Tuesday, November 29, 2011

PRU: Kita Semua Pikul Beban

A Kadir Jasin

[KALAU mengulasmenggunakan pengenalan “anonymous”, tolong tuliskan nama Saudara/Saudaripada permulaan dan penghujung komen. Kalau boleh minta ringkas. Terima kasih.]

SAYA tertarik dengan ulasan pembahas ZMS dalam tampalan lalu (Dr Mahathir: Umno Belum Giat Berusaha) yang, antara lain, berbunyi:

“1.Saya rasa Najib terlalu obsess dengan akronim-akronim, mungkin untuk menunjukkan kelainnya dengan PM-PM yang lalu dari segi stail pengurusannya.

2.Belum sempat orang ramai dapat memahami dan menghayati sesuatu akronim yang sedia ada, beliau akan keluar dengan satu yang baru. Ada kalanya kita pun naik letih dibuatnya.”

Saya rasa, Perdana Menteri Mohd Najib Abdul Razak, bukan saja perlu mempertahankan akronim ciptaan beliau, tetapi beliau juga terpaksa mempertahankan dasar, projek dan pencapaian BN dulu dan sekarang. Itu belum diambil kira beban sampingan dalam pelbagai bentuk.

Ibarat kata, Presiden Mubarak, Abdul Aziz Abdul Rahman (Datuk Seri), pemimpin Umno kenalah juga singkir imej kaca mata hitam, kereta cermin gelap dan berbaju linen.

Ikhlas cakap, saya meluat sungguh dengan gelagat macam itu. Saya pernah melihat seorang (bukan besar mana pun) Setiausaha Politik kepada seorang Menteri Umno turun kereta bercermin hitam legam, pakai baju linen keras terpacak, telefon bimbit di telinga dan berjalan lurus tidak pandang kiri atau kanan walhal dia ku pusat beli-belah.

Adakah perlu Setiausaha Politik pakai kereta cermin hitam dengan papan tanda “Setiausaha Politik”?

Tapi ada Setpol yang low profile dan tak berlagak, apatah lagi sombong.

Beban Perdana Menteri jauh lebih berat daripada Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim. Kerja Ketua Pembangkang, nombor satu bangkang dan nombor dua tabur janji akan reformasikan negara bila berjaya ke Putrajaya.

Janji Putrajaya dan ubah segala-galanya adalah mantera beliau sambil cari perlindungan daripada apa saja tuduhan dan beban, termasuk 16 tahun dalam Umno/BN, di sebalik tabir konspirasi.

Apa saja yang membebankan beliau atau tidak positif kepada beliau adalah konspirasi. Kalau Mohd Najib seronok dengan akronim, Anwar bijak dengan label – kronisme, nepotisme, reformasi, konspirasi dan macam-macam lagi.

Soalnya, adakah serangan kedua beliau ke atas Putrajaya semudah itu? Generasi pasca-pemecatan (1998) mungkin tidak tahu Anwar lama dan sebenarnya. Mereka hanya kenal Anwar baru – Anwar “mangsa” konspirasi dan penyelamat generasi.

Tetapi generasi-generasi pra-pemecatan lebih kenal dengan beliau daripada zaman PBMUM kepada Abim, Yayasan Anda, Pemuda Umno dan pakaian berjenama dari Paris dan Milan.

Lim Kit Siang pun tidak begitu susah. Boleh bercita-cita tinggi dan bercakap besar asalkan berjaya pertahankan Pulau Pinang untuk 30 tahun akan datang macam Gerakan pertahankan Pulau Pinang. Yang lain itu bonus.

Yang mungkin rugi besar adalah Pas. Tersepit di antara liberalisme PKR dan sekularisme DAP, Pas mungkin hilang jati diri sebagai parti berlandaskan Islam.

Apakah akan jadi kepada Pas – adakah ia kekal memperjuangkan cita-cita, aspirasi dan idealisme Islamnya atau bertolak ansur antara liberalisme PKR dan sekularisme DAP demi kuasa politik?

Adalah boleh dan patut bagi Pas terus menjadi biola ketiga – the third fiddle – dalam Pakatan Rakyat dengan mengikut rentak irama PKR dan DAP, sedangkan semua orang tahu majoriti pengundi Melayu yang memangkah PKR dan DAP adalah ahli dan penyokong Pas?

Keputusan pilihan raya kecil dan pilihan raya negeri Sarawak jelas menunjukkan yang momentum pilihan raya umum 2008 masih berterusan. Walaupun BN dan Pakatan Rakyat menang sama banyak kerusi dalam PRK, tetapi di peringkat Parlimen, PR mendahului 4:2.

Pilihan raya Sarawak jelas menunjukkan sokongan orang Cina kepada PR melalui DAP terus pekat. Sawarak dan Sabah yang menyelamatkan BN dalam PRU 2008, mungkin tidak seselamat dulu lagi. Dalam PRU itu, Sarawak dan Sabah menyumbangkan 54 daripada 140 kerusi Dewan Rakyat yang dimenangi BN.

Tetapi, cabaran persekitaran baru ini bukan terhadap parti-parti politik sahaja. Ia turut mencabar kematangan dan daya pemikiran pemilih dan pengundi. Ungkapan Inggeris ada berkata, siapa yang kita pilih, itulah kerajaan yang kita dapat. Wallahualam.

104 comments:

Anonymous said...

Salaam Tok, setuju. Apa saja yang Najib buat, baik atau buruk, Anwar akan bangkang. Mereka ni seteru Tok. Najib tahu siapa Anwar, Anwar tahu siapa Najib. Dalam Umno depa tepuk dan gosok bahu bukan main sakan.
Wayang Tok.

Hari ini BN lulus akta perhimpunan di Dewan Negara, tapi pembangkang keluar dewan. Akta itu perlu simple majority saja untuk lulus.

Yang kita takut Tok, BN undi rang undang-undang sendiri, tapi bila datang PRU rakyat tak undi BN. Najib kena jaga-jaga Tok, takut menang bersabung, kampung ceti rampas.

Dol Keropok

husin syedmohamad said...

Datuk,
1/ Aspirasi dan idealisma. Kebanyakkan kita suka membandingkan idealisma yang kita wawasankan dengan realiti dan kepincangan lawan. Mungkin PAS membandingkan idealisma Islam dengan realiti semasa. Begitu juga sekularisasi dan liberlisma PKR. Membanding yang baik yang ada pada aku dengan yang jahat yang ada pada kamu.
2/ kita terus menegur kerajaan semasa kerana mereka memegang tampuk kuasa. Kuncu-kuncu yang terus bergelap dengan cermim hitam , terasing dari kita masyarakat marhain. mereka hanya datang bila ada PRU.kita undi mereka kerana parti dan bukan mereka?. Kenapa mereka masih dipilih?.Tidakkah wajar parti juga dipersalahkan?

abdullahngah said...

Pada saya rakyat tak pernah merasai yang dia terpikul beban.

Kalau mereka merasai apa yang Dato rasai itu sudah barang tentu dah lama dah umno kalah.

Yang saya nampak rakyat sangat gembira dengan insentif perdana menteri.

Lebih lebih pelajar sekolah dah dapat RM100 seorang dan bulan Disember ini ibu bapak pula dapat RM 500 tiap seorang.

Inilah yang membuat rakyat bersyukur habis habisan dan tak terhingga.

Mungkin ada yang sujud syukur tanda yang dia telah bebas dari pikul beban.

Pada saya PRU 13 umno/BN walaupun dianggap getir berbanding dengan PRU selepas ini ia boleh menang mudah miskipun pengundi china mengundi PR, kerana undi Melayu masih solid pada umno.

Umno menang kerana duit. Selagi ada duit selagi itulah dia boleh menang mudah miskipun hilang dua pertiga di parlimen.

Dato ada sentuh pasal PAS. Pada saya PAS telah mengambil racun dan tolak ubat.

OKJ said...

Salam DAKJ

Alhamdulillah. Saya baru balik dan sihat-sihat saje. Cuma rambut yg dicukur masih pendek lagi. Dan pengalaman makan daging unta di Mina memang sedap. Sempat juga saya menghabiskan bacaan dan terjemahan Al Quran. Izinkan saya menyampaikan sedikit ole-ole dari tanah Haram sebelum menyambung perbahasan kita lagi nanti.

Semasa di Arafah, kami sentiasa berpesan-pesan kepada kebaikan. Antaranya, setiap tindakan kita didunia mestilah dikaitkan dengan kesannya di akhirat. Begitu mendalam maknanya bagi orang-orang yg bermuhasabah diri.

Dari Surah Al Hujarat ayat ke 11 menyatakan, jangan kita mencemuh orang lain, jangan kita menyatakan keaiban orang lain dan panggil orang lain dengan gelaran yg buruk. Ini kerana ia boleh menyebabkan orang yg melakukannya boleh jadi fasiq dan jika tidak bertaubat, mereka adalah orang yg zalim.

Kemudian ayat yg ke 12 pula menyatakan supaya menjauhi dari sangkaan kerana sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa. Juga janganlah mengintip atau mencari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah mengumpat.

Seterusnya, Ayat yg 13 pula mengatakan Allah menciptakan lelaki, perempuan, pelbagai bangsa, perbagai suku supaya berkenal-kenalan dan beremah mesra antara satu sama lain.

Jadi, eloklah kalau kita buang yg keroh dan ambil yg jernih. Diharap selepas ini, tiada lagi gossip-gosip yg boleh mendatangkan fitnah, mencari keaiban orang lain sampai ke lubang cacing, beri gelaran yg buruk kepada sesiapa, mencemuh orang lain dan mengumpat. Akhir kata, marilah kita bersaudara antara satu sama lain dan banyakkan berzikir kepada Allah bukannya bermentera mendoakan kejatuhan dan keaiban orang lain. Nauzubillah. Sesungguhnya Al Quran diturunkan sebagai panduan supaya kita sentiasa dijalan yg benar. Insyaallah. Sekian TQ.

ab said...

Salam Dato,



Saya fikir yang akan terainaya teruk dalam PRU13 nanti adalah orang melayu teramai....sudah lah berpuak puak,semua puak tak kuat mana dibidang ekonomi pulak tu,dari segi politik tak satu puak yang bolih menang besar dari jumlah kerusi diperingkat negeri dan parlimen,kecuali dikelantan dan terengganu...



Saya ingin bertanya kepada yang mengetahui kenapa semua sahabat rasulullah,saidina abu bakar, saidina umar,saidina othman, saidina ali dan anak anak nya MATI DIBUNUH, walhal islam diketika itu
tidak sampai 100 tahun selepas wafat rasulullah,dan BERTURUTAN seorang demi seorang.....!


Dan islam diketika itu sungguh kuat dan menjadi pedoman diseluruh benua eropah dan timur tengah...

Pelbagai ilmu dunia,pelajaran, pemerintahan, ketenteraan, sain, kejuruteraan, perubatan,lautan, kewangan dll begitu terserlah didalam islam ketika itu juga...


Tidak ada cerita benua amerika utara,amerika selatan,australia, afrika dan jepun serta korea.. kecuali negeri cina yang asyik berperang sesama sendiri ketika itu....


Saya fikir disana dan diketika itu,tentu terdapat cukup ILMU UNTUK
kita semua untuk mempertahankan
kesinambungan kuasa politik dan tentera melayu dinegara ini disamping memperbaiki ekonomi, pelajaran dan kewangan dll..


TETAPI apa kah kisah yang tidak diterangkan secara ilmiah didalam 50-70 tahun selepas wafat rasulul-lah tersebut?...ADA SESIAPA YANG MAHIR TENTANG SEJARAH INI?..terangkanlah kepada kita semua.


Abu Bakar Ab Rahman

raja2u said...

Assalamualaikum,
YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati. Setelah bertukar-tukar maklumat nampaknya ada usaha untuk menyelamatkan sesebuah parti dengan samada mengwarwarkan kelebihan sesebuah parti atau kekurangan sesebuah parti lain.Kita dizaman moden ini tidak boleh mengubah fakta. Hanya Allah akan membalik-balikkan hati pengundi bagi memenangkan sesuatu pehak.Saya tertanya-tanya mengapa ada pihak yang mempersoalkan hubungan antara PAS dan DAP dan tidak antara UMNO dan MCA yang terang-terang tidak mahu undang Islam dilaksanakan walaupun ianya cuma untuk orang Islam sahaja.Tidak mungkinkah akan berlaku berbaik-baik antara UMNO dan DAP seperti yang telah berlaku antara UMNO dan Gerakan dahulu ?Jika ditakdirkan ini berlaku maka jawab orang yang anti DAP sekarang tentunya tiada permusuhan yang kekal dalam politik.

Mengapa berlaku perpecahan sesama orang Melayu. Adakah ianya berkaitan dengan pembangunan umat dan ugama. Jawabnya tidak. Ia nya berlaku disebabkan perbalahan antara beberapa kerat orang Melayu yang tidak segan-segan mengheret sesiapa sahaja dalam kancah permusuhan termasuk masa media dan jentera Kerajaan. Saya rasa cukuplah orang Melayu dijadikan alat untuk memenangkan mana-mana pihak.Kita sudah jauh ketinggalan dalam ekonomi kerana asyik berbahas untuk pihak yang telah menambat hati kita untuk menyukainya.Gunakan kebijaksanaan masing untuk memilih calun berintigriti di PRU 13 demi untuk kebaikan Negara.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya

Manisan said...

Salam Dato..terpanggil juga apabila dirangkul semua parti diMalaysia ini dan dikupas mengikut citarasa sendiri.Yang realiti berlaku amat tipis untuk kita nyatakan kebenaran apatah lagi berita samar-samar.Luahan keperitan dalam perjuagan adalah tidak asing lagi bagi diri yang bergelar Pejuang Sejati.

Kupasan citarasa diri sendiri ini berdasarkan jangkaan semata-mata malah tidak sedikit pun menjejas mana-mana fakta sejarah yang terukir sedia ada.Penangan hujah para pendokong politik di Malaysia ini adalah tidak tetap..adakala songsang adakala mengikut arus.Soal hanyut kehulu atau kehilir bergantung kepada isu yang disampuk tanpa memikirkan kesan yang akan datang.Semua individu mempunyai pendapat dan pandangan tersendiri. fakta dan data langsung tidak membantu dalam menyampaikan hujah.Komplot atau kesatuan wajar diwujudkan dalam konsep perbincangan yang harmoni dan saling menghormati pandangan antara satu sama lain.Harus diingatkan Politik adalah satu perniagaan.Laris dan untung jualan bergantung kepada hasil usaha peniaga tersebut.Kreativiti menarik pelanggan merujuk kepada produk yang ditawarkan.

Berbalik kepada Politik yang dicanangkan oleh pemerintahan sedia ada dan pembangkang yang jelas kedua-kedua didalam keadaan terpaksa dan memaksa.Semua menjadi huru hara dan kurang sistematik dalam menjadikan politik mereka diminati oleh masyarakat Malaysia..Boleh dikatakan cuma 30% sahaja masyarakat meminati dan memahami tentang politik Malaysia.70% atau selebihnya masih kabur dan kurang faham serta tidak suka ambil tahu tentang apa sedang berlaku sekarang.Bagi mereka..cukup makan kerja dan selamat berada di negara ini.Kehidupan hari ini tanpa memikirkan kehidupan untuk esok dan hari-hari mendatang.Mereka seolah-oleh dibuai mimpi indah..Partai politik sedia ada sekarang bagaikan guru pekak mengajar anak murid yang buta..Apa yang disampaikan mungkin tidak berkesan.Kelebihan dipihak kerajaan sedia ada amat lemah dalam memainkan peranan sebagai pemerintah akibat "paksaan" dari pihak pembangkang.

Hasil penelitian diri ini tentang politik di Malaysia kini adalah kurang kreatif.. Gabungan PR atau Kerajaan pun belum dapat mendidik rakyat untuk bangun dan kenali siapa diri mereka sebenar.Rakyat Malaysia masih ditahap yang paling malas..malas untuk segala-galanya..menanti masa untuk diherdik caci hina..Semuanya hanya mampu ..tunggu..tunggu..dan terus menunggu...Ubahlah pemikiran sedia ada.Ahli politik wajarlah sedar..mereka bukanlah sempurna dan setiap diri memiliki kelemahan tersendiri.Fikirkan kemajuan Negara dan nilai masyarakat setempat.Jangan jadi bodoh berperang menentang idealogi kelak kita semua yang rugi.UMNO,PAS,PKR,DAP wajar bangkitkan masyarakat yang sedang tidur lena itu.kerana mereka masih belum faham apa yang sedang berlaku kini..

A KADIR JASIN said...

Saya tertarik dengan pendapatan pembahas Abu Bakar Ab Rahman yang, antara lain, berbunyi: "Saya fikir yang akan terainaya teruk dalam PRU13 nanti adalah orang melayu teramai....sudah lah berpuak puak,semua puak tak kuat mana dibidang ekonomi pulak tu,dari segi politik tak satu puak yang bolih menang besar dari jumlah kerusi diperingkat negeri dan parlimen,kecuali dikelantan dan terengganu..."

1. Betul Melayu ramai - kira-kira 60 peratus daripada penduduk Malaysia, tapi daripada bilangan pemilih berdaftar, hanya 55 peratus Malayu;

2. Majoriti Melayu tinggal di neger-negeri dan kawasan-kasawan miskin. Dua negeri perintah Pas - Kelantan dan Kedah - adalah juga antara dua buah negeri termiskin di Malaysia. DAP perintah negeri kaya iaitu Pulau Pinang. Parti campuran PKR dengan DAP perintah Selangor, negeri kaya.

3. Adakah parti-parti Melayu hanya mampu perintah negeri miskin?; dan

4. Kalau Umno/BN hendak kembali kuat, ia mestilah jelas, waras dan tangkas. Kalau Umno anggap PRU akan datang sebagai "ibu kepada segala pilihan raya," ia haruslah ingat bahawa orang yang mencipta slogan yang Umno padankan itu - mother of all wars - Saddam Hussein bukan saja tewas perang malah akhirnya ke tali gantung.

Terima kasih.

saji said...

Salam Dakj

"Tersepit di antara liberalisme PKR dan sekularisme DAP, Pas mungkin hilang jati diri sebagai parti berlandaskan Islam. Apakah akan jadi kepada Pas – adakah ia kekal memperjuangkan cita-cita, aspirasi dan idealisme Islamnya atau bertolak ansur antara liberalisme PKR dan sekularisme DAP demi kuasa politik? Adalah boleh dan patut bagi Pas terus menjadi biola ketiga – the third fiddle – dalam Pakatan Rakyat dengan mengikut rentak irama PKR dan DAP, sedangkan semua orang tahu majoriti pengundi Melayu yang memangkah PKR dan DAP adalah ahli dan penyokong Pas? "


Komen:

Untuk atasi keadaan PAS yang Dato' kata tersepit di atas, orang Melayu pada PRU 13 nanti tidak dapat tidak kena undi dan bantu memenangkan semua calun PAS yang dipertandingkan supaya PAS menerajui PR.

Tabuans said...

salam dato.

1. Orang Melayu akan mengundi Gerakan Dan MCA serta MIC. Bila Umno letak Calon ini di tempat Mejority Org Melayu.

2. Banyak Tempat mejority Melayu di gadai oleh UMNO kepada Bukan Melayu atas alasan Kunun untuk menjaga muafakat dalam BN.

3. Orang Melayu akan tersepit di antara memilih ini.

4. TETAPI orang melayu jangan tidur lena sangat, jangan terpedaya dengan tipu daya utusan malaya dan Tv3.

5. Bila tempat itu mejority Melayu UMNO letak calun bukan Melayu, dan PAS atau PKR letak calun Melayu maka WAJIB orang melayu mengundi calun Melayu.

6. Menang, berkuasa, kuat atau tidak org Melayu bergantung kepada kerusi Parlimen.

7. Kerusi Melayu UMNO, Kerusi melayu PAS, dan Kerusi Melayu PKR.

8. Tidak mungkin & Mustahil ahli Parlimen Melayu akan bersetuju dengan cadangan untuk hapus hak melayu atau agama Islam.

9. Tetapi bila UMNO korban kan tempat melayu ia akan menambah kerusi bukan melayu di Parlimen.

10. Ini sudah tentu akan menambah kuasa mereka untuk memberi tekanan kepada pemimpin Melayu.

11. Cara UMNO ini sudah tentau akan menghancurkan kuasa org Melayu.

12. Ingat lah wahai orang Melayu undi lah berdasarkan calun. Bukan kerana UMNO, PAS atau PKR

Apok.... said...

Salam Dato',

Saya tertarik dengan sebuah artikel bertajuk 'Managing Babyboomers, Generation X and Generation Y'. Serba sedikit boleh saya kaitkan dengan tajuk Dato' kali ini.

Setuju dengan Dato' bahawa insan yang terasa beban PRU akan datang adalah Najib, Anwar, Kit Siang dan semua yang seangkatan dengannya. Babyboomers yang lahir antara 1944-1963 adalah kelompok yang paling risau dengan keadaan dan kedudukan Melayu sekarang dan kelompok inilah yang ramai jika UMNO tumbang kerana bagi mereka Melayu akan hancur jika UMNO kecundang. Bagi mereka apa yang dikecapi sekarang adalah sumbangan UMNO walaupun sejak dulu hingga sekarang mereka masih ditakuk lama.

Gen X yang lahir sekitar 1964-1980 adalah golongan yang opportunis. Mereka baham apa saja untuk survival walaupun yang dibaham itu berkulit sawo matang juga. Ramai dikalangan ini memang menganggap yang bersawo matang lah yang selalu kacau daun dan mereka tidak alergik dengan warna lain selain dari sawo matang. Golongan inilah yang berkacamata hitam dan handphone ditelinga sentiasa yang Dato' katakan tadi. Bukan apapun yang dibualkan dihandphone tu cuma sekadar apa yang boleh dibaham dan siapa yang akan dibaham.

Gen Y lahir dari 1980 keatas. Golongan inilah yang ramai mengganas dialam maya. Berjuang untuk hak sama rata dan kadang-kadang lebih sudu dari kuah jika hendak dibandingkan dengan rakan seperjuangan mereka yang tidak memakai cebok. Golongan inilah yang ramai menyumbang kepada kejatuhan Gaddafi dan geng-gengnya disebelah sana.

Jadi Dato', beban kita semua yang akan mengundi nanti ialah nak pangkah siapa. Ada orang kata there is light at the end of the tunnel, tetapi saya risau..the light that we all see is the light of the oncoming train...puttt, putt!

Anonymous said...

Dato Kadir
Salam Hormat

PRU13: Beban Menuju Wawasan 2020
(gen y dan seksualiti merdeka pun tanggung)

Benar kata Dato. Kita Semua pikul beban.

Tapi beban si najib dia pikul sendirilah bersama-sama pencintanya dan najib orang kaya dari Pekan mampu bayar upah mereka apatah lagi kafarah kerana melakukan sesuatu yang boleh dikafarahkan atau kena dam kerana mahu cepat balik tanahair - kenapa ya?

Beban najib nak menang PRU13 senang sahaja. Buat peruntukan tambahan besar bagi menjernihkan bekalan air di negeri Kelantan dan mangsa bah kerana Wang Ehsan untuk rakyat Kelantan sudah habis di belanja UMNO. Belilah pengundi PAS dan PKR. Bukankah Kerajaan boleh cop ringgit, Amerika pun akan setuju.

Beban najib biarlah pencintanya yang tanggung. Pun begitu sekiranya mahu kurangkan beban, saya syorkan amalkan mentera Down With najib! Bring Down najib!

Beban tetap sama, cuma kurang tersanya beban itu. Cubalah.

O ya, Dato ada persoalan yang datang bersama beban cerita ini: saiful bahari itu pengamal Seksualiti Merdeka kah?
Bukan apa nak tahu dia undi UMNOkah?

Sekian.


Seksualiti Mukmin

saji said...

Sdr Abu Bakar Ab Rahman

"Saya ingin bertanya kepada yang mengetahui kenapa semua sahabat rasulullah,saidina abu bakar, saidina umar,saidina othman, saidina ali dan anak anak nya MATI DIBUNUH, walhal islam diketika itu
tidak sampai 100 tahun selepas wafat rasulullah,dan BERTURUTAN seorang demi seorang.....! "

Saidina Abu Bakar tidak MATI DIBUNUH. Dengan kata lain beliau tidak mati SHAHID. Mengapa para sahabat lain Rasulullah MATI DIBUNUH atau SHAHID jawapan yang sdr tanya di atas ada di situ, selain bila dan cara mana seseorang itu mati sudah ditentukan ALLAH SWT.

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Kami pula tertarik dengan kata2 A Kadir Jasin yang antara lain nya berbunyi- 'Saddam Hussein bukan saja tewas perang malah akhirnya ke tali gantung'.

Bezanya Arwah Saddam beralih kealam barzah manakala UMNO berubah tempat duduk diParlimen.
PR jadi Pemerintah dan BN jadi Pembangkang.

Hanya kita ingin lihat apa akan berlaku disuatu nanti apabila
kerajaan boneka DAP bercadang membuat perubahan pada Artikel2 didalam Perlembagaan yang selama ini mendaulatkan hak bangsa dan raja Melayu.. adakah antara ahli2 parlimen Melayu dari parti kerajaan ketika itu akan bersama dengan ahli parlimen UMNO menolaknya?

Begitu jugalah sebaliknya ahli2 parlimen bukan Melayu dari parti pembangkang...adakah mereka akan menyokong cadangan sedemikian rupa?

Orang buta pun boleh 'lihat' siapa yang akan kena...menggolek atau digolek MELAYU juga lah yang kena...

Tidak mustahil kita akan terdengar kata2 kesalan orang melayu yang sudah lemah kerana berpecah belah... 'nasi sudah jadi bubur'

Bagi kami(yang semakin hari semakin kuat bau tanah) pula berkata tidak mustahil akan muncul kembali kata hina ...MELAYU BODOH!... yang masih tergiang2 ditelinga.

ALFATIHAH, AMIN
Ps..Falsafah Cina berniaga dimana jua bumi dipijak..' SELAGI AYAM MAKAN GANDUM (dedak)'

Anonymous said...

DAKJ,

1.Satu penghormatan menonjolkan petikan ulasan saya dalam posting Dato kali ini.

2.Saya tertarik dengan ulasan Dato 'ibu segala pilihan raya' dan 'mother of all wars' yang diilhamkan Saddam Hussein. Baru-baru ini, dalam sukan SEA, pihak Indonesia (kalau saya tidak silap), juga mengibaratkan pingat emas bola sepak adalah ibu kepada semua pingat.

3.Perang Iraq dan sukan SEA sudah menjadi sejarah dan semua tahu nasib yang menimpa Saddam Hussein dan pasukan bola sepak Indonesia.

4.Apakah yang boleh dipelajari dari dari kekalahan-kekalahan di atas supaya nasib yang sama tidak menimpa UMNO/BN.

5.Dalam kes Saddam, ternyata ianya gah dari segi slogan sahaja. Dia kekurangan segala-galanya: logistic, firepower, strategi, inteligen dll untuk menghadapi 'Desert Shield' dan 'Desert Storm' yang dilancarkan Tentera Bersekutu dikepalai AS - yang jauh lebih superior dalam semua aspek. Jadi Saddam mudah diratah. Apakah UMNO/BN yakin dan percaya sudah bersedia sepenuhnya untuk menghadapi PRU ke-13?

6.Dalam kes pasukan bola sepak Indonesia tentunya sudah membuat persiapan yang serapi-rapinya untuk menghadapi pasukan Malaysia. Tetapi sesuatu yang terlepas pandang ialah apa yang dikatakan 'expect the unexpected'.Ternyata pasukan Indonesia tidak menyangka pasukan Malaysia bukan calang-calang lawan walaupun telah bertemu sebelum ini. Dan apa yang dirancang Indonesia di atas kertas tidak semestinya terlaksana di atas padang. Dan satu lagi, 'you can be aggressive in your game but once you are violent you become weak.' Ini saya perhatikan berlaku kepada pasukan Indonesia.

7.Jadi bagi UMNO/BN, selain membina kekuatan sendiri dan membuat segala macam persiapan, jangan sekali-kali memperkecilkan pihak lawan. Pergi ke bawah, dapatkan semua maklumat supaya siapa-siaga menghadapi segala kemungkinan dari pihak lawan. 'Expect the unexpected.'

ZMS

yoko ono said...

salam datuk,

222 seat,74 pakatan.kena dapat 50 seat lagi...susah tu.

azmie said...

"...yang akan terainaya teruk dalam PRU13 nanti adalah orang melayu teramai...". maaf cakap, semua dok dalam gua ka? dah 54 tahun merdeka, 60 thn umno pegang teraju negara, orang melayu tetap teruk. pasal apa pru13 baru nak nampak? terengganu pun negeri kaya, tp majoriti melayu miskin. perlis, sampai sudah tak senang. deb gagal teruk, segala dasar kerajaan dari awal merdeka sampai tahun 70an masuk tong sampah. dah 13 kali pru baru nak teraniaya? terus la berangan

Anonymous said...

Sdra Abu Bakar AR,

Saya ingin bertanya kepada yang mengetahui kenapa semua sahabat rasulullah,saidina abu bakar, saidina umar,saidina othman, saidina ali dan anak anak nya MATI DIBUNUH, walhal islam diketika itu
tidak sampai 100 tahun selepas wafat rasulullah,dan BERTURUTAN seorang demi seorang.....!


Cukup bagus pertanyaan anda. Serupa hebatnya pertanyaan malaaikat mengapa mahu dijadikan khalifah di mukabumi yang menumpahkan darah dan saling bunuh membunuh. Kita tiada jawaban bernas. Kita kurang arif; hanya tuhan saja yang tahu.

Dan kita juga mahu tanya apa jadi dengan projek RM50juta email 1Malaysia kerana terbaca 1 Malaysia email begins beta testing
By Yow Hong Chieh (http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/1-malaysia-email-begins-beta-testing/)?

Bukan apa, cuma sedang memikirankan jihad YAB Muhyiddin Yassin. Fatwakah atau pendapat peribadinya?

Salam Hormat


Rao Lanun-Bahaso

Competente said...

Datuk,

DS Shahrizat menafikan beliau ada kena-mengena dengan NFC yang melibatkan suami dan anak-anak beliau. Malah, dengan nada yang amat marah, beliau memberi amaran kepada para pembangkang pula.

Beliau tidak menang dalam pilihanraya, menjadi Menteri pula atas tiket 'Senator'.

Adakah tindakan beliau ini bijak atau akan memburukkan lagi imej UMNO?

Beliau lupa siapa yang boleh diharap untuk mengundi beliau. Pembangkang sudah pasti tidak mengundi beliau. Jika cakap sombong sebegitu, rakyat (bukan pembangkang, bukan BN) pun tidak akan mengundi beliau.

Adakah beliau seorang calun yang dikira sebagai 'boleh menang' atau beliau bercadang untuk dilantik sebagai Senator lagi?

-Competente-

OKJ said...

Salam DAKJ

Bagi sayalah, eloklah kita bersandarkan kepada Al Quran sebagai rujukan dan panduan untuk pemilihan PRU ke13 ini yg akan kita pikul bersama nanti.

Dari surah Al Mumtahanah ayat 1 yg berkisarkan “wahai orang-orang beriman, janganlah kamu mengambil musuhku dan musuh kamu menjadi teman rapat, dengan kamu sampaikan (berita-berita rahsia orang mukmin) jika betul kamu keluar untuk berjihat pada jalanku dan untuk mencari keredoanku. Dan sesiapa yg melakukan demikian, maka sesungguhnya telah sesatlah dia dari jalan yg betul”.

Ayat ke 2 pula menyatakan; “jika mereka menguasai kamu, nescaya mereka menjadi musuh yg membahayakan kamu dan mereka akan membebaskan tangan mereka dan lidah mereka dengan kejahatan, serta mereka suka kalaulah kamu juga menjadi kafir (seperti mereka).

Ayat ke 8 pula mengatakan Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang yg tidak memerangi kamu.

Dan ayat yg ke 9 mengatakan Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yg memerangi kamu kerana agama (kamu).

Ayat yg 13 mengatakan wahai orang beriman, janganlah kamu jadikan teman rapat mana-mana kaum yg dimurkai Allah, mereka telah berputus asa daripada mendapat kebaikan akhirat, sebagaimana berputus asanya orang kafir yg ada di dalam kubur.

Akhir kata, bagi sayalah, sebenarnya Al Quran dengan jelasnya telah mengingatkan orang-orang Islam yg BERIMAN supaya tidak terlalu rapat dengan kafir laknatullah yg memerangi agama Islam; macam kafir yg menjadi champion dalam urusan murtad dan permurtadan. Allah juga melaknat golongan yg rapat dengan kaum yg dimurkai Allah termasuklah kaum Lut (main belakang), orang yg suka berzina juga golongan yg lebih percayakan kafir dari sesama Islam. Sebabnya golongan ini akan merbahayakan orang-orang Islam yg beriman nanti (jika mereka berkuasa). Insyaallah, saya sangat yakin, setiap umat Islam yg BERIMAN akan berpandukan Al Quran sebagai panduan pada PRU 13 nanti. Sekian TQ.

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq

Dalam bab politik Tok, mana ada bangsa yang lagi 'menakjubkan'(pikiaq punya pikiaq tak jumpa jugak perkataan sesuai)dari bangsa kita Tok.

Orang putih ka..hitam metalik ka mongolia ka semua kena tabik kita Tok.Kita paling pakar putaq alam Tok!

Yang dok lena tenganga pun boleh jadi PM.Yang naik lif turun lif pun tetap boleh jadi PM bayang bayang.

Yang loqlaq pun boleh jadi Timbalan presiden parti islam.Siap pernah kena charge Khaiwat tuuu!Hebat hebat!

Ni kalu UMNO menang(aci potong jari depa menang)Akan tercipta sejarah lah dalam GUINESS world record sebagai parti yang memerintah paling lama dalam dunia sejak zaman Tok Adam Tok!

BAB POLITIK KITA MEMANG PERGHH TOK!TAPI TAK KAYA PUN?JADI BEBAN ADA LA

TK

Anonymous said...

assalamualaikum wbt....

1. kalau difikirkan, politik itu adalah suatu ilmu yg sangat indah, cantik dan penuh dengan kuasa

2. tetapi sejarah juga menunjukkan mereka yg terlibat dengan politik akan 'diperhambakan' oleh politik itu sendiri. jadilah mereka hamba2 politik. penuh dengan kekotoran, benci satu sama lain dan sbgnya

3. politik di malaysia umumnya ada dua. angguk2 dan geleng2.dari mana2 pihak sama saja. kepada pemimpin mereka, semuanya diangguk2, meski bukti dah sebesar gajah. mana dari pihak lawan semuanya digeleng2 seumpama takdak 1 pun yg betul walau sebesar zarah

4. ini yg disebut sokongan membabi buta, taat tak bertempat, taksub..

5. dalam suasana politik malaysia hari ini, orang melayu lah yg paling rugi

6. Najib dari UMNO sibuk menjaga hati semua pihak kecuali melayu. segalanya diberi dan diperbolehkan. Anwar dari PKR sibuk dengan liberalisasi yg merugikan umat Islam-Melayu demi mendapatkan Putrajaya dan PAS kini beralih ke negara berkebajikan tidak lagi negara Islam demi menjaga hati penyokong karpal dan lim dari DAP

7. satu persatu 'test power' terjadi. dari penggunaan nama Allah, hudud di kelantan, LGBT, hak istimewa raja2 dan org melayu, HINDRAF, BERSIH, dan sebagainya. Hasil menunjukkan orang melayu sgt lemah. walau hal sensitif seperti Islam dan raja2 juga kita sibuk bergaduh 1 sama lain. malah, ada melayu ISLAM yg menjadi BARUA (maaf) kepada puak2 ini

8. Mana2 bangsa, puak, suku yg berpegang kepada syahadah dan berkiblatkan Kaabah sebenarnya adalah sangat kuat sekiranya menggunakan senjata yang ditinggalkan Nabi yg agung yaitu Bersatu dan hal yg paling melemahkan Islam itu adalah perpecahan...

9. Raja2 dan Ulamak harus lebih berani, lantang, garang dan harus satu suara. Saf2 kita yg sudah longgar harus rapat kembali. Ulamak2 dan raja2 harus memainkan peranan seperti mana dimainkan generasi sebelum merdeka. ahli2 politik yg biadab, yg mengkhianati bangsa sendiri harus ditegur, dimarah dan ditendang keluar.

10. orang melayu itu sebenarnya bangsa yg taat dan setia. sedangkan tuah berbunuhan dengan jebat demi kesetiaan pada Melaka, begitu juga bangsa melayu. Masalah kita adalah ketiadaan pemimpin yg berani, pintar dan kuat seperti Tun Perak dan terlalu ramai pengkhianat, penipu, 'oppurtunist' dalam tubuh melayu kita

11. sudah2lah kita bertepuk belakang dengan mereka dan bertikam sesama kita..sudah2lah kita menjadi naif dan bodoh hanya kerana mahu kuasa dan harta. pertahankanlah maruah seperti yg dilakuakan nenek moyang kita meski harus dibaya darah

wallahualam...

-MELAYU CELUP-

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato’ Yang Di Hormati,

Kupasan Dato’ kali ini, bagi saya TIADA perkara baru, lebih kepada ringkasan daripada tulisan yang lepas-lepas.

Najib dan Tranformasi/Transformer nya telah dibincang panjang lebar sebelum ini. Tabiat pembesar-pembesar UMNO pun banyak sudah ditulis bertali arus baik dari penyokong UMNO mahupun penentangnya. TIADA perkara baru dan segar.

Anwar/PKR pun banyak juga diperkatakan. TAPI sejarah lalu beliau kurang ditulis dengan lanjut dan terperinci oleh Dato’. (Tetapi generasi-generasi pra-pemecatan lebih kenal dengan beliau daripada zaman PBMUM kepada Abim, Yayasan Anda, Pemuda Umno dan pakaian berjenama dari Paris dan Milan). Bagaimana Dato’ mengenal Anwar masa-masa lalu? Saya tertanya-tanya juga, kalau Anwar masa lalu ‘TIADA AURA’ atau tiada pengaruh sangat, mengapa agaknya Mahathir jemput Anwar masuk UMNO? Dan setelah masuk UMNO, mengapa Anwar begitu cepat menaiki tangga kepimpinan UMNO? Mungkin orang UMNO dan pemimpin UMNO tak nampak apa yang Dato’ nampak. Sebab, kalau mereka nampak seperti Dato’ nampak, mustahil Anwar berada di kedudukan tersebut. Atau Dato’ tak nampak apa yang orang UMNO Nampak, apa yang Mahathir nampak! Apapun, ini semua permainan politik yang natijahnya rakyat jelata terpalit sama.

PAS dalam gabungan PKR dan DAP juga banyak sangat telah diperkatakan, bahkan ‘persepsi’ atau ‘serangan’ ke atas PAS diberi keutamaan berbanding sekutunya PKR,DAP. Ringkasan mudah saya, ini juga satu permainan politik, strategi melawan penguasa UMNOBN.

Keseluruhannya, tiada yang baru dan segar kali ini, mungkin sebagai ‘hidangan’ awal Dato’ kepada posting yang akan datang yang lebih panas, memandangkan PRU13 semakin tiba.

Ralat juga rasanya kali ini Dato’ tak ulas PRU. Atau Kongress PKR di Johor.

Tinta Hitam said...

Datuk,

Saya telah mengikuti Perhimpunan Agung UMNO ni selama beberapa hari.Kesimpulan yg saya dapat adalah UMNO sedangn berdiri diatas kuali panas dan pemimpin pmimpin serta perwakilannya menjerit jerit mcm org gila merian menyalahkan pihak lawan dan enggan memeriksa kesilapan diri sendiri..

Dah tiba peringkat begini teruk pun mereka masih lagi takbur...

rahimlpp@yahoo.com said...

Y.Bhg Dato'@ Petikan dari nota Dato' "Yang mungkin rugi besar adalah Pas. Tersepit di antara liberalisme PKR dan sekularisme DAP, Pas mungkin hilang jati diri sebagai parti berlandaskan Islam".Melihat video pemimpin DAP Perak secara biadap mengatakan MB Perak black metalik haram berjadah yang dikuti dengan tepukan dan ketawa besar beberapa orang lain yang berkopiah putih terdiri dari ahli-ahli PAS,maka kenyataan Dato'itu memang telah pun ada bukti yang cukop menyedihkan.

2. Bagaimana seorang islam boleh bertepuk tangan dan ketawa besar melihat seorang pemimpin seugama dengannya dihina sebagitu rupa. Inilah yang akan berlaku kepada bangsa Melayu dan islam apabila Melayu berpecah dan mengharapkan sokongan orang lain untuk membentuk sabuah Kerajaan.

3. Saya rasa PAS akan bersedia untuk menggadaikan apa sahaja asalkan mereka dapat berkuasa.Ini sangat bahaya kepada bangsa Melayu dan islam. PAS sangat kemaruk untuk menguasaiPutrajaya.Cita-cita ini hanya boleh jadi kenyataan dengan sokongan DAP. PAS sudah nampak peluang sudah cukop cerah kerana UMNO sekarang ini dihantaui dengan terlalu banyak isu yang boleh menghakis sokongan pengundi bandar dan juga pengundi atas pagar.

4. Sungguh malang bangsa Melayu kalau dilihat kepada video Nga menghina MB Perak yang mendapat tepukan gemuroh ahli PAS berkopiah putih. Melihat video ini teringat kepada video dimana seorang ahli PAS yang berjubah tidur atas jalan untuk menghalang kereta KerabatDiraja Perak di Kuala Kangsar semasa krisis Kerajaan Perak dulu.

5. Melihat kepada kedua-dua insiden,membuatkan saya mempunyai tafsiran yang sangat negatif kepada perjuangan PAS yang kononnya semata-mata atas landasan islam.

6. Saya berpendapat PAS akan menghalalkan apa saja asalkan mereka dapat kuasa atau mempertahankan kuasa. Pemimpin PAS sudah dapat menikmati faidah dari penguasaan mereka dibeberapa negeri sekarang dan sudah tentu faidahnya lebih besar kalau mereka boleh kuasai Putraja. Beribu ahli PAS yang berkopiah atau berjubah sudah mulai menghidu betapa harumnya Putraja. Banyak jawatan politik yang diidamkan sekiranya PAS dapat berkuasa tanpa mengambil kisah walaupun DAP yang akan berkuasa lebih saperti mana Selangor,Pulau Pinang dan dulu Perak untuk beberapa ketika. Jangan lupa bagaimana rakusnya DAP bila berkuasa di Perak dulu saperti mengurniakan tanah kepada ahli-ahli DAP sehingga 999 tahun!.

7. Pemimpin PAS sangat taksub dengan matlamat mereka.Telinga mereka disumbat ketat sehingga tidak boleh lagi mendengar hujah orang lain. Malang sungguh akhirnya bangsa ku!.

Iklas,
Rahim

A KADIR JASIN said...

1. Mohon maaf terlambat siarkan komen-komen pembahas;

2. Pengulas RL-B, boleh saya siarkan komen Tuan/Puan? Ada hujah yang bagus tetapi dituliskan "private&confidential". Elok dikongsikan dengan pembahas dan pembaca.

Terima kasih.

hang_nadim2 said...

Salam Datuk dan Salam Semua

Sama ada UMNO perintah ker atau PAS perintah ker, sama jer, orang Melayu tetap bermasalah. Ini di sebabkan kedua-dua parti sama ada UMNO atau PAS kurang arif mengatasi masalah orang melayu.

Hasil penyelidikan saya selama 30 tahun lebih, ada satu cara nak mengatasi masalah orang melayu. Oleh kerana penyelidikan terlalu lama, takkan saya beri percuma, sekurang-kurangnya mesti ada pengerasnya.

Akhir kalam, ingin saya nyatakan bahawa ilmu itu adalah kepunyaan Allah. Terpulanglah kepada Allah memberi kepada sesiapa yang di kehendakinya.

Sekian terima kasih, harap maaf
Wassalam.

Anonymous said...

Harun Misai

Ybhg Datuk

Saya suka cara Najib mentadbir negara. Gaya pentadbiran yang penuh dengan warna dan renda. Sekurang-kurangnya kita dibawa keluar daripada suasana suram pemerintahan yang lepas.

Saya nampak gaya pentadbiran Nàjib gaya oràng muda walaupun Najib tidaklah muda sàngat. Kebiasaan orang muda buat sesuatu dengan banyak tetapi cepat. Elemen penting orang muda ialah gaya dan kelainan.

Najib pun gemar melayan golongan muda melalui facebook, tweeter dan EPL. Orang muda ini perlu ditrànformasi sebelum pihàk lain buat reformasi.

Najib bercita-cita untuk lama memerintah. Bagus. Oleh itu dia bekerja keras. Buat banyak program untuk rakyat. Buat banyak akronim dan buat banyak slogan. Barulah namanya tranformasi.

Harun Misai

saji said...

Sdr Competente

Menjerit2 di pentas persidangan UMNO mengatakan suaminya tidak bersalah tidak memadai. DS Shahrizat sebagai orang UMNO kelulusan undang2 kena butikan dia dan suaminya tidak bersalah dalam kes NFC dari sudut undang2 tort dengan mengambil kesempatan daripada lapuran siasatan awal polis yang mengatakan tiada berlaku jenayah pecah amanah atau CBT. Soal pihak lain yang boleh disabitkan dengan kesalahan dibawah undang2 tort itu soal lain.

mtgbertam said...

Datuk,

Sebagai rakyat, kita mengimpikan dalam negara :

1. Pemerintah yang adil dan bertaqwa. Memerintah dan mengagihkan harta negara dengan adil dan amanah.

2. Ulama' yang benar2 takutkan Allah, menjadi contoh dan ikutan rakyat dalam kehidupan. Menasihati pemerintah dengan tegas, mendidik rakyat jelata kepada bertauhidkan Allah.

3. Rakyat yang bersyukur dengan apa yang ada. Untuk menjadi begini, peranan ulama' dan dai'e amat perlu.

4. Pembangunan yang dilakukan berdasarkan keperluan, bukan kebanggaan.

Tepuk dada tanya hati, pilihan anda apakah membawa kepada hasil di atas? Dah lebih 50 tahun ditadbir, apakah ada tanda2 menuju destinasi ini?

abdullahngah said...

Dalam perhimpunan agung kali ini para perwakilan seramai lima ribu orang juga presiden, timbalan dan tiga naib presiden seolah olah tiada sebarang kesilapan yang dilakukan sepanjang diamanahkan parti.

Tsunami 2008 bukan silap mereka miskipun Najib waktu itu sebagai timbalan perdana menteri. Tan Sri Muhyiddin Yasin sebagai Naib presiden.

Yang buat silap ialah Tun Abdullah Ahmad Badawi sepertimana pernah dinyatakan oleh Tun Mahathir Mohamad.

Kata Tun Mahathir, Tun Abdullah Ahmad Badawilah yang merosakkn umno
sehingga umno jadi tahi hingga ke hari ini.

Demikianlah perangai para pemimpin umno.

Mereka tak sedar apa yang mereka lakukan selama ini tak ubah macam peranan dajal yang disebut Oleh Quran.

Dajal ajak manusia supaya lalai dengan harta benda dan anak pinak,

saji said...

Sdr Manisan

"Partai politik sedia ada sekarang bagaikan guru pekak mengajar anak murid yang buta..Apa yang disampaikan mungkin tidak berkesan.Kelebihan dipihak kerajaan sedia ada amat lemah dalam memainkan peranan sebagai pemerintah akibat "paksaan" dari pihak pembangkang."

Ada kebenarannya apa yang sdr kata mengenai kelebihan di pihak kerajaan di atas. Khasnya jika kita kaji apa yang telah kerajaan sampaikan kepada rakyat menegnai Pelan Transformasi Nasionalnya yang mencakupi transformasi bidang politik dan ekonomi.

Mengenai 'paksaan' di atas, ia bukan sahaja akibat 'paksaan' daripada pihak pembangkang, malah membabitkan NGO2 yang memihak kepada kerajaan dan yang memihak kepada pembangkang. Ini boleh lihat daripada peranan PERKASA dalam Pelan Trasformasi Ekonomi Kerajaan yang memaksa kerajaan melibatkan kontraktor bumiputra dalam projek pembinaan MRT dan pernaan BERSIH 2.0/ dalam Pelan Transformasi Politik yang memaksa kerajaan memenuhi lapan tuntutannya.

Persoalnya, mengapa berlaku 'paksaan' tersebut?

Dari sudut ilmu perancangan dan pembangunan negara, Pelan Transformasi Nasional telah dirancang secara adhoc/tergesa2 atau piece meal/suku2 yang dikatakan sinonim dengan negara sedang membangun.

...SAJI

Yangretibase said...

Assalamualaikum,
Tolong maafkan saya kerana mengulang-ulangi menyebut fakta-fakta yang sama sepanjang tahun ini. Mujur, saya tidak lenguh dan letih dalam memperkatakan kebenaran, lebih-lagi apabila saya dapati masih ada segelintir orang
yang teramat bebal untuk menerima hidayah Allah SWT.

Pada kali ini, saya hanya ingin mengulangi menyatakan satu fakta kebenaran yang berpandu dan berdasarkan al-Quranulkarim.

" Sesungguhnya Allah SWT menyediakan DUA Jalan untuk dipilih oleh manusia, iaitu Jalan Allah dan jalan syaitan. Jalan Allah ialah jalan yang lurus, jalan yang benar, jalan yang haq, jalan al-Quran, jalan al-Sunnah dan jalan al- Islam.

"Tegasnya, Jalan Allah ialah jalan ke syurga, manakala jalan syaitan ialah jalan ke neraka."

Dalam konteks PAS dan UMNO, DAKJ dan pembahas sekalian bolehlah membuat penilaian sendiri, sama ada PAS-kah atau UMNO-kah yang memilih Jalan Allah. Maka, akan terselamatlah sesiapa yang memeilih Jalan Allah; dan beroleh balasan celakalah sesiapa yang memilih jalan syaitan.

Wassalam.
-Yangretibase-

Anonymous said...

Dato Kadir
Salam Hormat

Lawyer Lydia
(pati cerita)

Terima Kasih atas keprihatinan dan budi-bicara Dato Kadir.

Keyakinan kita mestilah UMNO tetap akan relevan dalam percaturan politik Negara. UMNOBN dan pasukan pemikirnya dapat mengatasi cabaran PRU13, cuma kena berani berkorban. Semuanya berlaku dengan izin tuhan al-malikul-mulki.

Yang lebih penting, politik global yang lebih mencabar - bagaimana Malaysia dapat memainkan peranan yang berkesan terhadap ekonomi dan kesejahteraan negara ahli OIC.

Perhatikan keadaan cuaca dan ekonomi dunia. Sekiranya BN pandai berkorban, UMNO dapat membela nasib orang Melayu dengan baik. negara sejahtera dan maju.
Wawasan2020 tercapai. Amiin.

Ar-Ruh itu dari urusan-urusan tuhan.

Maaf dan Salam Hormat.


RL-B

Anonymous said...

DAKJ,

Merujuk kepada artikel berkaitan penyenaraian saham tidak lama dulu.

Belum selesai dengan Felda (dipanaskan sedikit dengan pertentangan antara wakil Felda dengan Isa Samad) kini khazanah mahu menyenaraikan pula salah satu cadang perubatannya. Dijangka akan jadi IPO ke-4 terbesar di Malaysia.

Sekali lagi saya terpanggil untuk bertanya; apa, kemana dan untuk siapa manfaatnya?

P/S Komen saya terdahulu, tak lulus screening ke kali ni? Saja nak tahu.

Fed Up

saji said...

Sdr Rahim

Saya nak tahu, tanah2 yang sdr kata DAP Perak kurniakan kepada ahli-ahli DAP sehingga 999 tahun dulu tu adakah untuk tujuan kediaman, tanam sayur, bela babi, bela itik, tanam jambu, taman limau bali, bela ayam, kilang, perlombongan, atau untuk projek pelancongan mewah ternama di Malaysia atau tempat judi ternama dan terbesar di Malaysia atau para penerimanya memunyai hak asasi dari segi undang2 berkaitan.

Anonymous said...

DAKJ,
Mami Izat dah sinsing lengan dah, op..pe..cik dah nampak auta plak.
Katanya NFC dan suami serta anak2 tak ada kaitan dengan nya.
Nie kira, klau cerita kung fu dia kena buat upacara untuk pisah suami dan anak2 dah tiada kena mengena la.
He3...sender Rakyat Jenny (Jeniang la tu)

AzemanJelani said...

Seperti yang saya sudah jangkakan. Tak ada siapa pun yang boleh nyatakan bahawa alternatif kepada UMNO/BN adalah lebih baik untuk rakyat, sekurang-kurangnya buat masa sekarang.

Rata-rata perbincangan hanya berkisar kepada cerita kelemahan Najib sebagai PM. Paling tidak pun, cerita kesombongan segelintir orang penting di dalam UMNO, contohnya cerita Setiausaha Politik ini lah.

Seolah-oleh peranan ribuan lagi pimpinan kerajaan (yang turun kawasan menyelesaikan masalah rakyat)yang betul-betul menjalankan tugas dinafikan terus.

Tetapi, bagus tampalan Datuk kali ini. Apa yang boleh disimpulkan, gabungan longgar pakatan PKR-DAP-PAS bukanlah alternatif terbaik untuk rakyat Malaysia, terutamanya orang Melayu.

Jadi, apa yang boleh kita perkatakan untuk PRU-13 akan datang? Bahawa rakyat akan mengundi pakatan longgar berkenaan atas dasar emosi (yakni kebencian kepada UMNO/BN)? atau realiti semasa?

Terfikir jugak saya, adakah majoriti rakyat yang terus memberi mandat kepada BN selama 50 tahun ini adalah bodoh-bodoh belaka, seperti dakwaan seseorang yang bertaraf presiden (memakai gelaran Tuan Guru) sebuah parti yang membawa label pejuang Islam?

Sengaja tak letak nama, nanti dikata fitnah pulak. Tapi, memang iye pun.

ab said...

Salam dato,


Saudara Saji dan Rao Lanun-Bahaso,



Maksud saya ialah kematian berdarah sahabat sahabat rasulullah diketika islam masih didalam kaedah asal, belum ada mazhab-mazhab lagi dan diketika zaman kecermerlangan islam, pemimpin pemimpin dan umatnya....



Terima kasih saudara saji beritahu saya kematian saidina abu bakar tersebut dengan begitu...


SAYA TIDAK mahir sejarah islam dan juga lain, tetapi pembunuh pembunuh sahabat rasulullah tersebut tentu dengan KEBENCIAN YANG TERLAMPAU...dan kenapa sampai begitu dimasa dan zaman kegemilagan
islam tersebut?.ini macam ada paradox sikit.


Tentu ada dikalangan KITA YANG ARIF mengenai riwayat dan sejarah tentang perkara ini....


Saya fikir elok sangat diberitahu umum,terutamanya melayu/umat islam dimalaysia, SUPAYA APA YANG telah berlaku itu dapat DIJAUHI dan kita dapat menafaat dari sejarah islam yang sangat openting ini...


Saya minta maklumat dari yang arif mengenai sejarah penting ini...untuk dimenafaatkan.


Abu Bakar Ab Rahman

ujang kutik said...

Datuk,

Macam nilah Datuk, kabilah Melayu sekarang berebut nak dapatkan undi Cina. Dulu, UMNO/BN sahaja yang bolot.

Jadi, mana-mana puak Melayu yang tidak dapat 'belas kasihan' pengundi Cina akan menuduh pihak Melayu lawannya dengan tuduhan-tuduhan yang lucu/mual.

Apalah bezanya Koh Tsu Koon,Soi Lek dengan Lim Kiat Siang.

Bersabarlah dan berusahalah mendapatkan 'belas kasihan' undi kaum Cina.Bukan kita tidak pernah mengalaminya pada masa lalu.

Sejarah telah mencatatkan bahawa mana-mana pihak yang mendapat sokongan pengundi Cina akan berkuasa dengan selesa.

Dan ketika itu jugalah kelompok Melayu lawannya akan didera sampai lunyai.

Mungkin inilah sebabnya Melayu dalam keadaan yang amat rumit pun masih berkelahi sesama sendiri.

Kenapa?Kerana takut dilunyaikan oleh Melayu lawannya.

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir & Sdr langitbiru

Semasa di dalam Masjidil Haram, saya ada bertegur sapa dgn jemaah dari Negara lain. Antaranya dari Algeria. Biasanya, mereka becakap samada Arab atau Perancis dan kami bercakap pakai bahasa isyarat. Cuma pada satu Subuh selepas saya habis membaca Al Quran, saya ditegur oleh seorang Arab dari Algeria. Beliau fasih berbahasa Inggeris. Bila saya kata saya dari Malaysia, beliau terus sebut Dr Mahathir. Banyak kami berbual. Beliau juga kerap memuji Malaysia dan beliau menganggap jika umat Islam hendak maju ke hadapan, umat Islam hendaklah mencontohi perkembangan dan pembangunan Islam di Malaysia. Katanya lagi, Malaysia menjadi contoh terbaik untuk umat Islam di dunia. Masyaallah!!! Begitulah hormatnya orang luar terhadap Malaysia. Patutlah Negara Arab Saudi sentiasa memberi contoh Malaysia yg terbaik dalam urusan haji setiap tahun.

Bagi saya, ianya memang betul sebab jika kita ambil sembahyang Terawaih sebagai rujukan pun, kita dah dapat tahu macam mana masjid penuh sesak sekarang berbanding dengan dulu. Rasanya, hanya orang yg tak biasa datang ke masjid je yg tak tahu. TAPI, siap tak malu membuka pekung di dada sendiri dan mencaci Malaysia masih tiada perubahan sejak merdeka sampai sekarang.

Saya juga berasa malau bila ada anak muda yg berserban mengangkat To Guru mereka sebagai nabi pulak dah. Dan ramai pulak yg menganggap Tok Guru ada keramat. Makin teruk dah puak-puak ni. Malu rasanya kalau orang Arab tu datang ke sini. Saya berharap Sdr langitbiru dapatlah memperbetulkan aqidah mereka dari tersesat jauh. Ini sudah menjadi kewajipan saudara sebagai ahli PAS yg akan sehidup semati dengan PAS seperti yg sdr nyatakan tempohhari. Perbezaaan pendapat diharuskan tetapi terpesong aqidah buruk padahnya disisi Allah. Sekian TQ.

Orang Kampung said...

Dato:

Nak gelak pun ada bila ikuti Perhimpunan Agong UMNO.Terutamanya sidang Wanita UMNO Malaysia.

Kenapa lah Shahrizat buat macam tu.Berani digelanggang sendiri.Sepatutnya Shahrizat bela dan bersihkan dirinya dalam Parlimen semasa sidang baru ini.Dalam sidang Parlimen baru nampak realnya.

Boleh juga dalam sidang wanita pun.Tapi nampak sangat ada sikit kecut telur.Yang jelas Sharizat masih belum lagi dapat padam bayang-bayang hitam dalam isu ini.

Kita tengok selepas perhimpunan ini apa wanita umno negeri,bahagian dan cawangan nak buat untuk mempertahankan ketua nya.

Adakah mereka akan garang dan nyaring bila diluar gelanggang.

Sama-samalah kita lihat selepas ini atau pun Sharizat kena hilangkan diri pula untuk bercuti.

Buat baik berpada=pada.Bukan senang nak jadi pemimpin.DS Najib pun kata jadilah pemimpin macam zaman Khalifah selepas Nabi SAW wafat.Tidak kejar harta.Amanah diutamakan.Bagi rakyat sempurna dulu.Pemimpin di kemudiankan.

Tak kan tak paham ucapan DS Naijb.
Jangan bila dalam kesukaran dan getir baru nak kembali pada Islam dan ajarannya.Bila senang lenang lupa segalanya.

Selamat bersidang Parti Melayu UMNO.

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato’ dan Sdr Hj.Dr.OKJ,

Salam sejahtera kepada Saudara sahabat Hj Dr OKJ, dan tahniah selamat mengerjakan haji.

Terimakasih juga kerana masih ingat kepada langitbiru dan sudi membaca tulisan langitbiru yang tak seberapa.

Sudah tentu saya rasa terpanggil untuk member sedikit maklumbalas bilamana nama saya disebut secara khusus oleh Sdr OKJ.

Sepertimana tulisan saya yang lepas-lepas, banyak kali saya tekankan bahawa POLITIK adalah sesuatu perkara yang baik, murni dan antara perkara yang paling utama dalam Islam. TETAPI, politik dunia hari ini, telah tercemar kesucian,kemurniannya oleh pemain-pemainnya yang berfikiran sekular (memisahkan politik dari agama) dan mengambil acuan Demokrasi Barat sebagai landasan Kepimpinan Negara.

Demokrasi Barat itu sendiri sebenarnya sudah banyak kali menunjukkan kelemahan dan kegagalannya, namun Dunia Islam terus menerus terpesona dengan tarian Demokrasi Barat berselang seli dengan Sekularisma. Demokrasi ini membenarkan sesiapa sahaja sebagai warganegara yang sah, HAK untuk memilih pemimpin dan kepimpinan. SESIAPA SAHAJA, tanpa melihat latar belakang dan kelayakan mereka. Oleh yang demikian, perompak, penyamun, penyangak,kaki betina, hidung belang, kafir harbi, kafir zimmi, munafik dan sebagainya semuanya LAYAK DAN BERHAK untuk memilih pemimpin dan kepimpinan. Wal hal, mereka golongan diatas, langsung tiada tahu menahu hal ehwal kepimpinan Negara. ITU ASAS kebejatan Demokrasi Barat, yang amat bertentangan dengan ISLAM.

Doa iftitah dalam sembahyang, kita bermunajat, "sesungguhnya salat, ibadah, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam," (Al-An’am 162). (…..DOA saya sebagai seorang ISLAM, insyaallah SEHIDUP SEMATI DALAM ISLAM. Apakah Sdr OKJ berdoa sehidup semati dengan UMNO?)

Hidup kita, baik secara langsung atau tidak langsung, amat berkait rapat dengan politik (pemimpin dan kepimpinan Negara). Jika demikian, bagaimana mungkin ada golongan manusia yang mengaku BERIMAN menyatakan, politik suku agama suku?

langitbiru said...

Orang-orang yang BERIMAN itu,

BERIMAN kepada Allah swt’
BERIMAN kepada Rasul-Nya,
BERIMAN kepada Al-Quran

Al-Quran sebagai Kalam Allah,
Rasul-Nya, Muhammad saw sebagai lidah penyampai Kalamullah,
Membawa kebenaran dari Allah swt.

Apakah Rasul-Nya, dan Kalamullah itu tertinggal sesuatu iaitu SIYASAH (POLITIK), PEMIMPIN DAN KEPIMPINAN?

Maka kita yang mengaku umat Islam, perlu berusaha mengikuti segala apa yang dibawa oleh Rasul-Nya dan Al-Quran sebagai PANDUAN HIDUP.

Di sini kita berbeza pendapat, apa yang dilaungkan berapi-rapi di pentas utama PERSIDANGAN AGUNG UMNO, sebagai SATU PERJUANGAN.
Kita berbeza pendapat, apa itu makna SATU PERJUANGAN. APA MATLAMATNYA.

Apakah UMNO benar-benar berjuang KERANA ALLAH, kerana menegakkan Agama Allah, kerana menegakkan apa jua sedaya upaya arahan dan larangan yang termaktub dalam Al-Quran? Jika benar, selepas 54 tahun, sudah tentulah, kadar buang bayi semakin berkurangan, kadar jenayah semakin berkurangan, kadar pembunuhan semakin berkurangan, rakyat hidup semakin aman damai, jurang yang kaya dengan miskin semakin berkurangan, taraf hidup rakyat kebanyakan semakin berkurangan!

DALAM KONTEK POLITIK MALAYSIA, saya yakin PAS berada pada landasan yang benar.

(DAN berkali-kali saya jelaskan, UMNO tak perlu masuk PAS. UMNO perlu buang assobiyyah, ambil ISLAM, tegakkan apa yang ada dalam QURAN dan SUNNAH. Lepas tu, nak buat Transformasi atau KoridorRaya, nak pacu ekonomi jadi no 1 dunia ganti US, buat lah, yang penting perjuangan yang jelas berada pada landasan Syariat. JIKA INI DILAKUKAN OLEH UMNO, nescaya semua umat Islam akan bersatu dibawah satu agama iaitu ISLAM, BUKAN 1Malaysia. Formula perpaduan amat mudah, bersatu kerana agama, dalam agama, bukan dalam bangsa/kaum. Pilihan ditangan UMNO)

KECUALI, BILA PEMIMPIN ISLAM ITU INGIN MENCARI KEKUATAN DARI SISI ORANG-ORANG KAFIR. (ITU YANG BERLAKU DI DUNIA ARAB SEBENARNYA!)

langitbiru said...

BAIK. Mana-mana manusia mengangkat Tok Guru sebagai Nabi, ada Keramat, mereka berada dalam kesesatan yang amat nyata. Mereka sebenarnya sudah MURTAD. Tiada lagi nabi dan rasul selepas Muhammad saw.

APAKAH BENAR WUJUD ANAK MUDA BERSERBAN ANGKAT TOK GURU SEBAGAI NABI???

Atau Sdr OKJ sengaja menabur fakta tanpa bukti, untuk memburuk-burukkan PAS???

Apapun, usaha dan tanggungjawab memperbetulkan aqidah umat ISLAM dari tersesat jauh, adalah tanggungjawab umum semua orang Islam, dan tanggungjawab KHUSUS bagi pemimpin beragama Islam.

Soalan khusus saya buat Sdr OKJ,
Siapa MUSUH-MUSUH yang dimaksudkan dalam Surah Al Mumtahanah?

Apakah Chua Soi Lek, Samy Vellu, Palanivel, Koh Soon Kun, Leong Tong Lai tidak tergolong sebagai MUSUH?

Rao Lanun-Bahaso said...

Dato Kadir
Salam Hormat


Dengan Izin.

Tambahkanlah Ilmu dan Fahman kami, ya tuhan kami.

Sdra Abu Bakar Ab Rahman
Salam Sejahtera

i. Saya fikir yang akan terainaya teruk dalam PRU13 nanti adalah orang melayu teramai....sudah lah berpuak puak,semua puak tak kuat mana dibidang ekonomi pulak tu,dari segi politik tak satu puak yang bolih menang besar dari jumlah kerusi diperingkat negeri dan parlimen,kecuali dikelantan dan terengganu...

Terpulanglah bagaimana UMNO dan BN berkempen mengatasi kempen PR. BN ada setahun lebih untuk mohon Parlimen dibubarkan. Walaupun persoalan 'winnable candidate' masih dalam perbincangan BN, jentera propaganda BN berjalan walupun TDM berkata UMNO masih belum berusaha dengan giat.


ii. TETAPI apa kah kisah yang tidak diterangkan secara ilmiah didalam 50-70 tahun selepas wafat rasulul-lah tersebut?...ADA SESIAPA YANG MAHIR TENTANG SEJARAH INI?..terangkanlah kepada kita semua

Sdra Abu Bakar Ab Rahman,

Walaupun saya bukan arif sejarah Islam saya cuba memahami pertanyaan Sdra.

Bersumberkan Wikipedia(?)
Perhatikan: Sunni View & Shia View

i. (http://en.wikipedia.org/wiki/Umar_ibn_al-Khattab)
...In 644, at zenith of his power, Umar was assassinated. His assassination was carried out by a Persian, in response to the Muslim conquest of Persia.


ii. (http:http://en.wikipedia.org/wiki/Uthman_ibn_Affan)
Anti-Uthman sentiment
...The actual reason for the anti-Uthman movement is disputed among the Shia and Sunni Muslims. Many anonymous letters were written to the leading companions of Muhammad, complaining about the alleged tyranny of Uthman's appointed governors. Moreover, letters were sent to the leaders of public opinion in different provinces concerning the reported mishandling of power by Uthman's family. This contributed to unrest in the empire and finally Uthman had to investigate the matter in an attempt to ascertain the authenticity of the rumours...while Sunni Muslims believe this to be a tactic used by seditionists to overthrow the realm of Uthman, by making him lose control over the main provinces of Egypt, Syria, Kufa and Bosra, where Uthman had appointed his own kinsmen for loyalty's sake. On the other hand Shia Muslims suggest that these claims were correct, and Uthman's kinsmen, although they achieved success as governors, failed to lead the people according to the principles of Islam...He was a devoted Muslim...Uthman wasn't completely plain and simple, however: Uthman built a Palace for himself in Medina, known as Al-Zawar, with a notable feature being doors of precious wood. Although Uthman paid for the palace with his own money, Shia Muslims consider it his first step towards ruling like a King.

iii. (http://en.wikipedia.org/wiki/Ali)
First Fitna(First Islamic Civil War): A'isha, Talhah, Al-Zubayr and Umayyad especially Muawiyah I wanted to take revenge for Uthman's death and punish the rioters who had killed him. They attacked Ali for not punishing the rebels and murderers of Uthman...

Sdra Abu Bakar Ab Rahman,
SUPAYA APA YANG telah berlaku itu dapat DIJAUHI

Ada ramai yang bertanya apa itu Qada dan Qadar? Apa itu Karma? Apa itu destiny?

Maaf kerana semestinya cubaan manira tidak menepati apa yang dihajati Sdra.

Manira hanya 'cut and paste' dari http://qurannet.tripod.com/072jin.html Surah 72, ayat 8 hingga 13
72-8: Dan sesungguhnya kami (jin) telah menyentuh (mengintip) langit itu, maka kami mendapatinya penuh dengan penjagaan yang kuat dan panah-panah api.
72-9: Dan sesungguhnya kami (dahulu) dapat menduduki beberapa tempat padanya (di langit) untuk mendengar-dengarkan. Tetapi sekarang sesiapa yang mendengar-dengarkan, tentu akan menjumpai panah api yang mengintai.
72-10: Dan sesungguhnya kami tidak mengetahui apakah keburukan yang dikehendaki bagi orang yang di bumi atau Rab (Tuhan) mereka menghendaki kebaikan bagi mereka.


Maaf sebenarnya kita kurang ilmu dan lemah bahasa.

Sufian Idrus said...

Menurut OKJ,
"Saya juga berasa malau bila ada anak muda yg berserban mengangkat To Guru mereka sebagai nabi pulak dah. Dan ramai pulak yg menganggap Tok Guru ada keramat."

Ini sudah teruk, dan harus diambil tindakan oleh Jabatan-jabatan Agama, terutama JAKIM. Soal mengangkat seseorang sebagai 'Nabi' adalah perkara aqidah dan boleh memurtadkan.

OKJ harus terangkan siapa yang mengangkat siapa menjadi Nabi, dan siapa pula yang mengatakan siapa mempunyai keramat. Apa pula tindakan OKJ setakat ini? Sudahkah melaporkan keadaan ini kepada mana-mana pihak Jabatan Agama?


Sufian Idrus

bulat said...

Dato,
Kemeluatan orang melayu berjiwa patriotik kepada pembesar UMNO adalah kegagalan
Mengawal khazanah negara daripada perompak2 durjana. Kes2 seperti ecm-libra, sime darby, pantai holdings, security commission, air asia, jambatan bengkok, pulau batu putih,mv agusta-proton, nusajaya n Singapore access, etc, semuanya disapu di bawah carpet. Hati terasa berbeku ditambah lagi dgn kegagalan mengawal MIC, MCA & GERAKAN Dlm meyakinkan mereka bertapa pentingnya agenda nasional dicapai menerusi kaum majority.

Anonymous said...

perhimpunan sarkas terbesar berakhir hari ini, dengan persembahan terakhir bapak badot buat lawak no satu di malaysia...

Kalau Umno betul-betul perjuangkan Melayu, keluarlah BN utk tumpukan pembangunan Melayu. Cakap banyak...

minah ronggeng

OKJ said...

Salam Sdr Langitbiru dan terima kasih.

Maafkan saya jika saya mengganggu ketenangan sdr pada hari cuti ni. Sebenarnya hati saya resah gelisah bila melihat Rukun Iman dipermainkan sebegitu rupa. Izinkan saya bercerita sedikit; cerita yg mungkin telah diketahui oleh sdr.

Semasa saya di Madinah Al Munawwarah, saya telah ditanya samada Allah itu adil? Katanya lagi, kita sebagai umat Islam dilahirkan sebagai seorang Islam , diazan, dikamat semasa lahir, diberi pendidikan Islam dan dijauhi dari mengambil makanan yg haram. Sedangkan seorang kafir dilahirkan kafir, diberi makan babi dan diberi minum arak, hidup dalam budaya kafir dan ada sesetengahnya diberi minum Holly water. Adakah ianya adil????

Jawapan kepada seoalan itu ialah Allah maha adil. Walaupun seseorang Islam dilahirkan, dibesarkan secara Islam, tetapi matinya belum tentu didalam Iman. Begitu juga kafir laknatullah yg dilahirkan, dibesarkan dan sentiasa di dalam kegelapan, tetapi jika mereka mentauhidkan Allah sebelum mati, mereka adalah bersih dan suci seperti bayi yg baru lahir. Jadi, marilah kita sama-sama mendoakan agar kita sentiasa dijalan yg lurus, jalan yg diredoi, bukannya dijalan yg Allah murkai dan di jalan orang-orang yg sesat.

Lihatlah bagaimana terpesongnya aqidah seseorang akibat terlalu taksub kepada To Guru tanpa disedarinya. Rasulullah sendiri mengatakan tiada lagi nabi selepas baginda. Bagi menjawab anak muda berserban yg mengangkat Tok Guru sebagai nabi, saya ada nama pemuda tersebut siap dengan gelarannya sekali. Tapi eloklah jikalau sdr lihat sendiri video klip dalam blog kickdefella pada 1 Dec 2011. Cuma janganlah kata video hanya besi je, tak boleh dijadikan bukti macam kata Tuan Guru Hj Hadi berkenaan video sex yg disahkan 99% tulen oleh ketua polis Negara tu. Sekian TQ.

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir

Minta diberi laluan untuk pertanyaan En. Sufian Idrus

Salam En Sufian. Terima kasih kerana bertanya. Juga minta maaf sebab tersalah eja malu jadi malau. Untuk pengetahuan En Sufian, pihak bertanggungjawab akan membuat penyiasatan terperinci nanti. Sila rujuk kepada akhbar Utusan hari ini. Sekian TQ.

AnaQarbana said...

Perjuangan PAS dah tentu arah, berkecamuk, nak kata berjuang untuk Islam/melayu, nampak sama saja macam UMNO/PKR/DAP, yang lebihnya pada PAS ialah jubah, jangoat, serban, jamin masuk syurga dan Nik Aziz Nabi terakhr/keramat...cakap PAS macam cakap DAP tak nampak Islam pun, PAS banyak fitnah dan pembohongan,
Kalau na kata Nik Aziz Keramat meang tak ada masalah sebabnya dalam masyarakat Melayu memang banyak perkara aneh di anggap keramat, buaya keramat, tok keramat, rimau keramat, jalan tok keramat, kampung tok keramat, entah apa-apa keramat lagi dalam pemikiran orang Melayu yang kononnya berjuang atas dasar Islam. Inilah antara punca ketaksuban umat Melayu Islam tanpa berlandaskan Al-Quran dan Al-Hadith...apakah memadai hanya sekadar boleh bercaramah dengan memetik ayat suci al-quran dan hadith berjubah, berserban dan berjanggoat, bertitle ustaz telah maksum, boleh menghukum, boleh mencipta syurga sendiri, boleh mengkafirman orang lain....inilah islam sebenar yang di bawa oleh Nabi Muhamad s.a.w....

Hamba Allah said...

Salam Datuk.

Panas isu PRU 13 nanti.
Semoga melayu tak jadi Pak Kadok,Pak Pandir Moden.
Semoga Profesor Melayu tak kangkong.
Semoga Pakar Ekonomi Melayu tak berjudi.
Semoga Ulamak Melayu Tak bermaksiat.


Semoga perhimpunan Agung UMNO tdak seperti Menang Teriak Hak Tergadai.
Semoga muktamar Agung PAS tidak seperti Menang Takbir Islam Tergadai.


Adakah melayu dah jadi Pak Kadok moden.

Terima kasih Datuk.

Hamba Allah.

Abu Dolah said...

Salam Tok.Nampak gaya Nurul Izzah binti Pak Sheh menang mudah di Parlimen Lembah Pantai PRU 13 nanti.

Kuda BN pun dah ada masalah.Penafian syok sendiri sahaja.

Kesian Najib & BN & UMNO.

Hanezam said...

Salam Datuk,
(komen versi pemanas hawa. Datuk tak sejuk ke hujan-hujan cam ni ...?)

Kita ada sedikit expectation terhadap orang yang baru balik buat haji. Kita akan rasa kecewa kalau org yang baru naik haji tapi hujahnya masih bebal macam sebelum buat haji. Begitulah secebis kisah tentang harapan yang tinggal harapan.

Datuk saya nak tanya, kenapa Najib masih simpan pemuka-pemuka yang bergelumang tahi sendiri ? Adakah mereka itu ada nilai setimbang sayap nyamuk di sisi rakyat ? Dipinjamkan pentas gagal pula mengemukakan bukti-bukti utk patahkan tuduhan liar.

Sebagaimana saya tidak mahu Anwar Ibrahim sebagai PM, begitulah juga saya tak lagi rasa sesuai pemuka-pemuka yang bergelumang tahi sendiri ini dalam senario politik pasca-PRU 13. Najib patut diberi peluang dengan syarat Najib nyahkan mereka ini. Banyak lagi yang berkaliber dan tak makan rasuah. Cari ! Cari !

A KADIR JASIN said...

Buat pembahas Hanezam dan yang lain juga.

1. Sejak dulu lagi saya berasa salah satu kesilapan kita adalah kita terlalu menaruh harapan kepada sesuatu yang berbentuk agama (Islam) tanpa berfikir panjang dan dalam;

2. Jadi, bila orang pergi haji, pakai jubah, ketayap dan serban, kita secara spontan menaruh darapan yang tinggi kepada orang itu berbanding sebelum beliau pergi Makkah. Ingatlah, penjenayah pun bila masuk mahkamat pakai kopiah putih;

3. Bagi majoriti orang Islam, ke Makkah adalah sekadar menumaikan Rukun Islam yang kelima;

4. Lagipun sekarang ramai orang Malaysia pergi Makkah, sama ada untuk Haji atau Umrah, sama kerap dengan mereka pergi Medan, Jakarta, Bangkok, Paris, London dan New York sebab banyak duit dan banyak masa;

5. Tentang politik pula, masalah kita ialah siapa atau parti mana nak pilih kerana takut-takut wal hasil balik asal, itu pasal tak hasil;

6.Semua orang tahu tidak ada sebarang pembaharuan dalam Kabinet Mohd Najib. Kalau tak silap saya, semua muka lama - manis, lemak, masam dan basi - semuanya kekal. Yang baru hanyalah para Senator yang dibawa masuk "to make up the number". Sebab itulah Kabinet Mohd Najib sangat mega; dan

7.Saya setuju dengan Bung Mokhtar. Yang membebankan Kerajaan dan parti tu keluarlah. Kalau nama sudah dibersihkan, merayulah kepada PM supaya dibawa masuk balik sebab PM yang lantik. Kalau kira pengundi, mereka tak terpilih pun. Jabganlah kerana nila setitik, rosak susu se belanga dan kerana seekor kerbau bawa lumpur, habis semua terpalit.

Terima kasih.

mr_abs said...

Salam dato.

Saya kurang faham. Kenapa perlu dalam perhimpunan UMNO, sampai Presiden pun ungkit cerita perihal DSAI dan partinya, serta DAP dan PAS.

Kenapa perlu ceritakan perihal begini dalam perhimpunan begini? Bagi saya, dan saya percaya jutaan belia yang lain perlukan pemimpin berwawasan. Lebih elok kiranya para pemimpin UMNO, fokus kepada perihal rancangan untuk masa depan UMNO, melayu serta negara.

Beri statistik, beri kelemahan melayu, apa yang akan diperbuat dan telah dirancangkan lagi. Trigger that feeling, supaya rakyat marhaen seperti kami ini dapat befikir

"Oooo, betul, betul. Ini masalah kita, kita perlu atasi"

Bukannya perlu akronim yang pelbagai, berdegar bercerita, perihal bra pun masuk. Sedap didengar ramai-ramai, tapi pengisiannya apa. Kami dah tertunggu-tunggu, apa input daripada para pemimpin, ini yang kita semua dengar. Amat dan teramat kecewa.

Perihal kes DSAI, cerita parti lain, pedulikan. Itu hal mereka. Kenapa perlu jaga tepi kain. Biarkanlah. Sepatutnya jaga parti sendiri elok-elok.

Kalaulah para pemimpin turun padang selalu, ambik tau perihal masyarakat, then tak perlulah sampai semua Press datang, dengan tiba-tiba datang jenguk rakyat, kan elok. Bukannya, sampai menteri, YB dah siap tunggu para pemimpin besar datang, siap ada sambutan rasmi. Saya lebih sukakan mereka yang turun padang, tanpa ada sambutan besar-besaran.

Meskipun saya bukan berasal dari negeri yang ada UMNO, saya mengharapkan yang terbaik daripada para pemimpin atasan. Bagi saya, tak perlulah semboyan dibunyikan, baru gempur habis-habisan. Jika kerja dengan elok, jaga negara dengan elok, kroni dapat projek sekalipun, projek itu dapat dijayakan dengan berjayanya. Saya fikir, tak akan menjadi barang satu permasalahan sekalipun. Rakyat boleh nampak semua itu. Bukannya sebelum pilihan raya baru nak jenguk kampung, pakcik,makcik kat kampung. Siap angkat orang tua, jenguk orang sakit.

Dan orang seperti saya senantiasa rindukan pemimpin macam Tun Dr. Mahathir.

Sekian,semoga datuk sentiasa sihat senantiasa :)

Doktor Muda said...

salam Dato' & rakan2 blogger,

semua org telah mengikuti Perhimpunan Agung Umno yg berakhir semalam. Pemerhati politik & lain2 mungkin berharap pemimpin2 Umno di peringkt Bahagian/Negeri/Pusat benar2 berubah. namun dari gaya perbahasan & ucapannya,masing2 kekal BONGKAK & ANGKUH. maafkan saya jika berasa demikian, rakan2 saya yg rata2nya juga berasa demikian.
ada info dari rakan2 kami dari Felda juga memaklumkan bahawa Felda pun sekarang 'kucar kacir' dek beberapa org atasannnya. mereka sgt2 kecewa di atas kecamukan Pengurusan Felda skrg. bagi saya, UMNO 'kurang' menggunakan kesempatan berhimpun kali ini utk memenangi hati rakyat melayu,namun lebih kpd membobok hadirin. sedih sekali tgk mereka sebegini....

Anonymous said...

Datuk,

Najib mungkin berhadapan dengan "yang dikejar tak dapat, yang dikendung berciciran" dalam PRU13 nanti. Orang Melayu tidak sesimple yang disangka.

Hantu Gigi Jarang

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir

Maaf cakaplah tapi saya berasa tak berapa sedap dengan ayat Dato’; Sejak dulu lagi saya berasa salah satu kesilapan kita adalah kita terlalu menaruh harapan kepada sesuatu yang berbentuk agama (Islam) tanpa berfikir panjang dan dalam;

Sebabnya, seperti sedia maklum, dalil ilmu aqidah terbahagi kepada 2 iaitu dalil naqli dan dalil akli. Dalil Akli memang berdasarkan pemerhatian dan logic akal tetapi dalil naqli adalah ketetapan dari Al Quran dan Hadis dan tidak boleh dipertikaikan. Ianya kerana akal kita tidak sampai ketahap tersebut untuk mempertikaikannya. Surah Al baqarah ayat 2 -4 menyatakan Al Quran tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi orang yg bertakwa, mereka beriman kpd yg ghaib, mendirikan solat, menafkahkan sebahagian rezeki. Mereka yakin dengan adanya kehidupan akhirat.

Tapi rasanya, mungkin apa yg Dato’ maksudkan ialah penggunaaan hadith-hadith palsu sebagai rujukan atau tafsiran Al Quran yg sekerat-sekarat dan tafsiran yg terpesong dari yg sebenarnya mengikut kepentingan masing-masing.

Satu lagi, memang betul, yg membezakan antara sesama manusia adalah iman dan amalnya bukannya jubahnya, kopiahnya, serbannya sebab Abu Lahab pun pakai jubah. CUMANYA, daripada riwayat Tarmizi; “ Hai anakku! Itulah perjalananku (sunnahku), dan barangsiapa yang menyukai sunnahku, maka dia telah menyukaiku, dan barangsiapa yang menyukaiku, dia akan berada denganku di dalam syurga!. Sekian TQ.

Anonymous said...

Dato Kadir
Salam Hormat

Pertanyaan Agak Penting
(si-muslim kenal tuhannya yang maha jabbar lagi maha qahhar)

mr_abs said...Saya kurang faham. Kenapa perlu dalam perhimpunan UMNO, sampai Presiden pun ungkit cerita perihal DSAI dan partinya, serta DAP dan PAS.

Sdr mr abs, mungkinkah ianya membolehkan najib dapat berkata kepada mister presidennya: mister president, i have got these dirty dicks safely in my hand and under control; and i play with these dicks better than you can yours???


Mahathir(Tun) dilaporkan mengatakan najib harus diberi peluang memperbaiki kesilapan penggantinya yakni Abdullah A Badawi.

Dato Kadir, sekiranya Dato tahu, beritahukanlah kami apakah kesilapan Abdullah A Badawi itu?

Saya bertanya kerana saya tahu jawaban Dato dapat membantu rakyat Malaysia warga BN membantu najib memperbaiki kesilapan penggantinya si-Mahathir itu.

Sekian dan salam hormat.

Jessie Labi

Anonymous said...

Dato Kadir,
Salam Hormat

Jurujual BN Tersohor
(timbalan presiden umno)

Berita Bernama mencceritakan Muhyiddin di Hua Zong (http://www.bernama.com/bernama/v5/newsgeneral.php?id=631813) mengingatkan bertapa rajinnya kadam-pecacai MCA dan Gerakan ini berkerja siang-malam untuk tetuannya.

Itulah pecacai setia namanya. tetapi diharap jangan pandai-pandai mengadai hak orang Melayu tanpa pengetahuan dan ihsan mereka; yakni pencacai ini pun main belakang orang Melayu.

Sekian

Freeman Friday

Yangretibase said...

(1)

Assalamualaikum,

Belum terlewat rasanya untuk saya mengucapkan selamat pulang ke tanah air kepada Haji OKJ.

Apabila seseorang itu mendapat haji mabrur, seseorang itu berstatus sesuci bayi yang baru lahir, bersih sebersih-bersinya daripada sebarang dosa. Balasan bagi haji mabrur ialah syurga.

Setelah pulang ke tanah air dari Mekah, seorang haji atau hajah itu wajib mengekalkan status kemabrurannya itu sebaik-baiknya. Caranya mudah sahaja: Dia jangan sekali-kali berbuat dosa, walaupun sekecil-kecil dosa.

Dengan kata lain, dia pada setiap saat istiqomah menyahut seruan al-Quran yang bermaksud,"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kamu dengan sesuci-suci (sebaik-baik atau sebenar-benar) taqwa." Bahkan, dia wajib senantiasa menambahbaikkan tiap gerak-gerinya serta amalan hasanahnya.

Oleh yang demikian, sebagai contoh, sekiranya isteri Haji OKJ tidak menutup aurat, maka Haji OKJ sudah dikira melakukan dosa yang bukan kecil kerana membiarkan isteri ingkar akan perintah Allah. Lebih-lebih lagi, jika isteri juga turut bersama suami menunaikan rukun haji. Isteri sudah sah berdosa kerana kedegilannya dan kesombongannya mempamerkan auratnya di hadapan khalayak orang ramai.

Mabrurkah haji suami dan isteri yang jelas tidak bersifat malu kepada Allah SWT sedemikian? Haji OKJ, kalau menyayangi PM Mohd. Najib dan isterinya, harus menasihati beliau dalam perkara yang haq ini, sebagaimana perintah al-Quran' surah al-Asr.

Wassalam. Tolong maafkan saya.

Yangretibase said...

(2)

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, semasa di Arafah, Haji OKJ baru sedar rupanya bahawa tindakannya di dunia ada kaitan dengan akhirat. Adakah selama ini Haji OKJ tidak mengetahui hakikat itu? Bukankah setiap gerak-geri kita dikira dosa pahalanya oleh Allah SWT?

Oleh sebab itu, mana mungkin boleh dipisahkan politik daripada agama, sedangkan aspek politik pemerintahan negara merupakan satu juzuk terbesar dalam agama. Bukankah manusia dibangkitkan untuk menjadi hamba yang beribadat kepada Allah, DAN menjadi khalifah untuk mengurus tadbir serta memakmurkan bumi Allah SWT ini sebelum kita dikembalikan kepada-Nya?

Tolong maafkan saya kalau saya katakan bahawa Haji OKJ masih OKJ yang lama. OKJ masih percaya bulat-bulat akan berita atau cerita fitnah yang tidak masuk akal sekalipun. Adakah akhbar Utusan Melayu itu setaraf kitab Imam Shafie dan blogger Kickdefella itu setaraf Imam Shafie sehingga boleh disandarkan kepercayaan dan keyakinan yang begitu tinggi?

Kalaulah benar sekalipun ada orang berserban dan berjubah labuh yang melabelkan TGNA itu nabi, maka orang itu sebenarnyalah orang gila. Mengapa perlu diambil peduli sangat? Bukankah OKJ pun yakin, Nabi Muhammad SAW itu nabi terakhir?

Daripada lima hantaran komen OKJ berkenaan tajuk "PRU: Kita Semua Pikul Beban" setakat ini, saya dapati OKJ masih tebal dengan sikap prasangka buruk terhadap musuh politiknya. Beberapa Ayat al-Quran yang diketengahkannya kelihatan hendak dikenakan kepada PAS; namun sebenarnya semua Ayat al-Quran berkenaan terkena kepada UMNO kerana UMNO bersikap degil dan ingkar akan perintah Allah SWT.

Dan OKJ juga mengajak partinya, UMNO, supasa menggunakan al-Quran sebagai panduan dan sandaran bagi menghadapi PRU ke-13 nanti. Itu satu nasihat yang baik.

Wassalam. Tolong maafkan saya.

langitbiru said...

Semalam, Chua Soi Lek berkata dalam seminar MCA, Hukum Hudud: Kesan pelaksanaannya kepada bukan Islam dan Negara; “binasa diri”, Ekonomi Negara akan musnah.

Malah, sejak isu Hudud dimainkan semula 2 bulan lepas, MCA Perak terus menerus berkempen MEMBURUKKAN hukum hudud, termasuk mengumpul tandatangan bukan Islam menolak Hukum Hudud.
Apa UMNO Perak buat?

MCA, satu kumpulan bukan Islam yang terbesar di Malaysia, mempunyai pengaruh politik dan ekonomi yang kuat, MENENTANG Hukum Hudud dilaksanakan di negeri majoriti penduduknya beragama Islam dan Ketua Negara beragama Islam.

MAKA, untuk kali kedua saya bertanya khusus kepada Sdr Hj Dr OKJ,

Siapakah MUSUH-MUSUH yang dimaksudkan dalam Surah Al Mumtahanah?

Apakah MCA dan Chua Soi Lek tidak tergolong sebagai musuh?

Bacakah Sdr Hj Dr OKJ ayat-ayat hukum dalam Al-Quran semasa di Tanah Suci?

Apakah terdapat ayat-ayat yang MENGECUALIKAN Ketua Negara Islam, negara berpenduduk majoriti Islam, untuk tidak melaksanakan ayat-ayat Hukum dalam Al-Quran?

Apakah sebenarnya maksud BERIMAN Kepada Al-Quran?

Mana perginya wira-wira UMNO yang sangat lantang berapi-rapi mahu berjuang pertahankan Islam, TAPI membiarkan Chua Soi Lek/MCA menghina hukum-hukum Al-Quran???

DATO’
PAU2011, paling malang, paling tidak bermakna. BERAPI-RAPI, HAKIKATNYA ,“HANGAT-HANGAT TAHI AYAM”.

BAI’AH DAN AKUJANJI UMNO, kenapa tiba-tiba perlu?

Jawabnya, pemimpin tak percaya orang bawah, orang bawah tak percaya pemimpin, masing-masing sangsi dan prasangka satu sama lain-petanda jelas UMNO kacaubilau, harubiru, bakal karam!.

UMNO sangat CEMAS, bila cemas mereka menyerang orang lain, beremosi, sehingga menampakkan ketidakmatangan diri dan kejahilan diri. Yang dok dalam dewan, berdiri melaungkan SUMPAH, berdiri jugalah SEGALA BULU ROMA, keluar sahaja dewan, bulu roma tunduk rebah, bersama rebahnya jati diri Melayu Umno pergi jumpa kuncu-kuncu Cina mereka melangsungkan agenda money-money-money.

Agenda Melayu, agenda Islam dalam dewan tadi dah jadi “tahi ayam”, hangat-hangat tahi ayam!

Hinggakan sekutu bukan Islam mereka terang-terangan menghina Quran, depa diam buat bisu, pekak ,dan tuli! Inikah PEMBELA ISLAM?

……………SUMPAH-SUMPAH, sudah mula jadi TRADISI BARU bagi ORANG UMNO.

Selepas Presidennya Selepas Presidennya bersumpah, ……………..sekarang, seluruh orang UMNO dalam dewan bersumpah.
APAKAH mereka tidak lupa, SUMPAH PALSU adalah salah satu DOSA-DOSA BESAR?

mtgbertam said...

AnaQarbana,

Dalam Al-Quran Allah sebut (maksudnya) `berbuatlah atau beramal lah, maka Allah akan melihat amalnya, begitu juga dengan rasulnya dan orang-orang yg beriman....'.

Allah tidak sebut `berkata lah'..

Justeru, kalau anda nak memperjuangkan Islam, ayoh cari wadah anda.

Atau anda nak cari wadah yang sempurna, sesempurna zaman Nabi dan sahabat2? Bila dan wadah yang man?

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato'

Saya berasa AMAT TERPANGGIL untuk memberi sedikit reaksi kepada 2 perkataan ini:

1.Serban
2.Jangoat

Serban tu ejaannya betui.
Jangoat tu ejaan SENGAJA disalahkan, seolah-olah satu sindiran JANGGUT KAMBING.

Saya cuma nak ingatkan, Serban dan berjanggut itu SATU SUNNAH NABI SAW.

Memanjangkan janggut satu sunnah, menipiskan MISAI juga satu sunnah.

Sesiapa yang tak nak berjanggut dan bermisai tebal kerana itu lebih sesuai untuk mukanya, teruskan, TAPI JANGAN sekali-kali menghina, mempermainkan amalan Sunnah berjanggut dan berserban.

Manakala yang berjanggut dan berserban pula, amat wajar memperlihatkan dan menjaga keperibadian yang tinggi SUPAYA tidak menimbulkan fitnah keatas Sunnah.

SAMA JUGA KEPADA SEMUA MUSLIM/MUKMIN PERLU MENJAGA AKHLAK SEDAYA UPAYA IKUT AKHLAK RASULULLAH SAW, SUPAYA TIDAK MENIMBULKAN FITNAH KEPADA AGAMA.

DALAM PAU2011, BILA LIHAT VVVIP WANITA, SEMUANYA IKUT SUNNAH FLOM, TIDAK BERTUDUNG, RAMBUT MENGURAI KEBAHU, TAPI MALANGNYA, SANG SUAMI BERIKRAR BERSUMPAH NAK PERTAHANKAN ISLAM.

SEMOGA SDR DR HJ OKJ DAPAT BERDAKWAH KEPADA ORANG-ORANG UMNO, SURUHLAH BINI-BINI DAN PUTERI-PUTERI MEREKA TUTUP AURAT. (BUKAN NASIHAT SAYA, TAPI SURUHAN AL-QURAN)

Wallahualam.

Anonymous said...

OKJ,

Nila sdr bercerita tentang Masjidil Haram dan jemaah dari Algeria sejurus sebelum buka cerita anak muda berserban, maka saya sangkakan pemuda itu sdr jumpa di Masjidil Haram juga.

Maka terfikir saya, kenapa sdr tidak langsung menegur disitu dan pelik pula bila meminta Langit Biru yang menegur.

Rupanya sdr lihat di media!

Maka saya pun tidak lagi mahu berkata apa-apa. Lagi pula seperti kata sdr, pemuda itu sedang disiasat, sudah bagus lah itu.

DAKJ,

Sana-sini perwakilan sebut tentang siapa dan bagaimana nak tentukan "winnable candidate". Begitu bersungguh-sungguh. Dan adakalanya penuh beremosi.

Berapa kerat yang bawa usul ekonomi dan pendidikan?

Saya simpulkan, tidak ada apa-apa yang berubah dalam UMNO menjelang PRU13 nanti.

Fed Up

OKJ said...

Salam Sdr yangretibase

Terima kasih kerana saudara membaca komen-komen saya. Insyaallah saya akan berhujah secara sederhana dan ilmiah. Maaflah jika saya membangkitkan seorang anak muda yg tersesat jalan. Saya ingatkan telah menjadi tugas dan tanggungjawab setiap umat Islam untuk menegur bilamana melihat sesuatu kemungkaran berlaku di depan mata. Disebabkan anak muda tersebut berpegangan PAS, saya rasa ada baiknya jika yg menegur adalah pengikut PAS juga. Mula-mula sdr tak percaya bukti yg diberikan sebab sdr kata tak sama taraf dengan Imam Shafie. Kemudian tak sangka pula saudara terus mengherdik pemuda tersebut sebagai seorang gila tanpa meminta penjelasan beliau dan memberi pertolongan serta kauselling yg sewajarnya supaya kembali ke pangkal jalan. SEDANGKAN anak muda tersebut BERMATI-MATIAN memperjuangkan untuk partinya dan memburuk-burukkan lawannya. Apakah nasib anak muda yg masih baru hendak mengenal dunia ini jika beliau ditakdirkan dijemput ilahi?

Adakah di dalam Islam, kita terus menjatuhkan hukum kepada seseorang tanpa diberi peluang kepadanya untuk membela diri? Jika beliau insaf, tiadakah peluang baginya untuk bertaubat dan kembali ke pangkal jalan? Dipihak kita pula, tidakkan kita hendak mengetahui kenapa anak muda tersebut sanggup terpesong akidahnya semata-mata kerana ketaksubannya? Adakah disebabkan jalil dalam agama? Atau berpandukan hadith-hadith palsu dan tafsiran Al Quran yg salah dan sekerat-kerat mengikut kepentingan seperti yg diutarakan oleh Dato’? Atau dendam kesumat yg membara terhadap musuhnya? Dan siapakah guru-guru beliau? Berapa ramai lagikah anak-anak muda yg terlalu taksub pada To’ Gurunya seperti ini? Apakah langkah-langkah yg boleh dibuat supaya ianya tidak terjadi lagi? Akhir kata, semoga peristiwa di atas menjadi pengajaran kepada semua umat Islam yg beriman. Sekian, TQ.

bulat said...

Dato,

Memang benar. Pembesar2 UMNO terlepas satu2nya peluang untuk mendapatkan kembali kepercayaan orang Melayu.

Selain dari TS Muhyiddin Yasin pada ucapan pembukaan (tepat menembak parti rasis DAP tanpa segan silu), boleh dikatakan rata-rata yang lain bercakap kosong, terlalu berlapik dan syok sendiri termasuklah PM Najib.

Agenda bumiputera yang dilaungkannya langsung tak menarik perhatian.

Bukannya tongkat yang melayu harapkan sangat. Jiwa patriotik melayu lebih rasa tercabar bila Najib dan barisan pembesar lain semacam hilang kawalan kepada khazanah dan harta negara. Apa perlunya disimpan durjana2 yang merosakkan negara. Menteri2 lembik, yang kerapkali buat kesilapan, yang sombong, masih berlambak di dalam.
Najib gagal mengawal mereka ataupun memberikan penjelasan keapda orang melayu kenapa mereka masih dikekalkan.

Sayang, menteri2 umno zaman kini sunggoh rendah tarafnya.

Ridzuan said...

UMNO sebenarnya bukanlah parti yang tersangat buruk tetapi masaalah yang besar yang dihadapi oleh UMNO sekarang adalah kerana terlalu ramai parasit dan lintah yang menghinggapi Parti Melayu tersebut. Parasit dan lintah-lintah inilah yang sedang merosakkan UMNO dan akan menpupuskannya. Sudah menjadi fitrah alam pohon mana yang subur maka di pohon itulah segala parasit akan mengerumuni.

Tidak ada jalan lain bagi pohon yang telah dipenuhi parasit-parasit ini kecuali ditebang dan ditinggalkan akarnya dan kemudian barulah tumbuh tunas-tunas baru yang segar atau ditebang terus dan ditanam benih baru dan dari situlah kawalan dibuat bagi mencegah parasit-parasit ini bermaharaja lela.

Jadi untuk UMNO kembali segar saperti sebuah Parti yang pernah disanjung oleh orang-orang Melayu sekitar tahun 60an dulu maka ianya perlu dihapuskan kuasa memerintahnya yakni dikalahkan dalam Pilihanraya atau UMNO dengan rela hati menarik diri dari memerintah. Apabila kuasa ini sudah tidak ada pada UMNO maka segala parasit-parasit dan lintah-lintah ini akan dengan sendirinya terhapus dan dengan itu akan tinggal ahli-ahli UMNO yang bersih dan suci. Dari situlah UMNO akan dapat dibaiki dan diperbetulkan dengan segala bentuk pencegahan kepada parasit-parasit dapat diadakan.

Namun ini adalah suatu pegorbanan yang besar yang perlu dilakukan oleh ahli-ahli UMNO yang jujur, ikhlas dan sayangkan Parti dan orang Melayu seluruhnya. Selagi mana kesanggupan ini tidak ada maka selagi itulah UMNO akan terus dibelengu oleh parasit-parasit yang akhirnya UMNO itu sendiri akan terhapus.

amin said...

Dol keropok, sedar kah kamu akan implikasi akta baru yang dibawa oleh Naji & company. Akta Perhimpunan Aman ini penuh dengan muslihat yang apabila dikaji dan dikaji akan terbukti bahawa ianya lebih dashyat daripada undang-undang yang diguna pakai oleh MYANMAR, regim askar yang terkenal dengan kezalimannya terhadap demokrasiyang telah menekan Ang Yang Suki, ketua pembangkang selamat pululh tahun. Perkara yang hasrus difikirkan oleh kita semua sebagai rakyat yang duduk dalam negara yang sepatutunya amalkan DEMOKRASI adalah pengisian DEMOKRASI.
Hari ini, demokrasi dinegara ini sedang menghadapi masa kegelapan kerana UMNO/BN diancam oleh rakyat yang telah TERSEDAR akan HAK2 MEREKA yang selama ini telah dibenam oleh UMNO. Akta baru ini mencengkam rakyat malaysia daripada mengeluarkan suara mereka. Kenapa kerajaan mahu menidakkan hak rakyat. Suka aku ler kalau aku nak pergi atas jalanraya nak melaungkan kerajaan BN/UMNO zalim. Hak kerajaan adalah untuk bertindak mengikut perlembagaan. Hari ini kita nampak semua instituisi/ajensi penguatkuasa dan juga kehakiman kerajaan menyokong kerajaan membuta tuli tanpa merujuk kepada undang2 yang sedia ada. Dimana boleh mereka akan menipu demi untuk kepentingan kerajaan. Perlu diingat rakyat hari ini sudah SEDAR hanya yang tidak sedar adalah RIBUAN AHLI UMNO YANG BUTA TULI DAN YANG KUAT MEMBACA UTUSAN MELAYAU, TV1 HINGGA 9.
Sedar lah wahai kaum aku. Sudah 54 tahun kita ditipu sampai tergadai bukan saja hak2 kita bahkan telah menjerat kita dalam hutang yang semakin banyak. BANDING DULU DENGAN SEKARANG. NASI/1 LAUK SEPINGGAN 5.00. DULU 3.00. TEH TARIK 1.50. MASUK UNIVERSITI DULU BIASISWA SEKARANG PTPTN, GAGAL BAYAR BALIK..SEBAB MENANGGUR PUN...BLACKLIST. UMNO PEMBOHONG. BILA TERSEPIT MERAUNG MINTA PAS PAKAT BUAT KERAJAAN 'UNITY', BILA PAS TIDAK SETUJU KUTUK PAS JADI HAMBA DAP. TUDUH DAP PARTI CINA. PKR ANTI MELAYU. KUNON UMNO SAJA YANG MELAYU.HARI INI UMNO SUDAH KELIHATAN HUJUNG DUNIA SEBAB ITU DIA GUNA ISU MELAYU/CINA/INDIA. SELAMA 54 TAHUN DIA BERSENGKONKOL DENGAN MCA/SAMMY VELLU TIDAK JADI HAL. UDAH LER UMNO. MELUAT LER NAK TULIS LAGI. JANGAN JADI KEROPOK LEKOR WEI.

abdullahhir said...

Abdullahngah, saya nak tanya awak, awak tahu beza antara DEFISIT dan SURPLUS. Kenapa tidak tanya Dato awak ni perbedzaan antara dua ini. DEFISIT BAJET - BAJETY HUTANG. DEFISIT SURPLUS- BAJET YANG DIBENTANGKAN DENGAN DUIT DALAM TANGAN - TIADA HUTANG. CONTOH.
BAJET DEFISIT SEOLAH-OLAH KAMU PERGI BANK PINJAM 50,000, BALIK UMAH BAGI ISTERI 30,000, ANAK 10,000 SETIAP SEORANG. LEPAS ITU APO??? YER! LEPAS ITU APO. HA. YER! LEPAS ITU SAPE TANGGUNG HUTANG ITU. KITA LER YANG TANGGUNG. KERAJAAN AKAN NAIKKAN CUKAI, NAIKKAN KOMPAUN ATAS KESALAHAN TRAFIK DENGAN ALASAN LARI LAJU 120KM BOLEH MEMBUNUH, HAHAHAHA. TIDAK BOLEH BAYAR KOMPAUN..KITA AKAN DI SENARAIHITAMKAN. TAK TAHU APA MAKNA. GI TANYA ANAK2 YANG BEKERJA DIBANDAR DAN KENA KEJAR BALIK KAMPUNG JUMPA/ZIARAH EMAK AYAH SAKIT...DALAM PERJALANAN KENA SERANG HENDAP OLEH TRAFIK...HAD KELAJUAN 110...LARI 120 KENA SAMAN. UDAH LER ITU...TRAFIK DOK DALAM SEMAK KAWASAN MENURUN BUKIT DIMANA KITA BUKAN TEKAN MINYAK BAGI LAJU TAPI KENDERAAN DENGAN SENDIRINYA LAJU AKIBAT TEKANAN MENURUN BUKIT. APA MAKNYA 100.00 DAN 500.00 BILAMANA AKHIRNYA ANAK2 JADI MANGSA.UMNO/BN BUAT SEMUA INI KERANA MAHU UNDI DARIPADA RAKYAT. JANGAN JADI BODOH.

rashidie said...

Apa ni Melayu, cina india. Bukan kah kita ni negara MALAYSIA. Kita pilih calun2 yang boleh memakmurkan negara...beri pekerjaan kepada anak2, adik beradik kita yang sudah belajar tinggi dan masih menanggur. Kalau UMNO, dia akan kata mahasiswa pilih pekerjaan, xpandai bahasa inggeris. Kalau orang intelktual, jawab dia..mana mungkin ada peluang pekerjaan bila sebuah kerajaan tidak TELUS dalam PENTADBIRAN, KEADILAN menyebabkan PELABUR2 LUAR TIDAK MASUK MALAYSIA, OPELABAUR TEMPATAN YANG KAYA RAYA LARI KELUAR NEGARA. SALAH SAPE. KERAJAAN YANG RASIS SEPERTI UMNO. BILA NAK KALAH...SIBUK CAKAP HAL MELAYU...APA SELAMA NI SAYA DIJAGA OLEH UMNO. ANAK SAYA 4 ORANG PINJAM PTPTN KE UNIVERSITI. KELUAR 3 MASIH MENANGGUR. SEORANG KERJA DENGAN SYARIKAT KRONI UMNO....GAJI BAGI CUKUP MAKAN DAN BAYAR TOL JALANRAYA DALAM KUALA LUMPUR. INI JAGA MELAYU. BUKAN INI JAGA KRONI MELAYU. SUDAH LER....JANGAN JADI MELAYU DOK BAWAH TEMPURUN.

Anonymous said...

Masih ramai yang sayangkan UMNO/BN, tetapi lagi ramai yang meluat atau membenci para PETUGAS UMNO/BN dek kereta mewah bercermin gelap ditambah pula cermin mata gelap yang mereka gunakan, konon-konon agar kelihatan HEBAT!.

Barangkali para PETUGAS UMNO/BN sememangnya "Mudah Lupa" berkenaan tanggungjawab yang harus dilaksanakan khususnya untuk Agama, Bangsa dan Negara Tercinta ini... "Generasi Pelapis Masa Hadapan"

Para PETUGAS UMNO/BN seharusnya memiliki keintelektualan yang tinggi, agar dapatlah berhujah menggunakan Akal dan Mata Hati.

Tetapi kalau terlalu asyik mengumpul harta duniawi, barangkali agak sukarlah para PETUGAS Bercermin Mata Gelap memancarkan intelektualisme untuk melembutkan hati-hati khususnya para Cendikiawan yang dihalang BERTUGAS di dalam UMNO/BN.

Para Cendikiawan yang dihalang bertugas di dalam UMNO/BN pastilah kelak akan memancarkan intelektualisme mereka pada tempat yang sepatutnya!.

Tak mengapalah. Barangkali para PETUGAS UMNO/BN sekarang ini masih lagi duduk di kerusi empuk kereta Mewah Bercermin Gelap ditambah pula memakai Kaca Mata Gelap untuk kelihatan hebat di kala dunia menghadapi pancaran mentari yang terlalu Panas kini, "GLOBAL WARMING" namanya.


Abgbent
(*___*)

ab said...

Salam Dato,

Saudara rashidie ,

Kesian saya membaca kisah anak anak saudara...itu bukan luar biasa lagi.


Saya cadang saudara suruh anak anak merantau ke singapura, thailand, philipina,India,Australia,New Zealand dll...mencari rezeki, diharapkan lebih baik disana pula.


Bab hutang ni,saya fikir KENA BAYAR juga sebab mereka BERHUTANG.... tak gitu?


Abu Bakar Ab Rahman

Anonymous said...

Adakah OKJ benar-benar percaya bahawasanya LEBIH SESUAI seorang ahli PAS ditegur oleh seorang ahli PAS yang lain dalam soal agama Islam?

Adakah OKJ percaya ada mana-mana tok guru dalam PAS yang mengajar anak-anak muda yang dia adalah nabi?

Fed Up

Pandak Leman said...

Salam Tok:

PAU umno atau UMNO PAU.

Cakap pun susah tak cakap pun susah.

Mana pergi pemikir UMNO kini.

abdullahngah said...

abdullahhir,

Defisit, bajet tak cukup wang manakala surplus pula bajet lebih wang.

Tidak ada sebuah negara pun atas muka bumi ini yang bajetnya "surplus"

Demikian rakusnya manusia berjenama "pemimpin" yang diberi amanah oleh rakyat.

OKJ said...

Salam Sdr langitbiru

Minta maaf kerana terlambat bagi jawapan. Banyak sangat yg bertanyakan soalan, ada yg ikhlas dan ramai yg marah-marah. Tentang ‘pelakon’ yg mengaku bervideo sex tu, janganlah diambil peduli cakap dia. Cuba sdr teka kenapa agaknya beliau masih dipilih menjadi ketua? Takkan sdr tak boleh baca kut permainan mereka ni? Rasanya orang buta pun boleh nampak dan orang pekak pun boleh dengar. Lagipun, beliau dah berjanji kalau partinya makin teruk, tiada lagi menteri cabinet dari partinya. Barulah mereka tahu siapa Tuan Tanah yg sebenarnya. Jadi sama-samalah kita bersatu mengajar setiap kafir laknatullah yg memerangi Islam semasa PRU 13 nanti. Bagi yg tak memerangi Islam, layanlah mereka secara adil. Sekian TQ.

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato'

Sekali lagi saya mohon laluan Dato' untuk maklumbalas Sdr OKJ

Seingat saya,

Hanya Sdr OKJ satu-satunya lantang menyebut "Puak-puak Khawarij, anjing-anjing neraka Jahannam".

Saya amat maklum, maksud Sdr OKJ, puak-puak Khawarij ini ditujukan kepada PAS. ( Kalau bukan kepada PAS, kepada siapa lagi Sdr OKJ?)


Seingat saya,
Hanya Sdr OKJ satu-satunya lantang menyebut "Kafir Laknatullah".
Saya amat maklum, maksud Sdr OKJ, Kafir Laknatullah ini ditujukan kepada DAP. ( Kalau bukan kepada DAP, kepada siapa lagi Sdr OKJ?)


Terbaru,
Sdr OKJ mengambil ayat-ayat dari Surah Al-Mumtahanah, menasihati sekalian pembaca, "MUSUH-MUSUH" dalam ayat suci tersebut.
Sekali lagi, saya amat maklum, maksud Sdr OKJ, Musuh-Musuh ini sekali lagi ditujukan kepada DAP. ( Kalau bukan kepada DAP, kepada siapa lagi Sdr OKJ?)


Terkini,
Sdr OKJ bertanya kepada Sdr Yangretibase, " Atau berpandukan hadith-hadith palsu dan tafsiran Al Quran yg salah dan sekerat-kerat mengikut kepentingan..."
Saya amat maklum, hadith palsu dan tafsiran Al-Quran yg salah dan sekerat-kerat, ini ditujukan kepada PAS. ( Kalau bukan kepada PAS, kepada siapa lagi Sdr OKJ?)


Kalau sedemikian rendahnya akhlak dan keimanan PAS, saya mohon Sdr OKJ (untuk kali ketiganya), jelaskan maksud sebenar tafsiran Al-Quran, "MUSUH-MUSUH" dalam Surah Al-Mumtahanah. Tafsiran berpandukan hadith Qudsi dan Hadith Sahih dan tafsiran Al-Quran yang benar dan menyeluruh, bukan sekerat-kerat mengikut kepentingan hawa dan nafsu.


Mungkin bagi Sdr OKJ, hanya UMNO layak diangkat sebagai MUKMIN Khalilullah.

(Kalau sedemikian tinggi iman dan taqwa UMNO, tukarlah M (Malay) kepada Mukmin)

(Dan kalau sedemikian, mungkin Chua Soi Lek, Koh Tsu Koon, Samy Vellu tu sebenarnya Mukmin-friendly!)

Sahabat kita Sdr Kamjat Penang kata, ramai Mamak Penang asal Mamak Tongkang. Mamak Tongkang ni bukan Melayu, tapi Mamak asal dari India. Kalau UMNO banyak sangat bergantung kepada Mamak, maka eloklah tukar M itu kepada Mukmin, baru tepat.

(Atau boleh juga tukar MN itu kepada Mamak dan Naina)

(Sebenarnya, itulah hikmah Islam, tidak pandang warna kulit, bangsa arab atau ajam, yang dipandang iman dan taqwa. Bukankah Nabi saw berusaha gigih mengikis Assobiyyah?)

INTELLECT said...

Salam Tok, benar UMNO dan BN menampakkan image yang sombong dan obses dengan wang ringgit dan kalau nak duit/hidup mewah...join le UMNO

Anonymous said...

Salam Dato',

Tak habis-habis dok hemtam Anwar ye Dato? Perihal Anwar dulu-dulu pun nak dibangkitkan juga tak cukup dengan serangan liwat dan sebagainya. Dulu nak buat camne Dato? dah duduk dalam mahligai, macam Dato gak kalau nak sedar pun mungkin sekarang lah. Tak gitu..itu pun jika terasa nak sedar.

Pada perhatian saya, dalam suasana hiruk pikuk, jeritan, lolongan politik ketuanan Melayu hari ini saya dapati ada dua pilihan. Satu; nak terus undi perasuah@komisen, pembunuh, salahgunakuasa, perompak khazanah Negara untuk terus di beri kuasa merompak atau kedua; nak pilih orang yang nak membenteras rasuah,pembunuh,salahgunakuasa dan perompak khazanah Negara?

Ada kawan bertanya dengan saya dgn begitu confident; kalau PR memerintah rasuah boleh hapus ke?

Saya jawab; sekarang ini PR memerintah di Penang, Kedah, Perak? Opps maaf (Dah kena rompak), Kelantan dan Selangor. Selangor ada satu kes rasuah oleh kakitangan ADUN PR melibatkan nilai RM2,000 ya dua ribu? dan disiasat oleh SPRM dgn pantas dan cekap sehingga menempah maut budak tu sehingga terjun bangunan SPRM dan mati.

Laporan Odit Negara menceritakan segalanya mengenai negeri di bawah PR. Perak?? Selepas dirompak oleh umno macam mana kedudukan kewangannya??

Drp; zuki ahmad

che mat said...

Salam datok, Apa yang terpekik terlolong di pwtc tu. Segala kesalahan dan kedhaifan melayu di salah kan pada dap. Deb gagal kerana dap, Tanah rizab melayu lesap kerana dap melayu tak dapat biasiswa lagi salah dap. Betul lah kata orang umno hidup kerana dap. Rakyat tak bodoh lagi. Yang sebenar nya akan pikul beban pd pru 13 ia lah umno. Rakyat dah lama terbeban. mereka akn campak beban itu ke muka umno.

Rao Lanun-Bahaso said...

Dato A Kadir Jasin
Salam Hormat

Dengan Izin.

Mari Kenal&Bincang Hukum Hudud I
(melayu ini mahu faham agama)

Sdra Fed Up, Sdra Husin Syedmohamad, Sdra Saji,

Saya ada empat cerita yang menarik untuk kamu dan mungkin juga bagi yang lainnya.

i. http://ms.wikipedia.org/wiki/Hudud
Kesalahan yang wajib dikenakan hukuman hudud
1. Berzina - iaitu melakukan persetubuhan tanpa nikah yang sah mengikut hukum syara'.
2. Menuduh orang berzina (qazaf), iaitu membuat tuduhan zina ke atas orang yang baik lagi suci atau menafikan keturunannya dan tuduhannya tidak dapat dibuktikan dengan empat orang saksi.
3. Minum arak - minuman yang memabukkan sama ada sedikit atau banyak, mabuk ataupun tidak.
4. Mencuri - iaitu memindahkan secara sembunyi harta alih dari jagaan atau milik tuannya tanpa persetujuan tuannya dengan niat untuk menghilangkan harta itu dari jagaan atau milik tuannya.
5. Murtad - iaitu orang yang keluar dari agama Islam, sama ada dengan perbuatan atau dengan perkataan, atau dengan i`tiqad kepercayaan.
6. Merompak (hirabah), iaitu keluar seorang atau sekumpulan yang bertujuan untuk mengambil harta atau membunuh atau menakutkan dengan cara kekerasan.
7. Penderhaka (bughat), iaitu segolongan umat Islam yang melawan atau menderhaka kepada pemerintah (Daulah Islamiyah) yang menjalankan syariat Islam dan hukum-hukum Islam.


ii. http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/12/7/nation/10044897&sec=nation
GEORGE TOWN: An odd-job worker died after being attacked by a group of 15 men armed with sticks and crash helmets.
M. Jegathiswaran, 25, was with a male friend in a car when they were stopped at the Jalan P. Patto-Taman Tanjung junction in Butterworth.
He was then dragged out of the driver’s seat and assaulted by his assailants...


iii. http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/12/7/nation/10044993&sec=nation
Wednesday December 7, 2011
Party solidly behind Chua’s stand on hudud
PORT DICKSON: MCA is solidly behind its president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek’s statement that the rights of non-Muslims would be compromised if hudud laws were to be implemented.
Party deputy president Liow Tiong Lai said every Malaysian had the right to discuss hudud as its implementation would affect everyone, regardless of race or religion.
“Those against hudud have the right to speak out. But this does not in any way mean that we are disrespectful of Islam,” he said, adding that Dr Chua’s statement could thus not have offended anyone...

Sdra-sdra,
pada pandangan anda,
adakah Hukum Hudud UMNO dan Hukum Hudud PAS berbeza;
apakah pendirian YDP Agung dan Tuanku-tuanku Sultan Negeri-negeri Melayu tentang perlaksanaan Hukum Hudud;
dan adakah Hukum Hudud di Malaysia perlu sama saperti Hukum Hudud di Saudi Arabia dan di Iran?

(bersambung...)

Rao Lanun-Bahaso said...

(sambungan)

Mari Kenal&Bincang Hukum Hudud II
(melayu totok ini mahu faham agama mereka)

iv. http://ms.wikipedia.org/wiki/Yang_di-Pertuan_Agong
Yang di-Pertuan Agong ialah gelaran rasmi ketua negara Malaysia. Gelaran rasmi yang penuh adalah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

Kuasa sebagai Raja Berperlembagaan
Perkara 181 (1), Perlembagaan Persekutuan menjamin kedaulatan dan kuasa raja terus berkekalan. Perlembagaan telah memperuntukkan beberapa kuasa kepada Yang di-Pertuan Agong. Antaranya ialah baginda diberi kuasa untuk memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera negeri-negeri Sabah dan Sarawak dan menjaga kepentingan kepentingan sah kaum-kaum lain. Baginda juga berperanan sebagai ketua agama Islam bagi negeri baginda sendiri, Pulau Pinang, Sabah, Sarawak, dan Wilayah-wilayah Persekutuan. Di samping itu, Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong juga adalah Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera Negara.

Di samping itu, Yang di-Pertuan Agong mempunyai peranan penting yang lain dalam kerajaan termasuklah:
1. Melantik seorang Perdana Menteri
2. Menangguhkan pembubaran parlimen
3. Meminta supaya diadakan Mesyuarat Majlis Raja-Raja bagi tujuan membincangkan keistimewaan, kedudukan, kemuliaan, dan kebesaran raja-raja.

Senarai Yang di-Pertuan Agong
Raja-raja berikut pernah menjadi Yang di-Pertuan Agong sebelum ini:
1. Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad dari Negeri Sembilan...memerintah pada 1957-1960, mangkat ketika memerintah pada 1 April 1960.
2. Sultan Hisamuddin Alam Shah Al-Haj ibni Almarhum Sultan Alaeddin Sulaiman Shah dari Selangor...memerintah pada 1960, mangkat ketika memerintah pada 1 September 1960.
3. Tuanku Syed Putra ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail dari Perlis...memerintah pada 1960-1965, mangkat pada 2000
4. Sultan Ismail Nasiruddin Shah ibni Almarhum Sultan Zainal Abidin III dari Terengganu...memerintah pada 1965-1970, mangkat pada 1979
5. Tuanku Al-Mutassimu Billahi Muhibbudin Sultan Abdul Halim Al-Muadzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah dari Kedah...memerintah pada 1970-1975
6. Sultan Ibrahim Petra ibni Almarhum Sultan Muhammad IV (Al-Sultan Kelantan; 1944-1960)
7. Tuanku Syed Putra ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail (Raja Perlis; 1945-2000)
Sultan Ismail Nasiruddin Shah ibni Almarhum Sultan Zainal Abidin III (Sultan Terengganu; 1945-1979)
8. Sultan Yusuf Izzudin Shah ibni Almarhum Sultan Abdul Jalil Nasruddin Shah (Sultan Perak; 1948-1963)
9. Tunku Ismail ibni Sultan Sir Ibrahim (Tunku Mahkota Johor; menjadi Sultan 1959-1981)

Yang di-Pertuan Agong sekarang ialah Sultan Mizan Zainal Abidin ibni AlMarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah Al-Haj dari Terengganu...

Sdra-sdra,
pada pandangan anda,
adakah Hukum Hudud UMNO dan Hukum Hudud PAS berbeza;
apakah pendirian YDP Agung dan Tuanku-tuanku Sultan Negeri-negeri Melayu tentang perlaksanaan Hukum Hudud;
dan adakah Hukum Hudud di Malaysia perlu sama saperti Hukum Hudud di Saudi Arabia dan di Iran?

Cerita bonus:
i. http://www.bernama.com/bernama/v5/newsgeneral.php?id=632204
Terengganu Assembly Tense Over Hudud Issue

ii. http://www.sinarharian.com.my/edisi/terengganu/pas-tidak-ikhlas-perkenalkan-hudud-ahmad-said-1.10595
Pas Tidak Ikhlas Perkenalkan Hudud - Ahmad Said

Nota kaki:
Tuanku Al-Mutassimu Billahi Muhibbudin Sultan Abdul Halim Al-Muadzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah dari Kedah akan ditabalkan tidak lama lagi dan Tuanku berpengalaman mengenai MAGERAN agaknya - apa betulkah fikiran saya, Mahaguru ku?

Sekian dan Salam Hormat

saji said...

Salam Dakj

"5. Tentang politik pula, masalah kita ialah siapa atau parti mana nak pilih kerana takut-takut wal hasil balik asal, itu pasal tak hasil;"

Bagaimana jika saya kata orang Melayu bangsa yang takut kepada benda2 baru yang mereka tak pernah buat, berbanding dengan orang Cina khasnya. Apatah lagi, ada kalangan orang Melayu sendiri yang mempunyai pengaruh dan kuasa luar biasa bagaikan pawang atau bomoh yang menakut-nakutkannya.

Sebelum saya mengusahakan tanah kebun terbiar mertua saya seluas 5 ekar di Telok Panglima Garang saya ditakut-takutkan oleh ibu mertua saya (seorang ustazah)tentang masalah pemasaran, masalah monyet dan musang, masalah asap kilang dan masalah kecurian buah kelapa dll.

Setelah setiap masalah di atas saya beritahu penyelesainnya satu persatu (melalui isteri saya)secara detail, saya buat keputusan untuk mengusahakannya tanpa menunggu ibu mertua saya kata kat saya setuju atau tidak.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati. Memang benar kata seorang pembahas bahawa pada masa dulu orang Melayu memberi penoh perhatian kepada Perhimpunan Agung UMNO.Ini kerana kepentingan orang Melayu dibincangkan. Kali ini tumpuan Mesyuarat hanya kepada usaha untuk menang Pilihan Raya Umum akan datang.Saya mengajak kita memaklumkan kepada bakal calun wakil rakyat dan ADUN apa yang kita hendak dari mereka untuk memajukan Ugama , Bangsa dan Negara.Ini sebanyak sedikit memberi isyarat bahawa kita serious dalam pendirian kita dan bukannya tukang angguk sahaja. Pengundi akan tertarik kepada mereka yang berakhlak baik dan tidak kepada yang sombong takbur.

Kepada ahli-ahli PAS yang kena cabar dengan hebat olih parti lawan ambillah ini sebagai petanda bahawa orang mula risau atas kebolihan PAS menarik rakan undi baru.Mereka yang bercakap berdegar-degar ini tidak pernah pun menyokong PAS terutamanya melaksanakan undang-undang Islam.

Saya ingin melihat PRU 13 paling tertib. Tumpukan perhatian kepada isu. Contohi Turki dimana parti yang menang tidak hebuh berkempin tetapi menghampiri rakyat dan memberi bantuan mengikut kemampuan mereka.Bulan Disember ini paling baik bagi parti-parti politik turun padang dan membantu mengenal pasti siapa yang layak mendapat RM 500.Mereka akan berterima kasih atas siapa yang mengurus bantuan tersebut. Apa yang saya dapati ramai orang kampong tidak mengetahui mengenainya dan kemana untuk mendapat bantuan.

Mudah-mudahan mulai dari sekarang politik kita akan menjadi matang dengan setiap wakil rakyat berkerja untuk kemakmuran negara dan tidak asyik jatuh-menjatuh melalui fitnah.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

saji said...

Sdr Rao Lanun-Bahaso

1/ Dalam sistem perundangan Islam moden,bidang/bab/hukum/prinsip jenayah Islam termasuk hudud yang sdr timbulkan itu di letakkan di bawah bidang sistem perundagan Islam muamalah duniawiyah, dengan maksud ianya masih boleh diijtihadkan mengikut kekangan/konstrian keadaan, tempat dan masa atau zaman disamping pandangan mazhab Islam yang dianuti masing-masing dan dengan syarat perkara-perkara yang hendak diijtihadkan itu membabitkan perkara-perkara yang tiada nas yang terang dan jelas dalam alQuran, Hadis, Ijma' dan qias iaitu seperti yang dibincangkan dalam kaedah ijtihad yang dinamakan masalih mursalah dan, mengikut kajian saya, perkara yang hendak diijtihadkan itu membabitkan sistem dan tatcara pelaksaaan hudud sahaja. Saya kira ini dapat menjelaskan mengapa mungkin hudud UMNO berbeza dengan hudud PAS dan begitulah perbezaan yang mengkin wujud atau wujud di antara hudud di Malaysia dengan hudud di Saudi Arabia dan di Iran.


2/ Jenayah hudud ada dibincangkan dalam kitab ori orang Yahudi -Taurah dan orang Kristian- Injil, sementra perbincangannya dalam alQuran khasnya melengkapkan apa yang tidak lengkap dalam kitab Taurah dan Injil masing-masing tersebut. Soal ajaran Yahudi dan Kristian sekarang tidak mahu melaksanakannya itu perkara lain.

3/ Mengenai serangan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek terhadap hudud PAS anggaplah beliau sebgai penganut agama yang tidak diiktiraf oleh Allah SWT yang tidak ada bezanya dengan golongan atis.

saji said...

Sdr zuki ahmad

"Ada kawan bertanya dengan saya dgn begitu confident; kalau PR memerintah rasuah boleh hapus ke?"

1. Zuki kena tanya balik kat kawan sdr tu, mengapa DSNajib berjanji di depan orang2 UMNO beliau akan mempertahankan Putrajaya hingga daging dan tulang berkecai? Kalau dia jawab, hendak menjaga masa depan orang Melayu, agama Islam dan raja2 Melayu suruh dia cari sebab lain.

2. Dalam industri pembinaan, meskipun Kerajaan PR melaksanakan tender terbuka yang dituntut Islam di bawah undang2 kontrak jual beli Lelong Islam dan telah dibuktikan di lima negeri di bawah pemerintahnya sekarang tetapi masih terus menggunakan bentuk2 sistem kontrak pembinaan jenis Price-in-advance atau maksud Islamnya al-Istisna'atau Melayunya Tempahan membabitkan bentuk Lump Sum, Bills of Quantitis, Turnkey dan Design & Build, dan tidak melantik kumpulan perunding pengurusan projek atau PMC bagi pemilik projek yang tidak memiliki kepakaran dalaman mengenai pengurusan projek ( Jabatan Haiwan Negara yang mengurus projek NFC sebagai contohnya) yang dituntut Islam di bawah undang2 kontrak al-Wakalah Islam bagi projek besar dan mega khasnya, percayalah, rasuah dalam industri pembinaan sektor kerajaan khasnya akan terus berlaku.

...SAJI

OKJ said...

Salam DAKJ dan saudara Langitbiru

Sesungguhnya Islam adalah bersaudara. Marilah kita buang yg keroh, ambil yg jernih. Saudara lihatlah sendiri bagaimana komen-komen di dalam blog ini terhadap UMNO & kerajaan BN sehingga anak tak dapat kerja pun disalahkan UMNO & BN. Sedangkan di dalam Surah Al ‘Ankabuut ayat 2-3 jelas mengatakan; patutkah manusia menyangka bahawa mereka beriman sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Allah telah menguji orang-org terdahulu daripada mereka, nyata apa yg diketahui Allah tentang org-org yg sebenar-benar beriman dan org-org yg berdusta. Di dalam Surah Al Qasas ayat 82 juga jelas mengatakan Allah memewahkan rezeki kpd sesiapa yg dikehendaki dan menyempitkan kepada sesiapa jua yg dikehendaki. Orang yg kufur nikmat Allah tidak akan berjaya.

Apa yg dapat disimpulkan, segala-galanya adalah dari Allah jua. Jangan kata iman kita telah cukup tinggi sehingga kita diuji oleh Allah, utk mengetahui sesiapa diantara hambanya yg beriman dan yg tidak. Kita sebagai manusia CUMA boleh berusaha membantu antara satu sama lain termasuklah UMNO dan Kerajaan BN setakat yg termampu. Tetapi lihatlah bagaimana cacian, kutukan, FITNAH sehingga ada yg menghukum kafir dan dapat menentukan siapa masuk syurga dan neraka. Inikah yg dikatakan org-org yg beriman???? Bukan itu saja, hasutan juga dibuat hingga siap ada orang kafir yg menghukum org Islam UMNO tidak beriman. Pelik-pelik tapi benar. Sekian TQ.

Anonymous said...

Dato'

Orang muda macam saya pertengahan 30an tak nampak relevan UMNO dan perhimpunan tahunannya lagi. Bukan ada apa apa faedah pun. Tak ada idea bernas dan tak ada teguran yang pedih buat pemimpin yang barang kali dah lupa AMANAH mereka pada rakyat yang mengundi.

Kami pun tahu, yang berdegau-degau di PWTC tu hanya lakonan buat Presiden Parti. Di lobi-lobi hotel Legend, hotel Marriot, hotel Istana yang dibincangkan ialah mana lagi peluang buat duit bagi ketua bahagian, ketua cawangan, bendahari UMNO....etc

Mana ada mereka bincang hal rakyat marhaen atau cabaran membina bangsa dan negara.

300,000 ribu myr Dato' bagi satu perwakilan bahagian. Hotel, souvinier, belanja shopping Datin, business class flight buat yang dating dari Sabah....

Kami tak buta la Dato'

az

sujini said...

Datuk,

Setuju bahawa PRU : Kita semua pikul beban.

Mengikut ucapan Presiden parti pemerintah Melayu, Azan pertama telah dilaungkan sebagai petanda PRU sudah hampir.

Rakyat sememangnya akan pikul beban kerana :-

1. sebagai pemilih kita tiada pilihan lain;

2. jika parti yang dipilih menang tetapi tetap mengecewakan kita apabila jadi pemerintah;

Harapan rakyat sekarang apabila Azan kedua dilaungkan sebagai tanda bermulanya PRU 13, Presiden parti pemerintah Melayu yang bertegang leher dan bermerah muka ketika menggulung ucapannya di PAU 2011, jangan cakap tak serupa bikin.
Sekian , terima kasih.

saji said...

Salam Sdr Hj OKJ

BAGI maksud umat Islam membuat pemilihan calun PRU ke 13 ini, sdr mahukan mereka bersandarkan al Quran dengan merujuk kepada maksud ayat 1 surah al Mumtahanah berbunyi, “wahai orang-orang beriman, janganlah kamu mengambil musuhku dan musuh kamu menjadi teman rapat, dengan kamu sampaikan (berita-berita rahsia orang mukmin) jika betul kamu keluar untuk berjihat pada jalanku dan untuk mencari keredoanku. Dan sesiapa yg melakukan demikian, maka sesungguhnya telah sesatlah dia dari jalan yg betul” dan seterusnya maksud ayat ke 2,ke 8,& ke 9 surah yang sama masing2 berikut; “jika mereka menguasai kamu, nescaya mereka menjadi musuh yg membahayakan kamu dan mereka akan membebaskan tangan mereka dan lidah mereka dengan kejahatan, serta mereka suka kalaulah kamu juga menjadi kafir (seperti mereka)," Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang yg tidak memerangi kamu, " Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yg memerangi kamu kerana agama (kamu), dan "wahai orang beriman, janganlah kamu jadikan teman rapat mana-mana kaum yg dimurkai Allah, mereka telah berputus asa daripada mendapat kebaikan akhirat, sebagaimana berputus asanya orang kafir yg ada di dalam kubur.

TETAPI bagaimana dengan maksud ayat 188 surah al Baqarah berikut;

" ....Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang lain) di antara kamu dengan jalan salah, serta janganlah kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, pada hal kamu mengethui salahnya..."

Anonymous said...

Rao Lanun Bahaso,

Soal hudud ini kena rujuk pakar jika mahu benar-benar mendalami.

Sekadar cerita pada takat permukaan, usaha mengenengahkan hukum hudud itu patut dipuji.

Saya cuma nak kata, jika cadangan yang ada itu ada cacatnya, buatlah make-over bagi cantik. Maklum sahaja kanun Hudud sudah diluluskan di DUN dua negeri.

Malah tampak jahil dan tidak ikhlas jika ditolak mentah-mentah.

Lebih jahil lagi bila diam semasa bukan islam semakin kabur matanya memandang ugama kita.

p/s Jika langsung tidak boleh dipakai, nescaya pimpinan Idris Jusoh atau pimpinan Ahmad Said sudah bawa usul batalkan kelulusan kanun Hudud di DUN Terengganu.

Fed Up

Rao Lanun-Bahaso said...

Dato Kadir
Salam Hormat

Bukanlah nak puji Sdra Saji tetapi seolah-olah komennya dibuat dengan secara sembrono sahaja. Alhamdulillah.

Sekiranya boleh dirujuk dari laporan theStar itu haruskah kita bertanya kenapa berlaku Datuk Seri Dr Chua Soi Lek’s statement that the rights of non-Muslims would be compromised if hudud laws were to be implemented?

Haruskah ada penerangan lengkap dan jelas dari YB ADUN Kijal ini kepada rakan-rakan BN dan rakyat jelata di Terengganu Darul Naim sekiranya boleh dikaitkan jalan cerita bonus dari Bernama dan 32 hakim Mahkamah Syariahnya ke Riyadh?

Apakah Hudud UMNO lebih mudah dapat diterima oleh mereka rakyat Darul Naim dengan 'sistem dan tatcara pelaksanan hudud' yang tidak menzalimi mana-mana pihak melainkan mereka yang menzalimi diri mereka sendiri?

Pada hemat Dato Kadir dan Sdra Saji maupun yang lainnya, sekiranyalah sudah mantap ilmu dan kemahuan mahu melaksanakan Hudud, orang Melayu di negeri manakah yang baik mulakan kerja yang berfaedah besar ini? Bagaimanakah nanti DUN negeri itu rupa paras ahli-ahlinya? Ini mestilah dikira mereka ini melakukan kerja yang bak kata orang cukup rukun sempurna syarat dan tertibnya.

Apa kata anda, Sdra Saji?
Apakah dalam negara Wawasan2020 tiada langsung satu negeri bersultan Melayu pun yang boleh dijadikan contoh baik sebuah kerajaan Islam yang bukan sahaja dapat dijadikan sebuah contoh kepada yang lain tetapi juga membuka mata tok arab seberang, membikin mereka mahu meniru dan berkerjasama erat dengan negeri itu? Apa pulalah natijahnya dari semua ini? Apakah YB Kijal pun sudah nampak semua ini?

Maaf kerana banyak pertanyaan kita, Sdra Saji.

Salam Hormat.

saji said...

Sdr Rao Lanun-Bahaso

"Apa kata anda, Sdra Saji?
Apakah dalam negara Wawasan2020 tiada langsung satu negeri bersultan Melayu pun yang boleh dijadikan contoh baik sebuah kerajaan Islam yang bukan sahaja dapat dijadikan sebuah contoh kepada yang lain tetapi juga membuka mata tok arab seberang, membikin mereka mahu meniru dan berkerjasama erat dengan negeri itu? Apa pulalah natijahnya dari semua ini? Apakah YB Kijal pun sudah nampak semua ini?"

Mengambil kira sejarah kedatangan Islam ke Tanah Melayu dan kedudukan politk negeri-pusat sekarang khasanya, saya rasa sdr setuju jika saya kata negerinya ialah Negeri Terengganu.

Anonymous said...

Salam,yg lagi satu pemimpin umno obsess ialah kain samping siapa yg tercantek dan termahal.Saya terkejut berok bila bertanya kpd penenun/peniaga songket-ada yang mececak ribuan ringgit.sedar kah mereka sehelai kain samping yang dipakai boleh menghidupkan sekeluarga miskin selama bertahuntahun.
Tudong Periok.

Rao Lanun-Bahaso said...

Dato Kadir
Salam Sejahtera

Dengan Izin

Bersultan Di Mata, Beraja Di Hati
(membisu seribu bahasa)

Sdr Tudung Periok,
Salam Hormat

Sekadar terkejut beruk tak mengapa asalkan jangan bertukar dari manusia yang berfikiran waras menjadi beruk bak orang yang terkejar-kejar dunia hingga sanggup membelakangi perintah tuhan saperti segelintir dari bani israil.

Sdr Tudung Periuk,
tak kisahlah kita sekiranya ada kain samping yang harganya bukan setakat ribuan ringgit malah mencecah puluh ribuan ringgit. Yang perlu kita risau dan ambil tahu dari mana datangnya sipemakainya dan sumber kekayaannya.

Apatah bilanya orang kaya tetapi tidak ada maklumat sumber kekayaan mereka di Lembaga Hasil Dalam Negera(LHDN) dan tidak juga di PPZ?


Sdra Fed Up,
Bukankah rasul al-amin kita menyuruh berbuat ihsan? atau cerita ada yang telah kesal dengan ketelanjurannya menyerah diri mahu bertaubat cepat-cepat dilaksanakan hukum keatasnya?

Dalam hal setakat make over perkara yang huduh itu kita setuju, bak kain buruklah setidak-tidaknya.


Sdra Saji,
apakah kejujuran, kegigihan Kijal itu diterimabaik oleh rakan-rakannya yang lain sekirannya MB Darul Iman itu bersungguh-sungguh serta berhemat mahu mendirikan Hukum Hudud selepas PRU13 nanti?
Apakah pandangan mulia sultan-sultan dan raja-raja Melayu dalam bab melaksanakan Hukum Hudud di negeri dan wilayah mereka tuanku-tuanku semua, Sdra Saji.

Apakah benar Darul Aman pun bercita-cita mahu Hukum Hudud?

Manatah pakar-pakar dalam Melayu melaksanakan Hukum Hudud Malaysia atau semuanya berada di Birmingham?

Salam Hormat Tekat dan Tenun.


Dato Kadir,
Mulai hari ini 10hb Disember, 2011 beban UMNO tidak mahulah kita pikul lagi apatah lagi beban BN. Budaya UMNO(baru) sudah tidak lagi menepati citarasa kita: 'Different Priorities'.
Walauapapun kita berterimakasih kepada kerajaan BN kerana masa-masa dahulu.
Pandai-pandailah kita membawa diri dalam dunia yang tetap penuh dengan pancaroba. Tidakkah begitu, Mahaguruku.

Wallahu khairur-raziqiin


Salam Teramat Takzim Orang Bebas

Anonymous said...

Dato Kadir,
Salam Hormat

Dengan Izin

Lapuran Nomura & Zeti AA
(antara beban ekonomi yang sebenarnya)


KUALA LUMPUR: Bank Negara governor Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz has dismissed a report by Nomura International which said the European banks’ exposure to Malaysia amounted to US$50bil (RM155bil) or about 19% of the country’s gross domestic product...
http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/12/10/business/10069735&sec=business


Seandainya tidaklah ada aset-aset tosik pada isi pati cerita 'The eurozone crisis has generated tremendous uncertainty and volatility', maka bolehlah kita katakan itu bukan beban yang terpikul sebenarnya - hanya khabar angin semata-mata.

Apakah Zeti pun dah dijangkiti penyakit 'Lembu Gila sharizat'?

Perhatikan Mahathir dan LADAnya, Mahaguruku. Satu pengajaran untuk mereka yang mahu berfikir.

Tetapi siapakah yang untung besar? Seolah-olah cerita 99% lwn 1% pada hemat saya. (WC = water closet)

Maaf 'without fear nor favor' dan Salam Hormat Seindah Mahaguru.


Melayu Totok Bebas

Anonymous said...

Dato Kadir,
Salam Hormat

Dengan Izin.

Beban Ekonomi Negara Gagal
(apakah bila hilang keberkatan tuhan)

Saturday December 10, 2011
Dr M: Pegging was most frightening
By REGINA LEE
regina@thestar.com.my

KUALA LUMPUR: Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad recounts pegging the ringgit as one of the most “frightening moments” during his tenure.

“We had to fix the exchange rate against the US dollar,” he said at a question-and-answer session at the launch of the e-book version of his A Doctor in the House memoirs here.

Dr Mahathir said many of his critics were certain of an imminent failure and he, too, had doubts about the plan.

“I thought we might fail. Everyone said we were going to fail. And because of that, I found it very, very frightening,” he said.

(A new chapter: MPH Group of Companies chief executive officer Datuk Ng Tieh Chuan and Dr Mahathir looking at books at the MPH Carnival after the launch of the e-book in Kuala Lumpur yesterday.)

Bank Negara Malaysia had pegged the ringgit at RM3.80 to a US dollar in 1998, after much fluctuation and devaluation during the previous year's Asian Financial Crisis.

“You feel frightened because you may have a vision, but whether it will be realised or not, is another matter,” he said.

“That's what it is like to have vision, because you don't know the outcome. It can be frightening.”

Meanwhile, he hinted a new book was in the works as a sequel to his first publication The Malay Dilemma, which was released in 1970.

“Many things have changed, so what I wrote in The Malay Dilemma may no longer be relevant. But there are still things that constitute a new Malay Dilemma',” he added.

Estimating that it may take another eight years to publish the new book, the same duration it took to publish The Malay Dilemma, he joked that he might not “be around” by the time of the new publication.

Commenting on his one-time Singaporean counterpart Lee Kuan Yew's book being listed as haram (illegal) by the Islamic Development Department, Dr Mahathir said “different Muslims have different ideas about things”.

“Let (Lee) say what he likes,” he said. “It doesn't mean anything.”

Dr Mahathir's e-book can be downloaded at www.mphdigital.my at US$15.99 (RM50.14).

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/12/10/nation/10070874&sec=nation


Mahaguruku,
Mega Islam bank 2Big2Fail Halal-Toyibban dan Bandar Melayu di Madinah adalah 'vision saya'; tetapi bak saperti kata Mahathir

“You feel frightened because you may have a vision, but whether it will be realised or not, is another matter,” he said.

“That's what it is like to have vision, because you don't know the outcome. It can be frightening.”


Itu vision saya. Cuma prioritinya tidaklah saya utamakan lagi.

Saya sudah bebaskan diri memikul beban UMNO.

Maaf dan Salam Hormat

KD WORDPIRATE

Jaja said...

"Partai politik sedia ada sekarang bagaikan guru pekak mengajar anak murid yang buta..Apa yang disampaikan mungkin tidak berkesan.Kelebihan dipihak kerajaan sedia ada amat lemah dalam memainkan peranan sebagai pemerintah akibat "paksaan" dari pihak pembangkang."

Istilah "paksaan" boleh diperbaiki dengan "kehendak rakyat" . Apa gunanya pembangkang kalau tutup mata? Itulah tujuannya ada pembangkang. Itulah tujuannya kerajaan untuk "menunaikan" kehendak rakyat yang terlepas pandang. Nobody is perfect.

Unknown said...

Salam Dato yang berbahagia semoga diberi kesihatan yang berpanjangan insyallah. Politik umpama tomato sos ada manis ada pedas bak sambal belacan walapun pedas hingga mengalir air mata namun masih mahu dicicah dengan mentimun begitulah hebatnya politik malaysia, Tapi politik orang melayu tak sama macam politik orang2 bukan melayu kerana bukan melayu melalui politik mereka ingin mengaut keuntungan berbanding dengan orang melayu lebih mirip kepada bertelagah sesama sendiri yang todak mendatangkan hasil....melayu juga suka ikut jari telunjuk amat kurang yang menggunakan akal suka mengata u salah i betul u rasuah i bersih u banyak dosa i alim itulah ungkapan yang ada jarang sekali mari kita duduk semeja berbincang masaalah ekonomi orang melayu yang mundur dalam pelajaran pun ketinggalan namun pemimpin atau ahli2 parti tidak ada yang mengutarakan masaalah ini...cuba mari kita lihat kempen PRU MCA menyebut dia akan tetap membela kaum cina walau apa yang terjadi ditambah dengan DAP orang cina masih jauh ketinggalan yang berjaya jadi businssman itu adalah kroni bukan cina sejati.begitulah kita dato orang yang menjadi pemimpin pun sama yang jadi ahli lagi teruk...yang jadi mangsa tetap melayu juga...SEKIAN TERIMA KASIH DATO.

Unknown said...

Salam Dato yang berbahagia semoga diberi kesihatan yang berpanjangan insyallah. Politik umpama tomato sos ada manis ada pedas bak sambal belacan walapun pedas hingga mengalir air mata namun masih mahu dicicah dengan mentimun begitulah hebatnya politik malaysia, Tapi politik orang melayu tak sama macam politik orang2 bukan melayu kerana bukan melayu melalui politik mereka ingin mengaut keuntungan berbanding dengan orang melayu lebih mirip kepada bertelagah sesama sendiri yang todak mendatangkan hasil....melayu juga suka ikut jari telunjuk amat kurang yang menggunakan akal suka mengata u salah i betul u rasuah i bersih u banyak dosa i alim itulah ungkapan yang ada jarang sekali mari kita duduk semeja berbincang masaalah ekonomi orang melayu yang mundur dalam pelajaran pun ketinggalan namun pemimpin atau ahli2 parti tidak ada yang mengutarakan masaalah ini...cuba mari kita lihat kempen PRU MCA menyebut dia akan tetap membela kaum cina walau apa yang terjadi ditambah dengan DAP orang cina masih jauh ketinggalan yang berjaya jadi businssman itu adalah kroni bukan cina sejati.begitulah kita dato orang yang menjadi pemimpin pun sama yang jadi ahli lagi teruk...yang jadi mangsa tetap melayu juga...SEKIAN TERIMA KASIH DATO.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).