mengafir, fitnah dan merapu pun dah dapat dibersihkan dan dipatahkan dengan mudah oleh para pembahas baru yg bijak pandai. Tak perlulah lagi saya kerap hantar komen selepas ini. Bagi sayalah, akhirnya kebenaran timbul jua dan seluruh rakyat Malaysia dapat menilaikannya. Sekian TQ dan selamat berpuasa.

Anonymous said...

Mengenai Mohd Najib menjalin perhubungan diplomatik dengan Vetican, saya dapati berita pesanan rungkas The Star yang berbunyi “Najib meets Pope and announces diplomatic ties with the Vetican to help promote values of moderation and harmony” sangat memeranjatkan.


Adakah selama ini kita tidak mempromosi dan mengamalkan nilai-nilai sederhana dan harmoni?
Apakah Islam, agama rasmi Persekutuan, dan budaya Melayu, teras budaya kebangsaan, tidak menekankan kesederhanaan dan keharmonian;
Apakah kita memerlukan bantuan Vetican untuk mempromosikan nilai-nilai sederhana dan harmoni?; dan
Bukan semua orang Kristian Malaysia berkiblatkan Vetican. Bancian penduduk tahun 2000 menunjukkan ada 9.1 peratus penganut Kristian yang terdiri daripada Anglican, Baptist, Bretheren, Lutheran, Methodist, Presbyterian dan Roman Katolik.


--> Saya rasa komen Tuan punya blog ni agak janggal dan cuba nak menyalahkan Najib..Apa motif anda??

--> Setiap hari kita berdoa dlm surah alfatihah supaya allah tunjukkan kita jalan yg lurus..kalau kita nak komen macam diatas, seolah-olah sekarang ni kita bukan diatas jalan yg lurus ke??

Memang tegur pemimpin hak rakyat..Bukan hanya hak rakyat, tapi hak semua manusia..

Sebab tu saya tegur anda kerana memberi komen yg agak dangkal pemikirannya dan mungkin ada niat yg tak baik..

Salam

Abumar said...

Salam dato,

spt dikisahkan guru saya bahawa:

"Al-Imam As-Syatibi yang lahir pada 538H dan meninggal pada 595H, seorang ulama' dalam pelbagai bidang ilmu sanggup meninggalkan tanahairnya semata-mata ingin mengelakkan daripada dilantik menjadi khatib disebabkan semua para khatib mesti mendoakan dan menyebut pujian kepada para pemerintah"

Kita pula x diblhkan menegur pemerintah. ada pula yg kata xblh lawan pemerintah krn x ikut ajaran Nabi saw.
nampaknya kena lari mcm Imam Syaitibi la puak2 ni ye..

Abumar

Abumar said...

Salam dato,

spt dikisahkan guru saya bahawa:

"Al-Imam As-Syatibi yang lahir pada 538H dan meninggal pada 595H, seorang ulama' dalam pelbagai bidang ilmu sanggup meninggalkan tanahairnya semata-mata ingin mengelakkan daripada dilantik menjadi khatib disebabkan semua para khatib mesti mendoakan dan menyebut pujian kepada para pemerintah"

Kita pula x diblhkan menegur pemerintah. ada pula yg kata xblh lawan pemerintah krn x ikut ajaran Nabi saw.
nampaknya kena buat mcm Imam Syaitibi la puak2 ni ye..

Abumar

A KADIR JASIN said...

Merujuk kepada Sdr Saji dan Sdr OKJ,

1. Saya pun nampak dan sedar (ada orang nampak tapi tak sedar), semakin ramai pembahas baru dalam blog kita ini. Alhamdulillah;

2. Saya harap mereka menyertai kita berbahas dengan waras, tak kira mereka berkecuali atau partisan;

3. Blog ini untuk semua, tak kita yang berkecuali, yang menyokong BN atau PR. Semuanya dialu-alukan asalkan waras, wajar dan sopan;

4. Kalau saya tegur atau nasihat -- tak kira terhadap pemerintah atau pembangkang -- ia lebih untuk kepentingan anak, cucu saya. Saya sangat takut masa depan mereka tidak secerah masa depan saya ketika saya berusia seperti mereka;

5. Semalam berbual dengan Dr Firdaus Abdullah. Kami sama-sama bimbang dengan apa yang kami lihat sebagai ketidakpedulian pemerintah dan agensi-agensinya, termasuk DBP, terhadap mutu dan penggunaan Bahasa Kebangsaan. Wallahualam.

Terima kasih.

Hanezam said...

Salam Datuk,

Datuk dah start tulis memoir ? Yesss !!!Issshhh tak sabagnya chek nak baca..

Datuk, tentang komen Datuk tentang penggunaan Bahasa Kebangsaan. Saya harap Datuk tidak maksudkan kami pengkomen-pengkomens di blog ini. Saya misalnya, datang ke blog Datuk dengan suara hati saya, dalam nada yang relaxed ataupun emo. Suara hati saya tidak ada nahu, tidak ada tatabahasa, dan perkataan-perkataan yang saya pilih mungkin lari semantiknya. Dalam kerja saya seharian, saya diikat oleh gaya dan tatabahasa yang rigid dan membosankan. Bila saya ke sini, saya datang dengan santai dan ingin bebaskan diri saya daripada itu semua.


Datuk,
Pengkomen “makan gaji” kat atas sana tulis, gistnya “tapi PM dipilih oleh UMNO dan bukan oleh rakyat umum”.

Betul Datuk, dalam sistem demokrasi rakyat pilih pemimpin, tapi sebenarnya kita hanya mampu pilih pemimpin untuk konstituensi yang mana kita jadi pengundi berdaftarnya sahaja. Kita helpless dengan apa yang pucuk pimpinan buat selepas tu. Saya masih ingat lagi tidak lama dulu, saya sendiri hampir pengsan bila perhimpunan UMNO secara mengenepikan suara akar umbi telah memilih Khairy Jamaluddin sebagai Ketua Pemuda. Bila sebuah parti yang dasarnya turun-temurun disokong oleh sebilangan majoriti di’hijack’ oleh sekumpulan orang yang agendanya dah lari daripada matlamat politik sebenar pendokong parti itu, pendokong parti itu akan merana lima tahun sebelum pilihanraya umum akan datang. Dalam lima tahun macam-macam boleh jadi.

PM adalah ketua parti yang menang pilihanraya. Dalam amalan politik kita yang masih feudal, jawatan presiden parti tidak dipertandingkan. Kita beri kepercayaan penuh kepada PM kita untuk lantik menteri-menteri kabinetnya selepas itu. Keadaan ini ok kalau PM kita adalah Dr M. Dr M bukanlah perfect, tapi 22 tahun kepimpinannya ramai kita boleh hidup aman tanpa perlu membaca blog-blog sopo (ataupun ambil tahu pasal politik ketika itu). Sekarang ni, kalau tak baca blog sopo umpama jadi penumpang dalam kereta orang, kita tak berani pejamkan mata sepicing pun takut accident.

Datuk,

Adakah mustahil melalui system parti, setiapkali selepas pilihanraya penyokong parti yang menang memilih hierarki pimpinan mereka anew dan afresh ? Macam mana nak bebaskan system itu daripada power-brokering misalnya.

abdullahngah said...

terimakasih dan tahniah kepada datuk kerana sudah tegur pemimpin negara ini.

Datuk mungkin dah tahu bahawa pemimpin negara kita itu tak akan menerima apa apa tegur yang dibuat datuk secara beterus terang lagi berani itu.

Soal ia terima atau tidak satu hal yang lain, tapi datuk dah melaksanakan hak datuk tegur pemimpin.

Terimaksih sekali lagi dan tahniah.

hanya beberapa kerat saja yang berani menegur pemimpin kebanyakannya kaki bodek dan ampun punca negara hampir tergadai.

saji said...

Sdr Fireman Sam

Tidakah ada kalangan orang UMNO dan penyokongnya sendiri yang tersinggung prasaan? Kalau sdr setuju, agaknya berapa peratus?

Anonymous said...

Salam Datuk,

1. Ada yang berpendapat kita orang Melayu ini terlalu sensitif, tidak boleh ditegur.

2. Bagi saya, budaya kita yang halus mulus, banyak berkias dalam berbahasa.

3. Pantun Melayu menyebut...
Buah Cempedak Di Luar Pagar,
Ambil Galah Tolong Jolokkan,
Saya Budak Baru Belajar,
Kalau Salah Tolong Tunjukkan.

4. Maknanya dari awal kita sudah dilatih untuk berusaha ke arah penambahbaikan melalui penerimaan dengan hati terbuka sebarang maklumbalas atau saranan yang membina.

5. Pada zaman begitu, guru-guru dan mereka-mereka yang diminta tunjukkan pun tentulah berhemah, telus dan tulus juga... mulus bahasa.

6. Masalahnya bila dah belajar tinggi-tinggi, dah pandai cakap orang putih yang dipelajari dari bukan orang putih, maka belajarlah kita cara bercakap "straight to the point"... yang kadang-kadang "off-point". Bak kata Datuk macam "cabul" lah, which I don't believe you are like that.

7. Dari perspektif kualiti pula, Pareto's Rule mengatakan: 70% masalah disebabkan kegagalan dan kelemahan sistem, 30% disebabkan kegagalan dan kelemahan manusia.

8. Maknanya bila mencari penyelesaian dan maklumbalas, kita fokus dulu pada sistem dan proses, kemudian baru manusianya.

9. That's why I do appreciate Sdr SAJI's consistent feedback on Buildings and Contracts. He is highlighting the weaknesses of the system that lead to rampant bribery and inefficiencies, and meltdowns of our Bumiputra's businesses.

10. Saya bukan seorang Arkitek... tetapi menganggap Architecture sebagai satu konsep yang banyak memberi ruang bagi membuat analogi dalam penambahbaikan proses dan sistem.

11. Tidak pula dinafikan, memang terdapat pihak yang tidak mahir menerima maklumbalas dengan baik ... then the onus is on us untuk meningkatkan kemahiran memberi maklumbalas dan saranan.

Mudahan kita belajar dari semua ...

Terima kasih.

XERONINE

Man said...

Tok,
Tak berterima kasih kat pemimpin atas jasa mereka, tak mengapa Tok.

Setidak-tidaknya, bersyukurlah pada tuhan sebab kurniakan pemimpin yang bertanggung-jawab serta berjasa kepada negara ni.

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,


Sdr. hairulfitri antaranya menulis...

Cakap jgn ikut sedap je. Senang2 sdr guna perkataan liwat tu. dah terbiasa ke.

Salam kasih sayang sdr. Hairulfitri,

Kami bersetuju dengan teguran anda seperti juga teguran anda bahawa org berakhlak baik tak guna perkataan spt " jadi imam lepas liwat"...cakap lainnya MENGHINA...

TENTUnya anda juga akan bersetuju bahawa prasangka buruk seperti dicontohi... 'perbicaraannya penuh lawak cuba memperbodoh masyarakat'
itu juga cakap lainnya MENGHINA...

Kami juga cakap ikut sedap juga... CAKAP TAK SERUPA BIKIN.

Maafkan kami, Yang Arif!

ALFATIHAH, AMIN
ps. Yang tersurat itu Pengetahuan, Yang tersirat itu Ilmu

Anonymous said...

Salam Dato’
Tegur pemimpin memanglah hak rakyat jelata. Cuma teguran kami rakyat biasa ni tak pastilah sampai kepada pemimpin atasan. Disampaikan pada Ketua Bahagian pun tak diharapkan sangat akan dipanjangkan ke peringkat atasan. Itulah masalahnya. Masing-masing tak berani menegur dan menyampaikan secara terbuka teguran yang mungkin membina pada yang berada di Majlis Tertinggi. Mungkin jaga periuk nasi...atau nak dilihat sebagai penyokong setia setiap keputusan pucuk pimpinan atau ‘play safe’ supaya nama kekal cantik untuk pengekalan jawatan buat masa ini tak tahu lah saya. Sepatutnya sebarang rungutan atau teguran pada pucuk pimpinan dari peringkat akar umbi ni disampaikan saja oleh pemimpin-pemimpin bahagian tersebut. Walaupun ia mungkin YA mungkin TIDAK bakal mengganggu emosi dan perasaan para pemimpin atasan.

Sekarang ni Dato’ memang betul la apa yang telah Dato’ tuliskan, kita boleh tegur mereka dengan tangan pada kertas undi. Bagi saya mudah....sayang tu sayang la. Tapi kalau dah buat tak tahu je maklumlah tengah bahagia di puncak pemimpin-pemimpin ni tak kiralah diperingkat Cawangan atau Bahagian, ada pula tu menang PRU dan jadi Yang Berhormat saya fikir elok tegur je macam Dato’ cadangkan.Melalui kertas undi. Saya rasakan itulah yang terjadi pada PRU 12 lalu. Tapi bila keputusan keluar ramai yang terkejut, rupa-rupanya ramai yang menegur melalui kertas undi. Nasib baik tak bertukar parti yang memerintah Negara ini.

Cuma itulah mungkin ada sebahagian yang takut mungkin ada yang lebih terbuka, jika pemerintahan Negara bertukar parti. Bagi saya , saya percayakan PERLEMBAGAAN MALAYSIA. Apa yang terkurang atau tak menepati kehendak kita intipati Perlembagaan tersebut jangan lah kita sesalkan. Telah lama kita diberi peluang dan tempoh oleh ALLAH s.w.t untuk memperbetulkan atau memperbaikinya. Jadi diharapkan ia tidak akan berlaku lah hendaknya. Jika berlaku tiada guna kita sesalkan lagi. Buat PM pula, saya merasakan tidak semua email teguran atau pujian pada DS Najib akan dibaca sendiri oleh beliau. Mungkin ditapis oleh pegawai-pegawai beliau dan hanya email terpilih sahaja akan sampai kepada PM. Diharapkan selepas ini ketua-ketua UMNO diseluruh Negara dapat lebih agresif dan jujur ketika menyampaikan teguran yang membina dari peringkat bawahan untuk diketahui oleh pucuk pimpinan.Mudah-mudahan.

Mutiara Damansara

Anonymous said...

Merak KK,

Saya nak tegur pemimpin UMNO kalau nak melawat kesesuatu tempat untuk meresmikan acara resmi dan bertemu rakyat, hentikanlah sambutan yang keterlaluan untuk meraikan kedatangan pemimpin seperti berkompang, buat uniform dan hiasan-hiasan bunga dan flagline, banting dll yang membasirkan wang. Ini tak masuk lagi jamuan makan rengan dan khemah-khemah yang berwarna warni dan beropol-ropol macam nak sambut penganti baru je.. Tidak mendatangkan faedah!! Sambutan begini dah lazim sejak zaman Tunku Abd. Rahman lagi. Sekarang ini semua itu tidak perlu lagi. Be simple and practical. Tak payah nak pakai unform 1 Malaysia atau topi cowboy. Tak payahlah nak pakaikan tanjak kepada pemimpin. Kecuali pakai tanjak buatan orang asli, tak apa!! In semua dah outdated. Tak boleh pakai lagi.

Itu baru satu sahaja teguran saya. Banyak lagi. Tapi saya tetap sokong UMNO kerana saya anggap perjuangan UMNO masih releven lagi kepada orang Melayu !! Yang tak releven ialah setengah dari pemimpinnya yang patut dihumban oleh ahli-ahli UMNO yang betul-betul perihatin tentang perjuangan UMNO yang ORI !!

UMNO tetap UMNO !! Saya memang UMNO TOTOK., dulu, kini dan selamanya .......Itulah commitment saya terhadap UMNO sebagai parti keramat untuk orang Melayu. Saya percaya dengan "fight within the party for CHANGE. That is the most sensible thing to do as far as I am concerned. Hidup UMNO dulu, kini dan selamanya.

Don

Anonymous said...

hairulfitri,

Saya tak menghina sesiapa cuma nak menyambung sdra Abdullahngah punya komen mengatakan " nak biar sampai ada umat islam di negara ini yang minum arak pun baca doa".

Sdra seolah-olah macam rasa guilty sahaja. Ada masaalah ke? Yang benar tetap benar dan yang salah tetap salah !! Tak bolehlah yang salah kita tetap kata benar dan yang benar kita kata tetap salah. Itu akal kurang bijak.

Sdra janganlah terlalu singgong perasaan. Jika ada kebenarannya kita mesti terima. Jangan jadi hipokrit !!!

Jika benar ada orang Islam minum arak membaca doa atau berzina atau meliwat jadi imam , memanglah tak kena !!! Manakan boleh kita terima orang Islam yang macam ni.Itu boleh ditakrifkan sebagai munafik. Membohongi diri sendiri atas perbuatan yang keji yang dimurkai Allah yang amat sangat. Kenalah bertaubat. Allah sentiasa menerima taubat. Bertaubatlah berkali-kali insya'allah Allah akan terima taubat kita. Ya Rahim, Ya Rahman !!

RABBI

sujini said...

Assalam mualaikom Datuk AKJ,

Saya dah lama tidak menjenguk blog The Scribe.Tampalan kali ini agak peribadi bunyinya.

Adakah status PM dan "PM Bayangan" sudah sampai tahap kritikal?

Walau apa pun saya berharap sangat kepada Datuk,demi ugama,bangsa dan negara , jangan cepat berputus asa.
Selagi Datuk masih bernafas,selagi ada peluang untuk menegur , tegurlah habis2an.

Saya dan munkin juga pengunjung blog The Scribe yang lain tiada mempunyai dayakuasa seperti Datuk untuk menegur secara berkesan.

Oleh itu saya berpesan.."Carry on Datuk,if you still have it in you."

Competente said...

Kata saudara mohd paizal;

"saudara don, itulah sebab saya sayangkan parti umno ini yang ditubuhkan oleh raja2 kita dan orang2 melayu kita yang bangkit memperjuangkan hak mereka, cuma sejak kebelakanggan ini perjuanggannya lari dari landasan."

Mungkin saudara mohd paizal ini orang muda; bila pulak umno ditubuhkan oleh raja-raja kita. UMNO yang asal ditubuhkan dalam tahun 1946 oleh Dato Onn Bin Jaafar. Tapi parti itu telah diharamkan oleh mahkamah. Kemudian dua parti telah ditubuhkan untuk menggantikan UMNO yang telah diharamkan. Tun Dr Mahathir telah menubuhkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Baru), manakala Tengku Razaleigh pula cuba menubuhkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (1946). Tetapi nama yang dicadangkan Tengku Razaleigh tidak diluluskan, maka beliau menggantikannya dengan Parti Melayu Semangat 46. Kini Parti Melayu Semangat 46 sudah tiada dan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Baru) telah menggugurkan perkataan (Baru).

Maka UMNO yang wujud sekarang ini, telah ditubuhkan oleh Tun Dr. Mahathir, dan beliau bukanlah sorang raja seperti yang didakwa oleh saudara mohd paizal.

berasiam said...

Salam Datuk AKJ

Sementelahan Datuk menyebut tentang DBP, saya sudah lama perhatikan bahawa majalah terbitan DBP tidak terdapat dalam pasaran. Difahamkan Dawama beroleh konsesi panjang dari DBP tapi prestasi Dawama mengecewakan. Jangan sampai buku teks sekolah tak siap, maka menteri berkenaan kenalah bersiap. Ada khabar mengatakan krisis berkaitan semakin meruncing. Elok TS M ambil tindakan segera.

hairulfitri said...

Aslkum dakj

Tengku Razaligh berucap panjang lebar tapi berbelit2 hingga tak jelas atau tak tegas adakah beliau sedang menegur kerajaan atau PR

Kasian ye. Bila agaknya Tengku R nak keluar dari kepompong UMNO.....lupa ke, nak bertanding jawatan presiden UMNO pun tak dibenar gara2 permainan kotor TDM yg perkenal sistem kuota dan tradisi main kotor itu dipertahan oleh 2 presiden berikutnya

Begitulah juga nasib pemimpin2 UMNO yg
lain yg boleh dikira agak bersih dan credible tersungkur kerana permainan kotor pemimpin2 mereka.

Sayang kerana masih ramai yg masih berpaut pd dahan UMNO ibarat melukut ditepi gantang.....mati terharap2.

Kalaupun Tengku dan gengnya bersuara dah agak terlambat sebab akan ditempelak....."selama ni apa yg anda semua buat"

Tak pe....better late than never.
Apa2 pun niat mesti kerana Allah. Semoga
Allah selamatkan Melayu dan Malaysia dgn menghancurkan pemimpin tertinggi UMNO dan membuka hati penyokong mereka agar meninggalkan parti yg pemimpinnya LEBIH PENTINGKAN DIRI SENDIRI. Amin

Anonymous said...

Ku seman kata,

"Tradisi menegur pemimpin tak ada dalam UMNO sebab sebahagian besar masuk politik dan pegang jawatan untuk kaut kekayaan."

comment:

Komen sdra too generalised. Tak semua pemimpin UMNO masuk politik untuk kepentingan diri. Tohmahan sebegini memperlihatkan tidak ada kematangan dalam hujah sdra.

There is always be a good guy, a bad guy and ugly guy in any oraganization.

Peluang untuk menegur pemimpin tentu sekali ada dalam UMNO. Kita lihatlah bagaimana lantangnya perwakilan UMNO memberikan hujah dan teguran mereka tiap kali ada persidangan UMNO. Ruang ini telah diberikan kepada ahli UMNO untuk menyuarakan segala apa isu berkaitan dengan politik, pelajaran, agama dll. Inilah tradisi UMNO dari dulu, kini dan selamanya.......!!

UMNO selama ini adalah parti yang ada credibility yang tinggi. Tapi malangnya yang membuat UMNO dikatakan sebuah parti yang tak mengambil berat tentang kehendak rakyat dan rasuah ialah hasil dari perbuatan Anwar Ibrahim yang tidak habis-habis cuba menuduh dan nak meemporak-perandakan UMNO untuk kepentingan dirinya.

Benar dalam UMNO pemimpinnya ada yang perasuah dan berkepentingan diri sendiri. Tapi bukan semua yang terlibat dengan perbuatan keji ini. Mereka ini senang sahaja kita kenal pasti gelgat mereka, iaitu dengan melihat gaya hidup mewah mereka yang keterlaluan. Mereka ini boleh dihumban keluar terus dari barisan kepimpinan jika ahli-ahli UMNO yang berjuta jumlahnya membuat tindakan bersepadu menumbangkan "penyangak dan perasuah" yang terang dan nyata telah mengkhianati perjuangan UMNO untuk membela nasib bangsa orang Melayu.

Saya seorang ahli UMNO dan saya percaya UMNO akan kekal sebagai parti yang kuat jika ahlihnya dapat terus pantau prestasi pemimpin-pemimpin besar UMNO supaya tidak jadi pengkhianat dalam UMNO.

UMNO dulu, kini dan selamanya ......akan terus kukuh dan berwibawa ! Insya'allah. Kebenaran akan menyebelahi UMNO. Walau apa pun cara mereka untuk cuba hendak menghanyutkan UMNO ianya tidak akan berjaya. UMNO dah bagus dah dan akan terus mentadbir negara dengan lebeh cemerlang lagi dibawah pemimpin-pemimpin UMNO yang komited kepada perjuangan UMNO.

Saya bukannya pemimpin besar UMNO dan tiada siapa yang tahu manusia yang bernama Don. Saya adalah seorang lone ranger diblog Datuk AKJ cuba nak mempertahankan parti saya. Parti keramat. Bukan parti jalanan tapi parti istana.

Don is a very simple ordinary person with no vested interest dan bukan kaki pembodek. Don selalu berfikiran terbuka dan rational. Hanya UMNO sahaja yang boleh mentadbir negara ini dengan baik. Parti alternatif lain belum sampai lagi ketahap untuk menandingi UMNO yang telah mentadbir negara selama 50 tahun dan akan terus mentabir negara ini selagi rakyat yang rational masih menyokong UMNO.

ITULAH REALITINYA DAN TIDAK BOLEH DINAFIKAN.

Hidup UMNO ! Hiduplah Mealyu !!

Salam

Don

Anonymous said...

Mustafa Ong,

Well said. I love it.

Don

Anonymous said...

dato,

Baru-baru ini tersebar alkisah rosmah membeli batu berlian dan juga beg tangan yang beribu-ribu ringgit adanya. Dekat opis, kawan2 samada melayu atau cina nampak agak percaya dengan kisah ini.

Dahulu masa dolah jadi PM, kisah KJ perlahan-lahan meracuni rakyat untuk membenci dolah. Sekarang kita ada kisah Rosmah dalam era najib.

Amat penting PM dengan tangkas menangkis berita ini secepat mungkin, tak kira la ia fitnah atau benar, jangan biarkan ia membazirkan usaha ramai orang yg mahu UMNO bangkit dari kekalahan lepas. Jangan hanya kisah seorang nama Rosmah, maka rosak dan punah satu kerajaan.

Kenapala pasangan/anak-beranak orang atasan ini tidak berhati-hati dalam tindakan? Satu damage amat sukar untuk undone. Harusnya mereka bersikap tidak menunjuk-nunjuk atau mendedahkan kelemahan atau terbuka untuk kritikan dan serangan. Dalam kata lain, mereka harus sentiasa berhati-hati dalam setiap tindakan. Jangan juga kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

melayukesal.

Kamal said...

S
Dato Kadir'

Kapada Kartina.

Bahasa AKU di gunakan dalam terjermahaan Quran.Perkataan Allah itu ada kalanya digantikan dengan AKU.Ia mengambarkan kuasa dan authority.Siapa kata ianya kasar.

Dk..Amin. said...

Dato Kadir.

Semalam saya berjumpa dengan kawan lama saya Dato Nazri dan saya nyatakan dato ada menulis dalam blog peranan Dato dalam menegor Pemimpin.

Dia senyum sindir.Dia kata Kadir tu macam tukang karut dalam persembahan wayang kulit.

Anonymous said...

Saji kata:

Atas alasan 8 tuntutan BERSIH/ 2.0 saya lihat tidak diambil pusing oleh Kerajaan UMNObn dan sdr pendokong kuatnya, saya ingin tahu yang mana dan di mana 8 tuntutan BERSIH/ 2.0 pada pandangan Kerajaan UMNObn yang sdr kata " without facts and reasons, no constructive criticism, shallow and full of lies"?

comment:

Apa bendanya 8 tuntutan BERSIH ni sampai nak berdemo? Is it a matter of life and death sampai nak berdemo.

Nak tuntut, tuntutlah!! Jumpa sajalah Pengurusi SPR dan hantar memorumdum kepadanya dan berbincang dengan berhemah dipejabat. Air-con lagi!! Taklah sampai kena tear gas dan semburan air. Baru selesa dan fikiran pun tenang untuk berbincang satu persatu tuntutan. Apalah nak sampai berdemo. Tujuannya tidak lain nak tunjuk belang. Ini semua ankara Anwar Ibrahim. Itulah kerjanya tak habis-habis. Berdemo, berdemo, berdemo. Dia memang specialist tentang berdemo ni sejak tahun 70 puluhan lagi sampai lah sekarang. Itulah kerja dia.

Kalaulah benar orang yang berdemo itu beribu ramainya, cuba tanya mereka satu sahaja daripada 8 tuntutan BERSIH. Saya pasti 99.99% MELOPONG !!! Yang tak melopong Ambiga sahaja. Mat Sabu pun MELOPONG !!

Don

langitbiru said...

Lawatan Najib ke UK dan Vatican.

Ada perbezaannya, satu Ketua Negara, satu lagi Ketua Agama.

Izinkan saya melihat secara umum hubungan antarabangsa dalam Islam.

Hubungan Antaranegara/Internasional.
Banyak Teori Hukum Antaranegara atau Teori Hukum Internasional. Teori dari pendukong Sekular mahupun Islam.

Soalnya, apakah DASAR KEKUATAN yang mengikat Hukum Antaranegara? Bagi mereka yang mendalami Politik Islam, disana akan menemui Teori Islam tentang Hukum Antaranegara yang jauh lebih lengkap dan sempurna berbanding teori pemikir oreintalis barat dan sekular.

Hukum hubungan antarabangsa dalam Islam sudah ada dalam sejarah Islam sejak abad pertama Hijriah. Zaid bin Ali (meninggal tahun 122Hijriah) bertanggungjawab mengumpul kompilasi hukum yang kita umat Islam warisi hingga ke hari ini.

DASAR KEKUATAN Teori Internasional Islam adalah ide sebuah negara universal berdasarkan PERSAMAAN diantara semua manusia. Islam mengajukan teorinya bertitik tolak dari NILAI KEMANUSIAN yang bersifat universal, mempunyai CITA-CITA mewujudkan "Persaudaraan Seluruh Manusia".

Nilai kemanusian:

1. Umat manusia semua dari Adam a.s

"Hai SEKELIAN MANUSIA,bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri,dan dari dia Allah menciptakan isterinya, dan dari keduanya, Allah memperkembangbiakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertaqwalah kepada Allah yang dengan namaNya kamu saling meminta satu sama lain, dan PELIHARALAH HUBUNGAN SILATURRAHIM. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu" (An-Nisa' :1)

2. Ertinya, seluruh manusia adalah umat yang satu.

"Manusia itu adalah umat yang satu (setelah timbul perselisihan), maka Allah mengutuskan para nabi, sebagai pemberi khabar gembira dan pemberi peringatan, dan Allah menurunkan bersama mereka kitab dengan benar, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan" (Al-Baqarah: 213)

3. Perbezaan bahasa dan warna kulit bukti kekuasaan Allah.

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah menciptakan langit dan bumi dan berlainan bahasa kamu, dan warna kulit kamu. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang mengetahui" ( Ar-Rum :22)

4. Perbezaan keyakinan akidah dan agama, bukan untuk saling bertikai dan memusuhi. Hanya yang beriman kepada Allah akan menerima rahmatNya.

"Sesungguhnya orang-orang mukmin, orang-orang Yahudi, orang-orang Kristian, dan orang-orang Shabiin (penyembah bintang dan dewa), siapa saja diantara mereka yang benar-benar beriman kepada Allah, hari kemudian dan beramal saleh, mereka menerima pahala dari tuhan mereka, tidak ada kekhuwatiran terhadap mereka, tidak ada pula mereka bersedih hati. (Al-Baqarah :62)

5. Perbezaan bangsa bukan untuk berseteru tapi untuk mengenali satu sama lain.

"Hai manusia. Sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari lelaki dan wanita, dan Kami membuat kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, agar kamu saling mengenal. Sesungguhnya yang paling mulia diantara kamu pada sisi Allah ialah yang paling bertaqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah itu maha mengetahui dan maha mengenal" (Al-Hujarat :13)

Dengan mengenengahkan nilai kemanusian secara universal, Islam mengingatkan seluruh manusia berasal dari satu (Adam) yang sama, satu persaudaraan yang sama, satu hak dan kewajiban yang sama, berkongsi satu bumi yang sama. Inilah FITRAH kemanusian, barangsiapa mengingkarinya bererti mengingkari diri manusia sendiri. Maka, Islam mengajak seluruh manusia, seluruh masyarakat dunia, ke arah gagasan perdamaian sejagat yang harmoni dan penuh kasih sayang.

PUN BEGITU, SEGALA AMAL KITA BERDASARKAN NIAT!

langitbiru said...

Assalamualaikum Dr Mazlan,

Tulisan Sdr Dr Mazlan mengenai lawatan Najib ke Vatican menarik perhatian saya.

Saya berpendapat, perbandingan persamaan Sdr Dr Mazlan mengenai lawatan Najib ke Vatican dengan hijrah para sahabat Rasulullah saw ke Abysina menemui Raja Najasyi adalah kurang tepat, tidak kena pada tempatnya, pada keadaannya. NIAT DAN TUJUAN,menentukan apakah sesuatu tindakan berada pada landasan Syariat.

Lawatan Diplomatik ada kena mengena mengenai KEKEBALAN DIPLOMATIK.

Konvensyen Wina 18 April 1961, menetapkan hak-hak istimewa dan kekebalan wakil diplomatik.
Namun, kekebalan diplomatik terlebih awal diberikan oleh Islam bahkan hukumnya jauh lebih baik.

Penyambutan wakil-wakil negara pada zaman Rasulullah saw dilakukan oleh kepala protokol di suatu ruang rasmi. Rasulullah saw menerima para duta DIDALAM MASJID MADINAH, disuatu ruang khusus yang bernama "Usthuwanat al Mulud". Penginapan khusus tetamu bernama "Darud Dhaifah".

Mari kita teladani surat-surat Rasulullah kepada ketua negara bukan Islam.

Surat untuk Raja Heraclius, Romawi Timur,

"Atas nama Allah yang Maha Pengasih lagi maha Penyayang.

Dari Muhammad Rasul Allah kepada Heraclius, Pembesar Negeri Romawi.
Semoga keselamatan atas orang yang mengikuti petunjuk! Kemudian daripada itu, sesungguhnya saya menyerukan padamu dengan seruan Islam. Islamlah. Agar engkau selamat, dan agar Allah memberikan kepadamu pahala berlipat ganda. Jika engkau berpaling, sesungguhnya bagimu dosa orang-orang kaum tani yang kamu pimpin.

Wahai Ahli Kitab, marilah bersama-sama berpegang kepada kalimat yang bersamaan antara kami dan kamu, tentangNya, yaitu bahwa tidak ada kita sembah selain Allah, dan tidak ada kita persekutukannya dengan sesuatu juga. Dan janganlah kita jadikan satu dengan yang lain sembahan selain Allah. Maka apabila mereka berpaling katakanlah (wahai umat Muhammad): bersaksilah kamu sekelian, bahwa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam".

langitbiru said...

Saya pernah menulis di sini,

"JIHAD YANG PALING UTAMA IALAH KATA-KATA YANG BENAR DI HADAPAN PEMIMPIN YANG ZALIM" (HADIS DIRIWAYATKAN AN-NASA'I)

Sejarah Khulafa Ar-Rasyiddin memperlihatkan keutamaan Saidina Abu Bakar memerangi golongan murtad. Rasulullah saw memerintahkan orang Muslim melenyapkan kerosakan di dalam daulah (negeri) dan menganggapnya lebih utama dari menghadapi serangan musuh luar. Maka Rasulullah saw bersabda (hadis diatas) bila ditanya tentang jihad paling utama.

Jelas sekali, kerosakan di dalam daulah akan memancing musuh luar. DAN kerosakan yang paling bahaya adalah "kemunafikan" para pemimpin yang hanyut dengan kecantikan duniawi.

Mati syahid kerana berkata benar di hadapan pemimpin yang zalim adalah mati syahid fi sabilillah yang tertinggi. Sabda Nabi saw,

"Pemimpin para syuhada adalah Hamzah dan orang-orang yang mendatangi pemimpin yang zalim lalu memerintahkannya dan melarangnya, lalu pemimpin itu membunuhnya" (HR Al-Hakim)

Rasulullah saw bersabda,

"Barangsiapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah dia merubahnya dengan tangannya. Jika tidak mampu, hendaklah dengan lidahnya. Jika tidak mampu, hendaklah dengan hatinya namun yang demikian itu adalah selemah-lemah iman" (HR Muslim).

Apakah kemungkaran?

Apakah ianya hanya berkisar dalam masalah zina, arak dan judi?

Bagaimana dengan memanipulasi pilihanraya?

Bagaimana menyerahkan urusan kepada orang yang bukan ahlinya?

Bagaimana mengambil hak-hak rakyat dan kekayaan negara kepada diri dan keluarganya?

Bagaimana menzalimi manusia melalui prosedur mahkamah?

Bagaimana mengambil kaum Kristian/Yahudi sebagai penasihat negara?

Kemungkaran itu amat luas maknanya!

DAN KITA JUGA PERLU INGAT, KETAATAN KEPADA PEMIMPIN ADALAH KETAATAN YANG BERSYARIAT DAN BERSYARAT.

TIADA KETAATAN KEPADA PEMIMPIN YANG DIYAKINI BERLAKU ZALIM,TIDAK ADIL , DAN MELANGGAR KETETAPAN AL-QURAN DAN AS-SUNNAH.

A KADIR JASIN said...

Sdr Kamal,

Inilah yang dikatakan "silap bahasa".

Siapa pun tidak peroal "aku" sebagai ganti nama Allah. Allah paling berkuasa.

Yang kita bahaskan di sini adalah sesama manusia apabila menulis dalam blog ini.

Terima kasih.

merak KK said...

Aslkum

Sdr Don kata nak fight from within for change.

Nak tanya selama ni apakah usaha2 yg telah sdr lakukan untuk mencapai objektif yg baik tu.

Tolong yakinkan saya sebab saya ni masih atas pagar.

Merak KK

saji said...

Sdr Don

Itu jika, dari sudut perundangan Islam Masalih Mursalah, sdr berijtihad dan menghasilkan ijtihad bahawa, SPR sebuah badan kerajaan yang benar-benar bebas dari sebarang pengaruh yang menguntungkan sebelah pihak yang menjadikannya badan yang tidak adil dalam melunaskan tindakan dalam melantik wakil rayat yang amanah dan bertanggujawab tentang apa yang diamahkan dan dipertanggungjawabkan kepadanya berdasarkan rukun dan syarat sah hukum al-Wakalah Islam atau Melayunya wakil-mewakil.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan pembahas yang saya hormati.Ayat pertama Al-Qur'an adalah Ikraq. Ianya meminta kita membaca dan menambah ilmu.Allah juga meminta kita banyak menggunakan akal dan berfikir. Disinilah kelemahan sebahagian kita menyebabkan salah faham antara kita yang kita semua rugi bukan sahaja bab dunia tetapi juga akhirat.

Saya bukannya ahli politik mahupun bekas pegawai kerajaan pangkat tinggi.Saya bernasib baik kerana berkhidmat disebuah Jabatan yang kecil tetapi penting dimana kadangkala turut menghadiri mesyuarat yang dipengerusikan YAB PM atau TPM dan dengan itu boleh dengan ikhlas mengatakan pemimpin kita boleh menerima pendapat atau teguran jika ianya suatu perkara yang benar yang tidak dapat ditolak.Syaratnya kita hendaklah berhemah bila dan ketikanya menyampaikan pandangan kita.Respon mereka adalah samada menjawab surat yang kita tulis atau melalui tindakan mereka yang kita lihat melalui akhbar atau media elektronik selepas kita beri cadangan/pandangan tersebut. Mungkin yang menjadi masalah adalah orang-orang disekeling mereka yang ingin menunjukkan mereka lebih pandai.Kita perlu memecah dinding pemisah ini jika kita mahu menyelamatkan pemimpin kita membuat keputusan yang tidak bijak yang akhirnya memberi masalah kepada semua.

Diantara pemimpin-pemimpin yang saya maksudkan adalah YABhg TDM , YB Anwar Ibrahim (semasa TPM) ,YABhg Tun Pak Lah , YBhg Dato' Seri Abdul Hadi Awang dan YAB Dato' Seri Mohd Najib.

Pada saya masalah yang kita hadapi sekarang adalah budaya mengadu dumbar dan menyebarkan fitnah.Sebagai seorang Islam kita hendaklah yakin seyakinnya amaran Allah bersabit bahaya fitnah yang akan menghancurkan umat yang mengamalkannya.

Program yang diilham pemimpin kita pada keseluruhannya adalah baik tetapi jentera menghebahkannya kepada rakyat jelata adalah lemah atau diperap oleh pehak-pehak yang mementingkan diri dan kumpulan mereka.Masalah ini boleh diatasi jika tiap-tiap menteri , wakil rakyat, pegawai-pegawai agensi pelaksana bila turun kepadang seperti yang diarah oleh YAB PM betul-betul bertemu dengan rakyat dan memaklumkan dengan sebenarnya apa yang disediakan Kerajaan untuk mereka. Janganlah turun padang setakat ke dewan dan makan serta bersembang bersama-sama ketua bahagian dan ketua masyarakat sahaja.

Marilah kita gunakan bulan Ramdhan ini sebagai kita membuka buku baru dalam hubungan kita sesama manusia untuk keredhaan Allah semata-mata.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

saji said...

Sdr XERONINE


"7.Dari perspektif kualiti pula, Pareto's Rule mengatakan: 70% masalah disebabkan kegagalan dan kelemahan sistem, 30% disebabkan kegagalan dan kelemahan manusia.

8. Maknanya bila mencari penyelesaian dan maklumbalas, kita fokus dulu pada sistem dan proses, kemudian baru manusianya.

9. That's why I do appreciate Sdr SAJI's consistent feedback on Buildings and Contracts. He is highlighting the weaknesses of the system that lead to rampant bribery and inefficiencies, and meltdowns of our Bumiputra's businesses.

10. Saya bukan seorang Arkitek... tetapi menganggap Architecture sebagai satu konsep yang banyak memberi ruang bagi membuat analogi dalam penambahbaikan proses dan sistem.

11. Tidak pula dinafikan, memang terdapat pihak yang tidak mahir menerima maklumbalas dengan baik ... then the onus is on us untuk meningkatkan kemahiran memberi maklumbalas dan saranan."

Komen:

Terima kasih kerana memberi perhatian terhadap komen2 saya sebelum ini.

Tak silap saya sdr telah bincangkan perkara 7 di atas dalam komen sdr sebelum ini.

Dalam, hal yang sama, saya sebelumnya ada bincangkan mengenai konsep dan ciri pengurusan organisasi moden yang membahagikan pengurusan oraganisasi moden (K&CPOM) kepada ciri2 aspek kemanusiaan ( pengetahuan, kefahaman, komunikasi, kepimpinan, kepengikutan, resolusi konflik) dan ciri2 aspek teknikal (struktur organisasi, kemudahan, peralatan, sistem dan tata cara).

Maksud saya,dari sudut K&CPOM di atas, sdr cuma ulas perspektif kualiti dari satu aspek cirinya sahaja iaitu sistem.

Ps.

SAJI itu singkatan Syukur, Amanah, Jujur dan Ikhlas

XERONINE tu apa?

saji said...

Sdr Don

"Kalaulah benar orang yang berdemo itu beribu ramainya, cuba tanya mereka satu sahaja daripada 8 tuntutan BERSIH. Saya pasti 99.99% MELOPONG !!! Yang tak melopong Ambiga sahaja. Mat Sabu pun MELOPONG"

Komen:

Jika benar apa yang sdr kata di atas, di mana silapnya atau siapa atau pihak mana yang silap?

Baijat said...

Salam datuk AKJ,

saya rasa datuk kena 'tegoq' kerajaan tentang hal berkaitan kemasukan pemain Chelsea dari Israel....

Sebabnya negara kita tiada hubungan diplomatik dengan negara haram Yahudi...

Janganlah atas nama kesukanan semata-mata kita abaikan hal-hal diplomatik negara kita....

Anonymous said...

Competence,

In response to your relply to Mohd Paizal, I think your comment is rubbish. That's what I feel. You are just being sarcastic. That's all.

Your are in a state of denial. But people are much more rational to undestand the status of UMNO dulu dan kini. No difference!!

Your statement is just a stupid gimmick to ridicule UMNO. Teguran dan niat tidak ikhlas.

Don

saji said...

Sdr Don,

"Don selalu berfikiran terbuka dan rational. Hanya UMNO sahaja yang boleh mentadbir negara ini dengan baik. Parti alternatif lain belum sampai lagi ketahap untuk menandingi UMNO yang telah mentadbir negara selama 50 tahun dan akan terus mentabir negara ini selagi rakyat yang rational masih menyokong UMNO.

ITULAH REALITINYA DAN TIDAK BOLEH DINAFIKAN."

Komen:

1. Jika Don selalu berfikiran terbuka dan rational. Hanya UMNO sahaja yang boleh mentadbir negara ini dengan baik. Parti alternatif lain belum sampai lagi ketahap untuk menandingi UMNO yang telah mentadbir negara selama 50 tahun dan akan terus mentabir negara ini selagi rakyat yang rational masih menyokong UMNO.

Mengapa bumbung Stadium Sultan Mizan runtuh, 31 "T' beam jejambat MRR2 retak dengan kos pembaikan RM 31 juta, masalah perumahan terbengkalai yang berterusan, purata 80% projek kerajaan tulen dan diswastakan di alibabakan termasuk Hospital Shah Alam yang sedang terbengkalai sekarang ?

Adakah disebabkan oleh amalan rasuah di kalangan pihak2 berkpentingan seperti yang banyak diperkatakan (mungkin sdr salah seorang darinya)? Kalau betul, bangaimana cara mengatasinya?

Atau, sdr setuju dengan komen2 saya sebelum ini bahawa ia kesan dari pemilihan dan penggunaan sistem kontrak pembinaan Barat jenis Price-in-advance atau maksud Islamnya kontrak al-Istisna'/ Tempahan yang bukan sahaja menggalakan amalan rasuah dan ali-baba kontrak dalam pelaksanaan projek kerajaan dan GLC, bahkan tidak diharuskan oleh mazhab Hambali, Maliki dan mazhab kita Shafie?

Bagaimana pula jika PR diberi peluang memerintah nanti dan diterjui oleh PAS, mereka ketepikan sistem kontrak pembinaan Barat di atas dan memilih menggunakan sistem kontrak pembinaan Barat jenis Cost Reimbursement atau maksud Islamnya al-Ijarah /Upahan yang mempunyai tata cara pelaksanaan kontrak yang bukan sahaja mampu mengatasi amalan rasuah dan ali-baba kontrak di atas, bahkan diharuskan penggunaannya sebagai kontrak pembinaan Islam atau al muqawalah oleh keempat2 mazhab Islam?

rom said...

Salam dato,
Harap dato boleh nasihat pengerusi SPNB - IDRIS HARON @ MP TANGGA BATU.

http://www.facebook.com/pages/Idris-Haron/190219284355735?sk=wall

supaya segera menyiapkan project perumahan mampu milik SPNB - ALAM PRIMA. Kami pembeli rumah mampu milik SPNB di ALAM PRIMA, dah seperti tak mampu jadinya. Lagi 5 bulan project SPNB nie jadi 4tahun. Ada yang beli sebelum kahwin.. skarang dah siap ada anak.

Aduan dan laporan kepada pihak2 berwajib dah dibuat… namun tetap tiada perkembangan alas an agency kerajaan yang berkaitan adalah “itu bukan rumah terbengkalai tetapi rumah lambat siap so tiada tindakan dapat diambil”. Mintak dato tolonglah nasihatkan head SPNB nie supaya kurangkan berjalan, kurangkan bercakap mengenai rumah mampu milik KERAJAAN yang KONONNYA bakal dibina.. dan duduk siapkan dulu RUMAH SPNB MAMPU MILIK ALAM PRIMA yang dah hampir lewat setahun dari tarikh yang dijanjikan ini. Janji pertama adalah ogos 2010 dari SPNB. Janji kedua februari 2011 dari sales SPNB dan janji ketiga jun 2011 dari pengerusi SPNB sendiri - rujuk akhbar metro 24 jan 2011.

Buat pengetahuan dato, dari keahlian komuniti AP di facebook, lebih 95 peratus pembeli RUMAH MAMPU MILIK SPNB ALAM PRIMA adalah MELAYU yang rata-ratanya adalah golongan muda, kerana ianya terletak berhampiran kawasan perindustrian.

Maaflah mengadu di blog dato nie... dah tiada tempat untuk mengadu.. Mungkin selepas nie kami akan cuba pula minta campur tangan ahli politik untuk mempercepatkan project perumahan mampu milik SPNB - ALAM PRIMA ini. kalau masih tak berjaya jugak.. memang dah nasib kami dilahirkan sebagai MELAYU di malaysia.

rom
Ahli komuniti ALAM PRIMA.
alamprima@groups.facebook.com

merak KK said...

Aslkum dakj dll

Saya yg cetek ilmu menjadi bertambah keliru

Apa kesalahan William Bourdon sehingga ditahan dan terus dihantar pulang.

Boleh tak En Don yg lebih senior beri sedikit penerangan agar penentang2 UMNO tak berpesta hentam kerajaan.


Merak KK

Anonymous said...

Dato'

Mungkin Dato tidak ambil kira bahawa lawatan menemui Pope bukan sebenarnya penting. Sebenarnya lawatan rombongan ke Rome untuk Rosmah bershopping di Rome Itali.Kenalah beri alasan..Olih sebab Perdana Menteri Italy tidak ada masa untuk Najib kenalah buat alasan jumpa Pope.

Selepas menerokai Eropah terpaks balik tapi untuk seketika sahaja.. Sebelum itu London dan Khzakstan dan Turkmenistan dan dan dan. Lebih baik bercuti sepenuh masa kerana rakyat Malaysia ni tak patut di ambil tahu susah sangat nak jaga baik bercuti penuh sambil Rosmah shopping...




Joe Black

abdullahngah said...

Salahguna bahasa walau pun ada yang kata salahnya tak besar.

Tapi ia boleh mengelirukan manusia, terutama dalam bidang agama Islam.

Saya pernah dengar ustaz dalam TV Hijrah berkata firaun tak bertakwa.

Kata kata ini mengelirukan, seolah olah firaun juga Islam, sebabnya awal mula kejadian manusia atas muka bumi ini dari Adam AS.

Adam islam maka anak anak dari keturunannya juga Islam, hujah ini jadi kuat apabila ada yang berkata mereka yang kafir itu tidak diminta lahir sebagai kafir.

Bagi saya salah guna bahasa juga sangat berbahaya kepada perkembangan hidup manusia.Silap hari bulan boleh masuk neraka.

Anonymous said...

As'kum Dato',

1. Betullah kata Don, apalah sangat 8 tuntutan BERSIH tu sehingga ada yang sampai hilang akal berdemo.

2. Apakah Ambiga tu lebih kuat dan lebih besar dari Parlimen Malaysia sehingga Kerajaan mesti melayan tuntutannya. Dia benar2 memperkecilkan Ahli Parlimen Malaysia. Kalau begini caranya tak perlulah jadi Y.B. wakil rakyat.

3. Kalau benar2 mereka jujur nak membuat tuntutan pembersihan pada SPR kenapa hingga hari ini belum dikemukakan 8 tuntutannya. Kalaupun dikemukakan, apakah mesti dilayan dan dipersetujui semuanya.

4. Apa jadi kalau tuntutannya ditolak. Apakah mereka nak menyatakan PRU 13 dan PRU-PRU sebelumya telah berlangsung dalam keadaan tidak adil. Jika ini pendirian mereka, maka saya cabar Ambiga, Anwar Ibrahim, Mat Sabu, Hadi Awang dan seluruh penyokong BERSIH membaikot sahaja PRU 13 ini.
Itu baru dikatakan perjuangan yang tulen.

dan kajang

Anonymous said...

Datuk AKJ kata "Anwar adalah “untouchable” dan “could do no wrong”

Saya ingin tambah dia bukan saja "untouchable" tapi pandai main "wayang"!! Pembohong besar. Dah tak boleh percaya satu sen pun apa yang dia cakap. Pembelit! Tapi yang hairannya masih ada orang yang taksub terhadapnya.

Cuba kita bayangkan kalau dulu semasa dia ada kuasa dah "untouchable", kalaulah dia jadi Perdana Menteri, macam manalah perangainya.

Jadi Mr Bean lah dia !!!

Mr Nut

Anonymous said...

Datuk AKJ,

Kebelakangan ini saya perhatikan PAS asyik kena sergah dengan DAP. Apa halnya? Nampak gayanya PAS dah ikut telunjuk DAP sahaja. Ini belum lagi dapat memerentah kerajaan pusat lagi. Baru dapat kuasa kerajaan negeri dah kena acah dan sergah oleh DAP.

PAS Oh PAS. Macam mana nak jalankan hukum hudud kalau arahan kerajaan boleh tarik balik. Apabila Karpal Singh sergah sahaja dan gabrah !!Kesian PAS !! Tak ada bola!!

Jinah

Wajasetia said...

Salam Dato'
Lama sungguh tak baca The Scribe ni. Tahniah Dato'. Ramai pembahas baru nampaknya.
OKJ pun nampaknya dah ada kawan baru :-). Cuma apa yang saya perhatikan, faktor DSAI masih lagi menghantui para pendokong dan penyokong UMNO. Katanya DSAI sudah tiada nilai tapi segala polemik yang dalam negara yang berlawanan dengan kerajaan BN akan disabitkan dengan DSAI. Pelikkan?

Saya ingin menegur sdra Don, janganlah terlalu dikaitkan DSAI dalam segala hal kerana ianya akan menampakkan sdra terlalu taksub untuk membenci seseorang. Orang yang paling jahat pun kalau terlalu dahsyat deraan/hukuman yang dibuat ke atasnya sehingga ke tahap yang tidak diterima akal akan melahirkan simpati orang yang melihat. Berpada-padalah dalam setiap perbuatan

Anonymous said...

Datuk AKJ,

Who is this Jho Low? A so-called billionaire who made headlines all over the world about his relationship with Paris Hilton. Rumour also saying that he has close relationship with Najib and Rosmah. I hope there is nothing scandalous happening in the relationship which could cause Najib's downfall into disgrace as a Prime Minister of Malaysia!! Everybody seems to be monitoring about this relationship waiting to find a good lead to sensationalise the scandalous affair, if there is any!!


Kalau ada yang mengetahui lanjut tentang hubungan Najib dengan Jho Low yang tidak menyenangkan silalah tegur tapi janganlah memfitnah. Provide with solid facts.

Don

saji said...

Sdr Don

"Saya seorang ahli UMNO dan saya percaya UMNO akan kekal sebagai parti yang kuat jika ahlihnya dapat terus pantau prestasi pemimpin-pemimpin besar UMNO supaya tidak jadi pengkhianat dalam UMNO."

Komen:

Tolong berikan cadangan begaimana ahli2 UMNO seperti sdr nak pantau prestasi pemimpin2 besar UMNO supaya tidak jadi penghianat dalam UMNO, demi mengelak apa yang sdr cakap di atas tidak dianggap sebagai ketiadaan substance dan sekadar retorik?

saji said...

Sdr Salam

"--> Saya rasa komen Tuan punya blog ni agak janggal dan cuba nak menyalahkan Najib..Apa motif anda??

--> Setiap hari kita berdoa dlm surah alfatihah supaya allah tunjukkan kita jalan yg lurus..kalau kita nak komen macam diatas, seolah-olah sekarang ni kita bukan diatas jalan yg lurus ke??

Memang tegur pemimpin hak rakyat..Bukan hanya hak rakyat, tapi hak semua manusia..

Sebab tu saya tegur anda kerana memberi komen yg agak dangkal pemikirannya dan mungkin ada niat yg tak baik.."

Komen:

Menegur perbuatan manusia untuk mengubah sikap buruknya di zaman moden ini kerana kuat dirasuk pemikiran kapitalis yang negatif dengan cara berdoa setiap hari, pada saya,walau dituntut Islam, maaf cakap, ia mengambil masa terlalu lama untuk mereka mengubah sikap buruknya itu, melainkan ditimpa musibah/bencana.

Walaupun Barat mencipta pemikiran kapitalis, mereka dari semasa ke semasa mencipta sistem baru atau mengubah sistem sedia ada untuk mengatsi kelemahan sistem lamanya.

Bahkan kajian saya mendapati Barat bukan sahaja mencipta sistem untuk memenuhi kehendak golongan kapitalis, malah untuk golongan yang berpemikiran sosialis dan Islamik.

Antara contoh sistem yang pernah saya berikan ialah penciptaan sistem LRT tanpa pemandu bagi mengatasi kelemahan sistem LRT dengan pemandu.

Sdr Salam, sistem2 ciptaan Barat yang kita umat Islam pakai atau pinjam seperti sistem perbankan Islam, sistem demokrasi, sistem pilihan raya dll jika dirujuk kepada ilmu klasik Islam, ia membawa maksud apa yang dipanggil sebagai kaedah yang mencakupi kaedah umum dan khusus.

Maksud saya, kita boleh terus berdoa siang malam, tetapi tidakkah lebih baik atau afdal jika ia disekalikan dengan merubah sistem yang lemah atau bermasalah atau bercanggah dengan Syariat Islam, demi perubahan yang kita harapakan dan berlaku dengan lebih cepat?

Dan, tidakkah cara berdoa sdr menegur pemimpin hanya berleggar dalam ruang lingkup kaedah umum di atas?

A KADIR JASIN said...

Sdr Don,

1. It seems that you are a newcomer to this blog;

2. I say you are a newcomer because you asked about Jho Low;

3. I had writte about him and we had discussed and debated about this not-so-mysterious Penangite;

4. The general concensus is he is close to the PM and wife apart from Paris Hilton; and

5. If you are interted to know about him, please raed our back articles and debate on him.

Thank you.

Doktor Muda said...

salam dato' & rakan2 semua,

saya tersenyum saja bila tengok gambar PM & Pope dan teringat gmbar lama Tuan Guru Nik Aziz & Lee Kwan Yeuw. bagi saya, puak2 akhbar arus perdana telah secara x langsung berjaya menjatuhkan imej PM & BN. apa yg tak dikatanya tentang MB Kelantan tu,sampai ada yg sanggup menulis bahawa PAS telah tunduk kpd singapura,perkara ini x berlaku dlm kes PM & Pope. mungkin org bwahan juga takut kena tegur oleh pemimpin mereka sehingga apa yg keluar di TV & akhbar mampu meloyakan sebilngan rakyat.

masa & ketika akan mengajar pemimpin yg bermuka2 & berlagak cintakan rakyat. sudah tiba masanya pemimpin yg x mau ditegur & x reti bahasa ini diberi 'rehat' secukupnya,amin....

Anonymous said...

Saji kata:

Tolong berikan cadangan begaimana ahli2 UMNO seperti sdr nak pantau prestasi pemimpin2 besar UMNO supaya tidak jadi penghianat dalam UMNO,

comment:

Banyak cara nak pantau prestasi pemimpin UMNO.

Sdra Saji kan expert memantau prestasi mereka. Dalam blog Datuk AKJ hampir hari-hari Sdra Saji mempantau pemimpin UMNO dengan berbagai isu. Baguslah tu.

Saya pun memantaunya sebagai rakyat biasa dan ahli UMNO. Tapi saya selalu ingatkan diri saya berfikiran positif. Segala tegurun yang negatif tidak membawa kebaikan, malahan ianya akan memudharatkan bangsa dan negara.

Jadi pemantauan ada 1001 macam cara. Sdra dan saya boleh buat pilihan yang mana terbaik sekali. Cara sdra lain dan cara saya lain. Masing-masing ada stylenya seperti juga dengan cara Datuk AKJ menegur dan memantau pemimpin UMNO.

What is important is the end results of our monitoring.

Cara the other side of the camp will always try to find the slightest fault possible. Their intention is not to monitor UMNO leaders performance but to destroy them politically for their political advantage. So there two different objectives of monitoring UMNO leaders. One is to defend and try to rectify the blunders or mistakes made by UMNO leaders and the other one is to destroy and try to make the situation worst.

Don

Anonymous said...

Datuk AKJ,

Why I brought this matter up about this character by the name of Jho Low is because somebody (the macoba clan) brought to my attention through email of an article extracted from Malaysia Chronicle about him buying the most expensive condo in New York worth over millions of dollars.

Don

Anonymous said...

Saji,

Silapnya ialah mereka berdemo kerana dihasut dan memang tidak tahu hujung pangkal apa yang dituntut oleh BERSIH. Wal hal tuntutan itu boleh di bawa berunding di pejabat tanpa beria-ia berarak dijalanan. Tak ada faedah. Hanya memperlihatkan kebodohan sahaja!! Wasting a lot of money and energy on the part of the police to control the situation. And to make it worse people were affected by their daily normal life of doing their business. They lost their earnings for the day by the thousands of ringgit. Hukumnya orang yang berdemo itu ialah berdosa kerana menghalang mereka untuk mencari makan yang halal.


Don

Anonymous said...

AZ kata,

Kita tegoq pasai harga ayam RM 8.60sekilo, masuk la muka DPM dalam TV3 sat, kata nak control tapi tak cerita pun apa mekanisme depa nak pakai.

comment:

Mekanisme memantau harga barangan dah lama ada kawalannya. Seperti juga harga minyak !!

Don

Anonymous said...

Merak KK kata,

Nak tanya selama ni apakah usaha2 yg telah sdr lakukan untuk mencapai objektif yg baik tu.

comment:

Usaha saya ialah sebagai ahli parti saya tetap menyokong segala apa perjuangan yang telah dilakukan oleh UMNO untuk menjadikan bangsa Melayu lebeh maju lagi dalam segala bidang. Saya percaya kepada UMNO. UMNO IS DELIVERING dulu, kini and hopefully selama-lamanya. Pemimpin datang dan pergi tapi UMNO tetap kekal selama-lamanya. Ada pemimpin yang baik kita sokong dan kekalkan dan yang "dajjal" kita humbankan. Tapi UMNO mesti dipertahankan jika terdapat pemimpin-pemimpinnya cuba mengkhianati perjuangan parti. Kita dah lihat ada pemimpin besar UMNO yang telah ditumbangkan termasuklah Tunku dan Pak Lah (secara terhormat) dan ada yang telah dipenjarakan. Dan mungkin seterusnya ada yang akan mengalami nasib serupa juga termasuklah Najib jika ahli-ahlinya sudah tidak lagi memerlukan kepimpinannya. UMNO tetap kekal dulu, kini dan selamanya.

Jadi kesimpulannya usaha saya adalah untuk menyeru kepada orang Melayu bersama-sama menyokong UMNO jika mempercayai perjuangan UMNO. UMNO sudah ada credential yang baik untuk terus memeretah kerajaan selama-lamanya!!

UMNO tidak cacat. Yang mencacatkan UMNO ialah ada segeliter dari pemimpinya yang telah mengkhianati partinya kerana kepentingan diri mereka.

Dalam blog AKJ ada segelinter dari pembahas yang mengutuk habis UMNO. Mungkin pembahas ini kecewa dengan UMNO. Mereka mungkin ikhlas tapi ada juga saya rasa mereka kecewa dengan UMNO kerana tidak dapat jawatan yang dimimpikan dalam UMNO.

Bagi diri saya tidak ada yang hendak dikejarkan tapi hanya berharap cucu-cucu saya dengan di izin Allah akan hidup aman dan cerah masa depan mereka.

Don

hairulfitri said...

Aslkum dakj

Ada pembahas yg buang masa kita saja.

Cuba pertinbangkan kenyataan2 favourite beliau.

... all rubbish

... to redicule UMNO

... no sustance

... Anuar yg punya angkara


... 99.9% MELOPONG

Pembahas lain berusaha berbahas dgn mengemukakan alasan secara yg lebih intelektual tapi yg satu ni tak la sekolah mana agaknya.

Oooop saya tersilap kan pemimpin spisis yg spt ni mana reti berhujah. Yg mereka tahu.....gertak,tangkap,pulau penjara,finah,buli, bunuh,putar belit, dll

jadi mereka pun ikut je dialog pemimpin mereka.

Semoga Allah akan beri hidayah.

saji said...

Sdr Jinah

UMNO tak pernahke kena acah dan sergah dengan MCA, MIC, Gerakan dan DAP juga?

Anonymous said...

Abudullahngah kata,

Bagi saya salah guna bahasa juga sangat berbahaya kepada perkembangan hidup manusia.Silap hari bulan boleh masuk neraka.

comment:

Penggunaan bahasa yang baik bergantung kepada tahap limu mereka dan dalam bidang apa mereka bekecimpong dan di tahap mana status sosial mereka.

Masuk syurga dan neraka adalah urusan Allah. Bertaubatlah selalu jika ada kesilapan yang disengajakan atau tidak sengajakan. Yang penting ialah apa niat kita!!

Don

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

SAJI itu singkatan Syukur, Amanah, Jujur dan Ikhlas
Makanya Benar lah gerak hati pabila SAya MUlut muRAI MELAYU' memuliakan Sdr. yang 'SAJI'... syukur alhamdulillah.... Yang tersirat itu Ilmu

ALFATIHAH, AMIN

Competente said...

Don,

If putting up a fact is considered rubbish and being in a state of denial. I do not know what is fact anymore.

I am not being sarcastic , but I suggest you learn history.

It is a fact and technically correct that the present UMNO was not registered in 1946. If you do not believe me, you could visit the office of ROS and check it by yourself.

I would concur with you that the spirit of UMNO remains whether they are in the 1946 entity or the current entity; at least for most of its members.

But denying that the existing entity is as old as 1946 is utmost stupid; and who is in the state of denial now?

When you are at the ROS, you might as well compare the constitution of UMNO today and the one formed in 1946. You could find differences in it, especially on the election of the President, perhaps.

Do not take my word for it. Just check and confirm whether the UMNO in 1946 is the same as today.

Again, with due respect to the members of UMNO, I reiterate that I would agree that the spirit of UMNO whether in the 1946 entity or today's is the same. But legally, technically and how the entities operate could be different.

OKJ said...

Salam Sdr Abdullahngah

Betulke semua Firaun adalah musuh Islam? Tamadun Mesir berkembang selama 3000 tahun dan tentunya terdapat ramai firaun. Juga terdapat firaun perempuan seperti Hatshepsut dan Cleopetra. Dan juga Firaun yg kontroversi seperti Firaun Akhenatan. Beliau adalah anak kepada Firaun Amenhotep III dan pada mulanya menggunakan nama Firaun Amenhotep IV.

Kemudian beliau menukar namanya kepada Firaun Akhenatan yg bermaksud diredoi tuhan Amun. Beliau dikatakan telah menukar agama seluruh Mesir kepada beriman kepada tuhan yg satu. Beliau juga mengakui tuhan yg satu adalah pencipta segala yg ada padanya termasuk manusia, pokok, ternakan dan sebagainya. Beliau juga tidak begitu berminat pada peperangn dan ketenteraan sehingga beliau memindahkan pusat pemerintahan ditengah-tengah padang pasir yg dinamakan Tell-el-Amarna.

Sesetengah pengkaji sejarah cuba mengaitkan Firaun Akhenaten sebagai Nabi Musa tetapi telah disangkal oleh sesetengah pengkaji yg lain. Sekiranya saudara berminat, bolehlah baca buku yg ditulis oleh Sdr Afareez tentang Misteri Firaun, sekurang-kurangnya sedikt-sebanyak memberi gambaran yg lebih jelas tentang Tamadun Mesir dulu. Saya cukup berbangaga dengan anak-anak muda kita yg rajin membuat penyelidikan ilmiah beserta rujukan. Sekian TQ.

p.s:- teringin pula nak ke Berlin German untuk melihat Mumi Nerfititi iaitu isteri kepada Firaun Akhenatan yg menjadi keagungan kecantikan perempuan.

saji said...

Mr Nut

"Datuk AKJ kata "Anwar adalah “untouchable” dan “could do no wrong”

Saya ingin tambah dia bukan saja "untouchable" tapi pandai main "wayang"!! Pembohong besar. Dah tak boleh percaya satu sen pun apa yang dia cakap. Pembelit! Tapi yang hairannya masih ada orang yang taksub terhadapnya.

Cuba kita bayangkan kalau dulu semasa dia ada kuasa dah "untouchable", kalaulah dia jadi Perdana Menteri, macam manalah perangainya."



Komen:

Bagaimana jika saya katakan bahawa, bohong-bohong Anwar kekadang masuk akal kerana dia sendiri yang mencipta apa yang hendak dibohongnya.

Tetapi, lain ceritanya dengan PM kita sekarang, bohongnya kekadang tak masuk akal langsung kerana orang-orang sekelilingnya yang mencipta apa yang beliau hendak bohongkan.

Anonymous said...

saya tahu bab umno dibawak kemakamah, saya ingin menyatakan apakah hanya dato oon je yang menubuhkan umno, jangan lupa perjumpaan raja2 melayu dan orang melayu yang menjuruskan tertubuhnya parti umno itu, memang saya masih muda tapi saya bukan penakut seperti orang lama, sekiranya orang lama dulu sanggup berperang untuk mencapai kemerdekaan pasti orang baru tak menumpang dinegara sendiri.

ingat kita hidup hanya sekali dan mati pun sekali, kalau kita lari pada hari ini memang kita akan hidup tapi akhirnya kita akan mati juga, tapi kalau kita mati pada hari ini akan memberi manfaat pada bangsa kita bukankah lebih mulia.

mohd paizal

Anonymous said...

Two Selangor villages hold nominations for village chiefs
By A. RUBAN and KHAIRUL ASHRAF


KLANG: Nominations for the election of heads of two villages in Selangor was held Sunday as part of a three-village pilot project by the state government which is keen on expanding local polls to other areas in the state.

comment:

This is a very stupid move by the state government. It will lead to factions among village folks especially among the Malays. It is not healthy. Believe me.

Enough of splitting the people supporting between political parties and now it adds further the spliiting of kampong folks into factions.

Ianya akan merenggangkan suasana harmony antara mereka dikampong.

Don

Hj Munawir said...

Dato Kadir.

TS Mahayuddin berkata nahawa PR 13 akan di adakan dalam beberapa bulan lagi.Boleh Dato tegur dan Nasehati PM Najib supaya jangan mengadakan Pilehan Raya sabelum ia betul dapat sokjongan raayat.Saya takut dalam keadaan BN sukar untok mengekalkan sokongan raayat.Saya tidak tahu apa sebabnya ia hendak mengerakan pilehan Raya ke 13.

Adakan ini atas nasehat astroleger dari India atau Pak Kiyai dari Indonesia.

KL hilton said...

Dato Kadir.

Pembahas Don a new kid on the block.an UMNO cyber trooper just recruit by Rais/.

To My friend Mr Don

Dont waste your time to know about JLow.ask those in 1 MDB fund and how he messup the $5 billion ringgit that was guarantee by govertment.I am veru sure by end of decembar 1MDb fund dont have enough money to service the bondholder.

Its batter for you to know JJlopez who just announce a divorce settlement with his mexican husband.

Anonymous said...

Salam Datuk,

1. at-Ta'aruf time re: Sdr Saji,"XERONINE itu apa?"

Xeronine belongs to the alkaloids, small but physiologically active. It has great importance for the proper function of all cells in the body (Wang et al., 2002). The mechanism xeronine plays to exert its therapeutic properties still requiring further studies to elucidate with scientific evidences. Current understanding explains that proxeronine works by wrapping itself around the enzyme present in our intestine known as proxeronase. Proxeronase joins the two club-like ends of the proxeronine together and then cuts off the useless chain. The remaining conjoined club-like parts combine with serotonin to make xeronine (Heinicke, 2001). To date, further scientific findings are required for the elucidation of the biochemical changes of proxeronine to xeronine.

Source: http://foodscience.wikispaces.com/xeronine

2. Tentang SISTEM, saya akan cuba panjangkan perspektif ini insyaALLAH kemudian.

Terima kasih Datuk for the laluan.

XERONINE

Anonymous said...

K L Hilton,

What rubbish !! Go fly kite ! No worth a sen reading your comment! Shame on you. You must be nak ikan Paris Hilton.

Don

Anonymous said...

Saji,

Bagaimana jika saya katakan bahawa, bohong-bohong Anwar kekadang masuk akal kerana dia sendiri yang mencipta apa yang hendak dibohongnya.

comment:

Jadi sdra pilihlah antara dua. Yang mana sesuai untuk selera sdra.
Akal sdra lebih bijak untuk menilainya.

Saya tetap mengatakan he is and will be like "Mr Bean" !! Character seperti Mr Bean tak payah saya nak terang. Sdra sudah pasti menontonnya di kaca TV..

Mr Nut

Anonymous said...

Saji,

Sila nyatakan apa yang UMNO kena sergah? Tapi PAS bukan sahaja kena sergah juga dasar Islamnya dah kendur, dah digadaikan begitu murah sekali semata-mata kerana nak berpaut kepada DAP untuk mendapat kuasa sungguhpun dasar DAP sudah terang dan nyata bercanggah dengan dasar PAS sekian lama. Aleh-aleh PAS terpaksa kompromi dasar Islam dan hududnya kononnya itu adalah strategi terbaik. Fikirkanlah seolah-olah menggadaikan maruah agama Islam.

Walau apa pun Sdra tentunya ada dalihnya untuk mempertahankan PAS.

Jinah

Anonymous said...

Hairulfitri,

Siapa yang membuang masa sdra? Kalau buang masa janganlah baca komen pembahas tu. Merayulah kepada Datuk AKJ supaya jangan postkan komen pembahas tersebut. Habis cerita!

Saya nak tanya sdra. Sdra ni intelektual ke? Bila saya baca komen sdra, saya belum nampak ada keintelektualannya.

Masaalah sdra yang saya nampak adalah masaalah personal ego. Sdra tidak boleh menerima komen yang bertentangan pendapat dan berlainan ideologi. Sdra mengharapkan setiap pembahas mempunyai fikiran dan ideologi yang sealiran dengan sdra. Mana boleh !! Hati dan akal manusia tidak sama. Begitu juga tahap keintelektualan dan IQ nya.

Pembahas ada hak untuk melahirkan pendapat mereka selagi komen tersebut dipostkan oleh yang punya blog. Kita adalah tetamu kepada blog Datuk AKJ. Dialah yang berhak untuk menentukan sama ada komen kita layak dipostkan.

Ada paham? Cermin cerminlah selalu to lower your ego!!

Don

Anonymous said...

Competence,

I hear you. I think everybody knows the status of UMNO as far as the registration is concened. Anyway, UMNO is still UMNO. The spirit is there to carry the struggle for the Malays. Whether the spirit will continue to grow and flourish depends on the Malay community themselves. I am always behind UMNO even if it becomes an opposition party, because I believe in its ideology.

Don

pakbelalang said...

Govt considering latest Eurofighter


KOTA TINGGI: The Government is considering replacing the 10 MiG-29 aircraft of the Royal Malaysian Air Force (RMAF) with the Eurofighter Typhoon multi-role combat aircraft (MRCA).

Defence Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi said the service period of the Russian-made MiG-29s had ended and they needed to be replaced.

He said his ministry was now evaluating the Eurofighter Typhoon MRCA fighter jet, which costs RM3bil each, for its capabilities and specifications.

comment:

Global Peace Index has ranked Malaysia as No. 19 peaceful country in the world. So why the need to have fighter jets. Surely NOT top priority. Forget it Zahid Hamidi. Lets think of how to move forward and develop our country and strengthen the economic wellbeing of the rakyat. Not the right time to talk about spending money on defence.

Please remember western countries including America, Greece, Spain, Portugal,Italy are on the brink of bankruptcy and now we want to spend big money on buying fighter jets. THINK ! THINK! THINK!

Zahid Oh Zahid !! Don't make uneccessary statement that is causing controversy for nothing. Jangan syok sendiri lah !! Think hard before making statement!!

pakbelalang

saji said...

Sdr Don

Apa pandangan sdr mengenai 'undi rakit' dalam sistem dan tata cara pemilihan jawatan2 penting dalam organisasi UMNO di peringkat pusat?

Saya timbulkan perkara di atas kerana ia, bagi saya, antara faktor utama yang menyukarkan parti mengketengahkan pemimpin atau bakal pemimpin UMNO yang amanah dan bertanggungjawab atau berintegriti, di samping mewujudkan keadaan berpuak2 di kalangan ahli yang baru2 ini ditegur lagi oleh DSN sebagai Presiden UMNO.

Anonymous said...

Salam Datuk,

Tulisan Datuk ini adalah satu pembuka mata kepada puak-puak yang selalu menuduh orang-orang suratkhabar ni hanya tahu membodek pemimpin sahaja (they should know the pressure, left and right you guys get daily). Soal samada pemimpin yang ditegur ini mahu menerima teguran ini atau tidak bukan urusan kita...sekurang-kurangnya kita sudah mencuba.

Buat saudara Raison D'etre, saya adalah seorang pembaca akhbar Inggeris yg tegar, cuma kerana perasaan kebangsaan yang kuat serta sayangkan bangsa maka saya pastikan saya akan membeli satu naskah akhbar Melayu (Utusan) sebagai sokongan saya kepada akhbar peneraju pemikiran orang Melayu ini..saya rasa dan harap saudara serta orang-orang Melayu yang lain pun boleh memulakan pendekatan sebegini (psst..orang Cina sudah berzaman mengamalkan nya..)

Jimizul

saji said...

Sdr mohd paizal

"memang saya masih muda tapi saya bukan penakut seperti orang lama, sekiranya orang lama dulu sanggup berperang untuk mencapai kemerdekaan pasti orang baru tak menumpang dinegara sendiri."

Komen:

Lucu.Kalau orang lama dulu sanggup berperang untuk mencapai kemerdekaan antaranya ialah bapa atau datuk sdr atau ibu atu nenek sdr sendiri dan terbunuh, wujudkah sdr hari ini?

Sebagai umat Islam, kita kena percaya kepada ketentuan Ilahi

saji said...

Sdr Don

"UMNO tidak cacat. Yang mencacatkan UMNO ialah ada segeliter dari pemimpinya yang telah mengkhianati partinya kerana kepentingan diri mereka."

Komen:

Kerana nila setitik rosak susu sebelangga.

Jika segelintir pemimpin UMNO tersebut dianalogikan sebagai setitik nila dan seluruh ahli UMNO dianalogikan sebagai susu, tidakkah peribahasa Melayu di atas, cukup menjelaskan bahawa, walaupun kerana segelintir pemimpin UMNO yang mengkhianati parti UMNO ia berupaya merosakan seluruh ahli UMNO?

Dr Mazlan said...

Sdr DON.

Saya baru membaca Malaysian Business keluaran 16 Julai.Didalamnya Dato Kadir betul betul menegor Najib sacara direct.Dia berkata Tun Razak bapa Najib merupakan pengasas DEB tetapi apabila Najib menjadi Perdana Menteri ia mengrongkai DEB dan semua Institusi yang di tubohkan untok melaksanakan DEB.I cadangkan syarikat2 ini di jual oleh Kerajaan.Siapa pembelinya terserahlah kapada market force.

Ia juga mengkritik Idris Jala yang merupakan architek yang bertanggong jawab menasehat Najib didalam pengurusan Ekonomi,.

Idris Jala lulusan USM dan pernah berkerja dengan Shell Malaysia.Sabelum ini ia menjadi CEO MAS.Jika kita bertanya pehak pengurusan MAS mereka berkata Idris Jala lah yang bertanggong jawab merosakkan MAS terutama tindakannya menutup banyak distinasi MAS di luar negara.Sekarang ini kebanyakan distinasi ini di ambil aleh oleh Air Asia X.Pemberian International route kapada AAsia X juga merupakan satu skandal yang melibatkan Pak Lah,Nor Muhamad dan kalimulah.Malas saya hendak menghuraikan nya.

Saya tidak tahu apa yang maseh ada kapada UMNO untok meyakinkan orang2 Melayu menyokongnya.

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Saudara Don,
Tolong dengan ikhlasnya jelaskan kepada saya mengapa Don TIDAK BERAMAL dengan Ayat 44, 45, 47 dan 48 daripada Surah al Maidah?

Wassalam.

Anonymous said...

Yangertbase,
Inilah surah yang sdra maksudkan:-
Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat, yang mengandungi petunjuk dan cahaya yang menerangi; dengan Kitab itu Nabi-nabi yang menyerah diri (kepada Allah) menetapkan hukum bagi orang-orang Yahudi dan (dengannya juga) ulama mereka dan pendeta-pendetanya (menjalankan hukum Allah), sebab mereka diamanahkan memelihara dan menjalankan hukum-hukum dari Kitab Allah (Taurat) itu dan mereka pula adalah menjadi penjaga dan pengawasnya (dari sebarang perubahan). Oleh itu janganlah kamu takut kepada manusia tetapi hendaklah kamu takut kepadaKu (dengan menjaga diri dari melakukan maksiat dan patuh akan perintahKu) dan janganlah kamu menjual (membelakangkan) ayat-ayatKu dengan harga yang sedikit (kerana mendapat rasuah, pangkat dan lain-lain keuntungan dunia) dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang yang kafir. (44) Dan kami telah tetapkan atas mereka di dalam kitab Taurat itu, bahawa jiwa dibalas dengan jiwa dan mata dibalas dengan mata dan hidung dibalas dengan hidung, dan telinga dibalas dengan telinga dan gigi dibalas dengan gigi dan luka-luka hendaklah dibalas (seimbang). Tetapi sesiapa yang melepaskan hak membalasnya, maka menjadilah ia penebus dosa baginya dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. (45) Dan hendaklah Ahli Kitab Injil menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah di dalamnya dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itulah orang-orang yang fasik. (47) Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka (Ahli Kitab) itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu) dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu Syariat dan jalan agama (yang wajib diikuti oleh masing-masing) dan kalau Allah menghendaki nescaya Dia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam agama yang satu), tetapi Dia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Dia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya. / (48) Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik. (49)

comment:
Maaflah, Sdra. It is my privilege not to answer your question for a good reason. I hope you will respect it. Thank you.
Don

Anonymous said...

saudara saji cakap itu semua ketentuan ilahi, jadi kita tak payah berusaha ke. saudara cakap kalau semua dah mati tiada le saya,
bagaimana nabi isa tiada bapa boleh ada, bagaimana hawa tiada ibu boleh ada dan bagaimana adam tiada ibubapa boleh ada.

nak tanya saudara saji, ada tak mati shahid kalau mempertahankan negara.

inilah salah satu sebab kenapa saya macam dah menyampah nak pergi mengundi, kalau betul pas jujur nak bawa islam tak perlu bersatu dengan pkr dan dap, tujuaan kita nak bawa islam jadi tak kisah sama ada kita memerintah atau tidak yang penting islam kita sampaikan dan hidayah itu datang dari allah.

pkr jangan citer 2 kali 5 dengan umno, saya masih ingat semasa dato seri anwar ibrahim berhujah sebelum pilahanraya ditempat saya mewakili umno.
tapi tuntutan bersih itu saya sokong 100% sebab tu saya sanggup disembur sewaktu ingin menyampaikan memorandum

mohd paizal

Anonymous said...

Saji kata:
Saya timbulkan perkara di atas kerana ia, bagi saya, antara faktor utama yang menyukarkan parti mengketengahkan pemimpin atau bakal pemimpin UMNO yang amanah dan bertanggungjawab atau berintegriti, di samping mewujudkan keadaan berpuak2 di kalangan ahli yang baru2 ini ditegur lagi oleh DSN sebagai Presiden UMNO.


comment:
Tidak ada yang menyukarkan jika betul-betul ada kemahuan (politcal will) untuk melakukan perubahan. Hanya suara majoriti ahli-ahli UMNO boleh membuat sesuatu untuk berubah kearah yang lebeh baik lagi. Tidak ada yang mustahil dalam politik untuk melakukan sesuatu perubahan dalam struktur dan organisasi dalam parti. UMNO perlu berubah jika tidak saya sebagai ahli UMNO tegar amat kecewa sekali. Walau apa pun saya lihat ada sidikit perubahan dalam UMNO. Umpmanya Najib telah komited bahawa pemilihan untuk calon bagi PRU 13 akan berdasarkan kepada mereka yang boleh menjadi "winnable candidate". Ini bermakna "warlords" diperingkat Bahagian belum tentu dapat dicalonkan sebagai candidate. Ramai yang akan MELOPONG !! That is the price the warlords have to pay if they are not considered as "winnable candidate". It means that they are being rejected and on their way out for good. Ini adalah satu perkembangan yang sihat.
Apa maksud sdra dengan "undi rakit"? Saya tak tahu maka tak faham apa definasinya!


Don

Anonymous said...

ab kata:-

PM la ni dok `breaking up' banyak sangat `institusi' melayu dengan ilusi tranformasi....SAYA KATA LINGKUP dah..


comment:
Institusi yang tidak mendatangkan hasil dan membebankan taxpayers money patut ditamatkan fungsinya. Jadi adalah wajar bagi Najib mencari formula baru dengan membuat transformasi yang berkesan supaya instutusi yang selama ini menjadi parasite patut ditutup terus. Begitu juga dengan syarikat GLC melik kerajaan yang rugi patut ditutup. Apa gunanya terus beroperasi jika CEOnya tidak dapat mengembangkan syarikat malahan ada yang bertahun-tahun rugi. Bagi gaji CEO beribu-ribu ringgit tapi hasilnya haprak!! Tidak memberikan manfaat kepada orang Melayu.
Jadi sdra ab janganlah sentimental sangat. Najib sedang membuat yang terbaik. Jika gagal juga maka jawatannya tentu sekali tergugat!!
Tidak mudah untuk membuat transformasi yang terbaik. Ianya memerlukan vision yang terang.


Don

saji said...

Sdr Jinah

Bukankah PAS sebuah organisasi politik dan bukannya organisasi agama? Dan tidakkah menjadi cita2 mana2 parti politik untuk memerintah?

hairulfitri said...

Aslkum dakj dan pembahas

Sdr Jinah

Kalau kita perhalusi tindakan Pas yg mengantikan konsep negara Islam kepada negara berkebajikan memang banyak kebaikan dan ada justifikasi

Pas guna strategi nabi yg nampak berundur satu langkah demi untuk mara kehadapan beribu2 langkah.


Pas tidak tunduk pd DAP. Pas juga tak pernah gadai maruah Islam.


Bagi saya Pas sedang berusaha memberi kefahaman tentang Islam kepada org bukan termasuk org DAP seperti Karpal Singh.Pas perlu masa dan kuasa untuk mencapai matlamat tersebut.Kita masih ingat Nabi Muhammad sendiri terpaksa pindah untuk berdakwah di Madinah apabila penduduk Mekah sangat degil dan buta mata hati.

Pernahkah kita bertanya kenapa bukan Islam di Malaysia tak RAMAI mau memelok Islam sedangkan mereka sudah beratus tahun tinggal bawah naungan raja2 Melayu Islam dan sejak lebih 50 tahun dibawah BN yg mana peneraju utamanya adalah UMNO ?

Kepada sdr Don pula

Bukankah lebih baik sdr juga cermin diri,buang ego, dan belajar sedikit sebanyak dgn ustaz atau orang yg boleh menerima perbezaan pendapat kenapa kita tak boleh turut serta apatah lagi menyokong tanpa syarat parti UMNO yg mana pemimpinnya rosak lagi merosakkan.

Kalau pun sdr dan org spt sdr(saya yakin berjuta jumlahnya) mempunyai niat baik KONON nak merubah UMNO dari dalam, fikir2lah semula kerana penantian sdr dan mereka ibarat menunggu kucing bertanduk.

Pemimpin UMNO akan hanya mendengar nasihat jika UMNO hilang kuasa . Dan ini hanya possible apabila majoriti penyokong totok UMNO meninggalkan pemimpin mereka.

Buanglah retorik dam mula berfikir bgnmana nak selamatkan Malaysia yg dirompak berbillion ringgit setiap tahun dan seterusnya kukuhkan umat Islam dalam segala aspek.

Pemimpin UMNO ni ibarat juruwang sebuah restoran yg menyerahkan 90% kutipan harian kepada tauke tetapi kebas baki 10% lagi. Adakah kita akan simpan dia atas alasan jasanya lebih besar drpd dosanya.

Hairulfitri

Hj Munawir said...

Sdr Yangretibase.
Saya tidak tahu kenapa awak mempersoalkan kenapa Mr Don tidak beramal dengan surah AlMaidah surah 44 45 ada surah 47 n 48.

Mana saudara tahu yang sdr Don ini saorang Islam.

Tinggalkan soal ugama ini kapada orang2 PAS.Jikan pemimpin UMNO beramal dengan Quran mereka tidak akan menjadi rasuah dan berlaku zalim kapada bangsanya sendiri.

Najib tidak akan memileh orang Amerika yang menghina Islam danNabi Muhammad sabagai penasehatnya.

kueh bakar said...

pakcik disegani..

jika media massa menjadi 'cermin' kepada kerajaan maka kuranglah 'modal' pembngkang.

zaman sekrg dan zaman pakcik sendiri kena ampu pemerintah untuk jawatan..
mediamassa masih tidak berubah sekali pun dunia dan maklumat sngat-sangat berubah

utusan sendiri menukar motto 'pemangkin fikiran rakyat'. bukan lagi penyebar fikiran rakyat...

jika media berubah..tegur yng buruk.puji yang baik dipihak mana sekalipun...malaysia akan jauh lebih baik...

selamat berpuasa pakcik.

saji said...

Dr Mazlan

"Saya tidak tahu apa yang masih ada kapada UMNO untuk meyakinkan orang2 Melayu menyokongnya."

Komen:

Takkan Dr tak tahu yang masih ada di kepala UMNO untuk meyakinkan orang2 Melayu ialah mensaiko orang Melayu, dengan maksud menakut-manakutkan orang Melayu itu dan ini sekirnya mereka tidak menyokong UMNO, di samping tak henti2 mengingatkan jasa2 UMNO kepada orang Melayu yang saya tak perlu jelaskan?

Anonymous said...

Ummu luqman

Salam, benar kita perlu taat kpd pemimpin selagi dia mendirikan solat, ttp kita juga perlu muhasabah diri "apakah kita menjadi seorang rakyat yg baik dan hambaNya yg bertaqwa?" Kerana Allah sgg adil, Dia akan menjadikan pemimpin kita pemimpin yg baik dan dipilih dr kalangan yg bertaqwa. Salah satu ciri rakyat yg baik ialah menegur pemimpin dgn berhemah, sudah tentu kitz semua x mahu mengulang sejarah kejatuhan empayar yg hebat,hanyadisebabkan seorg wanita yg lebh mementingkan dirinya dari
menjaga kemashalatan umum.di dlm
parti semdiri, keluar perkataan yg x sedap didengar spt ubun lembik & pendek kata

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Datuk AKJ,

Pemimipin Pakatan jika diberi peluang memerentah negara akan hancur bederai negara ini. Sebabnya ialah kita mesti menerima hakikat bahawa qualiti pemimpin parti Pakatan terutamanya dari PAS dan PKR tidak menyerlah dan tidak meyakinkan boleh mentadbirkan negara dengan mempunyai vision yang baik. Saya rasa mereka akan bertelagah sesama sendiri sebaik sahaja mereka berkuasa. Mereka akan bergadoh sesama sendiri untuk merebut jawatan Perdana Menteri dan "tiga" jawatan Timbalan Perdana Menteri dan menteri-menteri. Dan mereka juga akan berceramuk tentang "WHERE TO BEGIN" dalam membuat dasar baru negara. Sekali lagi mereka akan bertelagah. Masing-masing basic ideologynya berlainan. PAS kiblatnya ke Mekah, DAP ke Singapura dan PKR ke "NOWHERE"!!

Saya rasa kepimpinan PAS dan PKR sangat lemah dari segi intelectual capacitynya dan oleh kerana pemimpin PAS dan PKR tidak menyerlah maka DAP akan menjadi jagoh menentukan dasar-dasar baru kerajaan mengikut acuan pemerentahan ala PAP Singapura. Maka melopong dan terlopong lah PAS dan PKR dalam menentukan dasar-dasar kerajaan. PAS dan PKR akan dimanipulatekan otak mereka kerana mereka kurang ilmu academik berbanding dengan DAP yang tahap intelektual pemimpinnya jauh beza antara langit dan bumi.

Renung-renungkan lah !! Nak percaya, percayalah. Nak nafikan, nafikalah! Tapi saya rasa jika ianya belaku orang Melayu pun sama-sama melopong dan terlopong. Mereka yang selama ini beria-ia nakkan "CHANGE" akan lebeh terasa lagi MELOPONG dan TERLOPONG !!! Ego mereka akan hancur kerana apa yang mereka harapkan hanyalah mimpi disiang hari.

Don

saji said...

Sdr Don

"Pemimipin Pakatan jika diberi peluang memerentah negara akan hancur bederai negara ini. Sebabnya ialah kita mesti menerima hakikat bahawa qualiti pemimpin parti Pakatan terutamanya dari PAS dan PKR tidak menyerlah dan tidak meyakinkan boleh mentadbirkan negara dengan mempunyai vision yang baik. Saya rasa mereka akan bertelagah sesama sendiri sebaik sahaja mereka berkuasa."

Komen:

Saya ulangi,Malaysia memiliki dasar2 awam yang mencukupi untuk membangun dan memajukan negara dalam semua bidang kehidupan.

Yang jadi masalah kenapa Malaysia membangun tetapi tak maju2 berbanding dengan negera lain yang satu ketika dulu setaraf dengannya seperti Korea ialah, PERTAMA, masalah yang dikaitkan dengan ketidakmampuan para pelaksana dasar awamnya di kalangan penjawat awam di kementerian2 yang diketuai oleh menterinya masing2 menterjemahkan dasar2 yang diamanah dan dipertanggungjawabkan kepadanya masing2 untuk dilaksanakan, demi mencapai segala matalamat dasar tersebut masing2, sama ada yang tersurat mahupun tersirat.

Di mana, masalah atau ketidakmampuan itu di kesan adalah disebabkan oleh sama ada faktor pemilihan mekanisme2 penterjemahan dalam bentuk struktur perorganisasian, kemudahan dan peralatan, sistem dan tata cara pelaksanaan yang sama tidak sesuai atau lapuk atau tidak diubah2 atau tidak disuntik dengan yang baru atau kesemuanya untuk memungkinkan mereka mendepani dan melepasi cabaran dan kekangan semasa, khasnya cabaran dan kekangan yang diacukan oleh golongan rakyat yang berkepentingan di kalangan berpemikiran kapitalis.

Antara contohnya ialah cabaran dan kekangan melaksanakan projek2 awam dan swasta secara besar-besaran atau mega dari segi saiz dan wang yang diketengahkan oleh golongan kapitalis berkepentingan di atas, tetapi menggunakan dana awam.

KEDUA, masalah yang dikaitkan dengan ketidakmampuannya mencegah seberang bentuk penyelewengan berlaku ketika dasar2 awam tersebut dilaksanakan membabitkan dasar dalam bentuk perundangan, belanjawan, projek dan rancangan.

Lawan pemikiran kapitalis ialah pemikiran sosialis dan Islamik.

Atas alasan organisasi UMNO dan para pemimpin elitnya kuat dipengaruh pemikiran kalitalis semenjak bermulanya era TDM, sebaliknya PAS dipengaruhi pemikiran Islamik, manakala PKR dan DAP pemikiran sosialis- demoktatik, saya boleh setuju dengan sdr Don jika sdr anggap PAS, PKR dan DAP tidak mempunyai kemampuan untuk mengatasi masalah PERTAMA pertama di atas, tetapi saya tidak fikir mereka tidak mempunyai kemampuan untuk mengatasi masalah KEDUA di atas.

Anonymous said...

As'kum Dato',

Kepada Sdra. Saji,

1. Saya tidak tahu apa yang tersampuk sdra. hingga kebanyakan penulis2 Blog ini yang bercakap baik tentang Umno akan disanggah Sdra. Kebanyakan sanggahan Sdra. itu pula agak terlalu beremosi.

2. Saya juga tidak tahu apa yang telah "terlepas" dari genggaman Sdra. sehingga ada orang yang mahu mengenang jasa dan berterima kasih kepada Umno pun disanggah. Mungkin juga Sdra Saji selama ini telah "berjaya" atas usaha sendiri tanpa sedikit pun bantuan Kerajaan Umno. Kalau begitu keadaannya patutlah Sdra. begitu sombong sekali sehingga tidak mahu mengenang jasa Umno yang selama ini banyak membantu orang Melayu khasnya.

3. Walau apa pun (kecuali Saji), saya rasa tidak seorang rakyat Malaysia pun, khususnya orang2 keturunan Melayu yang dapat menafikan sumbangan Umno terhadap mereka. Walaupun ada yang sedikit sebanyak kita mungkin tidak berpuashati mengenai beberapa perkara, tapi secara amnya kita bersyukur dan berterima kasih kepada Umno. (Kalau nak berpuashati 100% maka terpaksalah buat negara yang diperintah oleh diri sendiri.)

4. Bagi PR yang mungkin Sdra. Saji beranggapan akan menjadi lebih baik dari Kerajaan BN/Umno,bagi saya itu semuanya hanyalah hayalan dan impian yang idealistik semata-mata. Belum terbukti apa-apa pun setakat ini tentang kehebatan mereka,khususnya terhadap Kerajaan Negeri yang diperintah mereka. Cuma yang nyata ialah mereka berjaya memecah belah perpaduan orang Melayu. Itupun mereka akan menyalahkan Umno. Mereka sahaja yang betul. Jadi kita berharap kita tidak menjadi seperti kata perpatah Melayu "Yang dikejar tak dapat dan yang dikendung keciciran".

Dan Kajang.

hairulfitri said...

Aslkum dakj dan pembahas budiman

Negara maju spt Australia terkenal mempunyai kerajaan yg sangat bersih. Pernah pada tahun 1997, 2 orang menteri kabinetnya letak jawatan hanya kerana tuntutan belanja perjalanan mereka dipertikaikan.

Oleh kerana tiada perbelanjaan kerajaan yg boros, inflated,atau mencurigakan maka lihatlah kehebatan mereka:

1. mata wang mereka semakin kukuh malah sudah melebihi mata wang US;

2. gaji pekerja adalah adil dan cukup besar susuai dgn kelulusan dan kos sara hidup

3. Yg tak bekerja diberi bantuan sara hidup sehingga mendapat kerja

4. Kereta murah kerana cukai impot rendah kereta. Pada suatu ketika honda CRV disana cuma RM54,000 berbanding RM148,000 di negara kita.

5. Sekolah mereka satu sesi dan purata pelajar 25 org setiap kelas.

6. Anak murid digalak berparticipasi dgn guru dan rakan2 dalam kelas. Kesan pada keyakinan public speaking mereka sgt bagus.

7. Kerajaan mereka mesra,cekap tapi tegas dgn public termasuk ahli perniagaan. Tak kira banyak mana kekayaan mereka

8. Polis dan penguasa yg lain spt hakim tak takut dgn siapa saja termasuk menteri.

Orang yg pernah keluar negara atau yg punya minda bukan spt katak bawah tempurung tentu akan mengimpikan Malaysia meniru Australia.

Jangan harap selagi UMNOBN berkuasa.

Anonymous said...

hairulfitri kata,

"Bagi saya Pas sedang berusaha memberi kefahaman tentang Islam kepada org bukan termasuk org DAP seperti Karpal Singh.Pas perlu masa dan kuasa untuk mencapai matlamat tersebut."

comment:

Tall order. You make me laugh! Over my dead body kata Karpal Singh! he, he, he, he........

Jangan banyak khayal lah. Sdra mungkin banyak menonton cerita hantu kut !! kah, kah, kah ........

Jinah

Anonymous said...

Sdra Saji kata,

Bukankah PAS sebuah organisasi politik dan bukannya organisasi agama?

komen:

PAS adalah sebuah parti organisasi talam dua muka!! PAS cuma gunakan agama sebagai topeng sahaja. Perjuangan PAS untuk memertabatkan agama Islam adalah PALSU !!Pemimpinnya adalah PALSU!! Semuanya PALSU! PAS adalah parti politik Islam PALSU!

Ini adalah pandangan peribadi saya dan saya tidak hendak mempengaruhi sesiapa untuk menerima pandangan saya. Ini hak saya.


Jinah

Anonymous said...

Saji kata:

Adakah disebabkan oleh amalan rasuah di kalangan pihak2 berkpentingan seperti yang banyak diperkatakan (mungkin sdr salah seorang darinya)? Kalau betul, bangaimana cara mengatasinya?

Atau, sdr setuju dengan komen2 saya sebelum ini bahawa ia kesan dari pemilihan dan penggunaan sistem kontrak pembinaan Barat jenis Price-in-advance atau maksud Islamnya kontrak al-Istisna'/ Tempahan yang bukan sahaja menggalakan amalan rasuah dan ali-baba kontrak dalam pelaksanaan projek kerajaan dan GLC, bahkan tidak diharuskan oleh mazhab Hambali, Maliki dan mazhab kita Shafie?

comment:

Saya nak tanya sikit, di Dubai sebuah bandaraya Islam yang sedang pesat membangun dengan pencakar langitnya, adakan kontrak-kontrak berbillion US dollar yang di berikan kepada kontraktor Europa dan America mengikat kontrak secara Islam? Munkinkah ada amalan rasuah disana?

Don

Anonymous said...

Sdra Saji bertanya kepada Mr Nut,

Bagaimana jika saya katakan bahawa, bohong-bohong Anwar kekadang masuk akal kerana dia sendiri yang mencipta apa yang hendak dibohongnya.

Tetapi, lain ceritanya dengan PM kita sekarang, bohongnya kekadang tak masuk akal langsung kerana orang-orang sekelilingnya yang mencipta apa yang beliau hendak bohongkan.

comment:

Izinkan saya menyampok,mana lebeh merbahaya pemimpin yang pandai cakap bohong dan dipercayai oleh rakyat dengan pemimpin yang cakap bohong tapi tidak dipercayai oleh rakyat.

Apa akan terjadi?

Don

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 216   Newer› Newest»

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).