Saturday, September 14, 2013

Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera: Wajib Ada Komitmen Dan Keberanian


A Kadir Jasin

[KOMEN anonymous tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account, OpenID atau Name/URL untuk mengulas. Boleh guna nama samaran.]

PERDANA Menteri, Mohd Najib Abdul Razak, telah pun membentangkan agenda Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera.

Banyak orang hadir di majlis itu dan oleh sebab ucapan beliau disiarkan secara langsung oleh pelbagai stesen TV dan saluran Internet, maka bolehlah saya simpulkan yang cukup banyak orang mendengarnya.

Kepada yang belum mengetahui atau yang mahu menghalusinya, di bawah ini saya siarkan teks penuh ucapan beliau.

Saya tidak akan mengulas panjang atau membuat analisis terperinci. Apa yang beliau bentangkan bukanlah terlalu sukar untuk difahami dan dinilai. Saya sekadar ingin menyebut perkara berikut:

1. Ia bukanlah pembentangan dasar baru. Ia sekadar penerusan dasar dan pendekatan yang sedia ada berteraskan ETP dan GTP dan pembangunan inklusif. Ia lebih berupa pembentangan pentadbiran.

2. Keberkesanan rancangan, pendekatan yang terkandung dalam dokumen itu banyak bergantung pada birokrasi. Kalau sikap, kecekapan dan komitmen para pentadbir awam tidak berubah, harapan menjayakan ikrar pasca-PRU dan pra-pemilihan pucuk pimpinan Umno akan berkesudahan dengan walhasil balik asal, itu pasal tak hasil.

3. Daripada ucapan Mohd Najib itu jelas bahawa syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan badan-badan pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) memainkan peranan penting menjayakan pemerkasaan ekonomi Bumiputera.

Jadi, apa pun minat dan kecenderungan Mohd Najib terhadap Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) yang sedang dirundingkan, kepentingan GLC, GLIC, Bumiputera, rakyat jelata serta nagara wajib dipertahankan. Penyerahan kepada TPPA akan sekali gus mengehadkan kemampuan GLC membantu pemerkasaan agenda ekonomi Bumiputera.

4. Sebelum saya memberikan endorsement dan thumbs-up, saya akan tunggu segelas air yang dijanjikan kepada saya (baca posting lepas) dihantarkan. Selepas meminumnya dan saya tidak keracunan, barulah saya akan menjerit “hooray”. Sementara menunggu saat itu, saya memberi “benefit of the doubt” kepada Perdana Menteri.

Seorang penyelidik dan penganalisis ekonomi yang saya temui berkata:

“1. PM seems to understand some of the key issues facing the community, but unfortunately the policy initiatives announced this morning lack substance and coherence, and more importantly they will not solve the Bumiputera economic problems.

 2. Even his first initiatives i.e MENDAYA MODAL INSAN BUMIPUTERA is already seems misguided. He knows that the Bumi can’t get a job because of discriminative policies in the private sector, and yet this is conveniently not addressed. It is pointless to equip these young ambitious Bumi students and graduates if the private sector would not employ them. In addition, engaging ‘weak’ institutions such as Giat Mara and IKBN would not give these kids a strong ‘premium’ in employability.

3. His second imitative - MEMANTAPKAN PEMILIKAN EKUITI BUMIPUTERA DALAM SEKTOR KORPORAT – is also equally misguided. It is again pointless to set up ASB2 if majority of the Bumiputera do not have a financial capacity to save. I am sure the PM is fully aware that not even 50% of the Bumiputera has an account with ASB, and majority of those that do have, only invest less than RM700. If the aim of the policy is to ensure Bumi equity ownership in the corporate sector increases, then setting up ASB2 is not the answer. Bumi has no money. They are still working in low-level occupations. The strategy should instead focus on addressing how to improve their income, but we didn’t even hear a word this morning on how this problem is to be addressed.

4. The third initiative [MEMPERKUKUH PEMILIKAN ASET BUKAN KEWANGAN BUMIPUTERA] is again, shows how insensitive the PM to the grouses of the rakyat. It is again pointless to ask PR1MA or SPNB and state agencies to build ‘affordable’ houses when prices of these houses are anything but affordable.

5. As with NEM and ETP, the focus of this speech remains confine to the business segment of the bumiputera community. How about the majority of the Bumiputera who are wage earners? Does this policy specifically address the problems facing Sabah and Sarawak? How about the rural households? Again, this morning announcement seems half-baked.

6. Finally, what is most disappointing is that the leadership failure is not addressed. Researchers on Malay issues  - from Munshi Abdullah to Zaaba to Syed Husin Alatas – all reveal that the common theme of backwardness of the Malay society is due to lack of quality leadership. None of the announcement this morning addresses the incompetence of the leadership.”

Keras tetapi inilah pendapat dan tanggapan generasi muda Bumiputera yang terpelajar dan komited kepada pemerkasaan ekonomi Bumputera. Merek masih tidak yakin dan tidak teruja dengan janji dan kata-kata sahaja.

TEKS Penuh Ucapan Perdana Menteri

Bismillahirrahmannirrahim

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

1.             Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah Subhanahu Wa Ta’ala kerana dengan izin-Nya jua kita dapat berkumpul pada pagi ini, di Dewan Agong Tuanku Canselor, Kampus Induk Universiti Teknologi MARA, sebuah institusisimbol serta perlambangan kepada perjuangan Melayu dan Bumiputera yang tiada pernah hentinya.

2.             Terlebih dahulu, saya,bagi pihak Kerajaan,merakamkan setinggi-tinggipenghargaan kepada rakyat Malaysia,terutamanya masyarakat Melayu dan Bumiputera yang telah menunjang,mandat serta kepercayaan kepada Barisan Nasional padaPilihanraya Umum Ke-13... untuk terus menerajui kepimpinan negara.Apa yang lebih mengharukan adalah, UMNO sebagai parti tonggak kepadaBarisan Nasional,telah berjaya menambah kerusi Parlimennya daripada 79 kepada 88.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

3.             Ini membuktikan, walau apapun rintangan, sekali apapun tohmahan, Kepimpinan Transformatif UMNO, bersama parti-parti komponen Barisan Nasional yang lain terus kukuh,terus kental dan terus ampuh bertahan, sebagai parti pilihan rakyat,bagi tempoh 5 tahun akan datang,.... demimeneruskan agenda Melayu dan Bumiputera di tanah air tercinta ini.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

4.             Setelah selesai Pilihanraya Umum yang lalu, kita mendengar pelbagai rungutan, pelbagai keluh-kesah serta ketidakpuasan hati, yang dibangkitkan oleh masyarakat Bumiputera, tentang nasib, masa depan dan halatuju, bersama anak-anak cucu mereka,di bumi tanah tumpah darah kita.

 5.             Sememangnya, kita mendengar rintihan tuan-tuan dan puan-puan. Kita juga, menyelami denyut nadi sertaresah gulana tuan-tuan dan puan-puan......,Yes... indeed!!!... we hear you...we hear you loud and clear.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

6.             Sejak negara mencapai kemerdekaan, tanggal 31 haribulan Ogos tahun 1957,rakyat telah hidup dalam keharmonian, bersatu padu, membina negara. Pada 16 haribulan September 1963, Sabah dan Sarawak pula bergabung bagi membentuk Malaysia. Alhamdulillah, penyatuan ini, membawa sejuta rahmat kepada kita. Lusa, dengan izin Tuhan jua, kita akan menyambut genapnya lima puluh tahun, perayaan jubli emas Malaysia, yang InsyaAllah akan saya hadiri di Bandaraya Kuching dan Kota Kinabalu.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

7.             Menyonsong populasi negara, pada tahun 1970, Bumiputera berjumlah 6.1 juta atau 56 peratuspenduduk. Orang Melayu terdiri daripada sembilan suku kaum utama, orang asli pula terbahagi kepada 18 kategori, Bumiputera Sabah sebanyak 40 suku, manakala di Sarawak terdapat sejumlah 60etnik.

8.             Semasa Perhimpunan Agong UMNO Tahun 2010, saya sebut bahawa Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu, Banjar juga disebut Melayu, Minangkabau memang Melayu, keturunan Acheh adalah Melayu, Jakun dan Sakai asli adalah Melayu, Arab dan Pakistani semua juga kira Melayu, malah muallaf bertakrif Melayu, waima.... Mamak dan Malabari pun....... dah serap ke Melayu.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

9.             Banci Penduduk dan Perumahan 2010, menunjukkan Orang Melayu dan Bumiputera Islam berjumlah 59.7 peratus. Manakala Bumiputera Bukan Islam pula, 7.6 peratus bilangan daripada rakyat keseluruhannya.Unjuran terkini, setakat 2013, menganggarkan warganegara Malaysia, adalah seramai27.4 juta orang, yang mana Bumiputera adalah 18.6 juta atau 67.9 peratus.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

10.         Sejak Merdeka, semua perancangan serta dasar ekonomi Melayu dan Bumiputera oleh pihak Kerajaan telah digubal berasaskan perhitungan komposisi masyarakat majmuk tersebut. Secaraprinsipnya, perkara dan amalan ini telah diterima pakai sebagai satu kontrak sosial sejak sekian lama oleh seluruh rakyat Malaysia, seperti mana dipersetujui oleh bapa-bapa pengasas negara kita terdahulu,  dilindungi, dan dimaktubkandalam Perlembagaan Persekutuan melalui Perkara 153, Perkara 160 kurungan 2, Perkara 161A kurungan 6 sub kurungan a. Juga Perkara 161A kurungan 6 sub kurungan b.

11.         Makanya, Melayu dan Bumiputera sebagai teras kepada agenda nasional tidak  boleh dinafikan oleh sesiapa. Sesungguhnya, sebarang prakarsa bersifat nasional yang tidak mengambilkira atau mengabaikan agenda Melayu serta Bumiputera,adalah tidak adil dan tidak saksama.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

12.         Perkara ini sangat mustahak untuk difahami dengan baik-baik oleh semua pihak bahawa kita sentiasa menginsafi dan beringat-ingat tentangAgenda Bumiputera sebagai Agenda Nasional.Ini kerana, jika sekiranya kaum majoriti Bumiputera tidak dibela dan berasa diri mereka terancam atau dipinggirkan, negara tidak akan mengecapi keamanan, kestabilan, dan kita tidak mungkin mencapai impian menjadi negara maju yang sejahtera dan sentosa seperti yang didambakan pada tahun 2020.

13.         Hatta, sejarah telah membuktikan dalam pembangunan ekonomi negara terutamanya sejak Dasar Ekonomi Baru dilaksanakan, bukan sahaja orang Melayu dan Bumiputera, bahkan semua rakyat Malaysia berkongsi nikmat, meraih manfaat bersama,hasil daripada pembangunan ekonomi negara. Jelasnya, ini telah kita lakukan bukanlah dengan mengambil, ataumenidakkan hak sesiapa,tetapi sebenarnya melalui penciptaan kekayaan baru dan penjanaan pertumbuhan ekonomi yang mampan.

 Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

14.         Tawarikh dunia juga telah menunjukkan bagaimana jika sesebuah Kerajaan itu gagal memainkan peranan pro-aktif sebagai pengimbang sosioekonomi secara adil dan saksama, antara mereka yang memiliki dan tidak memiliki, antara pemodal dan pekerja, antara tuan punya tanah dan penyewa, antara pekerja kolar putih dan kolar biru,telah dan sedang membawa malapetaka.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

15.              Jika dihimbau kembali,Dasar Ekonomi Baruyakni DEB telah diperkenalkan pada tahun 1971, oleh Allahyarham Tun Abdul Razak, Ayahanda saya, untuk menanganiisu ketidakseimbangan sosioekonomi antara etnik dan pembasmian kemiskinanberikutan tragedi 13 Mei 1969.

16.              Begitulah Dasar Ekonomi Baru telah berlangsung di antara tahun-tahun 1971 hingga 1990. Semenjak tahun 1965 sehingga tahun 2010 pula, sebanyak 10 Rancangan Malaysia, 3 Rangka Rancangan Jangka Panjang telah dilaksanakan.

17.              Dasar Pembangunan Nasional pula,melewati tempoh-tempoh tahun 1991 sehingga tahun 2000. Kemudiannya, Dasar Wawasan Nasional merentasi tahun 2001 sehingga 2010. Dalam pada itu, saya juga telah melancarkan Dasar Transformasi Nasional,semasa membentangkan Bajet tahun 2010,sebagai paksi pengukuhan dan pemangkin untuk mencapai Wawasan 2020 kelak.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

18.              Sejak merdeka, Kerajaan telah mewujudkan pelbagai instrumen dan institusi demi Melayu dan Bumiputera, antaranya,Bank Bumiputera, Lembaga Urusan Tabung Haji, MARA, FELDA, RISDA,FELCRA, UDA, PERNAS, DARA, JENGKA, KETENGAH dan KESEDAR.Perdana Menteri Ketiga yakni, Tun Hussein Onn pula telah menubuhkanPermodalan Nasional Berhad dan melancarkan Skim Amanah Saham Nasional.

 19.              Seperti yang kita maklumi juga, kepentingan Bumiputera telah diperkukuhkan lagi olehPerdana Menteri Keempat,yakni Tun Dr. Mahathir melalui Dasar Penswastaan dan Wawasan 2020, yang menjadi landasan perjalanan negara kini. Perdana Menteri Kelima pula, Tun Abdullah telah mewujudkan Koridor-Koridor untuk merancakkan pembangunan ekonomi wilayah.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

20.              Sejak saya mengambil alih pentadbiran negara, Kerajaan telah melancarkan Model Baru Ekonomi,yang bermatlamat untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju berpendapatan tinggi,dengan pertumbuhan yang saksama, menyaksikan masyarakat Melayu dan Bumiputera setanding dengan masyarakat lain pabila fajar negara maju menyinsing kira-kira tujuh tahun lagi.

21.              Selain itu, secara dasarnya,Model Baru Ekonomimemperkenalkan pendekatan pembangunan secara inklusif berasaskan prinsip pertumbuhan dengan kesaksamaanatau growth with equity, bagi mempastikan semua masyarakat di Malaysia memperoleh manfaat daripada pembangunan ekonomi dan kekayaan negara.

22.              Manakala, Rancangan Malaysia Kesepuluh, bermula pada tahun 2011 yanglalu hingga 2015 nanti, bertujuan untuk menyediakan peluang yang adil kepada semua rakyat Malaysia, tanpa mengira etnik mahupun latar kedudukan geografi, untuk terlibat sama dalam semua aktiviti ekonomi. Ini,adalah berasaskan kepada prinsip mesra pasaran,berasaskan keperluan, telus dan meritokrasi. Akan tetapi meritokrasi yang kita maksudkan di sini adalahpersaingan dalam kalangan Bumiputera.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

23.              Kerajaan juga telah memperkenalkan Program Transformasi Kerajaan dan Program Transformasi Ekonomi bagi membentuk satu ekosistem pembangunan ekonomi negara yang teguh dan berdaya tahan. Hasil pelaksanaan program transformasi, pertumbuhan ekonomi negara terus mencatat pertumbuhan yang kukuh dalam situasi ekonomi global tidak menentu. Pada tahun 2011 dan 2012, kadar pertumbuhan ekonomi negara berkembang masing-masing sebanyak 5.1 dan 5.6 peratus.

24.              Apa yang ingin saya tegaskan di sini, pertumbuhan secara berterusan begini, adalah amat penting, kerana, pertama, dengan adanya pertumbuhan, barulah kita dapat mengagihkan kekayaan negara kepada seluruh rakyat Malaysia.

Tuan-tuan dan Puan-Puan,

25.              Melalui perancangan ekonomi yang rapi dan bijaksana, taraf hidup Bumiputera telah meningkat. Misalnya, pendapatan purata bulanan isirumah Bumiputera telah naik daripada 172ringgit pada tahun 1970an kepada 4,457 ringgit pada tahun 2012atau hampir 2,500 peratus dalam jangkamasa 42 tahun.

26.              Kadar kemiskinan Bumiputera pula,telah berkurangan daripada 64.8 peratus dalam tahun 1970an kepada 2.2 peratus pada tahun 2012.Pemilikan ekuiti syarikat korporat Bumiputerajuga telah meningkat daripada hanya 2.4 peratus dalam tahun 1970an kepada 23.5 peratus pada tahun 2011.

27.              Selain itu, kecuali dalam beberapa sektor guna tenaga tertentu,bilangan tenaga kerja Bumiputera dalam kategori profesional, terutamanya golonganbertauliah seperti doktor-doktor perubatan, para juruteradanpara peguam sudah menghampiri peratusan komposisi kaum.

28.              Ini membuktikan, Dasar Ekonomi Baru,sebagai langkah awal telah berjaya menangani jurang antara kaum dalam usaha membangunkan sosioekonomi masyarakat Bumiputera. Jelasnya, sepanjang lebih 4 dekad, masyarakat Bumiputera telah melalui Fasa Pertama Transformasi.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

29.              Namun begitu, Kerajaan sedia maklum bahawa masih wujudnyajurang ketaksamaan pendapatan antara etnik. Sebagai contoh,pada tahun 2012,  pendapatan purata bulanan kaum Cina lebih tinggi berbanding Bumiputera pada nisbah 1 kepada 1.43 kali ganda.

 30.              Dalam konteks pemilikan ekuiti syarikat korporat pula, kita masih belum mencapai sasaran sekurang-kurangnya30 peratus. Effective control kita ke atas syarikat korporat terkini hanyalah pada sekitar 10 peratus. Kerajaan juga faham bahawa penglibatan masyarakat Bumiputera dalam aktiviti keusahawanan masih tidak signifikan dan majoritinya hanya berada pada tahap usahawan kecil dan mikro.

31.         Lantaran yang demikian, Tuan-Tuan dan Puan-Puan....... atas sokongan dan dokongan yang diberikan oleh orang-orang Melayu dan Bumiputera, pada Pilihanraya Umum Ke-13 baru-baru ini...., maka, ....pada hari ini........, Kerajaan memutuskan untuk membuat satu anjakan besar bagi melaksanakan strategi-strategi serta pendekatan-pendekatan yang konkrit lagi tuntas.

32.         Perjumpaan penuh bermakna dan bersejarah ini, kita namakan sebagai Majlis Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera. Segalanya ini, kita perbuat, demi membela untung nasib orang-orang Melayu dan Masyarakat Bumiputera, dari dulu, kini dan selama-lamanya........  Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera ini memberi fokus kepada lima strategi utama.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

Fokus Pemerkasaan Pertama : MENDAYA MODAL INSANBUMIPUTERA

33.              Seperti kita maklumi, modal insan merupakan aspek terpenting dalam membangunkan sesebuah masyarakat. Kerajaan sebenarnya telah berjaya menempatkan secara signifikan pelajar Bumiputera di institusi pengajian tinggi awam dalam negeri dan luar negara. Oleh itu, fasa seterusnya adalah pemerkasaan modal insan Bumiputerayang menjurus kepada pemadanan kelayakan dan kemahiran tenaga kerja dengan keperluan pasaran.

34.         Untuk tujuan itu, pertamanya, bagi golongan remaja yang rendah pencapaian akademik dan tahap kemahiran,Kerajaan akan memperbanyakkan program peningkatan kemahiran bagi menyediakan peluang kedua supayamereka memperoleh lebih banyak ruang untuk mendapat pekerjaan.

35.         Dalam aspek ini juga, program re-skillingakan dipergiatkan. Untuk tujuan itu, peruntukan tambahan akan diberikan kepada GiatMARA bagi memperoleh peralatan berteknologi terkini untuk mengendalikan program latihan.Manakala bilangan program latihan yang dikendalikan oleh Institut Kemahiran Belia Negara juga akan ditambah dengan mengamalkan pendekatan latihan dua syif. 

36.         Kedua, kepada golongan graduan Bumiputera yang mengganggur pula, Kerajaan akan menggiatkan lagi program latihan bagi mengatasi masalah kebolehpasaran, agar bersesuaian dengan keperluan industri. Untuk tujuan tersebut, program-program seperti Skim Latihan 1Malaysia, Graduate Employability Management Scheme dan Program Peneraju Skil akan diperluaskan untuk menambah bilangan penerima faedah.

37.         Ketiganya, bagi menambah bilangan Bumiputera berkelulusan tinggi, agensi berkaitan seperti Jabatan Perkhidmatan Awam dan MARA akan memperluaskan Program Pendidikan Lepasan Ijazah bagi memenuhi keperluan pasaran terutamanya dalam bidang-bidang kritikal dan berteknologi tinggi.

38.              Keempat, dalam melahirkan lebih ramai golongan profesional Bumiputera,Program Peneraju Profesional di bawah Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera serta program-program seumpamanya akan diperluaskan. Ini akan membantu mereka memperoleh pengiktirafan sebagai tenaga kerja profesional dan bertauliah, terutamanya dalam bidang-bidang kritikal seperti akauntan, doktor pakar, arkitek, jurutera danahli sains aktuari.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

Fokus Pemerkasaan Kedua : MEMANTAPKAN PEMILIKAN EKUITI BUMIPUTERA DALAM SEKTOR KORPORAT

39.         Sehingga kini, had maksimum bagi setiap individu dalam pelaburan Amanah Saham Bumiputera adalah sebanyak 200 ribu ringgit. Justeru, bagi menggalakkan penyertaan,terutamanya golongan menengah Bumiputera dalam pemilikan saham, sukacita saya mengumumkan Skim Amanah Saham Bumiputera 2 atau ASB2 akan dilancarkan oleh Permodalan Nasional Berhad, dengan suntikan sebanyak 10 bilion unit saham.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

Fokus Pemerkasaan Ketiga : MEMPERKUKUH PEMILIKAN ASET BUKAN KEWANGAN BUMIPUTERA

1. Bumiputera masih lagi ketinggalan dalam pemilikan aset bukan kewangan seperti rumah kediaman, premis industri dan kompleks komersial.Sebagai contoh, dalam tahun 2012, transaksi rumah kediaman yang direkodkan oleh Pusat Maklumat Harta Tanah Negara, menunjukkan hanya 36.3 peratus transaksi rumah kediaman melibatkan Bumiputera dengan nilainyahampir 18 bilion ringgit atau 26 peratus.

2. Pada sudut lain pula, banyak aset bukan kewangan seperti hartanah dalam kalangan masyarakat Bumiputera Islam, yang tidak diuruskan secara teratur atau terbiar menyebabkan nilai aset berkenaan menjadi rendah. Justeru, bagi mengoptimakan nilai dan manfaat aset berkenaan, sebagai permulaan, Yayasan Wakaf Malaysia akan diperkemaskan, untuk ditukar taraf menjadi entiti Wakaf korporat.

3. Peranan institusi-institusi hartanah seperti Pelaburan Hartanah Berhad, Majlis Amanah Rakyat dan Perbadanan Usahawan Nasional Berhad  akan diperkukuhkan bagi membangun atau memperoleh hartanah komersil dan industri, terutamanya di lokasi strategik di seluruh negara.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

4. Di samping itu, kerajaan menyedari tahap kemampuan masyarakat Bumiputera untuk memiliki rumah adalah rendah dan ditambah lagi dengan harga pasaran rumah yang semakin meningkat. Ke arah memperkasakan pemilikan aset hartanah, bagi menjana kekayaan Bumiputera, kerajaan melalui Syarikat Perumahan Rakyat 1Malaysiaatau PR1MA sertaSyarikat Perumahan Negara Berhaddan dengan kerjasama Kerajaan-Kerajaan Negeri, akan memperbanyakkan pembinaan rumah mampu milik kepada Bumiputeradi seluruh negara, termasukSabah dan Sarawak.

5. Manakala menurut perangkaan, 58 peratus daripada 72 peratus penduduk Malaysia yang menetap di bandar adalah Bumiputera. Namun, Kerajaan tahu, peratusan pemilikan hartanah Bumiputera di kawasan bandar adalah kecil. Maka, tanpa intervensi Kerajaan, bagi membetulkan keadaan ini, kedudukan pemilikan hartanah Bumiputera semakin meruncing.

6. Lantaran itu, peranan UDA Corporation akan diperkukuhkanuntuk membantu membangun hartanah termasuk rumah kediaman, kompleks dan ruang perniagaan, bangunan industri dan perdagangan di kawasan bandar.

7. Bersabit hal ini juga, saya akan mengarahkan GLC dan GLIC yang terlibat dalam perniagaan hartanah untuk memberi penekanan kepada pembangunan hartanah Bumiputera terutamanya perumahan, rumah kedai dan premis komersial.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

Fokus Pemerkasaan Keempat: MEMPERHEBAT KEUSAHAWANAN DAN PERNIAGAAN BUMIPUTERA

8. Sebagaimana kita maklum, perniagaan dan keusahawanan merupakan aktiviti ekonomi terpenting bagi menjana pendapatan dan kekayaan. Walau bagaimanapun, penglibatan Bumiputera dalam kegiatan tersebut masih rendah disebabkan terdapat beberapa kekangan yang dihadapi termasuk teknologi pengeluaran yang lapuk, kekurangan akses kepada dana dan modal serta pasaran produk yang terhad.

9. Dalammengatasi isu akses kepada dana pembiayaan bagi usahawan kecil dan sederhana pula, peranan agensi pembangunan usahawan Bumiputera seperti Amanah Ikhtiar Malaysia, TEKUN Nasional, MARA dan PUNB akan diperkuatkan supaya bilangan usahawan Bumiputera yang menerima akan bertambah, termasuk di Sabah dan Sarawak.

10.  Sehubungan itu, sukacita saya umumkan, tambahan pembiayaan pinjaman Amanah Ikhtiar Malaysiasebanyak300 juta ringgit untuk tempoh lima tahun. Bilangan sahabat Amanah Ikhtiar Malaysia, yang majoritinya wanita, disasarkan meningkat daripada 350 ribu kepada 500 ribu orang pada tahun 2015 kelak.
 
Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

11.  Pada kesempatan ini juga, saya mengumumkan,dana tambahan sejumlah 700 juta ringgit kepada TEKUN Nasional.Bilangan usahawan TEKUN Nasional juga dijangkaakan meningkat daripada 270 ribu pada tahun 2013,kepada 370 ribu pada tahun 2015.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

12.  Bagi menyahut keluhan usahawan yang mengalami kesukaran mendapatkan akses ke pasaran, maka, saya akan mengarahkan semua Kementerian dan GLC mengukuhkan sistem pembangunan vendor Bumiputera. Pemilihan vendor mestilahberasaskan meritokrasi di kalangan Bumiputera. Barulah usahawan Bumiputera dapat dipupuk menjadi berdaya maju dan mampan.

13.  Seiring dengan itu, saya juga mahukan jangka masa kontrak dan konsesi vendor disesuaikan dengan tempoh bayaran balik pinjaman bank agar projek mereka dapat dijalankan dengan lancar.

14.  Berkait dengan pemerkasaan Program Pembangunan Vendor atau VDP, PETRONAS hendaklah melonjakkan program VDP-nya, bagi mengukuh rantaian bekalan sektor minyak dan gas. Tenaga Nasional pula dalam sektor tenaga, manakala Telekom Malaysiadan AXIATA dalam sektor komunikasi, UEM dalam sektor pembinaan serta Sime Darby dan Felda Global Ventures untuk sektor perladangan.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

15.  Dengan Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera ini juga, saya mahukan semua Ketua Pegawai Eksekutif di GLC menetapkan sasaran ke atas penyertaan Bumiputera termasuk perolehan yang dianugerahkan kepada vendor. Ini wajiblah dimasukkan sebagai Petunjuk Prestasi Utama atau KPI kepada CEO atau Ketua Pegawai Eksekutif syarikat masing-masing.

 16.  Sehubungan itu, suka saya kongsikan dalam sektor minyak dan gas antara sekarang sehingga tahun 2017, PETRONAS sedang dan akan menjalankan beberapa projek utama dalam sektor upstream dan downstream. Melalui projek-projek tersebut, kita merangkakan supaya syarikat-syarikat Bumiputera mendapat manfaat daripada kontrak yang bernilai 20 bilion ringgit setiap tahun untuk kerja-kerja perkhidmatan di sektor upstream dan downstream.

17.  Jangka hayat kemudahan-kemudahan ini selalunya mengambil masa selama 25 tahun atau lebih. Dianggarkan sekurang-kurangnya 22 skop kerja kritikal bakal diwujudkan dan dapat memberi manfaat kepada syarikat-syarikat Bumiputera.

Tuan-tuan dan Puan-puan,

18.  Bagi menangani isu rantaian perbekalan pula, Kerajaan melalui GLC dan GLIC, akan membangunkan sekumpulan usahawan Bumiputera yang akan melibatkan diri dalam aktiviti berkaitan pembuatan dan perindustrian yang berpotensi dan mempunyai nilai tambah tinggi. Dalam konteks ini, GLC dan GLIC akan menerajui usaha untuk mewujudkan beberapa konsortium syarikat Bumiputera dalam sektor-sektor yang terlibat.

Tuan-Tuan dan Puan-puan,

19.  Program Penswastaan, secara umumnya, telah berjaya menjadi pemangkin bagi mewujudkan individu dan syarikat Bumiputera yang berjaya. Oleh itu, untuk merancakkan lagi program berkenaan, Unit Kerjasama Awam Swasta atau UKASakanmengambil inisiatif untuk mengenalpasti secara terpilih mana-mana perkhidmatan Kerajaan yang berdaya maju untuk diswastakankepada Bumiputera.

20.  Sebagai langkah untuk mempastikan peluang syarikat Bumiputera untuk memperoleh kontrak serta sebagai persediaan untuk bersaing pada masa hadapan pula, dasar Carve-out akan diperluaskan kepadaprojek-projek besar lain di bawah kementerian serta GLC dan GLIC.Dasar ini telah berjaya dilakukan di dalam projek MRT di mana sebanyak 47 peratus atau 9 bilion ringgit telah dianugerahkan kepada syarikat Bumiputeraterpilih secara meritokrasi.


21.  Sebagai contoh, empat projek tambahan yang telah dikenalpasti untuk menyertai program ini ialah Projek Menara Warisan Merdeka, Bukit Bintang City Centre, MATRADE Exhibition Centre dan Program Pembangunan Institut Penyelidikan Getah Sungai Buloh.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

22.  Demi kelangsungan agenda, kita wajar membina satu Komuniti Baru Entrepreneur Bumiputera yang mempunyai daya tahan, daya saing, daya juang, inovatif dan berani mengambil risiko. Mereka juga perlu mempunyai minat yang tinggi serta passionate dalam menyertai bidang-bidang baru berasaskan pengetahuan atau knowledge based economy seperti teknologi maklumat, bioteknologi dan teknologi hijau.

23.  Untuk tujuan ini, satu skim pembiayaan baru lagi unik dinamakan sebagai Skim Permulaan Entrepreneur Baru Bumiputera atau ringkasnya SUPERBakan diperkenalkan.Skim ini bertujuan untuk membantu syarikat start-up. Bagi tujuan itu, dana sebanyak 100 juta ringit akan diperuntukkan dalam tempoh tiga tahun.

24.   SUPERB ini akan menyediakan kemudahan geran sehingga500 ribu ringgit kepada entrepreneurbaru yang kreatif dan inovatif dalam bidang-bidang strategik yang mempunyai potensi masa hadapan yang besar.

25.  Pemilihan entrepreneur-entrepreneurBumiputera ini adalah berdasarkan merit danakan dibuat oleh sekumpulan panel entrepreneur di kalangan mereka yang telah berjaya. Di samping itu, entrepreneur baru yang terpilih akanturut mendapat perkhidmatan mentoring daripada entrepreneur yang sudah berjaya tersebut.

 Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

Fokus Pemerkasaan Kelima: MEMANTAPKAN EKOSISTEM PENYAMPAIAN PERKHIDMATAN

26.  Sebagaimana yang saya sebutkan, Kerajaan mendengar luahan rasa yang dilontarkan oleh masyarakat Bumiputera berhubung tahap penyertaan dalam program pembangunan sosioekonomi. Oleh itu, bagi mempastikan agenda pembangunan sosioekonomi Bumiputera dapat dilaksanakan secaraefektif, sistem penyampaian akan diperkemas dan diperkejap untuk mewujudkan ekosistem yang cekap, komprehensif dan konstruktif.

27.  Untuk itu, Unit-Unit Pembangunan Bumiputera atau UPB akan diwujudkan di semua kementerian. Unit Pembangunan Bumiputera ini bertanggungjawab bagi merangka cadangan dan melaksana inisiatif Agenda Bumiputera.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

28.  Menjiwai kepentingan dan perjuangan Bumiputera, saya ingin memetik Tujuh Wasiat, oleh Sembilan Raja-Raja Melayu, semasa memperkenankan perjanjian kemerdekaan untuk menubuhkan sebuah Persekutuan.

Bahawasanya:

“Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah Simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain”.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

29.  Wasiat ini sangat terang lagi bersuluh. Ia telah menyatakan tentang ekuiti dan pemilikan orang Melayu dan kemudiannya diperluaskan kepada Bumiputera, melalui kebersatuan Sabah dan Sarawak pabila Malaysia dibentuk 50 tahun yang lalu.

30.  Kendatipun begitu, bagi pihak Kerajaan, secara tulus ikhlas saya meminta kepada semua pihak, agar jangan bersalah sangka atau sesekali bersalah faham, tentang pemerkasaan ekonomi Bumiputera ini. Sesungguhnya, inisiatif dan haluan besar ini, kita lakukan bukan dengan jalan memintas, tidak dengan cara mengambil hak orang lain, mahupun menafikan kepentingan sesiapa.

Ladies and Gentlemen,

31.  Certainly!... We are doing what is fair,... we are doing what is right..., and we are doing what is equitable. Maknanya, kita tidak mempunyai apa-apa nawaitu, atau sekelumit pun rasa prejudis terhadap bangsa-bangsa lain.

32.  Sayugia, yang tertanam di benak sanubari saya dan kerajaan, adalah hasrat murni untuk terus gigih mencipta serta menjana kekayaan baru. Semoga nikmat dan kemakmurannya, dapat diraih serta dirasai oleh semua golongan sebagai rakyat Malaysia secara adil dan saksama.

33.  Bahkan, kerukunan kitatelah diiktiraf pada tangga ke-20 sebagai negara paling stabil dan aman di dunia..............., Begitulah istimewa dan uniknya Malaysia.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

34.  Pucuk pangkalnya, hendak saya pertegaskan bahawa kita adalah kerajaan yang berhemah lagi bertanggungjawab, ke atas seluruh lapisan rakyat, tanpa mengira apa jua latar belakang samada Bumiputera atau bukan Bumiputera, Islam mahupun bukan Islam.

35.  Kita juga tidak seperti sesetengah pelaku politik, yang tidak sudah-sudah menyalakan api perkauman sehingga menggerun dan memesongkan pemikiran rakyat. 

36.  Suka tidak suka, seandainya tidak berhati-hati dan terpengaruh dengan sentimen pihak luar, melalui dalang dan petualang dalaman ini, maka, tempiasnya akan terpercik kepada kita. Sekiranya dibiar dan tidak dibendung, Malaysia sebagai sebuah negara bangsa yang berdaulat lagi merdeka pada akhirnya akan musnah dan membungkam.... Barang dijauhkan oleh Allah jua.....

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

37.  Sebagai mana di awal ucapan tadi, saya menyatakan kita berhimpun di sini bukan untuk saja-saja, kita berkumpul di sini bukan untuk suka-suka......... Seperti slogan yang popular, UiTM Dihatiku.... makanya, Universiti Teknologi MARA ini sangat dekat di hati kita, sebagai sebuah institusi Bumiputera yang cukup membanggakan.

38.  Bahkan....., masih segar lagi dalam ingatan, sewaktu berucap sebagai Timbalan Presiden UMNO, pada Perhimpunan Agung tahun 2005........., saya telah mengumumkan supaya enrolmen pelajar UiTM ditingkatkan daripada 100,000 kepada 200,000  menjelang tahun 2015. Kini,...... Alhamdulillah, bilangannya sudah pun mencecah 180,000 orang.

39.  Pagi ini pula........., saya ingin mengumumkan hasrat peningkatan enrolmen pelajar Universiti Teknologi MARA ini kepada 250,000 menjelang tahun 2020. Penambahan ini juga termasuk penubuhan beberapa lagi kampus baru di seluruh negara.

 
Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

40.  Demi Melayu......, Demi Bumiputera........,Saya ingin mengumumkan penubuhan Dana Pendidikan MARA yang berjumlah 1 bilion ringgit bagi membiayai keperluan program latihan, pendidikan, keusahawanan, penyelidikan dan  pembangunan serta inovasi. Dana ini berbentuk Matching Fund  nisbah satu kepada satu antara MARA dan Kerajaan yang disalurkan secara berperingkat.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

41.  Kita juga sedar, masyarakat Bumiputera meletakkan harapan yang tinggi kepada TERAJU bagi menakhoda agenda pembangunan Bumiputera. Kini, untuk membestarikan lagi TERAJU, sebagai sebuah badan yang unggul, ia akan diletakkan langsung di bawah saya sendiri sebagai Perdana Menteri, dengan diketuai oleh seorang Menteri atau CEO bertaraf Menteri.
 
42.  Sebagai memenuhi hasrat kita untuk mewujudkan Komuniti Entrepreneur Bumiputera, sukacita saya umumkan bahawa Institut Keusahawanan Negara atau INSKEN kini, akan diletakkan di bawah seliaan TERAJU. Begitulah juga Skim Permulaan Entrepreneur Baru Bumiputera atau SUPERB yang baru saya wujudkan tadi.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

43.  Sebagai payung dan kemuncak strategi pemerkasaan ini, sebuah council yang dipanggil Majlis Ekonomi Bumiputera atau MEB akan ditubuhkan bagi menggantikan Majlis Tindakan Agenda Bumiputera. Majlis Ekonomi Bumiputera ini akan dipengerusikan sendiri oleh saya dan Timbalan Pengerusinya adalah YAB Timbalan Perdana Menteri dengan keanggotaan beberapa menteri berkenaan. Keahliannya pula bersifat kompak, di mana pelbagai badan bukan kerajaan dan pihak-pihak yang releven akan diundang. Majlis yang penting ini, akan bersidang sekurang-kurangnya sekali sebulan dan jika perlu lebih dari itu. 

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

44.  Maka, berpasak dan bertunjang dengan Majlis Ekonomi Bumiputera ini....., kepada orang-orang Melayu dan Bumiputera, usahlah berbimbang-bimbang dan bergundah-gundah, kerana,...... selagi ada bulan dan bintang,.......... selagi hayat dikandung badan,............. survival Melayu dan Bumiputera tetap menjadi keutamaan dan pelita perjuangan kita sampai bila-bila.

45.  Akhir kalam, saya berikrar akan terus beristiqamah memperkasakan ekonomi Melayu dan Bumiputera. Mudah-mudahan dengan izin dan ketentuan Allah jua, semuanya akan tercapai.

HIDUP MELAYU........ HIDUP BUMIPUTERA........ HIDUP MALAYSIA.......

Wabillahitaufik Walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Terima kasih.



34 comments:

Kamal said...

Dato Kadir.
Saya setuju.
Sabenar programm Najib bukan sangat untokmelonjakkan agenda ekonomi bumiputra tapi lebegh meupakan agenda Najib untok pesidngan UMNO bulan Decembar.
Tidak ada sau yang baru.
Melayu UMNO akan tepok gembira tak tahu mereka di tipu buta buta oleh pemimpin ang sudah hilang arah tuju.

Saya tidak tahu bagaimana Petronas hendak menolng Melayu.President nya Melayu tapi Omer Ong lebeh powerful dari Presidentnya.

Pegawai Petonas yang bertugas memberi kontrek ialah Mr Wee,saorang bukan Bumiputra.Adkah ia faham agenda bumiputra Petronas.

Khazanah Malaysa di ketuia oleh Azman Mokhtar,saorang Melayu,tapiorangbyang banyak merangka pelabran Khazanah iaah Mr Ganesh,saorang bukan Bumiutra,ada kah ia faham aganda bmiutra.

SC merupakan badan yangnpenting dalam pesasaran modal dan saham.
kepala nya sarang Bengali dan ramai head of department nya ada orang Cina dan India.Ada kah mereka faham agenda ekonomic bumiputra.

Bank merupakan institusi kewangan yang penting ntok membantu bumiputra.
Bank bumiputra sudah tiada.sekarang kita hanya ada Malayan bankingbdan CIMB.bila kita bicara agenda bumiutra denga Nazir,adek Najib ia menjawab tanggong jaabnya ialah ntok menjaga pemegang saham CIMB.

Jadi kepala busok kena lah tukar.

Lahuma said...

Dato.

Setelah saya meneliti skrip ucapan PM Najib mengenai Pemerkasaan Ekonomi Bumioutra memang betullah produk nya untuk santapan para perwakilan sempena pemilihan UMNO 2913 ini.

Bagi saya Dato secara peibadi dilihat tak ada satu pun pendekatan yang Radikal untuk apa yang dikatakan memperkasakan ekonomi bumiputra.Masih pasif dan kurang tenaga.Agaknya barangkali PM Najib masih berhati-hati kerana menjaga hati bukan bumiputra.

Lagi pula ramai juga Pemimpin UMNO dan bangsawan Melayu yang ada kepentingan rakanniaga dengan bukan bumiputra.Tak perlu disembunyi lagi.

Apakah sandaran ekonomi bumiputra dan Melayu.Mereka adalah petani,nelayan,buruh kasar,peniaga kecil dan sebagainya.

Melayu/bumiputra pula ada yang berada dibandar dan juga diluar bandar.

Seluruh ahli UMNO kena lihat semua ini.Jangan telan sebulatnya.Dari ahli biasa,ketua cawangan,ketua bahagian,pemuda,wanita dan puteri serta Majlis Tertinggi UMNO kena serious eganda ini.

Perlaksanaanya pula belum nampak lagi.Pegawai kerajaan dan GLC kena juga turun padang.

Kerajaan PM Najib juga kena lihat tentang beberapa polisi monopoli yang dipegang bukan bumiputra.Bumiputra langsung tak ada dalam polisi ini.

Sepatutnya dalam istilah Pemerkasaan mstilah ada unsur luarbiasa untuk melonjak ekonomi Melayu.

Dalam perniagaan Melayu/bumiputra masih dibelanggu isu pemasaran terutama hasil pertanian dan nelayan.FAMA dilihat ketinggalan jauh dibelakang untuk bantu Melayu.
Eloklah FAMA ditutup atau diswastakan kerana mereka tahu mereka adalah pegawai kerajaan yang dijamin bergaji setiap hujung bulan.Banyak hasil titik peluh petani nelayan dan lainnya ditentukan orang tengah.

Betul apa Dato kata yang terpenting ialah komitmen dan keberanian.Kalau main wayang sahaja alamat mimpin indah sahajalah.

Terima kasih Dato.

El-barokas said...

"So much they talked, so very little said" (Charles Churchill : the Rosciad)

A KADIR JASIN said...

1. Sdr Lahuma, daripada aspek politik memanglah timing, pemilihan tempat dan subjek pembentangan DS PM adalah reaksi kepada keputusan PRU 2013 dan antisipatasi kepada pemilihan kepemimpinan Umno yang sedang berjalan sekarang. Dalam politik tidak ada altruisme.

2. Itulah cara beliau mengatakan terima kasih kepada Melayu Semenanjung dan Bumiputera Sarawak dan Sabah kerana menyelamatkan beliau pada 5 Mei lalu dan merayu kepada pemilih Umno agar terus mengekalkan beliau sebagai Presiden - seelok-eloknya tanpa pertandingan.

3. Sdr Kamal berbunyi skeptikal dan sedikit "perkauman". Saya faham.

4. Tetapi dengan kita terus mendedahkan dan memerhatikan tindak-tanduk watak-watak dominan di sekeling Mohd Najib seperti Haji Omar Ong, Azman Mokhtar, KSN, KSU Kewangan dan Pengerusi SC, saya yakin mereka tidak akan berbuat sesuka hati.

5. Kalau mereka tidak bertindak seperti yang diarahkan oleh bos mereka Mohd Najib dan seperti yang kita aspirasikan, kita tembak saja Mother Ship.

6. Sebagai orang tua, saya lebih berkeyakinan terhadap pegawai bukan Bumiputera dengan syarat mereka menjiwai legasi pegawai-pegawai bukan Bumiputera terdahulu seperti Tan Sri Thong Yaw Hong, Tan Sri Rama Iyer, Tan Sri Cliffior Herbert (sebagai contoh) yang komited kepada DEB dan dasar-dasar nasional lain.

7. Bumi pun kalau malas, korup, mengampu dan mementingkan diri sendiri pun tak guna juga. Boleh campak ke Laut Khalzom.

8. Berkenaan Azman Mokhtar aka Amok, saya di bekalang beliau di dalam usahanya mempertahankan GLC daripada dianak-tirikan oleh kerajaan sendiri kerana terlalu ghairah dengan TPPA. Sesiapa saja yang mengheret negara ke dalam TPPA tanpa mempertahankan hak asasi rakyat jelata adalah pengkhianat. Kita tahu siapa the Obama/Washington DC desciples di kalangan penasihat PM. We SHALL hold them responsible for any submission to the US economic hegemony!

Terima kasih

Unknown said...

Saya ingatkan mungkin najib nak bagi bonus khas kpd pemegang ASB tahun ini tapi sebaliknya nak tubuh ASB2. Nak cekau duit mana nak masuk ASB2 kalau tak dengan buat pinjaman bank..berhutanglah lagi..dividennya nanti pun tak lah setinggi mana. Cuba lihat sejarah dividen zaman mahathir paling tinggi..zaman pak lah susut..zsman najib hancsuh..umno has put the wrong guy as menteri perdana

affendi hussain said...

Salam Dato'..
Produk basi yg sama cuma pembungkusan yg nampak lebih cantik ( same-o-product only different packaging)..

Tiada diperincikan kaedah perlaksanaan (methodology) dan rangka jangka masa (time frame).

Sewajarnya PM Mohd Najib berfikir panjang selaku nakhoda yg mengemudi 'mother ship' andai kata org melayu dan bumiputera melihat UMNO tidak lagi relaven, itulah titik nokhtah parti yg wujud sejak 1946 yg meletakkan dirinya di mana sekarang..

Terlalu awal untuk memberi 'verdict'.. semangat dah ada, tak kiralah apa jua agenda, mulut, hati dan minda boleh saling kontra, kita hidup berpijak dibumi nyata, bukan hanya boleh berkata-kata, sama ada boleh diterap dlm roh dan dilaksana jasad kita tunggu dan lihat.. 4-5thn bukannya lama sangat.. nk harap kem politik melayu sebelah sana lagilah keparat, tenat & loghat (istilah utara)..

wallahualam & wasalam

("/)

Johan Ariff said...

Kumpulan Utusan Melayu akan bankrup dalam masa 6 bulan.Ini bealku salepas pilehan raya.

Waktu pilehanraya,Utusan Print Manifesto sabanyak 8 juta.
Utusan rugi 1.5 juta kerana mereka tidak mengira kos pengangkutan dan distribution manisfesto ini.
Yang untongbialah orang2 di Ibu Pejabat UMNO dan penasehat Najib.

Sahingga keadaan kritikal.Najib terpaksa meminta LC dan agency kerajaan memyiarkan iklan dalam utusan.Tidak payahnlah buat kenyataan akhbar mengenai hal ini.buat sahaja surat kapada GLC.

Tidakkah kira berasa malu.Akhbar milek UMNO akan banknrup
tidak bolehkah 1MDB menolong nya.?

din kelang said...

Dato

Kena adakan KPI untuk sesiapa yg akan melaksanakan program. Tempoh perlaksanaan juga perlu dinyatakan

Nanti jadi indah khabar dari rupa sahaja. Lepas PAU senyap semula.

k.k.ko said...

Salam Dato

Dengan kelayakan akademi tahap luar negeri dan bayaran gaji puluhan ribu apa kah setakat ini sahaja yang para penasihat Najib mampu hasilkan.

Ini umpama mengkitar semula idea lama dengan diberi jargon baru. Idea lama pun masih belum di capai sepenunya.

Tiada innovasi dan transformasi yang meyakinkan golongan bumiputera.

Nanti ada pulak golongan politik yg datang menyelit nak tumpang sekaki untuk dapatkan kemudahan

Tinta Hitam said...

Datuk,

Kita dah 56 thn merdeka .Org melayu ni masih miskin lagi ke? Ingat kan mereka kat Kelantan aje dikatakan miskin sbb suka sgt sokong PAS.Rupanya seluruh Malaysia masih lagi miskin dan perlu dibantu.Perlu pd BRIM..Siapa punya salah?rRakyat atau pemimpin pemimpin yg dipilih utk memerintah?

Program program yg dijalankan semasa DEB sebenarnya bagus.Cuma perlaksanaan ya shj menjadi persoalan.Rakan rakan saya penyokong penyokong PR sering dianak tirikan didlm membida kontrak kerajaan.P walaupun mereka melayu.Itu baru satu contoh.Satu lagi contoh ialah bila mereka membida kontrak,fahaman politik tidak ditanya,tetapi mereka akan ditanya berapa RM yg boleh "masyuk". Lagi tinggi lagi cerah peluang utk dpt.

Apa shj program walau sebaik mana pun jika cara implementasinya penuh pilih kasih dan korup.

Malahan program terbaru ini pun akan menghadapi nasib yg sama..

zed-85 said...

Dato,

Kalau ditelitikan angka-angka dalam ucapan Dato Najib,

70% dari rakyat kita adalah Bumiputra, tak kira melayu, jawa, banjar, iban dan kadazan.

Daripada 27 Juta penduduk, 70% atau 19 juta adalah penduduk Bumiputra.

Mengikut statistik yang pernah saya baca, 20% daripada golongan bumiputra adalah kelas pertama yang berkemampuan tinggi (sekitar 3.8 juta).

40% bumiputra kelas kedua adalah berkemampuan sederhana sekitar 7.6 juta) dan

40% bumiputra kelas ketiga adalah bekemampuan rendah sekitar 7.6 juta.

Kebanyakkan, (The bulk) iaitu 80% atau 15juta daripada golongan Bumiputra adalah dari golongan Kelas sederhana dan Kelas Rendah.

Oleh itu, tindakan menaikkan taraf Bumiputra perlu di dimensikan berdasarkan angka yang terbesar dan teramai.

Kita berharap, tidak terjadi perkasaan Bumiputra yang mana 20% kelas pertama yang sudahpun berkemampuan tinggi mendapat habuan yang besar manakala selebihnya 80% mendapat hampas (scraps).

Perkara yang paling pokok bagi kaum bumiputra adalah

1. Perumahan /Hartanah.
2. Pekerjaan yang bergaji munasabah.
3. Pendidikan.

Perkara diatas perlu diperincikan dengan angka-angka yang sesuai, termasuk jangkamasa/timeline supaya kita dapat dengan lebih jelas rencana kerajaan.

Chu kai said...

Saya masih sangsi dalam perlaksanaan kerana apa yang berlaku dalam badan kerajaan atau GLC telah bergerak secara songsang. Contoh PETRONAS tidak lagi membantu VDP dan syarat perlesenan telah di ubah baru2 ini tidak lagi membantu bumiputra. organazasi telah di robek dengan kemasukan staff contrak luar bukan bumiputra dan staff lama telah di pindah ke jabatan yang tak penting. Sama macam PEMANDU, akhirnya yang kejar tak dapat, yang kendong berciciran. Apa UMNO lihat?

Unknown said...

Saya suka remarks Dato antara lain 'siaran ulangan, pembentangn pentadbiran, birokrasi & wal hasil balik asal...'

sujini said...

Datuk,

1. Sama-samalah kita beri PM Najib&Team beliau "benefit of the doubt"

2. Jangkamasa: Sehingga PRU14 diistiharkan.
Amin.

azhar said...

salam dakj

saya rasa macam satu pengumuman penambahan peruntukan kepada program program yang telah dan sedang di jalankan sahaja serta ditukar nama beberapa program.

ianya tidak meletakkan matlamat utama dengan jelas seperti berapa peratus kekayaan yang sepatutnya di capai, tempoh perlaksanan dan date untuk mencapai target.jika kita tiada menetapkankanya bagaimana kita nak ukur sejauh mana kejayaannya nanti.

Dasar ekonomi baru lebih jelas dan lebih berani dengan meletakan matlamtnya 30 % penguasaan ekonomi oleh bumiputra.dan jika matlamat itu masih dijadikan matlamatnya saya rasa kita perlu ada Perdana menteri yang baru,yang lebih berani,yang lebih bijak ,yang lebih menyakin kan.

pasal ASB2 yang untung Bumiputra kaya aje.Betul kata tuan ASB yang ada pun berjuta -juta bumiputra melabur tak sampai RM5k.ini program untuk bumiputra kaya.


oleh kerana program yang dinyatakan banyak sedang dilaksanakan ini bermakna pelaksana program telah tersedia ada.ia juga boleh bermakna macam memberikan lebih banyak projek kepada rangkaian yang sedia ada.dan diharap jangan rangkaian yang sama/orang yang sama sahaja mendapat faedahnya.



Unknown said...

Aslkum Dakj

1. Kalau ada pertandingan public relation antsra PM NAJIB dgn PM2 yg lepas, markah Najib jauh di hadapan. Layak di gelar bapa pengistiharan slogan.

2. Di negara maju, sukar nak jumpa kanak2 lembam. Di Malaysia , sukar nak cari kanak2 lembam di kalangan Cina. Tapi melambak di kalangan Melayu di sekolah kebangsaan. Kenapa Najib tak tangani masaalah ni. Jangan kata nak repair tv dan hp tercangih, nak repair paip bocor dan nak jadi tukang letrik pun murid melayu tak boleh buat kalau dah dilahir lembam.

3. On paper memanglah pendapatan PURATA BULANAN isirumah Bumiputra pd tahun 2012 nsmpak tinggi iaiti 4457 rgt. Tapi jgn lupa 60% drpd mereka cuma berada dslam kumpulan 1500 rgt kebawah. Bagaimana cara kerajaan UMNO nak selesai masaalah ini.

4. Semua org tau kuota melayu beli As wawasan, As 1 malaysia, dan As 2020 hingga la ni tak mampu di beli oleh pelabur melayu. Walaupun Najib sebut pelaburan melayu dalam ASB sebagai asas ukuran pemilikan 24% dalam sektor korporat, saya nak tanya berapa banyakkah drpd berbillion pelaburan dlm unit ASB tu bukan melalui pinjaman bank . Sebenarnya jika kita ada anggka ini maka dakwaan melayu menguasi 24% saham sektor korporat temberang atau syok sendiri sahaja.

5. Oleh kerana jumlah dana ASB adalah open ended maka penubuhan ASB 2 tak berapa jelas keperluannya. Kecualilsh kalau Najib mau diingati sebsgai satu2nya PM yg berjasa menubuhkan ASB2. Kalau ASB2 bileh menjanjikan div lebih tinggi drpd ASB melalui skim cepat kaya ala malaysia boleh tak tau lah.

6. Beberapa tahun lalu kerajaan menubuhkan skim pelaburan hartanah bumi yg hingga kini hidup segan msti tak mau dari segi penyertaan pelabur melayu....menampakkan betapa miskinnya org melayu.

7. Mungkin ada betulnya tentang bilangan % jumlah profesyenal melayu yg berjaya di lahikan atas usaha kerajaan UMNO selama ini. Akan tetapi bilangan ramai belum tentu bererti mereka juga menjana jumlah pendapatan yg setimpal. Ramai yg cukup makan stau gulung tikar sejak DEB dipinggirkan pd zaman Mahadhir 1991. Saya tak nampak petkara ini di tangani oleh pengumuman Najib.

Verdict oleh Din Melaka , Najib gagal lagi.

Lebih kpd strategi memenangi hati perwakilan pethimpunan agong UMNO.

Unknown said...

Aslkum Dakj

Salain drpd komitmen dan keberanian, yg tak kurang pentibg adalah keiklasan.

Jangan ada sikap melepas batuk ditangga. Jugavjangan ada sikap harap pagar , pagar makan tanaman.

Beranikah kerajaan Najib buat peraturan agar newajibkan semua pemaju menyerahkan kepada badan khas yg bebas untuk mengagih penjualan 30% perubtukan Lot2 bumi.

Dari sudut wealth creation kpd masyarakat melayu, mereka mesti diberi hak membeli peruntukkan bersama2 dgn PNB, LTH, UDA, SEDC.

Yg lepas2, oleh kerana kerajaan tak iklas maka , peruntukkan lot hartanah tinggal nama saja sebab pemaju dan melayu tertentu termasuk yg kuat berkokok semasa perhimpunan sgong UMNO dgn mudah menyelewengkan lot2 berkenaan, kononya lot berkenaan on paper telah terjual. Lihat bgm melayu curi hak melayu gara2 perbuatan kerajaan tak iklas dantak berani bertindak keatas teman2 sendiri. Dengan Najib yg kejar populariti di kalangan Cina dan India dan toke2 besar, ini memang ujian besar kalau beliau hendak benar2 dikenang sebagai pahlawan melayu spt ayahnya.

Kalau Najib gagal spt PM yg perintah kita selama 22 tahun bukan saja melayu yg mampu dinafikan hak, badan amanah spt PNB sukar nak cari untung yg lebih utk mengeluarkan div tinggi kpd masyarakat melayu.

Inilah masa pemimpin UMNO tebus kesilapan dan dosa mereka kpd melayu. Tak ada masa nsk berretorik. Apalagi kalau setakat nsk beri tau beliau kenal org itu ini dan isterinya dulu sekolah di mana.

Ya Allah tolong selamatkan bangsa ku daripafa penindassn segenap sudut.

Lahuma said...

Dato.

Suatu ketika semasa dalam pejumpaan anak-anak Kedah.Seorang tokoh dari Kedah juga secara sinis berkata:

Orang Melayu yang pandai jadi pegawai kerajaan.
Orang Melayu yang kurang pandai berniaga.

manakala.

Orang Cina yang pandai jadi peniaga.
Orang Cina yang kurang pandai jadi pegawai kerajaan.


Masih teringat sampai kini.
Ungkapan ini boleh di bahaskan.

Terima kasih Dato.

Jango said...

Kesian Najib dan UMNO kena baham Din Melaka.Nak tengok juga kalau kalau ada satu pujian pun jadilah.Sayang sekali tak ada satu pun yang baik untuk diberi pujian pada pengumuman dari mamat Din Malaka ni.Kau bukan ahli UMNO tolong beredar dari membincangkan isu politik UMNO cara anda.Kalau setakat nak baham saja tak adil lah.Tak balance tau.Kita tahu hang peyokong PR tapi biarlah berpada dan munasabah.Din Melaka perasan hebat kot.

ab said...

Salam Dato,




Bunyi plan berdentum dah.



Target populasi melayu/bumiputra lebih kurang 18-19 juta.



Dari 18-19 juta ni, 15-16 juta tak banyak pendapatannya.




YANG 4-5 juta,yang pendapatan agak tinggi dah ada rumah dan simpanan semuanya?..




Dalam 4-5 juta tu pun teramai tak ada kedai perniagaan,syarikat perniagaan,mungkin dalam 200-300 ribu unit kedai atau syarikat perniagaan..Berjaya atau kurang berjaya itu lumrah perniagaan.




Pegawai tertinggi MEB OK,PM dan TPM. Yang lain tu OK la kut..menteri,KP,KSU dan ketua ketua jabatan jabatan kerajaan, dan yang terakhir tu semua melayu/ bumiputra ka?....




YANG TAK BERUBAH IALAH STRUKTUR, PEKERJA/KAKITANGAN sedia ada bawahan lagi dibawah level dari KSU sampai la ke pegawai/ kakitangan pukui kaki jalan jalan pi periksa melayu/bumiputra di premis perniagaan,semak gudang, kedai,keenderaan perniagaan, pekerja pekerja dll yang bolih di jadikan target assessment dan plan execution....DAN SELAMA INI KAKITANGAN KERAJAAN teramai peringkat ini la yang dok jahanamkan projek projek kerajaan...sabotaj la,tak buat kerja la,rasuah la,kaki bodek la,penipu la dll yang menyebabkan DEB tak jadi,DEB pun bungkus, jadi
lain dari tujuan asai.


NEP pun berkecai pasai tu jugak.



Lebih satu juta kakitangan awam tak bolih JAYAKAN,BUATKAN,JADIKAN,
segala rancangan kerajaan?..HUDUH sungguh kalau dianalisa,sebab 90% mereka adalah islam...ISLAM JENIS APA ni kalau diberi tugas tak buat seperti yang diminta,diberi upah dia ambik.Islam jenis apa kalau upah lebih banyak dari tugas/ kerja? TAK ka itu dosa jika upah yang tak dari kerja tu haram?,dan digunakan makan minum sendiri,bagi makan anak bini,mak bapak,buat rumah,beli sejadah,beli ketayap,kopiah,telekung,beli Quran,buku,kitab,sekolahkan anak dll..





La ni PM dok buat plan pakai orang orang tu jugak! Dah lebih 50 tahun dok pakai `the same machinery' dan dah lebih 50 tahun, tak bolih jugaaak, sebab mereka tak berfungsi seperti yang diharapkan olih perdana menteri perdana menteri terdahulu!. THEY HAVE FAILED US badly.




MACAM MANA PM yakin bolih depa ni bolih buat?


Lagi TERUK, tak ada numerical targets,tak ada time frame target,dan tak ada target jumlah baru melayu/bumiputra pemilik rumah dibandar kecil atau besar setahun,5 tahun dll. Tak ada target bilangan peniaga melayu/bumiputra baru setahun,5 tahun dll.



TIADA neumerical target of graduates employment per year, next 5 years dll..






Dear PM, with due respect, your government machinery, the majority of the public servants are not up to the expected capacity to deliver,as you would like to believe they are, to understand and to deliver your programmes, and with the present workers,I am very certain that your plan outcome is at least 50% below your desire.



AND WITHOUT ANY numerical and time frame targets, your plan execution is at best a failure if not a total disaster... SORRY SIR, I have to say this.




PLEASE GET A NEW SET OF PEOPLES,purely appointed and trained for these tasks...from top to bottom,and IF they succeed,do REPLACE the existing penyegan, penyagak dan pemalas people with these newbies... that is the best transformation.




Abu Bakar Ab Rahman

zainal abidin awang kechik said...

HARAPAN SAYA MOGA MEREKA YANG MAKAN DUIT RAKYAT UNTUK SARA HIDUP... DENGAN ERTI KATA LAIN.. AGENSI KERAJAAN.. HARUN PAHAM AMANAT PRESIDENT UMNO NI.. .MOGA JANJI DI TEPATI DAN BERSIH CEKAP DAN AMANAH MEMBELA UMAT MELAYU DAN BUMIPUTRA .. DAN SEPAYA ANAK ANAK CINA DAN INDA JUGA TURUT MENJADI PDRM DAN ATM... JANGAN BILA PERANG DAN JAGA LALULINTAS ORANG BUMIPUTRA ... ADAKAH KERANA MALAYU DAN BUMIPUTRA HANYA LAYAK UNTUK TUGASAN BAWAHAN...


Semoga Ada cukai KHAS UNTUK BUMIPUTRA



Salam satu malaysia tok.. Selamat berjuang.

Unknown said...

I don't have a bone with the thrusters; they seem to make sense - common sense.

But I have some issues with the plans for the thrusters. They seem rushed. I don't believe they would bring a quantum leap in the Malay's economic power; I believe the think-tank could think and come up with something better from their tank.

Before we go on, there is something that we must be clear in our head. I am talking about the Malay economic power (in saying Malay, I am including the Bumiputeras as well) AS A SOCIETY, rather than individual or a segment, a caste. When a policy benefits a few individuals and they get extremely rich from it, it does not translate into Malay Economic power unless they give back much more to the Malay community. We must look at the society as a whole, from the poorest to the richest.

In that regard, we must also understand the demographic of the Malay society that while it is true that past policies have created a larger pool of middle class Malays, the society is still dominated by largely the poor, both in terms of financial education as well as the financial itself. This society is by and large, poor and heavily subsidized.

Lets start with the ASB2; RM10 billion of it. And here are my issues:

ASB is attractive only because it is a superhigh-return savings scheme. The guarantee of the capital makes it risk free (better than bank deposit (?), maybe, because PIDM has a limit on the guaranteed savings amount) and it gives an equity-based return (way higher than the deposit rate of around 3% per annum).
That would just make people switch their long term fixed deposit into ASB (those poorer ones who needs to withdraw cash regularly cannot benefit because you need to lock the amount in ASB to fully enjoy the yearly dividend). Who has one year long term deposits? Certainly not the poorer Malays nor even the middle class Malays. It will definitely benefit the richer Malays, those who have maxed out their ASB1.
So it looked like this plan would benefit the already rich Malays first. But their number is not that big.
In my opinion, this ASB does nothing to promote active economic management of the Malays. Instead it is training the Malays to be passive owners of equity. The term "reign but does not rule" comes to mind. I don't believe that passive ownership of equity would make the society any better at creating and managing economic power - that one comes from owning and operating businesses.
ASB does not directly and significantly help the Malay society in owning and operating businesses. The moneys in ASB would have to be placed in secure investments so that the managers could manage the risk and give the expected return. Amongst others, they would be invested in companies owned by non-Malays (because they still dominate the real economy, they own the businesses) and when this happens, the capital flows to enhance the economic power of the original owner. They would use the much needed cash to build more businesses and when it has grown big enough, they would then go for listing again - and the cycle continues.
So, I ask myself, does the Malay businesses really benefit from the ASB? Does the Malay society as a whole benefits from ASB? Do Malay entrepreneurs benefit from ASB? I have great difficulty to say a resounding yes. Menang sorak, kampung tergadai.

ASB1 was relevant back then, to tilt some Malays into middle income class and some middle income Malays into rich ones. It was a quick fix to create purchasing power within the society. But now we need something different. We need production power.

mtgbertam said...

Dato' ,

Bertambah lagi seorang pegawai bertaraf menteri. Tak lama lagi berlambak2 menteri sepertimana berlambaknya gelaran dato' di negara. Dah takdak nilai.

Joe Black said...

Encik Mohd Yazdi,

Very well put arguement. There are also other ways of looking at this Formation of Another ASB (ASB 2...As if the first one was not enough!). To be fair to the Non Malays there should also then be another ASN, i.e ASN2.

As a matter of course, A new ASB should be set up whenever A new Malay PM comes into power and instead of 1, 2, 3....10. put their name to it so they can claim credit for it.Say ASB Najib....ASB Mukhriz etc. The same will then have to be done for ASN as well!

Then we can compare which Prime Minister's ASB,ASN is doing well and which isn't!

din klang said...

Salam Dato

Saya sangat bersetuju dgn saranan Dato dlm berita tv tadi agar PNB sebagai pemegang saham mewakili kaum bumiputera memainkan peranan menambahbaik penglibatan kaum bumiputera dimana yg sesuai di dalam listed company bukan bumiputera demi menseimbangkan ratio ekonomi di Malaysia.

Bukan kah itu tujuan PNB ditubuhkan oleh TDM sebelum tarikh keramat 1990 dahulu.

Jika dahulu mungkin setakat membeli saham sahaja. Tetapi kini dengan kemampuan kaum Bumiputera yg meningkat , peluang nya juga sepatut bertambah dan bukan berkurang seperti sekarang.

Kaum cina dan india sibuk mempersoalkan hak mereka dalam kontrak kerajaan tetapi dalam diam mereka menyembunyikan hak bumiputera di sektor swasta.

Padahal pada hakikatnya 90% barang yg peniaga Bumiputera supply kepada kerajaan perlu di beli dari kaum cina samada kita suka atau tidak.

Mungkin Najib perlu mengambil perhatian dgn saranan Dato itu.

Syabas Dato kerana berkongsi maklumat yang berharga itu

Unknown said...

Salam Datuk semoga sihat.
Agenda ekonomi melayu terlalu diwar warkan sehingga kaum lain curiga. Bagi saya PM terlebih bermain politik segala unjuran dan angka yang dikeluarkan hanya sekadar penyedap rasa. Hakikat yang pasti kaum Bumiputera masih lagi dibelakang dan akan ke belakang. Saya baru balik dari menghantar anak saudara yang pergi temuduga kerajaan di kajang. Tinjauan saya melihat jalan ke pusat temuduga tersebut sesak berkilometer dek pencari kerja dikalangan graduan yang rata ratanya melayu. Kenapa melayu yang ramai? hasil sembang sembang dengan calon temuduga lain rata rata yang datang adalah graduan universiti yg keluar lebih dari 3-9 tahun yang belum dapat kerja tetap. Mereka bekerja di syarikat swasta dan mendakwa gaji dan kepakaran mereka tidak di iktiraf oleh majikan yang hanya memberi keutamaan kepada kaum majikan sendiri. Alhirnya mereka tawar hati dan ingin memohon kerja kerajaan agar dapat membela nasib bangsa sendiri. Ketidakupayaan kerajaan menyediakan peluang pekerjaan kepada kaum melayu sepatutnya diangkat menjadi agenda. Banyak saja pemimpin melayu dalam kerjaan tapi bila anak gadis kita mohon kerja disuruh buka tudung mana ada tindakan dari kerajaan terhadap syarikat keparat tersebut. Sudah jadi rahsia umum pekerja melayu disektor swasta dianaktiri. Kepada pemimpin Umno yang membaca blog datuk bukalah mata dan dengar denyut nadi rakyat marhaen jangan dok sebat hasil mahsul negara demi tembolok sendiri. Kaum melayu banyak bekorban tapi tahun 2013 lagu ekonomi melayu masih didendang oleh pemimpin langsuir. Saya tidak mengharap yang besar tapi kalau Umno ikhlas angkatlah isu ini sebagai agenda perjuangan.

merlimau9 said...

Dato
Buatlah sesuatu dgn mengambil peluang yg DS Najib umumkan itu.
Mungkin menjadikan anak Melayu penerbit yg berkelas dunia.

rahimlpp@yahoo.com said...

Y.Bhg Dato'@ Masyarakat Melayu dan bumiputra lain harus bergabung tenaga mengenepikan perbedaan politik memberi sokongan kepada program Kerajaan kearah memperkasakan ekonomi bumiputra.
2.Kalau kita bercakaran dan menolak sesuatu yang baik,akhirnya yang rugi adalah bangsa kita yang walaupun majoriti di negara sendiri tetapi kekuatan ekonomi terlalu lemah.Sepatutnya PAS jadikan pembelaan ekonomi ini sebagai agenda utama selaras dengan konsep negara berkebajikan.
3.Suara-suara sumbang dari bangsa lain harus kita tangkis secara bersama kerana sepatutnya kumpulan majoriti juga harus menguasai kekayaan negara. Terlalu jijik melihat puak minoriti menguasai kekayaan negara yang diperolehi kerana kealpaan dan kebodohan puak majoriti.
4. Dalam jangka masa panjang negara hanya aman dan stabil sekiranya kekayaan negara dinikmati secara adil.Masyarakat Cina harus menyokong usaha Kerajaan membetulkan pengagihan kekayaan negara ini tanpa merampas sesen pun hak mereka!

iklas,
rahim

Kampong man said...

Salam DAKJ,

1.We have heard and read the Bumiputra Economic Empowerment plan(BEEP)launched recently.Whilst some(The selfish negative ones-forget them) may say it was mere words and it will fail I believe the Government is serious about it as the economic problems facing Bumiputras are REAL and SERIOUS. It has to be properly managed now if Malaysians are genuinely serious about sharing equitable wealth together. The results may not be immediate but there ought to be IMPROVEMENT and targets achieved within the stipulated time frame.

2.Surely,much indepth studies,thinking, analysis and feedbacks are done and taken into considerations about real economic state and problems facing Bumiputras and its achievement thus far.It is a Bumiputra economic issues.I believe the Government is sincere doing what is right,fair and equitable and it should not in any way hurt non-bumiputra.

3.As an entrepreneur I saw that bumiputra entrepreneurship is one of the most important aspect that needs emphasis, increasing the numbers of bumiputra businesses and its development.The Government can only do so much by providing the basic facilities and infrastructures conducive for business, the rest are all up to YOU yourself to make it good ultimately,competing in the market place.

4.We saw that RM1 billion fund has been allocated for training, education, entrepreneurship and Research and Development and this is good.The 10 billion units for ASB2 is a step forward after the success story of ASB1.It creates the saving habit and this almost risk free high return investment should help small budding business person a kickstart so as to be self sufficient with little reliant on Government GLC facilities.Bear in mind NOTHING IS FOR FREE.

5.I am full of hope that these five thrusts will be a new way forward and be achieved.It shows the Government is listening to the cries .It is now about the DELIVERY SYSTEM .How effective are they in their implementations. Insyallah,my doa is that it will achieve targets to the 'kumpulan sasar" and it MUST work and not mere rhetorics!!.No more please.

Wassallam and thank you.

mokhtar bin Zainol Abidin said...

salam dato,

everybody is entitle to an opininon
about the Malay/ Bumiputra Economic Agenda but
credit should also be given to PM Najid for presenting the Agenda with the new packaging.
-govertment should have increase the Malay/Bumiputra students in all IPTA & IPTS. The cream of them should be sent to selected IPTA & IPTS instead of increasing the students intake to 250K at UiTM.
sadly most of the undergrads at UiTM converse Bahasa Melayu,worst in their respective state / local dialects.the best of them should be in competition with others races at these univesities.
- we need all level of education from skill,technical, blue & white
collar not just graduates & usahawan. tolong perkasa juga IKBN, IKM, Giatmara, ILP, instituit Pertanian serta Perikanan.
- under NEB, a quota of 30% was imposed to companies to employ Melayu / bumiputra workers right up to executive / managerial level
as a conditions to set up business or renew licence.This affirmative policy should be re-introduced & enforced.only then we can
physically notice melayu / bumiputra employees at non bumis companies.
- as for ASB 2, mana orang melayu / bumiputa nak cari duit to membeli ASB2.as it was, previous
Amanah Saham failed miserably due to poor respose from melayu /bumiputra,due to financial limitation.those who purchased are mostly finance by banks.nak subscribe ASB2, they have to borrow again.better just invest 2Billion with PNB, harvest the profits & distribute to melayu/ bumiputra in form of wakaf,properties,education funds or related projects for their betterment.
- for GLC, set the KPI,... KPI lagi, to ensure they assist their own kind not others.
- lastly, we are not asking much just tiga kupang (30%) for every ringgit. we are not asking for free but willing to work & slog for it.just give the the oppotunities & assistance.
- In return, UMNO can ensure of our supports.

Kampong man said...

Salam sdra Yazdi dan semua pembahas disini,

1.I am in agreement to Yazdi thought provoking comment,especially the concern when certain policies benefitted certain top notch Malays/Bumis whilst the vast majority remains poor and unchanged .It should be able to cover the entire spectrum possible.The small minority richer ones are getting richer of course because they have the resources in case of the ASB .That is why PNB set a max limit for the ASB investments to a max of 200k for many to participate.

However, many should realise the POWER OF COMPOUNDING through ASB saving plans. Remember, I discussed about that magic RULE 72 before here as a long term investment and saving plan in ASB.You double your saving every 8 or 9 years (Assuming return of 8% to 9% ) through this formula:

72/R =T where R=% Yearly return and
T=Time in years.

Realising this while saving YOUNG you should and can become millionaires too,more of a retirement plan actually and yet have some savings at your disposal in time of need, for children education possibly.The above is only one long term saving options.Creating and developing businesses like our Chinese friends is still the BEST and will meet the objective of achieving Bumiputra economic power.Ask our Chinese friends.

2.Government should look into awarding contracts to deservedly qualified Bumiputra always NOT the Ali Baba kinds because of their political contacts or whatever else we remain in circle same as before and appear like we are shooting at moving targets forever.We know who benefit the most !!, the Baba of course.We do face with lots of BUSINESS OBSTACLES as we plunge into businesses due to our poor network across the value chain but we have to be resilient and have the determination to make it good and succeed.Not that difficult maaa...

Remember this,

What is life, full of care.
There is no time to stand and STARE !.
No time to sit beneath the bough.
And stare as long as sheep or cows.


Thank you.

PENGUNDI AMPANG said...

1.Saya adalah di antara berjuta Melayu dan Bumiputera biasa yang sangat terhibur dan mengharap dengan janji-janji PM untuk menyelesaikan hampir segala masalah Melayu/Bumiputera baru-baru ini.

Kepada kami, PM ikhlas kerana PRU 14 lama lagi tanpa mengaitkan atau terlepas pandang pemilihan UMNO yang akan diadakan tidak lama lagi.

Kepada kami pengumuman YAB PM adalah 'lampu Ajaib Aladin' yang akan mengubah untung nasib malang Orang Melayu.

2.Bagaimanapun, apabila membaca pendapat-pendapat pembaca hebat dan kelihatan seperti begitu hebat juga keintelektualan mereka,saya menjadi takut kalau-kalau agenda pemerkasaan yang telah ditetapkan dan seterusnya diuar-uarkan menjadi 'walhasil balik asal'@ tidak ke mana.

3.Semoga akan ada beberapa lagi pandangan/ulasan yang boleh membantu kami 'Orang Melayu biasa-biasa sahaja' yang tidak mampu melihat perkara-perkara yang tidak terlihatkan memahami dan menghadam pengumuman/janji-janji YAB PM dari sudut positifnya pula(jika ada).

Sekian.T.Kasih.

Joe Black said...

Dato'

The way in which Mukhriz was pushed into the Fray (contesting VP position) by his supporters and advised by Zahid to see Najib about contesting, it would seem that he is NOT one of Najib's trusted Inner Circle.

And if he does win, he will be made to sit in the Corner and asked to lay eggs.

ENv2 said...

Enjoyed reading your blog post Dato'.. Do you know that you can post your blog content directly from your cellphone and need not login to your laptop or pc anymore? This is the latest technology soon coming up, Mobile blogging platform. I am seriously suggest Dato' get this blogging platform. Posting will be much easier.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).