Sunday, November 18, 2012

IPCMC Is A Pipe Dream YAB LGE


A Kadir Jasin

[ATTENTION, anonymous comments will not be published. Please use Google Account, OpenID or Name/URL to comment. Thank you]

IN the posting of Oct 30 under the title “KKIA Blackout: Not Much Will Change”, I said BRAVO to the Sabah Deputy Chief Minister, Yee Moh Chai for wanting heads to roll over the two-day runway blackout at the Kota Kinabalu International Airport (KKIA) last month.

And I said, I was
foolish in sharing his sentiments because in Malaysia, heads do not roll, more so when the KKIA operations had gone back to normal.

Now, in the same foolish, wishful manner, I am saying BRAVO BRAVO BRAVO to Penang’s Chief Minister, YAB Lim Guan Eng, for renewing call for the formation of the Independent Police Complaints and Misconduct Commission (IPCMC) following rape allegations against three mata-mata in Butterworth.

Since the, three mata-mata - Syahiran Romli, 21, Nik Sin Mat Lazin, 33 and Remmy Anak Dana, 25 - had been charged in the Butterworth’s sessions court and, as expected, they pleaded not guilty.

They were charges with raping and forcing an Indonesian woman to perform oral sex on them at Room 4, Prai police station barracks between 6.40am and 7.30am on Nov 9.

No sooner that the Butterworth mata-mata were charged, another Indonesian woman was reported raped, also by mata-mata – this time in Seremban.

I said bravo three times to GLE as against one to Yee because Lim is a Chief Minister, an opposition leader and last, but not least, because he often calls me “sifu’.

Like in Yee’s case, I will also foolishly join Lim in making the call for the formation of the IPCMC although I know it will be futile.

The IPCM proposal was the brainchild of Royal Commission to Enhance the Operation and
Management of the Royal Malaysia Police (2004/05), which in turn was the brainwave of (Tun) Abdullah Ahmad Badawi, when he was Prime Minister.

Who Cares About IPCMC Anymore?

After seven year of nothing, I think it is safe to consider the IPCMC proposal dead and buried.

Consider this. If the Barisan Nasional Government under Abdullah, which formed the Commission was not interested in establishing the IPCMC, why should the BN Government under Mohd Najib Abdul Razak be bothered?

If the BN Government under Mohd Najib had swept aside Islam Hadhari, which was the corner stone of Abdullah’s administration, why should he want to bother establishing something that was proposed to Abdullah and he (Abdullah) did nothing about it?

I have this to say. If Lim and his Pakatan Rakyat collaborators are serious about establishing the IPCM, I suggest that they work extra hard to form the central government after the next general election. When they occupy Putrajaya, I hope they will walk the talk by forming the IPCMC.

In the meantime, we can only ask what is the Home Minister and IGP doing about the falling public trust in policing other than issuing worthless “amaran” and, when cornered, “minta maaf”?

Can we seriously improve law and order, and re-establish public confidence in the police by issuing a string of worthless warnings and apologizing for kissing the kris? Wallahualam.

30 comments:

ismailrich said...

Bravo. Bravo. Bravo to Datuk for posting this issue.
Shame to you for three mata-mata if they are guilty.

Panglima Perang said...

Datuk, i just want to share this :"kerana nilai setitik,rosak susu sebelanga." Lets the justice decide..

husin syedmohamad said...

Datuk,
Krisis disana-sini, moral ummah terus merudum, maka moral individu yang mengaggotai organisasi juga tidak terhindar dari kesan keruntuhan moral tersebut.
Sudah pasti kepimpinan bertanggongjawab untuk mebetulkan keadaan, semua pemimpin yanbg berkuasa termasuk pemimpin agama, ngo dan pemerintah, tetapi belum nampak hasrat dan tindakkan kearah itu.

arcadia said...

Datuk, sesungguhnya saya dah give up dengan Menteri Amaran Dalam Negeri tu ==!

awangbatuburok said...

Salam Sejahtera Dato,

Diharap Dato dapat bertenang kerana kes rogol merogol belum lagi berlaku terhadap ahli keluarga dan kaum kerabat pembesar-pembesar dalam parti dan kera-jaan UMNO dan komponen BN yang lain. Dalam statistik program transformasi dan NKRA bilangan kes seumpama itu adalah "KES TERPENCIL".

Memandangkan UMNO dan BN dipimpin oleh golongan feudal dan bangsawan "ayam ponan" masaalah jenayah yang berlaku dalam negara 1Malaysia hari ini tidak memberikan apa-apa kesan kapada mereka kerana bagi mereka jiwa dan nyawa rakyat tidak ada harga apa-apa berbanding dengan hartabenda dan aset yang mereka miliki. Rakyat boleh membakar diri mereka (spt yg berlaku di Tunisia) atau terjun dari menara KLCC, sebagai tanda bantahan namun pemimpin yang ada pada hari ini akan terus memekak dan bermuka tebal; tidak merasa apa-apa kerana wang dan hartabenda mereka sudah cukup banyak untuk membeli jiwaraga/maruah rakyat seperti membeli hamba-abdi dizaman Jahiliyyah lebih 1500tahun dahulu.

Semuga Allah SWT menyelamatkan negara dan ummat yang tercinta dibumi 1Malaysia dari terus dimusnahkan oleh kumpulan Syaitan Yang Dikenali ....Amien Ya Rabbalalamin.

-thethinker- said...

ini baru tip of the iceberg , bukan rahsia lagi bahawa , GRO PRC , Vietnam yg ditangkap , menjadi habuan nafsu depa yg diberi amanah. Saya kenal seorang tukang urut yg "bersih" , tapi kena juga masuk lokap 2 hari kononnya kena check kesahihan permit ( padahal permit memang sah oleh KDN ) , dlm 2 hari tu , kena layan adik adik baju biru kita .

saya orang pencen taiping said...

this is the kind of brain we need from orang surat khabar, bravo datuk

Mustapha Ong said...

Salam sdra DAKJ,

IPCMC was deliberately created by DAP in their advantage. If the national security of Malaysia is getting from bad to worse, we should demand that all criminal cases should be dealt with severely no matter who the suspects are in the cases involved. Minister and IGP should go all out to check and combate all level of corruptions committed by the police and the enforcement agencies.

In this context, the rakyat are really fed up with the frequent raids by police and other enforcement agencies, but no actions had been taken to arrest the illegal operators of SPAs, reflexology centers, social escorts agency and other entrainment outlets. I believe these corrupted police and other enforcement officers are on the take, without the official knowledge of their superior officers in their respective agencies. The operators should be brought to court, if they have committed the offence in hiring illegal foreign workers, or workers without permits, etc. they should not be detained for no commitment of offences but only a way to solicit monies and other sexual favors from their girls, mainly from China, Thailand, Indonesia, Philipinos and other girls from the former Soviet Union.

Din Melaka said...

Tahniah saya bangga dgn keberanian dan keiklasan Dato.

Rosiah Ismail said...

Pening baca tulisan dato kali ini isu nya macam2 sekejap A sekjap B...Tapi tak apa saya ulas sedikit sahaja sebab macam saya ni tak pandai nak ulas panjang2 sebab idea pun kontot je almaklum saya ini hanya pekerja kilang senang kata kuli batak la gaji bawah Rm2000. Minggu ini kita memang dikejutkan dengan banyak isu polis merogol amah dari indonesia ketua pengarah ditangkap khalawat dengan isteri orang la...hai macam2 la...namun 3 orang polis telah didakwa dimakhamah sekarang tugas berat ialah makhamah untuk menentukan salah atau tidak bagi pihak kerajaan dia sudah terlepas dari tanggungjawab nya tinggal apa keputusan nya pihak pendakwa kena mengmukan bukti yang tepat pihak pembela akan menyangkal segala tuduhan yang dikenakan keatas anak guamnya siapa cekap dia akan menang dalam kes ini....kita tunggu dan lihat...kes makhamah syariah melibatkan ketua pengarah mereka telah mengaku salah dan dihukum paling minima kerana mengikut kata hakim dia sudah insaf dan ada niat nak kahwin wajar ke tidak ayat yang hakim berikan itu hak dia....namun apakah keputusan pihak SPA yang menjadi pengendali kepada tingkah laku kakitangan kerajaan...kita tunggu la,,,,ok dato sekian saya pun nak BRAVO....BRAVO...BRAVO...

ab said...

Salam Dato,




Dah sampai masa polis ramai ramai rogol tahanan dah.....



Tapi menteri,timbalan menteri,KP , Ksu dll kementerian berkenaan dok mai opis macam biasa..business as usual, busy as always.


Tidak ada yang terpecat jawatan atau kena pecat jawatan atau memecat diri,TAK MUNGKIN.....



Ketua pengarah pun dah kena cekup khalwat dah ni...



Susah saya nak percaya semua ni dilakukan olih MELAYU MELAYU belaka...


DAH SESAT sungguh dah ni......


Pagar dah makan padi.



Abu Bakar Ab Rahman



Din Melaka said...

Salam Dato dan pembahas

Peringkat pengarah dan ketua polis ke atas sibuk ikut buntut menteri dan raja.

Peringkat ASP ke ACP sibuk kautim dgn toke2 judi sundal curi balak dll dan raja2 kecil di daerah.

Peringkat inspektor kebawah dapatlah peluang kais pagi makan pagi kais petang makan petang .

Saya cenderung percaya kes tiga polis pangkat bawah didakwa rogol tu amah Indon tu dibawa ke mahkamah lebih kerana kerajaan mau tunjuk baik dan tutup mulut pengkritik paling tidak menjelang PRU13.

Kenapa pilih jadi hamba manusia?

Lahuma said...

Dato.

Pagar dah makan pokok padi.

Pagar dah tak tahan dgn kesuburan pokok padi yg segak lagi menawan.

Sudah perkara biasa isu ini.Bukan luar biasa.

Mata-mata itu sudah tenggelam punca.barangkali mata-mata itu ingat anak ayam tepi jalan macam di Hadyai atau pinggiran Jakarta.

Lagi pun Malaysia kita banyak sangat anggota penguatkuasa.
Ada mata-mata.ada imigrsen,ada jabatan agama,ada Rela ada kastam dan macam-macam lagi.Semua mereka boleh tangkap.

Isu nya ialah soal disiplin yg makin teruk .Isu moral .Isu ketegasan.

Itulah Guru Kencing Berdiri maka anak murid kencing berlari.Silap haribulan anak murid berak dalam seluar.

Bukan politik Malaysia sahaja yg haru biru macam pasar malam dan memalukan kerana kejar kuasa dan pangkat.

Anggota sektor awam kita pun makin kelam kabut.Gaji makin bertambah dengan elaun serta bonus dah lain lagi.Rupanya kemewahan telah melalaikam amanah rakyat.

Yang terinaya ialah petani diladang,penternak dikandang,pesawah dibendang.

Salah siapa.

Nila satuntitik rosak susu satu belanga.
Harap pagar pagar makan padi.
Telur sebiji riuh sekampung.
Yang dikejar tak dapat yg dikendung keciciran dan bertaburan.

Mata-mata sudah jadi kabur.
Telinga-telinga sudah pekak.
Mulut-mulut sudah bisu.

Terima kasih.

Umar Preacher said...

Terima kasih Dato'. Keadilan adalah sifat Islam yang bukan sahaja perlu dikatakan, malah perlu dilihat sekali.

Mustapha Ong said...

Salam kepada semua warfare pendebat di scribe DAKJ,

Ke napa kita orang Malaysia yang berkuasa susah sangat untuk membuat perakuan atas semua kesilapan dan penyelewengan yang kita lakukan. Sebagai ketua kita tidak seharus nya melindungi di belakang tadbir dan hanya berpura-pura semua nya di bawah pimpinan nya ok belaka.

Sebagai Menteri yang bertanggungjawab atau ketua Jabatan, harus lah turun padang dan bertindak segera tanpa Apa-Apa keraguan dan buruk sangka. Memang terdapat anggota polis dan agensi penguatkuasa telah mengambil kesempatan untuk mencari duit haram dan makan percuma, tmasuk mahu dapat Urut dan main "free". Jika ini lah hakikat nya dan pemerintah masih lagi tutup mata dan telinga, macam mana Kerajaan BN boleh menang dan kekalkan kuasa Melayu menjelang PRU13?

zuki said...

Salam Dato,

Bila layari blog Dato sentiasa terbaca Rukun Negara di sebelah kiri blog ini.


Setiap kali membaca maka setiap kali pula terfikir, adakah pembesar-pembesar negara mematuhinya.

Melihat senario sehingga hari ini, rukun negara sebenarnya telah dilanggari setiap masa pabila pembesar-pembesar umno bercakap dan buat..

Jahanam undang-undang, jahanam PRDM, jahanam semua institusi negara di lacur oleh pembesar-besar umno.

Jika tidak di bendung punah negara.

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Lari tajuk Datuk yang dimuliakan

Thank you Bro RL-Bahasa for your concern and well wishes..

Samuraimelayu has just passed the test to quit his 'bad' habits; 1)the cigarettes,2)the coffee, 3)the blog and 4)SEX.

Indeed, strong will power help overcome the first three but SEX...have will but no power lah..Haha!

Laughter is still the best medicine

ALFATIHAH, AMIN
Ps. Still the Samuraimelayu sits on the dock of the bay waiting for a tide change in Shah Alam..

ElGooG said...

Ketiga-tiga mereka tu macam 3 orang dalam filem P Ramlee Pendekar Bujang Lapok tu Tok.

Kalau mahu, mereka tak mahu di"mentally challange"kan Tok. Tapi kalau dah kena mereka akan antara satu sama lain memandang biji mata masing-masing, lalu menggeleng kepala sebelum berteriak, "CUBAaaaan...!".

(Dalam hal ini P Ramlee lebih mengetahui psyche orang Melayu, dan dengan sebab itulah kita kata filem beliau hebat).

Sebenarnya, tiada sistem nilai dalam sanubari yang menekankan penyelesaian beberapa masalah-masalah kecil sebelum ini dapat menghindari masalah berat seperti yang dialami sekarang.

Kelemahan ini bukan hanya terhad kepada "3 Orang Bujang Lapok" tu sahaja Tok, malah salah satu daripada keselekehan orang Melayu/Islam sekarang, amnya.

Rawa Lanun-Bahasa said...



Tho-ghor Dan Te-ghor
(fir'un nasrani dan khadam yahudi)

manusia bertambah ramai
bagaikan semut dan anai-anai
sibghatullah tetap sama
manusia berkasta-kasta ternama

beruntunglah mukminiin mukminuun
dalam dunia tuan khadam hamba abdi
dollar yahudi dan tuannya nasrani

manusia bertambah ramai
bagaikan semut dan anai-anai


Perkasa Biru said...

This Hishamoodin and his all cabinet friends are goners in this coming GE13. If Najib is not careful and take action now, he too will be gone for good after GE13.

orang kampong said...

Wah wah wah..lain mcm tulisan Dtk AKJ kali ini.3 orang mata mata tu baru di tuduh di mahkamah..belum lg dibicara tapi nada irama mcm sudah pun bersalah..bukan setakat mata mata..seluruh Institusi Polis..hebat hebat hebat...kalau tak salah ingatan,sewaktu menjadi Ketua Editor Akhbar dulu..prinsip "one is not guilty unless proven to be guilty" dijulang...kali ini seakan akan sudah hilang prinsip tu.
Walauapapun bagusnya Dtk AKJ ni berani sikit memberi kritikan..terutama pasai YB Menteri "Amaran"...cukup cukup lah wahai YB amaran dan tidak berkompromi

orang kampong said...

Wah wah wah...lain macam pulak Dtk AKJ kali ini..mata mata 3 orang tu baru d tuduh di mahkamah..belum lg di dapati bersalah..tapi tulisan dan komen komen seumpama mereka dah bersalah...ouch..bukan setakat r org mata mata tu saja..satu institusi polis..kalau tak salah ingat..masa Dtk AKJ jadi Ketua Editor Akhbar Bahasa Inggeris pernah julang prinsip "innocent until proven guilty"...mungkin sekarang terikut ikut dgn mantra kumpulan tertentu dalam negara "guilty until proven innocent""entahlah...kita orang kampong sajaa.

James Labi said...

Quote :

Brown's (Gordon Brown) never been elected by anybody. I'm supposed to be in a country where I get the chance to elect someone and I'm around here at the most dangerous of times led by a man who's never been elected. You've gotta be elected. A political party that's in too long is like a piece of meat - if it's there too long it will go rotten and they've gone rotten and they've gotta go.

Michael Caine, Hollywood Star. Acted as batman's butler, Alfred Pennyworth in 'The Dark Knight Rises.

Din Melaka said...

Salam Dato dan pembahas semua.

Yang ni mungkin relevant.

Ketua hakim negara minta Najib pastikan kebebasan cabang kehakiman.

Perlukah ketua hakim negara keluarkan pernyataan spt itu kalau hakim mahkamah rendah dan tinggi memang menikmati kebebasan dari campur tangan cabang eksekutif dan legislatif?

Di negara maju pernahkah kita dengar permintaan spt itu?

Syabas pd ketua hakim negara Arrifin Zakaria. Saya rasa bukan pasal dia tak kenang budi pd PM atau UMNO tapi beliau memilih tak mau jadi hamba manusia tapi hamba Allah.

OKJ said...

O’la Dato’ Kadir

As Tun Dr Mahathir said, there must be something wrong when your enemy likes you or vice versa. In this case, Mr. Lim Guan Eng recognized you as ‘sifu’ and you said bravo, bravo and bravo, three times to Mr. Lim Guan Eng. It sounds intimidating especially to the majority of Malays in this country. To me, you are bias, bias and bias not bravo, bravo and bravo.

Lately, your articles have been obviously injustice to UMNO, BN and to the government of Malaysia. It is time for you to declare you are in which party. This article pathognomonic shows that you are the suitable candidate to replace Tunku Aziz as a senator for DAP.
Gracias.

Rosiah Ismail said...

Salam dato yang dihormati dan dikasihi...ohhhhhhhhhhhh ya minggu ini kira minggu hebat dato...3 orang mata2 kena dakwa....ketua pengarah bersalah bersama dengan kakitangan nya berkhalawat....terbaru isu doa pulak...wahhhhh jadi pening rakyat marahen yang kurang arif permainan joker dan catur....joker ialah raja catur ialah pak haji...tak tahu mana satu sekarang ini yang betul...orang lama macam dato tentu tahu dan maklum sekarang ini mana satu maksom mana satu yang komkomkom.....kita tunggu seterus nya hingga bulan march 2013 tentu lagi hebat ya cerita nya...tahniah dato kupas lagi kupas kejelekan disebalik tabir warna pink...TK.

abdullahngah said...

Dalam Islam, jika tak apa dengan dosa kecil dia akan jadi dosa besar.

Sejak dulu hingga hari ini pihak kerajaan "tak apa" dengan berkata itu hanya terpencil saja dengan kes bunuh, kes rogol, kes rompak kes curi dan kes pecah rumah,

maka itulah jadinya. semakin hari semakin besar.

dan bermaharajalela. Tak apa ia masih kecil. negara aman. Kita masih selamat.

Macam mana boleh selamat dalam kawalan polis pun berlaku rogol juga.

Pendek kata, kita sudah tak selamat lagi. Hidup dalam ketakutan.

remaja keluar rumah kena tangkap dirogol dan bunuh.masih selamatkah itu.

thegreatteadrinkerdownsouth said...

Good afternoon, Dato'

It all boils down to the prevalence of a culture where accountability and good governance are par for the course.

We don't have this Malaysia, sadly. At least, not as yet.

Instead, we have finger pointings aplenty and innumerable instances of playing the "blame game" where it's everyone else's fault but mine.

Malaysia Airports, MAS, the denigration of AirAsia and Tony Fernandes, the Lynas issue, the unholy rush to score political points in the never ending tussle between the BN and the Opposition, the study of English, issues of crime, safety and security that directly affect ordinary Malaysians....the issues are many.

And all attempts at civil and reasoned dialogues are rubbished and shouted down by bigots, racists and vested interests.

Which is why the proposed IPCMC will, as you have written, remain a pipe dream for the foreseeable future.

Din Melaka said...

Salam Dato dan pembahas

Di mana2 negara pun boleh ke polis dan anggota pentadbiran awam menjadi baik jika bos mereka jahat?

Itu baru Dato gesa penubuhan badan khas kawal disiplin polis dah ada pembahas melenting tak tentu pasal

Saya rasa Dato Kadir dah sgt berdiplomasi. Semoga Allah terus memberi kekuatan kpd Dato terus menulis yg benar tanpa takut kpd mana2 manusia terutama pemimpin UMNO yg sinonim dgn maksiat.l

Lahuma said...

Dato.

Rogol.

Rogol bila suka sama tak suka berlaku.
Kalau suka sama suka dikatakan bersetubuh.

Setubuh pula ada 2.

1.haram 2.halal.

Terima kasih.

About Me

My Photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).