Tuesday, February 10, 2015

Federal Court Finds Anwar Guilty


A Kadir Jasin

GUILTY. That’s the Federal Court verdict on Anwar Ibrahim’s sodomy trial.

A show of support
It upheld a ruling by the Court of Appeal in March last year that found the 67-year-old Opposition Leader guilty of sodomising his former political aide Mohd Saiful Bukhari Azlan and was sentenced to five years’ jail. 

Wallahuaklam.

59 comments:

hazleezaiton@yahoo.com said...

Salam Dato,


Good court.


If people still not accepting the verdict, susah lah. It takes 7 years or so to come this far,and more than 60 postponements, and all the hoohaaa and carca marba.


Kalau tak setuju juga bolih mula baring golek atas highways ka, jemur kat padang sampai jadi `mummy' ka, posa sampai keok dan sebagainya.


Time to go and takes his (permanent) rest..


Sungguh bosan dan meluat.


Abu Bakar Ab Rahman




Unknown said...

Aslkum DAKJ.

1. Berdasarkan bukti2 yg ada Anwar memang tak bersalah.

Mahkamah dunia boleh memenjarakan pembangkang. Tetapi mahkamah tidak boleh memaksa org ramai bersetuju dgn mereka.

2. Semoga masin mulut DAKJ bahawa memenjarakan Anwar akan menguatkan lagi gerakan rakyat terutama golongan muda mengalahkan kerajaan zalim.

3. Semoga masin jugak mulut Anwar bahawa PR akan menang PRU 13 jika beliau dipenjara.

4. hakim2 tu, rasanya diri mereka tak bernilai satu sen pun bila ada org berani macam Anwar mengherdik mereka.

Baru mereka bertemu buku dgn ruas.

Kalau tidak lagak sesetengah hakim bukan main lagi sombongnya bila dimahkamah.

5. Dah berapa kali saya betul bila saya berkata dari sudut negatif Najib jauh lebih hebat dari TDM walaupun TDM pernah digelar bermacam2 termasuk mahazalim dsb.

Adakah kes jv kroni presiden Jokowi dengan Proton yg dipengerusikan TDM dan kes Anwar didapati bersalah boleh meredam kritikan TDM tethadap Najib buat selamanya hanya masa menentukan.

Harus diingat kemarahan TDM terhadap PM AAB waktu itu meluap2 selepas mahkamah Persekutuan membebaskan Anwar.

6. Akhir sekali bila press statement dari PMO keluar begitu cepat seolah2 dah tau Anwar akan bersalah maka saya benar2 tak yakin kita mempunyai sistem kehakiman yg bebas.

zainal abidin awang kechik said...

Ketentuan yang TERTULIS

dt rahman pekan said...

salam dato kj,

saya telah mengikuti aktiviti anwar sejak kami menuntut d UM mulai 1972.

saya selalu terhibur dgn kepetahan beliau berpidato. semasa bertugas d kementerian kewanagn selama 8 tahun, saya mulai rasa sangsi terhadap kejujuran nya. saya ada lah salah seorang kumpulan kecil yg tak berminat menyokong nya.

Syukur Alhamdulillah kesangsian saya tlh terbukti sekarang. Negara harus membuka lembaran baru n kita wajib meneruskan usaha utk memperbetul kan apa2 yg pincang dlm pentadbiran sekarang.

dt rahman pekan said...

sorry! correction dato, not 1972 but 1969.

Lahuma said...

Dato.

Itulah keputusan hakim hari ini.
Hakim pun adil dan bijaksana.
Manakala peguam bela Anwar gagal menimbulkan keraguan yang kukuh dalam rayuan ini.

Anwar juga gagal menjadikan rakyat hakim negara sama seperti undi pilihanraya.

Kehebatan Anwar ialah berjaya menanam kebencian rakyat pada UMNO dan BN atas isu rasuah dan beberapa salah guna kuasa.

Pilihanraya Kecil Parlimen Permatang Pauh akan ada lagi sekali.

Politik Malaysia akan terus panas.

Terima kasih Dato.

Dims Baradin said...

It probably doesn't matter in the wider scheme of things.

Posturings aside, geopolitical realities don't change. The US and China are still calling the shots.

The only question is that if these "gorillas" tell Malaysia to jump, just how high will it jump?

I think that the more sensible people in the government know this. Which is why, despite the Anwar case, they have been assiduous in keeping their channels to both "gorillas" open.

Orang Sungai Petani said...

Sejujurnya saya mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada barisan kelima-lima hakim bagi sebuah Mahkamah Tertinggi di persekutuan ini kerana keberanian mereka meletakkan aras baru (new benchmark) dalam menilai bukti-bukti yang dikemukakan di dalam perbicaraan di semua mahkamah undang-undang mulai hari ini.

Keputusan sebulat suara ini juga boleh dianggap sebagai "landmark" kerana beberapa "precedent" yang berani dan terkehadapan dalam sistem perundangan negara. Dengan demikian jua, kita sangat mengharapkan agar para pengamal undang-undang dan pentadbir sistem perundangan negara akan dapat mempertahankan keputusan mudah sebulat suara ini.

Kenyataan dari Putrajaya yang dikeluarkan seiring dan hampir serentak dengan penghakiman (delivery of judgement) yang masih belum tamat adalah juga pembuktian konkrit bahawa gandingan mantap antara pihak perundangan dan pihak pentadbiran perlu diteruskan demi kelangsungan kemakmuran negara (nation's prosperity).

Kita tidak sewajarnya membiarkan kesepaduan gandingan ini dikritik oleh segelintir pihak yang sering merasakan bahawa hanya pemikiran mereka yang dipersendakan (their intelligence has been insulted). Mereka asyik mengatakan bahawa penghakiman ini sudah diulang-ulang lama sebelum penukul dijatuhkan.

"Kudos" kepada survival negara!

Orang Sungai Petani

Suffian said...

Salam Dato Kadir Jasin ,

Memandangkankan hukuman telah dijatuhkan, saya fikir bolehlah Dato keluarkan segala pengetahuan Dato tentang aktiviti songsang DSAI supaya kita boleh bahaskan dalam forum ini. Kalau tidak saya rasa Dato asyik kelirukankan saya bila saja Dato ulas pasal DSAI macam komen Dato yg baru lepas itu.

Saudara rahman jpc...tak payah sombong sangatlah kalau saudara dah kenal lama atau mengikuti DSAI sejak sekian lama kerana ada ramai lagi di luar sana juga kenal DSAI tapi tak macam saudara. Tkasih.

Abu Khalid said...

Dato',
Agak2 Dato' lah, DrM akan mengurangkan pressure nya pada DSNR tak lepas ni?

HN

Pakcik said...

Time to move on...better concentrate with PRU14. Those who needs Anwar to survive might still want to play the old cards.

jumbeaux said...

Salam Datuk,

To the person who questioned the quick relaese of statement from PMO, you should realize that they would have already prepared 2 different statements to be released upon verdict.

The mistake was to release the statement too early thus exposing themselves to misperception.

This is a non issue.

adion said...


Lebih elok jika sebahagian besar ahli politik di Malaysia di asingkan dari pentas politik Malaysia.

Mereka cuma lebih mengutamakan kepentingan agenda masing masing sahaja dari memperjuangkan harapan rakyat dan pengundi keseluruhan nya

dt rahman pekan said...

sdr umar abd Aziz,

hukuman tlh d jatuh kan. jgn lah kita cuba menegakkan benang yg basah. pakar hukum yg terbaik tlh mengemuka kan hujah masing2. se telah 7 tahun kita patut bersyukur kerana drama bersiri ini akhir menutup tirai.

yg menang kali ini ia lah keamanan n ketenteraman.

tindakan utama dtn sri azizah sekarang ada lah bagaimana beliau harus menghadapi trauma yg akan d alami olih anak2 n cucu2 nya. mungkin 'counselor' muslim yg competent bolih membantu kerana tugas ini bukan sesuatu yg senang utk d laksanakan.

mungkin juga sdr umar bolih membantu dgn memberi cadangan2 bernas kpd dtn sri.

mengenai usaha sama utk mengeluar kan mobil nasional Indonesia, saya berani mengatakan bahawa ada 2 sebab utama mengapa pres jokowi memilih proton :

1)hanya proton yg mempunyai kepakaran/pengalaman drpd r&d kapada pengeluaran penuh. tiada Negara dlm asean yg bolih bertanding.model2 kereta proton akan menjadi asas kpd kereta asean kelak.

2)pres jokowi mempunyai keyakinan penuh bahawa d bawah kepimpnan tun m apa yg d janjikan akan d kota kan. kita juga mesti akur bahawa beliau amat menyangjung tinggi terhadap tun yg d anggap nya negarawan ulung d rantau ini.

jadi persepsi dan anggapan yg kerajaan cuba utk mengambil hati tun dgn memprososi proton dan memenjarakan anwar ada lah kurang tepat sekali.

percaya lah, tun saperti rakyat terbanyak cintakan Negara ini dan beliau tidak akan berhenti memberi pandangan membina demi kebaikan semua.

dt rahman pekan said...

sdr suffian,
saya tidak pernah megah tentang apa yg saya tahu pasal anwar sungguh pun rumah saya hanya kurang 100m dari rumah nya d bkt d'sara. saya hanya menjawab n membalas pandangan yg bertentangan dgn pandangan saya tanpa memberi apa2 alasan. itu sahaja tujuan saya. its 2 bad if u misinterpret my intention.

yg sdr hendak tahu sgt tentang sexcapade anwar buat apa? dia telah d jatuh kan hukuman. kita seharus bersimpati dgn keluarga nya yg saya percaya akan/sedang mengalami trauma d hari2 mendatang. jangan lah kita memberatkan lagi tanggungan mereka.

biarlah anwar merenungkan insiden dan berharap akan sempat bertaubat.

zainal abidin awang kechik said...

SALAM tok..


Anwar banyak jasa pada negara serta politik tanah air, jasa jasa beliau ialah..

1, Ramai ahli UMNO dapat perhatian kerana UMNO ada musuh baru umno.. ialah PKR

2. Kalau dulu UMNO kuat.. ramai Ketua Bahagian Sombong dan Bongkak

3.Ramai Ketua UMNO bahagian balik kawasan takut hilang kereusi

4.Pas pun laku dan ramai nak masuk PAS

5. DAp pun laku ..kerana kalau Melayu nak jadi MB Selangor kena masuk DAP.

6>Politik Malaysia meriah dan berkembang maju Demokrasi.

salam

NOTA: MAHKAMAH BUKAN TEMPAT SALAH ATAU TAK BERSALAH..MAHKAMAH HANYA TERIMA BUKTI.. JIKA KITA BERJAYA MEMGEMUKAN BUKTI.. MAKA PERLUANG KITA UNTUK DAPAT KEPUTUSAN IKUT BUKTI YANG DI KEMUKAKAN.

MOGA ALLAH RAHMATKAN MALAYSIA

mkh said...

dear AKJ,

saya pada pendapat anwar sepatutnya di dakwa atas kesalahan "sexual assault" and sue in civil court by saiful for sexual harassment, this "sodomy" trial is just weird. from an adjunct prof point of view boleh tak AKJ point to me specifically in Quran where is/are the passage/passages that stated sodomy is a crime and the type of punishment for it?

cheers,
./mkh

JMS said...

DAKJ,

To those who harbour great hatred towards Anwar, for reasons best known to them, will have a field day spewing their venom without any sense of decency and due consideration to the sensitivity of his family. In this respect, I wonder what one so-called pro-UMNO blogger known for frequently referring to Anwar as BABI has got to say in his posting. May he (the blogger) be guided to the right path.

As for myself, though no fan of Anwar nor his political leaning, I'll refrain from making any comment on his conviction. I leave it entirely to God for the final judgement.

Haikal Hakimi said...

Salam Dato AKJ dan Tuan/Puan.

1. Selepas ini baru lebih menarik iklim politik negara.. Tindakan dari kem pro Tun M saya kira akan lebih agresif selepas Anwar disumbat ke dalam penjara.. Penerbitan artikel di NYT sehari sebelum kes Anwar diputuskan beri gambaran bahawa 'game' antara kedua-dua belah pihak akan memasuki fasa baru yang lebih menarik dengan pendedahan baru bakal mengundang pelbagai persoalan. Terbitnya artikel itu juga dilihat sebagai 'hint' bahawa Anwar akan dipenjarakan keesokan harinya.

2. Tahap perang saraf kem Tun M mula menunjukkan belangnya secara tidak langsung merendahkan peranan 'inner cirle' Najib yang dianggap hanya bertaraf 'perang saraf hingusan'. Tambahan pula penerbitan artikel di NYT sangat memfokus kepada individu yang rapat dengan Najib. Lebih buruk lagi nama Najib dan keluarganya dikait secara jelas dan sekiranya dilihat journalist dari Malaysia yang menyumbang tenaga untuk artikel itu adalah individu menjadi rakan baik kepada salah seorang bekas pemimpin kerajaan.

3. Dato AKJ juga telah beri 'hint' bahawa PR akan terus kukuh walaupun Anwar dipenjarakan sekali lagi gambaran bahawa keputusan mahkamah tidak akan memihak kepada Najib.

4. Selepas Anwar dipenjarakan, kepimpinan Najib antara cabaran utama beliau adalah PRK Parlimen Pematang Pauh nanti. Selain itu, Najib juga berdepan cabaran dr respon negatif dari rakyat Malaysia dan juga daripada masyarakat antarabangsa sekaligus memberi tekanan berterusan kepada Najib. Maka akan berlaku beberapa perkara menarik sepanjang tempoh tersebut.

5. Apa pun saya akan terus berdoa supaya negara kita akan dilindungi dan diberkati Allah SWT.

Wallahualam.

az said...

Assalammualaikum Dato,

Sesungguhnya inilah dikatakan rahmat dari ALLAH, ada hikmahnya disebalik keputusan ini.

1) Rakyat atau penduduk atau pengundi Permatang Pauh akan menerima durian runtuh sebelum piliharaya kecil nanti. Jutaan projek akan diumumkan.

2) Ketua Tempat Mengundi, Kerani Pengundiaan yang kebanyakan yang terdiri dari guru-guru akan menerima elaun sekali lagi.

3) Pembekal bendera, buluh, poster sedang mengira keuntungan yang bakal diperolehi.

4) Pemilik hotel budget pun akan tersenyum lebar 10 hari sebelum piliharaya.

Kan itu dinamakan rahmat dari ALLAH.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

To jumbeoux

Why would there be 2 sets of responds from PMO? If the verdict is innocent, then why PMO be compelled to respond?

TDM said a few days back that nobody should be above the law. The rich, the poor, the powerful or ordinary citizen should be equal in the eyes of the law.

I doubt very much that the rule of law in this country conforms to this ideal moral standard.

The reality is that we have homosexuals, transvestites, "pondan" lingering around the country, nobody bothered to use this penal code (377) to arrest and charge them like they use it to DSAI.

The charge is consensual (suka sama suka), not rape. Why is the complainant not charged for the crime.

If two robbers robe a bank. One confessed the crime, he/she will not go scot free. Both still go to jail.

DSAI said that this is politically motivated.

Bottom line is, many do not believe the first time, I doubt that this time will be any different.

A KADIR JASIN said...

1. Kepada para pembahas,khususnya Umar Abdul Aziz, saya ingin menarik perhatian bahawa komen-komen yang berbau "menghina mahkamah" TIDAK akan saya siarkan.

2. Ramai daripada kita bukan pakar dalam hal kehakiman, penghakiman, pembuktian maka ketepatan hujah kita boleh dipertikaikan. Kita pun bukan peguam kes. Peguam kes pun tidak boleh pertikaikan lagi keputusan mahkamah setelah ia dibuat.

3. Adalah di luar bidang perbincangan apabila ada pembahas yang mempersoal dan memperkecilkan pelantikan dan kebebasan hakim.

4. Ingat, hakim dan mahkamah pembicarakan dan mengadili bukan Anwar seorang saja!

Harap maklum dan mohon maaf.

Terima kasih.

wanitabukittinggi said...

Datuk..

Bersyukur bahawa berita yang saya dengar sebelum ini tidak menjadi kenyataan.

Berita yang saya terima itu datangnya daripada orang2 UMNO sendiri. Munkin ada terjalin perbincangan tapi tak jadi.

Sekarang ini fokus tertumpu untuk menjatuhkan Najib. Saya pun pening nak percaya pihak yang mana. Semoga Allah menolong hamba2 Nya yang cuba menegakkan kebenaran.

Seperkara lagi...sekarang Tun M telah menjadi sumber berita kepada lidah pembangkang...iaitu The Malaysian Insider dan Malaysiakini.
Dahulu masa nak lawan Tun Abdullah beliau tidak perlu guna team pembangkang tapi kali ini nampaknya Tun M sudah main kasar.

Jadikah beliau hadir sebagai penceramah di Forum Bersih pada 12 Februari ni?

RD. said...

Salam Dato.

Akhirnya saya lega, keadilan kepada mangsa liwat telah terbela. Tidak sia-sia Saiful mencemarkan maruah dan air-muka di mahkamah, malah seluruh dunia, untuk menegakkan keadilan.

Sepatutnya hukuman penjara keatas Anwar ditambah kepada, maksima 20 tahun, termasuk sebat tanpa mengira usia tua beliau. Ini akan memberi rasa gerun kepada bakal majikan(boss) yang mahu memilih/melantik atau mengaji pekerja untuk ambil kesempatan sexual. Hukuman lebih berat juga akan dapat menyelamatkan pekerja, terutamanya anak-muka yang 'lembut' dari di ambil kesempatan oleh majikan yang punyai nafsu sex melampau atau sex-maniac.
Kalau ikut cara Taliban, mereka humban peliwat dari heli atau bangunan tinggi. Saya tak sokong la, cara ini.

Led Zeppelin said...

Assalamualaikum Dato'

Although it make little sense that a young boy like Saiful to be sodomized by an old man,the fact remains that Saiful was cross examined by the accused lawyers which was none other than the great Mr.Karpal Singh.Saiful endured the grilling by Karpal Singh and his team.Whereas our dear accused was afraid to be cross examined and opted to give a statement from the dock.Defence lawyer did not pursue with their defence that the accused was not at the apartment when the crime was committed.

I rest my case,Dato'.

Wassalam.

msh said...

Salam Dato.

Keputusan Anwar bersalah memang tepat.

Bagi penyokong tegar Anwar....mereka tidak akan menerima sebab....mereka cuma mahu mendengar apa yg mereka mahu dengar sahaja.

Inilah yg dikatakan 'keadilan'....dan telah dibuktikan.

Tetapi bukan seperti konsep 'Keadilan' oleh PKR.

Konsep Keadilan cara mereka ialah bila laki bini dan anak yg 'control' bersama org2 tertentu yg didlm 'inner circle' Anwar.

Apa yg dialakukan pd Khalid pun kita boleh faham....'keadilan' apa yg mereka praktis.

Org kmpg kata..."adil kena kat dia".

Hah....bila dia dihukum....berjela2 kecaman dihambur pd hakim.....bila dia dibebaskan dulu.....'Justice prevails'.. kata dia dan pengikut tegar...tuli dan pekak dia.

Syabas buat hakim2 yg terlibat.

Betul Dato....pembahas yg penyokong tegar...t dan p..dia tidak akan dpt menerima keputusan yg disalah kerana mereka cuma mahu mendegar apa yg mereka mahu dengar.....hingga kecamam dibuat pd sistem kehakinan negara.....kesihan pdmereka.

Pedulikan saja ....cuma.."anjing menyalak bukit sahaja".

Sebaliknya adakah mereka peduli pd mangsa yg Anwar lakukan perkara keji ini?

Kejadian adalah konsensual....kata mereka...kenapa Anwar sahaja dihukum?

Apa yg konsensual nya?
Jika konsensual.....apa perlu lagi kes ini?

Konsensual cuma pd pandangan dan hujah2 peguam yg mewakili Anwar sahaja....bagi Saiful tiada ada konsensual......tetapi paksaan.

Pokoknya....kini kita pun tahu 'seksual orientation' org ini...dan kini dia dihukum....dan ini bukan kes pertama.

Harap penyokong tegar....p dan t.. dpt menerima hakikat dan 'keadilan" yg betul2 punya....bukan main2 punya.

Sy pun seperti mereka...cuma mahu nendegar apa yg sy mahu dengar.

Tahniah pd hakim2 yg terlibat.

Terima kasih.





wankamarul701 said...

Patut la Dakj tulis pendek je artikel kali ini..hi3

A KADIR JASIN said...

1. Sdr MKH, sorry I do not know whether you are a Muslim or a non-Muslim.

2. If you are Muslim, you would have known the Quranic injunction on homosexuality/sodomy in the story of the Prophet Luth (Lot) (PBUH). If you are a Christian, you would have heard of Sodom and Gomorrah.

3. Among the Quranic verses that condemns homosexuality is found is Surah Al-Ambiyaa (the stories of the prophets), which says:

"We also sent Luth : He said to his people : "Do ye commit lewdness such as no people in creation (ever) committed before you? For ye practice your lusts on men in preference to women: ye are indeed a people transgressing beyond bounds." Qur'an 7:80-81

Another says: "What! Of all creatures do ye come unto the males, and leave the wives your Lord created for you? Nay, but ye are forward folk." Qur'an 26:165

4. I humbly submit that I am not a expert in this matter.

Wallahuaklam.

Thank you

berasiam said...

salam DAKJ

mahkamah persekutuan menolak rayuan perayu dan mengekalkan hukuman. seluruh perbicaraan kali ini memakan masa selama lebih enam tahun. dalam kes terdahulu, dia dijatuhi enam tahun penjara. kali ini, kesalahan berulang, dia cuma dijatuhi lima tahun. pendakwa kata sepatutnya hukuman ditambah.

hormati keputusan mahkamah. para hakim punya tanggung jawab besar serta cukup bijaksana dan arif dalam keputusan yang dibuat. segelintir pihak sahaja yang menerima ungkapan rakyat hakim negara. mahkamah juga adalah sebahagian kerajaan. rakyat bukan hakim mahkamah.

janganlah teruja untuk mengatakan kesan keputusan ini boleh mengubah lanskap politik negara. pada tahun 1998 sokongan kepada beliau lebih hebat. sokongan terhadap kerajaan tidak terhakis teruk kerana kerajaan masih dilihat bertindak bijak dalam menangani banyak perkara.

sekarang ini pentadbiran kerajaan banyak buat tindakan yang tidak mesra rakyat. kritikan dipandang sepi malahan pengkritik ditempelak. sikap pentadbiran kerajaan demikianlah yang bakal menghakis sokongan rakyat terhadap mereka.

terhukumnya seorang pesaing politik bukan bermakna kerajaan boleh menarik nafas lega. tekanan dalaman akan lebih terarah kepada ketua kerajaan yang dikatakan banyak sumbang dalam langkahnya. jika tidak diperbetulkan dengan pantas dan mencukupi, bahaangnya akan turut dialami oleh seluruh organisasi.

RAWA LANUN-BAHASA said...

Yang dangkal ini hanya buah fikiran kita yang percaya bahawa sekiranya Anwar faham bab sabar maka dia tidak akan rugi kerana Allah swt bersama hambaNya yang dizalimi.

Tetapi lima orang pakar perundangan telah setuju yang diliwat bukan Anwar Ibrahim MP P44 dan betul kata peguam Shafee bahawa Saiful itu sudah rosak hidupnya.

Saya hanya meluat tengok Pekan kata ada indeks syariah dan apa balaghana punya amalan audit tapi kepala hotak Pekan biar CEO 1MDB susah buat kerja majukan 1MDB dengan tiada janji 1MDB diindeks syariahkan dulu dan di audit. Apakah mazhab si Dato Seri Mohd Najib MP Pekan ini?

Adakah Najib Pekan peliwat ekonomi tapi tak mahu mengaku bersalah?

Wallahuaklam

Unknown said...

Aslkum DAKJ

Berdasarkan komen2 termasuk kutukan dari negara asing terhadap standar kebebasan kehakiman Malaysia, saya cadangkan agar kita memulakan tindakan menghina mahkamah terhadap mereka.

Kalau tak cukup duit boleh pinjam duit EPF.

Kalau lawyer di AG tak cukup pandai boleh swastakan pd TSSA.


Sesuai dgn kejantanan negara.

Unknown said...

Aslkum DAKJ.

1. Bab menghina mahkamah atau tidak dan bab menghasut atau tidak sangat subjektif.

Bagaimana pun negara2 yg kerajaannya zalim akan gunakan dua kuasa yg mereka ada ini untuk memerangkap musuh politik mereka.

2. Komen bersetuju atau sebaliknya terhadap keputusan mahkamah adalah perkara biasa dalam amalan demokrasi.

Mengganggu proses keadilan itu dianggap menghina mahkamah.

Mengugut saksi, juri pegawai nahkamah malah hakim, itu contoh menghina mahkamah.

Hakim yg menindas bukti atau saksi jangan terkejut suatu hari nanti boleh dituduh menghina mahkamah kalau penerintah jahat yg beliau sokong dulu tiba2 tumbang.

3. Nilai2 murni bersama kita nampaknya dah tunggang terbalik.

Yang baik kita kata jahat. Yg jahat kita kata baik.

Ya Allah . Engkau bantulah kami membeda antara yg baik dgn yg tidak

azman said...

Assalamualaikum wbt pak Kadir

Alhamdulillah,
"Akhirnya kebenaran akan terserlah juga", itulah ungkapan kata kata dari mulut Mohd Saiful Bukhari Azlan, bila ia diajukan soalan..

Allahuakbarrrr..
Katanya ia pasrah apa jua keputusan yg akan Allah tentukan untuknya..

Saya begitu tersentuh bila ia begitu redho menerima segala cemuhan dari manusia yang tidak langsung simpati terhadapnya...semuga Allah redho pada mu Mohd Saiful Bukhari Azlan...amin..

JMS said...

wanitabukittinggi,

Anda perlu menjawab apakah TDM sendiri memberi maklumat secara langsung kpd Malaysiakini dan Malaysian Insider untuk disiarkan oleh portal-portal tersebut ATAU portal-portal berkenaan hanya memetik dan menyiarkan apa jua pandangan/komen TDM ke atas isu-isu hangat yg melanda negara masa kini?

Sekiranya anda mendapat jawapan sebenar kepada soalan ini, anda mungkin akan berfikir semula sebelum membuat tuduhan sembrono terhadap TDM.

Seperkara lagi, kalaulah media arus perdana enggan atau takut menyiarkan pandangan/komen TDM, mengapa harus beliau menghalang portal-portal tersebut menyiarkannya. Ini tidak bermakna TDM bersekongkol dgn Malaysiakini dan Malaysian Insider.

Sekali-sekala elok anda turun ke bawah dari Bukit Tinggi untuk dapat menghayati realiti politik sekarang.

master said...

Mungkinkah ini 'exit plan' atau Pelan B Dato' Seri Najib yang Dato' Kadir Jasin tanyakan dulu?

Zed-85 said...

Saudara MSH,

Konsensual adalah kerana tuduhan adalah berdasarkan seksyen 377B iaitu kedua-dua yang terlibat melakukan liwat secara sukarela.

Seksyen 377C dalam kanun jenayah adalah tuduhan meliwat secara paksaan.

Anwar dituduh seksyen 377B oleh Pendakwa raya (Shafee) iaitu kedua-dua melakukan liwat secara sukarela.

Perkara ini sudah pun dibangkitkan oleh majlis peguam negara mengapa Anwar tidak dituduh seksyen 377C.

Saya setuju dengan DAKJ, hukum meliwat adalah berdosa besar. Dalam hukum hudud direjam sampai mati. Tetapi dalam Islam kedua-dua pelaku akan dihukum.

Kalaulah seorang sahaja yang dihukum akan menimbulkkan tanda soal mengenai undang-undang.

Ini bukan sahaja persoalan mengenai Anwar tetapi soal undang-undang. Kedaulatan undang-undang adalah salah satu rukun negara.

Unknown said...

Aslkum DAKJ.

1. Walaupun ramai rakyat yg bersedih atas keputusan menyimpan Anwar di rumah baru selama 5 tahun ramai juga yg kering hati tak mau menjadi kaum yg berfikir.

2. Ada yg suka hingga melompat2 . Kalau tidak masakan ada yg mencadang hukuman itu harus ditambah lagi. Maklumlah mereka yakin dosa sodomi jauh lebih besar dari dosa zina, rogol ,dosa makan duit rakyat, dosa fitnah video seks, dosa makan duit zakat, dosa rompak , dosa bunuh dan letup dll.

3. Buat seketika perhatian rakyat akan terfokus pd isu PRK Permatang Pauh, isu kempen bebaskan Anwar , isu hudud kelantan dan isu negara asing cuba campur tangan dalam pentadbiran negara berdaulat, maju, bersih bernama Malaysia.

4. Segala kesempitan ekonomi rakyat akibat kenaikan harga rumah dan barang kepetluan akan terubat apabila mendengar penjenayah no satu Malaysia telah pun dipenjara.

5. Terakhir sekali rakyat pun termasuk seorang bekas pegawai tinggi kerajaan akan bermurah hati gotong royong menyumbang sebahgian pencen untuk tabung kedaulatan negara membayar balik hutang bernilai RM42b. Apalah sangat dgn RM42b berbanding dgn pengorbanan negara dan UMNO selama ini.


Unknown said...

Ya Allah . Syukur kerana Engkau ciptakan manusia pandai dan lurus macam sdr Zed-85.

jumbeaux said...

Salam Datuk

A link to an article as my response to zed-85

http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/pmo-denies-collusion-with-court-says-prepared-texts-for-both-verdicts-in-an

No further comments.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Maaf terdapat ralat dalam komen, Majlis Peguam (Bar Council) bukan Majlis Peguam Negara.

Sallam

Suffian said...

Salam Dato Kadir Jasin,

sangat menghairankan kalau tokoh wartawan mcm Dato tak dapat menghidu bau hanyir tengik badan kehakiman kita. Sejak Tun Salleh dipecat dah bermacam2 bende pelik berlaku pd hakim2 kita dan yg paling menjolok mata ialah tape Lingam. Sudah tentulah bersebab Tun Abdullah Badawi menubuhkan suruhanjaya tape Lingam. Telah disahkan dlm mahkamah tidak dicabar pula sahihnya tentang pertemuan si kena rogol dgn orang paling penting negara beberapa hari sebelum perogolan dilaporkan berlaku. Kalau itu bukan konspirasi politik boleh Dato jelaskan apakah itu . Saya harap pengorbanan besar Dato mendapat perhatian dari mereka. Orang Islam mcm kita mesti sentiasa bermotto " there is not much time left " jadi biarlah berbaloi apa yg kita buat. Tkasih.

bro said...

16 tahun melayu pas dan pkr sembahyang hajat. Kini Allah dah bagi jawapan. Tun M masih juga sehat dan aman.Hanya anuar saja yg terus melingkop. Apa kah pencacai masih buta.

Abu Alya said...

Salam kepada semua,

Para hakim telah mencapai keputusan yang tepat melalui bukti dan menurut aturcara Mahkamah berdasarkan Undang-Undang yang telah tertulis dan termaktub. Penghakiman mereka adalah menurut lunas.

Bagi Anwar untuk memenangi kes ini dengan kaedah politik - peluang beliau berakhir bila gagal menjadi PM melalui PRU13. Itu Kali Lah !

Anwar masuk penjara di atas kesalahan seksual adalah betul. Anwar masuk jel atas permainan politik, juga adalah betul.

Begitulah adat dunia. We all get what we deserve, not what we desire.

zack said...

It is normal practice to prepare 2 sets of statements. Its called pro-active.

Unknown said...

Aslkum DAKJ

Beberapa tiori konspirasi yg pernah saya lihat dalam filem2 barat.

1. Ada polis baik dituduh sebagai jahat konon menerima rasuah. Akhirnya polis baik ini terpaksa menderita mengharungi segala macam cobaan melawan bos dan sistem yg hampas sebelum berjaya membersihkan nama.

2. Ada juga filem berkaitan hakim jahat yg teloqnya telah dipulas oleh pembesar yg juga jahat gara2 rahsia perbuatan jahatnya berada dalam kocek pembesar tadi.

3. Ada juga filem dimana polis, pendakwa serta hakimnya baik. Berhadapan dgn situasi ini pembesar terpaksa mencari idea lain seperti mengugut atau mencolek anak atau isteri kesayangan mereka yg baik itu.

4. Setakat ini belum ada filem barat dibuat bersadorkan unsur2 sang hero dituduh sodomi. Kalau mereka susah sangat nak reka skrip sendiri ,mereka hanya perlu tiru. Murah atau hampir percuma.

5. Berdasarkan pengajaran yg pernah ditunjuk melalui filem2 barat berkenaan, tak benarlah pendapat yg mengatakan saya cuba menegak benang basah sebab apa yg saya hujahkan mengenai kes sodomi2 sudah terang lagi bersuluh. Iaitu ada precedents tiori konspirasi melalui filem2 tadi.

6. Selagi rakyat tak mau berubah menjadi baik maka tinggallah mereka mundur macam Bukit Tinggi Sumatra sejak dulu hingga sekarang.

A KADIR JASIN said...

1. Debater Haikal Hakimi, among other things, said: " Tambahan pula penerbitan artikel di NYT sangat memfokus kepada individu yang rapat dengan Najib."

2. Personally, I find the PMO's statement to the New York Times (NYT) intriguing.

3. The PMO, among other things, said, “The prime minister does not track how much Mr. Aziz earns or how such earnings are reinvested.” As for the prime minister himself, the statement said he had “received inheritance.”

4. I can believe that Mohd Najib “does not track how much Mr. Aziz earns or how such earnings are reinvested.” Mr Aziz aka Riza is not Mohd Najib’s son. He is Rosmah Mansor’s son with her first husband Abdul Aziz. They have a daughter and she has three children. I know this extremely courteous young lady since her university days in the UK.

5. As for the PM having “received inheritance” I wonder from whom. We never know his late father and our beloved PM Tun Abdul Razak Hussein as being a corrupt and wealthy person. So what inheritance did he leave Mohd Najib? Or did the PM receive the “lavish” inheritance from his wealthy grandfather Tan Sri Mohammed Noah Beirut?

6. The PMO statement about Mohd Najib’s inheritance could lead to people, who do not know Tun Razak, to believe that he was wealthy (and even corrupt).

7. The PM and PMO's media experts must come clean on the NYT's expose.

Wallahuaklam.

JMS said...

DAKJ,

Suddenly your blog was flooded by instant lawyers, just like maggi mee, dishing out their 'legal opinions', most of which spiced with innuendos beyond human decency.

My salute to you for thus far refrraining yourself from commenting on Anwar as regards the conviction other than its impact on the future of PR and the country's political landscape. This is far more relevant in the light of the various polemics affecting the country, in particular the 1MDB issue which has now been exposed in NYT.

RD. said...

Saya hairan, masih ada mereka yang mahu menegakkan benang basah dan mempertikaikan, dibawah section mana Anwar patut dituduh.

Kalau guna section mana pun, sudah terang lagi bersuluh; orang yang dipuja dan di-idami sebagai bakal Perdana Menteri Malaysia, cenderong pada tabiat homosexual. Kalau ikut democracy, di negara manapun, rakyat tidak mahu seorang 'penyondol belakang', sebagai ketua Negara mereka.

Saya sama sekali tidak akan membenarkan seorang gay memimpin negara tanah tumpah darah saya. Malah yang berkawin lebih dari satu pun saya tak setuju untuk menjadi ketua Negara. Ketua Negara semestinya bukan orang yang gila sex. Orang gila sex sangat mudah terdedah kepada peras-ugut dan mudah diambil kesempatan, lebih-lebih lagi yang jenis 'dua-alam'.

Din Kalut said...

Adakah Anwar pejuang Islam tulen dari ABIM dulu.
Adakah Anwar above the law.

eri said...

kahkahkah...singkatnya akal...16tahun APA ada hal???firauan yang mengaku tuhan pun Allah bg perintah pai seribu tahun...ooo lupa syarat macai tegar haruslah bodoh dan terlebih bangang....

eri said...

ramainya yg bijak pandai comment... sapa2 leh tolong jawap tak saipol ni kerja apa??blajar pun tak abih tapi mewah cam jutawan...kerja apa??tu ja soalan saya yg brapa cerdik mcm saudara2 yg bijak pandai diatas ni...

lol said...

eri cuba tolong jawap pula, ds anwar mewah duit dtg dari mana? kerja apa selama ni? LOL

./anti BN

Unknown said...

Aslkum DAKJ.

Alahai sdr eri dah gaharu cendana pula. Dah tau pura2 bertanya pula.

Kalau Goldman Sachs boleh dpt komisyen beratus juta rgt dari apa salahnya kalau si polan tu dpt 1% pun dah berjuta nilainya.

Besar mulut yg perlu ditutup tu.

Alangkah bagus kalau SPRM ada keberanian siasat akaun bank si polan tu.

Unknown said...

Aslkum DAKJ.

Sebaik saja pemimpin PKR bernama Gobala menuduh polis pulau pinang mungkin lindungi kumpulan samseng secepat kilat pula Golaba disiasat.

Dan menurut saya , cerah kemungkinan Gobala akan dihadap ke mahkamah mungkin kerana dituduh fitnah atau menghasut.

Selepas Anwar dipecat pada 1998 ada yg menuduh Anwar menyorok kekayaan melebihi RM3b. Hingga sekarang tiada polis atau SPRM yg jumpa wang tu.

Bukankah org yg menuduh tu juga patut diheret ke mahkanah atas tuduhan fitnah atau menghasut?

Bukankah mahkamah Malaysia bebas dan polis kita profesional?

Bolehlah juga dianggap menfitnah jika ada yg berkata Anwar hidup mewah.

Kecualilah kalau org berkenaan ada maklumat Anwar ada rumah beratus jt rgt di London atau NY atau ada jet peribadi.

Selepas kena tegur oleh Najib, rupa2nya masih ada blogger bangang.

Saya percaya cakap pemandu Anwar selama 35 tahun bahawa Anwar bukan gay.

Tapi kalau si polan tu kuat ketokohannya.

Anti pp said...

Dear Umar,

Bukan nak menghina brader, tapi dah lama saya perhatikan hujah2 you ni kat sini, mcm ada off sikit lah, macam pak pandir pun ada gak kadang2. LOL

Cuba baca ni,

http://www.nst.com.my/node/72852

Kalau tak setuju cuba counter sikit, baru sedap nak berdebat.

Cheers,
./anti pak pandir

Din Klang said...

anwar di beri peluang untuk defend diri nya dan memanggil kesemua alibi nya...
malangnya dia memilih untuk bersyarah dari dok sahaja dan tidak memanggil alibi nya sendiri

Unknown said...

Aslkum DAKJ.

Orang bodoh atau yg terpesona dgn retorik tv3 tentu percaya Anwar telah diberi peluang sepenuhnya untuk membela diri.

Apa hal dgn pasukan pembela tak diberi hak meneliti rekod perubatan hospital pusrawi. Apa yg nak disorokkan tu.

Apa hal dgn mahkamah tak izin agar Dsp Musa iaitu bos Azilah dan Sirul disoal siasat di mahkamah.

Apa hal dgn mahkamah tak perintah pendakwa bawa pemilik kondo berkaitan beri keterangan terutama apabila ada rungutan pasukan pembela bahawa pemilik kondo berkenaan telah diugut pihak tertentu?

Bukankah petbuatan mengugut bukan saja salah disisi undang2 tapi boleh dikira menghina mahkamah yg sedang bersidang kerana boleh menghalang proses keadilan?

Janganlah kerana percaya tohmahan yg Anwar tu pengkhianat kita jadi buta kepada kebenaran.





umar pak pandir said...

Umar,

tak betul fakta anda tu! ini namanya hujah loyar pak pandir. nasib baik ds anwar tak jadikan hang penasihat loyar wanabe dia, kalau tak. silap2 hukuman boleh jadi 10 tahun. komen hang tu yang penuh retorik! LOL

cheers,
./anti umar retorik

LOL said...

Tan Sri Dato' Sri Dr. Muhammad Shafee Bin Muhamad Abdullah (Lawyer)

VS

Umar Abdul Aziz (Loyar Retorik)

Current Score.
Shafee (99) - Umar (-17)

LOL !!!!

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).