Tuesday, June 24, 2014

Mohd Najib-Muhyiddin Uneasy Partnership


A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

UPDATE, June 25 – IN line with his policy of appeasement towards the Chinese, making everybody happy and keeping things big, the Prime Minister added three more ministers to his cabinet and retained the rest.
 
The new ministers are MCA President Liow Tiong Lai, his deputy Dr Wee Ka Siong, and the Gerakan President, Mah Siew Keong.

Liow is transport minister while Dr Wee and Mah are ministers in the Prime Minister’s Department. With the new additions, he now has 34 ministers to lord over. Ten of these people are in his department. There are 35 including him. This is not counting 28 deputy ministers

Big is unavoidable, says PM - Malaysiakini

The MCA, despite its mediocre performance at last year’s general elections, also received three deputy ministers' posts. The appointees are vice-presidents Datuk Lee Chee Leong (International Trade and Industry), Datuk Chua Tee Yong (Finance) and Datin Paduka Chew Mei Fun (Women, Family and Community Development).

So all the talks and speculations about Muhyiddin leaving and Hishammuddin going up are a waste of time and space. The PM and his merry men march on!

Apologies: Mohd Najib was Finance Minister under Abdullah.

ORIGINAL POST

NOT long before last year’s Umno election, Muhyiddin Mohd Yassin, made known to allies that he would not challenge Mohd Najib Abdul Razak for the post of president and gave “tiredness” as his reason.

When I asked him some time later, he repeated the same reason – penat. – Additionally he did not want to be accused of being unable to work with any Prime Ministers having been instrumental in hastening (Tun) Abdullah Ahmad Badawi’s resignation as PM in 2009.

The excuse that he was tired was flimsy. I would have given some credence had he said he was to challenging Mohd Najib because the latter was doing a good job or something like that. I could not remember him saying such a thing.

This latest talk that he wants out could have been members’ interpretation of his recent statements at party meetings that Umno must prepare for succession and take steps to train younger leaders.

Muhyiddin isn’t exactly old. He is 67 and is not known to have health problem. The late (Tun) Abdul Ghafar Baba became DPM at 61 and (Tun) Dr Mahathir Mohamad remained PM until he was 78.

Even if Muhyiddin has differences with Mohd Najib, it should not be an excuse for him to step down. Many Umno leaders, including ministers, have issues with Mohd Najib. They should stay and fight for the party instead of forsaking it out of distaste for Mohd Najib.

PM Needs Muhyiddin

ON the other hand, Mohd Najib may shudder at the thought of not having Muhyiddin by his side in the cabinet.

This is even more so if Muhyiddin’s intention is to spend time building up Umno. That could be a dangerous proposition for Mohd Najib.

He needs Muhyiddin close to him for two reasons. First, Muhyiddin is popular with Umno members. For that reason, Mohd Najib has left much of party work to him.

Second, because of Muhyiddin’s popularity with Umno members, it’s risky for Mohd Najib to let him take charge of the party away from his scrutiny. He has to keep Muhyiddin in his sight.

That could have been the reason why Mohd Najib came out strongly to deny that Muhyiddin was leaving the Cabinet.

But we have to take such a denial with a pinch of salt. Dr Mahathir too denied strongly the allegations against Anwar Ibrahim by Ummi Hafilda in 1997.

Muhyiddin’s aides acknowledged that their boss had raised the matter of his “advancing” age with Mohd Najib. According to them Mohd Najib told Muhyiddin that he needed him.

But now there is a new twist to the issue. According to aides, Muhyiddin had started to feel uneasy when speculations that he was leaving the Cabinet began to spread in the press.

He felt that there might be attempts to pressure him to leave or to make Mohd Najib feels that he can no longer rely on him (Muhyiddin).

The Hishammuddin Factor

Surely Muhyiddin is not unaware that there are others in Umno who aspire to take over his job as DPM. For a start, talks are rife that Mohd Najib is preparing his cousin, Hishammuddin Hussein to take over the post although Hishammuddin himself is said to be uncomfortable with the speculation.

He is said to have told friends that such a speculation could have a negative effect on his chances of advancing in the party and Cabinet.

Like Muhyiddin, Hishammuddin is a Johorian. It is well-known that Johor Umno leaders do not always get along well with each other.

And talks about Hishammuddin’s being groomed as Muhyiddin’s successor does not help to calm matters down.

Whether this is true or not will depend on where Hishammuddin goes when Mohd Najib finally reshuffled his Cabinet. It is widely speculated that Hishammuddin would take over the Finance Ministry from Mohd Najib.

Whether or not Hishammuddin is a Finance Minister material is debatable. But if he is given the post he will automatically become very powerful although not a single Finance Minister had risen to become PM.

The unofficial version of the story had it that Muhyiddin had told a very senior Supreme Council member that he was leaving because he could not anymore cope with the goings-on in the government.

Muhyiddin may remain DPM but may let go of the Education Ministry and take on a smaller portfolio so that he can spend more time managing Umno but on condition that he remains loyal to Mohd Najib.

Furthermore, under Mohd Najib's 1Malaysia, Muhyiddin is its Malay face. His "Malay first" assertion is popular with the Malays, especially those in Umno. 

Wallahuaklam.

18 comments:

nadrakardan xysakhra said...

sadly...
our pm dearest is no longer relevant and so is umno...
i am a malay who practice...PROUD TO BE MALAY...
needing new malay party as umno is now becoming what p. ramlee has visioned before...SARKIS...
the name umno only reflects corruptions and pains...
made through the actions not just by some rumours affecting party leaders but also through the action of those who work for the party...

berasiam said...

Salam DAKJ

kita mengamalkan demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan. raja memang mengamalkan sistem pwarisan takhta daripada ayah kepada anak. baru-baru ini pun, sebelum almarhum Sultan Azlan Shah dimakamkan, Sultan Nazrin telah dimasyhurkan sebagai Sultan yang baru. sebenarnya untuk negeri Perak, perkara berkenaan agak janggal kerana ada sistem penggiliran tang lazimnya diamalkan. walau bagaimanapun, dengan persetujuan Dewan Negaranya, SUltan Nazrin dikecualikan dari sistem penggiliran berkenaan.

Allahyarham Tun Razak telah menjadi Perdana Menteri kematiannya pada tahun 1976. Timbalannya yang pertama, Allahyarham Tun Dr. Ismail mendahuluinya menghadap Ilahi. Timbalannya ketika itu, Allahyarham Hussein Onn mengambil alih jawatan Perdana Menteri.

dalam PRK selepas kematian Tun Razak, anaknya yang sedang belajar di London ketika itu telah dicalonkan untuk menggantikannya sebagai wakil rakyat. lebih 30 tahun kemudian, anaknya diangkat sebagai Perdana Menteri Malaysia keenam. apabila timbul desas desus peletakan jawatan TS Muhyiddin serta khabar mengatakan Hishammuddin bakal dilantik ke jawatan TPM, kita seolah-olah berada dalam bayangan masa lalu.

adakah kerajaan UMNO mahu mengamalkan sistem pewarisan jawatan ala Raja-raja?

maae said...

Salam Datuk

1. Umno terlalu malap sekarang. Malap di siang hari dan kelam di malam hari

2. Tiada yang ingin bergerak aktif menjadikan politik Umno itu segar dan berwibawa. Umno Selangor langsung tenggelam. Yang nampak hidup dan menjanjikan masa depan di Kedah dan Sedikit di Perak. Pahang, Terengganu dan Kelantan dalam keadaan 'playsafe'. N.Sembilan dengan cara tersendiri setara PKR di Selangor. Di Johor, di WP paling buruk keadaan nya, masih merenggut tanpa plan besar memakmurkan rakyat kecuali dari Kerajaan Persekutuan

4. Umno perlukan cahaya. Dari mana, teroulang lah. Banyak cara yang bolehbdi fikir bersama demi masa depan Negara dan majoriti Melayu Islam yang memerlukan selagi hayat di badan.

Mungkin merepek apa saya tulis. Majlis Tertinggi Umno lagi MERAPIK ! Melayu Islam yang tiada kebijaksanaan kecuali menuding jari pada bawahan buat itu dan ini.... ketawa nya berderai-derai....

tebing tinggi said...


Many people ,especially non member UMNO supporter would be glad if Najib were to make an announcement that he is tired and want a rest.

Most non member UMNO supporter are too tired of him . The pak chik and mak chik would switch off their TV if Najib appeared on the screen .

Bosan !, they said , PM yang tak ada jiwa Melayu / islam.

ab said...

Salam Dato,



Tekaan Dato ni tak betui kut ni...




Kalau TPM letak jawatan orang UMNO Johor akan mengamuk lagi la..hari itu dah hilang satu nama besar MB Johor dalam PRU12...



Kalau hilang satu lagi oang Johor, kalut la UMNO Johor...


Kecoh lagi la UMNO.


iiish, macam tak kena ni dato.




NI macam ramai melayu lompat dalam mangkuk sup..lut,tut,pup, dan semuanya jatuh balik dalam mangkuk tu..



TETAPI `orang' lain dah sedut sup tu dan sumbingkan mangkuk itu, DAN mangkuk tu diletak `orang. ditepi longkang!...




RIUH RENDAH lompat dalam mangkuk sumbing itu,dengan sedikit sup itu.TETAPI kalau jatuh longkang,emmmm.....punah semuanya.



Abu Bakar Ab Rahman

abg sam said...

Salam Datuk, apa khabar semoga bulan Ramadhan yang mendatang dapatlah tengok penulisan Datuk berbentuk keagamawan. Cerita politik tu memanglah ada bagus, tetapi tema dan putaran yang sama menimbulkan sedikit persoalan?. Berbalik kepada topik Datuk Najib dan Tan Sri Muhyidin bagi saya terpulanglah pada PM kerana beliau Presiden UMNO dan merangkap PM di Malaysia. Sebagai Rakyat biasa saya berlapang dada kepada sesiapa yang dilantik mengikut saluran sah tiada menjadi masalah, sebab kami rakyat biasatak dapat manfaat dan perubahan besar kalau ada pertukaran kabinet. Lainlah kalau Datuk Shahrizat Jalil dilantik semula itu pasti saya bersetuju, sebab walaupun beliau tak jadi Menteri sikap prihatin beliau terhadap rakyat dalam kes Adik Firdaus (Remaja OKU) yang diabai oleh IBU beliau mendahului Menteri Wanita da Keluarga. Rakyat seperti saya mana ada kisah sama ada pertukaran kabinet atau tidak. Yang saya tengok kalau Pemimpin prihatin pada rakyat itu yang kita sokong. Salam Ramadhan Datuk

Lahuma said...

Dato.

Isu TS Mahyudin ini ialah persiapan awal kearah mengisu tempat kosong jawatan TPM.

Dalam hati kecil PM Najib sama ada tersurat atau tersirat tidak lain tidak bukan sepupunya sendiri.

Seelum itu pun katanya sudah ramai kumpulan setiakawan berkumpul diSri Perdana.Tentu ada sebab dan puncanya.Sedia payung sebelum panas atau hujan.

Cerita kepenatan TS Mahyudin pun mereka percaya tetapi tak boleh harap.Taktik politik

Itulah bahayanya jika PM Najib sendiri buat kumpulan itu dan kumpulan ini.Belai adalah Perdana Menteri dan Presiden UMNO nemang tanpa bertanding.

Zahid adalah orang kuat nya suatu masa dulu.Shafie Afdal takt Naib Presiden nasib sahaja.Pemilihan lagi sekali belim tentu.

Hishmudin pula memang ada tokoh darah anak PM.

Yang berentap antara Zahid dan Hishamudin.
Semua orang boleh teka shotlist tentulah sepupunya.

Gandingan serasi kata mereka.

Yang berada ditakok lama ialah ahli UMNO dibawah.
Mengharap BRIM dan surat sokongan yang tak laku.

Siang malam siang malam hari berganti bulan.
PRU 14 pun makin dekat.
Berbulan madulah mereka.

Terima kasih Dato.

ku_seman said...

Datuk, politik dah jadi harta pusaka yang boleh diwariskan kepada anak pinak, saudara mara kita. Kalau kita tengok masa pemilihan UMNO yang lalu, kalau tak silap saya UMNO Pahang tak bagi satu pun undi kepada Mukriz dan semua pergi kepada Hishamuddin. Dengar kata masa itu ada wahyu dari Putrajaya. Kali ini kalau ada rombakan kabinet saya percaya Hishamuddin akan naik pangkat. Sebabnya rombakan kabinet dibuat bukan melalui undi tetapi kuasa mutlak PM. Sebab itu kalau Hishamuddin jadi orang nombor dua pun saya tidak terkejut. Kalau dia tak jadi nombor dua, itu saya terkejut.

Abdullah Ngah said...

Apakah "makna" perdana menteri dan timbalan perdana menteri berwajah Melayu, sedangkan sudah dikenalpasti Melayu membunuh Melayu.sudah habis kawasan Melayu dibangunkan bukan untuk Melayu tetspi untuk "halau" orang melayu dan dimasukan orang bukan Melayu.

PUTRAJAYA 25 Jun - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan tambahan dalam barisan Kabinet yang menyaksikan kemasukan semua wakil-wakil daripada MCA dan Gerakan.

Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai dilantik sebagai Menteri Pengangkutan manakala Timbalan Presiden MCA, Datuk Dr. Wee Ka Siong pula dilantik Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Presiden Gerakan, Datuk Mah Siew Kiong turut dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Tiga lagi Naib Presiden MCA turut dilantik sebagai timbalan menteri.

Mereka ialah Datuk Lee Chee Leong sebagai Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri; Chua Tee Yong (Timbalan Menteri Kewangan) dan Datuk Chew Mei Fun (Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat).



madd deng said...

Umno memang dah kalut sejak mahathir plan persaraan olok2 dulu..sejak itu baru nama2 besar dalam umno sedar...rupanya dalam diam ada juga pakatan tertntu dengan niat tertentu.hari ni malaysia ni umpama sebuah syarikat yang diniagakan..dari semua segi.kalau nak hurai terlalu panjang.hakikatnya siapa dapat pimpin negara maka dialah tuan punya syarikat..

Raja Hebat said...

Alamak! Aku fed up betul lah dengan pengumuman Najib pasal lantikan kabinet sebentar tadi.

Negara hebat , besar dan Malaysia BOLEH ni mana cukup dengan 5 ekor menteri dan timbalan menteri baru tu.

Negara negara kecil macam Amerika dan Cina pun mempunyai sekurang kurangnya 20 orang menteri. Takkan negara hebat dan besar macam kita yang TERKENAL dan TRULY ASIA diseluruh dunia ini tak bolih ada 100 orang menteri dan 200 orang timbalan menteri dan 1000 orang setiausaha politik. PAKATAN RAKYAT pun ada potensi 3 orang PM untuk Malaysia iaitu PM bulan, PM roket dan PM satu mata....

abdullahngah said...

Begitulah tindakan orang yang luas pandangan. Orang lain semuanya sempit dan tak boleh pakai.

luas sungguh pandangannya sehingga tak sedar segala galanya sudah jerlus, air sudah keparas hidung. tunggu masa jadi mangsa luasnya pandangan.

OKJ said...

Salam Dato’ A Kadir Jasin

Pertamanya, bagi sayalah, langkah membesarkan kabinet oleh YAB PM adalah satu jalan penyelesaian yg terbaik yg memberikan pulangan win win. Apa salahnya kerajaan melabur sedikit utk mengambil hati mereka. Janganlah kita berkira sangat. Juga tiada hati yg terluka bila tiada rombakan kabinet dilakukan. Cuma mungkin hati Dato’ sedikit terluka sebab Menteri Kewangan masih terus dipegang oleh YAB PM.

Keduanya, nama panda Xing Xing dan Liang Liang (yg bermaksud comel dan harmoni) yg diberikan pada panda pun memang kena pada jasadnya. Kita melabur sedikit tetapi pulangan dlm bentuk jumlah dagangan dgn Negara kuasa besar Cina melebihi USD 1B terus menutup mulut pengkritik-pengkritik kerajaan UMNO.

Akhir kata, itulah bezanya pendekatan YAB Dato’ Seri Presiden UMNO dgn tokoh kewartawanan Negara. Sekian TQ.

Wan Kamarul Ariffin said...

Najib Gagal - Shahbudin Hussin

Weret Liyer said...

"Datuk, politik dah jadi harta pusaka yang boleh diwariskan kepada anak pinak, saudara mara kita. Kalau kita tengok masa pemilihan UMNO yang lalu, kalau tak silap saya UMNO Pahang tak bagi satu pun undi kepada Mukriz dan semua pergi kepada Hishamuddin.."

Saya setuju dengan komen bernas Ku Seman ni. Susah payah bapak Mukhriz tembak Pak Lah dari segenap sudut dan penjuru supaya meletak jawatan dan memberi laluan kepada DS Najib, namapaknya itulah cara PM Najib membalas budi. Negeri yang besar gedabak seperti Negeri Pahang, satu undi perwakilan pun tidak memihak kepada Mukhriz. Semua delegasi undi Pahang pergi dekat Hishamuddin. Agak-agak kalau bapak Mukhriz tak menekan PM Pak lah supaya meletak jawatan, agak-agak DS Najib boleh jadi PM tak sekarang?

bat8 said...

Memberi peluang win-win? At whose expense? UMNO atau rakyat?

harry@drongplases said...

Salaam

Paguh has till next PAU 2013.


alakangkung said...

Datuk,

OKJ...Saya faham,tuan telah mendapat budi dari Najib.Ayat yang serupa dari pemimpin dan pembesar Umno yang mendapat habuan hasil dari menyokong Najib.

Inilah rupa orang orang 1Malaysia kerajaan Najib.Nada serupa,reaksi serupa dan sememangnya tiada jiwa melayu lagi pada mereka.Walaupun menjolok mata,apa saja yang dibuat Najib,disokong diiakan.

Apa kata Datuk kadiaq ?

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).