Saturday, July 08, 2017

PNB Beli PNB1 Dengan Harga RM173,800



A Kadir Jasin


MOHON maaf kerana lama tidak membuat tampalan baru. Suasana mental dan fizikal kurang mengizinkan. Terlalu banyak bala bencana melanda tanah air kita sehingga, tidak dapat tidak, kita yang peduli akan terganggu kerananya.

ANTARA punca beban minda: Dokumen PJP yang tular di media sosial
Dalam menulis tampalan ini pun saya berasa bebanan mental yang berat kerana ia menyentuh orang dan pihak yang sentiasa dekat di hati saya – yang secara langsung dan tidak langsung menyentuh hati sanubari serta jasad saya.

[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]

Oleh kerana itu, saya memerlukan para pelawat dan pembahas menolong saya untuk meringankan beban tersebut. Saya mohon anda sekalian menjawab soalan berikut:

Adakah patut Permodalan Nasional Berhad (PNB) membelanjakan RM173,800 bagi membeli nombor plat kenderaan “PNB1” kononnya untuk tujuan “branding”?

Kepada yang belum tahu cerita ini, kisahnya secara ringkas adalah seperti berikut:

Media sosial menularkan satu dokumen bocor daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengenai hasil pembidaan nombor plat istimewa dalam siri “PNB” iaitu nombor plat negeri Pulau Pinang.

Dalam senarai yang ditularkan itu, nama Permodalan Nasional Berhad muncul tujuh kali kerana berjaya dalam proses pembidaan.

Saya membuat congak jumlah yang dibayar oleh PNB untuk tujuh nombor yang terbit dalam senarai tular itu. Jumlah yang saya peroleh ialah RM387,835. Saya tidak pasti kalau ada nombor lain yang dilanggan oleh PNB.

Ini kira-kira saya: tolong semak takut tak betul
Apa Perlunya Nombor Istimewa?

Saya ulangi, adakah patut duit PNB digunakan untuk membeli nombor-nombor tersebut memandangkan PNB adalah agensi amanah dan pegawainya adalah pemakan gaji? Mereka bukan pemilik PNB yang boleh bermewah-mewah dengan duit PNB.

Senarai bocor dan tular JPJ itu adalah sah. Pengerusi PNB sendiri, (Datuk Seri) Abdul Wahid Omar mengesahkan kepada saya dalam bertukaran WhatsApp. (WhatsApp bukan whatsup).

Saya pergi terus kepada Abdul Wahid (yang pernah saya kagumi dan menaruh harapan tinggi) setelah dua hari gagal mendapat sebarang respons daripada bahagian perhubungan awam PNB.

Saya menghantar pesanan WhatsApp berikut kepada Abdul Wahid: “Assalamualaikum. Maaf mengganggu. Saya cuba beberapa kali hubungi Jabatan Perhubungan Awam PNB (Encik Khamis Omar) tetapi tidak ada respons. Boleh bercakap dengan kerani saja. Saya hendak pengesahan mengenai dokumen yang tular di media sosial, termasuk hasil posting (mengenai) Rumah Terbuka PNB beberapa hari lalu, iaitu kononnya PNB membelanjakan wang yang banyak membida nombor plat khas Pulau Pinang PNB. Pengesahan ini untuk tulisan saya. Terima kasih.”.

Dalam responsnya Abdul Wahid berkata: “Penempahan nombor pendaftaran kenderaan siri PNB adakah untuk kegunaan kenderaan-kenderaan PNB. Ini termasuk cawangan ASB bergerak, MPV Hotel PNB Perdana, dll dalam usaha mempertingkatkan penjenamaan PNB.”

Saya membalas: “Terima kasih. I’ll duly reflect your argument in my writing. But you may want to search your conscience whether spending RM173,800 for PNB1 is worth the publicty drive and the penjenamaan.”

(Terima kasih. Saya akan paparkan hujah saudara dalam tulisan saya. Tetapi saudara mungkin ingin bertanya hati kecil saudara sama ada membelanjakan RM173,800 untuk PNB1 itu berbaloi untuk tujuan diayah dan penjenamaan.)

Jadi selepas kita dedahkan pemborosan ini, kita tengok siapa akan guna nombor PNB1 atau PNB11 itu – sang dewa atau dewi penghuni kamar eksekutif atau cawangan ASB bergerak?

Para pembahas dan pengunjung juga boleh tentukan yang mana lebih penting -- kenderaan rasmi bernombor plat istimewa untuk eksekutif PNB atau pulangan pelaburan yang baik untuk pemegang unit?

Saya segarkan ingatan para pembahas dan pengunjung bahawa dividen dan bonus Amanah Saham Bumiputera (ASB) bagi tahun ini adalah antara yang terendah dalam sejarah. Begitu juga dengan pulangan kebanyakan saham unit lain yang diuruskan oleh Amanah Saham Nasional Berhad.

Masih segar di ingatan saya bagaimana ketika pelancaran ASN pada tahun 1981 saya membuat liputan peristiwa bersejarah itu di Batu Pahat dan Pontian, Johor. Saya menolong beberapa orang kampung mengisi borang langganan dan ada yang menawarkan bayaran kerana menyangka saya penulis petisyen.

Dalam dialog WhatsApp yang lebih awal dengan saya, Abdul Wahid berhujah: “....I have been entrusted to lead PNB, this very important national institution. Brought in Rahman as CEO in October 2016. Unveiled our PNB Strategic Plan 2017-2022. Now focussed on execution. Alhamdulillah initial outcome has been encouraging with market capitalisation of our strategic companies increasing by RM25 billion in the first 5 months of 2017.  Indeed RM226b of our RM266b funds under management come from 13 million unitholders. Will do my best for PNB & the country.”

(....Saya diamanahkan bagi memimpin PNB, institusi negara yang sangat penting. (Saya) membawa masuk Rahman sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dalam bulan Oktober 2016. Memperkenalkan Pelan Strategik PNB 2017-2022. Tumpuan sekarang kepada pelaksanaan. Alhamdulillah hasil awal menggalakkan dengan modal pasaran syarikat-syarikat strategik kita naik RM25 bilion dalam masa 5 bulan pertama tahun 2017.  Sebanyak RM226 bilion daripada RM266 bilion tabungan di bawah pengurusan kita datangnya daripada 13 juta pemegang unit. Akan lakukan yang terbaik untuk PNB dan negara.)

Jawapan saya: “Thank you. Your reputation has been tainted by your membership of the cabinet. So it’s hard for me to accept at face value that you’ll go back to become a fine manager thay you once were. I hope and pray that you can. Wallahuaklam.”

(Terima kasih. Nama baik saudara telah tercemar apabila menjadi anggota kabinet. Jadi adalah sukar bagi saya menerima secara lahiriah hakikat bahawa saudara akan kembali menjadi seorang pengurus yang baik seperti dahulu. Namun saya berharap dan berdoa saudara mampu. Wallahuaklam.)

Abdul Wahid membalas: “Aamin. As a beneficiary of the DEB, I accepted (the) invite to do true national service. I believe I have done my utmost for the country within the one senatorship term with full integrity and to the best of my ability. I believe I am more optimal in the corporate sector. Will do my best as the third Chairman of PNB.”

(Aamin. Sebagai seorang yang mendapat faedah daripada DEB, saya menerima jemputan (menyertai kabinet) bagi menunaikan perkhidmatan negara tulen. Saya percaya saya telah melakukan yang terbaik untuk negara dalam tempoh satu penggal sebagai Senator dengan penuh kewibawaan dan sebaik yang terdaya. Saya yakin saya lebih cemerlang di dalam sektor swasta. Saya akan lakukan yang terbaik sebagai Pengerusi ketiga PNB.)

Pengaruh Ketua

Boleh jadi ada orang tidak setuju atau curiga kalau saya kata, saya melihat Abdul Wahid sebagai seorang pengurus perniagaan yang pintar, tekun dan boleh dipercayai.

Tetapi itu adalah sebelum dia digoda oleh kuasa dan kedudukan dengan menerima jemputan Perdana Menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak, untuk menjadi anggota kabinet pada tahun 2013.

Abdul Wahid (kiri) tergoda dengan pujukan Najib
Bagi saya, seorang pengurus atasan seperti Abdul Wahid mungkin baik di bawah kepemimpinan yang berwibawa dan cekap tetapi tidak optimum, malah mungkin menyeleweng, di bawah kepemimpinan kleptokratik.

Abdul Wahid adalah antara “budak cerdik” yang dibawa masuk dan diberikan tugas berat ketika zaman Tun Dr Mahathir iaitu berikutan Krisis Kewangan Asia 1997/98.

Pada dasarnya mereka ini diberikan tanggungjawab untuk menyusun semula dan memajukan syarikat-syarikat Bumiputera yang diambil alih (diambil balik) oleh kerajaan berikutan krisis itu.

Saya juga mengenali Rahman (Datuk Abdul Rahman Ahmad), Presiden dan Pegawai Eksekutif PNB. Dia pun seorang eksekutif yang bagus.
Saya akui dan yakini kebolehan mereka cuma saya bimbang mereka akan tergoda oleh kefoya-foyaan dan terbawa-bawa oleh sikap tidak bertanggungjawab seperti yang melanda 1MDB.

Untuk itu, saya memberi kata dua berikut kepada Abdul Wahid dalam perbualan WhatsApp 19 Jun: “I am really worried about PNB. Sorry to say this. You shall have me as your worse nightmare if things start to go wrong with PNB. So many lives depend on PNB doing well.”

(Saya amat bimbang mengenai PNB. Maaf saya terpaksa katakan. Saya akan menjadi igauan saudara yang paling menakutkan sekiranya perkara buruk mula berlaku kepada PNB. Banyak nyawa bergantung kepada kecemerlangan PNB.)

Dengan itu saya serahkan Abdul Wahid, PNB dan nombor plat istimewa yang berharga ratusan ribu ringgit kepada pembahas dan pembaca sekalian untuk menilainya pula.

Wallahuaklam.

113 comments:

saffron rice said...

Apa perlunya PNB dengan number pendartaran itu kecuali ada biawak biawak yg memerlukan sebelum mereka menjadi buaya
Ini bukan facus atau matlamat penubuhan PNB,,

Power corrupts? said...

Datuk,
does power corrupts? we have already seen absolute power is corrupting our leadership.
As the head of PNB, we would have (Datuk Seri) Abdul Wahid Omar come out and deny that he or PNB has not bought the PNB1 etc number plates for whatever reasons the plates were purchased.

kluangman said...

Apa sahaja kerja pembaziran adalah kerja syaitan. A to Z sesiapa sahaja samada Sultan, PM atau marhaein.

Kemungkaran yang melampau sebab tak ingat kematian, boleh jadi ke arah fasik kerana tidak amanah dan syirik kerana merasa cukup berkuasa.

Di dunia boleh bagi 1001 alasan, berlindung atas nama kuasa dan kedudukan tidak akan diseret ke mahkamah.

Semoga mereka mendapat "tunai" di dunia untuk menjadi pengajaran kepada anak cucu.

Di Padang Masyar jawab sendiri.

jbp9393 said...

No itu juga dianggap sebagai pelaburan...bolih dijual pada masa hadapan dengan harga yang lebih tinggi

Lee Watt said...

So PNB spends a hundred thousand ringgit-plus to buy an exclusive number plate. Which is the organisation's acronym, and the first number too.

So what's the problem here?? It's 'wasteful'? Billions were of the country's money were wasted during Mahathir's time as PM. Which the people at this blog try to suppress.

Looks like the Bersatu people are getting ever desperate. Mahathir has even gone to beg for Anwar's support! HAHA! No shame at all! But watch out - Anwar, PKR and DAP are looking to screw Bersatu the first chance they get

M.HashimHamzah said...

Asslmkm Dato
Pada hemat saya ini adalah perbuatan yang keji sekali yg di lakukan oleh PNB. Memang tidak ada keutamaan langsung untuk membida nombor tersebut kononnya untuk branding. Itu bukan duit kepunyaan PNB yang hakiki, ia adalah duit raayat . Tugas mereka adalah menjaga amanah yang telah di berikan bukan membelanjakan duit tersebut sewenang-wenangnya, Ini boleh saya takrifkan sebagai pecah amanah !

Labu8455 said...

Sebagai seorang rakyat biasa dan pelabur dalam skim ASB ,berita seperti ini amat mendukacitakan apatah lagi didalam keadaan ekonomi rakyat yg semakin getir ,pembaziran seperti ini tidak sewajarnya dibiarkan dari berlaku. Mereka ini semua sudah dijangkiti virus yg dibawa oleh Najib yang amat sukar untuk diubati selain dari dilupuskan sahaja.

alan said...

Ini lagi tambahan senarai plat yang ditender PNB Datuk!! >>> http://www.ekeleh.com/senarai-26-nombor-pnb-tender-nombor-plat-pnb-melebihi-rm419-352-00/

sukasamasuka said...

Datuk,

Anak aku kabar semalam ada kereta melanggar seekor anjing tua perempuan yang jaga halaman rumah kami...anjing itu terkapar2 dalam kesakitan...anak nampak linangan airmata anjing itu...aku tak larat jamah breakfast bila dia cerita pagi ini...moga2an rohnya tidak sakit macam jasadnya.

PutraKraken said...

Salam Datuk

Wasting Mentality

Wahid...kamu tercemar dengan penglibatan kamu dalam kabinet Najib...dan kini otak kamu tercemar pula dengan mentaliti membazir dana awam...jangan pula kamu turut menjejaki mencuri dan merompak duit rakyat seperti MO1.

Seingat saya...TM tak de pun membida no plat TM1 atau apa apa nombor plat TM...munkin waktu tu otak kamu belum terecemar lagi. Tony Fernandes tak pakai pun no plat istimewa...tapi Air Asia saban tahun mendapat anugerah koperat antarabangsa..dan business berkembang.

Saya amat berharap PNB berada ditangan yang baik...dan rakyat dapat dividen yang lebih tinggi...

Tapi....kalau imej lebih penting...tak mustahil...ASN akan ikut jejak Felda FGV....atau munkin ASB akan diapungkan...dan nilai akan turun bawah RM1 seperti ASN....mana melayu miskin nak labur secara kecil kecilan...naik main BSKL?...fuh mak!...main basikal ade le.

Awas...kamu dan seluruh kakitangan PNB adalah pemegang amanah...duit PNB bukan duit peribadi...

AMANAH!...kamu pasti tahu betapa beratnya memikul AMANAH...tuntutannya dari dunia hingga ke akhirat.

Wallahu a’lam

ali along said...

Saya blh kata celaka betul mereka yg bermewah2 dgn duit rakyat..nak bg deviden lebih sikit punya la susah,mengabih yg bukan2 laju je.. manusia celaka saja yg perangai mcm tu.

Cik Minah said...

Allah mak!...........ibu & bapa saya melabor semua
wang EPF hasil bekerja selama 35 tahun dalam AMANAH SAHAM
NASIONAL dengan harapan akan dapat dividen buruk-buruk
7.5% setiap tahun supaya boleh mereka meneruskan hidup
tanpa menyusahkan anak-anak.
Dari pelaboran ini diharap, setiap bulan akan dapat
rm3-4 ribu daripada hasil dividen pelaboran rm500K kerana
mereka tidak berpencen.
Mereka menggalakkan semua anak-anak menyimpan samada
di TH atau di PNB.
Di mana lagi boleh orang Melayu simpan duit hasil titik
peluh mereka sekarang.......???
Nak beli hartanh, semuanya bernialah lebih rm500K sekarang.
Tabung Haji tidak boleh simpan lagi kerana TH tidak
menjanjikan DIVIDEN tapi HIBAH atau HADIAH atau sedekah.
TH kata, bukan tanggongjawabnya memberi dividen.
Dia cuma beri HIBAH atau sedekah jika perniagaannya baik.
Saya tidak mahu sedekah saya mahu hasil pelaboran
untuk menersukan hidup sehingga saya mati bila tua nanti.
Kami bawa keluar semua wang simpanan kami dari TH
ke PNB. Tapi, sekarang PNB pun buat hal.
Adakah kita kena simpan duit kita di luar negara,
sekarang sedangkan nilai matawanga kita sangat kecil.
Sungguh sedih, harapkan pagar, pagar makan padi.
Macam mana nak dikatakan UMNO jaga kepentingan MELAYU
sedangkan wang simpanan kita habis dibazirkan sesuka hati....???

Mohammad hussin said...

Saya terpanggil Utk memberikan Komen . Memanglah secara amnya dilihat PNB membelanjakan wang untuk membeli no pendaftaran PNB Dari P.Pinang dengan jumlah yg besar. Bukan senang nak dapat no dari Penang. Kalau utk tujuan branding apa salahnya ? Kalau nak advertise kat suratkhabar pun perlu jumlah yg lagi besar. Siapa yg dapat duit tu. Kerajaankan? Tapi cara datuk attack Tan Sri Wahid punya integriti saya sangat tak bersetuju. Tanya 10 Dari 10 org mengenai Tan Sri Awo, mungkin 10 org Akan berkata Beliau sangat berintegriti. Jadi Janganlah hanya satu keputusan perniagaan yg saya rasa acceptable tetapi kurang tepat Dari sudut org ramai kerana dilihat Dari kacamata yg berlainan akan memberikan gambaran yg negatif kepada usaha TanSri AWO dan mencemarkan keperibadian beliau yg sangat baik berbandingkan ahli korporat yg lain. Saya Harap Datuk yg mempunyai kebijaksaan dan kematangan dalam penulisan dapat memberikan ulasan yg lebih adil kepada pTanSriAWO.

Mattahir said...

Kena cek kalau ada kickbacks ...Yayasan Patriot Negara in charge penjualan plat no... kpd siapa dan bgm bayaran kepada YPN in "dibelanjakan" dan adakah audit sah?

Mattahir said...

Kena cek yayasan patriot negara... ada kickbacks ke.. adakah ypn diaudit.. adakah duit diterima ypn disalur balik ke perbendaharaan?

Zalman A said...


Datuk,

My estimation is the Opposition should be ready and prepared for PRU14 by the year 2037 or 2038.

But perhaps I am being optimistic?

http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/dr-m-who-says-i-support-anwar

In the aftermath of MO1's "donation", various BN mouthpieces gave 41 different and conflicting explanations, as did MO1 himself.

But even against this bunch of disorganised clowns, the Opposition also is tripping over its own shoelaces. Still.

Some basic discipline:

a) Employ a communications team.

b) if there is any use in the PH Presidential Council, I have not seen it. ONLY issue JOINT statements as a unified body. Solve matters BEHIND CLOSED DOORS first.

Very basic.

Yet still there is Daily Drama & Sandiwara and no policy.

So...

...even a complete badut like MO1 can still win.




Unknown said...

Abdul Wahid Omar is a good guy but I would say a naive guy. I would agree with you that spending almost rm0.5 million on the plate numbers is a waste of resources, as PNB is already a known brand.

I really wish all the best to him in managing pnb.

anak peneroka said...

Kereta rasmi kedutaan Malaysia di UK @ london mengunakan plat 1MDB. Tak pasti sekarang telah di tukar ke.no plat lain.

razak158 said...

Saya rasa in terms of branding utk sebuah organisasi sebesar PNB, perbelanjaan sebanyak 300k - 400k itu tidak menjadi hal lah. Lagi pun, wang pembelian itu di terima oleh kerajaan yg akan menggunakannya utk kepentingan rakyatnya juga. So on that score, i wld say d expenditure was justified. Juz a thot!😄

Suki bin Rejab said...


Tak baik atau kurang etika catat dialog peribadi di paparan awam melain jika beliau bersetuju ke atasnya terlebih dahulu...

sofian said...

Datuk Kadir,
Hati saya terasa saolah direjam bila membaca kelakuan orangbesar PNB membeli nombor kereta sehingga RM387,000.00. Inilah jenis kecelakaan yg sedang menimpa Masyarakat kita. Pemimpin yang memikul amanah orang ramai macam sudah tak sedarkan diri, biarpun mereka itu berpelajaran tinggi, membuat keputusan yang langsung tidak mengambil kira akibat nya keatas orang yg menaruh harapaan kepada mereka.
Saya mendesak supaya si Wahid tu jual kesemua nombor kereta yg dibeli itu dengan keuntungan dan masukkan balik wang itu kedalam tabung pelaburan PNB.
Sungguh celaka nasib kita mendapat pemimpin seperti ini.

Mali Muyung said...

Salam Datuk. What is RM400.000 compare to the millions or billions that PNB generates annually.
Let give them the benefit of doubts. Being the Chairman, he should know what he is doing.
But personally, I feel its a wadte of public money.
Banyak lagi cara nak branding PNB.

Peter said...

Sedikit- sedikit lama- lama jadi bukit.
Macam yang terjadi kepada Felda dan FGV, itu yang saya bimbangi Datuk.

Alias Dasuki said...


Satu tamparan yang tepat, Dato. I'm pleased to note that U've even started unleashing the punches right from the start. I fully agree with U that PNB or its CEO has no right to gallivant with PNB's money. Like what U say, I'm one of those whose lives gravely depend on PNB doing well. Am stuck with having to repay a sizeable loan with a Chinese Bank, with a major part of the repayment fund being invested in PNB. Should PNB fail, I'll not omly lose my money there, but also lose the property securing the loan and my rental income thereon. I stand to become an immediate bankrupt. I cannot choose to use the repayment fund (now in PNB) to partial-pay the loan as doing so would put me in a much tighter predicament. Consequent to recent lending rules, partial repayments no longer confer the borrower the privilege to reduce his instalment payments and that option, if I were to take, would leave me with no buffer should I, for some reasons, cease to earn any rental from the house. You may next ask as to why I sought a Chinese bank to resolve a Muslim Bumiputra's financial predicaments. My answer is...my request for a smaller loan from Affin Islamic Bank met with rejection after a two-year haggling. UOB, instead, took only about 3 months to finalise the deal. Would you laugh, or cry with me ? Salam.

A KADIR JASIN said...

Berikut adalah jawapan (Tan Sri Datuk Seri) Abdul Wahid Omar kepada tulisan saya. Saya siarkan penuh dan tanpa suntingan.

BHG1

“Assalamualaikum wbt & salam sejahtera,

Saya dengan segala hormatnya merujuk kepada tampalan blog YBhg Datuk A Kadir Jasin 8 Julai 2017 berkenaan pembidaan nombor pendaftaran kenderaan siri PNB. Izinkan saya memberikan pencerahan berkenaan isu yang disebutkan.

1. Sebagai seorang ahli korporat, saya percaya bahawa penjenamaan korporat itu adalah penting untuk memperkukuhkan penambahbaikan secara fundamental sesebuah organisasi. Ini berdasarkan prinsip atau falsafah "Form without substance will not get you anywhere. But when you combine form with substance, you will go a long way". Falsafah korporat ini telah saya laksanakan dengan jayanya semasa menerajui Kumpulan UEM-Renong (2001-2004), Telekom Malaysia (2004-2008) dan Maybank (2008-2013).

2. Saya berbesar hati kerana telah diberi kepercayaan untuk menerajui Kumpulan PNB sebagai Pengerusi Kumpulan pada 1 Ogos 2016. Saya dan Dato' Abdul Rahman Ahmad yang telah dilantik sebagai Presiden & Ketua Eksekutif Kumpulan telah membentangkan Pelan Strategik PNB 2017-2022 pada 26 November 2016. Pelan ini mensasarkan PNB menjadi sebuah firma pelaburan distinktif bertaraf dunia dengan 3 teras strategi utama iaitu i. Meningkatkan Pulangan Secara Mapan; ii. Memacu Kecemerlangan Operasi dan iii. Pengurusan Pelaburan Berkesan . Pasukan PNB sedang giat melaksanakan Pelan Strategik ini dan Alhamdulillah, reaksi awal pasaran amat memberangsangkan dimana nilai pasaran 6 syarikat-syarikat strategik PNB telah meningkat sebanyak RM31 bilion untuk 6 bulan pertama 2017. Pasukan PNB juga telah berjaya melaksanakan migrasi sistem teknologi maklumat (IT) semasa cuti Hari Raya Aidilfitri baru-baru ini yang membolehkan transaksi unit saham amanah ASB/ASN, dll dilakukan tanpa menggunakan buku simpanan lagi. Ini telah memudahkan lagi pelabur untuk berurusan dengan ASNB.

3. PNB telah ditubuhkan pada tahun 1978 dan bakal menyambut ulangtahun ke 40 pada tahun hadapan 2018. Kami sedang dalam perancangan untuk memperkukuhkan jenama PNB. Kebetulan siri nombor kenderaan "PNB" ditawarkan oleh JPJ untuk bidaan pada bulan April 2017. Kami telah memohon daripada Menteri Pengangkutan supaya 25 siri nombor PNB (1,2,3,8,10,11,18,20,30,50,60,70,80,90,100,111,118,200,300,400,500,600,700, 800 & 900) dikhususkan kepada PNB tanpa pembidaan. Walaubagaimanapun kami telah diminta oleh JPJ untuk membida nombor-nombor tersebut seperti umum. Jumlah bidaan adalah RM336,059 berdasarkan purata bidaan nombor siri PMY,PMX dan PMW. Ia telah ditingkatkan kepada RM419,006 untuk memastikan PNB mendapat kesemua 25 siri nombor tersebut (purata RM16,760 untuk satu nombor). Nombor-nombor tersebut adalah untuk kegunaan kenderaan-kenderaan rasmi Kumpulan PNB termasuk cawangan ASNB bergerak, kenderaan Hotel-hotel PNB Perdana, PNB Merdeka 118, dll. [Bersambung]

A KADIR JASIN said...

BHG2

“4. Kami membuat keputusan berdasarkan apa yang kami fikir terbaik untuk PNB dalam jangkamasa panjang. Nombor-nombor tersebut bakal menjadi aset jenama PNB dan pembayarannya dibuat secara langsung kepada JPJ tanpa melalui mana-mana agen atau pihak ketiga. Untuk makluman, dana RM419,006 datangnya dari dana milik PNB yang berjumlah RM40 bilion bukan dari dana milik pelabur-pelabur ASNB yang berjumlah RM226 bilion. Jadi, pembelian nombor-nombor tersebut tidak akan menjejaskan pulangan kepada pelabur-pelabur sama sekali.

5. Untuk pengetahuan, Alhamdulillah saya selesa menggunakan kereta nasional Proton Perdana sebagai kereta rasmi dengan nombor pendaftaran W8D. Nombor tersebut adalah satu manfaat yang saya perolehi semasa berkhidmat sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri (2013-2016). Sebagai seorang daripada keluarga miskin yang telah diberikan pendidikan dan biasiswa di bawah Dasar Ekonomi Baru, saya amat terhutang budi kepada Kerajaan dan Negara Malaysia. Sebab itulah saya bersedia berkhidmat selama satu penggal dan membuat yang terbaik mengikut kemampuan saya.

6. Saya bersama-sama Ahli-ahli Lembaga Pengarah PNB, Dato' Rahman dan barisan pengurusan PNB akan terus menjalankan amanah yang telah diberikan kepada kami demi kepentingan PNB, 13 juta pelabur-pelabur ASNB dan negara kita Malaysia. Sokongan berterusan rakan-rakan semua amat kami hargai.

Terima kasih & salam hormat.
AWO. 08.07.17.”

A KADIR JASIN said...

1. Saya ambil maklum jawapan (Tan Sri Datuk Seri) Abdul Wahid Omar. Maaf saya terlupa yang dia sudah bergelar Tan Sri.

2. Saya mohon maaf kepada pembaca kerana memberi maklumat kurang lengkap. Rupanya lagi banyak nombor istimewa "PNB" yang dilanggan oleh PNB. Ada dalam surat Abdul Wahid dan ada pembahas yang memberi pautan berkaitannya.

3. Saya amat sentimental mengenai PNB. Saya kenal baik dengan dua Pengerusinya yang terdahulu - Almarhum Tun Ismail Ali dan Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid.

4.Tun Ismail pernah halau saya keluar daripada bangunan PNB lama kerana "ambush" beliau dan tanya soalan yang dia susah nak jawab. Tapi akhirnya kami menjadi kawan baik.

5. Dari awal lagi saya melabur dalam tabung ASN. Hampir semua dikeluarkan untuk membiayai pengajian anak-anak di universiti. Semua anak saya belajar universiti atas pembiayaan sendiri. Alhamdulillah saya mampu dan saya tidak mahu terhutang budi kepada sesiapa. Saya bina balik tabung ASB dan kini menjadi antara sumber pendapatan zaman persaraan.

6. Ramai Bumiputera pun macam itu. Pelaburan melalui sekim unit PNB masih yang terbaik. Sebab itulah kita tidak mahu PNB rosak kerana pemborosan, pembaziran dan pelaburan yang tidak profesional.

Wallahuaklam.

ui said...

Lee Watt..

You are totally lost here.

Do you know what is PNB in the first place?

Why not mention billions lost by najip as well? Hypocrite.

Typical najib supporter aka pengkhianat. Shame on you.

ui said...

Untuk apa branding?

PNB SUDAH DIKENALI DAN CUKUP GAH.

YOU ARE WASTING ALMOST 1/2 MILLION FOR STUPID PLATE NUMBERS WHILE AT THE SAME TIME GIVING THE LOWEST DIVIDEND IN HISTORY TO THE SHAREHOLDERS! IS THAT JUSTIFIED?

If encik Ahmad bought a car and automatically given PNB 5892..it is free advertisement isnt it?

If mr.hong bought a car and got PNB 872...free advertisement as well for PNB. Same goes to mr.samy if he gets PNB 9876. PNB plates everywhere. So why waste the money????

The people wont get anything from the plate numbers...they only want excellent services with excellent returns..GET THAT???

ARazak said...

Usah meroyan seperti budak-budak. Performance PNB tak pernah mengecewakan. Kalau PNB dah buat keputusan komersial untuk beli nombor tu, apa salahnya? Jangan serkap jarang.

Kalau nak korek semua benda, boleh tanya Wahid Omar ofis tutup pukul 5, aircon masih on lagi tak? Or tanya pen yang dia pakai kat PNB adakah dipakai untuk kegunaan peribadi?

A KADIR JASIN said...

1. Debater Lee Wall, among other things, said: "So PNB spends a hundred thousand ringgit-plus to buy an exclusive number plate. Which is the organisation's acronym, and the first number too.

So what's the problem here?? It's 'wasteful'? Billions were of the country's money were wasted during Mahathir's time as PM. Which the people at this blog try to suppress."

2. I don't know where you get the idea that we are trying to suppress what you called money wasted during Mahathir's time as PM.

3. We can't even if we want to because Dr Mahathir himself wants to tell the story. Read this Sun newspaper report: TASEK GELUGOR: Tun Dr Mahathir Mohamad says he is willing to be investigated in relation to losses on foreign currency transactions by Bank Negara Malaysia (BNM) in the 1990s.

The Parti Pribumi Malaysia (PPBM) chairman said, however, he had not yet been called by any party regarding the issue.

"But they are welcome to call me anytime ... I am ever ready to go to the court or anywhere ...," he told reporters.

4. On the contrary it is Najib the PM who is afraid to be investigated for his alleged involvement in stealing billions of ringgit from 1MDB.

Wallahuaklam.

Lembah Tasnim said...

Datuk..

Saya pun seperti Datuk juga menjadikan ASB sebagai sumber pendapatan zaman persaraan kerana saya bukanlah seperti pesara kerajaan yang ada pencen..

Sekarang dividen ASB semakin rendah andai PNB ada masaalah, tentu dividen ASB juga akan bermasaalh.

Apa nak jadi dengan orang seperti saya.. Sedih.

sukasamasuka said...

Datuk,

1. Aku tidak nampak jawapan dari Wahid pada 9.15PM itu ada kena mengena dengan branding PNB...sikit pun tidak ada...tapi jawapan siok sendiri adalah.

2. Itu bukan jawapan dari hati mu ba Wahid tetapi jawapan budak2 public relation yang masih ada hingus.

3. Tapi yang lantik kau pun kita tau juga siapa, jadi faham2 saja la.

4. "Untuk makluman, dana RM419,006 datangnya dari dana milik PNB yang berjumlah RM40 bilion bukan dari dana milik pelabur-pelabur ASNB yang berjumlah RM226 bilion. Jadi, pembelian nombor-nombor tersebut tidak akan menjejaskan pulangan kepada pelabur-pelabur sama sekali."...itu aku setuju dengan kau Wahid.

Begini la Wahid, cut the story short, kalau kau percaya apa yang kau cakap itu, apa cerita kau beli saja dengan duit kau sendiri...aku pasti 100% itu tidak akan menjejaskan pulangan kepada sesiapa.

5. Itu pun kalau kau masih faham apa yang Datuk tulis disini la...si Datuk AKJ itu sayang sama kau ba... ada dia punya "soft spot" sebab kau tu Melayu macam dia juga...but PLEASE DON'T COUNT YOUR RACE AND RELIGION ON ME!

NO...you don't Wahid.

Just return the money...it's NOT YOUR FATHER'S OK!!!

IT'S MY MONEY!

Aku (intro) said...

Kadiag السَّلَامُ عَلَيْكُمْ‎‎
Aku sedih baca 'coretan' hang kali ni bertajok :
"PNB-beli-(no. plet kereta) PNB 1-dengan-harga-RM 173,800.", lepaih tu hang ganding dgn cerita Wahid Omar, mantan big boss Maybank tu.
Belatag belakang big boss Maybank, maka aku tak pelik dia buat perangai macam tu. Aku tau hang ni memang tera selok belok industri kewangan, tapi aku nak bagi maglum jugak macam mana rakyat dlm industri ini begelumang dlm macam kejengkelan dan kesumbangan.
Antara lain depa ni telibat dgn perniagaan tukaran wang ('forex'), pasaran wang ('money market'), pendobian duit ('money laundering'), pembikinan duit melalui pengujudan hutang ('credit creation') dan macam2 lagi, yg bagi pulangan bebilion tiap2 tahun.
Dlm blog hang, dah berapa kali disebut, peniagaan forex paling korang adalah subahah kalu tidak haram.
" Forex adalah salah satu kegiatan perbankan modern, tetapi ianya ada banyak unsur2 judi...macam Sport Toto, lumba kuda, sabung ayam, tengok nasib tangan, kasino dsbnya dimana pemain2 itu tadi, termasuk pakar2 bank dan ahli2 politik yang terlibat tidak dapat menentukan the end result dan akibatnya ..." (Sukasamasuka 6.28 PM, https://kadirjasin.blogspot.com/2017/06/perluas-siasatan-forex-bank-negara.html).

Aku said...

Aku 2.
Niaga 'money market' "short term" "overnight" dll., aku jugak rasa payah nak kata halai atau patuh syari'ah, tapi munkin aku salah.
tiorwi, pengujudan hutang dibuat mengikut satu nisbah yg ditetapkan olih satu bank pusat atau persetujuan sesama bank2. Tapi qoidah ni telah lama tak dihiraukan. Dan banyak negara2 tak pakai lagi qoidah ni,
Antaranya seperti dilapog oleh Wikipedia: " Canada, the UK, New Zealand, Australia, Sweden and Hong Kong have no reserve requirements. "
Tapi di Malaya masih kenunnya ada lagi,.... "KUALA LUMPUR (BLOOMBERG, REUTERS) - Malaysia ordered lenders to set aside less cash as reserves while keeping the key interest rate steady as policy makers seek to add more money in the financial system amid weakening growth.
Bank Negara Malaysia reduced the statutory reserve requirement ratio to 3.5 per cent from 4 per cent effective Feb. 1, it said in a statement in Kuala Lumpur Thursday."( Straits Times, Jan 21, 2016)"

Aku3 said...

Sekali lagi, sabit dgn pendobian duit ('money laundering")...
Dari 'the independent' awai tahun 2017, "summit on corruption" Roberto Saviano, penkaji sindiket Mafia...
" I asked you what is the most corrupt place on Earth you might tell me well it’s Afghanistan, maybe Greece, Nigeria, the South of Italy and I will tell you it’s the UK.
It’s not the bureaucracy, it’s not the police, it’s not the politics but what is corrupt is the financial capital. 90 per cent of the owners of capital in London have their headquarters offshore.
Jersey and the Cayman’s are the access gates to criminal capital in Europe and the UK is the country that allows it. That is why it is important why it is so crucial for me to be here today and to talk to you because I want to tell you , this is about you, this is about your life, this is about your government."

Antaranya sebab bila bank2 "short" dan depa mintak bank pusat hulog dulu, katanya bank pusat nanti hulog kerana takut seluroh sistem kewangan nanti gulong tikag, al maklum la, risab pon tak berapa stabil....Lagi satu unsog utama adalah pindahan "elektronik" rentaih sempadan yg sangat susah nak pantau. Nilai duit pulak dah lama tak sandag pada jonkong maih hanyasanya pada akuan orang yg ulang2 kata "fundamentals are strong".

Nordin Eusoff said...

jika wahid umumkan dividen asb 10% pada disember ini, saya maafkan beliau

Aku4 said...

Kadiag السَّلَامُ عَلَيْكُمْ‎‎
Aku sedih baca 'coretan' hang kali ni bertajok :
"PNB-beli-(no. plet kereta) PNB 1-dengan-harga-RM 173,800.", lepaih tu hang ganding dgn cerita Wahid Omar, mantan big boss Maybank tu.
Belatag belakang big boss Maybank, maka aku tak pelik dia buat perangai macam tu. Aku tau hang ni memang tera selok belok industri kewangan, tapi aku nak bagi maglum jugak macam mana rakyat dlm industri ini begelumang dlm macam kejengkelan dan kesumbangan.

Antara lain depa ni telibat dgn perniagaan tukaran wang ('forex'), pasaran wang ('money market'), pendobian duit ('money laundering'), pembikinan duit melalui pengujudan hutang ('credit creation') dan macam2 lagi, yg bagi pulangan bebilion tiap2 tahun.
Dlm blog hang, dah berapa kali disebut, peniagaan forex paling korang adalah subahah kalu tidak haram.
" Forex adalah salah satu kegiatan perbankan modern, tetapi ianya ada banyak unsur2 judi...macam Sport Toto, lumba kuda, sabung ayam, tengok nasib tangan, kasino dsbnya dimana pemain2 itu tadi, termasuk pakar2 bank dan ahli2 politik yang terlibat tidak dapat menentukan the end result dan akibatnya ..." (Sukasamasuka 6.28 PM, https://kadirjasin.blogspot.com/2017/06/perluas-siasatan-forex-bank-negara.html).
Niaga 'money market' "short term" "overnight" dll., aku jugak rasa payah nak kata halai atau patuh syari'ah, tapi munkin aku salah.
Secara tiorwi, pengujudan hutang dibuat mengikut satu nisbah yg ditetapkan olih satu bank pusat atau persetujuan sesama bank2. Tapi qoidah ni telah lama tak dihiraukan. Dan banyak negara2 tak pakai lagi qoidah ni,
Antaranya seperti dilapog oleh Wikipedia: " Canada, the UK, New Zealand, Australia, Sweden and Hong Kong have no reserve requirements. "

Tapi di Malaya masih kenunnya ada lagi,.... "KUALA LUMPUR (BLOOMBERG, REUTERS) - Malaysia ordered lenders to set aside less cash as reserves while keeping the key interest rate steady as policy makers seek to add more money in the financial system amid weakening growth.
Bank Negara Malaysia reduced the statutory reserve requirement ratio to 3.5 per cent from 4 per cent effective Feb. 1, it said in a statement in Kuala Lumpur Thursday."( Straits Times, Jan 21, 2016)"

Antaranya sebab bila bank2 "short" dan depa mintak bank pusat hulog dulu, katanya bank pusat nanti hulog kerana takut seluroh sistem kewangan nanti gulong tikag, al maklum la, risab pon tak berapa stabil....Lagi satu unsog utama adalah pindahan "elektronik" rentaih sempadan yg sangat susah nak pantau. Nilai duit pulak dah lama tak sandag pada jonkong maih hanyasanya pada akuan orang yg ulang2 kata "fundamentals are strong..."

Ringkaihnya, aku rasa tak payah harap sangat kat big boss big boss ni, munkin lebih baik ditumpu pada orang2 yg macam dlm suroh "Abasa" yg cerita nya lebih korang :
" mengandungi teguran Allah kepada Rosulullah s.a.w. yang lebih mengutamakan pembesar-pembesar Quraisy yang diharapkan agar mereka masuk Islam daripada Ibnu Ummi Maktum yang buta, tapi telah diyakini keimanannya...." (dari : http://gagaje.blogspot.my )

Mintak maghap Kadiag,
Aku 4

Zamil Razman said...

Sila baca dan faham para 4 jawapan Tan Sri Wahid. PNB guna dana (wang) PNB. PNB tidak guna dana (wang) rakyat/pelabur. Wang pelabur hanya boleh digunakan seperti yang termaktub di dalam Prospectus. Lagi pun wang pelabur dipegang oleh Amanah Raya Berhad sebagai trustee.Lagi kita ada Securities Comission yang sentiasa memantau aktiviti pelaburan dana ASNB yang diurus oleh PNB. Saya juga pelabur. Saya yakin pengurusan PNB membuat yang terbaik untuk pelabur-pelabur.

Ex-AA & Co. said...

Dato,

1. The number plates are now property of PNB. They are assets.
2. As assets, the number played could be resolusi. More often, special number registrations are hived off for profit. Infact, they are people who make money from buying and selling off them.
3. Spending on assets is acquisition. Not expenses.
4. If they are asset acquisition and not expenses, how can they be "Wasteful" (Pemborosan)?
5. It is very sad for a former GEIC and business magazine owner, you manipulated the story and portraying it as something controversial, contentious and even trying to stir up as being scandalous.
6. This could be likened like the episode a little two years ago when TH acquired the 70,000 sq.ft. parcel in TRX, which was proven to be a good investment and business sense.
7. It was a tragedy when many closed their their TH accounts and even lost their queue for Hajj opportunity, because they got sucked into something perceived to be bad where else it was purposedly created to demonise the Government
8. Probably if you had good business sense, the magazines you acquired upon exit from NSTP Group would not be such a sad failure story.

This is the holy month of Syawal. There is still time to repent and seek forgiveness.

P/S: Please get your son in law to teach you basic accounting, so that you can differentiate between asset acquisition, expense and "Pemborosan".

Seriously!

Bulan said...

Mengikuti blog saudara sudah lama. Semasa saudara memuji wahid dahulu, saya berasa amat terperanjat. Saudara tidak pernah bekerja di bawah organisasi wahid. Saudara main agak sahaja. Saya pernah bekerja dibawah organisasi wahid.

Beliau adalah melayu baru yang tidak boleh dikritik. Seperti melayu baru lain membawa pembaharuan yang tidak boleh dicabar. Wahid amat berbangga dengan idea dia. Antara idea yang dibanggakan oleh beliau adalah penjualan aset dan rebranding. Saudara boleh kaji selidik sendiri perkara ini di syarikat wahid pernah bekerja sebelum ini.

Melayu baru seperti ini hanya mahu menunjukkan rekod short term. Tiada rekod long term dalam minda mereka. Good that the document leaked.

More to come saudara. Continue to study his so called short term record. Good book ledgers? How he managed to do that, Selling assest? He will do the same thing. See not the words. See the attitude.

Dzulhijah Sokarno said...

1. Saya setuju kenderaan staf PNB, sama ada pengerusi, CEO dan anggota pengurusan tertingginya mahupun para kerani, pemandu dan pembantu pejabat, diberikan nombor plat yang gah-gah dan berharga tinggi dengan satu syarat: mereka bukan pemakan gaji atau penerima elaun/royalti, sebaliknya berkhidmat kepada PNB secara sukarela tanpa apa-apa upah ATAU mereka adalah pemilik PNB.

2) Hujahan ini '...untuk makluman, dana RM419,006 datangnya dari dana milik PNB yang berjumlah RM40 bilion bukan dari dana milik pelabur-pelabur ASNB yang berjumlah RM226 bilion...' suatu petanda penghujahnya sudah ditimpa penyakit 'ujub (bangga akan kepandaian diri sendiri serta hairan akan kejayaan-kejayaan yang dicapai. Imam al-Ghazali menyebutkan bahawa perasaan ‘ujub' adalah kecintaan seseorang akan suatu kurnia yang ada pada dirinya dan berasa memilikinya sendiri serta tidak menyedari bahawa kurnia tersebut adalah pemberian Allah SWT) dan takbur. Barang diingat bahawa PNB tidak akan dapat mengumpul dana RM40 bilion itu tanpa perusahaan/pelaburan yang dapat dilaksanakan kerana terdapatnya pelaburan daripada daripada pelabur-pelabur. Barang diingat juga PNB tidak ditubuhkan oleh Pengerusi PNB serta anggota pengurusannya, betapa bijaksana pun mereka. PNB ditubuhkan oleh Kerajaan yang pemegang sahamnya ialah rakyat jelata (rakyat yang mulia-mulia dan rakyat yang hina-dina), khususnya rakyat Bumiputera yang menunjangi Kerajaan yang ada pada hari ini.

3) Daripada apa-apa sudut hujahan sekalipun, - sama ada berdasarkan sudut sains empirikal mahupun daripada sudut sains sosial - matahari, bulan, bintang, binatang, tumbuhan, simbol-simbol, huruf-huruf dan nombor-nombor tidak sekali-kali berupaya mendatangkan apa-apa manfaat/mudarat serta kemuliaan/kehinaan kepada manusia/organisasi manusia. Yang akan mendatangkan manfaat dan kemuliaan kepada manusia/organisasi manusia ialah kerja-buat manusia itu sendiri.

Sekian. Hanya Allah SWT yang lebih mengetahui.

DZULHIJAH SOKARNO

KZSO said...

Lee Watt,
We do not want pnb to be another najib 2nd 1mdb.

With tnb under Tun Ismail Md Ali during Tun M tenureship, we managed to bring back guthrie.

We do not want PNB to be najib treasure chest but Nation tresure chest.

1mdb debacle starts from small things until it become a giant and national problem until needs to sell 60% of bandar malaysia, borrowing 50B++ for east coast railway,letting china to reclaim land at malacca etc etc..

Dont be too lavish wahid! You'll be accounted for even 1sen you spent in the hereafter...

KZSO said...

Not Lee Wall but Lee Watt Dato

KZSO said...

Iman tidak diwarisi...
Kepimpinan PNB Tun Ismail Md Ali dan Tun Ahmad Sarji tidak diwarisi oleh wahid omar

wahid omar mewarisi kepimpinan najib klep...malang..

najib bin nazak said...

bapak aku pakai plate K* 3, haram tak laku pun?

1280 K Taman Malik said...

untuk tujuan branding, adalah lebih bijak jika PNB cari rakyat yang sakit dan perlu wang untuk berubat. lebih afdal drp beli plate number yang ada setengah org cakap pelaburan. kalau kita baca majalah kereta spt motor traders, byk number plate yg masih tak laku. investment kepala bapak apanya? bila economy merudum, mana ada otg nk beli? inilah sabab bila ada PM yg uni dropout, semua yg setongkol pon dah jadi otak uni dropout juga.

Johan said...

Wahid is the only reason I'm putting my retirement money into ASB. I trust it is in his good hands. Hope he reads this. So for me, he gets a pass on this one. Do I agree on the purchase? Not really. Do I still support Wahid at PNB? 110%

Old friend. said...

"Nama baik saudara telah tercemar apabila menjadi anggota kabinet."

Wow!!! TERCEMAR???

Kadir, may I suggest you look at yourself in the mirror before accusing another of "tercemar". Can you say with honesty that you are whiter than Wahid???

You and I know what and who you really are.

Apalagicinamau said...

You dress a dirty cow with Prada and spray Channel perfume on it to make it look and smell good. The cow can only plow the padi field, it doesn't know and has no business trading for example in the world market.

For the last 50 years, we have been WASTING our petroleum money on some stupid idea call NEP to dress pihak tertentu with Prada and Channel. And it still stinks to high heavens.

This episode is just an extension of that.

Why are you so surprised?

sbfadzil said...

Maaf Tuan, saya tidak nampak justifikasi @ Nilai Tambah terhadap pembelian nombor plat PNB ini. Hanya golongan yang minat 'berjudi' saja yang terlalu taksub dengan permainan nombor. Wallahhualam.

sukasamasuka said...

Datuk,

Kalau ini la jawapan Wahid pada 9.15PM...“4. Kami membuat keputusan berdasarkan apa yang kami fikir terbaik untuk PNB dalam jangkamasa panjang. Nombor-nombor tersebut bakal menjadi aset jenama PNB dan pembayarannya dibuat secara langsung kepada JPJ tanpa melalui mana-mana agen atau pihak ketiga....."

1. Ada banyak jenis kelas2 asset dalam perbankan dan pelaburan...bukan nak ajar kamu Wahid tetapi nak nasihat kamu jangan bagi jawapan seolah2 Datuk AKJ tidak tau apa2.

2. Olih itu kita mau tau, nombor2 kenderaan PNB ini dalam bentuk klasifikasi jenis asset yang mana satu dalam piawaian asset pelaburan antarabangsa?

3. Ada juga pembahas yang kata, pembelian asset itu bukan suatu pemborosan. Olih yang demikian, kita mau tau apa pulangan asset jenis ini? Sila jawab kalau berani, kita mau dengar.

4. Kita diberitahu, bahawa asset jenis nombor kenderaan PNB ini tidak akan memberi nilai pulangan pelaburan sama ada jangka pendek atau pun jangka panjang sebab ianya tidak ada di klasifikasikan dalam system perbankan atau pelaburan, jauh sekali la untuk jenama corporate macam PNB.

Contoh 1: kenderaan bergerak PNB lagi bermakna kalau di re-design logonya supaya orang kampung bolih nampak dari jauh daripada lesen plat nombor kenderaan yang sangat kecil.

Contoh 2 : pelaburan dari "dana RM419,006 datangnya dari dana milik PNB yang berjumlah RM40 bilion" untuk beli nombor2 kenderaan itu bukan nya bolih di panggil "pelaburan" sebab terlalu insignificant in value, tetapi ianya hanya lah satu pemborosan atau buat kerja bodoh yang pernah dibuat olih seorang Pegawai Tertinggi PNB yang bertauliah, yang mengendalikan dana pelaburan unit trust terbesar dunia (RM226 bilion!).

5. Maka itu apabila kamu kata.."Kami membuat keputusan berdasarkan apa yang kami fikir terbaik untuk PNB...", aku rasa itu la satu keputusan corporate yang paling bodoh dan satu pemborosan, bukan cerdik dalam melabur duit PNB dalam asset yang memberi pulangan hebat.

Kalau pelaburan sekecil jarah ini sudah dipersoalkan olih wartawan tidak ada gigi macam Datuk AKJ sebagai mewakili orang2 pencen sahaja, tentu ada sesuatu yang tidak kena dalam PNB.

Kamu di PNB jaga2 sikit...itu bukan duit bapa kamu, buat suka2 hati.

Chan Kong Art said...

Hahaha..Lee Watt? What? ..How did Mahathir and Snwar get in here? You see ghosts everywhere..Good, at least Tun can haunt you..Pffftttt...give lah some intelligent rebuttal..

Nak tau saja said...

Biaq pi laaa...kadir jasin ooooiiii....kerajaan penang dulu pun beli gak no plat untuk pentadbir negeri.... Jadi apa salahnya PNB nak beli no plat yang berkaitan dengan agensi... jika hang nak no plat untuk hang pun ada... cuma pi kat JPJ dan hang kata nak beli no plat.. KJF 1 (Kadir Jasin Famili).. ada bran???

Naj said...

Ex-AA (1.17AM)

If it really is an asset acquisition, don't you think AWO is well-positioned to state this in the WA conversation? He is the chairman and he knew he's corresponding with a blogger who explained that the story will feature in his blog.
This (asset acquisition) is the only point in your comment. The rest are writings to discredit.

Naj

shah said...



Johor Crown Prince Tunku Ismail Sultan Ibrahim……

What's happening to a country I used to respect? A country that I was once proud to call my home.

A country that I pray for stability. What's happening to my beloved friend, Malaysia? I hope that one day, you'll be okay again.

Today, I live in a country where corruption has become a tradition.

A country in which the media protects the corrupt and victimises the innocents, to sell stories.

The uneducated are being deceived, manipulated by the system and torn into pieces.

It has become a place where the rich are getting richer and the poor are getting poorer.

A place where the people no longer acknowledge facts, but rather judge by the perception of what you are wearing.

Where the actors and hypocrites are hailed as heroes while the contributors and those who are dedicated to the good cause are being ignored and perceived as villains, manipulated by the pictures they see.

It has become a place where politicians are wanting to be celebrities and sportsmen.

Where a person who can't ride a horse or play polo can be selected to represent the country.

Where individuals who don't even go for proper military training can become a general.

A country where the institution is slowly losing its identity.

Leaders who act with what they're wearing, but behind closed doors, forces the government to use the people's money to pay for their private jet, are being respected.

A country where my own race has forgotten our history, heritage and culture.

A country that abandons our local traditions such as our traditional clothes and chooses to adopt foreign customs, wanting to be like the Arabs.

A place plagued by jealousy and envy. A place where you can buy titles, and now those titles have lost its value.

Some chose to keep quiet because they themselves have skeletons in their closet.

While some like me choose to speak up because we are worried about what's going to happen to our grandchildren and our future generations.

A country where individuals want to be politicians for their personal interest and no longer believe in serving the people and our institution.

Where being in denial and ignorant has become the way of life.

Where the deceiver gains more grounds and power.


shah said...


Where the truth is being ignored and lies being acknowledged.

Honour, loyalty and being genuine no longer exist. What's happening to you, my dear friend?

But, don't you worry, as they are still a few that haven't lost hope.

There are still a few that will sacrifice for our future generations.

A few that will change things from within.

The vision is clear. Now is the time to implement it. Vision without execution is a hallucination. Stay strong my friend.

You'll be ok. You're fortunate to have friends such as Sabah, Sarawak and other places. Be kind to them.

Respect them. Unity is the key to success.

I wish you all the best and I will always pray for your stability Malaysia.

From your friend and a good partner, Johor. The humble servant of the Sultan of Johor and the state of Johor.

samurai melayu said...

SALAM KASIH SAYANG
Dakj,

Wahid shud book the plate no. PNB 2121 and it will cost him RM200.00 ONLY!
Register it on the Chairman's Proton Perdana as a reminder to the Management that " PNB adalah hak TUAN TUAN (Rakyat)dan bukan hak Pengerusi/Pengurusan"

Setuju tak 2121?

Masih belum terlewat kami mengucapkan SELAMAT BERHARI RAYA AIDL FITRI, Maaf Zahir Batin

Semoga Dakj sekeluarga sentiasa dicucuri rahmat dan Kasih Sayang Allah Swt..

ALFATIHAH, AAMIIN

Ryahaya said...

Chairman PNB, show us some good results before going on spending PNB trust money. Your entry as Chairman has showed disappointment to uniholders with the worst dividend declared for ASB in recent years. PNB is the last GLC company left untouched by the hands in Putrajaya. With you onboard, it starts to show some discomfort amongst the unit holder. Be prepared to the cursed if something bad happened to PNB.

sukasamasuka said...

Datuk,

"Kami (PNB) telah memohon daripada Menteri Pengangkutan supaya 25 siri nombor PNB (1,2,3,8,10,11,18,20,30,50,60,70,80,90,100,111,118,200,300,400,500,600,700, 800 & 900) dikhususkan kepada PNB tanpa pembidaan."

1. Apa ke rahsia disebalik nombor2 ini?...ini kena tanya pakar2 pelabur bertauliah di PNB.

2. Kenapa 25 nombor2 ini sahaja?..ini pun Datuk AKJ kena tanya pakar2 pelabur bertauliah di PNB.

My guess is PNB yng ada nilai pelaburan RM226 billion ini, ada 25 buah kenderaan...punya la banyak itu kurita?

3. Kalau Melayu, kita pernah dengar orang dulu2 kata "tujuh petala langit, tujuh petalah bumi"...mungkin ada sebabnya, tetapi aku tidak tau...mungkin Melayu macam Datuk lagi banyak tau.

PNB 70, 700 ?

4. Kalau budaya Cina pula, nombor 8 (kaya) paling laku terutama sekali untuk kenderaan persendirian taiko2 Cina...nombor 4 (mati) tidak laku dan nombor 3 (hidup) bolih2 la.

PNB 1, 3, 8, 18 ,30 ,80 ,90 ,100 ,111 ,118 ,300 800 & 900?..angka2 baik.

Jangan hairan tidak ada 4, 44, 444, 4444, tapi ada pula PNB400, ini satu angka yang agak misteri.

5. Dalam agama Kristian pula, mereka percaya bahawa tuhan jadikan alam dalam 6 hari dan rehat pada hari ke7.

PNB 60,70, 600, 700 ?

6. Nombor 13 dalam psche orang putih pula maknanya "kejahatan atau malapetaka sial"...jadi naik lif masa Wahid di Maybank tidak ada Tingkat no. 13...si Wahid tau...itu la tidak ada PNB13, macam juga di mana2 menara bank atau bangunan tinggi milik orang putih.

7. Dalam Islam pula, belum pernah aku dengar dari datuk moyang aku tentang misteri nombor, mungkin durang itu orang2 yang tidak pandai ilmu agama walaupun belum pula ada keturunan kami ini dari agama lain selain Islam...tetapi, sebelum itu mereka memang konfirm sembah berhala lah.

8. Jadi balik kepada soalan asal, ia-itu...kenapa hanya 25 nombor sahaja?...bukan beli semua dari PNB1 hingga PNB9999.

Itu baru la melabur dalam jenama PNB nama nya...jadi satu manusia di muka bumi ini pun tidak bolih pakai nama PNB!

Siapa yang mau bolih, tetapi jual balik dengan harga yang paling mahal.

Ini la konsep pelaburan.

9. Kecuali...ada kecuali pula...apa dia?

JANGAN AMBIL NOMBOR PNB8481.

10. Itu nombor saja tidak bolih...walaupun kena kasi free.

Sebab nombor special itu tadi hanya untuk kenderaan rasmi MO1 punya kurita...khas untuk dia sahaja di muka bumi ini!

Mr Rasional said...

Dalam pengurusan pelaburan, ada istilah dipanggil management fee. Fee ini diambil oleh pihak pengurusan untuk urusan operasi seperti gaji pekerja, beli kertas dan sebagainya. Pada saya whatever perbelanjaan PNB dari tabung management fee ini, tak perlulah kita risau kerana itu hak pengurusan. Jangan cakap itu semua duit kita sebagai pelabur.. kerana mereka juga ada hak sebagai team yang menguruskan.

Mattahir said...

No one should trust anyone appointed by MO1. PNB is already a branded name, why the need to buy plate number at such exorbitant cost? After all, if it is for the good of the country, ie PNB is somewhat a government link entity, it can be GtoG thing at no cost. Is it because PNB staff want to have luxurious plate number as their own personal collection? Is the plate given to PNB registered vehicles or to staff of PNB?

zainal mokhtar said...

How heavy must the responsibility be, of taking care of PNB, as entrusted by the present government, returned by the "rakyat". How light seems the casual act of casting so much obviously hard-earned money for such infantile act as showing-off some fanciful car plate numbers in the so-called "branding"."Trust" is a heavy word in any religion. I hope those involved in this heavy PNB responsibility are not distracted by any flight of fancy of any kind, plate numbers or whatever. God save us all from base human weaknesses, Amin!

[O] X said...

Nombor yang di tender itu adalah nombor ego. Tidak ada nilai apapun kecuali keegoan. Kalau orang Islam yang memakai nombor ni, dia akan merasa bangga. Bangga kerana pakai nombor mahal. Jadi, boleh jadi mesin menjana riak dan takabbur. Nauru billah.

Alias Dasuki said...


Dato, to be frank I was really worried when Wahid was announced as PNB's new chairman. Besides reasons I already enumerated in my earlier comments, I also doubted Wahid's sincerity in other ways. He was right in the midst of the 1MDB controversy. Yet, he made no stand on it despite being a professional accountant and a top banker. In comparison, many poor souls like us immediately detected the bullshit when Kanda came up with the table purportedly accounting for the RM 42 billion everyone was curious about. Next, I just don't trust those Malay young upstarts. They are there merely to impress. What's so difficult about showing results, particularly on taking over a previously well managed company. You just strip off their assets through your nominees. Such assets, having been well depreciated previously, will bring big and quick profits to the company and secret benefits to you behind the scene. A closer look at BBMB, Danaharta, Cold Storage, Cycle & Carriage would give you a glimpse of what those supposed corporate wizards were really worth, to you and I. To Ex-AA & amp,Co, you may be right to say the acquisition is an asset. But please don't forget that not all assets are worth the money you put in. Why not try testing this by asking Wahid to sell off the numbers in the market and see how much of that spent can be recovered ?

sukasamasuka said...

Datuk,

Usah meroyan seperti budak-budak. Performance PNB tak pernah mengecewakan. Kalau PNB dah buat keputusan komersial untuk beli nombor tu, apa salahnya? Jangan serkap jarang.

Kalau nak korek semua benda, boleh tanya Wahid Omar ofis tutup pukul 5, aircon masih on lagi tak? Or tanya pen yang dia pakai kat PNB adakah dipakai untuk kegunaan peribadi?

1. Ada juga pembahas yang percaya bahawa performance PNB tak pernah mengecewakan.

2. Mari kita asingkan fakta dengan anadaian. Pulang ASB mengikut tahunan.

Year Total Fixed Deposit Rate
Dividend+
Bonus
(sen)

1990 14.00
1991 12.50
1992 12.50
1993 13.50 (Pak Lah, 5thPM)
1994 14.00
1995 13.00
1996 13.25
1997 11.50
1998 10.50
1999 10.00
2000 11.75
2001 10.00
2002 9.00
2003 9.25
2004 9.25
2005 9.00
2006 8.55
2007 9.00
2008 8.75
2009 8.55 (Najib, 6thPM)
2010 8.75
2011 8.80
2012 8.90
2013 8.70
2014 8.50
2015 7.75
2016 7.25 (In August 1st, Wahid as PNB Chief)

sumber: http://1-million-dollar-blog.com/dividends/amanah-saham-bumiputera/

2. Secara kasar, kalau kita bandingkan pulangan Fixed Deposit (kelas asset no.1), dimana majoritynya pelabur orang bukan Melayu di Malaysia , yang hanya meraih purata pulangan ala kadar feadah antara 2.1%-3.1% sahaja, maka pulangan PNB itu bolih dilihat sebagai sangat baik.

3. Begitu juga kalau kita bolih bandingkan pulangan asset dari pembelian saham diBSKL (kelas asset yang berisiko paling tertinggi dalam system klasifikasi asset kewangan antarabangsa)...maka, dijangka ini akan memberi pulangan yang paling terbaik jika dibanding dengan ASB.

Tetapi ini bukan permainan majority 13 juta orang Melayu/Pribumi sebab ia perlu kepakaran dan duit...as you know Wahid, we are NOT "Cash is King"!

Pencen macam aku ini jual mee goreng tepi jalan raya, kikis pagi makan pagi...jangan pula kamu yang mengikis orang macam "pakcik" kau ini.

Maka itunya, PNB di AMANAH kan dan di AMANAT kan untuk melabur diBSKL, BUKAN nya melabur dalam plat no kenderaan sebab 13 juta pelabur dalam PNB ini tidak ada akses kepada BSKL dari segi kepakaran atau kewangan.

4. 13 juta pelabur hanya setuju bayar manager fee saja sama PNB, BUKAN suruh beli itu plat nombor, kamu faham ke Wahid?

5. Tidak apa kalau kamu tidak faham, tetapi kamu mesti ingat apa yang di AMANAHkan pada kamu, sebab selepas 1st Ogos 2016 yang lalu...it's all yours.

6. As far as I am concerned, your Management Team can plan...plan...and some more plan...but, what matters to me is...what is your KPI as the top gun of PNB in terms of giving return on equity?

7. We know what you did at Telekom and Maybank...those are commercial corporate entites...of which PNB IS NOT and NEVER WILL...do take advise from pencen like Datuk AKJ yang tak ada gusi.

8. I would like to register my sincere thanks to Datuk AKJ for keeping an eye on this "budak cerdik"!

9. So do your work properly Wahid and stop giving craps about long-term investment on branding with only RM400k and your 25 plate numbers!

We are worried PNB will end up like the rest of the Malay institutions and one day, all will be making investment in "Pink Diamond".

10. By the way, I don't trust anyone...anyone...not even if he claims to be the son of god...if you are appointed by this one (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak.

But, I start to see Wahid's answers not very convincing...feel me?

Dol said...

Berita ini amat mendukacitakan.Sebab itulah semenjak Tun Mahathir meletak jawatan dividen dan bonus ASB tak pernah naik, dan paling haprak sekali adalah dividen dan bonus pada tahun lepas.

Dengan berita baru yang Dato khabarkan ini semakin teruk kita rasa dan sudah sepatutnyalah kita nyahkan puak2 tak berguna dan zalim yang dok menjadi penjenayah diPutrajaya sekarang ini.

panglimo potaseh said...

Ex-AA & Co.

Aku tak nampak kat mana di katakan plet PNB 1 sebagai aset. Lain macam bangang nye nih.

Kalau AKU 8055 tu memang lah ada nilainye. Tokeh babi mungkin berebut plet AKU 8481 atau BA 81 atau BAB 1. Kan pelik kalau tokeh babi guna plet PNB 1?

Unknown said...

Why are you harbouring rumor mongers? Cant u see how pathetic Malays are now at reasoning?
I think the least we can do is to help change their attitude. Orang Melayu memang sangt suka berpolitik.
Dengan Datok, mereka address guna pangkat tapi bila Tan Sri Abdul Wahid Omar , cuma panggilan nama.
Nampak sangat berat sebelah komen-komen mereka.

And if we go via track record, I am afraid he has done more than you sir. We know what you did before, and we could see what he has done.

Let's be fair to him. Bid him well and help us to build the nation again.

A KADIR JASIN said...

Rumah baru tak semestinya bini baru.

Tapi nombor plat baru rasanya kena kereta baru atau yang belum didaftarkan.

Duit lagi tak?

kampong lad said...

branding? dia nak compete dgn sapa?

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Kalaulah PNB adalah syarikat warisan keluarga, iaitu yang ditubuhkan oleh ayahandanya Abdul Wahid, saya rasa tak mengapa kalau dia beli plat kereta RM170,000.

Tapi PNB adalah badan amanah untuk menjaga pelaboran terutamanya orang melayu. PNB bukan milik keluarga atau milik ayahanda sesiapa.

Amanah Saham Bumiputra dan Amanah Saham Nasional, ada perkataan “amanah” di sini.

Kita amanah duit kita kepada mereka, tapi mereka membazir dengan beli plat kereta RM170,000.

Pada tahun 2016, setahu saya dalam sejarah tertubuhnya PNB, dividen yang paling rendah diberikan

Adakah dengan plat kereta RM170,000 orang akan semakin berminat melabor atau orang akan makin menyampah?

Apa tujuan beli plat kereta PNB 1, adakah untuk melaram?

Mattahir said...

If the plate number with PNB title can be purchased or sold to -anyone-, then it puts up a very big question as to the "brand" claim. Surely the sale will not be opened to bidding if it carries an exclusive brand reserved for PNB; so what is the reason for JPJ to put such price? Is it because PNB has a BILLIONS of cash that someone somewhere can get good comission for the successful "sale"? Like Goldman Sachs charging 1MDB with unusually high interest rate for the bilions loaned??

john doe said...

Aamiin

Abd Rahim Abd Raman said...
This comment has been removed by the author.
Ahmad Mann said...

Akhirnya teringat kata2 dr seorg member ahli parti keramat (hopefully tak lama lg jd parti kiamat) karat biru apabila aku tanya dia psl duit royalti Terengganu yg dh di baham oleh pejuang Melayu hidup melayu...
"Duit tu berlegar dlm negara, apa nk risau, untung masuk poket org Malaysia jugak".
Masa dia ckp gitu tu, isu duit 1MDB berjalan seluruh dunia belom lg terbongkang..

sukasamasuka said...

Datuk,

1. Yayasan Pelaburan Bumiputra (YPB) ditubuhkan pada 9 January 1978.

Current Chairman: (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak

2. PNB ditubuhkan pada 7 March 1978, adalah wholly owned subsidiary of PNB as its investment vehicle.

Current Chairman: Tan Sri Abdul Wahid Omar (2016 – present)

3. Chairman YPB and its Board of Trustee lah yang bertanggung jawab sepenuhnya atau 100% kepada PNB.

4. Masa Tun M dulu sebagai Chairman YPB, pulangan ASN/ASB memang tinggi...pada angka double digit...dan, pada suatu masa dapat "durian runtuh".

5. Malang sekali masa apabila (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak jadi Pengerusi YPB, pulangan ASB adalah yang paling terendah sekali.

"Cash is KIng" itu dia sahaja, bukan untuk pelabur 13 juta dalam PNB.

6. Apa ke Melayu masih buta?...masih pekak dan bisu?

7. Cukup lah dengan Tabung Haji dan FGV...jangan kacau PNB.

8. Ini la benteng Melayu terakhir...tidak ada lagi selepas PNB.

9. Nyah lah kamu jahanam2 UMNO...nyah kamu semua!

10. Siapa yang ada lebih berkuasa dan bolih bersuara...ini la masa nya...SUDAH CUKUP!

Jangan dikacau PNB!

Pleaaaaaaaase......please don't...that's all we have...please don't.....

Pelabur setia said...

PNB dan sdra wahid kena ingat, duit terkumpul yang dikatakan itu tetap bersumberkan duit para pelabur sama ada dividen yang ditahan @ diambil sebagai untung jadi pengurus aset atau fee urusniaga seperti caj 5 sen setiap unit saham dijual yang dikongsi dengan ejen. Jadilah pentadbir yang bersyukur bahawa kamu telah dilimpahi ganjaran dari hasil pelaburan rakyat marhein.

Saya tahu bonus staff sdra dicantas tapi ganjaran para pengarah yang dibersarakan awal melimpah ruah. Saya rapat dengan PNB ni dan tak perlulah diceritakan. Dan saya tahu sdra duduk disitu atas misi tertentu yang masa akan buktikan hal ini. Ingatan saya, berbelanjalah dengan berhemah setiap ringgit wang bersumberkan wang rakyat baik secara langsung mahu pun tak langsung. Sesungguhnya maut terlalu hampir dengan kita, biarlah nyawa kita dicabut Allah dengan iringan doa rakyat marhein yang meletakkan kita akan amanah tersebut.

Crooked starts said...

Datuk,
corruption like all sins starts with a trickle and a compromise, later it becomes a flow and a wink, then sooner than later it becomes a torrent and a jho low.

Jojo said...

Simple question, who is going to buy PNB plate numbers ?
Nothing significant. So weird.

Just be careful. They always start small...

sukasamasuka said...

Datuk,

Unknown 6:28 PM..."And if we go via track record, I am afraid he has done more than you sir. We know what you did before, and we could see what he has done.

Let's be fair to him. Bid him well and help us to build the nation again."

1. Rasullulah SAW had done more than any human being ever walked on this earth...he build 1.3 billion the soul and spirit of Muslims.

2. Lee Kuan Yee built Singapore from malaria-infested backwater piece of waste land to become the 1st class nation.

3. Tun M build Malaysia from agricultural based economy to the become the Asian Tiger.

4. What Datuk AKJ had done in the past, whatever it was, is nothing compared to these giants...if ever Datuk AKJ made mistake in the past, it did not affect my rice bowl or 13 million PNB unitholders for that matter...save his stray dogs and cats and whatever in between.

5. If The Chairman of Pelaburan Yayasan Bumiputra and the Chairman of PNB ever make mistake...

HANG THEM BY THEIR BALLS!

I know one of them will...sooner than later...right here...I can't wait for his punishment in the Hereafter, it's too long...and, if you are romantic with your words, this world is not for you and I wish you good luck!

sukasamasuka said...

Datuk,

Bulan 1:48 AM said..."...Antara idea yang dibanggakan oleh beliau adalah penjualan aset dan rebranding...More to come saudara. Continue to study his so called short term record. Good book ledgers? How he managed to do that, Selling assest? He will do the same thing. See not the words. See the attitude."

1. This guy is for real.

2. He knows.

3. Thanks Bulan.

4. Watch his key phrase words..."penjualan aset"....dan "rebranding"

5. It fits very well with 1MDB strategic directions...so watch out guys!

6. 1MDB is all about "buying, selling and stripping assets"

7. 1MDB is about re-branding from TIA to IMDB.

8. Please watch out before the value of PNB plunged like FGV.

9. The telltale sign is when the KPI of PNB starts to change from real equity investment to some other classes of assets of dubious in nature like Bandar Malaysia, TRX, 1MDB, FGV and more.

10. Look for a common factor...sitting at the top of heap of the shits...well, shall we say, none other than...(Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak.

saya_rasa said...

labur je dekat Public Mutual Fund.

Pulangan pun tinggi berbanding dengan EPF dan PNB.

Kenapa PMF boleh bagi dividen tinggi sedangkan PNB cuma mampu setakat 7% saja? Kedua duanya menggunakan pelaburan skim berlandaskan syariah?

Sebagai pelabur, Return of Investment (ROI) adalah perkara paling utama.

Wahid said...

PNB dah berjangkit penyakit GLC melayu. Keutamaan diberikan ke atas corporate branding berbanding product result.

Untuk Tan Sri Wahid Omar, lebih baik guna fund tu sponsor FAM yg mana promosi berjalan sepanjang tahun. Dari waste ke atas 25 unit kenderaan yg mana kebarangkalian nak jumpa di atas jalan raya kurang dari 1%.

Atau create iklan dan letak di Youtube dgn duit sebanyak tu boleh bagi semua orang yg tgk Youtube dpt tgk promosi PNB.

Apada..KFC punya manager lagi cekap.

Alias Dasuki said...


Dato, the subject seems to be approaching a conclusion with good pieces written by Kampung lad, Mattahir, Ahmad Mann, sukasamasuka, Pelabur setia, Crooked starts and Jojo. I just want to add in answer to a challenge thrown by someone at you earlier. As you may remember, he had trashed you as if you have zero knowledge in accounting. How good is he in accounting, anyway ? If he really knows accounting how come he accepted Kanda's purported first balance sheet on 1MDB as correct ? A Balance Sheet which depicts a FOREX LOSS is not a Balance Sheet where its FOREX ASSETS AND LIABILITIES are shown at their original book value. The FICTITIOUS status of Kanda's Balance Sheet was obvious to everyone worth his salt in accounting.

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Saya ingatkan satu nombor aja , PNB1 rupa-rupanya banyak nombor, PNB2, PNB3, jumlah sampai RM387,000.

Ini nombor kereta saja, keretanya belum masuk kira lagi.

Ini apa punya perbelanjaan.?

Ini macam orang beli rumah, nombor rumah saja sudah RM200,000. Rumah tak masuk lagi.

Bukankah lebih baik kalau duit RM387,000 digunakan untuk buat promosi supaya galakkan orang kita lebih banyak menabong dalam ASB sepertimana Petronas buat iklan setiap hari raya.

Tujuan ASB ditubuhkan dulu adalah supaya orang melayu menabong. Itu maksud utama ASB. Tujuan PNB ditubuhkan bukan tujuannya untuk beli plat kereta sampai RM387,000.

Saya dulu masuk Universiti zaman Tun M, disyaratkan untuk buka akaun ASB. Nombor akaun ASB itu sampai sekarang saya gunakan dan banyak manfaat saya dapat.

Minta-maaf saya katakan, orang melayu kita banyak melaram, duit membazir tak tentu hala. Mengikut statatistik, orang kita paling banyak sekali hutang di negara Asean.

PNB sepatutnya tunjukkan contoh yang baik bukan dengan membazir.

Kalau kita ambil kertas dan lukiskan graf daripada bacaan yang diberikan pembahas sukasamasuka, sedih kita tengok.

Graf menurun macam bukit. Graf trend menurun.

Kalau kita tanya orang melayu dekat mana simpan duit, sudah tentu ramai akan mengatakan ASB. Sedih kita lihat dividen ASB semakin menurun apatah lagi sekarang ini, keperluan untuk menyimpan samakin penting.

Zed-85 said...

Saudara Ex AA,

Hujah saudara mengatakan Plat nombor kereta PNB 1 adalah aset, oleh itu tidak mengapa.

Saya ambil contoh,

Kalau PNB beli basikal buruk dengan harga RM1 juta, dalam buku akaun, basikal ini akan juga dikira sebagai "Aset".

Dalam perakaunan, tidak memadai untuk kita menyebut sesuatu sebagai asset sahaja kerana ada nilai yang berkait dengan asset.

Nilai harga barang yang dibeli dalam pembidaan "aunction" tidak sama dengan nilai pasaran "market"

Saudara ex-AA boleh rujuk buku prinsip perakaunan tingkatan 1, sukatan KBSM berkenaan dengan tajuk market dan auction value.

Kalau saudara tinggal di KL, boleh pergi ke Kinokuniya dekat KLCC, ada banyak buku rujukan tingkat 1, KBSM.

sukasamasuka said...

Datuk,

9.15PM..."4. Kami (PNB bukan nya Yayasan Pelaburan Bumiputra) membuat keputusan berdasarkan apa yang kami fikir terbaik untuk PNB dalam jangkamasa panjang. Nombor-nombor tersebut bakal menjadi aset jenama PNB dan pembayarannya dibuat secara langsung kepada JPJ tanpa melalui mana-mana agen atau pihak ketiga. Untuk makluman, dana RM419,006 datangnya dari dana milik PNB yang berjumlah RM40 bilion bukan dari dana milik pelabur-pelabur ASNB yang berjumlah RM226 bilion. Jadi, pembelian nombor-nombor tersebut tidak akan menjejaskan pulangan kepada pelabur-pelabur sama sekali."

1. Awas...ada dana RM40 billion untuk buat benda2 lain...aku rasa ini termasuk aktiviti2 CSR.

2. Awas... (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak adalah:

Perdana Menteri menjurus sebagai Pengerusi Yayasan Pelaburan Bumiputra...dimana anak buah syarikat kepunyaan nya adalah PNB 100%.

Menteri Kewangan.

3. Kapada Tan Sri Wahid Omar dan Datuk Abdul Rahman Ahmad, kamu dilantik atas budi bicara (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak.

4. Dana RM40 billion itu cakap la apa yang kamu mau...itu dana hasil dari pelaburan 13 juta Melayu/Pribumi.

5. Sebagai anak2 Melayu...kamu saja la harapan kami...kalau ada kuasa2 yang menyuruh kamu gunakan dana itu untuk CSR yang pelik2...RESIGN!

We will be with you.

6. Jangan jadi macam Zeti...the ex Governor BNM yang membuka pintu BNM untuk membawa masuk duit haram RM2.6 billion masuk AmBank atas nama (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak.

7. Jangan jadi Azeez, Pengerusi Tabung Haji...guna duit TH beratus2 juta untuk beli air, ubat dan selimut, konon2 untuk orang Palestin/Gaza, tetapi satu hantu pun tidak tau apa yang ada dalam kapal bawa bekalan itu...konon ini dasar CSR tabung haji.

8. Jangan jadi Arul Kanda, Pengerusi 1MDB yang bangun pagi tiba2 dapat ilham mau hantar 5,000 orang naik haji guna duit 1MDB yang masih berhutang sebanyak RM53 billion...hutang belum bayar, tetapi ada pula keuntungan untuk dana CSR.

9. Jangan juga jadi Sharil, Chairman Felda yang ambil duit RM1 juta dari (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak.

10. PNB adalah benteng terakhir ekonomi Melayu.

11. Jaga la dana kita itu Tan Sri hingga ke titisan darah terakhir dengan jasad, roh dan nyawa kamu.

Harapan kami pada Tan Sri tidak berbelah bagi.

Kami sayang Tan Sri macam sayang anak sendiri.

Jasad kami sudah tua dan lemah dan tidak mengizinkan lagi, Tan Sri...yang ada tinggal roh bernyawa saja.

Jangan bebankan orang2 tua macam kami, Tan Sri.

Kami tidak ada apa2 lagi didunia ini...duit yang sikit dalam PNB, itu saja yang ada.

Kami ingin ambil kesempatan dihari baik dan bulan baik ini, mendoakan Tan Sri dan semua kakitangan PNB sihat walafiat.

Moga2an amalan ibadah dan kerja yang berat kamu pikul itu sentiasa diberkati Allah Taala.

sukasamasuka said...

Datuk,

Untuk Tan Sri Wahid...someone whatup me...Monday July 10th 2017...14.33PM...

"you know what...sekarang asb kau withdraw keluar tiada tertulis dalam buku lagi bahaya ba...klu org tua sia sia ba kena tipu itu duit"

"Keluar masuk melalui online tidak bagus ba...kau tidak tau baki mu...bahaya bah sekarang ni semua on line senang dorang menipu bagusnya semua org bangkang ba cara ni bahaya la"

"Klu org tua tdk tau komputer mcm mana senang ba dorang tipu tu"

Tan Sri, is this true?

ui said...

Hahaha...good one bro

ui said...

Kalau depa bagi pulangan tiptop mcm dulu2...takdenya pelabur nak bising.

Fikir2 kan

PM amnesia syndrome said...

Datuk, interesting article from The Malaysian Insight today:

PRIME Minister Najib Razak has attacked Dr Mahathir Mohamad for Bank Negara Malaysia's forex losses, Malaysia Airlines' perennial woes and all the other ills visited upon Malaysia during the latter's years in power.

But where was Najib during this period? He was a senior member of the cabinet, happily and merrily endorsing and supporting all the plans of Dr Mahathir.

Did he voice out his concerns all those times when the Cabinet made or endorsed the decisions on Bank Negara's losses or Malaysia Airlines' privatisation, subsequent bailout, getting new management and schemes to keep the flag carrier in the sky?

Did he oppose anything at all during the Mahathir administration?

Doesn't Najib also have some culpability for the decimation of our institutions, the decades of corruption and thievery and the scandals galore that he now points at Dr Mahathir?

Lest we forget, Najib was the Umno politician who chose Dr Mahathir over Tengku Razaleigh Hamzah, and helped change the party history, and by extension the Barisan Nasional (BN) government and the country.

There is little doubt that Dr Mahathir has much to answer for, from Ops Lalang to the hollowing of the Malaysian judiciary, privatisation failures, etc.

But he was ably assisted by his ministers and political warlords from July 1981 to October 31, 2003. Of this group, Najib was a major player through the years, be it in Umno and in government.

So, he can't feign ignorance and put the blame squarely on Dr Mahathir for all the decisions that has cost Malaysia so much, from the economy to our rights and personal liberty.

He can't point the finger at Dr Mahathir without pointing at himself. He was part and parcel of the government and the system that led to Bank Negara's losses, Malaysia Airlines' red ink then and now, and other scandals.

After all, Najib has his own issues now, such as the 1Malaysia Development Berhad (1MDB) debts, losses and scandal which surely he cannot blame Dr Mahathir even if he tried.

That is the elephant in the room that he and Malaysia has to deal with now, not the saga of Malaysia Airlines' fortunes.

Lest we forget. – July 10, 2017.

Lee Watt said...

What a pathetic 'reply'! It fails to address the pertinent points raised and it is an empty and hollow comment.

It only shows what you are. Especially your total lack of intellect.

Lee Watt said...

James Watt: inventor of steam engine.

Lee Watt: brave fighter of truth.

Liwat: one guy from Bukit Segambut, now in Sg. Buloh. Now Mahathir trying to make amends with. Will result in Bersatu becoming a victim to the Segambut guy.

Zalman A said...


In Malaysia, the ground is so very fertile. People are angry. Rural or urban. It is now the opposition’s task to accentuate the anger to action by strategic narratives through strategic mediums that will inspire the voters to vote BN out.

It is clear that Abdullah Badawi and Najib Razak’s joint mismanagement over the last fourteen years and counting has led to what economists like Professor KS Jomo have called “piratisation”.

How long can Malaysians tolerate the extent to which this country has been ransacked and pillaged? The financial bleeding has been non-stop since October 2002 when Dr Mahathir Mohamad left the government with a surplus budget.

Of the 119 rural constituencies in Malaysia, almost all are semi-rural too. They are within two hours away from a boat, bus or train ride to a major city or centre. Indeed, 75% of the Malaysian economy is driven by the economies of Kuala Lumpur, Selangor and Penang alone.

The workers in Kuala Lumpur, Selangor and Penang may not have come across a party candidate from PPBM. They may not even have heard of Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, a top passionate debater, let alone myself.

But they have heard of the power of the three Ms in the form of Mahathir, Muhyiddin and Mukhriz! And all three of them have trudged through all 119 constituencies in Malaysia at one stage or another.

And all three Ms have never dragged the name of Malaysia through the mud, as Najib and his cabinet did. Indeed, of the whole cabinet, only Ahmad Husni, the second finance minister, has had the conviction to resign.

If the global electoral patterns are telling Malaysia anything, it is that those who have the courage – despite no party structures – will win.

Indeed, of the three million members that are ostensibly in Umno, throughout the general election in 2008, and again in 2013, hardly more than 1.1 million Umno members cared to vote at all. That leaves 1.9 million Umno members free to vote for PPBM too.

With at least 1.9 million disgruntled Umno members, plus another 30% from the 1.1 million members in Umno, PPBM has the ability to cross the two million threshold of the rural village votes in Peninsular Malaysia, with the hope that Sabah will likewise do the same through Parti Warisan Sabah, led by former Umno stalwart Shafie Apdal charging from the rural heartland.

- Rais Husin


Datuk,

The logic is correct.

But where is the action?

And where is the youth energy?

PRU14 will be about the younger voters.



Nizambakar said...

Datuk
Saya pernah bekerja selama 6thn dgn PNB bermula sbg mgt trainee dan berhenti pd 2000 sbg portfolio strategiest. Sempat di era Tun Ismail Ali,Datuk Khalid,Dato Helmy & Hamad Kama.
Selain dr no.plate, PNB mmg dr dulu berbelanja mewah dlm segala hal pengurusan.eg kursus luar negara,medical,beli kereta staff,percutian department,bonus tahunan dll.Mereka berbelanja tanpa memikir punca dana dr makcik2 kg.
Sebenarnya PNB mampu utk beri pulangan yg jauh lebih tinggi atau hampir dgn Bank Rakyat jika perbelanjaan mengurus pd jumlah yg sewajarnya. Saya sgt simpati dgn semua pelabur.
Sekian.

1280 K Taman Malik said...

perbadanan nasional berhad
untuk pakcik makcik yang dah kurang sihat
simpan duit untuk beli ubat
supaya sihat
last2 duit jatuh ke tangan orang jahat
beli plate number untuk tunjuk hebat
orang melayu kena betul2 lihat
takut nanti MO1 pergi sebat

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Adakah nombor PNB1 mempunyai nilai “branding” (jenama) atau symbol “status”?

Apa beza PNB 1 dan PNB 1575 atau PNB 838.?

Boleh tidak kita katakan PNB 1575 atau PNB 838 mempunyai nilai branding.?

Setahu saya harga untuk 4 angka yang cantik sikit dan nombor sandwich seperti 838 harganya hanya RM200.

RM200 darab dengan 40 kereta, jadi RM8,000.

40 kereta dekat seluruh Malaysia guna plat PNB dengan harga RM8,000 berbanding dengan RM387,000 untuk beberapa kereta.

Yang mana satu branding dan yang mana satu “status”?.

Ahalim Ishak said...
This comment has been removed by the author.
Li'l Abner said...

Ex AA & Co. More often special no registrations are hived off for profits. We are talking about registration numbers PNB 1, PNB 2 etc here not W1A, WA1A bro. What value will it generate for the public to purchase PNB 1, PNB 2 in a resale market? Who in his/her sane mind would want to buy PNB1 PNB2 at higher than what PNB had paid for given that the new buyer has nothing relevant to be associated with PNB? I worry TNB will attempt to outdo PNB with TNB1, TNB2 with an equally filmsy excuse.

Lee Wat Yew said...

Lee Watt.... Dalam banyak-banyak nama, ini yang dia punya! HAHAHA! Saiko siut betul.

Please go entertain yourself at some porn site or something. Instead of making useless comments here.

Abu said...

Semua jabatan..kementerian, kereta kerajaan..apatah lagi kereta proton perdana baru warna hitam kegunaan menteri bernombor cantik belaka..
Kereta kereta mewah yang saban hari masuk berurusan di putrajaya pun bernombor vip belaka..
Senang cerita..budaya menayang ni ada pada semua pihak di atas.
Semua ada citarasa AkU 8055

Alias Dasuki said...


Dato, while awaiting nervously for the outcome of our concerns, I would just like to add my views on sukasamasuka's and Nizambakar's latest comments. On the " online and without passbook " system being introduced, I share the worries being expressed. This is because the Post Office, the Tabung Haji and the Amanah Saham Nasional savings systems were manipulated to the loss of the depositors, more so at the initial stages. Of course the depositors' plights never reached the public's ears.... all because complaints were individually made and the depositors lacked clear proof or were at a loss on how to pursue the matter. Deposits in cash were acknowledged in the passbooks, but the cash and related official copy of deposit slips did not at times reach the final destinations. Deposits received thru cheques were not meant to be credited until collected, but sometimes totally lost their ways somewhere else. I am not sure how the
weaknesses were overcome in POSB and TH. But, as regards ASN accounts, complaints of losses were a concern in the 80's in the bank I worked and certain officers were put on the alert lists in connection therewith. All this happened despite the use of passbooks. The problem only found some solace when the system was subsequently improved with the dual use of " on-line update " in addition to the traditional use of passbook. I admit that I'v not familiarize myself with the new " on-line without passbook " system. Be that as it may, I am gravely nervous about it, if
the passbook is done away with. As regards PNB's extravagance as raise by Nizambakar, I too have suspected something odd. Tun Ismail was frugal with staff expenses when he was BNM Chief, although glimpses did indicate he cultivated a class of his own living complete with fine sets of cutlery and cigars. My suspicion in fact started with the golden handshake he extended to Khalid. Question did linger in my mind as to what he would get for himself. Since there was no way for me to check on that, I had contented myself to leave it at that. But, now with Nizambakar's revelations, things ought to be given a second look. As suggested, PNB are in position to give much higher returns. The special allocations they get in IPO's itself should have been able to make every Malay family a millionaire by now. Salam.

rahman jpc said...

saya masih ingat pd satu ketika dahulu no plate 'istemewa' d khas kan kpd pembesar negeri n orang tertentu secara 'percuma'.

d masa era tun m system tender d perkenalkan n kerajaan berjaya memungut hasil yg lumayan.

ini bukan lah ganjil atau aneh. d Negara barat 'personalized no plate' adalah perkara biasa.

pd pendapat saya selagi PNB ujud maka 'no plate' yg d beli mempunyai nilai tersendiri. ianya bolih d pakai utk selama lama nya. persoalan nya ia lah mengapa badan itu perlu bersaing utk mendapatkan angka2 itu. tidak kah ia nya bolih d rundingkan kerana ia nya hanya 'bermakna' kpd PNB.

dlm keadaan kewangan Negara yg menguncup, saya tidak heran jika kem kewangan sedang memeras otak bagaimana pendapatan Negara (revenue) bolih d tingkat kan.

pemerintahan yg bijak harus cekap dlm memperkenalkan 'fiscal n monetary policy' nya yg seimbang.

jika perbelanjaan operasi sukar d tampong drpd pendapatan n harus terpaksa berhutang, maka semua harus berwaspada kerana kita mungkin akan melepasi 'treshold' yg selamat.

shahril said...



Money Talks: Is the 1MDB Scandal the biggest corruption case ever?

https://www.youtube.com/watch?v=FH8eQGO6GQ8

tic tac toe said...

If I may ask, how does having a PNB1 car plate, or variations thereof, constitute branding? I find that laughable.

Branding suggests competition, so who is PNB competing with?

Even kafir harbi MNCs add something called "keberkatan" in their branding exercises when they associate themselves with the deeds of reforestation in their branding exercise, as an example. (Ironically, take a leaf from a "turned over a new leaf" 1MDB who is now actively sponsoring haj pilgrimage in their re/branding efforts).

But to the simple PNB depositor way of argument is as simple as this: if the previous bosses of PNB can do with boring car plates, why need fanciful ones now? The simple depositor would like to think that as nothing less than a precedence of vanity.

Maybe I'm naive to think that the problem is due to plain vanity since 1MDB only the tip of the iceberg as far as Malaysia is concerned.

Nenekghuffran said...

Salam Dato...

Komen nenek senang je..
Ini semua kerja mengarut..mereka ingat kita ni semua bodoh.

Penarik beca said...

Salaam semua,

Saya sebagai pemegang saham ASB yang di uruskan oleh PNB merasakan bahawa penerangan yg di berikan oleh DS AWO berkaitan isu pembelian plat no PNB. tidak meyakinkan saya.

DS AWO sepatutnya memberi perhatian penuh kepada isu dividen dana di bawah urusan PNB yang menurun setiap tahun. Pembelian plat no PNB tidak membantu secara langsung untuk menaikkan dividen tersebut dan sebaliknya agak membazir wang, masa dan tenaga kakitangan PNB yang di gaji untuk menjaga kepentingan para pemegang saham.

Wassalam. Selamat Hari Raya.

[O] X said...

Ada la untong sikit runner runner JPJ.
Nak buat interchange number tu. Tapi rasanya tentu kereta baru yang sepadan dengan nombor mahal. Tak kan nak bagi mahal rants dari berok?

wahab shah said...

Hebat PNB IT punye projek...jangan jadi macam ni dah le..http://anotherbrickinwall.blogspot.my/2015/04/malay-massacre-at-maybank-part-1.html

Alias Dasuki said...


Dato, kegusaran saya terhadap sistem baru menyimpan diASB/ASN dalam bentuk "ON-LINE & TANPA PASSBOOK" ternyata berasas setelah cuba mengemaskini Akaun ASB saya petang semalam. Passbook ditolak dan kemaskini hanya dibuat melalui penyata yang menghadkan butirannya kpd lima transaksi terakhir sahaja. Kalau perlukan butiran transaksi lain maklumat hanya boleh diperoleh dipejabat ASNB. Sudahlah demikian, penyata pula dibekalkan TANPA TANGGUNG-JAWAB dipihak ASNB. Berpandukan fakta yang saya butirkan, saya tak nampak bagaimana AWO boleh mendabik dada sistem baru janaannya sebagai innovasi AGONG. Pertama. dengan ketiadaan passbook pelanggan akan menghadapi masalah menyimpan rekod tersusun dan berwibawa untuk kegunaannya dikala perlu. Penyata dikertas-kertas kecil akan tersalah letak dan baki diakaun akan kabur diingatan, lebih-lebih lagi bagi mereka yang hanya menyimpan sekali sekala. Kedua, apalah maknanya kpd pelanggan penyata yang tidak diakui sah wibawanya. Simpan pun tiada guna kerana dari awal dinafikan ia boleh dibawa ketengah. Ketiga, dengan menghadkan kemaskini kepada 5 transaksi sahaja, pelanggan yang dulunya tidak mengemaskini lebih dari jumlah itu akan berdepan dengan masalah menyemak kebetulan baki wang yang tercatit diakaun. Harus diingat deposit secara cek menunggu masa untuk dikreditkan keakaun dan cek pula dikira satu demi satu apabila diterima sebagai deposit. Ini membayangkan pelanggan akan kehilangan maklumat bagi sebahagian dari transaksi yang dilakukannya dan seterus nya membangkitkan masalah penyelarasan. Keempat, sistem secara zalim meNAPIkan pelanggan dari mempertahankan haknya dalam pertikaian. Berpanduka fakta-fakta yang dibutirkan, pelanggan tidak akan dibayar baki simpanan (umpamanya RM 150,000 ) yang tercatit dipenyata terakhir dalam simpanannya kalau baki yang terdapat dalam rekod ASNB ditakdirkan jauh lebih rendah (umpamanya RM 20,000 ). Keadaan demikian boleh berlaku jika akaun tidak dikendalikan oleh pelanggan bagi tempoh yang lama dan akaun dimanipulasi pula oleh tangan-tangan ghraib dipihak ASNB. Kegusaran-kegusaran ini mendorong saya tidak jadi mendepositkan Cek Dividend keakaun ASB saya petang tadi.
Saya benar-benar khuatir ada sesuatu yang tak kena dengan perjalanan ASB dan sedang memikirkan untuk memindahkan keseluruhan simpanan keluaga kebank asing. Kalau diteliti secara dekat perubahan telah ketara sejak beberapa bulan lamapu. Ia bermula dengan pertukaran pengurusan kanan. Ini diikuti dengan larangan mengeluar deposit yang dibuat dengan cek selama 8 hari kerja (dulu 3 hari saja), larangan mengeluar secara sekali-gus deposit melebihi satu angka yang ditetapkan, dan baru-baru ini dengan bayaran dividen yang ternyata lebih rendah dari jangkaan. Saya tak hairan jika banyak dari kita yang akan menangis tidak berlagu dalam sedikit masa lagi.
Nauzubillah ! ! !

sukasamasuka said...

Datuk,

Mungkin Datuk bolih tolong kami pasal ASB/ASN dalam bentuk "ON-LINE & TANPA PASSBOOK".

Terima kasih, Datuk.

Bulan said...

Good answer. Namun melayu baru sekarang ini tak pernah fikir dan kait dengan agama lagi. Yang penting dollar and sense to justify all the actions.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).