Sunday, May 24, 2015

PM Will Not Resign for One Man

A Kadir Jasin

UPDATE, May 25 – PAC announced today that its 1MDB hearing for Tuesday had to be postponed after the Ministry of Finance informed them, by letter, that two witnesses - Arul Kanda Kandasamy and former CEO Shahrol Ibrahim Halmi - were unavailable.

Shahrol Ibrahim Halmi
The MoF letter of May 22 states that 1MDB Board members, including Arul and Shahrol Ibrahim Halmi, were unavailable as they had to attend to matters abroad. 1MDB requested for a delay of 30 days.
From left: Lodin, Arul and Mohd Najib
Are these guys at the MoF and 1MBD playing punk with the PAC and us? Or have they left the country for good. Why do they ask for a 30-day delay? Are they trying to hide the books, erase the computers or seek fairy godmother’s help to make their troubles disappear? Something smell rotten! Mohd Najib is PM and MoF minister. What Bugis wayang is he playing now?


UPDATE - Dr Mahathir today accused Mohd Najib of lying about the whereabouts of 1MDB’s US$1.103 billion (RM3.97 billion) funds, stating that there could be possible criminal wrongdoing.

"It is saddening that I can no longer avoid from saying that the prime minister lied," he said in a blog posting today.

And just in case you are interested in Bugis wisdom, here is one: Pesan Puang Ri Manggalatung (tokoh cendekiawan zaman Kerajaan Wajo-Bugis) di Sulawesi Selatan.

”Makkedai Puang Maggalatung, Lempu naacca, Iyanaritu madeceng riparaddeki riwatakkalee, Iyatonaritu temmassarang dewata Seuwae. Naiya riasengnge acca, Iyanaritu mitae munri gau. Naiya nappogau engkapi madeceng napogaui. Narekko engkai maja, ajasija mupogaui nrewei matti jana riko.”

Dalam bahasa Melayu/Indonesia

”Berkata Puang Ri Maggalatung, kejujuran dan kepandaian, itulah yang paling baik ditanamkan pada diri kita, itulah juga yang tak bercerai dengan Dewata Tunggal. Yang disebut pandai ialah kemampuan untuk melihat akhir(akibat) perbuatan. Dan dikerjakannya adalah yang baik, bilamana dapat mendatangkan keburukan, janganlah lakukan. Bilamana tidak baik, jaganlah hendaknya engkau kerjakan, karena kembali juga nanti keburukannya kepadamu.”


"PM: I will not quit."

Headlined the Sunday Star today.

[REMINDER: No anonymous comments will be published.  Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym is accepted. Please be respectful .. No swearing. Thank you]

The MCA paper went on: Prime Minister Datuk Seri (Pahlawan Gowa) Mohd Najib Abdul Razak says he will not step down because he still has wide support among the people as well as Umno members…He would not quit just because one person wants him to do so. (Read here)

Since the PM would not quit because “just because one person wants him to do so” let me now officially join that one person in declaring that I too want Yang Berhormat Dato’ Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak to step down.

The Bugis Warrior in a sea of supporters
Now that there are two Malaysians who want him to quit, he and his newly minted psychological warfare team will have to work extra time to ensure that he does not fall.

All leaders in Mohd Najib’s position said the same thing. When I was covering Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj in the final days of his rule in 1969, he said the same thing, but not arrogantly.

Then, the Tunku was being surreptitiously undermined by his deputy, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, with the help of  Umno young turks like Tun Dr Mahathir Mohamad and Tunku Abdullah Tuanku Abdul Rahman.

But Tunku did not waste time and money organizing “love the PM” gatherings. He held “durian parties” where preached goodwill or he played golf with his dwindling loyalists. I covered many of these events because towards the end, editors and seniors reporters no longer followed him.

Again Tun Abdullah Ahmad Badawi said the same thing when he was being hounded by Dr Mahathir and Muhyiddin Mohd Yassin in 2008/09. He eventually gave up and Mohd Najib sailed in.

So you see all you need to topple a PM in Malaysia is two antagonists.

By the way, that bit about “Pahlawan Gowa” is totally mine. The Sunday Star has nothing to do with it.

I think it is wholly appropriate refer to the PM’s Bugis warrior ancestry because the time has come for him to summon all his Bugis courage to survive the challenge by these two Malaysians.

[Other Malaysians are welcome to side with us, or the PM. Or you can remain neutral if you don’t care or if your rice pots depend on not going against the establishment.]

A Bugis Warrior Accepts No Defeat

Don’t blame me for referring to the PM as Bugis warrior and this is not something that I picked up the roadside, as the PM’s newly-minted mouthpiece, Encik Rizal Mansor, had previously accused me of.

Mohd Najib himself bragged about his Bugis ancestry and bravery of Bugis warriors. On April 28, when presenting the Government Transformation Plan (GTP) and the Economic Transformation Plan (ETP) 2014, he said a Bugis would not abandon his ship even though it was battered by giant waves, its rudder broken, its sails torn to shreds and the ship is finally swallowed by the ocean. A Bugis would toil on instead of returning to the harbour.

[Hatta dilanda badai, patah kemudi dan terkoyak layar dan biar seribu kapal ditelan lautan adalah lebih mulia bertahan dan meneruskan perjuangan daripada berpatah balik ke pelabuhan.”]

In his bravado, Mohd Najib has reduced the Malay ship (Umno) and the Malaysian ship (his 1Malaysia) to the two-masted Bugis pinisi.

A partially sunken Bugis ship (pinisi) - Jakarta Post
The PM may still have wide support among the people as well as Umno members. The sea of people waving the Pahang flags is a proof. And don’t forget he has the support of the monarch of Pahang too. [Please note: strictly no seditious statements about the monarchy.]

But still does not last forever. It is a temporary state. Here today gone tomorrow.

The feeling of insecurity and fear of being abandoned are apparent. The appointment of a new psychological warfare team (super advisers) that includes PR/Advertising man, Lim Kok Wing (LKW), suggests that the existing machinery has not been effective and cannot be fully trusted.

Lim Kok Wing: Will he dare attack Dr M?
This includes the press secretaries, the communication advisers, the image-makers, the sponsored bloggers and the communication advisory group comprising editors of mainstream media.

Knowing LKW, he would out-talk and ride rough shot over other members of the team namely Abdullah Md Zin, Johari Baharum, Rais Yatim and Shahrizat Abdul Jalil. We can expect to see more slogans, songs, banners and cartoons if LKW has his way.

LKW owes his rise to prominence and wealth to Dr Mahathir. So is Shahrizat and Rais. The latter was still honoured by Dr Mahathir in spite of him burning the bridge during the Semangat 46 days. . Let’s see how they are going to treat the man.

But the team may not be able to rein “independent” operators like Rizal and Farid Ridzuan, the sponsored bloggers and the likes of Puad Zarkashi, Salleh Said Keruak and Paul Stadlen.

So the PM psywar may still be the game of one-upmanship with each player trying to outdo the other in order to enjoy the love and affection of the PM and his wife.



mo said...

Ada ketika kita mengasak tiang mengukuh pagar agar tiada Kambing menjahanam Anak kangkung dan cili, tapi Malang pagar yg tiangnya baru dipasak, pula membaham segala. said...

Salam dato,

Tiga orang, termasuk saya.

Gone away and perhaps needs a little time to choose the best day to utter `sayonara' or `sayonaraed'.

Either way, it is `sayor' still lah.

The `blame-me-not game' and the `responsibility' is not automatically cleared eitherway, UNLESS the bargaining `chip' is very precious.

If found guilty, every one must face the eventual judgment, including a bugis warrior.

Anyway, how many bugis are there is Malaysia?. And so far, only one `declared' himself a warrior,and on top of it, is is a self declaration.

The usual manner of the honour of a `warriorship' is announced at a place event.

It looks like a precusor for a self declaration of a president soon!.

The blue ocean is already `red algaed', the only dissimilarity is the red sea ia enlarging and soon the redness is of blood rather than `algaed'...

The `blue' is dimming fast... and very viscious waves is a new accompaniment.

Abu Bakar Ab Rahman

WakGandus Jawa said...


zainal abidin awang kechik said...
This comment has been removed by the author.
Competente said...


Does he expect the rakyat and UMNO members to gather a petition for him to resign? He seems to be asking so ...


Jawa Lokal said...

Kenali lah tanda2 orang munafiq sebagaimana yang di ajarkan oleh junjungan kita SAW: 1) Diberikan amanah dia kianat. 2) Berkata dusta 3) Berjanji dia mungkiri.

Maliq Alsamani said...

Count me 4 person....
So watch out mr najib.

albi said...

Tun has just up the ante. He said that he has lied which to me is the same as saying you are a liar. If he doesn't sue Tun, then his reputation is damaged. He's not just anybody, he's a leader of a nation, very well-known, can even play golf with a US president.

But will he dare to? In court, he cannot say, wait for audit to complete. He has to open his mouth to answer specific questions under oath.

hasnan said...

Count me in now 5 person

budak jawa said...

assalamualaikum DAKJ,

saya bersama Tun dan Datuk dalam hal ini. terima kasih.


budak jawa said...


Ada kebarangkalian kah waktu najib sakan berucap menyatakan dirinya ada sokongan, beliau terserempak dgn mahathir yang kebetulan berada di sekitar. boleh adakan dialog, debat atau soal jawab live.

budak jawa

banggoi petai said...

Count me in also DAKJ. ..

profit said...

count me in ,i would not know what is my number hopefully in thousands.

can see clearly now said...

I a Malaysian of legal age , also want Najib to resign

Rosiah Ismail said...

Dato yang dihormati, Berbagai persoalan timbul sejak akhir2 ini hingga rakyat pun menjadi bingung. OK dato umno mempunyai banyak ahli parti dan saeharusnya dia adalah parti yang cukup gah di malaysia tapi reality nya banyak ahli nya buka semesti nya tidak boleh tumbang kalau parti itu di cop sebagai perti yang merosakan rakyat. Kita ambil contoh perlawanan bolasepak piala FA yang baru berlangsung di stadium bukit jalil mengapakah kelantan kalah dalam perlawanan tersebut sedangkan penonton di stadium 95% adalah penyokong kelantan namun kelantan kalah kerana dia lupa yang bolasepak adalah pertandingan siapa yang lebih baik dia akan menang dan kemenangan mesti dijarakan dengan GOL begitu juga la dengan pilihanraya ialah satu perlawanan dan dalam perlawanan itu ada hujah siapa hujah yang lebih baik pasti ia dapat sokongan dari pengundi. Rakyat semakin matang dab bijak dan kebijaksanaan ini dibuktikan pada PRU 12 dan 13 jadi bagaimanakah corak PRU14.....kena tanya dato sebab dato penganalisa yang berpengalaman. sekian merapu saya dikala hampir senja tapi bukan mengampu...wassalam dato.

red said...

me too dato ...7

aku said...

Kadiag, salaam. Member hang ni pon satu. Adaka suroh dia kata 'sayonara'...? Dia mana tau kata sayonara...dia tak reti cakap Italy.

kluangman said...

Najib tidak ada pilihan selain menggesa dia di ambil tindakan undang-undang termasuk bersedia disiasat polis.

Dia juga harus bersedia menyahut cabaran debat yang. dicadangkan oleh sesetengah pihak yang tidak menjadi keberatan juga kepada Mahathir bila-bila masa.

Najib tidak wajar lari dari dua perkara di atas kerana mereka yang di sekelilingnya yang sebelum ini menyatakan sokongan sudah tidak boleh lagi dipercayai.

Othaman Ahmad said...

Izinkan saya menambah......


Perjuangan & pengorbanan pejuang2 dulu menentang penjajah hingga kita mendapat kemerdekaan dimusnahkan sekelip mata oleh seorang BANGSATwan yang mengaku berketurunan Bugis. Minda & jiwanya telah dijajah oleh musuh utama Islam, iaitu Zionis Yahudi, Amerika, British & Little Israel Spore. Pengkhianatan ini dibuktikan apabila si pengkhianat ini tidak mampu berdikari dan menyandar sepenuh hati kepada musuh2 Islam dalam pentadbiran negara. Dalam erti kata lain, Najib telah belot menyusup-masuk musuh ke dalam menyebabkan kota pertahanan negara roboh rebah menyembah bumi.

Saya cukup heran kenapa Najib meniru ciplak cara Spore seperti contoh:-

1. Khidmat Penasihat Yahudi, USA & UK.
2. Membenarkan Sachman Gold Yahudi beroperasi & malah bersekongkol mengguna pakai kelicikan mereka dlm penipuan/riba terutama dlm kes 1MDB. Tak lupa juga Apco Yahudi bagi khidmat teknologi maklumat/IT dlm pentadbiran kerajaan.
3. Mengamalkan meritokrasi & sanggup menidakkan DEB (Hak Keistimewaan Melayu).
4. Talent Corp yg mengutamakan bangsa asing hingga kepakaran anak bangsa sendiri diketepikan.
5. Mengikut jejak Temasek Holdings yg dikendalikan oleh keluarga pm Spore (Najib tubuh 1MDB juga melibatkan keluarganya... Anak Rosmah & teman rapat Jho Low).
6. Mentransformasikan slogan PAP/DAP 'Malaysian Malaysia' dan dijelmakan dengan 1Malaysia yg menjahanamkan.


Orang Kampung said...

Assalamualaikum Datuk,

Di antara nama nama penasihat DSN yang Datuk senaraikan itu saya rasa salah seorang daripada nya ada lah sebagai penasihat agama (Islam ).

Agama islam pula dimaktubkan sebagai Agama Persekutuan (rasmi ) bagi negara ini . Selain itu di JPM (PMO) ada seorang menteri yang bertanggungjawab terhadap agama (Islam ) di samping jawatan kuasa fatwa kebangsaan.

Apa yang timbul tanda tanya ialah selama ini isu 1MDB dan yang berkaitan dengan nya dibicangkan dari sudut ekonomi , politik , sosial dll. Sudut agama (Islam ) saya belum temui lagi.

Saya kira aspek ini juga tidak kurang pentingnya kerana negara kita diurus tadbir dan pimpinan orang Islam selain dari kedudukan tertentu Islam dalam Perlembagaan .

Persoalan yang timbul dari perspektif islam adalah apakah urus tadbir 1MDB itu selari dengan syariat islam atau sebaliknya. Ini kerana sejauh yang kita sama sama tahu syariat (hukum ) islam tidak membenarkan sebarang bentuk penipuan dan seumpamanya . Maka itu eloklah kiranya pandangan tokoh tokoh agama kita diketengahkan demi agama Allah yang maha suci . Wallahualam .

Daniel Noor said...

Make me No.7 Datuk...

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Ramai yang sokong dekat pekan.

Kalau Najib nak jadi balik MB Pahang bolehlah.

Hal 1MDB banyak yang tak paham tapi dengan adanya penerangan Muhyidin, walaupun dengan cara tak sengaja, ramai dah jadi paham. Di Youtube, Muhdyidin paling popular dari Malaysia sejak 3 hari lepas.

Untuk UMNO, Najib letak jawatan lagi baik kerana alternatif/penggantinya lebih baik.

Untuk Pakatan, beban hutang yang akan dibawa mungkin lebih banyak sekiranya ambil alih.

Kalau rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan maka adalah baik sekiranya Najib digantikan dengan Muhyidin.

Shahabudeen Jalil said...

Ok i'm no. 8

Ridd said...

Count Me In Too..!


adion said...

sejak dari mula jadi MP di Pekan, jadiMB Pahang, sampai jadi PM, semuanya di suapkan dengan sudu perak kedalam mulut Najib.

Najib boleh pusing satu Malaya buat perhimpunan raksaksa kunun nak tunjuk rakyat menyokongnya sebagai PM.

Tapi yang di ambilkira secara sah dan nyata adalah kertas undi di waktu PRU
14 nanti.

Jadi berfikir lah dengan waras demi kepentingan Umno atau diri sendiri.

ESCO PUB said...

Adavbejuta diluar sini yg mendoakan agar Pahlawan Bugis karam dilautan manusia yg menolak dn sudah tidak yakin dengan kepimpinanya.

msh said...

Salam Dato.

Sy ke10...ikut Tun M..Dato dan pembahas2 lain. percaya kita bukan 10org tetapi diantara berjuta rakyat yg MAHU DIA BERAMBUS.

Maaf dgn kekasaran bahasa....sebab dia yg mulai kasar dgn semua yg menentang dia.... sedangkan dia tahu ini bukan isu Tun M....tetapi isu dia yg dgn 1001 PEMBOHONGAN.

Dulu dia kata...duit dari Cayman besar jumlahnya... RM3b lebih jadi 'ada permasalahan dgn BNM (mesti ikut procedure)...jadi mesti 'Park' dulu diSingapura.

Kini bukan duit pula.

Iiiishhh2. pahlawan Bugis kah begini?......LIDAH BERCABANG SERUPA BIAWAK.....

Maafkan sy...sebab sy kira dia sudah melampau....dia dia MESTI DIHALAU DGN CARA APA SEKALI PUN.

1 Sultan dan 2 atau 3 ribu org Pekan (yg dipaksa menyambut) sudah dikira rakyat menyokong.....bohong dan bohong lagi.

Sy percaya tiada lagi ketua negara didunia seperti dia.

Astaghfirullahalazim.....PM apa yg mcm ini ....cuma memudaratkan bangsa...ugama danegara.

zahimi said...

Salam DAKJ,
Count me in.
Najib has to go, NOW ..!!

Raison D'etre said...

Salam Saudara AKJ,
Please count me in as well. I would love for Najib to continue to hasten Umno's demise but not at the expense of the country''s wellbeing.
He has to go. Find a sweet sunny clime where he n missus could live the jetsetting lifestyle they seem to adore so much just so that he would stop short circuiting our already tenuous constitutional n Parliamentary governance.
We'll figure out what to do with the black hole that is 1MDB without him around to muck things up.

Umar Abdul Aziz said...

Jawa lokal.

Masaalahnya Najib dan pembodek2 beliau tahu tentang Hadis tu. Cuma lain yg mereka buat.

Malah dgn disokong oleh MAP, geng2 mereka pulak label org lain sebagai munafik, tak tahu bersyukur, menderhaka dsb.

Yg sedihnya berjuta2 Melayu masih leka percaya propaganda Najib.

Umar Abdul Aziz said...

Sdr Wak Gandus Jawa.

Di atas kebodohan dan kealpaan pentadbiran UMNO selama ini ramai anak muda Melayu terbiar, miskin melepak,merempit,tidur ,menggangur dan tiada jati diri dan tiada matlamat hidup.

Hinggakan ramai Melayuvyg tak tahu bagaimana nak habiskan masa 24jam sehari.

Berlatarbelakang perkara di atas taklah susah sangat mengembeling 10000 anak muda atau dewasa Melayu sambut Najib di mana2 beliau pergi.

Kalau setiap cawangan UMNO diber bajet untuk dikerah sediakan 100org maka 50cawangan dapat kumpul 5000 org.

Umum mengetahwi Pengetua dan Guru Besar sekolah adalah 99% UMNO totok.

Buat saja arahan atas sebab majlis pemimpin turun padang bersama rakyat maka beribu guru dan murid, di paksa ponteng kelas berbaris sambil teriak kami sayang PM.

Najib tak perlulah syok sendiri.

Mamak JB said...

Count me too Dato' .... I'm one of the millions silent majority waiting to show our power in next GE

Lahuma said...


Cerita pasal 1 MDB ini sudah mulai celaru dan berbelit-belit dan banyak membuka lagi kebusukannya.

Antara PM dan TPM pun sudah berbeza suara.Menteri kabinet macam tikus bodoh yang apa benda pun tak tahu.
Pemimpin UMNO punyalah hendak berahsia.Buat taklimat tertutup sana sini.

Penghormatan pada UMNo sudah hancur dan lebur.

Harapan BN dan PM Najib untuk PRU 14 makin gelap.
Keliling PM Najib sudag mula gelisah dan gusar takut hilang tempat cari makan.

Dalam pemikiran rakyat 1 MDB adalah malapetaka besar pada mereka .
Tak perlulah PAC atau Ketua odit negara hendak bersihkan 1MDB

PM Najib kena undur kerana dilihat seluruh barisan kabinetnya jadi Robin Hood negara kini.Begitu kelilingnya.
Segalanya sudah terlambat.

PM Najib banyak lepas tangan setiap perancangannya.Buat kerja cincai tanpa pengawasan yang betul.
Lanun dan penyamun akan ambil ksempatan dari amalan cincai dan lepas tangan PM Najib.

PM Najib kena akurlah akan kelemahan dan ketidakupayaan nya urus negara.

Tanpa desakan Tun M pun imej PM Najib makin sehari makin malap.
Jangan salahkan Tun M sahaja.Salahkan diri sendiri dan kumpulannya.

1 MDB sudah tidak bermakna lagi walaupun dibersihkan ataupun di cuci.

Puncanya ialah PM Najib percaya sangat orang keliling dan pakar cium tangan.

Terima kasih Dato.

tebing tinggi said...

That's the problem with Malays in Malaysia ,banyak" Melayu angkat" mengaku Melayu bagi mendapat kerakyatan dan kepentingan sebagai Bumiputra. Apabila semua kepentingan dah diraih mereka kekal sebagai Bugis ,Jawa, Boyan ,Banjar ,Minang dan lain-lain.

We should have enough lesson with ,"pendatang" sumpah melayu mereka hanya untuk kepentingan.

MARHEIN Utara said...

Gelagat yang sama seperti menghadapi PRU 13 lepas.

Pada waktu itu :

Najib mula pusing 1Malaysia. Laporan menggambarkan semua rakyat menyokong UMNO/BN dan Najib begitu popular mengalah hero.....Malah diberi nasi tambah oleh golongan akademik, majlis profesor negara, penganalisa nu, penganalisa ni dan macam-macam lah @ macam-macam ada (tagline Astro).

Maka bergembiralah tauke-tauke khemah, PA & Multiemdia system, banner, katering, pengangkutan. Banyaklah nanti yang dapat komisen kot ......

Tapi bila keputusan PRU13 keluar, mencuka muka Najib.

Kali ini Najib pusing lagi sekali 1 Malaysia. Adakah skrip yg sama ? Mugkin K-pop / Gangnam Style dibawa sekali lagi ke P.Pinang ?? Najib kena boooo sekali lagi di P.Pinang ???....

Maka bergembiralah sekali lagi tauke-tauke khemah, PA & Multiemdia system, banner, katering, pengangkutan. Banyaklah nanti yang dapat komisen kot ......tanpa perlu tunggu PRU14 (lebih awal).

Gamak-gamaknya, adakah selepas habis Najid pusing 1Malaysia kali ini, dia akan bubarkan dewan rakyat utk PRU14 (lebih awal).

Adakah UMNO/BN sudah sampai ke peringkat 'alang-alang seluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan'????

Cuma diharap jangan UMNO/BN berperangai menang menjadi abu, kalah ....... Aku mati, hang pa (rakyat/melayu) pun ikut mati ....

Yang saya perasan la, dengan isu 1MDB khususnya dan GST, tak ada pula apa-apa komen daripada golongan akademik (yg kononnya menggaku akademik / profesional) atau daripada mana-mana kluster Majlis Profesor Negara mengulas kedua-dua isu ini seperti 'galak'nya mengulas dan bercakap seperti sebelum PRU13 dulu....

Entahlah ... Chek pun dah nampak ikut merapu sama ...... pening.... PENing .... PENINGGGGG.....

MARHEIN Utara said...

Saya ingin sambung komen orang kampung @ 8.54 PM.

Mungkin 1MDb itulah model 'WASSAYTIYAH' untuk business seperti yang dilaung-laungkan.

Bab kenduri kahwin dah ada model 'wassatiyah'nya. Dah ditunjukkan dalam kenduri anak najib yang lepas.

Bab zakat pun dah ada model 'wassatiyah'nya. Cuma dalam bentuk nama lain iaitu cukai @ GST.

Gamak-gamaknya la kot ....

Ummu Aiman said...

Assalamualaikum Dato'
Count me in too..!

Pak Teh Omar said...

Saya no 9 Dato'.

joe black said...


Najib Does not need Any Image Mending. What he Needs is a Psychologist.

Yes, a Psychologist to Straighten him out. He is Currently going through a Phase of "Denial"...

All the Ochestrated "Ï Love PM" Gatherings symbolises this harrowing period of Denial that precedes acceptance. Let us not fault UMNO members for assisting him in going through this phase by either keeping quiet or giving him lip service (Muhyideen's Lips saying "Ï did not ask him to resign"). Unfortunately their well intended charade will only leave him permanently stuck in the "Denial" mode.

Dr M is a Doctor and knows too well that his patient needs to wake up to reality and be forced to move into the next phase which is "Äcceptance".

Sadly, his wife is fighting against the inevitable. Little does she know that leaving him stuck in the "Denial" mode will only drive him around the bend when he comes face to face with the truth that he is no longer wanted by the people.

nor ishak ismail said...

Telahan Pak Kadir bahawa Najib tidak akan letak jawatan hanya kerana "for one man", sangat menarik bunyinya.

Pada saya Najib akan terus "Business as usual". Ini bukanlah kerana saya menyokong perlakuan beliau yang sangat menjolok mata dan jijik itu.

Najib tak boleh disamakan dengan Tunku dan Dollah. Kedua mereka ini seperti juga Najib, semasa berada didalam keadaan kritikal. Mereka masih berupaya menghemburkan kata keramat "Saya tidak akan berundur atau letak jawatan". Tetapi kedua mereka ini tidak ada persiapan strategik untuk merempuh zon kritikal itu.

Tunku mungkin dapat berundur dengan tenang sebab adanya Razak yang sangat bertanggungjawab itu. Dollah hanya ada penasihat (labu-labi tingkat 4) ia itu menantunya Khairy.

Najib tidak boleh berundur sekarang sebab laba yang berpuloh billion ringgit perlu di pertahankan daripada poketnya dan banyak lagi bakinya yang sedang menanti.

Demi poketnya Najib sejak mula lagi sudah bersiap-sedia dengan pemikir dan jururunding (Yahudinya). Mengapa (Yahudi) lihat sahaja pada benua Arab (Islam) apabila berhadapan dengan negara yahudi Israel yang chinonit itu.

Selain daripada TRX,IPP dan macam-macam lagi, tanah (kerajaan) Sg. Besi adalah sangat strategik dan sangat luas. Dengan gunakan PRIMA sebagai batang kail Najib pasang umpan untuk ambil tanah kerajaan ini sebagai tapak perumahan mampu-milik kununnya.

Apabila line dah clear zon perumahan ini ditukar pula kegunaan nya pada komersil dengan sendiri nilai tanah ini melonjak berkali ganda yang mampu membelinya hanyalah bukan Melayu dan Orang Asing. Mungkin dengan senyum Najib berkata "Bukan masanya berfikir untuk sentimental".

Najib juga punya JhLow (Pelabur pintar) dan bapak media massa LKW.

Satu lagi asset yang ada pada Najib yang tidak ada pada Tunku dan Dollah ialah selain daripada pintar berputar-belit. Dia juga sangat pintar menaburkan wang sebagai umpan. Kaum Melayu mudah cair bila disuap dengan uang. Lihat sahaja bagaimana dia membeli kepercayaan daripada perwakilannya.

Sultan Pahang juga kata Najib tersangat rajin orangnya.....dan perlu diberi sokongan sepenuhnya. Najib sangat teruja dengan sokongan seperti ini.

Najib mungkin bernasib baik sebab dia dah terpukul dahulu semasa PRK13 dan dia dengan nasihat perundingnya dan kepintaranya, tahulah dia apa nak dibuatnya pada PRU14 nanti.

Najib juga tahu bahawa mereka yang mencemuh dan mengkritik dia datang dari kumpulan yang mempunyai objektif yang berbeza :

a).Kumpulan yang ada dalam kerajaan sendiri.
b). Kumpulan Chedet yang mahu Najib berundur sekarang sebab BN dan UMNO akan kalah pada PRU14 jika Najib masih ada.
c). Kumpulan KPR berterusan giat mencemuh Najib tapi tak mahu Najib berundur sekarang sebab Najib adalah bahan baik untuk kalahkan BN dan UMNO pada PRU14.
d). Kumpulan DAP&PAS. DAP seronok tengok Melayu menipu dan bercakaran sesama sendiri. DAP mempunyai agenda yang lebih besar lagi. PAS semacam dah diumpan oleh Najib dan sedang seronok dengan hududnya.

Jangan lupa Cik Rosmah kita pun sangat pintar dan "cheeky".

Jadi untuk kita (bersungguh-sunggu) minta Najib berundur, kita juga harus menyusun strategi yang lebih pintar, kemas dan brutal lagi. Bukan setakat hulur umpan tarik.....hulur lagi tarik.....lama-lama ikan juga jadi bosan.


Pembahas Lahuma,

1. Di kalangan pasukan "penyelamat" PM itu pun ada yang sekadar cari makan.

2. Kalau cari makan saja, tak apa. Ini hipokrit pula.

3. Tolak LKW, dia ahli perniagaan. Motif dia jelas.

4. Yang ulama tu apa sumbangan dia? Takkan dia tak tahu atau dia sengaja buat tak tahu.

5. Yang politik saya tahu sangat. Depan Mohd Najib mereka tunduk sampai dahi terantuk bumi. Yes sir, yes sir.

6. Di belakang Mohd Najib (pernah di depan saya) mereka dendangkan lagu lain pula. Mereka mengeluh dan mengelak bila kita minta pengelasan.

7. Sudah-sudah saya rasa pemebala nombor satu PM dan isteri adalah Rizal Mansor.


Terima kasih.

Hj jaafar said...

Kementerian Kewangan keluar kenyataan yang mengatakan kenyataan Najib di Parlument berdasarkan info dari CEO 1MDB.

Jika di Korea ,Skandal bagini PM sudah letak jawapan.

jika Najib smart,ia perlu ambil tindakan tegas kaatas 1MDB.Kerana Ia tidak berani menghadapi issue 1MDB debgan tegas menyebabkan ramai orang percaya ia dan isterinya terlibat sama dengan J Lo.

Saya tidak bagitu Yakin,Najib terlibat damal skandal kehilangan wang 1MDB.Saya yakin Rosmah dan hubongannya yang intim dengan Pak Arab.
Mungkin ada terlibat.Hanya satu siasatan Polise dan MACC sahaja dapat menentukan kebenaran.
Saya tak tahu kenapa Najib perlu menggunakan Sultan Pahang untuk terus mempertahan kan jawatannya.

Nampak sangat yang Najib sydah tahu hari nya dah dekat.

Ridd said...

"Campaign calling on him to step down"

Atleast we may have peace..


Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ.

Dah sebegitu banyak pemimpin pembangkang desak agar lanun letak jawatan, sayangnya Hj Hadi terkecuali.

Pelik bin ajaib bukan. Inilah org yg maukan hukum hudud hingga berkata Putrajaya tak penting berbanding hudud.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj.

Di mana2 tamadun bukan senang rakyat nak turunkan pemerintah zalim.

Dah bermacam2 rakyat berhujah, ada saja golongan cari makan kemuka jawapan termasuk yg bergelar ulamak.

Datuk kata cari makan tak pe. Masaalahnya ada yg hingga curi2 makan.

Dah jika kita ambil kalkulator jumlah yg dicuri sangat mengerunkan.

Kedaulatan negara boleh tergadai.

Rakyat tidak dapat menikmati kemudahan asas yg setara negara maju selama beberapa generasi akan datang gara2 harta negara terus dicuri oleh puak UBN dan payung negara.

Bukan Najib sorang je.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj.

Harap2 Najib tak sempat tiru tektk kotor presiden Nigeria Jonathan yg kalah pilihanraya lebih sebulan lalu dan aksn hilang jawatan pd 29/5/15.

Dalam masa sebulan ni Jonathan dikatakan melalui dasar2 merugikan negara telah menjadikan negara ekonomi terbesar di Afrika itu hampir lumpuh kerana kerajaan tidak cukup duit nak bayar hutang pd pemborong minyak dan pembekal lain.

Nigeria hari ini lumpuh. Tiada letrik. Tiada kapal terbang boleh terbang. Dan tiada kenderaan dijalan raya. Bank dan perniagaan terpaksa di tutup awal.

Tektik melumpuhkan ekonomi Nigeria tidak lain tidak bukan untuk mensabotaj pentadbiran presiden baru yg bermula 29/5 ni agar nampak tak cekap.

TDM dan TSMY kena cepat.

Takut nanti perbendaharan negara yg diwarisi TSMY dah togel.

Najib masa tu dah bergelar Tun.

Rasanya bukan amalan UMNO nak penjarakan seorang Tun.

ku_seman said...

Datuk, izinkan saya kutip frasa terbaik hari ini, "tunduk sampai dahi nak terantuk bumi". Saya nak pinjam frasa ini. Kalaulah saya kena tuju dengan frasa itu boleh jadi hantuk kepala ke dinding kerana teramatlah malu dan hilang harga diri. Saya fikir saya kenal juak juak ini. Puak puak ini kalau pokok tumbang mereka bercempera melompat ke pokok lain sambil menangis kononnya tersangatlah insaf.

yana said...

Salam Datuk A.Kadir Jasin.

Count me in Datuk.

DSNajib should have heeded the words of wisdom of his ancestor from Sulawesi Selatan. What goes round comes around. You reap what you have sown. Karma.

DSNajib failed to see the wider picture that is for the sustenance of Umno BN orang melayu and the country as a whole. Instead he chose to sustain his own life. He is selfish.

His engagement of his psywar team from within the PMO and outside is just a waste of the rakyat's money. From now on he can use the huge proceeds from GST to pay Rizal Mansor, Puad Zarkashi, Farid Ridzuan, Tan Sri LimKokWing. TS LKW is a businessman. I think he is not that stupid as to put himself in the same pinisi bugis boat as Najib. You know how opportunists are. LKW is a very careful man... otherwise he wouldn't be wearing black everyday and make it a rule for his staff to wear black, every single day. Mourning color, don't play play. But if LKW fails to pray pray himself, then that would call for his own mourning.

Terima kasih Datuk AKJ. I am in with you, Tun Dr. Mahathir and all the thinking Malaysians who support your good cause.


1. Terima kasih kepada pembahas yang mendoakan keselamatan saya dan mengingatkan saya agar menjaga keselamatan.

2. Orang Putih kata, there's so much that we can do. Kita cubalah. Selebihnya kita serahlah kepada Tuhan.

3. Kalau semua yang kita perlu buat tetapi kita tak buat kerana takut, akhirnya bukan keberanian yang membunuh kita, tetapi ketakutan.

4. Bukan kita saja dalam bahaya. Orang yang pegang rahsia 1MDB itu lagi dalam bahaya. Lihat macam mana Allahyarham Abdul Jalil Ibrahim dibunuh di Hong Kong dalam kes BMF.

5. Kalau orang yang pegang rahsia 1MDB pecah rahsia atau cakap benar kepada PAC, rosaklah orang yang jadi "puppet master" 1MDB.

6. Kalau 1MDB tidak membuat apa-apa kesalahan, bukti paling kuat ialah dengan mereka memanggil Jho Low untuk menjadi saksi mereka.


Terima kasih.

zainal abidin awang kechik said...

A KADIR JASIN... saya tok..


pengundi Melayu said...

Naj8b will remain stay as PM for one woman

yana said...

Salam Datuk AKJ.

Just can't believe that this wayang is fast-forwarded sooner than we think. And so predictable of our PM. Hmmm... looks like the wayang being played is none other than the Bugis wayang kulit... I looked up the Wikipedia, there is in fact the bugis mythology of Batara Guru... And guess who's the dalang or puppet master... our beloved PM...

So buckle up and get ready for the best comedy wayang kulit in Malaysia history.

Terima kasih Datuk AKJ. Signing off now. Goodnight and sweet dreams of Malaysia.

hanifhassanujang1 jh9667jh said...






Hj Rahmat said...

Saya fikir Najib akan resign jika Mahayuddin can guarantee dia dan keluarganya tidak akan di gakwa di mahkamah.

Dengar kata ,Ibunya Toh Puan Rahah sudak minta ia berhenti demi untok menjaga nama baik keluarganya.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj.

Mendera rakyat yg dah lebih 7juta layak terima BRIM dgn cukai baru bernama bernama GST tidak akan membantu Najib.

Ini kerana rata2 BRIM tidak akan cukup untuk ganti kehilangan wang rakyat susah yg berpunca drpd pembatalan subsidi minyak dan pengenalan cukai baru bernama GST.

Hasil baru yg Najib perolehi melalui GST tidak akan pernah cukup untuk menampung segala kebocoran berbillion kantong negara melalui program2 mengarut spt IMDB, PERMATA NEGARA, PLKN, RAPID , beli pesawat baru dan pembayaran berbillion upah kpd blogger bodoh serta penasihat yg tak perlu di pejabat PM.

Semoga Allah beri hidayah kpd Sultan, ketua2 UMNO dan wakil rakyat UBN agar berbuat sesuatu .

Sebagai pengajaran kepada semua maka Najib dan kroni mesti disiasat walaupun selepas berhenti. Dan kalau terbukti ada wang rakyat di curi atau dirugikan maka yg bersalah mesti pulangkan.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ.

Demi perjuangan untuk rakyat yg masih jauh, Datuk jangan terlalu yakin atau percaya kpd sesiapa termasuk pasukan keselamatan.

Jaga keselamatan Datuk dan keluarga.

Altantuya bukan setakat dibunuh tapi diletup gara2 skandal kapal selam dan dikait jadi mistres.

Almarhum Abdul Jalil Ibrahim mati dibunuh gara2 skandal BMF.

Kita tak tahu apa yg manusia sanggup lakukan bila terdesak.

Ingat. Apa dah jadi dgn niat Datuk nak buat kedai kopi assembly tahun lalu. Yg Datuk kata harmless.

Saya tak boleh paksa Datuk join PR. Tapi dalam banyak hal Datuk telah pun membantu perjuangan pembangkang secara sedar atau tidak.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Mengikut kata Dato' Nur Jazlan, kita kena baik sangka, walaupun mereka yang dipanggil tak hadir.

Baru-baru ini saya terbaca ada Sami(Monk) di Thailand yang pelihara banyak harimau.

Mereka baik sangka dengan harimau-harimau yang dibela.

Tiba salah satu sami ini tergelincir dan jatuh depan harimau. Harimau pun baham kepala sami itu walaupun sami itu berbaik sangka.

Memang sifat harimau ini baham daging depan mata.

Sifat manusia ada tamak dengan duit, pangkat dan harta. Manusia tidak sama dengan malaikat.Kalau berbillion ringgit depan mata, ada juga yang balun.

Ada pepatah orang putih kata "opportunity makes the thief".

Kalau kita tidak mahu orang mencuri, kita jangan berikan peluang.

Saya setuju dengan Tun Mahathir, kuasa PM sepatutnya dikurangkan. Kuasa Parlimen sepatutnya ditambahkan.

Sepatutnya jawatan PM, 2 penggal cukup(10 tahun), buat apa lama-lama.

MOKHTAR said...

Salam Dato,

Baik PAC or SPRM or PDRM will not dare to touch any members of 1MDB board or current or past CEO without OK from Panglima Bugis.What your next moves Datuk Nur Jazlan Mohamed?
Waiting for further instructions from Panglima Bugis? One wrong move either you not nominated for PRU 14 or rakyat will kick you out.. Checkmate bro..

Zed-85 said...

Saudara Umar,

Berkenaan dengan Ulamak dan hukum Hudud.

Mengikut bacaan saya mengenai jawatan kuasa perlaksanaan hudud.

Hukum hudud yang hendak dilaksanakan adalah 4 dari 6 iaitu minum arak (sebat), zina (rejam sampai mati), murtad (sebat) dan menfitnah orang berzina (sebat).

Hukum bunuh dan potong tangan(mencuri) akan ditangguhkan kemudian kerana memerlukan 2/3 majority yang agak mustahil untuk capai. Ini adalah kerana bercanggah dengan kanun jenayah (Federal List-penal code)

Mana ada hukum hudud hendak buat sebahagian sekarang dan sebahagian kemudian.

Bill yang dihantar ke parlimen pun tidak berbunyi walaupun persidangan parlimen sudah bermula.

Hukum hudud dijadikan modal politik untuk golongan ulama untuk terus mendapat tempat di dalam parti.

Ada orang kata ulamak ada juga yang mengata ular dalam semak.

Umar Abdul Aziz said...

Sdr zed-85.

Umumnya tak baik kita bersangka buruk terutamanya terhadap ulamak.

Akan tetapi semenjak ulamak PAS sendiri pun nampaknya tak tahu SABAR terutama tak tactful dgn penentang hudud maka kita tak dpt lari drpd menyimpan prasangka bahawa demi jawatan hudud telah di jadikan alat.

Kalau ulamak Pas jujur mereka tak nampak sangat kasar terhadap penentang.

Brutal mengalahkan ketua2 UMNO yg tak ada ilmu agama pulak.

Najib tentu senyum meleret bila Hadi kata beliau maafkan kesilapsn Najib.

Harta rakyat dah jadi harta Hadi ke.

Umar Abdul Aziz said...

Sdr Zed-85.

Gara2 Melayu suka berbaik sangka dgn UMNO la maka dah lebih 50 tahun asyik kena tipu je.

Kalau saya itu bukan baik sangka namanya. Tapi bodoh sombong tak boleh diajar.

Kita ikut sistem US, FILIPINA dan INDONESIA. Maximum 8 tahun saja bukan 10.

msh said...

Puak2 yg rendah Jatidiri bangsa dan bertuhankan duit atau apa2 imbohan.

Pegangan puak2 ini:

Survival diri diutamakan....semangat bangsa tak penting.

Hang Kasturi said...

Salam DAKJ..the fenemona concerning 1MDB can be likened to a civil war i.e. the rakyat supporting TDM and those supporting DSN. The outcome of the civil war will be known at the latest PRU14 in 2018. The psyops/psywar for TDM is headed by Dt and for DSN by LKW and gang.

As in the American Civil War, the price that the rakyat have to pay can be very painful. This is because there will be a witch hunt or purging or criminal prosecution by the victoriuos party against the losers.

The writing is clear on the walls : MAJORITY of the rakyat supporting TDM. So supporters of DSN be prepared to face the guillotine.

Hang Kasturi

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).