tag:blogger.com,1999:blog-22873867.post1406347754966174569..comments2024-02-02T18:26:56.123+08:00Comments on The Scribe A Kadir Jasin: Proton: Minda Kelas Dunia lwn Minda HP6A KADIR JASINhttp://www.blogger.com/profile/05865106109792000636noreply@blogger.comBlogger64125tag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-73376882135374904372009-07-28T02:29:50.408+08:002009-07-28T02:29:50.408+08:00Saya hanya ingin mengulas tentang komen2 yang meng...Saya hanya ingin mengulas tentang komen2 yang mengatakan yang harga2 kereta di US lebih murah dari di Malaysia:-<br /><br />1) Semasa saya berada di USA pada tahun 1985-1991, kereta baru termurah ialah Hyundai iaitu USD4,999 sebab saya pernah berangan-angan nak beli kereta baru tapi tak mampu. Maklumlah hanya pelajar sahaja.<br /><br />2)Jangkahayat kereta di USA tidak lama. Setakat lima enam tahun sahaja. Saya pernah membeli kereta terpakai Honda Accord berusia lima tahun dengan harga USD499 tetapi berkeadaan seperti kereta Proton yang berusia 22 tahun. Lepas setahun pakai, habis "condemn", jual kat "junkyard" sahaja.<br /><br />3) Apapun kereta Proton sepatutnya lebih murah dari harga pasaran sekarang untuk kegunaan dan kepentingan rakyat Malaysia. Kita patut bandingkan harga kereta yang setaraf spesifikasinya atau kereta yang berharga sama, dan bandingkan spesifikasinya. Adil ke tidak model Proton yang itu dihargakan sebegitu tinggi atau rendah?<br /><br />Sekadar renungan.Pencinta Pantai Bersihhttps://www.blogger.com/profile/01999207150617853933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-34112462422692588252009-07-25T01:25:02.065+08:002009-07-25T01:25:02.065+08:00Salam Dato' dan rakan2 pembalas,
Proton kena ...Salam Dato' dan rakan2 pembalas,<br /><br />Proton kena contohi bagaimana taiko perabut dunia, IKEA menjaga kualiti raka bentuk dan pembinaan.sajihttps://www.blogger.com/profile/06466096266299862279noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-78960124933108153742009-07-24T19:56:13.029+08:002009-07-24T19:56:13.029+08:00YBhg. Datuk
saya guna kereta proton waja kini. T...YBhg. Datuk<br /><br />saya guna kereta proton waja kini. Tapi dah tak tahan dah. Kerana nama sahaja kereta buatan malaysia, semua alat ganti mahal, mengalahkan kereta import. Kemudian, saya ni dah jadi penunggu setia bengkel-bengkel. Nak pergi ke Proton Edar, mahal sangat... kena caj dua kali ganda berbanding membaiki di bengkel bukan proton edar. Dah tak larat nak patriotik dah. Saya sudah jual kereta proton tersebut. Beli kereta import. Lebih baik, lebih ekonomik, dah tak perlu bertunggu-tangga depan bengkel sepanjang memiliki kereta itu.<br /><br />Proton sebenarnya salah strategi. Buat kerjasama dengan syarikat pembuat kereta luar, dengan alat ganti terutamanya bahagian enjin, diperbuat oleh syarikat tuan punya enjin tersebut. Namun selepas itu kemasukkan alat ganti berkenaan ke negara ini, cukai yang terlalu tinggi pula dikenakan. Saya nak mengganti komponen dalam enjin pun, belanjanya dah macam membaiki kereta bmw.... jadi nak patriotik apa lagi datuk.... Pak Menteri bolehlah cerita pasal patriotik ni.. sebab kereta perdana diorang servis tak payah keluar duit.<br /><br />saya kira, kereta proton ni, layak untuk dijual kepada besi buruk sahaja. Kerana kereta-kereta proton ni, 'not fit to be on the road'. Kalau tidak percaya, sila layari laman-laman sembang berkaitan dengan waja, mesti datuk terkejut dengan betap ramainya sudah tertipu dengan proton yang keretanya indah-indah belaka, tetapi sebaik sahaja keluar dari kedai, ia sudah meragam sehinggalah hari kita menjualnya.<br /><br />Jadi kepada pembahas sekalian, kalau nak fikir 'long term' dan tidak mahu bersusah payah mengkayakan taukeh bengkel, jauhilah kereta proton, belilah kereta baru import ynag sudah tentu terjamin kualitinya.<br /><br />Sekian.<br /><br />JONLABUYABEDABEDUAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-16884252865191349342009-07-23T14:51:38.102+08:002009-07-23T14:51:38.102+08:00Memang patut pun ada 2 kelas minda...
Kereta buat ...Memang patut pun ada 2 kelas minda...<br />Kereta buat pun ada 2 kasta..<br />Satu kualiti eksport, satu utk org biasa..<br />Barang yang bersaing, cukai dikena berganda..<br /><br />Tengoklah melayu <i>inferiority complex</i> punya minda..<br />Keretanya Proton, lambang diganti Mitsubishi atau terus buang tiada..<br />Kenapa mereka tidak lansung berasa bangga..?<br />Kereta bikin, spot rim gila spoiler tinggi menara..<br />Agaknya boleh jadi Mitsubishi Evo, Skyline Nissan, Supra Toyota atau NSX honda?<br />Perasan laju sampai boleh terus terbang ke angkasa?<br />Apa lagi agaknya yg belum cukup dan tak kena?<br />Dgn kereta tempatan keluaran negara?<br />Gila sungguh minda dua dunia..<br /><br />Kenapa hanya PROTON sahaja?<br />Mengapa lansung tak disebut adiknya si PERODUA?<br />Bukankah yg tak ditatang, tak disebut, tak dipapah & dikilik itu ternyata lebih berjaya?<br /><br />Tepuk dada tanya selera...<br />Negara industri hebat bergaya.. <br />Tetapi beras tak cukup import dari jiran tetangga..<br />Jiran di utara hanya pasang sahaja..<br />Kereta hanya alat utk bergerak ke mana hala..<br />Kenapa heret hingga kepaksi maruah & patriotisme negara?<br /><br />Apa kemaruk sangat nak dikejar pada cita, bangga & nama?<br />Mimpi pemimpin boleh realiti jadinya..<br />Pemimpin tetap dpt nama & senyum terlena, <br />Mimpi kalian tetap dari dulu sampai sekarang tak sudah kemana..<br /><br />Beratus tahun terjajah, 51thn sudah kini merdeka..<br />Tembolok rakyat marhain pun tak cukup terisi, terhimpit merana?<br />Lagi mau sibuk hal kereta..?<br />Yang terpakai pun harga jual & premium insuran mcm celaka..<br />Pak Menteri ingat semua rakyat hidup kaya..<br />Anak bekas Memanda bolehlah cakap suruh org lain ubah gaya..<br />Dulu & sekarang mana ada serupa..<br />Celik mata, tetapi beku hati & beku minda..?<br />Dulu bawah 20ribu boleh dpt Proton Saga..<br />Kuasa membeli ringgit masih boleh dibangga..<br />Ringgit kini dah jatuh merudum mcm lompat tak naik2 mcm ulat berengga..<br />Buat malu dgn jiran di Selatan & Utara..<br /><br />Tanyalah pada kalian generasi muda..<br />Bangsa Melayu sudah jadi sup bebola.. <br />Kerana pemimpinnya jenis tiada bola..<br />Hahahaha...ketawa gembira, minda terseksa, hati merana.<br />Ya memang HP6, pusing2 diri sendiri juga terkena..<br /><br />p/s: hidup saya bermula dgn Kancil Perodua sebab saya tak kaya.<br /><br />(",)affendi hussainhttps://www.blogger.com/profile/14427438276304284716noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-47482071205901969322009-07-20T22:43:50.081+08:002009-07-20T22:43:50.081+08:00Salam Dato',
Dah tiga minggu balik M'sia d...Salam Dato',<br />Dah tiga minggu balik M'sia dari Saudi. Di Saudi teksi banyak guna Toyota Camry model baru... harga full specs. approx. RM75,000 vs di M'sia >RM140,000... (due to tax structure to protect the domestic auto indutry?)... ni contoh saja. Dah dua tahun di Dhahran, Saudi ada lah nampak tiga empat biji Gen2 & Waja... rasa seronok jugak tenguk kereta Proton di negara Arab. <br />Isu nya pada pandangan saya: setelah lebih 30 tahun Proton menikmati berbagai "perlindungan" & "togkat", kenapa harga nya masih tidak kompetitif (& kualitinya dipersoalkan?). "Acid test" untuk Proton is how it fares in the highly competitive global market place? After >30 years in existence, how much of the total business volume for Proton comes from the international markets? Its "performance" in the domestic market is NOT a good yardstick to use since it enjoys "relative protections" domestically... my observation is that Proton is no doubt "jaguh kampong"; however, the true measure of its success will have to be in the internationl market, and its NOT there yet (of course one can argue that GM & Chrysler have been around for almost 100 years and still went bankcrupt... this is another story). <br />Maybe Proton can further improve itself by benchmarking against KIA/Hyundai, or TATA or the upcoming Chinese auto companies which started at about the same time or later than Proton, and yet have done better? Surely this is the way to improve Proton's performance? <br />The keya are economies of scale and volumes to drive costs down, and the only way to do this (in the absence of ground-breaking innovation) is by going international in substantial volumes.... I suspect Proton's sales from international market place is still single digit? Of course, we all can be very patriotic (and should be) about Proton, no doubt about it. However, patriotism alone will not save Proton in the highly competitive global market...Unknownhttps://www.blogger.com/profile/12553529525999546466noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-9748090638242521772009-07-20T12:34:49.419+08:002009-07-20T12:34:49.419+08:00Banyak komen tentang Proton yg saya baca dalam pos...Banyak komen tentang Proton yg saya baca dalam post kali ni. Suruh Proton keluarkan kereta high performance lah, kereta yg ada hi tech gadget la dan pelbagai lagi. Teringat masa launching Exora ari tu, Dato Syed Zainal, MD Proto berkata, "Org Malaysia mahukan teknologi eropah, design Jepun, tapi harga Malaysia". Bunyi nya agak sinis, tapi benar. Nak spec gempak mcm BMW, tapi nak harga kalau bole lagi murah dari Kancil. Proton banyak terbeban pada kos materialnya. Itu jawapan bagi semua masalah diatas. Cthnye, Proton mengeluarkan 100,000 (seratus ribu) kereta setahun, tapi Toyota mengeluarkan 10 Juta kereta setahun. Ibarat Hyper Market vs Super Market@Kedai Runcit. Mana satu yg dapat harga lagi murah & besar keluarannya? Besar bezanya tu. Kos bahan mentah bagi Toyota amat murah berbanding dgn Proton kerana jumlah pengeluarannya. Tapi Alhamdulillah, Proton masih mampu memberikan kita kereta yg mampu milik kepada rakyat walau dibeban kos material yg tggi. <br /><br />Secara kasarnya,Proton sebagai "budak" yg baru berusia 24 tahun dalam industri automotif ini, berbanding Toyota berusia 80 tahun, atau BMW (hampir 100 tahun), prestasi Proton amat boleh dibanggakan. Proton mengeluarkan kereta daripada "skecth" atas kertas, hasil rekaan anak - anak Malaysia sendiri. Proton pastinya boleh dan mampu mengeluarkan kereta dgn segala gadget ajaib dan kuasa enjin hatta 3.5 liter sekali pun, tetapi adakah rakyat Malaysia dan dunia mahu atau mampu membelinya? Jwpnnya tidak. Proton perlu mengukuhkan jenamanya terlebih dahulu. Buat ape buat kereta utk pasaran mewah yg kecil kek peratusannya. 60% rakyat Malaysia dalam golongan pendapatan sederhana, dimana kemampuannya sederhana. Lebih baik buat kereta utk orang ramai dari buat kereta utk golongan elit yg tak ramai. Ia lebih dekat pada hati rakyat. <br /><br />Dari segi kualiti, kalau kita melihat prestasi kereta Proton dari Waja hingga yg terkini Exora, graf masalah atau aduan yg diterima telah menurun dgn banyaknya. Mungkin ada laa satu dua problem, tapi semuanya kes terpencil. Proton bertujuan untuk memberikan rakyat kereta yg mampu milik utk semua orang. <br /><br />Namun begitu, tidak dinafikan Proton perlu berusaha berlipat kali ganda daya untuk menaikkan keupayaan kejuruteraan RnD nya, memantapkan kualiti keretanya dan menambah baik perkhidmatan selepas jualannya supaya Proton bukan sahaja kekal relevan di dalam indsutri automotif dunia, tapi yg paling penting, di hati rakyat Malaysia sendiri. Semoga Proton terus maju ke hadapan. Insya Allah... <br /><br />HEBAT PROTON!Unknownhttps://www.blogger.com/profile/14656068569018291977noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-85556453239587814452009-07-20T07:17:28.732+08:002009-07-20T07:17:28.732+08:00Maaf ada sedikit kesilapan,
Harga Honda Civic UK ...Maaf ada sedikit kesilapan,<br /><br />Harga Honda Civic UK sekitar RM 104,000, US sekitar RM57,000.<br /><br />Honda CRV di UK sekitar RM 118,000, US 80,000, M'sia RM 150,000.<br /><br />Harga Mercedes Benz, UK sekitar RM 170,000, Malaysia RM 300,000.<br /><br />Proton Gen-2 di UK RM 52,000.<br /><br />Sumber What car UK.<br /><br />Income percapita di UK sekitar 27000 pound atau RM156,000 dan America RM 128,000 (US 36,000).<br /><br />Sekadar perbandingan. Di UK dengan income percapita pound sterling lebih kurang 2250 pound sebulan, amatlah kurang beban untuk membeli kereta proton yang berharga 9000 pound (seperti harga motosikal darab 2 di Malaysia) atau honda civic 17000 pound sebulan<br /><br />Sekadar untuk perbandingan.<br /><br />Maaf jika ada kesilapan, harap diperbetulkan. Banyak maklumat terdapat di internet.<br /><br />Mus2009Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-71028622666915669852009-07-20T07:01:15.114+08:002009-07-20T07:01:15.114+08:00Dato,
kenapa proton tidak pelbagaikan keluaran p...Dato, <br /><br />kenapa proton tidak pelbagaikan keluaran produk nya ? hanya tertumpu pada kereta ..kenapa tidak keluarkan enjin mesin potong rumput ,enjin mesin tebu. dalam 2puluh tahun beroperasi tapi hanya tertumpu kepada kereta ?nazrulshoppehttps://www.blogger.com/profile/04587958563020748408noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-50924144044736570162009-07-19T23:47:54.792+08:002009-07-19T23:47:54.792+08:00To Anak Perak,
Komen anda
Mungkin masih murah d...To Anak Perak,<br /><br />Komen anda <br /><br />Mungkin masih murah dibandingkan dengan Malaysia. Antara faktor-faktornya sebahagin besar kereta jenama luar termasuk beberapa jenis kereta mewah adalah "locally assembled". Cukai jualan juga rendah.<br /><br />Di Malaysia, kebanyakkan kereta luar adalah locally assembled namun harga adalah sangat jauh beda. Contohnya, di UK harga Merc sekitar RM150,000, di Malaysia RM 300,000. Honda Civic, di UK sekitar RM 75,000, di Malaysia RM 135,000.<br /><br />Mengapa? Cukai.<br /><br />Berkenaan dengan cukai pendapatan di luar negeri, memang cukai pendapatannya adalah lebih tinggi. Tetapi pendapatan perkapitanya adalah juga lebih tinggi.<br /><br />Memang tidak logic kalau cukai yang sama di kenakan kepada rakyat negara kita dengan pendapatan perkapita yang lebih rendah. <br /><br />Saya kira beban amat besar sekali ditanggung oleh kita disebabkan harga kereta yang begitu tinggi sehingga sejumlah besar pendapatan disalurkan kepada pembiayaan kereta.<br /><br />Kita berharap, proton dapat mengeluarkan kereta setanding dengan nilai harga yang dibeli.<br /><br />Mus2009Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-70193106612641046212009-07-19T14:38:31.111+08:002009-07-19T14:38:31.111+08:00salam dato'. saya nak tanya pendapat dato'...salam dato'. saya nak tanya pendapat dato' mengenai ura2 proton nak keluarkan kereta pengganti waja tapi rebadge mitsubishi lancer.maaf dato dan pembaca sekalian, saya masih bias kepada tengku mahaleel.tapi kalau benar, memang syed zainal jelas telah pusing ke belakang dengan rebadge kereta seperti kereta2 proton sebelum waja.kepada saudara ahmad mahboob.neo telah pun d reka sebelum kemasukan azlan hashim lagi.n zaman tengku mahaleel proton tidak berada dalam keadaan merah wp gawat.malah buat kilang d tanjung malim tanpa satu sen dari kerajaan n time gawat.pahit tapi fakta.sekadar bertanya pendapat dato'.budak-komhttps://www.blogger.com/profile/12745773766465108600noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-24633884560600176972009-07-19T12:09:23.108+08:002009-07-19T12:09:23.108+08:00Dear Dato'
Thank you for your latest posting. ...Dear Dato'<br />Thank you for your latest posting. your postings whatever the genre always makes interesting reading. Your thoughts on various matters provokes and illuminates whilst most other blogs are just so much trash.<br /><br />Most Malaysians of course are heartened that our Satria Neo outperformed so many others with more established traditions in the motor industry. <br /><br />We should have capitalized on this and celebrated the car's performance by giving it the widest publicity possible. Maybe this would cow the half-past sixes.<br /><br />But the detractors will continue to dismiss the national car's success. And I say these people are all nerds.Propagatorhttps://www.blogger.com/profile/04886424083137017776noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-29006773874472067092009-07-19T11:54:53.181+08:002009-07-19T11:54:53.181+08:00Macam TATA Nano, keter kecik harga murah.. Cuma 10...Macam TATA Nano, keter kecik harga murah.. Cuma 10K... try tgk dari segi keselamatan dia canne... Memang affordable dr segi harga.<br /><br />Hmm.. dlm byk2 komen pasal proton pon, Proton Saga model lama yg 24thn tu masih lagi bertahan atas jalan raya... Last year, I drive keter tu dari KB ke Putrajaya!~ Woww!~ 24 thn tu!~FaRrA DeeNhttps://www.blogger.com/profile/13437232578884994835noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-9131667196097042722009-07-19T11:51:55.367+08:002009-07-19T11:51:55.367+08:00HMM... Nak sumer tayar pakai disc break, airbag ki...HMM... Nak sumer tayar pakai disc break, airbag kiri kanan blakang depan, ape lagi eks..?? Sumer nak lengkap 100% macam mercedes.., mau taknya paling rendah harga Proton pon leh cecah above 80K lew... Tader ler yang 35K, 45K... Monthly installment, lebey laa rm600... Enjin lak 2.0cc... Maunye minyak rm20, 30 sehari... Kalo gaji lebey 3k, anak bini takde, takde hal... Tapi kalo gaji stakat 800rm, ermm... Keter mesia tu dibuat utk rakyat mesia... Opkos laa ikut kemampuan rakyat mesia...FaRrA DeeNhttps://www.blogger.com/profile/13437232578884994835noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-34511467544009851922009-07-19T09:13:25.959+08:002009-07-19T09:13:25.959+08:00Datuk,
Saya tertarik dengan dakwaan Rosli Basiran...Datuk,<br /><br />Saya tertarik dengan dakwaan Rosli Basiran yang kereta baru di Eropah dan Amerika Syarikat dapat dibeli dengan harga $4,000 (US Dollar?). <br /><br />Berdasarkan kepada pengalaman saya tidak ada kereta baru di Amerika Syarikat yang dijual dengan harga US$4,000. Di Eropah saya tak taulah. Kereta paling murah di Los Angeles sekitar US$15,000. <br /><br />Mungkin masih murah dibandingkan dengan Malaysia. Antara faktor-faktornya sebahagin besar kereta jenama luar termasuk beberapa jenis kereta mewah adalah "locally assembled". Cukai jualan juga rendah. <br /><br />Tapi cukai-cukai lain seperti cukai pendapatan dan "property tax" tinggi. Semua orang mesti bayar cukai pendapatan tanpa mengira gaji tinggi atau rendah. Malahan "non resident" juga kena bayar cukai termasuklah pekerja-pekerja asing. <br /><br />Bagaimana pula dengan perubatan. Sebahagian besar penduduk US mempunyai medical insurance. Consultation fees biasanya sekitar US$80.00. Ini tidak termasuk ubat. Tampal gigi (biasa) sekitar US$100. Kos "by pass operation" sampai ratusan ribu.<br /><br />Keseluruhannya kos hidup di Malaysia masih rendah. Sesuai dengan gaji. Malahan dapat berbagai subsidi. Termasuk petrol. Di US harga petrol ikut harga pasaran.Anak Peraknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-28406185729322117482009-07-19T07:48:22.807+08:002009-07-19T07:48:22.807+08:00Dato'
Jika kita bandingkan Protn dengan keret...Dato'<br /><br />Jika kita bandingkan Protn dengan kereta lain, quality dashboardnya amat buruk, seperti plastik murah.<br /><br />Saya berasa usaha perlu ditingkatkan oleh vendor vendor untuk memperbaiki mutu.<br /><br />Perlu saya nyatakan disini bahawa di Jepun, kereta tempatan kualitinya dijaga rapi, tetapi sebaliknya di sini. Bukan proton tidak mampu mengeluarkan kereta yang berkualiti tetapi untuk kegunaan negara sendiri, sekadar cukup syarat sahaja. Sebab itulah kereta Perodua dapat menyainginya.<br /><br />Jika dibandingkan harga, memang Proton lebih murah daripada kereta luar tetapi kereta luar adalah mahal kerana cukai oleh kerajaan. <br /><br />Kita terpaksa membayar cukai yang begitu tinggi untuk membeli kereta hampir harga sebuah rumah hanya untuk mempertahankan industri kereta. <br /><br />Harga kereta second hand yang baik di negara maju seperti di Amerika dan England boleh dibeli dengan harga sekitar RM10,000 sahaja. Harga kereta baru juga lebih murah.<br /><br />Walaupun kita terpaksa membayar cukai begitu tinggi untuk mempertahan kereta nasional, untuk kegunaan tempatan, quality kurang baik dari kereta export.<br /><br />Mus2009Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-54987428812463132672009-07-19T05:29:31.655+08:002009-07-19T05:29:31.655+08:00Pak Kadir,
I Want My Own Electra
(fully electric ...Pak Kadir,<br /><br /><b>I Want My Own Electra</b><br />(fully electric with top speed 160kmh)<br /><br /><i>Proton has been the owner of Group Lotus since 1997</i><br /><br /><a href="http://www.caradvice.com.au/2170/proton-gen2-hybrid/#comments" rel="nofollow">Proton GEN.2 Hybrid</a><br />15 Apr, 2007 6 Comments <br /><br />Remember the Lotus Exige 265E? The Exige powerd by E85 fuel containing 85 percent renewable ethanol alcohol and 15 percent petrol. 0-100 in 3.88 seconds. Not bad for ethanol!<br /><br />It was obvious from that incarnation that Lotus and its parent company Proton were spending some serious money on alternative fuels. Now Proton has unveiled its first Hybrid prototype at this year’s Geneva Motor Show.<br /><br />Proton says the research and development project was a combined work of Proton Holdings and Lotus Engineering and features hybrid technolgy that deliver a reduction of up to 22 percent in CO2 emissions in a current Proton GEN.2.<br /><br />The current GEN.2 has a fuel economy of 7.2L/100km, with a power output of 82kW and 148Nm of torque. The Gen.2 goes from 0-100 in 12 seconds. Not exactly the fastest car in its class.<br /><br />The hybrid Gen.2 on the other hand, whilst not only being more fuel efficient (5.6 litres/100km – a 28 percent improvement) produced 105kW of power and 233Nm of torque.<br /><br />The hybrid cuts the 0-100 time by 3 seconds, getting in there in a far more respectable 9.0 seconds. Furthermore compared to the baseline Proton GEN.2, emissions are reduced from a competitive 172g/km to just 134g/km.<br /><br /><i>Whilst Toyota & Honda lead the race in Hybrid technology Proton has not revealed any details of when or if the prototype EVE Hybrid will be mass-produced.</i><br /><br />Lotus Engineering believes the application of hybrid technology is a key route for CO2 emissions reduction and that in the short term it will remain more viable to integrate hybrid technologies into existing model ranges than to develop expensive new dedicated hybrid platforms.<br /><br />The message of global warming and the need to reduce our CO2 emissions is slowly finding its way into the ears of vehicle manufacturers and politicians, Ford Australia only recently announced its support to develop hydrogen engines.<br /><br /><br />nota: read the comments, Scribe.INDIGOnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-20101240347388153042009-07-19T02:33:50.135+08:002009-07-19T02:33:50.135+08:00Tahniah Proton!
kejayaan mnduduki tpt ke4 bole la ...Tahniah Proton!<br />kejayaan mnduduki tpt ke4 bole la dibanggakan.tp kan dato' engine x pakai buatan malaysia but instead pkai s2000.kalo pkai campro mcm mane?hehe..but still tpt ke4 tu membanggakan!<br />Malaysia Bole!<br />Malaysia MEMANG Boleh..<br />Tadi tu pun nasib baik Manchester United x seri ngn Malaysia..drpd ketinggalan 2-0, anak2 malaysia bangkit menyamakan kedudukan Dato'! eventhough klh titpis 3-2 TAPI itulah semgt yg kita mahukan.<br /><br />P/s:Dato'..Chua Jui Meng join PKR..PKR ni dh mcm parti 2nd hand plak..tulis la something bout it Dato'...saphttps://www.blogger.com/profile/02588527559269148286noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-86422921821964399082009-07-19T02:11:32.559+08:002009-07-19T02:11:32.559+08:00Berkenaan asal usul ungkapan HPS saya kira ianya m...Berkenaan asal usul ungkapan HPS saya kira ianya mula digunakan di zaman jam yang menggunakan spring. Kalau spring putus maka matilah ia terus. <br /><br />Tapi sekarang ini zaman berubah. Bateri senang ditukar. Untuk manusia pula, ada ubatan-ubatan baru seperti Tongkat Ali dan sebagainya. Jadi, kalau kesihatan terganggu, ianya hanya sementara. Jam tidaklah menunjuk pukul 6.30 sampai bila-bila.wishediwaswrongnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-5994943938991574942009-07-18T23:12:27.531+08:002009-07-18T23:12:27.531+08:00Salam DAKJ
Minta maaf Dato’ sebab artikel ketiga ...Salam DAKJ<br /><br />Minta maaf Dato’ sebab artikel ketiga keluar topic sikit. Nasib baik Dato’ padamkan dan saya pun bersetuju. Bukan apa, bila baca paper-paper harini terus rasa sakit hati. Minta maaf sekali lagi Dato’.Sekian TQ.OKJhttps://www.blogger.com/profile/08067508598377041039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-50276242285260800752009-07-18T13:58:17.407+08:002009-07-18T13:58:17.407+08:00Saya lebih tertarik dengan pencapaian industri mot...Saya lebih tertarik dengan pencapaian industri motor India (TATA?)<br />dengan kereta 'affordable'nya yang baru.<br /> Inilah yang dikatakan rakyat diutamakan.alrawahttps://www.blogger.com/profile/05278945919106486020noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-57225422924980780212009-07-18T12:50:29.315+08:002009-07-18T12:50:29.315+08:00sebenarnya orang politik je yang menghasut anak-ba...sebenarnya orang politik je yang menghasut anak-bangsa sendiri untuk menghina sesama kita, tapi kalau tengok pencapaian mereka (anak-anak malaysia) yang berada di dalam proton, petronas, dan tak kiralah syarikat-syarikat lain besar dan kecil, kita semua sebenarnya secara langsung dan tidak langsung menyumbang ke arah pembangunan negara kita, berbanggalah dengan pencapaian yang kita ada sekarang!<br /><br />m.jassniAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-60869429462951803492009-07-18T12:26:50.776+08:002009-07-18T12:26:50.776+08:00Salam Dato'
Tahniah kepada pasukan Proton yan...Salam Dato'<br /><br />Tahniah kepada pasukan Proton yang mengharumkan negara di Intercontinental Rally Challenge. Saya yakin di belakang kejayaan mereka there was a lot of blood, sweat and tears. <br /><br />Saya bersetuju dengan pemerhatian Saudara jabsp dan Saudara kluangman bahawa proton yang dieksport tidak sama kualiti dengan yang dipasarkan di sini. Saya juga memerhatikan perkara yang serupa apabila berada di luar negara.<br /><br />Setiap kali saya melihat kereta Proton di luar negara, saya tertanya-tanya kenapa tahap garis panduan keselamatan kereta tempatan amat rendah berbanding dengan negara-negara maju? Adakah nilai nyawa pemilik dan penumpang Proton Malaysia jauh lebih murah berbanding mereka yang di luar negara? <br /><br />Di sini kita tidak ada aktivist keselamatan automobil saperti Ralph Nader di Amerika Syarikat yang amat lantang mengkritik General Motors terutamanya pada tahun 50an dan 60an kerana memasarkan kereta-kereta yang mempunyai tahap keselamatan yang rendah (Contoh: Chevrolet Corvair). Antara artikel yang ditulis ketika itu ialah "The Safe Car You Can't Buy" (1959) dan "Unsafe At Any Speed" (1965). Beliau telah mengaitkan kemalangan-kemalangan jalanraya dengan kereta-kereta yang mempunyai ciri-ciri keselamatan yang bertahap rendah. Kritikan-kritikan beliau telah berjaya mengubah ciri-ciri keselamatan kereta kepada tahap yang lebih tinggi dan sekaligus selamat. <br /><br />Dengan angka kemalangan jalanraya antara yang tertinggi di dunia, Proton saya rasa perlu juga menyumbang ke arah mengurangkan statistiks ini dengan mengeluarkan kereta-kereta yang lebih selamat untuk rakyat Malaysia. <br /><br /><br />MelatiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-65482500842425734452009-07-18T11:48:22.926+08:002009-07-18T11:48:22.926+08:00Salam Tok,
Masa mula2 beli Satria GTi 1.8 dulu sa...Salam Tok,<br /><br />Masa mula2 beli Satria GTi 1.8 dulu saya selalu terfikir kenapa BMW 318 2.0 tak larat nak nak main kejor2 dgn kereta buatan M'sia ni. Kata BMW ni performance car? Kalau tengok kat ruangan forum berdegar-degar dia orang puji kereta tu sampai kita yang pakai kereta buatan M'sia ni rasa inferiority complex betul. <br /><br />Sekarang bila dah ada kereta yang "banyak makan wang" tu barulah saya tahu menghargai di mana tahap kereta buatan kita sebenarnya. Dan, Satria GTi yg ada di dalam garaj tu (yang ini sebenarnya yang kedua setelah yg pertama kena curi) akan saya simpan sebagai koleksi. Suatu hari nanti saya akan ceritakan kepada anak cucu saya, " Dulu kereta buatan M'sia ni boleh tapau BMW anytime, anywhere.."Wak Melan Jrnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-34662646985715375132009-07-18T11:18:17.341+08:002009-07-18T11:18:17.341+08:00YBhg Dato'
Assalamualaikum.Memang benar kita ...YBhg Dato'<br /><br />Assalamualaikum.Memang benar kita perlu selitkan isu-isu lain seperti isu ekonomi dalam perbincangan kita untuk maju kehadapan.Biasanya sementara kita leka berbahas mengenai perkara-perkara yang remeh= temeh orang lain telah merebut semua peluang yang Kerajaan telah wujudkan untuk merangsang ekonomi.<br /><br />Minggu lepas saya telah meninjau dari jauh kompleks Proton Tanjung Malim di mana ditempatkan berhampiran kilang-kilang vendor yang agak hebat.Saya telah diberitahu rakan saya bahawa sebahagian pekerja kilang Proton lebih berminat berkerja dengan syarikat vendor kerana mereka percaya kemudahan pekerjaan yang diperolihi lebih baik dari Proton. Samada ini benar atau tidak pihak pengurusan Proton perlulah membuat tinjauan.<br /><br />Kita perlu menafaatkan sesuatu industri pembuatan dengan mengwujudkan industri hiliran. Untuk mengurangkan kos kita perlu disamping mengadakan vendor turut mengadakan 'back yard industry' bagi mengeluarkan barang ganti oleh orang yang tinggal berhampiran dengan lebih murah. Kita ada Sirim untuk menentukan standard barang yang dikeluarkan. Hanya dengan demikian kita boleh menjadi pengeluar sebenar dan tidak kadang-kadang mengimport dari negara lain barang-barang komponen.<br /><br />Marilah kita berdoa Proton akan terus maju disamping wujudnya lebih banyak kilang pembuatan yang tulin dan bukannya kilang pemasang sahaja.<br /><br />Raja Abdul Rahman,<br />Petaling Jaya.raja2uhttps://www.blogger.com/profile/05449035691095421837noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-17765550825925686382009-07-18T11:10:04.192+08:002009-07-18T11:10:04.192+08:00Salam buat Dato' AKJ,
Walau apa pun kritik, ...Salam buat Dato' AKJ,<br /><br /><br />Walau apa pun kritik, komen atau ulasan yang negatif dilempar pada PROTON, rakyat Malaysia sepatutnya berbangga.<br /><br />Di Asia, Malaysia adalah antara BEBERAPA kerat negara yang keluarkan kereta sendiri.<br /><br />Antarabangsa, Malaysia adalah antara beberapa negara yang keluarkan kereta sendiri.<br /><br />Tidak payah cerita kereta, hatta motosikal pun mereka tidak dapat hasilkan walau sebuah. Bukan macam Malaysia.<br /><br />Cuma, PROTON perlu cari alternatif untuk kurangkan kos untuk dapat menjual kereta dengan lebih murah. Dan kerajaan perlu ambil insiatif untuk tidak kenakan cukai yang keterlaluan hingga menyebabkan PROTON tidak dapat menjual keretanya dengan murah.<br /><br />DI EROPAH DAN AMERIKA SYARIKAT, HARGA KERETA BARU BOLEH DIBELI DENGAN HANYA 1 - 2 BULAN GAJI SEORANG EKSEKUTIF. KERETA BARU HARGA $4,000.00 SEBUAH. GAJI EKSEKUTIF $2,000.00 SEBULAN. KALAU KERETA MEWAH TU , LAIN CERITALAH.<br /><br />DI MALAYSIA, PROTON SAGA RM26,000.00 SEBUAH. CAMPUR BUNGA PINJAMAN BANK, DAH JADI LEBIH RM,30,000.00. HUTANG BANK SAMPAI 9 TAHUN. <br /><br />Tidak bolehkah kita kenal pasti mengapa mereka di Eropah dan Amerika Syarikat dapat menjual kereta seperti itu dan cuba kita contohi?<br /><br />BUKAHKAH KERAJAAN SEKARANG LAUNGKAN.....<br /><br />RAKYAT DIDAHULUKAN!!!!!!!!!<br /><br />Jadi, tunjukkan!!!!!!!Rosli Basirannoreply@blogger.com