Monday, February 25, 2013

Adakah Lagi Tempat Melayu Bergantung?


A Kadir Jasin

[SILA ambil perhatian, kalau mahu komen saudara dan saudari disiarkan, sila guna Google Account, OpenID atau Name/URL untuk mengulas. Terima kasih.]

SEORANG usahawan Melayu yang pada suatu ketika dulu amat berjaya dan tersohor dengan mainan pasaran sahamnya yang sangat licik, tetapi sudah lebih sedekad terpelanting daripada perniagaan arus perdana di Malaysia kerana politik, bertanya saya kepada siapakah orang Melayu boleh bergantung.

Bukan alang kepalang punya soalan itu. Orang putih kata, a million-dollar question (soalan sejuta dolar). Saya kata, soalan yang tidak ada jawapan. Lagi hebat, dia bertanya soalan itu (melalui sistem pesanan ringkas/SMS) dari Milan, Itali yang berupa ibu kota fesyen dunia.

Untuk sama-sama memahami dan memikirkan jawapan kepada soalan berkenaan, izinkan saya mengemukakan beberapa fakta, andaian dan keluhan sebagai asas perbahasan:

1. Pada saat-saat kedudukan orang Melayu semakin terdesak dan terancam, kepemimpinan Melayu di kedua-dua belah sempadan politik dilemparkan pelbagai dakwaan, tuduhan dan insinuasi yang sangat dahsyat. Ada tuduhan sudah terbukti. Ada tuduhan sekadar sensasi. Ada tuduhan disangkal sepenuh hati. Ada yang pucat kesing, murung berdiam diri. Apabila tuduhan tidak dibalas, tentu ada yang percaya ia berasas.

2. Persepsi yang semakin negatif di kalangan orang Melayu sendiri terhadap jati diri, integriti dan moral pemimpin politik Melayu.

3. Yang malu, rugi dan dicaci adalah orang Melayu. Dan Melayu bukanlah ramai sangat di Malaysia ini. Menurut Bancian 2010, penduduk Malaysia seramai 27,484,596 orang. Daripada jumlah itu, Melayu 50.1%, Cina 22.5%, Bumiputera bukan Melayu 11.8%, India 6.7%, kaum-kaum lain 0.7% dan orang asing 2.25 juta atau 8.2%.

4. Jadi hanya separuh penduduk Malaysia orang Melayu dan orang Melayu pula, secara purata lebih daif daripada orang Cina dan India dari segi ekonomi. Orang Melayu dan Bumiputera adalah warga ekonomi kelas tiga

5. Orang Melayu semakin lemah dari segi politik kerana berpecah tiga - antara Umno, Pas dan PKR. Hanya Umno boleh dianggap parti yang berorientasikan Melayu. Itu pun azam Melayunya semakin luntur. Pas mengaku parti Islam dan PKR parti pelbagai kaum.

6. Kepemimpinan Melayu, sama ada dalam Umno, Pas atau PKR tidak lagi komited 100% mempertahan dan memperluaskan kuasa politik dan ekonomi Melayu/Bumiputera kerana berlumba-lumba memikat hati pengundi Cina dan India.

7. Sikap orang Melayu yang semakin lemah dan negatif terhadap jati diri bangsa, penerokaan ilmu, komitmen kepada kerjaya, mencari kejayaan dan mengumpul harta. Orang Melayu tidak malu lagi menjadi peminta bantuan dan penerima subsidi. Mereka semakin tidak berdaya berdikari, sesat dan hilang arah tujuan.

8. Mungkin benarlah kata Hang Tuah, takkan Melayu hilang di dunia. Tetapi kita tidak pernah pula mendengar Hang Tuah berkata, takkan Melayu hilang di Tanah Melayu. Hari ini, ke mana pun kita pergi di dunia, kita akan berjumpa orang Melayu yang boleh hidup senang di perantauan.

9. Saya sangat komited kepada pendirian bahawa zaman orang Melayu bergantung semata-mata kepada kepemimpinan politik Melayu sudah berlalu. Kalau orang Melayu masih berasa perlu mempertahankan bangsa mereka, mereka perlu mewujudkan suara atau kuasa ketiga di luar kerangka politik dengan berpayungkan Raja-raja mereka.

10. Dan dalam jangka masa singkat, saya tidak nampak wujud jalan pintas yang akan membolehkan orang Melayu mengembalikan kedudukan dominan mereka sebagai bangsa induk Malaysia. Kuasa ekonomi orang Melayu tidak pernah ada. Kini kuasa politik semakin terancam. Wallahualam.

43 comments:

Sidang Kuasa Ketiga said...

Datuk,

Tugas Datuk belum selesai. Dalam membangun bangsa dengan mata pena itu, perlulah ditulis satu Protokol Melayu, yang mana agenda terutama Protokol itu adalah bahawa Melayu hendaklah kenal dan amal Islam, dan salah satu agendanya yang lain yang penting juga iaitulah apabila Melayu berniaga janganlah sekali-kali bergantung kepada kabel politik. Bila asasnya teguh cabangnya mencapai langit tinggi (Ibrahim@ 24)mana mungkin akan terpelanting dibadai taufan politik.

ab said...

Salam dato,



Hanya melayu bolih tolong melayu,tempat bergantung melayu...
NO OTHER WAYS la.




Elok belajar dari orang jepun yang telah dimalukan dengan begitu teruk
dan hina dalam tahun tahun 1940an ...tapi mereka melantun balik.



Begitu juga belajar dengan orang Korea Selatan,kena `hentam' kaw kaw teruk ekonomi mereka ditahun 1997-1998..sampai pinjam IMF, mereka juga melantun balik...



JUGA JANGAN lupa belajar dari CHINA, masa tahun 1950-awal tahun 1960an, Mao Ze Dong bunuh hampir 80-90 juta rakyatnya melalui `enforced'kebuluran, lepas dia keok depa kat sana ubah kompas `revolusi' depa dan sekarang dah jadi the biggest economy, superceeding USA...



Jangan la ikut pak arab,pak arab timur tengah..DAH LINGKUP dah ugama,tamadun,ekonomi dan ketenteraan mereka sejak tahun 1920-1930an lagi...YANG TINGGAI
ialah kain balut kepala pattern petak petak,hitam,putih dan janggut!...paling paling marah, depa punggai batu..BOLE HARAP KA?


Kalau lemah pun, kalau semua bersatu padu; susah orang nak `makan' laa...



Abu Bakar Ab Rahman

Taufiq Mubarak said...

Konsep Malaysian Malaysia yang diperjuangkan Lee Kuan Yew dan kini diteruskan DAP semakin hampir menjadi kenyataan.

Orang melayu tidak perlu merintih dan kesal kerana sikap mereka yang sering bercakaran dan bermusuhan sesama sendiri dalam soal politik dan agama.

Dulu melayu mengecam Arab tidak bersatu kini lihat apa yang berlaku.Seolah tidak ada pengajaran dan ikhtibar.

Azhari Abd Taharim said...

Y are u still harping about Malay issues?..
A race base nation base in our multi racial nation will never and can never progress,
I believe u r smart enough to know that.
The country need to move on and work toghether hand in hand will alll Malaysian n change our way of running this country.
Those were the days that a particular race can dominate this country. We are already in 2013 but the rate we r moving are ALL SUPERFICIAL.
WE need to put our heads together n bring forward this lovely n rich country of us FORWARD like how the KOREANS did it.
I dont hv to elaborate further.tqvm.

Azhari Abd Taharim said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Rosiah Ismail said...

Salam dato yang dihormati. Pepatah melayu ada berkata PATAH TUMBUH HILANG BERGANTI...Ekonomi jatuh kerana tangan melayu suka berpaut pada politik bila mana politik semakin hambar kerana kepimpinan nya maka hambar juga ekonomi orang melayu. Kita ambil contoh berapakah para doktor melayu yang memiliki klinik sendiri atau pun mempunyai pusat rawatan dan juga pusat perubatan....dan berapa ramai pula melayu yang mempunyai firm lawyer sendiri atau pun consultant engineering nya sendiri jadi macam mana rangka dasar ekonomi orang melayu untuk masa depan bangsa melayu dibumi malaysia sedangkan orang2 cina dan india sudah jauh memacu ekonomi nya...Tapi kalau kita pergi ke seminar nampak orang melayu sahaja yang jadi pembetang kertas kerja nya rupanya dia masih kuli lagi belum ada pun business company lagi tapi tang cerita memang pandai untuk buat itu buat ini tapi hampas sahaja habis seminar habis la kerja tunggu seminar lagi...begitula kedangkalan kita dalam memacu ekonomi.

Bab politik pula pada masa ini ialah politik umpat keji sesama melayu kalau dulu mungkin hanya orang2 politik sahaja tapi sekarang ini guru pondok pak mufti semunya berkata tentang politik undi orang itu jadi kafir ada yang cakap parti itu lebih teruk dari kafir...itu la isu nya orang2 melayu pada masa ini.
Yang menjadikan kita tidak teratur ialah para pemimpin itu sendiri siapa mereka ialah orang melayu..sekian dato..

Azhar bin Ahmad said...

As Salam Datuk dan peminat setia AKJ. Senator Dr. Syed Husin Ali (Mantan Timb. Presiden PKR @ 2003-2010, mantan Presiden PRM dan mantan tahanan ISA @ 3/12/74 - 1980) ketika berborak-borak bersama rakan tahanan ISA, temasuk Datuk Sri Anwar Ibrahim, Datuk Ibrahim Ali, Kamaruzaman Yaacob, Adi Sastria dan lainya di kem Tahanan Perlindungan Kemunting @ KEMTA pernah berhujah "UMNO sekarang (sekitar Tahun 1975) adalah mmerupakan sepohon yang subur dan rendang, tempat berteduh dan berlindung orang melayu dari hujan dan panas. Akan tetapi bila tiba masanya pokok itu akan terkena penyakit dan dimakan oleh ulat-ulat dan serangga. Apabila tidak diubatkan (semburan racun serangga), pokok itu akan reput dengan sendiri. Satu hari, pokok itu akan tumbang dan semua serangga tadi akan lari meninggalkan pokok tersebut". Datuk Sri Anwar tersenyum lalu menjawab "tengoklah, boleh jadi". Apa yang saya mesejkan di sini ialah para pemimpin yang tak sehaluan dengan kerajaan Perikatan/UMNO-BN pada masa 40 tahun dulu dah jadi kenyataan. Dan hari ini Pemimpin Pakatan Rakyat telah menyuara kebimbangan yang sama. Orang melayu hanya perlu dihulurkan BRIM dan bantuan penyedap sahaja untuk melupakan masalah mereka yang semakin papa kedana di bumi yang mewah ini.

buah kerdas said...

Masa saya darjah enam dulu, pernah saya terbaca satu quotation oleh Bismark yang bunyinya lebih kurang begini, "Orang Kristian akan maju jika mereka meninggalkan Kristian, Orang Islam akan maju jika mereka mengamalkan Islam." Ketika itu saya tak faham sangat apa maksud quotation itu kerana tidak ada pengetahuan asas mengenai perbandingan agama dan sejarah Eropah, maklumlah budak darjah enam.

Kalau Melayu nak maju, cuma ada satu jalan, iaitu hidupkan Islam dalam diri Melayu. Orang Islam sejati tidak malas, tidak bakhil, tidak meminta-minta, tidak lagho, tiada hasad dengki, jujur, rajin, ikram, bersih, berfikir dan rajin nenuntut ilmu, menghayati kalimah halaqat, ikhlas tetapi tegas demi Allah semata-mata dan paling tinggi mengimani Alah sehingga benar-benar menghayati kalimah "hasbunallahi wanikmal waqil". Pokoknya, umat Islam sejati adalah sebaik-baik umat. Kalau ikut stail pertuturan orang Indonesia, Islam kita (maksudnya, bani Melayu Nusantara) hari ini hanyalah Islam-islaman @ Islam abangan (meminjam ungkapan Rumah Makan Padang-padangan bermaksud bukan Resoren Padang sejati).

Saya kurang setuju bila Dato' mencadangkan "kuasa ketiga di luar kerangka politik dengan berpayungkan Raja-Raja ". Maaf cakaplah Dato', sejarah telah membuktikan kalangan institusi Raja yang telah instrumental dalam menggadaikan Temasek dan Pulau Pinang. Raja-Raja juga telah menurunkan tandatangan Malayan Union walau pun sejarawan Zainal Abidin Wahid et. al. melembutkannya dengan menambahkan frasa "under duress". Dimana jatidiri mereka sebagai payung bangsa?

Awi Pak Aad said...

Salam Dato,....Pantun pendek ini telah saya masukan dalam satu blog lain, begini bunyi nya; Orang Melayu berpecah berparti,berdendam sampai mati......... Orang Cina berpecah berparti,bersatu di hati....tq

Rawa Lanun-Bahasa said...

YBhg The Scribe,
Salam Hormat



Maafkanlah saya kerana persoalan siapakah orang Melayu boleh bergantung dan adakah lagi tempat Melayu bergantung? terlalu rumit bagi saya memahaminya; namun, setelah saya pikir-pikirkkan raja melayu yang memiliki visi strategis serta memehami jiwa rakyat dan kenal realiti hidup sanggup memberkan jawaban yang lebih selesa.

Kalau saya beratkan lagi igauan ini, tentunya kita harus tahu kata dia yang bertanya akan buah fikirannya.

Maaf kerana nak sebar kabar BN menang selesa dua pertiga; tetapi Penang dan Darul Naim macam banyak pilihan raya kecil; dan nak tanya pandangan Dato' keadaan ekonomi negara dalam situasi begitu dan adanya demo bantah keputusan pru13 tanpa bukti yang menyakinkan pihak media barat?


''

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Janganlah Dakj terlalu pessistik. Bukankah selama ramai wartawan yg nak jaga periuk nasi hingga membelakangkan halal haram apalagi kalau sekadar etika kewartawanan.

Janji Allah akan tetap berlaku. Iaitu yg zalim tak akan pernah kekal. Allah akan pasti ganti dgn yg lain yg mau bertuhankan Allah.

Melihat kepada tulisan pembahas spt langit biru, yangretibase, azhar bin ahmad, buah kerdas , mad dll memberi keyakinan penuh bahawa masih ramai Melayu yg cerdik dan berani menyatakan pendapat demi masa depan.

Nak cari Melayu yg baik dalam kepimpinan tertinggi UMNO jangan mimpi. Melayu yg baik awal2 lsgi dah dibiaskan Allah drpd bersekongkol dgn UMNO. Atau kalau masuk pun setakat baca doa atau kalau cuba nak lawan toke atau kalau dituduh lawan toke tentu kena cantas dan mungkin didakwa sodomi......bangsat betul bangsa ku Melayu ni.

Tapi ....tapi. tak mungkin semua Melayu jahat Tak kan semua Melayu masuk neraka.

Cuma kita kenalah buka minda. Berilah peluang pd org spt ANUAR, TGNA, TGHA , MAT SABU, KHALID SAMAD, KHALID IBRAHIM, RAFIZI dll. Harus ingat mereka tu pun bukan malaikat. Cuma rakyat termasuk Dakj cuba mereka dulu.

Kalau selepas satu penggal dua kali lima jugak, mungkin kita nak cuba Hasan Ali, Ibrahim Ali, Zul Nordin, Zaharin, dan Roslan Kassim.

Pasal raja2 sebagai tempat Melayu bernaung? Lu fikirlah sendiri.

Din Melaka said...

Maaf

sepatutnya maksud saya " pessimistik"

sani said...

Teramat SETUJU dgn pendapat Buah Kerdas & Azahari Abu Taharim. Melayu hanya selamat sekiranya berteduh di bawah rimbunan ISLAM & berjaya gerak maju & progresif dgn meninggal semangat abasiyyah. Mengapa masih bimbang dgn nama "Melayu" di alam globalisasi. Kita sepatutnya mara di dunia global dgn jenama ISLAM & MALAYSIAN. Nilai perkauman sempit berasaskan kaum/etnik sudah tak sesuai lagi. Ayuh!!! bergeraklah kita semua sbg banga Malaysia

pok amid littor said...

Assalam Dato'. Tak perlu lah dato ungkit-ungkitkan hal-hal bangsa kerana selama 50 tahun lebih selepas merdeka siapakah yang menerajui bumi bertuah ini? Dan selama 50 tahun lebih ini, bangsa Melayu telah dijadikan bahan mainan untuk mendapatkan kuasa, lepas itu? Yilek!!! Paling teruknya ialah rakyat marhein diketepikan tetapi kroni yang digemukkan bermula daripada era si celaka memanda tua. Dato' dimahligai, pernah ke jenguk-jenguk kita kat kampung untuk melihat betapa daifnya rakyat marhein? Institusi raja? Betul la kata sdr Tukar Tiub, mereka manusia jenis (MTBR) makan tanggung berak cangkung, tak kan sudi nya untuk mengelilingi kampung menyelesaikan masalah rakyat. Tengok saja isu pemansuhan wang royalti petrolium, mana suara mereka? mereka nak jadi pelindung rakyat? Tetapi keadaan nyata adalah sebaliknya. Maaf dato'.

Mantinns said...

Ybhg Datuk

Tajuk tampalan kali ini " Adakah Lagi Tempat Melayu Bergantung" seolah-olah seperti satu soalan retorik. Akan tetapi setelah menghabiskan bacaan kali kedua baru saya terfikir bahawa ia bukanlah satu solana retorik tetapi ia adalah satu keluhan selepas PRU 13.

Selama ini tempat Melayu bergantung adalah pada kerajaan. Kerajaan tempat orang Melayu cari makan. Orang Melayu jadi pegawai dan amah kerajaan. Kerajaan wujudkan banyak pekerjaan dalam sektor awam bgi peluuang orang Melayu bekerja. Ada ahli politik kata negara kita berlimpah ruah dengan kaki tangan kerajaan. Ahli politik ini mahu pegawai dan amah kerajaan perlu dikurangkan. Jika bilangan ini dikurangkan, hilanglah tempat Melayu bergantung.


Orsng berniaga pun bergantung dengan kerajaan. Orang Melayu kalau berniaga mesti cari tender kerajaan. Kontraktor Melayu tidak bina taman perumahan. Kontraktor Melayu bina hospital, sekolah, jambatan dan jalan.

Orang bijak pandai belajar tinggi-tingi di luar negeri pun harap kerajaan. Kerajaan bagi tajaan. Tanpa tajaan tiada harapan belajar di luar negeri. Namun kita boleh belajar di pondok. Belajar di pondok pun bukan calang-calang. Boleh cabar debat dengan kerajaan.

Orang Melayu sangat bergantung pada kerajaan tetapi kerajaan sekarang nampaknya tidak bergantung kepada orang Melayu. Kerajaan sekarang lebih banyak melayan tuntutan tidak munasabah golongan ciput bukan Melayu.


Tiada tempatku mengadu
Alam keliling membisu
Kalau ada ayah dan ibu
Tidak begini nasibku.

Wallahualam
------------------
apapun

Man Makes Himself - V. Gordon Childe


alfindani said...

Salam Dato,

Bangsa ini diserang dari dari dua sisi.

Golongan A yang merasa lebih Islam berasakan tiada maknanya usaha mengangkat taraf bangsa sendiri kerana hal itu dianggap asobiyyah jahiliyyah.

Golongan B yang mengaku memperjuangkan bangsa ini pula secara sedar mempergunakan bangsanya sendiri bagi memperkaya diri dan kroni.

Walhasil golongan rakyat terbanyak jualah akhirnya menjadi bidak2 catur yang tergadai nasibnya oleh mainan kedua golongan tadi.

roslee said...

Mana ada orang melayu tolong melayu sekarang ni. Contoh' ada kedai runcit melayu berdekatannya ada sebuah kedai runcit cina berapa ramai orang melayu berbelanja di kedai melayu....anda boleh saksikannya di kawasan anda sendiri...tepuk dada tanya selera (kecuali di kelantan)

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato dan Pembahas yang saya hormati.Semuanya terpulang kepada kita apa yang kita kehendaki. Adalah penting kita tidak panik. Kita misti kaji dengan hati terbuka apa sebenarnya masalah yang menimpa kita.Yang kita selalu dengar sebab utama adalah perpecahan sesama kita.Kita hendaklah berhenti dari berbalah sesama sendiri .

Sebaliknya kita mistilah balik kepada perjuangan asal membangun umat.Kita mistilah sedar kuasa masih dalam tangan kita dan adalah tidak bijak mengsia-siakannya dengan tidak merundingkan strategy bersama bagaimana mengekalkannya. Kita misti peka bahawa jika kuasa ini terlepas ianya sukar diperolehi semula.Tidak mustahil ini boleh dicapai jika kita ada kemahuan. Tidak perlulah bergabung sebagai satu kumpulan. Yang penting semasa di Parlimen bersatu mempertahankan kepentingan umat. Apa yang penting tiap parti mencalunkan wakil yang berwibawa. Kita undi yang terbaik dari mereka.Insyaallah dengan adanya semangat yang baru Allah akan memelihara kita.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategic Vision,
Petaling Jaya

Bungaraya said...

Berhati hati Datuk dalam membicarakan issu ini.. Bergantunglah pada Allah. Abdul Rahman ibn Auf berjaya menjadi orng terbilang sedangkan dia tidak punya mal bersamanya ketika hijrah...apa rahsianya?

Lahuma said...

Dato.

Sekadar renungan.

Panglima Hang Tuah berkta,
Melayu tak akan hilang didunia.

sebaliknya,

Confucius pula berkata,
Jika kamu berada dalam bilangan yang kecil,
Kamu hormatlah mereka,
Jika kamu berada dalam bilangan yang lebih besar,
Lupakan sahaja mereka.

Lebih kurang begitulah terjemahannya.

Terima kasih.

Dato Karim said...

Salam Dato.
Party UMNO di ujudkan untok melindongi hak dan kuasa orang Melayu dan Raja Raja Melayu.
Pada pileharan raya 1969, UMNO kalah terok dan berlaku peristiwa 13 Mei.Kekuatan dan Perpaduan Melayu jadi lebeh kuat dan utoh.Sahingga PAS pun bergaong dengan UMNO dalam BN.Orang Cina tidak berani besuara dan angkat muka.DEB dilancarkan untok mengukohkan ekonomi orang Melayu.Ramai peluang perniagaan diberikan kapada orang Melayu.
Apabila UMNO sudah berasa kuat,mereka mengusir PAS dari BN dengan alasan yang PAS cuba mengembangkan kuasanya di kawasan FELDA(lihat lasan TUN M dalam Blognya).Jadi orang Melayu mula berpecah.PAS hilang Kelantan dan menjadi lemah.

Pada tahun 1981,perpechaan mula berlaku dalam UMNO untok merebut jawatan Timbalan President.Bekalu pertandingan antara Musa dan Tenku Razaligh.Apabila Tengku Razaligh kalah,habis pengikut2 nya di musnahkan .ini termasoklah businessman.
Perpechahan menjadi makin mendalam.Punchaknya apabila UMNO diharamkan.Tengku Razaligh keluar party an PAS dapat mengesuai samula Kelantan.

Bila Musa kalah dalam pemilehan Party an beheni menjadi TPM,habis orang Musa di musnahkan.Inimtermasoklah businessman.

Dalam era ini orang Daim ,Anwar an Mahathir mengesuai semua bidang,Perniagaan dan pentabiran.Bila Anwar di pecat dari UMNO,habis orang2 nya di musnahkan.Orang Daim dan Mahathir menguasai semua bidang.
Apabila Daim berkelahi denan Mahathir,habis orang Daim di musnahkan.Ini termasoklah Halim Saad,Tajuddin,AmIn Shah,Samsuddin .

Sekarang ini Orang Melayu yang berjaya besar hanya lah Syed Mokhtar.Ini kerana ianya Menyokong Mahathir dari awal.
PAS menolak untok berkerjasama dengan UMNO kerana mereka dah serik di mainkan oleh UMNO.

Orang Cina dan India terus menguasai Ekonomi.Najib demi untok menjaga hati orang cina,telah membuka peluang untok orang Cina masok dalam perkhidmatan kerajaan yang merupakan sumber tempat keja orang Melayu.Tahun lepas scholarship PSC,60% diberi kapada orang Cina dan India.Tempat2 di university terutamanya fakulty perubaan,enginering,science,Phamacy majoritynya di bei kapad orang Cina dan India.

Di Singapora sunggohpun ia menjalankan konsep memberi peluang yang sama kapada pendudoknya,tapi oang Cina yangnlebeh di utamakan.

Hang Tuah,Hang Jebat,Hang Lekiu itu orangnCina Islam,panglima Cheng Ho.Tak mungkin ia kata tak kan Melayu hilang di dunia.Mungkin dia kata tak kan Melayu hilang di Melaka.

Saya setujundengan saranan Dato Kadir.Kita perlu kuasa Ketiga untok mengembalikan kuasa Melayu.
Bagaimana.?

Rosiah Ismail said...

salam datao.Saya yakin masih ada tempat lagi untk manusia bernama bangsa melayu tempat berlindung kepada siapa kita berlindung hanyalah kepada ALLAH oleh itu mari kita kembali kepada fitrah manusia yang bersih dan benar2 menjadi manusia yang cintakan agama INSHA-ALLAH dia akan melindungi kita semua dari malapetaka.

Cuma mutakhir ini ramai manusia yang bernama melayu meninggalkan intipati agama dan hakikat agama itu sendiri sudah tidak diyakini maka banyak la terjadi perkara2 yang tidak sepatutnya berlaku.

mari kita semua kembali kepada jalan ALLAH yang ditunjukan oleh NABI MUHAMMAD SAW....selamat berjaya bangsaku melayu...

A KADIR JASIN said...

Pok Amid Littor, antara lain, berkata: "Dato' dimahligai, pernah ke jenguk-jenguk kita kat kampung untuk melihat betapa daifnya rakyat marhein?

1. Saya asal orang kampung. Hudup pun cara kampung lagi. Tanam sayur dan buah-buahan keliling rumah. Semalam adik dari kampung bagi benih jambu keling, putat buah, lam jai dan samak. Tengak fikir dan cari tempat nak taman.

3. Daripada lapan beradik, hanya seorang masuk universiti. Saya mengaji politeknik saja. Yang lain jadi polis, kerani dan pekerja am saja.

4. Alhamdulillah, kerana saya anak lelaki tertua dan dibagi amanah jaga emak dan adik-adik kalau ayah tak ada, saya bekerja kuat dan bekerja "smart". Moto saya, jangan jadi hamba orang selama-lama.

5. Alhamdulillah, ada rezeki lebih dan boleh bagi sikit-sikit bantuan pelajaran setiap masa kepada 10, 20 orang budak-budak.

6. Kita wajib berdoa dan yakin kepada Allah. Tapi apabila kita bersaing dan berlawan dengan orang bukan Islam orang kafir, doa saja tak jadi. Mereka tak peduli pun. Kita kena usaha dan tunjuk kekuatan kita kepada mereka.

7. Buat apa sembahyang sunat sampai berparut dahi dan berapi-api cakap pasal Islam tapi lepas itu pergi kedai Cina minta hutang, gadai barang emas bini dan jual baja subsidi? Itu bukanlah Islam yang hendak kita banggakan. Islam macam itu jadi bahan tertawa orang kafir. Maaf cakap.

Terima kasih.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Tahniah dan tabik pada pok amid littor dan dato karim kerana hujah2 yg betul dan bernas.

Melayu yang betul melayu mesti tolong sesama sendiri.
Tapi kslau tumpang hak melayu tapi hidup dah tak macam melayu bagaimana pulak?

Ada seorsng perempuan yg jadi orang kuat HR di CIMB. Pada nama tentu orang fikir orang melayu. Sedangkan perempuan ini darah kacukan cina dan pakistan. Yg terjadi sesuai dgn budaya CIMB, orang spt ni bila nak layanan istimewa minta iktiraf sebagai melayu tapi dari semua segi beliau bukan melayu.

Ada pulak anak bisnisman melayu yg dapat AP kereta berbillion ringgit. Kahwin dgn perempuan cina kristian yg nama islamnya pun kita tak pernah tau. Yg saya risau, setau saya perempuan cian tak kahwin melayu kalau melayu tu setakat kerani. Dan anak yg lahir dari pasangan yg tak berapa nak praktik adat dan budaya melayu layak ke kita gelar anak melayu? Saya ada jugak baca perlembagaan mengenai definasi melayu. Pening2 saya dibuatnya.

Itu tak cerita lagi soal anak orang politik yg membesar di luar negara tiba2 balik konon nak ada jiwa orang kampong.

Apa hal pulak dgn raja yg kahwin dgn orang luar. Anak raja berkenaan layak ke jadi sultan atau agong? Pening2. Tapi kalau melayu sayang pada bangsa melayu persoalan spt ini tak boleh disapu bawah karpet. Bagaimana seseorang yg bukan tulin melayu tiba2 nak jadi sultan dan penaung melayu dan ketua agama.

Lawak betul kan. Tapi dgn melayu UMNO semua boleh asal tolong menolong.Akhirnya yang tinggal hanya slogan kosong "hidup melayu".

Mufti Zakaria Harussani pulak sibuk berpolitik bagi pihak UMNO. Kalau berani berhenti dan bertandinglah . Itu pun kalau UMNO sudi terima.

Ada pulak anak raja negiri yg buat program jelajah negeri dgn motor besar. entah apa matlamat yg hendak dicapai saya pun tak faham. Yg saya tahu kalau duit masa dan tenaga tu diguna untuk bantu orang susah dah tentu nampak faedahnya.

Tapi hati kecil ni tetap yakin ada melayu yg lebih baik drpd melayu UMNO yg perlu diberi peluang berkuasa di Putrajaya.

buah kerdas said...

Iron Lady Margaret Tatcher jatuh kerana berusaha menghapuskan "dole mentality" daripada jiwa rakyatnya. UMNO menggunakan "mentaliti subsidi" sebagai talian hayatnya. PR juga menjanjikan penerusan budaya subsidi. Kita tak akan maju kalau kuat dengan subsidi. Kalau kita mempunyai pendapatan RM 20k sebulan apa yang kita nak risaukan dengan harga petrol RM 4 seliter, rumah teres harga RM 500k, kereta RM 150k sebuah? Pokoknya disini ialah program memajukan ekonomi negara. Yang ini kita buntu, balik-balik kita membangunkan infra-struktur (yang bakal mengundang pengisian oleh orang asing!)Tahap kualiti modal insan kita tidak sampai menjadikan kita pencipta dan pembekal teknologi.

Setahu saya tidak banyak subsidi di Singapura, mahal serba serbinya, tetapi rakyat mereka memandu kereta yang lebih baik daripada rakyat kita dan flat kediaman mereka dan sekitarannya jauh lebih baik daripada yang kita punya.

Abang-abang saya tidak pernah bersekolah @ buta huruf. Sekarang tingal dua orang sahaja yang masih hidup. Mereka berdua telah berjaya melakukan mobiliti sosial dari anak orang papa kedana menjadi orang yang berada dan disegani di kampung masing-masing. Modal mereka ialah tenaga tulang empat kerat yang mereka ada, rajin berusaha, tiada amalan negatif (seperti berjudi, malas, mabuk, buang masa, boros, gila betina, dsb), malu meminta-minta dan memiliki azam yang kental mahu keluar daripada kemiskinan. Mereka melunaskan rukun Islam seperti yang dituntut tetapi tidaklah sehingga ketahap lebam dahi dan merasa diri "ustadz". Itulah sahaja resepi yang diperlukan oleh kita untuk memajukan diri.

Lahuma said...

Dato.

Melayu makin bertambah celaru dan haru biru.

Budaya ketam,
Cakap tak serupa bikin,
Pemimpin kencing berdiri, maka anak buah kencing berlari atau lebih hebat berak dalam seluar.

Batu api ada dalam masyarakat Melayu.
Dalam kampung ada,
Dalam masjdi ada.
Dalam sekalah ada.
Dalam kampus ada,
Dalam pejabat kerajaan ada,
Dalam swasta ada
Dalam bandar ada.
Dalam hutan ada.

Khadam -khadam batu api inilah membuatkan Melayu hilang segalanya tanpa kita sedari dari setiap saat.

Khadam ini telah pun disuntik dengan ubat pelali agar membengkokkan yang betul dan membetulkan yang bengkok.

Mekayu kian celaru kerana tukang kasut sudah jadi tukang kayu.
Tukang simen sudah jadi mekanik.
Tukang jahit sudah jadi doktor.
Tukang besi sudah jadi tukang cat.

Semua hendak tunjuk handal.
Melayu kian rugi.

Paling malang sudah ada
Jawatan suami rumah sepenuh masa.
Isteri bekerja.
Suami jaga rumah,jaga anak,
Sembang kedai kopi.

Anak beranak penagih dadah,ketagih rokok,peminum air ketum.
Banyak amalan merugikan.

Ada tanah biar jadi hutan belukar,
jadi sarang babi hutan,
Jadi sumber pendapatan orang lain.
Dijemput mengapus babi hutan
kerana banyak merayau dalam kampung.

Minda masih tersngkut dimana anagknya.

Salah siapa Dato ini semua.
Diri sendiri atau orang lain.

Kita sepatutnya berlumba-lumba
Menjadi umat mengeluar zakat walaupun sedikit.
Bukan jadi kecoh kerana tak dapat zakat seluruh tempat.Berebut nak zakat.

Ini jihad ekonomi dan yg dituntut dalam ajarn Islam.

Tahniah Dato kerana sedikit demi sedikit buka minda orang Melayu melalui pena dan mata hati Dato.

Terima kasih.

Ruz said...

Adakah patut Melayu memperjuangkan Melayu? atau lebih wajar Islam memperjuangkan Islam?. Islam itu termasuk bukan Melayu dan Melayu itu walaupun zahirnya nampak seperti 100% Islam tetapi hakikatnya ramai Melayu yg bukan Islam yg mana mereka hanya dilahirkan Islam tetapi akhlak dan akidahnya lebih teruk daripada orang bukan Islam.

Adakah memperjuangkan Melayu boleh membawa ke syurga yg kekal abadi? atau sepatutnya Melayu memperjuangkan Islam sbg keutamaan dan memperjuangkan hak Melayu sebagai sampingan?. Di dalam Al-Quran tidak menjamin seorang Melayu yang baik akan berpeluang masuk syurga sebaliknya seorang Islam yang baik dijanjikan syurga Allah.

Persoalannya, yang mana lebih utama, agenda Islam atau agenda Melayu? Agenda Islam boleh menyelamatkan Melayu di dunia dan akhirat manakala agenda Melayu hanya utk kekuasaan sementara di dunia milik Allah ini. Hanya akhirat yang kekal abadi.

Bumi Malaysia ini bukan milik Melayu apatah lagi Cina mahupun India. Ia juga bukan milik mana-mana parti politik. Bumi ini.... milik Allah. Allah boleh hancurkan ia sekelip mata, Allah boleh tukar kerajaan Malaysia ini dlm sekelip mata, bumi ini milik Dia bukan milik kita. Kita hanya menumpang di bumi Malaysia milik Allah ini, maka lakukan amanah Allah sebaiknya semoga hidup kita di bumi Malaysia ini dirahmatiNya dan aman selamanya.

Harap warga 1Msia boleh fikir2kan dgn menggunakan 'akal yang Allah pinjamkan kepada manusia (tidak kepada haiwan)

1 melayu said...

salam,

mudah saja kalau mau menyatukan semua orang melayu di Malaysia ini. Semua orang melayu mesti buat memorandum dan hadir beramai ramai di PutraJaya supaya mendesak Kerajaan menegakkan hukum hudud sebenar di Malaysia ini. Kenbapa tidak boleh orang melayu mendesak hak mereka sepertimana orang cina dan india meminta hak mereka yang semua dah ditunaikan oleh kerajaan. Bukankah itu yang dimaukan oleh Pati Pas dan orang Islam?. Tidak ada ruginya kalau kerajaan menegakkan hukum hudud itu. Semua untung samada Pas atau umno. Itulah titik pertemuan nya. Insyaallah. Amin.

vinnan said...

After 55 years of practically uninterrupted UMNO Education Minister and yet you are encouraging the Malays to compete based on the colour of their skin. What about that organ in the head? 55 years of Education controlled by MELAYUS has only produced third rate brains? This is what the Melayus get for messing up the Education system of Malaysia Demi Ugama, Bangsa dan Negara. The biggest culprit in here being the Greatest 'Ketuanan' hero of all time; Mahathir Mamak King of the Melayus. You UMNO people are truly pathetic.

Ibni Ismail said...

Dato'

Satu soalan yang dah lapuk di telan zaman. Kita kena ajar diri kita sendiri bahawa kita lah dahan tempat berpaut. Merintih kesal dan sedih atas perlakuan orang/parti lain adalah satu perjalanan yang mengundur namanya.

Beralihnya kiblat UMNO dan PAS ini adalah mempunyai hikmah yang tersendiri. Majoriti dari kita dah mula sedar bahawa kebergantungan kita selama ini kepada dua parti ini sahaja adalah satu pergantungan kepada dahan yg rapuh. PAS dan UMNO ini ibarat jurujual yang menjadikan Islam dan Melayu sebagai bahan pelaris jualan.

Namun saya juga mengakui akan jasa kedua dua parti ini. Saya juga sedar bahawa kita masih memerlukan sumbangan mereka ini. Cuma kita kena pastikan bahawa mereka ini hanya lah alat kita (bukan tuan kita)dalam memastikan survival bangsa kita.

Secara peribadi, saya tidak gusar atas apa pun hasil kepada pilihanraya ini. Tidak akan berlaku perubahan yang ketara. Sesiapa menang pun, bangsa Cina tetap akan menguasai ekonomi. Saya tetap akan kena mencari rezeki untuk tanggungan saya.

Tertarik juga dengan gerakan third force yang dipelopori oleh BERJASA. Komitmen telah saya dan rakan rakan berikan untuk bergerak dengan parti ini. Satu lagi perkembangan positif di Johor dimana BERJASA dah mula bergerak di tanjung Piai, air hitam, segamat dll yang mana majoriti pengundi adalah orang melayu. Kita berikan melayu satu alternatif selain UMNO dan PAS.

Saya masih mengekalkan keahlian UMNO saya walaupun akan bergerak bersama BERJASA. Sebagai orang yg penuh pengalaman, mohon pemikiran ikhlas tuan mengenai gerakan third force melalui wadah BERJASA ini.

Unknown said...

Hang Tuah is a myth....only story...

Hikayat... soal ' takkan melayu Hilang Di dunia' pun story jer...

Selagi melayu tak amalkan meritokrasi, memang akan lembap sampai bila2...

Life of Pi ...produksi CGI ..salah satu team asal dari Malaysia... lead by manager orang melayu jugak... itu baru meritokrasi, Ang Lee pilih dia, kalau UMNO yang pilih, lingkup movie tu...

Faham ker????

ibnu din assingkiri said...

Mungkin politikus melayu tidak lagi berjuang mati-matian untuk melayu kerana mereka lebih mementingkan undi cina. mereka menyangka undi Melayu tidak lagi kritikal.

Kampong man said...

Salam Dato,

Saperti juga Dato saya juga dari kampong tetapi berfikiran urban dan bolehlah dikatakan berjayalah juga dalam business sendiri.Saya tahu sangat dimana kelemahan orang kita melayu ni.Ramai oranf melayu saperti KM sebenarnya and all is not lost after all.

1.Orang Melayu harus tidak lagi bergantung pada politik untuk menjadi kaya.Zaman bergantung meminta sedekah dan simpati dari kerajaan itu sudah berlalu.Ini telah lama saya buktikan dengan tidak menggunakan walau satu sen pun wang politik dalam perniagaan saya yang kini sudah 20 tahun lebih sebagai boss sendiri.

2.Kerajaan tidak lagi mampu menampung dan memberi pekerjaan kepada orang Melayu yang amat bergantung pada kerajaan bagi pekerjaan.Kini anggaran 1.45 juta pekerja kerajaan di sektor awam antara percentage tertinggi di dunia.Almost 5% of the population, a blotted civil service!.

Kini semua orang boleh perolehi ijazah dari berbagai bagai universiti yang tumbuh saperti cendawan.Saperti juga saperti Air Asia where everyone can fly.

3.Orang Melayu harus memulakan satu perniagaan sendiri walaupun secara kecil kecilan dahulu saperti kaum Cina memilih untuk berniaga sendiri kerana ianya tidak puyai limit bagi punca pendapatan.Hanya sky is the limit. Peluang berniaga terbuka luas pada mereka yang tidak rela lagi berterusan menjadi hamba kepada majikan.Amat terbatas sekali.

4.Dalam memulakan perniagaan kita akan akhirnya berjumpa dengan satu perniagaan yang pasti sesuai dengan minat, kepakaran dan market niche yang mungkin unique bagi kita.KM akhirnya bertemu dengan business O&G yang niche tanpa perlukan satu pun tender kerajaan.Malah dapat membayar gaji gaji expatriates averanging USD1700 perday bagi anggaran 35 orang juga dengan puluhan pekerja tempatan averaging 25K sebulan saorang kadang kadanf melepasi rarusan pekerja.Ini telah berterusan hampir 20 tahun.Anda juga boleh berniaga saperti orang Cina sekira anda memahami selok belok berniaga being prudent dalam perbelanjaan, understanding finance, dan most importantly is ability managing your company CASHFLOW well.Management of a company is a management of cashflow mind you.

5.The keyword is BERNIAGA ! BERNIAGA dan BERNIAGA !! Jangan ashik bepolitik tidak habis habis dan menyalahkan kaum lain.Dato pasti ingat zaman dulu orang melayu adalah synonymous kepada bangsa yang terlalu laidback, malas dan suka bergaya.Sekarang rasa saya tidak lagi mereka kompetitif walau pun menghadapi BUSINESS OBSTACLES dari kaum lain.Orang Melayu tidak ada pilihan lagi harus terus memulakan perniagaan daripada hanya menadah tangan dilangit dan tidak bertindak pantas merebut berbagai peluang yang ada .The gomen can only do so much.Wallawuallam.Maaf ,jika tersinggung.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Kalau benarlah apa yg diperkatakan oleh Kampong Man senang betul nak berjaya dalam perniagaan.

Kalau KM nak buat amal jariah beliau bolehlah berkongsi ilmu perniagaan yg boleh dimanafaatkan.

Yang saya paling saya tabik ialah kejayaan beliau tak melalui kabel politik dan bukan melalui kontrek kerajaan. Ertinya KM sangat lain drpd peniaga Melayu lain yg bisnis mereka tak begitu genuine kerana bergantung pd status bumi.

Kehebatan KM nampaknya sudah melebihi sesetengah peniaga Cina. Gaji bulanan yg perlu dibaysr saja berjuta2 ringgit.

Dakj mesti kembang hidung sebab orang kaya raya macam KM sudi mencemar duli.

Maaf kalau saya tersalah sangka dgn KM.Tapi itulah hakikatnya.

Sebab peniaga spt KM yg bebas dari bergantung pd UMNOBN biasanya tak akan bodek UMNOBN

Mungkin KM kes satu dalam seribu.

Atau KM juga dah tiru tektik berlembut PR.

Sustainable Living Institute (SAVE) said...

Tuesday, February 26, 2013
NAJIB AND HIS FIAT MONEY

What is the pact with Dolah? Mahathir wrote in his blog. It remained unanswered until today. Najib has that elegance of silence too. Apart from sloganeering (talk is cheap), rebranding is his daily bread. Be innovative he said!

Of what use of new money if it causes confusion in size and colour to the old ones? Size helps to tell coin nominations especially for the blind and when in the dark at pasar malam for example. The numerals must be raised enough on the coin so that one can tell the amount just by the feel of it.

The colour of the new RM20 note is almost the same as the RM10 note. As if there is no other colour! I could not believe that there are so many stupid people up there.

What's wrong with the old ones? Was it a pretext to print fiat money to be doled out to all and sundry and hoping for votes in return? If that is the case then the nation is in deep shit.

It costs money to mint money. Dolah is said to be hand-in-glove with the Australian mint firm.

Najib, like Dolah is a braggard, talking in terms of billions to tell the whole world to invest here, little realising the implication of supposedly skyhigh money coming and to make. It could have a triggering effect towards inflationary cost of living.

His minimum wage policy among others, is poorly planned and hence a blunder that definitely has inflationary effects across the board, industry-wise and to majority of the populace. FGVH is a farce. His 11x3 years in politics has not prepare him enough to be FM and he should due to be replaced.

This man pointing to his egoistic self is supposed to take care of the Orang Asli and rural development. Yet, he is the one who responsible for discarding the 1sen coin and rounding-up to the nearest 5 or 10 sen. This is contradictory to having sensitivity towards the downtrodden. Is he acting as FM? What Zeti has to say? This Shafie has been desensitisized for being up rich in the club too long, do the honourable thing.

Melayu suka menikus dan cari kerja!


Kampong man said...

Salam Dato,

Izinkan saya paste komen yang saya sampaikan pagi ini di blog Pirates of Purajaya diatas tajok "Tun's system is a dot com bubble" supaya dapat kita fikirkan bersama. Mungkin ianya dapat memberi pencerahan kepada yang di atas pagar sana membuat keputusan dengan baik di PRU 13 nanti.Ianya adalah saperti berikut:

Quote "Kampong man said...
Salam SWK,

1.The above article is interesting and you are now back to your senses like before providing good insights and concerns how good Malaysians must contribute to make this nation great the kind that we see during Mahathir tenure where development,peace and harmony and vibrant stock market was the order of the day.Kindly note Malaysia is amongst the 25 best trading nations in the world.We have all going for it except dirty politics.

2.That was the glorious good 22 years this charismatic man who has changed the country economic landscape from one of agriculture to technology based somewhat that Malaysia has become a model nation for many other countries ,third world and islamic nations, to emulate.Malaysia has become the hub for education,good medical facilities and of course it has an excellent first class infrastuctures with a second class politicians that you see today.All thanks to the MAN who has this unique vision to see our current and next generation through.This no one can take it away from him, a great STATESMAN he is.

3.Now, how about this PM wannabe DSAI.What good has he done ? ELEK !!.
A good fighter and a superb orator is not good enough to continue the Mahathir legacy.No wonder he is no longer favoured even by his PR coalition partners.I mean Pas has distanced themselves from him.The coalition is in disarray internally. PR just do not have a respectable leader acceptable by the coalition.How about Tengku Razaligh ? as your buddy Sakmongkol often suggested ?.He is good but yet again he is an UMNO man !!.LGE will not want an UMNO man.Remember TR himself abolished the the defunct S46 and got back into UMNO fold, why ?.It is because only UMNO that are willing to share power within the spirit of Perikatan and now BN for the sake of all of us good Malaysians regardless of race and religion.Others , unfortunately NOPE sad to say.Hence this glorious 55 years of BN rule. Because it works !!.IF IT AINT BROKE WHY FIX IT !! said my kampong folks.hehe..

4.All of us are tired of the ongoing feud between the two political parties prior the election and certainly we need to make a good decision soon on who is a worthy choice.I have made my stance clear of my inclination and I too can respect your stand however different.We are a democratic country after all.We wish the election is over soon and we are going to respect the MAJORITY decison and move on.PEACE and Cheers.

SELAMAT MENGUNDI

26 February 2013 17:37 " Unquote

Aku bukan politician said...

Assalamualaikum dakj,

Macam biasalah org melayu ni, yang belah sini ngata belah sinun dan sebaliknya.

Semua ada silap masing-masing. Yang lebih utama adalah muhasabah diri dan mulakan dengan diri sendiri. Jangan berharap pada orang lain untuk maju.

Dalam negara kita ni, peluang terbuka, semua orang boleh berjaya insyaAllah. Usaha, doa dan tawakal.

Fikir-fikirkan.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Orang tiada akal saja akan percaya Kampong Man tiada termakan budi atau lebih tepat lagi pencacai UMNOBN.

Jamganlah pertahan Mahadir mscam siapa makan cili dia terasa pedas.Kalau sdr tiada hujah kutuk Mahadir biar saya turunkan agar dapat KM patahkan hujah saya.

M memulakan pengswastaan yg diserah pd kroni yg syarat perjanjian berat sebelah hingga menindas rakyat hingga hari ini.

M syok dan taksub dgn projek tertentu seperti perwaja dan proton yg rugi kerana M meletakkan CEO yg rasuah dan tidak amanah curi harta perusaan atau rakyat.

M memulakan konsep kontrek runding terus dan projek turnkey yg banyak merugikan negara kerana bukan saja mahal tetapi kuasa kawalan projek negara tidak lagi terletak pada kakitangan kerajaan tetapi pihak swasta yg kalau dilawan alamat kakitangan kerajaan sendiri kena buang kerja.

M terkenal main kotor. Dalam buku delima melayu bukan main tunjuk baik hingga ramai yg harap beliau penyelamat melayu. Bila dah jadi PM kebajikan melayu digadai malah bukan melayu yg di kayakan. M yg hapus hak istimewa melayu dpt biasiswa bila khazanah negsra semakin susut

M dgn nafsu yg besar telah swastakan hampir semua perkara termasuk yg tak sepatutnya spt keperluan asas rakyat jelata spt air api perumahan perubatan dan pelajaran.

M melakukan kesilapsn besar bila membiarkan beberapa kroni besar menguasai kekayaan negsra.....mereka inilsh sebenarnya PEMERINTAH NEGARA. ....otang UMNO spt Kanpong Man tolong jangan syok sendiri. Perkara ini sangat benar pada hari ni apabila kerajaan persekutuan TAK CUKUP WANG nak tampong belanja dan bayar hutang. Sebenarnya kalau UMNOBN bsyar hutang lama lebih dari buat hutang baru takkan lah hutang negara tak turun2 malah meningkat mendadak

M jugaambil kuasa mahkamah bila pecat ketua hakim dan lantik hakim yg berpolitik dan loyar buruk sanggup melacurkan profesyen mereka demi sedikit habuan dunia berbanding habuan akhirst. Polis dan kaki tangan lain yg tak menurut perintah habis kena gam.

Kuasa raja pun kena hakis.

Macam2 undang2 menindas digubal. Macam negara ni dia yg punya .Mana ada logik kalau wakil rakyat pun tak boleh baca perjanjian pengswastaan....tentu ada yg nak M sorokkan. Susah juga diktator lain dunia nak menang rekod M dalam hal2 menindas rakyat. Muka memang M handsome. Sebab tu ramai tertipu.....rasanya.

So KM kalau nak pertahan M jangan cakap kosong tanpa hujah.

Pasal jasa ANUAR bersambung......

Din Melaka said...

aslkum Dakj

Tiori Anuar jadi agen Amerika dan Yahudi asyik diulang2 oleh Mahadir dan konconya dah berbelas2 tahun.

Orang bodoh pun dah tau bahawa ini bukan betul tapi fitnah semata.

Mungkin orang atau pencacai UMNO yg SANGAT BODOH percaya dgn tiori gila ini.

Bukan kah kerajaan Malaysia terpaksa bayar berjuta dollarsemata2 kerana hendak sgt airtime dgn presiden Amerika suatu masa dulu?

Harap2 tak ramai rakyat tergolong kategori sangat bodoh.

Kalau kerajasn UMNOBN ada bukti dah lama Anuar kena sumbat dalam penjara.

Nak tanya Kampong man. Yang bayar berjuta2 ringgit pd syarikat perunding Amerika/ Yahudi bernama APCO tu Anuar atau Najib?

Kampong man said...

Salam Din Melaka,

1.Hujah saudara telah banyak saya baca berulang kali cerita yang diputarkan pembangkang saperti piring hitam lama jenama HMV yang ada ada anjing di depannya.Kalau mahu lebih cerita putaran keburukan Tun ni sila jangan lupa baca blog rakan baik saya Aspan Alias.Blog beliau ada banyak lagi hujah hujah yang sdra utarakan.

2.KM lebih berminat pada usha positif Tun.Yang negatif pasti banyak di blog pembangkang.Dengarnya Tun ada USD44 billion, melebihi Sultan Brunei, betul kah ?.Kita boleh terima dan absorb dan membuat penilaian sendiri.Pada KM Tun hebat boleh bertahan selama 22 tahun dan tiada siapa yang layak menandingi vision beliau, NONE yet so far.Anwar idola anda juga hebat.Saperti juga dengan sdra A Kadir Jasin pada KM yang tidak baik eloklah kita buat SEMPADAN sahaja dan yang baik kita buat TELADAN say no evils and hear no evils, jalan selamat. Bagi Anwar KM memilih baik di buat sempadan saja lah dulu.Not wanting to elaborate more on his adventures. Takut fitnah dah petang petang ni.Anwar tidak dapat tidak masih mahukan juga menjadi PM .Jadi pada siapa yang fikir beliau layak jangan lupa undilah beliau.Mungkin rezeki beliau ada di situ.Buat masa ini KM belum nampak tanda tanda rakyst MAJORITY di belakang beliau.Dalam isu kalimah Allah sahaja beliau mula diragui.Prove my judgement wrong ok ?.

Saya hormati pandangan anda tetapi tidak ramai orang Melaka yang mahukan Anwar ni kecuali dua tiga kerat sahaja malah orang Melaka juga dengarnya membuat mata beliau lebam.Kita cuma boleh lihat kemana manusia bernama Anwar ini akhirnya selepas PRU 13.Beliau tetap masih hebat dan luar biasa dari zaman universiti Malaya dulu lagi berpidato di speakers corner UM saperti Hyde Park di Londob sama saperti sdra Hishamudin Rais tukar tiub tu.Alahai setakat buat Malay Studies tak payah banggalah bro.

Pepatah melayu bilang 'Ayer di cincang tidak akan putus!!' .Anwar berjaya memecahkan orang melayu dengan parti anak beranak beliau PKR.Orang Melayu sudah menjadi saperti ayer batu yang sudah beku dengan apa yang telah berlaku sekarang.Maka ayer yang beku ini tadi rupanya bila dicincang putus dua juga akhirnya.Pepatah Melayu tidak dapat dipertahankan lagi kerana kuasa politik.Bagaimana pula kata kata Hang Tuah dari Melaka kita ?.Apakah Melayu masih tidak akan hilang di dunia lagi ?.Itulah kehebatan yang Anwar ada dan orang Melayu lain tidak ada berterusan memecahkan orang Melayu kerana cita cita tidak/belum kesampaian lagi. Wallahwuallam.

YANG MENANG DAP.YANG RUGI ORANG MELAYU.

Tamat Sarmidi said...

Assalamualaikum,
Saya sangat sedih dengan soalan yang diajukan. Saya sungguh simpati dengan yang bertanya. Pada abad kemuncak kemajuan sains dan teknologi, masih lagi ada orang yang bertanya perkara-perkara asas. Apakah yang di ajar di sekolah, universiti tidak mencukupi untuk mereka yang seperti ini?
Secara normatif dan positif, sebenarnya tiada siapa yang boleh memberi kebaikan atau keburukan kepada seseorang melainkan Allah. Tidak kira siapa, apa parti politik, tinggal dimana, orang apa, bangsa apa, sepatutnya hanya Allah tempat bergantung. Allah berfirman "Allah hu Somad" ~ "Allah lah tempat bergantung", Melayu bukan bergantung kepada kerajaan, Melayu, harta, kedudukan dan apa sahaja. Ini iktikad yang seharusnya ada. Apa sahaja masalah hendaklah diajukan kepada Allah. Kerajaan tiada kuasa untuk memberi manfaat atau mudharat, yang berkuasa memberi kebaikan, meninggikan dan menjatuhkan satu masyarakat atau kaum ialah Allah. Sebenarnya, mereka dihina lantaran kerosakan Iman dan Amal mereka. Masyarakat yang lemah Iman, rosak Amal, tidak menghormati orang lain, tidak menunaikan hak sesama manusia, tidak menunaikan amanah, natijahnya akan dihina, bukan manusia yang menghina mereka, bahkan nizam Allah yang akan menjadikan mereka hina dan dihina. Kerana mereka tidak memuliakan Allah.
Asanya mudah, kerana Islam agama yang mudah difahami oleh semua lapisan masyarakat, arab Badwi, Arab bangsawan, Raja, Rakyat dan orang kebanyakan, Sesiapa sahaja yang taat perintah Allah, tidak kira siapa, apa bangsa, tinggal di kampung atau di bandar, terpelajar atau buta huruf, lelaki atau perempuan, kanak kanak atau dewasa, jika mentaati perintah Allah dan mengikuti sunnah Rasullah saw, pasti akan mulia dan dimulikan. Jika amalan ini dilakukan oleh individu, natijah kemuliaan akan dirasai oleh individu, jika amalan agama menyeluruh dalam masyarakat, 100% orang Islam bersembahyang, 100% lelaki bersolat berjemaah, 100% wanita menutup aurat, anak-anak mentaati perintah ibu bapa, hubungan masyarakat orang Islam dalam keadaan terbaik, maka Allah jadikan orang Islam, mulia walaupun tanpa kedudukan, kaya walaupun tanpa harta, berkuasa walaupun tanpa kerajaan, ditaati walaupun tanpa kuasa. Apatah lagi kalau orang Islam, ada kuasa, ada kedudukan, ada harta seperti orang Melayu, dan terus beriman dan beramal soleh, semestinyalah Allah akan menjadikan mereka lebih mulia dan dimuliakan.
Minta maaf sekiranya terkasar bahasa, hanya tindak balas sepontan kerana soalan yang sangat menyedihkan.
Salam
boccabanting

Din Melaka said...

Aslkum Dakj


Sangkaan saya meleset.

Ingatksn cuma di negeri UMNOBN kalah spt Selangor ada banyak pengundi hantu.

Rupa2nya di Hutan Melintang Perak pun dah jumpa hantu2 dari Pakistan pulak.

Bertambah betullah telahan saya kalau bukan kerana hantu2 UMNOVN dah kalah pun pada 2008.

Adakah lagi orang yg mau akui kesilapan? Atau kerana ada masuuuk perbuatan haram jadi halal.

Cuba tanya din din yg tiba2 muncul di blog Dakj dan Kampong man.

affendi hussain said...

Salam Dato,
Silap percaturan melayu bakal jadi mcm pak pandir.. takdak apa nak bergantung kecuali tinggal batang berjuntai yg tergantung utk tatapan komedi cina-cina yg bertakiyyah dlm MCA dan chauvanist DAP..
realiti pahit tapi saya dah pernah cuba akar seruntun.. ini baru tongkat sejati..

("/)

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).