Sunday, September 29, 2013

Anwar Talks About Reconciliation: What Reconciliation?

A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

MALAYSIA's political impasse needs to be urgently overcome if rising crime, bigotry and the perils of economic decline are to be reversed, warned opposition leader Anwar Ibrahim in New York some days ago.

He urged Prime Minister Mohd Najib Razak, who was also in the US city, to engage in dialogue and reconciliation.

What political impasse is Anwar talking about or referring to?

For an impasse to occur, there must first be a meeting, a consultation or a negotiation?

And what reconciliation is he talking about?

Going by what has been happening since the May 5 General Elections, it is Anwar’s side that appears to be making any attempt at reconciliation difficult.

Anwar, his opposition cohorts and their backers continue to dispute the conduct and outcomes of the general polls.

Or is there something that we do not know and Anwar is not telling us?

Had he initiated a reconciliation dialogue with Mohd Najib but was spurned?

Or is Anwar redefining the electoral process?

Is he saying that he has he to be brought into the decision making process of the government simply because his Pakatan Rakyat pact won more popular votes (but less seats) than the Barisan Nasional in the May 5 general polls?

Or is he hinting that he is willing to talk, to reconcile and work with the BN if he and his PR colleagues are given posts in the government?

What about the Parliament?

Is it not the best and the most appropriate place to talk things over and reconcile for the sake of all Malaysians if Anwar is so desirous of the loftier things for them?

Meeting in secret, behind close doors and in far away places (like New York) does not sound very democratic, transparent and inclusive.

Still it is nice to hear Anwar longing for reconciliation with his nemesis.

Is Anwar (who is just 13 days older than I am) “getting old” and thinking of a kinder and less strident political path from now on?

Surely he is also thinking of the legacy he would like to leave behind. Also he has to think more selflessly about the sacrifices his wife, Dr Wan Azizah and their children, in particular Nurul Izzah, have done for him.

It is a shame if a fine young politician like Nuzul Izzah has to suffer the consequences of his father’s action - past, present and future.

I am sure many of Anwar’s enemies and “former friends” would reassess their stand if he transforms himself from a street fighter to sage and guru. We shall wait and see.

And despite advancing age, I still remember the 1998 trip to New York when Anwar made his famous “constructive destruction” speech to the Council on Foreign Relations and to Washington DC for the World Bank and IMF annual meeting, and the chat in his room at the JW Marriot about raising children, the jawi writing and the phone call from Michael Camdessus.

Those were the days my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance forever and a day
We'd live the life we choose
We'd fight and never lose
For we were young and sure to have our way….

But now we are not that young anymore.


johan5150 said...


Kampong man said...

Salam Dato,

1.Thank you for that Mary Hopkins chorus of the late 60s.Oh yeah, indeed we are not young no more.Sure, we cannot have Anwar way, never.

2.We have seen the dirtiest political campaign in the country history prior and after PRU 13 with Bersih and Blackout 505 rallies ala Arab Spring.'We thought there will never end' .We are all getting tired and true enough the opposition pact failed to form a government and Anwar failed to be a PM.Damage has been done.It is still very painful all around . Najib/BN , after winning the last election was talking about reconciliation - National reconciliation. How far that has succeded I don't know.So much distrust ehh..

3.I wish not talk bad about this fighter PM wannabe Anwar, not my style.Honestly,I will not take this man seriously and I truely mean it.I believe I am not alone or is it only my perception ?.Why talk of reconciliation in far away land ?.

4.Sudah sudah lah Anwar..The best thing that you should do is to retire from politics after failing the PRU 13.Isn't that what you promise to do sir ?.

Thank you.

kluangman said...

Agak lama saya kira Dato' tidak menyentuh anwar dan pembangkang secara kasar dan menyentap, berbeza kali ini.

Sudah tentu Dato' juga sedang mengumpul bahan untuk tidak lepas segala yg terbuku di hati tentang kempen Dan pertandingan untuk di jawatan2 dalam umno sekarang. Ramai yg sedang menunggu sesuatu yang baru Dan rapat.
Satu perkara yg harap Dato' sentuh ialah kaedah pengiraan undi Dan kemenangan secara point yg says anggap tidak mencerminkan kehendak sebenar akar umbi.
Saya ada tulis hal ini di blog kecil says jika Dato' sudi jenguk.

AnNisbah said...

I dont find anything new or productive in anwar ibrahim. Whatever his sayings and doings are repeating old songs over and over again without any benefit to either the opposition parties nor the public.

He is nothing more than a maniac psycho hungry for publicity and lost opportunities. He is also an instrument liking of an old gas burner fed by the agents for the destruction and conveniently made available for the detractors of a progressive Malaysia.

I would just throw away this old record disc into the garbage bin. Anwar ibrahim has reached his expiry date. Malaysia needs to move on beyond rethoric politics.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Sebagaimana biasa bila berkaitan dgn Anwat, Dakj pun tak kurang hemtam semangkuk.

Alangkah baik jika Dakj tanyakan soalan tu langsung kpd Anwar. Hormat lah sikit. Kalau di barat Anwar tu adalah PM IN WAITING. Paling tidsk beliau harus dihormsti sebsgai manusia dan sdr Islam

Jhoti Naidu said...

In the finest traditions of NST-style journalism, an unthinking, shallow parroting of a government line that manages to gracefully skirt around the truth.

"Is he saying that he has he to be brought into the decision making process of the government simply because his Pakatan Rakyat pact won more popular votes (but less seats) than the Barisan Nasional in the May 5 general polls?"

No, it's so rising crime, bigotry and the perils of economic decline are to be reversed. It's the demonstrably flawed "decision making process of the government" that has caused these factors, in any case.

"Or is he hinting that he is willing to talk, to reconcile and work with the BN if he and his PR colleagues are given posts in the government?"

No, he's stated quite the contrary very clearly.

"Meeting in secret, behind close doors and in far away places (like New York) does not sound very democratic, transparent and inclusive."

He's specifically ruled that out himself. Very clearly. (And it's "closed" doors. Surely there must be ex-NST sub editors out there who are willing to lend a hand?)

"I am sure many of Anwar’s enemies and “former friends” would reassess their stand if he transforms himself from a street fighter to sage and guru. We shall wait and see."

Seeing that these people made him the among the most persecuted political leaders in Asia, I think any magnanimity would have to come from him, not them. Your statement is tantamount to saying of a female acid attack victim, that if she stops making police reports and undergoing reconstructive surgery, then her attackers may "reassess their stand".

As an irrelevant footnote, the most recent surveys show that a large majority of Malaysians want this PR/BN dialogue and reconciliation process to happen. I doubt that any BN minister can actually read, so they may not have gotten the point, or perhaps (as always) their petty intra-party struggles and infighting are more important than the nation.

That would be par for the course.

budak kilang said...

As salam..

Anwar seharusnya bersara menjelang PRU14.. Siapa calon PM sekiranya PR menang PRU14? Tunjukkan dan ketengahkan..

Joe Black said...

Sama ada Anwar dibenci atau disukai, beliau sudah pun meninggal kesan Socio Political yang hampir setarafnya dengan peninggalan kesan Socio Economic Dr M.

Dalam Era Warga Emas yang kedua mereka sedang menepuhi, sudah tentu akan timbul "glitches" dalam pemikiran mereka. Olih itu apa sahaja pun yang mereka timbulkan, kenalah dianggap sebagai "ramblings of old people".

(Agaknya kita pun sama Dato?)

Sanusi said...

Mary hopkin sing the song those were the day

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1. Anwar tu manusia biasa. Dia bukan malaikat. Dia dibenci oleh org yg hatinya hitam legam....
Yg songsang iaitu yg salah di sokong dan yg betul dijadikan musuh.

Apa dah jadi dgn doa agar Allah pelihara hati kita!

2 Selepas Tun Razak, Tun Dr Ismail , Dr Mahathir, Sulaiman Palastin dan Datuk Harun , hanya Anwar yg berani menegak kebenaran dalam UMNO. Yg lain perhabis beras.

3. Saya rasa maksud Anwar, kalau nak elak pembangkang drpd terus buat bising yg kadang kala tak baik untuk kesejahteraan umat maka BN dan PR harus berdailog secara manusia dgn manusia.

din klang said...

Kita rakyat malaysia yg celik politik sudah arif sangat dengan "lakonan hebat" anwar baik di layar politik mahupun di layar perak.

Selepas dia sedar bahawa skrip pru yg
Lepas gagal...anwar cuba melakukan perubahan bagi menutup kemaluan nya yg besar demi memenuhi impian politik yg semakin pudar itu.

Dan perubahan yg paling jelas yg kita nampak adalah wajah nya yg semakin muda....

Kepada din melaka... Minta awak tanya pada nik aziz apa hukum nya seorang manusia islam apatah lagi lelaki yg berusia membotoxkan wajah nya....

Dan jangan lah merendahkan tahap minda awak di khalayak ramai dengan mengatakan anwar sebagai pm in waiting.....



Saya selalu beranggapan bahawa apabila menyentuh sisi kepartian secara asyik, di pihak mana sekalipun atau sehebat mana pun ketokohan, akan berlaku tidak 'gentleman'.

Bagaimanapun, Datuk adalah ' Tuan Kedawung' blog ini. Pengunjung cuma umpama melukut di tepi gantang.

zed-85 said...


I think it is not uncommon for politicians to meet behind closed doors.

What is important though, is what is the outcome of the meeting and whether it will benefit the people.

I remember that prior to the election, there was a forum for "open" debate between the head of opposition and BN.

It is customary nowadays for civilize nation to have these kind of debates.

If I remember correctly, the head of BN did not attend. That is not being democratic either.

So I do not think that being close or open to public is something to debate about.

There are limited of avenue for the opposition to send their message across but I think the opposition had done well to explore what is available to them.

Anwar is instrumental in creating the dual party system in Malaysia.

I think if we look at the bigger picture, a two party system is not bad for the people.

The Selangor folks got free water.
Toll had not risen for years. Government had to wait after the election to raise fuel price.

For the Malays, the low cost flat "rumah mampu milik" which had been in the state of neglect and in terrible condition for decades in Selangor and Klang Valley had been make over and painted.

It is really good and heartening to see the low income Malays family and their children can live in a more respectable and decent homes in the city.

maae said...

What reconciliation ? Betul Tuk. Macam cerita rakyat - Pengembala dengan anjing serigala.

Sekali pengembala menipu, orang ramai terpengaruh, pengembala gelak berguling-guling. Seronok menipu. Kedua kali, sebahagian yang tertipu. Ketiga kali menipu, tiada siapa percaya daaah...(intonasi Tun M)

Apa yang baik untuk DSAI sekarang, betulkan semula apa yang telah di rosakkan dalaman (negara) dan luaran (luar negara). Paling penting, tunjukkan jalan atau landasan betul anak-anak muda melayu berdiri semula di bumi nyata. Tiada mimpi.

Jika umur panjang, biarlah nama terpahat dalam golongan orang-orang yang di redhai bukan sebagai pengkhianat.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1 terima kasih sdr zed-85 kerana gaya penulisan dan isi yg mantap.

2. Salahkah ada pembangkang di Malaysia? Pengkhianatkah anggota pembangkang atau sesiapa yg tak setuju dgn pemerintah UMNO?

3. Adilkah kita melabel otg yg tak sebulu dgn kita sebagai pencetus permusuhan atau perpaduan.

4. Meminjam hujah tak masuk akal seorang pembahas yg berbunyi " kucing kita mati pun nak salshkan UMNO". Lupa atau buat2 lupa dgn kegagalan UBN sebagai pemetintah, kita nak alihkan tanggunhjawap memikul kekurangan atau kelemahan UBN kpd org bernama Anwar.

4. Nampaknya sifat memberi alasan dalam lagu bangau oh bangau masih menebal. Pasal tu lah dpt BRIM pun dah berteriak bagai nsk rak. Kecurangan lain boleh dimaafkan.

5. Bilakah lagi Melayu nak bangkit sambil menafikan anggapan Inggeris bahawa bangsa kita ni teruk dan hina?

Tak dpt pecah belah PR, dpt belasah Anwar pun cukupkan?

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Semalam rakyat dirugikan dgn berita betapa murah hati kerajaan sponsor filem Tanda Putra sebanyak rm4.2m.

Hari ni kisah bumbumg runtuh di terengganu dan serdang pulak.

Kalau ribu juta rugi pun rakyat masih boleh maaf dan terus beri mandat pd UBN, inikan pulak setakat juta2 je.

Dan tak kan nak label semua pembangkang yg buat bising sebagai pengkhianat, pembelot dan pemecah perpaduan Melayu.

Easy prey Anwar lah

Lahuma said...


Anwar dan gaya politiknya.
Itulah gaya politiknya.Masa dalam UMNO dulu pun bukanlah bersih sangat.
Dalam ABIM stailnya apa.
Masa dalam UMNO lagaknya macamana.
Bila takdir tak menjadi PM lompat merata.
Dia banyak salah orang lain.Suratan takdir dibelakangkan.

Walau apa pun Anwar lebih layak jadi Ketua Pembangkang.Era dia jadi Ketua Pembangkanglah yang banyak sekali perubahan landskape politik Malaysia.

Kerajaan UMNO/BN pun tidaklah terlalu ego sangat dengan kuasa yang ada.Jika tidak benar-benar kerajaan menguasai rakyat.Kuasa rakyat sepi cuma masa pilihanraya sahaja.Kusa rakyat lima tahun sekali.

Tapi Anwae telah menggegarkan politik Malaysia.Hasilnya rakyat pun dapat banyak faedah dengan janji tranformasi pelbagai jenis.
Jangan ingat kerajaan buat kerana rakyat.Kerajaan UMNO/BN terpaksa drastik kerana takut hilang kuasa.

Soal gadai maruah Melayu ini UMNO/BN pun ada juga yang berbuat demekian.Bila sudah terantok dan kepala pun luka baru lah UMNO/BN tersedar.

Nasib Anwar tak baik PRU 13 menang majoroti sahaja tetapi gagal dapat kerusi bentuk kerajaan.Ini pun takdir juga.

Anwar sekrang ada sedikit risau tentang masa depan Pakatan Rakyatnya yang banyak bergantung nyawa pada DAP dan PAS.Yang nampak kuat sekarang ialah DAP.PAS makin rosak prinsip hala tujunya.

Orang Melayu/Islam akan jadi mangsa sahaja .DAP pun bukan ikhlas sangat.

Sebab itu Anwar ini cuba adakan strategi barunya dengan UMNO/BN dan PM Najib agar dia tidak lemas jika sesuatu berlaku.Boleh jadi Anwar gila talak semula pada UMNO.Sekadar boleh jadi.dalam politik macam-macam boleh berlaku dan terjadi.

Eloklah Anwar abadikan dirinya sebagai Ketua Pembangkang yang hebat dan berkesan.Bila Anwar dalam kerajaan dia pun jadi macam oarang lain juga pulun buat harta.

Ramai pemimpin bila hilang jawatan dia akan jadi seperti harimay cedera.Masa ada jawatan macam harimau zoo layanan istimewa dan lainnya.

Nasib rakyat pi mai pi mai tang tu juga berubah pun sikit sahaja.Yang berubah depa juga.

Terima kasih Dato.

Lembah Tasnim said...

Salam Tok..

Lanskap politik Malaysia sudah berubah.. BN khusuunya Umno tidak sekuat dulu.. walau pun Umno menang 88 kerusi tapi majoriti undian menurun..

Dulu masa Umno kuat Pas hanya dipandang sebelah mata sahaja.. Sekarang bila Umno semakin lemah dan PAS bertambah kuat Umno sentiasa mencari jalan bagaimana hendak memujuk PAS supaya berdamai atas alasan demi perpaduan Melayu.. lkhlaskah Umno.. mengapa tidak disekalikan dengan PKR.. untuk perdamaian kalau benar-benar hendak Melayu bersatu..

Sekarang rakyat banyak mendapat faedah dari suasana politik yang berlaku terutama untuk rakyat yang susah..

disebabkan ini sedikit sebanyak ada juga jasa Anwar untuk rakyat..

TQ Tok..

mad said...

kalaulah betul anwar 'pelakon hebat' setidak-tidaknya 'lakonannya' tidak menyusahkan rakyat, umpamanya seperti

1. dgn menaikkan harga minyak (yg dilakonkan sebagai pengurangan subsidi bukannya kenaikkan harga)

2. mengekalkan tol jalan yg mana syarikat konsesi tol sudah mendapat untung berlipat ganda tetapi tol tiada bayangan mahu dihapuskan dibawah 'lakonan' hebat pemimpin umno.

3. tiada tanda-tanda ketirisan besar wang negara yg dilaporkan juru audit negara setiap tahun akan ditangani dgn berkesan dibawah 'lakonan' hebat pemimpin umno.

4. dan banyak lagi. tuan-tuan boleh tambah sendiri.

setidak2nya lakonan anwar tidak menyusahkan rakyat bawahan seperti saya, cuma menyusahkan pemimpin2 tamak dalam umno bersama kroni.

Orang Pendang said...

Sejak akan adanya pilihanraya bagi DUN tempat Tan Sri Azizan penyangak pakatan dah mula kempen mengutuk UMNO semula. Kedah pun terlepas ke tangan UMNO .

Anwar adalah manusia yang paling korup semasa menjadi TPM .Biarkanlah PKR sekongkol dengan DAP racis tu.Dengarnya Pas nak keluar dari pakatan satelah kena buli dengan DAP.dan PKR.Elok kita lupakan saja pelakon handalan Anwar ni.Tidak ada yang baik beliau lakukan untuk rakyat marhaen.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1. Nak menilai seseorang atau pemimpin tu hebat atau teruk kita kena lihat pencapaiannya secara objektif. Sebagai contoh tentulah ada sebab2 kuat yg tak dpt diperdebat atau di pertikai lagi bila Dakj dipilih sebagai tokoh wartawan.

2.Bukan saja di Malaysia, malah dimana2 negara tokoh pejuang kemerdekaan, tokoh pejuang anti penindasan , anti rasuah, anti undang2 zalim tak akan pernah disukai oleh penjajah atau pemerintah zalim.

3. Nak jadi pejuang anti UBN, spt Anwsr, Nik Aziz, Hadi Awang, Lim Kit Sisng , Mst Sabu dll bukan semudah kita menulis di blog ini.

4. Kalau tak berani merengkuk dalam tahanan tanpa bicara, dipenjara atas tuduhan yg keseluruhan skrip perbicaraan hanya dipercayai org malas berfikir atau terlalu bergantung pd media propaganda UBN, jangan cuba nak jadi jaguh lawan UBN.

5. Sebab itu di tengah jalan ramai kalah. Adakah kerana tak tahan penat, tak tahan diugut,:tak tahan di kutuk, tak tahan difitnah dll. Dan jangan lupa ada yg tak tahan dgn lambaian habuan yg mampu diperolehi segera kalau sanggup tukar kem dan WAJIB buruk2kan Anwar dan pemimpin PR yg lain.

6. Syukurlah madih ramai yg teguh dalam perjuangan walaupun diserang dari setiap sudut.

Inilah sebenarnya yg memeningkan UBN.

Kalau pembangkang lemah anda fikir ada UBN kisah?

Tugas kita sebagai rakyat ialah, kalauvtak larat atau tak boleh membantu pejuang kebaikan, TOLONG jangan menyuburkan perbuatan zalim pemerintah.

din JB said...

"kalaulah betul anwar 'pelakon hebat' setidak-tidaknya 'lakonannya' tidak menyusahkan rakyat, umpamanya seperti"

Hanya orang 'Gila' mempercayai Anu-war tidak menyusahkan rakyat.

1.Anu-war telah berbohong dalam isu moralnya
2.Anu-war telah menyusahkan rakyat dengan demonstrasi jalanan dan menghuruharakan negara dan rakyat.
3.Anu-war telah memfitnah SPR dengan 40,000 pengundi hantu Bangla.
4.Anu-war adalah penghianat bangsa.
5.Anu-war gagal meyakinkan rakyat beliau berintegriti lalu terus ditolak di pru lalu.

Kesimpulanya yang percaya dan taksub pada Anu-war hanya yang 'Gila' dan din Melaka fikiran sempit.Tak guna reconciliation dengan orang macam Anu-war.Biarkan dia dengan masaalah peribadinya.

Yangretibase said...

Assalamualaikum DAKJ dan semua,

Ada orang tak sudah-sudah dan berterusan mengutuk PAS. Mungkinkah mereka itu manusia yang tipis imannya dan longgar aqidahnya? Hanya manusia sedemikian yang hampir kosong roh dan jiwa Islamnya tidak memahami dan jauh daripada menghayati perjuangan PAS sehingga ada yang menuduh PAS semakin rosak prinsip hala tujunya.

Sebaliknya, butakah mata dan hati manusia sebegini yang tidak nampak bahawa prinsip hala tuju UMNO adalah untuk menentukan masa depan negara diprogramkan oleh orang asing?

Mengupah orang asing, lebih-lebih lagi kaum kafir, untuk menyediakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 - 2025 amat menghinakan rakyat Malaysia sendiri. Negara Malaysia masih belum terlepas daripada belenggu penjajahan minda.

Mengapa mesti orang asing yang kafir menentukan hala tuju negara kita? Bukankah kita sendiri yang tahu matlamat kita, kehendak kita, aspirasi kita dan wawasan kita.

Sewajibnya, kita sendirilah yang merancang hala tuju "masa depan" zuriat keturunan kita. Bukankan kita sebuah negara merdeka lagi berdaulat yang memiliki beratus-ratus buah IPTA dan IPTS dengan ribuah pakar pendidikan, ratusan individu pakar pendidikan, Majlis Profesor Negara, IAB dan maktab-maktab perguruan?

Mengapa tidak kita sediakan sendiri PPPN 2013 - 2025 sehingga kita tergamak membodohkan diri dengan mengupah orang luar sebanyak RM20 juta? Mengapa kerajaan UMNO tergamak memperlekeh kepakaran rakyat

Mungkin ada orang menjawab bahawa kita sendirilah yang menentukan hala tuju negara kita dan segala-galanya; syarikat asing itu hanya sekadar menyusun ayat. Kalau begitu, maka bodoh bergandalah pemimpin UMNO yang mengupah orang asing sebanyak RM20 juta hanya sekadar menyusun ayat dalam buku pelan berkenaan.

Saya berasa sangat terhina. Kalau para pemimpin UMNO terdiri daripada orang bodoh, rakyat tidak semestinya sebodoh mereka, kecuali pengampu mereka.

Saya sangat bersetuju dengan Tun Dr Mahathir Mohammad yang menegaskan "Saya pun boleh buat; tetapi orang tak suruh saya."


Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Oleh kerana Laporan Ketua Audit Negara baru diedarkan apa kata Dakj memulakan budaya menghalusi teguran dalam laporan berkenaan untuk kebaikan rakyat jelata.

Lahuma said...


Semua Melayu/Islam jangan leka dan dibuai syok sendiri dengan kelompok sendiri.

Melayu telah digadaikan oleh semua pihak.

UMNO pun jual Melayu.
PAS pun sudah lupa akan asal hala tujunya.Barangkali syok bila atas pentas politik sahaja.
PKR sama sekali tidak berani angkat kepala membela Melayu.

Eloklah semua yang dikatakan pejuang Melayu itu pakat-pakat senada.Bukan meruntuhkan sama sendiri.

Lebih baik kiranya Melayu/Islam kini ada satu wadah baru daripada apa yang ada kini.

Rakyat jadi sandaran untuk dapat kuasa.

Sebab itu slogan hari ini senang guna istilah RAKYAT tetapi tak ada apa pun.

Sebab itu Anwar kini sedang mencari jalan pilihan untuk dirinya.Bukan untuk PKr,PAS atau DAP.

Strategi PRU 14 aadalah wawasan Anwar untuk diri.Lagi pun Anwar hanya Ketua Umum PKR bukan Presiden .Anwar juga adalah KETua Umum Pakatan Rakyat bukan Pengerusi Pakatan Rakyat.

Itulah geliganya Anwar jika dibandingkan Hadi,Nik Aziz atau Lim Kit Siang.

Otak Anwar lebih geliga daripada Pemimpin UMNO kini.Yang ada kini semua junior Anwar dalam UMNO.

Akan lebih rancak jika Ku Li pula masuk satu tongkang dengan Anwar selapas UMNO sendiri meninggirkan beliau.

UMNO hari ini akan lebih tertekan PRU 14 nanti.

UMNO terlupa bahawa Ku Li masih ada sedikit sebanyak pengaruhnya diKelantaun,Gua Musang dan seluruh Malaysia.

Dr Mahatihr pun makin berusia dan tak sekuat dulu lagi.Semua manusia makin kurang tenaga bila lanjut usia.

Anwar,Dr Mahatihr,Najib ,Nik Aziz,Hadi Awang,semua sudah tua.

Maka hala tuju parti masing-masing pun berkecamuk.Kiri kanan atas bawah begitulah perjalanan parti
mereka.Rakyat pun pening.

Sebab itu pengundi atas pagar makin bertambah dan bercambah.

Barangkali Anwar sudah nampak semua ini.

Terima kasih Dato.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Nak sokong atau sanggah biarlah dgn fakta.

1. Tan Sri Zeti hebat kerana pandai jaga dasar monetari hingga menang 10 kali the best central banker dalam dunia.

2. Dato Samad Said hrbat di bidang sastra hingga digelar Sastrawan Negara.

3 Dakj hebat dibidang kewartawanan hingga menang macam2 anugerah termasuk Tokoh Wartawan.

4. Suka tak suka Anwar sangat hebat mengendali kewangan negara srwaktu menjadi menteri kewangan hingga beberapa kali menang hadiah antara menteri kewangan terbaik dunia. Dan sewaktu Anwar menjadi menteri krwangan, Malaysia berjaya merekodkan 7 tahun berturut2 balanjawan berimbang.

Menteri kewangan selepas Anwar dah 16 tahun berturut2 hanya tau belanjawan defisit.

Dah sendiri yg lemah, nak kutuk Anwar macam2 tanpa fakta.

Otak pedengki Melayu sejak zaman hang nadim terbawak2 hingga kini.

Ada org nak kutuk Anwar konon. Sedangkan tanah Melayu di Johor dan JB habis UMNO serah pd Cina.

Kalau begini dah tentu mampus Melayu.

din klang said...

Din melaka tak mampu jawab soalan anwar mem botox kan muka nya yg sudah kendur itu.

Mungkin nak lawan ke mulusan kulit RM.....

Pian72 said...

wahai Din Klang....apa asas anda bagi mengatakan Anwar dah pakai botox.
Din Melaka betul....lepas Anwar dipecat TPM/Menteri kewangan, hutang negara membelon berterusan 16 tahun berturut2 & belanjawan defisit,fakta ini jelas!
wahai Din JB....tak ada orang dalam dunia buleh berbohong bekali-kali-kali-kali pada orang yg sama...kalau Anwar bohong pasal isu moralnya.
and for Dato KJ....I really don't like what you said about Anwar this time...seperti mana rasul2 terdahulu dan tokoh2 hebat,mereka adalah orang2 yr penuh kontroversi pada zamannya...yang hanya disukai sahaja adalah pak lawak .

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1. Blog Dakj terlalu tinggi tahapnya. Kalau nak bincang isu2 negara dan bangsa Melayu yg saban hari kena temberang dgn pemimpon UBN , blog ni sangat sesuai rasanya. Tapi kalau setakat nak kemuka soalan macam org tak srkolah spt apakah Anwar pakai botox dan hukumnya di sisi agama, saya rasa bagi malu anak bangsa.

2. Inilah masaalah org Melayu. Padengkinya kuat benar. Ada org memang awit muda kalau dia jaga kesihatan. Contohnya dia bersenam, ambil lebih makanan beralkali dan kurangkan makanan asidik....dan hatinya bersih tak simpang siur dgn benda2 negatif. InshaAllah awit mudalah dia.

3. Dulukan Dakj dah sound jangan emo dan personal. Macam mana soalan menghina spt ni boleh terlepas.

Jom berhujah dgn fakta dan alasan bernas.

Kan cantik dan berani

din JB said...

Pian 72,

What you like or don't like writing about Anwar by DAKJ and by other commentators are all individual opinions.Susah sebenarnya nak suka orang macam Anwar.Apabila ramai kita dah hilang kepercayaan dengan 'Adventures' dan janji janji Anwar yang jelas gagal kita mula hilang hormat padanya.Itu saja

Sebagai graduan sastera Unviversiti Malaya Anwar tidak mungkin terlalu amat bijak mengurus kewangan negara sampai negara tidak mengalami defisit.Poorah...Apa yg Anwar tahu tentang ekonomi dan Finance agaknya.

Din Melaka alahai graduan UKM sastera aje. Non partisan tapi sebenornya penyokong tegar Anwar/PR kan.?.

Pian72 said...

Din JB...kalau nak lekehkan Anwar Ibrahim tak pandai urus finance/ekonomi dsbnya disebabkan dia belajo sastera masa di UM....alahai Din JB , Din JB...I thought you got better argument than that !
Fakta tetap fakta, hutang negara menurun masa dia jadi menteri ni hutang negara dah lebih 500 billion,hari tu naik petrol cuma dapat balik 3 billion aje,Din JB tak risau ke ?
dan udah2 lah lekehkan orang yg punye ijazah tak glamor...lepas aje dapat degree dan bila anda berada di persaingan yg samarata, peluang semua pesaing sama aje...budak tadika pun tahu.


Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1. Terima kasih Pian 72. Syukur masih ramai Melayu pandai serta mau berhujah dgn fakta.

2.Saya teringat waktu pergi ke Australia dan sempat berkenalan dgn seorang mekanik yg memberitau walaupun lebih dari layak tetapi beliau memilih untuk tidak ke menara gading kerana minat jadi mekanik. Menurut beliau pendapatan bulanannya setara dgn gaji professor.Apalah bezanya contoh mekanik itu dgn siswazah yg layak kealiran sains tapi minat aliran sastera.

Atau pelajar yg pandai sains tapi belum tentu cemerlang dalam subjek sastera.

Jadi cara pemikiran din jb nysta songsang dan menghina secara semberono.

3. Pembantu saya yg tak pergi U pun pandai komen. Jangan layan orang DBS.....DAH BODOH SOMBONG.

Kalau sendiri tak faham ekonomi janganlah samakan graduan lain dgn din jb

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).