Wednesday, July 27, 2016

Aduan Pemuda Umno: Siapa Sebenarnya Berkonspirasi?


A Kadir Jasin


ALHAMDULILLAH, satu peluang keemasan terbuka kepada pihak-pihak yang berpengetahuan mengenai skandal raksasa 1MDB untuk menyatakan kebenaran.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Kini, demi mempertahankan diri daripada satu tuduhan yang sangat serius, mereka terpaksa memberitahu polis apa yang mereka tahu mengenai skandal itu dan pelaku-pelakunya.

Mereka yang saya maksudkan adalah bekas Peguam Negara (Tan Sri) Abdul Gani Patail, bekas Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (PSRM) (Tan Sri) Abu Kassim Mohamed dan bekas Gebenor Bank Negara, (Tan Sri) Zeti Akhtar Aziz.

Mereka telah dituduh dalam satu laporan polis oleh Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia, Khairul Azwan Harun, terlibat dalam konspirasi untuk menggulingkan Perdana Menteri, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone) Mohd Najib Abdul Razak dan kerajaan yang sah.

Naik Ketua Pemuda Umno Malaysia dakwa konspirasi terhadap Najib

Ini adalah satu dakwaan yang sangat berat yang boleh ditakrifkan sebagai penderhakaan terhadap kerajaan yang dipilih oleh rakyat. Jadi wajib disiasat rapi.

Saya tidak tahu apa tujuan tersirat si pembuat laporan. Tetapi secara tersurat, ia nampak seolah-olah satu lagi kegiatan puji ampu oleh pemakan-pemakan dedak Umno.

Namun saya berterima kasih kepada Khairul Azwan kerana akibat laporan beliau itu, ketiga-tiga tokoh yang dituduh boleh memberi keterangan mengenai apa yang mereka tahu berkaitan skandal 1MDB, SRC International Sdn Bhd dan "derma Arab" RM2.6 bilion yang selama ini terpaksa mereka rahsiakan.

Banyak yang boleh mereka ceritakan kepada polis bagi menafikan tuduhan Pemuda Umno itu.

Misalnya mereka boleh menjelaskan sama ada benar atau tidak ura-ura bahawa Mohd Najib di ambang tangkapan dan pertuduhan di mahkamah pada akhir Julai tahun lalu bersabit kes pecah amanah duit SRC International Sdn Bhd.

Abdul Gani sendiri boleh mengesahkan sama ada betul atau tidak jawatannya sebagai Peguam Negara ditamatkan secara mendadak pada 28 Julai lalu kerana beliau sedang bersiap sedia menangkap dan menghadapkan Mohd Najib ke mahkamah bersama-sama dengan Nik Faizal Ariff Kamil dalam kes penipuan SRC International.

Zeti boleh menjawab mengenai hasil penyiasatan ke atas pengaliran keluar-masuk duit 1MDB dan kaitannya dengan “derma” RM2.6 bilion yang masuk akaun peribadi Mohd Najib di AmBank.

Ambank telah pun mengaku salah atas pembabitannya dalam pemindahan wang tersebut dan membayar denda RM53.7 juta kepada Bank Negara November lepas.

Abu Kassim pun macam itu juga. Dia terpaksa menafikan tuduhan itu dengan menceritakan kepada polis apa yang SPRM telah temui dalam siasatannya ke atas SRC International, 1MDB dan derma RM2.6 bilion.

Rakyat Malaysia yang tidak keracunan dedak percaya bahawa SPRM telah membina kes yang cukup kuat yang melibatkan Mohd Najib dan Nik Faisal dalam pengalihan haram duit SRC International sebanyak RM42 juta.

Kempen dedak pertahankan Mohd Najib
Hanya dengan mendedahkan maklumat-maklumat ini untuk dirakamkan oleh pihak polis barulah mereka dapat mempertahankan diri daripada tuduhan Pemuda Umno itu.

Saya yakin banyak lagi maklumat yang ada dalam kepala mereka mengenai siasatan ke atas 1MDB, SRC International dan derma RM2.6 bilion yang boleh mereka ceritakan kepada polis demi membela diri.

Polis, khususnya pegawai penyiasat, tentu tidak berani main kayu tiga dengan tiga orang ternama ini kerana mereka mempunyai pengalaman yang luas di segi undang-undang dan pasti akan diwakili oleh peguam yang cekap.

Abdul Gani sendiri adalah peguam cergas setelah membuka khidmat guamannya sendiri selepas dibuang kerja kononnya beliau sakit teruk. Itulah tahap propaganda pemakan dedak.

Mahkamah Pendapat Umum

Di segi pendapat umum pula, simpati adalah bersama mereka yang dituduh oleh Pemuda Umno itu. Dalam mahkamah pendapat umum, juri rakyat memihak kepada mereka.

Jadi saya hairan apa maksud tersirat Pemuda Umno membuat laporan polis dengan tuduhan yang sangat berat itu.

Perbuatan mereka boleh menjadi senjata yang menikam ketua nombor satu mereka – Mohd Najib - sendiri.

Saya tidak berani mengatakan ada konspirasi halus oleh Pemuda Umno terhadap Mohd Najib melalui laporan atau ia sekadar publisiti murahan kelas pemakan dedak.

Mungkin juga ini adalah cetusan idea gilang-gemilang Pemuda Umno untuk mengalihkan pandangan umum daripada saman sivil KARI (Kleptocracy Asset Recovery Initiative) di Amerika Syarikat yang melibatkan ahli keluarga dan sahabat akrab "Pegawai Nombor Satu Malaysia".

Wallahuaklam.

68 comments:

PutraKraken said...

Salam Datuk

It is actually a "Brilliant" move by pemuda.

Menjolok sarang tabuan yang berada diatas kepala Najib. Cuma satu yang mengagalkan langkah tersebut. PDRM...apa dia nak buat? IGP teman ke Mekah Najib...boleh percaya ke?...beliau makmum setia Najib yang sama saf dengan AG Pandir!

Kecualilah Pemuda mengheret mereka bertiga ke Mahkamah atas tuduhan "espionage"...baru anak jantan!

Paine said...

Salam Dato,
Didalam usia saya yang senja ini, saya sudah beberapa hari dan malam dalam kerisauan dan kesedihan yang amat sangat kerana Negara kita yang ini telah diklasifikasikan sebagai Negara yang mempunyai kerajaan Kleptokrasi.

Apa telah terjadi kepada Negara yang saya curahkan bakti, sebelum pencen, membangunkan infrastruktur dan institusi, selama 40 tahun itu.

Saya ingat pada tahun 60an , 70an, dan 80an, dimana saya pergi, di Negara Islam atau membangun, mereka akan kaitkan Malaysia dengan ketokohan dan kepimpinan AlMarhum Tunku Abdul Rahman. Kemudian pada awal 1990an pula, Dr Mahathir pula di sanjungi dan ada pula kawan daripada Negara lain minta nak panjam Dr Mahathir untuk menguruskan Negara mereka yang dikenali dengan ‘mismanagement.’!

Malangnya, Dr Mahathir pula telah menjadi autocrat dan berpatah arang dengan Anwar Ibrahim. Sistem demokrasi Malaysia yang di asaskan mengikut model Westminster telah di lemahkan dan check and balance diantara Parliament, Excecutive and Judiciary di rungkaikan.

Apa yang berlaku sekarang dimana PM terlalu berkuasa dan tidak ada check and balance dalam system governance Malaysia adalah akibat dan warisan daripada zaman Dr Mahathir. Najib adalah murid yang pandai belajar dan mengatasi gurunya.

Mungkin apa yang Tun Mahathir lakukan dengan percubaan menjatuhkan PM sekarang adalah sebagai ‘atonement’ atau taubah kepada perbuatannya dahulu.

Tok nenek saya pernah menyatakan ‘aku tak mau hampa kencing atas kubur aku nanti’, sebagai menyatakan mereka tak akan membuat sesuatu semasa hidup yang akan membuat orang kemudian menyampah mereka yang dah mati.

Saya takut anak cucu saya kemudian hari menanya kenapa bila harta Negara dicuri dan Negara di istiharkan Kleptokrasi, generasi saya tak membuat sesuatu. Tak sanggup kubur saya dikencing mereka!

Pada hemat saya, mereka yang berkuasa saperti Ulama, Tentera dan Raja Raja Melayu boleh membuat sesuatu untuk mengangkatkan Malaysia daripada status Negara Kleptokrasi kepada Negara demokrasi.

Saya percaya tidak ada Ulama, Tentera dan Raja yang sanggup dikatakan sebagai redha ada pemimpin atau perdana menteri yang penyanggak.

Sifat malu orang Melayu tinggi. Hukum disanjung, keadilan mesti ditegakkan. Peribahasa Melayu; Adat penuh ke atas, syarak penuh ke bawah.

Rakyat Melayu telah berjuang zaman British dulu untuk menggagalkan Malayan Union dan menebuskan maruah monarki.

Sekarang masanya untuk monarki membalas jasa umat untuk menyelamatkan Malaysia daripada kerajaan Kleptokrasi.

Pendatang said...

In the kopitiam and bak kut teh restaurants, 1MDB is a hot topic.
But the side shows are more interesting and enjoyable for me.
It used to be that Pendatang were the ones that were blamed for all sorts of Melayu stupidity and failures, NEP for example.
But the current war between Najib and Mahathir is nothing but a case of Meayu screwing Melayu.
All pendatangs are standing on the sideline watching the show with glee.

It is nothing less than poetic justice.

The next time some civil servant or police who give me shit about my status as Pendatang (like not speaking fluent Bullshit Melayu), I only need to reply with "1MDB".

Maruah my ass.

rahman said...

Datuk,
apa yg hendak diherankan,pada saya kebanyakkan drpd pemimpin umno yg ada termasuk lah pemimpin sayap hanya lah umpama pelacor kelas atasan. Hidup mati mereka hanya lah mengenai pangkat dan duit.
Demi Bangsa, Agama Dan Tanah air hanyalah ungkapan dibibir yang tidak membawa apa2 makna pada mereka.
Kita boleh pastikan yang muka-muka lanun inilah yang pertama akan mengutuk Najib apabila Najib telah tiada jawatan lagi. Mereka ini hanyalah parasite yang tidak sedar yang mereka adalah instrument najib merosakkan tanah air tercinta ini

Labu8455 said...

Semua ini dalang dibelakang adalah KJ yg berniat untuk menjatuhkan Najib secara "demokrasi" namun dipercayai selepas PDRM selesai mengambil keterangan dari pihak pihak yg dituduh dan kertas siasatan sampai ketangan Pandi - "Case Closed" ! Tak percaya tunggu ajelah....

Zalman A said...


"Saya tidak berani mengatakan ada konspirasi halus oleh Pemuda Umno terhadap Mohd Najib melalui laporan atau ia sekadar publisiti murahan kelas pemakan dedak.

Mungkin juga ini adalah cetusan idea gilang-gemilang Pemuda Umno untuk mengalihkan pandangan umum daripada saman sivil KARI (Kleptocracy Asset Recovery Initiative) di Amerika Syarikat yang melibatkan ahli keluarga dan sahabat akrab "Pegawai Nombor Satu Malaysia".

Salam Datuk,

I suspect it's a combination of 2 and 3 but if they are very clever it could be 1.

The most important facts are these:

a) Zeti (and hence BNM) recommended TWICE for 1MDB to face action and were blocked TWICE by the 24-hour replacement.

b) The MACC recommended charges against Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone and were turned down by the 24-hour replacement.

c) Hence, both BNM and MACC found ample evidence of 1MDB's wrongdoings. Only the loyal but not smart 24-hour replacement saved Mappadulung.

d) I think the stage is set for MACC and BNM to re-confirm their evidence is (of course) untampered and real.

e) You can bet that Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone does not want to see the faces of Gani, Zeti and Abu Kasssim.

They know all his wrongdoing.

But at this stage, so do many countries.

The loyal but not smart 24-hour replacement cannot cover all the holes.

Pakcik said...

PN1M - akronim terbaru. Macam 1 Malaysia jugaklah

Ozz said...

Mai kita pakat-pakat sorak:

Satuuuuuuu.......Malaysia!
Satuuuuuuu.......Malaysia!
Satuuuuuuu.......OFFICIAL!

Zalman A said...


Datuk,

Before a new 1MDB scandal is born, let us not rest till these questions are answered....

a) Is over US$7 billion in accumulated 1MDB/Jho Low company debts to be wiped out by taxpayers in a secret deal between his Ministry of Finance and the Chinese state company CCCC?

b) Why are Jho Low companies and the IPIC debt even mentioned in the CCCC document?

c) Why is the Malaysian Government agreeing to inflate the actual cost of the East Coast Rail Project from only RM30 billion to RM60 billion?

d) Is the whole Cabinet now actively involved in the cover-up of 1MDB?

If this is how Mappadulung intends to fill the holes he himself dug, then he will compromise national interests.

He only wants to save his own skin.



Unknown said...



Sekilas baca kita nak marah dengan macai ini. Tapi kalau didalami maksudnya baguslah polis menyiasatnya. Tapi adakah polis berani menyiasatnya?

Apa yang saya mahu kesemua mereka yang dituduh buat saman malu kepada macai ini, jika polis gagal menyiasat atau selepas selesai kes ini.

RD. said...

Pendapat Dato AKJ amat tepat sekali.

"Perbuatan mereka boleh menjadi senjata yang menikam ketua nombor satu mereka – Mohd Najib - sendiri."

Dari pengalaman saya ditempat-kerja, saya tahu sangat pe'el kaki-bodek dan pengampu. Apa yang paling ketara, semuanya kurang cerdik, tidak tahu buat kerja dan tidak yakin pada diri-sendiri. Tetapi mereka amat bijak berkata-kata dan suka ambil kesempatan atas usaha orang lain. Depan 'boss', mereka akan berpura-pura sibok, mengarah pekerja bawahan membuat itu & ini. Yang pasti, tindakan tanpa-sedar(impulsive) kaki-bodek, kerap menyusahkan rakan-rakan sekerja.
Tepat sekali dengan kegemaran Najib yang lebih suka penyokong yang setia. Dipecatnya semua yang cerdik. Maka yang tinggal, faham-faham saja la.

Satu lagi kegemaran Najib adalah menamakan apa saja 'idea' kurang-cerdik beliau dengan no. 1.

Contohnya:-
-Klinik 1Malaysia
-Kedai Kain 1Malaysia
-BR1M
-PR1M
dan lain-lain.

Amerika amat prihatin akan kegemaran Najib ini. Pasal itu DoJ, secara tersirat, menamakan beliau sebagai 'Malaysian Official 1'.

Apa yang jelas, pmakan-dedak semakin mengelabah dan terdesak. Kerajaan dan Rakyat Malaysia telah dimalukan dengan tuduhan Kleptocracy ini. Kita telah disahkan diperintah oleh pencuri-pencuri. Jabatan Kehakiman Amerika istihar seluruh dunia bahawa mereka mahu membantu Rakyat Malaysia, mendapatkan kembali sebahagian dari yang dicuri itu. Mereka akan merampas semua harta yang dibeli dengan wang-curi itu, lucut dan lupuskan pemilikan asset itu dan pulangkan kepada Rakyat Malaysia dalam bentuk kewangan.

Malu....mana nak letak muka kalau pergi ke luar Negara, besok.

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Dato’ Khairudin kata jangan dengar kata Pemuda UMNO kerana mereka ini bangang dan otak udang.

Macamana boleh Pemuda UMNO otak udang sedangkan mereka ini sepatutnya mengambil alih negara?

Sepatutnya, UMNO mengambil lebih ramai pemuda yang otak Oxford.

Kalau nak ikutkan Suharto dan Marcos kedua-dua mereka adalah Ketua Kerajaan yang sah.

Suharto menang pilihanraya setahun sebelum beliau jatuh begitu juga Marcos yang menang dalam pilihanraya tak sampai setahun sebelum beliau lari dari Filipina.

Mereka ini terlibat dalam Kleptokrasi iaitu mencuri duit rakyat sampai berbillion.

Oleh kerana itu, rakyat membuat demonstrasi supaya mereka meletak jawatan.

Dalam Rukunegara, tidak ada sesiapa pun yang kebal undang-undang. Ada seorang Pemuda yang otak Oxford mungkin boleh terangkan kepada Pemuda yang lain.

Emer said...

Sangat setuju dengan hujah Tuan. Semoga Allah membantu kita rakyat marhaen yang bersedih dan berduka angkara pemimpin munafiq dan derhaka

Aku said...

Kadiag, salaam.

Baguih hang tonjoi tindakkan pemuda 'united malays' buat laporan polis tehadap mantan2 peguam negara, gabenor bank negara dan kepala banteraih risyuah Malaya. Apa sekalipun, semakin ramai 'elit' Melayu akan tekesan dlm saga anak Rahah dgn 1mdb dia ni. Selama ni aku nampak ramai elit Melayu tak berani nak teruih terang atau jujog dgn rakyat terbanyak, macam nak sangat jaga kedudukkan dan gaji besag depa...ada yg menikuih, ada yg cakap bebelit belit.... dan ada macam member hang dari Tongkang Yard tu tulih, buat2 bisu.

Benda laporan polis ni depa buat selepaih peguam negara Amerika dan FBI dedah dengan teruih terang kesonglapan duit 1mdb, yg melibatkan pengaliran dana melalui bank2 Amerika, antaranya bank Goldman Sachs. Hari ni pulak, keluag berita Goldman Sachs ni kena dakwa pemegang saham EON Capital di Hongkong, apabila Goldman Sachs rekemen 'takeover' olih Bank Hong Leong keataih EON Capital, dia (Goldman Sachs) tak dedah hubungan rapat dia dgn anak Rahah.

Aku tempek dari NYTimes 27 Julai 2016

"The complaint says that in 2010, Mr. Leissner and Goldman advised one of the bank’s clients, the Malaysian bank EON Capital, that it should sell itself to another bank, Hong Leong Bank, which had financial ties to the Malaysian prime minister. The lawsuit says that Goldman used information acquired through its work advising EON Capital to help Hong Leong Bank submit a successful bid for EON. The suit also says that Goldman advised EON to accept the bid even though it could have received more money from other bidders.

The lawsuit says that at the time, Goldman concealed its close relations “and incentive to curry favor with the prime minister of Malaysia.”

One of the prime minister’s brothers was on the board of Hong Leong Bank, and another brother worked for a firm advising Hong Leong in its bid to acquire EON Capital."

Sebelum ni pon pihak wewenang Amerika dikata memang dah dok siasat bank ni, aku tempek ni dari "International Business Times" tanggai Jun 7, 2016:

"The investigation revolves around whether Goldman Sachs complied with the US Bank Secrecy Act, the key anti-money laundering law which requires financial institutions to "effectively identify and report suspicious activity"." Apa habag pulak pemegang2 bon2 (bonds) yg dia apongkan bagi pihak 1mdb...?

Serentak tu, ada pulak cerita landasan kereta api bernilai berbilion bilion yg depa nak bagi cara 'rundingan teruih', magnanya bukan melalui tawaran tender terbuka, yg harga dia bulih dibelonkan... yg kalu benag munkin akan belaku lagi satu kebocoran (economic hemorrhage) yg dahsyat pada ekonomi Malaya. Wallahua'lam.

Mintak maghap dan terima kasih.

Aku

Zalman A said...


Kita sudah jemu dengan belitan dan kelentong penyokong2 Najib. Yang hendak mempertahankan kemungkaran. Jika yang membela dan mempertahankan Najib itu seorang ulama, maka ulama itu ulama jahat.

Dia pun akhirnya akan mati dan berdepan dengan Penjadi nya. Hari ini dia megah ada title timbalan ulamak sedunia atau presiden parti nya, akhirnya dia pun jadi makanan cacing macam kita semua juga.

Mungkin orang yang menuduh pasal campurtangan, tidak baca dokumen 136 muka surat. Orang UMNO manalah suka baca benda2 serious. Mereka suka baca Gila2 dan komik. Boleh jadi mereka tidak faham Bahasa Inggeris.

Tapi, kejahilan bukan alasan. Orang lain faham Bahasa Inggeris dan kebenaran tdak bergantung kepada sama ada orang UMNO atau ulama tahu atau faham Bahasa Inggeris.

Dokumen itu menyebut dengan terang bahawa ini ialah civil suit keatas semua yakni in rem…untuk merampas balik wang dan harta dari plaintiff di Amerika, Switzerland dan Eropah dan lain2 tempat. Kerana semua nya diperolehi melalui melanggar undang2 Amerika.

Bukan undang2 Malaysia. Malaysia kata tidak ada jenayah atau salah laku berlaku.

Sokong Najib said...

Maka Jibby y menjerit...

Rakyat Malaysia solong siapaaa???

Rakyat menjawab.... MAHADHIR

Jibby menjerit lagi kuat...

Rakyat Malaysia sokong siapaaaaaa?

MAHADHIR..... Rakyat jerit balik

Jibby sudah gelabah tapi menjerit lagi kuatttt...

Rakyat Malaysia sokong SIAPAAA?

MAHADHIR

Jubby dah tak boleh berdiri, lutut dah lembik... lalu Jibby berkata...

Ini semua bukan RAKYAT NALAYSIA...

Senario ini bertempat di Sel #1 Penjara Sg Buluh

Zalman A said...


(Bhg 2)

Orang UMNO –sikap mereka sama seperti orang yang bertegas mahu bayar saman jalanan ETS, walaupun tidak ada duit. Mereka memprotes tindakan Amerika mahu merampas duit dan harta dan hasil yang dibolehkan oleh wang yang dicuri dari 1MDB. Mereka mempertahankan pencurian, kemungkaran dan rompakan yang berlaku.

Bolehkah rakyat Malaysia bergantung masa depan dengan orang2 yang ada sikap seperti ini?

Para 39 mengenalkan kita kepada Malaysian Official 1 yang ada kuasa besar dalam 1MDB dan tangung jawab nya keatas 1mdb. Sejak dari pembentukan 1MDB lagi, peranan Malaysian Official 1 dalam segala transaksi 1MDB amat ketara.

Good star telah diperbadankan di Seychelles. Walaupun pegawai2 1mdb memperakui bahawa syarikat ini milik PSI, sebenarnya ia tidak. Pengarah tunggal syarikat ini ialah jho Low. Kemudian dia bukak bank di Singapura- RBS Coutts dan rekod menunjukkan bahawa penanda tangan tunggal ialah Jho Low. Jho Low dibantu oleh Singapore banker 1.

Biarlah 1MDB membawa sial kepada pelakun2 utama nya; jangan kita biarkan negara kita disialkan.


https://senapangsakti.wordpress.com/2016/07/27/malaysian-official-1-dan-kesialan-1mdb/


M5 said...

Takut nanti kes di bawa dengar depan hakim spesis semua evidence tak relevant.

dt rahman pekan said...

salam d kj,

izinkan saya menjerit sekali lagi dlm blog ini :-

TPM MANA ? TPM MANA ?
ZAHID MANA ? ZAHID MANA ?

beliau mesti muncul dgn kenyataan2 yg bolih mendatangkan keyakinan rakyat /UMNO terhadap nya semula. beliau tidak bolih melengahkan masa utk mengambil tindakan lagi(procrastinate).

ada khabar angin yg sedang berlegar bahawa zahid n kj sedang memikirkan sesuatu utk menyelamatkan keadaan. barang d ingat bahawa khairil ini amat rapat dgn zahid.

is something big being brewed ? just asking !!

Jebonite said...

"Say a percaya tidak Ada Ulama, T enter a Dan Raja yang sanggup dikatakan sebagai redha Ada pemimpin atau per dang menteri yang penyangak"
Err...you can say that again!

dt rahman pekan said...

salam d kj,

izin kan saya menjerit melalui blog ini sekali lagi.:-

TPM MANA ? TPM MANA ?

ZAHID MANA ? ZAHID MANA?

sudah sampai masa nya utk zahid mengeluarkan kenyataan yg lebih jelas agar rakyat/UMNO dpt mengetahui pendirian nya terhadap keadaan kepimpinan yg kehilanagn arah sekarang. 'PLS DO NOT PROCASTINATE' kerana jika terlalu lam menunggu, peluang utk maju akan tersekat.

saya dpt tahu bahawa Zahid n KJ sedang mencari jalan utk meyelamatkan keadaan agar UMNO/BN akan tidak terkubur. barang d ingat juga bahawa Khairul amat rapat dgn Zahid.

Is there something hot being brewed ? d report is purposely done in d hope that d truth that will b unravelled will put tremendous pressure 4 somebody 2 abdicate.

well, this is only my reading n theory. 'baling bom tangan (hand grenade) sorok tangan.

Aku said...

Kadiag, salaam.

Baguih hang tonjoi tindakkan pemuda 'united malays' buat laporan polis tehadap mantan2 peguam negara, gabenor bank negara dan kepala banteraih risyuah Malaya. Apa sekalipun, semakin ramai 'elit' Melayu akan tekesan dlm saga anak Rahah dgn 1mdb dia ni. Selama ni aku nampak ramai elit Melayu tak berani nak teruih terang atau jujog dgn rakyat terbanyak, macam nak sangat jaga kedudukkan dan gaji besag depa...ada yg menikuih, ada yg cakap bebelit belit.... dan ada macam member hang dari Tongkang Yard tu tulih, buat2 bisu.

Benda laporan polis ni depa buat selepaih peguam negara Amerika dan FBI dedah dengan teruih terang kesonglapan duit 1mdb, yg melibatkan pengaliran dana melalui bank2 Amerika, antaranya bank Goldman Sachs. Hari ni pulak, keluag berita Goldman Sachs ni kena dakwa pemegang saham EON Capital di Hongkong, apabila Goldman Sachs rekemen 'takeover' olih Bank Hong Leong keataih EON Capital, dia (Goldman Sachs) tak dedah hubungan rapat dia dgn anak Rahah.

Aku tempek dari NYTimes 27 Julai 2016

"The complaint says that in 2010, Mr. Leissner and Goldman advised one of the bank’s clients, the Malaysian bank EON Capital, that it should sell itself to another bank, Hong Leong Bank, which had financial ties to the Malaysian prime minister. The lawsuit says that Goldman used information acquired through its work advising EON Capital to help Hong Leong Bank submit a successful bid for EON. The suit also says that Goldman advised EON to accept the bid even though it could have received more money from other bidders.

The lawsuit says that at the time, Goldman concealed its close relations “and incentive to curry favor with the prime minister of Malaysia.”

One of the prime minister’s brothers was on the board of Hong Leong Bank, and another brother worked for a firm advising Hong Leong in its bid to acquire EON Capital."

Sebelum ni pon pihak wewenang Amerika dikata memang dah dok siasat bank ni, aku tempek ni dari "International Business Times" tanggai Jun 7, 2016:

"The investigation revolves around whether Goldman Sachs complied with the US Bank Secrecy Act, the key anti-money laundering law which requires financial institutions to "effectively identify and report suspicious activity"." Apa habag pulak pemegang2 bon2 (bonds) yg dia apongkan bagi pihak 1mdb...?

Serentak tu, ada pulak cerita landasan kereta api bernilai berbilion bilion yg depa nak bagi cara 'rundingan teruih', magnanya bukan melalui tawaran tender terbuka, yg harga dia bulih dibelonkan... yg kalu benag munkin akan belaku lagi satu kebocoran (economic hemorrhage) yg dahsyat pada ekonomi Malaya. Wallahua'lam.

Mintak maghap dan terima kasih.

Aku

LaM said...

Sekali bca repot budak Umno ni, macm dia ni terencat akal sikit.

Dia lapor: " the three are believed to be involved in a conspiracy to topple Prime Minister Najib Abdul Razak and the Malaysian government'.

Fakta yg ada, Sprm dan Jabatan AG bekerjasama atau 'berkonspirasi' utk menyiasat Najib yg menyamun 1 MDB. US&3-4bilion lesap. Dia melakikan perbuatan rasuah yg kategorinya tidak pernah dilakukan olih mana2 rakyat msia sebelum ni. Mereka berpendapat Najib mesti didakwa dan seterusnya digantung dari jawatan PM supaya negara Msia tidak dipimpin olih seorang yg korup yg akn memudaratkan rakyat'. Nak paggil konspirasi ke tindakan yg berpandukan undang2 ni panggil lah. Tapi ia satu keperluan mengikut peroses undang2 seperti membuang Najib melalui peroses undi tak percaya diParlimen. Kalau tidak laksanakan 'statutory duty' utk siasat dan dakwa Najib ni adalah satu kesalahan jenayah spt yg dilakukan olih Khalid dan Pandi Dobi.

Apa kena mengena tindakan yg hendak diambi terhadap Najib dgn Kerajaan Msia?????? Sprm dan Jabatan AG jugak spt Jabatan2 lain adalan organ terpenting kerajaan Msia jugak. They are the permanent organ of the Govt' of Msia. Tidak spt Najib dan ahli Cabinet yg tidak permanent...5 th sekali terpaksa letak jawatan dan kena dpt mandate baru dari rakyat.

Selain dari diatas, adkh budak Umno ni ada keterangan yg menunjukkan 3 org tu berkonspirasi dgn ISIL, Abu Sayaff atau Zionist atau dgn Korea Utara nk guling kan Najib. Nasib baik AG budak suruhan Najib. Kalau tidak mesti kena dakwa atas tuduhan membuat repot polis palsu dgn tujuan men "cederakan" 3 orang tu samada dari segi physical atau reputation.

bilmer said...

Setuju dgn Labu8455. I read somewhere that KJ memang berniat nak jadi PM. That's why he tackled pak lah's daughter. So dgn cara laporan ni Najib akan jatuh. So most probably dia sangka dia akan jadi timb PM after zaid. Dia tak berani dan hanya org ke2 nya yg buat laporan polis.

TESSA said...


Salam Datuk

Mungkin Pemuda pendek akal. Lepas buat baru fikir :)

Unknown said...

I had analysed 1mdb fin reports fr 2010 to 2014. For fin reports 2015, they were not even bothered to produce.

My inference at that time by only analysing the numbers in the fin reports and without looking into notes to the accounts was "SOMETHING MUST BE WRONG WITH IMDB AND VERY SURE ABOUT IT".

Now after getting all the relevant info I can safely conclude that "1MDB HAD BEEN USED AS A VEHICLE TO SCAM AND THIS SCAM IS SO WELL PLANNED THAT IT IS ALMOST IMPOSSIBLE TO KNOW THE TRUTH IF THE FOREIGN AGENCIES DO NOT WORK TOGETHER. I CAN SAY THAT IT IS ALMOST A PERFECT CRIME.

BUT ALLAH IS GREAT. WE ARE NOW KNOW THE TRUTH.

suhaimi said...

Assalam DAKJ,
Apa lagi yang boleh diharapkan daripada UMNO? Lihat sahaja "pemimpinnya", daripada MKT, Ketua Bahagian, Ketua Wanita, Ketua Pemuda, Ketua Puteri, dan termasuk AJK Bahagian. Episod 1MDB ini ternyata sekali telah menelanjangi sikap dan perjuangan mereka yang sebenarnya, iaitu demi wang ringgit; jauh sekali demi agama, bangsa, dan negara.
Masih adakah umat Melayu budiman yang mahu dilihat berdampingan dengan UMNO yang sudah terpalit dengan segala macam kemungkaran?
Memang benarlah UMNO ibarat dinasor yang sedang nazak, hanya menunggu saat ajalnya!

Unknown said...

Assalamualaikum DKJ,

Karakter Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Pemimpin yang CEMERLANG telah terbukti. Kebanyakan Rakyat Malaysia mendapat manfaat dari nasi lemak berharga sekupang hingga 80sen. Garis masa Pemerintahan Che Det BUKAN NEGARA MAJU.

Unknown said...

Assalamualaikum DKJ

Kemajuan adalah paling banyak diucapkan semasa pemerintahan CHE DET. Bila rakyat sudah ramai pakar dan pembangunan pesat dan maju eloklah terus maju ke depan, ego hanyalah merugikan (minyak jatuh adalah takdir tika Tun Penasihat Petronas), jawatan itu bukti pujukan anak didik, bukan sabotage. Pilihan ditangan Tun, laluan telah dipilih. Keupayaan Tun Dr Mahathir telah jatuh tika mana pujukan Rafidah itu normal mengikut geraf usia manusia, tika bayi sehingga lanjut usia. Kanak2 perlu dipujuk dan Tika tua akan mudah tersinggung apabila tengok bilion masa Tun RATUS JUTA shj.

Anon said...

Some writer (not you dato) really working overtime to prove the story was about treason.stealing n get caught and going for treason for the reporter...wow

Zalman A said...


Elok kita mengorak langkah selanjutnya. Penceritaan mengenai kandungan kes DOJ akan terus membara. Budak2 UMNO tidak mampu mempertahankan boss mereka sebab yang menentang boss mereka ada suatu senjata yang paling besar iaitu KEBENARAN.

Baik kita memikirkan bagaimana Najib Tun Razak boleh diberhentikan dari menjadi PM. Supaya dia tidak boleh lagi menjahanamkan negara ini dengan menzalimi rakyat semua.

Saya tidak tahu mengenai orang lain- tapi skendel 1mDB ini membuktikan dan menunjukkan bahawa najib seorang pembohong, tidak jujur, tidak amanah, rasuah, menggunakan kedudukan untuk mengayakan diri dah keluarga. Dia adalah malapetaka yang paling dasyat muncul di Malaysia.

https://senapangsakti.wordpress.com/2016/07/28/bagaimana-memencenkan-najib/


bulan said...

salam hormat dato'

Sebenarnya mereka ini asalnya ibarat wap-wap air yang putih bersih sehingga cukup ringan dan senang untuk naik ke atas menuju ke awan malah ke langit nan biru. Tetapi sayangnya mereka ini manusia yang pelupa dan mudah berubah sehingga menjadi semakin tamak dan tergamak untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang menghitamkan diri sendiri serta sanggup memalukan bangsa dan negara mereka.

Sunggohpun begitu.Ta'kan lah masih nak bergayut juga di atas sana. Manalah boleh. Sunggoh berat Awan itu untuk menggenggamnya. Turun lah kembali ke bumi saja. Kalau ta' mampu nak terjun ke sungai atau ke laut. Terjun lah saja ke lobang-lobang jamban yang penuh dengan sampah dan najis agar nanti ada insan yang sanggup mengitarkan nya semula supaya boleh dapat kembali ke atas malah melepasi Awan sehingga ke langit biru.

Ini adalah jalan yang sebaik-baiknya sebelum petir kilat saling sambar menyambar menghentam kita semua anak bumi putera puteri seluruh Malaysia kerananya

Hang Kasturi said...

Salam DKJ,

The Police report lodged by Pemuda UMNO is a double edged sword. It alleges treasonable offences by the 3 Tan Sris who were "commanders" of very important enforcement and or regulatory agencies i.e. AG Chambers, Bank Negara and SPRM.It is inconceivable that these 3 Tan Sris are traitors.

The 3 Tan Sris ought to draw their "swords" out and fight back against Pemuda UMNO. The complainant must be charged for making false report and also a case of criminal defamation made out once investigations confirm that the police report lodged is malicious and or without legal basis tainted with mala fide.

Hang Kasturi

Tara ku cha cha said...

Pada tahun lepas degar-degar pemuda menyarankan agar jho low di tangkap dan diadili di mahkamah (dan jho low jawab dgn meremehkan cadangan mereka itu).

Sekarang dah lain pulak.

Bukan kah ketiga-tiga institusi yang mereka hendak ambil tindakan keatas itu sudah maklumi seawal hidung-hidung pemuda masih berhingus lagi bahawa jho low lah salah satu daripada punca utama kepada penyonglapan duit 1mdb?

Apa yang 3 institusi tu hendak buat adalah sekata dengan cadangan mereka supaya jho low ditangkap itu.

Atau pun mereka sedar sekarang kenyataan mereka pada tahun lepas adalah bangang. Baru mereka sedar dengan aneh bin benar bahawa apabila jho low kena tangkap maka supply dedak kepada mereka akan rencat?

Unknown said...

Dulu
NAJIB disokong rakyat pahang tanpa ada bapa yg telah ke rahmatullah.

Sekarang
MUKHRIZ disokong rakyat kedah adanya ayah MITHALI

hihwag said...


So Najib’s agents have ‘named’ the ‘traitors’ they regard as being the conspirators against the PM – as none other that the country’s most respected independent officials, before he got rid of them!

The ex-Governor of the Central Bank, Attorney General and Chief of the Anti-Corruption Commission are vilified in this attack by Najib’s paid up ‘UMNO Youth’ supporters.

Frankly, if a Prime Minister has managed to alienate figures such as these, by definition it would be time to step aside and find someone who can lead. But, Najib is now fearful of the consequences of his crimes, which explains his extraordinary failure to step aside in the face of the tumult caused by 1MDB.

Meanwhile the accusation that the US indictment was based on ‘doctored documents’ from these top officials is, of course, soft-headed nonsense.

The United States have access to the full details of any dollar transaction in the world and once they were tipped off about 1MDB they merely had to scroll through their computer data to trace every single deal…. like the $681, which Najib himself has admitted went through his account.

No need for documents from Malaysia therefore. The day Xavier Justo’s evidence landed on the desks of the DOJ and FBI they had the Malaysian kleptocrat squared.

So by issuing this report Najib’s side-kicks have merely at last admitted something that they denied for months, which is that the previous AG DID ISSUE THAT WARRANT FOR HIS ARREST AND AS A RESULT NAJIB DID UNCONSTITUTIONALLY SACK HIM ON BOGUS GROUNDS OF ILL HEALTH.

Unknown said...

Assalamualaikum DKJ,

IDEA negara maju adalah dari Tun Dr. Mahathir Mohamad - IDEA, LAGU WAWASAN 2020, CYBERJAYA, PUTRAJAYA itu semua masih daerah bukan NEGARA.ANTIVIRUS TAHAP LOWER...DIPLOMA

IDEA negara maju mesra ISLAM dari PAK LAH - IDEA PIN(PELAN INTEGRASI NASIONAL), LAGU HADHARI, PUDURAYA DINAIKTARAF, MORAL DOWN TIKA ISTERI KE RAHMAHTULLAH, MASIH PERINGKAT DAERAH.ANTIVIRUS TAHAP NORMAL...IJAZAH

PELAKSANAAN SYARAT KE ARAH negara maju 1MALAYSIA dari NAJIB - GST, INFRASTRUKTUR SELURUH MALAYSIA LEBUHRAYA, KERETAPI ELEKTRIK BERTEKNOLOGI GLOBAL, TERBUKA UNTUK RAKYAT ASING SEHINGGA ADA YANG BERGADAI NYAWA NAK DATANG MALAYSIA, PERINGKAT NEGARA BR1M, KR1M.ANTIVIRUS TAHAP HIGH...MASTER

TAHUN 2018 - PEMIMPIN DAP? PAS? PKR? PAN? BERJAYA KACAU DAUN, SAPI DAPAT NAMA ATAUPUN MEROMBAK SISTEM SEDIA ADA SELAIN DARI DEMOKRASI, MUNGKIN ANEH BOLEH JADI REPUBLIKAN, KOMUNIS,KAPITALIS, KUKUBESI, SISTEM UTK ORANG KAYA ATAU SISTEM UNTUK ORANG MISKIN. ATAU DIREKA OLEH PAKAR NEGARA SISTEM PEMERINTAHAN BARU???

TAHUN 2020 - INSYALLAH DILULUSKAN ATAU TIDAK PHD NEGARA MAJU(TERPULANG NAK TERIMA ATAU TIDAK) - KERETA ELEKTRIK BOLEH TERBANG QUADCOPTER(ANDAIAN PEMBAHAS)

Zalman A said...


Desperate to Survive, Malaysia’s PM Sells his Country to China

The vulnerability of Southeast Asian countries to the combination of Chinese money and their own corrupt politicians has been laid starkly bare by a new report on Malaysia’s scandal ridden 1MDB.

Desperate to extricate himself from the massive misuse of funds supposedly raised for development by the state-backed sovereign fund, Najib has turned to China. The price has been Malaysia’s silence in the face of China’s claims to most of Malaysia’s South China Sea economic zone and failure to speak up following the Court of Arbitration’s ruling against China and its nine-dash line claim. Thwarted by the court of arbitration, China over recent months has been seeking – with considerable success – what it was clearly denied in court: by purchasing the loyalty of the littoral nations.

These holes are the direct result of a billion dollar spending spree in the west by 1MDB on luxurious apartments, parties and the international jet set as well as direct and indirect payments to Najib himself and associates such as Jho Taek Low and Najib’s wife Rosmah Mansor’s son from a previous marriage.

It is quite likely that before long, other of the clutch of countries investigating the scandal are going to go public with charges equally as damning as those made public last week by the US Justice Department, which named “Public Official No. 1” 34 times in the document. In all, Attorney General Loretta Lynch said, at least US$3.5 billion had been siphoned off the Malaysian taxpayer.


Zalman A said...


Now Najib is attempting to get China to cover that loss surreptitiously and in the process probably selling out his country over its rights in its own exclusive economic zone.

In return for this enormous bailout, Malaysia’s Ministry of Finance is to undertake to pay billions to CCCC on top of the actual cost of the project.

The contract works thus:

Total contract value: MYR60 billion

Actual assumed cost of project: MYR27 billion

CCCC profit margin of 4.55 percent: MYR2.729 billion

Additional differential: MYR29.8 billion

The so-called “additional differential” is the amount needed to compensate CCCC for its support of 1MDB. Thus the Malaysian public is expected to pay double the proper price for the railway simply to bail out Najib and his corrupt associates. The amounts to be paid on behalf of 1MDB total an astonishing US$7.46 billion. This includes the debts due to Abu Dhabi’s sovereign wealth fund which is currently suing 1MDB over unpaid loan guarantees.

Zalman A said...


Publication of these details, which many in Malaysia may regard as indicating treason as well as corruption, are likely to make the Chinese nervous. It was bad enough that the US has launched criminal charges against many associated with 1MDB and which implicate Najib in all but name. The latest revelations add to the threat to Najib’s position and hence the possibility that any deal now signed with CCCC would later be repudiated by Malaysia as corruptly won.

Meanwhile it is astonishing that a ruling party that purports to represent the interests of the Malay people keeps a leader who so obviously not only has abused his position to make money for himself and associates, who has diverted vast sums from development to foreign luxuries, and, worst of all, has sold the national interest to a country that has been forcibly pressing its claims to a large part of Malaysia’s waters as well as Layang-Layang island off the coast of Sabah.

It is no surprise that Malaysia’s considerable naval strength is doing nothing to halt Chinese fishing in its waters.


hihwag said...


The documents reveal that CCCC, upon being awarded the inflated contract, would pay 1MDB via a nominated “credit-worthy” company US$850 million (RM3.4b) for repaying International Petroleum Investment Corporation’s (IPIC) advances, and assume the debt of 1MDB subsidiaries totalling US$4.78 billion (RM19.4b).

“These payments are clearly meant for IPIC which has taken 1MDB to the London arbitration court for US$6.5 billion,” said Pua.

More interestingly, he said, part of the inflated cost would be for acquiring substantial stakes in Low Taek Jho-linked companies, Putrajaya Perdana Bhd and Loh & Loh Corporation Bhd for US$244 million and US$71 million respectively.

He claimed there was a proposed payment by CCCC to a “consultancy/strategic/comms services” company and another “nominated company” for US$65 million and US$200 million respectively.

Apparently, he said, the payment to the unnamed mysterious “nominated company” was to be made once the ECRL contract was signed in December.

Hence, it appears that even during a desperate bailout, generous commissions will be paid to certain parties, to finance their lifestyle of luxury and debauchery.

msh said...

salam Dato.

Sy setuju dgn apa sdra Rahman lontarkan pasal kebijaksanaan org2 dlm Parti Bugis HZ ini.

Terencat akal....pendek akal...itu..yg disebut oleh pembahas2 tentang Budak Suruhan No2 Pemuda Parti bila dia membuat lapuran polis.

Tetapi apa kelainan yg boleh kita harapkan dari Pentendarah2 dedak....dlm perkara mempertahankan Boss HZ?
Merapu..dan meracau sahaja...entah mabuk dedak agaknya.

Yg senior dan berjawatan Menteri pun apa kurangnya merapu mereka. Baca sahaja apa kata Rahman Dahlan dlm 'The Star' hari ini mengenai tindakan DoJ Amerika dlm skandal 1 MDB.

Kalah Raja Lawak Malaysia bila dia berkata2. Selaku Jurucakap Parti...dia pun lebih kurang sahaja dgn Ahmad Mazlan dan Budak No2 Pemuda yg terencat/pendek akal bila mempersoalkan tindakan.."American DoJ". yg sepatutnya kata dia perlu berbincang terlebih dahulu dgn pihak 1MDB.

Aaah...apa kurangnya Pemakan2 Dedak HZ spt Salleh Keruak,...Nazri Aziz...blogger2 bangang Bugis HZ spt RPK dll...meracau dan merapu yg bukan2...cuba menyelamatkan Boss HZ.

Mereka masih beranggapan Rakyat setolol mereka agaknya.

Wallahmuallam.



Husin lempoyang said...

Macam mana lah kj boleh bagi kebenaran pada pemuda umno untuk undi budak macam ni jadi timbalan ketua pemuda umno...

Tak tau lah nak salahkan kj atau para pemuda umno.

Travis said...

A Dummy of Umno youth, Khairal Azwan must have woke up on the wrong side of the bed. Perhaps he forgot to take his morning medication too.

Would the three accused had collectively leaked the information and then testified before the public and the FBI, Malaysia will be put to a level of bloody degradation. The democratic fundamentals and by the rule of law governing Malaysia will be shattered and then crumbled like the house of cards in a matter of days.

Don't we make mistake, they were the former professional holders and guardians of "the rule of law in Democracy" who solemnly vow to withstand the democratic Malaysia and its integrity.

These were the individuals Malaysian who make Malaysia great and respected.

Shamelessly and damn to those who stole the money from the people in broad daylight. And damn to those people who say it is alright to steal. That's included all the Dummies with personality like Khairal Azwan.

anti org jubah berlagak alim said...

Apo halnya, ko ni Zaidi?
Ko meracau, meroyan entah apa apa cuba nak menegakan Bugis.

Apa kena mengena dengan Tun M bila Bugis sapu duit rakyat, tipu sana sini.

Cerdik cerdik lah bila berbahas.
Ikut topik yang diberi.
Tak perlu bersastera entah apa apa.

Tak perlu bercerita pasal Tun M sebab penyamun disini bukan Tun ..TETAPI BUGIS MUSIBAT.

Zalman A said...



The Puchong MP, who is a lawyer, also posed the following questions:


Did the AG refuse consent for mutual legal assistance by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) as alleged?



If so, why was consent refused?


Is it not the case that the documents sought through that process were essential to ascertain the money trail leading to the deposits in an account relevant to that investigation?


Without that documentary evidence sought, how did he verify the purported claim that the said monies were from a donation?



Hasn't that decision now been thrown open by the particulars set out in the suit by the DOJ?


Why did the AG refuse consent for mutual assistance to do get evidence on the 1MDB scandal?



Is it not the case now that the alleged failure to consent to a request for assistance has seriously impacted on the case?



Is it not the case that as a result of that refusal, the AG is now not in a position to dispute the claims made by the DOJ that the monies originated from elsewhere?


RD. said...

Saudara Mohamad Zaidi.

Tak payah la nak cerita kehebatan Najib. Walaupun sekali, seorang pemimin menipu, sampai kesut Rakyat dah tak percaya apa yang keluar dari mulutnya. Setiap kali dia buka mulut, saya meluat dengar.

Sebagai Ketua Kerajaan, dia lantik diri-sendiri pegang jawatan Menteri Kewangan pun, Rakyat dah rasa tak sedap-hati dan curiga. Lebih-lebih lagi setelah apa yang berlaku zaman Pak Lah. Kalau di negara-kafir, ramai akan terbeliak biji-mata. (Raised many eyebrows)
Lain lah, kalau Najib bawa usul (Mahu diri-sendiri dilantik sebagai Menteri Kewangan) untuk diundi di Parlimen.

Jangan Saudara Mohamad Zaidi nak merapu, kata GST sebagai 'lambang' Negara maju. Hakikat sebenarnya ialah:-

Najib tahu dia banyak berhutang bagi-pihak Rakyat melalui 1MDB. Dengan regim kutipan cukai sedia-ada, dia tahu kerajaan yang dipimpinnya tidak cukup WANG, lebih-lebih dengan sikapnya yang boros berbelanja.
Contohnya; Dalam masa 5 tahun, dia bazirkan RM7.2 Billion untuk bayar Punahsihat dan Consultant. Bangsa bekas-penjajah pun dia percaya untuk beri nasihat kepadanya. Kalau pilih dari Asia, Jepun, Korea misalnya, okay la juga.
Professor-Professor yang berlambak di IPTA/IPTS tak boleh guna ka, nasihat dan benak mereka?
Kerajaan/Rakyat hanya perlu bayar mileage claim atau elaun saja. Sebaliknya, jika Najib yang pergi jumpa Prof-Prof yang berlambak tu, sudah tentu boleh dapat nasihat-free demi membela Rakyat. Baru lah tepat dengan slogan 'Rakyat didahulukan'.

Dia juga terdesak untuk kekal sebagai PM ketika sokongan Rakyat menguncup. Sebab itu dia guna strategi 'Cash is King' untuk 'membeli' sokongan. Maka GST sudah tentu akan menyelesaikan 'masaalah keWANGan' beliau. Mana tidaknya...Rakyat miskin pun kena bayar cukai. Sudah tentu hasil kutipan cukai Kerajaan-Najib meningkat bersama harga barangan.

Bukan itu saja yang menyebabkan harga barangan meningkat. Wawasan Najib untuk menjadikan Malaysia sebagai 'Negara Berpendapatan Tinggi' juga, secara tak langsung, menaikkan harga barangan, lebih-lebih lagi jika productivity tidak ditingkatkan bersama.

Saya bukan pakar-ekonomi, tapi jika kita renung masa lampau, walaupun pada zaman Dr.M, ketika Kerajaan menaikan gaji penjawat-awam, harga barangan juga turut naik bersama. Orang muda tak perasan hakikat ini.
Mungkin, pakar-ekonomi pun hairan juga dan tak mampu beri penjelasan yang meyakinkan. Oleh itu Najib kena minta juga nasihat dari pakar psychology... tempatan ya, tak kira Melayu, Cina, Iban/Dayak, India dan lain-lain.....bukan minta nasihat-bayar-komisen beratus juta dari UK atau Amerika atau firma Zionist seperti Goldman Sach.

Demi popularity, dia istihar diri sebagai Fan-Club MU bersama anak-anak muda, siap berjersi MU dan melepak tonton live-telecast dari Negara bekas-Penjajah. Terkinja-kinja sokong pasukan bola Negara-Asing. Pada saya, tingkah-laku sebegini, tak berapa cerdik. Jika PM Jepun, misalnya berbuat demikian, sudah tentu dia akan kehilangan jawatan, bila terbit matahari, keesokannya.

Sekarang Najib dan penjilat beliau pula yang menuduh sesiapa yang tidak menyokongnya 'bersubahat' dengan Negara-Asing (Amerika) untuk menjatuhkannya. Masa Najib bergolof dan berselfie dengan Obama, mereka bangga dan gembira pula. Masa Najib dan isteri bershopping-sakan, diNegara-kafir seluruh dunia, penyokong Najib tak hairan pula mengapa dia tak bawa isterinya membeli-belah di Arcade/Komplek MARA atau Bukit Bintang, demi membantu para-peniaga bumiputera/Rakyat. Bayangkan berapa ramai peniaga/Rakyat akan dapat durian-runtuh dari berpuloh-juta ringgit yang Najib & isteri belanjakan di Negara-Kafir. Tapi malang sekali, demi glamour, beruk dihutan yang disusukan Najib & Rosmah.

Last sekali, saya nak tanya Saudara Mohamad Zaidi. Razak Baginda, Deepak Carpet dan Jho Low siapa? Pegawai Kerajaan ke?

Unknown said...

Assalamualaikum DKJ.

RD bertanya??
Jawapan : SUDAH GAHARU CENDANA PULA, SUDAH TAHU BERTANYA LAH.... PULA.

SIFAT MANUSIA ADA BERBAGAI2 MESSI(KAPTEN BOLASEPAK) YANG BERSENI, KREATIF BERBAKAT TAPI MASIH JUGA GAGAL MEMBAYAR CUKAI DAN LAIN-LAIN MANUSIA YANG RAMBUT SAMA HITAM HATI LAIN2

SIFAT CHRISTIANO RONALDO(KAPTEN BOLASEPAK) PULA LAIN LEBIH MESRA ISLAM, MENJAGA ANAK ANGKAT DENGAN SEMPURNA DAN LAIN2.

KESIMPULAN KEMENANGAN BN :
SARAWAK BN MENANG APABILA PADA AKHIRNYA RAKYAT DAPAT TAHU, KEPUTUSAN SEBULAT SUARA BAHAWA PM NAJIB TIDAK BERSALAH PADA WAKTU PENGUNDIAN YANG LALU.

TERBARU DOJ TUTUP LIPUTAN BAHAWA KEPUTUSAN PM NAJIB TIDAK BERSALAH JIKA BERLAKUNYA PRN PULAU PINANG DI SAAT2 AKHIR PENGUNDIAN KERANA PADA AKHIRNYA PM NAJIB MENANG.

Unknown said...

Assalamualaikum DKJ.

TUN DR. MAHATHIR BIN MOHAMAD diibarat sebagai EINSTEIN(dianggap GILA).
Seorang yang berpandangan jauh dan kreatif(suri rumah J.K Rowling juga kreatif dongengan fantasi Harry Porter). Itu angan Impian. Dicemuh dengan MAHA hebat LEBIH DAHSYAT DARI NAJIB. Musuh dari segenap cabang komunis, memali, BRITISH (OUR COUNTRY TAKE OVER GUTHRIE)dan lain2.

Kecurigaan TUN bermula 1997 dimana KELEMAHAN DIKESAN apabila diserang oleh ANWAR, bagaimana anak angkat TUN iaitu azmin sebagai OPPOSITION berani menentang(azmin pernah sepasukan dengan TUN sebagai anak angkat jadi LANGKAH bidak PERCATURAN dalam poket). MARINA MAHATHIR lagi dahsyat OPPOSITION semasa TUN memerintah tetapi bukan terlibat secara langsung politik dan MARINA kreatif.

TUN MEMBANGGAKAN kita seluruh RAKYAT MALAYSIA dengan mengekalkan reputasi yang sangat gemilang dengan dibantu ISTERI TUN(MALAYSIA BOLEH SLOGAN YANG BUAT RAMAI TERINSPIRASI UNTUK BERJAYA) RAMAI ANAK MUDA NAIK GUNUNG DUNIA, LAYAR KAPAL RENTAS DUNIA MACAM2 PERKARA ANGAN JADI IMPIAN NYATA.

KESIMPULANNYA :
PM NAJIB TAHU LANGKAH CHE DET KERANA BANYAK LANGKAH DRASTIK CHE DET TIKA BERDEPAN INSURGENSI, EMERGENCY DAN PELBAGAI CABARAN DAN SIAP DIBUKUKAN. RAKYAT MALAYSIA WAJAR MENGHORMATI SECARA BERKECUALI(YG BAIK AMBIL) TUN DR. MAHATHIR MOHAMAD KERANA TELAH MELATAKKAN ASAS 2020 DAN ORANG LAMA YANG BERJASA UNTUK IMPIAN 2020.

KECURIGAAN TUN(MASIH HIDUP/TIDAK) SIAPA2 YANG MEMIMPIN PADA TAHUN 2020 DAN BUKA WASIATNYA DI KAPSUL MASA YANG BERADA DI SALAH SATU MENARA DI PUTRAJAYA, PERLU TANAM IMPIAN YANG NYATA DAN DONGENGAN YANG TAK PASTI SEDANGKAN 2020(SYARAT KELULUSAN NEGARA MAJU BELUM PASTI, TIDAK LULUS IDEA DAN GAGASAN TUN MAHATHIR GAGAL SETELAH KUNCI TAHUN 2020 MUNGKIN 2036(JANJI MELAYU ATAU BOLASEPAK MALAYSIA MENANG WORLD CUP). PM NAJIB anak didik TUN BERUSAHA SAHAJA SEKADAR USAHA(TUN CURIGA) nampak gayanya makin pesat pelaksanaan kemajuan kearah negara maju.

Mungkin WASIAT kapsul 2020 itu kosong, atau hilang tulisannya, dirampas oleh pemimpin lain dari UMNO(andaian pembahas).



Fendi Ahmad said...

Kesian baca Saudara Zaidi punya komentar. Tahap murahan dan membela tanpa otak. Mari kita berdebatlah kawan, tgk sapa terkencing :)

anti org berkopiah berlagak alim said...

betuil sdra Fendi.

Kesian dgn dia terkial2 mahu menegak benang yg dah basah kuyup.

Bersastera...berpuisi tetapi hampas belaka.
Hampas kerana tidak berpaksi kebenaran.

Kaca dilihat berlian.
Penyamun dilihat wira.

Kerana apa?
Kerana taksub pd perkara yg mungkar.

Kesian dgn dia terkial2 mahu menegak benang yg dah basah kuyup.

Ibarat kata...cerdik tidak boleh dipakai..Bodoh tidak boleh diajar.

2x5 sahaja dia dgn Pentedarah2 dedak yg menyelimut sang Penyamun.

Juga umpama Luncai terjun dgn labu2.

Zed-85 said...

Saudara Muhamad Zaidi,

Einstein bukan gila seperti saudara kata, beliau mendapat anugerah Nobel iaitu paling tinggi dalam bidang Science.

Einstein ada mengatakan bahawa ada 2 perkara yang tidak ada had (infinite), yang pertama besar nya cakerawala (universe) dan kedua adalah kebodohan manusia.

Kepandaian manusia sebenarnya ada had. Manusia tidak boleh lebih pandai dari komputer.

Kebodohan manusia tidak ada had. Ada manusia yang lebih bodoh dari lembu.

boy said...

m zaidi bro.

lets play kill d bad guy. d player, a good guy, is set on a path to murder d world;s most evil dickweeds. its very complex n multitasking. d mental skill is put on test here. tellya wat....i found tat planning out another crook to his match is a good strategy. Gotcha day….ha..haa

Zalman A said...


Some people even said that the complaints came from Sarawak Report and Khairuddin Abu Hassan. Sad to say, they were wrong. The complainant is none other than the Government of the United States of America.

The forfeiture complaint, issued by a unit known as the Kleptocracy Asset Recovery Initiative, represents the largest such case brought by the Justice Department. It comes at a time of heightened concern about secrecy, shell companies and illicit money flow around the world. – SOURCE
The Department of Justice and the FBI had been investigating this case without the need for Sarawak Report or Tun Dr Mahathir or even Khairuddin Abu Hassan to intervene.

These investigators do not like corrupt people to abuse their banking system and their currency with impunity. The number 2 boss of FBI even said it out loud in the press conference:

“Today’s action sends a message to corrupt foreign officials,” Wegner said. “The FBI, together with our international partners, will find these individuals and root out their corruption.” He added, “We are working very hard to make sure that the U.S. will not be a safe haven for these types of crimes.”


Unknown said...

salam...

setiap patah kata dan perbuatan kita akan dipikulkan di bahu kita dan dihisab di mahsyar nanti. jadi saya menyeru semua para pembahas berfikir SEMASAK2NYA sebelum mengungkapkan sebarang tinta kata.

adililah isu ini dengan SEADIL2 kemampuan fikiran & mata hati yang ada.

selamat berbahas :)

Unknown said...

Assalamualaikum DKJ.

Tinta sejarah hitam pada dari tahun2 dahulu diingatkan oleh TUN DR. MAHATHIR MOHAMAD sedangkan MELAYU tidak ingat APA2 kerna sudah LUPA..
TUN shj yg tinggal sebagai wasiat bukti diberi baton KEPEMIMPINAN penuh gemilang.
ILMU TUNKU, ILMU TUN RAZAK, ILMU HUSIEN ON semua lengkap. Ilmu selepas kepemimpinan inilah generasi X, Y dan Z harus bertekun. Che Det berjaya atau tidak memimpin melangkaui ERA(canggih) generasi lampau perlu penelitian hebat mengunakan kanta, kacamata yg diperhalusi lagi(perangai TUN suka integriti, APA NAMAA?BERAPAA?)

NajibNazak said...

Fendi,

Zaidi ni keja dia berniaga pasar malam mines, lps tu nk jadi hero umno siap songkok tinggi tapi otak kosong.

Just ignore him,macam pacat saja muka dia.

RD. said...

Saya tanya siapa Razak Baginda, Deepak Carpet dan Jho Low. Mereka Pegawai Kerajaan ke? Mengapa Najib, sebagai PM & Menteri Pertahanan/Kewangan tergamak membazir beratus juta WANG Rakyat, bayar komisen kepada orang-tengah2 kelabu-asap ini?

Mengapa tak guna Pegawai TLDM/Kerajaan untuk berunding bagi-pihak Kerajaan/Rakyat?

Bukan saya tanya apa tertulis dalam capsule Dr.M.

Jelas....tulisan Mohamad Zaidi lebih banyak merapu, seolah-olah sedang mengigau.
Saya faham masaalah yang dihadapi penyokong-Najib, yang termakan atau tidak, dedak.

Ketika Najib guna Razak Baginda sebagai 'orang-tengah', saya masih membela beliau. Begitu juga ketika Rosmah dengan cicin RM20 Juta yang dibawa masuk dari Amerika, saya masih juga membelanya. Bukan kerana saya sayang mereka, tetapi kerana sayang saya pada UMNO.
Bila Deepak Carpet 'rapat' dengan Rosmah/Najib dan berjaya perolehi pinjaman RM30Juta tanpa-faedah dari Bank Rakyat, saya mula tawar-hati, jadi serba-salah, kehabisan-modal dan mula merapu, sama seperti Mohamad Zaidi sekarang. Segala apa yang saya tulis demi membela Najib/Rosmah/UMNO dengan mudah dipatahkan RBA. Mereka tanya lain, lain yang saya jawab.

Kemelut 1MDB & orang-tengah Najib bernama Jho Low, buat saya 'angkat-tangan' terus meluat pada Najib. Saya tidak mahu lagi membodohkan-diri sendiri membela mereka.
Bayangkan, kalau RBA tanya, mana Rosmah & Najib dapat WANG berjuta-juta, shopping & menginap hotel-mewah di Negara-kafir?
Rosmah bukan Ahli Parlimen atau wakil-Rakyat. Gaji & elaun Najib sebagai PM & Ahli Parlimen dan lain-lain, kalau diconggak, tak sampai RM500,000 setahun.

Oleh yang demikian, saya sependapat dengan Dr.M.
Najib dan semua pengampu-pengampu beliau MESTI disingkirkan untuk memulihkan UMNO dan memastikan BN diterima semula oleh Rakyat Malaysia, tanpa mengira Bangsa & Agama.
Lebih lama Najib sebagai PM & Menteri Kewangan, lebih teruk lagi maruah Bangsa & Agama akan tercemar, dipandang serong, dihina dan diperlekeh oleh bukan-Islam. Ketegangan antara kaum akan meningkat, bila ini berlaku.
Contohnya;-
- Cuba Mohamad Zaidi baca apa 'Pendatang' tulis pada 1.59PM, diatas.
Bangsa Melayu mula diperlekeh...."(like not speaking fluent Bullshit Melayu), I only need to reply with '1MDB'.....Maruah my ass."

Tiada siapa berani jawab, apa yang 'Pendatang' tulis. Apa yang beliau perkatakan ada kebenarannya.

- Namawee yang di 'beri-muka' oleh Menteri Pelancongan & Kebudayaan pun sudah buat video-clip baru. Saudara Mohamad Zaidi, sudah tonton ke?

Yang jelas, budaya politik WANG yang diamalkan dalam UMNO telah banyak membuatkan bukan-Melayu meluat, hilang rasa hormat dan akhirnya memandang-rendah kepada Melayu dan Islam.

Lebih menjahanamkan, demi menagih popularity dan sokongan politik, Najib Guna duit-berhutang-1MDB untuk hantar beribu-ribu pergi Haji. Perbuatan tanpa-sedar ini adalah satu malapertaka-besar kepada Bangsa & Agama. Sudah tentu, Islam tidak mengalakkan umatnya berhutang dalam mengerjakan Haji.

Lebih teruk lagi, 1MDB milik SEMUA Rakyat Malaysia. Sejak 2009, satu sen pun 1MDB belum untung. Ketika 1MDB diselimuti berbagai tuduhan penyelewengan WANG, jika dikaitkan dengan ibadat Haji, Agama kita akan dipandang serong. Kalau guna Wang Tabung Haji, Zakat atau Yapiem, ok la jugak.

Oleh yang demikian Najib adalah 'maklok-perosak' paling bahaya bagi Malaysia, hari ini.

Satu lagi untuk Saudara Zaidi; Kalau mahu orang baca apa yang Saudara tulis, sila berhenti guna huruf-besar, kesemuanya.

Anonymous said...

cybertrooper amat malasan rupanya..

joe black said...

Dato

Yang amat menggelikan hati....Si Budak China Jhow Loh ni sudah mempermainkan Presiden UMNO dan Ahli Ahli UMNO sampai mereka sudah naik bingung sampai tak tahu apa yang sudah terjadi kepada mereka!!

Kampong man. said...

Zed 85,sebagai kenalan Kampong man mamat Khairudin lacks credibilty all along.Masih lupa case DSAI ?.Ramai UMNO rejects are not worth taking them so seriously.Again i said respect democratic process and respect democracy.Vote Najib out next GE by all means.Now DSMY is forming a new party and dare to say that UMNO should be scrapped.What one expectof UMNO rejects,right?.Huh...

Fendi Ahmad said...

Datuk AKJ,

Benarkah DS Shafei lebih berminat buat parti sendiri yang fokus kepada Sabah sahaja? Jika benar ini sesuatu yang tidak berapa nak gembira kecuali parti SABAH itu "bersahabat" dengan parti baru yang Tun M maksudkan. Ala-ala hubungan PBB di Sarawak dgn UMNO.

Saya terfikir, ada bagusnya Amanah yang baru itu dibubar dan bersatu di bawah parti baru.

Datuk AKJ,

Minta Datuk sampaikan pada Tun M atau sektetariat parti baru itu agar namakannya WAWASAN. Parti Wawasan Amanah Negara (wawasan) kalau amanah masuk sekali. Saya yakin Wawasan akan lebih kuat dan menguatkan Harapan walaupun Pas tiada. Amanah kena terima hakikat mereka hanya mampu tarik 20-30% sahaja ahli PaS.

dina said...

the questions regarding 1mdb and the arab donation has been asked by the police much earlier lar...

those 3 are in big trouble for submitting classified documents without government approvals.

heard that u are in trouble with tun now....:)

Dapatgajibukanpengorbanan said...

Khalid dah umum bole buat berhimpun bersih 5 atau apa pun perhimpunan asalkan bukan untuk jatuhkan Najib atau Kerajaan. Jadi, anjurkan perhimpunan dengan tajuk 'Singkir & Dakwa & Malaysia Official 1'.

Dapatgajibukanpengorbanan said...

Khalid dah umum bole buat demo asal bukan utk jatuhkan kjaan atau Najiblis. Jadi bole buat demo 'Singkir Malaysia Official 1'.

PutraKraken said...

Salam Datok

Jelas UMNO kini dipimpin oleh manusia yang tak berakal...begitu juga pemimpin pelapis mereka. Keruntuhan moral menjadi jadi. Laungan berjuang demi Agama, Bangsa dan Tanahair hanya dibibir manis bukan lagi sejati dari hati dan sanubari.

Kini cyber trooper UMNO....no dedak no write...juga manusia yang tidak berakal...munkin sdra Muhamad Zaidi...nak cuba pancing dedak agaknya.

The TRIO, Zeti, Abu Kassim and Gani are PROFESSIONAL people...jadi kalau pemuda UMNO nak masuk gelanggang PRO...silakan...kita lihat bagaimana jagoh kampong digelanggang PRO.

Ada pulak sorang peguam Ostrolia yang munkin makan dedak Najib...mempertikai tindakan DoJ...sama macam Salleh Krukk.

Kisah dongeng 1MDB dalam "The Guardian" begitu sensasi...banggakah kamu wahai UMNO?
Nak baca sila layari:
https://www.theguardian.com/world/2016/jul/28/1mdb-inside-story-worlds-biggest-financial-scandal-malaysia

Kepada KJ...bersyukurlah kerana kamu jadi menantu Dollah...itu je...tak ada apa yang nak diharapkan dari kamu.

Rakyat kini tak mampu lagi nak dengar Najib dan rakan kleptes nya mencarut dalam hal 1MDB ni...sah terencat akal.Rombakan demi rombakan dalam agensi penguatkuasa dan penyiasat...semuanya untuk Najib.

Kita tunggu apa kesudahan tindakan DoJ dan yang lainnya...kerana tiada lagi jalan Kebenaran dalam negara kita.

Tan Sri Apandi dan Tan Sri Khalid...semoga anda berdua tidur nyenyak sebelum datangnya igauan seram...dan terjaga kerana igauan itu bukan lagi mimpi...tapi kenyataan.

mekyam said...

Zalman A said... "The forfeiture complaint, issued by a unit known as the Kleptocracy Asset Recovery Initiative, represents the largest such case brought by the Justice Department. It comes at a time of heightened concern about secrecy, shell companies and illicit money flow around the world. – SOURCE
The Department of Justice and the FBI had been investigating this case without the need for Sarawak Report or Tun Dr Mahathir or even Khairuddin Abu Hassan to intervene."


precisely. i dare say the eyes of the relevant US authorities started when that pilsbury doughboy jho low burst out of the blue on the high-life of the country's major cities. in the US it is routine and expected that inexplicable wealth & spending raise immediate questions with certain authorities. at least with the IRS, and possibly other relevant law enforcement branches if there is enough suspicion.

doughboy's lavishness was so flamboyant that even the jaws of the US jet-setting super-rich partiers in the major cities dropped. on top of that he was such an unlikely-looking gatsby in that "pretty" set that the bemused tabloids picked up the story right away. in new york city it was the talk of town with all the doormen and bellhops and limo-drivers – not to mention the bouncers and bartenders of exclusive clubs – talking about it to anyone who wld listen. it wasn't long that stories of his partying and excesses in other capitals of the worlds, complete with the requisite on-board luxury yacht thing, surfaced everywhere.

there, fellow msians, was the first chink [pun not intended] in the whole nefarious "alleged" [right!] money-laundering saga!

the sarawak report came much much later...

Msh said...

Salam Dato.

Apa khabar sdra RD?

Ha ha.. setelah membaca berberapa posting budak Zaidi ini...sy ibaratkan dia spt 'tong yg separuh penuh'..bergema sahaja.

Org ini berilmu tetapi belum cukup.. tetapi rasa diri sudah pandai.
Org Kedah kata..."budak kanyiahrk...belajark tak habieh...tapi nak juga berdebat"

Kesian dia...lontaran melalok2 dgn begitu puitis sekali.... tetapi isi hampas belaka.
Selalu org yg kurang cerdik begini sukar diajar...dan cerdik pula tidak boleh dipakai.

Biarkan!!!

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).