Tuesday, January 20, 2015

Faltering Economy: Ultimate Test To Mohd Najib



A Kadir Jasin


UPDATE

PRIME Minister today announced a number of proactive measures to ensure Malaysia's growth, development and deficit remain on track in response to changes in the global economic landscape.

In a special address, Najib said that the goverment remained confident that the country's gross domestic product (GDP) would grow by between 4.5 per cent and 5.5 percent in 2015.

He also said the current account will remain in surplus this year while the ringgit exchange rates will over time adjust to reflect Malaysia' strong fundamentals.

However, the Prime Minister said that the falling oil price necessitated a review of fiscal assumptions underpinning the 2015 Budget, with the revised forecast predicting a revenue shortfall of RM13.8 billion.

"Without any fiscal measures, this would lead to a deficit increase to 3.9 per cent of GDP" he said. (More here).

Mohd Najib said Malaysia is neither in a recession nor a crisis as experienced in 1997/98 and 2009, which warranted stimulus packages.

The prime minister said the strategies announced in a special message on measures to strengthen the country's economic resilience were proactive initiatives aimed at making the necessary adjustments following the challenging external developments which were beyond government's control.

Hence, he said the development expenditure of RM48.5 billion provided in the 2015 Budget would be maintained and spent.

However, the operating expenditure is expected to be reduced by RM5.5 billion by reprioritising expenditure, he said. (More here).

The fiscal deficit target for 2015 is revised upward to 3.2 per cent of gross domestic product (GDP), up from the 3.0 per cent set out in the 2015 Budget.

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said without the new fiscal measures, the deficit could rise to 3.9 per cent. (more here).

ORIGINAL POST

AFTER months of hesitation, uncertainty and denial, the government finally accepted the reality that its 2015 Budget has been torn to shreds by plummeting petroleum prices and the growing uncertainly of the global economy.

Today, Tuesday January 20, the Prime Minister, Mohd Najib Abdul Razak, who is also Finance Minister will present, what the media calls, budget readjustment.

[REMINDER: No anonymous comments will be published.  Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym is accepted. Thank you]

The Star quoted economists as saying that the government might cut spending by as much as RM15 billion.

It said, the new strategies include ensuring “reasonable” economic growth, helping flood victims and rebuilding destroyed infrastructure, addressing the effects of falling crude oil prices, managing the value of the ringgit and rationalizing capital flows. (Read here).

This is as good as re-tabling the 2015 budget that pegged government revenue and the overall economy at the crude price of US$100 to US$105 per barrel. Global crude prices had since fallen below US$50 per barrel and with no signs of immediate recovery.

It will also put to ultimate test Mohd Najib’s leadership and the worth of his hordes of economic, financial and monetary advisers – local and foreign.

Politically it is an explosive time. His own party Umno is in danger of imploding and the oppositions are moving ever closer to the gate.

But what we are facing today goes beyond politics. If our democracy is anywhere near maturing, we should stop being partisan. We should get together in a bi-partisan dialogue to save the country.

Opposition parties must bear in mind that if the economy collapses and the Barisan Nasional is shown the door by the rakyat, the burden of reviving it falls on their shoulders. Are they prepared for this?

Wallahuaklam.

30 comments:

Praxis said...

What partnership or fellowship has the devil with the Godly?

Jet Lah said...

Salam Dato

Untuk orang biasa yang tak berapa pandai, kalau barang makin naik harga, dan duit gaji masih sebanyak itu sahaja, pertama sekali adalah penting untuk kurangkan belanja.

Kurangkan keperluan, dan potong terus belanja yang hanya memenuhi kehendak.

Dan elakkan berhutang. Kecuali jika perlu. Perlu dalam ertikata jika keperluang asas langsung tidak mencukupi.

Orang biasa tak perlu konsultan berjuta-juta yurannya untuk tahu benda-benda ini.

Ya tak semudah contoh ini untuk PM kita. Tetapi asasnya sama. Belanja yang bukan-bukan perlulah dikurangkan. Di lembah Kelang ini semua orang nampak projek mega sedang dilaksana. LRT/monorel contohnya. Memang lah baik, tapi ada nampak line -line yang sedang dibina ini melalui kawasan-kawasan rakyat marhaen? Kenapa semuanya melintas kawasan-kawasan mewah? USJ, Putra Heights, Subang Jaya dan sebagainya? Kenapa tidak lalu flat-flat kebanyakan yang sudah tentu penghuninya ramai tidak ada pengangkutan sendiri?

Kenapa kalau tiap kali kita turun KLIA2, berbondong-bondong ekspatriat Bangladesh mencangkung beramai-ramai dijaga Rela sambil menunggu cop pihak imigresen? Kenapa sampai yang jahit tudung, masak tomyam dan tebar roti jala, tolong isi minyak, potong rumput, buat bangunan dan sebagainya semua ekspatriat Bangladesh?

Dari segi saiz kerajaan pula, kenapa orang biasa macam saya nampak banyak pertindihan fungsi antara pelbagai agensi kerajaan? Contoh - MIROS, JKJR, JPJ, Polis trafik dan sebagainya. Belum lagi peringkat kementerian yang birokrasinya berlapis-lapis, yang kesemuanya berbajet juta-juta dan bergaji yang datangnya dari kantung belanja kita semua.

Contohnya kalau pak menteri nak keluar negara. Yang sibuk dari pihak kedutaan, konsulat, PM office, tourism, imigresen, kastam, dan agensi entah apa-apa lagi yang kesemuanya sibuk bekerja dan turut serta dalam rombongan ke luar negara untuk seorang dua yang nak melawat. Itupun belum tentu apa hasilnya di kemudian hari. Adakah contoh seperti ini akan diberi perhatian?

Lagi contoh - di atas jalan. Rakyat yang sedang sod ba ro di dalam trafik jem tiba-tiba disapa laungan siren dan klakson outrider pak menteri atau topgun kerajaan yang hendak lalu - di atas jalan yang sama di mana rakyat bayar cukai jalan/insuran/tol/kos minyak. Kemudian outrider-outrider ini bila berhenti di destinasi, banyak kereta/motor pengiring ini tak pun dimatikan enjin. Idle sahaja menunggu pak menteri selesai bekerja. Sementara idle, petrol yang dibeli kerajaan ini terus disedut. Ya lah sudah dibayar dari kantung negara. Rakyat tengok semua ini.

Rakyat tengok sahaja Dato. Bila Najib berucap, tengok lah suit beliau. Ia bukan lah imitasi Saville Row yang dijahit Bangla di kompleks PKNS. Tak ada lah material kainnya dari kedai Kamdar jalan Tunku. Rakyat tengok semua ini. Kita tak suruh dia turun ke taraf kita. Rakyat kebanyakan hanya mahu pemimpin yang ada humility. Lebih baik takwa kepada pencipta, supaya lebih beringat dan berbakti kepada sesama yang dicipta.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ

Najib sebenarnya mengejar masa. Menjelang PRU 2018 Najib mesti ada duit untuk bayar balik hutang, buat belanja mengurus dan buat belanja pembangunan dan buat rasuah BRIM.

Zaman TDM walaupun duit rakyat di hambur macam duit mak bapak sendiri tetapi kerajaan masih selamat dari kemarahan rakyat atas dua sebab.

Pertama hutang negara zaman TDM cuma tak lebih rm285b berbanding dgn hutang negara zaman Najib dah melebihi rm560b.Ertinya kerajaan nasih mampu bayar balik hutang dgn pendapatan yg ada walaupun bungga2 bleeding tu dah ada. Zaman Najib mana nak tutup lobang hutang sebanyak itu.

Zaman TDM pasaran saham lebih rancak hingga boleh membantu kerajaan mendapat balik wang yg terpendam melalui IPO syarikat2 kerajaan yg diswastakan. Oleh yg demikian walaupun TDM dikatakan menyalah guna dana2 awam untuk projek kroni impaknya kepada rakyat masih dpt di bendung.

Menurut saya kegagalan TDM mengurus ekonomilah yg menyebabkan beliau berundur sebagai PM pada 2003. Alasannya mudah. Sementara dikaca mata rakyat beliau masih dianggap pahlawan dan negarawan adalah lebih baik TDM berundur sebelum badai kegawatan ekonomi meranapkan ekonomi Msia.

Siapa sangka dizaman Pak Lah ekonomi naik semula berkat kenaikan harga minyak secara mendadak ketika itu. Memang tuah Pak Lah

Kalau TDM tau harga minyak akan naik di zaman Pak Lah , apakah DAKJ fikir TDM mau letak jawatan lebih awal?

Trek rekod TDM selepas berhenti yg tak pernah puas hati dgn pengantinya membuktikan segalanya.

Bagi saya sebagai rakyat , TDM boleh menebus dosa2nya yg lalu dgn terus berjuang menumbangkan Najib yg jauh lebih teruk dari TDM sendiri.

Semoga Allah selamatkan kita semua.

M Nazrul H Nazirmuddin said...

Pak Kadir,

I was attending Pak Anwar session two days ago, and he seems to be a bit relaxed on Pak Najib & Co., "...biaq orang muda sudah lah..",he was referring to Sdr. Rafizi and Sdr. Eli. Both parties should sit together and the consensus must be beyond the idea of 'single-race-supremacy', it is about the nation as a whole.

Why don't Pak Najib delivers his special messages on economy at Parliament? He opted for un-Parliamentarian speech and left members of Opposition MP in dark on the nation economy's direction.

Anonime2 said...

I was fortunate to have watched tv1. After najib appeared on tv, an economist dr. Koo ke ping (something along the line) made some brilliant comment during a phone interview. He said that the economist surround the pm had failed in forecasting. He also mentioned that the new outlook is oil to be around 55 $ per barrel and says what if the economists are also wrong? On the show during the call they had the head honcho of persatuan stesen pengepam minyak and if im not mistaken the MIER head. The MIER head looked like he was covering up while the head of the persatuan was an utter idiot. If price per barrel drops and maintain at 40$ we are in trouble.

void said...

Komen yang baik dari Jet Lah

zainal abidin awang kechik said...

Sahabat ku jet lah .. 5 tahun masa Di ambil untuk meyiapkan jajaran dan susur atur infra.. 10 TAHUN sekarang baru kita nampak Hasil nya
YAB PERDANA MENTERI WAJIB kelihatan world class leader .. Teringatkan saya bila mauawiyah berjumpa dengan UMAR al Khatab .." Wahai Umar mahukah kau melihat perminpin Islam itu kerdil tak kala berdepan dengan Rome dan Parsi "
Saya setuju dengan mauawiyah ...
Salam
Sekadar pandangan

zainal abidin awang kechik said...

surah Al Shuraa

ayat 52/53

Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (Muhammad) - Al-Quran sebagai roh (yang menghidupkan hati perintah Kami; engkau tidak pernah mengetahui (sebelum diwahyukan kepadamu): apakah Kitab (Al-Quran) itu dan tidak juga mengetahui apakah iman itu; akan tetapi Kami
jadikan Al-Quran: cahaya yang menerangi, Kami beri petunjuk dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk dengan Al-Quran itu ke jalan yang lurus,

Iaitu jalan Allah yang memiliki dan menguasai segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Ingatlah! Kepada Allah jualah kembali segala urusan.

matpenang said...

Salam dato,

Pengumuman ala najib....

Untuk memulihkan ekonomi negara kita lancarkan 5'P'.
Untuk kecemerlangan ummah, saya cadangkan 6 'K'.

Dia reti ke sebenarnya?

Lahuma said...

Dato.

Dalam politik tidak ada yang mustahil dan banyak mustahil akan terjadi.
Ada pihak meramalkan yang Najib akan bersatu semula dengan Anwar menghadapi Mahatihr dan Daim.

PM Najib nampak macam keletihan keseorangan.Ini disebabkan parti UMNO dalam keadaan lemah.

Kemudian dilanda macam-macam ujian dan musibah.Negara sendiri dengan masaalah banjir yang amat buruk.Perkiraan kos pasca banjir pun besar.

Keadaan ekonomi dunia dan kejatuhan harga minyak lebih tertekan dan terpaksa merombak semula urusan kewangan negara.

Walaupun ekonomi Malaysia belum kritikal tetapi jika keadaan terus begini akan memberi kesan pada rakyat.

Sebenarnya rakyat dibawah sudah merasai bahang ekonomi dunia dan negara.Kos hidup yang menekan mereka.Terutama yang tidak mempunyai pendapatan tetap ,sektor pertanian kecilan,peniaga kecil serta kontraktor-kontraktor kelas bawahan iaitu kelas F.

Kontraktor kelas F lebih menderita bila agihan projek dimonopoli dan diatur oleh tuan orang politik tenpatan.

Imej UMNO akan lebih parah jika agihan rezeki tidak buat secara adil.

Jangan kita pandang keatas sahaja.Penghidupan dibawah pun cukup perit.

Keadaan ekonomi kini akan memberi goncangan yang cukup kuat jika kerajaan pimpinan UMNO buat cincai dan lepas tangan.

Ada yang hidup secara mewah,sederhana,ala kadar dan ada yang tidak menentu.

Langkah PM Najib membuat penjelasan mengenai ekonomi Malaysia adalah langkah yang baik untuk maklumat rakyat.Ada yang banyak fakta manalah rakyat tahu kalau tak di hebahkan.

Namun ada juga beberapa persoalan yang menjadi isu yang dimainkan parti lawan dan pengkritik sepi tanpa jawapan dari PM Najib.

Begitulah percaturan politik.Kejar kuasa dan pangkat.Dulu sengketa boleh jadi suatu masa bersalam semula.

Yang pening kepala ialah rakyat jelata yang menjadi penonton konsert politik pemimpin mereka.

Terima kasih Dato.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ

Saya tahu dimana nak jimat lagi rm711jt.

Tutup je program PERMATA Rosmah.

Dimana pulak nak jimat rm300jt lagi. Jual je 3/4 pesawat peribadi rakyat yg dibazir oleh pentadbiran Najib.

Tahun ni cuba Najib jual secara terbuka 10000 AP kereta kepada rakyat Msia pd harga katakan rm50000 setiap satu. Dah tentu kerajaan aksn dapat kutip rm500jt. Biarlah sesekali kroni gigit jari pulak.

Barulah nampak Najib serious nak atasi kelembapan ekonomi.

Competente said...

DAKJ,

Situasi Pertama: HARGA MINYAK NAIK
Masa harga minyak naik, kerajaan perlu mengambil langkah jimat cermat dengan mengurangkan subsidi sehingga mengakibatkan harga barangan naik. Rakyat menjadi susah. Kelihatan seolah-olah kenaikan harga minyak suatu bencana yang amat besar kepada ekonomi negara.

Maka rakyat pun berdoalah agar harga minyak turun kembali...

Situasi Kedua: HARGA MINYAK TURUN
Ketika harga minyak turun pula, kerajaan masih perlu mengambil langkah jimat cermat dengan mengurangkan peruntukan dan belanjawan. Rakyat menjadi semakin susah. Kelihatan seolah-olah penurunan harga minyak juga merupakan bencana yang amat besar kepada ekonomi negara.

Kini rakyat mula berdoa pula agar harga minyak naik kembali...

Maka kita kembali ke Situasi Pertama diatas

Kesimpulannya rakyat menjadi pening. Harga minyak turun pun rugi, harga minyak naik pun rugi.

Kita lihat siapa yang kena... Senantiasa rakyat yang kena tipu...

Seri Nara al-Diraja said...

"As for businesses affected by floods, the premier said the government will provide an additional RM100 million to TEKUN and RM100 million to Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) to provide soft loans to support SMEs and micro-enterprises." Bernama

Biar betul PM ini. Ingat lagi dalam ucapan Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera. Dia cakap nak bagi RM300 juta pada AIM. Alih-alih, dia bukannya bagi cash pada AIM tetapi pinjaman distruktur semula sebanyak RM300 juta. Bermakna pinjaman berjumlah RM1 billion kepada AIM daripada Kerajaan (sejak 1987), RM300 juta tak perlu bayar.

Begitu juga dalam bentang Bajet 2015 tahun lepas. Cakap Kerajaan nak bagi RM30 juta untuk bantu usahawan kaum india. Padahal RM30 juta dah lama bagi pada AIM. Sebelum Bajet 2015 dibentang lagi.

Pendek kata, banyak benda tersirat dan tersurat daripada ucapan PM sebenarnya.




msh said...

Salam sdra Umar Abdul Aziz.

Apa yg sdra cuba lontarkan?

Hujah tidak begitu kuat...hampas belaka.

Sdra mengutuk TDM dan mengaku Najib lebih teruk dari TDM pula...diakhir perenggan.....boleh kah sdra bercerita dan buat pencerahan dgn lebih bijaksana?

msh said...

Salam Dato.

Najib org politik...bukan seorg peniaga.

Tetapi bila dia juga memegang jawatan sbgai menteri kewangan itu yg jadi suatu masalahnya.

Ekonomi negara tetap bergantung.....kpd Ekonomi semasa dunia....tetapi tidak bererti ianya tidak boleh dikawal.

Apa yg kita faham....Malaysia sebuah negara yg kaya dgn hasil export yg tidak putus2 seperti...minyak sawit..getah...minyak mentah...barang pengguna dll.

Penduduk pun baru 29 juta....bukan 70 atau 200 juta.

Pendatang berizin dan tanpa izin pun berjumlah lebih dari 3 juta dan keupayaan mengambil pembantu rumah pun masih tinggi.....ertikata pendapatan negara masih kukuh lagi belum dlm keadaan yg kritikal atau merudum.

Isu disini...kita berkata tentang kebijaksanaan PM mengagih kekayaan negara untuk dinikmati rakyat didlm keadaan semasa dan kehadapan.

Apa yg kita faham Najib cuma kelihatan berusaha membetulkan apa yg tidak betul.

Dizaman Najib hutang negara telah naik 150% hingga menjadi lebih RM500 billion...dan kini dia pula berusaha membetulkannya.

Sejak menjadi PM lebih dari 6 tahun..perkara begini sepatutnya tudak terjadi jika dia lebih serius atau proaktif dlm perkara perbelanjaan atau ekonomi dan dasar2 yg dia telah luluskan berupaya menahan apa2 kemungkinan jika ekonomi dunia merudum.

Dia kuat berhutang... lalai dan kini cuma membetulkan sahaja kesilapan yg dilakukan...tetapi tidak menambah apa2 nilai 'add value'.

Apa yg hebatnya tentang dia....jika hendak dibandingkan dgn TDM?

Kosong....'yilllai pochi'.

Dlm berniaga...org selalu berkata...'Do it right the first time'....serupalah dgn memimpin negara.

Kenalah buat perkara yg betul...pd kali pertama.....BUKAN MEMBETUL YG SILAP....dan merasa hebat pula.

Negara bukan hak perseorangan untuk diperjudikan.

Terima kasih.



anti dap said...

Tula msh. Lama dah duduk perasan sorang tu. Ish..silap muflis pahala di akhirat sebab fitnah kat orang..

RD. said...

Salam Dato.
Saya tertunggu-tunggu bab penjimatan kos perjalanan keluar Negara. Tak ada pun dengar nak jual executive jet (atau beri sebiji pada MAS), guna jet TUDM ataupun guna pernerbangan awam seperti Jokowi, terutamanya bila pergi bercuti atau atas capacity peribadi dan kurangkan mengetuai delegasi keluar negara.

Harap PM dan gerombolan pulang terus dari Davos lepas lencong ke England. Jangan melencong tempat lain seperti Dubai atau melalui ruang angkasa Ukraine, Israel, Syria, Iraq, Afghanistan atau Pakistan.

RD. said...

Umar Abdul Aziz ni, pe'el macam Din Melaka je.

Orang Melayu suka eja 'mahu', bukan 'mau'?

two cent said...

Dato

Kalau Najib nak kurangkanjurang pendapatan rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah, kurangkan kemasukkan pekerja asing dan wajibkan majikan membayar gaji yang setimpal dengan untung rugi mereka.

Najib tak nampak bila bawak masuk ramai pekerja asing untuk pekerjaan kolar biru, majikan memang lah suka sebab kos gaji rendah dan untung lebih akan tetapi limpahan keluar wang jadi berbillion ringgit setahun dan semua di belanjakan di luar Malaysia ( kampung pekerja asing ) manakala kita kerugian tukaran mata wang.

JIka pekerja kolar biru tempatan di bayar gaji tinggi, semua pendapatan di belanjakan di dalam negara dan ini boleh menjana pelbagai bisnes domestik dari retail hingga ke perumahan dan kenderaan dan merancakkan ekonomi negara.

Pekerja asing di bawa masuk kepada majikan yang benar benar boleh buktikan tiada pekerja tempatan yang mahu walupun gaji yang di tawarkan tinggi.

two cent said...


The budget revision should be based on bottom to top and not top to bottom.

Baru lah mendahulukan rakyat dan bukan mempertahankankan kekayaan yang sudah kaya.

kenit said...

Comfirm lu bodoh dan jahat.

zainal abidin awang kechik said...

Davos tempat dunia merangka semula dasar serta penganggan asas berpandukan HARGA MINYAK DUNIA..

Harga minyak penentu segala nya nasib bangsa malaysia

A KADIR JASIN said...

1. Pembahas RD, antara lain, berkata: "Saya tertunggu-tunggu bab penjimatan kos perjalanan keluar Negara. Tak ada pun dengar nak jual executive jet (atau beri sebiji pada MAS), guna jet TUDM ataupun guna pernerbangan awam seperti Jokowi, terutamanya bila pergi bercuti atau atas capacity peribadi dan kurangkan mengetuai delegasi keluar negara.

2. Sdr RD, semua pesawat VIP/Eksekutif kerajaan diselenggarakan oleh TUDM.

3. Pembayar cukai menanggung kos membeli dan operasi semua pesawat berkenaan.

4. Pesawat VIP/Eksekutif TUDM terdiri daripada (1) Boeing Businenss Jet (2) Bombardier Global Express (3) Dassault Falcon 900 (4) Airbus A319 (5) Fokker 28 Fellowship (6) Dua buah helikopter Sikorsky SH3 Sea King dan (7) Dua buah helikopter Sikorsky S-70 Black Hawk.

9. Jadi semuanya ada sembilan buah pesawak VIP/Eksekutif milik rakyat jelata untuk kesenangan para pembesar dan anak bini mereka.

10. Kalau tak silap saya, salah sebuah jet eksekutif itu sedang dirombak semula (refurbished)di luar negara.

11. Memang mewah dan menang "class".

Wallahuaklam.

Terima kasih.

msh said...

Kenit...lu baru belajar menulis kah?

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ.

Saya rasa malu kerana kerdil sangat jika mau dibanding dgn mana2 pembahasa lain.

Setakat ini tanpa berselindung saya telah menunjukkan kecenderungan untuk terus mengkritik prestasi pentadbiran Najib.

Kalau ada pendapat yg berlainan, saya sedia mendengar hujah balas. Silakan.

Siapa tau selepas Najib dikritik oleh pelbagai pihak beliau tiba2 berubah menjadi PM baik maka waktu itu wajib saya memberi penghargaan.

Elok juga saya ulangi pesanan DAKJ iaitu dalam berdebat, kita jangan bunuh karektor pembahas akan tetapi hendaklah kita matikan hujah mereka.

Kerajaan sendiri sudah mengalakkan murid2 berfikiran kritis dengan memperkenalkan peperiksaan PT3.

K-Dean said...

Pak Kadir,
Salam Hormat

Sudah lama merdeka kita masih lagi bergantung pada hasil sumber asli sebagai pendapatan utama.

Memanglah DrMahathir pandai jual tahi minyak dengan wawasan2020 negara maju. Negara maju macam negara maju Arab kaya minyak gamaknya kita sekarang dan macam Indonesia entahnya tahun 2020 nanti. Betullah kata Pekan dulu kita capai 2020 pada 2030.

Mohd Najib Tun Abdul Razak memang lebih cekap dan pintar dari Mahathir Mohamad.

Just my two sen say, tuan.

Salam hormat.

Din Kalut said...

Kenapa warlord umno diam dan selesa.
Kerana mereka dapat imbuhan dari atas setiap bulan.

wanitabukittinggi said...

Datuk...

Ada dalam perancangan Datuk nak kupas buku "The Colour Of Inequality" ?

berasiam said...

Salam DAKJ
Sama macam Akta Hasutan, najib yang cadang nak mansuhkan, lepas tu konon jadi hero masa dia umum untuk kekalkan. ISA, EO yang dah mansuh, bukan salah dia. Senyap pulak bab tu.

nick said...

Zaman Tun M negara bertukar dari pertanian ke industri. Pelaburan masuk begitu pesat dan kilang2 dibuka begitu byk beri peluang pekerjaan pd rakyat di pinggiran bandar sekali gus menggalakkan transfer teknologi kerana kita cuba menjadi negara pengeksport. Malangnya cita2 itu tidak disambung dgn baik oleh pengganti beliau.

Najib nak bawa negara ke mana? Hasil belum nampak tapi puji melambung.

Nampak sgt org yg Najib hantar utk jawab Datuk Kadir benar2 hingusan. Tak pernah membaca agaknya.... totally out of the league.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).