Wednesday, July 15, 2015

1MDB: Sang Kelembai and Its Victims



A Kadir Jasin


UPDATE, July 16 – This modern day Sang Kelembai is far worse than it’s Malay folklore cousin. The latest to fall victim to its “sial” power is its own investment banker, Goldman Sach.

The Asian Financial Review (AFR) reported that the American firm now finds it hard to win new business in Malaysia. In 2013, Goldman helped to arrange a US$3 billion (RM11 billion) bond for 1MDB and was paid almost US$300 million in fees.

Since then, according to a Financial Times analysis of data from Dealogic, its fee income from work in the Malaysia had slumped.

On the allegation by Abdul Rahman Dahlan that Sarawak Report and the opposition used falsified documents to attack 1MDB, the next step is for Mohd Najib to sue Sawarak Report since suing has become his modus operandi. Sarawak Report editor-in-chief Clare Rewcastle Brown has challenged him to sue her.



UPDATE, 16 July - The statutory declaration (SD) purportedly by a former AmBank staff related to fund transfers to Prime Minister Najib Tun Razak’s account with the bank as published in certain news portals is fictitious, the non-governmental organisation that released it has claimed.

Citizens for Accountable Governance Malaysia (CAGM) admitted this in its latest posting on its blog.



UPDATE – COULD “Mo..” who claimed to be an ex-executive of AmBank be another victim of Sang Kelembai? Read here.



ORIGINAL POST
 
1MALAYSIA Development Berhad (1MDB) continues to claim its victims. The primary casualties are all of us Malaysians. We are being made to suffer indignity and its contagion effects.

 [REMINDER: No anonymous comments will be published.  Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym is accepted. Please be respectful .. No swearing. Thank you]

The Finance Ministry-owned "strategic investment" company has become what, in the Malay folklore, is called “Sang Kelembai” or “Gedembai”.

Sang Kelambai is so evil and sinister that whatever it touches or touches it turns into stone. 

This famous "elephant rock" is said to be the handiwork of Sang Kelembai
To cite just two examples; it touched Tabung Haji and Tabung Haji got into trouble. Its deposits thronged its offices to withdraw their savings. It touched TNB and TNB got into trouble. Investors dumped its shares.

And don’t forget, 1MDB has also been established as one of the reasons for the prolonged weakness of the ringgit in addition to the global factors.

The latest victim is an individual by the name of Badlisyah Abdul Ghani. He is the CIMB Islamic Bank chief executive officer.

Badlisyah, the latest victim of Sang Kelembai
In his enthusiasm to prove the Wall Street Journal’s expose on the Prime Minister’s billions (some RM2.63 billion to be exact) in AmBank Islamic wrong, he had to resign from his job and face internal inquiry. He could end up losing his employment benefits.
 
Soon after WSJ published its report on July 3, Badlisyah posted a Facebook comment, casting doubts on the authenticity of the documents WSJ used.

The US business newspaper, had among other things, alleged that some US$700 million flowed into Mohd Najib’s account at AmBank Islamic, believed to be from 1MDB.

The mainstream media and the Mohd Najib-linked bloggers (those he once called “bangang” (stupid)) went into feeding frenzy, publishing and broadcasting Badlisyah’s comment.

He subsequently released a statement admitting that his analysis was wrong and that the views expressed in his Facebook page were strictly his personal opinion.

Whether he was trying to prove his prowess as a banker or he harboured a deeper motive – like attempting to defend the Prime Minister – he paid a heavy price for touching the Sang Kelembai.

In a filing with Bursa Malaysia, CIMB Group Holdings Bhd said his resignation as CEO and board member would be effective Aug 15. Earlier, CIMB group chairman Mohd Nazir Abdul Razak – a stern critic of the Prime Minister – had said in an Instagram posting that Badlisyah should not have commented on the documents as it was a technical matter and an internal inquiry had been ordered.

Until today the Prime Minister has not denied the existence of the AmBank Islamic account apart from twitting that he did not use public funds for personal benefit.

PM Give Up Party Leadership

NO, not in Malaysia. I am talking about in Romania, the home of the Dracula and once the domain of dictator Nikolai Nicolae Ceaușescu.

Its Prime Minister, Victor Ponta, had resigned as chairman of the ruling Social Democratic Party amid corruption allegation.

Blood-sucking Dracula
On Monday he was charged with fraud, tax evasion and money laundering dating back to when he was a lawyer and before he became prime minister in 2012.

President Klaus Iohannis called on Ponta to resign as premier but he refused. Ponta wrote on his Facebook page on Sunday that he was quitting the party leadership to prove his innocence. Prosecutors said some of his property has been seized pending the outcome of the case.

Ponta gave up party leadership because he wanted to prove his innocence and also because he is not a Bugis, his party is not Umno and his country is not Malaysia.

Wallahuaklam.

49 comments:

kluangman said...

Saya akan undi mana-mana parti pun hatta DAP jika mereka berjanji untuk siasat semula semua pemimpin umno termasuk yang paling terkini dan akan datang.

Saya juga ingin sarankan supaya kita beralih memilih dan menyokong mana-mana psrti dan pemimpin yang kurang skandal besar, yang tidak menangguhkan pemilihan parti atas alasan tidak matang.

Tidak perlu menjadi anggota mana-mana parti kerana ia akan berakhir jadi burung kakak tua, lebih baik pilih calon atau pemimpin yang mengamalkan kesederhanaan.

Pilih lah Pemimpin yang berhemah dan bijak berbelanja dari pemimpin yang menjadi hamba wang dan harta.

hazleezaiton@yahoo.com said...

Salam dato,



Selamat hari raya aidl fitri kepada Dato dan semua pembahas.


Yang Sang Kelembai itu PM atau IMDB?


Abu Bakar Ab Rahman

JV said...

Perhaps there is a better position and remuneration waiting for Badlisyah ? Anything can happen in the land of Sang Kelembai !

nothing to hide said...

how this bloody idiotic hypocrite can move around as though he is squeaky clean i dont know. the 4 inch skin of the hippo is understandable. maybe all bugis are like that. malulah anak tun razak perangai buruk.

kampong lad said...

salam tok kadiaq, sang kelembai nama dulu2, zaman la ni ada nama glamor - bapak transformer.

rahimlpp@yahoo.com said...

Dato'@ Saya risau sekiranya Sang kelembai ni sentuh mana-mana bahagian atau yang berkaitan dengan Dato' secara "jantan lawan jawatan". Menang jadi arang. Kalau kalah mungkin ada orang bina tugu peringatan bukti mangsa Sang Kelembai.

2. Cerita Sang Kelembai sangat menakutkan saya sewaktu kanak-kanak kerana Tok saya rajin bercerita mengenainya. Paling menggerunkan diceritakan bahawa gunong yang tegak di hadapan pekan Baling adalah sumpahan Sang Kelembai.

3. Ahli Parlimen Baling yang juga Pengerusi Tabong Haji perlu ambil perhatian cerita Sang Kelembai . Kalau dia balik ke Baling, elok juga dia kaji selidek rupa bentuk gunong Baling. Jadikan ikhtibar supaya jangan dia pula jadi mangsa Sang Kelembai.

iklas,
rahim

aku said...

Kadiag, salaam. Terima kasih banyak kerana gigih dan berani. Alhamdulillah.
Dari mola mola lagi, stratigi depa ialah buat muka tembok dan sekali sekali pukui curi. munkin macam CEO CIMB ni. Meriam besak dan kecik, macam mat tehak tongkang yard, hisham jolobu, LKS, ASWJ, The Age dll pon dah tembak bertalu talu tapi depa tak lut lut. Lantaran, mungkin hampa kena pikiagkan stategi baru. Aku teringat wayang kung fu, cerita 'the drunken master'. Di pola yg lain pulak, cerita macam mana King John sudahnya serenda dan sain 'magna carta'. Katanya, hanya selepaih kepala2 kabilah hantak satu nota pendek "We know where your kids go to school".
Semoga Allah S.W.T. bagi kita taufik, hidayah dan ampun. Selamat 'id, aku mintak mangap, zaheg batin pada hampa semoa.

zainal abidin awang kechik said...

NAFSU RAKUS MANUSIA...
KSN ADA JAWAPANYA

mhashim hamzah said...

the last paragraph was marvellous....that makes Malaysia a truly Malaysia indeed ... lol

adion said...

Demi survival dan kepentingan hak orang Melayu, Dato Onn Jaafar dgn ikhlas meletakkan jawatan sebagai MB Johor apabila diberi katadua oleh Sultan Johor ketika itu hasil tipu muslihat oleh penasihat british setelah pihak british gagal mematahkan usaha Dato Onn dan rakan rakan untuk menyatukan dan mempertahankan hak orang Melayu dari penubuhan Malayan Union. Umno masih belum ujud lagi ketika itu.

Alasan yg di berikan kepada Dato Onn adalah beri tumpuan untuk mentadbir Johor atau memperjuangkan hak orang Melayu.....

mungkin Hishamudin Tun Hussein lebih arif dengan kisah pengorbanan Nasionalis Ulung Tanah Melayu ini

anak kedah said...

Heran sggh...masih ada manusia di malaysia yg x dak lgsg maruah diri...kalau di jepun atau korea dah lama dah letak jawatan..ini dgn bermacam2 skandal laki bini...masih x tau malu..buat mcm x dak apa2 pun
..terbukti kulit hippo memang tebal..tapi..lagi menghairankan ramai sggh puak2 menteri umno yg bengong duk pertahankan si laki bini penyamun ni..memang bala sggh la malaysia ni..ari tu si penyamun ni mai alog setag, habis satu bandaraya alog setag kena bala ribut..habih pokok2 besag tumbang..tu pun depa x mau ambik iktibar lagi..dia ni bkn kelembai lagi dah..malah boleh d katakan pembawa bala ke mana saja dia pi...

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj.

Sebab itu kita tak boleh melawan cakap atau basihat org tua2 bangsa kita yg walaupun tak sempuna tapi banyak pengajaran.

Di antaranya nak cari isteri yg baik memang susah.

Silap hari bulan yg dapat bukan isteri tapi bini. Bukan setakat bini tapi siap dah bekas bini org.

Ada bini yg sangat garang macam badak sumbu.

Ada bini yg kuat guna bomoh hindu.

Tak berbaloi.

Tak ke menderita rakyat kalau bini begitu jadi maharani mana2 negara.?

Kawanlama said...

Datuk, sekadar hendak bertanya 'mengapa tidak dijelaskan nama dan identiti sebenar pegawai AM Bank itu kalau ianya benar2 wujud?'...setakat SD dan lain2 itu sudah jemu didengar dalam kes2 sebelum ini yang kesahihannya sentiasa diragui.

Adakah ini satu lagi cerita dongeng dari Datuk?

Zed-85 said...

Salam Dato'

Mengikut laporan dari media-massa, Ahmad Husni kata laporan A-G menunjukkan tiada salah-laku 1MDB.

DAP sarankan supaya laporan itu dibuka kepada orang ramai untuk baca sendiri kerana tidak setuju dengan Ahmad Husni mengenai laporan.

Ini cadangan yang baik sesuai dengan kata "Nothing to hide" baru-baru ini.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Selamat Hari Raya Aildilfitri.

Semoga diberikan kesihatan, dikabulkan doa dan diberikan rahmat oleh Allah s.w.t.

Sallam

Umar Abdul Aziz said...

Kawan lama.

Kalau pun tak suka dgn tulisan Dakj , janganlah sampai org tahu KL ni bodoh.

Dakj hanya petik laporan org lain yg mana dalam laporan tu memang tak disebut nama mantan pegawai Am bank berkenaan.

Kecuali Dakj sendiri yg mereka reka cerita tu.

Bolehla KL anggap ia satu lagi cerita dongeng dari Dakj.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj.

1. Sang Kelembai dalam kes ni bukan IMDB tapi manusia2 yg mengawal pentadbiran IMDB. Khususnya ketua panel penasihat.

2. Sejak zaman Tunku dulu pun banyak Sang Kelembai dalam UMNO PERIKATAN. Hingga turunlah ke zaman Tun Razak,;THO .

Cuma SK mula ketara sangat sejak TDM membuat kesilapan berkawan rapat drpd biasa dgn masyarakat peniaga dalam ketaksuban mengejar pertumbuhan ekonomi negara ala mie segera.

3. Kini gara2 kerja SK yg rakus selama 58 tahun apakah SK wakil UMNO , MCA, MIC, GERAKAN, PBB dll maka hutang minima negara adalah rm750b.

Kalau dibebankan kpd seluruh rakyat Msia maka setiap penduduk kini menanggung hutang rm25000 per orang.

4. Zaman TDM ke Najib tak kisah pasal rakyat menggangur asal SK boleh jual visa buruh asing.

5. SK zaman sekarang lebih power drpd pegawai kerajaan. Yg dgn kuasa mereka keputusan polis, pendakwa , hakim dan birokrasi boleh dikompromi melalui hubungan rapat mereka dgn SK no satu.

Projek tak viable boleh di buat laporan pd org politik sebagai menguntungkan kerajaan.

Pembelian harta rakyat boleh dibuat oleh SK pd harga murah2.

Penjualan harta SK pd rakyat atau kerajaan akan sengaja dibuat pd harga tinggi.

6. Dalam politik SK yg cuba nak melawan akan di pukul sampai lumat. Sebab itu SK kecil dari UBN tak berani pertahan rakyat.

Kalau ilmu fitnah sodomi pernah diguna pakai,terhadap org bersih tiada SK kecil yg rasa selamat jika cuba melawan.

7.agenda membela Melayu hanya bila nak PAU atau PRU.

Sebab itulah terbaru, MARA terpaksa batal penghantaran 31 pelajar perubatan keluar negara gara2 tiada wang. Dalam MARA pun ramai SK.

Kesimpulan: Msia memang juara dunia dari segi bilangan dan kerosakan oleh SK.

Suatu masa dulu siapa tak kenal dgn Romania yg hebat dgn diktator yg rasuah. Itu pun kalah dgn SK nombor wahid Msia.

JMS said...

Kawanlama,

Saya tak tahu sama ada anda faham Inggeris atau tidak. Cuba baca sekali lagi update yang pertama perlahan-perlahan dan fahamkan siapa yang membuat dakwaan tentang SD tersebut. Adakah DAKJ atau CAGM?

albi said...

No matter how hard I try to be objective, I find it very hard to ignore fact that there has been quite a number of disasters that struck the country since Najib took over not just 1MDB. The lost of 2 planes MH 370 and MH 17 in a single year! That is not only unprecedented in Malaysia but very likely anywhere else in the world. The recent quake in Mt Kinabalu that caused lives. The Lahad Datu incident. The recent flood, the destruction it caused in Kelantan, one of the worst that we had ever experienced. The helicopter crash that killed JJ. If 1MDB is Sang Kelembai, then its appropriate to call Najib the father of all Sang Kelembai!

Rawa Lanun-Bahasa said...

The Scribe
Salaam

Muhyiddin Yassin suatu rahmat untuk UMNO dan Mohd Najib tidak akan lepas jawatan Presiden UMNO. Najib mati masih menjawat kerusi Presiden UMNO.
Kita mohon maaf dam ampun diatas semula keterlanjuran kata-kata tercoret dan selamat menyambut Eidul-Fitri, Yg Bhg Datuk A Kadir Jasin dan Sekeluarga.

Kawanlama said...

AsSlm Datuk dan para pembaca lain,

Salam AidilFitri dan pohon Maaf & Zatin dan saya juga memaaf semua jua.

Mek Jilah said...

Assalamualaikum

Selamat hari raya dan selamat berpuasa 6..

Bukan SOP ka kalau mana2 pegawai, pemerintah, pentadbir disiasat...depa kena (sekurang2nya) bercuti atau lepaskan dulu sementara jawatan etc..supaya xdak konflik masa siasatan dijalankan..

Awat najib x kena apa2?..bukan kes dok bukak pasai dia ka? Kes 1mdb (yg mana dia menteri kewangan dan 1mdb bwh kementerian tu)..kes 2biliun masuk akaun dia (yg mana patutnya dia xpunya kekayaan sebesaq tu)..

Awat dia dapat special treatment? Pasai dia PM ka? Pasai dia anak tun razak ka? Pasai dia keturunan bugis ka? Bukan kalau ikut profesionalisme, intergriti etc dia pun patut ikut folo the same SOP ka?

Kalau pemimpin sndiri xreti ikut or hormat aturan, toksah dok cakap lebihla pasai rakyat tu rakyat ni..

Lagi 1..awatla pemimpin melayu kita lembik n lemut sgt..dh brapa high ranking malay leader/officer 'kena' dgn jho low? Budak baru keluaq u pon boleh 'bagi' hangpa yg dh experienced..buat malu makpak n anakpinak hgpa saja..huluq duit teruih rabun mata..

Last2 negara ni hgpa juai..

msh said...

Salam Dato..

Dari seorg Pahlawan Bugis...kini dia telah menjadi Sang Kelembai.
Hebat sekali makhluk ini.

Tetapi Dato...sy percaya...'kehebatan' Sang Kelembai ini tidak akan berterusan lama...kerana dgn kehendak Allah yg Maha Esa dan Maha Mengetahui dan dgn doa rakyat berjuta yg dianiayai dihari baik dan bulan yg mulia ini....kemungkaran yg dia lakukan dan akan makan diri sendiri...InshAllah.

"Selamat Menyambut Adil Fitri...Maaf Zahir dan Batin"
buat;

Dato sekeluarga juga pd Pembahas2 yg sy hormati.

Terima kasih.

yana said...

Salam Syawal Datuk A. Kadir Jasin yang diingati.

Berakhir Ramadhan terkenang penangan si Sang Kelembai (menurut wikipedia bahasa melayu si sang kelembai ini berasal dari daerah hulu negeri Pahang) yang berkuasa 'mengubah' hidup orang - terkenang kembali juga rentetan misteri peristiwa - pencerobohan Lahad Datu, pembunuhan pengasas AmBank, MH370, MH17, kematian TS Jamaluddin Jarjis. Ada yang masih tergantung ada yang sudah dapat 'diselesaikan'. Mungkin juga kepala kelembai yang bertanggungjawab mencabut nyawa anak si shariibuu..? Misteri yang tak berkesudahan. Namun yang pasti kesemua penangan sang kelembai ini tak ada satu pun yang baik, semuanya 'suey'.

Kekuasaan dan kehebatan sang kelembai mampu mem'batu'kan orang sehingga berkuasa juga menundukkan seluruh sistem pemerintahannya agar tunduk akur kepadanya seolah dialah yang maha berkuasa seumpama Tuhan. Memang dahsyat penangan kelembai ini.

Walau pun demikian kelembai tak perasan kalau orang biasa seperti saya dan keluarga ini ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada Datuk A. Kadir Jasin serta seisi keluarga. Semoga Aidilfitri ini membawa sinar harapan kepada kita semua rakyat Malaysia yang inginkan ketelusan serta kejujuran dalam kepimpinan negara.

Selamat Hari Raya juga kepada semua pengikut blog Datuk ini :)

bat8 said...

Biaq betul komen sdra, sahabat lama dan sparing partner ku xari zaman screenshot Jeef Ooi. Walaubagaimanapun ku ucap tahniah kerana akhirnya sdra melihat kebenaran yg kita dok berbals komen dulu.

Selamat Menyambut Aidilfitri buat sahabat san keluarga.

ismailrosiah said...

Assalamulaikum dato yang dikasihi saya secara ikhlas mengucapkan selamat hari raya idul fitri kepada dato dan keluarga juga rakan2 dalam ruangan dato ini dengan ucapan.......... SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN SEMOGA KITA SEMUA SENTIASA DIBERKATI ALLAH DENGAN KEMURAHAN REZEKI DAN SEMOGA NEGARA KITA INI AKAN TERUS SELAMAT DARI ANCAMAN MANA2 PIHAK SERTA UMAT ISLAM DIMALAYSIA JUGA TAK KIRA DIMANA SENTIASA DALAM RAHMAT ALLAH....Sebagai rakyat malaysia kemungkinan kos sara hidup akan terus meningkat ini didasarkan nilai ringgit akan terus merundum...harap kita semua sentiasa sabar dan teruskan dengan nilai2 taqwa kepada Allah dan Rasul nya....ok dato wassalam,

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj.

Dalam berjuta2 rakyat yg memoho doa agar SK segera tumbang, takkan tiada doa yg mustajab.

Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada Dakj sekeluarga serta semua pengikut blog Dakj yg beragama Islam termasuk yg selalu kena belasah oleh saya.

Joe Black said...

Dato'

The Country has decended into a SEASON of "HEADLESS CHICKENS" and "WILD HOGS". Yes, Wild Hogs are essentially Swines...Be warned - do not let Swines proliferate (Remember the Swine Rule?).

A Swine is not a Swan. Over a lifetime, one will encounter several swines - true lowlife - and one is sometimes tempted to treat them kindly under the theory that, if shown kindness they will be less swinelike and, perhaps, even reform (much laughter here). A Swine is a Swine is a Swine.

As for the "HEADLESS CHICKENS"? They will be running Helter Skelter knocking into anything and everything. The Headless Chicken does not know a Swine when he sees one (No Head Kan?) and actually put his fate in the Swine's hands! For that he will be hung up to Dry!(Chicken Rice Anyone?).

Rawa Lanun-Bahasa said...

The Scribe
Salaams

I am intrigued by this Pascal Najadi son of murdered Husain Najadi and Lim Yuen Soo allegedly hiring the killer of Husain.

Do you think there is any truth to Pascal's allegation - that Lim was hired by someone in UMNO?

Intriguing.

Salam Hormat

Kawanlama said...

Datuk, blogger bertaraf 'sial' sudah ramai pengikut yang cuba kuat berusaha untuk burukkan imej negara ketika ini....

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj.

1. Walaupun tiada krisis kewangan Asia spt tahun 1997, ringgit kita merudum spt 17 tahun lalu.

2. Dah lebih enam bulan harga minyak dunia merudum , menjejaskan hasil pendapatan negara. Banyaklah projek utk rakyat yg terbantut.

3. Dah lebih 2 tahun harga minyak sawit dan getah jatuh teruk, memiskinkan ramai pekebun kecil Melayu.

4. Dah lebih 3 tahun beratus ribu peneroka Felda dan keluarga mereka menderita bayar hutang berbillion rgt beli saham yg harga dah merudum lebih 60%.

5. Dah dua bulan berturut2 eksport dan import jatuh purata 6-9 %, jika berterusan untuk 6 bulan lagi boleh menyebabkan perkembangan ekonomi terencat. Malah boleh jadi negatif. Pengganguran tentulah akan meningkat dgn ketara. Kaum Cina ada banyak tabungan. Melayu nak makan apa?

6. Rezab luar BNM, sejak lebih enam bulan lalu susut lebih rm100b gara2 pelabur cabut lari berbanding dgn pelabur baru masuk.

Saya menjangkakan rezab luar BNM ini akan terus susut jika rezab ini terus diguna untuk kerja sia2 atau bodoh iaitu cuba pertahan ringgit drpd jatuh terus akibat persepsi buruk pasaran terhadap ketua SK dan anak buah beliau khusus berkaitan kehilangan wang rakyat tanpa berita dalam IMDB.

Bagi saya kali ini legasi gobenor Zeti sebagai gobenor bank negara berbintang lima benar2 tercalar akibat perbuatan durjana SK dan kroninya yg sebahgiannya diluar bidang kuasa akta Bank Negara.

Ramai rakyat hanya tahu persalah BNM bagi setiap masaalah fiskal dan monetari tanpa berlaku adil kpd BNM.

Kalau saya menjadi Zeti dah lama saya letak jawatan sebagai tanda protes demi menjaga nama baik yg tak sampai setahun lagi bakal nak bersara.

Mana Zeti nak sorok muka jika kerajaan terpaksa minta bantuan IMF atau kerajaan terpaksa ulangi strategi terakhir yg bukan murah iaitu mengembalikan sistem kawalan modal dan pegging.

Kesimpulan: kerugian kepada negara akibat kesialan SK dan kroninya bukan terhenti pd rm42b wang IMDB yg lesap tetapi entah berapa ratus billion lebih drpd itu.

Kenapa wakil2 rakyat UBN dan blogger bangang tak nampak malapetaka ini?

Kawanlama said...

Kenapa lah sdra Umar bodoh tak boleh diajar agaknya.

Baca semula line by line dengan mata dan hati terbuka dan jangan lah jadi Pak Sauk pula nanti gelaran baru sdra.

Jangan belasah tak menentu lps itu pandai pula terhegek2 miinta maaf...PakSauk tak tahu malu dan sdra pasti ke permohonan maaf sdra diterima? Bankrap dunia dan akhirat si PakSauk ini.

sirimuda said...

Papa tu gedembai mama pulak gabai nice matching la tu Datuk

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj

Agaknya di manakah nilai tambah dalam komen terbaru Kawan Lama ni.

Mungkin Kawan Lama terima imbuhan asalkan hantar komen.

Tapi bagi pengikut blog Dakj, komen sebegini buang masa org lain je.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj.

Terbaru menurut Nikkei Review sial yg berpunca drpd perbuatan SK terhadap ekonomi Msia boleh merebak kepada ekonomi lain di Asean.

Saya cenderung untuk bersetuju dgn pendapat ini berdasar pengalaman kesan berangkai krisis ekonomi Asia 1997 yg melanda satu persatu ekonomi spt Thailand, Indonesia, Filipina dan Malaysia gara2 pelabur asing menarik keluar modal mereka secara serentak dalam jumlah yg besar.

Layak sangat NAJIB terima anugerah Nobel.

Umar Abdul Aziz said...

Kawan Lama

Jangan perasan ye.

Sila baca juga komen sdr JMS 8.43am.

Mengesahkan kebodohan seseorang bernama KL.

Kawanlama said...

Alhamdulillah Umar saya dan orang kampung masih tidak merasai beban atau kesulitan yang sdra hendak cuba tonjolkan....dongengan lagi dari si PakSauk ni.

Wah sudah cuba jadi pakar ekonomi pula, tapi ala nujum pak belalang kot.

Cuba ukur ilmu sdra dengan Zeti tu, terlalu jauh sangat dan mungkin komen sdra memang layak dikeluarkan dalam blog ini sahaja ye jangan perasan ye...

Kawanlama said...

Kamu ni Umar asyik setuju membabi buta dan rajin2 lah buat research sebelum telan semuanya.

Ini jenis sauk semua...

Kawanlama said...

Sdra Umar kalau awak jadi Zeti sudah lama negara ini sudah lama bankrap. Malapetaka apa yang cuba sdra dongengksn ini.

Untuk makluman sdra Umar, kutipan dana solat aidilfitri dan Jumaat di masjid kariah kami dan sepanjang bulan Ramadhan terus meningkat dengan ketara...agaknya apa sebabnya? Sudah tentu mereka punyai lebihan wang dan rasa kesedaran menderma bukan.

Tapi yang malang air paipnya kecil dan sukar untuk berwuduk. Ini adalah kesan penswataan bekalan air yang dillaksanakan sejak zaman TDM.

Umar Abdul Aziz said...

Lupa pulak saya.

KL boleh kongsi hasil research kenapa tak setuju dgn Nikkei Review?

Dan boleh kongsi dgn saya brp ratus rgt imbuhan KL dpt sebagai konsultan upahan.

Bodoh la mereka yg sanggup bayar hingga beribu2 rgt. Tak berbaloi dgn kualiti yg asal tulis.

Rawa Lanun-Bahasa said...

Kalau kita nak lombong boksait di tanah felda nak jumpa siapa, tok? Najib atau Isa?

Heran pasal land lease itu fgv punya. Harga fgv sekarang?

Umar Abdul Aziz said...

Lagi banyak Kawan Lama menulis lagi terserlah tahap ketidak cerdikan beliau.

Bahasa kasarnya bererti bodohla tu.

Mana mungkin neraca ukuran penentuan samada ekonomi Melayu Islam dah membaik atau tidak , boleh dikira melalui ujian jumlah kutipan derma jumaat atau sembahyang hariraya di tempat KawanbLama ?

Kalau KAWAN LAMA ada masuk u , beliau tentu tahu ada kaedah sebenar yg diguna pakai oleh golongan cerdik pandai untuk membuat bancian.

Ini kes dah lebih bodoh drpd Ahmad Maslan.

Kawanlama said...

Kalau Sdra Umar yang bijaksana dan perasan diri sendiri tidak bodoh cuba berikan data sumbangan masyarakat Islam dalam menyalurkan zakat, derma dan sumbangan ke dana masjid setiap minggu. Tidak perlukan kelulusan tertinggi untuk buat kajian dan hanya rajin2 pergi masjid tahu lah nanti.

Sdra ini memang confirmed makhlok 'PakSauk' ...membujur lalu melintang patah. Itu jenis orang macam sdra.

Kawanlama said...

Saya lupa hendak tanya Sdra Umar tentang para berikut:-

'6. Rezab luar BNM, sejak lebih enam bulan lalu susut lebih rm100b gara2 pelabur cabut lari berbanding dgn pelabur baru masuk.'

Dari research mana yang angka 'lebih RM100b itu. Mungkin tersalah sauk lagi kot..

Kawanlama said...

Ye saya memang tidak mahir dan mungkin salah faham tulisan dalam bahasa Inggeris Datuk itu.

Tapi cuba sdra buka mata dengan hati terbuka dan adakah tulisan saya itu mendakwa bahawa SD itu dibuat oleh Datuk?

Jangan lah membaca ikut hati dan cukupkah forum ini punyai seorang macam si PakSauk itu.

Umar Abdul Aziz said...

Kawan Lama.

Kalau saya salah sauk KL tolong beri angka yg betul.

Saya cabar KL.

Saya jamin tak berani KL nak sambut cabaran ni.

Bongok betul la kamu ni.

Kamu ingat saya ni hamba asyik nak jawab soalan org bodoh .

Kawanlama said...

Sdra yang sepatutnya berikan bagaimana angka kemorosotan lebih RM100bil itu sdra dapati, bukan saya.

Mungkin tersalah taip instead 'R' for rupiah tertaip 'b' kot.

Jangan sdra khuatir dan bila2 masa saya boleh berikan jumlah sebenar kemorosotan itu...tak perlu cabar orang yang sdra bodoh ini.

Umar Abdul Aziz said...

Susah melayan org tak sekolah tapi dpt jawatan blogger bangang.

Bukankah saya dah berikan angka rm100.

Kalau KL ada masaalah sila beri angka baru.

Banding saja angka 30/6/2015 dgn 31/12/2013.

Kawanlama said...

Terima kasih sdra Umar, baru lah jelas iaitu perbandingan untuk baki pada 31/12/2013...saya ingat baki pada 31/12/2014 kerana ayat PakSaut tergantung iaitu lebih enam bulan.

Kalau tak percaya semak semula...

Angka perbandingan itu pun dipertikaikan, tapi tak mengapa saya tahu sdra banyak baca buku ekonomi Melayu kot

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).