Friday, July 25, 2014

The Selangor Menteri Besar Poser


A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

THE APPOINTMENT of the PKR President and Anwar Ibrahim’s wife, Dr Wan Azizah Wan Ismail, as the first woman Menteri Besar in Malaysia may not yet be a done deal.

The incumbent, Abdul Khalid Ibrahim is still fighting to keep his post. In the latest development, he issued a challenge to state assembly members to table a no confidence vote against him.

That is not very likely to happen. So Dr Wan Azizah’s appointment as the Menteri Besar of Selangor has to wait a while longer if at all.

The Kajang state assemblywoman was supposed to take over from Abdul Khalid after the Hari Raya. It may not happen that soon.

If Dr Wan Azizah is eventually made MB, she will create history and will put the PKR ahead of other political parties in giving a higher level of recognition to the growing importance of women in the Malaysian politics.

Dr Wan Azizah - In For A Fight
 It will even put the PKR ahead of its Pakatan Rakyat partners in recognising the role of women. The DAP did its part earlier by nominating Hannah Yeoh Tseow Suan as Speaker of the Selangor State Assembly and PAS by nominating Dr Halimah Ali as a member of the Exco.

This will have the effect of further endearing the younger female voters to the party and the PR coalition. The down side is she has no administrative experience beyond holding the PKR together on behalf of her husband when he was away in prison. Anwar could once again be heading in the same direction, also on sodomy charge.

Abdul Khalid's Choices

Abdul Khalid’s day as MB may be numbered but he does not appear to want to walk into the sunset quietly. He may continue fighting within the party or outside.

There already are speculations that he may exit the PKR and join Umno – his old party. But that is a good as cutting the nose to spite the face. His other option is to join PAS, where he can make a greater difference than rejoining Umno.

Abdul Khalid - Not an Amicable Goodbye
He wasn’t particularly successful in Umno. But if he joins PAS, he will make the party stronger in the state assembly and hence strengthening his own position.

Should he choose that route, he will help PAS to become the largest PR party in the state assembly – raising its ranks from 15 to 16 and reducing PKR’s tally to 13. The DAP has 15 seats. The Barisan Nasional is the smallest with 12 seats.

But the big question mark is will PAS dare take advantage of the turmoil in the PKR?

On the other hand Abdul Khalid may choose to stay on in the PKR and become the thorn in the rear for Dr Wan Azizah and her supporters.

Umno can benefit from the turmoil in PKR. Unfortunately it is too weak and rudderless to take advantage of the PKR squabbles.

The PKR can capitalise on Dr Wan Azizah’s appointment as the first woman MB in history to enlist the support of female voters and young electors.

But Azizah’s lack of administrative experience and managerial could prove to be a handicap compared to Abdul Khalid’s vast experience in both areas.

Wallahuaklam.

27 comments:

Shah said...

Beg to differ as youngster and elderly will not support PKR or maintained a neutral position till GE 14. She just 'doll' in the making as a life support to her husband. That all and dont forget there a 3 BILLION RINGGIT (all from BN smart and harworking)..... and all eyes are getting bigger especially DAP, PAS and Pikir Arrrrr.!!

Lahuma said...

Dato.

Ini semua adalah kerja dan nafsu Anwar.
Pi mai pi mai tang tu juga.
Kroni,nepotisma ,kaum kerabat jelas sekali.
Tergamak dia calon Wan Azizah.
PKR sudah jadi Parti Keluarga Raga.

DAP tentu akan anggok sahaja kemahuan Anwar ini.
Bagi DAP asal jangan UMNO atau BN sahaja.Biarlah apa pun keadaannya.

Cuma Pas yang jadi persoalan.
Pas akan jadi kuda tunggangan lagi sekali.Atau pun Pas buat keputusan sebaliknya.

UMNO sudah tentu akan guna kedudukannya jika berlaku penyingkiran pada Khalid Ibrahim.

Rasanya UMNO akan sokong Pas jika memerlukan keadaan sedemikian rupa.

Bagaimanakah selera Pas kali ini.
Hadi Awang eloklah buat sunat istikoroh untuk pohon petunjuk dari Allah.

Dewan Ulamak Pas pun eloklah bersidang awal sikit untuk buat keputusan.

Khalid Ibrahim sebagai memang tidak selamat.

Dalam PKR Anwar adalah Mursyidul Am.Wan Azizah Presiden.Anak mereka Naib Presiden.

Khalid Ibrahim tak ada kekuatan.

Walau apa pun keadaan UMNO jangan haraplah sesuatu.UMNO tetap akan berputeh mata.

Rakyat sudah tolak UMNO kerana pemimpin UMNO dilihat rakus,ranggi dengan kuasa.UMNO sudah jadi parti elit.Bukan bela rakyat terbanyak.Mereka rakus dengan kuasa dan jawatan.

Apa pun politik di Selangor amat menarik.Anwar begitu yakin dengan cita rasa pengundi di Selangor.Terutamanya undi Cina dan India.Undi Melayu 50-50.

Adakah UMNO sudah buat analisa selera pemgundi terkini Selangor.

Hanya UMNO yang boleh jawab.

Terima kasih Dato.

Kawanlama said...

Akan hanya berlaku dengan izin Allah.

Seorang pemimpin yang hanya bergantung kepada kekuatan faktor "simpati" senmata-mata, ianya akan menjadi pemimpin yang baik lagi kesan dalam jangka pendek sahaja.

Tuah KakWan adalah hanya berlatarbelakang seorang "LELAKI" bercita-cita dan berfikir dan bercakap BESAR"....tiada faktor-faktor luar biasa bagi sesaorang pemimpin yang ulung.

ab said...

Salam dato,



Hah hah haha...tosak la dok pening kepala!.


Angin kuat ni..lepas tu no angin la.


Status quo.



Abu Bakar Ab Rahman

Irfan Mohd Nor said...

Agree with you Dato'. Wan Azizah will definitely increase women and youth support for Pakatan Rakyat. It will also create a balance within PKR, neutralizing Azmin Ali's camp.

msh said...

Salam Dato.

Isu disini....Khalid nak diganti oleh Anwar.

Bagi Anwar....apa cara sekali pun 'Khalid must go'...tidak boleh tidak.
Khalid dikira sebagai 'duri dlm daging' dan membantut banyak rancangan dia.

Seperkara lagi...jawatan MB ini sngat penting untuk dirampas dan dipegang....dan rancangan pertama melalui "Kajang move' terbantut..sebab kena hukum jel...
Jadi rancangan meletak bini sbgai calon untuk tujuan sama dah berjaya..cuma yg 'last kopeq' ni nmpak mcm masalah...sebab Khalid degil dan nmpak mcm org Kedah kata "lagi kuat pula 'dok' pegang dan tak mau lepaih".

Hah...Dato..dulu2 org kata mcm2 kat Khalid ni....'Khalid gagap la....Khalid kaki tidor dlm meeting la....kalau dia dtg meeting dan rambut dia berserabai...kira ada problem lah tu...kalau disikat elok..kira mood dia ok lah.....dan mcm2 lagi'..
Mungkin semua ini sengaja kot?...ha ha strategi 'divert attention'..

Apa pun Khalid kini dah jadi 'musuh' pd Anwar...dan inilah politik...'friends turn foes'...berniaga pun lebih kurang juga.

Anwar jelas kelihatan galak...kecewa...melampau ..rakus dan yg paling jelas 'desperate' dlm hal ini.....dgn sebab yg kita semua tahu....AGENDA PERIBADI.

Agenda Rakyat Selangor...Parti Sekutu..semangat setiakawan diletak sebelah....tanpa rasa bersalah atau malu....

Tetapi bagi personaliti begini...pandangan org mau pun kawan tak penting langsung...JAUH SEKALI RASA MALU.
Ini mesti di pandang dgn lebih teliti oleh Pas rakan sekutu seperti Dato kata... Pas yg lebih layak bersuara atau memilih calun kerana kerusi Pas mndpt kerusi yg lebih dari Pkr..

Ini cabaran buat Pas....sama ada...gempak saja lebih atau memang lembik dan memang suka ditunggang mcm lembu seperti yg kita tahu.

Dari segi pengalamam kerja...rekod pencapaian...tambah2 lagi dlm jawatan MB ini...kira Wan Azizah kosong lah...dan jika nak dibandingkan dgn Khalid...mcm kereta Kancil dan Mercedes pun.....ditambah lagi dgn faktor usia (sy tidak mahu sebut gender)....sesuai kah Wan Azizah menyandang jawatan ini?

...kalau bukan Khalid ...Azmin pun boleh dicalonjan...kenapa masih Wan Azizah?
Jawapan nya satu Malaysia pun tahu.

Tetapi bagi manusia ini....meletakan bini sendiri tentu lebih selamat dan mudah buat diri dia dlm kerja2 putar belit dan apa2 lagi terutama kantor duit Negeri Selangor ...faham2 sajalah.

Dia pun tahu jawatan ini penuh dgn cabaran...dgn skop kerja yg memerlukan masa...tenaga..fikiran yg sentiasa tajam..dan dimensi yg berlainan dari kerja2 biasa....tetapi sekali lagi kita ulang cerita yg sama...
.apa dia peduli semua ini?..mungkin juga dirumah bini dia menolak...tetapi kerana desakan dan paksaan...mungkin terpaksa akur sahaja dgn laki.
Ini teori sy sahaja....tetapi kita lihat saha 'body language' Wan Azizah pun kita boleh buat rumusan..

Azizah cuma 'boneka' saja.

Tetapi kepenting Rakyat Selangor bagaimana?

Bukankah Wakil Rakyat....MP...MB...Menteri diberi jawatan untuk kerja2 buat Rakyat?...tetapi kemelut yg disini pula bukan lagi isu Rakyat tetapi Isu...AGENDA PERIBADI MANUSIA BERNAMA ANWAR YG MAHU DIRI NYA MASIH RELEVAN DLM POLITIK DGN ADANYA ISTERI (walau pun tiada kelayakan dan pengalaman dlm kerja profil tinggi) SEBAGAI MB SELANGOR.

Kotor cukup kotor org ini...harap2 Pas dan Sultan buka mata dan bantutkan hasrat kotor suami isteru ini.


Terima kasih.
msh



kluangman said...

Kalaupun anwar tidak berjaya meletakan isterinya sebabgai MB tetapi dia berjaya sebagai tukang karut memperbodohkan ramai orang untuk mendengar cerita dongengnya.

ramai yang percaya, ada yang ternganga pun.

Pesantren Jolo said...

The thing about Anwar and PKR is that, everything revolves around him and his family. The word 'rakyat' in which PKR stands for is just an ornament to fool the people.
From party leadership right down to ordinary party members, it is all about him, his family and his political survival. The party is just vehicle for him to remain politically relevant. Whether his party has the credential to govern or well-equipped to govern the country is secondary to him. The most important thing is PKR 's fight is Anwar's fight and he allowed no one to hijack his party to further any other cause other than his cause. Hence, you have father, wife, daughter at the top of party's hierarchy.
Now Anwar is training his sight on Selangor. He has a vision for her. The tentacles now reach long and far into the state administration; with Khalid now get into his way.
It also looks like he does not trust anyone outside his family as well. Not too long ago, after he had qualified to contest an election after serving jail sentence, he had asked his wife to vacant her parliamentry seat. Her wife duly yielded citing she wasn't mean for politics and could now focusing on family affairs. Recently, after successfuly asking a Chinese guy to vacate his Kajang seat to clear the way for him to contest a state seat, he found out he got disqualified and get his wife to be his replacement. It seems now her wife was bored at home and the talk about being poltically novice and the need to stay out of political limelight is out of the window.
And the wife now, again, is being pick up by so call party leadership as candidate for the next Selangor MB. He is indeed a family guy.

maae said...

Macam-macam penghinaan Khalid terima. Tapi tetap tenang kerana sebagai seorang yang sudah biasa dengan tekanan dan cabaran terutama dalam urusan perniagaan, kesabaran ada lah guru paling besar.

Jika Anwar bersabar, menyelesai kemelut, tentu sahaja boleh mengolah parti nya. Oleh kerana kesuntukan masa agak nya, semua batu hendak di terbalikan, maka terlondeh jua apa yang beliau sorokkan.

Mungkin tidak tsunami Khalid berlaku ? Atau beliau 'playsafe'. Semua nya boleh kerana pisau di tangan kanan, timun di tangan kiri. Biar bermaruah bukan bersimbah kuah...isi di sapu habis..

Timbangtara said...

Salam Tok..

kemelut diSelangor boleh dikatakan berat juga..

TS Khalid yang berjaya mengemudi Selangor kearah yang lebih kukuh ekonominya telah cuba dipaksa turun dari jawatan yang disandangnya sekarang..

Sepatutnya PKR semakin memberi sokongan tanpa berbelah bagi lagi..

Adakah Anwar sanggup kehilangan Selangor semata-mata kerana kepentingan peribadi.. rasanya tidak..

Tentu ada sesuatu yang tidak diketahuwi umum tentang kelemahan TS Khalid..

Hari ini DAP telah pun menyatakan tidak puas hatinya terhadap TS Khalid terutama dalam isu kidex..

Satu cabaran besar sedang menanti Wan Azizah andai beliau menjadi MB Selangor..

Salam Aidilfitri untuk Datuk dan semua pembahas..

berasiam said...

salam DAKJ

memahami sentimen kenegerian yang masih wujud, amat canggung langkah menamakan wan azizah sebagai menteri besar selangor. sedangkan khalid ibrahim adalah anak jati selangor, masakan Tuanku berkenan menerima anak singapura sebagai ketua kerajaan negerinya. setakat menjadi ahli parlimen pun, bukan anak jari selangor sudah cukup onar terhadap istana, inikan pula sebagai orang nombor satu.

hakikat wan azizah sebagai menteri besar wanita ada positif dan negatifnya. tentang speker wanita, kalau tidak silap johor pernah melantik wanita sebagai speaker suatu ketika dahulu. dan johor selama ini memang kubu kuat umno/bn. cuma wanita berkenaan adalah seorang Melayu/Islam.

haji hadi pun telah menjelaskan pendirian partinya berhubung perkara berkenaan. jadi setakat ini langkah kajang masih tersekat. langkah penjara kajang mungkin semakin hampir menjadi kenyataan.

Lanang Jaya said...

Salam aidilfitri utk Dato' dan semua

Dato'

Perlantikan Wan Azizah tak ada kena mengena dgn pengiktirafan kebolehan wanita, memperkasakan wanita atau lain2 slogan seumpamanya. Tak lain hanya alat sahaja dlm politik Machiavelli Anuar.
Jannganlah Dato' tambah dgn andaian2 yg buat anak muda dan liberals lebih tertipu..dan episod drama basi Anuar berterusan ke siri entah ke berapa..
Sungguh malang rakyat Malaysia..

awang batuburok said...

Salam Eidul Fitri Dato,

Sedih jugak tengok gelagat kerakusan kuasa pimpinan PKR....masih terikut ikut dengan cara politik UMNO(maklum lah majoritinya berasal dari lubok yg sama....).
Rakyat semakin bosan dan muak dgn gelagat seperti yg sedang berlaku sekarang kerana banyak membuang masa dan tidak banyak munafaat untuk rakyat pun...

Arunzab said...

Dear Datuk,

I think there is an error. It is not, cutting the nose to spike the face. Instead of spike it should be spite.

msh said...

Salam Dato.

Semua ini bukanlah pasal;

# Wan Azizah wanita pertama jadi MB.
# Pkr atau Pakatan memberi pengiktirafan pd wanita.
# Pakatan terutama Pkr menjadi pemangkin untuk 'young female voters' berminat untuk menambah bilangan ahli dlm Pkr.

TETAPI..

# SEMUANYA PASAL ANWAR.
# SEMUANYA PASAL KEPENTINGAN PERIBADI ANWAR.
# KEPENTINGAN KELUARGA 3 BERANAK.

Justeru itu...
Laungan...Nepostima...Kronisma....dan apa segala tohmah yg dilempar pd Umno dan BN semuanya dilakukan oleh dia sendiri.

Betul lah bila Tun Daim kata "org ini berpenyakit".

Tun M kata "org ini PEMBOHONG".

Kira mcm2 lagi lah yg diperkatakan tentang manusia ini.....seperti..sesumpah...kaki lawak...kaki belit...dll.

Harap2 impian nya tinggal impianlah demi kepentingan bangsa dan ugama.

Terima kasih.
Msh

A KADIR JASIN said...

1. Sdr Arubzab, thank you for pointing out the error.

2. Sdr awang batuburok, sebab itulah saya tidak meletakkan harapan yang tinggi mengenai kelangsungan jangka panjang dan kelainan PKR. DNAnya adalah Umno.

3. Sdr msh dan Pesantren Jolo, bukan nak pertahan Anwar. Nepotisme (daripada Emperor Nepo,Rom) adalah mengutamakan suku-sakat walaupun mereka tidak berkebolehan. Tapi kalau suku-sakat berkebolehan, apa salahnya?

4. Sdr Lanang Jaya, mana ada ahli politik yang tidak Macheavellian? Bersifat Macheavelli tak salah kalau tegas, berjaya dan bertimbang rasa.

Terima kasih.

Joe Black said...

Datuk,

Khalid's Stance and Posturing does not help his cause at all.

Rather than acting as a victim, he has successfully portrayed himself as promoting his personal self above party's interests. This appears to be the bane of PKR as seen previously with other well known personalities from the same mould (Zaid Ibrahim, Ezam, Nalla, Zulkifli and a myriad of other less senior ex BN politicians).

It would do well for PKR to depend instead on Bright Young newcomers who are making strides for the party (Nik Nazmi, Rafizi Ramli, NuruIzzah etc). It should now be apparent to PKR Leaders that those who left UMNO for PKR are not Team Players. They carry too much financial and personal baggage to be of any good to the party.

matpenang said...

Dari amalan nepotisme jawatan tanpa menyamun, dan amalan tiada nepotisma yg menyamun licin kekayaan negara...yang mana lebih mudharat.

Lebih mudharat kalau cucu cicit 7 keturunan kaya raya terbang sana sini dengan private jet.

alias abbas said...

Tun Mahathir pernah berkata satu ketika dulu...iaitu Anwar ni bagus tapi tang tu, tak bole diterima. Yg tang tu mungkin semua org dah arif...!

Joe Black said...

Datuk,

Diambang Hari Raya keretakan Pakatan Rakyat sudah makin menjadi nyata.

Memang tepat apabila para skeptic diantara pengundi tidak pernah menaruh harapan bahawa PAS dan DAP serta PKR bolih bermaufakat dalam "Pakatan Rakyat" dan mereka lebih dianggap sebagai "Strange Bedfellows". Sekarang semuanya sudah menjadi nyata.

PAS tidak akan bersetuju dengan Wan Azizah menjadi MB kerana ia Seorang WANITA...Parti Islam tulin tak mungkin bersetuju memberi Wanita sesama taraf dengan Lelaki walau apa pun Alasan Lain diberi.

Kejadian yang berlaku penting bagi DAP dan PKR kerana Komponen Parti PR sekarang patut faham bahawa tak mungkin DAP dan PKR bolih bekerjasama dengan Parti PAS. Lebih baik PKR dan DAP berjuang atas lambang Pakatan Rakyat tanpa PAS. Tak heran juga lah jika PAS berpakat dengan UMNO sebab UMNO sekarang sudah berubah menjadi parti Radical Islam atau Islamic Religious Fundamentalist.

Mat Tobias said...

Asal yang tak elok dalam PKR, semua DNA UMNO. Yang cantik-cantik, semua hasil buah tangan Anwar. Banyak laa mung Kadir.

Agaknya yang tabiat meliwat tu pun hasil didikan UMNO juga?

Suffian said...

Salam Dato....

terkejut jugak saya bila Dato katakan " mana ada ahli politik yang tidak Macheavellian? "
Buleh tak Dato ulas tentang tindak-tanduk TG Nik Aziz & TG Hadi yg Macheavellian .
Saya fikir baik kita letakkan piawaian yg lebih ketat bila bercakap tentang Macheavellian . Sekadar tindak-tanduk yg berbentuk politiking yg mungkin mengecewakan beberapa pihak adalah tidak wajar melabelkanya Macheavellian sebab mana ada tindak-tanduk ahli politik yg mampu memuaskan hati semua pihak.
Antara contoh Macheavellian ialah merosakkan segala instrumen krjn utk mencapai matlamat politik . Setakat korbankan Khalid Ibrahim apa lah sangat . Tkasih.

Lahuma said...

Dato.

Salam Aidil Fitri.Maaf zahir batin.
Masih bicara pasal jawatan MB Selangor.

Nasib pemimpin sebenarnya kalau mereka turun jawatan pun mereka bukan jadi susah atau fakir.

Yang terinaya ialah rakyat jelata.
MB punya pencen pun di Selanngor kalau ikut gaji baru mereka hampir 20 ribu.Apa susah.

Tak termasuk ganjaran lagi.Juga tak termasuk rembat sana sini lagi.

Sebenarnya itulah perjuangan mereka atas nama nak bela rakyat.

Nasib rakyat bukan terbela sangat pun.P.Ramlee sudah buat filem agihan harta awal-awal lagi.

Pemimpin makan keliling.Atas bawah kiri kanan.

Isunya sekarang.

Rakyat jadi mainan sekupang dua macam bola pelastik.

Harap parti Melayu apa dah jadi.
Harap parti Islam pun makin terok.Cakap lain buat lain.
Harap parti keadilan lebih kepada keadilan peribadi kerana hajat belum tercapai.

Cerdik pandai Melayu dari segi politik ,ekonomi,agama,sosial pun makin takut nak bersuara.
Masing-masing ada kepentingan.

Rupanya imej pemimpin politik adalah double standard dari kaca nata mereka.

Elok bila dalam kandang mereka.Jijik bila diluar kandang mereka.

Inilah yang sedang berlaku.

Apa pun syabas pada Hadi Awang kerana sudah tegas .Begitu juga Nik Aziz mungkin Pak Turut Hadi.

Pakat pakat buat pencerahan supaya rakyat Selangor selamat.

Jangan keluar dari mulut harimau termasuk mulut naga atau masuk pula mulut buaya.

Terima kasih Dato.

msh said...

Well said.

Kira bila pegang jawatan dlm Parti Umno lebih2 lagi yg tertinggi...dpt jadi menteri atau timbalan atau pun setiausha politik..dll...bukan saja senang lenang....malah kaya raya dan ramai yg menjadi jutawan...harta sana sini....sama ada nama sendiri atau nama isteri2 ...anak2...sepupu.....ipar dsb......boleh kata 2 atau 3 eturunan pun tak habis.

Itu lah cara ketua2 Melayu Umno..berpolitik.....tetapi dibibir tetap berkata..

"Rakyat didahulukan".
Jika benar rakyat didahulukan... apa alasannya... dah hampir 60 tahun Merdeka... org Melayu yg majoritinya masih hidup susah dg kos yg naik secara mendadak?

Ini tidak termasuk 1001 masalah yg dihadapi setiap hari dan waktu yg kelihatan tidak terkawal pula;
masalah ragut..dera...gangguan PATI...syiah...hasut...air...gelandagan..dll.
Kualiti hidup kira cukup rendah walau pun hidup dibandar..

Kalau ini cuma tuduhan melulu...apa alasan nya bila kita ada 'hardcore poor....urban poor...rural poor'..dan semua ini dimonopoli oleh org Melayu belaka.

Aneh pula bila mereka ini dipilih oleh rakyat yg susah.

Hmmm...kira kena mainlah.

OKJ said...

Salam Dato Kadir

"DNA UMNO" kata Dato’ Kadir

Selamat hari raya Aidil Fitri. Saya malas nak masuk campur urusan mereka ni. Tapi seronok jugak melihat mereka berkelahi sesama sendiri, mendedahkan sifat buruk dan tamak haloba masing-masing. Tapi macam biasalah, Dato’ Kadir buat-buat tak nampak je, lepastu kata DNA UMNO. Itulah Dato’ Kadir secara terang dan nyata.

Keduanya, presiden PAS sekarang diserang teruk gara-gara sokongan terbuka buat Khalid biarpun beliau mendapat sokongan ulama PAS sendiri. Bila tersepit, UMNO jugalah yg diingatinya sampai “scenario” teringin nak bergabung katanya. Kelakar pun ada rasanya. Sebijik macam kes tersepit dgn hudud dulu, UMNO jugalah yg dicarinya. Begitulah juga dgn MB Khalid bila tersepit dgn masalah air yg membuatkan rakyat marah, UMNO jugalah yg dicarinya.

Inilah UMNO yg sentiasa memberikan bantuan sesama saudara seagama w/pun dicaci, diherdik dan dilabelkan DNA UMNO oleh Dato’ kadir secara berterusan. Tak apalah, biar tuhan yg mengadilinya nanti.

Akhir kata, sebenarnya, saya cukup kesian melihat PAS sebab mereka ni tak nampak langsung potensi diri mereka untuk control DAP dan PKR. Tetapi mereka sebaliknya selalu ditakut-takutkan kehilangan kuasa. Itulah standard PAS. Sekian TQ.

Joe Black said...

Dato,

UMNO rudderless? No Dato.

Pilotless/Captainless yes...Rudderless No. UMNO's rudder has been hijacked by Radical Islamists that were sent in by extremists in Pas and PKR as trojen horses (thanks to najib) and are now creating havoc and discord in the Country. These are the pathfinders that will ultimately help in merging UMNO with PAS. When that happens say goodbye to "moderate" Malaysia and say welcome to Maltaliban.

Hanezam said...

Salam,

Selamat Hari Raya Aidil Fitri Maaf Zahir dan Batin untuk untuk Datuk sekeluarga dan semua pembaca blog ini.

Saya dah bukak kedai setelah bercuti panjang sejak 22 Julai. Terasa begitu tenteram, tak kira apa pun pergolakan politik semasa. Semoga Allah melimpahkan rezeki untuk kita semua, sampai Ramadhan akan datang.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).