Monday, April 15, 2013

PRU: Ledakan Media Tidak Semestinya Membantu


A Kadir Jasin

[KOMEN anonymous tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account, OpenID atau Name/URL untuk mengulas. Boleh guna nama samaran.]

PADA 27 Feb lalu, Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak, dilaporkan berkata bahawa Pilihan Raya Umum (PRU) 2013 adalah “pilihan raya media sosial”.

Ia dan tidak. Kegunaan media sosial seperti blog, Facebook, Twitter dan yang terbaru sistem perkongsian gambar atas talian Instagram tidak syak lagi semakin meluas.

Melalui media sosial ini, sesiapa pun boleh menyatakan pandangan, berkongsi maklumat, berbahas dan menyebarkan diayah. Ia bebas, pantas, spontan dan umumnya percuma.

Namun begitu sebahagian khalayak masih terikat dan bergantung kepada media tradisional seperti akhbar, majalah, televisyen dan radio untuk mendapatkan maklumat.

Tetapi dengan bilangan pemilih baru dan muda yang besar pada PRU kali ini, peranan media sosial, media alternatif dan media atas talian akan menjadi lebih penting apatah lagi apabila pengedaran dan pembacaan akhbar arus perdana telah merosot dengan teruk selepas  PRU 2004.

Hanya akhbar-akhbar ringan dan sensasi seperti Harian Metro, Metro Ahad, Kosmo dan Kosmo Ahad serta beberapa buah akhbar berbahasa Cina terus mencatatkan perkembangan. Yang lain ada yang telah merosot sehingga lebih 40 peratus.

Tidak kira saluran atau medium mana yang khalayak gunakan dalam membuat keputusan mengenai siapa mereka akan sokong dan tidak sokong, isu kewibawaan media sangat penting. Ia boleh menjadi penentu.

Dalam “breakfast talk” saya di UiTM pada 3 April lalu, saya, antara lain, berkata:

i. Kalau media ada kewibawaan, berita yang disiarkannya akan berwibawa dan diyakini;.

ii. Sebaliknya kalau media tidak ada kredibiliti, berita yang disiarkannya mungkin dicurigai, walaupun sumber berita berwibawa. Media massa yang kerap menyalah laporkan berita atau memutarbelitkan fakta akan dicurigai;

iii. Kalau media ada kewibawaan, tetapi sumber berita tidak ada kredibiliti, khalayak mungkin tidak mempercayainya;

iv. Sebaliknya media akan hilang kredibiliti kalau ia memihak apatah lagi tunduk kepada pihak-pihak atau sumber-sumber berita yang tidak berwibawa;

v. Sumber berita yang berkredibiliti boleh menaikkan kredibiliti media massa; dan

vi. Gabungan media yang tidak ada kredibiliti dengan sumber berita yang tidak berwibawa akan menjadi berita atau maklumat yang disiarkan bahan lawak jenaka dan ketawa khalayak.

Medium Is the Message

Dalam ilmu dan amalan komunikasi massa, medium atau perantara adalah sangat penting, malah sama penting atau mungkin juga lebih penting daripada sumber berita. Dalam bentuk teori ia disebut sebagai “medium is the message”.

Frasa "medium is the message" dicipta oleh pemikir, ahli falsafah dan guru kewartawanan Kanada, Marshall McLuhan dalam bukunya “Understanding Media: The Extension of Man” yang diterbitkan pada tahun 1964.

Ertinya, medium atau perantara membenamkan (embedded) dirinya dalam mesej yang dibawakannya bagi mewujudkan pertalian simbiotik di mana medium mempengaruhi bagaimana mesej diterima.

Kalau medium berwibawa, mesej yang dibawakannya akan diyakini. Jikalau medium tidak berwibawa, mesej yang dibawakannya mungkin tidak diyakini.

Soalnya sekarang bukanlah penting atau tidak penting media baru dan media sosial. Isu yang lebih fundamental ialah keyakinan umum terhadap mesej yang disebarkan oleh media baru dan media sosial.

Tidak seperti media tradisional yang dikendalikan oleh profesional – pemberita, wartawan dan penyampai berita – media sosial adalah media umum dan am. Sesiapa saja boleh menggunakannya.

Krisis Baru Maklumat

Tidak keterlaluan kalau saya katakan yang kita kini sedang mengalami krisis baru maklumat di mana semua bentuk media dicurigai ketepatan, kesahihan dan keberkecualiannya.

Kredibiliti media arus perdana, khasnya yang dimiliki kerajaan dan parti-parti politik, termasuk parti-parti bukan Barisan Nasional, serta proksi mereka, sedang dipertikaikan dan dicabar oleh media baru da media sosial.

Kawalan oleh pemilik serta undang-undang ke atas media cetak dan media elektronik tradisional masih kuat, apatah lagi apabila hampir dengan pilihan raya umum.

Tetapi kejatuhan pengedaran akhbar bukan disebabkan semata-mata oleh cara pemberitaan mereka, tetapi juga oleh faktor ekonomi, gaya hidup dan ledakan teknologi maklumat dan telekomunikasi (ICT).

Antara rokok dengan akbar, penagih rokok memilih rokok. Antara sarapan dengan akhbar, orang memilih sarapan. Tak baca akhbar tak gian. Tak merokok boleh hilang akal. Rokok tak boleh dikongsi. Akhbar boleh dikongsi.

Kesimpulannya, membuat keputusan siapa hendak diundi atau tidak diundi, sama ada keluar mengundi atau memulaukan pilihan raya atau keluar mengundi tetapi merosakkan kertas undi sebagai protes tidak akan menjadi lebih mudah dengan kepelbagaian media.

Kepelbagaian media, percambahan media sosial dan kecanggihan kempen tidak semestinya memudahkan pemilih membuat keputusan. Malah yang ditakuti ialah emosi dan sentimen mengatasi kewarasan dan kebijaksanaan. Wallahualam.

30 comments:

zainal abidin awang kechik said...

SALAM TOK...

SAYA SECARA LANSUNG. DI MEMBANTU KEMPEN BN.. DI PERINGKAT DOOR TO DOOR.. SAYA LIHAT KEYAKINAN RAKYAT TERHADAP BN MENINGKAT... DENGA KETARA... PENGUNDI PENGUNDI CINA MENGIKUT KATA KATA TAIPAN MEREKA.NAJIB BERKERJA KERAS UNTUK MASA DEPAN POLITIK NEGARA MALAYSIA DAN UMNO.JIKA BN TERSUNKUR MAKA LEYAP LAH ALKISAH MALAYSIA DAN MALAYA.

SAYA AMAT YAKAIN DENGAN JUMLAH DAN BILA KITA ADA DIDALAM CERITA INI KITA TAHU KISAH SEBENAR..
BN ADA PILIHAN KITA DI MASA INI .. YANG PERLU DI PERBAIKI SIKAP AHLI KOMPONEN.. YANG INGAT BN PARTI HARTA PUSAKA...

DEMI NEGARA YANG TERCINTA...DEMI RAJA YANG DI SANJUNG TINGGI...
SELAMAT MENGUNDI

Lahuma said...

Dato.

Peranan dan kualiti media dalam pemberitaan.

DiMalaysia semua media sama ada pro kerajaan atau pro pembangkang lebih kurang sama sahaja.

Dari muka surat depan sampai belakang hampir semua angkat bangkul sendiri.

Kalau hendak maklumat pihak lain kenalah keluar modal lebih sikit untuk mendapatkan naskah yang lain.

Kita langsung tak ada media berkecuali yang objektifnya membawa rakyat berfikir dan menilai.

Sebab itu media sosial lebih berpenagruh masa kini.

Orang muda kini ada yang hebat dengan media sosialnya.Ada juga yang buta kayu dan masih jahil.Jangan anggap semua anak muda maju dalam isu ini.Terutamanya anak muda Melayu di luar bandar.Banyak jadi pak turut.

Maka yang celik mengawal yang jahil dan buta itu dari segi ledakan maklumat.Dalam bandar pun ada lagi anak muda Melayu yang buta dan jahil bab ini.

Media sebenarnya alat satu-satu pihak yang tak dapat dielakkan.

Pengundi kena ada gagasannya sendiri.Jangan jadi lembu kena cucuk hidung yang boleh ditambat atau diheret kesana kemari.

Sebab itulah ada pihak yang cukup risau dan terpasa menekan dan memaksa pengundi ikut pujukan mereka.

Teriam kasih.

Wan Kamarul Ariffin Wan Ahmad said...

Baik baca blog The Scribe A Kadir Jasin je. Ada pertimbangan antara pembangkang dan kerajaan. Tak berat sebelah..he3

abdullahngah said...

Pada saya IQ segala galanya. Apabila IQ rendah serba serbi dipercayainya hatta perkara itu jahat sebenarnya.

Atas sebab itu perkara baik dianggap jahat dan perkara jahat dianggap baik.

Peratusan IQ rakyat sebagai penentu kalah menang sebuah parti yang bertanding.

Pada mereka yang IQ rendah tidak boleh terima kata kata perdana menteri jahat dan kerajaan yang zalim.

Oleh itu ledakan media tidak semestinya membantu boleh diterima, kerana 80 peratus rakyat di negara ini IQnya terlalu rendah.

Jadi apa yang dinyatakan oleh pembangkang tidak mudah dipercayaai miskipun perkara itu ada kebenarannya.

Mereka percaya segala apa yang dijanjikan oleh kerajaan, kerana sudah dapat habuan.

Falsafah rakyat IQ rendah akan kata kerajaan bagus dan baik kerana telah berian bantuan Wang miskipun hidup sengsara dan papa kedana.

Apa yang dilakukan kerajaan yang memerintah tidak sensitif langsung kerana mereka memiliki hati yang tiada sensetivive akan hal baik satu satu penylewengan yang berlaku.

bulan bintang said...

Keujudan media bebas dan tidak berpihak bagi saya tidak mempunyai banyak pengaruh sebagaimana media yang berpihak kepada pemerintah atau pembangkang.

Dalam konteks media yang berpihak kepada pemerintah atau pembangkang, logiknya pembangkang akan lebih mempercayai media yang berpihak kepada mereka dan begitu jugalah pemerintah.

anuar Mat Saman said...

Pembahas,

Dato menyebutkan :-

"Kalau medium berwibawa, mesej yang dibawakannya akan diyakini. Jikalau medium tidak berwibawa, mesej yang dibawakannya tidak diyakini"

teringat kita pada din melaka....

A KADIR JASIN said...

Contoh kekangan di antara mesej, pembawa mesej dan realiti atas muka bumi.

1. Gaji minimum (minimum wage). BN tetapkan pada kadar RM900 sebulan. PR janji RM1,200 sebulan.

2. Sajak awal lagi saya mempertikaikan kearifan gaji minimum. Akal minimum wage inilah yang menyebabkan pengangguran, kemalasan, kurang daya saing dan kemuflisan korporat di banyak negara maju. Lagi teruklah di negara membangun yang kekurangan modal, rendah daya pengeluaran dan tinggi pengangguran.

3. BN sudah kuatkuasakan gaji minimum RM900 tetapi terpaksa ditangguhkan kerana banyak majikan SMI tidak mampu. Banyak lebih rela gulung tikar daripada kerugian kerana gaji yang tidak seimbang dengan pengeluaran.

4. Kalau RM900 pun banyak majikan SMI tidak mampu, macam mana PR hendak naikkan gaji minimumnya kepada RM1,200?

5. Inilah akibat politik populis jangka pendek yang tidak berasaskan kepada realiti ekonomi, fiskal dan mata wang.

6. Cuba jadi majikan SMI, barulah tahu betapa peritnya berniaga sekarang. Untung tak dapat, modal boleh hilang.

Terima kasih.

XERONINE said...

Salam Datuk,

kepelbagaian media ... real and virtual ... menambahkan lagi keyakinan about ...

undi "calun not parti"

this also makes the parties vigilant about who they put forward to represent us ... the rakyat ...

thank you

Allahua'lam


x-umno said...

Assalamualaikum Dato. Izinkan saya.

Pada pendapat saya, kepercayaan seseorang kpd apa yg dilapor di media bergantung kpd tahap pemikiran dan kefahaman seseorang.

Kalau dilihat dari keputusan peperiksaan, tidak sampai 10% saja rakyat di negara ini yg mempunyai kefahaman yang tinggi.

Yg dapat B/C/D/E/F/G adalah mereka yg membuat kesilapan dalam menjawab soalan kefahaman. Golongan dewasa juga akan membuat kesilapan yg sama.

Kalau media gagal mempengaruhi, kenapa syarikat2 membelanjakan trillion dollar setahun utk menaikkan jenama dan melariskan jualan mereka. Kenapa masih ramai tertipu dgn ubat kuat, makanan atau minuman ajaib, MLM dan skim cepat kaya.

BN tahu perkara ini dan sebab itulah tv dan media perdana mengawal ketat siaran berita dan iklan. Sebagai seorg penyokong BN, tidak pelik Dato cuba rasionalkan kawalan ketat BN ke atas media perdana dgn artikel ini.

GAJI MINIMA.
Dato. Gaji minima tidak perlu kalau semua majikan di negara ini malaikat. Hakikatnya, majikan yg tidak bertanggungjawab lebih ramai. Bukan peniaga namanya kalau tidak pandai memanipulasi setiap perkara utk keuntungan syarikat.

Kalau tidak layak/mampu bayar gaji pekerja ikut tahap kehidupan semasa, jangan ambil pekerja. Buatlah sendiri. Maaf bunyinya kasar tapi itulah yg dihadapi oleh rakyat setiap hari. Nak buang air besar pun kalau takda duit jgn harap dapat masuk tandas. Cari tandas percuma.

Kalau tidak mahu bayar gaji jururawat, jgn buka klinik atau doktor keje la sorg2.

Kalau tak mampu iklankan produk di media, jgn iklankan. Mudahkan?

Kalau satu syarikat yg tutup, akan wujud syarikat lain yg lebih effisien.

Ada org yg terpaksa kerja penghantar surat di siang hari dan kerja jaga di hospital di malam hari kerana tidak mampu menanggung belanja keluarga.

Isteri saya bekerja lebih 15 tahun di klinik swasta. Sampai dah pandai menulis dan cakap Mandarin. Gaji lepas tolak KWSP dan SOCSO, tak sampai RM900. Anak lelaki saya sejak bulan 12 tahun lepas, gaji tak sampai RM600 sebulan kerja di McDonald. Rumah sewa. Nak bantu ibu ayah yg dah tua lagi. Anak2 nak masuk universiti lagi. Yg masih kecil lagi. Anak perempuan yg dapat ijazah kelas pertama, kerja kt KL pegawai di bank terbesar di dunia. Keje nk hadap jalan jem keluar 7pagi balik 9:30mlm. Takda ot cuma meal allowance. Gaji RM3000 sebulan. Anak menteri keluar U gaji RM30,000.

Majikan hanya pandai herdik, "kalau nak kerja sini, kerja. Kalau tak suka boleh berhenti."

Kenapa dulu kita beri pulau Singapura tetapi sekarang:
1. kita tagih pelaburan dari Singapura
2. gaji bekerja di Singapura tiga kali ganda gaji bekerja di Malaysia
3. kita jual hartanah pd Singapura.
4. kita halau penduduk dan roboh perkampungan Melayu di tepi jalan keretapi utk bina keretapi laju utk org Singapura.

Patutlah berjuta sanggup beratur mcm lembu sebab nak ambil BR1M walaupun mereka dan pemimpin tahu duit boleh masukkan terus ke dalam akaun simpanan bank.

Allah Maha Mengetahui.

Tandop said...

Salam Datuk,

Pada pendapat saya, rakyat kebanyakan dan pengundi atas pagar sudah letih dengan media-media yang bekepentingan untuk sebelah pihak. Tidak kira media arus perdana atau media sosial alternatif.

Yang rakyat inginkan ialah kedua-dua belah pihak berada di atas platform yang sama pada satu masa untuk menbentangkan hujah masing-masing. Barulah gentleman dan rakyat boleh menilai kedua-dua belah pihak.

Buat lah diskusi, wacana atau debat ini di semua peringkat nasional dan negeri, gunakan TV dan stesen radio negeri.

Buat lah juga ceramah-ceramah dimana kedua-dua belah pihak di atas pentas yang sama. bukan ceramah sebelah menyebelah hingga rakyat pening nak dengar mana satu. Dah macam sarkis.....

Saya juga ingin melihat ahli-ahli politik dan media-media berhenti dari menggunakan perkataan berbentuk peperangan, contohnya seperti "gempur musuh", "lawan sampai mati", dan sebagainya yang boleh terlalu membakar semangat bukan untuk rakyat mengundi tapi mungkin untuk bergaduh akhirnya.

Politik dan mentaliti orang kita tidak sama dengan rakyat negara-negara maju walaupun di negara mereka juga ada pergaduhan dan tunjuk perasaan. Kalau kita lihat New Zealand, Australia, Swiss dan beberapa lagi negara maju, pada mereka mengundi adalah memilih calon terbaik untuk mentadbir negara mereka.

Di negara kita mengundi macam nak berperang setelah ahli-ahli politik dan media-media tidak belaku adil dan menggunakan kata-kata yang bersifat provokasi yang melampau.

Akhirnya ada rakyat kita sesama kita yang tidak bertegur sapa, tak hadir kenduri, betumbuk, bertetak dan sebagainya hanya kerana pilihan raya......

Wallahualam.....

ab said...

Salam dato,



Saya tak tau sangat bab bab surat khabar,TV,radio,internet,fb,twitter,istagram dll..


Dato tulis `medium is the massage'..



Tetapi,saya sangat yakin bahawa`MONEY, moves the medium with money/business driven
massages' ....




Cuba tenguk bos bos mediadunia ni dan duit depa depa tu:-


Berlusconi,of Mediaset(USD$5.9 billion),Conrad Black, Crossharbour,$80million, Bloomberg, Bloomberg ; $25 billions, steve Forbes,Forbes
$430 million,Hugh Hefner,Playboy Enterprises,$43 million,Joseph Marinaccio, of Slam Content;$60 million,McMahon, WWE; $495 million, Murdoch,of News Corporation,$8.3 billion,Samuel Newhouse, Advance Publications,$6.6 billion,Turner,of CNN and TBS,$2 billion,orah Winfrey,Harpo Productions,$2.1 billion,.. dll


Kat malaysia ni,

Tiong Hiew King, Ming Pao group dengan Sin Chew Media dan Nanyang Press, RM1.4 billion (US$400 million).


Ananda krishnan dengan satellite dan TV dan usaha tegap dia.. tau ka berapa bilion?.


Media Prima- sekarang ni siapa owner?,tak dapat maklumat ?berapa juta.


Malaysiakini,malaysia today, harakah.. sapa tokey? berapa juta?


Utusan Malaysia..siapa tokay dan berapa juta?.


Yang dok juai massages kat cellphone..celcom,digi,maxia dan
tm tu berapa juta ringgit pulak?..


SEMUA berebut `juai' massages yang
di`sukai' pembaca,rebut sebanyak mungkin pembaca,kutip untung setinggi yang bolih....


Ada la sikit sebanyak massages nasionalistik dan patriotik ..terbanyak dalam utusan malaysia,tu pun dah bagus dah la tu..



Yang lain lain banyak juai sampah sarap dan serabai serba serbi...



TETAPI nampaknya media media ni dah minat `pinjam' massages dari `loner' blogger lately ni la...



DAN nampaknya ` major newsmover' massages terkini dimalaysia ni datang dari beberapa`loner' blogger dan bukan dari wartawan wartawan...



Abu Bakar Ab Rahman

A KADIR JASIN said...

Pembahas Hj Amir,

1. Saya ambil maklum ulasan saudara tetapi tidak dapat menyiarkannya.

2. "Makluman" saudara kononnya ada pembesar mengimport sami sangat sensitif.

3. Saya boleh dikenakan saman malu kalau terbukti dakwaan itu bohong.

4.Saya dah banyak kali kata, jangan buat kerja syirik walaupun nak menang.

5. Kalau saudara gugurkan bahagian itu dan hantar semula, saya akan menimbangkan penyiarannya.

Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

Can the newest high-profile PAS member, Muhammad Muhammad Taib become a credible medium for spreading the message of his new party.

The Malaysiakini news portal reported that the popular former Umno vice-president and Selangor Menteri Besar would be joining PAS, but would be formally introduced by the party on Monday, two days after nomination day "to deter any accusation that he did so in order to vie for candidacy in the 13th general election."

The portal said, it is learnt that Muhammad handed his application paper to join PAS to the party's deputy spiritual leader Haron Din.

It does not surprised me that he used Haron as conduit. Haron is Muhammad spiritual guide. They performed the Haj together and shared room back in 1991.

The charming and down-to-earth Muhammad could be an asset to PAS. Many Umno veterans of Muhammad's generation and time felt sidelined by the current Umno leadership. Muhammad was once also close to Anwar - being a member of Anwar's Team Wawasan in the 1993 Umno election.

Thank you

x-umno said...

Assalamualaikum Dato. Izinkan saya.

"Can the newest high-profile PAS member, Muhammad Muhammad Taib become a credible medium for spreading the message of his new party."

My short answer: Yes he can.

Beliau satu-satunya MB yg berani mewujudkan bandar2 baru Melayu yg maju seperti Shah Alam di Selangor. Jenis pemimpin yg cakap serupa bikin.

Beliau telah buktikan, tanpa jawatan besar dalam kerajaan beliau telah berjaya menang Naib Presiden UMNO mengalahkan MB lain seperti Ghani Othman dari Johor yg merupakan pejuang MCA bertopengkan UMNO.

M Taib ialah seorg pemimpin UMNO yg mudah didekati dan ramah seperti Ali Rustam. Begitu banyak jasa beliau walaupun hanya kesalahan membawa wang sahaja digembar-gemburkan oleh musuh dalam UMNO yg tidak ada jalan lain utk memusnahkan karier politik beliau.

Jika benar beliau masuk PAS, pembangkang akan dapat seorg pakar perang pilihanraya yg lebih berpengalaman dari Anwar Ibrahim. Beliau tahu segala tipu-helah BN. Beliau juga akan membawa masuk lebih ramai panglima perang PRU dan akan menyukarkan BN di masa depan.

Saji said...

Salam Dakj

1/ Berdasarkan buku Dasar Awam di Malaysia, tanggungjawab hakiki ahli politik yang dilantik menjadi wakil rakyat di pihak pemerintah (di Malaysia)ialah sama ada mencari dan mencetuskan isu rakyat yang kemudiannnya dicari jalan penyelesaiannya dengan cara diangkat ke parlimen untuk dijadikan dasar awam baru atau pindaan dalam bentuk undang2, belanjawan, projek atau rancangan, ATAU menjaga dan mempertahankan dasar awam sedia ada seperti DEB daripada dimaniplasi oleh pihak2 yang berkepentingan.

Manakala aspek pelaksanaan dasar awam tersebut menjadi tanggungjawab hakiki pihak pelaksana terdiri daripada kakitangan awam terbabit di Kementerian dan Jabatan masing2 melaksankannya.

2/ Berdasarkan fakta di atas dan atas hujah a) tanggungjawab hakiki wakil rakyat di pihak pemerintah di atas tidak seberat tanggungjawab hakiki pihak pelaksana dan b) masalah Malaysia, dalam konteks dasar awam, bukannya masalah membuat dasar baru, tetapi masalah pelaksanaannya yang tidak menepati dasar awam atau diselewengkan.

Soalan saya ialah, adakah kenyataan oleh pemerintah BN melalui media kawalannya yang mendawa PR tidak mampu memerintah negara merupakan satu sumber berita yang berwibawa?

...SAJI

awangbatuburok said...


Kalau RM900 pun banyak majikan SMI tidak mampu, macam mana PR hendak naikkan gaji minimumnya kepada RM1,200?

Salam Datuk,

Saya berpendapat isu gaji minimum bukanlah isu utama. Isu yang paling kritikal ialah "wealth imbalance" (dgn izin) yang begitu melebar mutakhir ini. Kepincangan pengurusan ekonomi negara perlu diatasi segera bukan dengan cara pemberian BR1M rm500/55tahun....

Pengurangan kos operasi untuk jangkamasa panjang perlu menjadi asas kapada proses pemulihan yang berkesan. Kebocoran, ketirisan, pembaziran, manipulasi sistem perolehan dan kewangan kerajaan dan swasta, songlap wang rakyat dll... perlu dibenteras kerana ianya menjadi barah dan punca kapada kos operasi dan sarahidup yang tinggi dan tidak seimbang bagi pihak majikan maupun wargakerja (rakyat).

Kesemua penyakit diatas memberi impak secara langsung dan menjadi bebanan "kos" kapada kerajaan, para pelabur/majikan dan wargakerja; yang membunuh daya saing meraka didalam negara yang berpenyakit kronik seperti Malaysia.... wallahualam.

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir

Bagi sayalah, penyakit flip flop ni dah berjangkit jangkit. Kalau dulu, Hj Hadi kata boleh cerita keburukan seseorang pemimpin supaya rakyat mengetahui rahsia siapa sebenarnya beliau. Tapi bila kena pada kawan-kawan beliau sendiri, fatewa terbaru beliau, tak boleh pulak dah.

Dulu,Dato’ kata media sosial memainkan peranan sehingga tumbangnya 5 buah negeri pada PRU 12 sebab org tak percaya media arus perdana. Tapi pada PRU 13ni, bila pro-kerajaan menguasai media sosial, Dato’ kata ledakan media tak semestinya membantu pulak dah.

Bagi sayalah, “A picture is worth a thousand words”. Inikan pula video yg boleh nampak muka, perut, body posture, suara dgn slang trengganu dan juga ‘spender’. Bukan ke ini adalah medium (perantara) yg terbaik untuk menilai tanpa bias dan juga primer evidence tanpa diolah oleh sesiapa. Dan Dato’ kata ‘medium is the message’.

Sebenarnya Dato’, sesetengah org memang menzalimi diri mereka sendiri dgn tidak berlaku adil kepada diri sendiri. Contohnya, w/pun video china doll disahkan tulen oleh KPN, namun penyokong fanatic masih tidak memepercayainya dan masih sanggup mengangkat pemimpin yg berzina menjadi pemimpin mereka.

Akhir kata, saya cukup bersetuju dgn Dato’ Dr Hassan Ali dan Ismail Mina supaya Mustapha Ali wajib bersumpah laknat menafikan beliau adalah pelaku dalam video tersebut sepertimana YAB Dato’ Seri Presiden bersumpah untuk membersihkan namanya. Sekian TQ.

FOR AGE 50+ said...

Salam Dato'
Pelbagai media info sekarang memang akan memberi impak kepada PRU13. Tetapi saya nampak generasi Y ini mudah terima dan minat dengan cerita yang belum tentu kesahihannya. Adakah kerana kita Melayu dan terkenal dengan sifat phd (pingat hasad dengki) lebih dari bangsa lain, maka Melayu boleh dipecahkan kesatuannya??? Saya harap Malaysia tidak diperintah oleh mereka yang banyak bertopengkan phd ini....

rodzihamid

Rawa Lanun-Bahasa said...

Sumpah Susuk Berlian
(daulat istana selangor baik)

beg duit kosong keluar umno - baguslah;
mudah-mudahan boleh ajar PR
larikan duit haram keluar negara

atau ini bak posting lalu:
semua paku bengkok, kayu reput,...
alzheimer sets in old ex-menteri
kena sumpahan lagi takhta negeri
untung barakah jatuh atas barisan

baguslah dan alhamdulillah

Pak Abu said...

x-MB masuk pas? Adakah mereka tegolong orang2 yang kecewa dalam umno? Kalau perkasa org kata adalah orang2 umno yang x leh pakai. Yeke Dato?

Pak Abu said...

MB Ghani Othman lawan Lim Kit Siang. Tercabar orang masuk kawasan dia..ha3

DrKecik Kecik said...

Salam

Tatkala orang sibuk nak menghadapi Pilihan Raya Umum, Anwar ibrahim dengan keluarga dia boleh bersenang lenang makan angin ke luar negara.Dalam pada dok bercuti sakan dengan puak - puak dia, Anwar ibrahim katanya sempat juga bertemu dengan wartawan dari media luar dan mengadakan sesi temubual.

Antara lain isi kandungan dalam temubual itu, seperti biasa, Anwar ibrahim akan terus memburuk - burukkan sistem demokrasi Negara dengan pelbagai dakwaan.Bab kata Pilihan Raya berat sebelah dan sebagainya tu dah menjadi satu perkara WAJIB dalam mana - mana temuramah yang dia pergi.

Selain itu, dia jugak turut mendakwa kononnya program untuk merapatkan jurang ekonomi rakyat Malaysia adalah cetusan idea dia sendiri.Ironiknya, dulu Anwar ibrahim sering kali mengulangi tuduhan dengan mengatakan pihak Kerajaan ikut pelan rancangan yang dibuat oleh Yahudi.

Habis, bagaimana mungkin program 'Affirmative Action' ini boleh jadi idea dia sendiri pulak? Dia pun ciplak idea yang diberikan oleh pihak Yahudi jugak ke?

Tambah Anwar ibrahim lagi, sistem kehakiman Negara yang ada pada ketika ini didakwa sebagai kejam dan zalim serta sudah ketinggalan zaman.

Mungkin Anwar ibrahim lupa yang dia pernah dibebaskan dari tuduhan kes liwat hanya semata - mata kerana 'kekejaman' sistem kehakiman Negara juga.

Mungkin kalau sistem kehakiman Negara ini lebih ketat dan seperti apa yang dia dakwa, adakah mungkin dia akan terlepas dari tuduhan tersebut?.

Nah!!! Ternyata dakwaan yang dibuat oleh Anwar ibrahim hanya satu omongan kosong tanpa bukti yang kukuh dan sahih. Dia bercakap main ikut sedap mulut dia je.

Tak ketinggalan juga Anwar ibrahim turut mendakwa yang dia sentiasa berada dalam keadaan merbahaya kerana sering diancam oleh pelbagai pihak.Kononnya dia pernah menerima ancaman bunuh sehingga membuatkan dia terpaksa berselindung di Kedutaan Turki tak berapa lama dulu.

Walhal, sumber dalaman dari pihak Kedutaan Turki itu sendiri pernah tampil dan membuat kenyataan bahawa mereka sendiri tidak tahu kenapa dia kesana.Mereka sendiri menjadi terpingga - pingga apabila melihat kelibat Anwar ibrahim mundar mandir di lobi Kedutaan tanpa sebarang makluman.

Anwar ibrahim jugak turut membuat tuduhan yang kononnya sewaktu dia dipenjara, dia telah diseksa dengan begitu teruk dan kejam.Dakwaan kononnya dia pernah disuntik dengan racun arsenik juga turut didedahkan kepada media asing tersebut demi meraih simpati dari mereka.

Sebagai penutup, Anwar ibrahim menjelaskan bahawa dia lebih selesa berada diluar Negara kerana tidak perlu bimbang diugut atau dibunuh.

Pssst..itulah sikap anwar Ibrahim manusia yg menderita split personality.

DrKecik Kecik said...

BUKTI PEMBANGKANG SUKA BUAT FITNAH DALAM MEDIA

"Ini berita syaitan." Demikian mesej Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya mengulas mengenai laporan media bahawa beliau akan bertanding di kerusi Parlimen Kangar.

Mesej itu disusuli dengan tweet yang mengatakan "masih jauh lagi" untuk mengesahkan bahawa beliau akan menjadi calon.

"Mufti Perlis Juanda masih jauh daripada dapat disahkan akan menjadi calon PKR bagi kerusi parlimen Kangar, sebagaimana dilaporkan," kata beliau mengulas laporan sebuah laman web petang semalam.

Juanda merupakan antara tokoh ulama yang disebut-sebut akan bertanding kali ini.

Psst... Din Melaka pun termasuk dlm golongan pencacai yg menjadi penyebar fitnah dlm blog ini.

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato’

Meneliti senarai calun-calun “Barisan Nasional Baru”, gegak gempita lah kononnya dengan dengan muka-muka baru.

Apakah muka muka baru ini akan mencorakkan “Barisan Nasional Baru”?

Apakah barisan baru ini bakal membawa Malaysia ke arah “better nation” jika mereka menang PRU13 nanti?

Bagi saya, jika UMNOBN meletakkan 100% muka baru sekalipun, mereka sebenarnya hanya bertukar pemain tetapi membawa pemikiran dan ideology yang sama, impak akhirnya sama, tiada yang berubah.

Mereka muka baru ini TETAP TERIKAT kepada pemikiran dan kehendak Najib, yang mana pemikiran dan nafsu yang sama digendong, dibelai,dimandi, disuburkan berkembang sejak dahulu lamanya, BUKAN satu anjakan pemikiran baru sebenarnya.

SAYA sangat yakin, Menteri Muzium baru dari BN (kalau menang) bakal mewarisi tindak tanduk mantannya yang hanya akan membenarkan PR membentangkan manifestonya melalui rakaman bukan “live” hanya selama 10 minit.

SAYA sangat yakin, surat khabar nasional kononnya, akan tetap memaparkan berita dan gambar-gambar lucah di mukadepan nya kerana itu lah “mindset” pemimpin atasannya, yang mana muka muka baru tetap akan melaksanakan dan merealisasikan “mindset” ideology pemikiran pemimpin atasnya.

Baik muka muka baru itu seorang ulama, seorang ahli akedemik, seorang professional, mereka sebenarnya terkongkong dan terkunci dalam permainan minda pemimpin tertinggi parti mereka.

Mereka sebenarnya tiada kebebasan sebaliknya sebagai “buruh” melaksanakan kehendak atasan parti.


RUMUSANNYA, tiada agenda TRANSFORMASI yang sebenarnya, TIADA perubahan yang sebenarnya, yang hanya berubah tubuh badan TAPI “mindset” yang beku yang telah ditetapkan oleh orang atasan.

SELAGI NAMANYA UMNO, IA TETAP TIDAK BERUBAH.


UNTUK RAKYAT MALAYSIA YANG BENAR-BENAR MAHUKAN PERUBAHAN, KESELURUHAN KEPIMPINAN NEGARA WAJIB DIUBAH, HANYA DENGAN CARA BUANG UMNOBN, AMBIL ASALKAN BUKAN UMNOBN.


Inilah baru perubahan total, perubahan mindset ke arah sebuah Negara yang lebih bertamaddun dan dinamik.


RAKYAT BUKAN MAHUKAN JANJI (PROMISE), TAPI PERUBAHAN (CHANGE)

DAN KITA SEDIAMAKLUM JANJI MANIS UMNOBN, BAGI RAKYAT “UNTUNGNYA SECUPAK, RUGINYA SEGANTANG”.

SEBALIKNYA BAGI KRONI UMNOBN, “UNTUNGNYA SEGANTANG, SECUPAK SAJA KEPADA RAKYAT”.

buah kerdas said...

Ledakan media, terutama media ICT, berlaku kerana itu adalah satu fenomenon yang tak boleh dibendung kecuali, agaknya, dalam negara komunis seperti Korea Utara. Apabila tahap pelajaran rakyat semakin tinggi maka begitu juga tahap pemikiran kritikal mereka. Inilaha yang sedang berlaku di Malaysia; rakyat semakin terdedah dengan pelbagai sumber maklumat dan mereka mencerna maklumat yang diterima sesuai dengan tahap kecerdasan yang dimiliki.

Maka benarlah seperti yang Dato' simpulkan, bahawa ledakan maklumat tidak semestinya membantu parti politik yang bertanding meraih undi kerana semakin ramai rakyat yang boleh berfikir secara waras. Begitu juga dengan ramainya khalayak yang mengikuti ceramah politik; tidak semestinya diterjemah kedalam banyaknya undi yang diraih. Setiap pengundi mempunyai "final analysis" masing-masing.

Teringat saya masa sekolah rendah dulu, menjelang PRU 1964. P Ramlee dan Saloma berganding suara menyanyikan lagu mengingatkan rakyat mengundi (maklumlah itu kai yang kedua dalam sejarah negara). Tak ingat judul lagu dan semua senikatanya kecuali "... undilah tuan dan puan, dua puluh lima haribulan...."

Rosiah Ismail said...

Assalamualaikum dato yang dikasihi...

Ohhhh gaji minimum komen dato dah mahal dan pihak majikan pening kepala selalu sebab dok fikir gaji Rm 1200, wooo itu la tahap pemikiran orang yang hidup dizaman penjajah sehingga mardeka memang itu la tahap nya tak akan berubah termasuk la dato AKJ.

Ditempat saya bekerja gaji operator kilang gaji minimum nya ialah Rm 1300 majikan tak pening kepala sebalik nya untung berlipat kali ganda kerana mereka bijak mengatur cara kerja dan juga hasil berbanding dengan majikan seperti dato yang selalu pening kepala.

Untuk melahirkan pekerja yang bertanggungjawab mesti ada R&D dan juga sistem latihan yang baik baru la hasil pulangan nya bagus mungkin dato hidup seperti pekerja pengutip sampah atau pekerja kilang kalau disimpulkan masih lagi tahap miskin lagi.

Harap dato buka mata jangan main hentam sahaja pada saya sepatutnya gaji minimum dibandar adalah dalam lingkungan Rm 2000 dan juga wujudkan skim galakan productivity dengan itu para pekerja akan rajin kerana ada pelbagai imbuhan yang mereka dapat seperti di syarikat saya bekerja.

T/KASIH DATO.

Rosiah Ismail said...

Calun2 BN/UMNO itu bukan muka baru tapi adalah muka2 lama yang dah berumah dalam umno dikawasan masing dan mereka ini tak dapat diterima oleh rakyat malaysia secara am nya,

Dan antaranya rakyat setempat sudah kenal siapa mereka ini kereta besar ada calun bebas yang akan jadi saudara BN ni motor besar cuma mereka ini hati jer kecik..ok rakyat nilai sendiri la siapa mereka ya...

Saji said...

Salam Sdr langitbiru

"Apakah muka muka baru ini akan mencorakkan 'Barisan Nasional Baru'?"

1/ Ya, 'Barisan Nasional Baru' yang wakil rakyatnya (jika wakil UMNO banyak yang menang dalam PRU 13 ini) dikuasai oleh wakil UMNO.

2/ Moga2 Dasar Ekonomi Baru ciptaan UMNO yang rohnya masih ada tetapi jasadnya hilang itu iaitu macam tulisan jawi dulu dapat dikembalikan semula.


3/ Soalan saya pula, Zulkifli Nordin tu kira muka baru ke?

...SAJI

Abdul Hafiz said...

Dato,

Mohon kebenaran menyuntik perenggan terakhir artikel kedalam laman 'Facebook' saya.

Saya akan sertakan sekali sambungan ke pautan asal.

Terima kasih.
Abdul Hafiz

yusuf said...

Kemampuan majikan adalah tidak sama. Jangan bandingkan syarikat yg mempunyai revenue yg tinggi dgn syarikat yg mempunyai revenue yg rendah. Setiap syarikat mempunyai "Hurdle Point" yg berbeza2.

Adakah puan faham apa yg diulas oleh DAKJ dlm komen beliau diatas? Bg usahawan SME, minimum wages PR adalah tidak realistik dan tidk feasible.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).