Sunday, February 08, 2015

Anwar's Date With Justice: Will PR Break Up?


A Kadir Jasin

THE clock is ticking for Parliamentary Opposition Leader and the Ketua Umum of Parti Keadilan Rakyat, (Datuk Seri) Anwar Ibrahim.

On Tues, Feb 10, if the Federal Court keeps its date, Anwar will either be a free man or a prisoner.

[REMINDER: No anonymous comments will be published.  Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym is accepted. Thank you]

If he is set free, his supporters will say justice prevails. His detractors will say the judges erred and the conspiracy theorists will say Obama has a role.

If he is sent to prison, his supporter will say that justice is perverted and some Umno guys will jump with up and down like flea-infested primates believing that this is the end of PKR and Pakatan Rakyat.

Sodomy Verdict: Ominous Clouds Over Palace of Justice
But the man himself believes that, based on the law and the testimony of witnesses, he would surely be found not guilty.

But if he is send to jail, he said, the PR would win the next election and take over Putrajaya.

I am inclined to share his optimism. The PR is unlikely to suffer instantaneous combustion upon his second sodomy jailing.

On the contrary, his imprisonment could increase the resolve of the alternative coalition and encourage the member parties to stay together in spite of their deep ideological differences.

Today: Flanked (corrected) by Abdul Hadi and Lim Kit Siang, Anwar chaired PR meeting

It could also generate a new round of sympathy for him, especially among young anti-establishment Malaysians.

Bear in mind that the first sodomy trial and conviction (which was later overturned) took place in 1999 - some 15 years ago. Boys and girls who were then 10 or 15 years old are today 25 or 35 years old angry young men and women.

They did know much about what happened in the last century. But they know what is happening now. Even the most extreme of Umno loyalists admit that the Barisan Nasional (BN) is not getting the support of young voters by merely running down Anwar and the PR.

Anwar is preparing for the Feb 10 verdict well. On Feb 7 Anwar was reported as saying that despite all the attacks against PR, the opposition coalition still obtained 52% of the popular vote in the last general election.

"The people support us. We got 52% (of popular votes). If I am put in jail again, we will win 60%," he said at a gathering in Sungai Dua, Bayan Baru in Penang.

The vintage Anwar prevails, declaring “lawan tetap lawan” irrespective of whether he is jailed or not.

One PKR Member of Parliament put it this way. The PR idea was born when Anwar was in prison. It proved effective during the 1999 general elections. It took off when Anwar was released. It would not die should Anwar be sent to jail again. In the beginning it was driven by idealism. Now driven by the power vested in it by the people.

Wallahuaklam.

32 comments:

rahman jpc said...

dato,
10th feb is a date that may decide d future direction of this nation. if anwar is freed than we hv 2 contd 2 b contend wth his antics in persuing his personal agenda 2 wrest putrajaya - the seat that he claimed was denied 2 him.

if he goes in then d powers that want pm najib 2 relinquish d post of premiership will intensify. I think they hv enough ammunition 2 give pm najib sleepless nights - the most damaging being 1MDB.

whichever scenario, it does not look good 4 ordinary people like me.

zainal abidin awang kechik said...

Salam

Kalau ikut kata Zaid ibrahim kat saya.. dap parti yang kuat dan PKR tak dak ahlinya yang taat setia..
Ada pula yang kata Anwar ibarat singa tak dah Gigi ..
Apa pun keluar masuk Anwar tidak membina ekonomi yang masuk keparas bahaya.

PKR hanya mampu memberi JANJI janji yang mereka sendiri tengelam punca..

Salam tok

Unknown said...

what if the victim is actually being sodomised against his will.

no justice for the victim because the perpetuator a famous politician?

berasiam said...

Salam DAKJ

apa yang diharapkan sangat ialah autonomi hakim akan terpelihara dalam membuat keputusan kes rayuan ini. sama ada wujud persetujuan di antara najib dengan anwar atau tidak, diharapkan para hakim tidak terpengaruh dengan kuasa badan eksekutif. kuasa kehakiman yang terasing daripada yang lain perlu terus terpelihara. apa pun keputusannya, keputusan diharapkan tercapai secara objektif menurut peruntukan undang-undang yang ada. hakim juga mempunyai tanggung jawab dalam memelihara keutuhan dan keharmonian negara. akyat menjadi hakim dalam pilihanraya. dalam mahkamah, yang ariflah yang menjadi hakimnya. rakyat, termasuk anwar ibrahim, perlu menerima keputusan mahkamah dengan sikap terbuka.

IT.Scheiss said...

I tend to agree that if Anwar is jailed, he will be regarded as a Martyr by many and it will boost support and sympathy for PR but if he is freed, then Anwar's star which has been somewhat on the wane will continue to wane and he will slowly sink into irrelevance, whilst economic and other concerns rise to the fore in voters' minds.

Lahuma said...

Dato.

Itulah nasib masa depan Mursidul Am PKR ini.
Tunggu sajalah 10.2.3015 nanti.
Nampaknya penyokong PAS telah tidak menghazirkan diri mereka dalam ceramah Anwar sebelum ini.

Yang ada pun PASMA orang Pas pro Anwar.

Pak Lebai Pas tulin memang tak minat dengan Anwar.

Berat mata kita memandang dan memikir Berat lagi diri yang menannggungnya.

Sama -sama lah kita tunggu tarikh itu.

Terima kasih Dato.

maae said...

Dulu masa kecik-kecik kita suka main - tuk, tuk harimau, pukul berapa sekarang... Ini lah "flasback" ketakutan, hakikat nya, hanya main dan gelak ketawa saja.

Terengganu sudah di lancarkan China Town. Siapa ke depan, siapa pula ke belakang ?

Student of the language said...

Salam. My two cents is that if anwar goes inside, and dap lose LKS, malays would still be reluctant to vote dap. If dap adopts more malays as generals and not mere foot soldiers, then umno needs to worry.

On a side not, i would like to ask. In the caption of the pic of anwar in between, u used franked. I checked the meaning and to frank something is to stamp and official stamp. And to be frank is to be honest and open. Did u mean to use to be flanked? To be honest ive never seen to be franked before so thanks on that.

Learn something new everyday.

Ibrahim Shah said...

What would be your reaction when the the so called justice party whom wants to take over Putrajaya but cant even deliver its election promises and betrays its voters? Please visit FB Ulu Klang RC and www. Ukrc.com.my

msh said...

Salam Dato.

Agak sukar bagi sy menerima teori jika Anwar dipenjarakan....PR akan bertambah kuat dan menang dlm PR14 dan mengambil alih Putrajaya.

Sukar disini....bukan kerana sy tidak percaya pd teori tersebut....cuma sy tidak boleh menerima jika ianya terjadi.

Sebaliknya ramai yg percaya...jika Anwar dipenjarakan....PR akan berpecah dgn tersendirinya.

Tetapi seperti yg kita maklum....adalah menjadi naluri semula jadi manusia......yg hanya mahu mendengar apa yg dia mahu dengar atau jadi...tetapi hakikat yg sebenarnya selalu berbeda.

Oleh kerana sy mengharap pd kehancuran PR ....sy sngat2 berharap agar dia dipenjarakan.

Harapan ini bukan semata2 kerana politik.... .tetapi kerana sy mahu dia dihukum atas kesalahan meliwat...dan berlandaskan fakta2 lepas memang dia bersalah atas tuduhan teresebut.

Lagi pun...Anwar hanya 'hero' pd puak2 Cina yg rasis dan relevan pd Melayu2 yg berjuang untuk kepentingan diri dan keluarga Anwar atas nama 'keadilan'....kunon nya.

Dan bagi org Melayu yg bukan pengikut Pas....Anwar hanya Perosak Bangsa dan Ugama sahaja dan memang sesuai hidup dlm penjara sahaja.

Umum tahu...samaada dia didlm atau diluar penjara ...dia tetap perosak bangsa dan ugama.

Justeru itu lebih baik lagi dia didlm penjara sahaja.

Ini juga adalah suatu tamparan yg besar bahawa dia telah 'KALAH' dan dia tentu merasa 'SAKIT HATI TERAMAT SANGAT'

Dipenjarakan perkara biasa buat dia...tiada hal pun...tetapi 'KEKALAHAN KES' yg dia telah lawan bertahun2 itu LAGI BESAR HUKUMAN NYA'.


Disamping itu dia tahu ramai org Melayu dan musuh2 dia yg akan merayakan detik ini.....dan ini pun suatu tamparan dan 'azab' yg dia kena tanggung.

Bagi Dap pula.....jika dia dipenjarakan....Kit Siang dan Guan Eng akan terkedu dan mati kutu buat seketika.

Terkedu dan terpaksa mencari ganti kehilangan 'hero' Melayu yg boleh dikudakan dgn berkesan sekali.

Apa pun kita tunggu sahaja keputusan nya.

Terima kasih.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ

1. Zaid Ibrahim atau sesiapa saja berhak dengan pandangan sendiri.

2. Keahlian UMNO menang melebihi 3 juta. Ada sesiapa punya statistik berapa % yg taat setia serta menghayati erti perjuangan parti?

3. Sebaliknya walaupun keahlian PKR mungkin cuma sekitar 10% dari jumlah keahlian UMNO, sebagaimana kata DAKJ sendiri mereka terdiri dari anak2 muda Melayu yg punya wawasan menperuang nasib bangsa agama dan negara.

Mereka lantang bersuara dan berani menegur pemimpin PKR lain dalam isu2 tertentu.

Walaupun tidak dinafikan ramai di kalangan pemimpin PKR sekarang berasal dari UMNO akan tetapi perbezaan pandangan mereka tentang erti perjuangan utk rakyat berbanding perjuangan peribadi sebagaimana dominan dikalangan org UMNO memaksa org2 ini membawa haluan sendiri menubuhkan PKR.

3. Allah maha adil maha kaya. Dimana ada kezaliman di situ Allah akan ujudkan kumpulan yg berani menentang kezaliman.

Cuma kita harus tanya kita ni nak sokong kumpulan yg ketua2 mereka zalim atau malah kita juga zalim spt mereka atau kita melawan mereka atau paling tidak jangan subahat dgn mereka dgn meninggalkan UMNO.

Keramat apa parti UMNO kalau susah nak cari kebaikan di kalangan pemimpin UMNO?

4. Dulu tanpa ada kerajaan negeri pun PR kuat inikan pulak sesudah menang dan perintah 3 negeri.

Tanpa di khianati oleh pengadil bernama SPR dan penjaga garisan bernama polis,dan jabatan pendartaran saya rasa Kedah, Perak dan Terengganu adalah juga milik PR.

Semoga Allah akan beri balasan setimpal kepada pembuat dosa termasuk hakim2 mahkamah rayuan yg super effesyen yg menghalalkan perbuatan jahat mereka termasuk memenjara musuh dgn menggunakan alasan demi masa depan bangsa Melaku.

5. InshaAllah Anwar akan bebas. Doa ini bukan kerana saya suka dia bebas atau kerana tak suka pemimpin UMNO. Tetapi dari awal kes ini kes Anwar di aniaya gara2 beliau melawan ketua UMNO.

Untuk UMNO terus maju berhentilah buat kerja durjana terhadap Anwar atau sesiapa saja.

Jadi baik betul2 baik spt tidak tindas penentang dan tidak curi duit rakyat.

HIDUP PR DEMI MASA DEPAN RAKYAT TERMASUK MELAYU.

rahman jpc said...

sdr umar abd Aziz,

saya hormati pandangan tuan. namun
saya lebih tahu pe'el anwar olih kerana saya pernah bertugas d bawah nya d kem kewangan. ini lah manusia munafik paling besar d dunia!

saya ada membuat satu artikel pendek berjudul "rayuan khas kpd dtn sri wan azizah" dan siarkan dlm Eddy's blog 'just my thoughts' pd awal tahun lepas. sila tuan baca.

selain pandai dan petah berbicara,beliau sebenar nya hanyalah 'tin kosong'. jika d biar kan beliau bebas, bolih hancur Negara d buat nya. itu lah kebijakan berpolitik tun m d mana anwar tlh d jinak kan dlm umno. anwar tidak sedar sahingga lah ia nya sudah terlewat.

saya bersetuju dgn tuan bahawa terlalu banyak 'dead woods' dlm kepimpinan umno sekarang d samping hampir kesemua nya tercoreng. namun tiada alternative yg 'credible' utk mengganti nya. anwar sedar dgn situasi ini dan saya percaya akan menerima jemputan/lamaran rujuk tanpa menunggu se saat. tapi masa anwar tlh berlalu. kita harus tumpukan kpd 'young turks' saperi rafizi; nik nazmi dll utk mengambil alih tampuk kepimpinan umno dan berjuang dari dlm.

saya tidak heran kalau pr akan hanchur tidak lama lagi. Pas dan Dap tidak akan berhenti bercakaran. pkr akan lumpuh kerana 'in fighting' dan jangan terkejut jika t sri Khalid d jemput semula mengetuai kerajaan Selangor dgn dukungan Pas dan UMNO.

Din Kalut said...

Boleh caya ke sama Anwar nak martabatkan Islam.

RD. said...

Salam Dato.

"In the beginning it was driven by idealism."

There is no truth to what that PKR MP may have said.

The fact is, PKR was created out of worldly greed and lust for power. To achieve this ambition, first they must free the Ketua Umum from jail due abuse of powe as Deputy Prime Minister. (In 1998, Anwar as Deputy PM then, had instructed the Police to unlawfully arrest Ummi Hafilda Ali to retract a letter to the PM, accusing him of having sexual affair with her sister-in-law. There was also allegation of orgies and homosexuality).
For 'abuse of power', he was found guilty and sentenced to 9 years imprisonment. While serving time, he was also accused of homosexual activities, i.e Sodomy I, of which he was acquitted. Of-course it is not a crime in America.

"Now driven by the power vested in it by the people."

Remember that ABU thing. That what's driving the 'people' in support of PKR. They don't care to realise that most its politicians are former UMNO members, some of them rejected. The hatred for UMNO or what it implies, made the 'people' somewhat blind. Democracy Blind, that is. What democracy is it, if you appoint yourself as Ketua Umum and your close relatives holding post in the Party's top hierarchy.

A KADIR JASIN said...

1. Para Pembahas dan pelawat dihormati, saya setuju dengan pendapat bahawa Anwar mempunyai banyak kelemahan tetapi hebat daripada aspek propaganda.

2. Saya kenal Anwar secara peribadi mulai tahun 1982 apabila beliau dibawa masuk ke dalam Umno oleh Dr Mahathir. Saya hadir sidang akhbar di JPM lama Jalan Dato Onn di ibu negara di mana Dr Mahathir memperkenalkan beliau sebagai "the newest member of Umno."

3. Secara langsung saya terbabit dan menjadi fait accompli menaikkan imej Anwar sebagai "Islamist moden" dan bakal pengganti Dr Mahathir.

4. Kehebatan Anwar adalah kepandaiannya mengambil hati melalui puji-pujian, janji, duit dan projek. Beliau tahu pihak atau orang mana yang penting kepada pembinaan kuasa beliau dan digula-gulakan.

5. Selama 16 tahun Dr Mahathir terpukau dengan beliau. Kita yang memberi amaran mengenai tindak-tanduk Anwar dan budak-budaknya dilabelkan "mengacum" dan membawa mulut.

6. Bagi saya, aspek pandai mengambil hati, petah berhujah, kecukupan wang dan penyokong yang taasub menjadi modal Anwar untuk terus relevan sama ada dipenjarakan atau dilepaskan.

7. Kalau dulu beliau dibina dan disokong oleh media arus perdana, kini beliau dijulang oleh media baru dan media sosial.

8. Ini adalah realiti. Generasi lama, termasuk di kalangan pemimpin veteran PAS dan DAP, mungkin menaruh syak terhadap beliau, tetapi generasi muda yang kenal Anwar hanya sebagai bayang-bayangan melalui Youtube dan media sosial akan terus menyanjungi beliau.

Wallahuaklam.

Terima kasih.

RD. said...

Umar Abdul Aziz adalah jelmaam Din Melaku?

Zed-85 said...

Dato’

If convicted then the sentence will be five years. I believe Anwar will be able to survive 5 years. The previous sentence was 6 years.

I predict that he will be acquitted. The Federal court is the highest court of the land. Although he was jailed for 6 years, he was acquitted in year 2004 by the Federal court.

The law that is being used to charge him is archaic and there are several issues relating to the witness.

If he is found guilty, I doubt very much that PR will break up. The voters that voted for PR want change. It is not about Anwar Ibrahim.

In the next GE, the majority of the voters will be young people. It is increasingly difficult for the younger generation to buy house, to cope with the current economic situation and to live comfortably. The demand for alternative government will still be strong.

PAS might break up into two parties. There are very strong supports by the majority of PAS members to PR while another group supporting the conservatives.

I think the biggest obstacle that PR has to face in the event of Anwar departure is leadership. If there is someone that can replace Anwar and pull all the three party together, then yes, BN will be in trouble in the next general election.

Led Zeppelin said...

Assalamualaikum Dato'

I was one of the people who was once fooled by DSAI.TDM once said,the moment people realise DSAI bullshit,even his closest supporter will leave him.I fully agree with TDM statement although I'm not DSAI closest supporter and had never attended any of his rallies which he and his gang organized in 1998.

Apparently,this guy is only good in talking,delivering what he preached is another story.He should change his mantra from "lawan tetap lawan"to "temberang tetap temberang"

I beg to differ from your opinion.I personally feel that jailing him will not cause any harm to UMNO.The sentiment of the rakyat are now different from the first time he was jailed.Even then,life had to go on for wage earning people like me when he was first jailed.Our family livelihood is more important than him.I am also disapointed that the supposedly "catalyst of change"we expect from him did not materialize.I thought that BN was bad but on a second thought having PR as the government and him as the PM could be my worst nightmare.Since 2008 I did not see any of his achievement be it from political or economical perspective.If any of the commentator disagree,just look at Selangor and his role as the Economic Adviser to the state with a RM1 salary.

Wassalam.

safiai saad said...

Salam Sdr. Kadir.I understand at the ideas presented in this posting.
You have also argued your viewpoint at Zamkata blog.

With great respect I beg to differ;

1.Feb 10 is the D-day for Anuar and he has claimed in recent roadshows that he is innocent. The rakyat will be the judge.
I think such statement is rather awkward,since surely he knows the doctrine seperation of power.Since the case has been given sufficient and reasonable hearing, then he needs to respect the court judgement.
The court need to see the evidence adduced by both sides rather than non jurisprudential matter.
2. He was given the oppurtunity to defend himself but he chosed to give evidence not underoath which majority of legal authority agreed has little evidential value, infact it is more prejudicial value.
He should defend himself and be allowed to be cross examined inorder to establish the admissablity of the evidence.He refused to do so will unfortunately invite adverse inference.

3.Why politicize this so call "crime" which is clearly defined in penal code.The press carry a lot of information via main stream and alternative media.What could it be if the accused is ordinary person of less social standing.This has contaminated the whole legal process.

3.If the judgement is not in his favour, we Malaysian must accept the court ruling. Why worry about the change of goverment,since this is the choice of the people. Whats wrong if the future prime minister is Haji Hadi,Khalid Ibrahim,even Lim Guan Eng. They are elected by the people.We do not want a criminal to be our prime minister.

If the court free Anuar, then he will have the chance to claim the premiership position in the next election.After all he has the experience and most important he is declared innocent by the court.
3. We have achived independence for nearly 60 years surely we Malaysian are matured public and more important is we will exercise our right to choose our leader who will serve us rather than becoming a puppet of the foreign countries.
4. Tommorrow will be the ultimate test, are Malaysian matured lot or just immatured society.As John Wayne said " A man got to do what he has to do"
5. Tommorrow let us celeberate the real independence that we Malaysian believe in our constitution as the supreme law and everyone agres to uphold this great document created by our great leaders of various races and religions.

azman said...

Assalamualaikum wbt pak Kadir...

Segala puji dan syukur hanya untuk Allah...

Suatu analisa dan penelitian yang amat jujur dari pak Kadir, yg begitu lama bergaul secara dekat dengan beliau..
Secara jujur juga saya berterima kasih, kerana tidaklah mudah bsgi pak Kadir untuk meluahksnnya disini, tetapi akhirnya yang benar terlihat jua..wallahu'alam....

azman said...

Assalamualaikum wbt. pak Kadir..

Sebagai manusia yang waras & beriman, kita seharusnya tidak pandai menghukum sahaja, kita perlu jujur & memikiran bshawa kebaikkan untuk yg ramai lebih perlu didahulukan dari mendahulukan diri sendiri, kerana itu adalah hukum alam..wallahu*alam..

agen wsc said...

gedung yang sangat bagus,kokoh tapi kokohkah orang di dalamnya

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ..

1. Saya juga sangat menghormati pandangan sdr rahman jpc mengenai pe"el Anwar kerana sdr pernah berkhidmat di kementerian kewangan. Ingat kementerian kewangan tu sangat besar. Kecuali sdr pegawai khas Anwar yg di tempatkan untuk menjahanam macam budak muda sodomi 2.

2. Kalaulah sdr berani mengelar seseorg itu munafik paling besar di dunia maka hendaknya sdr mempunyai sebab dan bukti yg sangat kukuh yg wajib dikongsi . Kerana sebagai bekas prgawai PTD yg beragama Islam sdr tentu faham implikasi nya keatas diri sdr jika tuduhan itu sekadar sedap mulut sahaja.

3. Rakyat biasa spt saya pun tentu tak mau tertipu dgn pe'el Anwar yg dikatakan munafik terbesar dunia itu.

Ada sahabat saya mengeluh kerana rasa menyesal berhenti jadi pegawai PTD gara2 tergiur dgn kehebatan abangnya seorang pakar motivasi yg akhirnya menyertai PAS sebagai Naib Presiden.

Bila saya tanya dia tak kenal pe'el abangnya ke. Lalu beliau jawab " aku kenal dia sebagai abang aku. Aku tak kenal dia sebagai bos aku"

Kepada sesiapa jua, jangan mudah kita membuat kesimpulan bahawa kita rapat atau kenal dgn si polan dan si polan hingga kita mengambil pendirian bahawa kita paling layak memuji atau menghentam beliau.

Bagi saya, kita patut guna akal yg analitikal bukan berhujah berdasar laporan utusan atau tv 3 semata2 dalam menilai pemimpin.

Anwar hebat seluruh dunia sebagai pemimpin belia Islam sebelum masuk UMNO. TDM mungkin mau menggunakan Anwar untuk menaikkan imej Islamnya bila menjemput Anwar menyertai UMNO.

Nelson Mandella pun pernah jadi banduan gara2 di hukum mahkamah rejim zalim Afrika Selatan waktu itu. Hanya blogger bangang gagal membanding situasi keperitan hidup Nelson Mandela dgn Anwar.

Kalau nak hina Anwar sebagai banduan pun kita kena tanya adil sangatkah mahkamah kerajaan UMNO?

Bat8 said...

RD

Begitu juga dengan ni Baru. Apabila UMAT diisytiharkan harap oleh Mahkamah tahun 1987, sebenarnya tiada keperluan untuk Mahathir menubuhkan UMNO Baru. Akta Pertubuhan 1966 yang bar dipinda oleh TUN 6 bulan sebelum sudah ada peruntukan undang-undang untuk menghidupkan kembali UMNO. Sila ambil maklum peruntukan ini dimasukkan sendiri oleh TDM semasa pindaan dibuat 6 bulan sebelumnya.

Ini fakta yang akan selalu dikaitkan dengan UMNO Baru. Hakikatnya TDM memilih untuk tidak menggunakan peruntukan ini untuk menghiburkan UMNO tetapi sebaliknya menubuhkan UMNO Baru lebih kepada kepentingan untuk menjaga kepentingan politik peribadi beliau masa itu atau the expense of kepentingan orang Melayu. Fakta ini juga akan sentiasa dikaitkan dengan UMNO Baru apabila generasi akan datang menilai sejarah UMNO dan UMNO Baru.

Kita boleh deny fakta-fakta ini sekarang atas apa jua sebab. Tetapi kita tidak boleh buat apa-apa in future bila generasi depan merenung balik searah. We have no control of the future... Kita dah xde...

seliparjepun said...

Dato',

kem Tun Mahathir mahukan Anwar bebas supaya Anwar dapat jatuhkan Najib lebih pantas, bukan?

Realitinya, Najib memang mahu bebaskan Anwar. Apa ancamannya Anwar kepada Najib? Najib tahu, Anwar cuma mahu Tun M jatuh tersungkur. Maka, apa ada hal?

Lebih baik Anwar bebas supaya Anwar dapat menjuruskan segala tenaga menempur kem Tun M.

Tapi sayang, Najib (sebenarnya penasihat-penasihatnya) tidak terfikir Anwar berkeupayaan menjatuhkannya. Najib tidak mengetahui, kerana tidak pernah diberitahu. Siapa yang mahu bagitahu? Penasihat 25%?

Rawa Lanun-Bahasa said...

Saya hanya lebih tumpukan perhatian kepada bab ekonomi kerana PR tak mampu kuasa Dewan Rakyat.

Yang saya suka bincang ialah kerusi TPM dipegang orang Sabah.

DAP hidup dalam fantasi bukan UMNO.


Dalam hormat.

slick said...

ESok anuar bebas.

adion said...

Dato

apa bezanya kalau Anwar atau Najib jadi PM ?
dua dua lebih mementingkan keluarga dan penyokong kuat mereka sahaja dari rintihan rakyat

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ.

1. Alangkah baik jika ada sesiapa yg boleh menghitung dalam nilai wang ringgit segala masa , tenaga dan wang ringgit yg terpaksa ditanggung oleh negara demi melayan nafsu fitnah sodomi 2.?

2. Agaknya kerana terlalu sibuk dgn perkara buang duit rakyat ini maka bila banjir besar menimpa Kelantan maka alat2 penyelamat kerajaan persekutuan hanya berbentuk bot kecil dan helikopter kuno.

Kalaulah Allah perpanjangkan tempoh banjir kelmarin satu minggu lagi maka akan bertungkus lumuslah MAP buat damage control kerana sudah tentu angka kematian akan mengerunkan bilangannya.

3. Agaknya dunia ni dah nak terbalik.

Apa yg DAKJ persoal Anwar pandai ambil hati, memuji dsbnya. Bukankan itu sebahgian dari sifat terpuji dan bukankah senyum, pandai ambil hati, pandai puji itu sifat setiap ahli politik termasuk politik dimana2 organisasi?

4. Yg DAKJ dan kita perlu tanya dan susah hati adalah selama Anwar berkawan dgn UMNO, berapakah wang rakyat yg telah beliau khianati atau paling tidak kerugian projek kerajaan yg beliau salah atau terlibat langsung dalam meluluskan.

Dapat beri anggaran pun cukuplah.

Beratus billion kerugian rakyat gara2 projek tanpa tender , subsidi IPP, PROTON, dan PERWAJA,pinjaman tak berbayar kpd BANK BUMIPUTRA, rugi RENONG, MAS, BANK NEGARA , KEJATUHAN RINGGIT PD KRISIS EKONOMI ASIA 1997, skandal PKFZ, BANK INTERNATIONAL INDONESIA, BAKUN , MISC dan SIME DARBY, berlaku dan dikaitkan pd zaman TDM.

Selama berapa tahun DAKJ dekat dgn atasan UMNO TDM dan Anwar tolong jelaskan kalau2 malapetaka ekonomi di atas jugak kerana kesalahan Anwar.

Malu betul saya. Bangsa lain sibuk membina tamadun, bangsa Melayu UMNO sibuk fitnah sodomi.

rahman jpc said...

sdr umar abd Aziz,

saya berani mengatakan yg anwar ada lah munafik kerana saya tlh mengikuti pergerakan nya semasa kami menuntut d um lagi.

saya pernah juga memerhati beliau selaku pemimpin abim berinteraksi dgn penuntut semasa saya berugas d London dahulu.

saya pernah juga terpesona dgn kepetahan dia bercakap. namun semua nya terhapus apabila program kontraktor berwibawa yg saya d amanahkan utk ketuai tlh d pesong menjadi 'vehicle' utk memperkaya kan kroni2 nya. panduan dan tujuan asal program d ujudkan habis terbarai.

jadi pandangan saya terhadap nya pd pendapat saya mempunyai asas. orang yg 'buat tak serupa bikin' selalu nya kita kaitkan dgn orang munafik. apatah lagi bila seseorang itu yg memberi gambaran kpd umum sebagai alim tetapi sebalik nya mempunyai akhlak dan moral yg amat menjijik kan.

saya rasa drpd ulasan sdr, saya bolih rumuskan bahawa sdr adalah penyokong tegar anwar dan masih marah terhadap tdm kerana tlh memecat nya. itu hak sdr yg saya hormati. namun kita mesti juga menghormati tdm yg kekal dgn pendirian bahawa keputusan yg d ambil nya ada lah tepat.

RAWA LANUN-BAHASA said...

Saya bukan mahir perundangan negara tetapi sukar buat saya terima sampel DNA yang diperolehi dari tertuduh bukan untuk buat bandingan terhadap bahan DNA yang terdapat dari mangsa.

Mungkin juga sampel yang terdapat dari tertuduh pun tidak ada sangkutan dengan kejadian.

Biar sahaja keadilan Allah yang Maha Adil berlangsung keatas yang menuduh dan yang tertuduh.

Gerak firasat mainan si Melayu totok, dan kata kita Anwar terlepas tuduhan dan dibebaskan.

Kita harap P44 bertanding untuk satu kerusi Dun Seelangor dan kemudiannya diterima sebagai YAB Menteri Besar Selangor yang baru.

Salam hormat.

Salam hormat

azman said...

Assalamualaikum wbt pak Kadir..

Umar Abd Aziz!!!..

Sebagai orang Melayu yang berugama Islam, sdr. semestinya faham bahawa alam ini ditadbir Allah, kita sebagai makhluk adalah pelakun sahaja.

Segala yang berlaku adalah didalam pengetahuan Allah, sehinggakan dedaun yang akan berguguran tidak sehelai jua yang akan gugur tanpa kebenaran Allah.

Maka oleh itu tuan semestinyalah redho dengan segala kejadin itu adalah kehendak Allah jua, tetapi kita disuruh untuk berusaha sehabis mungkin & kemudian berserah kepada Allah,& redho dgn apa jua keputusan Allah...fahamilah makna "Kun faya kun"..wallahua'lam..

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).