Sunday, March 13, 2016

When "Kafirs" Behave Like Good Muslims


A Kadir Jasin

EARLIER this month, Minister in the Prime Minister Department, (Datuk Seri) Azalina Othman Said was reported as saying that Umno was the best way of fighting for the religion.

[REMINDER: No anonymous comments will be published.  Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym is accepted. Be respectful. No swearing. Thank you]

Azalina is one of the newest and the most ardent admirers of the Prime Minister, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone), Mohd Najib Abdul Razak, having been rescued from political wilderness some months ago.

I also understand her reason for alluding to Umno being the surest protector of Islam. When nothing else works, people go back to religion and Islam is the best way of corralling the Muslims, especially the Malays.

Azalina: Umno is best protector of Islam
But that’s not what I want to talk about today. Instead I want to talk about the non-believers – the kafirun. Clearly many of them are more Islamic in their behaviour and actions than some Muslims.

The Sunday Star reported that the People's Action Party PAP) Member of Parliament for Bukit Batok, David Ong, had resigned suddenly on Saturday “due to personal indiscretion.”

No, he was not found to have S$877.3-million (about RM2.6-billion) in his personal account. Nor was he found to have lied about a huge donation he secretly received.

His indiscretion, according to media reports, is an extramarital affair with a woman who is a grassroots activist in his constituency.

This reminded me of an allegation by a Puteri Umno leader recently that Umno men treated Puteri members as sex objects.

Ong is not a Muslim. So there is no such a thing as “khalwat” or “zina” charge against him.

Even if he is a Muslim – which he is not – he could quote (Datuk Seri) Abdul Hadi Awang – the Pas President – as saying that the prosecution must bring forth three pious men as witnesses.

I don’t think it is possible to produce three pious men as witnesses because in Singapore they don’t have moral police and they don’t go around spying on lovers.

But I am pretty sure that the Singapore secret service keeps a close watch on visiting foreign dignitaries to see if there are indiscretions worth videotaping.

Channel NewsAsia reported on Saturday night that the affairs is believed to have gone on for at least six months, "and came to light after the woman's husband complained about it".

I am more than sure that in Umno-ruled Malaysia, there were married Muslim men and women who had committed a similar indiscretion behind the spouses’ back.

So in this kafir-ruled country called Singapore, an MP willingly resigned for having an affair with a married woman.

In that country too, some years ago, a minister committed suicide upon being investigated for corruption. Teh Cheang Wan was Minister of National Development when he was investigated. He was found dead on 14 December 1986.

Now you know why the kafir Singapore is sparkling clean compared to Malaysia that is built upon Umno-protected Islam.

And for that reason too they don’t like people using their banking system to launder money. That’s why they froze 1MDB-related offshore accounts. That’s why people who are suspected of wrongdoing were shown the door.


Wallahuaklam.

39 comments:

awang batuburok said...

Parti PAP tidak mempunyai kawan2 dari Parti Lebai untuk rujukan mesra kemunkaran dan rujukan kitab u-turn.

Mereka sangat tahu apa itu kemunkaran dan mempunyai integriti yang tinggi dalam politik.

Zalman A said...


Salam Datuk,

There is no need to look far.

Here is the President of UMNO lying blatantly:

https://www.youtube.com/watch?v=bi--3fXHgv4

He praises Haron Din for saying that a penyamun would not bring the money back to Malaysia - "tak masuk akal", kononnya.

He then goes on bravely to threaten legal action vs. WSJ.

Well, that was last July.

Since then, the WSJ remains un-sued and we know now that, yes, the money came back to Malaysia and into his personal accounts.

Haron Din has not opened his mouth since then.

Zalman A said...


Yes, the data bears out the fact that Muslim countries are not performing well in corruption eradication:

http://www.mohammedamin.com/Community_issues/Why-are-Muslim-majority-countries-more-corrupt.html

That was from 2010 but Malaysia's taken big strides in the wrong direction since then.

The religion of the UMNO elites is money, not Islam.

vasantha said...

Dear Dato,
Abuhassanadam has also written a beautiful article.

sukasamasuka said...

Datuk.

"Now you know why the kafir Singapore is sparkling clean compared to Malaysia that is built upon Umno-protected Islam."

Singapore, Sweden, Japan and other kafir western countries have been adopting the core Islamic principles of Governance such as democratic, honesty, transparency, to name a few...without the word "Islam" attached to it as a label. It is for this very reason the greatest Quranic teaching and learning IS NOT at UM/UKM/UiTM/Al-Azhar/Madinah, but at Cambridge, Oxford, Yale and Harvard.

In Malaysia, however, we take the label and throw away the contents.

It started when Abdullah Badawi popularized the concept of "Islam Bediri" (my spelling is terrible?), thinking that I elected him to be my Imam and he started preaching stupid Islamic concepts which puzzled many, except some highly paid narrators and media scribes (NOT Datuk AKJ).

Then the current PM came along, with his "Islam wassabi" or something like that.

WELCOME TO UMNO-PROTECTED ISLAM!

NO ONE...NO INSTITUTION, how fanciful is the name given, can protect Islam....NONE. NONE whatsover!!!!! IF THERE IS, please let me know, NOW!!!! Ada ke?????

Islam is not designed to be protected by human being, LET ALONE UMNO....or PAS...Jauh panggang dari api! In fact, in this context there is no"panggang" and there is "no api".

But, both UMNO and PAS, and the likes will 'trade' Islam like commodities such as rice and sugar...for money...and profit. PERIOD.

Yes, I was fooled once...twice and many times in the past until the last General Election in 2013!

LET THOSE PEOPLE SAY I AM NOT A MUSLIM...I DON'T CARE...BUT, I WILL NOT BE FOOLED NO MORE!

IF I HAVE TO BURY ISLAM WITH UMNO AND PAS, I WILL NOT HESITATE EVEN FOR A SECOND!

Adam Ikhsan said...

Ku Nan and UMNO is feeling the heat and turns groggy when Mahathir and opposition working together.

I called on every Malaysians " LETS BOO'S NAJIB " wherever and whenever we see's him.

noordin mohamood said...

Salam DAKJ,
Deklarasi selamatkan Malaysia melalui pelbagai pihak yang dipelopori TDM walaupun terbaik untuk rakyat Malaysia tetapi tidak menggugat DSN yang tidak akan meletak jawatan atas desakan itu.

2. Tindakan politik yang perlukan komitmen semua parti pembangkang dan ahli UMNO yang sudah muak dengan karenah DSN ialah:

a) Usulkan undi tidak percaya Kerajaan Trengganu. Dato Ahmad Said perlu akur dengan syarat Pesuruhjaya PAS Trengganu, Satiful Bahri iaitu beliau masuk PAS dan menjadi Menteri Besar jika usul berjaya. Kaedah boleh menggunakan bagaimana Mukhriz dijatuhkan.
UMNO tidak boleh mendakwa perkara ini di luar perlembagaan kerana mereka yang create precedent.

b) Usahakan perkara yang sama di Negeri Kedah. Mukhriz mesti sanggup sama ada masuk parti PAS atau PKR dengan beberapa pengikut (ADUN) yang bersedia untuk menyelamatkan Negeri Kedah. Tidak perlu usul di DUN. Memadai mengadap Jemaah Pangkuan Negeri sebagaimana dilakukan UMNO.

3. Jika kedua-dua negeri ini dapat kepada pembangkang, maka kedudukan DSN akan tergugat dengan teruk. Mengharapkan PRU amat jauh lagi, atau DSN mengadakan PRU lebih awal bagi menghindari pertukaran kerajaan negeri Trengganu dan Kedah. Itulah yang rakyat tunggu.

4, Semua usaha di atas akan jadi realiti jika PAS berperanan sebagai penyelamat ummah dengan mengenepikan cita-cita politik sendiri. Keutamaan adalah menyelamatkan negara. Terlalu berlengah akan memberi peluang yang lebih besar DSN merosakkan negara yang tercinta.

Ayuh, jadilah pejuang untuk membebaskan negara dari cengkaman penzalim.

PutraKraken said...

Salam Datuk

Itu sah kafirrun. Punya maruah dan harga diri...

Di Malaysia orang melayu yang dilahirkan Islam tapi jiwa belum tentu Islam. Islam luaran...suka membezakan sesama Islam dan selalu medabik dada mengatakan dirinya lebih islam dari orang lain...Ostaz online...Ostaz facebook...Ostaz cyber... Bukan setakat tu...cuba perhati kes jenayah..kes buang bayi...kes rogol dsb...majoriti orang melayu.(yang dilahirkan Islam).

Najib, Zahid, KuNang, Mat Maslan, Nazri, Salleh Kruak, Rahman Dahlan, Azalina, Apandi, KBAB, Hassan Cari Makan semuanya melayu(dilahirkan Islam)...bahkan Kanda Arul pun orang Islam......Dalam senario skandal yang sedang melanda Najib dan kerajaan masakini....wajarkah mereka mengaku diri mereka mengamalkan ajaran Islam?...

Jangan 'hijack" Agama (tidak semestinya Islam sahaja..kristian, budha, taoist dll) dalam berpolitik. Mengikut sejarah, perpecahan dan timbulnya mashab dalam Islam masakini (Syiah, Sunni, Wahabi dan juga Imam-Imam ) adalah berpunca dari politik agama. Pada zaman Rasullah dan para Sahabat menjadi khalifah tidak ada sunni, syiah, wahabi dll. Hanya Islam yang satu.

Kepada semua parti politik (UMNO,PAS, PKR, dll. yang majoriti orang melayu) jangan nak menjadi hero Islam kerana Islam itu bukan hanya Melayu namun Melayu dilahirkan Islam.

ADA MATA PANDANG
ADA TELINGA DENGAR
ADA AKAL PAKAI
ADA MULUT...cakap pakai AKAL.

Wassalam

SM said...

I like your phrase " Islam is the best way of corralling the Muslims, especially the Malays". Just like in Western movies where cowboys corral the cows from straying from the herd. If I am not mistaken the Singapore minister who committed suicide was a good friend of LKY, who refused to intervene even though the amount involved was just about Sing Dollars 20,000.

sukasamasuka said...

Datuk.

"And for that reason too they don’t like people using their banking system to launder money."

Tun M built Islamic banking system in Malaysia single-highhandedly from ground zero because he believed in Islamic economic system, to the dismay of many Western countries at that time. It was not easy...it was not perfect either, but he persevered in his pursuit to the surprise of many including "Islamic" countries in the Middle-East. Then he promoted the concept of "Halal" on global scale, never seen before in the history of mankind...not easy, but, we remembered those early days. THANK YOU TUN M!

THERE IS NO STUPID ISLAMIC SLOGANEERING like Abdullah and Najib time. NONE! Just pure hardwork...these were early Malay Muslims. They build great institutions like Tabung Haji, ASB, Putrajaya, Petronas Towers an the like.

The money flows like water in our banking system...true enough, instead on building early successes, small it may be, they squandered the banking system!

Zeti...you may retire in April in glamour, but your hand full of shit....

Azman of AMBank...your hand full of shit too!

Both of you consider yourself lucky because our AG, Apandi is a nice guy. Apandi loves najib, Zeti and Azman....this IS NOT OSA!

Infact, the first two person in jail are Zeti and Azman! YOU BOTH KNEW WHAT HAPPENED IN 2013....oh yes you knew very well. Get new passports and run. Run fast. New Government will not tolerate guys like you.

In the words of Datuk AKJ "Be it tomorrow or years into the future the repeat of what’s happening today cannot and should not be allowed. The country and its people have suffered so much in the hands of one person. No future Prime Minister should be allowed to wield so much executive power and to act unilaterally."

Thank you Datuk.

menangkerbaw said...

Semua suratkhabar hari ini memuji ucapan Najib, dengan istilah2 islamiaahnya, tabayyun, walaq dll. Tapi aku tertarik dg satu tulisan dlm Sinar "Kita berdiri dipihak yg mana?" tulisan Dr.Awang Mat Puteh. Satu tulisan yg paling berani.
Katanya, "Tidak pernah terjadi dlm sejarah tanah air, baik sebelum merdeka maupun selepas kemerdekaan, dimana pemimpin yang dicemari pelbagai skandal dan jelik akhlaknya masih dijunjung tinggi melangit."
Katanya lagi,"Malangnya, bukan hanya pemimpin sebegini masih disanjung dan dipuji, malah mereka yang mengkritik akan dicerca, dihukum malah diheret ke mahkamah."
Malah Dr Awang, menegaskan "Mengapa org Melayu zaman moden yg hebat2 dan bijak pandai belaka ini, pada hakikatnya papa kedana, mundur pemikiran dan miskin nilai2 luhur dan mulia? Apakah org Melayu miskin keberanian?
Seterusnya ia menyatakan "Fenomena ini amat menakjubkan terutamanya untuk sebuah negara yg telah melahirkan ramai golongan cerdik pandai Melayu semenjak merdeka. Tetapi sayang yg bersuara lantang bukannya teknokrat ataupun sarjana lulusan Oxford, bukannya pula mereka yg kuat menjerit "Hidup Melayu" pd perhimpunan agung tahunan parti politik, tetapi seorang negarawan 90 tahun dan srikandi muda dari Langkawi."
"Mana teguran alim ulama berjubah Arab yg lantang bersyarah siang dan malam dikaca televisyen mengenai amal maaruf nahi mungkar"
Dr Awang Mat Putih tidak mempunyai jawaban, katanya "mungkin ramai yg takut.Tetapi persoalanya, apa yg hendak ditakuti?Ingatlah kata Pramoedya Ananta Toer, dlm hidup kita cuma satu yg kita punya, iaitu keberanian.Kalau tidak punya itu, lantas apa harga hidup kita ini? Ingatlah kata pujangga agung Usman Awang, "Anak Melayu, namamu telah diseru, jawablah, sebelum lidahmu jadi bisu."

Terbaik dari Dr.Awang Mat Puteh dan tahniah Sinar kerana berani memaparkan tulisan2 yg baik untuk tatapan rakyat Malaysia.

panglimo potaseh said...

Saya baru bercadang nak beli buku "world without islam" dan "the origin of god" dah lama saya perhatikan buku ini .. kedua buku ini tebal dan bertulisan kecil dengan harga anggaran RM50 senaskah .. tidak seperti buku tulisan kebanyakan ustaz kita yang seperti tebal dengan tulisannya yang besar, nampak sangat mereka cari makan guna ugama.

Sebenarnya saya was-was nak beli kedua buku ni .. takut terbabas kepercayaan. Tapi bila saya melihat gelagat umat Islam hari ini .. terutamanya kaum melayu, saya rasa terpanggil untuk membelinya .. beli belum baca lagi. Mungkin setelah saya membaca buku ini jika saya rasa tergugat mungkin saya akan minta perlindungan UMNO. Bak kata Saudara Azalina (rujuk gambar) yang ngatakan UMNO itu pelindung Islam.

Begitulah keadaan ugama Islam hari ini .. memacam cara di perlakukan sebagai alat untuk melindungi kepentingan. Islam dimohorkan sebagai hak atau milik bagi lapisan sosial tertentu. Malahan ada yang gunakan ayat-ayat ugama untuk dihembus supaya memberi magis pada pengunanya dengan harga tertentu. Ceramah ugama lebih tertumpu pada memasungkan jiwa pendengar nya yang rata-rata malas membacaya .. dan begitulah seterusnya .. seterusnya dan seterusnya .. pada saya generasi Islam hari ini boleh disamakan dengan zaman pertengahan Kristian Eropah yang juga dikenali dengan Zaman Kegelapan .. mujur ada UMNO sebagai pelindung.

Can of worms said...

Datuk, surely the Singapore Secret Service in keeping taps on visits by foreignors, especially vvips, would really have damaging material on them should the vvips cross the bounds of propriety, and the visits by Malaysian politicians holding "romantic' trysts in the republic would be taped as well. This begs the question of when these tapes will see the light of day.

aku said...

Kadiag, salaam.

Aku tempek apa yg hang tulih...'Even if he is a Muslim – which he is not – he could quote (Datuk Seri) Abdul Hadi Awang – the Pas President – as saying that the prosecution must bring forth three pious men as witnesses.'

Aku tengah penin ni, betoi ka Hadi Awang kata 'three pious men' sebagai saksi. Yg aku tau, marfhum suroh Annur ayat empat kata empat orang saksi...
Mangap no.

Aku

aku said...

Kadiag, salaam.

Aku tempek apa yg hang tulih...'Even if he is a Muslim – which he is not – he could quote (Datuk Seri) Abdul Hadi Awang – the Pas President – as saying that the prosecution must bring forth three pious men as witnesses.'

Aku tengah penin ni, betoi ka Hadi Awang kata 'three pious men' sebagai saksi. Yg aku tau, marfhum suroh Annur ayat empat kata empat orang saksi...
Mangap no.

Aku

myhometown said...

Umno hanya mempertahankan Agama Islam tetapi untuk.menghayati dan mempraktikkan nya...wallahualam

jumbeaux said...

Salam Datuk

Thank you for raising this. I have been pondering the same for quite some time. More so when I heard Tan Sri Rafidah talked about moral compass recently.

Sadly, I feel that the Malays are having a moral crisis at the moment. They prided themselves to being outwardly pious; seemingly leading an islamic life like going to umrah frequently, sporting a beard and having a couple of black sujud marks on the forehead.

Some also send their children to the best religious classes and quran teachers available; giving us the impression that the kids will grow up to be morally pure.

And yet, these same people defended the perpetrators or just kept silent even when they see the blatant misuse of power and irresponsible leadership happening in the country right now.

When asked, many replied that whatever happens at the top will not make their life any better and "so what's the point of protesting?". An ignorant view especially with our current economic predicament where no one will be spared. Perhaps these people are just another classic case of frogs being slowly boiled in water.

Others, however, take a more opportunistic approach. They say that as long as they can grab as much as they can from both warring sides, they will be happy. Hence why we hear that cash is king.

What these people forget is that their children are watching.

No matter how many times we make our kids pray, read the Quran and bring them to umrah; our children will learn the most from what they see their parents do. Parents that show apathy towards moral injustices will breed morally apathetic children. And if our famous "bapa kencing berdiri, anak kencing berlari" peribahasa has any shred of truth to it, selfishness and apathy will be more prevalent in the next generation of Malays.

So who should be blamed if this happens? None other than their parents. The same parents who unwittingly taught their kids poor morals by keeping silent to the current political situation in the country.

Save Malaysia. Get involved.

sukasamasuka said...

Datuk.

Islam bukan nya bermula 1,400 tahun lalu...jadi masa tu tiada UMNO...tiada PAS...tiada Raja Salman al-Saud tukang jaga Kaaba...Kaaba pun belum ada masa tu...TIADA...TIDAK ADA...JANGAN AUTA!!! Tapi Islam sudah ada. Itu la Islam yang aku faham yang dibawa olih Datuk moyang aku.

Hanya di Malaysia, perlembagaan buatan UMNO kata Melayu itu Muslim. Hanya di Malaysia...itu la Melayu jadi bingung, tidak dapat bezakan mana satu bangsa...mana satu agama...mana satu budaya. Hingga lah pakaian budaya Arab Jahiliyah pun, kita fikir itu la Islam....PAKAIAN pun bolih jadi Islam???? Kalau Melayu mau jadi Islam ala Arab, kawin sama Arab...tinggal di sana...jadi la orang Arab.

Arab yang datang ke nusantara jadi Melayu....Melayu di nusantara jadi Arab! Yang kita Melayu ambil baju Arab, bukan intipati Islam seperti jangan mencuri hak orang lain, jujur, amanah, on-time, jangan kurangkan sukatan dsbnya. Pakai la baju ala Arab tu siap dengan tengkoloknya...nothing will happen sebab jiwanya kosong.

Jadi bila ada pemimpin UMNO menjual Islam dan bangsa...mesti lah laku macam pisang goreng panas sebab Melayu bingung, bukan takut.

Melayu bingung kalau tidak sokong UMNO dan PAS...maka hilang la Melayu...hilang la Islam. Siapa la peduli kalau Melayu hilang didunia...banyak lagi kaum kaum yang dirahmati Allah Taala yang akan menggantikan nya...seperti yang Dia janjikan. ITU JANJI NYA DAN HAK NYA, bukan kita yang berpandai-pandai menentukannya.

Sejak bila pula UMNO dan PAS jadi tukang jaga Islam? Jaga Melayu bolih la...bawa la Melayu ke mana kamu suka...asal jangan dikaitkan UMNO atau PAS dengan Islam.

Islam masuk ke nusantara ini kerana UMNO dan PAS ke? Fikir la...jangan jadi bodow...nanti habis makan dedak, makan tahi pula.

Oooiiii orang orang UMNO...dan orang orang PAS! Cukup la menjual agama tu...ITU BUKAN AGAMA KAMU! Itu agama Allah Taala...Dia tidak perlu MELANTIK UMNO dan PAS untuk tujuan yang HAK.

Kamu makan duit rasuah, duit anak yatim piatu, duit tabung haji, duit balu dan duit orang tua tua miskin....KAMU BILANG KAMU ISLAM????? Mungkin juga kamu Melayu, tetapi belum tau kamu Islam.

Kamu membohong berbelit belit dan bercakap dengan lidah bercabang....ITU MELAYU UMNO LAH...tetapi bukan orang Islam.

Buang la Islam kamu, jadi la Melayu biasa...jadi tidak sakit kepala memikirkan tabiat kamu yang macam syaitan. Muka pun ada yang macam Iblis...kita tau muka Iblis sebab bila dipandang sekali saja macam mau saja diludah.

Islam is like a double-edged sword.

Banyak manusia yang disayangi dan dihormati manusia sejagat kerana dia mempunyai ciri ciri "seorang Islam" yang baik. Bill Gates is one of them...bersedekah berbillon billion untuk menyembuh penyakit Malaria.

Tetapi bila Islam ditempel pada UMNO dan PAS...ia senjata makan diri. AWAS!!! Banyak contohnya...dalam Al-Quran dan Bible pun ada kata...ada suatu kaum menggunakan agama untuk buat duit. Kaum itu adalah UMNO dan PAS, kalau di Malaysia.

Daniel Noor said...

Salam Datuk,

When you use religion in politic to pursue your ambition to be powerful and of course to accumulate wealth, the party members eventually become confused and hypocrites

As noticed that at the end of every PAU or when the GE is just around the corner, many of these UMNO people will be performing UMRAH. They are there not only to cleanse themselves but to seek ' rezeki and petunjuk

As of late, the leader who is being under pressure to resign has been performing UMRAHs a couple of time and being highlighted in the newspapers and tvs. This is PURE HYPOCRITE



Zed-85 said...

Berbeza dengan Singapura, kita ada saluran yang tertentu dalam penyelesaian masalah.

Siasatan akan dijalankan kadangkala berbulan-bulan dan ada yang makan tahun. Siasatan teliti akan dijalankan.

Kadangkala dalam waktu siasatan. Tukar menukar jawatan berlaku. Ada juga yang diberhentikan.

Kadangkala setelah siasat, pendakwa kata tidak ada bukti.

Oleh itu, kita kena akur dan terima saja. Jangan bangkit lagi.

Di Singapura berlainan. Singapura mengamalkan "Kepimpinan melalui teladan". Bukan setakat nama tetapi secara praktikal.

Tidak ada tolak ansur dalam perkara yang berkaitan dengan undang-undang.

Sekiranya ada perkara yang salah dari segi moral, belum lagi dibicarakan sepertimana kes Menteri di Singapura baru-baru ini, Menteri sudah letakkan jawatan. Ini supaya menjaga nama baik parti PAP.

Mengapa agaknya orang kafir kadang-kala lebih baik dari orang Islam.

Ada teori yang mengatakan, Syaitan dan Iblis mengacau orang Islam lebih dari orang kafir. Mungkin dalam masa 24jam, Setan mengacau orang kafir 1 jam dan mengacau orang Islam 23jam.

Sepertimana pembahas di sini mengatakan bahawa, tak perlu saya sebutkan namanya, penyokong Tun M ada yang kaya seperti Halim Saad kaya raya , oleh itu beliau pun hendak "merasa" juga.

Boleh jadi, setan akan menunjukkan dalam fikirannya, begitu indah dunia ini sekiranya makan dedak.

Dalam bahasa orang putih, "Sell their soul to the devil". Jadi itu, perkara salah dan baik tidak lagi penting baginya.

Saya pernah tinggal di UK, negara orang kafir. Pagar di luar rumah setakat paras pinggang sahaja. Pintu rumah pun tidak ada Grill Besi. Setakat pintu kayu dengan selak. Saya rasa selamat dan tidak ada kejadian curi.

Di Malaysia, pagar rumah samapai paras kepala. Grill Besi di pintu dan tingkap dan mangga pintu, masuk juga pencuri. Tinggal di rumah tidak berasa selamat berbanding di UK.

Di UK, negara kafir, tidak mengamalkan hukum potong tangan, merotan orang di khalayak ramai tetapi negara selamat.

False pretensions said...

Datuk, another suspect Tengku title holder Adnan admits his title is from Acheh, true or not?
Wonder why so many of PM's assistants including PM himself are so happy to say they are from Indonesia. Any chance Jowoki will invite them back to stay permanently?

QalamQabut said...

Jika mengikut kata2 Adnan Satem, UMNO dan BN akan kiamat tak lama lagi. Oleh itu bertaubatlah wahai AhJib Go! dan semua peringkat penyembahnya.
http://www.astroawani.com/berita-politik/adenan-harap-najib-jadi-perdana-menteri-hingga-kiamat-98476

PutraKraken said...

Salam Datuk

Melayu itu Islam?..Islam itu Melayu?..

Buka balik lipatan sejarah...Melayu bukan asalnya Islam...Nusantara melayu dari Madagascar di sebelah barat dan kepulauan Filipina di timur langsung ke selatan di kepulauan pacific seperti Fiji dan Samoa...dan di utara kerajaan Campa...itu adalah asal usul melayu. Kini majoriti melayu yang bertutur bahasa melayu berpusat di Asia Tenggara terutama di Indonesia, Malaysia dan Brunei.

Melayu adalah penganut Hindu untuk sekian lamanya... hingga kini masih ada yang menganuti Hindu seperti melayu di Bali. Kepercayaan Hindu ini begitu menebal hingga kesaat ini...Budaya dan adat resam melayu bukan beasal dari Islam...ingatkah kita kepada Pesta Mandi Safar?...Buang Ancak?...bahkan dalam adat persandingan pengantin kita masakini...pulut kuning, bertepung tawar...adalah berunsurkan budaya Hindu...

Melayu menjadi Islam hanya lebih kurang 800 tahun yang lalu..Di Tanah Melayu bermulanya Melayu Islam dengan Parameswara putra Hindu dari Palembang mentabalkan dirinya sebagai Sultan di Melaka....

Kini...Melayu mengaku Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu...benarkah begitu?...Melayu hanya suka mendabik dada melaungkan Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu!...sehingga mualaf pun dikira masuk Melayu....tidak Islam kah sesaorang itu kalau bukan Melayu?...Pada hakikatnya Melayu berbangga dengan Label Islam pada diri mereka. Islam sebagai LABEL luaran sahaja..umpama jenama perdagangan....lebih-lebih lagi yang ada ciri-ciri Arab...Segala yang bunyi sedikit arab dianggap Islam...musabahah, wasatiyah dan macam-macam hah dan bah....Perbankan Islam...benarkah Islam?...Mudharabah, AlBaiBithaman Ajil...dan entah apa-apa istilah perbankan "Islam" lagi...Pergilah anda ke mana-mana institusi perbankan Islam...baik Bank Islam, CIMB, RHB, Maybank dll....kalau kita nak buat pinjaman atas konsep Islam...apakah intipati perjanjian pinjaman tersebut....ianya tak akan lari dari konsep "interest/faedah"....walaupun dijenamakan dengan pelbagai nama arab...kerana melayu taksub yang arab itu Islam.

Begitu juga senario politik melayu....Islam telah diculik untuk meraih sokongan...UMNO, PAS, Amanah dan PKR...Islam dijadikan senjata memaksa sokongan...maka tidak Islamlah melayu kalau tak menyokong parti mereka yang "Memperjuangkan Islam" walhal tindak tanduk pemimpin mereka mencerminkan sebaliknya.

Kita contohi Sarawak. Rakyat Sarawak begitu sederhana dan penuh toleransi dengan pelbagai budaya dan anutan agama suku kaum yang pelbagai. Tidak menjadi kejanggalan dalam satu keluarga ada yang muslim dan tidak muslim dari pelbagai suku kaum hasil dari perkahwinan campur. Yang muslim tetap menghormati ahli keluarga yang bukan muslim dan begitu juga sebaliknya.Kalau orang luar terutama melayu semenajung (Orang Malaya kata orang Sarawak) melihat ini sebagai kekalutan dan tidak dapat menerima....langsung mahu "mengislamkan" orang Sarawak seperti yang dilakukan oleh segelintir guru-guru dari semenanjung...maka mereka seharusnya mendalami budaya rakyat Sarawak terlebih dahulu. Yang nyata Rakyat Sarawak tidak mahu melayu/pemimpin dari semenanjung terlebih-lebih.

Pada waktu Najib tersepit sekarang...beliau dan menteri-menterinya bukan main baik dengan Sarawak...begitu kerap datang melawat Sarawak konon membantu PRU negeri yang tak lama lagi. Sedarkah Najib..ucapan Adenan yang disampaikan dalam bahasa melayu lokal atau iban begitu sinis dengan pujian dan sokongan menggunung terhadapnya...Akhbar perdana hanya melaporkan "Pujian dan Sokongan" KM Adenan...munkin mereka juga tak faham bahasa lokal. Saya hanya senyum kambing....kesian Najib...SYABAS ADENAN SATEM...

Akhir kalam

MELAYU ITU ISLAM...ISLAM TAK SEMESTINYA MELAYU...sedarlah wahai Melayu.

Geng Mamak said...

Datuk,

1. Is this confined only to Puteri Umno ?

2. Is the indiscretion confined to only men and women ?

I think you know where I am going with this .....

To add, why is Azalina so eloquently defending Najib ? What happens to her once Najib is no longer in power ? Yes, answer is korek (correct) !

Nick Bagan said...

Bila baca tulisan Datuk, saya jadi teringat balik pada sebuah buku 'kisah dongeng rakyat' yang pernah saya baca dulu.

Kisah mengenai seorang pembesar di sebuah negeri yang sangat muda ketika dia dilantik. Alkisahnya oleh kerana dia muda orangnya, agak kacak dan berketurunan bangsatwan maka ramailah gadis dan wanita yang tergoda dan yang menggoda walaupun si pembesar muda itu sebenarnya telah pun mempunyai isteri di rumah.

Oleh kerana berdarah muda maka akhirnya kecundanglah dia, jadi tergodalah juga akhirnya si pembesar muda ini pada seorang wanita bermata galah yang selalu berkunjung ke pejabatnya. Hinggakan apabila wanita itu datang saja maka diperintahkan semua kakitangan pejabatnya keluar rehat.

Makin hari makin mesra hubungan mereka hinggakan pembesar muda itu tidak boleh senang hidupnya jika tak berjumpa wanita itu walau sehari. Yang tak disedari rupa rupanya wanita itu juga sebenarnya sudah mempunyai suami di rumah.

Akhirnya rahsia sudah tidak menjadi rahsia lagi, apabila hati dah suka. Isteri dirumah diceraikan dan suami wanita itu diberikan ganjaran lumayan agar menceraikan wanita itu.

Maka berkahwinlah juga mereka akhirnya setelah sekian lama bergelumang dengan dosa.

Kesimpulan cerita, apabila nafsu serakah menguasai diri, nilai moral dan agama tidak lagi diambil peduli. Si bangsawan pun boleh bertukar menjadi bangsatwan....

HR. Adi said...

Salam datuk.
News site Free Malaysia Today posted an article about your post.

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/03/14/kadir-kafir-often-more-islamic-than-believers/

They seem to have misquoted you as saying that MP David Ong defended himself by quoting president Abdul Hadi Awang. They may have misunderstood your post. When in fact you put he COULD have defended himself. Just a question of journalistic integrity because your name is affected too.
Thank you.

Hanezam said...

Macam pernah dengar cerita ini..

flyer168 said...


"When "Kafirs" Behave Like Good Muslims"

Salam Datuk,

Just to share this...

http://www.straitstimes.com/singapore/teh-cheang-wan-case-no-way-a-minister-can-avoid-investigations

https://en.wikipedia.org/wiki/Teh_Cheang_Wan

sukasamasuka said...

Datuk.

Aku berkali kali cuba try tulis begini "bukan semua orang UMNO korup, mesti ada yang baik"...tapi setiap kali juga, aku tidak dapat sambung tulisan aku sebab orang orang UMNO (keluarga dan kawan kawan Cina dan Melayu)akan ketawakan aku. Aku yang rasa malu mau tulis sebab durang tau yang aku membohong untuk kasi sedap hati. Ini kan time cuti sekolah, jadi banyak Melayu kawin masa ni. Cuba la try cakap "UMNO baik dan tidak kurop" dengan yang duduk semeja dengan kita. Lihat apa reaksi mereka. Yang kenal dengan aku, kalau orang UMNO, dia suruh aku cakap perlahan-lahan sikit takut orang lain dengar sebab katanya lagi "aku ni orang UMNO la brother, siapa bilang UMNO tidak korup?". Yang aku tak kenal tu biasa la, langsung tak mau sambung cerita aku atau mau kenal dengan aku lalu mendiamkan diri.

Sebenar nya bukan semua orang Jepun clean...ada yang korup juga macam Melayu. Masaalah nya bolih ke kita kata ada 3 juta orang Jepun korup? Orang akan tanya dari mana kamu dapat fakta begitu dan seterusnya kita kena bagi rujukan. Siapa mau tanya fakta kalau aku katakan ada 3 juta orang Melayu UMNO yang beragama Islam...geranti 100% korup? Ada siapa mau tanya? Kalau anda kurang pasti atau tidak puas hati dengan fakta itu, maka nya tanya la Datuk AKJ...tanya Tun M dan tanya Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali. Jangan tanya aku sebab aku tidak tau apa apa. Lim Kit Siang pun tidak tau...bodow. PAS mungkin tau, itu pun kalau aku bolih dapatkan tiga orang saksi.

Ok...kalau la...ini pun kalau saja la, hanya 10% dari 3 juta Melayu UMNO korup, apa akan jadi? Kalau la hanya 10% saja dalam UMNO tu korup, Datuk AKJ masih ahli UMNO....begitu juga Tun M dan Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali.

Ingat orang orang UMNO, bukan kamu yang mau Najib turun, tapi kami rakyat Malaysia biasa. Kamu mau Najib kan, jadi jangan salahkan kami bila kami tidak mau kamu lagi.

Rakyat Malaysia biasa memandang kamu macam anjing...anjing anjing yang suka makan muntah sendiri. Jangan salahkan kami...itu kamu yang punya angkara sendiri.

Anjing yang suka makan muntah sendiri lama lama jadi anjing gila. Ada masa nya...ada waktu nya...dan ada tempat nya...anjing gila terpaksa "put to sleep for good".

Zalman A said...


"Meanwhile, Malaysia is being ruled by a prime minister who has distinguished himself through incompetence in public administration. Though it does seem that Najib Razak is quite able to line his own pockets an investigation by the Wall Street Journal and Sarawak has found that the PM may have managed to pilfer as much as $1 billion from Malaysian state coffers. Though, of course, this is just the tip of the corruption iceberg. In Malaysia, it seems, corruption is systemic, and the people are largely resigned to this fact."

http://english.alarabiya.net/en/views/news/middle-east/2016/03/11/The-Muslim-world-is-going-backwards-and-the-West-isn-t-to-blame.html

sukasamasuka said...

Datuk.

Thank you Zalman A...I read your posting and check the link.

The writer of the article is Azeem Ibrahim, an RAI Fellow at Mansfield College, University of Oxford and Research Professor at the Strategic Studies Institute, US Army War College. He completed his PhD from the University of Cambridge and served as an International Security Fellow at the Kennedy School of Government at Harvard and a World Fellow at Yale. Over the years he has met and advised numerous world leaders on policy development and was ranked as a Top 100 Global Thinker by the European Social Think Tank in 2010 and a Young Global Leader by the World Economic Forum.

I feel ashamed of being Malaysian after reading the article because here you are, a bright distinguished young Muslim who look down on another used-to-be proud Muslim country called Malaysia. I could never imagine in my lifetime Malaysia will come to this state of affair where other people can just laterally look down on us.

I used to be a very proud Malaysian like you Zalman A...and a very proud Muslim of Malay origin. We used to walk tall among men, regionally and internationally. Zalman A....we used to be the pride of any Muslim in the world, from the desert of Libya to New York and London. But, one b****** takes that away from me, and you and us all. I will never forget that...shall never forgive him for that...ashes to ashes...dust to dust.

Abdul Lah said...


salam...

YANG MANA LAGI BAIK???


A) pemimpin Islam, tapi ZALIM

B) pemimpin Kafir, tapi ADIL

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato dan Pembahas yang saya hormati. Nampaknya isu ini sudah berlarutan tanpa Nampak sebarang penyelesaian. Walau bagaimanapun bagi kita yang mengkaji sejarah perubahan minda sesuatu bangsa akan Nampak perubahan minda sebahagian besar masyarakat Melayu.Mereka telah berpindah dari "herd culture" iaitu , terikut-terikut pendapat orang dengan tidak tahu hujung pangkal isu sebenar kepada berfikir sendiri apa yang mereka perlu lakukan bagi kebaikan diri mereka.

Mungkin penganjur "Selamatkan Malaysia " tidak begitu bersedia melancarkan gerakan mengganti PM. Mereka tidak mengkaji perbezaan watak mantan Perdana Menteri yang mudah menyerahkan jawatannya berbanding dengan PM sekarang. Dengan menggunakan cara yang sama kepada dua orang yang wataknya berlainan maka terjadilah apa yang berlaku sekarang.

Penganjur misti focus kepada mendapatkan cara yang paling berkesan untuk mencapai maksud. Agak menyedihkan ada pembahas mengutuk bangsanya sendiri (Melayu) hanya kerana mereka tidak turut serta mendesak pemimpin berundur. Mereka mungkin berbuat demikian kerana mereka tahu ada cara mengikut undang-undang untuk tujuan tersebut tanpa penglibatan mereka. Begitu juga PAS lebih memberi perhatian kepada kelangsungan parti dari terlibat terus dalam gerakan ini.Kalau kita lihat parti pembangkang lain pun berhati-hati dalam membuat kenyataan kerana kalau silap langkah buruk padahnya.

Pihak penganjur hendaklah turun padang untuk mengetahui keadaan sebenar diperingkat akar umbi dari hanya berpandukan apa yang mereka bincang sesama mereka dan membaca penulisan-penulisan tertentu.Apa yang saya tahu ADUN Behrang misalnya mempunyai hubungan baik dengan belia-belia dengan melibatkan diri dalam program-program belia ,melaksanakan program-program ekonomi seperti membina jalan kampong dan sebagainya.Saya bukannya berkempen untuk mana-mana pihak hanya memaklumkan apa yang saya lihat sekarang.

Saya berdoa semoga apa yang kita lakukan adalah benar-benar untuk kebaikan Negara dan mendapat keredhaan Allah.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategic Vision,
Petaling Jaya.

QalamQabut said...

"When "Kafirs" Behave Like Good Muslims"

Salam Datuk,

Ada juga yg sebaliknya… ‘Laughter, joy ever after if we stick together’
March 16, 2016 at 8:01 am
Oh look,
Tun has got happiness, laughter, joy ever after …
DAP sec-gen Anthony Loke has also got happiness, laughter, joy ever after …
And PKR vice president Tian Chua too has got happiness, laughter, joy ever after …
They all look so happy together.
Hallelujah! See y’all on Easter Sunday.

Aku suka Tun senyum begitu, dan aku percaya kita semua pun akan tersenyum begitu. Dan kita tau siapa pula yg hanya berupaya mengukir senyum hambar. Orang ini akan semakin murung, sebab hatinya sudah merasa terkurung. Sayang, seorang manusia yg pandai menjaga hati rakyat tewas dgn hatinya sendiri yg tamakkan kuasa dan harta. Aku rasa kita patut BERKABUNG bila dia turun nanti, walaupun sekadar setengah jam…

flyer168 said...


"When "Kafirs" Behave Like Good Muslims"

Also to share this...

The phrase "Whom the gods would destroy, they first make mad" is spoken by Prometheus in Henry Wadsworth Longfellow's poem "The Masque of Pandora" (1875).

Another version ("Those whom the gods wish to destroy they first make mad") is quoted as a "heathen proverb" in Daniel, a Model for Young Men (1854) by William Anderson Scott (1813–1885).

Sufian Idrus said...

DAKJ,

Adalah amat-amat menghairankan apabila orang-orang yang mengutuk Tun Dr Mahathir pada hari ini, mendedahkan keburukan Tun di waktu pentadbirannya adalah orang-orang yang sama, yang amat menyokong beliau ketika beliau menjadi Perdana Menteri. Jika dari dahulu lagi mereka telah tahu bahawa tindak-tanduk Tun adalah amat salah, kenapa ketika itu mereka menyokong dan tidak membantah?

berasiam said...

Assalamualaikum DAKJ

Islam menggariskan panduan dalam pemilihan individu untuk diangkat sebagai pemimpin. Orang yang bergelumang dalam maksiat patut telah dibuang dari senarai lebih awal. Orang yang ditangkap berkhalwat misalnya, sepatutnya telah disingkirkan dari kepemimpinan ketika itu juga. Jika mahu menutup aib pun, beliau patut diarah melepaskan jawatan dan bersara dari kepemimpinan.

Di negara kita perkara begitu tidak berlaku. Faktor hutang budi menjadi lebih utama daripada panduan agama. Keadaan yang berlaku hari ini adalah akibat mengabaikan panduan berkenaan. Majoriti rakyat tidak banyak pilihan tetapi rakyatlah yang paling terjejas dalam apa yang terjadi.

Apa yang berlaku di Singapura itu tidak melibatkan pemimpin nombor satu. Kita pun ada contoh seperti Harun Idris dan Khir Toyo yang terpenjara. Masalah hari ini melibatkan pemimpin nombor satu kerajaan. Satu perbandingan yang tidak begitu tepat untuk direnungkan. Dalam kes menteri bunuh diri pada 80-an yang dikatakan sekutu rapat pemimpin nombor satu kerajaannya dulu pun boleh dipandang dari sudut berbeza. Mungkin ada cerita lain yang melibatkan persaingan politik maka orang berkenaan perlu dihapuskan secara maka walaupun hanya melibatkan wang bernilai 20,000 dia dibiarkan diaibkan.

Abdul Lah said...

salam...

ISLAM itu hakikatnya MULIA. tapi Islam yang mana dan yang bagaimana?

apakah mulianya Islam pada jubahnya? atau serbannya? atau pada janggut dan celaknya?

sepakat ulama Sunni mengatakan ajaran Islam itu ada pada Quran dan sunnah.

tapi apa itu Quran? kitab??? apa yang ada di dalam kitab itu??? ajaran??? apa tafsiran sebenar kitab Quran itu??? berapa ramai antara kita yang memahami bahasa Arab dan lughah, nahu dan bahasanya dan mampu pula mentafsirkannya???

kata guru saya, Al-Quran itu ada SEPULUH (10) LAPIS MAKNA dan setiap lapis yang berikutnya lebih mendalam dari yang sebelumnya. dan BUKAN SEMUA ORANG mampu mentafsirkannya.

sedangkan surah yaasin yg dibaca setiap malam Jumaat juga belum tentu semua yg faham inti maknanya, apatah lagi Al-Quran. malah ramai juga yang tidak memahami bacaan dalam solat biarpun dibaca sehari-hari bertahun2
lamanya.

ISLAM TAFSIRAN SENDIRI inilah yang banyak mengundang masalah dan perpecahan.

kata guru saya;

"SYARIAAT TIDAK MENGHALALKAN CARA"

jadi, walaupun menegakkan hukum Islam itu suatu perjuangan yang mulia, banyak sisi-sisi yang perlu ditangani dan diperhatikan secara halus. justeru, amalan kafir-mengkafir, hina-menghina, memecah-belahkan umat bukanlah caranya seperti yang sering dilakukan sebilangan ahli politik.

saya menyeru kepada semua yang membaca tulisan saya ini, ayuh kita sama2 memperdalami ilmu dan IQRA'. Iqra' bukan hanya melibatkan pembacaan buku dan penulisan, tetapi juga 'membaca' manusia,adat, budaya, masyarakat, ekonomi, politik, alam dan kehidupan ini. merenung dan memperhati segalanya, dan berfikir dan menaakulkan apa yang kita 'baca'.

di sini, saya kongsikan berita sedih tentang CARIAN INTERNET & BAHAN BACAAN UTAMA RAKYAT MALAYSIA sepanjang tahun 2015 berdasarkan google statistics;

1) HRMIS2 (portal kerajaan)

2) BRIM 2015

3) How-Old.net

4) MAHARAJA LAWAK ????????????????????????

5) fast & furious 7

6) Hati Perempuan

7) 1 USD to MYR

8) WhatsApp Web

9) GST

10) Bersih 4.0


merujuk kepada carta di atas, bolehlah kita ketahui sedikit-sebanyak tentang ruang-lingkup pemikiran dan keutamaan rakyat Malaysia. di kala seorang tua berusia lebih 90 tahun dengan sisa-sisa kudrat dan kekuatan yang ada ke sana ke mari cuba menerangkan dan menyedarkan akan kritikal dan 'sakitnya' keadaan negara kita sekarang ini, nyata ramai rakyat yang masih 'tidur'.

jadi, tidaklah begitu menghairankan walaupun teramat memalukan apabila sebuah rancangan yang ingin mencari bakat pintar gadis2 muda, telah secara tidak sengaja mengetengahkan sisi lain anak2 muda 'millennial' ini. ada yang tersalah anggap Mother Theresa sebagai MAHATMA GANDHI, dan ada yang menjawab bilangan warna bendera Malaysia ada LIMA (5) kesemuanya!

inikah yang ingin kita laungkan;

"PEMUDA HARAPAN BANGSA, PEMUDI TIANG NEGARA?????"

mari kita sama-sama IQRA' dan fikirkan...

nothing to hide said...

Datuk.

I don't know how najib can choose to remain as Pm. I can say with certainty that 75% of Malaysian voters want him to get lost. How he can prefer to ignore the writing on the wall is something amazingly embarrassing to the country. How long does he think he can carry on as PM and behave as though the people want him to remain where he is. Doesn't he feel shameful when meeting people or leaders of other countries? And I notice that no foreign leaders are coming here anymore. Doesn't he know that the country is grinding to a halt in all aspects? Doesn't he feel guilty when the govt can't even send students to study overseas and those coming home cannot find jobs? I know of a fresh grad doctor who studied in Egypt who is back home 5 months ago and still waiting for that letter. Najib seems to be such a dumb that he cannot compare the achievements of Tun Mahathir in their first 7 years of office. He really should ask himself what good has he done for the country. It is obviously too late for him to bring about any changes that will benefit the people. As far as I can see only his abrupt resignation will bring happiness and rejoice to everyone.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).