Friday, March 11, 2016

Perang Saraf Umno Lawan Deklarasi Rakyat


A Kadir Jasin

PERANG diayah oleh Umno dan kerajaan terhadap “Deklarasi Rakyat”, pendukung dan penyokongnya dijangka menjadi lebih sengit.

[Tandatangani Deklarasi Rakyat di sini] 

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Di sebalik penampilan ketenangan dan keyakinan, Umno dan kerajaan sebenarnya bimbang dengan momentum deklarasi Selamatkan Malaysia itu.

Saya tidak menyalahkan mereka. Malah saya faham keterdesakan mereka. Implikasi deklarasi itu ke atas psikologi rakyat jelata semakin positif dan bertambah negatif terhadap Umno dan kerajaan.

Kita boleh membahagikan saluran perang saraf Umno dan kerajaan ini kepada beberapa kategori orang dan pihak.

Antara mereka adalah:

1. Penjawat awam. Mereka yang tugas asasinya mempertahankan kerajaan. Mereka ini akan mempertahankan kerajaan dan, sekali gus Perdana Menteri (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone) Mohd Najib Abdul Razak, kerana tugas. Setuju atau tidak mereka terpaksa akur.

2. Kelompok politik, iaitu mereka yang naik atau kekal dalam jawatan kerana Mohd Najib.

3. Golongan perniagaan yang mendapat projek kerana rapat dengan Perdana Menteri dan usahawan bona fide yang mendapat kontrak rasmi daripada kerajaan.

4. Media massa arus perdana yang dimiliki kerajaan, parti-parti BN dan individu yang mendapat habuan (rasmi dan tidak rasmi) daripada Mohd Najib.

5. Laskar siber upahan Umno, BN dan individu yang mendapat habuan (rasmi dan tidak rasmi) daripada Mohd Najib.

Ada kalangan penerima dedak yang secara terbuka mengaku mereka menerima wang tunai hingga berjuta-juta ringgit daripada Mohd Najib dalam usaha mereka memberi kredibiliti kepada dakwaan bahawa “derma” RM2.6 bilion dalam akaun peribadi beliau adalah untuk kegunaan parti.

Tidak Ada Pilihan

Mereka mengutuk dan memesongkan fakta mengenai “Deklarasi Rakyat” kerana itu tugas dan kewajipan mereka. Saya tahu ada kalangan mereka yang faham dan bersimpati dengan ikrar itu tetapi tangan mereka diikat dan mulut mereka disumbat.

Tetapi ada juga yang memang tidak faham. Otak mereka mendidih dan hampir meledak melihat musuh lama seperti Dr Mahathir dan Lim Kit Siang duduk bersama. Otak mereka tidak boleh menerima apa yang mereka lihat itu.
Misalnya, seorang wartawan kanan menulis dalam Utusan Malaysia pada 10 Mac mengatakan deklarasi itu “tidak dapat diterima akal”.

Dalam mukadimahnya, wartawan itu berkata: “BIAR dilihat dari sudut mana sekalipun, kempen dikenali sebagai ‘Deklarasi Rakyat’, atau lebih tepat jika disebut ‘Deklarasi Mahathir’, pimpinan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad untuk menyingkirkan Datuk Seri Najib Tun Razak daripada jawatan Perdana Menteri, tidak dapat di­terima akal.”


Saya hantar pesanan ringkas (SMS) berikut kepada beliau: “Baca tulisan Tok. Setuju. Memang tak masuk akal bagi sesetengah orang. Ia langkah luar biasa dan revolusioner. Ia hanya masuk akal bagi orang (yang) anjal dan dalam pemikirannya.”

Pemikiran mereka terlalu sempit dan partisan sehingga apa saja di luar daripada norma harian dan melepasi garis politik parti adalah tidak dapat di­terima akal. Ini adalah kerana akal mereka tertutup dan dipagari kuat oleh ideologi politik serta pertimbangan peribadi.

Saya tidak harian dengan hujah jalanan watak-watak seperti Jamal Mohd Yunos, Ahmad Maslan, Abdul Rahman Dahlan, Annuar Musa, Salleh Said, Tengku (dulunya Teuku) Adnan Mansor dan “The Boss” Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Tapi apabila seorang yang dianggap cendekiawan seperti Rais Yatim juga turut mengeluarkan hujah yang lebih kurang serupa, saya hairan, lebih-lebih lagi apabila beliau memberikan gambaran yang bertentangan apabila berjumpa saya.

Rais adalah antara pemimpin Umno yang tidak kembali menyertai Umno selepas krisis 1987/88 sebaliknya menyertai parti serpihan Semangat 46.
Bukan itu sahaja. Beliau bersumpah bakar jambatan (burning the bridge). 

Tetapi apabila S46 dibubarkan dan Dr Mahathir mencampakkan pelampung keselamatan, Rais menerimanya dan dilantik semula menjadi menteri.

Saya pernah bertanya Dr Mahathir ketika beliau masih Perdana Menteri mengapa beliau membawa balik ke dalam Kabinet orang yang menentang beliau seperti (Tun) Abdullah Ahmad Badawi dan Rais.

Beliau menjawab: “Saya tidak bawa mereka balik. Umno yang mahukan mereka. Sebagai Presiden Umno, saya kena hormat kehendak parti.”

Bagi Dr Mahathir, kehendak parti lebih penting daripada perasaan Presiden.

Sekarang Dr Mahathir tidak ada kuasa lagi dan yang menjadi talian hayat kepada orang macam Rais ialah Mohd Najib. Mungkin Rais tidak ada agenda lain selain pangkat dan kedudukan dan boleh jadi juga ketika beliau “membakar jambatan”, beliau lupa bahawa jambatan yang dibakarnya tidak dimakan api.

Padah Jenayah

Saya tahu yang mereka tahu, iaitu jika Mohd Najib jatuh ramai daripada mereka akan hilang kerja atau silap-silap masuk penjara.

Justeru itu, mereka akan berusaha bermati-matian mengekalkan beliau kerana padah kehilangan beliau dan kekalahan Barisan Nasional adalah amat menggerunkan.

Hatta jika BN terus berkuasa sekali pun, sesiapa saja yang menggantikan Mohd Najib tidak boleh dan, saya yakin tidak akan mengulangi perbuatan beliau.

Masalahnya, tidak ramai pemimpin Umno/BN yang boleh diharapkan untuk keluar daripada acuan yang Mohd Najib tinggalkan. Mereka terlibat bersubahat dan bersekongkol dengan beliau.

Jawapan jangka panjang kepada kemelut Malaysia terletak di tangan pengundi. Itu pun kalau sistem dan amalan pilihan raya diubah untuk menjadikannya lebih bebas, adil dan telus.

Tetapi yang bersalah bersekongkol dan bersubahat dengan Mohd Najib akan menanggung padahnya.

Mereka ini termasuklah anggota Kabinet, ahli Majlis Tertinggi Umno, ketua-ketua bahagian Umno dan kakitangan awam pangkat tinggi macam Peguam Negara, Ketua Setiausaha Negara, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Gabenor Bank Negara, Ketua Polis Negara, Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan dan ahli lembaga pengarah eksekutif syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan Tabung Pelaburan Berkaitan Kerajaan (GLIC) yang terlibat dengan 1MDB, “derma” RM2.6 bilion dalam akaun peribadi Mohd Najib dan kebocoran RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd.

Secara perseorangan atau berkumpulan mereka akan disiasat dan jika ada bukti akan dituduh di mahkamah. Yang akan menerima padah paling buruk adalah kakitangan awam dan eksekutif GLC dan (GLIC).

Seperti pernah saya katakan, apabila ahli politik berbohong ia adalah tipu helah tetapi apabila kakitangan awam berbohong ia adalah jenayah.

Perang siber Umno makan tuan

Laskar siber kerajaan, Umno dan Barisan Nasional menerpa untuk memutarbelitkan “deklarasi rakyat” seperti hereng menerpa bangkai.

Mereka memberikan pelbagai nama dan gelaran yang salah dan negatif bagi meracuni serta menakut-nakutkan rakyat jelata bahawa ini adalah konspirasi Cina untuk menguasai negara.

Mereka menuduh Dr Mahathir gila kuasa, nyanyuk, mahu kembali menjadi Perdana Menteri semula, lebih teruk daripada Mohd Najib dan pelbagai lagi.

Dua perkara telah berlaku kepada operasi perang siber mereka.

Pertama, mereka dibelasah teruk oleh pembahas yang tidak setuju dengan Mohd Najib dan mahukan beliau berhenti.

Kedua, laskar siber ini berperang sesama sendiri kerana mendakwa mereka lebih setia dan berjasa kepada Mohd Najib.

Maki hamun sesama mereka sama teruknya dengan maki hamun mereka terhadap Dr Mahathir dan peserta “Deklarasi Rakyat”.

Dengan kegagalan mereka mengatur dan menguasai  agenda perang siber, kemungkinan kerajaan mengenakan sekatan yang lebih luas ke atas media bebas atas talian tidak boleh diketepikan.

Mereka juga mungkin menggunakan kaedah teknologi seperti mengurangkan kelajuan Internet dan tidak memperbaiki kerosakan talian dengan pantas. Di kawasan luar bandar ada laporan mengatakan ia mengambil masa hingga seminggu antara tempoh waktu membuat aduan dan pemulihan talian.

Wallahuaklam.

39 comments:

nothing to hide said...

Datuk.

This is the only country in the world where the cabinet discusses the sacking of a person who talks about a conniving prime minister but keeps quiet about the thief himself. What kind of govt is this?

Cucu Nenek said...

http://www.ft.com/intl/cms/s/0/53cd2f26-e6cf-11e5-bc31-138df2ae9ee6.html?ftcamp=crm/email//nbe/Comment/product#axzz42akIUvtY

Brazil’s corruption probe leaves no one untouched

PutraKraken said...

Salam Datuk

Yang Pasti :

1. UMNO bukan lagi UMNO(United Malay National Organisation)...Umno Najib pasti hancur bersama pemimpin yang mempertahankan Najib.

2. Mereka yang bersekongkol tiada pilihan...bak kata Datuk..tumbang Najib, tumbanglah mereka bersama. Disinilah kuatnya ikatan mereka memastikan dengan apa cara sekali pun UMNO dan Kerajaan Najib tetap memerintah buat masa kini. Sampai PRU nanti...rakyat akan menentukan.

3. Amat memilukan...rakyat di adu domba demi kepentingan individu...

4. Tun Mahathir adalah pejuang rakyat sejati...Malaysia makmur, disanjung dan dihormati dunia kerananya. Hari ini Tun dipecat sebagai Penasihat Petronas...memang dijangka kerana itulah cara mereka menyakiti Tun...Tapi bagi saya..saya lebih sakit hati dengan mereka...Tanpa "guidance" Tun, Petronas tak munkin mencapai kejayaan...

5. Sebagai rakyat Malaysia...kita bukalah minda kita dan fahami kemelut yang sedang kita hadapi. Ketepikan soal politik dan ras kerana yang paling utama ialah menyelamatkan Negara kita dari terus terjerumus kelembah kehancuran dan kehinaan.

6. "Deklarasi Rakyat" adalah satu deklarasi oleh RAKYAT tanpa mengira politik, ras dan kepentingan diri. DARI RAKYAT UNTUK NEGARA MALAYSIA.

RAKYAT BERHAK UNTUK BERSUARA
RAKYAT BERHAK MENUNTUT KEBENARAN
RAKYAT BERHAK MEMBELA MARUAH BANGSA DAN TANAHAIR

PEMIMPIN SILIH BERGANTI...RAKYAT MENENTUKAN.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Wartawan yang mengatakan Deklarasi Rakyat tidak boleh diterima akal, macamana pula RM2.6 billion masuk dalam akaun peribadi, boleh masuk akal agaknya.

Zaman dahulu, orang kata naik bulan guna roket, tidak masuk akal. Tapi orang dah sampai ke bulan. Sekarang ini, ada ekspedisi hendak ke planet Marikh. Tengoklah akal yang bercakap kategori macamana.

Dato Asri said...

Salam Dato

Apa komen Dato mengenai komen Din Marican
Kapada declarasi tersebut

Penjawat Awam said...

Datuk,
Minta pendapat implikasi sebagai contoh orang Muda seperti saya yang bekerja dgn kerajaan dan ingin meletak tandatangan kepada deklarasi rakyat.
We live in the climate of fear...

RD. said...

At long last, Najib had brought something not so very important to the cabinet for discussion. Maybe a collective responsibility to dismiss Dr.M as Petronas Adviser of which he (Dr.M) had handed a resignation letter last Sunday.

Hope he brings to the cabinet too, to discuss Dr.M's replacement. Whoever the replacement is, I don't think the Rakyat care much. That person must be his brown-noser.

I guess sending our boys to participate in that dubious 'Coalition of Islamic Nation Against Terrorism' coined by the Sauds, was not that important to be brought to the cabinet for discussion. That 'Northern Thunder' military exercise too? Wonder why Najib send our boys in such a stealthily manner. Exactly the same manner he use to go for Christmas overseas vacation, each year-end.

Anyway, I've never heard Najib discussed with his cabinet, when he together with Jho Low coined 1MDB into existence. Or maybe as PM cum Finance Minister he need not have to.

By the way, what has become of that Police investigation about that mysterious RM2 million in his wife's personal bank account? Everybody seems quite as if it was a donation from Saudi Royals, too. I've asked Najib's pemakan-dedak blogger, but they seems mum. Nobody say say anything, what-so-ever. I guess it must be tough to defend the indefensible.

Mali Bin Muyung said...

Patutlah negara kita pernah d jajah bersili ganti. Apapun keadaanya, ada saja golongan yg bersedia dan rela hati mengambil kesempatan dlm kesempitan hidup rakyat. Umno nd to be defeated to ensure a better Malaysia.
Changes are inevitable.

Unknown said...

Termaktub UMNO hancur kerana Najib..RAHMAN...n tu yg akhir

Unknown said...

U ada pegang apa apa jawatan gomen tak. Nanti dia boleh pecat u. Sekarang musim pecat.

Ehsan said...

Kalo dlm masa terdekat Najib masih tak dapat diturunkan, kebenaran akan muncul dr segi kebaikan dan keburukan kerajaan skrg. Dan rakyat akan mula dpt menimbang baik buruk deklarasi rakyat itu. So, try harder Tun, protun dan dato Scribe.

bobbyD said...

Dato' bab deklarasi rakyat tak masuk akak. Bab menipu rakyat, tak tahu DUIT masuk akaun, derma Arab, DLL boleh pulak diterima akal..itulaa Kerana terlalu byk makan dedak basi.

Unknown said...

Dah sign deklarasi. Amat kecewa dengan kerajaan dan juga dengan pembangkang. Satu pihak ashik nak cekau duit saja. Satu pihak hanya banyak berpolitik sehingga masaalah rakyat di kesampingkan.

Zalman A said...


Salam Datuk,

Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone has achieved a "reverse coup d'etat" because he has destroyed the checks and balances that are placed to remove him in the event of criminal behaviour.

He has become a parasite that only external surgery can remove.

The host organism (Malaysia) is dying from the Mappadulung infestation.

Urgent surgery required.

awang batuburok said...


Salam Dato,

Ada dua khurafat politik yang membelenggu pemikiran ummat melayu/islam dalam negara kita menyebabkan amat sukar untuk mereka menerima wawasan politik baru yang melintasi sempadan politik kepartian perkauman;

Khurafat 1 - hanya parti UMNO yang layak dan pandai memerintah negara.
Khurafat 2 - hanya parti PAS sahaja yg memperjuangkan islam.

Macamana nak atasi kedua dua khurafat ini? Fikir fikirkan lah.....

Dirgahayu tanahairku said...

Apple dulu pun pernah pecat Steve Jobs, orang yang bertanggungjawab menubuhkan syarikat Apple dan menjadikannya antara gergasi komputer yang paling berjaya di dunia era tahun 1980 an. Apple dikenali kerana design dan reka bentuk komputernya yang tersangat unik dan mendahului zaman.
Ketika Steve Jobs mengemudi Apple, Apple telah banyak menghasilkan produk-produk yang revolusionary seperti Apple, Apple II dan Apple Macintosh.
Apabila Apple berada di puncak kejayaan, lembaga pengarah Apple telah membuat keputusan PALING BODOH dalam sejarah iaitu memecat CEOnya Steve Jobs iaitu orang yang bertanggungjawab menubuhkan Apple.
Orang yang bertanggungjawab membawa Apple ke puncak kejayaan kini sudah tiada lagi dan Apple kini ketiadaan ketua yang berkaliber untuk mengemudi syarikat gergasi komputer tersebut dalam persekitaran yang sengit di mana gergasi-gergasi yang lain berlumba-lumba menghasilkan produk yang memikat hati pengguna.
Lama kelamaan, tahun-tahun berikutnya Apple hilang arah. Syarikat hilang momentum dan hilang daya saing apabila banyak produk-produk yang dikeluarkannya tidak mendapat sambutan. Dengan keuntungan yang merudum, syarikat hilang fokus dan tumpuan dan Apple terpaksa down size menjadi lebih kecil dan kompak. Apple kini bergantung harap kepada jualan produk sedia ada untuk terus hidup. Di dalam dunia siber perkomputeran di mana pesaing-pesaing terdekat seperti IBM, Hewlett Packard, Dell seringkali mengeluarkan produk-produk baru yang berkualiti, bergantung harap kepada produk sedia ada adalah 'a recipe for disaster'.
Apple kemudiannya sering mengalami kerugian, jatuh terduduk dan dalam proses untuk gulung tikar sebelum Steve Jobs dipujuk untuk kembali menerajui Apple. Steve Jobs yang kembali menerajui Apple pada tahun 1997 membuat rombakan secara besar-besaran dan mengembalikan Apple semula ke landasan keuntungan. Sekembalinya Steve Jobs ke Apple, produk-produk Apple kembali menjadi tumpuan dunia. Produk seperti ipod, iphone, ipad, imac berjaya melonjakkan semula populariti Apple.
Hasil sentuhan Steve Jobs, syarikat kembali ke landasan keuntungan berpuluh kali ganda. Produk keluaran Apple menjadi kegilaan. Orang ramai sanggup beratur panjang untuk mendapatkan produk terkini Apple. Sehari sebelum keluaran produk Apple terbaru tiba di sesebuah negara, orang ramai mendirikan khemah untuk bermalam di sekitar outlet Apple. Di China, ada di kalangan rakyatnya yang sanggup menjual organ demi untuk mendapatkan produk Apple. Begitulah hebatnya penangan Steve Jobs sekembalinya beliau ke Apple. Dengan produk-produk yang segar, unik dan bermutu tinggi, Apple kini telah ditabalkan sebagai the world's most valuable company. Steve Jobs telah begitu sinonim dengan Apple seperti sinonimnya Mahathir kepada Petronas.

QalamQabut said...

Alhamdulillah, semenjak dua menjak ini banyak sekali ilmu dan pengajaran yang boleh diambil dan diperturunkan ke generasi akan datang.

1. Slogan ‘kepimpinan melalui teladan’ boleh dipraktikkan dalam apa cara sekali pun. Jika TDM boleh mengamalkan konsep berkroni, apa salahnya pemimpin penggantinya, begitu juga pemimpin2 pengganti yg lain. Jika TDM boleh kawal sistem perundangan, apa salahnya orang lain mengikut caranya. Untuk menjadi yg terbaik, semuanya harus diganda2kan. Maka marilah kita korek segala kecemerlangan ( dan kesalahan) TDM, tiru dan gandakan keupayaan dan kekesanannya.
2. Kita juga boleh ikut cara DSN. Derma adalah halal dan tidak salah dari segi undang2. Kita boleh ramaikan penderma dan juga penerima derma. Jika sukar untuk cari Tok2 Arab, kita carilah putera-puteri raja Melaka, yg kaya raya (bukan kutu rayau). Dan jangan sempitkan minda ke arah dunia politik saja. Ingatkan diri kita bahawa derma itu amat digalakkan di dalam Islam. Dan jangan sekali2 disebut rasuah, kerana ia mengundang tuduhan fitnah (masuk dlm kategori membunuh tuuu…).
3. PRU 14 nanti harus ditunggu2 bagaikan menjelang Raya (menangpun dipanggil pilihanraya) kerana kali ini banyak parti2 siasah akan mendapat derma dan juga memberi derma. Pastinya bukan setakat kain batik atau pelikat. Elaun perjalanan juga pasti bertambah. Pergilah ke bilik gerakan BN, lepas itu ke Pakatan Harapan pula. Mungkin ramai calon2 bebas juga mampu beri derma atau elaun perjalanan. Sekarang ini pun sudah ada yg terima elaun kritikal, pandai saja kritik orang dah boleh dapat elaun utk beli dedak. Bukan setakat individu, organisasi dan NGO pun layak.
4. Jangan sekali2 pangkah mengikut pilihan hati, tak akan bawa apa2 erti. Dan angguk saja tak kira pihak mana yg tanya. Yang utamanya pakai baju bendera Malaysia, bukan berlogo parti. Itu yg paling mudah dan paling selamat utk ari makan. Kali ini biar kita sebagai rakyat benar2 menjadi penentu masa depan negara. Nak lingkup pun lingkuplah, bukan kita yg nak dipersoalkan, dari di dunia higga ke alam kubur, pemimpin kita yg akan jawab. Tuhan tak kira kita bangsa Melayu atau Bugis. Tuhan tak tanya kita UMNO (United Malays National Organisation) atau UMNO (Untuk Mat Najib Only) atau PAS atau DAP (Duduk Atas Pagar) atau yang lain2.

Banyak lagi ilmu yg teringin aku nak perturunkan kepada anak cucu aku. Insyaallah aku akan sambung bila ada masa dan ketika yg relevan. Aku juga tak mau Datuk nasihat aku buka blog sendiri. Aku orang Melayu yg ada penyakit malas, rajin setakat nak cari kesalahan orang lain saja. Salam Datuk, dan salam untuk semua.

p/s: Hati aku tercuit bila Dato' cakap ‘…teknologi seperti mengurangkan kelajuan Internet’. Takkan kot… Kerajaan yg dok ada di memang pembela rakyat (maksud aku defend, bukan ternak). Jika tidak masakan wujud ‘rakyat didahulukan…’. Mungkin kot sebab cuaca El-Nono sekarang ni, otak orang pun semakin dah tak tau nak fikir secara waras…

Unknown said...


salam datuk dan sahabat pembaca,

saya memang sudah patah hati dengan UMNO/BN. tak harap apa2 lagi dah daripada mereka ni semua. harap disegerakan hukuman sahaja ke atas mereka yang bersalah. menanti dengan penuh penyiksaan PRU 14.

apa agaknya hikmah di sebalik semua ini bagi kita semua???

Ultra-Violet said...

Saudara Dirgahayu,

Setahu saya, Ku Li yang telah menjadi CEO Petronas yang pertama.

Walaubagaimanpun, sewaktu Tun M, Petronas berkembang maju sehingga sekarang dan menara Petronas dibina sewaktu Tun M menjadi PM.

Menara Petronas telah menjadi ikon Malaysia di dalam dunia.

Sekarang ini, Tun M ditamatkan perkhidmatannya.

Steve Jobs telah membawa syarikat Apple sehingga sekarang menjadi sebuah syarikat gergasi dunia.

Ciptaan telefon "Smartphone" telah mengubah dengan besar bagaimana manusia berkomunikasi. Kalau kita pergi ke restoran, dalam bas, dalam LRT dan kemana-mana sahaja, boleh kita lihat sekarang manusia leka dengan smartphone.

Steve jobs bukan sahaja membuat smartphone, tetapi telah mengadakan "Ecosystem" Apps iaitu software untuk Smartphone, dan Ipad iaitu IOS. Antara Apps untuk IOS adalah Whatsapp, Safari, Messanger, Waze, Maps dan lain-lain yang ribuan banyaknya.

Ada dua "Ecosystem" sekarang ini, iaitu "IOS" dan "Android". yang digunakan pakai di seluruh dunia.

Kalau ada yang lain yang cuba menjadi "third force" atau "new block", ini cuma helah dan tidak akan ke mana kerana ketika ini "IOS" dan "Android" sudah pun menjadi sistem 2 software yang sudah diterima ramai.

aku said...

By your leave, may i interject on Zalman A's 5.26pm short and succinct write, 'urgent surgery' may also involve 'radical intervention'. If you get my drift....

Pompuan said...

Hullo Amigos/Amigas
Tu dia, DAKJ. Tun M dahpun dilucutkan jawatan Petronas Adviser. Soon Proton will call an emergency board meeting to sack him as chairman.
Dan keluarlah TV Gila oops TV3 propaganda showing trishaw women/men of Melaka, ketua bahagian kutuk Tun dan whoever they can get untuk bersorak Hidup Najib.
Same scenario, different characters like Tun M's time Hidup Mahathir. Actually what Najib is doing is the same as what Tun did. Najib is a good pupil.
But for us yang cuma kenal Tun as PM (bukanlah macam you kenal) it really hurts to see Tun being humiliated by the UMNO small frys who crawlout of the woodworks. How dare they insult a statesman who did so much to the country for 22 years?
But on reflection, it was Tun who invited that on him. He's baring himself as target of insults.
Please, please DAKJ tell Tun give up the fight and just abandon the declaration which I agree is not from the people. People belah sinunpun tak setuju. Apa lagilah kitaorang ni yang datuk nenek pendokong UMNO. In short Tun mencalarkan legacynya yang status sepatutnya up on a pedestal and untouchable.
Enjoy his money, prestige and dignity. Not involved in gutter-like politics of Kit Siang. He's got nothing to lose. Tun has lots.
Be presidential like retired US presidents. Look at Bush. Both he and dad didn't turn up to campaign for Jeb Bush until he quit the race. Only mum Barbara was with him. Same should be with Tun. Mukhriz should be left on his own to fight his own battles.
Kita mendoakan Tun panjang umur untuk melihat Vision 2020nya berjaya.
Be patient like Dollah Badawi. His reputation is being redeemed with Najib honoring him to launch his 40 year political journey function.
Deep down he can gloat that he's a winner without having to do battle.
Tun tunggu jelah Najib kalah elections if really the people reject him. The best legitimate way. The only way or the highway.

Praxis said...

CD will gain momentum. People not used to walking in truth will find alignment difficult. Pray we will be strongh enough to change govt before they pass martial law.

Joeharry said...

Salam datuk,
Terbaru najib kata tun ada agenda peribadi untuk menjatuhkan beliau..wallahualam..
Tapi persoalannya
1. adakah tun yang menncadangkan 1ndb dutubuhkan
2. Adakah tun yang memasukan duit rm2.6b dan rm45juta kedalam akaun najib.
3. Adakah tun yang syorkan supaya badan penyiasat 1mdb dirombak.
4. Apakah bila tun diam dan tutup mata dan telinga atas apa yang dia tahu, beri sokongan pada najib, pujuk najib bagi jawatan tertinggi pada anaknya, muhkriz, maka baru boleh dikatakan tun tidak mempunyai agenda peribadi.
Kegemaran najib adalah mengeluarkan kenyataan yang melampaui "memperbodohkan rakyat". Menghina pemikiran rakyat untuk mempertahankan kuasa dan kepentingan diri.

Zalman A said...


Datuk,

The new 'ikatan' between PAS & Ikatan has been well-received by Zahid Hamidi.

I think it is all a pure smokescreen.

Ikatan is a very negligible party.

The real split they (the unseen hands) are seeking is between PAS and PKR.

The actual aim is for Hadi to help Najib in creating 3-way fights where needed for GE14, and to "divide the spoils of victory" afterwards. This may include control of 3 states plus Cabinet posts and "donation money" for PAS, disguised as waqaf I'm sure.

DS Hadi as a Muslim should avoid anything that is false, unjust or corrupt; yet I sense he is embracing it.

What can we say.

That is the state of Malaysia in 2016.

Values & religion count for nothing.

Only cash is the real king.

Wahi said...

Salam Dato

UMNO mempunyai 3 juta ahli, 2 juta drp nya sudah jadi macam Dato dan saya. Tinggal Lg 1 juta.

Tahun 2017,18 nanti PRU , MCA, MIC, Gerald semuanya bungkus. Yg Tinggal lg Sarawakian, boleh menangkah BN?

Saya rasa PRU14 nanti akan taman lah riwayat UMNO

Hantu Gigi Jarang said...

Datuk,
Lim Kit Siang mengambil risiko politik apabila menyokong Tun. Sebenarnya DAP dan pembangkang lebih mempunyai peluang dalam PRU14 nanti sekiranya Najib belum ditamatkan keperdanaannya..ramai Melayu sudah berubah kearah mementingkan kerajaan yang bersih dari kerajaan yang hanya pandai melaungkan perjuangan Melayu tapi memusnahkan Melayu. Kami mahukan kerajaan yang mementingkan ajaran Al Quran tentang salah laku, rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Kami perlukan kerajaan seperti kerajaan Sweden, Jepun malah Singapura juga contoh kerajaan yang selari dengan Al Quran. Kami sudah malu dengan slogan kerajan Islam, perbankan Islam, Halal hub dsb tapi negara antara tercorot dalam index rasuah. Kali ini kami sanggup mengambil risiko kerana kami yakin dengan apa yang disuruh Allah di dalam Al Quran.

Anak Polis Ipoh said...

Terima Kasih kepada UMNO tenggolok, Penjawat Awam dan "pelurus bendul totok".
Kerana "performance" korang lah baru sekarang saya boleh menghayati makna dua Surah berikut.

Sura – 102 Hoarding (Al-Takaathur)
[102:0] In the name of God, Most Gracious, Most Merciful
[102:1] You remain preoccupied with hoarding.
[102:2] Until you go to the graves.
[102:3] Indeed, you will find out.
[102:4] Most assuredly, you will find out.
[102:5] If only you could find out for certain.
[102:6] You would envision Hell.
[102:7] Then you would see it with the eye of certainty.
[102:8] Then you will be questioned, on that day, about the blessings you had enjoyed.

Sura – 104 The Backbiter (Al-Humazah)
[104:0] In the name of God, Most Gracious, Most Merciful.
[104:1] Woe to every backbiter, slanderer.
[104:2] He hoards money and counts it.
[104:3] As if his money will make him immortal.
[104:4] Never; he will be thrown into the Devastator.
[104:5] Do you know what the Devastator is?
[104:6] GOD’s blazing Hellfire.
[104:7] It burns them inside out.
[104:8] They will be confined therein.
[104:9] In extended columns.

Nenekghuffran said...

AsSalam DAKJ...semoga Datuk sentiasa dlm perlindungan Allah SWT...aamiin...

Memang tak boleh diterima akal Datuk tindakan Tun M ini.... inilah luahan bapa saya yg seusia dgn Tun M. Beliau hanya menonton TV1, TV3 dan membaca Utusan Malaysia....tetapi sambung beliau lagi.. tentu Najib ni buat tak betul ni... sbb Mahathir ni sangat tajam pemikirannya..dia sangat pentingkan negara ni. Macam2 dia buat bagi kita maju...heran juga kenapa TV ngan Utusan ni kata macam2 kat dia...tak masuk akal TV ngan surat khabar ni....

Mudah2an kata2 bapa saya ni boleh diterima akal Wartawan Kanan Utusan tu...

Zalman A said...


Salam Datuk,

https://www.youtube.com/watch?v=EeqRtasNP24

This is Mappadulung "democracy".

A KADIR JASIN said...

1. Debater Pompuan, among other things, said: "Please, please DAKJ tell Tun give up the fight and just abandon the declaration which I agree is not from the people."

2. Thank you. You live by your conscience, I live by mine.

3. I will fight for this beloved country of ours no matter what. I believe Tun Dr Mahathir will do the same. So are others who signed the declaration.

Wallahuaklam. Thank you.

QalamQabut said...

Lepas baca komen Pompuan 2-3 kali, aku rasa dia ni tak tau kepala ekor apa yg sedang berlaku di Malaysia ni.

Apa kejadahnya dia nak suruh TDM berhenti? Bukan TDM yg nak naik jadi PM. Bukan TDM yg menghuruharakan negara. AhJib Go! yang menjadi tertuduh, berselirat dgn skandal penyelewengan hingga melibatkan wang negara.

Kalau Pompuan ni pengikut, penyokong dan pembela AhJib Go!, keluarkanlah hujjah kenapa pemimpin pujaannya itu harus kekal sebagai PM. Di mana tak betulnya tuduhan2 ke atas AhJib Go! itu. Apa fakta2 yg betul dan benar yg terselindung di sebalik tuduhan atau fitnah ke atas tokoh #RespectMyPM itu. Biar tak timbul #SuspectMyPM. Aku percaya semua yg ada sini dan rakyat Malaysia, di luar sana, dan aku percaya termasuk TDM sendiri, rela dgn jujur dan ikhlas hati akan berundur dari tuntutan Deklarasi Rakyat itu. Ceritalah dgn jujur, tell us the truth, the whole truth and nothing but the truth. AhJib Go! punya segala media utk menceritakan kebenaran, menyangkal segala tohmahan, tapi dia tak ambil peluang itu. Dia lebih rela menjadikan ONE MALAYSIA DAH BENGONG dgn 1MDB. Setiap kali dia dan menteri2nya buka mulut ada saja fakta dan cerita yg tak masuk akal timbul. Why?

Why simple story like Derma 2.6b Tok Arab tu membuatkan 15 juta rakyat Malaysia jadi penganalisis kewangan. Apa susahnya cerita sejarah yg dah berlaku 2-3 tahun lalu? Adakah TDM dan semua penyokongnya mahu sejarah itu ditulis semula, diubah jalan ceritanya?

AhJib Go! sendiri yg timbulkan keraguan 'beyond reasonable doubt' yg semakin bertimbun mengenai dirinya.

Aku akui banyak sumbangan dan jasanya kepada Malaysia sejak dia jadi PM. Tapi bila dia sudah dibelenggu dgn berbagai skandal yg libatkan wang negara, dia sudah tidak lagi boleh diharap dan dipercayai untuk menjadi Ketua Eksekutif negara ini. Dia perlu turun demi negara. Rakyat tidak boleh biarkan dia seorang berterus2an mencemar nama baik Malaysia. Dia tidak akan berupaya menangkan UMNO/BN di PRU 14 nanti, kerana dia adalah penyebab keruntuhannya.

p/s Datuk, seronok dak ceritera berkubang tu? Heh heh heh...

JMS said...

DAKJ,

To begin with, this Pompuan has no conscience at all.

If only he has even an iota of conscience, he will be asking himself a simple question why Najib did not allow the 1MDB Task Force to complete its investigation and due process of law to proceed to unravel the mysteries concerning all the monies that have gone into his bank account. Otherwise, it would have given him the opportunity to prove his innocence and thereby claims much deserved victory over his rivals including TDM.

May Allah bless TDM.

A KADIR JASIN said...

1. Pembahas Anak Polis Perak, ada sebuah komen saudara/Saudari yang saya tidak akan siarkan iaitu di mana istilah "Keling" bagi merujuk kepada orang India Malaysia.

2. Antara alasan yang diberikan oleh "Pompuan" bagi menyokong dan mempertahankan Mohd Najid adalah: " Just a supporter who believes Najib is doing good for our country. Fitch rating good, GDP good and PR with the people perfect - all he cared for be they orphans, poor or the rich. Kalau ada orang sakit atau mati mesti dia melawat. If tak dapat datang, kirim duit via his aides. My mama is so inpressed with his loving kindness.

Wallahuaklam.

3. I am

RD. said...

Pompuan said:

"Tun tunggu jelah Najib kalah elections if really the people reject him. The best legitimate way. The only way or the highway."

Pada pandangan saya, Pompuan ni tak berapa cerdik.

Kalau nak kena tunggu "Najib kalah election" dah tak guna. Ini akan bermakna UMNO-Najib akan kalah. Bila UMNO-Najib kalah, bermakna DAP, party yang terkuat akan mengambil alih peranan UMNO, menerajui Kerajaan melalui proksi. Contoh terbaik di Myanmar; Suu Kyi tak boleh jadi Presiden, tapi dia boleh guna proksi.

Mungkin Pompuan ingat PAS akan berganding dengan UMNO-Najib dan mampu bentuk kerajaan.

Saya pun baru becadang mahu sokong PAS. Tetapi setelah ternampak, seolah-olah President PAS telah 'termakan dedak', hati saya mula tawar. Kredibiliti PAS telah tercemar akibat berbaik-baik dengan UMNO-Najib. Makanya saya akan duduk dirumah saja, ketika PRU14. Jika ada calon BEBAS, saya akan fikirkan kemudian.

Pompuan harus ingat. PAS akan berpecah lagi jika mereka berganding dengan UMNO-Najib.

Mungkin Zahid sudah beri hint atau penunjuk, UMNO-Najib dan PAS sedang 'berpakat' untuk menubuh kerajaan campuran. Zahid, nampaknya gembira, PAS akan menubuhkan satu lagi 'Pakatan Pembangkang'. Mungkin Zahid sudah mengagak bahawa UNMO-Najib akan kalah atau tidak perolehi majority-mudah, PRU 14 nanti. Tetapi, jika ramai orang Melayu tidak keluar mengundi, hasrat ini tidak mungkin tercapai, kerana MCA, MIC dan komponen Party bukan Islam lain di Sabah & Sarawak, mungkin akan bertindak keluar dari BN. Hanya 'Cash is King' boleh mengelak perkara ini berlaku. Itu pun kalau Najib ada banyak lagi dedak untuk ditabur.

RD. said...

Saudara Nenekghuffran.

Bapa saya juga tak pernah lekang dengan Utusan Malaysia dan Berita TV1. Malangnya, beliau amat benci pada TV3 kerana berlebihan mengutuk dan memperlekeh Dr.M. Habis dikutipnya pendapat 'tepi-jalan' untuk membantai Dr.M. Yang paling bapa saya marah, apabila TV3 menggunakan Pemandu Teksi untuk memburuk-burukkan reliability kereta buatan Proton. Mungkin TV3 terlupa bahawa Mercedes pun tidak beri perlindungan/jaminan jika kereta buatan mereka digunakan sebagai Teksi. Jika mahu perlindungan juga, mungkin Teksi itu terpaksa dihantar ke pusat service, setiap bulan atau setiap 5000km, misalnya. Masaalahnya, mampukah Pemandu teksi itu membayar kos service?



Anak Polis Ipoh said...

Macam TUHAN tu "Tak Maha Melihat" dan "Tak Maha Berkuasa".
Padahal dok hapal dengan lancar 99 sifat tuhan (dalam bahasa Arab la..).
Budak Tadika pun ada yg boleh nyayi complete sifat 99 tu macam karoke.

Melayu Islam dan Geng PAS dok tunggang tunggit doa/sembahyang hajat... tapi Penyamun nampak macam makin berkuasa/berleluasa.

Betul ke prosidur doa/sembahyang hajat ini akan menyelesaikan hajat kita?
Atau kita ikut aje "budaya totok" macam dalam kawat - kekanan lurus... yang lain ikut, ikut, ikut.
Macam dah jadi budaya totok kita buat ceremoni sembahyang hajat/baca ayat kursi untuk anak dapat cemelang dalam exam!!!!
Pelik juga - anak India Cina tak sembahyang hajat/tak amal ayat kursi elok aje pass dgn cemerlang.
Perhaps cable sembahyang hajat cara depa lagi effektif dari fomula Melayu Islam kita?
Macam mereka lebih di berkati dari kita aje???
Pelik juga kerja TUHAN ni, golongan Melayu Islam yg diberkati adalah terhad kepada mereka-mereka yg kategori Penyamun aje.
Pada hal kita tak lekang doa "Allah huma bariklanna .... " setaip kali nak makan,
Ini macam kita lagi tambah kena tindas ada la.
Atau kita sekadar cuma kumat-kumit doa haram sepatah pun tak paham.
Patut la kot TUHAN buat macam tu...?
Macam Burung Kakak Tua aje seperti ditegur Quran -
[2:171] The example of such disbelievers is that of parrots who repeat what they hear of sounds and calls, without understanding. Deaf, dumb, and blind; they cannot understand.
http://masjidtucson.org/quran/noframes/ch2.html#171

Betul ke "GOD's hand is tied down!"
Daylight robbery sewenang-wenangnya.

Tak gitu kata Quran -
Maha Pemurah Maha Penyanyangnya DIA.
"..Instead, His hands are wide open, spending as He wills...".
rujuk sini - http://masjidtucson.org/quran/noframes/ch5.html#64
Notis juga dalam ayat (5:64) dan article tentang blogger totok.
"...Consequently, we have committed them to animosity and hatred among themselves...".
"...They roam the earth wickedly, and GOD dislikes the evildoers....".

Jadi apa penyelesaiannya?
TUHAN rekomen - ayat 5:65-66

Sebagai rujukan kepada mereka-mereka yang dipalitkan dalam artikel ini, berikut adalah petikan panduan bersama.

11:15] Those who pursue this worldly life and its material vanities, we will pay them for their works in this life, without the least reduction.
[11:16] It is they who gave up their share in the Hereafter, and, consequently, Hell is their lot. All their works are in vain; everything they have done is nullified.
http://www.submission.org/suras/sura11.html#15

[28:60] Everything that is given to you is only the material of this life, and its vanity. What is with GOD is far better, and everlasting. Do you not understand?
[28:61] Is one whom we promised a good promise that will surely come to pass, equal to one whom we provide with the temporary materials of this life, then suffers eternal doom on the Day of Resurrection?
http://www.submission.org/suras/sura28.html#60

[42:20] Whoever seeks the rewards of the Hereafter, we multiply the rewards for him. And whoever seeks the materials of this world, we give him therefrom, then he receives no share in the Hereafter.
http://www.submission.org/suras/sura42.html#20

[100:6] The human being is unappreciative of his Lord.
[100:7] He bears witness to this fact.
[100:8] He loves material things excessively.
[100:9] Does he not realize that the day will come when the graves are opened?
[100:10] And all secrets are brought out.
[100:11] They will find out, on that day, that their Lord has been fully Cognizant of them.
http://www.submission.org/suras/sura100.html#8

Di harap kita semua dapat menghayati makna "..their Lord has been fully Cognizant of them".

Geng Mamak said...

Padahnya sudah nampak dengan hilangnya bekas kakitangan bekaitan dengan 1MDB yang mungkin terpaksa lari keluar Negara akibat siasatan Pasukan Petugas Khas. Walaupun dikatakan masih boleh hidup mewah dan berduit walaupun menjadi pelarian, namun mereka mungkin terlupa yang lokasi persembunyian mereka sudah diketahui dan mereka boleh dibawa masuk untuk sebarang siasatan oleh pihak lain yang juga giat menyiasat kes 1MDB dan pengubahan wang haram. Contoh paling baik ialah Xavier Justo yang berasa dirinya agak selamat dengan menyorok di Thailand tetapi malangnya lokasi beliau sudah diketahui terlebih dahulu oleh pihak tertentu sehingga dicekup, ditahan dalam lokap, didakwa dan kini merengkok dalam penjara. Bukan setakat itu sahaja malah nasib malang turut menimpa keluarga beliau termasuk anaknya akibat perbuatan beliau. Mahu lebih banyak lagi contoh ?

Shahrizal Kamal said...

Salam sejahtera Datuk,

Bila berbicara tentang parti yang mendakwa menjadi teras atau pelindung Bumiputera Melayu dan Islam ini, saya teringat kembali sejarah jenama telefon bimbit terkenal suatu ketika dahulu iaitu Nokia.

Saya percaya semua orang di negara ini bahkan di seluruh dunia pernah menggunakan telefon bimbit jenama tersebut. Ketika itu jenama inilah yang terhebat. Anak-anak muda akan ternanti model terbaru yang bakal dilambakkan di pasaran hingga mereka sanggup berhutang untuk memiliki model terbaru Nokia. Saya sendiri pun pernah memiliki tiga model telefon bimbit jenama ini.

Ketika itu semua orang menyangka Nokia tidak akan rebah. Mana mungkin ia akan rebah kerana boleh dikatakan dari sepuluh orang pengguna telefon bimbit, tujuh orang menggunakan Nokia. Hebat sungguh Nokia. Tanpa mereka sedari, satu ombak kecil bernama Android muncul. Peliknya, ianya bukanlah jenama telefon bimbit bahkan hanyalah satu sistem operasi. Nokia mengganggap ianya hanya ombak kecil bukan tsunami. Anggapan itulah akhirnya membuatkan Nokia hilang pegangan pasaran. Apa sudah jadi pada Nokia kini?

Nokia cuba untuk mengulangi sejarah kehebatan melalui kerjsama dengan Microsoft, sebuah syarikat gergasi sistem operasi dan perisian. Difahamkan beberapa segmen produk mereka diambilalih oleh Microsoft. Malangnya, kerjasama itu tidak mebuahkan hasil untuk melonjak semula Nokia.

Kesilapan Nokia adalah pertamanya, meremehkan kehadiran ombak kecil dan mereka hanya bertindak hanya setelah ianya menjadi tsunami. Keduanya, kegagalan mereka dari segi inovasi. Mereka gagal memahami bahawa kejayaan sebuah jenama telefon bimbit bukanlah seharusnya berpaksi pada rupa bentuk model yang dikeluarkan tetapi ianya juga bergantung kepada sistem operasi atau teknologi yang sesuai mengikut zaman. Kesilapan ketiga mereka adalah anggapan berganding bahu dengan sebuah syarikat gergasi akan menarik kembali minat pasaran terhadap jenama mereka. Dengan kesilapan mereka yang disebut di atas, mereka telah berubah dari menjadi "trendsetter" kepada "trendfollower". Merangkak mereka sekarang ini untuk mendapatkan kepercayaan pasaran.

Apa saya perhatikan sekarang, parti pelindung Melayu dan Islam ini seperti mengikut jejak jenama Nokia. Harap pemikir-pemikir hebat dalam parti ini (jikalau ada) dapat mengkaji sejarah Nokia dan cuba untuk tidak mengulangi kesilapan.

Jangan pandang remeh ombak kecil. Ianya mungkin petanda kedatangan tsunami.

Sekian. Terima kasih.


-Shahrizal Kamal-

Matters & Resolve said...

A very good explanation for the current issue. Hope Malaysian opened up their minds.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).