Monday, November 21, 2016

Media Arus Perdana Semakin Terdesak



A Kadir Jasin

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

REAKSI media arus perdana (MAP) terhadap tunjuk perasaan aman Bersih (Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil) siri kelima Ahad lalu tidak memeranjatkan.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Mereka sangat terdesak untuk menggambarkan gerakan rakyat itu sebagai ganas, perkauman dan gagal. Yang paling menekan peneraju dan tukang karut MAP adalah penyertaan ramai orang Melayu dalam Bersih 5.

Hakikat itu mematikan hujah kegemaran MAP selama ini, iaitu Bersih adalah gerakan perkauman yang didukung oleh orang Cina, ditaja oleh pembangkang dan diarah oleh DAP.

Tun  Dr Mahathir sertai Bersih 5
Orang luar mungkin tidak berapa faham mengenai keterdesakan (desperation) MAP, khususnya selepas Bersih 5 apabila bilangan peserta Melayu boleh dikatakan sama atau lebih daripada bukan Melayu.

Tetapi bekas pengarang dan wartawan MAP seperti Mustapha Kamil (New Straits Times), Ku Seman Ku Hussain (Utusan Malaysia), Imlan Abadi (Berita Harian) dan ramai lagi faham.

Mustapha dalam entri Facebooknya, antara lain menulis: “The NST can call the rally whatever it wishes. The society have already written off the 171-year old newspaper, largely on account that over the decades, its inability to tell the truth has declined exponentially.”

(NST boleh menggelar perhimpunan itu apa saja yang disukainya. Masyarakat telah menyisihkan akhbar berusia 171 tahun itu kerana kemampuannya untuk menyatakan kebenaran telah jatuh merudum sejak beberapa dekad kebelakangan ini.)

Penghakiman Mustapha sukar dipertikaikan kerana beliau baru sahaja berhenti daripada menjadi pengarang akhbar itu. Kini, Facebook beliau yang kritikal terhadap Barisan Nasional, Umno dan pemerintahan Perdana Menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak adalah antara yang paling ramai pengikut.

Saya cukup faham kerana saya sendiri mengambil keputusan sukar untuk meletakkan jawatan sebagai Ketua Pengarang Kumpulan New Straits Times Press (NSTP) pada tahun 2000 kerana tidak berdaya lagi melayan kerenah sesetengah ahli majlis tertinggi Umno.

Selama saya mengenali Mustapha, bahasa pengantar beliau adalah Inggeris. Jadi saya agak terperanjat membaca nukilan beliau dalam bahasa Melayu yang mengagumkan – lancar, mudah dan fokus.

Seorang lagi wartawan MAP yang mengambil langkah membebaskan diri daripada putar belit ialah Ku Seman yang baru-baru ini meninggalkan Utusan Malaysia. Dalam ulasannya kepada komen Mustapha, beliau berkata: “Mus, pukul 11 pagi semalam saya dah tahu tajuk akhbar-akhbar kita. Syukur saya dah lama tak baca. Baca Astro Awani online saja.”

MAP semakin tidak berkesan sebagai ejen propaganda
Imlan Abadi, bekas wartawan kanan Berita Harian dalam posting Facebooknya pula antara lain, berkata: “Hari ini akhbar online jadi tumpuan saya dan warga dunia. Ia paling murah dan mudah dicapai. Wibawa media juga boleh dinikmati melalui tulisan yang juga berwibawa. Akhbar yang kurang wibawa tentunya bukan aset untuk minda. Selamat membaca. Bacalah akhbar berwibawa seperti juga baca kehidupan yang lebih fokus."

Awan Hitam Selubungi MAP

MAP sukar melakukan perubahan agar senada dengan perubahan ekonomi, selera audiens dan teknologi kerana mereka dikongkong oleh pemilik dan pemerintah.

Akibatnya, pengedaran akhbar dan penontonan televisyen, kecuali segmen hiburan, sukan dan agama, telah jatuh merudum. Pengedaran akhbar yang memuncak pada tahun 1990-an mula mendatar pada awal tahun 2000.

Terdapat kaitan yang rapat di antara pengedaran akhbar dengan sentimen politik prokerajaan dan anti-kerajaan. Contohnya, populariti MAP pada tahun 1990-an sampai awal 2000 disertai oleh kemenangan besar Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum 1995, 1999 dan paling gemilang 2004.

Tetapi Tun Abdullah Ahmad Badawi gagal mengekalkan populariti PRU 2004 apabila beliau memperkenalkan dasar yang tidak popular seperti mengurangkan subsidi petroleum dan membiarkan budak-budak Tingkat 4 “merampas” kuasa. Peristiwa ini diekori serta-merta oleh kejatuhan audiens MAP, khususnya yang dimiliki oleh kerajaan dan parti-parti BN.

Pada pilihan raya 2008, BN yang dipimpin oleh Abdullah, kehilangan suara dua pertiga dan dengannya nasib MAP milik Umno/BN menjadi semakin malang. Keadaan mereka terus meruncing walaupun Abdullah berundur dan diganti oleh Mohd Najib pada tahun 2009. Pada PRU 2013 pencapaian BN di bawah Mohd Najib lebih hambar daripada PRU 2008.

Kemerosotan ekonomi yang berlaku selepas itu berserta dengan ledakan teknologi komunikasi menyebabkan audiens dan pasaran MAP jatuh merudum. Kecuali Sinar Harian, tren penjualan semua akhbar adalah menurun.


Akhbar bebas terus relevan dan berdaya maju
Ambil contoh Utusan Malaysia yang berupa lidah rasmi dan pengarak panji-panji Umno. Pengedarannya mencapai kemuncak pada tahun 1990-an di sekitar 350,000 naskhah sehari. Tetapi pada 31 Disember tahun lalu, perangkaan Biro Audit Pengedaran (ABC) menunjukkan jualan hariannya jatuh kepada 154,776 naskhah sahaja manakala edisi Ahad yang pernah melepasi setengah juta naskhah turun kepada 336,233.

Berita Harian merosot kepada 106,754 naskhah, Berita Harian Ahad (109,811), Kosmo (187,967), Kosmo Ahad (205,520), Metro (179,231), Metro Ahad (207,119). The Star merosot kepada 248,413 dan The Sunday Star (246,652) manakala New Straits Times yang bertindak sebagai lidah rasmi kerajaan dan Umno dalam bahasa Inggeris tinggal 62,113 naskhah sahaja dan New Sunday Times (64,850).

Begitu juga dengan stesen televisyen kawalan kerajaan dan milik Umno. Majoriti penonton mereka yang masih tinggal ialah golongan otai yang menonton segmen agama dan hiburan tempatan manakala golongan muda menonton sukan.

Tiga faktor utama yang menjejas saiz audiens MAP adalah laporan berat sebelah dan pemutaran fakta, penghijrahan ke media atas talian dan kuasa membeli yang semakin menguncup akibat kelembapan ekonomi dan kenaikan kos sara hidup.

Keterdesakan MAP perdana menjadi lebih ketara apabila kejatuhan pengedaran dan audiens disusuli oleh kejatuhan pendapatan iklan. Kejatuhan pendapatan iklan memberi kesan negatif kepada keuntungan mereka.

Utusan Melayu Berhad, penerbit Utusan Malaysia, misalnya mengalami kerugian sejak tahun 2012 walaupun telah mengurangkan kakitangan, melakukan penjimatan dan mendapat “subsidi” daripada Umno. Pembayaran gaji kakitangan pun ada kalanya tertangguh.

Kemerosotan audiens menjadikan MAP semakin tidak relevan sebagai ejen propaganda Umno, BN dan kerajaan. Di pihak lain pula, percubaan Umno, BN dan kerajaan berhijrah ke media atas talian dan sosial nampaknya lebih membawa mudarat daripada kebaikan. Reaksi audiens terhadap mesej Umno, BN dan kerajaan amat negatif. 

Wallahuaklam.

60 comments:

sukasamasuka said...

Datuk.

"Utusan Melayu...mendapat “subsidi” daripada Umno."

1. Maksud Datuk, Utusan terminta minta duit.

2. Budaya orang2 Melayu UMNO sekarang.

3. Bapa borek, anak rintik.

4. Hina juga hidup jadi Utusan.

5. Tiada maruah.

sukasamasuka said...

Datuk.

"Pembayaran gaji kakitangan Utusan Melayu Berhad pun ada kalanya tertangguh."

Macam mana la Utusan mau jadi macam Wall Street Jounal?..cakap saja besar "apa lagi Cina mau?"...China "Mao Onn Tong"...

Utusan utusan....
jangan jadi Najib...suka "Mao Hu Tang"
atau macam Losmah "Mao Hen Bek"
lama lama jadi Zahid "Mao Bo Hong"
"Mao Am Poo" macam IGP ke?
lu bolih jadi gila macam itu Keruak "Mao So Kong"
apa "Mao Ga Doh" macam itu Jamal Jamban
kesian lu semua sudah "Mao Ma Tee"

Zed-85 said...

Saudara Sukasamasuka,

Saya setuju sama saudara :) :)

Tapi puncanya adalah Mao Hu Tang,

Lepas itu merebak menjadi Mao So Kong, Mao Bo Hong dan last sekali Mao Ga Doh.

Mao Ga Doh suka pakai baju merah. Dalam tradisi budaya orang cina warna merah ada ong, duit masuk.

SeriMuka said...

Tapi hari ini ada juga saving grace (surprise!) for The Star online. Saya kata begitu hanya sebab Star online ada melapur berita permegian blogger Din Turtle dan di susuli berita pengebumian nya. At least they recognise the news value of a worthy blog of 3.5m hits. Saya pembaca setia blog Din Turtle. Al-Fatihah

Aku said...

Kadiag, salaam.

Ya ampun Kadiag, aku rasa Mus NST silap tulih dlm basa gomen bila dia tulih lagu ni..:
"The NST can call the rally whatever it wishes. The society have already written off the 171-year old newspaper, largely on account that over the decades, its inability to tell the truth has declined exponentially.”

Aku rasa dia patut tulih macam ni : "...its ability to tell the truth has declined exponentially"...bukan "inability"....masaalah "double negative"ka apa ka...
Tapi terjemah hang dlm basa riaujohog kira bulih pakai laa....

Betoi hang coret Kadiag, antara tonggak utama kleptokrasi adalah kuasa depa kawai media. Pada kaum zionis ni cereta lama...depa kawai sebagian besag media Amerika, Jerman dan Inggeris dan seteruihnya media donia dgn aspek2 penting politik dan ekonomi. Macam tu jugak di Malaya, sampai mai nya internet, yg banyak juga bersandag pada teknologi yahudi. Maka tak pelikla depa jugak munkin telibat melalui Apco dan bebagai bank, temasok Rothchilld di Luxemburg, Sachs di Amerika dll mempasakkan kleptokrasi.

Balik kpd kejayaan Siri Bersih, munkin kita bulih tengok sebagai langkah pemulaan pasai yg 'kritikal'nya adalah pengundi dari luag bandag. Yg dibandag ni aku rasa 'fair game' pasai rata2 depa ni 'internet savvy' atau cayag dlm dok layag internet. Yg 'long haul' atau sulit sikit ialah depa yg sumbag maklumat depa TV3 dgn utusan/NST/star ni...Yg peliknya, aktivis2 sosial dan para pejuang macam telepaih pandang pengaroh depa dikawasan luag bandag Malaya. Belom nampak ada usaha2 rapi tesusun dan bekesan("methodical") atau 'lajnah' ka yg ditugaihkan untok sasagkan orang2 luag bandag, depa namakan "Malay Heartland"... Belom nampak lagi kelibat pengganti Allahyarham2 P. Ramlee dan T.G. Nik Aziz yg cukop bepengaroh dikampong2 dan tanah2 rancangan. Masa semakin suntok ni...dan jalan nak kena redah jauh sakan. Macam kata Prof Emeritus kampong dedap tak salah aku, penoh dgn ranjau. Munkin projek "invoke" Rafizi bulih jadi model dan di dupliketkembang ka...terutama dikawasan anak Kiyai mapo utara/pegoh tu kata, tak salah aku, lebih korang 40 kerosi depa menang dgn majoriti nipeh tu.. ka join sekali dgn Husam Repek ka...

Mintak maghap no, meleret leret pulak.
Aku.

Fendi Ahmad said...

Sebelum saya jadi biol maka saya bercerai talak 3 terus dengan Mingguan Malaysia / Utusan, Berita Harian dan NST sejak akhir 2015. Memandangkan tiada akhbar Inggeris yg sedikit telus maka The Star / Sunday Star jadi pilihan. Sinar Harian mmg telah jd wadah wajib beli. Hari Ahad lagi menarik sbb beli dan terus cari kolum Datuk AKJ :)

majid smsp88 said...

Salam Datuk...

Suka atau tidak berapa suka, leher terpaksa dihulur bilamana sesuatu MAP ini dikuasai oleh sesebuah parti politik. MAP masa kini sangat dikuasai haknya oleh parti, samada ada bayaran atau diarah.

Perhatikan bagaimana MAP yang berlagak 'lebih sudu dari mangkuk' antara RTM dan TV3. Parti menggunakan TV3 sepenuhnya kerana ia milik mereka. RTM sangat/agak berhati-hati kerana ia milik kerajaan. Tv3 melobi hal peribadi parti yang tidak sesuai dilobi di RTM.

Awal 90an memang selalu membeli dan membaca Utusan Malaysia terutama ruang tulisan Ku Seman ni. Bila nampak terang Utusan mula menulis mengikut arahan, maka 2000 saya dah tak sentuh akhbar ini.

Kemudian beralih kepada The Star. Pun sama gak, semakin hari semakin 'kecut perut' lak The Star untuk menegur kerajaan.

Nak baca Harian Metro? Emmm, berita sensasi je muka hadapan, isi ilmiah totally out. Harap iklan jawatan kosong & iklan ceti sahaja laa. Bahan-bahan yang copy paste diolah sikit.

Kan lebih baik The Star tukar nama ke nama MCA sahaja. NSTP & Utusan tukar ke nama UMNO sahaja.

Pernah tanya pada penyalak tentang apa sebutan UMNO ini dalam bahasa melayu. Terpinga-pinga penyalak ini nak jawap. Aduihhh...

Aku said...

Kadiag, salaam.
Aku (12.07 pagi) sekali lagi ni, RALAT2... bukan Husam Repek tapi Husam Pendek. Maghap no...
Aku.

The rakyat prevails said...

Datuk,
the will of the people is irresistible, it will prevail no matter what, no matter how much rubbish the red shirts, their mindless samseng leaders, the putridjaya leaders and their zombies throw around.
The rakyat's will is the will.

sukasamasuka said...

Datuk.

1. Jual surat kabar ni kerja yang paling senang kalau banding dengan jual mi goreng...kalau mi sedap, geranti laku...

2. Jadi surat kabar mau jual apa?...kebenaran...geranti laku...kalau takut jual kebenaran, mau jual apa?...jual maruah diri la, macam pelacur murahan.

3. Ini cerita orang Pribumi...rupa2nya babi pun ada maruah diri...

anak2 babi suka ikut tersondol-sondol belakang mama babi bila jalan2...

lalu, anak babi bertanya "excuse me mother, kenapa kita berjalan tunduk tak mau angkat muka?...mama malu jadi babi?"

mama babi jawab "you stupid pig, behave like one"

4. moral of the story...untuk Utusan, NST, dsbnya...".......behave like one"

5. Hutang duit bolih dibayar...tetapi, hutang "subsidy" kena bawa sampai mati...

Mat Bakar said...

Sallam DAKJ,

Setiap kali saya ke stesen minyak mengisi petrol saya perhatikan rak yang mempamirkan akhbar MAP sentiasa penuh ? tak laku , Itulah nasib pekerja melayu yang bekerja dengan akhbar MAP yang menjadi balaci (wartawan dan pengarang) pemerintah sekarang. Warung warung kecil yang dulu menjual akhbar MAP tidak lagi menjualnya, tak banyak yang ingin membeli.

Hidup dari hasil wang hipokrit dan fitnah, jangan menyesal dan merintih bila anak anak yang di besarkan dengan wang dedak menjadi penyagak dan penyamun, gagal dalam kehidupan. Fikir fikirlah sebelum terlambat. Saya sarankan letak jawatan pergilah jual kueh atau nasi lemak di tepi jalan. Tinjauan saya mendapati menjual kueh di kawasan Cheras dan sekitar boleh menghasilkan pendapatan yang lumayan, anda hanya perlu berusaha saja pasti akan berjaya.

Wallahuaklam

dt rahman pekan said...

ppbm harus usahakan 'news letter' nya sendiri dlm BM. juga,sasaran utama nya harus lah d tujukan kpd warga luar bandar. d situ lah 'battle royale' akan berlaku utk menentukan masa depan Negara.

sebahagian besar penduduk Bandar n kakitangan kerajaan tlh pun membuat pilihan.

Zalman A said...



Salam Datuk,

The detention of Maria Chin under s124 is a complete abuse of power.

Just for understanding, let me give you some "acts" that were intended to be covered under these new Penal Code provisions. These are taken from the actual legislation itself that amended s124.

"(a) If A and B agree to embark on a bombing campaign
throughout Malaysia, and either one of them commits
an act in furtherance of the agreement such as acquiring
Ammonium Nitrate fertilizer or other bomb making
components, they will each be guilty of conspiracy to
cause explosions even though no bombing targets were
identified and no bombing was actually attempted.

(b) A wilfully and knowingly joins an enterprise of
persons consisting of B, C and D where they share a
common criminal purpose to commit certain offences
such as attacking civilian objects, murder and terrorism,
and at least one of them acts on the plan by surveilling
targets or securing a weapon to be used in the attacks.
All four are guilty of conspiracy to attack civilian objects,
and commit murder and terrorism the moment any one
of them acts on the plan."

It is legislation aimed at terrorists.

Maria Chin is a 60 year-old mother of 3 who merely organised a peaceful protest for which full notice was given to police.

She is not a terrorist.

By the same logic, anyone who points out that a certain Bugis thief should not steal public funds is also doing "an activity detrimental to parliamentary democracy".

Yet the law gives us a right to peacefully protest.

Let us see whether the courts have sunk to the same dedak-eating level as the 24-hour replacement.

If they are Muslims, then they should uphold justice.

Do they even remember that?

sukasamasuka said...

Datuk.

1. "Kebenaran" adalah special resepi mass media dimana2 jua pun.

2. Ini cerita apa itu "kebenaran"....a true story...

Seorang mamat masuk kedai dan order nasi goreng dengan sup daging...bila sampai, mamat tanya "bos, ini daging apa?"

Pelayan jawab "sup babi hutan, bos"

Mamat "saya orang Islam mana bolih makan daging babi, bodow macam Najib"

Pelayan "sorry bos..Najib memang bodow...tetapi ini babi hutan la bos, bukan babi"...lalu mengangkat sup dan buang daging dalam sup.

Mamat "ini sup apa?"

Pelayan "sup babi hutan tiada daging...geranti halal"

Mamat "terima kasih bos", lalu makan.

3. Itu la Utusan...dan itu la NST...buang isi "kebenaran", lahap "sup"nya saja.

4. Kebenaran tidak bolih dijual beli dengan wang ringgit.

5. Kebenaran itu maruah!...tetapi, kamu sudah gadai maruah bangsa kamu sendiri...mau cakap apa lagi?...salahkan Cina dan DAP?

sukasamasuka said...

Datuk.

1. Penulis2 dalam akbar Utusan/NST suka bohong sebab takut pada kebenaran.

2. Mereka suka bohong hingga rosak diri sendiri.

3. Jadi kalau Melayu itu bohong Melayu lain, apa yang tinggal?

4. Yang tinggal hanya lah janji kosong..."janji-janji Melayu UMNO"...disini kena panggil "janji Orang Malaya"...faham faham saja la....sakitnya disini!

5. Sedar la...

Rasullulah s.a.w bersabda "Sesiapa yang mempunyai 3 perkara ini, maka dia adalah seorang munafik walaupun dia berpuasa, sembahyang, menunaikan haji, umrah dan mengatakan dirinya seorang Muslim"

Para sahabat bertanya "Apakah 3 perkara ini?"

Jawab baginda " Ia-itu apabila bercakap dia berbohong...apabila berjanji dia tidak menepati janjinya...dan, apabila di beri amanah dia mengkhianatinya"

(Riwayat Muslim)

Lee Watt said...

Looks like Mr. Kadir has become like his boss, Mahathir. Now suddenly becoming a proponent of democracy, justice and fair play. Including in the media.

But Kadir was a part of the mainstream media who had sucked up to Mahathir. Now, like Mahathir, when they no longer have power, Tak Laku, they talk a lot. Like they are democracy fighters. Pretentious FAKES! HAHA!
--
You all enjoy Lee Watt or not?

Zalman A said...


TWO UMNO TACTICS COMING UP:

a) Outsource Racism to Perkasa. The sudden re-emergence of Ibrahim Ali (musim hujan dah mula, kan) is too convenient. It reminds me too much of Zul Noordin's Shah Alam adventure. is Brahim eyeing a return to Umno if her barks hard enough? So their task will be to play the Chinese Bogeyman card to the Malays.

b) The hudud wayang continues. Again, it's political. if you do not support RU355, you are a bad Muslim, even though the Umno Muslims voting for it have no problem with supporting a lying thief who steals from the rakyat. PS: What was the "BN Consensus" that MCA speaks of?

Zalman A said...


Tun confirms my suspicions:

"PUTRAJAYA, Nov 22 — Perkasa’s intention to contest in the next general election is proof that the Malay rights group wants to help Barisan Nasional (BN) to win, Tun Dr Mahathir Mohamad said today.

The former prime minister said Perkasa president Datuk Ibrahim Ali knew that a three-cornered fight would give an advantage to BN, led by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak.

“He works for Najib. He knows that if there is more than a one-on-one fight, Najib will win and he is trying to let Najib win, he’s pretending to fight for the Malays’ rights.

“If he contests, it means he supports Najib because he will not win, Najib will win,” Dr Mahathir said in a press conference at the Perdana Leadership Foundation here."

After gerrymandering, Malay seats will be expanded.

In a sea of red shirts, Perkasa and PAS, Parti Dedak Najib hopes to "outsource" Agama and Bangsa.

This is a real test of whether the Malays can see through the deception.

I suggest get an answer from PAS first:

In or out?

mat arip said...

Dato
Siapa la nak dengar cerita penipu secara percuma.
Apatah lagi nak membeli dan membacanya.
Nasib baik result 4d depa tak boleh nak tipu.

Mary in Wonderland said...

Datuk,
the rakyat has the right to know what charges have been laid against Maria Chin under SOSMA.

According to Nur Jazlan, the Dep Home Minister, she was charged under CPC, which is under Sosma, to allow police to investigate her due to reports lodged against her. And further, that it was not due to terrorism.
Such a profound statement which says nothing at all.

Isn't the CPC an enabling act (not SOSMA), detailing procedures and boundaries in the process of executing laws under the penal code including SOSMA?

In parliament, when SOSMA was debated and passed, there were specific assurances and guarantees given by the PM and DPM, both the proposers and backers of the law, in parliament, that it would only be solely and strictly used for terror related security considerations.

This guarantee, as well as the spirit of the law, is now breached and violated, the courts are duty bound to discharge Maria accordingly.

Sideways, Nur Jazlan has just confirmed to the rakyat the police are abusing the SOSMA Act. This is not a law for prevention of civic disturbance or public nuisance or accepting funds from overseas or whatever else.

Maria Chin is the innocent victim.
Putrajaya has to stop digging their graves deeper.

Fly kites? said...

Datuk,
What gives?

The bill to amend the Syariah Courts (Criminal Jurisdictions) Act (Act 355) will be tabled tomorrow or Thursday, Deputy Prime Minister Ahmad Zahid Hamidi said.

The bill submitted by PAS president and Marang MP Abdul Hadi Awang, seeks to raise the limit of penalties meted out by the Syariah Court.

If passed, the amendments will pave the way for hudud in Kelantan.

Read more: https://www.malaysiakini.com/news/363779#ixzz4QkTs0RJD

MCA and MIC must go fly kites during this time, MCA head honcho and his deputy Liow and Wee, as well as MIC head Subramaniam guaranteed to their parties and supporters that the bill would never see the light of day, that the PM understood their objections and was reassured given that they are UMNO's best comrades in the BN coalition.

Unknown said...

Datuk..
Mohon share.

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Propaganda yang sama digunakan “Recycle” berkali-kali.

Apa yang hendak digambarkan adalah Bersih anjuran DAP kaum cina. Propaganda utamanya adalah perkauman.

Kehadiran Tun Mahathir dan Muhyidin merosakkan propaganda atau gambaran itu, oleh itu dikatakan Tun M gagal untuk menarik orang melayu atau sabotaj Bersih.

Di dalam blog ini pun , penyokong BN, kalau gagal berhujah, akhirnya akan gunakan cerita DAP juga.

Selagi pembangkang tidak bersatu dalam satu Pakatan dan satu logo, selagi itu cerita ini berulang-ulang.

Selain dari cerita DAP, sekarang ini ditambah pula isu pindaan 355.

Mengikut fahaman saya, sepertimana yang dinyatakan di akhbar STAR, pindaan 355 akan ditangguhkan lagi. Hadi awang akan cuma membuat pindaan yang asal dan perkara ini tidak akan dibahaskan lagi di Parlimen.

Oleh itu saya menjangkakan pindaan 355 akan berlanjutan sampai tahun depan. Pilihanraya pun dijangkakan pada tahun depan.

Kita boleh menjangkakan isu-isu yang akan dibawa dalam PRU14 nanti.

Sebagai orang Islam kita tidak perlu menyokong pindaan 355, zaman nabi tidak ada pindaan 355. Lagipun mengikut kata mereka , pindaan 355 bukan hudud, oleh itu orang Islam tidak perlu sokong. Yang kita perlu memartabatkan adalah Agama Islam. Agama Islam bukan setakat Mahkamah Syariah sahaja tetapi mencakupi skop bidang yang luas.

Nabi kita tidak berdiam diri apabila ada kemungkaran di sekelilingnya.

Tindakan PAS yang bersifat berkecuali dan tidak mahu membuat apa-apa dalam keadaan isu kleptokrasi, isu rasuah, keadaan ekonomi yang menurun dan kesusahan rakyat dengan kos sarahidup tinggi pada pandangan saya bukan bersifat Islam.

Berkenaan dengan media alternatif, saya rasa ada banyak lagi ruang untuk pembaikkan bagi pembangkang. Sekarang sudah terlampau ramai orang guna smartphone.

Berapa bulan yang lepas Presiden Turki, Tayyib Erdogan menggunakan internet dan laman facebook untuk mengarahkan rakyat turun keluar untuk menentangkan rampasan kuasa oleh pihak tentera. Akhirnya rampasan kuasa gagal.

Zaman sekarang media alternatif dan media sosial semakin berpengaruh.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Oleh kerana Dato' antara anggota PPBM, saya ingin maklumkan ada website yang guna nama dan logo parti bersatu untuk mengiklankan perkara yang tidak ada kaitan.

Saya mendapati perkara ini setalah google Parti Pribumi....

PPBM sudah adalah dalam facebook, Saya harap PPBM akan ada portal/website yang rasmi supaya orang tidak keliru.

Abitpusher said...

Tun mahathir yang nampak terdesak je.huhu

Zalman A said...


Cadangan Perkasa meletakkan 50 calon bebas di kerusi Parlimen majoriti Melayu pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) hanya akan menjejaskan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan Amanah, kata penganalisis politik.

Prof Datuk Mohamed Mustafa Ishak, ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa dari Majlis Profesor Negara memberitahu FMT ini disebabkan kedua-duanya mempunyai kaitan dengan DAP.

Pada 20 November, Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali mengumumkan rancangannya itu dan dikritik Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad.
Bekas perdana menteri berkata, rancangan itu bertujuan memberi manfaat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan parti pemerintah Barisan Nasional (BN).

Mustafa berkata pengundi Melayu luar bandar yang tidak berpuas hati dengan Umno mungkin tidak selesa dengan kaitan PPBM dan Amanah dengan DAP, oleh itu mereka boleh mengundi Perkasa atau PAS, jika parti Islam itu tidak membuat sebarang pakatan politik dengan Pakatan Harapan.
“Sementara itu, Umno tidak terjejas kerana penyokong mereka akan terus mengundi.”

Beliau berkata DAP akan meraih manfaat terbaik daripada hubungan dengan PPBM dan Amanah.

“Di kawasan bandar, di mana DAP adalah kuat, PPBM dan Amanah akan menggesa Melayu bandar mengundi DAP dan terdapat banyak kawasan campuran di mana Melayu membentuk sejumlah besar pengundi.”

“Di kawasan Melayu luar bandar bagaimanapun, bilangan orang Cina adalah minimum. Jadi sementara penyokong DAP mengundi PPBM dan Amanah, Melayu anti-Umno yang tidak percaya DAP, sebaliknya boleh memilih Perkasa,” katanya menyokong laporan sebelum ini Perkasa akan meletakkan calon “spoiler” pada PRU14.

Zalman A said...


Datuk,

IA's explanation of the above, via Zam.........

http://zamkata.blogspot.my/2016/11/ibrahim-ali-malu-mahathir-berkawan.html

......is wholly unconvincing.

Two commenters:

"ejak bila pula si Ibrahim Ali ini tahu malu?Ke'malu'an itu yang lebih penting daripada kepentingan negara.Oleh itu adalah lebih mulia dan bermaruah untuk menyokong penyamun.Tidak perlu menjadi seorang saintis untuk memahami tindak tanduk Ibrahim Ali.Ini juga adalah spesis Dedakman."

and

Ibrahim Ali tetiba jadi pemalu .. sememangnya katak adalah spesis yang agak malu, meriah dimusim hujan yang sejuk dan gelap, kekadang kita terdengar bunyinya berpesta air tapi tak dapat kesan dimana datang bunyi "kiong,kiong" tu .. kalau bunyinya "kiong .. kedekkedek" paham kita apa yang sedang dibuatnya.

Ibrahim ni sebenarnya malu ke atau takut dengan kaum Cina. Apa nak di takutkan dengan kaum Cina, Pak Yem ooii. Katak tu hanya gelaran sahaja .. Cina tahu yang mana satu katak dan manusia. Sememangnya Cina suka makan daging katak .. tapi tok sah lah Pak Yem takut. DAP sekarang bukan yang macam dulu, mereka dah mula sedar .. tak caya tengok jelah Lee Chong Wei yang KMnya Guan Eng. Aku kagum cara dia cuba berbahasa melayu, walaupun pelatnya "ya amat". Malahan perlakuan beliau turut dicontohi oleh rakan BAM yang lain. Akhir kata Pak Yem dah tiba masanya untuk keluar daripada tempurung.

Is this harsh......

......or accurate?

Some more what? said...

Dear Datuk,

There is now another twist to the tale of Bersih chairperson Maria Chin Abdullah’s arrest.
First it was from the Deputy Home Minister Nur Jazlan that her arrest was to investigate due to reports lodged against her.
Next from the IGP, reported in the media that her detention under the Security Offences (Special Measures) Act is not politically-motivated or related to the recent rally and that she was arrested following the discovery of "documents" during a raid at the Bersih office in Petaling Jaya last week.

Some more what else to come? The stories getting more and more unbelievable and going cyberspace.

sukasamasuka said...

Datuk.

1. Datuk AKJ orang senang, tinggal di KL, ada satu undi...perempuan Dusun tua(pribumi Sabah), 80 tahun ini menyara hidupnya tiap hari menjual ubi kayu di tamu (pasar Tani) pun ada satu undi.

2. Banyak isu.

3. Aku tidak tau apa isu bila Datuk mengundi nanti.

4. Dia kasi naik harga ubi kayu sebab "GST"????...tambang sudah naik...barang2 sudah naik...orang bilang kerana "GST".

5. PPBM mesti selesaikan isu kenaikan kos hidup orang2 di kampung kerana GST...peduli la kalau si Ibrahim mau jadi katak ke...jadi belut ke...jadi babi ke...itu Dusun tua tidak peduli semua itu.

sukasamasuka said...

Datuk.

- Orang kampung mau tau kaitan antara hutang RM53 billion 1MDB dengan kenaikan kos hidup kerana GST.

- Tun saja yang dapat cerita sama orang kampung.

- Tun ada caranya.

- Orang kampung akan dengar cakapnya.

sukasamasuka said...

Datuk.

Kita harus bersyukur media arus perdana sudah gagal...ambil la kesempatan ini untuk Tun menggantikan tempat MAP...sebagai suara rakyat dan menyampaikan amanatnya secara terus kepada rakyat melalui smartphone...kita kan sebarkan seluas-luasnya dengan sekelip mata.

Waghih said...

AsSalam Datuk ..

Apo pulak Datuk maghahkan MAP.
Berito kan sahih ...
Memang sohih rali bersih ni revolusi DAPig cino diterajui DAPig dan digorakkan olih pemakan dodak Tun M.

Laporan dari Malaysiakini ...
Tahun 2015 rali bersih ado 200,000 peserta . Bangso DAPig cino 90% , melayu songsang 5% lain2 5%.

Tahun 2016 rali bersih ado 41,000 peserta . Bangso DAPig cino 85% , melayu songsang 10% lain2 5% .

Klu tengok gambar2 pun jelas sangat yg mato sepek .
Yg melayu songsang tu lak .. nak naikkan jumlah bawak anak2 .

Klu yo datuk maghah sangat kek DSN biarlah rasional ckit .
Rakyat bolih faham datuk sayangkan Tun M ...
Tapi ghamai lai yang sayang Dr M.

Waghih.

big machinegun said...

map dah xreleven zaman sekarang kerana etika wartawan di sekat
x salahkan wartawan kerana mereka cari makan.... tp yang mengetuai map yg patut disalahkan kerana menyalahahi etika kewartawanan

Waghih said...

AsSalam Tuan Zalman.
Den percayo tuan masih dibuai mimpi ataupun dah dapek dodak Ultrakiasu DAPig tu ..
" DAP sekarang bukan macam dulu , mereka dah mula sedar .."

Sojak bilo DAPig ni sodarrr ...
Bersih 2,3,4,5 masih bawak penyapu ...simbol nak sapu melayu masok hutan.

Mungkin Tuan Zalman masih dalam alam maya maso pemberontakan DAPig ni pado 13 May 69 tu.
Mereko rali dalam KL dongan bawak penyapu sambil melalak " melayu masok hutan , malaysia kita punya .."
Jugo ikon DAPig LKS koncingkan jalur gemilang .

Kalu Tuan Zalman masih tak nampai lai ... poie lah kek P.Pinang .
Tengok macam mano oghang melayu disisihkan .
Pangsapuri dan ghumah teres dah terlalu mahal , oghang melayu tak mampu boli.
Jadi oghang melayu duduk ghumah kampong .
Rejim pemerintah DAPig ni roboh lak ghumah2 kampong untuk kroni2 dio buek ghumah tak mampu milik.

Mano2 perniagaan melayu pun kono roboh .. langsung takdo kesian.

Jabatan agamo islam dilotakkan bawah oghang melayu songsang supayo sonang dimain puppet .

Kalau masih tak nampak .. poielah tengok kampong melayu tu... mengapo kampong melayu kerap kono banjir ...

Racun DAPig monjalar huluih meresapi tubuh badan tanpo dirasai ...

Hail .. Pok Yem

Waghih

banggoi petai said...

Jangan lupa poie samak mulot yo waghih...

banggoi petai said...

Samak mulot pakai tanah liat yoo...pakai tinja mak badak pon boleh kalau ekau waghih oii

Zalman A said...


'KUALA LUMPUR, Nov 24 ― Parti Pribumi Bersatu Malaysia must stop chairman Tun Dr Mahathir Mohamad from criticising PAS if it intends for the two parties to cooperate, said the Islamist party’s vice-president Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

Nik Amar said PPBM cannot be trying to entice the Islamist party at the same time that Dr Mahathir was attacking PAS.

“If Bersatu (PPBM) is true about forming a relationship with PAS against BN in the coming general elections, Mahathir must be careful of what he says, and remember that he is no longer the PM... he must know his limits,” he was quoted as saying by Sinar Harian.

The Kelantan lawmaker also took a swipe at Dr Mahathir for the latter’s newfound affinity for public demonstrations, pointing out that the former prime minister had not allowed such open protests during his time.

Dr Mahathir played a prominent role in the Bersih 5 rally on November 19, both urging Malaysians to join the protest and personally attending the event in Kuala Lumpur, cutting short a foreign trip in order to make it.

“For example, earlier he was against demonstration but now he is part of it...and he will only stop talking when everybody listens to him,” he added.

Nik Amar then suggested that Dr Mahathir was criticising PAS as he was not engaged in any productive work.

PPBM joined the informal Pakatan Harapan opposition pact earlier this month. The Umno splinter party had also been reportedly exploring cooperation with PAS.'

Datuk, there may be enough good sense left in PAS for this to be resolved.

Umno is going "extra-suci" (i.e. extra-munafik) for PAU this year.

Their president of Chosen One status will be waxing lyrical on everything Islamic.

It would be wrong for PAS to support this cynical abuse of religion.

After all, when DS Hadi asked last year if there were 4 witnesses to the wrongdoings of Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil, by now there must be over 40.

And remember that a Muslim nation, the UAE, were also defrsuded, not to mention 18 million Muslims in Malaysia who were also cheated (like their fellow Malaysians) in this massive scam.



Anti Org yg Berlagak Mcm Pemakan Dedak :-! said...

Kah Kah kah.

Waghih 'The Clown' berkata2.

Tolol dan merepek2 tahap maksimum.
Kan den dah kato...kalo ko nak tulih sngat sokong Ketua Musibat ko...biarlah ada point...jgn selalu tunjok ketololan ko.

Kah kah kah.

sukasamasuka said...

Datuk.

1. Syukur la kalau DAP sekarang bukan macam dulu, mereka dah mula sedar.

2. Kalau DAP dah mula sedar, maka itu kan petanda baik...kita mesti alu2kan dengan hati terbuka sebab kita ni orang Melayu...penuh dengan sopan santun dan adat....apa kata orang, kecil tapak tangan, nyiru kita tadahkan.

3. 13 Mei kisah lama...sebenarnya banyak kenangan manis ketika tu...dimana ramai keluarga Cina lari bersembunyi dirumah2 orang Melayu, termasuk juga dirumah kami dikampung...begitu juga, ramai orang Melayu yang lari bersembunyi di rumah2 orang Cina.

4. Tali persaudaraan rapat antara Cina dengan Melayu ketika itu, hingga ada yang berakhir atas pelamin...itu la rahmatNya...kita tidak tau sebab kita hanya manusia...tetapi, Dia lagi mengetahui segala-galanya.

5. Begitu juga kisahnya pada suatu ketika dulu, bila orang Melayu dah mula sedar...hingga la ke hari ini, bumi Malaysia ini dirahmati dengan orang Melayu yang masih beragama Islam...kalau tidak, kamu semua masih jadi Hindu termasuk kau Waghih!

sukasamasuka said...

Datuk.

1. Bila DAP kata "Melayu masuk hutan, Malaysia kita punya"...itu kata2 Melayu songsang...hanya Melayu bodow macam lembu saja masih percaya dengan kata2 begitu sebab kehabisan modal.

2. Memang Melayu masuk hutan.

3. Bapa si Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil yang bawa Melayu masuk hutan...buka hutan...jadi kawasan Felda...maka dengan kata2 rahmat DAP itu, Malaysia jadi pengeluar minyak kelapa sawit terbesar dunia dan seterusnya dapat memiliki syarikat gergasi British seperti Guthrie dan Sime Darby.

4. Sayang sekali...sayang sekali...ada anak hz yang menghancurkan Felda.

5. Aku rasa lagi baik Melayu masuk balik dalam hutan!...itu la tempat kamu yang sebenar...Melayu mana pandai mengurus kewangan...pandai mencuri dan terminta minta sana sini...itu saja yang kamu tau...kamu tau apa????

BNM highlighted said...

The CNBC article read today is so tittilating :

" How did Malaysia's central bank manage to simultaneously meddle in markets to support its currency and increase its foreign exchange reserves? That's a $500 million question.

Malaysia's central bank, Bank Negara Malaysia (BNM), said last week it was intervening in the market to support the ringgit, which was particularly hard hit in the "Trump tantrum" of emerging market fund outflows in the wake of Donald Trump's surprise U.S. election win on November 8.

That intervention should have showed up in the country's foreign-exchange reserves as a decline because the central bank would usually need to sell foreign currencies to purchase ringgit.

Instead, the central bank said on Tuesday that its international reserves amounted to 407.8 billion ringgit, equivalent to $98.3 billion, as of November 15. That compared with the 405.5 billion ringgit, or $97.8 billion, it had as of October 31, according to a November 7 statement.

BNM didn't immediately answer emailed requests for comment on the unusual rise in reserves, but at least one analyst noted the seeming discrepancy in the figures. "

BNM must honestly disclose how the figures added up or down. Otherwise there will be no end to losing investor confidence in our currency.

Sulaid said...



Nampaknya ada sebahagian drp pembahas dalam ruangan ini terlalu teruja sangat dg cerita cerita 1MDB, RM2.6b, pelaburan dari China ini, Malaysian City dan TREX, sanggup diulang dan diulang cerita macam terlebih pulak kepakarannya. Dengan lain perkataan semuanya dia tahu la.
Disarankan kalau Dr M dan gerombolannya menang dlm PRU 14 nanti harap jangan lupa melantik pakar pakar terlajak pakar ni sebagai menteri cabinet ye.

sukasamasuka said...

Datuk.

Aku tanya bekas driver aku dulu...sekarang, dia Pengarah XXXXX di P.Pinang, untuk dapat pemgesahan tentang isu Rejim pemerintah DAPig ni roboh lak ghumah2 kampong...ini dia jawab lima minit yang lalu jam 4.35pm pada khamis, 24 Nov 2016...

Tranlation dari bahasa Arab....

"as'kum ya habibi ya maulana, ana mau tanya anta, saja saja mau tau la...ana ada dengar kabar DAPkinziri robohkan rumah2 orang Melayu?"

Ini jawapannya "w'kumsalam...ya maulana, ya habibi...sudah makan ke?...mari anta belanja"

"ana tanya pasal lain, anta jawab lain pula"

"ini mesti anta dengar dari Melayu2 UMNO !@#$%^&*dimagh*%##%^^&&jambari...derma Arab sudah habis, pergi China hutang sana, hutang sini...kalau tiada fulus, macam mana mau bayar hutang?"

"ana tanya pasal DAP, anta belum jawab"

"Melayu Penang miskin kerana UMNO...dan, terus miskin sebab UMNO...kalau dulu Melayu miskin duit,sekarang Melayu miskin maruah...mau invest di Penang ke ya habibi?...not on malay land la...not worth"

"heit!...very deep ya habibi...very deep...arigato gozaimasu...watashiwa sushino oude anata o sugpsuyo..."

Sulaid said...

Dr M kata DAP bersetuju dengan apa yang termaktub dalam perlembagaan persekutuan antaranya agama Islam sebagai agama Persekutuan, tentang Kedudukan institusi Raja Raja dan hak istimewa orang Melayu.
Kalau DAP betul betul ikhlas mengapa pemimpin DAP sendiri saperti Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng tidak ke depan dan membuat kenyataan rasmi dan terbuka mengenai perkara ini.

Zalman A said...


Datuk,

Excellent analysis of the Hudud Wayang Act 2:

"Langkah YB Marang hanya ‘membaca’ usul RUU 355 dengan perbahasan ditangguhkan ke sidang Parlimen akan datang, boleh diterjemah sebagai PRU akan diadakan sebelum Parlimen Mac depan dapat bersidang. Umno berjaya menggantungkan isu ‘perlaksanaan hudud’ di ‘titik keseimbangan’ atau ‘equilibrium point’.

Ia bagus untuk Pas tidak dilihat gagal dalam pendekatannya. Juga sebagai penyedap rasa untuk berterusan dalam senggama politik antara Pas dan Umno khususnya untuk PRU terdekat. Umno pula dilihat jujur dalam memartabatkan hukum Islam.

Parti komponen BN pula tidak dilihat dipermainkan. Ia resipi yang mustajab, win win untuk tiga pihak menghadapi PRU secara ‘smart partnership’. Dengan itu, adalah selamat untuk menjangkakan:

1. Inisiatif TPM sehari sebelum YB Marang membacakan usul RUU 355 hanya berakhir dengan usul ‘dibaca’ semata-mata.

2. PRU adalah sebelum Ramadhan depan, samada Mac/ April depan bagi mengelakkan RUU 355 dibahaskan sehingga menganggu ‘keseimbangan’ yang terwujud pada hari ini. 2. PAS adalah rakan UMNO- BN dalam permainan ‘segi tiga’ atau “triangle equation’ sampai PRU. Bagi mereka yang masih mengharapkan PAS bersama dengan pakatan pembangkang, akhirnya akan menggigit jari.

3. Matlamat UMNO adalah untuk mendapat majoriti dua pertiga dengan pertolongan PAS.

4. Apa akan jadi dengan RUU 355 selepas PRU adalah ditentukan selepas PRU.

5. Sebahagian rakyat khususnya pengundi Islam akan terperangkap antara sentimen RUU 355 dan isu real seperti himpitan kos hidup, rasuah, penyelewengan, hutang negara dan ancaman krisis kewangan dan implikasi pengaruh Republik Rakyat China ke atas geo politik, ekonomi, sosial dan keselamatan Malaysia.

Yb Dato Hj Husam Musa 24 November 2016/24 Safar 1438"

It may not be till a bit later but Husam's analysis is sound.

PAS also needs Umno to prevent themselves from reverting to a one-state party.

If it means dealing with the men behind the scandals of 1MDB and Yapeim, they are OK.

Politicians are politicians.

Hence it is now time to plan a counter-strategy.

AnakPeneroka said...

Assalamualaikum..Saya yakin datuk ramai rakyat Malaysia sekarang sudah meluat dan tidak lagi mengikuti media arus perdana.Saya pun dah lama tak tengok buletin utama begitu juga membaca akhbar bahasa melayu kecuali Sinar Harian. Berita mereka tahap merendahkan pemikiran jika selalu sangat mengikuti.pada pandangan saya media sosial telah jauh kedepan meninggalkan MAP.Rakyat terutama generasi muda lebih mengikuti media sosial untuk mengetahui perkembangan semasa.Umno mungkin cuba untuk menguasai media sosial di negara ini dan dengarnya dulu ada tawaran untuk membeli MalaysiaKini tapi tak semua boleh dipengaruhi dengan wang walaupun motto umno cash is king. Dulu RPK begitu lantang menghentam kerajaan Najib tapi kini menjadi anjing salak Umno. Mungkin sebab PKR dah tak mau bayar lagi.tukar le tokeh.Susah sekarang untuk mendapatkan maklumat yang betul dan tepat kerana semua saluran media cuba dikuasai golongan poli tik.Segala berita hanya untuk memuji diri sendiri dan membelasah pihak lawan.kita rakyat Malaysia kena le sendiri tapis dan rajin cari maklumat tambahan untuk kesahihan sesuatu berita.

Pak Mustapa said...

AKJ

Better you stick to mundane subject on journalism than talking about economics when you do not seem to get your facts correct, and making forecast without making any decent analysis.

It only serve to deceive the gullibe layman with fear facctor of shock and awe. And that is not jounalistically ethical, is it?

No wonder Malaysian Business failed. The editor itself is incompetent!

P/S it is fine that you not give me the right to reply. But do read and take heed. This is no more Mahathir era where you can tipu as you please in NST. Even then, it is not well done.

Waghih said...

Dulu dio drebar ...
Sekarang dibawah rejim DAPig dio Pengarah xxxx .

Itu dinamokan rezeki dio ...

Bolih tak buek kek oghang melayu yang kurang nasib macam dio ?

Waghih

Faqqirulkhoir said...

Kadiag, salaam.

Aku nak coret sikit 'entri' ni olih BNM highlighted 2.16 petang, yg aku tempek bawah ni :

"The CNBC article read today is so tittilating (sic):

" How did Malaysia's central bank manage to simultaneously meddle in markets to support its currency and increase its foreign exchange reserves? That's a $500 million question.

Malaysia's central bank, Bank Negara Malaysia (BNM), said last week it was intervening in the market to support the ringgit, which was particularly hard hit in the "Trump tantrum" of emerging market fund outflows in the wake of Donald Trump's surprise U.S. election win on November 8."

Aku ingat depa pakai kadag tukaran baru (RM4.50=1 USD) kod, jadi nilai rizab luag negeri nampak banyak, sunggoh pon banyak duit munkin hanguih kalu depa pakai sebagian rizab tu nak tampong nilai duit Malaya. Tapi ni agak2 aku saja dan Allah S.W.T. yg tau yg sebenagnya.

Aku.

Sulaid said...

Nampaknya Dr M telah termasuk ke dalam perangkap DAP. Perangkap DAP tersebut
sebenarnya dibiayai oleh DS Najib dengan nilai yang begitu mahal. Dalam perangkap tersebut di letak umpan 1MDB dan RM2.6 billion.
Ini bermakna kedua dua orang iaitu Dr M dan DS Najib telah terkena dg DAP.
Itulah yang dikatakan dalam cerdik ada bodohnya, dalam bodoh ada cerdiknya.

Zalman A said...


Umno believes more than one million young Malays have yet to register as voters, said party information chief Tan Sri Annuar Musa.

He said the Umno grassroots machinery attempted to trace them, but in vain, because many are working outside their constituencies.

"We have to surmount many challenges, but Umno will persevere. The important thing is to create awareness among those who have yet to register," he said in an interview with Bernama at his office ahead of the 2016 Umno General Assembly scheduled for next week.

Annuar said the awareness was important because politics is a strength of the Malays.

"We must realise that the Malays do not have economic or other strengths, except political strength because we are large in number... but the large number is now divided and, besides, we have people not registered as voters. As such, the Malays must accept it if we are to lose our only strength," he said.

Datuk,

There were so many young Malays at Bersih5 that I think this is very crucial.

Also beware of an EC trick:

If the election is in 2017, then the registration must be in 2016.

I believe this 'same year disqualified' trick has happened before.

I stand to be corrected.

But someone should check.

A KADIR JASIN said...

Khusus buat pencinta MCA dan pembenci DAP.

"Sejak 1989, PKM sudah tidak ada. Tetapi nampaknya konsep perhubungan parti ke parti itu tetap diteruskan dengan MCA mengambil alih peranan yang dulunya dimainkan oleh PKM.

Bezanya, kerjasama CPC-PKM berlaku dalam suasana perang dan berpaksikan ideologi, tetapi kerjasama MCA-CPC pula berlaku dalam suasana aman dan berpaksikan duit.

Dalam kenyataan bersama pada 13 April itu, Presiden MCA, Datuk Sri Liow Tiong Lai, antara lain berkata: “MCA menyokong sepenuhnya One Belt One Road Initiative (OBOR), dan berharap hubungan dua hala kita dapat diperkukuhkan melalui perkongsian dan pertukaran antara kedua-dua buah parti.”

Wakil CPC, Song Tao membalas: “Parti Komunis China memuji usaha MCA memajukan ikatan muhibah dua hala, dan akan terus mempertingkatkan pertukaran pengalaman antara pegawai kedua-dua buah parti di semua peringkat bagi merealisasikan wawasan unggul bekerja sebagai satu.”

Hebat sungguh. CPC dan MCA berikrar bekerja sebagai satu. Baca sepenuhnya di sini:

http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/a-kadir-jasin/kesan-kerjasama-dua-hala-mca-cpc-1.588289

Pada masa yang sama penindasan rejim konumis China terdapat rakyat jelatanya yang beragama Islam semakin dasar dan keras.

Beijing (CNN)Millions of residents in China's northwestern Xinjiang region have been ordered to surrender their passports to local police, in a move rights groups say is an attack on personal freedom.
The order came from the Shihezi Public Security Bureau Immigration Office in Xinjiang on October 19, which said that passports would be held by police after an "annual check."

Residents wishing to travel abroad would have to seek permission from local authorities, the statement said. Those who refuse could be barred from leaving the country.
Xinjiang is an ethnically divided and resource rich province that is home to around 10 million predominantly Muslim Uyghurs and around eight million Han Chinese.

Wallahuaklam.

sukasamasuka said...

Datuk.

1. Bekas dreber aku tu kira orang kuat UMNO xxxx juga la...walapun dia pangkat dreber tapi dia lagi tau tentang P.Pinang "inside out" kalau banding dengan kau Waghih...jangan berpandai2 buat cerita.

2. Dia kena transfer ke P.Pinang sebab "urusan kerajaan epersekutuan"..."dalam jabatan kerajaan persekutuan"...apa la kau ni Waghih...kamu tak ada fakta, suka suka tulis...

3. ini fakta..."diorang (rejim DAP) pun pakai undang2...mana bolih kasi roboh rumah orang sesuka hati..klu adapun yg diroboh oleh majlis adalah binaan haram"

4. Kalau ini tak betul Waghih...cuba bagi fakta yang betul supaya aku bolih suruh dia check dekat sana...dan, kalau la betul cakap kau ni betul Waghih apa yang berlaku di P.Pinang itu...maka, aku akan putuskan hubungan aku dengan "bekas driver" aku ini sebab dia pembohong.

5. Do you have your fact Waghih?..or just like "those people"?

MatMinTanjung said...

Sukasamasuka, cuba ceq prekso keliling.kot kot ada banyak SB atau alat alat itipannya.

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Dalam filem klasik Hollywood yang terkenal iaitu Godfather, pelakon Marlon Brando iaitu sebagai kepala Samseng (Mafia) menasihatkan anaknya (dilakon oleh Al Pacino) supaya jangan benci kepada musuh.

Ini kerana perasaan benci yang melampau akan mengkaborkan pikiran yang waras dan akan mengundang kesilapan apabila berhadapan dengan musuh.

Perkara yang lebih kurang sama berlaku dalam negara kita.

Dalam Pakatan Harapan, DAP dikatakan yang jahat. PKR dan Amanah dikatakan barua DAP. Bersih pun MAP beritakan didalang oleh DAP.

Pendeketa banyak benar salah DAP .

Dalam RUU355 pun DAP juga yang disalahkan oleh PAS. Adenan Satem dah bagitahu tidak akan sokong, tidak dihebohkan sangat, begitu juga MCA, MIC dan Gerakan yang mecabar RUU355 di mahkamah.

Adakah pernah PAS marahkan Adenan Satem kerana tidak menyokong RUU355?

Apabila orang melayu di kampong marah dan benci pada DAP atau orang cina terutamanya diapi-apikan diwaktu berdekatan dengan pilihanraya, maka harga barang naik, harga kos sarahidup naik , subsidi ditarikbalik, biasiswa dikurangkan, harga tol naik, kes rasuah yang semakin meningkat, duit Malaysia merudum jatuh, orang melayu sudah terlupa.

Sebab itulah orang melayu kampong mudah dipermainkan dan mudah kena tipu dahulu, sekarang dan 100 tahun akan datang.

Orang melayu terutamanya di kampong perlu untuk belajar berkenaan dengan tipu helah terutamanya orang politik supaya tidak akan terus kena tipu.

Jangan dibiarkan orang-orang politik mempermainkan perasaan terutamanya perkara perkauman dan agama.

sukasamasuka said...

Datuk.

Thank you MatMinTanjung 6:20 PM...thank you sir...appreciate that...

Zalman A said...


'Di pihak lain pula, percubaan Umno, BN dan kerajaan berhijrah ke media atas talian dan sosial nampaknya lebih membawa mudarat daripada kebaikan. Reaksi audiens terhadap mesej Umno, BN dan kerajaan amat negatif.'

Datuk,

The immunity given to minions of Parti Dedak Najib is leading to increasingly bad behaviour.

From attacking Khalid Samad to attacking Zunar, they are showing the degrading of the Malay race which is now "led" by the world's biggest klepocrat and participant in an emerging crime that is now reaching the courts of multiple countries.

In order to boost the "credentials" of this thief, various red shirts and cartoon characters have been sent to protest at Myanmar embassy.

PAS is planning to hold a rally. Be sure that the same clowns will turn up for that in "solidarity".

Then we can see how good a Muslim hero he is - after all, a Chinese Arab donor gave him $700 million with no strings attached.






awang batuburok said...


Permainan politik Akta355 sudah lama digunakan UMNO untuk memancing undi orang orang islam/melayu sejak tahun 1986 lagi....
Permainan politik ini diteruskan dengan memperbodohkan PAS sebagai macai baru. Sudah berbelas kali Jawatankuasa Teknikal ditubuhkan, pi mai pi mai tang tuuu jugak.

Umno memerlukan macai baru untuk "re-fresh" permainan isu ini. Kesian ahli ahli PAS berketuakan macai UMNO.

Anak bangsa said...

Umno seperti tiada 'roh'..hanya jasad yg ada di pembaringan...sakit@nazak tetapi tidak mati kerana adanya 'hantu' yg mendiami jasad tersebut..masih beselera utk melahap makanan walaupun jasad makin membusuk..
Terbukti Umno skrg bukan dimiliki umat melayu melainkan dimiliki oleh individu bangsat..yg tidak tahu malu.

Lie said...

Kalau lepak kedai mamak pun MAP ni pun tak ada ati nak baca...main selak selak..citer penuh ampu dan fitnah je...

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).