Tuesday, March 18, 2014

Banyak Teori Misteri MH370 Masuk Akal


A Kadir Jasin


[KOMEN anonymous DAN KESAT tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account, OpenID atau Name/URL untuk mengulas. Boleh guna nama samaran.]

IMEJ satelit Australia menunjukkan serpihan di Lautan Hindi Selatan yang berkemungkinan daripada penerbangan MH370.

Usaha mengesan serpihan itu sedang dilakukan oleh Tentera Udara Australia, New Zealand dan Amerika Syarikat. Malaysia menghantar kapal dan helikopter ke kawasan berkenaan.




TEORI Diego Garcia

 


SELAGI misteri penerbangan MH370 tidak dirungkaikan, sama ada dengan penemuan pesawat Boeing 777-200ER itu atau serpihannya, selagi itulah teori mengenai kehilangannya akan dikemukakan.

Tetapi sebelum kita berbincang mengenainya, marilah kita mengucapkan terima kasih kepada setiap orang petugas, di darat, laut dan udara, dari negara kita dan lebih 15 negara lain di dunia yang terlibat dalam operasi raksasa mencari dan menyelamat (SAR) sejak 8 Mac lalu.

Sumbangan kemanusiaan mereka amat dihargai dan tentunya menjadi penawar kepada keluarga penumpang dan anak kapal penerbangan itu. Berbilion dolar aset ketenteraan dan awam sedang digunakan dengan memakan belanja yang besar.

Kita tolak cerita karut-marut bomoh dan orang bunian. Kalau radar, sonar dan satelit yang canggih pun belum berjaya mengesan secara tepat lokasi pesawat itu, masakan lukah, ruas buluh dan buah kelapa boleh mengesannya. Tapi, ada juga orang yang percaya dan amalkan hal-hal khurafat dan tahayul.

Antara teori dan ramalan yang telah kita baca dan dengar, sama ada berwibawa atau semata-mata khayalan termasuklah:

1. Rampasan udara oleh salah seorang atau beberapa orang penumpang. Teori ini dianggap berwibawa kerana terbukti ada dua orang penumpang warganegara Iran yang bolos pemeriksaan masuk MAS, polis dan imigresen dan menaiki pesawat menggunakan pasport curi. 

2. Perbuatan sabotaj libatkan Kapten pesawat, Zaharie Ahmad Shah atau pembantu juruterbang, Fariq Ab Hamid. Teori menjadi berwibawa apabila pihak berkuasa mengesahkan yang mereka sedang disiasat. Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak, berkata sistem komunikasi pesawat itu dimatikan secara sengaja. Teori ini menjadi lebih sensasi apabila akhbar The Daily Mail,  London mengaitkan Zaharie dengan politik pembangkang. Beliau didakwa menghadiri sidang Mahkamah Rayuan di Putrajaya pada 7 Mac apabila Ketua Pembangkang dijatuhi hukuman penjara lima tahun atas kesalahan liwat. (Baca di sini).

3. Pihak-pihak di Amerika Syarikat meramalkan yang pesawat itu dirampas dan didaratkan di lokasi rahsia bagi digunakan untuk tujuan jahat pada suatu masa nanti.

4. Dirampas kerana antara penumpang pesawat itu adalah kakitangan syarikat pembuat komponen komputer Amerika Syarikat, Freescale Semiconductor, Inc. Kepakaran mereka sangat berguna bagi negara-negara yang sedang membina peralatan canggih tentera dan awam tetapi menghadapi sekatan perdagangan.

5. Dirampas oleh pertubuhan pengganas antarabangsa yang mengambil kesempatan daripada kelonggaran kawalan dan kurang profesionalisme di KLIA.

6. Akhir sekali teori tekanan jiwa dan sabotaj oleh kakitangan MAS akibat prestasi kewangan syarikat itu yang semakin buruk dan masalah antara pengurusan dan kesatuan sekerja. (Baca di sini).

Wallahuaklam.

59 comments:

Psychologist said...

To a psychologist like me, theories are the beginning of an investigation. You see or heard about a patient state of mind. His or her behaviour creates doubt in your mind. To prove or disapprove your suspicion (theory), you investigate.

Psychologically, it is normal to create doubt or to have doubt. It our doubt that lead us to investigate.

Supposing we doubt about the security checks at the KLIA or the preparedness of the RMAF, the natural course of action is to investigate.

Dato is a veteran journalist. I am sure you often create doubt in the minds of your reporters and editors to check and recheck their facts. That is also what we do in medicine. We create doubt and we check and recheck to dismiss our doubt so that we can come to a conclusive diagnosis.

The missing of the MAS flight require doubt to be created so that all possibilities, primary and secondary, can be investigated and diagnosed.

azhar said...

salam dakj

ini mamang masalah besar kepada negara dan umat islam malaysia

dari tulisan dan komen pembaca dari media asing nampaknya semacam ada banyak perkara yang akan mengugat negara kita.

antaranya memperkatakan/ mempertikaikan pekerja/pilot/lain-lain yang beragama islam berkerja dalam industri penerbangan.nampaknya macam satu cara nak halang orang islam berkerja dan berjaya/menguasai indutri pengankutan udara ini.

jika kita melihatkan perkembangan penerbangan tambah murah dan KLIA 2 tak mustahil malaysia boleh menguasai sebahagian besar pasaran industri ini didunia.

negara maju seperti amerika dan eropah memang tidak berupaya untuk bersaing dari segi kos untuk menyediakan penerbangan tambang murah.

rakyat malaysia juga mesti ingat,kemakmuran dan keamanan yang dinikmati bukanaya disukai oleh semua orang/negara.

keselamatan negara perlu ditingkatkan dengan segera dan kekal sepanjang masa.

pendatang asing tak haram perlu diuruskan dengan cekap dan yang haram perlu diusir segera.mereka adalah penceroboh/musuh negara.


kampong lad said...

'lukah, ruas buluh dan buah kelapa boleh mengesannya. ada juga orang yang percaya dan amalkan hal-hal khurafat dan tahayul'.

banyak 'bohmau2' yg guna 'talisman' spt daun sireh, limau purut, sintok, bunga2 & benda2 lain, tidakkah termasuk dlm kategori diatas?

Fikir Tajam said...

Assalam DAKJ,

Yang benar dan haq akan terpancar jua.

Yg bathil dan mungkar akan terserlah jua akhirnya.

Hanya jauhari mengenal maknikam.

Mahkamah Allah tercatat kesemuanya.

Di mana tiada lagi kesempatan untuk penangguhan demi penangguhan (lebih 65 kali).

Tiada lagi dolak dalih beri akuan sumpah di kandang saksi.

Budak sastera Melayu bertopengkan janggut sejemput dan lengkingan suara (karismatik kononnya) hanyalah budak yg gagal matematik LCE. Apalah sangat Anwar...

Permainan licik dan mantiq tak sehebat mana pun.

Lainkali DAKJ nasihatkan Anwar pergi belajar Fizik dan Matematik supaya tajam sedikit akal budinya.

Jangan hanya pandai tajamkan 'anu'nya saja.

Lahuma said...

Dato.

Semua teori ada asasnya.
Paling saya mengkelan orang Kedah kata tentang istilah santai dan longgarnya diKLIA kita.

Sekeru tayar kereta pun kalau longgar tayar tercabut.

Semua aset moden gigunakan.Namun Allah belum beri kejayaan.

Dasar laut tak dengar pun mana -mana pihak menyelam .Apakahkeupayaan kapal selam tidak termasuk dalam merayap kedasar laut.

Kalaulah ditakdirkan tak jumpa juga tak tahulah apa nak jadi.

Satu dunia punya ambil bahagian dalam kerja pencarian.

Bala dari siapa agaknya.

Terima kasih Dato.

NIESA said...

Just wonder...kenapa 2 org yg dikatakan "bersih" oleh pak menteri menggunakan paspot curi...

Saji said...

Salam Dakj

"Banyak Teori Misteri MH370 Masuk Akal"

teori atau hipotisis atau persepsi atau andaian?


SAJI

maae said...

Salam Datuk,

1. Bila kejadian menjadi misteri, kemungkinan menjadi dominan dari analisa teknikal, fakta berkaitan dan juga spekulasi. Malah ahli keluarga terlibat juga mempunyai versi masing-masing. Mungkin juga guna khidmat bomoh.... manusia di katakan... kepada musuh kerajaan Melayu Malaysia, masa terbaik untuk menghentam. Natijah nya pihak berkuasa kita tidak boleh jumud dan mengalah.

2. 'Kemungkinan' ini tidak menjadi salah kepada Malaysia kerana ia sudah menjadi isu nasional dan antatarabangsa. Oleh itu semua kemungkinan mesti di rungkai secara terperinci melibatkan penumpang, keluarga, kakitangan pesawat dan organisasi, hubungan setiap individu dalam dan luar, politik, ekonomi dan segala kemungkinan dasar yang mesti di imbas. Kita hormati penglibatan negara luar yang punya empati dan simpati kerana perkara ini juga amat penting juga kepada semua negara terlibat. Satu pengajaran.

Malaysia bertuah kerana di beri hidayah. Maka PM Najib dan barisan kepimpinan nya TIDAK BOLEH lagi suka berseloroh. Melepas 'batok' di tangga ( rujuk iklan bahasa Rahim Razali) atau batuk konon beramaran ! Mana mungkin berkesan. Melayu dan Islam di masa ini di carca marbakan. Malah RBA seperti di lapur, masih aktif dengan tohmahan bertalu yang membinasakan !

3. Masa untuk kerajaan bertegas, sempurnakan akta dan undang-undang negara dan menjaga luaran dan dalaman keselamatan negara ke tahap skala tertinggi(setiap negara ada skala nya). Iktibar nya, negara-negara sekeliling kita amat peka teknologi terkini dan dalam persenjataan, menyedia ruang-ruang pendaratan pesawat yang di rahsiakan dengan sistem komunikasi canggih pengesanan awal. Termasuk mengekang individu-individu yang boleh memudaratkan negara. Memang kos nya tinggi, tetapi urusan ini semestinya 'sifar rasuah' dan suis nya mesti di aktifkan sekarang. MAS MESTI membuat keuntungan nyata bermula tahun-tahun mendatang. Malaysia perlukan bantuan kewangan menyokong teknologi komunikasi. Rakyat Malaysia ramai yang pakar untuk membangunkan teknologi sendiri yang sepadan. Bukan membeli teknologi 10 tahun terkebelakang !

Moga bangsa Melayu lebih faham dan memahami. Negara dan bangsa bukan untuk di perjudikan....

XERONINE said...

Salam Datuk,

Wonder why China is not helping much in calming the relatives in Beijing ... we are up to our neck trying to manage and get to the bottom of the situation without having to deal with hunger strike etc etc. Is someone trying very hard to bring us to our knees ...? Don't do that.

Terima kasih.

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

1. Fasa pertama 'Mencari MH370' adalah fasa mencari bangkai MH370 dan mayat-mayat anak kapal/penumpang pesawat malang itu. Alhamdulillah kita tidak menjumpainya.

2. Fasa ke-2 kita dianugerahkan janji-janji keajaiban dengan andaian bahawa MH370 tidak jatuh terhempas. Semoga andaian ini akan menjadi kenyataan.

3. Saya percaya masing-masing pihak juga telah ada andaian-andaian untuk Fasa ke-3.

4. Semoga Fasa ke-3 akan dihadapi dalam tempoh terdekat. Apa sahaja kemungkinannya, keselamatan nyawa anak kapal/penumpang adalah lebih utama dari segala-galanya.

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir

Bagi sayalah, teori yg terbaik adalah teori yg dapat mengaitkan kesemua fakta kepada satu sebab. Jadinya, kesemua teori yg Dato’ hujahkan tu salah. Teori pertama tak kena sebab budak Iran 19 tahun dan 30 tahun takkanlah boleh bawa 777 secara professional.

Teori kedua juga salah sebab kapten Zahari cukup committed dgn kerjanya dan beliau dah ada segalanya. Kalau kena hijack, takkanlah penumpang seramai 239 orang tak sempat SMS atau talipon sedara mara. Juga tiada pampasan diminta sampai sekarang. Ianya lebih kepada agenda asing nak memburukkan orang Melayu,Islam dan Malaysia secara halus seperti kata pembahas Azhar. Dan terbukti mereka berjaya setakat ini. Saya setuju benar.

Teori-teori lain termasuklah berada di koridor utara dan selatan juga bolehlah dibakul sampahkan sebenarnya. Kesian saya lihat menteri kita yg cuba menerangkan kepada dunia sesuatu yg tak logic dan permintaaan juga tidak logik. Malu pun ada rasanya.

Sebenarnya, kunci jawapan ada pada plot rada air turn back yg dikatakan MH370 tersebut. Pihak manakah yg bersungguh-sungguh mengatakan ianya MH370? Atau ada udang sebalik batu? Jadinya, adakah ianya benar-benar MH370 atau pesawat lain? Sebab, gaya pemanduannya yg begitu flexible adalah seperti k/t perang, tidak dapat dikesan radar sivil juga seperti k/t perang yg begitu canggih. Org Tumpat Kelantan pun nampak k/t yg terbakar di ekor pada masa tersebut. Rasanya, kalau sesiapa yg pernah tengok LIMA Langkawi akan tahu k/t mana yg terbakar di ekor.

Akhir kata, saya rasalah, majority rakyat Malaysia boleh agak cerita sebenar. Pilot-pilot Malaysia juga tahu cerita sebenar, “Mereka” juga tahu yg Malaysia tahu cerita sebenar, tapi semuanya buat-buat tidak tahu. Sekian TQ.

RD. said...

Salam Dato.

Ini yang buat saya seram bulu roma.
Nampaknya penyokong Pakatan Rakyat sudah begitu taksud dan fanatic sehingga sanggup mempertaruhkan keselamatan negara dan 238 nyawa tidak berdosa + harta-rakyat (pesawat). Jika di ambil-kira pembelanjaan untuk SAR, kosnya akan bertambah besar lagi. Di masa yang sama, telah mendedahkan ‘rahsia pertahanan negara’ kepada dunia luar.

Terbaru, Kapten Zaharie adalah bapa saudara kepada menantu Anwar Ibrahim, walaupun Anwar menafikan mengenalinya, sebelum ini..

Sudah menjadi pengetahuan umum bahawa Anwar Ibrahim dan portal pro-PR mendapat sokongan kuat Amerika, dari segi moral dan dana.
Adakah pengkhianat telah bersubahat dengan negara-asing dan mengambil kesempatan daripada kerana kealpaan, kelonggaran kawalan dan kurang profesionalisme di KLIA? Pada masa yang sama untuk mengeruhkan persahabatan KL-Beijing?

Adakah secara kebetulan Richard Quest telah menemu-ramah co-pilot dalam cockpit yang sama, 17 hari sebelum kehilangan MH370?

Sila baca pendapat berikut di URL dibawah:-

http://hardtalkmalaysia.blogspot.com/2014/03/mh370-collateral-damage.html

zainal abidin awang kechik said...

salam datuk kadir jasin,

sekali lagi saya ulangan amaNat tok kepada saya 6 ke 7 tahun tahun dulu (zaman PAK LAH )" NON BILA ALLAH MURKA MAKA TURUN BALA, SEMUA KITA KENA, BALA DI TURUN KERANA PEMIMPIN NEGARA BANYAK DOSA"


MH 370." \ MAHA SUCI ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI


SAMPAI MASA KITA LIHAT BAGAIMANA SASIAH BANDSA DI BINA DAN ILMU KASIH SAYANG KENA KITA PUPUK DI BANGKU SEKOLAH..

APA GUNA BAHASA MALAYSIA,INGERIS, DAN SEGALA MACAM PUNYA ILMU DUNIA. HINGGA MEMBUAT MUNUSIA HILANG KASIH SAYANG SESAMA MAKLUK. bagi anak mengaji pandai dema rahsuah di bank dan jabatan kerajaan, bagi bawak kapai terbang dedpa bawak pi kot lain, bagi depa jadi menteri dan perdana menteri bergaduh dan poltik sepanjang malam siang, bagi depa jadi ulamak depa pakat buat show agama,

akhir kata manusia malaysia hura biru danhilang punca.


SALAM

Zed-85 said...

Dato'

Ada macam-macam teori.

Satu lagi teori, berlakunya kebakaran dalam pesawat.

Disebabkan kebakaran dalam pesawat, semua komunikasi pesawat terputus.

Pilot U turn ke Airport paling dekat, iaitu Langkawi.

Belum sempat sampai langkawi, krew pesawat pengsan disebabkan asap, namun pesawat masih terbang dengan autopilot menghala ke Lautan India.

Sekiranya jatuh di lautan India, proses mencari menjadi sangat sukar dan rumit. Ini disebabkan Lautan India yang sangat dalam.

Mat Perati said...

Dalam dok baca komen2 blog Datok dah lama, saya rasa pelek sikit sebab Din Melaka lama tak komen. Din Melaka pi mana? Minta dijauhkan Allah Din Melaka bukan penumpang MH370.

Pelek, bila Din Melaka tak komen/tak ada, Din2 lain pun diam. Adakah Din Melaka dan Din2 lain tu orang yang sama? Orang puteh kata bilopar syndrome. Satu orang banyak watak.

Berkenaan OKJ pulak, nampak macam orang lain sebab gaya bahasa dan nada tak sama macam dulu. La banyak setuju dari tak setuju.

Macam2 boleh jadi tok. Tak berapa seronoh tak ada Din Melaka dan Din2 lain.

jebat said...



Salam Dato,

Bermacam teori di kemukakan dan makian kita hilang punca utama: KE MANA PREGINYA MH 370 ??

Dan yang jadi puncanya sedang SENYUM serong membodohkan kita.

Kita kembali kepasa asal, dan susur dari pangkala. MH 370 Hilang dari radar pukul 1:40 pagi. Kenapa tak hubungi RADAR kawalan seterus nya (dengan segea).

INGAT KAN INI BIASA SAJA.

Fikiran macam ini lah yang membolehkan anasir jahat mengambil kesenpatan. Mereka seolah olah dapat membaca cara berfikir petugas RADAR MAS.

Tidakkah ad RADAR lain yang dapat mengesan nya?

TENTU ADA.

Radar UTAMA TUDM (Tidur di Ulit Dengan Mimpi).

Dapatkah RADAR itu mengsan ?

Dapat (tetapi dalam MIMPI)

Kenapa tak beritahu Jet Pejuang untuk menyisat ?

Jet Pejuang TAK ADA MINYAK (kurangkan minyak - kurangkan SUBSID) PILOT PEJUANG HOLIDAY!!

Kalau kerenah ini dapat di elakkan ertu tidak terjadi MAHA KALANGKABUT ini.

Untuk mengelakkan perkara seperti ini berulang:

1. PEGAWAI TUDM YANG BERKENAAN DI KENAKAN TINDAKAN,

atau

2, PANGLIMA TUDM LETAK JAWATAN atau DISHONORABLE DISCHARGE .

jab sp said...

Ybg Dato'
Sekadar membalas komen bodoh sombong yang tak habis habis menyalahkan Anwar dalam setiap apa yang berlaku di Malaysia.
Kalau dikatakan penyokong Anwar fanatik, nampaknya penyokong totok umno melebihi daripada ungkapan fanatik bagi melindongi kelemahan yang terserlah.
Begini keadaannya , dari kenyataan media menteri dan pegawai atasan dca, mas pesawat telah membuat uturn dan tudm tidak melakukan penerbangan pintas, walhal ianya satu tindakan yang perlu dilakukan kerana dikatakan mh370 belum dikenalpasti sebagai pesawat tersebut.
Jika pilot ini jahat seperti komen manusia tak berakal itu, tentu sekali twin tower petronas atau putrajaya telah hancur kerana terbukti nyata petugas di lapangan tidak mengambil apa apa tindakan terhad mh370 , penerbangan yang tidak dikenali waktu itu.
So Dato', kalau mereka terlampau benci sangat dengan Anwar, sekurang kurang hurmatlah pandangan Hishamudin, kes ini melangkau batas politik.

A KADIR JASIN said...

1. Seorang pegawai TUDM berpangkat Jeneral dua bintang (two-star general) menalifon saya baru-baru ini bagi menafikan yang TUDM tidak bersiap sedia.


2. Hari ini tersiar berita seorang Kapten Airbus A340 Virgin Atlantic bernama Ian Black membuat ulasan mengenai misteri MH370.

3. Aircraft expert Ian Black previously worked as a fighter weapons instructor for the Malaysian Air Force, and is author of two aircraft operations manuals, for the McDonnell Douglas F-4 Phantom and the Royal Air Force's Tornado. He flew the Tornado in the first Gulf War and over Kosovo. He is now an A340 Airbus airliner captain with Virgin Atlantic. He spoke to Yahoo News UK about the mystery of missing MH370....

3. Antara lain, beliau berkata: "
I actually trained the Malaysian air Force at Kuantan Air Base on the east coast of Malaysia, and they have two MIG-29 fighter aircraft sat on alert 24/7, ready to scramble should an unknown aircraft enter their airspace...why were they not scrambled?"

4. Ya, MENGAPA?????? Mengapa jet pejuang MIG-29, F-18 Hornet atau Sukhoi 30Mkm tidak dihantar menyiasat dan menyekat pesawat itu? Malah Hawk 200 trainer pun dah cukup pantas.

5. Kita wajib siasat mengapa TUDM tak lakukan operasi ini malah tunggu keesokan hari baru buat kenyataan, itu pun teragak-agak.

Terima kasih.

Saji said...

Salam Dakj,


"3. Antara lain, beliau (IAN BLACK) berkata: "
I actually trained the Malaysian air Force at Kuantan Air Base on the east coast of Malaysia, and they have two MIG-29 fighter aircraft sat on alert 24/7, ready to scramble should an unknown aircraft enter their airspace...why were they not scrambled?""

Jika fighter aircraft TUDM scramble terhadap K/T MH370 (seperti yang semua orang sangat2 harapkan) PM DSNajib muncul sebagai PM yang paling digeruni di dunia dalam sekelip mata. Tetapi beliau leka atau dilekakan dengan keputusan DSAnwar dipenjarakan 12 jam sebelumnya! Sementara penjaga radar TUDM dan juruterbang pejuang TUDM berkenaan pula sedang bersedih dengan keputusan Anwar dipenjarakan.


SAJI

edge said...

Logik la sgt, otak pak kadir sebijik macam yg duduk sebelah dlm foto about me tu.

hari said...

mungkin enjin jet dah kena curi dan jual Dato' ?

Azman said...

YBhg Datuk AKJ,

Kalau tak silap saya berdasarkan berita-berita yang dilaporkan di dalam TV, akhbar, internet dan pelbagai; pesawat MH370 membuat turn back melintasi ruang angkasa Thailand dahulu barulah masuk semula ke dalam sempadan Malaysia di utara Kedah (kalau saya silap, harap betulkan).

Jadi saya berfikir, mengapa perlu air force kita scramble jet-jet pejuang mereka kerana tindakan itu boleh dikira menceroboh negara asing.

Kalau pun air force kita nak scramble sebarang jet pejuang, ianya seharusnyalah dilakukan melalui/dari pengkalan Butterworth atau Kepala Batas kerana ianya lebih hampir dengan sempadan Kedah. Tak perlulah scramble jet dari pengkalan Kuantan. Jauh tu.

Jadi, komen Ian Black walaupun beliau ada authority dalam latihan pilot-pilot air force kita, ianya tidaklah logik mengambil kira lintasan sempadan seperti yang dikatakan awalan tadi.

Kedua Datuk, apabila MH370 membuat turn back dan melintas masuk kawasan Thailand, bukankah pihak Thailand yang seharusnya scramble jet-jet mereka terlebih dahulu berbanding kita? Mengapa mereka tidak berbuat demikian?

Ketiga Datuk, primary radar kita dikatakan mengesan MH370 membuat turn back. Tiadakah radar dari pihak Thailand mengesan perkara yang sama kerana terdapat sebuah pesawat "menceroboh" ruang angkasa mereka?

Keempat Datuk, tidakkah menjadi satu beban pulak nanti kpd pihak Malaysia apabila mengumumkan bhw radar kita dapat mengesan secara terperinci sesebuah pesawat melintas ruang udara Thailand? Tidakkah ini akan menjadikan bilateral relations kita dgn Thailand terjejas?

Jadi, saya merasakan kerajaan kita sedar akan semua perkara yang disebutkan, cuma disebabkan "hendak menjaga hati Thailand" atau something to that effect, kita terpaksa "silent"kan beberapa perkara agar tidak timbul permusuhan pula.

Terima kasih.

Azman Mohd Isa

p/s Selama operasi SAR ini berjalan, adakah sesiapa mendengar apa-apa berita mengenai sumbangan Thailand?

XERONINE said...

Salam Datuk,

... small nations (and small people too i presume)are either useful or expendable ... rumus Pilger in Stealing A Nation ...

... hati saya semakin gundah ...

... they did it through Balfour Declaration ...

... they did it to Garcia ...

... they did it to Arar ...

... pray not to us too ...

Terima kasih.


wanitabukittinggi said...

Datuk,

Berikut andaian saya:-

1. Pesawat hilang masuk dimensi lain.
2. Espionaj antarabangsa.

Andaian 1: Tidak ada apa nak dibincangkan. Jika betul andaian ini ahli keluarga mereka yang hilang harus pasrah sebab daripada Allah kita datang dan kepada Allah jua kita kembali.
Manalah tahu pesawat munkin muncul dimana-mana disatu masa kelak.
Soalannya bila?

Andaian 2: Andaian ini merbahaya jika kita tiada bukti untuk menyokong.

2.1 Kenyataan PM disidang akhbar pada 16 Mac menguatkan lagi andaian kedua.

2.2 Tapi kerajaan tidak boleh buat apa-apa tanpa ada bukti kukuh.

2.3 Samada simulasi yang diambil daripada rumah kapten MH370 dapat membantu...waullah hu'alam.

2.4 Makanya menemui pesawat dan kotak hitam itu adalah mandatori.

2.5 Kotak hitam pula mempunyai jangkamasa 19 hari lagi sebelum kehabisan bekalan bateri.

2.6 Bolehkah pesawat MH370 ditemui sebelum itu?

2.7 Jawapannya semua rakyat dan pemimpin Islam haruslah bertaubat dan berbalik ke jalan Allah dan terus memohon bantuanNya.

jebat said...


Dato' AKJ dan saudara Jab,

Sekaran makin jelas pada fikran saya kenapa Menteri Pertahanan, bersikap demikian.

Beliau melindung mereka ini:

1. TUDM yang dibawah kementerian nya.

2. Kejaan Pimpinan sepupunya.

3. Dirinya sendiri (kelemahan pentdbiran nya).

Tentang Pegwai TUDM perpangkat GENERAL DUA bitang yang dato' katakan itu adalah GENERAL perang yang 'bangun kesiangan' lalu meracaracau kebingungan.

Kita spatut nya membersihkan negara kita daripada unsor kelemahan seperti ini.

Nasib kurangbaik bagi saya kerana telah tua. Kalau tidak saya akan mnyertai SIDABG AKHBAR akhbar itu dan berdepan yang bernama PANGLIMA, yang tak pernah masuk medan perang pun.

TIDUR berULIT DENGAN MIMPI' naik ke bulan.

jebat said...


Dato' AKJ dan saudara Jab,

Sekarang makin jelas pada fikran saya kenapa Menteri Pertahanan, bersikap demikian.

Beliau melindung mereka ini:

1. TUDM yang dibawah kementerian nya.

2. Kejaan Pimpinan sepupunya.

3. Dirinya sendiri (kelemahan pentdbiran nya).

Tentang Pegwai TUDM perpangkat GENERAL DUA bitang yang dato' katakan itu adalah GENERAL perang yang 'bangun kesiangan' lalu meracaracau kebingungan. Kata orang Indon GENERAL KETOPRAK (GENERAL WAYANG}

Kita spatut nya membersihkan negara kita daripada unsor kelemahan seperti ini.

Nasib kurangbaik bagi saya kerana telah tua. Kalau tidak saya akan menyertai SIDABG AKHBAR akhbar itu dan berdepan yang bernama PANGLIMA, yang tak pernah masuk medan perang pun.

TIDUR berULIT DENGAN MIMPI' naik ke bulan.



LAKSAMAN JEBAT.

azman said...

Assalamualaikum pak Kadir..

Bagaimana, kenapa, siapa dan apa motifnya, hanya akan terjawab bila pesawat MH370 dijumpai, oleh itu marilah kita membantu,bukan menyusahkan..tak gitu?.

Sebagai rakyat Malaysia kita memang prihatin, disebabkan kita prihatinlah semua ini kita ingin tahu secepat mungkin, tanpa kita ambil kira betapa susahnya tragedi ini untuk kita rungkai secepat mungkin.

Kita cuba sedaya upaya untuk memperlihatkan kebodohan orng lain, sedangkan kita sebenarnya menunjukkan yang kita tak tahu apa apa.

Adakah kita mengikuti secara teliti apa yang telah dilakukan oleh pihak yang bertanggungjawab?.

Seharusnya kita memberikan sokongan dan berterima kasih kepada merka kerana berusaha tanpa henti, tetapi hanya Allah yang akan menentukan masanya bila dan siapa yang akan faham kenapa?..wallahualam.

Din Kalut said...

Sdr Fikir Tajam .Tepat sekali komen tuan.

Zed-85 said...

Saudara Azman,

Radar Thailand menunjukkan pesawat U turn dan menghala semula ke Malaysia.

Thailand tidak membuat apa-apa tindakan kerana pesawat tersebut tidak memasuki ruang udara Thailand.

Sila rujuk feedback Thailand baru-baru ini.

http://www.abc.net.au/news/2014-03-19/malaysia/5332052

Melalui bacaan saya, Vietnam juga telah membuat kenyataan awal yang pesawat telah membuat U turn.

Kita perlu faham bahawa dalam sistem radar, jangkawan radar tidak berhenti di sempadan tetapi merentasi sempadan.

Radar Thailand dan Vietnam boleh mengesan pesawat diluar sempadannya.

Kita persoalkan mengapa peralatan canggih yang dibeli berjuta ringgit gagal mengesan pesawat yang melalui ruang udara kita. Pesawat kita yang bernilai berbillion ringgit tidak terbang pada waktu sepatutnya.

Adakah sesiapa yang menjaga radar atau melihat "recording" sahaja. Adakah yang menjaga radar sedang dibuai mimpi.

Persoalan ini penting kerana bersangkut paut dengan kesalamatan negara dan patut dikemukan supaya perkara ini tidak terjadi lagi.

Disebabkan maklumat yang tidak betul tidak cukup, operasi mencari di Laut Cina Selatan selama seminggu menjadi sia-sia.

Sekiranya tidakan cepat dibuat dari awal dan jet pejuang terbang dapat menjejak pesawat maka keadaan tidak menjadi rumit seperti sekarang.

Saji said...

Sdr zed-85

"Adakah sesiapa yang menjaga radar atau melihat "recording" sahaja. Adakah yang menjaga radar sedang dibuai mimpi."

Hari2 tengok skrin radar boleh membosankan. Hari2 tunggu untuk juruterbang TUDM hambat kapalterbang musuh dsb juga membosankan. Apatah negara tidak dalam suasana perang. Begitu juga dengan lain2 pekerjaan yang seumpama.

Hari ini, saya lihat cara kebanyakan orang hilangkan bosan ialah dengan main game komputer di cyber cafe, selain bermain diIPad atau hp sendiri. Macam mana jika saya kata, penjaga radar sedang khayal bermain game komputer berkenaan ketika mana k/t MH370 buat u-turan di Laut Cina Selatan?

Ini berbeza dengan pekerja2 di negara2 maju, mereka dilihat seronok/enjoy dengan apa jua pekerjaan yang mereka buat. Tak percaya, cuba perhatikan pemandu teksi dan bas di London dan penyampu sampahnya. Kalu nasib akan jumpa pemandu bas Melayu kawan saya yang berasal daripada Pulau Pinang.




SAJI

red bean said...

ramai sangat dah jadi pakar segera...

mana pulak din melaka ni

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

1. Sdr Mat Perati terkesan dengan kehilangan Sdr Din Melaka dan begitu juga saya.

Biasalah, bila dah tiada baru terkenang-kenang.

Kupaskan terung dengan mumbang,
Letak rebung dalam kuali, Lepaskan burung hendak terbang,
Kalau untung balik kembali.

Semoga beliau (Din Melaka) sehat walafiat.

2. Semoga pihak berkuasa dapat bersabar dan mampu menangani tingkah laku waris mangsa yang telah mula menunjukkan sikap aggresif.

Lahuma said...

Dato.

MH 370 .
Ada macam-macam teori.
Ada kaitan kemungkaran dalam kerajaan dan pembangkang.

Agar muncullah mana-mana ulamak sebenar tanpa aliran darah politik untuk memohon doa dari Allah.

Zahid pun berkata.Semua pintu masuk dan keluar di perketatkan.
Jangan hangat tahi ayam.Riuh sekampung.Lepas itu balik takok lama.

Jangan salah rakyat kalau buat teori sendiri.Otak rakyat pun macam otak menteri,KP-KP yang lain juga.

Disiplin,longgar.Rasuah masih berjalan.Amanah flip flop.Moral pemimpin belum bersih.

Mulut rakyat mana boleh tutup.

Sesekali nampak gelap MH 370 ini.
Sesekali nampak cerah MH 370 ini.

Apa pun syabas pada kerajaan kerana tidak lepas tangan dalam hal MH 370.

Inilah ujian bila jadi pemimpin tinggi.Lagi pun mereka yang minta nak jadi pemimpin.

Terima kasih Dato.

XERONINE said...

Salam Datuk,

Pertamanya ... nama baru Datuk? Yes all of us are much affected by this incident.

Keduanya ... i fervently hope that no other Pilger will come 30 to 40 years on and tell whosoever is still around then that of one them said "it's a small matter" ... (yes maaf banyak waypoints ayat ni ... minimum 4)

Terima kasih.

Zed-85 said...

Saudara Saji,

Komen saudara,

Hari ini, saya lihat cara kebanyakan orang hilangkan bosan ialah dengan main game komputer di cyber cafe, selain bermain diIPad atau hp sendiri. Macam mana jika saya kata, penjaga radar sedang khayal bermain game komputer berkenaan ketika mana k/t MH370 buat u-turan di Laut Cina Selatan?

Komen saya,

Heran juga panglima tentera udara Thailand baru-baru ini beritahu, pesawat U turn balik, menghala ke Kuala Lumpur kemudian ke Butterworth dan akhirnya ke Selat Melaka.

Macamana radar Thailand boleh nampak ruang udara Malaysia tapi radar kita tak nampak. Mungkin di Thailand, tak ada jual Ipad atau tablet jadi penjaga radar mereka lebih awas.

Komen Saudara,

Ini berbeza dengan pekerja2 di negara2 maju, mereka dilihat seronok/enjoy dengan apa jua pekerjaan yang mereka buat. Tak percaya, cuba perhatikan pemandu teksi dan bas di London dan penyampu sampahnya. Kalu nasib akan jumpa pemandu bas Melayu kawan saya yang berasal daripada Pulau Pinang.

Komen saya,

Mungkin kerana sebab 4 musim di London, ada musim bunga dan musim sejuk (salji). Pemandu bas dan teksi tak boring sangat. Sini ada musim panas dan musim hujan dan baru-baru ini musim kemarau.

Mungkin juga kerana budaya (culture). Kalau di utara England, kita hendak beli barang, mat salleh tanya, "Yes Luv (love), anything I can help you"

Kalau dekat sini, "ya, cari apa?"

Agus said...

Sdr Edge,

Pesan Rasulullah SAW, berdiam diri itu lebih baik daripada berkata-kata kalau berkata-kata itu hanya menimbulkan dosa.

Makanya, kalau sdr tidak ada apa-apa pendapat berkenaan isu yang dibangkitkan eloklah baca saja komen2 dan kalau tidak puas hati berikan pendapat sdr sepertimana pembahas2 lain.

Janganlah sampai mengatakan "...otak pak kadir sebijik macam yg duduk sebelah dlm foto about me tu." Kalaupun otak tuan punya blog ini seperti yang didakwa sdr, setidak-tidaknya beliau ada blog dan beliau menulis dengan berani dalam blognya (benar atau tidak pendapat beliau bergantung kepada siapa yang membaca dan bagaimana ia dibaca). Sdr ada apa?

Saya tidak sanggup menyamakan otak sdr dengan apa-apa sebab saya tidak mahu mengaibkan sdr di khalayak.

Terima kasih.

jebat said...


Sebagaimana saya katakan, kalau penjaga RADAR tudm tidak alpa, banyak MAHA KELAMKABUT dapat di elak.

Tapi ini tidak. Dah maji MAHA KELAMKABURT. Puncanya petugas petugas TIDUR diULIT DENGAN MIMPI.

Kalau nak bermimpi indah jangan jadi petugas. Dan yang jadi GENERAL KETOPRAK boleh mimpi main-main dengan BITANG-BINTANG nya, atau terbang ke BINTANG.

JANGAN PERJUDIKAN NASIB MALAYSIA dengan lamunan anda.



- Laksaman tak paki bintang

A KADIR JASIN said...

1. Sdr Agus, terima kasih kerana bersimpati dengan saya. Tak apalah kalau ada pembahas yang samakan saya dengan orang utan. Saya bangga dengan gambar saya bersama orang utan.

2. Mungkin orang utan dalam gambar itu mempunyai tahap kecerdikan yang lebih tinggi daripada sesetengah manusia.

3. Hasil kajian saintifik - "overall, researchers found that the human and orangutan genomes are 97 percent identical."

4. Boleh jadi tahap minda saya lebih dekat dengan orang utan daripada dengan sesetengah cerdek pandai yang berbahas dalam blog ini.

5. Orang hutan boleh hidup cari makan dalam rimba. Ramai manusia bergantung hidup kepada subsidi dan belas kasihan. Ramai yang lulus IPT
menganggur.

6. Orang utan betina boleh ajar anak untuk hidup dalam rimba dan jadi orang utan yang berguna. Ada manusia, nak nasihat dan kawal anak bini pun tak boleh dan tak berani. Wallahuaklam.

Terima kasih.

sofi said...

Salam Dato,
apakah kini ujud satu bentuk keganasan baru di luar lingkungan ideologi, agama, kenegaraan dsb kecuali keuntungan..?? Dalam kes MH370 siapakah yang mendapat keuntungan? news company, high tech company, aviation atau telekomukasi?

ZorroReMasked said...

Salam DAKJ,

I believe the army intelligence know more than what has been said or released thus far.

I agree that many will continue to speculate and eventually some would get close to the real story.

May not spot on but close.

I think that even if and when MH370 is found, the real and complete story may not be made known completely for one reason or the other.

Sekian.

mad said...

saya masih yakin amerika dan israel terlibat dalam kehilangan mh370. jangan lupa dua misteri terbesar dekad lalu bila dua buah kapalterbang penumpang dikatakan terhempas oleh pengganas tetapi tiada bangkai pesawat ditemui (pentagon dan kawasan ladang). malah kapalterbang yg melanggar wtc pun jelas kelihatan dikawal dari jauh. dan keruntuhan bangunan wtc yg paling jelas dilakukan menggunakan bahan explosiv yg sudah dipasang paling kurang sebulan lebih awal.

bila ada misteri kehilangan atau kejatuhan kapalterbang, ingatlah amerika. atau lebih tepat lagi illuminati, yg sebenarnya memerintah amerika dan dunia

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk Akj,

'Ku sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari'

Pencarian MH370 pada Fasa ke-2 pada mulanya menjanjikan harapan. Bagaimanapun, penemuan dua objek oleh satelite Australia mula menimbulkan kebimbangan akan nasib anak kapal/penumpang.

Semoga dua objek tersebut bukan milik MH370.

Kenyataan kadang-kadang sukar diterima. Bagaimanapun, ada kalanya harapan palsu lebih baik dari kenyataan.

anti syaitan said...


Salam sejahtera semua,

Apabila manusia lupa kapada Allah SWT dan lebih banyak mengikut kata "syaitan yang dikenali dan tidak dikenali" maka Allah SWT menurunkan bala.

Apabila bala berlaku, semua manusia akan merasa kesulitan dan kepayahan termasuk yang tidak melakukan kejahatan tetapi tidak berusaha untuk mencegah kejahatan...

Natijahnya 239 insan dalam MH370 menjadi mangsa keadaan, 6 remaja maut dengan dadah dalam pesta yang dihalalkan, dan banyak lagi akan yang menuggu untuk menjadi korban...

Bertaubatlah dan berundurlah dari tampok amanah kalau amanah tidak dapat dilaksanakan. Jangan tunggu murka Allah SWT akan menimpa keatas lebih ramai rakyat yang lemah.

Apalagi yang kamu mahu???

RD. said...

Salam Dato.

1. Adakah Malaysia akan menjadi sekutu Amerika hasil dari 'pertolongan' mereka, mengesan dan menjejaki MH370? (Nampak gayanya, hampir kesemua negara yang 'membantu' adalah sekutu-kuat Amerika)

2. Adakah Malaysia akan menanda-tangani TPPA selepas ini sebagai tanda 'mengenang-budi'?

3. Kemanakah bantuan dari negara-negara kaya-raya Pak-Arab Islam yang dikatakan bersaudara?
Nampaknya, mereka tak boleh diharap bila kita ditimpa musibah.

4. Sebagai membalas jasa Amerika dan Australia mencari MH370, adakah Anwar yang mendapat sokongan kuat mereka, akan 'terlepas' dari kesalahan meliwat pembantunya, dalam rayuan di Mahkamah Persekutuan nanti?

jebat said...


Salam Dato' AKJ,

Mikin banyak teori 'KACANG GORENG' dihamburkan dan makin lah KUSUT keadaan.

Sedangkan CULPRIT sebenar nya senyum / ketawa melihat kebodohan kita.

Sepatutnya kita tumpupkan penyelidikan kita kepada 'CULPRIT' ini. Kenapa ia berbuat begitu?

Makin terserlah dan nyata KELEMAHAN sistem pertahanan kita.

Tapi kita tak SEDAR lagi dan masih


"TIDUR di ULIT DEBGAN MIMPI'?



Laksamana JEBAT
(campak BINTANG nya kelongkang).

XERONINE said...

Salam Datuk,

knowing leads to closure ... not knowing freezes grief ...

this incident opens up archives to many of us ... for some the lessons learned are maybe a bit too late ... but the awareness to the young is surely invaluable ...

Terima kasih.

Saji said...

Salam Dakj

1. Sdr Agus, terima kasih kerana bersimpati dengan saya. Tak apalah kalau ada pembahas yang samakan saya dengan orang utan. Saya bangga dengan gambar saya bersama orang utan.

2. Mungkin orang utan dalam gambar itu mempunyai tahap kecerdikan yang lebih tinggi daripada sesetengah manusia.

3. Hasil kajian saintifik - "overall, researchers found that the human and orangutan genomes are 97 percent identical."

4. Boleh jadi tahap minda saya lebih dekat dengan orang utan daripada dengan sesetengah cerdek pandai yang berbahas dalam blog ini.

5. Orang hutan boleh hidup cari makan dalam rimba. Ramai manusia bergantung hidup kepada subsidi dan belas kasihan. Ramai yang lulus IPT
menganggur.

6. Orang utan betina boleh ajar anak untuk hidup dalam rimba dan jadi orang utan yang berguna. Ada manusia, nak nasihat dan kawal anak bini pun tak boleh dan tak berani. Wallahuaklam."

Daripada bincang K/T MH370 yang semakin mengarut ceritanya, lebih baik cerita orang utan dan saudara2nya.

Saya rasa kecerdikan orang utan sama dengan saudaranya monyet.

Apabila gerombolan monyet lebih kurang 30 ekor menyerang kebun tanaman saya, seekor akan duduk di atas pucuk pokok hutan yang strategik kedudukannya dan boleh digoyang2.

Seekor monyet yang saya maksudkan itu berperanan lebih daripada peralatan radar kepalterbang dan penjaga skrin radar.

Apa tidaknya, monyet itulah yang memberikan isyarat kepada grobolannya bila boleh menyeberang sempadan masuk ke kebun saya dan bila mesti kena keluar dengan pantas. Isyaratnya yang paling jelas ialah isyarat mesti kena keluar dengan pantas ialah apabila monyet di atas pokok itu menjerit sekuat2 hatinya sambil dua tangannya mengoyang2kan pucuk pokok.

Dan, kalau secanggih radar kapalterbang yang dicipta manusia boleh melokasikan kedudukan kapalterbang dalam jarak tertentu, monyet yang di atas pokok tadi boleh kesan siapa yang acah2 menghalunya dan siapa pula yang selalu memembaknya dengan lastik.







SAJI

Kampong man said...

Salam Dato,

It is good to get your readers to digest this article by Kijangmas Perkasa below .

"The Western Media, including CNN, BBC, ABC, CBS and NBC, have been broadcasting again and again, almost in loop tape fashion, the near riot in the MH370 media briefing room yesterday. Malaysia's portrayal as a villainous state, with evil officials hoarding information and telling untruths with impunity is now complete.

Malaysia bashing is on overdrive !

NOW, while the world is gripped by the possible discovery of MH370 debris in the southern Indian Ocean, let me state something:-

NO country has a monopoly on grief.

Malaysia lost 50 of its citizens. These are fathers, wives, siblings and children of quietly grieving families across our land. Indonesia lost seven people, Australia six, India five, with others spread over 11 other countries and territories.

BUT . . .

The Western Media is focusing almost exclusively on families of Chinese passengers, almost reveling in the dramatic expressions of sorrow and anger by these people. These unbridled emotions have long degenerated into bouts of Malaysia-bashing, with wild and outrageous accusations thrown at our officials and our nation by what has became a rude, noisy, unreasonable and hostile mob bent on venting their personal frustrations at something, somewhere, somehow.

And Malaysia became this punching bag.

While a little "thank you for your concern, support and hospitality" may be beyond these guests of Malaysia Airlines, we didn't expect a noisy demo in the media briefing hall either. And not least the Malaysia-bashing banner which read: “We protest against the Malaysian government withholding information and wasting time and hampering search efforts.”

NOW . . . you people know what happens if you do THIS in your homeland, China? Yes, I'm sure you do.

As for the Western Media, the LA Times quoted a typical line -- with the same flavor repeated again and again among their compadres -- this time purportedly by a grieving family member in Beijing:-

"I’m angry at Malaysia for not telling the truth. From the start they were buying time, withholding facts, and now they’re distorting the truth.'"

Really?

The truth?

What then do you call the media briefings of the 12 days? Pack of lies by Malaysia? Untruth? Buying time? Withholding facts?

Why?

So what "truth" do you want?

That the plane crashed? No, you won't accept it. The plane was hijacked? No also. The plane landed somewhere? Again No. The plane is lost and will NEVER be found? A big No No.

Then what do you really want to hear? Do you even know WHAT you want to hear?

So what is "truth" then?

NOW, you want the truth? You really want the truth? Ok . . ..." CONTINUE

Kampong man said...

CONTINUE 2/3.

"The truth is -- until about a couple of hours ago with the Australian preliminary interpretation of the commercial satellite imagery -- NOBODY KNOWS. Not Malaysia, not China, not America, nobody knows. That's why everyone and his uncle from almost 30 countries plus millions online worldwide have been searching millions of square km of land and the deep blue ocean.

Sure, I sympathize with your grief. But again, others lost their loved ones too and suffer from the same uncertainty as well. I repeat, Malaysia lost 50 passengers and crew, including some of our best and brightest. And passengers from 13 other countries and territories were also on that flight and suffered the exact same fate as your loved ones. BUT I don't see Malaysians, Indonesians, Australians, Indians or Americans go berserk and throw bottles at Malaysia Airlines staffers and verbally abuse caregivers.

Did grieving Malaysian next-of-kin throw bottles and spit at your embassy officials and representatives in KL over the irrelevant satellite image furnished in the name of your government, which led to the deployment of our SAR assets in the middle of the South China Sea to unravel a lead that turned out to be a sick prank among many untruths and distortions spewed by your country's social media?

So why must only you people display this unbridled anger and frustration over something beyond the control of anyone, any airline, any search party, any national leader, any country, even the planet itself?

Still not satisfied?

Still want to bash Malaysia at every turn while you partake in all the free food, 4-star accommodation, counseling and transportation provided by Malaysia Airlines although the bulk of your kin's tickets were actually purchased from China Southern Airlines in a Code Share? What has China Southern Airlines done? Next to nothing. Zilch.

My message to these people: there is something called Compassion Fatigue. Your antics in Beijing and KLIA beamed over the global media has pushed many genuinely caring Malaysians towards this state of mind.

AND to the Western Media, remember, there are 239 souls on MH370, not just 152. The world has witnessed the antics of the families of the 152. Why don't you people now focus on the other 87 families who by and large handled this very difficult times with dignity underlain by brave acceptance of God's will.

‪#‎PrayForMH370

~KijangMas Perkasa~‬ " Credit to KijangMas.

Thank you Dato.

Kampong man said...

@ 1/2 .
This a reposting and continuation is 2/3 (should read 2/2) above.My apologies.

Salam Dato,

It is good to get your readers digest this article from KajangMas below :

"The Western Media, including CNN, BBC, ABC, CBS and NBC, have been broadcasting again and again, almost in loop tape fashion, the near riot in the MH370 media briefing room yesterday. Malaysia's portrayal as a villainous state, with evil officials hoarding information and telling untruths with impunity is now complete.

Malaysia bashing is on overdrive !

NOW, while the world is gripped by the possible discovery of MH370 debris in the southern Indian Ocean, let me state something:-

NO country has a monopoly on grief.

Malaysia lost 50 of its citizens. These are fathers, wives, siblings and children of quietly grieving families across our land. Indonesia lost seven people, Australia six, India five, with others spread over 11 other countries and territories.

BUT . . .

The Western Media is focusing almost exclusively on families of Chinese passengers, almost reveling in the dramatic expressions of sorrow and anger by these people. These unbridled emotions have long degenerated into bouts of Malaysia-bashing, with wild and outrageous accusations thrown at our officials and our nation by what has became a rude, noisy, unreasonable and hostile mob bent on venting their personal frustrations at something, somewhere, somehow.

And Malaysia became this punching bag.

While a little "thank you for your concern, support and hospitality" may be beyond these guests of Malaysia Airlines, we didn't expect a noisy demo in the media briefing hall either. And not least the Malaysia-bashing banner which read: “We protest against the Malaysian government withholding information and wasting time and hampering search efforts.”

NOW . . . you people know what happens if you do THIS in your homeland, China? Yes, I'm sure you do.

As for the Western Media, the LA Times quoted a typical line -- with the same flavor repeated again and again among their compadres -- this time purportedly by a grieving family member in Beijing:-

"I’m angry at Malaysia for not telling the truth. From the start they were buying time, withholding facts, and now they’re distorting the truth.'"

Really?

The truth?

What then do you call the media briefings of the 12 days? Pack of lies by Malaysia? Untruth? Buying time? Withholding facts?

Why?

So what "truth" do you want?

That the plane crashed? No, you won't accept it. The plane was hijacked? No also. The plane landed somewhere? Again No. The plane is lost and will NEVER be found? A big No No.

Then what do you really want to hear? Do you even know WHAT you want to hear?

So what is "truth" then?

NOW, you want the truth? You really want the truth? Ok . . . . .CONTINUE to 2/3 above.










samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ.
Izinkan,

Dah seminggu kami 'mengidamkan' buah manggis tapi susah nak jumpa kat gerai buah2an tepi jalan.(carian dari Shah Alam hingga ke Ulu Langat dan Kajang)

Adakah kemungkinan ke kesemua buah manggis di Semananjung Malaysia telah diangkut oleh pengekspot untuk diterbangkan ke Beijing?

Tertanya juga keluasan diperlukan dalam ruang kargo untuk memuatkan kotak2 3 ton manggis, Luas mana agak nya???

Mungkin orang China dah kemaruk manggis hingga tak sempat guna penerbangan kargo?

Boleh terima akal ke?

ALFATIHAH, AMIN
Ps. Perhaps the report by GRU may shed some light...'MH370 Mystery – Suspicious Cargo & Death of 2 Ex-Navy Seals aboard MV Maersk Alabama'

msh said...

Salam Dato.

Memang nyata Malaysia menjadi Kambing Hitam dlm trajedi MH370 ini.

Paling sedih..nama.kedua2 juruterbang ini dibusukan dgn begitu sahaja...
Kita tak perlu berhujah panjang lebar lagi mengenai segala apa yg diperkatakan terutama pd Kapten Azahari.

Kita semua tersentuh sekali dgn kejadian ini dan Tuhan saja yg tahu perasaan anggota keluarga yg terlibat.

Dato...sy sangat setuju perihal media barat yg begitu lantang memburukan nama Negara Malaysia.

Bagi MAS ini kira....sudah jatuh ditimpa tangga....langsung bengkak dikepala dan sengal di buntut.

Hakikat nya nyawa penumpang Cina nampak lebih penting dari nyawa penumoang dari Negara lain walau pun Malaysia mempunyai lebih 50 orang..

Apa pun tidak kira siapa...dari negara mana dan apa ugama sekali pun....sama sama lah kita menadah tangan minta mereka dirahmati Allah dan Alfatihah untuk semua yg Islam..
Amin...2 yarabulAlamin.

Dato...with your standing...i do not know whether its timely...appropriate or otherwise to call upon your media friends.... to maybe pacify or to put the record straight on all efforts done by the govt....as what some of our bloggers friends wrote here...i.e..though there are 150 chinese passengers on board the flight there are also 87 over passengers whose families are also in pain..

I believe as a blogger...my humble request to you could be made possible but yet not forgetting the grieves of them all...


Terina kasih

Saji said...

Salam sdr samurai melayu

"Dah seminggu kami 'mengidamkan' buah manggis tapi susah nak jumpa kat gerai buah2an tepi jalan.(carian dari Shah Alam hingga ke Ulu Langat dan Kajang)

Adakah kemungkinan ke kesemua buah manggis di Semananjung Malaysia telah diangkut oleh pengekspot untuk diterbangkan ke Beijing?

Tertanya juga keluasan diperlukan dalam ruang kargo untuk memuatkan kotak2 3 ton manggis, Luas mana agak nya???

Mungkin orang China dah kemaruk manggis hingga tak sempat guna penerbangan kargo?

Boleh terima akal ke?"


Dah, kastam pula cuba dipalitkan tak buat kerja!

SAJI

RD. said...

Salam Dato

Terima Kasih kepada Samurai Melayu.
Oleh kerana kehilangan MH370, baru saya tahu pihak British dan Amerika telah 'mencuri' Diego Garcia dari pribumi Chagos.
Mungkin juga MH370 akan memberi mereka harapan baru untuk kembali ke Diego Garcia.

Alias Abd Aziz said...

Terdapat dua fakta penting yang menjadi asas untuk memahami misteri kehilangan Pesawat MH370. Pertama, Pesawat MH370 telah menukar laluannya dengan sengaja daripada laluan asalnya dengan cara yang sangat teratur dan terancang serta dapat melepaskan diri daripada dikesan oleh sistem radar. Kedua, sehingga kini, kerajaan Malaysia masih belum dapat menemui pesawat MH370 walaupun usaha pencarian begitu giat dilakukan dengan menggunakan pelbagai jenis teknologi serta usaha pencarian turut dibantu oleh beberapa buah negara termasuklah dua buah negara kuasa besar iaitu Amerika dan China.

Apabila kedua-dua fakta tersebut dikaji dan didalami, maka ianya akan membawa kepada kesimpulan bahawa kehilangan MH370 adalah satu tindakan yang telah dirancang dengan penuh teliti oleh pihak tertentu yang mempunyai keupayaan yang sangat tinggi dan tidak mungkin dilakukan secara bersendirian untuk tujuan peribadi. Jika boleh dianalogikan adalah umpama membina Bangunan Berkembar KLCC tidak mungkin mampu untuk dibina oleh sebuah syarikat kontaktor berkelas F, tetapi pembinaan pencakar langit Bangunan Berkembar KLCC memerlukan koloborasi beberapa buah syarikat kontraktor besar yang mempunyai kepakaran-kepakaran dalam bidang-bidang yang berkaitan serta koloborasi tersebut diurusi oleh pihak yang berkeupayaan.

http://kalamputihmenuliss.blogspot.com/2014/03/mh370.html

Abdullah Ngah said...

kerajaan kata 26 negara yang membantu mencari MH 370, mengapa Datok kata 15 buah negara sahaja?

berasiam said...

Salam DAKJ

Macam-macam hal terserlah, macam-macam kelemahan terdedah. Kawalan trafik udara dan cerapan radar tentera adalah dua perkara utama.

Kita menghentam media luar yang memang kita kenali "bias" dalam laporannya. Media tempatan sendiri menampakkan kelemahan yang ketara. Pelbagai slot temu bual dengan pakar yang diwujudkan hanya menampakkan kurangnya pemahaman wartawan media tempatan memahami isu yang dibincangkan. Tidak sepatutnya berlaku dalam ledakan maklumat sekarang.

Mungkin Menteri pun mungkin tidak memahami sepenuhnya bagaimana satelit berfungsi dan menghasilkan imej. Maka saksi mata yang melaporkan melihat kapal terbang di dalam air semasa melintasi Laut Andaman pada jam 2:30 petang 8 Mac tidak diberikan sebarang perhatian yang wajar. Di sebalik kata-kata kita mempertimbangkan semua kemungkinan, laporan berkenaan dipinggirkan begitu sahaja.

Antara buah manggis dan bateri lithium-ion pun boleh bertukar ganti. Macam manalah kredibiliti tidak dipersoalkan. Kalau nak bermain dengan konspirasi, bukankah bos besar juruterbang pun dari kem ahli politik yang dikenakan hukuman pada petang itu? Wajarlah juga disiasat kenapa dia menukar ganti maklumat antara manggis dengan bateri lithium-ion.

Teruslah berdoa semoga misteri MH370 akan dirungkai dalam masa terdekat olehNya untuk kita semua. Dia Yang Maha Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, yang tersembunyi di dalam dada setiap hambaNya.

saloi said...

Illuminati atau NWO pasti mpy tujuan utk mhilangkan MH370. NWO perlukan perang dunia ke-3 utk melanjutkan rancangan mereka mengusai dunia. Now only left Russia, China and North Korea at far east not under NWO....

madd deng said...

Salam DAKJ.
maaf nak mencelah sikit pasal mh370...
Kenapa takda seorang pun berani buat teori bahwa mh370 kemungkinan berada di Mongolia?...menunggu masa sesuai untuk kemukakan tuntutan... teori2 lain bukan ta boleh pakai tapi dalam logik byk jga yg tak lojil

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).