Tuesday, February 14, 2017

Mursyidul Am PAS Tak Ada Tiga Kolam Renang


A Kadir Jasin


KALAU media massa lapor hujah Mursyidul Am PAS, Hashim Jasin, dengan betul, kesimpulan yang boleh saya buat ialah PAS tak terima RM90 juta daripada Umno.

[MOHON guna nama sebenar atau nama samaran. Komen “Anonymous” tidak akan disiarkan.]

Saya kata “kalau”. Saya tak kata PAS atau orang tertentu dalam PAS tak terima rasuah daripada Umno atau daripada orang tertentu dalam Umno.

Kalau ikut cakap Hashim, PAS tak terima rasuah pasal dia (Hashim) masih pakai kereta Proton Saga dan tinggal di rumah yang nilainya di antara RM50,000 dengan RM60,000 saja.

Jadi dakwaan Ahli Dewan Undangan (Adun) Amanah bagi kerusi Salor, Kelantan, (Datuk Seri) Husam Musa yang PAS terima derma RM90 juta daripada Umno tak betullah.

Hashim Pakai Kereta Proton Saga saja
Kalau PAS terima duit macam tu punya banyak, kita akan nampak pasal gaya hidup Hashim akan berubah. Ini bukan saya kata tapi tuan tubuh sendiri yang kata.

Hashim kata macam ini kepada pemberita lepas Konvensyen Kebajikan PAS di Auditorium Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) 12 Februari lalu:

“Saya ni Mursyidul Am dan (Datuk Seri Abdul) Hadi Awang Presiden PAS. Saya pakai kereta (Proton) Saga saja. Kalau ada RM90 juta, tak kan saya pakai kereta Saga saja. Itu terjawablah rasanya.

“Rumah saya pun dalam nilai RM50,000 hingga RM60,000 sahaja. Kalau kami (PAS) ada RM100 juta, apa nak jadi, kolam renang tiga saya akan buat.”

Masya-Allah tiga buah kolam renang? Dua cukuplah. Satu untuk Muslimin dan satu untuk Muslimat. Buat apa sampai tiga. Baki tu buatlah kebajikan dan gunalah untuk pilihan raya.

Jangan masuk akaun sendiri macam Perdana Menteri Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil, Mohd Najib Abdul Razak. PAS parti Islam tak bagus buat kerja mungkar macam Umno.

Benda macam ni jangan buat lawak. Orang Utara kata, jangan buat kelolo. Kalau orang percaya susah. Nak buat sampai tiga buah kolam renang?

Husam pula sangat yakin maklumat PAS terima duit daripada Umno itu betul sampai dia sanggup kena saman. Tapi PAS tak saman lagi.

Setakat ini, PAS hanya mulakan langkah awal saman terhadap laman berita Sarawak Report yang buat tuduhan yang sama.

Jadi kalau kita percaya laporan media, apa yang Hashim nak kata ialah PAS tak terima duit daripada Umno. Kalau terima, takkan dia masih pakai Proton Saga dan duduk di rumah yang murah harganya.

Itu cerita Mursyidul Am PAS. Sama ada dia nafi atau tidak, buat pusingan U atau tidak, tak berapa penting. Cuma hujah macam yang macam dia buat itu tak sepatutnya keluar dari mulut seorang Mursyidul Am kecualilah dia tak tahu apa-apa.
 

Abdul Hadi Tolak PPBM

Lepas itu cerita Presiden PAS, Abdul Hadi pula. Dia kata tak payah tunggu sebulan untuk bagi jawapan kepada Parti Bribumi Persatu Malaysia (PPBM) berkenaan kerjasama.

Abdul Hadi kata, PAS tak akan kerjasama dengan mana-mana parti yang kerjasama dengan Amanah dan DAP.

Jadi kalau kita ikut logik amanat terbaru Abdul Hadi itu, PAS bukan saja tak akan kerjasama dengan PPBM tapi juga dengan PKR sebab PKR adalah ahli Pakatan Harapan yang anggotanya terdiri daripada PKR, DAP dan Amanah.

Kalau nak kerjasama pun boleh jadi dengan Umno pasal Umno tak kerjasama dengan DAP dan Amanah. Tapi dengan Barisan Nasional susah sikit sebab ada parti BN yang tak sokong RUU355 Abdul Hadi.

Tolak campur darab bahagi kita sampai ke tempat yang sama iaitu PAS sama ada bersendirian atau berpakat dengan Umno.

Umno tentu tak mahu satu lawan satu dengan gabungan PPBM-Pakatan Harapan. Bertanding satu lawan satu, Umno mungkin kalah teruk. Jadi tak hairan langsung kalau Umno akan upah PAS untuk jadi "spoiler".


Penganalisis dan peramal politik kata, sikap Abdul Hadi terhadap Umno atau lebih tepat terhadap Najib berubah menjadi sangat mesra selepas dia jatuh sakit di Turki pada bulan Mei tahun 2014. Sejak itu perhubungan Abdul Hadi dan Najib macam kembar Siam.

U-Turn Shahrir Samad

Bila Pengerusi baru Felda, Shahrir Abdul Samad (tak ada kena mengena dengan Mohd Isa Abdul Samad yang dia ganti) dilapor bertanya ke mana pergi RM4.3 bilion duit simpanan Felda, ramailah yang terkejut.

Satu pasal dia nampak berani dan dua pasal itulah soalan yang banyak orang tanya sejak sekian lama. Ke mana pergi rizab tunai Felda yang berbilion ringgit itu?

Saya tak terkejut tapi hairan. Orang putih kata, berita pertanyaan Shahrir itu “too good to be true” – khabar yang terlalu indah untuk dipercayai!

Menang betul pun. Tak sampai dua hari dia buat U-turn dengan alasan basi orang politik iaitu media massa putar-belit kenyataan dia.

Soalnya, takkanlah begitu banyak saluran media putar-belit kenyataan dia. Atau memang helah Shahrir guna taktik baling batu sembunyi tangan? Taktik licik.

Orang yang lama kenal Shahrir tahu siapa dia. Dia ini anak didik (Tun) Musa Hitam. Orang Utara kata, dia ni banyak akai. Macam Musa dia sinis dan skeptis.
Saya yakin dia memang sengaja timbulkan isu itu untuk tarik perhatian.

Tapi kalaulah dia ikhlas nak bela nasib peneroka Felda dan nak tahu kalau ada duit rizab Felda yang lesap, caranya mudah saja. Lantik juruaudit luar buat audit forensik ke atas akaun Felda dan hebahkan hasilnya kepada orang ramai.

Tak payah putar lidah cakap berbelit-belit melainkanlah dia berangan-angan bertanding lagi dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang. Kata orang ada udang di sebalik batu.

Akhir kalam, petikan dari blog bekas menteri Umno (Tan Sri) Zainuddin Maidin aka Zam berbunyi: “Nak mampus,mampuslah UMNO. Apa nak buat lagi nasihat semua pihak yang ikhlas,yang sayangkan UMNO, tak dipedulikan.”

Wallahuaklam.


31 comments:

Sustainable Living Institute (SAVE) said...

Mengapa sebut 3 kolam renang sebagai status symbol? Pandai berenang agaknya. Atau ada simpan 3 bidadari untuk mandi-manda berasingan supaya tidak bergaduh kah? Seeloknya sebutlah untuk dirikan/perbaiki masjis atau surau!

Orang lain makan dedak tetapi belum tiris kapada Hashim agaknya. Alasan guna kereta proton dan tinggal di rumah murah tidak membuktikan apa2. Perkara suapan dedak masih panas, perlu didiamkan buat sementara waktu.

Briggs hidup sederhana di Amerika Selatan banyak tahun. Siapa sangka dia perompak emas dari keretapi di London!

Zalman A said...


Draw your own conclusions:

http://jawaber6.blogspot.my/2013/01/rafizi-bengang-hashim-jasin-guna-ap.html

msh said...

Salam Dato.

Parti yg kunonya keramat sudah nazak dan apa2 usaha pemulihan....hanya membuang masa sahaja....ini hakikat.

Betul kata Tan Sri Zam...
.."Nak Mampus..Mampuslah Umno".

Bak kata....kanser sudah smpai stage 4....atau kaki sudah reput....wajar dipotong....dan ditanam sahaja.

Ini bukan lagi kudis..bisul...sopak atau panau...yg masih boleh dirawat...tetapi penyakit yg kronik tahap maksimum.. hanya menanti masa sahaja.

Maaf...kerana memberi analogi begini...tetapi inilah yg org Melayu (kecuali 'lebai2 malang'dari Pas termasuk Hadi sendiri bila parti pun 2x5 sahaja dgn Umno) MESTI SEDAR DAN SANGGUP MERUBAH DAN TIDAK LAGI TAKSUB PD KETUA DGN MEMBUTA TULI.

Potong dan tanam sahaja.

sukasamasuka said...

Datuk.

“Nak mampus,mampuslah UMNO. "


1. Bukan semudah itu Datuk.

2. Aku ni menyokong UMNO sampai PRU13 dan selepas itu juga...hingga la disaat Tun bersuara pasal 1MDB...bukan apa, selama itu pun memang selalu dengar pasal isu 1MDB, tapi dari pihak pembangkang, tetapi aku tak kisah sangat kecuali bila YB Lim Kit Siang yang buat bising...maka, aku tau la mesti ada yang tak kena.

3. Tetapi, bila Tun yang bawa isu 1MDB, kita tau itu isu yang paling serious sebab kita tau cara Tun buat kerja.

4. Ramai orang keluar UMNO...siapa la peduli...tetapi bila Tun dan Tun Dr. Siti Hasmah keluar UMNO...itu lain cerita....itu gempa bumi skala 10....tetapi, bila Datuk keluar UMNO, itu macam gegaran di Gunung Kinabalu saja bos ku...selalu terjadi ba sampai orang tidak peduli, maafkan aku Datuk, main2 saja ba.

5. Hidup UMNO Sabah!

Hidup PAS Sabah!

ba bila lagi kamu mau kawin?

kami ini rakyat di Sabah sudah tidak tahan menunggu dua pengantin baru dari Malaya ini...biasa juga kami menyambut pengantin baru yang begini di Kundasang, tempat sejuk2...dengan montoku sama itu sinalau bakas...konfirm lagi halal dari duit hasil curi UMMNO-1MDB ...yang juga dibuat untuk duit hantaran UMNO-PAS.

jangan malu malu ba.

Zalman A said...


Jika Najib ‘explain’ sesuatu, jangan terima nya tanpa soal. Apa? 1MDB. Dimana? Diserata bank2 dimuka bumi. Siapa? Jho Low, Tarek Obaid, Shahrol Helmi, Najib Razak, Casey Tang, Jasmine Loo dan lain2. Bila? Sejak tahun 2009. Apa- Pencurian wang 1MDB. Dan sebagainya.

Dia berkata peneroka Felda dapat durian runtuh, sedang peneroka tidak sedar bahawa institusi yang meneduhkan mereka selama ini sudah dirogol dan dirompak. Tapi masih berdegil orang Felda mengatakan , semua nya baik sebab Najib kata Felda masih ok.Mana pergi duit hasil dari penyenaraian FGV? Berapa banyak sebetulnya diperolehi oleh KPF?

Masaalah orang Melayu ialah bagaimana senang nya mereka terpedaya. Ini fiil orang Melayu yang diamati oleh penjajah. Ia juga disedari oleh cendekiawan Melayu yang ada kesedaran politik yang tingggi.

Sementara bangsa kita kuat dengan agama Islam, mereka juga tebal dengan kepercayaan karut dan tahyul. Ini observasi Frank Swettenham. Pihak British tau bagaimana bermain dengan saikoloji orang Melayu.

Zalman A said...


Mudahnya orang Melayu terpedaya hanya memerlukan orang seperti Najib untuk berkata jangan risau, setiap wang yang hilang dari 1MDB akan diganti. Beri dia masa untuk membetulkan kemungkaran tersebut.

Bagaimana bangsa kita boleh terima cakap yang membodohkan dan menghina minda seperti ini? Adakah ini bermaka bahawa kita boleh lakukan jenayah, tapi jika jenayah itu di perbaiki, maka jenayah itu akan hilang? Pencurian akan terbatal bila setiap sen dicuri dikembalikan? Pecah amanah ok, jika wang dikembalikan? Dan penjual agama akan membaca fatwa menjustifikasikan pencurian, maka semua akan bersih?

Inilah lojik pembodohan yang di dokong oleh orang Melayu. Ianya tidak OK.

Al Quran telah memberi amaran kepada kita mengenai orang licik seperti Najib mempemainkan orang dengan penuturan dan penceritaan nya mengenai dunia ini.

Lihat Quran 2: 204 dan 2:205. Tuhan memberi amaran mengenai mudah nya kita terpengaruh dengan orang yang petah bercerita dan menyusun kata2 sehingga mengasyikkan dan memukau kita. Sedangkan pada pihak kebenaran nya, orang seperti ini jahat. Bila dia membelakangkan kita, agenda dia ialah melakukan kerosakan dimuka bumi ini.


http://sakmongkol.blogspot.my/2017/02/panduan-politik-pratikal-untuk-muslim.html

shah said...


1. PAS telah membuat kepututusan dasarnya untuk tidak menjalinkan apa-apa kerjasama politik dengan parti AMANAH dan DAP serta parti yang mempunyai hubungan kerjasama dengan AMANAH dan DAP.

Ini bermakna PAS secara tegas dan jelas menolak hasrat parti PPBM untuk menjalinkan kerjasama dengan PAS dan akan memutuskan hubungan kerjasama dengan parti PKR.

2. Sayu dan sedih dengan keputusan PAS tatkala mengenang nasib rakyat yang tertindas dan terbeban akibat salah guna kuasa UmnoBn 'merompak wang rakyat'. Rakyat sangat mengharapkan masa depan Malaysia tanpa UmnoBn berkuasa selepas PRU ke-14 nanti.

3. Rakyat mengharapkan satu pakatan (grand coalition) gabungan kekuatan parti pembangkang untuk meranapkan dan menamatkan kuasa politik UmnoBn.

Berbondong-bondong rakyat dari Melayu Umno meninggalkan parti Umno yang kononnya keramat menerajui pemerintahan negara sejak lebih 60 tahun, semata-mata mahu melihat kepimpinan Melayu Islam yang baru dan bukan atas nama Umno untuk menerajui negara.

KERJASAMA PAS-PKR TERBATAL

4. Alasan yang diberikan ialah PAS tidak akan bekerjasama dengan mana-mana parti yang menjalinkan hubungan kerjasama dengan parti DAP dan AMANAH, manakala hubungan dengan PKR akan diputuskan semasa muktamar parti.

Alasan ini sudah tentu mengecewakan rakyat dan menjarakkan PAS dari rakyat terbanyak. Tempoh sebulan yang diberikan PPBM kepada PAS sudah tidak diperlukan lagi kerana PAS sudah pun ada keputusan dasar kerjasamanya dan polisi yang diputuskan.

Berdasarkan kenyataan sebegitu, adalah wajar untuk PAS tidak perlu menunggu hingga muktamar PAS pada April nanti untuk menentukan kedudukan PAS dalam hubungan kerjasama dengan PKR.

Sudah terang lagi bersuluh, PKR sepertimana PPBM sudah mempunyai hubungan kerjasama politik dengan DAP dan AMANAH, malah telah menandatangani 'perjanjian kerjasama politik' untuk meranapkan kuasa politik UmnoBn pada PRU ke-14 nanti.

5. Oleh itu secara perinsipnya hubungan kerjasama PAS dan PKR yang sedia terjalin sudah terbatal dengan keputusan dasar yang diumumkan oleh Tuan Guru Datuk Seri Presiden PAS.

Adakah ini bermakna PAS perlu menarik diri dari kedudukannya dalam kerajaan negeri Selangor dan melepaskan semua jawatan Exco, Ahli Majlis Kerajaan Tempatan, JKKK, ketua kampung, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan apa-apa jawatan lantikan politik dengan segera secara berprinsip.

Adalah lebih baik untuk PAS mengelakkan dari apa-apa persepsi atau tanggapan serong yang menampakkan PAS masih sayang pada kebendaan dan ketamakan kuasa yang diperolehi hasil dari kedudukkan dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor.

Sudah sampai masanya Yb Datuk Iskandar Abdul Samad yang juga Naib Presiden PAS dan rakan-rakan Exco kerajaan negeri dari PAS melepaskan jawatan Exco dan apa-apa jawatan lantikan politik yang berkaitan.

6. Berdasarkan keputusan yang dinyatakan PAS, semua parti pembangkang sudah boleh merumuskan PRU ke-14 akan menyaksikan pertandingan 3 penjuru termasuk PAS juga sudah boleh merancang 'strategi 3 penjuru' untuk memastikan UmnoBn dikalahkan pada PRU ke-14.

Usah lagi menghabiskan masa dengan agenda pujuk rayu untuk PAS menyertai gabungan pakatan pembangkang, sebaliknya semua parti termasuk PAS perlu tumpu kepada usaha 'pujuk rayu rakyat' untuk menolak UmnoBn pada PRU 14 nanti.



DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
14 Feb 2017/17 Jamadilawal 1438H.

ZZ said...

Salam Dato AKJ.

Pas klau berani takpayah tggu bulan april nak putuskan hubungan politik dgn pemerintah selangor,Pkr n Dap.Kenapa takut nak beri arahan,jangan beri sebarang alasan lg.dah cukup lama makan elaun exco,agensi,Jkkk etc.Sila tarik diri lah Pas,klau ada parti Islam yg bermaruah..

sukasamasuka said...

Datuk.

"“Rumah saya pun dalam nilai RM50,000 hingga RM60,000 sahaja. Kalau kami (PAS) ada RM100 juta, apa nak jadi, kolam renang tiga saya akan buat.”


1. Datuk, you miss the point....your maths sucks like PAS...please read between the line lah, Datuk.

2. Mursyidul Am PAS kata PAS TIDAK ADA atau TIDAK DAPAT RM100 juta!...ini betul la...sebab RM90 juta belum sampai RM100 juta, jadi itu kan satu "message" yang jelas.

3. Ikut cerita, tetapi bukan aku yang punya cerita, aku dengar sudah lama...yang "sedekah" itu lebih dari RM90 juta, tetapi ada "orang tengah" sudah makan...jadi Datuk faham2 saja la apa yang Mursyidul Am PAS kata itu memang betul, bukan RM100 juta, tetapi hanya RM90 juta sahaja.

4. Mursyidul Am PAS bukan marah pada "orang tengah" atau sesiapa...tetapi, sebenarnya dia menyindir bahawa itu duit yang mereka terima tidak sampai RM100 juta atau lebih.

5. Yang lagi dia marah, bukan apa la, ini hal kecil saja, ada orang PAS, tapi bukan si Hadi, tak bagi tau pada dia langsung!...konon2 nya la "orang ni" mau nak makan seorang, tapi apa bolih buat, sudah pecah tembelang!

hehehe...jangan main main...ini duit punya pasal....

Aku said...

Kadiag, salaam.

Aku baru dok teringat kak hang, lepaih baca 'posting'2 yg cukup2 marah pada pemerintah malaya dan ketua2 PAS. Aku heran habih batpa hang tak pi Tambun Tulang ka batu 9, Sanglang ka jumpak dgn Pak Hj Hashim (Jasin) mursyidul PAS tu. Bukan jauh sangat pon kalu dari Tanah Merah city. Dolu2 aku ingat naik gerek pon sampai. Hang cerita la macam mana depa (United Malays) dok buat naya kat rakyat dgn GST la, 1MDB la, dok tibai reta rakyat macam mak pak depa punya, dok sekongkoi dgn kepala mata2, kepala peguam... aku rasa hang memang tera Allah bagi, petah dan jenuh maklumat dan pengelaman dan insya'Allah bulih pujuk punya Pak Haji tu. Mintak maghap Kadiag, aku nak ingat diri aku dulu, bila Allah taa'la bagi satu2 bakat kpd sesorang macam Allah bagi kak hang, satu cara kita nak besyukog kpd Dia, ialah dgn guna bakat tu untuk satu tujuan yg baik. Dan insya'Allah Dia nanti tambah nikmat tu... sekali lagi, mintak maghap no... bukan nak tunjok pandai. Lagi satu yg paling penting, jugak nak peringat kad aku sendiri, kita ni di umog nak padam dah....dan apa2 rohmat yg Allah taa'la nak bagi, hai la, memang 'best', orang kata kecik tapak tangan, stadium kita tadahkan...

Hanya kalu hang pi jumpak dia, insya'Allah aku iring dgn du'a hang bejaya dan kalu dah cuba dan tak bejaya jugak kita beserah saja lah, samping ambik 'tact' yg lain. Aku teringat surah HUD ayat 113 :

وَلَا تَرۡكَنُوٓاْ إِلَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ ٱلنَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ مِنۡ أَوۡلِيَآءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ ١١٣
yg mana Allah S.W.T. larang kita cenderong pd orang yg dzolim, magnanya "cenderong" pon tak bulih. belom lagi 'kerjasama'.
Yg aku kenai Pak Haji ni, perangai dia baik dan ilmu dia pon banyak... lepaih tu jumpak pulak aku 'entry' ni dalam Wikipedia ...

"On February 6 2017, PAS top leader Hashim Jasin said the party will choose ‘oppressive’ Umno over ‘anti-Islam’ DAP anytime. He said PAS was cooperating with Umno and Barisan Nasional (BN) because the Malay-based party can still be relied on compared to other “anti-Islam” parties. He said PAS’ approach was in line with the “mature politics” advocated by Prophet Muhammad. [4]"

Kalu betoi la ini pendapat orang PAS, magna nya depa dah sedag pon puak2 tu (United Malays dan seteruihnya BN) 'oppressive' yg depa 'wajib' tentang ikut hadith yg sangat masyhog yg maksudnya lebih korang ~~

"Dari Abu Sa’id Al Khudri radhiyallahu ‘anhu dia berkata, “Aku mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, ‘Barang siapa di antara kalian yang melihat kemungkaran, hendaklah dia merubahnya dengan tangannya. Apabila tidak mampu maka hendaknya dengan lisannya. Dan apabila tidak mampu lagi maka dengan hatinya, sesungguhnya itulah selemah-lemah iman.’.” (HR. Muslim), (dari https://muslim.or.id/158-kewajiban-mengubah-kemungkaran.html)

Kalu betoi la DAP 'anti Islam', penyamun perompak penipu tu 'pro Islam' ka...? Atau "oppressiveness' tu dari Islam ka..? Pada aku yg jahe ni, depa ni lah yg paling kuat menghina Islam dgn perangai depa dan pada masa sama mengaku pulak Islam, dan kalu betoi la DAP tu 'anti Islam', heran sangat ka... padahai pimpinan depa sememangnya dari kalangan bukan Islam...
Allah saja yg maha tahu. Maha suci Allah.
Takat tu saja Kadiag, sekali lagi mintak maghap no...dan terima kasih.
Aku

sukasamasuka said...

Datuk.

"Masya-Allah tiga buah kolam renang? Dua cukuplah. Satu untuk Muslimin dan satu untuk Muslimat. Buat apa sampai tiga. Baki tu buatlah kebajikan dan gunalah untuk pilihan raya."


Otak Datuk ada sikit jahat...sikit saja...bukan banyak...tapi bagus...cukup tajam sampai bini aku marah kenapa aku tersengih sengih macam kambing depan handphone, dia fikir aku mau cari bini baru...ini kan Valentine Day...ini semua Datuk punya pasal la.


Ini ada sikit berita yang baru aku terima...

"100% suami orang Tambunan (Sabah) hanya mau punya isteri 1 saja, mereka tidak mau poligami"

Ini mengikut satu kajian menggunakan "Continuity Descriptive Research" yang di lakukan berturut-turut selama 10 tahun dari 2006-2016 yang melibatkan 1,250 responden. Responden dipilih secara random di Tambunan dan sekitarnya.

Kajian ini dilakukan dengan temubual secara langsung dimana selama temubual itu diadakan, responden tersebut di dampingi isteri masing-masing.

Aku sudah kata Hudud tidak bolih pakai di Sabah.

Zalman A said...


POLITICS OF UMNO IN PAS.......

PETALING JAYA: Pemuda PAS Wilayah Persekutuan dan Kelantan hari ini membuat laporan polis terhadap Penasihat Amanah Kelantan Datuk Husam Musa yang didakwa mengatakan parti Islam itu menerima dana RM90 juta daripada Umno.
Laporan dibuat secara berasingan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, Kuala Lumpur dan Pasir, Kelantan.

Ketua Pemuda Wilayah Persekutuan Khairil Nizam Khirudin dalam kenyataan pada sidang media hari ini menggesa Husam supaya menamakan individu yang didakwa menerima wang itu.

“Kalau betul ada, sebutkan nama supaya kita boleh cari siapakah orang yang beruntung mendapat RM90 juta tersebut, tapi kalau tak ada, jangan bertindak bacul,” katanya.

Pemuda PAS Wilayah Persekutuan membuat laporan polis agar Husam disiasat di bawah Seksyen 499 Keseksaan kerana fitnah jenayah.

“Kami meminta Husam supaya jangan bertindak bacul dengan tidak berani menyatakan nama orang yang sepatutnya dinyatakan,” katanya.

Di Kelantan, ketua pemuda PAS negeri Ahmad Fadhli Shaari berkata laporan polis dibuat agar Husam disiasat di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan kerana menyebar maklumat palsu.

“Kami mohon agar siasatan itu dilakukan segera. Hari ini bukan setakat Pasir Mas dan Rantau Panjang, bahkan 12 kawasan lain turut mengambil tindakan serupa,” katanya lapor Harakahdaily.

Salam Datuk,

Pemuda PAS have learned the UMNO trick of wasting police time by making far too many reports in too many places.

Where did they learn this?

Did they attend UMNO training camp?

Or is Hadi confident that his best friend MO1's 24-hour replacement AG will happily charge Husam with a crime?

The 24-hour replacement AG has done a very good job of ignoring the most massive crimes against the Malaysian people.


Zed-85 said...

Sallam Dato’

Saya rasa mungkin 2 kolam renang tak cukup.

Selepas muzakarah nanti, kebiasaannya ada majlis doa.

Selepas majlis doa di rumah Murshidul Am nanti, ramai-ramai boleh terjun masuk kolam renang. 2 kolam renang mungkin tidak cukup.

Tidak salah dari hukum syarak kalau menutup aurat.

Aurat laki-laki adalah antara pusat dan lutut. Kalau pakai kain pelikat dengan betul, boleh menutup aurat dalam kolam renang. Syaratnya terjun kaki dulu, bukan kepala dulu.

Ada ulama PAS yang pakai cermin mata hitam, boleh juga pakai dalam kolam renang.

Lagipun, sekarang ini Kelantan selalu dilanda banjir sebab kayu balak banyak dipotong. Oleh itu bukan hukum hudud sahaja yang wajib, belajar berenang juga mesti perlu.

Berkenaan dengan kereta proton saga, saya rasa logik juga. Kalaulah Murshidil Am yang baru ini kaya raya, tak logik kalau dia pakai kereta proton saga.

Lainlah kalau pakai kereta Porshe.

Kereta Porshe bukan pasang di Malaysia, orang putih yang pasang di Stutgart Germany. Harganya sekitar 1 juta. Perdana Menteri Jerman pun tak pakai kereta Porshe.

IdrisMdIsa said...

HAdi Awang telah membawa PAS ke era gelap pekat. Inilah akibat apabila telah "termakan budi", tergadailah body. Hadi Awang bakal mengkhianati rakyat Msia apabila memastikan berlakuknya pertandingan 3 penjuru dimana UMNO bertanding. Ahli2 PAS terkenal dengan taksub mereka akan tetap mengundi PAS. Apabila undi pembangkang berpecah, menanglah UMNO.

Msia sekarang dalam keadaan yg amat kritikal. MO1 selama ini menggunakan wang untuk membeli sokongan & perlindungan [AG & IGP]. Banyak mana pun duit akan habis sebab duit yang dicurah bukan sedikit sebab bilangan penerima dedak yang amat ramai. Untuk memastikan sumber wang tidak kering, beliau akan terus menyamun, merompak dan mencuri wang negara. Pembelian 37% saham Eagle High yang "overpriced" sudah pasti akan berlaku "detour" duit kedalam akaun MO1 puaka tu. Itu cuma satu contoh. Dalam keadaan begitu, kita perlu memastikan UMNO kalah & Najib puaka turun takhta.

Kita tahu PAS mempunyai ideologii yang berbeza dengan DAP & perceraian dengan PAN amat "bitter & acrimonious" tetapi keadaan memaksa PAS untuk menolak tepi perbezaan & persengketaan untuk menyelamatkan Msia. Yang diperlukan bukan kerjasama politik [tahalluf siyasi] tetapi kerjasama pilihanraya untuk memastikan UMNO tumbang. Keadaan suadah amat genting. Selesai pilihanraya boleh bincang semula halatuju & semua pihak perlu bertolak ansur. Jawatan bukan keutamaan tetapi yang menjadi masaalah, yang ada semuanya "career politicians". Takdoh aroh lah. Hadi Awang & his band of impostor lebai's already have their balls squeezed tight & their bellies full of dedak that they could hardly breath. I earnestly pray to Allah that He unmasks Hadi Awang and his band of fake holymen. Pakatan must start discrediting them...but do intelligently, with evidence & in good manners. It's not easy to convince PAS supporters that their "tok wali" leaders took bribes. Tok wali is not capable of sin!!!

BN's lost destiny said...

Datuk,
one monumental blunder after another, UMNO are already destined to lose the next elections, they have already lost their "chai". No matter what they do, luck and fortune has already deserted them, and this includes their "partners" MCA and MIC.
The Cabinet in approving a task force to investigate BN forex losses of more than 20 years ago, instead of probing the 1MDB embezzlement, alleged money laundering and now the latest new FELDA scandal which are bankrupting the country. The rakyat is laughing at their antics and waiting for elections to be held. My goodness, all these stupid blunders are only proving to the rakyat the gross stupidity of the leadership. The mother of all Titanic disasters is here.

JinKerjaKacauKampong@J3K said...

Aslkm...awat p bercakap lagu tu orang tua ni...mabuk buah 'genoak' apa ka...DTok Kadiag tau dak buah genoak???..

Pompuan said...

SALAM DAKJ
Lama tak melawat ke sini. Alhamdulillah Datuk sihat. Saya ada satu pesanan buat Datuk and your fans here. Cukuplah melabelkan orang makan dedak.Tak baik tau. Boleh ditakrifkan berdosa. Malah menghina orang namanya. What exactly is dedak? Why must it be applied to those of us who support Umno? It's not a sin to eat dedak. Hina mak bapak you all kat kampung dituduh makan dedak If party Datuk nak menang pilihanraya, hentilah menuduh orang makan dedak. Sensitive tau. Orang nak bagi kita terima. Itu je. Tak salahkan?
Datuk tak terima dedak dari Tun M or Muhyiddin or Anuwar or Wan Azizah or Azmin?
Orang macam saya susah woi Datuk. Saya tak miskin dan tak kaya. Jadi misslah dedak. Cuba Datuk cerita sikit macam mana orang dalan kaegori saya boleh makan dedak. Terliur juga nak rasa.
Boleh tak sekiranya Datuk rekomen saya jadi blogger Pribumi. Tentu dapat berjutakan? Taklah rasa hina ngat. Setaraf dengan Datuk. Alhamdulillah. Thanks. Over to you.

A KADIR JASIN said...

1. Salam dan terima kasih kepada pembahas sekalian.

2. Selamat kembali kepada Pompuan.

3. Berkenaan istilah dedak dan ungkapan makan dedak, kedua-duanya bukan ciptaan saya atau penentang Umno/BN.

4. Ia adalah "ciptaan" blogger dan penggiat media sosial Umno atau pro-Umno akibat perbuatan Najib melabelkan blogger Umno bangang ketika membuat ucapan penggulungan di PAU 2014.

5. Ini diikuti oleh janji Ahmad Zahid di sidang yang sama untuk melantik beribu-ribu blogger dan penggial media sosial tambahan.

6. Hal ini menimbulkan kemarahan sesetengah blogger dan penggiat media sosial Umno yang sedia ada. Mereka inilah yang memperkenalkan penggunaan pemakan dedak bagi merujuk kepada orang baru yang akan diambil bekerja oleh Najib dan Ahmad Zahid itu.

7. Dewan Bahasa mengtakrifkan dedak sebagai "1.kulit padi yg menjadi serbuk semasa ditumbuk. 2. serbuk halus drpd kulit padi (yg dimesin) sbg bahan makanan ayam, itik dll."

Terima kasih.

Tuan Punahsihat said...

Salam Dato,

Kena beri masa kpd pimpinan PAS untuk mempelajari ilmu "klepektokrasi" dari pimpinan UMNO/BN.

Kes RM90juta, kes perebutan tanah di Rantau Panjang, kes curi balak sampai gondol d Gua Musang adalah latihan praktikal untuk pimpinan PAS sebelum dapat bergabung dalam satu bahtera PAU(PAS AND UMNO)...

sharuddin dali said...

Kita kalau dah tak suka sesuatu dan seseorg, semuanya yg dicakap atau dibuat kita akan nampak negatif. Kita tafsir kata2nya jg negatif.
3 kolam renang jd debat. Saya juga boleh tafsir begini. Kalaulah mursyidul am PAS terima duit haram mknanya otak dia dah minatbuat benda ikut nafsulah seiring dosa dgn pembaziran dan tamak. Jadi kiasan kpd buat dosa dgn belanja membazir. Semuanya dosa dan nafsu kait mengait.
Jadi mustahil dia jd seburuk itu, itulah kiasan kata2 mursyidul am.

Atau boleh juga kalau tafsir tak mungkin seorg mursyidul am ambil duit haram tp nak belanja utk bina masjid.

Malang sungguh politik haprak ahli politik negara ni. Pegang ckp ahli politik lain yg tak disertakan bukti dan pra matang, dan rakyat terus jaja sana sini.

Kes najib ada bukti ditunjuk, dia pun ngaku ada duit masuk akaunnya, maka itu dah cukup buat rakyat anggap Najib sudah hilang intergriti sbgai pemimpin nombor satu negara dan apa sj alasan kita tak boleh terima.

Tapi PAS mrk dituduh oleh pengecut kerana tak kemuka bukti sampai hari ni. Orang yg sama boleh bawa bukti kpd Najib kenapa tak.bawa bukti kpd PAS.

Apa sj alasan diberikan samada strategi politik atau tunggu masa sesuai adalah tak boleh diterima. Kenapa kena tangguh perkara mungkar nak disimpan2? Itu saja menunjukkan niat tak baik sebab mahu rakyat menjaja fitnah atau tuduhan pra matang. Ahli politik haprak akan jaja ke sana sini dgn tuduhan yg tak diberi bukti. Kemudian dusuruh saman. Apa punya otak.

Kalau begitu kita sedang membawa budaya kehancuran ke dlm jiwa rakyat oleh orang yg sama mengatakan mahu berjuang utk rakyat.

Org yg dituduh kena bawa bukti dan kena bersusah payah utk membuat laporan polis. Kena pergi mahkamah. Minda rakyat kita yg disemai oleh ahli politik haprak adalah lebih tetuk drpd rakyat negara kafir.

Tahukah wahai ahli politik haprak sekelian apa yg sedang awak lakukan?
Budaya ini akan meresap ke dlm masyarakat kita sehingga menyebabkan jiran A akan tuduh jiran B buat kesalahan tp tak mau bg bukti. Dan bila ada org nak siasat Jiran A kata tunggu jiran B saman. Bayangkan kehancuran masyarakat akan berlaku.

Kepada ahli politik yg matang, jujur, dan yg ditunggu tunggu oleh rakyat, bawalah budaya politik baru yg lebih menyuburkan semangat cintakan negara. Dengan cara yg betul dan bertamadun bercirikan keislaman yg sejati.
Cukuplah kamu membawa angin kebencian dan kebusukan ke dlm jiwa rakyat negara ini.

RD. said...

Salam Dato' AKJ & Pembahas sekalian.

Benar apa yang diperkatakan Dato AKJ.

Istilah 'Dedak' bukan ciptaan mereka yang sudah naik-meluat pada Najib & UMNO-Najib, setelah scandal hutang 1MDB dan kehilangan WANG Rakyat, terbongkar. Malah, kesemua kata-kata atau ganti-nama menghina keatas sesaorang... seperti Madey, Mamak Kutty, Ma-hater, Mahataik, dan lain-lain adalah ciptaan RBA pembangkang yang hari ini dikutip-pakai oleh 'penggiat media Umno'.
Perkataan seperti... bangang, haramjadah, bangsat... hari ini, seolah tidak lagi terasa kesat kerana dimahsyur pengunaannya oleh Najib sendiri.

Bebalik kepada hujah Mursyidul Am PAS, Hashim Jasin, mengatakan dia hanya guna kereta proton-saga, miliki rumah-murah dan akan bina 3 kolam renang, jika benar PAS dapat 'dedak' RM90 Juta dari UMNO-Najib... saya hanya bertambah yakin bahawa orang yang menggunakan Agama demi pengaruh-politik, adalah kurang-cerdik dan tidak layak samasekali memimpin Negara.

Dan... saya juga bertambah yakin bahawa Negara kita akan terjerumus kearah malapertaka & kehancuran jika diperintah berlandaskan keAgamaan atau oleh orang-Agama. Buktinya jelas terpampang didepan mata. Tiada satu pun Negara didunia ini yang diPerintah berlandaskan Agama atau oleh Agamawan; Aman-sejahtera, Maju & Makmur. Semuanya mundur-miskin, berpecah-belah, tumpah-darah berbunuhan sesama sendiri dan pada masa yang sama, membuka peluang campur-tangan dan manipulasi kuasa-kuasa besar dunia, demi kepentingan mereka.

Namun... pendapat & nasihat Agamawan yang tidak terlibat dalam Politik, seperti Mufti Perlis, Dr.MAZA, MESTI di'hadam' dalam pentadbiran Negara.
Jangan sesekali diguna-pakai Consultant/Punahsihat RM7.2 Billion berbayar (dalam 5 tahun), terutamanya dari Negara-Asing bekas-Penjajah untuk mentadbir Negara.
Lebih jimat & selamat jika diguna pendapat/nasihat dari cerdik-pandai warga-sendiri seperti Professor-Professor yang berlambak di IPTA &IPTS. Setakat elaun & mileage-claim sudah memadai.

sukasamasuka said...

Datuk.

There will be no hudud law in Sarawak.

"Sarawak chief minister reaffirms stand against hudud...February 16, 2017...Abang Johari to issue directive to Barisan Nasional (25 BN) MPs in the state to reject Hadi’s bill.

He said the bill would cause the state’s peaceful multi-ethnic and multi-faith society to be undermined and it conflicted with the terms of the Malaysia Agreement 1963, which declared Sarawak to be a secular state."

source: http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/02/16/sarawak-chief-minister-reaffirms-stand-against-hudud/

1. There are 25 MPs from Sabah...21 BNs (13 UMNOs, 4 PBSs, 3 UPKOs, 1PBRSs)...and, 4 Oppositions (2 DAPs, 2 Warisans)

2. We all know that UMNO Sabah MPs (including 2 Non-Muslim UMNO), support Hudud!

3. So, over to you, the 8 Non-Muslim Bumiputras BN MPs...will you support Hudud too so as to tow the same line as your Malayan's UMNO brother and his 'newly-wed wife' PAS?

4. You all know right, that PAS contested 9 MPs seats during the last PRU13 in Sabah...all lost...in fact, there has never been any PAS MP from Sabah and Sarawak ever.

5. We, the Sabahans, welcome the UMNO-PAS initiative to bring Hudud to Sabah...

we love UMNO...

we always love our PM...and,

we love PAS too.

make it happen quick so we all can go to Heaven!

Aku said...

Kadiag, salaam.
Aku baca tulih balaih hang subuh tadi (5.27) tehadap 'posting' orang yg basa diri dia 'pompuan'.
Aku kagum jugak cara hang bulih kawai perasaan, cara bedisplin atau behemah bila jawab tulihsan orang macam tu, sekali dgn huraian agak 'ilmiah' ataih asai usui guna kata 'dedak'. Munkin sabit hang lama kerja sorat habag atau kata Mat bin Saleh kerja sebagai 'word smith' kod...
Balik topik asai hang pasai apa Pak Hj Hashim Jasin kata nak buat tiga kolam, kalu dapat duit juta2 tu, munkin dia cakap cara 'metaforika' kod.... pakai basa cerminan kod, nak bagi gambag pada sesatu benda dgn rojog ke satu benda lain yg pd pandangan dia ada 'parallel'. Yg hang pulak pi buboh selamba kad dia secara 'literal' ....Orang mengaji Arab kadang2 guna 'teknik' ni, jugak aku perati orang Melayu... munkin macam hampa dok pakai kata 'dedak' kod.

Sekali lagi aku nak habag mai, aku rasa la, hampa munkin baik pi jumpak Pak Hj ni, pujuk dia baik2 pasai kena 'prioritise' stratigi satu lawan satu ni... ketua ulama' donia Sheikh Yusuf Qhardawi pon tak salah aku ada tulih satu kitab khusus masaalah aula', yg mana nak dulukan yg mana nak kumudiankan.
Lagi pulak Pak Hj Hashim ni besa di'mangsa'kan oleh geng kleptokrasi sampai hampiag2 dia hilang kerosi (Sanglang(?)), dan sunggohpon dia mengaji tinggi2 di universiti Baghdad, aku dengag kata berpuloh taun dia dibayag gaji kerani saja. Munkin kalu bukan hang, Mat Tehag yg pi jumpak dia.

Ni pulak ada satu pendapat yg sanggah pandangan bahwa sesorang pemimpin kleptokrat tu munkin derita sakit jiwa macam 'alami sakit "psychosis" ka, masaalah 'narcissistic personality disorder' ka.... dari Prof (emeritus) Allen Frances dari kolej perubatan Duke University dipetik dari Huffington Post :
"Most amateur diagnosticians have mislabeled President Trump with the diagnosis of narcissistic personality disorder. I wrote the criteria that define this disorder, and Mr. Trump doesn’t meet them. He may be a world-class narcissist, but this doesn’t make him mentally ill, because he does not suffer from the distress and impairment required to diagnose mental disorder.
Mr. Trump causes severe distress rather than experiencing it and has been richly rewarded, rather than punished, for his grandiosity, self-absorption and lack of empathy. It is a stigmatizing insult to the mentally ill (who are mostly well behaved and well meaning) to be lumped with Mr. Trump (who is neither).
Bad behavior is rarely a sign of mental illness, and the mentally ill behave badly only rarely. Psychiatric name-calling is a misguided way of countering Mr. Trump’s attack on democracy. He can, and should, be appropriately denounced for his ignorance, incompetence, impulsivity and pursuit of dictatorial powers.
His psychological motivations are too obvious to be interesting, and analyzing them will not halt his headlong power grab. The antidote to a dystopic Trumpean dark age is political, not psychological.

ALLEN FRANCES

Coronado, Calif.

The writer, professor emeritus of psychiatry and behavioral sciences at Duke University Medical College, was chairman of the task force that wrote the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders IV (D.S.M.-IV).

A version of this letter appears in print on February 15, 2017, on Page A26 of the New York edition with the headline: An Eminent Psychiatrist Demurs on Trump. Today's Paper"

Munkin ada pembaca yg tak paham istilah "dystopic" dlm tuhlihsan ini, kod yg paling dekad magna dia ialah "tidak insani". Dari tuhlihsan Prof ini, munkin bulih di rumuih, yg dok 'alami "distress and impairment" untuk didiagnos penderita "mental disorder" adalah rakyat tebanyak lantaran tak bedaya bagi satu tempoh yg lama, untok keluag atau mencari penyelesaian pd masaalah depa dok hadapi....
Akiag sekali mintak maghap no kalu ada salah silap
Aku

msh said...

Salam Dato.

Sy setuju dgn lontaran RD.

Sy menambah...jika Islam benar2 dijadikan pedomam dlm hidup merangkumi aspek kehidupan harian termasuk politik sekali pun....negara2 Islam tidaklah menjadi negara yg huru hara dan gagal.

Bukti dan fakta jelas menunjukan peratus negara2 Islam didunia yg menemui kegagalan adalah tinggi.

Justeru itu..kita akan berpandangan hahawa permerintahan berpaksikan ugama bukan sesuai atau tidak akan berjaya.. langsung menidakan apa yg 'Ad'din' tentang Islam.

Tetapi hakikat sebenar adalah tidak benar kerana....yg bermasalah disini adalah bila mana Ketua2 Islam telah mempolitikan Ugama.

Islam yg dibawa oleh Nabi Muhammad SAW cukup sempurna dan adalah Ad'din tetapi umat nya yg merosakan semua.

Senang cakap..

Ugama kini adalah ALAT semata2.
Ugama telah dijadikan ALAT untuk survival politik masing2.

Ini juga yg sedang berlaku dinegara kita..
bila Umno bawah Najib dan Pas dibawah Hadi terang2 melakukanya.

Ketua2 Umno termasuk Presiden HZ kuat berbohong...walau pun telah dituduh mencuri... Ketua2 Pas dgn rela hati masih menyokong senua kemungkaran yg dilakukan dsb..kerana
demi survival politik masing2.

Apa yg Islam lagi.
Apa yg Ad'din nya Islam bagi mereka2 ini.

Apa yg "Demi Allah....Demi Ugama...Demi itu ini".

Sy percaya...bila mana ketua Islam juga spt org2 kafir menerima apa yg dikatakan 'matlamat menghalalkan cara'...maka hancurlah ugama..
hancurlah bangsa.

Lihat sahaja...baru2 ini Hadi dgn sombong enggan bekerjasama dgn PPBM...PKR dan Amanah kerana faktor DAP.


Mesej yg mahu disampaikan jelas..
iaitu Pas sbg Parti Islam tidak menyokong apa yg kena mengena dgn Kafir...tetapi ini semata2 alasan malah penipuan....kerana selepas GE12...bukankah Hadi yg tidur sebantal dgn Kit Siang dan Karpal.

Kira...apa dia buat boleh...org lain semua salah.

Perlu dingat..Hadi juga telah mengkafirkan Umno dan beria2 mahu jatuhkan Ummo tetapi kini berkawan rapat seperti adik abang pula dgn Najib.

Aneh.

Akhir kalam...diMalaysia ini Islam adalah ugama buat org2 Melayu seperti juga semua umat Muhammad didunia...tetapi yg bermasalah ialah bilamana Melayu telah 'menjadi ugama alat terus mengkusut masaikan 'complicate'semua nya.

Itulah...sy ulangi bilamana 'matlamat menghalalkan cara' dan ugama dijadikan alat...
maka hancurlah bangsa dan negara.

Mungkin ini juga telah menyebabkan kemurkaan Allah SWT dan dijatuhkan hukuman dunia dgn malapetaka pd umat yg mengaku Islam tetapi masih melakukan mungkar.

Wallahuallam.

sukasamasuka said...

Datuk.

Off topik sikit...

"Mustapa: Hentikan spekulasi pekerja Proton akan diberhentikan...February 16, 2017...

KUALA LUMPUR: Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) Datuk Seri Mustapa Mohamed menyuarakan keyakinan bahawa pekerja Proton Holdings Bhd akan diberikan layanan adil oleh mana-mana entiti yang membeli sahamnya.

“Saya cukup yakin bahawa sesiapa jua yang memiliki Proton (kelak) akan melihat dari keseluruhan aspek, tidak hanya pada perniagaan, malah hal-hal yang berkaitan dengan kebajikan pekerja,” katanya."

sumber: http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/02/16/mustapa-hentikan-spekulasi-pekerja-proton-akan-diberhentikan/


1. Datuk kan geng rapat dengan Mustapha.

2. Tanya dia Datuk, kilang Proton itu bapa dia punya ka nak arah tauke China ikut cakap dia?...siapa Mustapha ni?...dia ni mau jadi Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri seumur hidup ka atau mau ganti Najib?

3. Tanya dia lagi, bila itu tauke China beli Proton, macam mana dengan vendor2 Melayu yang supply parts ke Proton?

4. Si Mustapha ni rasa harga parts dari vendor2 Melayu tu lagi murah dari barang2 yang sama dari kilang2 negara China?

5. Kalau barang2 dari China lagi murah...betul2 murah...apa langkah si Mustapha mau pastikan China mau pakai cakap dia yang bodoh makan taik ni?

6. Si Mustapha ni rasa2 nya, kena pakai ka cakap dia suruh China buka kilang supply parts kereta di Malaysia?

7. Jangan marah nyamuk, kelambu di bakar.

8. Jangan marah Tun, Proton di jual.

9. Proton bukan bapa Tun punya...bukan Tun punya atau anak2 Tun punya.

10. Proton itu tulang belakang negara yang menukarkan wajah Malaysia dari asas pertanian kepada perindustrian kilang...jangan main politik...ada masa nya berpolitik, ada masa nya pasal negara...jangan dicampur aduk.

sukasamasuka said...

Datuk.

"China loses a friend, and leverage, with North Korean murder...Bloomberg...February 17, 2017"

source: http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/02/17/china-loses-a-friend-and-leverage-with-north-korean-murder/


I would like to differ a bit...just a bit...perhaps...this is how China dispose her "friend" or "spy" once he doesn't serve no purpose...just perhaps...as you all know, Macau is just around the corner as compared to KLIA2...unless someone is sending a "strong message"...either comply or die!

Or, perhaps its just a coincidence too that MH370 which carried lots of Chinese passengers went missing...

then again...perhaps Hang Tuah and geng were Chinese "spies" serving Malacca court before her final demise which led to Malay's colonisation for 500 years...remember what Sun Tzu said about sending spies 2,500 years ago?...China has a very long historical memory and the best part is, she can wait for the next 2,500 years my friends...wait she will...and can...then again, by then perhaps Bahasa Malaysia will not be the official language in Malaysia at the rate we are going now.

sukasamasuka said...

Datuk.

"Kit Siang patut sokong pasukan siasat BNM, kata menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said...February 17, 2017"

sumber: http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/02/17/kit-siang-patut-sokong-pasukan-siasat-bnm-kata-menteri/


iya juga, betul tu cakap si azalina...bodoh ba si kit siang ni...

apa la lu ni, kit siang?...azalina sudah marah sama lu, apa macam?...

forex itu "main judi"...

masuk casino kalau bukan "main judi", main apa azalina?...

itu la kit siang, bukan senang mau jaga integrasi negara, kalau integrasi sendiri pun sudah lintang pukang...qalineecibai

ok la, kita dapati cabinet pada tahun itu bersalah akibat "main judi"...itu kabinet kerajaan DAP lim kit siang ka, azalina?

ok la, kita mau kabinet si lim kit siang to resign en mass sebab tidak pandai "main judi"...so how?

kalah "main judi" forex itu macam juga Original Sin, kau tau ka azalina...bukan bapa saja salah...anak2 dia pun salah juga...satu hari itu Najib didapati bersalah, kau pun kena heret juga bersama dia bukan si rosmah...bukan juga si kit siang, kau faham ka?

siapa la kau ni azalina mau mempertikaikan kredibality seorang negarawan macam si kit siang?...you cannot even touch a guy like him la, please...jangan la buat cheap publicity bodoh sedangkan si Dahalan dan Keruak pun takut sama si kit siang...kau pula?

liat ta ba aing muka tu azalina..bapadanpadan ta ba mun jua mau bakurapak...aing muka maksiat...dipandang pun nda bisai macam koyok bakuriping...sial apa yang kana sama kamu nia azalina?...tanya barua2 dari Sabah tu, ini bahasa apa?

jauhi wang rasuah...perempuan sial...judi dan arak...moga2an kamu selamat.

Zalman A said...


CLARITY AT LAST.........

"MARANG: Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mengulangi pendirian tidak akan bekerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) jika parti itu menjalin hubungan dengan DAP dan Amanah.

Katanya, keputusan itu adalah muktamad selaras dengan garis panduan yang ditetapkan PAS sebelum ini.

“Terpulang kepada dia (PPBM) untuk bekerjasama dengan DAP atau Amanah tetapi PAS ada garis panduan iaitu kita tidak bekerjasama dengan parti yang ada hubungan dengan kedua-dua parti tersebut,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah di Masjid Rusila, di sini.

Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini dilaporkan berkata parti itu akan mengadakan kerjasama dengan DAP susulan kenyataan Hadi yang PAS tidak akan bekerjasama dengan PPBM untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14.

Hadi membuat kenyataan itu selepas Dr Mahathir berkata PPBM memberi tempoh sebulan untuk PAS membuat keputusan berhubung kerjasama kedua-dua parti tersebut.
Jawatankuasa Induk Bersama PPBM dan PAS sebelum ini pernah mengadakan pertemuan untuk membentuk kerjasama, persefahaman dan muafakat politik."

So the deal with the Bugis devil is done.

You split the votes, we will give you 2-3 states.

So it is time to move on.

It means PPBM will shoulder the task of bringing in the rural Malay vote in the Peninsula.

But at least there are no more illusions.

Let PAS sleep with the devil if they wish.





IdrisMdIsa said...

Umat Islam adalah diingatkan supaya tahu dan faham sebelum memberi sebarang komen tentang Islam. Silap komen boleh merosakkan aqidah. Boleh jadi penghinaan agama/blasphemy. Kenyataan saudara RD di atas..."saya juaga bertambah yakin bahawa negara kita akan terjerumus ke arah malapetaka & kehancuran jika diperintah berlandaskan agama atau oleh orang2 agama.....tiada satu pun negara didunia ini yang diperintah berlandaskan agama atau agamawan, aman sejahtera, maju & makmur. Semua mundur miskin, berpecah belah, tumpah darah berbunuhan sesama sendiri..." adalah merujuk kepada agama Islam. Secara langsung ianya adalah suatu penghinaan kepada Islam.

Islam adalah suatu sistem yang lengkap yang merangkumi setiap aspek kehidupan, undang2, ekonomi, kemasyarakatan, keluarga dsb yang wajib diamalkan, bukan setakat solat, puasa, haji & zakat sahaja.. Sistem Islam adalah yang terbaik. Since Islam the system has long been abandoned, it copuld not work overnight. The implementataion of the system requires comprehensive preparation. The groundworks must be prepared first. There must first be a blueprint of all te sub-systems. As for Islam legal system, the law must be codified in teh form of statute & for the Islamic Penal Law there must first be a peanl code, like the one that we have now. After having the blue print in place, the infrastructure must be provided. The infrastructure consists of courts, judges, lawyers, prosecutors, enforcement agency, investigative body & prisons. The system will be improvised over time. Decided cases will fill the voids in the statutes and where necessary the statutes will be amended as and when required.

Having said that, another important component is the sincerity & honesty of the government in implementing the system. It must be driven by religious obligation, not as a tool to win support. Islam fails in those countries due to the absence of the elements aforesaid and teh presence of the latter elements, not due to any defect in Islamic system. Muslim critics must also beware of the difference between hudud [which is God's law] and the one Hadi Awang wanted to introduce. They ara not similar. Codemning hudud is blasphemous. Rejecting Hadi's bill is not only not a sin but also an obligation. Obviously, his private member's bill is politically motivated. Not only that, Hadi does not even know what he's doing. He's a bloody fool.

Prescribing maximum punishments of 30 years, 100 lashes & RM100K without prescribing the offences is too sweeping. It's bloody stupid. It gives the judges too much discretion which could lead to the undesirables even if there were no abuse of power. However, this kind of law will surely open the floodgates of abuses. There are saints & sinners among the so-called "religious people" and not a few of those so-called Islamists are overzealous when it comes to meting out punishments.

Offences in the Shariah Criminal Enactments are limited. Majority of criminal offences are governed or covered by the Penal Code. You want to incarcerate orang2 tak puasa for a maximum of 30 years, or give them 100 lashes or fine them RM100K? Just one example. This is madness. PAS people surely are syok sendiri. I just wonder what their lawyers are doing or Hadi would not listen to them?

With such kind of punishments, what preparation has been done to ensure botched implementation can be minimized? Hadi Awang, have you trained your judges, prosecutors, lawyers, investigators, enforcers etc? Administering the penal system is not like running your PASTI!

iqbal mohd said...

BICARA RASA!
Luahan kata di bibir melalui akal fikiran.......tulisan yang akan memberi makna ungkapan hati....


Thursday, 8 December 2016
KAMU PEMIMPIN, TANGGUNG LAA KEPIMPINAN ITU.

Kepimpinan sama ada mereka ini kerajaan atau pembangkang maka bukan sahaja kepada ahli-ahli kamu malah kepada Allah swt di akhirat kelak.

Ini adalah persepsi dan kelakuan para masyarakat awam yg sedang memerhati para pemimpin bukan sahaja mereka sebagai pemimpin parti politik dan juga pemimpin kerajaan. Mereka kononnya berlaku kerjasama atau tidak bekerjasama, dahulunya bermusuh kemudian sekarang mesra bahkan berbaik atas nama ukhuwwah melayu bagi kesejahteraan bangsa dan kemudiannya mengkafirkan orang lain lain ikut sedap tekak para pemimpin tersebut. Tanpa mereka sedari mahupun menyesali bahawa mereka ini sedang menyebarkan fitnah di akhir zaman ketika ini.

Malah para ulama mereka apabila melibatkan isu rakyat, yakni mencuri keseluruhan hasil mahsul negara melalui 1MDB. Kemudian mereka berhujah dengan alasan tidak cukup saksi dan sebagainya. 1MDB bukan masalah kes ZINA, yang memerlukan saksi bukan buta dan pekak. Oleh itu, usah kamu berterusan menyangka kami semua adalah saksi-saksi atau ahli-ahli kamu yg buta dan pekak.

Alhamdulillah, kami di berikan panca indera oleh Allah swt utk melihat para pemimpin kamu menjual agama demi kedudukan duniawi. Ade juga di kalangan mereka kemaruk dengan seks dan menipu dalam perkara-perkara melibatkan urus tadbir kerajaan. Pengalaman mengajar bagaimana kamu telah melantak hasil bumi kerajaan negeri Kelantan, Terengganu dan Kedah, malah di Selangor kamu sombong dengan kerajaan campuran DAP, PKR dan AMANAH. Kamu pelahap semua hasil-hasil dibawah seliaan kamu dan konon demi ukhwah melayu kamu kongsikan DEDAK-DEDAK, kononnya rezeki Allah swt turun melalui kamu sebagai YB dan Ahli Parlimen.

Bohong demi bohong yg diungkapkan tanpa apa arah kekayaan yg kamu sendiri mahukan. Kalau 90juta adalah sebahagian dari 25% komisen mengampu para pemimpin kerajaan dari RM 360,000,000 juta. Setelah itu kamu bahagikan pula tempoh perjuangan PAS selama 64 tahun dari tahun 1951. Hanya dengan RM 5.625 juta setahun, maka beroleh lah sumbangan dari wang 1eMDiBee bagi 16 tahun sama ada mendatang atau yang telah lepas.

RM 360,000,00 X 25% = RM 90,000,000

RM 360,000.000 / 64 tahun berjuang = RM5,625,000 setahun.

Maka RM 5.625 juta berpada utk kerja-kerja 16 tahun.

#selamatkanmalaysia

http://bicara-rasa.blogspot.my/?m=0


bicara-rasa.blogspot.com





RD. said...

Salam Saudara IdrisMdIsa.

"... adalah merujuk kepada agama Islam. Secara langsung ianya adalah suatu penghinaan kepada Islam."

Aduh... macam mana boleh kata... saya hina Agama I***m pula?
Saya tak tulis pun, Agama apa. Lagi pun... apa yang saya tulis adalah kenyataan sebenar hari ini.

Mungkin itu lah satu sikap Melayu... inferiority complex dan cepat melenting bila di tegur.

Mungkin juga, silap saya. Saya nyatakan hakikat sebenar... tanpa buat bandingan sejarah-zilam manusia.

Di England dan Eropah, zaman Dark Ages dulu pun, orang Agama memain peranan penting dalam pemerintahan Negara mereka. Perperangan, kebuluran dan kematian berleluasa. Malangnya... setelah Masyarakat Eropah berjaya menyingkiran peranan Gereja dari pentadbiran Negara, orang-orang Arab berbuat sebaliknya, menyebabkan cerdik-pandai mereka lari ke Eropah.

Hari ini 'zaman' Dark-Ages telah 'kembali... Perperangan, kebuluran dan kematian berleluasa, pada scala jauh lebih besar. Lebih banyaklah peluang... ahli-ahli Politik ambil kesempatan, atas nama Agama dan persaudaraan, demi undi & sokongan.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).