Saturday, March 15, 2014

MH370 Flew For More Than Seven Hours


A Kadir Jasin

FLIGHT MH370 with 239 on board, including crew members, flew for more than seven hours after taking off from KLIA on morning of March 8.

Whether it landed safely or crashed seven days ago, that could be anywhere between the southern end of the Indian Ocean and as far west as Kazakhstan in Central Asia.

This is according to details released by the Prime Minister, Mohd Najib Abdul Razak, at a press conference today.

PM: The aircraft's movement consistent with deliberate action
He confirmed that the Boeing 777 did not crash in the South China Sea and search and rescue operations there had been called off. The search now moved decisively westward and towards the south.

Reading from a prepared text at a live press conference at 3pm today, Mohd Najib said the aircraft’s did indeed turned westward over South China Sea, crossing the Peninsula and onward in the direction of the Andaman Sea.

Its communication system was disabled after making the westward turn. According to the PM, new data showed its last confirmed location was at 8.11am (March 8), which indicates how far the plane had flown.


YAHOO’s BREAKING (3:05pm): Salient points from the Prime Minister's statement given at the press conference:
 
1. New data shows last confirmed location was Saturday, 8 March at 8.11AM which indicate how far the plane has flown.
 
2. Based on new satellite communication data, we can say with a high degree of certainty that the Aircraft Communications, Addressing and Reporting System or ACARS, was disabled just before the aircraft reached the East Coast of Peninsular Malaysia.
 
3. Shortly aftewards, near the border between Malaysia and Vietnamese air traffic control, the aircraft transponder was switched off.
 
4. From this point onwards, the Royal Malaysian Air Force’s primary radar showed that an aircraft, believed to be (but not confirmed to be) MH370, did indeed turn back.
 
5. It then flew back over Peninsular Malaysia, before turning northwest into the Straits of Malacca, up until the point at which it left military primary radar coverage.
 
6. The PM also said that plane movement was consistent with "deliberate action" by someone on the plane.
 
7. There will be refocused investigation into the crew and passengers on board.
 
8. Despite news reports that investigators concluded it was a hijacking, PM Najib said "I wish to be very clear we are still investigating all possibilities as to what caused MH370 to deviate from its original flight path." Hijacking is not ruled out, however.
 
9. Based on the direction in which the plane flew, the plane could have headed in one of two possible corridors:
- Northern corridor: border of Kazakhstan, Turkmenistan to Northern Thailand.
- Southern corridor: From Indonesia to Southern Indian Ocean.
 
9. Operations in the South China Sea will be ended and deployment of assets will be reassessed.
 
10. Malaysia Airlines is informing families of the passengers of the new developments.
 
11. "The search has entered a new phase... We hope this new information will bring us one step closer to finding the plane."

(PM's full statement here).

42 comments:

RD. said...

Salam Dato.

Memang pelik. Bukan saja MH370 hilang, posting Dato yang terdahulu juga hilang tanpa dikesan.
Pasal tu saya sudah cadangkan, kita tarik-brake dulu sebelum menghentam tabiaat pengurusan kerajaan, tentera, immigration atau pun MAS. Bila semua ‘habuk telah reda’, baru kita kutuk apa-apa kelemahan mereka atau pun diri sendiri. Lepas tu jangan lupa beri buah fikiran untuk memperbaiki apa yang tidak betul.

Dato, I hope the lost of MH370 had nothing to do with that crisis in Ukraine. Who knows, someone might be buying-time or distracting attention away from that crisis.

President Putin had just said, "Russia is not the instigator in Ukraine".
It seems, the US have been supporting the opposition in Ukraine, just like what they have been doing in other parts of the world, including Malaysia. Now the opposition had gain power in Ukraine. The ex-President whose government was allied with Russia, ran across the border for help. About 50% of Ukrainians are Catholic Christian on the west, allied with Europe/US, while the other 50% on the east are Orthodox Christian, allied with Russia. Since majority of the population in Crimea are of Russian origins, President Putin have the obligation to safeguard its interest. Russia have military installation in Ukraine, too.

What’s more interesting is that, China seems to be on the side of Russia. China have reiterated that sanction against Russia would bring about retaliation and escalate the situation.

Therefore, I just hope that Malaysian, especially Pakatan’s supporters would be more careful when their politician’s are very ‘friendly’ with their MatSalleh counterpart.

Saudara Saji.
Meritocracy?
SISTEM KONTRAK PEMBINAAN BARAT JENIS COST REIMBURSEMENT?

Huh. Ini sudah ikut acuan barat dah. Sesuai ke, dengan Malaysia yang berbagai tabiaat bangsa dan agama?
Di barat, kalau tak ada air, tidak menjadi masaalah kalau nak berak. Pasal itu tandas mereka sangat bersih. Tidak berselekeh, basah, berlendir, berlumut dan busuk seperti tandas awam kita. Mereka boleh asingkan penggunaan mangkok untuk kencing dan mangkok untuk berak. Kita, lepas kencing pun guna air...... untuk basuh. Saya pun tak faham mengapa perlu basuh muncung.

Meritocracy adalah istilah baru yang dipopularkan oleh barat apabila mereka mula mempromosikan ‘World without borders’ atau globalization. Bagi saya, ini adalah cara moden untuk mereka 'menjajah' ekonomi negara sedang miskin atau membanggun.
Kalau Saji pergi buka kilang/Bank atau bekerja di US, England ataupun lain-lain negara2 barat yang maju, pastikah Saudara mereka akan mempraktikkan meritrocacy?

Kerajaan Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan sudah melaksanakan “sistem kontrak pembinaan BARAT jenis cost reimbursement” ini?
Adakah mereka mengambil pekerja kerajaan atau Party sendiri mengikut meritocracy?
Tiada ‘cable’ dalam mengambil pekerja swasta ataupun kerajaan?
Tiada kontrak yang diberi melalui ‘direct negotiation’?

ab said...

Salam Dato,



Semakin rumit keadaan MH370 ni.




KATAKANLAH jika semua pramugara, pramugari, penumpang dan `hijacker(?)' maut akibat hypoxia dan rapid decompression disorder, diketinggian melebihi 40 ribu meter, tinggal pilot/s saja .




Apa pulak tindakan pilot seterusnya?...kenapa dia tak report?



Kapalterbang ni kalaulah masih `intact',adalah sangat berharga untuk pelbagai tujuan yang tidak baik.





Abu Bakar Ab Rahman



Saji said...

Salam RD

(sambungan)

Dalam muamalat Islam, sistem kontrak pembinaan Barat jenis Price-in-advance maksudnya kontrak bagi jual beli barangan yang tidak wujud ketika akad yang dinamakan Al-Istisna' atau istilah Melayunya Tempahan.

Manakala sistem kontrak pembinaan Barat jenis Cost Reimbursement maksudnya kontrak bagi jual beli barangan yang tidak wujud ketika akad yang dinamakan Al-Ijarah atau istialah Melayunya Upahan.

SAJI

Saji said...

Sdr RD

(sambungan)

"Meritocracy adalah istilah baru yang dipopularkan oleh barat apabila mereka mula mempromosikan ‘World without borders’ atau globalization. Bagi saya, ini adalah cara moden untuk mereka 'menjajah' ekonomi negara sedang miskin atau membanggun.
Kalau Saji pergi buka kilang/Bank atau bekerja di US, England ataupun lain-lain negara2 barat yang maju, pastikah Saudara mereka akan mempraktikkan meritrocacy?"

1. Siapa yang bercakap yang maksudnya; "Jika serah (tugas) kepada yang tidak ahli tunggulah saat2 kehancurannya?"

2. Kalau Sdr tidak mengajar sendiri anak ngaji (al-Quran) di rumah seperti yang saya lakukan, mengapa sdr menghantarnya ke rumah ustaz/ustazah?


3.Pada penghujung dekad 90an saya pernah berkerja di sebuah syarikat Mat Salleh di Leicester, UK melalui satu temuduga yang panjang. Pada tahun 1999, ekonomi UK meleset. Mengapa kira2 30 % pekerja anak tempatan dibuang kerja, tetapi mengapa saya dan seorang rakyat Singapura (keturunan Cina) tidak dibuang?

SAJI

OTM said...

TOK, Salam, inilah bala yang timpa orang Melayu. Bila bala timpa orang Melayu, nama baik Islam pun turut tercalit.

Di mata dunia mana Malaysia burok akibat tragedy MH370. China yang kita anggap kawan baik dan pasaran pelancung sudah sangat2 marah dengan kita. Nama kita sebagai orang Malaysia busok.

Di dalam negeri pula, nama Melayu-Islam rosak. Pengurusan Mas Melayu-Islam, pilot dan copilot Melayu-Islam, Boss KLIA, boss MAHB, Polis, Immigration, semua Melayu-Islam. Busok nama Melayu dan busok nama Islam.

Sekarang Melayu-Islam sudah mulu bunuh diri. Jadi tidak pelek dan tidak salah orang fikir macam-macam tentang juru terbang dan pembantu juru terbang.

Salam. Orang tua Melayu (OTM).

A KADIR JASIN said...

1. With the Malaysian authorities, the global investigators and intelligent agencies still in the dark about what had actually happened to MH370, we cannot blame the public for making speculations.

2. Many are knowledgeable about aviation and have the tools to share their views and theories.

3. Even if the aircraft is found, intact or in debris, the question about what actually happened within the 7-8 hours after it departed KLIA on March 8 morning would be difficult to answer with certainty unless, by sheer miracle, the plane's passengers survived.

4. For now, even the newest theory that there could be a link between the disappearance of the plane and the guilty verdict against Anwar Ibrahim in the sodomy case, could not be lightly dismiss.Those interested can read here http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/did-pilot-hijack-mh370-as-political-protest-against-anwars-latest-jail-term

5. For MAS, this could be the death blow. Without good reputation, MAS is nothing. My fear is litigation and customers' rejection could bankrupt the already sick airline.

Thank you.

RD. said...

Saudara OTM.
Orang Tua Melayu?.

Jangan terlalu cepat menuduh pilot? atau "Melayu-Islam sudah mulu bunuh diri".

OTM tak perlu malu dilahirkan Melayu. Kalau kita tidak berusaha meningkatkan pencapaian pelajaran dan mengubah cara kita bekerja, sampai bila-bila kita akan terasa malu.
Bila kita sudah ada pilot, kita tuduh yang bukan-bukan tanpa usul-perikasa.
Bila kita ada mekanik baiki kereta, kita tidak percaya pula.
Bila kita ada doktor, kita tidak yakin pula. Pasal tu Dr.M sanggup dibedah jantung di HKL, untuk menerapkan keyakinan terhadap bangsa sendiri.

Saya senang saja. Oleh kerana 'malu', saya namakan anak-anak dengan nama omputih, seperti Danny (sebut Dani), Adam, Norman.... pendek dan ringkas. Bila dewasa dan kalau mereka ke Amerika dan Eropah senang sikit, nak menyamar ke apa.

Kampong man said...

Salam Dato,

I don't normally do this but the follwing info has been the current focus about various other possibilities.Kindly watch and think about it

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2581817/Doomed-airliner-pilot-political-fanatic-Hours-taking-control-flight-MH370-attended-trial-jailed-opposition-leader-sodomite.html

PENGUNDI AMPANG said...


Datuk AKJ,

Ya Rabb, Yang Maha Agung
tunjukkanlah MH 370 jalan pulang,
dalam igau-malam atau siang- nyata,
dalam doa orang biasa yang tiada apa-apa,
pada sebanyak bilangan nafas dan setiap kerlipan mata.

XERONINE said...

Salam Datuk,

... till the time the truth is revealed ... all may be inclined to forward hypothesis based upon a one-liner from here and there ...

but ... saya mahu bersangka baik ... and i am AlhamduLillah pleased with the manner this incident is managed by all the so referred to as "MELAYU" involved. They are not perfect but despite the uncertainties and urgencies ... they have handled it with much sense and sensitivities ... May Allah SWT ease.

Terima kasih.

For continuous one-liner update ... an extract here ...

Dr Sally Leivesley, a British anti-terrorism expert, told the paper: "Thee appears to be an element of planning from someone with a very sophisticated systems engineering understanding."

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-malaysia-airlines-plane-live-3245935#ixzz2w63ywaPt
Follow us: @DailyMirror on Twitter | DailyMirror on Facebook

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

Ditujukan kpd Sdr RD,

" Huh. Ini sudah ikut acuan barat dah. Sesuai ke, dengan Malaysia yang berbagai tabiaat bangsa dan agama?
Di barat, kalau tak ada air, tidak menjadi masaalah kalau nak berak. Pasal itu tandas mereka sangat bersih. Tidak berselekeh, basah, berlendir, berlumut dan busuk seperti tandas awam kita. Mereka boleh asingkan penggunaan mangkok untuk kencing dan mangkok untuk berak. Kita, lepas kencing pun guna air...... untuk basuh. Saya pun tak faham mengapa perlu basuh muncung."

Bolehkah saudara jelaskan maksud " Saya pun tak faham mengapa perlu basuh muncung...."?

T.Kasih.

RD. said...

Salam Dato.

Jika benar, pilot seorang penyokong fanatic Ketua Pembangkang dan membalas dendam sedemikian rupa, rakyat harus sedar bertapa bahayanya Negara jika ahli politik itu diberi kepercayaan untuk memerintah negara. Bayangkan, penyokong Pakatan boleh menjadi begitu taksub dan fanatik kerana terhasut oleh tohmahan dan fitnah yang ditabur ahli politik mereka, sehingga sanggup mempertaruhkan nyawa penumpang yang tidak berdosa, kanak-kanak, orang-tua yang tiada kena-mengena dengan politik tanahair.
Patut la mereka bertindas begitu ganas dalam Demo Bersih yang lalu, sehingga tergamak memukul anggota Polis dan menterbalikkan kereta dan memusnahkan harta-benda awam.
Patut la, mereka menjadi begitu berdendam sehingga di ruang komen portal Pro-pembangkang mereka bertekad mahu penjarakan Dr.M dan lain-lain menteri BN, tanpa bicara?

Jika MH370 telah dirampas, PM Najib mesti bertegas dan mendesak kerajaan dimana pesawat itu mendarat, memberi kita kebenaran mutlak, mengetuai serbuan untuk menewaskan penjenayah ini, tanpa bantuan dan campur-tangan kuasa besar. Kita mesti menunjukan kepada dunia, kita tidak ‘beri-muka’ kepada pengganas, (dan mereka yang masuk campur dalam urusan politik negara) walau apa sekali pun justifikasi tindakan mereka, sebagai pengajaran bahawa kita bukan satu bangsa yang boleh di dipermainkan sedemikian rupa sehingga mengancam nyawa orang tidak berdosa.
Sudah pasti, sebelum bertindak, kita mesti mengetahui dan menjamin kesejahteraan anak-kapal dan penumpang, terlebih dahulu.

Saudara Saji.

Salah satu sebab mengapa PM gagal dalam transformasi politik dan ekonominya, adalah penggunaan istilah dan slogan canggih, asing (Inggeris & Arab), angkat-bakul, dan syiok sendiri.

Pernahkah, consultant yang dibayar berbillion $, pergi kekampung atau bandar, bertanya rakyat, apa makna dan maksud UTC, UTP, ETP, wasatiah dan sebagainya? Silap-silap ‘transfomasi’ pun orang kampung tak faham. Slogan 1Malaysia pun memberi intepretasi berbeza-beza mengikut kaum.
Mengapa tidak menggunakan istilah dan singkatan dalam bahasa Melayu yang lebih mudah dihadam oleh majority rakyat?

Pakatan lebih cerdik. Mereka guna istilah ‘UBAH’ untuk tukar kerajaan. Mereka hebahkan bahawa ahli-ahli politik BN dan anak-bini mereka mewah dan kaya-raya, dapat berbagai kontrak dan konsesi supaya rakyat iri-hati, benci, dengki bercampur marah. Rakyat akan rasa teraniaya. Maka ‘UBAH’ adalah pilihan paling baik untuk ‘balas-dendam’ dengan menukar kerajaan.

Pakatan cerdik mencipta slogan yang mudah difahami rakyat marheam seperti, “Merakyatkan Ekonomi Selangor”. Bila mereka menaikkan gaji ahli politik sehingga 200~400%, rakyat, terutama penyokong, tidak berapa marah kerana kenaikan itu juga boleh membantu Rakyat. Pada tanggapan rakyat, ADUN mereka akan mempunyai lebih banyak WANG untuk membantu rakyat.
Pakatan tidak mengunakan istilah Arab. Semua slogam mereka dalam bahasa Melayu. Pasal itu saya kata mereka cerdik.

Istilah Arab seperti yang Saudara syorkan seperti, “Al-Istisna’ dan Al-Ijarah” akan mengelirukan dan memperdayakan orang, lebih-lebih lagi orang Islam. Lihat saja Pebankan Islam yang sinonim dengan perkataan-perkataan Arab ini. Orang Melayu di Kampung, kalau dengar istilah Arab, mereka akan percaya dan terima bulat-bulat. Maklum lah dalam Islam tiada riba. Tetapi jika kita bandingkan skim pembiayaan Al-bermacam-macam ini dengan perbankan conventional, ‘interest rate’ mereka lebih tinggi dengan jangka masa bayar balik lebih lama.

mad said...

ini semua kerja perisik us & mossad, team yg sama membuat perancangan 911 yg membunuh ribuan rakyat us sendiri. sekarang negara kita menjadi kambing hitam. pemimpin negara kita sudah tahu sejak dari mula lagi tapi tak mampu berbuat apa2. maklumlah pemimpin dan negara lemah.

teori seterusnya disini>>
http://www.cabaltimes.com/2014/03/12/ma370-redirected-to-diego-garcia/

RD. said...

Salam Saudara Pengundi Ampang.

Macam mana ya, saya nak terangkan.
Nanti Dato AKJ anggap lucah, tak publish pulak.

Kalau pistol, muncung adalah tempat peluru keluar, bila tekan picu.
Bila lelaki kencing, tempat air keluar adalah muncung.

Kadang-kadang bila kita kencing, selepas basuh muncung, air kencing masih meleleh atau menitis keluar dan terkena pada seluar dalam. Jadi sia-sia lah kita guna air untuk basuh muncung.
Buat kotor dan berlengas lantai saja. Bila lantai tandas basah, kita pijak dan bawa kesan kotor tapak kasut keluar.

Kalau perempuan, logik juga kena basuh, kerana air kencing keluar bersembur dari dalam. Pasal itu mereka jarang kencing berdiri.

Harap maaf kalau ada yang tersinggung.

RD. said...

Dear Dato.

There is still a probability that the plane is intact, lying somewhere, hidden or camouflaged. I think our air-force must be put on high alert, ready to intercept hostile UFO.
This plane might comeback on a suicidal mission, with or without its passenger, then dive into PM's residence or the Petronas Twin-tower.

If it's true that the pilot had hijacked the plane and endanger the life of its passenger, who knows what he is willing to do next.
You cannot take a heartless fanatic supporter of the Pakatan lightly. They have been known to have beaten policemen, overturned police car and burned public properties. They have no regards for the livelihood of the business community, petty-traders, stall-operators and taxi-drivers when staging the Bersih rallies.

abg sam said...

Salam Datuk
Apa khabar semoga saat yang pening macam ni kita sentiasa mendapat rahmat dari yang maha esa.
Saya melihat isu kehilangan MH370 adalah MISTERI kerana beratus ratus teori yang dikemukakan tetapi menimbulkan beribu ribu soalan yang tidak boleh dijawab oleh pihak berkuasa Malaysia malah negara2 yang canggih teknologi seperti Amerika. Yang merisaukan apabila tiada jawapan bermcam macam fitnah dilempar antaranya Kapten sendiri bunuh diri kerana kecewa dengan hukuman oleh mahkamah terhadap seorang Pemimpin. Saya menyeru kepada Pihak Berkuasa Malaysia jangan terburu- buru untuk membuat kesimpulan atau rumuskan punca tanpa bukti yang nyata kerana amat berbahaya. Dalam sejarah politik negara selepas merdeka belum pernah percakaran politik yang membawa kepada tindakan sebotaj atau pengeboman di dalam negara kecuali oleh Pengganas Komunis. Saya tidak percaya jika Kapten tersebut penyokong kuat ahli politik tersebut mengambil tindakan gila atau bunuh diri. Lebih baik aja kapten tersebut hempaskan kapal atau sebotaj kapal ke tempat sasaran sepert rumah pemimpin parti lawan. Nie kenapa kapten tersebut perlu pergi ke sempadan Vietnam dan kemudian patah balik ke Selat Melaka dan tiba2 buat magic ke arah 2 tempat berbeza Kazakshtan dan Australia.Kenapa kapten tersebut nak buat silang kata apa motif. Saya mendapat perkhabaran Kapten tersebut bercuti pada hari kejadian tetapi dipanggil bertugas oleh Pihak MAS kerana kekurangan Juruterbang. Segala kekusutan dan kebuntuan semua orang disebabkan kita lari dari matlamat asal. Alhamdulilah hati saya redha dan tenang selepas mendengar pandangan seorang hamba Allah di program MHI TV3 yang menyatakan dimana sains berakhir di situ kudrat Allah bermula.

Vagrant John said...

1. I would like to urge those commenters to put yourselves into victims family shoes. The aircraft went missing for 1 week+, do you think the government lead by PM Najib administration done enough/competent to solve the crisis.

2. As a citizen of Malaysia, how do you feel, do you think can this crisis can better managed, better communicated? Do you feel confused over the various inconsistent comments/statements issued by our top civil servants.

3. Do our top civil servants have English literacy problem? Do they really comprehend the questions posted by foreign media.

4. Accusing the pilot as opposition fanatic is a cheap and convenient. Do you think it is fair to a professional pilot who isn't able to physically defend these allegations.

5. These are the costs for not putting the right and qualified people doing the job.

6. MAS is not viable business, the accounts and numbers prove that. Yet, it defies logic to able to remain afloat.

All the goodwill (if any) will be diminished if MAS management is not careful in managing this crisis.

7. Our signature 'tak apa; attitude is being magnified by the foreign media. And there is no significant effort to stop the damage or rather do the leaders have the abilities to defend that.

8. There are no winners in this crisis. To the leaders of Malaysia, enough of embarrassments to your fellow countrymen.

9. Those who are responsible for the lapses, please stand up, and offer exit and allow credible personnel to take over.

PENGUNDI AMPANG said...

Sdr Datuk AKJ,

Ditujukan kepada Saudara RD,

Waalaikomsalam,

Oo....begitu.

Lahuma said...

Dato.

Cerita Misteri MH 370 sudah makin serabut.
Macam-macam cerita dibawah sekarang ini.
Orang UMNO cakap macam lain.
Orang PKR/PAS buat analisa macam lain condong baju politik mereka.
Masing masing bawa selera sendiri.

Apa nak jadi seterusnya tak tahulah.

Jadilah medan Melayu kutuk sesama Melayu dalam isu kehilangan MH 370 ini.

Pada hal isu pokok nya dimana Psewat MH 37o ini berada sekarang belum terjawab.

Diawktu yang sama juga belia Melayu mati berpesta dadah.

Cerita pilot pro Anwar cukup panas sekarang.

Solat hajat pun sudah buat.Mungkin Allah nak uji lagi.Antara kepakaran dan kesabaran paling utama.

Seburuk mana dan pahit sekali pun ini insiden ini saya yakin tentu ada hikmah disebaliknya.

Kerajaan kena check balik semua urusan negara agar benar-benar berlandaskan amanah,jujur,bertanguyng jawab,adil ,saksama.

Gejala utama ialah rasuah.

Peneraju negara mesti patuh garis panduan agama.

Terima kasih dato.

zed-85 said...

Dato’

Setakat ini, sudah mendapat kepastian bahawa pesawat telah membuat U turn.

Persoalannya, ketika pesawat terbang merentasi ruang angkasa dari timur ke barat, kenapa sistem radar tidak dapat mengesan.

Walaupun, sudah dikenalpasti sistem “transponder” sengaja ditutup, pesawat Boing 777 adalah pesawat yang begitu besar, adalah menghairankan pesawat yang begitu besar tidak dapat di kesan di dalam radar.

Apabila sistem transponder di dalam pesawat ditutup, radar civil (secondary radar) tidak dapat mengenalpasti identity pesawat. Perumpamaanya, seorang yang memandu kereta menutup nombor kereta, tetapi radar tentera (primary radar) sepatutnya dapat melihat imej pesawat dalam radar.

Nampaknya ada kelemahan dalam sistem radar kita.

Berita BBC terbaru memberitakan bahawa terdapat “gaps” dan kelemahan dalam sistem radar kita dan juga koordinasi yang lemah antara radar civil (secondary radar) dan radar tentera (primary radar).

Teknologi radar (Primary radar) sebenarnya berdasar teknologi lama perang dunia kedua. Ketika perang dunia kedua, pesawat yang pejuang jepun (mitusbishhi Zero’s) yang jauh lebih kecil dapat dikesan dalam radar.

Maksud utama kita meletakkan sistem radar adalah untuk mengesan lebih awal apa yang berlaku di ruang angkasa dan membuat tindakan susulan yang cepat bukan untuk melihat “recording” radar sepertimana yang dilaporkan.

Mengikut bacaan saya, Vietnam sudah memberitahu lebih awal pesawat MH370 membuat U turn mengikut radar mereka.

Setakat ini operasi mencari di Laut Cina Selatan dan Selat Tebrau selama seminggu adalah di tempat yang tidak betul kerana mengikut pakar, pesawat yang terlibat sudah pun bergerak ke arah Lautan India.

Walaupun pada awalnya, Malaysia mengatakan pesawat telah terbang berjam-jam setelah U turn tidak tepat (inaccurate), armada tentera laut Amerika telah dulu bergerak ke Lautan Andaman dan India, meraka tidak mengendahkan komen dari pihak Malaysia.

Pakar-pakar barat menggunakan teknologi komunikasi dan satelit dan akal yang logic untuk membuat tindakan. Tidak ada teknologi Bomoh yang digunakan.

Pada pandangan saya, bomoh yang berkebolehan menampar buaya sepatutnya dipanggil untuk menyelesaikan masalah haiwan di zoo negara atau negeri, bukan dipanggil untuk mencari kapalterbang.

Sampai bila lagi kepercayaan karut dan khurafat dalam masyarakat melayu agaknya.

Kampong man said...

Sdra Vagrant John,

1.I noted your comments and i disagree.I thought the relevent authorities are doing their best in accordance with international aviation standard in managing such unique aviation crisis.Indeed, they are.

2.We saw serious attempts and initiatives made to locate first the plane.Even the best technology has yet able to even locate the missing plane to date.

3.Daily briefings are done at intervals as new information are made available.Families of affected passenggers are provided with counselling and even brought from China to ensure that they have the latest news. International media are allowed and free to ask any questions during such difficult time.

4.In short, the crisis is professionally conducted in accordance to International Standards and SOPs as the world focus its attention on Malaysia.I think the crisis has been managed excellently well so far.

5.Lets not politicise this crisis as you have attempted to do by belittling the authorities efforts to first LOCATE the missing plane as a priority Stop the blame game.

6.To date we have 25 countries providing COOPERATION never done before and this is a welcome as this involves SAFETY for the passengers and the plane.Even the USA is providing its 'changgeh ' assets in providing all the assistance.

7.John Vagrant,who are you in the first place?.An aviation expert to be bashing the authorities and SAR efforts in this social media ?.You have made a callous comments and have quickly rushed to judgements sir.

8.Yes, if you have nothing better to say just SHUT UP and the least you can do is say your prayers if you still have the kind heart in you.We need all the support from good Malaysians from all walks of life regardless of race and beliefs .Shame on you if you are Malaysians.

Thank you.

OKJ said...

Salam Dato’ kadir

Ping lawan Ting

Episode pencarian dah masuk fasa baru hasil dari bunyi ‘ping’ tanda berjabat tangan. Tapi pandai pulak bunyi ping tu mati betul-betul di tengah laut. Maka terhasilnya 2 koridor dari bunyi ‘ping’ tersebut. Cerita macam nak sama dgn Laksamana Doremi dgn tikar terbang & teropong ajaib “ting”……. “Ping” lawan “Ting”

Kita tinggalkan dulu bunyi ting ping tu dan sama-sama memperbetulkan apa yg perlu. Pertamanya, jaga yg tertidur semasa bekerja eloklah diberi warning supaya jangan buat lagi. Kedua, James bond kita perlu diberi latihan lagi. Ketiga, had umur bersara patut diturunkan bukannya dinaikkkan. Keempat, sistem pertahanan kita dah kena beli baru nampaknya. Jadi, cukup-cukuplah bagi BR1M seperti kata Dato’ Kadir sebelum ini. Bijak betul orang lama ni. Kelima, sikap tangguh demi tangguh demi tanggug lebih berpuluh kali yg kononnya nak tunjuk adil sedunia dah makan tuan sendiri. Padan muka. Dan yg terakhir, berhati-hati semasa memilih kawan, kan dah kena main hidup-hidup. Sekian TQ.

XERONINE said...

Salam Datuk,


i am glad that our focus remains ... to find the plane ... not the blame ... not till the time the evidence stares us in the face ... and starts talking ...

Terima kasih

jebat said...


Salam takzim, DAKJ,

Suatu yang musykil dalam kepala saya ialah:

MH 370 Hilang dari rada jam 1:40 pagi.

Setengah jam kemudian ia masih di kesan oleh radar utama TUDM tetapi tidak dapat di kenali.

Apakah tindakan TUDM ?

Diam sahaja ?

KALAU LAH :

Yang menjaga radar TUDM itu bertindak bijak - memberitahu Pegawai Atasan nya, dan hanatr jet pejuang untuk menyiast. Tentu keadaan tak sebegini KELAMKABUT.

KENAPA TAK HANTAR JET UNTUK SIASAT?:

Tiada Jet yang stadby.
Tigak di beritahu.
Tidur di Ulit Dengan Mimpi,
Dan macam macam lagi.

Aoa jadi kalau object yang tidak di kenali itu ialah PESAWAT musuh.

TUDM dan Malaysia trekejut besar pada pagi Sabtu 8 Mac.

Kerana itu sebelum ini terjajadi:

IT IS BETTER SOMEONE HEAD SHULD BE ROLLING IN THE TUDM.

Don't try to sweep the rubbish under the carpet ... ...

couverv said...

maybe we need to prepare military on the strategic city right now, but we care too much about image and stock, hope the Gov make a right decision, may Allah bless our country.

Vagrant John said...

Saudara Kampong man

First of all, thanks for reading my comment.

I am entitled my RM0.02, so do you.

If my post is not relevant to the topic, I welcome blog owner, Dato to delete it, more so if it is not appropriate.

You see, what you think is best is not to others. I do not need you to agree with me.

It is easy to criticize, like how you criticize me. Similarly, me criticizing.

That's the beauty of debate isn't.

I point out pros/cons, you listen, then when it is your turn, you counter it back.

So back to topic. In my opinion, something went wrong.

1. Intelligence
2. National security, airport security
3. Poor media communications
4. Poor coordination in crisis management
5. All these lead to reflect that the authority is not on top of the issue.

So, Saudara Kampong man, why you are so quick suppress my opinion.

You seem so upset on my comments that were meant for our top civil servants.

ahhh... I see, where are you 'from'











A KADIR JASIN said...

Pembahas OKJ, antara lain, berkata:

" Keempat, sistem pertahanan kita dah kena beli baru nampaknya."

1. Itulah kesilapan kita. Ayik beli kelengkapan berbilion ringgit tapi tak jaga, tak tahu guna dan alpa.

2. Jangan membazir duit negara. Dah berbilion belanja untuk senjata dan kelengkapan.

3. Tak dengar pun kapal selam TLDM terbabit dalam SAR.

4. Saya tak kata tolong rakyat tak bagus. Saya kata BR1M tak lestari dan beri kesan inflasi sebab tidak disertai penambahan produktviti.

Terima kasih.

jebat said...


Salam Dato' AKDJ.

Betul dato'. Saya setuju tak ada guna nya beli BERBILLION dollar peralatan canggih kalau tak tahu nak guna.

Radar yang ada pun tak tau nak guna.

Kapal selam yang katanya CANGGIH emtah kemana. Agaknya MENYELAM dan tak timbul timbul

Sudah sampai masa nya Kepala kepala di TUDM dan TLDM di-PENGGAL.

Atau KEPALA di KEMTAH ?

Ho dahsyat nya. Macam zaman pemerentahan TENTERA JEPUN jer bunyi nya.

jebat said...
This comment has been removed by a blog administrator.
ab said...

Salam dato,




Sapa ada plate kereta MH370...saya rasa nak beli laa..buat kenangan.




Saya fikir seperti biasa di negara ini, dihujung bulan ni nanti dah tak ramai orang bercerita tentang perkara ini...melayu mudah lupa, ingat tak?.



KALAU pun hingaq lah pada satu haribulan depan,tak gitu
dato?.



KALAU TERJUMPA di negara negara di asia tengah,lagi la susah depa nak bagi balik kapal terbang tu,mereka bolih guna buat macam macam,kalau depa mau.



Saya sangat berharap kapal terbang itu, semua penumpang dan kakaitangannya ditemui.



TETAPI `the real reality' tentang hal itu nampaknya dah semakin kabur...



Abu Bakar Ab Rahman

A KADIR JASIN said...

Pembahas Jebat, antara lain, berkata:

"Yang menjaga radar TUDM itu bertindak bijak - memberitahu Pegawai Atasan nya, dan hanatr jet pejuang untuk menyiast. Tentu keadaan tak sebegini KELAMKABUT."

1. Kalau ikut amalan pertahanan udara yang jitu dan ikut lojik, itlah yang sepatuntnya telah dilakukan. TUDM hantar jetnya yang berbilion ringgit itu untuk menyiasat dan ambil tindakan.

2. Berkenaan Kementah, mungkin ada unsur pembiakbakaan dalam (inbreeding) yang menyebabkan ia sampai ke tahap sekarang.

3. Proses pewarisan Kementah menampakkan unsur inbreeding - daripada Mohd Najib kepada orang kepercayaan beliau, Ahmad Zahid Hamidi. Daripada Ahmad Zahid kepada Hishammuddin, sepupu Mohd Najib.

Terima kasih.

Saji said...

Salam Dakj

Style rekabentuk (dalaman dan luaran) tekno-organik Kuala Lumpur International Airport, Sepang serius, tetapi orang2 yang kerja di situ tidak serius.

Style rekabentuk tekno-organik Kuala Namo International Airport, Medan (yang beru)tidak serius, tetapi orang2 yang kerja di situ serius.

SAJI

Saji said...

Saudara RD

"Salah satu sebab mengapa PM gagal dalam transformasi politik dan ekonominya, adalah penggunaan istilah dan slogan canggih, asing (Inggeris & Arab), angkat-bakul, dan syiok sendiri.

Pernahkah, consultant yang dibayar berbillion $, pergi kekampung atau bandar, bertanya rakyat, apa makna dan maksud UTC, UTP, ETP, wasatiah dan sebagainya? Silap-silap ‘transfomasi’ pun orang kampung tak faham. Slogan 1Malaysia pun memberi intepretasi berbeza-beza mengikut kaum.
Mengapa tidak menggunakan istilah dan singkatan dalam bahasa Melayu yang lebih mudah dihadam oleh majority rakyat?

Pakatan lebih cerdik. Mereka guna istilah ‘UBAH’ untuk tukar kerajaan. Mereka hebahkan bahawa ahli-ahli politik BN dan anak-bini mereka mewah dan kaya-raya, dapat berbagai kontrak dan konsesi supaya rakyat iri-hati, benci, dengki bercampur marah. Rakyat akan rasa teraniaya. Maka ‘UBAH’ adalah pilihan paling baik untuk ‘balas-dendam’ dengan menukar kerajaan.

Pakatan cerdik mencipta slogan yang mudah difahami rakyat marheam seperti, “Merakyatkan Ekonomi Selangor”. Bila mereka menaikkan gaji ahli politik sehingga 200~400%, rakyat, terutama penyokong, tidak berapa marah kerana kenaikan itu juga boleh membantu Rakyat. Pada tanggapan rakyat, ADUN mereka akan mempunyai lebih banyak WANG untuk membantu rakyat.
Pakatan tidak mengunakan istilah Arab. Semua slogam mereka dalam bahasa Melayu. Pasal itu saya kata mereka cerdik."

Saji setuju

"Istilah Arab seperti yang Saudara syorkan seperti, “Al-Istisna’ dan Al-Ijarah” akan mengelirukan dan memperdayakan orang, lebih-lebih lagi orang Islam. Lihat saja Pebankan Islam yang sinonim dengan perkataan-perkataan Arab ini. Orang Melayu di Kampung, kalau dengar istilah Arab, mereka akan percaya dan terima bulat-bulat. Maklum lah dalam Islam tiada riba. Tetapi jika kita bandingkan skim pembiayaan Al-bermacam-macam ini dengan perbankan conventional, ‘interest rate’ mereka lebih tinggi dengan jangka masa bayar balik lebih lama."

1. Islam agama mudah. Umat Islam sendiri yang membuatkannya susah. Sama ada untuk difahami atau diamalkan.

2. Kalau Kerajaan atau umat Islam sendiri seperti sdr tak mahu gunakan istillh kontrak Arab "AL-Istisna" /"Al-Ijarah" muamalat Islam benarkan penggunaan perkataan yang memberikan maksud yang sama dan sudah disepakati oleh para ulamak setempat.

Maksud saya, sah bagi orang Inggeris gunakan perkataan Price-in-advance bagi menggantikan perkataan Arab Al-Istisna' dan Cost Reimbursement bagi menggantikan perkataan Arab Al-Ijarah.

Manakala, bagi orang Melayu sah gunakan perkataan Tempahan bagi menggantikan perkataan Arab Al-Istisna' dan Upahan bagi menggantikan perkataan Arab Al-Ijarah

3. Sdr niat puasa guna bahasa Arab atau Melayu ?

SAJI

Saji said...

Salam Dakj,

1. Israel anggap semua negara2 jiran Arabnya musuh. Jadi, askarnya dari yang pangkat perebet hingga kejeneral semuanya sentiasa berjaga2 menggawal negaranya daripada sebarang kemungkinan ancaman musuh.

2. Malaysia adalah sebaliknya.


3. Bukankah itu realitinya Dato'.


SAJI

Edward Lim said...

the military radar detected an air turn back by an aircraft that night. this coincides with the location where the DCA radar lost MH370. The air turnback didn't get the permission of DCA. This would have raised alarms from kelantan to putrajaya. why wasn't our rmaf fighter jets scrambled to pursue the aircraft that was turning west off course? what if it had turned back to KUL and slam into the twin towers that night?

how alert are our military forces? after what happened in Lahad datu I would have thought the military would have been more alert.

ab said...

Salam Dato,


Ada sesiapa yang pandai bab radar ni.



Saya cuma nak tanya masa kapal terbang tu kearah Vietnam,radar disubang/klia bolih `nampak',tapi masa kapalterbang tu `U-turn' radar tak `nampak' pulak... macamana ni?




Kearah Vietnam makin jauh setiap saat,kearah Malaysia makin dekat setiap saat..macamana radar subang/klia tiba tiba jadi `buta'?



Kapalterbang lain mai klia dari timur bolih `nampak' pulak radar klia/subang ni....



Sapa nak terangkan hai ni?




Abu Bakar Ab Rahman


berasiam said...

Salam Datuk AKJ

Politik antarabangsa atau tempatan mungkin ada kaitan dalam peristiwa ini. Jangan mudah lupa peristiwa setahun lalu bila Ladah Datu diserang. Operasi itu gagal memutikkan campur tangan asing di negara kita. Kehilangan MH370 kali nampaknya tidak memberikan peluang kepada kita untuk menyelesaikannya sendiri melainkan terpaksa merelakan campur tangan pihak luar. Ini hanya permulaan.

Sebagai warga yang patriotik. tidak seharusnya kita mudah terpengaruh dengan penilaian media asing kononnya kita lemah dalam mengendalikan krisis ini. Media asing juga ketara ghairah untuk memanaskan hubungan antara Malaysia dan China dengan sensasi tentang pandangan kerajaan dan rakyatnya terhadap pengendalian krisis oleh Malaysia.

Kita berharap pemimpin kerajaan akan terus diberi kekuatan oleh Allah swt dalam mengendalikan krisis yang pertama kali berlaku ini, seterusnya dikurniakan kemuslihatan untuk mempertahankan negara daripada campur tangan asing. Jangan putus berdoa, jangan berhenti mengharap, kebenaran akan tertegak juga dengan izinNya.

Lahuma said...

Dato.


Apa akan jadi masa depam pesawat MH 370.
Pakar dunia sudah usaha.
Solat hajat pun dibuat.
Bomoh pun turut membantu.

Kenapa bumi Malaysia jadi pilihan untuk laksanakan ini semua.

Adakah bumi Malaysia bertuah segalanya.

Krisis dunia lain apa kaitan dengan Malaysia.

Apa kesudahan dengan radar-radar kita sebagai alat pengesan lalulintas ruang udara kita.

Sekadar risau dan runsing.
Ruang udara.ruang lauatan dan runag udara kita semakin diuji dengan hebat.

Kalau ini pun masih kerajaan tak sedar tunggulah masanya.

Kerana MH 370 juga tak fasal-fasal dua pesilat handal Melayu bertelingkah sama sendiri.Inilah kerja kurang cerdik.
Pada hal pakar-pakar dari luar pun bukan satu pendapat.Berbeza pandangan.

Melayu kerana beza pendapat saja riuh satu dunia.Hasilnya kosong.

Menteri pun kalau ya pun tak perlulah bersindiran.Dia sendiri pun banyak yang kena dibetulkan.

Allah sentiasa menguji kita tentang kesabaran.
Bila berjaya jangan takbur.

Rakyat dan para pemimpin dan kerajaan kena banyak muhasabah.
Insya Allah selamat.

MH 370 adalah ujian awal tahun 2014.

Terima kasih Dato.

RD. said...

Saudara Saji.

Saya berniat, nak buat apa pun, semua dalam bahasa yang saya faham maksudnya.

Saya tak suka guna bahasa bermadah dan berbunga-bunga seperti Anwar Ibrahim, atau pun bahasa canggih bersifat MatSalleh atau Arab, kecuali kalau dah tak ada.

Contoh:-
Kalau orang guna perkataan 'khinzir', saya lebih selesa guna, 'babi'.

Saya pun tak faham, mengapa bila kita sudah ada istilah Melayu untuk haiwan itu, tapi masih mahu menukarkannya kepada perkataan Arab. Saya rasa, Anwar Ibrahim lah yang mula mahsyurkan perkataan 'khinzir' ini. Begitu juga dengan bahasa Melayu baku.
Saya rasa, kalau kita mengekalkan tulisan lama Melayu (contoh: baca = bacha), bahasa Melayu lebih mudah untuk dipelajari oleh orang asing.
Bila kita hapuskan e(ada tanda diatas), orang asing jadi keliru antara; perang-saudara dan rambut-perang. (Ejaan 'Perang' sama, tapi sebut lain).
Saya pernah ajar kawan Jepun dan menghadapi kesukaran kerana ejaan tak sama dengan sebutan.

mhashimhamzah said...

Saudara Vagrant..nama dia pun kampong man..nak tunjuk jaguh kampong dia..sayang ada bandar man yang boleh ajar dia sikit...saya rasa motto negara kita " Malaysia Bolih " telah memakan " diri sendiri " kerani kita angkuh dengan Allah ..sekarang apa dah jadi...boleh berlaku perkara yang pelik ke atas negara kita..sepatutnya motto tu berbunyi " Insyaallah, Malaysia Boleh"..wallahuallam

Kampong man said...

Salam Sdra mhashimhamzah,

When I first write in Dato Kadir blog the early days , Kadir said I sound urban.I remain Kampong man bro regardless.

Have a good weekend.Have given my email and personal address to Dato Kadir but never really got invited for KKA.Guess, its no longer relevent now.Kindly read the latest article by KijangMas that I posted and think about it.It is about Malaysia bashing.Wassallam.

A KADIR JASIN said...

Sdr Kampong Man,

1. My apologies. The KKA has been suspended indefinitely.

2. I have been warned to be careful about where I go and whom I meet.

3. I have also been told not to say "the wrong things" over the phone.

4. Something is a amiss when Umno-controlled propaganda organs are quoting opposition leaders attacking certain members of Umno and former leaders.

5. In his most recent posting in his blog, the former PM Tun Dr Mahathir Mohamad, among other things, wrote:

"7. Kepimpinan dalam Kerajaan diberi kuasa hanya untuk pentadbiran negara dan bukan untuk diri sendiri. Tetapi budaya Melayu adalah demikian mereka akan akur arahan ketua-ketua tertinggi tanpa mengambil kira samada arahan mengikuti undang-undang atau tidak. Oleh sebab ini, kuasa orang yang berkuasa menjadi mutlak dan ramailah yang mendekati diri dengan yang berkuasa untuk mengguna kuasa itu untuk kepentingan diri. Untuk tujuan ini biasanya orang-orang ini akan membodek dan menawar pemberian sebahagian dari pendapatan mereka dari perniagaan yang mereka dapat hasil pertolongan pihak berkuasa kepada yang berkuasa. Maka berlakulah rasuah oleh yang berkuasa.

8. Kuasa mutlak, sama ada dianugerah oleh undang-undang atau adat budaya keMelayuan amat merbahaya. Ia akan meningkat ke tahap yang tidak dapat diterima oleh rakyat. Sebelum sampai tahap ini, eloklah pihak berkenaan diberitahu. Janganlah orang yang berkuasa mutlak atau tidak melanggar perlembagaan, undang-undang atau dasar-dasar Negara."

Thank you.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).