Tuesday, September 03, 2013

Harga Minyak Naik Lagi: Siapa Untung?


A Kadir Jasin

[KOMEN anonymous tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account, OpenID atau Name/URL untuk mengulas. Boleh guna nama samaran.]


UPDATE - SAYA akui bahawa sesetengah bentuk subsidi tidak lestari (unsustainable), tidak adil pembahagiannya dan wajar dirasionalisasikan.

Tetapi mengurangkan kadar subsidi dengan mendadak bukan saja membebankan pengguna dengan serta merta tetapi boleh juga menyebabkan kenaikan kadar inflasi dalam jangka masa sederhana dan panjang.

Adalah sukar meyakini dakwaan rasmi bahawa harga bahan makanan akan naik 0.1% sahaja akibat pemotongan subsidi terbaru sedangkan jumlah yang akan diselamatkan bernilai RM1.1 bilion. Apa halnya dengan kos pengangkutan, pengilangan dan penjanaan elektrik?

Kalau tujuan Mohd Najib adalah meyakinkan badan-badan penarafan antarabangsa agar tidak menurunkan “rating” Malaysia, penjimatan RM1.1 bilion itu tidak memadai kalau tidak disusuli oleh pakej ekonomi, fiskal dan mata wang yang lebih mantap, mampan dan disertai oleh pembahagian yang lebih sama rata.

POSTING ASAL

MULAI tengah malam tadi, harga petrol RON95 dan diesel naik 20 sen seliter berikutan pelaksanaan seterusnya dasar rasionalisasi subsidi.

Kalau masih ada yang belum lupa, harga semua bahan petroleum naik dengan banyak pada bulan Februari 2006 apabila bekas pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi memperkenalkan dasar itu.

Kalau ada pembaca yang berminat, bolehlah baca disini. Saya tidak mahu mengulang ulas sebab kesannya lebih kurang sama sahaja.

Inilah demokrasi berpilihan raya. Sebelum dan ketika pilihan raya, semua pihak yang berebut kuasa akan menjanjikan yang terbaik – janji ditepati.

Kita pun janganlah terperanjat sangat kalau beban kewangan yang terpaksa kita tanggung tidak berhenti di sini. Tunggulah Belanjawan 2014 tidak berapa lama lagi.

Pengurangan subsidi menyebabkan harga minyak naik dan beban pengguna meningkat. Menteri Kewangan kata, kenaikan terbaru ini akan menjimatkan kira-kira RM1.1 bilion.

Di mana penjimatan itu akan dibelanjakan kita kena tahu. Harap-harap janganlah tumpu kepada bandar saja. Ingatlah siapa yang menyelamatkan BN pada 5 Mei lalu! 

Dilihat dari luar, nampak kerajaan boros. Belanja lawatan ke luar negara Perdana Menteri saja RM44.07 juta sejak Mohd Najib jadi PM lima tahun lalu. Belanja baik pulih dan ubah suai kediaman rasmi pula berapa?

Janganlah jadi cerita: Raja dalam dapur makan roti gula. Suri dalam rumah buat kira-kira. Rakyat luar pagar hidup menderita.

Wallahualam.

68 comments:

ahlee said...

3 R....Ringgit, Rupiah and Rupee are FALLING what say you?.........

Joe Black said...

Dato'

Mengikut "jurucakap" UMNO dari Sabah Bung Mokhtar, kenaikan harga minyak tidak akan memberi apa kesan kepada orang kampung kerana mereka tak pakai kereta...

Mungkin di kawasan hutan Sabah mereka jalan kaki sahaja, tetapi diSemenanjung orang kampong pakai motor dan juga kereta.

Kalau ikut dia orang kampung tak payah dipedulikan sebab mereka itu kan "fixed depost" kerajaan? Cuma kalau udara biasa untuk bernafas dicukai olih kerajaan mungkin baru mereka memberontak...Itu pun tak mungkin jadi.

MAHARAJAthir said...

Janji Ditepati...
Sengsara Rakyat Didahulukan!

Ah Jib Gor said...

Janji Anak Tun PETRON kaya-RAYA Ditepati!!!

Chua Soi Leak said...

Apa Lagi Mahathir Mahu!???

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Kepafa Melayu ksya raya dgn rumah besar dan kereta mewah yg di perolehi melalui hubungan special dgn menteri UMNO dan konco terutama yg terambil berlebihan hingga menafikan peluang melayu lain mulalah ingat yg hidup ni bukan di dunia je. Bantulah entah berapa ribu anak melayu yg lembam kerana tak sarapan pagi kesekolah.

Kepada individu melayu yg berpenfapayan 4000 sebulan apakata ambil anak angkat dikalangan murid miskin dgn peruntukan minima 120 sebulsn utk kos sarapan pagi dsn maksn tgh hari di kantin agsr otak mereka lebih cergas. Kalau tak mampu sponsor sendiri cuba cari kawan untuk sponsor betsama.

Jangan terlalu harap kerajaan UMNO sebab merrka sedang pening tercari2 sumber hasil bsru buat bsysr hutang lama yg dibazirkan dgn pelbagai cara.

Kerajaan UMNO ada wang dgn peruntukan 4.6b untuk beri pd usahawan kroni melayu sebagai mana media lapur baru2 ni.

Alangkah baik jika kerajaan UMNO guna separuh wang itu untuk tambah bantuan pd anak melayu miskin stau ibu melayu yg sedang mengandung dgn makanan berzat?

Melayu mudah lupa termasuk lupa diri dan murah hati tak bertempat. Peruntukan rumah terbuka perlu dikurang dan bakinya bantu anak saudara dan kenalsn yg miskin.

Kalau dulu buat korban 1 ekor lembu apa kata dikurangkan dan bakinya bantu melayu miskin.

Umumnya masyarakat melsyu lebih miskin dsri cina dan india. Dan berita malang islah trend ini akan lebih parah bila kerajaan UMNO bawah Najib sgt sayang pd cina dan india berbanding melayu dan tiada iklas atau bersungguh tolong MAJORITI MELAYU.

Berlatar belakangkan kekurangan masyarakat melayu secara umum maka yg kaya dan senang perlulsh lebih perihatin dgn nasib sdr melayu mereka yg susah yg perlu bantuan sdr.

Yg mampu beli honda accord jangan beli honda accord tapi cukup dulu dgn honda civic. Yg mampu beli bmw 5 siri tahan nafsu dgn cuma beli bmw 3 siri. Perbezaan harga kita guna buat amal jariah

Barulah kita ada saham akhirat......kata ustaz.

Sesungguhnya bila ditambah dgn pelbagai masaalah lagi yg sedang melanda melayu kita tiada pilihan lain kecuali tolong menolong.

Tak bererti ikut telunjuk kerajasn UMNO selamanya.

ab said...

Salam dato,




Nampaknya negeri kita dah tak dapat tambah pendapatan duit baru lagi sejak PETRONAS dan sektor pelancungan hampir `tepu' (saturated) dalam 10 tahun kebelakangan ini.



Laa ni nampaknya duit baru dari sektor perkilangan dan pembuatan yang dah `sejuk' dan kurang dapat duit baru dah..



Elok kerajaan pertimbang buat sektor `Islamic private banking' dengan `secrecy mode' macam Switzerland....dapat deposit charges/fees/safekeeping fee etc...tentu banyak duit baru mai sini..



Pilih dan buatkanlah satu negeri bebas cukai,melaka bolih dipilih untuk itu dan pelabuhan nya jadi taxfree porttown apa macam?



Kalau setakat kurang subsidi minyak dan tambah BRIM..macam ambik duit A bagi duit tu kat B,C,D...MANA DUIT BARUnya?



Implikasi NYATA,kerana semua aktiviti kehidupan rakyat bergantung kepada petrol dan disel....KESELURUHAN HARGA BARANGAN DAN PERKHIDMATAN AKAN NAIK lagi!.




Lepas ni harga air dan elektrik pasti naik...tunggu masa saja la., Tosah torak tak naik udah laa.






LEPAS TU, tambahkan GST to the existing goods and services... DAH MACAM cekik tengkoq rakyat sikit,sikit,sikit,tapi jangan bagi depa mati, tapi bagi duit balik kat gomen..




Pusing duit lama jugaaa!. MANA polisi dapatkan duit baru?.



PINJAMAN bukan kategori duit baru!.



Abu Bakar Ab Rahman

kampong lad said...

'Rakyat luar pagar hidup menderita'.

depa ada peduli ka? rakyat hanya ujud pada pru/prk, bila dah dapat berkuasa depa jadi maharaja. najib mana pernah susah...dia mana ada faham apa tu penderitaan.

rakyat dah jadi macam pokok getah..kena toreh pagi/petang/siang/malam. harga minyak boleh naik tapi jgn bagi rakyat naik minyak.

Lahuma said...

Dato.

Harga minyak naik lagi.
Saya sudah komen di slot yang terdahulu dalam cerita Hantu Altantuya.

Saya tulis semula.Yang lalu terlupa.
Dato tanya siapa Untung.
Jawabnya semua akan rugi.Yang untung ialah empunya stesyen pam minyak dan saudagar minyak.

Manakala yang akan rugi ialah:

1.Imej kerajaan Pusat BN.Janji lain buat lain.Mulai semalam merata tempat orang ramai hantam kerajaan dab PM Najib--Kabinet Hisap Darah Rakyat.
Keyakinan rakyat terus jatuh.

2.Rakyat sendiri yang terpaksa tambah wang sedia ada yang sekadar cukup untuk tampung kos minyak.


Di Kedah Slogan BN Menang Kedah Senang hanyalah sebuah Gurindam atau Seloka yang mengguris hati.

Di Pulau Pinang orang Melayu ibarat keluar dari mulut buaya terus masuk mulut harimau.

Lepas ini yakinlah.Lazimnya rakyat akan disusuli dengan kenaikan harga barang.Lagi sekali rakyat kena tambah kos hidup.

Itulah untung ruginya.

SURUNG PAPAN TARIK PAPAN.
BUAH KERANJI DALAM PERAHU.
MASA JANJI SEMUA SAKAN,
BILA PERINTAH BUAT TAK TAHU.

Terima kasih.

Brahim Nyior said...

Pada zaman Dr. Mahathir Mohamad, beliau membuat keputusan kenaikan harga minyak pada kadar tidak melebihi 10 sen. Tujuannya bagi mengelakkan rakyat terbeban dengan kenaikan harga minyak tersebut. Kerajaan pimpinannya cuba menyerap sebanyak mungkin bebanan yang ditanggung oleh rakyat melalui subsidi dan pengurangan cukai.

Pengumuman DS Najib malam tadi, pada hemat saya mengulang skrip 2006. Najib, PM yang sah dilantik selepas PRU13, dilihat kurang memahami aspirasi akar umbi di bawah sana. Jika tiada satu usaha prolifik dilakukan untuk mengurangkan tekanan rakyat berdepan kenaikan harga minyak ini, ia pasti menjejaskan sokongan rakyat kepada beliau pada PRU akan datang.

Rakyat sedang menunggu apakah tindakan beliau dalam mengurangkan tekanan inflasi dan masalah ekonomi berhubung kenaikan 20 sen ini.

Tidak mustahil, Najib akan mencatat sejarah sebagai Perdana Menteri terakhir Barisan Nasional. Pujian harus diberikan kepada Tun Dr Mahathir yang masih saya anggap sebagai Perdana Menteri terbaik setakat ini.

jebat said...

Salam, DAKJ,

Yang untung:

Penyeludup Diesel keluar negara.

Pemain industri yang membeli diesel seleweng.

UPP dan Penguatkuasa yang bersekongkol dengan mereka.

Tauke pam minyak.


Inilah yang nyata.

Apa paranan PEMANDU ?

Pandu BAS terjun gaung di Genting.

Itulah MALAYSIA diwah kendalian Ah Jib Goh dengan bisikan DATIN tersayang.

safiai saad said...

Sdr Kadir,I was stunned when the announcement was made but more amased at the reasoning given by the Prime minister.
First of all I just would like to know from your goodself,is there such thing as young consultants hired by the government similar to 4th floor boys during Pak Lah time.
Some bloggers have pinpointed that such group exist.They are suppose to be the cream of Malaysia Brain.Najib listen to the them such as Mustapa Ong of Petronas.
Next is what happened to our PTD officers in EPU,SERU,PM department,Treasury and ICU.Are they being marginalised due to their Mediocrity.Had the idea of raising the price of petroleum RON 95 being discussed in EPU, I am sure the officers will speak up their mind.
The idea of raising the price is to be compensated by the increase of BRIM payment.Is the BRIM is the ingral part of our economic foundation.The money is supposed to be used in capacity building of the low income group but not to subsidise their life style.
Youe take the money from the middle income family and give that to the low incom people. This is Robin Hood economy.The goverment should create wealth so that the people can increase their income without too much depending on goverment help.I was shocked to hear that so much money is spend on oversea trip that are not productive.No wonder.
To be fair, the goverment must focus on our economy especially with regard to our national debt,household debt,employment,high cost of living in the coming budget.Giving the BRIM is certainly not a wise way to raise the income or reduced cost of living.Sure PM who is economic graduate know this facts
People will be addicted to this hand out and the opposition will use the same the same tactic to get the support of the rakyat.Let us have a balance budget,not deficit budget.Cut expenditures that can balance the budget. Why the goverment have Hari raya open house non stop until today.Whose money are they spending,and I am sure the list can go much longer. I would like to urge the middle class society not to be slighted by the goverment move to raise petrol price but continue to be productive and efficient in our daily life.
Some time you just lose your motivation but let us pray that Allah will help Malaysia through His special Way.Certainly Goverment is off tangent with regard to national financial management.

AGMY said...

I am and have always been a staunch BN/UMNO supporter and I have shown it through my deeds and words over the years. But the actions of this present administration and the one preceding it have never failed to make me shake my head in disbelief.

maae said...

Salam Datuk,

1. Kelihatan sasaran menjadikan negara berpendapatan tinggi tidak kecapaian seperti di impikan PM Najib. Kita selalu bercerita tentang subsidi, kenaikan harga bahan dll tetapi tiada penyelesaian menyeluruh dari segi makanisma jangka panjang.

2. Kita gagal memberi tanda aras pendapatan rakyat dalam bentuk kos perbelanjaan semasa. Gaji RM900 minima sudah di gazetkan. Bagaimana pula gaji minima untuk yang berkelulusan STPM, Sijil Kemahiran, Diploma, Ijazah yang terlibat dalam sektor swasta. Mereka ini tergolong dalam kelompok berpendapatan sederhana. Biasa nya yang sudah bekerja lama, tiada masaalah.

3. Kadangkala kita agak pelik kerajaan bebelanja dalam sektor atau khidmat yang tidak memberi manfaat kepada rakyat keseluruhan nya. Contoh wang yang di belanja untuk mengurus kesalahan yang dilakukan oleh pihak-pihak tidak bertanggung jawab. Kesan nya, di bebankan pada rakyat. Semoga bajet 2014 lebih menjurus kepada perkara yang lebih memihak kepada kesejahteraan rakyat. Jika negara kita dalam keadaan sederhana dan terkawal, maka itu lebih afdal daripada menjadi negara yang ingin maju di mana segala apa yang ada di sedut oleh pihak lain.

Saya tidak lah bijak. Apa yang saya kaji, jika BNM memberi petanda aras, ia tidak di pandang kredibel.

Maka kitaran modal akan berakhir seperti akhiran artikel Datuk - Raja dalam rumah makan roti gula....

drlangitbiru penang said...

Naik harga minyak 20sen, lepas tu bagi BRIM sejuk lah hati rakyat.....

Terbaeek kata penyokong tegar kampung UMNO...

Ismail N said...

Betul tu, kita x tau ke mana duit tu pergi. Yg kaya semakin kaya la nampaknya... Yg miskin dpt BR1M je, kampung pula tergadai.

Fikir Tajam said...

Assalam DAKJ,

Kupasan yg cukup baik Datuk. Paling cantik disudahi dengan bait kata dalam lagu 3 Kupang. Dah lama sungguh tak dengar lagu ni.

Bijak sungguh penulis liriknya. Masih signifikan walau telah ditelan zaman.

Kenaikan harga minyak yg tak disangka-sangka oleh Rakyat terbanyak ini jelas memberi kesan terhadap kuasa beli mereka yg semakin menyusut.

Yg meraih keuntungan sudah tentulah para pedagang yg menguasai sejak sekian lama sektor peruncitan.

Justeru disarankan melayari laman web bbcdrasmi.blogspot.com bagi menggerakkan sikap kepenggunaan yg bijak dalam kalangan masyarakat.

suhaimi said...

Salam Dato,

Selepas ini, mungkin sekali tarif elektrik naik dan GST diperkenalkan. Katanya demi ekonomi negara yang lebih mapan. Jika tidak, katanya negara akan bankrap.

Nak tanya sikit, bila agaknya pemimpin/politikus negara nak kata: demi ekonomi rakyat? Hutang negara sekarang berapa? Silap-silap haribulan, negara bankrap lebih awal! Tapi saya tak rasa pun hasil daripada hutang yang beratus-ratus bilion tu (adalah kot: BRIM).

Agak-agaknya yang paling terasa dengan dasar "demi ekonomi negara" ni siapa? Saya jawab: sepupu sepapat saya, suku-sakat saya, sedara-mara saya, ipar duai saya, sahabat-handai saya yang noreh getah, yang tanam padi, yang nangkap ikan sungai, yang buat kerja kampung, yang kerja kat JKR, yang bawak teksi, dsb...dsb. Melayu semua tu, Melayu yang sokong UMNO semua tu dalam PRU13.
Kawan-kawan Cina yang mengeluh pun ada, tapi bunyinya lain sikit: Haiya,gua talak undi sama dia, jadi memang patut gua kena mah. Tapi, lu olang undi sama dia pun lu olang kena. Apa macam jadi ini macam? Lu olang lagi susah dari gua.

Terima kasih.



banggoi petai said...

alhamdulilah. .. terima kasih Kerajaanku. .. tidak salah aku mengundimu. .. satuuuuu malaysiaaaa. ... satuuuuuu malaysiaaaaa. .... satuuuuuu malayyyyyysiaaaaaa sudaaaahhhh kenaaaaaaaaa autaaaaaaaaaaa. ... rasionnal kurangkan subsidi minyak untuk tambah BRIM sangat lucu. .. apa yang golongan pendapatan isi rumah rm3001 dapat yaaaa. ... tambah bahagiaa nampaknya. .. tolong pesan PM supaya cepat cepat laksanakan GST pula. .. dah tak sabar rasanya nak tolong tingkatkan pendapatan kerajaan ni. . mulakan dengan 7% pun sangat sesuai. . kalau belanja barang dapur sebulan 700 tambah GST baru jadi 749. . belanja minyak sebulan 200 baru jadi 220. . dapatlah sumbang untuk kerajaan 70 ringgit sebulan. . campur lagi cukai di bil bil utiliti cukuplah 100 sebulan sumbangan untuk satuuuu malaysiaaaa. ... satuuuuu malaysiaaaaa. ..... setahun 1200. .. sepuluh tahun lebih dari cukup kos pergi menunaikan fardhu Haji...itu anggaran paling minima. ... berbangga saya dapat membantu kemakmuran negara tercinta. ....... memang Endless Possibilities. ..... kagum sungguh dengan kebijaksanaan PM kita. .. harapan saya agar OTAK PM kita ini kita simpan untuk tatapan generasi akan datang setelah ketiadaan beliau. .. Satu dalam berjuta juta punya bijaksana. ... sattttuuuuuuuu malaysiaaaaaaaa

besi said...

DAKJ..mungkin kerajaan sudah kekeringan wang dgn itu jalan yang terbaik ialah dengan menarik subsidi.
Khabarnya cara ini yang terbaik dan cepat..PM dan Kabinet sahaja yang tahu...(sedih sbb takut perbelanjaan sendiri akan jadi defesit nanti)

atiqah ali said...

hmm..apa yg mampu kita lakukan sekarang hanya lah mengeluh dan fikirkan pulak deficit perbelanjaan sendiri... kerajaan yang diharapkan semakin mengecewakan... xsangka secetek ni fikiran kerajaan...membebankan rakyat untuk tutup pembaziran yang dilakukan demi kepentingan sendiri...

atiqah ali said...

sangat kecewa dengan pengumuman mlm tadi...xsangka kerajaan gunakan rakyat untuk tutup pembaziran yang dilakukan dengan cara paling mudah macam ni.. kenapa la xpotong saja elaun pentadbir2 yang tlalu banyak sedangkan kerja hanya goyang kaki saja... kami harapkan kerajaan yang membela nasib rakyat tapi lain pula jadinya...

Paradigmshift said...

Dear DAKJ,
What was announced by Najib does not make sense at all. He says he wants to cut RON 95 and diesel subsidies to correct the economic distortion and to reduce deficit but at the same time he says this partial subsidy withdrawal will be compensated by increasing BR1M.As an economics graduate it is ridiculuous for him not to know that both are subsidies.The only difference may be only the recipients. So where is the economic distortion correction and deficit reduction? Inilah kaki auta negara!

trouble g's said...

Janganlah kita salahkan orang lain.Perasa tak kenaikan harga minyak ni ada hikmahnya.Lepasni takdalah rakyat Malaysia membazir

Man Pendang said...

Harga barang pasti naik selepas ni. Kerajaan kata jimat RM1.1 billion dgn menaikkan harga patrol dan diesel 20 sen seliter. Kerajaan nak tampung perbelanjaan rakyat dgn BR1M. Bolehkah ?

Semasa dekat pilihan raya pujuk rakyat dgn macam-macam . Setelah menang buat macam-macam bagi rakyat susah.

Kerajaan kena ingat "power of governance" dan "power of making policy" diperoleh melalu sokongan rakyat , kebanyakannya golongan marhen di kampung, luar bandar dan bandar. Orang Melayu paling ramai.

Takkan tergamak sampai tara ni buat kat rakyat. Jangan tipu rakyat. Jangan kata orang kampung tak pakai kereta, minyak naik tak ada kesan. Takkan lori-lori tauke barang hantar barang ke kedai tak guna minyak. Tak bas yang rakyat miskin naik guna air sejuk. Semua tu pakai minyak.

Kalau dah minyak naik mereka takkan tak naik harga. Mesti naik. Kalau dah naik tak kan tak kena atas kepala mereka kot?

Jangan bagi ikan kembong sampai RM20 sekilo. Apalah salahnya kerajaan hargai sokongan rakyat dgn. menanggung subsidi RM1.1. billion itu. Mana lebih besar antara sokongan rakyat mendapat kuasa memerintah dan membuat dasar dgn nilai RM1.1 billion utk subsidi bahan mentah yang mana impaknya kepada rakyat amat-amat besar.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Memang pukulan maut pertama kerajaan UMNO berupa kenaikan hsrga petrol dan diesel 20 sen seliter...janji bohong mereka sudah ditepati. Syabas kepada melayu yg bertolong2an dan bermatian kempen bagi memenangkan UMNO. Kepada yg mrmbujur lalu melintang patah sekongkol dgn perompak harta negara terutama hak melayu anda bergembiralah di dunia ni.Dan berloyar buruklah anda dgn alasan kosong tapi mendapat tempat di media dgn sedikit habuan dunia.

Kepada melayu yg rasa terkena dan insaf, anda harus sedar anda dah lama dibuai mimpi indah oleh lanun negara.

Menang dan mendapat kuasa dgn cara zalim, tidak adil dan meragukan. Mana mungkin boleh bantu selesai masaalah rakyat

Saya tak nampak masaalah kewangan negara dan rakyat dpt diselesai oleh kerajaan bangsat UMNO. DAH BANYAK BUKTI.

Selagi perbelanjaan boros, sengaja dikembongkan, tak telus, tak bertanggung jawap maka jangan harap rakyat boleh sejahtera.

Perkara sabsidi memang ada dalsm tiori ekonomi dan bagus kalau perlu. Pengurangan subsidi diganti dgn BRIM tak ada dalam kamus ekonomi. Yg ada cuma di melayu boleh land yg rata2 miskin dan dgn itu hilang maruah bila dgn senang boleh dirasuah lewat BRIM sejurus sebelum PRU 13.

Sayang seribu kali ssyang Berjuta wang rakyat dihabis bayar gaji hakim mahkamah tinggi. Tapi merrka hanya tsu buang kes petisyen penyelewengan PRU 13 atas alasan teknikal.

Berdasarkan kepetusan mahkamah2 berkenaan maka ramai jugak yg dgn senang dibodohkan dan menerima kerajaan UMNO ada legitimacy.

Nah sekarang terimalah bush tangan perompak negara.

Alangkah baik jika UMNO bukan petintah negara.

zainal abidin awang kechik said...

Salam tok..

Malaysia pada mula nya adalah negara terbaik untuk kita jadi miskin.. dan walau pun miskin kita masih lagi boleh hidup.. Najib urus negara macam urus syarikat.. Dato Awo pun bagi input syarikat..Kerajaan perlu Memberi tumpa kepada rakyat Malaysia supaya Bersedia Untuk Jadi Rakyat Malaysia..

Kita perlu Tanya JTAS DAN UKAS.. berapakah sukut yang bakal di tangung oleh cucu cint kita.. untuk mereka naik MRT dan DANA Infra.. Husni mkt 11 perlu bagi satu rakyat.

Petronas Halau peminpin Melayu di Kemaman konon nya Arahan Kuala Lumpur( boleh Tanya menteri masih lagi jadi menteri)

Bila Nafsu jadi asas keputusan ini lah jadi nya..

Malaysia Berdaulat

rakyat menaruh Harapan

Salam untuk datin tok

Lembah Tasnim said...

Salam Tok..


UMNO tak ingat orang Kampung Tok.. dia ingat tembolok sendiri.. langsung tak perihatin..


TQ Tok..

abg sam said...

Salam Datuk
Memang layak datuk digelar tokoh wartawan negara kerana tidak kontang dengan penulisan yang bijaksana. Kenaikan minyak di Malaysia ada baik dan buruk tetapi saya berpendapat kenaikan minyak buat masa sekarang tidak sesuai dan memburukan keadaan. Isunya bukan sekadar 20 sen tetapi yang ditakuti kesan rantaian. Pada firasat saya ekonomi negara dijangka punah pada tahun 2017. Dimana ketika itu pendapatan dari hasi eksport akan berkurangan dan banyak perusahaan akan ditutup. Kemelesetan ekonomi Malaysia sudah pasti dan tanda tanda besar sudah muncul seperti berikut.
1. Kadar pendapatan rakyat Malaysia tidak selari dengan kos sara hidup. Contoh 60 peratus rakyat Malaysia bergaji bawah 3000 tapi kos sara hidup lebih tinggi daripada pendapatan majoriti Rakyat.
2. Harga Hartanah melonjok 300 peratus kurang dari 10 tahun. Sebagai contoh rumah teres 20 x 70 pada 2003 sekitar RM150-250 k melonjak kepada 500-1000000k. Malangnya rumah yg mahal itu turut habis dijual. Siapa yang beli?
3. Kadar jenayah berat melambung dengan mendadak dikhabar secara rasmi terdapat 49 ribu penjenayah yang telah dikenalpasti.
4. Tanda yang paling jelas Malaysia akan muflis ialah penyertaan dalam TPPA. Ekonomi negara tidak berkembang pada kadar sepatutnya setiap tahun menyebabkan kerajaan terdesak untuk mencari pasaran baru. Dikhabarkan juga eksport Malaysia ke China semakin merosot disebaba kelemahan ekonomi China. Dijangka pada tahun 2016 China tidak mempunyai keupayaan untuk menjadi negara pengimport kerana pasaran dalam negara tepu.

Kesimpulan sebagai Rakyat Malaysia zaman gelap semakin hampir justeru itu tuan puan yang baca blog datuk perlu mengambil langkah awal mempersiapkan keluarga semasa menghadapi zaman gelap. Legasi parti cap timbang akan berada di Muzeum seawal tahun 2018. Kita tunggu dan lihat.
3.

ffez said...

Berlambak menteri n konsultan dlm kabinet, kurangkan subsidi is the last thing u shud do..aku xyah masuk u pon tau nak buat

PENGUNDI AMPANG said...

Hampir semua pendapat (kecuali seorang yang menyokong kenaikan kerana 'ada hikmahnya supaya rakyat berjimat cermat')tidak menyenangi 'pengurangan subsidi minyak' @ harga minyak petrol/disel naik.

Kita masih menunggu pendapat-pendapat yang 'menghalalkan' kenaikan 20 sen.

Agak-agaknya apakah unsur yang mereka rasionalkan? Takkan harga minyak di negara-negara lain lebih mahal lagi? Takkan orang kampung/pedalaman tidak menggunakan kenderaan (abaikan pendapat Bung Mokhtar yang berbinikan artis jelita itu)?

Perlu diingat bahawa naik 20 sen bukan kerana harga minyak dunia naik tetapi mengurangkan subsidi. Secara mudah seseorang mengurangkan belanja sekolah anaknya di atas alasan yang dia sendiri sahaja yang tahu. Anak tentu merungut kerana ayahnya masih mempunyai pekerjaan, kereta besar,lepak di lobby hotel....

Irwan Fahmi Ideris said...

Well said...congratulations.

Irwan Fahmi Ideris said...

Well said...congratulations.

Lahuma said...

Dato.

Punca subsidi dikurangkan.

1.Pendapatan dan punca hasil kerajaan tidak bertambah.
2.Perbelanajaan besar dan meningkat.Katanya pendapatan kerajaan sekadar cukup untuk bayar gaji dan penyelenggaraan sahaja.
3.Untuk pembangunan kerajaan terpaksa buat hutang dari luar.Maka hutang yang berfaedah ini dibayar oleh rakyat juga melalui cukai.
4.Kerajaan kadang-kadang joli dan belanja besar.Kemudian nasihat rakyat yang miskin agar berjimat cermat.
5.Pemimpin tertinggi Kerajaan sama ada orang politik atau penjawat awam tak ada riak pun hidup sederhana.Semua belanja besar.Pendek kata dari luar sampai kedalam semua berjenama.
6.Terlalu banyak sangat pembaziran wang dilakukan oleh kerajaan.Terutama majlis Keraian yang kosnya tinggi.
7.Peruntukan majlis Keraian dan peruntukan pembangunan hampir sama banyak setiap waktu atay tahunan.
8.Dasar monopoli beras,gula,tepung masih belum berbuah.terbaharu AP sayur baru hendak dibuka.
9.Sistem tender yang kononnya tidak terikat pada harga rendah pun jadi persoalan dan tanda tanya.Aapakah prinsip tender yang hendak dilaksanakan.Garis panduan tender pun mengelirukan.Maka Panel Tender main silap mata.
10.Kerajaan memang boleh tarik balik apa-apa subsidi dari rakyat.Tapi diwaktu yang sama kerajaan kena betul betul jujur dengan rakyat.
a.benteras gejala rasuah.
bsingkir para pemimpin atau penjawat yg beramal dengan persen /komisen asalnya duit rakyat/kerejaan.
c.amalan business atas angin.
d.pelobi profesional.
Inilah punca aliran wang kerajaan dan wang rakyat dengan kadar yang membimbangkan.

Dato.

Rakyat sudah mula naik angin.Ada yg sementara.Ada yang kekal.Ada yang sementara kekal.


Terima kasih Dato.

Wan Kamarul Ariffin Wan Ahmad said...

hancur lebur bn ..

Sufian Idrus said...

Datuk,

Kenaikan harga minyak petrol RON95 dan diesel mungkin tidak memberi kesan langsung (direct impact) yang banyak kepada perbelanjaan pengangkutan orang awam jika dibandingkan dengan kesan tidak langsung (indirect impact) yang kemungkinan besar akan terbit hasil daripada kenaikan tersebut. Yang saya maksudkan adalah kenaikan harga barangan yang akan meningkat berlipat kali ganda dibandingkan dengan kenaikan harga minyak.

Kenaikan mendadak sedemikian akan mengganggu gugat perancangan kewangan sektor swasta dan sudah pasti akan mengakibatkan inflasi mendadak.

Saya masih percaya bahawa penimbalan harga bahan-bahan strategik adalah diperlukan diwaktu perkembangan ekonomi yang lembab seperti kini agar sektor perindustrian dapat mengatur dan merancang pengeluaran mereka dengan lebih teratur.

Namun, kita serahkanlah masa depan ekonomi negara dan rakyat kepada bijak pandai negara. Mungkin mereka berpendapat bahawa BRIM lebih utama dari kestabilan hasil ekonomi?

Sufian Idrus

Joe Black said...

Fitch Rating Agency seolah olah menanggap tindakan kerajaan memotong subsidi minyak sebagai tak berkesan dalam menangani kemelesetan ekonomi Malaysia. Economic Malaysia yaitu Economy "Masuk Pocket Kiri Keluar Pocket Kanan" masih dalam keadaan memerlukan tindakan lebih berkesan yaitu mengurangkan perbelanjaan boros dan tak bermenafaat olih kerajaan.

Ini sama Caranya Malaysia memerangi Rasuah. Menangkap ikan kecil sementara Ikan Ikan Besar di biarkan begitu sahaja. Rakyat yang kecil sakit akibat potongan subsidi sedangkan Croni diberi beratus juta untuk berbelanja sesuka hati (ala NFC).

mad said...

kenaikan harga minyak ini memang sudah saya jangka dalam masa 100 hari bn mendapat mandat pilihanraya (yg meragukan). cuma yg menyakitkan hati saya ialah kenapa kerajaan tidak mengurangkan subsidi ipp? jawapannya mudah saja - kerana kroni

Competente said...

Datuk,

I would like to give my response to Safiai Saad's comment.

The BRIM is not an integral part of our economic foundation, but was believed as the reason for the political winnings of BN during the last election. Thus, it is crucial for BRIM to continue and be enhanced. On the other hand, it was proven that BN could still retain its political position despite fuel price hikes of the pasts.

As such, which one would appear more important; enhancement of BRIM or maintaining fuel prices? Of course BRIM and in order to retain BRIM, fuel prices must go up!

-Competente-

mad said...

nampaknya kita ditipu hidup-hidup. saya petik tulisan dari sebuah blog pro pakatan :-


"Harga terkini minyak RON95 RM2.10 seliter kerajaan menanggung RM0.63 subsidi setiap liter.

Harga minyak (Ron 97) yang bermutu tinggi pula RM2.70 seliter, tiada subsidi kerajaan.

Dengan kata lain Harga RON97, RM2.70...

Harga RON95 RM2.10 + (Subsidi RM0.63) = RM2.73

Kenapa harga minyak RON95 lebih mahal berbanding minyak bermutu tinggi RON97?

Kenapa tak diberi sahaja subsidi RM0.60 kepada minyak bermutu tinggi RON97 supaya harganya RM2.10 seliter?

Bukankah kerajaan boleh jimat RM0.03 setiap liter?

RON95 lebih mahal berbanding RON97, kegilaan apakah ini?-kedahlanie "

azhar said...

Awas.thailand telah mengalami kemelesetan ekonomi pada suku kedua tahun ini.antara sebabnya ialah banjir besar bangkok dahulu,kurang eksport.

Kemelesetan ekonomi pada tahun 1997 bermula di thailand .salah satu sebab utamanya adalah hrtanah yang di bina luar kota bangkok tak laku.

antara masalah ekonomi thai sekarang harga getah jatuh,subsidi padi beras yang diberi membuatkan thailand menagung kerugian dan kehilangan status pengekspot beras utama.beras thai menjadi mahal.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1. Rakyat negara tercinta yg dah 56 tahun dijajah UMNO bersedialah mengharungi hidup menderita untuk entah berapa ratus tahun lagi.

2. Kalah undi majoriti tapi boleh perintah negara. Tak pernah berlaku dinegara lain kecuali di negara melayu yg mudah diperbodoh land.

3 Entah berapa puluh kerusi menang kerana bantuan undi pos.

4. Entah berapa puluh kerusi lagi menang kerana mat bangla jadi warga mie segera.

5. Kalau ada bancian saya rasa majoriti akan kata UMNO curi kemenangan PR.

6.Dosa UMNO kebas duit rakyat bersama kroni menjadi2 pd zaman Mahathir. Sangkakan Mahadhir dah hebat dgn program pembaziran dan sekali gus merencatkan program bantu melayu miskin selama 22 tahun.

7. Najib lagi terror daripada Mahathir. Sejak jadi pm Najib dgn bangganya menambah hutang negara kpd 550b drpd cuma 296b tak termasuk jaminan kewangan kpd syarikat kroni dan glc.

8. Najib dan penasihat terlalu overconfident. Terus belanja boros disamping bersilat nak bayar hutang peninggalan mamak Mahathir.

9. Najib sangat lemah. Lemah peribadi atau lemah dek kerana situasi. Hutang asal yg dibuat oleh mentor Mahathir campur bunga mesti dibsyar. Tapi sumber wang masuk nrgara semakin menguncup termasuk drpd PETRONAS.

10 Fitch pulak buat pukulan maut bila menurunkan taraf kredit negara gara2 tadbir urus negara yg lemah.

11. Pelabur bijak US dan Eropah awal2 lagi dah cabut lari yg kesannya melemahkan ringgit. Peristiwa krisis kewangan Asia 1997 belum pun sempat memulihkan jutawan melayu yg papa over night nampaknya berulang lagi. Apa lagi rajyat melayu kelas menengah ke bawah.

12 Najib takut nak cabut subsidi atau projek kembong harga pd kroni yg berjumlah berpuluh billion.

Najib sangat berani cabut subsidi yg secara per kapita tak seberapa kpd rakyat jelata.

Kampong man said...

Salam DAKJ dan rakan semua,

Ada baiknya kita berbicara menggunakan fakta bagi perbandingan harga Ron 95 di negara sekeliling negara kita Malaysia sapertu berikut.

Singapura RM5.14

Thailand RM3.91

Filipina RM3.90

Indonesia RM3.18

Vietnam RM3.14

Malaysia RM2.10

Brunei RM1.28

Kecuali negara Brunei harga minyak Ron 95 di malaysia masih murah dan kompetitif berbanding negara sekitar.Apa kah kita masih manja dan tidak berpuas hati dan terus mahu terus bergantung pada subsidi?.

Difahamkan kerajaan akan mula mengambil tindakan baru bagi mengenal semula RON 92 bagi mengurangkan bebanan rakyat dan diharap kita juga akan lebih berhati hati merancang perjalanan kita dengan lebih menggunakan keenderaan awam.

Kalau begitu tak jadilah dan tak payah lah nak tukar kerajaan !!

nadzri kamsin said...

Kebiasaannya apabila harga minyak naik, darah rakyat Malaysia juga akan naik.

Lahuma said...

Dato..

BRIM Umno--menjelang pemilihan parti mereka.

Ada yang dapat RM 5000.00
Ada yang dapat RM 1000.00
Ada yang dapat RM 500.00
Ada yang dapat RM 100.00
Ada yang dapat RM 50.00

Bergantung pada kemampuan dan jawatan calon berkenaan.Inilah senario BRIM Umno di sekitar Kedah.

Tidak timbul isu kenaikan petrol hanya 20 sen itu.

Bertuah lah mereka.

Terima kasih dato.

hasrul hasif said...

Miskin kaya Allah yg cipta. Sling mmahami sling mmbntu. Bgtu jgk halnya yg ada kuasa.jgn tndas rakyat umum dgn alasn seolah2 hanya yg mnang PRU jer pndai ekonomi. Ilmu ekonomi yg ada pd rakyat ilmu praktikal. Sbab tu nak bli minyak guna duit sndiri hasil bkrja shari2. Bkn elaun drpd krajaan shngga x luak gaji. Sbab tu bla minyak naik. Bban rakyat naik. Blnja guna duit SENDIRI. subsidi mmbntu.tp, kalu harga brg naik apa pekdahnya. Hal utang piutang x sbut lg tu.

Abgbent said...

Ybhg Datuk KJ,

Sekarang ini limpahan maklumat berkaitan dengan kenaikan harga minyak semakin melimpah ruah di ruangan alam maya.

Paling dahsyat, kerajaan BN yang dipimpin oleh orang Islam telah dilihat sebagai Penipu.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=420578484719631&set=a.161658313944984.30948.156016461175836&type=1&ref=nf

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=451564274956299&set=a.214051785374217.46002.214044145374981&type=1&ref=nf

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=646137435420990&set=a.139711706063568.18886.100000742195154&type=1&relevant_count=1&ref=nf

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=618197541546337&set=a.131658170200279.13725.110989328933830&type=1&ref=nf

A KADIR JASIN said...

Pembahas Hasrul Nanif dan semua pembahas,

Mohon guna bahasa yang betul dan penuh. Saya berasa tidak elok demi bahasa kita dan pengguna bahasa Melayu kita menggunakan bahasa singakat SMS.

Bahasa macam itu kita hadkan kepada SMS.

Terima kasih.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Ada pembodek UMNO buat perbandingan harga petrol dinegara Asean utk halalkan tindakan kerajaan UMNO.

Hujah yg nampak cerdik tapi tak dpt membodohkan ramai org.

Sdr bekenaan elok juga buat perbandingan dgn Sgapore terhadap petkara asas beikut:

1. Indeks rasuah di sana antara 5 terbaik di dunia

2. Gaji disana rata2 jauh lebih mahal berbsnding Msia.

3. Berapa % pekerja mereka yg dpt gaji rm3000 sebulan kebawah berbanding Msia.

4. Kslau banding dollar to dollar apa yg dpt di beli oleh pekerja sana yg bergaji SD4000 dgn pekerja Msia yg dpt gaji RM 4000 sebulan

5 Nak suruh kita guna pebgangkutan awam? Bandinglah dulu dgn bas awam dan MRT SPORE.

6. Kalau nak naikkan saham UMNO janganlah banding dgn Indonesia atau Bangla.

Akhir kalam. Pemimpin UMNO zaman Tun Razak ibarat seorang bapa yg baik yg setia pd istrti dan tanggung jwp pd keluarga. Tspi pemimpin UMNO sekarang ibarat bapa yg asyik joli katak main betina dsbnya. Berapa pun wang gsji dpt tak akan pernah cukup.

Subsidi minyak yg selama ini ada bukan utk kayakan rakyat terutama marhaen tapi sekadar membantu mereka adjust biaya hidup dalam persekitaran ekonomi Msia SAHAJA.

Apabila ada org buat perbandingan hanya antara harga minyak saja nampak sgt org yg bodek UMNO tu loyar buruk adsnya.

Zed_85 said...

Kampong Man,

Tak payah nak bandingkan dengan harga minyak dekat Singapura. Pendapatan per kapita depa lebih dua kali ganda dari kita.

Begitu juga dengan negara barat, UK, German dan US. Harga minyak memang tinggi tak ada subsidi tapi pendapatan boleh menampong bayar minyak.

Dekat Malaysia sini laki bini bekerja, kalau harga minyak RM5 seliter......

Persoalan yang lebih besar adalah bagaimana kerajaan menangani ekonomi negara supaya majoriti rakyat boleh hidup dengan munasabah. Ini bukan soal rakyat manja dengan subsidi tapi hasil minyak dan hasil negara perlu disalurkan kepada semua rakyat bukan sebahagian kecil rakyat sahaja.

Di negara barat juga telah mengeluarkan kenderaan yang lebih jimat menggunakan minyak.

Sepatutnya ada inisiatif daripada industri kenderaan negara mengeluarkan kenderaan yang menggunakan teknologi terkini, bukan teknologi kuno. Apa guna kita ada industri kereta?

Jangan sebut rakyat manja dengan subsidi, kerajaan juga kena bekerja keras untuk menaikkan tahap ekonomi.

Rakyat di Dahulukan, Janji Ditepati

din JB said...

Ada juga pencacai PR yang kurang bijak saerti Din Melaka yang hanya melihat dan berkiblatkan Singapura sahaja.Bagaimana pulak di Indonedia, Filipina dan Vietnam?.Harganya pun jauh lebih tinggi dari Malaysia.Nasib baik PR kalah pru.Kalau tidak mungkin tak ada subsidi pun.BRIM sampai pada sasaran.Minyak pulak yang kaya dapat menafaat.Tak adil lah tu Din Melaka ooii..

Indonesia dan Filipina tak ada rasuah kan?.

20 bilion untuk cina dan india said...

Tok Kadir Jasin, melayu mcam hang ni orang lama kira-kira pun tak tahu,
emosi tak tentu pasal.
24 bilion tu pegi mana?
Berapa ramai orang Cina punya kerata?
kusa tinggi siapa punya.
Perjalanan yang banyak siapa buat etc, etc.

Jelas lah 80% adalah orang cina dan india.
Ini bermakna selama ini UmNO bagi 20 bilion kepada orang cina dan india sebab tak tahu kira.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Terima kasih dan tahniah pd Zed_85 kerana paparan yg jelas senang di fahami.

Pd din jb:

1. Bila pulak din melaka kata Indonesia danFilipina tak rasuah. Kalau Org nak jadi terbaik dikalangan terbaik din jb mungkin nak jadi terbaik di kalangan tercorot.

2. Jangan perlekeh negara Asesn lain spt Indonesia , Filipins dan Vietnam. Dgn sistem pemerintahan , kehakiman dan media yg lebih membaik org macam din jb jangsn jadivkatak bawah tempurung terus perlekeh negara berkenaan.

3. Din melaka sokong yg betul dan bsik tak kira UMNO , PAS , DAP dan PKR. Masaalahnya macam msna nak sekongkol dgn lanun2 yg banyak dlm UMNO tu.

4. Ukurkan kebaikan dan keburukan mereka bersandar agama bukan bersandar apa yg kita boleh dpt atau rebut.

5. BRIM tu rasuah politik yg tiba2 muncul mrnjelang PRU 13. Tapi dalam etika betnegara BRIM tu tidak sustainable. Yg sustainable ialah rakyat yg disediaksn oleh pekerjaan yg sesuai oleh pemerintsh yg baik..baik ikut standard IMF, BANK DUNIA atau negara maju bukan org macam pembodek UMNO.

Akhir kalam elok juga kalau din jb kaji sikit nasib Melayu Johor yg terus dipetbodoh oleh lanun2 UMNO ealaupun solid sokong UMNO

YES nak kata dim melaka emosi silakan. Memang wajib pun

mad said...

Jika harga ron 95 dan ron 97 tak jauh beza kenapa kerajaan tak bagi subsidi kepada ron 97 jer supaya semua rakyat dapat menggunakan minyak berkualiti? nampak sangat menteri-menteri otak kecik

bat8 said...

Dato,

Elok kita imbas kembali alasan yang dikemukakan oleh Paklah semasa beiau menaikkan harga petrol sebanyak 80 sen dulu.

Alasan yang diberi Paklah ialah penjimatan dari kenaikan petrol sebanyak 80 sen itu akan digunakan untuk meningkatkan pengangkutan di bandar-bandar besar. Riuh sesetengah pihak mengatakan tidak adil menumpukan dikawasan bandar besar sahaja kerana orang di luar bandar juga menyumbang dengan kenaikan sebanyak 80 sen tersebut.

Paklah dah lama behenti. Persoalannya Paklah tunai ke tak janji tersebut?

Disebabkan Paklah nak naikkan harga minyak sebanyak 80 sen, RON 95 diperkenalkan mengantikan Ron 92.

Now Najib nak perkenalkan balik Ron 92 apabila harga Ron 95 dinaikan 20 sen. Ish...ish...dok putar tektik lama, tok!

Katakan jika Ron 92 diperkenalkan, adakah harga Ron 92 kali ini akan sama dengan harga Ron 92 sebelum Paklah hapuskan Ron 92 dan memperkenalkan Ron 95 dulu? Kalau setakat murah 10 atau 20 sen dari RM 2.10 sekarang tak payah le. Takkan kiri kanan Najib nak makan. Ron 95 dia makan, dari Ron 92 yang akan diperkenalkan pun dia makan juga!...

Ini makan keliling orang panggil, Tok!

Kampong man said...

Salam DAKJ dan Din Melaka,

Saya tidak setuju dengan pandangan Professior Din Melaka dalam isu harga minyak dirantau Asean yang saya bentangkan diatas.Ia memerlukan satu pencerahan yang rasional saperti berikut.

1.Harga minyak yang tinggi di Singapura lebih kepada mengurangkan keenderaan di City state yang kecil ini dan juga sebagai 'Deterrant' dan maka itulah mereka memerlukan satu kemudahan asas pengangkutan yang baik saperti MRT dan rangkaian jalanraya antara yang terbaik.Ini bagus, baik dan bersesuaian bagi Singapura dan juga Hong Kong satu satunya pulau kecil lagi chenonet dan ciput (Teringat buku LKY 'One man's Vision of The World' yang akan dilancarkan anak Anwar Nurul Izzah di Singapura,Ahmmm..).

2.Singapura bukan pengeluar minyak saperti negara lain Asean. Walaubagaimanapun harga jualan minyak kita masih yang termurah dan 'AFFORDABLE'selain negara Brunei dirantau ini.Ini fakta.

3.Saya kira kenaikan harga minyak ini lebih kepada penyusunan semula subsidi bagi membantu kumpulan sasar dengan lebih berkesan. Penjimatan RM3.3 billion hasil pengurangan subsidi minyak ini akan digunakan semula untuk rakyat termasuk BRIM dan pelaksanaan projek infrasturutur bagi menambah baik pengangkutan awam yang ada dan dan yang akan di laksanakan.

4.Kajian Bloomberg bertajuk 'Harga bahan api tertinggi dan terendah' meletakan Malaysia dihadapan kedudukan kelapan selepas Arab Saudi,venezuela,Kuwait,Mesir,UAE Iran dan Nigeria dari segi penawaran harga terendah.Ini juga fakta. Shukur,sejuk sikit hati dalam kemarahan selepas habis puasa enam ni.

5.Kita tidaklah perlu berhujah lebih dalam secara teknikal saperti tabir urus defisit fiskal dan FISCAL POLICY kerajaan dalam forum ini.Memadailah pendekatan yang mudah difahami ramai.Penat buat MBA puluh tahun dulu.Ahmm...Din melaka jangan marah ya sekadar pencerahan. Bukan kah kita sama sama anak Melaka jati?.Maaf,Wallahwualam.
Cheers.



@ Kampong man - Orang minyak (Bukan hantu)

wanzaim said...

Salam DAKJ,
Dalam melayan kekalutan kenaikan harga minyak, apa komen DAKJ dengan tindakan A. Samad Said, Sasterawan Negara berpuisi dengan mengibarkan bendera Sang Saka Malaya ??? ..

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Agaknya ramai diantara kitatermasuk pembodek tegar UMNO dah terpalit dgn sifat munafik.

1. Bila ketua audit negara komen bshawa kira2 26% atau lebih kurang rm55b drpd bajet tahunan kerajaan persekutuan UMNO ghaib kerana tiris mereka buat deeek je.

2. Bila dewan rakyat dibertau bahawa sejumlah rm19b dibelsnja setahun oleh kerajaan UMNO sebagai subsidi pd IPP mereka tak berdetik pun.

3. Bila kerajaanUMNO gagal laksana sistem tender terbuka yg kerananya duit rakyat dibelanja dgn boros macam wang mak bapak sendiri pun mereka buat tak sedar.

4. Bila kerajaan UMNO berhutang sana sini macam duit PETRONAS dan EPF tak mungkin habis jugak mereka pekakkan telinga.

5. Bila rakyat dikrjutkan dgn gaji pengerusi SYABAS sebulan mencecah lebih rm3 juta mereka jadi bisu.....kaya kerana kebas air rakyat Selangor memang tak beretika

Terserlah munafiknya perangai mereka bila kerajaan UMNO cabut subsidi minyak yg sejak sekian lama dinikmati rakyat mereka pun sibuk cari alasan burung kakak tua yg antara lain mau rakyat mengubah cara hidup sesuai dgn harga minyak yg tinggi.

Mereka lupa kalau nasihat ketua audit dipatuhi hanya beberapa kerat kroni menjadi KURANG KAYA.

DAN jika subsidi kpd IPP dicabut hanya beberapa toke yg KURANG UNTUNG.....TAK RUGI PUN.

Dan tak perlulah subsidi minyak dicabut.

TAPI NAJIB dan ketua2 UMNO lebih berani dgn rakyat yg beri kuasa pd mereka.

fed up said...

Sdr Kampong man,

Kenapa tidak mahu bincang secara teknikal?

Kalau betul nak bincang sekadar cara mudah, mari kita.

"Membantu golongan sasar dengan lebih berkesan" itu adakah sebahagian dari pembetulan dalam dasar fiskal? Saya tanya sebab yang sebut dasar fiskal ini Najib, bukan saya.

Najib tak sebut langsung tentang istilah golongan sasar.

Oh ya, selain subsidi dan dasar fiskal, Najib juga sebut pasal BR1M. Tapi Najib ada ke sebut pasal menaiktaraf pengangkutan awam?

Kalau saya terlepas pandang fakta ini, harap betulkan saya.

Yang sebut RM3.3 bilion tu siapa? Yang sebut RM1.1 bilion tu siapa? Siapa yang betul?

Orang kebanyakan memang tak pandai nak kaji bedah makna istilah "fiskal". Juga jadi keliru bila harga minyak antara negara-negara dunia dibanding-banding.

Tapi orang kebanyakan ingat lagi apa jadi pada harga barangan bila setiap kali harga minyak naik.

Orang kebanyakan juga ingat, selama ini bila harga minyak naik, kerajaan gagal kawal harga barangan lain.

Telah diwartakan dalam media, orang industri perumahan telah beri peringatan tentang kenaikan harga rumah tak lama lagi dek kenaikan harga 20 sen ini.

Orang meniaga juga sudah lama mendabik, "kerajaan ada masalah duit, harga barang rakyat dinaikkan - pasal apa kita tak boleh?"

Boleh sdr cadangkan apa jawapan yang sesuai untuk para peniaga itu, terutama diambang peningkatan kos dalam menghadapi isu gaji minima dan inisiatif penyediaan sistem mesra GST?

Dan budak-budak muda hingusan juga ada satu pertanyaan mudah :

1.Bukankah BR1M tu juga satu bentuk subsidi?
2.Adakah sekaligus potongan subsidi itu akan melibatkan IPP?
3.Jika ya kepada soalan #2, adakah tarif elektrik akan naik?

Akhir sekali, soalan dari orang yang tidak ada MBA; apa perlu disebut yang harga minyak kita masih murah berbanding negara lain? Adakah ini maknanya kos sara hidup kita lebih murah dari negara lain?

Maklum saja, kebanyakan barang dalam senarai kawalan harga adalah diimport dari negara yang harga minyak mereka lebih mahal dari kita. Itu belum lagi barang yang tiada dalam senarai kawalan harga seperti kain (dan pakaian).

Fed Up

sujini said...

Datuk,

Saya rasa timing PM buat kenyataan untuk kurangkan subsidi minyak munkin ada kaitan dengan pembentangan Bajet 2014.

Kemunkinan peruntukan dah tak cukup untuk diagih2kan dalam bajet 2014 maka penasihat2 ekonominya mencadangkan agar mengurangkan subsidi minyak.

Pada pendapat sayalah...sekiranya sudah sampai masa kita merasionalisasikan subsidi masa yang paling sesuai ialah ketika pembentangan Bajet 2014.
Dimana ketika itu PM harus sediakan pakej penyelesaian masalah kenaikan harga minyak/disel bersama-sama dengan kenyataan pemotongan subsidi minyak/disel.
Sudah pasti pada amnya rakyat boleh faham dan senang hati kerana Kerajaan telah sediakan penyelesaian masalah mereka.

Disini saya berpendapat sama dengan Tun Daim bahawa PM harus kaji balik siapa sebenarnya penasihat2 beliau ini sebelum terlambat.

Samada penasihat2 beliau daripada bidang politik/ekonomi dll yang berkaitan terus dengan kepentingan rakyat/ugama/undang2 harus dikaji semula.
Terima kasih.

sujini said...

Datuk,

Saya rasa timing PM buat kenyataan untuk kurangkan subsidi minyak munkin ada kaitan dengan pembentangan Bajet 2014.

Kemunkinan peruntukan dah tak cukup untuk diagih2kan dalam bajet 2014 maka penasihat2 ekonominya mencadangkan agar mengurangkan subsidi minyak.

Pada pendapat sayalah...sekiranya sudah sampai masa kita merasionalisasikan subsidi masa yang paling sesuai ialah ketika pembentangan bajet 2014.
Dimana ketika itu PM harus sediakan pakej penyelesaian masalah kenaikan harga minyak/disel bersama-sama dengan kenyataan pemotong subsidi minyak/disel.
Sudah pasti pada amnya rakyat boleh faham dan senang hati kerana Kerajaan telah sediakan penyelesaian masalah mereka.

Disini saya berpendapat sama dengan Tun Daim bahawa PM harus kaji balik siapa sebenarnya penasihat2 beliau ini sebelum terlambat.

Samada penasihat2 politik/ekonomi dll yang berkaitan terus dengan kepentingan rakyat/ugama/undang2 harus dikaji semula.
Terima kasih.

Zed_85 said...

Kampong Man,

Kalau saudara hendak banding harga minyak sekadar terus sahaja adalah terlampuu "simplistic".

Ada "variables" lain yang perlu diambil kira seperti kadar tukaran matawang, pendapatan per kapita, ekonomi dll.

Harga minyak Singapura adalah RM5 selitar tetapi pekerja buruh dan kilang gajinya S1,500.00 sebulan, kalau ditukar duit Malaysia lebih kurang RM 4,000 sebulan. Gaji minima kita RM 900.

Begitu juga harga minyak di UK sekitar RM7 selitar tetapi matawang UK 6 kali ganda Malaysia.

Indonesia adalah pengeluar minyak tetapi bilangan penduduk Indonesia 10 kali ganda penduduk Malaysia. Oleh itu subsidi minyak akan menjadi 10 kali ganda berbanding dengan Malaysia.

Mungkin bandingan secara mudah ini sesuai itu mereka yang tinggal di kampong yang minum teh tarik di warong-warong.

Di Bandar sekarang ini orang minum kopi di Starbucks, kita minum kopi "French Roast". Ada Wi-Fi selain dari baca surat khabar, oleh itu terdedah dengan maklumat yang lebih menyeluruh dan lebih up-to date.

Berkenaan dengan MBA yang saudara ambil berpuluh tahun dahulu, sekarang ini MBA, tidak seperti zaman dahulu, ada mata pelejaran IT yang wajib di ambil supaya graduan MBA lebih peka kepada informasi semasa yang lebih meluas. Pelajar terpaksa membuat projek-paper berkenaan dengan IT.

Pendekata (bottom-line), PM melaungkan Malaysia menjadi negara berpendapatan tinggi.

Nampaknya sekarang ini dengan harga minyak yang naik dan juga GST yang dilaksanakan, Malaysia akan akan menjadi dahulu negara kos sara hidup tinggi.

Ini adalah fakta.

Berkenaan dengan negara Singapura yang bersaiz ciput. Berbanding dengan Singapura, negara kita kaya dengan hasil minyak dan hasil bumi lain, tetapi kita hutang beratus billion.

Bukankah baik sekiranya hasil negara diberikan kepada rakyat dalam bentok subsidi daripada melencong kepada perkara-perkara yang tidak mengutungkan rakyat.

Subsidi bukanlah derma yang diberikan daripada golongan bangsawan atau korporat tetepi adalah daripada tabungan wang rakyat.

Rakyat didahulukan, Janji ditepati.

Kampong man said...

Sdra Fed up,

"Yang sebut RM3.3 bilion tu siapa? Yang sebut RM1.1 bilion tu siapa? Siapa yang betul?"

Pada saya Kampong man dan DAKJ keduanya betul.RM1.1 billion adalah penjimatan untuk tahun ini bagi tempoh empat bulan (Sept ke akhir Dec 2013) dan untuk tahun hadapan penjimatannya adalah RM3.3 billion bagi tempoh 12 bulan.Harap maklum tuan.Terima kasih.






Kampiong man said...

Sdra Zed 85 said...

"Berkenaan dengan MBA yang saudara ambil berpuluh tahun dahulu, sekarang ini MBA, tidak seperti zaman dahulu, ada mata pelejaran IT yang wajib di ambil supaya graduan MBA lebih peka kepada informasi semasa yang lebih meluas. Pelajar terpaksa membuat projek-paper berkenaan dengan IT. "

1.Ada kebenaran kata kata saudara dari segi IT tu.Harus diingati banyak universiti sekarang yang menawarkan MBA programme dengan kualiti graduan yang juga berbeza dan kemasokan agak terlalu mudah demi keuntungan wang.Berbeza dulu.

2.Sebagai Principal owner O&G business IT knowledge is a must and a prerequisite. Buat masa ini kami mempunyai 38 contract expatriate engineers/ Drillers/Geologist dengan purata gaji 100K/bulan saorang dan juga puluhan tenaga teknikal tempatan.Enough said,takut riak.

3.Agreed,IT knowledge is important.Most of my comments are from my Samsung Note 2 and Asus Transformer Prime (Android) and Asus Zenbook .Obviously,Kampong man is computer savvy.Isn't this cool?.

Terima kasih.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Bila harga minyak naik sibuklsh pak menteri beri amaran demi amaran pd peniaga agar jangan naikkan harga barang.

Tapi bila persatuan pemaju perumahan buat krnyataan harga rumah akan naik kenapa menteri diam membisu?

Ada org kaya pembodek UMNOyg bagi hint tentang kekayaan beliau.

Sekadar teringat pesansn ustaz pd yg serumpun dgn beliau iaitu dalam sejarah belum pernah ada org dapat rasuah malaikat supaya tak cabut nyawa manusia.

Kalau terambil atau terpakai wang rakyat hasil drpd hubungan dgn ketua2 UMNO terutama dalam suasana ekonomi suram buatlah apa yg patut.

Kalsu memang selama ni memang dpt rezeki halal tanpa ragu yg melimpah ruah jangan lupa Allah akan membalas segala amal zakat dan sedekah.

Zed_85 said...

Sdr Kampong Man,

Maksud saya, kalau nak komen tak perlulah nak sebut saudara ada MBA. Sekarang ini orang melayu dah banyak ada MBA.

Kalau dalam blog inggeris, kalau saudara masukkan "acedemic credentials to support an argument", nanti orang pikir lain pulak.

Orang Melayu sekarang ramai dah educated, dah kurang sikit "insecurity issue" dalam diri.

Saya dah tinggal di luar negara, ramai golongan terpelajar yang kritikal dalam komen di blog terutamanya issue pentadbiran(governance) supaya kerajaan lebih peka dalam membuat keputusan pentadbiran. Tapi tidak pernah saya baca orang masukkan MBA, atau Phd dalam komen.

Kita boleh bahas secara ilmiah, tak perlu sebut pasal MBA.

Sallam

fed up said...

Kampong Man,

Terima kasih kerana pencerahan daripada saudara.

Sekarang jika boleh dicerahkan lagi, harap dapat guna Samsung Note 2, Asus Transformer Prime (Android) dan Asus Zenbook itu untuk mengira yang berikut :

1.RM1.1 bilion untuk 4 bulan atau RM3.3 bilion untuk 1 tahun. Berapa untuk sebulan? (Saya congak RM275 juta - betul ke?)

2.RM275 juta dari pengurangan 20 sen, berapa liter minyak yang digunakan keseluruhan kenderaan Malaysia setiap bulan? (Saya congak 1.375 bilion liter - betul ke?)

3.Anggapkan dari 26 juta penduduk, 13 juta kenderaan digunakan setiap bulan (kita anggap motorsikal, kereta kecil, kereta besar, bas, lori semuanya guna sama banyak minyak) maka setiap bulan, sebuah kenderaan guna berapa liter minyak? (Saya guna kalkulator, 105.77 liter - betul ke?)

4.Cari di internet, berapa sebenarnya jumlah kenderaan berdaftar (tidak kira yang diguna atau tidak) di Malaysia.

Adakah anda masih rasa RM1.1 bilion untuk 4 bulan itu atau RM3.3 bilion untuk setahun itu angka yang betul?

Maafkan kadar naif saya yang tiada MBA ini jika apa yang saya utarakan ini dikelaskan sebagai "perkara teknikal". Lagipun saya tak savvy komputer.

p/s isu yang lain, boleh beri pencerahan juga?

Fed Up

Kampong man said...

Sdra Zed 85,

1.It is important that one credibilty be recognised.You are probably a new comer to this blog ,I don't know but certainly your critical views and others as well are welcomed here I gather.Some blogs do delete differing opinions including Din Merican, Sakmongkol at times among others not DAKJ so far.Thank you Dato.

2.I have always been very sensitive when come to anything oil and gas matters because my entire livelihood almost depend on this and almost nothing else.In chinese they call it SIFU.

3.Was writing a lot before in Pirates of Putrajaya(POP)blog prior PRU 13.In fact, the blog was so popular because it allows freeflow of opinions on various issues ranging from politics to economy and financial markets with excellent analysis.It broke the Guiness Book of Records by having about 500 responses in one article!!!.What a feat.The blog was later closed due to mutiny in the ship and the writers abandoned the ship and it hit a big rock and got burned.

4.However, one of the pirates managed to escape the ship and now become a consultant banker or rather a Risk Manager claiming responsible for a RM25 Billion portfolios.Very impressive indeed.Appear like he is pro Gomen ,so he claimed.Yet to be seen.

You may wish to jengok his blog and it is called "Shadow Banker.blogspot" with a recent article of 10 Sept on "Petronas to drop Brent benchmark.Pemanduu what say you ?."

Shadow Banker even has the chick to entice Kampong man into a discussion there ,a recognition or a testimony.You be the judge.I am slowly zzzzzz ..Cheerio bro.

About Me

My Photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).