Monday, April 04, 2016

Lagi Cerita Belanja Mewah PM


A Kadir Jasin

 
FAKTA sejarah yang kita dah tahu: masa lebih setengah juta rakyat jelata dilanda banjir besar hujung tahun 2014, Perdana Menteri, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone), Mohd Najib Abdul Razak, main golf di Hawaii dengan Presiden Amerika Barrack Obama.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Main golf di Hawaii ketika negara dilanda banjir besar
FAKTA sejarah yang dah kita tahu: bila rakyat jelata dapat tahu hal itu melalui Internet dan media sosial, dia bergegas balik sampai “lupa” jet eksekutif mewah hak Kerajaan Malaysia (hak rakyat jelata la tu) dan “tinggal” isteri.

FAKTA sejarah yang dah kita tahu: jet eksekutif mewah milik negara itu tiba-tiba dikesan oleh Flightradar24 di tanah besar Amerika.

FAKTA yang baru didedah: Masa bercuti di Hawaii, Mohd Najib guna kad kredit sebanyak AS$130,625 (kira-kira RM522,500) di butik beg tangan Chanel, Honolulu pada 22 Disember 2014. Duit banyak tu cukup untuk dirikan dua buah masjid kampung.


Sekali belanja di Chanel cukup untuk bina 2 buah masjid macam ini
Yang kita tahu, gaji pokok Perdana Menteri setahun hanya kira-kira RM273,912. Maksudnya belanja di butik Chanel dekat dua kali ganda setahun gaji. 

Sebelum itu, pada 24 Ogos 2014 kad kredit Mohd Najib digunakan di sebuah toko Sardnia, Itali untuk perbelanjaan sebanyak Euro 750,000 (kira-kira RM3.2 juta) - cukup untuk taja 260 penuntut universiti dalam negara sepanjang pengajian.

Dari mana dia dapat banyak sangat duit tu? Adakah keturunan dia kaya meliana?

Ini buka cerita dongeng yang saya reka. Ini satu lagi cerita surat khabar Wall Street Journal (WSJ) berkenaan “derma” berbilion ringgit yang kononnya dia terima daripada Arab.

Julai tahun lepas Mohd Najib kepal penumbuk besar lutut nak saman WSJ kerana fitnah. Belum apa-apa Utusan Malaysia dah “headline” - PM Saman WSJ - tapi sampai hari ini Mohd Najib tak saman lagi. Macam-macam sebab dia bagi dan berdolak-dalik dia buat.

Sampai la tak saman lagi Utusan ooi!
Kalau tak buat salah dan WSJ auta samanlah cepat-cepat. Minta ganti rugi RM2.6 bilion dan kongsi dengan rakyat jelata yang tengah susah.

Rezeki Terpijak Ala Aladin

Cerita dermawan Arab ini lebih hebat daripada cerita Ali Baba Dengan Lampu Ajaib. Mula-mula sembunyi. Lepas itu kata seorang Arab derma. Kemudian beberapa orang Arab. Lepas tu Raja Arab (Almarhum Raja Abdullah bin Abdulaziz A Saud yang mangkat Januari 2015). Yang paling baru seorang bernama Saud Abdulaziz Al Saud. Jabatan Perdana Menteri pun turut sahkan cerita terbaru ini.

Yang peliknya, mula-mula semua penyokong Mohd Najib kutuk program televisyen Perbadanan Penyiaran Australia (ABC) pasal skandal duit dia. Ada yang kata fitnah. Ada yang kata dendam. Ada yang kata karut.

Tapi dok tak dok semua lompat macam kera kena belacan bila rancangan itu siarkan sepucuk surat tahun 2011 yang kononnya dari seorang bernama Prince Saud Abdulaziz Al-Saud.

Surat kononnya dari penderma Arab
 Dalam surat itu, Al-Saud kata dia yang bagi derma kepada Mohd Najib pasal kagum dengan cara Mohd Najib tegakkan syiar Islam. Hebat. Dua tahun jadi Perdana Menteri dah diiktiraf juara Islam.

Pasal selalu sangat ubah jalan cerita dan banyak sangat dolak-dalik, ramai orang tak percaya plot amal jariah Arab ini.

Sampai hari ini pun tak ada seorang Arab yang tampil mengaku dialah Al-Saud. Tak seorang pun ahli keluarga Raja Arab yang boleh dikaitkan dengan sedekah itu.

Yang paling dekat adalah kenyataan Menteri Luar Arab Saudi, Adel bin Ahmed al-Jubeir, Februari lepas yang kata, ia bukan derma keluarga di-raja tetapi pelaburan. Takkanlah Menteri Raja Arab berani auta?

Ramai Syak Duit 1MDB

Pasal itulah lebih orang yang faham perniagaan, pemindahan antarabangsa wang dan pengubahan wang haram (money laundering) tak percaya duit yang masuk akaun peribadi Mohd Najib di AmBank itu derma Arab.

Mereka lebih berat percaya duit itu dari 1MDB atau melalui kegiatan pemindahan wang yang babitkan 1MDB dan SRC International Sdn Bhd, sebuah lagi anak syarikat Kementerian Kewangan. WSJ kata Mohd Najib terima lebih AS$1 bilion (RM4 bilion) dalam akaun peribadi dia.

Pada 29 Disember lepas, Peguam Negara Switzerland kata, sehingga AS$4 bilion (RM16 bilion) duit 1MDB mungkin telah dilesapkan (misappropriated).

Peguam Negara Switzerland kata duit 1MDB dilesapkan
 Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada bulan Jun tahun lepas dakwa dana 1MDB sebanyak RM27 bilion tak dapat dikesan. Tentulah 1MDB jawab tak betul. Tapi kalau ikut surat Peguam Negara Switzerland, mungkin betul dakwaan Dr Mahathir itu cuma jumlahnya tak sama.

Bukan Switzerland saja siasat 1MDB. Banyak negara dan agensi luar yang siasat dan bekukan duit yang bersangkut paut dengan 1MDB. Mereka syak ada kegiatan rasuah, melesapkan wang dan pengubahan duit haram.

Selain Switzerland, negara-negara lain yang siasat 1MDB adalah Singapura, China (Hong Kong), Amerika Syarikat, United Kingdom, Abu Dhabi, Australia dan terbaru, Luxembourg.

Malah pihak berkuasa Emiriah Arab Bersatu (UAE) dah sekat perjalanan dan beku akaun dua orang eksekutif Arab yang berurusan dengan 1MDB. Mereka adalah bekas Pengerusi Aabar, Khadem Al Qubaisi, dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif Aabar, Mohamed Ahmed Badawy Al-Husseiny. Al-Husseiny hadapi kemungkinan dihantar ke Amerika Syarikat atas permintaan Jabatan Kehakiman Amerika berhubung siasatan pengalihan wang haram.

Aabar dan induknya, International Petroleum Investment Company (IPIC) (diperbetulkan), pernah jadi rakan kongsi 1MDB.

Al-Husseiny kiri sekali

Paling menekan bagi Mohd Najib, isterinya (Datin Paduka Seri Puan Puti Reno) Rosmah Mansor, anak Rosmah Riza Shahriz Abdul Aziz, pengurusan 1MDB dan sekutu mereka Jho Low adalah siasatan Juri Agung (Grand Jury) yang sedang berjalan di Amerika Syarikat.

Tujuan siasatan kehakiman itu adalah bagi memastikan sama ada kegiatan perniagaan, termasuk pembelian apartmen mewah dan pembiayaan filem “The Wolf of Wall Street” oleh Riza dan Jho Low libatkan duit haram.

Soalnya, berapa lama lagi pemakan dedak Mohd Najib boleh mengabui mata rakyat jelata dengan cerita penderma Arab ini?

Kewujudan pemakan dedak pro-Mohd Najib ini disahkan sendiri oleh Ketua Penerangan Umno yang baru, (Datuk Seri Panglima) Annuar Musa dalam temu ramah dengan akhbar Sinar Harian baru-baru ini.

Annuar sahkan ada pemakan dedak PM
Dalam perang siber yang sekarang dikepalai oleh Datuk Ahmad Maslan mereka sudah kalah. Setiap kali mereka membuat tampalan mempertahan atau menyokong Mohd Najib mereka kena belasah teruk.

Di pihak lain pula, audiens media arus perdana yang terdiri khususnya daripada orang Melayu semakin menguncup.

Wallahuaklam.

79 comments:

Zalman A said...


Salam Datuk,

I find Annuar's statement very amusing.

Ku Li himself says that the average KBU gets 50K plus contracts every month. Shahrir Samad (once Umno's "Mr Clean") happily admits that he got an RM 1 million cheque from Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone. What did you spend it on, Shahrir? Perhaps like Nazir Razak, you did not keep a single sen for yourself. Can you prove it?

As a matter of financial governance, are these things healthy for Malaysia?

Do we even care about financial governance any more?

mamaqkutty said...

Kadiaq Haprak
ko dah makan terlalu dedak mamaq
dab dedak rafizi la kadiaq.. kadiaq..

Zalman A said...



"Di pihak lain pula, audiens media arus perdana yang terdiri khususnya daripada orang Melayu semakin menguncup."

People are not stupid.

TV3 is not seen as a source of truth any more. Najib's approval rating among Malays was down to 31%, the lowest ever recorded - a few months ago. I think it is much lower now. But the greatest damage is done by his own ministers and their foot-in-mouth disease.

Their spin is so bad that the public no longer trusts the govt. And who can blame them?

The WSJ alleges this was spent:

RM520k for Chanel; RM60m for clothes, jewellery, car; RM28m for Nazir Razak, RM280k for son, RM176 m to Solar Shine, RM56 million to Jakel, Exotic Cars RM224k; RM3.75 million at De Grisogono (done in one transaction, in one day, to buy jewellery).

Either this is true, or it is false.

If it is false, why not sue the WSJ?

The WSJ was threatened with legal action in July 2015.

Najib's lawyers went on a "global mission" to find the best legal minds to sue the WSJ. Then there was silence. In the end, they ran to hide, behind the excuse that Najib cannot claim financial damages in an American court.

Is this about money?

The headlines are literally global now. The Indonesian papers have just splashed the alleged spree on their front pages. Every single major news organisation in the world has covered 1MDB and the "donation". The country's reputation is gone into the longkang.

Korang tunggu apa lagi?

The global investigations will not stop.

In fact, they are moving very rapidly.

The truth is not far away.

PutraKraken said...

Salam Datuk

Najib dan Rosmah telah "ditelanjangkan" oleh agensi berita dan penyiasat luar negara..
Namun ape reaksi dari Najib?...tetap membisu...seperti biasa anjing belaannya akan menyalak...

Maaf Datuk...izinkan saya guna bahasa Melayu Sarawak...bukan apa.. kebelakangan ini Najib terlalu kerap menziarahi Sarawak...munkin belau dapat faham bahasa local sebab ucapan KM Adenan selalunya dalam bahasa Melayu lokal atau Iban...

Orang Sarawak madah...kamek udah lejuk ndengar hal Najib tok. Sik abis abis cerita hal duitnya nok sik pandei abis ya...Laki bini sama jak...mun duit ya dah banyak gilak...coba mun datang Sarawak ya di berik barang dikit ke kamek orang tok...duitkan raja..ya ndak?...Mun orang dah madah kitak duak ya kuat belanja diluar negara...ngakon ajak...mun sik ada..sik orang berani madah sik tentu pasal...lagik pon mun kitak sik ngakon...banyak lagik cerita di padah sidak ya...

Sigik lagik...kitak ya selalu gilak datang Sarawak apa hal?...Kitak pikir kitak ya pemos di Sarawak tok?...kamek orang tok...sik perlu dengan orang kedak kitak ya...nyuruh kamek orang tok terpalit sama jak...walo pon ari dah dekat no pilihanraya...kamek orang tauk sapa nok dipilih jadi merintah menua kamek tok...sik iboh kitak gago datang sitok...mencemar menoa kamek ajak!...

Kamek orang disitok udah nyaman kedirik...mun orang bagus kamek sambut dengan bait...tapi mun orang yang udah pemos macam kitak ya...malu kamek...

Wasallam

jamil said...

Dato'
Saya ingin komen kenyataan Anuar Musa di Sinar. Pada saya bukan soal orang yang tak sokong itu dapat makan dedak tetapi mereka ini saperti TSM, Mukhriz, Shafie Apdal memang tidak mahu makan dedak.

Zalman A said...


Datuk,

This is what I mean by bad spin, in this case from Azalina Othman:

"They (the WSJ) must apologise for damaging the reputation of the prime minister and Malaysia," she was quoted as saying in a statement carried by the News Straits Times today.

She said that the latest WSJ report "forced" it to admit that some of the political donation deposited into Najib's account did indeed originate from a Saudi Arabia donor, which was contrary to their initial report which she said suggested that the funds had links to 1MDB.

"It was this WSJ report that was used by the former Attorney-General (AG) (Tan Sri Abdul Gani Patail) to open the special task force investigation into the prime minister," she said.

She added that the former AG should also be investigated to find if the latter authenticated the WSJ report before initiating the probe against Datuk Seri Najib Razak.

"It should also be investigated whether the authenticity of the documents was properly verified by the former Attorney-General," she added.

What is she talking about?

In July 2015, the WSJ published a detailed money trail of US$681 million from the BVI to NY to Singapore to AmBank. And another long trail from SRC to AmBank. These were very detailed trails, and even had account numbers.

Which part was "fabricated"?

The fact that the sums arrived in Najib's personal accounts is not disputed. The authenticity of the detailed money trail is not disputed.

At the time (July 2015), the WSJ said: "we do not know where this money came from, or where it went".

Now, (March 2016), after 8 months of investigations, this is their position:

"WSJ Finance Editor Ken Brown stressed that the RM2.6 billion was not a donation from the Saudi royal family as claimed by Apandi on January 26. Instead, Brown said the money was linked to 1MDB. Brown was telling ABC News Australia, in an interview, that WSJ’s reports for months showed that the RM2.6 billion did not come from the Saudi royal family, but from companies and accounts connected with 1MDB. “Just for everyone’s information, our reports are no longer being disputed as we have plenty of supporting evidence” said Brown."

OK?

Kalo salah, saman jer dorang.

Simple, kan?


Waghih said...

Alahai datok ...

Kan SPRM kito dah siasat dan kompomkan yg duit tu dihadiahkan kepado DSN secaro persendirian olih anak rajo arab tu .
Bukan setakat sekoping surat tapi siap interbui sekali tuan punyo duit tu .
Juga dikompom olih SPRM yg anak rajo tu sahkan duit itu khas untuk DSN untuk digunokan mengikut kehendak DSN . No string attached .

Memandangkan kito sampai kek sini , persoalan bosar dulu ...
1) Camno Aljubori dapek bayar legal fees Kapal Sink sebanyak Rm 80 juta ?
2) Gang xbersih Ambikga dapek Rm 200 ribu dari Soros ...
3) Kedutaan german hadiah pado gang LGBT ...
4) Kedutaan Cino hadiah pado sekolah cino ...

Banyak lai kalau nak tulis ni ...

Kalau undang2 kato bolih terimo....tapi kito kato tak bolih terimo ... kan bingai namo tu ..

Jangan jadi Bingai ...

Waghih

Zalman A said...


Nazir Razak on the RM28 million:

Nazir also said he wanted to be as transparent as possible so that people know what transpired, and this motivated him to speak up on the matter.

Quizzed on whether the issue would reach a point that would force him to step down from the bank, he replied: "I think we need to analyse what the wrongdoing was. But where is the wrongdoing?"

"Did I use the bank's resources? No. Did I get staff to do anything unusual? No. Where is the wrong here? That's the fundamental question," he added.

I assume that CIMB staff fill in timesheets, like any other bank or company.

How does the collection and disbursement of political funds to selected BN officials tie in with the duties of CIMB staff?

What is the timesheet code for that, in CIMB?

I cannot agree with Dato Nazir's statement:

"Did I use the bank's resources? No. Did I get staff to do anything unusual? No. Where is the wrong here?"


Mali Bin Muyung said...

Dear Datuk
My wish is to c NR received his kaffarah and become the ketua kg of sg. Buloh prison.
Bukan sedikit kesusahan yg dia sebabkan pada rakyat marhaen

Shahrizal Kamal said...

Assalamu'alaikum Datuk,

Segala cerita berkenaan YB PM DSN ini memberi saya sedikit motivasi untuk membaca mengenai mendiang Ferdinand Marcos, Presiden Republik Filipina dari tahun 1965 sehingga 1986.

Boleh membaca seterusnya secara ringkas di pautan ini: https://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Marcos

Kalau berdasarkan laman sesawang tersebut di atas, ada titik persamaan mendiang dengan YB PM DSN.

Wallahu 'alam.

Sekian.


Yang menulis,
Shahrizal Kamal

Fendi Ahmad said...

Akal dan naluri mahu berfikir baik telah tidak mampu lagi berfungsi dalam memikirkan isu Mappudulung dan Puti Reno ini.

Sekarang ini tiba-tiba Proton dijadikan kambing hitam untuk membelasah Tun Dr Mahathir. SAKIT DAN SESAK DADA DIBUATNYA !

Si Rahman Dahlan seperti senyap sedikit sekarang. Salleh Keruak seperti jadi Menteri Lawan Laporan Anti Najib. Yang hero sekarang ialah Annuar Musa. Makin dia cakap makin nampak ketidakbijakannya.

awang batuburok said...

Salam awal minggu Dato,

Diharap Dato dan pengunjung blog dapat bersabar.
Tuang Penasihat Lebai Musang Berjanggut sedang mengkaji kitab fatwa biru bagi mengesahkan hukum halal/haram duit dan perbelanjaan tersebut.

Rakyat perlu bersabar,redha dan berikan wala' sehingga PRU14 kerana mereka semua dipilih secara sistem demokrasi.

Mana Bukti said...

Korang semua ckp berdegar degar. Tunjukkan bukti yang sahih, jangan jadi org tua sundal. Mati dah ready ke nak jawab semua tuduhan berasaskan nafsu korang semua ni ?

Jangan tak tau, aku benci korang semua yang mementingkan diri sendiri, baik Najib, Anwar, Mahathir mahupon si tua puki Kadir Jasin. TETAPI, semua perkara perlu bukti yang benar, sekiranya tidak benar, korangs semua patutu dibunuh dan disembelih. Sial punya Melayu PHD.

Ami k said...

Salam Datok.

Tidak mahu komen panjang

Orang yang sepatutnya menjadi Perdana Menteri dipenjarakn.
Orang yang sepatutnys dipenjarakan menjadi Perdana Menteri

Tak makan dedak said...

Annuar Musa ni melayu kelantan bodoh. Jaga pasukan bola pun tak tahu sampai suruh Singapura keluar mahal tambang pergi singapura.
Sekarang orang perempuan yang urus bolasepak kelantan muahaha..
Ini masaalahnya bila kuasa diberi pada mereka yang hanya tahu makan dedak mcm Annuar Musa.
Orang yang tak dapat dedak lebih ramai lagi. Mcm kita.
Jadi buat apa kita sokong orang yang makan besar sorang berbilion sedangkan kita rakyat tak dapat apa pun?

Melayu Penyamun said...

Mana Bukti ni Melayu bodoh. patut kena sembelih je.. mcm IS haha
Sial melayu tamak dan penyamun.

Damerdeka said...

Mana Bukti 3.54pm ni memang takde otak langsung, dah berbagai bukti dan fakta dibagi masih tak faham2 lagi, biul betul, tak pernah pergi sekolah tinggi la tu, duk pakai emosi semata. Awas belum sempat kamu tua, kamu akan gojol nanti.Belajar lah dari orang2 tua yang kamu caci itu kerana mereka telahpun berjaya hidup lama dan masih aktif bersemangat membela rakyat.

suhaimi said...

Pengkomen suci murni, Mana Bukti, menyebut tentang mati dan menjawab 'di sana' nanti.
Sayang sekali pengkomen Mana Bukti mencarut dan mencaci maki, tak menggambarkan dirinya yang suci murni.
Bagaimana sekiramya tuduhan yang dilemparkan itu benar? Adakah pengkomen Mana Bukti akan meminta maaf kepada mereka yang dicaci makinya itu? Apa buktinya?

budak melayu said...

Hai kenapa la ada bengap sekoq mana bukti ni... hang melalut apa... tersedak dedak ka?..bukti dah tunjuk.. hang yang buta... tangkis bukti setakat nafi.. kata fitnah.. berdepan takut.. hang tunggu je laa... tak lama dah ni...

hihwag said...


@ Mana Bukti 3.54

"Sial punya Melayu PHD?" Aku pun perasaan hasad dengki, bro? Knape aku x dapat RM280k mcm anak Najib tu? Ko makan dedak, aku makan rumput aje. Tu la nasib Melayu dlm zaman penjajahan Minangkabau / Bugis nih.....

UltraViolet said...

Kepada tukang komen "Mana Bukti"

Sebenarnya satu dunia sudah boleh dapat lihat bukti slip masuk duit berjumlah lebih kurang RM2600 juta bila WSJ apungkan bukti di internet.

Najib pun mengaku duit masuk akaun dia sebanyak lebih kurang RM2600 juta. Cuma dia kata tidak gunakan duit itu untuk peribadi.

Yang orang persoalkan adalah bukan duit RM5 masuk akaun Najib tetapi RM2600 juta masuk akaun peribadi.

Di negara Brazil ada orang dayak, mereka pakai cawat dan tak pakai baju dan juga tak pergi sekolah.

Ada orang dayak beritahu kepada kepala atau penghulu dayak yang orang moden sudah boleh naik kapalterbang.

Penghulu dayak yang bodoh sombong memaki hamun anak buahnya dan beritahu "mana bukti?"

MOKHTAR said...

Salam Datuk,

Ada juga orang macam Mana Bukti.. Kasihan sungguh..

Anonymous said...

Najib anak bekas PM. Datuk dia pun dulu ada gelaran orang kaya. Jadi apa halnya?

Sampai hari ni saya masih tak paham. Adakah di dunia ni orang yang akan curi duit, kemudian masuk ke akaun peribadi, lepas tu belanja sakan. Datuk orang surat khabar lama. Ada ke orang macam tu?

I think therefore I am... said...

As salam Dato,

Kalau diperhatikan komen pengikut-pengikut setia DSN di blog ini ataupun di blog anti DSN yang lain mempunyai personaliti yang sama iaitu memaki-hamun dan tidak mampu berhujah dengan memberi fakta yang bernas.

Mungkin mereka-mereka yang kurang bernas sebegini sahaja yang masih tinggal untuk merpertahankan DSN. Tidak kah mereka terfikir dengan berkelakuan sebegitu, disamping ketidakmampuan untuk berhujah dengan bernas, akan membuat lebih ramai pembaca yang di atas pagar akan merasa syak dan percaya bahawa semua dakwaaan dari luar negara itu betul belaka.

jumbeaux said...

Salam Datuk

Ramainya hero-hero yang nak membela DS Najib. Mengata Datuk macam-macam. Masihkah Datuk fikir UMNO boleh diselamatkan?

Untuk posting kali ini rasanya biarlah saya berfalsafah sedikit.

Seorang pemimpin mesti berada di "moral high ground" di mata orang yang dipimpinnya. Bila dia tidak berada di tempat yang tinggi ini, dia sudah hilang kemampuan untuk memimpin kerana bila rakyat membuat kesalahan, dia sudah tidak boleh menasihati mereka lagi. Dia sudah tiada kredibiliti untuk membimbing rakyat ke arah akhlak yang baik.

Ini yang merisaukan bila DS Najib terus kekal menjadi Perdana Menteri. Semua orang akan berkata "Jika PM boleh buat, aku pun boleh". Sedikit demi sedikit akhlak rakyat akan merosot. Rasuah dan salahguna kuasa akan bertambah.

Kesimpulannya, bila seorang Perdana Menteri membuat kesalahan, kesan nya lebih besar dan berpanjangan.

Unknown said...

Betul tok....dulu saya pencandu utusan...la ni tak dak dah...lebih baik beli varia pop ke...bujal ke..bambino ke....malangnya sinar harian pun dah tak rasional lagi....macam tangan terikat

sukasamasuka said...

Datuk.

"Yang kita tahu, gaji pokok Perdana Menteri setahun hanya kira-kira RM273,912".

Terima kasih Datuk kerana bersusah payah mendapatkan maklumat gaji Perdana Menteri.

Kalau ini lah gaji pokok Perdana Menteri, CONFIRM 100%, aku tidak mahu bukti apa apa pun, BAHAWASANYA PERDANA MENTERI MOHB NAJIB ADALAH PERASUAH DAN PENGHIANAT NEGARA kerana dia memang mencuri dan merompak duit rakyat.

INI BUKAN TUDUHAN dan INI BUKAN NYA FITNAH. Sekali lagi ingin aku mengucapkan terima kasih pada Datuk kerana dapat bukti perbelanjaan Perdana Menteri yang durjana ini.

Aku mau bukti yang benar dan sahih kalau arwah Tok Guru Nik Aziz (aku bukan penyokong PAS...jauh sekali...malahan pandang pun tak mau) dituduh rasuah dan berbelanja lebih dari gaji pokoknya. Walau tuhan kamu turun depan mata aku sekali pun, aku tidak akan percaya arwah Nik Aziz makan duit rakyat, kecuali ada resit resit kad kredit. Itu la buktinya.

Bodoh punya Perdana Menteri, curi duit rakyat pakai kad kredit. Stupid fool! Bloody stupid! Bawa lah cash dalam kapal terbang, enjoy la beli barang barang ikut selera...tuhan pun tak akan nampak lah bahlol! INI PAKAI KAD KREDIT!!!! Plantinum card pula tu...cheapskate punya Prime Minister! No class! Confirm Bugis mentality.

Sedih...sedih UMNO...this is what is left of UMNO today.

Unknown said...

salam...

salah satu cara mengenal keluarga dan keturunan seseorang adalah melalui 'BAHASA'nya... ini kerana bahasa yang baik lazimnya berasal daripada didikan yg baik juga.

BUKTI???

'IQRA' atau 'BACALAH'... itu ayat Quran yg pertama...

jangan disempitkan membaca itu sekadar buku, atau tulisan dan tinta2 perkataan2 yg tercatat...

bacalah KEADAAN, SUASANA, PEMIKIRAN, ADAT, BUDAYA, EKONOMI, POLITIK, AKAL BUDI MANUSIA, PERADABAN, malah KEHIDUPAN itu sendiri...

lihat dan amatilah keadaan sekeliling... di celah2nya terdapat bukti yang nyata... bg mereka yg terbuka dan celik mata akal dan hatinya...

bagi akal2 dan hati yg gelap dan tak kesampaian pandangannya, berdoalah agar Tuhan mengurniakan anda 'CAHAYA' biar yang benar jelas benar, dan yang bathil jelas bathil...

sukasamasuka said...

Datuk.

CIMB chairperson Nazir Razak admitting receiving US$7 million from Najib, which was then disbursed to party leaders IS NOT acceptable. I AM SORRY.

1. Local donations, if any, are always in Ringgit, not in USD.

2. Donations will never be in round numbers like USD7 million. IMPOSSIBLE!

3. USD7 Million MUST GET APPROVAL FROM BANK NEGARA. Mana Bank Negara? Mana Zeti? Where are you Zeti? Helloooooo Zeti...where you there at that time? THIS IS FOREX la...bukti apa yang kau mau Zeti kalau si Nazir sendiri yang mengaku "terima" duit in USD?

4. Nazir Razak...I am sorry...you knew it was wrong then and you knew it was wrong now...no two way about it. IT IS WRONG! You have to resign because you are the Chairman of CIMB...one of the premier banking group in the banking fraternity. You can't stay anymore. It's a burden on you. Go and move somewhere else. This is not a busines for you...I AM SORRY.

5. Nazir Razak, you sell "trust"...not paper money, Nazir...you know what I am talking about. No...no...no...don't tell me you don't know your source of money. You are a banker, Nazir. If you don't know, then that is the very reason you have to go because you have violated the MOST FUNDAMENTAL PRINCIPLE as a banker...perhaps you are NOT REAL banker after all. Is it you who ask your CEO to resign because of his "stupidity" in not knowing about money transfer code? AND YOU ARE TELLING ME YOU DID NOT KNOW YOUR SOURCE OF MONEY...IN US DOLLAR? Tell that to Datuk AKJ...he believes you.

Jason koji said...

Kat sini...hang yg nampak bingai bila hilang cool sebab kita orang tak mau percaya cerita bingai hang.Ambik tindakan kat semua,kita orang peduli apa sebab bukan kami yang buat.Logik hang waghih..sebab semua tibai, jadi tak salah Boss hang pun tibai..sebab memang hangpa semua kaki tibai hak rakyat...chih.

Pompuan said...

Ami K
Orang yang dalam Jel tu memang patut di situ. Diakan si-peliwat Yang anda mahu jel itu terus jadi PM kerana takde bukti beliau bersalah.
Ada faham? ?

Pompuan said...

Salam DAKJ
Macam serialized novel pulak ya on Najib. One by one, almost everyday. Still it's proven he's not guilty of any misappropriation of funds.
So what now, dear Sir. When are you giving up? People are just tired of all these allegations.
How will it end? Or when? Pray tell

Mns said...

Mana Bukti...hang nii baca berita siam ke. Dah banyak bukti dipaparkan.
Cuba hang jawab dgn baik dan serta bukti yg hang kata Najib ni suci macam kain putih.

hihwag said...


"Sampai hari ni saya masih tak paham. Adakah di dunia ni orang yang akan curi duit, kemudian masuk ke akaun peribadi, lepas tu belanja sakan. Datuk orang surat khabar lama. Ada ke orang macam tu?"

Ada satu saje.....

https://www.youtube.com/watch?v=bi--3fXHgv4

.....penipu tetap penipu.


JMS said...

DAKJ,

Kita boleh jangkakan apa yang dipanggil perang siber dikepalai Ahmad Maslan akan mengalami kegagalan kerana dia sendiri seorang yang gagal dan tidak mempunyai sebarang kompetensi dalam apa bidang pun.

Dia diperlakukan Najib seperti bola yg disepak terajang merata tempat.

HambaAllah said...

Orang surat khabar kadang tu melebih ceritanya. Modal sikit, tapi pusing dan ulang, yang penting ada saspens, ada persoalan. Ni boleh ulang lagi di masa depan.

Kalau ya pun dah anti sangat, betulkan fakta dulu.

Gaji Perdana Menteri + Gaji Menteri Kewangan + Gaji Ahli Parlimen + Pencen Menteri Besar Pahang + Pencen ADUN

Tak banyak ke tu? Nanti adalah tu tak puas hati, panggil gelaran makan dedak la, cai la. Macam biasa.

Mns said...

Kami pun tak faham, bodohkan orang tu. Lagi kami tak faham kenapa WSJ dan Serawak Report buat cerita. Kalau tidak ada cerita, raayat Malaysia tak laa bising.

Nick JTK said...

Salam Datuk Scribe...

Ada satu kesilapan fakta dan ini pembetulannya. Syarikut induk bagi Aabar adalah IPIC atau International Petroleum Investment Corporation bukannya PetroSaudi.

A KADIR JASIN said...

Salam dan terima kasih kepada semua pembahas. Saya hanya boleh berdoa dan berharap saudara dan saudari semua selamat dan dalam jagaan Yang Maha Esa.

1. Terima kasih Nick Bagan atas makluman. Sudah diperbetul.

2. Ada yang kata media massa sengaja reka cerita. Media massa bebas tidak ada-adakan cerita. Mereka laporkan berita. Takkan mereka sengaja reka cerita tentang siasatan, membekuan aset, penahanan dan ekstradisi oleh begitu banyak negara bersabait 1MDB? Kalau mereka bohong dan fitnah, samanlah. Tapi cakap saja. Jadi orang kata, Mohd Najib yang bohong. Ancam nak saman tapi tak saman.

3. Saudara JMS, ada dua jenis pembantu (subordinate) di bawah Mohd Najib. Satu yang melindungi dia dan satu lagi yang dia lindungi. Ahmad Maslas dalam ketegori kedua.

4. HambaAllah, antara lain berkata, Gaji Perdana Menteri + Gaji Menteri Kewangan + Gaji Ahli Parlimen + Pencen Menteri Besar Pahang + Pencen ADUN.

Menurut laporan sebuah portal antarabangsa, Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak menduduki tangga ke 11 dalam ranking gaji tertinggi pemimpin Asia pada hari ini. Kajian yang dilakukan portal Listabuzz April 2015, Najib dikatakan memperoleh pendapatan secara sebanyak 75,775.2 USD (RM284,194.89) setahun. Secara purata, perdana menteri keenam ini memperoleh pendapatan sebanyak RM 22, 826.65 setiap bulan. Kalau tak betul, minta PMO jawab.

5. Pompuan, among other things, said: “Macam serialized novel pulak ya on Najib. One by one, almost everyday. Still it's proven he's not guilty of any misappropriation of funds.” Yes. 1MDB/SRC/RM2.6-billion donation is a developing story. We will continue to report and discuss. I hope Pompuan will continue to participate. I have so far written nearly 150 pieces on 1MDB and related matters. As for Mohd Najib still not being found guilty, that’s his luck for now. As the saying goes, every dog has its day!

6. Ada seorang pembahas baru (atau guna nama samaran baru) yang maki-hamun saya. Saya boleh siarkan tapi nama samaran dia pula lucah. Tolong tukar nama samaran kepada yang lebih sopan dan hantar semula.

Wallahuaklam. Terima kasih.

joe black said...

Dato,

Who are the mischief makers? The International Financial Journalists? Or the Razak Family and Friends?

In an Age when "Dosa" holds little meaning to the Malays (including Jawa, Batak, Boyan and Bugis), perhaps the mischief makers should be reminded...

But as dust thrown against the wind.
Mischief is blown back in the face.
Of the fool who wrongs the pure and harmless.

Some are reborn in hell
Some in the world.
The good in heaven.
But the pure are not reborn.

Nowhere!
Not in the Sky.
Nor in the midst of the sea.
Nor deep in the mountains.
Can you hide from your own mischief.

Not in the sky.
Nor in the midst of the ocean.
Nor deep in the mountains.
Nowhere.
Can you hide from your own death.

The Buddha ....The Dhammapada

Zed-85 said...

Saudari Pompuan,

Berkenaan dengan cerita yang berulang-ulang pasal Najib.

Ada cerita yang dahulu yang berkenaan Altantuya sampai sekarang bertahun-tahun diulang-ulang oleh pembangkang dan yang lain.

Kalau nak ikutkan, bagi saya, tidak ada bukti yang terang dan nyata dalam kes ini. Ada orang yang mengatakan ada perkara yang sangat meragukan.

Ada cerita dahulu berkenaan kapal selam, sampai sekarang pun tidak habis. Kerajaan Perancis sampai sekarang masih menyiasat dan ada pekembangan terbaru berkenaan kesalahan dalam isu kapal selam di Perancis.

Sekarang ini ada cerita baru, (hampir setahun) berkenaan dengan duit lebih kurang RM2600 juta masuk dalam akaun Najib.

Setahu saya bukti slip transaksi telah dinyatakan oleh akhbar WSJ dan Najid sendiri mengaku.

Persoalannya, bila agaknya cerita RM2600 juta akan selesai ?

Sudah tentu RM2600 juta akan diulang-ulang, bertahun-tahun.

WSJ pun sedap sahaja, keluarkan macam-macam berita, pasal tidak kena saman.

Bukan semua orang melayu yang makan dedak. Kebanyakkan orang melayu juga ada akaun dalam bank dan beribu sahaja dan bukan berjuta-juta.

Lama kelamaan, orang melayu akan berfikir kenapa Najib masuk duit begitu banyak ke dalam akaun sendiri.

Bagi saya, PM sekarang ini memberikan beban yang besar kepada UMNO. Orang yang menyokong Najib sebenarnya bukan menyokong UMNO.

TESSA said...

Salam

Yang terbaru panama papers - massive leak

http://news.asiaone.com/news/world/what-are-panama-papers-and-who-have-been-implicated

sukasamasuka said...

Datuk.

1. Minta maaf tersalah fakta dan kurang bukti.

Jumlah pendapatan Perdana Menteri Mohd Najib = Gaji Perdana Menteri (RM284,194.89)* + Gaji Menteri Kewangan + Gaji Ahli Parlimen + Pencen Menteri Besar Pahang + Pencen ADUN.

*Angka RM273,912 pada posting saya 9:22 PM ada-lah salah.

2. Ooooi!!...punya la banyak pendapatan Perdana Menteri Mohd Najib! Giler betul! Datuk AKJ minta pula kepastian "Kalau tak betul, minta PMO jawab". Tua la kita menunggu jawapan, tapi tak apa la, Datuk punya pasal, kita tunggu juga.

3. Suddenly, this headline caught my attention. Please forgive me.

"PM’s payment to Jakel fashion house was for charity, claims MyKMU" (http://www.malaysiakini.com/news/336480).

MyKMU also criticised the international media as well as Malaysiakini...“There is no person mad enough to buy clothes from Jakel for tens of millions of ringgit for personal use."

For once, I gave MyKMU a credit, I don't think there is anyone who is "mad enough" to pay US$14 million to local fashion house, Jakel Trading.

4. US$14 million...damn! What is wrong with our Ringgit?

5. Punya la banyak pendapatan PM Mohd Najib! Begini la PM Mohd Najib... kamu minta la duit seberapa banyak yang kamu suka dari ibu kamu sendiri, Tun Rahah atau adik kamu si Nazir. Belanja la duit itu sesuka hati kamu...aku tak mau tau...Datuk AKJ pun tak mau tau sebab itu duit ibu dan keluarga kamu juga. Tetapi, kalau bukan duit bapa dan mama kamu, jangan suka suka hati.

DARI MANA KAU DAPAT DUIT BEGITU BANYAK? Itu tahun 2011 dan 2012, bukan duit "derma Arab".

Jangan la jadi bangsat dan penderhaka negara yang durjana...ingat ingat la sikit.

SELAMAT TINGGAL UMNO KU....aku sudah tidak kenal kamu siapa...aku minta maaf....dari hujung kaki sampai hujung rambut. Selamat tinggal......

Zalman A said...


Salam Datuk,

Some (unintentionally) light entertainment:

"Menurut sumber, Perdana Menteri akan meminta Jakel membekalkan pakaian, selimut dan lain-lain barangan untuk mangsa bencana alam dan membayar kepada syarikat terbabit. Selain itu, acara-acara membeli pakaian untuk anak yatim sempena hari raya yang dibiayai oleh Perdana Menteri juga dilakukan di gedung membeli belah Jakel."

But I am curious how buying Chanel in Hawaii worth US$130,625 can benefit anak yatim, and when I checked this website...

https://degrisogono.com/

....I also cannot see anything suitable for anak yatim there.

And how can RM3.75 million be spent on these products in one shot?

The PM must clear his name.

It is not about whether he has the money, but where it came from:

"The credit card was paid for by an account in Mr. Najib’s name, the documents show. That account had been credited with $9 million a few months earlier. The money came from SRC International, the former unit of 1MDB that is now part of the finance ministry, according to documents that form part of an investigation into 1MDB by Malaysia’s anticorruption body. On the day Mr. Najib played golf with Mr. Obama, SRC International transferred a further $9 million to the account via 1MDB’s corporate social responsibility arm. The money arrived the day after Christmas."

In Parliament it was claimed that the PM does not have any credit cards linked to GLCs.

If this allegation is true, that SRC International-issued cards were used for personal shopping, then the MACC was very correct in asking for a review of Apandi's decision. Can the "ignorance" excuse work when someone takes out a credit card and signs a receipt for millions of ringgit in luxury goods? I don't think so.

If it's false then why is the WSJ not being sued?

sukasamasuka said...

Datuk.

"RESIGN! Thousands gather in Reykjavic to call for Icelandic Prime Minister's resignation over Panama Papers scandal after he hid his millions in a tax haven while his country's economy sank"

(http://www.dailymail.co.uk/news/article-3523349/Thousands-gather-Reykjavik-call-Icelandic-Prime-Minister-s-resignation-Panama-Papers-scandal-biggest-mass-protest-2008-financial-crisis.html)


Kita masih ingat pada suatu ketika, banyak orang berterima kasih pada "Watergate Deep Throat" yang membocorkan maklumat rasuah President Nixon kepada wartawan Bob Woodward and Carl Bernstein. President Nixon berucap secara langsung pada rakyat Amerika yang "dia bukan seorang crook".

In the case of the "Panama Papers", the largest ever leak of secret data about the offshore bank accounts of bigwigs worldwide, the information traveled from an anonymous source to a German newspaper to hundreds of journalists around the world.

1. Terima kasih la pada negara negara yang berciri "Islam" seperti Germany, Australia, Austria, Sweden and the Netherlands yang membuka siasatan.

2. The Malaysian Syariah Index, launched by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, on the 10th Feb 2015, will gauge objectively and scientifically, Malaysia’s commitment in achieving the five aspects of the Maqasid Syariah (objective of Islamic principles).

Wow! that's awesome...and a mouthful too...but, for Malaysia only as other countries are not "Syariah compliant" yet.

3. 1MDB scandal in the face of "Panama Papers"...well, now PM Mohd Najib can rest and sleep well for the first time in years. This is a real blessing from god.

4. Wait the second...if anyone here has any off-shore account...anywhere in the world...and making some kind of electronic payments like credit cards etc...in the past 40 years...well...THESE GROUP OF MALAIKAL MAUTs AKAN DATANG TIDAK LAMA LAGI!!!

5. We want you to RUN, NOT RESIGN...PM Najib...run as fast as you can. Jangan "tertinggal" isteri pula.

sukasamasuka said...

Datuk.

"5...Yes. 1MDB/SRC/RM2.6-billion donation is a developing story. We will continue to report and discuss".

Oh yes..it is a developing story for many years to come and it will never end as long as this nation exist, as reminders for generation to come.

Continue the work, Datuk, even if you are the only one left in town to write.

Write!...and write...and write...so we can separate the gem from the stones.

Thank you, Datuk, in advance, for writings the next 150 episodes on 1MDB.

Mujahid said...

Pompuan said...
Still it's proven he's not guilty of any misappropriation of funds.

Kesian Pompuan tertinggal ERL. Tak de bukti? Tu yang kat tangan peguam negara hari tu apa benda? Detail dua kad kredit, termasuk jumlah yang digunakan. Mulut peguam negara cakap "tak", tapi tangan dia cakap "nak". Mwahahaha.

Tukar la handle tu. Nanti sebab hang sorang yang dungu, orang akan pandang rendah kepada kaum pompuan as a gender.

sukasamasuka said...

Datuk.

"Why 32,934 donors cancelled contributions to Yapeim"

(http://www.malaysiakini.com/news/336522)

1. "32,934 donors cancelled their contributions to the controversial Malaysian Islamic Economic Foundation (Yapeim) from 2015 until February 2016. As a result, Yapeim suffered a total loss of RM580,897."


2. "Yapeim's deputy president Zaleha Hussin's husband and son are alleged to have been appointed to the foundation and collectively, the family earns RM81,700 in salary a month from the foundation."

SATU JAWATAN = RM81,700 sebulan!

Ini lah yang dikatakan lawan tauke....giler punya Yapeim...betul betul giler!

Jumlah pendapatan Perdana Menteri Mohd Najib = Gaji Perdana Menteri (RM284,194.89*) + Gaji Menteri Kewangan (RM284,194.89*)+ Gaji Ahli Parlimen (RM284,194.89*)+ Pencen Menteri Besar Pahang (RM284,194.89*)+ Pencen ADUN(RM284,194.89*). *Anggaran kasar setahun.

PM Mohd Najib = RM118,414.54 sebulan, tapi pegang 5 jawatans.

3. Entah la siapa yang giler....Jamil Khir Baharom ke atau bos dia, PM Mohd Najib?

4. Wow! berani kau Jamil "went on a golfing and shopping trip in the US using funds from Yapeim's subsidiary Yayasan Pembangunan Anak Yatim/Miskin (Pemangkin), totalling more than RM400,000, which were meant for orphans."

Aku dengar kau Jamil pandai cakap Arab dan hafal AlQuran...tapi mungkin kau pun macam aku juga la, pandai baca sikit sikit, tapi langsung tak faham.

"Sesungguhnya orang orang yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka menelan api sepenuh perutnya dan mereka akan masuk kedalam api neraka yang menyala-nyala (neraka) - an Nisa,4:10."

Neraka didunia lagi "panas" kalau dibanding yang satu tu. Emak bapa kamu ke Jamil yang ajar kamu makan duit anak yatim?....vely vely good! keep it up, ok!

5. INI LAH ISLAM ALA UMNO!

Syariah-compliant Islamic Index, my foot...ptuuuuuuuuih!

sukasamasuka said...

Datuk.

"Panama Papers: It's okay to keep money offshore, says Ku Li.
KUALA LUMPUR: It is acceptable for people to keep their money abroad or anywhere else to evade tax although it may not be legal, said Tengku Razaleigh Hamzah"

Tuesday, 5 April 2016 | MYT 3:33 PM (http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/04/05/panama-papers-its-okay-to-keep-money-offshore-says-ku-li/)

Is this the guy who wants to become the future Prime Minister replacing PM Mohd Najib? IS THIS THE ONE????

"It's not only politicians but anyone who feels he needs to keep money in places that can save them from paying tax, why not?" he said in referring to the Panama Papers"

So this is the Prince from Kelantan. And, he has the desire to become the future Prime Minister of Malaysia.

BELUM JADI PRIME MINISTER PUN SUDAH LAIN JALAN CERITA NYA. KALAU LAH MONYET NI JADI PRIME MINISTER GANTI SI BANGSAT...MAKA MEMANG BANGSAT LA SELURUH MALAYSIA.

Selamat tinggal UMNO ku...patah tumbuh hilang berganti...perpisahan kita kali ini buat selama lama nya. Terima kasih UMNO.

Nenekghuffran said...

Salam Dato AKJ.....
semoga sentiasa dlm perlindungan Allah SWT...aamiin...

Nampaknya memang liat si Mappadulung ni nak berambus.

Nenek percaya kerja menabur dedak ni dah lama dilakukannya sebelum dia jadi TPM lagi...dah jadi amalan dia sehingga "Cash Is King" dah jadi pegangan hidupnya.

Yang jadi kebimbangan nenek ialah berapa banyak dedak yang dia dah tabur kat mereka-mereka yang diamanahkan menjaga keselamatan dan pertahanan negara... fikirkanlah...

Jangan dilepaskan Mappadulung keparat ni. Lebih adil jika dia didakwa dan dihukum atas perilaku yang sgt durjana ke atas rakyat dan negara...

Maruah negara dan rakyat bukan lagi tercalar malah menjadi luka parah yg belum pasti boleh disembuhkan.

sirahak said...

Si Kadiaq ini sikit pun tak berani (ataupun tak sampai hati) nak komen pasai rakan dari parti seperjuanganya si LGE dengan isu yang kini hangat.mentang mentang rakan segagasan!..Kalau isu lain boleh dapat maklumat tapi isu yang ini terkunci mulut, tandus idea dan sepi bak orang bisu dan pekak..nampak sangat kecenderongannya...

Waghih said...

Yo nenek...

Allah maha bosar lagi berkuaso...

Bertahun Tun M n gang ANC dan disokong olih gang DAPig cubo jatuhkan DSN ... Apo Jadi ?
Tun M n gang dihino olih gang dio sendiri . Tun Daim langsong tak tunjuk muko . Aljubori tak ngaku dio sedaro . Mukhriz dan abang Din kono hobing .
Akhirnya Tun M kono lontun dari Patronas .
Kerano terlalu malu Tun M lotak jawatan sumo perlantikan .
Maso kek himpunan GST , Tun M kono hino lai dongan pemudo PKR . Gang DAPig lak kato Tun M tak leh percayo jadi diorang tak sokong .
Mat Sabuto malu lobam ...

Oghang kampong dah tak percayo cerito 1MDB yg dibawak olih Tun M dan gang dio . Itu sobab sokongan online deklarasi Tun M / LKS hanyo 48ribu jo banding ngan sokongan online vape .
Kan hino tu ...

Ini adolah hukuman dunio pado Tun M n gang kerano menipu 1MDB dan jugo kerano nak hapuskan Jakim .
Disamping itu gak Tun M n gang bersikap dongki dongan gulongan marhain dgn cadangan dio nak hapuskan BRIM .

Allah mendongar doa oghang2 solih dan oghang2 yg dianayai ..
Dongan itulah Allah lotakkan Tun M n gang ditompek yg mano mereko ni pulak dihino .

Ekau menghino..ekau akan dihino.

DSN lak ... Allah melindungi oghang yg bonar .

Waghih.

Orang Kampung said...

Assalamualaikum Datuk..
Sy pembaca setia blog datuk. Sbelum ni sy tak pernah hantar sbrg komen,skadar mbaca shj. Tapi hari ni sy nak ucapkan berbanyak terima kasih kerana datuk menunjukkan ciri2 wartawan yg baik dan mdidik masyarakat dgn ilmu. Selain itu, tindakan datuk menapis komen2 terlebih dahulu sblum disiarkan juga patut dipuji..tidak seperti sesetengah blog politik yg sarat dgn komen2 memaki hamun dan bergaduh sesama sendiri. Moga Allah merahmati datuk dan keluarga..

Zalman A said...


Salam Datuk,

How the kafir countries do it.....

Iceland’s Prime Minister Steps Down Amid Panama Papers Scandal

http://www.nytimes.com/2016/04/06/world/europe/panama-papers-iceland.html?_r=0

"LONDON — The prime minister of Iceland stepped down on Tuesday, according to his deputy, succumbing to political pressure two days after an enormous leak of documents from a secretive Panamanian law firm about offshore shell companies and tax shelters.

The prime minister, Sigmundur David Gunnlaugsson, was the first prominent political casualty from the document leaks known as the Panama Papers, which have shed a harsh light on the private financial activities of many rich and powerful people.

Officials around the world, from Europe to Asia to the Americas, were scrambling on Tuesday to contain the fallout — particularly in Britain, where Prime Minister David Cameron, who has portrayed himself as a champion of financial transparency, was battling revelations in the leaks that British-governed territories are vast havens of hidden wealth, including for members of his own family."

The office of a national leader must remain untainted.

If it is compromised, the person must go.

Nobody is above the law.

The Europeans, Koreans, Japanese and many more hold this principle to be important.

However in Malaysia, we are people with no ethics, no morals and no religion, and we have also invented good methods for staying in power. This includes hiring people with no ethics, no morals and no religion to cover up our wrongdoings and surrounding ourselves with greedy kaki bodek who have no ethics, no morals and no religion.

This is what Malaysia has become in the year 2016.

Zalman A said...


“It’s not only politicians but anyone who feel they need to keep money in a foreign country in places that can save them from paying tax, why not? I’m not saying it’s not wrong but if that can help them save money, then they save la,” Tengku Razaleigh told reporters outside the Dewan Rakyat today.

“It is not a concern whether it’s legal or not legal. It’s whether it’s proper. Some people do avail themselves to the facility, so why not?,” he further questioned.

Our ex-Finance Minister seems not to know the difference between tax evasion and tax avoidance. The former is illegal, the latter is legal.

However, routing public funds into offshore companies and then having them re-routed back into your private accounts - ahhhh, tu illegal giler, tu.

People who do that need to spend time behind bars.


Zed-85 said...

Sallam Dato'

Perdana Menteri Iceland letak jawatan kerana mempunyai firma syarikat di luar negara yang tidak didedahkan semasa menjadi ahli parlimen.

Orang Iceland tidak boleh tolak ansur dalam soal kebersihan moral pemimpin tertinggi negara.

Sebenarnya kesalahan beliau sekadar tidak mendedahkan secara jujur harta sebenar kepunyaannya di luar negara. Itu sahaja, Perdana Menteri Iceland tidak melakukan rasuah.

Agaknya di negara Iceland, oleh kerana cuacanya yang terlampau sejuk, dedak tidak ada.

Di Iceland, kejadian pecat sana dan sini tidak ada, tukar sana dan sini pun tidak ada , tapi PM Iceland letak jawatan

JMS said...

DAKJ,

Despite the presence of a few irritants and morally decadent commentators in your blog, you should not be deterred, instead shift into your over drive gear and pursue your cause religiously.

There are many others who are on your side , backing their argument with solid facts and figures, amongst whom is Zalman A.

Dapatgajibukanpengorbanan said...

Anuar Musang berjanggut tu nak ambil balik Kelantan dah berdekad tak dapat. Ini kan pula nak harap dia kuatkan parti Untuk Melayu No Otak (UMNO) tu dan parti Bangkai Najib (BN)?Negeri sendiri tak boleh menang, nak ajar orang negeri lain?

Unknown said...

salam...

ramai orang ingin memakai pakaian yang indah2 dan mewah2... tidaklah menjadi salah... tapi terkadang ramai yang lupa pada pakaian yang satu lagi... pakaian manusia ini ada dua;

1) pakaian dzahir
2) pakaian batin

apa itu pakaian batin??? dengarkan nukilan saya...

TOLONG PAKAIKAN AKU...

aku ingin memakai pakaian itu
"pakaian yang mana?" tanyamu
itu...
pakaian Tuhanku
yang dipakaikan pada para Anbiya
Siddiqin dan Solihin
"apa namanya? Birkin, Chopard, Bvlgari???" tanyamu lagi
bukan...
pengasih, penyayang, pencinta
pemaaf, pemurah
santun budi, luhur hati
tinggi ilmu, akal budi
itu pakaian yang aku inginkan
Tuhan,
tolong pakaikan aku pakaian itu
sarungkan pada jiwaku...

Sang Ratu Pendamping Jiwa

Hantu Gigi Jarang said...

DAkJ, kenapalah orang Melayu UMNO begitu bingai (bahasa orang Pahang) kerana masih mempertahankan perlaku rasuah. Adakah mereka oramg Islam yang berpandu kepada Al Quran? Al Quran melarang tanpa alasan akan perbuatan rasuah dan penipuan. Daging babi pun boleh dimakan didalam keadaan tertentu tapi rasuah tidak sama sekali.

Mafeeah said...

I would never think Ku Li wants or will be the next PM. The natural choice would have been TSMY. Zahid as we know was put there just to satisfy Umno members since he has grass root support.

With all these in mind, who shall be the next PM ? I mean by all means kick Najib out but who shall be the next ? When this question hangs, everything else hangs.

By the way, I salute the people of Iceland. Small population but huge guts !

sukasamasuka said...

Datuk.

The official link to Panama Paper:

https://panamapapers.icij.org/

Rupa rupa nya nama aku pun ada didalam site tu...mungkin nama Datuk pun ada, seperti nama Raja Saudi Arabia.

Yang pelik nya Raja Salmān ibn 'Abd al-'Azīz Āl Sa'ūd, Raja Saudi Arabia sekarang ini pun ada "mortgage" rumah dia di London dan kapal layar mewah nya. Walaupun baginda tidak ada "kena mengena" sama sekali dengan skandal "penderma Arab" tersebut...tapi kan...kalau lah aku macam baginda, kaya berbilion billion, buat apa mau beli rumah dan kapal layar pakai hutang...jangan jangan nama Datuk pun ada, kalau belum habis bayar hutang proton saga.

Kawanlama said...

Salam dan terima kasih YBhg Datuk,

Tulisan hasil kitar semua nampaknya dan macam kekurangan bahan sahaja.

Kami ingin juga ulasan Datuk yang budiman tentang status terkini pakatan jatuhkan PM...

Nampak semacam 'perkahwinan' paksa yang tidak dapat restu ibu bapa aje...he he he ...atau tanpa keikhlasan dan petunjuk Allah kot....wallahuaklam

sukasamasuka said...

Datuk.

Dengar dengar cerita karut, Panama Paper punya website (https://panamapapers.icij.org/) akan menerima "MAKLUMAN Laman sesawang ini tidak dapat diakses di Malaysia kerana kandungannya melanggar undang-undang negara."...sebab isi kandungnya ada unsur unsur pornographic...tidak selaras dengan Syariah-compliant Syariah Index...demi negara, bangsa dan agama Islam.

Waghih said...

Bro ...

For all the so called solid fact , how come there is no traction amongst the rakyat against PM DSN .

On contrary to the so called solid fact , it is Tun M and the gang who are getting the kaw2 whacking and was rediculed by their own group .

The solid fact that they get from online Deklarasi Tun / DAPig LKS shows how unpopular they are amongst the netizen . That fact is 48K sign on deklarasi Tun M /DAPig LKS VS 50K sign on Vape declaration .

So , bro...and all your ANC n DAPig gang , you can yell , curse , shout (with foam in the mouth ) ... TRUTH will still prevail and Tun M and gang will continue to be punished by the AllMighty .

The TRUTH will also prevail and DSN will continue lead this beautiful country of ours .

May Allah bless you all .
Waghih.

Panama papers said...

Dato,
the more Tengku Razaleigh sounds off nowadays he inflicts more self damage to his reputation and legacy.
UMNO man, breathes, eats, lives UMNO, that's certainly not him ! He was Semangat, lost and had to scurry back to UMNO. Is it any wonder he's seen as playing yoyo with Tun and Najib. Shortest route to being PM ? Let's wait and see.
His latest statements on the Panama papers scandal, self justification? Wanna ask him if he has any BVI accounts?
Everyone should know the Panama papers are tied to only one establishment, there are hundreds other establishments offering similar services, there's plenty more scandals to reveal, waiting for more whistleblowers with a conscience to come through. Don't breathe any sighs of relief just yet.

Zalman A said...



http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/after-kelantan-kedah-umno-unveils-declaration-supporting-najib

These cheap declarations prove nothing.

"WE, THE UNDER-SIGNED KAKI BODEK & PEMAKAN DEDAK, wish to express our full support for Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone, on the condition that he keeps scattering dedak for us to eat".

It is the height of vanity and deception for Mat Tido to claim that "the people of Kedah are behind Najib".

Clearly, they are not.

Nenekghuffran said...

Udah-udahlah tu waghih ooi...
kalau kau tu benci sangat dgn Tun M ada nenek kesah?
Kita kat blog DAKJ ni bukannya nak berbahas pasal salah laku Tun M... dia dah takda kuasa pun. Siapa yg takpuas hati dan ada bukti salahlaku dia pergilah saman atau buat laporan polis jgn ckp je...

Kalau kau rasa Najib tu orang yg benar maknanya kau tahulah kebenarannya. Hah..bagitaulah kpd kita semua yang nak tahu sgt ni..walaupun Najib pujaan kau tu dah ngaku terima 2.6 b

Hai...waghih sapo lah kau ni..
Pandai kau cakap Allah maha bosar lagi berkuaso... tapi kenapa kau tak percaya bahawa kuasa Allah lah yg menjadikan skandal Najib ni terbongkar dan menjadi bahan berita satu dunia...ada reti

Memang sahlah ekau ni waghih dari gua tempurung.... kesiannya...

zainal abidin awang kechik said...

MALAYSIA ni tok .. Macam macam ada ..

Selamat berjuang tok. Allah rahmati tok seisi keluarga

Salam

msh said...

Salam Dato.

Sdra Waghih.
Apa yg ko merepek2..pasal Tun M pula... sedangkan Dato dan pembahas2 bercerita pasal salahlaku Bugis HZ dan 'strategi Politik' lekeh Ku Li yg mencermin Ketua Bangsa Melayu yg tiada Jatidiri.

Apa pula yg kena mengena dgn Tun M bila Bugis HZ ini belanja bagai 'nak ghark' melebihi gaji dia.

Ko pun nak jadi 'Dedak Eaters' juga ka....jilat Bugis HZ

Kesian dgn Kamu...bila meracau mcm ni. ..buka blog sendiri lah kalau dah 'terror' sngat.

Dan sbg peringatan buat majoriti rakyat berbangsa Melayu; bila memilih pemimpin, sy sarankan;

"Cukup2lah menghormati org2 'Bangsawan' spt Ku Li...Bugis HZ. Tekiu Nan dan mereka2 yg sama".

Mereka bukanlah org yg boleh dipercayai menjaga bangsa...melingkup tambah adalah.

Terima Kasih.


Jason koji said...

Mana bukti..tukar nama jadi MANA DEDAK..jadi orang disini tak akan mempersoalkan kebijaksaan hang lagi dah.Automatik kita orang akan faham.

Another Waghih said...



Cam nia la Waghih.

Eden sambung la ceghito ekau sikit.

Pasai oghang kampung tak cayo cakap lagi tu.

Mungkin kek kampung ekau oghangnyo cam tu.

Tapi kek kampung-kampung yang eden pi raun nengok lain ceghito ee.

Oghang kampung sekarang bukannyo bangang laie, kebanyakan ee dah colik mato.

Anak-anak dioghang belajar tinggi-tinggi jugo, ghamai gak sampai obersi.

Bilo anak-anak balik kampung dioghang ceghito pado mak ayah ee.

Ghato-ghato sumonyo nyampah ngan budak Najib, Rosmah dan gomen ni.

Antagho kosan ee - Mesyuarat Agung Cawangan UMNO sekarang banyak tak cukup korum.

On paper cantik la, molobihi korum.

Realiti ee, ketua dan AJK cawangan topakso moghayu kek ahli supayo datang dan sain kohadiran jo dan lopeh tu balik la, tak yah hadir mesyuarat pun tak po.

Kalau tak cukup laie, topakso la ajk sain kehadiran on behalf - nipu la tu - pemerhati bahagian tutup mato ajo.

Maso mesyuarat pakso sumo oghang angkat sumpah sotio.

Tapi beghapo ghamai yang bosumpah?

Ado yang ontok ajo, ado yang sapu punggung.

Mesyuarat pemudo dan puteri langsung tak payah sobab tak ado oghang.

Kek tompek-tompek lain cam ni gak ko?

Tu la coghitonyo waghih, sikit jo tu.

Lain kali sambung laie.


Another Waghih.


mad said...

orang yang tegap iman, terang hatinya, tak semestinya sudah lama hidup...pasti dapat melihat menerusi cara bercakap dan air muka sahaja, bahawa perdana menteri malaysia bukanlah orang yang boleh dipercaya...walaupun tanpa timbulnya isu 1mdb ini.
mengapa kita mengundang murka Allah taala dengan mengangkat orang seperti ini menjadi pemimpin? jangan lupa kita juga akan di soal di akhirat nanti tentang siapa yang kita lantik menjadi pemimpin. cuma satu langkah sahaja mengasingkan kita dari dunia ini dan dunia seterusnya. kita akan mati bila-bila masa saja.

Zalman A said...


http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/04/07/cops-to-record-statements-from-participants-of-protest-march/

"We will record their statements. Under PAA, they aren’t allowed to organise the demonstration, and yet they went ahead with it.

"They are legislators, and they enact the laws. They should know better that prior to organising any demonstrations, they should give police a 10-day notice.

"We have opened up investigations and will call the organisers and participants," he told reporters at the city police headquarters on Thursday.

Comm Amar confirmed that Bukit Aman had received a memorandum from the group, but said that he was not aware of the content of the document"

When the red shirts invaded the Perdana Foundation, did they give 10 days notice?

yet the police said:

"No, it was just handing over a memo".

Putrajaya deputy police chief Supt S. Vijaya Rao said yesterday that no action will be taken against Datuk Jamal Md Yunos and hundreds of his “red shirts” members who gathered outside the Perdana Leadership Foundation on Friday.

According to Supt Vijaya, there was not an illegal assembly and did not break any laws.

He added that there had also been no need for Jamal to notify the police about the event before hand as it was not a public gathering, and therefore the PAA did not apply.

On Friday, hundreds of “Mat Rempit” and “red shirts” congregated at Dr Mahathir’s office as part of Sungai Besar Umno chief Jamal’s bid to submit a memorandum in protest of his Citizens’ Declaration."

http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/cops-being-selective-bersih-2.0-says-after-red-shirts-not-probed-for-friday

Can Amar Singh explain the difference, and why the police are applying two different sets of laws depending on who is doing the memo handover?

Why are the police being selective?

What is the correct application of the PAA?



jumbeaux said...

Salam Datuk

Di hari di mana 1MDB terbukti menyeleweng, kita baca headline sebegini "PM: PAC report on 1MDB proves Dr M wrong".

Ia akan dicanang di Media Prima sepanjang hari dan minggu. Orang kampung akan tertipu lagi.

Jadi saya harap, di pihak Tun M, tindak balas lebih cepat dan dengan headline yang berkesan dan jelas. Kita tidak boleh biarkan spin doctors DS Najib menipu rakyat lagi.

1MDB ada RM50 billion hutang dan DS Najib adalah Pengerusi nya.

jumbeaux said...

Maaf ralat,

DS Najib Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB.

John Doe said...

Hahaha.. nampak tak dia cakap Phd bermaksud Pingat Hasad Dengki. Ni pun spesis annuar musa gak, bagi depa kita ni pun jahat mcm depa gak, tapi kita dengki sbb walaupun sama2 jahat, tapi depa yang dapat dedak. Dari susut psikologi memang orang akan cenderung utk menganggap orang lain pun mcm dirinya. Dia tau dia sanggup jual maruah dan agama demi dedak makanya dia ingat kita pun samalah cuma kita takdak can macam depa. Apa punya turrrrr...


John Doe said...

Hahaha.. lawak siot, tapi sgt bernas dan geliga

Ami k said...

Walaupun melayu islam tapi perbuatan rasuah yang berleluasa dikalangan pembesar negeri atau orang2 bawahan tidak sedikit pun menggugat kesetiaan pemakan dedak. Seolah2 rasuah tu hanya perkara gurauan.walaupun
sudah menjadi terkenal seanterodunia, Malunya menjadi melayu islam pemakan dedak. Sedangkn negara kapir pun tahu kejinya orang yg melakukan rasuah ni

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).