Saturday, July 12, 2014

Young and Thoughtful


A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

THE PM, Mohd Naijb Abdul Razak and his ministers should take note of this.

Or is the government afraid of young volunteers like her because they care more about the unfortunate than some ministers?

A 24-year-old International Islamic University Malaysia (IIUM) graduate has been awarded the Muhammad Ali Humanitarian Award by the United States Embassy of Kuala Lumpur for her efforts to feed and help the needy.

Mastura Mohd Rashid is the founder of the Nasi Lemak Project, a soup kitchen that distributes food to the homeless in Brickfields, Ampang, and Chow Kit on Fridays.

Mastura Mohd Rashid (right) with Nasi Lemak Project assistant manager Nurul Najihah. – The Malaysian Insider pic, July 11, 2014. - See more at: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/soup-kitchen-founder-wins-muhammad-ali-humanitarian-award#sthash.YsOEl6EB.dpuf
Mastura Mohd Rashid and Friends- Malaysian Insider
"I never knew even knew about the award until my nomination in April," Mastura told The Malaysian Insider. (Read more here).

19 comments:

Urang Awak said...

I would like to wish Dato and family Salam Ramadhan Al Mubarak.

Kudos to sister Mastura Mohd Rashid and Friends..!! May Allah reward you for your efforts and please keep up your good work especially during this blessed month of Ramadan.

Dato, when talking about feeding the poor, I still remember there are many hadiths talking about the same topic and among the popular one are as the followings:-

" If you love the poor and bring them near you. . . Allah will bring you near Him on the Day of Resurrection." (Al-Tirmidhi)

" The people before you were destroyed because they inflicted legal punishments on the poor and forgave the rich." (Sahih Al-Bukhari)

“The easy way to enter Jannah in peace is feeding the hungry, spread Salam, maintain your kin relationships, and pray at night while others are asleep”(Sahih Al-Bukhari)

To Ku Nan & Dato Bandar don't harden your heart.... Allah isn't cruel to poor people.

Wallahualam

siut21 said...

In the context of gender, there is a saying: "behind a sucessful man there always is a woman"

Same thing to education, we have to agree to this one: "behind a sucessful graduate there is always a lecturer/IPT"

Having said that, in addition to soft skills, humanitarian subjects and activities should also consistently be part of the campus experience

Lahuma said...

Dato.

Pemimpin hari ini termasuk pegawai kerajaan bukan ada idea yang baik untuk bantu orang lain.

Pemimpin termasuk menteri dan senagkatan dengan nya buat kerja pertamanya kena dapat nama dan publisiti.

Bantu orang miskin pun kena dapat nama.

Selain dari cari peluang buat harta kekayaan.Tak pernah puas apa yang ada.

Pegawai kerajaan pula siang malang memikirkan gaji dan elau mereka sahaja.

Ini pun tak pernah puas apa yang ada.

Kumpulan peniaga pula berfikir cara untung besar-besaran.

Hisap dab sedut darah rakyat pun terjadi dimana mana.

Tak heranlah jika wujud manusia rtanpa rumah tangga atau gelandangan.

Tahniah pada anak muda ini.Harap harap bila jadi pembesar atau orang berkuasa suatu masa nanti cakap tak serupa bikin.

Ramai anak muda pada zaman pelajar di Universiti cukup hebat.
Bila jadi pembesar dan orang ada kuasa mereka juga jaguh rembat sana sini.

Bukan semua nya kekal.Kecuali ada keikhlasan untuk agama ,bangsa dan negara.

Terima kasih Dato.

A L TAN said...

In the Zen teaching, its said compassion have no borders and for every meal that we have, we must also think of those who are less fortunate than us.

I hope more people would be like Mastura Mohd Rashid and friends.

By the way I used to be an avid reader of NSTP but I stopped following NSTP when you are no longer the editor in chief. When you were the Editor in Chief, NSTP dared to explore many topics which I find interesting and I like the bold opinion of many writer in NSTP.

Would you compile and publish all your writing in NSTP into a book?

imlan adabi said...

saya tak yakin PM setuju dengan pandangan ini, seperti juga dia tak mahu setuju dengan suara yang bukan kemahuannya

OKJ said...

Salam Dato Kadir

Bercakap tentang peminta sedekah ni, kalau dulu memang ramai peminta sedekah dekat masjidil haram. tapi baru-baru ni, ianya dah jarang kelihatan lagi. Jadinya, jika Mekah sendiri pun dah melakukan perubahan, apa salahnya kerajaan kita ikuti langkah tersebut.

Lagipun, bak kata Dato’ Seri Ku Nan, lebih 1.5 juta pekerja asing berdaftar di Malaysia. Ini tak termasuk PATI. Peluang pekerjaan memang berlambak di Malaysia ni. W/ bagaimana pun, kita jangan sesekali menghina mereka, Eloklah dilayan secara baik sepertimana YAB Dato’ Seri Presiden cadangkan one stop centre utk mereka.

Keduanya, saya cukup sedih apabila anggota keselamatan kita sekali lagi menjadi mangsa di Mabul Island. Saya pernah ke Mabul Island dulu dan di sebelah resort tersebut, terdapatnya perkampungan org Filipina, rasanya didirikan secara haram. Mereka nak cakap Melayu pun tak berapa pandai. Masa itu, saya takut ianya akan menjadi sarang pengganas di kawasan haram tersebut satu hari nanti. Nah !!!! sekarang anggota keselamatan kita diserang hendap di kawasan pulau tersebut.

Bagi sayalah, LUBUK sebenar permasalahannya telah ditunjukkan dgn nyata sekali, bak kata pepatah melayu, sudah terang lagi bersuluh. Begitu jugalah dgn kehilangan MH370 yg tak jumpa-jumpa sampai sekarang w/pun bukti dah tersengeh di depan mata. Kepada pihak bertanggungjawab, mungkin ramai yg memuji keprihatinan anda, tetapi bagi sayalah, hanya jauhari mengenal manikam. Sekian TQ.

Timbangtara said...

Salam Tok Kadir..

Pertama ingin saya ucapkan kepada Mastura mohd Rashid dan teman-teman.. semoga ALLAH balas kerja baik anda itu..

Kepada sdr Lahuma.. tidak semua mereka yang bergelar pelajar university bersikap lupa diri.. ada yang yang terus menjadi manusia hebat..

Yang lupa diri ialah mereka lupa kapada Allah.. terutama yang digelar pemimpin..

Sebab itu agama jika diamalkan dengan penuh penghayatan.. luhur dan ikhlas manusia tidak akan tergelincir dari landasan yang betul dan lurus..

Salam Ramadan al-Mubarak untuk semua..

Terima kasih Tok..


msh said...

Salam Dato.

Alhamdullilah...masih ada insan yg sanggup bersusah payah untuk insan yg tidak bernasib baik.

Syabas Mastura dan kwn2...dgn kerja amal yg kamu lakukan dan tahniah pd pengiktirafan..'Muhammad Ali Humanitarian Award' kamu terima.

Semoga Allah berkati segala apa yg kamu lakukan.

Dato..kalau sy jadi pemimpin atau menteri yg bertanggung jawab dlm isu2 'homeless'atau gelandangan ini...sy tentu bersyukur bahawa adanya insan seperti Mastura atau siapa2 sahaja yg bersikap begini...terhadap rakyat miskin....ditambah lagi kalau Kerja2 Amal ini dibawah Kementerian sy....ini memudahkan lagi kerja sy.

Harap2 begitulah...bukan sebaliknya...jika tidak ia seperti kisah 'Hang Nadim'...sajalah.

Terima kasih


A KADIR JASIN said...

1. Sdr A L Tan, thank you for the kind words.

2. Some said I enjoyed "personal" freedom when leading the NST. I could say more about the right and wrong of the government.

3. But we also had some fine writers then - the likes of Joceline Tan, Selleh Ben Joned, Adul Ghani Ismail and Askiah Adam. I allowed them to push the frontiers. Even Karim Raslan wrote for the paper. Farish A Nor started with us. So is Amir Mohammed and many more young thinkers.

4. Eventually I paid the price when I published an article by Askiah that described a particular government action as a dereliction of duty.

5. Added to it was the Anwar Ibrahim sacking in 1998. The Askiah article could be said to be the straw that broke the camel's back. I was on the first day of Raya in 1999 that I got wind of the brewing storm. I was indicated to me by then DPM, (Tun) Abdullah Ahmad Badawi.

6. From that point onward, my editorship of the NST became untenable and, in 2000, I decided to part company with the NSTP amicably.

7. My Other Thots column continued in the New Sunday Times until Tan Sri Abdullah "Kok Lanan" Ahmad was made editor-in-chief of NSTP. Now it appears in the Business Times magazine twice a month.

Thank you.

A KADIR JASIN said...

Sorry, part 7 should read "Malaysian Business" not Business Times. I started in the NSTP group in 1976 via the Business Times. Thank you.

Tinta Hitam said...

Datuk,
Kemana perginya Puteri UMNO dan Pemuda UMNO? Mangapa mereka tidak terlebih dahulu melakukan kerja2 amal sebegini?

Jawapannya mudah shj.Kerja2 sebegini tidak glamor dan tiada pau dan perlukan komitmen tinggi.Malahan pihak penganjur kadangkala terpaksa mengeluarkan duit poket sendiri..Ini yg Puteri/Pemuda UMNO tak mau buat..

Bila org lain buat adalah perkara biasa UMNO akan dtg kacau..

ab said...

Salam dato,


Tahniah kepada Mastura for the good deed.



TETAPI ini bermakna negara sudah sampai tahap ada rakyat KEBULURAN disamping tiada tempat tinggal...hal ini tidak berlaku ditahun 60-80an dulu.


Cerita kat baling tu depa kelentong, bukan ada pun...tukang kelentong tu pun masih hidup lagi.



LAGI satu perkara yang SANGAT MEMBIMBANGKAN sekarang ialah sudah macam ada sifat/kelakuan lanun kat Sabah yang macam ` aku bolih ambik pelancung kalu aku mau,aku bolih ambil polis kalau aku mahu dan aku bolih bunuh polis/anggota lain kalau aku mahu'.....sangat bahaya.



Adakah Negara makin maju atau makin tak maju?



Abu Bakar Ab Rahman

Melayu Islam said...

Salam Ramadhan.

Sebenarnya ramai yg tangan kanan menghulur tanpa tangan kiri mengetahui. Itupun kalau faham maksud saya.

Jgn hina pemuda dan puteri hanya kerana mereka tidak menunjuk. Bila dilapor org kata menunjuk.

jebat said...



Salam Takzim

Sdr. Abu Bakar Ab. Rahman

Negara Malaysia dari segi pertahanan nya Makin KEBELAKANG.

S.O.P. TLDM makin ketinggalan zaman Ini akibat salah orang yang menjadi Mentari Pertahanan.

Dalam beberapa kes yang lalu menteri yang sama hanya MEMBERI AMARAN SEKERAS-KERASNYA kepda pesalah DALAM NEGERI, tetapi tiada tindakan susulan yang tegas di ambil.

Saya masih ingat dalam satu sidang akhbar berkaitan kehilangan MH370, ketika ditanya wartawn kenapa tidak hantar Jet Pejuang untuk menyiasat objek tak di kenali yang dikesan oleh radar TUDM

Jawapan beliau 'SIAPA YANG AKAN BERTANGGUNG JAWAB BILA PESAWAT AWAM ITU DI TEMBAK JATUH ?


Nampak sangat kedangkalan fikiran nya.


APA GUNA NYA TLDM MEMPUNYAI SENJATA CANGGIH YANG MAHAL KALAU TAK BOLEH DI GUANKAN UNTUK MEMPERTAHAN KAN TANAH AIR ?


Barangkali kerana menyedari sikap menteri ini lah pencerobohan berleluasa di Sabah.




Sekian. Terima kasih.





A L TAN said...

Thank you A Kadir Jasin for giving me a summary of what actually happened in NSTP.

The situation in NSTP during that period must be like "sea of fire, mountain of knives" in Chinese proverb.

"Berani kerana benar, takut kerana salah"

A newspaper with integrity would tell the truth to all its reader and if someone ask me for my opinion on today, I would still say A Kadir Jasin made the right decision in the late 90s.












Hanezam said...

Salam Datuk,

Selamat menunaikan ibadah puasa.

Cerita tentang Mastura Mohd Rashid ini lebih menyegarkan minda dibaca di tengah-tengahari Ramadhan seperti ini, berbanding melihat gambar Najib yang berlutut dalam terpaksa, beramah dengan gelandangan demi membaiki labu yang dah dirosak dek menteri yang kurang bijak. (Najib pun apa kurangnya). Dah dia boss kenalah buat damage control. Semakin ramai menteri/MP buat statement-statement bodoh, semakin sibuklah Najib. Hmm... padan muka dia, kan ?

A KADIR JASIN said...

Tetapi Sdr Jebat, menteri yang sama diuar-uarkan akan jadi TPM kalau Muhyiddin berhenti atau diberhentikan!

Terima kasih.

nckeat88 said...

According to UMNO , menstruating women carries no weight.

cifarelli said...

Datok,

Kita semua sangat suka dengan apa yang telah dibuat oleh siswa bernama Mastura ini.Sebabnya kerana dari ratusan ribu pemuda pemudi,inilah seorang yang terfikir dan sanggup melakukannya.

Dimana silapnya hinggakan Malaysia miskin melhirkan insan seperti ini?

Adakah peranan pusat pengajian tidak upaya melahirkan pemuda pemudi seperti beliau disebabkan dasar sesebuah pusat pengajian atau matlamatnya melahirkan graduan yang berpotensi mengisi jawatan kosong?

Adakah generasi muda kini semakin rendah tahap kesedaran tentang hal kemanusiaan walaupun berbagai kemudahan telah ada segala galanya kini?

Mastura nammpaknya ada sifat sifat terpuji ini sejk awal lagi.Belajar di UIA hanya lebih mematangkan beliau.Di sini saya nampak sistem pembelajaran,dasar pendidikan dan corak hidup masyarakat Malaysia tidak mengarah kepada mengwujudkan pelapis intelek dan bertanggungjawab.

Kerajaan yang diberi kuasa oleh rakyat mesti kaji kembali kepincangan ini.Menteri yang bertanggungjawab dalam bidang pendidikan dan institusi kekeluargaan elok buat ulangkaji.

Ini kan negara Islam.Entah mana perginya menteri agama ini.Tak ada peranankah beliau untuk menjadikan lebih ramai muslim seperti Mastura.
Di sini saya nampak peranan agama sangatlah mustahak dan dituntut di sisi agama Islam.Barulah Islam dipandang tinggi dan dihormati.

Nampak dalam tv majoriti gelandangan adalah melayu.Betulkah begitu?

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).