Sunday, March 06, 2016

Petisen Atas Talian Selamatkan Malaysia


MAKLUMAT/NOTICE

Perkara: Selamatkan Malaysia/Save Malaysia

Rakyat Malaysia yang ingin menyatakan sokongan kepada Deklarasi Rakyat, boleh berbuat demikian di pautan di bawah:

Malaysian citizens who wish to express their support for the Citizens' Declaration could do so at the link below:

http://goo.gl/forms/klwIJrXZ9m

Terima kasih/ thank you.


72 comments:

sukasamasuka said...

Datuk.

Thank you. Well done.

Fendi Ahmad said...

Terima kasih atas initiatif ini.

Saya sudah !

Mari semua hebahkannya dan jayakannya demi Malaysia !

JohirMali said...

DAKJ,
It seems your apetite is not abating.

Too much of the good things is not good for the health. Take small portions or doses at a time, thats what my doctor advises me always.

Unknown said...

Salam Datuk,

I hope this Save Malaysia Petition can be set ip at malls,supermarkets,pasar malam,univetsities and colleges,
bus terminals, railway stations,small towns and big towns for the Rakyat who support the cause to sign and declare their intention. Even putting big white boards at lobbies of office buildings, hotels, etc where the public can just walk and sign their support.

If this Najib's regime says they practice democracy than they should allow the Rakyat to expressed themselves whether to sign or not

Zul said...

Dah settle vote

BiruBiruan said...

Salam DAKJ,
Saya yang tak bernama ni pon dah sign. Pada saya semua bos2 pemakan dedak pon patut turun...Siapa lagi ya sebenarnya pemakan2 dedak ni?
najib, zaid, ahmad mazlan, AG, Nazri, Ketua polis, hassan cari makan, teuku adnan, hisyamuddin, khairi, si suka tido di kedah, ketua tabung haji, geng 6 jahanam...
Biar Datuk Khalid Ibrahim jadi PM sampai next pru pon ok....let him run the country like a business company till then.... Rasanya cukup masa untuk dia pulihkan balik arah tuju negara kita...

QalamQabut said...

PRU 14 jauh lagi. Apa pendirian anda mengenai isu DS Najib. Undi di sini saja buat masa ni...
https://www.change.org/petitions#most-recent
as at 1.30 : 6/3/2106

Syed Rosli Jamalullail : Petisen menyokong penuh kepimpinan YAB PM Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia
at 12.30 : 6/3/2106 - 15 supporters
at 1.30 : 6/3/2106 - 15 supporters

Gerakan Rakyat: Gerakan Rakyat: UndurNajib/NajibMustGO
at 12.30 : 6/3/2106 - 33 supporters
at 1.30 : 6/3/2106 - 33 supporters

Prime Minister Dato' Seri Najib Razak: Quit
at 12.30 : 6/3/2106 - 15,801 supporters
at 1.30 : 6/3/2106 - 17,897 supporters

Mat Bakar said...

Sallam DAKJ,

Seandainya Zahid Hamidi seorang politikus yang ikhlas, beliau tak perlu memberi komen komen negatif bahawa TDM cuba menjatuhkan kerajaan sedia ada secara tidak demokratik, tidak ada kekerasan, keganasan jalanan, perarakan menjahnamkan harta benda awam dan sebagainya, malahan apa yang sedang berlaku sekarang adalah percantuman rakyat yang berlainan pegangan politik yang sayangkan negara ini daripada terus terjerumus kedalam jurang kepapaan dan kehinaan.

Pemakan dedak di dalam kerajaan sekarang sudah buncit perut masing masing jadi mereka sudah selesa, sedangkan rakyat marhaen hidup menderita bagai ayam kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Jika benar kerajaan sekarang demokratik mereka tidak peru bimbang dengan gerakan ini. Jika kerajaan benar dedahkan kebenaran 1MDB, panggil pakar asing yang mahir membuat auditing (janganlah lantik kroni kroni sendiri). Jangan berdolak daleh, lebih memalukan cabar nak saman sana saman sini tapi habuk pun tarak. Seluruh dunia memerhati Malaysia sekarang. Kepada TV3 hentikanlah memusing dan memutar ayat dan berita anda kebenaran boleh di dapati dari unsur lain hanya dengan menekan hujung jari. ALLAH SELAMATKANLAH MALAYSIA DARI MEREKA YANG DURJANA DAN MUNAFIK.

Wallahuaklam

jalte said...

Salam Datuk,

Saya pembaca tegar blog Datuk sejak sekian lama. Saya jarang memberi komen di blog ini tapi kali ini saya terpanggil untuk memberi komen kerana terdapat kesangsian terhadap deklarasi yang datuk cuba iklankan.

Deklarasi rakyat 2016 menyatakan bahawa Malaysia tergolong dalam 10 negara paling korup dalam dunia berdasarkan laporan Ernst and Young Asia Pacific Fraud Survey Report Series 2013. Betul ke? Mari baca laporan penuh di:

http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/2013_Asia-Pacific_Fraud_Survey/$FILE/EY-Asia-Pacific-Fraud-Survey.pdf

Pemerhatian saya:
1) tak jumpa pun maklumat yang menyatakan Malaysia top 10 paling korup.
2) kajian hanya tertumpu kepada beberapa negara. Walaupun keputusan tidaklah berapa baik, namun tidak juga menggambarkan malapetaka.
3) responden kajian Malaysia hanya 103 orang saja? Choi... Kalau dalam akademik Survey, max margin of error 5% pun perlukan sample size minimum 384 orang untuk mewakili rakyat Malaysia. Nampaknya sample size kurang mencukupi.
4) majoriti responden masih yakin mekanisme audit dalaman adalah relevan untuk membasmi korupsi. So tunggu saja laporan Audit Negara dan PAC.
5) kajian lebih menjurus kepada sektor swasta, bukan sektor awam.

Kesimpulan :
Terdapat elemen manipulasi di dalam penyampaian deklarasi ini. Bagi saya ia perkara yang kurang sihat. Saya harap maklumat dan sumber yang sah digunakan untuk menyampaikan perkara yang benar kepada rakyat.

Terima kasih Datuk.

Anonymous said...

Petiton selamatkan kroni mahathir dan bebaskan Anwar.

pemikir said...

Saya sudah melakukannya. Rasa puas hati akhirnya ada tempat mengadukan nasib Negara kepada kumpulan yang sama sama cintakan Negara.

Alhamdulillah.

Anonymous said...

So what Mahathir promise you Datuk? A chest full of gold I hope.

panglimo potaseh said...

Selamat tinggal politik dan pemikiran ala Dunia Ketiga.

Nenekghuffran said...

Salam DAKJ..

Terima kasih Datuk...
Saya sekeluarga sudah sign petition...rakan-rakan yg lain macam mana ? Jangan tunggu lama2 bertindak sekarang sebelum nasi menjadi bubur...

yana said...

Salam Datuk AKJ.

Terima kasih kerana share link. Saya sudah. Saya setuju dengan saudara Daniel Noor, agar petisyen ini dapat dipanjangkan kepada orang ramai di seluruh pelosok negara. Buka laluan kepada orang ramai untuk sama-sama sokong petisyen ini.

Terima kasih Datuk AKJ. Semoga kerajaan ini buka mata dan tidak sewenang-wenang menganiaya rakyat yang sudah terbuka mata.

Unknown said...

Terima kasih atas inisiatif ini.

Saya sudah

Chlun

Zalman A said...


Signed TQ, Datuk.

Let us not be a corrupt, immoral nation laughed at by the whole world (this happened to me recently many times. Whenever I mention I am from Malaysia, people ask what is going on and why we have not sacked Najib.)

Malu, lah.

Cukup lah.

RD. said...

Saya sudah.
Terima kasih Dato AKJ.

A KADIR JASIN said...

Apologies. I published two anonymous comments to show the cowardice of the people who disagree with me/us. They didn't even dare to use pseudonyms . How can they defend the Prime Minister if they are so coward? Wallahuaklam. Thank you.

Kelapa Matag said...

Adakah najib akan mengundurkan diri jika petisyen ini mendapat 10juta tandatangan/tandasokong dari rakyat malaysia? Jawabannya ialah TIDAK! Selagi najib didokong oleh 190 ketua bahagian selagi itulah pihak pembenci najib akan terus gagal dalam sebarang usaha mereka.

Unknown said...

Salam Datuk,

When a football team never wins, the coach will be sacked. Here in Msia the coach will be sacked and the President of FAM still retained his position. Bcos he is from Pahang.

When a company does not bring good profit for a few years, the CEO and even the Board of Directors will be sacked.

Abbot from the Labor Party was replaced even though he was the PM of Australia bcos his performances were questioned by the party.

Presiden Gus Dur dr Indonesia di paksa turun dgn kegunaan tentera setelah di dapati menerima ' DERMA' sebanyak USD2 juta dari Sultan Brunei.

Kesukaan beliau sewaktu jd Presiden ialah sering berjalan ke luar negara.

Bearti rakyat Indonesia lebih bermaruah dan tegas kpd pemimpin nya bandeng ahli UMNO di sini yg terus berdiam dan membisu. Ada pula yg terus menjilat2 tak henti2.

PM Najis received " DERMA' for 2.6 BILLLION and yet UMNO kept quiet !!.

He and his wife LOVES travelling overseas often.

Margaret Thatcher was replaced by John Majors bcos members of the Conservative Party were not happy with her leadership

Tony Blair lost bcos he lied to the British about his involvement in the Gulf War.

Richard Nixon resigned bcos of Watergate i.e lying to the US citizens.

Jason koji said...

Salam dato..andai kita tewas pun dato,sejarah akan memenangkan kita dan saya rasa,inilah satu benda yang paling ikhlas saya buat demi negara tercinta saya.You have won my respect sir and i will follow you till the end.

Fendi Ahmad said...

Menonton Buletin Utama TV3 malam ini cukup buat saya rasa naik darah naik angin dan rasa betapa terdesaknya Pengarang berita TV3 dalam memenuhi kehendak rejim Najib. Sampai ketahap terlalu bersungguh-sungguh sedaya upaya membodohkan rakyat sehingga penonton SEDAR mereka cuba dibodohkan.

Cucu Nenek said...

Thank you Datuk.

I now can do something (albeit very small) to hopefully ensure our nation is not led astray. Bukan setakat omong kosong di kedai kopi.

Saya amat gerun melihat keghairahan sekumpulan manusia membiarkan masa hadapan negara tergugat.

This is beyond UMNO, beyond BN, beyond any individual.

Zed-85 said...

Saudara Jalte,

Kalau saudara lihat Corruption index, memang benar Malaysia sudah jatuh dari 50 ke 54 pada tahun 2015.

Penilain Corruption Perception index (atau Index Rasuah) adalah lebih teliti kerana mengambil purata index rasuah sebanyak 8 badan dunia yang diiktiraf Transperancy International.

Kalau kita buat perbandingan, Singapura begitu jauh meninggalkan Malaysia iaitu pada tangga ke 8 negara terbersih dari rasuah. Malaysia di tangga 54.

Kalau kita rujuk kepada sejarah, Singapura dan Malaysia merdeka waktu yang sama, namun tahap rasuah jauh berbeza.

Malaysia sendiri telah menjadi tuan rumah kepada International Corruption Conferance 2015 di Putrajaya dan Presiden badan dunia itu (Transparency International) membuat kritikan agak kasar kepada tuan rumah (Malaysia) berkenaan dengan derma RM2.6 billion.

Antara perkara paling penting dalam pembasmian rasuah adalah ketua eksekutif kerajaan atau Perdana Menteri mesti bersih dari segara penglibatan rasuah.

Sekiranya PM sebuah negara terlibat dengan rasuah, maka rasuah akan merebak ke dalam badan kerajaan dibawahnya.

Deklarasi ini memberikan isyarat bahwa rakyat Malaysia amat bimbang dengan tahap rasuah yang tinggi di Malaysia.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Sudah signed deklarasi.

Terima Kasih.

NajibNazak said...

Dakj,

Done..

Tq

QalamQabut said...

Terkini…
Lorong Mengundi 2:
PRU 14 jauh lagi. Apa pendirian anda mengenai isu DS Najib. Undi di sini saja buat masa ni...
https://www.change.org/petitions#most-recent

Syed Rosli Jamalullail : Petisen menyokong penuh kepimpinan YAB PM Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia
at 22.00 : 6/3/2016 - 18 supporters

Gerakan Rakyat: Gerakan Rakyat: UndurNajib/NajibMustGO
at 22.00 : 6/3/2016 - 37 supporters

Prime Minister Dato' Seri Najib Razak: Quit
at 22.00 : 5/3/2016 - 8,013 supporters
at 22.00 : 6/3/2016 - 26,160 supporters

NajibNazak said...

DAKJ,

Najib dogs always such a coward. Same as their boss.

No self dignity macan tuan mereka.

Woff woff

Baling batu, denan anjing2 sekali dgn najib cabut lari.

NajibNazak said...

Please save ur stupid comparison to urslf.

Its Najib whos the most corrupted person... and he keep spinning all lies. Such a dimwit PM

RD. said...

Yang paling memalukan ialah mereka tuduh Dato AKJ akan terima " A chest full of gold, I hope".

Penyokong Najib, langsung tiada sifat altruism, ia itu sifat & sikap yang mementingkan orang lain atau masyarakat, melebihi diri sendiri. Mereka beranggapan orang lain pun seperti mereka yang peroleh sesuatu habuan atau manafaat dari Najib atau kroni beliau. Bila kita sokong sesaorang, mereka ingat kita pun akan dapat sesuatu, sama seperti mereka sokong Najib.

Oleh yang demikian, mereka hanya telah berjaya menyerlahkan sikap 'Cash is King' Najib.

Joeharry said...

Tunggu audit apa, dah di OSA kan dah.... lembab

Pompuan said...

Sorrylah DAKJ. Not signing. Don't want to be a party to racists Kit Siang, Ambiga, Marina Chin and the likes of Azmin Ali, Anwar Ibrahim, Ainina etc. All have different dreams. Different agendas. Tengok Azmin Ali dah siap cakap Tun M mesti ikut Reformasi politik and not only to oust Najib.
Dah kena trapped Tun M. And who's to guarantee if (sure not) Najib is ousted, that Dr M will be amenable to Muhyiddon as PM. Tentu paling kuat 6 months he will tolerate Uncle Din, lepas tu carilah pulak pasal. Betullah org cakap Tun M marah Mukriz kalah Ketua Pemuda dan sacked as MB yg buat Tun M hot. Nampaknya yang bakal jadi PM either Kit Siang or Azmin Ali. Tengok siapa duduk sebelah Mahathir? Azminkan.
Itulah sebab Che dan Nga happy sangat dengan declaration ni.
Malays are divided. Sampai hati Dr M buat kat parti orang Melayu.
Mana dia konon banyak cawangan UMNO yang sokong gagasan Tun ni. Yang ada 53 orang bukannya 3j uta. Saya setuju cakap Salleh Keruak tu.
This declaration will die a natural death. Sebab awal lagi si Azmin dah bersuara.
Saya tak nak anak cucu cicit saya kutuk saya kerana tidak merasa kesenangan yang saya rasa. Elok-elok Melayu berkuasa, jadi hamba di negeri sendiri.
Saya setuju cakap Shahrir Samad supaya jangan kisah tentang Mahathir. Baik teruskan agenda UMNO untuk menang pilihanraya akan datang.
Seperti saya cakap dalam posting sebelum ni, tepat sekali Muhyiddin dan Mukriz akan dipecat dari UMNO. Memang wajar sekalilah dibuat begitu. A traitor to the party. They purposely did it to taunt the party to sack them.
The declaration will not be a success. It will be aborted due to poor response. We normal people don't live in ideals. We want our normal lives to go on and not dictated by the unholy alliance of strange bedfellows. Benda yang tidak baik tak dirrestui oleh Allah. Believe me.

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
Sdr DAKJ,

Izinkan,

Today we were in RY village in Gagu attending the burial of my wife's aunty..

One of the lady folks asked " Kenapa Tun M nak jatuhkan kerajaan?, takde lah kerajaan melayu nanti.. Kalau Pakatan Rakyat memerintah cina lah berkuasa..."

We explained " Tun Mahathir bukan nak jatuhkan kerajaan tetapi nak suruh Najib berundur dari jadi PM... IMDB ...bla, bla,bla, 2.6b ringgit masuk akaun peribadi..dll... bla, bla, bla"

During my explanation I noticed most of the ladyfolks were shaking their heads up and down, left and right with sighs.. astafurullah, masyaallah..

To these folks any action to bring down Najib (PM) tantamounts to bringing down the UMNO/BN government which has been good to them..

Perhaps the Movement to oust the Deranged, Useless Mental Blockheads (DUMBs) should put up banners throughout the nation.. " Kita Sayang Kerajaan UMNO/BN tapi tolak Perdana Menteri yg,,,, (fill in the blanks with the appropiate superlatives)

Semoga Gerakan Selamatkan Malaysia direstui...

ALFATIHAH, AAMIIN

msh said...

Salam Dato.

Beres..

MELUAT tahap gaban setiap hari bila terlihat Bugis.. Jawa Tok2 dan Dedak Eaters HZ.
Melayu2 yg guna Ugama sbg Alat semata2.

msh

Malaysian Cybertrooper said...

Likewise... What di Najib promise you? Never ending dedak? Or the opportunity to share the same cell as your master when they move into their new residence in Sg. Buloh?

Zed-85 said...

Saudari Pompuan,

Pelakon hollywood Arnold Swazernagger dan Clint Eastwood adalah antara orang yang paling kuat parti pembangkang di Amerika.

Tidak timbul soal bersekongkol, racist atau hidup merempat.

Orang ramai berebut hendak bergambar "selfie" dengan pelakon parti pembangkang itu.

Orang Amerika dan orang Malaysia sama saja, darahnya, A, B, AB dan O.

Sekarang ini, orang Amerika, kemungkinan besar orang perempuan akan menjadi Presiden terbaru.

Yang paling penting bagi saya, biarlah orang melayu berfikir yang mana betul dan salah. Adakah DAP ini betul-betul sejahat yang digambarkan ataupun sengaja diperbesarkan oleh pihak yang ada untuk terus memerintah.

Kalau Saudari membaca buku "Animal Farm", karangan George Owell, dia menyindir golongan diktator dan komunis dengan menggunakan karakter binatang.

Dalam ladang, ada kuda, kerbau, ayam, dan kambing.

Tuan ladang sangat zalim. Tuan ladang ada anjing-anjing yang merupakan tali barutnya.

Apabila binatang sudah tidak tahan lagi kena zalim, akhirnya mereka berkumpul, ayam, kuda, kerbau dan kambing.

Yang menarik disini, ayam dengan pengikutnya, kuda datang dengan pengikutnya, kerbau dengan pengikutnya dan kuda dengan pengikutnya. Bila digabungkan , jumlah menjadi besar.

Bila semua berkumpul, maka anjing tali barut sudah takut dan menyalak dari jauh.

Boleh jadi, anjing itu berkata, kenapa kuda bersekongkol dengan kambing dan kambing bersekongkol dengan kerbau.

Sudah tentulah pihak tertentu tidak suka kerana apabila bergabung semua penyokong-penyokong maka jumlah akan menjadi besar. Dalam sistem demokrasi, jumlah pengundi yang menjadi penentuan.

Sebenarnya DAP tanpa orang melayu tidak boleh perintah, sepertimana di Selangor. Kerusi di Parlimen tidak cukup untuk DAP perintah.

Apa yang dibuat oleh Tun M, adalah baik dan biarkan orang melayu pikir apa yang baik dan apa yang tidak baik.

A KADIR JASIN said...

1. Terima kasih (thank you) kepada pembahas, pelawat dan "peninjau" blog ini kerana telah membaca Deklarasi Selamatkan Malaysia. Saya memperkenalkan kategori ketiga iaitu peninjau kerana saya dimaklumkan ada beberapa orang tertentu diberi makan dedak yang boleh dikira cukup lumayan untuk 'mengawasi' blog kita ini.

2. Terima kasih kerana memberi reaksi dan menandatangani deklarasi ini.

3. Kalau tak tandatangani macam pembahas "Pompuan" pun tak apa. Tidak seperti Umno Najib dan Kabinet Najib, deklarasi kita adalah terangkum (inclusive). Sesiapa saja boleh ambil bahagian. Tidak akan paksaan, tidak ada dedak dan tidak ada ancaman fail ACA/MACC.

4. Antara sebab "Pompuan" tidak tandatangani adalah kerana "benci" lihat wajah "rasis" Lim Kit Siang dan kerana Azmin cakap pasal reform.

5. Kalau peduli kepada bangsa sendiri - Kit Siang kepada Cina dan saya kepada Melayu - maka saya pun "racist" juga ikut takrifan "Pompuan". No problem. I have been called many names, including by Kit Siang, for my past support of Umno and the government but I am willing to set aside the past for the sake of the present and the future.

6. As for the reform part of the declaration [ 37. We call upon all Malaysians, irrespective of race, religion, political affiliation, creed or parties, young and old to join us in saving Malaysia from the Government headed by Dato’ Sri Najib Tun Razak, to pave the way for much needed democratic and institutional reforms, and to restore the important principle of the separation of powers among the executive, legislature and judiciary which will ensure the independence, credibility, professionalism and integrity of our national institutions] it is not fair to blame or credit any particular person.

7. It was a consensus that after what had been done by Mohd Najib and the damage his actions had caused to the country, comprehensive democratic and institutional reforms are needed. No future Prime Minister should be allowed to act the way Mohd Najib is acting and for that legislative and legal guarantees must be put in place. The wrongdoers must be made to account for their crimes and misdeeds.

8. Just ask ourselves, are all these too much for the law-abiding citizens of Malaysia to expect?

Wallahuaklam.

Geng Mamak said...

We can expect the Najilickers to work harder after their king of cash master has ordered them to go all out and comment-bomb the anti najib blogs. But that is expected. So let's continue this fight and find all ways to oppose najib and the najilickers because the continuous opposition will cause a man to fall, not today, not tomorrow but some day he will go down. If you do not believe this, then just stay where you are. As simple as that !

msh said...

...org mcm Pompuan....tidak perlu dilayan sebab cuma melihat apa yg dia mahu melihat.
Realitinya yg terjadi adalah berlainan...jadi apa yg boleh diharap dari org spt ini.

Berbahas smpai kesudah pun dia tetap begitu sebab tidak boleh menerima kebenaran walau pun kemungkaran yg dilakukan Bugis terserlah.

Org ini pun serupa Troll juga.

Jason koji said...

Salam dato..andai kita tewas pun dato,sejarah akan memenangkan kita dan saya rasa,inilah satu benda yang paling ikhlas saya buat demi negara tercinta saya.You have won my respect sir and i will follow you till the end.

Farhana said...

Salam Datuk,

Saya baru pulang dari kampung dan telah membantu ibubapa saya menandatangani Deklarasi Rakyat ini. Mereka tahu & dengar tetapi tidak begitu arif tentang 'google doc'. Saya harap kepada anak-anak yang pulang ke kampung halaman bacakan Deklarasi ini & beri penerangan sedikit sebanyak. Ada terdengar-dengar dari mulut orang kampung yang mereka kecewa Tun bersatu dengan pembangkang. Mereka fikir Tun telah mengkhianati Melayu (ini semua akibat racun media kerajaan tv3suku). Saya harap ada inisiatif untuk membentuk kumpulan-kumpulan kecil yang boleh masuk ke kampung-kampung & memberikan penerangan tujuan Deklarasi Rakyat ini. Wassalam.

PutraKraken said...

Salam Datuk

Saya dan isteri dah sign dah. Lega rasanya...macam waktu PRU...cuma bezanya tak perlu ketempat mengundi dan berbaris...Alhamdulilah.

Kome saya:

1. Mana yang utama...Negara atau jalur politik?...yang pasti bagi saya adalah NEGARA!!..tanpa negara yang aman dan makmur..mampukah kita mewah dengan berpolitik dan berpersatuan mengikut selera kita?....

2. Deklarasi Rakyat bertujuan untuk menyelamatkan Negara Malaysia dari terus tenggelam kedasar keruntuhan angkara pemimpin masakini.

3. Pernah saya nyatakan dalam komen blog DAKJ sebelum ini..Gerakan Massa ini mesti mengetepikan polar politik, pertubuhan dan NGOs kerana matlamat dan idologi yang berbeza. Dalam keadaan yang meruncing masakini..kita mesti bergabung padu demi mencapai matlamat "Deklarasi Rakyat".

4. Yang amat saya harapkan ialah bukan setakat penyingkiran dan pengadilan Najib dan sekongkolnya...tetapi yang lebih penting ialah "Institutional Reforms" yang dapat mengekang perkara yang sebegini berlaku dimasa hadapan.

5. "INSTITUTIONAL REFORMS" adalah satu kemestian dalam deklarasi ini. Beranikan diri kita untuk mengambil langkah reformasi kerana tanpanya umpama kita memadam api tapi meninggalkan arang terus membara...selamatkah kita?

Kepada pemimpin-pemimpin Deklarasi Rakyat...saya ucap syabas dan sokongan selagi tuan-tuan jujur dan ikhlas.

SELAMATKAN MALAYSIA.

matpenang said...

Salam dato,

Deklarasi rakyat lain,

Rakyat mahu jumlah pendatang dikurangkan, yang izin atau tidak.

Sapa yg mampu, kami undi.

Zalman A said...


Good advice for PAS:

https://www.youtube.com/watch?v=xT4w3qeLsBQ

Zalman A said...


"7. It was a consensus that after what had been done by Mohd Najib and the damage his actions had caused to the country, comprehensive democratic and institutional reforms are needed. No future Prime Minister should be allowed to act the way Mohd Najib is acting and for that legislative and legal guarantees must be put in place. The wrongdoers must be made to account for their crimes and misdeeds."

Which sane Malaysian will object?

Fikir-fikirlah, "Pompuan"......

Unknown said...

Tahniah sbb sokong penyonglap duit negara...kipidap

sukasamasuka said...

Datuk.

"7. It was a consensus that....No future Prime Minister should be allowed to act the way Mohd Najib is acting and for that LEGISLATIVE and LEGAL guarantees must be put in place...."

Yes Datuk...100% agree with the above statement which is part of the Declaration.

Knowing the two most important signatories were Tun Dr Mahathir Mohamad and Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, amongst others, I have no doubt whatsoever, that such actions will be implemented with the help from various parties concerned.

BN is dead, but remnant of it will still form the majority in terms of number of seats, but unlikely to form UMNO-BN Federal Government after PRU14.

UMNO-BN will most likely form Unity Government with PAS or smaller independents especially from East Malaysia Bumiputra parties. In this likely scenario, business will be as usual without any hope of legislative and legal changes because UMNO is still the main component party within the Unity Government...lashing its full vengeance.

THERE IS ONLY ONE WAY for both "LEGISLATIVE and LEGAL guarantees" to be in place, if anything at all. It has to be a NEW UNITY GOVERNMENT comprising DAP, PKR and East Malaysian Bumiputra Parties. Only Dr.M has the trust of the people to foresee this new era in Malaysian politic, NOT Anwar Ibrahim, NOT Lim Kit Siang, NOT Azmin Ali, NOT Muhyddin, ONLY TUN. Without Tun, forget about it. I know age is not on his side, but....

ONLY TUN can form the Shadow Cabinet. Lets have it. It doesn't matter if it's not perfect, but we want to see the Shadow Cabinet.

Do not wait for the result of the "Deklarasi Warganegara Selamatkan Malaysia". It matter not, if there are 100 or 10 millions signatures, the Shadow Cabinet is very important.

sukasamasuka said...

Datuk.

"8. Just ask ourselves, are all these too much for the law-abiding citizens of Malaysia to expect?"

NONE AT ALL, Datuk...none at all.

sri tribuana said...

Ikut kau la pompuan. Merestui gubahan wan 1MDB sebanyak 4b USD tu benda baik? Bukan Tun M kata AG Swiss kata. Merestui duit KWAP 42juta ke akaun peribadi PM benda baik? Bukan Tun M kata Ag Malaysia kata

jumbeaux said...

Salam Datuk

Agak hairan bila ada pengomen blog Datuk yang nama tandatangan nya begitu 'macho' seperti lelaki tetapi alamat emel yang tertera nama perempuan.

sejati said...

Assalam Dato.

Done it! Thank u so much to all the politicians and individuals rgardless of platforms who turned up on last Friday's event. You were all indeed mewakili rakyat! Ni baru betul wakil rakyat!


-sejati


yana said...

Salam Datuk AKJ.

Pompuan said "Saya setuju cakap Shahrir Samad supaya jangan kisah tentang Mahathir. Baik teruskan agenda UMNO untuk menang pilihanraya akan datang."

James Freeman Clarke said "A politician thinks of the next election; a statesman thinks of the next generation."

May Allah bless rahmat to Tun Mahathir Mohamad for seeing beyond elections and politics.

Thank you Datuk AKJ.

Ultra_Violet said...

A'kum DAKJ,

Sekarang ini, cerita pasal bersekongkol dengan DAP menjadi cerita hangat.

Setahu saya, bukan Anwar Ibrahim yang memulakan gabungan DAP dan PAS.

Tengku Razaleigh pada tahun 1990 menubuhkan Semangat 46. Semangat 46 bergabung dengan PAS dan DAP untuk pilihanraya 1990.

PAS menang besar di Kelantan dan memerintah sampai sekarang.

Mengikut bacaan saya, orang yang bersama dengan Semangat 46 pada waktu itu adalah Tengku Razaleigh, Rais Yatim, Ahmad Shabery dan Ibrahim Ali.

Tengku Razaleigh balik semula kepada UMNO bersama dengan Shabery dan Rais Yatim yang kemudian menjadi menteri dalam UMNO.

Kalau pembangkang tidak bergabung, bolehkah menang pilihanraya?

Irman Ismail said...

Signed, Datuk!

Nuansa Ajam said...

Salam Datuk,

Maaf tanya dan harap Datuk sudi beri penjelasan. Saya bukan penakut tapi bimbang jugala dgn nasib diri dan keluarga jika dikenakan tindakan oleh rejim berkuasa.

Soalan saya. Memandangkan saya dengan sedar menandatangani deklarasi ini tanpa paksaan, adakah sy liable jika sebarang tuntutan undang2 diambil oleh rejim berkuasa terhadap deklarasi ini?

Saya tak mampu nak upah lawyer Datuk...

Terima kasih.

Nuansa Ajam said...

Kakak...

Why u bother to respond to this threat should u feel so sure and agree with keruak that the declaration will dies off naturally?

Your action obviously clash with your statment. You seems so worry indeed about possibility that it may work and Najib will be ousted soon or later.

Akak if you refuse to sign. Its your choice. No one force you. Datuk did not paste then link on your personal fb page or blog. You yourself visited his blog and consiously read his piece of view.

Chill la kak...we love each other as human being and Allah servant. To sign or not to sign...our own choice.

sonotme lee said...

Kipas la pompuan...ignorant citizen mcm ko ni kisahkan anak cucu cicit ko jer..ye lah..anak cucu cicit ko jer yg duk kat msia ni...diorg jer nk rasa senang..lantak la yer kalu negara tunggang terbalik dek pemimpin yg teraju negara tu kredibiliti dan integriti dipersoalkan...kira apa..jnji ko senang, anak cucu cicit ko senang...mcm mana senang tu dpt x kisah la kan.. agaknya its ok kalu jd mgsa kebodohan dan kerakusan nafsu kelompok x sedar diri dan selfish ni...Hmmm.. Kalu rmai citizen yg ignorant and selfish mcm ko ni, jgn pelik la dpt leaders yg ignorant and selfish too.. Malang sungguh...

Alfateh said...

Dato' kena tulis tentang cara UMNO dan kuncu2 mem"frame" isu deklrasi rakyat ini.
Deklarasi Rakyat ini utk semua; UMNO ke, DAP, PKR ke. Racist ke, Ultra Melayu ke boleh sign.
Juga kalau boleh Dato' tulis sikit tentang beban pada negara dan rakyat jika Najib terus jadi PM di kontraskan dgn jika Najib turun apakah beban ini terus-terusan atau lebih teruk atau sama je.

A KADIR JASIN said...

1. Para pembahas dihormati, dalam kita berdebat (kalau tak silap debat ada terjemah Jawa untuk "debate"), bersetuju dan bercanggah, saya mohon sekali lagi agar kita kawal perasaan dan berhujah dengan waras dan sopan. Nak sokong dan julang Mohd Najib pun tak apa. Nak kutuk saya pun tak apa. Tapi biarlah sopan.

2. Berkenaan hujah Jabatan Perdana Menteri bahawa PRU adalah kaedah khusus bagi melantik dan memecat PM, ia membayangkan ketohoran serta kedangkalan pemikiran jurucakap yang menulis kenyataan itu.

3. Kenyataan itu hanya sesuai untuk media arus perdana yang dibawah kawalan dan telunjuk kerajaan. Mereka tidak ada hak mengupas apatah lagi menyanggahnya.

4. Mari kita susuri sejarah. Tunku tidak kalah PRU 1969. Perikatan tetap memerintah tetapi beliau diasak dan didesak agar meletakkan jawatan oleh Tun Abdul Razak dan para penyokongnya.

5. Tun Hussein meletakkan jawatan secara sukarela atas sebab-sebab kesihatan pada tahun 1981. PRU terakhir Tun Hussein pada tahun 1978.

6. Tun Dr Mahathir bersara pada tahun 2003. PRU terakhir beliau pada 1999.

7. Tun Abdullah bersara tahun 2009 setelah didesak kerana prestasi buruk dalam PRU 2008.

8. Dalam PRU sulung beliau pada tahun 2013, pencapaian Mohd Najib lebih teruk daripada Abdullah. Beliau sepatutnya digesa berhenti sebaik saja PRU itu tapi masih diberi peluang sehingga terbongkar rahsia berbagai perbuatan dan tindakan di luar undang-undang dan konvensyen.

9. Dalam masa yang sama ekonomi negara tidak terurus, nilai ringgit merudum, harga barang naik dan pengangguran meningkat, bala dan balasan bertimpa-timpa, imej negara hancur tetapi Mohd Najib tetap dengan kemewahannya terbang ke sana sini seolah-olah tidak ada apa-apa yang terjadi.

10. Saya hairan siapa jurucakap PMO yang menulis kenyataan itu.

Wallahuaklam.

Unknown said...

Alhamdulillah Ayahanda DAKJ,sudah disempurnakan
Lillahitaa'la


ex-NSTP (Circulation Dept)

QalamQabut said...

Terkini…
Lorong Mengundi 2:
PRU 14 jauh lagi. Apa pendirian anda mengenai isu DS Najib. Undi di sini saja buat masa ni...
https://www.change.org/petitions#most-recent

Syed Rosli Jamalullail : Petisen menyokong penuh kepimpinan YAB PM Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia
at 22.00 : 6/3/2016 - 18 supporters
at 22.00 : 7/3/2016 - 18 supporters
at 10.00 : 8/3/2016 - 19 supporters

Gerakan Rakyat: Gerakan Rakyat: UndurNajib/NajibMustGO
at 22.00 : 6/3/2016 - 37 supporters
at 22.00 : 7/3/2016 - 42 supporters
at 10.00 : 8/3/2016 - 42 supporters

Prime Minister Dato' Seri Najib Razak: Quit
at 22.00 : 5/3/2016 - 8,013 supporters
at 22.00 : 6/3/2016 - 26,160 supporters
at 22.00 : 7/3/2016 - 33,662 supporters
at 10.00 : 8/3/2016 - 34,862 supporters

Maaf, aku tak tau macam mana nak dapatkan bilangan penyokong ‘Deklarasi Rakyat’. Jika ada sesiapa boleh bagitau, aku alu2kan. Aku nak bagi semangat kepada yg lain untuk beri sokongan. Jika petisyen Azrul Mohd Khalib (yang aku tak pernah kenal) yg bertajuk ‘Prime Minister Dato' Seri Najib Razak: Quit’ dapat mengumpul lebih dari 30,000 supporters, aku percaya ‘Deklarasi Rakyat’ pasti berganda lagi. Anak-anak aku sendiri ada telefon tanya dah sain ke belum. Tentu anak2 orang lain pun macam tu jugak.

Ada orang cakap perkara ni remeh (yg cakap Deklarasi Rakyat’ remeh pun ramai) tapi sekurang2nya kita tau ramai yg sokong pendirian kita. Apalah sangat 30,000+ di petisyen Prime Minister Dato' Seri Najib Razak: Quit ni jika nak dibandingkan dengan 3 juta umat UMNO yg 100 persen berdiri di belakang Presiden (setelah ditolak parasit2 yg berkepentingan peribadi). Tetapi aku percaya dlm 30,000 supporters ni tak ada pemakan dedak, tak ada pembalas budi, tak ada pembayar hutang kepada AhJib Go! maupun Tun M. Kita semua lakukan atas rasa hati kita sendiri, tanpa dipaksa dan tanpa mengharap balasan.

Terima kasih kepada Datuk AKJ kerana beri ruang.

p.s
Ramai jugak yg panggil aku Datuk Alif, sebab ramai cucu aku berpangkal nama Alif

Pompuan said...

Salam DAKJ, msh, Zed-85.
Saya seorang realist ,bukan troll, yang sayang dan sanjung Tun M. Saya takut sangat beliau hilang hormat dan jatuh status as statesman.
Nah, betulpun saya cakap. Isteri suami anugerah Allah Wan Azizah dahpun bersuara cakap it is Mahathir who needed Pakatan. And she goes on droning about that declaration which meant Anwar's release Same page as Crown Prince Azmin Ali who stressed it meant reformation, not only ousting Najib.
There you go. Mahathir is being shamed as I feared. Macam pengemis. Kesian sangat.
Ku Li yang pandai. Don't want anything to do with the declaration.
Tulah Tun M. If you choose Ku Li instead of Anwar, all the political turmoil will not happen.
That's why I fervently believed the declaration will be DOA. Penjilat Kit Siang dan Anwar pun cool je siap cakap oh Mahathir the dictator who hated Kim Siang. Who's reponsible for all the shite in UMNO.. Macam mana Malays like DAKJ pulak can forgive and forget Kit Siang. His racism and our racism DAKJ are world's apart. I don't have to elaborate as I see it daily, working in Chinese conpany.
Encik Zed, you mentioned about Orwell's Animal Farm. Of course I know, being an English Lit major. But I must tell you our political situation is far from it. Tengok apa Tuanku Agong cakap berhentilah politik faedah dah setahun tak abis abis. Puji Najib lagi atas kejayaan ekonomi negara. Memanglah u all akan cakap Najib buat speech. Tapi Tuanku takkan setuju nak bertitah sedemikian if tak betul.
Encik Zed, declaration yang you all sign tu merestui tindak-tanduk caca-marba.
Like the witches in Macbeth said :' Double, double, toil and trouble.
Fire burn and cauldron bubble.
Dalam tu ada eye of newt etc.
Hahaha macam tokoh-tokoh yg sign declaration.Hahaha.

Unknown said...

Apa yg kita lakukan pada hari ini adalah satu sejarah dalam hidup kita yg mahukan perubahan. Demi negara dan agama. Walaupun ianya hanya bantahan dalam talian.
Kepada pemimpin yg di hadapan. Harapan rakyat adalah menggunung tinggi. Jangan hampakan kami. Rakyat yg kerdil ini. Berjangka demi kebenaran. Jujurlah hati kamu demi anak keluarga kamu dan serta rakyat yg memilih kamu sebagai benteng keadilan. Ketepikan rasa dengki. Jauhkan hati kamu dengan perasaan tamak dan bongkak demi kuasa. Sbb yg menentukan kedudukan kamu sekarang sebagai ADUN, ahli parlimen, exco negeri,menteri dan perdana menteri adalah rakyat yg kerdil ini.

Oshin said...

Dear Mr/ Ms Pompuan,

Please write in your own blog. Everyday when I want to gain knowledge here in this scribe, I have to jump through with blind eye over your convoluted essays ( Major in Eng.Lit..really???)

I have informed all friends and family about the online declaration. Alhamdulillah, all have signed without minute hesitation. Keep up the good work Pak Kadir. I salute you!

Zed-85 said...

Saudari Pompuan,

The three Witches chanted,

Double Double Toil and Trouble.

Then came the Christians,

They burned the witches at the stake.

Orang melayu memang banyak percaya kepada prophecies macam Macbeth. Contohnya teori RAHMAN.

According to the prophecies, Najib will the last one.

I don't believe in prophecies, not one bit.

Unknown said...

DONE Datuk...(Better Than Nothing)

Tqvm

Unknown said...

Sign dah

Anonymous said...

Semalam, orang nak culik Bugis.
Hari ini, bom kat KLCC projek budak sekolah.
Besok...? Mungkin Upin dan Ipin masuk DAP?

Azrul Mohd Khalib said...

You know what to do. More than 37,000 have already signed. Add your voice to those who support the Declaration!

Please sign in support of change for Malaysia: https://www.change.org/p/prime-minister-dato-seri-najib-razak-quit

Anonymous said...

Last time Mahathir do .... to other people. Now he knows what it feels.

Unknown said...

Saya tidak mempercayai semua maklumat di alam cycber.tapi melalui cara hidup,amalan berpolitik,cara berfikir,kejujuran maka boleh saya katakan kita mempunyai masyarakat minda kelas ketiga

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).